abonnement Unibet Coolblue
pi_205856401
De energieprijzen rijzen de pan uit! Waar gaat dit eindigen. :{
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_205856403
Iedereen wijst naar de Shell's en de Vattenfall's maar het ligt toch 100% aan de overheid?
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_205856433
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 16:45 schreef AQuila360 het volgende:

[..]
Het systeem zoals het nu is werkt perfect. Lage prijzen en betrouwbaar.

ENTER de overheid die met sancties gaat strooien en daardoor alles in de war schopt.
De prijzen gingen vorig jaar al de lucht in, nog voor de inval en dus ook voor de sancties.
Dat is een feit.

2021:



En iets uitgezoomd:



Ik ben overigens voor de sancties. Er is geen scenario waar je Rusland ongemoeid z'n gang kan laten gaan.

We zijn helaas chantabel met aardgas door Rusland, des te beter om daar vanaf te komen.

[ Bericht 8% gewijzigd door TheFreshPrince op 05-09-2022 16:56:36 ]
pi_205856506
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 16:47 schreef AQuila360 het volgende:
Iedereen wijst naar de Shell's en de Vattenfall's maar het ligt toch 100% aan de overheid?
Rabobank.jpg
pi_205856576
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 16:47 schreef AQuila360 het volgende:
Iedereen wijst naar de Shell's en de Vattenfall's maar het ligt toch 100% aan de overheid?
Het ligt aan de economische/grondstoffen oorlog die Rusland al begonnen was voordat Oekraïne fysiek is binnengevallen door het Russische leger.

En natuurlijk aan onze eigen fossiele verslaving. Wie tot pakweg een jaar terug riep dat we zo snel mogelijk van die fossiele verslaving moesten afkicken, werd als gekkie en linkse boomknuffelaar weggezet. Als je een warmtepomp kocht werd je van alle kanten bestookt dat zo'n ding veel te duur was, alléén geschikt voor nieuwbouw, een enorme energievreter, herrie maakt, het niet doet als het vriest etc. Nu zijn de warmtepompen al een aantal maanden niet aan te slepen.

Degenen die hun fossiele verslaving ondanks de opinie van vrienden en familie toch hebben beperkt, plukken daar nu juist hele zoete vruchten van.
pi_205856657
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 16:58 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Rabobank.jpg
Nice :P
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_205856890
Het bleek een fout te zijn (het moet "maar" 700 euro zijn). Da's al genoeg voor een paar slapeloze nachten.

Maar dit helemaal

We have far more in common than that which devides us..
pi_205856958
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 16:51 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
De prijzen gingen vorig jaar al de lucht in, nog voor de inval en dus ook voor de sancties.
Dat is een feit.

2021:

[ afbeelding ]

En iets uitgezoomd:

[ afbeelding ]

Ik ben overigens voor de sancties. Er is geen scenario waar je Rusland ongemoeid z'n gang kan laten gaan.

We zijn helaas chantabel met aardgas door Rusland, des te beter om daar vanaf te komen.
We hebben zelf gas genoeg hoor en kunnen nu helemaal binnenlopen, kwestie van keuzes maken en laat dit kabinet daar nu net geen uitblinker in zijn.
pi_205856999
quote:
1s.gif Op maandag 5 september 2022 17:46 schreef etuiedelapiel het volgende:

[..]
We hebben zelf gas genoeg hoor en kunnen nu helemaal binnenlopen, kwestie van keuzes maken en laat dit kabinet daar nu net geen uitblinker in zijn.
Geen extra gaswinning is ook een keuze
pi_205857008
quote:
1s.gif Op maandag 5 september 2022 17:48 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Geen extra gaswinning is ook een keuze
Ja een hele slechte.
pi_205857033
quote:
1s.gif Op maandag 5 september 2022 17:48 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Geen extra gaswinning is ook een keuze
alles ligt op tafel
quote:
Eurocommissaris Thierry Breton roept Nederland op geen enkele mogelijkheid om aan energie te komen op voorhand te laten liggen. Ook het toch weer opvoeren van de gaswinning in Groningen dus niet. Elk EU-land moet doen wat het kan om de hele EU door de energiecrisis te helpen, zegt hij.
quote:
Andere EU-landen slikken ook bittere pillen, voert Breton aan in zijn rede voor de opening van het academisch jaar. België en Duitsland bijvoorbeeld, die lijken te moeten terugkomen van hun afscheid van kernenergie. Soms kan dat een kortstondige stap terug zijn, bijvoorbeeld voor het klimaat of het milieu. Maar zonder solidariteit slaat Europa zich volgens hem niet door de opeenstapeling aan crises.
https://www.bnr.nl/nieuws(...)winning-in-groningen
Definitely not CIA
pi_205857143
quote:
1s.gif Op maandag 5 september 2022 17:48 schreef etuiedelapiel het volgende:

[..]
Ja een hele slechte.
Niet voor heel veel Groningers.

Of je de keuze van een ander goed of slecht vindt, hangt nogal af van waar jouw pionnetje op dat moment in het spel staat.
  maandag 5 september 2022 @ 17:57:55 #13
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_205857159
Met de huidige prijzen kunnen ze toch heel groningen uitkopen en leegpompen?

Beplant de zooi met bos en doe meteen wat met de stikstof.
Dum de dum
pi_205857170
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 17:57 schreef Fe2O3 het volgende:
Met de huidige prijzen kunnen ze toch heel groningen uitkopen en leegpompen?

Beplant de zooi met bos en doe meteen wat met de stikstof.
En dan moeten die Groningers in een tent gaan wonen ergens in de Noordoostpolder ofzo?
  maandag 5 september 2022 @ 17:58:51 #15
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_205857179
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 17:57 schreef Fe2O3 het volgende:
Met de huidige prijzen kunnen ze toch heel groningen uitkopen en leegpompen?

Beplant de zooi met bos en doe meteen wat met de stikstof.
Je zou zeggen dat we inderdaad zelf stinkend rijk zijn nu, maar daar hoor je niemand over.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
  maandag 5 september 2022 @ 17:59:19 #16
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_205857193
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 17:58 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
En dan moeten die Groningers in een tent gaan wonen ergens in de Noordoostpolder ofzo?
Gewoon volledig vergoeden, nieuwe huizen neerzetten, maakt niet uit.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_205857196
quote:
1s.gif Op maandag 5 september 2022 17:56 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Niet voor heel veel Groningers.

Of je de keuze van een ander goed of slecht vindt, hangt nogal af van waar jouw pionnetje op dat moment in het spel staat.
Ik tref ieder jaar een aantal Groningers uit dat gebied op een verjaardag in... Groningen...

Op zich is er nog wel enige bereidheid maar aangezien de overheid en de NAM tot nu toe alles gedaan heeft om onder betalingen en verantwoordelijkheid uit te komen, is er geen vertrouwen.

Dat is het hele punt. In het Gronings heb ik iets hardere woorden gehoord dan "geen vertrouwen" maar daar kwam het wel ongeveer op neer.
pi_205857221
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 17:57 schreef Fe2O3 het volgende:
Met de huidige prijzen kunnen ze toch heel groningen uitkopen en leegpompen?

Beplant de zooi met bos en doe meteen wat met de stikstof.
Rutte heeft dan ook de maximale gasprijs die de EU wil gaan hanteren geblokkeerd.
Definitely not CIA
  maandag 5 september 2022 @ 18:01:42 #19
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_205857236
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 17:59 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik tref ieder jaar een aantal Groningers uit dat gebied op een verjaardag in... Groningen...

Op zich is er nog wel enige bereidheid maar aangezien de overheid en de NAM tot nu toe alles gedaan heeft om onder betalingen en verantwoordelijkheid uit te komen, is er geen vertrouwen.

Dat is het hele punt. In het Gronings heb ik iets hardere woorden gehoord dan "geen vertrouwen" maar daar kwam het wel ongeveer op neer.
Ja wat mij betreft volledige vergoeding voor ze.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_205857254
quote:
1s.gif Op maandag 5 september 2022 18:00 schreef capricia het volgende:

[..]
Rutte heeft dan ook de maximale gasprijs die de EU wil gaan hanteren geblokkeerd.
"Liberaal", "marktwerking", "doe eens normaal man"...
pi_205857277
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 18:02 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
"Liberaal", "marktwerking", "doe eens normaal man"...
Even wachten wat de hoogte van de gasprijs is/wordt voordat je het in de verkoop doet.
VOC mentaliteit.
Definitely not CIA
pi_205857286
quote:
1s.gif Op maandag 5 september 2022 18:04 schreef capricia het volgende:

[..]
Even wachten wat de hoogte van de gasprijs is/wordt voordat je het in de verkoop doet.
VOC mentaliteit.
Dat laatste was van Balkenende :P
pi_205857307
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 18:04 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dat laatste was van Balkenende :P
:D
de cost gaet voor de baet uyt
Definitely not CIA
pi_205857750
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 17:59 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Gewoon volledig vergoeden, nieuwe huizen neerzetten, maakt niet uit.
Ah ja, "gewoon"...

Terwijl er nu al een tekort is aan bouwmaterialen en bouwvakkers om de jaarlijks benodigde extra woningen te bouwen.

Los van: waar ga je die huizen dan neerzetten, zonder daarmee de levens van al die mensen ingrijpend te beïnvloeden?
  Knapste mannelijke user 2022 maandag 5 september 2022 @ 18:42:26 #25
206731 Mortaxx
Doomer
pi_205857793
quote:
1s.gif Op maandag 5 september 2022 18:00 schreef capricia het volgende:

[..]
Rutte heeft dan ook de maximale gasprijs die de EU wil gaan hanteren geblokkeerd.
Hij voelde in z'n vezels dat het de juiste beslissing is
Op dinsdag 23 april 2024 10:41 schreef Solotovski het volgende:
Jij bent het zonnetje!!!
pi_205857850
quote:
1s.gif Op maandag 5 september 2022 18:42 schreef Mortaxx het volgende:

[..]
Hij voelde in z'n vezels dat het de juiste beslissing is
:D
Wel altijd jammer dat de NLse media zo weinig over die EU meetings rapporteert. Zijn toch best belangrijke besluiten enzo.
Definitely not CIA
pi_205858313
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 18:39 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Ah ja, "gewoon"...

Terwijl er nu al een tekort is aan bouwmaterialen en bouwvakkers om de jaarlijks benodigde extra woningen te bouwen.

Los van: waar ga je die huizen dan neerzetten, zonder daarmee de levens van al die mensen ingrijpend te beïnvloeden?
Man. De een woont bij Tata Steel de ander bij Schiphol, Chemelot of een overstromingsgebied zonder ook maar 1 cent compensatie dus zo slecht hebben die Groningers het niet
pi_205859459
quote:
1s.gif Op maandag 5 september 2022 18:46 schreef capricia het volgende:

[..]
:D
Wel altijd jammer dat de NLse media zo weinig over die EU meetings rapporteert. Zijn toch best belangrijke besluiten enzo.
Men kan dat zelf ook volgen natuurlijk. :)
pi_205859490
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 20:06 schreef laforest het volgende:

[..]
Men kan dat zelf ook volgen natuurlijk. :)
Ja natuurlijk. Ik lees dan ook media uit andere landen, waarin het wel besproken wordt. Kan ik iedereen aanraden.
Maar dan nog blijft mijn punt staan. :)
Definitely not CIA
pi_205859595
quote:
1s.gif Op maandag 5 september 2022 20:07 schreef capricia het volgende:

[..]
Ja natuurlijk. Ik lees dan ook media uit andere landen, waarin het wel besproken wordt. Kan ik iedereen aanraden.
Maar dan nog blijft mijn punt staan. :)
Het is uiteraard merkwaardig dat er zo weinig aandacht voor is.

https://www.europarl.europa.eu/news/en
https://europa.eu/newsroom/home_en

Deze volg ik ook.
  maandag 5 september 2022 @ 20:12:02 #31
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205859597
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 17:57 schreef Fe2O3 het volgende:
Met de huidige prijzen kunnen ze toch heel groningen uitkopen en leegpompen?

Beplant de zooi met bos en doe meteen wat met de stikstof.
Probleem is vooral dat ze dat dus niet doen, niet tegen fatsoenlijke uitkoopsommen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_205859730
Groningen ligt bomvol met gas toch?
Kunnen we dat niet opnieuw aanzetten daar?

Geef de mensen die hun huis kapot krijgen door het gas een goede schadevergoeding.
Als het goed is wist men het risico toen men er ging wonen?
  maandag 5 september 2022 @ 20:21:17 #33
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205859768
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 20:18 schreef hartloper het volgende:
Groningen ligt bomvol met gas toch?
Kunnen we dat niet opnieuw aanzetten daar?

Geef de mensen die hun huis kapot krijgen door het gas een goede schadevergoeding.
Als het goed is wist men het risico toen men er ging wonen?
Officieel erkent de overheid pas heel kort dat het een risico is om daar te wonen, dus nee... dat men dat wist is niet echt hard te maken, hoogstens voor de mensen die er in de afgelopen paar jaar zijn gaan wonen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_205859804
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 20:21 schreef Leandra het volgende:
Officieel erkent de overheid pas heel kort dat het een risico is om daar te wonen, dus nee... dat men dat wist is niet echt hard te maken, hoogstens voor de mensen die er in de afgelopen paar jaar zijn gaan wonen.
Oke, dan zullen ze bij schade de beurs moeten trekken.

Maar zou Groningen ons kunnen redden komende jaren?
(lees: goedkope gasprijs)
pi_205859835
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 20:12 schreef Leandra het volgende:

[..]
Probleem is vooral dat ze dat dus niet doen, niet tegen fatsoenlijke uitkoopsommen.
Ander probleem is dat er niet zomaar tienduizenden huizen elders beschikbaar zijn. En al helemaal niet enigszins in de buurt van waar ze nu wonen.
Dat is wel van belang als je de mensen die het betreft niet met nog meer emotioneel leed wil opzadelen.
pi_205860048
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 20:22 schreef hartloper het volgende:

[..]
Oke, dan zullen ze bij schade de beurs moeten trekken.

Maar zou Groningen ons kunnen redden komende jaren?
(lees: goedkope gasprijs)
Ze (NAM) moet al de portemonnee trekken. Sinds een paar jaar geld de omgekeerde bewijslast. Vroeger moest de claimande partij aantonen dat de schade veroorzaakt was door de NAM en tegenwoordig moet de NAM aantonen dat een claim onterecht is. Daarom is het aantal claims sinds een paar jaar geexplodeerd, ook in gebieden waar niet geboord wordt zoals in de buurt van de stad Groningen.

Nu kan er in de provincie niet (meer) gas geboord worden, zoals we nu in deze crisis graag zien, omdat hiermee burgers in gevaar gebracht worden.
pi_205861219
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 16:51 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
De prijzen gingen vorig jaar al de lucht in, nog voor de inval en dus ook voor de sancties.
Dat is een feit.

2021:

[ afbeelding ]

En iets uitgezoomd:

[ afbeelding ]

Ik ben overigens voor de sancties. Er is geen scenario waar je Rusland ongemoeid z'n gang kan laten gaan.

We zijn helaas chantabel met aardgas door Rusland, des te beter om daar vanaf te komen.
Ja anticiperend op inval, ook toen was er al sprake van troepenopbouw, uitnutten reserves, etc.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_205861308
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 17:41 schreef Kaatje1 het volgende:
Het bleek een fout te zijn (het moet "maar" 700 euro zijn). Da's al genoeg voor een paar slapeloze nachten.

Maar dit helemaal

[ afbeelding ]
Als ze dit mij zouden sturen dan betaal ik helemaal niet meer. Fuck de rijke bedrijven die ons uitkleden zonder scrupules.

Er bestaat nog wel een zeer grote kans dat die gigantische groep (noodgedwongen) wanbetalers door geen enkele instantie meer te controleren is. Massaal afsluiten kan ook niet.

Dus wat is wijsheid. Het is te hopen dat onze zeer stoïcijnse "overheid" die het geen bal interesseert, de problemen van dienst er snel in Europees verband de rem opzet. Dan maar wat minder winst voor die bedrijven.

En dan gewoon de macht terugpakken. De dingen van algemeen belang moeten niet geregeld worden door graaiers.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_205861429
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 22:11 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Als ze dit mij zouden sturen dan betaal ik helemaal niet meer. Fuck de rijke bedrijven die ons uitkleden zonder scrupules.

Er bestaat nog wel een zeer grote kans dat die gigantische groep (noodgedwongen) wanbetalers door geen enkele instantie meer te controleren is. Massaal afsluiten kan ook niet.

Dus wat is wijsheid. Het is te hopen dat onze zeer stoïcijnse "overheid" die het geen bal interesseert, de problemen van dienst er snel in Europees verband de rem opzet. Dan maar wat minder winst voor die bedrijven.

En dan gewoon de macht terugpakken. De dingen van algemeen belang moeten niet geregeld worden door graaiers.
Vast niet te realiseren, maar op twitter kwam dit langs. Kan ik me wel in vinden
Al zo vaak voorgesteld. Elk huishouden in Nederland 1500m3 gas (gemiddelde verbruik) tegen tarief van 2021. Daarboven aktueel tarief. Gewoon verrekenen via energiemaatschappij. Zorgt voor spaarzaam gebruik bij iedereen.
We have far more in common than that which devides us..
pi_205861542
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 22:19 schreef Kaatje1 het volgende:

[..]
Vast niet te realiseren, maar op twitter kwam dit langs. Kan ik me wel in vinden
Al zo vaak voorgesteld. Elk huishouden in Nederland 1500m3 gas (gemiddelde verbruik) tegen tarief van 2021. Daarboven aktueel tarief. Gewoon verrekenen via energiemaatschappij. Zorgt voor spaarzaam gebruik bij iedereen.
Waarom geen 500m3?
Je moet mensen en bedrijven wel stimuleren om minder gas te gebruiken.
Er is niet zoveel gas als voorheen beschikbaar, dus moeten we het ook met minder doen.
Hell To The Liars
pi_205861582
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 22:28 schreef Droopie het volgende:

[..]
Waarom geen 500m3?
Je moet mensen en bedrijven wel stimuleren om minder gas te gebruiken.
Er is niet zoveel gas als voorheen beschikbaar, dus moeten we het ook met minder doen.
Niet mijn tekst. Ik dacht meteen, kan ik het teveel in die 1500 ook terugkrijgen :P
We have far more in common than that which devides us..
pi_205861620
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 22:31 schreef Kaatje1 het volgende:

[..]
Niet mijn tekst. Ik dacht meteen, kan ik het teveel in die 1500 ook terugkrijgen :P
Dat dacht ik ook, aangezien ik rond 300, 350 verbruik. :P
Hell To The Liars
pi_205861630
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 22:33 schreef Droopie het volgende:

[..]
Dat dacht ik ook, aangezien ik rond 300, 350 verbruik. :P
:D
We have far more in common than that which devides us..
pi_205861648
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 22:19 schreef Kaatje1 het volgende:

[..]
Vast niet te realiseren, maar op twitter kwam dit langs. Kan ik me wel in vinden
Al zo vaak voorgesteld. Elk huishouden in Nederland 1500m3 gas (gemiddelde verbruik) tegen tarief van 2021. Daarboven aktueel tarief. Gewoon verrekenen via energiemaatschappij. Zorgt voor spaarzaam gebruik bij iedereen.
1.500m3 is niet het gemiddelde verbruik van huishoudens in Nederland, dat zit op 1.169m3.

Het verschil in de prijs tussen nu en 2021 is ¤3,50 - ¤0,80 = ¤2,70

Dat zou betekenen dat de overheid ¤2,70 x 1.169m3 x 7.000.000 = ¤22.094.1000.000 zou moeten compenseren.
  Moderator maandag 5 september 2022 @ 22:37:58 #45
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_205861686
Het beste wat de overheid kan doen is subsidie geven voor de eerste zoveel m3/GJ/kWh die bij een minimaal realistisch verbruik van dat huishouden horen. Zodat het meer loont om zuinig te doen.
pi_205861687
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 22:35 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
1.500m3 is niet het gemiddelde verbruik van huishoudens in Nederland, dat zit op 1.169m3.

Het verschil in de prijs tussen nu en 2021 is ¤3,50 - ¤0,80 = ¤2,70

Dat zou betekenen dat de overheid ¤2,70 x 1.169m3 x 7.000.000 = ¤22.094.1000.000 zou moeten compenseren.

Niet mijn idee. Al vind ik het wel sympathiek. Maar er moet toch wat verzonnen worden om te voorkomen dat we ook niet (zoals in de UK) de keuze gemaakt moet worden tussen verwarming/eten
We have far more in common than that which devides us..
pi_205861725
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 22:38 schreef Kaatje1 het volgende:

[..]
Niet mijn idee. Al vind ik het wel sympathiek. Maar er moet toch wat verzonnen worden om te voorkomen dat we ook niet (zoals in de UK) de keuze gemaakt moet worden tussen verwarming/eten
Het scheelt natuurlijk wel dat je niet alle huishoudens hoeft te compenseren, ik zou het niet aanvragen iig.

Ik ben verder niet tegen compensatie maar de verwachting is denk ik toch dat je heel zuinig aan zal moeten doen komende winter...
pi_205861752
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 22:40 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Het scheelt natuurlijk wel dat je niet alle huishoudens hoeft te compenseren, ik zou het niet aanvragen iig.

Ik ben verder niet tegen compensatie maar de verwachting is denk ik toch dat je heel zuinig aan zal moeten doen komende winter...
Hopelijk lukt
Maar zelfs bij heel zuinig aan doen moet je ook nog veel meer betalen dan een jaar geleden.
We have far more in common than that which devides us..
pi_205861808
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 22:42 schreef Kaatje1 het volgende:

[..]
Maar zelfs bij heel zuinig aan doen moet je ook nog veel meer betalen dan een jaar geleden.
Ja, klopt. Maar ik zie geen scenario waarin dat de komende winter anders zal zijn.
En dan toch maar zien te besparen...

Over 2 weken ga ik bij m'n zus langs met een verbruiksmeter en buisisolatie om in haar huurflatje nog wat kWh's en m3's te besparen. Die zit ook al op ¤344 per maand sinds kort...

Ik kan wel hopen op een wonder maar voor het geval dat wonder niet komt, moeten we zelf maar wat doen.
  maandag 5 september 2022 @ 22:56:48 #50
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_205861875
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 17:58 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
En dan moeten die Groningers in een tent gaan wonen ergens in de Noordoostpolder ofzo?
Of je geeft ze sws een 100K per huis(houden per jaa ca 11.000) met vergoeding voor verder ongemak: kosten ca ¤1.5Miljard. De (be)dreigende situatie die voroal voortkomt uit onbehagen en onzekerheid vanwege waardeloosheid van kosten, verdwijnt in de meeste gevallen dan als sneeuw voor de zon.

Ondertussen kun je zeg 10Miljard kuub meer blijven oppompen en dat voor zeg ¤10Miljard in de markt zetten. Met dit geld kan je dan de kosten voor andere burgers relatief (om)laag houden.
Het 'enigste'nadeel is dat in dat tempo het gas - momenteel restant ca 550Miljard kuub- over 15-25 jaar echt einde oefening is.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  maandag 5 september 2022 @ 22:57:18 #51
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205861880
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 22:35 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
1.500m3 is niet het gemiddelde verbruik van huishoudens in Nederland, dat zit op 1.169m3.

Het verschil in de prijs tussen nu en 2021 is ¤3,50 - ¤0,80 = ¤2,70

Dat zou betekenen dat de overheid ¤2,70 x 1.169m3 x 7.000.000 = ¤22.094.1000.000 zou moeten compenseren.

Als de overheid nou eens zou zorgen dat ze de belastingen op energie dusdanig zouden verlagen dat ze net zoveel binnen krijgen als in 2021 (21 - 40% van ¤ 0,80), dan zouden we al een heel eind zijn, maar van die ¤ 3,50 harken ze ook 21 - 40% aan de diverse belastingen, waaronder BTW over energiebelasting!
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_205861927
Komt het goed mensen?
Hebben we in de winter genoeg gas?
pi_205861928
Mensen hebben echt geen idee wat er globaal gaande is? :')
Vakman pur sang
  maandag 5 september 2022 @ 23:06:02 #54
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_205861942
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 22:42 schreef Kaatje1 het volgende:

[..]
Maar zelfs bij heel zuinig aan doen moet je ook nog veel meer betalen dan een jaar geleden.
Yep, dat heet besparen op wat je anders zou moeten gaan betalen.
Ik snap het maar heb dat mechanisme ook nooit echt begrepen.
Iemand doet z'n best om minder te verbruiken, dat vervolgens lukt om daarna toch hoger aangeslagen te worden.

Iemand die zich econoom mag noemen legde mij uit dat los van (fysieke) omstandigheden, de bestaande omzet ten minste gehandhaafd moet worden en doordat de kwaliteit daarvan verbeterd, die automatisch duurder wordt.
Je kan dan bv minder werken maar dat kost per saldo juist meer omdat de vaste kosten doorgaans losstaan van hoeveel iemand werkt en bij meer tijd thuis, juist oplopen omdat die (vrije)tijd doorgaans meer geld kost dan wanneer je zou werken.
Kortom, besparen zorgt voor hogere prijzen.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_205862004
Het mechanisme wat we kennen is ook kapot, of iig het werkt momenteel niet.
2 dingen wat ik hoorde.

Vorig jaar moest iedereen eigenlijk geld besparen omdat de corona een flinke aanslag had gepleegd onder de mensen.
Echter, de mensen wilden naar buiten toe, dus ze gingen geld uitgeven wat ze eigenlijk niet uit wilden geven. Dat was iets wat nog nooit of zelden voorkomt.

Vorige maand zag ik mr. wonderfull van SharkTank uitleggen dat overal mensen werden aangenomen, maar de productie amper omhoog ging.
De statistieken vertelde eigenlijk , dat al die nieuwe mensen helemaal niets deden?? Dat klopt dus niet, maar het was wel het resultaat van mechanisme.

Het zijn rare tijden, hele rare tijden.

Om over de chinese economie (evergrand), de Green-deal van de EU en Russische-Oekrainse oorlog maar te zwijgen.
Hell To The Liars
pi_205862005
hmm, ik ga het wel redden, dan maar wat minder sparen,
gebruik amper gas en weinig stroom, resp. 275/1250 per jaar.
ik woon in een flat die volgende maand tripple(?) glas krijgt,
en heb hard stokende buren rondom,
Wat mij wel zorgen baart zijn de minder fortuinlijken in een tochtig huurhuis, met een gezin,
het is natuurlijk niet enkel gedoe met energie,
ook de boodschappen worden nu al te duur voor sommigen.
  maandag 5 september 2022 @ 23:22:00 #57
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_205862040
quote:
1s.gif Op maandag 5 september 2022 23:04 schreef Lospedrosa het volgende:
Mensen hebben echt geen idee wat er globaal gaande is? :')
En ik vermoed zomaar dat globalisten en hun aandeelhouders geen ruk geven met wat zich lokaal afspeelt.

Het tragikomische is dat iedereen op deze aardkloot relatief in zorgeloze rijkdom kon baden wanneer we als mensheid onze energie zouden richten op efficiëntie in effectiviteit.
Maar goed, het is een utopie te denken dat iemand die (geld)macht heeft dan bereid zou zijn die zonder meer aan invloed te (ver)krijgen, voor het hogere doel zou willen afstaan.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_205862056
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 17:41 schreef Kaatje1 het volgende:
Het bleek een fout te zijn (het moet "maar" 700 euro zijn). Da's al genoeg voor een paar slapeloze nachten.

Maar dit helemaal

[ afbeelding ]
Ben je al begonnen met gedragsaanpassingen? Korter douchen? Tochtstrips kopen enzo
  maandag 5 september 2022 @ 23:33:50 #59
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_205862097
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 23:03 schreef hartloper het volgende:
Komt het goed mensen?
Hebben we in de winter genoeg gas?
Afgezien dat het gemiddelde huishouden in NL 10-15% minder kan en heeft te verteren, komt het hier wel goed.
Wij hebben genoeg gas maar anderen in ons solidaire stelsel waarschijnlijk niet en het dan hier komen (op)eisen.

Ik maak mij vooral meer zorgen aan de randen van de grafiek en dan met name de groepen (en landen) die sws al wankelden op hun benen en nu worden overgeleverd aan de eerste de beste duivelse profeet die zegt ze te komen redden. Een jaar in de kou in misère met alleen droog brood (als je dat al hebt) zal iemand overgeven aan de persoon die ze voedt.
Iets dat nu dan ook gebeurd waarbij Rusland een wig tracht te drijven door hier te slaan, te chanteren en elders te (p)aaien.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_205862197
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 23:25 schreef Bitlord het volgende:

[..]
Ben je al begonnen met gedragsaanpassingen? Korter douchen? Tochtstrips kopen enzo
Dit was gelukkig niet voor mij
We have far more in common than that which devides us..
pi_205862397
quote:
1s.gif Op maandag 5 september 2022 23:04 schreef Lospedrosa het volgende:
Mensen hebben echt geen idee wat er globaal gaande is? :')
Ik wel. Wij gaan er allemaal aan.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_205862556
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 22:19 schreef Kaatje1 het volgende:

[..]
Vast niet te realiseren, maar op twitter kwam dit langs. Kan ik me wel in vinden
Al zo vaak voorgesteld. Elk huishouden in Nederland 1500m3 gas (gemiddelde verbruik) tegen tarief van 2021. Daarboven aktueel tarief. Gewoon verrekenen via energiemaatschappij. Zorgt voor spaarzaam gebruik bij iedereen.
1500m3 is zo'n 20% meer dan het gemiddelde verbruik van vorig jaar.

Gas is duur omdat er onzekerheid is over de beschikbaarheid.

500m³ per jaar voor de eerste bewoner en 150m³ extra voor elke volgende bewoner van een adres is echt voldoende om in de eerste levensbehoefte van warmte en hygiëne (warme douche) te voorzien.
pi_205862850
Het is toch eigenlijk bezopen en onwenselijk dat een persoon de totale globale energiemarkt zo kan beïnvloeden.
Door puur op de juiste tijd aan de juiste knop te draaien en zo een slingereffect te versterken.
Vakman pur sang
pi_205862946
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 20:18 schreef hartloper het volgende:
Groningen ligt bomvol met gas toch?
Kunnen we dat niet opnieuw aanzetten daar?

Geef de mensen die hun huis kapot krijgen door het gas een goede schadevergoeding.
Als het goed is wist men het risico toen men er ging wonen?
Je moet niet denken dat dat mythische hoeveelheden zijn, er ligt nog 450 miljard kuub, we verbruiken ongeveer 50. Daarnaast exporteren we 30 (kunnen we contractuueel niet onderuit). kortom 450/80 is ongeveer 6 jaar als we het helemaal leegpompen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  dinsdag 6 september 2022 @ 07:55:46 #65
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_205862954
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2022 07:54 schreef raptorix het volgende:

[..]
Je moet niet denken dat dat mythische hoeveelheden zijn, er ligt nog 450 miljard kuub, we verbruiken ongeveer 50. Daarnaast exporteren we 30 (kunnen we contractuueel niet onderuit). kortom 450/80 is ongeveer 6 jaar als we het helemaal leegpompen.
Met de huidige prijzen zijn dat wel megabedragen. _O_
  dinsdag 6 september 2022 @ 07:56:43 #66
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_205862959
quote:
7s.gif Op dinsdag 6 september 2022 07:55 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Met de huidige prijzen zijn dat wel megabedragen. _O_
waarom heb ik het vermoeden dat we dat voor een appel en een ei verkopen?
pi_205862962
quote:
7s.gif Op dinsdag 6 september 2022 07:55 schreef Zwansen het volgende:
450 miljard kuub,
In 1 keer leegpompen! En dan de olympische spelen organiseren in bizarre stadions in de vorm van een klomp en een tulp, uiteraard gebouwd door zielige Indiërs die we hard uitlachen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_205862971
quote:
2s.gif Op dinsdag 6 september 2022 07:56 schreef Gunner het volgende:

[..]
waarom heb ik het vermoeden dat we dat voor een appel en een ei verkopen?
Omdat de hele grote contracten meestal tegen een vaste prijs gaan, echter het eigen verkoop/verbruik maken we gewoon dikke winst hoor, alleen gaat daarvan wel de helft naar Shell, de rest gaat gewoon weg voor de prijzen op de Beurs.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  dinsdag 6 september 2022 @ 08:04:26 #69
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_205863001
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2022 07:57 schreef raptorix het volgende:

[..]
In 1 keer leegpompen! En dan de olympische spelen organiseren in bizarre stadions in de vorm van een klomp en een tulp, uiteraard gebouwd door zielige Indiërs die we hard uitlachen.
Ik ben voor. _O_
pi_205863017
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2022 07:54 schreef raptorix het volgende:
Je moet niet denken dat dat mythische hoeveelheden zijn, er ligt nog 450 miljard kuub, we verbruiken ongeveer 50. Daarnaast exporteren we 30 (kunnen we contractuueel niet onderuit). kortom 450/80 is ongeveer 6 jaar als we het helemaal leegpompen.
Zes jaar is best veel vind ik.
Geeft ademruimte, voorkomt de crisis nu en hebben we tijd om te werken aan een beter plan dan gas
pi_205863045
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2022 08:07 schreef hartloper het volgende:

[..]
Zes jaar is best veel vind ik.
Geeft ademruimte, voorkomt de crisis nu en hebben we tijd om te werken aan een beter plan dan gas
Voor deze winter zijn we volgens mij sowieso al te laat, daarnaast vermoed ik dat de prijs ook wel weer wat gaat zakken (nog wel flink hoger).
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_205863059
Godzijdank heb ik nog contract tot medio 2024
pi_205863188
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2022 08:14 schreef hartloper het volgende:
Godzijdank heb ik nog contract tot medio 2024
Als je energieleverancier niet omvalt, dan wel idd :P
pi_205863198
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 22:28 schreef Droopie het volgende:

[..]
Waarom geen 500m3?
Je moet mensen en bedrijven wel stimuleren om minder gas te gebruiken.
Er is niet zoveel gas als voorheen beschikbaar, dus moeten we het ook met minder doen.
per persoon dan.....500m3 is er hier in de wintermaanden zo doorheen. :D
It's not about East or West, It's about niggaz and bitches, power and money, riders and punks. Which side are you on?
pi_205863239
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2022 08:37 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Als je energieleverancier niet omvalt, dan wel idd :P
Dat word nog wel een dingetje, in het verleden stonden de grote jongens te springen om klanten van omgevallen leveranciers in te huizen, nu niet zo denk ik ;)
Volgens mij stelt de energiewet dat die mensen sowieso aan een leverancier worden toegewezen, ben je ook lekker klaar mee :)
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_205863286
Het is sowieso een combinatie van factoren. Maar ik snap niet zo goed waarom de schuldvraag zo belangrijk is. Ik zou me vooral bezig houden met hoe je zelf door deze periode kan komen zonder al teveel kleerscheuren
  dinsdag 6 september 2022 @ 09:32:38 #77
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_205863586
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2022 08:37 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Als je energieleverancier niet omvalt, dan wel idd :P
Of ze de prijzen moeten aanpassen ... en dan kan je mee gaan, of een andere leverancier zoeken.

Het is denk ik wachten tot de eerste echte grote omvalt. Essent, Eneco of Vattenfall. Dan moet de overheid ingrijpen.
Hoe? Geen id. De enige optie is denk ik een max. prijs stellen of dan maar zelf weer leverancier worden of een verbod op winst/geen belasting oid.
Dum de dum
pi_205863670
We kunnen natuurlijk ook altijd nog op goedkope kolen stoken...

https://markets.businessinsider.com/commodities/coal-price

:{ :{
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  Moderator dinsdag 6 september 2022 @ 09:42:40 #79
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_205863694
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2022 08:56 schreef Roellie80 het volgende:
Het is sowieso een combinatie van factoren. Maar ik snap niet zo goed waarom de schuldvraag zo belangrijk is. Ik zou me vooral bezig houden met hoe je zelf door deze periode kan komen zonder al teveel kleerscheuren
Omdat sommige mensen alles aangrijpen om iemand anders (en vooral heel graag de overheid) de schuld te geven. Dat dat verder helemaal 0,0 oplost is niet zo belangrijk. Wat veel belangrijker is is dat onderbuikgevoeletje.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_205863789
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2022 09:40 schreef raptorix het volgende:
We kunnen natuurlijk ook altijd nog op goedkope kolen stoken...

https://markets.businessinsider.com/commodities/coal-price

:{ :{
Limburg weer open.
  dinsdag 6 september 2022 @ 10:04:00 #81
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205863898
quote:
6s.gif Op dinsdag 6 september 2022 09:50 schreef skrn het volgende:

[..]
Limburg weer open.
Ja, geen hond die er wil werken, maar misschien kunnen we wat asielzoekers tewerkstellen ofzo... :{
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  dinsdag 6 september 2022 @ 10:14:02 #82
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_205863994
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2022 10:04 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ja, geen hond die er wil werken, maar misschien kunnen we wat asielzoekers tewerkstellen ofzo... :{
Dat probleem is in meer sectoren.

Bij de NS verdien je ~2200 bruto als machinist, bij de MCD als 22 jarige burgerflipper ~2300 per maand (533wk*52/12).

De economie is op weg naar een behoorlijke reset/correctie. Daar hoort de energiemarkt ook bij dan maar denk ik. Uiteindelijk is dit niet sustainable.

Vorige maand nog een artikel in het AD dat eneco zich zorgen maakte dat mensen het nieuwe maandbedrag van 500+ weer terug op 100 zetten. Die woordvoerder leek zich absoluut niet te realiseren dat het geld er misschien gewoon niet was om eneco te betalen.

Komende maanden gaan het uitwijzen, maar als je nu een nieuw bedrijf opzet dan is een incasso toko welllicht een goede waarin veel toekomstig werk zit ^^.
Dum de dum
pi_205863999
quote:
7s.gif Op dinsdag 6 september 2022 07:55 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Met de huidige prijzen zijn dat wel megabedragen. _O_
Valt ook tegen. 1000 miljard, net iets meer dan ons jaarlijkse bbp. Of tweemaal onze staatsschuld.

Kosten voor gaswinning zelf, schadeherstel (niet alleen woningen, ook de infrastructuur heeft zwaar te lijden onder verzakkingen) en nieuwe installaties die volledig leegpompen mogelijk maken moeten daar nog vanaf getrokken worden.
pi_205864020
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 22:57 schreef Leandra het volgende:

[..]
Als de overheid nou eens zou zorgen dat ze de belastingen op energie dusdanig zouden verlagen dat ze net zoveel binnen krijgen als in 2021 (21 - 40% van ¤ 0,80), dan zouden we al een heel eind zijn, maar van die ¤ 3,50 harken ze ook 21 - 40% aan de diverse belastingen, waaronder BTW over energiebelasting!
Dat argument maakte ik in een ander topic ook. Ipv de belasting op energie een percentage van de prijs maken, maak het een vaste prijs per unit. Dus ipv 21% van 100 euro, maak het een vast bedrag per m3 of per kwh. Nu verdiend de overheid flink meer aan de hogere energie-prijzen, zelfs met lagere belastingen. En betaal de werkelijke prijs voor de energie, en niet de prijs van het duurste. Nu is het dat wanneer 50% zonne-energie is (voor zeg 1 EUR per kwh), 20% wind (1 EUR kwh), 20% kolen (4 EUR kwh) en 10% gas (10 EUR kwh), dat er ook 10 EUR per kwh voor het zonne, wind en kolen deel wordt betaald. Waarom is het geen gewogen gemiddelde? Dus ipv 10 EUR per kwh, dan (0.7*1 + 0.2*4 + 0.1*10 =) 2.5 EUR per kwh.
pi_205864057
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2022 10:17 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Dat argument maakte ik in een ander topic ook. Ipv de belasting op energie een percentage van de prijs maken, maak het een vaste prijs per unit. Dus ipv 21% van 100 euro, maak het een vast bedrag per m3 of per kwh. Nu verdiend de overheid flink meer aan de hogere energie-prijzen, zelfs met lagere belastingen. En betaal de werkelijke prijs voor de energie, en niet de prijs van het duurste. Nu is het dat wanneer 50% zonne-energie is (voor zeg 1 EUR per kwh), 20% wind (1 EUR kwh), 20% kolen (4 EUR kwh) en 10% gas (10 EUR kwh), dat er ook 10 EUR per kwh voor het zonne, wind en kolen deel wordt betaald. Waarom is het geen gewogen gemiddelde? Dus ipv 10 EUR per kwh, dan (0.7*1 + 0.2*4 + 0.1*10 =) 2.5 EUR per kwh.
Dan gaat geen gascentrale meer open bij een stroomtekort
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205864061
quote:
12s.gif Op maandag 5 september 2022 23:33 schreef Vallon het volgende:

[..]
Afgezien dat het gemiddelde huishouden in NL 10-15% minder kan en heeft te verteren, komt het hier wel goed.
Wij hebben genoeg gas maar anderen in ons solidaire stelsel waarschijnlijk niet en het dan hier komen (op)eisen.

Ik maak mij vooral meer zorgen aan de randen van de grafiek en dan met name de groepen (en landen) die sws al wankelden op hun benen en nu worden overgeleverd aan de eerste de beste duivelse profeet die zegt ze te komen redden. Een jaar in de kou in misère met alleen droog brood (als je dat al hebt) zal iemand overgeven aan de persoon die ze voedt.
Iets dat nu dan ook gebeurd waarbij Rusland een wig tracht te drijven door hier te slaan, te chanteren en elders te (p)aaien.
Maar toch gaat een flink deel van de mensen in de problemen komen als de overheid niet ingrijpt. In het VK schat men dat vrijwel iedereen met een inkomen tot 45k in de problemen komt. De hoogste bracket van inkomstenbelasting in het VK begint bij 50k.
Een aantal energiebedrijven hebben voorgesteld de prijs vast te leggen, op het huidige hoge niveau, maar voor de 80% verhoging van oktober. Dat zou de overheid verschrikkelijk veel geld kosten, zo'n 100 miljard. Dat zou dan terugbetaald moeten worden als de energieprijzen in de toekomst dalen, en dan nog de prijs hoog houden zodat het terugbetaald kan worden. Maar het is ook moeilijk te verkroppen dat een van de grotere energie-leveranciers in het VK, British Gas, dit jaar tien keer zoveel winst maakt als vorig jaar. Moet de overheid een vaste prijs instellen en daar enorm voor betalen, waardoor zo'n bedrijf gigantische winsten maakt.
pi_205864072
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 september 2022 10:22 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Dan gaat geen gascentrale meer open bij een stroomtekort
Hoezo niet? De gascentrale krijgt zijn prijs toch?
Het probleem zit hem meer in dat de zonne en wind-energie producenten hun investeringen dan flink terug zullen schroeven, wat de energie-transitie, die op de langere termijn toch echt nodig is, flink in de weg kan zitten.
pi_205864078
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2022 10:25 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Hoezo niet? De gascentrale krijgt zijn prijs toch?
Het probleem zit hem meer in dat de zonne en wind-energie producenten hun investeringen dan flink terug zullen schroeven, wat de energie-transitie, die op de langere termijn toch echt nodig is, flink in de weg kan zitten.
Te weinig om kostendekkend te zijn, dus die gaan dan niet opschalen.

Stroom wordt op 1 grote hoop gegooid en daarna niet meer terug te herleiden van wie het kwam. Bij een dreigend tekort zal er aangevuld moeten worden en die fabrikant wil ervoor betaald worden en die dat niet niet onder kostprijs.
Aangezien het 1 grote onherleidbare berg aan stroom is zal die laatste de prijs bepalen.
Ook omdat zonne en wind energie niet betrouwbaar zijn. Als een klant 10kwh per dag koopt bij windmolen A en 100.000 klanten dien dit maar het waait niet genoeg dan kunnen die klanten niet afgesloten worden vanwege die onherleidbare berg. Waar komt die stroom dan wel vandaan en tegen welke prijs?
En als de prijs van fabrikant A anders is dan die van B, wie betaald dan A of B? Want het is onherleidbaar waar de klant zijn stroom vandaan heeft.

[ Bericht 17% gewijzigd door sjorsie1982 op 06-09-2022 10:37:40 ]
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205864108
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2022 10:22 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Maar het is ook moeilijk te verkroppen dat een van de grotere energie-leveranciers in het VK, British Gas, dit jaar tien keer zoveel winst maakt als vorig jaar.
En de 10 jaar ervoor?
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_205864207
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 september 2022 10:25 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Te weinig om kostendekkend te zijn, dus die gaan dan niet opschalen.

Stroom wordt op 1 grote hoop gegooid en daarna niet meer terug te herleiden van wie het kwam. Bij een dreigend tekort zal er aangevuld moeten worden en die fabrikant wil ervoor betaald worden en die dat niet niet onder kostprijs.
Aangezien het 1 grote onherleidbare berg aan stroom is zal die laatste de prijs bepalen.
Ook omdat zonne en wind energie niet betrouwbaar zijn. Als een klant 10kwh per dag koopt bij windmolen A en 100.000 klanten dien dit maar het waait niet genoeg dan kunnen die klanten niet afgesloten worden vanwege die onherleidbare berg. Waar komt die stroom dan wel vandaan en tegen welke prijs?
Maar dat moet toch te herleiden zijn? De leverancier weet toch hoeveel ze leveren, en hoeveel ze daar voor betaald krijgen? Dus als aan de leverancier-kant bekend is wie hoeveel voor welke prijs levert, waarom is dat ineens niet meer bekend als het aan de klant wordt geleverd? De leveranciers spinnen garen bij dit systeem, en zullen niet staan te springen om het te veranderen, maar technisch lijkt het me zeker wel mogelijk.
pi_205864231
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2022 10:39 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Maar dat moet toch te herleiden zijn? De leverancier weet toch hoeveel ze leveren, en hoeveel ze daar voor betaald krijgen? Dus als aan de leverancier-kant bekend is wie hoeveel voor welke prijs levert, waarom is dat ineens niet meer bekend als het aan de klant wordt geleverd? De leveranciers spinnen garen bij dit systeem, en zullen niet staan te springen om het te veranderen, maar technisch lijkt het me zeker wel mogelijk.
Omdat fabrikant a niet weet aan wie die stroom wordt geleverd. Dus wie krijgt die factuur? Als a te weinig kan leveren dan moet er duur bijgeschakelt worden, maar wie krijgt dan te weinig en wie niet van de klanten van a? Ik zou als klant bewijs willen zien dat die dure stroom bij mij komt als het niet genoeg waait. Want wellicht komt die dure stroom wel bij een andere klant van a en niet bij mij.

En stel er is onderhoud bij a. Van wie komt de stroom dan bij de klant en tegen welke prijs? Stel a is heel efficient en biedt een lage prijs en anderen willen meer als a onderhoud heeft? En mag je dan kiezen als klant? Stel je hebt gekozen en een goedkopere fabrikant b komt op de markt. Ik zou dan bewijs willen zien dat die stroom niet bij mij komt van b, anders wil ik dat betalen omdat die stroom bij mij komt.

[ Bericht 3% gewijzigd door sjorsie1982 op 06-09-2022 10:53:21 ]
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205864427
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2022 10:39 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Maar dat moet toch te herleiden zijn? De leverancier weet toch hoeveel ze leveren, en hoeveel ze daar voor betaald krijgen? Dus als aan de leverancier-kant bekend is wie hoeveel voor welke prijs levert, waarom is dat ineens niet meer bekend als het aan de klant wordt geleverd? De leveranciers spinnen garen bij dit systeem, en zullen niet staan te springen om het te veranderen, maar technisch lijkt het me zeker wel mogelijk.
Hoe ik het begrijp is dat tussen Producten en de Afnemende energiepartij er een PV-Partij zit die verantwoordelijk voor de inkoop is, kortom er is geen 1 op 1 relatie en ik kan me best voorstellen dat energiemaatschappijen lange termijn contracten hebben waarbij de PV-Partij het risico loopt.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_205864745
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2022 10:59 schreef raptorix het volgende:

[..]
Hoe ik het begrijp is dat tussen Producten en de Afnemende energiepartij er een PV-Partij zit die verantwoordelijk voor de inkoop is, kortom er is geen 1 op 1 relatie en ik kan me best voorstellen dat energiemaatschappijen lange termijn contracten hebben waarbij de PV-Partij het risico loopt.
Langlopende contract maakt de boel nog complexer met fabrikant afhankelijke prijzen.

Ik heb ooit ergens gewerkt waar ze 1 product bij meerdere fabrikanten inkochten met verschillende inkoopprijzen en in 1 locatie opsloegen in het magazijn. Dat was een recept tot problemen bij kwaliteitsproblemen van 1 leverancier, leveringstekorten bij 1 leverancier en vetschillende prijsstijgingen. Het was allemaal onherleidbaar en is 1 grote chaos geworden. De enige oplossing was de prijs aanhouden van de duurste leverancier en 100% kwaliteitscontrole bij binnenkomst (dat is er gelukkig niet bij stroom).

Ik kan me de rellen al voorspellen als men bv bij eneco x euro moet betalen per kwh. Echter het waait niet genoeg en eneco zegt, je stroom wordt 5x duurder omdat de stroom nu bij dong vandaan moet komen. Dong zal nooit het tekort aanvullen voor die x euro per kwh. En aangezien het altijd wel iets waait, wie krijgt dan die stroom tegen x eur per kwh? En bewijs dat maar eens.

[ Bericht 4% gewijzigd door sjorsie1982 op 06-09-2022 11:30:15 ]
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205864935
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 september 2022 10:41 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Omdat fabrikant a niet weet aan wie die stroom wordt geleverd. Dus wie krijgt die factuur? Als a te weinig kan leveren dan moet er duur bijgeschakelt worden, maar wie krijgt dan te weinig en wie niet van de klanten van a? Ik zou als klant bewijs willen zien dat die dure stroom bij mij komt als het niet genoeg waait. Want wellicht komt die dure stroom wel bij een andere klant van a en niet bij mij.

En stel er is onderhoud bij a. Van wie komt de stroom dan bij de klant en tegen welke prijs? Stel a is heel efficient en biedt een lage prijs en anderen willen meer als a onderhoud heeft? En mag je dan kiezen als klant? Stel je hebt gekozen en een goedkopere fabrikant b komt op de markt. Ik zou dan bewijs willen zien dat die stroom niet bij mij komt van b, anders wil ik dat betalen omdat die stroom bij mij komt.
Naar wie stuurt die fabrikant die factuur nu dan? Als er onverwachts bijgeschakeld moet worden omdat er onverwachts veel vraag is, dan kan dat duur ingekocht worden, dat gaat dan om een paar procent, waarom zou dan ineens alles duur gekocht moeten worden?

Het is niet de klant die kiest, maar de leverancier. Je hebt de producenten, de leveranciers en de klanten. Er zijn leveranciers die ook deels zelf producenten zijn. Leverancier A koopt 3x zonne energie bij producent 1, 1x wind energie bij producent 2, 1x kolen energie bij producent 3 en 0.5x gas energie bij producent 4. Die levert dat aan mij als klant. Waarom zou ik dan voor die wind, zonne en kolen energie dezelfde hoge prijs moeten betalen als voor dat kleine beetje gas?
pi_205864957
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2022 11:38 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Naar wie stuurt die fabrikant die factuur nu dan? Als er onverwachts bijgeschakeld moet worden omdat er onverwachts veel vraag is, dan kan dat duur ingekocht worden, dat gaat dan om een paar procent, waarom zou dan ineens alles duur gekocht moeten worden?

Het is niet de klant die kiest, maar de leverancier. Je hebt de producenten, de leveranciers en de klanten. Er zijn leveranciers die ook deels zelf producenten zijn. Leverancier A koopt 3x zonne energie bij producent 1, 1x wind energie bij producent 2, 1x kolen energie bij producent 3 en 0.5x gas energie bij producent 4. Die levert dat aan mij als klant. Waarom zou ik dan voor die wind, zonne en kolen energie dezelfde hoge prijs moeten betalen als voor dat kleine beetje gas?
Nu is de prijs gelijk dus boeit het niet. De klant in mijn verhaal is een energieleverancier voor particulieren.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205864967
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 september 2022 11:22 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Langlopende contract maakt de boel nog complexer met fabrikant afhankelijke prijzen.

Ik heb ooit ergens gewerkt waar ze 1 product bij meerdere fabrikanten inkochten met verschillende inkoopprijzen en in 1 locatie opsloegen in het magazijn. Dat was een recept tot problemen bij kwaliteitsproblemen van 1 leverancier, leveringstekorten bij 1 leverancier en vetschillende prijsstijgingen. Het was allemaal onherleidbaar en is 1 grote chaos geworden. De enige oplossing was de prijs aanhouden van de duurste leverancier en 100% kwaliteitscontrole bij binnenkomst (dat is er gelukkig niet bij stroom).

Ik kan me de rellen al voorspellen als men bv bij eneco x euro moet betalen per kwh. Echter het waait niet genoeg en eneco zegt, je stroom wordt 5x duurder omdat de stroom nu bij dong vandaan moet komen. Dong zal nooit het tekort aanvullen voor die x euro per kwh. En aangezien het altijd wel iets waait, wie krijgt dan die stroom tegen x eur per kwh? En bewijs dat maar eens.
Misschien hadden ze hun opslag anders moeten regelen en bijhouden?
pi_205864987
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2022 11:40 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Misschien hadden ze hun opslag anders moeten regelen en bijhouden?
Elektriciteit kan je praktisch gezien nauwelijk opslaan in praktische hoeveelheden.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205864995
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2022 11:39 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Nu is de prijs gelijk dus boeit het niet. De klant in mijn verhaal is een energieleverancier voor particulieren.
Het boeit wel, voor de uiteindelijke klant, ik, kan het veel schelen. Je betaalt nu altijd meer dan de eigenlijke prijs.
pi_205864999
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 september 2022 11:41 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Elektriciteit kan je praktisch gezien nauwelijk opslaan in praktische hoeveelheden.
Maar je kunt wel bijhouden hoeveel waarvandaan komt.
pi_205865010
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2022 10:59 schreef raptorix het volgende:

[..]
Hoe ik het begrijp is dat tussen Producten en de Afnemende energiepartij er een PV-Partij zit die verantwoordelijk voor de inkoop is, kortom er is geen 1 op 1 relatie en ik kan me best voorstellen dat energiemaatschappijen lange termijn contracten hebben waarbij de PV-Partij het risico loopt.
Maar dat is sowieso het geval, prijzen zullen altijd fluctueren, en daar werd altijd al rekening meegehouden bij het afsluiten van contracten. Zowel tussen producenten en leverancier en leverancier en afnemer.
  dinsdag 6 september 2022 @ 11:45:00 #101
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_205865024
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 22:57 schreef Leandra het volgende:

[..]
Als de overheid nou eens zou zorgen dat ze de belastingen op energie dusdanig zouden verlagen dat ze net zoveel binnen krijgen als in 2021 (21 - 40% van ¤ 0,80), dan zouden we al een heel eind zijn, maar van die ¤ 3,50 harken ze ook 21 - 40% aan de diverse belastingen, waaronder BTW over energiebelasting!
Energiebelasting verlagen heeft echt 0,0 effect. Dat gat wordt direct door de energiebedrijven opgevuld.
pi_205865050
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 22:57 schreef Leandra het volgende:

[..]
Als de overheid nou eens zou zorgen dat ze de belastingen op energie dusdanig zouden verlagen dat ze net zoveel binnen krijgen als in 2021 (21 - 40% van ¤ 0,80), dan zouden we al een heel eind zijn, maar van die ¤ 3,50 harken ze ook 21 - 40% aan de diverse belastingen, waaronder BTW over energiebelasting!
Ik krijg juist geld door de energiebelasting vanwege de teruggave, die eigenlijk geen teruggave is
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205865060
ik heb niet alle post doorgelezen, dus misschien is mijn vraag al gesteld, maar hoe zit het met jaarrekening voor de Energie.
Bijv bij Vattenval verhogen ze per 1 oktober prijzen.
Stel ik krijg op 1 november mijn jaarafrekening, betaal ik dan voor 11 maanden de oude prijs van voor 1 oktober, en voor 1 maand het nieuwe tarief?

Of betaal ik voor 12 maanden gewoon het nieuwe dure tarief?
  dinsdag 6 september 2022 @ 11:51:41 #104
52636 M2theC
You designed yourself
pi_205865087
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 17:06 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Het ligt aan de economische/grondstoffen oorlog die Rusland al begonnen was voordat Oekraïne fysiek is binnengevallen door het Russische leger.

En natuurlijk aan onze eigen fossiele verslaving. Wie tot pakweg een jaar terug riep dat we zo snel mogelijk van die fossiele verslaving moesten afkicken, werd als gekkie en linkse boomknuffelaar weggezet. Als je een warmtepomp kocht werd je van alle kanten bestookt dat zo'n ding veel te duur was, alléén geschikt voor nieuwbouw, een enorme energievreter, herrie maakt, het niet doet als het vriest etc. Nu zijn de warmtepompen al een aantal maanden niet aan te slepen.

Degenen die hun fossiele verslaving ondanks de opinie van vrienden en familie toch hebben beperkt, plukken daar nu juist hele zoete vruchten van.
Ja want een warmtepomp draait in de winter op lucht?
There's a valuable lesson learned, so it evens it up for me. When the grass is cut, the snakes will show.
pi_205865100
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2022 08:56 schreef Roellie80 het volgende:
Het is sowieso een combinatie van factoren. Maar ik snap niet zo goed waarom de schuldvraag zo belangrijk is. Ik zou me vooral bezig houden met hoe je zelf door deze periode kan komen zonder al teveel kleerscheuren
Als je niet onder ogen wil komen wat de oorzaak is, kan je het ook niet oplossen of in de toekomst proberen te voorkomen.
  dinsdag 6 september 2022 @ 11:55:24 #106
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_205865124
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2022 11:49 schreef MrNiles het volgende:
ik heb niet alle post doorgelezen, dus misschien is mijn vraag al gesteld, maar hoe zit het met jaarrekening voor de Energie.
Bijv bij Vattenval verhogen ze per 1 oktober prijzen.
Stel ik krijg op 1 november mijn jaarafrekening, betaal ik dan voor 11 maanden de oude prijs van voor 1 oktober, en voor 1 maand het nieuwe tarief?

Of betaal ik voor 12 maanden gewoon het nieuwe dure tarief?
Het wordt apart gedaan
pi_205865656
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2022 11:51 schreef M2theC het volgende:

[..]
Ja want een warmtepomp draait in de winter op lucht?
Zelfs als de warmtepomp voor 100% op elektriciteit uit een Nederlandse gas-centrale draait, dan bespaart een warmtepomp al ca 50% gas.
pi_205865943
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 september 2022 10:25 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Te weinig om kostendekkend te zijn, dus die gaan dan niet opschalen.

Stroom wordt op 1 grote hoop gegooid en daarna niet meer terug te herleiden van wie het kwam. Bij een dreigend tekort zal er aangevuld moeten worden en die fabrikant wil ervoor betaald worden en die dat niet niet onder kostprijs.
Aangezien het 1 grote onherleidbare berg aan stroom is zal die laatste de prijs bepalen.
Ook omdat zonne en wind energie niet betrouwbaar zijn. Als een klant 10kwh per dag koopt bij windmolen A en 100.000 klanten dien dit maar het waait niet genoeg dan kunnen die klanten niet afgesloten worden vanwege die onherleidbare berg. Waar komt die stroom dan wel vandaan en tegen welke prijs?
En als de prijs van fabrikant A anders is dan die van B, wie betaald dan A of B? Want het is onherleidbaar waar de klant zijn stroom vandaan heeft.
Ja zo werkt het niet Sjors. :D
Vakman pur sang
pi_205865948
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 september 2022 12:58 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Ja zo werkt het niet Sjors. :D
Klopt, gelukkig niet. Daarom werkt het ook niet
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205865957
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2022 11:49 schreef MrNiles het volgende:
ik heb niet alle post doorgelezen, dus misschien is mijn vraag al gesteld, maar hoe zit het met jaarrekening voor de Energie.
Bijv bij Vattenval verhogen ze per 1 oktober prijzen.
Stel ik krijg op 1 november mijn jaarafrekening, betaal ik dan voor 11 maanden de oude prijs van voor 1 oktober, en voor 1 maand het nieuwe tarief?

Of betaal ik voor 12 maanden gewoon het nieuwe dure tarief?
Nee je betaalt per 1 oktober het nieuwe tarief voor die ene maand, ze gaan niet met terugwerkende kracht alsnog je tarief verhogen.
  dinsdag 6 september 2022 @ 13:05:35 #111
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_205866024
Ik heb me dat ook afgevraagd. Omdat ik geen slimme meter heb (of wil) zat er bij de vorige jaarafrekening een paar pagina's met berekingen over diverse periodes op basis van schattingen.

Leek me wel te kloppen. Althans; de rekening viel enorm mee.
pi_205866030
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2022 11:51 schreef M2theC het volgende:

[..]
Ja want een warmtepomp draait in de winter op lucht?
Voor een deel wel. Zonder lucht werkt die van mijniet
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205866040
quote:
2s.gif Op dinsdag 6 september 2022 13:05 schreef Gunner het volgende:
Ik heb me dat ook afgevraagd. Omdat ik geen slimme meter heb (of wil) zat er bij de vorige jaarafrekening een paar pagina's met berekingen over diverse periodes op basis van schattingen.

Leek me wel te kloppen. Althans; de rekening viel enorm mee.
Dat schatten ze inderdaad. Zo gaat het al sinds ik het ken.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  dinsdag 6 september 2022 @ 13:20:29 #114
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_205866206
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2022 13:07 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Dat schatten ze inderdaad. Zo gaat het al sinds ik het ken.
Maar die uitgebreide berekening zag ik toch echt pas dit jaar voor het eerst.
pi_205866224
quote:
2s.gif Op dinsdag 6 september 2022 13:20 schreef Gunner het volgende:

[..]
Maar die uitgebreide berekening zag ik toch echt pas dit jaar voor het eerst.
Dat kan, de methode is al zo oud als er energie wordt geleverd.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205866668
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2022 11:51 schreef M2theC het volgende:

[..]
Ja want een warmtepomp draait in de winter op lucht?
Als je een lucht/water of lucht/lucht warmtepomp hebt, dan onttrekt deze de warmte inderdaad uit de buitenlucht.

De stroom is uiteraard nodig voor de compressor om deze warmte te verplaatsen maar met slechts een verbruik van 1kWh kan je (afhankelijk van de buitentemperatuur) zo'n 2 tot 5,5kWh aan warmte uit de buitenlucht halen.

Dat resulteert in een sCOP (gemiddeld rendement op jaarbasis over alle seizoenen) van meer dan 3,5

  dinsdag 6 september 2022 @ 14:15:13 #117
52636 M2theC
You designed yourself
pi_205866787
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2022 12:34 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Zelfs als de warmtepomp voor 100% op elektriciteit uit een Nederlandse gas-centrale draait, dan bespaart een warmtepomp al ca 50% gas.
Maar waarom zal je in godsnaam willen besparen op gas? Als ik mijn Telsa aan de lader gooi dan gebruik ik 13.000 watt. Met een beetje kokkerellen en twee autos laden in de avond zit je op 30.000. Dat X ontelbare huishoudens is onmogelijk. Gas verbrand schoon en is een prima product, de hele infrastructuur ligt er en geeft ons jaren om een fatsoenlijke oplossing te vinden. Nu gaan we nog meer elektra verbruiken en straks betaal je 1.50 per KWH.
There's a valuable lesson learned, so it evens it up for me. When the grass is cut, the snakes will show.
pi_205866830
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2022 14:15 schreef M2theC het volgende:

[..]
Maar waarom zal je in godsnaam willen besparen op gas? Als ik mijn Telsa aan de lader gooi dan gebruik ik 13.000 watt. Met een beetje kokkerellen en twee autos laden in de avond zit je op 30.000. Dat X ontelbare huishoudens is onmogelijk. Gas verbrand schoon en is een prima product, de hele infrastructuur ligt er en geeft ons jaren om een fatsoenlijke oplossing te vinden. Nu gaan we nog meer elektra verbruiken en straks betaal je 1.50 per KWH.
Omdat het goedkoper is
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  Moderator dinsdag 6 september 2022 @ 14:28:26 #119
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_205866891
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2022 14:15 schreef M2theC het volgende:

[..]
Maar waarom zal je in godsnaam willen besparen op gas? Als ik mijn Telsa aan de lader gooi dan gebruik ik 13.000 watt. Met een beetje kokkerellen en twee autos laden in de avond zit je op 30.000. Dat X ontelbare huishoudens is onmogelijk. Gas verbrand schoon en is een prima product, de hele infrastructuur ligt er en geeft ons jaren om een fatsoenlijke oplossing te vinden. Nu gaan we nog meer elektra verbruiken en straks betaal je 1.50 per KWH.
Ik weet niet, maar bij 15k km kost dat net iets meer dan 2000 kwh. Dus om 13.000 kwh te verbruiken...dan rij je dus 15.000x 6.5 = 97.500 km per jaar, oftewel 8.125km per maand, en dus bij 21 werkdagen in een maand ongeveer 387km per dag.

Dat doet niet iedereen.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_205866949
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2022 14:15 schreef M2theC het volgende:

[..]
Maar waarom zal je in godsnaam willen besparen op gas? Als ik mijn Telsa aan de lader gooi dan gebruik ik 13.000 watt.
Wat bedoel je hier? Watt of kWh? Bedoel je 13.000kWh per jaar? Of bedoel je dat je je auto met een laadstroom van 13kW laadt?
  Moderator dinsdag 6 september 2022 @ 14:37:15 #121
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_205866962
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2022 14:35 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Wat bedoel je hier? Watt of kWh? Bedoel je 13.000kWh per jaar? Of bedoel je dat je je auto met een laadstroom van 13kW laadt?
Ik denk dat hij bedoelt dat je aan het eind van het jaar dan 13.000kwh in je auto hebt gestopt, want 13.000 watt is 13 kWh, en dat slaat nergens op bij een auto, laat staan bij een post die er op is gericht om aan te tonen dat elektra niet kan omdat de infrastructuur dat niet kan.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_205866974
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2022 14:37 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ik denk dat hij bedoelt dat je aan het eind van het jaar dan 13.000kWh in je auto hebt gestopt.
Zelfs met een onzuinige EV is dat 13.000kWh / 0,2 = 65.000km per jaar.

In de praktijk rijden Nederlanders gemiddeld 12.000km per jaar dus gemiddeld 12.000 x 0,2 = 2.400kWh per auto (wederom onzuinige EV) komt meer in de richting.
  Moderator dinsdag 6 september 2022 @ 14:39:49 #123
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_205866980
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2022 14:38 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Zelfs met een onzuinige EV is dat 13.000kWh / 0,2 = 65.000km per jaar.

In de praktijk rijden Nederlanders gemiddeld 12.000km per jaar dus gemiddeld 2.400kWh per auto komt meer in de richting.
Dat zeg ik, dus om uit te gaan van 13.000 kwh per jaar per auto (want dan klinkt het nog wat meer) kan in een individueel geval wel waar zijn, maar is niét de norm.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_205866982
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2022 14:39 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dat zeg ik, dus om uit te gaan van 13.000 kwh per jaar per auto (want dan klinkt het nog wat meer) kan in een individueel geval wel waar zijn, maar is niét de norm.
Klopt.
  dinsdag 6 september 2022 @ 14:44:25 #125
52636 M2theC
You designed yourself
pi_205867024
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2022 14:35 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Wat bedoel je hier? Watt of kWh? Bedoel je 13.000kWh per jaar? Of bedoel je dat je je auto met een laadstroom van 13kW laadt?
Sorry, KWh bedoel ik.
There's a valuable lesson learned, so it evens it up for me. When the grass is cut, the snakes will show.
pi_205867032
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2022 14:44 schreef M2theC het volgende:

[..]
Sorry, KWh bedoel ik.
kWh :P

Maar goed, 13.000kWh voor een EV per jaar is totaal niet realistisch.
Dat kan voor enkele kilometervreters het geval zijn (meer dan 65.000km per jaar) maar voor een gemiddelde autobezitter kan je 2.400kWh per jaar rekenen en dat is als je er vanuit gaat dat het minder efficiënte ontwerpen zijn.

- - - - - - -

Je kan het ook anders uitrekenen.
Automobilisten leggen per jaar ongeveer 100.000.000.000km af in Nederland.

Als je dan weer rekent met 0,2kWh per kilometer per EV dan zit je op 20.000.000.000kWh stroom, ofwel 20TWh per jaar (als alle auto's EV's zijn, dus situatie in 2045 ongeveer).

Er zijn 8.900.000 auto's in Nederland, dus dan zit je op 20.000.000.000kWh / 8.900.000 = 2247kWh per auto per jaar.

Dat komt aardig in de buurt van de eerdere berekening.

[ Bericht 6% gewijzigd door TheFreshPrince op 06-09-2022 14:52:23 ]
  dinsdag 6 september 2022 @ 14:45:13 #127
52636 M2theC
You designed yourself
pi_205867038
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2022 14:44 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
kWh :P
lol, dat ja.
There's a valuable lesson learned, so it evens it up for me. When the grass is cut, the snakes will show.
pi_205867185
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2022 10:17 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Dat argument maakte ik in een ander topic ook. Ipv de belasting op energie een percentage van de prijs maken, maak het een vaste prijs per unit. Dus ipv 21% van 100 euro, maak het een vast bedrag per m3 of per kwh. Nu verdiend de overheid flink meer aan de hogere energie-prijzen, zelfs met lagere belastingen. En betaal de werkelijke prijs voor de energie, en niet de prijs van het duurste. Nu is het dat wanneer 50% zonne-energie is (voor zeg 1 EUR per kwh), 20% wind (1 EUR kwh), 20% kolen (4 EUR kwh) en 10% gas (10 EUR kwh), dat er ook 10 EUR per kwh voor het zonne, wind en kolen deel wordt betaald. Waarom is het geen gewogen gemiddelde? Dus ipv 10 EUR per kwh, dan (0.7*1 + 0.2*4 + 0.1*10 =) 2.5 EUR per kwh.
De prijselasticiteit zit in het deel dat kan meebewegen. Simpel. En dat is gas, als alle andere bronnen al volledig zijn vergeven.

Jouw voorbeeld met gas is 10 EUR / kwh. Dat is gasprijs ongeveer 4 EUR / kwh. (rendementsverlies 50%, en 10% overige kosten).

Betaal je 2.5 EUR / kwh, wordt het goedkoper om straalkachels te gebruiken, dan dat je stookt op gas, omdat gas 4 EUR / kwh kost. Ergo: per saldo ga je juist MEER gas verbruiken.

[ Bericht 1% gewijzigd door skrn op 06-09-2022 15:11:16 ]
pi_205867203
Het enige dat dit zou moeten ondervangen, zijn dynamische stroomtarieven (per tijd verschillend) of misschien op andere manier aparte stroomtarieven die per tijd en plaats anders zijn. Dus verschillende soorten stroom hanteren, of op wat voor manier dan ook.

Overheden willen nu misschien wel die winsten van duurzame en kernenergiebelasten, en die via belastingen teruggeven aan burgers. Dat is misschien wel een idee.
pi_205867242
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2022 14:15 schreef M2theC het volgende:

[..]
Maar waarom zal je in godsnaam willen besparen op gas? Als ik mijn Telsa aan de lader gooi dan gebruik ik 13.000 watt. Met een beetje kokkerellen en twee autos laden in de avond zit je op 30.000. Dat X ontelbare huishoudens is onmogelijk. Gas verbrand schoon en is een prima product, de hele infrastructuur ligt er en geeft ons jaren om een fatsoenlijke oplossing te vinden. Nu gaan we nog meer elektra verbruiken en straks betaal je 1.50 per KWH.
Omdat een netto reductie van energieverbruik geld (en klimaat) bespaart. Dezelfde reden waarom jij je Tesla rijdt.

Gas verbrandt zó schoon, dat er regelmatig doden vallen als gevolg van een lekke rookgasafvoer.

En 30kW per huishouden is idioterie die je uit een grote dikke duim haalt. 80-90% van NL heeft er voldoende aan om de auto met 2kW op te laden en daarmee pas te beginnen nadat met klaar is met koken.

En ja, natuurlijk moet het elektra netwerk geüpdatet worden. Daar staat tegenover dat we in het gasnetwerk nauwelijks nog hoeven te investeren. Een aanzienlijk deel van de gas infrastructuur nadart einde levensduur. Als je dan toch in die wijken moet gaan graven, kun je dat het beste doen om gasleidingen te verwijderen en er een up to date elektra net voor in de plaats te leggen.
pi_205867268
quote:
2s.gif Op dinsdag 6 september 2022 15:05 schreef skrn het volgende:
Het enige dat dit zou moeten ondervangen, zijn dynamische stroomtarieven (per tijd verschillend) of misschien op andere manier aparte stroomtarieven die per tijd en plaats anders zijn. Dus verschillende soorten stroom hanteren, of op wat voor manier dan ook.

Overheden willen nu misschien wel die winsten van duurzame en kernenergiebelasten, en die via belastingen teruggeven aan burgers. Dat is misschien wel een idee.
Maar dan krijg je toch weer dat mensen met veel geld een dikke accu plaatsen en op goedkope momenten de accu laden (geheel geautomatiseerd, zoals met 'Tesla Autobidder') en dat op dure momenten verbruiken of terugleveren en mensen met minder geld overgeleverd zijn aan de wispelturigheid van de marktprijzen.
pi_205867801
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2022 11:53 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]
Als je niet onder ogen wil komen wat de oorzaak is, kan je het ook niet oplossen of in de toekomst proberen te voorkomen.
Ik heb niet de illusie dat ik denk iets te kunnen doen aan de oorzaken waarom het gas momenteel zo duur is.
pi_205867908
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2022 10:14 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]
Dat probleem is in meer sectoren.

Bij de NS verdien je ~2200 bruto als machinist, bij de MCD als 22 jarige burgerflipper ~2300 per maand (533wk*52/12).

Mcdo is 12.95, maakt 518. Maakt 2244 per maand inclusief toeslagen.

Ns
https://www.werkenbijns.n(...)aal-amsterdam-953691

2444 bij 36 uur exclusief toeslagen als aanvangsloon. Daarbij nog wat perks met vervoer wat gratis is. Nee, ze hebben het niet zo slecht als jij schetst
pi_205868089
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2022 15:02 schreef skrn het volgende:

[..]
De prijselasticiteit zit in het deel dat kan meebewegen. Simpel. En dat is gas, als alle andere bronnen al volledig zijn vergeven.

Jouw voorbeeld met gas is 10 EUR / kwh. Dat is gasprijs ongeveer 4 EUR / kwh. (rendementsverlies 50%, en 10% overige kosten).

Betaal je 2.5 EUR / kwh, wordt het goedkoper om straalkachels te gebruiken, dan dat je stookt op gas, omdat gas 4 EUR / kwh kost. Ergo: per saldo ga je juist MEER gas verbruiken.
Wie zegt dat alle andere bronnen volledig zijn vergeven? Kern en kolen kunnen ook opschakelen. En niet iedereen heeft straalkachels staan. En als je meer gas gaat verbruiken in totaal, dan gaat de prijs daarvan dus ook omhoog, en blijven straalkachels niet goedkoper.
pi_205868099
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2022 15:09 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Omdat een netto reductie van energieverbruik geld (en klimaat) bespaart. Dezelfde reden waarom jij je Tesla rijdt.

Gas verbrandt zó schoon, dat er regelmatig doden vallen als gevolg van een lekke rookgasafvoer.

En 30kW per huishouden is idioterie die je uit een grote dikke duim haalt. 80-90% van NL heeft er voldoende aan om de auto met 2kW op te laden en daarmee pas te beginnen nadat met klaar is met koken.

En ja, natuurlijk moet het elektra netwerk geüpdatet worden. Daar staat tegenover dat we in het gasnetwerk nauwelijks nog hoeven te investeren. Een aanzienlijk deel van de gas infrastructuur nadart einde levensduur. Als je dan toch in die wijken moet gaan graven, kun je dat het beste doen om gasleidingen te verwijderen en er een up to date elektra net voor in de plaats te leggen.
2kw voor opladen auto? Dan duurt het opladen van een gemiddelde electrische auto van 20% naar 80% en een batterij van 75 kwh dus 22,5 uur.
pi_205868121
Wat een hoerenapp die verbruiksmanager app van Essent.
Doet het meer niet dan wel :r
pi_205868160
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 september 2022 16:46 schreef GM78 het volgende:
Wat een hoerenapp die verbruiksmanager app van Essent.
Doet het meer niet dan wel :r
Eerste uitval in maanden vorige en deze week. Tja.

Mijn.essent.nl doet het wel
pi_205868303
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2022 16:43 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
2kw voor opladen auto? Dan duurt het opladen van een gemiddelde electrische auto van 20% naar 80% en een batterij van 75 kwh dus 22,5 uur.
2kW gedurende 10 uur (21.00-7.00u) levert 20kWh op in de accu.

Goed voor 100 kilometer. Meer dan genoeg voor de dagelijkse ritten van een doorsnee automobilist. Een paar procent aan kilometervreters zal er niet genoeg aan hebben. Maar voor 90% van de personenauto's zal het genoeg zijn. Gemiddeld zal het met laadsessies van 20kWh zelfs genoeg zijn om maar eens in de 3 a 4 dagen een laadsessies te doen.

Dat een auto accu met 11kW (of nog sneller) geladen moet worden is iets wat tussen de oren zit bij de bestuurders, maar is voor mensen die thuis kunnen laden meestal écht nergens voor nodig.

Als je van publieke laadpalen afhankelijk bent, ligt dat uiteraard weer anders.
pi_205868335
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2022 17:16 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
2kW gedurende 10 uur (21.00-7.00u) levert 20kWh op in de accu.

Goed voor 100 kilometer. Meer dan genoeg voor de dagelijkse ritten van een doorsnee automobilist. Een paar procent aan kilometervreters zal er niet genoeg aan hebben. Maar voor 90% van de personenauto's zal het genoeg zijn. Gemiddeld zal het met laadsessies van 20kWh zelfs genoeg zijn om maar eens in de 3 a 4 dagen een laadsessies te doen.

Dat een auto accu met 11kW (of nog sneller) geladen moet worden is iets wat tussen de oren zit bij de bestuurders, maar is voor mensen die thuis kunnen laden meestal écht nergens voor nodig.

Als je van publieke laadpalen afhankelijk bent, ligt dat uiteraard weer anders.
Klopt.

Als je 's avonds om 23:00 begint met laden en je moet om 6:30 weer naar je werk of klant, dan heb je 7,5 uren om te laden.

Een auto die leeg is zal ~65kWh moeten laden en dan heb je het over een laadstroom van 9kW incl. verliezen.

Maar een auto die een gemiddelde rit heeft gemaakt, zal 5 of 6kWh nodig hebben om weer vol te zitten en dat is minder dan 1kW laden.

En combinatie van lader / auto / P1 kan dat prima afstemmen op wat er nodig is om om 6:30 weer een volle accu te hebben.
  dinsdag 6 september 2022 @ 18:20:47 #140
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_205869130
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2022 16:15 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Mcdo is 12.95, maakt 518. Maakt 2244 per maand inclusief toeslagen.

Ns
https://www.werkenbijns.n(...)aal-amsterdam-953691

2444 bij 36 uur exclusief toeslagen als aanvangsloon. Daarbij nog wat perks met vervoer wat gratis is. Nee, ze hebben het niet zo slecht als jij schetst
Niks met slecht te maken, maar met waardering en belonen naar werkzaamheden en verantwoording en niveau.

Zelfde als het loonbod van de NS vandaag; 8 procent over 2.5 jaar met een inflatie van 10 plus. Dit jaar alleen al.
Dum de dum
pi_205869444
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2022 18:20 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]
Niks met slecht te maken, maar met waardering en belonen naar werkzaamheden en verantwoording en niveau.

Zelfde als het loonbod van de NS vandaag; 8 procent over 2.5 jaar met een inflatie van 10 plus. Dit jaar alleen al.
Haha wat lees ik nu weer voor een fooi... Hopelijk vallen de vakbonden op de grond van het lachen en komt er een staking tot er een cao is.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205869513
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2022 18:20 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]
Niks met slecht te maken, maar met waardering en belonen naar werkzaamheden en verantwoording en niveau.

Zelfde als het loonbod van de NS vandaag; 8 procent over 2.5 jaar met een inflatie van 10 plus. Dit jaar alleen al.
Ja dat loonbod hebben eigenlijk alle bedrijven. Kan je over klagen, maar dat gaat niet veranderen.

Maar je gehele berekening klopte dus niet. Maarja.
  dinsdag 6 september 2022 @ 18:50:50 #143
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_205869528
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2022 18:20 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]
Niks met slecht te maken, maar met waardering en belonen naar werkzaamheden en verantwoording en niveau.

Zelfde als het loonbod van de NS vandaag; 8 procent over 2.5 jaar met een inflatie van 10 plus. Dit jaar alleen al.
Waarom zou je loon net zo omhoog moeten gaan als de inflatie? Voor de lagere inkomens snap ik dat, maar als je wat meer dan modaal verdient kan je ‘koopkracht’ prima toenemen met een inflatie van 10% en een salarisverhoging van 3-4%.
pi_205870576
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2022 18:49 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Ja dat loonbod hebben eigenlijk alle bedrijven. Kan je over klagen, maar dat gaat niet veranderen.

Maar je gehele berekening klopte dus niet. Maarja.
hier wordt er een loonsverhoging per 1 jaar bepaald elk jaar opnieuw. In de bedrijfsCAO staat dat de CPI moet worden gevolgd als minimum van het jaar daarvoor en daarboven op nog iets indien de resultaten goed zijn. Tot op heden is het altijd meer dan de CPI geweest.
Voor nu moet ik de tarieven voor 2023 met 13% verhogen in offertes, dus waarschijnlijk zal de loonsstijging volgens jaar voor mij ca 10% zijn.
Ik zit wat lager dan de meeste omdat ik al bijna aan de top van mijn functieschaal zit, maar ik ben bezig om naar een hogere functieschaal te gaan.
daarnaast ken ik genoeg mensen die met persoonlijke prestatieverhogingen gewoon boven de inlfatie uitkomen van dit jaar.

Dus nee, men hoeft echt geen genoegen te nemen met 8% over 2,5 jaar :')
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205870715
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2022 16:41 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Wie zegt dat alle andere bronnen volledig zijn vergeven? Kern en kolen kunnen ook opschakelen. En niet iedereen heeft straalkachels staan. En als je meer gas gaat verbruiken in totaal, dan gaat de prijs daarvan dus ook omhoog, en blijven straalkachels niet goedkoper.
Het was een voorbeeld (op microniveau) om aan te tonen dat een gemiddelde prijs voor elektra niet zinnig is. Omdat de vraag stimuleert maar het aanbod dat bij moet nemen het duurste aanbod is.
pi_205871469
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2022 17:16 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
2kW gedurende 10 uur (21.00-7.00u) levert 20kWh op in de accu.

Goed voor 100 kilometer. Meer dan genoeg voor de dagelijkse ritten van een doorsnee automobilist. Een paar procent aan kilometervreters zal er niet genoeg aan hebben. Maar voor 90% van de personenauto's zal het genoeg zijn. Gemiddeld zal het met laadsessies van 20kWh zelfs genoeg zijn om maar eens in de 3 a 4 dagen een laadsessies te doen.

Dat een auto accu met 11kW (of nog sneller) geladen moet worden is iets wat tussen de oren zit bij de bestuurders, maar is voor mensen die thuis kunnen laden meestal écht nergens voor nodig.

Als je van publieke laadpalen afhankelijk bent, ligt dat uiteraard weer anders.
Dat kan, maar mijn vriendin moet 1-2 keer per week 150-200 km rijden. Dan wordt het serieus plannen hoe je dat gedaan krijgt als je niet thuis mag laden. Bij ons in het VK staan er nauwelijks laadpalen in wijken. Maar 7kw is zeker genoeg. Geen idee of wij 7 of 11 kw op dit moment hebben. Af en toe laden we op tot 100% als we op vakantie gaan, maar meestal staat ie zo dat ie 's nachts een keer laad, als de stroom goedkoper is, en 's ochtends voor 8 uur op het gewenste percentage zit. Met 7kw is dat inderdaad geen probleem, met 2kw zou dat wel lastig worden. Kwam laatst een Lucid Air tegen, die heeft iets van 118kw. Denk ook wel dat je dat vaker gaat zien in de toekomst. Niet zozeer dat je dat dan thuis tot 100% op moet laden, maar dan kun je die batterij ook gebruiken om 's nachts je was en afwas-machines te draaien bijv.
pi_205871502
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2022 19:58 schreef skrn het volgende:

[..]
Het was een voorbeeld (op microniveau) om aan te tonen dat een gemiddelde prijs voor elektra niet zinnig is. Omdat de vraag stimuleert maar het aanbod dat bij moet nemen het duurste aanbod is.
Dat is omdat het systeem zo is ingericht, maar het is mijns inziens echt niet onmogelijk om het systeem zo in te richten dat je dus wel een gemiddelde prijs betaald, en niet altijd de de hoogste. Alleen niemand van de producenten heeft daar zin in, en die zullen zich dan ook met hand en tand verzetten. Zeggen hoe moeilijk of onmogelijk dat wel niet is, etc.
pi_205872267
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2022 19:52 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
hier wordt er een loonsverhoging per 1 jaar bepaald elk jaar opnieuw. In de bedrijfsCAO staat dat de CPI moet worden gevolgd als minimum van het jaar daarvoor en daarboven op nog iets indien de resultaten goed zijn. Tot op heden is het altijd meer dan de CPI geweest.
Voor nu moet ik de tarieven voor 2023 met 13% verhogen in offertes, dus waarschijnlijk zal de loonsstijging volgens jaar voor mij ca 10% zijn.
Ik zit wat lager dan de meeste omdat ik al bijna aan de top van mijn functieschaal zit, maar ik ben bezig om naar een hogere functieschaal te gaan.
daarnaast ken ik genoeg mensen die met persoonlijke prestatieverhogingen gewoon boven de inlfatie uitkomen van dit jaar.

Dus nee, men hoeft echt geen genoegen te nemen met 8% over 2,5 jaar :')
Ja jij bent de standaard. Dat wisten we al
  dinsdag 6 september 2022 @ 22:16:45 #149
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_205872731
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2022 21:45 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Ja jij bent de standaard. Dat wisten we al
Vermoeiend inderdaad. Dacht dat ie werkloos was gezien de hoeveelheid Posts elke dag.
pi_205874651
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2022 21:45 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Ja jij bent de standaard. Dat wisten we al
Nee maar wel wat er kan.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  Spellchecker woensdag 7 september 2022 @ 13:22:29 #151
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_205877872
Essent al week totaal onbereikbaar; klanten weten niet waar ze aan toe zijn
quote:
Energieleverancier Essent en dochtermaatschappij Energiedirect zijn al een week lang op geen enkele manier bereikbaar voor klanten. Oorzaak is een ‘hardnekkige IT-storing’, aldus een woordvoerder. De Consumentenbond neemt daar geen genoegen mee en overweegt een stap naar de Autoriteit Consument & Markt (ACM).

De storing gaat verder dan alleen het klantencontact. De verbruiksmanager-app werkt niet en klanten twijfelen aan de rekeningen die zij krijgen. ,,Nu we geen inzage hebben in ons verbruik en het verwachte termijnbedrag, komen we mogelijk in de problemen”, zegt de Helmondse Jessica Wessels, die al jaren klant is. ,,Het stelt me niet gerust voor de winter, met alles wat eraan komt.”

Juist in deze tijd moet een energieleverancier bereikbaar zijn, vindt de Consumentenbond. ,,Sowieso hebben bedrijven de plicht om bereikbaar te zijn voor hun klanten", zegt woordvoerder Joyce Donat. ,,Een storing kan voorkomen, maar een week is wel heel lang.”

Failliet? Gehackt?
Online gonst het van de geruchten onder bezorgde klanten. Is het bedrijf failliet? Of is het gehackt? Zeker niet, verzekert een woordvoerder van Essent, waar in ongeveer 2 miljoen mensen klant zijn. Er is volgens haar sprake van een hele grote IT-storing. Medewerkers kunnen onder meer klantgegevens niet inzien. Daarom kunnen mensen telefonisch niet geholpen worden. ,,We weten wat het issue is en er wordt met man en macht aan gewerkt”, zegt ze. Wat de storing precies inhoudt kan ze niet zeggen, maar ze verzekert dat er langzaamaan steeds weer wat diensten worden opgestart. ,,De apps werken weer, zodat mensen online hun gegevens kunnen inzien. En de chatbot op onze site doet het weer.”

Klanten die zich bij deze site hebben gemeld weerspreken dat de apps weer naar behoren werken. ,,Zo'n robot kan me niet helpen. Ik wil gewoon iemand spreken”, zegt Kim Bogaard uit Steenbergen. Zij ziet bedragen op haar jaarrekening die niet lijken te kloppen en probeert daarover al twee weken in contact te komen met Essent. Eerst was het te druk, nu lijkt er geen eind te komen aan de storing en meldt de Essent-website al dagen dat er ‘hard gewerkt wordt aan een oplossing’. ‘Probeer je het later nog eens?’ is het enige dat wordt aangeraden. De tijd bij het bericht wordt al een week lang keer op keer geüpdatet, maar de boodschap blijft hetzelfde.



Bogaard: ,,Ons contract loopt 4 oktober af. Dit baart me grote zorgen. Welk termijnbedrag ga ik zo meteen zien op mijn verbruiksapp?” De communicatie van Essent over zo'n grote storing vindt ze belabberd. ,,Kom dan met een passende reactie van de directeur.”

Ook de Consumentenbond moet het doen met een ‘standaard’ reactie. ,,We krijgen te horen dat ze er al heel lang mee bezig zijn”, zegt woordvoerder Donat. Gisteren heeft ze Essent via sociale media ‘vriendelijk gewezen’ op de problemen, maar het moet voor de Consumentenbond echt niet te lang meer duren. ,,We kijken vandaag of morgen nog even aan en beraden ons dan op verdere stappen.” Een van de opties die wordt overwogen is een stap naar de toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM). Die kan het bedrijf in een uiterst geval dwingen om maatregelen te nemen.
twitter
pi_205878659
App werkt nog steeds niet |:(
  Moderator woensdag 7 september 2022 @ 14:48:56 #153
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_205878758
quote:
9s.gif Op woensdag 7 september 2022 14:48 schreef Momo het volgende:

[..]
[ afbeelding ]

Ook al 3 dagen...
Bijzonder, ik zit ook bij Vattenfall en kan gewoon inloggen en alles inzien
pi_205878764
quote:
9s.gif Op woensdag 7 september 2022 14:48 schreef Momo het volgende:

[..]
[ afbeelding ]

Ook al 3 dagen...
Hier niet net toevallig nog ingelogd.
blablablabla
  Moderator woensdag 7 september 2022 @ 15:00:54 #156
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_205878801
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2022 14:55 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Bijzonder, ik zit ook bij Vattenfall en kan gewoon inloggen en alles inzien
quote:
10s.gif Op woensdag 7 september 2022 14:56 schreef Elan het volgende:

[..]
Hier niet net toevallig nog ingelogd.
Hmmmm
  Moderator woensdag 7 september 2022 @ 15:01:53 #157
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_205878812
Ik kan bij Engie prima inloggen.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_205878819
Ik kan bij Vattenfall ook gewoon inloggen.
Sterkheidsbaas van alles.
  Moderator woensdag 7 september 2022 @ 15:03:03 #159
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_205878824
Zou het aan Firefox liggen dan ofzo?
  woensdag 7 september 2022 @ 15:05:31 #160
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_205878852
Essent hapert flink. Zeer wisselend momenteel.
The love you take is equal to the love you make.
pi_205878910
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2022 15:03 schreef Momo het volgende:
Zou het aan Firefox liggen dan ofzo?
Log je in via de app of de site? Ik via app.
blablablabla
pi_205878937
quote:
1s.gif Op woensdag 7 september 2022 15:05 schreef Lienekien het volgende:
Essent hapert flink. Zeer wisselend momenteel.
blablablabla
  Moderator woensdag 7 september 2022 @ 15:19:50 #163
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_205879011
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2022 15:10 schreef Elan het volgende:

[..]
Log je in via de app of de site? Ik via app.
Ik log in via de site normaal, maar de app doet het zo te zien wel !
pi_205879018
EnergieDirect wisselend bereikbaar (zowel app als normale site).
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
  woensdag 7 september 2022 @ 15:23:06 #165
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_205879047
Essent lag er al vaker uit qua app/verbruik, maar nu is het echt toppunt. Heb al een week de app niet kunnen gebruiken.
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
  woensdag 7 september 2022 @ 15:25:39 #166
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_205879077
Zou an sich zenuwachtig worden van dit soort berichtgeving.

Een storing is een ding, maar er lijkt ook eea aan mediastilte op te zitten. Anders communiceer je wel iets meer, of bijv. via social media/telefoon.

Misschien ransomware?

Markttechnisch wel goed als deze omvalt (heb ik er iig geen last van als eneco klant :D)
Dum de dum
  woensdag 7 september 2022 @ 15:26:37 #167
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_205879093
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2022 15:25 schreef Fe2O3 het volgende:
Markttechnisch wel goed als deze omvalt (heb ik er iig geen last van als eneco klant :D)
Zou je kunnen uitleggen waarom?
  woensdag 7 september 2022 @ 15:27:33 #168
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_205879102
quote:
19s.gif Op woensdag 7 september 2022 15:23 schreef Notorious_Roy het volgende:
Essent lag er al vaker uit qua app/verbruik, maar nu is het echt toppunt. Heb al een week de app niet kunnen gebruiken.
Ik toch afgelopen weekend nog wel.
The love you take is equal to the love you make.
pi_205879299
Wat zijn we toch ook ver-appt. Ik zie keurig mijn termijn bedrag op mijn.essent.nl. Kan hem aanpassen.

Wat heb je nog meer nodig?
  woensdag 7 september 2022 @ 15:50:39 #170
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_205879319
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2022 15:47 schreef investeerdertje het volgende:
Wat zijn we toch ook ver-appt. Ik zie keurig mijn termijn bedrag op mijn.essent.nl. Kan hem aanpassen.

Wat heb je nog meer nodig?
Inzicht in je verbruik? En of je termijnbedrag de te verwachten kosten dekt?
The love you take is equal to the love you make.
  woensdag 7 september 2022 @ 15:52:39 #171
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_205879342
quote:
2s.gif Op woensdag 7 september 2022 15:26 schreef Gunner het volgende:

[..]
Zou je kunnen uitleggen waarom?
(heb ik er iig geen last van als eneco klant :D)

En het is zo'n grote dat de overheid wel iets ingrijp technisch zou moeten gaan doen (hoop ik)
Dum de dum
  woensdag 7 september 2022 @ 15:54:31 #172
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_205879367
Hier doet de app het weer (even?).
The love you take is equal to the love you make.
pi_205879374
quote:
1s.gif Op woensdag 7 september 2022 15:50 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Inzicht in je verbruik? En of je termijnbedrag de te verwachten kosten dekt?
Er zit toch een meter in je huis, dan pak je de stand van vorig jaar op de afrekening en een rekenmachine. Die week of misschien twee in de zomer gaan het hem echt niet doen.
  woensdag 7 september 2022 @ 15:58:34 #174
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_205879399
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2022 15:55 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Er zit toch een meter in je huis, dan pak je de stand van vorig jaar op de afrekening en een rekenmachine. Die week of misschien twee in de zomer gaan het hem echt niet doen.
Wat is er mis met je energiegebruik een beetje willen monitoren? Juist in deze tijd. Dat gaat gewoonlijk prima. Zo zie je bijv. al binnen een paar dagen wat bepaalde aanpassingen schelen in verbruik.
The love you take is equal to the love you make.
  woensdag 7 september 2022 @ 16:01:15 #175
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_205879424
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2022 15:52 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]
(heb ik er iig geen last van als eneco klant :D)

En het is zo'n grote dat de overheid wel iets ingrijp technisch zou moeten gaan doen (hoop ik)
Ja precies, zoiets is too big to fail maar als maatschappij hebben we wel (nog meer) serieuze issues als zoiets kan gebeuren (zit ook niet bij essent btw)
pi_205879452
quote:
1s.gif Op woensdag 7 september 2022 15:58 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Wat is er mis met je energiegebruik een beetje willen monitoren? Juist in deze tijd. Dat gaat gewoonlijk prima. Zo zie je bijv. al binnen een paar dagen wat bepaalde aanpassingen schelen in verbruik.
Niets, er is helemaal niets met het monitoren van je energieverbruik. Dat is ook niet wat ik zei.
  woensdag 7 september 2022 @ 16:05:56 #177
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_205879465
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2022 16:04 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Niets, er is helemaal niets met het monitoren van je energieverbruik. Dat is ook niet wat ik zei.
Nee, je zei dat jij dat niet nodig vindt. En noemt anderen ‘ver-appt’. :')
The love you take is equal to the love you make.
pi_205879497
quote:
19s.gif Op woensdag 7 september 2022 15:23 schreef Notorious_Roy het volgende:
Essent lag er al vaker uit qua app/verbruik, maar nu is het echt toppunt. Heb al een week de app niet kunnen gebruiken.
Dit dus.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_205879517
Misschien worden ze wel allemaal overgenomen door de Staat O-) O-) O-)
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
  Moderator woensdag 7 september 2022 @ 16:14:20 #180
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_205879548
twitter


twitter


twitter


twitter


Een termijnbedrag als dit krijgen en dat dan de klantenservice verder niet te bereiken is }:|
  Moderator woensdag 7 september 2022 @ 16:17:14 #181
155227 crew  Guppy
dus
pi_205879573
En Essent die niet snapt dat mensen hierover contact willen... Die arme mensen ;(
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_205879578
Die termijnbedragen worden volgens mij in veel gevallen ook compleet verkeerd berekend door de maatschappijen. Staat compleet los van het 'normale' verbruik van de consument. 1800¤ per maand :')
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
  woensdag 7 september 2022 @ 16:19:20 #183
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_205879583
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2022 16:17 schreef Guppy het volgende:
En Essent die niet snapt dat mensen hierover contact willen... Die arme mensen ;(
Ze snappen het wel. Maar in een eerder bericht stond dat door een grote IT-storing de medewerkers niet bij de klantgegevens kunnen.
The love you take is equal to the love you make.
  Spellchecker woensdag 7 september 2022 @ 16:20:36 #184
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_205879595
quote:
1s.gif Op woensdag 7 september 2022 16:19 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Ze snappen het wel. Maar in een eerder bericht stond dat door een grote IT-storing de medewerkers niet bij de klantgegevens kunnen.
Die worden gillend gek als ze nu alle lijnen openzetten.
  Moderator woensdag 7 september 2022 @ 16:20:47 #185
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_205879596
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2022 16:18 schreef Jor_Dii het volgende:
Die termijnbedragen worden volgens mij in veel gevallen ook compleet verkeerd berekend door de maatschappijen. Staat compleet los van het 'normale' verbruik van de consument. 1800¤ per maand :')
Ja al is het waarschijnlijk een fout gebaseerd op een hoger verbruik, als je nieuwe maandbedrag 1800 euro is, dan zweet je hem toch wel even.
  woensdag 7 september 2022 @ 16:21:00 #186
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_205879601
quote:
1s.gif Op woensdag 7 september 2022 16:20 schreef maily het volgende:

[..]
Die worden gillend gek als ze nu alle lijnen openzetten.
Lijkt mij ook.
The love you take is equal to the love you make.
pi_205879612
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2022 16:20 schreef Momo het volgende:

[..]
Ja al is het waarschijnlijk een fout gebaseerd op een hoger verbruik, als je nieuwe maandbedrag 1800 euro is, dan zweet je hem toch wel even.
Met al die stress heb je geen verwarming meer nodig
pi_205879623
Overwinteren in een warm land wordt steeds interessanter zo als je op afstand zou kunnen werken bijvoorbeeld :')
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
  Moderator woensdag 7 september 2022 @ 16:24:40 #189
155227 crew  Guppy
dus
pi_205879641
quote:
1s.gif Op woensdag 7 september 2022 16:19 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Ze snappen het wel. Maar in een eerder bericht stond dat door een grote IT-storing de medewerkers niet bij de klantgegevens kunnen.
Natuurlijk. Het zal best zo zijn. Maar dan open op m'n minst een telefoonnummer zodat je mensen te woord kunt staan... Het is 2022, regel een noodoplossing. Doe iets. Voor sommige mensen zijn die maandbedragen hun hele inkomen. Ik snap de paniek wel. En dan is je leverancier op geen enkele manier te bereiken.
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  Spellchecker woensdag 7 september 2022 @ 16:26:04 #190
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_205879658
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2022 16:22 schreef Jor_Dii het volgende:
Overwinteren in een warm land wordt steeds interessanter zo als je op afstand zou kunnen werken bijvoorbeeld :')
Als we hier blijven wonen krijgen we weer extra lichaamsbeharing om ons warm te houden. :+
pi_205879671
quote:
1s.gif Op woensdag 7 september 2022 16:26 schreef maily het volgende:

[..]
Als we hier blijven wonen krijgen we weer extra lichaamsbeharing om ons warm te houden. :+
Harige vrouwen :r
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
  woensdag 7 september 2022 @ 16:29:26 #192
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_205879689
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2022 16:24 schreef Guppy het volgende:

[..]
Natuurlijk. Het zal best zo zijn. Maar dan open op m'n minst een telefoonnummer zodat je mensen te woord kunt staan... Het is 2022, regel een noodoplossing. Doe iets. Voor sommige mensen zijn die maandbedragen hun hele inkomen. Ik snap de paniek wel. En dan is je leverancier op geen enkele manier te bereiken.
quote:
Update 7-9-2022, 13.00 uur. Sorry, we hebben op dit moment een storing. Hierdoor kunnen we je niet helpen via telefoon. In onze live chat kan het druk zijn, waardoor je misschien niet gelijk geholpen wordt. We vinden dit heel vervelend en werken hard aan een oplossing.
The love you take is equal to the love you make.
  woensdag 7 september 2022 @ 16:31:38 #193
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_205879715
quote:
1s.gif Op woensdag 7 september 2022 16:26 schreef maily het volgende:

[..]
Als we hier blijven wonen krijgen we weer extra lichaamsbeharing om ons warm te houden. :+
Ik kreeg vandaag mijn stoov big hug xl woolly binnen. O+
Was uitverkocht en zodra ik de mail kreeg dat hij weer op voorraad was meteen besteld. Is nu dus alweer uitverkocht. Ben dus niet de enige die maatregelen treft om t van de winter niet al te koud te gaan krijgen. :D
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_205879717
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2022 16:18 schreef Jor_Dii het volgende:
Die termijnbedragen worden volgens mij in veel gevallen ook compleet verkeerd berekend door de maatschappijen. Staat compleet los van het 'normale' verbruik van de consument. 1800¤ per maand :')
Ja kennelijk is dat heel lastig om te berekenen. Het lijkt mij neerkomen op historisch verbruik maal het tarief, maar ik zal er wel te makkelijk over denken.
  woensdag 7 september 2022 @ 16:35:08 #195
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_205879746
quote:
1s.gif Op woensdag 7 september 2022 16:32 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Ja kennelijk is dat heel lastig om te berekenen. Het lijkt mij neerkomen op historisch verbruik maal het tarief, maar ik zal er wel te makkelijk over denken.
Voor mensen met een variabel tarief zal het lastig zijn om te berekenen, omdat ze dan ook de tarieven moeten voorspellen.
The love you take is equal to the love you make.
pi_205879749
quote:
1s.gif Op woensdag 7 september 2022 16:05 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Nee, je zei dat jij dat niet nodig vindt. En noemt anderen ‘ver-appt’. :')
Ook dat zei ik niet, ik zei dat je de app er niet voor nodig hebt. Mensen reageren online met ik kan nu geen termijnbedrag zien: nou Log in op de website. Kan je het zien. Ook of je dan genoeg vooruit betaald.

Ik zeg ook dat je de app voor je verbruik niet nodig hebt. Immers je verwachte verbruik gecorrigeerd op graaddagen is toch maar 1 keer per maand.

Maar je legt mij weer keurig woorden in mijn mond.
  woensdag 7 september 2022 @ 16:37:53 #197
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_205879772
Een bedrag van 1800 per maand is niet eens zoveel met electra op 1,50 en gas op 6 per m3 ...
Dum de dum
  Spellchecker woensdag 7 september 2022 @ 17:00:44 #198
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_205879928
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2022 16:31 schreef deedeetee het volgende:

[..]
Ik kreeg vandaag mijn stoov big hug xl woolly binnen. O+
Was uitverkocht en zodra ik de mail kreeg dat hij weer op voorraad was meteen besteld. Is nu dus alweer uitverkocht. Ben dus niet de enige die maatregelen treft om t van de winter niet al te koud te gaan krijgen. :D
Ik ga even verder kijken op die site! ^O^
pi_205880013
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2022 16:37 schreef Fe2O3 het volgende:
Een bedrag van 1800 per maand is niet eens zoveel met electra op 1,50 en gas op 6 per m3 ...
Dan is 'heat or eat' niet eens meer aan de orde wat dit is ongeveer mijn totale inkomen. Er zijn legio mensen die dat niet eens verdienen.
pi_205880022
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2022 16:20 schreef Momo het volgende:

[..]
Ja al is het waarschijnlijk een fout gebaseerd op een hoger verbruik, als je nieuwe maandbedrag 1800 euro is, dan zweet je hem toch wel even.
Dat ligt er aan wat je normale jaarverbruik is, vermenigvuldigd met actuele tarieven en gedeeld door 12.
Als uit dat simpele sommetje volgt dat het termijnbedrag van ¤1800 véél te hoog is, dan zweet ik ik hem echt niet. Dan stuur ik een mail dat ze het moeten aanpassen naar een realistisch maandbedrag en dat ik de automatische incasso storneer wanneer ze zo'n volstrekt onjuist bedrag toch incasseren.

Kom je er met de simpele rekensom op uit dat een maandbedrag van ¤1800 wel past bij je verbruik, dan zul je inderdaad de hele winter zitten zweten. Want dan stook je enorm veel gas weg.
pi_205880064
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2022 16:37 schreef Fe2O3 het volgende:
Een bedrag van 1800 per maand is niet eens zoveel met electra op 1,50 en gas op 6 per m3 ...
Een modelcontract bij Eneco kost ca ¤1,- per kWh en ¤4,63 per kuub.

Bij een gemiddeld jaarverbruik kom je dan op iets minder dan 600 euro per maand uit. Als je drie keer zoveel energieverbruik als het gemiddelde verstaat onder 'niet eens zoveel' dan moet je toch ernstig gaan afvragen waar je energie aan op gaat.
  woensdag 7 september 2022 @ 17:53:42 #202
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_205880380
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2022 17:17 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Een modelcontract bij Eneco kost ca ¤1,- per kWh en ¤4,63 per kuub.

Bij een gemiddeld jaarverbruik kom je dan op iets minder dan 600 euro per maand uit. Als je drie keer zoveel energieverbruik als het gemiddelde verstaat onder 'niet eens zoveel' dan moet je toch ernstig gaan afvragen waar je energie aan op gaat.
Kon toch nog best wel eens tegenvallen in een tochtige label F huurwoning en een winter met 1 maand -10.

En voor een inkomen tot modaal is van 150 naar 600 ook koken of stoken ...
Dum de dum
pi_205880473
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2022 17:17 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Een modelcontract bij Eneco kost ca ¤1,- per kWh en ¤4,63 per kuub.

Bij een gemiddeld jaarverbruik kom je dan op iets minder dan 600 euro per maand uit. Als je drie keer zoveel energieverbruik als het gemiddelde verstaat onder 'niet eens zoveel' dan moet je toch ernstig gaan afvragen waar je energie aan op gaat.
Nou is ‘het gemiddelde’ wel een misleidende maatstaf natuurlijk. Als je in een 2-onder-1 kap woont zit je met 1800 kuub op ‘het gemiddelde’.
pi_205880513
quote:
1s.gif Op woensdag 7 september 2022 18:04 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Nou is ‘het gemiddelde’ wel een misleidende maatstaf natuurlijk. Als je in een 2-onder-1 kap woont zit je met 1800 kuub op ‘het gemiddelde’.
[ afbeelding ]
De gemiddelden van het Nibud zijn significant lager trouwens
pi_205880527
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2022 18:08 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
De gemiddelden van het Nibud zijn significant lager trouwens
Oh ja, zou goed kunnen hoor. Heb het eerste plaatje dat ik kon vinden van Google geplukt :')

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 07-09-2022 18:10:09 ]
pi_205880572
quote:
1s.gif Op woensdag 7 september 2022 18:09 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Oh ja, zou goed kunnen hoor. Heb het eerste plaatje dat ik kon vinden van Google geplukt :')
Hehe, nja hierbij: https://www.nibud.nl/onderwerpen/uitgaven/kosten-energie-water/
pi_205880619
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2022 17:11 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Dan is 'heat or eat' niet eens meer aan de orde wat dit is ongeveer mijn totale inkomen. Er zijn legio mensen die dat niet eens verdienen.
en er zijn meer mensen die dat voorschot nooit hoeven te betalen, omdat het diarree is van de extreemste soort.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  woensdag 7 september 2022 @ 18:51:49 #208
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_205881085
Bierviltjes rekenen :)

Van https://energieverbruikberekenen.com/gemiddeld-energieverbruik/

Een label F rijtjes woning, gebouwd voor 1965 = F zulle we maar zeggen ...

2300m3 gas + 4500 elektra (gezin 4 personen) @ 4,60 en 1 euro = (10580 + 4500) / 12 = 1250 de maand.

Gaat gas naar de 6 euro, niet ondenkbaar, en electra naar 1,20 oid (gekoppeld enzo) dan zit je rap op 1600.

En dan is de winter gemiddeld

(al vind ik die gemiddeld verbruik best hoog maar soit)

Op oude prijzen, 0,7 gas en 0.24 elektra was het ~ 220 de maand.

Als ik die twitter posts bekijk dat volk van 150 a 200 naar 1500+ gaat, dan vrees ik voor hun dat het niet eens een fout is ...
Dum de dum
pi_205881329
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2022 17:53 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]
Kon toch nog best wel eens tegenvallen in een tochtige label F huurwoning en een winter met 1 maand -10.

En voor een inkomen tot modaal is van 150 naar 600 ook koken of stoken ...
En hoe realistisch is een maand lang -10?

Zelfs in de winterse 'horror'week van februari 2021 met noordoostenwind en sneeuwstorm was de het laagste etmaalgemiddelde in De Bilt slechts - 5,8 graden.

In de winter van 2015/2016 zat ik een in woning met label G (hoek, steens muren, grotendeels enkel glas, 0 isolatie). Zelfs toen had ik geen verbruik wat met de huidig energietarieven ook maar in de buurt zou komen van ¤1800 per maand. Driemaal het gemiddelde energieverbruik is gewoonweg absurd veel.
  woensdag 7 september 2022 @ 19:12:20 #210
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_205881530
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2022 19:03 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
En hoe realistisch is een maand lang -10?

Zelfs in de winterse 'horror'week van februari 2021 met noordoostenwind en sneeuwstorm was de het laagste etmaalgemiddelde in De Bilt slechts - 5,8 graden.

In de winter van 2015/2016 zat ik een in woning met label G (hoek, steens muren, grotendeels enkel glas, 0 isolatie). Zelfs toen had ik geen verbruik wat met de huidig energietarieven ook maar in de buurt zou komen van ¤1800 per maand. Driemaal het gemiddelde energieverbruik is gewoonweg absurd veel.
De gemiddelden, zie post terug, zijn gemiddeld. Dat jij aan de lage kant zit betekend alleen maar dat er aan de andere kant ook een grotere verbruiker zit.

Al zit je, zeker tegen die gemiddeldes, wel met volk met de kachel op de 23C en de ramen open in de winter oid. Vindt de gemiddelden ook absurd hoog.

Aan de andere kant heb je ook dit soort mensen, https://www.ad.nl/binnenl(...)iale-media~a93611d6/

Als er netto 1600 binnen komt en energie gaat van 100 naar 500 ..
Dum de dum
pi_205882947
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2022 19:12 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]
De gemiddelden, zie post terug, zijn gemiddeld. Dat jij aan de lage kant zit betekend alleen maar dat er aan de andere kant ook een grotere verbruiker zit.

Al zit je, zeker tegen die gemiddeldes, wel met volk met de kachel op de 23C en de ramen open in de winter oid. Vindt de gemiddelden ook absurd hoog.

Aan de andere kant heb je ook dit soort mensen, https://www.ad.nl/binnenl(...)iale-media~a93611d6/

Als er netto 1600 binnen komt en energie gaat van 100 naar 500 ..
Wat erg. Hoe heeft het zo ver kunnen komen?
  Moderator woensdag 7 september 2022 @ 20:53:19 #212
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_205883512
Even de hashtag verder langs

twitter

twitter

twitter

twitter

twitter

twitter

twitter

twitter

twitter

Meneer woont groot?
  woensdag 7 september 2022 @ 21:03:20 #213
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_205883668
quote:
Huisartsen maken zich zorgen, omdat ze steeds vaker patiënten in de spreekkamer krijgen met gezondheidsklachten die het gevolg zijn van langdurige geldstress. Zeker nu de inflatie historisch hoog is en alles steeds duurder wordt, neemt de armoede toe. Met alle gevolgen van dien.
Langdurige geldstress kan leiden tot slapeloosheid, diabetes, hartfalen en zelfs kanker.
Steun rijkelijk laat
Vanwege de inflatie is het kabinet bezig met een steunpakket voor lage en midden inkomens. Per 1 januari wil de regering daar 15 miljard euro voor vrijmaken. Gera Nagelhout: "De verwarming moet vóór januari al aan, dus die steun komt rijkelijk laat. In coronatijd zagen we ook dat wetten er snel doorheen gedrukt werden. Waarom kan dat in deze crisis niet?"
https://www.1limburg.nl/n(...)1a-9e60-a9efaf0fcc50
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  Moderator woensdag 7 september 2022 @ 21:03:44 #214
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_205883678
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2022 20:53 schreef Momo het volgende:
Even de hashtag verder langs

[ twitter ]
[ twitter ]
[ twitter ]
[ twitter ]
[ twitter ]
[ twitter ]
[ twitter ]
[ twitter ]
[ twitter ]
Meneer woont groot?
Autolease nodig voor werk en dan 500 euro maar brandstof ook nog 250. Dan heb je 'm niet nodig voor werk want dan kreeg je de auto en tankpas.
Breitling - Instruments for Professionals
  woensdag 7 september 2022 @ 21:07:13 #215
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_205883740
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2022 21:03 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Autolease nodig voor werk en dan 500 euro maar brandstof ook nog 250. Dan heb je 'm niet nodig voor werk want dan kreeg je de auto en tankpas.
Kan wel zijn maar feit blijft dat mensen die hard werken en goed verdienen nu opeens in de problemen komen. Niks extra krijgen want geen minima.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_205883792
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2022 21:03 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Autolease nodig voor werk en dan 500 euro maar brandstof ook nog 250. Dan heb je 'm niet nodig voor werk want dan kreeg je de auto en tankpas.
Die laatste begrijpt het inderdaad niet helemaal.

Al jaren rond de ¤400 per maand voor energie. Heeft ie een tuintje op zolder of in de kelder? Want met de oude tarieven was dat een serieus hoog verbruik.
En dan idd zo'n hoge lease + brandstofkosten. Als de auto voor werk nodig is, dan heb je met zijn salaris wel onderhandelingsruimte voor een auto van de zaak.
pi_205883824
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2022 21:10 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Die laatste begrijpt het inderdaad niet helemaal.

Al jaren rond de ¤400 per maand voor energie. Heeft ie een tuintje op zolder of in de kelder? Want met de oude tarieven was dat een serieus hoog verbruik.
En dan idd zo'n hoge lease + brandstofkosten. Als de auto voor werk nodig is, dan heb je met zijn salaris wel onderhandelingsruimte voor een auto van de zaak.
Klopt.
Ik ken ze wel, jarenlang op verjaardagen "ik ga niet isoleren, dan krijg je allemaal vochtbruggen", "zonnepanelen verdienen zich nooit terug", "warmtepompen doen het niet meer onder de 5 graden toch?".

En dan nu "verhip, m'n rekening is zo hoog".

En dan heb ik het niet over mensen die voorheen al niet rond konden komen of een tochthok huren.
Maar met zo'n inkomen moet je toch wel iets kunnen doen aan je woning...
pi_205883874
Vandaag is de gasprijs met 13% gedaald.
We zitten alweer ruim onder het slot van afgelopen vrijdag. De daling die vorige week is ingezet, lijkt zich na een kleine verstoring van afgelopen maandag dus in rap tempo voort te zetten.

De piek was ca ¤340/MWh. Nu staat de gasprijs op ¤207/MWh. Nog steeds héél hoog vergeleken met afgelopen jaren, maar ook al 40% lager dan de piek die we vorige maand hadden.

¤200/MWh zal een consumenten-tarief van tegen de ¤3,- per m³ betekenen. Fors lager dan wat de meeste leveranciers momenteel aanbieden.
pi_205883886
Trouwens met warmtepompen ben je nu wel de sjaak. Ik werk in de installatie techniek en we hadden een aantal warmtepompen besteld voor klanten medio februari dit jaar en we kregen te horen dat het vertraagd is tot eind 2023 en er geen zekerheid is of ze nog worden geleverd, we horen van verschillende bedrijven (in dezelfde branche) dezelfde verhalen.

Alles wat al nu in voorraad lag bij bedrijven begint al snel op te raken of is al op.
''Without self knowledge, without understanding the working and functions of his machine, man cannot be free, he cannot govern himself and he will always remain a slave.''
  Moderator woensdag 7 september 2022 @ 21:17:22 #220
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_205883894
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2022 21:13 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Klopt.
Ik ken ze wel, jarenlang op verjaardagen "ik ga niet isoleren, dan krijg je allemaal vochtbruggen", "zonnepanelen verdienen zich nooit terug", "warmtepompen doen het niet meer onder de 5 graden toch?".

En dan nu "verhip, m'n rekening is zo hoog".
Vraag mij af hoeveel iemand met een groot huis dat vrijstaand of 2 onder 1 kap is (met meer dan 120 m2), energielabel F/G, in de winter altijd thermostaat op 20 graden, met variabel contract, nu gaat betalen.
  Spellchecker woensdag 7 september 2022 @ 21:17:34 #221
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_205883900
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2022 21:17 schreef Bredemug het volgende:
Trouwens met warmtepompen ben je nu wel de sjaak. Ik werk in de installatie techniek en we hadden een aantal warmtepompen besteld voor klanten medio februari dit jaar en we kregen te horen dat het vertraagd is tot eind 2023 en er geen zekerheid is of ze nog worden geleverd, we horen van verschillende bedrijven (in dezelfde branche) dezelfde verhalen.

Alles wat al nu in voorraad lag bij bedrijven begint al snel op te raken of is al op.
Vertraagd tot eind 2023?!
pi_205883984
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2022 21:17 schreef maily het volgende:

[..]
Vertraagd tot eind 2023?!
Yes. En de prijs ervan zal blijven stijgen, dus dat wordt ook duurder voor ons (als bedrijf) maar ook voor de klant.
''Without self knowledge, without understanding the working and functions of his machine, man cannot be free, he cannot govern himself and he will always remain a slave.''
pi_205884008
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2022 21:17 schreef Momo het volgende:

[..]
Vraag mij af hoeveel iemand met een groot huis dat vrijstaand of 2 onder 1 kap is (met meer dan 120 m2), energielabel F/G, in de winter altijd thermostaat op 20 graden, met variabel contract, nu gaat betalen.
Niet, hetzelfde geldt voor die oude (woon)boerderijtjes. M'n moeder stookte 2.200m3 aardgas weg en nog een hoop stroom vanwege een elektrisch sierhaardje (dat ook nog best wat warmte gaf en dus stroom verbruikte).

Die zou daar failliet gegaan zijn, gezien ze alleen een AOW'tje heeft.

Die 20 graden kunnen veel mensen beter maar vergeten... overdag op 17 graden en 's nachts op 10 graden ;(
pi_205884054
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2022 21:17 schreef Momo het volgende:

[..]
Vraag mij af hoeveel iemand met een groot huis dat vrijstaand of 2 onder 1 kap is (met meer dan 120 m2), energielabel F/G, in de winter altijd thermostaat op 20 graden, met variabel contract, nu gaat betalen.
In oude villawijken is een verbruik van 4000-5000m³ gas en tegen de 10.000kWh elektriciteit geen uitzondering weet ik vanuit betrouwbare bronnen (regelmatig klanten gehad die zich er over verbaasden dat ze zoveel meer dan 'gemiddeld' gebruikten zonder zich te beseffen dat ze ook wat bovengemiddeld wonen en leven).

Bij ¤4,50 per m³ en ¤1,- per kWh kom je dan op 28000 euro per jaar (minus het negatieve bedrag van ca 200-250 euro wat je overhoudt na verrekening van alle vaste posten en de vermindering Energiebelasting).
Dan mag je 2300 euro per maand aftikken.
Ja, ook bij een flink inkomen kan dat heel hard aankomen als je van pakweg 400-500 euro komt. Want niet alleen het energieverbruik, maar ook de rest van de levensstijl is vaak afgestemd op het inkomen. Zomaar bijna ¤2000 extra per maand ophoesten wordt ook in zulke wijken waarschijnlijk als zeer ingrijpend ervaren en zal impact hebben op het dagelijks leven. Maar die impact is uiteraard wel veel minder schrijnend dan bij mensen met een laag inkomen.
pi_205884060
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2022 21:21 schreef Bredemug het volgende:

[..]
Yes. En de prijs ervan zal blijven stijgen, dus dat wordt ook duurder voor ons (als bedrijf) maar ook voor de klant.
Ik ken 1 persoon die nog op de valreep een offerte heeft gekregen begin april en die krijgt z'n warmtepomp deze maand geplaatst.

Hij wilde initieel voor hybride gaan (hij twijfelde vooral, was een flinke uitgaaf natuurlijk), heb 'm aangeraden om net even wat meer uit te geven en "all electric" te gaan.
Maar toen kon ik ook niet voorspellen dat aardgas naar > ¤3,50 per m3 zou gaan...
pi_205884076
Wij hadden geluk. Half januari de warmtepomp besteld, eind februari was alles geplaatst.
pi_205884079
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2022 21:26 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
In oude villawijken is een verbruik van 4000-5000m³ gas en tegen de 10.000kWh elektriciteit geen uitzondering weet ik vanuit betrouwbare bronnen (regelmatig klanten gehad die zich er over verbaasden dat ze zoveel meer dan 'gemiddeld' gebruikten zonder zich te beseffen dat ze ook wat bovengemiddeld wonen en leven).

Bij ¤4,50 per m³ en ¤1,- per kWh kom je dan op 28000 euro per jaar (minus het negatieve bedrag van ca 200-250 euro wat je overhoudt na verrekening van alle vaste posten en de vermindering Energiebelasting).
Dan mag je 2300 euro per maand aftikken.
Ja, ook bij een flink inkomen kan dat heel hard aankomen als je van pakweg 400-500 euro komt. Want niet alleen het energieverbruik, maar ook de rest van de levensstijl is vaak afgestemd op het inkomen. Zomaar bijna ¤2000 extra per maand ophoesten wordt ook in zulke wijken waarschijnlijk als zeer ingrijpend ervaren en zal impact hebben op het dagelijks leven. Maar die impact is uiteraard wel veel minder schrijnend dan bij mensen met een laag inkomen.
Als je in zo'n "lucht(ig)kasteel" woont dan is er eigenlijk maar 1 optie: op 1 verdieping gaan leven en slapen en de rest dicht maken, tijdelijk wandje slaan, trapgat dichtgooien, etc.

Kijk, als je zo'n energierekening fluitend kan betalen dan "moet" je niets natuurlijk...
  woensdag 7 september 2022 @ 21:32:31 #228
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_205884144
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2022 21:13 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Klopt.
Ik ken ze wel, jarenlang op verjaardagen "ik ga niet isoleren, dan krijg je allemaal vochtbruggen", "zonnepanelen verdienen zich nooit terug", "warmtepompen doen het niet meer onder de 5 graden toch?".

En dan nu "verhip, m'n rekening is zo hoog".

En dan heb ik het niet over mensen die voorheen al niet rond konden komen of een tochthok huren.
Maar met zo'n inkomen moet je toch wel iets kunnen doen aan je woning...
Gevalletje van "heb ik het niet gezegd" is wat makkelijk; kort door de bocht en gaat uit van een eigen denken in mogelijkheden op dat vlak.

Punt is dat dingen doen aan/in je woning, als het al kan; een nonkeuze zijn die vaak - bij mij dan - ten koste gaat van andere zaken die ook vragen om een keuze.
Vervelend hier is dat de situatie niet is ontstaan maar geopolitiek veroorzaakt waarbij er weer krachten zijn die daar een voordeel in zien.

Zelf vind ik het verwerpelijk dat men mensen gaat dwingen door ze te raken in hun basisbehoeften en ze in onzekerheid laat bungelen. Ik hoop dan ook dat de politiek als de wiedeweerga de rekening van/bij mensen aan banden legt.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_205884210
quote:
18s.gif Op woensdag 7 september 2022 21:32 schreef Vallon het volgende:

[..]
Gevalletje van "heb ik het niet gezegd" is wat makkelijk en kort door de bocht en gaat uit van een eigen denken en mogelijkheden op dat vlak.

Punt is dat dingen doen aan/in je woning, als het al kan; een nonkeuze zijn die vaak - bij mij dan - ten koste gaat van andere zaken die ook vragen om een keuze.
Vervelend hier is dat de situatie niet is ontstaan maar geopolitiek veroorzaakt waarbij er weer krachten zijn die daar een voordeel in zien.

Zelf vind ik het verwerpelijk dat men mensen gaat dwingen door ze te raken in hun basisbehoeften en ze in onzekerheid laat bungelen. Ik hoop dan ook dat de politiek als de wiedeweerga de rekening van/bij mensen aan banden legt.
Energieverbruik in een eigen woning blijft toch een gevalletje "eigen verantwoordelijkheid".
Niemand zet een revolver op je hoofd om iets te kopen, toch? :P

Die meneer stookt al jaren ~3.500m3 aardgas weg, dan stook je voor de mussen.

Ik zit soms wel naar programma's als "Kopen zonder kijken" te kijken en daar wordt dan voor tienduizenden Euro's een nieuwe keuken en badkamer in een gezellige jaren '30 woning gestampt, maar isoleren, zonnepanelen en een warmtepomp daar zie ik dan weer weinig enthousiasme over...

Ik voorzie wel dat Martijn Krabbé met het nieuwe programma "Uitstel van isolatie" op RTL4 komt.
pi_205884298
Een tip trouwens, zet je (cv)ketel op Eco stand, de warmtewisselaar zorgt ervoor dat je ketel in de eco-stand niet continue warm wordt gehouden. Het gas verbruik springt alleen aan als je de warme kraan aanzet. Dit kan ook wat beetjes helpen bij het besparen.

Ik merk gelukkig wel dat steeds meer mensen er meer over weten en niet hun ketel 24/7 op Comfort mode hebben staan.
''Without self knowledge, without understanding the working and functions of his machine, man cannot be free, he cannot govern himself and he will always remain a slave.''
pi_205884816
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2022 21:43 schreef Bredemug het volgende:
Een tip trouwens, zet je (cv)ketel op Eco stand, de warmtewisselaar zorgt ervoor dat je ketel in de eco-stand niet continue warm wordt gehouden. Het gas verbruik springt alleen aan als je de warme kraan aanzet. Dit kan ook wat beetjes helpen bij het besparen.

Ik merk gelukkig wel dat steeds meer mensen er meer over weten en niet hun ketel 24/7 op Comfort mode hebben staan.
De meeste CV-ketels staan ook standaard ingesteld op 80 graden voor de verwarming. Dat kan bijna altijd wel naar 60 graden, of lager.
pi_205885604
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2022 21:03 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Autolease nodig voor werk en dan 500 euro maar brandstof ook nog 250. Dan heb je 'm niet nodig voor werk want dan kreeg je de auto en tankpas.
Bedrijfsruimte aan huis. "Zelfstandige"
  woensdag 7 september 2022 @ 23:22:52 #233
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205885693
quote:
1s.gif Op woensdag 7 september 2022 22:15 schreef Heph844 het volgende:

[..]
De meeste CV-ketels staan ook standaard ingesteld op 80 graden voor de verwarming. Dat kan bijna altijd wel naar 60 graden, of lager.
Het is sowieso handig om de temperatuur lager te zetten, als je je huis nog comfortabel warm kunt krijgen als de CV de verwarming niet boven de 50° stookt dan kun je ook vrij simpel over op een warmtepomp.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator donderdag 8 september 2022 @ 00:25:19 #234
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_205886142
Ik vind de tarieven die hier voorbij komen echt shocking :o wat ben ik blij dat we in onze nieuwe woning vooral voor duurzaamheid zijn gegaan. Het geld is dan nu wel op maar we gaan dit wel terugzien als maandelijkse besparing op de energierekening.
3 - 26 maart Thailand | 5 - 8 juli Dublin
  donderdag 8 september 2022 @ 01:01:51 #235
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_205886313
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2022 21:36 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Energieverbruik in een eigen woning blijft toch een gevalletje "eigen verantwoordelijkheid".
Niemand zet een revolver op je hoofd om iets te kopen, toch? :P

Die meneer stookt al jaren ~3.500m3 aardgas weg, dan stook je voor de mussen.

Ik zit soms wel naar programma's als "Kopen zonder kijken" te kijken en daar wordt dan voor tienduizenden Euro's een nieuwe keuken en badkamer in een gezellige jaren '30 woning gestampt, maar isoleren, zonnepanelen en een warmtepomp daar zie ik dan weer weinig enthousiasme over...

Ik voorzie wel dat Martijn Krabbé met het nieuwe programma "Uitstel van isolatie" op RTL4 komt.
Ik snap de zienswijze(n) en waar ik mij vooral aan stoor is dat men nu met een crisis in de hand gaat bepalen hoe een ander z'n leven moet (her)inrichten. En dan het vrijheid noemen dat iemand helemala zelf kan kiezen om met krabben en bijten te vorozien in het bestaan.

Inzake dat eigen huis, is dat wmb vaak geen (overwogen) keuze. Tenminste, ik zie de keuze van ¤950 excl voor een 2K-flat en idem elders voor een vinex-postzegel, niet echt als keuze.
Menigeen zou deep-down-inside gewoon zorgeloos een huurwoning bewonen. Dat een eigenhuis zo goed uitpakte, is doorgaans nooit een doel geweest maar een simpelweg dat er een dak moest zijn.

Wel grappig en ook confronterend is dat ik ooit op een flat woonde waar we de temperatuur regelden door de ramen open te zetten & zonder enige schroom buiten badderde in een kingsize tobbe (300-400liter of zo) verlicht door een 1500W lamp en de boiler letterlijk overuren draaide.
En we dan nu arriveren waarbij we Oma maar gaan inpakken omdat 22°C zg. onbetaalbaar duur is geworden, we ons moeten laven aan 16°C en boos worden als er ergens een ledlamp op de snelweg aanstaat.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_205886756
Als we echt bijvoorbeeld richting de 4euro per m3 gaan, gaat de stekker van m’n cv er gewoon uit. Gaat hij er alleen weer in als we willen douchen.
Verder heb ik gelukkig begin dit jaar het dak vol met zonnepanelen laten leggen. En recent 3 elektrische kacheltjes op de kop weten te tikken.
Het complete waanzin waar men mee bezig is. Zelfs in Brussel begint men zich af te vragen waar de Nederlandse regering mee bezig is. Als zelfs zij zich gaan bekommeren om de burger, kom je al bijna op het niveau van mensenrechten schending. Gaaf land heb je er van gemaakt Rutte!!
pi_205886781
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2022 21:28 schreef Ivo1985 het volgende:
Wij hadden geluk. Half januari de warmtepomp besteld, eind februari was alles geplaatst.
Ja echter loopt zo'n apparaat ook niet alleen op lucht. Ik vindt de besparing van ¤600 nogal tegenvallen.
pi_205886862
Wat mij het meeste dwars zit is dat je nagenoeg niets hoort van het kabinet, net ofdat ze totaal niet door hebben wat eraan de hand is.
pi_205886899
quote:
1s.gif Op donderdag 8 september 2022 07:13 schreef etuiedelapiel het volgende:

[..]
Ja echter loopt zo'n apparaat ook niet alleen op lucht. Ik vindt de besparing van ¤600 nogal tegenvallen.
Klopt. De warmtepomp loopt voor 75% op lucht en 25% op elektriciteit.

In kosten bespaar je zo'n 250 euro per jaar op de vaste kosten van de gasaansluiting en ongeveer de helft van het bedrag wat je met een cv-ketel aan gas zou uitgeven.

Stel je stookt 1000 kuub gas per jaar. Bij oude prijzen van ¤0,8 per m3 bespaarde je dan 400 euro op de werkelijke energiekosten en 250 euro op vastrecht.
Met een tarief van ¤3,- voor gas zoals nu al snel het geval is bij de meeste mensen, is de besparing dan al 1500 op gas + 250 vastrecht.

Onze woning kwam van een jaarlijkse gasverbruik van 1800 kuub (hoekwoning, matige isolatie, deels nog enkel glas). Bij oude energieprijzen levert de warmtepomp bij ons dus al ¤1000 per jaar besparing op. Met huidige energieprijzen ca 3000 euro per jaar.

In werkelijkheid is het voordeel nog groter, omdat we met de warmtepomp de opbrengst van onze zonnepanelen beter kunnen benutten.
pi_205886904
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2022 23:14 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Bedrijfsruimte aan huis. "Zelfstandige"
Een zelfstandige betaalt zijn zakelijke kosten toch ook gewoon vanuit zijn bedrijf en niet vanuit zijn privé inkomen? Of ben ik nou gek?
  donderdag 8 september 2022 @ 07:45:56 #241
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205886925
quote:
1s.gif Op donderdag 8 september 2022 07:13 schreef etuiedelapiel het volgende:

[..]
Ja echter loopt zo'n apparaat ook niet alleen op lucht. Ik vindt de besparing van ¤600 nogal tegenvallen.
Op basis van welke gasprijzen en met welk jaarverbruik is de besparing volgens jou maar ¤ 600?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_205886928
Aug. Aug. Sept. Sept
ANWB Energie ¤ 0,600 ¤ 2,857 ¤ 1,136 ¤ 4,902
Budget Energie ¤ 0,828 ¤ 3,472 ¤ 0,811 ¤ 3,699
Clean Energy ¤ 0,686 ¤ 2,662 ¤ 1,098 ¤ 4,142
Coolblue ¤ 0,582 ¤ 2,597 ¤ 0,850 ¤ 3,309
Delta ¤ 0,592 ¤ 2,728 ¤ 1,006 ¤ 4,042
DGB Energie ¤ 0,510 ¤ 2,141 ¤ 0,912 ¤ 4,341
EasyEnergy ¤ 0,423 ¤ 2,184 ¤ 0,423 ¤ 2,184
Eneco ¤ 0,825 ¤ 3,389 ¤ 1,035 ¤ 4,630
EnergieDirect ¤ 0,673 ¤ 3,193 ¤ 0,815 ¤ 3,956
Engie ¤ 0,729 ¤ 3,362 ¤ 0,985 ¤ 4,290
Essent ¤ 0,695 ¤ 3,322 ¤ 0,836 ¤ 3,978
Frank Energie ¤ 0,564 ¤ 2,928 ¤ 0,651 ¤ 3,110
GreenChoice ¤ 0,547 ¤ 2,601 ¤ 0,800 ¤ 4,116
Innova Energie ¤ 0,476 ¤ 1,840 ¤ 0,988 ¤ 3,869
Mega ¤ 0,467 ¤ 1,752 ¤ 0,949 ¤ 3,925
NextEnergy ¤ 0,457 ¤ 2,334 ¤ 0,512 ¤ 2,529
OM nieuwe ener ¤ 0,510 ¤ 2,555 ¤ 0,614 ¤ 3,091
Oxxio ¤ 0,690 ¤ 3,285 ¤ 1,002 ¤ 3,844
Powerpeers ¤ 0,668 ¤ 3,053 ¤ 0,913 ¤ 4,715
Pure energie ¤ 0,743 ¤ 3,414 ¤ 1,035 ¤ 4,394
Shell energy ¤ 0,537 ¤ 2,379 ¤ 0,817 ¤ 3,488
United Consum ¤ 0,677 ¤ 3,096 ¤ 0,855 ¤ 4,011
Vandebron ¤ 0,690 ¤ 3,144 ¤ 0,847 ¤ 3,945
Vattenfall ¤ 0,691 ¤ 3,288 ¤ 0,891 ¤ 4,188
WoonEnergie ¤ 0,825 ¤ 3,389 ¤ 0,958 ¤ 4,630
Gemiddeld ¤ 0,641 ¤ 2,883 ¤ 0,871 ¤ 3,893
  donderdag 8 september 2022 @ 07:50:34 #243
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_205886955
quote:
1s.gif Op donderdag 8 september 2022 07:46 schreef etuiedelapiel het volgende:
Aug. Aug. Sept. Sept
ANWB Energie ¤ 0,600 ¤ 2,857 ¤ 1,136 ¤ 4,902
Budget Energie ¤ 0,828 ¤ 3,472 ¤ 0,811 ¤ 3,699
Clean Energy ¤ 0,686 ¤ 2,662 ¤ 1,098 ¤ 4,142
Coolblue ¤ 0,582 ¤ 2,597 ¤ 0,850 ¤ 3,309
Delta ¤ 0,592 ¤ 2,728 ¤ 1,006 ¤ 4,042
DGB Energie ¤ 0,510 ¤ 2,141 ¤ 0,912 ¤ 4,341
EasyEnergy ¤ 0,423 ¤ 2,184 ¤ 0,423 ¤ 2,184
Eneco ¤ 0,825 ¤ 3,389 ¤ 1,035 ¤ 4,630
EnergieDirect ¤ 0,673 ¤ 3,193 ¤ 0,815 ¤ 3,956
Engie ¤ 0,729 ¤ 3,362 ¤ 0,985 ¤ 4,290
Essent ¤ 0,695 ¤ 3,322 ¤ 0,836 ¤ 3,978
Frank Energie ¤ 0,564 ¤ 2,928 ¤ 0,651 ¤ 3,110
GreenChoice ¤ 0,547 ¤ 2,601 ¤ 0,800 ¤ 4,116
Innova Energie ¤ 0,476 ¤ 1,840 ¤ 0,988 ¤ 3,869
Mega ¤ 0,467 ¤ 1,752 ¤ 0,949 ¤ 3,925
NextEnergy ¤ 0,457 ¤ 2,334 ¤ 0,512 ¤ 2,529
OM nieuwe ener ¤ 0,510 ¤ 2,555 ¤ 0,614 ¤ 3,091
Oxxio ¤ 0,690 ¤ 3,285 ¤ 1,002 ¤ 3,844
Powerpeers ¤ 0,668 ¤ 3,053 ¤ 0,913 ¤ 4,715
Pure energie ¤ 0,743 ¤ 3,414 ¤ 1,035 ¤ 4,394
Shell energy ¤ 0,537 ¤ 2,379 ¤ 0,817 ¤ 3,488
United Consum ¤ 0,677 ¤ 3,096 ¤ 0,855 ¤ 4,011
Vandebron ¤ 0,690 ¤ 3,144 ¤ 0,847 ¤ 3,945
Vattenfall ¤ 0,691 ¤ 3,288 ¤ 0,891 ¤ 4,188
WoonEnergie ¤ 0,825 ¤ 3,389 ¤ 0,958 ¤ 4,630
Gemiddeld ¤ 0,641 ¤ 2,883 ¤ 0,871 ¤ 3,893
Modelcontract prijzen?
Dum de dum
pi_205886963
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2022 07:50 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]
Modelcontract prijzen?
Iets anders bieden ze toch niet meer aan?
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2022 07:50 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]
Modelcontract prijzen?
pi_205887025
quote:
1s.gif Op donderdag 8 september 2022 07:46 schreef etuiedelapiel het volgende:
Aug. Aug. Sept. Sept
ANWB Energie ¤ 0,600 ¤ 2,857 ¤ 1,136 ¤ 4,902
Budget Energie ¤ 0,828 ¤ 3,472 ¤ 0,811 ¤ 3,699
Clean Energy ¤ 0,686 ¤ 2,662 ¤ 1,098 ¤ 4,142
Coolblue ¤ 0,582 ¤ 2,597 ¤ 0,850 ¤ 3,309
Delta ¤ 0,592 ¤ 2,728 ¤ 1,006 ¤ 4,042
DGB Energie ¤ 0,510 ¤ 2,141 ¤ 0,912 ¤ 4,341
EasyEnergy ¤ 0,423 ¤ 2,184 ¤ 0,423 ¤ 2,184
Eneco ¤ 0,825 ¤ 3,389 ¤ 1,035 ¤ 4,630
EnergieDirect ¤ 0,673 ¤ 3,193 ¤ 0,815 ¤ 3,956
Engie ¤ 0,729 ¤ 3,362 ¤ 0,985 ¤ 4,290
Essent ¤ 0,695 ¤ 3,322 ¤ 0,836 ¤ 3,978
Frank Energie ¤ 0,564 ¤ 2,928 ¤ 0,651 ¤ 3,110
GreenChoice ¤ 0,547 ¤ 2,601 ¤ 0,800 ¤ 4,116
Innova Energie ¤ 0,476 ¤ 1,840 ¤ 0,988 ¤ 3,869
Mega ¤ 0,467 ¤ 1,752 ¤ 0,949 ¤ 3,925
NextEnergy ¤ 0,457 ¤ 2,334 ¤ 0,512 ¤ 2,529
OM nieuwe ener ¤ 0,510 ¤ 2,555 ¤ 0,614 ¤ 3,091
Oxxio ¤ 0,690 ¤ 3,285 ¤ 1,002 ¤ 3,844
Powerpeers ¤ 0,668 ¤ 3,053 ¤ 0,913 ¤ 4,715
Pure energie ¤ 0,743 ¤ 3,414 ¤ 1,035 ¤ 4,394
Shell energy ¤ 0,537 ¤ 2,379 ¤ 0,817 ¤ 3,488
United Consum ¤ 0,677 ¤ 3,096 ¤ 0,855 ¤ 4,011
Vandebron ¤ 0,690 ¤ 3,144 ¤ 0,847 ¤ 3,945
Vattenfall ¤ 0,691 ¤ 3,288 ¤ 0,891 ¤ 4,188
WoonEnergie ¤ 0,825 ¤ 3,389 ¤ 0,958 ¤ 4,630
Gemiddeld ¤ 0,641 ¤ 2,883 ¤ 0,871 ¤ 3,893
dan zit ik net 0.71 (stroom, enkel tarief) bij nle nog redelijk
  donderdag 8 september 2022 @ 08:02:28 #246
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_205887033
quote:
1s.gif Op donderdag 8 september 2022 07:52 schreef etuiedelapiel het volgende:

[..]
Iets anders bieden ze toch niet meer aan?
[..]

Als je een vast contract had/hebt krijg je afaik betere prijzen, en zijn modelprijzen de 'overstap' tarieven?

Er zitten wel wat interessante dingen in, de lijn van de groten tov wat van de kleintjes is bij een aantal kleintjes zorgwekkend. Die beginnen lager dan de groten, en zijn nu redelijk duurder.

Ook vind ik het gek dat bijv. de AWNB of CoolBlue een energiemaatschappij is. Een enorm teken dat hier veeeeeel te veel fluff en marge op zit. Als een koelkastenboerwebshop en een autoreparatie/reisorganisatie gas en stroom gaat verkopen dan moet die markt wel een goudmijn zijn.
Dum de dum
pi_205887113
Krankzinnig. Ik heb er geen woorden meer voor zo langzamerhand. Hoe kan een overheid zijn burgers zo laten bungelen? Ik zie ze amper, hoor ze amper.
Ongelooflijk ook dat iedereen het nog zo over zich heen laat komen. Volgens mij is het nog niet tot iedereen doorgedrongen, maar zo is ieder huishouden snel failliet, al ga je nog zo verstandig om met je geld. Dit land met faaloverheid is een schande geworden.
pi_205887120
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2022 08:02 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]
Als je een vast contract had/hebt krijg je afaik betere prijzen, en zijn modelprijzen de 'overstap' tarieven?

Er zitten wel wat interessante dingen in, de lijn van de groten tov wat van de kleintjes is bij een aantal kleintjes zorgwekkend. Die beginnen lager dan de groten, en zijn nu redelijk duurder.

Ook vind ik het gek dat bijv. de AWNB of CoolBlue een energiemaatschappij is. Een enorm teken dat hier veeeeeel te veel fluff en marge op zit. Als een koelkastenboerwebshop en een autoreparatie/reisorganisatie gas en stroom gaat verkopen dan moet die markt wel een goudmijn zijn.
Van wie is ANWB Energie?
De ANWB is wederverkoper van energieleverancier EnergyZero en je sluit je energiecontract dus af bij EnergyZero. Dit is nodig, omdat deze partij de ACM-vergunning heeft die vereist is om energie te leveren. EnergyZero voert hierbij de handelsnaam 'ANWB Energiediensten'.

Over Coolblue energie

Coolblue bestaat sinds 1999 en heeft in 2021 ServiceHouse overgenomen. ServiceHouse levert sinds 2014 stroom en/of gas aan tienduizende klanten. Dit doen ze door zelf de inkoop van energie te regelen en vervolgens via aangesloten merken, zoals Noord energie, HollandsStroom en GreenNL, te verkopen.
pi_205887128
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2022 08:17 schreef Seeburg54 het volgende:
Krankzinnig. Ik heb er geen woorden meer voor zo langzamerhand. Hoe kan een overheid zijn burgers zo laten bungelen? Ik zie ze amper, hoor ze amper.
Ongelooflijk ook dat iedereen het nog zo over zich heen laat komen. Volgens mij is het nog niet tot iedereen doorgedrongen, maar zo is ieder huishouden snel failliet, al ga je nog zo verstandig om met je geld. Dit land met faaloverheid is een schande geworden.
Eens! En niet alleen met de energie, het is een grote puinzooi geworden.
pi_205887134
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2022 21:17 schreef Momo het volgende:

[..]
Vraag mij af hoeveel iemand met een groot huis dat vrijstaand of 2 onder 1 kap is (met meer dan 120 m2), energielabel F/G, in de winter altijd thermostaat op 20 graden, met variabel contract, nu gaat betalen.
Haha ik had een 200m2 vrijstaande bungalow uit de jaren 60. Nou was ik niet zo vaak thuis en 19 graden vind ik prima dus ik kon het nog binnen de perken houden, maar m'n bejaarde buurvrouw in een vergelijkbare woning was stookte de hele dag. Ik denk serieus dat ze rond de ¤ 500 als maandtermijn had. Dat kan nu zomaar ¤ 1500 worden :') Oke, dan moet je je afvragen want een eenzame bejaarde doet in een 200m2 vrijstaand huis maar toch...
Facts don't care about your feelings
pi_205887173
quote:
12s.gif Op donderdag 8 september 2022 01:01 schreef Vallon het volgende:

Wel grappig en ook confronterend is dat ik ooit op een flat woonde waar we de temperatuur regelden door de ramen open te zetten & zonder enige schroom buiten badderde in een kingsize tobbe (300-400liter of zo) verlicht door een 1500W lamp en de boiler letterlijk overuren draaide.

Ik woonde ooit in een antikraak studentenhuis wat ooit een verpleeghuis was. De thermostaat had twee standen: aan en uit. Aan was dusdanig warm dat ik mijn balkondeuren in de winter open had om een beetje een redelijke temperatuur binnen te krijgen :') Vroeger...
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_205887191
De overheid heeft het verkloot. Op alle fronten.
En dat weten ze zelf ook wel, want de oorverdovende stilte van die kant zegt me genoeg.
pi_205887495
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2022 07:42 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Een zelfstandige betaalt zijn zakelijke kosten toch ook gewoon vanuit zijn bedrijf en niet vanuit zijn privé inkomen? Of ben ik nou gek?
Bij een vof is dat aan elkaar gelijk
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  Moderator donderdag 8 september 2022 @ 09:17:50 #254
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_205887508
Ik lees vaak dat er momenteel geen vaste contracten worden afgesloten. Ik heb vrij recent bij Vandebron een vast contract afgesloten. Geluk gehad?
3 - 26 maart Thailand | 5 - 8 juli Dublin
pi_205887560
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2022 09:17 schreef MaJo het volgende:
Ik lees vaak dat er momenteel geen vaste contracten worden afgesloten. Ik heb vrij recent bij Vandebron een vast contract afgesloten. Geluk gehad?
Jazeker, want Vandebron biedt momenteel geen vaste contracten.
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_205887595
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2022 09:17 schreef MaJo het volgende:
Ik lees vaak dat er momenteel geen vaste contracten worden afgesloten. Ik heb vrij recent bij Vandebron een vast contract afgesloten. Geluk gehad?
Ja want vaste contracten vormen op dit moment een heel groot risico. Als je bijvoorbeeld nu de tarieven voor 5 jaar laat vastzetten dan koopt de energiemaatschappij het voor dat bedrag in met een langdurige contract. Stel de energieprijzen zijn weer fors lager over twee of drie jaar dan kun jij met een klein boete onder dat contract uit, maar zit de maatschappij nog wel met de dure energie die zij hebben ingekocht.
pi_205887656
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2022 09:17 schreef MaJo het volgende:
Ik lees vaak dat er momenteel geen vaste contracten worden afgesloten. Ik heb vrij recent bij Vandebron een vast contract afgesloten. Geluk gehad?
Wat is vrij recent? Je bent nogal cryptisch, is dat bewust?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  Moderator donderdag 8 september 2022 @ 10:17:20 #258
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_205888047
quote:
1s.gif Op donderdag 8 september 2022 09:23 schreef Wantie het volgende:

[..]
Jazeker, want Vandebron biedt momenteel geen vaste contracten.
Apart, op een gegeven moment werd het inderdaad omgezet naar variabel maar daarna kreeg ik opeens weer een aanbieding voor een vast jaarcontract. Lijkt erop dat ik dan geluk heb gehad!

quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2022 09:27 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Ja want vaste contracten vormen op dit moment een heel groot risico. Als je bijvoorbeeld nu de tarieven voor 5 jaar laat vastzetten dan koopt de energiemaatschappij het voor dat bedrag in met een langdurige contract. Stel de energieprijzen zijn weer fors lager over twee of drie jaar dan kun jij met een klein boete onder dat contract uit, maar zit de maatschappij nog wel met de dure energie die zij hebben ingekocht.
Daarom verbaasde het me ook wel dat Vandebron het aanbood. Wel voor 1 jaar in plaats van 3, maar alsnog is dat beter dan variabel momenteel :)

quote:
1s.gif Op donderdag 8 september 2022 09:34 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Wat is vrij recent? Je bent nogal cryptisch, is dat bewust?
Haha zeker niet bewust, komt gewoon omdat ik niet precies wist wanneer het was :') Vaste contract liep af op 1 april. Toen 3 maanden variabel gehad en op 2 juni het aanbod gekregen voor weer een vast contract per 1 juli:

- De totaalprijs per kWh voor enkeltarief is ¤ 0,38878, voor normaaltarief ¤ 0,43714 en voor daltarief ¤ 0,34425 (incl.
BTW).
- De prijs per m3 is ¤ 1,61896 (incl. BTW).

Als ik zo de tarieven bij anderen lees is dit helemaal geen slechte deal :o
3 - 26 maart Thailand | 5 - 8 juli Dublin
  donderdag 8 september 2022 @ 10:20:15 #259
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_205888077
quote:
1s.gif Op donderdag 8 september 2022 07:33 schreef etuiedelapiel het volgende:
Wat mij het meeste dwars zit is dat je nagenoeg niets hoort van het kabinet, net ofdat ze totaal niet door hebben wat eraan de hand is.
ze laten ons nog even zweten tot prinsjesdag.
pi_205888085
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2022 10:17 schreef MaJo het volgende:

[..]
Apart, op een gegeven moment werd het inderdaad omgezet naar variabel maar daarna kreeg ik opeens weer een aanbieding voor een vast jaarcontract. Lijkt erop dat ik dan geluk heb gehad!
[..]
Daarom verbaasde het me ook wel dat Vandebron het aanbood. Wel voor 1 jaar in plaats van 3, maar alsnog is dat beter dan variabel momenteel :)
[..]
Haha zeker niet bewust, komt gewoon omdat ik niet precies wist wanneer het was :') Vaste contract liep af op 1 april. Toen 3 maanden variabel gehad en op 2 juni het aanbod gekregen voor weer een vast contract per 1 juli:

- De totaalprijs per kWh voor enkeltarief is ¤ 0,38878, voor normaaltarief ¤ 0,43714 en voor daltarief ¤ 0,34425 (incl.
BTW).
- De prijs per m3 is ¤ 1,61896 (incl. BTW).

Als ik zo de tarieven bij anderen lees is dit helemaal geen slechte deal :o
Bij delta bij een verlenging kreeg ik lagere tarieven dan dit per 1 juli. Maar een verlenging is tegenwoordig veelal goedkoper dan een overstap.

Modelcontracten zijn er ter afschrikking en is verplicht, dus daarmee vergelijken lijkt mij niet eerlijk.

[ Bericht 2% gewijzigd door sjorsie1982 op 08-09-2022 10:31:42 ]
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205888128
Het stookgedrag van sommigen werkt ook niet mee,
ik vierde oud-en nieuwjaar bij familie, na een tijdje stijf beroerd van de hitte,
blijkt het binnen 22 graden, hun trui-loze outfit viel me al op,
Maar 's nachts gaat ie op 19 hoor, vertelden ze.
Voor mij is 18 wel genoeg, wel genant,
soms vragen mensen of de verwarming aan kan,
als jezelf altijd rond de 18 stookt, went dat,
  Moderator donderdag 8 september 2022 @ 10:30:35 #262
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_205888203
quote:
1s.gif Op donderdag 8 september 2022 10:20 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Bij delta bij een verlenging kreeg ik lagere tarieven dan dit per 1 juli. Maar een verlenging is tegenwoordig veelal goedkoper dan een overstap.
Dus Delta biedt ook nog vaste contracten aan? Dan is mijn situatie dus helemaal niet zo uniek? :?
3 - 26 maart Thailand | 5 - 8 juli Dublin
pi_205888232
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2022 10:30 schreef MaJo het volgende:

[..]
Dus Delta biedt ook nog vaste contracten aan? Dan is mijn situatie dus helemaal niet zo uniek? :?
Nee ik heb gewoon variabel, ik ben echt niet gek. En mijn tarieven krijgen nieuwe klanten niet. Want ze willen terecht geen nieuwe klanten. Daarom zijn de modelcontracten zo hoog en ze zijn er ook alleen omdat dit verplicht is.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  Moderator donderdag 8 september 2022 @ 10:40:42 #264
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_205888307
quote:
1s.gif Op donderdag 8 september 2022 10:33 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Nee ik heb gewoon variabel, ik ben echt niet gek. En mijn tarieven krijgen nieuwe klanten niet. Want ze willen terecht geen nieuwe klanten. Daarom zijn de modelcontracten zo hoog en ze zijn er ook alleen omdat dit verplicht is.
Variabel is op dit moment toch helemaal niet zo handig? Ik leg het nu liever vast voor een jaar voor als de prijzen nog verder de pan uit rijzen. Ik heb het nergens over nieuwe klanten, ik zit zelf ook al jaren bij Vandebron.
3 - 26 maart Thailand | 5 - 8 juli Dublin
pi_205888327
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2022 10:40 schreef MaJo het volgende:

[..]
Variabel is op dit moment toch helemaal niet zo handig? Ik leg het nu liever vast voor een jaar voor als de prijzen nog verder de pan uit rijzen. Ik heb het nergens over nieuwe klanten, ik zit zelf ook al jaren bij Vandebron.
Toch wordt dit al een jaar geadviseerd door iedere expert die er is.
Ter info: vattenfal rekent vanaf 1 okt variabel gas ca 1,53 eur per m3 dacht ik, alleen bij bestaande klanten. Het modelcontract is toch wel eventjes hoger bij vattenfal.

Ik betaal ca 35 en 31 ct/kwh vanaf 1 juli en het modelcontract ligt wel eventjes hoger.


Ik vermoed dat leveranciers hun bestaande contracten alleen nog willen gebruiken voor bestaande klanten. Modelcontracten en acceptatie van nieuwe is verplicht maar dat willen ze terecht niet. De tarieven mogen ze zelf bepalen en dan zetten ze die op een hoogte dat niemand overstapt.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  donderdag 8 september 2022 @ 10:47:39 #266
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_205888379
quote:
1s.gif Op donderdag 8 september 2022 10:42 schreef sjorsie1982 het volgende:
Ter info: vattenfal rekent vanaf 1 okt variabel gas ca 1,53 eur per m3 dacht ik, alleen bij bestaande klanten.
Long time customer hier nuon/vattenfall, met maximale blijven loont korting

Gas gaat van 1,47 naar 2,02. Dat is conform wat ik ook op andere plekken zie.
stroom 0,24 --> 0,35
pi_205888392
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2022 10:17 schreef MaJo het volgende:

Haha zeker niet bewust, komt gewoon omdat ik niet precies wist wanneer het was :') Vaste contract liep af op 1 april. Toen 3 maanden variabel gehad en op 2 juni het aanbod gekregen voor weer een vast contract per 1 juli:

- De totaalprijs per kWh voor enkeltarief is ¤ 0,38878, voor normaaltarief ¤ 0,43714 en voor daltarief ¤ 0,34425 (incl.
BTW).
- De prijs per m3 is ¤ 1,61896 (incl. BTW).

Als ik zo de tarieven bij anderen lees is dit helemaal geen slechte deal :o
Zeker geen slechte deal nee, vooral omdat het een jaar vast staat. Denk dat sommige variabele klanten nu misschien nog wel iets lager zitten, maar alles wijst er tot nu toe op dat die tarieven nog wel gaan stijgen in 2023.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 08-09-2022 10:49:17 ]
pi_205888413
quote:
2s.gif Op donderdag 8 september 2022 10:47 schreef Gunner het volgende:

[..]
Long time customer hier nuon/vattenfall, met maximale blijven loont korting

Gas gaat van 1,47 naar 2,02. Dat is conform wat ik ook op andere plekken zie.
stroom 0,24 --> 0,35
Mijn buurman was aan het vloeken en tieren dat zijn tarief werd verhoogd naar 1,53 eur per m3 bij vattenfal per 1 okt. Dit komt ook overeen met wat ik in de media laatst hoorde.

Dit voedt alleen maar mijn gedachte dat er ook persoonlijke tarieven zijn.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  Moderator donderdag 8 september 2022 @ 10:51:45 #269
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_205888417
quote:
1s.gif Op donderdag 8 september 2022 10:42 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Toch wordt dit al een jaar geadviseerd door iedere expert die er is.
Ter info: vattenfal rekent vanaf 1 okt variabel gas ca 1,53 eur per m3 dacht ik, alleen bij bestaande klanten. Het modelcontract is toch wel eventjes hoger bij vattenfal.

Ik betaal ca 35 en 31 ct/kwh vanaf 1 juli en het modelcontract ligt wel eventjes hoger.

Ik vermoed dat leveranciers hun bestaande contracten alleen nog willen gebruiken voor bestaande klanten. Modelcontracten en acceptatie van nieuwe is verplicht maar dat willen ze terecht niet. De tarieven mogen ze zelf bepalen en dan zetten ze die op een hoogte dat niemand overstapt.
Ik volg het even niet. Waarom zou variabel handiger zijn met stijgende prijzen? En als dat zo zou zijn, waarom willen ze dan geen vaste contracten afsluiten? Dat lijkt me een vreemde tegenstelling. De mensen die nu die aanbiedingen krijgen van vele honderden euro's per maand is toch juist variabel :?

quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2022 10:48 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Zeker geen slechte deal nee, vooral omdat het een jaar vast staat. Denk dat sommige variabele klanten nu misschien nog wel iets lager zitten, maar alles wijst er tot nu toe op dat die tarieven nog wel gaan stijgen in 2023.
Dat is inderdaad voor mij de reden om het vast te zetten, ik zie het zeker niet dalen in de nabije toekomst.
3 - 26 maart Thailand | 5 - 8 juli Dublin
pi_205888437
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2022 10:51 schreef MaJo het volgende:

[..]
Ik volg het even niet. Waarom zou variabel handiger zijn met stijgende prijzen? En als dat zo zou zijn, waarom willen ze dan geen vaste contracten afsluiten? Dat lijkt me een vreemde tegenstelling. De mensen die nu die aanbiedingen krijgen van vele honderden euro's per maand is toch juist variabel :?
[..]
Dat is inderdaad voor mij de reden om het vast te zetten, ik zie het zeker niet dalen in de nabije toekomst.
Er is geen logica meer in de markt hoor. Het is ook per situatie verschillend.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  donderdag 8 september 2022 @ 10:55:24 #271
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_205888449
quote:
1s.gif Op donderdag 8 september 2022 10:51 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Mijn buurman was aan het vloeken en tieren dat zijn tarief werd verhoogd naar 1,53 eur per m3 bij vattenfal per 1 okt. Dit komt ook overeen met wat ik in de media laatst hoorde.

Dit voedt alleen maar mijn gedachte dat er ook persoonlijke tarieven zijn.
1,53 is het bedrag zonder overheidsheffingen :D
pi_205888453
quote:
2s.gif Op donderdag 8 september 2022 10:55 schreef Gunner het volgende:

[..]
1,53 is het bedrag zonder overheidsheffingen :D
Nee totaal tarief
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  donderdag 8 september 2022 @ 10:57:07 #273
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_205888469
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2022 10:55 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Nee totaal tarief
Heb je dat zelf gezien? het is wel erg toevallig dat dat bij mij exact het bedrag is zonder overheidsheffingen.
  Moderator donderdag 8 september 2022 @ 10:58:10 #274
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_205888480
quote:
2s.gif Op donderdag 8 september 2022 10:47 schreef Gunner het volgende:

[..]
Long time customer hier nuon/vattenfall, met maximale blijven loont korting

Gas gaat van 1,47 naar 2,02. Dat is conform wat ik ook op andere plekken zie.
stroom 0,24 --> 0,35
Wacht wat, je stroom gaat van 24 cent naar 35 cent? Dat vind ik echt ont-zet-tend meevallen. Of nou ja, het is natuurlijk een fikse verhoging, maar....qua wat je allemaal hoort vind ik het erg meevallen.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_205888481
quote:
2s.gif Op donderdag 8 september 2022 10:57 schreef Gunner het volgende:

[..]
Heb je dat zelf gezien? het is wel erg toevallig dat dat bij mij exact het bedrag is zonder overheidsheffingen.
Ik vond het juist overeenkomen met wat ik op tv hoorde. En nee ik ga niet om bronnen vragen in een gesprek met iemand. Het is geen fok in het echte leven.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  donderdag 8 september 2022 @ 10:58:46 #276
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_205888485
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2022 10:58 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Wacht wat, je stroom gaat van 24 cent naar 35 cent? Dat vind ik echt ont-zet-tend meevallen. Of nou ja, het is natuurlijk een fikse verhoging, maar....qua wat je allemaal hoort vind ik het erg meevallen.
Ja, maar dat is wel incl maximale blijven loont korting.

En vanwege zonnepanelen maakt het me eigenlijk niet eens zoveel uit. Door de mooie zomer is het best mogelijk dat ik negatief uitkom.
  donderdag 8 september 2022 @ 10:59:19 #277
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_205888492
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2022 10:51 schreef MaJo het volgende:

[..]
Ik volg het even niet. Waarom zou variabel handiger zijn met stijgende prijzen? En als dat zo zou zijn, waarom willen ze dan geen vaste contracten afsluiten? Dat lijkt me een vreemde tegenstelling. De mensen die nu die aanbiedingen krijgen van vele honderden euro's per maand is toch juist variabel :?
[..]
Dat is inderdaad voor mij de reden om het vast te zetten, ik zie het zeker niet dalen in de nabije toekomst.
De uitdaging zit erin wanneer je verwacht dat we op de piek zitten. Met de huidige prijzen gaat de wal het schip keren, ze zijn niet vol te houden op de lange termijn.

Vergelijk het met de hypotheekrente, ga je die nu voor 30 jaar vast zetten of niet?
Als je het nu doet is de rente 4% , maar een jaar geleden was het nog 1.5% dus ben je op het eerste oog slechter af, als je er echte vanuit gaat dat deze inflatie nog wel even doorzet dan is het misschien nog wel een zeer goed idee zelfs. Ik weet ook nog wel dat een paar jaar terug 6% voor 30 jaar vast een zeer goede deal was.

Ik verwacht dat de energiemarkt op de korte termijn stabiliseert en op lange termijn gaat dalen. ik zou dus nu niet mijn contract voor 3 jaar vast gaan zetten.
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
  roze donderdag 8 september 2022 @ 10:59:40 #278
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_205888498
quote:
2s.gif Op donderdag 8 september 2022 10:58 schreef Gunner het volgende:

[..]
Ja, maar dat is wel incl maximale blijven loont korting
Dat heb ik helaas niet.
Your beauty never ever scared me.
pi_205888516
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2022 10:58 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Wacht wat, je stroom gaat van 24 cent naar 35 cent? Dat vind ik echt ont-zet-tend meevallen. Of nou ja, het is natuurlijk een fikse verhoging, maar....qua wat je allemaal hoort vind ik het erg meevallen.
Ik ging van ca 21 ct naar ca 26 in jan en nu naar 35ct.
Dat is ook wat ik zo af en toe hoor IRL zonder bron uiteraard.
Het is in ieder geval niet de apocalypse wat men hier op fok proclameert door velen
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  donderdag 8 september 2022 @ 11:01:58 #280
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_205888525
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2022 10:58 schreef sjorsie1982 het volgende:
En nee ik ga niet om bronnen vragen in een gesprek met iemand. Het is geen fok in het echte leven.
Dat is je goed recht, maar ik vind het toevallig en heb toch zo'n idee dat je buurman niet goed kijkt. :P
pi_205888536
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2022 10:59 schreef zalkc het volgende:

[..]
De uitdaging zit erin wanneer je verwacht dat we op de piek zitten. Met de huidige prijzen gaat de wal het schip keren, ze zijn niet vol te houden op de lange termijn.

Vergelijk het met de hypotheekrente, ga je die nu voor 30 jaar vast zetten of niet?
Als je het nu doet is de rente 4% , maar een jaar geleden was het nog 1.5% dus ben je op het eerste oog slechter af, als je er echte vanuit gaat dat deze inflatie nog wel even doorzet dan is het misschien nog wel een zeer goed idee zelfs. Ik weet ook nog wel dat een paar jaar terug 6% voor 30 jaar vast een zeer goede deal was.

Ik verwacht dat de energiemarkt op de korte termijn stabiliseert en op lange termijn gaat dalen. ik zou dus nu niet mijn contract voor 3 jaar vast gaan zetten.
Ik verwacht juist een in 1 storting van de gasprijs
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205888545
quote:
2s.gif Op donderdag 8 september 2022 11:01 schreef Gunner het volgende:

[..]
Dat is je goed recht, maar ik vind het toevallig en heb toch zo'n idee dat je buurman niet goed kijkt. :P
Dat kan, dan hebben ze het op tv ook niet goed en dat kan ook heel goed.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  Moderator donderdag 8 september 2022 @ 11:07:24 #283
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_205888604
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2022 10:59 schreef zalkc het volgende:

[..]
De uitdaging zit erin wanneer je verwacht dat we op de piek zitten. Met de huidige prijzen gaat de wal het schip keren, ze zijn niet vol te houden op de lange termijn.

Vergelijk het met de hypotheekrente, ga je die nu voor 30 jaar vast zetten of niet?
Als je het nu doet is de rente 4% , maar een jaar geleden was het nog 1.5% dus ben je op het eerste oog slechter af, als je er echte vanuit gaat dat deze inflatie nog wel even doorzet dan is het misschien nog wel een zeer goed idee zelfs. Ik weet ook nog wel dat een paar jaar terug 6% voor 30 jaar vast een zeer goede deal was.

Ik verwacht dat de energiemarkt op de korte termijn stabiliseert en op lange termijn gaat dalen. ik zou dus nu niet mijn contract voor 3 jaar vast gaan zetten.
Ik ben wel van het vastzetten ja, zeker als het op dat moment een goede deal is. Vorig jaar inderdaad de hypotheekrente vastgezet voor 30 jaar, ik geloof op 1,2%. Het zag er totaal niet naar uit dat het daarna zou gaan stijgen maar zo zie je maar, dat is toch gebeurt.

Zelfde met energie, de prijzen die nu geboden worden vind ik betaalbaar. Dat zet ik liever vast dan de kans dat het nog verder stijgt. Als het daalt dan heb ik pech gehad, risico van het vak ;)

quote:
1s.gif Op donderdag 8 september 2022 11:01 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Ik ging van ca 21 ct naar ca 26 in jan en nu naar 35ct.
Dat is ook wat ik zo af en toe hoor IRL zonder bron uiteraard.
Het is in ieder geval niet de apocalypse wat men hier op fok proclameert door velen
En toch krijgen anderen gigantische stijgingen voor hun kiezen, dat zit hem met name in de gasprijs. Je mag jezelf dus gelukkig prijzen, dat doe ik ook :)
3 - 26 maart Thailand | 5 - 8 juli Dublin
pi_205888623
[quote]0s.gif Op donderdag 8 september 2022 10:59 schreef zalkc het volgende:

[..]
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2022 11:02 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Ik verwacht juist een in 1 storting van de gasprijs
quote:
Ik verwacht dat de energiemarkt op de korte termijn stabiliseert en op lange termijn gaat dalen. ik zou dus nu niet mijn contract voor 3 jaar vast gaan zetten.
De futures voor de gasprijzen over 1 jaar staan nu op 192. Dat vertaalt zich naar een consumentenprijs van 3,12 euro per kuub.

Moet echt nog fors gaan dalen wil je onder de 1,50 euro komen.

[ Bericht 20% gewijzigd door #ANONIEM op 08-09-2022 11:09:06 ]
  donderdag 8 september 2022 @ 11:09:12 #285
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_205888629
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2022 10:24 schreef paulowna het volgende:
Het stookgedrag van sommigen werkt ook niet mee,
ik vierde oud-en nieuwjaar bij familie, na een tijdje stijf beroerd van de hitte,
blijkt het binnen 22 graden, hun trui-loze outfit viel me al op,
Maar 's nachts gaat ie op 19 hoor, vertelden ze.
Voor mij is 18 wel genoeg, wel genant,
soms vragen mensen of de verwarming aan kan,
als jezelf altijd rond de 18 stookt, went dat,
wtf

Ik ben 'opgevoed' met de kachel op 20, mijn vriendin ook. En 's nachts gaat ie op 15 (eigenlijk begin v.d. avond al meestal). Alleen in de woonkamer is de kachel 'aan' en toen de kinderen klein (<2) waren daar. Vroegah kreeg je al op je kop als je hem hoger zette 'want het was niet gratis en stoken voor de hele straat'.

En draag ook altijd alleen maar een tshirt ... soms een trui tegenwoordig (je wordt ouder he :'))

Het is denk ik een beetje waarmee je bent groot gebracht en wat je gewend bent. Maar een graadje minder stoken kan wel tot 300m3 schelen op jaarbasis :') Dat gaat hard als een m3 tegen de 4 a 5e kost.

De kachel eigenlijk de hele tijd op 20+ ... pfoe
Dum de dum
pi_205888640
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2022 11:07 schreef MaJo het volgende:

[..]
Ik ben wel van het vastzetten ja, zeker als het op dat moment een goede deal is. Vorig jaar inderdaad de hypotheekrente vastgezet voor 30 jaar, ik geloof op 1,2%. Het zag er totaal niet naar uit dat het daarna zou gaan stijgen maar zo zie je maar, dat is toch gebeurt.

Zelfde met energie, de prijzen die nu geboden worden vind ik betaalbaar. Dat zet ik liever vast dan de kans dat het nog verder stijgt. Als het daalt dan heb ik pech gehad, risico van het vak ;)
[..]
En toch krijgen anderen gigantische stijgingen voor hun kiezen, dat zit hem met name in de gasprijs. Je mag jezelf dus gelukkig prijzen, dat doe ik ook :)
Er zijn enkelen die gigantische stijgingen krijgen wat ik op tv zie (maar klopt dat wel?).
Of ik geluk heb weet ik niet. Ik was tot eind 2021 de dorpsgek hier met mijn verduurzaming van mijn huis. Dus ik ben eerder gek.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205888651
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2022 11:09 schreef Fe2O3 het volgende:

Het is denk ik een beetje waarmee je bent groot gebracht en wat je gewend bent. Maar een graadje minder stoken kan wel tot 300m3 schelen op jaarbasis :') Dat gaat hard als een m3 tegen de 4 a 5e kost.

Vuistregel is dat je 6 tot 7 procent bespaart met een graadje lager. Dus als je 300 kuub bespaart had je echt een bizar gasverbruik ;)
pi_205888663
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2022 11:08 schreef Heph844 het volgende:

[..]
[..]
De futures voor de gasprijzen over 1 jaar staan nu op 192. Dat vertaalt zich naar een consumentenprijs van 3,12 euro per kuub.

Moet echt nog fors gaan dalen wil je onder de 1,50 euro komen.
Ik kijk meer naar historische gevallen en dan zie je bij dergelijke stijgingen nagenoeg altijd een implosie van de prijs.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  Moderator donderdag 8 september 2022 @ 11:13:52 #289
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_205888692
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2022 11:10 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Vuistregel is dat je 6 tot 7 procent bespaart met een graadje lager. Dus als je 300 kuub bespaart had je echt een bizar gasverbruik ;)
Met dat soort dingen maakt het ook wel uit of je enkel de huiskamer en misschien een werkkamer op 20 graden wil houden of meteen het hele huis. Voor de slaapkamer hoeft het echt niet heel warm te zijn, 15 graden is juist ideaal daar.
pi_205888702
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2022 10:24 schreef paulowna het volgende:
Het stookgedrag van sommigen werkt ook niet mee,
ik vierde oud-en nieuwjaar bij familie, na een tijdje stijf beroerd van de hitte,
blijkt het binnen 22 graden, hun trui-loze outfit viel me al op,
Maar 's nachts gaat ie op 19 hoor, vertelden ze.
Voor mij is 18 wel genoeg, wel genant,
soms vragen mensen of de verwarming aan kan,
als jezelf altijd rond de 18 stookt, went dat,
Ja sommige mensen stoken bizar warm... maar zijn ook vaak de types die alleen op de bank hangen tv te kijken. Daar krijg je het inderdaad koud van.

Ik stook normaal naar 19, maar als er mensen langskomen zet ik het wel op 20 omdat ze het anders koud hebben. Mietjes >:)
Facts don't care about your feelings
pi_205888716
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2022 11:14 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]
Ja sommige mensen stoken bizar warm... maar zijn ook vaak de types die alleen op de bank hangen tv te kijken. Daar krijg je het inderdaad koud van.

Ik stook normaal naar 19, maar als er mensen langskomen zet ik het wel op 20 omdat ze het anders koud hebben. Mietjes >:)
Bij mij varieert het. Ik kan het heel koud hebben bij 19 en op andere momenten rood worden van de warmte bij 17 graden. Dat heeft niks te maken met inspanning heb ik gemerkt.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  donderdag 8 september 2022 @ 11:17:07 #292
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_205888730
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2022 11:11 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Ik kijk meer naar historische gevallen en dan zie je bij dergelijke stijgingen nagenoeg altijd een implosie van de prijs.
TTF staat momenteel op 196
pi_205888739
Verbaas me wel, mn buren trekken 1275 m3 gas per jaar (huis ong 100m2) zijn met 2tjes

En wij nog geen 500 m3 en wij zijn met 3?

We douchen elke dag paar min, hun ook alleen geen idee hoelang

Bouwjaar woning 2014 rijtjeshuis 2 slaapkamers en zolder.

Verschil is wel wij stoken tot hooguit 18 - 19 c als we thuis zijn snachts op 15

, hun 20 - 21 c snachts 18c
Zit er werkelijk zo veel verschil gas in die paar graden?
Interessant he ?
pi_205888781
quote:
2s.gif Op donderdag 8 september 2022 11:17 schreef Gunner het volgende:

[..]
TTF staat momenteel op 196
Historisch zijn de implosies niet te voorspellen dus dit zegt me niks
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  donderdag 8 september 2022 @ 11:22:31 #295
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_205888790
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2022 11:21 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Historisch zijn de implosies niet te voorspellen dus dit zegt me niks
Hmm nee het heeft in principe ook niets met jouw post te maken :P
Vond het wel interessant om de actuele prijs te melden.

Maar ik ben wel benieuwd of je theorie uitkomt.
pi_205888793
quote:
1s.gif Op donderdag 8 september 2022 11:17 schreef Zwolsboy het volgende:
Verbaas me wel, mn buren trekken 1275 m3 gas per jaar (huis ong 100m2) zijn met 2tjes

En wij nog geen 500 m3 en wij zijn met 3?

We douchen elke dag paar min, hun ook alleen geen idee hoelang

Bouwjaar woning 2014 rijtjeshuis 2 slaapkamers en zolder.

Verschil is wel wij stoken tot hooguit 18 - 19 c als we thuis zijn snachts op 15

, hun 20 - 21 c snachts 18c
Zit er werkelijk zo veel verschil gas in die paar graden?
Geen idee, heb je hun en jouw gedrag goed vergeleken met elkaar?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205888802
quote:
6s.gif Op donderdag 8 september 2022 11:22 schreef Gunner het volgende:

[..]
Hmm nee het heeft in principe ook niets met jouw post te maken :P
Vond het wel interessant om de actuele prijs te melden.

Maar ik ben wel benieuwd of je theorie uitkomt.
Ik ook. Het is en blijft een gok. Soms win je, soms verlies je
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  donderdag 8 september 2022 @ 11:23:50 #298
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_205888806
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2022 11:23 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Ik ook. Het is en blijft een gok. Soms win je, soms verlies je
Tsjah de energiemarkt lijkt in dat opzicht soms wel een casino ja.
pi_205888823
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2022 10:54 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Er is geen logica meer in de markt hoor. Het is ook per situatie verschillend.
Maar variabel is toch sowieso handiger als de prijzen (over een langere periode) dalen?
Als ze gemiddeld genomen alleen maar stijgen tijdens de contractduur is vast leggen op een laag tarief juist slimmer.
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_205888831
quote:
2s.gif Op donderdag 8 september 2022 11:23 schreef Gunner het volgende:

[..]
Tsjah de energiemarkt lijkt in dat opzicht soms wel een casino ja.
Ja, alleen dan wel vol met fake news, onderbuikgevoelens die worden uitgepoept en apocalypse verhalen.
In casinos ben ik dat nog niet tegengekomen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  donderdag 8 september 2022 @ 11:28:57 #301
37248 BertV
Handgemaakt
pi_205888867
Ik hoor hier een verhaal over iemand uit Laren met een villa uit 1914 die 6000m3(!) per jaar verstookt.

Die mensen, hoe rijk dan ook, beginnen zich nu (pas) druk te maken.
Beetje laat.
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')