abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 4 november 2022 @ 07:59:37 #1
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206552250
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  vrijdag 4 november 2022 @ 08:06:04 #2
500074 Rode_Wijn
Kom laat ons vrolijk zijn
pi_206552280
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2022 07:58 schreef Leandra het volgende:

[..]
Daar ging het dus niet om, men vond dat ze het beter als aflossing op de hypotheek kon gebruiken, en dan is het er dus niet meer om later als aflossing op de studieschuld te gebruiken.
Dat deel had ik niet meegekregen.
Inderdaad geld is op hetzelfde moment niet 2x uit te geven. Echter als je aflost op je 1,5% of hoger hypotheek is dat nog altijd gunstiger dan aflossen op welke andere 0% lening dan ook.
  vrijdag 4 november 2022 @ 08:07:42 #3
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206552289
Nieuwe regels voor studieschuld en energielabel
In 2024 wil De Jonge ook enkele regels aanpassen. Het gaat dan onder meer om het meetellen van de studieschuld. Vanaf dan moet de actuele stand van die schuld bepalend zijn voor de hypotheek. Dat is vooral gunstig voor wie extra aflost op zijn studieschuld. Dit laatste maakt nu nog geen verschil.

Verder moet het energielabel van het te kopen huis meewegen bij het aangaan van de hypotheek. Als een huis zeer energiezuinig is, zijn huizenkopers minder geld kwijt aan maandelijkse energiekosten. Daardoor houden ze meer geld over voor een hoger hypotheekbedrag, waardoor het maximum omhoog kan, is de gedachte.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_206552585
Rentes dalen een klein beetje weer, mijn bank zit met 10y NHG op 4,3% nu.
  vrijdag 4 november 2022 @ 10:57:03 #5
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_206553645
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 november 2022 08:06 schreef Rode_Wijn het volgende:

[..]
Dat deel had ik niet meegekregen.
Inderdaad geld is op hetzelfde moment niet 2x uit te geven. Echter als je aflost op je 1,5% of hoger hypotheek is dat nog altijd gunstiger dan aflossen op welke andere 0% lening dan ook.
Tot dat je wil verhuizen en die studieschuld keihard meetelt voor je leencapaciteit. En die gaat uit van de beginstand en niet de actuele stand.
Dan kan je ‘m toch beter gewoon volledig afgelost hebben.
Ik heb je lief mijn hele leven
  vrijdag 4 november 2022 @ 11:01:53 #6
500074 Rode_Wijn
pi_206553702
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 november 2022 10:57 schreef laziness het volgende:

[..]
Tot dat je wil verhuizen en die studieschuld keihard meetelt voor je leencapaciteit. En die gaat uit van de beginstand en niet de actuele stand.
Als je weet dat je in de toekomst wil verhuizen geldt mijn eerste opmerking namelijk dat je dan het geld beter op een spaarrekening kan zetten tot het zo ver is
  vrijdag 4 november 2022 @ 11:04:12 #7
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206553726
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 november 2022 10:57 schreef laziness het volgende:

[..]
Wel fijn dat dat gaat veranderen in 2024, echt zuur als je nog maar een klein bedrag open hebt staan maar het wel voor het originele bedrag meetelt.

Hoewel de post van @Bami in het vorige topic er op duidde dat dat al niet meer het geval hoeft te zijn.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_206553894
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2022 11:04 schreef Leandra het volgende:

[..]
Wel fijn dat dat gaat veranderen in 2024, echt zuur als je nog maar een klein bedrag open hebt staan maar het wel voor het originele bedrag meetelt.

Hoewel de post van @:bami in het vorige topic er op duidde dat dat al niet meer het geval hoeft te zijn.
Klopt omdat het maandelijkse aflosbedrag gebaseerd is op de initiele hoogte
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206554057
Ik heb zelf gelukkig verstandige keuzes gemaakt, maar ik vind een overheid die eenzijdig het sociaal contract steeds aanpast wel lastig om mee om te gaan. Je wil als het om je vermogen gaat langetermijnkeuzes kunnen maken met enigszins voorspelbare effecten.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_206554211
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2022 11:32 schreef Claudia_x het volgende:
Ik heb zelf gelukkig verstandige keuzes gemaakt, maar ik vind een overheid die eenzijdig het sociaal contract steeds aanpast wel lastig om mee om te gaan. Je wil als het om je vermogen gaat langetermijnkeuzes kunnen maken met enigszins voorspelbare effecten.
Klopt, in NL kan dat ook niet.
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206554617
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2022 11:40 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Klopt, in NL kan dat ook niet.
Dat kan nergens. Niet alleen vanwege wjizigend overheidsbeleid of wijzigende wetgeving, maar ook simpelweg vanwege marktomstandigheden.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_206554628
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2022 12:11 schreef Monolith het volgende:

[..]
Dat kan nergens. Niet alleen vanwege wjizigend overheidsbeleid of wijzigende wetgeving, maar ook simpelweg vanwege marktomstandigheden.
Op lange termijn zijn marktomstandigheden redelijk te voorspellen. Mondiale crisissen uitgesloten.
pi_206554668
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2022 12:13 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Op lange termijn zijn marktomstandigheden redelijk te voorspellen. Mondiale crisissen uitgesloten.
Niet echt. Kijk het hangt natuurlijk af van hoe je de 'lange termijn' definieert, maar feitelijk extrapoleren we een paar decennia aan relatief gestage groei alsof dat een sjabloon zou zijn voor 'de lange termijn'.
  vrijdag 4 november 2022 @ 12:21:41 #14
244125 laziness
pi_206554708
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 november 2022 11:01 schreef Rode_Wijn het volgende:

[..]
Als je weet dat je in de toekomst wil verhuizen geldt mijn eerste opmerking namelijk dat je dan het geld beter op een spaarrekening kan zetten tot het zo ver is
Ik had nog iets van 3000 euro openstaan. De rente was 0,10 of 0,05 op een spaarrekening. Waar hebben we het over joh aan wat het verschil tussen aflossen of die spaarrekening was geweest….
pi_206554748
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2022 12:16 schreef Monolith het volgende:

[..]
Niet echt. Kijk het hangt natuurlijk af van hoe je de 'lange termijn' definieert, maar feitelijk extrapoleren we een paar decennia aan relatief gestage groei alsof dat een sjabloon zou zijn voor 'de lange termijn'.
Sinds er mensen zijn is de welvaart toegenomen dus die decennia is wel wat langer.
pi_206554845
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2022 12:25 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Sinds er mensen zijn is de welvaart toegenomen dus die decennia is wel wat langer.
Dat is zo'n vage, abstracte statement dat je er niets mee kunt. Er zijn genoeg perioden aan te wijzen waarin over een mensenleven vermogens niet per se meer waard zijn geworden. Sterker nog, genoeg landen waar door oorlogen of andere crises de boel dusdanig is geimplodeerd dat je niet van 'voorspelbare marktomstandigheden' kunt spreken. Wat je doet is een regionaal en in de tijd geclusterde krappe periode nemen en roepen dat trends in de markt voorspelbaar zijn, maar dat is een volstrekte illusie.
pi_206554863
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2022 12:35 schreef Monolith het volgende:

[..]
Dat is zo'n vage, abstracte statement dat je er niets mee kunt. Er zijn genoeg perioden aan te wijzen waarin over een mensenleven vermogens niet per se meer waard zijn geworden. Sterker nog, genoeg landen waar door oorlogen of andere crises de boel dusdanig is geimplodeerd dat je niet van 'voorspelbare marktomstandigheden' kunt spreken. Wat je doet is een regionaal en in de tijd geclusterde krappe periode nemen en roepen dat trends in de markt voorspelbaar zijn, maar dat is een volstrekte illusie.
Ik zet de doelpalen weer terug nu.

Volgens mij schreef ik redelijk voirspelbaar met een uitzondering.
  vrijdag 4 november 2022 @ 12:59:52 #18
500074 Rode_Wijn
pi_206555062
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 november 2022 12:21 schreef laziness het volgende:

[..]
Ik had nog iets van 3000 euro openstaan. De rente was 0,10 of 0,05 op een spaarrekening. Waar hebben we het over joh aan wat het verschil tussen aflossen of die spaarrekening was geweest….
Over wat financieel gunstiger is. Al is het maar een stuiver.
  vrijdag 4 november 2022 @ 13:01:21 #19
244125 laziness
pi_206555073
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 november 2022 12:59 schreef Rode_Wijn het volgende:

[..]
Over wat financieel gunstiger is. Al is het maar een stuiver.
Ik heb het naar volle tevredenheid afgelost. 1 schuld minder op mijn naam, hoezee!
pi_206555104
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2022 12:37 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Ik zet de doelpalen weer terug nu.

Volgens mij schreef ik redelijk voirspelbaar met een uitzondering.
Laat ik je doel dan even concretiseren. Als ik nu 1000 euro investeer kun jij me binnen een redelijke bandbreedte voorspellen wat m'n vermogen is over 20 jaar?
pi_206555121
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2022 13:03 schreef Monolith het volgende:

[..]
Laat ik je doel dan even concretiseren. Als ik nu 1000 euro investeer kun jij me binnen een redelijke bandbreedte voorspellen wat m'n vermogen is over 20 jaar?
Als ik alle gegevens heb wel
pi_206555174
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2022 13:05 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Als ik alle gegevens heb wel
En onder alle gegevens versta je dan waarschijnlijk ook alles van enige significantie dat de komende twintig jaar gaat gebeuren.
pi_206555206
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2022 13:10 schreef Monolith het volgende:

[..]
En onder alle gegevens versta je dan waarschijnlijk ook alles van enige significantie dat de komende twintig jaar gaat gebeuren.
Dat weet je niet van te voren en sluit je dan ook uit. Vandaar mijn uitzondering wat ik schreef.
Maar als je eindpunt ver van zo'n gebeurtenis is dan is dit effect al gecorrigeerd.
pi_206555496
quote:
Dat dus. Ik heb een arbeidshistorie van 36 jaar en 3 dagen, en hoeveel fiscale wijzigingen m.b.t. 't eigen huis, ik al heb meegemaakt:

1) Spaarloonregeling (afgeschaft) was mede voor de hypotheekaflossing bedoeld
2) Premiespaarregeling, (" ")
3) HRA amper nog wat
4) Wet Hillen ingevoerd met veel tam-tam en weer afgeschaft (met minder tam-tam),
5) Overdrachtsbelasting van 6 -> 2%,
7) Aftrek groot onderhoud (afgeschaft)
en ga zo maar door.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_206555510
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2022 12:16 schreef Monolith het volgende:

[..]
Nou ja, als de overheid fiscale regels voor de eigen woning gedurende 30 jaar vast zou leggen, zou je voor 30 jaar vast, je lasten weten. Zou voor veel meer rust op de woningmarkt zorgen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_206555576
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2022 13:43 schreef blomke het volgende:

[..]
Nou ja, als de overheid fiscale regels voor de eigen woning gedurende 30 jaar vast zou leggen, zou je voor 30 jaar vast, je lasten weten. Zou voor veel meer rust op de woningmarkt zorgen.
Ik ben blij dat we niet een generatie hoeven te wachten tot we gedrochten als de HRA kunnen wijzigen.
pi_206555596
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 november 2022 13:49 schreef Heph844 het volgende:
Ik ben blij dat we niet een generatie hoeven te wachten tot we gedrochten als de HRA kunnen wijzigen.
Nee, het duurt vele generaties voordat HRA afgeschaft is.
  vrijdag 4 november 2022 @ 13:52:33 #28
500074 Rode_Wijn
pi_206555602
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 november 2022 13:01 schreef laziness het volgende:

[..]
Ik heb het naar volle tevredenheid afgelost. 1 schuld minder op mijn naam, hoezee!
Good for you ^O^
pi_206555629
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 november 2022 12:21 schreef laziness het volgende:

[..]
Heel goed! Destijds kreeg ik flinke korting als ik in 1x afloste. Gelijk gedaan, nooit spijt van gehad. Gewoon een post minder.

Enige schuld die ik nu (en al heel lang heb) is hypotheekschuld.
  vrijdag 4 november 2022 @ 13:55:41 #30
500074 Rode_Wijn
pi_206555633
quote:
Dat is wat naïef vind ik. Sowieso is een sociaal contract een holle frase waar iedereen dat in kan verstaan wat hem goed uitkomt, terwijl het hele ding niet feitelijk bestaat. En voor wat betreft de praktijk is met overweldigend veel voorbeelden aan te tonen dat voorspelbaarheid in dit soort zaken een utopie is. Kijk bijvoorbeeld naar de opsomming van Blomke
pi_206555652
quote:

[..]
Dat veronderstelt dat de woningmarkt inherent rustig is. Dat lijkt me een boude bewering. Veel maatregelen zijn er ook juist op gericht om die markt rustig te houden (of in ieder geval relatief stabiel). Of ze erin slagen is een tweede, maar als huizenprijzen hier plots met 50% instorten, dan hep iedereen die z'n huis noodgedwongen moet verkopen een groot probleem.
pi_206555781
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2022 13:57 schreef Monolith het volgende:
Dat veronderstelt dat de woningmarkt inherent rustig is. Dat lijkt me een boude bewering. Veel maatregelen zijn er ook juist op gericht om die markt rustig te houden (of in ieder geval relatief stabiel).
Een markt is niet inherent rustig, zelfs de aardappelentermijn markt niet.

Maatregelen als rentebeleid, HRA, EWF en de afschaffing daarvan, maken de markt labiel en mogelijk dus zeer onrustig.

Iets met een balletje dat in een kuiltje op een bergtop ligt. Zonder storm is er niks aan de hand en rolt ie heen en weer in het kuiltje. Gaat het stormen, dan rolt ie over de rand en flikkert van de berg af.
pi_206555864
Ik dacht altijd dat de bedoeling was om een schuld/lening/hypo terug te betalen.
Extra aflossingen heb ik altijd gedaan.....en ik ben heel blij van ook.
In the new 'reality' we will be living in,nothing will be real and everything will be true-David A.McGowan
Why do some people not credit the origin of the quotes they use under their posts?- Tingo
pi_206555910
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2022 14:23 schreef Tingo het volgende:
Ik dacht altijd dat de bedoeling was om een schuld/lening/hypo terug te betalen.
Wel eens bij een financieel adviseur op bezoek geweest?
pi_206555962
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2022 13:54 schreef blomke het volgende:

[..]
Heel goed! Destijds kreeg ik flinke korting als ik in 1x afloste. Gelijk gedaan, nooit spijt van gehad. Gewoon een post minder.

Enige schuld die ik nu (en al heel lang heb) is hypotheekschuld.
Die korting als je in 1 keer afloste was al afgeschaft toen dit bij mij speelde (midden jaren tachtig 🫣). Echt maar een hele kleine groep heeft dit dus maar mee mogen maken.
De wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar omdat er een paar mensen zijn die het anders blijven doen.
(Roos Vonk)
pi_206556036
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2022 14:27 schreef blomke het volgende:

[..]
Wel eens bij een financieel adviseur op bezoek geweest?
Financieel adviseur niet,hypotheek adviseur wel, en hij geeft me wel gelijk en heeft mn bankspaarhypotheek voor me geregeld. Seems like a nice bloke, ik heb hem maar 2 keer in 15 jaar gezien.
I like to keep things simple.
i told him that when I got my first mortgage (in the UK) many years ago that my grandma advised me to always try and pay a little bit extra off and never lend too much....he almost pissed his pants laughing and said 'Your grandma was a wise lady'.
In the new 'reality' we will be living in,nothing will be real and everything will be true-David A.McGowan
Why do some people not credit the origin of the quotes they use under their posts?- Tingo
pi_206556501
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2022 14:33 schreef Essebes het volgende:

[..]
Die korting als je in 1 keer afloste was al afgeschaft toen dit bij mij speelde (midden jaren tachtig 🫣). Echt maar een hele kleine groep heeft dit dus maar mee mogen maken.
:N
Ik heb in de jaren '80 gestudeerd en die eenmalige korting was in begin van de jaren '90.
pi_206556528
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2022 14:39 schreef Tingo het volgende:

[..]
Financieel adviseur niet,hypotheek adviseur wel, en hij geeft me wel gelijk en heeft mn bankspaarhypotheek voor me geregeld. Seems like a nice bloke, ik heb hem maar 2 keer in 15 jaar gezien.
i told him that when I got my first mortgage (in the UK) many years ago that my grandma advised me to always try and pay a little bit extra off and never lend too much....he almost pissed his pants laughing and said 'Your grandma was a wise lady'.
Yeah man. Though a "bankspaarhypotheek" and "to pay off asap" seems to be a contradiction??
pi_206556600
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2022 14:39 schreef Tingo het volgende:

[..]
We praten hier Nederlands. @Coco
pi_206556645
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2022 15:32 schreef blomke het volgende:

[..]
:N
Ik heb in de jaren '80 gestudeerd en die eenmalige korting was in begin van de jaren '90.
Ow jee, ik vergis me inderdaad. Beginnend geheugenverlies 🤫
Ik ben in 89 begonnen en in 96 afgestudeerd. Bij mijn afstuderen was deze regeling er niet meer. Ik weet dat ik er toen wel nog naar gezocht heb, omdat ik er van gehoord had.

My bad, sorry
De wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar omdat er een paar mensen zijn die het anders blijven doen.
(Roos Vonk)
pi_206556826
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2022 15:35 schreef blomke het volgende:

[..]
Yeah man. Though a "bankspaarhypotheek" and "to pay off asap" seems to be a contradiction??
True. De aflossingsvrij deel heb ik sneller dan verwacht afgelost.
Ik heb wat van de bankspaar deel wat afgelost om de rente en maandelijk spaarbedrag te verlagen....maar achteraf gezien had ik beter de termijn ingekort of een grotere aflossingvrij deel genomen.Anyhoos, tis allemaal heel goed zo ook.
pi_206556840
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2022 15:43 schreef Wereldgozer het volgende:

[..]
We praten hier Nederlands. @:coco
Ja, dat weet ik dankje.
Als ik alles in mn beroerde Nederlands gaan schrijven ga jij ook zeker commentaar over maken. hehe.
pi_206557063
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2022 15:49 schreef Essebes het volgende:
Ow jee, ik vergis me inderdaad. Beginnend geheugenverlies 🤫
Ik ben in 89 begonnen en in 96 afgestudeerd. Bij mijn afstuderen was deze regeling er niet meer. Ik weet dat ik er toen wel nog naar gezocht heb, omdat ik er van gehoord had.

My bad, sorry
Geeft niets, ik begin ook dingen te vergeten. Zelfs m'n afstudeerdatum was me laatst (30-9) ontglipt.
pi_206622201
Hi,

Geen idee of dit exact het juiste topic is, maar stel ik ga nu kijken voor een koopwoning, tot hoe lang terug gaat een bank kijken naar het verloop van je rekeningen?

Helaas een flinke tegenvaller gehad door mijn ex vorig jaar, die om duistere redenen geld van mij heeft onttrokken en mogelijk als ' vreemd' kan worden aangemerkt. Het hoe of wat is verder niet interessant, maar het zou mogelijk invloed kunnen hebben op de beoordeling van een hypotheek?

Ben benieuwd of iemand hier het antwoord op heeft, bedankt alvast!
  donderdag 10 november 2022 @ 10:23:06 #45
244125 laziness
pi_206622229
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2022 10:20 schreef HulkHeld het volgende:
Hi,

Geen idee of dit exact het juiste topic is, maar stel ik ga nu kijken voor een koopwoning, tot hoe lang terug gaat een bank kijken naar het verloop van je rekeningen?

Helaas een flinke tegenvaller gehad door mijn ex vorig jaar, die om duistere redenen geld van mij heeft onttrokken en mogelijk als ' vreemd' kan worden aangemerkt. Het hoe of wat is verder niet interessant, maar het zou mogelijk invloed kunnen hebben op de beoordeling van een hypotheek?

Ik zit niet bij een bank als hypotheekverstrekker. Ik heb geen historie aan hoeven leveren van mijn rekeningen.
pi_206622241
quote:

[..]
Dat heeft voordelen maar ook nadelen zoals een tweedeling. De ene kan gebruik maken van foute beslissingen van het verleden en de andere groep niet.

Een betere oplossing is dat mensen fiscale regels als bonus zien en als extra geld wat tijdelijk is.
pi_206622260
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2022 10:20 schreef HulkHeld het volgende:
Hi,

Bij mij heeft een geldverstrekker daar nooit om gevraagd
pi_206622277
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2022 10:23 schreef laziness het volgende:

[..]
Ik zit niet bij een bank als hypotheekverstrekker. Ik heb geen historie aan hoeven leveren van mijn rekeningen.
Ah oke, dat stelt mij al meer gerust!
Kijken dus alleen naar het vermogen en niet naar het verloop daarvan en of daar mogelijk rare afwijkingen in zijn.

Ik vroeg het ook meer omdat er bij een vriend van mij is gevraagd naar hoe hij zijn vermogen had vergaard (had best een aardig centje) en of dat misschien de standaardprocedure is dat er gekeken wordt naar verloop/herkomst van vermogen.
pi_206622280
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2022 14:23 schreef Tingo het volgende:
Extra aflossingen heb ik altijd gedaan.....en ik ben heel blij van ook.
Nee, een lening met onderpand hoef je helemaal niet af te lossen tijdens de looptijd. Financieel gezien is dat ook helemaal niet slim.
pi_206622281
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2022 10:27 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Bij mij heeft een geldverstrekker daar nooit om gevraagd
Zie antwoord hierboven.

Bedankt voor jouw reactie!
pi_206622284
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2022 10:29 schreef HulkHeld het volgende:

[..]
Kijken dus alleen naar het vermogen en niet naar het verloop daarvan en of daar mogelijk rare afwijkingen in zijn.

Ik vroeg het ook meer omdat er bij een vriend van mij is gevraagd naar hoe hij zijn vermogen had vergaard (had best een aardig centje) en of dat misschien de standaardprocedure is dat er gekeken wordt naar verloop/herkomst van vermogen.
Bij mij keken ze ook niet naar het vermogen.
  donderdag 10 november 2022 @ 10:33:37 #52
244125 laziness
pi_206622312
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2022 10:30 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Bij een nieuwbouwwoning doen ze dat wel omdat je dubbele lasten moet kunnen dragen. Dan moet je een overzicht van je spaarrekening aanleveren. Dat een familielid je het geld stort en je het er morgen weer afhaalt kraait geen haan naar.
pi_206622355
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2022 10:30 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Waar hebben ze bij jou in dat geval allemaal naar gekeken? Puur en alleen naar de inkomsten?
pi_206622375
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2022 10:38 schreef HulkHeld het volgende:

[..]
Waar hebben ze bij jou in dat geval allemaal naar gekeken? Puur en alleen naar de inkomsten?
Arbeidscontract, inkomen, bkr, taxatiewaarde nieuwe huis en aankoopprijs.
Ik heb pensioen en orv en aov direct per definitie afgewezen.
pi_206622451
quote:
1s.gif Op donderdag 10 november 2022 10:39 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Arbeidscontract, inkomen, bkr, taxatiewaarde nieuwe huis en aankoopprijs.
Ik heb pensioen en orv en aov direct per definitie afgewezen.
Bedankt! Heb voorheen samengewoond in een huurwoning (gelukkig, want dat liep dus niet goed af), dus daar heb je praktisch geen informatie voor nodig om aan te leveren.

Overigens wel voornemens om met huidige vriendin (die best een aardig centje heeft) eerst te gaan huren om te kijken hoe dat loopt (zij gaat in dat geval het huis uit voor de 1e keer), maar mocht de keuze dan uiteindelijk toch op kopen uitvallen, dan heb ik liever dat ik weet hoe het verloop van rekeningen een mogelijke factor zou kunnen zijn.

Nogmaals dank!
pi_206623292
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2022 10:48 schreef HulkHeld het volgende:

Bedankt! Heb voorheen samengewoond in een huurwoning (gelukkig, want dat liep dus niet goed af), dus daar heb je praktisch geen informatie voor nodig om aan te leveren.

Overigens wel voornemens om met huidige vriendin (die best een aardig centje heeft) eerst te gaan huren om te kijken hoe dat loopt (zij gaat in dat geval het huis uit voor de 1e keer), maar mocht de keuze dan uiteindelijk toch op kopen uitvallen, dan heb ik liever dat ik weet hoe het verloop van rekeningen een mogelijke factor zou kunnen zijn.

Nogmaals dank!
Geen enkel probleem. Ga je naar een hypotheekverstrekker die niet je bank is, dan hebben ze er helemaal geen zicht op.

Enige wat belangrijk is:

1) Je arbeidscontract,
2) Je inkomen,
3) Je BKR status.
4) Een EVR registratie
https://www.nvb.nl/themas/veiligheid-fraude/ivrevr-registratie/
pi_206623306
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2022 10:29 schreef HulkHeld het volgende:

[..]

Dat is wat anders dan dat ze willen kijken naar het verloop van je rekeningen.

Dat ze bij vermogen vragen hoe je er aan komt zijn ze simpelweg verplicht om te voorkomen dat ze geld witwassen.
Heb je vermogen dan vraagt de notaris altijd naar de herkomst, dat de hypoteekbank inzage in je rekening wil hebben heb ik nog nooit meegemaakt.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_206623394
Tussen de verkoop van ons oude huis en de aankoop voor de kavel van ons nieuwe huis zat ruim 4 maanden, toch moesten we invullen wat de herkomst was van het geld dat we zelf inbrachten, dat dat overwaarde was en dat ze dat zo hadden kunnen zien cq opvragen verandert daar niets aan, het moest wel ingevuld.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_206625168
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2022 10:29 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Nee, een lening met onderpand hoef je helemaal niet af te lossen tijdens de looptijd. Financieel gezien is dat ook helemaal niet slim.
Dat weet ik, ik wil graag gewoon hypotheekvrij zijn. Hoe minder maandlasten ik heb, hoe minder moet ik werken.
Als het financieel 'helemaal niet slim' of niet is, weet ik niet zeker.....boeit me ook niet veel wat er in de huizenmarkt gaat gebeuren.
Enorme hypotheekschuld wil ik echt niet aan denken.
pi_206625838
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2022 14:46 schreef Tingo het volgende:

Dat weet ik, ik wil graag gewoon hypotheekvrij zijn. Hoe minder maandlasten ik heb, hoe minder moet ik werken.

Als de aandelen je die koopt van het geld dat je met aflossingsvrij uitspaart lekker renderen, kan je misschien wel helemaal stoppen met werken.
pi_206625906
Salto de Castro: Spanish village on sale for ¤260,000

https://www.bbc.com/news/world-europe-63586271

BBC Estate agents Ltd. :)

Joking apart: Buiten de grote steden, er zijn echt heel veel betaalbare woningen overal te vinden....maar dan wat minder in NL helaas.
pi_206626036
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2022 15:43 schreef blomke het volgende:

[..]
Als de aandelen je die koopt van het geld dat je met aflossingsvrij uitspaart lekker renderen, kan je misschien wel helemaal stoppen met werken.
'Als','misschien'....en waarschijnlijk? Dat doet mn wat slimmere broertje.
Met aandelen,beurs enz. wil ik ook niet aan beginnen.
En ja, ik weet dat NN dat wel met mn kleine hypotheek indirect doet.
pi_206648048
80dzd woningen nu op Funda.

Gaat hard hoor, begin dit jaar waren dat er 45dzd.
pi_206648074
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2022 09:55 schreef skrn het volgende:

En hoeveel overdrachten? Want deze statistiek is net zo matig als trailing twelve month inflation.

Als de doorloopsnelheid 2x lager wordt heb je tijdelijk minder verkopen en daarna gelijk.

Met 2x meer huizenaanbod.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_206649210
Was enkel een observatie.
pi_206649227
We hebben een bod gekregen op een huis, is 7,5% lager dan de vraagprijs en volgens de makelaar kan het nog wat hoger met een tegenbod van ons. Zou uiteindelijk 4% onder de vraagprijs uitkomen.

Huis staat amper 3 weken te koop.

Wat te doen......huizenmarkt loopt beduidend minder, economische factoren en de rente zijn niet zeker.......bod afwijzen of op ingaan???
pi_206649235
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2022 12:10 schreef blomke het volgende:
We hebben een bod gekregen op een huis, is 7,5% lager dan de vraagprijs en volgens de makelaar kan het nog wat hoger met een tegenbod van ons. Zou uiteindelijk 4% onder de vraagprijs uitkomen.

Wat te doen......huizenmarkt loopt beduidend minder, economische factoren en de rente zijn niet zeker.......
wat voor bod heb je nodig voor je volgende huis?
pi_206649241
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2022 12:10 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
wat voor bod heb je nodig voor je volgende huis?
0,00. Is niet ons huis, is "een huis".
pi_206649252
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2022 12:11 schreef blomke het volgende:

[..]
0,00. Is niet ons huis, is "een huis".
ok, waar is jouw vraagprijs op gebaseerd?
pi_206649334
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2022 12:12 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
ok, waar is jouw vraagprijs op gebaseerd?
Op de locatie, de ligging en de omgeving. Althans, zo heeft de makelaar dat ingevoerd.
pi_206649362
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2022 12:18 schreef blomke het volgende:

[..]
Op de locatie, de ligging en de omgeving. Althans, zo heeft de makelaar dat ingevoerd.
Is die niet getaxeerd?
pi_206649398
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2022 12:20 schreef sjorsie1982 het volgende:
Is die niet getaxeerd?
WOZ? ¤368000 op 1-1-2021
pi_206649456
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2022 09:55 schreef skrn het volgende:

Hier in het dorp staan er nu 125 te koop en vorig jaar december 52. Wat een verschil :o
  zaterdag 12 november 2022 @ 12:48:45 #74
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206649574
quote:

Wat te doen......huizenmarkt loopt beduidend minder, economische factoren en de rente zijn niet zeker.......bod afwijzen of op ingaan???
Rente wordt alleen maar hoger, dat doet de prijzen stagneren, alleen als je een A++ huis hebt kun je die gok wagen.
Wullie bin KOEL © Soneal
  zaterdag 12 november 2022 @ 12:49:31 #75
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206649583
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 november 2022 12:31 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Hier in het dorp staan er nu 125 te koop en vorig jaar december 52. Wat een verschil :o
En wat betekent dat voor de krapte op de huizenmarkt? Zijn er nu ineens minder woningzoekenden?
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_206649585
Kameraad huis te koop 190k veel biedingen en veel animo. Logisch. Is nog een prijsklasse die alleenstaande makkelijk kunnen ophoesten.
pi_206649590
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2022 12:24 schreef blomke het volgende:

[..]
WOZ? ¤368000 op 1-1-2021
Heb je niet zelf getaxeerd?
Dat deed ik wel om een goede vraagprijs te stellen omdat ik het moeilijk vond om die te bepalen.
pi_206649606
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2022 12:49 schreef Poepz0r het volgende:
Kameraad huis te koop 190k veel biedingen en veel animo. Logisch. Is nog een prijsklasse die alleenstaande makkelijk kunnen ophoesten.
190k? Wat is dat voor afwerkkelderbox?
  zaterdag 12 november 2022 @ 12:52:18 #79
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206649607
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2022 12:24 schreef blomke het volgende:

[..]
WOZ? ¤368000 op 1-1-2021
Maar wat is de vraagprijs of het bod dat je gehad hebt.
Qua erfbelasting is idd de WOZ van belang.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_206649649
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 november 2022 12:52 schreef Wereldgozer het volgende:

[..]
190k? Wat is dat voor afwerkkelderbox?
90m2 in een klein dorp. Prima huisje voor twee mensen
pi_206649692
Toen wij een paar jaar geleden een huis uit een erfenis verkochten hebben we op onze makelaar vertrouwd en was het in ons geval een instelling van ‘weg is weg hoor, deze vis hebben we aan de haak’ en heeft de makelaar daar niks van laten merken richting de kopers en zo een heel prima prijs eruit weten te slepen terwijl wij het ook wel voor minder hadden willen laten gaan.
  zaterdag 12 november 2022 @ 13:03:35 #82
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_206649708
quote:

je kunt ook vragen zal ik worteltjes of bloemkool eten
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_206649716
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2022 12:50 schreef sjorsie1982 het volgende:
Heb je niet zelf getaxeerd?
Dat deed ik wel om een goede vraagprijs te stellen omdat ik het moeilijk vond om die te bepalen.
Taxeren doet een taxateur. De makelaar bepaalde de vraagprijs. De verkoop is uit handen gegeven aan een makelaar, juist om redenen van bezichtiging en vraagprijsstelling. Waarom zou ik dan laten taxeren?
pi_206649719
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 november 2022 13:02 schreef Doedezemaar het volgende:
Toen wij een paar jaar geleden een huis uit een erfenis verkochten hebben we op onze makelaar vertrouwd en was het in ons geval een instelling van ‘weg is weg hoor, deze vis hebben we aan de haak’ en heeft de makelaar daar niks van laten merken richting de kopers en zo een heel prima prijs eruit weten te slepen terwijl wij het ook wel voor minder hadden willen laten gaan.
het is altijd moeilijk om te bepalen, want de vraagprijs kan ook te hoog zijn en een lager bod kan ook nog steeds hoger zijn dan de marktwaarde. Terwijl een vraagprijs ook lager kan zijn dan de marktwaarde en een lager bod dan ook. IN dat laatste geval zou ik het niet accepteren.
pi_206649727
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2022 13:04 schreef blomke het volgende:

[..]
Taxeren doet een taxateur. De makelaar bepaalde de vraagprijs. De verkoop is uit handen gegeven aan een makelaar, juist om redenen van bezichtiging en vraagprijsstelling. Waarom zou ik dan laten taxeren?
ik heb het laten taxeren om een vraagprijs vast te stellen. Ik ging er ietsies onder zitten en het was in 3 weken verkocht ietses hoger dan de taxatiewaarde.
In mijn straat was ik per m2-prijs veruit de goedkoopste en dat heb ik gemerkt in de verkoopsnelheid, want een aantal staan al >8 maanden te koop.
pi_206649729
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2022 12:49 schreef Leandra het volgende:

[..]
En wat betekent dat voor de krapte op de huizenmarkt? Zijn er nu ineens minder woningzoekenden?
Goed punt.
Ik vermoed dat voor een deel van de groep mensen die vorig jaar ongenuanceerd harde kritiek op minister Hugo de Jonge hadden dat de huidige markt een teken is dat Hugo veel goed werk geleverd heeft
pi_206649732
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2022 12:52 schreef Leandra het volgende:
Maar wat is de vraagprijs of het bod dat je gehad hebt.

Het bod is 7,5% onder de vraagprijs; makelaar denkt op 3,5% onder de vraagprijs uit te kunnen komen en ziet dat als "het uiterste".
pi_206649743
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2022 13:06 schreef blomke het volgende:

[..]
Het bod is 7,5% onder de vraagprijs; makelaar denkt op 3,5% onder de vraagprijs uit te kunnen komen en ziet dat als "het uiterste".
maar wat is de marktprijs?
pi_206649748
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2022 13:06 schreef sjorsie1982 het volgende:
ik heb het laten taxeren om een vraagprijs vast te stellen. Ik ging er ietsies onder zitten en het was in 3 weken verkocht ietses hoger dan de taxatiewaarde.
Kijk, now are we getting somewhere!! En de verkoop is recent geweest?
pi_206649753
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2022 13:05 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
het is altijd moeilijk om te bepalen, want de vraagprijs kan ook te hoog zijn en een lager bod kan ook nog steeds hoger zijn dan de marktwaarde. Terwijl een vraagprijs ook lager kan zijn dan de marktwaarde en een lager bod dan ook. IN dat laatste geval zou ik het niet accepteren.
Tsja. Wat is de marktwaarde. Niemand die het weet. Ligt ook aan de emotie van de koper
pi_206649754
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2022 13:08 schreef blomke het volgende:

[..]
Kijk, now are we getting somewhere!! En de verkoop is recent geweest?
ja de bedenktijd is ca 2 weken voorbij en ik zit nu in de periode van ontbindende voorwaarden.
pi_206649760
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 november 2022 13:08 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Tsja. Wat is de marktwaarde. Niemand die het weet. Ligt ook aan de emotie van de koper
de taxateur kan het echt wel goed bepalen. Hupotheekverstrekkers gebruiken dit ook. 10% marge kan je aanhouden heb ik altijd geleerd.
pi_206649765
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 november 2022 13:08 schreef opgebaarde het volgende:
Dat. Plus de verwachting van de koper/aankoopmakelaar. De locatie is op een plek waar veel gefokt wordt en weinig gebouwd. Er is daar gewoon weinig te koop en er zijn rel. grote gezinnen.
pi_206649774
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2022 13:09 schreef blomke het volgende:

[..]
Dat. Plus de verwachting van de koper/aankoopmakelaar. De locatie is op een plek waar veel gefokt wordt en weinig gebouwd. Er is daar gewoon weinig te koop en er zijn rel. grote gezinnen.
bij een taxatie zou dat meegenomen moeten worden.
pi_206649779
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2022 13:09 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
de taxateur kan het echt wel goed bepalen. Hupotheekverstrekkers gebruiken dit ook. 10% marge kan je aanhouden heb ik altijd geleerd.
Tja, op die manier.....de vraagprijs is 10% hoger dan de WOZ-waarde, dan kan je een marktwaarde daartussenin verwachten.

Heb je en hele serie:

1) Marktwaarde
2) Taxatieprijs
3) Vraagprijs
4) WOZ-waarde.
pi_206649784
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2022 13:09 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
In 2015 laten taxeren en niemand gevonden die het wilde hebben. De marktwaarde is gewoon geen hard vaststaand cijfer

Edit: Wat je nu ziet naast de hoge rente. Is dat het consumentenvertrouwen op een historisch dieptepunt zit (nog nooit zo negatief geweest). Grote aankopen worden vermeden. Dus de marktwaarde van de woning daalt en dat komt niet alleen door de rente
pi_206649793
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2022 13:11 schreef blomke het volgende:

[..]
Tja, op die manier.....de vraagprijs is 10% hoger dan de WOZ-waarde, dan kan je een marktwaarde daartussenin verwachten.

Heb je en hele serie:

1) Marktwaarde
2) Taxatieprijs
3) Vraagprijs
4) WOZ-waarde.
WOZ-waarde vind ik niet echt een betrouwbare taxatie, maar als je wilt dan gebruik je die
pi_206649796
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2022 13:03 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
je kunt ook vragen zal ik worteltjes of bloemkool eten
Tja, als de inflatie van groentenprijzen doorzet wel. We praten hier over >4 ton ja.
pi_206649816
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2022 13:13 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
WOZ-waarde vind ik niet echt een betrouwbare taxatie, maar als je wilt dan gebruik je die
Ik wilt niks gebruiken, ik probeer hier het woningmarktsentiment te peilen. Gaan de prijzen significant dalen, of kan er zo weer 10% bijkomen als de energiecrisis bezworen is en de rente weer daalt.
pi_206649828
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2022 13:15 schreef blomke het volgende:

[..]
Ik wilt niks gebruiken, ik probeer hier het woningmarktsentiment te peilen. Gaan de prijzen significant dalen, of kan er zo weer 10% bijkomen als de energiecrisis bezworen is en de rente weer daalt.
hoe lang wil je wachten?
pi_206649843
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2022 13:16 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
hoe lang wil je wachten?
Maanden. T/m jan/febr is geen enkel probleem, niemand zit te wachten op de centen.
pi_206649847
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2022 13:18 schreef blomke het volgende:

[..]
Maanden. T/m jan/febr is geen enkel probleem, niemand zit et wachten op de centen.
dat is wel heel kort, dan zou ik het bod accepteren.
pi_206649887
quote:

[..]
Ik begreep dat we pas aan het begin van de energiecrisis staan en dat het volgend jaar nog veel erger wordt _O-
Ik durf er niks over te zeggen. Ik zit met al mijn verwachtingen van afgelopen 13 maanden er structureel faliekant naast _O-
pi_206649968
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2022 13:18 schreef blomke het volgende:

[..]
Maanden. T/m jan/febr is geen enkel probleem, niemand zit te wachten op de centen.
Verkopen na tegenbod.

Mijn vermoeden is dat de maximale hypotheek gaat dalen door de rente die zal blijven stijgen. Daarnaast is in de norm de nieuwe energieprijs meegenomen door het Nibud.

Het is waarschijnlijk een klus woning (erfenis, aanname) dus dan is het maar de vraag of mensen het willen en kunnen betalen over x maanden.
pi_206650404
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 november 2022 13:22 schreef opgebaarde het volgende:
Ik durf er niks over te zeggen. Ik zit met al mijn verwachtingen van afgelopen 13 maanden er structureel faliekant naast _O-
Zo'n ervaring heb ik ook met m'n eigen voorspellingen.

quote:
1s.gif Op zaterdag 12 november 2022 13:22 schreef opgebaarde het volgende:

Ik begreep dat we pas aan het begin van de energiecrisis staan en dat het volgend jaar nog veel erger wordt _O-

De gasprijsdaling zet stevig door. Geholpen door een duurdere ¤ t.o.v. $ en een afnemende vraag naar ruwe fossiele energie, gaat de prijs van gas en elektrisch weer fors omlaag.

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 12-11-2022 16:37:04 ]
pi_206650589
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2022 14:59 schreef blomke het volgende:
De gasprijsdaling zet stevig door. Geholpen door een duurdere $ t.o.v. ¤ en een afnemende vraag naar ruwe fossiele energie, gaat de prijs van gas en elektrisch weer fors omlaag.
dat is een beetje zoals ik had verwacht, ik had alleen een scherpere daling verwacht. Ik wist alleen niet wanneer, maar wel in de nabije toekomst. Dit gebeurt namelijk nagenoeg altijd bij een scherpe prijsstijging.
Voor de huizenmarkt verwacht ik veel aanbod, omdat mensen weigeren hun prijs te verlagen, en na een lange tijd een langzame daling omdat mensen hun huis toch kwijt moeten.
pi_206650702
quote:

[..]
[..]
De gasprijsdaling zet stevig door. Geholpen door een duurdere $ t.o.v. ¤ en een afnemende vraag naar ruwe fossiele energie, gaat de prijs van gas en elektrisch weer fors omlaag.
Ik hoop het alleen als we volgend jaar nog steeds in conflict met Rusland zijn en onze voorraad is dan wel leeg dan wordt het een stukje spannender.

We gaan 't zien
pi_206650740
quote:

[..]
[..]
Vergeet ook niet de onverwacht milde oktobermaand. Vandaag doet de zon het ook weer goed.

Het heeft gevolgen voor het gasverbruik en de prijs die er is omdat er een productie overschot ontstaat. Maar als de kou komt kan dat zomaar over zijn
  Moderator zaterdag 12 november 2022 @ 16:30:11 #109
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206650900
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 november 2022 15:57 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Ik hoop het alleen als we volgend jaar nog steeds in conflict met Rusland zijn en onze voorraad is dan wel leeg dan wordt het een stukje spannender.

We gaan 't zien
Dat gaat ook gebeuren, want dit jaar zijn de gasvoorraden nog deels met Russisch gas gevuld. Dat is volgend jaar niet zo, en als Azie ook meer LNG gaat vragen dan wordt het spannend, gaat de prijs weer naar boven...etc. Dit probleem speelt denk ik nog (meer) volgend jaar winter, dus 2023/2024.
Breitling - Instruments for Professionals
  zaterdag 12 november 2022 @ 17:27:32 #110
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206651261
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2022 13:11 schreef blomke het volgende:

[..]

Heb je en hele serie:

1) Marktwaarde
2) Taxatieprijs
3) Vraagprijs
4) WOZ-waarde.
Dat verschil lijkt me op dit moment erg klein, maar... sporadisch kom ik wel huizen tegen met zo'n klein verschil (WOZ 01-01-2021 vs vraagprijs nu), maar het gros heeft een groter verschil.

Maar goed, het voorbeeld dat ik hier aanhaal is ook vreselijk gedateerd, dus dan moet je, los van het D-label, ook flink aan de slag om het huis naar deze eeuw te krijgen.
Geen idee of dat met het huis dat jullie te koop hebben ook zo is.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_206700663
Na 2 maanden zoeken een huis gevonden! Ons bod is inmiddels geaccepteerd. 35k onder de vraagprijs dus zijn er tevreden over, toch een hele andere markt dan afgelopen jaar.

Nu ons eigen huis verkopen, ben benieuwd hoe dat gaat. Wel energielabel A, 4 jaar geleden gekocht
If I'm sad, I stop being sad and be awesome instead. True story
pi_206704837
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2022 20:05 schreef MaxC het volgende:
Na 2 maanden zoeken een huis gevonden! Ons bod is inmiddels geaccepteerd. 35k onder de vraagprijs dus zijn er tevreden over, toch een hele andere markt dan afgelopen jaar.

Nu ons eigen huis verkopen, ben benieuwd hoe dat gaat. Wel energielabel A, 4 jaar geleden gekocht
Natuurlijk 50k boven vraagprijs
pi_206705059
quote:
Als we volgend jaar (ten opzichte van andere jaren) salarisstijgingen krijgen van zo'n 5% of meer dan zullen de woning prijzen ook wel weer wat omhoog gaan.
pi_206706047
Huis bij ons in nieuwbouwwijk is weer in de verkoop. Woont een oude man, en die kan toch niet op zichzelf wonen. In mei erin getrokken, maar in september te koop gezet, en binnen een week verkocht. Vraagprijs was toen gelijk aan vraagprijs toen het in aanbouw was. Hij maakte er dus al flink verlies op (overdrachtsbelasting, solicitor-fees, afwerkingskosten). Nu staat het toch weer te koop, voor 15k minder. Hoop voor hem dat het snel verkocht wordt, en hij snel naar een verzorgingstehuis kan.

Schandalig trouwens dat de makelaar niet wat meer zijn best doet om het huis te verkopen. Dit is een foto die ze gebruiken. Die man kan gewoon niet alleen wonen, heeft ook een lift op zijn trap bijv. Hij heeft nooit al zijn verhuisdozen uitgepakt, die staan er al sinds mei.

pi_206706363
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2022 10:58 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Huis bij ons in nieuwbouwwijk is weer in de verkoop. Woont een oude man, en die kan toch niet op zichzelf wonen. In mei erin getrokken, maar in september te koop gezet, en binnen een week verkocht. Vraagprijs was toen gelijk aan vraagprijs toen het in aanbouw was. Hij maakte er dus al flink verlies op (overdrachtsbelasting, solicitor-fees, afwerkingskosten). Nu staat het toch weer te koop, voor 15k minder. Hoop voor hem dat het snel verkocht wordt, en hij snel naar een verzorgingstehuis kan.

Schandalig trouwens dat de makelaar niet wat meer zijn best doet om het huis te verkopen. Dit is een foto die ze gebruiken. Die man kan gewoon niet alleen wonen, heeft ook een lift op zijn trap bijv. Hij heeft nooit al zijn verhuisdozen uitgepakt, die staan er al sinds mei.

[ afbeelding ]
Dit is dus in VK??

Overigens wel een mooie keuken.
pi_206706486
VK ja. Vraag naar huizen zakt hier behoorlijk in. Prijzen in september waren hetzelfde als in augustus (0.0% change), en nog 9.5% hoger dan vorig jaar. Maar in september schoot de rente omhoog en zakte de vraag behoorlijk. Ook is het aantal verkochte huizen boven de £1 miljoen enorm gezakt, rond de 40%, in de 12 maanden voor oktober. Ook een teken aan de wand.
pi_206706559
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2022 10:58 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[ afbeelding ]
Je bent ook wel afhankelijk van de medewerking van de eigenaar natuurlijk.
  donderdag 17 november 2022 @ 12:01:47 #118
244125 laziness
pi_206706844
quote:

[ afbeelding ]
Het kwam me al zo bekend voor :+

quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2022 22:24 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Beetje triest verhaal. Een van de buren die ergens in mei ingetrokken is kon het toch niet aan. Een oude man die alleen is, had al overwogen naar een verzorgingstehuis te gaan maar kon geen afscheid nemen van de meubelen van zijn vader, die tot een paar jaar geleden bij hem woonde. Wij zagen heel lang verhuisdozen staan en dachten dat de nieuwe bewoners direct na de verhuizing op vakantie waren gegaan. En toen dat dat een hele lange vakantie was. Net toen we ons echt zorgen begonnen te maken zag ik iemand bij het huis wat zijn oude buurvrouw bleek. Die kwam wat kleren ophalen omdat hij was opgenomen in een ziekenhuis.
Nu staat het huis dus weer te koop. Voor dezelfde prijs als waarvoor het vorig jaar op het laatst te koop voor stond. Als het daarvoor verkocht wordt heeft hij dus flinke kosten gemaakt (overdrachtsbelasting, solicitor-fees, upgrades - er zit oa een traplift in). Je zou denken dat een makelaar helpt of voorstelt het huis een beetje netjes te maken voor de foto's, maar het is gewoon in de huidige staat op de de Engelse Funda gezet:

[ afbeelding ]
pi_206707250
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2022 12:01 schreef laziness het volgende:

[..]
Het kwam me al zo bekend voor :+
[..]

Jep, was dus verkocht, nu weer terug op de markt, voor 15k minder. En ik kan me goed voorstellen dat de kopers problemen hebben gekregen met het rondkrijgen van hun hypotheek toen de rentes ineens omhoog vlogen in het VK in september.
pi_206707347
In onze nieuwbouwwijk komen er toch wel een paar woningen snel weer in de verkoop, eentje nog in de beginfase van de bouw en de afgelopen periode nog een paar een paar maanden na oplevering. In de volgende fase waar ze onlangs zijn begonnen was er 1 kavel dat steeds maar niet verkocht werd, nu heeft een aannemer dat gekocht volgens mij, want het wordt nu als villa te koop aangeboden en die staat nu voor de 2e keer op funda met een (met ruim ¤50.000)verlaagde vraagprijs
pi_206711054
quote:
1s.gif Op donderdag 17 november 2022 12:42 schreef Doedezemaar het volgende:
In onze nieuwbouwwijk komen er toch wel een paar woningen snel weer in de verkoop, eentje nog in de beginfase van de bouw en de afgelopen periode nog een paar een paar maanden na oplevering. In de volgende fase waar ze onlangs zijn begonnen was er 1 kavel dat steeds maar niet verkocht werd, nu heeft een aannemer dat gekocht volgens mij, want het wordt nu als villa te koop aangeboden en die staat nu voor de 2e keer op funda met een (met ruim ¤50.000)verlaagde vraagprijs
Dit gaat denk ik nog wel een gigantisch probleem worden, we weten dat er meer woningen gebouwd moeten worden... Het vertrouwen van mensen neemt af, ze kunnen minder lenen en tegelijkertijd heeft het kabinet ervoor gezorgd dat investeren in woningen minder interessant is of erg onzeker.

Ik ben benieuwd of de bouwbedrijven de komende jaren op volle capaciteit kunnen doorblijven bouwen, want dat hebben we wel nodig om ooit weer een gezonde huizenmarkt te creëren.
pi_206715680
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2022 18:24 schreef Anton91 het volgende:

[..]
Dit gaat denk ik nog wel een gigantisch probleem worden, we weten dat er meer woningen gebouwd moeten worden... Het vertrouwen van mensen neemt af, ze kunnen minder lenen en tegelijkertijd heeft het kabinet ervoor gezorgd dat investeren in woningen minder interessant is of erg onzeker.

Ik ben benieuwd of de bouwbedrijven de komende jaren op volle capaciteit kunnen doorblijven bouwen, want dat hebben we wel nodig om ooit weer een gezonde huizenmarkt te creëren.
De winst van nieuwe panden zal omlaag gaan en daarmee ook de bereidheid van private partijen om te investeren in de bouw van nieuwe woningen. Daarom vind ik dat woningbouw aanbesteed moet worden door de overheid.

Stormloop op deze comment van lieden van bepaalde politieke signatuur in 3, 2, 1...... Go.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_206716007
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2022 00:22 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
De winst van nieuwe panden zal omlaag gaan en daarmee ook de bereidheid van private partijen om te investeren in de bouw van nieuwe woningen. Daarom vind ik dat woningbouw aanbesteed moet worden door de overheid.

Stormloop op deze comment van lieden van bepaalde politieke signatuur in 3, 2, 1...... Go.
Ik neem aan dat je bedoelde dat de overheid de opdrachtgever van bouwprojecten moet worden ipv projectontwikkelaars?

Ik zou zelfs nog liever zien dat aanbesteding niet eens hard nodig is, iig niet Europees. Maar doorbouwen in slechte tijden ging de vorige crisis al fout, zie de lading aan zzp'ers en gebrek aan bouwvakkers die we nu hebben.
pi_206716184
quote:

[..]

Aanbestedingen door de overheid als oplossing poneren is ernstig kortzichtig.
pi_206716223
quote:

[..]

Heb je zelf de overheid wel eens ervaren als opdrachtgever?

Waarschijnlijk niet anders had je het niet voorgesteld.

Even korte samenvatting: ieder mogelijk risico wordt bij de aannemer gelegd (dat zie je ook bij grote infrawerken).
Wat gebeurt er dan:
1. Niet 1 bouwbedrijf schrijft in. Resultaat: Dalende volumes van opgeleverde woningen.
2. Bedrijven schrijven toch in met enorm hoge prijzen.
3. Vervolgens wordt het één groot juridisch getouwtrek over contracten door alle risicoverdeling en duurt het jaren voor er überhaupt 1 schop de grond in gaat.

Kijk voor de grap eens hoe aanbestedingen zijn gegaan bij grote bouwprojecten zoals het verlengen van de A13, de noordzeesluis etc.
De overheid is vaak een erg moeilijke opdrachtgever die eerder remmend dan versnellend werkt.
pi_206716727
quote:

[..]

Ik ben eerder voorstander dat de overheid de bouw op zich neemt met alle financiele risicos.
pi_206719474
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2022 06:24 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Ik neem aan dat je bedoelde dat de overheid de opdrachtgever van bouwprojecten moet worden ipv projectontwikkelaars?
Ja. Net zoals wanneer de overheid een snelweg wil bouwen. Dan ga je toch ook niet zitten wachten tot Verstraete-Verbrugge B.V. eens een keertje zin heeft om 5 kilometer snelweg aan te leggen? :')

Woningen zijn, net als snelwegen en dergelijke, gewoon essentiële infrastructuur.

quote:
Ik zou zelfs nog liever zien dat aanbesteding niet eens hard nodig is, iig niet Europees. Maar doorbouwen in slechte tijden ging de vorige crisis al fout, zie de lading aan zzp'ers en gebrek aan bouwvakkers die we nu hebben.
Vorige crisis werd er meer doorgebouwd dan tijdens de huidige crisis hoor.

quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2022 07:45 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Aanbestedingen door de overheid als oplossing poneren is ernstig kortzichtig.
Heb je hier ook argumenten voor of is dit simpelweg een door de Partij opgelegd dogma waar niet aan te tornen valt?

quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2022 07:54 schreef MisChrartin het volgende:

[..]
Heb je zelf de overheid wel eens ervaren als opdrachtgever?
Toevallig zelfs wel ja. Waterschappen, diverse overheidsinstanties en gemeenten bijvoorbeeld. Maar dit lijkt me verder volstrekt irrelevant.

quote:
Waarschijnlijk niet anders had je het niet voorgesteld.

Even korte samenvatting: ieder mogelijk risico wordt bij de aannemer gelegd (dat zie je ook bij grote infrawerken).
Wat gebeurt er dan:
1. Niet 1 bouwbedrijf schrijft in. Resultaat: Dalende volumes van opgeleverde woningen.
2. Bedrijven schrijven toch in met enorm hoge prijzen.
3. Vervolgens wordt het één groot juridisch getouwtrek over contracten door alle risicoverdeling en duurt het jaren voor er überhaupt 1 schop de grond in gaat.
1. Dit lijkt me erg uitzonderlijk, dat echt helemaal niemand zich inschrijft. Ik zie daar geen enkele indicatie toe.
2. De prijzen zullen hoog liggen maar dat komt door de kosten van bouwmaterialen en personeel. Of een private projectontwikkelaar of de overheid nu de opdracht geeft, de prijzen liggen momenteel nou eenmaal hoog.
3. Een aanbestedingsprocedure hoeft geen jaren te duren.

quote:
Kijk voor de grap eens hoe aanbestedingen zijn gegaan bij grote bouwprojecten zoals het verlengen van de A13, de noordzeesluis etc.
De overheid is vaak een erg moeilijke opdrachtgever die eerder remmend dan versnellend werkt.
Wie had dan de opdracht moeten geven voor die snelweg? Verstraete-Verbrugge BV of zo? :')
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_206719495
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2022 09:01 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Ik ben eerder voorstander dat de overheid de bouw op zich neemt met alle financiele risicos.
Een genationaliseerd bouwbedrijf voor essentiële infrastructuur lijkt me geen slecht idee, maar dat lijkt me vooralsnog minder realistisch dan een aanbestedingsprocedure. Verder loop je al gauw tegen EU regels aan die vaak meer sturen in de richting van privatisatie.
pi_206720647
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2022 13:24 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Ja. Net zoals wanneer de overheid een snelweg wil bouwen. Dan ga je toch ook niet zitten wachten tot Verstraete-Verbrugge B.V. eens een keertje zin heeft om 5 kilometer snelweg aan te leggen? :')

Woningen zijn, net als snelwegen en dergelijke, gewoon essentiële infrastructuur.
[..]
Vorige crisis werd er meer doorgebouwd dan tijdens de huidige crisis hoor.
En nog te weinig, de bouw is toen ingestort. Dat was dan ook een financiële crisis
pi_206720658
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2022 15:22 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
En nog te weinig, de bouw is toen ingestort. Dat was dan ook een financiële crisis
Ik kijk er tegenwoordig andersom naar. Er werd genoeg of zelfs teveel gebouwd, echter de bevolkingsgroei is te hoog.
pi_206720762
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 november 2022 15:23 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Ik kijk er tegenwoordig andersom naar. Er werd genoeg of zelfs teveel gebouwd, echter de bevolkingsgroei is te hoog.
Tjsa.... de bevolkingsgroei kan je maar mondjesmaat inperken, want we zitten nu eenmaal in de EU. Voor zover ik weet komt de meeste aanwas uit andere EU landen, daarna geboren Nederlanders en pas ver daarna migranten uit niet-EU landen. En alleen in die laatste groep zou je een en ander kunnen tegenhouden.
  vrijdag 18 november 2022 @ 15:37:36 #132
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206720772
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2022 15:22 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
De bouw is toen volledig ingestort en mede de oorzaak dat we nu zo'n enorm tekort aan vakmensen hebben.

Er werd in de vorige crisis dan ook helemaal niet doorgebouwd, zelfs lopende projecten kwamen volledig stil te liggen of zelfs te vervallen.

[ Bericht 5% gewijzigd door Leandra op 19-11-2022 16:55:15 ]
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_206720808
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2022 15:36 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Tjsa.... de bevolkingsgroei kan je maar mondjesmaat inperken, want we zitten nu eenmaal in de EU. Voor zover ik weet komt de meeste aanwas uit andere EU landen, daarna geboren Nederlanders en pas ver daarna migranten uit niet-EU landen. En alleen in die laatste groep zou je een en ander kunnen tegenhouden.
Ik heb begrepen van mensen op fok dat het heel simpel is om de regels van de EU te negeren.
  Moderator vrijdag 18 november 2022 @ 16:12:58 #134
16180 crew  CoolGuy
pi_206721099
Fantasietjes over wat er zou moeten gebeuren volgens jou maar wat in realiteit niet gaat gebeuren heeft ook maar weinig met de woningmarkt van doen.

Just sayin'.
  vrijdag 18 november 2022 @ 17:46:20 #135
323876 michaelmoore
pi_206722132
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2022 16:14 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Er zijn tal van maatregelen, al dan niet wenselijk
- kvd subsidies stopzetten
- deeltijd werken verbieden
- subsidies op kinderen stopzetten
- expatregelingen versoberen en strenger maken
- etc.
onzin

de bevolkings groei heeft niets te maken met aantal kinderen , meer met geliefden die hun nieuw verworven vriend (in) uit Gambia , Nigeria, Irak of Syrie hierheen halen
Of expats die hier blijven en een vriendin vinden
of overkomen voor kennis

Kort gezegd , het Internet is de schuld en dat wordt alleen maar meer en meer en meer
https://www.dateinasia.com/jurish36
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_206761894
Dure nieuwbouw heeft een dik probleem met de verkoop. Paar stukjes uit artikel van het FD:

quote:
Zutphen:
In de drie torens moeten 80 luxeappartementen en -penthouses komen. Vraagprijs tussen de ¤450.000 en ¤1,3 mln. Eind vorig jaar werden andere duurdere woningen binnen het project nog snel verkocht. Maar dat is nu niet meer het geval. De appartementen staan al sinds eind mei te koop en pas 40% is verkocht. Het uitzicht op de IJssel en de voorbijglijdende binnenvaartschepen ten spijt.

Vastgoeddirecteur Maarten van Duijn van Heijmans blijft monter en hoopt in januari te kunnen starten met de bouw. Maar ook hij geeft toe dat de verkoop minder snel gaat dan voor de oorlog in Oekraïne. 'Het consumentenvertrouwen is gedaald, de hypotheekrente is omhooggegaan. Dat heeft ontegenzeggelijk effect.'

[…]

Het dalende animo voor het hogere segment is behalve in Zutphen pijnlijk zichtbaar bij een ander project van Heijmans in Utrecht. Net over de iconische 'gele brug' in Leidsche Rijn wil de ontwikkelaar langs het spoor 163 appartementen bouwen. Bellevue is het project genoemd. Een groene oase moet het worden met speelheuvels en een watertuin. 'La vie en Bellevue est magnifique', klinkt de ronkende reclamefolder.

Maar de verkoop loopt minder ronkend. Eind mei zijn 81 appartementen met een vraagprijs vanaf ¤570.000 te koop gezet en tot nu toe is er een 'handjevol' verkocht. Ongeveer tien, verduidelijkt de ontwikkelaar. 'Ja, dat valt tegen', zegt Van Duijn. 'Maar de vakantieperiode speelde ook mee.'
De vakantieperiode speelde ook mee _O-

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 21-11-2022 15:32:39 ]
pi_206762028
quote:
1s.gif Op maandag 21 november 2022 15:31 schreef Heph844 het volgende:
Dure nieuwbouw heeft een dik probleem met de verkoop. Paar stukjes uit artikel van het FD:
[..]
De vakantieperiode speelde ook mee _O-
Niet alleen dure nieuwbouw heeft een probleem, door de enorm gestegen prijzen neemt de onrendabele top op sociale woningbouw ook enorm toe met als gevolg stagnatie en veel kleinere sociale huurwoningen.
pi_206762038
Ja, het zal inderdaad met de vakantieperiode te maken hebben. Niet met dat je voor die ¤570.000 een appartement van 71m2 koopt _O-
pi_206762076
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2022 15:38 schreef vlindertje89 het volgende:
Ja, het zal inderdaad met de vakantieperiode te maken hebben. Niet met dat je voor die ¤570.000 een appartement van 71m2 koopt _O-
8000 euro per m2 :X ver buiten het centrum
  maandag 21 november 2022 @ 15:45:14 #140
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_206762149
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2022 15:37 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Niet alleen dure nieuwbouw heeft een probleem, door de enorm gestegen prijzen neemt de onrendabele top op sociale woningbouw ook enorm toe met als gevolg stagnatie en veel kleinere sociale huurwoningen.
Hoe bedoel je dit?
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
pi_206762256
quote:
7s.gif Op maandag 21 november 2022 15:45 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Hoe bedoel je dit?
De huur van sociale huurwoningen is gemaximaliseerd. Op basis van die huur berekent de corporatie wat ze over de levensduur aan kosten en baten hebben en dat levert een maximaal investeringsbedrag op. Alles daarboven noemen ze de onrendabele top, dat wordt dus niet terug verdiend en moet uit het eigen vermogen van de corporatie aangevuld worden.

Aangezien de grondwaarde van sociale woningbouw vaak al nihil is, betekent hogere bouwkosten een groter tekort of een kleinere woning bouwen. Dan bouw je alleen een woning die eigenlijk voor een andere doelgroep met een kleiner budget zou moeten zijn. Verschraling van het aanbod dus.

Hogere rente vinden corporaties ook niet leuk omdat daarmee de contante waarde van nog te ontvangen huur minder wordt.
  maandag 21 november 2022 @ 16:20:49 #142
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206762718
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2022 15:52 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
De huur van sociale huurwoningen is gemaximaliseerd. Op basis van die huur berekent de corporatie wat ze over de levensduur aan kosten en baten hebben en dat levert een maximaal investeringsbedrag op. Alles daarboven noemen ze de onrendabele top, dat wordt dus niet terug verdiend en moet uit het eigen vermogen van de corporatie aangevuld worden.

Aangezien de grondwaarde van sociale woningbouw vaak al nihil is, betekent hogere bouwkosten een groter tekort of een kleinere woning bouwen. Dan bouw je alleen een woning die eigenlijk voor een andere doelgroep met een kleiner budget zou moeten zijn. Verschraling van het aanbod dus.

Hogere rente vinden corporaties ook niet leuk omdat daarmee de contante waarde van nog te ontvangen huur minder wordt.
Als de rente 5% en een huis kost inclusief grond ¤ 200.000 dan is alleen de rente per maand al meer dan de maximale huur.
Om daar bij 5% rente onder te blijven mag het totaal niet meer kosten dan ¤ 183.000 en dat is met de huidige bouwkosten een enorme uitdaging, daar kun je niet veel huis voor bouwen.

Daarom nogmaals mijn pleidooi de sociale huur los te laten en te richten op het segment van 700-1.200 per maand, wie te weinig verdient om zoveel huur te betalen krijgt huurkorting, wie meer gaat verdienen verliest stapsgewijs de huurkorting, zo krijg je ook geen scheefwoners.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_206764251
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2022 15:37 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Maar die dure nieuwbouw is niet duur door gigantische winsten, die zijn, zeker met de opgelopen kosten van bouwmaterialen en arbeid, juist flinterdun geworden. Nieuwbouw zal niet veel goedkoper worden. Dus dan kan de vraag wel dalen, maar het aanbod (nieuwbouw en bestaand) zal ook dalen. Uiteindelijk zullen de prijzen niet zo instorten als in 2008/2009. Hoeveel was dat toen, iets van 30% ofzo? Dat is nog niet eens de stijging van de afgelopen 2 jaar in veel gebieden.
  maandag 21 november 2022 @ 17:57:04 #144
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206764868
Juist omdat de winsten veel beperkter zijn komt de sociale sector nieuwbouw in het gedrang.

Daar waar je in het verleden een deel van de winst op het vrije sector deel nog kon gebruiken om de kosten van het sociale sector deel te dekken gaat dat lastig worden omdat de winst op de vrije sector nieuwbouw beperkt is door hoge kosten (materialen/arbeid) aan de ene kant en een hogere rente aan de andere kant waardoor het budget van mensen beperkter is.
Wullie bin KOEL © Soneal
  maandag 21 november 2022 @ 17:58:52 #145
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_206764898
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2022 15:52 schreef Faraday01 het volgende:

[..]

Aah zo, snap je. kosten van nieuwbouw moet onder prijs X liggen als de opbrengsten maximaal Y zijn.
Beetje vicieuze cirkel zo.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
pi_206767926
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2022 17:46 schreef michaelmoore het volgende:

de bevolkings groei heeft niets te maken met aantal kinderen , meer met geliefden die hun nieuw verworven vriend (in) uit Gambia , Nigeria, Irak of Syrie hierheen halen
Of expats die hier blijven en een vriendin vinden
of overkomen voor kennis
Verklaar je nader. Ik ken dat soort relaties eigenlijk niet.
pi_206767975
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2022 20:10 schreef blomke het volgende:

[..]
Zullen we het gewoon niet voeden? 😅
  maandag 21 november 2022 @ 20:16:59 #148
323876 michaelmoore
pi_206768074
quote:

[..]
ik ken er tallozen , mijn ex vrouw komt uit Kirgizie bijvoorbeeld

komt allemaal door vakanties en door internet
men kiest het economisch beste land om te gaan wonen

quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2022 20:12 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
had ik haar niet moeten voeden ?/
we zijn ruim 10 jaar getrouwd geweest , was een mooie tijd
pi_206768090
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2022 20:12 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Juist wel! Verschillende culturen door elkaar heen, schijnt betere resultaten te geven. Idem LHBQTI-teams.
  maandag 21 november 2022 @ 20:22:37 #150
323876 michaelmoore
pi_206768191
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2022 20:17 schreef blomke het volgende:

[..]
Juist wel! Verschillende culturen door elkaar heen, schijnt betere resultaten te geven. Idem LHBQTI-teams.
zoek maar uit , de hele wereld is op zoek naar een nieuwe partner
https://www.dateinasia.com/search

niet uit het volgende dorp ,maar tegenwoordig uit het volgende werelddeel

[ Bericht 0% gewijzigd door michaelmoore op 21-11-2022 20:42:15 ]
pi_206768392
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2022 20:22 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
zoek maar uit , de hele wereld is op zoek naar een nieuwe partner
https://www.dateinasia.com/search
Goh, nooit geweten dat Valkenswaard in Azië ligt.
  maandag 21 november 2022 @ 20:40:43 #152
323876 michaelmoore
pi_206768510
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2022 20:35 schreef blomke het volgende:

[..]
Goh, nooit geweten dat Valkenswaard in Azië ligt.
valkenswaard ligt toch in nederland?/
wonen daar ook mensen die een andere mens zoeken dan ?

Van D66 mag het niet

D66 wil rem van gezinshereniging statushouders af

[ Bericht 5% gewijzigd door michaelmoore op 21-11-2022 21:07:38 ]
  Moderator dinsdag 22 november 2022 @ 09:55:51 #153
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_206772594
quote:

[..]
En wat ik belangrijk vind: krijgen zij een hypotheek?

Ofwel: beetje OT graag :)
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_206772950
quote:
Huizenprijs omlaag, ’maar woningmarkt heeft nog voldoende vet op de botten’
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
https://www.telegraaf.nl/(...)nde-vet-op-de-botten
pi_206773042
quote:
Wat ik dan niet begrijp, is dat de prijsindex voor heel Nederland, stijgt van 187,5 naar 188,6
pi_206773119
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 10:34 schreef blomke het volgende:
187,5 naar 188,6
Waar staat dat? Want ik zie dat de prijsindex voor bestaande woningen in oktober 186.7 was. Misschien kijk je naar de laatste cijfers van Q3?

Als ik de cijfers van jul, aug en sep bij elkaar optel en deel door drie. Dan kom ik inderdaad op 188.6 uit.
pi_206773171
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 10:41 schreef Anton91 het volgende:

[..]
Waar staat dat? Want ik zie dat de prijsindex voor bestaande woningen in oktober 186.7 was. Misschien kijk je naar de laatste cijfers van Q3?

Als ik de cijfers van jul, aug en sep bij elkaar optel en deel door drie. Dan kom ik inderdaad op 188.6 uit.
https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail/83913NED
pi_206773191
quote:
Ja dat is het derde kwartaal. Oktober valt in het vierde kwartaal... Maar de prijsindex daalt al sinds augustus alleen het gemiddelde van het derde kwartaal was hoger dan in het tweede kwartaal.
  dinsdag 22 november 2022 @ 11:32:51 #160
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206773898
Mijn waarde volgens Funda is nu al 82K lager dan in mei :X
Maar goed, nog steeds overwaarde, dus geen punt.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_206774005
Daling 2008-2013 was dus 17% volgens artikel in Telegraaf. Dat is dus minder dan stijging afgelopen jaren per jaar in veel gebieden.
pi_206775916
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 11:32 schreef Leandra het volgende:
Zou maar eens flink gaan aflossen......
pi_206776048
quote:
Nou dat is fijn om te horen. Ik vraag me wel af hoe ver die daling inzet.

Er is helaas nog altijd een absoluut woningtekort, dus op een gegeven moment is de limiet van de prijsdaling bereikt.
pi_206776508
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 13:41 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Er is helaas nog altijd een absoluut woningtekort, dus op een gegeven moment is de limiet van de prijsdaling bereikt.
Waarom dan? Als er niemand kan of wil kopen met die belachelijke prijzen, kan er een tekort zijn, maar dan is er alsnog geen vraag.
pi_206776563
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 13:41 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Maar die daling zal echt niet zo groot zijn in elk segment/woningtype. Ik heb net ook op funda gekeken en de woningprijs van mijn woning is met 4k omlaag gegaan in dezelfde periode.

Maar dit zal natuurlijk het begin zijn... ben benieuwd wat dit de komende tijd gaat doen. Zeker als energie volgend jaar ook nog zo prijzig is icm een hoge hypotheekrente.

Edit: Als ik kijk was aug de hoogste schatting, daarna is de prijs ook bij mij wat gezakt. Maar nog niks schokkends. Daar kan nog wel wat vanaf.
  Moderator dinsdag 22 november 2022 @ 14:36:47 #166
16180 crew  CoolGuy
pi_206776697
quote:
Maar dat is toch een wassen neus een beetje? want als ik voor mij kijk zie ik een stijging van 1.9%, zo meldt Funda. Ik geloof dat allemaal niet zo.
pi_206776864
Volgens Funda is het gewoon nog 80k meer waard dan 2.5 jaar terug.... Niet houdbaar naar mijn idee. Het is minder betaalbaar nu dan toen. En de prijzen waren toen al hoog.

Hop 20% eraf.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_206776993
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 14:20 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
Waarom dan? Als er niemand kan of wil kopen met die belachelijke prijzen, kan er een tekort zijn, maar dan is er alsnog geen vraag.
Er kan altijd iemand kopen zolang er geen zelfwoonplicht is in die gemeente. Er zit namelijk praktisch oneindig veel geld in investeringsfondsen en grootgrondbezitters die huizen kunnen opkopen en (te duur) verhuren.
  Moderator dinsdag 22 november 2022 @ 15:01:12 #169
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_206777033
Zitten te denken aan een tweede huisje te kopen om te laten bewonen door een 1e graads familielid. Laat nog maar ff dalen :9 !
pi_206778380
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 15:01 schreef Rene het volgende:
Zitten te denken aan een tweede huisje te kopen om te laten bewonen door een 1e graads familielid. Laat nog maar ff dalen :9 !
Las alleen vandaag dat ze vanaf 1 januari volgend jaar de overdracht belasting voor beleggers willen verhogen naar 10.4%
https://www.rijksoverheid(...)overdrachtsbelasting
  dinsdag 22 november 2022 @ 18:01:11 #171
451005 Grems
Clown World
pi_206778978
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 14:48 schreef ludovico het volgende:
Volgens Funda is het gewoon nog 80k meer waard dan 2.5 jaar terug.... Niet houdbaar naar mijn idee. Het is minder betaalbaar nu dan toen. En de prijzen waren toen al hoog.

Hop 20% eraf.
Dat is een rare manier om 60% te schrijven.

Helaas zal het inderdaad wel bij maximaal 15-20% blijven steken vanwege de zwaarwegende belangen van een onbeperkte instroom, vrijwel onbeperkt budget bij Blackrock en allerhande verzonnen crisissen.
pi_206779242
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 18:01 schreef Grems het volgende:

[..]
Dat is een rare manier om 60% te schrijven.

Helaas zal het inderdaad wel bij maximaal 15-20% blijven steken vanwege de zwaarwegende belangen van een onbeperkte instroom, vrijwel onbeperkt budget bij Blackrock en allerhande verzonnen crisissen.
Dat de huizenmarkt wat afkoelt en waarde verliest is natuurlijk goed. Maar ik denk dat niemand gebaat is bij een verlies van 60%. Dat icm stijgende lonen is wel erg heftig.
pi_206779267
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 18:17 schreef Anton91 het volgende:

[..]
Dat de huizenmarkt wat afkoelt en waarde verliest is natuurlijk goed. Maar ik denk dat niemand gebaat is bij een verlies van 60%. Dat icm stijgende lonen is wel erg heftig.
Is gewoon wishful thinking.
pi_206779286
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 15:01 schreef Rene het volgende:
Dan ben je nu te laat want het is fiscaal gezien niet zo gunstig meer na 1 januari.
  dinsdag 22 november 2022 @ 18:29:36 #175
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206779454
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 13:30 schreef blomke het volgende:

[..]
Ja... want de huidige LTV van ongeveer 50% is wel een puntje.
Of toch niet natuurlijk, want de bouwkosten van het huis zijn op dit moment al hoger dan onze hypotheek, dus we hebben niet echt een probleem :D
Wullie bin KOEL © Soneal
  dinsdag 22 november 2022 @ 18:32:07 #176
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206779494
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 14:36 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Maar dat is toch een wassen neus een beetje? want als ik voor mij kijk zie ik een stijging van 1.9%, zo meldt Funda. Ik geloof dat allemaal niet zo.
Ja, is het ook, want het aantal werkelijk vergelijkbare woningen is zeer klein, toevallig is er 2 maanden geleden een verkocht aan de andere kant van de wijk, maar de rest is een ander type huis en nog op gas.
Wullie bin KOEL © Soneal
  Moderator dinsdag 22 november 2022 @ 18:42:51 #177
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_206779661
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 18:19 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Dan ben je nu te laat want het is fiscaal gezien niet zo gunstig meer na 1 januari.
Hmmm. Denken = financieel adviseur eens consulteren
pi_206779790
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 18:42 schreef Rene het volgende:

[..]
Hmmm. Denken = financieel adviseur eens consulteren
Veel succes, je gaat 2% meer lappen.
pi_206779926
quote:
Hier een schokkende 4000 euro
  dinsdag 22 november 2022 @ 18:57:59 #180
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206779959
Ik zal over een tijdje de verkoopprijzen in de wijk eens opvragen bij het kadaster.

Als de recent verkochte woningen ook werkelijk overgedragen zijn.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_206779967
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 17:05 schreef Anton91 het volgende:

[..]
Las alleen vandaag dat ze vanaf 1 januari volgend jaar de overdracht belasting voor beleggers willen verhogen naar 10.4%
Ziek, en straks maximale huren en puntentellingen en niemand die nog geld in woningen wilt investeren. Succes met je woningmarkt.
pi_206780078
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 18:49 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Veel succes, je gaat 2% meer lappen.
Niet zo een groot probleem toch? Als hij een familielid wil helpen.

Daarnaast zal over een lange termijn die 10% wel gecompenseerd worden door waardeverhoging. #glazenbol
pi_206780953
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 18:58 schreef ludovico het volgende:

[..]
Ziek, en straks maximale huren en puntentellingen en niemand die nog geld in woningen wilt investeren. Succes met je woningmarkt.
Die maximale huren gaan ze er niet doorheen krijgen.
  dinsdag 22 november 2022 @ 19:54:15 #184
451005 Grems
Clown World
pi_206781042
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 18:17 schreef Anton91 het volgende:

[..]
Alleen de belastingdienst en grote investeerders zijn gebaat bij hoge huizenprijzen.
  dinsdag 22 november 2022 @ 19:54:40 #185
323876 michaelmoore
pi_206781056
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 17:05 schreef Anton91 het volgende:

[..]
da is toch eenmalig ?? het lost niets op

het enige dat nut heeft is 1.000.000 woningen bouwen , 200.000 per jaar
100.000 vaste en 100.000 flexwoningen
pi_206781099
Waar gaat het eigenlijk om ook...

Ok ok, het heeft positieve effecten qua dat de verhurende partij langer eigenaar zal blijven van het onroerende goed, anders koop je het niet.

Vind overigens wel dat er een vrijstelling moet komen voor partijen die objecten kopen om op te waarderen.
pi_206781127
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 19:54 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
da is toch eenmalig ?? het lost niets op

het enige dat nut heeft is 1.000.000 woningen bouwen , 200.000 per jaar
100.000 vaste en 100.000 flexwoningen
Bouwkosten zijn ook gewoon hoog van woningen.

In dat optiek moet men gewoon meer gaan werken / akkoord gaan met minder, de welvaart is helaas afgenomen.
En die green deal van dictator Frans maakt dat allemaal niet beter.
  dinsdag 22 november 2022 @ 20:05:17 #188
323876 michaelmoore
pi_206781367
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 19:57 schreef ludovico het volgende:

[..]
Bouwkosten zijn ook gewoon hoog van woningen.
meer bouwgrond ter beschikking stellen als het landbouw areaal is afgenomen

en meer prefab bouwen om de kosten te drukken, vooral de flex woningen kan gewoon in geheel in fabrieken gebouwd worden , zonder heikosten

[ Bericht 0% gewijzigd door michaelmoore op 22-11-2022 21:32:44 ]
pi_206783293
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 19:54 schreef Grems het volgende:

[..]
Alleen de belastingdienst en grote investeerders zijn gebaat bij hoge huizenprijzen.
Een hele hoop woningeigenaren zijn ook gebaat bij het voorkomen van 60% prijszakkingen. Want dan staan er gewoon gigantisch veel woningen onder water wat uiteindelijk weer voor veel meer problemen zorgt.
  dinsdag 22 november 2022 @ 22:10:00 #190
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_206783485
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 13:30 schreef blomke het volgende:

[..]
Huh, waarom?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  dinsdag 22 november 2022 @ 22:11:05 #191
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_206783496
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 21:56 schreef Anton91 het volgende:

[..]
Een hele hoop woningeigenaren zijn ook gebaat bij het voorkomen van 60% prijszakkingen. Want dan staan er gewoon gigantisch veel woningen onder water wat uiteindelijk weer voor veel meer problemen zorgt.
Precies. Kijk, het is gewoon belachelij dat het huis wat ik 8 jaar geleden gekocht heb (volgens funda) nu verdubbeld is in waarde. Maar daar 60% vanaf? Dan zit ik dus onder de prijs wat ik er 8 jaar geleden voor betaald heb.
  dinsdag 22 november 2022 @ 22:15:10 #192
451005 Grems
Clown World
pi_206783585
quote:

[..]
Ook die zijn er op termijn bij gebaat, de stijgingen van de afgelopen jaren zijn van dien aard dat oudgedienden met een aflossingvrije hypotheek veelal alsnog een forse overwaarde zullen hebben en de meeste recente hypotheken hebben een aflossingsaspect.

quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 22:11 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Precies. Kijk, het is gewoon belachelij dat het huis wat ik 8 jaar geleden gekocht heb (volgens funda) nu verdubbeld is in waarde. Maar daar 60% vanaf? Dan zit ik dus onder de prijs wat ik er 8 jaar geleden voor betaald heb.
Binnen een aantal jaar in box 3, zoals gezegd hebben alleen de belastingdienst en zeer vermogende partijen baat bij torenhoge huizenprijzen.
  dinsdag 22 november 2022 @ 22:20:57 #193
323876 michaelmoore
pi_206783674
quote:

[..]
60% is nog nooit voorgekomen , 30% wel , heb ik ok meegemakt , maar dat deed er niet toe , je maandlasten bleven het zelfde
  dinsdag 22 november 2022 @ 22:23:52 #194
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_206783739
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 22:20 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
60% is nog nooit voorgekomen , 30% wel , heb ik ok meegemakt , maar dat deed er niet toe , je maandlasten bleven het zelfde
precies

Voor het gros van het volk maakt zolang je er woont geen zak uit of de waarde van de stenen nu 10, 100 of 0 euro is. Zolang je de maandlasten lapt, vaak een fractie van huren, heb je gewoon een dak boven je hoofd.

Het maakt alleen 'doorstromen' lastig, mgoe, dat is geen absolute noodzaak voor de meesten. Zolang ik netjes elke maand betaal kan het de ING weinig schelen of de toko onderwater staat of niet.
Dum de dum
  dinsdag 22 november 2022 @ 22:28:16 #195
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_206783788
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 22:15 schreef Grems het volgende:

[..]
Ook die zijn er op termijn bij gebaat, de stijgingen van de afgelopen jaren zijn van dien aard dat oudgedienden met een aflossingvrije hypotheek veelal alsnog een forse overwaarde zullen hebben en de meeste recente hypotheken hebben een aflossingsaspect.
Wat is dan het voordeel?
[..]
Binnen een aantal jaar in box 3, zoals gezegd hebben alleen de belastingdienst en zeer vermogende partijen baat bij torenhoge huizenprijzen.
Eerst zien, dan geloven.
  dinsdag 22 november 2022 @ 22:28:42 #196
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_206783792
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 22:23 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]
precies

Voor het gros van het volk maakt zolang je er woont geen zak uit of de waarde van de stenen nu 10, 100 of 0 euro is. Zolang je de maandlasten lapt, vaak een fractie van huren, heb je gewoon een dak boven je hoofd.

Het maakt alleen 'doorstromen' lastig, mgoe, dat is geen absolute noodzaak voor de meesten. Zolang ik netjes elke maand betaal kan het de ING weinig schelen of de toko onderwater staat of niet.
Het kan ze zelfs helemaal niets schelen. :P
  dinsdag 22 november 2022 @ 22:30:17 #197
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_206783812
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 22:28 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Het kan ze zelfs helemaal niets schelen. :P
Mwoah uiteindelijk wordt er iemand toch wel een beetje zenuwachtig als X procent van de portfolio niet meer gedekt is :) maar dan moet het zo gek worden dat ik een 2e woning kan pinnen .... zo'n vaart zal het niet lopen.
Dum de dum
pi_206783828
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 22:15 schreef Grems het volgende:

[..]
[..]
En hoe zie je dat voor je...? Want ik kan mij niet echt een scenario voor de geest halen waarbij mensen/gezinnen die recentelijk een hypotheek hebben afgesloten pas over 15-20 jaar geen schuld meer hebben op hun woning en dat ze er ook nog eens baat bij hebben en gelukkig van worden.
  dinsdag 22 november 2022 @ 22:39:54 #199
451005 Grems
Clown World
pi_206783951
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 22:31 schreef Anton91 het volgende:

[..]
En hoe zie je dat voor je...? Want ik kan mij niet echt een scenario voor de geest halen waarbij mensen/gezinnen die recentelijk een hypotheek hebben afgesloten pas over 15-20 jaar geen schuld meer hebben op hun woning en dat ze er ook nog eens baat bij hebben en gelukkig van worden.
Dat ze in een afbetaald huis wonen en de kinderen van datzelfde gezin niet naast noodgedwongen tweeverdiener ook nog allebei een nier moeten verkopen voor een tochtig hok van 20m2, bijvoorbeeld.

Mensen gaan het vanzelf snappen als ze binnenkort belast worden op het "vermogen" in stenen.
pi_206783968
quote:

[..]
Tjah nu met de rente x3.5..... scheelt een hoop.
pi_206783996
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 22:39 schreef Grems het volgende:

[..]
Dat ze in een afbetaald huis wonen en de kinderen van datzelfde gezin niet naast noodgedwongen tweeverdiener ook nog allebei een nier moeten verkopen voor een tochtig hok van 20m2, bijvoorbeeld.

Mensen gaan het vanzelf snappen als ze binnenkort belast worden op het "vermogen" in stenen.
Ja oke duidelijk je hebt helemaal gelijk.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_206784021
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 22:31 schreef Anton91 het volgende:

[..]
:?

15-20 jaar een huis aflossen dat peperduur is dan heb je goed geboerd.
pi_206784077
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 19:56 schreef ludovico het volgende:
Waar gaat het eigenlijk om ook...

Ok ok, het heeft positieve effecten qua dat de verhurende partij langer eigenaar zal blijven van het onroerende goed, anders koop je het niet.

Vind overigens wel dat er een vrijstelling moet komen voor partijen die objecten kopen om op te waarderen.
Zoiets is er toch al? Als het binnen een bepaalde tijd weer verkocht is (na opknapbeurt bijv), is er toch vrijstelling van overdrachtsbelasting ofzo?
  dinsdag 22 november 2022 @ 22:49:26 #204
323876 michaelmoore
pi_206784085
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 22:23 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]
precies

ja vroeger stond mijn woning 20 % onder de hypotheek, . nooit iets van aangetrokken
huis is om in te wonen
pi_206784099
quote:
80s.gif Op dinsdag 22 november 2022 22:44 schreef ludovico het volgende:

[..]
:?

15-20 jaar een huis aflossen dat peperduur is dan heb je goed geboerd.
Nee, in 15-20 jaar voordat je ongeveer quitte staat als de woningprijzen nu 60% zouden dalen. Want zo lang duurt het ongeveer voordat je 60% weer hebt afgelost. Nou zullen er dan wel veel meer factoren meespelen zoals inflatie etc. Maar mensen zitten dan gewoon enorm lang in de schulden en ik denk dat niemand daarbij gebaat is.
pi_206784124
quote:

[..]
quote:

[..]
60% zal niet gebeuren, en zelfs 30% denk ik niet. De inflatie is ook gewoon erg hoog, en bouwkosten en arbeidskosten zijn dermate gestegen, dat een huis wat 3-5 jaar geleden gebouwd werd voor 400k, en wat nu 700k waard zou zijn, nu ook nauwlijks voor minder dan 700k gebouwd kan worden. Dus als de waarde 30% zou zakken, en het huis 490k waard zou worden, dan zou het minder zijn dan de prijs waar het op dat moment voor gebouwd zou kunnen worden. Als de markt zo ver inzakt, stagneert de hele nieuwbouw, wat flinke klap voor het aanbod zal zijn, en de prijs weer corrigeert.
pi_206784144
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 22:48 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Zoiets is er toch al? Als het binnen een bepaalde tijd weer verkocht is (na opknapbeurt bijv), is er toch vrijstelling van overdrachtsbelasting ofzo?
6 maanden geloof ik ja?

https://www.belastingdien(...)_een_onroerende_zaak

Deze tekst is vervolgens ook niet heel verhelderend.
  dinsdag 22 november 2022 @ 23:08:01 #208
323876 michaelmoore
pi_206784247
Grootste probleem is hoe krijgen we goede huisvesting voor alle nieuwe inwoners
reken op een constante instroom van 200.000 nieuwe inwoners per jaar
En dat gaat echt niet minderen eerder nog meer door klimaatcrisis
  dinsdag 22 november 2022 @ 23:13:06 #209
451005 Grems
Clown World
pi_206784289
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 23:08 schreef michaelmoore het volgende:
Door boeren te onteigenen, natuurlijk.
pi_206784395
quote:
Dude.

....

Hekken bouwen en terugzetten.
  woensdag 23 november 2022 @ 03:38:06 #211
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_206784808
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 23:13 schreef Grems het volgende:

[..]
Door boeren te onteigenen, natuurlijk.
En dan slapen ze in de stallen ofzo?
pi_206784995
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 22:39 schreef Grems het volgende:

[..]

Ik proef wat frustratie in je posts.
pi_206785003
quote:

[..]
Zoals gezegd zie ik min 60% in een land waar de vraag onverminderd hoog blijft, het aanbod voorlopig laag blijft en de huizenmarkt zelf geen structurele veranderingen gaat krijgen behoorlijk ver gezocht.
  woensdag 23 november 2022 @ 07:02:29 #214
323876 michaelmoore
pi_206785044
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 23:33 schreef ludovico het volgende:

[..]
Dude.

....

Hekken bouwen en terugzetten.
is nederland een dictatuur ?

wij zijn Europa
  woensdag 23 november 2022 @ 07:38:11 #215
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206785155
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 22:51 schreef Anton91 het volgende:

[..]
Nee, in 15-20 jaar voordat je ongeveer quitte staat als de woningprijzen nu 60% zouden dalen. Want zo lang duurt het ongeveer voordat je 60% weer hebt afgelost. Nou zullen er dan wel veel meer factoren meespelen zoals inflatie etc. Maar mensen zitten dan gewoon enorm lang in de schulden en ik denk dat niemand daarbij gebaat is.
Ga je dan uit van een daling van 60% en een woningmarkt die na 15-20 jaar nog steeds zo laag is? Dat het zolang duurt voor ze geen onderwaterstand meer hebben?

Wat voor rentes verwacht je als dat mogelijk zou kunnen zijn? 27% ofzo?
Wullie bin KOEL © Soneal
  Moderator woensdag 23 november 2022 @ 07:42:22 #216
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_206785174
Ik betaal wel wat vermogensrente. Krijg ik wat minder terug van de belastingdienst. Ja, wees trots op wat je hebt.
  woensdag 23 november 2022 @ 07:43:48 #217
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206785189
Als ik kijk naar her bedrag waarvoor het huis van mijn buren recent verkocht is dan kan zo'n enorme daling simpelweg niet, want dan zit je ruim (150K) onder de prijs waarvoor het huis als nieuwbouwwoning in 2018 verkocht is.
En dan de kosten die er bij een nieuwbouwwoning nog bovenop komen voor de keuken, tuin, vloeren enz. enz. enz.

Met een daling van 60% zit je op prijzen waar het niet eens meer voor gebouwd kan worden.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_206785447
De schatting van Funda voor ons huis is overigens nogal aan de hoge kant. Pas is er een huis hier voor 50k minder verkocht met een woonoppervlak dat 35m2 groter is, maar wel met 70m2 minder grond.
pi_206785475
quote:
Die krijgen voorrang bij sociale-huur huisvesting.

Overigens verlaagt de ING z'n hypotheekrente.
pi_206785563
quote:
1s.gif Op woensdag 23 november 2022 07:38 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ga je dan uit van een daling van 60% en een woningmarkt die na 15-20 jaar nog steeds zo laag is? Dat het zolang duurt voor ze geen onderwaterstand meer hebben?

Wat voor rentes verwacht je als dat mogelijk zou kunnen zijn? 27% ofzo?
Persoonlijk denk ik niet helamaal dat het zou kunnen en reageerde ik op ene user die zei dat de woningmarkt zoveel % zou moeten zakken.
pi_206785596
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2022 07:43 schreef Leandra het volgende:
Als ik kijk naar her bedrag waarvoor het huis van mijn buren recent verkocht is dan kan zo'n enorme daling simpelweg niet, want dan zit je ruim (150K) onder de prijs waarvoor het huis als nieuwbouwwoning in 2018 verkocht is.
En dan de kosten die er bij een nieuwbouwwoning nog bovenop komen voor de keuken, tuin, vloeren enz. enz. enz.

Met een daling van 60% zit je op prijzen waar het niet eens meer voor gebouwd kan worden.
Dat zegt niet zoveel. Prijzen van de bouw zijn nu geëxplodeerd. Tijdens de periode 2010-2013 lagen de koopprijzen ook een stuk lager dan de bouwkosten van bijvoorbeeld 2007.
Dat was hier het geval, woningen stonden in 2013 voor 30% lagere prijs te koop dan de kale bouwkosten in 2007.
  woensdag 23 november 2022 @ 08:53:11 #222
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206785664
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2022 08:46 schreef MisChrartin het volgende:

[..]
Dat zegt niet zoveel. Prijzen van de bouw zijn nu geëxplodeerd. Tijdens de periode 2010-2013 lagen de koopprijzen ook een stuk lager dan de bouwkosten van bijvoorbeeld 2007.
Dat was hier het geval, woningen stonden in 2013 voor 30% lagere prijs te koop dan de kale bouwkosten in 2007.
In een wijk waar nog nieuw gebouwd wordt en we over huizen praten die of gasloos zijn of makkelijk gasloos te maken zijn denk ik dat het wel meevalt.
Wullie bin KOEL © Soneal
  woensdag 23 november 2022 @ 08:56:19 #223
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206785689
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2022 08:41 schreef Anton91 het volgende:

[..]
Persoonlijk denk ik niet helamaal dat het zou kunnen en reageerde ik op ene user die zei dat de woningmarkt zoveel % zou moeten zakken.
En dat was ook weer een reactie waarin die 60% zomaar bedacht was zie ik.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_206786397
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2022 07:02 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
is nederland een dictatuur ?

wij zijn Europa
:') Dan zet de EU hekken neer, ook goed, ongelimiteerd immigranten is niet houdbaar en moet dus iets tegen gebeuren, simpel zat. Geen enkele uitvoering die het niet kan realiseren is niet streng genoeg.
pi_206786415
quote:

Kan prima, maar dan valt de bouw uiteraard stil.
Dan bedoel ik niet die 60% maar dat een opgeleverd huis niet meer winstgevend zou zijn om in deze tijd te bouwen... Ander verhaal.

Veel kosten zitten ook in de waarde van de grond. Verwacht daar ook wel klappen, maar dan wacht de boer/grondbezitter wel even af tot er weer meer geld beschikbaar komt door lagere bouwprijzen / lagere rente.
pi_206786713
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2022 08:53 schreef Leandra het volgende:

[..]
In een wijk waar nog nieuw gebouwd wordt en we over huizen praten die of gasloos zijn of makkelijk gasloos te maken zijn denk ik dat het wel meevalt.
De rente zal bepalend zijn voor hoeveel er van de prijs af zal gaan.
Als daarnaast ook energie nog eens duurder wordt heeft dat gevolgen voor je leenquota; hoeveel je mag lenen.
Het leenquotum is heel bepalend voor de woningprijzen, en daarmee heeft de energieprijs ook invloed op de woningprijs van aardgasloze bouw. Mijn verwachting is dat de prijsdaling van gasloze bouw vrijwel net zo groot is als gaswoningen. Ergens is dat raar natuurlijk, maar dat is hoe een leenquotum wordt bepaalt.
pi_206786802
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2022 10:33 schreef MisChrartin het volgende:

[..]
Als daarnaast ook energie nog eens duurder wordt heeft dat gevolgen voor je leenquota; hoeveel je mag lenen.
Het leenquotum is heel bepalend voor de woningprijzen, en daarmee heeft de energieprijs ook invloed op de woningprijs van aardgasloze bouw. Mijn verwachting is dat de prijsdaling van gasloze bouw vrijwel net zo groot is als gaswoningen. Ergens is dat raar natuurlijk, maar dat is hoe een leenquotum wordt bepaalt.
Klopt het leenquotum bepaalt de woningprijs omdat iemand niet meer kan betalen.
Als je iets in een winkel wilt kopen en je hebt het geld niet dan kan je nig kiezen om een keer geen biertje te halen of een keer geen biefstuk te kopen. Echter de bank heeft hier geen boodschap aan als je een duurder huis wilt kopen dan mag.
Er kan nog zo'n tekort zijn maar als de bank zegt: nee, dan kan je dat huis niet kopen.
pi_206787049
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2022 10:33 schreef MisChrartin het volgende:

quote:
1s.gif Op woensdag 23 november 2022 10:42 schreef sjorsie1982 het volgende:

Klopt het leenquotum bepaalt de woningprijs omdat iemand niet meer kan betalen.
....
Er kan nog zo'n tekort zijn maar als de bank zegt: nee, dan kan je dat huis niet kopen.
Hoe zit het dan met potentiële kopers die pak-em-beet 2,5 ton overwaarde op hun bestaande woning hebben en willen doorstromen naar een huis van 5 ton? Die hebben maar een deel van de leenquote nodig, zal ze wordt zijn hoe hoog het max. is...
pi_206787094
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2022 11:03 schreef blomke het volgende:

[..]
[..]
Hoe zit het dan met potentiële kopers die pak-em-beet 2,5 ton overwaarde op hun bestaande woning hebben en willen doorstromen naar een huis van 5 ton? Die hebben maar een deel van de leenquote nodig, zal ze wordt zijn hoe hoog het max. is...
Ook daar geldt het als je de max van je leenqutum wilt lenen.
Die 2,5 ton overwaarde lijkt leuk, echter het nieuwe huis is ook in waarde gestegen in die tijd dat jij je overwaarde opbouwde. Veel effect heeft dit dus niet.
pi_206787117
quote:
Ja slopen en een goede fundatie neerzetten is goedkoper. Dit bouwjaar bij een dijk is vragen om fundatieproblemen.
pi_206787128
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2022 11:06 schreef sjorsie1982 het volgende:
Die 2,5 ton overwaarde lijkt leuk, echter het nieuwe huis is ook in waarde gestegen in die tijd dat jij je overwaarde opbouwde. Veel effect heeft dit dus niet.
Nou, tijd geleden was ik maar wat blij met 2 ton overwaarde op het huis wat we verkochten; daardoor konden we
1) en een lage rente krijgen door de lage LTV
2) en een overbruggingshypotheek afsluiten!
pi_206787172
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2022 11:08 schreef sjorsie1982 het volgende:
Ja slopen en een goede fundatie neerzetten is goedkoper. Dit bouwjaar bij een dijk is vragen om fundatieproblemen.
Zit vast aan een ander huis.

In Ysbrechtum hoorde ik van kopers uit Noord Holland die iedere dag de dijk overscheuren....
pi_206787366
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2022 11:06 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Die 2,5 ton overwaarde zorgt er wel voor dat je ver voorligt op de meeste starters, en uberhaupt een kans hebt op een nieuw huis.
pi_206787475
Ik ben wel benieuwd wat er gaat gebeuren. Met stijgende rentes neemt het bedrag wat mensen kunnen lenen flink af, de inflatie zorgt er ook voor dat ze een kleiner deel van hun inkomen kunnen spenderen aan een hypotheek, en de inflatie neemt ook nog eens sterker toe dan het inkomen. Daarmee kan de vraag enorm afnemen.
Aan de andere kant nemen bouwkosten ook gigantisch toe, en kunnen huizen niet (veel) goedkoper gebouwd worden.
De huisprijs zal wel zakken, maar als huizen komen niet snel onder water te staan. En gebeurt dat wel, dan zal het aanbod helemaal instorten. Dan verkopen mensen alleen nog een huis als ze niet anders kunnen (erfenis bijv), maar zelfs bij scheiding of verhuizing naar het buitenland denk ik dat meer mensen liever het huis in de verhuur doen, dan in de verkoop, als verkoop ze opzadelt met schulden, en verhuur een zakcentje oplevert.
Al met al zie het wel gebeuren dat de markt nog een stuk verder op slot gaat in de huidige omstandigheden. Starters kunnen het niet betalen en het komt ook niet snel meer binnen hun bereik, en bezitters zijn minder en minder geneigd te verkopen.
pi_206787587
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2022 11:28 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Die 2,5 ton overwaarde zorgt er wel voor dat je ver voorligt op de meeste starters, en uberhaupt een kans hebt op een nieuw huis.
Dat bedoel ik dus.
pi_206788198
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2022 11:28 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Klopt omdat je al in het treintje zit.
pi_206788228
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2022 11:35 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Ik ben wel benieuwd wat er gaat gebeuren. Met stijgende rentes neemt het bedrag wat mensen kunnen lenen flink af, de inflatie zorgt er ook voor dat ze een kleiner deel van hun inkomen kunnen spenderen aan een hypotheek, en de inflatie neemt ook nog eens sterker toe dan het inkomen. Daarmee kan de vraag enorm afnemen.
Aan de andere kant nemen bouwkosten ook gigantisch toe, en kunnen huizen niet (veel) goedkoper gebouwd worden.
De huisprijs zal wel zakken, maar als huizen komen niet snel onder water te staan. En gebeurt dat wel, dan zal het aanbod helemaal instorten. Dan verkopen mensen alleen nog een huis als ze niet anders kunnen (erfenis bijv), maar zelfs bij scheiding of verhuizing naar het buitenland denk ik dat meer mensen liever het huis in de verhuur doen, dan in de verkoop, als verkoop ze opzadelt met schulden, en verhuur een zakcentje oplevert.
Al met al zie het wel gebeuren dat de markt nog een stuk verder op slot gaat in de huidige omstandigheden. Starters kunnen het niet betalen en het komt ook niet snel meer binnen hun bereik, en bezitters zijn minder en minder geneigd te verkopen.
Hetzelfde als in 2013 zal gebeuren. Daar werden huizen in de verkoop gezet als het echt moest, anderen bleven zitten.
pi_206788328
quote:

Het is dan ook gewoon puur wensdenken.
pi_206788545
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2022 12:22 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Hetzelfde als in 2013 zal gebeuren. Daar werden huizen in de verkoop gezet als het echt moest, anderen bleven zitten.
Wordt ook weer een drama voor stellen die uit elkaar gaan. Moeten bij elkaar blijven zitten vanwege het huis en geen kijk op andere woonruimte.
pi_206788638
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2022 12:45 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
Wordt ook weer een drama voor stellen die uit elkaar gaan. Moeten bij elkaar blijven zitten vanwege het huis en geen kijk op andere woonruimte.
Klopt inderdaad
pi_206788712
quote:

[..]
... en werd je op Fok voor gek verklaard als je een huis zou willen kopen.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_206788727
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2022 12:56 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]
Als je dat leest op fok dan weet je dat je juist het tegenovergestelde moet doen!
  woensdag 23 november 2022 @ 12:58:11 #244
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206788747
quote:

[..]
Ja idd, is een hele stomme move geweest om in 2013 een huis te kopen :D :')
Oh wacht... :7
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_206788770
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2022 12:58 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ja idd, is een hele stomme move geweest om in 2013 een huis te kopen :D :')
Oh wacht... :7
:D

En nu ben ik ook gek dat ik het niet verkoop maar verhuren ga :'(
pi_206789098
quote:

[..]
Met het verschil dat kosten bouwmaterialen en arbeid toen niet, en nu wel, keihard stijgen, waardoor nieuwbouw dit keer een stuk harder geraakt zal kunnen worden. En daar hebben we dan tot 10-15 jaar na het feit nog last van in het aanbod.
pi_206789133
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2022 12:59 schreef Scorpie het volgende:

[..]
:D

En nu ben ik ook gek dat ik het niet verkoop maar verhuren ga :'(
Ik hoop wel met 2- jarige contracten en daarna schop je ze er pet definitie toch uit?
pi_206789148
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2022 13:27 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Ik hoop wel met 2- jarige contracten en daarna schop je ze er pet definitie toch uit?
Ik bekijk het van geval tot geval. Op dit moment zit er een bekende in met een jaarcontract, daarna zien we wel verder.
  woensdag 23 november 2022 @ 13:28:49 #249
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_206789152
quote:

[..]
Op Fok word je altijd voor gek verklaard als je een huis wil kopen... en dan vooral door diegenen die zelf nooit een huis hebben kunnen/durven kopen.
Huilen dan.
  Moderator woensdag 23 november 2022 @ 13:29:35 #250
16180 crew  CoolGuy
pi_206789161
quote:
7s.gif Op woensdag 23 november 2022 13:28 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Op Fok word je altijd voor gek verklaard als je een huis wil kopen... en dan vooral door diegenen die zelf nooit een huis hebben kunnen/durven kopen.
Dat is al sinds jaar en dag zo. Je werd hier altijd voor gek verklaard, nee want de prijzen stortten in, en nog verder in, en en en. Ik ben voor mezelf blij dat ik dáár nooit naar geluisterd heb.
pi_206789176
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2022 13:29 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dat is al sinds jaar en dag zo. Je werd hier altijd voor gek verklaard, nee want de prijzen stortten in, en nog verder in, en en en. Ik ben voor mezelf blij dat ik dáár nooit naar geluisterd heb.
Maar nu kunnen ze je wel wegzetten als rijke huiseigenaar die het niet verdiend om zo te leven.
Heerlijk om zo te kunnen leven.
  Moderator woensdag 23 november 2022 @ 13:32:46 #252
16180 crew  CoolGuy
pi_206789200
quote:
6s.gif Op woensdag 23 november 2022 13:30 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Maar nu kunnen ze je wel wegzetten als rijke huiseigenaar die het niet verdiend om zo te leven.
Mwah, ik zie dát nog niet zo heel erg gebeuren, maar, wat wat nog altijd overeind blijft is dat keuzes consequenties hebben. Dat is altijd zo. Toen niet gekocht is nu niet profiteren. Toen wel gekocht is nu wel profiteren. Nu gekocht hebben is accepteren dat de huizenprijzen gaan dalen en je eventueel onder water komt te stsaan. Nu niet gekocht hebben is dat je dát 'probleem' niet hebt.

Etc. Maar het hopen dat iemand anders pech heeft omdat jij je daar dan beter bij voelt omdat je dan kunt zeggen 'zie je wel', is in elke situatie sneu.
  woensdag 23 november 2022 @ 13:33:50 #253
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_206789209
quote:
6s.gif Op woensdag 23 november 2022 13:30 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Sterker nog: het is, als huiseigenaar, JOUW schuld dat zij er geen kunnen kopen. Op naar de herstelbetalingen 8.gif .
Huilen dan.
  Moderator woensdag 23 november 2022 @ 13:36:00 #254
16180 crew  CoolGuy
pi_206789228
quote:
10s.gif Op woensdag 23 november 2022 13:33 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Sterker nog: het is, als huiseigenaar, JOUW schuld dat zij er geen kunnen kopen. Op naar de herstelbetalingen [ afbeelding ] .
Nou ja, érgens is dat natuurlijk waar, want elk huis wat niét op de markt komt om te kopen maar verhuurd wordt, is een huis minder op de kopersmarkt.
  woensdag 23 november 2022 @ 13:36:23 #255
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206789230
quote:
10s.gif Op woensdag 23 november 2022 13:33 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Sterker nog: het is, als huiseigenaar, JOUW schuld dat zij er geen kunnen kopen. Op naar de herstelbetalingen [ afbeelding ] .
Ja dat idd.... als je een huis hebt dan ben je de bad guy wiens schuld het allemaal is, ongeacht of je gekocht hebt toen niemand wilde kopen, of dat je op de top van de markt hebt gekocht.
Wullie bin KOEL © Soneal
  woensdag 23 november 2022 @ 13:39:05 #256
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206789251
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2022 13:36 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Nou ja, érgens is dat natuurlijk waar, want elk huis wat niét op de markt komt om te kopen maar verhuurd wordt, is een huis minder op de kopersmarkt.
Het wordt je ook verweten als je enige huis het huis is waarin je woont.
Ik denk helemaal niet aan mijn huis als investering.
Heb gekocht, los af, en op een gegeven moment ben ik dus klaar met betalen en dan is het helemaal van mij.
Of ik dat ga meemaken weet ik niet, maar we blijven hopen.
Wullie bin KOEL © Soneal
  woensdag 23 november 2022 @ 13:43:02 #257
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_206789286
quote:

[..]
Maar als ze de kans kregen dan hadden ze natuurlijk zelf dat huis gekocht en daarmee iemand anders de kans ontnomen om het te kopen.

Kijk, de woningmarkt is natuurlijk hartstikke verpest en ik ben er helemaal voor om die te hervormen, maar de situatie zoals hij is komt door decennialang falend overheidsbeleid en niet door mensen die een "veel te duur" huis hebben gekocht.
Huilen dan.
  Moderator woensdag 23 november 2022 @ 13:46:42 #258
16180 crew  CoolGuy
pi_206789325
quote:
7s.gif Op woensdag 23 november 2022 13:43 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Maar als ze de kans kregen dan hadden ze natuurlijk zelf dat huis gekocht en daarmee iemand anders de kans ontnomen om het te kopen.

Kijk, de woningmarkt is natuurlijk hartstikke verpest en ik ben er helemaal voor om die te hervormen, maar de situatie zoals hij is komt door decennialang falend overheidsbeleid en niet door mensen die een "veel te duur" huis hebben gekocht.
Uiteraard hadden ze dat. Maar de mensen die niet in de positie zijn om dat huis zelf te verkopen verschuilen zich maar al te graag achter de grote groep die ook niet kan kopen, want dat is geveinsde solidariteit, van kijk wat ik begaan ben met het lot van allerlei andere mensen die in dezelfde situatie zitten als ik.

En dat is leuk, maar als jouw buurman net als jij vandaag geen huis kan kopen, maar morgen doet zich iets voor waarbij jouw buurman nog steeds geen huis kan kopen, maar jij wél, laat jij het dan omdat je buurman het ook niet kan? Natuurlijk niet, dan koop jij dat huis gewoon, en dan is het nog steeds ontzettend vervelend voor de buurman dat hij geen huis kan kopen, maar hey, dat is niet jouw probleem (meer), en jij kunt de verf en de meubels en de TV en de keuken etc gaan uitzoeken.

Dan interesseert jouw buurman je een stuk minder. Zo simpel is het gewoon. Maar dat geeft vrijwel niemand toe, want nee nee nee, iedereen maakt zich zogenaamd zorgen om allerlei (voor hun) onbekende mensen.
pi_206789690
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2022 13:46 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Uiteraard hadden ze dat. Maar de mensen die niet in de positie zijn om dat huis zelf te verkopen verschuilen zich maar al te graag achter de grote groep die ook niet kan kopen, want dat is geveinsde solidariteit, van kijk wat ik begaan ben met het lot van allerlei andere mensen die in dezelfde situatie zitten als ik.

En dat is leuk, maar als jouw buurman net als jij vandaag geen huis kan kopen, maar morgen doet zich iets voor waarbij jouw buurman nog steeds geen huis kan kopen, maar jij wél, laat jij het dan omdat je buurman het ook niet kan? Natuurlijk niet, dan koop jij dat huis gewoon, en dan is het nog steeds ontzettend vervelend voor de buurman dat hij geen huis kan kopen, maar hey, dat is niet jouw probleem (meer), en jij kunt de verf en de meubels en de TV en de keuken etc gaan uitzoeken.

Dan interesseert jouw buurman je een stuk minder. Zo simpel is het gewoon. Maar dat geeft vrijwel niemand toe, want nee nee nee, iedereen maakt zich zogenaamd zorgen om allerlei (voor hun) onbekende mensen.
Het is sowieso bullcrap dat de woningmarkt aan alle kantjes gereguleerd zou moeten worden en gesubsidieerd en weet ik veel wat.

De staat geeft zelf te weinig gebieden vrij waar gebouwd kan worden, dat is een groot probleem, samen met immigratie, demografische ontwikkelingen, en vast nog andere zaken loopt dat helemaal spaak.
pi_206789717
quote:

[..]
Maar een huis meer op de huurmarkt, en die laatste was toch al te duur of niet? Gezonde ontwikkeling dan.
pi_206789720
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2022 14:13 schreef ludovico het volgende:

[..]
Het is sowieso bullcrap dat de woningmarkt aan alle kantjes gereguleerd zou moeten worden en gesubsidieerd en weet ik veel wat.

De staat geeft zelf te weinig gebieden vrij waar gebouwd kan worden, dat is een groot probleem, samen met immigratie, demografische ontwikkelingen, en vast nog andere zaken loopt dat helemaal spaak.
Provincies gaan hierover
  woensdag 23 november 2022 @ 14:16:59 #262
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_206789725
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2022 14:13 schreef ludovico het volgende:
Het is sowieso bullcrap dat de woningmarkt aan alle kantjes gereguleerd zou moeten worden
Ja, laten we vooral de basisbehoeften van mensen overlaten aan een compleet vrije markt zonder enige vorm van regulatie. De tijd heeft ons immers geleerd dat winstmaximalisatie enerzijds en maatschappelijke verantwoordelijkheid anderzijds een prima combinatie is ^O^ .

:') !!

Kijk, ik ben absoluut niet tegen marktwerking, maar marktwerking zonder regulatie functioneert gewoon niet. En al helemaal niet wanneer het basisbehoeften, zoals een dak boven je hoofd, betreft.
Huilen dan.
pi_206789743
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2022 14:16 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Provincies gaan hierover
Staat stuurt provincies aan. Ze hebben wel invloed hoor, anders kan je Hugo zijn positie ook wel weer opdoeken.
pi_206789771
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2022 14:19 schreef ludovico het volgende:

[..]
Staat stuurt provincies aan. Ze hebben wel invloed hoor, anders kan je Hugo zijn positie ook wel weer opdoeken.
Provincies mogen hierin hun eigen beleid hanteren en die kiezen voor binnenstedelijk bouwen.
pi_206789782
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2022 14:21 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Provincies mogen hierin hun eigen beleid hanteren en die kiezen voor binnenstedelijk bouwen.
Sure maar te weinig.
pi_206789817
Johan Volle Broek die doet ook leuke één-twéétjes met de staat. Nu lijkt het net alsof de staat niet zelf schuldig is aan het land op slot gooien.
  woensdag 23 november 2022 @ 14:54:43 #267
451005 Grems
Clown World
pi_206790348
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2022 06:43 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Ik proef wat frustratie in je posts.
Vanzelfsprekend, vrijwel iedereen met een klein beetje verstand zou in ieder geval enige frustratie moeten voelen met betrekking tot de Nederlandse woning""markt""
  woensdag 23 november 2022 @ 15:34:51 #268
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206790944
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2022 14:54 schreef Grems het volgende:

[..]
Vanzelfsprekend, vrijwel iedereen met een klein beetje verstand zou in ieder geval enige frustratie moeten voelen met betrekking tot de Nederlandse woning""markt""
De markt in NL is werkelijk zoveel beroerder dan in andere landen? Of is dat alleen als we NL randstadprijzen vergelijken met een of ander in het midden van niets gebied in Duitsland of Frankrijk?

Het lijkt me sterk dat je in München wel makkelijk kunt kopen of huren voor een lage prijs.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_206791166
quote:
Voor mijzelf voel ik meer "opwinding". Maar kan me de frustratie bij velen wel invoelen ja. Gewoon wanbeleid de afgelopen decennia.
pi_206791364
quote:
7s.gif Op woensdag 23 november 2022 14:16 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Ja, laten we vooral de basisbehoeften van mensen overlaten aan een compleet vrije markt zonder enige vorm van regulatie. De tijd heeft ons immers geleerd dat winstmaximalisatie enerzijds en maatschappelijke verantwoordelijkheid anderzijds een prima combinatie is ^O^ .

:') !!

Kijk, ik ben absoluut niet tegen marktwerking, maar marktwerking zonder regulatie functioneert gewoon niet. En al helemaal niet wanneer het basisbehoeften, zoals een dak boven je hoofd, betreft.
Hoe vaak kun je dezelfde stelling herhalen zonder ook maar één argument te geven?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator woensdag 23 november 2022 @ 15:56:45 #271
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_206791434
Een huis kopen is gewoon één van de minst leuke dingen die je kunt doen, dus ik snap wel dat je gefrustreerd raakt als je dat aan het doen bent, of er over nadenkt het te doen. Ik zou het niet als hobby willen...

Het is veel bureaucratie, het kost veel geld, je wordt gedwongen keuzes te maken over dingen die je niet kunt voorspellen, je kunt niet een aantal keer even proberen het is gelijk voor vast. Er zitten weinig leuke aspecten aan het process, en het hangt ook nog een keer aan elkaar vast van ondoorgrondelijke conventies en dogma's die niet goed beargumenteerbaar zijn maar wel gelden.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  woensdag 23 november 2022 @ 15:57:47 #272
451005 Grems
Clown World
pi_206791453
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2022 15:34 schreef Leandra het volgende:

[..]
De markt in NL is werkelijk zoveel beroerder dan in andere landen? Of is dat alleen als we NL randstadprijzen vergelijken met een of ander in het midden van niets gebied in Duitsland of Frankrijk?

Het lijkt me sterk dat je in München wel makkelijk kunt kopen of huren voor een lage prijs.
Ik heb nergens gesteld dat de woningmarkt in Duitsland of Frankrijk geweldig is.
  Moderator woensdag 23 november 2022 @ 16:02:34 #273
16180 crew  CoolGuy
pi_206791575
quote:

[..]
Waarom zou iemand die overal gewoon doorheen fietst zonder moeite frustratie voelen over iets wat hem of haar 0,0 issues oplevert?
pi_206791633
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2022 16:02 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Waarom zou iemand die overal gewoon doorheen fietst zonder moeite frustratie voelen over iets wat hem of haar 0,0 issues oplevert?
Omdat je ook gewoon in een goed functionerende samenleving wil wonen? Ik voel ook frustratie over de verpleegzorg, terwijl me dat verder niet persoonlijk aangaat.
pi_206791661
quote:
88s.gif Op woensdag 23 november 2022 15:56 schreef Bosbeetle het volgende:
Een huis kopen is gewoon één van de minst leuke dingen die je kunt doen, dus ik snap wel dat je gefrustreerd raakt als je dat aan het doen bent, of er over nadenkt het te doen. Ik zou het niet als hobby willen...

Het is veel bureaucratie, het kost veel geld, je wordt gedwongen keuzes te maken over dingen die je niet kunt voorspellen, je kunt niet een aantal keer even proberen het is gelijk voor vast. Er zitten weinig leuke aspecten aan het process, en het hangt ook nog een keer aan elkaar vast van ondoorgrondelijke conventies en dogma's die niet goed beargumenteerbaar zijn maar wel gelden.
Sorry hoor, maar in mijn perceptie is het hartstikke leuk om:

• Rond te kijken in huizen die te koop staan,

• Een hypotheek te regelen,

• Na te denken hoe je het wilt hebben,

• De beste strategie uit te denken

• Het huis opknappen, inrichten en voor veel meer geld weer te verkopen.
  Moderator woensdag 23 november 2022 @ 16:06:54 #276
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_206791668
quote:

[..]
Zijn er mensen die gewoon op de "doe mij die maar" manier een huis kunnen kopen, zonder dat ze moeten dealen met verkopers, contracten, hypotheken, etc etc etc.

M.a.w. volgensmij is een huis kopen zonder ook maar één issue onmogelijk. Zelfs voor een miljardair met veel ervaring zal er bij elk huis wel een dingetje zijn. Als is het maar rubbertje van een kraan die niet goed vervangen is door een aannemer ofzo.

Maar ik vind <5 issues ook wel een reden voor weinig frustraties. :D 0,0 is gewoon nogal veel gevraagd.
  Moderator woensdag 23 november 2022 @ 16:08:00 #277
16180 crew  CoolGuy
pi_206791688
quote:
1s.gif Op woensdag 23 november 2022 16:05 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Omdat je ook gewoon in een goed functionerende samenleving wil wonen? Ik voel ook frustratie over de verpleegzorg, terwijl me dat verder niet persoonlijk aangaat.
Ja, naja, ik heb dat dus niet. Want wat is dan goed functionerend? Is dat dat IK vind dat iets goed functioneert? En in het geval van de woningmarkt, wat betekent dat dan? Is dat dat de helft minder mensen dan nu problemen hebben met kopen? Of 43,88%, of of of? Want het zal geen 100% zijn in de realiteit, dus er zullen ALTIJD mensen zijn die problemen houden, dus is het dan ook niet goed functionerend? Wat houdt dat concreet in?
pi_206791689
quote:
88s.gif Op woensdag 23 november 2022 16:06 schreef Bosbeetle het volgende:
Als is het maar rubbertje van een kraan die niet goed vervangen is door een aannemer ofzo.
Tja, als alles om "rubbertjes" draait, zou ik er ook niet zijn geweest....
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
  Moderator woensdag 23 november 2022 @ 16:09:07 #279
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_206791706
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2022 16:06 schreef blomke het volgende:

[..]
Sorry hoor, maar in mijn perceptie is het hartstikke leuk om:

• Rond te kijken in huizen die te koop staan,

• Een hypotheek te regelen,

• Na te denken hoe je het wilt hebben,

• De beste strategie uit te denken

• Het huis opknappen, inrichten en voor veel meer geld weer te verkopen.
Mensen hebben andere hobbies, hou je ook van administratie doen en gasprijzen vergelijken op vergelijkingssites. Dan kan ik het wel begrijpen :D
  Moderator woensdag 23 november 2022 @ 16:09:14 #280
16180 crew  CoolGuy
pi_206791710
quote:

[..]
Zijn er mensen die gewoon op de "doe mij die maar" manier een huis kunnen kopen, zonder dat ze moeten dealen met verkopers, contracten, hypotheken, etc etc etc.

M.a.w. volgensmij is een huis kopen zonder ook maar één issue onmogelijk. Zelfs voor een miljardair met veel ervaring zal er bij elk huis wel een dingetje zijn. Als is het maar rubbertje van een kraan die niet goed vervangen is door een aannemer ofzo.

Maar ik vind <5 issues ook wel een reden voor weinig frustraties. :D 0,0 is gewoon nogal veel gevraagd.
Ik vind een rubbertje van een kraan niet horen bij het issue van een huis kópen. Dat proces is afgerond zodra je de sleutel hebt en de notaris zijn ding heeft gedaan. Dat je daarna een rubbertje (of de hele kraan) moet vervangen, dat zal, maar dat hoort voor mij niet meer bij het koopproces zelf.
  woensdag 23 november 2022 @ 16:10:22 #281
451005 Grems
Clown World
pi_206791721
quote:

[..]
Vandaar dat ik ook zei vrijwel iedereen. De overheid, zeer grote investeerders en mensen die op het juiste moment gekocht hebben en of geen kinderen hebben of er geen goede band mee hebben zijn vanzelfsprekend uitgezonderd.
  Moderator woensdag 23 november 2022 @ 16:11:07 #282
16180 crew  CoolGuy
pi_206791731
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2022 16:10 schreef Grems het volgende:

[..]
Vandaar dat ik ook zei vrijwel iedereen. De overheid, zeer grote investeerders en mensen die op het juiste moment gekocht hebben en of geen kinderen hebben of er geen goede band mee hebben zijn vanzelfsprekend uitgezonderd.
Ik snap niet hoe kinderen hier mee van doen hebben?
  Moderator woensdag 23 november 2022 @ 16:12:44 #283
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_206791750
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2022 16:09 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ik vind een rubbertje van een kraan niet horen bij het issue van een huis kópen. Dat proces is afgerond zodra je de sleutel hebt en de notaris zijn ding heeft gedaan. Dat je daarna een rubbertje (of de hele kraan) moet vervangen, dat zal, maar dat hoort voor mij niet meer bij het koopproces zelf.
Zelfs dat helemaal zonder issues lijkt mij raar, hoeveel offertes en contracten ik niet heb gehad met verkeerde adressen, verkeerde voorletters, verkeerde telefoonnummers. Het lijkt me stug als je het hele koopproces door kunt lopen zonder 1 enkele issue.

Zodra je bij een process met meerdere partijen van doen hebt zijn er altijd issues.
  woensdag 23 november 2022 @ 16:14:23 #284
451005 Grems
Clown World
pi_206791778
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2022 16:11 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ik snap niet hoe kinderen hier mee van doen hebben?
Dat je niet snapt wat het welzijn van toekomstige generaties van doen heeft met huizenprijzen die iedere 5-7 jaar verdubbelen is een beperking waar ik je niet mee kan helpen denk ik.
  Moderator woensdag 23 november 2022 @ 16:14:45 #285
16180 crew  CoolGuy
pi_206791784
quote:
88s.gif Op woensdag 23 november 2022 16:12 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Zelfs dat helemaal zonder issues lijkt mij raar, hoeveel offertes en contracten ik niet heb gehad met verkeerde adressen, verkeerde voorletters, verkeerde telefoonnummers. Het lijkt me stug als je het hele koopproces door kunt lopen zonder 1 enkele issue.
Het is een issue als ze een verkeerde voorletter hebben gebruikt? Dat meldt je, dan krijg je een nieuw exemplaar met de juiste voorletter en klaar toch? Je kunt ook problemen zoeken.

Overigens, ik heb 0,0 issues gehad. Gewoon geen. Het ging gewoon allemaal van een leien dakje, juist documentatie, etc, het ging gewoon allemaal goed. Maar goed, een brief met een verkeerde voorletter en dat je dat dan moet melden en dan krijg je een nieuwe vind ik niet vallen onder een 'issue'.
pi_206791793
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2022 16:08 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja, naja, ik heb dat dus niet. Want wat is dan goed functionerend? Is dat dat IK vind dat iets goed functioneert? En in het geval van de woningmarkt, wat betekent dat dan? Is dat dat de helft minder mensen dan nu problemen hebben met kopen? Of 43,88%, of of of? Want het zal geen 100% zijn in de realiteit, dus er zullen ALTIJD mensen zijn die problemen houden, dus is het dan ook niet goed functionerend? Wat houdt dat concreet in?
Die grens zal per persoon verschillen, persoonlijk vind ik dat iemand die modaal verdient een woning zou moeten kunnen krijgen. Geen fancy woning op een A-locatie, maar gewoon een woning. En dat zijn woonquote bij huur dan onder de 30% ligt lijkt me ook redelijk.

Maar wat voor grens je ook aanhoudt, denk dat de meeste Nederlanders het er wel over eens zijn dat de woningmarkt nu gewoon verrot is. Ook al heb je daar zelf niet direct last van, indirect vaak wel. Een kapotte samenleving vol onvrede wordt er vaak niet prettiger op om in te leven.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 23-11-2022 16:16:17 ]
  Moderator woensdag 23 november 2022 @ 16:16:26 #287
16180 crew  CoolGuy
pi_206791807
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2022 16:14 schreef Grems het volgende:

[..]
Dat je niet snapt wat het welzijn van toekomstige generaties van doen heeft met huizenprijzen die iedere 5-7 jaar verdubbelen is een beperking waar ik je niet mee kan helpen denk ik.
Ik heb geen idee, dit soort verhalen gingen (hier) in 2008 ook. De wereld verging. Achteraf schijnt het best te hebben meegevallen met de hel en verdoemenis.
  Moderator woensdag 23 november 2022 @ 16:16:47 #288
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_206791812
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2022 16:14 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Het is een issue als ze een verkeerde voorletter hebben gebruikt? Dat meldt je, dan krijg je een nieuw exemplaar met de juiste voorletter en klaar toch? Je kunt ook problemen zoeken.

Overigens, ik heb 0,0 issues gehad. Gewoon geen. Het ging gewoon allemaal van een leien dakje, juist documentatie, etc, het ging gewoon allemaal goed. Maar goed, een brief met een verkeerde voorletter en dat je dat dan moet melden en dan krijg je een nieuwe vind ik niet vallen onder een 'issue'.
Ja als je issues geen issue gaat noemen dan is niets een issue natuurlijk. :D

Dan kun je net zo goed stellen dat mensen die niet gefrustreerd raken door het verkoopproces geen issues ervaren en dus niet gefrustreerd raken door het verkoopprocess.
pi_206791831
quote:
88s.gif Op woensdag 23 november 2022 16:16 schreef Bosbeetle het volgende:

Dan kun je net zo goed stellen dat mensen die niet gefrustreerd raken door het verkoopproces geen issues ervaren en dus niet gefrustreerd raken door het verkoopprocess.
:Y :Y

Het kopen van een huis is dus zeer subjectief en sensibel. Iets waar makelaars en hypotheekadviseurs graag op inspelen.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
  Moderator woensdag 23 november 2022 @ 16:18:55 #290
16180 crew  CoolGuy
pi_206791841
quote:
1s.gif Op woensdag 23 november 2022 16:15 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Die grens zal per persoon verschillen, persoonlijk vind ik dat iemand die modaal verdient een woning zou moeten kunnen krijgen. Geen fancy woning op een A-locatie, maar gewoon een woning. En dat zijn woonquote bij huur dan onder de 30% ligt lijkt me ook redelijk.

Maar wat voor grens je ook aanhoudt, denk dat de meeste Nederlanders het er wel over eens zijn dat de woningmarkt nu gewoon verrot is. Ook al heb je daar zelf niet direct last van, indirect vaak wel. Een kapotte samenleving vol onvrede wordt er vaak niet prettiger op om in te leven.
Maar dat is volgens mij wel waar het vaak mis gaat (tenminste, als je de topics hier door de jaren heen mag geloven). Want een huis willen op een A-locatie voor maximaal bedrag X met minimaal Y m2 woonruimte en een tuin en en en.

En als je dan zegt/zei dat dat niet echt kan, dan kwam het gedoe van niet willen verhuizen en je werk en en en. Ik snap prima dat er problemen zijn op de woningmarkt hoor, maar afgaande op die topics lees ik gewoon heel vaak mensen die heel veel noten op hun zang hebben.

Maar nogmaals; dát er issues zijn op de woningmarkt is evident.
  Moderator woensdag 23 november 2022 @ 16:20:13 #291
16180 crew  CoolGuy
pi_206791857
quote:
88s.gif Op woensdag 23 november 2022 16:16 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Nou, blijkbaar ga jij van je padje af als je een brief krijgt waar de verkeerde voorletter in staat. Ik weet niet wat je daarna doet, maar ik gok dat je daarna alsnog belt om dat aan te kaarten en dan krijg je een juiste versie? Nou, ik doe niks anders, alleen ik heb dat deel met van je padje af gaan dan niet.

Daarnaast heb ik dus niet hoeven te bellen, want ik zal dan wel geluk hebben gehad, maar het klopte gewoon.
pi_206792071
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2022 16:08 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Concreet houdt dat in dat er niet een artificieel laag aantal woningen wordt gebouwd. Iedere woning die dik boven bouwkosten noteert is een uiting van een markt met bepaalde mate van schaarste.

Niet iedereen kan in de stad wonen a'la. Maar een beetje buitengebied is verschil bouwkosten / woningwaarde vreemd.

Het gaat allemaal in de grond.
pi_206792093
quote:

[..]

Dat ringetje is ook wel spijkers op laag water zoeken he
pi_206792119
quote:
88s.gif Op woensdag 23 november 2022 16:12 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Zodra je bij een process met meerdere partijen van doen hebt zijn er altijd issues.
Mijn grootste probleem was een emotionele verkoopster bij de notaris.

Verder 0 issues. Ik kan ze niet verzinnen
  Moderator woensdag 23 november 2022 @ 16:50:49 #295
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_206792259
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2022 16:20 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Nou, blijkbaar ga jij van je padje af als je een brief krijgt waar de verkeerde voorletter in staat. Ik weet niet wat je daarna doet, maar ik gok dat je daarna alsnog belt om dat aan te kaarten en dan krijg je een juiste versie? Nou, ik doe niks anders, alleen ik heb dat deel met van je padje af gaan dan niet.

Daarnaast heb ik dus niet hoeven te bellen, want ik zal dan wel geluk hebben gehad, maar het klopte gewoon.
Nee ik ervaar dat als een onnodige issue in het proces, doe er niet moeilijk over en laat het aanpassen en noteer het aantal issues op 1 ipv 0,0.
pi_206792267
quote:

[..]

Ik stond wel te kijken bij mijn aankoop, blijkbaar moet je bij de oplevering toch even extra scherp kijken.

Achter de deur een gat in de deur.

Toilet bril gebroken.

Andere deur idem.

The hellll?
Schade van de verhuizing is mijn vermoeden, wat een lomp bedrijf was dat dan.
  Moderator woensdag 23 november 2022 @ 16:52:22 #297
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_206792279
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2022 16:39 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Mijn grootste probleem was een emotionele verkoopster bij de notaris.

Verder 0 issues. Ik kan ze niet verzinnen
Toch een issue dus... :Y
pi_206792309
quote:
88s.gif Op woensdag 23 november 2022 16:52 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Toch een issue dus... :Y
Nee, dat was een zij probleem. Dat er een huilend persoon aan tafel zit is niet mijn probleem. Maar ik moest iets verzinnen.
  woensdag 23 november 2022 @ 17:09:01 #299
451005 Grems
Clown World
pi_206792513
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2022 16:16 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ik heb geen idee, dit soort verhalen gingen (hier) in 2008 ook. De wereld verging. Achteraf schijnt het best te hebben meegevallen met de hel en verdoemenis.
https://www.ad.nl/wonen/j(...)huis-kopen~af29abc3/

Valt best mee inderdaad.
  woensdag 23 november 2022 @ 17:15:33 #300
323876 michaelmoore
pi_206792627
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2022 10:04 schreef ludovico het volgende:

[..]
:') Dan zet de EU hekken neer, ook goed, ongelimiteerd immigranten is niet houdbaar en moet dus iets tegen gebeuren, simpel zat. Geen enkele uitvoering die het niet kan realiseren is niet streng genoeg.
Gaat niet gebeuren , hekken is onmogelijk , Europa is een gatenkaas en nederland is te aantrekkelijk
en de klimaat crisis gaat heel erg veel nieuwe inwoners lokken , miljoenen
  woensdag 23 november 2022 @ 17:56:22 #301
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206793071
quote:

[..]

Nee, het is niet een kwestie van "doe mij die maar" maar al die dingen die je noemt, zoals contracten, hypotheken enz. enz. vinden anderen misschien niet zo'n punt.

Ik heb beide keren dat ik een hypotheek aangevraagd heb geen issues ervaren; de eerste keer was het heel snel rond en de tweede keer was wat lastiger, maar dat kwam vooral omdat we zelf een huis lieten bouwen en geen cataloguswoning, dus dat was geen standaard verhaal, maar niet minder leuk.
Het huis tekenen, keuzes maken in wat wel, wat niet, en in welke vorm wel, en dingen uitzoeken voor de vloeren, keuken, badkamers; ik vond het allemaal geweldig.
Net als de keuze van welke dakpan, welke baksteen, welke deuren, welke kozijnen enz. enz. enz.

Aan de andere kant realiseer ik me ook dat het voor jou een drama zou zijn; ten eerste hou je niet van keuzes maken, ten tweede weet je niet meer wat je moet als baksteen "mooi" 71 cent per stuk kost en baksteen "wel aardig" 58 cent per stuk is, als er 14.400 nodig zijn.

Dus nee, ik vond het geen drama, maar ik snap wel dat jij het wel een drama vindt, maar dat zegt vooral iets over jou (en een beetje over mij), maar dat betekent niet dat iedereen het of een drama vindt of een "doe mij die maar" houding heeft.

quote:
88s.gif Op woensdag 23 november 2022 16:09 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Mensen hebben andere hobbies, hou je ook van administratie doen en gasprijzen vergelijken op vergelijkingssites. Dan kan ik het wel begrijpen :D
Whahaha ja.... ik hou al jaren bij wat het benzineverbruik van de auto is en ik denk wel na over welke energieleverancier ik heb.... gasprijzen vergelijk ik dan weer niet :+
Wullie bin KOEL © Soneal
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')