abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_208738219
quote:
17s.gif Op dinsdag 11 april 2023 16:31 schreef Speedfight het volgende:

[..]
Ik denk zaterdag maar in principe kunnen we vrijdag ook en evt zelfs donderdag nog, wanneer denk je t beste kans te hebben? :9
Heb je een DM gestuurd.
pi_208738260
quote:
2s.gif Op dinsdag 11 april 2023 16:30 schreef SEMTEX het volgende:
Ben in 2016 een lang weekend geweest. We zaten toen in een hotel (Ibis volgens mij) in Spandau, naast het station daar. Alsnog prima te doen. We zijn een avond na teveel cocktails drinken netjes weer bij het hotel uitgekomen.
Erg genoten van de warschauer strasse regio waar het grootste stuk muur nog overeind staat. Lekker een drankje doen en mensen kijken op de Friedrichstrasse ook.

Wat ik nog steeds wel zou willen doen: Tempelhof, een excursie naar het oude Olympische dorp, de Teufelsberg. Moet zeggen dat ik Charlottenburg ook best leuk vond.
Het is uitermate fijn dat de S+U-Bahn van vrijdag t/m maandag 24 uur rijden.

Hierdoor maakt het wel wat makkelijker qua kiezen van locatie, zelfs als het Spandau is: heb een station voor de S-Bahn of U-Bahn in de buurt, en je zit gebakken. Kan je altijd na het stappen easy thuiskomen. Nergens een taxi voor nodig (is hier wel veel goedkoper dan in NL, dus gewoon doen als je geen zin in OV hebt).

Warschauer Straße is echter zwaar veranderd, of beter gezegd, "ontwikkeld". Je gaat weinig meer herkennen als je in 2016 voor het laatst hier was. Nieuwbouw en de daarbij behorende sanering schieten als paddenstoelen uit de grond -O- Gelukkig is de RAW-Gelände wel nog hetzelfde.

[ Bericht 3% gewijzigd door Erasmus op 11-04-2023 16:37:49 ]
pi_208738297
quote:
14s.gif Op dinsdag 11 april 2023 16:21 schreef Erasmus het volgende:

[..]
DM mij maar als je adviezen nodig hebt van een local. Ik zou persoonlijk de Fernsehturm ontwijken, grootste tourist trap die er is, letterlijk. Kom sowieso alleen op Alex als ik wat nodig heb of moet overstappen _O-

Genoeg alternatieven als het je om een hoge uitzicht over Berlin gaat. Zou persoonlijk liever voor de Panoramapunkt aan de Potsdamer Platz gaan.

Succes met Berghain proberen binnen te komen trouwens :P
Eens, prijs om bovenop de tv-toren te komen is belachelijk.
pi_208738313
quote:
2s.gif Op dinsdag 11 april 2023 16:30 schreef SEMTEX het volgende:
een excursie naar het oude Olympische dorp
Zijn ze helaas mee gestopt:

Die DKB STIFTUNG bietet keine Führungen durch das Olympische Dorf mehr an.

Unsere museale Vermittlungstätigkeit endete im Dezember 2019. Derzeit verwahren wir noch eine Sammlung historischer Objekte zur Geschichte des Olympischen Dorfs. Wir bedanken uns bei allen interessierten Besuchern, die unsere Führungen und Ausstellungen besucht haben.
  dinsdag 11 april 2023 @ 16:42:45 #180
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_208738326
quote:
14s.gif Op dinsdag 11 april 2023 16:36 schreef Erasmus het volgende:

Warschauer Straße is echter zwaar veranderd, of beter gezegd, "ontwikkeld". Je gaat weinig meer herkennen als je in 2016 voor het laatst hier was. Nieuwbouw en de daarbij behorende sanering schieten als paddenstoelen uit de grond -O- Gelukkig is de RAW-Gelände wel nog hetzelfde.
Gentrificatie, jammer ;( ik vond het sfeertje toen echt tof. RAW-Gelände ziet eruit als het deel wat vlakbij het station lag. Dat stuk muur heet trouwens de East side gallery en volgens mij is dat ook nog steeds intact incl. wat restaurantjes, een shopje en wat zitplekjes op het terrein: https://www.visitberlin.de/en/east-side-gallery
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
  dinsdag 11 april 2023 @ 16:43:09 #181
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_208738333
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 april 2023 16:40 schreef Jeroboam het volgende:

[..]
Zijn ze helaas mee gestopt:

Die DKB STIFTUNG bietet keine Führungen durch das Olympische Dorf mehr an.

Unsere museale Vermittlungstätigkeit endete im Dezember 2019. Derzeit verwahren wir noch eine Sammlung historischer Objekte zur Geschichte des Olympischen Dorfs. Wir bedanken uns bei allen interessierten Besuchern, die unsere Führungen und Ausstellungen besucht haben.
;( Nie wieder. Jammer hoor.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_208738355
quote:
2s.gif Op dinsdag 11 april 2023 16:42 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
Gentrificatie, jammer ;( ik vond het sfeertje toen echt tof. RAW-Gelände ziet eruit als het deel wat vlakbij het station lag. Dat stuk muur heet trouwens de East side gallery en volgens mij is dat ook nog steeds intact incl. wat restaurantjes, een shopje en wat zitplekjes op het terrein: https://www.visitberlin.de/en/east-side-gallery
Ik kom nog bijna elke dag langs de East Side Gallery. Leuke trekpleister, maar het gebied erom heen is het toppunt van gentrificatie. Aan de andere kant van de Oberbaumbrücke ligt Kreuzberg, ook een bekend gentrificatie-icoon :+

East Side Mall is wel handig als ik onderweg naar huis spullen nodig heb, maar meer niet _O- Wil er ook plezier hebben als ik er 's avonds bezopen rondloop en die 13-in-een-dozijn winkelcentra/torens doen daarom een afbreuk aan de sfeer imo.

[ Bericht 0% gewijzigd door Erasmus op 11-04-2023 16:46:03 ]
pi_208738823
Tvp, omdat ik wellicht dit of volgend jaar eindelijk eens Berlijn ga bezoeken. Tussentijd af en toe wat stukken van deze topicreeks doornemen, maar alvast deze vraag om misschien wat "doorleeswerk" t besparen: wat is de algemene tendens hier w.b. het vervoermiddel? Auto, trein of vliegtuig?

Ben meestal alleenreizend, dus zie de auto eigenlijk niet zo zitten. Overall blijft vliegen het goedkoopste, maar trein lijkt me het meest relaxed (en het groenst uiteraard) om te doen. :) Ook omdat je dan meteen in het centrum bent. Welk vervoermiddel het ook is, je moet toch 2 reisdagen uittrekken (vliegen is maar een uurtje of zo, maar is veel wachten ivm op tijd op luchthaven zijn etc.), maar qua totale reistijd op een dag scheelt het allemaal niet zo veel denk ik als je het gaat vergelijken...
The only way you can be original, is to be yourself.
pi_208738872
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 april 2023 17:29 schreef RedWhiteArmy1983 het volgende:
Tvp, omdat ik wellicht dit of volgend jaar eindelijk eens Berlijn ga bezoeken. Tussentijd af en toe wat stukken van deze topicreeks doornemen, maar alvast deze vraag om misschien wat "doorleeswerk" t besparen: wat is de algemene tendens hier w.b. het vervoermiddel? Auto, trein of vliegtuig?

Ben meestal alleenreizend, dus zie de auto eigenlijk niet zo zitten. Overall blijft vliegen het goedkoopste, maar trein lijkt me het meest relaxed (en het groenst uiteraard) om te doen. :) Ook omdat je dan meteen in het centrum bent. Welk vervoermiddel het ook is, je moet toch 2 reisdagen uittrekken (vliegen is maar een uurtje of zo, maar is veel wachten ivm op tijd op luchthaven zijn etc.), maar qua totale reistijd op een dag scheelt het allemaal niet zo veel denk ik als je het gaat vergelijken...
Als je centraal in Nederland woont kun je zelfs einde van de werkdag de laatste Berlijntrein nemen. Dat kost je wel een hotelnacht extra maar geen reisdag. Dan kun je zelfs al voor circa 39 euro reizen, dat haal je met het vliegtuig niet eens.
pi_208738877
quote:
Ben meestal alleenreizend, dus zie de auto eigenlijk niet zo zitten.
Ik reis meermaals per jaar naar Nederland vanuit hier.

Ik kan het absoluut niet aanbevelen om in je eentje zo'n stuk te gaan rijden. De Autobahn kan soms ehh.. vermoeiend zijn. Heb dan gelijk 3 dagen nodig om bij te komen.

Van NL terug naar hier is dat geen probleem, die 3 dagen rust, maar na de heenweg liep ik er de eerste paar dagen als een zombie bij terwijl je juist actief op pad wilt gaan. Superkut :D Geldt ook voor jou in jouw situatie.

Dus: vliegen of treinen. Check de IC Berlijn zodat je helemaal niet hoeft over te stappen.

Als je overstappen geen probleem vindt: ICE is beter dan de IC. Als je geluk hebt dat de DB niks verneukt, tenminste..

Auto is zeker ook aan te beleven gezien ik van roadtrips hou, maar niet in je eentje als je daarna ook nog direct actief moet zijn.

[ Bericht 4% gewijzigd door Erasmus op 11-04-2023 17:39:17 ]
  dinsdag 11 april 2023 @ 17:49:46 #186
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_208739023
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 april 2023 17:34 schreef Erasmus het volgende:

[..]
Ik reis meermaals per jaar naar Nederland vanuit hier.

Ik kan het absoluut niet aanbevelen om in je eentje zo'n stuk te gaan rijden. De Autobahn kan soms ehh.. vermoeiend zijn. Heb dan gelijk 3 dagen nodig om bij te komen.

Van NL terug naar hier is dat geen probleem, die 3 dagen rust, maar na de heenweg liep ik er de eerste paar dagen als een zombie bij terwijl je juist actief op pad wilt gaan. Superkut :D Geldt ook voor jou in jouw situatie.

Dus: vliegen of treinen. Check de IC Berlijn zodat je helemaal niet hoeft over te stappen.

Als je overstappen geen probleem vindt: ICE is beter dan de IC. Als je geluk hebt dat de DB niks verneukt, tenminste..

Auto is zeker ook aan te beleven gezien ik van roadtrips hou, maar niet in je eentje als je daarna ook nog direct actief moet zijn.
Nou ben ik het met je eens dat een stuk rijden een impact heeft op je gestel, maar Berlijn is 7 uur rijden. Dat red je prima op een dag als je een paar keer pauze neemt tussendoor.

Al zou ik zelf veel liever met de trein gaan. Meteen in de stad, geen gezeik met parkeren, relaxter rijden etc
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_208739106
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 april 2023 17:49 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Nou ben ik het met je eens dat een stuk rijden een impact heeft op je gestel, maar Berlijn is 7 uur rijden. Dat red je prima op een dag als je een paar keer pauze neemt tussendoor.

Al zou ik zelf veel liever met de trein gaan. Meteen in de stad, geen gezeik met parkeren, relaxter rijden etc
Fijn toch dat je impact niet zo zwaar is!

Ben aan een oude lul aan het worden :B
  Moderator dinsdag 11 april 2023 @ 18:36:28 #188
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_208739480
quote:
14s.gif Op dinsdag 11 april 2023 16:21 schreef Erasmus het volgende:

[..]
DM mij maar als je adviezen nodig hebt van een local. Ik zou persoonlijk de Fernsehturm ontwijken, grootste tourist trap die er is, letterlijk. Kom sowieso alleen op Alex als ik wat nodig heb of moet overstappen _O-

Genoeg alternatieven als het je om een hoge uitzicht over Berlin gaat. Zou persoonlijk liever voor de Panoramapunkt aan de Potsdamer Platz gaan.

Succes met Berghain proberen binnen te komen trouwens :P
Berliner Dom vond ik ook wel geslaagd qua uitzicht. En een stuk goedkoper als Fernsehturm.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator dinsdag 11 april 2023 @ 18:39:11 #189
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_208739506
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 april 2023 17:34 schreef Erasmus het volgende:

[..]
Zo'n Teppich RE is niet optimaal, maar een gewone IC vind ik erg goed qua comfort. Voor een tientje extra ga je eerste klas naar Berlijn als je op tijd boekt en dan zit je helemaal goed.
pi_208740108
Lekker met de trein naar Berlijn. Helpt wel dat ik in Enschede woon en dan vanaf Bad Bentheim vertrek (meestal). Niet nadenken, gewoon zitten. Eventueel 1x overstappen. Protip is wel zitplaatsreservering, een beetje afhankelijk van wanneer je gaat wel ook. Heb in al die keren (en ook al die keren dat vrienden van me gingen) maar 1x vertraging gehad. Was wel gelijk mokerlang. Als in, geplande aankomsttijd Bad Bentheim 17:30-ish, uiteindelijke aankomst 0:45.
:')

We hebben het ook eens met de auto gedaan, was prima voor een keer en de ervaring. Jammer van de terugweg die 4 uur langer duurde wegens ongeval na ongeval. *O* (en baustellen na baustellen natuurlijk)
Sterkheidsbaas van alles.
  dinsdag 11 april 2023 @ 19:53:41 #191
405562 Erno-BE
Make the U.S.S.R. Great Again!
pi_208740566
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 april 2023 18:39 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Zo'n Teppich RE is niet optimaal, maar een gewone IC vind ik erg goed qua comfort. Voor een tientje extra ga je eerste klas naar Berlijn als je op tijd boekt en dan zit je helemaal goed.
Minpunt wel is dat het eerste klasse rijtuig in de IC Berlin uitsluitend uit zespersoonscoupés bestaat. Het restauratierijtuig biedt wel eerste klasse zitplaatsen aan in een open coupé, alleen lijkt de bagageruimte in het restauratierijtuig vrij beperkt en en is er volgens mij geen wifi aanwezig in het restauratierijtuig.

Als je in Twente woont kun je misschien met de RB61 naar Bielefeld en daar op de ICE stappen (ICE heeft wel open coupés in de eerste klasse), maar de RB61 is wel erg gevoelig voor uitval.

Vanuit Enschede is wellicht de RB64 naar Münster en vervolgens de RB69 naar Hamm en daar op de ICE stappen een mogelijkheid. Alleen zit je wel twee uur lang in relatief oncomfortabele regionale treinen alvorens je in de ICE terecht kan.
Rossíya, Rossíya -
V étom slóve ogón' i síla,
V étom slóve pobédy plámya!
Podnimáem Rossí známya!
  dinsdag 11 april 2023 @ 19:54:48 #192
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_208740591
quote:
17s.gif Op dinsdag 11 april 2023 16:13 schreef Speedfight het volgende:
Nog 2 nachtjes en dan zit ik met 2 vriendinnen in de trein naar Berlijn *O*
We gaan van do t/m zo ochtend en willen in ieder geval de hoge zendmast in, naar de Brandenburger Tor en een paar schimmige clubs in proberen te komen als Berghain.

Nog aanraders? *O*
Een week te vroeg :)

Als je de week erop was gegaan had je nog de Formule E race(s) op het voormalige Tempelhof vliegveld mee kunnen pakken.
No Dyson Barrier is going to stop me!
UI: FlippingCoin in ONZ / Ik bepaal hier welk dier jij bent
  Moderator dinsdag 11 april 2023 @ 20:09:47 #193
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_208740860
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 april 2023 19:53 schreef Erno-BE het volgende:

[..]
Minpunt wel is dat het eerste klasse rijtuig in de IC Berlin uitsluitend uit zespersoonscoupés bestaat. Het restauratierijtuig biedt wel eerste klasse zitplaatsen aan in een open coupé, alleen lijkt de bagageruimte in het restauratierijtuig vrij beperkt en en is er volgens mij geen wifi aanwezig in het restauratierijtuig.

Als je in Twente woont kun je misschien met de RB61 naar Bielefeld en daar op de ICE stappen (ICE heeft wel open coupés in de eerste klasse), maar de RB61 is wel erg gevoelig voor uitval.

Vanuit Enschede is wellicht de RB64 naar Münster en vervolgens de RB69 naar Hamm en daar op de ICE stappen een mogelijkheid. Alleen zit je wel twee uur lang in relatief oncomfortabele regionale treinen alvorens je in de ICE terecht kan.
Ik heb geen probleem met zes persoons coupés eigenlijk.
  dinsdag 11 april 2023 @ 21:18:12 #194
71199 Sjoerd102
Oet Zjwame!!!
pi_208741848
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 april 2023 16:39 schreef Jeroboam het volgende:

[..]
Eens, prijs om bovenop de tv-toren te komen is belachelijk.
Dan kun je beter het Parkinn hotel (tegenover) de Fernsehturm bezoeken. Stuk goedkoper en je kijkt uit op de Fernsehturm
Net efkes anges
pi_208742440
quote:

Vliegen vind ik onzin, aangezien je met reizen van en naar vliegveld en wachten ongeveer net zoveel tijd kwijt bent.
Afgelopen 2 jaar met de auto geweest. De ene keer reed ik het hele stuk met 1x stoppen onderweg (en anderhalf uur stilstaan in de file met 25 graden, terugweg liep soepeler), andere keer reed een vriendin. Beiden vonden we het geen probleem om het hele stuk te moeten rijden, maar goed, als je alleen in de auto zit, kan ik me voorstellen dat het dan anders in dan wanneer je met meerdere in een auto zit.
Dit jaar weer met de trein, was paar jaar geleden ook goed bevallen en nu vroeg geboekt, dus tickets waren nog lekker goedkoop :)
pi_208743223
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 april 2023 20:09 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Ik heb geen probleem met zes persoons coupés eigenlijk.
Eens. Het is mij ook niet duidelijk wat er zoveel beter is aan open coupés.

Ik ga ook altijd met de trein, wel altijd eerste klas. Ik overweeg wel om ook eens een keer met de auto te gaan, maar dat zou dan zijn om ook dingen in de periferie te kunnen bezoeken, die per OV lastig bereikbaar zijn.
pi_208743231
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 april 2023 21:18 schreef Sjoerd102 het volgende:

[..]
Dan kun je beter het Parkinn hotel (tegenover) de Fernsehturm bezoeken. Stuk goedkoper en je kijkt uit op de Fernsehturm
Is Motel One niet hoger?

Edit; nee dus. Zelfs bij lange na niet.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 11-04-2023 23:11:38 ]
pi_208746035
Dank voor alle tips. ^O^ Ja, neig toch wel naar de trein. Comfort, lekker relaxed, geen parkeergedoe, en meteen in het centrum. Roadtrippen is idd leuker om samen met anderen te doen. Vriend van me is van het weekend geweest met zijn vriendin. Die wisselen af, makkelijk, ik had hetzelfde gedaan in dat geval.
The only way you can be original, is to be yourself.
pi_208746299
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 april 2023 23:00 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Eens. Het is mij ook niet duidelijk wat er zoveel beter is aan open coupés.

Ik ga ook altijd met de trein, wel altijd eerste klas. Ik overweeg wel om ook eens een keer met de auto te gaan, maar dat zou dan zijn om ook dingen in de periferie te kunnen bezoeken, die per OV lastig bereikbaar zijn.
Weet niet hoe vaak/hoe lang je hier bent, maar de ring rondom Berlijn in Brandenburg (zone C) is ook het bekijken waard. De S-Bahn en RB's brengen je ook wel naar plaats van bestemming, maar dan kan een auto soms handiger zijn.
pi_208746358
quote:
0s.gif Op woensdag 12 april 2023 11:38 schreef Erasmus het volgende:

[..]
Weet niet hoe vaak/hoe lang je hier bent, maar de ring rondom Berlijn in Brandenburg (zone C) is ook het bekijken waard. De S-Bahn en RB's brengen je ook wel naar plaats van bestemming, maar dan kan een auto soms handiger zijn.
Ik ken weinig plekken die je zelfs buiten de stad liever met de auto zou willen bezoeken, de tram/bus gaat letterlijk soms het bos in.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')