Dat deel had ik niet meegekregen.quote:Op vrijdag 4 november 2022 07:58 schreef Leandra het volgende:
[..]
Daar ging het dus niet om, men vond dat ze het beter als aflossing op de hypotheek kon gebruiken, en dan is het er dus niet meer om later als aflossing op de studieschuld te gebruiken.
Tot dat je wil verhuizen en die studieschuld keihard meetelt voor je leencapaciteit. En die gaat uit van de beginstand en niet de actuele stand.quote:Op vrijdag 4 november 2022 08:06 schreef Rode_Wijn het volgende:
[..]
Dat deel had ik niet meegekregen.
Inderdaad geld is op hetzelfde moment niet 2x uit te geven. Echter als je aflost op je 1,5% of hoger hypotheek is dat nog altijd gunstiger dan aflossen op welke andere 0% lening dan ook.
Als je weet dat je in de toekomst wil verhuizen geldt mijn eerste opmerking namelijk dat je dan het geld beter op een spaarrekening kan zetten tot het zo ver isquote:Op vrijdag 4 november 2022 10:57 schreef laziness het volgende:
[..]
Tot dat je wil verhuizen en die studieschuld keihard meetelt voor je leencapaciteit. En die gaat uit van de beginstand en niet de actuele stand.
Dan kan je ‘m toch beter gewoon volledig afgelost hebben.
Wel fijn dat dat gaat veranderen in 2024, echt zuur als je nog maar een klein bedrag open hebt staan maar het wel voor het originele bedrag meetelt.quote:Op vrijdag 4 november 2022 10:57 schreef laziness het volgende:
[..]
Tot dat je wil verhuizen en die studieschuld keihard meetelt voor je leencapaciteit. En die gaat uit van de beginstand en niet de actuele stand.
Dan kan je ‘m toch beter gewoon volledig afgelost hebben.
Klopt omdat het maandelijkse aflosbedrag gebaseerd is op de initiele hoogtequote:Op vrijdag 4 november 2022 11:04 schreef Leandra het volgende:
[..]
Wel fijn dat dat gaat veranderen in 2024, echt zuur als je nog maar een klein bedrag open hebt staan maar het wel voor het originele bedrag meetelt.
Hoewel de post van @:bami in het vorige topic er op duidde dat dat al niet meer het geval hoeft te zijn.
Klopt, in NL kan dat ook niet.quote:Op vrijdag 4 november 2022 11:32 schreef Claudia_x het volgende:
Ik heb zelf gelukkig verstandige keuzes gemaakt, maar ik vind een overheid die eenzijdig het sociaal contract steeds aanpast wel lastig om mee om te gaan. Je wil als het om je vermogen gaat langetermijnkeuzes kunnen maken met enigszins voorspelbare effecten.
Dat kan nergens. Niet alleen vanwege wjizigend overheidsbeleid of wijzigende wetgeving, maar ook simpelweg vanwege marktomstandigheden.quote:Op vrijdag 4 november 2022 11:40 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Klopt, in NL kan dat ook niet.
Op lange termijn zijn marktomstandigheden redelijk te voorspellen. Mondiale crisissen uitgesloten.quote:Op vrijdag 4 november 2022 12:11 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat kan nergens. Niet alleen vanwege wjizigend overheidsbeleid of wijzigende wetgeving, maar ook simpelweg vanwege marktomstandigheden.
Niet echt. Kijk het hangt natuurlijk af van hoe je de 'lange termijn' definieert, maar feitelijk extrapoleren we een paar decennia aan relatief gestage groei alsof dat een sjabloon zou zijn voor 'de lange termijn'.quote:Op vrijdag 4 november 2022 12:13 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Op lange termijn zijn marktomstandigheden redelijk te voorspellen. Mondiale crisissen uitgesloten.
Ik had nog iets van 3000 euro openstaan. De rente was 0,10 of 0,05 op een spaarrekening. Waar hebben we het over joh aan wat het verschil tussen aflossen of die spaarrekening was geweest….quote:Op vrijdag 4 november 2022 11:01 schreef Rode_Wijn het volgende:
[..]
Als je weet dat je in de toekomst wil verhuizen geldt mijn eerste opmerking namelijk dat je dan het geld beter op een spaarrekening kan zetten tot het zo ver is
Sinds er mensen zijn is de welvaart toegenomen dus die decennia is wel wat langer.quote:Op vrijdag 4 november 2022 12:16 schreef Monolith het volgende:
[..]
Niet echt. Kijk het hangt natuurlijk af van hoe je de 'lange termijn' definieert, maar feitelijk extrapoleren we een paar decennia aan relatief gestage groei alsof dat een sjabloon zou zijn voor 'de lange termijn'.
Dat is zo'n vage, abstracte statement dat je er niets mee kunt. Er zijn genoeg perioden aan te wijzen waarin over een mensenleven vermogens niet per se meer waard zijn geworden. Sterker nog, genoeg landen waar door oorlogen of andere crises de boel dusdanig is geimplodeerd dat je niet van 'voorspelbare marktomstandigheden' kunt spreken. Wat je doet is een regionaal en in de tijd geclusterde krappe periode nemen en roepen dat trends in de markt voorspelbaar zijn, maar dat is een volstrekte illusie.quote:Op vrijdag 4 november 2022 12:25 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Sinds er mensen zijn is de welvaart toegenomen dus die decennia is wel wat langer.
Ik zet de doelpalen weer terug nu.quote:Op vrijdag 4 november 2022 12:35 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat is zo'n vage, abstracte statement dat je er niets mee kunt. Er zijn genoeg perioden aan te wijzen waarin over een mensenleven vermogens niet per se meer waard zijn geworden. Sterker nog, genoeg landen waar door oorlogen of andere crises de boel dusdanig is geimplodeerd dat je niet van 'voorspelbare marktomstandigheden' kunt spreken. Wat je doet is een regionaal en in de tijd geclusterde krappe periode nemen en roepen dat trends in de markt voorspelbaar zijn, maar dat is een volstrekte illusie.
Over wat financieel gunstiger is. Al is het maar een stuiver.quote:Op vrijdag 4 november 2022 12:21 schreef laziness het volgende:
[..]
Ik had nog iets van 3000 euro openstaan. De rente was 0,10 of 0,05 op een spaarrekening. Waar hebben we het over joh aan wat het verschil tussen aflossen of die spaarrekening was geweest….
Ik heb het naar volle tevredenheid afgelost. 1 schuld minder op mijn naam, hoezee!quote:Op vrijdag 4 november 2022 12:59 schreef Rode_Wijn het volgende:
[..]
Over wat financieel gunstiger is. Al is het maar een stuiver.
Laat ik je doel dan even concretiseren. Als ik nu 1000 euro investeer kun jij me binnen een redelijke bandbreedte voorspellen wat m'n vermogen is over 20 jaar?quote:Op vrijdag 4 november 2022 12:37 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik zet de doelpalen weer terug nu.
Volgens mij schreef ik redelijk voirspelbaar met een uitzondering.
Als ik alle gegevens heb welquote:Op vrijdag 4 november 2022 13:03 schreef Monolith het volgende:
[..]
Laat ik je doel dan even concretiseren. Als ik nu 1000 euro investeer kun jij me binnen een redelijke bandbreedte voorspellen wat m'n vermogen is over 20 jaar?
En onder alle gegevens versta je dan waarschijnlijk ook alles van enige significantie dat de komende twintig jaar gaat gebeuren.quote:
Dat weet je niet van te voren en sluit je dan ook uit. Vandaar mijn uitzondering wat ik schreef.quote:Op vrijdag 4 november 2022 13:10 schreef Monolith het volgende:
[..]
En onder alle gegevens versta je dan waarschijnlijk ook alles van enige significantie dat de komende twintig jaar gaat gebeuren.
Dat dus. Ik heb een arbeidshistorie van 36 jaar en 3 dagen, en hoeveel fiscale wijzigingen m.b.t. 't eigen huis, ik al heb meegemaakt:quote:Op vrijdag 4 november 2022 11:32 schreef Claudia_x het volgende:
Ik heb zelf gelukkig verstandige keuzes gemaakt, maar ik vind een overheid die eenzijdig het sociaal contract steeds aanpast wel lastig om mee om te gaan. Je wil als het om je vermogen gaat langetermijnkeuzes kunnen maken met enigszins voorspelbare effecten.
Nou ja, als de overheid fiscale regels voor de eigen woning gedurende 30 jaar vast zou leggen, zou je voor 30 jaar vast, je lasten weten. Zou voor veel meer rust op de woningmarkt zorgen.quote:Op vrijdag 4 november 2022 12:16 schreef Monolith het volgende:
[..]
Niet echt. Kijk het hangt natuurlijk af van hoe je de 'lange termijn' definieert, maar feitelijk extrapoleren we een paar decennia aan relatief gestage groei alsof dat een sjabloon zou zijn voor 'de lange termijn'.
Ik ben blij dat we niet een generatie hoeven te wachten tot we gedrochten als de HRA kunnen wijzigen.quote:Op vrijdag 4 november 2022 13:43 schreef blomke het volgende:
[..]
Nou ja, als de overheid fiscale regels voor de eigen woning gedurende 30 jaar vast zou leggen, zou je voor 30 jaar vast, je lasten weten. Zou voor veel meer rust op de woningmarkt zorgen.
Nee, het duurt vele generaties voordat HRA afgeschaft is.quote:Op vrijdag 4 november 2022 13:49 schreef Heph844 het volgende:
Ik ben blij dat we niet een generatie hoeven te wachten tot we gedrochten als de HRA kunnen wijzigen.
Good for youquote:Op vrijdag 4 november 2022 13:01 schreef laziness het volgende:
[..]
Ik heb het naar volle tevredenheid afgelost. 1 schuld minder op mijn naam, hoezee!
Heel goed! Destijds kreeg ik flinke korting als ik in 1x afloste. Gelijk gedaan, nooit spijt van gehad. Gewoon een post minder.quote:Op vrijdag 4 november 2022 12:21 schreef laziness het volgende:
[..]
Ik had nog iets van 3000 euro openstaan. De rente was 0,10 of 0,05 op een spaarrekening. Waar hebben we het over joh aan wat het verschil tussen aflossen of die spaarrekening was geweest….
Dat is wat naïef vind ik. Sowieso is een sociaal contract een holle frase waar iedereen dat in kan verstaan wat hem goed uitkomt, terwijl het hele ding niet feitelijk bestaat. En voor wat betreft de praktijk is met overweldigend veel voorbeelden aan te tonen dat voorspelbaarheid in dit soort zaken een utopie is. Kijk bijvoorbeeld naar de opsomming van Blomkequote:Op vrijdag 4 november 2022 11:32 schreef Claudia_x het volgende:
Dat veronderstelt dat de woningmarkt inherent rustig is. Dat lijkt me een boude bewering. Veel maatregelen zijn er ook juist op gericht om die markt rustig te houden (of in ieder geval relatief stabiel). Of ze erin slagen is een tweede, maar als huizenprijzen hier plots met 50% instorten, dan hep iedereen die z'n huis noodgedwongen moet verkopen een groot probleem.quote:Op vrijdag 4 november 2022 13:43 schreef blomke het volgende:
[..]
Nou ja, als de overheid fiscale regels voor de eigen woning gedurende 30 jaar vast zou leggen, zou je voor 30 jaar vast, je lasten weten. Zou voor veel meer rust op de woningmarkt zorgen.
Een markt is niet inherent rustig, zelfs de aardappelentermijn markt niet.quote:Op vrijdag 4 november 2022 13:57 schreef Monolith het volgende:
Dat veronderstelt dat de woningmarkt inherent rustig is. Dat lijkt me een boude bewering. Veel maatregelen zijn er ook juist op gericht om die markt rustig te houden (of in ieder geval relatief stabiel).
Wel eens bij een financieel adviseur op bezoek geweest?quote:Op vrijdag 4 november 2022 14:23 schreef Tingo het volgende:
Ik dacht altijd dat de bedoeling was om een schuld/lening/hypo terug te betalen.
Die korting als je in 1 keer afloste was al afgeschaft toen dit bij mij speelde (midden jaren tachtig 🫣). Echt maar een hele kleine groep heeft dit dus maar mee mogen maken.quote:Op vrijdag 4 november 2022 13:54 schreef blomke het volgende:
[..]
Heel goed! Destijds kreeg ik flinke korting als ik in 1x afloste. Gelijk gedaan, nooit spijt van gehad. Gewoon een post minder.
Enige schuld die ik nu (en al heel lang heb) is hypotheekschuld.
Financieel adviseur niet,hypotheek adviseur wel, en hij geeft me wel gelijk en heeft mn bankspaarhypotheek voor me geregeld. Seems like a nice bloke, ik heb hem maar 2 keer in 15 jaar gezien.quote:Op vrijdag 4 november 2022 14:27 schreef blomke het volgende:
[..]
Wel eens bij een financieel adviseur op bezoek geweest?
quote:Op vrijdag 4 november 2022 14:33 schreef Essebes het volgende:
[..]
Die korting als je in 1 keer afloste was al afgeschaft toen dit bij mij speelde (midden jaren tachtig 🫣). Echt maar een hele kleine groep heeft dit dus maar mee mogen maken.
Yeah man. Though a "bankspaarhypotheek" and "to pay off asap" seems to be a contradiction??quote:Op vrijdag 4 november 2022 14:39 schreef Tingo het volgende:
[..]
Financieel adviseur niet,hypotheek adviseur wel, en hij geeft me wel gelijk en heeft mn bankspaarhypotheek voor me geregeld. Seems like a nice bloke, ik heb hem maar 2 keer in 15 jaar gezien.
I like to keep things simple.
i told him that when I got my first mortgage (in the UK) many years ago that my grandma advised me to always try and pay a little bit extra off and never lend too much....he almost pissed his pants laughing and said 'Your grandma was a wise lady'.
We praten hier Nederlands. @Cocoquote:Op vrijdag 4 november 2022 14:39 schreef Tingo het volgende:
[..]
Financieel adviseur niet,hypotheek adviseur wel, en hij geeft me wel gelijk en heeft mn bankspaarhypotheek voor me geregeld. Seems like a nice bloke, ik heb hem maar 2 keer in 15 jaar gezien.
I like to keep things simple.
i told him that when I got my first mortgage (in the UK) many years ago that my grandma advised me to always try and pay a little bit extra off and never lend too much....he almost pissed his pants laughing and said 'Your grandma was a wise lady'.
Ow jee, ik vergis me inderdaad. Beginnend geheugenverlies 🤫quote:Op vrijdag 4 november 2022 15:32 schreef blomke het volgende:
[..]![]()
Ik heb in de jaren '80 gestudeerd en die eenmalige korting was in begin van de jaren '90.
True. De aflossingsvrij deel heb ik sneller dan verwacht afgelost.quote:Op vrijdag 4 november 2022 15:35 schreef blomke het volgende:
[..]
Yeah man. Though a "bankspaarhypotheek" and "to pay off asap" seems to be a contradiction??
Ja, dat weet ik dankje.quote:Op vrijdag 4 november 2022 15:43 schreef Wereldgozer het volgende:
[..]
We praten hier Nederlands. @:coco
Geeft niets, ik begin ook dingen te vergeten. Zelfs m'n afstudeerdatum was me laatst (30-9) ontglipt.quote:Op vrijdag 4 november 2022 15:49 schreef Essebes het volgende:
Ow jee, ik vergis me inderdaad. Beginnend geheugenverlies 🤫
Ik ben in 89 begonnen en in 96 afgestudeerd. Bij mijn afstuderen was deze regeling er niet meer. Ik weet dat ik er toen wel nog naar gezocht heb, omdat ik er van gehoord had.
My bad, sorry
Ik zit niet bij een bank als hypotheekverstrekker. Ik heb geen historie aan hoeven leveren van mijn rekeningen.quote:Op donderdag 10 november 2022 10:20 schreef HulkHeld het volgende:
Hi,
Geen idee of dit exact het juiste topic is, maar stel ik ga nu kijken voor een koopwoning, tot hoe lang terug gaat een bank kijken naar het verloop van je rekeningen?
Helaas een flinke tegenvaller gehad door mijn ex vorig jaar, die om duistere redenen geld van mij heeft onttrokken en mogelijk als ' vreemd' kan worden aangemerkt. Het hoe of wat is verder niet interessant, maar het zou mogelijk invloed kunnen hebben op de beoordeling van een hypotheek?
Ben benieuwd of iemand hier het antwoord op heeft, bedankt alvast!
Dat heeft voordelen maar ook nadelen zoals een tweedeling. De ene kan gebruik maken van foute beslissingen van het verleden en de andere groep niet.quote:Op vrijdag 4 november 2022 13:43 schreef blomke het volgende:
[..]
Bij mij heeft een geldverstrekker daar nooit om gevraagdquote:Op donderdag 10 november 2022 10:20 schreef HulkHeld het volgende:
Hi,
Geen idee of dit exact het juiste topic is, maar stel ik ga nu kijken voor een koopwoning, tot hoe lang terug gaat een bank kijken naar het verloop van je rekeningen?
Helaas een flinke tegenvaller gehad door mijn ex vorig jaar, die om duistere redenen geld van mij heeft onttrokken en mogelijk als ' vreemd' kan worden aangemerkt. Het hoe of wat is verder niet interessant, maar het zou mogelijk invloed kunnen hebben op de beoordeling van een hypotheek?
Ben benieuwd of iemand hier het antwoord op heeft, bedankt alvast!
Ah oke, dat stelt mij al meer gerust!quote:Op donderdag 10 november 2022 10:23 schreef laziness het volgende:
[..]
Ik zit niet bij een bank als hypotheekverstrekker. Ik heb geen historie aan hoeven leveren van mijn rekeningen.
Nee, een lening met onderpand hoef je helemaal niet af te lossen tijdens de looptijd. Financieel gezien is dat ook helemaal niet slim.quote:Op vrijdag 4 november 2022 14:23 schreef Tingo het volgende:
Ik dacht altijd dat de bedoeling was om een schuld/lening/hypo terug te betalen.
Extra aflossingen heb ik altijd gedaan.....en ik ben heel blij van ook.
Zie antwoord hierboven.quote:Op donderdag 10 november 2022 10:27 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Bij mij heeft een geldverstrekker daar nooit om gevraagd
Bij mij keken ze ook niet naar het vermogen.quote:Op donderdag 10 november 2022 10:29 schreef HulkHeld het volgende:
[..]
Ah oke, dat stelt mij al meer gerust!
Kijken dus alleen naar het vermogen en niet naar het verloop daarvan en of daar mogelijk rare afwijkingen in zijn.
Ik vroeg het ook meer omdat er bij een vriend van mij is gevraagd naar hoe hij zijn vermogen had vergaard (had best een aardig centje) en of dat misschien de standaardprocedure is dat er gekeken wordt naar verloop/herkomst van vermogen.
Bij een nieuwbouwwoning doen ze dat wel omdat je dubbele lasten moet kunnen dragen. Dan moet je een overzicht van je spaarrekening aanleveren. Dat een familielid je het geld stort en je het er morgen weer afhaalt kraait geen haan naar.quote:Op donderdag 10 november 2022 10:30 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Bij mij keken ze ook niet naar het vermogen.
Waar hebben ze bij jou in dat geval allemaal naar gekeken? Puur en alleen naar de inkomsten?quote:Op donderdag 10 november 2022 10:30 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Bij mij keken ze ook niet naar het vermogen.
Arbeidscontract, inkomen, bkr, taxatiewaarde nieuwe huis en aankoopprijs.quote:Op donderdag 10 november 2022 10:38 schreef HulkHeld het volgende:
[..]
Waar hebben ze bij jou in dat geval allemaal naar gekeken? Puur en alleen naar de inkomsten?
Bedankt! Heb voorheen samengewoond in een huurwoning (gelukkig, want dat liep dus niet goed af), dus daar heb je praktisch geen informatie voor nodig om aan te leveren.quote:Op donderdag 10 november 2022 10:39 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Arbeidscontract, inkomen, bkr, taxatiewaarde nieuwe huis en aankoopprijs.
Ik heb pensioen en orv en aov direct per definitie afgewezen.
Geen enkel probleem. Ga je naar een hypotheekverstrekker die niet je bank is, dan hebben ze er helemaal geen zicht op.quote:Op donderdag 10 november 2022 10:48 schreef HulkHeld het volgende:
Bedankt! Heb voorheen samengewoond in een huurwoning (gelukkig, want dat liep dus niet goed af), dus daar heb je praktisch geen informatie voor nodig om aan te leveren.
Overigens wel voornemens om met huidige vriendin (die best een aardig centje heeft) eerst te gaan huren om te kijken hoe dat loopt (zij gaat in dat geval het huis uit voor de 1e keer), maar mocht de keuze dan uiteindelijk toch op kopen uitvallen, dan heb ik liever dat ik weet hoe het verloop van rekeningen een mogelijke factor zou kunnen zijn.
Nogmaals dank!
Dat is wat anders dan dat ze willen kijken naar het verloop van je rekeningen.quote:Op donderdag 10 november 2022 10:29 schreef HulkHeld het volgende:
[..]
Ah oke, dat stelt mij al meer gerust!
Kijken dus alleen naar het vermogen en niet naar het verloop daarvan en of daar mogelijk rare afwijkingen in zijn.
Ik vroeg het ook meer omdat er bij een vriend van mij is gevraagd naar hoe hij zijn vermogen had vergaard (had best een aardig centje) en of dat misschien de standaardprocedure is dat er gekeken wordt naar verloop/herkomst van vermogen.
Dat weet ik, ik wil graag gewoon hypotheekvrij zijn. Hoe minder maandlasten ik heb, hoe minder moet ik werken.quote:Op donderdag 10 november 2022 10:29 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Nee, een lening met onderpand hoef je helemaal niet af te lossen tijdens de looptijd. Financieel gezien is dat ook helemaal niet slim.
Als de aandelen je die koopt van het geld dat je met aflossingsvrij uitspaart lekker renderen, kan je misschien wel helemaal stoppen met werken.quote:Op donderdag 10 november 2022 14:46 schreef Tingo het volgende:
Dat weet ik, ik wil graag gewoon hypotheekvrij zijn. Hoe minder maandlasten ik heb, hoe minder moet ik werken.
'Als','misschien'....en waarschijnlijk? Dat doet mn wat slimmere broertje.quote:Op donderdag 10 november 2022 15:43 schreef blomke het volgende:
[..]
Als de aandelen je die koopt van het geld dat je met aflossingsvrij uitspaart lekker renderen, kan je misschien wel helemaal stoppen met werken.
En hoeveel overdrachten? Want deze statistiek is net zo matig als trailing twelve month inflation.quote:Op zaterdag 12 november 2022 09:55 schreef skrn het volgende:
80dzd woningen nu op Funda.
Gaat hard hoor, begin dit jaar waren dat er 45dzd.
wat voor bod heb je nodig voor je volgende huis?quote:Op zaterdag 12 november 2022 12:10 schreef blomke het volgende:
We hebben een bod gekregen op een huis, is 7,5% lager dan de vraagprijs en volgens de makelaar kan het nog wat hoger met een tegenbod van ons. Zou uiteindelijk 4% onder de vraagprijs uitkomen.
Huis staat amper 3 weken te koop.
Wat te doen......huizenmarkt loopt beduidend minder, economische factoren en de rente zijn niet zeker.......
0,00. Is niet ons huis, is "een huis".quote:Op zaterdag 12 november 2022 12:10 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
wat voor bod heb je nodig voor je volgende huis?
ok, waar is jouw vraagprijs op gebaseerd?quote:Op zaterdag 12 november 2022 12:11 schreef blomke het volgende:
[..]
0,00. Is niet ons huis, is "een huis".
Op de locatie, de ligging en de omgeving. Althans, zo heeft de makelaar dat ingevoerd.quote:Op zaterdag 12 november 2022 12:12 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
ok, waar is jouw vraagprijs op gebaseerd?
Is die niet getaxeerd?quote:Op zaterdag 12 november 2022 12:18 schreef blomke het volgende:
[..]
Op de locatie, de ligging en de omgeving. Althans, zo heeft de makelaar dat ingevoerd.
WOZ? ¤368000 op 1-1-2021quote:
Hier in het dorp staan er nu 125 te koop en vorig jaar december 52. Wat een verschilquote:Op zaterdag 12 november 2022 09:55 schreef skrn het volgende:
80dzd woningen nu op Funda.
Gaat hard hoor, begin dit jaar waren dat er 45dzd.
Rente wordt alleen maar hoger, dat doet de prijzen stagneren, alleen als je een A++ huis hebt kun je die gok wagen.quote:Op zaterdag 12 november 2022 12:10 schreef blomke het volgende:
We hebben een bod gekregen op een huis, is 7,5% lager dan de vraagprijs en volgens de makelaar kan het nog wat hoger met een tegenbod van ons. Zou uiteindelijk 4% onder de vraagprijs uitkomen.
Wat te doen......huizenmarkt loopt beduidend minder, economische factoren en de rente zijn niet zeker.......bod afwijzen of op ingaan???
En wat betekent dat voor de krapte op de huizenmarkt? Zijn er nu ineens minder woningzoekenden?quote:Op zaterdag 12 november 2022 12:31 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Hier in het dorp staan er nu 125 te koop en vorig jaar december 52. Wat een verschil
Heb je niet zelf getaxeerd?quote:
190k? Wat is dat voor afwerkkelderbox?quote:Op zaterdag 12 november 2022 12:49 schreef Poepz0r het volgende:
Kameraad huis te koop 190k veel biedingen en veel animo. Logisch. Is nog een prijsklasse die alleenstaande makkelijk kunnen ophoesten.
90m2 in een klein dorp. Prima huisje voor twee mensenquote:Op zaterdag 12 november 2022 12:52 schreef Wereldgozer het volgende:
[..]
190k? Wat is dat voor afwerkkelderbox?
je kunt ook vragen zal ik worteltjes of bloemkool etenquote:Op zaterdag 12 november 2022 12:10 schreef blomke het volgende:
Wat te doen......huizenmarkt loopt beduidend minder, economische factoren en de rente zijn niet zeker.......bod afwijzen of op ingaan???
Taxeren doet een taxateur. De makelaar bepaalde de vraagprijs. De verkoop is uit handen gegeven aan een makelaar, juist om redenen van bezichtiging en vraagprijsstelling. Waarom zou ik dan laten taxeren?quote:Op zaterdag 12 november 2022 12:50 schreef sjorsie1982 het volgende:
Heb je niet zelf getaxeerd?
Dat deed ik wel om een goede vraagprijs te stellen omdat ik het moeilijk vond om die te bepalen.
het is altijd moeilijk om te bepalen, want de vraagprijs kan ook te hoog zijn en een lager bod kan ook nog steeds hoger zijn dan de marktwaarde. Terwijl een vraagprijs ook lager kan zijn dan de marktwaarde en een lager bod dan ook. IN dat laatste geval zou ik het niet accepteren.quote:Op zaterdag 12 november 2022 13:02 schreef Doedezemaar het volgende:
Toen wij een paar jaar geleden een huis uit een erfenis verkochten hebben we op onze makelaar vertrouwd en was het in ons geval een instelling van ‘weg is weg hoor, deze vis hebben we aan de haak’ en heeft de makelaar daar niks van laten merken richting de kopers en zo een heel prima prijs eruit weten te slepen terwijl wij het ook wel voor minder hadden willen laten gaan.
ik heb het laten taxeren om een vraagprijs vast te stellen. Ik ging er ietsies onder zitten en het was in 3 weken verkocht ietses hoger dan de taxatiewaarde.quote:Op zaterdag 12 november 2022 13:04 schreef blomke het volgende:
[..]
Taxeren doet een taxateur. De makelaar bepaalde de vraagprijs. De verkoop is uit handen gegeven aan een makelaar, juist om redenen van bezichtiging en vraagprijsstelling. Waarom zou ik dan laten taxeren?
Goed punt.quote:Op zaterdag 12 november 2022 12:49 schreef Leandra het volgende:
[..]
En wat betekent dat voor de krapte op de huizenmarkt? Zijn er nu ineens minder woningzoekenden?
Het bod is 7,5% onder de vraagprijs; makelaar denkt op 3,5% onder de vraagprijs uit te kunnen komen en ziet dat als "het uiterste".quote:Op zaterdag 12 november 2022 12:52 schreef Leandra het volgende:
Maar wat is de vraagprijs of het bod dat je gehad hebt.
maar wat is de marktprijs?quote:Op zaterdag 12 november 2022 13:06 schreef blomke het volgende:
[..]
Het bod is 7,5% onder de vraagprijs; makelaar denkt op 3,5% onder de vraagprijs uit te kunnen komen en ziet dat als "het uiterste".
Kijk, now are we getting somewhere!! En de verkoop is recent geweest?quote:Op zaterdag 12 november 2022 13:06 schreef sjorsie1982 het volgende:
ik heb het laten taxeren om een vraagprijs vast te stellen. Ik ging er ietsies onder zitten en het was in 3 weken verkocht ietses hoger dan de taxatiewaarde.
Tsja. Wat is de marktwaarde. Niemand die het weet. Ligt ook aan de emotie van de koperquote:Op zaterdag 12 november 2022 13:05 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
het is altijd moeilijk om te bepalen, want de vraagprijs kan ook te hoog zijn en een lager bod kan ook nog steeds hoger zijn dan de marktwaarde. Terwijl een vraagprijs ook lager kan zijn dan de marktwaarde en een lager bod dan ook. IN dat laatste geval zou ik het niet accepteren.
ja de bedenktijd is ca 2 weken voorbij en ik zit nu in de periode van ontbindende voorwaarden.quote:Op zaterdag 12 november 2022 13:08 schreef blomke het volgende:
[..]
Kijk, now are we getting somewhere!! En de verkoop is recent geweest?
de taxateur kan het echt wel goed bepalen. Hupotheekverstrekkers gebruiken dit ook. 10% marge kan je aanhouden heb ik altijd geleerd.quote:Op zaterdag 12 november 2022 13:08 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Tsja. Wat is de marktwaarde. Niemand die het weet. Ligt ook aan de emotie van de koper
Dat. Plus de verwachting van de koper/aankoopmakelaar. De locatie is op een plek waar veel gefokt wordt en weinig gebouwd. Er is daar gewoon weinig te koop en er zijn rel. grote gezinnen.quote:Op zaterdag 12 november 2022 13:08 schreef opgebaarde het volgende:
Tsja. Wat is de marktwaarde. Niemand die het weet. Ligt ook aan de emotie van de koper
bij een taxatie zou dat meegenomen moeten worden.quote:Op zaterdag 12 november 2022 13:09 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat. Plus de verwachting van de koper/aankoopmakelaar. De locatie is op een plek waar veel gefokt wordt en weinig gebouwd. Er is daar gewoon weinig te koop en er zijn rel. grote gezinnen.
Tja, op die manier.....de vraagprijs is 10% hoger dan de WOZ-waarde, dan kan je een marktwaarde daartussenin verwachten.quote:Op zaterdag 12 november 2022 13:09 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
de taxateur kan het echt wel goed bepalen. Hupotheekverstrekkers gebruiken dit ook. 10% marge kan je aanhouden heb ik altijd geleerd.
In 2015 laten taxeren en niemand gevonden die het wilde hebben. De marktwaarde is gewoon geen hard vaststaand cijferquote:Op zaterdag 12 november 2022 13:09 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
de taxateur kan het echt wel goed bepalen. Hupotheekverstrekkers gebruiken dit ook. 10% marge kan je aanhouden heb ik altijd geleerd.
WOZ-waarde vind ik niet echt een betrouwbare taxatie, maar als je wilt dan gebruik je diequote:Op zaterdag 12 november 2022 13:11 schreef blomke het volgende:
[..]
Tja, op die manier.....de vraagprijs is 10% hoger dan de WOZ-waarde, dan kan je een marktwaarde daartussenin verwachten.
Heb je en hele serie:
1) Marktwaarde
2) Taxatieprijs
3) Vraagprijs
4) WOZ-waarde.
Tja, als de inflatie van groentenprijzen doorzet wel. We praten hier over >4 ton ja.quote:Op zaterdag 12 november 2022 13:03 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
je kunt ook vragen zal ik worteltjes of bloemkool eten
Ik wilt niks gebruiken, ik probeer hier het woningmarktsentiment te peilen. Gaan de prijzen significant dalen, of kan er zo weer 10% bijkomen als de energiecrisis bezworen is en de rente weer daalt.quote:Op zaterdag 12 november 2022 13:13 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
WOZ-waarde vind ik niet echt een betrouwbare taxatie, maar als je wilt dan gebruik je die
hoe lang wil je wachten?quote:Op zaterdag 12 november 2022 13:15 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik wilt niks gebruiken, ik probeer hier het woningmarktsentiment te peilen. Gaan de prijzen significant dalen, of kan er zo weer 10% bijkomen als de energiecrisis bezworen is en de rente weer daalt.
Maanden. T/m jan/febr is geen enkel probleem, niemand zit te wachten op de centen.quote:
dat is wel heel kort, dan zou ik het bod accepteren.quote:Op zaterdag 12 november 2022 13:18 schreef blomke het volgende:
[..]
Maanden. T/m jan/febr is geen enkel probleem, niemand zit et wachten op de centen.
Ik begreep dat we pas aan het begin van de energiecrisis staan en dat het volgend jaar nog veel erger wordtquote:Op zaterdag 12 november 2022 13:15 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik wilt niks gebruiken, ik probeer hier het woningmarktsentiment te peilen. Gaan de prijzen significant dalen, of kan er zo weer 10% bijkomen als de energiecrisis bezworen is en de rente weer daalt.
Verkopen na tegenbod.quote:Op zaterdag 12 november 2022 13:18 schreef blomke het volgende:
[..]
Maanden. T/m jan/febr is geen enkel probleem, niemand zit te wachten op de centen.
Zo'n ervaring heb ik ook met m'n eigen voorspellingen.quote:Op zaterdag 12 november 2022 13:22 schreef opgebaarde het volgende:
Ik durf er niks over te zeggen. Ik zit met al mijn verwachtingen van afgelopen 13 maanden er structureel faliekant naast
De gasprijsdaling zet stevig door. Geholpen door een duurdere ¤ t.o.v. $ en een afnemende vraag naar ruwe fossiele energie, gaat de prijs van gas en elektrisch weer fors omlaag.quote:Op zaterdag 12 november 2022 13:22 schreef opgebaarde het volgende:
Ik begreep dat we pas aan het begin van de energiecrisis staan en dat het volgend jaar nog veel erger wordt![]()
dat is een beetje zoals ik had verwacht, ik had alleen een scherpere daling verwacht. Ik wist alleen niet wanneer, maar wel in de nabije toekomst. Dit gebeurt namelijk nagenoeg altijd bij een scherpe prijsstijging.quote:Op zaterdag 12 november 2022 14:59 schreef blomke het volgende:
De gasprijsdaling zet stevig door. Geholpen door een duurdere $ t.o.v. ¤ en een afnemende vraag naar ruwe fossiele energie, gaat de prijs van gas en elektrisch weer fors omlaag.
Ik hoop het alleen als we volgend jaar nog steeds in conflict met Rusland zijn en onze voorraad is dan wel leeg dan wordt het een stukje spannender.quote:Op zaterdag 12 november 2022 14:59 schreef blomke het volgende:
[..]
Zo'n ervaring heb ik ook met m'n eigen voorspellingen.
[..]
De gasprijsdaling zet stevig door. Geholpen door een duurdere $ t.o.v. ¤ en een afnemende vraag naar ruwe fossiele energie, gaat de prijs van gas en elektrisch weer fors omlaag.
Vergeet ook niet de onverwacht milde oktobermaand. Vandaag doet de zon het ook weer goed.quote:Op zaterdag 12 november 2022 14:59 schreef blomke het volgende:
[..]
Zo'n ervaring heb ik ook met m'n eigen voorspellingen.
[..]
Dat gaat ook gebeuren, want dit jaar zijn de gasvoorraden nog deels met Russisch gas gevuld. Dat is volgend jaar niet zo, en als Azie ook meer LNG gaat vragen dan wordt het spannend, gaat de prijs weer naar boven...etc. Dit probleem speelt denk ik nog (meer) volgend jaar winter, dus 2023/2024.quote:Op zaterdag 12 november 2022 15:57 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Ik hoop het alleen als we volgend jaar nog steeds in conflict met Rusland zijn en onze voorraad is dan wel leeg dan wordt het een stukje spannender.
We gaan 't zien
Dat verschil lijkt me op dit moment erg klein, maar... sporadisch kom ik wel huizen tegen met zo'n klein verschil (WOZ 01-01-2021 vs vraagprijs nu), maar het gros heeft een groter verschil.quote:Op zaterdag 12 november 2022 13:11 schreef blomke het volgende:
[..]
Tja, op die manier.....de vraagprijs is 10% hoger dan de WOZ-waarde, dan kan je een marktwaarde daartussenin verwachten.
Heb je en hele serie:
1) Marktwaarde
2) Taxatieprijs
3) Vraagprijs
4) WOZ-waarde.
Natuurlijk 50k boven vraagprijsquote:Op woensdag 16 november 2022 20:05 schreef MaxC het volgende:
Na 2 maanden zoeken een huis gevonden! Ons bod is inmiddels geaccepteerd. 35k onder de vraagprijs dus zijn er tevreden over, toch een hele andere markt dan afgelopen jaar.
Nu ons eigen huis verkopen, ben benieuwd hoe dat gaat. Wel energielabel A, 4 jaar geleden gekocht
Als we volgend jaar (ten opzichte van andere jaren) salarisstijgingen krijgen van zo'n 5% of meer dan zullen de woning prijzen ook wel weer wat omhoog gaan.quote:Op zaterdag 12 november 2022 13:15 schreef blomke het volgende:
Dit is dus in VK??quote:Op donderdag 17 november 2022 10:58 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Huis bij ons in nieuwbouwwijk is weer in de verkoop. Woont een oude man, en die kan toch niet op zichzelf wonen. In mei erin getrokken, maar in september te koop gezet, en binnen een week verkocht. Vraagprijs was toen gelijk aan vraagprijs toen het in aanbouw was. Hij maakte er dus al flink verlies op (overdrachtsbelasting, solicitor-fees, afwerkingskosten). Nu staat het toch weer te koop, voor 15k minder. Hoop voor hem dat het snel verkocht wordt, en hij snel naar een verzorgingstehuis kan.
Schandalig trouwens dat de makelaar niet wat meer zijn best doet om het huis te verkopen. Dit is een foto die ze gebruiken. Die man kan gewoon niet alleen wonen, heeft ook een lift op zijn trap bijv. Hij heeft nooit al zijn verhuisdozen uitgepakt, die staan er al sinds mei.
[ afbeelding ]
Je bent ook wel afhankelijk van de medewerking van de eigenaar natuurlijk.quote:Op donderdag 17 november 2022 10:58 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Huis bij ons in nieuwbouwwijk is weer in de verkoop. Woont een oude man, en die kan toch niet op zichzelf wonen. In mei erin getrokken, maar in september te koop gezet, en binnen een week verkocht. Vraagprijs was toen gelijk aan vraagprijs toen het in aanbouw was. Hij maakte er dus al flink verlies op (overdrachtsbelasting, solicitor-fees, afwerkingskosten). Nu staat het toch weer te koop, voor 15k minder. Hoop voor hem dat het snel verkocht wordt, en hij snel naar een verzorgingstehuis kan.
Schandalig trouwens dat de makelaar niet wat meer zijn best doet om het huis te verkopen. Dit is een foto die ze gebruiken. Die man kan gewoon niet alleen wonen, heeft ook een lift op zijn trap bijv. Hij heeft nooit al zijn verhuisdozen uitgepakt, die staan er al sinds mei.
[ afbeelding ]
Het kwam me al zo bekend voorquote:Op donderdag 17 november 2022 10:58 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[ afbeelding ]
quote:Op woensdag 14 september 2022 22:24 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Beetje triest verhaal. Een van de buren die ergens in mei ingetrokken is kon het toch niet aan. Een oude man die alleen is, had al overwogen naar een verzorgingstehuis te gaan maar kon geen afscheid nemen van de meubelen van zijn vader, die tot een paar jaar geleden bij hem woonde. Wij zagen heel lang verhuisdozen staan en dachten dat de nieuwe bewoners direct na de verhuizing op vakantie waren gegaan. En toen dat dat een hele lange vakantie was. Net toen we ons echt zorgen begonnen te maken zag ik iemand bij het huis wat zijn oude buurvrouw bleek. Die kwam wat kleren ophalen omdat hij was opgenomen in een ziekenhuis.
Nu staat het huis dus weer te koop. Voor dezelfde prijs als waarvoor het vorig jaar op het laatst te koop voor stond. Als het daarvoor verkocht wordt heeft hij dus flinke kosten gemaakt (overdrachtsbelasting, solicitor-fees, upgrades - er zit oa een traplift in). Je zou denken dat een makelaar helpt of voorstelt het huis een beetje netjes te maken voor de foto's, maar het is gewoon in de huidige staat op de de Engelse Funda gezet:
[ afbeelding ]
Jep, was dus verkocht, nu weer terug op de markt, voor 15k minder. En ik kan me goed voorstellen dat de kopers problemen hebben gekregen met het rondkrijgen van hun hypotheek toen de rentes ineens omhoog vlogen in het VK in september.quote:Op donderdag 17 november 2022 12:01 schreef laziness het volgende:
[..]
Het kwam me al zo bekend voor
[..]
Dit gaat denk ik nog wel een gigantisch probleem worden, we weten dat er meer woningen gebouwd moeten worden... Het vertrouwen van mensen neemt af, ze kunnen minder lenen en tegelijkertijd heeft het kabinet ervoor gezorgd dat investeren in woningen minder interessant is of erg onzeker.quote:Op donderdag 17 november 2022 12:42 schreef Doedezemaar het volgende:
In onze nieuwbouwwijk komen er toch wel een paar woningen snel weer in de verkoop, eentje nog in de beginfase van de bouw en de afgelopen periode nog een paar een paar maanden na oplevering. In de volgende fase waar ze onlangs zijn begonnen was er 1 kavel dat steeds maar niet verkocht werd, nu heeft een aannemer dat gekocht volgens mij, want het wordt nu als villa te koop aangeboden en die staat nu voor de 2e keer op funda met een (met ruim ¤50.000)verlaagde vraagprijs
De winst van nieuwe panden zal omlaag gaan en daarmee ook de bereidheid van private partijen om te investeren in de bouw van nieuwe woningen. Daarom vind ik dat woningbouw aanbesteed moet worden door de overheid.quote:Op donderdag 17 november 2022 18:24 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Dit gaat denk ik nog wel een gigantisch probleem worden, we weten dat er meer woningen gebouwd moeten worden... Het vertrouwen van mensen neemt af, ze kunnen minder lenen en tegelijkertijd heeft het kabinet ervoor gezorgd dat investeren in woningen minder interessant is of erg onzeker.
Ik ben benieuwd of de bouwbedrijven de komende jaren op volle capaciteit kunnen doorblijven bouwen, want dat hebben we wel nodig om ooit weer een gezonde huizenmarkt te creëren.
Ik neem aan dat je bedoelde dat de overheid de opdrachtgever van bouwprojecten moet worden ipv projectontwikkelaars?quote:Op vrijdag 18 november 2022 00:22 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
De winst van nieuwe panden zal omlaag gaan en daarmee ook de bereidheid van private partijen om te investeren in de bouw van nieuwe woningen. Daarom vind ik dat woningbouw aanbesteed moet worden door de overheid.
Stormloop op deze comment van lieden van bepaalde politieke signatuur in 3, 2, 1...... Go.
Aanbestedingen door de overheid als oplossing poneren is ernstig kortzichtig.quote:Op vrijdag 18 november 2022 00:22 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
De winst van nieuwe panden zal omlaag gaan en daarmee ook de bereidheid van private partijen om te investeren in de bouw van nieuwe woningen. Daarom vind ik dat woningbouw aanbesteed moet worden door de overheid.
Stormloop op deze comment van lieden van bepaalde politieke signatuur in 3, 2, 1...... Go.
Heb je zelf de overheid wel eens ervaren als opdrachtgever?quote:Op vrijdag 18 november 2022 00:22 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Ik ben eerder voorstander dat de overheid de bouw op zich neemt met alle financiele risicos.quote:Op vrijdag 18 november 2022 00:22 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Ja. Net zoals wanneer de overheid een snelweg wil bouwen. Dan ga je toch ook niet zitten wachten tot Verstraete-Verbrugge B.V. eens een keertje zin heeft om 5 kilometer snelweg aan te leggen?quote:Op vrijdag 18 november 2022 06:24 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Ik neem aan dat je bedoelde dat de overheid de opdrachtgever van bouwprojecten moet worden ipv projectontwikkelaars?
Vorige crisis werd er meer doorgebouwd dan tijdens de huidige crisis hoor.quote:Ik zou zelfs nog liever zien dat aanbesteding niet eens hard nodig is, iig niet Europees. Maar doorbouwen in slechte tijden ging de vorige crisis al fout, zie de lading aan zzp'ers en gebrek aan bouwvakkers die we nu hebben.
Heb je hier ook argumenten voor of is dit simpelweg een door de Partij opgelegd dogma waar niet aan te tornen valt?quote:Op vrijdag 18 november 2022 07:45 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Aanbestedingen door de overheid als oplossing poneren is ernstig kortzichtig.
Toevallig zelfs wel ja. Waterschappen, diverse overheidsinstanties en gemeenten bijvoorbeeld. Maar dit lijkt me verder volstrekt irrelevant.quote:Op vrijdag 18 november 2022 07:54 schreef MisChrartin het volgende:
[..]
Heb je zelf de overheid wel eens ervaren als opdrachtgever?
1. Dit lijkt me erg uitzonderlijk, dat echt helemaal niemand zich inschrijft. Ik zie daar geen enkele indicatie toe.quote:Waarschijnlijk niet anders had je het niet voorgesteld.
Even korte samenvatting: ieder mogelijk risico wordt bij de aannemer gelegd (dat zie je ook bij grote infrawerken).
Wat gebeurt er dan:
1. Niet 1 bouwbedrijf schrijft in. Resultaat: Dalende volumes van opgeleverde woningen.
2. Bedrijven schrijven toch in met enorm hoge prijzen.
3. Vervolgens wordt het één groot juridisch getouwtrek over contracten door alle risicoverdeling en duurt het jaren voor er überhaupt 1 schop de grond in gaat.
Wie had dan de opdracht moeten geven voor die snelweg? Verstraete-Verbrugge BV of zo?quote:Kijk voor de grap eens hoe aanbestedingen zijn gegaan bij grote bouwprojecten zoals het verlengen van de A13, de noordzeesluis etc.
De overheid is vaak een erg moeilijke opdrachtgever die eerder remmend dan versnellend werkt.
Een genationaliseerd bouwbedrijf voor essentiële infrastructuur lijkt me geen slecht idee, maar dat lijkt me vooralsnog minder realistisch dan een aanbestedingsprocedure. Verder loop je al gauw tegen EU regels aan die vaak meer sturen in de richting van privatisatie.quote:Op vrijdag 18 november 2022 09:01 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik ben eerder voorstander dat de overheid de bouw op zich neemt met alle financiele risicos.
En nog te weinig, de bouw is toen ingestort. Dat was dan ook een financiële crisisquote:Op vrijdag 18 november 2022 13:24 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Ja. Net zoals wanneer de overheid een snelweg wil bouwen. Dan ga je toch ook niet zitten wachten tot Verstraete-Verbrugge B.V. eens een keertje zin heeft om 5 kilometer snelweg aan te leggen?![]()
Woningen zijn, net als snelwegen en dergelijke, gewoon essentiële infrastructuur.
[..]
Vorige crisis werd er meer doorgebouwd dan tijdens de huidige crisis hoor.
Ik kijk er tegenwoordig andersom naar. Er werd genoeg of zelfs teveel gebouwd, echter de bevolkingsgroei is te hoog.quote:Op vrijdag 18 november 2022 15:22 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
En nog te weinig, de bouw is toen ingestort. Dat was dan ook een financiële crisis
Tjsa.... de bevolkingsgroei kan je maar mondjesmaat inperken, want we zitten nu eenmaal in de EU. Voor zover ik weet komt de meeste aanwas uit andere EU landen, daarna geboren Nederlanders en pas ver daarna migranten uit niet-EU landen. En alleen in die laatste groep zou je een en ander kunnen tegenhouden.quote:Op vrijdag 18 november 2022 15:23 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik kijk er tegenwoordig andersom naar. Er werd genoeg of zelfs teveel gebouwd, echter de bevolkingsgroei is te hoog.
De bouw is toen volledig ingestort en mede de oorzaak dat we nu zo'n enorm tekort aan vakmensen hebben.quote:Op vrijdag 18 november 2022 15:22 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
En nog te weinig, de bouw is toen ingestort. Dat was dan ook een financiële crisis
Ik heb begrepen van mensen op fok dat het heel simpel is om de regels van de EU te negeren.quote:Op vrijdag 18 november 2022 15:36 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Tjsa.... de bevolkingsgroei kan je maar mondjesmaat inperken, want we zitten nu eenmaal in de EU. Voor zover ik weet komt de meeste aanwas uit andere EU landen, daarna geboren Nederlanders en pas ver daarna migranten uit niet-EU landen. En alleen in die laatste groep zou je een en ander kunnen tegenhouden.
onzinquote:Op vrijdag 18 november 2022 16:14 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Er zijn tal van maatregelen, al dan niet wenselijk
- kvd subsidies stopzetten
- deeltijd werken verbieden
- subsidies op kinderen stopzetten
- expatregelingen versoberen en strenger maken
- etc.
De vakantieperiode speelde ook meequote:Zutphen:
In de drie torens moeten 80 luxeappartementen en -penthouses komen. Vraagprijs tussen de ¤450.000 en ¤1,3 mln. Eind vorig jaar werden andere duurdere woningen binnen het project nog snel verkocht. Maar dat is nu niet meer het geval. De appartementen staan al sinds eind mei te koop en pas 40% is verkocht. Het uitzicht op de IJssel en de voorbijglijdende binnenvaartschepen ten spijt.
Vastgoeddirecteur Maarten van Duijn van Heijmans blijft monter en hoopt in januari te kunnen starten met de bouw. Maar ook hij geeft toe dat de verkoop minder snel gaat dan voor de oorlog in Oekraïne. 'Het consumentenvertrouwen is gedaald, de hypotheekrente is omhooggegaan. Dat heeft ontegenzeggelijk effect.'
[…]
Het dalende animo voor het hogere segment is behalve in Zutphen pijnlijk zichtbaar bij een ander project van Heijmans in Utrecht. Net over de iconische 'gele brug' in Leidsche Rijn wil de ontwikkelaar langs het spoor 163 appartementen bouwen. Bellevue is het project genoemd. Een groene oase moet het worden met speelheuvels en een watertuin. 'La vie en Bellevue est magnifique', klinkt de ronkende reclamefolder.
Maar de verkoop loopt minder ronkend. Eind mei zijn 81 appartementen met een vraagprijs vanaf ¤570.000 te koop gezet en tot nu toe is er een 'handjevol' verkocht. Ongeveer tien, verduidelijkt de ontwikkelaar. 'Ja, dat valt tegen', zegt Van Duijn. 'Maar de vakantieperiode speelde ook mee.'
Niet alleen dure nieuwbouw heeft een probleem, door de enorm gestegen prijzen neemt de onrendabele top op sociale woningbouw ook enorm toe met als gevolg stagnatie en veel kleinere sociale huurwoningen.quote:Op maandag 21 november 2022 15:31 schreef Heph844 het volgende:
Dure nieuwbouw heeft een dik probleem met de verkoop. Paar stukjes uit artikel van het FD:
[..]
De vakantieperiode speelde ook mee
8000 euro per m2quote:Op maandag 21 november 2022 15:38 schreef vlindertje89 het volgende:
Ja, het zal inderdaad met de vakantieperiode te maken hebben. Niet met dat je voor die ¤570.000 een appartement van 71m2 koopt
Hoe bedoel je dit?quote:Op maandag 21 november 2022 15:37 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Niet alleen dure nieuwbouw heeft een probleem, door de enorm gestegen prijzen neemt de onrendabele top op sociale woningbouw ook enorm toe met als gevolg stagnatie en veel kleinere sociale huurwoningen.
De huur van sociale huurwoningen is gemaximaliseerd. Op basis van die huur berekent de corporatie wat ze over de levensduur aan kosten en baten hebben en dat levert een maximaal investeringsbedrag op. Alles daarboven noemen ze de onrendabele top, dat wordt dus niet terug verdiend en moet uit het eigen vermogen van de corporatie aangevuld worden.quote:
Als de rente 5% en een huis kost inclusief grond ¤ 200.000 dan is alleen de rente per maand al meer dan de maximale huur.quote:Op maandag 21 november 2022 15:52 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
De huur van sociale huurwoningen is gemaximaliseerd. Op basis van die huur berekent de corporatie wat ze over de levensduur aan kosten en baten hebben en dat levert een maximaal investeringsbedrag op. Alles daarboven noemen ze de onrendabele top, dat wordt dus niet terug verdiend en moet uit het eigen vermogen van de corporatie aangevuld worden.
Aangezien de grondwaarde van sociale woningbouw vaak al nihil is, betekent hogere bouwkosten een groter tekort of een kleinere woning bouwen. Dan bouw je alleen een woning die eigenlijk voor een andere doelgroep met een kleiner budget zou moeten zijn. Verschraling van het aanbod dus.
Hogere rente vinden corporaties ook niet leuk omdat daarmee de contante waarde van nog te ontvangen huur minder wordt.
Maar die dure nieuwbouw is niet duur door gigantische winsten, die zijn, zeker met de opgelopen kosten van bouwmaterialen en arbeid, juist flinterdun geworden. Nieuwbouw zal niet veel goedkoper worden. Dus dan kan de vraag wel dalen, maar het aanbod (nieuwbouw en bestaand) zal ook dalen. Uiteindelijk zullen de prijzen niet zo instorten als in 2008/2009. Hoeveel was dat toen, iets van 30% ofzo? Dat is nog niet eens de stijging van de afgelopen 2 jaar in veel gebieden.quote:Op maandag 21 november 2022 15:37 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Niet alleen dure nieuwbouw heeft een probleem, door de enorm gestegen prijzen neemt de onrendabele top op sociale woningbouw ook enorm toe met als gevolg stagnatie en veel kleinere sociale huurwoningen.
Aah zo, snap je. kosten van nieuwbouw moet onder prijs X liggen als de opbrengsten maximaal Y zijn.quote:Op maandag 21 november 2022 15:52 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
De huur van sociale huurwoningen is gemaximaliseerd. Op basis van die huur berekent de corporatie wat ze over de levensduur aan kosten en baten hebben en dat levert een maximaal investeringsbedrag op. Alles daarboven noemen ze de onrendabele top, dat wordt dus niet terug verdiend en moet uit het eigen vermogen van de corporatie aangevuld worden.
Aangezien de grondwaarde van sociale woningbouw vaak al nihil is, betekent hogere bouwkosten een groter tekort of een kleinere woning bouwen. Dan bouw je alleen een woning die eigenlijk voor een andere doelgroep met een kleiner budget zou moeten zijn. Verschraling van het aanbod dus.
Hogere rente vinden corporaties ook niet leuk omdat daarmee de contante waarde van nog te ontvangen huur minder wordt.
Verklaar je nader. Ik ken dat soort relaties eigenlijk niet.quote:Op vrijdag 18 november 2022 17:46 schreef michaelmoore het volgende:
de bevolkings groei heeft niets te maken met aantal kinderen , meer met geliefden die hun nieuw verworven vriend (in) uit Gambia , Nigeria, Irak of Syrie hierheen halen
Of expats die hier blijven en een vriendin vinden
of overkomen voor kennis
Zullen we het gewoon niet voeden? 😅quote:Op maandag 21 november 2022 20:10 schreef blomke het volgende:
[..]
Verklaar je nader. Ik ken dat soort relaties eigenlijk niet.
ik ken er tallozen , mijn ex vrouw komt uit Kirgizie bijvoorbeeldquote:Op maandag 21 november 2022 20:10 schreef blomke het volgende:
[..]
had ik haar niet moeten voeden ?/quote:Op maandag 21 november 2022 20:12 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Zullen we het gewoon niet voeden? 😅
Juist wel! Verschillende culturen door elkaar heen, schijnt betere resultaten te geven. Idem LHBQTI-teams.quote:Op maandag 21 november 2022 20:12 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Zullen we het gewoon niet voeden? 😅
zoek maar uit , de hele wereld is op zoek naar een nieuwe partnerquote:Op maandag 21 november 2022 20:17 schreef blomke het volgende:
[..]
Juist wel! Verschillende culturen door elkaar heen, schijnt betere resultaten te geven. Idem LHBQTI-teams.
Goh, nooit geweten dat Valkenswaard in Azië ligt.quote:Op maandag 21 november 2022 20:22 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
zoek maar uit , de hele wereld is op zoek naar een nieuwe partner
https://www.dateinasia.com/search
valkenswaard ligt toch in nederland?/quote:Op maandag 21 november 2022 20:35 schreef blomke het volgende:
[..]
Goh, nooit geweten dat Valkenswaard in Azië ligt.
En wat ik belangrijk vind: krijgen zij een hypotheek?quote:Op maandag 21 november 2022 20:10 schreef blomke het volgende:
[..]
quote:Huizenprijs omlaag, ’maar woningmarkt heeft nog voldoende vet op de botten’
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.https://www.telegraaf.nl/(...)nde-vet-op-de-botten
Wat ik dan niet begrijp, is dat de prijsindex voor heel Nederland, stijgt van 187,5 naar 188,6quote:Op dinsdag 22 november 2022 10:28 schreef Anton91 het volgende:
Het artikel van het CBS:
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)n-oktober-opnieuw-af
Waar staat dat? Want ik zie dat de prijsindex voor bestaande woningen in oktober 186.7 was. Misschien kijk je naar de laatste cijfers van Q3?quote:
https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail/83913NEDquote:Op dinsdag 22 november 2022 10:41 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Waar staat dat? Want ik zie dat de prijsindex voor bestaande woningen in oktober 186.7 was. Misschien kijk je naar de laatste cijfers van Q3?
Als ik de cijfers van jul, aug en sep bij elkaar optel en deel door drie. Dan kom ik inderdaad op 188.6 uit.
Ja dat is het derde kwartaal. Oktober valt in het vierde kwartaal... Maar de prijsindex daalt al sinds augustus alleen het gemiddelde van het derde kwartaal was hoger dan in het tweede kwartaal.quote:Op dinsdag 22 november 2022 10:46 schreef blomke het volgende:
[..]
https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail/83913NED
Zou maar eens flink gaan aflossen......quote:Op dinsdag 22 november 2022 11:32 schreef Leandra het volgende:
Mijn waarde volgens Funda is nu al 82K lager dan in mei
Maar goed, nog steeds overwaarde, dus geen punt.
Nou dat is fijn om te horen. Ik vraag me wel af hoe ver die daling inzet.quote:Op dinsdag 22 november 2022 11:32 schreef Leandra het volgende:
Waarom dan? Als er niemand kan of wil kopen met die belachelijke prijzen, kan er een tekort zijn, maar dan is er alsnog geen vraag.quote:Op dinsdag 22 november 2022 13:41 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Nou dat is fijn om te horen. Ik vraag me wel af hoe ver die daling inzet.
Er is helaas nog altijd een absoluut woningtekort, dus op een gegeven moment is de limiet van de prijsdaling bereikt.
Maar die daling zal echt niet zo groot zijn in elk segment/woningtype. Ik heb net ook op funda gekeken en de woningprijs van mijn woning is met 4k omlaag gegaan in dezelfde periode.quote:Op dinsdag 22 november 2022 13:41 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Nou dat is fijn om te horen. Ik vraag me wel af hoe ver die daling inzet.
Er is helaas nog altijd een absoluut woningtekort, dus op een gegeven moment is de limiet van de prijsdaling bereikt.
Maar dat is toch een wassen neus een beetje? want als ik voor mij kijk zie ik een stijging van 1.9%, zo meldt Funda. Ik geloof dat allemaal niet zo.quote:Op dinsdag 22 november 2022 11:32 schreef Leandra het volgende:
Er kan altijd iemand kopen zolang er geen zelfwoonplicht is in die gemeente. Er zit namelijk praktisch oneindig veel geld in investeringsfondsen en grootgrondbezitters die huizen kunnen opkopen en (te duur) verhuren.quote:Op dinsdag 22 november 2022 14:20 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Waarom dan? Als er niemand kan of wil kopen met die belachelijke prijzen, kan er een tekort zijn, maar dan is er alsnog geen vraag.
Las alleen vandaag dat ze vanaf 1 januari volgend jaar de overdracht belasting voor beleggers willen verhogen naar 10.4%quote:Op dinsdag 22 november 2022 15:01 schreef Rene het volgende:
Zitten te denken aan een tweede huisje te kopen om te laten bewonen door een 1e graads familielid. Laat nog maar ff dalen!
Dat is een rare manier om 60% te schrijven.quote:Op dinsdag 22 november 2022 14:48 schreef ludovico het volgende:
Volgens Funda is het gewoon nog 80k meer waard dan 2.5 jaar terug.... Niet houdbaar naar mijn idee. Het is minder betaalbaar nu dan toen. En de prijzen waren toen al hoog.
Hop 20% eraf.
Dat de huizenmarkt wat afkoelt en waarde verliest is natuurlijk goed. Maar ik denk dat niemand gebaat is bij een verlies van 60%. Dat icm stijgende lonen is wel erg heftig.quote:Op dinsdag 22 november 2022 18:01 schreef Grems het volgende:
[..]
Dat is een rare manier om 60% te schrijven.
Helaas zal het inderdaad wel bij maximaal 15-20% blijven steken vanwege de zwaarwegende belangen van een onbeperkte instroom, vrijwel onbeperkt budget bij Blackrock en allerhande verzonnen crisissen.
Is gewoon wishful thinking.quote:Op dinsdag 22 november 2022 18:17 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Dat de huizenmarkt wat afkoelt en waarde verliest is natuurlijk goed. Maar ik denk dat niemand gebaat is bij een verlies van 60%. Dat icm stijgende lonen is wel erg heftig.
Dan ben je nu te laat want het is fiscaal gezien niet zo gunstig meer na 1 januari.quote:Op dinsdag 22 november 2022 15:01 schreef Rene het volgende:
Zitten te denken aan een tweede huisje te kopen om te laten bewonen door een 1e graads familielid. Laat nog maar ff dalen!
Ja... want de huidige LTV van ongeveer 50% is wel een puntje.quote:Op dinsdag 22 november 2022 13:30 schreef blomke het volgende:
[..]
Zou maar eens flink gaan aflossen......
Ja, is het ook, want het aantal werkelijk vergelijkbare woningen is zeer klein, toevallig is er 2 maanden geleden een verkocht aan de andere kant van de wijk, maar de rest is een ander type huis en nog op gas.quote:Op dinsdag 22 november 2022 14:36 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Maar dat is toch een wassen neus een beetje? want als ik voor mij kijk zie ik een stijging van 1.9%, zo meldt Funda. Ik geloof dat allemaal niet zo.
Hmmm. Denken = financieel adviseur eens consulterenquote:Op dinsdag 22 november 2022 18:19 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dan ben je nu te laat want het is fiscaal gezien niet zo gunstig meer na 1 januari.
Veel succes, je gaat 2% meer lappen.quote:Op dinsdag 22 november 2022 18:42 schreef Rene het volgende:
[..]
Hmmm. Denken = financieel adviseur eens consulteren
Hier een schokkende 4000 euroquote:Op dinsdag 22 november 2022 11:32 schreef Leandra het volgende:
Ziek, en straks maximale huren en puntentellingen en niemand die nog geld in woningen wilt investeren. Succes met je woningmarkt.quote:Op dinsdag 22 november 2022 17:05 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Las alleen vandaag dat ze vanaf 1 januari volgend jaar de overdracht belasting voor beleggers willen verhogen naar 10.4%
https://www.rijksoverheid(...)overdrachtsbelasting
Niet zo een groot probleem toch? Als hij een familielid wil helpen.quote:Op dinsdag 22 november 2022 18:49 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Veel succes, je gaat 2% meer lappen.
Die maximale huren gaan ze er niet doorheen krijgen.quote:Op dinsdag 22 november 2022 18:58 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ziek, en straks maximale huren en puntentellingen en niemand die nog geld in woningen wilt investeren. Succes met je woningmarkt.
Alleen de belastingdienst en grote investeerders zijn gebaat bij hoge huizenprijzen.quote:Op dinsdag 22 november 2022 18:17 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Dat de huizenmarkt wat afkoelt en waarde verliest is natuurlijk goed. Maar ik denk dat niemand gebaat is bij een verlies van 60%. Dat icm stijgende lonen is wel erg heftig.
da is toch eenmalig ?? het lost niets opquote:Op dinsdag 22 november 2022 17:05 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Las alleen vandaag dat ze vanaf 1 januari volgend jaar de overdracht belasting voor beleggers willen verhogen naar 10.4%
https://www.rijksoverheid(...)overdrachtsbelasting
Bouwkosten zijn ook gewoon hoog van woningen.quote:Op dinsdag 22 november 2022 19:54 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
da is toch eenmalig ?? het lost niets op
het enige dat nut heeft is 1.000.000 woningen bouwen , 200.000 per jaar
100.000 vaste en 100.000 flexwoningen
meer bouwgrond ter beschikking stellen als het landbouw areaal is afgenomenquote:Op dinsdag 22 november 2022 19:57 schreef ludovico het volgende:
[..]
Bouwkosten zijn ook gewoon hoog van woningen.
Een hele hoop woningeigenaren zijn ook gebaat bij het voorkomen van 60% prijszakkingen. Want dan staan er gewoon gigantisch veel woningen onder water wat uiteindelijk weer voor veel meer problemen zorgt.quote:Op dinsdag 22 november 2022 19:54 schreef Grems het volgende:
[..]
Alleen de belastingdienst en grote investeerders zijn gebaat bij hoge huizenprijzen.
Huh, waarom?quote:Op dinsdag 22 november 2022 13:30 schreef blomke het volgende:
[..]
Zou maar eens flink gaan aflossen......
Precies. Kijk, het is gewoon belachelij dat het huis wat ik 8 jaar geleden gekocht heb (volgens funda) nu verdubbeld is in waarde. Maar daar 60% vanaf? Dan zit ik dus onder de prijs wat ik er 8 jaar geleden voor betaald heb.quote:Op dinsdag 22 november 2022 21:56 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Een hele hoop woningeigenaren zijn ook gebaat bij het voorkomen van 60% prijszakkingen. Want dan staan er gewoon gigantisch veel woningen onder water wat uiteindelijk weer voor veel meer problemen zorgt.
Ook die zijn er op termijn bij gebaat, de stijgingen van de afgelopen jaren zijn van dien aard dat oudgedienden met een aflossingvrije hypotheek veelal alsnog een forse overwaarde zullen hebben en de meeste recente hypotheken hebben een aflossingsaspect.quote:Op dinsdag 22 november 2022 21:56 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Een hele hoop woningeigenaren zijn ook gebaat bij het voorkomen van 60% prijszakkingen. Want dan staan er gewoon gigantisch veel woningen onder water wat uiteindelijk weer voor veel meer problemen zorgt.
Binnen een aantal jaar in box 3, zoals gezegd hebben alleen de belastingdienst en zeer vermogende partijen baat bij torenhoge huizenprijzen.quote:Op dinsdag 22 november 2022 22:11 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Precies. Kijk, het is gewoon belachelij dat het huis wat ik 8 jaar geleden gekocht heb (volgens funda) nu verdubbeld is in waarde. Maar daar 60% vanaf? Dan zit ik dus onder de prijs wat ik er 8 jaar geleden voor betaald heb.
60% is nog nooit voorgekomen , 30% wel , heb ik ok meegemakt , maar dat deed er niet toe , je maandlasten bleven het zelfdequote:Op dinsdag 22 november 2022 21:56 schreef Anton91 het volgende:
[..]
preciesquote:Op dinsdag 22 november 2022 22:20 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
60% is nog nooit voorgekomen , 30% wel , heb ik ok meegemakt , maar dat deed er niet toe , je maandlasten bleven het zelfde
Eerst zien, dan geloven.quote:Op dinsdag 22 november 2022 22:15 schreef Grems het volgende:
[..]
Ook die zijn er op termijn bij gebaat, de stijgingen van de afgelopen jaren zijn van dien aard dat oudgedienden met een aflossingvrije hypotheek veelal alsnog een forse overwaarde zullen hebben en de meeste recente hypotheken hebben een aflossingsaspect.
Wat is dan het voordeel?
[..]
Binnen een aantal jaar in box 3, zoals gezegd hebben alleen de belastingdienst en zeer vermogende partijen baat bij torenhoge huizenprijzen.
Het kan ze zelfs helemaal niets schelen.quote:Op dinsdag 22 november 2022 22:23 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
precies
Voor het gros van het volk maakt zolang je er woont geen zak uit of de waarde van de stenen nu 10, 100 of 0 euro is. Zolang je de maandlasten lapt, vaak een fractie van huren, heb je gewoon een dak boven je hoofd.
Het maakt alleen 'doorstromen' lastig, mgoe, dat is geen absolute noodzaak voor de meesten. Zolang ik netjes elke maand betaal kan het de ING weinig schelen of de toko onderwater staat of niet.
Mwoah uiteindelijk wordt er iemand toch wel een beetje zenuwachtig als X procent van de portfolio niet meer gedekt isquote:Op dinsdag 22 november 2022 22:28 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Het kan ze zelfs helemaal niets schelen.
En hoe zie je dat voor je...? Want ik kan mij niet echt een scenario voor de geest halen waarbij mensen/gezinnen die recentelijk een hypotheek hebben afgesloten pas over 15-20 jaar geen schuld meer hebben op hun woning en dat ze er ook nog eens baat bij hebben en gelukkig van worden.quote:Op dinsdag 22 november 2022 22:15 schreef Grems het volgende:
[..]
Ook die zijn er op termijn bij gebaat, de stijgingen van de afgelopen jaren zijn van dien aard dat oudgedienden met een aflossingvrije hypotheek veelal alsnog een forse overwaarde zullen hebben en de meeste recente hypotheken hebben een aflossingsaspect.
[..]
Binnen een aantal jaar in box 3, zoals gezegd hebben alleen de belastingdienst en zeer vermogende partijen baat bij torenhoge huizenprijzen.
Dat ze in een afbetaald huis wonen en de kinderen van datzelfde gezin niet naast noodgedwongen tweeverdiener ook nog allebei een nier moeten verkopen voor een tochtig hok van 20m2, bijvoorbeeld.quote:Op dinsdag 22 november 2022 22:31 schreef Anton91 het volgende:
[..]
En hoe zie je dat voor je...? Want ik kan mij niet echt een scenario voor de geest halen waarbij mensen/gezinnen die recentelijk een hypotheek hebben afgesloten pas over 15-20 jaar geen schuld meer hebben op hun woning en dat ze er ook nog eens baat bij hebben en gelukkig van worden.
Tjah nu met de rente x3.5..... scheelt een hoop.quote:Op dinsdag 22 november 2022 22:20 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
60% is nog nooit voorgekomen , 30% wel , heb ik ok meegemakt , maar dat deed er niet toe , je maandlasten bleven het zelfde
Ja oke duidelijk je hebt helemaal gelijk.quote:Op dinsdag 22 november 2022 22:39 schreef Grems het volgende:
[..]
Dat ze in een afbetaald huis wonen en de kinderen van datzelfde gezin niet naast noodgedwongen tweeverdiener ook nog allebei een nier moeten verkopen voor een tochtig hok van 20m2, bijvoorbeeld.
Mensen gaan het vanzelf snappen als ze binnenkort belast worden op het "vermogen" in stenen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op dinsdag 22 november 2022 22:31 schreef Anton91 het volgende:
[..]
En hoe zie je dat voor je...? Want ik kan mij niet echt een scenario voor de geest halen waarbij mensen/gezinnen die recentelijk een hypotheek hebben afgesloten pas over 15-20 jaar geen schuld meer hebben op hun woning en dat ze er ook nog eens baat bij hebben en gelukkig van worden.
Zoiets is er toch al? Als het binnen een bepaalde tijd weer verkocht is (na opknapbeurt bijv), is er toch vrijstelling van overdrachtsbelasting ofzo?quote:Op dinsdag 22 november 2022 19:56 schreef ludovico het volgende:
Waar gaat het eigenlijk om ook...
Ok ok, het heeft positieve effecten qua dat de verhurende partij langer eigenaar zal blijven van het onroerende goed, anders koop je het niet.
Vind overigens wel dat er een vrijstelling moet komen voor partijen die objecten kopen om op te waarderen.
ja vroeger stond mijn woning 20 % onder de hypotheek, . nooit iets van aangetrokkenquote:Op dinsdag 22 november 2022 22:23 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
precies
Voor het gros van het volk maakt zolang je er woont geen zak uit of de waarde van de stenen nu 10, 100 of 0 euro is. Zolang je de maandlasten lapt, vaak een fractie van huren, heb je gewoon een dak boven je hoofd.
Het maakt alleen 'doorstromen' lastig, mgoe, dat is geen absolute noodzaak voor de meesten. Zolang ik netjes elke maand betaal kan het de ING weinig schelen of de toko onderwater staat of niet.
Nee, in 15-20 jaar voordat je ongeveer quitte staat als de woningprijzen nu 60% zouden dalen. Want zo lang duurt het ongeveer voordat je 60% weer hebt afgelost. Nou zullen er dan wel veel meer factoren meespelen zoals inflatie etc. Maar mensen zitten dan gewoon enorm lang in de schulden en ik denk dat niemand daarbij gebaat is.quote:Op dinsdag 22 november 2022 22:44 schreef ludovico het volgende:
[..]![]()
15-20 jaar een huis aflossen dat peperduur is dan heb je goed geboerd.
quote:Op dinsdag 22 november 2022 22:20 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
60% zal niet gebeuren, en zelfs 30% denk ik niet. De inflatie is ook gewoon erg hoog, en bouwkosten en arbeidskosten zijn dermate gestegen, dat een huis wat 3-5 jaar geleden gebouwd werd voor 400k, en wat nu 700k waard zou zijn, nu ook nauwlijks voor minder dan 700k gebouwd kan worden. Dus als de waarde 30% zou zakken, en het huis 490k waard zou worden, dan zou het minder zijn dan de prijs waar het op dat moment voor gebouwd zou kunnen worden. Als de markt zo ver inzakt, stagneert de hele nieuwbouw, wat flinke klap voor het aanbod zal zijn, en de prijs weer corrigeert.quote:Op dinsdag 22 november 2022 22:20 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
6 maanden geloof ik ja?quote:Op dinsdag 22 november 2022 22:48 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Zoiets is er toch al? Als het binnen een bepaalde tijd weer verkocht is (na opknapbeurt bijv), is er toch vrijstelling van overdrachtsbelasting ofzo?
Door boeren te onteigenen, natuurlijk.quote:Op dinsdag 22 november 2022 23:08 schreef michaelmoore het volgende:
Grootste probleem is hoe krijgen we goede huisvesting voor alle nieuwe inwoners
reken op een constante instroom van 200.000 nieuwe inwoners per jaar
En dat gaat echt niet minderen eerder nog meer door klimaatcrisis
Dude.quote:Op dinsdag 22 november 2022 23:08 schreef michaelmoore het volgende:
En dan slapen ze in de stallen ofzo?quote:Op dinsdag 22 november 2022 23:13 schreef Grems het volgende:
[..]
Door boeren te onteigenen, natuurlijk.
Ik proef wat frustratie in je posts.quote:Op dinsdag 22 november 2022 22:39 schreef Grems het volgende:
[..]
Dat ze in een afbetaald huis wonen en de kinderen van datzelfde gezin niet naast noodgedwongen tweeverdiener ook nog allebei een nier moeten verkopen voor een tochtig hok van 20m2, bijvoorbeeld.
Mensen gaan het vanzelf snappen als ze binnenkort belast worden op het "vermogen" in stenen.
Zoals gezegd zie ik min 60% in een land waar de vraag onverminderd hoog blijft, het aanbod voorlopig laag blijft en de huizenmarkt zelf geen structurele veranderingen gaat krijgen behoorlijk ver gezocht.quote:Op dinsdag 22 november 2022 21:56 schreef Anton91 het volgende:
[..]
is nederland een dictatuur ?quote:Op dinsdag 22 november 2022 23:33 schreef ludovico het volgende:
[..]
Dude.
....
Hekken bouwen en terugzetten.
Ga je dan uit van een daling van 60% en een woningmarkt die na 15-20 jaar nog steeds zo laag is? Dat het zolang duurt voor ze geen onderwaterstand meer hebben?quote:Op dinsdag 22 november 2022 22:51 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Nee, in 15-20 jaar voordat je ongeveer quitte staat als de woningprijzen nu 60% zouden dalen. Want zo lang duurt het ongeveer voordat je 60% weer hebt afgelost. Nou zullen er dan wel veel meer factoren meespelen zoals inflatie etc. Maar mensen zitten dan gewoon enorm lang in de schulden en ik denk dat niemand daarbij gebaat is.
Die krijgen voorrang bij sociale-huur huisvesting.quote:Op dinsdag 22 november 2022 23:08 schreef michaelmoore het volgende:
Persoonlijk denk ik niet helamaal dat het zou kunnen en reageerde ik op ene user die zei dat de woningmarkt zoveel % zou moeten zakken.quote:Op woensdag 23 november 2022 07:38 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ga je dan uit van een daling van 60% en een woningmarkt die na 15-20 jaar nog steeds zo laag is? Dat het zolang duurt voor ze geen onderwaterstand meer hebben?
Wat voor rentes verwacht je als dat mogelijk zou kunnen zijn? 27% ofzo?
Dat zegt niet zoveel. Prijzen van de bouw zijn nu geëxplodeerd. Tijdens de periode 2010-2013 lagen de koopprijzen ook een stuk lager dan de bouwkosten van bijvoorbeeld 2007.quote:Op woensdag 23 november 2022 07:43 schreef Leandra het volgende:
Als ik kijk naar her bedrag waarvoor het huis van mijn buren recent verkocht is dan kan zo'n enorme daling simpelweg niet, want dan zit je ruim (150K) onder de prijs waarvoor het huis als nieuwbouwwoning in 2018 verkocht is.
En dan de kosten die er bij een nieuwbouwwoning nog bovenop komen voor de keuken, tuin, vloeren enz. enz. enz.
Met een daling van 60% zit je op prijzen waar het niet eens meer voor gebouwd kan worden.
In een wijk waar nog nieuw gebouwd wordt en we over huizen praten die of gasloos zijn of makkelijk gasloos te maken zijn denk ik dat het wel meevalt.quote:Op woensdag 23 november 2022 08:46 schreef MisChrartin het volgende:
[..]
Dat zegt niet zoveel. Prijzen van de bouw zijn nu geëxplodeerd. Tijdens de periode 2010-2013 lagen de koopprijzen ook een stuk lager dan de bouwkosten van bijvoorbeeld 2007.
Dat was hier het geval, woningen stonden in 2013 voor 30% lagere prijs te koop dan de kale bouwkosten in 2007.
En dat was ook weer een reactie waarin die 60% zomaar bedacht was zie ik.quote:Op woensdag 23 november 2022 08:41 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Persoonlijk denk ik niet helamaal dat het zou kunnen en reageerde ik op ene user die zei dat de woningmarkt zoveel % zou moeten zakken.
quote:Op woensdag 23 november 2022 07:02 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
is nederland een dictatuur ?
wij zijn Europa
Kan prima, maar dan valt de bouw uiteraard stil.quote:Op woensdag 23 november 2022 07:43 schreef Leandra het volgende:
Als ik kijk naar her bedrag waarvoor het huis van mijn buren recent verkocht is dan kan zo'n enorme daling simpelweg niet, want dan zit je ruim (150K) onder de prijs waarvoor het huis als nieuwbouwwoning in 2018 verkocht is.
En dan de kosten die er bij een nieuwbouwwoning nog bovenop komen voor de keuken, tuin, vloeren enz. enz. enz.
Met een daling van 60% zit je op prijzen waar het niet eens meer voor gebouwd kan worden.
De rente zal bepalend zijn voor hoeveel er van de prijs af zal gaan.quote:Op woensdag 23 november 2022 08:53 schreef Leandra het volgende:
[..]
In een wijk waar nog nieuw gebouwd wordt en we over huizen praten die of gasloos zijn of makkelijk gasloos te maken zijn denk ik dat het wel meevalt.
Klopt het leenquotum bepaalt de woningprijs omdat iemand niet meer kan betalen.quote:Op woensdag 23 november 2022 10:33 schreef MisChrartin het volgende:
[..]
De rente zal bepalend zijn voor hoeveel er van de prijs af zal gaan.
Als daarnaast ook energie nog eens duurder wordt heeft dat gevolgen voor je leenquota; hoeveel je mag lenen.
Het leenquotum is heel bepalend voor de woningprijzen, en daarmee heeft de energieprijs ook invloed op de woningprijs van aardgasloze bouw. Mijn verwachting is dat de prijsdaling van gasloze bouw vrijwel net zo groot is als gaswoningen. Ergens is dat raar natuurlijk, maar dat is hoe een leenquotum wordt bepaalt.
quote:Op woensdag 23 november 2022 10:33 schreef MisChrartin het volgende:
De rente zal bepalend zijn voor hoeveel er van de prijs af zal gaan.
Als daarnaast ook energie nog eens duurder wordt heeft dat gevolgen voor je leenquota; hoeveel je mag lenen.
Het leenquotum is heel bepalend voor de woningprijzen, en daarmee heeft de energieprijs ook invloed op de woningprijs van aardgasloze bouw. Mijn verwachting is dat de prijsdaling van gasloze bouw vrijwel net zo groot is als gaswoningen. Ergens is dat raar natuurlijk, maar dat is hoe een leenquotum wordt bepaalt.
Hoe zit het dan met potentiële kopers die pak-em-beet 2,5 ton overwaarde op hun bestaande woning hebben en willen doorstromen naar een huis van 5 ton? Die hebben maar een deel van de leenquote nodig, zal ze wordt zijn hoe hoog het max. is...quote:Op woensdag 23 november 2022 10:42 schreef sjorsie1982 het volgende:
Klopt het leenquotum bepaalt de woningprijs omdat iemand niet meer kan betalen.
....
Er kan nog zo'n tekort zijn maar als de bank zegt: nee, dan kan je dat huis niet kopen.
Ook daar geldt het als je de max van je leenqutum wilt lenen.quote:Op woensdag 23 november 2022 11:03 schreef blomke het volgende:
[..]
[..]
Hoe zit het dan met potentiële kopers die pak-em-beet 2,5 ton overwaarde op hun bestaande woning hebben en willen doorstromen naar een huis van 5 ton? Die hebben maar een deel van de leenquote nodig, zal ze wordt zijn hoe hoog het max. is...
Ja slopen en een goede fundatie neerzetten is goedkoper. Dit bouwjaar bij een dijk is vragen om fundatieproblemen.quote:Op woensdag 23 november 2022 11:03 schreef Wereldgozer het volgende:
https://www.funda.nl/koop/zurich/huis-42938903-schoolstraat-7/
opknappertje (lol)
Nou, tijd geleden was ik maar wat blij met 2 ton overwaarde op het huis wat we verkochten; daardoor konden wequote:Op woensdag 23 november 2022 11:06 schreef sjorsie1982 het volgende:
Ook daar geldt het als je de max van je leenqutum wilt lenen.
Die 2,5 ton overwaarde lijkt leuk, echter het nieuwe huis is ook in waarde gestegen in die tijd dat jij je overwaarde opbouwde. Veel effect heeft dit dus niet.
Zit vast aan een ander huis.quote:Op woensdag 23 november 2022 11:08 schreef sjorsie1982 het volgende:
Ja slopen en een goede fundatie neerzetten is goedkoper. Dit bouwjaar bij een dijk is vragen om fundatieproblemen.
Die 2,5 ton overwaarde zorgt er wel voor dat je ver voorligt op de meeste starters, en uberhaupt een kans hebt op een nieuw huis.quote:Op woensdag 23 november 2022 11:06 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ook daar geldt het als je de max van je leenqutum wilt lenen.
Die 2,5 ton overwaarde lijkt leuk, echter het nieuwe huis is ook in waarde gestegen in die tijd dat jij je overwaarde opbouwde. Veel effect heeft dit dus niet.
Dat bedoel ik dus.quote:Op woensdag 23 november 2022 11:28 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Die 2,5 ton overwaarde zorgt er wel voor dat je ver voorligt op de meeste starters, en uberhaupt een kans hebt op een nieuw huis.
Klopt omdat je al in het treintje zit.quote:Op woensdag 23 november 2022 11:28 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Die 2,5 ton overwaarde zorgt er wel voor dat je ver voorligt op de meeste starters, en uberhaupt een kans hebt op een nieuw huis.
Hetzelfde als in 2013 zal gebeuren. Daar werden huizen in de verkoop gezet als het echt moest, anderen bleven zitten.quote:Op woensdag 23 november 2022 11:35 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Ik ben wel benieuwd wat er gaat gebeuren. Met stijgende rentes neemt het bedrag wat mensen kunnen lenen flink af, de inflatie zorgt er ook voor dat ze een kleiner deel van hun inkomen kunnen spenderen aan een hypotheek, en de inflatie neemt ook nog eens sterker toe dan het inkomen. Daarmee kan de vraag enorm afnemen.
Aan de andere kant nemen bouwkosten ook gigantisch toe, en kunnen huizen niet (veel) goedkoper gebouwd worden.
De huisprijs zal wel zakken, maar als huizen komen niet snel onder water te staan. En gebeurt dat wel, dan zal het aanbod helemaal instorten. Dan verkopen mensen alleen nog een huis als ze niet anders kunnen (erfenis bijv), maar zelfs bij scheiding of verhuizing naar het buitenland denk ik dat meer mensen liever het huis in de verhuur doen, dan in de verkoop, als verkoop ze opzadelt met schulden, en verhuur een zakcentje oplevert.
Al met al zie het wel gebeuren dat de markt nog een stuk verder op slot gaat in de huidige omstandigheden. Starters kunnen het niet betalen en het komt ook niet snel meer binnen hun bereik, en bezitters zijn minder en minder geneigd te verkopen.
Het is dan ook gewoon puur wensdenken.quote:Op woensdag 23 november 2022 07:43 schreef Leandra het volgende:
Wordt ook weer een drama voor stellen die uit elkaar gaan. Moeten bij elkaar blijven zitten vanwege het huis en geen kijk op andere woonruimte.quote:Op woensdag 23 november 2022 12:22 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Hetzelfde als in 2013 zal gebeuren. Daar werden huizen in de verkoop gezet als het echt moest, anderen bleven zitten.
Klopt inderdaadquote:Op woensdag 23 november 2022 12:45 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Wordt ook weer een drama voor stellen die uit elkaar gaan. Moeten bij elkaar blijven zitten vanwege het huis en geen kijk op andere woonruimte.
... en werd je op Fok voor gek verklaard als je een huis zou willen kopen.quote:Op woensdag 23 november 2022 12:22 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Hetzelfde als in 2013 zal gebeuren. Daar werden huizen in de verkoop gezet als het echt moest, anderen bleven zitten.
Als je dat leest op fok dan weet je dat je juist het tegenovergestelde moet doen!quote:Op woensdag 23 november 2022 12:56 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
... en werd je op Fok voor gek verklaard als je een huis zou willen kopen.
Ja idd, is een hele stomme move geweest om in 2013 een huis te kopenquote:Op woensdag 23 november 2022 12:56 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
quote:Op woensdag 23 november 2022 12:58 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja idd, is een hele stomme move geweest om in 2013 een huis te kopen![]()
Oh wacht...
Met het verschil dat kosten bouwmaterialen en arbeid toen niet, en nu wel, keihard stijgen, waardoor nieuwbouw dit keer een stuk harder geraakt zal kunnen worden. En daar hebben we dan tot 10-15 jaar na het feit nog last van in het aanbod.quote:Op woensdag 23 november 2022 12:22 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik hoop wel met 2- jarige contracten en daarna schop je ze er pet definitie toch uit?quote:Op woensdag 23 november 2022 12:59 schreef Scorpie het volgende:
[..]
En nu ben ik ook gek dat ik het niet verkoop maar verhuren ga
Ik bekijk het van geval tot geval. Op dit moment zit er een bekende in met een jaarcontract, daarna zien we wel verder.quote:Op woensdag 23 november 2022 13:27 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik hoop wel met 2- jarige contracten en daarna schop je ze er pet definitie toch uit?
Op Fok word je altijd voor gek verklaard als je een huis wil kopen... en dan vooral door diegenen die zelf nooit een huis hebben kunnen/durven kopen.quote:Op woensdag 23 november 2022 12:56 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Dat is al sinds jaar en dag zo. Je werd hier altijd voor gek verklaard, nee want de prijzen stortten in, en nog verder in, en en en. Ik ben voor mezelf blij dat ik dáár nooit naar geluisterd heb.quote:Op woensdag 23 november 2022 13:28 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Op Fok word je altijd voor gek verklaard als je een huis wil kopen... en dan vooral door diegenen die zelf nooit een huis hebben kunnen/durven kopen.
Maar nu kunnen ze je wel wegzetten als rijke huiseigenaar die het niet verdiend om zo te leven.quote:Op woensdag 23 november 2022 13:29 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat is al sinds jaar en dag zo. Je werd hier altijd voor gek verklaard, nee want de prijzen stortten in, en nog verder in, en en en. Ik ben voor mezelf blij dat ik dáár nooit naar geluisterd heb.
Mwah, ik zie dát nog niet zo heel erg gebeuren, maar, wat wat nog altijd overeind blijft is dat keuzes consequenties hebben. Dat is altijd zo. Toen niet gekocht is nu niet profiteren. Toen wel gekocht is nu wel profiteren. Nu gekocht hebben is accepteren dat de huizenprijzen gaan dalen en je eventueel onder water komt te stsaan. Nu niet gekocht hebben is dat je dát 'probleem' niet hebt.quote:Op woensdag 23 november 2022 13:30 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Maar nu kunnen ze je wel wegzetten als rijke huiseigenaar die het niet verdiend om zo te leven.
Heerlijk om zo te kunnen leven.
Sterker nog: het is, als huiseigenaar, JOUW schuld dat zij er geen kunnen kopen. Op naar de herstelbetalingenquote:Op woensdag 23 november 2022 13:30 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Maar nu kunnen ze je wel wegzetten als rijke huiseigenaar die het niet verdiend om zo te leven.
Heerlijk om zo te kunnen leven.
Nou ja, érgens is dat natuurlijk waar, want elk huis wat niét op de markt komt om te kopen maar verhuurd wordt, is een huis minder op de kopersmarkt.quote:Op woensdag 23 november 2022 13:33 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Sterker nog: het is, als huiseigenaar, JOUW schuld dat zij er geen kunnen kopen. Op naar de herstelbetalingen [ afbeelding ] .
Ja dat idd.... als je een huis hebt dan ben je de bad guy wiens schuld het allemaal is, ongeacht of je gekocht hebt toen niemand wilde kopen, of dat je op de top van de markt hebt gekocht.quote:Op woensdag 23 november 2022 13:33 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Sterker nog: het is, als huiseigenaar, JOUW schuld dat zij er geen kunnen kopen. Op naar de herstelbetalingen [ afbeelding ] .
Het wordt je ook verweten als je enige huis het huis is waarin je woont.quote:Op woensdag 23 november 2022 13:36 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nou ja, érgens is dat natuurlijk waar, want elk huis wat niét op de markt komt om te kopen maar verhuurd wordt, is een huis minder op de kopersmarkt.
Maar als ze de kans kregen dan hadden ze natuurlijk zelf dat huis gekocht en daarmee iemand anders de kans ontnomen om het te kopen.quote:Op woensdag 23 november 2022 13:36 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nou ja, érgens is dat natuurlijk waar, want elk huis wat niét op de markt komt om te kopen maar verhuurd wordt, is een huis minder op de kopersmarkt.
Uiteraard hadden ze dat. Maar de mensen die niet in de positie zijn om dat huis zelf te verkopen verschuilen zich maar al te graag achter de grote groep die ook niet kan kopen, want dat is geveinsde solidariteit, van kijk wat ik begaan ben met het lot van allerlei andere mensen die in dezelfde situatie zitten als ik.quote:Op woensdag 23 november 2022 13:43 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Maar als ze de kans kregen dan hadden ze natuurlijk zelf dat huis gekocht en daarmee iemand anders de kans ontnomen om het te kopen.
Kijk, de woningmarkt is natuurlijk hartstikke verpest en ik ben er helemaal voor om die te hervormen, maar de situatie zoals hij is komt door decennialang falend overheidsbeleid en niet door mensen die een "veel te duur" huis hebben gekocht.
Het is sowieso bullcrap dat de woningmarkt aan alle kantjes gereguleerd zou moeten worden en gesubsidieerd en weet ik veel wat.quote:Op woensdag 23 november 2022 13:46 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Uiteraard hadden ze dat. Maar de mensen die niet in de positie zijn om dat huis zelf te verkopen verschuilen zich maar al te graag achter de grote groep die ook niet kan kopen, want dat is geveinsde solidariteit, van kijk wat ik begaan ben met het lot van allerlei andere mensen die in dezelfde situatie zitten als ik.
En dat is leuk, maar als jouw buurman net als jij vandaag geen huis kan kopen, maar morgen doet zich iets voor waarbij jouw buurman nog steeds geen huis kan kopen, maar jij wél, laat jij het dan omdat je buurman het ook niet kan? Natuurlijk niet, dan koop jij dat huis gewoon, en dan is het nog steeds ontzettend vervelend voor de buurman dat hij geen huis kan kopen, maar hey, dat is niet jouw probleem (meer), en jij kunt de verf en de meubels en de TV en de keuken etc gaan uitzoeken.
Dan interesseert jouw buurman je een stuk minder. Zo simpel is het gewoon. Maar dat geeft vrijwel niemand toe, want nee nee nee, iedereen maakt zich zogenaamd zorgen om allerlei (voor hun) onbekende mensen.
Maar een huis meer op de huurmarkt, en die laatste was toch al te duur of niet? Gezonde ontwikkeling dan.quote:Op woensdag 23 november 2022 13:36 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Provincies gaan hieroverquote:Op woensdag 23 november 2022 14:13 schreef ludovico het volgende:
[..]
Het is sowieso bullcrap dat de woningmarkt aan alle kantjes gereguleerd zou moeten worden en gesubsidieerd en weet ik veel wat.
De staat geeft zelf te weinig gebieden vrij waar gebouwd kan worden, dat is een groot probleem, samen met immigratie, demografische ontwikkelingen, en vast nog andere zaken loopt dat helemaal spaak.
Ja, laten we vooral de basisbehoeften van mensen overlaten aan een compleet vrije markt zonder enige vorm van regulatie. De tijd heeft ons immers geleerd dat winstmaximalisatie enerzijds en maatschappelijke verantwoordelijkheid anderzijds een prima combinatie isquote:Op woensdag 23 november 2022 14:13 schreef ludovico het volgende:
Het is sowieso bullcrap dat de woningmarkt aan alle kantjes gereguleerd zou moeten worden
Staat stuurt provincies aan. Ze hebben wel invloed hoor, anders kan je Hugo zijn positie ook wel weer opdoeken.quote:
Provincies mogen hierin hun eigen beleid hanteren en die kiezen voor binnenstedelijk bouwen.quote:Op woensdag 23 november 2022 14:19 schreef ludovico het volgende:
[..]
Staat stuurt provincies aan. Ze hebben wel invloed hoor, anders kan je Hugo zijn positie ook wel weer opdoeken.
Sure maar te weinig.quote:Op woensdag 23 november 2022 14:21 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Provincies mogen hierin hun eigen beleid hanteren en die kiezen voor binnenstedelijk bouwen.
Vanzelfsprekend, vrijwel iedereen met een klein beetje verstand zou in ieder geval enige frustratie moeten voelen met betrekking tot de Nederlandse woning""markt""quote:Op woensdag 23 november 2022 06:43 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik proef wat frustratie in je posts.
De markt in NL is werkelijk zoveel beroerder dan in andere landen? Of is dat alleen als we NL randstadprijzen vergelijken met een of ander in het midden van niets gebied in Duitsland of Frankrijk?quote:Op woensdag 23 november 2022 14:54 schreef Grems het volgende:
[..]
Vanzelfsprekend, vrijwel iedereen met een klein beetje verstand zou in ieder geval enige frustratie moeten voelen met betrekking tot de Nederlandse woning""markt""
Voor mijzelf voel ik meer "opwinding". Maar kan me de frustratie bij velen wel invoelen ja. Gewoon wanbeleid de afgelopen decennia.quote:Op woensdag 23 november 2022 14:54 schreef Grems het volgende:
Vanzelfsprekend, vrijwel iedereen met een klein beetje verstand zou in ieder geval enige frustratie moeten voelen met betrekking tot de Nederlandse woning""markt""
Hoe vaak kun je dezelfde stelling herhalen zonder ook maar één argument te geven?quote:Op woensdag 23 november 2022 14:16 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ja, laten we vooral de basisbehoeften van mensen overlaten aan een compleet vrije markt zonder enige vorm van regulatie. De tijd heeft ons immers geleerd dat winstmaximalisatie enerzijds en maatschappelijke verantwoordelijkheid anderzijds een prima combinatie is.
!!
Kijk, ik ben absoluut niet tegen marktwerking, maar marktwerking zonder regulatie functioneert gewoon niet. En al helemaal niet wanneer het basisbehoeften, zoals een dak boven je hoofd, betreft.
Ik heb nergens gesteld dat de woningmarkt in Duitsland of Frankrijk geweldig is.quote:Op woensdag 23 november 2022 15:34 schreef Leandra het volgende:
[..]
De markt in NL is werkelijk zoveel beroerder dan in andere landen? Of is dat alleen als we NL randstadprijzen vergelijken met een of ander in het midden van niets gebied in Duitsland of Frankrijk?
Het lijkt me sterk dat je in München wel makkelijk kunt kopen of huren voor een lage prijs.
Waarom zou iemand die overal gewoon doorheen fietst zonder moeite frustratie voelen over iets wat hem of haar 0,0 issues oplevert?quote:Op woensdag 23 november 2022 14:54 schreef Grems het volgende:
[..]
Omdat je ook gewoon in een goed functionerende samenleving wil wonen? Ik voel ook frustratie over de verpleegzorg, terwijl me dat verder niet persoonlijk aangaat.quote:Op woensdag 23 november 2022 16:02 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Waarom zou iemand die overal gewoon doorheen fietst zonder moeite frustratie voelen over iets wat hem of haar 0,0 issues oplevert?
Sorry hoor, maar in mijn perceptie is het hartstikke leuk om:quote:Op woensdag 23 november 2022 15:56 schreef Bosbeetle het volgende:
Een huis kopen is gewoon één van de minst leuke dingen die je kunt doen, dus ik snap wel dat je gefrustreerd raakt als je dat aan het doen bent, of er over nadenkt het te doen. Ik zou het niet als hobby willen...
Het is veel bureaucratie, het kost veel geld, je wordt gedwongen keuzes te maken over dingen die je niet kunt voorspellen, je kunt niet een aantal keer even proberen het is gelijk voor vast. Er zitten weinig leuke aspecten aan het process, en het hangt ook nog een keer aan elkaar vast van ondoorgrondelijke conventies en dogma's die niet goed beargumenteerbaar zijn maar wel gelden.
Zijn er mensen die gewoon op de "doe mij die maar" manier een huis kunnen kopen, zonder dat ze moeten dealen met verkopers, contracten, hypotheken, etc etc etc.quote:Op woensdag 23 november 2022 16:02 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Waarom zou iemand die overal gewoon doorheen fietst zonder moeite frustratie voelen over iets wat hem of haar 0,0 issues oplevert?
Ja, naja, ik heb dat dus niet. Want wat is dan goed functionerend? Is dat dat IK vind dat iets goed functioneert? En in het geval van de woningmarkt, wat betekent dat dan? Is dat dat de helft minder mensen dan nu problemen hebben met kopen? Of 43,88%, of of of? Want het zal geen 100% zijn in de realiteit, dus er zullen ALTIJD mensen zijn die problemen houden, dus is het dan ook niet goed functionerend? Wat houdt dat concreet in?quote:Op woensdag 23 november 2022 16:05 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Omdat je ook gewoon in een goed functionerende samenleving wil wonen? Ik voel ook frustratie over de verpleegzorg, terwijl me dat verder niet persoonlijk aangaat.
Tja, als alles om "rubbertjes" draait, zou ik er ook niet zijn geweest....quote:Op woensdag 23 november 2022 16:06 schreef Bosbeetle het volgende:
Als is het maar rubbertje van een kraan die niet goed vervangen is door een aannemer ofzo.
Mensen hebben andere hobbies, hou je ook van administratie doen en gasprijzen vergelijken op vergelijkingssites. Dan kan ik het wel begrijpenquote:Op woensdag 23 november 2022 16:06 schreef blomke het volgende:
[..]
Sorry hoor, maar in mijn perceptie is het hartstikke leuk om:
• Rond te kijken in huizen die te koop staan,
• Een hypotheek te regelen,
• Na te denken hoe je het wilt hebben,
• De beste strategie uit te denken
• Het huis opknappen, inrichten en voor veel meer geld weer te verkopen.
Ik vind een rubbertje van een kraan niet horen bij het issue van een huis kópen. Dat proces is afgerond zodra je de sleutel hebt en de notaris zijn ding heeft gedaan. Dat je daarna een rubbertje (of de hele kraan) moet vervangen, dat zal, maar dat hoort voor mij niet meer bij het koopproces zelf.quote:Op woensdag 23 november 2022 16:06 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Zijn er mensen die gewoon op de "doe mij die maar" manier een huis kunnen kopen, zonder dat ze moeten dealen met verkopers, contracten, hypotheken, etc etc etc.
M.a.w. volgensmij is een huis kopen zonder ook maar één issue onmogelijk. Zelfs voor een miljardair met veel ervaring zal er bij elk huis wel een dingetje zijn. Als is het maar rubbertje van een kraan die niet goed vervangen is door een aannemer ofzo.
Maar ik vind <5 issues ook wel een reden voor weinig frustraties.0,0 is gewoon nogal veel gevraagd.
Vandaar dat ik ook zei vrijwel iedereen. De overheid, zeer grote investeerders en mensen die op het juiste moment gekocht hebben en of geen kinderen hebben of er geen goede band mee hebben zijn vanzelfsprekend uitgezonderd.quote:Op woensdag 23 november 2022 16:02 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik snap niet hoe kinderen hier mee van doen hebben?quote:Op woensdag 23 november 2022 16:10 schreef Grems het volgende:
[..]
Vandaar dat ik ook zei vrijwel iedereen. De overheid, zeer grote investeerders en mensen die op het juiste moment gekocht hebben en of geen kinderen hebben of er geen goede band mee hebben zijn vanzelfsprekend uitgezonderd.
Zelfs dat helemaal zonder issues lijkt mij raar, hoeveel offertes en contracten ik niet heb gehad met verkeerde adressen, verkeerde voorletters, verkeerde telefoonnummers. Het lijkt me stug als je het hele koopproces door kunt lopen zonder 1 enkele issue.quote:Op woensdag 23 november 2022 16:09 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik vind een rubbertje van een kraan niet horen bij het issue van een huis kópen. Dat proces is afgerond zodra je de sleutel hebt en de notaris zijn ding heeft gedaan. Dat je daarna een rubbertje (of de hele kraan) moet vervangen, dat zal, maar dat hoort voor mij niet meer bij het koopproces zelf.
Dat je niet snapt wat het welzijn van toekomstige generaties van doen heeft met huizenprijzen die iedere 5-7 jaar verdubbelen is een beperking waar ik je niet mee kan helpen denk ik.quote:Op woensdag 23 november 2022 16:11 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik snap niet hoe kinderen hier mee van doen hebben?
Het is een issue als ze een verkeerde voorletter hebben gebruikt? Dat meldt je, dan krijg je een nieuw exemplaar met de juiste voorletter en klaar toch? Je kunt ook problemen zoeken.quote:Op woensdag 23 november 2022 16:12 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Zelfs dat helemaal zonder issues lijkt mij raar, hoeveel offertes en contracten ik niet heb gehad met verkeerde adressen, verkeerde voorletters, verkeerde telefoonnummers. Het lijkt me stug als je het hele koopproces door kunt lopen zonder 1 enkele issue.
Die grens zal per persoon verschillen, persoonlijk vind ik dat iemand die modaal verdient een woning zou moeten kunnen krijgen. Geen fancy woning op een A-locatie, maar gewoon een woning. En dat zijn woonquote bij huur dan onder de 30% ligt lijkt me ook redelijk.quote:Op woensdag 23 november 2022 16:08 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, naja, ik heb dat dus niet. Want wat is dan goed functionerend? Is dat dat IK vind dat iets goed functioneert? En in het geval van de woningmarkt, wat betekent dat dan? Is dat dat de helft minder mensen dan nu problemen hebben met kopen? Of 43,88%, of of of? Want het zal geen 100% zijn in de realiteit, dus er zullen ALTIJD mensen zijn die problemen houden, dus is het dan ook niet goed functionerend? Wat houdt dat concreet in?
Ik heb geen idee, dit soort verhalen gingen (hier) in 2008 ook. De wereld verging. Achteraf schijnt het best te hebben meegevallen met de hel en verdoemenis.quote:Op woensdag 23 november 2022 16:14 schreef Grems het volgende:
[..]
Dat je niet snapt wat het welzijn van toekomstige generaties van doen heeft met huizenprijzen die iedere 5-7 jaar verdubbelen is een beperking waar ik je niet mee kan helpen denk ik.
Ja als je issues geen issue gaat noemen dan is niets een issue natuurlijk.quote:Op woensdag 23 november 2022 16:14 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Het is een issue als ze een verkeerde voorletter hebben gebruikt? Dat meldt je, dan krijg je een nieuw exemplaar met de juiste voorletter en klaar toch? Je kunt ook problemen zoeken.
Overigens, ik heb 0,0 issues gehad. Gewoon geen. Het ging gewoon allemaal van een leien dakje, juist documentatie, etc, het ging gewoon allemaal goed. Maar goed, een brief met een verkeerde voorletter en dat je dat dan moet melden en dan krijg je een nieuwe vind ik niet vallen onder een 'issue'.
quote:Op woensdag 23 november 2022 16:16 schreef Bosbeetle het volgende:
Ja als je issues geen issue gaat noemen dan is niets een issue natuurlijk.
Dan kun je net zo goed stellen dat mensen die niet gefrustreerd raken door het verkoopproces geen issues ervaren en dus niet gefrustreerd raken door het verkoopprocess.
Maar dat is volgens mij wel waar het vaak mis gaat (tenminste, als je de topics hier door de jaren heen mag geloven). Want een huis willen op een A-locatie voor maximaal bedrag X met minimaal Y m2 woonruimte en een tuin en en en.quote:Op woensdag 23 november 2022 16:15 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Die grens zal per persoon verschillen, persoonlijk vind ik dat iemand die modaal verdient een woning zou moeten kunnen krijgen. Geen fancy woning op een A-locatie, maar gewoon een woning. En dat zijn woonquote bij huur dan onder de 30% ligt lijkt me ook redelijk.
Maar wat voor grens je ook aanhoudt, denk dat de meeste Nederlanders het er wel over eens zijn dat de woningmarkt nu gewoon verrot is. Ook al heb je daar zelf niet direct last van, indirect vaak wel. Een kapotte samenleving vol onvrede wordt er vaak niet prettiger op om in te leven.
Nou, blijkbaar ga jij van je padje af als je een brief krijgt waar de verkeerde voorletter in staat. Ik weet niet wat je daarna doet, maar ik gok dat je daarna alsnog belt om dat aan te kaarten en dan krijg je een juiste versie? Nou, ik doe niks anders, alleen ik heb dat deel met van je padje af gaan dan niet.quote:Op woensdag 23 november 2022 16:16 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ja als je issues geen issue gaat noemen dan is niets een issue natuurlijk.
Dan kun je net zo goed stellen dat mensen die niet gefrustreerd raken door het verkoopproces geen issues ervaren en dus niet gefrustreerd raken door het verkoopprocess.
Concreet houdt dat in dat er niet een artificieel laag aantal woningen wordt gebouwd. Iedere woning die dik boven bouwkosten noteert is een uiting van een markt met bepaalde mate van schaarste.quote:Op woensdag 23 november 2022 16:08 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, naja, ik heb dat dus niet. Want wat is dan goed functionerend? Is dat dat IK vind dat iets goed functioneert? En in het geval van de woningmarkt, wat betekent dat dan? Is dat dat de helft minder mensen dan nu problemen hebben met kopen? Of 43,88%, of of of? Want het zal geen 100% zijn in de realiteit, dus er zullen ALTIJD mensen zijn die problemen houden, dus is het dan ook niet goed functionerend? Wat houdt dat concreet in?
Dat ringetje is ook wel spijkers op laag water zoeken hequote:Op woensdag 23 november 2022 16:06 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Zijn er mensen die gewoon op de "doe mij die maar" manier een huis kunnen kopen, zonder dat ze moeten dealen met verkopers, contracten, hypotheken, etc etc etc.
M.a.w. volgensmij is een huis kopen zonder ook maar één issue onmogelijk. Zelfs voor een miljardair met veel ervaring zal er bij elk huis wel een dingetje zijn. Als is het maar rubbertje van een kraan die niet goed vervangen is door een aannemer ofzo.
Maar ik vind <5 issues ook wel een reden voor weinig frustraties.0,0 is gewoon nogal veel gevraagd.
Mijn grootste probleem was een emotionele verkoopster bij de notaris.quote:Op woensdag 23 november 2022 16:12 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Zelfs dat helemaal zonder issues lijkt mij raar, hoeveel offertes en contracten ik niet heb gehad met verkeerde adressen, verkeerde voorletters, verkeerde telefoonnummers. Het lijkt me stug als je het hele koopproces door kunt lopen zonder 1 enkele issue.
Zodra je bij een process met meerdere partijen van doen hebt zijn er altijd issues.
Nee ik ervaar dat als een onnodige issue in het proces, doe er niet moeilijk over en laat het aanpassen en noteer het aantal issues op 1 ipv 0,0.quote:Op woensdag 23 november 2022 16:20 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nou, blijkbaar ga jij van je padje af als je een brief krijgt waar de verkeerde voorletter in staat. Ik weet niet wat je daarna doet, maar ik gok dat je daarna alsnog belt om dat aan te kaarten en dan krijg je een juiste versie? Nou, ik doe niks anders, alleen ik heb dat deel met van je padje af gaan dan niet.
Daarnaast heb ik dus niet hoeven te bellen, want ik zal dan wel geluk hebben gehad, maar het klopte gewoon.
Ik stond wel te kijken bij mijn aankoop, blijkbaar moet je bij de oplevering toch even extra scherp kijken.quote:Op woensdag 23 november 2022 16:06 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Toch een issue dus...quote:Op woensdag 23 november 2022 16:39 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Mijn grootste probleem was een emotionele verkoopster bij de notaris.
Verder 0 issues. Ik kan ze niet verzinnen
Nee, dat was een zij probleem. Dat er een huilend persoon aan tafel zit is niet mijn probleem. Maar ik moest iets verzinnen.quote:
https://www.ad.nl/wonen/j(...)huis-kopen~af29abc3/quote:Op woensdag 23 november 2022 16:16 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik heb geen idee, dit soort verhalen gingen (hier) in 2008 ook. De wereld verging. Achteraf schijnt het best te hebben meegevallen met de hel en verdoemenis.
Gaat niet gebeuren , hekken is onmogelijk , Europa is een gatenkaas en nederland is te aantrekkelijkquote:Op woensdag 23 november 2022 10:04 schreef ludovico het volgende:
[..]Dan zet de EU hekken neer, ook goed, ongelimiteerd immigranten is niet houdbaar en moet dus iets tegen gebeuren, simpel zat. Geen enkele uitvoering die het niet kan realiseren is niet streng genoeg.
Nee, het is niet een kwestie van "doe mij die maar" maar al die dingen die je noemt, zoals contracten, hypotheken enz. enz. vinden anderen misschien niet zo'n punt.quote:Op woensdag 23 november 2022 16:06 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Whahaha ja.... ik hou al jaren bij wat het benzineverbruik van de auto is en ik denk wel na over welke energieleverancier ik heb.... gasprijzen vergelijk ik dan weer nietquote:Op woensdag 23 november 2022 16:09 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Mensen hebben andere hobbies, hou je ook van administratie doen en gasprijzen vergelijken op vergelijkingssites. Dan kan ik het wel begrijpen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |