Is die 21.80 alleen de rente?quote:Op dinsdag 8 maart 2022 22:53 schreef Leandra het volgende:
Het kan misschien wel uit de jaarlijkse extra aflossing die ik in december gepland heb alvast in mei te doen, afhankelijk van de WOZ, want de schuld gaat sowieso met een fors bedrag per maand naar beneden, dus als dat nog even wat extra is dan is dat bij een WOZ die niet hoog genoeg is voor een daling van de rente misschien wel zo als ik de extra aflossing vervroeg.
Scheelt toch 0.05% En is misschien niet veel, maar wel weer ¤ 21,80 per maand, die weer extra gereserveerd kan worden voor een extra aflossing.
Als ik die extra aflossing al in mei doe hoeft de WOZ maar 53K boven de taxatiewaarde te zitten om de rente te kunnen verlagen.
Dat zou een schuld van 523200 betekenen. Pittig, zou maar flink aflossen....quote:Op woensdag 9 maart 2022 09:02 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Is die 21.80 alleen de rente?
Met de huidige rentes en de aankomende inflatie zou ik juist zou weinig mogelijk aflossen. Meer schuld is meer beter.quote:Op woensdag 9 maart 2022 09:16 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat zou een schuld van 523200 betekenen. Pittig, zou maar flink aflossen....
Hoe kom je bij dat bedrag?quote:Op woensdag 9 maart 2022 09:16 schreef blomke het volgende:
[..]
Even verder denken: wat denk je wat de rente gaat doen bij deze inflatie...quote:Op woensdag 9 maart 2022 09:26 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Met de huidige rentes en de aankomende inflatie zou ik juist zou weinig mogelijk aflossen. Meer schuld is meer beter.
Eenvoudig:quote:
Zie bovenstaand. Plus de leeftijd.quote:
Ja, daarom zet je rente ook minstens 20 jaar vastquote:Op woensdag 9 maart 2022 09:30 schreef blomke het volgende:
[..]
Even verder denken: wat denk je wat de rente gaat doen bij deze inflatie...
Dat ligt eraan wat je anders met dat geld doet. Beleg je dat en haal je rendement dan is dat natuurlijk gunstiger. Maar als het maar op een spaarrekening staat te suffen, dan kost dat natuurlijk ook alleen maar geld.quote:Op woensdag 9 maart 2022 09:26 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Met de huidige rentes en de aankomende inflatie zou ik juist zou weinig mogelijk aflossen. Meer schuld is meer beter.
Zeker, absoluut verstandige dingen doen met je kapitaalquote:Op woensdag 9 maart 2022 09:59 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dat ligt eraan wat je anders met dat geld doet. Beleg je dat en haal je rendement dan is dat natuurlijk gunstiger. Maar als het maar op een spaarrekening staat te suffen, dan kost dat natuurlijk ook alleen maar geld.
O, je hebt zeker een goed punt als het gaat om de voordelen van aflossingsvrije hypotheekdelen. Maar wat dacht je van iemand die richting pensioen gaat en nog met > 5 ton schuld zit? Zou met AOW en pensioen dat toch wat minder prettig vinden. Mijn idee is altijd een LTV < 0,5 en minder dan 25% van je netto inkomen aan woonlasten: hypotheek + EWF + belastingen + GLW.quote:Op woensdag 9 maart 2022 10:06 schreef Drekkoning het volgende:
Zeker, absoluut verstandige dingen doen met je kapitaal. Daarom kan je het beter niet in je huis stoppen, dan rendeert het vrij weinig.
Daarnaast wordt die schuld relatief toch steeds minder waard de komende 20 jaar.
Vandaar dat ook steeds meer mensen de schuldschaamte-cultuur in Nederland loslaten en aflossingsvrije hypotheekdelen nemen.
Heb je echt zo een beroerd pensioen joh?quote:Op woensdag 9 maart 2022 10:10 schreef blomke het volgende:
[..]
O, je hebt zeker een goed punt als het gaat om de voordelen van aflossingsvrije hypotheekdelen. Maar wat dacht je van iemand die richting pensioen gaat en nog met > 5 ton schuld zit? Zou met AOW en pensioen dat toch wat minder prettig vinden. Mijn idee is altijd een LTV < 0,5 en minder dan 25% van je netto inkomen aan woonlasten: hypotheek + EWF + belastingen + GLW.
Ja. Voor iemand die (zoals ik) grotendeels bij het ABP heeft gezeten, is de koopkrachtachteruitgang, mede dankzij de lage rente en de hoge inflatie, enorm.quote:Op woensdag 9 maart 2022 10:12 schreef investeerdertje het volgende:
Heb je echt zo een beroerd pensioen joh?
Je bedoelde dat je er al een tijdje niet meer opbouwt?quote:Op woensdag 9 maart 2022 10:13 schreef blomke het volgende:
[..]
Ja. Voor iemand die (zoals ik) grotendeels bij het ABP heeft gezeten, is de koopkrachtachteruitgang, mede dankzij de lage rente en de hoge inflatie, enorm.
Ja, schuld wordt minder waard. Maar ook spaargeld waar je niks mee doet, wordt minder waard. Als je er toch niks mee doet, kun je beter aflossen.quote:Op woensdag 9 maart 2022 10:06 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Zeker, absoluut verstandige dingen doen met je kapitaal. Daarom kan je het beter niet in je huis stoppen, dan rendeert het vrij weinig.
Daarnaast wordt die schuld relatief toch steeds minder waard de komende 20 jaar.
Vandaar dat ook steeds meer mensen de schuldschaamte-cultuur in Nederland loslaten en aflossingsvrije hypotheekdelen nemen.
Wat maakt die schuld dan nog uit? Je hebt er een huis tegenover dat vele malen meer waard is.quote:Op woensdag 9 maart 2022 10:10 schreef blomke het volgende:
[..]
O, je hebt zeker een goed punt als het gaat om de voordelen van aflossingsvrije hypotheekdelen. Maar wat dacht je van iemand die richting pensioen gaat en nog met > 5 ton schuld zit? Zou met AOW en pensioen dat toch wat minder prettig vinden. Mijn idee is altijd een LTV < 0,5 en minder dan 25% van je netto inkomen aan woonlasten: hypotheek + EWF + belastingen + GLW.
Ja, maar als je het geld dat je niet in je huis hebt gepompt hebt geïnvesteerd dan is het vrijwel zeker meer waard dan als je het enkel hebt geïnvesteerd in je hypotheek.quote:Op woensdag 9 maart 2022 10:13 schreef blomke het volgende:
[..]
Ja. Voor iemand die (zoals ik) grotendeels bij het ABP heeft gezeten, is de koopkrachtachteruitgang, mede dankzij de lage rente en de hoge inflatie, enorm.
In 1986 ben ik in het ABP gekomen en heb bij diverse werkgevers pensioen opgebouwd en (inderdaad) nog steeds. Ook heb ik BPR-pensioen bij BeFrank opgebouwd.quote:Op woensdag 9 maart 2022 10:16 schreef investeerdertje het volgende:
Je bedoelde dat je er al een tijdje niet meer opbouwt?
Dat dus. Maar ook je persoonlijke situatie als je ouder wordt: ik merk dat de flexibiliteit en het probleemoplossend vermogen, afnemen. In die context vind ik het beter , een lage hypotheekschuld en -lasten te hebben. Maar goed, ieder voor zich uiteraard.quote:Op woensdag 9 maart 2022 10:18 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ja, schuld wordt minder waard. Maar ook spaargeld waar je niks mee doet, wordt minder waard. Als je er toch niks mee doet, kun je beter aflossen.
Natuurlijk kun je er wel beter wat meedoen wat wel iets oplevert en in elk geval meer dan de rente die je ermee uitspaart.
Ja, ook dat. Als je een korte scope hebt en 'n beurscrash / tegenvallers niet uit kunt/wilt zitten, dan heeft het niet zoveel zin om aan beleggen te beginnen.quote:Op woensdag 9 maart 2022 10:42 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat dus. Maar ook je persoonlijke situatie als je ouder wordt: ik merk dat de flexibiliteit en het probleemoplossend vermogen, afnemen. In die context vind ik het beter , een lage hypotheekschuld en -lasten te hebben. Maar goed, ieder voor zich uiteraard.
De hele verdeling wordt weer anders zodra je extra aflost, dus het is niet alleen de rente maar ook het net wat lagere af te lossen bedrag over dezelfde resttijd.quote:Op woensdag 9 maart 2022 09:02 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Is die 21.80 alleen de rente?
Neuh, zo hoog is onze hypotheek zelfs nooit geweest, en we lossen al anderhalf jaar afquote:Op woensdag 9 maart 2022 09:16 schreef blomke het volgende:
[..]
En dat zo dicht voor je pensioenquote:Op woensdag 9 maart 2022 12:57 schreef Leandra het volgende:
[..]
Neuh, zo hoog is onze hypotheek zelfs nooit geweest, en we lossen al anderhalf jaar af
Scheelt niet heel veel trouwens, maar ik ben sowieso van het aflossen, aflossen, aflossen, dus de bedoeling is wel dat de schuld rond pensioen (over ongeveer 12 jaar) een stuk lager is dan nu.
Ik verwacht dat hij dan iig onder de 300K is.
Tja die transparantie was waar iedereen om riep toch?quote:Op woensdag 9 maart 2022 13:13 schreef Doedezemaar het volgende:
Ok dan, een nieuwe makelaar die ipv courtage voor de verkoper veilingkosten voor de koper rekent https://degratisverkoopmakelaars.nl/. Ik kwam ‘m tegen op funda en was benieuwd hoe het in z’n werk ging, ik weet niet helemaal wat ik ervan moet vinden eigenlijk. Transparant bieden, tsja…
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |