Update januari 2021quote:De Nederlandse economie stevent af op een historische terugval. Het zou de diepste recessie worden in honderd jaar. Toch horen we over de woningmarkt vooral positieve verhalen. Volgens makelaars gaat het hartstikke goed.
Volgens de Rabobank is de huizenmarkt een risico, zeker voor Nederland en dan met name voor mensen die recentelijk een huis hebben gekocht en dit volledig hebben gefinancierd met een hypotheek. Zij kunnen in de problemen komen als de prijzen dalen.
'Nog steeds een gekkenhuis'
Erwin Ritter van ERA Ritter Makelaardij in Maarssen bekijkt het anders: "Bij ons is het nog steeds gekkenhuis", zegt hij. "Aan het begin van de coronacrisis was het wel even wat rustiger, maar het is weer aangetrokken, er worden weer meer huizen aangeboden."
Hij verwacht dat de druk op de markt groot zal blijven. "Ik heb natuurlijk geen glazen bol, maar het grote probleem blijft dat er te weinig huizen zijn."
Dalende huizenprijzen
Volgens DNB gaan de huizenprijzen de komende jaren hoogstwaarschijnlijk dalen, als gevolg van de coronacrisis. Al zal die daling beperkt zijn.
https://eenvandaag.avrotr(...)e-m-juist-wegzakken/
Zie inderdaad dat die iets goedkoper is dan de rest. Heb geen gekke bijzonderheden maar nog wel een studieschuld. Maar dat geld heb ik appart staan en los ik af zodra ik een hypotheek moet hebben.quote:Op maandag 7 maart 2022 12:53 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Tip: https://www.snsbank.nl/pa(...)theek-berekenen.html
SNS was tot voor kort voor mij het goedkoopste. Ik ken jouw situatie niet, maar als jij geen bijzonderheden hebt (alimentatie, schulden, shit, etc) dan raad ik jouw aan om het zonder adviseur te doen. Scheelt 1,5 - 2,0 k
Gelijk even een punt: als je een bod doet zonder ontbindende voorwaarden in het koopcontract en je krijgt geen passende hypotheekofferte (bij 3 aanbieders aangevraagd bijv.), heb je echt een probleem en kan je de overeengekomen boete betalen (vaak 10%).quote:Op maandag 7 maart 2022 13:02 schreef Pinuts het volgende:
[..]
Zie inderdaad dat die iets goedkoper is dan de rest. Heb geen gekke bijzonderheden maar nog wel een studieschuld. Maar dat geld heb ik appart staan en los ik af zodra ik een hypotheek moet hebben.
Zonder adviseur lijkt me niet perse verstandig voor een leek als ik
Na passeren wel. Maar er zit een verschil tussen verkocht in de volksmond en passeren. Passeren kan zo maanden duren.quote:Op maandag 7 maart 2022 12:42 schreef blomke het volgende:
[..]
Verbaast me, mijn ervaring is dat binnen een week de eigendomsacte is ingevoerd.
https://www.actuelerentes(...)-vast.asp#goto-tablequote:Op maandag 7 maart 2022 13:02 schreef Pinuts het volgende:
[..]
Zie inderdaad dat die iets goedkoper is dan de rest. Heb geen gekke bijzonderheden maar nog wel een studieschuld. Maar dat geld heb ik appart staan en los ik af zodra ik een hypotheek moet hebben.
Zonder adviseur lijkt me niet perse verstandig voor een leek als ik
Jaa ik ga sowieso onder voorbehoud van financiering opnemen. Dat risico ga ik niet nemen.quote:Op maandag 7 maart 2022 13:13 schreef blomke het volgende:
[..]
Gelijk even een punt: als je een bod doet zonder ontbindende voorwaarden in het koopcontract en je krijgt geen passende hypotheekofferte (bij 3 aanbieders aangevraagd bijv.), heb je echt een probleem en kan je de overeengekomen boete betalen (vaak 10%).
Denk dus goed na, onder welke ontbindende voorwaarden (geen hypotheekofferte kunnen krijgen) je wilt gaan overbieden. Met de nadruk op "OVER"
Hoe kun je dat in godsnaam adviseren zonder enige kennis over de situatie van die user en zonder enige kennis over zijn/haar begrip van de materie.quote:Op maandag 7 maart 2022 12:53 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Tip: https://www.snsbank.nl/pa(...)theek-berekenen.html
SNS was tot voor kort voor mij het goedkoopste. Ik ken jouw situatie niet, maar als jij geen bijzonderheden hebt (alimentatie, schulden, shit, etc) dan raad ik jouw aan om het zonder adviseur te doen. Scheelt 1,5 - 2,0 k
Vriendin van mij heeft op vele huizen geboden ovvf. Maar ze viste telkens achter het net.quote:Op maandag 7 maart 2022 14:05 schreef Pinuts het volgende:
[..]
Jaa ik ga sowieso onder voorbehoud van financiering opnemen. Dat risico ga ik niet nemen.
Nou, ik ben gewoon klant bij de adviseur hoor ;-)quote:Op maandag 7 maart 2022 14:32 schreef Leandra het volgende:
Laat zelf doen lekker aan jou, mij, de blomkes, inversteerdertjes, CoolGuy's en Potjecreme's en nog een handvol users van deze wereld over, maar een deel van ons stapt ook gewoon naar de adviseur.
Ja dat hoor ik vaker van mensen inderdaad. Maar zolang ik er niet 100000% zeker van ben dat het rond komt ga ik dat niet zo maar weghalen.quote:Op maandag 7 maart 2022 14:40 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Vriendin van mij heeft op vele huizen geboden ovvf. Maar ze viste telkens achter het net.
Alleen door het voorbehoud weg te halen uit de voorwaarden heeft ze uiteindelijk met alle moeite ene appartement kunnen kopen.
Wij hebben met voorbehoud van financiering, met voorbehoud van technische keuring en met 'maar' 10 duizend overbieden op de vraagprijs een huis in een gewilde wijk gekocht. Het kan dus wel.quote:Op maandag 7 maart 2022 14:40 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Vriendin van mij heeft op vele huizen geboden ovvf. Maar ze viste telkens achter het net.
Alleen door het voorbehoud weg te halen uit de voorwaarden heeft ze uiteindelijk met alle moeite ene appartement kunnen kopen.
Ik ook, maar dat is vooral omdat ik altijd lastige situaties hebquote:Op maandag 7 maart 2022 14:44 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Nou, ik ben gewoon klant bij de adviseur hoor ;-)
Hoe meer zekerheid je kunt bieden, hoe interessanter het is voor de verkoper. Volgens mij had de Rabobank daar inmiddels ook al iets voor.quote:Op maandag 7 maart 2022 14:44 schreef Pinuts het volgende:
[..]
Ja dat hoor ik vaker van mensen inderdaad. Maar zolang ik er niet 100000% zeker van ben dat het rond komt ga ik dat niet zo maar weghalen.
Hoorde dat het ook kan schelen als je een soort van brief laat opmaken van wat je maximaal kan lenen + spaargeld, zodat de verkoper eigenlijk meteen kan zien dat je het wel rond gaat krijgen.
Vond het heerlijk dat hij (met financiële motivatie) de rust en tijd kon vinden om het mijn partner ook te laten snappen.quote:Op maandag 7 maart 2022 14:53 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik ook, maar dat is vooral omdat ik altijd lastige situaties heb
En omdat ik kan lezen en schrijven met de adviseur
Ook gewoon niet doen, het is een dom advies, van iemand die met een hoop hear say blaat maar zelf niet koopt.quote:Op maandag 7 maart 2022 14:44 schreef Pinuts het volgende:
[..]
Ja dat hoor ik vaker van mensen inderdaad. Maar zolang ik er niet 100000% zeker van ben dat het rond komt ga ik dat niet zo maar weghalen.
Hoorde dat het ook kan schelen als je een soort van brief laat opmaken van wat je maximaal kan lenen + spaargeld, zodat de verkoper eigenlijk meteen kan zien dat je het wel rond gaat krijgen.
De Rabobank biedt dit https://www.rabobank.nl/p(...)n-met-meer-zekerheid en er zijn meer partijen met iets dergelijks bezig, ik las erover in het blaadje van Vereniging Eigen Huisquote:Op maandag 7 maart 2022 14:44 schreef Pinuts het volgende:
[..]
Oh ja, en dat, hoewel dat de laatste keer al niet meer gebeurd isquote:Op maandag 7 maart 2022 14:54 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Vond het heerlijk dat hij (met financiële motivatie) de rust en tijd kon vinden om het mijn partner ook te laten snappen.
Als je dan het winnende bod hebt, de financiering toch niet rond krijgt om wat voor reden en dan ook en 10 procent mag aftikken, kun je een huis kopen voorlopig wel helemaal uit je hoofd zetten.quote:Op maandag 7 maart 2022 14:40 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Begrijpend lezen is lastig voor jou? Dat blijkt, ik zei ook als je geen bijzonderheden hebt en de situatie dus overzichtelijk is.quote:Op maandag 7 maart 2022 14:32 schreef Leandra het volgende:
[..]
Hoe kun je dat in godsnaam adviseren zonder enige kennis over de situatie van die user en zonder enige kennis over zijn/haar begrip van de materie.
Als iemand de materie niet door en door snapt moet je het helemaal niet zelf doen, zeker niet bij een eerste huis.
Laat zelf doen lekker aan jou, mij, de blomkes, inversteerdertjes, CoolGuy's en Potjecreme's en nog een handvol users van deze wereld over, maar een deel van ons stapt ook gewoon naar de adviseur.
Er komt wel echt meer kijken dan alleen dat hoor.quote:Op maandag 7 maart 2022 15:46 schreef phpmystyle het volgende:
Een 1e huis kopen is feitelijk helemaal niet zo spannend als soms wordt gedaan door sommigen. Het enige wat je moet weten is wat je maximaal kan lenen
Zoals wat? Je salarisstrookje, rekeningafschrift etc overleggen?quote:Op maandag 7 maart 2022 15:49 schreef Slumlord. het volgende:
[..]
Er komt wel echt meer kijken dan alleen dat hoor.![]()
Ga ergens anders trollen.
Bij geen bijzonderheden echt niet. Altijd binnen een week geregeld. 2 maal.quote:Op maandag 7 maart 2022 15:49 schreef Slumlord. het volgende:
[..]
Er komt wel echt meer kijken dan alleen dat hoor.![]()
Ga ergens anders trollen.
Maar hoe weet genoemde user of er geen bijzonderheden zijn?quote:Op maandag 7 maart 2022 16:19 schreef potjecreme het volgende:
[..]
Bij geen bijzonderheden echt niet. Altijd binnen een week geregeld. 2 maal.
Nee, ook als de situatie niet uitzonderlijk is is het ronduit dom advies aan een leek.quote:Op maandag 7 maart 2022 15:46 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Begrijpend lezen is lastig voor jou? Dat blijkt, ik zei ook als je geen bijzonderheden hebt en de situatie dus overzichtelijk is.
Een 1e huis kopen is feitelijk helemaal niet zo spannend als soms wordt gedaan door sommigen. Het enige wat je moet weten is wat je maximaal kan lenen
Écht meer hoef je niet te kunnen. SNS had ook zo'n test voorafgaand bij selfservice hypotheken, zelfs een baviaan zou dat nog halen.
Heb ik het over die user? Ik geef antwoord dat het niet altijd ingewikkeld is.quote:Op maandag 7 maart 2022 16:23 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Maar hoe weet genoemde user of er geen bijzonderheden zijn?
Misschien past iets dat alleen via een adviseur kan wel beter qua voorwaarden
Dan verschillen wij hierover van mening.quote:Op maandag 7 maart 2022 16:25 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee, ook als de situatie niet uitzonderlijk is is het ronduit dom advies aan een leek.
En hoe hoog iemand opgeleid zegt daarbij niets, je moet inzicht in de materie hebben.
In die slaapkamer het bed ook voor de deur naar de wasruimte.... draai het bed dan een kwartslag zodat je iig de vrije doorloop hebt.quote:Op maandag 7 maart 2022 17:53 schreef Slumlord. het volgende:
595k voor 37m2 nabij de Vondelpark in Amsterdam
https://www.funda.nl/koop(...)2-vondelstraat-42-g/
En dan je bed voor je keuken zetten![]()
En geen buiten hebben![]()
Ben benieuwd of dat verkoopt en voor hoeveel… allemachtig.
Verplaats de deur naar de hal. Scheelt ook een slok op een borrel.quote:Op maandag 7 maart 2022 18:09 schreef Leandra het volgende:
[..]
In die slaapkamer het bed ook voor de deur naar de wasruimte.... draai het bed dan een kwartslag zodat je iig de vrije doorloop hebt.
Past dat überhaupt wel?quote:Op maandag 7 maart 2022 18:09 schreef Leandra het volgende:
[..]
In die slaapkamer het bed ook voor de deur naar de wasruimte.... draai het bed dan een kwartslag zodat je iig de vrije doorloop hebt.
Ik had de wasmachine in de cv-ketel hok gedaan en dat muurtje tussen die 2 weggehaald. Dan zou het een leuke, knusse slaapkamer kunnen zijn.quote:
Spannend!quote:Op maandag 7 maart 2022 18:43 schreef Candaasje het volgende:
Net nog even kort gesproken met adviseur, over het deel van de verbouwing dat we willen meefinancieren in de hypotheek, en ook even over de stijgende rentes. Toch weer wat gerustgesteld. Woensdag bod uitbrengen. En dan maar weer duimen draaien.
Ik ben nu al zenuwachtig
Ik WIST dat ik iets over het hoofd had gezienquote:Op maandag 7 maart 2022 18:49 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik zou het nooit zonder financieel adviseur hebben kunnen doen,al is het alleen het stappenplan nadat je een winnend bod hebt... Als niemand dat verteld had had ik echt met de handen in het jaar gestaan, taxateur regelen, welke notaris,wat betekent welke verzekering voor ons, wat is het verschil tussen een waarborgsom en een bankgarantie etc etc.
Het is allemaal niet moeilijk als iemand je het vertelt, maar logisch is er niets.
Als je niets van biologie en natuurkunde afweet dan kom je met logica een heel eind, bij economie en hypotheken moet je logica achter je laten...
Whoooooooooaaaaaaahquote:Op zaterdag 5 maart 2022 09:38 schreef Bosbeetle het volgende:
Wij hebben sinds gisteren de hypotheek rond, we zijn bijna de trotse eigenaars van 330k schuld. Overdracht is augustus.
Dat stappenplan kun je ook zelf wel vinden. Ik heb destijds een workshop (groot woord) gedaan via Vereniging Eigen Huis en bij die gelegenheid een boek aangeschaft. Geen financieel adviseur (nodig) gehad.quote:Op maandag 7 maart 2022 18:49 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik zou het nooit zonder financieel adviseur hebben kunnen doen,al is het alleen het stappenplan nadat je een winnend bod hebt... Als niemand dat verteld had had ik echt met de handen in het jaar gestaan, taxateur regelen, welke notaris,wat betekent welke verzekering voor ons, wat is het verschil tussen een waarborgsom en een bankgarantie etc etc.
Het is allemaal niet moeilijk als iemand je het vertelt, maar logisch is er niets.
Als je niets van biologie en natuurkunde afweet dan kom je met logica een heel eind, bij economie en hypotheken moet je logica achter je laten...
En wat heb je dan nog voor je??quote:Op maandag 7 maart 2022 18:49 schreef Bosbeetle het volgende:
Een sociaal constructquote:
Het is maar net wat je verstaat onder een leuke, knusse slaapkamer.quote:Op maandag 7 maart 2022 18:39 schreef Slumlord. het volgende:
[..]
Ik had de wasmachine in de cv-ketel hok gedaan en dat muurtje tussen die 2 weggehaald. Dan zou het een leuke, knusse slaapkamer kunnen zijn.
Dat is in ABN-??quote:
Ik woon zelf in een 28m2 waarvan de slaapkamer ietsje meer dan 6m2 is.quote:Op maandag 7 maart 2022 21:07 schreef Halcon het volgende:
[..]
Het is maar net wat je verstaat onder een leuke, knusse slaapkamer.
Ik vind het een veredelde bezemkast.
Dat lijkt me echt helemaal niks. Zelf een tijdje in hotels gezeten. Dat vond ik al klein en dan zijn die kamers nog wel een stukje groter dan 28m2.quote:Op maandag 7 maart 2022 21:18 schreef Slumlord. het volgende:
[..]
Ik woon zelf in een 28m2 waarvan de slaapkamer ietsje meer dan 6m2 is.
Weet niet beter.
Ben hier na 5 jaar wel uitgegroeid, ja. Het was leuk toen ik nog studeerde.quote:Op maandag 7 maart 2022 21:19 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dat lijkt me echt helemaal niks. Zelf een tijdje in hotels gezeten. Dat vond ik al klein en dan zijn die kamers nog wel een stukje groter dan 28m2.
Daar kan ik me alles bij voorstellen. Bij die bovenbuurman van je dan weer niet. 28m2...quote:Op maandag 7 maart 2022 21:21 schreef Slumlord. het volgende:
[..]
Ben hier na 5 jaar wel uitgegroeid, ja. Het was leuk toen ik nog studeerde.
Mijn bovenbuurman is 45 of zo en woont al 10 jaar in dezelfde 28m2.
En dat moet 320-330k opleveren.quote:Op maandag 7 maart 2022 21:22 schreef Halcon het volgende:
[..]
Daar kan ik me alles bij voorstellen. Bij die bovenbuurman van je dan weer niet. 28m2...
Was een trendsetter. OG van de Tiny house movementquote:Op maandag 7 maart 2022 21:19 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dat lijkt me echt helemaal niks. Zelf een tijdje in hotels gezeten. Dat vond ik al klein en dan zijn die kamers nog wel een stukje groter dan 28m2.
Je woonde toch in Alkmaar?quote:Op maandag 7 maart 2022 21:38 schreef Slumlord. het volgende:
[..]
En dat moet 320-330k opleveren.
Ben me er prima van bewust dat ik prima buiten de A10 zou kunnen gaan wonen in een huis met tuin en slaapkamers van minimaal 15m2, maar ik ben (nog) niet klaar met de stad. Ga binnenkort ook beginnen met een nieuwe baan in de stad ipv op 45 minuten rij-afstand.
Blijf wel kijken naar iets groters, ik ben in ieder geval niet dakloos of woon niet thuis o.i.d.
Heb hier in de buurt wel tiny houses gezien. Maar die zijn dan toch nog wel wat minder tiny dan die bezemkast in Amstedam.quote:Op maandag 7 maart 2022 21:47 schreef potjecreme het volgende:
[..]
Was een trendsetter. OG van de Tiny house movement
Omdat rente de “kosten” zijn. Rente gaat ten koste van je vermogen.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 09:59 schreef zatoichi het volgende:
Onlangs heb ik weer mijn belastingaangifte gedaan, en, mede omdat ik vorig jaar een nieuwe baan heb en in de hoogste belastingschaal terecht ben gekomen, kreeg ik nog meer terug vanwege de HRA dan voorgaand jaar.
Dat is voor mij heel leuk, maar zette me wel aan het denken. Ik heb mijn huis gekocht in 2015; achteraf gezien een goed moment, maar wel met relatief hoge rentes. Tot " overmaat van ramp" hebben we besloten om die rente ook gelijk voor 20 jaar vast te laten leggen, voor 3,5%. Wat de rente de komende tijd gaat doen weet ik niet, maar de afgelopen jaren, baalde ik een beetje van dat hoge percentage.
Ik heb nu echter het idee dat het een en ander scheef is hierin; ik krijg namelijk meer HRA dan iemand die de helft aan rente betaalt, maar twee keer zoveel aan zijn huis. Stel dat het bruto maandbedrag exact gelijk zou zijn hiervan, ben ik dan in het voordeel vanwege de HRA? Of mis ik hierin een gedachtensprong?
Dit dus.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 10:30 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Omdat rente de “kosten” zijn. Rente gaat ten koste van je vermogen.
Aflossing wordt niet zozeer gezien als kosten, je vermogen blijft namelijk gelijk als je aflost.
Dus als iemand minder rente betaalt is het logisch dat hij minder hypotheekrenteaftrek krijgt. Anders had het wel hypotheekmaandlastaftrek geheten ofzo
Internationaal is de HRA sowieso al raar.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 10:36 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dit dus.
Bij ons is de rente op dit moment ongeveer 37% van de maandelijkse hypotheeklast, de overige 63% is aflossing, en die 37% wordt alleen maar lager en die 63% wordt alleen maar hoger.
Het zou een beetje raar zijn als ik de aflossing ook zou mogen aftrekken, dat is immers iedere maand ruim ¤ 1.000 die het huis meer van mij wordt.
In de meeste Europese landen is het idd afgeschaft of enorm beperkt de afgelopen 20 jaar, aan de andere kant heeft Duitsland ook weer andere regelingen, zoals Baukindergeld.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 10:55 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Internationaal is de HRA sowieso al raar.
En België heeft de woonbonus.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 11:14 schreef Leandra het volgende:
[..]
In de meeste Europese landen is het idd afgeschaft of enorm beperkt de afgelopen 20 jaar, aan de andere kant heeft Duitsland ook weer andere regelingen, zoals Baukindergeld.
We kunnen wel makkelijk roepen dat er in andere landen geen HRA is, maar dan moet je ook melden wat er in die landen wel aan regelingen is.
100% stijging is ook wel erg veel. Gemiddeld is het toch 60-70 over die periode. Waarbij een gedeelte nog zit in afschaffing overdrachtsbelasting.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 11:25 schreef zatoichi het volgende:
Ah, dank, ik zie de denkfout in mijn gedachten al; HRA is inderdaad hetzelfde voor beide gevallen, het scheven zit hem met name in de kosten voor aflossing denk ik:
Stel je hebt een huis op nummer 5 en op nummer 7; exact hetzelfde huis, exact dezelfde waarde in 2015 (laten we zeggen 2 ton) en 2022 (4 ton voor het gemakt)
In 2015 betaal je voor 200.000 en 3 procent rente
In 20222 betal je voor 400.000 en 1,5 procent rente
Huisnummer 5 kost je aan rente bruto 6000 per jaar (in ieder geval het eerste jaar)
Huisnummer 7 kost je aan rente bruto 6000 per jaar
Dus HRA is gelijk in beide gevallen. Aflossing daarentengen, heel plat gemeten is wel anders:
2 ton over 30 jaar is 6.666,- euro per jaar, 4 ton = 13.333,- per jaar.
Absoluut is de hypotheekrente dus gelijk, maar relatief is een groter deel van het huis wat gekocht werd in 2015 rente (aftrekbaar) ipv aflossing (niet aftrekbaar). Namelijk in 2015 bijna 50% en in 2022 maar ~30%.
Maar goed in feite is de HRA dus blijkbaar geen factor, de totale kosten voor wonen zijn gewoon heel duur geworden door rente+aflossing; met bovenstaande voorbeeld betalen jij en je buurman die in 2015 een huis kocht een bruto (en netto zou dus ook gelijk zijn bij gelijke inkomsten in dit geval) een ruim verschil voor de zeflde woning:
2015: 12.666 p jaar
2022: 19.333 p jaar
Dan gaat het argument dat de prijzen stijgen maar de rente daalt en dus een gelijk bedrag aan kosten oplevert eigenlijk ook niet op?
De bruto rente blijft dan plm. gelijk, maar je vergeet de (afnemende) HRA en het (toenemende) EWF. Verder stijgt i.d.d. het aflossingsdeel bij ann./lin. hypotheken, omdat de overheid op basis van haar eigen financieringsproblemen, heeft bedacht dat een ander moet gaan aflossen op z'n schuld.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 11:25 schreef zatoichi het volgende:
Dan gaat het argument dat de prijzen stijgen maar de rente daalt en dus een gelijk bedrag aan kosten oplevert eigenlijk ook niet op?
Ja klopt, was ook theoretisch, om het rekenen wat makkelijker te maken. Ik ben zelf dacht ik met 3,6 procent begonnen in 2015 en zit nu op 3,2; en snel op 3,1 (door de waardestijgingen) Dicht bij die 3 procent die ik nu dus betaal voor een huis wat, als ik naar een recent koopsommenoverzicht kijk, ongeveer 70% duurder is dan wat het was.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 11:43 schreef Adames het volgende:
[..]
100% stijging is ook wel erg veel. Gemiddeld is het toch 60-70 over die periode. Waarbij een gedeelte nog zit in afschaffing overdrachtsbelasting.
En 3% lange termijn in 2015 was volgens mij wel erg laag.
Dus het verschil is kleiner.
Maar ja, huizen zijn duurder geworden, dat klopt
En het zure is dat spaargeld of extra aflossing minder besparing oplevert.
In het VK niks van HRA. Er zijn wel regelingen om mensen te helpen een huis te kopen (help-to-buy, shared ownership), maar een hypotheek is in principe gewoon om je huis af te betalen. Aflossingvrij wordt alleen gedaan als je 50% of meer cash op tafel kunt leggen. Verder max 5 jaar vaste rente, daarna wordt het variabel, en kun je vrijwel altijd dus beter een nieuwe hypotheek afsluiten (met lagere loan to value ratio omdat je 5 jaar hebt afbetaald).quote:Op dinsdag 8 maart 2022 11:14 schreef Leandra het volgende:
[..]
In de meeste Europese landen is het idd afgeschaft of enorm beperkt de afgelopen 20 jaar, aan de andere kant heeft Duitsland ook weer andere regelingen, zoals Baukindergeld.
We kunnen wel makkelijk roepen dat er in andere landen geen HRA is, maar dan moet je ook melden wat er in die landen wel aan regelingen is.
Niet meer nee, dat is begin deze eeuw in het VK afgeschaft, maar tot dat moment was er ook gewoon een vorm van HRA.quote:
Op zich is HRA niet zo raar als je bedenkt dat je inkomstenbelasting betaalt over de fictieve huurwaarde van de woning: Je betaalt belasting over de inkomsten en je mag de kosten die je maakt om de inkomsten te genereren aftrekken.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 10:55 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Internationaal is de HRA sowieso al raar.
Die belasting zou je ook af kunnen schaffen. Belastingstelsel zo simpel mogelijk maken.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 16:18 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Op zich is HRA niet zo raar als je bedenkt dat je inkomstenbelasting betaalt over de fictieve huurwaarde van de woning: Je betaalt belasting over de inkomsten en je mag de kosten die je maakt om de inkomsten te genereren aftrekken.
Het enige wat raar is, is dat de aftrek met de huizenprijzen is meegegroeid maar het inkomstendeel nooit is rechtgezet voor de gestegen huurprijzen.
Leaseholds is niet populair inderdaad en men probeert er vanaf te komen, vooral omdat je bijv in een apartement kunt komen te wonen met zeg een hypotheek van Ł1000/maand en een leasehold last van Ł250/maand, maar na 10 jaar zijn de leasehold kosten gestegen naar 1000/maand en is je apartement praktisch onverkoopbaar. Niemand gaat iets kopen voor 5 ton waarbij naast hypotheeklasten er ook nog eens zoveel leasehold lasten bijkomen.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 15:20 schreef Leandra het volgende:
[..]
Niet meer nee, dat is begin deze eeuw in het VK afgeschaft, maar tot dat moment was er ook gewoon een vorm van HRA.
Maar goed, met die leaseholds en freeholds in de VK die wel veel meer voor lijken te komen dan hier is de markt sowieso een andere.
Als een lease binnen 40 jaar afloopt heeft dat al een negatief effect op de prijs van het huis, terwijl men hier een erfpacht die nog 40 jaar vaststaat wel helemaal geweldig vindt, want zekerheid de komende 30 jaar
Het belastingstelsel van de grond af aan opnieuw opzetten met 2 hoofddoelen zou mooi zijn. Maak het zo simpel mogelijk met zo min mogelijk subsidies, teruggaves, vergoedingen, extra heffingen, etc, maar wel de huidige belastinginkomsten instand houden.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 16:40 schreef Halcon het volgende:
[..]
Die belasting zou je ook af kunnen schaffen. Belastingstelsel zo simpel mogelijk maken.
Je kunt de herverdeelkosten uitsparen en dus iets minder heffen.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 17:59 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Het belastingstelsel van de grond af aan opnieuw opzetten met 2 hoofddoelen zou mooi zijn. Maak het zo simpel mogelijk met zo min mogelijk subsidies, teruggaves, vergoedingen, extra heffingen, etc, maar wel de huidige belastinginkomsten instand houden.
Ja maar dan zit 80% van de belasting ambtenaren zonder werkquote:Op dinsdag 8 maart 2022 17:59 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Het belastingstelsel van de grond af aan opnieuw opzetten met 2 hoofddoelen zou mooi zijn. Maak het zo simpel mogelijk met zo min mogelijk subsidies, teruggaves, vergoedingen, extra heffingen, etc, maar wel de huidige belastinginkomsten instand houden.
Tis toch uitgesteld inkomen. Let it be.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 18:01 schreef michaelmoore het volgende:
Dan ook stoppen met de bruto pensioenspaar optie , dat gaat in de toekomst dan bakken met geld opleveren
Dat eigen woning forfait is een percentage van de WOZ waarde, dus die is wel "meegegroeid" right.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 16:18 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Op zich is HRA niet zo raar als je bedenkt dat je inkomstenbelasting betaalt over de fictieve huurwaarde van de woning: Je betaalt belasting over de inkomsten en je mag de kosten die je maakt om de inkomsten te genereren aftrekken.
Het enige wat raar is, is dat de aftrek met de huizenprijzen is meegegroeid maar het inkomstendeel nooit is rechtgezet voor de gestegen huurprijzen.
nee ik vind het onzin , welke naam je er ook aan geeftquote:Op dinsdag 8 maart 2022 18:05 schreef ludovico het volgende:
[..]
Tis toch uitgesteld inkomen. Let it be.
K maar je pensioen dan?quote:Op dinsdag 8 maart 2022 18:17 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nee ik vind het onzin , welke naam je er ook aan geeft
maakt het belastingstelsel onnodig gecompliceerd met Pensioen BV s en Emigratie en derg
Is enorm veel misbruik mee, niet meer zoveel als vroeger maar toch
Sparen , ?? OK, Netto Sparen
moeten de vermogensbelasting ook afschaffenquote:Op dinsdag 8 maart 2022 18:20 schreef ludovico het volgende:
[..]
K maar je pensioen dan?
Netto pensioen sparen?
En is dat geld dan ook belastbaar qua vermogensbelasting?![]()
Kben wel pro vermogensbelasting maar dan vanaf... 500k ofzo exclusief huis.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 18:24 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
moeten de vermogensbelasting ook afschaffen
Dan kunnen we het boxenstelsel ook afschaffen
nee boxenstelsel afschaffen, vermogensbelasting ook afschaffenquote:Op dinsdag 8 maart 2022 18:25 schreef ludovico het volgende:
[..]
Kben wel pro vermogensbelasting maar dan vanaf... 500k ofzo exclusief huis.
Mensen zijn het niet met mij eens met de interpretatie maar dikke lul, keb nog niet echt inhoudelijk het volgende ontkracht horen worden:quote:Op dinsdag 8 maart 2022 18:24 schreef michaelmoore het volgende:
vermogens belasting van 4% op niet genoten rendement is diefstal , ook volgens de hoge raad
afschaffen de vermogensbelasting , als rendement heffing is dat niet haalbaar , dan moet je verliezen ook aftrekbaar makenquote:Op dinsdag 8 maart 2022 18:27 schreef ludovico het volgende:
[..]
Mensen zijn het niet met mij eens met de interpretatie maar dikke lul, keb nog niet echt inhoudelijk het volgende ontkracht horen worden:
De hoge raad kwam tot zijn oordeel dat je recht hebt op bezit en als je meer dan 100% van het werkelijke rendement zou moeten betalen in belasting ben je netto aan het inleveren op je bezit. Dat is illegaal, oordelen ze.
Ja, dat is mijn sport.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 18:26 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nee boxenstelsel afschaffen, vermogensbelasting ook afschaffen
Is niet haalbaar en niet te verdedigen , als rendementshefffing
Jij wil weer graag allerlei belastingregeltjes maken
Lijkt me logisch? Wat is daar het probleem van? Wat denk je dat bedrijven doen?quote:Op dinsdag 8 maart 2022 18:28 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
afschaffen de vermogensbelasting , als rendement heffing is dat niet haalbaar , dan moet je verliezen ook aftrekbaar maken
Dan verzuip je weer in een VVD woud van regeltjes
vermogens belasting is een heffing op een spaarzame ziel ,quote:Op dinsdag 8 maart 2022 18:28 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ja, dat is mijn sport.
Nee, de ongelijkheid moet niet verder groeien, dat is stap 1, dat dat noodzakelijk is dat dat niet verder groeit per generatie is voor mij zo klaar als een klontje.
Een laffe vermogensbelasting remt het slechts een beetje af.
Groeiende ongelijkheid naar absurde vermogens = No Go.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 18:29 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
vermogens belasting is een heffing op een spaarzame ziel ,
Afschaffen
echte vermogens zitten in pensioen BV s of in engelse LTD , dat is ongelijkheidquote:Op dinsdag 8 maart 2022 18:35 schreef ludovico het volgende:
[..]
Groeiende ongelijkheid naar absurde vermogens = No Go.
Dat is een gigantisch probleem, maar je mag van niet vinden.
Yeah...... wel waar, tis geen makkelijk spelletje, overal escape opties, maar het moet, is mijn opvatting.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 18:36 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
echte vermogens zitten in pensioen BV s of in engelse LTD , dat is ongelijkheid
De spaarzame ziel moet niet gestraft worden , die heeft al last van de inflatie , waarom nog extra straffen
mensen die voor een eenvoudiger belastingstelsel zijn en tegelijk allerlei nieuwe regeltjes gaan verzinnen die zijn niet consequentquote:Op dinsdag 8 maart 2022 18:38 schreef investeerdertje het volgende:
Weer teveel gedronken @:michaelmoore?
nee gewoon stoppen met vermogens belasting en erfbelasting heffen en meer directe belastingen en IB en stoppen met toeslagen en vrijstellingenquote:Op dinsdag 8 maart 2022 18:42 schreef ludovico het volgende:
[..]
Yeah...... wel waar, tis geen makkelijk spelletje, overal escape opties, maar het moet, is mijn opvatting.
En de rest van de wereld zal meemoeten anders is het nog makkelijker te ontwijken.
Oh jawel.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 18:43 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
mensen die voor een eenvoudiger belastingstelsel zijn en tegelijk allerlei nieuwe regeltjes gaan verzinnen die zijn niet consequent
Als je niet zoveel eisen hebt en tis duidelijk etc, prima toch.quote:Op maandag 7 maart 2022 14:53 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik ook, maar dat is vooral omdat ik altijd lastige situaties heb
En omdat ik kan lezen en schrijven met de adviseur
Prio Onzinquote:Op dinsdag 8 maart 2022 18:47 schreef ludovico het volgende:
[..]
Oh jawel.
Prio ongelijkheid > prio gemakkelijk belastingstelsel > prio moeilijk belastingstelsel.
Ook met weinig eisen kun je een lastige situatie hebben.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 18:54 schreef ludovico het volgende:
[..]
Als je niet zoveel eisen hebt en tis duidelijk etc, prima toch.
Wat complexer heb je zelf vaak veel minder inzicht in de mogelijkheden, lijkt me.
Maar dan nog geluk hebben met een goede adviseur, de helft weet ook niet persé meer dan jij, maar allicht wel op een belangrijke niche.
Ik doelde op je toetsenbordvaardigheden.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 18:43 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
mensen die voor een eenvoudiger belastingstelsel zijn en tegelijk allerlei nieuwe regeltjes gaan verzinnen die zijn niet consequent
Ik zou niet te veel reageren op 'm. De helft wat hij post is verzonnen of fakenews, de andere helft vanuit een heel bijzonder perspectief bedacht.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 20:43 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Ik doelde op je toetsenbordvaardigheden.
o mijn ogen zijn zonder bril niet meer zo goedquote:Op dinsdag 8 maart 2022 20:43 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Ik doelde op je toetsenbordvaardigheden.
Maar het kan wel goed uitpakken. Laat je het ook beoordelen als het af is?quote:Op dinsdag 8 maart 2022 19:47 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ook met weinig eisen kun je een lastige situatie hebben.
Ik had helemaal niet veel eisen, wist precies wat ik wilde, en dat was ook nog eens zonder allerlei fiscaal getover van herleven van het recht op aflossingsvrij.
Gewoon volledig annuďtair in 30 jaar.
Het probleem zat hem alleen in het feit dat we zelf een huis lieten bouwen en geen projectwoning kochten.
Dat is net wat meer risico voor de bank dus ze willen wel zeker weten dat het huis wat je gaat bouwen ook waard gaat zijn wat je denkt dat het waard wordt.
Een deel van de banken doet niet eens hypotheken voor zelfbouw.
Dus dan heb je niet veel eisen maar wel een lastige situatie.
Ik wacht eerst even op de WOZ, die heb ik nog niet binnen.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 22:05 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Maar het kan wel goed uitpakken. Laat je het ook beoordelen als het af is?
Vrienden van ons bouwen een huis hier in het VK, totale kosten 3 ton, ik geloof iets van 2 ton als lening, nadat het af was werd het beoordeeld voor de hypotheek en gewaardeerd op ruim 5 ton. Dat was een mooie meevaller. LTV flink omlaag en dus rente op hypotheek flink omlaag.
Is die 21.80 alleen de rente?quote:Op dinsdag 8 maart 2022 22:53 schreef Leandra het volgende:
Het kan misschien wel uit de jaarlijkse extra aflossing die ik in december gepland heb alvast in mei te doen, afhankelijk van de WOZ, want de schuld gaat sowieso met een fors bedrag per maand naar beneden, dus als dat nog even wat extra is dan is dat bij een WOZ die niet hoog genoeg is voor een daling van de rente misschien wel zo als ik de extra aflossing vervroeg.
Scheelt toch 0.05% En is misschien niet veel, maar wel weer ¤ 21,80 per maand, die weer extra gereserveerd kan worden voor een extra aflossing.
Als ik die extra aflossing al in mei doe hoeft de WOZ maar 53K boven de taxatiewaarde te zitten om de rente te kunnen verlagen.
Dat zou een schuld van 523200 betekenen. Pittig, zou maar flink aflossen....quote:Op woensdag 9 maart 2022 09:02 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Is die 21.80 alleen de rente?
Met de huidige rentes en de aankomende inflatie zou ik juist zou weinig mogelijk aflossen. Meer schuld is meer beter.quote:Op woensdag 9 maart 2022 09:16 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat zou een schuld van 523200 betekenen. Pittig, zou maar flink aflossen....
Hoe kom je bij dat bedrag?quote:Op woensdag 9 maart 2022 09:16 schreef blomke het volgende:
[..]
Even verder denken: wat denk je wat de rente gaat doen bij deze inflatie...quote:Op woensdag 9 maart 2022 09:26 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Met de huidige rentes en de aankomende inflatie zou ik juist zou weinig mogelijk aflossen. Meer schuld is meer beter.
Eenvoudig:quote:
Zie bovenstaand. Plus de leeftijd.quote:
Ja, daarom zet je rente ook minstens 20 jaar vastquote:Op woensdag 9 maart 2022 09:30 schreef blomke het volgende:
[..]
Even verder denken: wat denk je wat de rente gaat doen bij deze inflatie...
Dat ligt eraan wat je anders met dat geld doet. Beleg je dat en haal je rendement dan is dat natuurlijk gunstiger. Maar als het maar op een spaarrekening staat te suffen, dan kost dat natuurlijk ook alleen maar geld.quote:Op woensdag 9 maart 2022 09:26 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Met de huidige rentes en de aankomende inflatie zou ik juist zou weinig mogelijk aflossen. Meer schuld is meer beter.
Zeker, absoluut verstandige dingen doen met je kapitaalquote:Op woensdag 9 maart 2022 09:59 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dat ligt eraan wat je anders met dat geld doet. Beleg je dat en haal je rendement dan is dat natuurlijk gunstiger. Maar als het maar op een spaarrekening staat te suffen, dan kost dat natuurlijk ook alleen maar geld.
O, je hebt zeker een goed punt als het gaat om de voordelen van aflossingsvrije hypotheekdelen. Maar wat dacht je van iemand die richting pensioen gaat en nog met > 5 ton schuld zit? Zou met AOW en pensioen dat toch wat minder prettig vinden. Mijn idee is altijd een LTV < 0,5 en minder dan 25% van je netto inkomen aan woonlasten: hypotheek + EWF + belastingen + GLW.quote:Op woensdag 9 maart 2022 10:06 schreef Drekkoning het volgende:
Zeker, absoluut verstandige dingen doen met je kapitaal. Daarom kan je het beter niet in je huis stoppen, dan rendeert het vrij weinig.
Daarnaast wordt die schuld relatief toch steeds minder waard de komende 20 jaar.
Vandaar dat ook steeds meer mensen de schuldschaamte-cultuur in Nederland loslaten en aflossingsvrije hypotheekdelen nemen.
Heb je echt zo een beroerd pensioen joh?quote:Op woensdag 9 maart 2022 10:10 schreef blomke het volgende:
[..]
O, je hebt zeker een goed punt als het gaat om de voordelen van aflossingsvrije hypotheekdelen. Maar wat dacht je van iemand die richting pensioen gaat en nog met > 5 ton schuld zit? Zou met AOW en pensioen dat toch wat minder prettig vinden. Mijn idee is altijd een LTV < 0,5 en minder dan 25% van je netto inkomen aan woonlasten: hypotheek + EWF + belastingen + GLW.
Ja. Voor iemand die (zoals ik) grotendeels bij het ABP heeft gezeten, is de koopkrachtachteruitgang, mede dankzij de lage rente en de hoge inflatie, enorm.quote:Op woensdag 9 maart 2022 10:12 schreef investeerdertje het volgende:
Heb je echt zo een beroerd pensioen joh?
Je bedoelde dat je er al een tijdje niet meer opbouwt?quote:Op woensdag 9 maart 2022 10:13 schreef blomke het volgende:
[..]
Ja. Voor iemand die (zoals ik) grotendeels bij het ABP heeft gezeten, is de koopkrachtachteruitgang, mede dankzij de lage rente en de hoge inflatie, enorm.
Ja, schuld wordt minder waard. Maar ook spaargeld waar je niks mee doet, wordt minder waard. Als je er toch niks mee doet, kun je beter aflossen.quote:Op woensdag 9 maart 2022 10:06 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Zeker, absoluut verstandige dingen doen met je kapitaal. Daarom kan je het beter niet in je huis stoppen, dan rendeert het vrij weinig.
Daarnaast wordt die schuld relatief toch steeds minder waard de komende 20 jaar.
Vandaar dat ook steeds meer mensen de schuldschaamte-cultuur in Nederland loslaten en aflossingsvrije hypotheekdelen nemen.
Wat maakt die schuld dan nog uit? Je hebt er een huis tegenover dat vele malen meer waard is.quote:Op woensdag 9 maart 2022 10:10 schreef blomke het volgende:
[..]
O, je hebt zeker een goed punt als het gaat om de voordelen van aflossingsvrije hypotheekdelen. Maar wat dacht je van iemand die richting pensioen gaat en nog met > 5 ton schuld zit? Zou met AOW en pensioen dat toch wat minder prettig vinden. Mijn idee is altijd een LTV < 0,5 en minder dan 25% van je netto inkomen aan woonlasten: hypotheek + EWF + belastingen + GLW.
Ja, maar als je het geld dat je niet in je huis hebt gepompt hebt geďnvesteerd dan is het vrijwel zeker meer waard dan als je het enkel hebt geďnvesteerd in je hypotheek.quote:Op woensdag 9 maart 2022 10:13 schreef blomke het volgende:
[..]
Ja. Voor iemand die (zoals ik) grotendeels bij het ABP heeft gezeten, is de koopkrachtachteruitgang, mede dankzij de lage rente en de hoge inflatie, enorm.
In 1986 ben ik in het ABP gekomen en heb bij diverse werkgevers pensioen opgebouwd en (inderdaad) nog steeds. Ook heb ik BPR-pensioen bij BeFrank opgebouwd.quote:Op woensdag 9 maart 2022 10:16 schreef investeerdertje het volgende:
Je bedoelde dat je er al een tijdje niet meer opbouwt?
Dat dus. Maar ook je persoonlijke situatie als je ouder wordt: ik merk dat de flexibiliteit en het probleemoplossend vermogen, afnemen. In die context vind ik het beter , een lage hypotheekschuld en -lasten te hebben. Maar goed, ieder voor zich uiteraard.quote:Op woensdag 9 maart 2022 10:18 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ja, schuld wordt minder waard. Maar ook spaargeld waar je niks mee doet, wordt minder waard. Als je er toch niks mee doet, kun je beter aflossen.
Natuurlijk kun je er wel beter wat meedoen wat wel iets oplevert en in elk geval meer dan de rente die je ermee uitspaart.
Ja, ook dat. Als je een korte scope hebt en 'n beurscrash / tegenvallers niet uit kunt/wilt zitten, dan heeft het niet zoveel zin om aan beleggen te beginnen.quote:Op woensdag 9 maart 2022 10:42 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat dus. Maar ook je persoonlijke situatie als je ouder wordt: ik merk dat de flexibiliteit en het probleemoplossend vermogen, afnemen. In die context vind ik het beter , een lage hypotheekschuld en -lasten te hebben. Maar goed, ieder voor zich uiteraard.
De hele verdeling wordt weer anders zodra je extra aflost, dus het is niet alleen de rente maar ook het net wat lagere af te lossen bedrag over dezelfde resttijd.quote:Op woensdag 9 maart 2022 09:02 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Is die 21.80 alleen de rente?
Neuh, zo hoog is onze hypotheek zelfs nooit geweest, en we lossen al anderhalf jaar afquote:Op woensdag 9 maart 2022 09:16 schreef blomke het volgende:
[..]
En dat zo dicht voor je pensioenquote:Op woensdag 9 maart 2022 12:57 schreef Leandra het volgende:
[..]
Neuh, zo hoog is onze hypotheek zelfs nooit geweest, en we lossen al anderhalf jaar af
Scheelt niet heel veel trouwens, maar ik ben sowieso van het aflossen, aflossen, aflossen, dus de bedoeling is wel dat de schuld rond pensioen (over ongeveer 12 jaar) een stuk lager is dan nu.
Ik verwacht dat hij dan iig onder de 300K is.
Tja die transparantie was waar iedereen om riep toch?quote:Op woensdag 9 maart 2022 13:13 schreef Doedezemaar het volgende:
Ok dan, een nieuwe makelaar die ipv courtage voor de verkoper veilingkosten voor de koper rekent https://degratisverkoopmakelaars.nl/. Ik kwam ‘m tegen op funda en was benieuwd hoe het in z’n werk ging, ik weet niet helemaal wat ik ervan moet vinden eigenlijk. Transparant bieden, tsja…
Ja ja... 12 jaar zijn zo om.quote:Op woensdag 9 maart 2022 13:02 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
En dat zo dicht voor je pensioen
Je wilt gewoon openbare veilingen, dus? Eventueel online.quote:Op woensdag 9 maart 2022 13:37 schreef Candaasje het volgende:
Ik zou - als koper - best een beetje meer transparantie willen hoor. Ik weet op dit moment niet of ik 30k te weinig of teveel biedt. En ja, natuurlijk biedt je wat je er zelf voor kwijt wil.... of misschien beter gezegd; ook wat je er voor kán geven. Maar ik heb nu echt geen flauw idee of ik mijn tijd/energie aan het verdoen ben voor een compleet kansloze missie, of dat ik ook 20k minder had kunnen bieden en dat weer had kunnen steken in mijn hypotheek/pensioen/bouwdepot/etc. En er is niemand die mij een mes op de keel zet dat laatste te doen hoor, maar toch... het voelt ergens wel wat wrang.
Moet alleen wel het systeem wel goed ontworpen worden natuurlijk; Marktplaats werkt niet omdat jan en alleman maar eindeloos biedingen kan blijven doen en zo de prijs enorm opgedreven wordt.
Maar bijvoorbeeld 2 of 3 biedingsrondes (waarbij tussendoor dus de biedingen bekend gemaakt worden) en dan schlüss...
.... of zoiets.. iets in die strekking.... ik ben verre van een expert van zulke transacties vormgeven.
(En let wel: ik heb in deze markt enkel ervaring met op inschrijving bieden. Dat kleurt mijn beeld ook wel)
En exact deze gedachte zou je eigenlijk los moeten laten. Of dat nu is, of in de vorige crisis. Je wilt een huis die van jezelf is. Hierbij ga je mensen tegen elkaar op zien bieden uiteindelijk. Dat zal lachen worden, mensen die zich helemaal gek zien worden.quote:Op woensdag 9 maart 2022 13:37 schreef Candaasje het volgende:
of dat ik ook 20k minder had kunnen bieden
Het ligt eraan hoe die transparantie is, als het net zoals bij een normale veiling is, dat iedereen elkaar blijft overbieden dan wordt het misschien wel "transparanter" maar het maakt de prijzen niet lager, eerder hoger, want dan denk je dat je misschien met nog ¤ 5.000 extra de bieding "gewonnen" hebt, maar dan doet de ander er ook weer ¤ 5.000 bij.quote:Op woensdag 9 maart 2022 13:37 schreef Candaasje het volgende:
Ik zou - als koper - best een beetje meer transparantie willen hoor. Ik weet op dit moment niet of ik 30k te weinig of teveel biedt. En ja, natuurlijk biedt je wat je er zelf voor kwijt wil.... of misschien beter gezegd; ook wat je er voor kán geven. Maar ik heb nu echt geen flauw idee of ik mijn tijd/energie aan het verdoen ben voor een compleet kansloze missie, of dat ik ook 20k minder had kunnen bieden en dat weer had kunnen steken in mijn hypotheek/pensioen/bouwdepot/etc. En er is niemand die mij een mes op de keel zet dat laatste te doen hoor, maar toch... het voelt ergens wel wat wrang.
Moet alleen wel het systeem wel goed ontworpen worden natuurlijk; Marktplaats werkt niet omdat jan en alleman maar eindeloos biedingen kan blijven doen en zo de prijs enorm opgedreven wordt.
Maar bijvoorbeeld 2 of 3 biedingsrondes (waarbij tussendoor dus de biedingen bekend gemaakt worden) en dan schlüss...
.... of zoiets.. iets in die strekking.... ik ben verre van een expert van zulke transacties vormgeven.
(En let wel: ik heb in deze markt enkel ervaring met op inschrijving bieden. Dat kleurt mijn beeld ook wel)
Dat is vrij normaal toch bij veilingen? Dat de andere partij de kans weer krijgt als jij tot tijd -1 min wacht.quote:Op woensdag 9 maart 2022 13:42 schreef Doedezemaar het volgende:
Dat systeem van die makelaar is wel vaag hoor, ze hebben een sluitingsmoment, maar…
“Bieden is uitsluitend mogelijk via ons online biedplatform op onze website. De sluitingstijd is continue zichtbaar.
Het is mogelijk om tot dat moment een bod uit te brengen. Als jij of iemand anders 15 minuten voor tijd een bod of nieuw bod uitbrengt dan wordt de biedingstermijn automatisch met 15 minuten verlengd. Tijdens het biedproces kan iedereen zien wat er is geboden en door wie”
Zoiets ja... hoewel ik me ergens kan voorstellen dat heel massaal wordt, en ook weer nadelen kent.quote:Op woensdag 9 maart 2022 13:39 schreef Halcon het volgende:
[..]
Je wilt gewoon openbare veilingen, dus? Eventueel online.
Absoluut waar. Maar zou je dat niet kunnen tegengaan door 2 of maximaal 3 'rondes' te hanteren? Dus eerst doet iedereen een bod; bedragen worden bekendgemaakt onder deze bieders. (Niet dat er nog eens mensen van buitenaf hun plasje erover mogen gaan doen, want dat zou ook enorm prijsopdrijvend kunnen werken). Dan een 2e ronde, waarin iedereen nog een keer een tweede bod mag uitbrengen. Dan weet je als bieder wat meer op welke bedragen je moet richten.quote:Op woensdag 9 maart 2022 13:42 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het ligt eraan hoe die transparantie is, als het net zoals bij een normale veiling is, dat iedereen elkaar blijft overbieden dan wordt het misschien wel "transparanter" maar het maakt de prijzen niet lager, eerder hoger, want dan denk je dat je misschien met nog ¤ 5.000 extra de bieding "gewonnen" hebt, maar dan doet de ander er ook weer ¤ 5.000 bij.
Wat is daar vaag aan? Zo werkt dat bijvoorbeeld bij bva-veilingen ook. Zo voorkom je dat mensen in de laatste seconde een random bod plaatsen en hopen dat ze de laatste/hoogste zijn zodat niemand er meer overheen kan.quote:Op woensdag 9 maart 2022 13:42 schreef Doedezemaar het volgende:
Dat systeem van die makelaar is wel vaag hoor, ze hebben een sluitingsmoment, maar…
“Bieden is uitsluitend mogelijk via ons online biedplatform op onze website. De sluitingstijd is continue zichtbaar.
Het is mogelijk om tot dat moment een bod uit te brengen. Als jij of iemand anders 15 minuten voor tijd een bod of nieuw bod uitbrengt dan wordt de biedingstermijn automatisch met 15 minuten verlengd. Tijdens het biedproces kan iedereen zien wat er is geboden en door wie”
Maar als je weet dat het 5k meer had moeten zijn. Had je dat dan gedaan? En als de volgende daar weer 5k overheen was gegaan. Had je dat dan ook weer gedaan? Want dat is uiteindelijk wel wat er met veilingen gaat gebeuren. Mensen gaan alleen nog maar meer over hun grenzen heen.quote:Op woensdag 9 maart 2022 13:45 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Zoiets ja... hoewel ik me ergens kan voorstellen dat heel massaal wordt, en ook weer nadelen kent.
Dus misschien dan meer een 'open veiling' tussen de bezichtigers die serieuze interesse hebben?
Nu op inschrijving bieden is namelijk nogal nattevingerwerk. We weten van 1 woning dat we er op ongeveer 5k naast hebben gegrepen.... hadden we meer moeten bieden? Ja dus... maar wanneer hou je daar mee op, elke keer je grens verleggen? Biedt je de volgende keer dan toch maar 7k meer, of 10k, of 15k dan je initieel van plan was?
Dit keer is het ietsje makkelijker; als we niet na aankoop willen bezwijken onder de energienota's, moet er gewoon verbouwd worden (en dan hoeft nog niet alles in 1x) en dat leidt er wel toe dat ons bod nu wel het maximale is wat we kunnen en willen uitgeven. Maar echt werkelijk geen flauw idee of we kans maken.
Ik vind het voor huizen echt iets anders en ik denk dat kopers zichzelf en elkaar helemaal gek maken. Ik zou het als verkoper ook niet overwegen, wij gaan gewoon een traditionele makelaar inschakelen.quote:Op woensdag 9 maart 2022 13:47 schreef Myraela het volgende:
[..]
Wat is daar vaag aan? Zo werkt dat bijvoorbeeld bij bva-veilingen ook. Zo voorkom je dat mensen in de laatste seconde een random bod plaatsen en hopen dat ze de laatste/hoogste zijn zodat niemand er meer overheen kan.
Ik ben er overigens helemaal geen fan van, in een toch al overspannen huizenmarkt. Maar dat terzijde.
Oh ja ik lig daar ook weer niet wakker van, het belemmert me nu niet om te bieden. Maar het gaat wel echt over forse bedragen, en dan heb ik het in dit geval over een huis waar nog een ton in moet om het uit de jaren 30 te trekken (qua isolatie, verwarming, etc) dus dan zou ik het geld liever gebruiken om daar in te kunnen investeren, minder concessies te hoeven doen in die verbouwing.quote:Op woensdag 9 maart 2022 13:40 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
En exact deze gedachte zou je eigenlijk los moeten laten. Of dat nu is, of in de vorige crisis. Je wilt een huis die van jezelf is. Hierbij ga je mensen tegen elkaar op zien bieden uiteindelijk. Dat zal lachen worden, mensen die zich helemaal gek zien worden.
Ohja die website met hun 'diensten' krijg ik ook wel jeuk van hoor. Dat zou dan weer niet helemaal zijn zoals ik het voor me zie.quote:Op woensdag 9 maart 2022 13:51 schreef Leandra het volgende:
Maar goed, ze benoemen het besparen van ¤ 5.000 makelaarskosten maar leveren helemaal niet de diensten die een makelaar voor ¤ 5.000 levert.
Het is gewoon zelf je tekst schrijven, zelf de rondleidingen doen, inmeten en op Funda zetten is geen 5.000 waard als je verder alles zelf mag doen.
En dan verwacht ik dat ze de kopers ook nog een schandalig bedrag aan "veilingkosten" in rekening brengen.
Het moet wel een heel bijzonder huis zijn voor ik op een huis bij zo'n makelaar zou reageren, en van iemand met een heel bijzonder huis verwacht ik dat hij/zij de verkoop van het huis ook serieus genoeg neemt om iemand voor zijn werk te betalen.
Veilingkosten zijn minimaal ¤2.000 ofzo en dat zit dan in de koopprijs waardoor het mee te financieren is. Echt, hoe meer ik las, hoe meer ik dacht: dit moet niemand willenquote:Op woensdag 9 maart 2022 13:51 schreef Leandra het volgende:
Maar goed, ze benoemen het besparen van ¤ 5.000 makelaarskosten maar leveren helemaal niet de diensten die een makelaar voor ¤ 5.000 levert.
Het is gewoon zelf je tekst schrijven, zelf de rondleidingen doen, inmeten en op Funda zetten is geen 5.000 waard als je verder alles zelf mag doen.
En dan verwacht ik dat ze de kopers ook nog een schandalig bedrag aan "veilingkosten" in rekening brengen.
Het moet wel een heel bijzonder huis zijn voor ik op een huis bij zo'n makelaar zou reageren, en van iemand met een heel bijzonder huis verwacht ik dat hij/zij de verkoop van het huis ook serieus genoeg neemt om iemand voor zijn werk te betalen.
Geen idee, maar ik zou geen zaken willen doen met deze makelaar, ongeacht of ik koop of verkoop.quote:Op woensdag 9 maart 2022 13:47 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Absoluut waar. Maar zou je dat niet kunnen tegengaan door 2 of maximaal 3 'rondes' te hanteren? Dus eerst doet iedereen een bod; bedragen worden bekendgemaakt onder deze bieders. (Niet dat er nog eens mensen van buitenaf hun plasje erover mogen gaan doen, want dat zou ook enorm prijsopdrijvend kunnen werken). Dan een 2e ronde, waarin iedereen nog een keer een tweede bod mag uitbrengen. Dan weet je als bieder wat meer op welke bedragen je moet richten.
Geen idee hoor, of dit in een wat uitgewerkte vorm goed zou kunnen werken. Het is gewoon een brainfart
Verkoopprijzen zijn al openbaar natuurlijkquote:Op woensdag 9 maart 2022 13:54 schreef investeerdertje het volgende:
Verplicht publiceren van de verkoop prijs naast "verkocht"
Heel benieuwd 'Poland' niet gewoon al de eigenaar was die het uiteindelijk toch te lage biedingen vond.quote:Op woensdag 9 maart 2022 13:58 schreef Doedezemaar het volgende:
Oh god, die lui hebben een parkeerplaats verkocht in mijn oude buurtje in Utrecht https://degratisverkoopma(...)akkerlaan-40-utrecht
Nee, je moet er elke keer voor betalen. Dat vind ik niet echt openbaar.quote:Op woensdag 9 maart 2022 13:59 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Verkoopprijzen zijn al openbaar natuurlijkIk kijk regelmatig even hoe het er in mijn straat bij staat als er weer wat huizen van eigenaar zijn gewisseld bijvoorbeeld.
Ik heb geen idee, ik weet wel dat mensen niet altijd hun eigen naam gebruiken, want je heet echt geen Rutger van Keulen als je op een huis biedt in de Rutger van Keulenstraatquote:Op woensdag 9 maart 2022 14:01 schreef Myraela het volgende:
[..]
Heel benieuwd 'Poland' niet gewoon al de eigenaar was die het uiteindelijk toch te lage biedingen vond.
Kost echt geen drol in de context van huizen kopen.quote:Op woensdag 9 maart 2022 14:03 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Nee, je moet er elke keer voor betalen. Dat vind ik niet echt openbaar.
Gewoon een verplichting om de advertentie nog een jaar te laten staan met de verkocht prijs er naast
Nee in context tot de hele koopsom natuurlijk niet. Zo werkt het gevoel van emnsen natuurlijk niet he.quote:Op woensdag 9 maart 2022 14:52 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Kost echt geen drol in de context van huizen kopen.
Je kunt toch ook een tijdje een abonnement nemen bij het kadaster?quote:Op woensdag 9 maart 2022 14:54 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Nee in context tot de hele koopsom natuurlijk niet. Zo werkt het gevoel van emnsen natuurlijk niet he.
Maar nee, blij van mening, gewoon zodra ze de advertentie naar "verkocht" updaten verplichten de verkoopprijs er bij te zetten.
Nou we willen wel een bouwkundige keuring, maar hebben het er met de makelaar wel over gehad dat we verwachten dat er nog wel een ton tegenaan moet. Dus die bouwkundige keuring is denk ik meer voor 'flikkert het huis niet straks van de fundering' . Want de rest hebben we al meegenomenquote:Op woensdag 9 maart 2022 14:56 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Grote afwachten is weer begonnen.
Geen echte klachten over de woning?
Wat denk je dat er dan nog uit die bouwkundige keuring zou kunnen komen dan? Vrij eerlijk, het is niet alsof ze diep in die fundering gaan kijken toch?quote:Op woensdag 9 maart 2022 14:58 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Nou we willen wel een bouwkundige keuring, maar hebben het er met de makelaar wel over gehad dat we verwachten dat er nog wel een ton tegenaan moet. Dus die bouwkundige keuring is denk ik meer voor 'flikkert het huis niet straks van de fundering' . Want de rest hebben we al meegenomen
quote:Op woensdag 9 maart 2022 15:22 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Wat denk je dat er dan nog uit die bouwkundige keuring zou kunnen komen dan? Vrij eerlijk, het is niet alsof ze diep in die fundering gaan kijken toch?
Als je een goede hebt, die lokale kennis heeft dan weet diegene ook wat de plaatselijke risico's zijn (behorend bij de plaatselijke bodemgesteldheid en de bouwperiode). Twee voor de leek identieke scheuren kunnen in het ene huis wel problematisch zijn en in het andere niet. Dan helpt het als je een bouwkundige keurder hebt die weet dat jij op een oude rivierduin woont terwijl 3 straten verderop veen is. Of dat de ene wijk met chloridehoudende mantavloeren is gebouwd en bij de andere wijk al op schoner beton is overgestapt.quote:Op woensdag 9 maart 2022 15:22 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Wat denk je dat er dan nog uit die bouwkundige keuring zou kunnen komen dan? Vrij eerlijk, het is niet alsof ze diep in die fundering gaan kijken toch?
Nou, ik heb ze laten doen. Was niet hel erg onder de indruk van de inhoud. Maar dat zal aan mij liggen.quote:Op woensdag 9 maart 2022 15:44 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
[..]
Als je een goede hebt, die lokale kennis heeft dan weet diegene ook wat de plaatselijke risico's zijn (behorend bij de plaatselijke bodemgesteldheid en de bouwperiode). Twee voor de leek identieke scheuren kunnen in het ene huis wel problematisch zijn en in het andere niet. Dan helpt het als je een bouwkundige keurder hebt die weet dat jij op een oude rivierduin woont terwijl 3 straten verderop veen is. Of dat de ene wijk met chloridehoudende mantavloeren is gebouwd en bij de andere wijk al op schoner beton is overgestapt.
... of aan de keurder. In mijn vorige huis had ik ook eentje die twee keer rondkeek en weer weg was. Bij dit huis had ik eentje die precies wist waar hij problemen ging vinden. Beide praktisch even duur.quote:Op woensdag 9 maart 2022 15:54 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Nou, ik heb ze laten doen. Was niet hel erg onder de indruk van de inhoud. Maar dat zal aan mij liggen.
Alleen voor de hoeveelheid foto's die er bij zaten hebben ze al meer moeite moeten doen dan twee keer rondkijken.quote:Op woensdag 9 maart 2022 15:57 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
... of aan de keurder. In mijn vorige huis had ik ook eentje die twee keer rondkeek en weer weg was. Bij dit huis had ik eentje die precies wist waar hij problemen ging vinden. Beide praktisch even duur.
Ik denk dat een zichtbare veiling niet per se beter is. Wat al zou helpen is een database waarbij je alle prijzen kan inzien waarvoor woningen daadwerkelijk voor verkocht zijn. Op basis van die kennis kan je een stuk makkelijker een inschatting doen over het bedrag dat je zou moeten bieden in regio X.quote:Op woensdag 9 maart 2022 13:37 schreef Candaasje het volgende:
Bij BVA-veilingen bied je vooral op rommel, toch? Bij het kopen van een huis is enig inzicht of er uitzicht is op een financiering wel handig.quote:Op woensdag 9 maart 2022 13:47 schreef Myraela het volgende:
[..]
Wat is daar vaag aan? Zo werkt dat bijvoorbeeld bij bva-veilingen ook. Zo voorkom je dat mensen in de laatste seconde een random bod plaatsen en hopen dat ze de laatste/hoogste zijn zodat niemand er meer overheen kan.
Ik ben er overigens helemaal geen fan van, in een toch al overspannen huizenmarkt. Maar dat terzijde.
Voor iets van 2 of 3 euro kun je gewoon alle transactieprijzen van de afgelopen 20 (?) jaar in het postcodegebied opvragen bij het kadaster. 30 seconden later in je mailbox.quote:Op woensdag 9 maart 2022 16:20 schreef Kiid het volgende:
[..]
Dat vond ik vooral heel erg frustrerend. Je kan de WOZ waarde inzien evenals vraagprijzen en de prijs trend googelen, maar veel verder dan dat kom je niet. Of je moet een aankoopmakelaar nemen, maar die durven ook 4000 euro te vragen voor dat stukje beperkte kennis dat ze hebben.
Zijn een hoop straten die je dan kan gaan betalen wil je een goed beeld krijgen.quote:Op woensdag 9 maart 2022 16:26 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Voor iets van 2 of 3 euro kun je gewoon alle transactieprijzen van de afgelopen 20 (?) jaar in het postcodegebied opvragen bij het kadaster. 30 seconden later in je mailbox.
Of zelfs blokken.quote:Op woensdag 9 maart 2022 16:28 schreef Kiid het volgende:
[..]
Zijn een hoop straten die je dan kan gaan betalen wil je een goed beeld krijgen.
Neen, neen, driewerf neen. Je krijgt in 1x een hele straat.quote:Op woensdag 9 maart 2022 16:28 schreef Kiid het volgende:
[..]
Zijn een hoop straten die je dan kan gaan betalen wil je een goed beeld krijgen.
Suc6 ermee, ik zal een kaarsje bij de Heilige (ont)Maagd aansteken.quote:
Dank!quote:Op woensdag 9 maart 2022 16:53 schreef blomke het volgende:
[..]
Suc6 ermee, ik zal een kaarsje bij de Heilige (ont)Maagd aansteken.
Er zit in één van de muren op zolder wel een aardige scheur. En ik heb 0,0 verstand van de staat van daken.quote:Op woensdag 9 maart 2022 15:22 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
En welke moet ik dan precies kopen?quote:Op woensdag 9 maart 2022 16:52 schreef blomke het volgende:
[..]
Neen, neen, driewerf neen. Je krijgt in 1 een hele straat.
Dat zijn zaken die je eigenlijk wel moet beoordelen.quote:Op woensdag 9 maart 2022 17:07 schreef Candaasje het volgende:
Er zit in één van de muren op zolder wel een aardige scheur. En ik heb 0,0 verstand van de staat van daken.
En qua fundering; we zijn niet in de kruipruimte geweest, en het huis heeft een kelder.
Dus het is meer dat ik graag iets beter getrainde ogen nog een keer wil laten kijken, het is natuurlijk wel een huis van 87 jaar oud.
Daarom dus een bouwkundige keuringquote:Op woensdag 9 maart 2022 17:08 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat zijn zaken die je eigenlijk wel moet beoordelen.
Van straat waarin de te kopen (of: op te bieden) woning staat. Of vergt dat idee erg veel scherpzinnigheid?quote:Op woensdag 9 maart 2022 17:07 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
En welke moet ik dan precies kopen?
Nee welk kadaster product. Immers zoals diegene die jij wenst te verbeteren gaan die op postcode.quote:Op woensdag 9 maart 2022 17:12 schreef blomke het volgende:
[..]
Van straat waarin de te kopen (of: op te bieden) woning staat. Of vergt dat idee erg veel scherpzinnigheid?
Koopsominformatie.quote:Op woensdag 9 maart 2022 17:13 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Nee welk kadaster product. Immers zoals diegene die jij wenst te verbeteren gaan die op postcode.
https://www.kadaster.nl/producten/woning/koopsominformatiequote:Op woensdag 9 maart 2022 17:23 schreef blomke het volgende:
[..]
Koopsominformatie.
Geeft de koopsommen in de straat, heb net even de recente download van de buurt bekeken: vanaf april 2005 t/m vorige maand. Maar begin&eind zal variabel zijn afh. van data (of vergt dat ook weer scherp....)
Ik heb vorige week een hele straat van nr 2 t/m 26 vanaf 2005 t/m febr 2022 gedownload. Verder vind ik het wel best, heb genoeg van jouw pejoratieve taalgebruik.quote:Op woensdag 9 maart 2022 17:35 schreef investeerdertje het volgende:
https://www.kadaster.nl/producten/woning/koopsominformatie
Dat klinkt behoorlijk "postcodegebied" in plaats van straat toch?
Kan je ook een beetje normaal reageren of wilden ze zelfs niet als je betaalde.
Ja omdat die straat waarschijnlijk toevallig 2 t/m 26 in een postcodegebied had liggen. Ik mis 1 t/m 25 in je verhaal of is dat geen onderdeel van de straat?quote:Op woensdag 9 maart 2022 17:39 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik heb vorige week een hele straat van nr 2 t/m 26 vanaf 2005 t/m febr 2022 gedownload. Verder vind ik het wel best, heb genoeg van jouw pejoratieve taalgebruik.
Ze zijn zeker niet nutteloos, maar ook niet bijster goedkoop als je al even zoekt. Vandaar dat ik m'n suggestie niet zo raar vond om ze verplicht publiek te laten makenquote:Op woensdag 9 maart 2022 17:47 schreef Pinuts het volgende:
Ik heb laatst ook die koopsominformatie gedownload. Het was één postcodegebied bijvoorbeeld 1234 AA. En je kunt bijv. ook 1234 AB downloaden. Voor iedere combinatie betaal je apart.
Maar ik vond het wel nuttig om inzicht te krijgen voor welke prijs vergelijkbare woningen recent zijn verkocht.
Ik snap echt niet wat je hier berekend.quote:Op woensdag 9 maart 2022 09:31 schreef blomke het volgende:
[..]
Eenvoudig:
21,80*12/0,0005
[..]
Zie bovenstaand. Plus de leeftijd.
Als je 0.5% minder gaat a 21 Euro/mnd.quote:Op woensdag 9 maart 2022 18:05 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Ik snap echt niet wat je hier berekend.
Je kan toch niet haar hypotheek hoogte inschatten adv wat ze bespaard per maand door een achteruitgang van rente?
Het gaat mij om de hele regio, achterhaalde informatie van oudere verkoopprijzen van 1 of 2 straten geeft niet het inzicht wat ik graag had gehad. Maar goed, jij bent dus een fan om informatie achter een paywall te houden. Apartquote:Op woensdag 9 maart 2022 16:52 schreef blomke het volgende:
[..]
Neen, neen, driewerf neen. Je krijgt in 1x een hele straat.
Gratis bestaat niet. Iemand moet deze informatie bijhouden en ontsluiten.quote:Op woensdag 9 maart 2022 19:48 schreef Kiid het volgende:
[..]
Het gaat mij om de hele regio, achterhaalde informatie van oudere verkoopprijzen van 1 of 2 straten geeft niet het inzicht wat ik graag had gehad. Maar goed, jij bent dus een fan om informatie achter een paywall te houden. Apart
Ergens klopt het niet en ik kan me zo snel niet bedenken waar. Leandra geeft ook al aan dat het niet klopt.quote:Op woensdag 9 maart 2022 18:20 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Als je 0.5% minder gaat a 21 Euro/mnd.
Dan is 0.5% van je schuld 21*12
Dat terug rekenen naar 100%. Yup dat lukt dus wel aardig
!!!!! Gefeliciteerd!!quote:Op woensdag 9 maart 2022 20:19 schreef Candaasje het volgende:
We hebben het huis!!!!![]()
![]()
![]()
![]()
Ik ben echt compleet week in m'n knieën en nog misselijk van de spanning.
quote:Op woensdag 9 maart 2022 20:19 schreef Candaasje het volgende:
![]()
![]()
![]()
Omdat het niet alleen de rente wasquote:Op woensdag 9 maart 2022 20:18 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Ergens klopt het niet en ik kan me zo snel niet bedenken waar. Leandra geeft ook al aan dat het niet klopt.
Maar... Maar...quote:Op woensdag 9 maart 2022 20:19 schreef Candaasje het volgende:
![]()
![]()
![]()
Proficiatquote:Op woensdag 9 maart 2022 20:19 schreef Candaasje het volgende:
![]()
![]()
![]()
Echt hčquote:Op woensdag 9 maart 2022 20:23 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Omdat het niet alleen de rente was
[..]
Maar... Maar...
HOE DAN!!
GEFELICITEERD!!
Haha de sollicitatieprocedure moest even helemaal doorlopen wordenquote:Op woensdag 9 maart 2022 20:25 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Echt hčIk moet mezelf ook even knijpen hoor!
De erfgenamen hadden nog wel gevraagd wat voor type mensen wij waren. Dus misschien...dat ons briefje dit keer wel een beetje geholpen heeft. (Huis dat al sinds 1935 in de familie is, vol jaren 30 details... erfgenamen die in de 80 jaar zijn... )
Of je bent gewoon diegene die ze het gunnenquote:Op woensdag 9 maart 2022 20:26 schreef Candaasje het volgende:
Of we hebben gewoon 30k meer geboden dan de anderen, of waren de enige bieders. Maar soit, ik ben zo blij!![]()
Gefeliciteerdquote:Op woensdag 9 maart 2022 20:19 schreef Candaasje het volgende:
![]()
![]()
![]()
Jaren 30 detailsquote:Op woensdag 9 maart 2022 20:25 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Echt hčIk moet mezelf ook even knijpen hoor!
De erfgenamen hadden nog wel gevraagd wat voor type mensen wij waren. Dus misschien...dat ons briefje dit keer wel een beetje geholpen heeft. (Huis dat al sinds 1935 in de familie is, vol jaren 30 details... erfgenamen die in de 80 jaar zijn... )
Gefeliciteerd!quote:Op woensdag 9 maart 2022 20:19 schreef Candaasje het volgende:
![]()
![]()
![]()
Kun je wel slapen straks? Gefeliciteerdquote:Op woensdag 9 maart 2022 20:29 schreef Candaasje het volgende:
Dankjulliewel!![]()
Zo, pfoe.... even bijkomen. Haha. En dan morgen aan de bak om alles te regelen
Was vandaag bij 'n makelaar. Die vertelde 'n verhaal waarbij verkopers het aan 'n belegger hadden gegund. Die bood ¤ 9k minder dan de hoogste bieder, maar wel zonder voorbehoud van financiering.quote:Op woensdag 9 maart 2022 20:26 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Of je bent gewoon diegene die ze het gunnen
Vast niet. Maar ik heb morgen pas nachtdienst, dus ik heb nog evenquote:Op woensdag 9 maart 2022 20:31 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Kun je wel slapen straks? Gefeliciteerd
Dat laatste hoogst waarschijnlijk niet. Ik hoorde stomtoevallig vanavond via via dat iemand op dezelfde woning had geboden.quote:Op woensdag 9 maart 2022 20:26 schreef Candaasje het volgende:
Of we hebben gewoon 30k meer geboden dan de anderen, of waren de enige bieders. Maar soit, ik ben zo blij!![]()
Nog een maandje, dan opkoopbescherming in veel gemeenten. Vind ik prima.quote:Op woensdag 9 maart 2022 20:31 schreef Halcon het volgende:
[..]
Was vandaag bij 'n makelaar. Die vertelde 'n verhaal waarbij verkopers het aan 'n belegger hadden gegund. Die bood ¤ 9k minder dan de hoogste bieder, maar wel zonder voorbehoud van financiering.
Ik niet uiteraard.quote:Op woensdag 9 maart 2022 20:32 schreef Slumlord. het volgende:
[..]
Nog een maandje, dan opkoopbescherming in veel gemeenten. Vind ik prima.
Bestaande bouw ook.quote:Op woensdag 9 maart 2022 20:34 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ik niet uiteraard.Lijkt me ook alleen te kunnen bij nieuwbouw, toch?
Zou men daarmee niet teveel inbreuk maken op het eigendomsrecht? Lijkt me nuttiger om wat te doen aan al die woningen die nu leeg staan.quote:
Oh wat grappigquote:Op woensdag 9 maart 2022 20:31 schreef Rapporteer-Deze-Gebruiker het volgende:
[..]
Dat laatste hoogst waarschijnlijk niet. Ik hoorde stomtoevallig vanavond via via dat iemand op dezelfde woning had geboden.
Geen idee, in dit geval mag het best van mij.quote:Op woensdag 9 maart 2022 20:38 schreef Halcon het volgende:
[..]
Zou men daarmee niet teveel inbreuk maken op het eigendomsrecht? Lijkt me nuttiger om wat te doen aan al die woningen die nu leeg staan.
Ik ben wel benieuwd hoe het zich verhoudt tot het eigendomsrecht. Lijkt me in elk geval een minder kleine inbreuk als het gaat om een woning die al een tijd leeg staat.quote:Op woensdag 9 maart 2022 20:50 schreef Slumlord. het volgende:
[..]
Geen idee, in dit geval mag het best van mij.
Ik ga weer even een meme maken brbquote:Op woensdag 9 maart 2022 20:19 schreef Candaasje het volgende:
![]()
![]()
![]()
Het klopt niet omdat ik niet alleen rente betaal maar ook aflos, maandelijks....quote:Op woensdag 9 maart 2022 20:18 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Ergens klopt het niet en ik kan me zo snel niet bedenken waar. Leandra geeft ook al aan dat het niet klopt.
Aflossingsvrij is voor boomers.quote:Op woensdag 9 maart 2022 20:52 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het klopt niet omdat ik niet alleen rente betaal maar ook aflos, maandelijks....
Als ik alleen rente zou betalen dan zou het wel kloppen.
Een zelfbewoningsplicht is prima te regelen, desnoods met het laten herleven van de woonvergunning voor huizen tot bijvoorbeeld ¤ 450.000. Dat is fantas...quote:Op woensdag 9 maart 2022 20:38 schreef Halcon het volgende:
[..]
Zou men daarmee niet teveel inbreuk maken op het eigendomsrecht? Lijkt me nuttiger om wat te doen aan al die woningen die nu leeg staan.
quote:Op woensdag 9 maart 2022 20:51 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Ik ga weer even een meme maken brb
Een zelfbewoningsplicht instellen op bestaande, leegstaande bouw? Hoe dan?quote:Op woensdag 9 maart 2022 20:55 schreef Leandra het volgende:
[..]
Een zelfbewoningsplicht is prima te regelen, desnoods met het laten herleven van de woonvergunning voor huizen tot bijvoorbeeld ¤ 450.000. Dat is fantas...
Woonvergunning voor huizen tot 450k? Die is toch alleen om te wonen in iets wat geen woonbestemming heeft? Een huis tot 450k heeft dat wel.quote:Op woensdag 9 maart 2022 20:55 schreef Leandra het volgende:
[..]
Een zelfbewoningsplicht is prima te regelen, desnoods met het laten herleven van de woonvergunning voor huizen tot bijvoorbeeld ¤ 450.000. Dat is fantas...
Dat kan volgens mij niet. Je zou natuurlijk wel extra belasting kunnen heffen op leegstand.quote:Op woensdag 9 maart 2022 20:57 schreef Slumlord. het volgende:
[..]
Een zelfbewoningsplicht instellen op bestaande, leegstaande bouw? Hoe dan?
En nu begint het! Overal meer geld aan uit geven dan je begroot had, alles kost meer moeite en als klap op de vuurpijl gaat alles straks tegenzittenquote:Op woensdag 9 maart 2022 20:57 schreef Candaasje het volgende:
[..]![]()
En thnx allen! Wauw, bizar dit hoor.
Helaas bestaan die mensen ook.quote:Op woensdag 9 maart 2022 20:31 schreef Halcon het volgende:
[..]
Was vandaag bij 'n makelaar. Die vertelde 'n verhaal waarbij verkopers het aan 'n belegger hadden gegund. Die bood ¤ 9k minder dan de hoogste bieder, maar wel zonder voorbehoud van financiering.
Dus we weten gewoon welk object we over spreken...quote:Op woensdag 9 maart 2022 20:31 schreef Rapporteer-Deze-Gebruiker het volgende:
[..]
Dat laatste hoogst waarschijnlijk niet. Ik hoorde stomtoevallig vanavond via via dat iemand op dezelfde woning had geboden.
Alleen de plinten?🤣quote:Op woensdag 9 maart 2022 21:02 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
En nu begint het! Overal meer geld aan uit geven dan je begroot had, alles kost meer moeite en als klap op de vuurpijl gaat alles straks tegenzitten
Dan heb je eindelijk een mooi huis en komen op je housewarming al die nerds uit dit topic je bier opdrinken en je plinten bekritiseren
Had ik jou geen linkje gestuurd?quote:Op woensdag 9 maart 2022 21:05 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Dus we weten gewoon welk object we over spreken...
@:candaasje enlighten us!
Ik kijk er naar uit. Wat voor bier drink je?quote:Op woensdag 9 maart 2022 21:02 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
En nu begint het! Overal meer geld aan uit geven dan je begroot had, alles kost meer moeite en als klap op de vuurpijl gaat alles straks tegenzitten
Dan heb je eindelijk een mooi huis en komen op je housewarming al die nerds uit dit topic je bier opdrinken en je plinten bekritiseren
Haha jawel, deze loser was hem alleen even kwijt. Echt mooi huis, die hal ook!quote:Op woensdag 9 maart 2022 21:11 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Had ik jou geen linkje gestuurd?![]()
Ik zal je nog even een dmmtje sturen. Het is niet dat het een groots staatsgeheim is (ik denk dat de meesten het hier wel kunnen vinden) maar we moeten de krabbel nog zetten.
Westvleteren.quote:Op woensdag 9 maart 2022 21:12 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Ik kijk er naar uit. Wat voor bier drink je?
Hoe zou ik het moeten vinden dan?quote:Op woensdag 9 maart 2022 21:11 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Had ik jou geen linkje gestuurd?![]()
Ik zal je nog even een dmmtje sturen. Het is niet dat het een groots staatsgeheim is (ik denk dat de meesten het hier wel kunnen vinden) maar we moeten de krabbel nog zetten.
Ja hč, de rest dacht 'ik zal wel'... maar die hal..die deed/doet het hem. In het echt is de rest trouwens ook super gaaf. Stomme foto's.quote:Op woensdag 9 maart 2022 21:20 schreef Doedezemaar het volgende:
Huis was niet moeilijk te vinden nee. Die hal![]()
Ik drink overigens thee
Ik woon inmiddels te ver weg voor een bezoekje, vroeger werkte ik regelmatig in de omgeving (en ook vlakbij je huidige huis)quote:Op woensdag 9 maart 2022 21:23 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Ja hč, de rest dacht 'ik zal wel'... maar die hal..die deed/doet het hem. In het echt is de rest trouwens ook super gaaf. Stomme foto's.
Oh thee heb ik in vele soorten smaakjes. Ben je beter met de verfkwast of een boormachine?
Afstand is relatiefquote:Op woensdag 9 maart 2022 21:25 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Ik woon inmiddels te ver weg voor een bezoekje, vroeger werkte ik regelmatig in de omgeving (en ook vlakbij je huidige huis)
Iemand is bezig met besparen op de verbouwingquote:Op woensdag 9 maart 2022 21:23 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Ja hč, de rest dacht 'ik zal wel'... maar die hal..die deed/doet het hem. In het echt is de rest trouwens ook super gaaf. Stomme foto's.
Oh thee heb ik in vele soorten smaakjes. Ben je beter met de verfkwast of een boormachine?
Beetje de kosten drukken, mijn maandlasten verdrievoudigen zo ongeveer. Die hypotheekrente is net zo dramatisch als de benzineprijsquote:Op woensdag 9 maart 2022 21:28 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Afstand is relatief
[..]
Iemand is bezig met besparen op de verbouwing
Wees blij, de rente is nog niet hoog 😉quote:Op woensdag 9 maart 2022 21:31 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Beetje de kosten drukken, mijn maandlasten verdrievoudigen zo ongeveer. Die hypotheekrente is net zo dramatisch als de benzineprijs
Gefeliciteerd!!!quote:Op woensdag 9 maart 2022 20:19 schreef Candaasje het volgende:
![]()
![]()
![]()
Stille hint me dunkt.quote:Op woensdag 9 maart 2022 21:50 schreef CoolGuy het volgende:
Ik was de eerste die je feliciteerde en ik heb geen linkje?![]()
Je hebt gelijk, ik bedoel uiteraard een huisvestingsvergunning.... wordt vaak hetzelfde genoemd maar is wat anders.quote:Op woensdag 9 maart 2022 20:57 schreef Halcon het volgende:
[..]
Woonvergunning voor huizen tot 450k? Die is toch alleen om te wonen in iets wat geen woonbestemming heeft? Een huis tot 450k heeft dat wel.
Maar dat ging dan over (sociale) huurwoningen neem ik aan? Huisvestingsvergunning voor een koophuis vind ik wel heel ver gaan.quote:Op woensdag 9 maart 2022 21:57 schreef Leandra het volgende:
[..]
Je hebt gelijk, ik bedoel uiteraard een huisvestingsvergunning.... wordt vaak hetzelfde genoemd maar is wat anders.
Vroeger had je in heel veel plaatsten een huisvestingsvergunning nodig om een "goedkope" woning te gaan bewonen, ongeacht of het huur of koop was, je mocht dan niet in een "te goedkope" woning gaan wonen.
Soms moest je ook nog aan andere eisen voldoen, zoals een sociale en/of economische binding met die bepaalde woonplaats.
Klopt, was in elk geval begin jaren 90 in Utrecht ook het gevalquote:Op woensdag 9 maart 2022 21:57 schreef Leandra het volgende:
[..]
Je hebt gelijk, ik bedoel uiteraard een huisvestingsvergunning.... wordt vaak hetzelfde genoemd maar is wat anders.
Vroeger had je in heel veel plaatsten een huisvestingsvergunning nodig om een "goedkope" woning te gaan bewonen, ongeacht of het huur of koop was, je mocht dan niet in een "te goedkope" woning gaan wonen.
Soms moest je ook nog aan andere eisen voldoen, zoals een sociale en/of economische binding met die bepaalde woonplaats.
Nee hoor, mijn ouders hebben nooit gehuurd maar mochten een hele categorie woningen in 1980 simpelweg niet kopenquote:Op woensdag 9 maart 2022 21:59 schreef Halcon het volgende:
[..]
Maar dat ging dan over (sociale) huurwoningen neem ik aan? Huisvestingsvergunning voor een koophuis vind ik wel heel ver gaan.
En dan moet je ook gaan bieden met het voorbehoud dat je die vergunning krijgt.
Voor sociale huurwoningen begrijp ik het. Die zijn bedoeld (of tenminste, zo zou het moeten zijn) voor wie de huur anders onbetaalbaar is.
Maar 'n koophuis? Wat voor zaakjes heeft de overheid ermee als je met 'n goed inkomen graag in een goedkope volkswijk wilt wonen? Of met 'n goed draaiende onderneming die je vanaf je laptop runt in Scheemda of zo?
Dat vind ik persoonlijk te ver gaan. Voor een sociale huurwoning kan ik het begrijpen. Als je woningen bouwt in het goedkopere segment, kan ik ook begrijpen dat die niet voor beleggers zijn bedoeld.quote:Op woensdag 9 maart 2022 22:03 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee hoor, mijn ouders hebben nooit gehuurd maar mochten een hele categorie woningen in 1980 simpelweg niet kopen
En dan heb ik het dus niet over nieuwbouw, dus geen premie-koopwoningen, maar over bestaande bouw.
Scheemda is weer een ander verhaal natuurlijk, daar zit je in het topklassement bij 450K
https://www.rechtskundig.nl/huisvestingsvergunning/quote:Op woensdag 9 maart 2022 22:05 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dat vind ik persoonlijk te ver gaan. Voor een sociale huurwoning kan ik het begrijpen. Als je woningen bouwt in het goedkopere segment, kan ik ook begrijpen dat die niet voor beleggers zijn bedoeld.
Maar gewoon voor bestaande bouw....
Ik vind dat ver gaan.quote:Op woensdag 9 maart 2022 22:06 schreef Leandra het volgende:
[..]
https://www.rechtskundig.nl/huisvestingsvergunning/
Gefeliciteerd!!!quote:Op woensdag 9 maart 2022 20:19 schreef Candaasje het volgende:
![]()
![]()
![]()
Om te voorkomen dat mensen met een laag inkomen niet kunnen kopen.quote:Op woensdag 9 maart 2022 22:09 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ik vind dat ver gaan.
Verplicht de Nederlandse nationaliteit te hebben... Waarom zou een Nederlander wel in 'n bepaald huis mogen wonen, maar 'n Pool niet?
En waarom zou je met een goed inkomen niet het recht hebben om een huis te kopen en te bewonen waar je relatief lage maandlasten hebt. Alsof het verplicht is om maximale woonlasten te hebben...
Ik vind dat vooral symptoombestrijding eigenlijk. Denk dat je dan beter wat kunt doen aan scheefhuren. En je mag het niet zeggen, maar ook ouderen die thuis blijven wonen in hun grote huis doet de doorstroming wel stokken natuurlijk.quote:Op woensdag 9 maart 2022 22:26 schreef Leandra het volgende:
[..]
Om te voorkomen dat mensen met een laag inkomen niet kunnen kopen.
Je weet wel, de schooljuf, politieagent, verpleegster die niet kunnen thuiswerken en 2 uur reizen verderop kunnen gaan wonen.
Omdat die pool ook geen zak aan ons sociale construct betaald. En om sociale ongelijkheid te beperken (2e alinea)quote:Op woensdag 9 maart 2022 22:09 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ik vind dat ver gaan.
Verplicht de Nederlandse nationaliteit te hebben... Waarom zou een Nederlander wel in 'n bepaald huis mogen wonen, maar 'n Pool niet?
En waarom zou je met een goed inkomen niet het recht hebben om een huis te kopen en te bewonen waar je relatief lage maandlasten hebt. Alsof het verplicht is om maximale woonlasten te hebben...
Natuurlijk mag je het zeggen. Maar er zitten meer gevolgen aan dat laatstequote:Op woensdag 9 maart 2022 22:33 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ik vind dat vooral symptoombestrijding eigenlijk. Denk dat je dan beter wat kunt doen aan scheefhuren. En je mag het niet zeggen, maar ook ouderen die thuis blijven wonen in hun grote huis doet de doorstroming wel stokken natuurlijk.
quote:Op woensdag 9 maart 2022 21:50 schreef CoolGuy het volgende:
Ik was de eerste die je feliciteerde en ik heb geen linkje?![]()
Ja, laten we ouderen verplicht uit hun koopwoning jagen, waar naartoe precies?quote:Op woensdag 9 maart 2022 22:33 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ik vind dat vooral symptoombestrijding eigenlijk. Denk dat je dan beter wat kunt doen aan scheefhuren. En je mag het niet zeggen, maar ook ouderen die thuis blijven wonen in hun grote huis doet de doorstroming wel stokken natuurlijk.
Zolang het maar een ander treftquote:Op woensdag 9 maart 2022 22:33 schreef Halcon het volgende:
[..]
Daar zijn de nodige adviesrapporten over geschreven: https://www.parool.nl/ned(...)enwoningen~b4a5ed60/quote:Op woensdag 9 maart 2022 22:42 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, laten we ouderen verplicht uit hun koopwoning jagen, waar naartoe precies?
Veel duurdere huur- of koopappartementen (appartementjes).quote:Op woensdag 9 maart 2022 22:42 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, laten we ouderen verplicht uit hun koopwoning jagen, waar naartoe precies?
Ja, maar die zijn er dus niet.quote:Op woensdag 9 maart 2022 22:45 schreef Halcon het volgende:
[..]
Daar zijn de nodige adviesrapporten over geschreven: https://www.parool.nl/ned(...)enwoningen~b4a5ed60/
Maar die woningen zijn er dus niet. En de schaarse die er zijn, zijn duurder dan waar de ouderen nu wonen.quote:Op woensdag 9 maart 2022 22:45 schreef Halcon het volgende:
[..]
Daar zijn de nodige adviesrapporten over geschreven: https://www.parool.nl/ned(...)enwoningen~b4a5ed60/
Ja duh.. Dat geldt voor de gehele woningmarkt: er is schaarste..quote:Op woensdag 9 maart 2022 22:47 schreef Halcon het volgende:
[..]
Daar kan ik niet veel aan doen. Dan had men die moeten bouwen. Of moet men die gaan bouwen.
Ja, men had ook voldoende moeten bouwen in het lagere segment, en daar dan bij voorkeur een zelfbewoningsplicht aan moeten hangen.....quote:Op woensdag 9 maart 2022 22:47 schreef Halcon het volgende:
[..]
Daar kan ik niet veel aan doen. Dan had men die moeten bouwen. Of moet men die gaan bouwen.
Die zou wel wat minder zijn als er meer seniorenwoningen zouden zijn gebouwd. Verder zou je leegstand kunnen ontmoedigen. De woningen die leeg staan, die zijn er zelfs al.quote:Op woensdag 9 maart 2022 22:48 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ja duh.. Dat geldt voor de gehele woningmarkt: er is schaarste..
Dat zou ook minder zijn als er meer sociale huurwoningen zouden zijn gebouwd. Etc.quote:Op woensdag 9 maart 2022 22:49 schreef Halcon het volgende:
[..]
Die zou wel wat minder zijn als er meer seniorenwoningen zouden zijn gebouwd. Verder zou je leegstand kunnen ontmoedigen. De woningen die leeg staan, die zijn er zelfs al.
Dan krijg je wel minder aanbod in de vrije sector, waardoor de huurprijzen daar verder uit de pan swingen.quote:Op woensdag 9 maart 2022 22:49 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, men had ook voldoende moeten bouwen in het lagere segment, en daar dan bij voorkeur een zelfbewoningsplicht aan moeten hangen.....
Neemt niet weg dat het niet gebeurd is.
Als het een starterswoning is (zoals ik die bij investeerders weg heb gehouden) heb ik er 100% vrede mee.quote:Op woensdag 9 maart 2022 22:52 schreef Whiskers2009 het volgende:
En leegstand is de beslissing vd woningeigenaar. Zoals jij dat bent. Maar die inperking op het eigendomsrecht zou je wel prima vinden?
Laat me raden: die inperking zou jou (nu) niet treffen, en de inperkingen die je belachelijk vindt zouden jou (nu) wel treffen?
Ik ben het er bijna helemaal mee eens. Maar als je die huur 30 jaar betaald hebt moet het huis m.i. gewoon van jou zijn. Sociale huur moet huurkoop zijn waarbij je na 30 jaar huur eigenaar bent. Punt.quote:Op woensdag 9 maart 2022 22:56 schreef Leandra het volgende:
Nog een keer in de herhaling dan.... Woningvisie Leandra:
Woningstichtingen moeten gaan bouwen in het 750-1250 segment, ja idd, geliberaliseerde huur.
Wie een inkomen onder de sociale huurgrens heeft krijgt een huurkorting waardoor er ook weer recht op huurtoeslag ontstaat.
Als iemand qua inkomen boven de sociale huurgrens komt (meer verdienen, samenwonen) kan die huurkorting komen te vervallen, hoeft niet in 1 keer maar gewoon in 3 of 5 stappen.
Indien iemand ernstig inkomensverlies heeft (werkloos, arbeidsongeschikt, scheiding, overlijden) kan de huurkorting weer worden toegepast, dat wel per direct.
Scheefwonen is daarmee gelijk verleden tijd, en als iemand 1.250 huur moet gaan betalen wordt kopen ook gelijk een stuk interessanter.
Verder huurtoeslag weer baseren op het inkomen van het jaar ervoor, net zoals dat vroeger met de huursubsidie was, dan krijg je ook geen na-heffingen en andere ellende bij een stijgend inkomen of een thuiswonend kind dat gaat werken.
Uiteraard, het was ook maar een slag in het wilde weg, laten we het houden op de gemiddelde huizenprijs in een bepaalde regio of provincie.quote:Op woensdag 9 maart 2022 22:57 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Als het een starterswoning is (zoals ik die bij investeerders weg heb gehouden) heb ik er 100% vrede mee.
Doorstroom woningen heb ik er meer moeite mee. Daarom moet het genoemde bedrag van 450k regio gebonden zijn.
Ik vind dat minder 'n inperking. Je hebt dan in elk geval nog wat meer alternatieven als je er niet zelf in wilt wonen. Je kunt dat huis verkopen of verhuren. Je hebt er dan ook niet echt nadeel van, want je hoeft niet per se te verkopen, omdat je kunt verhuren. Dat kan met 'n jaarcontract, dus dan kun je na 'n jaar nog altijd het huis verkopen, aan iemand anders verhuren, er zelf gaan wonen, er een familielid in laten wonen, etc.quote:Op woensdag 9 maart 2022 22:52 schreef Whiskers2009 het volgende:
En leegstand is de beslissing vd woningeigenaar. Zoals jij dat bent. Maar die inperking op het eigendomsrecht zou je wel prima vinden?
Laat me raden: die inperking zou jou (nu) niet treffen, en de inperkingen die je belachelijk vindt zouden jou (nu) wel treffen?
Nah, dan moet je niet huren maar kopen.quote:Op woensdag 9 maart 2022 22:59 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Ik ben het er bijna helemaal mee eens. Maar als je die huur 30 jaar betaald hebt moet het huis m.i. gewoon van jou zijn. Sociale huur moet huurkoop zijn waarbij je na 30 jaar huur eigenaar bent. Punt.
Jij bent toch ook een "investeerder"? Of bewoon je die starterswoningen zelf?quote:Op woensdag 9 maart 2022 22:57 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Als het een starterswoning is (zoals ik die bij investeerders weg heb gehouden) heb ik er 100% vrede mee.
Doorstroom woningen heb ik er meer moeite mee. Daarom moet het genoemde bedrag van 450k regio gebonden zijn.
Dat klinkt op zich niet slecht.quote:Op woensdag 9 maart 2022 22:56 schreef Leandra het volgende:
Nog een keer in de herhaling dan.... Woningvisie Leandra:
Woningstichtingen moeten gaan bouwen in het 750-1250 segment, ja idd, geliberaliseerde huur.
Wie een inkomen onder de sociale huurgrens heeft krijgt een huurkorting waardoor er ook weer recht op huurtoeslag ontstaat.
Als iemand qua inkomen boven de sociale huurgrens komt (meer verdienen, samenwonen) kan die huurkorting komen te vervallen, hoeft niet in 1 keer maar gewoon in 3 of 5 stappen.
Indien iemand ernstig inkomensverlies heeft (werkloos, arbeidsongeschikt, scheiding, overlijden) kan de huurkorting weer worden toegepast, dat wel per direct.
Scheefwonen is daarmee gelijk verleden tijd, en als iemand 1.250 huur moet gaan betalen wordt kopen ook gelijk een stuk interessanter.
Verder huurtoeslag weer baseren op het inkomen van het jaar ervoor, net zoals dat vroeger met de huursubsidie was, dan krijg je ook geen na-heffingen en andere ellende bij een stijgend inkomen of een thuiswonend kind dat gaat werken.
Nja ik denk dat de overheid daar meer een rol in moet nemen. Mensen onder de inkomennorm geef je zo een kans hun kinderen ook een zilveren lepel te geven. Mensen die teveel verdienen gaan zoveel huur betalen dat ze beter al eerder hadden kunnen kopen.quote:Op woensdag 9 maart 2022 23:01 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nah, dan moet je niet huren maar kopen.
Overigens vind ik wel dat huurders de kans moeten hebben de woning die ze huren te kopen, dat is uitstekend voor de sociale cohesie in een wijk, als mensen die kunnen kopen en willen blijven dat ook kunnen doen zonder een (sociale) huurwoning bezet te houden.
Als 30 jaar huur betalen betekent dat de woning van jou is dan gaat de huur met zeker 50% omhoog.
Buitenlandse investeerders wel. Immers veilige investeringquote:Op woensdag 9 maart 2022 22:59 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ik vind dat minder 'n inperking. Je hebt dan in elk geval nog wat meer alternatieven als je er niet zelf in wilt wonen. Je kunt dat huis verkopen of verhuren. Je hebt er dan ook niet echt nadeel van, want je hoeft niet per se te verkopen, omdat je kunt verhuren. Dat kan met 'n jaarcontract, dus dan kun je na 'n jaar nog altijd het huis verkopen, aan iemand anders verhuren, er zelf gaan wonen, er een familielid in laten wonen, etc.
En inderdaad, ik koop geen huizen om ze dan meer leeg te laten staan.
Ik heb die starterswoning gegund aan mensen op zo een manier dat het mij serieus geld gekost heeft. Had 20% meer kunnen krijgenquote:Op woensdag 9 maart 2022 23:01 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Jij bent toch ook een "investeerder"? Of bewoon je die starterswoningen zelf?
Overigens is het dan van belang dat die woningen ook die huur van 750-1.250 waard zijn, daar mag het puntensysteem gewoon op losgelaten worden.quote:
Woningen kopen om ze leeg te laten staan, dat zou je wat mij betreft best mogen ontmoedigen. Ja, dat is een inperking van het eigendomsrecht, maar wel een gerechtvaardigde wat mij betreft.quote:Op woensdag 9 maart 2022 23:03 schreef investeerdertje het volgende:
Buitenlandse investeerders wel. Immers veilige investering
Dus in principe iedereen die jong ingeschreven stond en de mazzel had jong iets te kunnen huren op z'n 55ste een afbetaalde woning? Wat als je verhuist?quote:Op woensdag 9 maart 2022 23:03 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Nja ik denk dat de overheid daar meer een rol in moet nemen. Mensen onder de inkomennorm geef je zo een kans hun kinderen ook een zilveren lepel te geven. Mensen die teveel verdienen gaan zoveel huur betalen dat ze beter al eerder hadden kunnen kopen.
[..]
Buitenlandse investeerders wel. Immers veilige investering
Sommige mensen "mogen" wel huren, maar niet kopen (waarbij huur per maand gelijk zou zijn aan hypotheek per maand), omdat de bank dat niet verantwoord vind. Die huur moeten ze echter ook echt gewoon elke maand betalen.quote:Op woensdag 9 maart 2022 23:01 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nah, dan moet je niet huren maar kopen.
Overigens vind ik wel dat huurders de kans moeten hebben de woning die ze huren te kopen, dat is uitstekend voor de sociale cohesie in een wijk, als mensen die kunnen kopen en willen blijven dat ook kunnen doen zonder een (sociale) huurwoning bezet te houden.
Als 30 jaar huur betalen betekent dat de woning van jou is dan gaat de huur met zeker 50% omhoog.
Ah, je hebt ze (weer) verkocht?quote:Op woensdag 9 maart 2022 23:04 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Ik heb die starterswoning gegund aan mensen op zo een manier dat het mij serieus geld gekost heeft. Had 20% meer kunnen krijgen
Je huur kan meegroeien met je loon. Ik zie daar niet direct een issue.quote:Op woensdag 9 maart 2022 23:06 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dus in principe iedereen die jong ingeschreven stond en de mazzel had jong iets te kunnen huren op z'n 55ste een afbetaalde woning? Wat als je verhuist?
Het is een heel leuk idee, maar het gaat niet werken.
Daar kun je natuurlijk wel "op bouwen". Als je in elk geval maar voorkomt dat mensen die veel meer kunnen betalen blijven zitten in 'n woning die bedoeld is voor en 'n huurtje heeft geënt op iemand die dat niet kan.quote:Op woensdag 9 maart 2022 23:04 schreef Leandra het volgende:
[..]
Overigens is het dan van belang dat die woningen ook die huur van 750-1.250 waard zijn, daar mag het puntensysteem gewoon op losgelaten worden.
Verder moeten de bedragen uiteraard jaarlijks geďndexeerd worden.
"Scheefwonen" is helemaal geen groot probleem. Het bestaat zelfs amper.quote:Op woensdag 9 maart 2022 23:02 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dat klinkt op zich niet slecht.
Je dringt in elk geval het scheefwonen terug, wat een van de grootste problemen is.
Dat laatste was natuurlijk ook niet zo heel raar als het lang een sport was om 125% ew (of zelfs nog meer) te financieren en voor het belastingvoordeel je schuld zo hoog mogelijk te houden.quote:Op woensdag 9 maart 2022 23:07 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Sommige mensen "mogen" wel huren, maar niet kopen (waarbij huur per maand gelijk zou zijn aan hypotheek per maand), omdat de bank dat niet verantwoord vind. Die huur moeten ze echet ook echt gewoon elke maand betalen.
En een huurder is er echt niet sneller uitgezet dan dat er een executieveiling kan worden gedaan. Maar true: executieveiling is/was normaliter een verkoop flink onder de marktwaarde. Dus de bank levert erop in.
Die woning is verkocht. Tegen een voor mij ongunstig tarief. Terwijl ik hem er naast had kunnen aanhouden of aan een investeerder die blind 20% meer bood had kunnen gunnen.quote:Op woensdag 9 maart 2022 23:08 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ah, je hebt ze (weer) verkocht?
Hypotheekrente per maand naar huur per maand afspiegelen kan niet zo eenvoudig. Dat weet je best.quote:Op woensdag 9 maart 2022 23:07 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Sommige mensen "mogen" wel huren, maar niet kopen (waarbij huur per maand gelijk zou zijn aan hypotheek per maand), omdat de bank dat niet verantwoord vind. Die huur moeten ze echet ook echt gewoon elke maand betalen.
En een huurder is er echt niet sneller uitgezet dan dat er een executieveiling kan worden gedaan. Maar true: executieveiling is/was normaliter een verkoop flink onder de marktwaarde. Dus de bank levert erop in.
https://www.gelderlander.(...)en-te-veel~adec77e8/quote:Op woensdag 9 maart 2022 23:09 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
"Scheefwonen" is helemaal geen groot probleem. Het bestaat zelfs amper.
Nou nee, dat weet ik niet. Want ik had het niet over hypotheekrente. Maar vertel. En ja, ik weet wel dat een woningeigenaar náást de hypotheek ook geld moet reserveren (en dus hebben) voor onderhoud, meer lokale belastingen betaalt, opstalverzekering etc. moet hebben etc. Bedoel je dat?quote:Op woensdag 9 maart 2022 23:10 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Die woning is verkocht. Tegen een voor mij ongunstig tarief. Terwijl ik hem er naast had kunnen aanhouden of aan een investeerder die blind 20% meer bood had kunnen gunnen.
Dus ja. Ik heb er een starter heel blij mee gemaakt.
[..]
Hypotheekrente per maand naar huur per maand afspiegelen kan niet zo eenvoudig. Dat weet je best.
Nah, ik vind het prima om mensen een huurkoopconstructie te bieden waarbij ze na 30 jaar eigenaar zijn, maar dat kost gewoon veel meer dan een reguliere huurwoning, en dat moet wel vanaf het begin duidelijk zijn.quote:Op woensdag 9 maart 2022 23:08 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Je huur kan meegroeien met je loon. Ik zie daar niet direct een issue.
Als je altijd rond minimum blijft als putjes schepper heb je "geluk". Ga je iets meer van je leven maken kan blijven wonen gewoon ongunstig gemaakt worden.
Scheefhuren is een idiote term die alleen kijkt naar netto inkomen gerelateerd aan huur. Niet naar vaste lasten (incl. huur) gerelateerd aan inkomen. Het is totaal nietszeggend.quote:Op woensdag 9 maart 2022 23:12 schreef Halcon het volgende:
[..]
https://www.gelderlander.(...)en-te-veel~adec77e8/
en:
Goedkoop scheefwonen in de Randstad
Opvallend is dat goedkoop scheefwonen veel vaker voorkomt in de Randstad dan in de rest van het land. Zo kent het Noord-Hollandse Oostzaan 28,8 procent scheefhuurders, het Utrechtse Werkendam 24,1 procent en het Zuid-Hollandse Molenwaard 26,7 procent.
De provincie Utrecht voert de provincieranglijst aan met 17 procent, In Groningen ligt het aantal scheefhuurders op slechts 8,4 procent.
https://www.rtlnieuws.nl/(...)duur-dan-te-goedkoop
JA maAR zE hoUDen HuIzEn beZEt vooR meNsEn meT eeN lAGe inKomEn.quote:Op woensdag 9 maart 2022 23:17 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Scheefhuren is een idiote term die alleen kijkt naar netto inkomen gerelateerd aan huur. Niet naar vaste lasten (incl. huur) gerelateerd aan inkomen. Het is totaal nietszeggend.
Ja dat bedoel ik. want je moet maandelijks nou eenmaal meer betalen dan alleen je rente. Dat negeren is te eenvoudig.quote:Op woensdag 9 maart 2022 23:14 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Nou nee, dat weet ik niet. Want ik had het niet over hypotheekrente. Maar vertel. En ja, ik weet wel dat een woningeigenaar náást de hypotheek ook geld moet reserveren (en dus hebben) voor onderhoud, meer lokale belastingen betaalt, opstalverzekering etc. moet hebben etc. Bedoel je dat?
Het hoeft de bewoner afhankelijk van z'n inkomensgroep dus niet perse meer te kosten. Dat kan je kapot subsidiëren.quote:Op woensdag 9 maart 2022 23:14 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nah, ik vind het prima om mensen een huurkoopconstructie te bieden waarbij ze na 30 jaar eigenaar zijn, maar dat kost gewoon veel meer dan een reguliere huurwoning, en dat moet wel vanaf het begin duidelijk zijn.
Die vaste lasten zijn mogelijk omdat je een onevenredig laag deel van je inkomen kwijt bent aan gesubsidieerde huur.quote:Op woensdag 9 maart 2022 23:17 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Scheefhuren is een idiote term die alleen kijkt naar netto inkomen gerelateerd aan huur. Niet naar vaste lasten (incl. huur) gerelateerd aan inkomen. Het is totaal nietszeggend.
Als je geen gemeenschapsgeld nodig hebt om een huis te bewonen. Dan moet je uit je gesubsidieerde woning. Vrij logisch.quote:Op woensdag 9 maart 2022 23:25 schreef potjecreme het volgende:
[..]
JA maAR zE hoUDen HuIzEn beZEt vooR meNsEn meT eeN lAGe inKomEn.
Klopt, totaal nietszeggend en vooral populistisch gelul wat helaas behoorlijk wat voeten in aarde heeft gekregen.
Je hebt dan 'n huurprijs die niet past bij je inkomen. Dan hoef je niet in een sociale huurwoning te wonen. Het idee van Leandra vind ik dan beter. Dan kun je er blijven wonen, maar betaal je wel een prijs die beter past. En wil je dat niet? Dan staat het je natuurlijk vrij om in de vrije sector wat te zoeken of te kopen.quote:Op woensdag 9 maart 2022 23:17 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
In feite wordt alle huur in mijn plan vrije sector.quote:Op woensdag 9 maart 2022 23:30 schreef Halcon het volgende:
[..]
Je hebt dan 'n huurprijs die niet past bij je inkomen. Dan hoef je niet in een sociale huurwoning te wonen. Het idee van Leandra vind ik dan beter. Dan kun je er blijven wonen, maar betaal je wel een prijs die beter past. En wil je dat niet? Dan staat het je natuurlijk vrij om in de vrije sector wat te zoeken of te kopen.
Je weet dat er ook behoorlijk wat mensen een sociale huurwoning huren zónder huurtoeslag te ontvangen?quote:Op woensdag 9 maart 2022 23:27 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Ja dat bedoel ik. want je moet maandelijks nou eenmaal meer betalen dan alleen je rente. Dat negeren is te eenvoudig.
[..]
Het hoeft de bewoner afhankelijk van z'n inkomensgroep dus niet perse meer te kosten. Dat kan je kapot subsidiëren.
[..]
Die vaste lasten zijn mogelijk omdat je een onevenredig laag deel van je inkomen kwijt bent aan gesubsidieerde huur.
Nope, want de term is gezocht en bedacht. Het klopt niet, maar is een goed gevonden VVD-frame die kennelijk flink aanslaat bij de achterban.quote:Op woensdag 9 maart 2022 23:30 schreef Halcon het volgende:
[..]
Je hebt dan 'n huurprijs die niet past bij je inkomen. Dan hoef je niet in een sociale huurwoning te wonen. Het idee van Leandra vind ik dan beter. Dan kun je er blijven wonen, maar betaal je wel een prijs die beter past. En wil je dat niet? Dan staat het je natuurlijk vrij om in de vrije sector wat te zoeken of te kopen.
Dan hoor je niet in die woning thuis. Een sociale huurwoning is gesubsidieerde woonruimte. Zelfs zonder huurtoeslag. Opzouten uit die tent.quote:Op woensdag 9 maart 2022 23:35 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Je weet dat er ook behoorlijk wat mensen een sociale huurwoning huren zónder huurtoeslag te ontvangen?
Je zit dan in 'n woning die niet (meer) voor jou bedoeld is... dat je je geld zo uitgeeft dat je blijkbaar niet meer aan woonlasten kunt/wilt betalen, zou niet het probleem moeten zijn van de overheid en de mensen die op een sociale huurwoning wachten.quote:Op woensdag 9 maart 2022 23:37 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Nope, want de term is gezocht en bedacht. Het klopt niet, maar is een goed gevonden VVD-frame die kennelijk flink aanslaat bij de achterban.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |