abonnement Unibet Coolblue
  Moderator maandag 11 juli 2022 @ 22:18:31 #1
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_205312607


Berlijn is de hoofdstad van Duitsland en als stadsstaat een deelstaat van dat land. Het is een metropool en de grootste stad van het land, met 3,5 miljoen inwoners. Het is tevens een van de grootste steden van de Europese Unie. Ook geldt het in Europa als een van de grootste culturele, politieke en wetenschappelijke centra. De stad is ook bekend voor het hoog-ontwikkelde culturele leven (festivals, nachtleven, musea, kunsttentoonstellingen enz.) en de liberale levensstijl, moderne tijdgeest en de lage kosten. Bovendien is Berlijn is een van de groenste steden van Europa: 18% van Berlijn bestaat uit natuur en parken en 7% uit meren, rivieren en kanalen.

De stad ligt in het noordoosten van het land, aan de rivier de Spree en wordt omsloten door de deelstaat Brandenburg, waarvan ze sinds 1920 geen deel meer uitmaakt.


Leuke/nuttige websites over Berlijn: Berlijn website en blog, met nieuwtjes, tips en weetjes over Berlijn, gemaakt door Leinonlein, gebaseerd op eigen ervaringen. Berlijnforum.nl

Reis en verblijf

Hoe je er het goedkoopst / op welke manier kunt komen, kun je vragen in http://forum.fok.nl/topic/820681 Met de trein is goedkoop en snel (www.bahn.de of www.nsinternationaal.nl), voor 58 euro heb je een retour vanaf Amsterdam via Hengelo, mits je minimaal 2 weken van te voren boekt. Meer informatie over reizen met de trein naar Berlijn. Met het vliegtuig is soms goedkoper en sneller vanaf Schiphol (www.airberlin.com of www.transavia.com). Prijzen ook vanaf 58 euro voor ee retourtje incl. tax. Er tijden ook bussen (Eurolines) van Nederland naar Berlijn en ook liften is een optie (www.mitfahrzentrale.de)

Voor goedkoop lastminutes hotels in Duitsland kijk je op http://www.freehotels.info/, op Booking.comof soms aanbiedingen op www.nstravel.nl



Een plattegrondje van de metro, S-Bahn en U-bahn, voor meer OV-info: http://www.bvg.de/

Bezienswaardigheden

Een rijtje + Reichstag + Brandenburger Tor + Vorderasiatisch Museum (Pergamon Museum) + Checkpoint Charlie + Pariser Platz + Synagoge + Hamburger Bahnhof: vroeger station, nu museum voor hedendaagse kunst + Joods Museum + Kufurstendam + Friedrichstrasse + (Restaurant) Tacheles + Siegessaule + East Side Gallery + de Kaiser Wilhelm Ged�chtniskirche + Prenzlauer Berg + Stasi-Zentrale + Fernsehturm + Alexanderplatz + Hackesche Hofe + Het Olympisch Stadion + Berliner Unterwelten Even buiten Berlijn: + Sachsenhausen concentratiekamp + Potsdam (Hollandische Viertel en Schloss Sanssouci +...



Tips

quote:
eventjes iets anders, wij willen in die dagen een dagje naar Sachsenhausen. we hebben geen auto bij ons, dus doen dat met het OV. als we dan een ABC kaartje kopen, kunnen we naar S-Oranienburg, en vandaar uit moeten we met de bus 804. mag je met het ABC kaartje dan ook in die bus? en heeft iemand t al eerder gedaan, met t OV daarnaartoe?
Die bus kun je ook met het ABC kaartje doen. Wat ik toen heb gedaan is met de New Berlin Tours meegegaan, kost je 9 euro dacht ik en dan krijg je daar een rondleiding, ben je de hele dag zoet, en je hoort ook nog wat over het terrein!

quote:
Onveiligere wijken zijn Marzahn, Lichtenberg en Hohenschonhausen, allen in het oosten.
Eten en drinken

+ Berliner Weisse | en natuurlijk alle Duitse bieren + Currywurst | de beste van heel Duitsland! + Bratwurst | al vanaf 1 euro! + D�ner Kebab | goedkopen EN beter dan in Nederland + koffie | op iedere straathoek kun je koffie kopen!

Uitgaans & vermaak tips:
+ New Berlin Pub Crawl | met een group touristen onder begeleiding een kroegentocht doen + Solar Club | restaurant / loungebar op de 17 etage, heel tof! + Cascade | Club in de buurt van Kudamm + 90 Grad | Exclusieve club met veel feesten + Felix | Club/restaurant onder Hotel Adlon + Tresor | techno, electro, tech-house, house club + Kulturbrauerei | Groot complex met diverse clubs, galerieen en concertzalen + Club Kalkscheune | Niet alleen maar optredens, ook fijne feesten en culturele avonden. + Maria am Ostbahnhof | T.Raumschmiere is kind aan huis in deze bunker. + Club Magnet | Optredens van emo en indiebands, ook wave/punk/madchester/britpop avonden. + K-17 | Metal en punk optredens en parties + Knaack Club | + Silverwings | + Cinestar | Internationale bisocoop in Sony Center op Potsdammer platz + Autokino | Een autobioscoop zoals bij de Flintstones!

Enkele foto's









Heb je zelf wat te melden over Berlijn, ga je er binnenkort naartoe en heb je nog vragen of wil laten weten hoe het is geweest, dan ben je welkom om dat hier met anderen te delen.

[ Bericht 14% gewijzigd door Vonkenboer op 07-08-2022 18:32:16 ]
  Moderator / Redactie FP + Sport maandag 11 juli 2022 @ 22:43:09 #2
408813 crew  trein2000
pi_205312933
quote:
1s.gif Op maandag 11 juli 2022 21:41 schreef derLudolf het volgende:
https://www.berlin.de/cor(...)on%20Patient%3Ainnen.

Alleen in het OV, ziekenhuis en verpleeghuis dus nog verplicht masker, enkel type FFP2. Echter, ik heb in Berlijn überhaupt nog nooit iets van controle gezien in het OV. Doe een mondkapje op en reageer heel verbaasd als ze je aanspreken op het dragen van een verkeerd type. Voor de zekerheid wel even een FFP2 in de tas stoppen.

Mocht je met de trein gaan, in het Fernverkehr (oftewel de IC/ICE trein naar Berlijn) volstaat een OP masker.
Grappig, ik heb tweemaal kaartjescontrole meegemaakt in mijn 4 dagen daar (wel pre-Corona) een keer een half politiekorps in eens in de S-bahn en 1 keer in de U-bahn, in burger.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_205313481
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2022 22:14 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Schijnt dat dit per musea en gelegenheid weer verschilt.
Al even wat bezienswaardigheden en musea afgezocht, maar iedereen schijnt dat anders aan te pakken of te eisen.

Mijn vrouw is brildragend dan zijn mondkapjes zonder meer al ruk, maar hoe meer dat afsluit hoe minder prettig zij het vind om ze te moeten dragen. Mondkapjes dragen kunnen we hier het hele najaar nog wel.
Met afgezocht, bedoel je dat je het op internet hebt opgezocht? Want mijn ervaring is dat op veel sites nog verouderde informatie staat. Ik ben bijv. naar een museum geweest dat op de site nog heeft staan dat ze een 3G-beleid hanteren en dat je een mondkapje moet dragen. Dat is echter helemaal niet meer zo. Terplekke bleek er geen enkele maatregel meer te gelden in dat museum.
pi_205313719
Die plaatjes mogen ook best vervangen worden.
pi_205314429
Hoe heb je het gehad in Berlijn @Deisyy?
  Moderator dinsdag 12 juli 2022 @ 11:51:12 #6
184769 crew  Deisyy
pi_205315842
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2022 09:08 schreef Jeroboam het volgende:
Hoe heb je het gehad in Berlijn @:Deisyy?
Supertoll! Ik vind Berlijn echt een leuke stad. Bijzonder om te zien dat er daar gewoon op straat en in het ov bier gedronken wordt, het kan allemaal :D

We zijn o.a. naar het Holocaustmonument geweest, wat zeer indrukwekkend was, en naar de Reichstag, het DDR-museum (geen aanrader), het Urban Nation-museum, de Siegessäule beklommen en naar de Teufelsberg geweest en zondag natuurlijk naar Coldplay in het Olympiastadion geweest.

In geen van bovenstaande gebouwen werden mondkapjes gedragen @Vonkenboer In het ov droeg 95% een mondkapje, waarvan zo'n beetje de helft een FFP2-masker.
Ik ga gaten graven! Want waar gaten zijn is hoop!
pi_205317800
en de bierflessen worden achter gelaten zodat de zwervers er een zakcentje aan kunnen verdienen ^O^
Hooray for boobies!
  Moderator dinsdag 12 juli 2022 @ 15:54:40 #8
184769 crew  Deisyy
pi_205317909
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2022 15:38 schreef Spockjuh_ het volgende:
en de bierflessen worden achter gelaten zodat de zwervers er een zakcentje aan kunnen verdienen ^O^
Dat is mooi, buiten het Olympiastadion liep ook een man met een kar tussen de wachtende mensen door om de lege flessen te verzamelen, leverde aardig wat op denk ik.
Ik ga gaten graven! Want waar gaten zijn is hoop!
  dinsdag 12 juli 2022 @ 19:48:09 #9
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_205320230
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2022 11:51 schreef Deisyy het volgende:

[..]
Supertoll! Ik vind Berlijn echt een leuke stad. Bijzonder om te zien dat er daar gewoon op straat en in het ov bier gedronken wordt, het kan allemaal :D
Dat viel me ook wel op ja. Veel glas ook op straat en bierdopjes in de parken. Het maakt de stad wel rommelig.
  Moderator zaterdag 16 juli 2022 @ 22:49:07 #10
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_205364266
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2022 11:51 schreef Deisyy het volgende:
In geen van bovenstaande gebouwen werden mondkapjes gedragen @Vonkenboer In het ov droeg 95% een mondkapje, waarvan zo'n beetje de helft een FFP2-masker.
We zijn al twee keer eerder in Berlijn geweest;
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2022 11:51 schreef Deisyy het volgende:
In geen van bovenstaande gebouwen werden mondkapjes gedragen @Vonkenboer In het ov droeg 95% een mondkapje, waarvan zo'n beetje de helft een FFP2-masker.
We zullen het zien; uiteindelijk toch besloten om een klein weekje naar Berlijn te gaan; Hotel geboekt 150m van de tv toren in de stadswijk Mitte.
pi_205364441
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2022 22:43 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Grappig, ik heb tweemaal kaartjescontrole meegemaakt in mijn 4 dagen daar (wel pre-Corona) een keer een half politiekorps in eens in de S-bahn en 1 keer in de U-bahn, in burger.
Sinds dat de 9-euro ticket is gekomen, heb ik in Berlijn geen controle gezien, maar eerder dit jaar begon de controle bij het wegrijden vanaf Brandenburg Flughafen (je moet dan een ABC ticket hebben ipv een gangbare AB).
pi_205404449
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2022 15:38 schreef Spockjuh_ het volgende:
en de bierflessen worden achter gelaten zodat de zwervers er een zakcentje aan kunnen verdienen ^O^
Jij snapt hem. _O_

Altijd je flessen bier (of mate) onder de prullenbak leggen ipv erin, moet ik mijn bezoek uit NL ook altijd melden als we buiten zuipen :P

[ Bericht 1% gewijzigd door Erasmus op 20-07-2022 20:00:50 ]
  Moderator woensdag 20 juli 2022 @ 21:10:57 #13
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_205405387
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2022 20:00 schreef Erasmus het volgende:

[..]
Jij snapt hem. _O_

Altijd je flessen bier (of mate) onder de prullenbak leggen ipv erin, moet ik mijn bezoek uit NL ook altijd melden als we buiten zuipen :P
Soms heel ik de afvalbak niet eens, dan vraagt er al iemand om het flesje :')
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_205405457
quote:
1s.gif Op woensdag 20 juli 2022 21:10 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Soms heel ik de afvalbak niet eens, dan vraagt er al iemand om het flesje :')
Zie ik als extra service als ik weer in Mauerpark of aan het Landwehrkanal loop te zuipen met mijn vrienden _O-

Voor 8 cent de fles een prima deal om op mijn dikke reet te blijven zitten

[ Bericht 1% gewijzigd door Erasmus op 20-07-2022 21:15:20 ]
pi_205406100
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2022 20:00 schreef Erasmus het volgende:

[..]
Jij snapt hem. _O_

Altijd je flessen bier (of mate) onder de prullenbak leggen ipv erin, moet ik mijn bezoek uit NL ook altijd melden als we buiten zuipen :P
Dat is geen maté. Is frisdrank.
pi_205407765
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2022 21:59 schreef FlauwKapsel het volgende:

[..]
Dat is geen maté. Is frisdrank.
Vind het gewoon lekker en fris, verder boeit mij dat niet eigenlijk.
pi_205521045
Ik zit eraan te denken in oktober een lang weekend Berlijn te doen. Ben er al een paar keer geweest, veelal tussen Ost Bahnhof en Warschauerstrasse in hotels gezeten. Maar dat gebied is immers behoorlijk commercieel geworden met moderne kantoorgebouwen etc. Wat is nu een mooie plek om te vertoeven? Iemand tips voor een hotel of B&B?
pi_205521904
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2022 12:40 schreef Stefanovich het volgende:
Ik zit eraan te denken in oktober een lang weekend Berlijn te doen. Ben er al een paar keer geweest, veelal tussen Ost Bahnhof en Warschauerstrasse in hotels gezeten. Maar dat gebied is immers behoorlijk commercieel geworden met moderne kantoorgebouwen etc. Wat is nu een mooie plek om te vertoeven? Iemand tips voor een hotel of B&B?
Budget? Voorkeuren?
pi_205522350
quote:
5s.gif Op maandag 1 augustus 2022 14:17 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Budget? Voorkeuren?
Budget, max +/- 120 per nacht ofzo, voorkeur wel voor het wat alternatiever Berlijn... maar wat is dan een leuke wijk? Prenzlauer-berg lijkt me ook wel wat.

Wil ook wel een club bezoeken. Ben wel eens in Tresor geweest, overige clubs niet. Heb ook geen zin in van dat snobistische deurbeleid. Misschien watergate eens bezoeken?
pi_205522955
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2022 15:21 schreef Stefanovich het volgende:

[..]
Budget, max +/- 120 per nacht ofzo, voorkeur wel voor het wat alternatiever Berlijn... maar wat is dan een leuke wijk? Prenzlauer-berg lijkt me ook wel wat.

Wil ook wel een club bezoeken. Ben wel eens in Tresor geweest, overige clubs niet. Heb ook geen zin in van dat snobistische deurbeleid. Misschien watergate eens bezoeken?
Niet helemaal mijn scene. Afgelopen twee keer ben ik in Motel One Alexanderplatz geweest. Dat past in je budget. Groot voordeel vind ik de enorm goede bereikbaarheid en de levendigheid. En als je de toeslag betaalt voor een kamer op de hogere verdiepingen, heb je een ontzettend gaaf uitzicht (maar dan past het denkelijk niet meer in je budget).

Eerder ben ik ook wel in Catalonia Berlin Mitte geweest. Heeft een wat alternatiever uitstraling, vooral in de lobby en de gangen (veel graffiti). De kamers zijn redelijk standaard. Zal spannend worden of dat in je budget past.
pi_205523127
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2022 16:48 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Niet helemaal mijn scene. Afgelopen twee keer ben ik in Motel One Alexanderplatz geweest. Dat past in je budget. Groot voordeel vind ik de enorm goede bereikbaarheid en de levendigheid. En als je de toeslag betaalt voor een kamer op de hogere verdiepingen, heb je een ontzettend gaaf uitzicht (maar dan past het denkelijk niet meer in je budget).

Eerder ben ik ook wel in Catalonia Berlin Mitte geweest. Heeft een wat alternatiever uitstraling, vooral in de lobby en de gangen (veel graffiti). De kamers zijn redelijk standaard. Zal spannend worden of dat in je budget past.
Mitte is niet leuk s-avonds, man.
pi_205523155
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2022 17:14 schreef FlauwKapsel het volgende:

[..]
Mitte is niet leuk s-avonds, man.
Ik geloof ook niet dat ik dat zei.
pi_205523282
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2022 17:18 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Ik geloof ook niet dat ik dat zei.
Ik wel. Is dat een probleem, ğast?
pi_205523755
Mitte lijkt me idd niet zo boeiend savonds. Heb savonds/snachts ook wel eens rondgewandeld door neu-koln en kreuzberg, dat was dan ook weer niet top :') duistere figuren...maar goed dat is het rauwe van Berlijn wat het ook weer interessant maakt. Weet nog dat ik een keer, 9 jaar terug ofzo, uitgaansgelegenheid yaam binnenliep bij ost bahnhof, wist niet hoe snel ik weg moest lopen...jaren later hingen daar hele andere, Chille vibes. Het blijft een aparte stad.
pi_205525534
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2022 17:41 schreef FlauwKapsel het volgende:

[..]
Ik wel. Is dat een probleem, ğast?
Nee hoor. Ik denk wel dat we nu allemaal ontzettend benieuwd zijn naar jouw tips voor hotels.
pi_205525557
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2022 22:07 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Nee hoor. Ik denk wel dat we nu allemaal ontzettend benieuwd zijn naar jouw tips voor hotels.
Ben geen fan van hotels. "Anna heeft maar 95 betaald." Ja supergoedkoop....
pi_205525579
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2022 18:57 schreef Stefanovich het volgende:
Mitte lijkt me idd niet zo boeiend savonds. Heb savonds/snachts ook wel eens rondgewandeld door neu-koln en kreuzberg, dat was dan ook weer niet top :') duistere figuren...maar goed dat is het rauwe van Berlijn wat het ook weer interessant maakt. Weet nog dat ik een keer, 9 jaar terug ofzo, uitgaansgelegenheid yaam binnenliep bij ost bahnhof, wist niet hoe snel ik weg moest lopen...jaren later hingen daar hele andere, Chille vibes. Het blijft een aparte stad.
De vraag is ook of je je hotel wilt hebben in dezelfde wijk waar je 's avonds uitgaat (voor zover dat überhaupt elke avond dezelfde wijk is). Dat is dus wat ik het grote voordeel van Mitte vind: niet dat je nou per se daar wilt zijn, maar wel dat je vanaf daar super makkelijk op elke plek komt waar je wel naartoe wilt. En dat kan de ene dag een natuurlijk een heel andere plek zijn dan de volgende.

Als je je hotel echter wel in een hippe wijk wilt hebben, dan kun je inderdaad beter iets anders zoeken.
pi_205525594
quote:
1s.gif Op maandag 1 augustus 2022 22:10 schreef FlauwKapsel het volgende:

[..]
Ben geen fan van hotels. "Anna heeft maar 95 betaald." Ja supergoedkoop....
Waar slaap jij dan als je in Berlijn bent?

En wie is Anna?
pi_205529959
Iemand ervaring met de wijk Schoneberg-Tempelhof? Is dat een goede wijk als uitvalsbasis? En met goed bedoel ik, een beetje levendig, maar wel relaxed... een goede uitvalsbasis. Iemand nog tips voor een verblijf daar?

[ Bericht 21% gewijzigd door Stefanovich op 02-08-2022 16:13:20 (aanvulling) ]
pi_205530505
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2022 16:11 schreef Stefanovich het volgende:
Iemand ervaring met de wijk Schoneberg-Tempelhof? Is dat een goede wijk als uitvalsbasis? En met goed bedoel ik, een beetje levendig, maar wel relaxed... een goede uitvalsbasis. Iemand nog tips voor een verblijf daar?
Is een stuk rustiger en over het algemeen wat minder rauw en groener.
pi_205530883
Ja, is heel rustig, vooral bij het voormalige vliegveld. Daar is nu een groot park.
pi_205530900
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2022 18:11 schreef Sodemieters het volgende:
Ja, is heel rustig, vooral bij het voormalige vliegveld. Daar is nu een groot park.
Tempelhofer Feld inderdaad!

Wat Tempelhof betreft zit je echt prima. Probeer alleen de omgeving van Mehringdamm te vermijden en je zit wel goed.
  Moderator dinsdag 2 augustus 2022 @ 20:02:17 #33
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_205531830
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2022 17:41 schreef FlauwKapsel het volgende:

[..]
Ik wel. Is dat een probleem, ğast?
Gelieve iets minder flauw te doen dan je username, dan kun je beter naar ONZ toe :*
3 - 26 maart Thailand | 5 - 8 juli Dublin
pi_205534380
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2022 22:14 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Waar slaap jij dan als je in Berlijn bent?

En wie is Anna?
AirB&B en vóór dat andere sites. Ook gecouchsurft.

Anna betaalt te veel voor een hotelkamer omdat ze geen trivago gebruikt.
pi_205536951
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2022 18:12 schreef Erasmus het volgende:

[..]
Tempelhofer Feld inderdaad!

Wat Tempelhof betreft zit je echt prima. Probeer alleen de omgeving van Mehringdamm te vermijden en je zit wel goed.
Dat is een shady stuk?

Hmm oke dan boek ik denk ik een hotel in de wijk Tempelhof.

Hoe bewegen jullie je trouwens door Berlijn? Gewoon metro?

Zit er ook aan te denken naar het stasi-museum te gaan, aanrader? Iemand ook al eens naar oranienburg geweest? Daar zit toch een oud concentratiekamp?

Wil ook een voetbalwedstrijd van Union Berlin bezoeken. Is, net als oranienburg, niet om de hoek haha. Maarja met de (bovengrondse) metro reizen is ook al een ervaring op zich.

Boottour over de Spree staat ook op het lijstje.
pi_205537065
quote:
1s.gif Op woensdag 3 augustus 2022 11:28 schreef Stefanovich het volgende:
Dat is een shady stuk?
Uitgaansgebied, maar komt op hetzelfde neer. Neem aan dat je je nachtrust wilt hebben als je hier bent :P

quote:
1s.gif Op woensdag 3 augustus 2022 11:28 schreef Stefanovich het volgende:
Hoe bewegen jullie je trouwens door Berlijn? Gewoon metro?
De U-Bahn en S-Bahn are your friends inderdaad O+

quote:
1s.gif Op woensdag 3 augustus 2022 11:28 schreef Stefanovich het volgende:
Wil ook een voetbalwedstrijd van Union Berlin bezoeken.
Wordt erg lastig, is meestal wel dan niet stijf uitverkocht.

[ Bericht 25% gewijzigd door Erasmus op 03-08-2022 11:44:33 ]
pi_205537815
Ja Union gaat alleen lukken bij oefenwedstrijden (maar wees er snel bij). Om Union te kunnen zien kun je beter naar een uitwedstrijd gaan en een zitplaats kopen. Ik ben zelf nog nooit bij FC Köln geweest maar dat is een aardig groot stadion en aan de andere kant van het land. Kaarten vantevoren kopen bij de FC als je helemaal zeker wil zijn.
pi_205546183
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2022 11:43 schreef Erasmus het volgende:

[..]
Uitgaansgebied, maar komt op hetzelfde neer. Neem aan dat je je nachtrust wilt hebben als je hier bent :P
[..]
De U-Bahn en S-Bahn are your friends inderdaad O+
[..]
Wordt erg lastig, is meestal wel dan niet stijf uitverkocht.
Duidelijk! Tnx voor de info!
  woensdag 10 augustus 2022 @ 12:44:49 #39
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_205598800
quote:
1s.gif Op woensdag 3 augustus 2022 11:28 schreef Stefanovich het volgende:

[..]

Zit er ook aan te denken naar het stasi-museum te gaan, aanrader? Iemand ook al eens naar oranienburg geweest? Daar zit toch een oud concentratiekamp?
Beetje late reactie maar toch:

• ik ben zelf tijdens mijn laatste bezoek aan Berlijn in het Stasi-museum geweest en vond het heel erg interessant. Niet alleen de tentoonstelling die er te zien is maar ook de oude kantoren van de minister die leiding gaf aan de Stasi (en die nog volledig intact gelaten zijn). Het helpt wel als je de achterliggende geschiedenis een beetje kent. Zelf herinner ik me de bestorming van het pand nog wel van tv + de verhalen over de terreur van Stasi en dat maakt het wel extra interessant. Let er trouwens op dat er feitelijk 2 museums naast elkaar zitten op de locatie: het feitelijke museum en een kleiner museum van het Stasi-archief. Dat laatste is ook interessant maar dan meer als je geïnteresseerd bent om te weten hoe ze alle verzamelde informatie archiveerden. Als IT-er vond ik dat erg de moeite waard om te bezoeken.

• in Oranienburg zit concentratiekamp Sachsenhausen en ook daar ben ik tijdens mijn laatste bezoek geweest. Ook dat is meer dan de moeite waard om te bezoeken: natuurlijk als je de geschiedenis ervan al een beetje kent maar ook als dat niet zo is. Hou er wel rekening mee dat je veel tijd kwijt kunt zijn aan het bezichtigen van alles dat er te zien is. Het kamp zelf is behoorlijk groot: niet alleen qua oppervlakte maar ook qua deel-tentoonstellingen + gebouwen. In de stad zelf zijn ook nog andere locaties te bezoeken die te maken hebben met de holocaust (Oranienburg was de plaats waar de concentratiekampen werden gecoördineerd door het Nazi-regime) en je zou met gemak een dag kunnen vullen met het bezichtigen van alles. Voor mijn bezoek aan enkel het kamp kwam ik met een dagdeel niet uit.
pi_205601366
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2022 12:44 schreef beantherio het volgende:

[..]
Beetje late reactie maar toch:

• ik ben zelf tijdens mijn laatste bezoek aan Berlijn in het Stasi-museum geweest en vond het heel erg interessant. Niet alleen de tentoonstelling die er te zien is maar ook de oude kantoren van de minister die leiding gaf aan de Stasi (en die nog volledig intact gelaten zijn). Het helpt wel als je de achterliggende geschiedenis een beetje kent. Zelf herinner ik me de bestorming van het pand nog wel van tv + de verhalen over de terreur van Stasi en dat maakt het wel extra interessant. Let er trouwens op dat er feitelijk 2 museums naast elkaar zitten op de locatie: het feitelijke museum en een kleiner museum van het Stasi-archief. Dat laatste is ook interessant maar dan meer als je geïnteresseerd bent om te weten hoe ze alle verzamelde informatie archiveerden. Als IT-er vond ik dat erg de moeite waard om te bezoeken.

• in Oranienburg zit concentratiekamp Sachsenhausen en ook daar ben ik tijdens mijn laatste bezoek geweest. Ook dat is meer dan de moeite waard om te bezoeken: natuurlijk als je de geschiedenis ervan al een beetje kent maar ook als dat niet zo is. Hou er wel rekening mee dat je veel tijd kwijt kunt zijn aan het bezichtigen van alles dat er te zien is. Het kamp zelf is behoorlijk groot: niet alleen qua oppervlakte maar ook qua deel-tentoonstellingen + gebouwen. In de stad zelf zijn ook nog andere locaties te bezoeken die te maken hebben met de holocaust (Oranienburg was de plaats waar de concentratiekampen werden gecoördineerd door het Nazi-regime) en je zou met gemak een dag kunnen vullen met het bezichtigen van alles. Voor mijn bezoek aan enkel het kamp kwam ik met een dagdeel niet uit.
Tnx, hier kan ik wat mee :)
pi_205713565
Ben zelf ook in Sachsenhausen geweest in 2015, interessant kamp. Ik heb er denk ik zo’n 4/5 uur rondgewandeld.
Doet niet onder voor Auschwitz en Teresienstadt (beiden ook bezocht).
Sue Me
  Redactie Sport / Supervogel donderdag 1 september 2022 @ 17:49:25 #42
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_205813527
TVP *O*

Over drie weken naar Berlijn vanwege de Marathon.

Motel One Bellevue voor een weekje, komende tijd maar eens een lijstje maken met dingen om te bezoeken.
pi_205919998
quote:
14s.gif Op donderdag 1 september 2022 17:49 schreef Pino112 het volgende:
TVP *O*

Over drie weken naar Berlijn vanwege de Marathon.

Motel One Bellevue voor een weekje, komende tijd maar eens een lijstje maken met dingen om te bezoeken.
Oooohhh, heerlijk!!

Heb zelf begin april de halve gelopen. Maandje daarna geblesseerd geraakt (nog altijd herstellende van een hamstringblessure), dus die hele gaat aan mijn neus voorbij.

Heel veel plezier en succes!!
  Redactie Sport / Supervogel zaterdag 10 september 2022 @ 16:44:12 #44
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_205921309
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 15:00 schreef Fargo het volgende:

[..]
Oooohhh, heerlijk!!

Heb zelf begin april de halve gelopen. Maandje daarna geblesseerd geraakt (nog altijd herstellende van een hamstringblessure), dus die hele gaat aan mijn neus voorbij.

Heel veel plezier en succes!!
@DeLuna loopt hem, ik ben supporter :D
pi_205921339
quote:
14s.gif Op donderdag 1 september 2022 17:49 schreef Pino112 het volgende:
TVP *O*

Over drie weken naar Berlijn vanwege de Marathon.

Motel One Bellevue voor een weekje, komende tijd maar eens een lijstje maken met dingen om te bezoeken.
Lekkere locatie man, Bellevue. :)
pi_205922005
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 september 2022 16:46 schreef Erasmus het volgende:

[..]
Lekkere locatie man, Bellevue. :)
Sowieso! Plus heerlijk dicht bij het start terrein.
  woensdag 16 november 2022 @ 20:59:11 #47
405562 Erno-BE
Greatest virgin in the world
pi_206701630
Heeft er iemand ervaring met het Park-Inn Hotel aan de Alexanderplatz? Het Park Inn Hotel vind ik op zich niet zo heel duur (¤320 voor 3 nachten, wel een stuk duurder dan een B&B-hotel of een Premier Inn-hotel), maar het lijkt mij wel dat overnachten in één van de bekendste hotels van Duitsland wel een aparte ervaring met zich mee brengt. Is het Park Inn Hotel aan de Alexanderplatz aan te raden?
Uitspraak van 2016, gedaan op donderdag 17 maart 2016 @ 22:35:23:
Ik kies nooit voor de makkelijkste oplossing. Ik wil de top bereiken en gaan voor de premium girls, elke vrouw kunnen krijgen die IK zou willen.
pi_206704042
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2022 20:59 schreef Erno-BE het volgende:
Heeft er iemand ervaring met het Park-Inn Hotel aan de Alexanderplatz? Het Park Inn Hotel vind ik op zich niet zo heel duur (¤320 voor 3 nachten, wel een stuk duurder dan een B&B-hotel of een Premier Inn-hotel), maar het lijkt mij wel dat overnachten in één van de bekendste hotels van Duitsland wel een aparte ervaring met zich mee brengt. Is het Park Inn Hotel aan de Alexanderplatz aan te raden?
Locatie is uiteraard best prima, hotel boeit verder niks. Naar Berlijn ga je niet om in je hotel te zitten.
  donderdag 17 november 2022 @ 08:04:23 #49
405562 Erno-BE
Greatest virgin in the world
pi_206704682
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2022 00:21 schreef Jeroboam het volgende:

[..]
Locatie is uiteraard best prima, hotel boeit verder niks. Naar Berlijn ga je niet om in je hotel te zitten.
Met die redenatie kun je beter kiezen voor een B&B-hotel of Premier Inn-hotel. Ook allebei vlakbij Alexanderplatz, maar wel een stuk goedkoper. Ik vraag mij af of de ervaring van overnachten in Park-Inn de meerprijs waard is ten opzichte van een B&B-hotel of Premier Inn-hotel.
Uitspraak van 2016, gedaan op donderdag 17 maart 2016 @ 22:35:23:
Ik kies nooit voor de makkelijkste oplossing. Ik wil de top bereiken en gaan voor de premium girls, elke vrouw kunnen krijgen die IK zou willen.
pi_206705146
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2022 08:04 schreef Erno-BE het volgende:

[..]
Met die redenatie kun je beter kiezen voor een B&B-hotel of Premier Inn-hotel. Ook allebei vlakbij Alexanderplatz, maar wel een stuk goedkoper. Ik vraag mij af of de ervaring van overnachten in Park-Inn de meerprijs waard is ten opzichte van een B&B-hotel of Premier Inn-hotel.
Ik durf het niet te zeggen. Ik heb wel twee keer geslapen in Motel One Alexanderplatz. Dat beviel heel goed. Moet je wel iets extra betalen voor een kamer op de bovenste verdiepingen, maar vervolgens heb je een spectaculair uitzicht (oa op Park Inn).

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 17-11-2022 09:24:01 ]
  donderdag 17 november 2022 @ 16:11:46 #51
35623 PPL
Autumnus Sempre
pi_206709733
Premier Inn bij Alexanderplatz prima bevallen dit voorjaar.
Aardige lui daar en je zit snel op Alexanderplatz zelf.
Niets mis met de kamer en de kinderen (<15) gratis ontbijt.
Ik vond wel dat ik wat langer moest wachten bij de hotelbar, maar Hofbräu Wirtshaus is dichtbij genoeg 8-)
Burnt to the core but not broken
  vrijdag 18 november 2022 @ 08:02:42 #52
405562 Erno-BE
Greatest virgin in the world
pi_206716259
quote:
1s.gif Op donderdag 17 november 2022 09:23 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Ik durf het niet te zeggen. Ik heb wel twee keer geslapen in Motel One Alexanderplatz. Dat beviel heel goed. Moet je wel iets extra betalen voor een kamer op de bovenste verdiepingen, maar vervolgens heb je een spectaculair uitzicht (oa op Park Inn).
Ik wil wel eens het Motel One bij Wien Hbf proberen, vlakbij het station en uitzicht op de treinen, maar Motel One gaat komend jaar de prijzen flink verhogen, helaas. Het is niet meer een echte budgetketen zoals B&B-hotels of Premier Inn.

quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2022 16:11 schreef PPL het volgende:
Premier Inn bij Alexanderplatz prima bevallen dit voorjaar.
Aardige lui daar en je zit snel op Alexanderplatz zelf.
Niets mis met de kamer en de kinderen (<15) gratis ontbijt.
Ik vond wel dat ik wat langer moest wachten bij de hotelbar, maar Hofbräu Wirtshaus is dichtbij genoeg 8-)
Premier Inn wil ik komend voorjaar proberen in Stuttgart. Het schijnt dat er nog een vijfde Premier Inn-hotel dit voorjaar in Bad Cannstatt geopend wordt. Misschien afwachten op een (spectaculaire) openingsaanbieding.
Uitspraak van 2016, gedaan op donderdag 17 maart 2016 @ 22:35:23:
Ik kies nooit voor de makkelijkste oplossing. Ik wil de top bereiken en gaan voor de premium girls, elke vrouw kunnen krijgen die IK zou willen.
pi_206717175
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2022 00:21 schreef Jeroboam het volgende:

[..]
Locatie is uiteraard best prima, hotel boeit verder niks. Naar Berlijn ga je niet om in je hotel te zitten.
Ik blijf meestal ergens wat langer en werk dan ook nog wat. Dan is 'n goed hotel wel fijn.
  maandag 21 november 2022 @ 21:49:43 #54
405763 Schwein
Make that the cat wise
pi_206769767
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2022 08:02 schreef Erno-BE het volgende:

[..]
Ik wil wel eens het Motel One bij Wien Hbf proberen, vlakbij het station en uitzicht op de treinen, maar Motel One gaat komend jaar de prijzen flink verhogen, helaas. Het is niet meer een echte budgetketen zoals B&B-hotels of Premier Inn.
[..]
Premier Inn wil ik komend voorjaar proberen in Stuttgart. Het schijnt dat er nog een vijfde Premier Inn-hotel dit voorjaar in Bad Cannstatt geopend wordt. Misschien afwachten op een (spectaculaire) openingsaanbieding.
Serieus dat ze gaan verhogen? Das wel kut, ik ben en blijf zeer gecharmeerd van Motel One
  maandag 21 november 2022 @ 22:19:36 #55
405562 Erno-BE
Greatest virgin in the world
pi_206770369
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2022 21:49 schreef Schwein het volgende:

[..]
Serieus dat ze gaan verhogen? Das wel kut, ik ben en blijf zeer gecharmeerd van Motel One
https://booking.motel-one(...)rooms=1&isBusiness=0

Ja, ontbijt kost in 2023 al ¤ 15,90 per ochtend. Een echte budgethotel is het helaas niet meer, vergeleken met B&B-hotels en Premier Inn.
Uitspraak van 2016, gedaan op donderdag 17 maart 2016 @ 22:35:23:
Ik kies nooit voor de makkelijkste oplossing. Ik wil de top bereiken en gaan voor de premium girls, elke vrouw kunnen krijgen die IK zou willen.
pi_207107594
Zijn de bezienswaardigheden open tussen kerst en oud en nieuw. Ik wil oud en nieuw eens in berlijn vieren en dan gelijk de rest meepakken
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_207107677
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2022 20:10 schreef vipergts het volgende:
Zijn de bezienswaardigheden open tussen kerst en oud en nieuw. Ik wil oud en nieuw eens in berlijn vieren en dan gelijk de rest meepakken
Het aquarium in ieder geval niet, gok ik.

Radisson Collection ook maar even niet boeken.
pi_207107964
quote:
6s.gif Op vrijdag 16 december 2022 20:13 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Het aquarium in ieder geval niet, gok ik.

Radisson Collection ook maar even niet boeken.
Ik had een of andere one hotel bij het station. Ik heb niet met vissen meer met geschiedenis of kunst.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
  vrijdag 16 december 2022 @ 22:23:39 #59
405562 Erno-BE
Greatest virgin in the world
pi_207110107
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2022 20:29 schreef vipergts het volgende:

[..]
Ik had een of andere one hotel bij het station. Ik heb niet met vissen meer met geschiedenis of kunst.
https://www.motel-one.com(...)isBusiness=0&rooms=1

Waarschijnlijk één van de hotels van deze keten.

Een collega van mij heeft in oktober 2021 overnacht in het Radisson Collection-hotel bij de Berliner Dom.
Uitspraak van 2016, gedaan op donderdag 17 maart 2016 @ 22:35:23:
Ik kies nooit voor de makkelijkste oplossing. Ik wil de top bereiken en gaan voor de premium girls, elke vrouw kunnen krijgen die IK zou willen.
  Moderator vrijdag 16 december 2022 @ 22:37:14 #60
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_207110381
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2022 20:29 schreef vipergts het volgende:

[..]
Ik had een of andere one hotel bij het station. Ik heb niet met vissen meer met geschiedenis of kunst.
"Het station"? Hbf?
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_207112706
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 december 2022 22:37 schreef derLudolf het volgende:

[..]
"Het station"? Hbf?
Ja ik wil er met de trein heen en dan niet slepen met bagage
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
  Moderator zaterdag 17 december 2022 @ 09:02:01 #62
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_207112989
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2022 07:35 schreef vipergts het volgende:

[..]
Ja ik wil er met de trein heen en dan niet slepen met bagage
Nou ja als je met de IC140 Amsterdam-Berlijn gaat, dan kun je ook nog naar Ostbahnhof. Dat is ook een aanzienlijk station.

Als ik weer eens naar Berlijn ga, zorg ik dat m'n hotel een halte van de U5 vlakbij heeft. Begin dit jaar BB city Ost, 10 stappen van de trap van de U-Bahn tot de voordeur van het hotel. Dat is echt ideaal, de U5 gaat vanaf Hbf naar de meest bekende plekken.

Waarschijnlijk loop je verder met je bagage als je een hotel bij Hbf hebt dan wanneer je in Hbf overstapt op de U5 en voor de deur van je hotel uitstapt.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  zaterdag 17 december 2022 @ 09:49:54 #63
405562 Erno-BE
Greatest virgin in the world
pi_207113347
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 december 2022 09:02 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Nou ja als je met de IC140 Amsterdam-Berlijn gaat, dan kun je ook nog naar Ostbahnhof. Dat is ook een aanzienlijk station.

Als ik weer eens naar Berlijn ga, zorg ik dat m'n hotel een halte van de U5 vlakbij heeft. Begin dit jaar BB city Ost, 10 stappen van de trap van de U-Bahn tot de voordeur van het hotel. Dat is echt ideaal, de U5 gaat vanaf Hbf naar de meest bekende plekken.

Waarschijnlijk loop je verder met je bagage als je een hotel bij Hbf hebt dan wanneer je in Hbf overstapt op de U5 en voor de deur van je hotel uitstapt.
De B&B City Ost heeft voor B&B-begrippen bijzonder veel negatieve recensies en het is ook geen typische B&B-hotel omdat dat hotel overgenomen is van Best Western. Maar voor jou was B&B City Ost wel een prima hotel?
Uitspraak van 2016, gedaan op donderdag 17 maart 2016 @ 22:35:23:
Ik kies nooit voor de makkelijkste oplossing. Ik wil de top bereiken en gaan voor de premium girls, elke vrouw kunnen krijgen die IK zou willen.
  Moderator zaterdag 17 december 2022 @ 10:18:03 #64
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_207113613
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2022 09:49 schreef Erno-BE het volgende:

[..]
De B&B City Ost heeft voor B&B-begrippen bijzonder veel negatieve recensies en het is ook geen typische B&B-hotel omdat dat hotel overgenomen is van Best Western. Maar voor jou was B&B City Ost wel een prima hotel?
Het is inderdaad heel anders dan alle andere B&B hotels qua inrichting en ouder. Aldus de receptionist was het (ik was er eind mei) nog niet heel lang geleden overgenomen en zou het verbouwd worden. Wanneer precies was niet bekend.

B&B ga je vooral naartoe om te slapen, te poepen en te douchen toch? Dat kon prima. En qua ligging echt ideaal naar mijn mening.

Oh en het ontbijt was gratis. Nou ja, er werd niet op gecontroleerd :Y) Tegenover het hotel zit een goede bakker.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_207115529
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 december 2022 09:02 schreef derLudolf het volgende:
Nou ja als je met de IC140 Amsterdam-Berlijn gaat, dan kun je ook nog naar Ostbahnhof. Dat is ook een aanzienlijk station.
Of Spandau.
pi_207304558
Vaak heen geweest toen de vriendin er studeerde. Zelf ook erg gecharmeerd van het westen van Berlijn rond Steglitz, Dahnlem dorf, Lichterfelde en Charlottenburg.
Stuk rustiger en mooie wijken.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_207551190
Wij zijn voornemens om in april een weekendje naar Berlijn af te reizen. *O* Ga me eens even inlezen hier :s)
I found myself alone,
Alone above the raging sea
That stole the only boy I loved
And drowned him deep inside of me
pi_207552221
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 januari 2023 11:06 schreef LeNeHe het volgende:
Wij zijn voornemens om in april een weekendje naar Berlijn af te reizen. *O* Ga me eens even inlezen hier :s)
Prima te doen Berlijn ik ben eind december geweest en het is een heel aangename stad. Alleen de deelscooters en aanverwante pestzooi mogen ze van mij ruimen.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
  Moderator zaterdag 14 januari 2023 @ 12:58:36 #69
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_207552567
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 januari 2023 11:06 schreef LeNeHe het volgende:
Wij zijn voornemens om in april een weekendje naar Berlijn af te reizen. *O* Ga me eens even inlezen hier :s)
Als je op tijd boekt bij DB reis je voor weinig eerste klas _O_
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_207552664
Ah goeie tip! Thanks derLudolf

@vipergerts; bedoel je met die deelscooters dat ze overal en nergens geparkeerd/neergegooid worden?

Ik zit te kijken voor hotels; Meininger naast het station of PremierInn bij Alexanderplatz. Iemand tips voor een betaalbaar hotel of ervaringen met deze hotels?
I found myself alone,
Alone above the raging sea
That stole the only boy I loved
And drowned him deep inside of me
  Moderator zaterdag 14 januari 2023 @ 13:10:59 #71
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_207552717
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 januari 2023 13:07 schreef LeNeHe het volgende:

@:vipergerts; bedoel je met die deelscooters dat ze overal en nergens geparkeerd/neergegooid worden?
Ja van de elektrische stepjes die op bestemming overal worden neergepleurd. Of dat nou midden op de stoep is in het plantsoen of waar dan ook.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator zaterdag 14 januari 2023 @ 13:15:20 #72
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_207552768
Premier Inn is ook budget toch? B&B City Ost vind ik wel een aanrader, vanwege het feit dat ingang hotel tot de trap van U5 ongeveer 15 stappen is. Met U5 kun je de meeste populaire plekken goed bereiken.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  zaterdag 14 januari 2023 @ 16:16:00 #73
405562 Erno-BE
Greatest virgin in the world
pi_207555611
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 januari 2023 13:07 schreef LeNeHe het volgende:
Ah goeie tip! Thanks derLudolf

@:vipergerts; bedoel je met die deelscooters dat ze overal en nergens geparkeerd/neergegooid worden?

Ik zit te kijken voor hotels; Meininger naast het station of PremierInn bij Alexanderplatz. Iemand tips voor een betaalbaar hotel of ervaringen met deze hotels?
Medio mei overnacht ik voor 4 nachten bij Premier Inn in Stuttgart, dus over 4 maanden kan ik je vertellen of Premier Inn een aanrader is.

Maar zowel Meininger als Premier Inn behoren tot het low-budgetsegment, evenals B&B-Hotels. Onthoud wel dat Meininger deels een hostel is, dat trekt wel een bepaald type volk aan.

Premier Inn heeft ook nog twee vestigingen in West-Berlin, die zijn misschien iets goedkoper dan die aan het Alexanderplatz.

Mogelijk zijn NH Berlin City-Ost, The Niu Hide of Vienna House Easy Berlin-Ost ook een voordelige keuze, al liggen deze hotels een behoorlijk eind van het stadscentrum af.
Uitspraak van 2016, gedaan op donderdag 17 maart 2016 @ 22:35:23:
Ik kies nooit voor de makkelijkste oplossing. Ik wil de top bereiken en gaan voor de premium girls, elke vrouw kunnen krijgen die IK zou willen.
pi_207556046
Ik zou gewoon Motel One doen.
pi_207556318
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2023 16:16 schreef Erno-BE het volgende:

[..]
Medio mei overnacht ik voor 4 nachten bij Premier Inn in Stuttgart, dus over 4 maanden kan ik je vertellen of Premier Inn een aanrader is.

Maar zowel Meininger als Premier Inn behoren tot het low-budgetsegment, evenals B&B-Hotels. Onthoud wel dat Meininger deels een hostel is, dat trekt wel een bepaald type volk aan.

Premier Inn heeft ook nog twee vestigingen in West-Berlin, die zijn misschien iets goedkoper dan die aan het Alexanderplatz.

Mogelijk zijn NH Berlin City-Ost, The Niu Hide of Vienna House Easy Berlin-Ost ook een voordelige keuze, al liggen deze hotels een behoorlijk eind van het stadscentrum af.
Niu Hide heeft juist een prima ligging, je bent zo in het uitgangsgebied met de tram en er ligt een s-bahn en metro voor de deur.
pi_207572601
Thanks allemaal! ^O^
I found myself alone,
Alone above the raging sea
That stole the only boy I loved
And drowned him deep inside of me
pi_207572825
quote:
1s.gif Op zondag 15 januari 2023 16:04 schreef LeNeHe het volgende:
Thanks allemaal! ^O^
Welke is het geworden? :)
  zondag 15 januari 2023 @ 21:04:36 #78
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_207577537
Voor diegenen die met de trein naar Berlijn willen: de mondkapjesplicht in het OV komt per 2 februari te vervallen.
pi_207578452
quote:
7s.gif Op zondag 15 januari 2023 16:17 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Welke is het geworden? :)
De knoop moet nog worden doorgehakt, want de man des huizes moet er ook nog iets van vinden 😅
I found myself alone,
Alone above the raging sea
That stole the only boy I loved
And drowned him deep inside of me
pi_207579643
quote:
1s.gif Op zondag 15 januari 2023 22:09 schreef LeNeHe het volgende:

[..]
De knoop moet nog worden doorgehakt, want de man des huizes moet er ook nog iets van vinden 😅
Wat ouderwets. :P
pi_207580957
quote:
14s.gif Op zondag 15 januari 2023 21:04 schreef beantherio het volgende:
Voor diegenen die met de trein naar Berlijn willen: de mondkapjesplicht in het OV komt per 2 februari te vervallen.
Lekker boeiend.
Als iets simpels als dat al je zou tegenhouden dan :')
pi_207580991
Vorige maand overigens voor het eerst in Berlijn geweest xD.
Bij mij altijd een stad geweest die er beetje langs gegleden is in de aandacht.

Buiten de Berlijnse muur ook niet bepaald indrukwekkend.
Klein deel van de stad wat wij interessant vonden. Meest interessante dingen heb je zo gezien. En qua gezelligheid en restaurants en gewoon het hele leven hoef je ook zeker niet in Berlijn te zijn. Maar goed daar zal December ook niet de leukste maand voor zijn.
  maandag 16 januari 2023 @ 09:05:32 #83
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_207581029
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2023 09:00 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Lekker boeiend.
Als iets simpels als dat al je zou tegenhouden dan :')
Het heeft mij vorig jaar niet tegengehouden maar fijn is anders. Blij dus dat het voorbij is.
pi_207592371
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2023 09:02 schreef bianconeri het volgende:
Vorige maand overigens voor het eerst in Berlijn geweest xD.
Bij mij altijd een stad geweest die er beetje langs gegleden is in de aandacht.

Buiten de Berlijnse muur ook niet bepaald indrukwekkend.
Klein deel van de stad wat wij interessant vonden. Meest interessante dingen heb je zo gezien. En qua gezelligheid en restaurants en gewoon het hele leven hoef je ook zeker niet in Berlijn te zijn. Maar goed daar zal December ook niet de leukste maand voor zijn.
:')

Klinkt eerder alsof je er niks van hebt begrepen én je heel slecht hebt voorbereid. Of - en die kans acht ik groter, gezien je repertoire hier - je wilt weer eens een lekker tegendraadse reactie posten.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 16-01-2023 22:27:59 ]
pi_207592396
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2023 09:02 schreef bianconeri het volgende:
Vorige maand overigens voor het eerst in Berlijn geweest xD.
Bij mij altijd een stad geweest die er beetje langs gegleden is in de aandacht.

Buiten de Berlijnse muur ook niet bepaald indrukwekkend.
Klein deel van de stad wat wij interessant vonden. Meest interessante dingen heb je zo gezien. En qua gezelligheid en restaurants en gewoon het hele leven hoef je ook zeker niet in Berlijn te zijn. Maar goed daar zal December ook niet de leukste maand voor zijn.
:D :')

Is this fo real?
Sterkheidsbaas van alles.
pi_207592424
quote:
2s.gif Op maandag 16 januari 2023 22:27 schreef Lonaa het volgende:

[..]
:D :')

Is this fo real?
Het is een user die het vooral heel stoer vindt om rare meningen te verkondigen. Doet ie met enige regelmaat.
pi_207592431
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2023 22:29 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Het is een user die het vooral heel stoer vindt om rare meningen te verkondigen. Doet ie met enige regelmaat.
Ah.

Ja ik vind dit ook een rare mening wel. :')
Sterkheidsbaas van alles.
pi_207592739
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2023 22:26 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
:')

Klinkt eerder alsof je er niks van hebt begrepen én je heel slecht hebt voorbereid. Of - en die kans acht ik groter, gezien je repertoire hier - je wilt weer eens een lekker tegendraadse reactie posten.
Ik post hier nooit tegendraads, dus onzin.
En ik heb alles gezien, dus nee.

Wellicht dat sommige mensen Berlijn niet zo bijzonder vinden?
Net als jij sommige plekken waar ik lyrisch over ben niet bijzonder zult vinden.

quote:
2s.gif Op maandag 16 januari 2023 22:27 schreef Lonaa het volgende:

[..]
:D :')

Is this fo real?
Wat moet Berlijn dan zo bijzonder maken?
En moet iedereen elke zogenaamde wereldstad nou zo bijzonder vinden dan?
pi_207592751
quote:
2s.gif Op maandag 16 januari 2023 22:29 schreef Lonaa het volgende:

[..]
Ah.

Ja ik vind dit ook een rare mening wel. :')
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2023 22:29 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Het is een user die het vooral heel stoer vindt om rare meningen te verkondigen. Doet ie met enige regelmaat.
Dat is totale onzin :')
Rare mening omdat ik Berlijn vond tegenvallen. Doe normaal zeg.
pi_207592753
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2023 22:26 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
:')

Klinkt eerder alsof je er niks van hebt begrepen én je heel slecht hebt voorbereid. Of - en die kans acht ik groter, gezien je repertoire hier - je wilt weer eens een lekker tegendraadse reactie posten.
Afgezien van dat december geen leuke maand zou zijn (ok, je kan Kerst en alle lampjes en kerstmarkten haten) zegt hij toch geen heel gekke dingen? Het is absoluut niet mening maar ik ken genoeg mensen die Berlijn niet begrijpen, het een grauwe stad vinden met veel armoede en zwervers. Berlijn is buiten de vreselijke toeristische plekken ook wel een beetje een stad waarvoor je moeite moet doen om hem te begrijpen en blijkbaar wil niet iedereen dat tijdens een citytripje.
pi_207592770
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2023 22:52 schreef Jeroboam het volgende:

[..]
Afgezien van dat december geen leuke maand zou zijn (ok, je kan Kerst en alle lampjes en kerstmarkten haten) zegt hij toch geen heel gekke dingen? Het is absoluut niet mening maar ik ken genoeg mensen die Berlijn niet begrijpen, het een grauwe stad vinden met veel armoede en zwervers. Berlijn is buiten de vreselijke toeristische plekken ook wel een beetje een stad waarvoor je moeite moet doen om hem te begrijpen.
Dat is toch ook wat ik zeg? Slecht voorbereid en niks van begrepen.
pi_207592815
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2023 22:53 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Dat is toch ook wat ik zeg? Slecht voorbereid en niks van begrepen.
Ik val jou toch ook niet af omdat je Alexanderplatz een levendige plek noemt terwijl dat helemaal geen levende plek is. Heb je je wel goed voorbereid of begrijp je het gewoon niet helemaal?
pi_207592894
En laten we wel wezen. Als je onvoorbereid door de centrums van Berlijn en Londen loopt denk ik dat de meerderheid van de toeristen Londen mooier vindt. Om maar niet spreken van de bouwwaanzin in Berlijn. Het ene na het andere lelijke ketenhotel of winkelcentrum plempen ze neer op plekken die tot zeer recent nog historische waarde hadden omdat wij allemaal van dat geweldige nachtleven willen genieten tijdens dat weekendje weg in de hipste stad van Europa.
pi_207593000
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2023 22:57 schreef Jeroboam het volgende:

[..]
Ik val jou toch ook niet af omdat je Alexanderplatz een levendige plek noemt terwijl dat helemaal geen levende plek is. Heb je je wel goed voorbereid of begrijp je het gewoon niet helemaal?
Natuurlijk is dat wel een levendige, interessante plek. Ten eerste is het een historisch interessante plek, wat je nog terugziet aan bijv. de klok of het Haus des Lehrers. Ten tweede staat de Fernsehturm er, wat behoort tot de top 10 meest bezochte toeristische attracties en dus zorgt voor een hoop volk. Ten derde is er een hoop horeca- en winkelaanbod. Ten vierde is het een knooppunt van het plaatselijke OV. Allemaal dingen die ervoor zorgen dat er de hele dag door volop mensen zijn en er dingen te doen zijn - de definitie van levendig.

Het is wellicht niet het soort aanbod of het soort levendigheid waar jij van houdt (ik ken bijv. geen enkel restaurant daar waar ik graag zou gaan eten), maar het is er ontegenzeggelijk levendig.
pi_207593028
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2023 23:01 schreef Jeroboam het volgende:
En laten we wel wezen. Als je onvoorbereid door de centrums van Berlijn en Londen loopt denk ik dat de meerderheid van de toeristen Londen mooier vindt.
Daar ga je al weer: onvoorbereid. Dat was nou precies m'n punt.

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 16-01-2023 23:10:02 ]
pi_207593137
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2023 23:09 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Daar ga je al weer: onvoorbereid. Dat was nou precies m'n punt.
Een horeca- en winkelaanbod dat je werkelijk op elke plek in Duitsland hebt en een overstappunt waar je dus komt om over te stappen om naar een andere plek te reizen zeggen mij niet dat het een levendige plek is waar je wil zijn. Daarnaast hangt er veel gespuis rond (er is niet voor niks een alcoholverbod van kracht) en vragen ze echt een absurde prijs om die toren op te mogen (vanaf 25,50 euro).
pi_207593267
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2023 23:15 schreef Jeroboam het volgende:

[..]
Een horeca- en winkelaanbod dat je werkelijk op elke plek in Duitsland hebt en een overstappunt waar je dus komt om over te stappen om naar een andere plek te reizen zeggen mij niet dat het een levendige plek is waar je wil zijn. Daarnaast hangt er veel gespuis rond (er is niet voor niks een alcoholverbod van kracht) en vragen ze echt een absurde prijs om die toren op te mogen (vanaf 25,50 euro).
:D Jij maakt er echt een punt van hè? Om precies te herhalen wat ik zelf al zei en dan te doen of je iets gevonden hebt om mijn uitspraken mee te bestrijden. Zei ik net zelf al niet dat het aanbod daar ook niet mijn aanbod is, bijv. omdat er geen enkel restaurant zit waar ik zelf zou willen eten?
pi_207593301
quote:
10s.gif Op maandag 16 januari 2023 23:23 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
:D Jij maakt er echt een punt van hè? Om precies te herhalen wat ik zelf al zei en dan te doen of je iets gevonden hebt om mijn uitspraken mee te bestrijden. Zei ik net zelf al niet dat het aanbod daar ook niet mijn aanbod is, bijv. omdat er geen enkel restaurant zit waar ik zelf zou willen eten?
We laten het rusten maar je moet mensen niet veroordelen die gewoon een weekendje plezier willen hebben zonder heel veel voorbereiding.
pi_207600579
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2023 22:53 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Dat is toch ook wat ik zeg? Slecht voorbereid en niks van begrepen.
Hoezo slechte voorbereiding?
Als er iets is wat ik niet doe dan is dat slecht voorbereiden. Als je ook maar iets zou weten van mijn posts dan had je dat wel geweten.
Je roept maar gewoon wat om mij te willen aanvallen, omdat iemand het eens niet eens is met jouw ''geliefde stad''.

Ik weet heel goed wat Berlijn te bieden heeft en wat er te vinden is.
Je zult bv heel erg doelen op de historie, ik benoemde ook heel bewust de Berlijnse Muur wat natuurlijk erg indrukwekkend is om een keer te zien.
Maar dat heb je dan ook wel weer gezien.

Voor de rest is Berlijn gewoon een grauwe stad met weinig te bieden.
En ja Kurfürstendamm was bv leuk aangekleedt ivm kerst enzo, nou leuk? Goed.

Dat vind ik, is Oostblok en dat soort steden wel je ding? Succes ermee toch?
Iedereen zijn ding.

quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2023 23:01 schreef Jeroboam het volgende:
En laten we wel wezen. Als je onvoorbereid door de centrums van Berlijn en Londen loopt denk ik dat de meerderheid van de toeristen Londen mooier vindt. Om maar niet spreken van de bouwwaanzin in Berlijn. Het ene na het andere lelijke ketenhotel of winkelcentrum plempen ze neer op plekken die tot zeer recent nog historische waarde hadden omdat wij allemaal van dat geweldige nachtleven willen genieten tijdens dat weekendje weg in de hipste stad van Europa.
Ik vind qua stad London absoluut vele vele malen mooier dan Berlijn.
Een grauwe stad met weinig uitstraling. Weinig variatie. Weinig aanbod qua winkels en restaurants.
Tja dat gaat natuurlijk nooit winnen tegenover een London.

En nee ik was dus niet onvoorbereid, ik wist heel goed wat ik wilde zien in Berlijn en wat Berlijn te bieden had.
Geschiedenis is sowieso iets wat mij heel erg trekt, dus op dat gebied hoefde ik mij niet eens in te lezen over Berlijn.
pi_207600615
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2023 23:07 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Natuurlijk is dat wel een levendige, interessante plek. Ten eerste is het een historisch interessante plek, wat je nog terugziet aan bijv. de klok of het Haus des Lehrers. Ten tweede staat de Fernsehturm er, wat behoort tot de top 10 meest bezochte toeristische attracties en dus zorgt voor een hoop volk. Ten derde is er een hoop horeca- en winkelaanbod. Ten vierde is het een knooppunt van het plaatselijke OV. Allemaal dingen die ervoor zorgen dat er de hele dag door volop mensen zijn en er dingen te doen zijn - de definitie van levendig.

Het is wellicht niet het soort aanbod of het soort levendigheid waar jij van houdt (ik ken bijv. geen enkel restaurant daar waar ik graag zou gaan eten), maar het is er ontegenzeggelijk levendig.
De Fernsehturm is dan ook het enige wat Alexanderplatz heeft.
Ja, nogmaals heel leuk die historie en ik ken de historie heel goed. Maar dat heb je dan ook gauw weer gezien, zeker omdat het zo super grauw is.

Hoop horeca en winkelaanbod? Nou als ik iets teleurstellend vond aan Berlijn dan was dat het wel.
Met name de horeca in Berlijn is echt ondermaats, niet qua kwaliteit hoor. Maar in het aanbod en variatie.
Al moet ik daar ook wel bij zeggen dat Duitsland en horeca sowieso geen goede combinatie is, al hoop je dan toch dat een hoofdstad zich daar aan weet te onttrekken.
pi_207602132
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 17:28 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Hoezo slechte voorbereiding?
Als er iets is wat ik niet doe dan is dat slecht voorbereiden. Als je ook maar iets zou weten van mijn posts dan had je dat wel geweten.
Je roept maar gewoon wat om mij te willen aanvallen, omdat iemand het eens niet eens is met jouw ''geliefde stad''.
Berlijn is niet mijn geliefde stad. Ik denk dat ik net iets vaker in London geweest ben en veel vaker in Parijs. Alle drie zijn dat steden waar zo veel te zien en te doen is dat je er gerust elke paar jaar naar terug kunt keren en dan dingen doen die je nooit eerder hebt gedaan.

Als je beweert dat er in Berlijn weinig interessants is en dat je alles in een paar dagen wel gezien hebt, dan kunnen er twee dingen aan de hand zijn (of een combinatie daarvan): 1. je weet niet goed wat er allemaal is (slechte voorbereiding), 2. je hebt een zéér beperkt interessegebied.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe je je hebt voorbereid, wat je hebt bezocht en waar je hebt gegeten. In welke musea ben je bijvoorbeeld geweest? Welke bunkers / urbex-achtige locaties? Welke parken?

quote:
En nee ik was dus niet onvoorbereid, ik wist heel goed wat ik wilde zien in Berlijn en wat Berlijn te bieden had.
Geschiedenis is sowieso iets wat mij heel erg trekt, dus op dat gebied hoefde ik mij niet eens in te lezen over Berlijn.
Ik blijf er bij: dan heb je je hetzij slecht voorbereid, hetzij een heel beperkte interesse. Alleen al op het Museum Insel zou je een volle week door kunnen brengen als je van geschiedenis houdt.

[ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 17-01-2023 19:36:24 ]
pi_207606411
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 19:30 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Berlijn is niet mijn geliefde stad. Ik denk dat ik net iets vaker in London geweest ben en veel vaker in Parijs. Alle drie zijn dat steden waar zo veel te zien en te doen is dat je er gerust elke paar jaar naar terug kunt keren en dan dingen doen die je nooit eerder hebt gedaan.

Als je beweert dat er in Berlijn weinig interessants is en dat je alles in een paar dagen wel gezien hebt, dan kunnen er twee dingen aan de hand zijn (of een combinatie daarvan): 1. je weet niet goed wat er allemaal is (slechte voorbereiding), 2. je hebt een zéér beperkt interessegebied.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe je je hebt voorbereid, wat je hebt bezocht en waar je hebt gegeten. In welke musea ben je bijvoorbeeld geweest? Welke bunkers / urbex-achtige locaties? Welke parken?
[..]
Ik blijf er bij: dan heb je je hetzij slecht voorbereid, hetzij een heel beperkte interesse. Alleen al op het Museum Insel zou je een volle week door kunnen brengen als je van geschiedenis houdt.
Je kunt het wel blijven volhouden, maar dat is gewoon onzin. Ik ben dol op geschiedenis en ken het maar al te goed.

Een stad als Rome is gewoon geweldig. Die stad ademt historie uit elke steen.
Scheelt ook dat het daar veel mooier opgesteld is en niet zo grauw als Berlijn.

Obviously dat ik ook op de Museum Insel ben geweest. Pantheon was bv echt een must see voor mij bij het bezoek aan Berlijn.

Jij mist gewoon het vermogen in te beelden dat anderen niet zo dol zijn op je stadje Berlijn, ondanks dat ze heel goed weten wat er in Berlijn is.

Voor mij hebben sommige steden een hoog weer bezoeks gehalte.
Soms door de historie (denk bv aan Rome), soms door hele andere dingen (Barcelona bv).
Berlijn staat daar absoluut niet bij.
pi_207606471
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 23:20 schreef bianconeri het volgende:
Pantheon was bv echt een must see voor mij bij het bezoek aan Berlijn.
Je hebt het Pantheon bezocht? In Berlijn?

OK, dus ik ben weer eens een discussie aangegaan met een troll. My bad. Sorry aan andere users voor de topicvervuiling.
pi_207606834
quote:
8s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 23:25 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Je hebt het Pantheon bezocht? In Berlijn?

OK, dus ik ben weer eens een discussie aangegaan met een troll. My bad. Sorry aan andere users voor de topicvervuiling.
Pergamon waarschijnlijk, foutje!
  woensdag 18 januari 2023 @ 06:22:38 #105
405562 Erno-BE
Greatest virgin in the world
pi_207607487
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 23:20 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Je kunt het wel blijven volhouden, maar dat is gewoon onzin. Ik ben dol op geschiedenis en ken het maar al te goed.

Een stad als Rome is gewoon geweldig. Die stad ademt historie uit elke steen.
Scheelt ook dat het daar veel mooier opgesteld is en niet zo grauw als Berlijn.

Obviously dat ik ook op de Museum Insel ben geweest. Pantheon was bv echt een must see voor mij bij het bezoek aan Berlijn.

Jij mist gewoon het vermogen in te beelden dat anderen niet zo dol zijn op je stadje Berlijn, ondanks dat ze heel goed weten wat er in Berlijn is.

Voor mij hebben sommige steden een hoog weer bezoeks gehalte.
Soms door de historie (denk bv aan Rome), soms door hele andere dingen (Barcelona bv).
Berlijn staat daar absoluut niet bij.
Barcelona en Roma zijn wel heel erg druk met erg veel massatoerisme. Dat zijn behoorlijke nadelen van deze twee steden. Ook is in Roma het openbaar vervoer niet geweldig te noemen. Berlin kent veel minder massatoerisme en druktes dan Barcelona en Roma, doordat Berlin minstens drie grote centra heeft. Daardoor verspreiden mensen zich beter. Natuurlijk zijn Barcelona en Roma indrukwekkend, maar de grote toeristische druk op die twee steden schrikt een hoop mensen af.

En verder, hoe kom je in Barcelona als je niet wilt vliegen?
Uitspraak van 2016, gedaan op donderdag 17 maart 2016 @ 22:35:23:
Ik kies nooit voor de makkelijkste oplossing. Ik wil de top bereiken en gaan voor de premium girls, elke vrouw kunnen krijgen die IK zou willen.
pi_207607497
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 23:20 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Je kunt het wel blijven volhouden, maar dat is gewoon onzin. Ik ben dol op geschiedenis en ken het maar al te goed.

Een stad als Rome is gewoon geweldig. Die stad ademt historie uit elke steen.
Scheelt ook dat het daar veel mooier opgesteld is en niet zo grauw als Berlijn.

Obviously dat ik ook op de Museum Insel ben geweest. Pantheon was bv echt een must see voor mij bij het bezoek aan Berlijn.

Jij mist gewoon het vermogen in te beelden dat anderen niet zo dol zijn op je stadje Berlijn, ondanks dat ze heel goed weten wat er in Berlijn is.

Voor mij hebben sommige steden een hoog weer bezoeks gehalte.
Soms door de historie (denk bv aan Rome), soms door hele andere dingen (Barcelona bv).
Berlijn staat daar absoluut niet bij.
Ieder zijn ding. Ik vind Berlijn geweldig maar het is wel een stad die je moet liggen natuurlijk. Ik ben ooit met een vriend gegaan die was conservatiever van aard is en die vond het ook verschrikkelijk maar zet hem in Wenen of Rome neer en dat vind hij dan weer geweldig. Ik vind deze steden weer wat saai en oubollig.

Ik heb zelf een paar jaar gewoond in Berlijn en het is wel een veel leukere stad om in te wonen dan te bezoeken denk ik. Het heeft veel minder de typische trekpleisters maar vooral de manier van leven is er erg prettig, vooral wanneer je creativiteit en spanning hoog in het vaandel hebt. Daar lever je dan wel wat schoonheid voor in maar ik vind het rauwe juist ook weer iets charmants hebben.
pi_207607500
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 17:32 schreef bianconeri het volgende:

[..]
De Fernsehturm is dan ook het enige wat Alexanderplatz heeft.
Ja, nogmaals heel leuk die historie en ik ken de historie heel goed. Maar dat heb je dan ook gauw weer gezien, zeker omdat het zo super grauw is.

Hoop horeca en winkelaanbod? Nou als ik iets teleurstellend vond aan Berlijn dan was dat het wel.
Met name de horeca in Berlijn is echt ondermaats, niet qua kwaliteit hoor. Maar in het aanbod en variatie.

Al moet ik daar ook wel bij zeggen dat Duitsland en horeca sowieso geen goede combinatie is, al hoop je dan toch dat een hoofdstad zich daar aan weet te onttrekken.
Sorry hoor maar dan heb je toch echt in de verkeerde delen gezeten want als er nou IETS is dat Berlijn wel heeft... Nogmaals; ik heb er gewoond.
pi_207607527
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 januari 2023 13:07 schreef LeNeHe het volgende:
Ah goeie tip! Thanks derLudolf

@:vipergerts; bedoel je met die deelscooters dat ze overal en nergens geparkeerd/neergegooid worden?

Ik zit te kijken voor hotels; Meininger naast het station of PremierInn bij Alexanderplatz. Iemand tips voor een betaalbaar hotel of ervaringen met deze hotels?
Ja ze staan liggen overal, ik heb hotel one bij het centraal station gehad prima te doen.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_207619363
quote:
8s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 23:25 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Je hebt het Pantheon bezocht? In Berlijn?

OK, dus ik ben weer eens een discussie aangegaan met een troll. My bad. Sorry aan andere users voor de topicvervuiling.
Was met het Pantheon bezig voor wat anders, Pergamon natuurlijk.
Dat jij dat nog niets eens kunt bedenken zegt genoeg over jou lol....

quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2023 06:33 schreef Intint het volgende:

[..]
Sorry hoor maar dan heb je toch echt in de verkeerde delen gezeten want als er nou IETS is dat Berlijn wel heeft... Nogmaals; ik heb er gewoond.
Ik heb in de centrale delen van Berlijn gezeten en ik was niet alleen en we waren er unaniem over eens.
Zeker qua restaurants is Berlijn echt zeer pover (overigens is Polen nog erger).

Zeker vergeleken met Nederland, waar je in elk boerendorp nog 20 soorten restaurants hebt is Duitsland gewoon teleurstellend.
Ik woon overigens tegen de grens aan.

Dat jij er niet zo veel eisen aan stelt hoeft ook niet. Ieder zijn ding. Ik heb er nog nooit iemand positief over gehoord en nu ik ook in Berlijn ben geweest snap ik waarom.
pi_207619399
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2023 06:22 schreef Erno-BE het volgende:

[..]
Barcelona en Roma zijn wel heel erg druk met erg veel massatoerisme. Dat zijn behoorlijke nadelen van deze twee steden. Ook is in Roma het openbaar vervoer niet geweldig te noemen. Berlin kent veel minder massatoerisme en druktes dan Barcelona en Roma, doordat Berlin minstens drie grote centra heeft. Daardoor verspreiden mensen zich beter. Natuurlijk zijn Barcelona en Roma indrukwekkend, maar de grote toeristische druk op die twee steden schrikt een hoop mensen af.

En verder, hoe kom je in Barcelona als je niet wilt vliegen?
Barcelona vind ik best meevallen, afhankelijk van waar je bent.
Maar logisch ook dat die 2 steden drukker zijn.
Ik denk dat niemand zich laat afschrikken om naar een Barcelona bv te gaan hoor.
En er zijn meer dan genoeg centra daar.

Gwn naar Barcelona vliegen? Wrm zou je niet vliegen?
Maar wie wil kan met de auto of trein?
pi_207619505
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2023 06:31 schreef Intint het volgende:

[..]
Ieder zijn ding. Ik vind Berlijn geweldig maar het is wel een stad die je moet liggen natuurlijk. Ik ben ooit met een vriend gegaan die was conservatiever van aard is en die vond het ook verschrikkelijk maar zet hem in Wenen of Rome neer en dat vind hij dan weer geweldig. Ik vind deze steden weer wat saai en oubollig.

Ik heb zelf een paar jaar gewoond in Berlijn en het is wel een veel leukere stad om in te wonen dan te bezoeken denk ik. Het heeft veel minder de typische trekpleisters maar vooral de manier van leven is er erg prettig, vooral wanneer je creativiteit en spanning hoog in het vaandel hebt. Daar lever je dan wel wat schoonheid voor in maar ik vind het rauwe juist ook weer iets charmants hebben.
Dat is dan ook het punt.
Ik snap niet waarom het zo lastig is te begrijpen dat niet iedereen een bepaalde stad leuk vindt.

Hoezo zou Rome oubollig zijn?
Omdat het om historie gaat die veel ouder is dan de Berlijnse historie?
Ik vind dat juist veel mooier, maar is ook weer interesse.

Ik ben niet een groot fan van Oost-Europese uitstraling. Berlijn is gewoon heel grauw en ingetogen. In alles.
Weinig te zien en beleven.

Een stad als Rome heeft een geweldige historie om te beleven, maar is ook kleurrijk en groen.
Niet lelijk oostbloks gebouwd.
De mensen (Italiaans vs Duits) maakt ook veel verschil natuurlijk.
En het eten is in Italië natuurlijk 100x beter.

Ik vind het mooi Berlijn eens gezien te hebben omdat historie veel voor mij doet.
En Berlijn is een stad die je van te voren echt eens wilt zien en waa long overdue.
Maar hoef er niet nog eens heen. Is het niet waard.
  woensdag 18 januari 2023 @ 22:44:31 #112
405562 Erno-BE
Greatest virgin in the world
pi_207619899
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2023 22:22 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Dat is dan ook het punt.
Ik snap niet waarom het zo lastig is te begrijpen dat niet iedereen een bepaalde stad leuk vindt.

Hoezo zou Rome oubollig zijn?
Omdat het om historie gaat die veel ouder is dan de Berlijnse historie?
Ik vind dat juist veel mooier, maar is ook weer interesse.

Ik ben niet een groot fan van Oost-Europese uitstraling. Berlijn is gewoon heel grauw en ingetogen. In alles.
Weinig te zien en beleven.

Een stad als Rome heeft een geweldige historie om te beleven, maar is ook kleurrijk en groen.
Niet lelijk oostbloks gebouwd.
De mensen (Italiaans vs Duits) maakt ook veel verschil natuurlijk.
En het eten is in Italië natuurlijk 100x beter.

Ik vind het mooi Berlijn eens gezien te hebben omdat historie veel voor mij doet.
En Berlijn is een stad die je van te voren echt eens wilt zien en waa long overdue.
Maar hoef er niet nog eens heen. Is het niet waard.
Goh, vrijwel alle steden die vroeger achter het IJzeren Gordijn zaten kennen veel grauwe flats in de buitenwijken: Berlin, Dresden, Leipzig, Praag, Warschau, Krakau, Budapest. Dat heeft juist charme, namelijk een directe verwijzing naar het communistische verleden. Dat hebben steden die niet achter het IJzeren Gordijn zaten niet.
Uitspraak van 2016, gedaan op donderdag 17 maart 2016 @ 22:35:23:
Ik kies nooit voor de makkelijkste oplossing. Ik wil de top bereiken en gaan voor de premium girls, elke vrouw kunnen krijgen die IK zou willen.
pi_207620169
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2023 22:44 schreef Erno-BE het volgende:

[..]
Goh, vrijwel alle steden die vroeger achter het IJzeren Gordijn zaten kennen veel grauwe flats in de buitenwijken: Berlin, Dresden, Leipzig, Praag, Warschau, Krakau, Budapest. Dat heeft juist charme, namelijk een directe verwijzing naar het communistische verleden. Dat hebben steden die niet achter het IJzeren Gordijn zaten niet.
Yep, is bekend.
Moet je van houden dat grauwe.
Ik dus niet.
pi_207620620
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2023 22:15 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Was met het Pantheon bezig voor wat anders, Pergamon natuurlijk.
Dat jij dat nog niets eens kunt bedenken zegt genoeg over jou lol....
[..]
Ik heb in de centrale delen van Berlijn gezeten en ik was niet alleen en we waren er unaniem over eens.
Zeker qua restaurants is Berlijn echt zeer pover (overigens is Polen nog erger).

Zeker vergeleken met Nederland, waar je in elk boerendorp nog 20 soorten restaurants hebt is Duitsland gewoon teleurstellend.
Ik woon overigens tegen de grens aan.

Dat jij er niet zo veel eisen aan stelt hoeft ook niet. Ieder zijn ding. Ik heb er nog nooit iemand positief over gehoord en nu ik ook in Berlijn ben geweest snap ik waarom.
Nu verlies je toch wel echt compleet je geloofwaardigheid. Laten we het er maar op houden dat smaken verschillen.
pi_207620665
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2023 22:22 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Dat is dan ook het punt.
Ik snap niet waarom het zo lastig is te begrijpen dat niet iedereen een bepaalde stad leuk vindt.

Hoezo zou Rome oubollig zijn?
Omdat het om historie gaat die veel ouder is dan de Berlijnse historie?
Ik vind dat juist veel mooier, maar is ook weer interesse.

Ik ben niet een groot fan van Oost-Europese uitstraling. Berlijn is gewoon heel grauw en ingetogen. In alles.
Weinig te zien en beleven.

Een stad als Rome heeft een geweldige historie om te beleven, maar is ook kleurrijk en groen.
Niet lelijk oostbloks gebouwd.
De mensen (Italiaans vs Duits) maakt ook veel verschil natuurlijk.
En het eten is in Italië natuurlijk 100x beter.

Ik vind het mooi Berlijn eens gezien te hebben omdat historie veel voor mij doet.
En Berlijn is een stad die je van te voren echt eens wilt zien en waa long overdue.
Maar hoef er niet nog eens heen. Is het niet waard.
Het feit dat je aangeeft dat Rome tov Berlijn groener en kleurrijker is geeft echt aan dat je waarschijnlijk alleen maar in het centrum hebt gezeten. Rome heeft waarschijnlijk inderdaad een mooier centrum ja. Maar als je met droge ogen gaat beweren dat er in Berlijn weinig te beleven is dan begin ik oprecht te twijfelen of je er geweest bent. Berlijn is veel minder gericht op toerisme en in bijvoorbeeld sommige clubs bijvoorbeeld kom je niet binnen als je overkomt als een toerist. Ik vond dat heerlijk toen ik er woonde. Als je als niet-voorbereide bezoeker denkt iets te kunnen zeggen over de hele stad als je niet van te voren je research hebt gedaan en gewoon wat de toerist hebt uitgehangen heb je jezelf tekort gedaan wat betreft de Berlijn ervaring.
pi_207620928
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2023 00:02 schreef Intint het volgende:

[..]
Het feit dat je aangeeft dat Rome tov Berlijn groener en kleurrijker is geeft echt aan dat je waarschijnlijk alleen maar in het centrum hebt gezeten. Rome heeft waarschijnlijk inderdaad een mooier centrum ja. Maar als je met droge ogen gaat beweren dat er in Berlijn weinig te beleven is dan begin ik oprecht te twijfelen of je er geweest bent. Berlijn is veel minder gericht op toerisme en in bijvoorbeeld sommige clubs bijvoorbeeld kom je niet binnen als je overkomt als een toerist. Ik vond dat heerlijk toen ik er woonde. Als je als niet-voorbereide bezoeker denkt iets te kunnen zeggen over de hele stad als je niet van te voren je research hebt gedaan en gewoon wat de toerist hebt uitgehangen heb je jezelf tekort gedaan wat betreft de Berlijn ervaring.
Het is maar net wat je tot het centrum rekent maar ik denk zelfs dat het centrum van Berlijn groener is dan het centrum van Rome. Verder daarbuiten heeft Berlijn ook best mooie natuur, deels ook door de muur. Waar ik het minder mee eens ben is dat je zegt dat Berlijn niet zo op toeristen is gericht. Hoe lang ben je daar al weg?
pi_207623672
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2023 22:15 schreef bianconeri het volgende:
Was met het Pantheon bezig voor wat anders, Pergamon natuurlijk.
Dat jij dat nog niets eens kunt bedenken zegt genoeg over jou lol....
Tuurlijk. Je hoeft jou niks te vertellen over Berlijn. Je bent er pas geweest en je had je uitgebreid voorbereid. Je weet exact wat Berlijn te bieden heeft. Alleen de naam van het belangrijkste museum dat je bezocht hebt, kon je je opeens niet meer herinneren... :')

Je kunt/wilt kennelijk ook niet aangeven wat je nou eigenlijk gedaan hebt. Je had 'alles' in een paar dagen wel gezien, maar wat 'alles' volgens jou dan is? Tot nu toe hebben we gehoord over de Muur en over één museum. Ik neem toch aan dat dat niet werkelijk alles is. Als je de klassieke oudheid interessant vindt, zul je ook het Neues Museum bezocht hebben? En als je de Muur indrukwekkend vond, ben je dan bijv. ook naar Teufelsberg geweest? Naar het Stasi Museum? Wellicht iets gedaan met Berliner Unterwelten? Bunkers bezocht (bijv. Boros, Feuerle)? Als je groen kunt waarderen, zul je bepaalde parken bezocht hebben?
pi_207625703
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2023 23:56 schreef Intint het volgende:

[..]
Nu verlies je toch wel echt compleet je geloofwaardigheid. Laten we het er maar op houden dat smaken verschillen.
Jij kent blijkbaar iedereen die ik ken? (over geloofwaardigheid verliezen gesproken met zo'n opmerking van je xD)

quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2023 00:02 schreef Intint het volgende:

[..]
Het feit dat je aangeeft dat Rome tov Berlijn groener en kleurrijker is geeft echt aan dat je waarschijnlijk alleen maar in het centrum hebt gezeten. Rome heeft waarschijnlijk inderdaad een mooier centrum ja. Maar als je met droge ogen gaat beweren dat er in Berlijn weinig te beleven is dan begin ik oprecht te twijfelen of je er geweest bent. Berlijn is veel minder gericht op toerisme en in bijvoorbeeld sommige clubs bijvoorbeeld kom je niet binnen als je overkomt als een toerist. Ik vond dat heerlijk toen ik er woonde. Als je als niet-voorbereide bezoeker denkt iets te kunnen zeggen over de hele stad als je niet van te voren je research hebt gedaan en gewoon wat de toerist hebt uitgehangen heb je jezelf tekort gedaan wat betreft de Berlijn ervaring.
Centrum en direct aangrenzende stadsdelen.
Zoals duidelijk moge zijn ik woon niet en heb nooit in Berlijn gewoond. En ben dat absoluut niet van plan.
Ergens wonen of een plek bezoeken zijn hele andere dingen en dan kijk je ook naar hele andere dingen.

Ik ga als bezoeker geen random woonwijken bezoeken en lopen keuren hoe het daar is.
Daar ben je als bezoeker niet voor in Berlijn (of welke stad dan ook).
Dat ervaar je pas als bewoner van een stad en dan boeit je de interessante stukken van een stad ook niet meer zo.

Ik kijk naar Berlijn als bezoeker zijnde, jij als bewoner.
pi_207625767
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2023 10:46 schreef Sodemieters het volgende:

Tuurlijk. Je hoeft jou niks te vertellen over Berlijn. Je bent er pas geweest en je had je uitgebreid voorbereid. Je weet exact wat Berlijn te bieden heeft. Alleen de naam van het belangrijkste museum dat je bezocht hebt, kon je je opeens niet meer herinneren... :')
Misschien eens verder lezen dan je neus lang is en niet zo kinderachtig reageren.
Ik gaf al aan dat ik het Pergamon bezocht heb en dan met name de Ishtarpoort wat ik dolgraag wilde zien.
Jij vindt het blijkbaar leuk en belangrijk om alles in de mond van anderen te leggen en in te vullen voor anderen.
Kun je beter niet doen.

quote:
Je kunt/wilt kennelijk ook niet aangeven wat je nou eigenlijk gedaan hebt. Je had 'alles' in een paar dagen wel gezien, maar wat 'alles' volgens jou dan is? Tot nu toe hebben we gehoord over de Muur en over één museum. Ik neem toch aan dat dat niet werkelijk alles is. Als je de klassieke oudheid interessant vindt, zul je ook het Neues Museum bezocht hebben? En als je de Muur indrukwekkend vond, ben je dan bijv. ook naar Teufelsberg geweest? Naar het Stasi Museum? Wellicht iets gedaan met Berliner Unterwelten? Bunkers bezocht (bijv. Boros, Feuerle)? Als je groen kunt waarderen, zul je bepaalde parken bezocht hebben?
Ik heb idd meerdere museums bezocht en inderdaad meerdere parken.
En ja ook meerdere bezienswaardigheden. Maak je daar zeker maar niet druk om.
Ook meerdere delen van de muur (waaronder bv de east side gallery, checkpoint Charlie en bij de Bernauer straat).

Dus maak je maar geen zorger ;)

[ Bericht 21% gewijzigd door UIO_AMS op 19-01-2023 13:47:38 ]
pi_207628553
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2023 13:04 schreef bianconeri het volgende:
Ik heb idd meerdere museums bezocht en inderdaad meerdere parken.
En ja ook meerdere bezienswaardigheden. Maak je daar zeker maar niet druk om.
Je wilt niet vertellen wat je bezocht hebt?
pi_207629022
quote:
10s.gif Op donderdag 19 januari 2023 16:52 schreef Sodemieters het volgende:

Je wilt niet vertellen wat je bezocht hebt?
Ik heb je meerdere dingen genoemd.
En je gaat verder toch nergens op in wat ik je benoem en je reageert alleen maar kinderachtig.
Waarom zou ik het hele reisplan gaan delen :')

Je blijft toch wel geloven in je eigen denkbeeld, ongeacht wat een ander je zegt.
  donderdag 19 januari 2023 @ 17:57:29 #122
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_207629276
Ik kan me echt prima voorstellen dat iemand Berlijn niet leuk vind. Het is historisch gezien fantastisch als je houdt van WO2 en de koude oorlog, maar niet als je interesse daarvoor ligt. Het is fantastisch als je houdt van streetart en underground clubs en concerten, maar niet als je houdt van orde en rust. Berlijn is ook een culturele melting pot, met veel invloeden van bewoners uit de hele wereld en een beetje brutaal. Het is bijvoorbeeld niet uitgesproken chique of edel. Berlijn heeft ook een heel jonge bevolking en een andere vibe als steden zoals Düsseldorf, Frankfurt waar inwoners gemiddeld ouder zijn (denk ik)

Ik denk bijvoorbeeld dat veel mensen die Berlijn goed vinden München saai vinden en andersom mensen die München goed vinden Berlijn niet goed vinden. Twee steden die voor mij totaal verschillend zijn.
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
pi_207629372
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2023 17:32 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Ik heb je meerdere dingen genoemd.
En je gaat verder toch nergens op in wat ik je benoem en je reageert alleen maar kinderachtig.
Waarom zou ik het hele reisplan gaan delen :')

Je blijft toch wel geloven in je eigen denkbeeld, ongeacht wat een ander je zegt.
Als je zegt dat je alles wel gezien hebt en dat het niet erg interessant was, dan ben ik gewoon benieuwd wat je dan gedaan hebt.

Wat je tot nu toe hebt genoemd zijn alleen de Muur en het Pergamon.
pi_207629574
quote:
99s.gif Op donderdag 19 januari 2023 17:57 schreef XL het volgende:
Ik kan me echt prima voorstellen dat iemand Berlijn niet leuk vind. Het is historisch gezien fantastisch als je houdt van WO2 en de koude oorlog, maar niet als je interesse daarvoor ligt. Het is fantastisch als je houdt van streetart en underground clubs en concerten, maar niet als je houdt van orde en rust. Berlijn is ook een culturele melting pot, met veel invloeden van bewoners uit de hele wereld en een beetje brutaal. Het is bijvoorbeeld niet uitgesproken chique of edel. Berlijn heeft ook een heel jonge bevolking en een andere vibe als steden zoals Düsseldorf, Frankfurt waar inwoners gemiddeld ouder zijn (denk ik)

Ik denk bijvoorbeeld dat veel mensen die Berlijn goed vinden München saai vinden en andersom mensen die München goed vinden Berlijn niet goed vinden. Twee steden die voor mij totaal verschillend zijn.
Leuk of niet, mooi of niet... Daar kun je nog over twisten. Er wordt hier echter geclaimd dat Berlijn maar weinig te bieden heeft en dat je het allemaal in een paar dagen wel gezien hebt. Dat lijkt me echt onzin. Dan heb je oogkleppen op (dat heb je trouwens ook als je beweert dat Berlijn - zo ongeveer de groenste grote stad in Europa - wat weinig groen heeft).

Ik kan overigens Berlijn en München beide best waarderen. Al is Berlijn wel een stuk dynamischer. Bij München kan ik me wél voorstellen dat je het na één bezoek wel gezien hebt. Als je vijf jaar niet in Berlijn bent geweest is zo ongeveer alles al weer anders (geldt ook voor Parijs, Londen, NYC).

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 19-01-2023 18:27:22 ]
  donderdag 19 januari 2023 @ 19:02:09 #125
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_207630165
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2023 18:19 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Leuk of niet, mooi of niet... Daar kun je nog over twisten. Er wordt hier echter geclaimd dat Berlijn maar weinig te bieden heeft en dat je het allemaal in een paar dagen wel gezien hebt. Dat lijkt me echt onzin. Dan heb je oogkleppen op (dat heb je trouwens ook als je beweert dat Berlijn - zo ongeveer de groenste grote stad in Europa - wat weinig groen heeft).

Ik kan overigens Berlijn en München beide best waarderen. Al is Berlijn wel een stuk dynamischer. Bij München kan ik me wél voorstellen dat je het na één bezoek wel gezien hebt. Als je vijf jaar niet in Berlijn bent geweest is zo ongeveer alles al weer anders (geldt ook voor Parijs, Londen, NYC).
Het heeft natuurlijk weinig te bieden als je een profiel hebt wat precies de punten waar Berlijn minder van heeft belangrijk maakt. Maar goed… met welke verwachtingen ga je er dan heen…

Je kunt natuurlijk ook gewoon pech hebben met slecht weer, slecht humeur en slechte ervaringen en dan op basis van die 2 dagen ellende doen alsof je de wijsheid in pacht hebt.
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
  donderdag 19 januari 2023 @ 19:35:41 #126
405562 Erno-BE
Greatest virgin in the world
pi_207630737
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2023 18:19 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Leuk of niet, mooi of niet... Daar kun je nog over twisten. Er wordt hier echter geclaimd dat Berlijn maar weinig te bieden heeft en dat je het allemaal in een paar dagen wel gezien hebt. Dat lijkt me echt onzin. Dan heb je oogkleppen op (dat heb je trouwens ook als je beweert dat Berlijn - zo ongeveer de groenste grote stad in Europa - wat weinig groen heeft).

Ik kan overigens Berlijn en München beide best waarderen. Al is Berlijn wel een stuk dynamischer. Bij München kan ik me wél voorstellen dat je het na één bezoek wel gezien hebt. Als je vijf jaar niet in Berlijn bent geweest is zo ongeveer alles al weer anders (geldt ook voor Parijs, Londen, NYC).
München is wel de ideale uitvalsbasis om bijvoorbeeld een dag op stap te gaan naar de Alpen of de Allgäu. 1,5 uur vanuit München met de trein en je staat of in Garmisch-Partenkirchen, of in Kufstein of in Bayrischzell en dat is ideaal. Innsbruck ligt midden in de Alpen, maar is een stuk kleiner en duurder.

De omgeving van Berlin is op Potsdam na weinig spannends. Het landschap is vlak. Je kunt misschien nog met de trein naar Eisenhüttenstadt om de plattenbau te bekijken, maar de plattenbau biedt een behoorlijk trieste aanblik.
Uitspraak van 2016, gedaan op donderdag 17 maart 2016 @ 22:35:23:
Ik kies nooit voor de makkelijkste oplossing. Ik wil de top bereiken en gaan voor de premium girls, elke vrouw kunnen krijgen die IK zou willen.
  donderdag 19 januari 2023 @ 20:57:00 #127
35623 PPL
Autumnus Sempre
pi_207632500
quote:
99s.gif Op donderdag 19 januari 2023 17:57 schreef XL het volgende:
Ik denk bijvoorbeeld dat veel mensen die Berlijn goed vinden München saai vinden en andersom mensen die München goed vinden Berlijn niet goed vinden. Twee steden die voor mij totaal verschillend zijn.
Oei...
Meermaals in Berlijn geweest en dat vond ik geweldig.
In maart staat München in de agenda...
Burnt to the core but not broken
  donderdag 19 januari 2023 @ 21:03:37 #128
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_207632653
quote:
11s.gif Op donderdag 19 januari 2023 20:57 schreef PPL het volgende:

[..]
Oei...
Meermaals in Berlijn geweest en dat vond ik geweldig.
In maart staat München in de agenda...
Er zullen ook genoeg mensen zijn die beide wel goed vinden. Gewoon open voor andere dingen en blij dat het anders is dan Nederland. Je zult zien dat ze heel verschillend zijn. Ben vaak in beide steden en pas mijn verwachtingen erop aan. In Berlijn spot je trends en zoek je naar coole dingen. In München traditioneel Duits eten, cultuur en bier uit grote glazen. Wat ook hierboven werd aangegeven, vanuit München ligt schitterende natuur voor de deur als je een auto hebt.
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
pi_207633028
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2023 19:35 schreef Erno-BE het volgende:

[..]
München is wel de ideale uitvalsbasis om bijvoorbeeld een dag op stap te gaan naar de Alpen of de Allgäu. 1,5 uur vanuit München met de trein en je staat of in Garmisch-Partenkirchen, of in Kufstein of in Bayrischzell en dat is ideaal. Innsbruck ligt midden in de Alpen, maar is een stuk kleiner en duurder.

De omgeving van Berlin is op Potsdam na weinig spannends. Het landschap is vlak. Je kunt misschien nog met de trein naar Eisenhüttenstadt om de plattenbau te bekijken, maar de plattenbau biedt een behoorlijk trieste aanblik.
Nog beter, een weekje buiten München gaan zitten en een dagtrip naar München doen. Veel leuker :T
pi_207633242
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2023 19:35 schreef Erno-BE het volgende:
De omgeving van Berlin is op Potsdam na weinig spannends. Het landschap is vlak. Je kunt misschien nog met de trein naar Eisenhüttenstadt om de plattenbau te bekijken, maar de plattenbau biedt een behoorlijk trieste aanblik.
Veel onbekende, verlaten pareltjes in de omgeving van Berlijn. Heb je wel eens bij go2know gekeken?
pi_207633455
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2023 19:35 schreef Erno-BE het volgende:
De omgeving van Berlin is op Potsdam na weinig spannends. Het landschap is vlak. Je kunt misschien nog met de trein naar Eisenhüttenstadt om de plattenbau te bekijken, maar de plattenbau biedt een behoorlijk trieste aanblik
_O-
pi_207633945
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2023 18:19 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Leuk of niet, mooi of niet... Daar kun je nog over twisten. Er wordt hier echter geclaimd dat Berlijn maar weinig te bieden heeft en dat je het allemaal in een paar dagen wel gezien hebt. Dat lijkt me echt onzin. Dan heb je oogkleppen op (dat heb je trouwens ook als je beweert dat Berlijn - zo ongeveer de groenste grote stad in Europa - wat weinig groen heeft).

Ik kan overigens Berlijn en München beide best waarderen. Al is Berlijn wel een stuk dynamischer. Bij München kan ik me wél voorstellen dat je het na één bezoek wel gezien hebt. Als je vijf jaar niet in Berlijn bent geweest is zo ongeveer alles al weer anders (geldt ook voor Parijs, Londen, NYC).
Berlijn heeft weinig te bieden,
Ja wat WO2 dingen waar ook zeker mijn interesse ligt.
Maad buiten dat is het gewoon beperkt. Weinig horeca. Grauw Oostblok. Dat nodigt gewoon niet uit. Als je dan de WO2 dingen gezien hebt is dat wel mooi geweest.

Waarom is het zo moeilijk voor jou om de kijk van anderen te accepteren?

Ik vind andere steden geweldig en heel interessant.
Jij zult sommige van die steden weinig te bieden vinden, dat is je goed recht toch....
  donderdag 19 januari 2023 @ 22:51:55 #133
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_207634672
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2023 22:09 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Berlijn heeft weinig te bieden,
Ja wat WO2 dingen waar ook zeker mijn interesse ligt.
Maad buiten dat is het gewoon beperkt. Weinig horeca. Grauw Oostblok. Dat nodigt gewoon niet uit. Als je dan de WO2 dingen gezien hebt is dat wel mooi geweest.

Waarom is het zo moeilijk voor jou om de kijk van anderen te accepteren?
Misschien omdat het onzin is? Je probeert jouw mening en jouw ervaring als feit te presenteren. En dat is flauwekul. Sterker nog: je postings in dit topic komen nogal nadrukkelijk over als trolling. Niet zo vreemd dat mensen daar boos over worden.
pi_207635446
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2023 22:09 schreef bianconeri het volgende:
Berlijn heeft weinig te bieden,
Ja wat WO2 dingen waar ook zeker mijn interesse ligt.
Maad buiten dat is het gewoon beperkt. Weinig horeca. Grauw Oostblok. Dat nodigt gewoon niet uit. Als je dan de WO2 dingen gezien hebt is dat wel mooi geweest.

Waarom is het zo moeilijk voor jou om de kijk van anderen te accepteren?
Ah, je hebt zeker wel interesse in WO2, maar die paar dingen had je na een paar dagen eigenlijk ook wel gezien. Right.

Het is moeilijk om de kijk van anderen te accepteren, wanneer die kijk gebaseerd is op complete nonsens. Iedereen heeft zo z'n voorkeuren, maar jij doet hier keer op keer uitspraken die ridicuul zijn. Het is alsof ik zou beweren dat Rome me niet aanstaat, omdat het er bijna altijd rotweer is en je er nergens een goede kop koffie kunt krijgen. En vervolgens zou zeggen: ja, dat mag ik toch vinden, waarom vind je het zo moeilijk om andermans mening te accepteren?

Ik denk dus nog steeds dat je er plezier aan beleeft om lekker tegendraads te zijn, een rare mening te posten en te kijken welke reacties dat oplevert. Ik betwijfel zelfs of je überhaupt wel in Berlijn geweest bent, aangezien je niet in staat bent om te vertellen wat je bezocht hebt, maar wel de ene na de andere maffe uitspraak doet.
pi_207636181
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2023 23:51 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Ah, je hebt zeker wel interesse in WO2, maar die paar dingen had je na een paar dagen eigenlijk ook wel gezien. Right.

Het is moeilijk om de kijk van anderen te accepteren, wanneer die kijk gebaseerd is op complete nonsens. Iedereen heeft zo z'n voorkeuren, maar jij doet hier keer op keer uitspraken die ridicuul zijn. Het is alsof ik zou beweren dat Rome me niet aanstaat, omdat het er bijna altijd rotweer is en je er nergens een goede kop koffie kunt krijgen. En vervolgens zou zeggen: ja, dat mag ik toch vinden, waarom vind je het zo moeilijk om andermans mening te accepteren?

Ik denk dus nog steeds dat je er plezier aan beleeft om lekker tegendraads te zijn, een rare mening te posten en te kijken welke reacties dat oplevert. Ik betwijfel zelfs of je überhaupt wel in Berlijn geweest bent, aangezien je niet in staat bent om te vertellen wat je bezocht hebt, maar wel de ene na de andere maffe uitspraak doet.
Je moet ook niet reageren.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_207637476
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2023 22:51 schreef beantherio het volgende:

[..]
Misschien omdat het onzin is? Je probeert jouw mening en jouw ervaring als feit te presenteren. En dat is flauwekul. Sterker nog: je postings in dit topic komen nogal nadrukkelijk over als trolling. Niet zo vreemd dat mensen daar boos over worden.
Ik geef duidelijk aan dat iedereen elke stad anders kan ervaren en de ene iets geweldig kan vinden en de ander niet.
De ene hoeft niet veel variatie in het ene, de ander wel. De ene wil hele dagen in museums zitten, de ander niet.
Of parken, of noem het maar.

Daarom kan iets nog wel een feit zijn, maar de gevoelswaarde daarbij een mening.

Je ervaring met een bepaalde stad benoemen is natuurlijk geen trollen. Hoe je daar nou weer bij komt geen idee.
Ik vind dat die sodemieter (zit hem ook in de naam wellicht) aan het trollen is in dit topic. Want alles wat niet lyrisch en hosanna over Berlijn is, is onjuist. En iedereen die ook maar iets negatiefs over Berlijn durft te zeggen is een trol en bereidt zich niet voor en weet er niets van.
Overduidelijk trollen dan wel toxic gedrag.

quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2023 23:51 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Ah, je hebt zeker wel interesse in WO2, maar die paar dingen had je na een paar dagen eigenlijk ook wel gezien. Right.

Het is moeilijk om de kijk van anderen te accepteren, wanneer die kijk gebaseerd is op complete nonsens. Iedereen heeft zo z'n voorkeuren, maar jij doet hier keer op keer uitspraken die ridicuul zijn. Het is alsof ik zou beweren dat Rome me niet aanstaat, omdat het er bijna altijd rotweer is en je er nergens een goede kop koffie kunt krijgen. En vervolgens zou zeggen: ja, dat mag ik toch vinden, waarom vind je het zo moeilijk om andermans mening te accepteren?

Ik denk dus nog steeds dat je er plezier aan beleeft om lekker tegendraads te zijn, een rare mening te posten en te kijken welke reacties dat oplevert. Ik betwijfel zelfs of je überhaupt wel in Berlijn geweest bent, aangezien je niet in staat bent om te vertellen wat je bezocht hebt, maar wel de ene na de andere maffe uitspraak doet.
Laat maar joh.

Jij wilt dit topic op een trollerige en toxic manier kapen.
Je accepteert geen enkele andere kijk op Berlijn dan een hosanna manier.

Ik vertel je meermaals waar ik ben geweest, wat ik heb bekeken. En je blijft reageren als een kind van 5 die dol is op een snoepje en niets anders wil.

Oh en zeggen dat Rome altijd rotweer heeft is grote onzin. Tenzij je zonnig weer rotweer vindt natuurlijk.
Berlijn kent weinig variatie in horeca, dat is geen mening. Wij hebben er veel rondgelopen om maar een beetje gevarieerd een restaurant te kunnen vinden. Veel hetzelfde en ook niets bijzonders.
Dat jij die restaurants goed mag je vinden natuurlijk.
Maximilians bv was wel eens grappig om te doen, maar om nou te zeggen hoogstaand? Nou ja goed het bier, maar dan houdt het ook wel op.
pi_207637799
Het is gewoon echt echt bullshit om te zeggen dat Berlijn weinig te bieden heeft.
Sterkheidsbaas van alles.
pi_207637839
quote:
2s.gif Op vrijdag 20 januari 2023 10:30 schreef Lonaa het volgende:
Het is gewoon echt echt bullshit om te zeggen dat Berlijn weinig te bieden heeft.
Het wordt inmiddels ook een beetje een bullshit discussie.
pi_207638022
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 januari 2023 10:35 schreef Jeroboam het volgende:

[..]
Het wordt inmiddels ook een beetje een bullshit discussie.
Ja. Ik wilde ook eigenlijk niet meer reageren, maar dit moest ik toch echt nog even zeggen.

Het is prima dat het je stad niet is, dat je je er niet thuis voelt, dat je liever ergens anders heen gaat, dat de sfeer niet voor jou is, maar zeggen dat Berlijn weinig te bieden heeft dat is gewoon onwaar. :')
Sterkheidsbaas van alles.
pi_207639389
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 januari 2023 10:04 schreef bianconeri het volgende:
Oh en zeggen dat Rome altijd rotweer heeft is grote onzin.
Dat was het punt Einstein. Net zoals het grote onzin is om te beweren dat iemand met interesse in WO2 die paar dingen in Berlijn snel gezien heeft. Dan heb je 'keine blasse Ahnung'.

quote:
Wij hebben er veel rondgelopen om maar een beetje gevarieerd een restaurant te kunnen vinden. Veel hetzelfde en ook niets bijzonders.
Wie gaat er dan ook in hemelsnaam op goed geluk rondlopen, op zoek naar een restaurant? Je had het zo goed voorbereid, toch? Ik vind lekker eten ook een belangrijk deel van mijn citytripjes, dus daar steek ik moeite in. Ik was pas nog in Parijs en dan ben ik een paar weken bezig om uit te zoeken welke restaurants ik wil bezoeken, van een long list naar een short list, naar uiteindelijk het maken van de reserveringen (wat je soms maanden van tevoren moet doen). Dan kom je ook uit bij restaurants die je nooit gevonden had als je maar wat rond was gaan lopen - en zelfs al had je ze wel op die manier gevonden, dan waren ze al lang volledig vol met reserveringen geweest.

Berlijn heeft meer dan voldoende goede restaurants, meer dan voldoende variatie, maar je moet wel weten waar je moet zijn. Om een voorbeeld te noemen: één van de bekendste restaurants van Berlijn (Cookies Cream) kun je niet vinden, zelfs al heb je het adres. Op de website staat een filmpje om uit te leggen hoe je vanaf de straat bij de ingang komt.
pi_207639425
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 januari 2023 10:04 schreef bianconeri het volgende:

[..]

Maximilians bv was wel eens grappig om te doen, maar om nou te zeggen hoogstaand? Nou ja goed het bier, maar dan houdt het ook wel op.
Ja, als je daar belandt, heb je het ook wel aan jezelf te danken :D
  Moderator vrijdag 20 januari 2023 @ 13:20:42 #142
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_207639970
Zullen we het weer gezellig houden hier? Niet iedereen is fan van Berlijn, prima.

Ik snap trouwens wel dat je Berlijn niets vindt als je alleen in het centrum (met name het voormalige Westen) bent geweest. De charme zit hem wat mij betreft vooral in de wijken in Oost-Berlijn. Prenzlauerberg, Neukölln, Friedrichshain en Kreuzberg zijn leuke wijken waar je uren kan rondslenteren. Tweedehands winkeltjes in, ontbijten in een eetcafé etc. Tempelhof is ook een leuke plek om op een zomerse dag door te brengen. Als je referentiekader alleen Kurfürstendamm, Alexanderplatz en Potsdammerplatz is dan zou ik het ook als vrij saai bestempelen :D

Nu heb ik weer zin om naar Berlijn te gaan O+ Er is geen stad waar ik zo vaak geweest ben op Londen na (maar daar heb ik gewoond).

[ Bericht 0% gewijzigd door MaJo op 20-01-2023 13:56:49 ]
3 - 26 maart Thailand | 5 - 8 juli Dublin
pi_207642148
edit: volgens mij was de post van Majo duidelijk. Klaar hiermee, we houden het gezellig.

Dank u!

[ Bericht 92% gewijzigd door Fogel op 20-01-2023 17:02:45 ]
  vrijdag 20 januari 2023 @ 19:59:37 #144
405562 Erno-BE
Greatest virgin in the world
pi_207644777
Ik ben al sinds 2019 niet meer in Berlin geweest. Is er sindsdien veel veranderd in Berlin eigenlijk op de opening van de U5 tussen Hauptbahnhof en Alexanderplatz, sluiting van station Französische Straße (U6) en het verdwijnen van de nachttreinen naar Moskva (zie hier: ) na dan?
Uitspraak van 2016, gedaan op donderdag 17 maart 2016 @ 22:35:23:
Ik kies nooit voor de makkelijkste oplossing. Ik wil de top bereiken en gaan voor de premium girls, elke vrouw kunnen krijgen die IK zou willen.
pi_207646862
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 januari 2023 13:20 schreef MaJo het volgende:
Zullen we het weer gezellig houden hier? Niet iedereen is fan van Berlijn, prima.


Precies.

Maar sommige trollen schijnen het hele topic te willen kapen (kuch Sodemieters kuch) alsof je niet op een normale manier als reis liefhebbers over je reizen en bestemmingen mag en kunt praten.

Ziekelijk.

Hopelijk wordt aan dat soort dingen iets gedaan zodat de wel reizigers gewoon normaal op dit subforum kunnen blijven praten.
  Moderator vrijdag 20 januari 2023 @ 23:01:09 #146
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_207648207
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 januari 2023 21:48 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Precies.

Maar sommige trollen schijnen het hele topic te willen kapen (kuch Sodemieters kuch) alsof je niet op een normale manier als reis liefhebbers over je reizen en bestemmingen mag en kunt praten.

Ziekelijk.

Hopelijk wordt aan dat soort dingen iets gedaan zodat de wel reizigers gewoon normaal op dit subforum kunnen blijven praten.
Ik zou niet mijn post gebruiken om je gelijk te halen, het is namelijk zeker ook voor jou bedoelt. Ik kom voor je op in de zin dat je niet van Berlijn hoeft te houden maar je manier van posten is erg vervelend en drammerig. En er wordt zeker iets aan gedaan, vanaf nu ga ik dit soort posts verwijderen. Je hoeft het echt niet met elkaar eens te zijn en discussiëren is ook prima maar dit is gewoon irritant drammen. Tip: begin je zin eens wat vaker met “ik vind” in plaats van stellingen te poneren als waarheid, dat scheelt al een heleboel.
3 - 26 maart Thailand | 5 - 8 juli Dublin
pi_207718931
In april gaan we een weekend naar Berlijn om uit te gaan, tips? O+
So rest assured I have the key to every opening
To every wishing well that's deep enough to dream
I want to show you just how fascinating kissing is
When earth collides with all the space between
  maandag 30 januari 2023 @ 12:25:54 #148
183299 achterlijke_gladiool
Wat is het toppunt van fruit?
pi_207776592
In juli gaan we ook lekker naar Berlijn O+
Voor mij wordt dat dan de vijfde keer dat ik ga en mijn vrouw gaat er voor het eerst heen.
Dus ik ga lekker voor gids spelen daar.
We zitten dan 10 dagen in het Intercity hotel naast Berlin Hbf.
Dat is als een appel tegen een sinaasappel zegt:
He zal ik mijn banaan in jouw pruim peren.
pi_207776756
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2023 12:25 schreef achterlijke_gladiool het volgende:
In juli gaan we ook lekker naar Berlijn O+
Voor mij wordt dat dan de vijfde keer dat ik ga en mijn vrouw gaat er voor het eerst heen.
Dus ik ga lekker voor gids spelen daar.
We zitten dan 10 dagen in het Intercity hotel naast Berlin Hbf.
Jeetje, 10 dagen in zo'n desolaat niemandsland. Waarom niet 5/5 en dan ergens in het oosten en westen van de stad gaan zitten. Krijg je veel meer mee van de stad.
  maandag 30 januari 2023 @ 12:40:31 #150
183299 achterlijke_gladiool
Wat is het toppunt van fruit?
pi_207776798
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2023 12:38 schreef Jeroboam het volgende:

[..]
Jeetje, 10 dagen in zo'n desolaat niemandsland. Waarom niet 5/5 en dan ergens in het oosten en westen van de stad gaan zitten. Krijg je veel meer mee van de stad.
Omdat we van daaruit alle kanten op kunnen met het OV.
Dat is als een appel tegen een sinaasappel zegt:
He zal ik mijn banaan in jouw pruim peren.
  Moderator maandag 30 januari 2023 @ 12:52:57 #151
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_207776944
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2023 12:40 schreef achterlijke_gladiool het volgende:

[..]
Omdat we van daaruit alle kanten op kunnen met het OV.
Als je ergens vlakbij U5 zit kun je dat ook.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_207776965
quote:
1s.gif Op maandag 30 januari 2023 12:52 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Als je ergens vlakbij U5 zit kun je dat ook.
Die loopt langs HBF.
pi_207776968
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2023 12:40 schreef achterlijke_gladiool het volgende:

[..]
Omdat we van daaruit alle kanten op kunnen met het OV.
Sterkte.
  maandag 30 januari 2023 @ 12:55:46 #154
183299 achterlijke_gladiool
Wat is het toppunt van fruit?
pi_207776988
quote:
1s.gif Op maandag 30 januari 2023 12:52 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Als je ergens vlakbij U5 zit kun je dat ook.
Dat weet ik, daarom zitten we ook vlak bij Hbf. Dat is toevallig ook het beginpunt van U5.
En ook met de S-Bahn kunnen we alle kanten op en aan de andere kant rijden ook wat tramlijnen naar bijvoorbeeld de Bernauerstrasse.

[ Bericht 6% gewijzigd door achterlijke_gladiool op 30-01-2023 13:01:10 ]
Dat is als een appel tegen een sinaasappel zegt:
He zal ik mijn banaan in jouw pruim peren.
  zaterdag 4 februari 2023 @ 10:22:37 #155
405562 Erno-BE
Greatest virgin in the world
pi_207843438
Iemand ervaring met een stedentrip Berlin (of een andere Duitse stad zoals Frankfurt) met de Kerstdagen (zaterdag 23 december t/m dinsdag 26 december)? Volgens deze site (https://wattedoeninberlijn.nl/doen-in-berlijn-feestdagen/) zijn met 24 december de straten zo uitgestorven dat de coronalockdowns daar in het niet bij vallen en alles, maar dan ook alles (musea, restaurants, bezienswaardigheden) zit dicht. Iemand ervaring met een stedentrip Berlin (of een andere Duitse stad) met de Kerstdagen?
Uitspraak van 2016, gedaan op donderdag 17 maart 2016 @ 22:35:23:
Ik kies nooit voor de makkelijkste oplossing. Ik wil de top bereiken en gaan voor de premium girls, elke vrouw kunnen krijgen die IK zou willen.
  Moderator zaterdag 4 februari 2023 @ 10:30:52 #156
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_207843557
Heiligabend is in veel landen, zo ook Duitsland eigenlijk wel het belangrijkste deel van kerst. Dus nee denk niet dan je op de 24 en 25 veel kunt doen.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_207843568
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2023 10:22 schreef Erno-BE het volgende:
Iemand ervaring met een stedentrip Berlin (of een andere Duitse stad zoals Frankfurt) met de Kerstdagen (zaterdag 23 december t/m dinsdag 26 december)? Volgens deze site (https://wattedoeninberlijn.nl/doen-in-berlijn-feestdagen/) zijn met 24 december de straten zo uitgestorven dat de coronalockdowns daar in het niet bij vallen en alles, maar dan ook alles (musea, restaurants, bezienswaardigheden) zit dicht. Iemand ervaring met een stedentrip Berlin (of een andere Duitse stad) met de Kerstdagen?
24 is echt nog wel wat open maar niet veel, 25 en 26 zijn veel restaurants open (logisch). Attracties moet je de websites even checken maar wij maakten dan altijd een lange wandeling iets verder uit de stad of een dikke kerstbrunch en 's avonds naar een alternatieve kino met die combinatie is je dag dan zo weer gevuld.
pi_207843611
Pergamon is gewoon open op eerste en tweede kerstdag bijvoorbeeld:

Heiligabend

Sonntag 24. Dezember 2023
alle Häuser sind geschlossen

1. Weihnachtsfeiertag

Montag 25. Dezember 2023
alle Häuser geöffnet wie an einem Sonntag
Musikinstrumenten-Museum: geschlossen

2. Weihnachtsfeiertag

Dienstag 26. Dezember 2023
alle Häuser geöffnet wie an einem Sonntag
pi_207843618
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 februari 2023 10:30 schreef derLudolf het volgende:
Heiligabend is in veel landen, zo ook Duitsland eigenlijk wel het belangrijkste deel van kerst. Dus nee denk niet dan je op de 24 en 25 veel kunt doen.
graag alleen antwoorden als je het echt weet.
  vrijdag 17 februari 2023 @ 22:19:04 #160
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_208039200
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2023 12:25 schreef achterlijke_gladiool het volgende:
In juli gaan we ook lekker naar Berlijn O+
Voor mij wordt dat dan de vijfde keer dat ik ga en mijn vrouw gaat er voor het eerst heen.
Dus ik ga lekker voor gids spelen daar.
We zitten dan 10 dagen in het Intercity hotel naast Berlin Hbf.
Wij ook! Begin juni dan. En maar 6 dagen :)

Voor beide 1e x Berlijn. Dus als jij of anderen nog tips hebben zijn ze welkom ^O^
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  vrijdag 24 februari 2023 @ 08:34:41 #161
183299 achterlijke_gladiool
Wat is het toppunt van fruit?
pi_208122371
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 februari 2023 22:19 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Wij ook! Begin juni dan. En maar 6 dagen :)

Voor beide 1e x Berlijn. Dus als jij of anderen nog tips hebben zijn ze welkom ^O^
Er is heel veel te doen in Berlijn.
Het ligt er ook maar aan waar je interesse ligt.
Is het bijvoorbeeld geschiedenis (met name de tweedeling) kan je er heel veel over vinden.
Denk aan bijvoorbeeld Checkpoint Charlie of de muurmonument bij de Bernauerstrasse.
Wat ook aanraders zijn is het Stasi museum of de voormalige Stasi gevangenis Hohenschönhausen.
En wat WO2 betreft heb je bij de Wannsee een villa waar de Wannsee conferentie is geweest in de oorlog.
En in Oranienburg heb je voormalig concentratiekamp Sachsenhausen.
Dat is als een appel tegen een sinaasappel zegt:
He zal ik mijn banaan in jouw pruim peren.
  Moderator vrijdag 24 februari 2023 @ 08:40:56 #162
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_208122406
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2023 08:34 schreef achterlijke_gladiool het volgende:

[..]
Er is heel veel te doen in Berlijn.
Het ligt er ook maar aan waar je interesse ligt.
Is het bijvoorbeeld geschiedenis (met name de tweedeling) kan je er heel veel over vinden.
Denk aan bijvoorbeeld Checkpoint Charlie of de muurmonument bij de Bernauerstrasse.
Wat ook aanraders zijn is het Stasi museum of de voormalige Stasi gevangenis Hohenschönhausen.
En wat WO2 betreft heb je bij de Wannsee een villa waar de Wannsee conferentie is geweest in de oorlog.
En in Oranienburg heb je voormalig concentratiekamp Sachsenhausen.
+1 voor Hohenschönhausen
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator vrijdag 10 maart 2023 @ 22:14:38 #163
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_208319962
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 februari 2023 08:40 schreef derLudolf het volgende:

[..]
+1 voor Hohenschönhausen
Vooral ook de wijk er om heen is iets waar het DDR achtige sfeertje nog hangt, het is niet bepaald het meest doorsnee toeristische plek van Berlijn. We zijn er jaren terug eens geweest.

Als je interesse hebt in geschiedenis zeker een aanrader om te doen.

pi_208581402
Binnenkort weer eens naar Berlijn, dit keer in Kreuzberg.

Alle tips welkom!
Moeten zij weten
pi_208584280
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 februari 2023 22:19 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Wij ook! Begin juni dan. En maar 6 dagen :)

Voor beide 1e x Berlijn. Dus als jij of anderen nog tips hebben zijn ze welkom ^O^
Ik vond het Stasi museum heel gaaf. Verder topografie van terreur je kijkt dan recht op de gestapo kelders daar achter een stuk muur daarachter het ministerie van financiën voorheen ministerie van de luchtmacht en 500 meter verder sta je bij Adolf zijn bunker.
De kunst van graffiti artiesten op de resten van de muur is ook erg mooi.

Het natuurhistorisch museum vond ik tegen vallen had ik veel groter verwacht.
Net als het Hamburger bahnhof maar ik vond de expositie gewoon niets aan ging over lp's of zo.

Ik heb geen ontbijt genomen in het hotel je kunt in Berlijn prima terecht voor een hap naar keuze.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
  woensdag 29 maart 2023 @ 20:12:12 #166
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_208585420
quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2023 19:08 schreef vipergts het volgende:

[..]
Ik vond het Stasi museum heel gaaf. Verder topografie van terreur je kijkt dan recht op de gestapo kelders daar achter een stuk muur daarachter het ministerie van financiën voorheen ministerie van de luchtmacht en 500 meter verder sta je bij Adolf zijn bunker.
De kunst van graffiti artiesten op de resten van de muur is ook erg mooi.

Het natuurhistorisch museum vond ik tegen vallen had ik veel groter verwacht.
Net als het Hamburger bahnhof maar ik vond de expositie gewoon niets aan ging over lp's of zo.

Ik heb geen ontbijt genomen in het hotel je kunt in Berlijn prima terecht voor een hap naar keuze.
Thanks! ^O^
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_208587660
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 maart 2023 22:14 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Vooral ook de wijk er om heen is iets waar het DDR achtige sfeertje nog hangt, het is niet bepaald het meest doorsnee toeristische plek van Berlijn. We zijn er jaren terug eens geweest.

Als je interesse hebt in geschiedenis zeker een aanrader om te doen.

[ afbeelding ]
Heb jij een leeftijd om te weten wat een DDR achtig sfeertje is?
  Moderator donderdag 30 maart 2023 @ 05:29:29 #168
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_208587863
quote:
0s.gif Op donderdag 30 maart 2023 01:00 schreef Jeroboam het volgende:

[..]
Heb jij een leeftijd om te weten wat een DDR achtig sfeertje is?
Die indruk kregen we daar wel :)
pi_208588870
quote:
0s.gif Op donderdag 30 maart 2023 05:29 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Die indruk kregen we daar wel :)
Volgens mij zit je te romantiseren.
  Moderator dinsdag 11 april 2023 @ 16:13:28 #170
225562 crew  Speedfight
pi_208738019
Nog 2 nachtjes en dan zit ik met 2 vriendinnen in de trein naar Berlijn *O*
We gaan van do t/m zo ochtend en willen in ieder geval de hoge zendmast in, naar de Brandenburger Tor en een paar schimmige clubs in proberen te komen als Berghain.

Nog aanraders? *O*
So rest assured I have the key to every opening
To every wishing well that's deep enough to dream
I want to show you just how fascinating kissing is
When earth collides with all the space between
pi_208738097
quote:
17s.gif Op dinsdag 11 april 2023 16:13 schreef Speedfight het volgende:
Nog 2 nachtjes en dan zit ik met 2 vriendinnen in de trein naar Berlijn *O*
We gaan van do t/m zo ochtend en willen in ieder geval de hoge zendmast in, naar de Brandenburger Tor en een paar schimmige clubs in proberen te komen als Berghain.

Nog aanraders? *O*
DM mij maar als je adviezen nodig hebt van een local. Ik zou persoonlijk de Fernsehturm ontwijken, grootste tourist trap die er is, letterlijk. Kom sowieso alleen op Alex als ik wat nodig heb of moet overstappen _O-

Genoeg alternatieven als het je om een hoge uitzicht over Berlin gaat. Zou persoonlijk liever voor de Panoramapunkt aan de Potsdamer Platz gaan.

Succes met Berghain proberen binnen te komen trouwens :P

[ Bericht 1% gewijzigd door Erasmus op 11-04-2023 16:26:30 ]
  Moderator dinsdag 11 april 2023 @ 16:29:43 #172
225562 crew  Speedfight
pi_208738178
quote:
14s.gif Op dinsdag 11 april 2023 16:21 schreef Erasmus het volgende:

[..]
DM mij maar als je adviezen nodig hebt van een local. Ik zou persoonlijk de Fernsehturm ontwijken, grootste tourist trap die er is, letterlijk. Kom sowieso alleen op Alex als ik wat nodig heb of moet overstappen _O-

Genoeg alternatieven als het je om een hoge uitzicht over Berlin gaat. Zou persoonlijk liever voor de Panoramapunkt aan de Potsdamer Platz gaan.

Succes met Berghain proberen binnen te komen trouwens :P
Hahaha thanks, we hebben ons ingelezen voor de Berghain dus juiste outfits mee en proberen een Berlijner mee te krijgen _O- veel meer kunnen we niet doen denk ik..
Thanks voor de uitzicht tips!
So rest assured I have the key to every opening
To every wishing well that's deep enough to dream
I want to show you just how fascinating kissing is
When earth collides with all the space between
pi_208738187
quote:
17s.gif Op dinsdag 11 april 2023 16:29 schreef Speedfight het volgende:
proberen een Berlijner mee te krijgen
Gaan jullie vrijdag of zaterdag?
  dinsdag 11 april 2023 @ 16:30:46 #174
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_208738191
Ben in 2016 een lang weekend geweest. We zaten toen in een hotel (Ibis volgens mij) in Spandau, naast het station daar. Alsnog prima te doen. We zijn een avond na teveel cocktails drinken netjes weer bij het hotel uitgekomen.
Erg genoten van de warschauer strasse regio waar het grootste stuk muur nog overeind staat. Lekker een drankje doen en mensen kijken op de Friedrichstrasse ook.

Wat ik nog steeds wel zou willen doen: Tempelhof, een excursie naar het oude Olympische dorp, de Teufelsberg. Moet zeggen dat ik Charlottenburg ook best leuk vond.
In school we learn that mistakes are bad, and we are punished for making them. Yet, if you look at the way humans are designed to learn, we learn by making mistakes.If we never fell down, we would never walk. Robert Kiyosaki
  Moderator dinsdag 11 april 2023 @ 16:31:59 #175
225562 crew  Speedfight
pi_208738204
quote:
6s.gif Op dinsdag 11 april 2023 16:30 schreef Erasmus het volgende:

[..]
Gaan jullie vrijdag of zaterdag?
Ik denk zaterdag maar in principe kunnen we vrijdag ook en evt zelfs donderdag nog, wanneer denk je t beste kans te hebben? :9
So rest assured I have the key to every opening
To every wishing well that's deep enough to dream
I want to show you just how fascinating kissing is
When earth collides with all the space between
pi_208738219
quote:
17s.gif Op dinsdag 11 april 2023 16:31 schreef Speedfight het volgende:

[..]
Ik denk zaterdag maar in principe kunnen we vrijdag ook en evt zelfs donderdag nog, wanneer denk je t beste kans te hebben? :9
Heb je een DM gestuurd.
pi_208738260
quote:
2s.gif Op dinsdag 11 april 2023 16:30 schreef SEMTEX het volgende:
Ben in 2016 een lang weekend geweest. We zaten toen in een hotel (Ibis volgens mij) in Spandau, naast het station daar. Alsnog prima te doen. We zijn een avond na teveel cocktails drinken netjes weer bij het hotel uitgekomen.
Erg genoten van de warschauer strasse regio waar het grootste stuk muur nog overeind staat. Lekker een drankje doen en mensen kijken op de Friedrichstrasse ook.

Wat ik nog steeds wel zou willen doen: Tempelhof, een excursie naar het oude Olympische dorp, de Teufelsberg. Moet zeggen dat ik Charlottenburg ook best leuk vond.
Het is uitermate fijn dat de S+U-Bahn van vrijdag t/m maandag 24 uur rijden.

Hierdoor maakt het wel wat makkelijker qua kiezen van locatie, zelfs als het Spandau is: heb een station voor de S-Bahn of U-Bahn in de buurt, en je zit gebakken. Kan je altijd na het stappen easy thuiskomen. Nergens een taxi voor nodig (is hier wel veel goedkoper dan in NL, dus gewoon doen als je geen zin in OV hebt).

Warschauer Straße is echter zwaar veranderd, of beter gezegd, "ontwikkeld". Je gaat weinig meer herkennen als je in 2016 voor het laatst hier was. Nieuwbouw en de daarbij behorende sanering schieten als paddenstoelen uit de grond -O- Gelukkig is de RAW-Gelände wel nog hetzelfde.

[ Bericht 3% gewijzigd door Erasmus op 11-04-2023 16:37:49 ]
pi_208738297
quote:
14s.gif Op dinsdag 11 april 2023 16:21 schreef Erasmus het volgende:

[..]
DM mij maar als je adviezen nodig hebt van een local. Ik zou persoonlijk de Fernsehturm ontwijken, grootste tourist trap die er is, letterlijk. Kom sowieso alleen op Alex als ik wat nodig heb of moet overstappen _O-

Genoeg alternatieven als het je om een hoge uitzicht over Berlin gaat. Zou persoonlijk liever voor de Panoramapunkt aan de Potsdamer Platz gaan.

Succes met Berghain proberen binnen te komen trouwens :P
Eens, prijs om bovenop de tv-toren te komen is belachelijk.
pi_208738313
quote:
2s.gif Op dinsdag 11 april 2023 16:30 schreef SEMTEX het volgende:
een excursie naar het oude Olympische dorp
Zijn ze helaas mee gestopt:

Die DKB STIFTUNG bietet keine Führungen durch das Olympische Dorf mehr an.

Unsere museale Vermittlungstätigkeit endete im Dezember 2019. Derzeit verwahren wir noch eine Sammlung historischer Objekte zur Geschichte des Olympischen Dorfs. Wir bedanken uns bei allen interessierten Besuchern, die unsere Führungen und Ausstellungen besucht haben.
  dinsdag 11 april 2023 @ 16:42:45 #180
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_208738326
quote:
14s.gif Op dinsdag 11 april 2023 16:36 schreef Erasmus het volgende:

Warschauer Straße is echter zwaar veranderd, of beter gezegd, "ontwikkeld". Je gaat weinig meer herkennen als je in 2016 voor het laatst hier was. Nieuwbouw en de daarbij behorende sanering schieten als paddenstoelen uit de grond -O- Gelukkig is de RAW-Gelände wel nog hetzelfde.
Gentrificatie, jammer ;( ik vond het sfeertje toen echt tof. RAW-Gelände ziet eruit als het deel wat vlakbij het station lag. Dat stuk muur heet trouwens de East side gallery en volgens mij is dat ook nog steeds intact incl. wat restaurantjes, een shopje en wat zitplekjes op het terrein: https://www.visitberlin.de/en/east-side-gallery
In school we learn that mistakes are bad, and we are punished for making them. Yet, if you look at the way humans are designed to learn, we learn by making mistakes.If we never fell down, we would never walk. Robert Kiyosaki
  dinsdag 11 april 2023 @ 16:43:09 #181
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_208738333
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 april 2023 16:40 schreef Jeroboam het volgende:

[..]
Zijn ze helaas mee gestopt:

Die DKB STIFTUNG bietet keine Führungen durch das Olympische Dorf mehr an.

Unsere museale Vermittlungstätigkeit endete im Dezember 2019. Derzeit verwahren wir noch eine Sammlung historischer Objekte zur Geschichte des Olympischen Dorfs. Wir bedanken uns bei allen interessierten Besuchern, die unsere Führungen und Ausstellungen besucht haben.
;( Nie wieder. Jammer hoor.
In school we learn that mistakes are bad, and we are punished for making them. Yet, if you look at the way humans are designed to learn, we learn by making mistakes.If we never fell down, we would never walk. Robert Kiyosaki
pi_208738355
quote:
2s.gif Op dinsdag 11 april 2023 16:42 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
Gentrificatie, jammer ;( ik vond het sfeertje toen echt tof. RAW-Gelände ziet eruit als het deel wat vlakbij het station lag. Dat stuk muur heet trouwens de East side gallery en volgens mij is dat ook nog steeds intact incl. wat restaurantjes, een shopje en wat zitplekjes op het terrein: https://www.visitberlin.de/en/east-side-gallery
Ik kom nog bijna elke dag langs de East Side Gallery. Leuke trekpleister, maar het gebied erom heen is het toppunt van gentrificatie. Aan de andere kant van de Oberbaumbrücke ligt Kreuzberg, ook een bekend gentrificatie-icoon :+

East Side Mall is wel handig als ik onderweg naar huis spullen nodig heb, maar meer niet _O- Wil er ook plezier hebben als ik er 's avonds bezopen rondloop en die 13-in-een-dozijn winkelcentra/torens doen daarom een afbreuk aan de sfeer imo.

[ Bericht 0% gewijzigd door Erasmus op 11-04-2023 16:46:03 ]
pi_208738823
Tvp, omdat ik wellicht dit of volgend jaar eindelijk eens Berlijn ga bezoeken. Tussentijd af en toe wat stukken van deze topicreeks doornemen, maar alvast deze vraag om misschien wat "doorleeswerk" t besparen: wat is de algemene tendens hier w.b. het vervoermiddel? Auto, trein of vliegtuig?

Ben meestal alleenreizend, dus zie de auto eigenlijk niet zo zitten. Overall blijft vliegen het goedkoopste, maar trein lijkt me het meest relaxed (en het groenst uiteraard) om te doen. :) Ook omdat je dan meteen in het centrum bent. Welk vervoermiddel het ook is, je moet toch 2 reisdagen uittrekken (vliegen is maar een uurtje of zo, maar is veel wachten ivm op tijd op luchthaven zijn etc.), maar qua totale reistijd op een dag scheelt het allemaal niet zo veel denk ik als je het gaat vergelijken...
The only way you can be original, is to be yourself.
pi_208738872
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 april 2023 17:29 schreef RedWhiteArmy1983 het volgende:
Tvp, omdat ik wellicht dit of volgend jaar eindelijk eens Berlijn ga bezoeken. Tussentijd af en toe wat stukken van deze topicreeks doornemen, maar alvast deze vraag om misschien wat "doorleeswerk" t besparen: wat is de algemene tendens hier w.b. het vervoermiddel? Auto, trein of vliegtuig?

Ben meestal alleenreizend, dus zie de auto eigenlijk niet zo zitten. Overall blijft vliegen het goedkoopste, maar trein lijkt me het meest relaxed (en het groenst uiteraard) om te doen. :) Ook omdat je dan meteen in het centrum bent. Welk vervoermiddel het ook is, je moet toch 2 reisdagen uittrekken (vliegen is maar een uurtje of zo, maar is veel wachten ivm op tijd op luchthaven zijn etc.), maar qua totale reistijd op een dag scheelt het allemaal niet zo veel denk ik als je het gaat vergelijken...
Als je centraal in Nederland woont kun je zelfs einde van de werkdag de laatste Berlijntrein nemen. Dat kost je wel een hotelnacht extra maar geen reisdag. Dan kun je zelfs al voor circa 39 euro reizen, dat haal je met het vliegtuig niet eens.
pi_208738877
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 april 2023 17:29 schreef RedWhiteArmy1983 het volgende:
Ben meestal alleenreizend, dus zie de auto eigenlijk niet zo zitten.
Ik reis meermaals per jaar naar Nederland vanuit hier.

Ik kan het absoluut niet aanbevelen om in je eentje zo'n stuk te gaan rijden. De Autobahn kan soms ehh.. vermoeiend zijn. Heb dan gelijk 3 dagen nodig om bij te komen.

Van NL terug naar hier is dat geen probleem, die 3 dagen rust, maar na de heenweg liep ik er de eerste paar dagen als een zombie bij terwijl je juist actief op pad wilt gaan. Superkut :D Geldt ook voor jou in jouw situatie.

Dus: vliegen of treinen. Check de IC Berlijn zodat je helemaal niet hoeft over te stappen.

Als je overstappen geen probleem vindt: ICE is beter dan de IC. Als je geluk hebt dat de DB niks verneukt, tenminste..

Auto is zeker ook aan te beleven gezien ik van roadtrips hou, maar niet in je eentje als je daarna ook nog direct actief moet zijn.

[ Bericht 4% gewijzigd door Erasmus op 11-04-2023 17:39:17 ]
  dinsdag 11 april 2023 @ 17:49:46 #186
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_208739023
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 april 2023 17:34 schreef Erasmus het volgende:

[..]
Ik reis meermaals per jaar naar Nederland vanuit hier.

Ik kan het absoluut niet aanbevelen om in je eentje zo'n stuk te gaan rijden. De Autobahn kan soms ehh.. vermoeiend zijn. Heb dan gelijk 3 dagen nodig om bij te komen.

Van NL terug naar hier is dat geen probleem, die 3 dagen rust, maar na de heenweg liep ik er de eerste paar dagen als een zombie bij terwijl je juist actief op pad wilt gaan. Superkut :D Geldt ook voor jou in jouw situatie.

Dus: vliegen of treinen. Check de IC Berlijn zodat je helemaal niet hoeft over te stappen.

Als je overstappen geen probleem vindt: ICE is beter dan de IC. Als je geluk hebt dat de DB niks verneukt, tenminste..

Auto is zeker ook aan te beleven gezien ik van roadtrips hou, maar niet in je eentje als je daarna ook nog direct actief moet zijn.
Nou ben ik het met je eens dat een stuk rijden een impact heeft op je gestel, maar Berlijn is 7 uur rijden. Dat red je prima op een dag als je een paar keer pauze neemt tussendoor.

Al zou ik zelf veel liever met de trein gaan. Meteen in de stad, geen gezeik met parkeren, relaxter rijden etc
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_208739106
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 april 2023 17:49 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Nou ben ik het met je eens dat een stuk rijden een impact heeft op je gestel, maar Berlijn is 7 uur rijden. Dat red je prima op een dag als je een paar keer pauze neemt tussendoor.

Al zou ik zelf veel liever met de trein gaan. Meteen in de stad, geen gezeik met parkeren, relaxter rijden etc
Fijn toch dat je impact niet zo zwaar is!

Ben aan een oude lul aan het worden :B
  Moderator dinsdag 11 april 2023 @ 18:36:28 #188
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_208739480
quote:
14s.gif Op dinsdag 11 april 2023 16:21 schreef Erasmus het volgende:

[..]
DM mij maar als je adviezen nodig hebt van een local. Ik zou persoonlijk de Fernsehturm ontwijken, grootste tourist trap die er is, letterlijk. Kom sowieso alleen op Alex als ik wat nodig heb of moet overstappen _O-

Genoeg alternatieven als het je om een hoge uitzicht over Berlin gaat. Zou persoonlijk liever voor de Panoramapunkt aan de Potsdamer Platz gaan.

Succes met Berghain proberen binnen te komen trouwens :P
Berliner Dom vond ik ook wel geslaagd qua uitzicht. En een stuk goedkoper als Fernsehturm.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator dinsdag 11 april 2023 @ 18:39:11 #189
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_208739506
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 april 2023 17:34 schreef Erasmus het volgende:

[..]
Als je overstappen geen probleem vindt: ICE is beter dan de IC. Als je geluk hebt dat de DB niks verneukt, tenminste..
Zo'n Teppich RE is niet optimaal, maar een gewone IC vind ik erg goed qua comfort. Voor een tientje extra ga je eerste klas naar Berlijn als je op tijd boekt en dan zit je helemaal goed.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_208740108
Lekker met de trein naar Berlijn. Helpt wel dat ik in Enschede woon en dan vanaf Bad Bentheim vertrek (meestal). Niet nadenken, gewoon zitten. Eventueel 1x overstappen. Protip is wel zitplaatsreservering, een beetje afhankelijk van wanneer je gaat wel ook. Heb in al die keren (en ook al die keren dat vrienden van me gingen) maar 1x vertraging gehad. Was wel gelijk mokerlang. Als in, geplande aankomsttijd Bad Bentheim 17:30-ish, uiteindelijke aankomst 0:45.
:')

We hebben het ook eens met de auto gedaan, was prima voor een keer en de ervaring. Jammer van de terugweg die 4 uur langer duurde wegens ongeval na ongeval. *O* (en baustellen na baustellen natuurlijk)
Sterkheidsbaas van alles.
  dinsdag 11 april 2023 @ 19:53:41 #191
405562 Erno-BE
Greatest virgin in the world
pi_208740566
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 april 2023 18:39 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Zo'n Teppich RE is niet optimaal, maar een gewone IC vind ik erg goed qua comfort. Voor een tientje extra ga je eerste klas naar Berlijn als je op tijd boekt en dan zit je helemaal goed.
Minpunt wel is dat het eerste klasse rijtuig in de IC Berlin uitsluitend uit zespersoonscoupés bestaat. Het restauratierijtuig biedt wel eerste klasse zitplaatsen aan in een open coupé, alleen lijkt de bagageruimte in het restauratierijtuig vrij beperkt en en is er volgens mij geen wifi aanwezig in het restauratierijtuig.

Als je in Twente woont kun je misschien met de RB61 naar Bielefeld en daar op de ICE stappen (ICE heeft wel open coupés in de eerste klasse), maar de RB61 is wel erg gevoelig voor uitval.

Vanuit Enschede is wellicht de RB64 naar Münster en vervolgens de RB69 naar Hamm en daar op de ICE stappen een mogelijkheid. Alleen zit je wel twee uur lang in relatief oncomfortabele regionale treinen alvorens je in de ICE terecht kan.
Uitspraak van 2016, gedaan op donderdag 17 maart 2016 @ 22:35:23:
Ik kies nooit voor de makkelijkste oplossing. Ik wil de top bereiken en gaan voor de premium girls, elke vrouw kunnen krijgen die IK zou willen.
  dinsdag 11 april 2023 @ 19:54:48 #192
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_208740591
quote:
17s.gif Op dinsdag 11 april 2023 16:13 schreef Speedfight het volgende:
Nog 2 nachtjes en dan zit ik met 2 vriendinnen in de trein naar Berlijn *O*
We gaan van do t/m zo ochtend en willen in ieder geval de hoge zendmast in, naar de Brandenburger Tor en een paar schimmige clubs in proberen te komen als Berghain.

Nog aanraders? *O*
Een week te vroeg :)

Als je de week erop was gegaan had je nog de Formule E race(s) op het voormalige Tempelhof vliegveld mee kunnen pakken.
No Dyson Barrier is going to stop me!
  Moderator dinsdag 11 april 2023 @ 20:09:47 #193
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_208740860
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 april 2023 19:53 schreef Erno-BE het volgende:

[..]
Minpunt wel is dat het eerste klasse rijtuig in de IC Berlin uitsluitend uit zespersoonscoupés bestaat. Het restauratierijtuig biedt wel eerste klasse zitplaatsen aan in een open coupé, alleen lijkt de bagageruimte in het restauratierijtuig vrij beperkt en en is er volgens mij geen wifi aanwezig in het restauratierijtuig.

Als je in Twente woont kun je misschien met de RB61 naar Bielefeld en daar op de ICE stappen (ICE heeft wel open coupés in de eerste klasse), maar de RB61 is wel erg gevoelig voor uitval.

Vanuit Enschede is wellicht de RB64 naar Münster en vervolgens de RB69 naar Hamm en daar op de ICE stappen een mogelijkheid. Alleen zit je wel twee uur lang in relatief oncomfortabele regionale treinen alvorens je in de ICE terecht kan.
Ik heb geen probleem met zes persoons coupés eigenlijk.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  dinsdag 11 april 2023 @ 21:18:12 #194
71199 Sjoerd102
Oet Zjwame!!!
pi_208741848
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 april 2023 16:39 schreef Jeroboam het volgende:

[..]
Eens, prijs om bovenop de tv-toren te komen is belachelijk.
Dan kun je beter het Parkinn hotel (tegenover) de Fernsehturm bezoeken. Stuk goedkoper en je kijkt uit op de Fernsehturm
Net efkes anges
pi_208742440
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 april 2023 17:29 schreef RedWhiteArmy1983 het volgende:
Tvp, omdat ik wellicht dit of volgend jaar eindelijk eens Berlijn ga bezoeken. Tussentijd af en toe wat stukken van deze topicreeks doornemen, maar alvast deze vraag om misschien wat "doorleeswerk" t besparen: wat is de algemene tendens hier w.b. het vervoermiddel? Auto, trein of vliegtuig?

Ben meestal alleenreizend, dus zie de auto eigenlijk niet zo zitten. Overall blijft vliegen het goedkoopste, maar trein lijkt me het meest relaxed (en het groenst uiteraard) om te doen. :) Ook omdat je dan meteen in het centrum bent. Welk vervoermiddel het ook is, je moet toch 2 reisdagen uittrekken (vliegen is maar een uurtje of zo, maar is veel wachten ivm op tijd op luchthaven zijn etc.), maar qua totale reistijd op een dag scheelt het allemaal niet zo veel denk ik als je het gaat vergelijken...
Vliegen vind ik onzin, aangezien je met reizen van en naar vliegveld en wachten ongeveer net zoveel tijd kwijt bent.
Afgelopen 2 jaar met de auto geweest. De ene keer reed ik het hele stuk met 1x stoppen onderweg (en anderhalf uur stilstaan in de file met 25 graden, terugweg liep soepeler), andere keer reed een vriendin. Beiden vonden we het geen probleem om het hele stuk te moeten rijden, maar goed, als je alleen in de auto zit, kan ik me voorstellen dat het dan anders in dan wanneer je met meerdere in een auto zit.
Dit jaar weer met de trein, was paar jaar geleden ook goed bevallen en nu vroeg geboekt, dus tickets waren nog lekker goedkoop :)
pi_208743223
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 april 2023 20:09 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Ik heb geen probleem met zes persoons coupés eigenlijk.
Eens. Het is mij ook niet duidelijk wat er zoveel beter is aan open coupés.

Ik ga ook altijd met de trein, wel altijd eerste klas. Ik overweeg wel om ook eens een keer met de auto te gaan, maar dat zou dan zijn om ook dingen in de periferie te kunnen bezoeken, die per OV lastig bereikbaar zijn.
pi_208743231
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 april 2023 21:18 schreef Sjoerd102 het volgende:

[..]
Dan kun je beter het Parkinn hotel (tegenover) de Fernsehturm bezoeken. Stuk goedkoper en je kijkt uit op de Fernsehturm
Is Motel One niet hoger?

Edit; nee dus. Zelfs bij lange na niet.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 11-04-2023 23:11:38 ]
pi_208746035
Dank voor alle tips. ^O^ Ja, neig toch wel naar de trein. Comfort, lekker relaxed, geen parkeergedoe, en meteen in het centrum. Roadtrippen is idd leuker om samen met anderen te doen. Vriend van me is van het weekend geweest met zijn vriendin. Die wisselen af, makkelijk, ik had hetzelfde gedaan in dat geval.
The only way you can be original, is to be yourself.
pi_208746299
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 april 2023 23:00 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Eens. Het is mij ook niet duidelijk wat er zoveel beter is aan open coupés.

Ik ga ook altijd met de trein, wel altijd eerste klas. Ik overweeg wel om ook eens een keer met de auto te gaan, maar dat zou dan zijn om ook dingen in de periferie te kunnen bezoeken, die per OV lastig bereikbaar zijn.
Weet niet hoe vaak/hoe lang je hier bent, maar de ring rondom Berlijn in Brandenburg (zone C) is ook het bekijken waard. De S-Bahn en RB's brengen je ook wel naar plaats van bestemming, maar dan kan een auto soms handiger zijn.
pi_208746358
quote:
0s.gif Op woensdag 12 april 2023 11:38 schreef Erasmus het volgende:

[..]
Weet niet hoe vaak/hoe lang je hier bent, maar de ring rondom Berlijn in Brandenburg (zone C) is ook het bekijken waard. De S-Bahn en RB's brengen je ook wel naar plaats van bestemming, maar dan kan een auto soms handiger zijn.
Ik ken weinig plekken die je zelfs buiten de stad liever met de auto zou willen bezoeken, de tram/bus gaat letterlijk soms het bos in.
pi_208746370
quote:
0s.gif Op woensdag 12 april 2023 11:43 schreef Jeroboam het volgende:

[..]
Ik ken weinig plekken die je zelfs buiten de stad liever met de auto zou willen bezoeken, de tram/bus gaat letterlijk soms het bos in.
Kommt drauf an :P

Kom vaak in Köpenick en de tramritjes daar in de bossen zijn O+
pi_208746451
quote:
7s.gif Op woensdag 12 april 2023 11:44 schreef Erasmus het volgende:

[..]
Kommt drauf an :P

Kom vaak in Köpenick en de tramritjes daar in de bossen zijn O+
Ja, vorige keer nog naar eindpunt van tram 62 gereden en daar via de Dahme en het bos naar de Muggelturm geklommen. Aan de andere kant naar beneden gelopen en daar stap je zo weer op de bus.

Persoonlijk favoriete wandeling is uitstappen bij Bahnhof Ferch-Lienewitz, via Aussichtsturm Wietkiekenberg (gratis, geweldig uitzicht) en Caputh naar station Potsdam Pirschheide (lelijkste station van Duitsland 8-) ).
pi_208746607
quote:
0s.gif Op woensdag 12 april 2023 11:43 schreef Jeroboam het volgende:

[..]
Ik ken weinig plekken die je zelfs buiten de stad liever met de auto zou willen bezoeken, de tram/bus gaat letterlijk soms het bos in.
Urbexlocaties, zoals de dingen die je kunt bezoeken via go2know. Auto lijkt me dan handiger.
  Moderator woensdag 12 april 2023 @ 11:58:58 #204
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_208746621
quote:
0s.gif Op woensdag 12 april 2023 11:49 schreef Jeroboam het volgende:

station Potsdam Pirschheide (lelijkste station van Duitsland 8-) ).
Nog erger dan Mühlheim Eichbaum? :D
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_208746752
quote:
0s.gif Op woensdag 12 april 2023 11:58 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Urbexlocaties, zoals de dingen die je kunt bezoeken via go2know. Auto lijkt me dan handiger.
Zo, die vragen best veel geld voor een "unieke" Urbex ervaring zeg.
  Moderator woensdag 12 april 2023 @ 12:15:51 #206
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_208746863
Ziet er wel gruwelijk uit @Jeroboam
Dank voor de tip _O_

Mäusebunker is ook bruut.

Misschien eens een fototripje van maken, want er is wel meer van die lelijkheid te vinden :9
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_208747185
quote:
1s.gif Op woensdag 12 april 2023 12:15 schreef derLudolf het volgende:
Ziet er wel gruwelijk uit @:Jeroboam
Dank voor de tip _O_

Mäusebunker is ook bruut.

Misschien eens een fototripje van maken, want er is wel meer van die lelijkheid te vinden :9
Andere tip qua urbex is Berliner Unterwelten. Zij doen ook tours door hele gave locaties, maar het nadeel is dat je geen foto's mag maken.

Bestaat de Mausebunker überhaupt nog? Zou gesloopt worden. Sowieso is die alleen van buiten te bekijken, toch?

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 12-04-2023 12:43:03 ]
  Moderator woensdag 12 april 2023 @ 13:20:44 #208
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_208747668
Ik ga in juni 6 dagen naar Berlijn voor mijn studie *O* De bijeenkomsten vinden plaats op de Kurfürstendamm dus ik heb een hotel in de buurt geboekt (ter hoogte van de Zoo). Niet mijn ideale plek in Berlijn, doe mij maar liever Prenzlauerberg of Kreuzberg :+ Maar goed, ook wel eens leuk om het "westen" te verkennen. Iemand nog tips, met name restaurants en places to be in de omgeving? Ik ben een keer of 10 in Berlijn geweest dus dingen als KaDeWe en Gedächtniskirche ken ik wel ;)
3 - 26 maart Thailand | 5 - 8 juli Dublin
pi_208747862
quote:
0s.gif Op woensdag 12 april 2023 13:20 schreef MaJo het volgende:
Ik ga in juni 6 dagen naar Berlijn voor mijn studie *O* De bijeenkomsten vinden plaats op de Kurfürstendamm dus ik heb een hotel in de buurt geboekt (ter hoogte van de Zoo). Niet mijn ideale plek in Berlijn, doe mij maar liever Prenzlauerberg of Kreuzberg :+ Maar goed, ook wel eens leuk om het "westen" te verkennen. Iemand nog tips, met name restaurants en places to be in de omgeving? Ik ben een keer of 10 in Berlijn geweest dus dingen als KaDeWe en Gedächtniskirche ken ik wel ;)
https://pequena-habana.de
https://salut-berlin.de/ (ok geen eten maar toch)
https://goo.gl/maps/aKG6sfckf8nN6dsbA (ok ook geen eten)
https://www.margaschoeller.de/ (toffe boekwinkel)

De rest van mijn suggesties zijn ergens anders. :+
Sterkheidsbaas van alles.
  Moderator woensdag 12 april 2023 @ 15:32:11 #210
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_208749067
quote:
2s.gif Op woensdag 12 april 2023 13:39 schreef Lonaa het volgende:

[..]
https://pequena-habana.de
https://salut-berlin.de/ (ok geen eten maar toch)
https://goo.gl/maps/aKG6sfckf8nN6dsbA (ok ook geen eten)
https://www.margaschoeller.de/ (toffe boekwinkel)

De rest van mijn suggesties zijn ergens anders. :+
Oeh drinken en winkels zijn zeer zeker ook aan te raden :9

Mijn hotel zit ook vlakbij de homobuurt Schöneberg, ben ik ook benieuwd naar! Sterker nog, ik zit in een gay hotel _O- O+

Ga je mee? Er zijn nog plekken! *O*
3 - 26 maart Thailand | 5 - 8 juli Dublin
pi_208749455
quote:
0s.gif Op woensdag 12 april 2023 15:32 schreef MaJo het volgende:

[..]
Oeh drinken en winkels zijn zeer zeker ook aan te raden :9

Mijn hotel zit ook vlakbij de homobuurt Schöneberg, ben ik ook benieuwd naar! Sterker nog, ik zit in een gay hotel _O- O+

Ga je mee? Er zijn nog plekken! *O*
Graaaaaaaaaaaag. Mijn laatste keer Berlijn is alweer veel te lang geleden, maar ik kan waarschijnlijk toch niet als jij weg gaat. :{
Sterkheidsbaas van alles.
  Moderator woensdag 12 april 2023 @ 16:08:15 #212
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_208749493
quote:
2s.gif Op woensdag 12 april 2023 16:05 schreef Lonaa het volgende:

[..]
Graaaaaaaaaaaag. Mijn laatste keer Berlijn is alweer veel te lang geleden, maar ik kan waarschijnlijk toch niet als jij weg gaat. :{
18 - 24 juni en dus voor studiepunten hè? Of ben je ermee gestopt?
3 - 26 maart Thailand | 5 - 8 juli Dublin
pi_208749532
quote:
0s.gif Op woensdag 12 april 2023 16:08 schreef MaJo het volgende:

[..]
18 - 24 juni en dus voor studiepunten hè? Of ben je ermee gestopt?
Al uh jaren. :')
Sterkheidsbaas van alles.
  Moderator woensdag 12 april 2023 @ 16:40:26 #214
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_208749830
quote:
2s.gif Op woensdag 12 april 2023 16:11 schreef Lonaa het volgende:

[..]
Al uh jaren. :')
Ik twijfelde al :')
3 - 26 maart Thailand | 5 - 8 juli Dublin
  Moderator woensdag 12 april 2023 @ 19:01:22 #215
225562 crew  Speedfight
pi_208751607
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 maart 2023 22:14 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Vooral ook de wijk er om heen is iets waar het DDR achtige sfeertje nog hangt, het is niet bepaald het meest doorsnee toeristische plek van Berlijn. We zijn er jaren terug eens geweest.

Als je interesse hebt in geschiedenis zeker een aanrader om te doen.

[ afbeelding ]
Ook thanks voor deze tip, gaan we heen O+
So rest assured I have the key to every opening
To every wishing well that's deep enough to dream
I want to show you just how fascinating kissing is
When earth collides with all the space between
pi_208759899
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 maart 2023 22:14 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Vooral ook de wijk er om heen is iets waar het DDR achtige sfeertje nog hangt, het is niet bepaald het meest doorsnee toeristische plek van Berlijn. We zijn er jaren terug eens geweest.

Als je interesse hebt in geschiedenis zeker een aanrader om te doen.

[ afbeelding ]
Hmm interessante optie. Ik ga in juni voor de 9e keer naar Berlijn en heb wel behoefte aan wat minder 'doorsnee' plekken :)
'Wish I was old and a little sentimental'
Porcupine Tee - Normal
  Moderator donderdag 13 april 2023 @ 18:41:41 #217
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_208761344
quote:
17s.gif Op woensdag 12 april 2023 19:01 schreef Speedfight het volgende:

[..]
Ook thanks voor deze tip, gaan we heen O+
@StarGazer

Als je met de auto reist is het wel leuk om bij Gedenkstatte Deutsche Teilung - Marienborg langs de snelweg even te stoppen en de beentjes te strekken.



quote:
De Grensovergang Helmstedt-Marienborn was tijdens de deling van Duitsland vanwege zijn geografische ligging de grootste en belangrijkste grensovergang in de Duits-Duitse grens. De korte route (170 km) over land van de Bondsrepubliek Duitsland (West-Duitsland) naar de enclave West-Berlijn liep via deze grenspost.
  Moderator zaterdag 15 april 2023 @ 08:36:06 #218
225562 crew  Speedfight
pi_208777264
Nou we hebben alleen maar regen, echt non-stop en dat gooit wel wat plannen letterlijk in t water.
T Joods museum was gaaf, echt wel een belevenis. Gisteravond in technoclub Mein Hause Am See beland, jong publiek maar wel leuk.
Het Neues museum vond ik ook indrukwekkend.

Iemand nog een aanrader voor de beste curryworst? :P
So rest assured I have the key to every opening
To every wishing well that's deep enough to dream
I want to show you just how fascinating kissing is
When earth collides with all the space between
  Moderator zaterdag 15 april 2023 @ 10:21:07 #219
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_208778054
quote:
17s.gif Op zaterdag 15 april 2023 08:36 schreef Speedfight het volgende:
Nou we hebben alleen maar regen, echt non-stop en dat gooit wel wat plannen letterlijk in t water.
T Joods museum was gaaf, echt wel een belevenis. Gisteravond in technoclub Mein Hause Am See beland, jong publiek maar wel leuk.
Het Neues museum vond ik ook indrukwekkend.

Iemand nog een aanrader voor de beste curryworst? :P
In de Eifel is het prachtig weer :P
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_208784898
quote:
17s.gif Op zaterdag 15 april 2023 08:36 schreef Speedfight het volgende:
Nou we hebben alleen maar regen, echt non-stop en dat gooit wel wat plannen letterlijk in t water.
T Joods museum was gaaf, echt wel een belevenis. Gisteravond in technoclub Mein Hause Am See beland, jong publiek maar wel leuk.
Het Neues museum vond ik ook indrukwekkend.

Iemand nog een aanrader voor de beste curryworst? :P
Curry 36 :Y
pi_208807890
quote:
17s.gif Op zaterdag 15 april 2023 08:36 schreef Speedfight het volgende:
Nou we hebben alleen maar regen, echt non-stop en dat gooit wel wat plannen letterlijk in t water.
T Joods museum was gaaf, echt wel een belevenis. Gisteravond in technoclub Mein Hause Am See beland, jong publiek maar wel leuk.
Het Neues museum vond ik ook indrukwekkend.

Iemand nog een aanrader voor de beste curryworst? :P
Curry & More (vlakbij Alexanderplatz) krijgt hele positieve waarderingen, bijv. een 4,8 op Google Reviews.

Ik heb het geprobeerd, maar denk dat het gewoon niet mijn ding is. Vond het nogal ranzig, vet. Zal aan mij liggen, want de reviews zijn dus wel heel gunstig.
  Moderator dinsdag 18 april 2023 @ 06:34:10 #222
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_208808872
quote:
0s.gif Op maandag 17 april 2023 22:57 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Curry & More (vlakbij Alexanderplatz) krijgt hele positieve waarderingen, bijv. een 4,8 op Google Reviews.

Ik heb het geprobeerd, maar denk dat het gewoon niet mijn ding is. Vond het nogal ranzig, vet. Zal aan mij liggen, want de reviews zijn dus wel heel gunstig.
Alexanderplatz, veel toeristen dus waarschijnlijk en meer bezig met de beleving dan de smaak zelf? ;)
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_208810564
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 april 2023 06:34 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Alexanderplatz, veel toeristen dus waarschijnlijk en meer bezig met de beleving dan de smaak zelf? ;)
Denk dat dat nogal meevalt. Het is wel vlakbij Alexanderplatz, maar niet op een plek waar je toevallig komt. De beleving op die locatie is ook niet echt een attractie.
pi_209014806
Wij hebben de Berlijn plannen even in de ijskast moeten zetten, maar zodra het weer kan gaan we zeker een tripje plannen! *O*
I found myself alone,
Alone above the raging sea
That stole the only boy I loved
And drowned him deep inside of me
pi_209167213
Berlijn is de volgende stad die ik graag wil bezoeken.

Aangezien de dieselprijzen wat weer gezakt zijn vergeleken met vorig jaar. Lijkt de auto misschien wel de goedkoopste en meest confortabele optie.

Ik woon in België en het is ongeveer een grote 7 uur rijden vanuit mijn woonplaats.

Ik doe het wellicht in 2 delen met een tussenstop in Keulen.

Heeft er iemand tips voor een goed verblijf? een persoonlijke ervaring ofzo ? Ik ben opzoek naar een hotel/airbnb/b&b aan het rand van de stad. waar je je auto gratis/of tegen een kleine vergoeding kwijt kan.

En van daaruit heel gemakkelijk met de openbaar vervoer het stadscentrum in kan :@
  Moderator maandag 15 mei 2023 @ 21:12:03 #226
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_209167588
quote:
0s.gif Op maandag 15 mei 2023 20:43 schreef capuchon_jongen het volgende:
Berlijn is de volgende stad die ik graag wil bezoeken.

Aangezien de dieselprijzen wat weer gezakt zijn vergeleken met vorig jaar. Lijkt de auto misschien wel de goedkoopste en meest confortabele optie.

Ik woon in België en het is ongeveer een grote 7 uur rijden vanuit mijn woonplaats.

Ik doe het wellicht in 2 delen met een tussenstop in Keulen.

Heeft er iemand tips voor een goed verblijf? een persoonlijke ervaring ofzo ? Ik ben opzoek naar een hotel/airbnb/b&b aan het rand van de stad. waar je je auto gratis/of tegen een kleine vergoeding kwijt kan.

En van daaruit heel gemakkelijk met de openbaar vervoer het stadscentrum in kan :@
Als je op tijd boekt ga je voor een paar tientjes eerste klas naar Berlijn. Misschien kun je nog wel iets goedkoper als je met de auto gaat, maar ja, de goedkopere hotels zullen geen gratis parkeergelegenheid hebben. En zit je aan de rand van de stad, dan zul je elke dag veel tijd kwijt zijn aan om met OV naar het centrum te gaan.

Ik vind een hotel ergens vlakbij een station van lijn U5 ideaal.
Ik zag overigens een paar jaar terug spandoeken hangen dat je voor ¤25/dag bij het Ostbahnhof kon parkeren. Als je niet al te lang gaat, is dat nog te overzien.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_209167752
quote:
1s.gif Op maandag 15 mei 2023 21:12 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Als je op tijd boekt ga je voor een paar tientjes eerste klas naar Berlijn. Misschien kun je nog wel iets goedkoper als je met de auto gaat, maar ja, de goedkopere hotels zullen geen gratis parkeergelegenheid hebben. En zit je aan de rand van de stad, dan zul je elke dag veel tijd kwijt zijn aan om met OV naar het centrum te gaan.

Ik vind een hotel ergens vlakbij een station van lijn U5 ideaal.
Ik zag overigens een paar jaar terug spandoeken hangen dat je voor ¤25/dag bij het Ostbahnhof kon parkeren. Als je niet al te lang gaat, is dat nog te overzien.
Bedankt voor de tips.

De optie om met de ICE te gaan naar berlijn ligt ook nog open.
pi_209168157
Plannen beetje veranderd.

Ik zal met de trein gaan. En is het een goed idee om in de buurt van tierpark te overnachten. lekker dicht bij een u5 lijn. Kan ik in de ochtend daar ook een rondje lopen/hardlopen.

Of is dat te ver weg van het centrum?
pi_209168180
quote:
0s.gif Op maandag 15 mei 2023 21:58 schreef capuchon_jongen het volgende:
Plannen beetje veranderd.

Ik zal met de trein gaan. En is het een goed idee om in de buurt van tierpark te overnachten. lekker dicht bij een u5 lijn. Kan ik in de ochtend daar ook een rondje lopen/hardlopen.

Of is dat te ver weg van het centrum?
Bedoel je niet Tiergarten? Dat is letterlijk het centrum. Tierpark zit ook aan de U5 maar is flink uit het centrum en je gaat niet elke dag een kaartje kopen voor de dierentuin om een rondje te rennen denk ik.
  maandag 15 mei 2023 @ 22:07:13 #230
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_209168249
Nog minder dan 3 weken *O*
/telt af
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_209168337
quote:
0s.gif Op maandag 15 mei 2023 22:00 schreef Jeroboam het volgende:

[..]
Bedoel je niet Tiergarten? Dat is letterlijk het centrum. Tierpark zit ook aan de U5 maar is flink uit het centrum en je gaat niet elke dag een kaartje kopen voor de dierentuin om een rondje te rennen denk ik.
Oh dacht dat een gewone park was beetje zoals centralpark in NY. Maar maakt niet uit, het belangrijkste dat ik aan een u5 lijn zit.

Stadspark lichtenberg is ook een optie. Iets dichter bij het centrum. Maar blijkbaar is het daar niet zo veilig.
pi_209168379
quote:
0s.gif Op maandag 15 mei 2023 22:16 schreef capuchon_jongen het volgende:

[..]
Oh dacht dat een gewone park was beetje zoals centralpark in NY. Maar maakt niet uit, het belangrijkste dat ik aan een u5 lijn zit.

Stadspark lichtenberg is ook een optie. Iets dichter bij het centrum. Maar blijkbaar is het daar niet zo veilig.
Niks mis met Lichtenberg
  woensdag 17 mei 2023 @ 21:06:56 #233
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_209189640
Nog iets meer dan 2 weken *O*

Ik heb er duidelijk echt zin in :D :@
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_209193427
quote:
0s.gif Op maandag 15 mei 2023 22:20 schreef Jeroboam het volgende:

[..]
Niks mis met Lichtenberg
Ben de vorige keer verder gegaan met de metro en uitgestapt in Marzahn hellersdorf. Had daar ook niet het gevoel dat het onveilig was ofzo. Gartens der Welt is wel een aanrader om daar te bezoeken, met de skilift door dat grote park heen met uitzicht over de stad.....was leuk. En dan zie je hoe groot Berlijn is en hoe ver het nog verder gaat naar het Oosten.

Het meest onveilig heb ik mij doorgaans eigenlijk in de contreien van Neu Köln en Kreuzberg gevoeld, maar dat was dan ook snachts en eigenlijk gebeurde er helemaal niet zoveel.
pi_209496594
quote:
1s.gif Op woensdag 17 mei 2023 21:06 schreef Whiskers2009 het volgende:
Nog iets meer dan 2 weken *O*

Ik heb er duidelijk echt zin in :D :@
En, hoe was het?

Als ik er volgend jaar ben ook maar een club meepikken. Geen idee welke nog, Berghain is de bekendste uiteraard, en hoor verhalen over Watergate en Tresor, en dat je niet moet verwachten dat je overal met je sneakers binnen komt. :D Neig wel naar wat meer underground / rauw / graffiti qua setting. Zal deze topicreeks wel eens doornemen, maar als er tips zijn, hoor ik het ook wel hier. :)
The only way you can be original, is to be yourself.
  dinsdag 13 juni 2023 @ 11:17:41 #236
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_209496871
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juni 2023 10:48 schreef RedWhiteArmy1983 het volgende:

[..]
En, hoe was het?

Als ik er volgend jaar ben ook maar een club meepikken. Geen idee welke nog, Berghain is de bekendste uiteraard, en hoor verhalen over Watergate en Tresor, en dat je niet moet verwachten dat je overal met je sneakers binnen komt. :D Neig wel naar wat meer underground / rauw / graffiti qua setting. Zal deze topicreeks wel eens doornemen, maar als er tips zijn, hoor ik het ook wel hier. :)
Het was fantastisch! Alleen een beetje warm :%
Veel gezien, veel gedaan, toffe stad! ^O^
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  maandag 26 juni 2023 @ 12:41:20 #237
405562 Erno-BE
Greatest virgin in the world
pi_209653129
Ik wil een hotelovernachting bij Premier Inn Wilmersdorf boeken, maar bij de betaling krijg ik de volgende foutmelding: "Sorry, we cannot complete your booking. Please try again later". Weet iemand wat er aan de hand is?
Uitspraak van 2016, gedaan op donderdag 17 maart 2016 @ 22:35:23:
Ik kies nooit voor de makkelijkste oplossing. Ik wil de top bereiken en gaan voor de premium girls, elke vrouw kunnen krijgen die IK zou willen.
pi_209653192
Ze willen geen wappen hebben :7
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  maandag 26 juni 2023 @ 19:15:52 #239
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_209657475
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2023 12:41 schreef Erno-BE het volgende:
Ik wil een hotelovernachting bij Premier Inn Wilmersdorf boeken, maar bij de betaling krijg ik de volgende foutmelding: "Sorry, we cannot complete your booking. Please try again later". Weet iemand wat er aan de hand is?
Uhhh. Dat kan van alles zijn natuurlijk. Heb je al… je weet wel… contact gezocht met het hotel of je bank? Je weet wel; de daadwerkelijke partijen die je kunnen helpen..
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
  dinsdag 11 juli 2023 @ 17:15:22 #240
401928 anti-loper
brengt oldschool back
pi_209854323
ik ga van de 20ste t/m de 27ste naar Berlijn
Iemand toevallig daar? of tips
Op woensdag 6 februari 2019 00:47 schreef SideEffect het volgende
Als dima voor 31 december 2019 een relatie krijgt met treinmeisje, krijg jij van mij 10¤
pi_209856689
quote:
0s.gif Op maandag 15 mei 2023 22:16 schreef capuchon_jongen het volgende:
Oh dacht dat een gewone park was beetje zoals centralpark in NY.
Dat is Tiergarten dan ook, maar niet Tierpark. Da's diep in het oosten hier.

Snap de verwarring :P

[ Bericht 2% gewijzigd door Erasmus op 11-07-2023 20:48:45 ]
pi_209884434
weet iemand leuke speciale restaurants of barretjes in berlijn O+ ?

op een speciale plek, een bijzondere keuken, goeie cocktails, dat soort dingen.

we gaan op pad zonder de kinderen *O* dus er moet genoten worden O+
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_209884633
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2023 22:04 schreef littledrummergirl het volgende:
weet iemand leuke speciale restaurants of barretjes in berlijn O+ ?

op een speciale plek, een bijzondere keuken, goeie cocktails, dat soort dingen.

we gaan op pad zonder de kinderen *O* dus er moet genoten worden O+
Is er een bepaald budget? Ik bedoel, is iets als Cookies Cream een optie?
pi_209884821
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2023 22:16 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Is er een bepaald budget? Ik bedoel, is iets als Cookies Cream een optie?
kan best een keer qua budget, maar qua reserveren te laat ben ik bang -O-
(we gaan over n maand)
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
  vrijdag 14 juli 2023 @ 20:45:18 #245
70514 littledrummergirl
voor uw vrijmibo
pi_209896143
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2023 22:16 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Is er een bepaald budget? Ik bedoel, is iets als Cookies Cream een optie?
ze hebben nog plek :D *O*
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_209896176
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 20:45 schreef littledrummergirl het volgende:

[..]
ze hebben nog plek :D *O*
Tof! Laat je weten hoe het was?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 14-07-2023 20:47:04 ]
  Moderator zaterdag 15 juli 2023 @ 11:33:29 #247
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_209901249
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2023 22:04 schreef littledrummergirl het volgende:
weet iemand leuke speciale restaurants of barretjes in berlijn O+ ?

op een speciale plek, een bijzondere keuken, goeie cocktails, dat soort dingen.

we gaan op pad zonder de kinderen *O* dus er moet genoten worden O+
In welke wijk zitten jullie? Ik zat vorige maand een week in Schönfeld/KuDamm dus ik ben aardig wat uit lunchen/eten geweest.
3 - 26 maart Thailand | 5 - 8 juli Dublin
  zaterdag 15 juli 2023 @ 16:51:01 #248
70514 littledrummergirl
voor uw vrijmibo
pi_209904516
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2023 11:33 schreef MaJo het volgende:

[..]
In welke wijk zitten jullie? Ik zat vorige maand een week in Schönfeld/KuDamm dus ik ben aardig wat uit lunchen/eten geweest.
mitte O+ bij friedrichstrasse maar we kunnen alle kanten op met het ov *O*

[ Bericht 5% gewijzigd door littledrummergirl op 15-07-2023 16:56:58 ]
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_209934304
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2023 11:33 schreef MaJo het volgende:

[..]
In welke wijk zitten jullie? Ik zat vorige maand een week in Schönfeld/KuDamm dus ik ben aardig wat uit lunchen/eten geweest.
Schöneberg hoop ik 😉
pi_209934360
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 juli 2023 16:51 schreef littledrummergirl het volgende:

[..]
mitte O+ bij friedrichstrasse maar we kunnen alle kanten op met het ov *O*
Het ligt er een een beetje aan wat je zoekt maar wij vinden bv der goldene Hahn, Volt, Richard, Lokal altijd geslaagd. Wel wat duurder voor Berlin Standards.
pi_212076859
Kickje :@ (na de laatste 2 topics doorgenomen te hebben, die ervoor waren wat "gedateerd"...)

Van plan (maar nog niks geboekt) om deze augustus voor het eerst naar Berlijn te gaan, ivm de Loveparade (Rave The Planet) op 17-8. Ga ik combineren met een aantal dagen bezoek aan de stad. Eerste bezoek ooit, dus een combinatie van de “standaard bezienswaardigheden”, met een dagje Sachsenhausen, een tour door de Unterwelten en een boottochtje op de Spree. Charlottenburg moet ook leuk zijn. Iemand nog wat andere tips w.b. “must-sees”? Potsdam/Wannsee misschien? (Al vrees ik dat ik daarvoor tijd te kort kom, maar als de stad bevalt zal ik heus nog wel 's terug gaan...)

Ook wel fan van graffiti en clubs, dan kom je daar wel aan je trekken. Aangezien ik (vooralsnog) alleen zal gaan en normaliter gewoon in een spijkerbroek (of korte broek, het is dan immers zomer) rondloop acht ik de kans dat ik Berghain in kom zo ongeveer nihil. :@ Welke club bevelen jullie me aan? Tresor of zo? Lange wachtij daar? Het is niet om de hele nacht helemaal los te gaan, maar gewoon om ff een paar uur een indruk te krijgen… Hangt ook een beetje van af wat er gedraaid wordt. Bovendien zal van alles qua clubs misschien wel veranderd zijn door de jaren heen (ook wellicht ivm covid), dus wellicht dat een "ervaringsdeskundige" een update kan geven. ;)
The only way you can be original, is to be yourself.
  vrijdag 19 januari 2024 @ 12:56:01 #252
35623 PPL
Autumnus Sempre
pi_212090103
Bezoekje aan de Rijksdag? In 2019 gedaan en het beviel mij. Audiotour beschikbaar, je kan omhoog lopen naar de top van de koepel, kijkt over Berlijn uit en leert wat over de geschiedenis.

Wel even reserveren van te voren: https://www.bundestag.de/nl/besuch
Burnt to the core but not broken
pi_212094205
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 12:58 schreef RedWhiteArmy1983 het volgende:
Kickje :@ (na de laatste 2 topics doorgenomen te hebben, die ervoor waren wat "gedateerd"...)

Van plan (maar nog niks geboekt) om deze augustus voor het eerst naar Berlijn te gaan, ivm de Loveparade (Rave The Planet) op 17-8. Ga ik combineren met een aantal dagen bezoek aan de stad. Eerste bezoek ooit, dus een combinatie van de “standaard bezienswaardigheden”, met een dagje Sachsenhausen, een tour door de Unterwelten en een boottochtje op de Spree. Charlottenburg moet ook leuk zijn. Iemand nog wat andere tips w.b. “must-sees”? Potsdam/Wannsee misschien? (Al vrees ik dat ik daarvoor tijd te kort kom, maar als de stad bevalt zal ik heus nog wel 's terug gaan...)

Ook wel fan van graffiti en clubs, dan kom je daar wel aan je trekken. Aangezien ik (vooralsnog) alleen zal gaan en normaliter gewoon in een spijkerbroek (of korte broek, het is dan immers zomer) rondloop acht ik de kans dat ik Berghain in kom zo ongeveer nihil. :@ Welke club bevelen jullie me aan? Tresor of zo? Lange wachtij daar? Het is niet om de hele nacht helemaal los te gaan, maar gewoon om ff een paar uur een indruk te krijgen… Hangt ook een beetje van af wat er gedraaid wordt. Bovendien zal van alles qua clubs misschien wel veranderd zijn door de jaren heen (ook wellicht ivm covid), dus wellicht dat een "ervaringsdeskundige" een update kan geven. ;)
Ik vond het Stasi museum erg gaaf, de papieren en de mensen zijn weg maar voor de rest lijkt het alsof ze ieder moment terug kunnen komen van de lunch.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
  Moderator zaterdag 20 januari 2024 @ 08:03:27 #254
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_212099402
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 12:58 schreef RedWhiteArmy1983 het volgende:

Ook wel fan van graffiti en clubs,
In het Mauerpark staat een stuk muur waarop iedereen z'n gang mag gaan, laatste keer dat ik er was krulde er een plak verf van zo'n 10cm dik van een stuk van de muur. Van East Side Gallery is het de bedoeling dat daar de beschildering blijft behouden :+

Het Mauerpark heb ik vaker genoemd, dus over de rommelmarkt, karaoke, allerlei muzikanten, eettentjes enz op zondag had je allicht al gelezen, maar de graffiti heb ik nooit specifiek benoemd :+
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_212142652
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 januari 2024 12:56 schreef PPL het volgende:
Bezoekje aan de Rijksdag? In 2019 gedaan en het beviel mij. Audiotour beschikbaar, je kan omhoog lopen naar de top van de koepel, kijkt over Berlijn uit en leert wat over de geschiedenis.

Wel even reserveren van te voren: https://www.bundestag.de/nl/besuch
Yes, staat op het lijstje. :Y
The only way you can be original, is to be yourself.
pi_212143966
dark matter O+ vond ik veruit t gaafste in Berlijn (zit ook vlakbij een soort vrijplaats/festival achtige club)
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_212183702
Zo eindelijk het reisje naar Berlijn is geboekt.

Vliegen vanuit Brussel naar Berlijn. Voor amper 77 euro.

Het hotel heb ik wat duurder aangepakt. 450 euro voor drie nachtjes. Wat helemaal fantastisch is. (toevallig 450 euro _O- )

De ligging lijkt me ideaal. 250 meter van mijn hotel is er een S9 station. en binnen no time zit ik op de U5 lijn.

Ik ben wel tevreden over de locatie van mijn hotel.
pi_212183929
Als ik een ABC kaartje heb gekocht voor 4 dagen. Moet je die 1x valideren? of bij iedere rit?

Het logische is 1x denk ik anders kan je de conducteur de datum niet meer lezen :+ Maar vraag het toch voor de zekerheid
  Moderator zaterdag 27 januari 2024 @ 09:16:28 #259
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_212185033
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 januari 2024 00:30 schreef capuchon_jongen het volgende:
Zo eindelijk het reisje naar Berlijn is geboekt.

Vliegen vanuit Brussel naar Berlijn. Voor amper 77 euro.

Het hotel heb ik wat duurder aangepakt. 450 euro voor drie nachtjes. Wat helemaal fantastisch is. (toevallig 450 euro _O- )

De ligging lijkt me ideaal. 250 meter van mijn hotel is er een S9 station. en binnen no time zit ik op de U5 lijn.

Ik ben wel tevreden over de locatie van mijn hotel.
Woon je vlakbij Brussel? want daar raken is ook niet geheel gratis.

Ik woon nabij de Duitse grens. Duits treinstation is 25 minuten rijden met gratis parkeren. Naar Berlijn is 1x overstappen. Ticket naar Berlijn is niet veel duurder dan een ticket naar Schiphol als ik op tijd boek

1x stempelen is voldoende voor het kaartje :Y
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_212185411
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 januari 2024 09:16 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Woon je vlakbij Brussel? want daar raken is ook niet geheel gratis.

Ik woon nabij de Duitse grens. Duits treinstation is 25 minuten rijden met gratis parkeren. Naar Berlijn is 1x overstappen. Ticket naar Berlijn is niet veel duurder dan een ticket naar Schiphol als ik op tijd boek

1x stempelen is voldoende voor het kaartje :Y
Ik woon helemaal in het westen van België helaas. Met de auto is het een 1u15-1u30m rijden.

De trein hier is ook een optie.
pi_212213124
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 januari 2024 00:30 schreef capuchon_jongen het volgende:
Ik ben wel tevreden over de locatie van mijn hotel.
Waar lig je precies met het hotel?
Ik zoek ook nog een locatie, weet niet welke buurten in Berlijn het beste zijn om (betaalbaar) in te verblijven? Kort bij de S-Bahn of U-Bahn is handig uiteraard.
Inmiddels zijn mijn plannen wat gewijzigd: ga wellicht met 2 vrienden ipv alleen, waarvan eentje helemaal into WO2 zit en vaker daar is geweest, dus hij zal ook nog zelf wel wat tips hebben w.b. hotel. :)
The only way you can be original, is to be yourself.
  Moderator maandag 29 januari 2024 @ 16:37:31 #262
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_212214482
quote:
0s.gif Op maandag 29 januari 2024 14:33 schreef RedWhiteArmy1983 het volgende:

[..]
Waar lig je precies met het hotel?
Ik zoek ook nog een locatie, weet niet welke buurten in Berlijn het beste zijn om (betaalbaar) in te verblijven? Kort bij de S-Bahn of U-Bahn is handig uiteraard.
Inmiddels zijn mijn plannen wat gewijzigd: ga wellicht met 2 vrienden ipv alleen, waarvan eentje helemaal into WO2 zit en vaker daar is geweest, dus hij zal ook nog zelf wel wat tips hebben w.b. hotel. :)
Ik heb het al vaker gezegd: volgende keer wil ik weer een hotel nabij U5. B+B Hotel City Ost is 15 stappen verwijderd vanaf de trappen vanaf een station, ideaal! In die buurt waren ook wel wat betere hotels
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_212215244
quote:
0s.gif Op maandag 29 januari 2024 14:33 schreef RedWhiteArmy1983 het volgende:

[..]
Waar lig je precies met het hotel?
Ik zoek ook nog een locatie, weet niet welke buurten in Berlijn het beste zijn om (betaalbaar) in te verblijven? Kort bij de S-Bahn of U-Bahn is handig uiteraard.
Inmiddels zijn mijn plannen wat gewijzigd: ga wellicht met 2 vrienden ipv alleen, waarvan eentje helemaal into WO2 zit en vaker daar is geweest, dus hij zal ook nog zelf wel wat tips hebben w.b. hotel. :)
quote:
1s.gif Op maandag 29 januari 2024 16:37 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Ik heb het al vaker gezegd: volgende keer wil ik weer een hotel nabij U5. B+B Hotel City Ost is 15 stappen verwijderd vanaf de trappen vanaf een station, ideaal! In die buurt waren ook wel wat betere hotels
Op amper 200 meter wandelen van de S9-bahn station Hackeshermarkt. Ben op 2 tellen bij de U-bahn. D
  Moderator maandag 29 januari 2024 @ 18:09:31 #264
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_212215525
quote:
0s.gif Op maandag 29 januari 2024 17:52 schreef capuchon_jongen het volgende:

[..]
[..]
Op amper 200 meter wandelen van de S9-bahn station Hackeshermarkt. Ben op 2 tellen bij de U-bahn. D
Oh das wel een mooie buurt :)

Eerste keer Berlijn zat ik ook in een B+Bb Hotel, Potsdamer Straße. Daar stonden 's avonds de hoertjes aan straat zag ik later :D Overigens geen last van gehad, hing geen onaangename sfeer ofzo - heb me er niet onveilig gevoeld.

[ Bericht 0% gewijzigd door derLudolf op 29-01-2024 19:49:31 ]
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_212216604
quote:
1s.gif Op maandag 29 januari 2024 18:09 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Oh das wel een mooie buurt :)

Eerste keer Berlijn zat ik ook in een B+Bb Hotel, Potsdamer Straße. Daar stonden 's avonds de hoertjes aan straat zag ik later :D Overigens geen last van gehad, hing geen onaangename sfeer overigens - heb me er niet onveilig gevoeld.
Dat tippelen in Berlijn vind ik sowieso raar geregeld. Aan de Oranienburger Straße staan ze ook, maar dat is tegelijkertijd een straat met veel normale restaurants, winkels, etc. In Nederland houden we dat gescheiden. Je kunt je toch niet voorstellen dat er getippeld zou worden langs de Lijnbaan, of de Kalverstraat of zo.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 29-01-2024 19:16:02 ]
pi_212217156
Hooray for boobies!
  Moderator maandag 29 januari 2024 @ 19:51:55 #267
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_212217226
quote:
1s.gif Op maandag 29 januari 2024 19:48 schreef Spockjuh_ het volgende:
https://nos.nl/artikel/25(...)gt-faillissement-aan }:|

@:wheeledwarrior wanneer gaan we weer? :P
Welke sjomp heeft dat geschreven, als Duitsland correspondent moet je toch weten dat Berliner (bollen) in Pfannkuchen worden genoemd :o
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_212217497
quote:
1s.gif Op maandag 29 januari 2024 19:51 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Welke sjomp heeft dat geschreven, als Duitsland correspondent moet je toch weten dat Berliner (bollen) in Pfannkuchen worden genoemd :o
Klopt, maar de NOS is een website in de Nederlandse taal dus dan is bollen de juiste naam:

Berlinerbollen, Berlijnse bollen, Berliner bollen of Boules de Berlin (vooral in Vlaanderen gangbaar) zijn ronde lekkernijen die van gefrituurd gistdeeg gemaakt zijn en met banketbakkersroom of confituur worden gevuld. Ook veel Duitsers kennen het gebak als Berliner, behalve in Saksen en in Berlijn zelf, waar ze Pfannkuchen (letterlijk: "pannenkoeken") worden genoemd en in Zuid-Duitsland, waar ze Krapfen heten.
pi_212217529
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 januari 2024 19:21 schreef littledrummergirl het volgende:
dark matter O+ vond ik veruit t gaafste in Berlijn (zit ook vlakbij een soort vrijplaats/festival achtige club)
Ik lees overal dat het een tourist trap is, vooral vanwege combinatie druk, hoge entree en korte vermaaktijd. Grappig dat jij een andere ervaring hebt.
pi_212217630
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 12:58 schreef RedWhiteArmy1983 het volgende:
Kickje :@ (na de laatste 2 topics doorgenomen te hebben, die ervoor waren wat "gedateerd"...)

Van plan (maar nog niks geboekt) om deze augustus voor het eerst naar Berlijn te gaan, ivm de Loveparade (Rave The Planet) op 17-8. Ga ik combineren met een aantal dagen bezoek aan de stad. Eerste bezoek ooit, dus een combinatie van de “standaard bezienswaardigheden”, met een dagje Sachsenhausen, een tour door de Unterwelten en een boottochtje op de Spree. Charlottenburg moet ook leuk zijn. Iemand nog wat andere tips w.b. “must-sees”? Potsdam/Wannsee misschien? (Al vrees ik dat ik daarvoor tijd te kort kom, maar als de stad bevalt zal ik heus nog wel 's terug gaan...)

Ook wel fan van graffiti en clubs, dan kom je daar wel aan je trekken. Aangezien ik (vooralsnog) alleen zal gaan en normaliter gewoon in een spijkerbroek (of korte broek, het is dan immers zomer) rondloop acht ik de kans dat ik Berghain in kom zo ongeveer nihil. :@ Welke club bevelen jullie me aan? Tresor of zo? Lange wachtij daar? Het is niet om de hele nacht helemaal los te gaan, maar gewoon om ff een paar uur een indruk te krijgen… Hangt ook een beetje van af wat er gedraaid wordt. Bovendien zal van alles qua clubs misschien wel veranderd zijn door de jaren heen (ook wellicht ivm covid), dus wellicht dat een "ervaringsdeskundige" een update kan geven. ;)
Het Humboldt Forum heeft een nieuw uitkijkpunt, voor 5 euro sta je boven op het dak. Geen uren vermaak maar wel een heel tof uitzicht op o.a. de Berliner Dom.
pi_212218550
quote:
0s.gif Op maandag 29 januari 2024 20:05 schreef Jeroboam het volgende:

[..]
Ik lees overal dat het een tourist trap is, vooral vanwege combinatie druk, hoge entree en korte vermaaktijd. Grappig dat jij een andere ervaring hebt.
oh zo heb ik het echt totaal niet beleefd. prachtige lichtkunstwerken, gecomponeerde muziek erbij en je hebt alle tijd om er rond te lopen. Vond het oprecht elke euro waard en heb er awesome foto's kunnen maken.

er zijn veel tourist traps in berlijn, maar dit vind ik er zeker geen van :D
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
  dinsdag 30 januari 2024 @ 08:57:40 #272
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_212221401
quote:
1s.gif Op maandag 29 januari 2024 19:48 schreef Spockjuh_ het volgende:
@:wheeledwarrior wanneer gaan we weer? :P
pi_212222429
quote:
also also also :( Binnenkort stuur ik je wel de boekinggegevens
Hooray for boobies!
pi_212284347
iemand nog leuke eettentjes in de buurt van S-Bahnhof, Hackescher Markt. Eventueel leuke danscafés ofzo.
pi_212492294
Vrijdag weer voor 5 dagen naar Berlijn. Dit wordt in totaal al de tiende keer. Ja what can I say? De stad is verslavend. Hopelijk zijn de weergoden mij een beetje gunstig gezind :).
'Wish I was old and a little sentimental'
Porcupine Tee - Normal
pi_212493910
quote:
0s.gif Op maandag 19 februari 2024 07:36 schreef StarGazer het volgende:
Vrijdag weer voor 5 dagen naar Berlijn. Dit wordt in totaal al de tiende keer. Ja what can I say? De stad is verslavend. Hopelijk zijn de weergoden mij een beetje gunstig gezind :).
Ben je nog van plan dingen te bezoeken waar je nog niet eerder bent geweest?
pi_212629064
quote:
0s.gif Op maandag 19 februari 2024 10:28 schreef Jeroboam het volgende:

[..]
Ben je nog van plan dingen te bezoeken waar je nog niet eerder bent geweest?
Vergeten te reageren :')

Ben gister terug gekomen.
Dit keer voor het eerst naar het computerspielemuseum & hamburger bahnhof geweest, aanradertjes wel :).
Verder lekker relaxed rondgelopen en genoten van het mooie weer :).

Volgend jaar weer :).
'Wish I was old and a little sentimental'
Porcupine Tee - Normal
pi_212629589
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 januari 2024 09:16 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Woon je vlakbij Brussel? want daar raken is ook niet geheel gratis.

Ik woon nabij de Duitse grens. Duits treinstation is 25 minuten rijden met gratis parkeren. Naar Berlijn is 1x overstappen. Ticket naar Berlijn is niet veel duurder dan een ticket naar Schiphol als ik op tijd boek

1x stempelen is voldoende voor het kaartje :Y
Welk station is dat? Herzogenrath toevallig?
  Moderator donderdag 29 februari 2024 @ 10:10:10 #279
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_212629660
quote:
0s.gif Op donderdag 29 februari 2024 10:01 schreef Intint het volgende:

[..]
Welk station is dat? Herzogenrath toevallig?
Haha nee, totaal niet. Haren (Ems), sneltrein/RE naar Rheine, daar stap ik over op de IC Amsterdam-Berlin


De eerste volgende keer dat ik naar Berlijn ja niet overigens, weekend van 13 april. Dan zijn er werkzaamheden tussen Hannover en Berlin, daarom ga ik via Münster en Dortmund. Even twee Interrail dagen op maken :D
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_212652189
ik wil dit voorjaar ook weer gaan, iemand nog tips voor musea? Ik vind in NL musea zoals het van gogh en het stedelijk interessant. Maar het mag ook best iets vreemds/aparts zijn.... tips?
pi_212653006
Ik ga ook bijna. Zin in ❤ Ga eens dit topic doorlezen en kijken wat jullie aanraders zijn. Leuk topic!
pi_212653044
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2024 20:05 schreef Stefanovich het volgende:
ik wil dit voorjaar ook weer gaan, iemand nog tips voor musea? Ik vind in NL musea zoals het van gogh en het stedelijk interessant. Maar het mag ook best iets vreemds/aparts zijn.... tips?
Sammlung Boros?
  zaterdag 9 maart 2024 @ 09:34:32 #283
475804 1inamelon
Je mag wel meloentje zeggen
pi_212751262
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2024 20:05 schreef Stefanovich het volgende:
ik wil dit voorjaar ook weer gaan, iemand nog tips voor musea? Ik vind in NL musea zoals het van gogh en het stedelijk interessant. Maar het mag ook best iets vreemds/aparts zijn.... tips?
Hamburger Bahnhof Museum? Is wel een tijd geleden dat ik daar geweest ben maar ik vond het destijds best vreemd :P
  dinsdag 19 maart 2024 @ 12:58:30 #284
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_212881984
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2024 20:05 schreef Stefanovich het volgende:
ik wil dit voorjaar ook weer gaan, iemand nog tips voor musea? Ik vind in NL musea zoals het van gogh en het stedelijk interessant. Maar het mag ook best iets vreemds/aparts zijn.... tips?
Op het Museuminsen zitten er natuurlijk 5 bij elkaar: https://www.smb.museum/en(...)msinsel-berlin/home/ Maar dat is dan vooral gericht op oudheidkundige zaken en wat minder op kunst.
pi_212883321
Jaaaaaaa, geboekt. Het is denk ik de 8e keer, maar mijn nieuwe liefde is er nog nooit geweest. :o
Sterkheidsbaas van alles.
pi_212894577
Ik heb ook geboekt inmiddels. *O* De heenreis met de trein (rechtstreeks) was gewoon even duur als een enkeltje Maastricht-Amsterdam. _O-
Alles bij elkaar (trein+hotel) viel het reuze mee qua geld. Augustus is nog ver weg, maar dat betekent extra lange voorpret.
Voor mij de eerste keer, maar ga met 2 vrienden waarvan er eentje dus al 4x is geweest of zo. Programma van de eerste dagen is wat highlights doen + Unterwelten + Sachsenhausen. Zaterdag Love Parade. Wellicht daarna nog wat clubben. Zondag brak in de trein naar huis. Nu al zin in. :Y
The only way you can be original, is to be yourself.
  Moderator woensdag 20 maart 2024 @ 18:28:49 #287
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_212895379
Klopt als je op tijd boekt sta je voor een paar tientjes in Berlijn.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator donderdag 11 april 2024 @ 11:50:23 #288
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_213168364
Aankomend weekend even naar Berlijn, Interrail dagen opmaken. Het weer lijkt mooi.

Planning:
Bezoekje aan Foto impex
Stasi museum
Siemensbahn (oude verlaten spoorlijn+station) bovendien zat er nog een bovengrondse bunker in die wijk en was U-Bahn station Siemensstraße ook ingericht als schuilkelder.

Verder denk ik even kijken in het Treptow park.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  donderdag 11 april 2024 @ 22:11:10 #289
267333 buzz1291
Never a dull moment
pi_213174734
quote:
1s.gif Op donderdag 11 april 2024 11:50 schreef derLudolf het volgende:
Aankomend weekend even naar Berlijn, Interrail dagen opmaken. Het weer lijkt mooi.

Planning:
Bezoekje aan Foto impex
Stasi museum
Siemensbahn (oude verlaten spoorlijn+station) bovendien zat er nog een bovengrondse bunker in die wijk en was U-Bahn station Siemensstraße ook ingericht als schuilkelder.

Verder denk ik even kijken in het Treptow park.
Klinkt goed. Ik hou het in gedachte voor wanneer ik in juni er op de fiets ben.
2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .
  Moderator donderdag 11 april 2024 @ 23:22:36 #290
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_213175413
quote:
1s.gif Op donderdag 11 april 2024 11:50 schreef derLudolf het volgende:
Aankomend weekend even naar Berlijn, Interrail dagen opmaken. Het weer lijkt mooi.

Planning:
Bezoekje aan Foto impex
Stasi museum
Siemensbahn (oude verlaten spoorlijn+station) bovendien zat er nog een bovengrondse bunker in die wijk en was U-Bahn station Siemensstraße ook ingericht als schuilkelder.

Verder denk ik even kijken in het Treptow park.
Ik ben benieuwd naar het Stasi Museum! Ik heb er een keer voor een dichte deur gestaan en vorig jaar dacht ik er heen te gaan maar dat bleek het (minder interessante) DDR museum te zijn :')
3 - 26 maart Thailand | 5 - 8 juli Dublin
  vrijdag 12 april 2024 @ 22:17:41 #291
267333 buzz1291
Never a dull moment
pi_213185489
Rondje Berliner Mauerweg fietsen staat ook in de planning. Is tenslotte ook maar 70 km
2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .
pi_213186395
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 april 2024 22:17 schreef buzz1291 het volgende:
Rondje Berliner Mauerweg fietsen staat ook in de planning. Is tenslotte ook maar 70 km
170 maar wel heel tof om te doen.
  Moderator zaterdag 13 april 2024 @ 06:57:38 #293
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_213187285
quote:
0s.gif Op donderdag 11 april 2024 23:22 schreef MaJo het volgende:

[..]
Ik ben benieuwd naar het Stasi Museum! Ik heb er een keer voor een dichte deur gestaan en vorig jaar dacht ik er heen te gaan maar dat bleek het (minder interessante) DDR museum te zijn :')
Het DDR museum is volgens mij net zo goed een museum als dat het sexmuseum in Amsterdam een museum is volgens mij :P

Dat Stasi museum zag ik onlangs op FB van een oud collega, geen idee waarom ik daar niet eerder van heb gehoord, de Stasi gevangenis ben ik wel geweest. Dat is ook erg interessant.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  zaterdag 13 april 2024 @ 20:55:47 #294
267333 buzz1291
Never a dull moment
pi_213195899
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 april 2024 23:49 schreef Jeroboam het volgende:

[..]
170 maar wel heel tof om te doen.
Ik doelde op de compacte versie zo die op KOMOOT staat. Buitengebied een beetje links laten liggen
2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .
pi_213196961
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 april 2024 20:55 schreef buzz1291 het volgende:

[..]
Ik doelde op de compacte versie zo die op KOMOOT staat. Buitengebied een beetje links laten liggen
Juist het deel dat door het buitengebied gaat is leuk, ook goed aan te reizen met de fiets in de stadstreinen overal langs de route.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')