abonnement Unibet Coolblue
  Moderator maandag 13 juni 2022 @ 11:54:02 #1
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_205039929
Alweer een prijsrecord op de woningmarkt: ‘De huizenmarkt tart economische wetmatigheden’



https://www.trouw.nl/econ(...)matigheden~b0c732b0/

Historisch lage rente:

En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator maandag 13 juni 2022 @ 11:54:30 #2
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_205039939
Iedereen woont in zwolle en @Zwolsboy maakte geen nieuw deel :o
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_205039966
Dat plaatje van de rentestanden in de OP mag ook wel eens een update krijgen :P
pi_205040190
quote:
88s.gif Op maandag 13 juni 2022 11:54 schreef Bosbeetle het volgende:
Iedereen woont in zwolle en @:zwolsboy maakte geen nieuw deel :o
Ja, hoe is het in Zwolle?
Ik was er 2 weken geleden nog, maar ik bedoel uiteraard hoe het met het verhuizen enzo staat.
  Moderator maandag 13 juni 2022 @ 12:29:15 #5
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_205040296
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2022 11:56 schreef Heph844 het volgende:
Dat plaatje van de rentestanden in de OP mag ook wel eens een update krijgen :P
laat ons nou lekker in de waan...
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator maandag 13 juni 2022 @ 12:30:49 #6
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_205040304
quote:
1s.gif Op maandag 13 juni 2022 12:17 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Ja, hoe is het in Zwolle?
Ik was er 2 weken geleden nog, maar ik bedoel uiteraard hoe het met het verhuizen enzo staat.
Wel prima het wachten begint lang te worden nog 1,5 maand tot de sleuteloverdracht. Wel een bezoekje gebracht aan de huidige bewoners dat was leuk :)
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_205040355
quote:
88s.gif Op maandag 13 juni 2022 12:30 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Wel prima het wachten begint lang te worden nog 1,5 maand tot de sleuteloverdracht. Wel een bezoekje gebracht aan de huidige bewoners dat was leuk :)
Wachten duurt lang…
Ik ben het wachten na ruim anderhalf jaar ook wel een beetje beu, ergens dit najaar krijgen we de sleutels.
pi_205059567
De huurder in het appartement in België heeft één maand betaald, ondanks zijn toezegging om twee maanden te betalen. Loopt nu één maand achter. Bij de rechter is het verder kansloos om proberen iemand eruit te knikkeren met één maand achterstand.

Komende maand zal 'ie dan wel weer één maand betalen, terwijl er ook weer een maand bij komen. En zo wordt dat ellende.
pi_205064130
Even de grafiek updaten.

pi_205064547
quote:
6s.gif Op donderdag 16 juni 2022 10:16 schreef skrn het volgende:
Even de grafiek updaten.

[ afbeelding ]
Interessant. We zitten dus al boven het niveau van 2014?

De hoogte is niet alleen opvallend, wat vooral zorgwekkend is, is de startsnelheid waarmee het niveau is bereikt. In dit tempo (en ik zie geen reden om iets anders aan te nemen) bereiken we voor het einde van het jaar de niveaus van 5 - 6%

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 16-06-2022 11:34:35 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  donderdag 16 juni 2022 @ 11:48:32 #11
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_205064726
idd die piek is idioot steil, en meestal stop dat niet ineens maar bereikt het een punt en vlakt het daarna langzaam af. Van dat effect zie je nog weinig.

En als je over 40 jaar kijkt is de rente nog steeds idioot laag ...

iig blij dat wij het precies in dat laagste tietje van 20 jaar hebben vast gezet ... kijk over 20 jaar wel weer wat er nog af te lossen is :)
Dum de dum
pi_205064764
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2022 11:48 schreef Fe2O3 het volgende:
idd die piek is idioot steil, en meestal stop dat niet ineens maar bereikt het een punt en vlakt het daarna langzaam af. Van dat effect zie je nog weinig.

En als je over 40 jaar kijkt is de rente nog steeds idioot laag ...

iig blij dat wij het precies in dat laagste tietje van 20 jaar hebben vast gezet ... kijk over 20 jaar wel weer wat er nog af te lossen is :)
Daar heb ik hem maar gelijk op 30 jaar vastgezet. Tot dusver een prima keuze. :P
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_205064890
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2022 11:52 schreef Monolith het volgende:

[..]
Daar heb ik hem maar gelijk op 30 jaar vastgezet. Tot dusver een prima keuze. :P
Dat loonde in 2017 niet, de spread was te groot. Afgelopen 2 jaar kon je dat wel blindelings doen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_205064900
quote:
88s.gif Op maandag 13 juni 2022 12:30 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Wel prima het wachten begint lang te worden nog 1,5 maand tot de sleuteloverdracht. Wel een bezoekje gebracht aan de huidige bewoners dat was leuk :)
Wacht even heb jij na 10 jaar zoeken nu een huis gekocht?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_205065143
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2022 11:48 schreef Fe2O3 het volgende:
idd die piek is idioot steil, en meestal stop dat niet ineens maar bereikt het een punt en vlakt het daarna langzaam af. Van dat effect zie je nog weinig.

En als je over 40 jaar kijkt is de rente nog steeds idioot laag ...

iig blij dat wij het precies in dat laagste tietje van 20 jaar hebben vast gezet ... kijk over 20 jaar wel weer wat er nog af te lossen is :)
Hier hetzelfde.

Vorige woning (eerste koophuis) gekocht begin 2015 net na het dieptepunt van de prijzen. Huidige woning vorig jaar wellicht bijna op de top van de markt gekocht, maar de rente nu wel 20 jaar vastgezet op het laagtepunt van de rentetarieven. Dus maandlasten zijn bruto en netto komende 19,5 jaar heel betaalbaar. En met nu 60% LTV hoeven we ook niet zo bang te zijn voor prijsdalingen.
  donderdag 16 juni 2022 @ 13:59:23 #16
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_205065622
Al een tijdje een offerte open staan maar kan nog niet passeren omdat heel het project voor de tweedemaal bij de Raad van State ligt.
Moet vanaf juli een boete gaan betalen maar is nog altijd goedkoper dan de rente van nu voor 30 jaar
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
  Moderator donderdag 16 juni 2022 @ 14:03:27 #17
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_205065649
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2022 12:10 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Wacht even heb jij na 10 jaar zoeken nu een huis gekocht?
Yups
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_205065657
De box 3-lobby weet van geen ophouden: Economen willen ‘grondige renovatie’ woningmarkt: huizenbezitters moeten meer belasting betalen. De voorgestelde maatregelen in een notendop:

- belast de eigen woning niet in box 1 maar in box 3 (als vermogen);
- verlaag de hypotheekrenteaftrek;
- verhoog het eigenwoningfortait;
- verlaag de belasting op arbeid;
- vervang de huurtoeslag door een 'woontoeslag' die voor alle lage inkomens is, ook die van woningbezitters;
- jonge huizenkopers moeten een deel van hun pensioen in kunnen zetten voor het kopen van een woning.

Ik was al gestopt met het aflossen van m'n hypotheek en word daarin door de continue stroom van dit soort berichten gesterkt. Er is nauwelijks een kritisch weerwoord te horen, behalve dan op het laatste idee t.a.v. pensioenen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205065686
Joe, als de woning naar box 3 gaat dan mag het eigenwoningforfait er gewoon uit he, ipv omhoog. Waar slaat dat nou weer op. :')

Ik ben voor het hele box 1 concept eruit halen, dus woning èn hypotheek naar box 3 en geen hypotheekrenteaftrek meer. Maar dan moet je niet vervolgens een eigenwoningforfait in box 1 in stand houden en nog verhogen ook, want dat is dan gewoon echt heel onlogisch.
pi_205065713
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2022 14:08 schreef Bami het volgende:

Ik ben voor het hele box 1 concept eruit halen, dus woning èn hypotheek naar box 3 en geen hypotheekrenteaftrek meer. Maar dan moet je niet vervolgens een eigenwoningforfait in box 1 in stand houden en nog verhogen ook, want dat is dan gewoon echt heel onlogisch.
De logica is volstrekt duidelijk: het verschil tussen huurders en bezitters verkleinen.

Als je op een andere manier naar rechtvaardigheid kijkt, dan is ook het verplaatsen naar box 3 ridicuul. Ik heb al belasting betaald over m'n inkomsten uit arbeid, het restant heb ik gespaard en geïnvesteerd en daar kan ik vervolgens steeds meer en steeds hogere belastingen over betalen. Hoe verstandiger ik met mijn geld omga, hoe zwaarder ik daarvoor word bestraft.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205065732
You'll own nothing...
  donderdag 16 juni 2022 @ 14:37:32 #22
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_205065869
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2022 14:08 schreef Bami het volgende:
Joe, als de woning naar box 3 gaat dan mag het eigenwoningforfait er gewoon uit he, ipv omhoog. Waar slaat dat nou weer op. :')

Ik ben voor het hele box 1 concept eruit halen, dus woning èn hypotheek naar box 3 en geen hypotheekrenteaftrek meer. Maar dan moet je niet vervolgens een eigenwoningforfait in box 1 in stand houden en nog verhogen ook, want dat is dan gewoon echt heel onlogisch.
Nou het geeft anders heel duidelijk aan dat huizenbezitters de nieuwe paria’s zijn waar maximaal geld aan onttrokken dient te worden.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_205065996
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2022 14:12 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
De logica is volstrekt duidelijk: het verschil tussen huurders en bezitters verkleinen.

Als je op een andere manier naar rechtvaardigheid kijkt, dan is ook het verplaatsen naar box 3 ridicuul. Ik heb al belasting betaald over m'n inkomsten uit arbeid, het restant heb ik gespaard en geïnvesteerd en daar kan ik vervolgens steeds meer en steeds hogere belastingen over betalen. Hoe verstandiger ik met mijn geld omga, hoe zwaarder ik daarvoor word bestraft.
Dat is toch überhaupt hoe belasting werkt. :D Met daarbij het idee dat je daar dus ook de financiële ruimte voor hebt, en het procentueel t.o.v. je vermogen niet een veel zwaardere belasting is dan bij mensen met een kleiner vermogen.

Plus de hypotheekrenteaftrek regels zijn te complex geworden om nog aan te kunnen houden, alles wordt echt een stuk beter te volgen als je het naar box 3 doet. Zoals volgens mij verder ook in het merendeel van de landen om ons heen het geval is?
pi_205065997
Als je hypotheek naar box 3 gaat, krijg je dan geld toe onder het mom negatieve vermogensrendementheffing? Soort HRA?
pi_205066004
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2022 14:58 schreef Adames het volgende:
Als je hypotheek naar box 3 gaat, krijg je dan geld toe onder het mom negatieve vermogensrendementheffing? Soort HRA?
HRB Hypotheekrente Bijtelleing
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_205066019
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2022 14:58 schreef Adames het volgende:
Als je hypotheek naar box 3 gaat, krijg je dan geld toe onder het mom negatieve vermogensrendementheffing? Soort HRA?
Je huis gaat dan ook naar box 3, dus de kans dat je meer schuld hebt dan dat je huis waard is, is relatief klein.
pi_205066033
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2022 14:58 schreef Bami het volgende:

[..]
Dat is toch überhaupt hoe belasting werkt. :D
Ja, grmbl, ik heb er een bloedhekel aan. Ik snap het idee van belasting echt wel, maar ik word doodziek van perverse prikkels.

quote:
Plus de hypotheekrenteaftrek regels zijn te complex geworden om nog aan te kunnen houden, alles wordt echt een stuk beter te volgen als je het naar box 3 doet. Zoals volgens mij verder ook in het merendeel van de landen om ons heen het geval is?
Begrijp me niet verkeerd: ik ben tegen belastingvoordeeltjes voor woningbezitters. Die vind ik net zo fout, ook al profiteer ik er zelf van.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  donderdag 16 juni 2022 @ 15:05:20 #28
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_205066043
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2022 15:01 schreef Bami het volgende:

[..]
Je huis gaat dan ook naar box 3, dus de kans dat je meer schuld hebt dan dat je huis waard is, is relatief klein.
Mja lekker betalen over fictieve overwaarde dus. Overwaarde is geen vermogen tot je daadwerkelijk verkoopt.
Als de huizenmarkt bij een recessie in elkaar dondert zijn alle huizenbezitters opeens geen kip meer om van te plukken en dan kan die schuld opeens zomaar wel een stuk hoger zijn dan de woning waard is.

De gedachte dat ik rijk ben en aangepakt moet worden omdat er overwaarde op mijn huis zit vind ik nog steeds absurd.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_205066208
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2022 14:37 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Nou het geeft anders heel duidelijk aan dat huizenbezitters de nieuwe paria’s zijn waar maximaal geld aan onttrokken dient te worden.
Dit dus. De nieuwe schreefhuurders en reken maar dat er elektoraal uitzonderingen voor de boomergroep gerealiseerd gaan worden zodat de normale middenklasse weer de sjaak is.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_205066249
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2022 15:36 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Dit dus. De nieuwe schreefhuurders en reken maar dat er elektoraal uitzonderingen voor de boomergroep gerealiseerd gaan worden zodat de normale middenklasse weer de sjaak is.
Waarom zou het zo gek zijn om een afbetaalde woningen die (pak hem beet) 3.5 ton is als vermogen te zien en dus te belasten?
pi_205066276
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2022 15:40 schreef GS-Raw het volgende:

[..]
Waarom zou het zo gek zijn om een afbetaalde woningen die (pak hem beet) 3.5 ton is als vermogen te zien en dus te belasten?
Omdat je er niets mee kunt het is een eerste levensbehoefte. Het is logischer omdat dan bij auto's te doen, iedereen aan de bijtelling. En wat heb ik aan die overwaarde het is eerder een hindernis.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_205066313
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2022 15:45 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Omdat je er niets mee kunt het is een eerste levensbehoefte. Het is logischer omdat dan bij auto's te doen, iedereen aan de bijtelling. En wat heb ik aan die overwaarde het is eerder een hindernis.
Ja daar zit wel wat in. Je hebt er zelf natuurlijk ook jaren voor gewerkt (en dus belasting voor betaald)
pi_205066371
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2022 15:50 schreef GS-Raw het volgende:

[..]
Ja daar zit wel wat in. Je hebt er zelf natuurlijk ook jaren voor gewerkt (en dus belasting voor betaald)
Het is ook nogal wat.

Stel dat je 64 bent en je hebt de woning die je op je 34e kocht na 30 jaar afgelost.

De gemiddelde woningprijs is nu ¤387.000 zag ik.

Dan zou je in box 3 zo'n 5069 per jaar, ofwel ¤422 per maand moeten gaan betalen.

Dat is voor veel mensen waarschijnlijk hoger dan de hypotheek die ze er nog op hadden.

Ofwel: je hele leven gewerkt, afgelost, uiteraard ook wat vermogen opgebouwd (dat mag toch?) en dan komt de belastingdienst met "kan ik even vangen?"

Kijk, en als je nu een dik pensioen hebt dan zal dat wel gaan.
Maar je valt doorgaans in inkomen terug als je met pensioen gaat. Daarom los je ook je woning af: om rond je pensioen met lage lasten te zitten, te kunnen blijven wonen waar je woont en nog een beetje van het leven genieten in je goede jaren.
pi_205066450
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2022 15:05 schreef laziness het volgende:

De gedachte dat ik rijk ben en aangepakt moet worden omdat er overwaarde op mijn huis zit vind ik nog steeds absurd.
Ja, bizar. Alleen in heel specifieke situaties ben je rijk, bijvoorbeeld als je je huis verkoopt en gaat huren. Koop je een gelijksoortige of betere woning aan, dan betaal je ook daar weer meer voor.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205066468
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2022 15:58 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Het is ook nogal wat.

Stel dat je 64 bent en je hebt de woning die je op je 34e kocht na 30 jaar afgelost.

De gemiddelde woningprijs is nu ¤387.000 zag ik.

Dan zou je in box 3 zo'n 5069 per jaar, ofwel ¤422 per maand moeten gaan betalen.

Dat is voor veel mensen waarschijnlijk hoger dan de hypotheek die ze er nog op hadden.

Ofwel: je hele leven gewerkt, afgelost, uiteraard ook wat vermogen opgebouwd (dat mag toch?) en dan komt de belastingdienst met "kan ik even vangen?"

Kijk, en als je nu een dik pensioen hebt dan zal dat wel gaan.
Maar je valt doorgaans in inkomen terug als je met pensioen gaat. Daarom los je ook je woning af: om rond je pensioen met lage lasten te zitten, te kunnen blijven wonen waar je woont en nog een beetje van het leven genieten in je goede jaren.
Gepensioneerden zijn fucked omdat er gecompenseerd wordt via een verlaging van belasting op arbeid. Lekker dan als je je leven lang flink belasting op arbeid hebt kunnen betalen. Maar goed, daar bedenken ze vast weer iets op zodat de mensen die het niet redden worden geholpen en vooral de verstandige middenklasse - jarenlang gespaard voor aanvullend pensioen - gedupeerd wordt.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205066546
Je kan natuurlijk best sleutelen aan de HRA en eventueel de waarde van het huis naar box 3 toe....
Maar dan moet je ook iets doen aan de andere kant van de schaal, de huur toeslag.

Waarom zou HRA afgeschaft en bijtelling vermogen op een huis moeten gelden, terwijl een huurder met 400 euro huur en 200 euro huur toeslag op een 60 m2 in Amsterdam voor relatief noppes woont?

Ergens is een huis natuurlijk "noodzakelijk", ergens wordt het ook een luxe product.
Maar wie trekt die grens en waar ligt het?
Het zou dan inderdaad logischer zijn om mijn kunstwerken aan de muur, die diamanten ketting om de nek van de vrouw, de gouden brillen voor de kidds en de 5 lambo's in de garage als vermogen aan te merken.
pi_205066701
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2022 15:40 schreef GS-Raw het volgende:

[..]
Waarom zou het zo gek zijn om een afbetaalde woningen die (pak hem beet) 3.5 ton is als vermogen te zien en dus te belasten?
Een fatsoenlijke woning is een levensbehoefte, bovendien is z'n liquiditeit gelijk aan beton en z'n rendement hoegenaamd niets. Je kan er, behalve eens per 15 jaar verhuizen, niks mee, behalve overeind houden en in wonen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  donderdag 16 juni 2022 @ 17:02:46 #38
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205066836
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2022 15:40 schreef GS-Raw het volgende:

[..]
Waarom zou het zo gek zijn om een afbetaalde woningen die (pak hem beet) 3.5 ton is als vermogen te zien en dus te belasten?
Omdat je mensen daarmee weer motiveert hun hypotheek niet af te lossen, het is werkelijk bizar dat mensen kennelijk gestraft moeten worden voor het aflossen van hun schulden, zelfs als het gaat om de schuld op het dak boven je hoofd.

Je zou juist moeten aanmoedigen dat mensen aflossen, niet omdat je het dan kunt belasten, maar simpelweg omdat het beter is voor de economie als mensen minder schulden hebben.

Daarbij wordt die afbetaalde woning uiteindelijk toch onderdeel van een aangifte erfbelasting, en zo komt er weer een hoop binnen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_205066870
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2022 16:11 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Gepensioneerden zijn fucked omdat er gecompenseerd wordt via een verlaging van belasting op arbeid. Lekker dan als je je leven lang flink belasting op arbeid hebt kunnen betalen. Maar goed, daar bedenken ze vast weer iets op zodat de mensen die het niet redden worden geholpen en vooral de verstandige middenklasse - jarenlang gespaard voor aanvullend pensioen - gedupeerd wordt.
Compensatie van AOW-gerechtigden kan ook prima via de eerste schijf lijkt me. Volgens mij kwam uit een simulatie van de DNB ook dat de koopkrachteffecten beperkt zouden blijven als je de eigen woning naar box 3 zet en dan compenseert via box 1. Je verschuift alleen het accent van belasting op arbeid naar belasting op vermogen.
pi_205066891
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2022 17:02 schreef Leandra het volgende:

[..]
Omdat je mensen daarmee weer motiveert hun hypotheek niet af te lossen, het is werkelijk bizar dat mensen kennelijk gestraft moeten worden voor het aflossen van hun schulden, zelfs als het gaat om de schuld op het dak boven je hoofd.

Je zou juist moeten aanmoedigen dat mensen aflossen, niet omdat je het dan kunt belasten, maar simpelweg omdat het beter is voor de economie als mensen minder schulden hebben.

Daarbij wordt die afbetaalde woning uiteindelijk toch onderdeel van een aangifte erfbelasting, en zo komt er weer een hoop binnen.
Als ik nu 100.000 euro in mijn hand krijg, waarom is het dan zoveel belangrijker voor Nederland dat ik het in mijn huis stop, in plaats van dat ik het via crowdfunding uitleen aan een bedrijfje dat wil opstarten?

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 16-06-2022 17:11:22 ]
  donderdag 16 juni 2022 @ 17:46:17 #41
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_205067152
Sowieso krankzinnig dat een huis als vermogen gezien zou worden maar een auto van 6 ton dan weer niet.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
  donderdag 16 juni 2022 @ 18:37:10 #42
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205067553
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2022 17:46 schreef Scorpie het volgende:
Sowieso krankzinnig dat een huis als vermogen gezien zou worden maar een auto van 6 ton dan weer niet.
Ik begrijp steeds beter dat mijn man mij een foto van een Aventador stuurde toen de overwaarde van ons oude huis gestort was.... :')
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  donderdag 16 juni 2022 @ 18:39:55 #43
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_205067566
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2022 18:37 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ik begrijp steeds beter dat mijn man mij een foto van een Aventador stuurde toen de overwaarde van ons oude huis gestort was.... :')
Je kan in een auto slapen maar in een huis niet rijden.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  donderdag 16 juni 2022 @ 18:53:20 #44
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205067642
quote:
10s.gif Op donderdag 16 juni 2022 18:39 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Je kan in een auto slapen maar in een huis niet rijden.
Nou, in de gemiddelde woonwijk met drempels is met een Aventador rijden ook een uitdaging :X
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_205067676
quote:
1s.gif Op donderdag 16 juni 2022 17:09 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Als ik nu 100.000 euro in mijn hand krijg, waarom is het dan zoveel belangrijker voor Nederland dat ik het in mijn huis stop, in plaats van dat ik het via crowdfunding uitleen aan een bedrijfje dat wil opstarten?
Omdat dak en thuislozen voor een hoop problemen zorgen. En het is een eerste levensbehoefte.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_205067686
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2022 12:09 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Dat loonde in 2017 niet, de spread was te groot. Afgelopen 2 jaar kon je dat wel blindelings doen.
In 2018 gedaan. Geen spijt van. Laag blijft laag.
pi_205067690
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2022 18:53 schreef Leandra het volgende:

[..]
Nou, in de gemiddelde woonwijk met drempels is met een Aventador rijden ook een uitdaging :X
Kom m'n oprit er niet mee op
  donderdag 16 juni 2022 @ 20:21:06 #48
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205068750
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2022 18:59 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Kom m'n oprit er niet mee op
Ik wel, en hij past nog in de garage ook, de straat in is een ander verhaal.

Plus dat ik die garage niet had kunnen bouwen als hij een Aventador had gekocht :D

Maar goed als dat zo moet dan doen we dat wel: hoekwoning met garage kopen, volledig verhypotheekt, en dan een collectors item in die garage, want een auto van 500.000 is kennelijk geen belast vermogen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_205070267
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2022 17:02 schreef Leandra het volgende:

[..]
Omdat je mensen daarmee weer motiveert hun hypotheek niet af te lossen, het is werkelijk bizar dat mensen kennelijk gestraft moeten worden voor het aflossen van hun schulden, zelfs als het gaat om de schuld op het dak boven je hoofd.

Je zou juist moeten aanmoedigen dat mensen aflossen, niet omdat je het dan kunt belasten, maar simpelweg omdat het beter is voor de economie als mensen minder schulden hebben.

Daarbij wordt die afbetaalde woning uiteindelijk toch onderdeel van een aangifte erfbelasting, en zo komt er weer een hoop binnen.
En toch staan de hypotheken uit Nederland bekend als een hele veilige investering omdat Nederlanders zo netjes afbetalen, ondanks dat men daar gestraft voor wordt. Betaald men elders dan zo slecht af?
pi_205070290
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2022 18:53 schreef Leandra het volgende:

[..]
Nou, in de gemiddelde woonwijk met drempels is met een Aventador rijden ook een uitdaging :X
Ik kende een wegenbouwer in Botswana, die had er een Ferrari. Alleen de weg naar zijn eigen huis zat vol gaten, die heeft die Ferrari toen een paar cm laten verhogen om thuis te kunnen komen _O-
  donderdag 16 juni 2022 @ 22:26:56 #51
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205070313
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2022 22:22 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
En toch staan de hypotheken uit Nederland bekend als een hele veilige investering omdat Nederlanders zo netjes afbetalen, ondanks dat men daar gestraft voor wordt. Betaald men elders dan zo slecht af?
Het gros van de afgelopen 35 jaar lost helemaal niet af, ze betalen vooral braaf de rente.

Verder is een groot deel heel veilig omdat de schuld dankzij de NHG verzekerd is bij betalingsproblemen.

Tot slot is het in NL niet zo dat je de sleutel bij de hypotheekbank kunt inleveren en er dan min of meer van af bent, zoals in de VS.
Als je huis onder water staat heb je in NL gewoon een restschuld als je op dat moment verkoopt.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_205073580
Rentes zijn deze week over de gehele linie 0.5% omhoog gegaan.

10 jaar vast NHG gaat al richting de 3.5% nu!
pi_205073663
quote:
6s.gif Op vrijdag 17 juni 2022 12:14 schreef skrn het volgende:
Rentes zijn deze week over de gehele linie 0.5% omhoog gegaan.

10 jaar vast NHG gaat al richting de 3.5% nu!
Heel interessant om te zien wat dit met de prijzen gaat doen. Collega van me had zijn huis te koop staan in een dorp met 10.000 inwoners in Brabant. Drie kijkers, alle drie onder de vraaagprijs geboden.
  vrijdag 17 juni 2022 @ 12:26:46 #54
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205073692
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juni 2022 12:22 schreef ISVV het volgende:

[..]
Heel interessant om te zien wat dit met de prijzen gaat doen. Collega van me had zijn huis te koop staan in een dorp met 10.000 inwoners in Brabant. Drie kijkers, alle drie onder de vraaagprijs geboden.
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juni 2022 12:22 schreef ISVV het volgende:

[..]
Heel interessant om te zien wat dit met de prijzen gaat doen. Collega van me had zijn huis te koop staan in een dorp met 10.000 inwoners in Brabant. Drie kijkers, alle drie onder de vraaagprijs geboden.
Als ik op Funda naar de waarde van mijn huis kijk dan is dat al ¤ 6.000 lager dan vorige maand, dus het zal de boel best doen stagneren.
Overigens staat het niet te koop en willen we niet weg, dus het maakt niet uit.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_205073865
Weten jullie nog van dat appartement dat ik te koop zette?

Het verkocht niet..

1 kijker geweest. Één.

...

Was wel serieus geïnteresseerd, en ik had het hem wel gegund, want starter, positief over ons huisje en ik verkoop het liever aan iemand die er graag wil wonen dan dat het straks als tijdelijke opvang eindigt (zoals de rest in ons blok) omdat ze andere blokken aan het renoveren zijn. En ja, ik ben gevoelig voor zo'n persoonlik berichtje bij het bod en ik ben een sentimentele doos :P :6

... maar 25k onder de vraagprijs.


Als we zelf niet een compleet klushuis te verbouwen hadden... dan had ik er nog wel over willen denken. Want we kochten dit ooit met idee vooral niet teveel verlies te maken, niet dik te cashen.

We hebben nog gevraagd of ie het bod kon/wilde verhogen. Helaas met maximaal 5k.

De dagen erna werden er 2 bommen op de daken van auto's een straat verderop gelegd. Er kwam al geen hond op af, maar toen was het denk ik wel helemaal bekeken. :')

Eindconclusie: we verkopen het terug aan de woningbouw. (10k onder vraagprijs.)
Lang leve de Koopgarantregeling! :D

Ondanks dat we dus nog in een enorme luxepositie zitten, voelt het wel kut. Het is toch 10 jaar ons thuis geweest, we hebben er echt nog wel wat energie ingestoken om het te verkopen ... en ik had het dus liever een ander gegund. Maar soit.

En ik zal jullie het gedonder met de taxateur (Ja wéér!) Maar besparen denk ik. Het id gewoon niet ons slag mensen denk ik :')
  Moderator vrijdag 17 juni 2022 @ 12:59:33 #56
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_205073938
Oeh gedoe zeg @Candaasje
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_205073963
quote:
7s.gif Op vrijdag 17 juni 2022 12:48 schreef Candaasje het volgende:
Weten jullie nog van dat appartement dat ik te koop zette?

De dagen erna werden er 2 bommen op de daken van auto's een straat verderop gelegd. Er kwam al geen hond op af, maar toen was het denk ik wel helemaal bekeken. :')
Bommen op auto's :o Tenzij je in Kiev woont.

quote:
Eindconclusie: we verkopen het terug aan de woningbouw. (10k onder vraagprijs.)
Lang leve de Koopgarantregeling! :D

In dus 10k ten opzichte van de prijs die jullie destijds betaald hebben? Want dat lijkt me wel heel erg, als je niet eens de verkoopprijs van 10 jaar geleden er uit haalt. Of is dat een formule op basis van de huidige taxatiewaarde?

Maar goed, de buurvrouw hier tegenover probeert haar startersappartement te verkopen, dat loopt ook voor geen meter.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_205074033
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juni 2022 13:03 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]
Eindconclusie: we verkopen het terug aan de woningbouw. (10k onder vraagprijs.)
Lang leve de Koopgarantregeling! :D


In dus 10k ten opzichte van de prijs die jullie destijds betaald hebben? Want dat lijkt me wel heel erg, als je niet eens de verkoopprijs van 10 jaar geleden er uit haalt. Of is dat een formule op basis van de huidige taxatiewaarde?

Maar goed, de buurvrouw hier tegenover probeert haar startersappartement te verkopen, dat loopt ook voor geen meter.
De woningbouw koopt het nu terug voor de taxatiewaarde. Die waarde is weer een heel verhaal op zich, hoe die tot stand gekomen is.
Lees: taxateur die alle hokjes afvinkt uit de aflevering in Radar, en die meer dan een maand (!!) deed over zijn rapport. Hallo stijgende rente... :')
Dus uiteindelijk zou je kunnen zeggen dat de taxatiewaarde nu prima marktconform is. Nu wel. :+

Maar gelukkig voor ons is die taxatiewaarde alsnog wel veel hoger dan de prijs waar we het ooit voor kochten.
Uiteindelijk houden we nu zelf zo'n 75k over, dus mogen daarover echt niet klagen.
pi_205074039
Ho daar ging even wat fout met quoten. Ik reageerde natuurlijk op jou stavro :)

Edit: fixed!
pi_205074173
Begrijp ik nu goed dat dit de eerste signalen binnen dit topic zijn die aangeven dat de markt flink afkoelt?
  User die het meest klaagt 2022 vrijdag 17 juni 2022 @ 13:42:41 #61
414785 sirdanilot
pi_205074218
quote:
7s.gif Op vrijdag 17 juni 2022 12:48 schreef Candaasje het volgende:
Weten jullie nog van dat appartement dat ik te koop zette?

Het verkocht niet..

1 kijker geweest. Één.
Hoe kan dat nou weer in deze markt. Woonde je in Sluiskil, Zeeuws Vlaanderen in een asbestpaleis of zo? :D
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_205074284
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juni 2022 13:35 schreef skrn het volgende:
Begrijp ik nu goed dat dit de eerste signalen binnen dit topic zijn die aangeven dat de markt flink afkoelt?
Van de week stond er nog een artikel in het FD dat de prijzen verder gestegen zijn, ondanks de toegenomen rente en er nog geen afkoeling te zien is.

Maar als ik om me heen kijk, kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat het wel afkoelt.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_205074286
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juni 2022 13:53 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]
Van de week stond er nog een artikel in het FD dat de prijzen verder gestegen zijn, ondanks de toegenomen rente en er nog geen afkoeling te zien is.

Maar als ik om me heen kijk, kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat het wel afkoelt.
Hier koelt het totaal niet af. Weinig aanbod en wat er verkocht wordt gaat voor de hoofdprijs.
pi_205074287
quote:
9s.gif Op vrijdag 17 juni 2022 13:54 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Hier koelt het totaal niet af. Weinig aanbod en wat er verkocht wordt gaat voor de hoofdprijs.
Waar is hier?
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_205074289
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juni 2022 13:54 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]
Waar is hier?
Zuid-West Brabant.
pi_205074301
quote:
9s.gif Op vrijdag 17 juni 2022 13:55 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Zuid-West Brabant.
Misschien omdat mijn 'hier' een binnenstad in hartje Randstad is. Die loopt doorgaans wat vooruit op de rest van de woningmarkt, zowel in een stijgende als in een dalende markt.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_205074306
quote:
7s.gif Op vrijdag 17 juni 2022 12:48 schreef Candaasje het volgende:
Weten jullie nog van dat appartement dat ik te koop zette?

Het verkocht niet..

1 kijker geweest. Één.

...

Was wel serieus geïnteresseerd, en ik had het hem wel gegund, want starter, positief over ons huisje en ik verkoop het liever aan iemand die er graag wil wonen dan dat het straks als tijdelijke opvang eindigt (zoals de rest in ons blok) omdat ze andere blokken aan het renoveren zijn. En ja, ik ben gevoelig voor zo'n persoonlik berichtje bij het bod en ik ben een sentimentele doos :P :6

... maar 25k onder de vraagprijs.


Als we zelf niet een compleet klushuis te verbouwen hadden... dan had ik er nog wel over willen denken. Want we kochten dit ooit met idee vooral niet teveel verlies te maken, niet dik te cashen.

We hebben nog gevraagd of ie het bod kon/wilde verhogen. Helaas met maximaal 5k.

De dagen erna werden er 2 bommen op de daken van auto's een straat verderop gelegd. Er kwam al geen hond op af, maar toen was het denk ik wel helemaal bekeken. :')

Eindconclusie: we verkopen het terug aan de woningbouw. (10k onder vraagprijs.)
Lang leve de Koopgarantregeling! :D

Ondanks dat we dus nog in een enorme luxepositie zitten, voelt het wel kut. Het is toch 10 jaar ons thuis geweest, we hebben er echt nog wel wat energie ingestoken om het te verkopen ... en ik had het dus liever een ander gegund. Maar soit.

En ik zal jullie het gedonder met de taxateur (Ja wéér!) Maar besparen denk ik. Het id gewoon niet ons slag mensen denk ik :')
Wat balen! Een koper zonder auto doet het misschien beter
  vrijdag 17 juni 2022 @ 15:21:46 #68
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205074748
quote:
7s.gif Op vrijdag 17 juni 2022 13:13 schreef Candaasje het volgende:

[..]
De woningbouw koopt het nu terug voor de taxatiewaarde. Die waarde is weer een heel verhaal op zich, hoe die tot stand gekomen is.
Lees: taxateur die alle hokjes afvinkt uit de aflevering in Radar, en die meer dan een maand (!!) deed over zijn rapport. Hallo stijgende rente... :')
Dus uiteindelijk zou je kunnen zeggen dat de taxatiewaarde nu prima marktconform is. Nu wel. :+

Maar gelukkig voor ons is die taxatiewaarde alsnog wel veel hoger dan de prijs waar we het ooit voor kochten.
Uiteindelijk houden we nu zelf zo'n 75k over, dus mogen daarover echt niet klagen.
Bummer :{
Dan is koopgarant in dit geval wel een fijne oplossing idd.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_205074964
quote:
7s.gif Op vrijdag 17 juni 2022 13:13 schreef Candaasje het volgende:

[..]
De woningbouw koopt het nu terug voor de taxatiewaarde. Die waarde is weer een heel verhaal op zich, hoe die tot stand gekomen is.
Lees: taxateur die alle hokjes afvinkt uit de aflevering in Radar, en die meer dan een maand (!!) deed over zijn rapport. Hallo stijgende rente... :')
Dus uiteindelijk zou je kunnen zeggen dat de taxatiewaarde nu prima marktconform is. Nu wel. :+

Maar gelukkig voor ons is die taxatiewaarde alsnog wel veel hoger dan de prijs waar we het ooit voor kochten.
Uiteindelijk houden we nu zelf zo'n 75k over, dus mogen daarover echt niet klagen.
Weer wat geleerd.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_205079598
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juni 2022 13:53 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]
Van de week stond er nog een artikel in het FD dat de prijzen verder gestegen zijn, ondanks de toegenomen rente en er nog geen afkoeling te zien is.

Maar als ik om me heen kijk, kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat het wel afkoelt.
Die prijzen laggen. Dat ze gaan dalen kan ook bijna niet anders. Een crash voorzie ik echter niet.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_205080201
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juni 2022 13:42 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Hoe kan dat nou weer in deze markt. Woonde je in Sluiskil, Zeeuws Vlaanderen in een asbestpaleis of zo? :D
Neuh, 20 minuten onder Utrecht. Niet in de beste wijk van mijn stadje, maar het is een rijk stadje dus eigenlijk valt het nog steeds erg mee. Wel typisch jaren '70 4-hoog appartementencomplexen, maar de wijk is ruim en groen op gezet. Directe verbinding met binnenstad Utrecht enzo.

Ik had dit ook niet helemaal zien aankomen. De woningbouw en makelaars ook niet. :')

quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juni 2022 13:58 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Wat balen! Een koper zonder auto doet het misschien beter
De bieder die we hadden, had denk ik niet eens een auto. Of althans, hij zou op 6 minuten tramafstand/15 minuten fietsen van zijn werk komen te wonen.

Maar helaas. Hij deed zijn bod overigens voordat dit nieuwsbericht verscheen. Maar ik vraag me af of het reden zou zijn geweest om toch nog af te haken :D .

quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juni 2022 15:21 schreef Leandra het volgende:

[..]
Bummer :{
Dan is koopgarant in dit geval wel een fijne oplossing idd.
Ja, ik weet dat er veel negatieve verhalen de ronde doen over Koopgarant, maar wij hebben er echt enkel voordeel mee gehad. Eerst de mogelijkheid om een huis te kopen (met korting) in een tijd dat we precies tussen sociale huur en particulier invielen, en nu dus om het toch nog voor een leuke prijs kwijt te raken.

Maar de Woningbouw is hier ook altijd heel relaxt in geweest. Dat zelf op de vrije markt gooien mag niet altijd, dat is namelijk geen onderdeel van het contract. Ze gaan nu wel over in een andere coörporatie, dus of dat zo blijft weet ik niet.

quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juni 2022 15:52 schreef blomke het volgende:

[..]
Weer wat geleerd.
Ik weet niet wat precies, of wat deze kennis precies voor nut voor ons heeft?
Het heeft ons vooral veel tijd, geld en energie gekost.
pi_205080208
quote:
7s.gif Op zaterdag 18 juni 2022 08:38 schreef Candaasje het volgende:
Ik weet niet wat precies, of wat deze kennis precies voor nut voor ons heeft?
Het heeft ons vooral veel tijd, geld en energie gekost.
Dat had je dus kunnen voorkomen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_205080209
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juni 2022 08:40 schreef blomke het volgende:

[..]
Dat had je dus kunnen voorkomen.
Euh, hoe dan?
  User die het meest klaagt 2022 zaterdag 18 juni 2022 @ 12:19:26 #74
414785 sirdanilot
pi_205081463
quote:
7s.gif Op zaterdag 18 juni 2022 08:38 schreef Candaasje het volgende:

[..]
Neuh, 20 minuten onder Utrecht. Niet in de beste wijk van mijn stadje, maar het is een rijk stadje dus eigenlijk valt het nog steeds erg mee. Wel typisch jaren '70 4-hoog appartementencomplexen, maar de wijk is ruim en groen op gezet. Directe verbinding met binnenstad Utrecht enzo.

Ik had dit ook niet helemaal zien aankomen. De woningbouw en makelaars ook niet. :')
[..]
De bieder die we hadden, had denk ik niet eens een auto. Of althans, hij zou op 6 minuten tramafstand/15 minuten fietsen van zijn werk komen te wonen.

Maar helaas. Hij deed zijn bod overigens voordat dit nieuwsbericht verscheen. Maar ik vraag me af of het reden zou zijn geweest om toch nog af te haken :D .
[..]
Ja, ik weet dat er veel negatieve verhalen de ronde doen over Koopgarant, maar wij hebben er echt enkel voordeel mee gehad. Eerst de mogelijkheid om een huis te kopen (met korting) in een tijd dat we precies tussen sociale huur en particulier invielen, en nu dus om het toch nog voor een leuke prijs kwijt te raken.

Maar de Woningbouw is hier ook altijd heel relaxt in geweest. Dat zelf op de vrije markt gooien mag niet altijd, dat is namelijk geen onderdeel van het contract. Ze gaan nu wel over in een andere coörporatie, dus of dat zo blijft weet ik niet.
[..]
Ik weet niet wat precies, of wat deze kennis precies voor nut voor ons heeft?
Het heeft ons vooral veel tijd, geld en energie gekost.
Ja in zo'n regio is het natuurlijk onbetaalbaar . Vandaar dat er niet voldoende mensen zijn die het kunnen kopen. En investeerders nemen nou ook af omdat er een recessie zit aan te komen.

Had een paar maanden eerder verkocht en je zat binnen.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_205081478
quote:
7s.gif Op zaterdag 18 juni 2022 08:41 schreef Candaasje het volgende:
Euh, hoe dan?
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juni 2022 12:19 schreef sirdanilot het volgende:
Had een paar maanden eerder verkocht en je zat binnen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_205081645
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juni 2022 12:22 schreef blomke het volgende:

[..]
[..]

Als dat gekund had, had ik dat wel gedaan natuurlijk.
  zaterdag 18 juni 2022 @ 13:58:03 #77
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_205082101
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juni 2022 12:22 schreef blomke het volgende:

[..]
[..]

Bedankt captain hindsight :')
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_205082127
Met koopgarant er alsnog ¤75.000 aan overhouden, ik denk dat het gros van de mensen daar zo voor zou tekenen
pi_205089166
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juni 2022 00:09 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Die prijzen laggen. Dat ze gaan dalen kan ook bijna niet anders. Een crash voorzie ik echter niet.
CAO in de bouw krijgt er geloof 5% komende twee jaar, dat wordt bij nieuwbouw ook weer doorgerekend naar de prijs, en prijzen bouwmaterialen stijgen ook nog steeds, wat een crash ook weer onwaarschijnlijker maakt. Of nieuwbouw-woningen onverkoopbaar, maar dat is wel heel onwaarschijnlijk, geizen betere isolatie, (hybride) warmtepompen, zonnepanelen, gasloos etc.
pi_205089879
Gaan de prijzen al omlaag mensen? Af en toe schakel ik even in dit topic in om te zien wat de kenners zeggen. :)
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
pi_205089969
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2022 00:23 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
CAO in de bouw krijgt er geloof 5% komende twee jaar, dat wordt bij nieuwbouw ook weer doorgerekend naar de prijs, en prijzen bouwmaterialen stijgen ook nog steeds, wat een crash ook weer onwaarschijnlijker maakt. Of nieuwbouw-woningen onverkoopbaar, maar dat is wel heel onwaarschijnlijk, geizen betere isolatie, (hybride) warmtepompen, zonnepanelen, gasloos etc.
De bouwkosten gaan zorgen voor verminderde productie. Van verschillende aannemers horen we al dat ze minder gaan bouwen omdat de marges flinterdun of negatief zijn geworden.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  zondag 19 juni 2022 @ 09:43:16 #82
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_205090082
2x 2.5% tov 8+ * 2 inflatie :') werkgevers lachen zich dood.

Enige wat iets zal slinken is de marge denk ik. Ook dit verandert niks aan de schaarste.
Dum de dum
  zondag 19 juni 2022 @ 09:44:30 #83
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205090094
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2022 08:54 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Gaan de prijzen al omlaag mensen? Af en toe schakel ik even in dit topic in om te zien wat de kenners zeggen. :)
Als jullie willen gaan kopen, hou de donderdagkrant dan in de gaten, daar worden de aanvragen bouwvergunning in gepubliceerd, dan weet je wat er aan nieuwbouw aankomt.

Ik weet dat er bij ons in de wijk een aanvraag voor 21 woningen loopt, die aanvraag verlengd is, maar kan nu nooit lang meer duren, en dat worden geen tweekappers, want die zouden nu boven jullie budget zitten volgens mij.

Je kunt natuurlijk ook voor bestaande bouw gaan, maar met de huidige gasprijzen moet je je goed afvragen of je nog een jaren 60 doorwaaiwoning op gas wilt.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_205090202
Ik heb even wat rentestanden bij elkaar gezocht van een hypotheek vergelijkbaar met de mijne. 30 jaar rentevast annuïteiten, daarvan deed de rente dit jaar:

1 januari: 1,45%
1 februari: 1,55%
1 maart: 2,01%
1 april: 2,61%
1 mei: 3,36%
1 juni: 3,61%
19 juni: 4,01%
  zondag 19 juni 2022 @ 10:05:22 #85
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205090230
Damn :{
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_205090351
Wow, wat een groot verschil….
Never assume that loud is strong and quiet is weak.
It’s the lion’s silence that signals danger not his roar.
  zondag 19 juni 2022 @ 10:42:17 #87
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_205090390
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2022 08:54 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Gaan de prijzen al omlaag mensen? Af en toe schakel ik even in dit topic in om te zien wat de kenners zeggen. :)
Ik heb de afgelopen weken 60-100k boven de vraagprijs geboden op verschillende woningen (in Utrecht), en dat was dus niet genoeg.

Vorige week is mijn bod van meer dan 70.000 boven de vraagprijs geaccepteerd. Dat was overigens niet het hoogste bod, maar mijn voorwaarden waren gunstiger (geen voorbehoud van financiering). Terwijl de conceptovereenkomst al op tafel lag werd de verkopende partij nog 'lastiggevallen' door concurrerende kopers. Dus nee, de woningmarkt is nog niet bepaald afgekoeld en ik verwacht ook niet dat dat heel snel gaat gebeuren.
Huilen dan.
  zondag 19 juni 2022 @ 10:47:21 #88
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205090425
Gefeliciteerd!
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_205090845
Ik hou het hier in mijn omgeving ( brabant ) in de gaten. Vorig jaar een huis in de straat binnen 2 weken verkocht voor ~10% boven de vraagprijs. Nu een vrijwel identieke woning staat er voor 15% meer op t.o.v. het eerder genoemde huis en staat nu ongeveer 3 weken op. Ben benieuwd wanneer en voor wat het gaat.
pi_205090883
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2022 10:00 schreef Ed1234 het volgende:
Ik heb even wat rentestanden bij elkaar gezocht van een hypotheek vergelijkbaar met de mijne. 30 jaar rentevast annuïteiten, daarvan deed de rente dit jaar:

1 januari: 1,45%
1 februari: 1,55%
1 maart: 2,01%
1 april: 2,61%
1 mei: 3,36%
1 juni: 3,61%
19 juni: 4,01%
Gelukkig is inflatie wel laag :)
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_205090994
quote:
7s.gif Op zondag 19 juni 2022 10:42 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Ik heb de afgelopen weken 60-100k boven de vraagprijs geboden op verschillende woningen (in Utrecht), en dat was dus niet genoeg.

Vorige week is mijn bod van meer dan 70.000 boven de vraagprijs geaccepteerd. Dat was overigens niet het hoogste bod, maar mijn voorwaarden waren gunstiger (geen voorbehoud van financiering). Terwijl de conceptovereenkomst al op tafel lag werd de verkopende partij nog 'lastiggevallen' door concurrerende kopers. Dus nee, de woningmarkt is nog niet bepaald afgekoeld en ik verwacht ook niet dat dat heel snel gaat gebeuren.
Whut? Na het sluiten van overeenkomst nog proberen prijs op te drijven door te doen alsof er nog een andere koper zich heeft aangediend?
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_205091114
quote:
7s.gif Op zondag 19 juni 2022 12:03 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Whut? Na het sluiten van overeenkomst nog proberen prijs op te drijven door te doen alsof er nog een andere koper zich heeft aangediend?
nog eens lezen?
pi_205091151
quote:
7s.gif Op zondag 19 juni 2022 10:42 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Ik heb de afgelopen weken 60-100k boven de vraagprijs geboden op verschillende woningen (in Utrecht), en dat was dus niet genoeg.

Vorige week is mijn bod van meer dan 70.000 boven de vraagprijs geaccepteerd. Dat was overigens niet het hoogste bod, maar mijn voorwaarden waren gunstiger (geen voorbehoud van financiering). Terwijl de conceptovereenkomst al op tafel lag werd de verkopende partij nog 'lastiggevallen' door concurrerende kopers. Dus nee, de woningmarkt is nog niet bepaald afgekoeld en ik verwacht ook niet dat dat heel snel gaat gebeuren.
Dat is dan in de categorie woningen van rond de 6-7 ton neem ik aan?
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_205091182
quote:
7s.gif Op zondag 19 juni 2022 12:03 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Whut? Na het sluiten van overeenkomst nog proberen prijs op te drijven door te doen alsof er nog een andere koper zich heeft aangediend?
Zoals ik het lees wilden mensen wiens bod af is gewezen de verkopers nog op andere gedachten proberen te brengen.
pi_205091311
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2022 12:32 schreef Halcon het volgende:

[..]
Zoals ik het lees wilden mensen wiens bod af is gewezen de verkopers nog op andere gedachten proberen te brengen.
Aah ik snap hoe een ander'm leest nu ik mijn post teruglees.
Bedoelde ook meer of dat het wel betrouwbaar was dat verkopende partij meldt dat er andere kopers ineens zijn. Kan wel, maar krijg daar soms een wat argwanend gevoel bij.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_205091323
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2022 09:10 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
De bouwkosten gaan zorgen voor verminderde productie. Van verschillende aannemers horen we al dat ze minder gaan bouwen omdat de marges flinterdun of negatief zijn geworden.
Niet alleen de bouwkosten maar ook leverproblemen. Vanuit mijn werk ben ik betrokken bij een project van 115 miljoen. Dat dreigt nu gierende vertraging op te lopen vanwege voor 30.000 euro aan plaatmateriaal dat niet geleverd kan worden. Bij asfalt het zelfde verhaal: nauwelijks nog aan te komen als je grotere hoeveelheden nodig hebt. En als je het hebt weten te vinden is het onbetaalbaar vanwege de benodigde energie.

Weliswaar infra maar in de woningbouw zal het niet heel anders zijn.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  zondag 19 juni 2022 @ 12:55:19 #97
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_205091338
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2022 12:53 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]
Niet alleen de bouwkosten maar ook leverproblemen. Vanuit mijn werk ben ik betrokken bij een project van 115 miljoen. Dat dreigt nu gierende vertraging op te lopen vanwege voor 30.000 euro aan plaatmateriaal dat niet geleverd kan worden. Bij asfalt het zelfde verhaal: nauwelijks nog aan te komen als je grotere hoeveelheden nodig hebt. En als je het hebt weten te vinden is het onbetaalbaar vanwege de benodigde energie.

Weliswaar infra maar in de woningbouw zal het niet heel anders zijn.
wat voor plaatmateriaal? Als dat niet voor handen is ga je toch voor een ander materiaal?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_205091407
quote:
7s.gif Op zondag 19 juni 2022 12:51 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Aah ik snap hoe een ander'm leest nu ik mijn post teruglees.
Bedoelde ook meer of dat het wel betrouwbaar was dat verkopende partij meldt dat er andere kopers ineens zijn. Kan wel, maar krijg daar soms een wat argwanend gevoel bij.
Oh, zo.

Ja, geen idee hoe ze dat bedoelen. Als ze dat gewoon informatief melden en niet van plan zijn er iets mee te doen, prima verder. Als ze stiekem hopen dat je dan maar meer gaat bieden of zo, dan is dat niet zoals het hoort inderdaad.
pi_205091437
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2022 12:55 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
wat voor plaatmateriaal? Als dat niet voor handen is ga je toch voor een ander materiaal?
Lastig omdat het op een specifieke manier gevormd moet zijn en 25 jaar onderhoudsvrij mee moet gaan in de buitenlucht in een omgeving met uitlaatgassen, zeezout en zwerfstromen. Daar heb je maar een paar leveranciers voor. En nu tijdelijk iets anders toepassen en over een paar maanden de boel weer afsluiten om de beplating te vervangen is ook geen optie.

Dat is eigenlijk op dit moment het probleem in de hele bouw: Er kan meer dan ooit maar het stelt wel vaak hele specifieke eisen aan de kwaliteit van materialen, waardoor je niet zomaar iets anders kunt kiezen.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  zondag 19 juni 2022 @ 13:05:46 #100
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205091441
Als ze een hoger bod wilden hadden ze voor het hogere bod moeten gaan, want dat lag er zo te lezen ook.

Maar goed, het kan net zo goed zijn dat ze na het zetten van de handtekening verteld hebben dat ze nog werden lastiggevallen.
Het heeft niet altijd te maken met suggereren dat je een hoger bod wilt.
Ze vonden snel zekerheid kennelijk belangrijker dan een hoger bod met minder zekerheid, anders hadden ze niet voor het bod van @Isdatzo gekozen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_205091589
Heeft iemand toevallig ervaring met het plaatsen van zonnepanelen als er al zonnepanelen liggen? Bij ons liggen er 3, maar die liggen er al een aantal jaar en zijn meer de budget modellen. Het is nu fijn omdat ze wel wat compenseren in energie, maar ik vraag me dus af of het extra gaat kosten wanneer we andere en meer zonnepanelen willen leggen omdat die andere dan weg moeten.

De reden dat ik het hier even vraag is omdat we nog niet concreet in de markt zijn voor de zonnepanelen dus vind het dan weer een extra stap om dit aan de zonneboer te vragen. Die hebben het al druk zat geloof ik :+
Op vrijdag 26 april 2019 11:05 schreef Flippiee het volgende:[..]
Dag knapste man van FOK!
pi_205091603
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2022 09:10 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
De bouwkosten gaan zorgen voor verminderde productie. Van verschillende aannemers horen we al dat ze minder gaan bouwen omdat de marges flinterdun of negatief zijn geworden.
Maar door die hogere kosten worden de huizen dus niet goedkoper.
En verminderd aanbod zorgt weer voor hogere prijzen.
pi_205091655
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2022 10:00 schreef Ed1234 het volgende:
Ik heb even wat rentestanden bij elkaar gezocht van een hypotheek vergelijkbaar met de mijne. 30 jaar rentevast annuïteiten, daarvan deed de rente dit jaar:

1 januari: 1,45%
1 februari: 1,55%
1 maart: 2,01%
1 april: 2,61%
1 mei: 3,36%
1 juni: 3,61%
19 juni: 4,01%
Net ff een geschatting gemaakt bij onze huidige hypotheekverstrekker. Vorig jaar oktober hypotheekaanbod gehad. Verschil met nu: 170 pond per maand.
pi_205091671
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2022 08:54 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Gaan de prijzen al omlaag mensen? Af en toe schakel ik even in dit topic in om te zien wat de kenners zeggen. :)
Nog niet..wel het idee dat het iets minder gek word. Rente gaat nu pas echt omhoog...en er zijn nog genoeg mensen die een huis zoeken en willen betalen.

Word pas anders als de rente hoog blijft, bedrijven hierdoor gaan omvallen/bezuinigen (lees reorganisatie/ontslagen) en het algemene sentiment van de consument echt negatief word.

Dit heeft vaak tijd nodig ( volgens mij zijn de rapporten over de huizenprijzen ook met een vertraging door de overdrachts datum etc)
pi_205091692
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2022 13:32 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Maar door die hogere kosten worden de huizen dus niet goedkoper.
En verminderd aanbod zorgt weer voor hogere prijzen.
Als niemand die hogere prijzen wil of kan betalen zullen die huizen uiteindelijk ook wel goedkoper weg gaan. Maar dat heeft tijd nodig voordat ze hun verlies willen pakken.

Met lage marges en stijgende kosten kan je dit als bouwbedrijf ook grote problemen geven.
pi_205091710
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2022 13:45 schreef descon het volgende:

[..]
Als niemand die hogere prijzen wil of kan betalen zullen die huizen uiteindelijk ook wel goedkoper weg gaan. Maar dat heeft tijd nodig voordat ze hun verlies willen pakken.
Ik denk dat ze dan eerder verhuurd zullen worden, aangezien er nog steeds een enorm tekort aan huizen is. Tenzij er wettelijk een stokje gestoken wordt voor verhuur, maar dan zullen eigenaren moord en brand schreeuwen, aangezien ze een verlies wordt opgedrongen.
pi_205091718
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2022 10:00 schreef Ed1234 het volgende:
Ik heb even wat rentestanden bij elkaar gezocht van een hypotheek vergelijkbaar met de mijne. 30 jaar rentevast annuïteiten, daarvan deed de rente dit jaar:

1 januari: 1,45%
1 februari: 1,55%
1 maart: 2,01%
1 april: 2,61%
1 mei: 3,36%
1 juni: 3,61%
19 juni: 4,01%
Gekocht in januari *O*
pi_205091751
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2022 13:47 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Ik denk dat ze dan eerder verhuurd zullen worden, aangezien er nog steeds een enorm tekort aan huizen is. Tenzij er wettelijk een stokje gestoken wordt voor verhuur, maar dan zullen eigenaren moord en brand schreeuwen, aangezien ze een verlies wordt opgedrongen.
Uiteindelijk zal het linksom of rechtsom wel geld gaan kosten. Verhuren zal niet verboden worden, maar financieel wel onaantrekkelijk gemaakt worden.
pi_205091865
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2022 13:53 schreef Halcon het volgende:

[..]
Uiteindelijk zal het linksom of rechtsom wel geld gaan kosten. Verhuren zal niet verboden worden, maar financieel wel onaantrekkelijk gemaakt worden.
Het Zwitserse systeem spreekt mij wel aan.
pi_205091869
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2022 14:09 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Het Zwitserse systeem spreekt mij wel aan.
Hoe zit dat in elkaar?
pi_205091883
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2022 14:10 schreef Halcon het volgende:

[..]
Hoe zit dat in elkaar?
Huurinkomsten zijn inkomen. Dus ook als inkomen belast.

Bij verkoop betaal je in een aflopende schaal tot 50% van je winst aan belasting.

De huurmarkt is er heel levendig, vriend van mij had laatst in 2 dagen een woning. Speculeren met woningen bestaat nagenoeg niet. Ze bespreken het ook in het stenenmanifestzeikprogramma
pi_205091895
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2022 14:12 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Huurinkomsten zijn inkomen. Dus ook als inkomen belast.

Bij verkoop betaal je in een aflopende schaal tot 50% van je winst aan belasting.

De huurmarkt is er heel levendig, vriend van mij had laatst in 2 dagen een woning. Speculeren met woningen bestaat nagenoeg niet
In veel landen is de huurmarkt wel een stuk levendiger dan in Nederland. België en Duitsland bijvoorbeeld ook. Tegen belasting heffen op winst die je maakt met vermogen, is op zich weinig tegenin te brengen.
pi_205091897
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2022 13:47 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Ik denk dat ze dan eerder verhuurd zullen worden, aangezien er nog steeds een enorm tekort aan huizen is. Tenzij er wettelijk een stokje gestoken wordt voor verhuur, maar dan zullen eigenaren moord en brand schreeuwen, aangezien ze een verlies wordt opgedrongen.
Hoeft nog niet eens wettelijk te zijn. Vastgoed word vaak met geleend geld gedaan, als je dan die stijgende rentekosten niet kan verrekenen in de huur omdat je dan te ver boven de marktwaarde uitkomt is verhuren ook niet interessant.

Iemand gaat daar dan financieel voor bloeden.
pi_205091990
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2022 13:29 schreef Kiid het volgende:
Heeft iemand toevallig ervaring met het plaatsen van zonnepanelen als er al zonnepanelen liggen? Bij ons liggen er 3, maar die liggen er al een aantal jaar en zijn meer de budget modellen. Het is nu fijn omdat ze wel wat compenseren in energie, maar ik vraag me dus af of het extra gaat kosten wanneer we andere en meer zonnepanelen willen leggen omdat die andere dan weg moeten.

De reden dat ik het hier even vraag is omdat we nog niet concreet in de markt zijn voor de zonnepanelen dus vind het dan weer een extra stap om dit aan de zonneboer te vragen. Die hebben het al druk zat geloof ik :+
Hier een paar jaar geleden laten doen. Het ligt er aan hoe de oude panelen geïnstalleerd zijn. Onze oude panelen lagen in bakken op het dak, zonder dakpannen er onder. Ook waren ze direct aangesloten op het lichtnet. Daardoor waren er best wat aanpassingen nodig. We gingen niet voor de goedkoopste maar het was ook niet echt gecompliceerd of veel duurder.
  zondag 19 juni 2022 @ 16:30:11 #115
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_205092662
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2022 13:05 schreef Leandra het volgende:
Als ze een hoger bod wilden hadden ze voor het hogere bod moeten gaan, want dat lag er zo te lezen ook.

Maar goed, het kan net zo goed zijn dat ze na het zetten van de handtekening verteld hebben dat ze nog werden lastiggevallen.
Het heeft niet altijd te maken met suggereren dat je een hoger bod wilt.
Ongeveer dit inderdaad. Ik had contact over wat aanpassingen in de conceptovereenkomst en toen kwam het ter sprake. De insteek was ook niet om de prijs op te drijven, en daar had ik alleen al uit principe ook absoluut niet aan meegewerkt. Na aanpassing is de overeenkomst direct door mij en de verkopers ondertekend.

quote:
Ze vonden snel zekerheid kennelijk belangrijker dan een hoger bod met minder zekerheid, anders hadden ze niet voor het bod van @:isdatzo gekozen.
Het initieel hogere bod was niet gigantisch veel hoger, ongeveer ¤3500. Wat er daarna nog qua bedragen geboden is om ze te verleiden van mijn bod af te zien weet ik niet precies.
Huilen dan.
pi_205093375
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2022 13:29 schreef Kiid het volgende:
Heeft iemand toevallig ervaring met het plaatsen van zonnepanelen als er al zonnepanelen liggen? Bij ons liggen er 3, maar die liggen er al een aantal jaar en zijn meer de budget modellen. Het is nu fijn omdat ze wel wat compenseren in energie, maar ik vraag me dus af of het extra gaat kosten wanneer we andere en meer zonnepanelen willen leggen omdat die andere dan weg moeten.

De reden dat ik het hier even vraag is omdat we nog niet concreet in de markt zijn voor de zonnepanelen dus vind het dan weer een extra stap om dit aan de zonneboer te vragen. Die hebben het al druk zat geloof ik :+
Reken op ¤500 per paneel incl plaatsen voor een goede zonnepaneel
Ik krijg 7 Denim 410WP. Kost mij ¤3400
  zondag 19 juni 2022 @ 17:53:33 #117
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_205093465
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2022 12:53 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]
Niet alleen de bouwkosten maar ook leverproblemen. Vanuit mijn werk ben ik betrokken bij een project van 115 miljoen. Dat dreigt nu gierende vertraging op te lopen vanwege voor 30.000 euro aan plaatmateriaal dat niet geleverd kan worden. Bij asfalt het zelfde verhaal: nauwelijks nog aan te komen als je grotere hoeveelheden nodig hebt. En als je het hebt weten te vinden is het onbetaalbaar vanwege de benodigde energie.

Weliswaar infra maar in de woningbouw zal het niet heel anders zijn.
En dit idd. Leveranciers zijn zeer onbetrouwbaar geworden. Muhr wil opeens een energieopslag van 12 cent per baksteen hebben anders leveren ze niet. Dit terwijl een er een prijsvast contract ligt waar een premium voor betaald is.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  zondag 19 juni 2022 @ 17:55:59 #118
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_205093480
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2022 13:32 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Maar door die hogere kosten worden de huizen dus niet goedkoper.
En verminderd aanbod zorgt weer voor hogere prijzen.
Er zit nog behoorlijk wat marge op de grond. In principe wordt je huis ook niet meer waard maar de grond er onder.

De Nederlandse markt is afhankelijk van de leen capaciteit en die is hard aan het dalen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_205093818
quote:
1s.gif Op zondag 19 juni 2022 14:12 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Huurinkomsten zijn inkomen. Dus ook als inkomen belast.

Bij verkoop betaal je in een aflopende schaal tot 50% van je winst aan belasting.

De huurmarkt is er heel levendig, vriend van mij had laatst in 2 dagen een woning. Speculeren met woningen bestaat nagenoeg niet. Ze bespreken het ook in het stenenmanifestzeikprogramma
Maar kopen kan weer veel lastiger zijn. In Zwitserland moet je vaak bij het kopen van een huis een flink deel (~50%) cash op tafel leggen. Dat kunnen maar heel weinig mensen in Nederland doen.
  zondag 19 juni 2022 @ 18:40:34 #120
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205093976
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2022 13:29 schreef Kiid het volgende:
Heeft iemand toevallig ervaring met het plaatsen van zonnepanelen als er al zonnepanelen liggen? Bij ons liggen er 3, maar die liggen er al een aantal jaar en zijn meer de budget modellen. Het is nu fijn omdat ze wel wat compenseren in energie, maar ik vraag me dus af of het extra gaat kosten wanneer we andere en meer zonnepanelen willen leggen omdat die andere dan weg moeten.

De reden dat ik het hier even vraag is omdat we nog niet concreet in de markt zijn voor de zonnepanelen dus vind het dan weer een extra stap om dit aan de zonneboer te vragen. Die hebben het al druk zat geloof ik :+
Ik zou even wachten tot het BTW-tarief voor zonnepanelen (en installatie) op 0% is gezet, dan kom je ook niet knel te zitten met de teruggaaf BTW, als je die over die excuuspaneeltjes al gehad hebt.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_205094306
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2022 18:40 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ik zou even wachten tot het BTW-tarief voor zonnepanelen (en installatie) op 0% is gezet, dan kom je ook niet knel te zitten met de teruggaaf BTW, als je die over die excuuspaneeltjes al gehad hebt.
Er zit hier wat in, maar werkt denk anders.

Met het huidige systeem werkt het met de kleine ondernemers regeling.. Die zou je dan weer moeten deactiveren en opnieuw moeten doorlopen en dat zal wel beperkt worden met bepaalde voorwaarden dat je dat niet zomaar kunt doen ongelimiteerd.

Dan krijg je snel dat die 0%btw afwachten wel gunstig kan zijn.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_205094960
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2022 18:25 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Maar kopen kan weer veel lastiger zijn. In Zwitserland moet je vaak bij het kopen van een huis een flink deel (~50%) cash op tafel leggen. Dat kunnen maar heel weinig mensen in Nederland doen.

En dat is veel minder een probleem dan je zou verwachten als de huurprijzen redelijk zijn.
pi_205096864
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2022 19:59 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
En dat is veel minder een probleem dan je zou verwachten als de huurprijzen redelijk zijn.
True, en de salarissen ook zo dat er flink gespaard kan worden. Heb verschillende vrienden in Zwitserland wonen en de meesten hebben ook een huis gekocht. Een andere, alleenstaand, bewust de keuze gemaakt dat niet te doen. Maar die is wel zo goed af dat ze op ze nu als veertiger met pensioen zou kunnen in Nederland.
pi_205097153
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2022 19:59 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
En dat is veel minder een probleem dan je zou verwachten als de huurprijzen redelijk zijn.
Sowieso is er in beginsel niets mis met huren i.p.v. kopen. Net zoals er hele goede redenen zijn om voor een lease- of deelauto te kiezen, zou het bezitten of huren van een huis ook een vrije keuze op basis van je persoonlijke omstandigheden en voorkeuren moeten zijn.
Als het financiële plaatje niet zo sterk zou verschillen, zou ik zelf liever huren dan eigenaar zijn. Het is niet alsof het bezitten en verzorgen van een stapel bakstenen een hobby van mij is.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_205097399
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2022 21:35 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
True, en de salarissen ook zo dat er flink gespaard kan worden. Heb verschillende vrienden in Zwitserland wonen en de meesten hebben ook een huis gekocht. Een andere, alleenstaand, bewust de keuze gemaakt dat niet te doen. Maar die is wel zo goed af dat ze op ze nu als veertiger met pensioen zou kunnen in Nederland.
Vooral een significant lagere belasting op arbeid.

quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2022 21:47 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]
Sowieso is er in beginsel niets mis met huren i.p.v. kopen. Net zoals er hele goede redenen zijn om voor een lease- of deelauto te kiezen, zou het bezitten of huren van een huis ook een vrije keuze op basis van je persoonlijke omstandigheden en voorkeuren moeten zijn.
Als het financiële plaatje niet zo sterk zou verschillen, zou ik zelf liever huren dan eigenaar zijn. Het is niet alsof het bezitten en verzorgen van een stapel bakstenen een hobby van mij is.
Die stapel verzorgen moet je net zo goed als huurder voor het te verwachten klein onderhoud. Het grote onderhoud kan je ook als eigenaar gewoon uitbesteden als je er echt zat van bent. Niemand verplicht je het zelf te doen.
pi_205097811
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2022 17:53 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
En dit idd. Leveranciers zijn zeer onbetrouwbaar geworden. Muhr wil opeens een energieopslag van 12 cent per baksteen hebben anders leveren ze niet. Dit terwijl een er een prijsvast contract ligt waar een premium voor betaald is.
Ze kunnen dan tenminste nog leveren. Bij hetzelfde project moet de aannemer (nota bene met een eigen asfaltcentrale) met een wurgcontract naar de centrale van de concurrent omdat ze zelf niet meer aan voldoende grondstoffen kunnen komen. Ondertussen installeert Siemens ABB-spul omdat ze niet meer aan hun eigen producten kunnen komen. Dit heeft echt nog nooit iemand meegemaakt, dat een compleet bouwteam vooral bezig is de hele markt af te struinen naar de benodigde materialen.
Ik ben benieuwd waar het eindigt maar het kan niet anders dan dat de woningbouw er ook enorm veel last van krijgt, ondanks dat daar vaak wat meer alternatieven zijn.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_205097915
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2022 22:00 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Vooral een significant lagere belasting op arbeid.
lagere belasting op arbeid + (ook relatief) flink hoger salaris.
pi_205097929
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2022 22:41 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
lagere belasting op arbeid + (ook relatief) flink hoger salaris.
En significant hogere kosten voor zorg, boodschappen etc.

Het is niet eenvoudig om te zetten
pi_205098018
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2022 22:43 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
En significant hogere kosten voor zorg, boodschappen etc.

Het is niet eenvoudig om te zetten
Daarom zette ik 'relatief' er ook bij. Heb er ooit gesolliciteerd en er toen wel iets meer naar gekeken. Leefkosten (huur, boodschappen etc) zou ongeveer 1.5-2x zoveel zijn, maar salaris (ruim) 2.5-3x zoveel. Maar dat verschil zal ook wel per sector verschillen.
pi_205098038
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2022 22:51 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Daarom zette ik 'relatief' er ook bij. Heb er ooit gesolliciteerd en er toen wel iets meer naar gekeken. Leefkosten (huur, boodschappen etc) zou ongeveer 1.5-2x zoveel zijn, maar salaris (ruim) 2.5-3x zoveel. Maar dat verschil zal ook wel per sector verschillen.
Als je een bankenmannetje bent met 5+ jaar ervaring dan wordt het wel leuk denk daar.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_205098090
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2022 22:52 schreef ludovico het volgende:

[..]
Als je een bankenmannetje bent met 5+ jaar ervaring dan wordt het wel leuk denk daar.
Ralph Hamers' zijn salaris bij ING werd in 2018 met 50% verhoogt tot 3 miljoen euro. Bij HSBC UBS vorig jaar kreeg hij 12.6 miljoen dollar.

Maar het is niet alleen bij banken hoor, door de beugel genomen betalen ze relatief flink beter.
pi_205098095
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2022 22:59 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Ralph Hamers' zijn salaris bij ING werd in 2018 met 50% verhoogt tot 3 miljoen euro. Bij HSBC vorig jaar kreeg hij 12.6 miljoen dollar.

Maar het is niet alleen bij banken hoor, door de beugel genomen betalen ze relatief flink beter.
Damn.

Wat is er zo bijzonder aan die Ralph?
quote:
Ralph Hamers was born on 25 May 1966.[2][4] He has a master of science (MS) in business econometrics/operations research from Tilburg University.[4][1]
Sinds 1991 bij ING werkzaam ook.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_205098127
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2022 23:00 schreef ludovico het volgende:

[..]
Damn.

Wat is er zo bijzonder aan die Ralph?
[..]
Sinds 1991 bij ING werkzaam ook.
CEO salaris bij ING was internationaal gezien eerder erg laag, dan dat het bij UBS hoog is.
pi_205098154
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2022 23:04 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
CEO salaris bij ING was internationaal gezien eerder erg laag, dan dat het bij UBS hoog is.
Volgens mij hoeft die met dat salaris niet bang te zijn voor de hogere gasprijzen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_205101433
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2022 18:40 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ik zou even wachten tot het BTW-tarief voor zonnepanelen (en installatie) op 0% is gezet, dan kom je ook niet knel te zitten met de teruggaaf BTW, als je die over die excuuspaneeltjes al gehad hebt.
Is het al bekend wanneer dat zou zijn? Scheelt inderdaad wel weer ipv dat je moet wachten op de teruggave.

@Ed1234

Bedankt! Volgens mij liggen deze wel gewoon op het dak. Qua aansluiting heb ik geen idee, maar alles ging verder automatisch toen we het kochten. Hoop dat er net als bij niet veel meer werk bij komt te kijken. Anders gaat alle "profijt" van die paar panelen die er nu liggen snel weer weg :+
Op vrijdag 26 april 2019 11:05 schreef Flippiee het volgende:[..]
Dag knapste man van FOK!
pi_205101446
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2022 17:44 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Reken op ¤500 per paneel incl plaatsen voor een goede zonnepaneel
Ik krijg 7 Denim 410WP. Kost mij ¤3400
Valt me nog iets mee. Hoeveel panelen we zouden doen weet ik nog niet. Ik denk 9 stuks, terugleveren wordt steeds minder geloof ik dus daar hoef je het niet voor te doen. Wil het ook pas volgend jaar gaan doen als er weer extra budget vrij is gekomen.

*Edit
Krijg nu gelijk reclame over zonnepanelen :+
Op vrijdag 26 april 2019 11:05 schreef Flippiee het volgende:[..]
Dag knapste man van FOK!
  maandag 20 juni 2022 @ 14:01:41 #137
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205101680
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2022 13:29 schreef Kiid het volgende:

[..]
Is het al bekend wanneer dat zou zijn? Scheelt inderdaad wel weer ipv dat je moet wachten op de teruggave.
Per 1 januari: https://solarmagazine.nl/(...)20het%20wetsvoorstel.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator maandag 20 juni 2022 @ 14:15:47 #138
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_205101772
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2022 18:40 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ik zou even wachten tot het BTW-tarief voor zonnepanelen (en installatie) op 0% is gezet, dan kom je ook niet knel te zitten met de teruggaaf BTW, als je die over die excuuspaneeltjes al gehad hebt.
Ja en nee. We hebben de energierekening en teruggave de eerste keer op mijn en de keer erna op m’n partner zijn naam gezet. Toen kon het gewoon :)
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_205102172
quote:
Nou dat komt goed uit dan! Bedankt
Op vrijdag 26 april 2019 11:05 schreef Flippiee het volgende:[..]
Dag knapste man van FOK!
  maandag 20 juni 2022 @ 15:49:58 #140
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205102272
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2022 14:15 schreef Rene het volgende:

[..]
Ja en nee. We hebben de energierekening en teruggave de eerste keer op mijn en de keer erna op m’n partner zijn naam gezet. Toen kon het gewoon :)
Ja klopt, maar dan moet dat ook idd wel kunnen, wij hadden de zonnepanelen op het oude huis ook op mijn naam en die op dit huis op naam van mijn man (en de energierekening dus ook), maar wij zijn dan ook geen van beide ZZP'er, want dan kan het niet zomaar.

Moest ook nog even uitgeschreven worden van de KOR trouwens, was ik helemaal vergeten met de verkoop van het huis :X

Maar geen BTW hoeven betalen en dus niet hoeven terugvragen is een stuk eenvoudiger natuurlijk.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_205103950
En eerste woning met prijs verlaging herplaatst
pi_205104018
En dan verlies je de mogelijkheid om het arbeid etc straks btw terug te vorderen?

Heeft het nog geen nut gehad om op die 0% te wachten.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_205112602
quote:
En niet alleen in Nederland maar ook elders in een oververhitte markt:
Stimmung am Immobilienmarkt kippt - sinkende Preise erwartet
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_205112607
quote:
1s.gif Op maandag 20 juni 2022 19:00 schreef ludovico het volgende:
En dan verlies je de mogelijkheid om het arbeid etc straks btw terug te vorderen?

Heeft het nog geen nut gehad om op die 0% te wachten.
Nee, het installeren (incl aanpassen meterkast etc) ervan valt ook onder de 0%. Wij zijn ook pas in het nieuwe jaar aan extra zonnepanelen toe, dus voor ons komt het precies op tijd
pi_205112634
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2022 18:31 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]
En niet alleen in Nederland maar ook elders in een oververhitte markt:
Stimmung am Immobilienmarkt kippt - sinkende Preise erwartet
Portugal heeft veelal variabele renten gebaseerd op euribor. 6 maanden contracten... Auw.
pi_205112882
Ik maak me echt geen zorgen over een eventueel afkoelende woningmarkt. Ten eerste loopt het zo’n vaart niet, hier zeker niet, toen we dit huis 6,5 jaar geleden kochten moesten we ook al aardig moeite doen om er tussen te komen en ten tweede heb ik met een heel erg conservatieve verkoopprijs gerekend waar de huidige verkoopprijzen meer dan een ton boven zitten.
Buren in hetzelfde nieuwbouwproject zitten nu in tijdelijke onderkomens of hebben straks waarschijnlijk een week of 2 tussen oplevering en verhuizing, wij wachten gewoon lekker rustig de verhuizing af.
  dinsdag 21 juni 2022 @ 19:01:52 #148
464681 hollandia02
"The Young Boy"
pi_205112895
quote:
9s.gif Op vrijdag 17 juni 2022 13:55 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Zuid-West Brabant.
Das toevallig daar woon ik ook! En inderdaad het enige wat in Bergen op Zoom voor betaalbare prijzen te koop is is een sloopwoning in een achterstandsbuurt, verder zijn de enige sociale huurwoningen waar ik op kan reageren in Zeeuws Vlaanderen (want die zitten bij dezelfde verhuurssite) en in mijn eigen woonplaats Steenbergen is een appartement boven een supermarkt al 4 ton.
In Rotterdam verdienen ze het, in Den Haag verdelen ze het en in Amsterdam smijten ze het over de balk.
Jules Deelder, may he rest in peace
pi_205112932
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 juni 2022 19:00 schreef Doedezemaar het volgende:
Ik maak me echt geen zorgen over een eventueel afkoelende woningmarkt. Ten eerste loopt het zo’n vaart niet, hier zeker niet, toen we dit huis 6,5 jaar geleden kochten moesten we ook al aardig moeite doen om er tussen te komen en ten tweede heb ik met een heel erg conservatieve verkoopprijs gerekend waar de huidige verkoopprijzen meer dan een ton boven zitten.
Buren in hetzelfde nieuwbouwproject zitten nu in tijdelijke onderkomens of hebben straks waarschijnlijk een week of 2 tussen oplevering en verhuizing, wij wachten gewoon lekker rustig de verhuizing af.
Ik ken een stel die recentelijk een huis heeft gekocht op echt de max van wat ze kunnen krijgen. Hun huidige huis zou volgens de makelaar makkelijk 4-4.5 ton moeten opleveren. Valt helaas toch wat tegen voor ze, daar begint de stress wel toe te slaan.
pi_205112937
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2022 19:01 schreef hollandia02 het volgende:

[..]
Das toevallig daar woon ik ook! En inderdaad het enige wat in Bergen op Zoom voor betaalbare prijzen te koop is is een sloopwoning in een achterstandsbuurt, verder zijn de enige sociale huurwoningen waar ik op kan reageren in Zeeuws Vlaanderen (want die zitten bij dezelfde verhuurssite) en in mijn eigen woonplaats Steenbergen is een appartement boven een supermarkt al 4 ton.
Hoogerheide is 1,5 x duurder nog haha. 3-4.000 M2 hahaha volslagen gestoord
pi_205112972
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2022 19:04 schreef GS-Raw het volgende:

[..]
Ik ken een stel die recentelijk een huis heeft gekocht op echt de max van wat ze kunnen krijgen. Hun huidige huis zou volgens de makelaar makkelijk 4-4.5 ton moeten opleveren. Valt helaas toch wat tegen voor ze, daar begint de stress wel toe te slaan.
Ik zie rustig aan m'n maximale hypotheek ook dalen. Daarnaast daalt m'n woningwaarde ook al weer en worden huizen herplaatst met lagere vraagprijzen.

De kleine vergelijkingsgebieden zeggen ook weinig als de markt het zelf al anders zegt. Een makelaarsorganisatie heeft er geen belang bij te zeggen dat de markt af lijkt te koelen.
pi_205113044
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2022 19:08 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Ik zie rustig aan m'n maximale hypotheek ook dalen. Daarnaast daalt m'n woningwaarde ook al weer en worden huizen herplaatst met lagere vraagprijzen.

De kleine vergelijkingsgebieden zeggen ook weinig als de markt het zelf al anders zegt. Een makelaarsorganisatie heeft er geen belang bij te zeggen dat de markt af lijkt te koelen.
En vergis je niet. Nog geen jaar terug een hoop gepiep in het nieuws over dat mensen zoveel huur betalen maar geen hypotheek kunnen krijgen met hetzelfde maand bedrag.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  dinsdag 21 juni 2022 @ 19:15:19 #153
464681 hollandia02
"The Young Boy"
pi_205113055
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2022 19:08 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Ik zie rustig aan m'n maximale hypotheek ook dalen. Daarnaast daalt m'n woningwaarde ook al weer en worden huizen herplaatst met lagere vraagprijzen.

De kleine vergelijkingsgebieden zeggen ook weinig als de markt het zelf al anders zegt. Een makelaarsorganisatie heeft er geen belang bij te zeggen dat de markt af lijkt te koelen.
Ik kan met mijn modale salaris voor 30 jaar rentevast een hypotheek halen van 155.000 met 750 euro maandlasten.

En dat terwijl het nooit slim is je maximale hypotheek in te zetten.

[ Bericht 4% gewijzigd door hollandia02 op 21-06-2022 19:22:22 ]
In Rotterdam verdienen ze het, in Den Haag verdelen ze het en in Amsterdam smijten ze het over de balk.
Jules Deelder, may he rest in peace
pi_205113155
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2022 19:14 schreef ludovico het volgende:

[..]
En vergis je niet. Nog geen jaar terug een hoop gepiep in het nieuws over dat mensen zoveel huur betalen maar geen hypotheek kunnen krijgen met hetzelfde maand bedrag.
Waarbij dat gemiep terecht is als ze nog een ontwikkeling in verdien capaciteit hebben en eveneens de hypotheek voor 30 jaar vast konden zetten.

quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2022 19:15 schreef hollandia02 het volgende:

[..]
Ik kan met mijn modale salaris voor 30 jaar rentevast een hypotheek halen van 155.000 met 750 euro maandlasten.
Toch 30 jaar is bij volledig annuïtair zelden echt relevant. Of je moet heel save willen spelen. Vaak is 20 jaar dan echt prima. Had ik ik een andere situatie ook liever gekozen dan 30 jaar.

Maar een andere bank is een optie. Ik kom op 168 uit bij een modaal inkomen.
pi_205113184
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2022 19:24 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Waarbij dat gemiep terecht is als ze nog een ontwikkeling in verdien capaciteit hebben en eveneens de hypotheek voor 30 jaar vast konden zetten.
[..]
Toch 30 jaar is bij volledig annuïtair zelden echt relevant. Of je moet heel save willen spelen. Vaak is 20 jaar dan echt prima. Had ik ik een andere situatie ook liever gekozen dan 30 jaar.

Maar een andere bank is een optie. Ik kom op 168 uit bij een modaal inkomen.
Dat gemiep is maar matig terecht, het risico van rentestijging is nogal groot op de waarde van je huis en als het nauwelijks betaalbaar is dan ben je wel ff bezig.

30 jaar aflossen is niet kort ook..
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_205113199
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2022 19:26 schreef ludovico het volgende:

[..]
Dat gemiep is maar matig terecht, het risico van rentestijging is nogal groot op de waarde van je huis en als het nauwelijks betaalbaar is dan ben je wel ff bezig.

30 jaar aflossen is niet kort ook..
Wist je dat die rente bij 30 jaar vast dus niet meer stijgt?
pi_205113227
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2022 19:28 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Wist je dat die rente bij 30 jaar vast dus niet meer stijgt?
Keb het dan ook over de waarde van het huis.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_205113264
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2022 19:30 schreef ludovico het volgende:

[..]
Keb het dan ook over de waarde van het huis.
Maar wat doet de rentestijging met de waarde van je huis over 30 jaar aflossen? Ik zie het probleem niet zo?
pi_205113303
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2022 19:32 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Maar wat doet de rentestijging met de waarde van je huis over 30 jaar aflossen? Ik zie het probleem niet zo?
Binnen die tijdsperiode van 30 jaar kan je huis onder water staan en dat heeft consequenties. Of je kunt verhuizen naar een koopwoning bijvoorbeeld of dat je met een schuld blijft zitten als je verhuisd naar een huurwoning.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_205113322
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2022 19:35 schreef ludovico het volgende:

[..]
Binnen die tijdsperiode van 30 jaar kan je huis onder water staan en dat heeft consequenties. Of je kunt verhuizen naar een koopwoning bijvoorbeeld of dat je met een schuld blijft zitten als je verhuisd naar een huurwoning.
En als je er blijft wonen? Welke consequenties heeft het dan? Helemaal als je toch aflost omdat je dat moet voor hra?
pi_205113380
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2022 19:36 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
En als je er blijft wonen? Welke consequenties heeft het dan? Helemaal als je toch aflost omdat je dat moet voor hra?
Als je liberaal genoeg bent kan je dit op individueel niveau een prima mogelijkheid vinden.

Op macro niveau heeft die lage rente pure inflatie tot gevolg. Het probleem blijft dan net zo groot,maar schuift nominaal wat op.

En alle neveneffecten van inflatie mag je optellen.

En geeft systeem risico's, want er zullen mensen zijn die niet 30 jaar blijven wonen of dat risico wel verkeerd inschatten.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_205113387
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2022 19:35 schreef ludovico het volgende:

[..]
Binnen die tijdsperiode van 30 jaar kan je huis onder water staan en dat heeft consequenties. Of je kunt verhuizen naar een koopwoning bijvoorbeeld of dat je met een schuld blijft zitten als je verhuisd naar een huurwoning.
Onder water vrijwel onmogelijk met lineair of annuïteitenhypotheek
  dinsdag 21 juni 2022 @ 19:45:33 #163
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205113442
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2022 19:40 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Onder water vrijwel onmogelijk met lineair of annuïteitenhypotheek
Dit, alleen als je de pech hebt dat de markt instort nadat jij op de top gekocht hebt en je binnen 5 jaar moet verkopen loop je dat risico nog, anders is dat nagenoeg onmogelijk.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_205113541
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2022 19:40 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Onder water vrijwel onmogelijk met lineair of annuïteitenhypotheek
Bevreemdend idee, in 2009 tot 2013 was het zooitje 20% gezakt.

https://www.wegwijs.nl/ve(...)ebruari-huizenmarkt/

Nu hebben we te maken met veel extremere marktrentes.. Tjah ergens is de ECB er ook bij maar waarom niet weer of erger?

Ja ben het er verder wel mee eens dat met verplichte aflossingen dit probleem een stuk minder significant is geworden. En met gespaard geld nog minder etc.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_205113569
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2022 19:45 schreef Leandra het volgende:

[..]
Dit, alleen als je de pech hebt dat de markt instort nadat jij op de top gekocht hebt en je binnen 5 jaar moet verkopen loop je dat risico nog, anders is dat nagenoeg onmogelijk.
Tot die risico's groter blijken te zijn dan in 2008 en de staat zijn green deal doorvoert en je in een lek huis zit met weinig geld voor verduurzaming en sky high gasprijzen.

Ik verwacht het ook niet maar het is wel mogelijk.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  woensdag 22 juni 2022 @ 09:39:08 #166
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_205117257
Is het normaal dat de makelaar van de verkopende partij onderzoek doet in het kader van de Wwft wanneer je de financiering vanuit eigen middelen doet en daar dus allerlei stukken moet aanleveren die inzicht geven in je financiële situatie en herkomst van het geld? Lijkt me nogal dubbelop: de notaris doet dat namelijk óók. Met dat laatste heb ik overigens ook geen enkel probleem.

Met dat eerste in principe ook niet, behalve dat je dan weer door allerlei hoepels moet springen.

[ Bericht 6% gewijzigd door Isdatzo op 22-06-2022 09:46:08 ]
Huilen dan.
  woensdag 22 juni 2022 @ 09:50:43 #167
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205117363
quote:
7s.gif Op woensdag 22 juni 2022 09:39 schreef Isdatzo het volgende:
Is het normaal dat de makelaar van de verkopende partij onderzoek doet in het kader van de Wwft wanneer je de financiering vanuit eigen middelen doet en daar dus allerlei stukken moet aanleveren die inzicht geven in je financiële situatie en herkomst van het geld? Lijkt me nogal dubbelop: de notaris doet dat namelijk óók. Met dat laatste heb ik overigens ook geen enkel probleem.

Met dat eerste in principe ook niet, behalve dat je dan weer door allerlei hoepels moet springen.
Niet mee te maken gehad (maar door overwaarde was bij ons sowieso duidelijk waar het vandaan kwam), maar misschien dat je hier een antwoord kunt vinden:

https://www.belastingdien(...)-makelaars-taxateurs
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  woensdag 22 juni 2022 @ 10:00:44 #168
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_205117472
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juni 2022 09:50 schreef Leandra het volgende:

[..]
Niet mee te maken gehad (maar door overwaarde was bij ons sowieso duidelijk waar het vandaan kwam), maar misschien dat je hier een antwoord kunt vinden:

https://www.belastingdien(...)-makelaars-taxateurs
Ja, die had ik al gevonden. Ik heb niet de dat hele leidraad-document gelezen, maar op basis van die risicomatrix verwacht ik vragen naar de herkomst van het geld en een onderzoek naar mijn achtergrond. Niet het op tafel leggen van mijn complete financiële situatie door allerlei stukken aan te moeten leveren.
Huilen dan.
  woensdag 22 juni 2022 @ 10:24:37 #169
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205117768
Lekker dan, als ze weer eens iets bij een partij over de schutting hebben gegooid die helemaal niet geschikt is om uitvoerig onderzoek te doen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  woensdag 22 juni 2022 @ 10:28:06 #170
38674 Spiegelei
sunny side up!
pi_205117803
quote:
7s.gif Op woensdag 22 juni 2022 10:00 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Ja, die had ik al gevonden. Ik heb niet de dat hele leidraad-document gelezen, maar op basis van die risicomatrix verwacht ik vragen naar de herkomst van het geld en een onderzoek naar mijn achtergrond. Niet het op tafel leggen van mijn complete financiële situatie door allerlei stukken aan te moeten leveren.
Nou ja, leg het maar alvast klaar voor de volgende partij die het gaat vragen: de notaris.
klerkje
  woensdag 22 juni 2022 @ 11:20:27 #171
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_205118267
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juni 2022 10:24 schreef Leandra het volgende:
Lekker dan, als ze weer eens iets bij een partij over de schutting hebben gegooid die helemaal niet geschikt is om uitvoerig onderzoek te doen.
Precies. En wat mijn grootste bezwaar is: iedereen kan zich een makelaar noemen, het is immers geen beschermd beroep waarbij je bevoegd moet zijn om de functie te kunnen uitoefenen (zoals bij een notaris wél het geval is), en dan moet je er maar op vertrouwen dat ze integer omgaan met de toch behoorlijk gevoelige en persoonlijke informatie waarvan ze willen dat je het aanlevert. Dan voel ik me bij een notaris, die jij en niet de tegenpartij uitzoekt, een stuk meer op mijn gemak.

Dat een makelaar vragen stelt over de herkomst van de middelen is prima, maar bij het aanleveren van allerlei stukken denk ik wel een beetje: dit gaat je eigenlijk helemaal niks aan. Maar ja, als ik er een drama van maak dan maak ik het mezelf weer moeilijk. Jouw reactie vat het dus prima samen.

quote:
0s.gif Op woensdag 22 juni 2022 10:28 schreef Spiegelei het volgende:

[..]
Nou ja, leg het maar alvast klaar voor de volgende partij die het gaat vragen: de notaris.
Daar kom ik vaker, dus die hebben al alles wat ze daarvoor nodig hebben. En ik vind het ook helemaal prima dat er controle plaatsvindt op de herkomst van grote bedragen, maar dan wel door een partij die daarvoor geschikt is.
Huilen dan.
pi_205118282
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2022 19:08 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Ik zie rustig aan m'n maximale hypotheek ook dalen. Daarnaast daalt m'n woningwaarde ook al weer en worden huizen herplaatst met lagere vraagprijzen.

Lagere prijzen betekenen tevens dat de productie van nieuwbouw ook gaat dalen. En die was al laag.
  woensdag 22 juni 2022 @ 11:47:09 #173
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_205118557
Waarom zou je aan een makelaar moeten bewijzen waar de poen vandaan komt ...

Notaris wel natuurlijk, maar makelaar? Vaag verhaal.
Dum de dum
pi_205119015
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juni 2022 11:47 schreef Fe2O3 het volgende:
Waarom zou je aan een makelaar moeten bewijzen waar de poen vandaan komt ...

Notaris wel natuurlijk, maar makelaar? Vaag verhaal.
Aanpassing van overheidsbeleid
pi_205119137
quote:
7s.gif Op woensdag 22 juni 2022 11:20 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Precies. En wat mijn grootste bezwaar is: iedereen kan zich een makelaar noemen, het is immers geen beschermd beroep waarbij je bevoegd moet zijn om de functie te kunnen uitoefenen (zoals bij een notaris wél het geval is), en dan moet je er maar op vertrouwen dat ze integer omgaan met de toch behoorlijk gevoelige en persoonlijke informatie waarvan ze willen dat je het aanlevert. Dan voel ik me bij een notaris, die jij en niet de tegenpartij uitzoekt, een stuk meer op mijn gemak.

Dat een makelaar vragen stelt over de herkomst van de middelen is prima, maar bij het aanleveren van allerlei stukken denk ik wel een beetje: dit gaat je eigenlijk helemaal niks aan. Maar ja, als ik er een drama van maak dan maak ik het mezelf weer moeilijk. Jouw reactie vat het dus prima samen.
Wat voor stukken heb je moeten aanleveren dan? Wij kregen twee A4tje, daar de bedragen aan eigen middelen, overwaarde en erfenis vermeldt en dat was voor toen voldoende.
  woensdag 22 juni 2022 @ 13:01:49 #176
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_205119289
quote:
1s.gif Op woensdag 22 juni 2022 12:44 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Wat voor stukken heb je moeten aanleveren dan? Wij kregen twee A4tje, daar de bedragen aan eigen middelen, overwaarde en erfenis vermeldt en dat was voor toen voldoende.
Hier spaargeld ... 5 jaar oid bankrekening historie meegestuurd ... Als bewijs. Pdfjes, alles digitaal enzo.

Had de assistent vd notaris alles geprint :') paar 100 A4tjes :')
Dum de dum
  woensdag 22 juni 2022 @ 13:08:19 #177
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_205119343
quote:
1s.gif Op woensdag 22 juni 2022 12:44 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Wat voor stukken heb je moeten aanleveren dan? Wij kregen twee A4tje, daar de bedragen aan eigen middelen, overwaarde en erfenis vermeldt en dat was voor toen voldoende.
Volledige aangifte inkomstenbelasting en financiële jaaroverzichten van de bank.
Huilen dan.
pi_205119360
Bizar Fe203 en Isdatzo
  woensdag 22 juni 2022 @ 13:11:07 #179
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_205119368
Oja en een formulier waarop ik uit moet leggen waar 't vandaan komt.
Huilen dan.
pi_205119385
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juni 2022 11:47 schreef Fe2O3 het volgende:
Waarom zou je aan een makelaar moeten bewijzen waar de poen vandaan komt ...

Notaris wel natuurlijk, maar makelaar? Vaag verhaal.
Wwft

https://download.belastin(...)zaken_tz0041z7fd.pdf
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_205119386
quote:
7s.gif Op woensdag 22 juni 2022 13:08 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Volledige aangifte inkomstenbelasting en financiële jaaroverzichten van de bank.
Het verschilt nogal per notaris.

Bij de een is een screenshot van het banksaldo voldoende, de ander wilde ook echt jaarrekeningen, aandeelhouderbesluiten e.d. zien/
pi_205119388
quote:
7s.gif Op woensdag 22 juni 2022 11:20 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Precies. En wat mijn grootste bezwaar is: iedereen kan zich een makelaar noemen, het is immers geen beschermd beroep waarbij je bevoegd moet zijn om de functie te kunnen uitoefenen (zoals bij een notaris wél het geval is), en dan moet je er maar op vertrouwen dat ze integer omgaan met de toch behoorlijk gevoelige en persoonlijke informatie waarvan ze willen dat je het aanlevert. Dan voel ik me bij een notaris, die jij en niet de tegenpartij uitzoekt, een stuk meer op mijn gemak.

Dat een makelaar vragen stelt over de herkomst van de middelen is prima, maar bij het aanleveren van allerlei stukken denk ik wel een beetje: dit gaat je eigenlijk helemaal niks aan. Maar ja, als ik er een drama van maak dan maak ik het mezelf weer moeilijk. Jouw reactie vat het dus prima samen.
[..]
Daar kom ik vaker, dus die hebben al alles wat ze daarvoor nodig hebben. En ik vind het ook helemaal prima dat er controle plaatsvindt op de herkomst van grote bedragen, maar dan wel door een partij die daarvoor geschikt is.
Overigens heeft die makelaar hetzelfde als de notaris.

De wettelijke plicht z'n muil te houden. Of hij nu een opleiding er voor heeft gevolgd of niet maakt niet uit
pi_205119399
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juni 2022 13:12 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Overigens heeft die makelaar hetzelfde als de notaris.

De wettelijke plicht z'n muil te houden.
De wettelijke plicht verdachte transacties te melden.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_205119403
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juni 2022 13:14 schreef blomke het volgende:

[..]
De wettelijke plicht verdachte transacties te melden.
Ja eveneens. Maar het ging om het vertrouwen
pi_205119408
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juni 2022 13:14 schreef blomke het volgende:

[..]
De wettelijke plicht verdachte transacties te melden.
Dat heeft een makelaar (gek genoeg) ook ja. Overheid legt de verantwoordelijkheid overal en nergens neer.
  woensdag 22 juni 2022 @ 13:22:35 #186
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205119469
quote:
1s.gif Op woensdag 22 juni 2022 12:44 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Wat voor stukken heb je moeten aanleveren dan? Wij kregen twee A4tje, daar de bedragen aan eigen middelen, overwaarde en erfenis vermeldt en dat was voor toen voldoende.
Die regelgeving is per maart dit jaar aangepast, dus ik weet niet wanneer je dat kreeg, maar dit is best recent zeg maar.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  woensdag 22 juni 2022 @ 13:25:05 #187
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205119485
quote:
Ja, en zoals @Isdatzo aangeeft snap ik best dat mensen daar een probleem mee hebben, een makelaar is geen notaris.
Het zijn nogal wat gegevens, en los van het feit dat het het vak van de makelaar niet is, heeft hij ook niet de rechten en plichten die een notaris bijvoorbeeld wel heeft.
Ik zou er ook niet blij mee zijn als dat soort gegevens op het makelaarskantoor zouden rondzwerven.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  woensdag 22 juni 2022 @ 13:25:26 #188
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_205119488
quote:
1s.gif Op woensdag 22 juni 2022 13:10 schreef opgebaarde het volgende:
Bizar Fe203 en Isdatzo
Naja bizar, ik snap dat we moeten bewijzen waar het geld vandaan komt.

Overbieden kan je niet mee financieren, en er zijn mensen die een huis 'pinnen'. Dan wil je natuurlijk wel als overheid maatregelen tegen witwassen ed. het gaat om tienduizenden euros die van handen wisselen, niet onder een lening gedekt oid.

Ik snap alleen niet wat een makelaar ermee te maken heeft, als ik ergens 4 ton op biedt, zonder voorbehoud van financiering en verkopers accepteren dat dan is het aan de notaris als het geld van handen wisselt om te checken of ik niet met de verkoop van coke het huis betaal, of, het netjes in zegelboekjes van de jumbo bij elkaar gespaard heb,
Dum de dum
pi_205119504
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juni 2022 13:25 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ja, en zoals @:Isdatzo aangeeft snap ik best dat mensen daar een probleem mee hebben, een makelaar is geen notaris.
Het zijn nogal wat gegevens, en los van het feit dat het het vak van de makelaar niet is, heeft hij ook niet de rechten en plichten die een notaris bijvoorbeeld wel heeft.
Ik zou er ook niet blij mee zijn als dat soort gegevens op het makelaarskantoor zouden rondzwerven.
Volgens mij heeft de notaris in deze dezelfde plichten? Of mis ik dan plichten
  woensdag 22 juni 2022 @ 13:29:00 #190
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_205119512
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juni 2022 13:12 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Overigens heeft die makelaar hetzelfde als de notaris.

De wettelijke plicht z'n muil te houden. Of hij nu een opleiding er voor heeft gevolgd of niet maakt niet uit
Natuurlijk, maar bij een notaris heb ik er meer vertrouwen in dat ze integer en op gedegen wijze omgaan met gevoelige en vertrouwelijke stukken. Bij een notaris is de hele workflow namelijk ingericht op het verwerken van dat soort gegevens, en bij makelaar 'hutje op de hei' waar ik de documenten moet mailen naar Helene van de administratie is dat maar zeer de vraag.
Huilen dan.
  woensdag 22 juni 2022 @ 13:36:18 #191
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_205119564
En wat gaat een makelaar met de informatie doen dan, als ik aangeeft dat ik de toko betaal van gestolen geld?

Hij kan niet de verkoop tegen houden, hooguit dezelfde melding doen als de notaris al ging doen bij het passeren.

Ik snap de intentie wel, maar idd, de paar makelaars die ik in de aanschaf van ons huis heb gesproken en contact gehad gaven nu niet de blijk van de integriteit die ik verwacht van een organisatie die zulke gegevens verwerkt.
Dum de dum
pi_205119569
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juni 2022 13:22 schreef Leandra het volgende:

[..]
Die regelgeving is per maart dit jaar aangepast, dus ik weet niet wanneer je dat kreeg, maar dit is best recent zeg maar.
Ah ik was januari. Thanks!
pi_205119576
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juni 2022 13:36 schreef Fe2O3 het volgende:
En wat gaat een makelaar met de informatie doen dan, als ik aangeeft dat ik de toko betaal van gestolen geld?

Hij kan niet de verkoop tegen houden, hooguit dezelfde melding doen als de notaris al ging doen bij het passeren.

Ik snap de intentie wel, maar idd, de paar makelaars die ik in de aanschaf van ons huis heb gesproken en contact gehad gaven nu niet de blijk van de integriteit die ik verwacht van een organisatie die zulke gegevens verwerkt.
Mja, gemiddelde makelaar is dubieuzer dan de herkomst van het geld van de gemiddelde huizenkoper.
  woensdag 22 juni 2022 @ 13:38:48 #194
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_205119585
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juni 2022 13:36 schreef Fe2O3 het volgende:
En wat gaat een makelaar met de informatie doen dan, als ik aangeeft dat ik de toko betaal van gestolen geld?

Melding maken bij het FIU. Of tenminste, dat zouden ze moeten doen.

quote:
Hij kan niet de verkoop tegen houden, hooguit dezelfde melding doen als de notaris al ging doen bij het passeren.
Precies.
Huilen dan.
  woensdag 22 juni 2022 @ 13:40:09 #195
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205119594
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juni 2022 13:28 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Volgens mij heeft de notaris in deze dezelfde plichten? Of mis ik dan plichten
Behalve dat er bij een notaris wat meer zekerheid is dat die plichten (qua zorgvuldig omgaan met gegevens) ook nageleefd worden.

Ik kan me vanaf morgen makelaar noemen, op basis van de nieuwe regels zou ik ook zulke controles moeten uitvoeren, maar ik kan me niet vanaf morgen notaris noemen, dan moet ik eerst een jaar of heel veel een gerichte opleiding volgen, en als ik dan niet zuiver met zaken omga kan ik uit het ambt gezet worden.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  woensdag 22 juni 2022 @ 13:43:02 #196
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205119619
quote:
7s.gif Op woensdag 22 juni 2022 13:29 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Natuurlijk, maar bij een notaris heb ik er meer vertrouwen in dat ze integer en op gedegen wijze omgaan met gevoelige en vertrouwelijke stukken. Bij een notaris is de hele workflow namelijk ingericht op het verwerken van dat soort gegevens, en bij makelaar 'hutje op de hei' waar ik de documenten moet mailen naar Helene van de administratie is dat maar zeer de vraag.
Plus dat ik bij de notaris ook gewoon een login moest aanmaken waarmee ik documenten kon uploaden naar een beveiligde omgeving, dat lijkt me van een iets andere orde qua toegankelijkheid dan wanneer ik zaken naar Helene van de administratie moet mailen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_205119668
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juni 2022 13:40 schreef Leandra het volgende:

[..]
Behalve dat er bij een notaris wat meer zekerheid is dat die plichten (qua zorgvuldig omgaan met gegevens) ook nageleefd worden.

Ik kan me vanaf morgen makelaar noemen, op basis van de nieuwe regels zou ik ook zulke controles moeten uitvoeren, maar ik kan me niet vanaf morgen notaris noemen, dan moet ik eerst een jaar of heel veel een gerichte opleiding volgen, en als ik dan niet zuiver met zaken omga kan ik uit het ambt gezet worden.
En de makelaar kan er ook voor veroordeeld worden voor het schenden van dar wat hij uit z'n beroep geheim had moeten houden met daarnaast een beroepsverbod. Dat je je makelaar kan noemen betekend niet dat je als je het beroepsmatig gaat doen je geen plichten hebt (zowel avg als strafrechtelijk).

Maar het is vooral een gevoelskwestie en niet een werkelijk verschil in gevolgen voor de beroepsbeoefenaar
pi_205119710
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juni 2022 13:43 schreef Leandra het volgende:

[..]
Plus dat ik bij de notaris ook gewoon een login moest aanmaken waarmee ik documenten kon uploaden naar een beveiligde omgeving, dat lijkt me van een iets andere orde qua toegankelijkheid dan wanneer ik zaken naar Helene van de administratie moet mailen.
Niet per definitie. Je vergemakkelijkt vooral de administratie van de notaris door het zelf te uploaden.
  woensdag 22 juni 2022 @ 13:55:10 #199
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_205119737
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juni 2022 13:48 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
En de makelaar kan er ook voor veroordeeld worden voor het schenden van dar wat hij uit z'n beroep geheim had moeten houden met daarnaast een beroepsverbod. Dat je je makelaar kan noemen betekend niet dat je als je het beroepsmatig gaat doen je geen plichten hebt (zowel avg als strafrechtelijk).

Maar het is vooral een gevoelskwestie en niet een werkelijk verschil in gevolgen voor de beroepsbeoefenaar
Maar er is wel degelijk een werkelijk verschil tussen hoe makelaars en notarissen omgaan met hun gegevensverwerking, en dat is waar het mij om te doen is. Daarnaast heb ik de zeggenschap over welke notaris ik aanwijs die mijn gegevens in handen krijgt, en moet ik het maar doen met de makelaar die de verkopende partij heeft uitgezocht.
Huilen dan.
  woensdag 22 juni 2022 @ 13:56:40 #200
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205119747
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juni 2022 13:52 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Niet per definitie. Je vergemakkelijkt vooral de administratie van de notaris door het zelf te uploaden.
Mwah, dat het in een beveiligde omgeving is scheelt toch wel echt.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_205119804
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juni 2022 13:15 schreef Halcon het volgende:

[..]
Dat heeft een makelaar (gek genoeg) ook ja. Overheid legt de verantwoordelijkheid overal en nergens neer.
Ja, en in de eerste plaats buiten zichzelf.

Kan me nog herinneren dat m'n vader een rolberoerte kreeg toen de bank z'n spaartegoeden aan de fiscus had doorgegeven. Daar was jaren van gesteggel aan vooraf gegaan in de politiek.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_205119820
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juni 2022 13:25 schreef Fe2O3 het volgende:
Ik snap alleen niet wat een makelaar ermee te maken heeft, als ik ergens 4 ton op biedt, zonder voorbehoud van financiering en verkopers accepteren dat dan is het aan de notaris als het geld van handen wisselt om te checken of ik niet met de verkoop van coke het huis betaal, of, het netjes in zegelboekjes van de jumbo bij elkaar gespaard heb,
Misschien iets met "defence in depth" misschien? Faalt de makelaar in z'n check, dan is de notaris de volgende check. De bank is ook al een laag die zou moeten checken.

In die zin snap ik get zwart geld circuit niet helemaal (helemaal niet).
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  woensdag 22 juni 2022 @ 14:21:34 #203
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_205119939
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juni 2022 14:08 schreef blomke het volgende:

[..]
Misschien iets met "defence in depth" misschien? Faalt de makelaar in z'n check, dan is de notaris de volgende check. De bank is ook al een laag die zou moeten checken.

In die zin snap ik get zwart geld circuit niet helemaal (helemaal niet).
Het is er ook helemaal niet op gericht om zwart geld te vangen ... ja de incidentele sukkel die erin trapt. Echt zwart geld verdampt gewoon hier die viswinkel in als porties kibbeling die nooit verkocht worden ed. bijv.
Dum de dum
  woensdag 22 juni 2022 @ 14:36:29 #204
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_205120101
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juni 2022 14:21 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]
Het is er ook helemaal niet op gericht om zwart geld te vangen ... ja de incidentele sukkel die erin trapt. Echt zwart geld verdampt gewoon hier die viswinkel in als porties kibbeling die nooit verkocht worden ed. bijv.
Die kibbeling wordt wel verkocht, maar het wordt contant afgerekend met wat er 's avonds is bijgebeund.

Grote hoeveelheden zwart geld zijn alleen maar lastig. Vroeger kon je er nog een keer een auto mee betalen zonder al te veel vragen, dat wordt nu steeds lastiger.
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
  woensdag 22 juni 2022 @ 14:40:16 #205
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_205120126
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2022 19:28 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Wist je dat die rente bij 30 jaar vast dus niet meer stijgt?
Hij blijkt nog wel te kunnen dalen, althans, de risico opslag kan nog eraf gaan. Ik heb het huis laatst laten taxeren en ga volgende maand van 1.97% naar 1.77% (30 jaar vast :7 )
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
  woensdag 22 juni 2022 @ 16:43:34 #206
38674 Spiegelei
sunny side up!
pi_205121222
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juni 2022 11:47 schreef Fe2O3 het volgende:
Waarom zou je aan een makelaar moeten bewijzen waar de poen vandaan komt ...

Notaris wel natuurlijk, maar makelaar? Vaag verhaal.
Op zich niet heel gek.
Bij de makelaar gaan verkoper en koper een overeenkomst met elkaar aan. Dan is de notaris nog helemaal niet in beeld (behalve in Amsterdam dan).

Stel dat koper dan niet goed voor z'n geld is. Of nou ja, niet op een verklaarbare/acceptabele wijze. Dan kan koper niet afnemen maar is hij wel schadeplichtig naar verkoper toe. Met alle gezeik van dien.

Ik word ook niet dolenthousiast van al dat gestrooi met informatie overal. Maar goed, dit speelt ook gewoon mee.
klerkje
  woensdag 22 juni 2022 @ 17:32:23 #207
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_205121592
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juni 2022 11:21 schreef riazop het volgende:

[..]
Lagere prijzen betekenen tevens dat de productie van nieuwbouw ook gaat dalen. En die was al laag.
Bouwprijs van een huis is niet de woningwaarde. Althans, niet op dit moment. Je kan (of kon) letterlijk je huis nieuwbouwhuis de volgende dag voor een mooie winst verkopen.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_205124477
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juni 2022 17:32 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Bouwprijs van een huis is niet de woningwaarde
Met de sterk gestegen bouiwkosten en de extra klimaateisen komt de totale investeringskost makkelijk boven de marktprijs uit.

Dus productie fel omlaag straks.
  woensdag 22 juni 2022 @ 22:20:51 #209
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205124519
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juni 2022 22:18 schreef riazop het volgende:

[..]
Met de sterk gestegen bouiwkosten en de extra klimaateisen komt de totale investeringskost makkelijk boven de marktprijs uit.

Dus productie fel omlaag straks.
De woningwaarde is sowieso hoger dan de bouwkosten van een huis, want de woningwaarde is inclusief de waarde van de grond.
Dus tenzij je een huis op erfpacht grond hebt is de woningwaarde vrijwel automatisch hoger dan de bouwkosten.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_205124615
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juni 2022 17:32 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Bouwprijs van een huis is niet de woningwaarde. Althans, niet op dit moment. Je kan (of kon) letterlijk je huis nieuwbouwhuis de volgende dag voor een mooie winst verkopen.
Je kan beter zeggen dat in de VON-prijs enorm veel extra marge is gekomen voor de ontwikkelaar. En ja ook voor de koper zat er altijd ook nog wel wat marge/winst zodra die de koop rond had. Dus je hebt gelijk dat er in principe nog weinig aan de hand is. De koper ziet als eerste het stukje winst verdwijnen/kleiner worden daarnaast kan de ontwikkelaar mocht het nodig zijn nog wel terug naar zijn in 2020 verwachte opbrengst ipv de huidige marges na de prijsexplosie in 2021/22.
pi_205125244
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juni 2022 22:20 schreef Leandra het volgende:

[..]
.... want de woningwaarde is inclusief de waarde van de grond.
...
Vandaar dat ik sprak over totale investeringskost

inclusief grond dus
  donderdag 23 juni 2022 @ 12:00:26 #212
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205127302
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 00:01 schreef riazop het volgende:

[..]
Vandaar dat ik sprak over totale investeringskost

inclusief grond dus
Mwah, ik denk dat dat vooral betekent dat woningen die voldoen aan de huidige nieuwbouweisen simpelweg meer waard blijven.

Dus dan is de waarde nog steeds hoger dan de totale investeringskosten.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_205127931
Holy shit. Hier staat al maanden een nieuwbouw project op de planning met koopsommen vanaf 315k von. Aankomend weekend start de verkoop en ineens is de goedkoopste woning 390k! 115m2.

Vrij crimineel lijkt mij. Je maakt mij niet wijs dat het enkel de inflatie en/of bouwkosten zijn. Tevens zijn dit volledige prefab huizen :')
pi_205128038
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 13:19 schreef Poepz0r het volgende:
Holy shit. Hier staat al maanden een nieuwbouw project op de planning met koopsommen vanaf 315k von. Aankomend weekend start de verkoop en ineens is de goedkoopste woning 390k! 115m2.

Vrij crimineel lijkt mij. Je maakt mij niet wijs dat het enkel de inflatie en/of bouwkosten zijn. Tevens zijn dit volledige prefab huizen :')
Ook prefab woningen worden ergens gemaakt hè.
pi_205128040
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 13:19 schreef Poepz0r het volgende:
Holy shit. Hier staat al maanden een nieuwbouw project op de planning met koopsommen vanaf 315k von. Aankomend weekend start de verkoop en ineens is de goedkoopste woning 390k! 115m2.

Vrij crimineel lijkt mij.
Projectontwikkelaars eigen, lijkt mij.

Ga je er 1 kopen?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_205128049
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 13:32 schreef blomke het volgende:

[..]
Projectontwikkelaars eigen, lijkt mij.

Ga je er 1 kopen?
Zijn aan het kijken, maar redelijk aso om hiermee drie dagen voor start verkoop te komen, terwijl ze al een half jaar adverteren met totaal andere prijzen. Scheelt gewoon 30-40%...
pi_205128058
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 13:32 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Ook prefab woningen worden ergens gemaakt hè.
Klopt, maar volledige prefab is in de kosten gewoon 10-20% goedkoper dan volledige bouw vanaf scratch. Niks van terug te zien in de prijzen.
pi_205128075
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 13:34 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Zijn aan het kijken, maar redelijk aso om hiermee drie dagen voor start verkoop te komen, terwijl ze al een half jaar adverteren met totaal andere prijzen. Scheelt gewoon 30-40%...
Niemand dwingt je om ze te kopen. Het is de markt die dicteert.

Die woningen worden toch wel verkocht. Zat geld aanwezig in Nederland. :Y
pi_205128080
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 13:37 schreef Duiveltja het volgende:

[..]
Niemand dwingt je om ze te kopen. Het is de markt die dicteert.

Die woningen worden toch wel verkocht. Zat geld aanwezig in Nederland. :Y
Dat zal wel. Dan nog is het gewoon buitensporig deze verhoging die nergens op gebaseerd is buiten de portemonnee vd aannemer etc
pi_205128100
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 13:38 schreef Poepz0r het volgende:
Dat zal wel. Dan nog is het gewoon buitensporig deze verhoging die nergens op gebaseerd is buiten de portemonnee vd aannemer etc
Ze zullen een correctie hebben gemaakt aan de hand van de markt. Mo' money
  donderdag 23 juni 2022 @ 13:41:02 #221
66186 foetre
Wielren en Hardloop addict
pi_205128101
Wat zijn de verwachtingen van de hypotheekrente komende 6 maanden?Wij zijn op zoek naar een nieuwe woning maar we zouden in 6 maanden tijd al 600 e meer kwijt zijn aan rente per maand.
1,8>3,9%
pi_205128122
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 13:41 schreef Duiveltja het volgende:

[..]
Ze zullen een correctie hebben gemaakt aan de hand van de markt. Mo' money
Mwa ik geloof daar niet zo in als ik de winst zie van de aannemer in dit geval. Het is pure winstmaximalisatie. Dat gelul over Oekraïne etc etc. Men maakt gigantisch misbruik vd situatie, ten koste van o.a starters
pi_205128146
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 13:43 schreef Poepz0r het volgende:

Mwa ik geloof daar niet zo in als ik de winst zie van de aannemer in dit geval. Het is pure winstmaximalisatie. Dat gelul over Oekraïne etc etc. Men maakt gigantisch misbruik vd situatie, ten koste van o.a starters
Dat dus.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_205128161
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 13:41 schreef foetre het volgende:
Wat zijn de verwachtingen van de hypotheekrente komende 6 maanden?Wij zijn op zoek naar een nieuwe woning maar we zouden in 6 maanden tijd al 600 e meer kwijt zijn aan rente per maand.
1,8>3,9%
Trek de lijn door van de afgelopen 6 maanden (statistisch het meest voor de hand liggend): er is 2,1% bijgekomen (nog weinig in jouw voorstel), over 6 maanden zit je op 6%
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_205128168
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 13:34 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Zijn aan het kijken, maar redelijk aso om hiermee drie dagen voor start verkoop te komen, terwijl ze al een half jaar adverteren met totaal andere prijzen. Scheelt gewoon 30-40%...
23,8%
pi_205128172
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 13:50 schreef Maverick_tfd het volgende:

[..]
23,8%
Vanaf he. Er zijn ook huizen van 400-500-600k. Project omvat paar honderd woningen
pi_205128183
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 13:51 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Vanaf he. Er zijn ook huizen van 400-500-600k. Project omvat paar honderd woningen
Groot project!

Hier is een project van 162 woningen afgeblazen: te dicht bij Natura 2000 gebied. Hele woningbouwplan van de gemeente onderuit.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  donderdag 23 juni 2022 @ 13:54:20 #228
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205128187
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 13:41 schreef foetre het volgende:
Wat zijn de verwachtingen van de hypotheekrente komende 6 maanden?Wij zijn op zoek naar een nieuwe woning maar we zouden in 6 maanden tijd al 600 e meer kwijt zijn aan rente per maand.
1,8>3,9%
Kun je je huidige hypotheek(rente) meenemen?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_205128188
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 13:41 schreef foetre het volgende:
Wat zijn de verwachtingen van de hypotheekrente komende 6 maanden?Wij zijn op zoek naar een nieuwe woning maar we zouden in 6 maanden tijd al 600 e meer kwijt zijn aan rente per maand.
1,8>3,9%
Dit niveau of iets terugzakken, het is een behoorlijke spike omhoog, vaak komt er dan een correctie of zijwaartse beweging. Mjah, tis allemaal afhankelijk van hoe de situatie zich ontwikkelt. Verwacht geen rentes van 4 plus proecent./
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_205128192
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 13:54 schreef Leandra het volgende:

[..]
Kun je je huidige hypotheek(rente) meenemen?
Ik wel. Waar kun je ergens calculeren wat nieuw huis kost in maandlasten waarbij je je oude hypotheek meeneemt en nog een kleine aanvullende hypotheek nodig hebt ?
pi_205128206
quote:
7s.gif Op donderdag 23 juni 2022 13:54 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Dit niveau of iets terugzakken, het is een behoorlijke spike omhoog, vaak komt er dan een correctie of zijwaartse beweging. Mjah, tis allemaal afhankelijk van hoe de situatie zich ontwikkelt. Verwacht geen rentes van 4 plus proecent./
Meestal zet een bestaande beweging zich voort (eenparige beweging), tenzij er een externe invloed op wordt uitgeoefend. De enige invloed op de kapitaalmarktrente, is de ECB-stijging, de inflatie en nog wat wat ik ben vergeten....
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_205128210
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 13:55 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Ik wel. Waar kun je ergens calculeren wat nieuw huis kost in maandlasten waarbij je je oude hypotheek meeneemt en nog een kleine aanvullende hypotheek nodig hebt ?
In Excel.

Overigens beregoed idee om je bestaande hypotheek plus rente mee te nemen...................
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_205128213
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 13:57 schreef blomke het volgende:

[..]
In Excel.

Overigens beregoed idee om je bestaande hypotheek plus rente mee te nemen...................
Waarom zou dat geen goed idee zijn? Ik zit op 1,29% Heb dan voor 100k nieuwe hypotheek nodig ongeveer
  donderdag 23 juni 2022 @ 13:58:53 #234
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205128216
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 13:19 schreef Poepz0r het volgende:
Holy shit. Hier staat al maanden een nieuwbouw project op de planning met koopsommen vanaf 315k von. Aankomend weekend start de verkoop en ineens is de goedkoopste woning 390k! 115m2.

Vrij crimineel lijkt mij. Je maakt mij niet wijs dat het enkel de inflatie en/of bouwkosten zijn. Tevens zijn dit volledige prefab huizen :')
Het zou me niets verbazen als het primair bouwkosten zijn.
En dan niet alleen de huidige hogere kostprijs, maar als de arbeids- en materiaalkosten gedurende het project ook nog eens flink stijgen dan calculeren ze dat nu gewoon in.

Plus dat de volgende kopers altijd de verliezen van het vorige project moeten dragen, dus de kosten die nu bijgelegd moeten worden (en die ze niet door kunnen berekenen) worden opgevangen door de hogere prijzen van het volgende project.

Maar ik verwacht dat er ook een flink stuk hogere toekomstige prijzen in verwerkt zit.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_205128222
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 13:58 schreef Leandra het volgende:

[..]
Het zou me niets verbazen als het primair bouwkosten zijn.
En dan niet alleen de huidige hogere kostprijs, maar als de arbeids- en materiaalkosten gedurende het project ook nog eens flink stijgen dan calculeren ze dat nu gewoon in.

Plus dat de volgende kopers altijd de verliezen van het vorige project moeten dragen, dus de kosten die nu bijgelegd moeten worden (en die ze niet door kunnen berekenen) worden opgevangen door de hogere prijzen van het volgende project.

Maar ik verwacht dat er ook een flink stuk hogere toekomstige prijzen in verwerkt zit.
Ik geloof daar niets van. Zelfs de badkamer is volledig prefab en al ingericht etc. Als ik naar de winsten kijk mag het een tandje minder
  donderdag 23 juni 2022 @ 14:00:32 #236
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205128226
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 13:55 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Ik wel. Waar kun je ergens calculeren wat nieuw huis kost in maandlasten waarbij je je oude hypotheek meeneemt en nog een kleine aanvullende hypotheek nodig hebt ?
Reken bij bereken het gewoon uit wat de nieuwe extra hypotheek je kost, dat tel je op bij je huidige hypotheek.

Het zal vast niet op de cent kloppen, maar dan heb je wel een aardige indicatie.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_205128231
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 13:57 schreef blomke het volgende:

[..]
Meestal zet een bestaande beweging zich voort (eenparige beweging), tenzij er een externe invloed op wordt uitgeoefend. De enige invloed op de kapitaalmarktrente, is de ECB-stijging, de inflatie en nog wat wat ik ben vergeten....
We zijn sinds de bodem al ruim 2 procent gestegen, dat komt bijna nooit voor!
https://www.hypotheker.nl/actueel/historische-rentestanden/
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
  donderdag 23 juni 2022 @ 14:02:09 #238
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205128238
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 14:00 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Ik geloof daar niets van. Zelfs de badkamer is volledig prefab en al ingericht etc. Als ik naar de winsten kijk mag het een tandje minder
Want de materialen die nodig zijn om een prefab huis te bouwen zijn niet duurder geworden?

Voor het maken en in elkaar zetten van een prefab huis heb je geen personeel nodig?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_205128248
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 14:00 schreef Leandra het volgende:

[..]
Reken bij bereken het gewoon uit wat de nieuwe extra hypotheek je kost, dat tel je op bij je huidige hypotheek.

Het zal vast niet op de cent kloppen, maar dan heb je wel een aardige indicatie.
Ja zat ik aan te denken, dan kom ik goedkoper uit idd.
pi_205128262
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 14:02 schreef Leandra het volgende:

[..]
Want de materialen die nodig zijn om een prefab huis te bouwen zijn niet duurder geworden?

Voor het maken en in elkaar zetten van een prefab huis heb je geen personeel nodig?
Dit project is bijna klaar. De woningen zijn vorig jaar ofzo al gemaakt in de fabriek en worden nu geplaatst. Zoals gezegd de winsten vd aannemer zijn hoger dan ooit. Bouwkosten is een slap argument waar mensen makkelijk intrappen. Ze maken gewoon misbruik vd situatie. Ik zou hetzelfde doen daar niet van, maar dat gelul. :')
  donderdag 23 juni 2022 @ 14:05:45 #241
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205128269
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 13:35 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Klopt, maar volledige prefab is in de kosten gewoon 10-20% goedkoper dan volledige bouw vanaf scratch. Niks van terug te zien in de prijzen.
Mwah, uiteindelijk valt dat goedkoper best tegen.
Er zit ook bij prefab nog heel veel tijd, arbeid en materiaal in het afwerken.

Toen wij ons huis wilden laten bouwen heb ik ook bij de prefab-bouwers gekeken, maar uiteindelijk is het toch traditionele bouw geworden, en niet omdat ik daar zo aan hechtte.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_205128289
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 14:05 schreef Leandra het volgende:

[..]
Mwah, uiteindelijk valt dat goedkoper best tegen.
Er zit ook bij prefab nog heel veel tijd, arbeid en materiaal in het afwerken.

Toen wij ons huis wilden laten bouwen heb ik ook bij de prefab-bouwers gekeken, maar uiteindelijk is het toch traditionele bouw geworden, en niet omdat ik daar zo aan hechtte.
Het is gewoon goedkoper dat is niet eens een discussie. Dat ze het alsnog doorberekenen dat is een keuze.
  donderdag 23 juni 2022 @ 14:10:04 #243
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205128298
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 14:05 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Dit project is bijna klaar. De woningen zijn vorig jaar ofzo al gemaakt in de fabriek en worden nu geplaatst. Zoals gezegd de winsten vd aannemer zijn hoger dan ooit. Bouwkosten is een slap argument waar mensen makkelijk intrappen. Ze maken gewoon misbruik vd situatie. Ik zou hetzelfde doen daar niet van, maar dat gelul. :')
Je denkt dat er opslagplaatsen zijn met complete projecten aan prefab huizen?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_205128664
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 14:10 schreef Leandra het volgende:

[..]
Je denkt dat er opslagplaatsen zijn met complete projecten aan prefab huizen?
Ja, die zijn er, dat weet ik toevallig. Al ooit gehoord van een bouwondernemer, maar als ik google vind ik daar ook artikelen over:

We kijken nu alweer naar een aantal projecten waarvan de woningen in de opslag staan." Dit heeft volgens de algemeen directeur allemaal met procedures te maken. "Zo'n bestemmingswijziging duurt weken, maanden. En al die tijd staan woningen dus in de opslag of in de fabriek, tot de procedure is doorlopen. Eigenlijk een krankzinnige situatie."
pi_205128730
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 13:58 schreef Poepz0r het volgende:

Waarom zou dat geen goed idee zijn? Ik zit op 1,29% Heb dan voor 100k nieuwe hypotheek nodig ongeveer
Dat goede idee bevestig ik toch? Je moet even kijken hoe je die 100k financiert: aflossingsvrij is vooralsnog het goedkoopst, maar blijf je met een restschuld zitten.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  donderdag 23 juni 2022 @ 15:00:22 #246
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205128753
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 14:49 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
Ja, die zijn er, dat weet ik toevallig. Al ooit gehoord van een bouwondernemer, maar als ik google vind ik daar ook artikelen over:

We kijken nu alweer naar een aantal projecten waarvan de woningen in de opslag staan." Dit heeft volgens de algemeen directeur allemaal met procedures te maken. "Zo'n bestemmingswijziging duurt weken, maanden. En al die tijd staan woningen dus in de opslag of in de fabriek, tot de procedure is doorlopen. Eigenlijk een krankzinnige situatie."

Bizar.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_205128837
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 14:10 schreef Leandra het volgende:

[..]
Je denkt dat er opslagplaatsen zijn met complete projecten aan prefab huizen?
Jup die zijn er. Selekthuis heeft bijvoorbeeld gewoon loodsen waar prefab muren staan opgeslagen
pi_205128944
Mijn echtgenoot is ooit in een huis van deze ontwikkelaar wezen kijken, dat huis komt echt helemaal afgewerkt uit de fabriek, zie het filmpje https://www.belle-vue.nu/energy-concept
  donderdag 23 juni 2022 @ 15:47:18 #249
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205129084
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 15:14 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Jup die zijn er. Selekthuis heeft bijvoorbeeld gewoon loodsen waar prefab muren staan opgeslagen
Toch bijzonder dat het dan nog zo lang moet duren voor het huis er staat.
Onze aanvraag omgevingsvergunning scheelde maar een paar dagen met de Groothuisbouw aan het eind van de straat, de toekenning ook, zo'n 3 maanden nadat men begon met het bouwen van ons huis (2 maanden na het afgeven van de omgevingsvergunning) stond dat huis er nagenoeg vanuit het niets en daarna begon het afbouwen.
Al met al woonden ze er 2 maanden eerder dan wij, terwijl de omgevingsvergunning nagenoeg tegelijk was afgegeven, dus het hele huis was qua tekening al bekend.

Dus waarom het dan alsnog 8 maanden moest duren na het afgeven van de omgevingsvergunning, terwijl wij er 10 maanden later woonden is me niet duidelijk, als er hele huizen op voorraad liggen, en men in principe aan de slag kan zodra de omgevingsvergunning rond is, dus dat het dan nog 5 maanden duurt voor men überhaupt begint is wat vreemd.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_205129463
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 15:47 schreef Leandra het volgende:

[..]
Toch bijzonder dat het dan nog zo lang moet duren voor het huis er staat.
Onze aanvraag omgevingsvergunning scheelde maar een paar dagen met de Groothuisbouw aan het eind van de straat, de toekenning ook, zo'n 3 maanden nadat men begon met het bouwen van ons huis (2 maanden na het afgeven van de omgevingsvergunning) stond dat huis er nagenoeg vanuit het niets en daarna begon het afbouwen.
Al met al woonden ze er 2 maanden eerder dan wij, terwijl de omgevingsvergunning nagenoeg tegelijk was afgegeven, dus het hele huis was qua tekening al bekend.

Dus waarom het dan alsnog 8 maanden moest duren na het afgeven van de omgevingsvergunning, terwijl wij er 10 maanden later woonden is me niet duidelijk, als er hele huizen op voorraad liggen, en men in principe aan de slag kan zodra de omgevingsvergunning rond is, dus dat het dan nog 5 maanden duurt voor men überhaupt begint is wat vreemd.
Er zijn nu projecten genaamd MorgenWonen. Dat is vandaag tekenen en morgen erin volledig prefab.
  donderdag 23 juni 2022 @ 16:57:33 #251
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205129498
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 16:50 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Er zijn nu projecten genaamd MorgenWonen. Dat is vandaag tekenen en morgen erin volledig prefab.
Niet letterlijk lijkt me, want de omgevingsvergunning duurt al 8 weken.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_205129507
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 16:57 schreef Leandra het volgende:

[..]
Niet letterlijk lijkt me, want de omgevingsvergunning duurt al 8 weken.
Letterlijk ja. Vergunningen zijn al geregeld. Google maar op MorgenWonen
pi_205129693
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 13:57 schreef blomke het volgende:

[..]
Meestal zet een bestaande beweging zich voort (eenparige beweging), tenzij er een externe invloed op wordt uitgeoefend. De enige invloed op de kapitaalmarktrente, is de ECB-stijging, de inflatie en nog wat wat ik ben vergeten....
En de ECB gaat waarschijnlijk de rente nog wel 1 of 2x verhoging dit jaar, zeker als ze de VS en VK enigszins volgen.
  donderdag 23 juni 2022 @ 17:35:12 #254
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205129714
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 16:58 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Letterlijk ja. Vergunningen zijn al geregeld. Google maar op MorgenWonen
Ik heb de site net bekeken en het zijn vooral een hoop huizen waarvan het project al afgerond is en de huizen al bewoond zijn.

Dat er in een of ander gehucht in Limburg of bij de Belgische grens in Zeeland nog een paar te koop zijn doet daar weinig aan af.
Het is niet zo dat ik een kavel kan kopen en naar ze toe kan gaan en ze een huis voor me kan laten plaatsen dat er dan binnen een dag, week of maand staat.

Waar je morgen kunt wonen (indien dat al letterlijk kan qua overdracht bij de notaris), zijn hoogstens woningen binnen een project die nog niet verkocht zijn.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_205129939
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 17:35 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ik heb de site net bekeken en het zijn vooral een hoop huizen waarvan het project al afgerond is en de huizen al bewoond zijn.

Dat er in een of ander gehucht in Limburg of bij de Belgische grens in Zeeland nog een paar te koop zijn doet daar weinig aan af.
Het is niet zo dat ik een kavel kan kopen en naar ze toe kan gaan en ze een huis voor me kan laten plaatsen dat er dan binnen een dag, week of maand staat.

Waar je morgen kunt wonen (indien dat al letterlijk kan qua overdracht bij de notaris), zijn hoogstens woningen binnen een project die nog niet verkocht zijn.
Nee die huizen zijn niet bewoond. Zie nieuwbouw -markiezaten.nl o.a
  donderdag 23 juni 2022 @ 18:15:57 #256
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_205129965
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 18:12 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Nee die huizen zijn niet bewoond. Zie nieuwbouw -markiezaten.nl o.a
De domeinnaam markiezaten.nl is te koop!
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  donderdag 23 juni 2022 @ 18:18:10 #257
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_205129979
Morgenwonen is een naam, niet een belofte. Je kan niet in 1 dag een huis neerzetten. En ook niet in een week.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_205130289
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 17:32 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
En de ECB gaat waarschijnlijk de rente nog wel 1 of 2x verhoging dit jaar, zeker als ze de VS en VK enigszins volgen.
Dat bedoel ik ja!
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  donderdag 23 juni 2022 @ 19:06:34 #259
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205130317
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 18:12 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Nee die huizen zijn niet bewoond. Zie nieuwbouw -markiezaten.nl o.a
Dat zei ik niet, ik zei dat op de site van morgen wonen een hoop projecten staan die al bewoond zijn.
Leuk dat linkje naar een projectpagina, maar als dat al zo oud is dat de site niet meer bestaat (omdat de woningen al een jaar bewoond worden) dan is dat zinloos.

Hier: https://www.nieuwbouw-markiezaten.nl/ zie ik ook niets waar ik morgen in zou kunnen.

Bij morgen wonen: https://www.morgenwonen.nl/nl/projecten staat het project in Amersfoort in het Soesterkwartier in uitvoering, de link is dood en de huizen worden al een jaar bewoond.....
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_205130377
- weg dubbel -
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_205130441
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 13:35 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Klopt, maar volledige prefab is in de kosten gewoon 10-20% goedkoper dan volledige bouw vanaf scratch. Niks van terug te zien in de prijzen.
Oh, ik heb de prijs voor vergelijkbare niet prefab woningen even in je post gemist. Als je daar geen voorbeeld van hebt is ie claim nogal brak.

Plus dat we met Just in time logistiek werken in Nederland. Elke prijsstijging werkt daardoor direct door.

Dat het allemaal echt nergens op gebaseerd is zijn nogal dappere uitspraken. Als je bedenkt dat ze pas bij verkoop vaak met aanschaf materialen etc beginnen
  donderdag 23 juni 2022 @ 19:20:45 #262
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205130455
Dat hele morgen wonen gaat over het punt dat als je vandaag de sleutel krijgt, dat je morgen kunt wonen, omdat het huis al helemaal af is, inclusief vloerbekleding en alles.....
https://www.morgenwonen.n(...)enkant-van-de-woning

Het zegt niets over hoe snel je woning wordt opgeleverd.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_205130476
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 19:20 schreef Leandra het volgende:
Dat hele morgen wonen gaat over het punt dat als je vandaag de sleutel krijgt, dat je morgen kunt wonen, omdat het huis al helemaal af is, inclusief vloerbekleding en alles.....
https://www.morgenwonen.n(...)enkant-van-de-woning

Het zegt niets over hoe snel je woning wordt opgeleverd.
Toch wel. Ze hebben die huizen hier binnen 1 week geplaatst (30 stuks). Ik ken geen enkel project wat zo snel oplevert dus inclusief keuken badkamer etc etc en bekleding/aankleding
pi_205130507
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 16:50 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Er zijn nu projecten genaamd MorgenWonen. Dat is vandaag tekenen en morgen erin volledig prefab.
Fijn dat al die projecten bestaan.

Is dit ook zo bij jouw project? Want meeste ontwikkelaars werken niet zo

Ja woningverkopers kunnen zo werken, projectontwikkelaars een stuk slechter.
pi_205130518
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 19:25 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Fijn dat al die projecten bestaan.

Is dit ook zo bij jouw project? Want meeste ontwikkelaars werken niet zo

Ja woningverkopers kunnen zo werken, projectontwikkelaars een stuk slechter.
Ja is ook bij dit project. Gaan we steeds vaker zien aldus MorgenWonen zelf. Er gaan ook meer prefab houten huizen gebouwd worden.
  donderdag 23 juni 2022 @ 19:26:16 #266
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205130519
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 19:22 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Toch wel. Ze hebben die huizen hier binnen 1 week geplaatst (30 stuks). Ik ken geen enkel project wat zo snel oplevert dus inclusief keuken badkamer etc etc en bekleding/aankleding
Nou nee, die van markiezaten zijn nog niet eens in de verkoop.... er valt nog niets te tekenen dus.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_205130540
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 19:26 schreef Leandra het volgende:

[..]
Nou nee, die van markiezaten zijn nog niet eens in de verkoop.... er valt nog niets te tekenen dus.
Gaan aankomende week in de verkoop, althans deel. Zal eens kijken of ik een foto kan maken als ik langsrij.
pi_205130572
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 19:26 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Ja is ook bij dit project. Gaan we steeds vaker zien aldus MorgenWonen zelf. Er gaan ook meer prefab houten huizen gebouwd worden.
En jij kijkt naar houtbouw?
  donderdag 23 juni 2022 @ 19:32:06 #269
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205130582
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 19:27 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Gaan aankomende week in de verkoop, althans deel. Zal eens kijken of ik een foto kan maken als ik langsrij.
En jullie gaan er een van kopen?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_205130638
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 19:32 schreef Leandra het volgende:

[..]
En jullie gaan er een van kopen?
Misschien wel. Zijn 4-5 verschillende type woningen alleen er is iets raars :')

Zo zijn er hoekwoningen van 420 405 en 389. Wat nu het verschil is tussen die 389 en de rest is ongeveer 10m2 maar het heeft net zoveel kamers en foto's zijn er niet, dus waar het prijsverschil nu in zit geen idee :D
  donderdag 23 juni 2022 @ 20:03:57 #271
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205130956
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 19:36 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Misschien wel. Zijn 4-5 verschillende type woningen alleen er is iets raars :')

Zo zijn er hoekwoningen van 420 405 en 389. Wat nu het verschil is tussen die 389 en de rest is ongeveer 10m2 maar het heeft net zoveel kamers en foto's zijn er niet, dus waar het prijsverschil nu in zit geen idee :D
Perceeloppervlak waarschijnlijk
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  donderdag 23 juni 2022 @ 23:02:23 #272
66186 foetre
Wielren en Hardloop addict
pi_205132790
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 13:54 schreef Leandra het volgende:

[..]
Kun je je huidige hypotheek(rente) meenemen?
Nee huis is al afgelost en had een rente van 4,9% dus dat schiet ook niet op.
  donderdag 23 juni 2022 @ 23:03:52 #273
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205132813
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 23:02 schreef foetre het volgende:

[..]
Nee huis is al afgelost en had een rente van 4,9% dus dat schiet ook niet op.
Dan heb je daar idd niets aan...
Maar die 1,8% is dus niet je huidige rente, welke rente is dat dan?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_205132830
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 23:03 schreef Leandra het volgende:

[..]
Dan heb je daar idd niets aan...
Ik zag net Skilpod.com/nederland voorbij komen. Dat is wel interessant! _O_
  donderdag 23 juni 2022 @ 23:16:59 #275
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205132926
quote:
9s.gif Op donderdag 23 juni 2022 23:05 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Ik zag net Skilpod.com/nederland voorbij komen. Dat is wel interessant! _O_
Moet je alleen even een kavel zien te vinden...
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_205132941
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 23:16 schreef Leandra het volgende:

[..]
Moet je alleen even een kavel zien te vinden...
Ja hier zijn er 2 ofzo beschikbaar > wel voor de hoofdprijs, maar ik had dit nog nooit gezien. Wel erg cool voor een redelijk schappelijke prijs.
pi_205132965
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 19:22 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Toch wel. Ze hebben die huizen hier binnen 1 week geplaatst (30 stuks). Ik ken geen enkel project wat zo snel oplevert dus inclusief keuken badkamer etc etc en bekleding/aankleding
Wat dat betreft lijkt het iets meer op de woningbouw in het VK. Daar is het dan niet 'morgen wonen' (verre van), maar men verkoopt pas veel later (dan in Nederland) tijdens het het proces van ontwikkeling en bouw. In Nederland worden nieuwbouwhuizen vaak al verkocht voordat de bouw echt begint (en begin je ook al te betalen). In het VK is men allang begonnen met de bouw voor een huis verkocht wordt. Wij besloten een huis te kopen in mei, maar pas in november was de 'exchange of contracts'. In principe hadden de ontwikkelaars tot die tijd kunnen besluiten het huis niet aan ons te verkopen. Eind november kregen we de sleutel, en pas vanaf toen gingen we betalen.
Maar wat er gebeurde was dat de prijs van de huizen die te koop stonden elke maand omhoog gingen. Daar werden we wel nerveus van. Wij hadden getekend voor een huis voor een bepaalde prijs, maar de contracten waren nog niet uitgewisseld (exchanged). Als je dan een vergelijkbaar huis elke maand met 5k-10k omhoog ziet gaan, dan word je wel nerveus.
Ik geloof niet dat ze de prijs in een keer 80k omhoog hebben gedaan. Intern zal al lang duidelijk zijn geweest dat de prijs omhoog zou moeten. Maar liever maar 1 keer aanpassen, dan elke maand, als ze toch nog niet in de verkoop gaan. Maar 80k vanaf 310k is wel veel ja, maar winstmarges zijn heilig. Meeste hier was van 500 naar 545 in 6 maanden. En dat kan er ook mee te maken hebben gehad dat men de keuze voor bepaalde afwerkingen (keuken, vloeren, etc) al gekozen had en bij de prijs inbegrepen had.
Met de snelstijgende prijzen van loon en materialen zitten de bouwers in Nederland wel in een lastig parket. Hoe moet je schatten wat de kostprijs van de bouw is over een project wat meerdere jaren gaat duren. Dan liever bouwen en pas verkopen als de grote uitgaven zijn gedaan (als dat financieel mogelijk is).
  donderdag 23 juni 2022 @ 23:22:25 #278
66186 foetre
Wielren en Hardloop addict
pi_205132975
quote:
1s.gif Op donderdag 23 juni 2022 23:03 schreef Leandra het volgende:

[..]
Dan heb je daar idd niets aan...
Maar die 1,8% is dus niet je huidige rente, welke rente is dat dan?
rente van 6 maanden geleden als koop was doorgegaan .
pi_205133318
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 13:41 schreef foetre het volgende:
Wat zijn de verwachtingen van de hypotheekrente komende 6 maanden?Wij zijn op zoek naar een nieuwe woning maar we zouden in 6 maanden tijd al 600 e meer kwijt zijn aan rente per maand.
1,8>3,9%
Ehhh, nou, de ECB gaat nog een paar keer verhogen maar die verwachtingen worden wel verdisconteerd in de rentes die hypotheeknemers verstrekken.

Mijn verwachting, maar dat is glazen bol werk en niet serieus te nemen als zijnde meer dan een leuke voorspelling...

Is dat we de komende 5 jaren nog wel wat hogere rente hebben en het daarna weer zakt omdat allerhande bullcrap in de wereld economie dan wat wegebt.

Maar nu met alle chaos en inflatie / armoe, zie ik de lonen nog wel wat stijgen en alles doorgerekend worden weer in de inflatie etc, dat rechtvaardigd voor centrale banken wel hogere rentes.

Dat zal pas gaan liggen als de economische aanvoerlijnen weer wat efficiënter worden ingericht.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_205133529
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 23:16 schreef Leandra het volgende:

[..]
Moet je alleen even een kavel zien te vinden...
Dat was een tijdje terug toch? In de polder? 2 ton voor een zeecontainer met grond.

Nou hier heb je voor 2 ton zeecontainers zonder grond
  vrijdag 24 juni 2022 @ 09:28:40 #281
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205134278
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 23:22 schreef foetre het volgende:

[..]
rente van 6 maanden geleden als koop was doorgegaan .
Oh, nasty dat dat niet doorgegaan is dan :{
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_205134334
Bij ons gaan de buren (ouderen) hun huis te koop zetten. Je zou bijna denken dat het aan ons ligt nadat ze sinds de bouw (40 jaar) nu ineens verhuizen nu we er een half jaartje wonen :@

Ben wel benieuwd naar de vraagprijs al verwacht ik wel dat het een stuk onder onze aankoopprijs ligt aangezien je in die woning nog steeds de jaren 80 in stapt.
Op vrijdag 26 april 2019 11:05 schreef Flippiee het volgende:[..]
Dag knapste man van FOK!
  vrijdag 24 juni 2022 @ 11:15:06 #283
66186 foetre
Wielren en Hardloop addict
pi_205135198
Wat zijn de fiscale regels van hypotheekrente aftrek als je je huis hebt afgelost in 14 jaar (vanaf 2008)
Gaat die straks weer voor 30 jaar in als je 3 jaar geen hypotheek hebt gehad (zoals bij eigenwoning reserve)
Of heb ik na 2038 gewoon pech?
pi_205135237
Hier in de buurt wil met een bouwstop omdat er in de toekomst een overschot aan woningen dreigt en leegstand op de loer ligt. Vind ik maar hard voor te stellen eerlijk gezegd.
blablablabla
pi_205135325
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 juni 2022 11:15 schreef foetre het volgende:
Wat zijn de fiscale regels van hypotheekrente aftrek als je je huis hebt afgelost in 14 jaar (vanaf 2008)
Gaat die straks weer voor 30 jaar in als je 3 jaar geen hypotheek hebt gehad (zoals bij eigenwoning reserve)
Of heb ik na 2038 gewoon pech?
De maximaal 30 jaar ging in 2001 in, dus daar heb je dan al 14 jaar van gebruikt. Wel alleen voor het bedrag dat je toen geleend hebt, dus als je nu een hogere hypotheek hebt dan heb je voor het hogere deel wel weer 30 jaar recht op hypotheekrenteaftrek.
Voor het overige deel heb je nog 16 jaar aftrek te gaan, dus idd na 2038 niet meer. Maar als je nu een jaar lang geen hypotheek hebt, dan schuift het wel mee. Neem je in 2030 voor het eerst weer een hypotheek, dan heb je dus over de hele hypotheek nog aftrek t/m 2046.
  User die het meest klaagt 2022 vrijdag 24 juni 2022 @ 11:32:07 #286
414785 sirdanilot
pi_205135335
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 juni 2022 11:21 schreef Elan het volgende:
Hier in de buurt wil met een bouwstop omdat er in de toekomst een overschot aan woningen dreigt en leegstand op de loer ligt. Vind ik maar hard voor te stellen eerlijk gezegd.
Een woningoverschot zal nog wel dik 10 jaar duren dus dat zijn gewoon NIMBY's die hun uitzicht willen behouden (en de hoge overwaarde op hun huis).

Een woningoverschot kan ontstaan zodra de babyboomergeneratie begint te overlijden. Dat duurt nog wel even.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_205136372
Gaat wel hard. ING 3.69% 10 jaar vast met NHG als je ook een betaalrekening daar hebt. We kruipen richting de 4% voor de meest voorkomende rentes.
pi_205136468
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 juni 2022 11:21 schreef Elan het volgende:
Hier in de buurt wil met een bouwstop omdat er in de toekomst een overschot aan woningen dreigt en leegstand op de loer ligt. Vind ik maar hard voor te stellen eerlijk gezegd.
Waar is dat? Zeeuws Vlaanderen?
pi_205136486
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2022 13:36 schreef skrn het volgende:
Gaat wel hard. ING 3.69% 10 jaar vast met NHG als je ook een betaalrekening daar hebt. We kruipen richting de 4% voor de meest voorkomende rentes.
Mooi dan kunnen we straks onderbieden en nemen we de hypotheek a 1,29% mee GENOT
pi_205137637
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2022 13:36 schreef skrn het volgende:
Gaat wel hard. ING 3.69% 10 jaar vast met NHG als je ook een betaalrekening daar hebt. We kruipen richting de 4% voor de meest voorkomende rentes.
In Feb te horen gekregen dat er in ons dorp een mooi huis te koop komt van kennissen. Toen berekening gemaakt, ging net voor ons qua max lasten die we wilden betalen. Nu durf ik geen berekening meer te doen. En dan komt de duurdere energierekening er ook nog bovenop. Vrijstaand huis, energielabel C.

  vrijdag 24 juni 2022 @ 17:14:36 #291
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205138392
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 juni 2022 11:15 schreef foetre het volgende:
Wat zijn de fiscale regels van hypotheekrente aftrek als je je huis hebt afgelost in 14 jaar (vanaf 2008)
Gaat die straks weer voor 30 jaar in als je 3 jaar geen hypotheek hebt gehad (zoals bij eigenwoning reserve)
Of heb ik na 2038 gewoon pech?
Ik zou deze tool even invullen, want ik ga er vanuit dat je dan een eigenwoningreserve van ¤ 0 hebt:

https://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/bijleenregeling/

En met een eigenwoningreserve van ¤ 0 (terwijl het huis nog niet verkocht is) zou je weer recht moeten hebben op de volledige 30 jaar renteaftrek.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator vrijdag 24 juni 2022 @ 17:14:37 #292
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_205138393
Geneuzel over migratie is weg. Mag zo blijven. Doeg.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  vrijdag 24 juni 2022 @ 17:19:18 #293
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_205138424
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2022 11:32 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Een woningoverschot zal nog wel dik 10 jaar duren dus dat zijn gewoon NIMBY's die hun uitzicht willen behouden (en de hoge overwaarde op hun huis).

Een woningoverschot kan ontstaan zodra de babyboomergeneratie begint te overlijden. Dat duurt nog wel even.
De jongste babyboomers zijn nu 76/77. Die beginnen al langzaam om te vallen, al duurt het nog wel een jaar of 10/15 voordat die generatie weg is.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  vrijdag 24 juni 2022 @ 17:25:49 #294
66186 foetre
Wielren en Hardloop addict
pi_205138493
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2022 17:14 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ik zou deze tool even invullen, want ik ga er vanuit dat je dan een eigenwoningreserve van ¤ 0 hebt:

https://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/bijleenregeling/

En met een eigenwoningreserve van ¤ 0 (terwijl het huis nog niet verkocht is) zou je weer recht moeten hebben op de volledige 30 jaar renteaftrek.
Woningreserve is inderdaad 0

Dat zou wel fijn zijn bij een nieuwe hypotheek.
Maar hoor nu verschillende verhalen zelfs van de hypotheek adviseur
  vrijdag 24 juni 2022 @ 17:53:45 #295
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205138812
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 juni 2022 17:25 schreef foetre het volgende:

[..]
Woningreserve is inderdaad 0

Dat zou wel fijn zijn bij een nieuwe hypotheek.
Maar hoor nu verschillende verhalen zelfs van de hypotheek adviseur
Ik heb eea ook nog even ingevuld met een verkoop van een woning en dan zou er toch weer wel een EWR kunnen ontstaan door de verkoop, blijft tricky.

Heb je het al ingevuld met een verkoop?
Zonder verkoop hou ik ook 0 maar met een verkoop terwijl ik eerst afgelost heb is het volle bak.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  vrijdag 24 juni 2022 @ 22:12:39 #296
66186 foetre
Wielren en Hardloop addict
pi_205141602
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2022 17:53 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ik heb eea ook nog even ingevuld met een verkoop van een woning en dan zou er toch weer wel een EWR kunnen ontstaan door de verkoop, blijft tricky.

Heb je het al ingevuld met een verkoop?
Zonder verkoop hou ik ook 0 maar met een verkoop terwijl ik eerst afgelost heb is het volle bak.
klopt helemaal als ik hem verkocht heb ben ik nog steeds de Sjaak
  vrijdag 24 juni 2022 @ 22:15:06 #297
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205141639
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2022 22:12 schreef foetre het volgende:

[..]
klopt helemaal als ik hem verkocht heb ben ik nog steeds de Sjaak
Ik zou hem nog een keer moeten invullen met de laatste (finale) aflossing meer dan 3 jaar geleden, kijken wat er dan gebeurt.
Maar zit nu mobiel, is niet handig.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  vrijdag 24 juni 2022 @ 22:32:13 #298
66186 foetre
Wielren en Hardloop addict
pi_205141853
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2022 22:15 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ik zou hem nog een keer moeten invullen met de laatste (finale) aflossing meer dan 3 jaar geleden, kijken wat er dan gebeurt.
Maar zit nu mobiel, is niet handig.
weinig verschil,
Je moet gewoon 3 jaar gaan huren dan kan het wel

Eigenwoningreserve Ontstaan op Verjaart op
¤ 449.000 4 juni 2022 4 juni 2025
  vrijdag 24 juni 2022 @ 23:17:25 #299
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205142492
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2022 22:32 schreef foetre het volgende:

[..]
weinig verschil,
Je moet gewoon 3 jaar gaan huren dan kan het wel

Eigenwoningreserve Ontstaan op Verjaart op
¤ 449.000 4 juni 2022 4 juni 2025
:{
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_205142823
Voorzover ik weet, maar het is even geleden dat ik de diploma’s ervoor gehaald heb, staat EigenWoningReserve los van de maximaal 30 jaar aftrekbaar. Behalve dat als je de overwaarde niet inbrengt alles überhaupt instant box 3 wordt. Maar zelfs als je geen EWR hebt, dan alsnog heb je al een aantal jaar van je maximaal 30 jaar aftrek gehad en kan je voor dat bedrag dus nog maar 16 jaar rente aftrekken.
  zaterdag 25 juni 2022 @ 00:00:25 #301
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205142948
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2022 23:49 schreef Bami het volgende:
Voorzover ik weet, maar het is even geleden dat ik de diploma’s ervoor gehaald heb, staat EigenWoningReserve los van de maximaal 30 jaar aftrekbaar. Behalve dat als je de overwaarde niet inbrengt alles überhaupt instant box 3 wordt. Maar zelfs als je geen EWR hebt, dan alsnog heb je al een aantal jaar van je maximaal 30 jaar aftrek gehad en kan je voor dat bedrag dus nog maar 16 jaar rente aftrekken.
De EWR vervalt na 3 jaar geen hypotheek en geen eigen woning.
Zonder EWR gaat die 30 jaar weer opnieuw tellen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')