Dat deel had ik niet meegekregen.quote:Op vrijdag 4 november 2022 07:58 schreef Leandra het volgende:
[..]
Daar ging het dus niet om, men vond dat ze het beter als aflossing op de hypotheek kon gebruiken, en dan is het er dus niet meer om later als aflossing op de studieschuld te gebruiken.
Tot dat je wil verhuizen en die studieschuld keihard meetelt voor je leencapaciteit. En die gaat uit van de beginstand en niet de actuele stand.quote:Op vrijdag 4 november 2022 08:06 schreef Rode_Wijn het volgende:
[..]
Dat deel had ik niet meegekregen.
Inderdaad geld is op hetzelfde moment niet 2x uit te geven. Echter als je aflost op je 1,5% of hoger hypotheek is dat nog altijd gunstiger dan aflossen op welke andere 0% lening dan ook.
Als je weet dat je in de toekomst wil verhuizen geldt mijn eerste opmerking namelijk dat je dan het geld beter op een spaarrekening kan zetten tot het zo ver isquote:Op vrijdag 4 november 2022 10:57 schreef laziness het volgende:
[..]
Tot dat je wil verhuizen en die studieschuld keihard meetelt voor je leencapaciteit. En die gaat uit van de beginstand en niet de actuele stand.
Dan kan je ‘m toch beter gewoon volledig afgelost hebben.
Wel fijn dat dat gaat veranderen in 2024, echt zuur als je nog maar een klein bedrag open hebt staan maar het wel voor het originele bedrag meetelt.quote:Op vrijdag 4 november 2022 10:57 schreef laziness het volgende:
[..]
Tot dat je wil verhuizen en die studieschuld keihard meetelt voor je leencapaciteit. En die gaat uit van de beginstand en niet de actuele stand.
Dan kan je ‘m toch beter gewoon volledig afgelost hebben.
Klopt omdat het maandelijkse aflosbedrag gebaseerd is op de initiele hoogtequote:Op vrijdag 4 november 2022 11:04 schreef Leandra het volgende:
[..]
Wel fijn dat dat gaat veranderen in 2024, echt zuur als je nog maar een klein bedrag open hebt staan maar het wel voor het originele bedrag meetelt.
Hoewel de post van @:bami in het vorige topic er op duidde dat dat al niet meer het geval hoeft te zijn.
Klopt, in NL kan dat ook niet.quote:Op vrijdag 4 november 2022 11:32 schreef Claudia_x het volgende:
Ik heb zelf gelukkig verstandige keuzes gemaakt, maar ik vind een overheid die eenzijdig het sociaal contract steeds aanpast wel lastig om mee om te gaan. Je wil als het om je vermogen gaat langetermijnkeuzes kunnen maken met enigszins voorspelbare effecten.
Dat kan nergens. Niet alleen vanwege wjizigend overheidsbeleid of wijzigende wetgeving, maar ook simpelweg vanwege marktomstandigheden.quote:Op vrijdag 4 november 2022 11:40 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Klopt, in NL kan dat ook niet.
Op lange termijn zijn marktomstandigheden redelijk te voorspellen. Mondiale crisissen uitgesloten.quote:Op vrijdag 4 november 2022 12:11 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat kan nergens. Niet alleen vanwege wjizigend overheidsbeleid of wijzigende wetgeving, maar ook simpelweg vanwege marktomstandigheden.
Niet echt. Kijk het hangt natuurlijk af van hoe je de 'lange termijn' definieert, maar feitelijk extrapoleren we een paar decennia aan relatief gestage groei alsof dat een sjabloon zou zijn voor 'de lange termijn'.quote:Op vrijdag 4 november 2022 12:13 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Op lange termijn zijn marktomstandigheden redelijk te voorspellen. Mondiale crisissen uitgesloten.
Ik had nog iets van 3000 euro openstaan. De rente was 0,10 of 0,05 op een spaarrekening. Waar hebben we het over joh aan wat het verschil tussen aflossen of die spaarrekening was geweest….quote:Op vrijdag 4 november 2022 11:01 schreef Rode_Wijn het volgende:
[..]
Als je weet dat je in de toekomst wil verhuizen geldt mijn eerste opmerking namelijk dat je dan het geld beter op een spaarrekening kan zetten tot het zo ver is
Sinds er mensen zijn is de welvaart toegenomen dus die decennia is wel wat langer.quote:Op vrijdag 4 november 2022 12:16 schreef Monolith het volgende:
[..]
Niet echt. Kijk het hangt natuurlijk af van hoe je de 'lange termijn' definieert, maar feitelijk extrapoleren we een paar decennia aan relatief gestage groei alsof dat een sjabloon zou zijn voor 'de lange termijn'.
Dat is zo'n vage, abstracte statement dat je er niets mee kunt. Er zijn genoeg perioden aan te wijzen waarin over een mensenleven vermogens niet per se meer waard zijn geworden. Sterker nog, genoeg landen waar door oorlogen of andere crises de boel dusdanig is geimplodeerd dat je niet van 'voorspelbare marktomstandigheden' kunt spreken. Wat je doet is een regionaal en in de tijd geclusterde krappe periode nemen en roepen dat trends in de markt voorspelbaar zijn, maar dat is een volstrekte illusie.quote:Op vrijdag 4 november 2022 12:25 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Sinds er mensen zijn is de welvaart toegenomen dus die decennia is wel wat langer.
Ik zet de doelpalen weer terug nu.quote:Op vrijdag 4 november 2022 12:35 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat is zo'n vage, abstracte statement dat je er niets mee kunt. Er zijn genoeg perioden aan te wijzen waarin over een mensenleven vermogens niet per se meer waard zijn geworden. Sterker nog, genoeg landen waar door oorlogen of andere crises de boel dusdanig is geimplodeerd dat je niet van 'voorspelbare marktomstandigheden' kunt spreken. Wat je doet is een regionaal en in de tijd geclusterde krappe periode nemen en roepen dat trends in de markt voorspelbaar zijn, maar dat is een volstrekte illusie.
Over wat financieel gunstiger is. Al is het maar een stuiver.quote:Op vrijdag 4 november 2022 12:21 schreef laziness het volgende:
[..]
Ik had nog iets van 3000 euro openstaan. De rente was 0,10 of 0,05 op een spaarrekening. Waar hebben we het over joh aan wat het verschil tussen aflossen of die spaarrekening was geweest….
Ik heb het naar volle tevredenheid afgelost. 1 schuld minder op mijn naam, hoezee!quote:Op vrijdag 4 november 2022 12:59 schreef Rode_Wijn het volgende:
[..]
Over wat financieel gunstiger is. Al is het maar een stuiver.
Laat ik je doel dan even concretiseren. Als ik nu 1000 euro investeer kun jij me binnen een redelijke bandbreedte voorspellen wat m'n vermogen is over 20 jaar?quote:Op vrijdag 4 november 2022 12:37 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik zet de doelpalen weer terug nu.
Volgens mij schreef ik redelijk voirspelbaar met een uitzondering.
Als ik alle gegevens heb welquote:Op vrijdag 4 november 2022 13:03 schreef Monolith het volgende:
[..]
Laat ik je doel dan even concretiseren. Als ik nu 1000 euro investeer kun jij me binnen een redelijke bandbreedte voorspellen wat m'n vermogen is over 20 jaar?
En onder alle gegevens versta je dan waarschijnlijk ook alles van enige significantie dat de komende twintig jaar gaat gebeuren.quote:
Dat weet je niet van te voren en sluit je dan ook uit. Vandaar mijn uitzondering wat ik schreef.quote:Op vrijdag 4 november 2022 13:10 schreef Monolith het volgende:
[..]
En onder alle gegevens versta je dan waarschijnlijk ook alles van enige significantie dat de komende twintig jaar gaat gebeuren.
Dat dus. Ik heb een arbeidshistorie van 36 jaar en 3 dagen, en hoeveel fiscale wijzigingen m.b.t. 't eigen huis, ik al heb meegemaakt:quote:Op vrijdag 4 november 2022 11:32 schreef Claudia_x het volgende:
Ik heb zelf gelukkig verstandige keuzes gemaakt, maar ik vind een overheid die eenzijdig het sociaal contract steeds aanpast wel lastig om mee om te gaan. Je wil als het om je vermogen gaat langetermijnkeuzes kunnen maken met enigszins voorspelbare effecten.
Nou ja, als de overheid fiscale regels voor de eigen woning gedurende 30 jaar vast zou leggen, zou je voor 30 jaar vast, je lasten weten. Zou voor veel meer rust op de woningmarkt zorgen.quote:Op vrijdag 4 november 2022 12:16 schreef Monolith het volgende:
[..]
Niet echt. Kijk het hangt natuurlijk af van hoe je de 'lange termijn' definieert, maar feitelijk extrapoleren we een paar decennia aan relatief gestage groei alsof dat een sjabloon zou zijn voor 'de lange termijn'.
Ik ben blij dat we niet een generatie hoeven te wachten tot we gedrochten als de HRA kunnen wijzigen.quote:Op vrijdag 4 november 2022 13:43 schreef blomke het volgende:
[..]
Nou ja, als de overheid fiscale regels voor de eigen woning gedurende 30 jaar vast zou leggen, zou je voor 30 jaar vast, je lasten weten. Zou voor veel meer rust op de woningmarkt zorgen.
Nee, het duurt vele generaties voordat HRA afgeschaft is.quote:Op vrijdag 4 november 2022 13:49 schreef Heph844 het volgende:
Ik ben blij dat we niet een generatie hoeven te wachten tot we gedrochten als de HRA kunnen wijzigen.
Good for youquote:Op vrijdag 4 november 2022 13:01 schreef laziness het volgende:
[..]
Ik heb het naar volle tevredenheid afgelost. 1 schuld minder op mijn naam, hoezee!
Heel goed! Destijds kreeg ik flinke korting als ik in 1x afloste. Gelijk gedaan, nooit spijt van gehad. Gewoon een post minder.quote:Op vrijdag 4 november 2022 12:21 schreef laziness het volgende:
[..]
Ik had nog iets van 3000 euro openstaan. De rente was 0,10 of 0,05 op een spaarrekening. Waar hebben we het over joh aan wat het verschil tussen aflossen of die spaarrekening was geweest….
Dat is wat naïef vind ik. Sowieso is een sociaal contract een holle frase waar iedereen dat in kan verstaan wat hem goed uitkomt, terwijl het hele ding niet feitelijk bestaat. En voor wat betreft de praktijk is met overweldigend veel voorbeelden aan te tonen dat voorspelbaarheid in dit soort zaken een utopie is. Kijk bijvoorbeeld naar de opsomming van Blomkequote:Op vrijdag 4 november 2022 11:32 schreef Claudia_x het volgende:
Dat veronderstelt dat de woningmarkt inherent rustig is. Dat lijkt me een boude bewering. Veel maatregelen zijn er ook juist op gericht om die markt rustig te houden (of in ieder geval relatief stabiel). Of ze erin slagen is een tweede, maar als huizenprijzen hier plots met 50% instorten, dan hep iedereen die z'n huis noodgedwongen moet verkopen een groot probleem.quote:Op vrijdag 4 november 2022 13:43 schreef blomke het volgende:
[..]
Nou ja, als de overheid fiscale regels voor de eigen woning gedurende 30 jaar vast zou leggen, zou je voor 30 jaar vast, je lasten weten. Zou voor veel meer rust op de woningmarkt zorgen.
Een markt is niet inherent rustig, zelfs de aardappelentermijn markt niet.quote:Op vrijdag 4 november 2022 13:57 schreef Monolith het volgende:
Dat veronderstelt dat de woningmarkt inherent rustig is. Dat lijkt me een boude bewering. Veel maatregelen zijn er ook juist op gericht om die markt rustig te houden (of in ieder geval relatief stabiel).
Wel eens bij een financieel adviseur op bezoek geweest?quote:Op vrijdag 4 november 2022 14:23 schreef Tingo het volgende:
Ik dacht altijd dat de bedoeling was om een schuld/lening/hypo terug te betalen.
Die korting als je in 1 keer afloste was al afgeschaft toen dit bij mij speelde (midden jaren tachtig 🫣). Echt maar een hele kleine groep heeft dit dus maar mee mogen maken.quote:Op vrijdag 4 november 2022 13:54 schreef blomke het volgende:
[..]
Heel goed! Destijds kreeg ik flinke korting als ik in 1x afloste. Gelijk gedaan, nooit spijt van gehad. Gewoon een post minder.
Enige schuld die ik nu (en al heel lang heb) is hypotheekschuld.
Financieel adviseur niet,hypotheek adviseur wel, en hij geeft me wel gelijk en heeft mn bankspaarhypotheek voor me geregeld. Seems like a nice bloke, ik heb hem maar 2 keer in 15 jaar gezien.quote:Op vrijdag 4 november 2022 14:27 schreef blomke het volgende:
[..]
Wel eens bij een financieel adviseur op bezoek geweest?
quote:Op vrijdag 4 november 2022 14:33 schreef Essebes het volgende:
[..]
Die korting als je in 1 keer afloste was al afgeschaft toen dit bij mij speelde (midden jaren tachtig 🫣). Echt maar een hele kleine groep heeft dit dus maar mee mogen maken.
Yeah man. Though a "bankspaarhypotheek" and "to pay off asap" seems to be a contradiction??quote:Op vrijdag 4 november 2022 14:39 schreef Tingo het volgende:
[..]
Financieel adviseur niet,hypotheek adviseur wel, en hij geeft me wel gelijk en heeft mn bankspaarhypotheek voor me geregeld. Seems like a nice bloke, ik heb hem maar 2 keer in 15 jaar gezien.
I like to keep things simple.
i told him that when I got my first mortgage (in the UK) many years ago that my grandma advised me to always try and pay a little bit extra off and never lend too much....he almost pissed his pants laughing and said 'Your grandma was a wise lady'.
We praten hier Nederlands. @Cocoquote:Op vrijdag 4 november 2022 14:39 schreef Tingo het volgende:
[..]
Financieel adviseur niet,hypotheek adviseur wel, en hij geeft me wel gelijk en heeft mn bankspaarhypotheek voor me geregeld. Seems like a nice bloke, ik heb hem maar 2 keer in 15 jaar gezien.
I like to keep things simple.
i told him that when I got my first mortgage (in the UK) many years ago that my grandma advised me to always try and pay a little bit extra off and never lend too much....he almost pissed his pants laughing and said 'Your grandma was a wise lady'.
Ow jee, ik vergis me inderdaad. Beginnend geheugenverlies 🤫quote:Op vrijdag 4 november 2022 15:32 schreef blomke het volgende:
[..]![]()
Ik heb in de jaren '80 gestudeerd en die eenmalige korting was in begin van de jaren '90.
True. De aflossingsvrij deel heb ik sneller dan verwacht afgelost.quote:Op vrijdag 4 november 2022 15:35 schreef blomke het volgende:
[..]
Yeah man. Though a "bankspaarhypotheek" and "to pay off asap" seems to be a contradiction??
Ja, dat weet ik dankje.quote:Op vrijdag 4 november 2022 15:43 schreef Wereldgozer het volgende:
[..]
We praten hier Nederlands. @:coco
Geeft niets, ik begin ook dingen te vergeten. Zelfs m'n afstudeerdatum was me laatst (30-9) ontglipt.quote:Op vrijdag 4 november 2022 15:49 schreef Essebes het volgende:
Ow jee, ik vergis me inderdaad. Beginnend geheugenverlies 🤫
Ik ben in 89 begonnen en in 96 afgestudeerd. Bij mijn afstuderen was deze regeling er niet meer. Ik weet dat ik er toen wel nog naar gezocht heb, omdat ik er van gehoord had.
My bad, sorry
Ik zit niet bij een bank als hypotheekverstrekker. Ik heb geen historie aan hoeven leveren van mijn rekeningen.quote:Op donderdag 10 november 2022 10:20 schreef HulkHeld het volgende:
Hi,
Geen idee of dit exact het juiste topic is, maar stel ik ga nu kijken voor een koopwoning, tot hoe lang terug gaat een bank kijken naar het verloop van je rekeningen?
Helaas een flinke tegenvaller gehad door mijn ex vorig jaar, die om duistere redenen geld van mij heeft onttrokken en mogelijk als ' vreemd' kan worden aangemerkt. Het hoe of wat is verder niet interessant, maar het zou mogelijk invloed kunnen hebben op de beoordeling van een hypotheek?
Ben benieuwd of iemand hier het antwoord op heeft, bedankt alvast!
Dat heeft voordelen maar ook nadelen zoals een tweedeling. De ene kan gebruik maken van foute beslissingen van het verleden en de andere groep niet.quote:Op vrijdag 4 november 2022 13:43 schreef blomke het volgende:
[..]
Bij mij heeft een geldverstrekker daar nooit om gevraagdquote:Op donderdag 10 november 2022 10:20 schreef HulkHeld het volgende:
Hi,
Geen idee of dit exact het juiste topic is, maar stel ik ga nu kijken voor een koopwoning, tot hoe lang terug gaat een bank kijken naar het verloop van je rekeningen?
Helaas een flinke tegenvaller gehad door mijn ex vorig jaar, die om duistere redenen geld van mij heeft onttrokken en mogelijk als ' vreemd' kan worden aangemerkt. Het hoe of wat is verder niet interessant, maar het zou mogelijk invloed kunnen hebben op de beoordeling van een hypotheek?
Ben benieuwd of iemand hier het antwoord op heeft, bedankt alvast!
Ah oke, dat stelt mij al meer gerust!quote:Op donderdag 10 november 2022 10:23 schreef laziness het volgende:
[..]
Ik zit niet bij een bank als hypotheekverstrekker. Ik heb geen historie aan hoeven leveren van mijn rekeningen.
Nee, een lening met onderpand hoef je helemaal niet af te lossen tijdens de looptijd. Financieel gezien is dat ook helemaal niet slim.quote:Op vrijdag 4 november 2022 14:23 schreef Tingo het volgende:
Ik dacht altijd dat de bedoeling was om een schuld/lening/hypo terug te betalen.
Extra aflossingen heb ik altijd gedaan.....en ik ben heel blij van ook.
Zie antwoord hierboven.quote:Op donderdag 10 november 2022 10:27 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Bij mij heeft een geldverstrekker daar nooit om gevraagd
Bij mij keken ze ook niet naar het vermogen.quote:Op donderdag 10 november 2022 10:29 schreef HulkHeld het volgende:
[..]
Ah oke, dat stelt mij al meer gerust!
Kijken dus alleen naar het vermogen en niet naar het verloop daarvan en of daar mogelijk rare afwijkingen in zijn.
Ik vroeg het ook meer omdat er bij een vriend van mij is gevraagd naar hoe hij zijn vermogen had vergaard (had best een aardig centje) en of dat misschien de standaardprocedure is dat er gekeken wordt naar verloop/herkomst van vermogen.
Bij een nieuwbouwwoning doen ze dat wel omdat je dubbele lasten moet kunnen dragen. Dan moet je een overzicht van je spaarrekening aanleveren. Dat een familielid je het geld stort en je het er morgen weer afhaalt kraait geen haan naar.quote:Op donderdag 10 november 2022 10:30 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Bij mij keken ze ook niet naar het vermogen.
Waar hebben ze bij jou in dat geval allemaal naar gekeken? Puur en alleen naar de inkomsten?quote:Op donderdag 10 november 2022 10:30 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Bij mij keken ze ook niet naar het vermogen.
Arbeidscontract, inkomen, bkr, taxatiewaarde nieuwe huis en aankoopprijs.quote:Op donderdag 10 november 2022 10:38 schreef HulkHeld het volgende:
[..]
Waar hebben ze bij jou in dat geval allemaal naar gekeken? Puur en alleen naar de inkomsten?
Bedankt! Heb voorheen samengewoond in een huurwoning (gelukkig, want dat liep dus niet goed af), dus daar heb je praktisch geen informatie voor nodig om aan te leveren.quote:Op donderdag 10 november 2022 10:39 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Arbeidscontract, inkomen, bkr, taxatiewaarde nieuwe huis en aankoopprijs.
Ik heb pensioen en orv en aov direct per definitie afgewezen.
Geen enkel probleem. Ga je naar een hypotheekverstrekker die niet je bank is, dan hebben ze er helemaal geen zicht op.quote:Op donderdag 10 november 2022 10:48 schreef HulkHeld het volgende:
Bedankt! Heb voorheen samengewoond in een huurwoning (gelukkig, want dat liep dus niet goed af), dus daar heb je praktisch geen informatie voor nodig om aan te leveren.
Overigens wel voornemens om met huidige vriendin (die best een aardig centje heeft) eerst te gaan huren om te kijken hoe dat loopt (zij gaat in dat geval het huis uit voor de 1e keer), maar mocht de keuze dan uiteindelijk toch op kopen uitvallen, dan heb ik liever dat ik weet hoe het verloop van rekeningen een mogelijke factor zou kunnen zijn.
Nogmaals dank!
Dat is wat anders dan dat ze willen kijken naar het verloop van je rekeningen.quote:Op donderdag 10 november 2022 10:29 schreef HulkHeld het volgende:
[..]
Ah oke, dat stelt mij al meer gerust!
Kijken dus alleen naar het vermogen en niet naar het verloop daarvan en of daar mogelijk rare afwijkingen in zijn.
Ik vroeg het ook meer omdat er bij een vriend van mij is gevraagd naar hoe hij zijn vermogen had vergaard (had best een aardig centje) en of dat misschien de standaardprocedure is dat er gekeken wordt naar verloop/herkomst van vermogen.
Dat weet ik, ik wil graag gewoon hypotheekvrij zijn. Hoe minder maandlasten ik heb, hoe minder moet ik werken.quote:Op donderdag 10 november 2022 10:29 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Nee, een lening met onderpand hoef je helemaal niet af te lossen tijdens de looptijd. Financieel gezien is dat ook helemaal niet slim.
Als de aandelen je die koopt van het geld dat je met aflossingsvrij uitspaart lekker renderen, kan je misschien wel helemaal stoppen met werken.quote:Op donderdag 10 november 2022 14:46 schreef Tingo het volgende:
Dat weet ik, ik wil graag gewoon hypotheekvrij zijn. Hoe minder maandlasten ik heb, hoe minder moet ik werken.
'Als','misschien'....en waarschijnlijk? Dat doet mn wat slimmere broertje.quote:Op donderdag 10 november 2022 15:43 schreef blomke het volgende:
[..]
Als de aandelen je die koopt van het geld dat je met aflossingsvrij uitspaart lekker renderen, kan je misschien wel helemaal stoppen met werken.
En hoeveel overdrachten? Want deze statistiek is net zo matig als trailing twelve month inflation.quote:Op zaterdag 12 november 2022 09:55 schreef skrn het volgende:
80dzd woningen nu op Funda.
Gaat hard hoor, begin dit jaar waren dat er 45dzd.
wat voor bod heb je nodig voor je volgende huis?quote:Op zaterdag 12 november 2022 12:10 schreef blomke het volgende:
We hebben een bod gekregen op een huis, is 7,5% lager dan de vraagprijs en volgens de makelaar kan het nog wat hoger met een tegenbod van ons. Zou uiteindelijk 4% onder de vraagprijs uitkomen.
Huis staat amper 3 weken te koop.
Wat te doen......huizenmarkt loopt beduidend minder, economische factoren en de rente zijn niet zeker.......
0,00. Is niet ons huis, is "een huis".quote:Op zaterdag 12 november 2022 12:10 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
wat voor bod heb je nodig voor je volgende huis?
ok, waar is jouw vraagprijs op gebaseerd?quote:Op zaterdag 12 november 2022 12:11 schreef blomke het volgende:
[..]
0,00. Is niet ons huis, is "een huis".
Op de locatie, de ligging en de omgeving. Althans, zo heeft de makelaar dat ingevoerd.quote:Op zaterdag 12 november 2022 12:12 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
ok, waar is jouw vraagprijs op gebaseerd?
Is die niet getaxeerd?quote:Op zaterdag 12 november 2022 12:18 schreef blomke het volgende:
[..]
Op de locatie, de ligging en de omgeving. Althans, zo heeft de makelaar dat ingevoerd.
WOZ? ¤368000 op 1-1-2021quote:
Hier in het dorp staan er nu 125 te koop en vorig jaar december 52. Wat een verschilquote:Op zaterdag 12 november 2022 09:55 schreef skrn het volgende:
80dzd woningen nu op Funda.
Gaat hard hoor, begin dit jaar waren dat er 45dzd.
Rente wordt alleen maar hoger, dat doet de prijzen stagneren, alleen als je een A++ huis hebt kun je die gok wagen.quote:Op zaterdag 12 november 2022 12:10 schreef blomke het volgende:
We hebben een bod gekregen op een huis, is 7,5% lager dan de vraagprijs en volgens de makelaar kan het nog wat hoger met een tegenbod van ons. Zou uiteindelijk 4% onder de vraagprijs uitkomen.
Wat te doen......huizenmarkt loopt beduidend minder, economische factoren en de rente zijn niet zeker.......bod afwijzen of op ingaan???
En wat betekent dat voor de krapte op de huizenmarkt? Zijn er nu ineens minder woningzoekenden?quote:Op zaterdag 12 november 2022 12:31 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Hier in het dorp staan er nu 125 te koop en vorig jaar december 52. Wat een verschil
Heb je niet zelf getaxeerd?quote:
190k? Wat is dat voor afwerkkelderbox?quote:Op zaterdag 12 november 2022 12:49 schreef Poepz0r het volgende:
Kameraad huis te koop 190k veel biedingen en veel animo. Logisch. Is nog een prijsklasse die alleenstaande makkelijk kunnen ophoesten.
90m2 in een klein dorp. Prima huisje voor twee mensenquote:Op zaterdag 12 november 2022 12:52 schreef Wereldgozer het volgende:
[..]
190k? Wat is dat voor afwerkkelderbox?
je kunt ook vragen zal ik worteltjes of bloemkool etenquote:Op zaterdag 12 november 2022 12:10 schreef blomke het volgende:
Wat te doen......huizenmarkt loopt beduidend minder, economische factoren en de rente zijn niet zeker.......bod afwijzen of op ingaan???
Taxeren doet een taxateur. De makelaar bepaalde de vraagprijs. De verkoop is uit handen gegeven aan een makelaar, juist om redenen van bezichtiging en vraagprijsstelling. Waarom zou ik dan laten taxeren?quote:Op zaterdag 12 november 2022 12:50 schreef sjorsie1982 het volgende:
Heb je niet zelf getaxeerd?
Dat deed ik wel om een goede vraagprijs te stellen omdat ik het moeilijk vond om die te bepalen.
het is altijd moeilijk om te bepalen, want de vraagprijs kan ook te hoog zijn en een lager bod kan ook nog steeds hoger zijn dan de marktwaarde. Terwijl een vraagprijs ook lager kan zijn dan de marktwaarde en een lager bod dan ook. IN dat laatste geval zou ik het niet accepteren.quote:Op zaterdag 12 november 2022 13:02 schreef Doedezemaar het volgende:
Toen wij een paar jaar geleden een huis uit een erfenis verkochten hebben we op onze makelaar vertrouwd en was het in ons geval een instelling van ‘weg is weg hoor, deze vis hebben we aan de haak’ en heeft de makelaar daar niks van laten merken richting de kopers en zo een heel prima prijs eruit weten te slepen terwijl wij het ook wel voor minder hadden willen laten gaan.
ik heb het laten taxeren om een vraagprijs vast te stellen. Ik ging er ietsies onder zitten en het was in 3 weken verkocht ietses hoger dan de taxatiewaarde.quote:Op zaterdag 12 november 2022 13:04 schreef blomke het volgende:
[..]
Taxeren doet een taxateur. De makelaar bepaalde de vraagprijs. De verkoop is uit handen gegeven aan een makelaar, juist om redenen van bezichtiging en vraagprijsstelling. Waarom zou ik dan laten taxeren?
Goed punt.quote:Op zaterdag 12 november 2022 12:49 schreef Leandra het volgende:
[..]
En wat betekent dat voor de krapte op de huizenmarkt? Zijn er nu ineens minder woningzoekenden?
Het bod is 7,5% onder de vraagprijs; makelaar denkt op 3,5% onder de vraagprijs uit te kunnen komen en ziet dat als "het uiterste".quote:Op zaterdag 12 november 2022 12:52 schreef Leandra het volgende:
Maar wat is de vraagprijs of het bod dat je gehad hebt.
maar wat is de marktprijs?quote:Op zaterdag 12 november 2022 13:06 schreef blomke het volgende:
[..]
Het bod is 7,5% onder de vraagprijs; makelaar denkt op 3,5% onder de vraagprijs uit te kunnen komen en ziet dat als "het uiterste".
Kijk, now are we getting somewhere!! En de verkoop is recent geweest?quote:Op zaterdag 12 november 2022 13:06 schreef sjorsie1982 het volgende:
ik heb het laten taxeren om een vraagprijs vast te stellen. Ik ging er ietsies onder zitten en het was in 3 weken verkocht ietses hoger dan de taxatiewaarde.
Tsja. Wat is de marktwaarde. Niemand die het weet. Ligt ook aan de emotie van de koperquote:Op zaterdag 12 november 2022 13:05 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
het is altijd moeilijk om te bepalen, want de vraagprijs kan ook te hoog zijn en een lager bod kan ook nog steeds hoger zijn dan de marktwaarde. Terwijl een vraagprijs ook lager kan zijn dan de marktwaarde en een lager bod dan ook. IN dat laatste geval zou ik het niet accepteren.
ja de bedenktijd is ca 2 weken voorbij en ik zit nu in de periode van ontbindende voorwaarden.quote:Op zaterdag 12 november 2022 13:08 schreef blomke het volgende:
[..]
Kijk, now are we getting somewhere!! En de verkoop is recent geweest?
de taxateur kan het echt wel goed bepalen. Hupotheekverstrekkers gebruiken dit ook. 10% marge kan je aanhouden heb ik altijd geleerd.quote:Op zaterdag 12 november 2022 13:08 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Tsja. Wat is de marktwaarde. Niemand die het weet. Ligt ook aan de emotie van de koper
Dat. Plus de verwachting van de koper/aankoopmakelaar. De locatie is op een plek waar veel gefokt wordt en weinig gebouwd. Er is daar gewoon weinig te koop en er zijn rel. grote gezinnen.quote:Op zaterdag 12 november 2022 13:08 schreef opgebaarde het volgende:
Tsja. Wat is de marktwaarde. Niemand die het weet. Ligt ook aan de emotie van de koper
bij een taxatie zou dat meegenomen moeten worden.quote:Op zaterdag 12 november 2022 13:09 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat. Plus de verwachting van de koper/aankoopmakelaar. De locatie is op een plek waar veel gefokt wordt en weinig gebouwd. Er is daar gewoon weinig te koop en er zijn rel. grote gezinnen.
Tja, op die manier.....de vraagprijs is 10% hoger dan de WOZ-waarde, dan kan je een marktwaarde daartussenin verwachten.quote:Op zaterdag 12 november 2022 13:09 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
de taxateur kan het echt wel goed bepalen. Hupotheekverstrekkers gebruiken dit ook. 10% marge kan je aanhouden heb ik altijd geleerd.
In 2015 laten taxeren en niemand gevonden die het wilde hebben. De marktwaarde is gewoon geen hard vaststaand cijferquote:Op zaterdag 12 november 2022 13:09 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
de taxateur kan het echt wel goed bepalen. Hupotheekverstrekkers gebruiken dit ook. 10% marge kan je aanhouden heb ik altijd geleerd.
WOZ-waarde vind ik niet echt een betrouwbare taxatie, maar als je wilt dan gebruik je diequote:Op zaterdag 12 november 2022 13:11 schreef blomke het volgende:
[..]
Tja, op die manier.....de vraagprijs is 10% hoger dan de WOZ-waarde, dan kan je een marktwaarde daartussenin verwachten.
Heb je en hele serie:
1) Marktwaarde
2) Taxatieprijs
3) Vraagprijs
4) WOZ-waarde.
Tja, als de inflatie van groentenprijzen doorzet wel. We praten hier over >4 ton ja.quote:Op zaterdag 12 november 2022 13:03 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
je kunt ook vragen zal ik worteltjes of bloemkool eten
Ik wilt niks gebruiken, ik probeer hier het woningmarktsentiment te peilen. Gaan de prijzen significant dalen, of kan er zo weer 10% bijkomen als de energiecrisis bezworen is en de rente weer daalt.quote:Op zaterdag 12 november 2022 13:13 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
WOZ-waarde vind ik niet echt een betrouwbare taxatie, maar als je wilt dan gebruik je die
hoe lang wil je wachten?quote:Op zaterdag 12 november 2022 13:15 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik wilt niks gebruiken, ik probeer hier het woningmarktsentiment te peilen. Gaan de prijzen significant dalen, of kan er zo weer 10% bijkomen als de energiecrisis bezworen is en de rente weer daalt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |