abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_206649843
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2022 13:16 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
hoe lang wil je wachten?
Maanden. T/m jan/febr is geen enkel probleem, niemand zit te wachten op de centen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_206649847
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2022 13:18 schreef blomke het volgende:

[..]
Maanden. T/m jan/febr is geen enkel probleem, niemand zit et wachten op de centen.
dat is wel heel kort, dan zou ik het bod accepteren.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206649887
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2022 13:15 schreef blomke het volgende:

[..]
Ik wilt niks gebruiken, ik probeer hier het woningmarktsentiment te peilen. Gaan de prijzen significant dalen, of kan er zo weer 10% bijkomen als de energiecrisis bezworen is en de rente weer daalt.
Ik begreep dat we pas aan het begin van de energiecrisis staan en dat het volgend jaar nog veel erger wordt _O-
Ik durf er niks over te zeggen. Ik zit met al mijn verwachtingen van afgelopen 13 maanden er structureel faliekant naast _O-
pi_206649968
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2022 13:18 schreef blomke het volgende:

[..]
Maanden. T/m jan/febr is geen enkel probleem, niemand zit te wachten op de centen.
Verkopen na tegenbod.

Mijn vermoeden is dat de maximale hypotheek gaat dalen door de rente die zal blijven stijgen. Daarnaast is in de norm de nieuwe energieprijs meegenomen door het Nibud.

Het is waarschijnlijk een klus woning (erfenis, aanname) dus dan is het maar de vraag of mensen het willen en kunnen betalen over x maanden.
pi_206650404
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 november 2022 13:22 schreef opgebaarde het volgende:
Ik durf er niks over te zeggen. Ik zit met al mijn verwachtingen van afgelopen 13 maanden er structureel faliekant naast _O-
Zo'n ervaring heb ik ook met m'n eigen voorspellingen.

quote:
1s.gif Op zaterdag 12 november 2022 13:22 schreef opgebaarde het volgende:

Ik begreep dat we pas aan het begin van de energiecrisis staan en dat het volgend jaar nog veel erger wordt _O-

De gasprijsdaling zet stevig door. Geholpen door een duurdere ¤ t.o.v. $ en een afnemende vraag naar ruwe fossiele energie, gaat de prijs van gas en elektrisch weer fors omlaag.

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 12-11-2022 16:37:04 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_206650589
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2022 14:59 schreef blomke het volgende:
De gasprijsdaling zet stevig door. Geholpen door een duurdere $ t.o.v. ¤ en een afnemende vraag naar ruwe fossiele energie, gaat de prijs van gas en elektrisch weer fors omlaag.
dat is een beetje zoals ik had verwacht, ik had alleen een scherpere daling verwacht. Ik wist alleen niet wanneer, maar wel in de nabije toekomst. Dit gebeurt namelijk nagenoeg altijd bij een scherpe prijsstijging.
Voor de huizenmarkt verwacht ik veel aanbod, omdat mensen weigeren hun prijs te verlagen, en na een lange tijd een langzame daling omdat mensen hun huis toch kwijt moeten.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206650702
quote:

[..]
[..]
De gasprijsdaling zet stevig door. Geholpen door een duurdere $ t.o.v. ¤ en een afnemende vraag naar ruwe fossiele energie, gaat de prijs van gas en elektrisch weer fors omlaag.
Ik hoop het alleen als we volgend jaar nog steeds in conflict met Rusland zijn en onze voorraad is dan wel leeg dan wordt het een stukje spannender.

We gaan 't zien
pi_206650740
quote:

[..]
[..]
Vergeet ook niet de onverwacht milde oktobermaand. Vandaag doet de zon het ook weer goed.

Het heeft gevolgen voor het gasverbruik en de prijs die er is omdat er een productie overschot ontstaat. Maar als de kou komt kan dat zomaar over zijn
  Moderator zaterdag 12 november 2022 @ 16:30:11 #109
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206650900
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 november 2022 15:57 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Ik hoop het alleen als we volgend jaar nog steeds in conflict met Rusland zijn en onze voorraad is dan wel leeg dan wordt het een stukje spannender.

We gaan 't zien
Dat gaat ook gebeuren, want dit jaar zijn de gasvoorraden nog deels met Russisch gas gevuld. Dat is volgend jaar niet zo, en als Azie ook meer LNG gaat vragen dan wordt het spannend, gaat de prijs weer naar boven...etc. Dit probleem speelt denk ik nog (meer) volgend jaar winter, dus 2023/2024.
Breitling - Instruments for Professionals
  zaterdag 12 november 2022 @ 17:27:32 #110
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206651261
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2022 13:11 schreef blomke het volgende:

[..]
Tja, op die manier.....de vraagprijs is 10% hoger dan de WOZ-waarde, dan kan je een marktwaarde daartussenin verwachten.

Heb je en hele serie:

1) Marktwaarde
2) Taxatieprijs
3) Vraagprijs
4) WOZ-waarde.
Dat verschil lijkt me op dit moment erg klein, maar... sporadisch kom ik wel huizen tegen met zo'n klein verschil (WOZ 01-01-2021 vs vraagprijs nu), maar het gros heeft een groter verschil.

Maar goed, het voorbeeld dat ik hier aanhaal is ook vreselijk gedateerd, dus dan moet je, los van het D-label, ook flink aan de slag om het huis naar deze eeuw te krijgen.
Geen idee of dat met het huis dat jullie te koop hebben ook zo is.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_206700663
Na 2 maanden zoeken een huis gevonden! Ons bod is inmiddels geaccepteerd. 35k onder de vraagprijs dus zijn er tevreden over, toch een hele andere markt dan afgelopen jaar.

Nu ons eigen huis verkopen, ben benieuwd hoe dat gaat. Wel energielabel A, 4 jaar geleden gekocht
If I'm sad, I stop being sad and be awesome instead. True story
pi_206704837
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2022 20:05 schreef MaxC het volgende:
Na 2 maanden zoeken een huis gevonden! Ons bod is inmiddels geaccepteerd. 35k onder de vraagprijs dus zijn er tevreden over, toch een hele andere markt dan afgelopen jaar.

Nu ons eigen huis verkopen, ben benieuwd hoe dat gaat. Wel energielabel A, 4 jaar geleden gekocht
Natuurlijk 50k boven vraagprijs
pi_206705059
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2022 13:15 schreef blomke het volgende:
Ik wilt niks gebruiken, ik probeer hier het woningmarktsentiment te peilen. Gaan de prijzen significant dalen, of kan er zo weer 10% bijkomen als de energiecrisis bezworen is en de rente weer daalt.
Als we volgend jaar (ten opzichte van andere jaren) salarisstijgingen krijgen van zo'n 5% of meer dan zullen de woning prijzen ook wel weer wat omhoog gaan.
pi_206706047
Huis bij ons in nieuwbouwwijk is weer in de verkoop. Woont een oude man, en die kan toch niet op zichzelf wonen. In mei erin getrokken, maar in september te koop gezet, en binnen een week verkocht. Vraagprijs was toen gelijk aan vraagprijs toen het in aanbouw was. Hij maakte er dus al flink verlies op (overdrachtsbelasting, solicitor-fees, afwerkingskosten). Nu staat het toch weer te koop, voor 15k minder. Hoop voor hem dat het snel verkocht wordt, en hij snel naar een verzorgingstehuis kan.

Schandalig trouwens dat de makelaar niet wat meer zijn best doet om het huis te verkopen. Dit is een foto die ze gebruiken. Die man kan gewoon niet alleen wonen, heeft ook een lift op zijn trap bijv. Hij heeft nooit al zijn verhuisdozen uitgepakt, die staan er al sinds mei.

pi_206706363
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2022 10:58 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Huis bij ons in nieuwbouwwijk is weer in de verkoop. Woont een oude man, en die kan toch niet op zichzelf wonen. In mei erin getrokken, maar in september te koop gezet, en binnen een week verkocht. Vraagprijs was toen gelijk aan vraagprijs toen het in aanbouw was. Hij maakte er dus al flink verlies op (overdrachtsbelasting, solicitor-fees, afwerkingskosten). Nu staat het toch weer te koop, voor 15k minder. Hoop voor hem dat het snel verkocht wordt, en hij snel naar een verzorgingstehuis kan.

Schandalig trouwens dat de makelaar niet wat meer zijn best doet om het huis te verkopen. Dit is een foto die ze gebruiken. Die man kan gewoon niet alleen wonen, heeft ook een lift op zijn trap bijv. Hij heeft nooit al zijn verhuisdozen uitgepakt, die staan er al sinds mei.

[ afbeelding ]
Dit is dus in VK??

Overigens wel een mooie keuken.
pi_206706486
VK ja. Vraag naar huizen zakt hier behoorlijk in. Prijzen in september waren hetzelfde als in augustus (0.0% change), en nog 9.5% hoger dan vorig jaar. Maar in september schoot de rente omhoog en zakte de vraag behoorlijk. Ook is het aantal verkochte huizen boven de £1 miljoen enorm gezakt, rond de 40%, in de 12 maanden voor oktober. Ook een teken aan de wand.
pi_206706559
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2022 10:58 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[ afbeelding ]
Je bent ook wel afhankelijk van de medewerking van de eigenaar natuurlijk.
  donderdag 17 november 2022 @ 12:01:47 #118
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_206706844
quote:

[ afbeelding ]
Het kwam me al zo bekend voor :+

quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2022 22:24 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Beetje triest verhaal. Een van de buren die ergens in mei ingetrokken is kon het toch niet aan. Een oude man die alleen is, had al overwogen naar een verzorgingstehuis te gaan maar kon geen afscheid nemen van de meubelen van zijn vader, die tot een paar jaar geleden bij hem woonde. Wij zagen heel lang verhuisdozen staan en dachten dat de nieuwe bewoners direct na de verhuizing op vakantie waren gegaan. En toen dat dat een hele lange vakantie was. Net toen we ons echt zorgen begonnen te maken zag ik iemand bij het huis wat zijn oude buurvrouw bleek. Die kwam wat kleren ophalen omdat hij was opgenomen in een ziekenhuis.
Nu staat het huis dus weer te koop. Voor dezelfde prijs als waarvoor het vorig jaar op het laatst te koop voor stond. Als het daarvoor verkocht wordt heeft hij dus flinke kosten gemaakt (overdrachtsbelasting, solicitor-fees, upgrades - er zit oa een traplift in). Je zou denken dat een makelaar helpt of voorstelt het huis een beetje netjes te maken voor de foto's, maar het is gewoon in de huidige staat op de de Engelse Funda gezet:

[ afbeelding ]
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_206707250
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2022 12:01 schreef laziness het volgende:

[..]
Het kwam me al zo bekend voor :+
[..]

Jep, was dus verkocht, nu weer terug op de markt, voor 15k minder. En ik kan me goed voorstellen dat de kopers problemen hebben gekregen met het rondkrijgen van hun hypotheek toen de rentes ineens omhoog vlogen in het VK in september.
pi_206707347
In onze nieuwbouwwijk komen er toch wel een paar woningen snel weer in de verkoop, eentje nog in de beginfase van de bouw en de afgelopen periode nog een paar een paar maanden na oplevering. In de volgende fase waar ze onlangs zijn begonnen was er 1 kavel dat steeds maar niet verkocht werd, nu heeft een aannemer dat gekocht volgens mij, want het wordt nu als villa te koop aangeboden en die staat nu voor de 2e keer op funda met een (met ruim ¤50.000)verlaagde vraagprijs
pi_206711054
quote:
1s.gif Op donderdag 17 november 2022 12:42 schreef Doedezemaar het volgende:
In onze nieuwbouwwijk komen er toch wel een paar woningen snel weer in de verkoop, eentje nog in de beginfase van de bouw en de afgelopen periode nog een paar een paar maanden na oplevering. In de volgende fase waar ze onlangs zijn begonnen was er 1 kavel dat steeds maar niet verkocht werd, nu heeft een aannemer dat gekocht volgens mij, want het wordt nu als villa te koop aangeboden en die staat nu voor de 2e keer op funda met een (met ruim ¤50.000)verlaagde vraagprijs
Dit gaat denk ik nog wel een gigantisch probleem worden, we weten dat er meer woningen gebouwd moeten worden... Het vertrouwen van mensen neemt af, ze kunnen minder lenen en tegelijkertijd heeft het kabinet ervoor gezorgd dat investeren in woningen minder interessant is of erg onzeker.

Ik ben benieuwd of de bouwbedrijven de komende jaren op volle capaciteit kunnen doorblijven bouwen, want dat hebben we wel nodig om ooit weer een gezonde huizenmarkt te creëren.
pi_206715680
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2022 18:24 schreef Anton91 het volgende:

[..]
Dit gaat denk ik nog wel een gigantisch probleem worden, we weten dat er meer woningen gebouwd moeten worden... Het vertrouwen van mensen neemt af, ze kunnen minder lenen en tegelijkertijd heeft het kabinet ervoor gezorgd dat investeren in woningen minder interessant is of erg onzeker.

Ik ben benieuwd of de bouwbedrijven de komende jaren op volle capaciteit kunnen doorblijven bouwen, want dat hebben we wel nodig om ooit weer een gezonde huizenmarkt te creëren.
De winst van nieuwe panden zal omlaag gaan en daarmee ook de bereidheid van private partijen om te investeren in de bouw van nieuwe woningen. Daarom vind ik dat woningbouw aanbesteed moet worden door de overheid.

Stormloop op deze comment van lieden van bepaalde politieke signatuur in 3, 2, 1...... Go.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_206716007
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2022 00:22 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
De winst van nieuwe panden zal omlaag gaan en daarmee ook de bereidheid van private partijen om te investeren in de bouw van nieuwe woningen. Daarom vind ik dat woningbouw aanbesteed moet worden door de overheid.

Stormloop op deze comment van lieden van bepaalde politieke signatuur in 3, 2, 1...... Go.
Ik neem aan dat je bedoelde dat de overheid de opdrachtgever van bouwprojecten moet worden ipv projectontwikkelaars?

Ik zou zelfs nog liever zien dat aanbesteding niet eens hard nodig is, iig niet Europees. Maar doorbouwen in slechte tijden ging de vorige crisis al fout, zie de lading aan zzp'ers en gebrek aan bouwvakkers die we nu hebben.
pi_206716184
quote:

[..]

Aanbestedingen door de overheid als oplossing poneren is ernstig kortzichtig.
pi_206716223
quote:

[..]

Heb je zelf de overheid wel eens ervaren als opdrachtgever?

Waarschijnlijk niet anders had je het niet voorgesteld.

Even korte samenvatting: ieder mogelijk risico wordt bij de aannemer gelegd (dat zie je ook bij grote infrawerken).
Wat gebeurt er dan:
1. Niet 1 bouwbedrijf schrijft in. Resultaat: Dalende volumes van opgeleverde woningen.
2. Bedrijven schrijven toch in met enorm hoge prijzen.
3. Vervolgens wordt het één groot juridisch getouwtrek over contracten door alle risicoverdeling en duurt het jaren voor er überhaupt 1 schop de grond in gaat.

Kijk voor de grap eens hoe aanbestedingen zijn gegaan bij grote bouwprojecten zoals het verlengen van de A13, de noordzeesluis etc.
De overheid is vaak een erg moeilijke opdrachtgever die eerder remmend dan versnellend werkt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')