abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_204018993
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2022 23:01 schreef Leandra het volgende:

[..]
Nah, dan moet je niet huren maar kopen.

Overigens vind ik wel dat huurders de kans moeten hebben de woning die ze huren te kopen, dat is uitstekend voor de sociale cohesie in een wijk, als mensen die kunnen kopen en willen blijven dat ook kunnen doen zonder een (sociale) huurwoning bezet te houden.

Als 30 jaar huur betalen betekent dat de woning van jou is dan gaat de huur met zeker 50% omhoog.
Nja ik denk dat de overheid daar meer een rol in moet nemen. Mensen onder de inkomennorm geef je zo een kans hun kinderen ook een zilveren lepel te geven. Mensen die teveel verdienen gaan zoveel huur betalen dat ze beter al eerder hadden kunnen kopen.

quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2022 22:59 schreef Halcon het volgende:

[..]
Ik vind dat minder 'n inperking. Je hebt dan in elk geval nog wat meer alternatieven als je er niet zelf in wilt wonen. Je kunt dat huis verkopen of verhuren. Je hebt er dan ook niet echt nadeel van, want je hoeft niet per se te verkopen, omdat je kunt verhuren. Dat kan met 'n jaarcontract, dus dan kun je na 'n jaar nog altijd het huis verkopen, aan iemand anders verhuren, er zelf gaan wonen, er een familielid in laten wonen, etc.

En inderdaad, ik koop geen huizen om ze dan meer leeg te laten staan.
Buitenlandse investeerders wel. Immers veilige investering
pi_204019001
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2022 23:01 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Jij bent toch ook een "investeerder"? Of bewoon je die starterswoningen zelf?
Ik heb die starterswoning gegund aan mensen op zo een manier dat het mij serieus geld gekost heeft. Had 20% meer kunnen krijgen
  woensdag 9 maart 2022 @ 23:04:50 #278
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204019010
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2022 23:02 schreef Halcon het volgende:

[..]
Dat klinkt op zich niet slecht.
Overigens is het dan van belang dat die woningen ook die huur van 750-1.250 waard zijn, daar mag het puntensysteem gewoon op losgelaten worden.
Verder moeten de bedragen uiteraard jaarlijks geïndexeerd worden.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204019017
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2022 23:03 schreef investeerdertje het volgende:

Woningen kopen om ze leeg te laten staan, dat zou je wat mij betreft best mogen ontmoedigen. Ja, dat is een inperking van het eigendomsrecht, maar wel een gerechtvaardigde wat mij betreft.

Als je het kunt verhuren, heb je ook een redelijk alternatief voor het maar leeg laten staan.
  woensdag 9 maart 2022 @ 23:06:54 #280
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204019029
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2022 23:03 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Nja ik denk dat de overheid daar meer een rol in moet nemen. Mensen onder de inkomennorm geef je zo een kans hun kinderen ook een zilveren lepel te geven. Mensen die teveel verdienen gaan zoveel huur betalen dat ze beter al eerder hadden kunnen kopen.
[..]
Dus in principe iedereen die jong ingeschreven stond en de mazzel had jong iets te kunnen huren op z'n 55ste een afbetaalde woning? Wat als je verhuist?
Het is een heel leuk idee, maar het gaat niet werken.
Wullie bin KOEL © Soneal
  woensdag 9 maart 2022 @ 23:07:54 #281
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_204019035
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2022 23:01 schreef Leandra het volgende:

[..]
Nah, dan moet je niet huren maar kopen.

Overigens vind ik wel dat huurders de kans moeten hebben de woning die ze huren te kopen, dat is uitstekend voor de sociale cohesie in een wijk, als mensen die kunnen kopen en willen blijven dat ook kunnen doen zonder een (sociale) huurwoning bezet te houden.

Als 30 jaar huur betalen betekent dat de woning van jou is dan gaat de huur met zeker 50% omhoog.
Sommige mensen "mogen" wel huren, maar niet kopen (waarbij huur per maand gelijk zou zijn aan hypotheek per maand), omdat de bank dat niet verantwoord vind. Die huur moeten ze echter ook echt gewoon elke maand betalen.

En een huurder is er echt niet sneller uitgezet dan dat er een executieveiling kan worden gedaan. Maar true: executieveiling is/was normaliter een verkoop flink onder de marktwaarde. Dus de bank levert erop in.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  woensdag 9 maart 2022 @ 23:08:44 #282
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_204019045
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2022 23:04 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Ik heb die starterswoning gegund aan mensen op zo een manier dat het mij serieus geld gekost heeft. Had 20% meer kunnen krijgen
Ah, je hebt ze (weer) verkocht?
pi_204019046
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2022 23:06 schreef Leandra het volgende:

[..]
Dus in principe iedereen die jong ingeschreven stond en de mazzel had jong iets te kunnen huren op z'n 55ste een afbetaalde woning? Wat als je verhuist?
Het is een heel leuk idee, maar het gaat niet werken.
Je huur kan meegroeien met je loon. Ik zie daar niet direct een issue.

Als je altijd rond minimum blijft als putjes schepper heb je "geluk". Ga je iets meer van je leven maken kan blijven wonen gewoon ongunstig gemaakt worden.
pi_204019047
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2022 23:04 schreef Leandra het volgende:

[..]
Overigens is het dan van belang dat die woningen ook die huur van 750-1.250 waard zijn, daar mag het puntensysteem gewoon op losgelaten worden.
Verder moeten de bedragen uiteraard jaarlijks geïndexeerd worden.
Daar kun je natuurlijk wel "op bouwen". Als je in elk geval maar voorkomt dat mensen die veel meer kunnen betalen blijven zitten in 'n woning die bedoeld is voor en 'n huurtje heeft geënt op iemand die dat niet kan.

En als iemand dat gedoe allemaal niet wil, dan had 'ie ook kunnen kiezen om te kopen. Bij 'n gekochte woning zou je dan zo volledig mogelijk moeten mogen profiteren van je eigendomsrecht. Alleen wat meer betalen als je 'm lang leeg laat staan, want dat dient geen enkel doel.
  woensdag 9 maart 2022 @ 23:09:56 #285
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_204019056
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2022 23:02 schreef Halcon het volgende:

[..]
Dat klinkt op zich niet slecht.

Je dringt in elk geval het scheefwonen terug, wat een van de grootste problemen is.
"Scheefwonen" is helemaal geen groot probleem. Het bestaat zelfs amper.
pi_204019058
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2022 23:07 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Sommige mensen "mogen" wel huren, maar niet kopen (waarbij huur per maand gelijk zou zijn aan hypotheek per maand), omdat de bank dat niet verantwoord vind. Die huur moeten ze echet ook echt gewoon elke maand betalen.

En een huurder is er echt niet sneller uitgezet dan dat er een executieveiling kan worden gedaan. Maar true: executieveiling is/was normaliter een verkoop flink onder de marktwaarde. Dus de bank levert erop in.
Dat laatste was natuurlijk ook niet zo heel raar als het lang een sport was om 125% ew (of zelfs nog meer) te financieren en voor het belastingvoordeel je schuld zo hoog mogelijk te houden.
pi_204019062
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2022 23:08 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Ah, je hebt ze (weer) verkocht?
Die woning is verkocht. Tegen een voor mij ongunstig tarief. Terwijl ik hem er naast had kunnen aanhouden of aan een investeerder die blind 20% meer bood had kunnen gunnen.

Dus ja. Ik heb er een starter heel blij mee gemaakt.

quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2022 23:07 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Sommige mensen "mogen" wel huren, maar niet kopen (waarbij huur per maand gelijk zou zijn aan hypotheek per maand), omdat de bank dat niet verantwoord vind. Die huur moeten ze echet ook echt gewoon elke maand betalen.

Hypotheekrente per maand naar huur per maand afspiegelen kan niet zo eenvoudig. Dat weet je best.
pi_204019071
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2022 23:09 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
"Scheefwonen" is helemaal geen groot probleem. Het bestaat zelfs amper.
https://www.gelderlander.(...)en-te-veel~adec77e8/

en:

Goedkoop scheefwonen in de Randstad
Opvallend is dat goedkoop scheefwonen veel vaker voorkomt in de Randstad dan in de rest van het land. Zo kent het Noord-Hollandse Oostzaan 28,8 procent scheefhuurders, het Utrechtse Werkendam 24,1 procent en het Zuid-Hollandse Molenwaard 26,7 procent.

De provincie Utrecht voert de provincieranglijst aan met 17 procent, In Groningen ligt het aantal scheefhuurders op slechts 8,4 procent.

https://www.rtlnieuws.nl/(...)duur-dan-te-goedkoop
  woensdag 9 maart 2022 @ 23:14:30 #289
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_204019081
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2022 23:10 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Die woning is verkocht. Tegen een voor mij ongunstig tarief. Terwijl ik hem er naast had kunnen aanhouden of aan een investeerder die blind 20% meer bood had kunnen gunnen.

Dus ja. Ik heb er een starter heel blij mee gemaakt.
[..]
Hypotheekrente per maand naar huur per maand afspiegelen kan niet zo eenvoudig. Dat weet je best.
Nou nee, dat weet ik niet. Want ik had het niet over hypotheekrente. Maar vertel. En ja, ik weet wel dat een woningeigenaar náást de hypotheek ook geld moet reserveren (en dus hebben) voor onderhoud, meer lokale belastingen betaalt, opstalverzekering etc. moet hebben etc. Bedoel je dat?
  woensdag 9 maart 2022 @ 23:14:35 #290
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204019082
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2022 23:08 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Je huur kan meegroeien met je loon. Ik zie daar niet direct een issue.

Als je altijd rond minimum blijft als putjes schepper heb je "geluk". Ga je iets meer van je leven maken kan blijven wonen gewoon ongunstig gemaakt worden.
Nah, ik vind het prima om mensen een huurkoopconstructie te bieden waarbij ze na 30 jaar eigenaar zijn, maar dat kost gewoon veel meer dan een reguliere huurwoning, en dat moet wel vanaf het begin duidelijk zijn.
Wullie bin KOEL © Soneal
  woensdag 9 maart 2022 @ 23:17:06 #291
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_204019100
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2022 23:12 schreef Halcon het volgende:

[..]
https://www.gelderlander.(...)en-te-veel~adec77e8/

en:

Goedkoop scheefwonen in de Randstad
Opvallend is dat goedkoop scheefwonen veel vaker voorkomt in de Randstad dan in de rest van het land. Zo kent het Noord-Hollandse Oostzaan 28,8 procent scheefhuurders, het Utrechtse Werkendam 24,1 procent en het Zuid-Hollandse Molenwaard 26,7 procent.

De provincie Utrecht voert de provincieranglijst aan met 17 procent, In Groningen ligt het aantal scheefhuurders op slechts 8,4 procent.

https://www.rtlnieuws.nl/(...)duur-dan-te-goedkoop
Scheefhuren is een idiote term die alleen kijkt naar netto inkomen gerelateerd aan huur. Niet naar vaste lasten (incl. huur) gerelateerd aan inkomen. Het is totaal nietszeggend.
pi_204019164
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2022 23:17 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Scheefhuren is een idiote term die alleen kijkt naar netto inkomen gerelateerd aan huur. Niet naar vaste lasten (incl. huur) gerelateerd aan inkomen. Het is totaal nietszeggend.
JA maAR zE hoUDen HuIzEn beZEt vooR meNsEn meT eeN lAGe inKomEn.

Klopt, totaal nietszeggend en vooral populistisch gelul wat helaas behoorlijk wat voeten in aarde heeft gekregen.
pi_204019185
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2022 23:14 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Nou nee, dat weet ik niet. Want ik had het niet over hypotheekrente. Maar vertel. En ja, ik weet wel dat een woningeigenaar náást de hypotheek ook geld moet reserveren (en dus hebben) voor onderhoud, meer lokale belastingen betaalt, opstalverzekering etc. moet hebben etc. Bedoel je dat?
Ja dat bedoel ik. want je moet maandelijks nou eenmaal meer betalen dan alleen je rente. Dat negeren is te eenvoudig.

quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2022 23:14 schreef Leandra het volgende:

[..]
Nah, ik vind het prima om mensen een huurkoopconstructie te bieden waarbij ze na 30 jaar eigenaar zijn, maar dat kost gewoon veel meer dan een reguliere huurwoning, en dat moet wel vanaf het begin duidelijk zijn.
Het hoeft de bewoner afhankelijk van z'n inkomensgroep dus niet perse meer te kosten. Dat kan je kapot subsidiëren.

quote:

[..]
Die vaste lasten zijn mogelijk omdat je een onevenredig laag deel van je inkomen kwijt bent aan gesubsidieerde huur.
pi_204019198
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2022 23:25 schreef potjecreme het volgende:

[..]
JA maAR zE hoUDen HuIzEn beZEt vooR meNsEn meT eeN lAGe inKomEn.

Klopt, totaal nietszeggend en vooral populistisch gelul wat helaas behoorlijk wat voeten in aarde heeft gekregen.
Als je geen gemeenschapsgeld nodig hebt om een huis te bewonen. Dan moet je uit je gesubsidieerde woning. Vrij logisch.
pi_204019205
quote:

[..]
Je hebt dan 'n huurprijs die niet past bij je inkomen. Dan hoef je niet in een sociale huurwoning te wonen. Het idee van Leandra vind ik dan beter. Dan kun je er blijven wonen, maar betaal je wel een prijs die beter past. En wil je dat niet? Dan staat het je natuurlijk vrij om in de vrije sector wat te zoeken of te kopen.
  woensdag 9 maart 2022 @ 23:34:09 #296
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204019236
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2022 23:30 schreef Halcon het volgende:

[..]
Je hebt dan 'n huurprijs die niet past bij je inkomen. Dan hoef je niet in een sociale huurwoning te wonen. Het idee van Leandra vind ik dan beter. Dan kun je er blijven wonen, maar betaal je wel een prijs die beter past. En wil je dat niet? Dan staat het je natuurlijk vrij om in de vrije sector wat te zoeken of te kopen.
In feite wordt alle huur in mijn plan vrije sector.
De maximumhuur ook indexeren, stijgt die gewoon mee met de prijzen.

Daarmee stel ik niet dat iedere huurwoning in mijn plan hoort :D
Maar de nieuwbouw die nu gebouwd wordt en gaat worden, zou qua huur op dat segment gericht moeten zijn.
De standaard tussenwoning, de hoekwoningen zijn dan bovenkant van die markt.
En appartementen natuurlijk, begane grond en penthouse zijn dan weer de bovenkant van die markt.
Wullie bin KOEL © Soneal
  woensdag 9 maart 2022 @ 23:34:38 #297
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_204019238
Dubbel. Zie volgende post
  woensdag 9 maart 2022 @ 23:35:22 #298
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_204019244
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2022 23:27 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Ja dat bedoel ik. want je moet maandelijks nou eenmaal meer betalen dan alleen je rente. Dat negeren is te eenvoudig.
[..]
Het hoeft de bewoner afhankelijk van z'n inkomensgroep dus niet perse meer te kosten. Dat kan je kapot subsidiëren.
[..]
Die vaste lasten zijn mogelijk omdat je een onevenredig laag deel van je inkomen kwijt bent aan gesubsidieerde huur.
Je weet dat er ook behoorlijk wat mensen een sociale huurwoning huren zónder huurtoeslag te ontvangen?
  woensdag 9 maart 2022 @ 23:37:22 #299
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_204019261
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2022 23:30 schreef Halcon het volgende:

[..]
Nope, want de term is gezocht en bedacht. Het klopt niet, maar is een goed gevonden VVD-frame die kennelijk flink aanslaat bij de achterban.
pi_204019273
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2022 23:35 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Je weet dat er ook behoorlijk wat mensen een sociale huurwoning huren zónder huurtoeslag te ontvangen?
Dan hoor je niet in die woning thuis. Een sociale huurwoning is gesubsidieerde woonruimte. Zelfs zonder huurtoeslag. Opzouten uit die tent.

En nee, ik stem geen VVD.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')