abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_206786713
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2022 08:53 schreef Leandra het volgende:

[..]
In een wijk waar nog nieuw gebouwd wordt en we over huizen praten die of gasloos zijn of makkelijk gasloos te maken zijn denk ik dat het wel meevalt.
De rente zal bepalend zijn voor hoeveel er van de prijs af zal gaan.
Als daarnaast ook energie nog eens duurder wordt heeft dat gevolgen voor je leenquota; hoeveel je mag lenen.
Het leenquotum is heel bepalend voor de woningprijzen, en daarmee heeft de energieprijs ook invloed op de woningprijs van aardgasloze bouw. Mijn verwachting is dat de prijsdaling van gasloze bouw vrijwel net zo groot is als gaswoningen. Ergens is dat raar natuurlijk, maar dat is hoe een leenquotum wordt bepaalt.
pi_206786802
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2022 10:33 schreef MisChrartin het volgende:

[..]
Als daarnaast ook energie nog eens duurder wordt heeft dat gevolgen voor je leenquota; hoeveel je mag lenen.
Het leenquotum is heel bepalend voor de woningprijzen, en daarmee heeft de energieprijs ook invloed op de woningprijs van aardgasloze bouw. Mijn verwachting is dat de prijsdaling van gasloze bouw vrijwel net zo groot is als gaswoningen. Ergens is dat raar natuurlijk, maar dat is hoe een leenquotum wordt bepaalt.
Klopt het leenquotum bepaalt de woningprijs omdat iemand niet meer kan betalen.
Als je iets in een winkel wilt kopen en je hebt het geld niet dan kan je nig kiezen om een keer geen biertje te halen of een keer geen biefstuk te kopen. Echter de bank heeft hier geen boodschap aan als je een duurder huis wilt kopen dan mag.
Er kan nog zo'n tekort zijn maar als de bank zegt: nee, dan kan je dat huis niet kopen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206787049
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2022 10:33 schreef MisChrartin het volgende:

quote:
1s.gif Op woensdag 23 november 2022 10:42 schreef sjorsie1982 het volgende:

Klopt het leenquotum bepaalt de woningprijs omdat iemand niet meer kan betalen.
....
Er kan nog zo'n tekort zijn maar als de bank zegt: nee, dan kan je dat huis niet kopen.
Hoe zit het dan met potentiėle kopers die pak-em-beet 2,5 ton overwaarde op hun bestaande woning hebben en willen doorstromen naar een huis van 5 ton? Die hebben maar een deel van de leenquote nodig, zal ze wordt zijn hoe hoog het max. is...
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_206787094
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2022 11:03 schreef blomke het volgende:

[..]
[..]
Hoe zit het dan met potentiėle kopers die pak-em-beet 2,5 ton overwaarde op hun bestaande woning hebben en willen doorstromen naar een huis van 5 ton? Die hebben maar een deel van de leenquote nodig, zal ze wordt zijn hoe hoog het max. is...
Ook daar geldt het als je de max van je leenqutum wilt lenen.
Die 2,5 ton overwaarde lijkt leuk, echter het nieuwe huis is ook in waarde gestegen in die tijd dat jij je overwaarde opbouwde. Veel effect heeft dit dus niet.
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206787117
quote:
Ja slopen en een goede fundatie neerzetten is goedkoper. Dit bouwjaar bij een dijk is vragen om fundatieproblemen.
pi_206787128
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2022 11:06 schreef sjorsie1982 het volgende:
Die 2,5 ton overwaarde lijkt leuk, echter het nieuwe huis is ook in waarde gestegen in die tijd dat jij je overwaarde opbouwde. Veel effect heeft dit dus niet.
Nou, tijd geleden was ik maar wat blij met 2 ton overwaarde op het huis wat we verkochten; daardoor konden we
1) en een lage rente krijgen door de lage LTV
2) en een overbruggingshypotheek afsluiten!
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_206787172
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2022 11:08 schreef sjorsie1982 het volgende:
Ja slopen en een goede fundatie neerzetten is goedkoper. Dit bouwjaar bij een dijk is vragen om fundatieproblemen.
Zit vast aan een ander huis.

In Ysbrechtum hoorde ik van kopers uit Noord Holland die iedere dag de dijk overscheuren....
pi_206787366
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2022 11:06 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Die 2,5 ton overwaarde zorgt er wel voor dat je ver voorligt op de meeste starters, en uberhaupt een kans hebt op een nieuw huis.
pi_206787475
Ik ben wel benieuwd wat er gaat gebeuren. Met stijgende rentes neemt het bedrag wat mensen kunnen lenen flink af, de inflatie zorgt er ook voor dat ze een kleiner deel van hun inkomen kunnen spenderen aan een hypotheek, en de inflatie neemt ook nog eens sterker toe dan het inkomen. Daarmee kan de vraag enorm afnemen.
Aan de andere kant nemen bouwkosten ook gigantisch toe, en kunnen huizen niet (veel) goedkoper gebouwd worden.
De huisprijs zal wel zakken, maar als huizen komen niet snel onder water te staan. En gebeurt dat wel, dan zal het aanbod helemaal instorten. Dan verkopen mensen alleen nog een huis als ze niet anders kunnen (erfenis bijv), maar zelfs bij scheiding of verhuizing naar het buitenland denk ik dat meer mensen liever het huis in de verhuur doen, dan in de verkoop, als verkoop ze opzadelt met schulden, en verhuur een zakcentje oplevert.
Al met al zie het wel gebeuren dat de markt nog een stuk verder op slot gaat in de huidige omstandigheden. Starters kunnen het niet betalen en het komt ook niet snel meer binnen hun bereik, en bezitters zijn minder en minder geneigd te verkopen.
pi_206787587
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2022 11:28 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Die 2,5 ton overwaarde zorgt er wel voor dat je ver voorligt op de meeste starters, en uberhaupt een kans hebt op een nieuw huis.
Dat bedoel ik dus.
pi_206788198
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2022 11:28 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Klopt omdat je al in het treintje zit.
pi_206788228
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2022 11:35 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Ik ben wel benieuwd wat er gaat gebeuren. Met stijgende rentes neemt het bedrag wat mensen kunnen lenen flink af, de inflatie zorgt er ook voor dat ze een kleiner deel van hun inkomen kunnen spenderen aan een hypotheek, en de inflatie neemt ook nog eens sterker toe dan het inkomen. Daarmee kan de vraag enorm afnemen.
Aan de andere kant nemen bouwkosten ook gigantisch toe, en kunnen huizen niet (veel) goedkoper gebouwd worden.
De huisprijs zal wel zakken, maar als huizen komen niet snel onder water te staan. En gebeurt dat wel, dan zal het aanbod helemaal instorten. Dan verkopen mensen alleen nog een huis als ze niet anders kunnen (erfenis bijv), maar zelfs bij scheiding of verhuizing naar het buitenland denk ik dat meer mensen liever het huis in de verhuur doen, dan in de verkoop, als verkoop ze opzadelt met schulden, en verhuur een zakcentje oplevert.
Al met al zie het wel gebeuren dat de markt nog een stuk verder op slot gaat in de huidige omstandigheden. Starters kunnen het niet betalen en het komt ook niet snel meer binnen hun bereik, en bezitters zijn minder en minder geneigd te verkopen.
Hetzelfde als in 2013 zal gebeuren. Daar werden huizen in de verkoop gezet als het echt moest, anderen bleven zitten.
pi_206788328
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2022 07:43 schreef Leandra het volgende:
Als ik kijk naar her bedrag waarvoor het huis van mijn buren recent verkocht is dan kan zo'n enorme daling simpelweg niet, want dan zit je ruim (150K) onder de prijs waarvoor het huis als nieuwbouwwoning in 2018 verkocht is.
En dan de kosten die er bij een nieuwbouwwoning nog bovenop komen voor de keuken, tuin, vloeren enz. enz. enz.

Met een daling van 60% zit je op prijzen waar het niet eens meer voor gebouwd kan worden.
Het is dan ook gewoon puur wensdenken.
pi_206788545
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2022 12:22 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Hetzelfde als in 2013 zal gebeuren. Daar werden huizen in de verkoop gezet als het echt moest, anderen bleven zitten.
Wordt ook weer een drama voor stellen die uit elkaar gaan. Moeten bij elkaar blijven zitten vanwege het huis en geen kijk op andere woonruimte.
pi_206788638
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2022 12:45 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
Wordt ook weer een drama voor stellen die uit elkaar gaan. Moeten bij elkaar blijven zitten vanwege het huis en geen kijk op andere woonruimte.
Klopt inderdaad
pi_206788712
quote:

[..]
... en werd je op Fok voor gek verklaard als je een huis zou willen kopen.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_206788727
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2022 12:56 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]
Als je dat leest op fok dan weet je dat je juist het tegenovergestelde moet doen!
  woensdag 23 november 2022 @ 12:58:11 #244
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206788747
quote:

[..]
Ja idd, is een hele stomme move geweest om in 2013 een huis te kopen :D :')
Oh wacht... :7
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_206788770
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2022 12:58 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ja idd, is een hele stomme move geweest om in 2013 een huis te kopen :D :')
Oh wacht... :7
:D

En nu ben ik ook gek dat ik het niet verkoop maar verhuren ga :'(
pi_206789098
quote:

[..]
Met het verschil dat kosten bouwmaterialen en arbeid toen niet, en nu wel, keihard stijgen, waardoor nieuwbouw dit keer een stuk harder geraakt zal kunnen worden. En daar hebben we dan tot 10-15 jaar na het feit nog last van in het aanbod.
pi_206789133
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2022 12:59 schreef Scorpie het volgende:

[..]
:D

En nu ben ik ook gek dat ik het niet verkoop maar verhuren ga :'(
Ik hoop wel met 2- jarige contracten en daarna schop je ze er pet definitie toch uit?
pi_206789148
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2022 13:27 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Ik hoop wel met 2- jarige contracten en daarna schop je ze er pet definitie toch uit?
Ik bekijk het van geval tot geval. Op dit moment zit er een bekende in met een jaarcontract, daarna zien we wel verder.
  woensdag 23 november 2022 @ 13:28:49 #249
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_206789152
quote:

[..]
Op Fok word je altijd voor gek verklaard als je een huis wil kopen... en dan vooral door diegenen die zelf nooit een huis hebben kunnen/durven kopen.
Huilen dan.
  Moderator woensdag 23 november 2022 @ 13:29:35 #250
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206789161
quote:
7s.gif Op woensdag 23 november 2022 13:28 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Op Fok word je altijd voor gek verklaard als je een huis wil kopen... en dan vooral door diegenen die zelf nooit een huis hebben kunnen/durven kopen.
Dat is al sinds jaar en dag zo. Je werd hier altijd voor gek verklaard, nee want de prijzen stortten in, en nog verder in, en en en. Ik ben voor mezelf blij dat ik dįįr nooit naar geluisterd heb.
Breitling - Instruments for Professionals
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')