Vast niet. Maar ik heb morgen pas nachtdienst, dus ik heb nog evenquote:Op woensdag 9 maart 2022 20:31 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Kun je wel slapen straks? Gefeliciteerd
Dat laatste hoogst waarschijnlijk niet. Ik hoorde stomtoevallig vanavond via via dat iemand op dezelfde woning had geboden.quote:Op woensdag 9 maart 2022 20:26 schreef Candaasje het volgende:
Of we hebben gewoon 30k meer geboden dan de anderen, of waren de enige bieders. Maar soit, ik ben zo blij!![]()
Nog een maandje, dan opkoopbescherming in veel gemeenten. Vind ik prima.quote:Op woensdag 9 maart 2022 20:31 schreef Halcon het volgende:
[..]
Was vandaag bij 'n makelaar. Die vertelde 'n verhaal waarbij verkopers het aan 'n belegger hadden gegund. Die bood ¤ 9k minder dan de hoogste bieder, maar wel zonder voorbehoud van financiering.
Ik niet uiteraard.quote:Op woensdag 9 maart 2022 20:32 schreef Slumlord. het volgende:
[..]
Nog een maandje, dan opkoopbescherming in veel gemeenten. Vind ik prima.
Bestaande bouw ook.quote:Op woensdag 9 maart 2022 20:34 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ik niet uiteraard.Lijkt me ook alleen te kunnen bij nieuwbouw, toch?
Zou men daarmee niet teveel inbreuk maken op het eigendomsrecht? Lijkt me nuttiger om wat te doen aan al die woningen die nu leeg staan.quote:
Oh wat grappigquote:Op woensdag 9 maart 2022 20:31 schreef Rapporteer-Deze-Gebruiker het volgende:
[..]
Dat laatste hoogst waarschijnlijk niet. Ik hoorde stomtoevallig vanavond via via dat iemand op dezelfde woning had geboden.
Geen idee, in dit geval mag het best van mij.quote:Op woensdag 9 maart 2022 20:38 schreef Halcon het volgende:
[..]
Zou men daarmee niet teveel inbreuk maken op het eigendomsrecht? Lijkt me nuttiger om wat te doen aan al die woningen die nu leeg staan.
Ik ben wel benieuwd hoe het zich verhoudt tot het eigendomsrecht. Lijkt me in elk geval een minder kleine inbreuk als het gaat om een woning die al een tijd leeg staat.quote:Op woensdag 9 maart 2022 20:50 schreef Slumlord. het volgende:
[..]
Geen idee, in dit geval mag het best van mij.
Ik ga weer even een meme maken brbquote:Op woensdag 9 maart 2022 20:19 schreef Candaasje het volgende:
We hebben het huis!!!!![]()
![]()
![]()
![]()
Ik ben echt compleet week in m'n knieėn en nog misselijk van de spanning.
Het klopt niet omdat ik niet alleen rente betaal maar ook aflos, maandelijks....quote:Op woensdag 9 maart 2022 20:18 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Ergens klopt het niet en ik kan me zo snel niet bedenken waar. Leandra geeft ook al aan dat het niet klopt.
Aflossingsvrij is voor boomers.quote:Op woensdag 9 maart 2022 20:52 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het klopt niet omdat ik niet alleen rente betaal maar ook aflos, maandelijks....
Als ik alleen rente zou betalen dan zou het wel kloppen.
Een zelfbewoningsplicht is prima te regelen, desnoods met het laten herleven van de woonvergunning voor huizen tot bijvoorbeeld ¤ 450.000. Dat is fantas...quote:Op woensdag 9 maart 2022 20:38 schreef Halcon het volgende:
[..]
Zou men daarmee niet teveel inbreuk maken op het eigendomsrecht? Lijkt me nuttiger om wat te doen aan al die woningen die nu leeg staan.
quote:Op woensdag 9 maart 2022 20:51 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Ik ga weer even een meme maken brb
Een zelfbewoningsplicht instellen op bestaande, leegstaande bouw? Hoe dan?quote:Op woensdag 9 maart 2022 20:55 schreef Leandra het volgende:
[..]
Een zelfbewoningsplicht is prima te regelen, desnoods met het laten herleven van de woonvergunning voor huizen tot bijvoorbeeld ¤ 450.000. Dat is fantas...
Woonvergunning voor huizen tot 450k? Die is toch alleen om te wonen in iets wat geen woonbestemming heeft? Een huis tot 450k heeft dat wel.quote:Op woensdag 9 maart 2022 20:55 schreef Leandra het volgende:
[..]
Een zelfbewoningsplicht is prima te regelen, desnoods met het laten herleven van de woonvergunning voor huizen tot bijvoorbeeld ¤ 450.000. Dat is fantas...
Dat kan volgens mij niet. Je zou natuurlijk wel extra belasting kunnen heffen op leegstand.quote:Op woensdag 9 maart 2022 20:57 schreef Slumlord. het volgende:
[..]
Een zelfbewoningsplicht instellen op bestaande, leegstaande bouw? Hoe dan?
En nu begint het! Overal meer geld aan uit geven dan je begroot had, alles kost meer moeite en als klap op de vuurpijl gaat alles straks tegenzittenquote:Op woensdag 9 maart 2022 20:57 schreef Candaasje het volgende:
[..]![]()
En thnx allen! Wauw, bizar dit hoor.
Helaas bestaan die mensen ook.quote:Op woensdag 9 maart 2022 20:31 schreef Halcon het volgende:
[..]
Was vandaag bij 'n makelaar. Die vertelde 'n verhaal waarbij verkopers het aan 'n belegger hadden gegund. Die bood ¤ 9k minder dan de hoogste bieder, maar wel zonder voorbehoud van financiering.
Dus we weten gewoon welk object we over spreken...quote:Op woensdag 9 maart 2022 20:31 schreef Rapporteer-Deze-Gebruiker het volgende:
[..]
Dat laatste hoogst waarschijnlijk niet. Ik hoorde stomtoevallig vanavond via via dat iemand op dezelfde woning had geboden.
Alleen de plinten?🤣quote:Op woensdag 9 maart 2022 21:02 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
En nu begint het! Overal meer geld aan uit geven dan je begroot had, alles kost meer moeite en als klap op de vuurpijl gaat alles straks tegenzitten
Dan heb je eindelijk een mooi huis en komen op je housewarming al die nerds uit dit topic je bier opdrinken en je plinten bekritiseren
Had ik jou geen linkje gestuurd?quote:Op woensdag 9 maart 2022 21:05 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Dus we weten gewoon welk object we over spreken...
@:candaasje enlighten us!
Ik kijk er naar uit. Wat voor bier drink je?quote:Op woensdag 9 maart 2022 21:02 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
En nu begint het! Overal meer geld aan uit geven dan je begroot had, alles kost meer moeite en als klap op de vuurpijl gaat alles straks tegenzitten
Dan heb je eindelijk een mooi huis en komen op je housewarming al die nerds uit dit topic je bier opdrinken en je plinten bekritiseren
Haha jawel, deze loser was hem alleen even kwijt. Echt mooi huis, die hal ook!quote:Op woensdag 9 maart 2022 21:11 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Had ik jou geen linkje gestuurd?![]()
Ik zal je nog even een dmmtje sturen. Het is niet dat het een groots staatsgeheim is (ik denk dat de meesten het hier wel kunnen vinden) maar we moeten de krabbel nog zetten.
Westvleteren.quote:Op woensdag 9 maart 2022 21:12 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Ik kijk er naar uit. Wat voor bier drink je?
Hoe zou ik het moeten vinden dan?quote:Op woensdag 9 maart 2022 21:11 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Had ik jou geen linkje gestuurd?![]()
Ik zal je nog even een dmmtje sturen. Het is niet dat het een groots staatsgeheim is (ik denk dat de meesten het hier wel kunnen vinden) maar we moeten de krabbel nog zetten.
Ja hč, de rest dacht 'ik zal wel'... maar die hal..die deed/doet het hem. In het echt is de rest trouwens ook super gaaf. Stomme foto's.quote:Op woensdag 9 maart 2022 21:20 schreef Doedezemaar het volgende:
Huis was niet moeilijk te vinden nee. Die hal![]()
Ik drink overigens thee
Ik woon inmiddels te ver weg voor een bezoekje, vroeger werkte ik regelmatig in de omgeving (en ook vlakbij je huidige huis)quote:Op woensdag 9 maart 2022 21:23 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Ja hč, de rest dacht 'ik zal wel'... maar die hal..die deed/doet het hem. In het echt is de rest trouwens ook super gaaf. Stomme foto's.
Oh thee heb ik in vele soorten smaakjes. Ben je beter met de verfkwast of een boormachine?
Afstand is relatiefquote:Op woensdag 9 maart 2022 21:25 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Ik woon inmiddels te ver weg voor een bezoekje, vroeger werkte ik regelmatig in de omgeving (en ook vlakbij je huidige huis)
Iemand is bezig met besparen op de verbouwingquote:Op woensdag 9 maart 2022 21:23 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Ja hč, de rest dacht 'ik zal wel'... maar die hal..die deed/doet het hem. In het echt is de rest trouwens ook super gaaf. Stomme foto's.
Oh thee heb ik in vele soorten smaakjes. Ben je beter met de verfkwast of een boormachine?
Beetje de kosten drukken, mijn maandlasten verdrievoudigen zo ongeveer. Die hypotheekrente is net zo dramatisch als de benzineprijsquote:Op woensdag 9 maart 2022 21:28 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Afstand is relatief
[..]
Iemand is bezig met besparen op de verbouwing
Wees blij, de rente is nog niet hoog 😉quote:Op woensdag 9 maart 2022 21:31 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Beetje de kosten drukken, mijn maandlasten verdrievoudigen zo ongeveer. Die hypotheekrente is net zo dramatisch als de benzineprijs
Gefeliciteerd!!!quote:Op woensdag 9 maart 2022 20:19 schreef Candaasje het volgende:
![]()
![]()
![]()
Stille hint me dunkt.quote:Op woensdag 9 maart 2022 21:50 schreef CoolGuy het volgende:
Ik was de eerste die je feliciteerde en ik heb geen linkje?![]()
Je hebt gelijk, ik bedoel uiteraard een huisvestingsvergunning.... wordt vaak hetzelfde genoemd maar is wat anders.quote:Op woensdag 9 maart 2022 20:57 schreef Halcon het volgende:
[..]
Woonvergunning voor huizen tot 450k? Die is toch alleen om te wonen in iets wat geen woonbestemming heeft? Een huis tot 450k heeft dat wel.
Maar dat ging dan over (sociale) huurwoningen neem ik aan? Huisvestingsvergunning voor een koophuis vind ik wel heel ver gaan.quote:Op woensdag 9 maart 2022 21:57 schreef Leandra het volgende:
[..]
Je hebt gelijk, ik bedoel uiteraard een huisvestingsvergunning.... wordt vaak hetzelfde genoemd maar is wat anders.
Vroeger had je in heel veel plaatsten een huisvestingsvergunning nodig om een "goedkope" woning te gaan bewonen, ongeacht of het huur of koop was, je mocht dan niet in een "te goedkope" woning gaan wonen.
Soms moest je ook nog aan andere eisen voldoen, zoals een sociale en/of economische binding met die bepaalde woonplaats.
Klopt, was in elk geval begin jaren 90 in Utrecht ook het gevalquote:Op woensdag 9 maart 2022 21:57 schreef Leandra het volgende:
[..]
Je hebt gelijk, ik bedoel uiteraard een huisvestingsvergunning.... wordt vaak hetzelfde genoemd maar is wat anders.
Vroeger had je in heel veel plaatsten een huisvestingsvergunning nodig om een "goedkope" woning te gaan bewonen, ongeacht of het huur of koop was, je mocht dan niet in een "te goedkope" woning gaan wonen.
Soms moest je ook nog aan andere eisen voldoen, zoals een sociale en/of economische binding met die bepaalde woonplaats.
Nee hoor, mijn ouders hebben nooit gehuurd maar mochten een hele categorie woningen in 1980 simpelweg niet kopenquote:Op woensdag 9 maart 2022 21:59 schreef Halcon het volgende:
[..]
Maar dat ging dan over (sociale) huurwoningen neem ik aan? Huisvestingsvergunning voor een koophuis vind ik wel heel ver gaan.
En dan moet je ook gaan bieden met het voorbehoud dat je die vergunning krijgt.
Voor sociale huurwoningen begrijp ik het. Die zijn bedoeld (of tenminste, zo zou het moeten zijn) voor wie de huur anders onbetaalbaar is.
Maar 'n koophuis? Wat voor zaakjes heeft de overheid ermee als je met 'n goed inkomen graag in een goedkope volkswijk wilt wonen? Of met 'n goed draaiende onderneming die je vanaf je laptop runt in Scheemda of zo?
Dat vind ik persoonlijk te ver gaan. Voor een sociale huurwoning kan ik het begrijpen. Als je woningen bouwt in het goedkopere segment, kan ik ook begrijpen dat die niet voor beleggers zijn bedoeld.quote:Op woensdag 9 maart 2022 22:03 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee hoor, mijn ouders hebben nooit gehuurd maar mochten een hele categorie woningen in 1980 simpelweg niet kopen
En dan heb ik het dus niet over nieuwbouw, dus geen premie-koopwoningen, maar over bestaande bouw.
Scheemda is weer een ander verhaal natuurlijk, daar zit je in het topklassement bij 450K
https://www.rechtskundig.nl/huisvestingsvergunning/quote:Op woensdag 9 maart 2022 22:05 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dat vind ik persoonlijk te ver gaan. Voor een sociale huurwoning kan ik het begrijpen. Als je woningen bouwt in het goedkopere segment, kan ik ook begrijpen dat die niet voor beleggers zijn bedoeld.
Maar gewoon voor bestaande bouw....
Ik vind dat ver gaan.quote:Op woensdag 9 maart 2022 22:06 schreef Leandra het volgende:
[..]
https://www.rechtskundig.nl/huisvestingsvergunning/
Gefeliciteerd!!!quote:Op woensdag 9 maart 2022 20:19 schreef Candaasje het volgende:
![]()
![]()
![]()
Om te voorkomen dat mensen met een laag inkomen niet kunnen kopen.quote:Op woensdag 9 maart 2022 22:09 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ik vind dat ver gaan.
Verplicht de Nederlandse nationaliteit te hebben... Waarom zou een Nederlander wel in 'n bepaald huis mogen wonen, maar 'n Pool niet?
En waarom zou je met een goed inkomen niet het recht hebben om een huis te kopen en te bewonen waar je relatief lage maandlasten hebt. Alsof het verplicht is om maximale woonlasten te hebben...
Ik vind dat vooral symptoombestrijding eigenlijk. Denk dat je dan beter wat kunt doen aan scheefhuren. En je mag het niet zeggen, maar ook ouderen die thuis blijven wonen in hun grote huis doet de doorstroming wel stokken natuurlijk.quote:Op woensdag 9 maart 2022 22:26 schreef Leandra het volgende:
[..]
Om te voorkomen dat mensen met een laag inkomen niet kunnen kopen.
Je weet wel, de schooljuf, politieagent, verpleegster die niet kunnen thuiswerken en 2 uur reizen verderop kunnen gaan wonen.
Omdat die pool ook geen zak aan ons sociale construct betaald. En om sociale ongelijkheid te beperken (2e alinea)quote:Op woensdag 9 maart 2022 22:09 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ik vind dat ver gaan.
Verplicht de Nederlandse nationaliteit te hebben... Waarom zou een Nederlander wel in 'n bepaald huis mogen wonen, maar 'n Pool niet?
En waarom zou je met een goed inkomen niet het recht hebben om een huis te kopen en te bewonen waar je relatief lage maandlasten hebt. Alsof het verplicht is om maximale woonlasten te hebben...
Natuurlijk mag je het zeggen. Maar er zitten meer gevolgen aan dat laatstequote:Op woensdag 9 maart 2022 22:33 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ik vind dat vooral symptoombestrijding eigenlijk. Denk dat je dan beter wat kunt doen aan scheefhuren. En je mag het niet zeggen, maar ook ouderen die thuis blijven wonen in hun grote huis doet de doorstroming wel stokken natuurlijk.
quote:Op woensdag 9 maart 2022 21:50 schreef CoolGuy het volgende:
Ik was de eerste die je feliciteerde en ik heb geen linkje?![]()
Ja, laten we ouderen verplicht uit hun koopwoning jagen, waar naartoe precies?quote:Op woensdag 9 maart 2022 22:33 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ik vind dat vooral symptoombestrijding eigenlijk. Denk dat je dan beter wat kunt doen aan scheefhuren. En je mag het niet zeggen, maar ook ouderen die thuis blijven wonen in hun grote huis doet de doorstroming wel stokken natuurlijk.
Zolang het maar een ander treftquote:Op woensdag 9 maart 2022 22:33 schreef Halcon het volgende:
[..]
Daar zijn de nodige adviesrapporten over geschreven: https://www.parool.nl/ned(...)enwoningen~b4a5ed60/quote:Op woensdag 9 maart 2022 22:42 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, laten we ouderen verplicht uit hun koopwoning jagen, waar naartoe precies?
Veel duurdere huur- of koopappartementen (appartementjes).quote:Op woensdag 9 maart 2022 22:42 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, laten we ouderen verplicht uit hun koopwoning jagen, waar naartoe precies?
Ja, maar die zijn er dus niet.quote:Op woensdag 9 maart 2022 22:45 schreef Halcon het volgende:
[..]
Daar zijn de nodige adviesrapporten over geschreven: https://www.parool.nl/ned(...)enwoningen~b4a5ed60/
Maar die woningen zijn er dus niet. En de schaarse die er zijn, zijn duurder dan waar de ouderen nu wonen.quote:Op woensdag 9 maart 2022 22:45 schreef Halcon het volgende:
[..]
Daar zijn de nodige adviesrapporten over geschreven: https://www.parool.nl/ned(...)enwoningen~b4a5ed60/
Ja duh.. Dat geldt voor de gehele woningmarkt: er is schaarste..quote:Op woensdag 9 maart 2022 22:47 schreef Halcon het volgende:
[..]
Daar kan ik niet veel aan doen. Dan had men die moeten bouwen. Of moet men die gaan bouwen.
Ja, men had ook voldoende moeten bouwen in het lagere segment, en daar dan bij voorkeur een zelfbewoningsplicht aan moeten hangen.....quote:Op woensdag 9 maart 2022 22:47 schreef Halcon het volgende:
[..]
Daar kan ik niet veel aan doen. Dan had men die moeten bouwen. Of moet men die gaan bouwen.
Die zou wel wat minder zijn als er meer seniorenwoningen zouden zijn gebouwd. Verder zou je leegstand kunnen ontmoedigen. De woningen die leeg staan, die zijn er zelfs al.quote:Op woensdag 9 maart 2022 22:48 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ja duh.. Dat geldt voor de gehele woningmarkt: er is schaarste..
Dat zou ook minder zijn als er meer sociale huurwoningen zouden zijn gebouwd. Etc.quote:Op woensdag 9 maart 2022 22:49 schreef Halcon het volgende:
[..]
Die zou wel wat minder zijn als er meer seniorenwoningen zouden zijn gebouwd. Verder zou je leegstand kunnen ontmoedigen. De woningen die leeg staan, die zijn er zelfs al.
Dan krijg je wel minder aanbod in de vrije sector, waardoor de huurprijzen daar verder uit de pan swingen.quote:Op woensdag 9 maart 2022 22:49 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, men had ook voldoende moeten bouwen in het lagere segment, en daar dan bij voorkeur een zelfbewoningsplicht aan moeten hangen.....
Neemt niet weg dat het niet gebeurd is.
Als het een starterswoning is (zoals ik die bij investeerders weg heb gehouden) heb ik er 100% vrede mee.quote:Op woensdag 9 maart 2022 22:52 schreef Whiskers2009 het volgende:
En leegstand is de beslissing vd woningeigenaar. Zoals jij dat bent. Maar die inperking op het eigendomsrecht zou je wel prima vinden?
Laat me raden: die inperking zou jou (nu) niet treffen, en de inperkingen die je belachelijk vindt zouden jou (nu) wel treffen?
Ik ben het er bijna helemaal mee eens. Maar als je die huur 30 jaar betaald hebt moet het huis m.i. gewoon van jou zijn. Sociale huur moet huurkoop zijn waarbij je na 30 jaar huur eigenaar bent. Punt.quote:Op woensdag 9 maart 2022 22:56 schreef Leandra het volgende:
Nog een keer in de herhaling dan.... Woningvisie Leandra:
Woningstichtingen moeten gaan bouwen in het 750-1250 segment, ja idd, geliberaliseerde huur.
Wie een inkomen onder de sociale huurgrens heeft krijgt een huurkorting waardoor er ook weer recht op huurtoeslag ontstaat.
Als iemand qua inkomen boven de sociale huurgrens komt (meer verdienen, samenwonen) kan die huurkorting komen te vervallen, hoeft niet in 1 keer maar gewoon in 3 of 5 stappen.
Indien iemand ernstig inkomensverlies heeft (werkloos, arbeidsongeschikt, scheiding, overlijden) kan de huurkorting weer worden toegepast, dat wel per direct.
Scheefwonen is daarmee gelijk verleden tijd, en als iemand 1.250 huur moet gaan betalen wordt kopen ook gelijk een stuk interessanter.
Verder huurtoeslag weer baseren op het inkomen van het jaar ervoor, net zoals dat vroeger met de huursubsidie was, dan krijg je ook geen na-heffingen en andere ellende bij een stijgend inkomen of een thuiswonend kind dat gaat werken.
Uiteraard, het was ook maar een slag in het wilde weg, laten we het houden op de gemiddelde huizenprijs in een bepaalde regio of provincie.quote:Op woensdag 9 maart 2022 22:57 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Als het een starterswoning is (zoals ik die bij investeerders weg heb gehouden) heb ik er 100% vrede mee.
Doorstroom woningen heb ik er meer moeite mee. Daarom moet het genoemde bedrag van 450k regio gebonden zijn.
Ik vind dat minder 'n inperking. Je hebt dan in elk geval nog wat meer alternatieven als je er niet zelf in wilt wonen. Je kunt dat huis verkopen of verhuren. Je hebt er dan ook niet echt nadeel van, want je hoeft niet per se te verkopen, omdat je kunt verhuren. Dat kan met 'n jaarcontract, dus dan kun je na 'n jaar nog altijd het huis verkopen, aan iemand anders verhuren, er zelf gaan wonen, er een familielid in laten wonen, etc.quote:Op woensdag 9 maart 2022 22:52 schreef Whiskers2009 het volgende:
En leegstand is de beslissing vd woningeigenaar. Zoals jij dat bent. Maar die inperking op het eigendomsrecht zou je wel prima vinden?
Laat me raden: die inperking zou jou (nu) niet treffen, en de inperkingen die je belachelijk vindt zouden jou (nu) wel treffen?
Nah, dan moet je niet huren maar kopen.quote:Op woensdag 9 maart 2022 22:59 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Ik ben het er bijna helemaal mee eens. Maar als je die huur 30 jaar betaald hebt moet het huis m.i. gewoon van jou zijn. Sociale huur moet huurkoop zijn waarbij je na 30 jaar huur eigenaar bent. Punt.
Jij bent toch ook een "investeerder"? Of bewoon je die starterswoningen zelf?quote:Op woensdag 9 maart 2022 22:57 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Als het een starterswoning is (zoals ik die bij investeerders weg heb gehouden) heb ik er 100% vrede mee.
Doorstroom woningen heb ik er meer moeite mee. Daarom moet het genoemde bedrag van 450k regio gebonden zijn.
Dat klinkt op zich niet slecht.quote:Op woensdag 9 maart 2022 22:56 schreef Leandra het volgende:
Nog een keer in de herhaling dan.... Woningvisie Leandra:
Woningstichtingen moeten gaan bouwen in het 750-1250 segment, ja idd, geliberaliseerde huur.
Wie een inkomen onder de sociale huurgrens heeft krijgt een huurkorting waardoor er ook weer recht op huurtoeslag ontstaat.
Als iemand qua inkomen boven de sociale huurgrens komt (meer verdienen, samenwonen) kan die huurkorting komen te vervallen, hoeft niet in 1 keer maar gewoon in 3 of 5 stappen.
Indien iemand ernstig inkomensverlies heeft (werkloos, arbeidsongeschikt, scheiding, overlijden) kan de huurkorting weer worden toegepast, dat wel per direct.
Scheefwonen is daarmee gelijk verleden tijd, en als iemand 1.250 huur moet gaan betalen wordt kopen ook gelijk een stuk interessanter.
Verder huurtoeslag weer baseren op het inkomen van het jaar ervoor, net zoals dat vroeger met de huursubsidie was, dan krijg je ook geen na-heffingen en andere ellende bij een stijgend inkomen of een thuiswonend kind dat gaat werken.
Nja ik denk dat de overheid daar meer een rol in moet nemen. Mensen onder de inkomennorm geef je zo een kans hun kinderen ook een zilveren lepel te geven. Mensen die teveel verdienen gaan zoveel huur betalen dat ze beter al eerder hadden kunnen kopen.quote:Op woensdag 9 maart 2022 23:01 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nah, dan moet je niet huren maar kopen.
Overigens vind ik wel dat huurders de kans moeten hebben de woning die ze huren te kopen, dat is uitstekend voor de sociale cohesie in een wijk, als mensen die kunnen kopen en willen blijven dat ook kunnen doen zonder een (sociale) huurwoning bezet te houden.
Als 30 jaar huur betalen betekent dat de woning van jou is dan gaat de huur met zeker 50% omhoog.
Buitenlandse investeerders wel. Immers veilige investeringquote:Op woensdag 9 maart 2022 22:59 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ik vind dat minder 'n inperking. Je hebt dan in elk geval nog wat meer alternatieven als je er niet zelf in wilt wonen. Je kunt dat huis verkopen of verhuren. Je hebt er dan ook niet echt nadeel van, want je hoeft niet per se te verkopen, omdat je kunt verhuren. Dat kan met 'n jaarcontract, dus dan kun je na 'n jaar nog altijd het huis verkopen, aan iemand anders verhuren, er zelf gaan wonen, er een familielid in laten wonen, etc.
En inderdaad, ik koop geen huizen om ze dan meer leeg te laten staan.
Ik heb die starterswoning gegund aan mensen op zo een manier dat het mij serieus geld gekost heeft. Had 20% meer kunnen krijgenquote:Op woensdag 9 maart 2022 23:01 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Jij bent toch ook een "investeerder"? Of bewoon je die starterswoningen zelf?
Overigens is het dan van belang dat die woningen ook die huur van 750-1.250 waard zijn, daar mag het puntensysteem gewoon op losgelaten worden.quote:
Woningen kopen om ze leeg te laten staan, dat zou je wat mij betreft best mogen ontmoedigen. Ja, dat is een inperking van het eigendomsrecht, maar wel een gerechtvaardigde wat mij betreft.quote:Op woensdag 9 maart 2022 23:03 schreef investeerdertje het volgende:
Buitenlandse investeerders wel. Immers veilige investering
Dus in principe iedereen die jong ingeschreven stond en de mazzel had jong iets te kunnen huren op z'n 55ste een afbetaalde woning? Wat als je verhuist?quote:Op woensdag 9 maart 2022 23:03 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Nja ik denk dat de overheid daar meer een rol in moet nemen. Mensen onder de inkomennorm geef je zo een kans hun kinderen ook een zilveren lepel te geven. Mensen die teveel verdienen gaan zoveel huur betalen dat ze beter al eerder hadden kunnen kopen.
[..]
Buitenlandse investeerders wel. Immers veilige investering
Sommige mensen "mogen" wel huren, maar niet kopen (waarbij huur per maand gelijk zou zijn aan hypotheek per maand), omdat de bank dat niet verantwoord vind. Die huur moeten ze echter ook echt gewoon elke maand betalen.quote:Op woensdag 9 maart 2022 23:01 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nah, dan moet je niet huren maar kopen.
Overigens vind ik wel dat huurders de kans moeten hebben de woning die ze huren te kopen, dat is uitstekend voor de sociale cohesie in een wijk, als mensen die kunnen kopen en willen blijven dat ook kunnen doen zonder een (sociale) huurwoning bezet te houden.
Als 30 jaar huur betalen betekent dat de woning van jou is dan gaat de huur met zeker 50% omhoog.
Ah, je hebt ze (weer) verkocht?quote:Op woensdag 9 maart 2022 23:04 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Ik heb die starterswoning gegund aan mensen op zo een manier dat het mij serieus geld gekost heeft. Had 20% meer kunnen krijgen
Je huur kan meegroeien met je loon. Ik zie daar niet direct een issue.quote:Op woensdag 9 maart 2022 23:06 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dus in principe iedereen die jong ingeschreven stond en de mazzel had jong iets te kunnen huren op z'n 55ste een afbetaalde woning? Wat als je verhuist?
Het is een heel leuk idee, maar het gaat niet werken.
Daar kun je natuurlijk wel "op bouwen". Als je in elk geval maar voorkomt dat mensen die veel meer kunnen betalen blijven zitten in 'n woning die bedoeld is voor en 'n huurtje heeft geėnt op iemand die dat niet kan.quote:Op woensdag 9 maart 2022 23:04 schreef Leandra het volgende:
[..]
Overigens is het dan van belang dat die woningen ook die huur van 750-1.250 waard zijn, daar mag het puntensysteem gewoon op losgelaten worden.
Verder moeten de bedragen uiteraard jaarlijks geļndexeerd worden.
"Scheefwonen" is helemaal geen groot probleem. Het bestaat zelfs amper.quote:Op woensdag 9 maart 2022 23:02 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dat klinkt op zich niet slecht.
Je dringt in elk geval het scheefwonen terug, wat een van de grootste problemen is.
Dat laatste was natuurlijk ook niet zo heel raar als het lang een sport was om 125% ew (of zelfs nog meer) te financieren en voor het belastingvoordeel je schuld zo hoog mogelijk te houden.quote:Op woensdag 9 maart 2022 23:07 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Sommige mensen "mogen" wel huren, maar niet kopen (waarbij huur per maand gelijk zou zijn aan hypotheek per maand), omdat de bank dat niet verantwoord vind. Die huur moeten ze echet ook echt gewoon elke maand betalen.
En een huurder is er echt niet sneller uitgezet dan dat er een executieveiling kan worden gedaan. Maar true: executieveiling is/was normaliter een verkoop flink onder de marktwaarde. Dus de bank levert erop in.
Die woning is verkocht. Tegen een voor mij ongunstig tarief. Terwijl ik hem er naast had kunnen aanhouden of aan een investeerder die blind 20% meer bood had kunnen gunnen.quote:Op woensdag 9 maart 2022 23:08 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ah, je hebt ze (weer) verkocht?
Hypotheekrente per maand naar huur per maand afspiegelen kan niet zo eenvoudig. Dat weet je best.quote:Op woensdag 9 maart 2022 23:07 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Sommige mensen "mogen" wel huren, maar niet kopen (waarbij huur per maand gelijk zou zijn aan hypotheek per maand), omdat de bank dat niet verantwoord vind. Die huur moeten ze echet ook echt gewoon elke maand betalen.
En een huurder is er echt niet sneller uitgezet dan dat er een executieveiling kan worden gedaan. Maar true: executieveiling is/was normaliter een verkoop flink onder de marktwaarde. Dus de bank levert erop in.
https://www.gelderlander.(...)en-te-veel~adec77e8/quote:Op woensdag 9 maart 2022 23:09 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
"Scheefwonen" is helemaal geen groot probleem. Het bestaat zelfs amper.
Nou nee, dat weet ik niet. Want ik had het niet over hypotheekrente. Maar vertel. En ja, ik weet wel dat een woningeigenaar nįįst de hypotheek ook geld moet reserveren (en dus hebben) voor onderhoud, meer lokale belastingen betaalt, opstalverzekering etc. moet hebben etc. Bedoel je dat?quote:Op woensdag 9 maart 2022 23:10 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Die woning is verkocht. Tegen een voor mij ongunstig tarief. Terwijl ik hem er naast had kunnen aanhouden of aan een investeerder die blind 20% meer bood had kunnen gunnen.
Dus ja. Ik heb er een starter heel blij mee gemaakt.
[..]
Hypotheekrente per maand naar huur per maand afspiegelen kan niet zo eenvoudig. Dat weet je best.
Nah, ik vind het prima om mensen een huurkoopconstructie te bieden waarbij ze na 30 jaar eigenaar zijn, maar dat kost gewoon veel meer dan een reguliere huurwoning, en dat moet wel vanaf het begin duidelijk zijn.quote:Op woensdag 9 maart 2022 23:08 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Je huur kan meegroeien met je loon. Ik zie daar niet direct een issue.
Als je altijd rond minimum blijft als putjes schepper heb je "geluk". Ga je iets meer van je leven maken kan blijven wonen gewoon ongunstig gemaakt worden.
Scheefhuren is een idiote term die alleen kijkt naar netto inkomen gerelateerd aan huur. Niet naar vaste lasten (incl. huur) gerelateerd aan inkomen. Het is totaal nietszeggend.quote:Op woensdag 9 maart 2022 23:12 schreef Halcon het volgende:
[..]
https://www.gelderlander.(...)en-te-veel~adec77e8/
en:
Goedkoop scheefwonen in de Randstad
Opvallend is dat goedkoop scheefwonen veel vaker voorkomt in de Randstad dan in de rest van het land. Zo kent het Noord-Hollandse Oostzaan 28,8 procent scheefhuurders, het Utrechtse Werkendam 24,1 procent en het Zuid-Hollandse Molenwaard 26,7 procent.
De provincie Utrecht voert de provincieranglijst aan met 17 procent, In Groningen ligt het aantal scheefhuurders op slechts 8,4 procent.
https://www.rtlnieuws.nl/(...)duur-dan-te-goedkoop
JA maAR zE hoUDen HuIzEn beZEt vooR meNsEn meT eeN lAGe inKomEn.quote:Op woensdag 9 maart 2022 23:17 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Scheefhuren is een idiote term die alleen kijkt naar netto inkomen gerelateerd aan huur. Niet naar vaste lasten (incl. huur) gerelateerd aan inkomen. Het is totaal nietszeggend.
Ja dat bedoel ik. want je moet maandelijks nou eenmaal meer betalen dan alleen je rente. Dat negeren is te eenvoudig.quote:Op woensdag 9 maart 2022 23:14 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Nou nee, dat weet ik niet. Want ik had het niet over hypotheekrente. Maar vertel. En ja, ik weet wel dat een woningeigenaar nįįst de hypotheek ook geld moet reserveren (en dus hebben) voor onderhoud, meer lokale belastingen betaalt, opstalverzekering etc. moet hebben etc. Bedoel je dat?
Het hoeft de bewoner afhankelijk van z'n inkomensgroep dus niet perse meer te kosten. Dat kan je kapot subsidiėren.quote:Op woensdag 9 maart 2022 23:14 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nah, ik vind het prima om mensen een huurkoopconstructie te bieden waarbij ze na 30 jaar eigenaar zijn, maar dat kost gewoon veel meer dan een reguliere huurwoning, en dat moet wel vanaf het begin duidelijk zijn.
Die vaste lasten zijn mogelijk omdat je een onevenredig laag deel van je inkomen kwijt bent aan gesubsidieerde huur.quote:Op woensdag 9 maart 2022 23:17 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Scheefhuren is een idiote term die alleen kijkt naar netto inkomen gerelateerd aan huur. Niet naar vaste lasten (incl. huur) gerelateerd aan inkomen. Het is totaal nietszeggend.
Als je geen gemeenschapsgeld nodig hebt om een huis te bewonen. Dan moet je uit je gesubsidieerde woning. Vrij logisch.quote:Op woensdag 9 maart 2022 23:25 schreef potjecreme het volgende:
[..]
JA maAR zE hoUDen HuIzEn beZEt vooR meNsEn meT eeN lAGe inKomEn.
Klopt, totaal nietszeggend en vooral populistisch gelul wat helaas behoorlijk wat voeten in aarde heeft gekregen.
Je hebt dan 'n huurprijs die niet past bij je inkomen. Dan hoef je niet in een sociale huurwoning te wonen. Het idee van Leandra vind ik dan beter. Dan kun je er blijven wonen, maar betaal je wel een prijs die beter past. En wil je dat niet? Dan staat het je natuurlijk vrij om in de vrije sector wat te zoeken of te kopen.quote:Op woensdag 9 maart 2022 23:17 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
In feite wordt alle huur in mijn plan vrije sector.quote:Op woensdag 9 maart 2022 23:30 schreef Halcon het volgende:
[..]
Je hebt dan 'n huurprijs die niet past bij je inkomen. Dan hoef je niet in een sociale huurwoning te wonen. Het idee van Leandra vind ik dan beter. Dan kun je er blijven wonen, maar betaal je wel een prijs die beter past. En wil je dat niet? Dan staat het je natuurlijk vrij om in de vrije sector wat te zoeken of te kopen.
Je weet dat er ook behoorlijk wat mensen een sociale huurwoning huren zónder huurtoeslag te ontvangen?quote:Op woensdag 9 maart 2022 23:27 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Ja dat bedoel ik. want je moet maandelijks nou eenmaal meer betalen dan alleen je rente. Dat negeren is te eenvoudig.
[..]
Het hoeft de bewoner afhankelijk van z'n inkomensgroep dus niet perse meer te kosten. Dat kan je kapot subsidiėren.
[..]
Die vaste lasten zijn mogelijk omdat je een onevenredig laag deel van je inkomen kwijt bent aan gesubsidieerde huur.
Nope, want de term is gezocht en bedacht. Het klopt niet, maar is een goed gevonden VVD-frame die kennelijk flink aanslaat bij de achterban.quote:Op woensdag 9 maart 2022 23:30 schreef Halcon het volgende:
[..]
Je hebt dan 'n huurprijs die niet past bij je inkomen. Dan hoef je niet in een sociale huurwoning te wonen. Het idee van Leandra vind ik dan beter. Dan kun je er blijven wonen, maar betaal je wel een prijs die beter past. En wil je dat niet? Dan staat het je natuurlijk vrij om in de vrije sector wat te zoeken of te kopen.
Dan hoor je niet in die woning thuis. Een sociale huurwoning is gesubsidieerde woonruimte. Zelfs zonder huurtoeslag. Opzouten uit die tent.quote:Op woensdag 9 maart 2022 23:35 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Je weet dat er ook behoorlijk wat mensen een sociale huurwoning huren zónder huurtoeslag te ontvangen?
Je zit dan in 'n woning die niet (meer) voor jou bedoeld is... dat je je geld zo uitgeeft dat je blijkbaar niet meer aan woonlasten kunt/wilt betalen, zou niet het probleem moeten zijn van de overheid en de mensen die op een sociale huurwoning wachten.quote:Op woensdag 9 maart 2022 23:37 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Nope, want de term is gezocht en bedacht. Het klopt niet, maar is een goed gevonden VVD-frame die kennelijk flink aanslaat bij de achterban.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |