abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_205856401
De energieprijzen rijzen de pan uit! Waar gaat dit eindigen. :{
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_205856403
Iedereen wijst naar de Shell's en de Vattenfall's maar het ligt toch 100% aan de overheid?
pi_205856433
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 16:45 schreef AQuila360 het volgende:

[..]
Het systeem zoals het nu is werkt perfect. Lage prijzen en betrouwbaar.

ENTER de overheid die met sancties gaat strooien en daardoor alles in de war schopt.
De prijzen gingen vorig jaar al de lucht in, nog voor de inval en dus ook voor de sancties.
Dat is een feit.

2021:

En iets uitgezoomd:

Ik ben overigens voor de sancties. Er is geen scenario waar je Rusland ongemoeid z'n gang kan laten gaan.

We zijn helaas chantabel met aardgas door Rusland, des te beter om daar vanaf te komen.

[ Bericht 8% gewijzigd door TheFreshPrince op 05-09-2022 16:56:36 ]
pi_205856506
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 16:47 schreef AQuila360 het volgende:
Iedereen wijst naar de Shell's en de Vattenfall's maar het ligt toch 100% aan de overheid?
Rabobank.jpg
pi_205856576
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 16:47 schreef AQuila360 het volgende:
Het ligt aan de economische/grondstoffen oorlog die Rusland al begonnen was voordat Oekraïne fysiek is binnengevallen door het Russische leger.

En natuurlijk aan onze eigen fossiele verslaving. Wie tot pakweg een jaar terug riep dat we zo snel mogelijk van die fossiele verslaving moesten afkicken, werd als gekkie en linkse boomknuffelaar weggezet. Als je een warmtepomp kocht werd je van alle kanten bestookt dat zo'n ding veel te duur was, alléén geschikt voor nieuwbouw, een enorme energievreter, herrie maakt, het niet doet als het vriest etc. Nu zijn de warmtepompen al een aantal maanden niet aan te slepen.

Degenen die hun fossiele verslaving ondanks de opinie van vrienden en familie toch hebben beperkt, plukken daar nu juist hele zoete vruchten van.
pi_205856657
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 16:58 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Rabobank.jpg
Nice :P
pi_205856890
Het bleek een fout te zijn (het moet "maar" 700 euro zijn). Da's al genoeg voor een paar slapeloze nachten.

Maar dit helemaal

We have far more in common than that which devides us..
pi_205856958
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 16:51 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
De prijzen gingen vorig jaar al de lucht in, nog voor de inval en dus ook voor de sancties.
Dat is een feit.

2021:

[ afbeelding ]

En iets uitgezoomd:

[ afbeelding ]

Ik ben overigens voor de sancties. Er is geen scenario waar je Rusland ongemoeid z'n gang kan laten gaan.

We zijn helaas chantabel met aardgas door Rusland, des te beter om daar vanaf te komen.
We hebben zelf gas genoeg hoor en kunnen nu helemaal binnenlopen, kwestie van keuzes maken en laat dit kabinet daar nu net geen uitblinker in zijn.
pi_205856999
quote:
1s.gif Op maandag 5 september 2022 17:46 schreef etuiedelapiel het volgende:

[..]
We hebben zelf gas genoeg hoor en kunnen nu helemaal binnenlopen, kwestie van keuzes maken en laat dit kabinet daar nu net geen uitblinker in zijn.
Geen extra gaswinning is ook een keuze
pi_205857008
quote:
1s.gif Op maandag 5 september 2022 17:48 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Ja een hele slechte.
pi_205857033
quote:
1s.gif Op maandag 5 september 2022 17:48 schreef Heph844 het volgende:

[..]
alles ligt op tafel
quote:
Eurocommissaris Thierry Breton roept Nederland op geen enkele mogelijkheid om aan energie te komen op voorhand te laten liggen. Ook het toch weer opvoeren van de gaswinning in Groningen dus niet. Elk EU-land moet doen wat het kan om de hele EU door de energiecrisis te helpen, zegt hij.
quote:
Andere EU-landen slikken ook bittere pillen, voert Breton aan in zijn rede voor de opening van het academisch jaar. België en Duitsland bijvoorbeeld, die lijken te moeten terugkomen van hun afscheid van kernenergie. Soms kan dat een kortstondige stap terug zijn, bijvoorbeeld voor het klimaat of het milieu. Maar zonder solidariteit slaat Europa zich volgens hem niet door de opeenstapeling aan crises.
https://www.bnr.nl/nieuws(...)winning-in-groningen
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_205857143
quote:
1s.gif Op maandag 5 september 2022 17:48 schreef etuiedelapiel het volgende:

[..]
Ja een hele slechte.
Niet voor heel veel Groningers.

Of je de keuze van een ander goed of slecht vindt, hangt nogal af van waar jouw pionnetje op dat moment in het spel staat.
  maandag 5 september 2022 @ 17:57:55 #13
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_205857159
Met de huidige prijzen kunnen ze toch heel groningen uitkopen en leegpompen?

Beplant de zooi met bos en doe meteen wat met de stikstof.
Dum de dum
pi_205857170
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 17:57 schreef Fe2O3 het volgende:

En dan moeten die Groningers in een tent gaan wonen ergens in de Noordoostpolder ofzo?
pi_205857179
quote:

Je zou zeggen dat we inderdaad zelf stinkend rijk zijn nu, maar daar hoor je niemand over.
pi_205857193
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 17:58 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
En dan moeten die Groningers in een tent gaan wonen ergens in de Noordoostpolder ofzo?
Gewoon volledig vergoeden, nieuwe huizen neerzetten, maakt niet uit.
pi_205857196
quote:
1s.gif Op maandag 5 september 2022 17:56 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Niet voor heel veel Groningers.

Of je de keuze van een ander goed of slecht vindt, hangt nogal af van waar jouw pionnetje op dat moment in het spel staat.
Ik tref ieder jaar een aantal Groningers uit dat gebied op een verjaardag in... Groningen...

Op zich is er nog wel enige bereidheid maar aangezien de overheid en de NAM tot nu toe alles gedaan heeft om onder betalingen en verantwoordelijkheid uit te komen, is er geen vertrouwen.

Dat is het hele punt. In het Gronings heb ik iets hardere woorden gehoord dan "geen vertrouwen" maar daar kwam het wel ongeveer op neer.
pi_205857221
quote:

Rutte heeft dan ook de maximale gasprijs die de EU wil gaan hanteren geblokkeerd.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_205857236
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 17:59 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik tref ieder jaar een aantal Groningers uit dat gebied op een verjaardag in... Groningen...

Op zich is er nog wel enige bereidheid maar aangezien de overheid en de NAM tot nu toe alles gedaan heeft om onder betalingen en verantwoordelijkheid uit te komen, is er geen vertrouwen.

Dat is het hele punt. In het Gronings heb ik iets hardere woorden gehoord dan "geen vertrouwen" maar daar kwam het wel ongeveer op neer.
Ja wat mij betreft volledige vergoeding voor ze.
pi_205857254
quote:
1s.gif Op maandag 5 september 2022 18:00 schreef capricia het volgende:

[..]
Rutte heeft dan ook de maximale gasprijs die de EU wil gaan hanteren geblokkeerd.
"Liberaal", "marktwerking", "doe eens normaal man"...
pi_205857277
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 18:02 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
"Liberaal", "marktwerking", "doe eens normaal man"...
Even wachten wat de hoogte van de gasprijs is/wordt voordat je het in de verkoop doet.
VOC mentaliteit.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_205857286
quote:
1s.gif Op maandag 5 september 2022 18:04 schreef capricia het volgende:

[..]
Even wachten wat de hoogte van de gasprijs is/wordt voordat je het in de verkoop doet.
VOC mentaliteit.
Dat laatste was van Balkenende :P
pi_205857307
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 18:04 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dat laatste was van Balkenende :P
:D
de cost gaet voor de baet uyt
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_205857750
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 17:59 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Gewoon volledig vergoeden, nieuwe huizen neerzetten, maakt niet uit.
Ah ja, "gewoon"...

Terwijl er nu al een tekort is aan bouwmaterialen en bouwvakkers om de jaarlijks benodigde extra woningen te bouwen.

Los van: waar ga je die huizen dan neerzetten, zonder daarmee de levens van al die mensen ingrijpend te beïnvloeden?
pi_205857793
quote:
1s.gif Op maandag 5 september 2022 18:00 schreef capricia het volgende:

[..]
Hij voelde in z'n vezels dat het de juiste beslissing is
Op dinsdag 23 april 2024 10:41 schreef Solotovski het volgende:
Jij bent het zonnetje!!!
pi_205857850
quote:
1s.gif Op maandag 5 september 2022 18:42 schreef Mortaxx het volgende:

[..]
Hij voelde in z'n vezels dat het de juiste beslissing is
Wel altijd jammer dat de NLse media zo weinig over die EU meetings rapporteert. Zijn toch best belangrijke besluiten enzo.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_205858313
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 18:39 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Ah ja, "gewoon"...

Terwijl er nu al een tekort is aan bouwmaterialen en bouwvakkers om de jaarlijks benodigde extra woningen te bouwen.

Los van: waar ga je die huizen dan neerzetten, zonder daarmee de levens van al die mensen ingrijpend te beïnvloeden?
Man. De een woont bij Tata Steel de ander bij Schiphol, Chemelot of een overstromingsgebied zonder ook maar 1 cent compensatie dus zo slecht hebben die Groningers het niet
pi_205859459
quote:
1s.gif Op maandag 5 september 2022 18:46 schreef capricia het volgende:

[..]
Wel altijd jammer dat de NLse media zo weinig over die EU meetings rapporteert. Zijn toch best belangrijke besluiten enzo.
Men kan dat zelf ook volgen natuurlijk. :)
Jehovah=Power of God Lucifer=Light of God Satan=Love of God Jesus=Unity of God
pi_205859490
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 20:06 schreef laforest het volgende:

[..]
Men kan dat zelf ook volgen natuurlijk. :)
Ja natuurlijk. Ik lees dan ook media uit andere landen, waarin het wel besproken wordt. Kan ik iedereen aanraden.
Maar dan nog blijft mijn punt staan. :)
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_205859595
quote:
1s.gif Op maandag 5 september 2022 20:07 schreef capricia het volgende:

[..]
Ja natuurlijk. Ik lees dan ook media uit andere landen, waarin het wel besproken wordt. Kan ik iedereen aanraden.
Maar dan nog blijft mijn punt staan. :)
Het is uiteraard merkwaardig dat er zo weinig aandacht voor is.

https://www.europarl.europa.eu/news/en
https://europa.eu/newsroom/home_en

Deze volg ik ook.
Jehovah=Power of God Lucifer=Light of God Satan=Love of God Jesus=Unity of God
  maandag 5 september 2022 @ 20:12:02 #31
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205859597
quote:

Probleem is vooral dat ze dat dus niet doen, niet tegen fatsoenlijke uitkoopsommen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_205859730
Groningen ligt bomvol met gas toch?
Kunnen we dat niet opnieuw aanzetten daar?

Geef de mensen die hun huis kapot krijgen door het gas een goede schadevergoeding.
Als het goed is wist men het risico toen men er ging wonen?
  maandag 5 september 2022 @ 20:21:17 #33
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205859768
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 20:18 schreef hartloper het volgende:
Groningen ligt bomvol met gas toch?
Kunnen we dat niet opnieuw aanzetten daar?

Geef de mensen die hun huis kapot krijgen door het gas een goede schadevergoeding.
Als het goed is wist men het risico toen men er ging wonen?
Officieel erkent de overheid pas heel kort dat het een risico is om daar te wonen, dus nee... dat men dat wist is niet echt hard te maken, hoogstens voor de mensen die er in de afgelopen paar jaar zijn gaan wonen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_205859804
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 20:21 schreef Leandra het volgende:
Officieel erkent de overheid pas heel kort dat het een risico is om daar te wonen, dus nee... dat men dat wist is niet echt hard te maken, hoogstens voor de mensen die er in de afgelopen paar jaar zijn gaan wonen.
Oke, dan zullen ze bij schade de beurs moeten trekken.

Maar zou Groningen ons kunnen redden komende jaren?
(lees: goedkope gasprijs)
pi_205859835
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 20:12 schreef Leandra het volgende:

[..]
Probleem is vooral dat ze dat dus niet doen, niet tegen fatsoenlijke uitkoopsommen.
Ander probleem is dat er niet zomaar tienduizenden huizen elders beschikbaar zijn. En al helemaal niet enigszins in de buurt van waar ze nu wonen.
Dat is wel van belang als je de mensen die het betreft niet met nog meer emotioneel leed wil opzadelen.
pi_205860048
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 20:22 schreef hartloper het volgende:

[..]
Oke, dan zullen ze bij schade de beurs moeten trekken.

Maar zou Groningen ons kunnen redden komende jaren?
(lees: goedkope gasprijs)
Ze (NAM) moet al de portemonnee trekken. Sinds een paar jaar geld de omgekeerde bewijslast. Vroeger moest de claimande partij aantonen dat de schade veroorzaakt was door de NAM en tegenwoordig moet de NAM aantonen dat een claim onterecht is. Daarom is het aantal claims sinds een paar jaar geexplodeerd, ook in gebieden waar niet geboord wordt zoals in de buurt van de stad Groningen.

Nu kan er in de provincie niet (meer) gas geboord worden, zoals we nu in deze crisis graag zien, omdat hiermee burgers in gevaar gebracht worden.
  maandag 5 september 2022 @ 22:04:52 #37
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_205861219
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 16:51 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dat is een feit.

2021:

[ afbeelding ]

En iets uitgezoomd:

[ afbeelding ]

Ja anticiperend op inval, ook toen was er al sprake van troepenopbouw, uitnutten reserves, etc.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
pi_205861308
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 17:41 schreef Kaatje1 het volgende:
Het bleek een fout te zijn (het moet "maar" 700 euro zijn). Da's al genoeg voor een paar slapeloze nachten.

Maar dit helemaal

[ afbeelding ]
Als ze dit mij zouden sturen dan betaal ik helemaal niet meer. Fuck de rijke bedrijven die ons uitkleden zonder scrupules.

Er bestaat nog wel een zeer grote kans dat die gigantische groep (noodgedwongen) wanbetalers door geen enkele instantie meer te controleren is. Massaal afsluiten kan ook niet.

Dus wat is wijsheid. Het is te hopen dat onze zeer stoïcijnse "overheid" die het geen bal interesseert, de problemen van dienst er snel in Europees verband de rem opzet. Dan maar wat minder winst voor die bedrijven.

En dan gewoon de macht terugpakken. De dingen van algemeen belang moeten niet geregeld worden door graaiers.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_205861429
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 22:11 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Als ze dit mij zouden sturen dan betaal ik helemaal niet meer. Fuck de rijke bedrijven die ons uitkleden zonder scrupules.

Er bestaat nog wel een zeer grote kans dat die gigantische groep (noodgedwongen) wanbetalers door geen enkele instantie meer te controleren is. Massaal afsluiten kan ook niet.

Dus wat is wijsheid. Het is te hopen dat onze zeer stoïcijnse "overheid" die het geen bal interesseert, de problemen van dienst er snel in Europees verband de rem opzet. Dan maar wat minder winst voor die bedrijven.

En dan gewoon de macht terugpakken. De dingen van algemeen belang moeten niet geregeld worden door graaiers.
Vast niet te realiseren, maar op twitter kwam dit langs. Kan ik me wel in vinden
Al zo vaak voorgesteld. Elk huishouden in Nederland 1500m3 gas (gemiddelde verbruik) tegen tarief van 2021. Daarboven aktueel tarief. Gewoon verrekenen via energiemaatschappij. Zorgt voor spaarzaam gebruik bij iedereen.
pi_205861542
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 22:19 schreef Kaatje1 het volgende:

[..]
Vast niet te realiseren, maar op twitter kwam dit langs. Kan ik me wel in vinden
Al zo vaak voorgesteld. Elk huishouden in Nederland 1500m3 gas (gemiddelde verbruik) tegen tarief van 2021. Daarboven aktueel tarief. Gewoon verrekenen via energiemaatschappij. Zorgt voor spaarzaam gebruik bij iedereen.
Waarom geen 500m3?
Je moet mensen en bedrijven wel stimuleren om minder gas te gebruiken.
Er is niet zoveel gas als voorheen beschikbaar, dus moeten we het ook met minder doen.
Hell To The Liars
pi_205861582
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 22:28 schreef Droopie het volgende:

[..]
Waarom geen 500m3?
Je moet mensen en bedrijven wel stimuleren om minder gas te gebruiken.
Er is niet zoveel gas als voorheen beschikbaar, dus moeten we het ook met minder doen.
Niet mijn tekst. Ik dacht meteen, kan ik het teveel in die 1500 ook terugkrijgen :P
pi_205861620
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 22:31 schreef Kaatje1 het volgende:

[..]
Niet mijn tekst. Ik dacht meteen, kan ik het teveel in die 1500 ook terugkrijgen :P
Dat dacht ik ook, aangezien ik rond 300, 350 verbruik. :P
Hell To The Liars
pi_205861630
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 22:33 schreef Droopie het volgende:

[..]
Dat dacht ik ook, aangezien ik rond 300, 350 verbruik. :P
pi_205861648
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 22:19 schreef Kaatje1 het volgende:

[..]
1.500m3 is niet het gemiddelde verbruik van huishoudens in Nederland, dat zit op 1.169m3.

Het verschil in de prijs tussen nu en 2021 is ¤3,50 - ¤0,80 = ¤2,70

Dat zou betekenen dat de overheid ¤2,70 x 1.169m3 x 7.000.000 = ¤22.094.1000.000 zou moeten compenseren.
  maandag 5 september 2022 @ 22:37:58 #45
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_205861686
Het beste wat de overheid kan doen is subsidie geven voor de eerste zoveel m3/GJ/kWh die bij een minimaal realistisch verbruik van dat huishouden horen. Zodat het meer loont om zuinig te doen.
pi_205861687
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 22:35 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
1.500m3 is niet het gemiddelde verbruik van huishoudens in Nederland, dat zit op 1.169m3.

Het verschil in de prijs tussen nu en 2021 is ¤3,50 - ¤0,80 = ¤2,70

Dat zou betekenen dat de overheid ¤2,70 x 1.169m3 x 7.000.000 = ¤22.094.1000.000 zou moeten compenseren.

Niet mijn idee. Al vind ik het wel sympathiek. Maar er moet toch wat verzonnen worden om te voorkomen dat we ook niet (zoals in de UK) de keuze gemaakt moet worden tussen verwarming/eten
pi_205861725
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 22:38 schreef Kaatje1 het volgende:

[..]
Niet mijn idee. Al vind ik het wel sympathiek. Maar er moet toch wat verzonnen worden om te voorkomen dat we ook niet (zoals in de UK) de keuze gemaakt moet worden tussen verwarming/eten
Het scheelt natuurlijk wel dat je niet alle huishoudens hoeft te compenseren, ik zou het niet aanvragen iig.

Ik ben verder niet tegen compensatie maar de verwachting is denk ik toch dat je heel zuinig aan zal moeten doen komende winter...
pi_205861752
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 22:40 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Het scheelt natuurlijk wel dat je niet alle huishoudens hoeft te compenseren, ik zou het niet aanvragen iig.

Ik ben verder niet tegen compensatie maar de verwachting is denk ik toch dat je heel zuinig aan zal moeten doen komende winter...
Hopelijk lukt
Maar zelfs bij heel zuinig aan doen moet je ook nog veel meer betalen dan een jaar geleden.
pi_205861808
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 22:42 schreef Kaatje1 het volgende:

[..]
Maar zelfs bij heel zuinig aan doen moet je ook nog veel meer betalen dan een jaar geleden.
Ja, klopt. Maar ik zie geen scenario waarin dat de komende winter anders zal zijn.
En dan toch maar zien te besparen...

Over 2 weken ga ik bij m'n zus langs met een verbruiksmeter en buisisolatie om in haar huurflatje nog wat kWh's en m3's te besparen. Die zit ook al op ¤344 per maand sinds kort...

Ik kan wel hopen op een wonder maar voor het geval dat wonder niet komt, moeten we zelf maar wat doen.
  maandag 5 september 2022 @ 22:56:48 #50
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_205861875
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 17:58 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Of je geeft ze sws een 100K per huis(houden per jaa ca 11.000) met vergoeding voor verder ongemak: kosten ca ¤1.5Miljard. De (be)dreigende situatie die voroal voortkomt uit onbehagen en onzekerheid vanwege waardeloosheid van kosten, verdwijnt in de meeste gevallen dan als sneeuw voor de zon.

Ondertussen kun je zeg 10Miljard kuub meer blijven oppompen en dat voor zeg ¤10Miljard in de markt zetten. Met dit geld kan je dan de kosten voor andere burgers relatief (om)laag houden.
Het 'enigste'nadeel is dat in dat tempo het gas - momenteel restant ca 550Miljard kuub- over 15-25 jaar echt einde oefening is.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')