abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_204778043
Vanaf 2026 verplicht hybride warmtepomp of duurzaam alternatief bij vervanging cv

quote:
DEN HAAG - Vanaf 2026 worden huiseigenaren verplicht om bij vervanging van hun cv-installatie een hybride warmtepomp te laten installeren of een duurzaam alternatief, zoals een volledig elektrische warmtepomp of aansluiting op het warmtenet. Het kabinet kondigt aan dat vanaf 2026 groene eisen worden gesteld aan de warmte-installatie.
Hugo de Jonge, minister voor Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening, tijdens de presentatie door VNO-NCW van het project Feijenoord XL.

Minister Hugo de Jonge voor Volkshuisvesting zegt dat het tempo waarop huizen ’groener’ moeten worden omhoog moet. „Ook voor ieders portemonnee is het beter als we minder aardgas gebruiken. Daarom wil het kabinet dat vanaf 2026 de hybride warmtepomp de standaard wordt als de cv-ketel aan vervanging toe is.” De hybride warmtepomp is een combinatie van een warmtepomp en een cv-ketel. Zo’n apparaat gebruikt ongeveer 60 procent minder gas dan de traditionele cv-ketel.
Voor die tijd nog maar even de CV-ketel vervangen.

Verder word ik vandaag doodgegooid met doemverhalen over uitschakelende PV-installaties en bedrijven die niet meer kunnen worden op stroomnetten. Hoop dat de netbeheerders voor die tijd die problemen hebben opgelost dan maar.
pi_204778046
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 12:19 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Nee, klopt. Op dit moment zijn de gasprijzen zo hoog dat mensen uit zichzelf al massaal naar niet leverbare warmtepompen op zoek zijn met niet beschikbare installateurs.

Dus mogelijk is die hele "verplichting" straks eigenlijk niet nodig, zeker niet als gas zo duur blijft.
Gasprijzen worden kunstmatig hoog gehouden, zodat eventuele twijfelaars sneller overstag zullen gaan. Er zijn tientallen landen waar de gasprijs een fractie is van wat hij hier kost. De gasprijs is inmiddels een pressiemiddel geworden zo gezegd.
  dinsdag 17 mei 2022 @ 12:26:48 #3
233102 cherrycoke
"Fear is a weapon."
pi_204778089
De tering voor ze, krengen zijn duur en de onderhoud is ook duur plus het vreet enorm veel stroom maken een tering herrie en de unit zelf is achterlijk groot.

Lekker dingen roeptoeteren, de laag inkomen gaan dit nooit kunnen betalen plus het rendament is 0 , 0.
"I wear the mask to protect the city… but the city is what made the mask." – Batman
pi_204778111
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 12:19 schreef Fisherman het volgende:
Mooie ontwikkeling, maar dat zou samen moeten gaan met gas nog veel duurder maken en ook snel daarna uitfaseren. Anders gaan mensen snel daarvoor nog even goedkoop een gasketel laten installeren.
Als mensen een CV-ketel installeren zonder naar een hybride optie te (willen) kijken, hebben ze vooral zichzelf.

En gas nog duurder? Het zweeft al tussen de ¤1,50 en ¤2,00 per kuub de laatste maanden.
Lijkt me (meer dan) duur genoeg...
pi_204778119
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 12:16 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Wacht, wat? Je zet de douche aan en dan ga je koffie drinken? waarom zou je dat doen?
Omdat ik anders een minuut moet wachten voordat het warm is.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_204778121
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 12:30 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Als mensen een CV-ketel installeren zonder naar een hybride optie te (willen) kijken, hebben ze vooral zichzelf.

En gas nog duurder? Het zweeft al tussen de ¤1,50 en ¤2,00 per kuub de laatste maanden.
Het punt is dat velen het geld niet hebben liggen. Je bent voor een bestaande woning zo 10-20K kwijt. Dat is geen kattenpis.

Crosspost van Tweakers:

Dit is echt weer een hoogstaand stukje politieke kortzichtigheid.
Begrijp me niet verkeerd, we zullen over moeten naar alternatieven voor gas maar op deze manier breng je veel huishoudens in de problemen nog maar te zwijgen van ons elektriciteitsnet. Er is nu al een probleem met ons net in bepaalde regio's qua capaciteit. Een warmtepomp trekt dan wel niet zoveel vermogen als het laden van een elektrische auto, het is wel een aanslag op het net.

Dagelijks werk ik in de techniek en heb ook geruime ervaring met warmtepompen. Die dingen gaan in de winter NIET uit, blijven continu stroom trekken van het net waarbij ik zelfs al voorbeelden heb van mensen die een gas-ketel hebben teruggehangen wegens torenhoge kosten elektra. Een warmtepomp is alleen zinnig als je als huishouden een ruime overdimensionering hebt van zonnepanelen; zeker in de winter als de zon al veel minder levert dan de zomer.

Ander probleem zijn woningen/appartementen waarbij het niet is toegestaan een unit buiten te plaatsen en/of gaten in de gevel te maken voor een 'binnenunit'. Ja hoe gaan ze dat voorzien/oplossen of is dat politiek gezien lekker simpel 'dat is niet ons probleem' of 'daar gaan we (dure) commissie opzetten om dat verder uit te werken'.

En wie gaat dat betalen? De huurders met een toeslag wegens 'woningverbetering' of de huiseigenaren die normaal ongeveer 1200-3500 euro kwijt zijn voor vervanging gemiddelde gasketel en nu tussen de 8000-15000 euro? Nog maar te zwijgen van het ombouwen van de meterkast, ook de huisaansluiting moet veelal verzwaard worden. Je moet 1m2 buiten hebben om het apparaat te plaatsen (of plek aan de muur of dak) en je krijgt binnen een '2e cv-ketel' qua maat erbij aan de muur. (of een staande dubbeldeurs koelkast maat als je kiest voor een boiler-voorraadvat.)

Hybride warmtepomp vind ik zo'n half bakken oplossing, je ketel moet erna alsnog aan (dubbele kosten) om het water naar de juiste temperatuur te tillen. Koop dan volledig warmtepomp met een na-verwarmer, ja dat is duurder maar dan ben je wel volledig van het gas af.

Op het werk zijn we +8 jaar van het gas af met een volledige warmtepomp (inmiddels 3e merk/type welke nu eindelijk begint te werken) en sinds 2 maanden zonnepanelen welke de warmtepomp zomer (80% terugleveren) maar in winter volledig kan opvangen.
pi_204778123
quote:
14s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 12:26 schreef cherrycoke het volgende:
De tering voor ze, krengen zijn duur en de onderhoud is ook duur plus het vreet enorm veel stroom maken een tering herrie en de unit zelf is achterlijk groot.

Lekker dingen roeptoeteren, de laag inkomen gaan dit nooit kunnen betalen plus het rendament is 0 , 0.
Hybride warmtepompen zijn niet duur, helemaal niet met de subsidie en terugverdientijd.

Ze verbruiken stroom maar ze verbruiken minder energie dan een CV-ketel, dus netto bespaar je.

"Tering herrie" en "achterlijk groot" zijn subjectieve oordelen en heel erg afhankelijk van hoe je woont. Mijn warmtepomp hoor ik nooit tenzij ik er buiten voor sta. En hij neemt ruimte in maar het is niet alsof ik anders iets anders met die plek deed.
  dinsdag 17 mei 2022 @ 12:33:18 #8
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_204778129
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 12:05 schreef raptorix het volgende:

[..]
Onze VVE is iets van 140 appartementen, dat word een lastig verhaal, wat ook nog eens complex is, is dat we in een rechthoekig blok wonen waarbij er 2 andere VVE's doorheen lopen.
Hier lopen huur en koop door elkaar heen..

Alhoewel ik niet uitsluit dat ik tegen die tijd al weer een keer verhuisd ben.
  Moderator dinsdag 17 mei 2022 @ 12:33:28 #9
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_204778131
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 12:31 schreef raptorix het volgende:

[..]
Omdat ik anders een minuut moet wachten voordat het warm is.
En jij drinkt koffie in een minuut?
Breitling - Instruments for Professionals
pi_204778134
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 12:31 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Hybride warmtepompen zijn niet duur, helemaal niet met de subsidie en terugverdientijd.

Ze verbruiken stroom maar ze verbruiken minder energie dan een CV-ketel, dus netto bespaar je.

"Tering herrie" en "achterlijk groot" zijn subjectieve oordelen en heel erg afhankelijk van hoe je woont. Mijn warmtepomp hoor ik nooit tenzij ik er buiten voor sta. En hij neemt ruimte in maar het is niet alsof ik anders iets anders met die plek deed.
Bijzonder wel dat ze in de UK de CV gaan vervangen voor een CV op GAS en waterstof! _O_ Klimaat is overal anders ofzo :')
  dinsdag 17 mei 2022 @ 12:36:15 #11
3542 Gia
User under construction
pi_204778143
Wij hebben in 2016 een nieuwe ketel geplaatst, die kan nog wel effe mee.
Wel paar weken terug een airco gehangen, die in de winter kan bijverwarmen. Hoop dat dat voor ons al flink wat gaan schelen in het gasverbruik. We koken op inductie.
  dinsdag 17 mei 2022 @ 12:37:58 #12
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_204778153
quote:
9s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 12:31 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Het punt is dat velen het geld niet hebben liggen. Je bent voor een bestaande woning zo 10-20K kwijt. Dat is geen kattenpis.

Crosspost van Tweakers:

Dit is echt weer een hoogstaand stukje politieke kortzichtigheid.
Begrijp me niet verkeerd, we zullen over moeten naar alternatieven voor gas maar op deze manier breng je veel huishoudens in de problemen nog maar te zwijgen van ons elektriciteitsnet. Er is nu al een probleem met ons net in bepaalde regio's qua capaciteit. Een warmtepomp trekt dan wel niet zoveel vermogen als het laden van een elektrische auto, het is wel een aanslag op het net.

Dagelijks werk ik in de techniek en heb ook geruime ervaring met warmtepompen. Die dingen gaan in de winter NIET uit, blijven continu stroom trekken van het net waarbij ik zelfs al voorbeelden heb van mensen die een gas-ketel hebben teruggehangen wegens torenhoge kosten elektra. Een warmtepomp is alleen zinnig als je als huishouden een ruime overdimensionering hebt van zonnepanelen; zeker in de winter als de zon al veel minder levert dan de zomer.

Ander probleem zijn woningen/appartementen waarbij het niet is toegestaan een unit buiten te plaatsen en/of gaten in de gevel te maken voor een 'binnenunit'. Ja hoe gaan ze dat voorzien/oplossen of is dat politiek gezien lekker simpel 'dat is niet ons probleem' of 'daar gaan we (dure) commissie opzetten om dat verder uit te werken'.

En wie gaat dat betalen? De huurders met een toeslag wegens 'woningverbetering' of de huiseigenaren die normaal ongeveer 1200-3500 euro kwijt zijn voor vervanging gemiddelde gasketel en nu tussen de 8000-15000 euro? Nog maar te zwijgen van het ombouwen van de meterkast, ook de huisaansluiting moet veelal verzwaard worden. Je moet 1m2 buiten hebben om het apparaat te plaatsen (of plek aan de muur of dak) en je krijgt binnen een '2e cv-ketel' qua maat erbij aan de muur. (of een staande dubbeldeurs koelkast maat als je kiest voor een boiler-voorraadvat.)

Hybride warmtepomp vind ik zo'n half bakken oplossing, je ketel moet erna alsnog aan (dubbele kosten) om het water naar de juiste temperatuur te tillen. Koop dan volledig warmtepomp met een na-verwarmer, ja dat is duurder maar dan ben je wel volledig van het gas af.

Op het werk zijn we +8 jaar van het gas af met een volledige warmtepomp (inmiddels 3e merk/type welke nu eindelijk begint te werken) en sinds 2 maanden zonnepanelen welke de warmtepomp zomer (80% terugleveren) maar in winter volledig kan opvangen.
Zo gaat het toch altijd? Overheid kraait van alles, maar het stappenplan om het doel te bereiken ontbreekt.
pi_204778162
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 12:37 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]
Zo gaat het toch altijd? Overheid kraait van alles, maar het stappenplan om het doel te bereiken ontbreekt.
Gekke is natuurlijk wel dat ze in UK een andere keuze maken, namelijk CV op waterstof en gas. Gas was toch zo slecht etc? :') Het is een verdienmodel, niks meer of minder.
pi_204778168
quote:
9s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 12:34 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Bijzonder wel dat ze in de UK de CV gaan vervangen voor een CV op GAS en waterstof! _O_ Klimaat is overal anders ofzo :')
In de UK gaan ze vooral over van stookolie naar aardgas, net als Ierland, Duitsland, België en Noord Frankrijk.

Waterstof is overigens niet haalbaar om woningen mee te verwarmen.

Gemiddeld huishouden verbruikt 1239m3 aardgas, 7 miljoen woningen op aardgas, dat is 8,67 miljard kuub aardgas per jaar.

Er zit 9,7kWh energie in 1 kuub aardgas, dat betekent dat je 84.972.000.000 ofwel 85TWh aan waterstofgas nodig hebt per jaar.

Om 85TWh aan waterstofgas te produceren uit stroom, heb je 85 / 0,7 = 121,4TWh aan stroom nodig.

Het huidige stroomverbruik van heel Nederland is 120TWh per jaar.

Dat betekent dat als je alle woningen wil overzetten van aardgas naar waterstof, dat je de stroomproductie moet verdubbelen (!)

Als je in alle woningen CV-ketels vervangt door warmtepompen zou je ongeveer 20 tot 25TWh per jaar aan stroom nodig hebben.
pi_204778170
Extra verdienmodel voor de overheid is natuurlijk dat je straks die installatie kunt huren! Lekker alles op de pof _O_
  dinsdag 17 mei 2022 @ 12:41:01 #16
300862 Nebelwerfer
Werfs Nebel !
pi_204778172
quote:

[..]

Je hebt het nu over warmtepompen en hybride warmtepompen.

Warmtepomp is op zich prima, mits je panelen hebt. Heb je geen panelen is een aardwarmte pomp een goeie optie aangezien deze weinig stroom gebruikt. Nadeel is hiervan wel de aanschafkosten.

Hybrides leveren vooral bij lagere buitentemperaturen te weinig (onder de 5 zelfs nagenoeg niets) waardoor je alsnog volle bak gas moet stoken.
pi_204778173
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 12:40 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
In de UK gaan ze vooral over van stookolie naar aardgas, net als Ierland, Duitsland, België en Noord Frankrijk.

Gemiddeld huishouden verbruikt 1239m3 aardgas, 7 miljoen woningen op aardgas, dat is 8,67 miljard kuub aardgas per jaar.

Er zit 9,7kWh energie in 1 kuub aardgas, dat betekent dat je 84.972.000.000 ofwel 85TWh aan waterstofgas nodig hebt per jaar.

Om 85TWh aan waterstofgas te produceren uit stroom, heb je 85 / 0,7 = 121,4TWh aan stroom nodig.

Dat betekent dat als je alle woningen wil overzetten van aardgas naar waterstof, dat je de stroomproductie moet verdubbelen (!)

Als je in alle woningen CV-ketels vervangt door warmtepompen zou je ongeveer 20 tot 25TWh per jaar aan stroom nodig hebben.
Schijnbaar wel. 2025 gaan ze dat doorvoeren.
pi_204778174
quote:

[..]

Niet iedereen woont zo (kennelijk) ruimbehuisd als jij...
In ons huidige appartement zou ik niet weten waar ik dat ging kwijt zou moeten.
pi_204778177
Cynisch beleid van de overheid. Maakt niet uit of je huis geschikt is, of geschikt kan worden gemaakt je doet het maar. Verhuizen naar een nieuwe woning die wel duurzaam gemaakt kan worden kan ook niet, want welke woning dan? Het land staat bovendien vol huizen uit de jaren 60 en 70 die 20 jaar geleden al gesloopt hadden moeten worden omdat het tijdelijk gebouwde troep is. Je buitenmuur van spaanplaat ga jij echt niet kunnen isoleren voor een warmtepomp. Sterker nog de overheid verplicht gemeentes om "tijdelijke" huizen te gaan bouwen die zogenaamd ook weer 20 jaar mee moeten gaan. Op 5 minuten lopen is hier nog een straat tijdelijke woningen uit de Eerste Wereldoorlog.
pi_204778178
quote:
9s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 12:40 schreef Poepz0r het volgende:
Extra verdienmodel voor de overheid is natuurlijk dat je straks die installatie kunt huren! Lekker alles op de pof _O_
Waarom is dat een verdienmodel voor de overheid? Veel bedrijven bieden dat ook al jaren aan voor CV-ketels. Dat heeft niets met overheid te maken.
pi_204778179
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 12:33 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
En jij drinkt koffie in een minuut?
Nee daarom loopt ie ook eerst 5 minuten :D
  Moderator dinsdag 17 mei 2022 @ 12:42:38 #22
16180 crew  CoolGuy
pi_204778185
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 12:41 schreef raptorix het volgende:

[..]
Nee daarom loopt ie ook eerst 5 minuten :D
En dan zit jij naakt koffie te drinken? Of ga je je dan ook nog eens rustig uitkleden?
pi_204778186
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 12:41 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Waarom is dat een verdienmodel voor de overheid? Veel bedrijven bieden dat ook al jaren aan voor CV-ketels. Dat heeft niets met overheid te maken.
Let nou maar op. Er komen dalijk bedrijven bovendrijven zoals een Shell bijvoorbeeld waar je die spullen op afbetaling kunt krijgen. Toevallig bedrijven waar de overheid enig belang in heeft.
pi_204778187
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 12:42 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
En dan zit jij naakt koffie te drinken? Of ga je je dan ook nog eens rustig uitkleden?
Naakt koffiedrinken. Is daar iets mis mee?
pi_204778191
quote:
9s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 12:40 schreef Poepz0r het volgende:
Dat kan al hoor, ik heb mijn HR ketel ook gewoon via lease.
pi_204778193
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 12:42 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
In onderbroekje he ;)
pi_204778194
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 12:43 schreef raptorix het volgende:

[..]
Dat kan al hoor, ik heb mijn HR ketel ook gewoon via lease.
Niet via de overheid i guess? Dat is wat ik bedoelde.
  Moderator dinsdag 17 mei 2022 @ 12:44:04 #28
16180 crew  CoolGuy
pi_204778196
quote:
9s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 12:43 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Naakt koffiedrinken. Is daar iets mis mee?
Nee. Maar die tijd komt er dan eventueel nog bij. Ik zie vooral de verkwisting.
pi_204778199
quote:

[..]

Of je importeert waterstof
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_204778203
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 12:41 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]
Je hebt het nu over warmtepompen en hybride warmtepompen.
In de basis exact dezelfde techniek maar we hebben het in dit topic over hybride warmtepompen, die nog ondersteund worden door een CV-ketel.

quote:
Warmtepomp is op zich prima, mits je panelen hebt. Heb je geen panelen is een aardwarmte pomp een goeie optie aangezien deze weinig stroom gebruikt. Nadeel is hiervan wel de aanschafkosten.
Of je wel of geen panelen hebt maakt niets uit voor het rendement van je warmtepomp.

Zonnepanelen zijn een investering op zich met hun eigen terugverdientijd, het wel of niet hebben van een warmtepomp zorgt hooguit voor het sneller terugverdienen van je (extra) zonnepanelen.

quote:
Hybrides leveren vooral bij lagere buitentemperaturen te weinig (onder de 5 zelfs nagenoeg niets) waardoor je alsnog volle bak gas moet stoken.
Dat hangt sterk af van de staat van je woning.

Hoe beter de isolatie en hoe beter je warmteafgiftesysteem, hoe lager de aanvoertemperatuur kan zijn.
Bij een lage aanvoertemperatuur kan een hybride warmtepomp langer zelfstandig je woning verwarmen.

Daarom gaf ik al een paar keer aan dat de besparing van een hybride warmtepomp 35 tot 60% is.
pi_204778207
Staat dit al vast en wat zijn de consequenties bij het niet halen?
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_204778212
quote:
7s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 12:41 schreef Candaasje het volgende:

[..]
Niet iedereen woont zo (kennelijk) ruimbehuisd als jij...
In ons huidige appartement zou ik niet weten waar ik dat ging kwijt zou moeten.
Nee, maar dan geldt de verplichting ook niet.

Overigens kan dat bij appartementen met een plat dak erboven wel, al zal de VVE daar wel eensgezind over moeten zijn.
  dinsdag 17 mei 2022 @ 12:47:01 #33
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_204778213
Wel grappig hoe de overheid als er niet is nagedacht over de toekomst verweten wordt geen visie en strategie te hebben en wanneer er wel over de toekomst wordt nagedacht en gecommuniceerd er vooral jankballen lijken te zijn die tegen lopen te sputteren.
pi_204778216
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 12:41 schreef Glazenmaker het volgende:
Cynisch beleid van de overheid. Maakt niet uit of je huis geschikt is, of geschikt kan worden gemaakt je doet het maar.
Nee.

Als je woning niet geschikt is, heb je geen verplichting.

quote:
Er is wel een uitzondering op de plicht voor woningen die niet geschikt zijn en huizen die binnenkort al op een alternatief voor aardgas worden aangesloten.
Helaas is niet het hele artikel in de OP geplaatst.
  dinsdag 17 mei 2022 @ 12:47:11 #35
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_204778217
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 12:46 schreef sjorsie1982 het volgende:
Dan word je gecanceld.
pi_204778218
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 12:45 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
In de basis exact dezelfde techniek maar we hebben het in dit topic over hybride warmtepompen, die nog ondersteund worden door een CV-ketel.
[..]
Of je wel of geen panelen hebt maakt niets uit voor het rendement van je warmtepomp.

Zonnepanelen zijn een investering op zich met hun eigen terugverdientijd, het wel of niet hebben van een warmtepomp zorgt hooguit voor het sneller terugverdienen van je (extra) zonnepanelen.
[..]

Hoe beter de isolatie en hoe beter je warmteafgiftesysteem, hoe lager de aanvoertemperatuur kan zijn.
Bij een lage aanvoertemperatuur kan een hybride warmtepomp langer zelfstandig je woning verwarmen.

Daarom gaf ik al een paar keer aan dat de besparing van een hybride warmtepomp 35 tot 60% is.
Ik begrijp dat geouwehoer over zonnepanelen met een wp ook nooit, tenzij je je stroom niet kan verkopen.
pi_204778219
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 12:41 schreef Glazenmaker het volgende:
Cynisch beleid van de overheid. Maakt niet uit of je huis geschikt is, of geschikt kan worden gemaakt je doet het maar. Verhuizen naar een nieuwe woning die wel duurzaam gemaakt kan worden kan ook niet, want welke woning dan? Het land staat bovendien vol huizen uit de jaren 60 en 70 die 20 jaar geleden al gesloopt hadden moeten worden omdat het tijdelijk gebouwde troep is. Je buitenmuur van spaanplaat ga jij echt niet kunnen isoleren voor een warmtepomp. Sterker nog de overheid verplicht gemeentes om "tijdelijke" huizen te gaan bouwen die zogenaamd ook weer 20 jaar mee moeten gaan. Op 5 minuten lopen is hier nog een straat tijdelijke woningen uit de Eerste Wereldoorlog.
Ik heb gelezen dat er inmiddels warmtepompen in ontwikkeling/beschikbaar die 80 graden kunnen worden en ook werken in slecht geïsoleerde woningen met oude radiatoren.
pi_204778221
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 12:46 schreef sjorsie1982 het volgende:
dan krijg je geen QR code, en mag je niet naar cafes, immers Hugo vind dat een klein beetje drang best ok is.
pi_204778223
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 12:47 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]
Dan word je gecanceld.
Dan ben ik voor. Hugo cancelen staat op mijn bucketlist.
pi_204778226
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 12:47 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Ik heb gelezen dat er inmiddels warmtepompen in ontwikkeling/beschikbaar die 80 graden kunnen worden en ook werken in slecht geïsoleerde woningen met oude radiatoren.
80 graden is daarvoor niet nodig
pi_204778234
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 12:48 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
80 graden is daarvoor niet nodig
Hoeveel dan wel?
pi_204778235
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 12:47 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Die bestaan, HT-warmtepompen.
Die hebben echter ook een lager rendement (en dus een hoger energieverbruik)

Voorkeur heeft altijd om eerst te zorgen dat je woning minder warmte verliest en daarna pas te gaan kijken hoe je warmte toevoegt (verwarmt).

Het is eenvoudig: als je woning 3,5kW warmte verliest, heb je 3,5kW warmte nodig om dat aan te vullen.

Verliest je woning 12kW dan heb je hele dure winters, zeker op gas...
pi_204778237
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 12:49 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Hoeveel dan wel?
Dat hangt van allerlei factoren af.
  Moderator dinsdag 17 mei 2022 @ 12:50:51 #44
16180 crew  CoolGuy
pi_204778240
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 12:47 schreef mcmlxiv het volgende:
Wel grappig hoe de overheid als er niet is nagedacht over de toekomst verweten wordt geen visie en strategie te hebben en wanneer er wel over de toekomst wordt nagedacht en gecommuniceerd er vooral jankballen lijken te zijn die tegen lopen te sputteren.
Dat is met alles wat van de overheid komt 'omdat overheid' omdat sommige mensen nu eenmaal van het padje af gaan als de overheid het zegt, ongeacht wát de overheid zegt.
pi_204778253
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 12:47 schreef mcmlxiv het volgende:
Als je beiden dingen fout doet dan kan er prima over gejankt worden.
pi_204778256
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 12:47 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Nee.

Als je woning niet geschikt is, heb je geen verplichting.
[..]
Helaas is niet het hele artikel in de OP geplaatst.
Ah dat is aardig van ze. Nu nog even alle cynische regelgeving rond warmtenetten oplossen.
pi_204778259
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 12:49 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Die bestaan, HT-warmtepompen.
Die hebben echter ook een lager rendement (en dus een hoger energieverbruik)

Voorkeur heeft altijd om eerst te zorgen dat je woning minder warmte verliest en daarna pas te gaan kijken hoe je warmte toevoegt (verwarmt).

Het is eenvoudig: als je woning 3,5kW warmte verliest, heb je 3,5kW warmte nodig om dat aan te vullen.

Verliest je woning 12kW dan heb je hele dure winters, zeker op gas...
Is er een manier om daar achter te komen?
pi_204778261
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 12:53 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Uitrekenen
pi_204778293
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 12:53 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Ah dat is aardig van ze. Nu nog even alle cynische regelgeving rond warmtenetten oplossen.
Ik ben voorstander om een landelijk warmtenet aan te leggen en dat leveranciers hier hun warmte op kwijt kunnen als ze ergens een consument hebben die het wil hebben.
  dinsdag 17 mei 2022 @ 12:57:58 #50
300862 Nebelwerfer
Werfs Nebel !
pi_204778306
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 12:45 schreef TheFreshPrince het volgende:

Dit is nou net mijn punt.
Een hybride kan natuurlijk best werken in bepaalde gevallen. Maar dan moet je woning wel aan de juiste eisen voldoen.

In nieuwbouw is een (hybride) warmtepomp een nobrainer. Maar heb je een oudere woning of een woning die niet geschikt is voor panelen liggen zaken al weer lastiger.

Zomaar het spul verplichten vind ik veel te kort door de bocht en het zal voor veel mensen problemen gaan geven. Het probleem is niet simpel, doe het dan ook niet simpel af.
pi_204778316
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 12:57 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]
Dit is nou net mijn punt.
Een hybride kan natuurlijk best werken in bepaalde gevallen. Maar dan moet je woning wel aan de juiste eisen voldoen.

In nieuwbouw is een (hybride) warmtepomp een nobrainer. Maar heb je een oudere woning of een woning die niet geschikt is voor panelen liggen zaken al weer lastiger.

Zomaar het spul verplichten vind ik veel te kort door de bocht en het zal voor veel mensen problemen gaan geven. Het probleem is niet simpel, doe het dan ook niet simpel af.
Panelen hebben er niks mee te maken als je een stroomaansluiting hebt en je kan dit prima uitrekenen (of zelf of laten doen, beiden kan)
pi_204778321
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 12:53 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Als je je jaarlijkse gasverbruik weet dan is er wel een formule om er achter te komen wat voor warmtepomp je ongeveer nodig hebt.

(gasverbruik in kuub x 8) / 1650

Stel je gasverbruik is (1200m3 x 8) / 1650 = 5,82kW en dat ronden we dan af naar een (beschikbare) waarde die daarboven ligt.

In dat geval zou je je woning kunnen verwarmen met een 6kW warmtepomp, dus een 1-fase model.
Je warmteverlies zal daar niet zo ver vanaf liggen, anders zou je het hok niet warm krijgen met 6kW.

Dit is de beroemde @Koevlaas2 formule.

Jaarlijks stroomverbruik kan je schatten door je gasverbruik keer 2,2 te doen.
Dus in dit geval 1200m3 x 2,2 = 2640kWh stroom per jaar.

Dit gaat uiteraard om berekeningen van een "all electric" warmtepomp en niet een hybride.

Het zijn allemaal ruwe schattingen, dus je kan er geen rechten aan ontlenen ;)
pi_204778339
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 13:00 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Als je je jaarlijkse gasverbruik weet dan is er wel een formule om er achter te komen wat voor warmtepomp je ongeveer nodig hebt.

(gasverbruik in kuub x 8) / 1650

Stel je gasverbruik is (1200m3 x 8) / 1650 = 5,82kW en dat ronden we dan af naar een (beschikbare) waarde die daarboven ligt.

In dat geval zou je je woning kunnen verwarmen met een 6kW warmtepomp, dus een 1-fase model.
Je warmteverlies zal daar niet zo ver vanaf liggen, anders zou je het hok niet warm krijgen met 6kW.

Dit is de beroemde @:koevlaas2 formule.

Jaarlijks stroomverbruik kan je schatten door je gasverbruik keer 2,2 te doen.
Dus in dit geval 1200m3 x 2,2 = 2640kWh stroom per jaar.

Het zijn allemaal heel ruwe schattingen, uiteraard.
Je moet daarbij ook even een berekening maken van ''aanschaf pomp'' en ''installatie'' en levensduur ten opzichte van de besparing .Je bespaart aan het einde van de levensduur van de pomp best weinig. Een pomp gaat 8 jaar mee ongeveer? Reken maar uit, valt vies tegen.
  dinsdag 17 mei 2022 @ 13:04:49 #54
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_204778349
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 12:37 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]
Het is nu eenmaal makkelijker om over andersmans geld te beslissen. De overheid in een notedop.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_204778354
quote:
9s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 13:03 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Je moet daarbij ook even een berekening maken van ''aanschaf pomp'' en ''installatie'' en levensduur ten opzichte van de besparing .Je bespaart aan het einde van de levensduur van de pomp best weinig. Een pomp gaat 8 jaar mee ongeveer? Reken maar uit, valt vies tegen.
Voor mijn Mitsubishi ga ik uit van 15 jaar levensduur.

Mijn installateur doet koel- en warmtetechniek en haalt soms >20 jaar oude Mitsubishi buitenunits van daken bij bedrijven die nog wel prima werken en alleen maar uit voorzorg vervangen worden.
pi_204778358
Maar hoe gaat dit werken in de winter? Op momenten dat we juist de meeste stroom gebruiken en de zon onder is.

Straks in de koude wintermaanden komen we thuis in het donker, hangen we de stekker auto in het stopcontact om op te laden, zetten we alle lampen aan, gaan we electrisch koken en gaat de electrische verwarming in elk huishouden aan. Hoe gaan we al die stroom opwekken? In kolen centrales? Lekker milieu vriendelijk allemaal.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_204778361
Nou dan hier maar een jubel verhaal. Heb begin april een hybride warmtepomp laten installeren en sindsdien is m'n gasverbruik max 1m3 per dag, omdat ik van lang douchen houd. De combinatie met zonnepanelen zorgt er voor dat mijn energierekening over het hele jaar naar verwachting rond de ¤0 uit zal komen, waar dat zonder verduurzamen rond de ¤350 per maand zou zijn.

Met de huidige subsidie er bij kostte de warmtepomp, inclusief installeren, tegen de ¤2800. Is iets meer dan een CV ketel, maar dat verschil is zo terug verdiend. Enige nadeel is dat je het zelf voor moet schieten, voor de subsidie aangevraagd kan worden.
pi_204778368
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 13:05 schreef boegschroef het volgende:
Maar hoe gaat dit werken in de winter. Op momenten dat we juist de meeste stroom gebruiken en de zon onder is.

Straks in de koude wintermaanden komen we thuis in het donker, hangen we de stekker auto in het stopcontact om op te laden, zetten we alle lampen aan, gaan we electrisch koken en gaat de electrische verwarming in elk huishouden aan. Hoe gaan we al die stroom opwekken? In kolen centrales? Lekker milieu vriendelijk allemaal.
Hoeveel % van de stroom wordt tegenwoordig nog opgewekt met kolencentrales?
Hoeveel was dit 25 jaar geleden?

Serieuze vraag, zoek het eens op.
pi_204778371
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 12:56 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Ik ben voorstander om een landelijk warmtenet aan te leggen en dat leveranciers hier hun warmte op kwijt kunnen als ze ergens een consument hebben die het wil hebben.
Als consument moet je op dit moment een warmtenet ontwijken als de pest. Het is vooralsnog gekoppeld aan de gasprijs waardoor je evenveel zou moeten betalen als met gas, maar in de praktijk is dat vaak anders. Omdat het zogenaamd duurzaam is mogen B label woningen een A label krijgen. Je betaalt dus sowieso extra.

In de randstad zijn ze bezig met een project om meerdere leveranciers te koppelen, maar in rest van het land is dat geen optie. Je verliest namelijk warmte op afstand. Kleinere plaatsen hebben vaak maar 1 realistische leverancier, die bovendien vaak smerig en fossiel is en dus de komende jaren op de schop moet. Als je als gemeente wat moois van plan bent zoals de gemeente Groningen, dan moet je niet raar opkijken als je nadat je al met de bouw gestart bent alsnog nee te horen krijgt over je plannen door de landelijke overheid en een miljoenenstrop hebt.
pi_204778372
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 13:05 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Mijn installateur doet koel- en warmtetechniek en haalt soms >20 jaar oude Mitsubishi buitenunits van daken bij bedrijven die nog wel prima werken en alleen maar uit voorzorg vervangen worden.
Gemiddelde levensduur is geen 15 jaar. Meer richting 10. Stel we pakken 10 jaar.

Installatie kost 30K ofzo incl pomp? Dan verdien je echt belachelijk weinig aan het hebben van die pomp.
pi_204778389
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 13:06 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Als consument moet je op dit moment een warmtenet ontwijken als de pest. Het is vooralsnog gekoppeld aan de gasprijs waardoor je evenveel zou moeten betalen als met gas, maar in de praktijk is dat vaak anders. Omdat het zogenaamd duurzaam is mogen B label woningen een A label krijgen. Je betaalt dus sowieso extra.

In de randstad zijn ze bezig met een project om meerdere leveranciers te koppelen, maar in rest van het land is dat geen optie. Je verliest namelijk warmte op afstand. Kleinere plaatsen hebben vaak maar 1 realistische leverancier, die bovendien vaak smerig en fossiel is en dus de komende jaren op de schop moet. Als je als gemeente wat moois van plan bent zoals de gemeente Groningen, dan moet je niet raar opkijken als je nadat je al met de bouw gestart bent alsnog nee te horen krijgt over je plannen door de landelijke overheid en een miljoenenstrop hebt.
Daarom ook mijn voorstel.
  dinsdag 17 mei 2022 @ 13:08:46 #62
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_204778391
quote:
9s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 13:06 schreef Poepz0r het volgende:
Gemiddelde levensduur is geen 15 jaar. Meer richting 10. Stel we pakken 10 jaar.

Installatie kost 30K ofzo incl pomp? Dan verdien je echt belachelijk weinig aan het hebben van die pomp.
10 jaar? heb je wel eens om je heen gekeken op plekker waar airco's hangen? of buiten-units van koelcellen?
Die hangen vol roest aan de gevel en toch blijven ze draaien. Ik ben bang dat het eerder 20 dan 10 jaar is.
Tot nooit .......
pi_204778393
quote:
9s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 13:06 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Nee, 15 jaar is echt realistisch. Er zal vast wel wat rommel op de markt gekomen zijn maar zeker de Japanse warmtepompen draaien gemiddeld probleemloos 15 jaar.

quote:
Nee, warmtepomp installatie kost zo'n ¤10.000 tot ¤15.000 excl. subsidie.

Je kan wel extra kosten hebben als je radiatoren vervangt door grotere of LT-convectoren of vloerverwarming of als je je woning nog flink moet isoleren (maar dan had je al een hoog gasverbruik).
pi_204778398
quote:
99s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 13:08 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
10 jaar? heb je wel eens om je heen gekeken op plekker waar airco's hangen?
Die hangen vol roest aan de gevel en toch blijven ze draaien. Ik ben bang dat het eerder 20 dan 10 jaar is.
Een warmtepomp gaat geen 20 jaar mee. Bedoel een volledige pomp, geen hybride.
pi_204778403
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 13:05 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

20 jaar kan je vanuit gaan, 25 jaar is eerder regel dan uitzondering.
pi_204778406
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 13:08 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Je kan wel extra kosten hebben als je radiatoren vervangt door grotere of LT-convectoren of vloerverwarming of als je je woning nog flink moet isoleren (maar dan had je al een hoog gasverbruik).
Dan zit ik aardig in de buurt met 30K. Vloerverwarming is nog niet gangbaar bij de meeste huizen + je moet ook een nieuwe vloer kopen, want niet ieder materiaal kan op vloerverwarming etc. Meterkastje veranderen etc etc. 30K valt nog mee denk ik.
  dinsdag 17 mei 2022 @ 13:10:24 #67
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_204778409
quote:
9s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 13:09 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Een warmtepomp gaat geen 20 jaar mee. Bedoel een volledige pomp, geen hybride.
waaro zou een volledige pomp minder lang mee gaan dan een hybride? Omdat het 10 dagen per jaar te koud is dat ie via de cv-ketel verwarmt?
Tot nooit .......
pi_204778411
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 13:08 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Nee, 15 jaar is echt realistisch. Er zal vast wel wat rommel op de markt gekomen zijn maar zeker de Japanse warmtepompen draaien gemiddeld probleemloos 15 jaar.
[..]

Die van mij was 6000 eur incl montage en boiler, all-electric.
De oude radiatoren uit de jaren 60 voldoen prima
pi_204778418
quote:
99s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 13:10 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
waaro zou een volledige pomp minder lang mee gaan dan een hybride? Omdat het 10 dagen per jaar te koud is dat ie via de cv-ketel verwarmt?
Omdat meer onderdelen/slijtage.

Bij jaarlijks inspectie en onderhoud, een juiste installatie en goed gebruik:

is de te verwachte levensduur van een warmtepomp 15 jaar.
een warmtepomp heeft een economische levensduur van 10 jaar. De economische levensduur is het getal waarbij we rekening moeten houden bij afschrijving en het aanschaffen van een nieuw toestel, dit is ook het reken-getal wat vaak wordt gebruikt bij garantie conflicten ofwel de reëel te verwachten levensduur bij goed gebruik en geen installatiefouten.
  dinsdag 17 mei 2022 @ 13:11:31 #70
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_204778423
quote:
9s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 13:10 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Dan zit ik aardig in de buurt met 30K. Vloerverwarming is nog niet gangbaar bij de meeste huizen + je moet ook een nieuwe vloer kopen, want niet ieder materiaal kan op vloerverwarming etc. Meterkastje veranderen etc etc. 30K valt nog mee denk ik.
Ja 10-15 of dertig, wat scheelt het....
20 jaar of 10 jaar scheelt ook niks.

Je kan van je af rekenen of naar je toe rekenen.
Tot nooit .......
pi_204778425
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 13:09 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
20 jaar kan je vanuit gaan, 25 jaar is eerder regel dan uitzondering.
Naja, ik zeg al: m'n installateur haalt Mitsubishi's van daken die >20 jaar in weer en wind hebben gestaan maar nog prima werken en vervangen worden uit voorzorg.

Voor m'n eigen afschrijving ga ik uit van 15 jaar.
pi_204778432
quote:
99s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 13:11 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

We kunnen wel stellen dat de meeste mensen die over willen gaan naar een volledige pomp aanvullende werkzaamheden uit moeten voeren. Dat is ook wat je veel leest onder al die artikelen qua reacties. Logisch ook, want er zijn meer oudere huizen dan nieuwbouwhuizen. Dan is 30K helemaal niet zo gek.
pi_204778434
quote:

[..]
Ja hoor. Ik heb twee jaar geleden de ketel vervangen en echt niet naar warmtepomp gekeken, ben ik nu dom? Of zou ik dat misschien gedaan hebben omdat je in een appartement niet effe een hybrid of full warmtepomp ergens neerzet? En dan heb ik t maar niet over de beperkte stroomcapaciteit hier, 1x 35A, of het nodige leidingwerk om van buiten bij de verdelers te komen dat je niet effe onder de grond stopt, of een buffervat voor warm water als je volledig van gas af wil want ik heb binnen geen ruimte voor cv ketel en een warmtepomp.

Ik heb dus heel bewust voor normale gasgestookte cv gekozen. Met mijn 250m3 gas per jaar is een individuele warmtepomp en alle nodige aanpassingen echt niet rendabel.

Collectief, met grote units op het dak en dan de leidingen door bestaande schacht om een soort lokaal warmtenet maken, dat zou nog kunnen maar ook dan zit je nog met de heetwater voorziening en t is een lastige qua doorrekenen kosten aan individuele eigenaren met heel verschillend stookgedrag. Dus nee, een warmtepomp is leuk voor vrijstaande huizen en tweekappers met ruimte voor leidingwerk en buitenunits maar voor appartementen zie ik nog niet hoe een warmtepomp daar zou moeten passen.
  dinsdag 17 mei 2022 @ 13:13:25 #74
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_204778437
quote:
9s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 13:11 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Omdat meer onderdelen/slijtage.

Bij jaarlijks inspectie en onderhoud, een juiste installatie en goed gebruik:

is de te verwachte levensduur van een warmtepomp 15 jaar.
een warmtepomp heeft een economische levensduur van 10 jaar. De economische levensduur is het getal waarbij we rekening moeten houden bij afschrijving en het aanschaffen van een nieuw toestel, dit is ook het reken-getal wat vaak wordt gebruikt bij garantie conflicten ofwel de reëel te verwachten levensduur bij goed gebruik en geen installatiefouten.
Dan is de economische leversduur van een gewone cv-ketel drie jaar. Als je die na 5 jaar kapot ZOU GAAN dan krijg jevan de leverancier geen cent meer.

Mijn auto heeft 2 jaar garantie. Moet ik er dan vanuit gaan dat ie maar twee jaar mee gaat?
Tot nooit .......
pi_204778440
quote:
9s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 13:10 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Ik heb een warmtepomp en geen vloerverwarming. Ik heb wel LT-convectoren laten plaatsen maar die hoeven nooit meer vervangen te worden. Dus die kosten heb ik niet een 2e keer.

Sjorsie1982 heeft grotere radiatoren, dat is in verhouding heel goedkoop.

Die 30k is echt alleen als je voor een heel luxe variant gaat en meer doet dan nodig is.

Als ik morgen een nieuwe warmtepomp nodig zou hebben omdat deze kapot geschoten is door een Russische tank, dan ben ik zo'n ¤12.000 kwijt excl. subsidie.
pi_204778442
quote:
99s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 13:11 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Ja 10k euro of 30k eur, dat is allemaal geneuzel in de marge
pi_204778443
quote:
99s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 13:13 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Dan is de economische leversduur van een gewone cv-ketel drie jaar. Als je die na 5 jaar kapot ZOU GAAN dan krijg jevan de leverancier geen cent meer.

Mijn auto heeft 2 jaar garantie. Moet ik er dan vanuit gaan dat ie maar twee jaar mee gaat?
Weet niet wat voor merk je hebt, maar ik heb gewoon 10 jaar garantie (Vaillant wel wat duurder type, misschien dat dat het is). Auto 2 jaar is trouwens ook karig :P Kia, Audi etc geven allemaal 5 jaar+.
  dinsdag 17 mei 2022 @ 13:15:57 #78
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_204778453
quote:
9s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 13:12 schreef Poepz0r het volgende:
We kunnen wel stellen dat de meeste mensen die over willen gaan naar een volledige pomp aanvullende werkzaamheden uit moeten voeren. Dat is ook wat je veel leest onder al die artikelen qua reacties. Logisch ook, want er zijn meer oudere huizen dan nieuwbouwhuizen. Dan is 30K helemaal niet zo gek.
Wat voor aanvullende werkzaamheden? Denk je aan?
Je huis heb je geen garantie op dus die is afgeschreven.
Extra wil isoleren/ nieuwe radiatoren zou dus niet nodig zijn, immers de oude zijn al afgeschreven.
Tot nooit .......
pi_204778454
quote:
9s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 13:14 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Weet niet wat voor merk je hebt, maar ik heb gewoon 10 jaar garantie (Vaillant wel wat duurder type, misschien dat dat het is). Auto 2 jaar is trouwens ook karig :P Kia, Audi etc geven allemaal 5 jaar+.
Doet er verder ook niet toe.

Een fatsoenlijke warmtepomp gaat 15 jaar mee, minimaal.

Het is bewezen techniek en betrouwbaarder dan een CV-ketel, Mitsubishi maakte al warmtepompen in de 60's en die dingen staan overal in weer en wind op kantoorflats om de boel koel of warm te houden.
pi_204778455
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 13:13 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik heb een warmtepomp en geen vloerverwarming. Ik heb wel LT-convectoren laten plaatsen maar die hoeven nooit meer vervangen te worden. Dus die kosten heb ik niet een 2e keer.

Die 30k is echt alleen als je voor een heel luxe variant gaat en meer doet dan nodig is.

Als ik morgen een nieuwe warmtepomp nodig zou hebben omdat deze kapot geschoten is door een Russische tank, dan ben ik zo'n ¤12.000 kwijt excl. subsidie.
Ja leuk 12.000 euro, koop het anno 2022 eens met die prijzen:

Hybride warmtepomp (3 tot 12 kW) ¤4.500 tot ¤6.000
Ventilatiewarmtepomp (5 kW) ¤3.300 tot ¤4.700
All-electric luchtwarmtepomp (3 - 12 kW) ¤6.500 tot ¤14.000
All-electric bodemwarmtepomp (4 - 16kW) ¤8.500 tot ¤19.500

EXCLUSIEF installatie en aanvullend werk.
pi_204778458
Ah ja die kan ik namelijk wel betalen met mn 2 procent loonsverhoging voor rijksambtenaren in een 9 procent inflatoire situatie. Gelukkig recent cv ketel vervangen.
pi_204778462
quote:
99s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 13:15 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Wat voor aanvullende werkzaamheden? Denk je aan?
Je huis heb je geen garantie op dus die is afgeschreven.
Extra wil isoleren/ nieuwe radiatoren zou dus niet nodig zijn, immers de oude zijn al afgeschreven.
Meterkast aanpassen. Eventuele groepen bijvoorbeeld. Installatie pomp, vloerverwarming enzovoorts.
pi_204778468
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 13:13 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Ik denk dat je dat nooit gaat lukken in 1 dag, hoeveel geld je ook hebt.
  dinsdag 17 mei 2022 @ 13:17:40 #84
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_204778469
quote:
9s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 13:16 schreef Poepz0r het volgende:

[..]

Er staat toch echt 6.5 tot 14K waarom zou 12K dan niet kunnen?
Tot nooit .......
pi_204778473
quote:
9s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 13:16 schreef Poepz0r het volgende:

[..]

Hey, wat gek? Je zei toch ¤30.000 ???
En nu kom je zelf met de helft lagere bedragen en dan kan mijn ¤12k voor een Mitsubishi warmtepomp niet?
  dinsdag 17 mei 2022 @ 13:18:02 #86
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_204778474
quote:
9s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 13:17 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Meterkast aanpassen. Eventuele groepen bijvoorbeeld. Installatie pomp, vloerverwarming enzovoorts.
Dat is allemaal al lang en breed economisch afgeschreven...
Daar moet je geen rekening meer mee houden in jouw gedacht.
Tot nooit .......
  dinsdag 17 mei 2022 @ 13:18:06 #87
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_204778476
quote:

[..]
Zonder het verbruik en woonsituatie van die mensen te kennen is dat nogal een onzinnige uitspraak.
Where law ends, tyrrany begins.
pi_204778477
quote:
99s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 13:17 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Er staat toch echt 6.5 tot 14K waarom zou 12K dan niet kunnen?
Dat kan, maar hij heeft 12K incl alles. Dit is 12K excl installatie etc. Dus komt er nog een klapje bovenop.
pi_204778483
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 13:17 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
En nu kom je zelf met de helft lagere bedragen en dan kan mijn ¤12k voor een Mitsubishi warmtepomp niet?
Dit is EX meerwerk en installatie sheriff.
pi_204778486
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 13:17 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dat is gerommel in de marge
pi_204778487
quote:
2s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 13:18 schreef Gunner het volgende:

[..]
Zonder het verbruik en woonsituatie van die mensen te kennen is dat nogal een onzinnige uitspraak.
Nee, want ik zeg "zonder er naar te kijken". Ik zeg niet "zonder een hybride warmtepomp te nemen".

Als je er naar kijkt, maak je de overweging. Dat kan "ja" of "nee" zijn.

Je wil iets lezen wat er niet staat.
  dinsdag 17 mei 2022 @ 13:19:36 #92
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_204778488
quote:
9s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 13:18 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Die heb je bij een cv-ketel niet.

Ik snap nou waarom jouw nickname POEPzor is.
Tot nooit .......
pi_204778492
quote:
9s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 13:18 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Dus de installatie kost ¤18.000 ? :D
pi_204778496
quote:
99s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 13:19 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Die heb je bij een cv-ketel niet.

Ik snap nou waarom jouw nickname POEPzor is.
Nee die heb je inderdaad niet, aangezien de meeste oude huizen daar op ingericht zijn en niet op de aansluiting van een pomp. Hier ik citeer de installateur nog maar eens:

dinsdag 17 mei 2022 @ 13:21:50 #95
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_204778504
quote:
9s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 13:21 schreef Poepz0r het volgende:
Nee die heb je inderdaad niet, aangezien de meeste oude huizen daar op ingericht zijn en niet op de aansluiting van een pomp. Hier ik citeer de installateur nog maar eens:
Dat is allemaal dan 10 jaar oud he.
Geen garantie meer dus zou je moeten vervangen binnen jouw hersenkronkel.

quote:
Hybride warmtepomp vind ik zo'n half bakken oplossing, je ketel moet erna alsnog aan (dubbele kosten) om het water naar de juiste temperatuur te tillen.
Tja, als je je niet verdiept in de werking van een hybride....
Tot nooit .......
pi_204778507
FOK! is net een groot tijdschrift
pi_204778510
quote:
99s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 13:21 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Dat is allemaal dan 10 jaar oud he.
Geen garantie meer dus zou je moeten vervangen binnen jouw hersenkronkel.
Wat loop je nu te bazelen? :')
pi_204778515
quote:
9s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 13:21 schreef Poepz0r het volgende:

[..]

Ik zou hard wegrennen bij deze beunhaas... Eh... Sorry installateur
pi_204778520
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 13:22 schreef sjorsie1982 het volgende:
Nog maar te zwijgen van het ombouwen van de meterkast, ook de huisaansluiting moet veelal verzwaard worden. Je moet 1m2 buiten hebben om het apparaat te plaatsen (of plek aan de muur of dak) en je krijgt binnen een '2e cv-ketel' qua maat erbij aan de muur. (of een staande dubbeldeurs koelkast maat als je kiest voor een boiler-voorraadvat.)
Dit klopt toch gewoon? Wat is hier NIET correct aan?

Nog maar te zwijgen van het ombouwen van de meterkast, ook de huisaansluiting moet veelal verzwaard worden. Je moet 1m2 buiten hebben om het apparaat te plaatsen (of plek aan de muur of dak) en je krijgt binnen een '2e cv-ketel' qua maat erbij aan de muur. (of een staande dubbeldeurs koelkast maat als je kiest voor een boiler-voorraadvat.) Dat is meerwerk, dus extra kosten.
  dinsdag 17 mei 2022 @ 13:23:46 #100
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_204778525
quote:
9s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 13:22 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Wat loop je nu te bazelen? :')
Ik moet rekening houden dat mijn warmtepomp na 10 jaar kapot is maar jouw leidingwerk, groepenkast, radiatoren en zo mogen wel gewoon dertig jaar blijven zitten.
Tot nooit .......
  dinsdag 17 mei 2022 @ 13:24:59 #101
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_204778538
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 13:19 schreef TheFreshPrince het volgende:
Je wil iets lezen wat er niet staat.
Als het om jouw posts gaat ben ik inderdaad wat bevooroordeeld. Ik lees namelijk tussen de regels door dat als je het niet doet dat je dan een dief van je eigen portomonee bent maar misschien ben ik de enige die het zo interpreteert, dat kan.
pi_204778542
quote:
9s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 13:23 schreef Poepz0r het volgende:

[..]

Nog maar te zwijgen van het ombouwen van de meterkast, ook de huisaansluiting moet veelal verzwaard worden. Je moet 1m2 buiten hebben om het apparaat te plaatsen (of plek aan de muur of dak) en je krijgt binnen een '2e cv-ketel' qua maat erbij aan de muur. (of een staande dubbeldeurs koelkast maat als je kiest voor een boiler-voorraadvat.) Dat is meerwerk, dus extra kosten.
Dat geloof jij toch niet
pi_204778557
quote:
99s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 13:23 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Ik moet rekening houden dat mijn warmtepomp na 10 jaar kapot is maar jouw leidingwerk, groepenkast, radiatoren en zo mogen wel gewoon dertig jaar blijven zitten.
Ik citeer enkel een website die informatie verstrekt over pompen en de levensduur daarvan. Je aanvullende kosten oftewel meerwerk zijn voor pompen gewoon stukken hoger dan voor een cv. Logisch, want huizen zijn ingericht op een cv en niet op een pomp.

Bij zonnepanelen zien we dat je die - op dit moment - zeer snel terug kunt verdienen, indien de kwh prijzen zo blijven. Bij een pomp daarentegen lijkt het JAREN langer te duren voordat het financieel interessant gaat worden en dat valt mij behoorlijk tegen. Stel je zou uitgaan van 20K, dan nog duurt het jaren voor je het terug kunt verdienen. Ik zit op 200 euro aan gas (ongeveer) oftewel 100 maanden oftewel iets meer dan 8 jaar!
  dinsdag 17 mei 2022 @ 13:26:49 #104
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_204778559
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 13:22 schreef Vimbavimba het volgende:
[kut filmpje van mensen die andere financiele prikkels hebben]

Ze zijn echt knettergek in de tweede kamer
>insert random youtube filmpje<
pi_204778561
quote:
Z'n belangen liggen ergens anders. En op zijn leeftijd zal het hem een zorg zijn.

quote:
Prof. Dr. C.A. (Kees) de Lange heeft een carrière als fysicus bij Shell Research
pi_204778567
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 13:25 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Dat geloof jij toch niet
Mwa als we uitgaan van wat oudere woningen jazeker. Nieuwbouw etc heeft amper tot geen meerwerk, dat snapt iedereen wel, maar het merendeel van Nederland woont niet in nieuwbouw en die worden juist op kosten gejaagd.
pi_204778574
quote:
9s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 13:26 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Ik citeer enkel een website die informatie verstrekt over pompen en de levensduur daarvan. Je aanvullende kosten oftewel meerwerk zijn voor pompen gewoon stukken hoger dan voor een cv. Logisch, want huizen zijn ingericht op een cv en niet op een pomp.

Bij zonnepanelen zien we dat je die - op dit moment - zeer snel terug kunt verdienen, indien de kwh prijzen zo blijven. Bij een pomp daarentegen lijkt het JAREN langer te duren voordat het financieel interessant gaat worden en dat valt mij behoorlijk tegen. Stel je zou uitgaan van 20K, dan nog duurt het jaren voor je het terug kunt verdienen. Ik zit op 200 euro aan gas (ongeveer) oftewel 100 maanden oftewel iets meer dan 8 jaar!
8 jaar is toch keurig dan, zo'n ding gaat wel 15 jaar mee.

Daarnaast: de extra aanpassingen voor een warmtepomp hoef je bij vervanging niet nog een keer te doen.
Of vervang jij iedere keer je meterkast, leidingwerk en radiatoren als je je CV-ketel vervangt?
  dinsdag 17 mei 2022 @ 13:28:29 #108
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_204778575
quote:
9s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 13:27 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Mwa als we uitgaan van wat oudere woningen jazeker. Nieuwbouw etc heeft amper tot geen meerwerk, dat snapt iedereen wel, maar het merendeel van Nederland woont niet in nieuwbouw en die worden juist op kosten gejaagd.
We hebben het nog steeds over een hybride toch? Die gewoon 80 graden water kan produceren als he nodig is.
Tot nooit .......
  dinsdag 17 mei 2022 @ 13:29:13 #109
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_204778581
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 13:28 schreef TheFreshPrince het volgende:
Daarnaast: de extra aanpassingen voor een warmtepomp hoef je bij vervanging niet nog een keer te doen.
Of vervang jij iedere keer je meterkast, leidingwerk en radiatoren als je je CV-ketel vervangt?
Ja, want dat is dan economisch afgeschreven.
Tot nooit .......
pi_204778584
quote:
9s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 13:23 schreef Poepz0r het volgende:

[..]

Huisaansluiting verzwaren kost je iets van 200 euro. Overige zijn gewoon kosten die bij de eerder genoemde prijzen in zitten. Bij mij was het 5500 inclusief installatie van de pomp en afvoer oude CV ketel. Heb daarmee 1 ding aan de muur hangen, hybride warmtepomp en CV ketel ineen.
pi_204778587
quote:
9s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 13:27 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Ah je verzet de doelpalen weer eens. Je hebt veel geleerd op fok zie ik.
pi_204778588
quote:
99s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 13:28 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
We hebben het nog steeds over een hybride toch? Die gewoon 80 graden water kan produceren als he nodig is.
Klopt, voor een hybride heeft isoleren en beter afgiftesysteem wel nut voor het rendement (lagere aanvoertemperatuur = langer op warmtepomp draaien) maar je kan evengoed besparen door hem "plug en play" te laten plaatsen en verder geen aanpassingen te doen.
pi_204778591
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 13:28 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
8 jaar is toch keurig dan, zo'n ding gaat wel 15 jaar mee.

Ik ga uit van 10 jaar, want als je hem 15 jaar mee zou willen laten gaan, dan zal de pomp ook jaarlijks of half-jaarlijks nagekeken moeten worden door een installateur (kost ook geld). Die kosten moet je dus ook meenemen in het verhaal.

Dat je aanpassingen moet doen is prima, maar de terugverdientijd is te lang en daarbij wat als de kwh prijzen gaan veranderen? Zit je met je pomp van 12-15K.
pi_204778592
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 13:29 schreef Niek92 het volgende:

[..]
Huisaansluiting verzwaren kost je iets van 200 euro. Overige zijn gewoon kosten die bij de eerder genoemde prijzen in zitten. Bij mij was het 5500 inclusief installatie van de pomp en afvoer oude CV ketel. Heb daarmee 1 ding aan de muur hangen, hybride warmtepomp en CV ketel ineen.
Waarom moest je aansluiting verzwaard worden?
pi_204778593
quote:
99s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 13:28 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Nee ik heb het al de hele tijd over een volledige pomp ouwe reus.
pi_204778597
quote:
9s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 13:30 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Ik ga uit van 10 jaar, want als je hem 15 jaar mee zou willen laten gaan, dan zal de pomp ook jaarlijks of half-jaarlijks nagekeken moeten worden door een installateur (kost ook geld). Die kosten moet je dus ook meenemen in het verhaal.

Dat je aanpassingen moet doen is prima, maar de terugverdientijd is te lang en daarbij wat als de kwh prijzen gaan veranderen? Zit je met je pomp van 12-15K.
Wat moet er in hemelsnaam nagekeken worden aan een warmtepomp?

Je laat je koelkast en vriezer ook regelmatig nakijken?
  dinsdag 17 mei 2022 @ 13:31:24 #117
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_204778598
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 13:29 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Klopt, voor een hybride heeft isoleren en beter afgiftesysteem wel nut voor het rendement (lagere aanvoertemperatuur = langer op warmtepomp draaien) maar je kan evengoed besparen door hem "plug en play" te laten plaatsen en verder geen aanpassingen te doen.
Nooit naar gekeken, maar ik vermoed dat die ook gewoon op een 16A groepje lopen.
verzwaren van de aansluiting zal dan ook niet nodig zijn.
Tot nooit .......
pi_204778600
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 13:30 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Bij mij was het voor zonnepanelen, niet eens voor de hybride warmtepomp. Bedoelde vooral dat het de kosten niet zijn.
pi_204778601
quote:

[..]
Ah dat heb je goed verborgen gehouden
Het lijkt wel doelbewust
  dinsdag 17 mei 2022 @ 13:31:47 #120
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_204778602
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 13:30 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Moet niet
pi_204778606
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 13:31 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Wat moet er in hemelsnaam nagekeken worden aan een warmtepomp?

Je laat je koelkast en vriezer ook regelmatig nakijken?
Waarom moet een cv nagekeken worden? Is ook verplicht tegenwoordig, terwijl dat ook geen fuck voorstelt. Dat zullen ze bij pompjes ook wel gaan verplichten.
pi_204778609
De groene terreur
pi_204778611
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 13:31 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Ah dat heb je goed verborgen gehouden
Het lijkt wel doelbewust
Heb ik zelfs benoemd eerder in dit topic ;) Goed lezen volgende keer.
pi_204778613
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 13:31 schreef Niek92 het volgende:

[..]
Bij mij was het voor zonnepanelen, niet eens voor de hybride warmtepomp. Bedoelde vooral dat het de kosten niet zijn.
Wat? Verzwaring hoeft niet? Wat zeg je nou? Het paradepaardje van de tegenstanders blijkt niet waar te zijn.... Dat is gek.

Dat gelooft toch niemand!
  dinsdag 17 mei 2022 @ 13:33:28 #125
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_204778624
quote:

[..]
Ah dus de doelpalen zijn inderdaad ergrens verzet in het verhaal.

Als de gemeente oude diesels uit je woonplaats weert ga je ook zeiken over de prijzen van een EV?
Tot nooit .......
pi_204778627
quote:
99s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 13:31 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Nooit naar gekeken, maar ik vermoed dat die ook gewoon op een 16A groepje lopen.
verzwaren van de aansluiting zal dan ook niet nodig zijn.
Klopt. Hybrides warmtepompen zijn doorgaans 4 tot 8kW buitenunits zonder element, dus dat zal zo'n 1,5 tot 3kW trekken maximaal. Kan makkelijk op 1x 16A.
pi_204778631
quote:
99s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 13:33 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Als de gemeente oude diesels uit je woonplaats weert ga je ook zeiken over de prijzen van een EV?
Ik verzet geen doelpalen. Ik heb het over een volledige pomp. Waar jij het over wilt hebben moet jij weten.
pi_204778632
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 13:32 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Wat? Verzwaring hoeft niet? Wat zeg je nou? Het paradepaardje van de tegenstanders blijkt niet waar te zijn.... Dat is gek
En sterker nog, toen dat ding geïnstalleerd werd was het winterweer met 2 graden ofzo en toch werd mijn huis warm!
pi_204778634
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 13:33 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Klopt. Hybrides warmtepompen zijn doorgaans 4 tot 8kW buitenunits zonder element, dus dat zal zo'n 1,5 tot 3kW trekken maximaal. Kan makkelijk op 1x 16A.
Hybrides zijn geen oplossing. Nog steeds gas etc etc. Of volledig of niet.
pi_204778635
quote:
99s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 13:33 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Onbedoeld natuurlijk en ook in een hybride topic....
  dinsdag 17 mei 2022 @ 13:35:05 #131
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_204778640
quote:
9s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 13:34 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Ik verzet geen doelpalen. Ik heb het over een volledige pomp. Waar jij het over wilt hebben moet jij weten.
Ik heb het over het originele artikel in het AD en de nieuwe regels van de overheid
Tot nooit .......
  dinsdag 17 mei 2022 @ 13:35:28 #132
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_204778645
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 13:34 schreef Niek92 het volgende:

[..]
En sterker nog, toen dat ding geïnstalleerd werd was het winterweer met 2 graden ofzo en toch werd mijn huis warm!
Ah dat kan niet.... Jij moet in de kou gezeten hebben.
Tot nooit .......
pi_204778647
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 13:32 schreef Vimbavimba het volgende:
De groene terreur
- verwijderd -
pi_204778649
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 13:34 schreef Niek92 het volgende:

[..]
Ik ook bij -10 buiten en geregeld had ik het te warm. De el bijverwarming is uitgeschakeld.

Maar ik lieg natuurlijk!
pi_204778654
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 13:35 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Heb je zelf het gevoel dat je echt meedoet in de discussie? Of bestaat je leven uit het random posten van YouTube filmpjes en oneliners?

Heb je vragen over warmtepompen?
Het dedain waarmee je post is niet nodig en nogal zielig. Jezelf verheven voelen boven een ander, walgelijke eigenschap. Niet doen.
pi_204778656
quote:

[..]
Ik zou ook altijd een "all electric" voorstellen, ik heb zelf ook een all electric wamtepomp en geen gas-aansluiting meer.

Maar evengoed bespaart een hybride zo'n 35 tot 60% op het gasverbruik.
  dinsdag 17 mei 2022 @ 13:37:00 #137
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_204778662
Ik stap er uit... Deze discussie doet echt pijn in mijn ogen.
Tot nooit .......
pi_204778674
quote:

[..]
Ah je gooit het nu over een andere boeg...
  dinsdag 17 mei 2022 @ 13:38:09 #139
487228 Draak31
Een jonge frisse vent
pi_204778676
Mooizo. Klote volk vergalt het voor iedereen met hun gasgebruik. Hele aarde naar de knoppen door die lui; aanpakken.
pi_204778679
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 13:35 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Ik ook bij -10 buiten en geregeld had ik het te warm. De el bijverwarming is uitgeschakeld
Hier gaat de verwarming in de winter ook niet meer boven de 19 graden. Door de constante aanvoer van warmte plus wat boosters onder 35 jaar oude radiatoren is de gevoelstemperatuur dan heel fijn.
pi_204778683
quote:
9s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 13:36 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Het dedain waarmee je post is niet nodig en nogal zielig. Jezelf verheven voelen boven een ander, walgelijke eigenschap. Niet doen.
Je hebt gelijk, ik heb het verwijderd.

Haar bijdrages zijn heel informatief en waardevol in deze discussie.
pi_204778689
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 13:35 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
- verwijderd -
Ok Kaag
pi_204778691
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 13:38 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Je hebt gelijk, ik heb het verwijderd.

Haar bijdrages zijn heel informatief en waardevol in deze discussie.
Je doet het opnieuw? Waarom? Hebben we hier te maken met zijne koninklijke hoogheid? Moeten we applaudisseren omdat je in een boerderij woont? Interesseert niemand namelijk. Jammer, want je bent best een aardige gozer.
pi_204778702
quote:
9s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 13:39 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Je doet het opnieuw? Waarom? Hebben we hier te maken met zijne koninklijke hoogheid? Moeten we applaudisseren omdat je in een boerderij woont? Interesseert niemand namelijk. Jammer, want je bent best een aardige gozer.
Ik ben helemaal niet aardig, ook nooit beweerd dat ik dat ben.
Verder woon ik ook niet op een boerderij, anders had ik me al opgegeven voor BZV.

Maar wat doe ik opnieuw? Ik zeg toch juist dat haar bijdrage waardevol is?
pi_204778718
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 13:40 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik ben helemaal niet aardig, ook nooit beweerd dat ik dat ben.

Maar wat doe ik opnieuw? Ik zeg toch juist dat haar bijdrage waardevol is?
Stop met deze act man. Je weet best wat ik bedoel. Mensen die zich verheven voelen boven een ander hebben vaak last van een soort compensatiedrang.
pi_204778727
quote:
9s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 13:42 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Stop met deze act man. Je weet best wat ik bedoel. Mensen die zich verheven voelen boven een ander hebben vaak last van een soort compensatiedrang.
Ik begrijp je niet.

Maar laten we terug gaan naar het onderwerp.
pi_204778742
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 13:43 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik begrijp je niet.

Maar laten we terug gaan naar het onderwerp.
Je begrijpt het heel goed ;)
pi_204778756
quote:
9s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 13:44 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Je begrijpt het heel goed ;)
Ik eigenlijk ook niet...
  Moderator dinsdag 17 mei 2022 @ 13:48:23 #149
16180 crew  CoolGuy
pi_204778779
Maar goed, warmtepomp is prima idee, maar niet in élke situatie. Daar komt het op neer.
  dinsdag 17 mei 2022 @ 13:48:33 #150
168739 Red_85
'echt wel'
pi_204778783
quote:
Dat kunnen we. Als we vrij baan krijgen voor zonnepanelen. In feite kan iedereen met een dak zijn eigen stroom opwekken.
Maar hier is de overheid ook weer teringtraag met acties.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_204778795
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 13:48 schreef CoolGuy het volgende:
Maar goed, warmtepomp is prima idee, maar niet in élke situatie. Daar komt het op neer.
Ik wil daar van maken. Warmtepomp prima idee, maar in het grootste deel van alle situaties niet.
pi_204778802
quote:
9s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 13:49 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Ik wil daar van maken. Warmtepomp prima idee, maar in het grootste deel van alle situaties niet.
Rare redenatie. Gas is obsoleet en warmtepomp is de way to go.
  Moderator dinsdag 17 mei 2022 @ 13:50:20 #153
16180 crew  CoolGuy
pi_204778803
quote:
9s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 13:49 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Wat jij wil maakt mij niet uit. Daarnaast kan ik niet beoordelen of dat in het grootste deel van alle situaties wel of niet is. Dat is stemmingmakerij, en daar doe ik niet aan mee.
  dinsdag 17 mei 2022 @ 13:50:38 #154
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_204778809
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 13:46 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Ik eigenlijk ook niet...
ik begrijp Poep vanaf post #1 al niet.
Tot nooit .......
pi_204778819
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 13:50 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Wat jij wil maakt mij niet uit. Daarnaast kan ik niet beoordelen of dat in het grootste deel van alle situaties wel of niet is. Dat is stemmingmakerij, en daar doe ik niet aan mee.
Dat baseer ik op de feiten dat het merendeel van alle woningen aanpassingen nodig hebben. Klein of groot om het even. Dus is dat voor hen niet interessant, want financieel is het voor velen moeilijk rond te breiden die 10-20K.
  dinsdag 17 mei 2022 @ 13:51:37 #156
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_204778824
quote:
Dat klopt helemaal. Soms moet er CV ketel naast 😀
Tot nooit .......
  dinsdag 17 mei 2022 @ 13:51:39 #157
168739 Red_85
'echt wel'
pi_204778826
quote:
9s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 13:36 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Zoals vaker.
Dit onderwerp is als religie voor fresh.
1947-2016
pi_204778835
quote:
7s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 13:50 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Is niet zo raar, want jij denkt dat iedereen het even makkelijk kan betalen. Dat is dus bij lange na niet zo.
pi_204778837
quote:
Klopt wel.

En in de situatie waar het plaatsen van een buitenunit niet goed kan, komt er ook geen verplichting.

Dat staat in het volledige krantenartikel maar dat stukje mist helaas uit de OP.
pi_204778838
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 13:51 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Zoals vaker.
Mwah hij en velen storen zich gewoon aan de bullshit
  Moderator dinsdag 17 mei 2022 @ 13:52:59 #161
16180 crew  CoolGuy
pi_204778844
quote:
9s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 13:51 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Dat baseer ik op de feiten dat het merendeel van alle woningen aanpassingen nodig hebben. Klein of groot om het even. Dus is dat voor hen niet interessant, want financieel is het voor velen moeilijk rond te breiden die 10-20K.
Alleen wordt niet IEDEREEN in ELKE situatie verplicht om een warmtepomp te nemen. Maar dit wordt een herhaling van zetten.
pi_204778848
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 13:52 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Alleen wordt niet IEDEREEN in ELKE situatie verplicht om een warmtepomp te nemen. Maar dit wordt een herhaling van zetten.
Zegt men nu. Overheid en beloftes, waar heb ik dit vaker gehoord?
pi_204778858
quote:
9s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 13:52 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Is niet zo raar, want jij denkt dat iedereen het even makkelijk kan betalen. Dat is dus bij lange na niet zo.
100 jaar geleden kon niemand een auto betalen. Wil niet zeggen dat je dan maar niks moet doen he. Komen we echt wel uit hoor.
  Moderator dinsdag 17 mei 2022 @ 13:54:53 #164
16180 crew  CoolGuy
pi_204778863
quote:
9s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 13:53 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Zegt men nu. Overheid en beloftes, waar heb ik dit vaker gehoord?
Weet ik niet, maar jij neemt gewoon geen warmtepomp dan toch, is het gewoon klaar.
pi_204778866
quote:
7s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 13:54 schreef Scorpie het volgende:

[..]
100 jaar geleden kon niemand een auto betalen. Wil niet zeggen dat je dan maar niks moet doen he. Komen we echt wel uit hoor.
Heb je een voorstel?

15K gemiddeld aan kosten. Nou brand los zou ik zeggen voor Jan Modaal.
pi_204778872
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 13:54 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Weet ik niet, maar jij neemt gewoon geen warmtepomp dan toch, is het gewoon klaar.
Het gaat er niet om of ik er wel 1 neem of 10 of geen. Denk eens wat breder en niet zo kortzichtig. Het is niet allemaal zo zwart/wit.
  dinsdag 17 mei 2022 @ 13:56:11 #167
168739 Red_85
'echt wel'
pi_204778881
quote:

[..]
Wie zegt dat?
Zat andere oplossingen die ook onderzocht/ontwikkeld kunnen worden die op termijn goedkoper zijn.

Maar de korte termijnoplossing is natuurlijk fantastisch vooral als die mokerveel geld kost voor de maatschappij, onhaalbaar is voor het bedrijfsleven en gewoon even neergeplempt kan worden door de politiek.

Praktisch uitvoerbaar en realistisch plan? Ho maar. 'ja, euhm.. klein beetje subsidie dan maar? Dan houdt iedereen zijn bek wel dicht'.
1947-2016
pi_204778890
quote:

[..]
Wel gek dan dat UK bijvoorbeeld vanaf 2025 een cv gaat uitbrengen op basis van gas! Toch niet the way to go misschien?
  dinsdag 17 mei 2022 @ 13:57:13 #169
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_204778896
quote:
9s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 13:55 schreef Poepz0r het volgende:

Denk eens wat breder en niet zo kortzichtig. Het is niet allemaal zo zwart/wit.
Huh... ff een duimpje voor Piepie
Tot nooit .......
  Moderator dinsdag 17 mei 2022 @ 13:57:46 #170
16180 crew  CoolGuy
pi_204778900
quote:

[..]
Het gaat er niet om of ik er wel 1 neem of 10 of geen. Denk eens wat breder en niet zo kortzichtig. Het is niet allemaal zo zwart/wit.
Wat ik momenteel vooral denk is dat je nogal verbeten op werkelijk zo'n beetje élke post hier aan het reageren bent. Denk aan je hart (ja of niet, want ik ben dan wel geen overheid, maar ik wil je ook niets verplichten uiteraard).
  dinsdag 17 mei 2022 @ 13:57:50 #171
168739 Red_85
'echt wel'
pi_204778902
quote:
9s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 13:56 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Wel gek dan dat UK bijvoorbeeld vanaf 2025 een cv gaat uitbrengen op basis van gas! Toch niet the way to go misschien?
Dat steekt ook zo.
Gas=groen volgens de eu

landen om ons heen gaan naar gas en wij moeten van het gas af. Voor een godsvermogen.

Flikker. Op.
1947-2016
pi_204778903
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 13:48 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Dat kunnen we. Als we vrij baan krijgen voor zonnepanelen. In feite kan iedereen met een dak zijn eigen stroom opwekken.
Maar hier is de overheid ook weer teringtraag met acties.
1TWh is 1.000.000.000kWh.
120TWh is dus 120.000.000.000kWh.

1 modern zonnepaneel met een oppervlak van 1,65m2 kan per jaar 350kWh opwekken, ofwel zo'n 212kWh per m2 oppervlak.

Om 120.000.000.000kWh op te wekken heb je dus 120.000.000.000 / 212 = 1.000.000.000m2 nodig.

Er is in Nederland 400km2 aan dakoppervlak geschikt voor zonnepanelen.

Dan kom je dus nog 600km2 tekort.
pi_204778909
quote:
9s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 13:56 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Leuk, maar je bent nu tegen vooruitgang met allemaal rare redenaties die irrelevant zijn. Warmtepomp is de nieuwe standaard en iedereen zal eraan gaan geloven, links of rechts.
pi_204778912
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 13:57 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Wat ik momenteel vooral denk is dat je nogal verbeten op werkelijk zo'n beetje élke post hier aan het reageren bent. Denk aan je hart (ja of niet, want ik ben dan wel geen overheid, maar ik wil je ook niets verplichten uiteraard).
Dank dat je aan mij denkt, dat waardeer ik :) Ja je moet wel reageren in een discussieforum lijkt mij :')
  dinsdag 17 mei 2022 @ 13:58:25 #175
168739 Red_85
'echt wel'
pi_204778913
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 13:57 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Zo'n beetje wat tfp doet als iemand zegt dat een warmtepomp niet geschikt is....
1947-2016
pi_204778927
quote:
7s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 13:58 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Leuk, maar je bent nu tegen vooruitgang met allemaal rare redenaties die irrelevant zijn. Warmtepomp is de nieuwe standaard en iedereen zal eraan gaan geloven, links of rechts.
Het is dus NIET de nieuwe standaard. Sterker nog UK gaat de gas cv VERPLICHTEN. Dus je argument dat gas einde is ontkracht ik even.
  Moderator dinsdag 17 mei 2022 @ 13:59:51 #177
16180 crew  CoolGuy
pi_204778934
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 13:58 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Zo'n beetje wat tfp doet als iemand zegt dat een warmtepomp niet geschikt is....
Nee, hij geeft duidelijk aan dat een warmtepomp niet in elke situatie geschikt is, hij refereert zelfs aan zijn eigen zus. Daarnaast staat er in het originele artikel meer informatie die relevant is dan er in dit topic staat. Ook dat geeft hij aan.
pi_204778944
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 13:56 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Wie zegt dat?
Zat andere oplossingen die ook onderzocht/ontwikkeld kunnen worden die op termijn goedkoper zijn.
Je wilt een waterstofpomp gaan introduceren? Succes.

quote:
Maar de korte termijnoplossing is natuurlijk fantastisch vooral als die mokerveel geld kost voor de maatschappij, onhaalbaar is voor het bedrijfsleven en gewoon even neergeplempt kan worden door de politiek.
Korte termijn is de warmtepomp bewezen de beste oplossing ja.

quote:
Praktisch uitvoerbaar en realistisch plan? Ho maar. 'ja, euhm.. klein beetje subsidie dan maar? Dan houdt iedereen zijn bek wel dicht'.
Het is uitstekend uitvoerbaar, waarom denk je anders dat alle nieuwbouwwoningen er al mee uitgevoerd worden. De overheid doet gewoon een gefaseerde uitrol, niks spannends aan, doen ze met zoveel dingen. Halverwege een beetje bijsturen en iedereen zit in 2030 aan de warmtepomp, en terecht ook.
pi_204778946
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 13:51 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Zoals vaker.
Je zou me ook met een goede onderbouwing kunnen aanvallen op de argumenten ipv er voor kiezen om te stellen dat het voor mij een "religie" zou zijn.

Ik geef namelijk zelf al aan wat de randvoorwaarden en te verwachten rendementen / besparingen zijn dus ik bied genoeg nuance.

[ Bericht 0% gewijzigd door TheFreshPrince op 17-05-2022 14:07:58 ]
pi_204778951
quote:
7s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 14:00 schreef Scorpie het volgende:

[..]
[..]
[..]
Het is uitstekend uitvoerbaar, waarom denk je anders dat alle nieuwbouwwoningen er al mee uitgevoerd worden. De overheid doet gewoon een gefaseerde uitrol, niks spannends aan, doen ze met zoveel dingen. Halverwege een beetje bijsturen en iedereen zit in 2030 aan de warmtepomp, en terecht ook.
UK 2025 CV op gas en waterstof. Volgen jullie het nieuws wel of?
pi_204778960
quote:
9s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 13:59 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Het is dus NIET de nieuwe standaard. Sterker nog UK gaat de gas cv VERPLICHTEN. Dus je argument dat gas einde is ontkracht ik even.
Nu staan de doelpalen buiten NL dus? Moet ik je nog serieus nemen denk je?
pi_204778963
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 14:00 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Je zou me ook met een goede onderbouwing kunnen aanvallen op de argumenten ipv er voor kiezen om te stellen dat het voor mij een "religie" zou zijn.

Ik geen namelijk zelf al aan wat de randvoorwaarden en te verwachten rendementen / besparingen zijn dus ik bied genoeg nuance.
Het is vrij simpel en dat heb ik al meermaals benoemd. Je onderschat de groep mensen in Nederland die het NIET kunnen betalen. Daarbij als de overheid dit wilt, waarom betalen zij het dan niet? Ik heb daar nog geen antwoord op gezien.
pi_204778970
quote:
10s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 14:02 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Nu staan de doelpalen buiten NL dus? Moet ik je nog serieus nemen denk je?
Klimaat gaat toch de hele wereld aan? Of nu - omdat het zo uit komt - enkel NL?
pi_204778972
quote:
9s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 14:01 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
"Ja MaAr dE uK!!111"
pi_204778984
quote:
7s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 14:02 schreef Scorpie het volgende:

[..]
"Ja MaAr dE uK!!111"
Wat heeft dat met je stellige mening te maken dat waterstof niet kan etc? Dat kan dus wel, zie UK.
pi_204778990
quote:

[..]
Heb je een voorstel?

15K gemiddeld aan kosten. Nou brand los zou ik zeggen voor Jan Modaal.
En wat geeft Jan Modaal nu uit aan energiekosten in die 15 jaar? ;)
pi_204779004
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 14:03 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
En wat geeft Jan Modaal nu uit aan energiekosten in die 15 jaar? ;)
Dan zou je moeten weten wat de prijzen waren per jaar per maand aan gas en elektra. Prijzen van nu zijn geen graadmeter, aangezien het 10 jaar lang vele malen goedkoper was.

Je moet eerst weten:

Wat houd Jan Modaal in de maand over / kan hij sparen om hieraan te beginnen? 200-300 euro misschien?
pi_204779018
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 13:57 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Dat steekt ook zo.
Gas=groen volgens de eu

landen om ons heen gaan naar gas en wij moeten van het gas af. Voor een godsvermogen.

Flikker. Op.
Het verschil is dat Ierland, UK, Noord-Frankrijk, België en Duitsland nog vaak woningen verwarmen op stookolie / mazout / huisbrandolie of hoe je het maar wil noemen.

Dat geeft veel roet en daarnaast ongeveer het dubbele aan CO2-uitstoot.

Voor die landen is de stap van stookolie naar aardgas een forse verbetering.

Nederland stookt al decennia op aardgas en ons land is heel dichtbevolkt, dus we moeten op zoek naar andere manieren om onze CO2 uitstoot naar beneden te krijgen.
pi_204779025
quote:
9s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 14:02 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Klimaat gaat toch de hele wereld aan? Of nu - omdat het zo uit komt - enkel NL?
Prima, we gaan lekker low-IQ blijkbaar.

Duitsland:
https://solarmagazine.nl/(...)are-warmte-gebruiken

Frankrijk:
https://kijkzuidfrankrijk(...)f%20te%20installeren.

Belgie:
https://www.nieuwsblad.be(...)met%20gas%20verboden.

Denemarken:
https://www.bondbeterleef(...)20de%20straat%20ligt.

Zweden:
https://www.warmte365.nl/(...)erland-64A4B5AC.html

Keer op keer op keer op keer bewijs dat de UK een uitzondering is.
Hou gewoon op, het begint nu gewoon beschamend te worden.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 17-05-2022 14:07:29 ]
pi_204779026
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 14:06 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Het verschil is dat Ierland, UK, Noord-Frankrijk, België en Duitsland nog vaak woningen verwarmen op stookolie / mazout / huisbrandolie of hoe je het maar wil noemen.

Nederland stookt al decennia op aardgas en ons land is heel dichtbevolkt, dus we moeten op zoek naar andere manieren om onze CO2 uitstoot naar beneden te krijgen.
Slap argument. Ze kunnen toch ook naar de warmtepomp? En gewoon geen gas? Of kan het zo zijn dat het vrij weinig met klimaat van doen heeft, maar meer met de portemonnee?
pi_204779032
quote:

[..]
[..]

Klopt, je hebt voor verwarmen op waterstof 5 tot 6x meer energie nodig dan met een warmtepomp, ofwel zo'n 120TWh voor heel Nederland als we geheel van aardgas naar waterstof overstappen.

En dat zijn alleen nog maar de huishoudens.
  dinsdag 17 mei 2022 @ 14:08:11 #192
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_204779035
Ik heb zelf 2 airco's laten installeren (waarmee ik in de winter verwarm) en zonnepanelen voor een totaal bedrag van ¤10.495,94. Als ik mijn verbruik van voor die investering, vergelijk met het verbruik nu, tegen huidige tarieven, bespaar ik ¤4.536,47 per jaar op mijn energie rekening.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  Moderator dinsdag 17 mei 2022 @ 14:08:18 #193
16180 crew  CoolGuy
pi_204779036
quote:

[..]

Dat stookolie is trouwens ook best omslachtig trouwens, dat systeem. In Duitsland gebruiken ze dat nog veel, en ik heb daar nogal veel kennissen daar mijn vrouw Duits is.

Maar; enorm off-topic.
  dinsdag 17 mei 2022 @ 14:08:23 #194
168739 Red_85
'echt wel'
pi_204779038
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 13:57 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
1TWh is 1.000.000.000kWh.
120TWh is dus 120.000.000.000kWh.

1 modern zonnepaneel met een oppervlak van 1,65m2 kan per jaar 350kWh opwekken, ofwel zo'n 212kWh per m2 oppervlak.

Om 120.000.000.000kWh op te wekken heb je dus 120.000.000.000 / 212 = 1.000.000.000m2 nodig.

Er is in Nederland 400km2 aan dakoppervlak geschikt voor zonnepanelen.

Dan kom je dus nog 600km2 tekort.
[hugo modus]
Dus? Niet mijn probleem. Praktische bezwaren doe ik niet aan, je lost het maar zelf op.
[/hugo modus]

Daarom hebben we ook andere manieren van opwekking, toch? Omdat op 1 paard wedden te risicovol is.
Ieder rijtjeshuis met een tuin en dak kan het in feite best zelf. Het deel wat over is uit opwekking kan worden teruggeleverd (ow wacht... daar is de overheid ook al teringtraag mee met die oplossing), maar de kabels zijn vaak niet geschikt en dan worden de systemen maar uitgeschakeld...

Dan maar met een dure 'oplossing' komen en het probleem afwimpelen op de samenleving. De overheid doet geen ene flikker behalve dan een beetje verplichten en met praktisch onmogelijke wetten komen.
1947-2016
pi_204779039
quote:
7s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 14:07 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Prima, we gaan lekker low-IQ blijkbaar.

Duitsland:
https://solarmagazine.nl/(...)are-warmte-gebruiken

Frankrijk:
https://kijkzuidfrankrijk(...)f%20te%20installeren.

Belgie:
https://www.nieuwsblad.be(...)met%20gas%20verboden.

Denemarken:
https://www.bondbeterleef(...)20de%20straat%20ligt.

Zweden:
https://www.warmte365.nl/(...)erland-64A4B5AC.html

Keer op keer op keer op keer bewijs dat de UK een uitzondering is.
Hou gewoon op, het begint nu gewoon beschamend te worden.
Dit lijstje is mij bekend. Daar tegenover zet je een Aziatisch lijstje vol op gas en wat zegt dat? Dat de meningen dus sterk uiteen lopen. Je brengt het alsof iedereen van het gas af gaat. Bij lange na niet. Misschien nog geen 50% van alle landen ter wereld.
pi_204779040
quote:
9s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 14:01 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Je kan wel stoken op waterstof maar onder de streep kost de productie van warmte uit waterstof 5 tot 6x meer energie dan warmte uit een warmtepomp.
pi_204779047
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 14:08 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Je kan wel stoken op waterstof maar onder de streep kost de productie van warmte uit waterstof 5 tot 6x meer energie dan warmte uit een warmtepomp.
Nu je toch aan het reageren bent zal ik je deze vraag voor de derde keer stellen. De overheid wil dit graag doorvoeren. Waarom moet ik dat betalen en niet de overheid?
  dinsdag 17 mei 2022 @ 14:09:41 #198
168739 Red_85
'echt wel'
pi_204779048
quote:
denk je anders dat alle nieuwbouwwoningen er al mee uitgevoerd worden.
Exact, nieuwbouw.

Jaren '60 woning? Dan kost het een veelvoud van een systeem. Want je moet je hele huis verbouwen. Niet iedereen heeft even 40 ruggen liggen.
1947-2016
pi_204779053
quote:
9s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 14:03 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Wat heeft dat met je stellige mening te maken dat waterstof niet kan etc? Dat kan dus wel, zie UK.
Waterstof kan prima, je moet alleen 2x meer stroom produceren dan dat Nederland nu in z'n geheel verbruikt om alleen huishoudens te verwarmen.

Bijmengen kan, maar de toename aan energieverbruik zal altijd in verhouding zijn tot de hoeveelheid die je bijmengt. Er zit een grens aan de haalbaarheid.
  dinsdag 17 mei 2022 @ 14:10:26 #200
168739 Red_85
'echt wel'
pi_204779056
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 14:00 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Ik geef namelijk zelf al aan wat de randvoorwaarden en te verwachten rendementen / besparingen zijn dus ik bied genoeg nuance.
Met jouw dedain?
Krijg je het een keer terug noem je het gelijk 'ik wordt aangevalleeeeeeen'
1947-2016
pi_204779058
Magoed even resumerend; we hebben wat mensen die ertegen zijn vanwege duistere redenen.
Ondertussen gaan we met warp speed naar hernieuwbare energie als een standaard voor de verwarming van je huis. Alleen Neanderthalers zullen achterblijven in verwarring omdat ze de trein gemist hebben.
  dinsdag 17 mei 2022 @ 14:10:44 #202
168739 Red_85
'echt wel'
pi_204779064
quote:
7s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 14:02 schreef Scorpie het volgende:

[..]
"Ja MaAr dE uK!!111"
En je argument exact?
1947-2016
pi_204779065
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 14:10 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Waterstof kan prima, je moet alleen 2x meer stroom produceren dan dat Nederland nu in z'n geheel verbruikt om alleen huishoudens te verwarmen.

Bijmengen kan, maar de toename aan energieverbruik zal altijd in verhouding zijn tot de hoeveelheid die je bijmengt. Er zit een grens aan de haalbaarheid.
_O_
pi_204779069
quote:
9s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 14:05 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Dan zou je moeten weten wat de prijzen waren per jaar per maand aan gas en elektra. Prijzen van nu zijn geen graadmeter, aangezien het 10 jaar lang vele malen goedkoper was.

Je moet eerst weten:

Wat houd Jan Modaal in de maand over / kan hij sparen om hieraan te beginnen? 200-300 euro misschien?
Je kan als Jan Modaal prima een energiebepaarlening krijgen met lage rente, die nog aftrekbaar is ook.

De besparing is doorgaans groter dan de aflossing maar dat kan je van geval tot geval berekenen.
Uiteindelijk is het afgelost maar blijft de isolatie en overige maatregelen geld opleveren.
  dinsdag 17 mei 2022 @ 14:11:33 #205
168739 Red_85
'echt wel'
pi_204779072
quote:

[..]

We moeten helemaal niks als ik dit zo zie.
1947-2016
pi_204779073
quote:
7s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 14:10 schreef Scorpie het volgende:
Magoed even resumerend; we hebben wat mensen die ertegen zijn vanwege duistere redenen.
Ondertussen gaan we met warp speed naar hernieuwbare energie als een standaard voor de verwarming van je huis. Alleen Neanderthalers zullen achterblijven in verwarring omdat ze de trein gemist hebben.
Vernieuwing is altijd prima, maar we moeten wel goed afwegen hoe of wat. De overheid legt dit op ons bordje, maar nogmaals de vraag; Waarom moet ik dat betalen, terwijl de overheid het wil?
pi_204779077
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 14:10 schreef Red_85 het volgende:

[..]
En je argument exact?
Dat zodra we een keer tot de content komen, jij en je maten continu de doelpalen verzetten om maar een ander niets-zeggend argument te kunnen spuien. En daar worden de mensen met het echte verstand van zaken zoals TFP en ikzelf wel een beetje moe van.

Kap ermee Red, kap er gewoon mee.
pi_204779082
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 14:11 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Je kan als Jan Modaal prima een energiebepaarlening krijgen met lage rente, die nog aftrekbaar is ook.

De besparing is doorgaans groter dan de aflossing maar dat kan je van geval tot geval berekenen.
Uiteindelijk is het afgelost maar blijft de isolatie en overige maatregelen geld opleveren.
Les 1 die je van je ouders krijgt; Nooit lenen als je iets niet kunt betalen.
  dinsdag 17 mei 2022 @ 14:12:41 #209
168739 Red_85
'echt wel'
pi_204779086
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 14:11 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Je moet die lening toch terug betalen. Veel mensen hebben niet eens de ruimte om nog extra geld te lenen ergens. Ook niet voor 0%.
En zeker niet met de huidige inflatie en stijgende kosten.
1947-2016
pi_204779090
quote:
7s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 14:11 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Dat zodra we een keer tot de content komen, jij en je maten continu de doelpalen verzetten om maar een ander niets-zeggend argument te kunnen spuien. En daar worden de mensen met het echte verstand van zaken zoals TFP en ikzelf wel een beetje moe van.

Je hebt nergens verstand van vent :') Je wist niet eens dat een cv combo waterstof al bestond, hou op :') Straks als de kwh prijs giga stijgt is het janken met je pomp :')
pi_204779093
quote:
9s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 14:09 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Nu je toch aan het reageren bent zal ik je deze vraag voor de derde keer stellen. De overheid wil dit graag doorvoeren. Waarom moet ik dat betalen en niet de overheid?
Als de overheid het betaalt, betaal je het uiteindelijk ook.
pi_204779095
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 14:12 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Je moet die lening toch terug betalen. Veel mensen hebben niet eens de ruimte om nog extra geld te lenen ergens. Ook niet voor 0%.
Ook dat nog eens. Supermarkt bezoeken is nu al niet leuk meer :')
pi_204779100
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 14:13 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Als de overheid het betaalt, betaal je het uiteindelijk ook.
Als in belasting etc daar merk je niet zo heel veel van uiteindelijk. Waarom niet op die manier dan?
pi_204779104
Haal anders ff Tijuana of Bolivia erbij. Die hebben we nog niet gehad.
  dinsdag 17 mei 2022 @ 14:14:06 #215
168739 Red_85
'echt wel'
pi_204779105
quote:
7s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 14:11 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Omdat?
Argumenten zat dat dit gewoonweg een kansloos voorstel is. En daar kan jij niets aan doen.
1947-2016
  dinsdag 17 mei 2022 @ 14:14:16 #216
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_204779107
quote:
Ze besparen ook 100 euro per maand op hun energie rekening. Dat lijkt me een prima basis om de lening af te lossen.
Laten we het eens omdraaien. Hoeveel kan je lenen voor 100 euro per maand.
Tot nooit .......
  dinsdag 17 mei 2022 @ 14:14:20 #217
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_204779108
quote:

[..]
Niet alleen in dit topic, maar het valt me zo op dat er zoveel mensen hier zo makkelijk praten vanuit hun eigen luxepositie dat ze de realiteit compleet uit het oog verliezen.
  dinsdag 17 mei 2022 @ 14:14:44 #218
168739 Red_85
'echt wel'
pi_204779111
quote:
9s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 14:13 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Ook dat nog eens. Supermarkt bezoeken is nu al niet leuk meer :')
'hier heb je een lening, dan redt je het wel heeee, doei en succes'.

:')
1947-2016
pi_204779113
quote:
9s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 14:12 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Je hebt nergens verstand van vent :') Je wist niet eens dat een cv combo waterstof al bestond, hou op :') Straks als de kwh prijs giga stijgt is het janken met je pomp :')
Moet je niet 1 of ander obscuur tekst bestandje ergens vandaan toveren uit een exotisch land zodat je weer je argumenten kan draaien?
pi_204779114
quote:
2s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 14:14 schreef Gunner het volgende:

[..]
Niet alleen hier, maar het valt me zo op dat er zoveel mensen hier zo makkelijk praten vanuit hun eigen luxepositie dat ze de realiteit compleet uit het oog verliezen.
Ik zit ook in een luxepositie, maar kom vanuit een arme positie. Misschien dat ik het daarom WEL zie en hun niet, omdat ze het nooit hebben meegemaakt. Zou kunnen.
pi_204779116
quote:
7s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 14:14 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Moet je niet 1 of ander obscuur tekst bestandje ergens vandaan toveren uit een exotisch land zodat je weer je argumenten kan draaien?
Ik zie geen argumenten?
  dinsdag 17 mei 2022 @ 14:15:41 #222
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_204779121
quote:
9s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 14:09 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Zal ik hem dan maar beantwoorden?
Je hebt er als burger ook de voordelen (lees: besparingen) van.
I
Tot nooit .......
  Moderator dinsdag 17 mei 2022 @ 14:15:58 #223
16180 crew  CoolGuy
pi_204779124
quote:
2s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 14:14 schreef Gunner het volgende:

[..]
Niet alleen hier, maar het valt me zo op dat er zoveel mensen hier zo makkelijk praten vanuit hun eigen luxepositie dat ze de realiteit compleet uit het oog verliezen.
Nou nee, die luxepositie (die niet aan is komen vliegen overigens) IS de realiteit voor die mensen, denk ik zomaar. Dat die realiteit anders is voor iemand in een jaren '60 wegwaai-huur-appartement, tja, dat kan, maar dié mensen krijgen de verplichting dan ook niet
pi_204779128
quote:
9s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 14:13 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Als in belasting etc daar merk je niet zo heel veel van uiteindelijk. Waarom niet op die manier dan?
Prima joh, dan introduceren we een milieu-tax en als je daar boven blijft zitten betaal je meer belasting. Er zijn zat manieren om onwelwillend plebs in beweging te krijgen zodat ze milieubewuster gaan leven.
pi_204779129
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 14:09 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Exact, nieuwbouw.

Jaren '60 woning? Dan kost het een veelvoud van een systeem. Want je moet je hele huis verbouwen. Niet iedereen heeft even 40 ruggen liggen.
Kijk, daar moet je dus onderscheid in maken:

- een hybride warmtepomp vereist geen verbouwing

- isolatie kost geld maar levert ook geld op, ook als je op gas stookt, dus dat is niet alleen nuttig als je een warmtepomp hebt

- je kan natuurlijk beginnen met glas vervangen, 5 jaar later de vloer aanpakken, 5 jaar later het dak aanpakken, etc (ik noem maar een volgorde, iedere woning is anders).

Wat je nu ziet is dat sommige (!) huiseigenaren 40 jaar niets aan hun woning hebben gedaan (want isoleren was in de 80's ook al hot) en nu gaan klagen dat alles in 1x moet.
Als je isolatie nu nog op het niveau is van de 60's dan gooi je al decennia geld en energie weg.

En dan heb ik het echt niet over mensen die huren, ik begrijp best dat ze geen keuze hebben.
  dinsdag 17 mei 2022 @ 14:16:16 #226
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_204779130
quote:

[..]
Onzin. Het VK gaat verwarming op gas in nieuwbouw juist verbieden vanaf 2025.

https://www.britishgas.co(...)oilers-ban-2025.html

Al eerder wordt verwarming op kolen verboden, ook in bestaande woningen.
pi_204779141
quote:
6s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 14:16 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Prima joh, dan introduceren we een milieu-tax en als je daar boven blijft zitten betaal je meer belasting. Er zijn zat manieren om onwelwillend plebs in beweging te krijgen zodat ze milieubewuster gaan leven.
Die gaat er ook komen trouwens :) Althans dat is wel de bedoeling. Of we daar blij van moeten worden is een ander verhaal.
  dinsdag 17 mei 2022 @ 14:17:04 #228
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_204779143
quote:

[..]
Misschien moet die les eens vervangen worden.
Wat mij betreft valt een energie-bespaar lening buiten deze regel.
Tot nooit .......
  Moderator dinsdag 17 mei 2022 @ 14:17:45 #229
16180 crew  CoolGuy
pi_204779145
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 14:16 schreef freako het volgende:

[..]

Uit dat artikel:

quote:
So what does the gas boiler ban actually mean?
The new legislation on boilers that has attracted some big news headlines is that there will be no new gas boilers after 2025 - in newly built homes. So, all new homes built after 2025 will have an alternative heating system, such as heat pumps for example.

The gas boiler ban doesn’t apply to properties that were built before 2025 – i.e. the homes we already live in.
pi_204779149
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 14:10 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Met jouw dedain?
Krijg je het een keer terug noem je het gelijk 'ik wordt aangevalleeeeeeen'
Ik zeg niet dat ik aangevallen word.
Ik zeg dat je beter kan aanvallen met argumenten, dan heb je een discussie.

Beginnen met "het is je religie" voegt weinig toe, probeer ipv daarvan m'n argumenten te weerleggen.

[ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 17-05-2022 14:23:16 ]
  dinsdag 17 mei 2022 @ 14:18:29 #231
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_204779152
quote:
Heb je enig idee wat er met een lening gebeurt als er een hoge inflatie is?
Hoge inflatie is juist DE rede om nu geld te lenen voor een warmtepomp.
Tot nooit .......
pi_204779153
quote:

[..]

Paging @Poepz0r, paging @Poepz0r
pi_204779156
quote:

[..]

Lees maar eens goed dan. Combinatie cv gas/waterstof komt vanaf 2025.
pi_204779158
quote:
9s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 14:17 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Die gaat er ook komen trouwens :) Althans dat is wel de bedoeling. Of we daar blij van moeten worden is een ander verhaal.
Yep, en de snack-tax komt er ook aan.
pi_204779159
quote:

[..]
Ik kon m'n huis niet betalen en heb er voor geleend.
  dinsdag 17 mei 2022 @ 14:19:49 #236
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_204779163
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 14:15 schreef CoolGuy het volgende:
Nou nee, die luxepositie (die niet aan is komen vliegen overigens) IS de realiteit voor die mensen, denk ik zomaar.
Dat is verder prima, geen problemen mee. Maar soms heb ik het idee dat het dan aan een stukje empathie ontbreekt richting de wat minder bedeelden in de maatschappij.
pi_204779164
quote:
7s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 14:19 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Yep, en de snack-tax komt er ook aan.
Het gedrocht EU *O*
pi_204779167
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 14:16 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Kijk, daar moet je dus onderscheid in maken:

- een hybride warmtepomp vereist geen verbouwing

- isolatie kost geld maar levert ook geld op, ook als je op gas stookt, dus dat is niet alleen nuttig als je een warmtepomp hebt

- je kan natuurlijk beginnen met glas vervangen, 5 jaar later de vloer aanpakken, 5 jaar later het dak aanpakken, etc (ik noem maar een volgorde, iedere woning is anders).

Wat je nu ziet is dat sommige (!) huiseigenaren 40 jaar niets aan hun woning hebben gedaan (want isoleren was in de 80's ook al hot) en nu gaan klagen dat alles in 1x moet.
Als je isolatie nu nog op het niveau is van de 60's dan gooi je al decennia geld en energie weg.

En dan heb ik het echt niet over mensen die huren, ik begrijp best dat ze geen keuze hebben.
Veel succes met het plaatsen van je hybride warmtepomp op een klein zoldertje waar net de cv ketel inpast.

En vertel eens, mijn ouders wonen in een enkelsteens huis van begin vorige eeuw. Zonder kruipruimte. Er zit overal al dubbel glas in, wat blijf er over om te isoleren?
pi_204779170
quote:
2s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 14:19 schreef Gunner het volgende:

[..]
Dat is verder prima, geen problemen mee. Maar soms heb ik het idee dat het dan aan een stukje empathie ontbreekt richting de wat minder bedeelden in de maatschappij.
Eens dat ontbreekt ook vaak. Ik kom vanuit een arme positie en ben juist dankbaar nu in deze positie te zitten. Helaas zijn er velen die zich verheven voelen ofzo boven de rest, omdat ze net wat meer poen hebben dan een ander.
  dinsdag 17 mei 2022 @ 14:20:44 #240
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_204779171
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 14:19 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik kon m'n huis niet betalen en heb er voor geleend.
En de hoge inflatie heeft er juist voor gezorgd dat die lening steeds beter was op te hoesten :-)
Tot nooit .......
pi_204779173
quote:

[..]
Uiteraard, ik ben ook geen voorstander voor lenen. Wel voor sparen.

Maar met een energiebespaarlening kan je in veel gevallen meer besparen door de investering in je woning dan dat je aan aflossing hebt.

Daarnaast is de rente aftrekbaar én blijft het effect van de investering ook na het terugbetalen van de lening.

Ik noem het als aanwezige optie, of het iets voor jou is moet je altijd zelf in overweging nemen:

https://www.warmtefonds.nl/
  Moderator dinsdag 17 mei 2022 @ 14:21:36 #242
16180 crew  CoolGuy
pi_204779178
quote:
9s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 14:18 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Lees maar eens goed dan. Combinatie cv gas/waterstof komt vanaf 2025.
Ik lees anders dit uit dat artikel:

What will replace gas boilers in 2025?
The ban means that gas boilers won’t be installed in new homes, which will be designed to be heated differently from day one.

Waar staat dan dat die combinatie komt vanaf 2025?
pi_204779196
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 14:20 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Uiteraard, ik ben ook geen voorstander voor lenen. Wel voor sparen.

Maar met een energiebespaarlening kan je in veel gevallen meer besparen door de investering in je woning dan dat je aan aflossing hebt.

Daarnaast is de rente aftrekbaar én blijft het effect van de investering ook na het terugbetalen van de lening.

Ik noem het als aanwezige optie, of het iets voor jou is moet je altijd zelf in overweging nemen:

https://www.warmtefonds.nl/
Kan dus niet zomaar als je Jan Modaal bent. Ik pakte even als voorbeeld:

2000 euro NETTO per maand aan salaris. Eigen auto (niet lease), geen schulden, geen alimentatie, niks en een BRUTO hypotheek van 800 euro. Dan kun je al niks krijgen, terwijl 800 euro lasten vrij gangbaar is nu. Allemaal heel leuk die leningkjes, maar dan mogen de spelregels wel soepeler.
pi_204779201
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 14:21 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ik lees anders dit uit dat artikel:

What will replace gas boilers in 2025?
The ban means that gas boilers won’t be installed in new homes, which will be designed to be heated differently from day one.

Waar staat dan dat die combinatie komt vanaf 2025?
2. Hydrogen boilers
The next best thing to a boiler powered by natural gas is a hydrogen boiler, which is very similar, and the UK government is planning to bring these in gradually. The first phase will be introducing a 20% hydrogen blend into the UK mains supply, which won’t be until 2028 at the earliest – and any boiler you buy now should be ready for that. In fact, all boilers sold by British Gas today are hydrogen-blend ready, so you don’t need to worry about replacing it once the switch comes.

There are some differences due to the way hydrogen burns, but hydrogen boilers are similar to what we all know and love. Except better for the environment! The good news is that they cost roughly the same as the equivalent gas boilers. So they have great potential, but actually the switch to hydrogen is actually still quite a long way off so it’s not an option today. Klik maar op die link in die tekst.
pi_204779215
quote:
9s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 14:23 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Kan dus niet zomaar als je Jan Modaal bent. Ik pakte even als voorbeeld:

2000 euro NETTO per maand aan salaris. Eigen auto (niet lease), geen schulden, geen alimentatie, niks en een BRUTO hypotheek van 800 euro. Dan kun je al niks krijgen, terwijl 800 euro lasten vrij gangbaar is nu. Allemaal heel leuk die leningkjes, maar dan mogen de spelregels wel soepeler.
Die hypo is bij de dsb?
  Moderator dinsdag 17 mei 2022 @ 14:27:54 #246
16180 crew  CoolGuy
pi_204779223
quote:
9s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 14:24 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
2. Hydrogen boilers
The next best thing to a boiler powered by natural gas is a hydrogen boiler, which is very similar, and the UK government is planning to bring these in gradually. The first phase will be introducing a 20% hydrogen blend into the UK mains supply, which won’t be until 2028 at the earliest – and any boiler you buy now should be ready for that. In fact, all boilers sold by British Gas today are hydrogen-blend ready, so you don’t need to worry about replacing it once the switch comes.

There are some differences due to the way hydrogen burns, but hydrogen boilers are similar to what we all know and love. Except better for the environment! The good news is that they cost roughly the same as the equivalent gas boilers. So they have great potential, but actually the switch to hydrogen is actually still quite a long way off so it’s not an option today. Klik maar op die link in die tekst.
Dat staat als alternatief genoemd voor ALS je je gasgestookte ketel moet vervangen in de komende jaren. Dat is echter geen verplichting want je kunt nog steeds gewoon een 'ouderwetse' gasgestookte ketel nemen.

Daarnaast slaat dat nergens op want alleen NIEUWE huizen krijgen van de get go al geen gasketel meer maar een alternatief, dus als je hele huis al ingericht is op een warmtepomp ga je daar niet een gasketel neerhangen want die huizen hebben niet eens een gasaansluiting meer.

Dus nee, de 'combinatie cv gas/waterstof komt niet vanaf 2025'. Dat is gewoon niet wat er staat, ook niet een beetje.
pi_204779225
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 14:26 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Die hypo is bij de dsb?
Nee die van mij niet. 700-800 bruto is vrij normaal hoor. (annuiteit/lineair) Huren zit nu ook rond de 1K per maand (belachelijk eigenlijk).
pi_204779231
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 14:27 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dat staat als alternatief genoemd voor ALS je je gasgestookte ketel moet vervangen in de komende jaren. Dat is echter geen verplichting want je kunt nog steeds gewoon een 'ouderwetse' gasgestookte ketel nemen.

Daarnaast slaat dat nergens op want alleen NIEUWE huizen krijgen van de get go al geen gasketel meer maar een alternatief, dus als je hele huis al ingericht is op een warmtepomp ga je daar niet een gasketel neerhangen want die huizen hebben niet eens een gasaansluiting meer.

Dus nee, de 'combinatie cv gas/waterstof komt niet vanaf 2025'. Dat is gewoon niet wat er staat, ook niet een beetje.
Er staat op die pagina vanaf 2025 beschikbaar. Stage 1, 2 enzovoorts.
  Moderator dinsdag 17 mei 2022 @ 14:29:53 #249
16180 crew  CoolGuy
pi_204779235
quote:
9s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 14:29 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Er staat op die pagina vanaf 2025 beschikbaar. Stage 1, 2 enzovoorts.
Nee, je leest wat je wil lezen omdat je het als argument wil gebruiken. Wat jij beweert dat er staat is gewoon niet wat er daadwerkelijk staat.
pi_204779240
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 14:20 schreef XSbig het volgende:

[..]
Veel succes met het plaatsen van je hybride warmtepomp op een klein zoldertje waar net de cv ketel inpast.
Zoals ook in het nieuwsartikel staat en ik zelf al 4x heb genoemd: als je een hybride warmtepomp niet kwijt kan, is het geen verplichting.

quote:
En vertel eens, mijn ouders wonen in een enkelsteens huis van begin vorige eeuw. Zonder kruipruimte. Er zit overal al dubbel glas in, wat blijf er over om te isoleren?
Ik begrijp je punt heel goed, het is niet in alle gevallen makkelijk. Maar je moet het toch met me eens zijn dat een enkelsteen huis energetisch een ramp is.

Als voorbeeld zou je eens kunnen kijken naar het Polderhuis van Bram Bos.
Dat is een woning uit 1865.

https://www.wijzijnom.com/portfolio-item/polderhuis/

https://www.polderhuis.org

Bram is ook wel eens bij Radar in de uitzending geweest en een mede-Tweaker onder z'n eigen naam.
pi_204779243
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 14:29 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Nee, je leest wat je wil lezen omdat je het als argument wil gebruiken. Wat jij beweert dat er staat is gewoon niet wat er daadwerkelijk staat.
Wat staat hier?

The UK government is planning to replace natural gas with hydrogen gas – because it’s much more environmentally friendly.

Stage 1
New boilers will be built to a new ‘hydrogen-ready’ standard, which means they’ll work with natural gas but can also be easily modified to run on 100% hydrogen. According to some industry estimates, these boilers should be available from 2023-2025.

Stage 2
A 20% hydrogen blend will be introduced into the gas supply. Most boilers will be able to use this as normal – including all new British Gas boilers. The rollout of 20% hydrogen isn’t expected to begin until 2028 at the very earliest.

Stage 3
When the gas supply switches to 100% hydrogen, every new boiler sold in the UK will simply be a hydrogen boiler. This is the ultimate goal, but it probably won’t happen until the mid-2040s.
pi_204779262
quote:
9s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 14:31 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Wat staat hier?

The UK government is planning to replace natural gas with hydrogen gas – because it’s much more environmentally friendly.

Stage 1
New boilers will be built to a new ‘hydrogen-ready’ standard, which means they’ll work with natural gas but can also be easily modified to run on 100% hydrogen. According to some industry estimates, these boilers should be available from 2023-2025.

Stage 2
A 20% hydrogen blend will be introduced into the gas supply. Most boilers will be able to use this as normal – including all new British Gas boilers. The rollout of 20% hydrogen isn’t expected to begin until 2028 at the very earliest.

Stage 3
When the gas supply switches to 100% hydrogen, every new boiler sold in the UK will simply be a hydrogen boiler. This is the ultimate goal, but it probably won’t happen until the mid-2040s.
Er staat bij stage 1 dat er ketels komen die op 100% waterstof kunnen draaien.

Maar er staat bij stage 2 ook dat de eerste 20% waterstof-aardgas blend niet eerder dan 2028 wordt uitgerold.

Waterstof onstaat niet vanzelf, dat moet je produceren. Waterstof uit aardgas produceren is vrij nutteloos, dus wil men dat uit stroom gaan doen. Er is nu amper genoeg waterstof voor de industrie dus ik moet nog zien dat ze genoeg waterstof kunnen produceren voor woningen.

Zou je in Nederland 20% groene waterstof willen bijmengen, dan moet je al 24TWh aan windmolens bijplaatsen.

Dat betekent dat je 2,5x meer windmolens moet hebben dan dat er nu in Nederland op land en zee staan om 20% van de groene waterstof voor huishoudens te produceren.
  Moderator dinsdag 17 mei 2022 @ 14:36:37 #253
16180 crew  CoolGuy
pi_204779269
quote:
9s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 14:31 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Wat staat hier?

Stage 1

Stage 2

Stage 3
Maar dat is niet voor nieuwe huizen, dat is voor BESTAANDE huizen. Alle NIEUWE huizen krijgen een alternatieve manier van verwarmen, die hebben hoe dan ook geen gas meer. Dus wat jij zegt is een doorontwikkeling van de standaard gasketel, maar dat geldt dus alleen maar voor de al bestaande huizen, NIET de nieuwe huizen.

Het is dus niét zo dat huizen in de UK vanaf 2025 JUIST OP GAS gaan stoken, wat wél is wat jij beweerde, want dat gebruikte je als argument. Dat is dus niet zo.
pi_204779270
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 14:35 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Er staat bij stage 1 dat er ketels komen die op 100% waterstof kunnen draaien.

Maar er staat bij stage 2 ook dat de eerste waterstof-aardgas blend niet eerder dan 2028 wordt uitgerold.

Ze gaan eerst - wat best netjes is - huidige ketels aanpassen/tweaken naar een model waarbij hij deels op waterstof zal draaien. Dat is vanaf 2023.
pi_204779281
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 14:36 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Maar dat is niet voor nieuwe huizen, dat is voor BESTAANDE huizen. Alle NIEUWE huizen krijgen een alternatieve manier van verwarmen, die hebben hoe dan ook geen gas meer. Dus wat jij zegt is een doorontwikkeling van de standaard gasketel, maar dat geldt dus alleen maar voor de al bestaande huizen, NIET de nieuwe huizen.

Het is dus niét zo dat huizen in de UK vanaf 2025 JUIST OP GAS gaan stoken, wat wél is wat jij beweerde, want dat gebruikte je als argument. Dat is dus niet zo.
Nieuwe huizen niet nee, maar dat is nogal logisch. Nieuwbouw is vaak voorzien van de nieuwste technieken en snufjes. Oude huizen blijven dus WEL op gas stoken i.c.m. waterstof. Wel minder gas.
  dinsdag 17 mei 2022 @ 14:38:13 #256
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_204779282
quote:
9s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 14:36 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Ze gaan eerst - wat best netjes is - huidige ketels aanpassen/tweaken naar een model waarbij hij deels op waterstof zal draaien. Dat is vanaf 2023.
Ja maar dan hebben ze nog geen waterstof in huis....
eigenlijk doen wij dat tweaken ook he... We gaan nu heel voorzichtig proberen hybride warmtepompen te plaatsen zodat mensen vast kunnen wennen aan de gedachte dat de gasketel eruit met.

--wat best wel netjes is--
Tot nooit .......
pi_204779293
quote:
9s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 14:36 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Nee, er staat dat de ketels om 100% waterstof te draaien vanaf 2023 beschikbaar zijn.

De 20% waterstof / aardgas blend is er pas op z'n vroegst in 2028.

quote:
The rollout of 20% hydrogen isn't expected to begin until 2028 at the very earliest.
Op z'n vroegst vanaf 2028 gaan ze 20% waterstof bijmengen.
  Moderator dinsdag 17 mei 2022 @ 14:40:28 #258
16180 crew  CoolGuy
pi_204779296
quote:
9s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 14:38 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Nieuwe huizen niet nee, maar dat is nogal logisch. Nieuwbouw is vaak voorzien van de nieuwste technieken en snufjes. Oude huizen blijven dus WEL op gas stoken i.c.m. waterstof. Wel minder gas.
Nee nee, niet gaan draaien nu. Het argument dat men in NL van het gas afging vanwege het milieu wilde jij weerleggen door te stellen dat ze in de UK vanaf 2025 juist gas gingen verplichten dus 'het klimaat' blabla.

quote:

[..]
Dat is dus gewoon niét waar. Daar kun je omheen willen draaien, hoe je wil, maar die bewering is gewoon niét waar. Je ontkracht dus helemaal niks.
pi_204779304
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 14:40 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Nee nee, niet gaan draaien nu. Het argument dat men in NL van het gas afging vanwege het milieu wilde jij weerleggen door te stellen dat ze in de UK vanaf 2025 juist gas gingen verplichten dus 'het klimaat' blabla.
[..]
Dat is dus gewoon niét waar. Daar kun je omheen willen draaien, hoe je wil, maar die bewering is gewoon niét waar. Je ontkracht dus helemaal niks.
Volgens mij klopt het nog steeds. Gas wordt verplicht i.c.m. waterstof voor ''bestaande'' huizen, misschien had ik dat erbij moeten zetten, dat klopt. Het feit blijft wel dat ze het daar totaal anders aanpakken als hier. Toch gek, we hebben toch 1 klimaat?
  dinsdag 17 mei 2022 @ 14:43:54 #260
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_204779312
quote:
9s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 14:42 schreef Poepz0r het volgende:
Het feit blijft wel dat ze het daar totaal anders aanpakken als hier.
Feit is vooral dat we weer twintig posts verder zijn voordat we doorhebben waar jouw doelpalen staan.

Het is inderdaad een andere aanpak, richting waterstof. Wordt je daar wel vrolijk van dan?
Tot nooit .......
  Moderator dinsdag 17 mei 2022 @ 14:44:27 #261
16180 crew  CoolGuy
pi_204779315
quote:
9s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 14:42 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Volgens mij klopt het nog steeds. Gas wordt verplicht i.c.m. waterstof voor ''bestaande'' huizen, misschien had ik dat erbij moeten zetten, dat klopt. Het feit blijft wel dat ze het daar totaal anders aanpakken als hier. Toch gek, we hebben toch 1 klimaat?
Nee, het klopt niet. Gas wordt helemaal niet VERPLICHT. Ook daar kunnen ze bestaande huizen optimaliseren voor een warmtepomp. Dat hoeft echter niet, want huizen die nu al op gas stoken (dus bestaande huizen) kunnen gewoon gas-gestookt blijven, maar als ze WILLEN kúnnen ze van het gas af, net als hier.

Wat is daar 'verplicht' aan? Nee, je zit gewoon te draaien, want je bewering klopt gewoon niet, en daarmee je argument ook niet. Geef dat dan gewoon toe, de wereld vergaat er niet van.
pi_204779317
Dus @Poepz0r

Je loopt 2 topics te verkondigen dat je er tegen bent dat de overheid hybride warmtepompen gaat verplichten in situaties waar die mogelijk zijn...

...maar je hebt er geen bezwaar tegen dat je in de UK je in de toekomst een speciale 100% waterstof ketel moet hebben om je woning nog te kunnen verwarmen...

(al geloof ik niet dat ze in de UK ooit op 100% waterstofketels overgaan, zodra ze uitrekenen hoeveel energie dat kost)
  dinsdag 17 mei 2022 @ 14:47:13 #263
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_204779331
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 14:44 schreef TheFreshPrince het volgende:
...maar je hebt er geen bezwaar tegen dat je in de UK je in de toekomst een speciale 100% waterstof ketel moet hebben om je woning nog te kunnen verwarmen...

En dan waarschijk ook een nieuwe kookplaat (met aanpassing in de groepenkast en mogelijk een noodzakelijke verzwaring), want die aargas-aansluiting gaat er natuurlijk uit.
Tot nooit .......
pi_204779338
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 11:38 schreef RedFever007 het volgende:
maar goed, ieder huis een wp
en bedrijven?
tuinbouw?

Daar worden miljarden kuubs aan gas verbruikt. Daar hoor je niemand over in Den Haag :{w
De tuinbouw is al hard bezig met aardwarmte. Die willen echt wel van dat gas af liever vandaag dan morgen. Plus de tuinbouw het zijn co2 doelstelkingen altijd gehaald dar zal met dit niet anders zijn
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_204779341
quote:
99s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 14:47 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
En dan waarschijk ook een nieuwe kookplaat (met aanpassing in de groepenkast en mogelijk een noodzakelijke verzwaring), want die aargas-aansluiting gaat er natuurlijk uit.
Of een kookplaat op waterstof met onzichtbare vlam.

Maar ook dan zal je een nieuwe moeten hebben.
pi_204779345
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 14:44 schreef TheFreshPrince het volgende:
Dus @:Poepz0r

Je loopt 2 topics te verkondigen dat je er tegen bent dat de overheid hybride warmtepompen gaat verplichten in situaties waar die mogelijk zijn...

(al geloof ik niet dat ze in de UK ooit op 100% waterstofketels overgaan, zodra ze uitrekenen hoeveel energie dat kost)
Dat zeg ik niet. Misschien moet je bij jezelf te raden gaan; Hey ze doen overal wat anders, dat is gek? Het klimaat was toch de reden waarom we dit doen? Waarom doen ze dan overal wat anders? Is het klimaat dan wel daadwerkelijk de agenda die hier speelt of gewoon geld? Dat is het hele punt wat ik maak. Tevens had je een dm van mij ontvangen ;)
  dinsdag 17 mei 2022 @ 14:50:03 #267
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_204779352
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 14:48 schreef TheFreshPrince het volgende:
Of een kookplaat op waterstof met onzichtbare vlam.
Ach mijn inductieplaat heeft ook een onzichtbare vlam...
Tot nooit .......
pi_204779357
quote:
99s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 14:50 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Ach mijn inductieplaat heeft ook een onzichtbare vlam...
Hehe, ja, die van mij ook ;)
pi_204779358
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 14:50 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Hehe, ja, die van mij ook ;)
Die van mij ook *O*
  dinsdag 17 mei 2022 @ 14:53:15 #270
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_204779375
quote:
9s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 14:48 schreef Poepz0r het volgende:
Dat zeg ik niet. Misschien moet je bij jezelf te raden gaan; Hey ze doen overal wat anders, dat is gek? Het klimaat was toch de reden waarom we dit doen? Waarom doen ze dan overal wat anders?
Snap je echt niet dat voor elk land er andere oplossingen het beste zijn?

In nederland hebben en krijgen wel ook een mix:
warmtenet - warmtepomp lucht - warmtepomp grond - aardgas - (waterstof?)

Ik kan prima redenen verzinnen waarom warmtepomp lucht in UK niet handig is.
Vaak toch wat kouder dan hier en dat gaat ten koste van het rendement,
Tot nooit .......
pi_204779378
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 12:26 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Klopt, maar veel van die klimaat sceptici zullen dat waarschijnlijk wel proberen te doen. Daarom moet vervuiling dmv aardgas vanaf dat moment gewoon veel duurder worden. De vervuiler betaalt immers.
Met die extra inkomsten kunnen dan weer duurzame oplossing gerealiseerd worden om gas te compenseren.
pi_204779384
quote:

[..]
Dat zeg ik niet. Misschien moet je bij jezelf te raden gaan; Hey ze doen overal wat anders, dat is gek? Het klimaat was toch de reden waarom we dit doen? Waarom doen ze dan overal wat anders? Is het klimaat dan wel daadwerkelijk de agenda die hier speelt of gewoon geld? Dat is het hele punt wat ik maak. Tevens had je een dm van mij ontvangen ;)
Denk jij dat gas qua kosten gelijk gaat bliven dan? Dat gaat ook om geld, of niet?
pi_204779385
quote:

[..]
Als ze in de UK denken dat ze 100% groene waterstof kunnen produceren dan is dat toch prima?

Ik heb uitgelegd dat we in Nederland 120TWh per jaar aan stroom nodig hebben om huishoudens over te zetten op waterstof en aangezien we momenteel zo'n 9TWh uit windmolens halen en ook waterstof nodig hebben voor industrie (en sommigen zeggen ook nog voor transport) denk ik niet dat het slim is om daar je kostbare hernieuwbare energie aan te verspillen.

Een warmtepomp kan met 5 tot 6x minder energie toe en dat is niet bepaald "te verwaarlozen".

Ik probeer een discussie heel praktisch te houden: ik reken uit hoeveel energie iets kost en dan zie je snel genoeg of iets haalbaar is of niet.
  dinsdag 17 mei 2022 @ 14:54:25 #274
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_204779390
quote:
9s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 14:50 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Die van mij ook *O*
Als je niet zonder je vlammetje kan...

het hoeft niet he
https://www.keukenloods.nl/merk/samsung-virtual-flame.html
Tot nooit .......
pi_204779394
quote:
99s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 14:53 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Snap je echt niet dat voor elk land er andere oplossingen het beste zijn?

In nederland hebben en krijgen wel ook een mix:
warmtenet - warmtepomp lucht - warmtepomp grond - aardgas - (waterstof?)

Ik kan prima redenen verzinnen waarom warmtepomp lucht in UK niet handig is.
Vaak toch wat kouder dan hier en dat gaat ten koste van het rendement,
Nee want klimaat is universeel / wereldwijd. Je onderschrijft mijn vermoeden, namelijk verdienmodel en het heeft geen donder met klimaat te maken. Een klein groepje gaat heel rijk worden hiervan.
  dinsdag 17 mei 2022 @ 14:56:14 #276
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_204779410
quote:
9s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 14:54 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Nee want klimaat is universeel / wereldwijd. Je onderschrijft mijn vermoeden, namelijk verdienmodel en het heeft geen donder met klimaat te maken. Een klein groepje gaat heel rijk worden hiervan.
In dat geval kan ik je troosten... er zijn heel veel landen waar ze een cv-ketel op gas maar heel raar vinden.
Tot nooit .......
pi_204779414
quote:

[..]
Noorwegen, Oostenrijk, Zwitserland maar zelfs ook Italië doen veel met waterkracht, simpelweg omdat het andere landen zijn met andere inrichting. Dus ja, klimaat is universeel maar de (deel-)oplossing niet altijd.
pi_204779419
quote:

[..]
En dat is anders dan nu? Ik zie de logica niet helemaal die jij hier volgt. Wie wordt daar rijk van dan en waarom is dat een probleem?
Ik zie nu vooral dat bedrijven in fossiele brandstoffen en landen als Saudi Arabie heel rijk worden, vind je dat beter? Of Rusland.

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 17-05-2022 14:58:13 ]
pi_204779424
quote:
99s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 14:56 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
In dat geval kan ik je troosten... er zijn heel veel landen waar ze een cv-ketel op gas maar heel raar vinden.
Er zijn ook veel landen die wat wij doen heel gek vinden. Zegt mij niet zoveel. China bouwt rustig aan wat vliegvelden en kolencentrales bij, geen probleem.
pi_204779436
quote:
9s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 14:57 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Er zijn ook veel landen die wat wij doen heel gek vinden. Zegt mij niet zoveel. China bouwt rustig aan wat vliegvelden en kolencentrales bij, geen probleem.
China heeft meer energie uit renewables dan wij. 43% van hun energie tegen net over de 10% hier. Dus waar praat jij over?
pi_204779469
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 14:59 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
China heeft meer energie uit renewables dan wij. 43% van hun energie tegen net over de 10% hier. Dus waar praat jij over?
Plus, China heeft praktisch alle stinkbrommers in steden vervangen door elektrisch en heeft de grootste EV-bouwers ter wereld, dus ook het autopark vernieuwt snel.

Kritiek is deels terecht maar China maakt toch ook grote stappen.

Daarnaast is China het land dat het meeste bos aanplant van ieder land ter wereld.
Niet perse vanwege CO2 maar juist vanwege landerosie, maar het effect is er niet minder om.
  dinsdag 17 mei 2022 @ 15:13:41 #282
168739 Red_85
'echt wel'
pi_204779540
quote:
99s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 14:14 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Ze besparen ook 100 euro per maand op hun energie rekening. Dat lijkt me een prima basis om de lening af te lossen.
Laten we het eens omdraaien. Hoeveel kan je lenen voor 100 euro per maand.
Lekker makkelijk praten. Dat is van de regen in de drup als je al krap bij kas bent. Energiekosten blijven toch wel bestaan, dus is het een post vaste lasten extra.

Als de overheid er zoveel aan gelegen is om iedereen asap van het gas af te krijgen en het zo hosanna is, waarom wordt er dan niet voor gezorgd dat het direct een voordeel is voor iedereen? Dan staan mensen in de rij.

Maar ipv daarvan wordt het volledig afgewimpeld op de consument.
1947-2016
pi_204779552
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 15:13 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Lekker makkelijk praten. Dat is van de regen in de drup als je al krap bij kas bent. Energiekosten blijven toch wel bestaan, dus is het een post vaste lasten extra.
Als je energierekening met ¤100 daalt en je krijgt er een (relatief) kortlopende lening met dezelfde maandlasten voor terug waarvan de rente aftrekbaar is, dan is dat een prima deal.

Helemaal omdat na het aflopen van de lening, de isolatie, warmtepomp of zonnepanelen er nog zijn.

quote:
Als de overheid er zoveel aan gelegen is om iedereen asap van het gas af te krijgen en het zo hosanna is, waarom wordt er dan niet voor gezorgd dat het direct een voordeel is voor iedereen? Dan staan mensen in de rij.

Maar ipv daarvan wordt het volledig afgewimpeld op de consument.
Waarom zou je de energie en warmte in een woning op iemand anders afwentelen?

Wat stel je voor? Dat de overheid iedereen ¤15.000 aan iedere burger geeft voor een warmtepomp en vervolgens weer extra belasting heft om dat op te halen bij de burger?
  dinsdag 17 mei 2022 @ 15:19:41 #284
168739 Red_85
'echt wel'
pi_204779580
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 15:16 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Waarom zou je de energie en warmte in een woning op iemand anders afwentelen?

Wat stel je voor? Dat de overheid iedereen ¤15.000 geeft voor een warmtepomp?
De overheid wil toch dat wij van het gas af gaan.
Kom maar af dan met je pecunia. Volledige kostenvergoeding.
1947-2016
  dinsdag 17 mei 2022 @ 15:19:56 #285
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_204779586
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 15:13 schreef Red_85 het volgende:
Het gekke is dat ,naar mijn mening, er direct een voordeel voor iedereen is.
Ik ben ook echt verbaasd dat niet iedereen in de rij staat voor zo'n ding.
Tot nooit .......
  dinsdag 17 mei 2022 @ 15:20:46 #286
168739 Red_85
'echt wel'
pi_204779594
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 15:16 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Als je energierekening met ¤100 daalt en je krijgt er een (relatief) kortlopende lening met dezelfde maandlasten voor terug waarvan de rente aftrekbaar is, dan is dat een prima deal.

Helemaal omdat na het aflopen van de lening, de isolatie, warmtepomp of zonnepanelen er nog zijn.
[..]
Ding gaat stuk in de toekomst. Kan je weer 10.000 betalen ipv 1750 voor je cv nu.
1947-2016
pi_204779596
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 15:19 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Dat is toch vreemd? Dus als je een jaren '30 woning koopt omdat het zo schattig is en je geen rekening met je energierekening houdt dan krijg je ¤35.000 vergoed en als je slim bezig bent door een moderne, geïsoleerde woning te kopen waar een warmtepomp "plug & play" is dan krijg je maar ¤15.000 vergoed?
  dinsdag 17 mei 2022 @ 15:21:13 #288
168739 Red_85
'echt wel'
pi_204779600
quote:
99s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 15:19 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Het gekke is dat ,naar mijn mening, er direct een voordeel voor iedereen is.
Ik ben ook echt verbaasd dat niet iedereen in de rij staat voor zo'n ding.
Niet?
Ze zijn nu al niet te krijgen. Over 2 jaar ben je de eerste.
1947-2016
  dinsdag 17 mei 2022 @ 15:22:05 #289
168739 Red_85
'echt wel'
pi_204779605
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 15:21 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dat is toch vreemd? Dus als je een jaren '30 woning koopt omdat het zo schattig is en je geen rekening met je energierekening houdt dan krijg je ¤35.000 vergoed en als je slim bezig bent door een moderne, geïsoleerde woning te kopen waar een warmtepomp "plug & play" is dan krijg je maar ¤15.000 vergoed?
Nee helemaal niet.
Overheid pushed de samenleving. Dan mag er van de overheid uit wel wat meer urge komen.
1947-2016
  dinsdag 17 mei 2022 @ 15:22:16 #290
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_204779607
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 15:19 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Nee hoor, er is straks geen gas meer. Of het gas wordt 9 euro per m3.
Ze hebben geen plicht tot het leveren van gas he..

Je hoeft van de overheid echt geen alternatief te zoeken, alleen als je je huis warm wil hebben
Je hoeft niet van het gas af, maar het is straks niet meer te koop.
Tot nooit .......
  Moderator dinsdag 17 mei 2022 @ 15:22:21 #291
16180 crew  CoolGuy
pi_204779608
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 15:21 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Niet?
Ze zijn nu al niet te krijgen. Over 2 jaar ben je de eerste.
Dat is omdat men er voor in de rij staat vanwege de gasprijzen.
pi_204779609
Moeten ze proberen :')
U MAD?
pi_204779621
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 15:22 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Nee helemaal niet.
Overheid pushed de samenleving. Dan mag er van de overheid uit wel wat meer urge komen.
- je krijgt al subsidie
- je kan een lening krijgen met lage rente
- die rente mag je aftrekken
- zonnepanelen ook nog eens BTW terug
- je energierekening gaat omlaag
- je woning wordt behaaglijker door de isolatie

Lijkt me genoeg "urge".

En anders zal je met een hoge energierekening blijven zitten.
pi_204779657
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 15:24 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
- je krijgt al subsidie

Lijkt me genoeg "urge".

Alleen zonnepanelen bijleggen is lastig ivm btw terugvragen. Ik wacht even, totdat ze over een tijdje btw vrij zijn.
  dinsdag 17 mei 2022 @ 15:27:09 #295
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_204779660
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 15:24 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
- je krijgt al subsidie

Lijkt me genoeg "urge".

Ik denk er echt een kloof is tussen mensen met en zonder een warmtepomp.
De mensen met een warmtepomp snappen allemaal helemaal niks van de bezwaren.

en andersom mensen zonder verzinnen in ogen van WP-ers de gekste dingen om er geen te hoeven.

Ik denk atijd weer aan dat filmje van toen we in nederland aardgas kregen. Al de enhousiaste mensen die niet konden wachten voordat ze hun aardgas fornuisje mochten aansluiten. Wat zou het in mijn WP-ogen mooi zijn als we dat nu konden herhalen.

Ik vertelde mensen vorige maand dat ik 50 euro van de Eneco terugkreeg.
Hoeveel heb je maandelijks ingelegd vroeg mijn buurman.... 0 euro!

Hij zei dat ie op 350 per maand zat. Mijn besparing is dus 4200 euro per jaar. (dat is een hele vakantie, incl verlofdagen!)
Tot nooit .......
pi_204779733
quote:
99s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 15:27 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

en andersom mensen zonder verzinnen in ogen van WP-ers de gekste dingen om er geen te hoeven.

Ik denk atijd weer aan dat filmje van toen we in nederland aardgas kregen. Al de enhousiaste mensen die niet konden wachten voordat ze hun aardgas fornuisje mochten aansluiten. Wat zou het in mijn WP-ogen mooi zijn als we dat nu konden herhalen.

Hij zei dat ie op 350 per maand zat. Mijn besparing is dus 4200 euro per jaar. (dat is een hele vakantie, incl verlofdagen!)
Momenteel betaal ik ¤5 voorschot en krijg ik jaarlijks zo'n ¤650 terug.

De vorige bewoners zaten op zo'n 1450m3 aardgas in deze woning en dat komt met de Koevlaas formule goed overeen (7kW warmtepomp nodig).
  Moderator dinsdag 17 mei 2022 @ 15:35:22 #297
16180 crew  CoolGuy
pi_204779740
quote:

[..]

Ja, dat heb ik ook. Ik betaal 25 euro per maand, dat zijn dus x12 300 euro per jaar, maar ik krijg aan het eind van dit factuurjaar (dat is over 1,5 maand) 750 euro terug (op dit moment, maar ik heb dus nog 1,5 maand aan zon te gaan). Daarna ga ik naar 0 euro per maand, want mijn zonnepanelen zijn behoorlijk over gedimensioneerd afgezet tegen mijn verbruik, dus ik krijg dat geld toch allemaal terug.
pi_204779742
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 15:27 schreef Fisherman het volgende:

[..]
Alleen zonnepanelen bijleggen is lastig ivm btw terugvragen. Ik wacht even, totdat ze over een tijdje btw vrij zijn.
Ja, dat wordt volgend jaar makkelijker.
Als je ze laat leggen zou ik wel nu al een afspraak bij een installateur regelen voor volgend jaar ;)
pi_204779775
quote:

[..]

Geldt wel voor meer dingen. Ik heb zonnepanelen icm een elektrische auto. Ook dat lijkt velen nadelig te zijn, maar je rijdt gewoon gratis op die manier.

Ik heb nog geen warmtepomp, maar die gaat er zeker komen binnenkort. Ook mensen (nog) zonder warmtepomp kunnen heel positief daarover denken hoor. Het is en duurzaam en een mooie manier om je maandlasten te verlagen.
Dus naast een flinke aflossing op de hypotheek dit jaar wil ik ook gaan kijken wat voor een soort warmtepomp ik het beste kan aanschaffen.
pi_204779795
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 15:38 schreef Fisherman het volgende:

[..]
Geldt wel voor meer dingen. Ik heb zonnepanelen icm een elektrische auto. Ook dat lijkt velen nadelig te zijn, maar je rijdt gewoon gratis op die manier.

Ik heb nog geen warmtepomp, maar die gaat er zeker komen binnenkort. Ook mensen (nog) zonder warmtepomp kunnen heel positief daarover denken hoor. Het is en duurzaam en een mooie manier om je maandlasten te verlagen.
Dus naast een flinke aflossing op de hypotheek dit jaar wil ik ook gaan kijken wat voor een soort warmtepomp ik het beste kan aanschaffen.
Eventueel kan je altijd buurten in het warmtepomptopic als je vragen hebt of je WP wil showen natuurlijk ;)
  dinsdag 17 mei 2022 @ 15:45:33 #301
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_204779833
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 15:38 schreef Fisherman het volgende:

[..]

Als je eenmaal begint met die nieuwe technieken is het ook een soort verslaving. Dan wil je de volgende ook.
Ik zit nu vaak gewoon te zoeken of er iets nieuws is en dan baal ik dat het even klaar is.

(wie opent? zit op telefoon)
Tot nooit .......
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')