Als het om jouw posts gaat ben ik inderdaad wat bevooroordeeld. Ik lees namelijk tussen de regels door dat als je het niet doet dat je dan een dief van je eigen portomonee bent maar misschien ben ik de enige die het zo interpreteert, dat kan.quote:Op dinsdag 17 mei 2022 13:19 schreef TheFreshPrince het volgende:
Je wil iets lezen wat er niet staat.
Dat geloof jij toch nietquote:Op dinsdag 17 mei 2022 13:23 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Dit klopt toch gewoon? Wat is hier NIET correct aan?
Nog maar te zwijgen van het ombouwen van de meterkast, ook de huisaansluiting moet veelal verzwaard worden. Je moet 1m2 buiten hebben om het apparaat te plaatsen (of plek aan de muur of dak) en je krijgt binnen een '2e cv-ketel' qua maat erbij aan de muur. (of een staande dubbeldeurs koelkast maat als je kiest voor een boiler-voorraadvat.) Dat is meerwerk, dus extra kosten.
Ik citeer enkel een website die informatie verstrekt over pompen en de levensduur daarvan. Je aanvullende kosten oftewel meerwerk zijn voor pompen gewoon stukken hoger dan voor een cv. Logisch, want huizen zijn ingericht op een cv en niet op een pomp.quote:Op dinsdag 17 mei 2022 13:23 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Ik moet rekening houden dat mijn warmtepomp na 10 jaar kapot is maar jouw leidingwerk, groepenkast, radiatoren en zo mogen wel gewoon dertig jaar blijven zitten.
>insert random youtube filmpje<quote:Op dinsdag 17 mei 2022 13:22 schreef Vimbavimba het volgende:
[kut filmpje van mensen die andere financiele prikkels hebben]
Ze zijn echt knettergek in de tweede kamer
Z'n belangen liggen ergens anders. En op zijn leeftijd zal het hem een zorg zijn.quote:Op dinsdag 17 mei 2022 13:22 schreef Vimbavimba het volgende:
Ze zijn echt knettergek in de tweede kamer
quote:Prof. Dr. C.A. (Kees) de Lange heeft een carrière als fysicus bij Shell Research
Mwa als we uitgaan van wat oudere woningen jazeker. Nieuwbouw etc heeft amper tot geen meerwerk, dat snapt iedereen wel, maar het merendeel van Nederland woont niet in nieuwbouw en die worden juist op kosten gejaagd.quote:
8 jaar is toch keurig dan, zo'n ding gaat wel 15 jaar mee.quote:Op dinsdag 17 mei 2022 13:26 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Ik citeer enkel een website die informatie verstrekt over pompen en de levensduur daarvan. Je aanvullende kosten oftewel meerwerk zijn voor pompen gewoon stukken hoger dan voor een cv. Logisch, want huizen zijn ingericht op een cv en niet op een pomp.
Bij zonnepanelen zien we dat je die - op dit moment - zeer snel terug kunt verdienen, indien de kwh prijzen zo blijven. Bij een pomp daarentegen lijkt het JAREN langer te duren voordat het financieel interessant gaat worden en dat valt mij behoorlijk tegen. Stel je zou uitgaan van 20K, dan nog duurt het jaren voor je het terug kunt verdienen. Ik zit op 200 euro aan gas (ongeveer) oftewel 100 maanden oftewel iets meer dan 8 jaar!
We hebben het nog steeds over een hybride toch? Die gewoon 80 graden water kan produceren als he nodig is.quote:Op dinsdag 17 mei 2022 13:27 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Mwa als we uitgaan van wat oudere woningen jazeker. Nieuwbouw etc heeft amper tot geen meerwerk, dat snapt iedereen wel, maar het merendeel van Nederland woont niet in nieuwbouw en die worden juist op kosten gejaagd.
Ja, want dat is dan economisch afgeschreven.quote:Op dinsdag 17 mei 2022 13:28 schreef TheFreshPrince het volgende:
Daarnaast: de extra aanpassingen voor een warmtepomp hoef je bij vervanging niet nog een keer te doen.
Of vervang jij iedere keer je meterkast, leidingwerk en radiatoren als je je CV-ketel vervangt?
Huisaansluiting verzwaren kost je iets van 200 euro. Overige zijn gewoon kosten die bij de eerder genoemde prijzen in zitten. Bij mij was het 5500 inclusief installatie van de pomp en afvoer oude CV ketel. Heb daarmee 1 ding aan de muur hangen, hybride warmtepomp en CV ketel ineen.quote:Op dinsdag 17 mei 2022 13:23 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Dit klopt toch gewoon? Wat is hier NIET correct aan?
Nog maar te zwijgen van het ombouwen van de meterkast, ook de huisaansluiting moet veelal verzwaard worden. Je moet 1m2 buiten hebben om het apparaat te plaatsen (of plek aan de muur of dak) en je krijgt binnen een '2e cv-ketel' qua maat erbij aan de muur. (of een staande dubbeldeurs koelkast maat als je kiest voor een boiler-voorraadvat.) Dat is meerwerk, dus extra kosten.
Ah je verzet de doelpalen weer eens. Je hebt veel geleerd op fok zie ik.quote:Op dinsdag 17 mei 2022 13:27 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Mwa als we uitgaan van wat oudere woningen jazeker. Nieuwbouw etc heeft amper tot geen meerwerk, dat snapt iedereen wel, maar het merendeel van Nederland woont niet in nieuwbouw en die worden juist op kosten gejaagd.
Klopt, voor een hybride heeft isoleren en beter afgiftesysteem wel nut voor het rendement (lagere aanvoertemperatuur = langer op warmtepomp draaien) maar je kan evengoed besparen door hem "plug en play" te laten plaatsen en verder geen aanpassingen te doen.quote:Op dinsdag 17 mei 2022 13:28 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
We hebben het nog steeds over een hybride toch? Die gewoon 80 graden water kan produceren als he nodig is.
Ik ga uit van 10 jaar, want als je hem 15 jaar mee zou willen laten gaan, dan zal de pomp ook jaarlijks of half-jaarlijks nagekeken moeten worden door een installateur (kost ook geld). Die kosten moet je dus ook meenemen in het verhaal.quote:Op dinsdag 17 mei 2022 13:28 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
8 jaar is toch keurig dan, zo'n ding gaat wel 15 jaar mee.
Daarnaast: de extra aanpassingen voor een warmtepomp hoef je bij vervanging niet nog een keer te doen.
Of vervang jij iedere keer je meterkast, leidingwerk en radiatoren als je je CV-ketel vervangt?
Waarom moest je aansluiting verzwaard worden?quote:Op dinsdag 17 mei 2022 13:29 schreef Niek92 het volgende:
[..]
Huisaansluiting verzwaren kost je iets van 200 euro. Overige zijn gewoon kosten die bij de eerder genoemde prijzen in zitten. Bij mij was het 5500 inclusief installatie van de pomp en afvoer oude CV ketel. Heb daarmee 1 ding aan de muur hangen, hybride warmtepomp en CV ketel ineen.
Nee ik heb het al de hele tijd over een volledige pomp ouwe reus.quote:Op dinsdag 17 mei 2022 13:28 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
We hebben het nog steeds over een hybride toch? Die gewoon 80 graden water kan produceren als he nodig is.
Wat moet er in hemelsnaam nagekeken worden aan een warmtepomp?quote:Op dinsdag 17 mei 2022 13:30 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Ik ga uit van 10 jaar, want als je hem 15 jaar mee zou willen laten gaan, dan zal de pomp ook jaarlijks of half-jaarlijks nagekeken moeten worden door een installateur (kost ook geld). Die kosten moet je dus ook meenemen in het verhaal.
Dat je aanpassingen moet doen is prima, maar de terugverdientijd is te lang en daarbij wat als de kwh prijzen gaan veranderen? Zit je met je pomp van 12-15K.
Nooit naar gekeken, maar ik vermoed dat die ook gewoon op een 16A groepje lopen.quote:Op dinsdag 17 mei 2022 13:29 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Klopt, voor een hybride heeft isoleren en beter afgiftesysteem wel nut voor het rendement (lagere aanvoertemperatuur = langer op warmtepomp draaien) maar je kan evengoed besparen door hem "plug en play" te laten plaatsen en verder geen aanpassingen te doen.
Bij mij was het voor zonnepanelen, niet eens voor de hybride warmtepomp. Bedoelde vooral dat het de kosten niet zijn.quote:Op dinsdag 17 mei 2022 13:30 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Waarom moest je aansluiting verzwaard worden?
Ah dat heb je goed verborgen gehoudenquote:Op dinsdag 17 mei 2022 13:30 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Nee ik heb het al de hele tijd over een volledige pomp ouwe reus.
Moet nietquote:Op dinsdag 17 mei 2022 13:30 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Waarom moest je aansluiting verzwaard worden?
Waarom moet een cv nagekeken worden? Is ook verplicht tegenwoordig, terwijl dat ook geen fuck voorstelt. Dat zullen ze bij pompjes ook wel gaan verplichten.quote:Op dinsdag 17 mei 2022 13:31 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Wat moet er in hemelsnaam nagekeken worden aan een warmtepomp?
Je laat je koelkast en vriezer ook regelmatig nakijken?
Heb ik zelfs benoemd eerder in dit topicquote:Op dinsdag 17 mei 2022 13:31 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ah dat heb je goed verborgen gehouden
Het lijkt wel doelbewust
Wat? Verzwaring hoeft niet? Wat zeg je nou? Het paradepaardje van de tegenstanders blijkt niet waar te zijn.... Dat is gek.quote:Op dinsdag 17 mei 2022 13:31 schreef Niek92 het volgende:
[..]
Bij mij was het voor zonnepanelen, niet eens voor de hybride warmtepomp. Bedoelde vooral dat het de kosten niet zijn.
Ah dus de doelpalen zijn inderdaad ergrens verzet in het verhaal.quote:Op dinsdag 17 mei 2022 13:30 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Nee ik heb het al de hele tijd over een volledige pomp ouwe reus.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |