abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 16 oktober 2022 @ 20:10:15 #1
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
  zondag 16 oktober 2022 @ 20:10:54 #2
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_206344059
Bedankt voor de speelkuil, Poetin.

When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
  zondag 16 oktober 2022 @ 20:11:06 #4
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_206344060
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  zondag 16 oktober 2022 @ 20:12:44 #5
500074 Rode_Wijn
Kom laat ons vrolijk zijn
pi_206344084
quote:
Kolonel ook maar. Das een soort fooi. Die man zou eens moeten beseffen hoe belangrijk hij voor poetin is met zijn landje
  zondag 16 oktober 2022 @ 20:13:54 #6
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
  zondag 16 oktober 2022 @ 20:14:24 #7
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_206344104
quote:
1s.gif Op zondag 16 oktober 2022 20:12 schreef Rode_Wijn het volgende:

[..]
Kolonel ook maar. Das een soort fooi. Die man zou eens moeten beseffen hoe belangrijk hij voor poetin is met zijn landje
Vreemd interview blijft het. :)
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 16 oktober 2022 @ 20:16:19 #8
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_206344135
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2022 18:04 schreef Ulx het volgende:
Zijn de Russen nu al voirbij Bakhmut?
twitter
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
pi_206344205
quote:
  zondag 16 oktober 2022 @ 20:28:25 #10
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_206344274
quote:
Police and military officers swooped down on a Moscow business center this past week unannounced. They were looking for men to fight in Ukraine — and they seized nearly every one they saw. Some musicians, rehearsing. A courier there to deliver a parcel. A man from a Moscow service agency, very drunk, in his mid-50s, with a walking disability.

At a predawn sweep on the Mipstroy1 construction company dormitories on Thursday, they took more than 200 men. On Oct. 9, they rounded up dozens at a Moscow shelter for the homeless.

….

…the new phase of Putin’s mobilization risks denting Russians’ tacit support for the war and even his manufactured popularity — and could stir social unrest. Particularly in Moscow and St. Petersburg, major cities that until now have been largely untouched by the war.

Yevgeny, 24, quit his job as a mechanic and is hiding at a relative’s dacha far from Moscow. He has deleted his social media profiles and cut contact with friends. He spends his days working in the garden, and he goes to bed early and watches a lot of YouTube.

“I don’t want to kill people, and I don’t want to be killed, so I really have to lie low now,” he said. “But even here, I don’t feel safe. We live at a time when your neighbors could report on you. They might call police and say that there is a young guy staying in this house when he should be fighting fascists in Ukraine.”

Yevgeny never supported the war. Now he has stopped driving for fear of being pulled over by police. He cannot leave Russia, because he has no passport, and even going to the store in the small village feels risky.

“I am panicking, and my mom is very nervous,” he said. “I’m stressed, and I’m depressed. I try not to think how long this could go on, because you can go crazy.”
https://apple.news/AAvCcvRHuQiKvoZmLTnsPUA. (WaPo)
  zondag 16 oktober 2022 @ 20:30:01 #11
345631 Scjvb
Genieten op z'n Haarlems!
pi_206344296
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2022 19:31 schreef tjoptjop het volgende:

[..]
Ook als hij gepakt wordt geloof ik er niet in dat hij in Nederland eindigt. Die wordt gewoon ingezet voor een (grote) gevangenenruil oid, daar heeft Oekrane veel meer aan.
Klopt! De kans daarop is nihil en op dit moment wishful thinking.

Desalniettemin ontvangt Oekrane erg veel steun van het westen, waar NL ook belangrijk deel van uitmaakt dat net als andere westerse landen hun gevluchte burgers eveneens een warm hart toedragen en materieel leveren.
Ongeacht de oorlog en ondanks alle plaatselijk belangen, weet het land sinds 2014 ook hoe belangrijk het voor nabestaanden is als deze figuur gepakt wordt en ter verantwoording kan worden geroepen als 'ie straks tenminste niet het loodje legt.

Thans voert de oorlog uiteraard zwaar de boventoon, maar het zou d ultieme mogelijkheid daarvoor zijn en Oekrane weet dat ook.

[ Bericht 0% gewijzigd door Scjvb op 16-10-2022 20:35:37 ]
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
  zondag 16 oktober 2022 @ 20:30:08 #12
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
  zondag 16 oktober 2022 @ 20:33:02 #13
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_206344333
quote:
1s.gif Op zondag 16 oktober 2022 20:28 schreef Hyperdude het volgende:
Police and military officers swooped down on a Moscow business center this past week unannounced. They were looking for men to fight in Ukraine — and they seized nearly every one they saw. Some musicians, rehearsing. A courier there to deliver a parcel. A man from a Moscow service agency, very drunk, in his mid-50s, with a walking disability.
Die hadden beter kunnen thuisblijven totdat het overgewaaid is. Totdat de politie besluit de deur van elke woning in te trappen om te controleren of er mannen aanwezig zijn ben je thuis wel veilig.
pi_206344447
quote:
and they seized nearly every one they saw. Some musicians, rehearsing. A courier there to deliver a parcel. A man from a Moscow service agency, very drunk, in his mid-50s, with a walking disability.
En die worden dan meteen richting de barakken en vervolgens front gestuurd? Wie maakt dan bijvoorbeeld de koeriersdienst af? Wie vervangen al die mannen zo snel? Of is daar (ook) niet over nagedacht en stort het land economisch en maatschappelijk nog harder in op deze manier?
pi_206344448
twitter
Incelfrikandel
  zondag 16 oktober 2022 @ 20:44:19 #16
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_206344458
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2022 20:33 schreef slashdotter3 het volgende:

[..]
Die hadden beter kunnen thuisblijven totdat het overgewaaid is. Totdat de politie besluit de deur van elke woning in te trappen om te controleren of er mannen aanwezig zijn ben je thuis wel veilig.
Mja...in de hoop dat het binnen een paar weken of hoogstens maanden klaar is. Ik denk dat we allemaal sinds Corona wel weten wat het met je doet om opgehokt te zitten.
  zondag 16 oktober 2022 @ 20:44:37 #17
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_206344463
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2022 20:43 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
En die worden dan meteen richting de barakken en vervolgens front gestuurd? Wie maakt dan bijvoorbeeld de koeriersdienst af? Wie vervangen al die mannen zo snel? Of is daar (ook) niet over nagedacht en stort het land economisch en maatschappelijk nog harder in op deze manier?
Ja.
pi_206344478
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2022 20:44 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Ja.
Waanzin.
pi_206344496
quote:
3s.gif Op zondag 16 oktober 2022 20:30 schreef Scjvb het volgende:

[..]
Klopt! De kans daarop is nihil en op dit moment wishful thinking.

Desalniettemin ontvangt Oekrane erg veel steun van het westen, waar NL ook belangrijk deel van uitmaakt dat net als andere westerse landen hun gevluchte burgers eveneens een warm hart toedragen en materieel leveren.
Ongeacht de oorlog en ondanks alle plaatselijk belangen, weet het land sinds 2014 ook hoe belangrijk het voor nabestaanden is als deze figuur gepakt wordt en ter verantwoording kan worden geroepen als 'ie straks tenminste niet het loodje legt.

Thans voert de oorlog uiteraard zwaar de boventoon, maar het zou d ultieme mogelijkheid daarvoor zijn en Oekrane weet dat ook.
Juist, voor wat, hoort wat.
Bovendien heeft Oekrane heel veel krijgsgevangenen. Misschien dat die krijgsgevangenen voor Poetin niet veel waarde hebben, maar die krijgsgevangenen hebben moeders, vrouwen, vriendinnen en zussen.
  zondag 16 oktober 2022 @ 20:47:43 #20
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_206344509
quote:
Hopelijk weten ze dat transport te lokaliseren, en met een bezoekje van wat Reapers te vereren.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  zondag 16 oktober 2022 @ 20:48:33 #21
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_206344523
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2022 20:45 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
Waanzin.
Vanochtend was er iemand die een artikel postte over dat zelfs een marginale sector als de stripclubs al de effecten zag (geen klandizie, geen beveiliging, meer en oudere vrouwen die aanklopten om te mogen werken) dus dan kun je inderdaad uittekenen dat vitalere sectoren hier nog meer last van hebben.

Nu zijn de Russische vrouwen niet snel uit het veld te slaan aangezien de mannen naar notoire vreselijke echtgenoten en leeglopers zijn dus een hoop taken zullen ze zo in gaan vullen maar de capaciteit en letterlijke mankracht die vul je niet tot een acceptabel percentage aan.
pi_206344559
quote:
1s.gif Op zondag 16 oktober 2022 20:47 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Hopelijk weten ze dat transport te lokaliseren, en met een bezoekje van wat Reapers te vereren.
Lijkt me sowieso verstandig dat kutland ook eens aan te pakken.
Incelfrikandel
pi_206344579
quote:
1s.gif Op zondag 16 oktober 2022 20:51 schreef Frikandelbroodje het volgende:

[..]
Lijkt me sowieso verstandig dat kutland ook eens aan te pakken.
Yep, tijd om Israel flink te steunen.
pi_206344586
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2022 20:48 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Vanochtend was er iemand die een artikel postte over dat zelfs een marginale sector als de stripclubs al de effecten zag (geen klandizie, geen beveiliging, meer en oudere vrouwen die aanklopten om te mogen werken) dus dan kun je inderdaad uittekenen dat vitalere sectoren hier nog meer last van hebben.

Nu zijn de Russische vrouwen niet snel uit het veld te slaan aangezien de mannen naar notoire vreselijke echtgenoten en leeglopers zijn dus een hoop taken zullen ze zo in gaan vullen maar de capaciteit en letterlijke mankracht die vul je niet tot een acceptabel percentage aan.
https://mobile.twitter.com/ChrisO_wiki/status/1581440222830940160

From Russia with love zal wel een dingetje worden als de oorlog niet nucleair eindigt.
pi_206344588
quote:

[..]
O ja. Ik denk dat het “point of no return gepasseerd is, de wip slaat onafwendbaar door naar de -voor Poetin- verkeerde kant. Al zijn wanhoopspogingen ten spijt. Hij kan nog veel leed laten aanrichten, maar dat zal hem niet meer redden. En Rusland ook niet. Zelfs een nuke haalt hem niet meer uit deze zelfgegraven put, maar duwt hem er verder in.
  zondag 16 oktober 2022 @ 20:54:49 #26
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_206344606
Oef, wordt wel een dingetje als het klopt dat er (wit) Russische soldaten samenscholen bij de grenzen. Hoe reeel is dit gevaar?
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
pi_206344668
Waarom doet men alsof Oekrane een klein leger heeft? Die hebben zat mensen.
Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
Kijk live hoe Trump zijn eigen land sloopt: https://www.project2025.observer/
  zondag 16 oktober 2022 @ 21:00:30 #29
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_206344672
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2022 20:16 schreef TARAraboemdijee het volgende:

[..]
[ twitter ]
Hoeveel man hebben ze daar nu wel niet verloren? En dan? Hebben ze dan een strategisch voordeel dat het het waard is geweest?
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_206344689
quote:
7s.gif Op zondag 16 oktober 2022 20:54 schreef phpmystyle het volgende:
Oef, wordt wel een dingetje als het klopt dat er (wit) Russische soldaten samenscholen bij de grenzen. Hoe reeel is dit gevaar?
ben je de massale sabotage van Russiche voertuigen door de wit-russische soldaten vergeten?
  zondag 16 oktober 2022 @ 21:03:18 #31
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_206344703
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2022 21:01 schreef Korenfok het volgende:

[..]
ben je de massale sabotage van Russiche voertuigen door de wit-russische soldaten vergeten?
Blijkbaar, maar zag destijds een kolonne van 25km aan wel werkende voertuigen voor de poorten van Kiev staan.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  zondag 16 oktober 2022 @ 21:04:55 #32
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_206344725
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2022 21:00 schreef TweedeKlum het volgende:
Waarom doet men alsof Oekrane een klein leger heeft? Die hebben zat mensen.
Zoveel zelfs dat ze de mobilisatie ronde van december hebben geannuleerd.
pi_206344728
Wordt een leuke winter voor Oekraine, troepen moeten verplaatsen vanwege de dreiging uit Belarus, Iraanse drones en dus nu ook die raketten. Hoe vol liggen "onze" opslagen?
pi_206344743
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2022 20:44 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Mja...in de hoop dat het binnen een paar weken of hoogstens maanden klaar is. Ik denk dat we allemaal sinds Corona wel weten wat het met je doet om opgehokt te zitten.
Ondertussen weten we ook wat door drones gedropte granaten met je doen.
pi_206344750
quote:

[..]
Als men pro-actief ongeschikte en ongemotiveerde burgers naar het front schopt dan snijdt het mes inderdaad nogal aan vele kanten in de stortplaats.

Het is ook niet dat je in een land waar zoiets radicaals berhaupt gebeurd het idee hebt dat qua structuur allemaal al erg samenhangend is.

Boeit het slechte werkgevers wat dat er straks andere bezorgers zijn die zich doodwerken of dat alles implodeert. Als de regering al als het achtereind van een koe te werk gaat sijpelt dat in lager management alleen maar door.
  zondag 16 oktober 2022 @ 21:07:57 #36
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_206344756
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2022 20:52 schreef TheJanitor het volgende:

[..]
Dat zal dan voor het eerst zijn, die zijn gewend dat Europa de andere kant op kijkt als ze in oorlog zijn (en met het vingertje wapperen wanneer ze winnen).
  zondag 16 oktober 2022 @ 21:08:12 #37
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_206344760
quote:
7s.gif Op zondag 16 oktober 2022 21:03 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Blijkbaar, maar zag destijds een kolonne van 25km aan wel werkende voertuigen voor de poorten van Kiev staan.
En we weten ook hoe het is afgelopen met die kolonnes.

Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_206344809
quote:
7s.gif Op zondag 16 oktober 2022 20:54 schreef phpmystyle het volgende:
Vooralsnog is het alleen "grensbewaking" . Misschien wil Putin weer iets over de Navo aan de grens kwijt in een oproep.

Als ze ook maar iets verder dan "bewaking" gaan is Wit Rusland als eerste voltooid verleden tijd.
  zondag 16 oktober 2022 @ 21:25:06 #39
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_206344967
quote:
84s.gif Op zondag 16 oktober 2022 21:08 schreef Starhopper het volgende:

[..]
En we weten ook hoe het is afgelopen met die kolonnes.

Ja die zijn weer teruggetrokken nadat bleek dat het oostfront verstevigd moest worden en de schade -indien verovering al zou slagen- gepaard zou gaan met grote schade aan Kiev. Das was voor toen onacceptabel.

quote:
1s.gif Op zondag 16 oktober 2022 21:12 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Vooralsnog is het alleen "grensbewaking" . Misschien wil Putin weer iets over de Navo aan de grens kwijt in een oproep.

Als ze ook maar iets verder dan "bewaking" gaan is Wit Rusland als eerste voltooid verleden tijd.
Nou, ik denk dat de noordvlanken flinterdun bemand zijn omdat UA zoveel mogelijk troepen in het Oosten wil stationeren, als Rusland veel soldaten naar Belarus zendt vertrouw ik het voor geen meter, Poetin kan momenteel elke man gebruiken en gaat geen soldaten verspillen aan stomme geintjes.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_206345116
twitter
pi_206345223
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2022 21:05 schreef kevinrsd het volgende:
Wordt een leuke winter voor Oekraine, troepen moeten verplaatsen vanwege de dreiging uit Belarus, Iraanse drones en dus nu ook die raketten. Hoe vol liggen "onze" opslagen?
Die zijn iig in de meeste Europese landen vrij leeg. Duitsland zou zelfs maar genoeg munitie hebben voor 2 dagen voluit oorlog voeren :')

Maar ook in de VS zijn de voorraden ver van eindeloos. Er was simpelweg de afgelopen decennia weinig noodzaak voor dikke munitievoorraden.

Probleem is ook dat je niet zomaar een bulk bij hebt gemaakt. De supply chain ligt door de cojona n nu weer deze oorlog behoorlijk overhoop en wat ik laatst las is de productiecapaciteit eigenlijk voor de komende jaren al volledig volgeboekt.

Wat ook niet helpt is dat een zeer groot deel van de wapens tegenwoordig 'smart' is. Al die anti-tankwapens, drones en luchtafweer, dat is allemaal zo smart als iets. Dus daar moeten weer een bulk chips en sensoren etc in. Allemaal spul dat wereldwijd schaars is.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_206345257
Ruskis gonna Ruski :D

twitter
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_206345267
quote:
1s.gif Op zondag 16 oktober 2022 21:34 schreef Gehrman het volgende:
[ twitter ]
Laten we hopen dat ze nog een beetje angst voor de NAVO hebben.
pi_206345424
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2022 21:43 schreef Anton91 het volgende:

[..]
Laten we hopen dat ze nog een beetje angst voor de NAVO hebben.
Dat hdden ze totaal niet. Het narratief dat het westen zwak en decadent was ging er heel goed in. Nu ze kennis hebben gemaakt met wat westers wapentuig, tactieken, intelligence en een bijzonder verenigde reactie op de inval zijn ze daar zelfs in het Kremlin wel flink van terug gekomen.

Nou hadden ze ook wel een punt dat het westen er militair niet al te best voor stond, in Europa tenminste, maar hun eigen strijdkrachten blijken er zelf nog veel hopelozer aan toe :')
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_206345502
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2022 21:51 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]
Dat hdden ze totaal niet. Het narratief dat het westen zwak en decadent was ging er heel goed in. Nu ze kennis hebben gemaakt met wat westers wapentuig, tactieken, intelligence en een bijzonder verenigde reactie op de inval zijn ze daar zelfs in het Kremlin wel flink van terug gekomen.

Nou hadden ze ook wel een punt dat het westen er militair niet al te best voor stond, in Europa tenminste, maar hun eigen strijdkrachten blijken er zelf nog veel hopelozer aan toe :')
Natuurlijk wisten ze dat wel, het kwam alleen beter uit om net te doen alsof.
Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
pi_206345508
quote:
[ twitter ]
Jahoor, zit even zijn eigen smoes te bedenken omdat hij het had over de nuclaire test. :')
Wat hij ook echt 100% zeker wist van zijn bron uit het Kremlin.
Een bron uit het Kremlin als Oekrane adept op Twitter, ja hoor :')
Vakman pur sang
  zondag 16 oktober 2022 @ 21:56:04 #48
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_206345514
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2022 21:40 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]
Die zijn iig in de meeste Europese landen vrij leeg. Duitsland zou zelfs maar genoeg munitie hebben voor 2 dagen voluit oorlog voeren :')

Maar ook in de VS zijn de voorraden ver van eindeloos. Er was simpelweg de afgelopen decennia weinig noodzaak voor dikke munitievoorraden.

Probleem is ook dat je niet zomaar een bulk bij hebt gemaakt. De supply chain ligt door de cojona n nu weer deze oorlog behoorlijk overhoop en wat ik laatst las is de productiecapaciteit eigenlijk voor de komende jaren al volledig volgeboekt.

Wat ook niet helpt is dat een zeer groot deel van de wapens tegenwoordig 'smart' is. Al die anti-tankwapens, drones en luchtafweer, dat is allemaal zo smart als iets. Dus daar moeten weer een bulk chips en sensoren etc in. Allemaal spul dat wereldwijd schaars is.
Nee hoor, er is weer een chipoverschot sinds een week of 2 ^O^ . Verder zie je de markt op meer punten inzakken waardoor er weer meer materiaal op de markt beschikbaar komt. Verder zijn de meeste wapenfabrieken een half jaar geleden al op volle sterkte begonnen met fabriceren. Dus ik vermoed dat het westen voorlopig genoeg die kant op kan sturen. Gaat inderdaad wel ten kostte van eigen voorraad, maar dat is dan maar zo.
pi_206345551
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2022 21:05 schreef kevinrsd het volgende:
Vol genoeg, de bereidheid om te delen zal waarschijnlijk enorm afhangen van het gedrag van Rusland.
Je bent wel cool, maar dat komt doordat je in mijn schaduw staat
pi_206345559
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2022 21:55 schreef TweedeKlum het volgende:

[..]
Natuurlijk wisten ze dat wel, het kwam alleen beter uit om net te doen alsof.
Ik denk niet dat ze dat wisten. Als je weet dat je strijdkrachten eigenlijk een grote puinhoop zijn begin je niet aan zo'n avontuur. Zelfs als ze uiteindelijk de oorlog weten te winnen gaat dit als n van de meest rampzalige invasies aller tijden in de boeken.
  zondag 16 oktober 2022 @ 21:58:45 #51
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_206345562
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2022 21:56 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Nee hoor, er is weer een chipoverschot sinds een week of 2 ^O^ .
Daarnaast verouderd munittieook vrij snel he

maar die HRMS raketten dat moet wel snel opgevoerd worden en ook grotere afstand dan 50 km
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_206345565
Russia picks MiG-29 fighter jets from storage
https://mil.in.ua/en/news(...)r-jets-from-storage/
pi_206345570
quote:
1s.gif Op zondag 16 oktober 2022 21:56 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Nee hoor, er is weer een chipoverschot sinds een week of 2 ^O^ . Verder zie je de markt op meer punten inzakken waardoor er weer meer materiaal op de markt beschikbaar komt. Verder zijn de meeste wapenfabrieken een half jaar geleden al op volle sterkte begonnen met fabriceren. Dus ik vermoed dat het westen voorlopig genoeg die kant op kan sturen. Gaat inderdaad wel ten kostte van eigen voorraad, maar dat is dan maar zo.
[/quote]
Nou, da's goed nieuws dan :T
pi_206345580
Luguber.

twitter
pi_206345583
France to supply Ukraine with Crotale air defense system
https://mil.in.ua/en/news(...)-air-defense-system/
pi_206345597
quote:
[ twitter ]
Mooi.
pi_206345605
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2022 21:59 schreef polderturk het volgende:
Luguber.

[ twitter ]
Oorlog, luguberder en debieler wordt het niet....
pi_206345664
Israel has just entered the chat
pi_206345665
quote:
Luguber.

[ twitter ]
Wel mooi voor die Oekranse soldaten nu zijn ze er redelijk zeker van dat als de tank stopt het ook veilig is. Bij een achter gelaten tank is dat altijd nog maar de vraagg (vanwege boobytraps).
pi_206345698
De Russen hebben de UKR site gehackt, waar overlopers zich kunnen melden.
Bron kwijt.
pi_206345706
twitter
  zondag 16 oktober 2022 @ 22:09:28 #62
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_206345735
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2022 22:05 schreef Nielsch het volgende:
Israel has just entered the chat
Tenzij de PM of minister van defensie het zegt is het niet waar. Die minister van diaspora heeft hier niets over te zeggen.
pi_206345739
twitter
pi_206345803
quote:
Luguber.

[ twitter ]
Ah dus zo worden graancirkels gemaakt, het mysterie is eindelijk opgelost :Y
nielsgeode schreef het volgende:
Prachtig om te zien hoe mensen niet gehinderd door gebrek aan kennis precies denken te weten hoe het zit en daarbij de keiharde ongefundeerde conclusies ook zeer duidelijk op het forum plempen.
  zondag 16 oktober 2022 @ 22:16:27 #65
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_206345853
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_206345882
quote:
7s.gif Op zondag 16 oktober 2022 22:09 schreef Aether het volgende:
[ twitter ]
Dit zijn eckte strijders broeder!
pi_206345896
quote:
[ twitter ]
Beetje gay dit hoor :{w
pi_206345926
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2022 22:20 schreef oheng het volgende:

[..]
Beetje gay dit hoor :{w
  zondag 16 oktober 2022 @ 22:25:00 #69
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_206345984
twitter
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_206345987
quote:
7s.gif Op zondag 16 oktober 2022 22:13 schreef eudaemonia het volgende:

[..]
Ah dus zo worden graancirkels gemaakt, het mysterie is eindelijk opgelost :Y
_O-
pi_206346001
twitter
pi_206346016
Ik las gisteren dat er 11 soldaten in Rusland waren doodgeschoten, het binnenlands verzet komt eindelijk wat op gang
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_206346030
quote:
Beter versie dan de originele.

(nee, ik ben niet pro-Russisch)
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_206346084
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2022 22:29 schreef TLC het volgende:
Ik las gisteren dat er 11 soldaten in Rusland waren doodgeschoten, het binnenlands verzet komt eindelijk wat op gang
Alleen was het blijkbaar niet perse verzet tegen het gemobiliseerd worden maar omdat een officier op de kazerne een opmerking maakte over allah. Zoiets dacht ik in ieder geval vandaag te lezen hier.
pi_206346126
quote:
Gelukkig weet edere jonge rus hoe hij een VPN moet gebruiken.

Dat is tegenwoordig een must in iedere dictatuur.
pi_206346313
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2022 20:52 schreef TheJanitor het volgende:

[..]
Flikker op met Israel. Dat land is geen haar beter dan de rest en mag best wel wat nederige zijn ipv zelf de aggresor.
pi_206346342
quote:
[ twitter ]
stuur die Y.M.C.A. divisie maar richting de Oekrainse grens. Kunnen ze elkaar nog een laatste keer groeten.
pi_206346365
quote:
9 jaar geleden.

mogelijk allemaal reeds gesneuveld
  zondag 16 oktober 2022 @ 23:20:47 #80
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
  zondag 16 oktober 2022 @ 23:22:21 #81
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_206346557
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2022 22:29 schreef TLC het volgende:
Nee, het was een Russische officier die tegen moslims zei dat Allah een lafaard is. Een uur later werd hij door hun doodgeschoten en daarna begonnen ze op de rest te schieten. Medemoslims werden gewaarschuwd om uit de buurt te blijven.
  zondag 16 oktober 2022 @ 23:24:00 #82
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_206346577
Is toch altijd hetzelfde met de Russen, eerst krijgen ze anderhalf jaar lang op hun donder en daarna komen ze los en veroveren ze de halve wereld.
pi_206346639
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2022 23:24 schreef UitStraling het volgende:
Is toch altijd hetzelfde met de Russen, eerst krijgen ze anderhalf jaar lang op hun donder en daarna komen ze los en veroveren ze de halve wereld.
Nou nee. :')
pi_206346652
quote:
De oorlog/speciale operatie is nu ~10 maanden bezig. Over 8 maanden (1,5 jaar op hun donder gehad) zullen we dus zien hoe ce vlag erbij hangt.
Spoiler
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_206346670
quote:
Echt waar gaat dit nog over? Dus een grote van bijna 10% van de opgeroepte mobilisatie heeft zich over willen geven, ben benieuwd hoeveel hiervan zich al gemeld hadden voordat ze uberhaubt in Oekraine zouden zijn?
  zondag 16 oktober 2022 @ 23:41:12 #87
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_206346711
De Ukrainers waren aan het oprukken nadat ze Lyman hadden veroverd. De Russen die zich hadden teruggetrokken waren nog bezig met hun verdedigingslijnen opzetten. Om tijd te winnen hebben ze de conscripts opgeofferd door hun kansloze tegenaanvallen te laten doen.

Dit zijn de conscripts die 2 maanden training was beloofd maar onmiddelijk naar het front zijn gestuurd om de Ukrainers bezig te houden en een week na hun conscriptie al dood zijn.

[ Bericht 3% gewijzigd door slashdotter3 op 16-10-2022 23:47:36 ]
  zondag 16 oktober 2022 @ 23:54:19 #88
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_206346781
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2022 23:34 schreef la_perle_rouge het volgende:

[..]
De oorlog/speciale operatie is nu ~10 maanden bezig. Over 8 maanden (1,5 jaar op hun donder gehad) zullen we dus zien hoe ce vlag erbij hangt.
Spoiler
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
10 maanden? Eerder iets van 7/8
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
  zondag 16 oktober 2022 @ 23:56:47 #89
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_206346806
quote:
Luguber.

[ twitter ]
Valt me tegen van UAWeapons, dit is fake news. 1 van de bemanningsleden was namelijk helemaal niet gewond.

Bron:
https://www.reddit.com/r/(...)enades_on_a_russian/
pi_206346836
quote:
Misschien toch even wat geschiedenisboeken nalezen. Of is jouw definitie van 'altijd' en 'halve wereld' anders?
Цой жив
  maandag 17 oktober 2022 @ 00:04:58 #92
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_206346844
https://aumag.net/russia-(...)to-fight-in-ukraine/
Russia grabs men off the streets to fight in Ukraine

Police and military officers stormed a Moscow business center unannounced this week. They were looking for men to fight in Ukraine - and they grabbed almost everyone they saw. Some musicians practicing. A courier there to deliver a package. A man from a service agency in Moscow, very drunk, in his mid-50s, with difficulty walking.

"I have no idea why they took him," said Alexei, who like dozens of others in the office complex was rounded up and taken to the nearest military recruitment office, part of a harsh new phase in the Russian tour.

In towns and cities across Russia, men of fighting age hide to avoid the officials who seize them and send them to fight in Ukraine.

Police and military press gangs have in recent days grabbed men from the streets and outside metro stations. They have been lurking in apartment building lobbies to hand out military drafts. They have searched office blocks and hostels. They have invaded cafes and restaurants and blocked the exits.

In a pre-dawn sweep of the MIPSTROY1 construction company's dormitories on Thursday, they took more than 200 men. On Sunday, they gathered dozens at a shelter in Moscow for the homeless.

Officials raided MIPSTROY1 construction company dormitories on October 13 and took more than 200 men. (Video: @mozhemobyasnit | Telegram)

The press gangs seem to drop down at random. It's terrifying - and at times comically random. Alexei, a pacifist of 30 years, lives with his cat, and until Russia pulled him away, he enjoyed hanging out with friends in bars, cafes and parks, going to concerts and planning his next holiday in Europe. (He and others in this report spoke on the condition that his last name be withheld for his safety. The Washington Post has confirmed the raid but could not independently verify the details he provided.)

Russia's airstrikes, intended to show power, reveal another weakness

An official entered Alexei's office on Tuesday. Two police officers and several plainclothes military officials arrived and demanded his identification. They ordered him to go quietly with them "or we will use force," he said.

"I was panicking," he said. "I had never been detained before. Everyone knows that if you are detained by the police in Russia, it is very bad.

Suffering massive military losses and repeated defeats in Ukraine, Russia has begun to cannibalize its male population. The hard-eyed pundits on state television demand more Ukrainian blood and more sacrifices from Russian men, who they say have become too used to a soft life.

But the new phase of Putin's mobilization risks undermining Russians' tacit support for the war and even his manufactured popularity - and could create social unrest. Especially in Moscow and St. Petersburg, major cities that have been largely untouched by the war until now.

More than 300,000 Russian men and their families have fled Russia since the mobilization, reports from neighboring countries show. The authorities have set up mobilization points at border crossings to prevent departures. Many others want to go after seeing the aggressive police raids and the first reports of the newly drafted men dying in the war.

Activist Grigory Sverdlin, who left Russia and is based in Georgia, launched an organization this month, Go By The Forest, to advise men in Russia to avoid the draft. He said the group has consulted with 2,700 men in 11 days and told 60 men how to surrender in Ukraine. At least eight have succeeded, he said.

"Obviously, people are very stressed because they're worried that they're going to be pressured into shooting other people," Sverdlin said. "So people are afraid not only of themselves, but of participating in this unjust war."

At a restaurant in Moscow, police present conscription orders to a diner who says he is celebrating his daughter's birthday. (Video: The Washington Post)

Yevgeny, 24, quit his job as a mechanic and is hiding in a relative's cabin far from Moscow. He has deleted his social media profiles and cut off contact with friends. He spends his days working in the garden and he goes to bed early and watches a lot of YouTube.

"I don't want to kill people and I don't want to be killed, so I really have to lay low now," he said. "But even here I don't feel safe. We live in a time when your neighbors could report you. They might call the police and say there's a young guy living in this house when he should be fighting fascists in Ukraine."

Yevgeny never supported the war. Now he has stopped driving for fear of being pulled over by the police. He can't leave Russia because he has no passport, and even going to the store in the small village feels risky.

As Putin escalates the war, some in Russia's business elite are despairing

"I'm panicking and my mother is very nervous," he said. "I'm stressed and I'm depressed. I try not to think about how long this could go on, because you can go crazy."

Two of his friends are worse off. They were called up at the end of last month, he said, and with a little training they are on their way to the front.

"I have a couple of friends who supported the war and believed that there are Nazis there who are killing poor Ukrainians and that Ukrainians should be freed and so on. But they change their minds after mobilization. They have started asking questions and surfing the Internet for information," said Yevgeny.

"They don't want to die, especially when you don't understand why you have to die," he said. "What's the point?"

As morale suffers, Russia and Ukraine are fighting a war of mental attrition

Russian President Vladimir Putin said on Friday that 222,000 of the 300,000 targets had been summoned and that the process would be completed within two weeks. Pro-war hard-liners insist a second round will be necessary.

The raids in Moscow and St. Petersburg has been deeply controversial, partly because the cities have suffered relatively few losses in Ukraine. The burden of struggle has largely been borne by small ethnic groups and poorly educated men from poor rural areas.

In a sign that the government fears a growing urban backlash over the raids, Andrei Klishas, a senior member of Putin's United Russia party, said on Friday that the conscription effort was illegal.

"It is inadmissible to arbitrarily seize everyone on the street," he said.

Anti-war sentiment may harden as the bodies of soldiers deployed just weeks earlier begin to return home for burial. Alexei Martynov, the 29-year-old head of a government department in Moscow, was mobilized on September 23 and was killed on October 10. He was buried last week. Five soldiers from the southern Ural region, mobilized on September 26 and 29, were killed in Ukraine in early October, Chelyabinsk authorities reported.

A woman angrily berated a team that delivered military drafts in the lobby of her apartment building in St. Petersburg. (Video: SOTA)

A comrade of the Chelyabinsk men who survived a stunning Ukrainian assault called a friend and described what happened, according to the transcript of a phone call published by BBC News Russian. He said he had received no education. When he fled, he said, there were bodies everywhere.

"We got there the first day, never having fired a shot, and they sent us, like meat, straight to an assault unit with two grenade launchers. At least I had read the instructions on how to use them." By day 3, the soldier and his comrades were in the front line trenches.

Almost daily, videos appear on Russian social media of conscript soldiers, angry because they have not been given decent uniforms, weapons, training or quarters. Testimonies of men who should have been exempted from being sent to combat are common. Aleksei Sachkov, a 45-year-old Moscow doctor, signed a contract to treat wounded soldiers in Voronezh, Russia, near the border with Ukraine. He stopped calling his wife, Natalia, on September 24. She heard from Russia's military hotline a week later that he was fighting in Ukraine as part of a tank unit, she said in a video posted online.

As the war in Ukraine falters, Russians are asking a risky question: Can Putin fall?

As unrest grows, men of military age are being turned back at the borders as they try to leave the country. In March, weeks after Putin launched the invasion, he promised there would be no mobilization. But last month he cut off the tacit assurance that the conflict would be fought only by professional soldiers in return for the Russian public's passive acceptance of the war. Widespread anger at Putin's September 21 announcement suggests that public support for the war is lower than the Kremlin claims.

"It's the pain of the regime because a very common view in Russia now is that this war is lost," Sverdlin said. "And it seems that just issuing subpoenas, detaining many thousands of people and sending them to war is just buying this regime a little more time. But it's just buying time, because of course these people who were caught on street now, don't make good soldiers because they don't know how to fight."

As the backlash intensifies, some Russians are confronting authorities and recording videos. A woman berated a team in the lobby of her apartment complex in St. Petersburg. A Russian truck driver posted a video of himself confronting a police officer and a military official who tried to take him to the enlistment office.

"I don't give a s--- about your mobilization. You are the one entitled, not me. After all, you have a gun, not me. Why don't you go and mobilize yourself?"

The police officer tried to write a charge and demanded the driver's documents.

"I'm not giving you my documents. Why should I?" the truck driver said, "If you fail to bring order to your country, why do it in another country? And where? By just destroying it completely?"

A Russian truck driver posted a video of himself confronting a police officer and a military official who tried to take him to the enlistment office. (Video: Svoboda Slova)

Putin faces the limits of his military power as Ukraine reclaims land

In the raucous din of the military recruiting office where Alexei ended up, he said, many of the men were agitated, some were furious and others shrank into themselves. They stood in line at one office after another, where they were forced to sign the military draft, submit their documents and undergo a medical examination. Many were office workers seized on the street. A "strange" couple told Alexei that they were volunteers looking for an exciting lifestyle change.

He was shocked at how many men meekly donned the army uniforms handed to them and let themselves be led, apparently straight to training bases. One of his work colleagues was among them.

"I saw men who were lost and confused, and at the same time very weak," he said. "They didn't want to fight for themselves. They got papers and signed them all obediently. They weren't focused. They just stared off into space like they'd given up."

For Alexei, the threats and bluffing continued for hours as officials pressured him to sign the draft. He refused. The police were called. The did nothing, but a police guard at the door would not let him go.

He watched the lines of nervous men. The drunken city worker lay in a deep sleep. A member of the elite Russian Guard special police threw a noisy tantrum at the attempt to enlist him.

Alexei called a lawyer. He entered the military commissar's office, filmed him on his mobile phone and demanded to know the legal basis for detaining him.

"He became very angry and shouted at me to leave his office." At 8 pm he was finally allowed to go. Now he wants to leave Russia, but fears that he may be conscripted at the border.

"I'll wait until this is over, somewhere safe."
  maandag 17 oktober 2022 @ 00:23:05 #93
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_206346913
quote:
Poland says no.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  maandag 17 oktober 2022 @ 00:27:02 #94
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_206346942
quote:
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_206346956
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2022 00:27 schreef slashdotter3 het volgende:
Filmpje
https://www.reddit.com/r/(...)_recently_mobilised/
Another train load of the recently mobilised arrives for deployment - drunk, disorganised, and disrespectful to the few
officers
Beide kanten, het is gewoon walgelijk. Rusland en de Oekraine. Het was hetzelfde in Afghanistan en Syrie, opgefokte mannen onder invloed van drugs en drank. Er is niks heilig hieraan of normaal, het is afschuwelijk van beide kanten.
Nowadays you have to boil people before you can sleep with them. *General's Daughter
pi_206346982
quote:
13s.gif Op maandag 17 oktober 2022 00:39 schreef Pokkehandtas het volgende:

[..]
Beide kanten, het is gewoon walgelijk. Rusland en de Oekraine. Het was hetzelfde in Afghanistan en Syrie, opgefokte mannen onder invloed van drugs en drank. Er is niks heilig hieraan of normaal, het is afschuwelijk van beide kanten.
Opvallende trol is opvallend.
pi_206347000
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2022 00:27 schreef slashdotter3 het volgende:
Filmpje
https://www.reddit.com/r/(...)_recently_mobilised/
Another train load of the recently mobilised arrives for deployment - drunk, disorganised, and disrespectful to the few
officers
Die zijn binnen twee weken dood.
pi_206347019
quote:

[..]
wut :')
Aut viam inveniam, aut faciam
There he goes. One of God's own prototypes. A high-powered mutant of some kind never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
pi_206347083
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2022 23:56 schreef slashdotter3 het volgende:
At a restaurant in Moscow, police present conscription orders to a diner who says he's celebrating his daughter's birthday.

https://www.washingtonpos(...)ia-mobilization-men/
Haha wat een sukkel. Nou niet huilen maat netjes je land gaan dienen (en vergeet niet afscheid te nemen van je dochter).

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 17-10-2022 03:17:13 ]
pi_206347084
quote:

[..]
Het is inderdaad aan twee kanten walgelijk. Wat Rusland doet en wat Oekrane al 8 maanden moet verduren. Waarom ga je niet bij Putler janken? Hij kan dit stoppen he
pi_206347186
quote:

[..]
Ja ieuw, je zult je eigen land maar moeten verdedigen omdat iemand met een te kleine penis -dus compensatie complex- je land is binnengevallen, alleen maar omdat zijn bitchwijf kwaad is dat ie hem niet meer omhoog krijgt :(

Welbeschouwd heeft vlad dus last van 2 dingen :D
pi_206347203
Lees het weer. Waar twee vechten….hebben twee schuld! 🤣
Op woensdag 26 oktober 2022 07:33 schreef Lospedrosa:
“Kan gebeuren in een live uitzending dat je je een beetje laat meeslepen er bleert dat je kinderen maar moet verbranden.”
pi_206347204
Echt mooi die mobilisatie in Rusland. Dat kan zich nog wel eens tegen Putler gaan keren nu blijkt dat deze mensen helemaal geen training krijgen, al snel weer dood terugkeren en je nergens meer veilig bent voor de mensen van het mobilisatiebureau. Las gisteren dat ratio doden tussen Oekrane en Rusland 1 op 6 is. Die 6 kan nog wel eens flink gaan stijgen naarmate er meer ongetrainde orcs naar het front moeten.
  maandag 17 oktober 2022 @ 07:20:32 #105
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_206347221
twitter

En daar zit je dan met je bontmuts te koukleumen in huis terwijl het buiten 20 graden is :')
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_206347250
quote:
84s.gif Op maandag 17 oktober 2022 07:20 schreef Starhopper het volgende:
[ twitter ]

En daar zit je dan met je bontmuts te koukleumen in huis terwijl het buiten 20 graden is :')
Iets met propaganda enzo.
pi_206347253
Er landen weer drones is Kiev.
SAD
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
  maandag 17 oktober 2022 @ 07:31:09 #108
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_206347254
Weer aanvallen op Kyiv:
twitter

twitter

twitter

Edit:
Ook in Odessa
  maandag 17 oktober 2022 @ 07:31:24 #109
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_206347256
twitter
  maandag 17 oktober 2022 @ 07:33:16 #110
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_206347259
twitter
  maandag 17 oktober 2022 @ 07:36:31 #111
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_206347270
Hoe werken die Iraanse drones eigenlijk? Krijgen deze vooraf cordinaten en gaat het allemaal automatisch of zit iemand hem live te besturen?
pi_206347297
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2022 07:09 schreef Nielsch het volgende:
Echt mooi die mobilisatie in Rusland. Dat kan zich nog wel eens tegen Putler gaan keren nu blijkt dat deze mensen helemaal geen training krijgen, al snel weer dood terugkeren en je nergens meer veilig bent voor de mensen van het mobilisatiebureau. Las gisteren dat ratio doden tussen Oekrane en Rusland 1 op 6 is. Die 6 kan nog wel eens flink gaan stijgen naarmate er meer ongetrainde orcs naar het front moeten.
Vergeet ook niet dat die gemobiliseerden geen tot 0 noemenswaardige training krijgen en de "iets ervarener" Russische troepen behoorlijk in de weg kunnen lopen.
  maandag 17 oktober 2022 @ 07:45:25 #113
471046 YoungDriller
Stampt graag op lange tenen
pi_206347303
quote:
84s.gif Op maandag 17 oktober 2022 07:36 schreef Starhopper het volgende:
Hoe werken die Iraanse drones eigenlijk? Krijgen deze vooraf cordinaten en gaat het allemaal automatisch of zit iemand hem live te besturen?
Beide is een optie.
pi_206347309
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2022 07:09 schreef Nielsch het volgende:
Het lijkt wel alsof we in 1740 leven ipv 2022
Ik kan het echt nauwelijks geloven
Het is misdadig, ik heb wel te doen met die Russen. Millennial generatie gaat naar de loopgraven
  maandag 17 oktober 2022 @ 07:48:00 #115
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_206347315
Another Russian bites the dust.
twitter
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  maandag 17 oktober 2022 @ 07:50:06 #116
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_206347320
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2022 07:46 schreef _Lily_ het volgende:

[..]
Het lijkt wel alsof we in 1740 leven ipv 2022
Ik kan het echt nauwelijks geloven
Het is misdadig, ik heb wel te doen met die Russen. Millennial generatie gaat naar de loopgraven
Vergeet niet dat een hoop van die gemobiliseerden voor de oorlog waren, ttdat ze zelf aan de beurt waren.
Overigens zijn het bij lange na niet alleen jongeren, maar ook een hoop veertigers en zelfs vijftigers die gepakt zijn.
A murky, forgotten land.
pi_206347323
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2022 07:48 schreef Perrin het volgende:
[ twitter ]
EPSTEINED
pi_206347395
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2022 07:48 schreef Perrin het volgende:
[ twitter ]
Opgeruimd staat netjes.
pi_206347406
twitter
  maandag 17 oktober 2022 @ 08:17:51 #120
471046 YoungDriller
pi_206347413
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2022 08:09 schreef TheJanitor het volgende:

[..]
Ik snap de logica niet waarom je voor Rusland bent dat een genocide pleegt in Oekrane omdat Amerika zich misdroeg in Irak 20 jaar geleden.

Leg eens uit.
Ik ben niet 'voor Rusland'. Ik ben anti-Kiev en anti Washington/Brussel. Die 3 zijn een kankergezwel die momenteel de hele wereld aan het verkrachten zijn zoals ze de afgelopen 30 jaar aan het doen zijn. Ik ben voor een multipolaire wereld. En ik zal dat ten alle tijden prefereren over een wereld waar enkel de VS met de scepter zwaait. Zker in Europa.

Ik weet het nog als de dag van gisteren 20 jaar geleden dat de halve wereld zich klaartrok op Amerikaanse kruisrakketten die 's nachts op Baghdad vielen. :')

Nee, de Amerikanen zijn onze vriendjes maar de Russen? Moeten allemaal dood! Want Irak, Afghanistan, Joegoslavi, Libi, Syri, Jemen e.d. zijn geen Soevereine landen en de mensen hebben een kleurtje en dus niet dezelfde rechten. Ofzo. :')
  maandag 17 oktober 2022 @ 08:25:30 #121
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_206347447
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2022 08:11 schreef quirina het volgende:

[..]
Opgeruimd staat netjes.
Is het nu wel eens opgekomen in mensen zoals jij, dat een heleboel mensen, ook in Rusland, gedwongen worden, geen kant op kunnen, families hebben, zelfmoord plegen, etc?
pi_206347451
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2022 08:17 schreef YoungDriller het volgende:

[..]
Ik ben niet 'voor Rusland'. Ik ben anti-Kiev en anti Washington/Brussel. Die 3 zijn een kankergezwel die momenteel de hele wereld aan het verkrachten zijn zoals ze de afgelopen 30 jaar aan het doen zijn. Ik ben voor een multipolaire wereld. En ik zal dat ten alle tijden prefereren over een wereld waar enkel de VS met de scepter zwaait. Zker in Europa.

Ik weet het nog als de dag van gisteren 20 jaar geleden dat de halve wereld zich klaartrok op Amerikaanse kruisrakketten die 's nachts op Baghdad vielen. :')

Nee, de Amerikanen zijn onze vriendjes maar de Russen? Moeten allemaal dood! Want Irak, Afghanistan, Joegoslavi, Libi, Syri, Jemen e.d. zijn geen Soevereine landen en de mensen hebben een kleurtje en dus niet dezelfde rechten. Ofzo. :')
De hele wereld? Spreek even lekker voor jezelf.

Bedankt.
pi_206347454
Hier zit een film in.

twitter
-Rabia Al-Basri
pi_206347455
NIet op reageren, is een duidelijke trol.
For every fact, there is an equal and opposite opinion.
Twitch.tv/bensel15
pi_206347462
quote:

[..]

Zijn meer mensen met een kleurtje in Amerika dan in Rusland. Er gaat iets mis met je logica.

En wat is er zoveel beter aan Iraq of Syri of Jemen dan aan Oekrane?

Verder haal je wel heel veel dingen door elkaar.

Het is heel simpel. Amerika is kut voor wat ze hebben gedaan in Iraq en Libi. Saoudi Arabi is kut voor Yemen. Servi is kut voor Yoegoslavi. En Rusland is kut voor Georgi, Syri en Oekrain.

Snap die dubbele standaard die je hanteert niet.
pi_206347503
quote:
Ik ben niet 'voor Rusland'. Ik ben anti-Kiev en anti Washington/Brussel. Die 3 zijn een kankergezwel
Wat heeft Kiev nou weer gedaan dan :') Behalve zich afkeren van Rusland hebben ze letterlijk geen enkele fuck gedaan de afgelopen 30 jaar. Militair stelde het niks voor voordat er groene mannetjes kwamen, politiek niks, buiten graan en zonnebloemolie export ook economisch van weinig betekenis.

Sterk anti-Kiev zijn alleen maar het type mensen die met een bontmuts voor de webcam gaan zitten in de nazomer. :')
You know what they call a Quarter Pounder with Cheese in Paris?
pi_206347504
quote:
At a restaurant in Moscow, police present conscription orders to a diner who says he's celebrating his daughter's birthday.

Die Nikki Proshin zal wel superblij zijn dat hij het land heeft verlaten.
  maandag 17 oktober 2022 @ 08:38:25 #128
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_206347507
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2022 08:25 schreef PluggieOD het volgende:

[..]
Is het nu wel eens opgekomen in mensen zoals jij, dat een heleboel mensen, ook in Rusland, gedwongen worden, geen kant op kunnen, families hebben, zelfmoord plegen, etc?
Dit is de man die verantwoordelijk is voor de mobilisatie. Prima dat hij nu dood is.
Al geloof ik niet in zelfmoord, deze is een handje geholpen door de FSB.
pi_206347515
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2022 08:37 schreef Cheeseburgert het volgende:

[..]
Wat heeft Kiev nou weer gedaan dan :') Behalve zich afkeren van Rusland hebben ze letterlijk geen enkele fuck gedaan de afgelopen 30 jaar. Militair stelde het niks voor voordat er groene mannetjes kwamen, politiek niks, buiten graan en zonnebloemolie export ook economisch van weinig betekenis.

Sterk anti-Kiev zijn alleen maar het type mensen die met een bontmuts voor de webcam gaan zitten in de nazomer. :')
Hij is anti-gayparades, anti-LGBT, anti-satanisme en anti-Nazisme. Waarom wil je dat niet begrijpen? _O- _O-
  maandag 17 oktober 2022 @ 08:41:25 #130
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_206347525
twitter
pi_206347546
quote:

[..]
Ze kunnen zich prima overgeven en ze hadden kunnen vluchten. Ze kunnen zich ook verzetten tegen het regime.
Doen ze allemaal niet en moorden Oekraners uit.
Oekraners hebben ook familie en kinderen en vechten voor hun vrijheid en land wat van ze afgenomen is en verliezen daardoor hun leven en dat is vele malen erger.
  maandag 17 oktober 2022 @ 08:45:45 #132
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_206347548
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2022 08:37 schreef polderturk het volgende:

[..]
Die Nikki Proshin zal wel superblij zijn dat hij het land heeft verlaten.
Ja, ze plukken nu gewoon random mensen van de straat.... Een vergeten boodschap halen is al gevaarlijk voor iemand van zijn leeftijd.
Ik ben benieuwd hoelang het duurt voordat ze van deur tot deur gaan, net als de moffen in 40-45.
pi_206347555
quote:
84s.gif Op maandag 17 oktober 2022 08:45 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Ja, ze plukken nu gewoon random mensen van de straat.... Een vergeten boodschap halen is al gevaarlijk voor iemand van zijn leeftijd.
Ik ben benieuwd hoelang het duurt voordat ze van deur tot deur gaan, net als de moffen in 40-45.
Ze gaan al deur tot deur.
pi_206347558
quote:

[..]

Daarom hebben we ook verkiezingen in het Westen itt 'verkiezingen' in Rusland.
  maandag 17 oktober 2022 @ 08:47:33 #135
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_206347562
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2022 08:44 schreef quirina het volgende:

[..]
Ze kunnen zich prima overgeven en ze hadden kunnen vluchten. Ze kunnen zich ook verzetten tegen het regime.
Doen ze allemaal niet en moorden Oekraners uit.
Oekraners hebben ook familie en kinderen en vechten voor hun vrijheid en land wat van ze afgenomen is en verliezen daardoor hun leven en dat is vele malen erger.
Dat doen ze ook wel hoor :9 :9

Zie:
twitter
  maandag 17 oktober 2022 @ 08:48:23 #136
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_206347573
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2022 08:46 schreef quirina het volgende:

[..]
Ze gaan al deur tot deur.
Ooh dat wist ik niet :o :o
pi_206347575
quote:

[..]
Niki zei dat hij niet dacht dat hij snel gemobiliseerd zou worden, maar dat hij voor de zekerheid toch zou vertrekken. Ik vraag me af hoe hij er nu over denkt.
pi_206347579
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2022 08:37 schreef Cheeseburgert het volgende:

[..]

Het.is.een.troll.user.kloon.account.van.een.gebande.

Reageer gewoon niet.
pi_206347589
quote:

[..]
Klopt, maar het doel is om Poetin te bewegen op te houden met zijn aggressieve houding.
Daarvoor moet de oorlog in Oekrane zo pijnlijk mogelijk zijn voor hem.
pi_206347601
quote:

Wat vinden jullie van deze gasten?

Ze veranderen hun mening pas bij de mobilisatie.

“I have a couple of friends who supported the war believing that there are Nazis there who kill poor Ukrainians and that Ukrainians should be liberated and so on. But they are changing their opinions after mobilization. They have started to ask questions and surf the internet for information,” Yevgeny said.

“They don’t want to die, especially when you don’t understand why you should die,” he said. “What is the point?”
pi_206347622
quote:
84s.gif Op maandag 17 oktober 2022 08:48 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Ooh dat wist ik niet :o :o

Hij werd gewoon gevolgd na een protest, vermoedelijk fsb.
Kom net tussendoor wat kleren pakken en vluchten.
En ze gaan ook gewoon langs bij iedereen die gemobiliseerd kan worden.Al heb je al een rijbewijs.
  maandag 17 oktober 2022 @ 08:55:36 #142
471046 YoungDriller
pi_206347625
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2022 08:27 schreef TheJanitor het volgende:

[..]
Zijn meer mensen met een kleurtje in Amerika dan in Rusland. Er gaat iets mis met je logica.

En wat is er zoveel beter aan Iraq of Syri of Jemen dan aan Oekrane?

Verder haal je wel heel veel dingen door elkaar.

Het is heel simpel. Amerika is kut voor wat ze hebben gedaan in Iraq en Libi. Saoudi Arabi is kut voor Yemen. Servi is kut voor Yoegoslavi. En Rusland is kut voor Georgi, Syri en Oekrain.

Snap die dubbele standaard die je hanteert niet.
Welke dubbele standaard? De dubbele standaard dat je hier doodgegooid werd met Amerikaanse leugens over z.g.n. Irakese 'WMD's? De genocide op de Russisch talige bevolking in Oekrane die de afgelopen jaren volledig genegeerd wordt in de westerse media? Selectieve censuur? Waar zijn alle sancties voor de Amerikaanse misdaden? Waar zijn de sancties voor de misdaden van de Nederlandse luchtmacht boven Syri? Geen Russisch gas maar wel schijnheilig bij de Shell staan tanken elke week?

Het is allemaal zo hypocriet, onoprecht en doorzichtig. En ik weet dat dit niet gauw gaat veranderen maar die hypocrisie is wel waarom alles naar de tering gaat hier in Europa en waarom er voorlopig ook geen eind aan gaat komen. Ik heb daar vrede mee maar zal het altijd blijven benoemen. En dat noemen sommige mensen trollen.

C'est la vie :P
pi_206347636
quote:

Deden ze een paar weken terug al.
  maandag 17 oktober 2022 @ 08:59:14 #145
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_206347659
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2022 08:55 schreef quirina het volgende:

[..]

Hij werd gewoon gevolgd na een protest, vermoedelijk fsb.
Kom net tussendoor wat kleren pakken en vluchten.
En ze gaan ook gewoon langs bij iedereen die gemobiliseerd kan worden.Al heb je al een rijbewijs.

De tering :{ :{ :{ Die heeft geluk gehad!
pi_206347664
quote:
10s.gif Op maandag 17 oktober 2022 08:26 schreef Slayage het volgende:
Hier zit een film in.

[ twitter ]
Is ook weer typisch. De oorlog boeit die lui geen reet maar roep 1 ding over Allah en ze schieten iedereen overhoop :')
pi_206347665
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2022 08:52 schreef polderturk het volgende:

[..]

“I have a couple of friends who supported the war believing that there are Nazis there who kill poor Ukrainians and that Ukrainians should be liberated and so on. But they are changing their opinions after mobilization. They have started to ask questions and surf the internet for information,” Yevgeny said.

“They don’t want to die, especially when you don’t understand why you should die,” he said. “What is the point?”
Nou ja, het is lastig te zeggen in hoeverre ze gewoon slecht genformeerd of volkomen opportunistisch zijn. Je ziet hier ook van die zwakzinnige types die denken dat er genocides op Oekraners die Russisch spreken plaatsvinden. Is dat onwetendheid, is dat moedwillige misleiding? Wie zal het zeggen.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  maandag 17 oktober 2022 @ 09:00:02 #148
471046 YoungDriller
pi_206347667
quote:
10s.gif Op maandag 17 oktober 2022 08:58 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Welke coup heb je het over?
Het afzetten van Janukovych wat volledig illegaal was. Er waren te weinig stemmen in het parlement om dit legaal te doen. Weet je nog? Die discussie hebben we al eens gevoerd en die heb je toen ook niet gewonnen. ;)
pi_206347671
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2022 08:55 schreef YoungDriller het volgende:

[..]
Welke dubbele standaard? De dubbele standaard dat je hier doodgegooid werd met Amerikaanse leugens over z.g.n. Irakese 'WMD's? De genocide op de Russisch talige bevolking in Oekrane die de afgelopen jaren volledig genegeerd wordt in de westerse media? Selectieve censuur? Waar zijn alle sancties voor de Amerikaanse misdaden? Waar zijn de sancties voor de misdaden van de Nederlandse luchtmacht boven Syri? Geen Russisch gas maar wel schijnheilig bij de Shell staan tanken elke week?

Het is allemaal zo hypocriet, onoprecht en doorzichtig. En ik weet dat dit niet gauw gaat veranderen maar die hypocrisie is wel waarom alles naar de tering gaat hier in Europa en waarom er voorlopig ook geen eind aan gaat komen. Ik heb daar vrede mee maar zal het altijd blijven benoemen. En dat noemen sommige mensen trollen.

Dan vertrek je toch naar Rusland? Wie houdt je tegen? Of wellicht omdat het hier toch allemaal net iets eerlijker en beter is geregeld dan daar? Niet de lasten, wel de lusten, zo iets? Ik noem dat pas hypocriet.
  maandag 17 oktober 2022 @ 09:00:30 #150
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_206347675
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2022 08:48 schreef polderturk het volgende:

[..]
Niki zei dat hij niet dacht dat hij snel gemobiliseerd zou worden, maar dat hij voor de zekerheid toch zou vertrekken. Ik vraag me af hoe hij er nu over denkt.
Ik denk dat hij nu heel blij is met zijn keuze. Duur ticket, maar hij hoeft niet naar Oekrane om te sterven
  maandag 17 oktober 2022 @ 09:02:51 #151
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_206347693
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2022 08:52 schreef polderturk het volgende:

[..]

Geen medelijden mee.
Ze zijn alleen maar van mening veranderd omdat ze nu zelf aan de beurt zijn.
A murky, forgotten land.
  maandag 17 oktober 2022 @ 09:04:10 #152
471046 YoungDriller
pi_206347706
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2022 09:00 schreef dudewhereismycar het volgende:

[..]
Dan vertrek je toch naar Rusland? Wie houdt je tegen? Of wellicht omdat het hier toch allemaal net iets eerlijker en beter is geregeld dan daar? Niet de lasten, wel de lusten, zo iets? Ik noem dat pas hypocriet.
Dus je bent het eens met wat ik zeg? Want omdat je er inhoudelijk niets op terug hebt is waarom je me verzoekt te verhuizen toch? :')
pi_206347709
quote:
1s.gif Op maandag 17 oktober 2022 09:02 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Geen medelijden mee.
Ze zijn alleen maar van mening veranderd omdat ze nu zelf aan de beurt zijn.
Er zijn er ook genoeg die vluchten vanwege hun eigen hachje maar dan wel Putin blijven steunen.
Kijk en dat is vuilnis.
  maandag 17 oktober 2022 @ 09:04:45 #154
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_206347712
quote:

[..]
Als je voor een multipolaire wereld bent, ben je ook voor Brussel en Washington. Zonder Brussel en Washington houden we anno nu namelijk enkel Beijing over en dan is de wereld niet multipolair meer.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
  maandag 17 oktober 2022 @ 09:05:02 #155
6484 ExTec
Would you like to know more?
pi_206347714
quote:
De genocide op de Russisch talige bevolking in Oekrane
Hier gestopt met lezen.
  maandag 17 oktober 2022 @ 09:05:36 #156
471046 YoungDriller
pi_206347718
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2022 08:47 schreef grrrrg het volgende:

[..]
Daarom hebben we ook verkiezingen in het Westen itt 'verkiezingen' in Rusland.
Ze hadden ook verkiezingen in Oekrane maar kennelijk is democratie alleen leuk als Washington & Brussel akkoord zijn. ^O^
pi_206347719
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2022 00:04 schreef slashdotter3 het volgende:
https://aumag.net/russia-(...)to-fight-in-ukraine/
Russia grabs men off the streets to fight in Ukraine

Police and military officers stormed a Moscow business center unannounced this week. They were looking for men to fight in Ukraine - and they grabbed almost everyone they saw. Some musicians practicing. A courier there to deliver a package. A man from a service agency in Moscow, very drunk, in his mid-50s, with difficulty walking.

"I have no idea why they took him," said Alexei, who like dozens of others in the office complex was rounded up and taken to the nearest military recruitment office, part of a harsh new phase in the Russian tour.

In towns and cities across Russia, men of fighting age hide to avoid the officials who seize them and send them to fight in Ukraine.

Police and military press gangs have in recent days grabbed men from the streets and outside metro stations. They have been lurking in apartment building lobbies to hand out military drafts. They have searched office blocks and hostels. They have invaded cafes and restaurants and blocked the exits.

In a pre-dawn sweep of the MIPSTROY1 construction company's dormitories on Thursday, they took more than 200 men. On Sunday, they gathered dozens at a shelter in Moscow for the homeless.

Officials raided MIPSTROY1 construction company dormitories on October 13 and took more than 200 men. (Video: @:mozhemobyasnit | Telegram)

The press gangs seem to drop down at random. It's terrifying - and at times comically random. Alexei, a pacifist of 30 years, lives with his cat, and until Russia pulled him away, he enjoyed hanging out with friends in bars, cafes and parks, going to concerts and planning his next holiday in Europe. (He and others in this report spoke on the condition that his last name be withheld for his safety. The Washington Post has confirmed the raid but could not independently verify the details he provided.)

Russia's airstrikes, intended to show power, reveal another weakness

An official entered Alexei's office on Tuesday. Two police officers and several plainclothes military officials arrived and demanded his identification. They ordered him to go quietly with them "or we will use force," he said.

"I was panicking," he said. "I had never been detained before. Everyone knows that if you are detained by the police in Russia, it is very bad.

Suffering massive military losses and repeated defeats in Ukraine, Russia has begun to cannibalize its male population. The hard-eyed pundits on state television demand more Ukrainian blood and more sacrifices from Russian men, who they say have become too used to a soft life.

But the new phase of Putin's mobilization risks undermining Russians' tacit support for the war and even his manufactured popularity - and could create social unrest. Especially in Moscow and St. Petersburg, major cities that have been largely untouched by the war until now.

More than 300,000 Russian men and their families have fled Russia since the mobilization, reports from neighboring countries show. The authorities have set up mobilization points at border crossings to prevent departures. Many others want to go after seeing the aggressive police raids and the first reports of the newly drafted men dying in the war.

Activist Grigory Sverdlin, who left Russia and is based in Georgia, launched an organization this month, Go By The Forest, to advise men in Russia to avoid the draft. He said the group has consulted with 2,700 men in 11 days and told 60 men how to surrender in Ukraine. At least eight have succeeded, he said.

"Obviously, people are very stressed because they're worried that they're going to be pressured into shooting other people," Sverdlin said. "So people are afraid not only of themselves, but of participating in this unjust war."

At a restaurant in Moscow, police present conscription orders to a diner who says he is celebrating his daughter's birthday. (Video: The Washington Post)

Yevgeny, 24, quit his job as a mechanic and is hiding in a relative's cabin far from Moscow. He has deleted his social media profiles and cut off contact with friends. He spends his days working in the garden and he goes to bed early and watches a lot of YouTube.

"I don't want to kill people and I don't want to be killed, so I really have to lay low now," he said. "But even here I don't feel safe. We live in a time when your neighbors could report you. They might call the police and say there's a young guy living in this house when he should be fighting fascists in Ukraine."

Yevgeny never supported the war. Now he has stopped driving for fear of being pulled over by the police. He can't leave Russia because he has no passport, and even going to the store in the small village feels risky.

As Putin escalates the war, some in Russia's business elite are despairing

"I'm panicking and my mother is very nervous," he said. "I'm stressed and I'm depressed. I try not to think about how long this could go on, because you can go crazy."

Two of his friends are worse off. They were called up at the end of last month, he said, and with a little training they are on their way to the front.

"I have a couple of friends who supported the war and believed that there are Nazis there who are killing poor Ukrainians and that Ukrainians should be freed and so on. But they change their minds after mobilization. They have started asking questions and surfing the Internet for information," said Yevgeny.

"They don't want to die, especially when you don't understand why you have to die," he said. "What's the point?"

As morale suffers, Russia and Ukraine are fighting a war of mental attrition

Russian President Vladimir Putin said on Friday that 222,000 of the 300,000 targets had been summoned and that the process would be completed within two weeks. Pro-war hard-liners insist a second round will be necessary.

The raids in Moscow and St. Petersburg has been deeply controversial, partly because the cities have suffered relatively few losses in Ukraine. The burden of struggle has largely been borne by small ethnic groups and poorly educated men from poor rural areas.

In a sign that the government fears a growing urban backlash over the raids, Andrei Klishas, a senior member of Putin's United Russia party, said on Friday that the conscription effort was illegal.

"It is inadmissible to arbitrarily seize everyone on the street," he said.

Anti-war sentiment may harden as the bodies of soldiers deployed just weeks earlier begin to return home for burial. Alexei Martynov, the 29-year-old head of a government department in Moscow, was mobilized on September 23 and was killed on October 10. He was buried last week. Five soldiers from the southern Ural region, mobilized on September 26 and 29, were killed in Ukraine in early October, Chelyabinsk authorities reported.

A woman angrily berated a team that delivered military drafts in the lobby of her apartment building in St. Petersburg. (Video: SOTA)

A comrade of the Chelyabinsk men who survived a stunning Ukrainian assault called a friend and described what happened, according to the transcript of a phone call published by BBC News Russian. He said he had received no education. When he fled, he said, there were bodies everywhere.

"We got there the first day, never having fired a shot, and they sent us, like meat, straight to an assault unit with two grenade launchers. At least I had read the instructions on how to use them." By day 3, the soldier and his comrades were in the front line trenches.

Almost daily, videos appear on Russian social media of conscript soldiers, angry because they have not been given decent uniforms, weapons, training or quarters. Testimonies of men who should have been exempted from being sent to combat are common. Aleksei Sachkov, a 45-year-old Moscow doctor, signed a contract to treat wounded soldiers in Voronezh, Russia, near the border with Ukraine. He stopped calling his wife, Natalia, on September 24. She heard from Russia's military hotline a week later that he was fighting in Ukraine as part of a tank unit, she said in a video posted online.

As the war in Ukraine falters, Russians are asking a risky question: Can Putin fall?

As unrest grows, men of military age are being turned back at the borders as they try to leave the country. In March, weeks after Putin launched the invasion, he promised there would be no mobilization. But last month he cut off the tacit assurance that the conflict would be fought only by professional soldiers in return for the Russian public's passive acceptance of the war. Widespread anger at Putin's September 21 announcement suggests that public support for the war is lower than the Kremlin claims.

"It's the pain of the regime because a very common view in Russia now is that this war is lost," Sverdlin said. "And it seems that just issuing subpoenas, detaining many thousands of people and sending them to war is just buying this regime a little more time. But it's just buying time, because of course these people who were caught on street now, don't make good soldiers because they don't know how to fight."

As the backlash intensifies, some Russians are confronting authorities and recording videos. A woman berated a team in the lobby of her apartment complex in St. Petersburg. A Russian truck driver posted a video of himself confronting a police officer and a military official who tried to take him to the enlistment office.

"I don't give a s--- about your mobilization. You are the one entitled, not me. After all, you have a gun, not me. Why don't you go and mobilize yourself?"

The police officer tried to write a charge and demanded the driver's documents.

"I'm not giving you my documents. Why should I?" the truck driver said, "If you fail to bring order to your country, why do it in another country? And where? By just destroying it completely?"

A Russian truck driver posted a video of himself confronting a police officer and a military official who tried to take him to the enlistment office. (Video: Svoboda Slova)

Putin faces the limits of his military power as Ukraine reclaims land

In the raucous din of the military recruiting office where Alexei ended up, he said, many of the men were agitated, some were furious and others shrank into themselves. They stood in line at one office after another, where they were forced to sign the military draft, submit their documents and undergo a medical examination. Many were office workers seized on the street. A "strange" couple told Alexei that they were volunteers looking for an exciting lifestyle change.

He was shocked at how many men meekly donned the army uniforms handed to them and let themselves be led, apparently straight to training bases. One of his work colleagues was among them.

"I saw men who were lost and confused, and at the same time very weak," he said. "They didn't want to fight for themselves. They got papers and signed them all obediently. They weren't focused. They just stared off into space like they'd given up."

For Alexei, the threats and bluffing continued for hours as officials pressured him to sign the draft. He refused. The police were called. The did nothing, but a police guard at the door would not let him go.

He watched the lines of nervous men. The drunken city worker lay in a deep sleep. A member of the elite Russian Guard special police threw a noisy tantrum at the attempt to enlist him.

Alexei called a lawyer. He entered the military commissar's office, filmed him on his mobile phone and demanded to know the legal basis for detaining him.

"He became very angry and shouted at me to leave his office." At 8 pm he was finally allowed to go. Now he wants to leave Russia, but fears that he may be conscripted at the border.

"I'll wait until this is over, somewhere safe."
Graag naar het Nederlands vertalen.

quote:
84s.gif Op maandag 17 oktober 2022 07:36 schreef Starhopper het volgende:
De kamkiazedrones werken door een doel per drone te selecteren vanuit een commandocentrum en met een druk op de knop worden ze allemaal op los gelaten.

De grotere drones worden inderdaad door iemand live bestuurd.
Yo tengo, t tienes, l/Ella tiene
pi_206347725
quote:
10s.gif Op maandag 17 oktober 2022 09:00 schreef YoungDriller het volgende:

[..]
Het afzetten van Janukovych wat volledig illegaal was. Er waren te weinig stemmen in het parlement om dit legaal te doen. Weet je nog? Die discussie hebben we al eens gevoerd en die heb je toen ook niet gewonnen. ;)
Kan ik me niet herinneren. Wel leuk dat dit zo belangrijk voor je is. :D
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_206347728
quote:
7s.gif Op maandag 17 oktober 2022 09:05 schreef HSG het volgende:

[..]
Ze grijpen overal kerels vandaan om te mobiliseren.
  maandag 17 oktober 2022 @ 09:06:40 #160
471046 YoungDriller
pi_206347729
quote:
7s.gif Op maandag 17 oktober 2022 09:05 schreef ExTec het volgende:

[..]
Hier gestopt met lezen.
Ok doei :W
  maandag 17 oktober 2022 @ 09:07:16 #161
6484 ExTec
pi_206347733
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2022 09:05 schreef YoungDriller het volgende:

[..]
Ze hadden ook verkiezingen in Oekrane maar kennelijk is democratie alleen leuk als Washington & Brussel akkoord zijn. ^O^
Onzin.

Wij hebben ook het recht om naar Den Haag te gaan en rutte uit het torentje te kicken.

Het is ons land h?
  maandag 17 oktober 2022 @ 09:08:10 #162
471046 YoungDriller
pi_206347742
quote:
7s.gif Op maandag 17 oktober 2022 09:07 schreef ExTec het volgende:

[..]
Onzin.

Wij hebben ook het recht om naar Den Haag te gaan en rutte uit het torentje te kicken.

Het is ons land h?
Was te zien de afgelopen jaren inderdaad! :Y
pi_206347743
quote:
7s.gif Op maandag 17 oktober 2022 09:07 schreef ExTec het volgende:

[..]
Onzin.

Het is ons land h?
Oh dus jij stond met je lepel op een pan te slaan?
pi_206347744
quote:
2s.gif Op maandag 17 oktober 2022 09:07 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Geen Engels kunnen :')
Geen Nederlands kunnen. :')
pi_206347772
quote:
1s.gif Op maandag 17 oktober 2022 08:58 schreef YoungDriller het volgende:

[..]
Klopt, Kiev is iets van de afgelopen jaren. Sinds 2014 om precies te zijn. Je weet wel, na de illegale coup waar je voor weg blijft kijken en ze sinds het illegaal onverwerpen van een democratisch gekozen president genocide hebben gepleegd op de Russische bevolking in het oosten en het zuiden van het land.
Het parlement stuurde in meerderheid de president weg, wat is daar precies ondemocratisch aan?

https://www.volkskrant.nl(...)%2Fwww.google.com%2F
  maandag 17 oktober 2022 @ 09:14:22 #166
471046 YoungDriller
pi_206347783
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2022 09:04 schreef AgLarrr het volgende:

[..]
Als je voor een multipolaire wereld bent, ben je ook voor Brussel en Washington. Zonder Brussel en Washington houden we anno nu namelijk enkel Beijing over en dan is de wereld niet multipolair meer.
Zeker. Ik vind dat beide ook moeten kunnen bestaan. Het zou alleen fijn zijn als de Amerikanen zouden opzouten naar hun eigen achtertuin. :Y
pi_206347784
quote:
84s.gif Op maandag 17 oktober 2022 07:20 schreef Starhopper het volgende:
[ twitter ]

In Rusland stoken ze hun huizen tot 28 graden. Geen grap.
pi_206347785
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2022 23:59 schreef oheng het volgende:

[..]
Valt me tegen van UAWeapons, dit is fake news. 1 van de bemanningsleden was namelijk helemaal niet gewond.

Bron:
https://www.reddit.com/r/(...)enades_on_a_russian/
Ljkt er meer op dat het niet een bemanningslid was maar iemand die de tank kwam reclaimen. Ook de mening van veel comments op de thread.
beter een knipoog dan een blauw oog
  maandag 17 oktober 2022 @ 09:15:09 #169
6484 ExTec
pi_206347792
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2022 09:08 schreef YoungDriller het volgende:

[..]
Was te zien de afgelopen jaren inderdaad! :Y
Maar dat is alleen omdat een meerderheid daar reden toe ziet.
  maandag 17 oktober 2022 @ 09:16:20 #170
6484 ExTec
pi_206347803
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2022 09:14 schreef YoungDriller het volgende:

[..]
Zeker. Ik vind dat beide ook moeten kunnen bestaan. Het zou alleen fijn zijn als de Amerikanen zouden opzouten naar hun eigen achtertuin. :Y
Missen we alleen nog de reden waarom ze in Kyiv blijkbaar ook verantwoordelijk zijn.
pi_206347810
quote:

[..]

Als je anti-imperialist ben, moet je ook anti-Rusland zijn. Zo niet, welkom in het clubje van hypocriete mensen!

Hier in het vrije westen klonken er genoeg anti-geluiden tijdens de Irak-oorlog. Ook in het parlement, en ook in de rest van Europa. Maar realpolitik is nodig als je als machtsblok wilt overleven. Er is een dun draadje die je kunt bewandelen om andere blokken te benvloeden en er tegelijkertijd te handelen. We hebben blijkbaar energie nodig van schurkenstaten. Dus je betaald er sowieso een prijs voor die je er niet voor wilt betalen. Of je pakt het af (en wordt ook een schurk) of je betaald er voor (en houd de schurk in het zadel)
  maandag 17 oktober 2022 @ 09:17:23 #172
471046 YoungDriller
pi_206347812
quote:
10s.gif Op maandag 17 oktober 2022 09:15 schreef ExTec het volgende:

[..]
Maar dat is alleen omdat een meerderheid daar reden toe ziet.
De meerderheid van de Oekranse bevolking stond niet op het Maidanplein. Verkiezingen die daarna zijn gehouden werden niet gehouden door heel het land dus konden onmogelijk een afspiegeling zijn van de opinie in het land. Helaas.
  maandag 17 oktober 2022 @ 09:18:36 #173
471046 YoungDriller
pi_206347822
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2022 09:17 schreef zuchtje het volgende:

[..]
Als je anti-imperialist ben, moet je ook anti-Rusland zijn. Zo niet, welkom in het clubje van hypocriete mensen!

Hier in het vrije westen klonken er genoeg anti-geluiden tijdens de Irak-oorlog. Ook in het parlement, en ook in de rest van Europa. Maar realpolitik is nodig als je als machtsblok wilt overleven. Er is een dun draadje die je kunt bewandelen om andere blokken te benvloeden en er tegelijkertijd te handelen. We hebben blijkbaar energie nodig van schurkenstaten. Dus je betaald er sowieso een prijs voor die je er niet voor wilt betalen. Of je pakt het af (en wordt ook een schurk) of je betaald er voor (en houd de schurk in het zadel)
Inderdaad. En dit argument is andersom net zo hard van toepassing.
pi_206347830
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2022 09:17 schreef YoungDriller het volgende:

[..]
Verkiezingen die daarna zijn gehouden werden niet gehouden door heel het land dus konden onmogelijk een afspiegeling zijn van de opinie in het land. Helaas.
Maar volgens jou waren die bezette gebieden Rusland, geen Oekrane. :R
pi_206347862
quote:

[..]
Gast :')
De wereld is al lang niet meer alleen voor de VS. China is flink aan de weg aan het timmeren in Azie en Afrika. De Saoedi's kopen met hun geld overal invloed in het M-O. Brazilie doet wat ze wil. De EU is aan het vergrijzen.
En Rusland overschatte zich een beetje als wereldspeler.

Verder mag je Europa wel een klein beetje dankbaar zijn natuurlijk. Ten eerste omdat je er waarschijnlijk (bevoorrecht) geboren bent en woont en ten tweede omdat je alle luxe waarin je je in rondbaadt te danken hebt aan het klootzakkengedrag van Europa in de paar eeuwen voor je geboorte :P
  maandag 17 oktober 2022 @ 09:25:03 #176
6484 ExTec
pi_206347867
quote:

[..]
De meerderheid van de Oekranse bevolking stond niet op het Maidanplein. Verkiezingen die daarna zijn gehouden werden niet gehouden door heel het land dus konden onmogelijk een afspiegeling zijn van de opinie in het land. Helaas.
Ik denk dat de meerderheid van NL ook niet op het malieveld past. Weinig landen hebben pleinen groot genoeg om een meerderheid van de bevolking aan te kunnen.
pi_206347889
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2022 09:17 schreef zuchtje het volgende:

[..]

Laatst was er iemand op LinkedIn die begon over dat landen in Afrika klaar zijn met de suprematie van Amerika en EU en daarom richten ze zich meer op China en Rusland. Vervolgens een hoop geklaag over de EU en Amerika.

Dan denk je ook "zucht... :') ) Die heeft ook geen enkel idee over de denkwijze van China en Rusland. Daarnaast woont hij in Nederland en is dus ook een onderdeel van de "suprematie" van de EU.
pi_206347896
quote:
De meerderheid van de Oekranse bevolking stond niet op het Maidanplein.
Dat is altijd zo. Niet iedereen gaat zijn leven op het spel zetten. Feit is dat bij elke verkiezing erna de overgrote meerderheid pro-EU partijen stemden en dat zegt alles, ook mbt de sympathie voor de Maidan-revolutie.

quote:
Verkiezingen die daarna zijn gehouden werden niet gehouden door heel het land dus konden onmogelijk een afspiegeling zijn van de opinie in het land. Helaas.
2014 elections; The voting was not provided in the annexed Autonomous Republic of Crimea and Sevastopol. The voting also did not reach significant parts of Donetsk and Luhansk oblasts because of the ongoing war in Donbas.[3] Because of this, 27 out of the 450 seats in the 8th Verkhovna Rada remained unfilled.

Alleen 27 van de 450 zetels bleven leeg omdat men geen verkiezingen kon houden in 2014 in delen van de Donbas vanwege de door Rusland ingezette rebellen en in de Krim uiteraard nergens omdat het bezet was. 27 van de 450 zetels die allemaal pro-EU waren is peanuts; 11% ofzo. Dus ja, keer op keer is de overgrote meerderheid van de Oekrainse verkiezingsuitslag pro-EU en daarmee een duidelijke stem dat men weg wil uit de Russische invloedssfeer.

Beter je best doen maatje om zaken te verbloemen.
Op woensdag 26 oktober 2022 07:33 schreef Lospedrosa:
“Kan gebeuren in een live uitzending dat je je een beetje laat meeslepen er bleert dat je kinderen maar moet verbranden.”
pi_206347909
quote:
7s.gif Op maandag 17 oktober 2022 09:05 schreef ExTec het volgende:

[..]
Hier gestopt met lezen.
haha ja, letterlijk Russische propaganda, uitgebreid besproken overal op internet. Maar blijkbaar zoekt ie wel graag informatie over WMD in Irak op en hoe dat er achter de schermen aan toe ging, maar gek genoeg net hoe deze hoax de wereld in kwam. :')
  maandag 17 oktober 2022 @ 09:31:16 #180
499349 EinarBoe
Extreem mild
pi_206347916
quote:
10s.gif Op maandag 17 oktober 2022 09:00 schreef YoungDriller het volgende:

[..]
Het afzetten van Janukovych wat volledig illegaal was.
Nee hoor, mocht gewoon. Was niets illegaals aan. Dat de Poetin/Trump-lovers het altijd ontzettend moeilijk hebben met de inzet van democratische instrumenten tegen de mongolen waar ze toevalligerwijs groot fan van zijn, daar heeft de bevolking van Oekrane terecht een broertje dood aan. Als je zo'n hekel hebt aan democratie zou ik lekker verhuizen naar je favoriete dictatuur.
pi_206347933
quote:
7s.gif Op maandag 17 oktober 2022 09:05 schreef HSG het volgende:

[..]
[..]
De kamkiazedrones werken door een doel per drone te selecteren vanuit een commandocentrum en met een druk op de knop worden ze allemaal op los gelaten.
Kosten ook geen drol vergeleken de raket van het luchtafweergeschut, dus op zich is het wel een slimme doch lugubere manier om de Oekrainers op kosten te jagen.
  maandag 17 oktober 2022 @ 09:34:35 #182
471046 YoungDriller
pi_206347940
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2022 09:19 schreef Cheeseburgert het volgende:

[..]
Maar volgens jou waren die bezette gebieden Rusland, geen Oekrane. :R
Na de coup van 2014 waren het inderdaad bezette gebieden. Oekrane was immers illegaal gekaapt (zoals ik eerder uitlegde) dus na de coup van 2014 is Oekrane in haar oude vorm eigenlijk opgehouden met bestaan. Ik kan dat met het oog op de geschiedenis goed begrijpen want de Russischtalige inwoners voelen dat hun belangen niet behartigd worden. Sterker nog, in de afgelopen jaren heeft Oekrane geprobeerd om de Russische identiteit in het oosten uit te roeien met culturele, maatschappelijke en soms geweldadige maatregelen.

Ik heb vanaf dag 1 van dit conflict al gezegd, doek Oekrane op en splits het langs de Dniepr in een Russischtalig en een Oekrans of van mij part een Pools deel.
pi_206347950
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2022 09:33 schreef Knipoogje het volgende:

[..]
Kosten ook geen drol vergeleken de raket van het luchtafweergeschut, dus op zich is het wel een slimme doch lugubere manier om de Oekrainers op kosten te jagen.
Ze zijn inderdaad heel goedkoop en vliegen onder de radar.
  maandag 17 oktober 2022 @ 09:35:24 #184
471046 YoungDriller
pi_206347953
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2022 09:31 schreef EinarBoe het volgende:

[..]
Nee hoor, mocht gewoon. Was niets illegaals aan. Dat de Poetin/Trump-lovers het altijd ontzettend moeilijk hebben met de inzet van democratische instrumenten tegen de mongolen waar ze toevalligerwijs groot fan van zijn, daar heeft de bevolking van Oekrane terecht een broertje dood aan. Als je zo'n hekel hebt aan democratie zou ik lekker verhuizen naar je favoriete dictatuur.
Niet waar. Te weinig stemmen in het parlement. Helaas.
  maandag 17 oktober 2022 @ 09:37:41 #185
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_206347971
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2022 09:14 schreef YoungDriller het volgende:

[..]
Ik uiteindelijk ook, maar we hebben de positie van de Yanks volledig aan onszelf te danken. We hebben ze tegen hun eigen zin tot twee keer toe naar dit continent getrokken en nu zitten ze er net zolang tot wij de EU hebben vormgeven als een serieuze multipolaire speler inclusief de hard power. Tot die tijd vullen de Amerikanen dat gat op en blijven we satellietje spelen. Ook nu halen ze weer de kolen uit het vuur.

pi_206347976
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2022 09:36 schreef YoungDriller het volgende:

[..]
Leuke mening maar dat maakt het geen feit. Jij hebt namelijk geen mandaat op mijn visie.
Ik krijg ergens het vage voorgevoel dat er heel wat Oekraners ten oosten van de Dnjepr wonen die zich niet zo kunnen vinden in het door jou geclaimde mandaat om maar voor ze te vinden dat ze deel van Rusland uit moeten maken.
pi_206347977
quote:
7s.gif Op maandag 17 oktober 2022 09:27 schreef HSG het volgende:

[..]
Laatst was er iemand op LinkedIn die begon over dat landen in Afrika klaar zijn met de suprematie van Amerika en EU en daarom richten ze zich meer op China en Rusland. Vervolgens een hoop geklaag over de EU en Amerika.

Dan denk je ook "zucht... :') ) Die heeft ook geen enkel idee over de denkwijze van China en Rusland. Daarnaast woont hij in Nederland en is dus ook een onderdeel van de "suprematie" van de EU.
inderdaad. Vind het ook raar, die hypocriete zelfhaat. "Wij" doen niks goed. Of we steunen de verkeerde, zijn te afzijdig, of geven teveel geld uit aan nutteloze zaken.

Over het algemeen zijn mensen best genuanceerd, maar soms zit er zo'n hardliner tussen die contraire meningen moet delen om zichzelf superieur te kunnen voelen. Die mogen er ook zijn :*
pi_206348000
quote:
7s.gif Op maandag 17 oktober 2022 09:27 schreef HSG het volgende:

[..]

Dat is echter wel het beeld dat de Russen en de Chinezen in die landen steeds proberen te schetsen, dat van het imperialistische Westen. Nou heeft China daar misschien nog enigszins recht van spreken, maar als er n land is dat totaal geen recht van spreken heeft waar het imperialisme aankomt, dan is het wel Rusland. Dat land heeft een hele lange imperialistische geschiedenis. Goed, niet in Afrika of Zuid-Amerika, maar op Eurazi zijn er meer dan genoeg landen waar ze daar over mee kunnen praten.
  maandag 17 oktober 2022 @ 09:42:35 #189
471046 YoungDriller
pi_206348013
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2022 09:37 schreef AgLarrr het volgende:

[..]
Ik uiteindelijk ook, maar we hebben de positie van de Yanks volledig aan onszelf te danken. We hebben ze tegen hun eigen zin tot twee keer toe naar dit continent getrokken en nu zitten ze er net zolang tot wij de EU hebben vormgeven als een serieuze multipolaire speler inclusief de hard power. Tot die tijd vullen de Amerikanen dat gat op en blijven we satellietje spelen. Ook nu halen ze weer de kolen uit het vuur.
Nou, jij en ik hebben daar geen zeggenschap in gehad. Duitsland verklaarde de VS de oorlog tijdens WW2. De Amerikanen zitten momenteel in Europa 'to keep the Russians out & the Germans down' en verder voor economische en militaire belangen. Gewoon neo-kolinialisme.

En Rusland kan dat argument ook gebruiken om op te rukken naar Duitsland, maar dat gaat ze nooit lukken ook al zouden ze dat willen.
  maandag 17 oktober 2022 @ 09:44:06 #190
499349 EinarBoe
Extreem mild
pi_206348029
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2022 09:35 schreef YoungDriller het volgende:

[..]
Pure onzin :')
pi_206348046
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2022 09:42 schreef YoungDriller het volgende:

[..]
Nou, jij en ik hebben daar geen zeggenschap in gehad. Duitsland verklaarde de VS de oorlog tijdens WW2. De Amerikanen zitten momenteel in Europa 'to keep the Russians out & the Germans down' en verder voor economische en militaire belangen. Gewoon neo-kolinialisme.

En Rusland kan dat argument ook gebruiken om op te rukken naar Duitsland, maar dat gaat ze nooit lukken ook al zouden ze dat willen.
Wij hebben daar wel degelijk zeggenschap in gehad (er zijn al tientallen verkiezingen geweest sinds de oorlog), dat de zijde die jij graag ziet winnen dat niet doet maakt het proces niet ondemocratisch of niet-legitiem.
  maandag 17 oktober 2022 @ 09:49:02 #192
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_206348077
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2022 09:35 schreef YoungDriller het volgende:

[..]
https://web.archive.org/w(...)dUKBREA1H0EM20140222
Laffe huichelaar
  maandag 17 oktober 2022 @ 09:54:47 #193
6484 ExTec
pi_206348140
quote:
De Amerikanen zitten momenteel in Europa 'to keep the Russians out & the Germans down' en verder voor economische en militaire belangen. Gewoon neo-kolinialisme.
Ik heb ff gekeken, maar ik zie helemaal geen VS soldaten patrouilleren op straat?

Het delicate en abstracte begrip dat de VS feitelijk een kolonie van west-europa is, en niet andersom, dat ontgaat je natuurlijk? :)
  maandag 17 oktober 2022 @ 09:58:29 #194
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_206348177
Ik ben het inmiddels wel zat om elke ochtend dit topic te openen en dan 30-40 posts te moeten gaan verwijderen omdat jullie niet gewoon normaal met elkaar in gesprek kunnen.

Het zijn altijd dezelfde figuren die niet normaal hun (pro-Russische) standpunten kunnen verwoorden en altijd dezelfden die daar dan weer extreem fel en persoonlijk op reageren.

We blijven niet bezig en als men niet normaal kan doen moeten we naar andere stappen gaan kijken. Ik wil ontzettend graag dat iedereen hier alles kan vinden en zeggen wat ze willen, maar je moet wel gewoon binnen de policy blijven
Laffe huichelaar
pi_206348183
quote:
7s.gif Op maandag 17 oktober 2022 09:54 schreef ExTec het volgende:

[..]
Ik heb ff gekeken, maar ik zie helemaal geen VS soldaten patrouilleren op straat?

Het delicate en abstracte begrip dat de VS feitelijk een kolonie van west-europa is, en niet andersom, dat ontgaat je natuurlijk? :)
Nee, dat is ook het grote verschil tussen de Amerikanen en de Russen. Na WO2 was het Westen vrij, terwijl in het Oosten dictatoriale regimes onder aansturing van de S-U werden aangesteld en protesten door het Russische leger gewelddadig werden beindigd. Met dit soort totale fantasten valt toch niet te discussiren joh. :')
pi_206348208
quote:
7s.gif Op maandag 17 oktober 2022 09:54 schreef ExTec het volgende:

[..]

Van oudsher wel ja, maar ze ontglippen ons een beetje denk ik, sinds we Newyork verkocht hebben.
Vakman pur sang
  maandag 17 oktober 2022 @ 10:03:13 #197
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
  maandag 17 oktober 2022 @ 10:03:41 #198
471046 YoungDriller
pi_206348238
quote:
Er is inderdaad een stemming gehouden, en er waren te weinig mensen aanwezig in het parlement om dit legaal te kunnen doen volgens de Oekraīnse grondwet destijds.
  maandag 17 oktober 2022 @ 10:03:44 #199
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_206348239
quote:

[..]

Tuurlijk heb ik daar zeggenschap in. Ik stem toch op partijen die daar een visie op hebben? En de meerderheid van NL, net als in vele andere Europese landen, heeft er voor gekozen om op partijen te stemmen die onze defensieapparaten wegbezuinigd hebben en tevens omgebouwd van defensie tot interventiemacht. En dat konden we ons veroorloven omdat we het wel prima vonden onder de paraplu van de Amerikanen. Ondanks waarschuwingen van Amerikaanse zijde.

Dus niks neokolonialisme. Dat beleid wat jij schetst is van na de oorlog. Sinds de val van de muur zijn ze hier op nadrukkelijke uitnodiging en puur voor ons eigen belang. Waarom denk je dat we elke keer mee gaan op avontuur met ze? Ze zouden eens vertrekken hier - dan hadden we nu een groot probleem gehad aan de oostgrens. Want Rusland is al eeuwenlang consistent een agressieve imperiale macht die door allerlei coalities in toom moest worden gehouden. En ik heb nog altijd 100x liever de Amerikanen dan de Russen.

pi_206348261
quote:
Het lastige wel is dat dit relatief goedkope spul een boel dure luchtverdedigings raketten kost. Want ze niet proberen neer te schieten is eigenlijk geen optie.
pi_206348262
quote:

[..]

De VS is dan wel een kolonisator die z'n belangen uitermate slecht verdedigt. Zo maakte de belangrijkste economie zich voor energie volkomen afhankelijk van een vijandige pariastaat en werd het militaire aspect door de gekoloniseerde Europeanen compleet verwaarloosd. Dat deden de Russen toch beter, die veranderden heel Oost-Europa in een openluchtgevangenis die zowel economisch als militair compleet afhankelijk was van het Kremlin.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 17-10-2022 10:06:55 ]
pi_206348308
quote:
15s.gif Op maandag 17 oktober 2022 10:05 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Het lastige wel is dat dit relatief goedkope spul een boel dure luchtverdedigings raketten kost. Want ze niet proberen neer te schieten is eigenlijk geen optie.
Ja je wilt eigenlijk een kosteneffectieve manier om dit soort hobbydrones uit de lucht te krijgen, misschien je eigen counterkamikazedrones ofzo :P
  maandag 17 oktober 2022 @ 10:10:26 #203
499349 EinarBoe
Extreem mild
pi_206348324
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2022 10:03 schreef YoungDriller het volgende:

[..]
Er is inderdaad een stemming gehouden, en er waren te weinig mensen aanwezig in het parlement om dit legaal te kunnen doen volgens de Oekraīnse grondwet destijds.
Nee hoor.
pi_206348327
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2022 10:03 schreef AgLarrr het volgende:

[..]
Tuurlijk heb ik daar zeggenschap in. Ik stem toch op partijen die daar een visie op hebben? En de meerderheid van NL, net als in vele andere Europese landen, heeft er voor gekozen om op partijen te stemmen die onze defensieapparaten wegbezuinigd hebben en tevens omgebouwd van defensie tot interventiemacht. En dat konden we ons veroorloven omdat we het wel prima vonden onder de paraplu van de Amerikanen. Ondanks waarschuwingen van Amerikaanse zijde.

Dus niks neokolonialisme. Dat beleid wat jij schetst is van na de oorlog. Sinds de val van de muur zijn ze hier op nadrukkelijke uitnodiging en puur voor ons eigen belang. Waarom denk je dat we elke keer mee gaan op avontuur met ze? Ze zouden eens vertrekken hier - dan hadden we nu een groot probleem gehad aan de oostgrens. Want Rusland is al eeuwenlang consistent een agressieve imperiale macht die door allerlei coalities in toom moest worden gehouden. En ik heb nog altijd 100x liever de Amerikanen dan de Russen.
Dit dus. De Amerikanen willen al decennia veel minder troepen in Europa hebben zodat ze zich veel beter kunnen richten op China. Ze waren zich al deels aan het terugtrekken toen poetin weer raar begon te doen aan de Oostgrens van Europa.

Dat in combinatie met het totaal wegbezuinigen van de Europese legers maakt dat ze hard nodig zijn.
Hopelijk veranderd dat trouwens wel de komende 10 jaar.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  maandag 17 oktober 2022 @ 10:11:24 #205
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_206348338
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2022 10:09 schreef Monolith het volgende:

[..]
Ja je wilt eigenlijk een kosteneffectieve manier om dit soort hobbydrones uit de lucht te krijgen, misschien je eigen counterkamikazedrones ofzo :P
Wat krijgsgevangenen met een trebuchet de lucht in schieten *O*
A murky, forgotten land.
  maandag 17 oktober 2022 @ 10:12:41 #206
6484 ExTec
pi_206348356
quote:

[..]
Is dat zo?

Doe eens bron.

Niet dat het uitmaakt. Oekrainers zijn aan zichzelf verantwoording schuldig h?

In belgie en duitsland hoor je ze immers ook nooit over 'dat dat en dat niet volgens de regels ging, tijdens dat en dat in NL'. Net zoals dat wij ons ook niet bemoeien met het reilen en zeilen in BE/DE.
  maandag 17 oktober 2022 @ 10:12:50 #207
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_206348358
quote:
15s.gif Op maandag 17 oktober 2022 10:05 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Ben bang dat die kamikaze drones tegen relatief lage kosten, en weinig arbeid gemaakt kunnen worden.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  maandag 17 oktober 2022 @ 10:13:04 #208
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_206348359
quote:

[..]
Ik ken de ins en outs van de Oekrainse grondwet niet, maar van de 450 328 stemmen krijgen vind ik vrij fors. als meer dan 70% van de stemmen in een volksvertegenwoordiging niet genoeg is, zou ik juist denken dat dat niet helemaal democratisch is
Laffe huichelaar
pi_206348380
quote:

[..]
kom maar eens met een fatsoenlijke onafhankelijke bron bij een post als deze.
  maandag 17 oktober 2022 @ 10:14:50 #210
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_206348381
twitter

Van waar worden die raketten afgeschoten?
pi_206348385
quote:

[..]
In het parlement, dat 450 zetels telt, stemden 328 leden voor het afzetten van Janoekovitsj. Dat gebeurde met een motie die stelt dat de president niet in staat is om aan zijn constitutionele verplichtingen te voldoen.

https://nos.nl/artikel/614932-parlement-zet-janoekovitsj-af

Hef jezelf op. :')
pi_206348387
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2022 09:41 schreef Monolith het volgende:
Dat is echter wel het beeld dat de Russen en de Chinezen in die landen steeds proberen te schetsen, dat van het imperialistische Westen.
laatst een best goed stuk in de duitse Spiegel over hoe rusland al sinds 2014 in de west-europese politiek grotschalig aan het investeren is om invloed te winnen...

Ze geven geld aan bijna alle idiote fringe-groeperingen die in europese landen opkomen...

Er zijn redelijk direkte verbanden via bv russische vechstporten-verenigingen met bepaalde extreem-rechtse groeperingen die vanaf 2014 in duitsland opkwamen (HoGeSA, PEGIDA) en de russische GRU
https://www.freie-radios.net/78966

russisch geld financierde in meerdere west-europese landen fringe-groeperingen als de cinque sterre-beweging in Italie, Geenpeil, Burgercomit EU in Nederland, de UKIP in engeland

tegelijkertijd financiert Rusland ook het EMF (Europees Moslim Forum) van Abdul-Wached Nijasow (een russixche moslim die Putin ondersteund, na aan bv de tsjetseeense president Kazyrow staand).
een groepering gelieerd aan de Moslimbroederschap maar gericht op west-europa
https://www.tagesspiegel.(...)-berlin-4057345.html

tegelijkertijd voerden russische agenten meermnaals sabotage-aanslagen uit, bv de 2014 aanslag op een munitie-opslag in Tsjechie en in Bulgarije
https://en.wikipedia.org/(...)arehouses_explosions
https://en.wikipedia.org/wiki/2014_Gorni_Lom_explosions
waarbij twee hoofdaders later in engelang betrokken waren bij de moord op Skripal

ER is een zeer breed en aktief tereur en politiek infiltratienetwerk gaande gestuurd vanuit rusland...
die zowel politieke lobby-arbeid uitvoert, grotendeels gericht op detsbailisering van het Westen..
maar die ook voor moord en terreuraanslagen niet terugschikt
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_206348419
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2022 08:25 schreef mascara-klodder het volgende:

[..]
De hele wereld? Spreek even lekker voor jezelf.

Bedankt.
Als er ergens ophef over was dan was het wel over de valse voorwendselen van de VS. Er is notabene zelfs een kamercommissie geweest om te veroordelen dat we als Nederland meegegaan zijn in die oorlog.

Bizar dat dit inderdaad zo aangehaald wordt
pi_206348423
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2022 10:13 schreef timmmmm het volgende:

[..]
Ik ken de ins en outs van de Oekrainse grondwet niet, maar van de 450 328 stemmen krijgen vind ik vrij fors. als meer dan 70% van de stemmen in een volksvertegenwoordiging niet genoeg is, zou ik juist denken dat dat niet helemaal democratisch is
https://www.ponarseurasia(...)oval-constitutional/

Als ik het zo lees had die grondwet nogal wat gebreken maar was het afzetten van Janoekovitsj gewoon constitutioneel.

Edit: dit is een toelichting op het argument van @EinarBoe hieronder.
Incelfrikandel
  maandag 17 oktober 2022 @ 10:18:40 #215
499349 EinarBoe
Extreem mild
pi_206348425
quote:

[..]
De rest was ook niet aanwezig - hoe zou dat nou komen na 3 maanden van onrust - en het was dan ook geen impeachment maar gewoon een wet waarin stond dat Janoekovitsj niet langer functioneerde en vervangen moest worden. Waar Janoekovitsj vervolgens gewoon in meeging door te vertrekken zodat ie vervangen kon worden. COUP.
pi_206348467
quote:
1s.gif Op maandag 17 oktober 2022 10:14 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]

Dat staat toch in die tweet?
pi_206348480
quote:

[..]
Ik ben niet 'voor Rusland'. Ik ben anti-Kiev en anti Washington/Brussel. Die 3 zijn een kankergezwel die momenteel de hele wereld aan het verkrachten zijn zoals ze de afgelopen 30 jaar aan het doen zijn.
Ja joh, want wat heb jij een kutleven hierdoor!
Als ik het leven van mijn ouders vergelijk met mijn leven, dan zijn we nu toch een stuk verder dan 35 jaar geleden. Meer welvaart, hogere levensverwachting, meer aanbod van vermaak, etc. etc. Ik ken regio's in de wereld waar het de afgelopen 30 jaar minder snel of zelfs helemaal niet beter is geworden.
pi_206348501
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2022 10:18 schreef Multatilu het volgende:

[..]
Als er ergens ophef over was dan was het wel over de valse voorwendselen van de VS. Er is notabene zelfs een kamercommissie geweest om te veroordelen dat we als Nederland meegegaan zijn in die oorlog.

Bizar dat dit inderdaad zo aangehaald wordt
Daarnaast zijn miljoenen Europeanen de straat op gegaan TEGEN deze oorlog. Nog nooit zijn er zulke grote protesten in Europa geweest (en daarna ook niet meer) als tegen de Irak-oorlog. Ja, Blair & Balkenende waren klootzakken dat ze meegingen in deze oorlog van Bush, maar het volk was het er in grote meerderheid totaal niet mee eens. Ik had toen ook wel ontzag voor de Fransen, dat zij gewoon nee zeiden tegen Bush.

Maar misschien hadden ordetroepen deze protesten gewoon keihard en bloedig neer moeten slaan zoals in Rusland gebeurd. Dan had @YoungDriller het helemaal geweldig gevonden!

[ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 17-10-2022 10:26:29 ]
  maandag 17 oktober 2022 @ 10:25:56 #219
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_206348524
quote:
5s.gif Op maandag 17 oktober 2022 10:22 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Dat staat toch in die tweet?
Ja duh dat de Russen deze afschieten. Maar komen deze raketten van Russisch grondgebied ?
pi_206348537
quote:
1s.gif Op maandag 17 oktober 2022 10:25 schreef Momo het volgende:

[..]
Ja duh dat de Russen deze afschieten. Maar komen deze raketten van Russisch grondgebied ?
Ja, of Belarus of door Russen bezet gebied.
pi_206348553
quote:

[..]
Afstand Kiev tot russisch grond gebied is zo'n 210 km, dus een bereik van 250 km is voldoende, dat is denk ik geen probleem voor deze drones
For every fact, there is an equal and opposite opinion.
Twitch.tv/bensel15
pi_206348563
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2022 10:15 schreef RM-rf het volgende:

[..]
laatst een best goed stuk in de duitse Spiegel over hoe rusland al sinds 2014 in de west-europese politiek grotschalig aan het investeren is om invloed te winnen...

Ze geven geld aan bijna alle idiote fringe-groeperingen die in europese landen opkomen...

Er zijn redelijk direkte verbanden via bv russische vechstporten-verenigingen met bepaalde extreem-rechtse groeperingen die vanaf 2014 in duitsland opkwamen (HoGeSA, PEGIDA) en de russische GRU
https://www.freie-radios.net/78966

russisch geld financierde in meerdere west-europese landen fringe-groeperingen als de cinque sterre-beweging in Italie, Geenpeil, Burgercomit EU in Nederland, de UKIP in engeland

tegelijkertijd financiert Rusland ook het EMF (Europees Moslim Forum) van Abdul-Wached Nijasow (een russixche moslim die Putin ondersteund, na aan bv de tsjetseeense president Kazyrow staand).
een groepering gelieerd aan de Moslimbroederschap maar gericht op west-europa
https://www.tagesspiegel.(...)-berlin-4057345.html

tegelijkertijd voerden russische agenten meermnaals sabotage-aanslagen uit, bv de 2014 aanslag op een munitie-opslag in Tsjechie en in Bulgarije
https://en.wikipedia.org/(...)arehouses_explosions
https://en.wikipedia.org/wiki/2014_Gorni_Lom_explosions
waarbij twee hoofdaders later in engelang betrokken waren bij de moord op Skripal

ER is een zeer breed en aktief tereur en politiek infiltratienetwerk gaande gestuurd vanuit rusland...
die zowel politieke lobby-arbeid uitvoert, grotendeels gericht op detsbailisering van het Westen..
maar die ook voor moord en terreuraanslagen niet terugschikt
Maar dat niet alleen, ook in het 'globale zuiden' zoals de Economist het noemt is men volop bezig met een media-offensief:

quote:
How Russia is trying to win over the global south
Its propaganda is deceptive, multilingual and well-funded. But does it work?

On september 21st Vladimir Putin, Russia’s president, announced the calling-up of perhaps 300,000 military reservists to fight in his sputtering war against Ukraine. The 18m followers of the rt (formerly known as Russia Today) Spanish-language Facebook page were left in no doubt as to why. Framing his invasion of Ukraine as a war for national survival, Mr Putin, rt reported, had declared that the goal of the West was to “divide and destroy” Russia.

Other recent developments seem to have been curiously underplayed. News of Russia’s retreat in north-eastern Ukraine earlier this month, in which Ukrainian forces have retaken thousands of square miles of territory, was hard to find. Headlines that dominated Western news outlets, about Russian soldiers abandoning their weapons and fleeing, were absent. Besides the mobilisation announcement itself, the only hint that Russia’s invasion might not be going entirely according to plan was a few clips parroting the Russian defence ministry’s announcement of a “regrouping” of Russian forces.

Instead, the Spanish-language edition of Russia’s main overseas propaganda network focused on alternative angles to the fighting. Videos showed what were supposedly Ukrainian attacks on civilian targets in Russian-occupied territories. Others featured residents of those territories praising Russia’s humanitarian aid. Articles detailed the Ukrainian government’s alleged attacks on the nuclear plant in Zaporizhia and the American government’s supposed efforts to encourage its citizens to send their own guns to Ukraine.

Russia’s efforts to shape narratives and influence politics in Europe and America are well-known. But Mr Putin’s propaganda machine has long targeted the developing world, too. rt launched first in English in 2005, then in Arabic in 2007. A Spanish-language channel followed in 2009, a full five years before the network opened in Britain or set up its German- and French-language editions. Sputnik, another Russian state media network that targets foreign audiences, is currently available in 30 languages, including Portuguese, Turkish and Vietnamese.

The official propaganda apparatus, along with shadowier covert disinformation campaigns, are the modern-day versions of tools that the Soviet intelligence services dubbed “active measures”. The Kremlin is now actively using those tools to try to persuade the global south to see the war in Ukraine its way. The narratives share several common themes across all regions: Russia blames nato expansion for causing the conflict, casts Ukraine as an American puppet, highlights Western failings, and spreads wild conspiracy theories, such as that America used Ukraine as a base to develop biological weapons.

Spinning a tale
Russia’s propaganda is not monolithic. Instead, as it does in the West, it seeks to exploit existing divisions and tensions. To do so, it can draw on decades of experience, going back to the cold war, of running influence operations in the developing world. “Russia is very effective at building on sentiments that already exist,” argues Jessica Brandt of the Brookings Institution, an American think-tank. “It’s fertile ground and they’re well-practised.”

In Africa, Russian propaganda networks have pushed the line that Western sanctions, rather than Russia’s blockade of the Black Sea, caused food prices to spike—part of a long pattern of Western disregard for the developing world. Russian outlets also highlighted reports of the mistreatment of African students trying to flee Ukraine immediately after the invasion. In Latin America, Russian media tap into existing anti-imperialist and anti-American sentiment. In the Middle East, America’s failed interventions in Iraq and Libya are held up as proof of Western hypocrisy. Europe’s warm welcome of Ukrainian refugees is contrasted with the frostier welcome given to Syrians.

Ukraine and its Western backers fret that Russia is making inroads. “Russian propaganda today has an edge in the global south,” argues Timothy Snyder of Yale University in an essay for Foreign Affairs. “In much of Africa, Russia is a known quantity, whereas Ukraine is not.” A group of American senators raised alarm in July over the spread of Russia’s Spanish-language disinformation on social media. European officials have ramped up outreach to Africa, fearful that Russia’s perspective is taking hold. “This is part of a battle of narratives,” Edgars Rinkevics, the Latvian foreign minister, told the Washington Post ahead of a rare visit to Egypt in June.

There are good reasons to worry. Fighting online disinformation is hard at the best of times. Big tech firms, most of which are based in America and serve their English-language users first, find it even trickier in other languages, reckons Tessa Knight, who studies disinformation in Africa at the Atlantic Council, an American think-tank. Academic research on disinformation is likewise mostly skewed towards the rich world, where governments have complained most loudly about the problem. “We’re doing a lot of research on what’s happening in English on Twitter,” laments Ms Brandt.

Russia’s early investments in building propaganda networks across the developing world appear to have paid off, at least in terms of engagement. Russian narratives are ubiquitous across social media in Latin America, says Andrew Gonzalez of Omelas, a digital-analysis firm. rt en Espanol’s 18m followers are more than twice the original rt English version’s (7.5m), and even outpace cnn’s Spanish edition (14.6m). rt’s Arabic edition is “really a powerhouse” on Facebook, says Joseph Bodnar of Alliance for Securing Democracy at the German Marshall Fund.

Russia’s narrative is “out there” in Africa, Macky Sall, Senegal’s president and the chair of the African Union, told European leaders in May. rt plans to open a bureau in South Africa. Russian propaganda has found fertile ground in parts of Francophone Africa, including the Sahel, where resentment of French military interventions and the effects of nato’s mission in Libya linger. In a poll of six African countries commissioned by The Economist earlier this year, support for Russia’s invasion was strongest in Mali and Ivory Coast.

Yet much as on the physical front lines, Russia has faced setbacks in the information war too. Following Mr Putin’s invasion on February 24th, Western tech firms such as Google, Meta (the parent company of Facebook and Instagram) and Twitter cracked down on Russian state media accounts, blocking them or limiting the extent to which their content is shown to users. While such measures have been implemented more patchily in poorer countries than in the West, “platform restrictions have really nailed [the Russians],” says Mr Bodnar. Omelas reckons that, where Russian media outlets once garnered the most social-media engagement on Ukraine-related content in Spanish, now coverage from cnn, an American firm, does.

Tuning out
The resonance of Russia’s messages also seems to be fading, argues Mr Gonzalez, whose firm employs artificial intelligence to try to analyse the emotional content of online posts. “Russia had more influence prior to the invasion than it does now.” The invasion has even turned away some of Russia’s own stars: Inna Afinogenova, the host of “Ahi Les Va”, an rt en Espanol offering, quit the network in the spring. She announced on her own YouTube channel that “I don’t agree with this war.”

Russia’s propagandists are trying to work around the new restrictions. State media channels have activated dormant social-media accounts and guided followers to less hostile platforms such as vk, a Russian Facebook clone, and Telegram, a messaging app. Sputnik’s homepage now includes instructions on how to use vpns to access its content in countries where its website is blocked. Researchers report the sudden appearance of large numbers of new Facebook pages and Twitter handles not transparently linked to the Russian government. In one such Vietnamese group, called “It’s all within Vladimir Putin’s calculus”, the 90,000-odd members are treated to high-definition videos from rt, with added Vietnamese subtitles.

Russian diplomats have also ramped up their outreach online, taking advantage of the fact that tech firms have been more hesitant to impose sanctions on government officials than state media. “They’re really stepping in to fill the void in the global south,” Mr Bodnar says. Russia’s diplomatic staff dwarfs Ukraine’s. “We must understand that the number of people working for the Russian Federation is ten times bigger than the number in the Ukraine embassy,” says Liubov Abravitova, Ukraine’s ambassador to South Africa. “We do not have equal forces, not only in Ukraine on the ground, but in our premises.”

Local cutouts can spread messages cheaply and in ways that are hard to trace. Groups linked to Yevgeny Prigozhin, whose mercenary army, Wagner, has been used in the Central African Republic, Mozambique and Sudan, have in the past hired marketing firms and influencers to produce content. “They’ve figured out that the more local you can go the better,” says Shelby Grossman of Stanford University’s Internet Observatory. “Local people are going to be better able to create content that resonates than a random Russian dude who took a few years of Arabic.” The sort of people that Lenin once called “useful idiots” abound. Duduzile Zuma, the daughter of former South African president Jacob Zuma, posted a tweet asking Mr Putin to send planes full of soldiers to Stellenbosch, a town synonymous with old, white money, to seize residents’ wealth.

Russia’s friends have helped too. “The Russian narrative can sweep far and wide, often because they have allies willing to promulgate those narratives,” Mr Gonzalez says. TeleSur, Venezuela’s state-owned channel, is full of pro-Russian propaganda. It broadcasts not only in Venezuela but also in Argentina, where it has been added to the basic national television service that reaches 83% of the population. Those in the Middle East who follow Iranian media “get a very different perspective” from those who get their news from elsewhere in the region, says Marc Owen Jones of Hamad Bin Khalifa University in Qatar. The state-run newspaper in Laos handed its op-ed pages over to the Russian ambassador, who rehashed Kremlin talking points about plans for the “denazification and demilitarisation of the Ukraine regime”.

China’s global propaganda network often pitches in to help, too. Co-operation between the two countries’ spin doctors is less a formal process than “a game of shared improv”, reckons Ms Brandt. Though China has been reluctant to repeat Mr Putin’s claim that Ukraine should not exist as a state, it has been happy to riff off lines that place blame for the war on America and nato.

Wild Russian theories about sinister Western “biolabs” in Ukraine have also been echoed widely. Independent Media, a South African group part-owned by two Chinese state firms, often engages in “information laundering” designed to make sentiment appear homegrown, says Herman Wasserman at the University of Cape Town. For instance, it will run a Chinese news-agency story on the biolab conspiracy, then get a left-wing student leader to write an article expressing concern about the supposed biolabs. Chinese news agencies will use that to write about how South Africans are worried, thus manufacturing a “story” out of nothing at all.

Russia’s intent is clear enough. What is less clear is whether those efforts have much impact. “There’s all the shouting and noise but is anyone listening?” asks Mr Jones. Isolating the influence of information campaigns is tricky, especially as the campaigns are designed to exploit pre-existing divisions. Russian propaganda outlets’ engagement figures seem to suggest a measure of influence. Shadowy online campaigns can help create the “illusion of grassroots support” which helps stories make the jump from social media into the mainstream sort, says Mr Jones.

Yet there are also plenty of reasons to be sceptical. For one thing, uneven internet penetration limits the reach of social media campaigns in many poor countries (see chart). And while eyeballs may be a “necessary precondition” for effectiveness, “high engagement doesn’t necessarily translate into effectiveness,” notes Ms Grossman. In Argentina, where rt en Espanol is beamed to most of the country, public opinion remains staunchly against the war: almost 80% of Argentines disagree with Russia’s invasion. Even a majority of Iranians now have unfavourable views of Russia, a reversal from just a year ago. In South Africa there is little evidence that the governing party’s sympathy for Russia is replicated among the general population.

Social media numbers often reflect mere virality rather than an ability to shape minds. Two of Russia’s most popular Twitter accounts in recent months have been those of its embassies in Britain and Japan, according to the Alliance for Securing Democracy. Both have been willing to amplify wild conspiracy theories. Their posts and memes play well with Twitter’s users, notes Mr Bodnar. But social media is not real life, and neither seems to have had much success shaping their target country’s views or policies. Britain has emerged as one of Ukraine’s most committed backers; Japan has imposed sanctions on Russia. Less than 10% of the population in either country trust Mr Putin, according to the Pew Research Centre.

Full of sound and fury
Russia’s propagandists, like the country’s generals, also have a history of inflating their performance, which helps justify the gusher of roubles that flows to their organisations. An investigation by the Russian opposition leader Alexei Navalny’s Anti-Corruption Foundation in 2020 found suspicious patterns on rt’s YouTube channel suggesting that it had been buying fake views, rather than earning real ones. (rt denied the allegations and took Mr Navalny to court for reputational damage. “Law and decorum won’t allow us to spit in Navalny’s face, so we’re left to sue,” an rt spokesperson told rbk, a Russian news agency.)“Researchers from the Stanford Internet Observatory discovered a suspicious and unnatural-looking pattern of “simultaneous spikes and plateaus in “likes” across clusters of inauthentic pages” on Facebook and Instagram that were linked to Russian activity in Africa in 2019.

A better explanation for the stances of people in the global south, and their governments, may be their perceptions of what is in their national interest. Governments in Latin America, Africa and South-East Asia have avoided condemning Russia not because they buy tales of Ukrainian neo-Nazis, but because they want Russia’s guns, oil and grain. Traditions of nonalignment and resentment towards the West exist independently of Russian propaganda.

Local news coverage in Latin America, Africa and Asia already tends to focus on the war’s economic ripples, rather than human suffering in Ukraine itself. William Bird of Media Monitoring Africa, an ngo, argues that: “For the most part the war is framed through our politics.” In much of the world, interest in the war has also fallen off more steeply than in the West. According to the Computational Story Lab at the University of Vermont, mentions of “Ukraine” in Arabic on Twitter have dropped nearly 100 times since their peak in late February; by contrast, English-language mentions have dipped only 15 times.

And of course Russia is not alone in trying to push its perspective around the world. Earlier this summer both Twitter and Meta Platforms, Facebook and Instagram’s parent company, blocked a suite of accounts for “co-ordinated inauthentic behaviour”. Such bans have become relatively routine. What was unusual came after: researchers at the Stanford Internet Observatory determined that the web of accounts—on Twitter, Facebook, Instagram, and five other social-media platforms—had been promoting pro-Western narratives, posting in Russian, Arabic and Farsi. The researchers characterise it as “the most extensive case of covert Western influence operations…analysed by open-source researchers to date.”

Much of the content looks like a mirror of the stuff Mr Prigozhin’s troll factories put out. Accounts are created with fake but convincing-looking faces generated with artificial-intelligence algorithms. They post memes and funny videos, try to get hashtags trending and push online polls. “I’m not surprised it’s happening, but I am surprised by how banal the whole operation was,” Ms Grossman says. Stanford’s research suggests that, as with the Russian sort, the appeal of this sort of pro-Western propaganda is often limited. Most posts and tweets sparked few interactions, say the researchers; only about a fifth of the accounts had more than 1,000 followers. Ironically, two of the most-followed accounts were those that openly declared an association with America’s armed forces.

All this suggests that any Western governments tempted to fight half-baked Russian propaganda with half-baked propaganda of their own may be on to a losing strategy. For Russia, meanwhile, it reinforces the point that changing people’s minds is hard—especially when you are trying to persuade them to believe things that are manifestly untrue.
bron
  maandag 17 oktober 2022 @ 10:32:48 #223
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_206348603
quote:

[..]
De beste manier om wat aan die Iraanse kamikaze drones te doen is Isral van de leiband laten om in Iran te gaan bombarderen waar die dingen gemaakt worden. Ook de ballistische raketten die Iran gaat leveren.

Help je ook meteen de protesten mee als je de dictatuur afleid.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_206348611
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2022 10:03 schreef AgLarrr het volgende:

[..]
Da's een beetje het probleem van nieuwrechts... Als er iets gebeurd wat niet naar hun zin is, leven we ineens in een dictatuur. Ze hebben nogal moeite met het feit dat in een democratie ook heel veel mensen hun zin niet krijgen.
pi_206348642
quote:

[..]
Volgens mij was er 75% (338 stemmen) nodig. Er waren trouwens 0 tegenstemmen, de rest was niet op komen dagen.
Цой жив
  maandag 17 oktober 2022 @ 10:35:58 #226
6484 ExTec
pi_206348646
quote:
1s.gif Op maandag 17 oktober 2022 10:32 schreef nixxx het volgende:

[..]
De beste manier om wat aan die Iraanse kamikaze drones te doen is Isral van de leiband laten om in Iran te gaan bombarderen waar die dingen gemaakt worden. Ook de ballistische raketten die Iran gaat leveren.

Alternatief,

De VS douwt werkelijk alle ATACMS die ze hebben naar binnen (want die gaan er sowieso uit in VS), en je gooit er instant 1 op de posities vanwaar ze gelanceerd worden.

Winst daarvan is dat je ook het personeel wat ze bestuurd uitschakelt.
  maandag 17 oktober 2022 @ 10:42:00 #227
6484 ExTec
pi_206348725
Helaas nog steeds weinig nieuws over zuiderlijk offensief.

Deze twitteraar gaf gisteren aan dat het 'mission accomplished' was, maar hij/zij niet uit kon wijden.

Vandaag:

twitter

Maar ik denk dat niet-insiders niet weten waar dit is, is van binnen, dus niet te geolocaten.
  FOK!fotograaf maandag 17 oktober 2022 @ 10:42:27 #228
364681 over_hedge
pi_206348735
-commentaar op de moderatie in NWS FB-

[ Bericht 73% gewijzigd door timmmmm op 17-10-2022 10:45:32 ]
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
  maandag 17 oktober 2022 @ 10:43:33 #229
471046 YoungDriller
pi_206348745
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2022 10:15 schreef TweedeKlum het volgende:

[..]
In het parlement, dat 450 zetels telt, stemden 328 leden voor het afzetten van Janoekovitsj. Dat gebeurde met een motie die stelt dat de president niet in staat is om aan zijn constitutionele verplichtingen te voldoen.

https://nos.nl/artikel/614932-parlement-zet-janoekovitsj-af

Hef jezelf op. :')
Leuk verhaal maar het waren weinig stemmen volgens de Oekranse grondwet destijds want er waren simpelweg te weinig mensen aanwezig in het parlement. Ik zal vanavond zodra ik klaar ben van werk dit verder toelichten.
pi_206348769
quote:
Een discussie met andere meningen komen niet tot stand als ze elkaar niet ontmoeten. Helaas is de kwaliteit van de pro-russen hier niet je van het, maar hun meningen hoeven niet in het BNW kamp te passen. Pro Russisch, en anti-Westers denken hoeven niet te ontstaan door samenzweringsideen.
pi_206348770
quote:
1s.gif Op maandag 17 oktober 2022 10:35 schreef Zwoerd het volgende:

[..]
Volgens mij was er 75% (338 stemmen) nodig. Er waren trouwens 0 tegenstemmen, de rest was niet op komen dagen.
Bij een normale impeachment wel, maar dit was geen normale impeachment met de hele bijbehorende procedure. In dit geval was het probleem dat de president niet aan z'n constitutionele verplichtingen voldeed omdat hij op de vlucht was geslagen. Voor die situatie was geen grondwetsartikel voorhanden dus hebben ze het met een constitutionele meerderheid (2/3) opgelost.
  maandag 17 oktober 2022 @ 10:45:23 #232
6484 ExTec
pi_206348774
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2022 10:43 schreef YoungDriller het volgende:

[..]
Leuk verhaal maar het waren weinig stemmen volgens de Oekranse grondwet destijds want er waren simpelweg te weinig mensen aanwezig in het parlement. Ik zal vanavond zodra ik klaar ben van werk dit verder toelichten.
Niet relevant.

De grondwet aldaar is er om oekrainers een prettig leven te geven. De GW werkt voor het volk, het volk werkt niet voor de GW.
pi_206348805
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2022 10:45 schreef zuchtje het volgende:

[..]
Een discussie met andere meningen komen niet tot stand als ze elkaar niet ontmoeten. Helaas is de kwaliteit van de pro-russen hier niet je van het, maar hun meningen hoeven niet in het BNW kamp te passen. Pro Russisch, en anti-Westers denken hoeven niet te ontstaan door samenzweringsideen.
Grappig genoeg doen ze dat vaak wel.
  maandag 17 oktober 2022 @ 10:48:18 #234
6484 ExTec
pi_206348806
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2022 10:45 schreef J.B. het volgende:
Voor die situatie was geen grondwetsartikel voorhanden dus hebben ze het met een constitutionele meerderheid (2/3) opgelost.
Precies, als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan.

En effectief is het een en het ander gelegitimeerd in daarop volgende verkiezingen.

Selectief regel fetisjisme is precies dat, niet meer of minder.
pi_206348816
quote:
7s.gif Op maandag 17 oktober 2022 10:45 schreef ExTec het volgende:

[..]
Niet relevant.

De grondwet aldaar is er om oekrainers een prettig leven te geven. De GW werkt voor het volk, het volk werkt niet voor de GW.
Nou daar kun je nog wel enigszins over discussiren. Een grondwet is er ook om minderheden te beschermen.

Een ding is in ieder geval wel duidelijk: een grondwet is er niet om een gewelddadige invasie door een vreemde mogendheid te legitimeren. Dus dit argument is in dit kader volkomen irrelevant.

Het gaat er ook al weer veel te lang over. Leidt weer lekker af van de terreurdaden van oorlogsmisdadiger Vladimir P. vanmorgen in Kyiv.
zie email 27 oktober
pi_206348817
twitter
pi_206348843
Wat heb je hieraan?
De brandstof moet ergens vandaan komen.

twitter
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 17 oktober 2022 @ 10:52:24 #238
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_206348858
quote:

[..]
Je vergeet even dat Euromaidan is ontstaan, juist omdat de president weigerde het associatieverdrag met de EU te ondertekenen, terwijl een ruime meerderheid van het parlement voor stemde?
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
  maandag 17 oktober 2022 @ 10:53:03 #239
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_206348865
quote:

[..]
Vast ook een leuk verhaal maar ik kan geen kronkels bedenken waarmee dat in de verste verte ook maar een beetje de Russische inval legitimeert, of in die context relevant is.
Huilen dan.
pi_206348867
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2022 10:51 schreef polderturk het volgende:
Wat heb je hieraan?

[ twitter ]
Haha das een kernreactor op een schip.
Dat kan maanden energie leveren zonder toelevering.
Vakman pur sang
pi_206348869
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2022 10:45 schreef J.B. het volgende:

[..]
Bij een normale impeachment wel, maar dit was geen normale impeachment met de hele bijbehorende procedure. In dit geval was het probleem dat de president niet aan z'n constitutionele verplichtingen voldeed omdat hij op de vlucht was geslagen. Voor die situatie was geen grondwetsartikel voorhanden dus hebben ze het met een constitutionele meerderheid (2/3) opgelost.
Het was een “legal limbo” waar ze in waren geraakt zo te lezen:
https://www.rferl.org/amp(...)tional/25274346.html
  maandag 17 oktober 2022 @ 10:53:44 #242
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_206348875
quote:

[..]
Ja ja net zoals democratie alleen leuk is wanneer Trump wint?
Huilen dan.
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 17 oktober 2022 @ 10:54:53 #243
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_206348885
quote:

[..]
Als 90% van het land vrije verkiezingen heeft, dan geeft dat toch echt wel enig beeld.
Vergeet ook niet dat het niet Oekrane was die verkiezingen in Donbass en Krim tegen werkte, dat waren toch echt Russen en separatisten
pi_206348888
quote:
Wat heb je hieraan?

[ twitter ]
Misschien zijn er landen die hun LNG terminals/centrales nog niet klaar hebben, en dit sneller te realiseren is
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 17 oktober 2022 @ 10:56:13 #245
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_206348902
quote:
11s.gif Op maandag 17 oktober 2022 08:58 schreef Anton91 het volgende:
[ twitter ]
Deze houden ze jaarlijks
pi_206348910
quote:
Wat heb je hieraan?

[ twitter ]
Deze dingen draaien (ook) op stookolie. Misschien makkelijker te krijgen op sommige plekken dan gas. Olietankers zijn er een stuk meer dan LNG.
pi_206348947
quote:
Wat heb je hieraan?

[ twitter ]
Dan gebruiken ze misschien MGO (marine gas oil) inplaats van gas? Misschien dat daar geen tekort aan is.
pi_206348949
quote:

[..]
Prima toch? Of heb je het over Rusland?
  maandag 17 oktober 2022 @ 11:01:04 #249
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_206348958
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2022 10:49 schreef polderturk het volgende:
[ twitter ]
Nog leuker met een 80's hit eronder.

twitter
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  maandag 17 oktober 2022 @ 11:03:20 #250
6484 ExTec
pi_206348975
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2022 10:49 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Nou daar kun je nog wel enigszins over discussiren. Een grondwet is er ook om minderheden te beschermen.
Dat is een grappig amalgaam van de NL GW die dat idd als Art 1 heeft, en de VS GW die een absoluut karakter heeft.

Maar beschermen van minderheden kan je ook in organieke wetten doen, en de NL GW is bij lange na niet zo absoluut als die in de VS ;)
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 17 oktober 2022 @ 11:04:33 #251
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_206348986
quote:
1s.gif Op maandag 17 oktober 2022 09:34 schreef YoungDriller het volgende:

[..]

Ik heb vanaf dag 1 van dit conflict al gezegd, doek Oekrane op en splits het langs de Dniepr in een Russischtalig en een Oekrans of van mij part een Pools deel.
En hoe is dit geen neo-kolonialisme???
pi_206348993
quote:

[..]
Bron?
pi_206348994
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2022 11:01 schreef Perrin het volgende:

[..]

[ twitter ]
Ze hadden YMCA moeten gebruiken.
pi_206349016
twitter

26 Drones, dat zijn serieuze aantallen. Dan gaat de voorraad er ook redelijk snel doorheen.
pi_206349025
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2022 11:08 schreef Anton91 het volgende:
[ twitter ]
26 Drones, dat zijn serieuze aantallen. Dan gaat de voorraad er ook redelijk snel doorheen.
Die gaat er natuurlijk net zo snel doorheen als ze niet neergehaald worden.
Цой жив
pi_206349034
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2022 11:04 schreef TARAraboemdijee het volgende:

[..]
En hoe is dit geen neo-kolonialisme???
Ouderwets demografische herinrichting van halve continenten waarin de twintigste eeuw echoot .

[ Bericht 2% gewijzigd door NoCigar op 17-10-2022 12:02:30 ]
anonieme razernist
pi_206349040
quote:
[ twitter ]
De voorraad drones sowieso, want die zijn "kamikaze".

Of bedoel je de luchtafweer? :P
pi_206349047
quote:
[ twitter ]
Het zijn hele eenvoudige goedkope drones. We weten niet hoeveel Iran er per dag van kan produceren. Hopelijk niet veel.

Wij moeten ook zulke goedkope kamikaze drones produceren en in grote hoeveelheden aan Oekrane leveren.
pi_206349055
quote:
[ twitter ]
De voorraad Oekranse luchtverdedigingsraketten ja ;)
  maandag 17 oktober 2022 @ 11:13:08 #260
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_206349062
Even alle ellende van oorlog aside, het is opzich wel interessant hoe landen als Turkije en Iran toch een kleine niche weten te vinden zoals de bayraktar en nu Iran de kamikaze drone, die blijkbaar per honderden geproduceerd kunnen worden.

Wachten is nu op een land wat succesvol zwermen van minidrones inzet die een voor een soldaten zoeken oid. En welke landen met een waterdicht afweer systeem komen.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  maandag 17 oktober 2022 @ 11:14:54 #261
6484 ExTec
pi_206349082
twitter
pi_206349090
quote:
1s.gif Op maandag 17 oktober 2022 10:14 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]

Sjoerd Sjoerdsma heeft vrienden.
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_206349092
Gelukkig heeft de brandweer nog een poesje weten te redden vanmorgen:
twitter

O+
  maandag 17 oktober 2022 @ 11:16:42 #264
6484 ExTec
pi_206349099
Redelijk onder de radar gegaan, hier op FOK dan allicht: maar de VS heeft afgelopen week de chip industrie van China gesloopt.

Dat zal zijn weerslag hebben op de drone productie van iran.
pi_206349102
quote:
1s.gif Op maandag 17 oktober 2022 11:15 schreef superniger het volgende:

[..]
Sjoerd Sjoerdsma heeft vrienden.
Vreemde post.
  maandag 17 oktober 2022 @ 11:18:41 #266
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_206349118
quote:
1s.gif Op maandag 17 oktober 2022 11:11 schreef polderturk het volgende:

[..]
Het zijn hele eenvoudige goedkope drones. We weten niet hoeveel Iran er per dag van kan produceren. Hopelijk niet veel.

Wij moeten ook zulke goedkope kamikaze drones produceren en in grote hoeveelheden aan Oekrane leveren.
Dat is niet zo moeilijk lijkt mij. Als je een wat groter formaat modelvliegtuig aanpast ben je er al denk ik.
pi_206349138
quote:
7s.gif Op maandag 17 oktober 2022 11:16 schreef ExTec het volgende:
Redelijk onder de radar gegaan, hier op FOK dan allicht: maar de VS heeft afgelopen week de chip industrie van China gesloopt.
Zijn daar intussen al goede bronnen van? Buiten wat diamond hands WSB apen op reddit kwam ik er weinig over tegen dit weekend :P
  maandag 17 oktober 2022 @ 11:21:27 #268
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_206349171
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2022 11:19 schreef Cheeseburgert het volgende:

[..]
Zijn daar intussen al goede bronnen van? Buiten wat diamond hands WSB apen op reddit kwam ik er weinig over tegen dit weekend :P
https://www.nrc.nl/nieuws(...)chindustrie-a4145166
Huilen dan.
pi_206349238
quote:
84s.gif Op maandag 17 oktober 2022 11:18 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Dat is niet zo moeilijk lijkt mij. Als je een wat groter formaat modelvliegtuig aanpast ben je er al denk ik.
Die modelvliegtuigen.
Hoeveel kost het om die dingen te produceren? 10.000 euro? Minder ingewikkeld dan een personenauto lijkt me. We produceren miljoenen auto's per jaar. We kunnen makkelijk 100.000 van die dingen per jaar produceren en volproppen met explosieven en naar Oekrane verschepen
  maandag 17 oktober 2022 @ 11:26:48 #270
6484 ExTec
pi_206349263
quote:
En de link naar drones/iran, is dat chips die bv ook in een DJI drone zitten, concreet de besturing, camera, communicatie terug naar de controller etc, nu dus gaan opdrogen.

Dat is meteen ook het meest complexe wat er in zo'n iraanse drone zit.
pi_206349289
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2022 11:01 schreef Perrin het volgende:

[..]

[ twitter ]
Ik vind ze dood leuker.
pi_206349322
Wat is eigenlijk het verschil tussen een kamikaze drone en een raket?
Worden die drones allemaal handmatig bestuurd en naar het doel geleid?
"This is your life and it's ending one minute at a time." - Tyler Durden
"Sand is overrated. It's just tiny, little rocks." - Joel
  maandag 17 oktober 2022 @ 11:33:06 #273
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_206349325
quote:
1s.gif Op maandag 17 oktober 2022 10:32 schreef nixxx het volgende:

[..]

Ze hebben ook fabrieken in Syrie, Armenie en Tajikistan
pi_206349348
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2022 11:32 schreef Gremen het volgende:
Een kamikaze drone kan in principe rondjes vliegen tot zn target in beeld komt. Een raket gaat gewoon van A naar B.
Цой жив
  maandag 17 oktober 2022 @ 11:35:21 #275
499349 EinarBoe
Extreem mild
pi_206349353
quote:
Type aandrijving in ieder geval.
  maandag 17 oktober 2022 @ 11:35:31 #276
6484 ExTec
pi_206349356
quote:
Ja. Net als een drone die jij koopt. Alleen wat jij koopt heeft geen "boem" knop.
pi_206349547
Over die Iraanse drones:
https://nos.nl/artikel/24(...)obleem-voor-oekraine

quote:
Ze draaien op een simpele tweetaktmotor, als een ouderwetse gemotoriseerde grasmaaier, maar dwingen Oekraense burgers tot vluchten in schuilkelders: Iraanse 'kamikaze'-drones. Ze worden volgens Oekrane steeds vaker ingezet door het Russische leger.

Het zijn in feite gelanceerde onbemande vliegtuigjes met tientallen kilo's explosieven aan boord. Ze vliegen op een voorgeprogrammeerd doelwit af en exploderen daar. Afgelopen week nog zou in de regio Kiev kritieke infrastructuur zijn getroffen door zulke drones.
quote:
En Shahed 136, zoals de in Iran gemaakte kamikaze-drones heten, is relatief makkelijk neer te halen. Het toestel is niet bepaald hi-tech. De productiekosten zijn naar schatting 20.000 dollar. Dat is kleingeld vergeleken met andere legerdrones.
pi_206349551
Drone'tje laten terugvliegen met inhoud naar het Kremlin, het hoeft niet altijd van een kant te komen
pi_206349571
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2022 10:45 schreef zuchtje het volgende:

[..]
Klopt er is echter (hier) alleen wel een overlap van ongeveer 90%.
Het is het moderne verhaal van de Wijzen van Zion.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_206349593

Rellen in Frankrijk. Tuurlijk weer Fransen.
Koren op de molen van Putin.
pi_206349602
quote:
Hoe moet ik een tweetaktmotor zien? Als een bromfietser motor?
pi_206349612
twitter
-Rabia Al-Basri
pi_206349637
Best knap van de Iranirs dat ze van een grasmaaier sucide drones hebben gemaakt.
-Rabia Al-Basri
pi_206349641
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2022 11:54 schreef polderturk het volgende:

[..]
Beetje mengsmering erin en gaan met die banaan
pi_206349646
quote:

[..]
https://nl.wikipedia.org/wiki/Tweetaktmotor
pi_206349667
quote:

[..]
Volgens wiki zit er een Mado MD-550 in :P

Ook te krijgen op aliexpress :')
pi_206349701
quote:
10s.gif Op maandag 17 oktober 2022 11:56 schreef Slayage het volgende:
Best knap van de Iranirs dat ze van een grasmaaier sucide drones hebben gemaakt.
Mja, feitelijk kun je van elke drone met voldoende draagcapaciteit een kamikazedrone maken.
pi_206349744
Vraag me af hoe ze de locatie vinden, als het signaal te verstoren is zou dat mooi zijn.

Zag wel al dat er stoorzenders onderweg waren maar geen idee hoe effectief die zijn tegen deze drones.
pi_206349746
quote:
Oke.
Dus een tweetaktmotor is minder ingewikkeld, maar verbruikt wel meer brandstof. Verstookt ook olie. Is slechter voor het milieu. Maar dat kan die Iranirs en Russen niks schelen. Is maar voor eenmalig gebruik.
  maandag 17 oktober 2022 @ 12:05:23 #290
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_206349776
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2022 12:00 schreef Monolith het volgende:

[..]
Mja, feitelijk kun je van elke drone met voldoende draagcapaciteit een kamikazedrone maken.
Das best wel een dingetje. Mijn gevoel zegt dat dit ook wel door burgers die handig zijn en kennis hebben gemaakt kunnen worden.

Er moet iets komen om dit te kunnen neutraliseren.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_206349783
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2022 12:03 schreef polderturk het volgende:

[..]
Oke.
Dus een tweetaktmotor is minder ingewikkeld, maar verbruikt wel meer brandstof. Verstookt ook olie. Is slechter voor het milieu. Maar dat kan die Iranirs en Russen niks schelen. Is maar voor eenmalig gebruik.
Ik denk dat het lang gaat duren voordat er nagedacht wordt over de ecologische impact van het oorlogstuig.
pi_206349879
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2022 12:05 schreef zuchtje het volgende:

[..]
Ik denk dat het lang gaat duren voordat er nagedacht wordt over de ecologische impact van het oorlogstuig.
De VS is er al mee bezig.
https://www.army.mil/arti(...)_implementation_plan
pi_206349913
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2022 11:57 schreef Cheeseburgert het volgende:

[..]
[ afbeelding ]

Kost 26.000. Dat is nog best duur.
Als de rest van de drone ook zoveel kost, heb je een drone voor 52.000. Als je er 1000 van produceert, dan kost je dat 52 miljoen euro. 100.000 stuks kosten 5 miljard.
  maandag 17 oktober 2022 @ 12:20:23 #294
6484 ExTec
pi_206349981
quote:
Interessant.

Maar als ze niet bestuurd worden, werken ze op consumenten GPS.

Dan zijn ze dus zeer gemakkelijk uit de lucht te krijgen met zo'n anti-drone gun, zoiets als dit, of de vele vele vele andere varianten.

pi_206349997
quote:
7s.gif Op maandag 17 oktober 2022 12:05 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Das best wel een dingetje. Mijn gevoel zegt dat dit ook wel door burgers die handig zijn en kennis hebben gemaakt kunnen worden.

Er moet iets komen om dit te kunnen neutraliseren.
In theorie wel ja, maar dat geldt voor bermbommen, autobommen en ga zo maar door ook. Volgens mij is jamming technologie nog wel een serieuze kandidaat voor een kosteneffectief antwoord. Dacht dat de VS ook wel wat Titan jamming spul had geleverd aan Oekrane, al weet ik niet of dat al in gebruik is. Probleem blijft wel dat Oekrane vrij groot is en dat soort zaken meestal een bereik hebben van pakweg een paar km.
pi_206349998
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2022 11:53 schreef quirina het volgende:

Dat er protesten zouden komen in diverse landen was te verwachten. Het is echter zwaar naef om te denken dat dit allemaal instant voorbij is als we Oekrane laten vallen.
pi_206350011
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2022 12:21 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Dat er protesten zouden komen in diverse landen was te verwachten. Het is echter zwaar naef om te denken dat dit allemaal instant voorbij is als we Oekrane laten vallen.
Ik ga me ook eerder zorgen maken als er in Frankrijk opeens geen escalerende protesten meer zijn. :P
pi_206350012
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2022 11:57 schreef Cheeseburgert het volgende:

[..]
[ afbeelding ]

Die drone heeft maar 50 pk. Die kan echt niet heel hard gaan of veel explosieven meedragen.
  maandag 17 oktober 2022 @ 12:23:16 #299
6484 ExTec
pi_206350026
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2022 12:21 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Brandstof tekorten in frankrijk zijn er omdat ze in een aantal raffinaderijen aan het staken zijn. Heeft niet eens wat met de oorlog te maken. Of niet direct, dan.
  maandag 17 oktober 2022 @ 12:24:18 #300
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_206350036
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2022 11:53 schreef quirina het volgende:

Die Fransen zijn ook chronisch ontevreden he :')
  maandag 17 oktober 2022 @ 12:24:21 #301
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_206350040
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2022 12:21 schreef Monolith het volgende:

[..]
In theorie wel ja, maar dat geldt voor bermbommen, autobommen en ga zo maar door ook. Volgens mij is jamming technologie nog wel een serieuze kandidaat voor een kosteneffectief antwoord. Dacht dat de VS ook wel wat Titan jamming spul had geleverd aan Oekrane, al weet ik niet of dat al in gebruik is. Probleem blijft wel dat Oekrane vrij groot is en dat soort zaken meestal een bereik hebben van pakweg een paar km.
Ja klopt, maar qua slachtofferbereik wel minder effectief, plus dat je niet altijd weet of de bom wel afgaat voor het juiste slachtoffer.

Je moet bij die drones er niet aan denken dat er wat clusterbommen onder hangen bij een festival bijvoorbeeld.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')