Kommt drauf anquote:Op woensdag 12 april 2023 11:43 schreef Jeroboam het volgende:
[..]
Ik ken weinig plekken die je zelfs buiten de stad liever met de auto zou willen bezoeken, de tram/bus gaat letterlijk soms het bos in.
Ja, vorige keer nog naar eindpunt van tram 62 gereden en daar via de Dahme en het bos naar de Muggelturm geklommen. Aan de andere kant naar beneden gelopen en daar stap je zo weer op de bus.quote:Op woensdag 12 april 2023 11:44 schreef Erasmus het volgende:
[..]
Kommt drauf an
Kom vaak in Köpenick en de tramritjes daar in de bossen zijn
Urbexlocaties, zoals de dingen die je kunt bezoeken via go2know. Auto lijkt me dan handiger.quote:Op woensdag 12 april 2023 11:43 schreef Jeroboam het volgende:
[..]
Ik ken weinig plekken die je zelfs buiten de stad liever met de auto zou willen bezoeken, de tram/bus gaat letterlijk soms het bos in.
Nog erger dan Mühlheim Eichbaum?quote:Op woensdag 12 april 2023 11:49 schreef Jeroboam het volgende:
station Potsdam Pirschheide (lelijkste station van Duitsland).
Zo, die vragen best veel geld voor een "unieke" Urbex ervaring zeg.quote:Op woensdag 12 april 2023 11:58 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Urbexlocaties, zoals de dingen die je kunt bezoeken via go2know. Auto lijkt me dan handiger.
Andere tip qua urbex is Berliner Unterwelten. Zij doen ook tours door hele gave locaties, maar het nadeel is dat je geen foto's mag maken.quote:Op woensdag 12 april 2023 12:15 schreef derLudolf het volgende:
Ziet er wel gruwelijk uit @:Jeroboam
Dank voor de tip![]()
Mäusebunker is ook bruut.
Misschien eens een fototripje van maken, want er is wel meer van die lelijkheid te vinden
https://pequena-habana.dequote:Op woensdag 12 april 2023 13:20 schreef MaJo het volgende:
Ik ga in juni 6 dagen naar Berlijn voor mijn studieDe bijeenkomsten vinden plaats op de Kurfürstendamm dus ik heb een hotel in de buurt geboekt (ter hoogte van de Zoo). Niet mijn ideale plek in Berlijn, doe mij maar liever Prenzlauerberg of Kreuzberg
Maar goed, ook wel eens leuk om het "westen" te verkennen. Iemand nog tips, met name restaurants en places to be in de omgeving? Ik ben een keer of 10 in Berlijn geweest dus dingen als KaDeWe en Gedächtniskirche ken ik wel
Oeh drinken en winkels zijn zeer zeker ook aan te radenquote:Op woensdag 12 april 2023 13:39 schreef Lonaa het volgende:
[..]
https://pequena-habana.de
https://salut-berlin.de/ (ok geen eten maar toch)
https://goo.gl/maps/aKG6sfckf8nN6dsbA (ok ook geen eten)
https://www.margaschoeller.de/ (toffe boekwinkel)
De rest van mijn suggesties zijn ergens anders.
Graaaaaaaaaaaag. Mijn laatste keer Berlijn is alweer veel te lang geleden, maar ik kan waarschijnlijk toch niet als jij weg gaat.quote:Op woensdag 12 april 2023 15:32 schreef MaJo het volgende:
[..]
Oeh drinken en winkels zijn zeer zeker ook aan te raden
Mijn hotel zit ook vlakbij de homobuurt Schöneberg, ben ik ook benieuwd naar! Sterker nog, ik zit in een gay hotel![]()
Ga je mee? Er zijn nog plekken!
18 - 24 juni en dus voor studiepunten hè? Of ben je ermee gestopt?quote:Op woensdag 12 april 2023 16:05 schreef Lonaa het volgende:
[..]
Graaaaaaaaaaaag. Mijn laatste keer Berlijn is alweer veel te lang geleden, maar ik kan waarschijnlijk toch niet als jij weg gaat.
Al uh jaren.quote:Op woensdag 12 april 2023 16:08 schreef MaJo het volgende:
[..]
18 - 24 juni en dus voor studiepunten hè? Of ben je ermee gestopt?
Ik twijfelde alquote:
Ook thanks voor deze tip, gaan we heenquote:Op vrijdag 10 maart 2023 22:14 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Vooral ook de wijk er om heen is iets waar het DDR achtige sfeertje nog hangt, het is niet bepaald het meest doorsnee toeristische plek van Berlijn. We zijn er jaren terug eens geweest.
Als je interesse hebt in geschiedenis zeker een aanrader om te doen.
[ afbeelding ]
Hmm interessante optie. Ik ga in juni voor de 9e keer naar Berlijn en heb wel behoefte aan wat minder 'doorsnee' plekkenquote:Op vrijdag 10 maart 2023 22:14 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Vooral ook de wijk er om heen is iets waar het DDR achtige sfeertje nog hangt, het is niet bepaald het meest doorsnee toeristische plek van Berlijn. We zijn er jaren terug eens geweest.
Als je interesse hebt in geschiedenis zeker een aanrader om te doen.
[ afbeelding ]
@StarGazerquote:Op woensdag 12 april 2023 19:01 schreef Speedfight het volgende:
[..]
Ook thanks voor deze tip, gaan we heen
quote:De Grensovergang Helmstedt-Marienborn was tijdens de deling van Duitsland vanwege zijn geografische ligging de grootste en belangrijkste grensovergang in de Duits-Duitse grens. De korte route (170 km) over land van de Bondsrepubliek Duitsland (West-Duitsland) naar de enclave West-Berlijn liep via deze grenspost.
In de Eifel is het prachtig weerquote:Op zaterdag 15 april 2023 08:36 schreef Speedfight het volgende:
Nou we hebben alleen maar regen, echt non-stop en dat gooit wel wat plannen letterlijk in t water.
T Joods museum was gaaf, echt wel een belevenis. Gisteravond in technoclub Mein Hause Am See beland, jong publiek maar wel leuk.
Het Neues museum vond ik ook indrukwekkend.
Iemand nog een aanrader voor de beste curryworst?
Curry 36quote:Op zaterdag 15 april 2023 08:36 schreef Speedfight het volgende:
Nou we hebben alleen maar regen, echt non-stop en dat gooit wel wat plannen letterlijk in t water.
T Joods museum was gaaf, echt wel een belevenis. Gisteravond in technoclub Mein Hause Am See beland, jong publiek maar wel leuk.
Curry & More (vlakbij Alexanderplatz) krijgt hele positieve waarderingen, bijv. een 4,8 op Google Reviews.quote:Op zaterdag 15 april 2023 08:36 schreef Speedfight het volgende:
Alexanderplatz, veel toeristen dus waarschijnlijk en meer bezig met de beleving dan de smaak zelf?quote:Op maandag 17 april 2023 22:57 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Curry & More (vlakbij Alexanderplatz) krijgt hele positieve waarderingen, bijv. een 4,8 op Google Reviews.
Ik heb het geprobeerd, maar denk dat het gewoon niet mijn ding is. Vond het nogal ranzig, vet. Zal aan mij liggen, want de reviews zijn dus wel heel gunstig.
Denk dat dat nogal meevalt. Het is wel vlakbij Alexanderplatz, maar niet op een plek waar je toevallig komt. De beleving op die locatie is ook niet echt een attractie.quote:Op dinsdag 18 april 2023 06:34 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Alexanderplatz, veel toeristen dus waarschijnlijk en meer bezig met de beleving dan de smaak zelf?
Als je op tijd boekt ga je voor een paar tientjes eerste klas naar Berlijn. Misschien kun je nog wel iets goedkoper als je met de auto gaat, maar ja, de goedkopere hotels zullen geen gratis parkeergelegenheid hebben. En zit je aan de rand van de stad, dan zul je elke dag veel tijd kwijt zijn aan om met OV naar het centrum te gaan.quote:Op maandag 15 mei 2023 20:43 schreef capuchon_jongen het volgende:
Berlijn is de volgende stad die ik graag wil bezoeken.
Aangezien de dieselprijzen wat weer gezakt zijn vergeleken met vorig jaar. Lijkt de auto misschien wel de goedkoopste en meest confortabele optie.
Ik woon in België en het is ongeveer een grote 7 uur rijden vanuit mijn woonplaats.
Ik doe het wellicht in 2 delen met een tussenstop in Keulen.
Heeft er iemand tips voor een goed verblijf? een persoonlijke ervaring ofzo ? Ik ben opzoek naar een hotel/airbnb/b&b aan het rand van de stad. waar je je auto gratis/of tegen een kleine vergoeding kwijt kan.
En van daaruit heel gemakkelijk met de openbaar vervoer het stadscentrum in kan
Bedankt voor de tips.quote:Op maandag 15 mei 2023 21:12 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Als je op tijd boekt ga je voor een paar tientjes eerste klas naar Berlijn. Misschien kun je nog wel iets goedkoper als je met de auto gaat, maar ja, de goedkopere hotels zullen geen gratis parkeergelegenheid hebben. En zit je aan de rand van de stad, dan zul je elke dag veel tijd kwijt zijn aan om met OV naar het centrum te gaan.
Ik vind een hotel ergens vlakbij een station van lijn U5 ideaal.
Ik zag overigens een paar jaar terug spandoeken hangen dat je voor ¤25/dag bij het Ostbahnhof kon parkeren. Als je niet al te lang gaat, is dat nog te overzien.
Bedoel je niet Tiergarten? Dat is letterlijk het centrum. Tierpark zit ook aan de U5 maar is flink uit het centrum en je gaat niet elke dag een kaartje kopen voor de dierentuin om een rondje te rennen denk ik.quote:Op maandag 15 mei 2023 21:58 schreef capuchon_jongen het volgende:
Plannen beetje veranderd.
Ik zal met de trein gaan. En is het een goed idee om in de buurt van tierpark te overnachten. lekker dicht bij een u5 lijn. Kan ik in de ochtend daar ook een rondje lopen/hardlopen.
Of is dat te ver weg van het centrum?
Oh dacht dat een gewone park was beetje zoals centralpark in NY. Maar maakt niet uit, het belangrijkste dat ik aan een u5 lijn zit.quote:Op maandag 15 mei 2023 22:00 schreef Jeroboam het volgende:
[..]
Bedoel je niet Tiergarten? Dat is letterlijk het centrum. Tierpark zit ook aan de U5 maar is flink uit het centrum en je gaat niet elke dag een kaartje kopen voor de dierentuin om een rondje te rennen denk ik.
Niks mis met Lichtenbergquote:Op maandag 15 mei 2023 22:16 schreef capuchon_jongen het volgende:
[..]
Oh dacht dat een gewone park was beetje zoals centralpark in NY. Maar maakt niet uit, het belangrijkste dat ik aan een u5 lijn zit.
Stadspark lichtenberg is ook een optie. Iets dichter bij het centrum. Maar blijkbaar is het daar niet zo veilig.
Ben de vorige keer verder gegaan met de metro en uitgestapt in Marzahn hellersdorf. Had daar ook niet het gevoel dat het onveilig was ofzo. Gartens der Welt is wel een aanrader om daar te bezoeken, met de skilift door dat grote park heen met uitzicht over de stad.....was leuk. En dan zie je hoe groot Berlijn is en hoe ver het nog verder gaat naar het Oosten.quote:
En, hoe was het?quote:Op woensdag 17 mei 2023 21:06 schreef Whiskers2009 het volgende:
Nog iets meer dan 2 weken
Ik heb er duidelijk echt zin in![]()
![]()
Het was fantastisch! Alleen een beetje warmquote:Op dinsdag 13 juni 2023 10:48 schreef RedWhiteArmy1983 het volgende:
[..]
En, hoe was het?
Als ik er volgend jaar ben ook maar een club meepikken. Geen idee welke nog, Berghain is de bekendste uiteraard, en hoor verhalen over Watergate en Tresor, en dat je niet moet verwachten dat je overal met je sneakers binnen komt.Neig wel naar wat meer underground / rauw / graffiti qua setting. Zal deze topicreeks wel eens doornemen, maar als er tips zijn, hoor ik het ook wel hier.
Uhhh. Dat kan van alles zijn natuurlijk. Heb je al… je weet wel… contact gezocht met het hotel of je bank? Je weet wel; de daadwerkelijke partijen die je kunnen helpen..quote:Op maandag 26 juni 2023 12:41 schreef Erno-BE het volgende:
Ik wil een hotelovernachting bij Premier Inn Wilmersdorf boeken, maar bij de betaling krijg ik de volgende foutmelding: "Sorry, we cannot complete your booking. Please try again later". Weet iemand wat er aan de hand is?
Dat is Tiergarten dan ook, maar niet Tierpark. Da's diep in het oosten hier.quote:Op maandag 15 mei 2023 22:16 schreef capuchon_jongen het volgende:
Oh dacht dat een gewone park was beetje zoals centralpark in NY.
Is er een bepaald budget? Ik bedoel, is iets als Cookies Cream een optie?quote:Op donderdag 13 juli 2023 22:04 schreef littledrummergirl het volgende:
weet iemand leuke speciale restaurants of barretjes in berlijn?
op een speciale plek, een bijzondere keuken, goeie cocktails, dat soort dingen.
we gaan op pad zonder de kinderendus er moet genoten worden
kan best een keer qua budget, maar qua reserveren te laat ben ik bangquote:Op donderdag 13 juli 2023 22:16 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Is er een bepaald budget? Ik bedoel, is iets als Cookies Cream een optie?
ze hebben nog plekquote:Op donderdag 13 juli 2023 22:16 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Is er een bepaald budget? Ik bedoel, is iets als Cookies Cream een optie?
In welke wijk zitten jullie? Ik zat vorige maand een week in Schönfeld/KuDamm dus ik ben aardig wat uit lunchen/eten geweest.quote:Op donderdag 13 juli 2023 22:04 schreef littledrummergirl het volgende:
weet iemand leuke speciale restaurants of barretjes in berlijn?
op een speciale plek, een bijzondere keuken, goeie cocktails, dat soort dingen.
we gaan op pad zonder de kinderendus er moet genoten worden
mittequote:Op zaterdag 15 juli 2023 11:33 schreef MaJo het volgende:
[..]
In welke wijk zitten jullie? Ik zat vorige maand een week in Schönfeld/KuDamm dus ik ben aardig wat uit lunchen/eten geweest.
Schöneberg hoop ik 😉quote:Op zaterdag 15 juli 2023 11:33 schreef MaJo het volgende:
[..]
In welke wijk zitten jullie? Ik zat vorige maand een week in Schönfeld/KuDamm dus ik ben aardig wat uit lunchen/eten geweest.
Het ligt er een een beetje aan wat je zoekt maar wij vinden bv der goldene Hahn, Volt, Richard, Lokal altijd geslaagd. Wel wat duurder voor Berlin Standards.quote:Op zaterdag 15 juli 2023 16:51 schreef littledrummergirl het volgende:
[..]
mittebij friedrichstrasse maar we kunnen alle kanten op met het ov
![]()
Ik vond het Stasi museum erg gaaf, de papieren en de mensen zijn weg maar voor de rest lijkt het alsof ze ieder moment terug kunnen komen van de lunch.quote:Op donderdag 18 januari 2024 12:58 schreef RedWhiteArmy1983 het volgende:
Kickje(na de laatste 2 topics doorgenomen te hebben, die ervoor waren wat "gedateerd"...)
Van plan (maar nog niks geboekt) om deze augustus voor het eerst naar Berlijn te gaan, ivm de Loveparade (Rave The Planet) op 17-8. Ga ik combineren met een aantal dagen bezoek aan de stad. Eerste bezoek ooit, dus een combinatie van de “standaard bezienswaardigheden”, met een dagje Sachsenhausen, een tour door de Unterwelten en een boottochtje op de Spree. Charlottenburg moet ook leuk zijn. Iemand nog wat andere tips w.b. “must-sees”? Potsdam/Wannsee misschien? (Al vrees ik dat ik daarvoor tijd te kort kom, maar als de stad bevalt zal ik heus nog wel 's terug gaan...)
Ook wel fan van graffiti en clubs, dan kom je daar wel aan je trekken. Aangezien ik (vooralsnog) alleen zal gaan en normaliter gewoon in een spijkerbroek (of korte broek, het is dan immers zomer) rondloop acht ik de kans dat ik Berghain in kom zo ongeveer nihil.Welke club bevelen jullie me aan? Tresor of zo? Lange wachtij daar? Het is niet om de hele nacht helemaal los te gaan, maar gewoon om ff een paar uur een indruk te krijgen… Hangt ook een beetje van af wat er gedraaid wordt. Bovendien zal van alles qua clubs misschien wel veranderd zijn door de jaren heen (ook wellicht ivm covid), dus wellicht dat een "ervaringsdeskundige" een update kan geven.
In het Mauerpark staat een stuk muur waarop iedereen z'n gang mag gaan, laatste keer dat ik er was krulde er een plak verf van zo'n 10cm dik van een stuk van de muur. Van East Side Gallery is het de bedoeling dat daar de beschildering blijft behoudenquote:Op donderdag 18 januari 2024 12:58 schreef RedWhiteArmy1983 het volgende:
Ook wel fan van graffiti en clubs,
Yes, staat op het lijstje.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 12:56 schreef PPL het volgende:
Bezoekje aan de Rijksdag? In 2019 gedaan en het beviel mij. Audiotour beschikbaar, je kan omhoog lopen naar de top van de koepel, kijkt over Berlijn uit en leert wat over de geschiedenis.
Wel even reserveren van te voren: https://www.bundestag.de/nl/besuch
Woon je vlakbij Brussel? want daar raken is ook niet geheel gratis.quote:Op zaterdag 27 januari 2024 00:30 schreef capuchon_jongen het volgende:
Zo eindelijk het reisje naar Berlijn is geboekt.
Vliegen vanuit Brussel naar Berlijn. Voor amper 77 euro.
Het hotel heb ik wat duurder aangepakt. 450 euro voor drie nachtjes. Wat helemaal fantastisch is. (toevallig 450 euro)
De ligging lijkt me ideaal. 250 meter van mijn hotel is er een S9 station. en binnen no time zit ik op de U5 lijn.
Ik ben wel tevreden over de locatie van mijn hotel.
Ik woon helemaal in het westen van België helaas. Met de auto is het een 1u15-1u30m rijden.quote:Op zaterdag 27 januari 2024 09:16 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Woon je vlakbij Brussel? want daar raken is ook niet geheel gratis.
Ik woon nabij de Duitse grens. Duits treinstation is 25 minuten rijden met gratis parkeren. Naar Berlijn is 1x overstappen. Ticket naar Berlijn is niet veel duurder dan een ticket naar Schiphol als ik op tijd boek
1x stempelen is voldoende voor het kaartje
Waar lig je precies met het hotel?quote:Op zaterdag 27 januari 2024 00:30 schreef capuchon_jongen het volgende:
Ik ben wel tevreden over de locatie van mijn hotel.
Ik heb het al vaker gezegd: volgende keer wil ik weer een hotel nabij U5. B+B Hotel City Ost is 15 stappen verwijderd vanaf de trappen vanaf een station, ideaal! In die buurt waren ook wel wat betere hotelsquote:Op maandag 29 januari 2024 14:33 schreef RedWhiteArmy1983 het volgende:
[..]
Waar lig je precies met het hotel?
Ik zoek ook nog een locatie, weet niet welke buurten in Berlijn het beste zijn om (betaalbaar) in te verblijven? Kort bij de S-Bahn of U-Bahn is handig uiteraard.
Inmiddels zijn mijn plannen wat gewijzigd: ga wellicht met 2 vrienden ipv alleen, waarvan eentje helemaal into WO2 zit en vaker daar is geweest, dus hij zal ook nog zelf wel wat tips hebben w.b. hotel.
quote:Op maandag 29 januari 2024 14:33 schreef RedWhiteArmy1983 het volgende:
[..]
Waar lig je precies met het hotel?
Ik zoek ook nog een locatie, weet niet welke buurten in Berlijn het beste zijn om (betaalbaar) in te verblijven? Kort bij de S-Bahn of U-Bahn is handig uiteraard.
Inmiddels zijn mijn plannen wat gewijzigd: ga wellicht met 2 vrienden ipv alleen, waarvan eentje helemaal into WO2 zit en vaker daar is geweest, dus hij zal ook nog zelf wel wat tips hebben w.b. hotel.
Op amper 200 meter wandelen van de S9-bahn station Hackeshermarkt. Ben op 2 tellen bij de U-bahn. Dquote:Op maandag 29 januari 2024 16:37 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Ik heb het al vaker gezegd: volgende keer wil ik weer een hotel nabij U5. B+B Hotel City Ost is 15 stappen verwijderd vanaf de trappen vanaf een station, ideaal! In die buurt waren ook wel wat betere hotels
Oh das wel een mooie buurtquote:Op maandag 29 januari 2024 17:52 schreef capuchon_jongen het volgende:
[..]
[..]
Op amper 200 meter wandelen van de S9-bahn station Hackeshermarkt. Ben op 2 tellen bij de U-bahn. D
Dat tippelen in Berlijn vind ik sowieso raar geregeld. Aan de Oranienburger Straße staan ze ook, maar dat is tegelijkertijd een straat met veel normale restaurants, winkels, etc. In Nederland houden we dat gescheiden. Je kunt je toch niet voorstellen dat er getippeld zou worden langs de Lijnbaan, of de Kalverstraat of zo.quote:Op maandag 29 januari 2024 18:09 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Oh das wel een mooie buurt![]()
Eerste keer Berlijn zat ik ook in een B+Bb Hotel, Potsdamer Straße. Daar stonden 's avonds de hoertjes aan straat zag ik laterOverigens geen last van gehad, hing geen onaangename sfeer overigens - heb me er niet onveilig gevoeld.
Welke sjomp heeft dat geschreven, als Duitsland correspondent moet je toch weten dat Berliner (bollen) in Pfannkuchen worden genoemdquote:Op maandag 29 januari 2024 19:48 schreef Spockjuh_ het volgende:
https://nos.nl/artikel/25(...)gt-faillissement-aan![]()
@:wheeledwarrior wanneer gaan we weer?
Klopt, maar de NOS is een website in de Nederlandse taal dus dan is bollen de juiste naam:quote:Op maandag 29 januari 2024 19:51 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Welke sjomp heeft dat geschreven, als Duitsland correspondent moet je toch weten dat Berliner (bollen) in Pfannkuchen worden genoemd
Ik lees overal dat het een tourist trap is, vooral vanwege combinatie druk, hoge entree en korte vermaaktijd. Grappig dat jij een andere ervaring hebt.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 19:21 schreef littledrummergirl het volgende:
dark mattervond ik veruit t gaafste in Berlijn (zit ook vlakbij een soort vrijplaats/festival achtige club)
Het Humboldt Forum heeft een nieuw uitkijkpunt, voor 5 euro sta je boven op het dak. Geen uren vermaak maar wel een heel tof uitzicht op o.a. de Berliner Dom.quote:Op donderdag 18 januari 2024 12:58 schreef RedWhiteArmy1983 het volgende:
Kickje(na de laatste 2 topics doorgenomen te hebben, die ervoor waren wat "gedateerd"...)
Van plan (maar nog niks geboekt) om deze augustus voor het eerst naar Berlijn te gaan, ivm de Loveparade (Rave The Planet) op 17-8. Ga ik combineren met een aantal dagen bezoek aan de stad. Eerste bezoek ooit, dus een combinatie van de “standaard bezienswaardigheden”, met een dagje Sachsenhausen, een tour door de Unterwelten en een boottochtje op de Spree. Charlottenburg moet ook leuk zijn. Iemand nog wat andere tips w.b. “must-sees”? Potsdam/Wannsee misschien? (Al vrees ik dat ik daarvoor tijd te kort kom, maar als de stad bevalt zal ik heus nog wel 's terug gaan...)
Ook wel fan van graffiti en clubs, dan kom je daar wel aan je trekken. Aangezien ik (vooralsnog) alleen zal gaan en normaliter gewoon in een spijkerbroek (of korte broek, het is dan immers zomer) rondloop acht ik de kans dat ik Berghain in kom zo ongeveer nihil.Welke club bevelen jullie me aan? Tresor of zo? Lange wachtij daar? Het is niet om de hele nacht helemaal los te gaan, maar gewoon om ff een paar uur een indruk te krijgen… Hangt ook een beetje van af wat er gedraaid wordt. Bovendien zal van alles qua clubs misschien wel veranderd zijn door de jaren heen (ook wellicht ivm covid), dus wellicht dat een "ervaringsdeskundige" een update kan geven.
oh zo heb ik het echt totaal niet beleefd. prachtige lichtkunstwerken, gecomponeerde muziek erbij en je hebt alle tijd om er rond te lopen. Vond het oprecht elke euro waard en heb er awesome foto's kunnen maken.quote:Op maandag 29 januari 2024 20:05 schreef Jeroboam het volgende:
[..]
Ik lees overal dat het een tourist trap is, vooral vanwege combinatie druk, hoge entree en korte vermaaktijd. Grappig dat jij een andere ervaring hebt.
quote:Op maandag 29 januari 2024 19:48 schreef Spockjuh_ het volgende:
@:wheeledwarrior wanneer gaan we weer?
Ben je nog van plan dingen te bezoeken waar je nog niet eerder bent geweest?quote:Op maandag 19 februari 2024 07:36 schreef StarGazer het volgende:
Vrijdag weer voor 5 dagen naar Berlijn. Dit wordt in totaal al de tiende keer. Ja what can I say? De stad is verslavend. Hopelijk zijn de weergoden mij een beetje gunstig gezind.
Vergeten te reagerenquote:Op maandag 19 februari 2024 10:28 schreef Jeroboam het volgende:
[..]
Ben je nog van plan dingen te bezoeken waar je nog niet eerder bent geweest?
Welk station is dat? Herzogenrath toevallig?quote:Op zaterdag 27 januari 2024 09:16 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Woon je vlakbij Brussel? want daar raken is ook niet geheel gratis.
Ik woon nabij de Duitse grens. Duits treinstation is 25 minuten rijden met gratis parkeren. Naar Berlijn is 1x overstappen. Ticket naar Berlijn is niet veel duurder dan een ticket naar Schiphol als ik op tijd boek
1x stempelen is voldoende voor het kaartje
Haha nee, totaal niet. Haren (Ems), sneltrein/RE naar Rheine, daar stap ik over op de IC Amsterdam-Berlinquote:Op donderdag 29 februari 2024 10:01 schreef Intint het volgende:
[..]
Welk station is dat? Herzogenrath toevallig?
Sammlung Boros?quote:Op vrijdag 1 maart 2024 20:05 schreef Stefanovich het volgende:
ik wil dit voorjaar ook weer gaan, iemand nog tips voor musea? Ik vind in NL musea zoals het van gogh en het stedelijk interessant. Maar het mag ook best iets vreemds/aparts zijn.... tips?
Hamburger Bahnhof Museum? Is wel een tijd geleden dat ik daar geweest ben maar ik vond het destijds best vreemdquote:Op vrijdag 1 maart 2024 20:05 schreef Stefanovich het volgende:
ik wil dit voorjaar ook weer gaan, iemand nog tips voor musea? Ik vind in NL musea zoals het van gogh en het stedelijk interessant. Maar het mag ook best iets vreemds/aparts zijn.... tips?
Op het Museuminsen zitten er natuurlijk 5 bij elkaar: https://www.smb.museum/en(...)msinsel-berlin/home/ Maar dat is dan vooral gericht op oudheidkundige zaken en wat minder op kunst.quote:Op vrijdag 1 maart 2024 20:05 schreef Stefanovich het volgende:
Klinkt goed. Ik hou het in gedachte voor wanneer ik in juni er op de fiets ben.quote:Op donderdag 11 april 2024 11:50 schreef derLudolf het volgende:
Aankomend weekend even naar Berlijn, Interrail dagen opmaken. Het weer lijkt mooi.
Planning:
Bezoekje aan Foto impex
Stasi museum
Siemensbahn (oude verlaten spoorlijn+station) bovendien zat er nog een bovengrondse bunker in die wijk en was U-Bahn station Siemensstraße ook ingericht als schuilkelder.
Verder denk ik even kijken in het Treptow park.
Ik ben benieuwd naar het Stasi Museum! Ik heb er een keer voor een dichte deur gestaan en vorig jaar dacht ik er heen te gaan maar dat bleek het (minder interessante) DDR museum te zijnquote:Op donderdag 11 april 2024 11:50 schreef derLudolf het volgende:
Aankomend weekend even naar Berlijn, Interrail dagen opmaken. Het weer lijkt mooi.
Planning:
Bezoekje aan Foto impex
Stasi museum
Siemensbahn (oude verlaten spoorlijn+station) bovendien zat er nog een bovengrondse bunker in die wijk en was U-Bahn station Siemensstraße ook ingericht als schuilkelder.
Verder denk ik even kijken in het Treptow park.
170 maar wel heel tof om te doen.quote:Op vrijdag 12 april 2024 22:17 schreef buzz1291 het volgende:
Rondje Berliner Mauerweg fietsen staat ook in de planning. Is tenslotte ook maar 70 km
Het DDR museum is volgens mij net zo goed een museum als dat het sexmuseum in Amsterdam een museum is volgens mijquote:Op donderdag 11 april 2024 23:22 schreef MaJo het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd naar het Stasi Museum! Ik heb er een keer voor een dichte deur gestaan en vorig jaar dacht ik er heen te gaan maar dat bleek het (minder interessante) DDR museum te zijn
Ik doelde op de compacte versie zo die op KOMOOT staat. Buitengebied een beetje links laten liggenquote:
Juist het deel dat door het buitengebied gaat is leuk, ook goed aan te reizen met de fiets in de stadstreinen overal langs de route.quote:Op zaterdag 13 april 2024 20:55 schreef buzz1291 het volgende:
[..]
Ik doelde op de compacte versie zo die op KOMOOT staat. Buitengebied een beetje links laten liggen
Nou, ik heb kaartjes voor de laatste week meiquote:Op donderdag 11 april 2024 23:22 schreef MaJo het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd naar het Stasi Museum! Ik heb er een keer voor een dichte deur gestaan en vorig jaar dacht ik er heen te gaan maar dat bleek het (minder interessante) DDR museum te zijn
Ik zou Sachsenhausen niet bezoeken tijdens een relatief kort bezoek. Het Gedenkstätte Berliner Mauer/Berlin Wall Memorial vind ik qua te bezoeken plek ook wel interessant. Je kan dan vanuit een wachttoren een blik werpen op de tussenzone tussen West en Oost-Berlijn. Gratis en centraal gelegen: Bernauer Str. 111, 13355 Berlin, Germanyquote:Op dinsdag 30 april 2024 15:16 schreef Troel het volgende:
[..]
Nou, ik heb kaartjes voor de laatste week mei(Edit: nee, we gaan naar het gevang!)
Oudste doet 27 mei zijn laatste examen en de 28e gaan we, met zijn tweetjes, voor 2 nachten die kant op. We vertrekken de dinsdag vies vroeg en zijn dus rond de lunch in Berlijn en donderdags vertrekken we om 16 uur weer richting Nederland. Wel gekozen om in Hengelo op te stappen ipv Bad Bentheim vanwege het wegbrengen combineren enzo.
We hebben Stasimuseum gepland staan en gaan een tour van de Underwelten doen. En we hebben eigenlijk de hele woensdag nog vrij gepland staan. Oudste is half jaar geleden naar Theresienstadt geweest, dus ik weet niet of Sachsenhausen iets toevoegd. Voor mij an sich wel, ik 'ken' verder enkel Westerbork. Hij is echt een geschiedenisfanaat, dus vandaar. Het DDR-museum leek mij wel interessant, maar daar heb ik eigenlijk nog niet echt positieve reacties over gezien. Meneer is 16 jaar oud, dus geen cocktailbars en dergelijke helaasEn ik weet ook niet of een dagje Tierpark hem zal bekoren
(O wacht, dat weet ik wel, het antwoord is nee). Ik kom hem ook niet overhalen voor Legoworld, want dat 'is een indoorspeeltuin'
Het wordt de hop on hop off bus en een bezoek aan het levensverhaal van die enge man met snorquote:Op dinsdag 30 april 2024 15:21 schreef Jeroboam het volgende:
[..]
Ik zou Sachsenhausen niet bezoeken tijdens een relatief kort bezoek. Het Gedenkstätte Berliner Mauer/Berlin Wall Memorial vind ik qua te bezoeken plek ook wel interessant. Je kan dan vanuit een wachttoren een blik werpen op de tussenzone tussen West en Oost-Berlijn. Gratis en centraal gelegen: Bernauer Str. 111, 13355 Berlin, Germany
Ik ben benieuwd!quote:Op dinsdag 30 april 2024 15:16 schreef Troel het volgende:
[..]
Nou, ik heb kaartjes voor de laatste week mei(Edit: nee, we gaan naar het gevang!)
Oudste doet 27 mei zijn laatste examen en de 28e gaan we, met zijn tweetjes, voor 2 nachten die kant op. We vertrekken de dinsdag vies vroeg en zijn dus rond de lunch in Berlijn en donderdags vertrekken we om 16 uur weer richting Nederland. Wel gekozen om in Hengelo op te stappen ipv Bad Bentheim vanwege het wegbrengen combineren enzo.
We hebben Stasimuseum gepland staan en gaan een tour van de Underwelten doen. En we hebben eigenlijk de hele woensdag nog vrij gepland staan. Oudste is half jaar geleden naar Theresienstadt geweest, dus ik weet niet of Sachsenhausen iets toevoegd. Voor mij an sich wel, ik 'ken' verder enkel Westerbork. Hij is echt een geschiedenisfanaat, dus vandaar. Het DDR-museum leek mij wel interessant, maar daar heb ik eigenlijk nog niet echt positieve reacties over gezien. Meneer is 16 jaar oud, dus geen cocktailbars en dergelijke helaasEn ik weet ook niet of een dagje Tierpark hem zal bekoren
(O wacht, dat weet ik wel, het antwoord is nee). Ik kom hem ook niet overhalen voor Legoworld, want dat 'is een indoorspeeltuin'
Die trein heb ik vaker gedaan, daar verwacht ik geen problemen eigenlijk. En het is vanaf hier een stuk gunstiger dan vliegenquote:Op woensdag 1 mei 2024 11:20 schreef MaJo het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd!
Ik vond het DDR museum vooral weinig interessant omdat ik er al veel van weet, kijk bijvoorbeeld een keer Goodbye Lenin en je krijgt ook een goed idee van hoe alles er in die tijd uitzagVoor een 16-jarige is dat weer anders. Ik was met allemaal begin twintigers en die vonden het wel reuze interessant, toch wel echt een generatieverschil
Gaan jullie ook nog naar het Holocaust Memorial vlakbij de Brandenburger Tor? Dat blijft toch altijd indrukwekkend.
Succes met de trein trouwens
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |