Een modelcontract bij Eneco kost ca ¤1,- per kWh en ¤4,63 per kuub.quote:Op woensdag 7 september 2022 16:37 schreef Fe2O3 het volgende:
Een bedrag van 1800 per maand is niet eens zoveel met electra op 1,50 en gas op 6 per m3 ...
Kon toch nog best wel eens tegenvallen in een tochtige label F huurwoning en een winter met 1 maand -10.quote:Op woensdag 7 september 2022 17:17 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Een modelcontract bij Eneco kost ca ¤1,- per kWh en ¤4,63 per kuub.
Bij een gemiddeld jaarverbruik kom je dan op iets minder dan 600 euro per maand uit. Als je drie keer zoveel energieverbruik als het gemiddelde verstaat onder 'niet eens zoveel' dan moet je toch ernstig gaan afvragen waar je energie aan op gaat.
Nou is ‘het gemiddelde’ wel een misleidende maatstaf natuurlijk. Als je in een 2-onder-1 kap woont zit je met 1800 kuub op ‘het gemiddelde’.quote:Op woensdag 7 september 2022 17:17 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Een modelcontract bij Eneco kost ca ¤1,- per kWh en ¤4,63 per kuub.
Bij een gemiddeld jaarverbruik kom je dan op iets minder dan 600 euro per maand uit. Als je drie keer zoveel energieverbruik als het gemiddelde verstaat onder 'niet eens zoveel' dan moet je toch ernstig gaan afvragen waar je energie aan op gaat.
De gemiddelden van het Nibud zijn significant lager trouwensquote:Op woensdag 7 september 2022 18:04 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Nou is ‘het gemiddelde’ wel een misleidende maatstaf natuurlijk. Als je in een 2-onder-1 kap woont zit je met 1800 kuub op ‘het gemiddelde’.
[ afbeelding ]
Oh ja, zou goed kunnen hoor. Heb het eerste plaatje dat ik kon vinden van Google gepluktquote:Op woensdag 7 september 2022 18:08 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
De gemiddelden van het Nibud zijn significant lager trouwens
Hehe, nja hierbij: https://www.nibud.nl/onderwerpen/uitgaven/kosten-energie-water/quote:Op woensdag 7 september 2022 18:09 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Oh ja, zou goed kunnen hoor. Heb het eerste plaatje dat ik kon vinden van Google geplukt
en er zijn meer mensen die dat voorschot nooit hoeven te betalen, omdat het diarree is van de extreemste soort.quote:Op woensdag 7 september 2022 17:11 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Dan is 'heat or eat' niet eens meer aan de orde wat dit is ongeveer mijn totale inkomen. Er zijn legio mensen die dat niet eens verdienen.
En hoe realistisch is een maand lang -10?quote:Op woensdag 7 september 2022 17:53 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Kon toch nog best wel eens tegenvallen in een tochtige label F huurwoning en een winter met 1 maand -10.
En voor een inkomen tot modaal is van 150 naar 600 ook koken of stoken ...
De gemiddelden, zie post terug, zijn gemiddeld. Dat jij aan de lage kant zit betekend alleen maar dat er aan de andere kant ook een grotere verbruiker zit.quote:Op woensdag 7 september 2022 19:03 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
En hoe realistisch is een maand lang -10?
Zelfs in de winterse 'horror'week van februari 2021 met noordoostenwind en sneeuwstorm was de het laagste etmaalgemiddelde in De Bilt slechts - 5,8 graden.
In de winter van 2015/2016 zat ik een in woning met label G (hoek, steens muren, grotendeels enkel glas, 0 isolatie). Zelfs toen had ik geen verbruik wat met de huidig energietarieven ook maar in de buurt zou komen van ¤1800 per maand. Driemaal het gemiddelde energieverbruik is gewoonweg absurd veel.
Wat erg. Hoe heeft het zo ver kunnen komen?quote:Op woensdag 7 september 2022 19:12 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
De gemiddelden, zie post terug, zijn gemiddeld. Dat jij aan de lage kant zit betekend alleen maar dat er aan de andere kant ook een grotere verbruiker zit.
Al zit je, zeker tegen die gemiddeldes, wel met volk met de kachel op de 23C en de ramen open in de winter oid. Vindt de gemiddelden ook absurd hoog.
Aan de andere kant heb je ook dit soort mensen, https://www.ad.nl/binnenl(...)iale-media~a93611d6/
Als er netto 1600 binnen komt en energie gaat van 100 naar 500 ..
https://www.1limburg.nl/n(...)1a-9e60-a9efaf0fcc50quote:Huisartsen maken zich zorgen, omdat ze steeds vaker patiënten in de spreekkamer krijgen met gezondheidsklachten die het gevolg zijn van langdurige geldstress. Zeker nu de inflatie historisch hoog is en alles steeds duurder wordt, neemt de armoede toe. Met alle gevolgen van dien.
Langdurige geldstress kan leiden tot slapeloosheid, diabetes, hartfalen en zelfs kanker.
Steun rijkelijk laat
Vanwege de inflatie is het kabinet bezig met een steunpakket voor lage en midden inkomens. Per 1 januari wil de regering daar 15 miljard euro voor vrijmaken. Gera Nagelhout: "De verwarming moet vóór januari al aan, dus die steun komt rijkelijk laat. In coronatijd zagen we ook dat wetten er snel doorheen gedrukt werden. Waarom kan dat in deze crisis niet?"
Autolease nodig voor werk en dan 500 euro maar brandstof ook nog 250. Dan heb je 'm niet nodig voor werk want dan kreeg je de auto en tankpas.quote:
Kan wel zijn maar feit blijft dat mensen die hard werken en goed verdienen nu opeens in de problemen komen. Niks extra krijgen want geen minima.quote:Op woensdag 7 september 2022 21:03 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Autolease nodig voor werk en dan 500 euro maar brandstof ook nog 250. Dan heb je 'm niet nodig voor werk want dan kreeg je de auto en tankpas.
Die laatste begrijpt het inderdaad niet helemaal.quote:Op woensdag 7 september 2022 21:03 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Autolease nodig voor werk en dan 500 euro maar brandstof ook nog 250. Dan heb je 'm niet nodig voor werk want dan kreeg je de auto en tankpas.
Klopt.quote:Op woensdag 7 september 2022 21:10 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Die laatste begrijpt het inderdaad niet helemaal.
Al jaren rond de ¤400 per maand voor energie. Heeft ie een tuintje op zolder of in de kelder? Want met de oude tarieven was dat een serieus hoog verbruik.
En dan idd zo'n hoge lease + brandstofkosten. Als de auto voor werk nodig is, dan heb je met zijn salaris wel onderhandelingsruimte voor een auto van de zaak.
Vraag mij af hoeveel iemand met een groot huis dat vrijstaand of 2 onder 1 kap is (met meer dan 120 m2), energielabel F/G, in de winter altijd thermostaat op 20 graden, met variabel contract, nu gaat betalen.quote:Op woensdag 7 september 2022 21:13 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Klopt.
Ik ken ze wel, jarenlang op verjaardagen "ik ga niet isoleren, dan krijg je allemaal vochtbruggen", "zonnepanelen verdienen zich nooit terug", "warmtepompen doen het niet meer onder de 5 graden toch?".
En dan nu "verhip, m'n rekening is zo hoog".
Vertraagd tot eind 2023?!quote:Op woensdag 7 september 2022 21:17 schreef Bredemug het volgende:
Trouwens met warmtepompen ben je nu wel de sjaak. Ik werk in de installatie techniek en we hadden een aantal warmtepompen besteld voor klanten medio februari dit jaar en we kregen te horen dat het vertraagd is tot eind 2023 en er geen zekerheid is of ze nog worden geleverd, we horen van verschillende bedrijven (in dezelfde branche) dezelfde verhalen.
Alles wat al nu in voorraad lag bij bedrijven begint al snel op te raken of is al op.
Yes. En de prijs ervan zal blijven stijgen, dus dat wordt ook duurder voor ons (als bedrijf) maar ook voor de klant.quote:
Niet, hetzelfde geldt voor die oude (woon)boerderijtjes. M'n moeder stookte 2.200m3 aardgas weg en nog een hoop stroom vanwege een elektrisch sierhaardje (dat ook nog best wat warmte gaf en dus stroom verbruikte).quote:Op woensdag 7 september 2022 21:17 schreef Momo het volgende:
[..]
Vraag mij af hoeveel iemand met een groot huis dat vrijstaand of 2 onder 1 kap is (met meer dan 120 m2), energielabel F/G, in de winter altijd thermostaat op 20 graden, met variabel contract, nu gaat betalen.
In oude villawijken is een verbruik van 4000-5000m³ gas en tegen de 10.000kWh elektriciteit geen uitzondering weet ik vanuit betrouwbare bronnen (regelmatig klanten gehad die zich er over verbaasden dat ze zoveel meer dan 'gemiddeld' gebruikten zonder zich te beseffen dat ze ook wat bovengemiddeld wonen en leven).quote:Op woensdag 7 september 2022 21:17 schreef Momo het volgende:
[..]
Vraag mij af hoeveel iemand met een groot huis dat vrijstaand of 2 onder 1 kap is (met meer dan 120 m2), energielabel F/G, in de winter altijd thermostaat op 20 graden, met variabel contract, nu gaat betalen.
Ik ken 1 persoon die nog op de valreep een offerte heeft gekregen begin april en die krijgt z'n warmtepomp deze maand geplaatst.quote:Op woensdag 7 september 2022 21:21 schreef Bredemug het volgende:
[..]
Yes. En de prijs ervan zal blijven stijgen, dus dat wordt ook duurder voor ons (als bedrijf) maar ook voor de klant.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |