Laatste update van het front is dus dat Mariupol nu echt volledig afgesneden lijkt van de rest van Oekraïne en Cherson ook gevallen lijkt. Dat zijn geen kleine steden. (Mariupol rond de 500.000 inwoners, Cherson rond de 290.000.)quote:Op woensdag 2 maart 2022 10:11 schreef J.B. het volgende:
Dit topic is bedoeld om de militaire situatie in Oekraïne te analyseren op een wat overzichtelijkere manier dan in de huidige sneltreintopics. Ook een mooi topic voor kaartjes van het front en eventuele video's.
Paar vragen die alvast gesteld kunnen worden:
1. Waar in Oekraïne bevinden zich momenteel Russische landtroepen?
2. Hoeveel vliegtuigen zijn er op dit moment vernietigd?
Kaart van het front van Wikipedia, wordt automatisch geüpdate:
[ afbeelding ]
Vriendelijk verzoek het bij militaire/tactische analyses te houden en het geen uitbreiding van het sneltreintopic in NWS te laten worden.
Ben ik het mee eens. Eigenlijk moeten ze ervoor zien te zorgen dat de Dnjepr de grens wordt, want een onafhankelijk West-Oekraïne zonder toegang tot zee met Lviv als enige significante stad lijkt me eerlijk gezegd weinig levensvatbaar. Op papier zouden ze nog steeds de dammen in de Dnjepr op kunnen blazen om zo de Russen aan de benedenloop te verdrinken/af te snijden, maar dat gaat een humanitaire ramp worden.quote:Op woensdag 2 maart 2022 10:18 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Laatste update van het front is dus dat Mariupol nu echt volledig afgesneden lijkt van de rest van Oekraïne en Cherson ook gevallen lijkt. Dat zijn geen kleine steden. (Mariupol rond de 500.000 inwoners, Cherson rond de 290.000.)
Ik zie nog weinig aanwijzingen voor een op korte termijn volledige afsnijding van Oekraïense troepen ten oosten van de Dnepr, als ze slim zijn trekken ze zich terug. Dat zou de kansen op in ieder geval een onafhankelijk West-Oekraïne vergroten.
Het is allemaal tijd kopen. "Pockets" binden vaak enorme aantallen troepen en zorgen ervoor dat deze eenheden in andere sectoren niet inzetbaar zijn. De pockets Charkov en Mariupol zijn daarom van levensbelang voor de rest van het Oekraïense leger.quote:Op woensdag 2 maart 2022 10:19 schreef J.B. het volgende:
[..]
Ben ik het mee eens. Eigenlijk moeten ze ervoor zien te zorgen dat de Dnjepr de grens wordt, want een onafhankelijk West-Oekraïne zonder toegang tot zee met Lviv als enige significante stad lijkt me eerlijk gezegd weinig levensvatbaar.
Dat telt niet in oorlog, zeker bij militaire doelen is veel toegestaan. Maar volgens mij is het te laat.quote:Op woensdag 2 maart 2022 10:19 schreef J.B. het volgende:
Op papier zouden ze nog steeds de dammen in de Dnjepr op kunnen blazen om zo de Russen aan de benedenloop te verdrinken/af te snijden, maar dat gaat een humanitaire ramp worden.
De Sovjets hebben het in WOII ook gedaan om de Duitse opmars te stoppen, heeft tussen de 20.000 en 100.000 burgerdoden opgeleverd. Dat lijkt me toch een wat groot risico.quote:Op woensdag 2 maart 2022 10:24 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Dat telt niet in oorlog, zeker bij militaire doelen is veel toegestaan. Maar volgens mij is het te laat.
Jou idee dat Oekraïne zich zover mogelijk naar het westen moet terug trekken is geen gek idee. Oekraïne is een groot land en dat maakt de aanvoerlijnen van de Russen langer. En er zijn berichten dat de Russen moeite hebben met de bevoorrading.quote:Op woensdag 2 maart 2022 10:20 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Als de Russische troepen rond Mariupol vrijkomen zullen deze zich trouwens richten op de "push" naar het noorden en het insluiten van het Oekraïense leger.
Zeg maar gerust miljoenen doden. Rusland was zeker in het begin totaal niet voorbereid op de invasie.quote:Op woensdag 2 maart 2022 10:26 schreef J.B. het volgende:
[..]
De Sovjets hebben het in WOII ook gedaan om de Duitse opmars te stoppen, heeft ruim 100.000 burgerdoden opgeleverd. Dat lijkt me toch een wat groot risico.
Dat maakt Kyiv verdedigen niet bepaald makkelijker.quote:Op woensdag 2 maart 2022 10:26 schreef Megumi het volgende:
[..]
Jou idee dat Oekraïne zich zover mogelijk naar het westen moet terug trekken is geen gek idee. Oekraïne is een groot land en dat maakt de aanvoerlijnen van de Russen langer. En er zijn berichten dat de Russen moeite hebben met de bevoorrading.
quote:Op woensdag 2 maart 2022 10:26 schreef Megumi het volgende:
[..]
Jou idee dat Oekraïne zich zover mogelijk naar het westen moet terug trekken is geen gek idee. Oekraïne is een groot land en dat maakt de aanvoerlijnen van de Russen langer. En er zijn berichten dat de Russen moeite hebben met de bevoorrading.
Het lijkt sowieso gewoon een hele lastige missie te worden. Bij elke overgave van een stad verliest het Oekraïense leger weer troepen en materieel.quote:Op woensdag 2 maart 2022 10:29 schreef Perrin het volgende:
[..]
Dat maakt Kyiv verdedigen niet bepaald makkelijker.
Dit is een ding natuurlijk. Een kleiner front is beter te verdedigen dan een groot front. Zelfs zodanig dat de grootte van de tegenstander er niet zo veel meer toe hoeft te doen. Als je dan vervolgens ook nog instaat bent het je tegenstander lastig te maken achter de linies burgerverzet. Kunnen de Russen het nog knap lastig krijgen wellicht. En een mogelijke front dichter bij Polen enz maakt de levering van wapens aan Oekraïne wellicht makkelijker.quote:Op woensdag 2 maart 2022 10:34 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
[..]
Het lijkt sowieso gewoon een hele lastige missie te worden. Bij elke overgave van een stad verliest het Oekraïense leger weer troepen en materieel.
Soms is terugtrekken en het opgeven van bepaalde frontsectoren verstandiger omdat het je op de lange termijn meer kan opleveren. Een geordende frontlijn van Odessa tot Korosten (tientallen kilometers ten westen van Kiev) is wellicht nog mogelijk. Maar ik heb geen idee of daar goede verdedigingswerken liggen.
Denk dat dat ook hopeloos is. Zelfs als je dat doet heb je dankzij die verrader in Wit-Rusland altijd het risico dat ze in de zij/rug aanvallen. Eigenlijk totdat je grofweg op de lijn Tsjernivtsi, Ivano-Frankivsk, Lviv zit, maar tegen die tijd is er van Oekraïne niks meer over. Er zijn afgezien van de Dnjepr tot de Karpaten ook geen natuurlijke grenzen.quote:Op woensdag 2 maart 2022 10:34 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
[..]
Het lijkt sowieso gewoon een hele lastige missie te worden. Bij elke overgave van een stad verliest het Oekraïense leger weer troepen en materieel.
Soms is terugtrekken en het opgeven van bepaalde frontsectoren verstandiger omdat het je op de lange termijn meer kan opleveren. Een geordende frontlijn van Odessa tot Korosten (tientallen kilometers ten westen van Kiev) is wellicht nog mogelijk. Maar ik heb geen idee of daar goede verdedigingswerken liggen.
Vind het toch interessant dat je 80 jaar na de Tweede Wereldoorlog nog zoveel overeenkomsten ziet. Het lamleggen van de luchtmacht op de grond, omsingelen van steden, stadsgevechten van blok tot blok, artilleriegevechten, pincer movements etc.quote:Op woensdag 2 maart 2022 10:44 schreef J.B. het volgende:
[..]
Denk dat dat ook hopeloos is. Zelfs als je dat doet heb je dankzij die verrader in Wit-Rusland altijd het risico dat ze in de zij/rug aanvallen. Eigenlijk totdat je grofweg op de lijn Tsjernivtsi, Ivano-Frankivsk, Lviv zit, maar tegen die tijd is er van Oekraïne niks meer over. Er zijn afgezien van de Dnjepr tot de Karpaten ook geen natuurlijke grenzen.
Probleem is dat de Russen vanuit Transnistrie als ze die kant van Oekraïne en Odessa in handen hebben een nieuw heel krachtig front kunnen openen om de Oekraïners in de rug te pakken. Daarvoor moeten ze eerst de Zuidkant innemen, wat grenst aan de zwarte zee en Odessa.quote:Op woensdag 2 maart 2022 10:19 schreef J.B. het volgende:
Ben ik het mee eens. Eigenlijk moeten ze ervoor zien te zorgen dat de Dnjepr de grens wordt, want een onafhankelijk West-Oekraïne zonder toegang tot zee met Lviv als enige significante stad lijkt me eerlijk gezegd weinig levensvatbaar. Op papier zouden ze nog steeds de dammen in de Dnjepr op kunnen blazen om zo de Russen aan de benedenloop te verdrinken/af te snijden, maar dat gaat een humanitaire ramp worden.
Als ik het kaartje zo bekijk schieten ze niet echt op.quote:Op woensdag 2 maart 2022 10:11 schreef J.B. het volgende:
Dit topic is bedoeld om de militaire situatie in Oekraïne te analyseren op een wat overzichtelijkere manier dan in de huidige sneltreintopics. Ook een mooi topic voor kaartjes van het front en eventuele video's.
Paar vragen die alvast gesteld kunnen worden:
1. Waar in Oekraïne bevinden zich momenteel Russische landtroepen?
2. Hoeveel vliegtuigen zijn er op dit moment vernietigd?
Kaart van het front van Wikipedia, wordt automatisch geüpdate:
[ afbeelding ]
Vriendelijk verzoek het bij militaire/tactische analyses te houden en het geen uitbreiding van het sneltreintopic in NWS te laten worden.
Mwah, Oekraïne is een groot land. En het gaat om verovering van sleutellocaties/steden. Al het platteland er tussen is niet interessant. Ik las vanochtend een stuk over de oorlog in Irak. Vanaf Kuwait deed de VS er 10 dagen over om uiteindelijk Baghdad te bereiken (zeg maar halverwege het land). Op dit tempo zijn de Russen in 10 dagen (we zijn nu aan dag 5 begonnen) ook wel tot de helft van het land doorgedrongen ben ik bang. En dan is Oekraïne nog ongeveer de helft groter t.o.v. Irak.quote:Op woensdag 2 maart 2022 12:24 schreef Schaamlap het volgende:
[..]
Als ik het kaartje zo bekijk schieten ze niet echt op.
Kuststrook is belangrijk om wapen aanvoer af te sluiten.
Een van die doelen gaat dus Odessa worden.
De aanvoer van wapens gaat niet per schip, maar per vliegtuig via Polen denk ik.quote:Op woensdag 2 maart 2022 12:24 schreef Schaamlap het volgende:
[..]
Als ik het kaartje zo bekijk schieten ze niet echt op.
Kuststrook is belangrijk om wapen aanvoer af te sluiten.
Een van die doelen gaat dus Odessa worden.
Eerder per vrachtwagen of treinquote:Op woensdag 2 maart 2022 12:56 schreef Hanca het volgende:
[..]
De aanvoer van wapens gaat niet per schip, maar per vliegtuig via Polen denk ik.
Dat bedoel ik: vliegen naar Polen en dan verder per trein of vrachtauto.quote:Op woensdag 2 maart 2022 13:02 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Eerder per vrachtwagen of trein
Zou kunnen.quote:Op woensdag 2 maart 2022 12:56 schreef Hanca het volgende:
[..]
De aanvoer van wapens gaat niet per schip, maar per vliegtuig via Polen denk ik.
Nee, want Turkije laat geen Russische schepen door.quote:Op woensdag 2 maart 2022 13:06 schreef Schaamlap het volgende:
[..]
Zou kunnen.
Maar Odessa is ook belangrijk voor de Russen. Die kunnen dan weer extra troepen aanvoeren.
Rusland gaat geen troepen aanvoeren via de Bosporus, dan zouden ze ofwel via Murmansk of St Petersburg komen en dat lijkt mij extreem onwaarschijnlijk. De wateren rond Oekraine en Rusland staan niet onder Turkse controle.quote:Op woensdag 2 maart 2022 13:06 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, want Turkije laat geen Russische schepen door.
Ik bedoel vanuit Rusland.quote:Op woensdag 2 maart 2022 13:06 schreef Hanca het volgende:
[..]
Gevaarlijk spelletje wat de Turken spelen.quote:Op woensdag 2 maart 2022 13:06 schreef Hanca het volgende:
[..]
Niet zo zeer gevaarlijk spelletje, ze voeren een door de Sovjet Unie ondertekend verdrag uit. Dat verdrag negeren was ook gevaarlijk geweest.quote:Op woensdag 2 maart 2022 13:25 schreef Schaamlap het volgende:
[..]
Gevaarlijk spelletje wat de Turken spelen.
Zij importeren heel veel Russische goederen en volgens de regels kunnen ze wel NAVO oorlogsbodems doorlaten maar Russische tegen houden.
Moet je daar blij mee zijn als EU?
Klopt maar wat kan je nog aannemen wat er gerespecteerd wordt aan verdragen?quote:Op woensdag 2 maart 2022 13:27 schreef Hanca het volgende:
[..]
Niet zo zeer gevaarlijk spelletje, ze voeren een door de Sovjet Unie ondertekend verdrag uit. Dat verdrag negeren was ook gevaarlijk geweest.
Dat weten we niet en is dus speculeren.quote:Op woensdag 2 maart 2022 13:34 schreef Schaamlap het volgende:
[..]
MINSK akkoord was er ook eentje.
Als dit was opgevolgd en serieus aangepakt, EN de EU had meer druk erop uitgeoefend, dan was die hele invasie nooit gebeurd.
Erdogan is slim. Die kan nu een hoofdrol spelen in het geheel maar of we daar nu blij mee moeten zijn.... nou nee...quote:Op woensdag 2 maart 2022 13:37 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat weten we niet en is dus speculeren.
Het is in elk geval gewoon zo dat Turkije doet wat het moet doen. En het lijkt zelfs met enige tegenzin, als Erdogan (ook al zo'n lieverdje) een manier had gehad om er onderuit te komen had hij dat gedaan.
Moet je bommenwerpers/drones voor hebben die dat kunnen en niet neergeschoten worden door Russische jagersquote:Op woensdag 2 maart 2022 14:03 schreef nomina het volgende:
Die kolonne van 60 kilometer.....
Als leek zou ik denken, bombardeer de aanvoerwegen, dan komen ze niet verder.
Op de foto zag ik vooral vrachtwagens en die hebben wel een wat vlakker terrein nodig.
Naar het schijnt zijn Oekrainse piloten momenteel in Polen om de Poolse MIG 29's op te halen dus daar wordt aan gewerkt.quote:Op woensdag 2 maart 2022 14:14 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Moet je bommenwerpers/drones voor hebben die dat kunnen en niet neergeschoten worden door Russische jagers
Je hebt ook vliegvelden nodig die nog functioneren en veilig zijn.quote:Op woensdag 2 maart 2022 14:17 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Naar het schijnt zijn Oekrainse piloten momenteel in Polen om de Poolse MIG 29's op te halen dus daar wordt aan gewerkt.
We zijn al aan dag 7 hoor, het is vandaag woensdag en ze zijn vorige week donderdag 's ochtends begonnen. Bijkomend had de VS het nadeel dat ze alles vanuit Koeweit moesten doen, Rusland heeft de luxe dat ze Oekraïne voor driekwart omsingeld hebben voordat ze überhaupt begonnen.quote:Op woensdag 2 maart 2022 12:33 schreef silverhill het volgende:
[..]
Mwah, Oekraïne is een groot land. En het gaat om verovering van sleutellocaties/steden. Al het platteland er tussen is niet interessant. Ik las vanochtend een stuk over de oorlog in Irak. Vanaf Kuwait deed de VS er 10 dagen over om uiteindelijk Baghdad te bereiken (zeg maar halverwege het land). Op dit tempo zijn de Russen in 10 dagen (we zijn nu aan dag 5 begonnen) ook wel tot de helft van het land doorgedrongen ben ik bang. En dan is Oekraïne nog ongeveer de helft groter t.o.v. Irak.
Je zou denken dat die Oekrainies ook wel een paar van die Grad systemen hebben staan..quote:Op woensdag 2 maart 2022 14:03 schreef nomina het volgende:
Op de foto zag ik vooral vrachtwagens en die hebben wel een wat vlakker terrein nodig.
Je kan "gemakkelijker" een paar voertuigen aan het begin en eind beschieten, dan staat de rest shocking klem, want daar heb je weinig andere wegen die een konvooi van dat formaat kunnen herbergen.quote:Op woensdag 2 maart 2022 14:03 schreef nomina het volgende:
Artillerie is ook een goede optie, 155mm HE heeft best effect op vrachtwagens. Oekraine heeft (of had, geen idee wat de stand van zaken is op dat vlak) mobiel 155mm geschut met een groot bereik.quote:Op woensdag 2 maart 2022 14:14 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Moet je bommenwerpers/drones voor hebben die dat kunnen en niet neergeschoten worden door Russische jagers
Dan heb je het niet meer over 'oorlog' maar over 'gecontroleerd slopen'.quote:Op woensdag 2 maart 2022 14:50 schreef Tijger_m het volgende:
Ik moet eerlijk zeggen dat als ik een generaal in de Amerikaanse luchtmacht was ik nu zat te kwijlen om mee te mogen doen aan Oekrainse kant. Laat een squadron F-22's en eentje met F-35's los voor air cover, AWACS in de lucht en stuur de F-15E's en A-10's de lucht in en ik denk dat het pleit dan aardig beslecht is.
Ja. Met de manier waarop Rusland opereert momenteel zou je de Highway to Hell (zoek maar eens op, eerste Irak oorlog) in meervoud kunnen repliceren.quote:Op woensdag 2 maart 2022 14:53 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Dan heb je het niet meer over 'oorlog' maar over 'gecontroleerd slopen'.
Dat lijkt toch niet door te gaan? https://www.politico.com/(...)ighter-jets-00012560quote:Op woensdag 2 maart 2022 14:23 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Je hebt ook vliegvelden nodig die nog functioneren en veilig zijn.
Ja, alleen hebben de russen mm radar, net als de Amerikanen in de Golfoorlog gebruikten. Als je dus met een stuk geschut vuurt, moet je daarna gelijk maken dat je weg komt, omdat te zien is waar de granaat vandaan kwam. Je krijgt dan binnen minuten zelf granaten op je positie. Dit ontdekten de Irakezen ookquote:Op woensdag 2 maart 2022 14:47 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Artillerie is ook een goede optie, 155mm HE heeft best effect op vrachtwagens. Oekraine heeft (of had, geen idee wat de stand van zaken is op dat vlak) mobiel 155mm geschut met een groot bereik.
Ik zei specifiek mobiele 155mm artilleriequote:Op woensdag 2 maart 2022 15:04 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Ja, alleen hebben de russen mm radar, net als de Amerikanen in de Golfoorlog gebruikten. Als je dus met een stuk geschut vuurt, moet je daarna gelijk maken dat je weg komt, omdat te zien is waar de granaat vandaan kwam. Je krijgt dan binnen minuten zelf granaten op je positie. Dit ontdekten de Irakezen ook
Die dingen maken zich natuurlijk niet met 100 kilometer per uur uit de voeten. Voordat je vanuit vuurklare toestand weer mobiel bent ben je wel de nodige minuten verder.quote:Op woensdag 2 maart 2022 15:07 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ik zei specifiek mobiele 155mm artillerie
Zweden hebben mooi spul, je kan binnen heel korte tijd 5 keer schieten en dan maken dat je wegkomt, je bent dan al weg voor ze neerkomen. Bovendien, door de aanpassing van de elevatie en de hoeveelheid "kruit" kan je ervoor zorgen dat de 5 granaten tegelijkertijd op hetzelfde doel neerkomen.quote:Op woensdag 2 maart 2022 15:07 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ik zei specifiek mobiele 155mm artillerie
OP een Volvo vrachtwagen chassis, ja, ik ken het vehikel.quote:Op woensdag 2 maart 2022 15:26 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Zweden hebben mooi spul, je kan binnen heel korte tijd 5 keer schieten en dan maken dat je wegkomt, je bent dan al weg voor ze neerkomen. Bovendien, door de aanpassing van de elevatie en de hoeveelheid "kruit" kan je ervoor zorgen dat de 5 granaten tegelijkertijd op hetzelfde doel neerkomen.
Kan onze PzH2000 ook.quote:Op woensdag 2 maart 2022 15:26 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Zweden hebben mooi spul, je kan binnen heel korte tijd 5 keer schieten en dan maken dat je wegkomt, je bent dan al weg voor ze neerkomen. Bovendien, door de aanpassing van de elevatie en de hoeveelheid "kruit" kan je ervoor zorgen dat de 5 granaten tegelijkertijd op hetzelfde doel neerkomen.
Volgens Mart de Kruif niet. Maar ik denk het ook.quote:Op woensdag 2 maart 2022 14:47 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Artillerie is ook een goede optie, 155mm HE heeft best effect op vrachtwagens. Oekraine heeft (of had, geen idee wat de stand van zaken is op dat vlak) mobiel 155mm geschut met een groot bereik.
Hm, Oekraine heeft zelfs zelf mobiel 155mm geschut ontwikkeld volgens een zelfde concept als het Volvo geschut waar we het eerder over hadden dus dat vind ik wat vreemd.Verder hebben ze nog mobiel 155mm geschut uit de Sovjet periode in huis.quote:Op woensdag 2 maart 2022 16:03 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Volgens Mart de Kruif niet. Maar ik denk het ook.
Klopt. Maar gaat dat nu nog impact hebben. Dat konvooi staat ook niet stil lijkt me, die stellingen rond de stad zullen spoedig door de Russen ingenomen worden.quote:Op woensdag 2 maart 2022 16:08 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Hm, Oekraine heeft zelfs zelf mobiel 155mm geschut ontwikkeld volgens een zelfde concept als het Volvo geschut waar we het eerder over hadden dus dat vind ik wat vreemd.Verder hebben ze nog mobiel 155mm geschut uit de Sovjet periode in huis.
https://en.defence-ua.com(...)er_bohdana-1911.html
Kremlincijfers dus die moeten nog keer 5 of 10.quote:Op woensdag 2 maart 2022 21:48 schreef Arnold_ het volgende:
Russia admits close to 500 of its troops are dead with thousands wounded
One American official put the Russian losses as of Monday at 2,000
For a comparison, nearly 2,500 American troops were killed in Afghanistan over 20 years of war.
Hier wordt razendsnelle geschiedenis geschreven.
Die dingen zijn hun gewicht in goud waard.quote:Op woensdag 2 maart 2022 23:45 schreef Aloulu het volgende:
Ik las dat Oekraïne nog wat Turkse Bayraktar drones geleverd heeft gekregen een deze dagen.
Daaruit blijkt enkel dat de Amerikanen niet zo heel actief waren in Afganistan, de Afgaanse veiligheidstroepen verloren over dezelfde periode ongeveer 70.000 man.quote:Op woensdag 2 maart 2022 21:48 schreef Arnold_ het volgende:
Russia admits close to 500 of its troops are dead with thousands wounded
One American official put the Russian losses as of Monday at 2,000
For a comparison, nearly 2,500 American troops were killed in Afghanistan over 20 years of war.
Hier wordt razendsnelle geschiedenis geschreven.
Die 200.000 man is dus de helft van de operationele capaciteit van Rusland, dat valt me echt tegen (of eigenlijk mee). En volgens De Kruif is het dus geen optie dat er echt nog aanvulling komt, behalve die 20/25% die nog aan de kant staat.quote:Volgens de oud-commandant zijn twee andere factoren veel bepalender voor de afloop van het conflict. “Ten eerste de logistiek van het Oekraïense leger, dus hun vermogen om brandstof en munitie aan te kunnen blijven voeren naar alle delen van het land. En ten tweede de wil van de Oekraïners om te blijven vechten. Mentale veerkracht is voor een groot deel echt bepalend.”
Van Rusland is bekend dat het tot nu toe driekwart van de voor de oorlog in Oekraïne gereserveerde middelen heeft ingezet. “Hij heeft dus nog wat achter de hand. Van de Oekraïners weten we ook dat niet.”
De Kruif denk niet dat Poetin makkelijk nóg meer soldaten en materieel kan aanvoeren. “Hij heeft naar schatting zo'n beetje de helft van de operationele capaciteit van het Russische leger ingezet. De andere helft kan hij in theorie natuurlijk ook nog inzetten. Maar dat kost ten eerste heel veel tijd en inspanning, ten tweede vereist het een enorm goede logistiek en ten derde, als het al zou lukken: dan wordt het enorm grote Rusland op andere plekken kwetsbaar. Dat lijkt me niet echt een optie.”
Dat aantal vind ik ook laag. Alleen al bij de Slag om Stalingrad zijn er al meer Sovjetsoldaten gesneuveld.quote:Op donderdag 3 maart 2022 09:13 schreef Hanca het volgende:
Al een dag oud dus ik weet niet of het al langs is gekomen, maar dit interview van Het Parool met De Kruif is wel interessant: https://www.parool.nl/wer(...)%20Mart%20de%20Kruif.
Dit stukje over de afloop wat mij betreft vooral:
[..]
Die 200.000 man is dus de helft van de operationele capaciteit van Rusland, dat valt me echt tegen (of eigenlijk mee). En volgens De Kruif is het dus geen optie dat er echt nog aanvulling komt, behalve die 20/25% die nog aan de kant staat.
Dat gevoel had ik een paar dagen geleden ook, maar het stokt nu te veel. .quote:Op donderdag 3 maart 2022 06:42 schreef Kickinalfa het volgende:
Het lijkt er toch wel op dat het zuiden een redelijke opmars kent en in het oosten het Oekraïense leger is een soort tang beweging lijkt te komen.
Volgens Bellingcat ligt het aantal doden van de Russen rond de 3000.quote:Op woensdag 2 maart 2022 21:51 schreef Perrin het volgende:
[..]
Kremlincijfers dus die moeten nog keer 5 of 10.
Die colonne van 60km zou ook nog steeds vooral stil staan, omdat er veel te weinig brandstof is (en ook te weinig voedsel, trouwens). Zonder veel brandstof waardoor ze per dag echt veel kilometers kunnen maken, gaat die tangbeweging echt niet lukken.quote:Op donderdag 3 maart 2022 09:22 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Dat gevoel had ik een paar dagen geleden ook, maar het stokt nu te veel. .
Ik las op het AD artikel helaas achter de betaalmuur dat de Russen klagen over een gebrek aan voedsel en brandstof. Het plan was om de Oekraïne in zo een drie dagen te veroveren. En de voorraden waren daar ook naar ingericht.quote:Op donderdag 3 maart 2022 09:39 schreef Hanca het volgende:
[..]
Die colonne van 60km zou ook nog steeds vooral stil staan, omdat er veel te weinig brandstof is (en ook te weinig voedsel, trouwens). Zonder veel brandstof waardoor ze per dag echt veel kilometers kunnen maken, gaat die tangbeweging echt niet lukken.
Staat die er nou nog steeds?quote:Op donderdag 3 maart 2022 09:39 schreef Hanca het volgende:
[..]
Die colonne van 60km zou ook nog steeds vooral stil staan, omdat er veel te weinig brandstof is (en ook te weinig voedsel, trouwens). Zonder veel brandstof waardoor ze per dag echt veel kilometers kunnen maken, gaat die tangbeweging echt niet lukken.
Niet aan flarden, omdat de Russen de lucht (bijna volledig) controleren.quote:Op donderdag 3 maart 2022 09:56 schreef capricia het volgende:
[..]
Staat die er nou nog steeds?
En nog niet aan flarden geschoten?
Zoals uit de post van @xpompompomx blijkt, kunnen de Russen door slecht onderhoud van hun banden niet van de weg af. De colonne steeds tegenhouden door de weg te slopen of blokkades neer te leggen is niet zo moeilijk. Hun eigen voertuigen die kapot gaan (dat is altijd een deel bij zo'n grote groep) staan de rest ook in de weg.quote:Op donderdag 3 maart 2022 09:56 schreef capricia het volgende:
[..]
Staat die er nou nog steeds?
En nog niet aan flarden geschoten?
quote:Did anyone in the old European capitals, in Paris and Berlin, seriously believe that Moscow would give up Kyiv? Now this problem is gone – Ukraine has returned to Russia.
Het zijn geen DJI drones die je ff met je smart phone bestuurd. Zonder goed personeel heb je er geen flikker aan.quote:Op donderdag 3 maart 2022 13:03 schreef Aloulu het volgende:
Als de Oekraïners serieuze aantallen Bayraktar drones krijgen, bijv stuks of 100. Lijkt me dat ze daarbij in de huidige situatie de Russen wel erg pijn kunnen doen, denken jullie niet?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |