abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 4 november 2022 @ 07:59:37 #1
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206552250
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  vrijdag 4 november 2022 @ 08:06:04 #2
500074 Rode_Wijn
Kom laat ons vrolijk zijn
pi_206552280
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2022 07:58 schreef Leandra het volgende:

[..]
Daar ging het dus niet om, men vond dat ze het beter als aflossing op de hypotheek kon gebruiken, en dan is het er dus niet meer om later als aflossing op de studieschuld te gebruiken.
Dat deel had ik niet meegekregen.
Inderdaad geld is op hetzelfde moment niet 2x uit te geven. Echter als je aflost op je 1,5% of hoger hypotheek is dat nog altijd gunstiger dan aflossen op welke andere 0% lening dan ook.
  vrijdag 4 november 2022 @ 08:07:42 #3
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206552289
Nieuwe regels voor studieschuld en energielabel
In 2024 wil De Jonge ook enkele regels aanpassen. Het gaat dan onder meer om het meetellen van de studieschuld. Vanaf dan moet de actuele stand van die schuld bepalend zijn voor de hypotheek. Dat is vooral gunstig voor wie extra aflost op zijn studieschuld. Dit laatste maakt nu nog geen verschil.

Verder moet het energielabel van het te kopen huis meewegen bij het aangaan van de hypotheek. Als een huis zeer energiezuinig is, zijn huizenkopers minder geld kwijt aan maandelijkse energiekosten. Daardoor houden ze meer geld over voor een hoger hypotheekbedrag, waardoor het maximum omhoog kan, is de gedachte.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_206552585
Rentes dalen een klein beetje weer, mijn bank zit met 10y NHG op 4,3% nu.
  vrijdag 4 november 2022 @ 10:57:03 #5
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_206553645
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 november 2022 08:06 schreef Rode_Wijn het volgende:

[..]
Dat deel had ik niet meegekregen.
Inderdaad geld is op hetzelfde moment niet 2x uit te geven. Echter als je aflost op je 1,5% of hoger hypotheek is dat nog altijd gunstiger dan aflossen op welke andere 0% lening dan ook.
Tot dat je wil verhuizen en die studieschuld keihard meetelt voor je leencapaciteit. En die gaat uit van de beginstand en niet de actuele stand.
Dan kan je ‘m toch beter gewoon volledig afgelost hebben.
Ik heb je lief mijn hele leven
  vrijdag 4 november 2022 @ 11:01:53 #6
500074 Rode_Wijn
pi_206553702
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 november 2022 10:57 schreef laziness het volgende:

[..]
Tot dat je wil verhuizen en die studieschuld keihard meetelt voor je leencapaciteit. En die gaat uit van de beginstand en niet de actuele stand.
Als je weet dat je in de toekomst wil verhuizen geldt mijn eerste opmerking namelijk dat je dan het geld beter op een spaarrekening kan zetten tot het zo ver is
  vrijdag 4 november 2022 @ 11:04:12 #7
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206553726
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 november 2022 10:57 schreef laziness het volgende:

[..]
Wel fijn dat dat gaat veranderen in 2024, echt zuur als je nog maar een klein bedrag open hebt staan maar het wel voor het originele bedrag meetelt.

Hoewel de post van @Bami in het vorige topic er op duidde dat dat al niet meer het geval hoeft te zijn.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_206553894
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2022 11:04 schreef Leandra het volgende:

[..]
Wel fijn dat dat gaat veranderen in 2024, echt zuur als je nog maar een klein bedrag open hebt staan maar het wel voor het originele bedrag meetelt.

Hoewel de post van @:bami in het vorige topic er op duidde dat dat al niet meer het geval hoeft te zijn.
Klopt omdat het maandelijkse aflosbedrag gebaseerd is op de initiele hoogte
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206554057
Ik heb zelf gelukkig verstandige keuzes gemaakt, maar ik vind een overheid die eenzijdig het sociaal contract steeds aanpast wel lastig om mee om te gaan. Je wil als het om je vermogen gaat langetermijnkeuzes kunnen maken met enigszins voorspelbare effecten.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_206554211
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2022 11:32 schreef Claudia_x het volgende:
Ik heb zelf gelukkig verstandige keuzes gemaakt, maar ik vind een overheid die eenzijdig het sociaal contract steeds aanpast wel lastig om mee om te gaan. Je wil als het om je vermogen gaat langetermijnkeuzes kunnen maken met enigszins voorspelbare effecten.
Klopt, in NL kan dat ook niet.
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206554617
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2022 11:40 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Klopt, in NL kan dat ook niet.
Dat kan nergens. Niet alleen vanwege wjizigend overheidsbeleid of wijzigende wetgeving, maar ook simpelweg vanwege marktomstandigheden.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_206554628
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2022 12:11 schreef Monolith het volgende:

[..]
Dat kan nergens. Niet alleen vanwege wjizigend overheidsbeleid of wijzigende wetgeving, maar ook simpelweg vanwege marktomstandigheden.
Op lange termijn zijn marktomstandigheden redelijk te voorspellen. Mondiale crisissen uitgesloten.
pi_206554668
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2022 12:13 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Op lange termijn zijn marktomstandigheden redelijk te voorspellen. Mondiale crisissen uitgesloten.
Niet echt. Kijk het hangt natuurlijk af van hoe je de 'lange termijn' definieert, maar feitelijk extrapoleren we een paar decennia aan relatief gestage groei alsof dat een sjabloon zou zijn voor 'de lange termijn'.
  vrijdag 4 november 2022 @ 12:21:41 #14
244125 laziness
pi_206554708
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 november 2022 11:01 schreef Rode_Wijn het volgende:

[..]
Als je weet dat je in de toekomst wil verhuizen geldt mijn eerste opmerking namelijk dat je dan het geld beter op een spaarrekening kan zetten tot het zo ver is
Ik had nog iets van 3000 euro openstaan. De rente was 0,10 of 0,05 op een spaarrekening. Waar hebben we het over joh aan wat het verschil tussen aflossen of die spaarrekening was geweest….
pi_206554748
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2022 12:16 schreef Monolith het volgende:

[..]
Niet echt. Kijk het hangt natuurlijk af van hoe je de 'lange termijn' definieert, maar feitelijk extrapoleren we een paar decennia aan relatief gestage groei alsof dat een sjabloon zou zijn voor 'de lange termijn'.
Sinds er mensen zijn is de welvaart toegenomen dus die decennia is wel wat langer.
pi_206554845
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2022 12:25 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Sinds er mensen zijn is de welvaart toegenomen dus die decennia is wel wat langer.
Dat is zo'n vage, abstracte statement dat je er niets mee kunt. Er zijn genoeg perioden aan te wijzen waarin over een mensenleven vermogens niet per se meer waard zijn geworden. Sterker nog, genoeg landen waar door oorlogen of andere crises de boel dusdanig is geimplodeerd dat je niet van 'voorspelbare marktomstandigheden' kunt spreken. Wat je doet is een regionaal en in de tijd geclusterde krappe periode nemen en roepen dat trends in de markt voorspelbaar zijn, maar dat is een volstrekte illusie.
pi_206554863
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2022 12:35 schreef Monolith het volgende:

[..]
Dat is zo'n vage, abstracte statement dat je er niets mee kunt. Er zijn genoeg perioden aan te wijzen waarin over een mensenleven vermogens niet per se meer waard zijn geworden. Sterker nog, genoeg landen waar door oorlogen of andere crises de boel dusdanig is geimplodeerd dat je niet van 'voorspelbare marktomstandigheden' kunt spreken. Wat je doet is een regionaal en in de tijd geclusterde krappe periode nemen en roepen dat trends in de markt voorspelbaar zijn, maar dat is een volstrekte illusie.
Ik zet de doelpalen weer terug nu.

Volgens mij schreef ik redelijk voirspelbaar met een uitzondering.
  vrijdag 4 november 2022 @ 12:59:52 #18
500074 Rode_Wijn
pi_206555062
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 november 2022 12:21 schreef laziness het volgende:

[..]
Ik had nog iets van 3000 euro openstaan. De rente was 0,10 of 0,05 op een spaarrekening. Waar hebben we het over joh aan wat het verschil tussen aflossen of die spaarrekening was geweest….
Over wat financieel gunstiger is. Al is het maar een stuiver.
  vrijdag 4 november 2022 @ 13:01:21 #19
244125 laziness
pi_206555073
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 november 2022 12:59 schreef Rode_Wijn het volgende:

[..]
Over wat financieel gunstiger is. Al is het maar een stuiver.
Ik heb het naar volle tevredenheid afgelost. 1 schuld minder op mijn naam, hoezee!
pi_206555104
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2022 12:37 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Ik zet de doelpalen weer terug nu.

Volgens mij schreef ik redelijk voirspelbaar met een uitzondering.
Laat ik je doel dan even concretiseren. Als ik nu 1000 euro investeer kun jij me binnen een redelijke bandbreedte voorspellen wat m'n vermogen is over 20 jaar?
pi_206555121
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2022 13:03 schreef Monolith het volgende:

[..]
Laat ik je doel dan even concretiseren. Als ik nu 1000 euro investeer kun jij me binnen een redelijke bandbreedte voorspellen wat m'n vermogen is over 20 jaar?
Als ik alle gegevens heb wel
pi_206555174
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2022 13:05 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Als ik alle gegevens heb wel
En onder alle gegevens versta je dan waarschijnlijk ook alles van enige significantie dat de komende twintig jaar gaat gebeuren.
pi_206555206
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2022 13:10 schreef Monolith het volgende:

[..]
En onder alle gegevens versta je dan waarschijnlijk ook alles van enige significantie dat de komende twintig jaar gaat gebeuren.
Dat weet je niet van te voren en sluit je dan ook uit. Vandaar mijn uitzondering wat ik schreef.
Maar als je eindpunt ver van zo'n gebeurtenis is dan is dit effect al gecorrigeerd.
pi_206555496
quote:
Dat dus. Ik heb een arbeidshistorie van 36 jaar en 3 dagen, en hoeveel fiscale wijzigingen m.b.t. 't eigen huis, ik al heb meegemaakt:

1) Spaarloonregeling (afgeschaft) was mede voor de hypotheekaflossing bedoeld
2) Premiespaarregeling, (" ")
3) HRA amper nog wat
4) Wet Hillen ingevoerd met veel tam-tam en weer afgeschaft (met minder tam-tam),
5) Overdrachtsbelasting van 6 -> 2%,
7) Aftrek groot onderhoud (afgeschaft)
en ga zo maar door.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_206555510
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2022 12:16 schreef Monolith het volgende:

[..]
Nou ja, als de overheid fiscale regels voor de eigen woning gedurende 30 jaar vast zou leggen, zou je voor 30 jaar vast, je lasten weten. Zou voor veel meer rust op de woningmarkt zorgen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_206555576
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2022 13:43 schreef blomke het volgende:

[..]
Nou ja, als de overheid fiscale regels voor de eigen woning gedurende 30 jaar vast zou leggen, zou je voor 30 jaar vast, je lasten weten. Zou voor veel meer rust op de woningmarkt zorgen.
Ik ben blij dat we niet een generatie hoeven te wachten tot we gedrochten als de HRA kunnen wijzigen.
pi_206555596
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 november 2022 13:49 schreef Heph844 het volgende:
Ik ben blij dat we niet een generatie hoeven te wachten tot we gedrochten als de HRA kunnen wijzigen.
Nee, het duurt vele generaties voordat HRA afgeschaft is.
  vrijdag 4 november 2022 @ 13:52:33 #28
500074 Rode_Wijn
pi_206555602
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 november 2022 13:01 schreef laziness het volgende:

[..]
Ik heb het naar volle tevredenheid afgelost. 1 schuld minder op mijn naam, hoezee!
Good for you ^O^
pi_206555629
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 november 2022 12:21 schreef laziness het volgende:

[..]
Heel goed! Destijds kreeg ik flinke korting als ik in 1x afloste. Gelijk gedaan, nooit spijt van gehad. Gewoon een post minder.

Enige schuld die ik nu (en al heel lang heb) is hypotheekschuld.
  vrijdag 4 november 2022 @ 13:55:41 #30
500074 Rode_Wijn
pi_206555633
quote:
Dat is wat naïef vind ik. Sowieso is een sociaal contract een holle frase waar iedereen dat in kan verstaan wat hem goed uitkomt, terwijl het hele ding niet feitelijk bestaat. En voor wat betreft de praktijk is met overweldigend veel voorbeelden aan te tonen dat voorspelbaarheid in dit soort zaken een utopie is. Kijk bijvoorbeeld naar de opsomming van Blomke
pi_206555652
quote:

[..]
Dat veronderstelt dat de woningmarkt inherent rustig is. Dat lijkt me een boude bewering. Veel maatregelen zijn er ook juist op gericht om die markt rustig te houden (of in ieder geval relatief stabiel). Of ze erin slagen is een tweede, maar als huizenprijzen hier plots met 50% instorten, dan hep iedereen die z'n huis noodgedwongen moet verkopen een groot probleem.
pi_206555781
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2022 13:57 schreef Monolith het volgende:
Dat veronderstelt dat de woningmarkt inherent rustig is. Dat lijkt me een boude bewering. Veel maatregelen zijn er ook juist op gericht om die markt rustig te houden (of in ieder geval relatief stabiel).
Een markt is niet inherent rustig, zelfs de aardappelentermijn markt niet.

Maatregelen als rentebeleid, HRA, EWF en de afschaffing daarvan, maken de markt labiel en mogelijk dus zeer onrustig.

Iets met een balletje dat in een kuiltje op een bergtop ligt. Zonder storm is er niks aan de hand en rolt ie heen en weer in het kuiltje. Gaat het stormen, dan rolt ie over de rand en flikkert van de berg af.
pi_206555864
Ik dacht altijd dat de bedoeling was om een schuld/lening/hypo terug te betalen.
Extra aflossingen heb ik altijd gedaan.....en ik ben heel blij van ook.
In the new 'reality' we will be living in,nothing will be real and everything will be true-David A.McGowan
Why do some people not credit the origin of the quotes they use under their posts?- Tingo
pi_206555910
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2022 14:23 schreef Tingo het volgende:
Ik dacht altijd dat de bedoeling was om een schuld/lening/hypo terug te betalen.
Wel eens bij een financieel adviseur op bezoek geweest?
pi_206555962
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2022 13:54 schreef blomke het volgende:

[..]
Heel goed! Destijds kreeg ik flinke korting als ik in 1x afloste. Gelijk gedaan, nooit spijt van gehad. Gewoon een post minder.

Enige schuld die ik nu (en al heel lang heb) is hypotheekschuld.
Die korting als je in 1 keer afloste was al afgeschaft toen dit bij mij speelde (midden jaren tachtig 🫣). Echt maar een hele kleine groep heeft dit dus maar mee mogen maken.
De wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar omdat er een paar mensen zijn die het anders blijven doen.
(Roos Vonk)
pi_206556036
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2022 14:27 schreef blomke het volgende:

[..]
Wel eens bij een financieel adviseur op bezoek geweest?
Financieel adviseur niet,hypotheek adviseur wel, en hij geeft me wel gelijk en heeft mn bankspaarhypotheek voor me geregeld. Seems like a nice bloke, ik heb hem maar 2 keer in 15 jaar gezien.
I like to keep things simple.
i told him that when I got my first mortgage (in the UK) many years ago that my grandma advised me to always try and pay a little bit extra off and never lend too much....he almost pissed his pants laughing and said 'Your grandma was a wise lady'.
In the new 'reality' we will be living in,nothing will be real and everything will be true-David A.McGowan
Why do some people not credit the origin of the quotes they use under their posts?- Tingo
pi_206556501
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2022 14:33 schreef Essebes het volgende:

[..]
Die korting als je in 1 keer afloste was al afgeschaft toen dit bij mij speelde (midden jaren tachtig 🫣). Echt maar een hele kleine groep heeft dit dus maar mee mogen maken.
:N
Ik heb in de jaren '80 gestudeerd en die eenmalige korting was in begin van de jaren '90.
pi_206556528
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2022 14:39 schreef Tingo het volgende:

[..]
Financieel adviseur niet,hypotheek adviseur wel, en hij geeft me wel gelijk en heeft mn bankspaarhypotheek voor me geregeld. Seems like a nice bloke, ik heb hem maar 2 keer in 15 jaar gezien.
i told him that when I got my first mortgage (in the UK) many years ago that my grandma advised me to always try and pay a little bit extra off and never lend too much....he almost pissed his pants laughing and said 'Your grandma was a wise lady'.
Yeah man. Though a "bankspaarhypotheek" and "to pay off asap" seems to be a contradiction??
pi_206556600
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2022 14:39 schreef Tingo het volgende:

[..]
We praten hier Nederlands. @Coco
pi_206556645
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2022 15:32 schreef blomke het volgende:

[..]
:N
Ik heb in de jaren '80 gestudeerd en die eenmalige korting was in begin van de jaren '90.
Ow jee, ik vergis me inderdaad. Beginnend geheugenverlies 🤫
Ik ben in 89 begonnen en in 96 afgestudeerd. Bij mijn afstuderen was deze regeling er niet meer. Ik weet dat ik er toen wel nog naar gezocht heb, omdat ik er van gehoord had.

My bad, sorry
De wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar omdat er een paar mensen zijn die het anders blijven doen.
(Roos Vonk)
pi_206556826
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2022 15:35 schreef blomke het volgende:

[..]
Yeah man. Though a "bankspaarhypotheek" and "to pay off asap" seems to be a contradiction??
True. De aflossingsvrij deel heb ik sneller dan verwacht afgelost.
Ik heb wat van de bankspaar deel wat afgelost om de rente en maandelijk spaarbedrag te verlagen....maar achteraf gezien had ik beter de termijn ingekort of een grotere aflossingvrij deel genomen.Anyhoos, tis allemaal heel goed zo ook.
pi_206556840
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2022 15:43 schreef Wereldgozer het volgende:

[..]
We praten hier Nederlands. @:coco
Ja, dat weet ik dankje.
Als ik alles in mn beroerde Nederlands gaan schrijven ga jij ook zeker commentaar over maken. hehe.
pi_206557063
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2022 15:49 schreef Essebes het volgende:
Ow jee, ik vergis me inderdaad. Beginnend geheugenverlies 🤫
Ik ben in 89 begonnen en in 96 afgestudeerd. Bij mijn afstuderen was deze regeling er niet meer. Ik weet dat ik er toen wel nog naar gezocht heb, omdat ik er van gehoord had.

My bad, sorry
Geeft niets, ik begin ook dingen te vergeten. Zelfs m'n afstudeerdatum was me laatst (30-9) ontglipt.
pi_206622201
Hi,

Geen idee of dit exact het juiste topic is, maar stel ik ga nu kijken voor een koopwoning, tot hoe lang terug gaat een bank kijken naar het verloop van je rekeningen?

Helaas een flinke tegenvaller gehad door mijn ex vorig jaar, die om duistere redenen geld van mij heeft onttrokken en mogelijk als ' vreemd' kan worden aangemerkt. Het hoe of wat is verder niet interessant, maar het zou mogelijk invloed kunnen hebben op de beoordeling van een hypotheek?

Ben benieuwd of iemand hier het antwoord op heeft, bedankt alvast!
  donderdag 10 november 2022 @ 10:23:06 #45
244125 laziness
pi_206622229
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2022 10:20 schreef HulkHeld het volgende:
Hi,

Geen idee of dit exact het juiste topic is, maar stel ik ga nu kijken voor een koopwoning, tot hoe lang terug gaat een bank kijken naar het verloop van je rekeningen?

Helaas een flinke tegenvaller gehad door mijn ex vorig jaar, die om duistere redenen geld van mij heeft onttrokken en mogelijk als ' vreemd' kan worden aangemerkt. Het hoe of wat is verder niet interessant, maar het zou mogelijk invloed kunnen hebben op de beoordeling van een hypotheek?

Ik zit niet bij een bank als hypotheekverstrekker. Ik heb geen historie aan hoeven leveren van mijn rekeningen.
pi_206622241
quote:

[..]
Dat heeft voordelen maar ook nadelen zoals een tweedeling. De ene kan gebruik maken van foute beslissingen van het verleden en de andere groep niet.

Een betere oplossing is dat mensen fiscale regels als bonus zien en als extra geld wat tijdelijk is.
pi_206622260
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2022 10:20 schreef HulkHeld het volgende:
Hi,

Bij mij heeft een geldverstrekker daar nooit om gevraagd
pi_206622277
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2022 10:23 schreef laziness het volgende:

[..]
Ik zit niet bij een bank als hypotheekverstrekker. Ik heb geen historie aan hoeven leveren van mijn rekeningen.
Ah oke, dat stelt mij al meer gerust!
Kijken dus alleen naar het vermogen en niet naar het verloop daarvan en of daar mogelijk rare afwijkingen in zijn.

Ik vroeg het ook meer omdat er bij een vriend van mij is gevraagd naar hoe hij zijn vermogen had vergaard (had best een aardig centje) en of dat misschien de standaardprocedure is dat er gekeken wordt naar verloop/herkomst van vermogen.
pi_206622280
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2022 14:23 schreef Tingo het volgende:
Extra aflossingen heb ik altijd gedaan.....en ik ben heel blij van ook.
Nee, een lening met onderpand hoef je helemaal niet af te lossen tijdens de looptijd. Financieel gezien is dat ook helemaal niet slim.
pi_206622281
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2022 10:27 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Bij mij heeft een geldverstrekker daar nooit om gevraagd
Zie antwoord hierboven.

Bedankt voor jouw reactie!
pi_206622284
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2022 10:29 schreef HulkHeld het volgende:

[..]
Kijken dus alleen naar het vermogen en niet naar het verloop daarvan en of daar mogelijk rare afwijkingen in zijn.

Ik vroeg het ook meer omdat er bij een vriend van mij is gevraagd naar hoe hij zijn vermogen had vergaard (had best een aardig centje) en of dat misschien de standaardprocedure is dat er gekeken wordt naar verloop/herkomst van vermogen.
Bij mij keken ze ook niet naar het vermogen.
  donderdag 10 november 2022 @ 10:33:37 #52
244125 laziness
pi_206622312
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2022 10:30 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Bij een nieuwbouwwoning doen ze dat wel omdat je dubbele lasten moet kunnen dragen. Dan moet je een overzicht van je spaarrekening aanleveren. Dat een familielid je het geld stort en je het er morgen weer afhaalt kraait geen haan naar.
pi_206622355
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2022 10:30 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Waar hebben ze bij jou in dat geval allemaal naar gekeken? Puur en alleen naar de inkomsten?
pi_206622375
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2022 10:38 schreef HulkHeld het volgende:

[..]
Waar hebben ze bij jou in dat geval allemaal naar gekeken? Puur en alleen naar de inkomsten?
Arbeidscontract, inkomen, bkr, taxatiewaarde nieuwe huis en aankoopprijs.
Ik heb pensioen en orv en aov direct per definitie afgewezen.
pi_206622451
quote:
1s.gif Op donderdag 10 november 2022 10:39 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Arbeidscontract, inkomen, bkr, taxatiewaarde nieuwe huis en aankoopprijs.
Ik heb pensioen en orv en aov direct per definitie afgewezen.
Bedankt! Heb voorheen samengewoond in een huurwoning (gelukkig, want dat liep dus niet goed af), dus daar heb je praktisch geen informatie voor nodig om aan te leveren.

Overigens wel voornemens om met huidige vriendin (die best een aardig centje heeft) eerst te gaan huren om te kijken hoe dat loopt (zij gaat in dat geval het huis uit voor de 1e keer), maar mocht de keuze dan uiteindelijk toch op kopen uitvallen, dan heb ik liever dat ik weet hoe het verloop van rekeningen een mogelijke factor zou kunnen zijn.

Nogmaals dank!
pi_206623292
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2022 10:48 schreef HulkHeld het volgende:

Bedankt! Heb voorheen samengewoond in een huurwoning (gelukkig, want dat liep dus niet goed af), dus daar heb je praktisch geen informatie voor nodig om aan te leveren.

Overigens wel voornemens om met huidige vriendin (die best een aardig centje heeft) eerst te gaan huren om te kijken hoe dat loopt (zij gaat in dat geval het huis uit voor de 1e keer), maar mocht de keuze dan uiteindelijk toch op kopen uitvallen, dan heb ik liever dat ik weet hoe het verloop van rekeningen een mogelijke factor zou kunnen zijn.

Nogmaals dank!
Geen enkel probleem. Ga je naar een hypotheekverstrekker die niet je bank is, dan hebben ze er helemaal geen zicht op.

Enige wat belangrijk is:

1) Je arbeidscontract,
2) Je inkomen,
3) Je BKR status.
4) Een EVR registratie
https://www.nvb.nl/themas/veiligheid-fraude/ivrevr-registratie/
pi_206623306
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2022 10:29 schreef HulkHeld het volgende:

[..]

Dat is wat anders dan dat ze willen kijken naar het verloop van je rekeningen.

Dat ze bij vermogen vragen hoe je er aan komt zijn ze simpelweg verplicht om te voorkomen dat ze geld witwassen.
Heb je vermogen dan vraagt de notaris altijd naar de herkomst, dat de hypoteekbank inzage in je rekening wil hebben heb ik nog nooit meegemaakt.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_206623394
Tussen de verkoop van ons oude huis en de aankoop voor de kavel van ons nieuwe huis zat ruim 4 maanden, toch moesten we invullen wat de herkomst was van het geld dat we zelf inbrachten, dat dat overwaarde was en dat ze dat zo hadden kunnen zien cq opvragen verandert daar niets aan, het moest wel ingevuld.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_206625168
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2022 10:29 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Nee, een lening met onderpand hoef je helemaal niet af te lossen tijdens de looptijd. Financieel gezien is dat ook helemaal niet slim.
Dat weet ik, ik wil graag gewoon hypotheekvrij zijn. Hoe minder maandlasten ik heb, hoe minder moet ik werken.
Als het financieel 'helemaal niet slim' of niet is, weet ik niet zeker.....boeit me ook niet veel wat er in de huizenmarkt gaat gebeuren.
Enorme hypotheekschuld wil ik echt niet aan denken.
pi_206625838
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2022 14:46 schreef Tingo het volgende:

Dat weet ik, ik wil graag gewoon hypotheekvrij zijn. Hoe minder maandlasten ik heb, hoe minder moet ik werken.

Als de aandelen je die koopt van het geld dat je met aflossingsvrij uitspaart lekker renderen, kan je misschien wel helemaal stoppen met werken.
pi_206625906
Salto de Castro: Spanish village on sale for ¤260,000

https://www.bbc.com/news/world-europe-63586271

BBC Estate agents Ltd. :)

Joking apart: Buiten de grote steden, er zijn echt heel veel betaalbare woningen overal te vinden....maar dan wat minder in NL helaas.
pi_206626036
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2022 15:43 schreef blomke het volgende:

[..]
Als de aandelen je die koopt van het geld dat je met aflossingsvrij uitspaart lekker renderen, kan je misschien wel helemaal stoppen met werken.
'Als','misschien'....en waarschijnlijk? Dat doet mn wat slimmere broertje.
Met aandelen,beurs enz. wil ik ook niet aan beginnen.
En ja, ik weet dat NN dat wel met mn kleine hypotheek indirect doet.
pi_206648048
80dzd woningen nu op Funda.

Gaat hard hoor, begin dit jaar waren dat er 45dzd.
pi_206648074
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2022 09:55 schreef skrn het volgende:

En hoeveel overdrachten? Want deze statistiek is net zo matig als trailing twelve month inflation.

Als de doorloopsnelheid 2x lager wordt heb je tijdelijk minder verkopen en daarna gelijk.

Met 2x meer huizenaanbod.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_206649210
Was enkel een observatie.
pi_206649227
We hebben een bod gekregen op een huis, is 7,5% lager dan de vraagprijs en volgens de makelaar kan het nog wat hoger met een tegenbod van ons. Zou uiteindelijk 4% onder de vraagprijs uitkomen.

Huis staat amper 3 weken te koop.

Wat te doen......huizenmarkt loopt beduidend minder, economische factoren en de rente zijn niet zeker.......bod afwijzen of op ingaan???
pi_206649235
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2022 12:10 schreef blomke het volgende:
We hebben een bod gekregen op een huis, is 7,5% lager dan de vraagprijs en volgens de makelaar kan het nog wat hoger met een tegenbod van ons. Zou uiteindelijk 4% onder de vraagprijs uitkomen.

Wat te doen......huizenmarkt loopt beduidend minder, economische factoren en de rente zijn niet zeker.......
wat voor bod heb je nodig voor je volgende huis?
pi_206649241
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2022 12:10 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
wat voor bod heb je nodig voor je volgende huis?
0,00. Is niet ons huis, is "een huis".
pi_206649252
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2022 12:11 schreef blomke het volgende:

[..]
0,00. Is niet ons huis, is "een huis".
ok, waar is jouw vraagprijs op gebaseerd?
pi_206649334
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2022 12:12 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
ok, waar is jouw vraagprijs op gebaseerd?
Op de locatie, de ligging en de omgeving. Althans, zo heeft de makelaar dat ingevoerd.
pi_206649362
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2022 12:18 schreef blomke het volgende:

[..]
Op de locatie, de ligging en de omgeving. Althans, zo heeft de makelaar dat ingevoerd.
Is die niet getaxeerd?
pi_206649398
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2022 12:20 schreef sjorsie1982 het volgende:
Is die niet getaxeerd?
WOZ? ¤368000 op 1-1-2021
pi_206649456
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2022 09:55 schreef skrn het volgende:

Hier in het dorp staan er nu 125 te koop en vorig jaar december 52. Wat een verschil :o
  zaterdag 12 november 2022 @ 12:48:45 #74
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206649574
quote:

Wat te doen......huizenmarkt loopt beduidend minder, economische factoren en de rente zijn niet zeker.......bod afwijzen of op ingaan???
Rente wordt alleen maar hoger, dat doet de prijzen stagneren, alleen als je een A++ huis hebt kun je die gok wagen.
Wullie bin KOEL © Soneal
  zaterdag 12 november 2022 @ 12:49:31 #75
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206649583
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 november 2022 12:31 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Hier in het dorp staan er nu 125 te koop en vorig jaar december 52. Wat een verschil :o
En wat betekent dat voor de krapte op de huizenmarkt? Zijn er nu ineens minder woningzoekenden?
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_206649585
Kameraad huis te koop 190k veel biedingen en veel animo. Logisch. Is nog een prijsklasse die alleenstaande makkelijk kunnen ophoesten.
pi_206649590
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2022 12:24 schreef blomke het volgende:

[..]
WOZ? ¤368000 op 1-1-2021
Heb je niet zelf getaxeerd?
Dat deed ik wel om een goede vraagprijs te stellen omdat ik het moeilijk vond om die te bepalen.
pi_206649606
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2022 12:49 schreef Poepz0r het volgende:
Kameraad huis te koop 190k veel biedingen en veel animo. Logisch. Is nog een prijsklasse die alleenstaande makkelijk kunnen ophoesten.
190k? Wat is dat voor afwerkkelderbox?
  zaterdag 12 november 2022 @ 12:52:18 #79
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206649607
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2022 12:24 schreef blomke het volgende:

[..]
WOZ? ¤368000 op 1-1-2021
Maar wat is de vraagprijs of het bod dat je gehad hebt.
Qua erfbelasting is idd de WOZ van belang.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_206649649
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 november 2022 12:52 schreef Wereldgozer het volgende:

[..]
190k? Wat is dat voor afwerkkelderbox?
90m2 in een klein dorp. Prima huisje voor twee mensen
pi_206649692
Toen wij een paar jaar geleden een huis uit een erfenis verkochten hebben we op onze makelaar vertrouwd en was het in ons geval een instelling van ‘weg is weg hoor, deze vis hebben we aan de haak’ en heeft de makelaar daar niks van laten merken richting de kopers en zo een heel prima prijs eruit weten te slepen terwijl wij het ook wel voor minder hadden willen laten gaan.
  zaterdag 12 november 2022 @ 13:03:35 #82
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_206649708
quote:

je kunt ook vragen zal ik worteltjes of bloemkool eten
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_206649716
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2022 12:50 schreef sjorsie1982 het volgende:
Heb je niet zelf getaxeerd?
Dat deed ik wel om een goede vraagprijs te stellen omdat ik het moeilijk vond om die te bepalen.
Taxeren doet een taxateur. De makelaar bepaalde de vraagprijs. De verkoop is uit handen gegeven aan een makelaar, juist om redenen van bezichtiging en vraagprijsstelling. Waarom zou ik dan laten taxeren?
pi_206649719
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 november 2022 13:02 schreef Doedezemaar het volgende:
Toen wij een paar jaar geleden een huis uit een erfenis verkochten hebben we op onze makelaar vertrouwd en was het in ons geval een instelling van ‘weg is weg hoor, deze vis hebben we aan de haak’ en heeft de makelaar daar niks van laten merken richting de kopers en zo een heel prima prijs eruit weten te slepen terwijl wij het ook wel voor minder hadden willen laten gaan.
het is altijd moeilijk om te bepalen, want de vraagprijs kan ook te hoog zijn en een lager bod kan ook nog steeds hoger zijn dan de marktwaarde. Terwijl een vraagprijs ook lager kan zijn dan de marktwaarde en een lager bod dan ook. IN dat laatste geval zou ik het niet accepteren.
pi_206649727
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2022 13:04 schreef blomke het volgende:

[..]
Taxeren doet een taxateur. De makelaar bepaalde de vraagprijs. De verkoop is uit handen gegeven aan een makelaar, juist om redenen van bezichtiging en vraagprijsstelling. Waarom zou ik dan laten taxeren?
ik heb het laten taxeren om een vraagprijs vast te stellen. Ik ging er ietsies onder zitten en het was in 3 weken verkocht ietses hoger dan de taxatiewaarde.
In mijn straat was ik per m2-prijs veruit de goedkoopste en dat heb ik gemerkt in de verkoopsnelheid, want een aantal staan al >8 maanden te koop.
pi_206649729
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2022 12:49 schreef Leandra het volgende:

[..]
En wat betekent dat voor de krapte op de huizenmarkt? Zijn er nu ineens minder woningzoekenden?
Goed punt.
Ik vermoed dat voor een deel van de groep mensen die vorig jaar ongenuanceerd harde kritiek op minister Hugo de Jonge hadden dat de huidige markt een teken is dat Hugo veel goed werk geleverd heeft
pi_206649732
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2022 12:52 schreef Leandra het volgende:
Maar wat is de vraagprijs of het bod dat je gehad hebt.

Het bod is 7,5% onder de vraagprijs; makelaar denkt op 3,5% onder de vraagprijs uit te kunnen komen en ziet dat als "het uiterste".
pi_206649743
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2022 13:06 schreef blomke het volgende:

[..]
Het bod is 7,5% onder de vraagprijs; makelaar denkt op 3,5% onder de vraagprijs uit te kunnen komen en ziet dat als "het uiterste".
maar wat is de marktprijs?
pi_206649748
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2022 13:06 schreef sjorsie1982 het volgende:
ik heb het laten taxeren om een vraagprijs vast te stellen. Ik ging er ietsies onder zitten en het was in 3 weken verkocht ietses hoger dan de taxatiewaarde.
Kijk, now are we getting somewhere!! En de verkoop is recent geweest?
pi_206649753
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2022 13:05 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
het is altijd moeilijk om te bepalen, want de vraagprijs kan ook te hoog zijn en een lager bod kan ook nog steeds hoger zijn dan de marktwaarde. Terwijl een vraagprijs ook lager kan zijn dan de marktwaarde en een lager bod dan ook. IN dat laatste geval zou ik het niet accepteren.
Tsja. Wat is de marktwaarde. Niemand die het weet. Ligt ook aan de emotie van de koper
pi_206649754
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2022 13:08 schreef blomke het volgende:

[..]
Kijk, now are we getting somewhere!! En de verkoop is recent geweest?
ja de bedenktijd is ca 2 weken voorbij en ik zit nu in de periode van ontbindende voorwaarden.
pi_206649760
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 november 2022 13:08 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Tsja. Wat is de marktwaarde. Niemand die het weet. Ligt ook aan de emotie van de koper
de taxateur kan het echt wel goed bepalen. Hupotheekverstrekkers gebruiken dit ook. 10% marge kan je aanhouden heb ik altijd geleerd.
pi_206649765
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 november 2022 13:08 schreef opgebaarde het volgende:
Dat. Plus de verwachting van de koper/aankoopmakelaar. De locatie is op een plek waar veel gefokt wordt en weinig gebouwd. Er is daar gewoon weinig te koop en er zijn rel. grote gezinnen.
pi_206649774
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2022 13:09 schreef blomke het volgende:

[..]
Dat. Plus de verwachting van de koper/aankoopmakelaar. De locatie is op een plek waar veel gefokt wordt en weinig gebouwd. Er is daar gewoon weinig te koop en er zijn rel. grote gezinnen.
bij een taxatie zou dat meegenomen moeten worden.
pi_206649779
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2022 13:09 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
de taxateur kan het echt wel goed bepalen. Hupotheekverstrekkers gebruiken dit ook. 10% marge kan je aanhouden heb ik altijd geleerd.
Tja, op die manier.....de vraagprijs is 10% hoger dan de WOZ-waarde, dan kan je een marktwaarde daartussenin verwachten.

Heb je en hele serie:

1) Marktwaarde
2) Taxatieprijs
3) Vraagprijs
4) WOZ-waarde.
pi_206649784
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2022 13:09 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
In 2015 laten taxeren en niemand gevonden die het wilde hebben. De marktwaarde is gewoon geen hard vaststaand cijfer

Edit: Wat je nu ziet naast de hoge rente. Is dat het consumentenvertrouwen op een historisch dieptepunt zit (nog nooit zo negatief geweest). Grote aankopen worden vermeden. Dus de marktwaarde van de woning daalt en dat komt niet alleen door de rente
pi_206649793
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2022 13:11 schreef blomke het volgende:

[..]
Tja, op die manier.....de vraagprijs is 10% hoger dan de WOZ-waarde, dan kan je een marktwaarde daartussenin verwachten.

Heb je en hele serie:

1) Marktwaarde
2) Taxatieprijs
3) Vraagprijs
4) WOZ-waarde.
WOZ-waarde vind ik niet echt een betrouwbare taxatie, maar als je wilt dan gebruik je die
pi_206649796
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2022 13:03 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
je kunt ook vragen zal ik worteltjes of bloemkool eten
Tja, als de inflatie van groentenprijzen doorzet wel. We praten hier over >4 ton ja.
pi_206649816
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2022 13:13 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
WOZ-waarde vind ik niet echt een betrouwbare taxatie, maar als je wilt dan gebruik je die
Ik wilt niks gebruiken, ik probeer hier het woningmarktsentiment te peilen. Gaan de prijzen significant dalen, of kan er zo weer 10% bijkomen als de energiecrisis bezworen is en de rente weer daalt.
pi_206649828
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2022 13:15 schreef blomke het volgende:

[..]
Ik wilt niks gebruiken, ik probeer hier het woningmarktsentiment te peilen. Gaan de prijzen significant dalen, of kan er zo weer 10% bijkomen als de energiecrisis bezworen is en de rente weer daalt.
hoe lang wil je wachten?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')