OP een Volvo vrachtwagen chassis, ja, ik ken het vehikel.quote:Op woensdag 2 maart 2022 15:26 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Zweden hebben mooi spul, je kan binnen heel korte tijd 5 keer schieten en dan maken dat je wegkomt, je bent dan al weg voor ze neerkomen. Bovendien, door de aanpassing van de elevatie en de hoeveelheid "kruit" kan je ervoor zorgen dat de 5 granaten tegelijkertijd op hetzelfde doel neerkomen.
Kan onze PzH2000 ook.quote:Op woensdag 2 maart 2022 15:26 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Zweden hebben mooi spul, je kan binnen heel korte tijd 5 keer schieten en dan maken dat je wegkomt, je bent dan al weg voor ze neerkomen. Bovendien, door de aanpassing van de elevatie en de hoeveelheid "kruit" kan je ervoor zorgen dat de 5 granaten tegelijkertijd op hetzelfde doel neerkomen.
Volgens Mart de Kruif niet. Maar ik denk het ook.quote:Op woensdag 2 maart 2022 14:47 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Artillerie is ook een goede optie, 155mm HE heeft best effect op vrachtwagens. Oekraine heeft (of had, geen idee wat de stand van zaken is op dat vlak) mobiel 155mm geschut met een groot bereik.
Hm, Oekraine heeft zelfs zelf mobiel 155mm geschut ontwikkeld volgens een zelfde concept als het Volvo geschut waar we het eerder over hadden dus dat vind ik wat vreemd.Verder hebben ze nog mobiel 155mm geschut uit de Sovjet periode in huis.quote:Op woensdag 2 maart 2022 16:03 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Volgens Mart de Kruif niet. Maar ik denk het ook.
Klopt. Maar gaat dat nu nog impact hebben. Dat konvooi staat ook niet stil lijkt me, die stellingen rond de stad zullen spoedig door de Russen ingenomen worden.quote:Op woensdag 2 maart 2022 16:08 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Hm, Oekraine heeft zelfs zelf mobiel 155mm geschut ontwikkeld volgens een zelfde concept als het Volvo geschut waar we het eerder over hadden dus dat vind ik wat vreemd.Verder hebben ze nog mobiel 155mm geschut uit de Sovjet periode in huis.
https://en.defence-ua.com(...)er_bohdana-1911.html
Kremlincijfers dus die moeten nog keer 5 of 10.quote:Op woensdag 2 maart 2022 21:48 schreef Arnold_ het volgende:
Russia admits close to 500 of its troops are dead with thousands wounded
One American official put the Russian losses as of Monday at 2,000
For a comparison, nearly 2,500 American troops were killed in Afghanistan over 20 years of war.
Hier wordt razendsnelle geschiedenis geschreven.
Die dingen zijn hun gewicht in goud waard.quote:Op woensdag 2 maart 2022 23:45 schreef Aloulu het volgende:
Ik las dat Oekraïne nog wat Turkse Bayraktar drones geleverd heeft gekregen een deze dagen.
Daaruit blijkt enkel dat de Amerikanen niet zo heel actief waren in Afganistan, de Afgaanse veiligheidstroepen verloren over dezelfde periode ongeveer 70.000 man.quote:Op woensdag 2 maart 2022 21:48 schreef Arnold_ het volgende:
Russia admits close to 500 of its troops are dead with thousands wounded
One American official put the Russian losses as of Monday at 2,000
For a comparison, nearly 2,500 American troops were killed in Afghanistan over 20 years of war.
Hier wordt razendsnelle geschiedenis geschreven.
Die 200.000 man is dus de helft van de operationele capaciteit van Rusland, dat valt me echt tegen (of eigenlijk mee). En volgens De Kruif is het dus geen optie dat er echt nog aanvulling komt, behalve die 20/25% die nog aan de kant staat.quote:Volgens de oud-commandant zijn twee andere factoren veel bepalender voor de afloop van het conflict. “Ten eerste de logistiek van het Oekraïense leger, dus hun vermogen om brandstof en munitie aan te kunnen blijven voeren naar alle delen van het land. En ten tweede de wil van de Oekraïners om te blijven vechten. Mentale veerkracht is voor een groot deel echt bepalend.”
Van Rusland is bekend dat het tot nu toe driekwart van de voor de oorlog in Oekraïne gereserveerde middelen heeft ingezet. “Hij heeft dus nog wat achter de hand. Van de Oekraïners weten we ook dat niet.”
De Kruif denk niet dat Poetin makkelijk nóg meer soldaten en materieel kan aanvoeren. “Hij heeft naar schatting zo'n beetje de helft van de operationele capaciteit van het Russische leger ingezet. De andere helft kan hij in theorie natuurlijk ook nog inzetten. Maar dat kost ten eerste heel veel tijd en inspanning, ten tweede vereist het een enorm goede logistiek en ten derde, als het al zou lukken: dan wordt het enorm grote Rusland op andere plekken kwetsbaar. Dat lijkt me niet echt een optie.”
Dat aantal vind ik ook laag. Alleen al bij de Slag om Stalingrad zijn er al meer Sovjetsoldaten gesneuveld.quote:Op donderdag 3 maart 2022 09:13 schreef Hanca het volgende:
Al een dag oud dus ik weet niet of het al langs is gekomen, maar dit interview van Het Parool met De Kruif is wel interessant: https://www.parool.nl/wer(...)%20Mart%20de%20Kruif.
Dit stukje over de afloop wat mij betreft vooral:
[..]
Die 200.000 man is dus de helft van de operationele capaciteit van Rusland, dat valt me echt tegen (of eigenlijk mee). En volgens De Kruif is het dus geen optie dat er echt nog aanvulling komt, behalve die 20/25% die nog aan de kant staat.
Dat gevoel had ik een paar dagen geleden ook, maar het stokt nu te veel. .quote:Op donderdag 3 maart 2022 06:42 schreef Kickinalfa het volgende:
Het lijkt er toch wel op dat het zuiden een redelijke opmars kent en in het oosten het Oekraïense leger is een soort tang beweging lijkt te komen.
Volgens Bellingcat ligt het aantal doden van de Russen rond de 3000.quote:Op woensdag 2 maart 2022 21:51 schreef Perrin het volgende:
[..]
Kremlincijfers dus die moeten nog keer 5 of 10.
Die colonne van 60km zou ook nog steeds vooral stil staan, omdat er veel te weinig brandstof is (en ook te weinig voedsel, trouwens). Zonder veel brandstof waardoor ze per dag echt veel kilometers kunnen maken, gaat die tangbeweging echt niet lukken.quote:Op donderdag 3 maart 2022 09:22 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Dat gevoel had ik een paar dagen geleden ook, maar het stokt nu te veel. .
Ik las op het AD artikel helaas achter de betaalmuur dat de Russen klagen over een gebrek aan voedsel en brandstof. Het plan was om de Oekraïne in zo een drie dagen te veroveren. En de voorraden waren daar ook naar ingericht.quote:Op donderdag 3 maart 2022 09:39 schreef Hanca het volgende:
[..]
Die colonne van 60km zou ook nog steeds vooral stil staan, omdat er veel te weinig brandstof is (en ook te weinig voedsel, trouwens). Zonder veel brandstof waardoor ze per dag echt veel kilometers kunnen maken, gaat die tangbeweging echt niet lukken.
Staat die er nou nog steeds?quote:Op donderdag 3 maart 2022 09:39 schreef Hanca het volgende:
[..]
Die colonne van 60km zou ook nog steeds vooral stil staan, omdat er veel te weinig brandstof is (en ook te weinig voedsel, trouwens). Zonder veel brandstof waardoor ze per dag echt veel kilometers kunnen maken, gaat die tangbeweging echt niet lukken.
Niet aan flarden, omdat de Russen de lucht (bijna volledig) controleren.quote:Op donderdag 3 maart 2022 09:56 schreef capricia het volgende:
[..]
Staat die er nou nog steeds?
En nog niet aan flarden geschoten?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |