abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_203984928
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 15:59 schreef AgLarrr het volgende:

[..]
Alsof je gaat demilitariseren net nadat je een staakt het vuren hebt afgedwongen met je succesvolle militaire inzet..
Precies ja. Samengevat: Als Rusland stopt met vechten is het einde oorlog, als Oekraïne stopt met vechten is het einde Oekraïne.
  maandag 7 maart 2022 @ 16:06:50 #252
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_203984968
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 16:04 schreef Hanca het volgende:

[..]
Maar in dit geval gaat het niet tussen plan A en plan B, maar akkoord gaan met voorwaarden of niet. En dan kijk je absoluut niet alleen statistisch, als je een hart hebt. Dan moet je afwegen wat het beste voor het land is, het volk dat jij hoort te dienen als politicus.
Helemaal eens. Maar dat kan dan zijn om Putin nog iets langer te laten worstelen om zo een betere onderhandelingspositie te verkrijgen. En dat kost dan mensenlevens. Dat is de afweging die je maakt. En die afweging maak je ijskoud, want als je gaat bedenken hoeveel vaders, moeders, kinderen etc dat zijn, dan is dat niet te doen.
The End Times are wild
pi_203985006
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 16:06 schreef LXIV het volgende:

[..]
Helemaal eens. Maar dat kan dan zijn om Putin nog iets langer te laten worstelen om zo een betere onderhandelingspositie te verkrijgen. En dat kost dan mensenlevens. Dat is de afweging die je maakt. En die afweging maak je ijskoud, want als je gaat bedenken hoeveel vaders, moeders, kinderen etc dat zijn, dan is dat niet te doen.
Nee, maar dat is dus exact wat ik zei:

quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 14:21 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het lijkt me dat het vooral af gaat hangen van het aantal (burger)doden dat wordt ingeschat als realistisch de komende dagen. Die lappen grond zijn leuk en de kleine mogelijkheid om ooit in de NAVO of EU te gaan ook, maar is dat wellicht tienduizenden doden waard?
Als Rusland echt steden gaat bombarderen, gaat het wel snel qua aantal doden.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_203985018
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2022 15:55 schreef J.B. het volgende:

[..]
Ik ben het ermee eens dat het een eenzijdig beeld is, maar de vergelijking met Duitsland gaat wel mank. De Duitsers waren zo verstandig het achterland op te ruimen door tweede en derde golven (inclusief Einsatzgruppen) langs te laten komen nadat het front gepasseerd was, de Russen houden er wat dat betreft een nogal andere tactiek op na. Dat de Russen die wegen in handen hebben is dan leuk en aardig, maar dat maakt ze ook aanzienlijk kwetsbaarder voor sabotage.
Ja goed punt, ik had een vergelijkbare reactie ook van Rusland verwacht, maar misschien doen ze dat ook wel? Ik had toch wel een golf van gewapende politietroepen in het achterland verwacht eigenlijk.

Het aantal ingezette troepen is gewoon te laag, denk dat je minimaal een half miljoen manschappen nodig hebt om de boel een beetje onder controle te krijgen. Ook als ik het historisch bekijk dan snap ik echt niet waarom de Russen zo weinig man inzetten. Juist voor een land dat puur op grote aantallen altijd zijn oorlogen heeft gewonnen. (En niet bepaald op tactiek, zelfs in 1943 sneuvelde er nog 3,5 soldaat voor elke Duitser.)

Ze kunnen het alleen op nummers winnen en die aantallen zijn te laag.
pi_203985057
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2022 14:48 schreef Lospedrosa het volgende:
https://www.reuters.com/w(...)ne-meets-2022-03-07/
Hoe serieus is dit?
Dit zou toch een goed begin van het einde zijn?
Ik heb een aardige discussie hierover gevoerd met vrienden en ik geloof er geen reet van dat Poetin een Oekraïne accepteert dat sterk beweegt naar EU-lidmaatschap, zelfs als het akkoord gaat geen NAVO-lid te worden. Onmogelijk. Vanwege het simpele feit dat Poetin heel goed snapt wat de gevolgen zijn van een Oekraïne binnen de EU. Hij wil Oekraïne laten tekenen dat ze geen NAVO lidmaatschap aangaan zodat hij zich kan blijven bemoeien met Oekraïense interne zaken. Wellicht dat Oekraïne deze terechte angst en wantrouwen naar Poetin kan wegnemen door te eisen dat de VN een rol gaat spelen in het bewaken van de grensregio’s met de dan zelfstandige republieken Luhansk en Donetsk waarbij ze dan denken “dan is er een zekerheid dat toekomstige nieuwe militaire bemoeienis van Poetin lastiger wordt met een presentie van de internationale gemeenschap”. Want Oekraïne gaat richting de EU, en de EU gaat richting een soort leger of “Rapid Forces”; defacto kan het elk lid beschermen bij een aanval en dan heeft Oekraïne meer een stok achter de deur als toekomstig lid om Rusland buiten de deur te houden.

De Minsk-akkoorden waren voor Poetin ideaal en daarom baalt die dat Oekraïne hem erna slim aan het lijntje heeft gehouden bij implementatie ervan en snel leger heeft opgebouwd, getraind en wapens aangekocht. De Minsk-akkoorden betekende dat de twee republieken onderdeel van een nieuw federaal Oekraïne bleven met veel ruimte voor zelfstandigheid, en in de praktijk ze een erg belangrijke stem hadden in de politieke van de nationale regering; sommigen noemen het “veto-recht in praktijk”. Ik vraag me af of Rusland echt zin heeft in twee onafhankelijke republieken of om het bij Rusland te voegen.

[ Bericht 14% gewijzigd door Aloulu op 07-03-2022 16:19:39 ]
Op woensdag 26 oktober 2022 07:33 schreef Lospedrosa:
“Kan gebeuren in een live uitzending dat je je een beetje laat meeslepen er bleert dat je kinderen maar moet verbranden.”
pi_203985100
@J.B. Zelfs de vorige slag om de Dnepr (1943, "gewonnen" door Rusland) was in feite een aanfluiting vanuit Sovjet-perspectief.

1,2-1,6 miljoen verliezen aan manschappen tegenover "maar" 372,000 Duitse slachtoffers. Hoe ze het voor elkaar kregen weet ik niet en het is ook niet helemaal eerlijk om 1943 met nu te vergelijken maar historisch gezien mag je er eigenlijk wel vanuit gaan dat Russen niet bepaald meesters zijn in effectief vechten. :D

https://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_the_Dnieper

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 07-03-2022 16:17:54 ]
  maandag 7 maart 2022 @ 16:17:19 #257
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_203985107
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 16:16 schreef PietjePuk2000 het volgende:
@:J.B. Zelfs de vorige slag om de Dnepr (1943, "gewonnen" door Rusland) was in feite een aanfluiting vanuit Sovjet-perspectief.

1,2-1,6 miljoen verliezen aan manschappen tegenover "maar" 372,000 slachtoffers. Hoe ze het voor elkaar kregen weet ik niet en het is ook niet helemaal eerlijk om 1943 met nu te vergelijken maar historisch gezien mag je er eigenlijk wel vanuit gaan dat Russen niet bepaald meesters zijn in effectief vechten. :D

https://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_the_Dnieper
Wel in lijden en offeren
The End Times are wild
pi_203985115
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 16:14 schreef Aloulu het volgende:

[..]
Ik heb een aardige discussie hierover gevoerd met vrienden en ik geloof er geen reet van dat Poetin een Oekraïne accepteert dat sterk beweegt naar EU-lidmaatschap, zelfs als het akkoord gaat geen NAVO-lid te worden.
Maar beweegt Oekraïne nou zo sterk naar dat lidmaatschap? Aan de eisen voldoen ze voorlopig bij lange na niet en ik zie dat ook niet binnen twee decennia veranderen, eigenlijk.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_203985153
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 16:17 schreef LXIV het volgende:

[..]
Wel in lijden en offeren
Ja als ze een zware overmacht hebben ja, hebben ze nu niet.
pi_203985216
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 16:17 schreef Hanca het volgende:

[..]
Maar beweegt Oekraïne nou zo sterk naar dat lidmaatschap? Aan de eisen voldoen ze voorlopig bij lange na niet en ik zie dat ook niet binnen twee decennia veranderen, eigenlijk.
Ja, zonder die invasie stonden daar al snel navo basissen, die moet je snappen om de Russen te begrijpen.
Vakman pur sang
pi_203985323
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2022 16:25 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Ja, zonder die invasie stonden daar al snel navo basissen, die moet je snappen om de Russen te begrijpen.
Ja, er zouden eventueel wel snel raketafweersystemen komen, maar dat is geen EU lidmaatschap. Zelfs Noord-Macedonië, dat nota bene zijn oorspronkelijke naam heeft opgegeven voor het lidmaatschap, komt nog helemaal niet in aanmerking voor de EU.
  maandag 7 maart 2022 @ 16:39:23 #262
483679 Arnold_
Zwartenek
pi_203985364
quote:
Ik denk juist dat dankzij deze invasie de kans daarop veel groter is geworden, maar ik begrijp die Russen dan ook niet. Als dit is afgelopen zal Oekraine en de wereld op zoek gaan naar een oplossing waardoor dit NOOIT meer kan gebeuren. Als niet onder een NAVO vlag dan wel een andere.
pi_203985537
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 16:39 schreef Arnold_ het volgende:

[..]
Ik denk juist dat dankzij deze invasie de kans daarop veel groter is geworden, maar ik begrijp die Russen dan ook niet. Als dit is afgelopen zal Oekraine en de wereld op zoek gaan naar een oplossing waardoor dit NOOIT meer kan gebeuren. Als niet onder een NAVO vlag dan wel een andere.
Zolang dat gefuck aan de grens weg is zal het voor de Russen win zijn. Zo bekijken ze het.
Vakman pur sang
  maandag 7 maart 2022 @ 18:45:02 #264
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_203986844
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 13:33 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Als dit klopt dan loopt Moskou echt op zijn laatste benen en kan het weleens een heel andere richting op gaan dan iedereen verwachtte. :D Ik zou de deal maar accepteren als ik Oekraïne was.
[..]

Dat zou voor beide partijen acceptabel moeten zijn.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_203986954
quote:

[..]
Da's natuurlijk ook gelul. Oekraine wil heel graag, ja, nogal logisch als naast Rusland woont en je wil geen vazalstaat zijn maar de NAVO heeft bepaald geen haast gemaakt.

Verder is is iedere militaire basis van een lidstaat een "NAVO basis" en er liggen al best wel een aantal aan de Russische grenzen, nog nooit een aanval op Rusland door gedaan.
  Moderator maandag 7 maart 2022 @ 18:56:54 #266
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_203987041
Wauw, Rusland laat zelfs een gepantserde trein rondrijden in het zuiden van Oekraïne. En ik maar denken dat zulke dingen hopeloos antiek waren. :D
What's next? Bereden cavalerie divisies?
twitter
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  maandag 7 maart 2022 @ 19:00:03 #267
56749 BlaZ
pi_203987093
Overigens kwam ik in het andere draadje deze verliezen tegen voor de Oekraïne:

Verliezen Oekraïne.

https://interfax.com/newsroom/top-stories/75743/

Negenenzestig militaire vliegtuigen op de grond en 24 militaire vliegtuigen in de lucht, 778 tanks en andere gepantserde gevechtsvoertuigen, 77 artillerie raketwerpers, 279 kanonnen en mortieren, 553 speciale militaire voertuigen, evenals 62 drones werden vernietigd
pi_203987137
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 19:00 schreef BlaZ het volgende:

Verliezen Oekraïne.

Negenenzestig militaire vliegtuigen op de grond en 24 militaire vliegtuigen in de lucht, 778 tanks en andere gepantserde gevechtsvoertuigen, 77 artillerie raketwerpers, 279 kanonnen en mortieren, 553 speciale militaire voertuigen, evenals 62 drones werden vernietigd
En soldaten?
  Moderator maandag 7 maart 2022 @ 19:03:23 #269
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_203987138
quote:

Verliezen Oekraïne.

Je snapt dat deze getallen anno maart 2022 rechtstreeks uit het Kremlin komen?
  Moderator maandag 7 maart 2022 @ 19:04:32 #270
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_203987154

[ Bericht 100% gewijzigd door xpompompomx op 07-03-2022 19:04:50 ]
  maandag 7 maart 2022 @ 19:04:33 #271
56749 BlaZ
pi_203987155
quote:
5s.gif Op maandag 7 maart 2022 19:03 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Je snapt dat deze getallen anno maart 2022 rechtstreeks uit het Kremlin komen?
Dat is van beide kanten het geval natuurlijk. Deze cijfers lijken me niet bijzonder overdreven gezien de Russische verliezen en luchtovermacht.
  Moderator maandag 7 maart 2022 @ 19:07:58 #272
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_203987200
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 19:04 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Dat is van beide kanten het geval natuurlijk. Deze cijfers lijken me niet bijzonder overdreven gezien de Russische verliezen en luchtovermacht.
Meh, de meeste statistieken (eigenlijk allemaal)die ik zie over Russisch materieel komen van ijverige open source mensen. Terwijl Interfax, zeker op het moment, onder volledige controle van het Kremlin staat. En dat is nogal een verschil lijkt me.
pi_203987228
quote:
10s.gif Op maandag 7 maart 2022 18:56 schreef xpompompomx het volgende:
Wauw, Rusland laat zelfs een gepantserde trein rondrijden in het zuiden van Oekraïne. En ik maar denken dat zulke dingen hopeloos antiek waren. :D
What's next? Bereden cavalerie divisies?
[ twitter ]
Altijd verstandig, in mei 1940 schoot zelfs het Nederlandse leger die pantsertreinen al kapot. Extreem kwetsbaar.

maandag 7 maart 2022 @ 19:21:47 #274
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_203987357
quote:

Verliezen Oekraïne.

Betekent - als ik het Russiche interfax mag geloven - dat ze ongeveer negatieve aantallen militaire hardware hebben.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
  maandag 7 maart 2022 @ 19:26:31 #275
56749 BlaZ
pi_203987425
quote:
7s.gif Op maandag 7 maart 2022 19:21 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Betekent - als ik het Russiche interfax mag geloven - dat ze ongeveer negatieve aantallen militaire hardware hebben.
Nee hoor
https://en.wikipedia.org/(...)ainian_Ground_Forces

Er is denk ik best wat onderschatting over de hoeveelheid materieel die het Oekraïnse leger heeft.

Hier het Russische leger overigens:
https://en.wikipedia.org/(...)ussian_Ground_Forces

[ Bericht 2% gewijzigd door BlaZ op 07-03-2022 19:33:51 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')