abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator zondag 6 maart 2022 @ 11:07:42 #1
236264 crew  capricia
pi_203966343
Dit topic is bedoeld om de militaire situatie in Oekrane te analyseren op een wat overzichtelijkere manier dan in de huidige sneltreintopics. Ook een mooi topic voor kaartjes van het front en eventuele video's.

Paar vragen die alvast gesteld kunnen worden:

1. Waar in Oekrane bevinden zich momenteel Russische landtroepen?
2. Hoeveel vliegtuigen zijn er op dit moment vernietigd?

Kaart van het front van Wikipedia, wordt automatisch gepdate:

Vriendelijk verzoek het bij militaire/tactische analyses te houden en het geen uitbreiding van het sneltreintopic in NWS te laten worden.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_203966551
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 10:10 schreef Aloulu het volgende:

[..]
Zuiden innemen en Oekrane land locked maken en alles ten oosten van de Dnepr-rivier is ook een redelijk goede optie voor Rusland. Sowieso win ter vergelijking bij hoe het was; alleen delen van Luhansk en Donetsk regio.

Het is ook helemaal niet uitgesloten dat Oekrane alsnog ernstig verder verzwakt zodra er meer soldaten sterven en zeker als dat de soldaten zijn met de meeste gevechtservaring. En daarmee de Russen verder maar langzaam oprukken.

Daarnaast kunnen de Russen voor omsingelen van grote steden zoals Kiev gaan en dan bij omsingeling de zooi afgesloten laten verhongeren en platgooien.

Deze oorlog is zeker nog niet verloren door de Russen en ze kunnen hun doelstellingen zo aanpassen dat ze met een winst naar huis kunnen. De situatie hiervoor was dat ze in uiterste Oosten maar twee minimale delen hadden (Krim tellen we al niet meer mee), en hoe dan ook nu Oekrane aanzienlijk kleiner maken en zeer waarschijnlijk land locked.

Zolang Poetin aanblijft gaat er toch geen normalisering in relaties komen want de Russen gaan niet bezet land opgeven, onnoemenswaardige stukken uitgezonderd.
Maar dat is dus een tussenstap. Dan moeten de Russen vervolgens dat land bezet houden, waarschijnlijk een permanente legermacht van tienduizenden mensen en met jaarlijks waarschijnlijk wel minstens duizend dode militairen die terug worden gestuurd naar hun ouders in een zak. Dat zie ik dus niet als een langdurige situatie, zeker niet omdat al die tijd er zware sancties zullen blijven.

Er is pas een oplossing voor Rusland als ze iets kunnen bereiken waarbij Poetin niet zijn gezicht verliest en waarbij minstens de grote bulk van de sancties er af gaan. En dat zie ik momenteel nog niet: de sancties zullen er pas vanaf gaan met een deal waar Oekrane (al dan niet wat gedwongen door de NAVO landen). En momenteel is zo'n deal lastig: de eisen van Poetin liggen nog ver van wat Oekrane wil opgeven, als Oekrane al wat op wil geven.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_203966861
Hier een vernietigd konvooi van de nationale garde, bedoeld om protesten te onderdrukken/publieke executies uit te voeren in Kharkov (26 februari j.l.):
https://www.reddit.com/r/(...)a_column_in_kharkiv/

Hier hebben ze 30 andere voertuigen te pakken vlakbij Kharkov:
https://www.reddit.com/r/(...)brigade_captured_30/

[ Bericht 29% gewijzigd door oheng op 06-03-2022 12:02:51 ]
  zondag 6 maart 2022 @ 11:57:40 #4
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_203966862
quote:
7s.gif Op zondag 6 maart 2022 10:46 schreef xpompompomx het volgende:
Interessant om te zien wat voor soort voertuigen er op de trein staan.
Ik ben geen kenner, maar zo ziet het er wel een beetje uit of het Russische leger een tekort aan vrachtwagens ed begint te krijgen.
[ twitter ]
Voertuigen vorderen FTW! Deden wij ook...

quote:
Voor de mobilisabele eenheden die met het Eerste Legerkorps ingezet zouden worden bij de verdediging van de Noord-Duitse laagvlakte was het materieel in beginsel aanwezig binnen de KL en opgeslagen (‘opgelegd’) in maar liefst 56 mobilisatiecomplexen. Een deel van dit materieel werd in vredestijd echter gebruikt door de vredesorganisatie, het zogenaamde ‘uitgesteld materieel’. Voor de eenheden die in de Nationale Sector, binnen de landsgrenzen, ingezet zouden worden, zou 80 tot 90 procent van het materieel worden verkregen door middel van vorderen tijdens de mobilisatie. Het ging in dat geval vooral om materieel waaraan geen specifieke militaire eisen werden gesteld en dat in voldoende mate in de civiele sector aanwezig was.[6] In het proces van mobiliseren speelde vorderen dus een cruciale rol om eenheden van materieel te voorzien.
Mil Spectator
pi_203966873

twitter
  zondag 6 maart 2022 @ 11:59:13 #6
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_203966876
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 11:57 schreef oheng het volgende:
Hier een vernietigd konvooi van de nationale garde, bedoeld om protesten te onderdrukken/publieke executies uit te voeren in Kharkov (26 februari j.l.)
Kerel... :')
pi_203966888
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 11:58 schreef Arnold_ het volgende:
[ afbeelding ]
[ twitter ]
ik ben benieuwd of dit klopt
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_203966896
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 12:00 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Denk van niet. Oekrane overdrijft de Russische verliezen waarschijnlijk.
pi_203966917
Het aantal verliezen aan Russische kant zal minder zijn, maar wel fors. Er zijn al enorm veel beelden van kapotte tanks, neergehaalde vliegtuigen of helicopters en ook gevorderd materieel. Dat Rusland weinig over heeft in eigen land lijkt wel te kloppen. Wat ze nu hebben ingezet zullen ze het waarschijnlijk mee moeten doen. Terwijl de wapenleveranties aan Oekrane nog niet gestopt zijn.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_203966952
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 11:59 schreef AchJa het volgende:

[..]
Wat is daar zo vreemd aan. Ze bombarderen nu al burgerdoelen. Er zijn al videos waarbij ze op ongewapende demonstranten schieten. En een mensenleven is niets voor putin.
Hier:
https://www.google.com/am(...)official-claims.html
pi_203966974
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2022 11:57 schreef oheng het volgende:
Hier een vernietigd konvooi van de nationale garde, bedoeld om protesten te onderdrukken/publieke executies uit te voeren in Kharkov (26 februari j.l.):

Zouden die voertuigen nog naar het westen gaan voor onderzoek en om als doelen te dienen?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_203967019
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 12:00 schreef Halcon het volgende:

[..]
Als je de Nos of Cnn volgt niet, maar er zijn teveel beelden van vernietigde en verlaten colonnes.

En bedenk dat de 11.000 slachtoffers inclusief gewonden kan zijn! Dat getal is wel reel.
  zondag 6 maart 2022 @ 12:12:57 #13
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_203967024
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 12:06 schreef oheng het volgende:

[..]
Wat is daar zo vreemd aan. Ze bombarderen nu al burgerdoelen. Er zijn al videos waarbij ze op ongewapende demonstranten schieten. En een mensenleven is niets voor putin.
Hier:
https://www.google.com/am(...)official-claims.html
quote:
Russia 'is planning to stage public executions in Ukraine
Je weet wat "to stage" betekent?
pi_203967037
quote:

Hoe moeizamer het gaat voor de Russen, hoe banger ik ben voor een Grozny-scenario in Kiev. Aanhoudende artillerie en bombardementen, wekenlang uitgevoerd. Net zolang tot de bevolking compleet murw is en ze beginnen met het uitroken van de overblijvende 'rebellen'.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 06-03-2022 12:14:30 ]
pi_203967054
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 12:12 schreef oheng het volgende:

[..]
Als je de Nos of Cnn volgt niet, maar er zijn teveel beelden van vernietigde en verlaten colonnes.

En bedenk dat de 11.000 slachtoffers inclusief gewonden kan zijn! Dat getal is wel reel.
Bellingcat komt ook op lagere getallen uit dan waar Oekrane steeds mee komt. Ik denk dat ze het wat overdrijven.
pi_203967089
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 12:08 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Zouden die voertuigen nog naar het westen gaan voor onderzoek en om als doelen te dienen?
Je gaat niet met tanks slepen in een oorlogsgebied, maar ik neem wel aan dat er mensen zijn die bepaalde voertuigen onderzoeken en de zicht- en communicatie apparatuur demonteren en meenemen.
  Moderator zondag 6 maart 2022 @ 12:18:58 #17
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_203967102
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 12:00 schreef Halcon het volgende:

[..]
Dat denk ik dus ook. Sowieso in deze hele crisis is het haast onmogelijk om te weten (tenzij je cht op de een of andere manier aan inside information kan komen) wat nu waar is en wat niet…

Beide landen (Rus en Oek) zullen koste wat kost zichzelf zoveel mogelijk als “winnaar” betitelen in de nieuwsberichten. Begrijpelijk ook voor het moraal vd militairen/ verzetters.

Dus ja, hoe weet je nu echt wat de stand van zaken is? Buitenlandse media is ook gekleurd.
Bedoel, wij en de USA pers staan uiteraard aan de kant van Oekrane en zullen ook daarom geneigd zijn Rusland als de verliezer af te schilderen.
Ik vind het heel lastig zodoende om te bepalen hoe ik de situatie moet inschatten.
Uiteraard hoop ik dat Rusland keihard het onderspit delft, maar ja…. Bottom line, ik heb gn idee hoe en of dat zal gebeuren.
  zondag 6 maart 2022 @ 12:19:34 #18
483679 Arnold_
Zwartenek
pi_203967110
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 11:59 schreef AchJa het volgende:
quote:
After capturing the captital we had to stop any wrongdoings of Ukraine's civilians including arrests, physical coercion, execution by firing squad bron (04:30)
Het lijkt me niet dat die soldaat dat ter plekke verzint.
  zondag 6 maart 2022 @ 12:21:49 #19
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_203967138
quote:

Dit topic is toch voor analyse en niet ongeverifieerde fantasien van Reddit?
The End Times are wild
pi_203967144
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 12:12 schreef AchJa het volgende:

[..]
[..]
Je weet wat "to stage" betekent?
Ja, en dat slaat op het publieke gedeelte. Als in :"to stage a live concert".
pi_203967145
quote:
9s.gif Op zondag 6 maart 2022 12:18 schreef dick_laurent het volgende:

[..]
Dat denk ik dus ook. Sowieso in deze hele crisis is het haast onmogelijk om te weten (tenzij je cht op de een of andere manier aan inside information kan komen) wat nu waar is en wat niet…

Beide landen (Rus en Oek) zullen koste wat kost zichzelf zoveel mogelijk als “winnaar” betitelen in de nieuwsberichten. Begrijpelijk ook voor het moraal vd militairen/ verzetters.

Dus ja, hoe weet je nu echt wat de stand van zaken is? Buitenlandse media is ook gekleurd.
Bedoel, wij en de USA pers staan uiteraard aan de kant van Oekrane en zullen ook daarom geneigd zijn Rusland als de verliezer af te schilderen.
Ik vind het heel lastig zodoende om te bepalen hoe ik de situatie moet inschatten.
Uiteraard hoop ik dat Rusland keihard het onderspit delft, maar ja…. Bottom line, ik heb gn idee hoe en of dat zal gebeuren.
Accounts als dit verifiren beelden: https://mobile.twitter.com/nos_osint
Verder zie je ook regelmatig luchtbeelden.

Uit die beelden kun je in elk geval wel zien dat de verliezen aan Russische zijde aanzienlijk zijn. En dat Rusland geen reserves meer heeft komt van het Amerikaanse ministerie van buitenlandse zaken en van bellingcat, dat zijn toch wel behoorlijke bronnen.
pi_203967164
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 12:19 schreef Arnold_ het volgende:

[..]
[..]
Oja, die was ik vergeten.

Nou, kan deze discussie ook gesloten worden.
  zondag 6 maart 2022 @ 12:25:08 #23
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_203967189
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 12:00 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Nee. Dit komt gewoon van een propaganda-account van een in Berlijn woonachtige Oekraner.
The End Times are wild
  zondag 6 maart 2022 @ 12:27:27 #24
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_203967211
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 12:18 schreef oheng het volgende:

[..]
Je gaat niet met tanks slepen in een oorlogsgebied, maar ik neem wel aan dat er mensen zijn die bepaalde voertuigen onderzoeken en de zicht- en communicatie apparatuur demonteren en meenemen.
Je gaat gerust met tanks slepen in en oorlogsgebied. Waarom niet? Ooit wel eens van Beutepanzer gehoord?
The End Times are wild
  zondag 6 maart 2022 @ 12:32:59 #25
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_203967272
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 12:19 schreef Arnold_ het volgende:

quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 12:22 schreef oheng het volgende:

Ja, en dat slaat op het publieke gedeelte. Als in :"to stage a live concert".
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 12:23 schreef oheng het volgende:

Oja, die was ik vergeten.

Nou, kan deze discussie ook gesloten worden.
Wat LXIV zegt:

quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 12:21 schreef LXIV het volgende:
Dit topic is toch voor analyse en niet ongeverifieerde fantasien van Reddit?
pi_203967275
quote:
9s.gif Op zondag 6 maart 2022 12:18 schreef dick_laurent het volgende:

De kans dat Rusland met de staart tussen de benen gaat afdruipen is uitermate klein. Dan zullen ze gewoon de volgende stappen van de escalatieladder gaan beklimmen. De cht zware conventionele wapens zijn tot nu toe nog niet ingezet, gruweldaden tegen de bevolking om de moraal te breken ook niet. Werkt dat ook niet dan ga je naar de volgende stap op de ladder: dreigen met kernwapens, wellicht er eentje laten ontploffen op grote hoogte boven Kiev zodat je niet de hele stad wegvaagt maar wel een heel duidelijk signaal afgeeft.

Ik vind al het enthousiasme over de Oekraense vechtlust ook aanstekelijk, maar hoe langer dit duurt hoe groter de kans dat het gruwelijk fout zal gaan.

[ Bericht 19% gewijzigd door #ANONIEM op 06-03-2022 12:33:48 ]
pi_203967277
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 12:27 schreef LXIV het volgende:

[..]
Je gaat gerust met tanks slepen in en oorlogsgebied. Waarom niet? Ooit wel eens van Beutepanzer gehoord?
Wij hadden het over de VS etc. Misschien interssant voor het Oekrainscje leger, maar dan moet je wel het personeel, onderdelen, munitie, en logistieke ondersteuning ervoor hebben.

En als je dan bedenkt dat 1 soldaat met een AT dat ding kan opblazen.... Hoe nuttig zijn tanks nog vraag je je af.
  zondag 6 maart 2022 @ 12:35:00 #28
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_203967295
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 12:33 schreef oheng het volgende:

[..]
Wij hadden het over de VS etc. Misschien interssant voor het Oekrainscje leger, maar dan moet je wel het personeel, onderdelen, munitie, en logistieke ondersteuning ervoor hebben.

En als je dan bedenkt dat 1 soldaat met een AT dat ding kan opblazen.... Hoe nuttig zijn tanks nog vraag je je af.
Heel nuttig en eigenlijk onmisbaar. Omdat het Nederlandse leger geen tanks meer heeft kun je er eigenlijk niks mee in een conflict als dit.
The End Times are wild
pi_203967299
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 12:32 schreef AchJa het volgende:

[..]
[..]
[..]
Wat LXIV zegt:
[..]

Jij gaat zelf eerst de discussie aan, en nu er bewijs is, wil je je strikt aan de regels houden.

Haha.
  zondag 6 maart 2022 @ 12:35:29 #30
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_203967304
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 12:35 schreef oheng het volgende:
Jij gaat zelf eerst de discussie aan, en nu er bewijs is, wil je je strikt aan de regels houden.

Haha.
Er is GEEN bewijs, dat is nou net het hele punt he joker dat je bent.

quote:
The source of the information is an anonymous official, who claims to have seen documents from Russia's intelligence agency the Federal Security Service
Allemaal lekker betrouwbaar!

[ Bericht 19% gewijzigd door AchJa op 06-03-2022 12:41:00 ]
pi_203967332
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 12:33 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Ik vind al het enthousiasme over de Oekraense vechtlust ook aanstekelijk, maar hoe langer dit duurt hoe groter de kans dat het gruwelijk fout zal gaan.
...of hoe groter de kans dat er uiteindelijk aan de onderhandelingstafel iets bereikt gaat worden.

Zoals al vaker is gemeld is het nooit de bedoeling geweest van Rusland om heel Oekrane permanent te bezetten, daar hebben ze ook helemaal de middelen niet voor. Met de huidige sancties al helemaal niet, de oorlog kost ze nu vele miljarden dollars per dag. Dus ik denk ook niet dat dat uiteindelijk een gewenste uitkomst is voor Poetin, hij zal dus naar wat anders haalbaars toe moeten werken. En dat doe je niet met een kernbom, dan kun je het opschorten van de sancties de komende decennia wel vergeten.
  zondag 6 maart 2022 @ 12:38:25 #32
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_203967350
quote:

[..]
De kans dat Rusland met de staart tussen de benen gaat afdruipen is uitermate klein. Dan zullen ze gewoon de volgende stappen van de escalatieladder gaan beklimmen. De cht zware conventionele wapens zijn tot nu toe nog niet ingezet, gruweldaden tegen de bevolking om de moraal te breken ook niet. Werkt dat ook niet dan ga je naar de volgende stap op de ladder: dreigen met kernwapens, wellicht er eentje laten ontploffen op grote hoogte boven Kiev zodat je niet de hele stad wegvaagt maar wel een heel duidelijk signaal afgeeft.

Bij genocide lokt het Kremlin een reactie van de NATO uit. Dat willen ze voorkomen.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
  zondag 6 maart 2022 @ 12:39:45 #33
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_203967368
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 12:37 schreef Hanca het volgende:

[..]
...of hoe groter de kans dat er uiteindelijk aan de onderhandelingstafel iets bereikt gaat worden.

Zoals al vaker is gemeld is het nooit de bedoeling geweest van Rusland om heel Oekrane permanent te bezetten, daar hebben ze ook helemaal de middelen niet voor. Met de huidige sancties al helemaal niet, de oorlog kost ze nu vele miljarden dollars per dag. Dus ik denk ook niet dat dat uiteindelijk een gewenste uitkomst is voor Poetin, hij zal dus naar wat anders haalbaars toe moeten werken. En dat doe je niet met een kernbom, dan kun je het opschorten van de sancties de komende decennia wel vergeten.
Heel benieuwd wat er met de sancties gebeurt op het moment dat er een overeenkomst zou komen tussen UA en Russia.
pi_203967371
quote:
7s.gif Op zondag 6 maart 2022 12:38 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Bij genocide lokt het Kremlin een reactie van de NATO uit. Dat willen ze voorkomen.
Ja, dan komt er vanzelf een keer een mandaat van een heel groot deel van de VN om in te grijpen. Ze willen dat de NAVO zich afzijdig moet blijven houden.
pi_203967379
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 12:37 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ja laten we het hopen. Ik vrees dat we nog altijd teveel met onze westerse bril hiernaar kijken: een kosten-baten analyse met de nadruk op economische effecten. Dan slaat het invallen van Oekraine nergens op en zou je ook zo snel mogelijk naar de onderhandelingstafel moeten.

Maar als je op een historische missie bent om als een soort messias Rusland weer in haar oude glorie te herstellen, kijk je er anders tegenaan. Dan moet Oekrane gewoon eronder, koste wat kost.
pi_203967389
quote:
7s.gif Op zondag 6 maart 2022 12:39 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Heel benieuwd wat er met de sancties gebeurt op het moment dat er een overeenkomst zou komen tussen UA en Russia.
Rusland zal wel eisen dat die grotendeels op worden geheven.
pi_203967391
quote:
7s.gif Op zondag 6 maart 2022 12:39 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Er zal in de onderhandelingen een belofte moeten zijn dat veel sancties vervallen. Dat lijkt me zeker.
pi_203967400
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 12:40 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Ja laten we het hopen. Ik vrees dat we nog altijd teveel met onze westerse bril hiernaar kijken: een kosten-baten analyse met de nadruk op economische effecten. Dan slaat het invallen van Oekraine nergens op en zou je ook zo snel mogelijk naar de onderhandelingstafel moeten.

Maar als je op een historische missie bent om als een soort messias Rusland weer in haar oude glorie te herstellen, kijk je er anders tegenaan. Dan moet Oekrane gewoon eronder, koste wat kost.
Maar Rusland heeft niet de middelen om Oekrane langdurig te bezetten.
  zondag 6 maart 2022 @ 12:43:26 #39
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_203967412
quote:
Het is dan ook niet voor niets dat Oekraine het continu over "genocide" heeft. Als het echt genocide is schept dat verplichtingen van de internationale gemeenschap.
pi_203967425
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 12:35 schreef LXIV het volgende:

[..]
Heel nuttig en eigenlijk onmisbaar. Omdat het Nederlandse leger geen tanks meer heeft kun je er eigenlijk niks mee in een conflict als dit.
Tanks zijn duur, zwaar, moeilijk te vervoeren, grotere logistieke druk dan een IFV en iedere gekke henkie met een AT kan hem in 5 seconden vernielen.
Asymetrische oorlogsvoering is al lang een NAVO strategie, want het was nooit de bedoeling om enorme tankslagen ala WO2 te doen. De Russen hadden altijd al teveel tanks daarvoor.

Bovendien hebben we ze wel; we leasen er 18 van Duitsland.
pi_203967431
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 12:43 schreef AchJa het volgende:

[..]
Het is dan ook niet voor niets dat Oekraine het continu over "genocide" heeft. Als het echt genocide is schept dat verplichtingen van de internationale gemeenschap.
Oekrane probeert vooral de NAVO in dit conflict te trekken.
pi_203967435
quote:

[..]
NAVO gaat nooit nooit nooit in oorlog met Rusland zolang het gaat om een non-member. Hoe lang sluiten we onze ogen al voor wat er in Syri gebeurt? Of wat ze in Tsjetjeni uitgericht hebben?
pi_203967437
quote:

[..]
Er is absoluut geen sprake van massale burgermoord.
355 tot nu toe is niet veel op 44 miljoen (elke is er 1 teveel ja)
Maar dit zijn afzwaaiers Of gewapende verzets burgers.
Vakman pur sang
pi_203967441
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 12:41 schreef Hanca het volgende:

[..]
Maar Rusland heeft niet de middelen om Oekrane langdurig te bezetten.
Niet voor een stabiele bezetting. Maar een land in complete chaos zonder werkende staat is ook een prima buffer.
pi_203967450
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2022 12:45 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Niemand zegt ook dat er nu genocide wordt gepleegd. Rusland zou er wel toe over kunnen gaan.
pi_203967452
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 12:35 schreef AchJa het volgende:

[..]
Er is GEEN bewijs, dat is nou net het hele punt he joker dat je bent.
[..]
Allemaal lekker betrouwbaar!
Ik snap dat je emotioneel wordt, maar probeer toch maar niet te schelden.

Heb je Arnold's video van de POW al gezien?
  zondag 6 maart 2022 @ 12:47:51 #47
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_203967463
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2022 12:45 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Wel behoorlijke afzwaaiers dan, hele flat gebouwen worden aan puin geschoten.
Zijn het werkelijke zulke beunhazen dan?
pi_203967473
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 12:46 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Niet voor een stabiele bezetting. Maar een land in complete chaos zonder werkende staat is ook een prima buffer.
Maar dat zo constant houden kost ze dus miljarden dollars per dag. Zodra het leger namelijk vertrekt, komt er een soort Marshallplan en wordt Oekrane razendsnel weer opgebouwd, waarschijnlijk.
  zondag 6 maart 2022 @ 12:51:14 #49
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_203967506
Bijgaand weer een update met in het noorden het (vermeende) Oekraiense tegenoffensief rond Charkiv. Inclusief een prognose dat er binnen 48 uur een landing bij Odessa valt te verwachten.

"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
  zondag 6 maart 2022 @ 12:53:02 #50
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_203967535
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 12:47 schreef oheng het volgende:
Ik snap dat je emotioneel wordt, maar probeer toch maar niet te schelden.

Heb je Arnold's video van de POW al gezien?
Want POW's spreken dan ook altijd de waarheid en zullen nooit een verhaal voor de camera vertellen wat ze moeten vertellen van hun gevangennemers... _O-

Ik snap dat jij valt voor deze enorm doorzichtige propaganda...
pi_203967558
quote:
10s.gif Op zondag 6 maart 2022 12:53 schreef AchJa het volgende:

[..]
Want POW's spreken dan ook altijd de waarheid en zullen nooit een verhaal vertellen wat ze moeten vertellen van hun gevangennemers... _O-

Vind jij ook dat er opvallend weinig krijgsgevangenen worden genomen deze oorlog?
pi_203967593
quote:
10s.gif Op zondag 6 maart 2022 12:53 schreef AchJa het volgende:

[..]
Want POW's spreken dan ook altijd de waarheid en zullen nooit een verhaal voor de camera vertellen wat ze moeten vertellen van hun gevangennemers... _O-

Het feit dat jij absoluut zeker weet dat deze mannen liegen, zegt mij dat jouw mening al vaststaat, en dat niets jou zal kunnen overtuigen. Discussie met jou is dan ook zinloos.
pi_203967619
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 12:54 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Vind jij ook dat er opvallend weinig krijgsgevangenen worden genomen deze oorlog?
Valt mij ook op. En vrijwilligers moeten al helemaal vrezen. Die hebben geen enkele bescherming. En mochten zij terugkeren als ze het overleven maar met diverse klachten kun je van de overheid niets verwachten. Je gaat naar een rood gebied op eigen risico.
  zondag 6 maart 2022 @ 12:59:13 #54
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_203967620
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 12:57 schreef oheng het volgende:
Het feit dat jij absoluut zeker weet dat deze mannen liegen, zegt mij dat jouw mening al vaststaat, en dat niets jou zal kunnen overtuigen. Discussie met jou is dan ook zinloos.
Je kent het verhaal van die Britse piloten die tijdens Desert Storm zijn neergeschoten en krijgsgevangen zijn gemaakt?

Anyway, dat jij hier met allerlei wilde Reddit fantasien aan komt zakken zegt eigenlijk al genoeg.

Als publieke executies echt plaats zouden vinden hadden we daar al lang beelden van gezien he. We hebben beelden van alles maar dat dan net ff niet...
pi_203967648
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 12:54 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Weinig beelden er van, in elk geval. De Oekraners lijken directe confrontaties uit de weg te gaan, wellicht is dat de reden?
pi_203967654
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 12:57 schreef oheng het volgende:

[..]
Nou ja, een gevangene zal precies dat zeggen wat hem word opgedragen. Iedereen kan zich mogelijk nog de uitzendingen herinneren van de twee RAF piloten tijdens de eerste Irak inval van het westen die gevangen werden genomen door het Iraakse leger.
pi_203967666
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 12:59 schreef AchJa het volgende:

[..]
Je kent het verhaal van die Britse piloten die tijdens Desert Storm zijn neergeschoten en krijgsgevangen zijn gemaakt?

Anyway, dat jij hier met allerlei wilde Reddit fantasien aan komt zakken zegt eigenlijk al genoeg.

Als publieke executies echt plaats zouden vinden hadden we daar al lang beelden van gezien he. We hebben beelden van alles maar dat dan net ff niet...
Gelijktijdig dachten wij hetzelfde. Je was mij net voor met posten. :)
  zondag 6 maart 2022 @ 13:05:55 #58
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_203967699
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 12:44 schreef oheng het volgende:

[..]
Tanks zijn duur, zwaar, moeilijk te vervoeren, grotere logistieke druk dan een IFV en iedere gekke henkie met een AT kan hem in 5 seconden vernielen.
Asymetrische oorlogsvoering is al lang een NAVO strategie, want het was nooit de bedoeling om enorme tankslagen ala WO2 te doen. De Russen hadden altijd al teveel tanks daarvoor.

Bovendien hebben we ze wel; we leasen er 18 van Duitsland.
Met 1 tankpel kan ik tegen een bataljon met IFV’s verdedigen.
En onder bepaalde omstandigheden zijn tanks idd kwetsbaar, maar het is echt niet zo simpel met een gekke henkie en een AT als jij beschrijft.
The End Times are wild
pi_203967749
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 13:05 schreef LXIV het volgende:

[..]
En onder bepaalde omstandigheden zijn tanks idd kwetsbaar, maar het is echt niet zo simpel met een gekke henkie en een AT als jij beschrijft.
Het is al lang geleden(jaren 80), maar een tankbat. had verkenners die het terrein verkende alvorens wij op pad gingen tijdens een oefening. Maar goed de Russen hebben mogelijk een andere strategie.
pi_203967775
Wat zijn jullie favoriete Nederlandse en Engelstalige militaireanalisten op dit moment? Mijn internationale kennis is wat minder maar De Kruif, Osinga en Deen blijven in Nederland wel mijn favorieten.
  zondag 6 maart 2022 @ 13:14:02 #61
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_203967779
quote:

Dit dus. Als jij met je pavtg in een colonne vaststaat is het allemaal niet heel ingewikkeld met je draagbare AT wapen... Het wordt wel ff een ander verhaal als een ontplooid 332 team op je af komt denderen...
pi_203967784
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 13:13 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Wat zijn jullie favoriete Nederlandse en Engelstalige militaireanalisten op dit moment? Mijn internationale kennis is wat minder maar De Kruif, Osinga en Deen blijven in Nederland wel mijn favorieten.
Ik heb geen favorieten. Fok en deze draad bevalt mij wel om deze waanzin te volgen.
pi_203967849
quote:

[..]
Je moet kijken voor wie we die tanks hebben. Feitelijk hebben we tanks bijna alleen vanwege rusland.

En deze oorlog laat overduidelijk de zwaktes zien van met name russische tanks. Voor de kosten van 1 tank kun je een heel zootje drones, AT's, en nog 2 IFV's kopen. En dat is logistiek makkelijker te ondersteunen.

Misschien heb je gelijk hoor, maar ik moet telkens denken aan het einde van het tijdperk van de slagschepen.
  zondag 6 maart 2022 @ 13:32:51 #64
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_203967967
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 13:21 schreef oheng het volgende:
Je moet kijken voor wie we die tanks hebben. Feitelijk hebben we tanks bijna alleen vanwege rusland.
Nee.

quote:
En deze oorlog laat overduidelijk de zwaktes zien van met name russische tanks. Voor de kosten van 1 tank kun je een heel zootje drones, AT's, en nog 2 IFV's kopen. En dat is logistiek makkelijker te ondersteunen.
Ook niet. Wat denk je wat de logistieke staart is van een drone? En dan heb ik het natuurlijk niet over een speelgoedding van de Intertoys maar iets als een MQ-9.

En de logistieke staart van een IFV verschilt bijzonder weinig met die van een tank... Daarbij is de logistieke/ ondersteuning staart van een modern leger per definitie groot. Je moet tegenwoordig wel aan 1 op 9 verhoudingen (achter elke gevechtssoldaat zitten 9 ondersteunende soldaten) gaan denken met alle ICT, radio's, brandstof, elektriciteit, voedsel etc. etc...

quote:
Misschien heb je gelijk hoor, maar ik moet telkens denken aan het einde van het tijdperk van de slagschepen.
Dat kan maar tanks blijven relevant. Het is niet voor niets dat we hakken billen weer tanks zijn gaan leasen.
pi_203967971
[semi serieus?]Er zijn russische versterkingen onderweg naar het front!
https://www.reddit.com/r/(...)ucks_are_on_the_way/
pi_203967987
quote:

[..]

Punt is dat de sancties Rusland nu ook echt pijn gaan doen. De bevolking gaat het merken en mensen zullen zien dat bedrijven omvallen. Mensen worden niet betaald, schappen raken leeg. Militairen komen dood of gewond terug met een ander verhaal.

Als de Russische bevolking gaat morren komt er pas een einde aan. Oekrane moet dus vooral volhouden. Helaas ben ik ook bang voor zwaarder en meer willekeurig geweld. Dit maakt de situatie er voor de Russen niet beter op.

Hun overmacht lijkt er niet te zijn. De Oekraners vechten voor hun vrijheid. En het westen zorgt voor voldoende wapens en sancties. Ik ben banger voor wat Rusland doet als Putin nog verder in het nauw komt. In Oekrane gaat hij niet meer winnen. Sterker nog, hij gaat nu ook de donbass en de Krim kwijt raken vermoed ik.
Whatever...
pi_203968150
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 13:32 schreef AchJa het volgende:

[..]
Nee.
[..]
Ook niet. Wat denk je wat de logistieke staart is van een drone? En dan heb ik het natuurlijk niet over een speelgoedding van de Intertoys maar iets als een MQ-9.

En de logistieke staart van een IFV verschilt bijzonder weinig met die van een tank... Daarbij is de logistieke/ ondersteuning staart van een modern leger per definitie groot. Je moet tegenwoordig wel aan 1 op 9 verhoudingen (achter elke gevechtssoldaat zitten 9 ondersteunende soldaten) gaan denken met alle ICT, radio's, brandstof, elektriciteit, voedsel etc. etc...

Vraag: voor welke potentiele vijand hebben we nog meer tanks, behalve rusland?

Even een blik op het verbruik van een Leopard 2 leert dat die 3-5 liter per kilometer verbruikt. Dat is een hele hoop logistieke druk. Zeker bij inzet in het buitenland.

En wat nog belangrijker is: een neergeschoten drone kost alleen geld, geen mensenlevens. De grote achilleshiel van Westerse legers is de publieke opinie.
Drones vs mensenlevens is een heel makkelijke keuze.

Kun je meteen ook de immense AA mogelijkheden van bijv de Russen teniet doen. Veel plezier met het afschieten van een dure afweerraket op een drone. Zolang je drones goedkoop en talrijk zijn, win je het altijd. Wederom: asymetrische oorlogsvoering. Bijvoorbeeld Polen heeft IIRC 1000 drones.
  zondag 6 maart 2022 @ 13:49:56 #68
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_203968203
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 13:21 schreef oheng het volgende:

[..]

Qua combinatie van vuurkracht, bescherming, mobiliteit en waarnemingsmiddelen is de tank nog altijd de top op het slagveld.
Drones weet ik niet alles van, ze lijken me wel flexibel en je kunt ook een groot gebied bestrijden haken, maar anderzijds zijn ze ook kwetsbaar, je kunt er geen terrein mee bezetten en na 4x vuren moeten ze wisselen. Een ander wapen dus, dat niet alle eigenschappen van de tank deelt.
The End Times are wild
  zondag 6 maart 2022 @ 13:52:05 #69
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_203968241
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2022 13:46 schreef oheng het volgende:

[..]

Even een blik op het verbruik van een Leopard 2 leert dat die 3-5 liter per kilometer verbruikt. Dat is een hele hoop logistieke druk. Zeker bij inzet in het buitenland.

En wat nog belangrijker is: een neergeschoten drone kost alleen geld, geen mensenlevens. De grote achilleshiel van Westerse legers is de publieke opinie.

Kun je meteen ook de immense AA mogelijkheden van bijv de Russen teniet doen. Veel plezier met het afschieten van een dure afweerraket op een drone. Zolang je drones goedkoop en talrijk zijn, win je het altijd. Wederom: asymetrische oorlogsvoering. Bijvoorbeeld Polen heeft IIRC 1000 drones.
Tanks hebben we voor het grootschalig conflict, afschrikking hiervoor is nog steeds een belangrijke taak voor het leger. In Irak waren ze ook handig. In Afghanistan wat minder praktisch, maar zijn er desondanks wel ingezet.
The End Times are wild
pi_203968244
quote:

[..]

Hoe wil je een land bezetten met alleen drones. Tanks zijn nodig voor de mobiliteit en slagkracht voor ook andere troepen in het veld. Bovendien is het ook een demotiverend middel voor je tegenstander.
pi_203968263
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 13:52 schreef Cherni het volgende:

[..]
Hoe wil je een land bezetten met alleen drones. Tanks zijn nodig voor de mobiliteit en slagkracht voor ook andere troepen in het veld.
Maar wij hebben dan ook geen leger om een ander land te bezetten, dat willen we niet eens.
  zondag 6 maart 2022 @ 13:54:45 #72
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_203968278
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 13:53 schreef Hanca het volgende:

[..]
Maar wij hebben dan ook geen leger om een ander land te bezetten, dat willen we niet eens.
Er wordt bedoeld: gebied/terrein
The End Times are wild
pi_203968295
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 13:53 schreef Hanca het volgende:

[..]
Wat dacht je van Irak. Nu was dat uitermate geschikt voor tanks. Maar die Yanks hebben daar laten zien waarom tanks nodig zijn. Overigens ook voor je verdediging op terrein
pi_203968321
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 13:54 schreef LXIV het volgende:

[..]
Er wordt bedoeld: gebied/terrein
Ons leger is bedoeld om te verdedigen, niet om aan te vallen. Als je met 1000 drones de tegenstander weg kunt jagen lijkt me dat veruit te prefereren boven wat dan ook. Want zoals gezegd: dat kost geen (eigen) mensenlevens.

Ons leger is dan ook niet geschikt voor aanvalsmissies.

We hebben trouwens wel mooie dingen, die pantserhouwitser bijvoorbeeld: https://www.defensie.nl/onderwerpen/materieel/voertuigen
pi_203968366
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 13:58 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ons leger is bedoeld om te verdedigen, niet om aan te vallen. Als je met 1000 drones de tegenstander weg kunt jagen lijkt me dat veruit te prefereren boven wat dan ook. Want zoals gezegd: dat kost geen (eigen) mensenlevens.

Met alleen drones kun je je ook niet verdedigen. Daar heb je toch voertuigen voor nodig die het terrein aankunnen.
pi_203968378
Dit account blijft zeer waardevol. Vertaling:

Een groep Finnen kijkt naar de Oekraense oorlog via wegcamera's, soms, discussiegroepen en andere open data - de kaart wordt bijgewerkt in de "situatiekamer" van Pukinmki.

twitter

Deze Finnen zijn zeer up to date, de Scribble kaart blijft voor mij dan ook de meest betrouwbare kaart van de oorlog tot nu toe. Ook de Finse kranten besteden inmiddels aandacht aan de kaart.

https://www.hs.fi/sunnuntai/art-2000008651005.html
pi_203968422
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 14:01 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Dit account blijft zeer waardevol. Vertaling:

Een groep Finnen kijkt naar de Oekraense oorlog via wegcamera's, soms, discussiegroepen en andere open data - de kaart wordt bijgewerkt in de "situatiekamer" van Pukinmki.

[ twitter ]

Deze Finnen zijn zeer up to date, de Scribble kaart blijft voor mij dan ook de meest betrouwbare kaart van de oorlog tot nu toe. Ook de Finse kranten besteden inmiddels aandacht aan de kaart.

https://www.hs.fi/sunnuntai/art-2000008651005.html
Ja, mooie kaart. Deze van bellingcat vind ik ook wel mooi: https://maphub.net/Cen4infoRes/russian-ukraine-monitor
  zondag 6 maart 2022 @ 14:09:06 #78
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_203968499
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2022 13:58 schreef Hanca het volgende:

[..]

We hebben trouwens wel mooie dingen, die pantserhouwitser bijvoorbeeld: https://www.defensie.nl/onderwerpen/materieel/voertuigen
Verdedigen en aanvallen loopt op alle niveaus door elkaar heen. Dus een legerkorps kan de Russen gaan aanvallen om Oekrane te verdedigen. Tijdens die aanval krijgt een brigade de opdracht de flank te dekken (verdedigen). Een aanval op die flank wordt afgeslagen met een tegenaanval van een tankeskadron. Tijdens die aanval moet het 2e peloton de achterhoede dekken.
The End Times are wild
pi_203968509
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 14:04 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, mooie kaart. Deze van bellingcat vind ik ook wel mooi: https://maphub.net/Cen4infoRes/russian-ukraine-monitor
Uitstekende bronvermelding inderdaad maar ik wil zelf wat meer zicht op de frontlinie hebben. Volgens mij verwerken die Finnen deze kaart ook voortdurend in hun eigen kaart.
pi_203968521
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 13:01 schreef Hanca het volgende:

[..]
Weinig beelden er van, in elk geval. De Oekraners lijken directe confrontaties uit de weg te gaan, wellicht is dat de reden?
Of misschien omdat er weinig man-tegen-man gevechten zijn. Ik heb er nog geen overtuigende beelden van gezien.
pi_203968580
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 14:10 schreef nomina het volgende:

[..]
Of misschien omdat er weinig man-tegen-man gevechten zijn. Ik heb er nog geen overtuigende beelden van gezien.
Stadsgevechten (genadeloze man tegen man-gevechten waarbij soldaten rechtstreeks in de mitrailleurs van hun tegenstanders lopen) hebben we nog nauwelijks gezien omdat het voor de aanvaller extreem kostbaar is denk ik.

Rusland kan het zich niet permitteren en Oekrane al helemaal niet. Daarom denk ik dat Rusland morgen Marioepol weleens volledig in de as kan gaan leggen. Zou maar snel wegwezen daar.
pi_203968604
Je zou in deze tijd van satellieten toch verwachten dat de situatie in beeld gebracht kan worden.
Of worden die uitgezet? Of wordt de informatie bewust achtergehouden?
pi_203968642
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2022 13:52 schreef Cherni het volgende:

[..]
Hoe wil je een land bezetten met alleen drones. Tanks zijn nodig voor de mobiliteit en slagkracht voor ook andere troepen in het veld. Bovendien is het ook een demotiverend middel voor je tegenstander.
Een land bezetten doe je niet met drones, maar ook niet met tanks (als in:bezet houden).

En dan nog wat: Oekraine heeft met slecht 18 (?) Bayraktars beste verliezen toegediend.
En een drone leveren aan Oekraine nu is een stuk makkelijker dan een tank... Wederom: tanks zijn logistiek een nachtmerrie.

En wie heeft die dingen gemaakt? Turkije. Kan iemand een ander succesvol turks wapen opnoemen?
Als zelfs turkije succesvol een militaire drone op de markt kan brengen... En ja ik weet dat ze een MBT hebben ontwikkeld.

De technologische ontwikkelingen halen de tank toch wel heel snel in. Even een andere vergelijking dan slagschepen: kijk naar IR kijkers bij de russen: ik heb ze niet gezien, behalve op sommige tanks. Terwijl die al decennia nodig zijn om bij te blijven. Dit is ook de reden dat de russen s'nachts alleen artillerie doen. Ze kunnen s'nachts alleen met de lichten aan rijden.

Maar misschien zijn de 18 geleasde tanks toch nog handig in sommige situaties.
pi_203968656
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 14:16 schreef nomina het volgende:
Je zou in deze tijd van satellieten toch verwachten dat de situatie in beeld gebracht kan worden.
Of worden die uitgezet? Of wordt de informatie bewust achtergehouden?
Er zullen veel militaire satellieten gericht zijn, maar die info is natuurlijk niet voor anderen beschikbaar.
pi_203968710
Waar ik benieuwd naar ben is hoeveel troepen het normaal gesproken kost om pockets achter de frontlinie (zoals Sumy) op te ruimen. Zijn er kenners hier daar iets van inzicht in hebben? In de Tweede Wereldoorlog zorgde dat voor grote problemen maar waren de afstanden vaak ook veel groter.

[ Bericht 14% gewijzigd door #ANONIEM op 06-03-2022 14:25:25 ]
pi_203968745
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 14:14 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Stadsgevechten (genadeloze man tegen man-gevechten waarbij soldaten rechtstreeks in de mitrailleurs van hun tegenstanders lopen) hebben we nog nauwelijks gezien omdat het voor de aanvaller extreem kostbaar is denk ik.

Rusland kan het zich niet permitteren en Oekrane al helemaal niet. Daarom denk ik dat Rusland morgen Marioepol weleens volledig in de as kan gaan leggen. Zou maar snel wegwezen daar.
Ik weet het niet. Alles wijst er toch op dat de Russen graag Marioepol willen houden als corridor richting De Krim. Als je de stad platbombardeert, is geen enkele Russische militair of zelfs Rus daar ooit nog zijn leven zeker.
  zondag 6 maart 2022 @ 14:27:41 #87
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_203968757
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 14:25 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Waar ik benieuwd naar ben is hoeveel troepen het normaal gesproken kost om pockets achter de frontlinie (zoals Sumy) op te ruimen. Zijn er kenners hier daar iets van inzicht in hebben? In de Tweede Wereldoorlog zorgde dat voor grote problemen maar waren de afstanden vaak ook veel groter.

[ afbeelding ]
Dat hangt er van af hoe het terrein is en hoe heftig het verzet is. In Nederland ging dit zeer eenvoudig, in ZJoegoslavie is het eigenlijk nooit helukt
The End Times are wild
pi_203968776
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 14:14 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]

Maar waarom hebben ze dat dan niet eerder gedaan?
Ik vind het tot nu toe vooral een prutteloorlog, en gelukkig maar en het liefst natuurlijk helemaal geen.
pi_203968800
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 14:27 schreef LXIV het volgende:

[..]
Dat hangt er van af hoe het terrein is en hoe heftig het verzet is. In Nederland ging dit zeer eenvoudig, in ZJoegoslavie is het eigenlijk nooit helukt
Maar het zijn ook andere tijden natuurlijk. Is het in 2022 juist makkelijker of moeilijker om je als Partizaan jarenlang verborgen te houden vraag ik me dan af.
pi_203968808
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 14:29 schreef nomina het volgende:

[..]
Maar waarom hebben ze dat dan niet eerder gedaan?
Ik vind het tot nu toe vooral een prutteloorlog, en gelukkig maar en het liefst natuurlijk helemaal geen.
Ze willen de bevolking nog steeds zoveel mogelijk te vriend houden. Maar kost allemaal ontzettend veel tijd.
pi_203968921
Hier redelijk betrouwbare cijfers van de verliezen totnutoe, compleet met eenheid en lokatie:

Link in de beschrijving voor een complete lijst.
  zondag 6 maart 2022 @ 14:43:45 #92
483679 Arnold_
Zwartenek
pi_203969005
FSB document (google translated)
quote:
"Denazification" and "demilitarization" are not analytical categories, because they do not have clearly defined parameters by which one can determine the level of accomplishment or non-completion of the task.

At the same time, the soil is being prepared to turn everything to Ukraine - Naryshkin and his SVR are now digging the earth to prove that they secretly created nuclear weapons there.

Nothing will be decided in 3, 5, or 10 days.

it's like heating an oven with money.
pi_203969025
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2022 14:20 schreef oheng het volgende:

[..]
Een land bezetten doe je niet met drones, maar ook niet met tanks (als in:bezet houden).

En dan nog wat: Oekraine heeft met slecht 18 (?) Bayraktars beste verliezen toegediend.
En een drone leveren aan Oekraine nu is een stuk makkelijker dan een tank... Wederom: tanks zijn logistiek een nachtmerrie.

En wie heeft die dingen gemaakt? Turkije. Kan iemand een ander succesvol turks wapen opnoemen?
Als zelfs turkije succesvol een militaire drone op de markt kan brengen... En ja ik weet dat ze een MBT hebben ontwikkeld.

De technologische ontwikkelingen halen de tank toch wel heel snel in. Even een andere vergelijking dan slagschepen: kijk naar IR kijkers bij de russen: ik heb ze niet gezien, behalve op sommige tanks. Terwijl die al decennia nodig zijn om bij te blijven. Dit is ook de reden dat de russen s'nachts alleen artillerie doen. Ze kunnen s'nachts alleen met de lichten aan rijden.

Maar misschien zijn de 18 geleasde tanks toch nog handig in sommige situaties.
We weten niet eens of de Russen ook drones inzetten. Er is totaal niets bekend over de verliezen van de Oekrane. We krijgen hier alleen maar info over de verliezen van de Russen. Overigens heeft Rusland in Syri ook drones ingezet. Waarom ze dat nu niet zouden doen is mij een raadsel.

Het plaatje van de Finnen is mijn houvast hoe het verloopt. Wat mij betreft de meest betrouwbare informatie.
pi_203969072
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2022 14:45 schreef Cherni het volgende:

[..]
We weten niet eens of de Russen ook drones inzetten. Er is totaal niets bekend over de verliezen van de Oekrane. We krijgen hier alleen maar info over de verliezen van de Russen. Overigens heeft Rusland in Syri ook drones ingezet. Waarom ze dat nu niet zouden doen is mij een raadsel.

Het plaatje van de Finnen is mijn houvast hoe het verloopt. Wat mij betreft de meest betrouwbare informatie.
Is Oekrane niet zijn hele luchtmacht kwijt?
Als je goed leest zijn op dag 1 alle militaire vliegvelden vernietigd.
Vakman pur sang
pi_203969097
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2022 14:49 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Ik weet het niet. Ik ga daar niet vanuit. Ik heb wel gelezen dat een legendarische piloot van de Oekrane is gesneuveld 4 dagen geleden.
pi_203969109
quote:
Western officials revealed last week that three senior Russian military commanders had been killed in fighting as they have been forced to become directly involved in the battle due to the slow progress.

However, Sir Tony warned Russian aggression could be stepped up.

“I think there is a real risk because Russia is struggling with its objectives on the ground in Ukraine – and we’ve seen from Russia’s previous actions in Syria and in Chechnya – where it will turn up the violence, it will lead to more indiscriminate killing and more indiscriminate destruction,” he said.

He also ruled out any suggestion of the West imposing a no-fly zone in Ukraine, insisting it “would not help”.

“Most of the shelling is coming from artillery, most of the destruction is coming from artillery, it’s not coming from Russian aircraft,” he told the BBC.

“If we were to police a no-fly zone, it means that we probably have to take out Russian defence systems and we would have Nato aircraft in the air alongside Russian aircraft, and then the potential of shooting them down and then that leads to an escalation.
https://inews.co.uk/news/(...)y-chief-says-1500783
pi_203969167
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2022 14:49 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Nee, dat vernietigen van de vliegvelden is ook weer niet volledig en goed gedaan en daarna is ook niet nog een golf gekomen om de aan de grond vaststaande (geen landingsbaan meer) vliegtuigen te vernietigen. Zoals bij bijna alles deze oorlog door de Russen is ook dat half en tactisch slecht uitgevoerd.
  zondag 6 maart 2022 @ 15:00:30 #98
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_203969206
quote:

Uit de Militaire Spectator

quote:
Vasthoudende critici van gemechaniseerde eenheden wijzen dan nog op de omvangrijke logistieke staart. Zware voertuigen en grote kalibers hebben een toenemend effect op het te vervoeren tonnage. Daar valt niets op af te dingen, maar het moet wel in perspectief gezien worden. Zoals Van Wiggen en Wijnen al betoogden waren ook voor de ontplooiing en instandhouding van het bataljon Korps Mariniers naar Irak (SFIR, juni 2003) meer dan zeshonderd containers nodig.26 Een overmatige nadruk op factoren als ontplooibaarheid en de inspanning die de landmacht moet leveren om een eenheid in stand te houden, voert de discussie naar efficiency in plaats van effectiviteit. Containerbegrippen als ‘licht’ en ‘flexibel’ leiden tot het afdwalen van de vraag ‘Wat hebben we nodig?’ naar ‘Wat zijn we bereid om te leveren?’ In werkelijkheid bepalen de operationele omgevingsfactoren welke capaciteiten noodzakelijk zijn. Het is riskant gebleken om alleen met lichte eenheden te willen de-escaleren. Bij escalatie kunnen lichte eenheden vanwege hun kwetsbaarheid en gebrek aan vuurkracht terrein niet langdurig bezetten. Daarnaast is de waarde van snelle ontplooibaarheid maar relatief, aangezien het voortzettingsvermogen van landeenheden in de praktijk afhankelijk is van inherent langzaam transport over land en zee. Overigens pleiten wij niet voor bigger is better, maar we mogen de actuele eisen op het gebied van bescherming en ergonomie niet terzijde schuiven enkel in het voordeel van snelle ontplooibaarheid.
quote:

Drones gaan nooit ingezet worden in contested airspace, daar zijn ze te duur en te schaars voor. Daarnaast zijn ze traag, niet heel wendbaar en hebben ze nul zelfbescherming.

quote:
NATO report highlights drone limitations in 'contested environments'

The NATO Joint Air Power Competence Centre (JAPCC) has published a study on the vulnerability of unmanned aerial vehicles (UAVs), commonly referred to as drones, in the contested airspace of future operating theatres. It finds that although the use of UAVs “became critical in the global fight on terrorism”, current systems are not yet ready to survive in non-permissive or hostile air environments.
pi_203969226
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2022 14:45 schreef Cherni het volgende:

[..]
We weten niet eens of de Russen ook drones inzetten. Er is totaal niets bekend over de verliezen van de Oekrane. We krijgen hier alleen maar info over de verliezen van de Russen.
Er zijn gewoon videos van russen met drones hoor? Rusland heeft best wel veel drones, duizenden IIRC.

En hierboven heb ik een video met link geplaatst met relatief betrouwbare cijfers over russische EN Oekraische verliezen.
  zondag 6 maart 2022 @ 15:17:43 #100
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_203969469
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 14:38 schreef oheng het volgende:
Hier redelijk betrouwbare cijfers van de verliezen totnutoe, compleet met eenheid en lokatie:

Link in de beschrijving voor een complete lijst.
Kan niet zoveel met die lijst van Oryx... Dan staat daar: "7 destroyed" ofzo en dan klik je op de link en dan zie je 1 enkel voertuig en dat was het dan... Die andere 6 moeten we maar ter kennisgeving aannemen ofzo?

Die lui trekken hun info ook gewoon van social media... Het is niet dat daar een stel militaire analisten achter zitten met eigen verzamelorganen in het gebied zelf.

Ik snap dat er een flink portie wensdenken achter zit, alles wat in de kraam te pas komt wordt per direct als waarheid gezien.
  zondag 6 maart 2022 @ 15:28:42 #101
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_203969594
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 13:13 schreef PietjePuk2000 het volgende:
De Kruif is gewoon een manoeuvre man pur-sang, je merkt aan alles dat het een pantserinfanterist is maar zijn analyses snijden wel hout. Osinga en Deen ken ik niet zo.
  zondag 6 maart 2022 @ 15:41:49 #102
483679 Arnold_
Zwartenek
pi_203969750
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 15:17 schreef AchJa het volgende:
Die lui trekken hun info ook gewoon van social media...
Fokkers op een zolderkamer doen het natuurlijk niet veel beter. Je zou kunnen stellen dat zelfs de Russische militairen geen goede analyse van het front meer kunnen geven, anders zouden ze zich gewoon terugtrekken.

Ik geloof wel dat dat de Russen naarstig op zoek zijn naar een 'spin' om dit nog zonder gezichtsverlies te kunnen verkopen. Oekraine werkt aan een vuile bom die ons voortbestaan bedreigt en daarom is een tactische nucleaire aanval rerechtvaardigd. Weet iemand iets beters voor Rusland?
  zondag 6 maart 2022 @ 15:54:57 #103
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_203969894
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2022 15:28 schreef AchJa het volgende:

[..]
De Kruif is gewoon een manoeuvre man pur-sang, je merkt aan alles dat het een pantserinfanterist is maar zijn analyses snijden wel hout. Osinga en Deen ken ik niet zo.
Ik ben ook bij de mech opgegroeid en denk precies zo
The End Times are wild
  zondag 6 maart 2022 @ 16:35:59 #104
13456 AchJa
Shut up!!!
  zondag 6 maart 2022 @ 16:42:31 #105
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_203970621
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 15:41 schreef Arnold_ het volgende:

Fokkers op een zolderkamer doen het natuurlijk niet veel beter.
Daar gaat het dan ook helemaal niet om. Er worden hier steeds staatjes gedeeld en er wordt net gedaan alsof die aardig betrouwbaar zijn... Ik heb nog nergens een overzicht met verliezen gepost omdat ik het simpelweg niet weet. Er zijn geen betrouwbare cijfers voorhanden dus kun je er maar beter geen uitspraken over doen is mijn mening.

quote:
Je zou kunnen stellen dat zelfs de Russische militairen geen goede analyse van het front meer kunnen geven, anders zouden ze zich gewoon terugtrekken.
Want?
pi_203970942
Als je nu lid van dat Azov-bataljon bent, dan ben je ook wel echt de lul trouwens... Benieuwd wat de Sovjets daarmee gaan doen.
  zondag 6 maart 2022 @ 17:06:21 #107
483679 Arnold_
Zwartenek
pi_203971094
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2022 16:42 schreef AchJa het volgende:
Er zijn geen betrouwbare cijfers voorhanden
Want?
Aan de ene kant zijn de cijfers zeker aangedikt en er zullen ook dubbeltellingen tussen zitten. Aan de andere kant lijken de dagelijkse cijfers voor de vliegtuigen en helicopters redelijk te kloppen met de social media posts hier over. Ze zijn zeker niet 2x te hoog. Al met al een redelijke indicatie hoe het (dagelijks) gaat mijns inziens.

Uit de buitgemaakte documenten van de Russische militairen blijkt dat het doel was om in een paar dagen heel Oekraine te veroveren. Dat is nu mislukt en lijkt ook totaal onhaalbaar. Elke dag lopen de verliezen op. Sommige comentatoren menen dat Oekraine in z'n eentje bijna het hele Russische leger aan het afslachten is. Dat is wat overdreven, maar de vraag blijft: Wat is hun doel en hoe gaan ze dat bereiken? Wat het antwoord ook is, ik kan niet verklaren wat Russen nog doen in Oekraine. Weten ze het zelf wel?
  zondag 6 maart 2022 @ 17:08:53 #108
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_203971150
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 14:25 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[ afbeelding ]
Dat betekent alle toevoerwegen tot de stad bezet houden in de praktijk. Wat wel een probleem gaat zijn is hoe lang de bevolking in steden kan overleven tijdens een beleg. Tijdens de tweede wereldoorlog leefde men nog zonder koelkasten en supermarkten.
Zeker in het geval van Mariupol zou het qua voedsel wel eens kritisch kunnen worden.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  zondag 6 maart 2022 @ 17:09:57 #109
56749 BlaZ
pi_203971178
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 14:26 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik weet het niet. Alles wijst er toch op dat de Russen graag Marioepol willen houden als corridor richting De Krim. Als je de stad platbombardeert, is geen enkele Russische militair of zelfs Rus daar ooit nog zijn leven zeker.
De helft van de stadsbevolking is Russisch daar.
  zondag 6 maart 2022 @ 17:11:35 #110
56749 BlaZ
pi_203971206
quote:
[..]

Het lijkt er op dat men toch de burgerbevolking de kans geeft om de stad te verlaten.
pi_203971234
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2022 15:01 schreef oheng het volgende:

[..]
Er zijn gewoon videos van russen met drones hoor? Rusland heeft best wel veel drones, duizenden IIRC.

En hierboven heb ik een video met link geplaatst met relatief betrouwbare cijfers over russische EN Oekraische verliezen.
Ze hebben voornamelijk lichte verkenningsdrones en naar mijn weten geen met raketten bewapende varianten.
  zondag 6 maart 2022 @ 17:50:01 #112
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_203971988
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 17:06 schreef Arnold_ het volgende:
Aan de ene kant zijn de cijfers zeker aangedikt en er zullen ook dubbeltellingen tussen zitten. Aan de andere kant lijken de dagelijkse cijfers voor de vliegtuigen en helicopters redelijk te kloppen met de social media posts hier over. Ze zijn zeker niet 2x te hoog. Al met al een redelijke indicatie hoe het (dagelijks) gaat mijns inziens.
Nogmaals, dat is niet wat ik bedoel. Wat zijn de "echte" cijfers? Niemand weet het, men gist maar wat, met alle goede bedoelingen overigens.

quote:
Uit de buitgemaakte documenten van de Russische militairen blijkt dat het doel was om in een paar dagen heel Oekraine te veroveren. Dat is nu mislukt en lijkt ook totaal onhaalbaar. Elke dag lopen de verliezen op. Sommige comentatoren menen dat Oekraine in z'n eentje bijna het hele Russische leger aan het afslachten is. Dat is wat overdreven, maar de vraag blijft: Wat is hun doel en hoe gaan ze dat bereiken? Wat het antwoord ook is, ik kan niet verklaren wat Russen nog doen in Oekraine. Weten ze het zelf wel?
Die "paar dagen" is 15 dagen he.

Ik heb ook al ergens iets gelezen over een endstate in juni... Maar goed, wat de tijdsbalk op het hoogste dek was is ook gissen natuurlijk. Na 6 juni 1944 duurde het 80 dagen voordat ze Parijs ingenomen hadden en dan heb je het over het verdrijven van een vijand in een vwb lokale bevolking permissive omgeving... We zitten nog maar op dag D+11 nu...

Even ter vergelijking met Operation Overlord... Op dag D+7 begon de battle of Villers-Bocage... Een kilometer of 30 het binnenland in. En dat duurde zo'n beetje t/m dag D+10...

[ Bericht 2% gewijzigd door AchJa op 06-03-2022 18:20:07 ]
  zondag 6 maart 2022 @ 17:50:14 #113
56749 BlaZ
pi_203971993
quote:

[..]

Het lijkt eerder uit te lopen op een soort patstelling.
  zondag 6 maart 2022 @ 18:25:47 #114
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_203972602
‘VS en Polen bestuderen transfer gevechtsjets aan Oekrane’

De Oekraense president Zelenski smeekt om extra gevechtsvliegtuigen. Volgens Washington wordt bekeken of Polen zijn Russische Mig-straaljagers kan doorspelen aan Oekrane, in ruil voor F-16’s. Warschau ontkent officieel.

‘Als jullie niet kunnen zorgen voor een no-flyzone boven Oekrane, maak dan tenminste dat ik vliegtuigen krijg.’ Dat verklaarde de Oekraense president Volodimir Zelenski zaterdag tijdens een videogesprek met ruim 200 Amerikaanse Congresleden, zo onthulde n van de deelnemers.

De oproep viel niet in dovemansoren. ‘Zelenski hield een wanhopig pleidooi opdat landen uit Oost-Europa gevechtsvliegtuigen van Russische makelij aan Oekrane zouden leveren’, zei Chuck Schumer, leider van de Democraten in de Senaat. ‘Die vliegtuigen zijn echt nodig. Ik zal alles doen wat ik kan om de regering hierbij te helpen.’

Polen, Bulgarije en Slovakije beschikken nog over Russische Mig-toestellen. Dat zijn de gevechtsvliegtuigen waar Zelenski op aast, omdat de Oekraense piloten opgeleid zijn om met dit type te vliegen. Het idee dat circuleert is dat die drie Navo-landen in ruil Amerikaanse F-16’s zouden krijgen om hun eigen luchtmacht op peil te houden.

Risico op escalatie

Er wordt vooral gekeken naar Polen, dat een kleine dertig toestellen van het type Mig-29 zou kunnen leveren. ‘We bestuderen actief hoe we het gat zouden kunnen opvullen mocht Polen beslissen die toestellen te leveren’, zei de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Antony Blinken daar zondag over. ‘Ik kan niets zeggen over een tijdlijn, maar we zijn zeer, zeer actief op dit dossier.’

Een anonieme woordvoerder van het Witte Huis zei tegenover Politico dat de regering-Biden niet gekant is tegen een eventuele transfer van Mig-toestellen aan Oekrane. Zowel het Witte Huis als het Congres moeten daarvoor het licht op groen zetten.

De piste van een no-flyzone boven Oekrane, waarbij de Navo zou beletten dat Russische toestellen doelwitten in Oekrane nog kunnen bombarderen, is een brug te ver voor verschillende Navo-lidstaten omdat dit zou de alliantie direct zou betrekken bij het conflict.

Maar ook dit plan-B van Zelenski zou door het Kremlin ongetwijfeld gezien worden als een escalatie, al zou het in dit geval officieel gaan om soevereine beslissingen van die landen. Experts wijzen erop dat de transfer risicovol zou zijn: de Russische luchtmacht zou het transport kunnen aanvallen.

Loslippige Borrell

Josep Borrell, de Hoge Vertegenwoordiger voor het buitenlands beleid van de EU, alludeerde vorige week zondag in een moment van loslippigheid al op die mogelijkheid. Sommige EU-landen beschikken over het type toestel dat de Oekraeners nog hebben in de strijd tegen Rusland, zei hij. Het werd hem niet door iedereen binnen de EU in dank afgenomen.

Slovaakse, Bulgaarse en Poolse leiders ontkenden meteen dat ze plannen in die richting hadden. Oekraense piloten zouden begin vorige week zelfs naar Polen afgereisd zijn maar moesten onverrichter zake terugkeren. Na de uitspraak van Blinken herhaalde Polen dat het ‘zijn straaljagers niet naar Oekrane zal sturen en niet zal toestaan dat zijn luchthavens worden gebruikt. We helpen aanzienlijk op vele andere gebieden.’

Standaard.be
pi_203972686
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2022 14:56 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, dat vernietigen van de vliegvelden is ook weer niet volledig en goed gedaan en daarna is ook niet nog een golf gekomen om de aan de grond vaststaande (geen landingsbaan meer) vliegtuigen te vernietigen. Zoals bij bijna alles deze oorlog door de Russen is ook dat half en tactisch slecht uitgevoerd.
Dat geloof ik niet. Waarom zijn die Migs dan nodig?
En Bron?
Vakman pur sang
  zondag 6 maart 2022 @ 18:30:07 #116
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_203972691
quote:
‘Als jullie niet kunnen zorgen voor een no-flyzone boven Oekrane, maak dan tenminste dat ik vliegtuigen krijg.’ Dat verklaarde de Oekraense president Volodimir Zelenski zaterdag tijdens een videogesprek met ruim 200 Amerikaanse Congresleden, zo onthulde n van de deelnemers.

‘Zelenski hield een wanhopig pleidooi opdat landen uit Oost-Europa gevechtsvliegtuigen van Russische makelij aan Oekrane zouden leveren’, zei Chuck Schumer, leider van de Democraten in de Senaat. ‘Die vliegtuigen zijn echt nodig. Ik zal alles doen wat ik kan om de regering hierbij te helpen.’
Hieruit kunnen we dus voorzichtig concluderen dat de Oekraiense luchtmacht feitelijk uitgeschakeld is...

Daaraast wordt het vwb deconflictie ook nog wel een uitdaging als beide partijen over dezelfde toestellen beschikken. Met MANPADS moet je visueel herkennen wat vriend of vijand is en dat gaat je dan niet lukken. Dus fratricide (blue on blue) gaat een groot probleem worden.
pi_203972762
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2022 18:29 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Dat geloof ik niet. Waarom zijn die Migs dan nodig?
En Bron?
Tja, dat is info van dag 1 of 2, dat ga je in de enorme overvloed aan info niet echt terug vinden. Maar de MIGs zijn nodig omdat Oekrane sowieso een kleine luchtmacht had en daar inderdaad al wel verliezen heeft geleden. Er is nu weinig meer over.
pi_203972839
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2022 18:32 schreef Hanca het volgende:

[..]
Tja, dat is info van dag 1 of 2, dat ga je in de enorme overvloed aan info niet echt terug vinden. Maar de MIGs zijn nodig omdat Oekrane sowieso een kleine luchtmacht had en daar inderdaad al wel verliezen heeft geleden. Er is nu weinig meer over.
Dat was weer typisch propoganda nieuws, de luchtmacht is wel degelijk effectief vernietigd.
Is aan alle vaststaande feiten te herleiden.
Vakman pur sang
  zondag 6 maart 2022 @ 18:37:32 #119
483679 Arnold_
Zwartenek
pi_203972889
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2022 18:29 schreef Lospedrosa het volgende:
En Bron?
Volgens de Russen zelf.
quote:
The Russian Defence Ministry ... claimed that over the past day, Russian fighters and air defense systems also shot down "four Su-27 and one MiG-29 aircraft in the Zhitomir region, Su-27 and Su-25 in the Radomyshl region, one Su-25 in the Nizhyn region, two Mi-8 helicopters in near Kiev, six unmanned aerial vehicles, including Bayraktar TB-2". bron
pi_203972927
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2022 18:35 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Dat was weer typisch propoganda nieuws, de luchtmacht is wel degelijk effectief vernietigd.
Nee, er waren luchtfoto's bij en het was gefactchecked. Niet voor niets dat Oekrane op dag drie ook gewoon weer een functionerende luchthaven kon veroveren.

En hier op dag 4 ook gewoon meldingen van Oekraense vliegtuigen die actief waren: https://www.nrc.nl/nieuws(...)n-weerstand-a4095013

Rusland heeft tot nu toe alles halfslachtig en dom uitgevoerd, nog niks volgens de militaire boekjes.
pi_203972992
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 18:39 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, er waren luchtfoto's bij en het was gefactchecked. Niet voor niets dat Oekrane op dag drie ook gewoon weer een functionerende luchthaven kon veroveren.

En hier op dag 4 ook gewoon meldingen van Oekraense vliegtuigen die actief waren: https://www.nrc.nl/nieuws(...)n-weerstand-a4095013

Rusland heeft tot nu toe alles halfslachtig en dom uitgevoerd, nog niks volgens de militaire boekjes.
Ok kan zijn, dat wist ik niet. maar waarom zie je dan geen Migs dat konvooi bombarderen bv.
Ik heb er gewoon twijfels bij.
Vakman pur sang
pi_203973018
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2022 18:42 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Ok kan zijn, maar waarom zie je dan geen Migs dat konvooi bombarderen bv.
Omdat ze nu wel op zijn, Oekrane had maar een paar vliegtuigen. Was verreweg het zwakste deel van het Oekraense leger. Logisch, want tegen de seperatisten hadden ze geen luchtmacht nodig.
  zondag 6 maart 2022 @ 18:44:01 #123
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_203973028
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2022 18:42 schreef Lospedrosa het volgende:
Ok kan zijn, maar waarom zie je dan geen Migs dat konvooi bombarderen bv.
En Zelenski die wanhopig aan het bedelen is:

quote:
‘Zelenski hield een wanhopig pleidooi opdat landen uit Oost-Europa gevechtsvliegtuigen van Russische makelij aan Oekrane zouden leveren’
1 en 1 is 2.
pi_203973060
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 18:43 schreef Hanca het volgende:

[..]
Omdat ze nu wel op zijn, Oekrane had maar een paar vliegtuigen. Was verreweg het zwakste deel van het Oekraense leger. Logisch, want tegen de seperatisten hadden ze geen luchtmacht nodig.
Ja dan delen we dezelfde mening, dat de luchtmacht wel uitgeschakeld is ;)
Vakman pur sang
pi_203973215
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2022 18:45 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Ja dan delen we dezelfde mening, dat de luchtmacht wel uitgeschakeld is ;)
Ja, nu wel. Maar niet gelijk aan het begin, een beginnersfout van Rusland. Je begint normaal met een bombardement op de vliegvelden, gevolgd door een precisie bombardement op de dan aan de grond gekluisterde vliegtuigen. Maar dat deden ze dus niet. Dat eerste half, het tweede helemaal niet.
pi_203973334
Oekranse SAM's doen het gelukkig nog prima.
Net boven Kharkov:
twitter
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_203973351
quote:
. Rusland
De Russen hebben met een arsenaal van 6.490 kernkoppen het grootste aantal nucleaire wapens in bezit. Er zijn echter slechts 1461 gebruiksklaar, de rest staan in opslag of worden onklaar gemaakt. Rusland heeft 524 langeafstandsraketten, onderzeers en gevechtsvliegtuigen die uitgerust kunnen worden met kernkoppen. Vladimir Poetin komt over als een koelbloedig, beheerst leider die niet impulsief op de rode knop zou drukken. Rusland heeft echter wel een aandeel in huidige conflicten in het Midden-Oosten. Zo zou een oorlog met Iran of een andere bondgenoot van de Russen mogelijk een nieuw risico zijn op een nucleair conflict.

Verenigde Staten van Amerika
De V.S. heeft met 6,185 kernkoppen het op n na grootste arsenaal op de wereld. Hiervan zijn er minstens 1,385 gebruiksklaar. Er zijn 656 langeafstandsraketten en bommenwerpers beschikbaar. De Verenigde Staten is het meest militair agressieve land op aarde. Het heeft in 38 conflicten deelgenomen sinds de Tweede Wereldoorlog, waarvan er drie nu nog steeds bezig zijn. Het is tevens ook het enige land dat ooit kernwapens heeft gebruikt in een militair conflict, namelijk tegen Japan tijdens de Tweede Wereldoorlog. Donald Trump, de huidige president, staat bekend om zijn impulsiviteit en heeft al eerder verhulde dreigingen over kernoorlogen gemaakt.

Frankrijk
De Fransen hebben een arsenaal van 300 kernwapens, waarvan er 290 klaar voor gebruik zijn. Frankrijk is sinds 1960 een kernmacht, en heeft haar laatste kernproef in 1996 voltooid. De Fransen hebben alleen nog nucleaire onderzeers in dienst, geen langeafstandsraketten.
Stuk uit HP de Tijd. Grappig om terug te lezen (Trump zou zo weleens kunnen drukken, maar Poetin niet hoor)
Maar ook een probleem is dat Europa geen kernwapens heeft zelf, behoudens Frankrijk.
Vakman pur sang
  zondag 6 maart 2022 @ 19:36:39 #128
13456 AchJa
Shut up!!!
  zondag 6 maart 2022 @ 19:41:32 #129
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_203973843
quote:

[..]

Uit gelekte documenten zou het originele plan een 10 dagen plan zijn. Daar is dus ook logistiek op voorbereid. Dat plan is iig mislukt. 90% of meer van de Russische troepen is nu ingezet. De gevechtskracht van die troepen daalt met de dag. Er worden nu reserves opgetrommeld maar de (professionele) verwachting is dat die de gevechtskracht nauwelijks goed zullen doen omdat die reserves amper getraind zijn.

Ik ben benieuwd of het morgen / dinsdag los gaat in en rond Odessa en of het de Russen lukt om vanuit Cherson door Mykolaiv te komen om zo het hele zuiden te controleren. De zuidelijke as is tot dusver de meest succesvolle as voor de Russen. Als de Oekraners die serieus weten te frusteren kon het wel eens heel ingewikkeld gaan worden voor Putin.

Dat gezegd hebbende: het is herosch wat die Oekraners voor elkaar krijgen maar ergens ook zorgwekkend. Stel dat het conventioneel niet lukt, wat zijn dan de alternatieven? Tenzij hij word afgezet gaat Putin echt niet terugtrekken. Dus de escalatie van conventioneel naar tactisch nucleair om toch een overwinning te forceren is niet ondenkbaar.

zondag 6 maart 2022 @ 19:41:36 #130
241690 kibo
Semper Fidelis
pi_203973847
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2022 19:04 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Stuk uit HP de Tijd. Grappig om terug te lezen (Trump zou zo weleens kunnen drukken, maar Poetin niet hoor)
Maar ook een probleem is dat Europa geen kernwapens heeft zelf, behoudens Frankrijk.
Grappig ook dat je niet op de hoogte bent over Europese kernwapens.
pi_203973859
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 19:36 schreef AchJa het volgende:

[..]
"Unknown aircraft"... Dat kan natuurlijk weer van alles zijn.
Ik neem toch aan dat daar niks meer vliegt wat geen oorlogsmaterieel is. De vraag is dus alleen wat voor vliegtuig/helicopter.
pi_203973868
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 19:41 schreef kibo het volgende:

[..]
Grappig ook dat je niet op de hoogte bent over Europese kernwapens.
De rest van de kernkoppen in EU zijn in amarikaanse handen. Bv die op Volkel

Ja als je die rekent tot de EU, maar ja.. :D
Vakman pur sang
  zondag 6 maart 2022 @ 19:43:28 #133
241690 kibo
Semper Fidelis
pi_203973884
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2022 19:42 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
En die van UK?
pi_203973906
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 19:43 schreef kibo het volgende:

[..]
En die van UK?
Vakman pur sang
  zondag 6 maart 2022 @ 19:47:17 #135
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_203973942
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 19:42 schreef Hanca het volgende:
Ik neem toch aan dat daar niks meer vliegt wat geen oorlogsmaterieel is. De vraag is dus alleen wat voor vliegtuig/helicopter.
En wat voor SAM systeem... Het kan ook een Russische Gauntlet zijn die een Oekraiens vliegtuig neerhaalt.
pi_203974021
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2022 19:45 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
En de Fransen?
zie email 27 oktober
pi_203974033
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2022 19:04 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 19:54 schreef trein2000 het volgende:

[..]
En de Fransen?
Vakman pur sang
  Moderator zondag 6 maart 2022 @ 19:55:54 #138
236264 crew  capricia
pi_203974046
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2022 19:42 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Hoezo? Je schreef zelf 'europa' en niet 'EU'. Je verschuift nu de doelpalen.
There is a name for it:
We call them Poor"
  zondag 6 maart 2022 @ 19:57:25 #139
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_203974175
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2022 19:55 schreef capricia het volgende:

[..]
Hoezo? Je schreef zelf 'europa' en niet 'EU'. Je verschuift nu de doelpalen.
Ja die verwissel ik vaker, bedoel puur de EU.
VK in deze strijd ook anders reageren dan de EU.
Als is daar geen aanwijzing voor.
Vakman pur sang
  Moderator zondag 6 maart 2022 @ 20:06:15 #141
236264 crew  capricia
pi_203974202
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2022 20:04 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Ja die verwissel ik vaker, bedoel puur de EU.
VK in deze strijd ook anders reageren dan de EU.
Als is daar geen aanwijzing voor.
Als je dan toch van alles door elkaar gooit...
En NATO, hoeveel landen met kernwapens zitten daar in? :)
Ik denk een stuk of drie?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_203974243
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2022 20:06 schreef capricia het volgende:

[..]
Vakman pur sang
  zondag 6 maart 2022 @ 20:09:07 #143
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_203974248
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2022 20:06 schreef capricia het volgende:

Nou ja, niet "een stuk of drie" maar gewoon drie... Ergo, de drie landen genoemd... de VS, het VK en Fra.
  Moderator zondag 6 maart 2022 @ 20:09:41 #144
236264 crew  capricia
pi_203974256
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2022 20:08 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
Genoeg om de aarde een paar maal te nuken dus. Helaas.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_203974279
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2022 20:09 schreef capricia het volgende:

[..]
Het zou een boel schelen in de toekomst dat de EU er zelf 7000 produceert.
(Of de hele wereld, niks)
Vakman pur sang
  zondag 6 maart 2022 @ 20:13:12 #146
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_203974313
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2022 20:09 schreef capricia het volgende:

[..]
Valt wel mee hoor. Dat wordt vaak overdreven. “Er zijn genoeg kernwapens om de wereld 5 keer te vernietigen etc.”
Dat is echter niet zo. Misschien dat je 20% direct en op termijn kunt uitroeien, meer niet. Straling is van korte duur en nucleaire winter schijnt ook wel mee te vallen.
The End Times are wild
  zondag 6 maart 2022 @ 20:13:38 #147
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_203974322
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2022 20:11 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Het zou een boel schelen in de toekomst dat de EU er zelf 7000 produceert.
(Of de hele wereld, niks)
Paar honderd is genoeg.
The End Times are wild
pi_203974401
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 20:13 schreef LXIV het volgende:

[..]
Paar honderd is genoeg.
Nou bij Putin maakt het nogal verschil dat je de grootste bent geloof ik. :D
Net zoals hij nu wel enig respect voor de VS schijnt te hebben maar 0 voor de EU. (En ook Stoltenberg heeft hij zwaar beledigt)
Vakman pur sang
pi_203974657
EMP missiles zijn die al toepasbaar of is dat nog toekomst?
  zondag 6 maart 2022 @ 20:39:56 #150
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_203974840
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2022 20:31 schreef Cherni het volgende:
EMP missiles zijn die al toepasbaar of is dat nog toekomst?
Een kernwapen exo-atmosferisch laten klappen is ook EMP.

Maar er wordt ook wel een beetje teveel gewicht aan EMP toegekend hoor. In een kooi van Farraday ben je al EMP beschermd, vroeger was het gewoon een eis voor elektronisch defensie materiaal om EMP beschermd te zijn. Tegenwoordig wordt er wat minder over nagedacht maar het is echt niet zo dat je RAM en processor staat te roken na een EMP puls, dat zijn echt van die dingen die je in films ziet.
pi_203974885
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 20:39 schreef AchJa het volgende:

[..]
Een kernwapen exo-atmosferisch laten klappen is ook EMP.

Maar er wordt ook wel een beetje teveel gewicht aan EMP toegekend hoor. In een kooi van Farraday ben je al EMP beschermd, vroeger was het gewoon een eis voor elektronisch defensie materiaal om EMP beschermd te zijn. Tegenwoordig wordt er wat minder over nagedacht maar het is echt niet zo dat je RAM en processor staat te roken na een EMP puls, dat zijn echt van die dingen die je in films ziet.
Thx.
  zondag 6 maart 2022 @ 20:43:26 #152
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_203974954
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 20:41 schreef Cherni het volgende:
Thx.
quote:
Bestendigheid

Alle bedrijven die worden benaderd voor het ontwerpen en vervaardigen van apparatuur voor de krijgsmacht, worden geconfronteerd met een aantal eisen waarvan sinds 1975 de bestendigheid tegen EMP er n is. Deze bedrijven moeten — alvorens zij een opdracht krijgen — verklaren dat aan deze specificaties kan worden voldaan. Het aantal bedrijven dat op dit gebied actief is, neemt toe, al is niet duidelijk hoeveel het er zijn. Zo bleek tijdens de contacten met een kleiner bedrijf dat apparatuur wapent tegen de EMP, dat men tenslotte toch geen nadere mededelingen wenste te doen. Deze geheimzinnigheid legden de mensen van het Physisch Laboratorium niet aan de dag.
Digibron
  zondag 6 maart 2022 @ 21:18:22 #153
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_203975923
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 20:13 schreef LXIV het volgende:

[..]
Valt wel mee hoor. Dat wordt vaak overdreven. “Er zijn genoeg kernwapens om de wereld 5 keer te vernietigen etc.”
Dat is echter niet zo. Misschien dat je 20% direct en op termijn kunt uitroeien, meer niet. Straling is van korte duur en nucleaire winter schijnt ook wel mee te vallen.
De totale chaos die dat oplevert gaat voor nog veel meer doden zorgen natuurlijk.

En ook wel spijtig dat wij gegarandeerd bij die 20 procent zitten. ;(
  zondag 6 maart 2022 @ 21:30:43 #154
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_203976216
quote:
7s.gif Op zondag 6 maart 2022 21:18 schreef Nobu het volgende:

[..]
De totale chaos die dat oplevert gaat voor nog veel meer doden zorgen natuurlijk.

En ook wel spijtig dat wij gegarandeerd bij die 20 procent zitten. ;(
Waarom?
The End Times are wild
pi_203976233
Net in de Telegraaf gelezen dat bijna 20.000 mensen uit 52 landen zich aangemeld hebben als vrijwilligers voor het Oekraense vreemdelingenlegioen. Het gaat om zowel veteranen als om mensen zonder militaire ervaring. De eerste kunnen wel degelijk bijdragen aan de strijd lijkt mij.
"Leuker kunnen wij het niet maken , ingewikkelder wel." Lang leve de Belastingdienst!
pi_203976723
quote:

[..]
Fokkers op een zolderkamer doen het natuurlijk niet veel beter. Je zou kunnen stellen dat zelfs de Russische militairen geen goede analyse van het front meer kunnen geven, anders zouden ze zich gewoon terugtrekken.

Ik geloof wel dat dat de Russen naarstig op zoek zijn naar een 'spin' om dit nog zonder gezichtsverlies te kunnen verkopen. Oekraine werkt aan een vuile bom die ons voortbestaan bedreigt en daarom is een tactische nucleaire aanval rerechtvaardigd. Weet iemand iets beters voor Rusland?
Je kunt ook gewoon een bomaanslag op de Kremlin doen.
pi_203976731
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 21:31 schreef paulgo het volgende:
Net in de Telegraaf gelezen dat bijna 20.000 mensen uit 52 landen zich aangemeld hebben als vrijwilligers voor het Oekraense vreemdelingenlegioen. Het gaat om zowel veteranen als om mensen zonder militaire ervaring. De eerste kunnen wel degelijk bijdragen aan de strijd lijkt mij.
Kansloos kannonenvoer
Vakman pur sang
pi_203976754
quote:

[..]

Het is trouwens niet uitgesloten dat Oekrane nog kernkoppen heeft.
Vakman pur sang
  zondag 6 maart 2022 @ 22:02:10 #159
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_203976801
quote:
Ze moeten het natuurlijk zelf weten maar nmm dienen ze hetzelfde behandeld te worden als elke ander joker die het land uitreist om te vechten (IS). Gelijke monniken gelijke kappen.
  zondag 6 maart 2022 @ 22:02:41 #160
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_203976812
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2022 21:57 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Kansloos kannonenvoer
Grotendeels wel. Losse individuen zijn nog geen effectief opererende militaire eenheden. Lange na niet. Als vuurtrekker komen ze altijd wel van pas natuurlijk
The End Times are wild
pi_203976828
quote:
Uiteraard, maar je hebt geen enkele bescherming van je eigen overheid mocht het misgaan. En die kans lijkt mij zeer groot. En Rusland heeft al aangegeven deze vrijwilligers keihard aan te pakken mocht je gepakt worden.

Het wrange is dat het schijnbaar zo eenvoudig loopt volgens de media en de Russen er niets van bakken lijkt het mogelijk een avontuur voor sommige en dat het prijsschieten is. Het lijkt dapper maar wees geen onnozele. En dat zegt een ex Frans legioen soldaat die in rep2 heeft gediend(para's) Dat had ik gisteren al getoond.
  zondag 6 maart 2022 @ 22:05:24 #162
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_203976860
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 22:02 schreef AchJa het volgende:

[..]
Ze moeten het natuurlijk zelf weten maar nmm dienen ze hetzelfde behandeld te worden als elke ander joker die het land uitreist om te vechten (IS). Gelijke monniken gelijke kappen.
Dat wordt als anders gezien omdat nl destijds in conflict was met IS.
Wat ik me wel afvraag is of je er ook voor mag kiezen om met de Russen mee te vechten zonder consequenties.
En hoe een rechter dit ziet als het om het berechten van Syri-gangers gaat.
The End Times are wild
pi_203976890
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 22:05 schreef LXIV het volgende:

[..]
Dat wordt als anders gezien omdat nl destijds in conflict was met IS.
Wat ik me wel afvraag is of je er ook voor mag kiezen om met de Russen mee te vechten zonder consequenties.
En hoe een rechter dit ziet als het om het berechten van Syri-gangers gaat.
In principe zou je zeggen van wel want we zijn niet in oorlog met Rusland. Maar zeker weten doe ik het niet.
pi_203976921
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2022 22:03 schreef Cherni het volgende:

[..]
Uiteraard, maar je hebt geen enkele bescherming van je eigen overheid mocht het misgaan. En die kans lijkt mij zeer groot. En Rusland heeft al aangegeven deze vrijwilligers keihard aan te pakken mocht je gepakt worden.

Het wrange is dat het schijnbaar zo eenvoudig loopt volgens de media en de Russen er niets van bakken lijkt het mogelijk een avontuur voor sommige en dat het prijsschieten is. Het lijkt dapper maar wees geen onnozele. En dat zegt een ex Frans legioen soldaat die in rep2 heeft gediend(para's) Dat had ik gisteren al getoond.
Ik begin me een beetje te irriteren aan dat nieuws alsof Rusland alle roestige voertuigen heeft verlaten en nu bijna de aftocht blaast.
Waar komt dat toch weg?
Het heeft een aanzuigende werking op de huurlingen en andere idioten.
Vakman pur sang
pi_203976961
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2022 22:08 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Ik begin me een beetje te irriteren aan dat nieuws alsof Rusland alle roestige voertuigen heeft verlaten en nu bijna de aftocht blaast.
Waar komt dat toch weg?
Het heeft een aanzuigende werking op de huurlingen en andere idioten.
Ik weet het echt niet. Maar ik ga ervan uit dat beide legers aan elkander gewaagd zijn en beide ook enorme verliezen hebben.
  zondag 6 maart 2022 @ 22:12:54 #166
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_203976994
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 22:11 schreef Cherni het volgende:

[..]
Ik weet het echt niet. Maar ik ga ervan uit dat beide legers aan elkander gewaagd zijn en beide ook enorme verliezen hebben.
Ja maar de aanstroom vanuit Rusland blijft maar komen en de luchtmacht kan nog talloze steden bombarderen,
Het is een gestreden strijd, alleen de lengte is nog onbepaald.
(En evt inmenging van Navo)
Vakman pur sang
  zondag 6 maart 2022 @ 22:15:25 #168
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_203977011
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 22:06 schreef Cherni het volgende:

[..]
In principe zou je zeggen van wel want we zijn niet in oorlog met Rusland. Maar zeker weten doe ik het niet.
Ik vind dat er heel gemakkelijk geroepen is dat iedere Nederlander zich zonder consequenties bij Oekrane mag aansluiten (behalve militairen).
Wie betaald er als je levenslang gehandicapt bent?
Wie is verantwoordelijk als je oorlogsmisdaden begaat?
Wat is je status als combattant en als krijgsgevangene en wat gaat Nederland voor je doen als krijgsgevangene?
Etc
The End Times are wild
  Moderator zondag 6 maart 2022 @ 22:16:32 #169
236264 crew  capricia
pi_203977024
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 22:02 schreef AchJa het volgende:

[..]
Kan me een talkshow op tv herinneren met mensen die vrijwillig mee gingen doen met de IDF (Isral).
Was allemaal geen probleem, want ze sloten zich niet aan bij een vijandig leger. En Isral is een bevriende natie.
Dus kennelijk werkt dat zo.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_203977060
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 22:15 schreef LXIV het volgende:

[..]
Ik vind dat er heel gemakkelijk geroepen is dat iedere Nederlander zich zonder consequenties bij Oekrane mag aansluiten (behalve militairen).
Wie betaald er als je levenslang gehandicapt bent?
Wie is verantwoordelijk als je oorlogsmisdaden begaat?
Wat is je status als combattant en als krijgsgevangene en wat gaat Nederland voor je doen als krijgsgevangene?
Etc
Die gaan je echt niet helpen. Je gaat op eigen risico een rood gebied binnen wandelen.
En als we ervan uitgaan dat de Russen dit niet gaan redden wat ik hoop, dan heb je straks een hoop avonturiers die daar met wapens kunnen zwaaien. Ik weet niet hoe dat gaat aflopen.
  Moderator zondag 6 maart 2022 @ 22:20:29 #171
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_203977090
Ik vraag me ook heel erg af hoe die communicatie zal gaan. De Oekraners spreken niet zo denderend Engels en vice versa :?

Zal mij niets verbazen als er een hoop gamers tussen zitten. Gasten die denken dat ze respawnen als ze doodgeschoten worden :{
Recordhouder aantal posts op n dag.
4045
onlogisch
pi_203977167
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 22:20 schreef onlogisch het volgende:
Ik vraag me ook heel erg af hoe die communicatie zal gaan. De Oekraners spreken niet zo denderend Engels en vice versa :?

Zal mij niets verbazen als er een hoop gamers tussen zitten. Gasten die denken dat ze respawnen als ze doodgeschoten worden :{
Ik kan mij wel voorstellen als je een binding hebt met de Oekrane hetzij familie of iets anders dat je vrijwillig de Oekrane gaat helpen op welke manier dan ook. Ik hou het bij 555.
  zondag 6 maart 2022 @ 22:33:28 #173
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_203977238
Net als die ene muts met 3 kinderen. Wat heeft een moeder in hemelsnaam daar te zoeken?!
The End Times are wild
pi_203977242
Zelensky: "Russia announced that tomorrow it will be bombing our defense industry enterprises. Most of them are located in our cities, with civilians around. It's a murder, simply a murder. And I didn't see any world leader react to it today, any Western politician

Vandaag is het ook wel opvallend stil gebleven bij de westerse politicus.
pi_203977299
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 22:12 schreef AchJa het volgende:
[ afbeelding ]
Rondom Mariupol schijnen de Russen toch wel tegen zwaar verzet aan te lopen.
  zondag 6 maart 2022 @ 22:42:59 #176
13456 AchJa
Shut up!!!
  zondag 6 maart 2022 @ 22:45:36 #177
13456 AchJa
Shut up!!!
  zondag 6 maart 2022 @ 22:48:38 #178
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_203977450
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 22:42 schreef AchJa het volgende:

[..]
Ja echt he... Idioot gewoon.
Met haar gevechtservaring uit Kosovo. Zal wel een bbt-geile rijder geweest zijn . Best case met een GNK-achtergrond, hebben ze er nog iets aan.
The End Times are wild
  zondag 6 maart 2022 @ 22:54:49 #179
56749 BlaZ
pi_203977529
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 22:34 schreef verni het volgende:
Zelensky: "Russia announced that tomorrow it will be bombing our defense industry enterprises. Most of them are located in our cities, with civilians around. It's a murder, simply a murder. And I didn't see any world leader react to it today, any Western politician

Vandaag is het ook wel opvallend stil gebleven bij de westerse politicus.
Het is wel erg naef te veronderstellen dat de Russen de wapenindustrie van Oekrane met rust laten.
pi_203978910
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2022 22:13 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Ja maar de aanstroom vanuit Rusland blijft maar komen en de luchtmacht kan nog talloze steden bombarderen,
Het is een gestreden strijd, alleen de lengte is nog onbepaald.
(En evt inmenging van Navo)
Dit is dus niet waar, de aanstroom vanuit Rusland blijft niet komen. Ze hebben nu ongeveer alles ingezet wat ze in kunnen zetten. Aldus bellingcat, aldus het Amerikaanse ministerie van Defensie.
  maandag 7 maart 2022 @ 07:45:35 #181
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_203978942
FWIW
twitter
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_203979049
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2022 07:45 schreef Perrin het volgende:
FWIW
[ twitter ]
Ja ben deze al vaker tegengekomen maar vond het een beetje een dooddoener. Dan kunnen we alle kaarten van de Tweede Wereldoorlog ook in de prullenbak gooien.

Toen de Duitse troepen in 1941 oprukten hadden ze ook alleen maar de hoofdwegen in handen, vanwege de enorme gebieden was het onmogelijk om elke vierkante kilometer te bezetten. Maar oorlogstechnisch is het wel gewoon zo dat als je de knooppunten en infrastructuur beheerst je ook het land min of meer beheerst. Dat is al eeuwen zo.

pi_203979068
Dan nu de strategie waar ik het gisteren al over had. De Russen lijken serieus voor een belegering van elke grote stad te gaan. Echt een ongelofelijk matige strategie wel. Ik verwacht serieus dat je gewoon 50.000 man per stad kwijt bent, op deze manier kan het nog maanden duren.

twitter
  maandag 7 maart 2022 @ 08:16:40 #184
38496 Perrin
pi_203979075
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 08:13 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Ja ben deze al vaker tegengekomen maar vond het een beetje een dooddoener. Dan kunnen we alle kaarten van de Tweede Wereldoorlog ook in de prullenbak gooien.

Toen de Duitse troepen in 1941 oprukten hadden ze ook alleen maar de hoofdwegen in handen, vanwege de enorme gebieden was het onmogelijk om elke vierkante kilometer te bezetten. Maar oorlogstechnisch is het wel gewoon zo dat als je de knooppunten en infrastructuur beheerst je ook het land min of meer beheerst. Dat is al eeuwen zo.

[ afbeelding ]
Wel benieuwd in welke mate ze in bezet gebied weerstand ondervinden van hit and run groepjes.
pi_203979089
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 08:16 schreef Perrin het volgende:

[..]
Wel benieuwd in welke mate ze in bezet gebied weerstand ondervinden van hit and run groepjes.
Ik ook hoor maar naarmate zich steeds meer een aaneengesloten front wordt ruimen de Russen achter de linies natuurlijk ook steeds meer weerstand op. Ben het er overigens wel mee eens dat de bevoorradingslijnen totaal nog niet verzekerd zijn op dit moment.
pi_203979204
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 08:18 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Ik ook hoor maar naarmate zich steeds meer een aaneengesloten front wordt ruimen de Russen achter de linies natuurlijk ook steeds meer weerstand op. Ben het er overigens wel mee eens dat de bevoorradingslijnen totaal nog niet verzekerd zijn op dit moment.
Maar de Oekraners die geen professioneel militair zijn laten dus bewust de Russische militairen gewoon passeren en ontregelen vervolgens de bevoorrading. Dan moet je dus wel veel meer militairen gebruiken om de aanvoerlijnen te beschermen.
pi_203979318
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 07:32 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dit is dus niet waar, de aanstroom vanuit Rusland blijft niet komen. Ze hebben nu ongeveer alles ingezet wat ze in kunnen zetten. Aldus bellingcat, aldus het Amerikaanse ministerie van Defensie.
Ze hebben nog honderduizenden in actieve reserve en daarnaast is algehele mobilisatie nog een optie.
pi_203979321
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 08:32 schreef Hanca het volgende:

[..]
Maar de Oekraners die geen professioneel militair zijn laten dus bewust de Russische militairen gewoon passeren en ontregelen vervolgens de bevoorrading. Dan moet je dus wel veel meer militairen gebruiken om de aanvoerlijnen te beschermen.
De russen hebben honderduizenden soldaten en politie nodig om Oekraine te beveiligen. Maar de instabiliteit van rusland zelf komt nu ook in gevaar, ze kunnen niet oneindig troepen in Oekraine sturen.
pi_203979339
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 08:32 schreef Hanca het volgende:

[..]
Bewust weet ik niet hoor. Die pockets in het noorden die bestaan al anderhalve week inmiddels, de Russen zijn daar de eerste dag het snelst opgerukt. En we weten ook niet hoeveel troepen er nog achter de linies zitten.

https://widgets.scribblemaps.com/sm/?d&z&l&mt&gc&mv&id=091194
pi_203979382
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 08:49 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Bewust weet ik niet hoor. Die pockets in het noorden die bestaan al anderhalve week inmiddels, de Russen zijn daar de eerste dag het snelst opgerukt. En we weten ook niet hoeveel troepen er nog achter de linies zitten.

https://widgets.scribblemaps.com/sm/?d&z&l&mt&gc&mv&id=091194
Het was een oproep van Zelensky om het zo te doen.
pi_203979396
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 08:46 schreef kevinrsd het volgende:

[..]
Ze hebben nog honderduizenden in actieve reserve en daarnaast is algehele mobilisatie nog een optie.
Maar die bij elkaar rapen en naar het front sturen duurt volgens De Kruif een behoorlijke tijd. Wat ze klaar hadden staan is ingezet, wat verder nu aan militairen actief is is nodig om de grens te beschermen of opstanden in eigen land te bedwingen.
pi_203979410
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 08:53 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het was een oproep van Zelensky om het zo te doen.
Bron?
pi_203979477
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 08:56 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Bron?
Is langsgekomen in een NOS liveblog of hier... ik kan het zo niet vinden in de grote bulk aan info, helaas.
pi_203979549
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 09:04 schreef Hanca het volgende:

[..]
Is langsgekomen in een NOS liveblog of hier... ik kan het zo niet vinden in de grote bulk aan info, helaas.
Geen probleem hoor. Maar er zit natuurlijk altijd wel een verschil tussen iets zeggen en de daadwerkelijke uitvoering.
pi_203979601
De russische Vladimir Zhoga is ook dood. Schijnbaar ook al een neo nazi: www.dailymail.co.uk/news/(...)eastern-Ukraine.html

Ik wilde de officiele link van de russische regering delen, maar de website is dood.

Ik zie toch wel heel veel bekende namen als KIA gesneuvelde voorbij komen hoor.

[ Bericht 2% gewijzigd door oheng op 07-03-2022 09:40:43 ]
  maandag 7 maart 2022 @ 09:27:17 #196
306296 angels_on_the_sideline
Wat doe je hier. Ga weg.
pi_203979641
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 09:20 schreef oheng het volgende:
De russische Vladimir Zhoga is ook dood. Schijnbaar ook al een neo nazi: www.dailymail.co.uk/news/(...)eastern-Ukraine.html

Ik wilde de officiele link van de russische regering delen, maar de website is dood.

Ik zie toch wel heel veel bekende namen als KIA voorbij komen hoor.
Wat heeft een automerk hiermee te maken?
pi_203979652
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 09:27 schreef angels_on_the_sideline het volgende:

[..]
Wat heeft een automerk hiermee te maken?
KIA = Killed In Action
  maandag 7 maart 2022 @ 09:34:19 #198
483679 Arnold_
Zwartenek
pi_203979693
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 08:55 schreef Hanca het volgende:
Maar die bij elkaar rapen en naar het front sturen duurt volgens De Kruif een behoorlijke tijd.
De reis alleen al is een week per trein van het oosten naar het front. En het is niet bepaald rustig in Rusland zelf de laatste tijd.

Russia is recruiting Syrian fighters to aid in the Ukraine invasion and help take Kyiv
quote:
a media outlet based in Syria, reported last week that Russia was offering Syrians between $200 to $300 for mercenaries willing to go to Ukraine for six months to "operate as guards." The outlet said Russia was contracting Syrians who fought in the Libyan war.
pi_203979739
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 09:34 schreef Arnold_ het volgende:

[..]
De reis alleen al is een week per trein van het oosten naar het front. En het is niet bepaald rustig in Rusland zelf de laatste tijd.

Russia is recruiting Syrian fighters to aid in the Ukraine invasion and help take Kyiv
[..]

Niet bepaald bedragen waar ik mijn bed voor uit zou komen. _O- En al helemaal niet voor zulk gevaarlijk werk.
pi_203979767
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 09:34 schreef Arnold_ het volgende:

[..]

[..]

Doet me denken aan de bedragen van milioenen roebles to putin aan gesneuvelde soldaten aanbood.

Dingetje is, voordat ze Oekraine ingingen hebben ze een ontslagbrief moeten tekenen.

En ze betalen dus $200-300, maar dat gaan ze niet doen in dollars, naar in sloebers roebles.
Deze is in 1 dag tijd weer 20% minder waard geworden, van 0,01 naar 0,008 ongeveer.
  maandag 7 maart 2022 @ 09:43:22 #201
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_203979775
quote:
10s.gif Op maandag 7 maart 2022 09:38 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Niet bepaald bedragen waar ik mijn bed voor uit zou komen. _O- En al helemaal niet voor zulk gevaarlijk werk.
300 dollar voor een periode van 6 maanden?

Mijn god, wat een armetierig land. Zeker als je bedenkt dat prijzen daar onderhand vergelijkbaar zijn met hier. Wat een land _O- _O-
pi_203979870
quote:
2s.gif Op maandag 7 maart 2022 09:29 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
KIA = Killed In Action
Hier is geen Nederlandse term voor?
pi_203980017
Niet echt een teken van sterkte als je zelfs soldaten uit Syi wil inhuren....
pi_203980090
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 09:53 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Ik heb het al gewijzigd in gesneuveld.
pi_203980310
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 07:32 schreef Hanca het volgende:

[..]
Weet je hoeveel mannen ze nog kunnen oproepen?
En ik dacht gelezen te hebben dat 50% nog in Rusland zit.
100% van de manschappen aan de grenzen zitten er nu in vlg mij.
Maar jij kan ook gelijk hebben.

quote:
The Russian Armed Forces are one of the world's largest military forces, with around a million active-duty personnel, which is the world's fifth-largest, and at least 2 million reserve personnel.
Vakman pur sang
pi_203980494
De oorlog ontwikkelt zich de laatste dag nu gunstig voor zowel Rusland en Oekrane.

Oekraense tropen houden de Russen tegen bij Mykalajiv, zodat Odessa in Oekraense handen blijft.
En de Russen veroveren hele stukken van de oblast Loehansk.
En Dnepropetrovsk lijkt buiten de oorlog te blijven

Ik zie op dit moment gunstige tekenen om vrij snel een wapenstilstand af te kunnen sluiten, waarbij beide partijen geen gezichtsverlies hoeven te lijden.

pi_203981029
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 10:42 schreef Idisrom het volgende:
De oorlog ontwikkelt zich de laatste dag nu gunstig voor zowel Rusland en Oekrane.

Oekraense tropen houden de Russen tegen bij Mykalajiv, zodat Odessa in Oekraense handen blijft.

Ik zie op dit moment gunstige tekenen om vrij snel een wapenstilstand af te kunnen sluiten, waarbij beide partijen geen gezichtsverlies hoeven te lijden.

De Oekraeners gaan gewoon niet akkoord met zulke grote stukken terreinverlies en de Russen willen echt meer dan de Donbass en de Krim.

Ik geloof er niet in.
  maandag 7 maart 2022 @ 11:35:15 #208
241690 kibo
Semper Fidelis
pi_203981077
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 09:53 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Gevallen voor het Vaderland.
pi_203981128
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 11:30 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
De Oekraeners gaan gewoon niet akkoord met zulke grote stukken terreinverlies en de Russen willen echt meer dan de Donbass en de Krim.

Ik geloof er niet in.
Ik denk ook nog dat de oblasten Zaporizja en Cherson naar Russische handen gaan, want dan is de zee van Azov een binnenzee, en de watertoevoer van de Dnjepr voor de Krim is dan veiliggesteld.
Oekrane had nu de watertoevoer voor de Krim afgesneden.

En in de jaren '80 en '90 van de vorige eeuw werd al gezegd, de waterbronnen en de beschikbaarheid van zoet water wordt de hoofdoorzaak van de oorlogsvoering in de 21-ste eeuw.
pi_203981177
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 10:42 schreef Idisrom het volgende:

Die wapenstilstand gaat echt nog niet gebeuren. Poetin heeft een voet tussen deur en al sancties en gaat hier echt geen genoegen mee nemen op dit moment.
Op woensdag 26 oktober 2022 07:33 schreef Lospedrosa:
“Kan gebeuren in een live uitzending dat je je een beetje laat meeslepen er bleert dat je kinderen maar moet verbranden.”
pi_203981244
Ik geloof ook niet in een heel snelle overeenkomst. Ik denk dat we daar zeker nog wel anderhalf tot 2 weken op moeten wachten, voor Poetin daarmee akkoord gaat. En dan is de vraag wat Oekrane gaat accepteren.
  maandag 7 maart 2022 @ 11:54:34 #212
483679 Arnold_
Zwartenek
pi_203981287
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 11:43 schreef Aloulu het volgende:
Die wapenstilstand gaat echt nog niet gebeuren.
Denk ik ook niet. Het enige pressiemiddel wat Putin nog heeft is burgerdoden, dus hij wil daar dagelijks zo veel mogelijk van hebben en dan de schuld bij Oekraine leggen; dat is een goed verhaal voor thuis en geeft onderhandelingsruimte voor later.

Ik denk dat Oekraine alleen akkoord met de volledige terugtrekking. Het zelfs de vraag of de huidige sancties worden afgebouwd als de Krim niet wordt teruggegeven. Rusland is in 2 weken 25 jaar terug in de tijd gegaan lijkt het.
pi_203981333
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 11:38 schreef Idisrom het volgende:

[..]
Ik denk ook nog dat de oblasten Zaporizja en Cherson naar Russische handen gaan, want dan is de zee van Azov een binnenzee, en de watertoevoer van de Dnjepr voor de Krim is dan veiliggesteld.
Oekrane had nu de watertoevoer voor de Krim afgesneden.

En in de jaren '80 en '90 van de vorige eeuw werd al gezegd, de waterbronnen en de beschikbaarheid van zoet water wordt de hoofdoorzaak van de oorlogsvoering in de 21-ste eeuw.
Het kan, maar dan moet Oekrane het front echt nog een paar weken stabiel houden. Als Marioepol valt kan het ineens hard gaan. Hoe langer steden volhouden, des te groter de kans op Oekraens succes.

Heel langzaam lijkt de omsingeling van Kiev steeds nijpender te worden. Bij Obukhiv zullen beide tangbewegingen samenkomen denk ik. De Dnepr ligt in deze sector vol met kleine eilandjes en moet redelijk eenvoudig over te steken zijn. (Als ze de weerstand gebroken hebben, zal daar ongetwijfeld vol met Oekraens geschut staan.)

maandag 7 maart 2022 @ 12:04:36 #214
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_203981460
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 11:59 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Het kan, maar dan moet Oekrane het front echt nog een paar weken stabiel houden. Als Marioepol valt kan het ineens hard gaan. Hoe langer steden volhouden, des te groter de kans op Oekraens succes.

[ afbeelding ]

Heel langzaam lijkt de omsingeling van Kiev steeds nijpender te worden. Bij Obukhiv zullen beide tangbewegingen samenkomen denk ik. De Dnepr ligt in deze sector vol met kleine eilandjes en moet redelijk eenvoudig over te steken zijn. (Als ze de weerstand gebroken hebben, zal daar ongetwijfeld vol met Oekraens geschut staan.)

[ afbeelding ]
Kiev omsingelen is n ding. Het binnenvallen wat anders. De Kruif dacht dat ze dat willen voorkomen door het Oosten tot aan de Dnepr in te nemen en ook Odessa e.o. in te nemen. Dat zal het stuk grond zijn dat Putin wil anexeren. Dus zodra dat gelukt is ga je om tafel. Misschien neemt 'ie genoegen met alles ten oosten van de Dnepr als ze niet serieus voorbij Cherson komen.

pi_203981549
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 12:04 schreef AgLarrr het volgende:

[..]
Kiev omsingelen is n ding. Het binnenvallen wat anders. De Kruif dacht dat ze dat willen voorkomen door het Oosten tot aan de Dnepr in te nemen en ook Odessa e.o. in te nemen. Dat zal het stuk grond zijn dat Putin wil anexeren. Dus zodra dat gelukt is ga je om tafel. Misschien neemt 'ie genoegen met alles ten oosten van de Dnepr als ze niet serieus voorbij Cherson komen.
Ja, maar het paradoxale aan die situatie is dat Oekrane als ze hun troepen ten westen van de Dnepr krijgen waarschijnlijk niet akkoord gaan met een vrede. Doen ze dat wel dan ben je 50 procent van je territorium (voor de komende 25 jaar ofzo?) kwijt.

En als het Oekraense leger wel vernietigend verslagen wordt, dan zal Poetin misschien juist wel weer verder willen gaan en ook de Dnepr willen oversteken om echt het hele land te pakken. Probleem bij een West-Oekraense bufferstaat is namelijk dat het Westen die staat de komende 20 jaar natuurlijk volop gaat steunen met wapens en training.

Dus beide scenario's nodigen nog steeds niet echt uit tot een vrede. Meest ideale is denk ik een uitputtingsslag waarbij Rusland en Oekrane genoeg troepen verliezen om beiden te beseffen dat er niet meer in zit.
pi_203981578
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 11:54 schreef Arnold_ het volgende:
Ik denk dat Oekraine alleen akkoord met de volledige terugtrekking.
Ja lol.
En anders moet grote broer maar komen helpen?
I understand how you feel. You see, it's all very clear to me now. The whole thing. It's wonderful.
pi_203981689
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 11:59 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Kan het niet zijn dat Kiev nu een middel is om het leger van de Oekrane bezig te houden en dat de Oekrane er zoveel mogelijk troepen moet plaatsen en zo de middelen uit het oosten weg te trekken nadat de missie mislukt is om in Kiev een nieuwe pro Russische leiding te plaatsen?
pi_203981752
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2022 12:19 schreef Cherni het volgende:

[..]
Kan het niet zijn dat Kiev nu een middel is om het leger van de Oekrane bezig te houden en dat de Oekrane er zoveel mogelijk troepen moet plaatsen om zo middelen uit het oosten weg te trekken nadat de missie mislukt is om in Kiev een nieuwe pro Russische leiding te plaatsen?
Moeilijk in te schatten. Ik zou ook graag wat meer inzicht hebben in de verdeling van aantallen troepen. (Zowel van Oekrane als Rusland.) Het is aannemelijk dat beide landen ongeveer 40 procent van hun soldaten in hebben gezet rond Kiev, maar veel meer weten we niet.
pi_203982740
Als dit klopt dan loopt Moskou echt op zijn laatste benen en kan het weleens een heel andere richting op gaan dan iedereen verwachtte. :D Ik zou de deal maar accepteren als ik Oekrane was.

quote:
KREMLIN SPOKESMAN SAYS UKRAINE MUST AMEND CONSTITUTION AND REJECT CLAIMS TO ENTER ANY BLOC

UKRAINE MUST RECOGNISE CRIMEA AS RUSSIAN, AND DONETSK AND LUGANSK AS INDEPENDENT STATES

IF THESE CONDITIONS ARE MET, THEN RUSSIAN MILITARY ACTION WILL ‘STOP IN A MOMENT’ - SPOKESMAN
pi_203982766
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 13:33 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Als dit klopt dan loopt Moskou echt op zijn laatste benen en kan het weleens een heel andere richting op gaan dan iedereen verwachtte. :D Ik zou de deal maar accepteren als ik Oekrane was.
[..]

Slecht verifieerbaar maar zou fantastisch nieuws zijn.
Vakman pur sang
pi_203982806
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2022 13:34 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Slecht verifieerbaar maar zou fantastisch nieuws zijn.
Inderdaad ja.
pi_203982833
quote:
[..]

Ze geven dan 2 grote lappen grond weg (al was De Krim natuurlijk al weg) en mogen nooit meer bij NAVO of EU. Dat is toch nog best een offer, eigenlijk.
pi_203982854
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 13:38 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ze geven dan 2 grote lappen grond weg (al was De Krim natuurlijk al weg) en mogen nooit meer bij NAVO of EU. Dat is toch nog best een offer, eigenlijk.
Eens, maar op deze manier komen we wel ergens.
pi_203982869
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 13:39 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Eens, maar op deze manier komen we wel ergens.
Ja, maar als Rusland dit nu al aan gaat bieden... wat als je het nog 3 dagen weet te rekken?

Natuurlijk kost 3 dagen rekken aan vele mensen het leven, dat is de afweging dan.

Heb je trouwens een bronvermelding?

Edit: ah, gevonden bij Reuters: https://www.reuters.com/w(...)ne-meets-2022-03-07/
pi_203982974
Nou moet ik eerlijk zeggen dat ik Oekrane ook nooit aan de eisen voor het EU lidmaatschap zie voldoen. En het NAVO lidmaatschap... ik weet niet of de NAVO dat moet willen, eigenlijk.
pi_203983381
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 13:38 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik twijfel. Die lappen grond blijven anders toch een probleem ook in de toekomst al zouden de Russen oprotten en lijkt er voor de Oekrane en Rusland niet meer in te zitten. Maar de Oekrane mag toch wel zelf bepalen wat het wil. Ik denk niet dat de Oekrane daarmee akkoord zou gaan. Zeker nu, willen die sowieso bij de EU en NAVO. Ze willen natuurlijk niet nog eens binnengevallen worden door de Russen.
pi_203983418
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2022 14:18 schreef Cherni het volgende:

[..]
Ik twijfel. Die lappen grond blijven anders toch een probleem ook in de toekomst al zouden de Russen oprotten en lijkt er voor de Oekrane en Rusland niet meer in te zitten. Maar de Oekrane mag toch wel zelf bepalen wat het wil. Ik denk niet dat de Oekrane daarmee akkoord zou gaan. Zeker nu, willen die sowieso bij de EU en NAVO. Ze willen natuurlijk niet nog eens binnengevallen worden door de Russen.
Het lijkt me dat het vooral af gaat hangen van het aantal (burger)doden dat wordt ingeschat als realistisch de komende dagen. Die lappen grond zijn leuk en de kleine mogelijkheid om ooit in de NAVO of EU te gaan ook, maar is dat wellicht tienduizenden doden waard?
  maandag 7 maart 2022 @ 14:24:53 #228
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_203983458
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 14:21 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het lijkt me dat het vooral af gaat hangen van het aantal (burger)doden dat wordt ingeschat als realistisch de komende dagen. Die lappen grond zijn leuk en de kleine mogelijkheid om ooit in de NAVO of EU te gaan ook, maar is dat wellicht tienduizenden doden waard?
Op wereldschaal bij grote conflicten zijn 10.000 doden ook weer niet zoveel. Bij de inname van Berlijn alleen zijn al 250.000 doden gevallen. Dus als je je onderhandelingspositie hiermee duidelijk kunt verbeteren dan is dat zeker de moeite waard. De vraag is of je dat kunt.
The End Times are wild
pi_203983487
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 14:24 schreef LXIV het volgende:

[..]
Op wereldschaal bij grote conflicten zijn 10.000 doden ook weer niet zoveel. Bij de inname van Berlijn alleen zijn al 250.000 doden gevallen. Dus als je je onderhandelingspositie hiermee duidelijk kunt verbeteren dan is dat zeker de moeite waard. De vraag is of je dat kunt.
Op wereldschaal niet, maar de Oekraense president en zijn regering kijken denk ik wel gewoon naar Oekraense mensenlevens. En dan is het verschrikkelijk veel.
pi_203983507
quote:

[..]
Ik denk dat dit ook gaat afhangen wat het westen wil. Als die Kiev blijven steunen in onderhandelingen zie ik weinig kans dat de Oekrane akkoord gaat. Dan ga ik er wel vanuit dat het voorstel van de Russen klopt. De Oekrane heeft nu wel alle kaarten in handen vanwege de enorme steun wereldwijd. De vraag blijft natuurlijk ook hoe de troepen van de Oekrane er voor staan. Denkt men daarmee de Russen te verjagen dan is er sowieso weinig kans dat de Oekrane akkoord gaat lijkt mij.
  maandag 7 maart 2022 @ 14:29:27 #231
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_203983517
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 14:27 schreef Hanca het volgende:

[..]
Op wereldschaal niet, maar de Oekraense president en zijn regering kijken denk ik wel gewoon naar Oekraense mensenlevens. En dan is het verschrikkelijk veel.
Het is gewoon een statistiek. Als je helemaal geen mensen kunt opofferen moet je niet meedoen met spelletjes op het wereldtoneel. Maar je moet er wel duidelijk een voordeel mee kunnen behalen.
The End Times are wild
pi_203983587
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 14:29 schreef LXIV het volgende:

[..]
Het is gewoon een statistiek. Als je helemaal geen mensen kunt opofferen moet je niet meedoen met spelletjes op het wereldtoneel. Maar je moet er wel duidelijk een voordeel mee kunnen behalen.
Nee, het is geen statistiek. Wat ben jij verschrikkelijk koud. En de Oekraense president speelt geen spelletjes op het wereldtoneel, hij leidt gewoon het land waar hij democratisch is verkozen en wordt aangevallen.

Maar (burger)doden een statistiek noemen, dat is echt verschrikkelijk koud. Zo koud zal de Oekraense regering nooit zijn. Dat is in dit conflict alleen Poetin.
pi_203983588
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 11:54 schreef Arnold_ het volgende:
Denk ik ook niet. Het enige pressiemiddel wat Putin nog heeft is burgerdoden, dus hij wil daar dagelijks zo veel mogelijk van hebben en dan de schuld bij Oekraine leggen; dat is een goed verhaal voor thuis en geeft onderhandelingsruimte voor later.
[ afbeelding ]

Ik denk dat Oekraine alleen akkoord met de volledige terugtrekking. Het zelfs de vraag of de huidige sancties worden afgebouwd als de Krim niet wordt teruggegeven. Rusland is in 2 weken 25 jaar terug in de tijd gegaan lijkt het.
Ze lijken voor belegering van steden te gaan en een volgende fase van het conflict. Gehele zuidkust moet voor de Russen worden ingenomen en ook Odessa. Daarnaast steden belegeren, uithongeren, platgooien, afentoe corridor voor burgers; alle doden komt op de tekening van het Oekraense verzet dat weigert over te geven. A-la Syri dus. De Russische luchtmacht zal het druk gaan krijgen oa en van wat langere afstanden artillerie gebruiken. Zolang het water niet absoluut aan de lippen staat voor Poetin financieel zal die nog flink wat tijd hebben. En moet nog (veel) meer land worden ingenomen voordat die overweegt serieus een einde eraan te maken. One time oppertunity om op de kaart te beslissen in Moskou welk Oekrans land hij eigen gaat maken.
“Kan gebeuren in een live uitzending dat je je een beetje laat meeslepen er bleert dat je kinderen maar moet verbranden.”
pi_203983777
https://www.reuters.com/w(...)ne-meets-2022-03-07/
Hoe serieus is dit?
Dit zou toch een goed begin van het einde zijn?
Vakman pur sang
pi_203984051
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2022 14:48 schreef Lospedrosa het volgende:
Hoe serieus is dit?
Nee want in het artikel staat als n van de Russische voorwaarden van een bestand is dat Rusland ook dan nog mag doorgaan met de demilitarisering van Oekraine
"Leuker kunnen wij het niet maken , ingewikkelder wel." Lang leve de Belastingdienst!
pi_203984100
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 15:03 schreef paulgo het volgende:

[..]
Nee want in het artikel staat als n van de Russische voorwaarden van een bestand is dat Rusland ook dan nog mag doorgaan met de demilitarisering van Oekraine
Dat staat er niet, er staat dat Rusland nu door gaat met demilitariseren en dat Oekrane moet aangeven nooit in de NAVO te gaan.
pi_203984121
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 15:07 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat staat er niet, er staat dat Rusland nu door gaat met demilitariseren en dat Oekrane moet aangeven nooit in de NAVO te gaan.
Er staat wel in dat Oekrane het complete leger moet inleveren.
Vakman pur sang
  maandag 7 maart 2022 @ 15:09:53 #238
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_203984136
quote:
[..]

Als dit het is zou ik er voor gaan en wachten totdat Putin sterft..

pi_203984141
Er is vandaag ook een overleg tussen de ministers van Buitenlandse Zaken van Oekrane en Rusland, onder leiding van Turkije.

Dat klinkt toch allemaal best positief.
  maandag 7 maart 2022 @ 15:33:19 #240
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_203984453
Kijk! Dit zijn de plaatjes die ik zocht:

Oorlogsdoelen Rusland:

Actuele situatie Oekrine:

Actuele situatie Kiev:

Actuele situatie Donbas:

Actuele situatie Zuid-Oekrane:

[ Bericht 40% gewijzigd door AgLarrr op 07-03-2022 15:53:28 ]

maandag 7 maart 2022 @ 15:35:11 #241
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_203984481
Edit: gelukt! mag weg.

[ Bericht 98% gewijzigd door AgLarrr op 07-03-2022 15:52:35 ]

maandag 7 maart 2022 @ 15:43:10 #242
483679 Arnold_
Zwartenek
pi_203984613
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 15:33 schreef AgLarrr het volgende:
Actuele situatie + eenheden van beide kanten:
It is likely Russian forces will renew offensive operations in the next 24-48 hours with an emphasis on continuing to encircle Kyiv
Het probleem is dat dat al de hele week voorspeld wordt op social media.
27 feb large convoy ... is moving to Kyiv
3 maart Russia has continued unsuccessful attempts to encircle Kyiv
4 maart Russian forces continue their focus on encircling Kyiv
5 maart prepare to resume operations against Kyiv ... in the next 24-48 hours
6 maart forces spent the past 24 hours largely regrouping
7 maart It is likely Russian forces will ... encircle Kyiv
  maandag 7 maart 2022 @ 15:47:02 #243
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_203984691
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 15:33 schreef AgLarrr het volgende:
Kijk! Dit zijn de plaatjes die ik zocht (Wel jammer dat ik niet alleen de afbeeldingen kan linken maar met die stomme twitter draadjes moet werken):
Zo bedoel je?

maandag 7 maart 2022 @ 15:48:22 #244
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_203984718
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2022 15:47 schreef AchJa het volgende:

[..]
Zo bedoel je?

[ afbeelding ]
Ja, hoe doe je dat nou? :@

maandag 7 maart 2022 @ 15:49:43 #245
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_203984743
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 15:48 schreef AgLarrr het volgende:

Ja, hoe doe je dat nou? :@
Tweet openen, op plaatje klikken en dan rechter muisknop image open/ open in new tab oid.

En die link tussen de "img" tags plaatsen hier.
pi_203984832
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 08:13 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Ik ben het ermee eens dat het een eenzijdig beeld is, maar de vergelijking met Duitsland gaat wel mank. De Duitsers waren zo verstandig het achterland op te ruimen door tweede en derde golven (inclusief Einsatzgruppen) langs te laten komen nadat het front gepasseerd was, de Russen houden er wat dat betreft een nogal andere tactiek op na. Dat de Russen die wegen in handen hebben is dan leuk en aardig, maar dat maakt ze ook aanzienlijk kwetsbaarder voor sabotage.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 07-03-2022 15:56:09 ]
pi_203984858
quote:
[..]

Na deze episode kan ik me niet voorstellen dat Oekrane akkoord gaat met enige deal waarbij ze niet bij de NAVO/EU mogen aansluiten. Dan is het binnen een paar jaar wederom prijs, als het al zolang duurt.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 07-03-2022 15:58:09 ]
  maandag 7 maart 2022 @ 15:59:00 #248
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_203984872
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2022 15:57 schreef J.B. het volgende:

[..]
Na deze episode kan ik me niet voorstellen dat Oekrane akkoord gaat met enige deal waarbij ze niet bij de NAVO/EU mogen aansluiten. Dan is het binnen een paar jaar wederom prijs, als het al zolang duurt.
Alsof je gaat demilitariseren net nadat je een staakt het vuren hebt afgedwongen met je succesvolle militaire inzet..

maandag 7 maart 2022 @ 16:02:18 #249
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_203984914
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2022 14:34 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, het is geen statistiek. Wat ben jij verschrikkelijk koud. En de Oekraense president speelt geen spelletjes op het wereldtoneel, hij leidt gewoon het land waar hij democratisch is verkozen en wordt aangevallen.

Maar (burger)doden een statistiek noemen, dat is echt verschrikkelijk koud. Zo koud zal de Oekraense regering nooit zijn. Dat is in dit conflict alleen Poetin.
Iedereen rekent statistisch. Als we aanvalsplan A nemen kost ons dat 10.000 man met een succeskans van 80%, plan B 12.00 doden met 90% slagingskans. We hebben nog voldoende reserve en inname is essentieel, dus gaan we voor plan B.
Als strategen anders dan statistisch gaan kijken naar dat soort afwegingen en hun emoties niet thuis laten is het werk niet te doen!
The End Times are wild
pi_203984927
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 16:02 schreef LXIV het volgende:

[..]
Iedereen rekent statistisch. Als we aanvalsplan A nemen kost ons dat 10.000 man met een succeskans van 80%, plan B 12.00 doden met 90% slagingskans. We hebben nog voldoende reserve en inname is essentieel, dus gaan we voor plan B.
Als strategen anders dan statistisch gaan kijken naar dat soort afwegingen en hun emoties niet thuis laten is het werk niet te doen!
Maar in dit geval gaat het niet tussen plan A en plan B, maar akkoord gaan met voorwaarden of niet. En dan kijk je absoluut niet alleen statistisch, als je een hart hebt. Dan moet je afwegen wat het beste voor het land is, het volk dat jij hoort te dienen als politicus.
pi_203984928
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 15:59 schreef AgLarrr het volgende:

[..]
Alsof je gaat demilitariseren net nadat je een staakt het vuren hebt afgedwongen met je succesvolle militaire inzet..
Precies ja. Samengevat: Als Rusland stopt met vechten is het einde oorlog, als Oekrane stopt met vechten is het einde Oekrane.
  maandag 7 maart 2022 @ 16:06:50 #252
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_203984968
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 16:04 schreef Hanca het volgende:

[..]
Maar in dit geval gaat het niet tussen plan A en plan B, maar akkoord gaan met voorwaarden of niet. En dan kijk je absoluut niet alleen statistisch, als je een hart hebt. Dan moet je afwegen wat het beste voor het land is, het volk dat jij hoort te dienen als politicus.
Helemaal eens. Maar dat kan dan zijn om Putin nog iets langer te laten worstelen om zo een betere onderhandelingspositie te verkrijgen. En dat kost dan mensenlevens. Dat is de afweging die je maakt. En die afweging maak je ijskoud, want als je gaat bedenken hoeveel vaders, moeders, kinderen etc dat zijn, dan is dat niet te doen.
The End Times are wild
pi_203985006
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 16:06 schreef LXIV het volgende:

[..]
Helemaal eens. Maar dat kan dan zijn om Putin nog iets langer te laten worstelen om zo een betere onderhandelingspositie te verkrijgen. En dat kost dan mensenlevens. Dat is de afweging die je maakt. En die afweging maak je ijskoud, want als je gaat bedenken hoeveel vaders, moeders, kinderen etc dat zijn, dan is dat niet te doen.
Nee, maar dat is dus exact wat ik zei:

quote:

[..]
Als Rusland echt steden gaat bombarderen, gaat het wel snel qua aantal doden.
pi_203985018
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2022 15:55 schreef J.B. het volgende:

[..]
Ik ben het ermee eens dat het een eenzijdig beeld is, maar de vergelijking met Duitsland gaat wel mank. De Duitsers waren zo verstandig het achterland op te ruimen door tweede en derde golven (inclusief Einsatzgruppen) langs te laten komen nadat het front gepasseerd was, de Russen houden er wat dat betreft een nogal andere tactiek op na. Dat de Russen die wegen in handen hebben is dan leuk en aardig, maar dat maakt ze ook aanzienlijk kwetsbaarder voor sabotage.
Ja goed punt, ik had een vergelijkbare reactie ook van Rusland verwacht, maar misschien doen ze dat ook wel? Ik had toch wel een golf van gewapende politietroepen in het achterland verwacht eigenlijk.

Het aantal ingezette troepen is gewoon te laag, denk dat je minimaal een half miljoen manschappen nodig hebt om de boel een beetje onder controle te krijgen. Ook als ik het historisch bekijk dan snap ik echt niet waarom de Russen zo weinig man inzetten. Juist voor een land dat puur op grote aantallen altijd zijn oorlogen heeft gewonnen. (En niet bepaald op tactiek, zelfs in 1943 sneuvelde er nog 3,5 soldaat voor elke Duitser.)

Ze kunnen het alleen op nummers winnen en die aantallen zijn te laag.
pi_203985057
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2022 14:48 schreef Lospedrosa het volgende:
Hoe serieus is dit?
Ik heb een aardige discussie hierover gevoerd met vrienden en ik geloof er geen reet van dat Poetin een Oekrane accepteert dat sterk beweegt naar EU-lidmaatschap, zelfs als het akkoord gaat geen NAVO-lid te worden. Onmogelijk. Vanwege het simpele feit dat Poetin heel goed snapt wat de gevolgen zijn van een Oekrane binnen de EU. Hij wil Oekrane laten tekenen dat ze geen NAVO lidmaatschap aangaan zodat hij zich kan blijven bemoeien met Oekraense interne zaken. Wellicht dat Oekrane deze terechte angst en wantrouwen naar Poetin kan wegnemen door te eisen dat de VN een rol gaat spelen in het bewaken van de grensregio’s met de dan zelfstandige republieken Luhansk en Donetsk waarbij ze dan denken “dan is er een zekerheid dat toekomstige nieuwe militaire bemoeienis van Poetin lastiger wordt met een presentie van de internationale gemeenschap”. Want Oekrane gaat richting de EU, en de EU gaat richting een soort leger of “Rapid Forces”; defacto kan het elk lid beschermen bij een aanval en dan heeft Oekrane meer een stok achter de deur als toekomstig lid om Rusland buiten de deur te houden.

De Minsk-akkoorden waren voor Poetin ideaal en daarom baalt die dat Oekrane hem erna slim aan het lijntje heeft gehouden bij implementatie ervan en snel leger heeft opgebouwd, getraind en wapens aangekocht. De Minsk-akkoorden betekende dat de twee republieken onderdeel van een nieuw federaal Oekrane bleven met veel ruimte voor zelfstandigheid, en in de praktijk ze een erg belangrijke stem hadden in de politieke van de nationale regering; sommigen noemen het “veto-recht in praktijk”. Ik vraag me af of Rusland echt zin heeft in twee onafhankelijke republieken of om het bij Rusland te voegen.

[ Bericht 14% gewijzigd door Aloulu op 07-03-2022 16:19:39 ]
pi_203985100
@J.B. Zelfs de vorige slag om de Dnepr (1943, "gewonnen" door Rusland) was in feite een aanfluiting vanuit Sovjet-perspectief.

1,2-1,6 miljoen verliezen aan manschappen tegenover "maar" 372,000 Duitse slachtoffers. Hoe ze het voor elkaar kregen weet ik niet en het is ook niet helemaal eerlijk om 1943 met nu te vergelijken maar historisch gezien mag je er eigenlijk wel vanuit gaan dat Russen niet bepaald meesters zijn in effectief vechten. :D

https://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_the_Dnieper

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 07-03-2022 16:17:54 ]
  maandag 7 maart 2022 @ 16:17:19 #257
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_203985107
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 16:16 schreef PietjePuk2000 het volgende:
@:J.B. Zelfs de vorige slag om de Dnepr (1943, "gewonnen" door Rusland) was in feite een aanfluiting vanuit Sovjet-perspectief.

1,2-1,6 miljoen verliezen aan manschappen tegenover "maar" 372,000 slachtoffers. Hoe ze het voor elkaar kregen weet ik niet en het is ook niet helemaal eerlijk om 1943 met nu te vergelijken maar historisch gezien mag je er eigenlijk wel vanuit gaan dat Russen niet bepaald meesters zijn in effectief vechten. :D

https://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_the_Dnieper
Wel in lijden en offeren
The End Times are wild
pi_203985115
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 16:14 schreef Aloulu het volgende:

[..]
Ik heb een aardige discussie hierover gevoerd met vrienden en ik geloof er geen reet van dat Poetin een Oekrane accepteert dat sterk beweegt naar EU-lidmaatschap, zelfs als het akkoord gaat geen NAVO-lid te worden.
Maar beweegt Oekrane nou zo sterk naar dat lidmaatschap? Aan de eisen voldoen ze voorlopig bij lange na niet en ik zie dat ook niet binnen twee decennia veranderen, eigenlijk.
pi_203985153
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 16:17 schreef LXIV het volgende:

[..]
Wel in lijden en offeren
Ja als ze een zware overmacht hebben ja, hebben ze nu niet.
pi_203985216
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 16:17 schreef Hanca het volgende:

[..]
Maar beweegt Oekrane nou zo sterk naar dat lidmaatschap? Aan de eisen voldoen ze voorlopig bij lange na niet en ik zie dat ook niet binnen twee decennia veranderen, eigenlijk.
Ja, zonder die invasie stonden daar al snel navo basissen, die moet je snappen om de Russen te begrijpen.
Vakman pur sang
pi_203985323
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2022 16:25 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Ja, zonder die invasie stonden daar al snel navo basissen, die moet je snappen om de Russen te begrijpen.
Ja, er zouden eventueel wel snel raketafweersystemen komen, maar dat is geen EU lidmaatschap. Zelfs Noord-Macedoni, dat nota bene zijn oorspronkelijke naam heeft opgegeven voor het lidmaatschap, komt nog helemaal niet in aanmerking voor de EU.
  maandag 7 maart 2022 @ 16:39:23 #262
483679 Arnold_
Zwartenek
pi_203985364
quote:
Ik denk juist dat dankzij deze invasie de kans daarop veel groter is geworden, maar ik begrijp die Russen dan ook niet. Als dit is afgelopen zal Oekraine en de wereld op zoek gaan naar een oplossing waardoor dit NOOIT meer kan gebeuren. Als niet onder een NAVO vlag dan wel een andere.
pi_203985537
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 16:39 schreef Arnold_ het volgende:

[..]
Ik denk juist dat dankzij deze invasie de kans daarop veel groter is geworden, maar ik begrijp die Russen dan ook niet. Als dit is afgelopen zal Oekraine en de wereld op zoek gaan naar een oplossing waardoor dit NOOIT meer kan gebeuren. Als niet onder een NAVO vlag dan wel een andere.
Zolang dat gefuck aan de grens weg is zal het voor de Russen win zijn. Zo bekijken ze het.
Vakman pur sang
  maandag 7 maart 2022 @ 18:45:02 #264
56749 BlaZ
pi_203986844
quote:
[..]

Dat zou voor beide partijen acceptabel moeten zijn.
pi_203986954
quote:

[..]
Da's natuurlijk ook gelul. Oekraine wil heel graag, ja, nogal logisch als naast Rusland woont en je wil geen vazalstaat zijn maar de NAVO heeft bepaald geen haast gemaakt.

Verder is is iedere militaire basis van een lidstaat een "NAVO basis" en er liggen al best wel een aantal aan de Russische grenzen, nog nooit een aanval op Rusland door gedaan.
pi_203987041
Wauw, Rusland laat zelfs een gepantserde trein rondrijden in het zuiden van Oekrane. En ik maar denken dat zulke dingen hopeloos antiek waren. :D
What's next? Bereden cavalerie divisies?
twitter
  maandag 7 maart 2022 @ 19:00:03 #267
56749 BlaZ
pi_203987093
Overigens kwam ik in het andere draadje deze verliezen tegen voor de Oekrane:

Verliezen Oekrane.

https://interfax.com/newsroom/top-stories/75743/

Negenenzestig militaire vliegtuigen op de grond en 24 militaire vliegtuigen in de lucht, 778 tanks en andere gepantserde gevechtsvoertuigen, 77 artillerie raketwerpers, 279 kanonnen en mortieren, 553 speciale militaire voertuigen, evenals 62 drones werden vernietigd
pi_203987137
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 19:00 schreef BlaZ het volgende:

Verliezen Oekrane.

Negenenzestig militaire vliegtuigen op de grond en 24 militaire vliegtuigen in de lucht, 778 tanks en andere gepantserde gevechtsvoertuigen, 77 artillerie raketwerpers, 279 kanonnen en mortieren, 553 speciale militaire voertuigen, evenals 62 drones werden vernietigd
En soldaten?
pi_203987138
quote:

Verliezen Oekrane.

Je snapt dat deze getallen anno maart 2022 rechtstreeks uit het Kremlin komen?
pi_203987154

[ Bericht 100% gewijzigd door xpompompomx op 07-03-2022 19:04:50 ]
  maandag 7 maart 2022 @ 19:04:33 #271
56749 BlaZ
pi_203987155
quote:
5s.gif Op maandag 7 maart 2022 19:03 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Je snapt dat deze getallen anno maart 2022 rechtstreeks uit het Kremlin komen?
Dat is van beide kanten het geval natuurlijk. Deze cijfers lijken me niet bijzonder overdreven gezien de Russische verliezen en luchtovermacht.
pi_203987200
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 19:04 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Dat is van beide kanten het geval natuurlijk. Deze cijfers lijken me niet bijzonder overdreven gezien de Russische verliezen en luchtovermacht.
Meh, de meeste statistieken (eigenlijk allemaal)die ik zie over Russisch materieel komen van ijverige open source mensen. Terwijl Interfax, zeker op het moment, onder volledige controle van het Kremlin staat. En dat is nogal een verschil lijkt me.
pi_203987228
quote:
10s.gif Op maandag 7 maart 2022 18:56 schreef xpompompomx het volgende:
Wauw, Rusland laat zelfs een gepantserde trein rondrijden in het zuiden van Oekrane. En ik maar denken dat zulke dingen hopeloos antiek waren. :D
What's next? Bereden cavalerie divisies?
[ twitter ]
Altijd verstandig, in mei 1940 schoot zelfs het Nederlandse leger die pantsertreinen al kapot. Extreem kwetsbaar.

maandag 7 maart 2022 @ 19:21:47 #274
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_203987357
quote:

Verliezen Oekrane.

Betekent - als ik het Russiche interfax mag geloven - dat ze ongeveer negatieve aantallen militaire hardware hebben.
  maandag 7 maart 2022 @ 19:26:31 #275
56749 BlaZ
pi_203987425
quote:
7s.gif Op maandag 7 maart 2022 19:21 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Betekent - als ik het Russiche interfax mag geloven - dat ze ongeveer negatieve aantallen militaire hardware hebben.
Nee hoor
https://en.wikipedia.org/(...)ainian_Ground_Forces

Er is denk ik best wat onderschatting over de hoeveelheid materieel die het Oekranse leger heeft.

Hier het Russische leger overigens:
https://en.wikipedia.org/(...)ussian_Ground_Forces

[ Bericht 2% gewijzigd door BlaZ op 07-03-2022 19:33:51 ]
pi_203987541
Achja Rusland kon Finland en recent Georgi er al nauwelijks onder krijgen. Wat verwacht ik ook eigenlijk van dit zooitje. :')
  maandag 7 maart 2022 @ 19:34:47 #277
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_203987553
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 19:26 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Nee hoor
https://en.wikipedia.org/(...)ainian_Ground_Forces

Er is denk ik best wat onderschatting over de hoeveelheid materieel die het Oekranse leger heeft.

Hier het Russische leger overigens:
https://en.wikipedia.org/(...)ussian_Ground_Forces
Was een kleine geste die ik maakte, Interfax is nogal op de hand van de Russen.
pi_203988110
quote:

Verliezen Oekrane.

62 drones? Lijkt me stug, want ze hadden er maar 12 8)7

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 07-03-2022 19:59:10 ]
  maandag 7 maart 2022 @ 20:25:03 #279
483679 Arnold_
Zwartenek
pi_203988838
Over drones gesproken: interessant artikel over de TB2.
quote:
online satellite images show that Russian efforts to destroy airfields and runways have been largely inaccurate. sources believe that Ukraine was operating 20 TB2s with four more on order
Turkey’s recent shift towards Ukraine is telling, especially after Ankara used its powers ... to cut off warship access to the Black Sea
pi_203988965
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2022 19:57 schreef J.B. het volgende:

[..]
Lijkt mij ook zeer onwaarschijnlijk.
  maandag 7 maart 2022 @ 20:39:03 #281
483679 Arnold_
Zwartenek
pi_203989146
quote:
Waarschijnlijk tellen ze ook de civilian drones en alle tanks die de Oekrainse boeren tegenwoordig bezitten ook.
  maandag 7 maart 2022 @ 20:41:46 #282
56749 BlaZ
pi_203989211
quote:

[..]
Er zijn verschillende typen drones.

Oekrane heeft onder meer 72x AeroVironment RQ-11 Raven drones.
Zie: https://en.wikipedia.org/(...)ainian_Ground_Forces
  maandag 7 maart 2022 @ 20:42:19 #283
56749 BlaZ
pi_203989225
quote:
10s.gif Op maandag 7 maart 2022 20:39 schreef Arnold_ het volgende:

[..]
Waarschijnlijk tellen ze ook de civilian drones en alle tanks die de Oekrainse boeren tegenwoordig bezitten ook.
En ja, dat kan gerust. Ook normale drones kunnen gebruikt worden voor luchtverkenning en zo artillerie ondersteunen.
pi_203989850
Emilgod weer met het beste en meest overzichtelijke draadje van de dag. (Wel weer even vertalen vanuit het Fins.)

Vond met name het verhaal over de spoorbrug en de situatie in de Donbass wel interessant.

twitter
pi_203990692
Gevoelsmatig lijkt het alsof er weinig progressie is geboekt door het Russische leger de afgelopen dagen?
pi_203991077
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 22:08 schreef Kickinalfa het volgende:
Gevoelsmatig lijkt het alsof er weinig progressie is geboekt door het Russische leger de afgelopen dagen?
Het net omsluit zich om Kiev.
Vakman pur sang
  maandag 7 maart 2022 @ 22:49:04 #287
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_203991357
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2022 22:31 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Het net omsluit zich om Kiev.
Dat soort versimpelde kaartjes geven een nogal vertekend beeld: dat de Russische opmars tot een bepaald punt gekomen is betekent niet dat volgende konvooien een vrije doorgang genieten. Het kan prima zijn dat er daarachter nog Oekraense strijdkrachten zijn die het de Russische aanvoer lastig maken. Overigens lijkt dat insluiten van Kiev nou ook nog niet heel erg op te schieten:

twitter
Huilen dan.
  maandag 7 maart 2022 @ 22:59:12 #288
38496 Perrin
pi_203991496
twitter
pi_203991575
11 DAYS IN: RUSSIA’S INVASION STUMBLES FORWARD
https://warontherocks.com(...)on-stumbles-forward/

Nieuwe podcast van War on the Rocks.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 07-03-2022 23:07:54 ]
pi_203991828
twitter

Is dit familie van de bekende Russische generaal Gerasimov?
  maandag 7 maart 2022 @ 23:46:17 #291
38496 Perrin
pi_203991863
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 23:40 schreef Jojoke het volgende:
[ twitter ]

Zo te zien een neefje?

https://russiandefpolicy.com/tag/valeriy-gerasimov/page/2/

Straks moet Poetin zelf naar de frontlinie als zijn voorraad generaals op raakt.
pi_203991900
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 23:40 schreef Jojoke het volgende:
[ twitter ]

Wtf wr een generaal? Holy shit.

Ze hebben ook een oorlogsschip van de russen te grazen genomen met..... Raket artillerie :')
https://www.reddit.com/r/(...)nvaders_near_odessa/
Hoe overkomt je zoiets als marine zijnde.

Hier weer een konvooi:
https://www.reddit.com/r/(...)russian_fuel_trucks/

En nog een konvooi:
https://www.reddit.com/r/(...)c/abandoned_kharkiv/

Luhansk, ook een konvooi:
https://www.reddit.com/r/(...)atroopers_blew_up_a/

Hier potentieel schokkend nieuws van een tegenaanval bij Mariupol, let op: als dit waar is. Heb geen tijd gehad voor andere bronnen.:
https://www.reddit.com/r/(...)ssian_hardware_as_a/
Bewijs(je): https://charter97.org/en/news/2022/3/7/457960/

Troepen schieten op russihe pansers bij Nikoleav (midden-zuid):
https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/

Wr een Pantsir:
https://www.reddit.com/r/(...)r_defense_system_in/

En Ze hebben het vliegveld bij Cherson (!) s'nachts te grazen genomen met raketten en artillerie. Schijnbaar 20 tot 36 helicopters vernietigd.

[ Bericht 2% gewijzigd door oheng op 08-03-2022 00:45:30 ]
pi_203991994
Mag ik even opnoemen dat Napoleon en Hitler hun invasie startten op 22 en 24 juni?

Wanneer start putin de invasie? 24 februari, precies voor het begin van het modder seizoen.

Ben ik nou gek, of moet er IETS breken in rusland. Ik weet niet wat, het op de vlucht slaan van een colonne, een opstand in bijv Tsetsjenie, weigering van piloten om te vliegen, een omsingeling en vernietiging van een colonne, etc etc.
pi_203992049
Hier een mooie column (niet colonne) over de logistiek van het russiche leger, ze hebben dat privaat uitbesteed:
https://www.forbes.com/si(...)blem-in-ukraine/amp/

Benieuwd wat er gaat breken.....
pi_203992409
Jammer dit was een topic van puur tactisch bespreken van het verloop vd oorlog.
Maar ik zie weer alleen propoganda.
Vakman pur sang
pi_203992494
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2022 23:46 schreef Perrin het volgende:

[..]
Zo te zien een neefje?

https://russiandefpolicy.com/tag/valeriy-gerasimov/page/2/

Straks moet Poetin zelf naar de frontlinie als zijn voorraad generaals op raakt.
Is hij boos op zijn generaals en zet hij ze in de frontlinie?
pi_203992502
quote:
7s.gif Op maandag 7 maart 2022 22:49 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Dat soort versimpelde kaartjes geven een nogal vertekend beeld: dat de Russische opmars tot een bepaald punt gekomen is betekent niet dat volgende konvooien een vrije doorgang genieten. Het kan prima zijn dat er daarachter nog Oekraense strijdkrachten zijn die het de Russische aanvoer lastig maken. Overigens lijkt dat insluiten van Kiev nou ook nog niet heel erg op te schieten:

[ twitter ]
Inderdaad, het omsingelen van Kiev lijkt totaal niet te lukken.
pi_203992507
Volgens Bellingcat is Rusland al 700 voertuigen kwijt, waaronder 115 tanks: https://nos.nl/nieuwsuur/(...)erd-en-ongemotiveerd

Een hoop Russische soldaten zit inmiddels zonder voedsel en is totaal ongemotiveerd. Dat laatste zal de reden zijn voor al die generaals in de frontlinie, die moeten de Russen weer op pad sturen.
pi_203992528
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 06:46 schreef Hanca het volgende:
Volgens Bellingcat is Rusland al 700 voertuigen kwijt, waaronder 115 tanks: https://nos.nl/nieuwsuur/(...)erd-en-ongemotiveerd

Een hoop Russische soldaten zit inmiddels zonder voedsel en is totaal ongemotiveerd. Dat laatste zal de reden zijn voor al die generaals in de frontlinie, die moeten de Russen weer op pad sturen.
Het lijkt helemaal nergens op wat ze momenteel aan het doen zijn. Er is daar organisatorisch ook nog steeds totaal geen commando-structuur zoals je die in het Westen ziet.
pi_203992530
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 04:52 schreef Lospedrosa het volgende:
Jammer dit was een topic van puur tactisch bespreken van het verloop vd oorlog.
Maar ik zie weer alleen propoganda.
Het gaat wel wat veel over materile verliezen inderdaad.
pi_203992531
Dicht.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')