abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_203904013
Dit topic is bedoeld om de militaire situatie in Oekrane te analyseren op een wat overzichtelijkere manier dan in de huidige sneltreintopics. Ook een mooi topic voor kaartjes van het front en eventuele video's.

Paar vragen die alvast gesteld kunnen worden:

1. Waar in Oekrane bevinden zich momenteel Russische landtroepen?
2. Hoeveel vliegtuigen zijn er op dit moment vernietigd?

Kaart van het front van Wikipedia, wordt automatisch gepdate:

Vriendelijk verzoek het bij militaire/tactische analyses te houden en het geen uitbreiding van het sneltreintopic in NWS te laten worden.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 02-03-2022 10:14:06 ]
pi_203904098
quote:
1s.gif Op woensdag 2 maart 2022 10:11 schreef J.B. het volgende:
Dit topic is bedoeld om de militaire situatie in Oekrane te analyseren op een wat overzichtelijkere manier dan in de huidige sneltreintopics. Ook een mooi topic voor kaartjes van het front en eventuele video's.

[ afbeelding ]

Vriendelijk verzoek het bij militaire/tactische analyses te houden en het geen uitbreiding van het sneltreintopic in NWS te laten worden.
Laatste update van het front is dus dat Mariupol nu echt volledig afgesneden lijkt van de rest van Oekrane en Cherson ook gevallen lijkt. Dat zijn geen kleine steden. (Mariupol rond de 500.000 inwoners, Cherson rond de 290.000.)

Ik zie nog weinig aanwijzingen voor een op korte termijn volledige afsnijding van Oekraense troepen ten oosten van de Dnepr, als ze slim zijn trekken ze zich terug. Dat zou de kansen op in ieder geval een onafhankelijk West-Oekrane vergroten.
pi_203904118
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2022 10:18 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Laatste update van het front is dus dat Mariupol nu echt volledig afgesneden lijkt van de rest van Oekrane en Cherson ook gevallen lijkt. Dat zijn geen kleine steden. (Mariupol rond de 500.000 inwoners, Cherson rond de 290.000.)

Ik zie nog weinig aanwijzingen voor een op korte termijn volledige afsnijding van Oekraense troepen ten oosten van de Dnepr, als ze slim zijn trekken ze zich terug. Dat zou de kansen op in ieder geval een onafhankelijk West-Oekrane vergroten.
Ben ik het mee eens. Eigenlijk moeten ze ervoor zien te zorgen dat de Dnjepr de grens wordt, want een onafhankelijk West-Oekrane zonder toegang tot zee met Lviv als enige significante stad lijkt me eerlijk gezegd weinig levensvatbaar. Op papier zouden ze nog steeds de dammen in de Dnjepr op kunnen blazen om zo de Russen aan de benedenloop te verdrinken/af te snijden, maar dat gaat een humanitaire ramp worden.

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 02-03-2022 10:21:15 ]
pi_203904126
Als de Russische troepen rond Mariupol vrijkomen zullen deze zich trouwens richten op de "push" naar het noorden en het insluiten van het Oekraense leger.
pi_203904164
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2022 10:19 schreef J.B. het volgende:

[..]
Ben ik het mee eens. Eigenlijk moeten ze ervoor zien te zorgen dat de Dnjepr de grens wordt, want een onafhankelijk West-Oekrane zonder toegang tot zee met Lviv als enige significante stad lijkt me eerlijk gezegd weinig levensvatbaar.
Het is allemaal tijd kopen. "Pockets" binden vaak enorme aantallen troepen en zorgen ervoor dat deze eenheden in andere sectoren niet inzetbaar zijn. De pockets Charkov en Mariupol zijn daarom van levensbelang voor de rest van het Oekraense leger.

De corridor tussen Moldavi en de Zwarte zee is van levensbelang inderdaad.
pi_203904181
quote:
1s.gif Op woensdag 2 maart 2022 10:19 schreef J.B. het volgende:

Op papier zouden ze nog steeds de dammen in de Dnjepr op kunnen blazen om zo de Russen aan de benedenloop te verdrinken/af te snijden, maar dat gaat een humanitaire ramp worden.
Dat telt niet in oorlog, zeker bij militaire doelen is veel toegestaan. Maar volgens mij is het te laat.
pi_203904211
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2022 10:24 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Dat telt niet in oorlog, zeker bij militaire doelen is veel toegestaan. Maar volgens mij is het te laat.
De Sovjets hebben het in WOII ook gedaan om de Duitse opmars te stoppen, heeft tussen de 20.000 en 100.000 burgerdoden opgeleverd. Dat lijkt me toch een wat groot risico.

Ukrainian Activists Draw Attention To Little-Known WWII Tragedy
https://www.rferl.org/a/e(...)ragedy/25083847.html

[ Bericht 18% gewijzigd door #ANONIEM op 02-03-2022 10:27:54 ]
  woensdag 2 maart 2022 @ 10:26:23 #8
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_203904214
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2022 10:20 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Als de Russische troepen rond Mariupol vrijkomen zullen deze zich trouwens richten op de "push" naar het noorden en het insluiten van het Oekraense leger.
Jou idee dat Oekrane zich zover mogelijk naar het westen moet terug trekken is geen gek idee. Oekrane is een groot land en dat maakt de aanvoerlijnen van de Russen langer. En er zijn berichten dat de Russen moeite hebben met de bevoorrading.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushid sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  woensdag 2 maart 2022 @ 10:28:14 #9
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_203904243
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2022 10:26 schreef J.B. het volgende:

[..]
De Sovjets hebben het in WOII ook gedaan om de Duitse opmars te stoppen, heeft ruim 100.000 burgerdoden opgeleverd. Dat lijkt me toch een wat groot risico.
Zeg maar gerust miljoenen doden. Rusland was zeker in het begin totaal niet voorbereid op de invasie.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushid sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  woensdag 2 maart 2022 @ 10:29:48 #10
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_203904263
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2022 10:26 schreef Megumi het volgende:

[..]
Jou idee dat Oekrane zich zover mogelijk naar het westen moet terug trekken is geen gek idee. Oekrane is een groot land en dat maakt de aanvoerlijnen van de Russen langer. En er zijn berichten dat de Russen moeite hebben met de bevoorrading.
Dat maakt Kyiv verdedigen niet bepaald makkelijker.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_203904341
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2022 10:26 schreef Megumi het volgende:

[..]
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2022 10:29 schreef Perrin het volgende:

[..]
Dat maakt Kyiv verdedigen niet bepaald makkelijker.
Het lijkt sowieso gewoon een hele lastige missie te worden. Bij elke overgave van een stad verliest het Oekraense leger weer troepen en materieel.

Soms is terugtrekken en het opgeven van bepaalde frontsectoren verstandiger omdat het je op de lange termijn meer kan opleveren. Een geordende frontlijn van Odessa tot Korosten (tientallen kilometers ten westen van Kiev) is wellicht nog mogelijk. Maar ik heb geen idee of daar goede verdedigingswerken liggen.
  woensdag 2 maart 2022 @ 10:41:05 #12
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_203904442
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2022 10:34 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
[..]
Het lijkt sowieso gewoon een hele lastige missie te worden. Bij elke overgave van een stad verliest het Oekraense leger weer troepen en materieel.

Soms is terugtrekken en het opgeven van bepaalde frontsectoren verstandiger omdat het je op de lange termijn meer kan opleveren. Een geordende frontlijn van Odessa tot Korosten (tientallen kilometers ten westen van Kiev) is wellicht nog mogelijk. Maar ik heb geen idee of daar goede verdedigingswerken liggen.
Dit is een ding natuurlijk. Een kleiner front is beter te verdedigen dan een groot front. Zelfs zodanig dat de grootte van de tegenstander er niet zo veel meer toe hoeft te doen. Als je dan vervolgens ook nog instaat bent het je tegenstander lastig te maken achter de linies burgerverzet. Kunnen de Russen het nog knap lastig krijgen wellicht. En een mogelijke front dichter bij Polen enz maakt de levering van wapens aan Oekrane wellicht makkelijker.

Maar op termijn is de overstappen naar een partizanen oorlog alsnog het beste als de Russen puur op basis van overmacht gaan winnen. En die kans is groot.
pi_203904476
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2022 10:34 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
[..]

Denk dat dat ook hopeloos is. Zelfs als je dat doet heb je dankzij die verrader in Wit-Rusland altijd het risico dat ze in de zij/rug aanvallen. Eigenlijk totdat je grofweg op de lijn Tsjernivtsi, Ivano-Frankivsk, Lviv zit, maar tegen die tijd is er van Oekrane niks meer over. Er zijn afgezien van de Dnjepr tot de Karpaten ook geen natuurlijke grenzen.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 02-03-2022 10:48:05 ]
pi_203904727
quote:
1s.gif Op woensdag 2 maart 2022 10:44 schreef J.B. het volgende:

[..]
Denk dat dat ook hopeloos is. Zelfs als je dat doet heb je dankzij die verrader in Wit-Rusland altijd het risico dat ze in de zij/rug aanvallen. Eigenlijk totdat je grofweg op de lijn Tsjernivtsi, Ivano-Frankivsk, Lviv zit, maar tegen die tijd is er van Oekrane niks meer over. Er zijn afgezien van de Dnjepr tot de Karpaten ook geen natuurlijke grenzen.
Vind het toch interessant dat je 80 jaar na de Tweede Wereldoorlog nog zoveel overeenkomsten ziet. Het lamleggen van de luchtmacht op de grond, omsingelen van steden, stadsgevechten van blok tot blok, artilleriegevechten, pincer movements etc.

Daarom kun je denk ik ook best aardig voorspellen wat er gaat gebeuren.
pi_203905485
quote:
1s.gif Op woensdag 2 maart 2022 10:19 schreef J.B. het volgende:
Ben ik het mee eens. Eigenlijk moeten ze ervoor zien te zorgen dat de Dnjepr de grens wordt, want een onafhankelijk West-Oekrane zonder toegang tot zee met Lviv als enige significante stad lijkt me eerlijk gezegd weinig levensvatbaar. Op papier zouden ze nog steeds de dammen in de Dnjepr op kunnen blazen om zo de Russen aan de benedenloop te verdrinken/af te snijden, maar dat gaat een humanitaire ramp worden.
Probleem is dat de Russen vanuit Transnistrie als ze die kant van Oekrane en Odessa in handen hebben een nieuw heel krachtig front kunnen openen om de Oekraners in de rug te pakken. Daarvoor moeten ze eerst de Zuidkant innemen, wat grenst aan de zwarte zee en Odessa.
Ik denk dat ze daar eerst naartoe werken, dan Odessa.

Overigens vergeet men weleens dat in Moldavi aspirant NAVO-lid ook een mogelijke Russische oorlog/invasie kan schuilen, waarvoor ze het conflict met Transiniestrie als argument gebruiken. Moldavi kent een strijd tussen pro-EU krachten en wat pro-Russische. Huidige presidente is pro-EU, maar voorheen zaten er pro-Rusland presidenten. En de Balkan beweegt Rusland zich laatste jaren ook actiever. Servi kent ook een sterker geworden pro-EU geluid waar Poetin niet erg blij van wordt.
Op woensdag 26 oktober 2022 07:33 schreef Lospedrosa:
“Kan gebeuren in een live uitzending dat je je een beetje laat meeslepen er bleert dat je kinderen maar moet verbranden.”
pi_203905561
twitter

Als filmpjes hier niet mogen, graag zeggen.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_203905708
quote:
1s.gif Op woensdag 2 maart 2022 10:11 schreef J.B. het volgende:

[ afbeelding ]

Als ik het kaartje zo bekijk schieten ze niet echt op.
Kuststrook is belangrijk om wapen aanvoer af te sluiten.
Een van die doelen gaat dus Odessa worden.
pi_203905795
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2022 12:24 schreef Schaamlap het volgende:

[..]
Mwah, Oekrane is een groot land. En het gaat om verovering van sleutellocaties/steden. Al het platteland er tussen is niet interessant. Ik las vanochtend een stuk over de oorlog in Irak. Vanaf Kuwait deed de VS er 10 dagen over om uiteindelijk Baghdad te bereiken (zeg maar halverwege het land). Op dit tempo zijn de Russen in 10 dagen (we zijn nu aan dag 5 begonnen) ook wel tot de helft van het land doorgedrongen ben ik bang. En dan is Oekrane nog ongeveer de helft groter t.o.v. Irak.
  woensdag 2 maart 2022 @ 12:33:51 #19
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_203905801
Ik heb eindelijk een kaart gevonden met iig de Russische troepen erop:

"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_203905990
Graag reeksen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_203906044
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2022 12:24 schreef Schaamlap het volgende:

[..]
De aanvoer van wapens gaat niet per schip, maar per vliegtuig via Polen denk ik.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  woensdag 2 maart 2022 @ 13:02:26 #22
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_203906111
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2022 12:56 schreef Hanca het volgende:

[..]
De aanvoer van wapens gaat niet per schip, maar per vliegtuig via Polen denk ik.
Eerder per vrachtwagen of trein
pi_203906157
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2022 13:02 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Eerder per vrachtwagen of trein
Dat bedoel ik: vliegen naar Polen en dan verder per trein of vrachtauto.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_203906159
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2022 12:56 schreef Hanca het volgende:

[..]
Zou kunnen.
Maar Odessa is ook belangrijk voor de Russen. Die kunnen dan weer extra troepen aanvoeren.
pi_203906166
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2022 13:06 schreef Schaamlap het volgende:

[..]
Zou kunnen.
Maar Odessa is ook belangrijk voor de Russen. Die kunnen dan weer extra troepen aanvoeren.
Nee, want Turkije laat geen Russische schepen door.
pi_203906225
quote:
1s.gif Op woensdag 2 maart 2022 13:06 schreef Hanca het volgende:

[..]
Rusland gaat geen troepen aanvoeren via de Bosporus, dan zouden ze ofwel via Murmansk of St Petersburg komen en dat lijkt mij extreem onwaarschijnlijk. De wateren rond Oekraine en Rusland staan niet onder Turkse controle.

Odessa nodig als je Sevastopol hebt? Hm, mischien, het kan je toelaten om sneller troepen te verplaatsen dan over land maar dat is wat marginaal.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 02-03-2022 13:13:06 ]
pi_203906333
quote:

[..]
Ik bedoel vanuit Rusland.
pi_203906375
quote:

[..]
Gevaarlijk spelletje wat de Turken spelen.
Zij importeren heel veel Russische goederen en volgens de regels kunnen ze wel NAVO oorlogsbodems doorlaten maar Russische tegen houden.
Moet je daar blij mee zijn als EU?
pi_203906403
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2022 13:25 schreef Schaamlap het volgende:

[..]
Gevaarlijk spelletje wat de Turken spelen.
Zij importeren heel veel Russische goederen en volgens de regels kunnen ze wel NAVO oorlogsbodems doorlaten maar Russische tegen houden.
Moet je daar blij mee zijn als EU?
Niet zo zeer gevaarlijk spelletje, ze voeren een door de Sovjet Unie ondertekend verdrag uit. Dat verdrag negeren was ook gevaarlijk geweest.
pi_203906505
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2022 13:27 schreef Hanca het volgende:

[..]
Niet zo zeer gevaarlijk spelletje, ze voeren een door de Sovjet Unie ondertekend verdrag uit. Dat verdrag negeren was ook gevaarlijk geweest.
Klopt maar wat kan je nog aannemen wat er gerespecteerd wordt aan verdragen?
Als het niet in je straatje past dan doet men er niets mee.

MINSK akkoord was er ook eentje.
Als dit was opgevolgd en serieus aangepakt, EN de EU had meer druk erop uitgeoefend, dan was die hele invasie nooit gebeurd.
pi_203906539
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2022 13:34 schreef Schaamlap het volgende:

[..]
MINSK akkoord was er ook eentje.
Als dit was opgevolgd en serieus aangepakt, EN de EU had meer druk erop uitgeoefend, dan was die hele invasie nooit gebeurd.
Dat weten we niet en is dus speculeren.

Het is in elk geval gewoon zo dat Turkije doet wat het moet doen. En het lijkt zelfs met enige tegenzin, als Erdogan (ook al zo'n lieverdje) een manier had gehad om er onderuit te komen had hij dat gedaan.
pi_203906614
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2022 13:37 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat weten we niet en is dus speculeren.

Het is in elk geval gewoon zo dat Turkije doet wat het moet doen. En het lijkt zelfs met enige tegenzin, als Erdogan (ook al zo'n lieverdje) een manier had gehad om er onderuit te komen had hij dat gedaan.
Erdogan is slim. Die kan nu een hoofdrol spelen in het geheel maar of we daar nu blij mee moeten zijn.... nou nee...
De Russen hebben, vermoed ik, hun goals bijgesteld.
Die gaan niet stoppen tot ze hun doelen hebben bereikt en graven dan in.
En vanuit die positie gaan ze de onderhandelingen in.
En dan zal het Oeranische leger moeten aanvallen en dat zal niet makkelijk gaan want elke kogel, soldaat of voertuig kunnen ze niet makkelijk vervangen.
Dus ja.... ellende in optima forma...
pi_203906739
Even een extra analyse van Bob Deen zojuist. 3 grote steden die op dit moment gevaar lopen. Andere grote steden als Zaporizja, Odessa, Mykolajiv en Dnipro zullen ook snel aan de beurt zijn verwacht ik.

https://nos.nl/video/2419(...)t-uit-wat-er-gebeurt
pi_203906849
Die kolonne van 60 kilometer.....

Als leek zou ik denken, bombardeer de aanvoerwegen, dan komen ze niet verder.

Op de foto zag ik vooral vrachtwagens en die hebben wel een wat vlakker terrein nodig.
  woensdag 2 maart 2022 @ 14:14:11 #35
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_203907006
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2022 14:03 schreef nomina het volgende:

Op de foto zag ik vooral vrachtwagens en die hebben wel een wat vlakker terrein nodig.
Moet je bommenwerpers/drones voor hebben die dat kunnen en niet neergeschoten worden door Russische jagers
pi_203907036
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2022 14:14 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Moet je bommenwerpers/drones voor hebben die dat kunnen en niet neergeschoten worden door Russische jagers
Naar het schijnt zijn Oekrainse piloten momenteel in Polen om de Poolse MIG 29's op te halen dus daar wordt aan gewerkt.
  woensdag 2 maart 2022 @ 14:23:21 #37
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_203907098
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2022 14:17 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Naar het schijnt zijn Oekrainse piloten momenteel in Polen om de Poolse MIG 29's op te halen dus daar wordt aan gewerkt.
Je hebt ook vliegvelden nodig die nog functioneren en veilig zijn.
pi_203907101
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2022 12:33 schreef silverhill het volgende:

[..]
Mwah, Oekrane is een groot land. En het gaat om verovering van sleutellocaties/steden. Al het platteland er tussen is niet interessant. Ik las vanochtend een stuk over de oorlog in Irak. Vanaf Kuwait deed de VS er 10 dagen over om uiteindelijk Baghdad te bereiken (zeg maar halverwege het land). Op dit tempo zijn de Russen in 10 dagen (we zijn nu aan dag 5 begonnen) ook wel tot de helft van het land doorgedrongen ben ik bang. En dan is Oekrane nog ongeveer de helft groter t.o.v. Irak.
We zijn al aan dag 7 hoor, het is vandaag woensdag en ze zijn vorige week donderdag 's ochtends begonnen. Bijkomend had de VS het nadeel dat ze alles vanuit Koeweit moesten doen, Rusland heeft de luxe dat ze Oekrane voor driekwart omsingeld hebben voordat ze berhaupt begonnen.
  woensdag 2 maart 2022 @ 14:35:55 #39
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_203907249
quote:

Je zou denken dat die Oekrainies ook wel een paar van die Grad systemen hebben staan..

pi_203907308
Is deze al gedeeld? Dit is dus hoe het er aan toe zal gaan in de steden. Wat een ellende. Maar de bereidheid lijkt groot te zijn om te vechten, dus we kunnen echt nog duizenden doden verwachten.

https://nos.nl/video/2419(...)ietingen-of-overgave
pi_203907380
quote:

Je kan "gemakkelijker" een paar voertuigen aan het begin en eind beschieten, dan staat de rest shocking klem, want daar heb je weinig andere wegen die een konvooi van dat formaat kunnen herbergen.

Vervelende is alleen, als je met al die aangevoerde anti-tankwapens dichtbij genoeg bent om wat te raken, de Russische troepen in dat konvooi, jou ook kunnen raken.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_203907411
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2022 14:14 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Artillerie is ook een goede optie, 155mm HE heeft best effect op vrachtwagens. Oekraine heeft (of had, geen idee wat de stand van zaken is op dat vlak) mobiel 155mm geschut met een groot bereik.
pi_203907463
Ik moet eerlijk zeggen dat als ik een generaal in de Amerikaanse luchtmacht was ik nu zat te kwijlen om mee te mogen doen aan Oekrainse kant. Laat een squadron F-22's en eentje met F-35's los voor air cover, AWACS in de lucht en stuur de F-15E's en A-10's de lucht in en ik denk dat het pleit dan aardig beslecht is.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 02-03-2022 14:51:18 ]
  woensdag 2 maart 2022 @ 14:53:45 #44
122053 Stoney3K
Flatsehats!
pi_203907503
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2022 14:50 schreef Tijger_m het volgende:
Ik moet eerlijk zeggen dat als ik een generaal in de Amerikaanse luchtmacht was ik nu zat te kwijlen om mee te mogen doen aan Oekrainse kant. Laat een squadron F-22's en eentje met F-35's los voor air cover, AWACS in de lucht en stuur de F-15E's en A-10's de lucht in en ik denk dat het pleit dan aardig beslecht is.
Dan heb je het niet meer over 'oorlog' maar over 'gecontroleerd slopen'.
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
pi_203907534
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2022 14:53 schreef Stoney3K het volgende:

[..]
Dan heb je het niet meer over 'oorlog' maar over 'gecontroleerd slopen'.
Ja. Met de manier waarop Rusland opereert momenteel zou je de Highway to Hell (zoek maar eens op, eerste Irak oorlog) in meervoud kunnen repliceren.
pi_203907558
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2022 14:23 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Je hebt ook vliegvelden nodig die nog functioneren en veilig zijn.
Dat lijkt toch niet door te gaan? https://www.politico.com/(...)ighter-jets-00012560
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
  woensdag 2 maart 2022 @ 15:04:21 #47
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_203907629
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2022 14:47 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Artillerie is ook een goede optie, 155mm HE heeft best effect op vrachtwagens. Oekraine heeft (of had, geen idee wat de stand van zaken is op dat vlak) mobiel 155mm geschut met een groot bereik.
Ja, alleen hebben de russen mm radar, net als de Amerikanen in de Golfoorlog gebruikten. Als je dus met een stuk geschut vuurt, moet je daarna gelijk maken dat je weg komt, omdat te zien is waar de granaat vandaan kwam. Je krijgt dan binnen minuten zelf granaten op je positie. Dit ontdekten de Irakezen ook
pi_203907670
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2022 15:04 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Ja, alleen hebben de russen mm radar, net als de Amerikanen in de Golfoorlog gebruikten. Als je dus met een stuk geschut vuurt, moet je daarna gelijk maken dat je weg komt, omdat te zien is waar de granaat vandaan kwam. Je krijgt dan binnen minuten zelf granaten op je positie. Dit ontdekten de Irakezen ook
Ik zei specifiek mobiele 155mm artillerie :P
  woensdag 2 maart 2022 @ 15:25:52 #49
122053 Stoney3K
Flatsehats!
pi_203907921
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2022 15:07 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Die dingen maken zich natuurlijk niet met 100 kilometer per uur uit de voeten. Voordat je vanuit vuurklare toestand weer mobiel bent ben je wel de nodige minuten verder.

Het is geen C&C ;)
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
  woensdag 2 maart 2022 @ 15:26:56 #50
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_203907936
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2022 15:07 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Zweden hebben mooi spul, je kan binnen heel korte tijd 5 keer schieten en dan maken dat je wegkomt, je bent dan al weg voor ze neerkomen. Bovendien, door de aanpassing van de elevatie en de hoeveelheid "kruit" kan je ervoor zorgen dat de 5 granaten tegelijkertijd op hetzelfde doel neerkomen.
pi_203907953
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2022 15:26 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Zweden hebben mooi spul, je kan binnen heel korte tijd 5 keer schieten en dan maken dat je wegkomt, je bent dan al weg voor ze neerkomen. Bovendien, door de aanpassing van de elevatie en de hoeveelheid "kruit" kan je ervoor zorgen dat de 5 granaten tegelijkertijd op hetzelfde doel neerkomen.
OP een Volvo vrachtwagen chassis, ja, ik ken het vehikel.
  woensdag 2 maart 2022 @ 15:37:37 #52
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_203908036
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2022 15:26 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Kan onze PzH2000 ook. ;)
  woensdag 2 maart 2022 @ 15:48:21 #53
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_203908143
quote:
1s.gif Op woensdag 2 maart 2022 15:37 schreef AchJa het volgende:

[..]
Kan onze PzH2000 ook. ;)
Is mooi spul, zeker met de slimme granaten die Rheinmetal gaat leveren.
pi_203908341
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2022 14:47 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Volgens Mart de Kruif niet. Maar ik denk het ook.
pi_203908414
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2022 16:03 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Volgens Mart de Kruif niet. Maar ik denk het ook.
Hm, Oekraine heeft zelfs zelf mobiel 155mm geschut ontwikkeld volgens een zelfde concept als het Volvo geschut waar we het eerder over hadden dus dat vind ik wat vreemd.Verder hebben ze nog mobiel 155mm geschut uit de Sovjet periode in huis.

https://en.defence-ua.com(...)er_bohdana-1911.html
pi_203908516
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2022 16:08 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Hm, Oekraine heeft zelfs zelf mobiel 155mm geschut ontwikkeld volgens een zelfde concept als het Volvo geschut waar we het eerder over hadden dus dat vind ik wat vreemd.Verder hebben ze nog mobiel 155mm geschut uit de Sovjet periode in huis.

https://en.defence-ua.com(...)er_bohdana-1911.html
Klopt. Maar gaat dat nu nog impact hebben. Dat konvooi staat ook niet stil lijkt me, die stellingen rond de stad zullen spoedig door de Russen ingenomen worden.
pi_203909220
Zie op de laatste kaarten duidelijk dat ten Westen van Kiev het front opschuift. Ook de Wiki map suggereert een hele grote tangbeweging richting Bila Tserkva. Dat zou betekenen dat Kiev echt volledig gesoleerd komt te liggen. Een tweede slag om Kiev (eerste in 1941) dreigt.

https://www.scribblemaps.com/maps/view/The-War-in-Ukraine/091194

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 02-03-2022 17:11:45 ]
pi_203910564
Osinga gokte net ook op een omsingeling met als eis dat Zelensky zich zou overgeven. Ik denk dat Zelensky dat niet doet en zich gewoon naar andere steden terugtrekt.
pi_203911372
Opnieuw een hele goede analyse van Osinga.

twitter
pi_203914069
Russia admits close to 500 of its troops are dead with thousands wounded
One American official put the Russian losses as of Monday at 2,000
For a comparison, nearly 2,500 American troops were killed in Afghanistan over 20 years of war.

Hier wordt razendsnelle geschiedenis geschreven.
  woensdag 2 maart 2022 @ 21:51:36 #61
38496 Perrin
pi_203914149
quote:
15s.gif Op woensdag 2 maart 2022 21:48 schreef Arnold_ het volgende:
For a comparison, nearly 2,500 American troops were killed in Afghanistan over 20 years of war.

Kremlincijfers dus die moeten nog keer 5 of 10.
pi_203915655
Ik las dat Oekrane nog wat Turkse Bayraktar drones geleverd heeft gekregen een deze dagen.
“Kan gebeuren in een live uitzending dat je je een beetje laat meeslepen er bleert dat je kinderen maar moet verbranden.”
  woensdag 2 maart 2022 @ 23:56:09 #63
38496 Perrin
pi_203915738
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2022 23:45 schreef Aloulu het volgende:
Ik las dat Oekrane nog wat Turkse Bayraktar drones geleverd heeft gekregen een deze dagen.
Die dingen zijn hun gewicht in goud waard.
  donderdag 3 maart 2022 @ 00:02:26 #64
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_203915775
quote:
15s.gif Op woensdag 2 maart 2022 21:48 schreef Arnold_ het volgende:

Daaruit blijkt enkel dat de Amerikanen niet zo heel actief waren in Afganistan, de Afgaanse veiligheidstroepen verloren over dezelfde periode ongeveer 70.000 man.

In Vietnam bijvoorbeeld verloren de Amerikane rond de 50.000 man en zo'n 300.000 gewonden.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_203916568
Het lijkt er toch wel op dat het zuiden een redelijke opmars kent en in het oosten het Oekraense leger is een soort tang beweging lijkt te komen.
pi_203917459
Interessante draad over de staat van onderhoud vanhet materieel van het Russische leger:
twitter

[ Bericht 74% gewijzigd door xpompompomx op 03-03-2022 09:15:22 ]
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_203917531
Al een dag oud dus ik weet niet of het al langs is gekomen, maar dit interview van Het Parool met De Kruif is wel interessant: https://www.parool.nl/wer(...)%20Mart%20de%20Kruif.

Dit stukje over de afloop wat mij betreft vooral:
quote:
Volgens de oud-commandant zijn twee andere factoren veel bepalender voor de afloop van het conflict. “Ten eerste de logistiek van het Oekraense leger, dus hun vermogen om brandstof en munitie aan te kunnen blijven voeren naar alle delen van het land. En ten tweede de wil van de Oekraners om te blijven vechten. Mentale veerkracht is voor een groot deel echt bepalend.”

Van Rusland is bekend dat het tot nu toe driekwart van de voor de oorlog in Oekrane gereserveerde middelen heeft ingezet. “Hij heeft dus nog wat achter de hand. Van de Oekraners weten we ook dat niet.”

De Kruif denk niet dat Poetin makkelijk ng meer soldaten en materieel kan aanvoeren. “Hij heeft naar schatting zo'n beetje de helft van de operationele capaciteit van het Russische leger ingezet. De andere helft kan hij in theorie natuurlijk ook nog inzetten. Maar dat kost ten eerste heel veel tijd en inspanning, ten tweede vereist het een enorm goede logistiek en ten derde, als het al zou lukken: dan wordt het enorm grote Rusland op andere plekken kwetsbaar. Dat lijkt me niet echt een optie.”
Die 200.000 man is dus de helft van de operationele capaciteit van Rusland, dat valt me echt tegen (of eigenlijk mee). En volgens De Kruif is het dus geen optie dat er echt nog aanvulling komt, behalve die 20/25% die nog aan de kant staat.
pi_203917643
Maar ik zie juist op deze kaart dat de Oekraense troepen weer terrein winnen bij Kiew, en ook in de Donbas zelf.

pi_203917708
quote:
0s.gif Op donderdag 3 maart 2022 09:13 schreef Hanca het volgende:
Al een dag oud dus ik weet niet of het al langs is gekomen, maar dit interview van Het Parool met De Kruif is wel interessant: https://www.parool.nl/wer(...)%20Mart%20de%20Kruif.

Dit stukje over de afloop wat mij betreft vooral:
[..]
Die 200.000 man is dus de helft van de operationele capaciteit van Rusland, dat valt me echt tegen (of eigenlijk mee). En volgens De Kruif is het dus geen optie dat er echt nog aanvulling komt, behalve die 20/25% die nog aan de kant staat.
Dat aantal vind ik ook laag. Alleen al bij de Slag om Stalingrad zijn er al meer Sovjetsoldaten gesneuveld.
pi_203917730
quote:
0s.gif Op donderdag 3 maart 2022 06:42 schreef Kickinalfa het volgende:
Het lijkt er toch wel op dat het zuiden een redelijke opmars kent en in het oosten het Oekraense leger is een soort tang beweging lijkt te komen.
Dat gevoel had ik een paar dagen geleden ook, maar het stokt nu te veel. .
  donderdag 3 maart 2022 @ 09:36:51 #71
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_203917940
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2022 21:51 schreef Perrin het volgende:

[..]
Kremlincijfers dus die moeten nog keer 5 of 10.
Volgens Bellingcat ligt het aantal doden van de Russen rond de 3000.
pi_203917980
quote:
0s.gif Op donderdag 3 maart 2022 09:22 schreef Idisrom het volgende:

[..]
Die colonne van 60km zou ook nog steeds vooral stil staan, omdat er veel te weinig brandstof is (en ook te weinig voedsel, trouwens). Zonder veel brandstof waardoor ze per dag echt veel kilometers kunnen maken, gaat die tangbeweging echt niet lukken.
  donderdag 3 maart 2022 @ 09:55:06 #73
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_203918177
quote:
0s.gif Op donderdag 3 maart 2022 09:39 schreef Hanca het volgende:

[..]
Die colonne van 60km zou ook nog steeds vooral stil staan, omdat er veel te weinig brandstof is (en ook te weinig voedsel, trouwens). Zonder veel brandstof waardoor ze per dag echt veel kilometers kunnen maken, gaat die tangbeweging echt niet lukken.
Ik las op het AD artikel helaas achter de betaalmuur dat de Russen klagen over een gebrek aan voedsel en brandstof. Het plan was om de Oekrane in zo een drie dagen te veroveren. En de voorraden waren daar ook naar ingericht.
  Moderator donderdag 3 maart 2022 @ 09:56:52 #74
236264 crew  capricia
pi_203918201
quote:
0s.gif Op donderdag 3 maart 2022 09:39 schreef Hanca het volgende:

[..]
Staat die er nou nog steeds?
En nog niet aan flarden geschoten?
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_203918267
quote:
1s.gif Op donderdag 3 maart 2022 09:56 schreef capricia het volgende:

[..]
Niet aan flarden, omdat de Russen de lucht (bijna volledig) controleren.
De temperaturen zijn inmiddels wel gestegen tot behoorlijk boven het nulpunt, dus buiten de wegen wordt het de komende maand een grote blubbermassa daar ten noorden van Kiew. Dus die colonne wordt straks meer last dan lust.
pi_203918318
quote:
1s.gif Op donderdag 3 maart 2022 09:56 schreef capricia het volgende:

[..]
Zoals uit de post van @xpompompomx blijkt, kunnen de Russen door slecht onderhoud van hun banden niet van de weg af. De colonne steeds tegenhouden door de weg te slopen of blokkades neer te leggen is niet zo moeilijk. Hun eigen voertuigen die kapot gaan (dat is altijd een deel bij zo'n grote groep) staan de rest ook in de weg.

Daarom gaan de Russen in het zuiden dus beter: daar is geen modder, dat gebied is veel droger.

Tel dat op bij de brandstofproblemen, het voedseltekort en de dalende moraal en de Russen zijn dus helemaal niet in staat tot tangbewegingen of snelle vorderingen.
pi_203919163
twitter
Dit is natuurlijk niet het bewijs dat het plan was om per 6 maart het hele land te bezetten. De gelekte lofzang voor Putin was waarschijnlijk bedoeld rond de Oekrainse Independece Day (24 augustus) uit te komen. Het plan was dus om voor augustus een nieuwe regering te installeren. Het zou nog steeds kunnen, maar ik zie niet echt hoe.
quote:
Did anyone in the old European capitals, in Paris and Berlin, seriously believe that Moscow would give up Kyiv? Now this problem is gone – Ukraine has returned to Russia.

[ Bericht 0% gewijzigd door Arnold_ op 03-03-2022 12:27:57 ]
pi_203920014
Schepen voor de kust van Odessa:
twitter
pi_203921209
Als de Oekraners serieuze aantallen Bayraktar drones krijgen, bijv stuks of 100. Lijkt me dat ze daarbij in de huidige situatie de Russen wel erg pijn kunnen doen, denken jullie niet?
pi_203921378
quote:
0s.gif Op donderdag 3 maart 2022 13:03 schreef Aloulu het volgende:
Als de Oekraners serieuze aantallen Bayraktar drones krijgen, bijv stuks of 100. Lijkt me dat ze daarbij in de huidige situatie de Russen wel erg pijn kunnen doen, denken jullie niet?
Het zijn geen DJI drones die je ff met je smart phone bestuurd. Zonder goed personeel heb je er geen flikker aan.
pi_203922426
quote:
0s.gif Op donderdag 3 maart 2022 13:16 schreef Duiveltja het volgende:

[..]
Het zijn geen DJI drones die je ff met je smart phone bestuurd. Zonder goed personeel heb je er geen flikker aan.
Zoals met zoveel militair spul.
Zelfs geweren wat nog redelijk low tech is.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
pi_203922666
quote:
0s.gif Op donderdag 3 maart 2022 10:01 schreef Idisrom het volgende:

[..]
Niet aan flarden, omdat de Russen de lucht (bijna volledig) controleren.
De temperaturen zijn inmiddels wel gestegen tot behoorlijk boven het nulpunt, dus buiten de wegen wordt het de komende maand een grote blubbermassa daar ten noorden van Kiew. Dus die colonne wordt straks meer last dan lust.
Dit begint wel echt Wehrmacht op weg naar Moskou-taferelen aan te nemen. :') Tering, laad je materieel uit en begin aan je operatie.

Waarom moet al dat materieel berhaupt in vrachtwagens geladen worden en rijden die pantserdivisies niet gewoon het land in?
  donderdag 3 maart 2022 @ 19:26:35 #83
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_203926294
Deze nog even op de rand van de dag. Zie ook een divisie(?) pantserinfanterie in het Noord-Westen op de grens met Belarus. Daar gebeurt nu nog niets mee...

pi_203926660
Zal hier vast iemand zitten die mijn vraag kan beantwoorden.

Ik lees dat Ukraine bij de NATO het verzoek heeft ingediend om Ukraine een no-fly zone te maken. Aangezien Ukraine niet bij de NATO zit, mogen zij dit dan zelf niet bepalen?
pi_203926774
quote:
0s.gif Op donderdag 3 maart 2022 19:41 schreef babipangang het volgende:

Ik lees dat Ukraine bij de NATO het verzoek heeft ingediend om Ukraine een no-fly zone te maken. Aangezien Ukraine niet bij de NATO zit, mogen zij dit dan zelf niet bepalen?
Ze mogen het zelf wat afroepen, maar het gaat vooral om het feit van de "handhaving", lees ze vragen de NAVO Russische vliegtuigen neer te schieten.
  donderdag 3 maart 2022 @ 19:47:38 #86
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_203926825
quote:

Zo'n no flyzone moet je af kunnen dwingen. In casu moet de NAVO dat doen (want de Oekraners kunnen dat niet), wat feitelijk neerkomt op een oorlogsverklaring aan Rusland.

pi_203926860
quote:

Lijkt me een wanhoopspoging van Oekrane. Die zitten de hele tijd te hopen dat de NAVO zich in de strijd gaat gooien. Dit is weer zo'n vraag daarom: ze willen dat de NAVO het luchtruim gaat beheersen. Die gaan daar neem ik aan niet eens op reageren.
pi_203926897
quote:

Ja, natuurlijk mag de NAVO dat zelf bepalen. NAVO bepaalt zelf of ze Russische vliegtuigen uit de lucht gaan schieten daar. Niet Oekrane.
pi_203927200
Osinga en Deen temperden de verwachtingen ook weer wat vandaag. Volgens Osinga is dat konvooi een hype en gaat dat vooral om vooral om voorraden en niet zozeer om tanks etc.

Deen benadrukte het belang van Mariupol. De pantsereenheden die dan vrijkomen kunnen bij een overgave oprukken richting de Dnepr.
  donderdag 3 maart 2022 @ 20:03:52 #90
56749 BlaZ
pi_203927284
quote:
0s.gif Op donderdag 3 maart 2022 19:49 schreef Hanca het volgende:

[..]
Lijkt me een wanhoopspoging van Oekrane. Die zitten de hele tijd te hopen dat de NAVO zich in de strijd gaat gooien. Dit is weer zo'n vraag daarom: ze willen dat de NAVO het luchtruim gaat beheersen. Die gaan daar neem ik aan niet eens op reageren.
Biden heeft al aangegeven dat niet te doen.
Het probleem is niet een no-fly zone, maar het handhaven ervan.
pi_203927376
quote:
0s.gif Op donderdag 3 maart 2022 20:01 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Osinga en Deen temperden de verwachtingen ook weer wat vandaag. Volgens Osinga is dat konvooi een hype en gaat dat vooral om vooral om voorraden en niet zozeer om tanks etc.

Deen benadrukte het belang van Mariupol. De pantsereenheden die dan vrijkomen kunnen bij een overgave oprukken richting de Dnepr.
Voorraden zijn minstens zo belangrijk als tanks. Zonder munitie en benzine is een tank alleen nog wat waard bij de oud-ijzerhandel.
pi_203927407
quote:
0s.gif Op donderdag 3 maart 2022 20:03 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Het probleem zou de hiermee gepaard gaande oorlogsverklaring aan Rusland moeten zijn.
I understand how you feel. You see, it's all very clear to me now. The whole thing. It's wonderful.
pi_203927426
quote:
0s.gif Op donderdag 3 maart 2022 09:21 schreef Idisrom het volgende:

[..]
Dat aantal vind ik ook laag. Alleen al bij de Slag om Stalingrad zijn er al meer Sovjetsoldaten gesneuveld.
Ietsjes meer. Rond de 500.000 doden voor het Sovjet Leger.
pi_203927452
quote:
0s.gif Op donderdag 3 maart 2022 20:07 schreef Hanca het volgende:

[..]
Voorraden zijn minstens zo belangrijk als tanks. Zonder munitie en benzine is een tank alleen nog wat waard bij de oud-ijzerhandel.
Onderdelen spelen ook een grote rol, niets slijt zo snel als militair materieel in oorlogstijd met name als het onderhoud matig is geweest en dat lijkt het geval te zijn.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 03-03-2022 20:10:59 ]
pi_203929308
quote:
0s.gif Op donderdag 3 maart 2022 20:03 schreef BlaZ het volgende:
Tuurlijk gaan ze dat niet doen. De mogelijke gevolgen ervan zijn mega groot. Moeten wel realistisch blijven.
pi_203931726
De omsingeling van Kyiv is voorlopig verkloot door de herovering van Irpin en Bucha.
Weet iemand de lokatie van de geplande staging area voor de belegering van Kyiv? Want die zou op zo'n 15km van Kyiv moeten zijn, gezien het bereik van hun artillerie.
  donderdag 3 maart 2022 @ 23:45:10 #97
56749 BlaZ
pi_203931957
quote:
0s.gif Op donderdag 3 maart 2022 09:22 schreef Idisrom het volgende:

[..]
Dat soort bewegingen kunnen best een paar weken duren. Het probleem voor Oekrane is dat men zonder luchtoverwicht eigenlijk niet goed kan terugtrekken. Vandaar steeds de vragen om een no-fly zone.
pi_203932669
quote:
0s.gif Op donderdag 3 maart 2022 20:01 schreef PietjePuk2000 het volgende:

Deen legde ook goed uit, waarom veel Russische militairen de eerste dagen niet wisten dat zij Oekrane aan het binnenvallen waren. De operaties van aanvallen vanaf vier verschillende kanten moest zo geheim mogelijk blijven.
  vrijdag 4 maart 2022 @ 08:19:51 #99
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_203933276
Update van gisteren. Nauwelijks vorderingen..

vrijdag 4 maart 2022 @ 08:24:13 #100
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_203933300
quote:

Dat is een ding. Maar de no-fly zone gaat er niet komen omdat dan het risico van een direct conflict tussen de NAVO en de Russen dan te groot is.
  vrijdag 4 maart 2022 @ 08:27:10 #101
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_203933329
quote:
0s.gif Op donderdag 3 maart 2022 20:10 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Onderdelen spelen ook een grote rol, niets slijt zo snel als militair materieel in oorlogstijd met name als het onderhoud matig is geweest en dat lijkt het geval te zijn.
Klopt en het materieel heeft ook maanden in de open lucht op modderige makeshift basis gestaan.
  vrijdag 4 maart 2022 @ 08:28:51 #102
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_203933341
Met de kolonne en de beperkte manoeuvreer ruimte die er is zou je denken dat het UR leger massaal mijnen zou plaatsen langs die route. Is daar enig nieuws van>

Of dat ze het in ieder geval aankondigen.
pi_203933410
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2022 08:19 schreef AgLarrr het volgende:
Update van gisteren. Nauwelijks vorderingen..

[ afbeelding ]
Ze zijn in het zuiden al hun slagkracht kwijt door de belegering van Mariupol. Pas als die stad zich overgeeft heb je weer genoeg reserves om naar het noorden door te trekken. Maar dat kan nog dagen duren. En ik betwijfel of het Russische leger genoeg troepen heeft om elke stad met straatgevechten te zuiveren.

In het noorden rond Kiev is de verdediging ontzettend taai. Inderdaad moet daar de artillerie eerst in stelling worden gebracht maar de afstand is nog te groot. En in het noord-oosten lijken ze veel last te hebben van partizanen omdat het achterland niet volledig is gezuiverd.
pi_203933523
Ondertussen in Rusland, deze tweet reeks geeft een interessante inkijk in hoe de Russische samenleving tegen de oorlog kijkt en gevolgen ervan groot zijn. Zo te lezen kan het in de samenleving en weerstand op iets langere termijn vanwege enorme sancties ook nog alle kanten op. Poetin heeft ook daar zijn strijd zeker nog niet gewonnen tegen het anti-oorlog/onvrede geluid.

twitter
pi_203933597
Rusland kan niet eens een ander land de moeder blitzkriegen. Dat moet putin toch wel ook weten inmiddels.
pi_203933720
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2022 08:49 schreef Aloulu het volgende:
Ondertussen in Rusland, deze tweet reeks geeft een interessante inkijk in hoe de Russische samenleving tegen de oorlog kijkt en gevolgen ervan groot zijn. Zo te lezen kan het in de samenleving en weerstand op iets langere termijn vanwege enorme sancties ook nog alle kanten op. Poetin heeft ook daar zijn strijd zeker nog niet gewonnen tegen het anti-oorlog/onvrede geluid.

[ twitter ]
blijkbaar is de roep om oorlog hier groter ...
I understand how you feel. You see, it's all very clear to me now. The whole thing. It's wonderful.
pi_203933724
Pro-Russische kaart. Veel te optimistisch natuurlijk maar het doel is wel duidelijk.

pi_203933759
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2022 09:13 schreef UncleScorp het volgende:
Welke roep om oorlog?
pi_203933851
Osinga suggereert dat Poetin nog steeds een volledige verovering van Oekrane tot doel heeft. Hier trouwens een uitstekende Amerikaanse podcast over de eerste paar dagen van de oorlog.

https://warontherocks.com(...)russo-ukrainian-war/
  vrijdag 4 maart 2022 @ 09:31:52 #110
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_203933927
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2022 09:13 schreef UncleScorp het volgende:

[..]
Op zich kan ik daar wel begrip voor op brengen maar zie het meer als boosheid. Niemand wil normaal gesproken een oorlog. Of de dood van jonge soldaten en burgers.
pi_203934178
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2022 09:13 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Pro-Russische kaart. Veel te optimistisch natuurlijk maar het doel is wel duidelijk.

[ afbeelding ]
Dan lijkt het erop dat de steden Dnipro en Zaporizja buiten de oorlog worden gehouden, en dat de lijn ver ten oosten van deze steden komt te liggen.
pi_203934427
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2022 10:00 schreef Idisrom het volgende:

[..]
Dan lijkt het erop dat de steden Dnipro en Zaporizja buiten de oorlog worden gehouden, en dat de lijn ver ten oosten van deze steden komt te liggen.
Volgens experts wil Poetin echt de volledige Oekrane pakken. Dus dit lijkt een voorspelling voor de komende dagen.
pi_203934466
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2022 10:18 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Volgens experts wil Poetin echt de volledige Oekrane pakken. Dus dit lijkt een voorspelling voor de komende dagen.
De NOS heeft daar een artikel over: https://nos.nl/collectie/(...)lensky-al-klaarstaan

Interessant is dit al jaren in Russische media circulerende kaartje:
  vrijdag 4 maart 2022 @ 10:22:55 #114
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_203934479
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2022 09:22 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Osinga suggereert dat Poetin nog steeds een volledige verovering van Oekrane tot doel heeft. Hier trouwens een uitstekende Amerikaanse podcast over de eerste paar dagen van de oorlog.

https://warontherocks.com(...)russo-ukrainian-war/
Thanks
pi_203934559
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2022 10:21 schreef Hanca het volgende:

[..]
De NOS heeft daar een artikel over: https://nos.nl/collectie/(...)lensky-al-klaarstaan

[ afbeelding ]
Ja ik las het artikel maar vind elke optie problematisch. Ik denk eigenlijk niet dat Oekrane akkoord gaat met het afstaan van wat voor gebied dan ook. Die zullen liever blijven vechten.
  vrijdag 4 maart 2022 @ 10:49:57 #116
38496 Perrin
pi_203934745
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2022 10:21 schreef Hanca het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Ongetwijfeld zien ze wat daar nog over is van Oekrane dan als Wit Rusland 2 en niet als vrije democratie.
pi_203934759
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2022 10:34 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Ja ik las het artikel maar vind elke optie problematisch. Ik denk eigenlijk niet dat Oekrane akkoord gaat met het afstaan van wat voor gebied dan ook. Die zullen liever blijven vechten.
Als Zelensky op een gegeven moment alleen staat omdat de rest van de wereld een compromis wel accepteert, dan is er natuurlijk wel een andere situatie.
pi_203934770
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 maart 2022 10:49 schreef Perrin het volgende:

[..]
Ongetwijfeld zien ze wat daar nog over is van Oekrane dan als Wit Rusland 2 en niet als vrije democratie.
Nee, Nieuw-Rusland zou dan dus Belarus 2 worden, een dictatuur geregeerd door een marionet.
  vrijdag 4 maart 2022 @ 10:52:48 #119
38496 Perrin
pi_203934777
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2022 10:52 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, Nieuw-Rusland zou dan dus Belarus 2 worden, een dictatuur geregeerd door een marionet.
Poetin wilde toch Kyiv?
pi_203934812
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2022 10:52 schreef Perrin het volgende:

[..]
Poetin wilde toch Kyiv?
Ja, dat is optie 1 uit het artikel, dit gaat over een andere optie als heel Oekrane veroveren niet lukt.
  vrijdag 4 maart 2022 @ 15:26:07 #121
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_203938064
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2022 10:52 schreef Perrin het volgende:

[..]
Poetin wilde toch Kyiv?
Poetin wil de gasreserves in de Donbas en de Zwarte zee. Kiev leek de kortste route omdat hij dacht dat het tot capitulatie zou leiden. Nu moet hij het beoogde land waarschijnlijk eerst feitelijk bezetten en dan een tweedeling afdwingen aan de onderhandelingstafel.

vrijdag 4 maart 2022 @ 15:53:25 #122
38496 Perrin
pi_203938391
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2022 15:26 schreef AgLarrr het volgende:

[..]
Poetin wil de gasreserves in de Donbas en de Zwarte zee. Kiev leek de kortste route omdat hij dacht dat het tot capitulatie zou leiden. Nu moet hij het beoogde land waarschijnlijk eerst feitelijk bezetten en dan een tweedeling afdwingen aan de onderhandelingstafel.
Pff als het allemaal om gas draait, laten we dan in hemelsnaam met een noodgang kappen met gas uit Rusland kopen. Er kleeft bloed aan onze CVs zo :(
pi_203938452
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2022 15:53 schreef Perrin het volgende:

[..]
Pff als het allemaal om gas draait, laten we dan in hemelsnaam met een noodgang kappen met gas uit Rusland kopen. Er kleeft bloed aan onze CVs zo :(
Mijn idee. Als we bereid zijn een stuk meer te betalen als burger zou dat mogelijk kunnen zijn. Maar je hebt een aantal jaar nodig om die omslag te kunnen maken naar vloeibaar gas aangevoerd door schepen.
pi_203939097
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2022 15:57 schreef Cherni het volgende:

[..]
Mijn idee. Als we bereid zijn een stuk meer te betalen als burger zou dat mogelijk kunnen zijn. Maar je hebt een aantal jaar nodig om die omslag te kunnen maken naar vloeibaar gas aangevoerd door schepen.
Of gewoon naar (buurt)warmtepompen en warmtenetten, het kabinet moet enorm snel net als in Duitsland een plan maken om in 2035 of nog liever nog eerder van het gas af te zijn. Hebben ze in Duitsland ook gedaan na deze inval.
  vrijdag 4 maart 2022 @ 16:49:54 #125
38496 Perrin
pi_203939167
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2022 16:45 schreef Hanca het volgende:

[..]
Of gewoon naar (buurt)warmtepompen en warmtenetten, het kabinet moet enorm snel net als in Duitsland een plan maken om in 2035 of nog liever nog eerder van het gas af te zijn. Hebben ze in Duitsland ook gedaan na deze inval.
Idd. Dit kan zo echt niet dat we afhankelijk zijn van een oorlogszuchtige dictator met kernwapens met onze CV-ketels.
pi_203939337
Aanwijzingen dat Russische pantsereenheden rond de Donbass een poging doen een omsingelingspunt te bereiken bij de stad Izyum. Er wordt een tangbeweging gecreerd om alle troepen ten oosten van dit punt te omsingelen. Een risicovolle tactiek want saillanten zoals dit zijn ontzettend kwetsbaar voor afsnijding. Tegelijkertijd zijn dit soort knooppunten cruciaal voor een omsingelingsslag.

twitter
pi_203939469
Volgens deze man van Bellingcat heeft Oekrane een kans als ze het nog 2 weken vol houden: https://www.ad.nl/buitenl(...)et-flippen~a7f7867b/

Bellimgcat zou in 2021 al zijn benaderd door Russen die meldden dat Rusland in 2022 meer een dictatuur zou worden, geleid als een leger en zelfs door een bron uit het Kremlin dat Rusland in 2022 Oekrane aan zou vallen. Het idee was om Oekrane in 3 dagen te veroveren.

Nu dat mislukt is zegt hij dit:
quote:
Als Oekrane nog twee weken stand zou weten te houden kan dat grote gevolgen hebben, schat de man van Bellingcat. ,,Houden ze de grote steden totdat de voorraadtekorten in het Russische leger gaan opspelen en ook tot het geld gaat ontbreken om te winnen.” ‘Bronnen’ melden dat mensen uit Poetins entourage totaal flippen door de westerse sancties, weet Grozev. ,,Ze doen alles om de schade voor zichzelf te beperken. Inclusief hoe ze van hem afkomen. Dat is geen complottheorie, maar zo denken machtige mensen die misschien alles kwijtraken door zulk onpragmatisch gedrag.”

[ Bericht 0% gewijzigd door Hanca op 04-03-2022 17:18:38 ]
  vrijdag 4 maart 2022 @ 17:17:45 #128
38496 Perrin
pi_203939611
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2022 17:07 schreef Hanca het volgende:
Volgens deze man van Bellingcat heeft Oekrane een kans als ze het nog 2 weken vol houden: https://www.ad.nl/buitenl(...)et-flippen~a7f7867b/

Bellimgcat zou in 2021 al zijn benaderd door Russen die meldden dat Rusland in 2022 meer een dictatuur zou worden, geleid als een leger en zelfs door een bron uit het Kremlin dat Rusland in 2022 Oekrane aan zou vallen. Het idee was om Oekrane in 3 dagen te veroveren.

Nu dat mislukt is schijnt zegt hij dit:
[..]

Echt als er een Russische Lente uitbreekt, wat een zegen zou dat zijn. Niet in de laatste plaats voor de Russen zelf.
pi_203939691
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 maart 2022 17:07 schreef Hanca het volgende:

[..]

Nou die 2 weken dat zie ik eerlijk gezegd nog wel gebeuren ook. Zo snel geeft een belegerde stad zich doorgaans niet over.

Maar wat dachten ze dan ook? :') Met een paar tankcolonnes rijden we zo het hele land door en dan geven ze zich wel over?
pi_203939696
Velen hier vonden het vreemd dat er zoveel Afrikaanse studenten in Oekraine waren, en dachten dat het voor vluchtelingen/gelukszoekers waren op weg naar West-Europa. Hier een artikel van de BBC waarom er zoveel Afrikaanse studenten in Oekraine (en ook in Rusland) zijn/waren.
Oekrainse universiteiten zijn een stuk beter dan de universiteiten in de meeste Afrikaanse landen, en een stuk goedkoper dan de universiteiten in West-Europa of de VS.

https://www.bbc.co.uk/news/world-africa-60603226

[ Bericht 0% gewijzigd door George_of_the_Jungle op 04-03-2022 17:36:45 ]
  vrijdag 4 maart 2022 @ 17:30:25 #131
38496 Perrin
pi_203939752
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2022 17:24 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Nou die 2 weken dat zie ik eerlijk gezegd nog wel gebeuren ook. Zo snel geeft een belegerde stad zich doorgaans niet over.

Maar wat dachten ze dan ook? :') Met een paar tankcolonnes rijden we zo het hele land door en dan geven ze zich wel over?
Donbass en Crimea kregen ze vrij makkelijk, ze zagen hoe het Afghaanse leger uiteenviel. Wie weet gokten ze op zoiets?
  vrijdag 4 maart 2022 @ 17:32:21 #132
38496 Perrin
pi_203939784
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2022 17:25 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Velen hier vonden het vreemd dat er zoveel Afrikaanse studenten in Oekraine waren, en dachten dat het voor vluchtelingen/gelukszoekers waren op weg naar West-Europa. Hier een artikel van de BBC waarom er zoveel Afrikaanse studenten in Oekraine (en ook in Rusland) zijn/waren.
Oekrainse universiteiten zijn een stuk beter dan de universiteiten in de meeste Afrikaanse landen, en een stuk goedkoper dan de universiteiten in West-Europa of de VS.

https://www.bbc.co.uk/news/world-africa-60603226
je link mist het laatste 6je
pi_203939852
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2022 17:24 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]

Dan maar hopen dat die vent gelijk heeft. Ik heb niet teveel hoop op een echte Russische Lente, maar een andere dictator die de Russische economie belangrijker vindt dan zo stoer mogelijk over komen zou al een grote verbetering zijn.
pi_203939991
Er schijnen al 3 Russische SU-25's neergehaald te zijn vandaag. _O_
pi_203939994
quote:

[..]

Ik las een andere analyse waarin Rusland tien dagen geld heeft voor deze oorlog.

In ieder geval is volhouden nu enorm belangrijk. Elke dag dat het de Russen niet lukt, is een dag waarna ze wellicht echt out of cash gaan. Sowieso is dat al het probleem.

Als Putin te lang doorgaat kan hij zelfs als hij het land volledig bezet, de klap voor Rusland niet meer te boven komen economisch.

Las net dat de colonne van 60km door opgeblazen bruggen, directe aanvallen op de colonne, pech en andere blokkades al even stil staat. Sitting ducks.
Whatever...
  vrijdag 4 maart 2022 @ 17:49:57 #136
38496 Perrin
pi_203940027
quote:
11s.gif Op vrijdag 4 maart 2022 17:47 schreef xpompompomx het volgende:
Er schijnen al 3 Russische SU-25's neergehaald te zijn vandaag. _O_
Eentje was gister. Dus drie over de afgelopen twee dagen.

Bizar hoe slecht de Russen greep krijgen over het luchtruim.
pi_203940087
Al een week lang 0 berichten over Oekraiense verliezen trouwens. :') Snap dat het moraal hoog gehouden moet worden maar ben toch wel benieuwd hoe het er aan die kant voorstaat. Inmiddels meer dan 20 procent van het land niet meer onder controle, veel van dat terugtrekken moet toch ten koste van verliezen zijn gegaan.
pi_203940165
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2022 17:52 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Al een week lang 0 berichten over Oekraiense verliezen trouwens. :') Snap dat het moraal hoog gehouden moet worden maar ben toch wel benieuwd hoe het er aan die kant voorstaat. Inmiddels meer dan 20 procent van het land niet meer onder controle, veel van dat terugtrekken moet toch ten koste van verliezen zijn gegaan.
Natuurlijk lijden ze verliezen. Maar ze zullen zeker gebruik maken van hun kennis van het land en vanwege de getalsmatige overmacht van Rusland eerder terugtrekken van minder strategische delen dan zichzelf daar kapot te vechten.

En er zullen zeker guerillacellen achterblijven achter Russische linies. Voor dispersed warfare met gebruikmaking van kennis van de omgeving en goodwill van de bevolking.

Nu is er nog geen ijzeren greep van politie/ Russische geheime diensten om de lokale mensen te gebruiken om die dispersed groepen te pakken.
Whatever...
  vrijdag 4 maart 2022 @ 17:57:38 #139
38496 Perrin
pi_203940177
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2022 17:52 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Zal niet zuinig zijn nee. Maar aan de andere kant hebben ze veel voordelen. Mobiliteit, terreinkennis, goede intel, nog geen totale dreiging uit de lucht.. Dus wel aannemelijk dat de Russen nu de hardste klappen krijgen.
pi_203940181
Julian Rpcke van Bild met de meest pessimistische kaart tot nu toe. Het gele gebied is absoluut niet volledig onder Russische controle met waarschijnlijk vele Oekraense militairen die daar nog rondlopen en een gevaar lopen voor de bevoorrading.

pi_203940624
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 maart 2022 17:49 schreef Perrin het volgende:

[..]

Je hebt gelijk ja. :)
pi_203940802
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 maart 2022 17:47 schreef Spanky78 het volgende:

[..]
Ik las een andere analyse waarin Rusland tien dagen geld heeft voor deze oorlog.

In ieder geval is volhouden nu enorm belangrijk. Elke dag dat het de Russen niet lukt, is een dag waarna ze wellicht echt out of cash gaan. Sowieso is dat al het probleem.

Als Putin te lang doorgaat kan hij zelfs als hij het land volledig bezet, de klap voor Rusland niet meer te boven komen economisch.

Las net dat de colonne van 60km door opgeblazen bruggen, directe aanvallen op de colonne, pech en andere blokkades al even stil staat. Sitting ducks.
Ik las ook dat het zuidoosten van Oekrane per spoor inmiddels niet meer bereikbaar is omdat het leger grote spoorbruggen opblaast, zoals deze:

Daarnaast is vandaag ook een spoorbrug op het traject tussen Odessa en Transnistri opgeblazen:
twitter

[ Bericht 13% gewijzigd door #ANONIEM op 04-03-2022 18:51:58 ]
  vrijdag 4 maart 2022 @ 18:50:17 #143
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_203940872
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 maart 2022 17:49 schreef Perrin het volgende:

Is natuurlijk niks van te zeggen als je het aantal sorties niet weet... En de SU-25 is nou ook net de kist die zich in de meest gevaarlijke situaties begeeft (CAS).
  vrijdag 4 maart 2022 @ 19:07:28 #144
38496 Perrin
pi_203941197
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2022 18:50 schreef AchJa het volgende:

[..]
Is natuurlijk niks van te zeggen als je het aantal sorties niet weet... En de SU-25 is nou ook net de kist die zich in de meest gevaarlijke situaties begeeft (CAS).
Is de Russische A-10 toch?

edit, yep:
https://theaviationgeekcl(...)the-warthog-for-cas/

best een mooi ding :@

pi_203941317
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2022 18:50 schreef AchJa het volgende:

[..]
Toch zullen Amerikanen niet zo dom zijn om 3 vergelijkbare vliegtuigen in zo'n kort tijdsbestek kwijt te raken neem ik aan. Misschien in 1965 nog wel, maar anno 2022 toch niet meer.
  vrijdag 4 maart 2022 @ 19:18:44 #146
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_203941389
quote:
2s.gif Op vrijdag 4 maart 2022 19:15 schreef xpompompomx het volgende:

Toch zullen Amerikanen niet zo dom zijn om 3 vergelijke vliegtuigen in zo'n kort tijdsbestek kwijt te raken neem ik aan. Misschien in 1965 nog wel, maar anno 2022 toch niet meer.
Wel als ze tegen een (near) peer moeten gaan knokken. Zoals de Russen nu.

Men is natuurlijk verwend door vredesmissies, COIN en inferieure tegenstanders.
pi_203941490
quote:
2s.gif Op vrijdag 4 maart 2022 19:15 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Toch zullen Amerikanen niet zo dom zijn om 3 vergelijkbare vliegtuigen in zo'n kort tijdsbestek kwijt te raken neem ik aan. Misschien in 1965 nog wel, maar anno 2022 toch niet meer.
Laiverds ondanks een burger bestaan bij Def. heb ik geen weet van toestellen en typenmrs.
Hebben de Amerikanen (?) drie straaljagers verloren? Hoe dan.

Edit: post #134 teruggescrolld: het waren Russische.
Oh ja…vraagje dan: geldt een vliegverbod ook voor drones?
  vrijdag 4 maart 2022 @ 19:29:29 #148
38496 Perrin
pi_203941566
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 maart 2022 19:25 schreef AnneX het volgende:

[..]
Laiverds ondanks een burger bestaan bij Def. heb ik geen weet van toestellen en typenmrs.
Hebben de Amerikanen (?) drie straaljagers verloren? Hoe dan.
De Russen :P Oekraine heeft een hele reeks aan luchtverdedigingsvoertuigen en MANPADs.
  vrijdag 4 maart 2022 @ 19:38:35 #149
61891 zakjapannertje
rijksmonument
pi_203941788
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2022 10:52 schreef Hanca het volgende:

[..]
Zoiets als Abchazi dan dus, alleen door Poetin-Rusland en trawanten erkend.
pi_203942211
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 maart 2022 19:38 schreef zakjapannertje het volgende:

[..]
Zoiets als Abchazi dan dus, alleen door Poetin-Rusland en trawanten erkend.
Je weet natuurlijk nooit hoe de oorlog en daarop volgende onderhandelingen gaan verlopen. Oekrane heeft natuurlijk (zeker nu) ook niet de kracht om zoiets terug te veroveren en dat de NAVO geen schot lost zolang er niet op NAVO leden wordt geschoten heeft Stoltenberg vandaag zeer duidelijk gemaakt.
  vrijdag 4 maart 2022 @ 20:47:26 #151
483679 Arnold_
Zwartenek
pi_203943308

Cijfers van gisteren. Het is natuurlijk makkelijk om het wat aan te dikken. Zouden er echt 30 vliegtuigen daar op de grond kunnen liggen?
  vrijdag 4 maart 2022 @ 20:58:18 #152
483679 Arnold_
Zwartenek
pi_203943533
twitter
Deze telt niet. Van vandaag.
pi_203943566
quote:
14s.gif Op vrijdag 4 maart 2022 20:47 schreef Arnold_ het volgende:
[ afbeelding ]
Cijfers van gisteren. Het is natuurlijk makkelijk om het wat aan te dikken. Zouden er echt 30 vliegtuigen daar op de grond kunnen liggen?
Ik vind 217 vernietigde tanks al helemaal ongelofelijk. Lekker zooitje daar.
pi_203943626
Laatste updates uit Oost-Oekrane suggereren wel een strategische terugtrekking richting de Dnepr. Steeds meer Russische eenheden maken contact met elkaar.

[ Bericht 20% gewijzigd door #ANONIEM op 04-03-2022 21:03:11 ]
pi_203944281
Heb toch nog eens de situatie van 1943 (Wehrmacht in Oekrane) erbij gepakt. Het rode leger deed er toen ongeveer een maand over om de Duitsers van de sector Charkov naar de Dnepr terug te drijven. Vervolgens duurde het nog zeker een maand of 6 voor ze helemaal uit Oekrane verdreven waren. Andere tactische situatie maar ook met vergelijkbare elementen.

vrijdag 4 maart 2022 @ 21:47:14 #156
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_203944715
Verkoop de huid niet voordat de beer geschoten is...

Marnix Provoost
Researcher | Ph.D. Candidate

Inmiddels is de Russische inval in Oekrane ruim een week bezig en ontvouwt zich een steeds groter een humanitair drama. Wie de vele berichten en analyses op diverse sociale media volgt, kan gemakkelijk een beeld krijgen dat de Russische strijdkrachten afstevenen op een nederlaag en dat het bestoken van burgerdoelen gebeurt uit onmacht of frustratie. Dit zijn echter aannames die in dit stadium moeilijk overeind blijven wanneer je vanuit Russische doctrine kijkt naar de voortgang van de invasie.

Na een mislukte (vermoedelijke) poging om met een beperkte “speciale militaire operatie” een snelle overgave van Oekrane te forceren, zijn de Russische strijdkrachten overgegaan op het vertrouwde conventionele militaire optreden. Dit optreden is echter wezenlijk anders dan dat van Westerse krijgsmachten. Het is in een aantal opzichten dan ook misleidend om het Russische optreden te beoordelen vanuit een Westers militair toetsingskader. Daarom op persoonlijke titel en op basis van open bronnen een aantal opmerkingen ter overweging:

-Op het moment van schrijven vindt het Russisch offensief plaats op vier verschillende fronten. Op een vijfde front, in oost-Oekrane, worden Oekranse troepen gebonden die niet kunnen worden ingezet voor de verdediging van bijvoorbeeld Kyiv of andere bevolkingscentra. Het lijkt dan ook dat de Russische eenheden in zekere zin in de geest van de Deep Battle doctrine opereren, waarbij weerstanden worden omtrokken en zwakke plekken in de Oekraiense verdediging worden uitgebuit om voortgang te blijven boeken. Grote bevolkingscentra worden weliswaar met gewelddadige penetraties ‘verkend’, maar vermeden indien blijkt dat er sprake is van een sterke weerstand.

-Oekraense eenheden op hun beurt trachten Russische eenheden juist de bevolkingscentra in te zuigen, om daar tactisch en publicitair voordeel uit te halen. Conform doctrine en eerder optreden is het echter te verwachten dat de Russische landstrijdkrachten deze centra zullen omsingelen, belegeren en artillerie zullen inzetten om het verzet te breken of te vernietigen. Pas dan zal serieus getracht worden deze bevolkingscentra in te nemen.

-Indien de Russische voortgang op de verschillende fronten niet wordt afgestopt, is het een kwestie van tijd tot 1) delen van de Oekraiense strijdkrachten in oost- en midden-Oekrane omsingeld zijn, 2) de grote bevolkingscentra in het operatiegebied omsingeld of ingenomen zijn, 3) er een landverbinding is gecreerd tussen de Russische Federatie, Krim en mogelijk Transnistri, 4) Oekrane militair en economisch ernstig verzwakt is ten opzichte van Rusland en 5) Rusland alsnog de gewenste strategische diepte heeft gecreerd richting NAVO & EU.

-Het lijkt er nu op dat de vermoedelijke initile Russische politieke richtlijnen het militaire optreden in de beginfase dusdanig hebben beperkt dat dit in de beginfase heeft geleid tot een aantal tactische tegenslagen. Het is echter van belang te beseffen dat tactische tegenslagen niet per definitie resulteren in een strategische nederlaag en dat een strategische overwinning niet per definitie wordt behaald via tactische successen. De Russische strijdkrachten zijn historisch gezien veerkrachtig en adaptief, en het is te verwachten dat het optreden zich, ondanks de initile tactische tegenslagen, waar nodig zal aanpassen. In dit kader is de Winteroorlog van 1939-1940 interessant vergelijkingsmateriaal.

-In dezelfde context is het relevant dat de Russische strijdkrachten minder waarde hechten aan het minimaliseren van verliezen en werken met echelonnering. Het “eerste echelon” dient om een tegenstander te slijten en zwakke punten in een verdediging te vinden, alvorens in volgende echelons beter geachte eenheden worden ingezet om beslissend op te treden.

-Ten aanzien van het definieren van succes is het relevant dat de Russische strijdkrachten neigen naar het werken met beperkte strategische doelstellingen en een ‘negatief’ of destructief oogmerk. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het ontzeggen terrein of het vernietigen van infrastructuur of vijand in tegenstelling tot vermeesteren, neutraliseren of benvloeden ervan. Dit vertaalt zich in de wijze van optreden die moet leiden tot het behalen van de doelstellingen.

-Het is ook relevant om te begrijpen dat deze oorlog in het Russische veiligheidsdenken waarschijnlijk wordt opgevat als noodzakelijk om een op termijn existentile bedreiging voor Rusland weg te nemen. Een gevolg hiervan kan zijn dat het Russische regime niet zal schuwen om nog verder in geweldsintensiteit te escaleren om succesvol te zijn. Doctrinair zijn de Russische strijdkrachten daarbij bewust ambigu over de drempel voor de inzet van bijvoorbeeld tactische nucleaire wapens. Ook het maken van zoveel mogelijk burgerslachtoffers is een bewuste strategie om de druk op een tegenstander op te voeren.

-Het Russische optreden oogt chaotisch en ongecordineerd. Russische strijdkrachten gebruiken (gecontroleerde) chaos echter als bewuste strategie. Deze chaos creert omstandigheden waarmee moet worden voorkomen dat een tegenstander gecordineerd Russisch optreden kan ontregelen door het toebrengen van een beslissende slag. Een neveneffect is dat er bij diezelfde tegenstander onduidelijkheid kan ontstaan over de aard en intentie van het Russisch optreden. De zelf gecreerde chaos en resulterende frictie worden aan eigen zijde gemitigeerd door gedecentraliseerd optreden.

-Er wordt regelmatig gewezen op de huidige logistieke problemen van het Russische offensief. Deze problemen lijken ook aanzienlijk te zien, maar zijn niet uniek en in dit vroege stadium van deze operatie mogelijk nog goed te verhelpen. Ook de invasies van de VS in Irak in 1991 en 2003 kenden forse logistieke problemen. Logistieke problemen in een offensief zijn historisch gezien echter eerder regel dan uitzondering en op zichzelf geen indicator voor het mislukken van een operatie.

-In lijn met de logistieke problemen wordt er ook gerefereerd naar de vermeende langzame voortgang van de Russische eenheden. Ook hier is het interessant om te kijken naar de voortgang van de Amerikaanse eenheden tijdens de invasie van Irak in 2003. Destijds werd de ongeveer 560 kilometer tot Bagdad in twee weken overbrugd, wat zich vertaalt in een gemiddelde snelheid van iets meer dan 1,5km per uur. In 1991 was de gemiddelde opmarssnelheid van de coalitie met gemiddeld 2-3km per uur iets sneller. Vanuit deze achtergrond bezien, met daarbij opgeteld de lastige terrein- en weersomstandigheden en de effectief verdedigende Oekraense strijdkrachten, is het opmarstempo van de Russische strijdkrachten vooralsnog niet uitzonderlijk laag te noemen.

-Een grote vraag is waarom de Russische luchtmacht tot op heden slechts beperkt actief is. Binnen de context van het landoptreden is het in dit opzicht relevant op te merken dat er doctrinair geen focus is op joint optreden. Tevens wordt artillerie gezien als een effectiever middel met een lager ‘mediaprofiel’ om belegeringen van bevolkingscentra mee uit te voeren. Dit beantwoordt de vraag slechts ten dele, maar biedt wel iets van een verklaring.

-Regelmatig wordt er op gewezen dat het voor de Russische strijdkrachten onmogelijk zal zijn om geheel Oekrane te bezetten. Het is echter nog maar de vraag of dat bezetting of annexatie van grote gebiedsdelen ook daadwerkelijk het doel is. Mocht dat inderdaad het geval zijn, dan is het relevant op te merken dat de Russen twee keer eerder Oekraense opstanden tegen hun overheersing hebben gebroken en met hun meedogenloze aanpak in algemene zin een succesvolle track record als counterinsurgent hebben.

Afsluitend wil ik nogmaals benadrukken dat bovenstaande opmerkingen zijn bedoeld om een completer beeld te kunnen vormen van het verloop van het conflict. Er circuleert bovendien bijzonder veel mis- en desinformatie op sociale media en dat maakt het nog moeilijker om juiste conclusies te trekken uit wat er gebeurt, laat staan daarop te handelen. Wellicht dat deze bijdrage, hoewel beknopt en incompleet, dat proces iets vergemakkelijkt.

Gebruikte bronnen en websites:

David H. Ucko (2016) ‘The People are Revolting’: An Anatomy of Authoritarian Counterinsurgency, Journal of Strategic Studies,39:1, 29-61

https://www.fdd.org/analy(...)nvasion-not-failing/

https://www.linkedin.com/(...)118337102831616-Ub6P

Paul, Christopher, Colin P. Clarke, Beth Grill, and Molly Dunigan, Paths to Victory: Lessons from Modern Insurgencies. Santa Monica, CA: RAND Corporation, 2013

https://rusi.org/videos/a(...)mys-approach-warfare

https://www.understandingwar.org/

https://www.washingtonpos(...)-logistics-invasion/
pi_203944944
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2022 21:47 schreef AchJa het volgende:
Verkoop de huid niet voordat de beer geschoten is...

Marnix Provoost
Researcher | Ph.D. Candidate

Inmiddels is de Russische inval in Oekrane ruim een week bezig en ontvouwt zich een steeds groter een humanitair drama. Wie de vele berichten en analyses op diverse sociale media volgt, kan gemakkelijk een beeld krijgen dat de Russische strijdkrachten afstevenen op een nederlaag en dat het bestoken van burgerdoelen gebeurt uit onmacht of frustratie. Dit zijn echter aannames die in dit stadium moeilijk overeind blijven wanneer je vanuit Russische doctrine kijkt naar de voortgang van de invasie.

Na een mislukte (vermoedelijke) poging om met een beperkte “speciale militaire operatie” een snelle overgave van Oekrane te forceren, zijn de Russische strijdkrachten overgegaan op het vertrouwde conventionele militaire optreden. Dit optreden is echter wezenlijk anders dan dat van Westerse krijgsmachten. Het is in een aantal opzichten dan ook misleidend om het Russische optreden te beoordelen vanuit een Westers militair toetsingskader. Daarom op persoonlijke titel en op basis van open bronnen een aantal opmerkingen ter overweging:

-Op het moment van schrijven vindt het Russisch offensief plaats op vier verschillende fronten. Op een vijfde front, in oost-Oekrane, worden Oekranse troepen gebonden die niet kunnen worden ingezet voor de verdediging van bijvoorbeeld Kyiv of andere bevolkingscentra. Het lijkt dan ook dat de Russische eenheden in zekere zin in de geest van de Deep Battle doctrine opereren, waarbij weerstanden worden omtrokken en zwakke plekken in de Oekraiense verdediging worden uitgebuit om voortgang te blijven boeken. Grote bevolkingscentra worden weliswaar met gewelddadige penetraties ‘verkend’, maar vermeden indien blijkt dat er sprake is van een sterke weerstand.

-Oekraense eenheden op hun beurt trachten Russische eenheden juist de bevolkingscentra in te zuigen, om daar tactisch en publicitair voordeel uit te halen. Conform doctrine en eerder optreden is het echter te verwachten dat de Russische landstrijdkrachten deze centra zullen omsingelen, belegeren en artillerie zullen inzetten om het verzet te breken of te vernietigen. Pas dan zal serieus getracht worden deze bevolkingscentra in te nemen.

-Indien de Russische voortgang op de verschillende fronten niet wordt afgestopt, is het een kwestie van tijd tot 1) delen van de Oekraiense strijdkrachten in oost- en midden-Oekrane omsingeld zijn, 2) de grote bevolkingscentra in het operatiegebied omsingeld of ingenomen zijn, 3) er een landverbinding is gecreerd tussen de Russische Federatie, Krim en mogelijk Transnistri, 4) Oekrane militair en economisch ernstig verzwakt is ten opzichte van Rusland en 5) Rusland alsnog de gewenste strategische diepte heeft gecreerd richting NAVO & EU.

-Het lijkt er nu op dat de vermoedelijke initile Russische politieke richtlijnen het militaire optreden in de beginfase dusdanig hebben beperkt dat dit in de beginfase heeft geleid tot een aantal tactische tegenslagen. Het is echter van belang te beseffen dat tactische tegenslagen niet per definitie resulteren in een strategische nederlaag en dat een strategische overwinning niet per definitie wordt behaald via tactische successen. De Russische strijdkrachten zijn historisch gezien veerkrachtig en adaptief, en het is te verwachten dat het optreden zich, ondanks de initile tactische tegenslagen, waar nodig zal aanpassen. In dit kader is de Winteroorlog van 1939-1940 interessant vergelijkingsmateriaal.

-In dezelfde context is het relevant dat de Russische strijdkrachten minder waarde hechten aan het minimaliseren van verliezen en werken met echelonnering. Het “eerste echelon” dient om een tegenstander te slijten en zwakke punten in een verdediging te vinden, alvorens in volgende echelons beter geachte eenheden worden ingezet om beslissend op te treden.

-Ten aanzien van het definieren van succes is het relevant dat de Russische strijdkrachten neigen naar het werken met beperkte strategische doelstellingen en een ‘negatief’ of destructief oogmerk. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het ontzeggen terrein of het vernietigen van infrastructuur of vijand in tegenstelling tot vermeesteren, neutraliseren of benvloeden ervan. Dit vertaalt zich in de wijze van optreden die moet leiden tot het behalen van de doelstellingen.

-Het is ook relevant om te begrijpen dat deze oorlog in het Russische veiligheidsdenken waarschijnlijk wordt opgevat als noodzakelijk om een op termijn existentile bedreiging voor Rusland weg te nemen. Een gevolg hiervan kan zijn dat het Russische regime niet zal schuwen om nog verder in geweldsintensiteit te escaleren om succesvol te zijn. Doctrinair zijn de Russische strijdkrachten daarbij bewust ambigu over de drempel voor de inzet van bijvoorbeeld tactische nucleaire wapens. Ook het maken van zoveel mogelijk burgerslachtoffers is een bewuste strategie om de druk op een tegenstander op te voeren.

-Het Russische optreden oogt chaotisch en ongecordineerd. Russische strijdkrachten gebruiken (gecontroleerde) chaos echter als bewuste strategie. Deze chaos creert omstandigheden waarmee moet worden voorkomen dat een tegenstander gecordineerd Russisch optreden kan ontregelen door het toebrengen van een beslissende slag. Een neveneffect is dat er bij diezelfde tegenstander onduidelijkheid kan ontstaan over de aard en intentie van het Russisch optreden. De zelf gecreerde chaos en resulterende frictie worden aan eigen zijde gemitigeerd door gedecentraliseerd optreden.

-Er wordt regelmatig gewezen op de huidige logistieke problemen van het Russische offensief. Deze problemen lijken ook aanzienlijk te zien, maar zijn niet uniek en in dit vroege stadium van deze operatie mogelijk nog goed te verhelpen. Ook de invasies van de VS in Irak in 1991 en 2003 kenden forse logistieke problemen. Logistieke problemen in een offensief zijn historisch gezien echter eerder regel dan uitzondering en op zichzelf geen indicator voor het mislukken van een operatie.

-In lijn met de logistieke problemen wordt er ook gerefereerd naar de vermeende langzame voortgang van de Russische eenheden. Ook hier is het interessant om te kijken naar de voortgang van de Amerikaanse eenheden tijdens de invasie van Irak in 2003. Destijds werd de ongeveer 560 kilometer tot Bagdad in twee weken overbrugd, wat zich vertaalt in een gemiddelde snelheid van iets meer dan 1,5km per uur. In 1991 was de gemiddelde opmarssnelheid van de coalitie met gemiddeld 2-3km per uur iets sneller. Vanuit deze achtergrond bezien, met daarbij opgeteld de lastige terrein- en weersomstandigheden en de effectief verdedigende Oekraense strijdkrachten, is het opmarstempo van de Russische strijdkrachten vooralsnog niet uitzonderlijk laag te noemen.

-Een grote vraag is waarom de Russische luchtmacht tot op heden slechts beperkt actief is. Binnen de context van het landoptreden is het in dit opzicht relevant op te merken dat er doctrinair geen focus is op joint optreden. Tevens wordt artillerie gezien als een effectiever middel met een lager ‘mediaprofiel’ om belegeringen van bevolkingscentra mee uit te voeren. Dit beantwoordt de vraag slechts ten dele, maar biedt wel iets van een verklaring.

-Regelmatig wordt er op gewezen dat het voor de Russische strijdkrachten onmogelijk zal zijn om geheel Oekrane te bezetten. Het is echter nog maar de vraag of dat bezetting of annexatie van grote gebiedsdelen ook daadwerkelijk het doel is. Mocht dat inderdaad het geval zijn, dan is het relevant op te merken dat de Russen twee keer eerder Oekraense opstanden tegen hun overheersing hebben gebroken en met hun meedogenloze aanpak in algemene zin een succesvolle track record als counterinsurgent hebben.

Afsluitend wil ik nogmaals benadrukken dat bovenstaande opmerkingen zijn bedoeld om een completer beeld te kunnen vormen van het verloop van het conflict. Er circuleert bovendien bijzonder veel mis- en desinformatie op sociale media en dat maakt het nog moeilijker om juiste conclusies te trekken uit wat er gebeurt, laat staan daarop te handelen. Wellicht dat deze bijdrage, hoewel beknopt en incompleet, dat proces iets vergemakkelijkt.

Gebruikte bronnen en websites:

David H. Ucko (2016) ‘The People are Revolting’: An Anatomy of Authoritarian Counterinsurgency, Journal of Strategic Studies,39:1, 29-61

https://www.fdd.org/analy(...)nvasion-not-failing/

https://www.linkedin.com/(...)118337102831616-Ub6P

Paul, Christopher, Colin P. Clarke, Beth Grill, and Molly Dunigan, Paths to Victory: Lessons from Modern Insurgencies. Santa Monica, CA: RAND Corporation, 2013

https://rusi.org/videos/a(...)mys-approach-warfare

https://www.understandingwar.org/

https://www.washingtonpos(...)-logistics-invasion/
Ja ook wel een beetje mijn idee, goede analyse. Ze lijden zware verliezen maar het maakt ze weinig uit. Wat telt voor ze is de eindoverwinning.
pi_203945166
quote:
[ afbeelding ]
Ik heb zo ontzettend veel videos gezien van kapot geschoten Russische voertuigen, en zo ontzettend veel Oekrainsche boeren met wapentuig op sleeptouw, ik schat dat in ieder geval een kwart van deze verliezen op video staan.

Ik mis alleen de BUK, de 2 boten, een aantal tanks. Ik bedoel er zijn dit soort videos:
https://www.reddit.com/r/(...)e_way_to_tow_mortar/

WTF man. Hoe is dit een serieus leger. Hoe dan :o

En daarna heb je ook verschrikkelijke beelden zoals deze NSFL video:
https://www.reddit.com/r/(...)_hostomel_extremely/

The millionth destroyed russian column: https://www.reddit.com/r/(...)a_outskirts_of_kyiv/

Gazzilionth captured T-80: https://www.reddit.com/r/(...)cation_and_time_not/
Destroyed uh, T-80: https://www.reddit.com/r/(...)ministry_of_defense/

En deze was met name interessant, een blik op een aanvoerroute met hier en daar een lekker demoraliserend stuk brandend russisch tuig:
https://www.reddit.com/r/(...)f_destroyed_russian/

Het noorden van Kyiv is volledig weer in handen van het Oekrainsche leger, de vernietiging van het Russische leger is wel aardig compleet. Hier beelden van de herovering van Hostomel (noord oost van Kyiv:
https://www.reddit.com/r/(...)of_ukraine_releases/

Vergeet niet dat de mobilisatie van Oekraine volgens hun schattingen 30 tot 60 dagen duurt.
pi_203945409
De stroom vrijwilligers en wapens komt nu ook op gang. De tijd begint te nijpen voor met name de Russen. De publieke opinie gaat zich tegen hun keren (zie je aan de straffen van 15 jaar voor kritiek). China heeft economisch last van deze oorlog, ze uitten zich anders dan in het begin ("respect voor territorium" geen zin om quote erbij te halen). Het Russiche leger haalt nu versterkingen uit Vladivostok en contreien. De economie en roebel lijden iedere dag meer en meer, waar putin eerder tevergeefs dreigde met kernwapens, heeft hij het nu over het normaliseren van economische banden (quote most).

Met name de situatie ten noorden van Kyiv is zorgwekkend voor de russen: die colonne is een sitting duck, klaar om in paniek op de vlucht te slaan. En dan zijn die eenheden beschikbaar voor het zuiden en oosten...

[ Bericht 10% gewijzigd door oheng op 04-03-2022 22:27:34 ]
pi_203945772
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2022 22:01 schreef oheng het volgende:

Call of duty :'(

Je geeft je leven voor een man als Putin, echt zonde van je leven.
pi_203945966
Geniale nieuwe taktiek van het russiche leger: AA voorop!
https://www.reddit.com/r/(...)een_leading_the_way/

(ok ik heb dit niet gechecked, vond het wel lollig)
  vrijdag 4 maart 2022 @ 22:34:15 #162
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_203946063
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2022 22:30 schreef oheng het volgende:
Geniale nieuwe taktiek van het russiche leger: AA voorop!
https://www.reddit.com/r/(...)een_leading_the_way/

(ok ik heb dit niet gechecked, vond het wel lollig)
Uh, zo gek is dit helemaal niet hoor. Wij reden vroeger met de PRTL'en (toen we die nog hadden) ook altijd met de colonne mee als escorte verdediging tegen luchtaanvallen...
  vrijdag 4 maart 2022 @ 22:38:04 #163
483679 Arnold_
Zwartenek
pi_203946152
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2022 22:10 schreef oheng het volgende:
die colonne is een sitting duck, klaar om in paniek op de vlucht te slaan.
Ze staan daar al 7 dagen stil toch? En ze kregen voor 3 dagen eten mee. Lastig vechten dan.
pi_203946192
quote:

[..]
Ik heb zo ontzettend veel videos gezien van kapot geschoten Russische voertuigen, en zo ontzettend veel Oekrainsche boeren met wapentuig op sleeptouw, ik schat dat in ieder geval een kwart van deze verliezen op video staan.

Ik mis alleen de BUK, de 2 boten, een aantal tanks. Ik bedoel er zijn dit soort videos:

The millionth destroyed russian column: https://www.reddit.com/r/(...)a_outskirts_of_kyiv/

En deze was met name interessant, een blik op een aanvoerroute met hier en daar een lekker demoraliserend stuk brandend russisch tuig:

Het noorden van Kyiv is volledig weer in handen van het Oekrainsche leger, de vernietiging van het Russische leger is wel aardig compleet. Hier beelden van de herovering van Hostomel (noord oost van Kyiv:

Vergeet niet dat de mobilisatie van Oekraine volgens hun schattingen 30 tot 60 dagen duurt.
Als ik de westerse berichtgeving mag geloven verliest Rusland op alle fronten maar ik zie ze toch echt elke dag weer wat grondgebied pakken en steeds meer strategische punten in handen krijgen.

Ja het gaat traag en ze maken blunders maar ze staan er niet slecht voor. Omsingeling van grote aantallen Oekraense troepen ligt op de loer.
pi_203946206
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2022 22:38 schreef Arnold_ het volgende:

[..]
Ze staan daar al 7 dagen stil toch? En ze kregen voor 3 dagen eten mee. Lastig vechten dan.
Geen Thuisbezorgd daar?
  vrijdag 4 maart 2022 @ 22:41:10 #166
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_203946232
quote:

[..]

Wat is veel als we het initiele aantal niet kennen... Als er bv. 5 SU-25's neergeschoten worden maar ze vliegen 500 sorties dan valt het allemaal wel een beetje mee.
pi_203946261
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2022 22:38 schreef Arnold_ het volgende:

[..]
Dat is altijd zo. Oplossing: De omgeving plunderen. Dan heb je al snel weer eten.
pi_203946264
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2022 22:34 schreef AchJa het volgende:

[..]
Uh, zo gek is dit helemaal niet hoor. Wij reden vroeger met de PRTL'en (toen we die nog hadden) ook altijd met de colonne mee als escorte verdediging tegen luchtaanvallen...
Voorop? Hopelijk in het midden?
  vrijdag 4 maart 2022 @ 22:44:20 #169
176420 Dibble
Neqschot...?
pi_203946304
*Hosselcopter*
pi_203946379
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2022 22:39 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Als ik de westerse berichtgeving mag geloven verliest Rusland op alle fronten maar ik zie ze toch echt elke dag weer wat grondgebied pakken en steeds meer strategische punten in handen krijgen.

Ja het gaat traag en ze maken blunders maar ze staan er niet slecht voor. Omsingeling van grote aantallen Oekraense troepen ligt op de loer.
Er zijn meerdere oorlogen aan de gang. Het lijkt erop dat Oekraine zich focussed op het verdedigen van de hoofdstad. De kust is minder belangrijk, want die is toch geblokkeerd door de russische marine.
  vrijdag 4 maart 2022 @ 22:47:54 #171
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_203946403
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2022 22:39 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Als ik de westerse berichtgeving mag geloven verliest Rusland op alle fronten
Ja? Heb je een voorbeeldje van dergelijke berichtgeving?
  vrijdag 4 maart 2022 @ 22:48:18 #172
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_203946412
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2022 22:42 schreef oheng het volgende:
Voorop? Hopelijk in het midden?
Verspreid... En zeker ook voorin... En als je het goed wil doen heb je op strategische locaties verderop op de route al systemen staan.

Maar uit helemaal niks blijkt dat dit het voorste voertuig is, het kan ook het tiende voertuig zijn.
pi_203946435
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2022 22:46 schreef oheng het volgende:

[..]
Er zijn meerdere oorlogen aan de gang. Het lijkt erop dat Oekraine zich focussed op het verdedigen van de hoofdstad. De kust is minder belangrijk, want die is toch geblokkeerd door de russische marine.
Als je teveel grondgebied verliest dan wordt het lastig natuurlijk. Probleem met Oekrane is nu dat het zo zwaar in de verdediging zit dat de instorting van 1 van de fronten het hele land kan bedreigen.
  vrijdag 4 maart 2022 @ 22:49:32 #174
176420 Dibble
Neqschot...?
pi_203946438

Ik zou nu niet in Yuman willen zijn als ik in UKR leger zat. Lijkt erop dat de insluiting daar gaat beginnen.
*Hosselcopter*
pi_203946457
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2022 22:44 schreef Dibble het volgende:
[ afbeelding ]
Ik heb hierboven letterlijk beelden gepost het Oekrainsche leger in Hostomel, Iripn, Bucha, etc.

Dit is een fantasie kaart.
  vrijdag 4 maart 2022 @ 23:18:23 #176
176420 Dibble
Neqschot...?
pi_203947014
Net gelekt!

Hieronder originele document. Ukr bro's, we are fucked

*Hosselcopter*
pi_203947063
Hier een zeer indrukwekkend interview met 3 russische gevangenen:

Is Dibble ok?
  vrijdag 4 maart 2022 @ 23:30:17 #178
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_203947195
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2022 23:18 schreef Dibble het volgende:
Net gelekt!

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
40 procent? Uhuh.
  vrijdag 4 maart 2022 @ 23:37:08 #179
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_203947282
quote:

[..]

Wat zou dat mooi zijn: dat Kremlin de wereld zelf ontdoet van deze mafkees.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_203947299
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2022 22:46 schreef oheng het volgende:

[..]
Nu ben ik geen strateeg op het gebied van militaire operaties maar de kust is juist vsn belang om je troepen te bevoorraden.
  vrijdag 4 maart 2022 @ 23:38:37 #181
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_203947305
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 maart 2022 17:47 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Hoezo maar 10 dagen geld? Lenen ze toch wat meer Roebels bij de centrale bank, krijg je meer inflatie en wordt alles duurder, maar daar geven ze geen kut om.
pi_203947333
quote:
7s.gif Op vrijdag 4 maart 2022 23:38 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Hoezo maar 10 dagen geld? Lenen ze toch wat meer Roebels bij de centrale bank, krijg je meer inflatie en wordt alles duurder, maar daar geven ze geen kut om.
Ze verkopen nog steeds gas en hebben een gooudvoorraad waar ze nog een lange tijd op kunnen teren. 10 dagen lijkt mij geen probleem voor die Russen.
  vrijdag 4 maart 2022 @ 23:42:06 #183
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_203947345
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2022 20:59 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Ik vind 217 vernietigde tanks al helemaal ongelofelijk. Lekker zooitje daar.
Zou het zo makkelijk zijn? Goed richten met zo'n Javelin (vindt zelf doel) en wegrennen maar? En gegarandeerd een gesloopt voertuig met dode crew of een crew die gedood wordt als die het voertuig verlaten?
pi_203947360
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2022 23:38 schreef Cherni het volgende:

[..]
Nu ben ik geen strateeg op het gebied van militaire operaties maar de kust is juist vsn belang om je troepen te bevoorraden.
Geblokkeerd door de russiche marine.
pi_203947497
Hier is een Russich parlements lid die verteld dat van een eenheid van 100 man er nu slechts 4 in leven zijn.

https://www.reddit.com/r/(...)rusova_acknowledged/

Godverdomme. Ik bedoel de russen zijn fout, maar godverdomme wtf man.
  vrijdag 4 maart 2022 @ 23:57:55 #186
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_203947536
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2022 23:43 schreef oheng het volgende:

[..]
En prima aanvoermogelijkheden vanuit het Westen.
  vrijdag 4 maart 2022 @ 23:58:49 #187
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_203947546
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2022 23:18 schreef Dibble het volgende:
Net gelekt!

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Bron?
pi_203947628
quote:
7s.gif Op vrijdag 4 maart 2022 23:58 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Bron?
Wat, vertrouw je anonieme posts of Imgur niet? ;)
  zaterdag 5 maart 2022 @ 00:12:49 #189
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_203947655
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 00:08 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Wat, vertrouw je anonieme posts of Imgur niet? ;)
Ja en de auteur van de pic is natuurlijk een of andere Viktor Pushkin werkzaam op een van de departementen op het Kremlin ;)
pi_203947664
quote:
7s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 00:12 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Ja en de auteur van de pic is natuurlijk een of andere Viktor Pushkin werkzaam op een van de departementen op het Kremlin ;)
Dat zou zomaar kunnen maar die zou natuurlijk nooit desinformatie verspreiden, dat zou meneer Poetin noooooit goed keuren.
pi_203947782
quote:
7s.gif Op vrijdag 4 maart 2022 23:38 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
De centrale bank kan niet bij zijn deviezen.
Whatever...
  zaterdag 5 maart 2022 @ 07:07:58 #192
56749 BlaZ
pi_203948753
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 maart 2022 21:02 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Laatste updates uit Oost-Oekrane suggereren wel een strategische terugtrekking richting de Dnepr. Steeds meer Russische eenheden maken contact met elkaar.

[ afbeelding ]
Het grote gevaar zit te westen hiervan. De Russen zijn volgens verschillende berichten Mykolaiv binnengetrokken, na de val van Kherson. Het zou kunnen zijn dat men troepen gaat pogen af te snijden door Kirovohrad te proberen in te nemen. Daarmee zou je feitelijk gezien in een klap 11 bruggen uitschakelen aangezien de overige wegen niet geschikt zijn om snel over terug te trekken.
Om dit te laten werken is een snelle overgave van Mykolaiv wel noodzakelijk.

[ Bericht 18% gewijzigd door BlaZ op 05-03-2022 07:14:47 ]
pi_203948762
Gevoelsmatig is het ondertussen meer een kwestie van tijd voordat Kiev volledig omsingeld is en de troepen aan de oostkant noord/zuid contact maken.

Verliezen uit Oekrane worden nergens in beeld gebracht maar daar zal het beste er ondertussen ook wel vanaf zijn.
pi_203948766
Geen idee eigenlijk hoewel troepen Oekrane nog overheeft aan de westkant
  zaterdag 5 maart 2022 @ 07:17:39 #195
56749 BlaZ
pi_203948768
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 07:16 schreef Kickinalfa het volgende:
Gevoelsmatig is het ondertussen meer een kwestie van tijd voordat Kiev volledig omsingeld is en de troepen aan de oostkant noord/zuid contact maken.

Verliezen uit Oekrane worden nergens in beeld gebracht maar daar zal het beste er ondertussen ook wel vanaf zijn.
Het lijkt erop alsof Kiev het nog wel even vol gaat houden, het probleem is in het zuiden:
Mits deze bron klopt uiteraard.
pi_203949015
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 07:17 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Het lijkt erop alsof Kiev het nog wel even vol gaat houden, het probleem is in het zuiden:
Mits deze bron klopt uiteraard.
Ja die bron klopt heel aardig. De zuidflank en oostflank beginnen wel serieus gevaar te lopen nu.
pi_203949352
Als we in de geschiedenis terug moeten kijken, dan denk ik nu aan het jaar 1830.

Het Zuidoosten van het oude Oekrane wordt een soort Vlaanderen
  zaterdag 5 maart 2022 @ 10:39:23 #198
483679 Arnold_
Zwartenek
pi_203950546
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2022 23:43 schreef oheng het volgende:

[..]
Maar voor de Oekrane dus van belang dat de Russen dat niet kunnen bezetten. En dus voor de Russen van belang om hun troepen te kunnen bevoorraden.
  zaterdag 5 maart 2022 @ 12:20:33 #200
306296 angels_on_the_sideline
Wat doe je hier. Ga weg.
pi_203951485
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 12:02 schreef Dibble het volgende:

[..]
Fake and gey.
Gey? :')

Echt, niemand kan jou serieus nemen vriend.
pi_203951837
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 12:02 schreef Dibble het volgende:

[..]
Fake and gey.
Kom maar op met je verhelderende analyse zou ik zeggen. We zijn benieuwd!
  zaterdag 5 maart 2022 @ 12:58:43 #202
207884 Heremeteit
alweer een poort
pi_203951917
quote:
Doet erg denken aan de beelden uit Afghanistan van enkele decennia geleden waar deze Rusbuster ook al voor de nodige trauma's heeft gezorgd.

Wat ik me afvraag, hoe zeer is Oekrane als land geschikt voor een vergelijkbaar verzet? Afghanistan lijkt me de natte droom van iedere guerrilla strijder. Bergachtig, weinig infrastructuur voor grootschalige inzet van grondtroepen, een rurale bevolking die zich weinig aantrekt van centraal gezag. Oekrane heeft veel bos, wat verstoppen en hinderlagen mogelijk makkelijker maakt, maar kent als meer geciviliseerd land natuurlijk ook zwakheden.
  zaterdag 5 maart 2022 @ 13:48:34 #203
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_203952628
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 12:20 schreef angels_on_the_sideline het volgende:

[..]
Gey? :')

Echt, niemand kan jou serieus nemen vriend.
Dit is dus een Rus die niet kan vertalen, gay in het Russisch is гей.
pi_203952693
quote:
7s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 13:48 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Levensgevaarlijke zoveel materieel bij elkaar. Er is een goede reden waarom UA deze nog niet aanvalt.
Het zullen wel foto's zijn van een tijd terug tijdens een oefening. De desinformatie maakt het onmogelijk om een goed inzicht te krijgen. Ik ga maar uit van de kaarten die hier geplaatst worden hoe het front zich ontwikkeld.
pi_203952704
Terwijl er honderden burgerdoden vallen, en binnenkort duizenden,
zit de NAVO/EU en VS lekker aan de grens popcorn te eten met een biertje en toe te kijken.

Poetin die gewoon al lachend alles plat loopt te gooien, ongeacht wie of wat.
Die man lacht zich kapot om de reacties van het Westen.
pi_203952752
Oekraners protesteren op straat in Cherson tegen de Russen
https://vrtnws.be/p.qmk7JqG0qk0

De Russen worden warm onthaald in Cherson.
  zaterdag 5 maart 2022 @ 14:14:25 #208
Wat doe je hier. Ga weg.
pi_203952785
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 14:01 schreef J.B. het volgende:

[..]
Dit is dus een Rus die niet kan vertalen, gay in het Russisch is гей.
Aha. Dat verklaart een hoop.
  zaterdag 5 maart 2022 @ 14:24:51 #209
13456 AchJa
Shut up!!!
  zaterdag 5 maart 2022 @ 14:24:57 #210
Wat doe je hier. Ga weg.
pi_203952929
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 14:07 schreef bianconeri het volgende:
Terwijl er honderden burgerdoden vallen, en binnenkort duizenden,
zit de NAVO/EU en VS lekker aan de grens popcorn te eten met een biertje en toe te kijken.

Poetin die gewoon al lachend alles plat loopt te gooien, ongeacht wie of wat.
Die man lacht zich kapot om de reacties van het Westen.
Interessant zeg. Benieuwd waar je al deze "feiten" hebt opgedaan.
pi_203953022
quote:
10s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 14:29 schreef Dibble het volgende:

[..]
Het zijn letterlijk beelden uit 2018 van een Poolse live fire oefening.
Nou ja, de foto's die jij plaats zijn net zo onbetrouwbaar. Je bent wat mij betreft vrij om te posten wat je wilt maar daar lijkt mij deze draad niet voor geschikt.
  zaterdag 5 maart 2022 @ 14:34:10 #212
176420 Dibble
Neqschot...?
pi_203953028
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 14:33 schreef Cherni het volgende:

[..]
Nou ja, de foto's die jij plaats zijn net zo onbetrouwbaar. Je bent wat mij betreft vrij om te posten wat je wilt maar daar lijkt mij deze draad niet voor geschikt.
https://www.dvidshub.net/(...)o-live-fire-exercise

Er zit een verschil in foto's die ik post die hoogstens een paar dagen uit zijn en Ukr shills hier die troep van 4 jaar terug posten. Je staat vrij om Russen te posten die in flarden op straat liggen, geambushed en opgeblazen. Die zweven e ook rond maar ga ik zelf niet doen. Weet ook niet de policy rondom dat hier.
*Hosselcopter*
  zaterdag 5 maart 2022 @ 14:36:08 #213
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_203953045
quote:

[..]
Bron?

Daarnaast worden voor LFX'en geen echte toestellen gebruikt maar drones... :')
pi_203953066
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 14:09 schreef Dibble het volgende:
[ afbeelding ]
Dit is gewoon hetzelfde als iemand eerst flink klappen, en daarna foto's verspreiden van hoe je diegene wat water en een doekje geeft.
Radio Espantoso
  zaterdag 5 maart 2022 @ 14:39:01 #215
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_203953077
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 14:34 schreef Dibble het volgende:

[..]

Er zit een verschil in foto's die ik post die hoogstens een paar dagen uit zijn en Ukr shills hier die troep van 4 jaar terug posten. Je staat vrij om Russen te posten die in flarden op straat liggen, geambushed en opgeblazen. Die zweven e ook rond maar ga ik zelf niet doen. Weet ook niet de policy rondom dat hier.
Waar kan ik zien dat die MI-24 neergeschoten wordt?
pi_203953087
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 14:22 schreef Dibble het volgende:
[ afbeelding ]
Ik hoop niet dat je je laat uitbetalen on Roebels _O-
  zaterdag 5 maart 2022 @ 14:43:36 #217
176420 Dibble
Neqschot...?
pi_203953122
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 14:39 schreef AchJa het volgende:

[..]
Waar kan ik zien dat die MI-24 neergeschoten wordt?
Net zoals dat je niet kunt zien dat het in Oekraine gebeurd. Kijk naar het terrein, kijk naar de camera angle en hoe die beweegt en de scherpte van de beelden. Daarbij de hoogte waarbij de stinger zijn target raakt wat veel te laag is. En hoe het zo precies opgezet is.
*Hosselcopter*
pi_203953165
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 13:48 schreef AchJa het volgende:

[..]
Ze vertrekken uit Keulen?
Met de 4711, mischien? ;)
pi_203953171
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 14:34 schreef Dibble het volgende:

[..]

Ik zal nooit foto's plaatsen van verkoolde lichamen of slachtoffers. Van welk leger dan ook(persoonlijk genoeg delen van lichamen gezien) Maar deze draad was bedoeld om een beeld te krijgen van de situatie. En daar laat ik het bij.
pi_203953191
Oekrainse shills, hm, moet toch even de ambassade bellen waar mijn betaling blifjt dan.
  zaterdag 5 maart 2022 @ 14:51:58 #221
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_203953204
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 14:43 schreef Dibble het volgende:

Net zoals dat je niet kunt zien dat het in Oekraine gebeurd. Kijk naar het terrein, kijk naar de camera angle en hoe die beweegt en de scherpte van de beelden. Daarbij de hoogte waarbij de stinger zijn target raakt wat veel te laag is. En hoe het zo precies opgezet is.
Wat voor autoriteit ben jij precies op het gebied van de Stinger? En waarom is dit te laag? Leg eens uit, ik heb er niet zoveel verstand van...

En nog maar een keer, hier wordt gewoon een echte heli de lucht uitgeknald. Je denkt dat dat normaal is tijdens een oefening? _O- _O-
pi_203953208
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 14:43 schreef Dibble het volgende:

[..]
Helaas voor jou, het is toch in Oekrane. En het zou geen 2022 zijn als het wrak ook gewoon op de foto staat.
twitter

Kortom, je bent af, Vlad.
pi_203953278
Tevens is er ook nog een SU-34 neergehaald vandaag.
  zaterdag 5 maart 2022 @ 15:02:23 #224
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_203953290
En zo te lezen is er zojuist weer een ander vliegtuig neergeschoten.
Gaat goed met de Russische luchtmacht vandaag.
  Moderator zaterdag 5 maart 2022 @ 15:04:07 #226
236264 crew  capricia
pi_203953301
quote:
7s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 13:31 schreef Dibble het volgende:
Cologne naar Kiev per vandaag.

Uit Keulen, ja?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_203953308
quote:
11s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 15:02 schreef xpompompomx het volgende:
En zo te lezen is er zojuist weer een ander vliegtuig neergeschoten.
Gaat goed met de Russische luchtmacht vandaag.
Fake news, dat was in Polen in 2018, natuurlijk ;)
  zaterdag 5 maart 2022 @ 15:06:07 #228
176420 Dibble
Neqschot...?
pi_203953311
quote:
10s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 14:52 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Helaas voor jou, het is toch in Oekrane. En het zou geen 2022 zijn als het wrak ook gewoon op de foto staat.
[ twitter ]

Kortom, je bent af, Vlad.
Die in de video leek op een vuurbal. Zie nergens verschroeide plekken op jou pics.
*Hosselcopter*
  zaterdag 5 maart 2022 @ 15:06:11 #229
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_203953327
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 15:02 schreef AchJa het volgende:

[..]
Is volgens mij van eergister.
Vandaag nog eentje dus :s)
twitter

twitter
  zaterdag 5 maart 2022 @ 15:09:22 #231
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_203953358
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 15:06 schreef Dibble het volgende:

[..]
Moet jij niet in COR verder om iedereen aan de prik te krijgen?
Ah, we hebben een antivaxxer te pakken. Niet heel verbazingwekkend.
pi_203953540
Potverdikkie die oefeningen in Polen toch. :(
twitter
  zaterdag 5 maart 2022 @ 15:51:19 #234
207884 Heremeteit
alweer een poort
pi_203953847
quote:

[..]
Ik stelde een vraag naar aanleiding van dat filmpje, echter is de echtheid van het filmpje niet zo relevant in mijn vraag.

Dus dag Thierry en geen groeten aan Vlad. :W
  zaterdag 5 maart 2022 @ 15:53:46 #235
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_203953889
Aiaiai
twitter
  zaterdag 5 maart 2022 @ 16:56:32 #237
483679 Arnold_
Zwartenek
pi_203954710
Two More Russian Army Commanders Killed in Ukraine
quote:
Russian troops have reportedly been sticking with tactics that proved unsuccessful, rather than cutting their losses and trying something new
twitter
  zaterdag 5 maart 2022 @ 17:13:36 #238
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_203954979
Ik parkeer deze ff hier @Grishenko_ :

quote:
0s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 10:41 schreef Grishenko_ het volgende:

Aangezien jij regelmatig post over onderwerpen met betrekking tot militaire aangelegenheden, heb ik wel een vraag voor je: waarom bezuinigt het Westen (m.u.v. wellicht Amerika) op hun krijgsmacht, terwijl wij het rijke gedeelte zijn van de wereld en waarom investeert Rusland zoveel in hun leger, terwijl zij relatief arm zijn (en die sancties komen daar nog bovenop)? Dat is toch roekeloos economisch beleid? Op den duur kan Rusland helemaal geen oorlog meer voeren, omdat gelukkigerwijs hun geld op zal raken. Ik zie de ratio er niet van in: me dunkt dat het logischer is om eerst een economisch stabiel land te worden alvorens men een krijgsmacht van hier tot Tokio wil bouwen.

Maar ik heb daar allemaal geen verstand van, misschien wil jij me verhelderen op dit punt?
Dat het westen jarenlang heeft lopen bezuinigen komt simpelweg doordat het ijzeren gordijn viel in 1989. Het nut van een groot staand leger was er niet meer want er was geen vijand meer. Volgens de politiek was de eeuwige wereldvrede uitgebroken en zou het leger alleen nog maar ingezet gaan worden voor vredesmissies en zandzakken vullen in Limburg en zo geschiedde. In de loop der jaren werd er steeds een groter deel van de taart wegbezuinigd want we deden alleen maar vredesmissies en daar pasten geen zware wapens zoals tanks en artillerie in, het moest allemaal licht, niet te agressief overkomen en expeditionair zijn...

Nou is daar deels natuurlijk wel wat voor te zeggen maar men vergat meer en meer de bondgenootschappelijke taak die men binnen de NAVO had. De NAVO stelt gewoon bepaalde eisen aan je gereedschapskist en die hebben we in het europese NATO deel met ons allen maximaal lopen verwaarlozen. Defensie liep al jaren te roepen dat dit de verkeerde kant op ging maar ja, de politiek is degene die de centen beheert en daar wilde men helemaal niets van dreiging en NATO verplichtingen weten. Als er maar een beetje goeie sier gemaakt kon worden met missies als Irak en Afghanistan, dat zou de Amerikanen dan wel tevreden houden... Dat hebben we dan ook aardig lang weten vol te houden tot Trump er wat van ging vinden...

Anyway, er had in 2014 al een lampje moeten gaan branden in het Haagsche maar zelfs toen vond Hennis carnaval vieren belangrijker en wilde men niets van de dreiging uit het oosten weten.

De Russen aan de andere kant zijn al sinds halverwege jaren '90 bezig met hun National Security Concept of the Russian Federation welke direct door Putin werd bekrachtigd bij zijn aantreden. Rusland wilde simpelweg weer een grote speler op het wereldtoneel worden. Tel daarbij op dat Putin van mening was dat de NATO hem aan het insluiten was dus werd er enorm geinvesteerd in de Russische strijdkrachten, vooral in de zg. A2AD strategie. Waarbij de Russen niet schroomden om de INF treaty aan hun laars te lappen want dat stond de A2AD strategie in de weg...

We hadden in het westen eigenlijk al enorm achterdochtig moeten worden toen Zapad 1999 werd afgekondigd. De eerste grote Russische oefening na het vallen van de muur...

[ Bericht 2% gewijzigd door AchJa op 05-03-2022 17:21:05 ]
pi_203954999
quote:
Wat the hell doen officieren van die rang in het veld bij de troepen?
  zaterdag 5 maart 2022 @ 17:16:39 #240
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_203955014
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 17:15 schreef Tijger_m het volgende:
Nou ja, als de luchtmobiele brigade eruit gaat dan staat ook de brigadegeneraal met zijn staf ergens in het bos...
pi_203955031
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 17:16 schreef AchJa het volgende:

[..]
Nou ja, als de luchtmobiele brigade eruit gaat dan staat ook de brigadegeneraal met zijn staf ergens in het bos...
Dit zijn hogere rangen dan dat, echter, een brigade generaal kan ik mij nog voorstellen maar meerdere hogere generaals inmiddels is toch wel wat vreemd.
pi_203955064
quote:
2s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 16:28 schreef OllieA het volgende:
Hm, ik vond dit wel een van de meer informatieve topics over de oorlog in Oekrane, tot ene Dibble zijn plasjes kwam doen. Jammer.
Ja weinig analyse inderdaad. Is wel lastig omdat je veel tegenstrijdige info krijgt. Ik krijg het idee dat er nu sprake is van een impasse/reorganisatie.Zeker as Mariupol valt, kan er weer van alles veranderen.
Ik begrijp dat daar erg fanatieke lui zitten en dat maakt e.a complex. Stad ligt zo dicht bij Rusland dat ze het kunnen innemen met veel burgerdoden. Dat willen de Russen vooralsnog niet vermoed ik wegens de internationale reactie en omdat ze deze stad willen toevoegen aan de Donbas republiek.

De vraag is of ze dit geduld blijven opbrengen
pi_203955167
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 17:21 schreef Dibble het volgende:

[..]
Nogmaals geen bewijs dat het die specifieke heli is. Rest is materiaal uit 2015. Poolse oefening, klaar uit.

Russen rijden inmiddels rustig Kiev binnen.
[ afbeelding ]

En nog meer Nederlandse belastinggeld in beslag genomen uiteraard.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Mensen die nu lopen te shillen voor Poetin hier zijn desinfo trolls met demoralisatie als doel.
Maar hoe zit het nou met de inslag van die Stinger? Want dat wist je allemaal zo goed toch?

Om je geheugen even op te frissen:
quote:
Daarbij de hoogte waarbij de stinger zijn target raakt wat veel te laag is
  zaterdag 5 maart 2022 @ 17:26:53 #244
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_203955194
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 17:17 schreef Tijger_m het volgende:
Dit zijn hogere rangen dan dat, echter, een brigade generaal kan ik mij nog voorstellen maar meerdere hogere generaals inmiddels is toch wel wat vreemd.
Och, het is weer eens wat anders...

Een soort Pattons...
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 5 maart 2022 @ 17:31:20 #245
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_203955256
Topic gaat over tactische analyses en is geen plek om je foto's te dumpen of andere rotzooi te posten..
  zaterdag 5 maart 2022 @ 17:32:55 #246
176420 Dibble
Neqschot...?
pi_203955275
Edit: Nee, ook dit is geen tactische analyse.

[ Bericht 98% gewijzigd door Evenstar op 05-03-2022 17:35:18 ]
*Hosselcopter*
  zaterdag 5 maart 2022 @ 18:05:34 #247
483679 Arnold_
Zwartenek
pi_203955694
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 17:15 schreef Tijger_m het volgende:
De eerste 2 (een divisional commander en een regimental commander) waren bezig om Dibbles cologne aan de gang te krijgen bron.
quote:
My assessment would be that those commanders have been killed because they’ve had to go further and closer to the front. That’s an indication of some degree of frustration and some degree of lack of progress.
  zaterdag 5 maart 2022 @ 20:13:56 #248
56749 BlaZ
pi_203957661
quote:
[ afbeelding ]
Dat kan prima.

Did soort overzichten zijn echter vrij nutteloos zonder ook de Oekranse verliezen in ogenschouw te nemen.

Hetgeen vaak vergeten wordt is dat Oekrane ook gewoon een flink leger heeft.
300+ vliegtuigen
Duizenden tanks

Het is niet mogelijk zo'n leger uit te schakelen zonder verliezen te leiden. Dit is geen VS vs Irak scenario.
  zaterdag 5 maart 2022 @ 20:50:13 #249
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_203958537
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 20:13 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Dat kan prima.

Did soort overzichten zijn echter vrij nutteloos zonder ook de Oekranse verliezen in ogenschouw te nemen.

300+ vliegtuigen
Duizenden tanks

Het is niet mogelijk zo'n leger uit te schakelen zonder verliezen te leiden. Dit is geen VS vs Irak scenario.
Er komt weinig naar buiten over de militaire verliezen bij dat van Oekraine. Van elke tank of heli bij de Russen zien we nieuwsberichten, maar voor het overzicht zou het wel interessant zijn te zien wat Oekraine op dat vlak al kwijt is.
The more debt, the better
pi_203959258
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 20:50 schreef flyguy het volgende:

[..]
Er komt weinig naar buiten over de militaire verliezen bij dat van Oekraine. Van elke tank of heli bij de Russen zien we nieuwsberichten, maar voor het overzicht zou het wel interessant zijn te zien wat Oekraine op dat vlak al kwijt is.
De mensen van dit twitteraccount houden dat allemaal bij:
https://twitter.com/oryxspioenkop?t=o3htkBG0bVoiOyzbJQ10ag&s=09
pi_203959480
Een tactische analyse van de laatste dagen dan maar? Het front beweegt weinig de laatste dagen maar onze Finse vriend blijft de kaart voortdurend updaten. In het noord-oosten en zuid-oosten lijkt er steeds meer Oekraense weerstand te verdwijnen. Het front schuift beetje bij beetje op.

https://widgets.scribblemaps.com/sm/?d&z&l&mt&gc&mv&id=091194
pi_203959701
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 20:13 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Dat kan prima.

300+ vliegtuigen
Duizenden tanks

Precies. Ik geloof wel dat de cijfers zo ongeveer kloppen zeker aangezien de Russen nooit zo om verliezen geven zolang ze hun doel maar bereiken met een overmacht.

De vergelijking met de VS-Irak gaat sowieso niet op. Na een zeer lange tijd zware bombardementen op de Iraakse troepen waren die zo gedemoraliseerd dat die zich massaal overgaven of vluchte. Bovendien hadden ze steun van de bevolking. Die steun van het volk werd naderhand wel moeilijker.

Hier lopen de Russen die mij niet zo gemotiveerd lijken tegen een leger dat zich niet gewonnen wil geven. Ze zijn niet welkom bij de bevolking en hebben de complete wereld tegen zich.
pi_203960194
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 21:33 schreef Cherni het volgende:

[..]
Precies. Ik geloof wel dat de cijfers zo ongeveer kloppen zeker aangezien de Russen nooit zo om verliezen geven zolang ze hun doel maar bereiken met een overmacht.

De vergelijking met de VS-Irak gaat sowieso niet op. Na een zeer lange tijd zware bombardementen op de Iraakse troepen waren die zo gedemoraliseerd dat die zich massaal overgaven of vluchte. Bovendien hadden ze steun van de bevolking. Die steun van het volk werd naderhand wel moeilijker.

Hier lopen de Russen die mij niet zo gemotiveerd lijken tegen een leger dat zich niet gewonnen wil geven. Ze zijn niet welkom bij de bevolking en hebben de complete wereld tegen zich.
Volgens Mart de Kruif moeten de meest gemotiveerde troepen nog ingezet worden. Verder zal de moraal wellicht wat verbeterd worden door geboekte overwinningen.

We zien trouwens nauwelijks POW's aan beide kanten tot nu toe. Dat vind ik ook wel opvallend.
  zaterdag 5 maart 2022 @ 21:53:52 #254
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_203960199
How Russia’s Conquest of Ukraine Went Sideways

It’s more than logistics. At the tactical level, Russia’s military has been woefully inadequate.

The war in Ukraine is not going Russia’s way.

That is not to say the Ukrainians are winning (they aren’t), nor is it to say Russian defeat is inevitable (it isn’t). But by any objective measure, the war in Ukraine is going worse for the Russians and better for the Ukrainians. According to purportedly captured plans, what was intended to be a 15-day blitz to seize control of Ukraine has turned into an uncoordinated and stalled series of unsustainable losses, both in equipment and personnel, and a directionless strategy without a readily apparent or achievable end state.

First and foremost, the Russians seem unclear on what their strategic level objectives are. They may have truly believed their own rhetoric about Ukrainians welcoming the Russian army, or perhaps they assumed Ukrainians would passively accept Russian dominance. But without one of those assumptions coming to fruition, the planned thunder run to Kyiv and other eastern population centers doesn’t seem like a complete plan. Further, neither of those assumptions should have been considered valid at the time and now, in hindsight, they both seem fanciful. It remains unclear what Russia believes the end state of the conflict is. If they seize Kyiv, that likely doesn’t result in an end of hostilities. If they continue to try to conquer all of Ukraine, that will add to their personnel and material losses. If they succeed in conquering all of Ukraine, that will require a constant military presence under threat of enduring insurgent violence.

At the operational level, assuming a quick seizure of Kyiv was the primary goal of the initial invasion forces, Russia seems to have diluted its combat power by trying to attack Ukraine through multiple independent axes. Arguably, the Crimean and Donbas axes are mutually supporting and have achieved some level of link-up in the vicinity of Mariupol, but this southern/southeastern front is a separate and distinct effort from what seems to be the main effort of seizing Kyiv, which is not supported by the fourth Kharkiv axis. The Russians seem to have believed they would be able to immediately flood and capture multiple major cities and therefore coerce a surrender, a plan that works only in a frictionless environment without the need to react to real time events. It’s as if the Russians forgot the warnings of both Von Moltke the Elder and Mike Tyson. So instead of quick victory on multiple fronts, the Russians have two bogged-down axes and two slowed axes, all with diminished combat power.

Of course, massing power along a single axis would be useful only if the Russian army were able to effectively move along that avenue. Currently the infamous “40-mile convoy” is the world’s longest parking lot as many reported logistical failures have halted its ability to move. There are widespread reports of Russian units having run out of fuel and Russian soldiers having only having crossed into Ukraine with only three days of rations on hand. One would assume that the plan to resupply these forces existed, at least in an aspirational way, but that the friction of operations has rendered those poorly conceived logistical plans ineffective.

Russian failures are not limited, however, to logistics. At the tactical level, the Russian army seems to have lost the ability to do the basic tasks well. From regular maintenance to discipline in security and tactical formations, videos coming from the conflict are rife with examples of Russian soldiers lacking the lowest level skills required for survival and mobility, let alone the complexities of combined arms maneuver. Operationally, they have lacked synchronization and have often allowed early successes to be squandered by culminating too soon or through a failure to exploit those successes. The initial air assault seizure of Antonov Airfield by the Russian air forces on the first day of the war, already poorly conceived through a daylight infiltration that lost several aircraft, was wasted by a failure to flow in follow-on forces. Subsequent fighting over the airfield has tied down and destroyed several Russian elements rather than truly opening a major hub for operations against Kyiv.

Of course, Russia’s problems have a compounding nature. Vehicles out of fuel on the road to Kyiv become easy targets. Destroyed vehicles become obstacles to further resupply of fuel and food. Hungry soldiers desert their vehicles looking for food. And on and on it goes.

In contrast, the Ukrainians have proven far more effective and fiercer than most observers estimated prior to the conflict. They have been fighting an effective campaign of distributed resistance while massing tactical effects at key locations. They have integrated and adapted new weapons systems to exploit Russian vulnerabilities, and the forces the Ukrainians have relied on to exploit these Russian weaknesses have also had a disproportionately high payoff. Teams of special operations forces (SOF) have conducted mobile attacks against bogged-down Russian armor and vehicles. Territorial defense units have been mobilized to defend their local cities and countryside. These are examples of forces that are neither expensive nor require a massive logistics tail compared with the lumbering mechanized formations of the Russian battalion tactical groups. While Russian logistics have been unable to figure out how to move fuel, water, ammunition, food and vehicle parts, Ukrainian supply lines seem streamlined to push Javelins, NLAWs and Stingers to forward elements.

The Ukrainians have also exploited Russia’s inability to achieve air superiority. Man-portable air-defense systems (MANPADs) continue to take down Russian fixed-wing and rotary-wing aircraft at a rate that will become unsustainable for the Russian military. The Ukrainian air force is still flying, and Ukrainian Bayraktar drones are maintaining consistent strikes against Russian forces on the ground.

While the Russians have been bedeviled by logistics difficulties and Ukrainian-fired Javelins, they have yet to face a true popular insurgency. Videos from within Russian occupied towns show protests and verbal confrontations between Ukrainians and Russian forces, but it probably won’t be long until those hurled insults change to hurled Molotov cocktails. The already stressed supply lines, growing longer and more vulnerable as Russian forces push further into the country, have yet to face a threat like the roadside bombs that plagued U.S. convoys in two wars. If history is a guide, the American experience in Iraq, and the shared American and Russian experiences in Afghanistan are instructive; fighting one’s way into a country is one thing, but trying to maintain control of a country is when most casualties can occur.

Things are still going to get worse for the Ukrainians. The Russians, having failed in their planned lightning attack to “liberate” Ukraine and growing frustrated with setbacks, have already started resorting to tactics more in line with their previous military endeavors in Chechnya, Syria and elsewhere. Mass fires, without care or concern for target discrimination or civilian deaths, are becoming common and will most likely be the primary means by which Russian forces attempt to seize population centers. We also don’t have a good grasp of the toll this is taking on the Ukrainian military, but it would stand to reason they are paying a higher proportionate cost in manpower compared with the Russian losses, all while the Russians are making progress, albeit slowly. There may come a breaking point at which the Ukrainian military can no longer hold, and they may have thrown their best forces to conduct stay-behind resistance activities too soon into the fight

Western support has been and will continue to be essential to any hope the Ukrainians have to hold out. Maintaining open supply lines and a constant flow of lethal and nonlethal aid to the Ukrainians should be the focus. Well-intentioned suggestions, including from elected U.S. officials, of providing the Ukrainian air force with U.S. or other NATO-manufactured aircraft are likely an unhelpful distraction; we do not need to complicate Ukrainian logistics by giving them aircraft they are not trained on or adding a whole new maintenance and supply problem to sustain these aircraft. Western powers should continue to focus their efforts on providing the weapons systems that have proven most effective and which can replace organic Ukrainian equipment losses. Further, this support doesn’t need to be trumpeted; yes, it will be obvious to the Russians where the Javelins are coming from. But if Thucydides was right, and in this case Putin is at war for honor, broadcasting Russian deaths to boost U.S. support may further entrench him in his commitment to the war and might be counterproductive to the Western goal of ending the war.

This matter is far from decided. The Russians will adapt and likely overcome many of the problems that have plagued them early on. Conversely, the Ukrainians will have casualties in their best-trained forces and will be mobilizing less prepared fighters in the defense of their country. There are any number of possible outcomes to this conflict, ranging from complete Russian conquest and subjugation of Ukraine to complete withdrawal of Russian forces in defeat, and everything in between. But it seems likely, regardless of the outcome, that it will get worse for the population of Ukraine, and it is unlikely that there will be any resolution in the short term.
pi_203960415
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 21:53 schreef AchJa het volgende:
How Russia’s Conquest of Ukraine Went Sideways

It’s more than logistics. At the tactical level, Russia’s military has been woefully inadequate.

The war in Ukraine is not going Russia’s way.

That is not to say the Ukrainians are winning (they aren’t), nor is it to say Russian defeat is inevitable (it isn’t). But by any objective measure, the war in Ukraine is going worse for the Russians and better for the Ukrainians. According to purportedly captured plans, what was intended to be a 15-day blitz to seize control of Ukraine has turned into an uncoordinated and stalled series of unsustainable losses, both in equipment and personnel, and a directionless strategy without a readily apparent or achievable end state.

First and foremost, the Russians seem unclear on what their strategic level objectives are. They may have truly believed their own rhetoric about Ukrainians welcoming the Russian army, or perhaps they assumed Ukrainians would passively accept Russian dominance. But without one of those assumptions coming to fruition, the planned thunder run to Kyiv and other eastern population centers doesn’t seem like a complete plan. Further, neither of those assumptions should have been considered valid at the time and now, in hindsight, they both seem fanciful. It remains unclear what Russia believes the end state of the conflict is. If they seize Kyiv, that likely doesn’t result in an end of hostilities. If they continue to try to conquer all of Ukraine, that will add to their personnel and material losses. If they succeed in conquering all of Ukraine, that will require a constant military presence under threat of enduring insurgent violence.

At the operational level, assuming a quick seizure of Kyiv was the primary goal of the initial invasion forces, Russia seems to have diluted its combat power by trying to attack Ukraine through multiple independent axes. Arguably, the Crimean and Donbas axes are mutually supporting and have achieved some level of link-up in the vicinity of Mariupol, but this southern/southeastern front is a separate and distinct effort from what seems to be the main effort of seizing Kyiv, which is not supported by the fourth Kharkiv axis. The Russians seem to have believed they would be able to immediately flood and capture multiple major cities and therefore coerce a surrender, a plan that works only in a frictionless environment without the need to react to real time events. It’s as if the Russians forgot the warnings of both Von Moltke the Elder and Mike Tyson. So instead of quick victory on multiple fronts, the Russians have two bogged-down axes and two slowed axes, all with diminished combat power.

Of course, massing power along a single axis would be useful only if the Russian army were able to effectively move along that avenue. Currently the infamous “40-mile convoy” is the world’s longest parking lot as many reported logistical failures have halted its ability to move. There are widespread reports of Russian units having run out of fuel and Russian soldiers having only having crossed into Ukraine with only three days of rations on hand. One would assume that the plan to resupply these forces existed, at least in an aspirational way, but that the friction of operations has rendered those poorly conceived logistical plans ineffective.

Russian failures are not limited, however, to logistics. At the tactical level, the Russian army seems to have lost the ability to do the basic tasks well. From regular maintenance to discipline in security and tactical formations, videos coming from the conflict are rife with examples of Russian soldiers lacking the lowest level skills required for survival and mobility, let alone the complexities of combined arms maneuver. Operationally, they have lacked synchronization and have often allowed early successes to be squandered by culminating too soon or through a failure to exploit those successes. The initial air assault seizure of Antonov Airfield by the Russian air forces on the first day of the war, already poorly conceived through a daylight infiltration that lost several aircraft, was wasted by a failure to flow in follow-on forces. Subsequent fighting over the airfield has tied down and destroyed several Russian elements rather than truly opening a major hub for operations against Kyiv.

Of course, Russia’s problems have a compounding nature. Vehicles out of fuel on the road to Kyiv become easy targets. Destroyed vehicles become obstacles to further resupply of fuel and food. Hungry soldiers desert their vehicles looking for food. And on and on it goes.

In contrast, the Ukrainians have proven far more effective and fiercer than most observers estimated prior to the conflict. They have been fighting an effective campaign of distributed resistance while massing tactical effects at key locations. They have integrated and adapted new weapons systems to exploit Russian vulnerabilities, and the forces the Ukrainians have relied on to exploit these Russian weaknesses have also had a disproportionately high payoff. Teams of special operations forces (SOF) have conducted mobile attacks against bogged-down Russian armor and vehicles. Territorial defense units have been mobilized to defend their local cities and countryside. These are examples of forces that are neither expensive nor require a massive logistics tail compared with the lumbering mechanized formations of the Russian battalion tactical groups. While Russian logistics have been unable to figure out how to move fuel, water, ammunition, food and vehicle parts, Ukrainian supply lines seem streamlined to push Javelins, NLAWs and Stingers to forward elements.

The Ukrainians have also exploited Russia’s inability to achieve air superiority. Man-portable air-defense systems (MANPADs) continue to take down Russian fixed-wing and rotary-wing aircraft at a rate that will become unsustainable for the Russian military. The Ukrainian air force is still flying, and Ukrainian Bayraktar drones are maintaining consistent strikes against Russian forces on the ground.

While the Russians have been bedeviled by logistics difficulties and Ukrainian-fired Javelins, they have yet to face a true popular insurgency. Videos from within Russian occupied towns show protests and verbal confrontations between Ukrainians and Russian forces, but it probably won’t be long until those hurled insults change to hurled Molotov cocktails. The already stressed supply lines, growing longer and more vulnerable as Russian forces push further into the country, have yet to face a threat like the roadside bombs that plagued U.S. convoys in two wars. If history is a guide, the American experience in Iraq, and the shared American and Russian experiences in Afghanistan are instructive; fighting one’s way into a country is one thing, but trying to maintain control of a country is when most casualties can occur.

Things are still going to get worse for the Ukrainians. The Russians, having failed in their planned lightning attack to “liberate” Ukraine and growing frustrated with setbacks, have already started resorting to tactics more in line with their previous military endeavors in Chechnya, Syria and elsewhere. Mass fires, without care or concern for target discrimination or civilian deaths, are becoming common and will most likely be the primary means by which Russian forces attempt to seize population centers. We also don’t have a good grasp of the toll this is taking on the Ukrainian military, but it would stand to reason they are paying a higher proportionate cost in manpower compared with the Russian losses, all while the Russians are making progress, albeit slowly. There may come a breaking point at which the Ukrainian military can no longer hold, and they may have thrown their best forces to conduct stay-behind resistance activities too soon into the fight

Western support has been and will continue to be essential to any hope the Ukrainians have to hold out. Maintaining open supply lines and a constant flow of lethal and nonlethal aid to the Ukrainians should be the focus. Well-intentioned suggestions, including from elected U.S. officials, of providing the Ukrainian air force with U.S. or other NATO-manufactured aircraft are likely an unhelpful distraction; we do not need to complicate Ukrainian logistics by giving them aircraft they are not trained on or adding a whole new maintenance and supply problem to sustain these aircraft. Western powers should continue to focus their efforts on providing the weapons systems that have proven most effective and which can replace organic Ukrainian equipment losses. Further, this support doesn’t need to be trumpeted; yes, it will be obvious to the Russians where the Javelins are coming from. But if Thucydides was right, and in this case Putin is at war for honor, broadcasting Russian deaths to boost U.S. support may further entrench him in his commitment to the war and might be counterproductive to the Western goal of ending the war.

This matter is far from decided. The Russians will adapt and likely overcome many of the problems that have plagued them early on. Conversely, the Ukrainians will have casualties in their best-trained forces and will be mobilizing less prepared fighters in the defense of their country. There are any number of possible outcomes to this conflict, ranging from complete Russian conquest and subjugation of Ukraine to complete withdrawal of Russian forces in defeat, and everything in between. But it seems likely, regardless of the outcome, that it will get worse for the population of Ukraine, and it is unlikely that there will be any resolution in the short term.
Aardige analyse wel. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat Poetin zijn troepen terugtrekt dus het begint steeds meer op een oorlog tot het bittere einde te worden. Hoog tijd dus om als westen zoveel mogelijk anti-raketwapens en luchtafweergeschut etc. te gaan sturen want daar komt het grootste gevaar vandaan.

We weten overigens niet hoeveel pantsereenheden de Russen (waar ze toch een behoorlijk gebied onder controle hebben) in het zuiden hebben klaarstaan. Ik zie daar toch wel de grootste doorbraak plaatsvinden.
  zaterdag 5 maart 2022 @ 22:10:18 #256
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_203960604
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 22:02 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Aardige analyse wel. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat Poetin zijn troepen terugtrekt dus het begint steeds meer op een oorlog tot het bittere einde te worden. Hoog tijd dus om als westen zoveel mogelijk anti-raketwapens en luchtafweergeschut etc. te gaan sturen want daar komt het grootste gevaar vandaan.

We weten overigens niet hoeveel pantsereenheden de Russen (waar ze toch een behoorlijk gebied onder controle hebben) in het zuiden hebben klaarstaan. Ik zie daar toch wel de grootste doorbraak plaatsvinden.
UA gaat het ook niet winnen als Russia all-in gaat en dit nog gaat duren in lengte van vele weken of enkele maanden (bandbreedte weet ik niet). Het is te hopen in de tussentijd dat een deal soelas biedt, of -nog beter- dat Poetin gewisseld wordt en op die manier de-escalatie gaat plaatsvinden.

Tijd is de grootste vriend voor UA omdat hoe langer het duurt, de situatie voor de Russen steeds penibeler wordt.

Wat is jouw analyse: kan het westen nog zwaardere wapens leveren?
  Moderator zaterdag 5 maart 2022 @ 22:11:53 #257
236264 crew  capricia
pi_203960633
Tweede Afghanistan incoming
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_203960910
quote:
7s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 22:10 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
UA gaat het ook niet winnen als Russia all-in gaat en dit nog gaat duren in lengte van vele weken of enkele maanden (bandbreedte weet ik niet). Het is te hopen in de tussentijd dat een deal soelas biedt, of -nog beter- dat Poetin gewisseld wordt en op die manier de-escalatie gaat plaatsvinden.

Tijd is de grootste vriend voor UA omdat hoe langer het duurt, de situatie voor de Russen steeds penibeler wordt.

Wat is jouw analyse: kan het westen nog zwaardere wapens leveren?
Juist die laatste vraag vind ik moeilijk te beantwoorden omdat ik minder van materieel afweet dan andere goede users hier en ik elke keer overal in de pers lees dat de levering van grotere wapens "oorlog" betekent.

Maar toch heb ik ergens het idee dat het Westen hier alsnog in betrokken gaat worden.
pi_203961234
Ik denk ook niet dat zwaardere wapens een oplossing zijn.
Juist het mobiel zijn met makkelijk te gebruiken wapens levert Oekrane een voordeel op.
In alle recente conflicten is te zien dat de bovenliggende partij het wint bij een "conventioneel" gevecht.

Het enige wat ik me voor kan stellen is dat ze meer drones krijgen + bewapening daarvoor.

Daar hebben ze immers al ervaring mee.
  zaterdag 5 maart 2022 @ 23:04:06 #260
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_203962453
quote:
Kiev bijna helemaal en ferm ontsloten dus.
Vakman pur sang
pi_203962576
quote:
Het oostfront begint ook wel zorgelijk te worden. Oekrane zal toch echt moeten gaan terugvallen naar Dnipro anders wordt binnenkort het hele oostfront afgesneden
Op dinsdag 23 april 2024 10:41 schreef Solotovski het volgende:
Jij bent het zonnetje!!!
pi_203963234
Analyse: Europa kan eigenlijk niets beginnen
https://www.nu.nl/spannin(...)we-al-betrokken.html
Vakman pur sang
  zondag 6 maart 2022 @ 00:05:22 #264
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_203963395
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 23:53 schreef Lospedrosa het volgende:
Analyse: Europa kan eigenlijk niets beginnen
https://www.nu.nl/spannin(...)we-al-betrokken.html
Schier mee oneens. DL, FR kunnen aardig wat, als meer landen volgen heb je een apparaat dat sterker is dan Rusland. Of je daadwerkelijk die krachtmeting wil praktiseren is een ander.
pi_203963568
quote:
7s.gif Op zondag 6 maart 2022 00:05 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Schier mee oneens. DL, FR kunnen aardig wat, als meer landen volgen heb je een apparaat dat sterker is dan Rusland. Of je daadwerkelijk die krachtmeting wil praktiseren is een ander.
quote:
s de NAVO in staat om direct met veel slagkracht te reageren in zo'n situatie?

De Wijk denkt van niet, althans niet de Europese landen die deel uitmaken van de NAVO. "We horen ferme taal vanuit Europa. Maar het probleem is: er zit niks achter. Er zit wel een geweldige economie achter, maar geen militaire macht. Dus als het escaleert, dan kunnen we niks. Dat maakt het risicovol. Bij de Amerikanen zit dat anders, alleen het probleem is dat de meeste Amerikaanse troepen niet in Europa zitten, maar in Amerika.
Luchtmacht wel toch?
Om er binnen 24 uur 100duizenden troepen te krijgen is wel lastig denk ik, ook voor Fr en Du.
Vlg mij is het Duitse leger nog roestiger dan het Russische in de praktijk
Vakman pur sang
  zondag 6 maart 2022 @ 00:22:08 #266
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_203963610
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2022 00:19 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
[..]
Luchtmacht wel toch?
Om er binnen 24 uur 100duizenden troepen te krijgen is wel lastig denk ik, ook voor Fr en Du.
Vlg mij is het Duitse leger nog roestiger dan het Russische in de praktijk
Volgens mij heeft DL een aardig gemoderniseerd park aan hardware, alleen qua volume wat zuinig voor zo'n groot en rijk land.

En je hoeft ook niet binnen 24 uur 1,2 miljoen troepen paraat te hebben. Maar uit mijn hoofd hebben FR, DL, POL, en andere oostblok staten (die bereid zijn te leveren) wel 500k aan troepen.
pi_203963693
quote:
7s.gif Op zondag 6 maart 2022 00:22 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Volgens mij heeft DL een aardig gemoderniseerd park aan hardware, alleen qua volume wat zuinig voor zo'n groot en rijk land.

En je hoeft ook niet binnen 24 uur 1,2 miljoen troepen paraat te hebben. Maar uit mijn hoofd hebben FR, DL, POL, en andere oostblok staten (die bereid zijn te leveren) wel 500k aan troepen.
quote:
Rob de Wijk, oprichter van het Den Haag Centrum voor Strategische Studies en defensiespecialist Dick Zandee van Clingendael.
De schrijvers van het artikel zouden veel preciezer moeten weten wat de staat van defensie is dan ons.
Toch apart dat ze zeggen dat Europa eigenlijk niets kan.
Vakman pur sang
  zondag 6 maart 2022 @ 00:30:55 #268
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_203963730
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2022 00:28 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
[..]
De schrijvers van het artikel zouden veel preciezer moeten weten wat de staat van defensie is dan ons.
Klopt, en zij zijn deskundiger dan ik. Laten we dat vooropstellen.

Maar het beeld van hun dat wij een totaal geimplodeerd legertje hebben deel ik simpelweg niet, afgezet tegen een tegenstander (de Russen) die erom bekend staan grote verliezen te lijden in oorlogen.
pi_203964071
quote:
7s.gif Op zondag 6 maart 2022 00:05 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Ik ben er wel van overtuigd dat de NAVO Rusland in de Oekrane wel zou terugdringen uit de Oekrane. Maar aangezien het geen vredesmissie zou worden is het de vraag als er behoorlijk wat militairen sneuvelen de publieke opinie dit gaat verwerken. Maar zonder de VS durf ik niet te voorspellen.
pi_203964251
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 22:11 schreef capricia het volgende:
Tweede Afghanistan incoming
In Afghanistan waren er 15.000 russiche doden, en dat leidde tot de val van de sovjet unie.

Dit aantal gaat rusland in enkele weken al bereiken. En hun luchtmacht en heli's zijn voor die tijd al op, gezien het dagelijkse aantal slachtoffers. Ik zie alle bekende russische namen nu voorbij komen als KIA of POW. Vangst van vandaag:
https://www.reddit.com/r/(...)a_killed_in_donetsk/
https://www.reddit.com/r/(...)_famous_for_bombing/

Hoe het verder gaat:
https://www.reddit.com/r/(...)eapons_to_the_local/
https://www.reddit.com/r/(...)ussiaworkers_at_the/

Rusland begint in rap tempo instabiel te raken, en de mobilisatie van Oekraine begint op gang te komen. Ze hebben zelfs teveel rekruten, ik geloof dat aanmeldingen gesloten zijn.

Hier geloof ik een stuk of 20-30 voertuigen van de russische barbaren (kan het mis hebben, heb video niet bekeken, het zijn er teveel):
https://www.reddit.com/r/(...)_outside_of_kharkiv/
Eh, deze d'r ook maar bij: https://www.reddit.com/r/(...)mstas_selfpropelled/

[ Bericht 5% gewijzigd door oheng op 06-03-2022 02:15:56 ]
  zondag 6 maart 2022 @ 04:46:58 #271
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_203964597
quote:
7s.gif Op zondag 6 maart 2022 00:22 schreef phpmystyle het volgende:

Juist niet. Het is natuurlijk niet voor niets dat er plotseling 100 miljard is toegezegd.
  zondag 6 maart 2022 @ 04:48:51 #272
13456 AchJa
Shut up!!!
  zondag 6 maart 2022 @ 08:27:06 #273
61891 zakjapannertje
rijksmonument
pi_203964897
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2022 00:28 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
[..]
Mart de Kruif zegt hetzelfde hier, in dit filmpje vanaf 6m30 dat de Russen veel sterker zijn met hun conventioneel leger, behalve dan tegen de Amerikanen en ook dus in steden. Outnumbered, outgunned, outranged.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/02/26/slag-om-kiev/
pi_203965035
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 02:10 schreef oheng het volgende:

[..]
In Afghanistan waren er 15.000 russiche doden, en dat leidde tot de val van de sovjet unie.

Dit aantal gaat rusland in enkele weken al bereiken. En hun luchtmacht en heli's zijn voor die tijd al op, gezien het dagelijkse aantal slachtoffers. Ik zie alle bekende russische namen nu voorbij komen als KIA of POW. Vangst van vandaag:
https://www.reddit.com/r/(...)a_killed_in_donetsk/
https://www.reddit.com/r/(...)_famous_for_bombing/

Hoe het verder gaat:
https://www.reddit.com/r/(...)eapons_to_the_local/
https://www.reddit.com/r/(...)ussiaworkers_at_the/

Rusland begint in rap tempo instabiel te raken, en de mobilisatie van Oekraine begint op gang te komen. Ze hebben zelfs teveel rekruten, ik geloof dat aanmeldingen gesloten zijn.

Hier geloof ik een stuk of 20-30 voertuigen van de russische barbaren (kan het mis hebben, heb video niet bekeken, het zijn er teveel):
https://www.reddit.com/r/(...)_outside_of_kharkiv/
Eh, deze d'r ook maar bij: https://www.reddit.com/r/(...)mstas_selfpropelled/
Ik begin je optimisme wel steeds meer steeds te delen. De Russen hebben niet de aantallen troepen die ze vroeger hadden om steden simpelweg met enorme verliezen te nemen. Elke stad uithongeren of belegeren kost veel tijd en tijd is in het voordeel van Oekrane.

Sumy ligt inmiddels kilometers achter de frontlijn maar wordt maar niet opgeruimd. Dat kost zo ontzettend veel troepen.
pi_203965206
quote:
7s.gif Op zondag 6 maart 2022 00:30 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Klopt, en zij zijn deskundiger dan ik. Laten we dat vooropstellen.

Maar het beeld van hun dat wij een totaal geimplodeerd legertje hebben deel ik simpelweg niet, afgezet tegen een tegenstander (de Russen) die erom bekend staan grote verliezen te lijden in oorlogen.
Wij leunen natuurlijk voor een groot deel wel op de Amerikanen, maar mocht het zover komen dat Europa gezamenlijk de strijd aan gaat met alleen Rusland dan denk ik wel dat we de bovenliggende partij zijn ja.

Alleen de vraag is hoe snel je zoiets logistiek geregeld krijgt, troepen opbouw kost meestal maanden.
  zondag 6 maart 2022 @ 09:36:38 #276
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_203965444

[ Bericht 100% gewijzigd door phpmystyle op 06-03-2022 09:37:28 ]
pi_203965481
Krijg echt het idee dat de Russen op dit moment alleen nog door zware artilleriebeschietingen de steden onder controle kunnen krijgen want zelfs hun luchtmacht heeft de boel niet onder controle.

Of kernraketten ofzo. Marioepol, Dnipro, Charkov, Kiev, Sumy en Odessa zullen stad voor stad stormenderhand genomen moeten worden, dat is voor het landleger echt een onmogelijke taak momenteel. De Duitsers verloren 35.000 troepen bij de belegering van Sebastopol in 1942. De belegering van Odessa kostte de Roemenen in 1941 maar liefst 92.000 man. Dat zijn zulke enorme verliezen. Die kunnen de Russen helemaal niet lijden.

https://en.wikipedia.org/wiki/Siege_of_Sevastopol_(1941%E2%80%931942)

https://en.wikipedia.org/wiki/Siege_of_Odessa_(1941)
pi_203965523
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 09:40 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Krijg echt het idee dat de Russen op dit moment alleen nog door zware artilleriebeschietingen de steden onder controle kunnen krijgen want zelfs hun luchtmacht heeft de boel niet onder controle.

Of kernraketten ofzo. Marioepol, Dnipro, Charkov, Kiev, Sumy en Odessa zullen stad voor stad stormenderhand genomen moeten worden, dat is voor het landleger echt een onmogelijke taak momenteel. De Duitsers verloren 35.000 troepen bij de belegering van Sebastopol in 1942. De belegering van Odessa kostte de Roemenen in 1941 maar liefst 92.000 man. Dat zijn zulke enorme verliezen. Die kunnen de Russen helemaal niet lijden.

En zware artilleriebeschietingen waren dan ook weer niet de bedoeling. Dat werkt als je een land blijft bezetten, maar ze wilden een regering neerzetten en weer weg. Als je het hele land tegen je hebt gekeerd door middel van het bombarderen van alle steden, kan dat plan de prullenbak in (voor zover dat niet al kan).
pi_203965598
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 09:43 schreef Hanca het volgende:

[..]
En zware artilleriebeschietingen waren dan ook weer niet de bedoeling. Dat werkt als je een land blijft bezetten, maar ze wilden een regering neerzetten en weer weg. Als je het hele land tegen je hebt gekeerd door middel van het bombarderen van alle steden, kan dat plan de prullenbak in (voor zover dat niet al kan).
Wat is volgens jou de strategie die de Russen nu nog kunnen inzetten? Ik denk dat de Oekraners momenteel helemaal nergens mee akkoord gaan, zelfs niet het afstaan van de Donbass.
pi_203965708
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 09:50 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Wat is volgens jou de strategie die de Russen nu nog kunnen inzetten? Ik denk dat de Oekraners momenteel helemaal nergens mee akkoord gaan, zelfs niet het afstaan van de Donbass.
Geen idee, ze hebben zichzelf in een strop gestoken, zo blijkt. Zelfs kleine kernwapens inzetten en je bent minstens decennia lang een paria als Noord Korea, dat is economisch onverantwoord. Het land innemen op een manier dat je niet de hele bevolking tegen je in het harnas jaagt is mislukt. Het land langdurig bezetten hebben ze volgens mij de middelen niet voor. Ze moeten door en dan hopen dat er een uitweg gaat komen. Dat Oekrane toch akkoord moet gaan met een voor Rusland nog zo acceptabele deal dat Poetin dat zonder gezichtsverlies kan verkopen.
pi_203965719
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 09:50 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Ik denk dat de Russen het niet helemaal meer weten.

Lijkt nu of ze toch voor het zuiden en oosten gaan, maar inderdaad, de Oekraners lijken nu nergens meer mee akkoord te gaan en zullen ook het oosten en de Krim terug willen.

Denk dat ze het ook gaan krijgen. Het geld van de Russen is op, leger gedemotiveerd en het tij lijkt te keren.
Whatever...
pi_203965755
Ik las op de telegraaf dat rusland een vsje doet. Zal het ze lukken zoals het de vs wel lukte met irak?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_203965788
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 10:01 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Lijkt nu of ze toch voor het zuiden en oosten gaan, maar inderdaad, de Oekraners lijken nu nergens meer mee akkoord te gaan en zullen ook het oosten en de Krim terug willen.

Denk dat ze het ook gaan krijgen. Het geld van de Russen is op, leger gedemotiveerd en het tij lijkt te keren.
Dus ze keren om en gaan naar huis en zeggen sorry ?
pi_203965801
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 10:05 schreef sjorsie1982 het volgende:
Ik las op de telegraaf dat rusland een vsje doet.
De VS is beter in het uitvoeren van regime change ...
pi_203965805
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 10:01 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

De Krim zullen de Russen nooit meer afstaan. Dat is strategisch voor de Russen te belangrijk. Die gaan hun haven daar niet opgeven.
pi_203965807
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 10:09 schreef UncleScorp het volgende:

[..]
ja, maar dat wilt niet zeggen dat het rusland niet lukt... ik ben benieuwd naar de bewijzen van de bouw van een nucleaire bom in oekraine. Het kan ook zijn dat ze een trumpje doen, maar dat is nog nooit gelukt in het bekende verleden.
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_203965808
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 10:09 schreef UncleScorp het volgende:

[..]
Die hebben een veel betere PR inderdaad en veel meer useful idiots die er achteraan hobbelen. En het kan meestal zonder gevolgen.
pi_203965815
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2022 10:00 schreef Hanca het volgende:
Geen idee, ze hebben zichzelf in een strop gestoken, zo blijkt. Zelfs kleine kernwapens inzetten en je bent minstens decennia lang een paria als Noord Korea, dat is economisch onverantwoord. Het land innemen op een manier dat je niet de hele bevolking tegen je in het harnas jaagt is mislukt. Het land langdurig bezetten hebben ze volgens mij de middelen niet voor. Ze moeten door en dan hopen dat er een uitweg gaat komen. Dat Oekrane toch akkoord moet gaan met een voor Rusland nog zo acceptabele deal dat Poetin dat zonder gezichtsverlies kan verkopen.
Zuiden innemen en Oekrane land locked maken en alles ten oosten van de Dnepr-rivier is ook een redelijk goede optie voor Rusland. Sowieso win ter vergelijking bij hoe het was; alleen delen van Luhansk en Donetsk regio.

Het is ook helemaal niet uitgesloten dat Oekrane alsnog ernstig verder verzwakt zodra er meer soldaten sterven en zeker als dat de soldaten zijn met de meeste gevechtservaring. En daarmee de Russen verder maar langzaam oprukken.

Daarnaast kunnen de Russen voor omsingelen van grote steden zoals Kiev gaan en dan bij omsingeling de zooi afgesloten laten verhongeren en platgooien.

Deze oorlog is zeker nog niet verloren door de Russen en ze kunnen hun doelstellingen zo aanpassen dat ze met een winst naar huis kunnen. De situatie hiervoor was dat ze in uiterste Oosten maar twee minimale delen hadden (Krim tellen we al niet meer mee), en hoe dan ook nu Oekrane aanzienlijk kleiner maken en zeer waarschijnlijk land locked.

Zolang Poetin aanblijft gaat er toch geen normalisering in relaties komen want de Russen gaan niet bezet land opgeven, onnoemenswaardige stukken uitgezonderd.
pi_203965822
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 10:10 schreef Halcon het volgende:

[..]
Die hebben een veel betere PR inderdaad en veel meer useful idiots die er achteraan hobbelen. En het kan meestal zonder gevolgen.
dat hangt toch af hoe hoog je op de ladder staat?
pi_203965829
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 10:10 schreef Halcon het volgende:

[..]
Cfr 2014 ? :X
pi_203966112
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 09:40 schreef PietjePuk2000 het volgende:

Dat lukt nooit als je de complete bevolking tegen je hebt. Je hebt dan een enorme politiemacht nodig om de bevolking te onderdrukken. 1 man per 20 burgers hoorde ik laatst in een podcast. Als de Russen het niet houden bij de gebieden waar al de Pro Russische rebellen zaten/zitten is het uiteindelijk een verloren en zinloze missie.

En al die steden in puin hebben ze de middelen niet voor om al die vernietigde infra te herstellen.
pi_203966163
Interessant om te zien wat voor soort voertuigen er op de trein staan.
Ik ben geen kenner, maar zo ziet het er wel een beetje uit of het Russische leger een tekort aan vrachtwagens ed begint te krijgen.
twitter
  zondag 6 maart 2022 @ 10:46:59 #293
483679 Arnold_
Zwartenek
pi_203966164
twitter
pi_203966176
Interessant verhaal over Russische treinen:
pi_203966183
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 10:10 schreef Aloulu het volgende:

[..]
Zuiden innemen en Oekrane land locked maken en alles ten oosten van de Dnepr-rivier is ook een redelijk goede optie voor Rusland. Sowieso win ter vergelijking bij hoe het was; alleen delen van Luhansk en Donetsk regio.

Het is ook helemaal niet uitgesloten dat Oekrane alsnog ernstig verder verzwakt zodra er meer soldaten sterven en zeker als dat de soldaten zijn met de meeste gevechtservaring. En daarmee de Russen verder maar langzaam oprukken.

Daarnaast kunnen de Russen voor omsingelen van grote steden zoals Kiev gaan en dan bij omsingeling de zooi afgesloten laten verhongeren en platgooien.

Deze oorlog is zeker nog niet verloren door de Russen en ze kunnen hun doelstellingen zo aanpassen dat ze met een winst naar huis kunnen. De situatie hiervoor was dat ze in uiterste Oosten maar twee minimale delen hadden (Krim tellen we al niet meer mee), en hoe dan ook nu Oekrane aanzienlijk kleiner maken en zeer waarschijnlijk land locked.

Zolang Poetin aanblijft gaat er toch geen normalisering in relaties komen want de Russen gaan niet bezet land opgeven, onnoemenswaardige stukken uitgezonderd.
Het punt is dus dat Oekrane helemaal geen vrede gaat tekenen zolang ze land locked zijn denk ik.
pi_203966185
quote:
14s.gif Op zondag 6 maart 2022 10:46 schreef Arnold_ het volgende:
[ twitter ]
Boks ouwe :D
pi_203966186
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2022 10:42 schreef Cherni het volgende:

[..]
Dat lukt nooit als je de complete bevolking tegen je hebt. Je hebt dan een enorme politiemacht nodig om de bevolking te onderdrukken. 1 man per 20 burgers hoorde ik laatst in een podcast. Als de Russen het niet houden bij de gebieden waar al de Pro Russische rebellen zaten/zitten is het uiteindelijk een verloren en zinloze missie.

En al die steden in puin hebben ze de middelen niet voor om al die vernietigde infra te herstellen.
Volgens mij gaat het om de vernietiging, daarna terug naar de pro Rusland provincies en de rest in zo’n puin achterlaten dat het 50 jaar kost om weer op te bouwen.
Vakman pur sang
pi_203966191
quote:
7s.gif Op zondag 6 maart 2022 10:46 schreef xpompompomx het volgende:
Interessant om te zien wat voor soort voertuigen er op de trein staan.
Ik ben geen kenner, maar zo ziet het er wel een beetje uit of het Russische leger een tekort aan vrachtwagens ed begint te krijgen.
[ twitter ]
Interessant, maar als het werkt dan werkt het toch? Dit is van alle tijden.
pi_203966253
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2022 10:48 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Volgens mij gaat het om de vernietiging, daarna terug naar de pro Rusland provincies en de rest in zo’n puin achterlaten dat het 50 jaar kost om weer op te bouwen.
Met de huidige EU zal de wederopbouw nog sneller gaan dan de wederopbouw van NL.
  zondag 6 maart 2022 @ 10:57:15 #300
483679 Arnold_
Zwartenek
pi_203966254
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 10:49 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Interessant, maar als het werkt dan werkt het toch? Dit is van alle tijden.
quote:
Btw. Replacing military grade trucks with civilian ones is catastrophic on many levels. You have to stick to better roads, they are less robust and you can’t stock spare parts for all the different models bron
  zondag 6 maart 2022 @ 10:58:01 #301
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_203966260
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 10:05 schreef sjorsie1982 het volgende:
Ik las op de telegraaf dat rusland een vsje doet. Zal het ze lukken zoals het de vs wel lukte met irak?
Irak is ook geen successtory met de opkomst van ISIS een aantal jaar terug.

Afghanistan en Vietnam zijn ook niet echt mooie voorbeelden van regime change :P
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  Moderator zondag 6 maart 2022 @ 11:07:17 #302
236264 crew  capricia
pi_203966339
quote:
14s.gif Op zondag 6 maart 2022 10:47 schreef xpompompomx het volgende:
Interessant verhaal over Russische treinen:
Mooie video. Bedankt. :)
There is a name for it:
We call them Poor"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')