Draadje met inschatting kans (Engels): https://twitter.com/DAlperovitch/status/1473362460673515527quote:Steeds nadrukkelijker wordt de afgelopen dagen gespeculeerd over een ophanden zijnde Russische invasie in Oekrane. Onderhandelingen tussen het Westen en Rusland bleken vruchteloos, terwijl de troepenopbouw doorging.
Moskou wil de garantie dat Oekrane nooit NAVO-lid zal worden. Ook moeten NAVO-troepen worden teruggetrokken uit Oost-Europese landen als Bulgarije en Roemeni. Zonder zulke garanties zal Rusland 'militair-technisch' optreden, zei president Poetin eerder. De NAVO lijkt geenszins van plan toe te geven aan de Russische eisen.
Al wekenlang zijn naar schatting 100.000 Russische manschappen gestationeerd langs de Oekraense grens. Dat komt neer op zo'n 20 tot 25 procent van de landmacht, zegt veiligheidsonderzoeker Danny Pronk van Instituut Clingendael. Op satellietbeelden ziet hij dat er ook veel ondersteunend materieel in het gebied aanwezig is, zoals vrachtwagens en veldhospitalen. Veel 'grondmaterieel' is gebaat bij een bevroren ondergrond, maar de winter in Oekrane is momenteel vrij mild.
Ook is er apparatuur te zien die communicatie kan verstoren. Interessanter is wat er nit zichtbaar is op satellietbeelden, zoals verkennings- en gevechtsvliegtuigen. "Er zijn berichten dat bommenwerpers richting de grens zijn verplaatst. Die bevinden zich binnen bereik, maar zie je niet op foto's."
Daarnaast zijn er in Wit-Rusland een onbekend aantal Russische militairen gestationeerd, formeel bedoeld voor reguliere militaire oefeningen. Zij zouden zich nabij de Oekraense grens bevinden, op zo'n 200 kilometer van de hoofdstad Kiev. Ten zuidwesten van Oekrane zijn al decennialang zo'n 1500 Russische 'vredestroepen' gestationeerd in de afvallige Moldavische regio Transnistri.
De vrees voor een inval is niet alleen gebaseerd op het samentrekken van Russische troepen. Ook andere signalen, zoals een recente grote cyberaanval gericht tegen Oekraense ministeries en het vermeend terughalen van Russisch ambassadepersoneel uit Kiev, baren Oekrane zorgen.
Angst voor 'kleine' aanval
Veiligheidsexpert Pronk vindt dat het meest aannemelijk, mocht het tot een invasie komen. Andere scenario's, zoals het creren van een landverbinding tussen de Donbass en de Krim of een aanval vanuit Transnistri, acht hij minder waarschijnlijk. Een annexatie van de oostelijke helft van het land, tot aan de Dnjepr bij Kiev, is "denkbaar, maar heel erg moeilijk".
In Oekrane bestaat de angst dat een 'kleine' aanval, bijvoorbeeld in de Donbass, door het Westen zal worden gedoogd. Dat leek Biden onlangs te suggeren, waarop de Oekraense president Zelensky twitterde dat er geen "kleine aanvallen" bestaan. "Net zoals er geen 'kleine' slachtoffers bestaan."
Overdrijven is ook een vak.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 00:27 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Zal niet gebeuren, alle landen ter wereld bij elkaar durven nog geen oorlog te beginnen tegen Rusland.
Een chte oorlog wil inderdaad niemand met een land met voldoende bommetjesquote:
Dat zou best kunnen. Kijk naar Japan, kat in het nauw door o.a. het olie-embargo van de VS en dus ook maar oorlog met de VS, Engeland en Nederland. Dat kan nu ook gebeuren, zeker met het PR-team van Russia Today en hun propaganda oorlog. Als je het slim speelt dan krijgt het Westen inderdaad de schuld van het feit dat het voor de Russen zo slecht gaat.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 00:20 schreef Repentless het volgende:
[..]
Tot nu toe heb ik nog nooit een WOII-parallel getrokken/Godwinnetje gedaan, omdat ik ze vrijwel altijd uitermate goedkoop vind. Maar ik wijk daar bij hoge uitzondering een keer van af: we weten allemaal wat een van de hoofdredenen was dat Duitsland voor de tweede maal binnen dezelfde eeuw besloot om een wereldoorlog te starten, na de eerste grandioos te hebben verloren.
Het Verdrag van Versailles en de bijbehorende herstelbetalingen zorgden simpelweg voor bittere armoede waardoor het Duitse volk simpelweg niets meer had te verliezen, maar uitsluitend te winnen. Een land met 144 miljoen inwoners zo hard sanctioneren en isoleren waardoor de 'gewone' bevolking in armoede wordt gestort, doet doorgaans weinig goeds voor een positieve houding jegens andere landen.
Wellicht denkt men dat iemand als Putin massaal steun verliest onder de bevolking door die sancties en daardoor snel het veld zal moeten ruimen, maar ik denk juist dat het tegenovergestelde waar is. Het wakkert mijns inziens juist meer nationalisme aan, iets waar Putin natuurlijk volledig op inspeelt en hij vooral bezig is om het gevoel van trots en eigenwaarde van de Russische bevolking te versterken.
Zoals ik een aantal topics terug in deze reeks al eens heb aangehaald: het sentiment dat Rusland/de Sovjet-Unie een groot offer heeft gebracht om de Nazi's te verslaan leeft nog ontzettend sterk in dat land. Ook 80 jaar na dato. Dat kunnen wij overdreven vinden en te lang geleden om nu nog aan te refereren, maar het is wat het is. Het steekt simpelweg dat de EU, waarbinnen Duitsland zo relatief snel na de oorlog weer de dienst uitmaakt, nu alweer allerlei sancties oplegt en mede meent te moeten bepalen wat Rusland wel en niet mag.
Misschien heb ik het helemaal bij het verkeerde eind en zorgen sancties ervoor dat de bevolking Putin snel zat is en juist meer toenadering richting het westen willen. Ik betwijfel dat echter ten zeerste.
Letterlijk die gast die ik quote is tegen sancties door een godwin te geven en deze meneer:quote:Op dinsdag 22 februari 2022 00:27 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Volgens mij zegt niemand dat hier.
Wil Navo/EU landen niet eens verdedigen.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 00:26 schreef aTypisch het volgende:
[..]
ga je zelf ook nog wat doen of alleen anderen naar het front lullen op het FOK!forum?
Ik weet niet hoe Oekrane gaat reageren. Maar met officile Russische troepen een land binnen trekken is toch wel een oorlogsdaad. Ongeacht hoe het westen hierop gaat reageren.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 00:31 schreef aTypisch het volgende:
[..]
Een chte oorlog wil inderdaad niemand met een land met voldoende bommetjes
proxy-oorlogen zijn meer van deze tijd
gewoon bitcoin kopenquote:Op dinsdag 22 februari 2022 00:32 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Letterlijk die gast die ik quote is tegen sancties door een godwin te geven en deze meneer:
[..]
Wil Navo/EU landen niet verdedigen.
Dan zou hij echt knettergek en uit op vele doden, ook aan zijn kant.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 00:31 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
Volgens mij verwachten ze echt dat hij gaat doorstoten...
Bovendien waarom zouden etnische Russen allemaal of zelfs overwegend aan de politieke kant van Poetin staan?!quote:Op dinsdag 22 februari 2022 00:33 schreef Momo het volgende:
[..]
Dan zou hij echt knettergek en uit op vele doden, ook aan zijn kant.
[ afbeelding ]
Dit slaat gewoon nergens op dan.
Kan Oekraine net zo goed hetzelfde doen.
[ afbeelding ]
Hadden we dan fok.de gehad?quote:Op dinsdag 22 februari 2022 00:34 schreef UitStraling het volgende:
Als de Duitsers chocolaatjes, Fanta en bloemen in plaats van kogels hadden gegeven aan de Oekraners dan hadden ze Moskou gehaald en dan was Poetin nu een verwarmingsmonteurtje in Sint Petersburg geweest.
Elke ochtend alle users een armpje omhoog emoticon posten om de dag mee te beginnen.quote:
Bitcoin kan niet tegen EMP.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 00:33 schreef aTypisch het volgende:
[..]
gewoon bitcoin kopen
kun je altijd weg
SATOSHIGOD JAAA
Of ze komen via Wit Rusland binnen, dan is Kiev opeens heel dichtbij en kan je beter in Lviv zitten.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 00:31 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
Volgens mij verwachten ze echt dat hij gaat doorstoten...
Wat denk je zelf.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 00:38 schreef Werkperd het volgende:
En Nederland blijft maar militair materieel leveren aan Oekrane. Kleine kut kikkerland dat ons in gevaar brengt.
Straks vuurt Putin paar ballistische raketten af op ons.
Zo makkelijk gaat dat niet. Nederland zit in de NAVO.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 00:38 schreef Werkperd het volgende:
En Nederland blijft maar militair materieel leveren aan Oekrane. Kleine kut kikkerland dat ons in gevaar brengt.
Ja vast. Een NAVO-land beschieten. Wat denk je zelf?quote:Op dinsdag 22 februari 2022 00:38 schreef Werkperd het volgende:
Even gecorrigeerdquote:Op dinsdag 22 februari 2022 00:38 schreef Werkperd het volgende:
En Nederland blijft maar militair materieel leveren aan Oekrane. Putin die ons in gevaar brengt.
Koude Oorlog was dan ook geen oorlog. Als dit overschakelt naar een conventionele oorlog dan zijn wij als kikkerland de lul.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 00:39 schreef hollandia02 het volgende:
[..]
Wat denk je zelf.
Zelfs in de Koude Oorlog is zo iets niet gebeurt
Hebben wij ook zo’n raketschild zoals Isral?!quote:Op dinsdag 22 februari 2022 00:38 schreef Werkperd het volgende:
Waar zeg ik "letterlijk" dat ik tegen sancties ben?quote:Op dinsdag 22 februari 2022 00:32 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Letterlijk die gast die ik quote is tegen sancties door een godwin te geven en deze meneer:
Logisch. Elke democratische president voerde een oorlog. En biden staat nog op 0quote:Op dinsdag 22 februari 2022 00:32 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
ook de amerikaanse beurzen futures zijn bloodrood
Een koekje van eigen deeg voor alle Putler lovers in Nederlandquote:Op dinsdag 22 februari 2022 00:38 schreef Werkperd het volgende:
Wij hebben dus niks. Patriots zijn ouderwets en meestal keren die raketten terug vlak na lancering.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 00:41 schreef RipCity het volgende:
[..]
Hebben wij ook zo’n raketschild zoals Isral?!
Dat mag hij proberen, denk wel dat hij wat terug op z'n dak krijgt.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 00:38 schreef Werkperd het volgende:
Ah, en volgens jou zijn ze rood omdat Biden een oorlog gaat starten?quote:Op dinsdag 22 februari 2022 00:41 schreef riazop het volgende:
[..]
Logisch. Elke democratische president voerde een oorlog. En biden staat nog op 0
Wij hebben patriot rakettenquote:Op dinsdag 22 februari 2022 00:41 schreef RipCity het volgende:
[..]
Bij een escalatie stelt die NAVO ook niks meer voor en zal Rusland raken wie die maar kan raken.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 00:40 schreef Nederturk het volgende:
[..]
Zo makkelijk gaat dat niet. Nederland zit in de NAVO.
Zou voor een antinatalist als ik wel een mooie scenario zijn, totale escalatie.
Jouw eigen post staat er nogquote:Op dinsdag 22 februari 2022 00:42 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Wa hedde gij gecorrigeerd dan? Wat stond er?
Wat een onzin. Erdogan wil juist dat Oekrane en Rusland geen oorlog gaan voeren terwijl de VS en Engeland hierom kwijlen.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 00:42 schreef Knip het volgende:
Erdogan kan ook nog een vervelende rol spelen in deze zaak. Hij voelt de behoefte om aan het Westen te laten zien dat hij een Machtige Turk is, hij deed al militaire zaken met Poetin en de Bosporus is voor Poetin natuurlijk ook heel belangrijk dus daar kan heel snel ruzie om komen als Erdogan teveel tegen de haren van Poetin instrijkt.
Israel heeft iets veel belangrijkers dan een raketschildquote:Op dinsdag 22 februari 2022 00:41 schreef RipCity het volgende:
[..]
quote:Op dinsdag 22 februari 2022 00:41 schreef riazop het volgende:
[..]
Logisch. Elke democratische president voerde een oorlog. En biden staat nog op 0
Ja probeer maar eens een S-400 dak te doorboren.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 00:42 schreef The_Emotion het volgende:
[..]
Dat mag hij proberen, denk wel dat hij wat terug op z'n dak krijgt.
Een aanval van Rusland op een NAVO land of omgekeerd betekent einde mensheid. Rusland heeft ook een eigen "NAVO". Iedereen wordt in zoiets meegenomen, dus gaat niet gebeuren in een wereld vol egostische mensen.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 00:43 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Bij een escalatie stelt die NAVO ook niks meer voor en zal Rusland raken wie die maar kan raken.
De vraag is of dat de oplossing is. Als we bijvoorbeeld Zhirinovski dan aan de macht krijgen hebben we binnen 48 uur WO3 en vliegen de nukes je om de oren...quote:Op dinsdag 22 februari 2022 00:45 schreef ipa84 het volgende:
Maar goed eigenlijk moeten we hopen dat corona nog 1 goede daad doet en dat is Poetin besmetten. De geruchten gaan dat hij niet gevaccineerd is (zoveel vertrouwen had hij dus niet in zijn eigen vaccin) en daarom is die als de dood voor corona. Daarom moet iedereen ook op een grote afstand van hem blijven.
Op korte termijn niets militairs, hoogstens wat sancties.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 00:47 schreef capricia het volgende:
Wat denken jullie dat dit met de EU gaat doen? Meer militaire samenwerking, een EU leger, federatie?
Zelfs met een EU leger, hadden ze die nu niet direct naar Oekraine gestuurd.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 00:47 schreef capricia het volgende:
Wat denken jullie dat dit met de EU gaat doen? Meer militaire samenwerking, een EU leger, federatie?
Misschien ook wel de reden waarom zijn toespraak vertraagd is.quote:
Als Poetin daadwerkelijk de Navo gaat beschieten met kruisraketten dan kopt ie een kernraket. Einde mensheid.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 00:47 schreef Nederturk het volgende:
[..]
Een aanval van Rusland op een NAVO land of omgekeerd betekent einde mensheid. Rusland heeft ook een eigen "NAVO". Iedereen wordt in zoiets meegenomen, dus gaat niet gebeuren in een wereld vol egostische mensen.
De machtige mensen bepalen wat er gebeurt en zoals elk mens zijn die machtige mensen ook egostisch. Ze gaan uit "trots" niet aam zelfvernietiging doen.
https://en.wikipedia.org/(...)_System#Aegis_Ashorequote:Op dinsdag 22 februari 2022 00:41 schreef RipCity het volgende:
[..]
Eens.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 00:48 schreef Momo het volgende:
[..]
Zelfs met een EU leger, hadden ze die nu niet direct naar Oekraine gestuurd.
Met een nuke die hoog ontploft kun je het stroomnet van Europa uitkrijgen en dan is het al moeilijk bitcoin over te maken.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 00:39 schreef aTypisch het volgende:
[..]
hoezo niet?
tenzij je het hebt over een wereldwijde aanval ofzo gaat bitcoin verder niet kapot
Zowel de NAVO als Rusland hebben genoeg kernwapens om de mensheid 100x uit te roeienquote:Op dinsdag 22 februari 2022 00:49 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Als Poetin daadwerkelijk de Navo gaat beschieten met kruisraketten dan kopt ie een kernraket. Einde mensheid.
Ik weet niet, dit soort dingen kan de EU/NAVO dichterbij elkaar brengen, maar er kunnen ook meningsverschillen komen hoe de situatie aangepakt gaat worden. Wat als Poetin ook echt voor NAVO landen zouden gaan?quote:Op dinsdag 22 februari 2022 00:49 schreef capricia het volgende:
[..]
Eens.
Maar ik bedoelde meer op de middellange termijn.
Nou je bent tegen sancties of voor het ontstaan van Nazi Duitsland. Veel smaken zitten er niet tussen in die lap tekst die je had gepost. Dacht niet dat ik met een nazi van doen had.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 00:41 schreef Repentless het volgende:
[..]
Waar zeg ik "letterlijk" dat ik tegen sancties ben?
Ik ben niet tegen een EU leger, simpelweg omdat ik denk dat de huidige verhoudingen zo liggen dat er geen eensgezindheid is. Ik vraag me dan ook af of er ergens een 'plan' ligt voor bijv de oostgrens van Europa en de EU leden voor als de Russen een massale aanval zouden plannen.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 00:47 schreef capricia het volgende:
Extra D66 stemmen?
De intentie tot meer EU samenwerking op defensie gaat wel prevaleren. Denk ik zo.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 00:48 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Op korte termijn niets militairs, hoogstens wat sancties.
Alles hopelijk.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 00:47 schreef capricia het volgende:
Extra D66 stemmen?
quote:Op dinsdag 22 februari 2022 00:33 schreef aTypisch het volgende:
[..]
gewoon bitcoin kopen
kun je altijd weg
SATOSHIGOD JAAA
Nederland is traditioneel nogal trans-atlantisch georinteerd in dit soort kwesties.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 00:54 schreef Momo het volgende:
Ik verwacht dat Rutte en co sowieso achter Duitsland gaan aanhobbelen. Zelfs nu "Mutti" Merkel weg is.
Gaat niet gebeuren? En dit haal jij uit een glazenbol? De kans dat Rusland een NAVO land aanvalt is erg klein vanwege de mogelijke consequenties natuurlijk maar een kat in het nauw maakt rare sprongen. Ze VS zal alles inzetten om zijn hegemonie op de aarde veilig te stellen. Als hier atoombommen voor gebruikt moeten worden dan zullen die psychopaten dat ook doen!quote:Op dinsdag 22 februari 2022 00:47 schreef Nederturk het volgende:
[..]
Een aanval van Rusland op een NAVO land of omgekeerd betekent einde mensheid. Rusland heeft ook een eigen "NAVO". Iedereen wordt in zoiets meegenomen, dus gaat niet gebeuren in een wereld vol egostische mensen.
De machtige mensen bepalen wat er gebeurt en zoals elk mens zijn die machtige mensen ook egostisch. Ze gaan uit "trots" niet aam zelfvernietiging doen.
Ik denk, maar wie ben ik, dat een aanval op een NATO land echt nog een flinke stap te ver is. Twee republieken die al een proxy oorlog hadden, zijn dan nu kennelijk Russisch geworden. En als het hierbij blijft, gaat niemand (behalve Oekrane zelf) hier soldaten heen sturen.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 00:51 schreef Momo het volgende:
[..]
Ik weet niet, dit soort dingen kan de EU/NAVO dichterbij elkaar brengen, maar er kunnen ook meningsverschillen komen hoe de situatie aangepakt gaat worden. Wat als Poetin ook echt voor NAVO landen zouden gaan?
Gaan ze het niet over eens wordenquote:Op dinsdag 22 februari 2022 00:48 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Op korte termijn niets militairs, hoogstens wat sancties.
Bij een mogelijke oorlog zullen wij als EU burgers op de blaren moeten zitten want bij het uitbreken van een oorlog zal er in Europa net zoals 2011 een enorme economische crisis ontstaan.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 00:59 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik denk, maar wie ben ik, dat een aanval op een NATO land echt nog een flinke stap te ver is. Twee republieken die al een proxy oorlog hadden, zijn dan nu kennelijk Russisch geworden. En als het hierbij blijft, gaat niemand (behalve Oekrane zelf) hier soldaten heen sturen.
Maar het gaat de EU wel de incentive geven om ook op defensie meer samen te werken. Net als corona nu de discussie voor een gezondheid-unie (healthcare) op de agenda zet.
zonnepanelen en een paar windmolensquote:Op dinsdag 22 februari 2022 01:02 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Bij een mogelijke oorlog zullen wij als EU burgers op de blaren moeten zitten want bij het uitbreken van een oorlog zal er in Europa net zoals 2011 een enorme economische crisis ontstaan.
WIE GAAT ONS ENERGIE LEVEREN?!!!
Groningenquote:Op dinsdag 22 februari 2022 01:02 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Bij een mogelijke oorlog zullen wij als EU burgers op de blaren moeten zitten want bij het uitbreken van een oorlog zal er in Europa net zoals 2011 een enorme economische crisis ontstaan.
Groningen.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 01:02 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Groningenquote:Op dinsdag 22 februari 2022 01:02 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Ik hoop dat je gelijk hebtquote:Op dinsdag 22 februari 2022 00:44 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Wat een onzin. Erdogan wil juist dat Oekrane en Rusland geen oorlog gaan voeren terwijl de VS en Engeland hierom kwijlen.
`quote:Op dinsdag 22 februari 2022 01:02 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Met Orban/Hongarije zit er een Poetin marionet in de EU, dat gaat ook problemen opleveren in beslissingen waar unanimiteit voor nodig isquote:Op dinsdag 22 februari 2022 00:51 schreef Momo het volgende:
[..]
Ik weet niet, dit soort dingen kan de EU/NAVO dichterbij elkaar brengen, maar er kunnen ook meningsverschillen komen hoe de situatie aangepakt gaat worden. Wat als Poetin ook echt voor NAVO landen zouden gaan?
Erdogan heeft toch al drones geleverd aan Oekrane.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 01:05 schreef Knip het volgende:
Erdogan kan ook nog een vervelende rol spelen in deze zaak. Hij voelt de behoefte om aan het Westen te laten zien dat hij een Machtige Turk is, hij deed al militaire zaken met Poetin en de Bosporus is voor Poetin natuurlijk ook heel belangrijk dus daar kan heel snel ruzie om komen als Erdogan teveel tegen de haren van Poetin instrijkt.
[..]
Ik hoop dat je gelijk hebt
De jeugd is meestal rechts. Dat zal in Rusland niet anders zijn.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 01:00 schreef havanagila het volgende:
Benieuwd wat de (jonge) Russen hier van gaan vinden/tegen gaan doen.
Jou collega russen, riepen ook dat Poetin Oekrane niet zo binnen vallen. En kijk eens aan....quote:Op dinsdag 22 februari 2022 00:57 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Gaat niet gebeuren? En dit haal jij uit een glazenbol? De kans dat Rusland een NAVO land aanvalt is erg klein vanwege de mogelijke consequenties natuurlijk maar een kat in het nauw maakt rare sprongen. Ze VS zal alles inzetten om zijn hegemonie op de aarde veilig te stellen. Als hier atoombommen voor gebruikt moeten worden dan zullen die psychopaten dat ook doen!
Het Rammstein commando centrum.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 00:49 schreef Perrin het volgende:
[..]
https://en.wikipedia.org/(...)_System#Aegis_Ashore
[ afbeelding ]
Nou bedankt, erg verstaanbaar voor ons.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 01:05 schreef RensAjacied het volgende:
Zelensky live om 02.00 uur plaatselijke tijd met een speech
Vertalingen @ https://twitter.com/geertjanhahn/status/1495912894655086592?s=21quote:Op dinsdag 22 februari 2022 01:05 schreef RensAjacied het volgende:
Die stellen niks voor bij een conventionele oorlog.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 01:06 schreef Gehrman het volgende:
[..]
Erdogan heeft toch al drones geleverd aan Oekrane.
quote:Op dinsdag 22 februari 2022 01:05 schreef RensAjacied het volgende:
Er ligt dan ook een voorstel om dat af te schaffen.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 01:05 schreef hhh38 het volgende:
[..]
Met Orban/Hongarije zit er een Poetin marionet in de EU, dat gaat ook problemen opleveren in beslissingen waar unanimiteit voor nodig is
Ehh. Drones hebben conventionele huidige oorlogen totaal veranderd.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 01:07 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Die stellen niks voor bij een conventionele oorlog.
Ooooooo alleen voor die 2 grondstoffen die direct verantwoordelijk zijn voor de hele economie.quote:
Sja daar heeft Moskou dus maar mee te dealen. De periode ze daar de hele regio onderdrukten en met harde hand de baas speelden is al een tijdje voorbij.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 01:09 schreef riazop het volgende:
Poetin kan gewoon nooit accepteren dat een oud Slavisch kerngebied als Oekrane zich langzaam maar zeker afkeert van Moskou en steeds duidelijker voor een westerse koers kiest. Dat de Baltische staten dat deden, was al een bijzonder bittere pil, maar, ach, tot daar was de afschuw nog enigszins te verwerken. Maar dat Oekrane, die boerse "Klein-Russen" (zoals Russisch-nationalisten ze omschrijven), de Groot-Russische natie de rug toe te keren, is compleet onverteerbaar. Daar zit de enorme frustratie van Moskou.
Reflectie en een paar grote spiegels is echt goedkoper dan grote tafels en oorlog gekletter,. Is wel erg ongemakkelijk, maar levert uit eindelijk zoveel meer op. . Dikke tip van Korenfok aan Poetin.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 01:09 schreef riazop het volgende:
Poetin kan gewoon nooit accepteren dat een oud Slavisch kerngebied als Oekrane zich langzaam maar zeker afkeert van Moskou en steeds duidelijker voor een westerse koers kiest. Dat de Baltische staten dat deden, was al een bijzonder bittere pil, maar, ach, tot daar was de afschuw nog enigszins te verwerken. Maar dat Oekrane, die boerse "Klein-Russen" (zoals Russisch-nationalisten ze omschrijven), de Groot-Russische natie de rug toe te keren, is compleet onverteerbaar. Daar zit de enorme frustratie van Moskou.
De westerse selling points zijn beter.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 01:09 schreef riazop het volgende:
Er zijn uberhaupt selling points. Rusland heeft niks te bieden, behalve geweld.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 01:13 schreef capricia het volgende:
[..]
De westerse selling points zijn beter.
poeh poeh rusland heeft 1,3 triljoen bnp. dus zo grote schaal zullen ze niet hebben op de wereld markt. En nu China de grenzen van Oekrane steunt. Ben ik benieuwd wat er gaat gebeuren als China mee doet met de sancties.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 01:11 schreef hollandia02 het volgende:
[..]
Ooooooo alleen voor die 2 grondstoffen die direct verantwoordelijk zijn voor de hele economie.
Dan valt het wel mee.
Wat zeg jij dan? De Oorlog in Karabach kunnen we niet echt als voorbeeld gebruiken gezien Armeense oorlogsmateriaal ergens uit 1950 dateert.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 01:10 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ehh. Drones hebben conventionele oorlog totaal veranderd.
mag de NATO niet rusland van de kaart vegen, los je direct het Cuba vraagstuk op?quote:Op dinsdag 22 februari 2022 01:13 schreef riazop het volgende:
Mag Cuba in een militair bondgenootschap met Rusland of China? En vervolgens troepen stationeren?
Het punt is dat Oekraine een verdeeld land is waarvan een klein deel in het oosten zich meer met Rusland verbonden voelt. Dat is daar altijd zo geweest.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 01:09 schreef riazop het volgende:
Goede vergelijking welquote:
Dat is toch gewoon zo..quote:Op dinsdag 22 februari 2022 01:15 schreef Perrin het volgende:
[..]
Er zijn uberhaupt selling points. Rusland heeft niks te bieden, behalve geweld.
grondstoffen, gas vooropquote:Op dinsdag 22 februari 2022 01:15 schreef Perrin het volgende:
[..]
Er zijn uberhaupt selling points. Rusland heeft niks te bieden, behalve geweld.
Man man man, wat een treurigheid.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 00:51 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Nou je bent tegen sancties of voor het ontstaan van Nazi Duitsland. Veel smaken zitten er niet tussen in die lap tekst die je had gepost. Dacht niet dat ik met een nazi van doen had.
Wat wil de bevolking van Oekrane zelf, in meerderheid? Het oosten of het westen? Waar zien zij hun toekomst?quote:Op dinsdag 22 februari 2022 01:15 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Wat zeg jij dan? De Oorlog in Karabach kunnen we niet echt als voorbeeld gebruiken gezien Armeense oorlogsmateriaal ergens uit 1950 dateert.
Rusland gooit Oekrane binnen no time plat. Welke landingsbaan gaat Oekrane dan gebruiken voor zijn drones?
Libi, Armeni, Ethiopi. Rusland gebruikt zelf ook uitgebreid drones. Drones zijn integraal onderdeel geworden van conventionele huidige oorlogen.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 01:15 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Wat zeg jij dan? De Oorlog in Karabach kunnen we niet echt als voorbeeld gebruiken gezien Armeense oorlogsmateriaal ergens uit 1950 dateert.
Rusland gooit Oekrane binnen no time plat. Welke landingsbaan gaat Oekrane dan gebruiken voor zijn drones?
Ja dat valt toch niet te peilen wat het volk nu wil?quote:Op dinsdag 22 februari 2022 01:19 schreef capricia het volgende:
[..]
Wat wil de bevolking van Oekrane zelf, in meerderheid? Het oosten of het westen? Waar zien zij hun toekomst?
wat dacht je van de grondstoffen waar onze huidige beschaving op is gebasseerd?quote:Op dinsdag 22 februari 2022 01:18 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat is toch gewoon zo..![]()
Wat heeft Rusland te bieden qua voorspoed en vrijheid van een bevolking of land?
zou het wat uitmaken?quote:Op dinsdag 22 februari 2022 01:23 schreef capricia het volgende:
Ik ben trouwens benieuwd of antivaxxers eerder het Russische verhaal voorstaan.
Wat denken jullie?
Dat zijn toch geen conventionele oorlogen man.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 01:21 schreef Perrin het volgende:
[..]
Libi, Armeni, Ethiopi. Rusland gebruikt zelf ook uitgebreid drones. Drones zijn integraal onderdeel geworden van conventionele oorlogen.
Denk dat het bedtijd voor jou is.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 01:23 schreef capricia het volgende:
Wat denken jullie?
Ik ben gewoon nieuwsgierig. Lijken me namelijk dezelfde nieuwsbronnen. Maar ik kan me vergissen natuurlijk.quote:
Welke dan?quote:Op dinsdag 22 februari 2022 01:27 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik ben gewoon nieuwsgierig. Lijken me namelijk dezelfde nieuwsbronnen. Maar ik kan me vergissen natuurlijk.
Grappig.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 01:26 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Denk dat het bedtijd voor jou is.
Er is op internet een vrij hardnekkig groepje dat altijd juichend de meest provocerende kant van een discussie kiest, dat zal ook hier wel zijn.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 01:23 schreef capricia het volgende:
Wat denken jullie?
Dat is wat oorlogen tegenwoordig zijn.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 01:26 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Dat zijn toch geen conventionele oorlogen man.
Elke antivaxxer heeft wantrouwen richting de overheid, dus: ja. Die groepjes die op Telegram zitten helemaal. Drie keer raden uit welk land Telegram komt.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 01:23 schreef capricia het volgende:
Wat denken jullie?
onze toekomstige nsb-ers in de 2e kamer, zijn ook anti vaxxers. Dus ja die link is heel goed te leggen.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 01:27 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik ben gewoon nieuwsgierig. Lijken me namelijk dezelfde nieuwsbronnen. Maar ik kan me vergissen natuurlijk.
Wow, complottheoriequote:Op dinsdag 22 februari 2022 01:29 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Elke antivaxxer heeft wantrouwen richting de overheid, dus: ja. Die groepjes die op Telegram zitten helemaal. Drie keer raden uit welk land Telegram komt.
Jannie moet ook nog even wat kwijtquote:Op dinsdag 22 februari 2022 01:32 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Nota bene een mod die met gaslighting het topic laat ontsporen lol.
Geniale man, die Putin.quote:
Gelukkig. Nog iemand.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 01:32 schreef aTypisch het volgende:
[..]
Jannie moet ook nog even wat kwijt
wel gelachen
Nee. Karabach oorlog was een conventionele oorlog. Irak oorlog was ook conventioneel.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 01:29 schreef Perrin het volgende:
[..]
Dat is wat oorlogen tegenwoordig zijn.
Slaap lekker voor je.quote:
10 jaar geleden was Rusland al druk met hybride oorlogsvoering. Is het zo verwonderlijk? Ze zijn gewoon heel goed op dat vlak.quote:
Two'sday.quote:
Punt is, drones zijn heel belangrijk in oorlogsvoering tegenwoordig. Voor zowel grote spelers als kleinere spelers.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 01:33 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Nee. Karabach oorlog was een conventionele oorlog. Irak oorlog was ook conventioneel.
Je vergist je in een aantal zaken. Laten we het hierbij houden.
Feitelijk zaten ze er al, ze hebben een paar jaar geleden ook de Krim al van Oekraine afgesnoept.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 01:47 schreef capricia het volgende:
Hoeveel we er ook over praten, Rusland is gewoon een souverein land binnen gevallen.
Correct?
Ja. Dat wist iedereen al. Alleen ontkenden ze dat.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 01:54 schreef Perrin het volgende:
[..]
Feitelijk zaten ze er al, ze hebben een paar jaar geleden ook de Krim al van Oekraine afgesnoept.
Alleen was de krim aldus Rusland al integraal onderdeel ervan, wordt ook meegerekend in de bevolking etcetera.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 01:54 schreef Perrin het volgende:
[..]
Feitelijk zaten ze er al, ze hebben een paar jaar geleden ook de Krim al van Oekraine afgesnoept.
Waar in 2011 50.000 Oekrainers in Polen wonen, waren dat er in 2020 1.3 miljoen.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 02:00 schreef BMW1993 het volgende:
Tijdens de chaos in Venezuela hoopte ik dat heel veel Latina dames naar Nederland zouden vluchten.
Dat is niet uitgekomen, nu hoop ik dat er massaal blonde dames de AZC weten te vinden in NL.. Maar zolang West Oekrane veilig blijft, zullen ze niet richting West Europa trekken denk ik..
quote:Op dinsdag 22 februari 2022 02:00 schreef BMW1993 het volgende:
Tijdens de chaos in Venezuela hoopte ik dat heel veel Latina dames naar Nederland zouden vluchten.
Dat is niet uitgekomen, nu hoop ik dat er massaal blonde dames de AZC weten te vinden in NL.. Maar zolang West Oekrane veilig blijft, zullen ze niet richting West Europa trekken denk ik..
In het geval van de Krim zijn er natuurlijk nog wel wat andere verlichtende omstandigheden, dat rommelde al sinds de onafhankelijkheid van de Oekraense SSR.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 01:58 schreef hollandia02 het volgende:
[..]
Alleen was de krim aldus Rusland al integraal onderdeel ervan, wordt ook meegerekend in de bevolking etcetera.
Aldus Rusland natuurlijk omdat de bevolking dat wilde in het referendum.
Donbass daarentegen hebben helemaal geen referendum gehad (Wilde Rusland wel) en daarom heeft Rusland daar 2 mini-republiekjes gemaakt met een tweede kamer met alleen pro-Russische partijen.
Biden geeft thumbs up.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 02:43 schreef BMW1993 het volgende:
VS ziet voorlopig nog niets in breed sanctiepakket
De Amerikaanse regering vindt het besluit van president Poetin om 'vredestroepen' naar de separatistenregio's in het oosten van Oekrane te sturen nog geen reden om te komen met een breed sanctiepakket. Een regeringsfunctionaris wijst erop dat de Russen al eerder troepen naar het oosten van Oekrane hebben gestuurd, en daarom is er volgens de VS geen sprake van een verdere invasie.
https://nos.nl/collectie/(...)ekken-donetsk-binnen
Nou VS sterk signaal dit hoor.
Hoe bedoel je? Als in wanneer Trump er nog zat had Putin dat gebied allang ingenomen? Dat lijkt mij namelijk in dat geval het meest waarschijnlijke. Trump had nogal een zwak voor Putin.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 02:47 schreef RAVW het volgende:
ben allang blij dat die Biden nu aan het roer staat en niet die Trump.
Dan was de pleuris allang uit gebruiken daar
Omdat je met Trump nooit wist welke kant die op zou gaan , erg stabiel was die man niet ...quote:Op dinsdag 22 februari 2022 02:53 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Hoe bedoel je? Als in wanneer Trump er nog zat had Putin dat gebied allang ingenomen? Dat lijkt mij namelijk in dat geval het meest waarschijnlijke. Trump had nogal een zwak voor Putin.
Wat mij betreft mogen er wel wat strengere sancties komen zeker tegen de Russische oligarchen, die hebben best wat investeringen in het westen toch? Benieuwd wat dit doet met de Nordstream naar Duitsland, ik neem aan niks eigenlijk.
Niet stabiel? Hij is juist een very stable genius!quote:Op dinsdag 22 februari 2022 02:58 schreef RAVW het volgende:
[..]
Omdat je met Trump nooit wist welke kant die op zou gaan , erg stabiel was die man niet ...
Maar hoop dat dit snel en zonder veel leed van beide kanten gaat aflopen
je zou er maar wonen ...
Nouou dat nou ook weer niet. Het is wel degelijk een invasie maar nog niet de grote invasie die het grote beloofde sanctiepakket verdient waar Putin rekening mee moet houden als hij het hier niet bij laat.quote:
Dit dus! En wat ik hoor zijn de verwachtingen dat hij het hier echt niet bij zal laten. Het gaat hem om heel Oekraine en niet vanwege een eventueel lidmaatschap van de NAVO want die vormen geen bedreiging voor zijn souvereiniteit. Zijn grote probleem is dat als het Oekraine lukt om idd een geslaagde democratie te worden zoals de aspiraties zijn dat onrust onder zijn eigen bevolking zal gaan veroorzaken. Zij leven immers nog steeds onder zijn autoritaire regime?quote:Op dinsdag 22 februari 2022 02:18 schreef BlaZ het volgende:
[..]
In het geval van de Krim zijn er natuurlijk nog wel wat andere verlichtende omstandigheden, dat rommelde al sinds de onafhankelijkheid van de Oekraense SSR.
https://www.refworld.org/docid/469f38ec2.html < een overzicht tot het jaar 2000.
De Donbas is een andere casus. Ik hoop dat men het hierbij laat.
Ach ja het is maar de mening van Rusland deskundigen in de VSquote:
Oooow je bedoelt die ene, lange, dunne?quote:Op dinsdag 22 februari 2022 05:21 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Ach ja het is maar de mening van Rusland deskundigen in de VS
Logisch. Als je meteen het zwaarste pakket geeft dan heb je geen manoeuvreerruimte meer.quote:
Doen ze wel vakerquote:Op dinsdag 22 februari 2022 01:47 schreef capricia het volgende:
Hoeveel we er ook over praten, Rusland is gewoon een souverein land binnen gevallen.
Correct?
Putin draait langzaam de kraan open en Biden wil m langzaam dichtdraaien. Proporties in evenwicht houden. Sancties gaan er geleidelijk komenquote:Op dinsdag 22 februari 2022 02:43 schreef BMW1993 het volgende:
VS ziet voorlopig nog niets in breed sanctiepakket
De Amerikaanse regering vindt het besluit van president Poetin om 'vredestroepen' naar de separatistenregio's in het oosten van Oekrane te sturen nog geen reden om te komen met een breed sanctiepakket. Een regeringsfunctionaris wijst erop dat de Russen al eerder troepen naar het oosten van Oekrane hebben gestuurd, en daarom is er volgens de VS geen sprake van een verdere invasie.
https://nos.nl/collectie/(...)ekken-donetsk-binnen
Nou VS sterk signaal dit hoor.
Laten we eens beginnen met het weer op orde brengen van de krijgsmachten van de Europese NATO leden ipv een EU leger op te richten. Van 36 F-35's en 18 gehuurde Leopard tanks is die psychopaat in het Kremlin niet onder de indruk.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 00:40 schreef capricia het volgende:
Wij moeten heel snel naar een structuur waarin wij onszelf kunnen verdedigen als EU.
Een federale EU komt alleen maar sneller dichterbij.
Straks heb je mensen die denken die denken dat het hierbij wel klaar is.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 06:45 schreef Scorpie het volgende:
“Putin gaat nooit binnenvallen”
Ik hoor het al die mensen hier nog zeggen
De rest van oekraine nietquote:Op dinsdag 22 februari 2022 06:45 schreef Scorpie het volgende:
Jawelquote:Op dinsdag 22 februari 2022 06:51 schreef quirina het volgende:
[..]
Straks heb je mensen die denken die denken dat het hierbij wel klaar is.
Ik zeg in ieder geval nee.
Nee hierbij is het niet klaar, nee hier blijft het niet bij.
Putin doet dit en er volgt iets wat in verhouding tot dit ligt en dat kan worden uitgebreid. Wat eigenlijk zoiets is als je eigen graf graven.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 06:51 schreef quirina het volgende:
[..]
Voorlopig heeft hij alleen met veel bombarie en een hele warrige speech een gebied bezet dat hij al jaren geleden had ingenomenquote:Op dinsdag 22 februari 2022 06:45 schreef Scorpie het volgende:
‘alleen maar’quote:Op dinsdag 22 februari 2022 07:00 schreef sp3c het volgende:
[..]
Voorlopig heeft hij alleen met veel bombarie en een hele warrige speech een gebied bezet dat hij al jaren geleden had ingenomen
Wat kans op oorlog betreft blijft het hierbij.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 06:51 schreef quirina het volgende:
[..]
Goeie nieuws is dat alle vrouwen tegenwoordig ook mogen #mijnnaamisPeterquote:Op dinsdag 22 februari 2022 06:54 schreef quirina het volgende:
Nederland moet zich eens achter de oren krabben en de dienstplicht weer instellen voor 18 jarigen.
En maar krokodillentranen huilen over de Duitse inval in 1941 en hoe groot dat trauma wel niet is.quote:
En wat moeten die 18-jarigen dan gaan doen zonder materieel?quote:Op dinsdag 22 februari 2022 06:54 schreef quirina het volgende:
Nederland moet zich eens achter de oren krabben en de dienstplicht weer instellen voor 18 jarigen.
'Pief paf pauw' roepen, dat schrikt ze wel af.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 07:18 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
En wat moeten die 18-jarigen dan gaan doen zonder materieel?
Komt wel, als Poetin straks aan de deuren staat van een NAVO-land.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 06:54 schreef quirina het volgende:
Stel je niet aanquote:Op dinsdag 22 februari 2022 07:08 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
‘alleen maar’.!!!
Hoe bagatelliseer ik een oorlog. @:spec doet het schaamteloos.
Dit ja, kunnen al die FIFA-kampioentjes eens wat nuttigs doen.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 06:54 schreef quirina het volgende:
Misschien krijgen al die tienertjes Poetin wel weggedrillrapt en -geinfluenced.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 07:25 schreef Het_Bokje het volgende:
[..]
Dit ja, kunnen al die FIFA-kampioentjes eens wat nuttigs doen.
Ik was een van de eerste lichtingen die ontheven werd van de dienstplicht. Altijd ergens wel jammer gevonden.
Ze gaan 'm helemaal kapot liken.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 07:28 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Misschien krijgen al die tienertjes Poetin wel weggedrillrapt en -geinfluenced.
Met 15 ruftende gasten op een zaaltje liggen had je wel wat geleken?quote:Op dinsdag 22 februari 2022 07:25 schreef Het_Bokje het volgende:
[..]
Ik was een van de eerste lichtingen die ontheven werd van de dienstplicht. Altijd ergens wel jammer gevonden.
Ik vind de lijst sowieso bizar. + 6000 Bulgaren, + 7000 Indiers, + 13.000 Syriers, + 7000 Turken etc. Voor een gewoon jaar. Met enorme tekorten. En dat zijn maar een paar landen.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 02:09 schreef BMW1993 het volgende:
Dat is een forse toename inderdaad, en gezien de Poolse economie goed draait, begrijpelijk!![]()
[ link | afbeelding ]
in Nederland is het aantal inwoners uit Oekrane met ongeveer 750 inwoners gegroeid in een jaar.
Dat is vrij weinig, maar begrijpelijk gezien ze geen EU lid zijn.
Ga maar vast buiten in de modder liggen, ik kom over een uurtje wel even tegen je schreeuwen.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 07:25 schreef Het_Bokje het volgende:
[..]
Hetzelfde wat Ursela von der Leyen doet, boos kijken, een vinger opsteken en FOEI zeggen.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 07:18 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
En wat moeten die 18-jarigen dan gaan doen zonder materieel?
Die kans is nog steeds aanwezig, hoor. Kan best zijn dat dit ook bluf is. We gaan het zien.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 06:45 schreef Scorpie het volgende:
Afgaande op verhalen van mijn broer (en moeder die je op zaterdagmorgen uit je nest schopt) had ik de kwartiermeester geweestquote:Op dinsdag 22 februari 2022 07:32 schreef the-eye het volgende:
[..]
Met 15 ruftende gasten op een zaaltje liggen had je wel wat geleken?
Laten we dat maar even niet doen want dan is wo3 zo een feit. Je bent zeker van Balen en Verhofstad vergeten?quote:Op dinsdag 22 februari 2022 00:40 schreef capricia het volgende:
Wij moeten heel snel naar een structuur waarin wij onszelf kunnen verdedigen als EU.
Een federale EU komt alleen maar sneller dichterbij.
En het is alleen maar goed als een land een EU marionettenstaat is?quote:Op dinsdag 22 februari 2022 07:55 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Europa had (ongeacht de situatie) gewoon troepen naar het front moeten sturen. Dit soort halfslachtig gezeik levert uiteindelijk weer een Russische marionettenstaat op.
https://steamunlocked.net(...)venge-free-download/quote:Op dinsdag 22 februari 2022 07:59 schreef Zwansen het volgende:
Heb zin om Red Alert 2 te spelen. Iemand een idee hoe en waar dat kan?
quote:Op dinsdag 22 februari 2022 07:59 schreef the-eye het volgende:
[..]
En het is alleen maar goed als een land een EU marionettenstaat is?
Wat een arrogantie
Ik ga, uiteraard tijdens m’n pauze, een poging wagen.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 08:00 schreef Mike-The-Situation het volgende:
[..]
https://steamunlocked.net(...)venge-free-download/
ALT-TAB ftwquote:Op dinsdag 22 februari 2022 08:04 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Ik ga, uiteraard tijdens m’n pauze, een poging wagen.
De reglementen van de NAVO zijn daar op tegen.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 08:05 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Wat is er trouwens precies op tegen dat Oekrane (het niet bezette deel) nu gewoon alsnog lid van de NAVO wordt? Ik zie dat niet zo.
Ome Putin ziet dat als een rechtvaardiging om kernwapens te gebruiken. Hij noemde zelfs 4 steden.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 08:05 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Wat is er trouwens precies op tegen dat Oekrane (het niet bezette deel) nu gewoon alsnog lid van de NAVO wordt? Ik zie dat niet zo.
Landen met een intern conflict kunnen geen NAVO-lid worden. Dus of Oekraine staat die gebieden af, of ze komen voorlopig niet in de NAVO.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 08:05 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Waarom Brussel niet?quote:Op dinsdag 22 februari 2022 08:07 schreef hangtime het volgende:
[..]
Ome Putin ziet dat als een rechtvaardiging om kernwapens te gebruiken. Hij noemde zelfs 4 steden.
DC, New York, Berlijn en Parijs
Wat een debiele regel.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 08:11 schreef LXIV het volgende:
[..]
Landen met een intern conflict kunnen geen NAVO-lid worden. Dus of Oekraine staat die gebieden af, of ze komen voorlopig niet in de NAVO.
Nee, dat wil de NAVO zelf zo, is ook logisch.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 08:12 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Wat een debiele regel.Hebben Rusland en China dat ooit afgedwongen ofzo?
Ja, laat je kinderen lekker sterven daar. Ben je moeder?quote:Op dinsdag 22 februari 2022 06:54 schreef quirina het volgende:
Welke troepen precies?quote:Op dinsdag 22 februari 2022 07:55 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Europa had (ongeacht de situatie) gewoon troepen naar het front moeten sturen. Dit soort halfslachtig gezeik levert uiteindelijk weer een Russische marionettenstaat op.
Hangt er volkomen vanaf hoe groot de druk vanuit de VS gaat zijn. Zij beslissen.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 08:15 schreef einzeinz het volgende:
Zolang Rusland het bij Oekrane en evt. Moldavi houdt. Gaan wij als Europeaantjes echt niet naar daar moeten gaan vechten hoor.
Rusland tegenhouden is de prioriteiten bij de eigen bevolking leggen.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 08:20 schreef the-eye het volgende:
Maar we hebben wederom gezien wat we aan "onze leiders" hebben. Kaag liet weten dat de bevolking niet op hulp bij de hoge energierekening hoefde te rekenen maar het kabinet was er wel als de kippen bij om militair materieel naar Oekraine te sturen. Laat wel weer zien wat de prioriteiten zijn. Iig niet de eigen bevolking
ik irriteer mij ook steeds meer aan "onze leiders" en dat zal ik veel landen hetzelfde zijn.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 08:20 schreef the-eye het volgende:
Maar we hebben wederom gezien wat we aan "onze leiders" hebben. Kaag liet weten dat de bevolking niet op hulp bij de hoge energierekening hoefde te rekenen maar het kabinet was er wel als de kippen bij om militair materieel naar Oekraine te sturen. Laat wel weer zien wat de prioriteiten zijn. Iig niet de eigen bevolking
Het begrip wat hier wellicht van belang is, is suzereiniteit. Ik denk dat we het gedrag van Rusland moeten opvatten als suzerein willen zijn over Oekrane.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 04:49 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Dit dus! En wat ik hoor zijn de verwachtingen dat hij het hier echt niet bij zal laten. Het gaat hem om heel Oekraine en niet vanwege een eventueel lidmaatschap van de NAVO want die vormen geen bedreiging voor zijn souvereiniteit. Zijn grote probleem is dat als het Oekraine lukt om idd een geslaagde democratie te worden zoals de aspiraties zijn dat onrust onder zijn eigen bevolking zal gaan veroorzaken. Zij leven immers nog steeds onder zijn autoritaire regime?
De EU mag dan azen op goedkope Oekrainse arbeiders maar dat maakt ze nog geen eigen bevolkingquote:Op dinsdag 22 februari 2022 08:22 schreef speknek het volgende:
[..]
Rusland tegenhouden is de prioriteiten bij de eigen bevolking leggen.
quote:Op dinsdag 22 februari 2022 08:14 schreef Heremeteit het volgende:
[..]
Welke troepen precies?We kunnen beter die republiekjes overspoelen met alcohol en drugs. Als je ergens chaos mee creert, dan is het wel Russische soldaten voorzien van enorme hoeveelheden drugs.
Overigens heeft dit conflict ook een positieve noot, namelijk meer Iris de Graaf op tv
Dat moet je 20 jaar doen voordat er een dreiging is, nu heeft het weinig zin, daarnaast als je echt weerstand wilt bieden moet je substantieel in hoogwaardig materiaal investeren, niet in stikstof geneuzel om een paar marmelotten te beschermen.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 06:54 schreef quirina het volgende:
Misschien wel.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 08:31 schreef Caland het volgende:
De grote vraag die op iedereens lippen brandt sinds gisteren: gaat Shakhtar Donetsk dan voortaan ook in de Russische liga voetballen?
En Zorya Luhansk?quote:Op dinsdag 22 februari 2022 08:31 schreef Caland het volgende:
De grote vraag die op iedereens lippen brandt sinds gisteren: gaat Shakhtar Donetsk dan voortaan ook in de Russische liga voetballen?
Rusland - Polen in de WK Playoff moeten we gelijk al schrappen.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 08:31 schreef Caland het volgende:
Als je de speeches van Poetin goed leest zegt hij gewoon wat zijn doel is: een soort alternatieve sovjetunie met allemaal vazal-staten om Rusland heen.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 08:25 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Je kan ook stellen dat een Russische “vredesmacht” voor stabiliteit zal zorgen.
Linksom of rechtsom, die gebieden is Oekrane kwijt, wat er ook zou zijn gebeurd.
Rusland is niet genteresseerd in heel Oekrane.
Maar in die enorme open vlakte wat de grens vormt met Rusland achter de Donbas waar geen grensbewaking te maken valt.
Maak mij daar geen enkele zorgen over, praktisch alles zit bij de navo wat de rest betreft.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 08:35 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Als je de speeches van Poetin goed leest zegt hij gewoon wat zijn doel is: een soort alternatieve sovjetunie met allemaal vazal-staten om Rusland heen.
Vraag me af wanneer hij gaat stoken in de Baltische staten.
Die kans is 0 want hij is al binnengevallen.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 07:48 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Die kans is nog steeds aanwezig, hoor. Kan best zijn dat dit ook bluf is. We gaan het zien.
Dit ja. Alsof het leger zit te wachten op Jandoedels als ik, die een half jaartje getraind worden op de heiquote:Op dinsdag 22 februari 2022 08:29 schreef raptorix het volgende:
[..]
Dat moet je 20 jaar doen voordat er een dreiging is, nu heeft het weinig zin, daarnaast als je echt weerstand wilt bieden moet je substantieel in hoogwaardig materiaal investeren, niet in stikstof geneuzel om een paar marmelotten te beschermen.
Die kans is helemaal niet 0. Er zijn tanks Donetsk binnen gegaan. Kan toch heel goed zijn dat ze het daarbij laten?quote:Op dinsdag 22 februari 2022 08:38 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Die kans is 0 want hij is al binnengevallen.
Het zal wel niet gebeuren maar wat als er ene cordon Westerse vredestroepen opgesteld gaan worden?
Je wordt gewoon ingezet bij de ontmijningsdienst.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 08:39 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Dit ja. Alsof het leger zit te wachten op Jandoedels als ik, die een half jaartje getraind worden op de hei
En in welk land ligt Donetsk?quote:Op dinsdag 22 februari 2022 08:39 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Die kans is helemaal niet 0. Er zijn tanks Donetsk binnen gegaan. Kan toch heel goed zijn dat ze het daarbij laten?
Met magnetische schoenzolenquote:Op dinsdag 22 februari 2022 08:42 schreef jeroen25 het volgende:
[..]
Je wordt gewoon ingezet bij de ontmijningsdienst.
Mission accomplished ?quote:Op dinsdag 22 februari 2022 08:39 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Die kans is helemaal niet 0. Er zijn tanks Donetsk binnen gegaan. Kan toch heel goed zijn dat ze het daarbij laten?
Ik weet niet of we wel zo eensgezind zijn als NAVO. Stel dat over twee jaar Trump weer terug is en de NAVO wordt opgeblazen, dan is het Poetin versus Macronquote:Op dinsdag 22 februari 2022 08:37 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Maak mij daar geen enkele zorgen over, praktisch alles zit bij de navo wat de rest betreft.
Enige aanval daar is einde verhaal Rusland buiten de eigen grenzen tenminste.
Daar kan geen Oekrane verhaal van gemaakt worden gezien de ligging en dergelijke gewoon totaal anders is.
Zal hoogstens wat politiek gekibbel zijn qua niet klakkeloos alles opvolgen wat de EU wil, maar dat kan ook positief zijn.
Zie “vluchtelingen” verhaal door de jaren heen.
Ja inderdaad jaquote:Op dinsdag 22 februari 2022 08:42 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
En in welk land ligt Donetsk?
Irrelevant. Als wij (het westen) nu een flinke tegenreactie bieden trekken ze zich terug. Het is gewoon weer kijken of het westen nog iets van assertiviteit bezit.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 08:42 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
De Donetsk People's Republic.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 08:42 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dat is echt enorm overdreven angst gezwets, met alle respect.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 08:43 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Ik weet niet of we wel zo eensgezind zijn als NAVO. Stel dat over twee jaar Trump weer terug is en de NAVO wordt opgeblazen, dan is het Poetin versus Macron![]()
En dan wordt het natuurlijk niet direct een invasie, maar eerst wat gezeur met 'rebellen' en dan wat paramilitairen, en dan een grensstadje hier en daar. En zo steeds een stapje verder. Vraag me af of wij dan nog de mindset hebben om militair te reageren. Poetin ruikt onze zwakte.
Hoezo is dat irrelevant?quote:Op dinsdag 22 februari 2022 08:44 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Irrelevant. Als wij (het westen) nu een flinke tegenreactie bieden trekken ze zich terug. Het is gewoon weer kijken of het westen nog iets van assertiviteit bezit.
Nee die krijgen geen inspraakquote:Op dinsdag 22 februari 2022 08:12 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Wat een debiele regel.Hebben Rusland en China dat ooit afgedwongen ofzo?
Shakhtar speelt toch al heel lang niet meer in Donetsk? Ik kan me wel voorstellen dat ze de naam van de club veranderen.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 08:31 schreef Caland het volgende:
Waarom denkt iedereen dat Trump de NAVO op gaat blazen?quote:Op dinsdag 22 februari 2022 08:43 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Ik weet niet of we wel zo eensgezind zijn als NAVO. Stel dat over twee jaar Trump weer terug is en de NAVO wordt opgeblazen, dan is het Poetin versus Macron![]()
En dan wordt het natuurlijk niet direct een invasie, maar eerst wat gezeur met 'rebellen' en dan wat paramilitairen, en dan een grensstadje hier en daar. En zo steeds een stapje verder. Vraag me af of wij dan nog de mindset hebben om militair te reageren. Poetin ruikt onze zwakte.
Ik lul niets recht. Ik stel gewoon dat dit voor Putin weer vooral een provocatie is naar het westen.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 08:44 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Hoezo is dat irrelevant?
Jij zegt dat ze niet binnenvallen terwijl ze dat al gedaan hebben.
Ga je zodadelijk ook een hoepel recht lullen?
Tweede Wereldoorlog krioelde van de Jandoedels als jij en ik. Hoe denk je dat de Duitsers anders in 2 dagen van oost naar West-Nederland geraakt zijn?quote:Op dinsdag 22 februari 2022 08:39 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Dit ja. Alsof het leger zit te wachten op Jandoedels als ik, die een half jaartje getraind worden op de hei
En die vochten zich kapot.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 08:48 schreef einzeinz het volgende:
[..]
Tweede Wereldoorlog krioelde van de Jandoedels als jij en ik. Hoe denk je dat de Duitsers anders in 2 dagen van oost naar West-Nederland geraakt zijn?
Dat waren gewoon vaders, de leraar, de fabrieksarbeider die een half jaar daarvoor nog nooit een wapen hadden vast gehad.
Omdat: veel NAVO landen niet aan de 2% norm voldoen, Trump nogal uhhh wispelturig is.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 08:47 schreef sp3c het volgende:
[..]
Waarom denkt iedereen dat Trump de NAVO op gaat blazen?
De beste man is een militaristische dictator met een groots plan voor een nieuwe inrichting van Europa. Ik vind het eerder naef om te denken dat het hier bij zal blijven.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 08:44 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Dat is echt enorm overdreven angst gezwets, met alle respect.
Pure propaganda materiaal zelfs.
Omdat poetin een kleuter is die een hard piemeltje krijgt van binnenvallen op 22-2-22quote:Op dinsdag 22 februari 2022 08:46 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Waarom heeft Poetin dit eigenlijk niet tijdens de regering van Trump gedaan? Die had het gewoon toegelaten.
En als dat wel allemaal getrainde soldaten waren dan had het misschien 2.2 dagen geduurdquote:Op dinsdag 22 februari 2022 08:48 schreef einzeinz het volgende:
[..]
Tweede Wereldoorlog krioelde van de Jandoedels als jij en ik. Hoe denk je dat de Duitsers anders in 2 dagen van oost naar West-Nederland geraakt zijn?
Dat waren gewoon vaders, de leraar, de fabrieksarbeider die een half jaar daarvoor nog nooit een wapen hadden vast gehad.
Maar als je de wegenwacht belt kan je aan de kant van de weg nog lid worden.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 08:45 schreef sp3c het volgende:
Of zoals iemand anders (weet helaas niet meer wie) al in een ander deel zei ' je kunt ook geen brandverzekering afsluiten als je huis in brand staat'
Hij heeft het over Wehrmacht-soldaten. Waren voor een groot deel ook gewoon boeren, leraren en fabrieksarbeiders.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 08:49 schreef over_hedge het volgende:
[..]
En als dat wel allemaal getrainde soldaten waren dan had het misschien 2.2 dagen geduurd
Of op iemand als ik die totaal niet gemotiveerd is. Ze kunnen me wel dwingen maar of het de kwaliteit van mijn werk ten goede komt valt te bezien.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 08:39 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Ja maar veel weerstand zal er toch niet geweest zijn. Een gewone burger is geen beroepsmilitair met jaren training.quote:
Oh dacht dat je op de Duitse soldaten doelde. Volgens mij zaten daar toch ook genoeg gewone burgers bij hoor.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 08:50 schreef einzeinz het volgende:
[..]
Ja maar veel weerstand zal er toch niet geweest zijn. Een gewone burger is geen beroepsmilitair met jaren training.
Omdat Rusland nog steeds oekraine is binnengevallen.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 08:50 schreef theunderdog het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)gn=seeding-telegraaf
Feest op de straten in Donetsk. In hoeverre kun je dan nog spreken van: 'Rusland is Oekrane binnengevallen'?
Deden ze tijdens zijn vorige termijn ook nietquote:Op dinsdag 22 februari 2022 08:48 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Omdat: veel NAVO landen niet aan de 2% norm voldoen, Trump nogal uhhh wispelturig is.
Maar dat heeft wel een prijs.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 08:49 schreef jeroen25 het volgende:
[..]
Maar als je de wegenwacht belt kan je aan de kant van de weg nog lid worden.
Dus landgrenzen zijn belangrijker dan wat de bevolking vindt?quote:Op dinsdag 22 februari 2022 08:52 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Omdat Rusland nog steeds oekraine is binnengevallen.
Gewoon de normale ledenprijs toch?quote:
Nee maar als er een paar Russen in Donetsk feest vieren is dat natuurlijk totaal geen indicatie voor de hele bevolking.quote:
Tuurlijk, het krioelde er van! Langs Duitse zijde trouwens ook!quote:Op dinsdag 22 februari 2022 08:51 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Oh dacht dat je op de Duitse soldaten doelde. Volgens mij zaten daar toch ook genoeg gewone burgers bij hoor.
Ja. Duitsers waren een conscripts leger. Dus ja daar zaten ook gewone burgers tussen. Alleen hebben deze wel een goede training gehad. En zaten vol met drugs waardoor ze dag en nacht door konden gaan.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 08:51 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Oh dacht dat je op de Duitse soldaten doelde. Volgens mij zaten daar toch ook genoeg gewone burgers bij hoor.
Irrelevant.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 08:53 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Dus landgrenzen zijn belangrijker dan wat de bevolking vindt?
Ik denk ook niet perse dat hij het gaat 'opblazen'. Maar heel het idee dat de NAVO een soort diep innige vriendschap is, dat nooit stuk kan gaan is wel verleden tijd.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 08:52 schreef sp3c het volgende:
[..]
Deden ze tijdens zijn vorige termijn ook niet
Elke Amerikaanse president in de laatste pakweg 30 jaar klaagde daarover en niemand heeft het opgeblazen, Trump zei het alleen wat lomper ... en op Twitter
Daarnaast gaan mede dankzij Poetin zelfs de Belgen meer investeren
Daar nog eens naast bestaat er geen 2% norm
Hoe kwam je berhaupt op dat idee?quote:Op dinsdag 22 februari 2022 08:54 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ik denk ook niet perse dat hij het gaat 'opblazen'. Maar heel het idee dat de NAVO een soort diep innige vriendschap is, dat nooit stuk kan gaan is wel verleden tijd.
Dat is net alsof je zegt dat Nederland Turkije is omdat wanneer Turkije iets wint het in Amsterdam en Rotterdam net is alsof je in Turkije bent.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 08:50 schreef theunderdog het volgende:
Feest op de straten in Donetsk. In hoeverre kun je dan nog spreken van: 'Rusland is Oekrane binnengevallen'?
In 1940 stonden er hier ook NSB'ers met vlaggetjes te zwaaienquote:Op dinsdag 22 februari 2022 08:53 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Dat zou best kunnen, maar geen idee of je dan het hele jaar moet betalen, dus hopen dat je in Januari pech krijgt, anders wordt je maaaanden genaaid.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 08:53 schreef jeroen25 het volgende:
[..]
Gewoon de normale ledenprijs toch?
Zo off-topic zal het niet zijn. Want dat zul je nu in Oekrane gaan zien. Wees maar zeker dat de Youtubers en Tiktokkers daar ook stilletjes aan klaargestoomd worden.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 08:54 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Ja. Duitsers waren een conscripts leger. Dus ja daar zaten ook gewone burgers tussen. Alleen hebben deze wel een goede training gehad. En zaten vol met drugs waardoor ze dag en nacht door konden gaan.
In tegenstelling tot nederland waar de gewone burger opeens moest gaan vechten.
Anway is misschien wel beetje offtopic dit
Relevant stukje tekst uit de The Hitchhiker's Guide to the Galaxyquote:Op dinsdag 22 februari 2022 08:52 schreef sp3c het volgende:
[..]
Deden ze tijdens zijn vorige termijn ook niet
Elke Amerikaanse president in de laatste pakweg 30 jaar klaagde daarover en niemand heeft het opgeblazen, Trump zei het alleen wat lomper ... en op Twitter
Daarnaast gaan mede dankzij Poetin zelfs de Belgen meer investeren
Daar nog eens naast bestaat er geen 2% norm
Donetsk wordt letterlijk gecontroleerd door Russische separatisten , lieverd.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 08:53 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Nee maar als er een paar Russen in Donetsk feest vieren is dat natuurlijk totaal geen indicatie voor de hele bevolking.
Natuurlijk.... anders was Friesland allang onafhankelijk geweest.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 08:53 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Of dat elke staat in usa voor zichzelf gaat beginnen. Is er geen usa meer overquote:Op dinsdag 22 februari 2022 08:56 schreef NaturalScience het volgende:
[..]
Natuurlijk.... anders was Friesland allang onafhankelijk geweest.
En wat als Duitsland Groningen binnen zou vallen en de Groningse bevolking dat prima zou vinden.... zouden we dat gewoon moeten laten gaan?
Denken dat dit de bevolking is.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 08:50 schreef theunderdog het volgende:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |