Zoiets is er toch al? Als het binnen een bepaalde tijd weer verkocht is (na opknapbeurt bijv), is er toch vrijstelling van overdrachtsbelasting ofzo?quote:Op dinsdag 22 november 2022 19:56 schreef ludovico het volgende:
Waar gaat het eigenlijk om ook...
Ok ok, het heeft positieve effecten qua dat de verhurende partij langer eigenaar zal blijven van het onroerende goed, anders koop je het niet.
Vind overigens wel dat er een vrijstelling moet komen voor partijen die objecten kopen om op te waarderen.
ja vroeger stond mijn woning 20 % onder de hypotheek, . nooit iets van aangetrokkenquote:Op dinsdag 22 november 2022 22:23 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
precies
Voor het gros van het volk maakt zolang je er woont geen zak uit of de waarde van de stenen nu 10, 100 of 0 euro is. Zolang je de maandlasten lapt, vaak een fractie van huren, heb je gewoon een dak boven je hoofd.
Het maakt alleen 'doorstromen' lastig, mgoe, dat is geen absolute noodzaak voor de meesten. Zolang ik netjes elke maand betaal kan het de ING weinig schelen of de toko onderwater staat of niet.
Nee, in 15-20 jaar voordat je ongeveer quitte staat als de woningprijzen nu 60% zouden dalen. Want zo lang duurt het ongeveer voordat je 60% weer hebt afgelost. Nou zullen er dan wel veel meer factoren meespelen zoals inflatie etc. Maar mensen zitten dan gewoon enorm lang in de schulden en ik denk dat niemand daarbij gebaat is.quote:Op dinsdag 22 november 2022 22:44 schreef ludovico het volgende:
[..]![]()
15-20 jaar een huis aflossen dat peperduur is dan heb je goed geboerd.
quote:Op dinsdag 22 november 2022 22:20 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
60% is nog nooit voorgekomen , 30% wel , heb ik ok meegemakt , maar dat deed er niet toe , je maandlasten bleven het zelfde
60% zal niet gebeuren, en zelfs 30% denk ik niet. De inflatie is ook gewoon erg hoog, en bouwkosten en arbeidskosten zijn dermate gestegen, dat een huis wat 3-5 jaar geleden gebouwd werd voor 400k, en wat nu 700k waard zou zijn, nu ook nauwlijks voor minder dan 700k gebouwd kan worden. Dus als de waarde 30% zou zakken, en het huis 490k waard zou worden, dan zou het minder zijn dan de prijs waar het op dat moment voor gebouwd zou kunnen worden. Als de markt zo ver inzakt, stagneert de hele nieuwbouw, wat flinke klap voor het aanbod zal zijn, en de prijs weer corrigeert.quote:Op dinsdag 22 november 2022 22:20 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
60% is nog nooit voorgekomen , 30% wel , heb ik ok meegemakt , maar dat deed er niet toe , je maandlasten bleven het zelfde
6 maanden geloof ik ja?quote:Op dinsdag 22 november 2022 22:48 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Zoiets is er toch al? Als het binnen een bepaalde tijd weer verkocht is (na opknapbeurt bijv), is er toch vrijstelling van overdrachtsbelasting ofzo?
Door boeren te onteigenen, natuurlijk.quote:Op dinsdag 22 november 2022 23:08 schreef michaelmoore het volgende:
Grootste probleem is hoe krijgen we goede huisvesting voor alle nieuwe inwoners
reken op een constante instroom van 200.000 nieuwe inwoners per jaar
En dat gaat echt niet minderen eerder nog meer door klimaatcrisis
Dude.quote:Op dinsdag 22 november 2022 23:08 schreef michaelmoore het volgende:
En dan slapen ze in de stallen ofzo?quote:Op dinsdag 22 november 2022 23:13 schreef Grems het volgende:
[..]
Door boeren te onteigenen, natuurlijk.
Ik proef wat frustratie in je posts.quote:Op dinsdag 22 november 2022 22:39 schreef Grems het volgende:
[..]
Dat ze in een afbetaald huis wonen en de kinderen van datzelfde gezin niet naast noodgedwongen tweeverdiener ook nog allebei een nier moeten verkopen voor een tochtig hok van 20m2, bijvoorbeeld.
Mensen gaan het vanzelf snappen als ze binnenkort belast worden op het "vermogen" in stenen.
Zoals gezegd zie ik min 60% in een land waar de vraag onverminderd hoog blijft, het aanbod voorlopig laag blijft en de huizenmarkt zelf geen structurele veranderingen gaat krijgen behoorlijk ver gezocht.quote:Op dinsdag 22 november 2022 21:56 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Een hele hoop woningeigenaren zijn ook gebaat bij het voorkomen van 60% prijszakkingen. Want dan staan er gewoon gigantisch veel woningen onder water wat uiteindelijk weer voor veel meer problemen zorgt.
is nederland een dictatuur ?quote:Op dinsdag 22 november 2022 23:33 schreef ludovico het volgende:
[..]
Dude.
....
Hekken bouwen en terugzetten.
Ga je dan uit van een daling van 60% en een woningmarkt die na 15-20 jaar nog steeds zo laag is? Dat het zolang duurt voor ze geen onderwaterstand meer hebben?quote:Op dinsdag 22 november 2022 22:51 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Nee, in 15-20 jaar voordat je ongeveer quitte staat als de woningprijzen nu 60% zouden dalen. Want zo lang duurt het ongeveer voordat je 60% weer hebt afgelost. Nou zullen er dan wel veel meer factoren meespelen zoals inflatie etc. Maar mensen zitten dan gewoon enorm lang in de schulden en ik denk dat niemand daarbij gebaat is.
Die krijgen voorrang bij sociale-huur huisvesting.quote:Op dinsdag 22 november 2022 23:08 schreef michaelmoore het volgende:
Persoonlijk denk ik niet helamaal dat het zou kunnen en reageerde ik op ene user die zei dat de woningmarkt zoveel % zou moeten zakken.quote:Op woensdag 23 november 2022 07:38 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ga je dan uit van een daling van 60% en een woningmarkt die na 15-20 jaar nog steeds zo laag is? Dat het zolang duurt voor ze geen onderwaterstand meer hebben?
Wat voor rentes verwacht je als dat mogelijk zou kunnen zijn? 27% ofzo?
Dat zegt niet zoveel. Prijzen van de bouw zijn nu geëxplodeerd. Tijdens de periode 2010-2013 lagen de koopprijzen ook een stuk lager dan de bouwkosten van bijvoorbeeld 2007.quote:Op woensdag 23 november 2022 07:43 schreef Leandra het volgende:
Als ik kijk naar her bedrag waarvoor het huis van mijn buren recent verkocht is dan kan zo'n enorme daling simpelweg niet, want dan zit je ruim (150K) onder de prijs waarvoor het huis als nieuwbouwwoning in 2018 verkocht is.
En dan de kosten die er bij een nieuwbouwwoning nog bovenop komen voor de keuken, tuin, vloeren enz. enz. enz.
Met een daling van 60% zit je op prijzen waar het niet eens meer voor gebouwd kan worden.
In een wijk waar nog nieuw gebouwd wordt en we over huizen praten die of gasloos zijn of makkelijk gasloos te maken zijn denk ik dat het wel meevalt.quote:Op woensdag 23 november 2022 08:46 schreef MisChrartin het volgende:
[..]
Dat zegt niet zoveel. Prijzen van de bouw zijn nu geëxplodeerd. Tijdens de periode 2010-2013 lagen de koopprijzen ook een stuk lager dan de bouwkosten van bijvoorbeeld 2007.
Dat was hier het geval, woningen stonden in 2013 voor 30% lagere prijs te koop dan de kale bouwkosten in 2007.
En dat was ook weer een reactie waarin die 60% zomaar bedacht was zie ik.quote:Op woensdag 23 november 2022 08:41 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Persoonlijk denk ik niet helamaal dat het zou kunnen en reageerde ik op ene user die zei dat de woningmarkt zoveel % zou moeten zakken.
quote:Op woensdag 23 november 2022 07:02 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
is nederland een dictatuur ?
wij zijn Europa
Kan prima, maar dan valt de bouw uiteraard stil.quote:Op woensdag 23 november 2022 07:43 schreef Leandra het volgende:
Als ik kijk naar her bedrag waarvoor het huis van mijn buren recent verkocht is dan kan zo'n enorme daling simpelweg niet, want dan zit je ruim (150K) onder de prijs waarvoor het huis als nieuwbouwwoning in 2018 verkocht is.
En dan de kosten die er bij een nieuwbouwwoning nog bovenop komen voor de keuken, tuin, vloeren enz. enz. enz.
Met een daling van 60% zit je op prijzen waar het niet eens meer voor gebouwd kan worden.
De rente zal bepalend zijn voor hoeveel er van de prijs af zal gaan.quote:Op woensdag 23 november 2022 08:53 schreef Leandra het volgende:
[..]
In een wijk waar nog nieuw gebouwd wordt en we over huizen praten die of gasloos zijn of makkelijk gasloos te maken zijn denk ik dat het wel meevalt.
Klopt het leenquotum bepaalt de woningprijs omdat iemand niet meer kan betalen.quote:Op woensdag 23 november 2022 10:33 schreef MisChrartin het volgende:
[..]
De rente zal bepalend zijn voor hoeveel er van de prijs af zal gaan.
Als daarnaast ook energie nog eens duurder wordt heeft dat gevolgen voor je leenquota; hoeveel je mag lenen.
Het leenquotum is heel bepalend voor de woningprijzen, en daarmee heeft de energieprijs ook invloed op de woningprijs van aardgasloze bouw. Mijn verwachting is dat de prijsdaling van gasloze bouw vrijwel net zo groot is als gaswoningen. Ergens is dat raar natuurlijk, maar dat is hoe een leenquotum wordt bepaalt.
quote:Op woensdag 23 november 2022 10:33 schreef MisChrartin het volgende:
De rente zal bepalend zijn voor hoeveel er van de prijs af zal gaan.
Als daarnaast ook energie nog eens duurder wordt heeft dat gevolgen voor je leenquota; hoeveel je mag lenen.
Het leenquotum is heel bepalend voor de woningprijzen, en daarmee heeft de energieprijs ook invloed op de woningprijs van aardgasloze bouw. Mijn verwachting is dat de prijsdaling van gasloze bouw vrijwel net zo groot is als gaswoningen. Ergens is dat raar natuurlijk, maar dat is hoe een leenquotum wordt bepaalt.
Hoe zit het dan met potentiële kopers die pak-em-beet 2,5 ton overwaarde op hun bestaande woning hebben en willen doorstromen naar een huis van 5 ton? Die hebben maar een deel van de leenquote nodig, zal ze wordt zijn hoe hoog het max. is...quote:Op woensdag 23 november 2022 10:42 schreef sjorsie1982 het volgende:
Klopt het leenquotum bepaalt de woningprijs omdat iemand niet meer kan betalen.
....
Er kan nog zo'n tekort zijn maar als de bank zegt: nee, dan kan je dat huis niet kopen.
Ook daar geldt het als je de max van je leenqutum wilt lenen.quote:Op woensdag 23 november 2022 11:03 schreef blomke het volgende:
[..]
[..]
Hoe zit het dan met potentiële kopers die pak-em-beet 2,5 ton overwaarde op hun bestaande woning hebben en willen doorstromen naar een huis van 5 ton? Die hebben maar een deel van de leenquote nodig, zal ze wordt zijn hoe hoog het max. is...
Ja slopen en een goede fundatie neerzetten is goedkoper. Dit bouwjaar bij een dijk is vragen om fundatieproblemen.quote:Op woensdag 23 november 2022 11:03 schreef Wereldgozer het volgende:
https://www.funda.nl/koop/zurich/huis-42938903-schoolstraat-7/
opknappertje (lol)
Nou, tijd geleden was ik maar wat blij met 2 ton overwaarde op het huis wat we verkochten; daardoor konden wequote:Op woensdag 23 november 2022 11:06 schreef sjorsie1982 het volgende:
Ook daar geldt het als je de max van je leenqutum wilt lenen.
Die 2,5 ton overwaarde lijkt leuk, echter het nieuwe huis is ook in waarde gestegen in die tijd dat jij je overwaarde opbouwde. Veel effect heeft dit dus niet.
Zit vast aan een ander huis.quote:Op woensdag 23 november 2022 11:08 schreef sjorsie1982 het volgende:
Ja slopen en een goede fundatie neerzetten is goedkoper. Dit bouwjaar bij een dijk is vragen om fundatieproblemen.
Die 2,5 ton overwaarde zorgt er wel voor dat je ver voorligt op de meeste starters, en uberhaupt een kans hebt op een nieuw huis.quote:Op woensdag 23 november 2022 11:06 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ook daar geldt het als je de max van je leenqutum wilt lenen.
Die 2,5 ton overwaarde lijkt leuk, echter het nieuwe huis is ook in waarde gestegen in die tijd dat jij je overwaarde opbouwde. Veel effect heeft dit dus niet.
Dat bedoel ik dus.quote:Op woensdag 23 november 2022 11:28 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Die 2,5 ton overwaarde zorgt er wel voor dat je ver voorligt op de meeste starters, en uberhaupt een kans hebt op een nieuw huis.
Klopt omdat je al in het treintje zit.quote:Op woensdag 23 november 2022 11:28 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Die 2,5 ton overwaarde zorgt er wel voor dat je ver voorligt op de meeste starters, en uberhaupt een kans hebt op een nieuw huis.
Hetzelfde als in 2013 zal gebeuren. Daar werden huizen in de verkoop gezet als het echt moest, anderen bleven zitten.quote:Op woensdag 23 november 2022 11:35 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Ik ben wel benieuwd wat er gaat gebeuren. Met stijgende rentes neemt het bedrag wat mensen kunnen lenen flink af, de inflatie zorgt er ook voor dat ze een kleiner deel van hun inkomen kunnen spenderen aan een hypotheek, en de inflatie neemt ook nog eens sterker toe dan het inkomen. Daarmee kan de vraag enorm afnemen.
Aan de andere kant nemen bouwkosten ook gigantisch toe, en kunnen huizen niet (veel) goedkoper gebouwd worden.
De huisprijs zal wel zakken, maar als huizen komen niet snel onder water te staan. En gebeurt dat wel, dan zal het aanbod helemaal instorten. Dan verkopen mensen alleen nog een huis als ze niet anders kunnen (erfenis bijv), maar zelfs bij scheiding of verhuizing naar het buitenland denk ik dat meer mensen liever het huis in de verhuur doen, dan in de verkoop, als verkoop ze opzadelt met schulden, en verhuur een zakcentje oplevert.
Al met al zie het wel gebeuren dat de markt nog een stuk verder op slot gaat in de huidige omstandigheden. Starters kunnen het niet betalen en het komt ook niet snel meer binnen hun bereik, en bezitters zijn minder en minder geneigd te verkopen.
Het is dan ook gewoon puur wensdenken.quote:Op woensdag 23 november 2022 07:43 schreef Leandra het volgende:
Wordt ook weer een drama voor stellen die uit elkaar gaan. Moeten bij elkaar blijven zitten vanwege het huis en geen kijk op andere woonruimte.quote:Op woensdag 23 november 2022 12:22 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Hetzelfde als in 2013 zal gebeuren. Daar werden huizen in de verkoop gezet als het echt moest, anderen bleven zitten.
Klopt inderdaadquote:Op woensdag 23 november 2022 12:45 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Wordt ook weer een drama voor stellen die uit elkaar gaan. Moeten bij elkaar blijven zitten vanwege het huis en geen kijk op andere woonruimte.
... en werd je op Fok voor gek verklaard als je een huis zou willen kopen.quote:Op woensdag 23 november 2022 12:22 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Hetzelfde als in 2013 zal gebeuren. Daar werden huizen in de verkoop gezet als het echt moest, anderen bleven zitten.
Als je dat leest op fok dan weet je dat je juist het tegenovergestelde moet doen!quote:Op woensdag 23 november 2022 12:56 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
... en werd je op Fok voor gek verklaard als je een huis zou willen kopen.
Ja idd, is een hele stomme move geweest om in 2013 een huis te kopenquote:Op woensdag 23 november 2022 12:56 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
quote:Op woensdag 23 november 2022 12:58 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja idd, is een hele stomme move geweest om in 2013 een huis te kopen![]()
Oh wacht...
Met het verschil dat kosten bouwmaterialen en arbeid toen niet, en nu wel, keihard stijgen, waardoor nieuwbouw dit keer een stuk harder geraakt zal kunnen worden. En daar hebben we dan tot 10-15 jaar na het feit nog last van in het aanbod.quote:Op woensdag 23 november 2022 12:22 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik hoop wel met 2- jarige contracten en daarna schop je ze er pet definitie toch uit?quote:Op woensdag 23 november 2022 12:59 schreef Scorpie het volgende:
[..]
En nu ben ik ook gek dat ik het niet verkoop maar verhuren ga
Ik bekijk het van geval tot geval. Op dit moment zit er een bekende in met een jaarcontract, daarna zien we wel verder.quote:Op woensdag 23 november 2022 13:27 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik hoop wel met 2- jarige contracten en daarna schop je ze er pet definitie toch uit?
Op Fok word je altijd voor gek verklaard als je een huis wil kopen... en dan vooral door diegenen die zelf nooit een huis hebben kunnen/durven kopen.quote:Op woensdag 23 november 2022 12:56 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Dat is al sinds jaar en dag zo. Je werd hier altijd voor gek verklaard, nee want de prijzen stortten in, en nog verder in, en en en. Ik ben voor mezelf blij dat ik dáár nooit naar geluisterd heb.quote:Op woensdag 23 november 2022 13:28 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Op Fok word je altijd voor gek verklaard als je een huis wil kopen... en dan vooral door diegenen die zelf nooit een huis hebben kunnen/durven kopen.
Maar nu kunnen ze je wel wegzetten als rijke huiseigenaar die het niet verdiend om zo te leven.quote:Op woensdag 23 november 2022 13:29 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat is al sinds jaar en dag zo. Je werd hier altijd voor gek verklaard, nee want de prijzen stortten in, en nog verder in, en en en. Ik ben voor mezelf blij dat ik dáár nooit naar geluisterd heb.
Mwah, ik zie dát nog niet zo heel erg gebeuren, maar, wat wat nog altijd overeind blijft is dat keuzes consequenties hebben. Dat is altijd zo. Toen niet gekocht is nu niet profiteren. Toen wel gekocht is nu wel profiteren. Nu gekocht hebben is accepteren dat de huizenprijzen gaan dalen en je eventueel onder water komt te stsaan. Nu niet gekocht hebben is dat je dát 'probleem' niet hebt.quote:Op woensdag 23 november 2022 13:30 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Maar nu kunnen ze je wel wegzetten als rijke huiseigenaar die het niet verdiend om zo te leven.
Heerlijk om zo te kunnen leven.
Sterker nog: het is, als huiseigenaar, JOUW schuld dat zij er geen kunnen kopen. Op naar de herstelbetalingenquote:Op woensdag 23 november 2022 13:30 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Maar nu kunnen ze je wel wegzetten als rijke huiseigenaar die het niet verdiend om zo te leven.
Heerlijk om zo te kunnen leven.
.
Nou ja, érgens is dat natuurlijk waar, want elk huis wat niét op de markt komt om te kopen maar verhuurd wordt, is een huis minder op de kopersmarkt.quote:Op woensdag 23 november 2022 13:33 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Sterker nog: het is, als huiseigenaar, JOUW schuld dat zij er geen kunnen kopen. Op naar de herstelbetalingen [ afbeelding ] .
Ja dat idd.... als je een huis hebt dan ben je de bad guy wiens schuld het allemaal is, ongeacht of je gekocht hebt toen niemand wilde kopen, of dat je op de top van de markt hebt gekocht.quote:Op woensdag 23 november 2022 13:33 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Sterker nog: het is, als huiseigenaar, JOUW schuld dat zij er geen kunnen kopen. Op naar de herstelbetalingen [ afbeelding ] .
Het wordt je ook verweten als je enige huis het huis is waarin je woont.quote:Op woensdag 23 november 2022 13:36 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nou ja, érgens is dat natuurlijk waar, want elk huis wat niét op de markt komt om te kopen maar verhuurd wordt, is een huis minder op de kopersmarkt.
Maar als ze de kans kregen dan hadden ze natuurlijk zelf dat huis gekocht en daarmee iemand anders de kans ontnomen om het te kopen.quote:Op woensdag 23 november 2022 13:36 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nou ja, érgens is dat natuurlijk waar, want elk huis wat niét op de markt komt om te kopen maar verhuurd wordt, is een huis minder op de kopersmarkt.
Uiteraard hadden ze dat. Maar de mensen die niet in de positie zijn om dat huis zelf te verkopen verschuilen zich maar al te graag achter de grote groep die ook niet kan kopen, want dat is geveinsde solidariteit, van kijk wat ik begaan ben met het lot van allerlei andere mensen die in dezelfde situatie zitten als ik.quote:Op woensdag 23 november 2022 13:43 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Maar als ze de kans kregen dan hadden ze natuurlijk zelf dat huis gekocht en daarmee iemand anders de kans ontnomen om het te kopen.
Kijk, de woningmarkt is natuurlijk hartstikke verpest en ik ben er helemaal voor om die te hervormen, maar de situatie zoals hij is komt door decennialang falend overheidsbeleid en niet door mensen die een "veel te duur" huis hebben gekocht.
Het is sowieso bullcrap dat de woningmarkt aan alle kantjes gereguleerd zou moeten worden en gesubsidieerd en weet ik veel wat.quote:Op woensdag 23 november 2022 13:46 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Uiteraard hadden ze dat. Maar de mensen die niet in de positie zijn om dat huis zelf te verkopen verschuilen zich maar al te graag achter de grote groep die ook niet kan kopen, want dat is geveinsde solidariteit, van kijk wat ik begaan ben met het lot van allerlei andere mensen die in dezelfde situatie zitten als ik.
En dat is leuk, maar als jouw buurman net als jij vandaag geen huis kan kopen, maar morgen doet zich iets voor waarbij jouw buurman nog steeds geen huis kan kopen, maar jij wél, laat jij het dan omdat je buurman het ook niet kan? Natuurlijk niet, dan koop jij dat huis gewoon, en dan is het nog steeds ontzettend vervelend voor de buurman dat hij geen huis kan kopen, maar hey, dat is niet jouw probleem (meer), en jij kunt de verf en de meubels en de TV en de keuken etc gaan uitzoeken.
Dan interesseert jouw buurman je een stuk minder. Zo simpel is het gewoon. Maar dat geeft vrijwel niemand toe, want nee nee nee, iedereen maakt zich zogenaamd zorgen om allerlei (voor hun) onbekende mensen.
Maar een huis meer op de huurmarkt, en die laatste was toch al te duur of niet? Gezonde ontwikkeling dan.quote:Op woensdag 23 november 2022 13:36 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Provincies gaan hieroverquote:Op woensdag 23 november 2022 14:13 schreef ludovico het volgende:
[..]
Het is sowieso bullcrap dat de woningmarkt aan alle kantjes gereguleerd zou moeten worden en gesubsidieerd en weet ik veel wat.
De staat geeft zelf te weinig gebieden vrij waar gebouwd kan worden, dat is een groot probleem, samen met immigratie, demografische ontwikkelingen, en vast nog andere zaken loopt dat helemaal spaak.
Ja, laten we vooral de basisbehoeften van mensen overlaten aan een compleet vrije markt zonder enige vorm van regulatie. De tijd heeft ons immers geleerd dat winstmaximalisatie enerzijds en maatschappelijke verantwoordelijkheid anderzijds een prima combinatie isquote:Op woensdag 23 november 2022 14:13 schreef ludovico het volgende:
Het is sowieso bullcrap dat de woningmarkt aan alle kantjes gereguleerd zou moeten worden
Staat stuurt provincies aan. Ze hebben wel invloed hoor, anders kan je Hugo zijn positie ook wel weer opdoeken.quote:
Provincies mogen hierin hun eigen beleid hanteren en die kiezen voor binnenstedelijk bouwen.quote:Op woensdag 23 november 2022 14:19 schreef ludovico het volgende:
[..]
Staat stuurt provincies aan. Ze hebben wel invloed hoor, anders kan je Hugo zijn positie ook wel weer opdoeken.
Sure maar te weinig.quote:Op woensdag 23 november 2022 14:21 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Provincies mogen hierin hun eigen beleid hanteren en die kiezen voor binnenstedelijk bouwen.
Vanzelfsprekend, vrijwel iedereen met een klein beetje verstand zou in ieder geval enige frustratie moeten voelen met betrekking tot de Nederlandse woning""markt""quote:Op woensdag 23 november 2022 06:43 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik proef wat frustratie in je posts.
De markt in NL is werkelijk zoveel beroerder dan in andere landen? Of is dat alleen als we NL randstadprijzen vergelijken met een of ander in het midden van niets gebied in Duitsland of Frankrijk?quote:Op woensdag 23 november 2022 14:54 schreef Grems het volgende:
[..]
Vanzelfsprekend, vrijwel iedereen met een klein beetje verstand zou in ieder geval enige frustratie moeten voelen met betrekking tot de Nederlandse woning""markt""
Voor mijzelf voel ik meer "opwinding". Maar kan me de frustratie bij velen wel invoelen ja. Gewoon wanbeleid de afgelopen decennia.quote:Op woensdag 23 november 2022 14:54 schreef Grems het volgende:
Vanzelfsprekend, vrijwel iedereen met een klein beetje verstand zou in ieder geval enige frustratie moeten voelen met betrekking tot de Nederlandse woning""markt""
Hoe vaak kun je dezelfde stelling herhalen zonder ook maar één argument te geven?quote:Op woensdag 23 november 2022 14:16 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ja, laten we vooral de basisbehoeften van mensen overlaten aan een compleet vrije markt zonder enige vorm van regulatie. De tijd heeft ons immers geleerd dat winstmaximalisatie enerzijds en maatschappelijke verantwoordelijkheid anderzijds een prima combinatie is.
!!
Kijk, ik ben absoluut niet tegen marktwerking, maar marktwerking zonder regulatie functioneert gewoon niet. En al helemaal niet wanneer het basisbehoeften, zoals een dak boven je hoofd, betreft.
Ik heb nergens gesteld dat de woningmarkt in Duitsland of Frankrijk geweldig is.quote:Op woensdag 23 november 2022 15:34 schreef Leandra het volgende:
[..]
De markt in NL is werkelijk zoveel beroerder dan in andere landen? Of is dat alleen als we NL randstadprijzen vergelijken met een of ander in het midden van niets gebied in Duitsland of Frankrijk?
Het lijkt me sterk dat je in München wel makkelijk kunt kopen of huren voor een lage prijs.
Waarom zou iemand die overal gewoon doorheen fietst zonder moeite frustratie voelen over iets wat hem of haar 0,0 issues oplevert?quote:Op woensdag 23 november 2022 14:54 schreef Grems het volgende:
[..]
Omdat je ook gewoon in een goed functionerende samenleving wil wonen? Ik voel ook frustratie over de verpleegzorg, terwijl me dat verder niet persoonlijk aangaat.quote:Op woensdag 23 november 2022 16:02 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Waarom zou iemand die overal gewoon doorheen fietst zonder moeite frustratie voelen over iets wat hem of haar 0,0 issues oplevert?
Sorry hoor, maar in mijn perceptie is het hartstikke leuk om:quote:Op woensdag 23 november 2022 15:56 schreef Bosbeetle het volgende:
Een huis kopen is gewoon één van de minst leuke dingen die je kunt doen, dus ik snap wel dat je gefrustreerd raakt als je dat aan het doen bent, of er over nadenkt het te doen. Ik zou het niet als hobby willen...
Het is veel bureaucratie, het kost veel geld, je wordt gedwongen keuzes te maken over dingen die je niet kunt voorspellen, je kunt niet een aantal keer even proberen het is gelijk voor vast. Er zitten weinig leuke aspecten aan het process, en het hangt ook nog een keer aan elkaar vast van ondoorgrondelijke conventies en dogma's die niet goed beargumenteerbaar zijn maar wel gelden.
Zijn er mensen die gewoon op de "doe mij die maar" manier een huis kunnen kopen, zonder dat ze moeten dealen met verkopers, contracten, hypotheken, etc etc etc.quote:Op woensdag 23 november 2022 16:02 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Waarom zou iemand die overal gewoon doorheen fietst zonder moeite frustratie voelen over iets wat hem of haar 0,0 issues oplevert?
Ja, naja, ik heb dat dus niet. Want wat is dan goed functionerend? Is dat dat IK vind dat iets goed functioneert? En in het geval van de woningmarkt, wat betekent dat dan? Is dat dat de helft minder mensen dan nu problemen hebben met kopen? Of 43,88%, of of of? Want het zal geen 100% zijn in de realiteit, dus er zullen ALTIJD mensen zijn die problemen houden, dus is het dan ook niet goed functionerend? Wat houdt dat concreet in?quote:Op woensdag 23 november 2022 16:05 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Omdat je ook gewoon in een goed functionerende samenleving wil wonen? Ik voel ook frustratie over de verpleegzorg, terwijl me dat verder niet persoonlijk aangaat.
Tja, als alles om "rubbertjes" draait, zou ik er ook niet zijn geweest....quote:Op woensdag 23 november 2022 16:06 schreef Bosbeetle het volgende:
Als is het maar rubbertje van een kraan die niet goed vervangen is door een aannemer ofzo.
Mensen hebben andere hobbies, hou je ook van administratie doen en gasprijzen vergelijken op vergelijkingssites. Dan kan ik het wel begrijpenquote:Op woensdag 23 november 2022 16:06 schreef blomke het volgende:
[..]
Sorry hoor, maar in mijn perceptie is het hartstikke leuk om:
• Rond te kijken in huizen die te koop staan,
• Een hypotheek te regelen,
• Na te denken hoe je het wilt hebben,
• De beste strategie uit te denken
• Het huis opknappen, inrichten en voor veel meer geld weer te verkopen.
Ik vind een rubbertje van een kraan niet horen bij het issue van een huis kópen. Dat proces is afgerond zodra je de sleutel hebt en de notaris zijn ding heeft gedaan. Dat je daarna een rubbertje (of de hele kraan) moet vervangen, dat zal, maar dat hoort voor mij niet meer bij het koopproces zelf.quote:Op woensdag 23 november 2022 16:06 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Zijn er mensen die gewoon op de "doe mij die maar" manier een huis kunnen kopen, zonder dat ze moeten dealen met verkopers, contracten, hypotheken, etc etc etc.
M.a.w. volgensmij is een huis kopen zonder ook maar één issue onmogelijk. Zelfs voor een miljardair met veel ervaring zal er bij elk huis wel een dingetje zijn. Als is het maar rubbertje van een kraan die niet goed vervangen is door een aannemer ofzo.
Maar ik vind <5 issues ook wel een reden voor weinig frustraties.0,0 is gewoon nogal veel gevraagd.
Vandaar dat ik ook zei vrijwel iedereen. De overheid, zeer grote investeerders en mensen die op het juiste moment gekocht hebben en of geen kinderen hebben of er geen goede band mee hebben zijn vanzelfsprekend uitgezonderd.quote:Op woensdag 23 november 2022 16:02 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik snap niet hoe kinderen hier mee van doen hebben?quote:Op woensdag 23 november 2022 16:10 schreef Grems het volgende:
[..]
Vandaar dat ik ook zei vrijwel iedereen. De overheid, zeer grote investeerders en mensen die op het juiste moment gekocht hebben en of geen kinderen hebben of er geen goede band mee hebben zijn vanzelfsprekend uitgezonderd.
Zelfs dat helemaal zonder issues lijkt mij raar, hoeveel offertes en contracten ik niet heb gehad met verkeerde adressen, verkeerde voorletters, verkeerde telefoonnummers. Het lijkt me stug als je het hele koopproces door kunt lopen zonder 1 enkele issue.quote:Op woensdag 23 november 2022 16:09 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik vind een rubbertje van een kraan niet horen bij het issue van een huis kópen. Dat proces is afgerond zodra je de sleutel hebt en de notaris zijn ding heeft gedaan. Dat je daarna een rubbertje (of de hele kraan) moet vervangen, dat zal, maar dat hoort voor mij niet meer bij het koopproces zelf.
Dat je niet snapt wat het welzijn van toekomstige generaties van doen heeft met huizenprijzen die iedere 5-7 jaar verdubbelen is een beperking waar ik je niet mee kan helpen denk ik.quote:Op woensdag 23 november 2022 16:11 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik snap niet hoe kinderen hier mee van doen hebben?
Het is een issue als ze een verkeerde voorletter hebben gebruikt? Dat meldt je, dan krijg je een nieuw exemplaar met de juiste voorletter en klaar toch? Je kunt ook problemen zoeken.quote:Op woensdag 23 november 2022 16:12 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Zelfs dat helemaal zonder issues lijkt mij raar, hoeveel offertes en contracten ik niet heb gehad met verkeerde adressen, verkeerde voorletters, verkeerde telefoonnummers. Het lijkt me stug als je het hele koopproces door kunt lopen zonder 1 enkele issue.
Die grens zal per persoon verschillen, persoonlijk vind ik dat iemand die modaal verdient een woning zou moeten kunnen krijgen. Geen fancy woning op een A-locatie, maar gewoon een woning. En dat zijn woonquote bij huur dan onder de 30% ligt lijkt me ook redelijk.quote:Op woensdag 23 november 2022 16:08 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, naja, ik heb dat dus niet. Want wat is dan goed functionerend? Is dat dat IK vind dat iets goed functioneert? En in het geval van de woningmarkt, wat betekent dat dan? Is dat dat de helft minder mensen dan nu problemen hebben met kopen? Of 43,88%, of of of? Want het zal geen 100% zijn in de realiteit, dus er zullen ALTIJD mensen zijn die problemen houden, dus is het dan ook niet goed functionerend? Wat houdt dat concreet in?
Ik heb geen idee, dit soort verhalen gingen (hier) in 2008 ook. De wereld verging. Achteraf schijnt het best te hebben meegevallen met de hel en verdoemenis.quote:Op woensdag 23 november 2022 16:14 schreef Grems het volgende:
[..]
Dat je niet snapt wat het welzijn van toekomstige generaties van doen heeft met huizenprijzen die iedere 5-7 jaar verdubbelen is een beperking waar ik je niet mee kan helpen denk ik.
Ja als je issues geen issue gaat noemen dan is niets een issue natuurlijk.quote:Op woensdag 23 november 2022 16:14 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Het is een issue als ze een verkeerde voorletter hebben gebruikt? Dat meldt je, dan krijg je een nieuw exemplaar met de juiste voorletter en klaar toch? Je kunt ook problemen zoeken.
Overigens, ik heb 0,0 issues gehad. Gewoon geen. Het ging gewoon allemaal van een leien dakje, juist documentatie, etc, het ging gewoon allemaal goed. Maar goed, een brief met een verkeerde voorletter en dat je dat dan moet melden en dan krijg je een nieuwe vind ik niet vallen onder een 'issue'.
quote:Op woensdag 23 november 2022 16:16 schreef Bosbeetle het volgende:
Ja als je issues geen issue gaat noemen dan is niets een issue natuurlijk.
Dan kun je net zo goed stellen dat mensen die niet gefrustreerd raken door het verkoopproces geen issues ervaren en dus niet gefrustreerd raken door het verkoopprocess.
Maar dat is volgens mij wel waar het vaak mis gaat (tenminste, als je de topics hier door de jaren heen mag geloven). Want een huis willen op een A-locatie voor maximaal bedrag X met minimaal Y m2 woonruimte en een tuin en en en.quote:Op woensdag 23 november 2022 16:15 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Die grens zal per persoon verschillen, persoonlijk vind ik dat iemand die modaal verdient een woning zou moeten kunnen krijgen. Geen fancy woning op een A-locatie, maar gewoon een woning. En dat zijn woonquote bij huur dan onder de 30% ligt lijkt me ook redelijk.
Maar wat voor grens je ook aanhoudt, denk dat de meeste Nederlanders het er wel over eens zijn dat de woningmarkt nu gewoon verrot is. Ook al heb je daar zelf niet direct last van, indirect vaak wel. Een kapotte samenleving vol onvrede wordt er vaak niet prettiger op om in te leven.
Nou, blijkbaar ga jij van je padje af als je een brief krijgt waar de verkeerde voorletter in staat. Ik weet niet wat je daarna doet, maar ik gok dat je daarna alsnog belt om dat aan te kaarten en dan krijg je een juiste versie? Nou, ik doe niks anders, alleen ik heb dat deel met van je padje af gaan dan niet.quote:Op woensdag 23 november 2022 16:16 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ja als je issues geen issue gaat noemen dan is niets een issue natuurlijk.
Dan kun je net zo goed stellen dat mensen die niet gefrustreerd raken door het verkoopproces geen issues ervaren en dus niet gefrustreerd raken door het verkoopprocess.
Concreet houdt dat in dat er niet een artificieel laag aantal woningen wordt gebouwd. Iedere woning die dik boven bouwkosten noteert is een uiting van een markt met bepaalde mate van schaarste.quote:Op woensdag 23 november 2022 16:08 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, naja, ik heb dat dus niet. Want wat is dan goed functionerend? Is dat dat IK vind dat iets goed functioneert? En in het geval van de woningmarkt, wat betekent dat dan? Is dat dat de helft minder mensen dan nu problemen hebben met kopen? Of 43,88%, of of of? Want het zal geen 100% zijn in de realiteit, dus er zullen ALTIJD mensen zijn die problemen houden, dus is het dan ook niet goed functionerend? Wat houdt dat concreet in?
Dat ringetje is ook wel spijkers op laag water zoeken hequote:Op woensdag 23 november 2022 16:06 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Zijn er mensen die gewoon op de "doe mij die maar" manier een huis kunnen kopen, zonder dat ze moeten dealen met verkopers, contracten, hypotheken, etc etc etc.
M.a.w. volgensmij is een huis kopen zonder ook maar één issue onmogelijk. Zelfs voor een miljardair met veel ervaring zal er bij elk huis wel een dingetje zijn. Als is het maar rubbertje van een kraan die niet goed vervangen is door een aannemer ofzo.
Maar ik vind <5 issues ook wel een reden voor weinig frustraties.0,0 is gewoon nogal veel gevraagd.
Mijn grootste probleem was een emotionele verkoopster bij de notaris.quote:Op woensdag 23 november 2022 16:12 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Zelfs dat helemaal zonder issues lijkt mij raar, hoeveel offertes en contracten ik niet heb gehad met verkeerde adressen, verkeerde voorletters, verkeerde telefoonnummers. Het lijkt me stug als je het hele koopproces door kunt lopen zonder 1 enkele issue.
Zodra je bij een process met meerdere partijen van doen hebt zijn er altijd issues.
Nee ik ervaar dat als een onnodige issue in het proces, doe er niet moeilijk over en laat het aanpassen en noteer het aantal issues op 1 ipv 0,0.quote:Op woensdag 23 november 2022 16:20 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nou, blijkbaar ga jij van je padje af als je een brief krijgt waar de verkeerde voorletter in staat. Ik weet niet wat je daarna doet, maar ik gok dat je daarna alsnog belt om dat aan te kaarten en dan krijg je een juiste versie? Nou, ik doe niks anders, alleen ik heb dat deel met van je padje af gaan dan niet.
Daarnaast heb ik dus niet hoeven te bellen, want ik zal dan wel geluk hebben gehad, maar het klopte gewoon.
Ik stond wel te kijken bij mijn aankoop, blijkbaar moet je bij de oplevering toch even extra scherp kijken.quote:Op woensdag 23 november 2022 16:06 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Toch een issue dus...quote:Op woensdag 23 november 2022 16:39 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Mijn grootste probleem was een emotionele verkoopster bij de notaris.
Verder 0 issues. Ik kan ze niet verzinnen
Nee, dat was een zij probleem. Dat er een huilend persoon aan tafel zit is niet mijn probleem. Maar ik moest iets verzinnen.quote:
https://www.ad.nl/wonen/j(...)huis-kopen~af29abc3/quote:Op woensdag 23 november 2022 16:16 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik heb geen idee, dit soort verhalen gingen (hier) in 2008 ook. De wereld verging. Achteraf schijnt het best te hebben meegevallen met de hel en verdoemenis.
Gaat niet gebeuren , hekken is onmogelijk , Europa is een gatenkaas en nederland is te aantrekkelijkquote:Op woensdag 23 november 2022 10:04 schreef ludovico het volgende:
[..]Dan zet de EU hekken neer, ook goed, ongelimiteerd immigranten is niet houdbaar en moet dus iets tegen gebeuren, simpel zat. Geen enkele uitvoering die het niet kan realiseren is niet streng genoeg.
Nee, het is niet een kwestie van "doe mij die maar" maar al die dingen die je noemt, zoals contracten, hypotheken enz. enz. vinden anderen misschien niet zo'n punt.quote:Op woensdag 23 november 2022 16:06 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Whahaha ja.... ik hou al jaren bij wat het benzineverbruik van de auto is en ik denk wel na over welke energieleverancier ik heb.... gasprijzen vergelijk ik dan weer nietquote:Op woensdag 23 november 2022 16:09 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Mensen hebben andere hobbies, hou je ook van administratie doen en gasprijzen vergelijken op vergelijkingssites. Dan kan ik het wel begrijpen
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |