abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_205867032
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2022 14:44 schreef M2theC het volgende:

[..]
Sorry, KWh bedoel ik.
kWh :P

Maar goed, 13.000kWh voor een EV per jaar is totaal niet realistisch.
Dat kan voor enkele kilometervreters het geval zijn (meer dan 65.000km per jaar) maar voor een gemiddelde autobezitter kan je 2.400kWh per jaar rekenen en dat is als je er vanuit gaat dat het minder efficiënte ontwerpen zijn.

- - - - - - -

Je kan het ook anders uitrekenen.
Automobilisten leggen per jaar ongeveer 100.000.000.000km af in Nederland.

Als je dan weer rekent met 0,2kWh per kilometer per EV dan zit je op 20.000.000.000kWh stroom, ofwel 20TWh per jaar (als alle auto's EV's zijn, dus situatie in 2045 ongeveer).

Er zijn 8.900.000 auto's in Nederland, dus dan zit je op 20.000.000.000kWh / 8.900.000 = 2247kWh per auto per jaar.

Dat komt aardig in de buurt van de eerdere berekening.

[ Bericht 6% gewijzigd door TheFreshPrince op 06-09-2022 14:52:23 ]
  dinsdag 6 september 2022 @ 14:45:13 #127
52636 M2theC
You designed yourself
pi_205867038
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2022 14:44 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
kWh :P
lol, dat ja.
There's a valuable lesson learned, so it evens it up for me. When the grass is cut, the snakes will show.
pi_205867185
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2022 10:17 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Dat argument maakte ik in een ander topic ook. Ipv de belasting op energie een percentage van de prijs maken, maak het een vaste prijs per unit. Dus ipv 21% van 100 euro, maak het een vast bedrag per m3 of per kwh. Nu verdiend de overheid flink meer aan de hogere energie-prijzen, zelfs met lagere belastingen. En betaal de werkelijke prijs voor de energie, en niet de prijs van het duurste. Nu is het dat wanneer 50% zonne-energie is (voor zeg 1 EUR per kwh), 20% wind (1 EUR kwh), 20% kolen (4 EUR kwh) en 10% gas (10 EUR kwh), dat er ook 10 EUR per kwh voor het zonne, wind en kolen deel wordt betaald. Waarom is het geen gewogen gemiddelde? Dus ipv 10 EUR per kwh, dan (0.7*1 + 0.2*4 + 0.1*10 =) 2.5 EUR per kwh.
De prijselasticiteit zit in het deel dat kan meebewegen. Simpel. En dat is gas, als alle andere bronnen al volledig zijn vergeven.

Jouw voorbeeld met gas is 10 EUR / kwh. Dat is gasprijs ongeveer 4 EUR / kwh. (rendementsverlies 50%, en 10% overige kosten).

Betaal je 2.5 EUR / kwh, wordt het goedkoper om straalkachels te gebruiken, dan dat je stookt op gas, omdat gas 4 EUR / kwh kost. Ergo: per saldo ga je juist MEER gas verbruiken.

[ Bericht 1% gewijzigd door skrn op 06-09-2022 15:11:16 ]
pi_205867203
Het enige dat dit zou moeten ondervangen, zijn dynamische stroomtarieven (per tijd verschillend) of misschien op andere manier aparte stroomtarieven die per tijd en plaats anders zijn. Dus verschillende soorten stroom hanteren, of op wat voor manier dan ook.

Overheden willen nu misschien wel die winsten van duurzame en kernenergiebelasten, en die via belastingen teruggeven aan burgers. Dat is misschien wel een idee.
pi_205867242
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2022 14:15 schreef M2theC het volgende:

[..]
Maar waarom zal je in godsnaam willen besparen op gas? Als ik mijn Telsa aan de lader gooi dan gebruik ik 13.000 watt. Met een beetje kokkerellen en twee autos laden in de avond zit je op 30.000. Dat X ontelbare huishoudens is onmogelijk. Gas verbrand schoon en is een prima product, de hele infrastructuur ligt er en geeft ons jaren om een fatsoenlijke oplossing te vinden. Nu gaan we nog meer elektra verbruiken en straks betaal je 1.50 per KWH.
Omdat een netto reductie van energieverbruik geld (en klimaat) bespaart. Dezelfde reden waarom jij je Tesla rijdt.

Gas verbrandt zó schoon, dat er regelmatig doden vallen als gevolg van een lekke rookgasafvoer.

En 30kW per huishouden is idioterie die je uit een grote dikke duim haalt. 80-90% van NL heeft er voldoende aan om de auto met 2kW op te laden en daarmee pas te beginnen nadat met klaar is met koken.

En ja, natuurlijk moet het elektra netwerk geüpdatet worden. Daar staat tegenover dat we in het gasnetwerk nauwelijks nog hoeven te investeren. Een aanzienlijk deel van de gas infrastructuur nadart einde levensduur. Als je dan toch in die wijken moet gaan graven, kun je dat het beste doen om gasleidingen te verwijderen en er een up to date elektra net voor in de plaats te leggen.
pi_205867268
quote:
2s.gif Op dinsdag 6 september 2022 15:05 schreef skrn het volgende:
Het enige dat dit zou moeten ondervangen, zijn dynamische stroomtarieven (per tijd verschillend) of misschien op andere manier aparte stroomtarieven die per tijd en plaats anders zijn. Dus verschillende soorten stroom hanteren, of op wat voor manier dan ook.

Overheden willen nu misschien wel die winsten van duurzame en kernenergiebelasten, en die via belastingen teruggeven aan burgers. Dat is misschien wel een idee.
Maar dan krijg je toch weer dat mensen met veel geld een dikke accu plaatsen en op goedkope momenten de accu laden (geheel geautomatiseerd, zoals met 'Tesla Autobidder') en dat op dure momenten verbruiken of terugleveren en mensen met minder geld overgeleverd zijn aan de wispelturigheid van de marktprijzen.
pi_205867801
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2022 11:53 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]
Als je niet onder ogen wil komen wat de oorzaak is, kan je het ook niet oplossen of in de toekomst proberen te voorkomen.
Ik heb niet de illusie dat ik denk iets te kunnen doen aan de oorzaken waarom het gas momenteel zo duur is.
pi_205867908
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2022 10:14 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]
Dat probleem is in meer sectoren.

Bij de NS verdien je ~2200 bruto als machinist, bij de MCD als 22 jarige burgerflipper ~2300 per maand (533wk*52/12).

Mcdo is 12.95, maakt 518. Maakt 2244 per maand inclusief toeslagen.

Ns
https://www.werkenbijns.n(...)aal-amsterdam-953691

2444 bij 36 uur exclusief toeslagen als aanvangsloon. Daarbij nog wat perks met vervoer wat gratis is. Nee, ze hebben het niet zo slecht als jij schetst
pi_205868089
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2022 15:02 schreef skrn het volgende:

[..]
De prijselasticiteit zit in het deel dat kan meebewegen. Simpel. En dat is gas, als alle andere bronnen al volledig zijn vergeven.

Jouw voorbeeld met gas is 10 EUR / kwh. Dat is gasprijs ongeveer 4 EUR / kwh. (rendementsverlies 50%, en 10% overige kosten).

Betaal je 2.5 EUR / kwh, wordt het goedkoper om straalkachels te gebruiken, dan dat je stookt op gas, omdat gas 4 EUR / kwh kost. Ergo: per saldo ga je juist MEER gas verbruiken.
Wie zegt dat alle andere bronnen volledig zijn vergeven? Kern en kolen kunnen ook opschakelen. En niet iedereen heeft straalkachels staan. En als je meer gas gaat verbruiken in totaal, dan gaat de prijs daarvan dus ook omhoog, en blijven straalkachels niet goedkoper.
pi_205868099
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2022 15:09 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Omdat een netto reductie van energieverbruik geld (en klimaat) bespaart. Dezelfde reden waarom jij je Tesla rijdt.

Gas verbrandt zó schoon, dat er regelmatig doden vallen als gevolg van een lekke rookgasafvoer.

En 30kW per huishouden is idioterie die je uit een grote dikke duim haalt. 80-90% van NL heeft er voldoende aan om de auto met 2kW op te laden en daarmee pas te beginnen nadat met klaar is met koken.

En ja, natuurlijk moet het elektra netwerk geüpdatet worden. Daar staat tegenover dat we in het gasnetwerk nauwelijks nog hoeven te investeren. Een aanzienlijk deel van de gas infrastructuur nadart einde levensduur. Als je dan toch in die wijken moet gaan graven, kun je dat het beste doen om gasleidingen te verwijderen en er een up to date elektra net voor in de plaats te leggen.
2kw voor opladen auto? Dan duurt het opladen van een gemiddelde electrische auto van 20% naar 80% en een batterij van 75 kwh dus 22,5 uur.
pi_205868121
Wat een hoerenapp die verbruiksmanager app van Essent.
Doet het meer niet dan wel :r
pi_205868160
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 september 2022 16:46 schreef GM78 het volgende:
Wat een hoerenapp die verbruiksmanager app van Essent.
Doet het meer niet dan wel :r
Eerste uitval in maanden vorige en deze week. Tja.

Mijn.essent.nl doet het wel
pi_205868303
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2022 16:43 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
2kw voor opladen auto? Dan duurt het opladen van een gemiddelde electrische auto van 20% naar 80% en een batterij van 75 kwh dus 22,5 uur.
2kW gedurende 10 uur (21.00-7.00u) levert 20kWh op in de accu.

Goed voor 100 kilometer. Meer dan genoeg voor de dagelijkse ritten van een doorsnee automobilist. Een paar procent aan kilometervreters zal er niet genoeg aan hebben. Maar voor 90% van de personenauto's zal het genoeg zijn. Gemiddeld zal het met laadsessies van 20kWh zelfs genoeg zijn om maar eens in de 3 a 4 dagen een laadsessies te doen.

Dat een auto accu met 11kW (of nog sneller) geladen moet worden is iets wat tussen de oren zit bij de bestuurders, maar is voor mensen die thuis kunnen laden meestal écht nergens voor nodig.

Als je van publieke laadpalen afhankelijk bent, ligt dat uiteraard weer anders.
pi_205868335
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2022 17:16 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Goed voor 100 kilometer. Meer dan genoeg voor de dagelijkse ritten van een doorsnee automobilist. Een paar procent aan kilometervreters zal er niet genoeg aan hebben. Maar voor 90% van de personenauto's zal het genoeg zijn. Gemiddeld zal het met laadsessies van 20kWh zelfs genoeg zijn om maar eens in de 3 a 4 dagen een laadsessies te doen.

Dat een auto accu met 11kW (of nog sneller) geladen moet worden is iets wat tussen de oren zit bij de bestuurders, maar is voor mensen die thuis kunnen laden meestal écht nergens voor nodig.

Klopt.

Als je 's avonds om 23:00 begint met laden en je moet om 6:30 weer naar je werk of klant, dan heb je 7,5 uren om te laden.

Een auto die leeg is zal ~65kWh moeten laden en dan heb je het over een laadstroom van 9kW incl. verliezen.

Maar een auto die een gemiddelde rit heeft gemaakt, zal 5 of 6kWh nodig hebben om weer vol te zitten en dat is minder dan 1kW laden.

En combinatie van lader / auto / P1 kan dat prima afstemmen op wat er nodig is om om 6:30 weer een volle accu te hebben.
  dinsdag 6 september 2022 @ 18:20:47 #140
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_205869130
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2022 16:15 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Mcdo is 12.95, maakt 518. Maakt 2244 per maand inclusief toeslagen.

Ns
https://www.werkenbijns.n(...)aal-amsterdam-953691

2444 bij 36 uur exclusief toeslagen als aanvangsloon. Daarbij nog wat perks met vervoer wat gratis is. Nee, ze hebben het niet zo slecht als jij schetst
Niks met slecht te maken, maar met waardering en belonen naar werkzaamheden en verantwoording en niveau.

Zelfde als het loonbod van de NS vandaag; 8 procent over 2.5 jaar met een inflatie van 10 plus. Dit jaar alleen al.
Dum de dum
pi_205869444
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2022 18:20 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]
Niks met slecht te maken, maar met waardering en belonen naar werkzaamheden en verantwoording en niveau.

Zelfde als het loonbod van de NS vandaag; 8 procent over 2.5 jaar met een inflatie van 10 plus. Dit jaar alleen al.
Haha wat lees ik nu weer voor een fooi... Hopelijk vallen de vakbonden op de grond van het lachen en komt er een staking tot er een cao is.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205869513
quote:

[..]

Ja dat loonbod hebben eigenlijk alle bedrijven. Kan je over klagen, maar dat gaat niet veranderen.

Maar je gehele berekening klopte dus niet. Maarja.
  dinsdag 6 september 2022 @ 18:50:50 #143
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_205869528
quote:

[..]

Waarom zou je loon net zo omhoog moeten gaan als de inflatie? Voor de lagere inkomens snap ik dat, maar als je wat meer dan modaal verdient kan je ‘koopkracht’ prima toenemen met een inflatie van 10% en een salarisverhoging van 3-4%.
pi_205870576
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2022 18:49 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Ja dat loonbod hebben eigenlijk alle bedrijven. Kan je over klagen, maar dat gaat niet veranderen.

Maar je gehele berekening klopte dus niet. Maarja.
hier wordt er een loonsverhoging per 1 jaar bepaald elk jaar opnieuw. In de bedrijfsCAO staat dat de CPI moet worden gevolgd als minimum van het jaar daarvoor en daarboven op nog iets indien de resultaten goed zijn. Tot op heden is het altijd meer dan de CPI geweest.
Voor nu moet ik de tarieven voor 2023 met 13% verhogen in offertes, dus waarschijnlijk zal de loonsstijging volgens jaar voor mij ca 10% zijn.
Ik zit wat lager dan de meeste omdat ik al bijna aan de top van mijn functieschaal zit, maar ik ben bezig om naar een hogere functieschaal te gaan.
daarnaast ken ik genoeg mensen die met persoonlijke prestatieverhogingen gewoon boven de inlfatie uitkomen van dit jaar.

Dus nee, men hoeft echt geen genoegen te nemen met 8% over 2,5 jaar :')
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205870715
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2022 16:41 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Wie zegt dat alle andere bronnen volledig zijn vergeven? Kern en kolen kunnen ook opschakelen. En niet iedereen heeft straalkachels staan. En als je meer gas gaat verbruiken in totaal, dan gaat de prijs daarvan dus ook omhoog, en blijven straalkachels niet goedkoper.
Het was een voorbeeld (op microniveau) om aan te tonen dat een gemiddelde prijs voor elektra niet zinnig is. Omdat de vraag stimuleert maar het aanbod dat bij moet nemen het duurste aanbod is.
pi_205871469
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2022 17:16 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Dat kan, maar mijn vriendin moet 1-2 keer per week 150-200 km rijden. Dan wordt het serieus plannen hoe je dat gedaan krijgt als je niet thuis mag laden. Bij ons in het VK staan er nauwelijks laadpalen in wijken. Maar 7kw is zeker genoeg. Geen idee of wij 7 of 11 kw op dit moment hebben. Af en toe laden we op tot 100% als we op vakantie gaan, maar meestal staat ie zo dat ie 's nachts een keer laad, als de stroom goedkoper is, en 's ochtends voor 8 uur op het gewenste percentage zit. Met 7kw is dat inderdaad geen probleem, met 2kw zou dat wel lastig worden. Kwam laatst een Lucid Air tegen, die heeft iets van 118kw. Denk ook wel dat je dat vaker gaat zien in de toekomst. Niet zozeer dat je dat dan thuis tot 100% op moet laden, maar dan kun je die batterij ook gebruiken om 's nachts je was en afwas-machines te draaien bijv.
pi_205871502
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2022 19:58 schreef skrn het volgende:

[..]
Het was een voorbeeld (op microniveau) om aan te tonen dat een gemiddelde prijs voor elektra niet zinnig is. Omdat de vraag stimuleert maar het aanbod dat bij moet nemen het duurste aanbod is.
Dat is omdat het systeem zo is ingericht, maar het is mijns inziens echt niet onmogelijk om het systeem zo in te richten dat je dus wel een gemiddelde prijs betaald, en niet altijd de de hoogste. Alleen niemand van de producenten heeft daar zin in, en die zullen zich dan ook met hand en tand verzetten. Zeggen hoe moeilijk of onmogelijk dat wel niet is, etc.
pi_205872267
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2022 19:52 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
hier wordt er een loonsverhoging per 1 jaar bepaald elk jaar opnieuw. In de bedrijfsCAO staat dat de CPI moet worden gevolgd als minimum van het jaar daarvoor en daarboven op nog iets indien de resultaten goed zijn. Tot op heden is het altijd meer dan de CPI geweest.
Voor nu moet ik de tarieven voor 2023 met 13% verhogen in offertes, dus waarschijnlijk zal de loonsstijging volgens jaar voor mij ca 10% zijn.
Ik zit wat lager dan de meeste omdat ik al bijna aan de top van mijn functieschaal zit, maar ik ben bezig om naar een hogere functieschaal te gaan.
daarnaast ken ik genoeg mensen die met persoonlijke prestatieverhogingen gewoon boven de inlfatie uitkomen van dit jaar.

Dus nee, men hoeft echt geen genoegen te nemen met 8% over 2,5 jaar :')
Ja jij bent de standaard. Dat wisten we al
  dinsdag 6 september 2022 @ 22:16:45 #149
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_205872731
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2022 21:45 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Vermoeiend inderdaad. Dacht dat ie werkloos was gezien de hoeveelheid Posts elke dag.
Where law ends, tyrrany begins.
pi_205874651
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2022 21:45 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Nee maar wel wat er kan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')