abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator donderdag 23 april 2026 @ 21:53:53 #101
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_220642238
Of een tijdschrift kopen bij Presse& Books, keuze genoeg.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  woensdag 29 april 2026 @ 12:27:55 #102
312215 Näsenbar
State of the Art.
pi_220677262
quote:
0s.gif Op donderdag 23 april 2026 15:44 schreef MaJo het volgende:

[..]
Ik ben benieuwd! Ik vertrouw het ook niet helemaal _O-
quote:
0s.gif Op donderdag 23 april 2026 19:05 schreef Flitsbezorger het volgende:

[..]
Ben een kaaskop woonachtig in Berlijn en daarmee dus ook een regelmatige forens op deze route. Ik had op de lanceerdag een GoVolta genomen ipv de gebruikelijke IC(E) of Flix. Dat addertje onder het gras bij GoVolta is gewoon het low-frills concept zoals we die al bij o.a. Ryanair en EasyJet kennen.

Met een basic ticket zonder add-ons bij GoVolta krijg je:
- een oncomfortabele stoel in een vierzitter zoals je die kent bij de NS (met kleine tafeltje). Vind ik persoonlijk niet chill voor een rit van 6-8 uur zo recht in elkaars gezicht en personal space. Tenzij je met een groep van 4 bent, uiteraard. Maar dit is uiteindelijk mijn persoonlijke bezwaar.
- Ja, geen stopcontacten dus. Zonder powerbank is slapen je enige entertainment of productiviteit.
- Heel weinig handbagage en daar controleert het personeel streng op (want low-frills verdienmodel).
- Geen klantenservice.

Mocht ik de volgende keer weer met GoVolta reizen, dan neem ik die upgrade naar een hogere klasse wel.

Maar voor die prijsklasse zit ik liever in een (directe!) Flixbus waar ik een comfortabele stoel heb en waar ik met mijn laptop kan werken op een eigen tafeltje en met stopcontact als de Deutsche Bahn te duur blijkt te zijn. Want uiteindelijk blijft de IC(E) de comfortabelste optie mits ze op tijd rijden, maar dan moet je wel vroeg boeken voor de beste prijs..
Inmiddels heb ik de heen- en terugreis mogen ervaren en ik moet zeggen dat het voor die prijs best te doen was. Het voelt wel een beetje als een reis georganiseerd door een studentenvereniging, in het kader van dat je voor de prijs wel een aantal dingen voor lief moet nemen. De enige upgrade die ik had was meer bagage, waar niet op werd gecontroleerd. Wat wel hielp was dat mijn reisgenoot en ik zowel op de heen- en terugreis een vierzits voor onszelf hadden. Op de terugreis zaten er eerst nog twee andere mensen in onze vierzits en toen dacht ik wel van 'hoe ga ik dit 6-8 uur volhouden want het is wel erg krap'. Na vertrek bleek er ergens anders nog een vrije vierzits te zijn en zijn ze daar heengegaan. Maar toen besefte ik wel dat voor een eventuele volgende keer een comfortplek geen luxe is.

Verder heb ik me weer een week opperbest vermaakt, wat zwaardere dingen zoals gevangenis Hohenschönhausen (met een tour, aanrader) en Sachsenhausen afgewisseld met wat luchtigere dingen zoals Tierpark, wedstrijden van Dynamo Berlin (grimmig) en Hertha, uren struinen door Dussmann, een rommelmarkttocht op zondag en een bezoek aan Teufelsberg. Ik zou zo nog genoeg dingen kunnen bedenken om me nog een week langer te kunnen vermaken in Berlijn.
Denk aan het milieu voordat u deze post print.
pi_220677290
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 12:27 schreef Näsenbar het volgende:

[..]
[..]
Inmiddels heb ik de heen- en terugreis mogen ervaren en ik moet zeggen dat het voor die prijs best te doen was. Het voelt wel een beetje als een reis georganiseerd door een studentenvereniging, in het kader van dat je voor de prijs wel een aantal dingen voor lief moet nemen. De enige upgrade die ik had was meer bagage, waar niet op werd gecontroleerd. Wat wel hielp was dat mijn reisgenoot en ik zowel op de heen- en terugreis een vierzits voor onszelf hadden. Op de terugreis zaten er eerst nog twee andere mensen in onze vierzits en toen dacht ik wel van 'hoe ga ik dit 6-8 uur volhouden want het is wel erg krap'. Na vertrek bleek er ergens anders nog een vrije vierzits te zijn en zijn ze daar heengegaan. Maar toen besefte ik wel dat voor een eventuele volgende keer een comfortplek geen luxe is.

Verder heb ik me weer een week opperbest vermaakt, wat zwaardere dingen zoals gevangenis Hohenschönhausen (met een tour, aanrader) en Sachsenhausen afgewisseld met wat luchtigere dingen zoals Tierpark, wedstrijden van Dynamo Berlin (grimmig) en Hertha, uren struinen door Dussmann, een rommelmarkttocht op zondag en een bezoek aan Teufelsberg. Ik zou zo nog genoeg dingen kunnen bedenken om me nog een week langer te kunnen vermaken in Berlijn.
Wat was er grimmig aan BFC Dynamo dan?
  woensdag 29 april 2026 @ 12:37:22 #104
312215 Näsenbar
State of the Art.
pi_220677324
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 12:32 schreef Jeroboam het volgende:

[..]
Wat was er grimmig aan BFC Dynamo dan?
De harde kern staat bekend als extreemrechts, en dat was wel goed te merken. Ik was er vlak voor de wedstrijd ook per ongeluk tussen gaan staan dus dat was misschien ook niet zo handig van mij. Maar wel een leuke ervaring als je van obscure voetbalwedstrijden bezoeken houdt, maar het is niet iets waar ik mijn vrouw mee naartoe zou nemen.
  vrijdag 1 mei 2026 @ 20:37:12 #105
189403 Mickytjuh
Flip flap floep
pi_220692565
Bfc dynamo bezoeken staat ook zeer zeker niet op mijn to do list.tennis Borussia dan weer wel.

En zaterdag natuurlijk 1. FC Union Berlin
Op donderdag 23 mei 2024 23:36 schreef DerRabbit het volgende: Ja oké, daar heb je gelijk in.
  zaterdag 2 mei 2026 @ 18:21:36 #106
312215 Näsenbar
State of the Art.
pi_220697976
quote:
3s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 20:37 schreef Mickytjuh het volgende:
Bfc dynamo bezoeken staat ook zeer zeker niet op mijn to do list.tennis Borussia dan weer wel.

En zaterdag natuurlijk 1. FC Union Berlin
Achja, ze speelden thuis en had verder nog geen plannen die avond dus ik wilde wel eens zien hoe het daar is. Union zou ik heel graag weer eens heen willen, toen ze nog tweede Bundesliga speelden ging ik daar wel een keer per jaar heen maar dat is nu helaas onmogelijk geworden.

Viktoria Berlin ben ik ook een keer geweest, stelde allemaal niet zoveel voor maar het was wel gemoedelijk en ik heb daar in de kantine enorm lekker (en goedkoop) gegeten.

Voor de liefhebber is dit ook wel een aardig boek:
  zaterdag 2 mei 2026 @ 19:48:17 #107
189403 Mickytjuh
Flip flap floep
pi_220698727
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 18:21 schreef Näsenbar het volgende:

[..]
Achja, ze speelden thuis en had verder nog geen plannen die avond dus ik wilde wel eens zien hoe het daar is. Union zou ik heel graag weer eens heen willen, toen ze nog tweede Bundesliga speelden ging ik daar wel een keer per jaar heen maar dat is nu helaas onmogelijk geworden.

Viktoria Berlin ben ik ook een keer geweest, stelde allemaal niet zoveel voor maar het was wel gemoedelijk en ik heb daar in de kantine enorm lekker (en goedkoop) gegeten.

Voor de liefhebber is dit ook wel een aardig boek:
[ afbeelding ]
Dat boek heb ik gelezen :P
Op donderdag 23 mei 2024 23:36 schreef DerRabbit het volgende: Ja oké, daar heb je gelijk in.
  Moderator zondag 3 mei 2026 @ 12:54:19 #108
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_220703954
Nog 11 nachtjes slapen *O* Nog tips waar we ECHT met de 5 jarige heen moeten? Ik wil proberen om zoveel mogelijk plekken te bezoeken waar ik zelf nog nooit eerder ben geweest, ben denk ik een keer of 10 in Berlijn geweest. Stasi Museum en Zoologischer Garten staan sowieso op de planning. Ik las ook iets van een computerspellen museum, dat lijkt me ook wel tof voor de kleuter. Voor de rest gaan we het zien :s)
5 - 28 februari Thailand O+
  zondag 3 mei 2026 @ 16:08:47 #109
35623 PPL
#control
pi_220705497
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2026 12:54 schreef MaJo het volgende:
Ik las ook iets van een computerspellen museum, dat lijkt me ook wel tof voor de kleuter. Voor de rest gaan we het zien :s)
Deze → https://www.computerspielemuseum.de/
Aanrader hoor, leuk voor de ouders en leuk voor de kinderen.
Misschien minder handig in het weekend en tijdens schoolvakanties, dan is het dringen in de nagebouwde arcades.
Burnt to the core but not broken
  zondag 3 mei 2026 @ 19:46:26 #110
189403 Mickytjuh
Flip flap floep
pi_220707836
Met een 5 jarige in Berlijn zou ik lekker speeltuinen in interessante wijken en buurten opzoeken, waar je als ouders de informatie borden kan lezen, en het kind kan spelen als het niet meer interessant genoeg is.

Een rondvaartboot in Treptower Park pakken over de Spree,

En als het echt heet wordt, naar de Müggelsee
pi_220707986
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2026 12:54 schreef MaJo het volgende:
Nog 11 nachtjes slapen *O* Nog tips waar we ECHT met de 5 jarige heen moeten? Ik wil proberen om zoveel mogelijk plekken te bezoeken waar ik zelf nog nooit eerder ben geweest, ben denk ik een keer of 10 in Berlijn geweest. Stasi Museum en Zoologischer Garten staan sowieso op de planning. Ik las ook iets van een computerspellen museum, dat lijkt me ook wel tof voor de kleuter. Voor de rest gaan we het zien :s)
Kabelbaan pakken?

https://www.berlin.de/en/(...)of-the-world.en.html
  zondag 3 mei 2026 @ 20:53:01 #112
189403 Mickytjuh
Flip flap floep
pi_220708728
quote:
Ow ja hartstikke mooi over Marzahn heen vliegen. Prachtige wijk /s
pi_220709114
quote:
3s.gif Op zondag 3 mei 2026 20:53 schreef Mickytjuh het volgende:

[..]
Ow ja hartstikke mooi over Marzahn heen vliegen. Prachtige wijk /s
Best een leuk uitje als je al veel gezien hebt in Berlijn, ook voor kinderen.
  Moderator maandag 4 mei 2026 @ 16:48:52 #114
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_220714258
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2026 16:08 schreef PPL het volgende:

[..]
Deze → https://www.computerspielemuseum.de/
Aanrader hoor, leuk voor de ouders en leuk voor de kinderen.
Misschien minder handig in het weekend en tijdens schoolvakanties, dan is het dringen in de nagebouwde arcades.
Ja die! Oh, we gaan dus met Hemelvaart, grote kans dat dit ook een vakantie is voor Duitsers :X

quote:
3s.gif Op zondag 3 mei 2026 19:46 schreef Mickytjuh het volgende:
Met een 5 jarige in Berlijn zou ik lekker speeltuinen in interessante wijken en buurten opzoeken, waar je als ouders de informatie borden kan lezen, en het kind kan spelen als het niet meer interessant genoeg is.

Een rondvaartboot in Treptower Park pakken over de Spree,

En als het echt heet wordt, naar de Müggelsee
Speeltuinen zijn inderdaad altijd goed ^O^ Heb je nog specifieke tips?

Ik denk niet dat het heel heet gaat worden, de voorspelling is nu een graad of 20 O+

quote:
Goeie tip maar, hell no :X Ik heb mega hoogtevrees dus je krijgt me nooit in zo'n ding :P Wellicht man en kind zonder mij, dat kan natuurlijk altijd :D
  Moderator maandag 4 mei 2026 @ 18:07:48 #115
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_220714765
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2026 16:48 schreef MaJo het volgende:

[..]
Ja die! Oh, we gaan dus met Hemelvaart, grote kans dat dit ook een vakantie is voor Duitsers :X
Grote kans? Nee een zekerheid. Van vaders heb je geen last overigens, Christi Himmelfahrt is ook Vatertag. Dat vieren ze onderling, met een bolderkar vol drank.
  dinsdag 5 mei 2026 @ 16:11:34 #116
312215 Näsenbar
State of the Art.
pi_220721260
quote:
Tof, die ga ik onthouden _O_
  Moderator dinsdag 5 mei 2026 @ 17:08:07 #117
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_220721571
quote:
1s.gif Op maandag 4 mei 2026 18:07 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Grote kans? Nee een zekerheid. Van vaders heb je geen last overigens, Christi Himmelfahrt is ook Vatertag. Dat vieren ze onderling, met een bolderkar vol drank.
Hemelvaart sowieso ja :Y We waren een keer met Hemelvaart in Keulen en alles was dicht. Maar valt het verder ook in een vakantie of is het 1 dag vrij zoals bij ons?
  Moderator dinsdag 5 mei 2026 @ 17:28:42 #118
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_220721771
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 17:08 schreef MaJo het volgende:

[..]
Hemelvaart sowieso ja :Y We waren een keer met Hemelvaart in Keulen en alles was dicht. Maar valt het verder ook in een vakantie of is het 1 dag vrij zoals bij ons?
Een aantal Bundesländer heeft vanaf Hemelvaart tot Pinksteren vrij.
https://www.kalenderpedia(...)2026/ferien-2026.png
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')