https://tweakers.net/nieu(...)-in-autos-in-eu.htmlquote:Sneller rijden dan toegestaan is over drie jaar nergens meer mogelijk in de Europese Unie, dankzij de invoering van verplichte snelheidsbegrenzers. De regeling geldt vanaf 2022 voor nieuwe auto's, maar twee jaar later moeten alle auto's voorzien zijn van zo'n verplichte begrenzer.
De regeling wordt ingevoerd op aandringen van het European Transport Safety Council (ETSC), een non-profitorganisatie die zich inzet voor minder gewonden en doden door verkeersongevallen. Volgens het ETSC zullen de begrenzers het aantal aanrijdingen met 30 procent doen dalen en binnen 15 jaar na de introductie 25.000 mensenlevens redden.
De snelheidsbegrenzer werkt met gegevens van het navigatiesysteem en past de maximumsnelheid van het voertuig aan de geldende limieten aan. Auto’s die vanaf 2022 nieuw worden verkocht, zullen ermee uitgerust zijn, al verplicht Europa de software vanaf 2024 dus ook voor reeds bestaande wagens.
Er is sprake van een zogenoemde override-functie die het toch zal mogelijk maken om – in geval van nood of om een inhaalactie succesvol te kunnen afronden – sneller te rijden dan toegelaten. Maar dan krijg je als bestuurder een irritant geluidssignaal te horen én zal de auto registreren waar en hoeveel je te hard aan het rijden was. Een zwarte doos, als het ware.
Hogere belastingen en toltrajecten zullen dan ingevoerd worden natuurlijk, want dit gaat er natuurlijk gewoon van komen. Welke overheid wil nou niet een black box in een auto, waarin iedere stap en misstap van een automobilist gevolgd kan worden?quote:Op dinsdag 4 mei 2021 00:48 schreef the-eye het volgende:
Net alsof de Nederlandse overheid de melkkoe die snelheidsovertreding heet zo maar uit handen zal geven
Als ik het zo lees is het reeds besloten door het o zo democratische Brussel.quote:Op dinsdag 4 mei 2021 00:38 schreef rutger05 het volgende:
Ik heb ook nog een motor. Maar goed, vraag mij af of dit er echt gaat komen. Hier gaat ontzettend veel weerstand tegen komen.
alsof jij nooit eens wat harder rijdtquote:Op dinsdag 4 mei 2021 00:58 schreef BlackEyedAngel het volgende:
Normale mensen houden zich sowieso aan de regels, en asos vinden wel een manier om die begrenzer te omzeilen.
Staat mooi op papier, maar gaat niks veranderen.
De voormalig DDR was er niks bij.quote:Op dinsdag 4 mei 2021 00:54 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Hogere belastingen en toltrajecten zullen dan ingevoerd worden natuurlijk, want dit gaat er natuurlijk gewoon van komen. Welke overheid wil nou niet een black box in een auto, waarin iedere stap en misstap van een automobilist gevolgd kan worden?
Jouw motor zal binnenkort op batterijen moeten gaan rijden, want alle fosiele energie wordt door de EU verboten.quote:Op dinsdag 4 mei 2021 00:38 schreef rutger05 het volgende:
Ik heb ook nog een motor. Maar goed, vraag mij af of dit er echt gaat komen. Hier gaat ontzettend veel weerstand tegen komen.
De auto die je nu voor de deur hebt staan (en bijv. zonder navigatiesysteem) hoeft dus niet te worden aangepast.quote:De nieuwe regelgeving zal alleen van toepassing zijn op nieuwe auto's. De auto die je voor de deur hebt staan hoef je niet aan te passen. Het verschil tussen de twee jaartallen zit in het verschil tussen nieuwe type auto's die goedgekeurd worden door de authoriteiten (2022) en de nieuwe auto's die de showroom verlaten (2024).
Ja nu gaat vast iedereen met de fietsquote:Op dinsdag 4 mei 2021 01:32 schreef Accordtje het volgende:
Zo'n wet is de doodsteek voor de auto industrie,
Oke ouwe 👴🏼quote:Op dinsdag 4 mei 2021 02:37 schreef ChevyCaprice het volgende:
Mooie maatregel, het moet maar eens afgelopen zijn met dat gescheur!
Hoe denken ze dat ikm dat moet realizeren in mijn auto zonder navigatie, cruise-control en andere gekkigheid?quote:Op dinsdag 4 mei 2021 00:34 schreef DeVerzamelaar het volgende:
Auto’s die vanaf 2022 nieuw worden verkocht, zullen ermee uitgerust zijn, al verplicht Europa de software vanaf 2024 dus ook voor reeds bestaande wagens.
Op het circuit staat de max op onbegrensd.quote:Op dinsdag 4 mei 2021 01:52 schreef jameshond7 het volgende:
Fuck heb ik die Ferrari voor niets gekocht 🤬🤬
Wat heeft privacy met een slimme auto die niet sneller kan rijden als de ingestelde Vmax te maken. Hebben brommerrijders de afgelopen 50 jaar geen privacy gehad doordat dat al die brommers hier begrensd zijn?quote:Op dinsdag 4 mei 2021 07:11 schreef bijdehand het volgende:
No way dat dit gaat gebeuren. De privacy zal m.i. teveel in het geding komen en de techniek moet ook nog maar eens meewerken.
Bij brommers zit ook een GPS ingebouwd die de vmax aanpast in overeenstemming met de weg waar gereden wordt? En dat al sinds 50 jaar?quote:Op dinsdag 4 mei 2021 07:27 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wat heeft privacy met een slimme auto die niet sneller kan rijden als de ingestelde Vmax te maken. Hebben brommerrijders de afgelopen 50 jaar geen privacy gehad doordat dat al die brommers hier begrensd zijn?
Tegenwoordig heeft elke auto GPS voor navigatie. Als je weleens navigatie gebruikt, dan zou je weten dat de navigatie aangeeft wat de max snelheid is op de weg waar je bent. Straks geeft de navigatie de maximum snelheid door aan de auto, meer niet. Heeft helemaal niets met privacy te maken.quote:Op dinsdag 4 mei 2021 07:32 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Bij brommers zit ook een GPS ingebouwd die de vmax aanpast in overeenstemming met de weg waar gereden wordt? En dat al sinds 50 jaar?
Niet? En dat er geregistreerd wordt waar, wanneer en hoe lang je te hard gereden hebt, en wat dus ook later weer uitgelezen kan worden heeft zeker ook niks met privacy te maken?quote:Op dinsdag 4 mei 2021 07:44 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Tegenwoordig heeft elke auto GPS voor navigatie. Als je weleens navigatie gebruikt, dan zou je weten dat de navigatie aangeeft wat de max snelheid is op de weg waar je bent. Straks geeft de navigatie de maximum snelheid door aan de auto, meer niet. Heeft helemaal niets met privacy te maken.
Waarom lees je het artikel niet?quote:Op dinsdag 4 mei 2021 08:01 schreef verita het volgende:
En hoe gaat het met een noodsituatie? De volgende situatie is me ooit overkomen: ik haal normaal fatsoenlijk een oudere man in die op een 100 km weg bijna 70 rijd. In de verte komt een tegenligger. Hij kijkt naast zich, ziet mij, schrikt hevig, en geeft een plodder gas. En rijd dus opeeens net zo hard als ik, terwijl mijn achterligger ondertussen ook aanstalten maakt in te halen.
Het is dat ik mijn oude Octavia echt op de kop trapte, anders was het einde oefening voor verita geweest.
Dat kan dan niet meer dus?
De privacy van het onbegrensd kunnen racen ofzo?quote:Op dinsdag 4 mei 2021 07:11 schreef bijdehand het volgende:
No way dat dit gaat gebeuren. De privacy zal m.i. teveel in het geding komen en de techniek moet ook nog maar eens meewerken.
De techniek zie ik inderdaad ook als hobbel. Hoe ga je bijvoorbeeld om met wegwerkzaamheden of dynamische snelheden? En hoe krijg je zo'n systeem in heel Europa werkend, lang niet elke verkeerscentrale heeft een realtime-interface naar de navigatieproviders.quote:Op dinsdag 4 mei 2021 07:11 schreef bijdehand het volgende:
No way dat dit gaat gebeuren. De privacy zal m.i. teveel in het geding komen en de techniek moet ook nog maar eens meewerken.
Dat inderdaad wel. Maar dat valt prima op te vangen door de boetes met een factor tien te verhogen en een breder netwerk aan apparatuur.quote:Op dinsdag 4 mei 2021 08:18 schreef einzeinz het volgende:
Ik zie een markt voor tweedehansjes uit 2021. (Die het systeem nog niet hebben).
Jij laat je telefoon thuis als je gaat rijden?quote:Op dinsdag 4 mei 2021 07:11 schreef bijdehand het volgende:
No way dat dit gaat gebeuren. De privacy zal m.i. teveel in het geding komen en de techniek moet ook nog maar eens meewerken.
verkeersbord herkenning en goohle weet heel prima waar de wegwerkzaamheden zijnquote:Op dinsdag 4 mei 2021 08:19 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
De techniek zie ik inderdaad ook als hobbel. Hoe ga je bijvoorbeeld om met wegwerkzaamheden of dynamische snelheden? En hoe krijg je zo'n systeem in heel Europa werkend, lang niet elke verkeerscentrale heeft een realtime-interface naar de navigatieproviders.
En een blackbox hebben de meeste auto's alquote:Maar privacy zie ik niet als issue. Je navigatie weet waar je rijdt, weet wat de maximumsnelheid is en geeft een signaal als v>vmax. Daarvoor hoeft geen informatie de auto te verlaten.
De privacy van ergens naartoe kunnen gaan zonder dat je wordt gevolgd. Zo lastig is het niet hoor. Heb het idee dat je expres een wat dommere vraag stelt.quote:Op dinsdag 4 mei 2021 08:18 schreef Dven het volgende:
[..]
De privacy van het onbegrensd kunnen racen ofzo?
Alsof de nederlandse overheid ook maar iets in de melk te brokkelen heeft.quote:Op dinsdag 4 mei 2021 00:48 schreef the-eye het volgende:
Net alsof de Nederlandse overheid de melkkoe die snelheidsovertreding heet zo maar uit handen zal geven
Dat heeft daar niks mee te maken.quote:Op dinsdag 4 mei 2021 08:33 schreef devlinmr het volgende:
[..]
Jij laat je telefoon thuis als je gaat rijden?
Dat is de beste tracker die de overheid kan hebben. Dus heeft er in zoverre iets mee te maken dat mocht een overheid je willen volgen, je dat al jaren geleden hebt opgegevenquote:Op dinsdag 4 mei 2021 08:39 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Dat heeft daar niks mee te maken.
En vaak wel ja, waar ik heen ga hoef ik niet te bellen.
Is niet verplicht.quote:Op dinsdag 4 mei 2021 08:42 schreef BertV het volgende:
Het ombouwen van een oude domme auto naar een slimme is vanaf 2024 verplicht?
Dat is toch onbetaalbaar?
Gebeurt al... Elke moderne auto heeft een "black box" die dit soort zaken registreertquote:Op dinsdag 4 mei 2021 07:51 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Niet? En dat er geregistreerd wordt waar, wanneer en hoe lang je te hard gereden hebt, en wat dus ook later weer uitgelezen kan worden heeft zeker ook niks met privacy te maken?
Mijn auto heeft overigens geen GPS.
Ik denk dat inderdaad een land als Duitsland dit gaat veto-en.quote:Op dinsdag 4 mei 2021 08:53 schreef Bocaj het volgende:
Geloof nooit dat het zover gaat komen... Kijk alleen al naar Germania...
Waarom? De plekken zonder limiet staan dan gewoon in de GPS en kan je dus nog steeds zo hard als je wilquote:Op dinsdag 4 mei 2021 08:54 schreef NightDancert het volgende:
[..]
Ik denk dat inderdaad een land als Duitsland dit gaat veto-en.
Die worden dan gewoon verboden. mag je laten slopen voor korting op een nieuwe slimme autoquote:Op dinsdag 4 mei 2021 08:50 schreef TheFreshPrince het volgende:
Het ombouwen van een oude domme auto naar een slimme is vanaf 2024 verplicht?
Ja, 3 keer links knipperen is uit en 3 keer rechts weer aan!quote:Op dinsdag 4 mei 2021 08:54 schreef Red_85 het volgende:
Betutteling ten top. En nog onveilig ook.
Als dit er komt zal er een markt komen om het er ook weer af te halen. Usb aansluiting, programmatje downloaden, doei.
Op zich denk ik dat het veiliger kan zijn. Grootste risicio's zie ik als je op een 80 weg een ouwe knar die 70 rijdt wil inhalen en dat je daar dus veel te lang over gaat doenquote:Op dinsdag 4 mei 2021 08:54 schreef Red_85 het volgende:
Betutteling ten top. En nog onveilig ook.
Als dit er komt zal er een markt komen om het er ook weer af te halen. Usb aansluiting, programmatje downloaden, doei.
Gewoon niet meer inhalen. Niet meer roken, niet meer ongezond eten. Niet meer naar buiten zonder masker of vaccinatie.quote:Op dinsdag 4 mei 2021 08:01 schreef verita het volgende:
En hoe gaat het met een noodsituatie? De volgende situatie is me ooit overkomen: ik haal normaal fatsoenlijk een oudere man in die op een 100 km weg bijna 70 rijd. In de verte komt een tegenligger. Hij kijkt naast zich, ziet mij, schrikt hevig, en geeft een plodder gas. En rijd dus opeeens net zo hard als ik, terwijl mijn achterligger ondertussen ook aanstalten maakt in te halen.
Het is dat ik mijn oude Octavia echt op de kop trapte, anders was het einde oefening voor verita geweest.
Dat kan dan niet meer dus?
Bron?quote:Op dinsdag 4 mei 2021 08:54 schreef devlinmr het volgende:
[..]
Gebeurt al... Elke moderne auto heeft een "black box" die dit soort zaken registreert
https://www.autoweetjes.com/Zwarte-doos-black-box-voor-auto.htmlquote:
De Duitse autolobby is daar sterk genoeg voor. Het is direct het einde voor diverse luxe automerken met veelal snelle wagens.quote:
En na een paar jaar krijg je geen updates meer en heb je pech.quote:Op dinsdag 4 mei 2021 08:55 schreef devlinmr het volgende:
Waarom? De plekken zonder limiet staan dan gewoon in de GPS en kan je dus nog steeds zo hard als je wil
Verkeersbordherkenning.quote:Op dinsdag 4 mei 2021 09:12 schreef AchJa het volgende:
[..]
En na een paar jaar krijg je geen updates meer en heb je pech.
Daarnaast zijn het juist de wegwerkzaamheden en tijdelijke snelheidslimiten die voor de grootste overlast zorgen. Veel succes met je GPS...
Ik vind het gewoon erg grappig dat je een geautomatiseerde begrenzer als een vorm van volgen en inbreuk op de privacy ziet.quote:Op dinsdag 4 mei 2021 08:38 schreef bijdehand het volgende:
[..]
De privacy van ergens naartoe kunnen gaan zonder dat je wordt gevolgd. Zo lastig is het niet hoor. Heb het idee dat je expres een wat dommere vraag stelt.
Ik lees vooral zaken over of je richtingaanwijzer aan stond, hoe hard je reed en of en wanneer je op de rem trapte. Ik lees niet dat er wordt bijgehouden wáár je rijdt, hoe lang, hoe hard. Hoe ik dit lees is dat als jij met 140 uit de bocht vliegt op een weg waar 80 gereden mag worden, dat de politie uit kan lezen dat je in de halve minuut voorafgaand aan de crash 140 hebt gereden. Dat is toch echt totaal anders dan bijhouden dat ik 3 weken geleden 20 minuten 100 heb gereden waar je eigenlijk 80 mag.quote:
Je ziet ook dat de autofabrikanten niet openbaar maken wat ze precies opslaan?quote:Op dinsdag 4 mei 2021 09:25 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Ik lees vooral zaken over of je richtingaanwijzer aan stond, hoe hard je reed en of en wanneer je op de rem trapte. Ik lees niet dat er wordt bijgehouden wáár je rijdt, hoe lang, hoe hard. Hoe ik dit lees is dat als jij met 140 uit de bocht vliegt op een weg waar 80 gereden mag worden, dat de politie uit kan lezen dat je in de halve minuut voorafgaand aan de crash 140 hebt gereden. Dat is toch echt totaal anders dan bijhouden dat ik 3 weken geleden 20 minuten 100 heb gereden waar je eigenlijk 80 mag.
Sticker over die sensorquote:
Ja. Daar kunnen we dus alleen naar gissen. We kunnen in ieder geval vaststellen dat de overheid niet zomaar bij die data kan, en dat kan na dit plan wel. Verder kun je er ook voor kiezen een auto zonder Black box te rijden. Als het verplicht wordt heb je die keuze niet meer.quote:Op dinsdag 4 mei 2021 09:27 schreef devlinmr het volgende:
[..]
Je ziet ook dat de autofabrikanten niet openbaar maken wat ze precies opslaan?
De volgende stap is natuurlijk een ingebouwde 360 graden camera die registreert wat er op de weg voor de auto gebeurt, door rood rijden of foutparkeren levert meteen een automatische incasso van de boete op je bankrekening op. En die camera houdt natuurlijk ook de binnenkant van de wagen in het oog; of de bestuurder wel met twee handen aan het stuur zit en niet een boterham aan het eten is, of de passagiers hooguit 1 blikje energydrink nuttigen, of iedereen zijn/haar gordels en helm wel om/op heeft, of er geen dingen worden besproken die door minderheidsgroepen als kwetsend kunnen worden ervaren, etc.quote:Op dinsdag 4 mei 2021 08:38 schreef bijdehand het volgende:
[..]
De privacy van ergens naartoe kunnen gaan zonder dat je wordt gevolgd. Zo lastig is het niet hoor. Heb het idee dat je expres een wat dommere vraag stelt.
Het is ook niet echt een begrenzer.quote:Op dinsdag 4 mei 2021 09:21 schreef Dven het volgende:
[..]
Ik vind het gewoon erg grappig dat je een geautomatiseerde begrenzer als een vorm van volgen en inbreuk op de privacy ziet.
En zelfs wanneer dat zo zou zijn, dan ben je gelukkig even vrij om je auto net als je telefoon gewoon lekker thuis te laten staan.
https://www.europarl.euro(...)nologies-in-vehiclesquote:The intelligent speed assistance (ISA) system could reduce fatalities on EU roads by 20%, according to estimates. “ISA will provide a driver with feedback, based on maps and road sign observation, always when the speed limit is exceeded. We do not introduce a speed limiter, but an intelligent system that will make drivers fully aware when they are speeding. This will not only make all of us safer, but also help drivers to avoid speeding tickets”, Ms Thun said.
Maar hiermee wordt bedoeld dat de systemen vanaf 2022 in nieuwe modellen die op de markt komen moeten zijn ingebouwd en vanaf 2024 ook in bestaande modellen die dan uit de fabriek rollen.quote:Most of these technologies and systems are due to become mandatory as from May 2022 for new models and as from May 2024 for existing models.
quote:The European Union agreed last year that all new cars, vans, lorries and buses should be fitted as standard with a range of new vehicle safety technologies, starting in 2022. The measures are predicted to prevent 25,000 road deaths within fifteen years, according to analysis carried out for the European Commission.
Niet dus, het geldt alleen voor nieuwe auto's.quote:Op dinsdag 4 mei 2021 10:19 schreef Glazenmaker het volgende:
Hoe gaan ze dit inbouwen in mijn grotendeels nog analoge auto?
Dat worden er juist steeds minder. CarPlay Android Auto wordt juist gebruikelijker.quote:Op dinsdag 4 mei 2021 07:44 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Tegenwoordig heeft elke auto GPS voor navigatie. Als je weleens navigatie gebruikt, dan zou je weten dat de navigatie aangeeft wat de max snelheid is op de weg waar je bent. Straks geeft de navigatie de maximum snelheid door aan de auto, meer niet. Heeft helemaal niets met privacy te maken.
Wanneer Geenstijl beter geïnformeerd is dan het AD.quote:Op dinsdag 4 mei 2021 10:25 schreef Brave_Sir_Robin het volgende:
Bericht is inmiddels van AD.nl af. Was een beetje voorbarig.
[ twitter ]
Maar wat mij betreft hoog tijd om zoiets in te voeren, met name binnen de bebouwde kom. Veel ongevallen kunnen voorkomen worden, of minder heftig aflopen, als de snelheid omlaag gaat.
Ik heb soortgelijks nu ook al in mijn auto.quote:
Dank!quote:Op dinsdag 4 mei 2021 10:26 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
Het is ook niet echt een begrenzer.
[ afbeelding ]
[..]
https://www.europarl.euro(...)nologies-in-vehicles
Ik snap nu ook wel waarom sommigen denken dat het in alle bestaande auto's moet komen:
[..]
Maar hiermee wordt bedoeld dat de systemen vanaf 2022 in nieuwe modellen die op de markt komen moeten zijn ingebouwd en vanaf 2024 ook in bestaande modellen die dan uit de fabriek rollen.
De set maatregelen gaat in 15 jaar mogelijk 25.000 verkeersdoden voorkomen:
https://etsc.eu/meps-urge(...)stance-requirements/
[..]
[..]
Niet dus, het geldt alleen voor nieuwe auto's.
Ik heb nu al een paar auto's adaptive cruise control en lane keeping software, rijdt heel relaxed, in te stellen op de limiet zoals met GPS te meten en je hoeft alleen nog te sturen. Eigenlijk alleen nog omdat de auto wil dat je het stuur vasthoudt.quote:Op dinsdag 4 mei 2021 10:59 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Ik heb soortgelijks nu ook al in mijn auto.
Ik kan zelf de speed limiter aanzetten op een bepaalde snelheid. Soort van ongekeerde cruise-control.
Als ik die op de snelweg op 108 km per uur zet dan kan ik gewoon gasgegeven en loslaten. Als ik gas geef dan rijd ik niet harder dan 108/109.
Ik kan het gaspedaal ook helemaal indrukken, dan gaat hij harder maar dat doe je dan duidelijk bewust.
Je rijdt dus niet meer per ongeluk te hard.
Ik rijdt er veel op als ik op een drukke snelweg zit. Dan is het beter dan cruisecontrol.
In tegenstelling tot het nieuwe systeem moet ik hem wel zelf instellen. Als dit verplicht wordt kan ik er best wel mee leven eigenlijk, wel met de optie om het te overrullen als hij verkeerde informatie heeft.
Geen draagvlak.quote:Op dinsdag 4 mei 2021 10:38 schreef Farenji het volgende:
Klinkt als een proefballonnetje om even de stemming en reacties te peilen.
Bloed irritant dus en onveilig want je wordt afgeleid en moet een handeling uitvoeren om het te overrulen. Of je auto staat automatisch op de rem waardoor dus achteropkomend verkeer met 100km/h achterop komt.quote:Op dinsdag 4 mei 2021 10:40 schreef Fer het volgende:
Ik reed trouwens een Ford met verkeersbordenherkenning. Toen kwam er een bord 130, ietswat gedraaid ten opzichte van de weg. Zag dat systeem de 1 dus niet.
Pieeeeep en een grote rode 30 op mijn dash op de A4
Haha, wie is hier nou de janker, ik ben een superlinkse fietser zonder auto en ik zelfs ik vind dit een onzalig kutidee.quote:Op dinsdag 4 mei 2021 12:34 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Geen draagvlak.
Behalve onder de standaard linkse automobilisten hatende huilies. Of ze nu elektrisch rijden of niet, dat peloton jankers heeft altijd wat te mekkeren op ze.
In je post hierboven geef je anders precies aan wat ik bedoel. Dit zijn van die stapjes richting het moment waarop de auto gaat bepalen wat er gebeurt en niet meer de bestuurder. Een BMW 535 is nu nog leuk (vind ik tenminste), maar als je straks passagier van je eigen auto bent kan je net zo goed in een BMW 118 gaan zitten.quote:
Ja, appen, boterham eten en autorijden kan ik prima tegelijk.quote:Op dinsdag 4 mei 2021 12:35 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Bloed irritant dus en onveilig want je wordt afgeleid en moet een handeling uitvoeren om het te overrulen. Of je auto staat automatisch op de rem waardoor dus achteropkomend verkeer met 100km/h achterop komt.
Ja laten we alles wat ook maar enigzins gevaarlijk is verbieden. Maarja het is duidelijk. De massa laat zich bang maken en ging akkoord met mondkapjes, een avondklok en een 'soft' vaccinatieplicht.quote:Op dinsdag 4 mei 2021 10:25 schreef Brave_Sir_Robin het volgende:
Maar wat mij betreft hoog tijd om zoiets in te voeren, met name binnen de bebouwde kom. Veel ongevallen kunnen voorkomen worden, of minder heftig aflopen, als de snelheid omlaag gaat.
quote:Op dinsdag 4 mei 2021 13:14 schreef Speekselklier het volgende:
Ja, appen, boterham eten en autorijden kan ik prima tegelijk.
Te hard rijden is toch al verboden? Of mogen snelheidslimieten wat jou betreft worden opgeheven?quote:Op dinsdag 4 mei 2021 13:17 schreef Sapstengel het volgende:
[..]
Ja laten we alles wat ook maar enigzins gevaarlijk is verbieden. Maarja het is duidelijk. De massa laat zich bang maken en ging akkoord met mondkapjes, een avondklok en een 'soft' vaccinatieplicht.
Dus dit is de glijdende schaal waar we nu op zitten.
Tekst bij dat ongeval:quote:Op dinsdag 4 mei 2021 12:35 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Bloed irritant dus en onveilig want je wordt afgeleid en moet een handeling uitvoeren om het te overrulen. Of je auto staat automatisch op de rem waardoor dus achteropkomend verkeer met 100km/h achterop komt.
Mooi man.
Je suggereert dat dit door een veiligheidssysteem kwam maar die auto stond dus gewoon achter aan de file.quote:Op de A7 tussen Avenhorn en Hoorn-Noord is zaterdagmiddag een persoon zwaargewond geraakt bij een ongeluk tussen een personenauto en een vrachtwagen. Meerdere hulpdiensten kwamen ter plaatse.
De auto stond in de file toen de vrachtwagenchauffeur de file niet opmerkte en tegen de personenwagen botste.
Het slachtoffer is door de brandweer uit het voertuig bevrijd. Daarvoor werd de auto ’opengeknipt’. De persoon is met de ambulance naar het ziekenhuis gebracht.
De A7 in de richting van de Afsluitdijk is vanwege het ongeluk tijdelijk afgesloten voor onderzoek.
Als je had gelezen ging mijn reactie over het verkeerd automatisch lezen van verkeersborden zoals Fer had aangegeven. Als jij dan een auto hebt die zich automatisch aanpast en de auto achter je leest het wel goed, kan je zo'n effect krijgen.quote:Op dinsdag 4 mei 2021 14:42 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Tekst bij dat ongeval:
[..]
Je suggereert dat dit door een veiligheidssysteem kwam maar die auto stond dus gewoon achter aan de file.
Het was te voorkomen geweest als de vrachtwagen een goed werkend veiligheidssysteem had gehad.
Ik weet niet goe ze aan 50m2 komen, maar dat is een flinke auto.quote:Op dinsdag 4 mei 2021 14:41 schreef Brave_Sir_Robin het volgende:
Het motto 'alle ruimte voor de auto' is in de stedenbouw ook wel echt op z'n retour trouwens. Auto's zijn ruimtevreters. Ruimte die we met de woningbouwopgave hard op andere manieren nodig hebben.
[ afbeelding ]
Heb je dat nog niet dan?quote:
Waarschijnlijk tellen ze de ruimte van wegen, afslagen, voorsorteerstroken, parkeerplaatsen en dergelijke mee. Dus alle infrastructuur voor auto's bij elkaar optellen en dan aantal m2 delen door aantal auto's.quote:Op dinsdag 4 mei 2021 15:19 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Ik weet niet goe ze aan 50m2 komen, maar dat is een flinke auto.
Ik ken weinig trams die maar 7m2 fgroot zijn
Zit er een fragment van Marc-Marie Huijbregts ingebouwd?quote:Er is sprake van een zogenoemde override-functie die het toch zal mogelijk maken om – in geval van nood of om een inhaalactie succesvol te kunnen afronden – sneller te rijden dan toegelaten. Maar dan krijg je als bestuurder een irritant geluidssignaal te horen én zal de auto registreren waar en hoeveel je te hard aan het rijden was. Een zwarte doos, als het ware.
Maar het gaat niet om het bijhouden van overtredingen, maar om (geanonimiseerd) lering uit te trekken in het geval van een ongeval. Het voor elkaar krijgen is aan de fabrikanten, die moeten zo'n black box gaan meenemen in het ontwerp van nieuwe modellen en later ook bestaande modellen zo aanpassen dat ze zo'n recorder krijgen.quote:Op dinsdag 4 mei 2021 15:34 schreef spectrumanalyser het volgende:
dit krijg je toch nooit voor elkaar? elke auto een zwart doosje aan boord die dan je overtredingen moet gaan bijhouden. En maar denken dat automobilisten daarmee akkoord gaan.
bron: https://www.europarl.europa.eu/meetdocs/2014_2019/plmrep/COMMITTEES/IMCO/DV/2019/04-01/COREPER_ANNEX_GVSR_EN.pdf (p6)quote:The introduction of event data recorders storing a range of crucial anonymised vehicle data, accompanied by requirements for data range, accuracy, resolution and for its collection, storage and retrievability over a short timeframe before, during and immediately after road accident (for example, triggered by the deployment of an airbag) is a valuable step in obtaining more accurate, in-depth accident data. All motor vehicles should therefore be required to be equipped with such recorders. Those recorders should be capable of recording and storing data in such a way that the data can only be used by Member States to conduct road safety analysis and assess the effectiveness of specific measures taken without the possibility of identifying the owner or the holder of a particular vehicle on the basis of the stored data.
¤ 400 miljoen is peanuts op de totale inkomsten van de Rijksoverheid (dit jaar geschat ¤ 293 miljard). Verkeersboetes maken dus maar 0,14% uit van de inkomsten van het Rijk.quote:Op dinsdag 4 mei 2021 16:11 schreef CryptoPunk het volgende:
Vorig jaar zijn er ongeveer 8 miljoen verkeersovertredingen geconstateerd op grond van de Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften (Wahv) waarvan de meeste verkeersboetes werden opgelegd voor te hard rijden. Opbrengst ongeveer 400 miljoen euro.
Als ze dit voorstel gaan doorvoeren loopt de Staat veel geld mis en dat moet natuurlijk op een andere manier gecompenseerd gaan worden, ik zie het al gebeuren dat ze dan boetes van andere verkeersovertredingen gaan verviervoudigen om het verlies van snelheidsovertredende boetes te compenseren.
Een oud barrel bedoel je.quote:
Verkapte "kijk mij een patserbak rijden" post...quote:
nope... verkeersbordherkenning zit al in een simpele megane of astra tegenwoordigquote:Op dinsdag 4 mei 2021 18:06 schreef AchJa het volgende:
[..]
Verkapte "kijk mij een patserbak rijden" post...
Terecht wel.quote:Op dinsdag 4 mei 2021 01:38 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:
[..]
Jouw motor zal binnenkort op batterijen moeten gaan rijden, want alle fosiele energie wordt door de EU verboten.
Joh wat jij allemaal wil...quote:Op dinsdag 4 mei 2021 18:07 schreef devlinmr het volgende:
nope... verkeersbordherkenning zit al in een simpele megane of astra tegenwoordig
verkapt ik kan geen nieuwe auto betalen postquote:Op dinsdag 4 mei 2021 18:10 schreef AchJa het volgende:
[..]
Joh wat jij allemaal wil...
Ik hoef iig geen auto die allerlei beslissingen zelf neemt en/of voor mij gaat denken. Al eens een keer een huurauto meegekregen die ook allemaal van die onzin had... Het mag geen verrassing zijn dat ik alles uitgezet heb.
Gecorrigeerd.quote:Op dinsdag 4 mei 2021 18:16 schreef devlinmr het volgende:
verkapt ik kan wil geen nieuwe auto betalen post
Daar kunnen ze anders wel weer 1600 als-betonnen-trappen-vermomde kunstwerken voor plaatsen!quote:Op dinsdag 4 mei 2021 16:21 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
¤ 400 miljoen is peanuts op de totale inkomsten van de Rijksoverheid (dit jaar geschat ¤ 293 miljard). Verkeersboetes maken dus maar 0,14% uit van de inkomsten van het Rijk.
Ruimtegebruik per persoon, zie onderschriften bij de plaatjes.quote:Op dinsdag 4 mei 2021 15:19 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Ik weet niet goe ze aan 50m2 komen, maar dat is een flinke auto.
Ik ken weinig trams die maar 7m2 fgroot zijn
Als je het topic hebt doorgelezen blijkt dat het niet meer is dan een waarschuwing als je te hard rijdt (trilling in het gaspedaal en een piep) dus dat kan allemaal nog.quote:Op dinsdag 4 mei 2021 20:49 schreef macca728 het volgende:
En als je in een situatie komt dat je wel harder moet rijden ? Een bevalling, een donornier, wegvluchten ?
Wat is de toegevoegde waarde van al die bende dan nog? Iemand die te hard rijdt heeft dat zelf ook wel door.quote:Op dinsdag 4 mei 2021 20:50 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als je het topic hebt doorgelezen blijkt dat het niet meer is dan een waarschuwing als je te hard rijdt (trilling in het gaspedaal en een piep) dus dat kan allemaal nog.
Niet altijd en anders word je er dan voortaan wel aan herinnerdquote:Op dinsdag 4 mei 2021 22:12 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Wat is de toegevoegde waarde van al die bende dan nog? Iemand die te hard rijdt heeft dat zelf ook wel door.
En dan geniet je van de massage.quote:Op dinsdag 4 mei 2021 22:26 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Niet altijd en anders word je er dan voortaan wel aan herinnerd
In China is heel veel misdaad, vooral gepleegd door de overheid.quote:Op dinsdag 4 mei 2021 22:47 schreef Nattekat het volgende:
[..]
En dan geniet je van de massage.
Wat mij betreft blijven dergelijke vrijheidsbeperkende dingen uit mijn auto. In China is het ook heel veilig en is er bijna geen misdaad, maar er is altijd een offer en dat hellende vlak moeten we absoluut niet willen.
Dat is weer een heel ander verhaalquote:Op dinsdag 4 mei 2021 22:49 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
In China is heel veel misdaad, vooral gepleegd door de overheid.
quote:
Ik geloof dat deze regel wat vertraging heeft opgelopen.quote:De regeling geldt vanaf 2022 voor nieuwe auto's, maar twee jaar later moeten alle auto's voorzien zijn van zo'n verplichte begrenzer.
Sarcasme toch?quote:Op woensdag 5 mei 2021 13:24 schreef Gia het volgende:
Wat een genot! Nooit meer op je kilometerteller hoeven letten, geen bumperklevers meer. Geen bekeuringen voor per ongeluk iets te hard rijden.
Ik ben voor!
Je weet wel dat het merendeel van de bevolking in een massa psychose verkeerd toch? Er zijn mensen die dit echt willen.quote:
Je ziet nu al wat voor effect dit heeft.quote:Op donderdag 11 november 2021 09:00 schreef SuperNeger het volgende:
Of snel gas moeten geven om uit te wijken en dit niet kunnen
Dat wordt gezegd sinds de jaren '60 en no way dat je overal autonoom kan/wil rijden.quote:Op donderdag 11 november 2021 09:33 schreef YoshiBignose het volgende:
ver een jaartje of 10 rijden we autonoom
Het zal ongetwijfeld gaan komen, maar over 10 jaar rijdt misschien een deel autonoom, maar zeker niet iedereen. Ik denk misschien niet eens de meerderheid. Auto's die nu verkocht worden, rijden over 10, 15, 20 jaar ook nog.quote:Op donderdag 11 november 2021 09:33 schreef YoshiBignose het volgende:
Over een jaartje of 10 rijden we autonoom en is het probleem sowieso opgelost. Saai, maar wel heel logisch.
Dat kan al en zelf, als motorrijder, zou ik dat ook prima vinden. Ik kan het echter niet betalen. Voor dezelfde prijs kan je ook heel mooie BMW-motor kopen, maar ook die is te duur voor me.quote:Op dinsdag 4 mei 2021 01:38 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:
[..]
Jouw motor zal binnenkort op batterijen moeten gaan rijden, want alle fosiele energie wordt door de EU verboten.
nooit van gps gehoord?quote:Op donderdag 11 november 2021 09:39 schreef SuperNeger het volgende:
Kleine huurbandjes worden nog eens dikke business voor personenauto's.
Begrenzer laten afstellen met kleine bandjes, dan thuis weer grotere bandjes eronder. Toch 3km/u winst.
Willen ze dit gaan begrenzer op de gps? Lijkt me nou niet heel nauwkeurig die dingen flippen nog wel eens.quote:
Dan kun je waarschijnlijk 100 rijden op dat weggetje.quote:Op donderdag 11 november 2021 09:47 schreef SuperNeger het volgende:
[..]
Willen ze dit gaan begrenzer op de gps? Lijkt me nou niet heel nauwkeurig die dingen flippen nog wel eens.
Leuk als je een 30 weg parallel aan de snelweg hebt
Wat? Vrijwel alle files komen doordat mensen onnodig remmen, en dat is weer omdat ze te weinig afstand houden.quote:Op donderdag 11 november 2021 10:17 schreef Multatilu het volgende:
Goed nieuws! Lost tevens een deel van het fileprobleem op.
Die valt vanzelf uitelkaar als je harder dan 120 rijdt dus dat probleem lost zichzelf op.quote:Op dinsdag 4 mei 2021 08:50 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Is niet verplicht.
Daarnaast ook onmogelijk, kom je aanzetten met je 6 volt Kever uit 1961.
Bouw die maar eens om
Ik snap niet hoe ze in de jaren 60 dachten autonoom te kunnen rijden? Nu met dynamic cruise (auto pilot) en gps is het pas echt haalbaar geworden. In eerste instantie alleen voor snelwegen want je moet best wat aanpassen aan het wegennetwerk. Als je ziet wat er de laatste 10 jaar veranderd is in de auto's denk ik best dat er de komende 10 jaar ook veel gaat gebeuren. Leuker gaat het in ieder geval niet worden...quote:Op donderdag 11 november 2021 09:39 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dat wordt gezegd sinds de jaren '60 en no way dat je overal autonoom kan/wil rijden.
Dat is waar en je hebt weinig aan autonoom rijden als niet iedereen mee doet. Tenminste, ik zou niet gaan liggen slapen achter het stuur wetende dat er nog mongols op de weg rond slingeren.quote:Op donderdag 11 november 2021 09:42 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Het zal ongetwijfeld gaan komen, maar over 10 jaar rijdt misschien een deel autonoom, maar zeker niet iedereen. Ik denk misschien niet eens de meerderheid. Auto's die nu verkocht worden, rijden over 10, 15, 20 jaar ook nog.
En alleen nadat je met je vingerafdruk je telefoon ontgrendeld hebt, waarbij het vocht in je vinger geanalyseerd is op alcoholgehaltequote:Op donderdag 11 november 2021 10:25 schreef Sapstengel het volgende:
Straks moet je zeker ook nog je QR code scannen voordat je auto wil starten. En dan niet teveel rijden, want dan is je CO2 krediet zo op en mag je niet meer met het vliegtuig op vakantie maar alleen nog met de trein.
Het is wel mooi om te zien hoeveel vertrouwen jij in computers hebt.quote:Op donderdag 11 november 2021 10:33 schreef YoshiBignose het volgende:
Dat is waar en je hebt weinig aan autonoom rijden als niet iedereen mee doet. Tenminste, ik zou niet gaan liggen slapen achter het stuur wetende dat er nog mongols op de weg rond slingeren.
Hedendaagse auto's zitten ook al vol elektronica waar je maar op moet vertrouwen. Net als stoplichten overigens. Als jij op een gevaarlijk kruispunt beide groen geeft aan kruisend verkeer kun je ook wachten op ongelukken. Nog los van alle andere elektronica in je woning, of in je broekzak. Kijk maar naar vliegtuigen.. 80% is menselijke fout en 20% elektronica. Met de drukte op de weg weet ik zeker dat autonoom rijden zou zorgen voor minder ongelukken.quote:Op donderdag 11 november 2021 10:43 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Het is wel mooi om te zien hoeveel vertrouwen jij in computers hebt.
[ afbeelding ]
quote:Op dinsdag 4 mei 2021 00:40 schreef the-eye het volgende:
Ik heb niet eens een navigatiesysteem dus wat is dit voor bs
Sowieso moet je ook maar erop vertrouwen dat je auto mechanisch goed in elkaar zit en dat ze niet per ongeluk een stukje pisbakkenstaal hebben gebruikt om je chassis te bouwen.quote:Op donderdag 11 november 2021 11:16 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Hedendaagse auto's zitten ook al vol elektronica waar je maar op moet vertrouwen. Net als stoplichten overigens. Als jij op een gevaarlijk kruispunt beide groen geeft aan kruisend verkeer kun je ook wachten op ongelukken. Nog los van alle andere elektronica in je woning, of in je broekzak. Kijk maar naar vliegtuigen.. 80% is menselijke fout en 20% elektronica. Met de drukte op de weg weet ik zeker dat autonoom rijden zou zorgen voor minder ongelukken.
Maar het is mooi om te zien hoeveel vertrouwen jij in mensen hebt
Oh, dat is fijn dat je deze even aanhaalt. Is niet bij iedereen bekend.quote:Op donderdag 11 november 2021 11:16 schreef YoshiBignose het volgende:
Kijk maar naar vliegtuigen.. 80% is menselijke fout en 20% elektronica.
En jij denkt dat systemen in auto's van hetzelfde niveau zijn en met de zelfde redundancy worden uitgevoerd als in de luchtvaart? Waar het nu al bij 20% van de incidenten fout gaat. En jij denkt dat het gemiddelde vliegtuig dezelfde chaos tegenkomt als op de weg?quote:Met de drukte op de weg weet ik zeker dat autonoom rijden zou zorgen voor minder ongelukken.
Dat hoor je mij niet zeggen. Wel dat ik minder vertrouwen heb in 'autonome' systemen.quote:Maar het is mooi om te zien hoeveel vertrouwen jij in mensen hebt
Jij omschrijft exact mijn punt wat ik als ICT'er al jaren de verkeerde kant op zie gaan. Hoe complexer systemen worden, des te groter de kans op een ontwerpfout ergens in de schakel. Systemen die betrouwbaar moeten zijn, zijn dom en simpel. En wij maar klagen over het chiptekort waardoor er geen nieuwe auto's gebouwd kunnen worden. Je hebt geen chips nodig om een auto te laten rijden.quote:Op donderdag 11 november 2021 10:43 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Het is wel mooi om te zien hoeveel vertrouwen jij in computers hebt.
[ afbeelding ]
Ja, je bent de enige, want iedereen vindt het verwaarloosbaar.quote:Op donderdag 11 november 2021 11:30 schreef Hahug13 het volgende:
Ben ik de enige die 25.000 verkeersdoden op 445 miljoen eu burgers best weinig vind?
Het enige waar ik bang voor ben is een hack op grote schaal als alle auto's autonoom rijden. Zeg maar allemaal het ravijn in of ineens spookrijden. Massamoord op grote schaal. Dat is eigenlijk alleen al een reden om het te moeten vermijden...quote:Op donderdag 11 november 2021 11:27 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Oh, dat is fijn dat je deze even aanhaalt. Is niet bij iedereen bekend.
Die 20% is echt een schokkend percentage. Jij schijnt het als iets positiefs te zien. Die 20% wordt straks door niemand meer gecorrigeerd.
Ik ga pas vertrouwen hebben in autonome voertuigen, als het percentage human error bij incidenten 100% is.
[..]
En jij denkt dat systemen in auto's van hetzelfde niveau zijn en met de zelfde redundancy worden uitgevoerd als in de luchtvaart? Waar het nu al bij 20% van de incidenten fout gaat. En jij denkt dat het gemiddelde vliegtuig dezelfde chaos tegenkomt als op de weg?
[..]
Dat hoor je mij niet zeggen. Wel dat ik minder vertrouwen heb in 'autonome' systemen.
Verkeersdoden in NL stellen helemaal weinig voor... maar goed dat vind ik ook van de coronadoden en daar schijnen veel mensen toch anders over te denken.quote:Op donderdag 11 november 2021 11:30 schreef Hahug13 het volgende:
Ben ik de enige die 25.000 verkeersdoden op 445 miljoen eu burgers best weinig vind?
1200 over twee jaar of 19000 over twee jaar is toch wel een significant verschil. En voor die coronadoden bestaat een eenvoudige oplossing.quote:Op donderdag 11 november 2021 11:36 schreef YoshiBignose het volgende:
Verkeersdoden in NL stellen helemaal weinig voor... maar goed dat vind ik ook van de coronadoden en daar schijnen veel mensen toch anders over te denken.
Dat het maar 25.000 op 445 miljoen zijn komt vooral door landen als Nederland waar het maar 700 op 17 miljoen zijn.quote:Op donderdag 11 november 2021 11:30 schreef Hahug13 het volgende:
Ben ik de enige die 25.000 verkeersdoden op 445 miljoen eu burgers best weinig vind?
Dit idd. Die drukker loopt non-stop voor verkeersovertredingen, en ik kan het weten, want ik heb em letterlijk in actie gezien.quote:Op dinsdag 4 mei 2021 00:48 schreef the-eye het volgende:
Net alsof de Nederlandse overheid de melkkoe die snelheidsovertreding heet zo maar uit handen zal geven
Mwah, het is nog niet eens een factor 1.5. Dat vind ik best meevallen. Gezien hoeveel factoren van belang zijn en hoe die verschillen per land, kun je hieruit eigenlijk niet concluderen dat Nederland het beter dan gemiddeld doet.quote:Op donderdag 11 november 2021 11:50 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat het maar 25.000 op 445 miljoen zijn komt vooral door landen als Nederland waar het maar 700 op 17 miljoen zijn.
25.000 op 445.000.000 is 1 op 17.800
700 op 17.000.000 is 1 op 24.285
En dat is best een fors verschil.
Daarom zijn dit soort lijstjes vooral leuk 'voor de statistieken' of als basis voor verder onderzoek. Je kunt puur op basis zo'n lijstje Nederland niet een op een vergelijken met bijvoorbeeld Bulgarije of Finland.quote:
Maar als je kijkt hoeveel km's we wel niet wereldwijd dagelijks met auto's maken valt het wel mee. De meeste mensen reizen voor hun werk. Die tering muskieten doen werkelijk waar niets nuttigs.quote:Op donderdag 11 november 2021 17:28 schreef Brave_Sir_Robin het volgende:
Veiligere auto's zijn vooral veiliger voor de inzittenden. Snelheidsbeperking - met name in de woonwijken - helpt om het voor kinderen/voetgangers/fietsers veiliger te maken.
Een ander perspectief:
[ afbeelding ]
We hebben collectief een blinde vlek gekregen voor hoeveel ruimte de auto inneemt, en hoeveel gevaar dat oplevert.
Denk dat t voornamelijk lastig wordt. Mijn auto geeft afentoe 90 aan waar ik 130 mag en dat soort fratsen.quote:Op dinsdag 4 mei 2021 05:14 schreef Dven het volgende:
Op zich wel prima nieuws, ondanks dat het behoorlijk wat achuimbekken bij losers zal veroorzaken. Zie het daarentegen niet daadwerkelijk gebeuren maar goed, ik laat me graag verrassen.
Zoveel verkeersdoden vallen er niet eens jaarlijks in Nederland. In de afgelopen jaren is het aantal verkeersdoden <700 en afnemend.quote:Op donderdag 11 november 2021 11:50 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat het maar 25.000 op 445 miljoen zijn komt vooral door landen als Nederland waar het maar 700 op 17 miljoen zijn.
25.000 op 445.000.000 is 1 op 17.800
700 op 17.000.000 is 1 op 24.285
En dat is best een fors verschil.
[ afbeelding ]
Bron
bovenaan staat de vleermuis met 5 miljoen doden in 1.5 jaar.quote:Op donderdag 11 november 2021 17:28 schreef Brave_Sir_Robin het volgende:
Veiligere auto's zijn vooral veiliger voor de inzittenden. Snelheidsbeperking - met name in de woonwijken - helpt om het voor kinderen/voetgangers/fietsers veiliger te maken.
Een ander perspectief:
[ afbeelding ]
We hebben collectief een blinde vlek gekregen voor hoeveel ruimte de auto inneemt, en hoeveel gevaar dat oplevert.
Het telt niet echt als je obesitas 80+ers doodt met onderliggende aandoeningen. Een slang pakt tenminste ook kinderen.quote:Op donderdag 11 november 2021 21:16 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
bovenaan staat de vleermuis met 5 miljoen doden in 1.5 jaar.
https://www.worldometers.info/coronavirus/
D66quote:Op dinsdag 4 mei 2021 00:34 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
https://www.ad.nl/auto/ge(...)overtreden~aba5c650/
Knevelende organisatie die EU. En maar stemmen op clubs als D66 en Volt die Europa tot een supranationale politiestaat willen verheven.
Iets boven de 600 in 2020. Ik meen dat in dat cijfer overigens ook eenzijdige ongevallen worden meegeteld, zoals met fietsers en scooters waar verder geen auto of ander gemotoriseerd voertuig bij betrokken is. Vooral elektrische fietsen maken een opmars in de cijfers.quote:Op donderdag 11 november 2021 18:24 schreef Hahug13 het volgende:
[..]
Zoveel verkeersdoden vallen er niet eens jaarlijks in Nederland. In de afgelopen jaren is het aantal verkeersdoden <700 en afnemend.
De 1e wereld wordt weer hard getroffen.quote:Op dinsdag 4 mei 2021 00:34 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
https://www.ad.nl/auto/ge(...)overtreden~aba5c650/
Knevelende organisatie die EU. En maar stemmen op clubs als D66 en Volt die Europa tot een supranationale politiestaat willen verheven.
Dit ook ja.quote:Op donderdag 11 november 2021 10:25 schreef Sapstengel het volgende:
Straks moet je zeker ook nog je QR code scannen voordat je auto wil starten. En dan niet teveel rijden, want dan is je CO2 krediet zo op en mag je niet meer met het vliegtuig op vakantie maar alleen nog met de trein.
Space age.quote:Op donderdag 11 november 2021 10:33 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Ik snap niet hoe ze in de jaren 60 dachten autonoom te kunnen rijden? Nu met dynamic cruise (auto pilot) en gps is het pas echt haalbaar geworden. In eerste instantie alleen voor snelwegen want je moet best wat aanpassen aan het wegennetwerk. Als je ziet wat er de laatste 10 jaar veranderd is in de auto's denk ik best dat er de komende 10 jaar ook veel gaat gebeuren. Leuker gaat het in ieder geval niet worden...
[..]
Dat is waar en je hebt weinig aan autonoom rijden als niet iedereen mee doet. Tenminste, ik zou niet gaan liggen slapen achter het stuur wetende dat er nog mongols op de weg rond slingeren.
Bron van werkweek van 40 uur onder ambtenaren.quote:Op vrijdag 12 november 2021 08:30 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dit ook ja.
Glijdende schaal.
Als wij er aan kunnen denken, kan een complete ministerietoren met 1000'en ambtenaren die daar 40 uur per week meebezig kunnen zijn dat ook.
Zeg maar dag met je vrijheid.
HA! Ja.. 36 uur aanwezig in dat geval.quote:Op vrijdag 12 november 2021 09:19 schreef devlinmr het volgende:
[..]
Bron van werkweek van 40 uur onder ambtenaren.
Ik zeg BS
Het valt niet mee, en het is niet normaal. Alleen naar verkeersdoden kijken is ook maar een klein deel van de ellende. Gewonden of zwaargewonden kunnen lange tijd een flinke (psychische) nasleep hebben.quote:Op donderdag 11 november 2021 18:24 schreef Hahug13 het volgende:
[..]
Zoveel verkeersdoden vallen er niet eens jaarlijks in Nederland. In de afgelopen jaren is het aantal verkeersdoden <700 en afnemend.
Met deze redenatie is elke regel 'glijdende schaal'.quote:
En qr code met social credits een goede zaak?quote:Op vrijdag 12 november 2021 10:33 schreef ems. het volgende:
[..]
Met deze redenatie is elke regel 'glijdende schaal'.
Goede zaak verder.
Nee, dat je bij elke nieuwe regelgeving wel gigantische escalaties kan bedenken en dan kan zeggen dat er een glijdende schaal is.quote:Op vrijdag 12 november 2021 10:33 schreef Red_85 het volgende:
[..]
En qr code met social credits een goede zaak?
waaw.. ems. Had wel wat beters verwacht van jou.
Waarom is dat een goede zaak? Vrijheidsbeperking is goed?quote:Op vrijdag 12 november 2021 10:35 schreef ems. het volgende:
[..]
Nee, dat je bij elke nieuwe regelgeving wel gigantische escalaties kan bedenken en dan kan zeggen dat er een glijdende schaal is.
Ik ben in principe voor het idee dat de maxiumsnelheid automatisch wordt geforceerd, dus dat vind ik een goede zaak, ja Lijkt mij ook een natuurlijk evolutie van het persoonlijk vervoer.
Vrijheid om de wet de overtreden?quote:Op vrijdag 12 november 2021 10:37 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Waarom is dat een goede zaak? Vrijheidsbeperking is goed?
In tegendeel. Al veel over geschreven in dit topic waarom het geen goed idee is.
Je vrijheid is al beperkt doordat er zoiets bestaat als maximumsnelheden, er bestaan nu alleen betere middelen om de wet te handhaven dan overal snelheidscamera's op te hangen en er een hoop politie-uren aan te spenderen.quote:Op vrijdag 12 november 2021 10:37 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Waarom is dat een goede zaak? Vrijheidsbeperking is goed?
In tegendeel. Al veel over geschreven in dit topic waarom het geen goed idee is.
Je moet altijd vrijheid hebben om de wet te kunnen overtreden. Het moet een eigen keuze zijn.quote:Op vrijdag 12 november 2021 10:43 schreef The_End het volgende:
[..]
Vrijheid om de wet de overtreden?
Dus ik moet jou gewoon kunnen omleggen als ik dat wil?quote:Op vrijdag 12 november 2021 10:45 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Je moet altijd vrijheid hebben om de wet te kunnen overtreden. Het moet een eigen keuze zijn.
Je leven laten bepalen door een stel incompetente politici.... Ten tijde van corona zie je waar het toe kan leiden.
Maar echt super ernstig hoor als je 105 wil rijden op je teller waar je 100 mag om een vrachtwagen even iets sneller in te halen. Executie is op z'n plaats. Direct.
Dat is een misdaad. Geen overtreding.quote:Op vrijdag 12 november 2021 10:46 schreef The_End het volgende:
[..]
Dus ik moet jou gewoon kunnen omleggen als ik dat wil?
Bullshit. Afhankelijk van de snelheid hebben we het ook over een misdrijf. Altijd dat domme gelul over vrijheid, waabij je eigenlijk bedoelt dat je wilt doen waar je zelf zin in hebt, zonder dat je rekening hoeft te houden met anderen. Hou je gewoon aan onze regels of rot op.quote:Op vrijdag 12 november 2021 10:50 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dat is een misdaad. Geen overtreding.
Appels. Peren.
Nou.. moord of snelheid overtreden is wel een verschilletje. Kom je daar wel mee aan, dan stopt de discussie want het is totaal iets anders. Weet je zelf ook wel hoop ik.quote:Op vrijdag 12 november 2021 10:53 schreef The_End het volgende:
[..]
Bullshit. Afhankelijk van de snelheid hebben we het ook over een misdrijf. Altijd dat domme gelul over vrijheid, waabij je eigenlijk bedoelt dat je wilt doen waar je zelf zin in hebt, zonder dat je rekening hoeft te houden met anderen. Hou je gewoon aan onze regels of rot op.
Dat bepaal ik zeker wel. Ik laat mijn leven niet sturen door een stel volslagen gekken in een torentje.quote:Jij bepaalt niet wat wel of niet mag. Leer er mee leven.
Jij trok het zelf al in het absurde door te beamen dat je een QR code nodig zou hebben om een auto te starten.quote:Op vrijdag 12 november 2021 10:55 schreef Red_85 het volgende:
Nou.. moord of snelheid overtreden is wel een verschilletje. Kom je daar wel mee aan, dan stopt de discussie want het is totaal iets anders. Weet je zelf ook wel hoop ik.
Nee, dat bepaal je niet.quote:Dat bepaal ik zeker wel. Ik laat mijn leven niet sturen door een stel volslagen gekken in een torentje.
Je bedoelt mensen die over vrijheid spreken, maar precies alles waar zij voor staan een ander ook willen laten doen?quote:Op vrijdag 12 november 2021 10:58 schreef The_End het volgende:
[..]
Jij trok het zelf al in het absurde door te beamen dat je een QR code nodig zou hebben om een auto te starten.
[..]
Nee, dat bepaal je niet.
Prachtig van die figuren die praten over vrijheid en dat dan zoveel mogelijk van anderen proberen af te pakken.
Inderdaad. Mensen zoals jij. Je hebt er ook een ander woord voor: Asoquote:Op vrijdag 12 november 2021 11:02 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Je bedoelt mensen die over vrijheid spreken, maar precies alles waar zij voor staan een ander ook willen laten doen?
Yeah, right. Vrijheid is juist mooi omdat je vrij bent van dat soort nonsens en je gang kunt gaan.
Natuurlijk en dat kan je ook. Maar accepteer dan ook de consequenties.quote:Op vrijdag 12 november 2021 10:46 schreef The_End het volgende:
[..]
Dus ik moet jou gewoon kunnen omleggen als ik dat wil?
Elke regel kan zo dus vrijheidsbeperking zijn. Ben je tegen elke regel?quote:Op vrijdag 12 november 2021 10:37 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Waarom is dat een goede zaak? Vrijheidsbeperking is goed?
Ah. Mooi.quote:In tegendeel. Al veel over geschreven in dit topic waarom het geen goed idee is.
Dat staat er niet.quote:Op vrijdag 12 november 2021 11:03 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Natuurlijk en dat kan je ook. Maar accepteer dan ook de consequenties.
Jij wil dat iedereen een chip in zijn hoofd heeft en op het moment dat ze detecteren dat jij een pistool trekt die chip ontploft? Want dat is de enige manier om dat compleet tegen te gaan.
Wat staat waar niet? Jij vindt het blijkbaar vreemd dat je hem mag omleggen? Te hard rijden mag niet, als je dat doet krijg je een boete. Nu willen ze dat doortrekken naar auto's gewoon minder hard te laten rijden zodat het onmogelijk wordt om hard te rijden. Jij trekt het door naar moord. In principe kan iedereen elkaar vermoorden maar dan ga je de gevangenis in. Dat is toch hetzelfde? Als je dat gaat doortrekken moet je er dus voor zorgen dat mensen elkaar niet KUNNEN vermoorden. Dat kan volgens mij alleen met totale controle, waaronder zelfs controle van het lichaam van die persoon.quote:
Tolerantie. Daar wordt de wereld leuk en leefbaar van. Maar hey het is natuurlijk leuker om iedereen in een totaal verbodsharnas te gieten en zo strak neer te zetten dat je je wel moet gedragen.quote:Op vrijdag 12 november 2021 11:00 schreef Perrin het volgende:
De wereld een beetje leuk en leefbaar houden voor elkaar, daar hoor je die 'I can do what I want'-types nooit over.
Ik zorg gewoon dat ik geen gevaar ben voor mezelf en een ander in het verkeer. 105 met het verkeer mee rijden op een plek waar je 100 mag, is geen gevaar. Maar blijkbaar mag je vermoord worden daarvoor.quote:Sommige mensen zijn sociaal en beleefd, sommige mensen niet.
Jij hebt echt heel erg moeite met lezen denk ik. Waar staat dat ik het vreemd vind dat ik hem niet mag omleggen?quote:Op vrijdag 12 november 2021 11:06 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Wat staat waar niet? Jij vindt het blijkbaar vreemd dat je hem mag omleggen? Te hard rijden mag niet, als je dat doet krijg je een boete. Nu willen ze dat doortrekken naar auto's gewoon minder hard te laten rijden zodat het onmogelijk wordt om hard te rijden. Jij trekt het door naar moord. In principe kan iedereen elkaar vermoorden maar dan ga je de gevangenis in. Dat is toch hetzelfde? Als je dat gaat doortrekken moet je er dus voor zorgen dat mensen elkaar niet KUNNEN vermoorden. Dat kan volgens mij alleen met totale controle, waaronder zelfs controle van het lichaam van die persoon.
Ik heb ook een beschrijving voor jou: verbodsfetisjist en magnieter.quote:Op vrijdag 12 november 2021 11:03 schreef The_End het volgende:
[..]
Inderdaad. Mensen zoals jij. Je hebt er ook een ander woord voor: Aso
He vrijheidsstrijder, ik ben geen voorstander van een limiter in de auto, maar dat zal wel veel te moeilijk zijn om te begrijpen.quote:Op vrijdag 12 november 2021 11:08 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ik heb ook een beschrijving voor jou: verbodsfetisjist en magnieter.
ben jij.quote:Je bedoelt mensen die over vrijheid spreken, maar precies alles waar zij voor staan een ander ook willen laten doen?
Wat voor antwoord wil je dan hebben op die vraag van je of je hem mag omleggen? Dat antwoord is namelijk ja...quote:Op vrijdag 12 november 2021 11:07 schreef The_End het volgende:
[..]
Jij hebt echt heel erg moeite met lezen denk ik. Waar staat dat ik het vreemd vind dat ik hem niet mag omleggen?
Er stond het woordje gewoon bij. Ik mag het dus niet 'gewoon', want dat heeft grote gevolgen.quote:Op vrijdag 12 november 2021 11:12 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Wat voor antwoord wil je dan hebben op die vraag van je of je hem mag omleggen? Dat antwoord is namelijk ja...
Right back at you. Maargoed, denk niet dat je het door hebt. Zoals de meesten in dat geval.quote:Op vrijdag 12 november 2021 11:11 schreef The_End het volgende:
[..]
He vrijheidsstrijder, ik ben geen voorstander van een limiter in de auto, maar dat zal wel veel te moeilijk zijn om te begrijpen.
Het is vooral in en in triest dat je jezelf in je vorige post beschrijft en nog te dom bent om dat in te zien.
Dit:
[..]
ben jij.
Waar roep ik dan vrijheid? Waar ben ik voorstander van vrijheidsbeperkende maatregelen?quote:Op vrijdag 12 november 2021 11:14 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Right back at you. Maargoed, denk niet dat je het door hebt. Zoals de meesten in dat geval.
Wat is je punt? Als je 100 km/u te hard rijdt heeft dat ook grote gevolgen. En er zijn inderdaad talloze maatregelen genomen, maar die zijn er ook voor te hard rijden (boetes, drempels, politie, trajectcontroles). Nu komen ze met de extreemste maatregel die er is: het onmogelijk maken om te hard te rijden.quote:Op vrijdag 12 november 2021 11:13 schreef The_End het volgende:
[..]
Er stond het woordje gewoon bij. Ik mag het dus niet 'gewoon', want dat heeft grote gevolgen.
Los daarvan zijn er talloze maatregelen genomen in Nederland om de mogelijkheden om een moord te plegen te verkleinen.
Dit is een leugen. Kom maar met een bron.quote:Op vrijdag 12 november 2021 11:20 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Wat is je punt? Als je 100 km/u te hard rijdt heeft dat ook grote gevolgen. En er zijn inderdaad talloze maatregelen genomen, maar die zijn er ook voor te hard rijden (boetes, drempels, politie, trajectcontroles). Nu komen ze met de extreemste maatregel die er is: het onmogelijk maken om te hard te rijden.
Ah, in dat geval kan de regel afgeschoten worden en dit topic dicht.quote:Op vrijdag 12 november 2021 11:20 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
maar ik heb teveel scifi films gekeken om te zien dat het meestal negatief uit pakt.
Misschien ligt mijn vrijheid er wel in dat ik die van anderen wil beperken. Wie ben jij dan weer om mij mijn vrijheid te ontzeggen.quote:Op vrijdag 12 november 2021 11:02 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Je bedoelt mensen die over vrijheid spreken, maar precies alles waar zij voor staan een ander ook willen laten doen?
Yeah, right. Vrijheid is juist mooi omdat je vrij bent van dat soort nonsens en je gang kunt gaan.
Dat is wel een hele goede... Maar meer filosofisch.quote:Op vrijdag 12 november 2021 11:23 schreef Solstice1 het volgende:
[..]
Misschien ligt mijn vrijheid er wel in dat ik die van anderen wil beperken. Wie ben jij dan weer om mij mijn vrijheid te ontzeggen.
Dat weet je simpelweg niet waar het eindigt, maar dat is met elke maatregel. Ik meen dat jij wel gelooft in de toekomst van autonome voertuigen? Die zullen per definitie niet harder gaan dan de maximumsnelheid lijkt mij, anders heeft de fabrikant een groot probleem.quote:Op vrijdag 12 november 2021 11:20 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Wat is je punt? Als je 100 km/u te hard rijdt heeft dat ook grote gevolgen. En er zijn inderdaad talloze maatregelen genomen, maar die zijn er ook voor te hard rijden (boetes, drempels, politie, trajectcontroles). Nu komen ze met de extreemste maatregel die er is: het onmogelijk maken om te hard te rijden.
Ik vind het ook geen onlogische maatregelen maar waar eindigt het? Uiteindelijk gooien ze het altijd op veiligheid, maar waar het altijd om draait is vrijheid. Je kan ook niet alles meer zeggen online, berichten worden gewoon geblokkeerd of verwijderd. Met digitaal geld kun je ook nooit beschikken over je eigen geld en kunnen ze het ten alle tijden blokkeren. Uiteindelijk kun je als mens alleen nog doen wat volgens de regels mag. Dan kan natuurlijk wel positief zijn... maar ik heb teveel scifi films gekeken om te zien dat het meestal negatief uit pakt.
Niet meer filosofisch dan de rest van de discussie. Het sluit er zelfs mooi op aan.quote:Op vrijdag 12 november 2021 11:25 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dat is wel een hele goede... Maar meer filosofisch.
Dat staat toch in het artikel, er komt een begrenzer. Bovendien is dat nou basic, als we allemaal elektrisch rijden is het een kwestie van een maximum programmeren, dat is echt niet moeilijk.quote:Op vrijdag 12 november 2021 11:21 schreef The_End het volgende:
[..]
Dit is een leugen. Kom maar met een bron.
Als het aan mij lag konden heel veel topics dicht maar zo werkt het niet op een discussieforum.quote:Op vrijdag 12 november 2021 11:23 schreef ems. het volgende:
[..]
Ah, in dat geval kan de regel afgeschoten worden en dit topic dicht.
True, misschien ben ik wat pessimistisch ingesteld maar ik vind het de laatste 20 jaar toch vrij snel gaan met de technologie. Waar we 20 jaar terug nog moesten lachen om mensen die het hadden over een chip in je arm draagt nu bijna iedereen die chip al in z'n broekzak incl. camera en microfoon (en/of om hun pols) en weet ik zeker dat mensen in de rij zullen staan voor die chip in de arm. Afrekenen door gewoon door een poortje te lopen etc.quote:Op vrijdag 12 november 2021 11:29 schreef Solstice1 het volgende:
[..]
Dat weet je simpelweg niet waar het eindigt, maar dat is met elke maatregel. Ik meen dat jij wel gelooft in de toekomst van autonome voertuigen? Die zullen per definitie niet harder gaan dan de maximumsnelheid lijkt mij, anders heeft de fabrikant een groot probleem.
Die sci-fi's heb ik ook gekeken trouwens, maar de fi in sci-fi staat voor fiction/fictie. Het kan de kant van 1984 opgaan, het kan ook anders gaan. Ben je zelf deels bij. De manier waarop we de maatschappij op het moment ingericht hebben heeft al een hoop consequenties voor hoe je je leven mag/kunt leven. Probeer eens een stukje land voor jezelf te claimen bijvoorbeeld, of je te onttrekken van de arbeidsmarkt zonder dat je een hoop eigen kapitaal hebt. Etc. etc.
Op de snelweg zie ik de noodzaak van snelheidsbeperking ook minder.quote:Op vrijdag 12 november 2021 11:07 schreef Red_85 het volgende:
Ik zorg gewoon dat ik geen gevaar ben voor mezelf en een ander in het verkeer. 105 met het verkeer mee rijden op een plek waar je 100 mag, is geen gevaar.
Zo zit ik er precies in.quote:Op vrijdag 12 november 2021 11:49 schreef Brave_Sir_Robin het volgende:
[..]
Op de snelweg zie ik de noodzaak van snelheidsbeperking ook minder.
Maar hoe denk je over woonwijken?
Ja? quote het maar. Tip, begin eerst maar eens met de bron te lezen, misschien gaat er dan een lichtje branden bij je.quote:Op vrijdag 12 november 2021 11:39 schreef YoshiBignose het volgende:
Dat staat toch in het artikel, er komt een begrenzer.
Wat heeft dat met electrisch rijden te maken? Daarnaast is het wel moeilijk om een maximum snelheid te 'programmeren'.quote:Bovendien is dat nou basic, als we allemaal elektrisch rijden is het een kwestie van een maximum programmeren, dat is echt niet moeilijk.
Uiteindelijk is gebleken dat het artikel vol aannames zat en is offline gehaald. Tweakers heeft dat niet gedaan maar het AD wel.quote:Op vrijdag 12 november 2021 11:39 schreef YoshiBignose het volgende:
Dat staat toch in het artikel, er komt een begrenzer. Bovendien is dat nou basic, als we allemaal elektrisch rijden is het een kwestie van een maximum programmeren, dat is echt niet moeilijk.
Hoezo? Mijn elektrische bus gaat ook niet harder dan 130. Dat is echt niet omdat ie daar niet toe in staat is, ik pomp iedereen weg bij het stoplicht.quote:Op vrijdag 12 november 2021 11:54 schreef The_End het volgende:
[..]
Wat heeft dat met electrisch rijden te maken? Daarnaast is het wel moeilijk om een maximum snelheid te 'programmeren'.
Dat zal wel weer ja, neem de meeste artikelen ook wel met een korreltje zout.quote:Op vrijdag 12 november 2021 11:56 schreef Gunner het volgende:
[..]
Uiteindelijk is gebleken dat het artikel vol aannames zat en is offline gehaald. Tweakers heeft dat niet gedaan maar het AD wel.
Het zou me verbazen als het in de vorm komt zoals het in die artikelen stond.quote:Op vrijdag 12 november 2021 12:02 schreef YoshiBignose het volgende:
Dat zal wel weer ja, neem de meeste artikelen ook wel met een korreltje zout.
Dat is een begrenzer. Heeft niks met de snelheidslimiet te maken. Daarnaast heeft snel optrekken niks te maken met maximum snelheid.quote:Op vrijdag 12 november 2021 12:02 schreef YoshiBignose het volgende:
Hoezo? Mijn elektrische bus gaat ook niet harder dan 130. Dat is echt niet omdat ie daar niet toe in staat is, ik pomp iedereen weg bij het stoplicht.
uh huhquote:Dat zal wel weer ja, neem de meeste artikelen ook wel met een korreltje zout.
Een begrenzer heeft alles te maken met snelheidslimieten. Maar leg me dan eens uit waarom een maximum snelheid programmeren moeilijk is?quote:Op vrijdag 12 november 2021 12:08 schreef The_End het volgende:
[..]
Dat is een begrenzer. Heeft niks met de snelheidslimiet te maken. Daarnaast heeft snel optrekken niks te maken met maximum snelheid.
Hoe weet de auto hoe hard je mag?quote:Op vrijdag 12 november 2021 12:42 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Een begrenzer heeft alles te maken met snelheidslimieten. Maar leg me dan eens uit waarom een maximum snelheid programmeren moeilijk is?
Een beetje navigatie weet overal al hoe hard je mag en veel auto's kunnen ook verkeersborden en matrixborden detecteren. Nooit een Tesla gereden zeker?quote:Op vrijdag 12 november 2021 13:06 schreef The_End het volgende:
[..]
Hoe weet de auto hoe hard je mag?
Dat lijkt me inderdaad het lastigste. Er zijn natuurlijk best veel GIS gebaseerde bronnen, maar die zijn niet altijd up-to-date. Dat kun je dan aanvullen met verkeersbordherkenning, maar ook dat is nog niet op een hoog betrouwbaarheidsniveau.quote:Op vrijdag 12 november 2021 13:06 schreef The_End het volgende:
[..]
Hoe weet de auto hoe hard je mag?
Blablabla, wat is de wereld toch makkelijk voor figuren zoals jij. Je hebt geen enkel idee wat er bij komt kijken. Ook een Tesla heeft het vaak genoeg fout, daarom mag een Tesla in de verste verte niet autonoom rijden.quote:Op vrijdag 12 november 2021 13:15 schreef YoshiBignose het volgende:
Een beetje navigatie weet overal al hoe hard je mag en veel auto's kunnen ook verkeersborden en matrixborden detecteren. Nooit een Tesla gereden zeker?
quote:Op vrijdag 12 november 2021 13:15 schreef Brave_Sir_Robin het volgende:
[..]
Dat lijkt me inderdaad het lastigste. Er zijn natuurlijk best veel GIS gebaseerde bronnen, maar die zijn niet altijd up-to-date. Dat kun je dan aanvullen met verkeersbordherkenning, maar ook dat is nog niet op een hoog betrouwbaarheidsniveau.
Dus wat als je op een 80 km/u weg rijdt, en je auto denkt opeens dat je maar 50 km/u mag..
Dus beginnen in 30 km/u zones
In Nederland hebben we 8 miljoen snelheidsboetes per jaar. Dat zijn alleen de mensen die gepakt zijn... Het systeem hoeft dus helemaal niet 100% betrouwbaar te zijn.quote:Op vrijdag 12 november 2021 13:17 schreef The_End het volgende:
[..]
Blablabla, wat is de wereld toch makkelijk voor figuren zoals jij. Je hebt geen enkel idee wat er bij komt kijken. Ook een Tesla heeft het vaak genoeg fout, daarom mag een Tesla in de verste verte niet autonoom rijden.
Je stelling dat het simpel is om een maximum snelheid te programmeren is gewoon niet waar.
Voornamelijk mannen, en dan vaak wat jonger.quote:Op vrijdag 12 november 2021 11:56 schreef -Sigaartje het volgende:
Ik woon zelf in een 30-woonwijk. 95 procent houdt zich keurig aan de snelheid. Het is maar een heeel klein groepje die er maling aan heeft en door de wijk ragt. Het valt me wel op dat het vooral Golfjes en Audi's zijn en zelfs enkelen die hier in de wijk wonen.
Dit zei jequote:Op vrijdag 12 november 2021 13:26 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
[..]
In Nederland hebben we 8 miljoen snelheidsboetes per jaar. Dat zijn alleen de mensen die gepakt zijn... Het systeem hoeft dus helemaal niet 100% betrouwbaar te zijn.
En er zijn al genoeg experimenten met volledige autonome auto's. Dat is niet eens alleen maximumsnelheid programmeren maar ook nog sturen en opletten op al het andere verkeer. Figuren zoals jij snappen denk ik niet hoe snel de technologie gaat tegenwoordig.
Dat is een leugen, Het is wel moeilijk. Er is simpelweg nog geen auto op de markt die het feilloos doet. Dat zegt al genoeg.quote:Dat staat toch in het artikel, er komt een begrenzer. Bovendien is dat nou basic, als we allemaal elektrisch rijden is het een kwestie van een maximum programmeren, dat is echt niet moeilijk.
Tolerantie is niet van toepassing op de regels die in een samenleving zijn afgesproken. Die regels zijn er om een samenleving leefbaar te houden. Als je je daaraan onttrekt, betekent dat dat je asociaal bent.quote:Op vrijdag 12 november 2021 11:07 schreef Red_85 het volgende:
Tolerantie. Daar wordt de wereld leuk en leefbaar van.
Welke leefbaarheid tast het exact aan als je 103 rijdt waar je 100 mag?quote:Op vrijdag 12 november 2021 15:15 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Tolerantie is niet van toepassing op de regels die in een samenleving zijn afgesproken. Die regels zijn er om een samenleving leefbaar te houden. Als je je daaraan onttrekt, betekent dat dat je asociaal bent.
Ah, we zijn daar al aangekomen. Spreken van een egoïst als iemand vrijheid nastreeft.quote:Jij bent het perfecte voorbeeld van de 'vrijheid-blijheid-egoist'.
Door dit soort vragen kom je niet per se intelligenter over. Onderstaande is van jou, toch?quote:Op vrijdag 12 november 2021 15:22 schreef Red_85 het volgende:
Welke leefbaarheid tast het exact aan als je 103 rijdt waar je 100 mag?
quote:Op vrijdag 12 november 2021 10:55 schreef Red_85 het volgende:
Dat bepaal ik zeker wel. Ik laat mijn leven niet sturen door een stel volslagen gekken in een torentje.
Je geeft zelf duidelijk aan dat je schijt hebt aan anderen en dat je alleen bezig bent met jouw persoonlijke vrijheid. Dat is de definitie van egoisme.quote:Ah, we zijn daar al aangekomen. Spreken van een egoïst als iemand vrijheid nastreeft.
Echt, het gespui van zolderkamervolk om een paar km/h harder te rijden dan het aangegeven maximum.quote:Op vrijdag 12 november 2021 15:33 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Door dit soort vragen kom je niet per se intelligenter over. Onderstaande is van jou, toch?
[..]
[..]
Je geeft zelf duidelijk aan dat je schijt hebt aan anderen en dat je alleen bezig bent met jouw persoonlijke vrijheid. Dat is de definitie van egoisme.
Je kunt de andere opmerkingen blijven negeren, natuurlijk. Logisch, want je hebt er geen antwoord op.quote:Op vrijdag 12 november 2021 15:36 schreef Red_85 het volgende:
Echt, het gespui van zolderkamervolk om een paar km/h harder te rijden dan het aangegeven maximum.
Nee, inderdaad. Dat heb ik niet.quote:Op vrijdag 12 november 2021 15:38 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Je kunt de andere opmerkingen blijven negeren, natuurlijk. Logisch, want je hebt er geen antwoord op.
Bij deze Corona "pandemie" is mij de laatste tijd enorm duidelijk dat er eigenlijk drie kampen zijn....quote:Op vrijdag 12 november 2021 15:22 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Welke leefbaarheid tast het exact aan als je 103 rijdt waar je 100 mag?
[..]
Ah, we zijn daar al aangekomen. Spreken van een egoïst als iemand vrijheid nastreeft.
Triest.
Nuff said.quote:
Dat moet inderdaad gewoon mogelijk zijn. Je kan denken aan stevigere tegendruk op het pedaal als je harder wilt rijden, in combinatie met een waarschuwingssignaal na een bepaalde tijd.quote:Op vrijdag 12 november 2021 15:42 schreef Cherni het volgende:
Als je moet inhalen zul je zo nu en dan iets harder rijden dan is toegestaan. Al is dat dan maar met een overschrijding van 10km/u tijdens een inhaalmanoeuvre.
Leidt af als een malle. Moet je niet willen. Die vrijheid heb je gewoon nodig tijdens het rijden.quote:Op vrijdag 12 november 2021 16:53 schreef Brave_Sir_Robin het volgende:
[..]
Dat moet inderdaad gewoon mogelijk zijn. Je kan denken aan stevigere tegendruk op het pedaal als je harder wilt rijden, in combinatie met een waarschuwingssignaal na een bepaalde tijd.
Enige argumenten die ik hier voorbij zie komen is een vergelijking met moord en termen als egoïst.quote:
Dat lijkt me wel meevallen. Er zitten nu ook genoeg piepjes en lampjes in de auto. En op het moment dat je eenmaal aan een snelheidsbeperker gewend bent, weet je heel goed wat je kan verwachten als je wat meer gas geeft voor een inhaalactie.quote:Op vrijdag 12 november 2021 17:13 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Leidt af als een malle. Moet je niet willen. Die vrijheid heb je gewoon nodig tijdens het rijden.
Maar waarom zou je het uberhaupt willen? Puur om iedereen aan de regels te willen houden en binnen de lijntjes te laten kleuren? Om een stukje plezier te willen wegnemen?quote:Op vrijdag 12 november 2021 17:19 schreef Brave_Sir_Robin het volgende:
[..]
Dat lijkt me wel meevallen. Er zitten nu ook genoeg piepjes en lampjes in de auto. En op het moment dat je eenmaal aan een snelheidsbeperker gewend bent, weet je heel goed wat je kan verwachten als je wat meer gas geeft voor een inhaalactie.
Maar, zoals gezegd, wat mij betreft is het op de snelwegen niet zo noodzakelijk. Zie het veel liever in de woonwijken, ter bescherming van onze kinderen.
Zie mijn 2e alinea. Ik vind de snelweg niet zo interessant hiervoor. Het kan inderdaad soms best even lekker zijn om het gas flink in te trappen. 's avonds op een rustige snelweg zie ik daar niet zoveel problemen mee.quote:Op vrijdag 12 november 2021 17:23 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Maar waarom zou je het uberhaupt willen? Puur om iedereen aan de regels te willen houden en binnen de lijntjes te laten kleuren? Om een stukje plezier te willen wegnemen?
Want echt veiliger wordt het er niet op op de snelweg. Waar zou je het exact voor doen? Emissie is ook de smoes niet omdat we straks allemaal verplicht worden op waterstof of elektrisch te rijden.
Hier ben ik volledig in mee.quote:Op vrijdag 12 november 2021 17:26 schreef Brave_Sir_Robin het volgende:
[..]
Zie mijn 2e alinea. Ik vind de snelweg niet zo interessant hiervoor. Het kan inderdaad soms best even lekker zijn om het gas flink in te trappen. 's avonds op een rustige snelweg zie ik daar niet zoveel problemen mee.
Ik pleit vooral voor de woonwijken. Waarom zou je dat niet willen?
Als we dat er voor terug krijgen ben ik wel voor.quote:Op vrijdag 12 november 2021 17:29 schreef Brave_Sir_Robin het volgende:
Bijkomend voordeel: we kunnen dan ook met een stuk minder drempels af.
Omdat iets nog niet bestaat wil het niet zeggen dat het moeilijk is. Er staat in het artikel vanaf 2024... dus het gaat niet eens over nu. In 3 jaar tijd zal er weer veel verbeterd zijn. Maximum snelheid vanaf gps of verkeersborden detectie koppelen aan de begrenzer (zoals die van cruise control) ofzo is echt niet moeilijk.quote:Op vrijdag 12 november 2021 13:31 schreef The_End het volgende:
[..]
Dit zei je
[..]
Dat is een leugen, Het is wel moeilijk. Er is simpelweg nog geen auto op de markt die het feilloos doet. Dat zegt al genoeg.
Daarnaast bestaan er nog geen volledig autonome auto's. Wel auto's die een stukje zelf kunnen rijden, maar we zijn ver weg van volledig autonome auto's. Geef maar een bron van voorbeeld van een volledig autonome auto.
Niet structureel minstens 10km/u te hard rijden.quote:Op vrijdag 12 november 2021 15:42 schreef Cherni het volgende:
Als je moet inhalen zul je zo nu en dan iets harder rijden dan is toegestaan. Al is dat dan maar met een overschrijding van 10km/u tijdens een inhaalmanoeuvre.
Als ik inhaal rij ik te hard. Ik heb geen zin om lang achter en naast vrachtverkeer te rijden. Voor de rest gewoon relaxed 100 rijden op de snelweg. In de nacht is dat gewoon 130 op de snelweg.quote:Op vrijdag 12 november 2021 19:20 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Niet structureel minstens 10km/u te hard rijden.
Waarom?quote:Op vrijdag 19 november 2021 11:50 schreef Brave_Sir_Robin het volgende:
Hierom, automatische snelheidsbeperking in de bebouwde kom zsm toepassen.
[ afbeelding ]
Bestuurders van snelle (en zware) motorvoertuigen rijden veel fietsers en voetgangers dood.quote:
Hoe het werkt staat vrij letterlijk in de OP.quote:Op vrijdag 19 november 2021 12:25 schreef borbit het volgende:
Hoe gaat dat werken? Je auto weet toch niet precies hoe snel ie gaat? Zeker als je een wat oudere auto hebt zit er zo 10 of 20 km/h verschil tussen de werkelijke snelheid en wat de teller aangeeft.
De range is nog een issue maar het rijdt heerlijkquote:Op dinsdag 4 mei 2021 01:38 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:
[..]
Jouw motor zal binnenkort op batterijen moeten gaan rijden, want alle fosiele energie wordt door de EU verboten.
Dit schijnt wel een riedeltje te zijn bij elke user waar je het mee oneens bent.quote:Op vrijdag 12 november 2021 15:33 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Door dit soort vragen kom je niet per se intelligenter over. Onderstaande is van jou, toch?
[..]
[..]
Je geeft zelf duidelijk aan dat je schijt hebt aan anderen en dat je alleen bezig bent met jouw persoonlijke vrijheid. Dat is de definitie van egoisme.
Veel is ook maar relatief. In NL zijn de cijfers prima, geen zin om daarvoor nog meer vrijhijdsbeperkende maatregelen op te leggen. Eerder kijken waarom fietsers zoveel geschept worden (veel e-bikes met bejaarden, onoverzichtelijke rotondes, geen verlichting etc.).quote:Op vrijdag 19 november 2021 12:08 schreef Brave_Sir_Robin het volgende:
[..]
Bestuurders van snelle (en zware) motorvoertuigen rijden veel fietsers en voetgangers dood.
Snelheidsbeperking geeft hen meer tijd te reageren, en grotere kans op minder heftige afloop.
En, met de komst van steeds meer elektrische auto's met belachelijke acceleratie, zal dat er niet vanzelf beter op worden..
Het is maar net vanuit welk oogpunt je kijkt als je het over vrijheidsbeperking hebt. Ik vind dat we in woonwijken al heel veel vrijheid en leefruimte inleveren voor de auto.quote:Op vrijdag 19 november 2021 17:43 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Veel is ook maar relatief. In NL zijn de cijfers prima, geen zin om daarvoor nog meer vrijhijdsbeperkende maatregelen op te leggen. Eerder kijken waarom fietsers zoveel geschept worden (veel e-bikes met bejaarden, onoverzichtelijke rotondes, geen verlichting etc.).
Ja maar geen gemotoriseerd vervoer zou een gigantische beperking zijn voor vrijwel alle mensen. Je gaat ineens 100 jaar terug en je wereld wordt stukken kleiner. En zelfs toen wisten kinderen dat je moest opletten voor een paard met wagen.quote:Op vrijdag 19 november 2021 20:54 schreef Brave_Sir_Robin het volgende:
[..]
Het is maar net vanuit welk oogpunt je kijkt als je het over vrijheidsbeperking hebt. Ik vind dat we in woonwijken al heel veel vrijheid en leefruimte inleveren voor de auto.
We zijn het inmiddels zo gewend dat het een blinde vlek voor ons allen is geworden. Het is gewoon openbare ruimte hè. Alleen laten we de auto de hele inrichting bepalen. Alle straten staan er vol mee, oversteken mag maar op bepaalde plekken. Vooral goed uitkijken voor onze kinderen want een autobestuurder kan je zomaar doodrijden.
De meeste regels zijn ooit bedacht op basis van gezond verstand. Harder dan 30 of 50 in woonwijken is in de meeste gevallen niet mogelijk. In onze woonwijk vroeger waren geen drempels, geen 30-zone... je mocht er gewoon 50. Maar dat was in de meeste gevallen al niet eens mogelijk met alle onoverzichtelijke bochten en weggetjes van rechts. Toch speelden wij daar gewoon en werd ons geleerd op te letten voor auto's. Tegenwoordig willen ouders 0 verantwoordelijkheid. Als er iets gebeurt is het altijd de schuld van iemand anders.quote:Er is al een maximumsnelheid. Vind je dat ook vrijheidsbeperking? Er komen hulpmiddelen aan die helpen die te handhaven. Doen zeg ik. De openbare ruimte weer terug voor mensen, niet voor auto's.
Net zoals dit.... je draait het om. Als je met je fietsje tussen de 1500 kg staal rond fietst moet je juist ten allen tijde goed uitkijken omdat je weet dat je zo doodgereden kan worden. Nu leven we in de omgekeerde wereld. Fietsers kunnen alles maken (geen verlichting, oversteken waar het niet mag, door rood fietsen, geen hand uitsteken, telefoon...) en de automobilisten zitten met de gebakken peren.quote:En de slachtoffers de schuld gaan geven is helemaal belachelijk. De automobilisten rijden in 1.500 kg staal rond. Zij moeten zich verantwoordelijk voelen en ten allen tijde goed uitkijken.
Een auto heeft geen mening.. Het zijn de mensen die in die wijken wonen die de auto voor de deur willen hebben. Zelf loop ik elke dag 200 meter naar m'n auto zodat ik 'm op een plek kan parkeren waar geen bomen zijn. De rest van de straat wordt serieus boos als iemand een auto op de openbare parkeerplaats voor hun huis zet. Want iedere meter lopen is er een teveel... Er zijn genoeg huizenblokken met alleen maar een stoep aan beide kanten en dan aan het begin een parkeerplaatsje. Maar dat is toch niet wat de meeste mensen willen.quote:Op vrijdag 19 november 2021 20:54 schreef Brave_Sir_Robin het volgende:
[..]
Het is maar net vanuit welk oogpunt je kijkt als je het over vrijheidsbeperking hebt. Ik vind dat we in woonwijken al heel veel vrijheid en leefruimte inleveren voor de auto.
Wat ik hoop is dat we binnen een jaar of 10 van het individuele autobezit af zijn vanwege de doorbraak van een automatische piloot die betrouwbaar genoeg is. Dan ben je ook van alle debiliteit van individuele weggebruikers af(hoge snelheid, appen achter het stuur, road rage etc.) en komt er een auto voor rijden op het moment dat jij het wilt in plaats van dat ie standaard plek inneemt in de straat.quote:Op zondag 21 november 2021 09:58 schreef tstile het volgende:
[..]
Een auto heeft geen mening.. Het zijn de mensen die in die wijken wonen die de auto voor de deur willen hebben. Zelf loop ik elke dag 200 meter naar m'n auto zodat ik 'm op een plek kan parkeren waar geen bomen zijn. De rest van de straat wordt serieus boos als iemand een auto op de openbare parkeerplaats voor hun huis zet. Want iedere meter lopen is er een teveel... Er zijn genoeg huizenblokken met alleen maar een stoep aan beide kanten en dan aan het begin een parkeerplaatsje. Maar dat is toch niet wat de meeste mensen willen.
Dat is een flinke stropop. Ik heb het nergens over 'geen gemotoriseerd vervoer' meer. Je mag je alleen wel afvragen of we de openbare ruimte in onze woongebieden niet wat slimmer kunnen inrichten.quote:Op zondag 21 november 2021 09:37 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Ja maar geen gemotoriseerd vervoer zou een gigantische beperking zijn voor vrijwel alle mensen. Je gaat ineens 100 jaar terug en je wereld wordt stukken kleiner. En zelfs toen wisten kinderen dat je moest opletten voor een paard met wagen.
Krijg juist het idee dat jij het omdraait.quote:De meeste regels zijn ooit bedacht op basis van gezond verstand. Harder dan 30 of 50 in woonwijken is in de meeste gevallen niet mogelijk. In onze woonwijk vroeger waren geen drempels, geen 30-zone... je mocht er gewoon 50. Maar dat was in de meeste gevallen al niet eens mogelijk met alle onoverzichtelijke bochten en weggetjes van rechts. Toch speelden wij daar gewoon en werd ons geleerd op te letten voor auto's. Tegenwoordig willen ouders 0 verantwoordelijkheid. Als er iets gebeurt is het altijd de schuld van iemand anders.
Ik vind het een vreemde denkwijze die je hanteert.quote:Net zoals dit.... je draait het om. Als je met je fietsje tussen de 1500 kg staal rond fietst moet je juist ten allen tijde goed uitkijken omdat je weet dat je zo doodgereden kan worden. Nu leven we in de omgekeerde wereld. Fietsers kunnen alles maken (geen verlichting, oversteken waar het niet mag, door rood fietsen, geen hand uitsteken, telefoon...) en de automobilisten zitten met de gebakken peren.
Vrijwel ieder jaar daalt het aantal verkeersslachtoffers in NL maar de ongelukken onder fietsers nauwelijks en in sommige leeftijdsgroepen zelfs een stijging. Ga me nou niet wijsmaken dat het komt omdat automobilisten ineens schijt hebben.
Meh ik vind het een hoop gejank wat wel tekenend is voor de hele maatschappij van nu. Lockdowns om bejaarden te redden, geen vuurwerk om een paar ogen te redden, geen hoge kortingen meer op alcohol in supermarkten tegen verslaving, 100 op de snelweg vanwege stikstof.... en waar eindigt het? Dat weten we allemaal wel. Want als de doelstelling is 0 doden, of in ieder geval dicht bij de 0 doden dan kunnen we gewoon alles verbieden waar enig risico aanzit of het op zo'n manier maken dat alle lol er vanaf is en we een compleet steriel robot leven lijden. Nou yippie, geen doden meer... dan hebben de mensen als jij hun doel bereikt.quote:Op zondag 21 november 2021 21:49 schreef Brave_Sir_Robin het volgende:
[..]
Dat is een flinke stropop. Ik heb het nergens over 'geen gemotoriseerd vervoer' meer. Je mag je alleen wel afvragen of we de openbare ruimte in onze woongebieden niet wat slimmer kunnen inrichten.
Kijk eens wat Utrecht heeft gedaan:
Welke maatregelen zijn ineffectief? En hoe blijkt dat uit dat soort dashcamvideo's?quote:Op zondag 21 november 2021 22:16 schreef Werkperd het volgende:
Als je wel eens regelmatig dashcamvideos op yuoutube bekijkt en ziet hoe het in die gekke oostblok landen gaat dan snap je wel dat zulke idiote maatregelen ineffectief zullen zijn.
Welke bron heb je daarvoor?quote:In Duitsland geldt voor de meeste snelwegen geen snelheidslimiet en is gemiddeld 200km/h rijden doodnormaal daar. Duitsland telt minste verkeersdode. Hoe kan dat dan?
EU wordt met de dag verschrikkelijker.
Het probleem met dit soort vergelijkingen vind ik altijd dat er net wordt gedaan alsof we het over aparte demografische groepen hebben. Aan de ene kant 'kinderen' en aan de andere kant 'automobilisten'. Tot aan een bepaalde leeftijd ben je 24/7 kind, een 'automobilist' ben je uitsluitend op de momenten dat je achter het stuur van een auto zit. Dat kan iedereen zijn, dus ook de ouders, en die kinderen zelf ervaren ook de voordelen van mobiliteit wanneer ze meerijden.quote:
Wat een oververtegenwoordiging van verkeersdoden op de motor 😮quote:Op zondag 21 november 2021 22:24 schreef Brave_Sir_Robin het volgende:
[..]
Welke maatregelen zijn ineffectief? En hoe blijkt dat uit dat soort dashcamvideo's?
[..]
Welke bron heb je daarvoor?
Even googlen en ik vind dit plaatje:
[ afbeelding ]
Bron: https://www.europarl.euro(...)in-de-eu-infografiek
Duitsland doet het niet slecht maar ook niet opvallend goed. En als je linksonder kijkt zie je dat de focus niet moet liggen op de snelwegen maar op de stedelijke gebieden en landelijke wegen.
Technisch nog niet haalbaar.quote:Op dinsdag 4 mei 2021 05:14 schreef Dven het volgende:
Op zich wel prima nieuws, ondanks dat het behoorlijk wat achuimbekken bij losers zal veroorzaken. Zie het daarentegen niet daadwerkelijk gebeuren maar goed, ik laat me graag verrassen.
Een vuurwerkverbod vind ik ook bullshit, maar in de rest van de dingen kan ik me prima vinden eigenlijk. Heeft voor mij ook weinig met een steriel leven te maken. Als ik dronken wil worden kan dat nog steeds bijv.quote:Op zondag 21 november 2021 22:06 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Meh ik vind het een hoop gejank wat wel tekenend is voor de hele maatschappij van nu. Lockdowns om bejaarden te redden, geen vuurwerk om een paar ogen te redden, geen hoge kortingen meer op alcohol in supermarkten tegen verslaving, 100 op de snelweg vanwege stikstof.... en waar eindigt het? Dat weten we allemaal wel. Want als de doelstelling is 0 doden, of in ieder geval dicht bij de 0 doden dan kunnen we gewoon alles verbieden waar enig risico aanzit of het op zo'n manier maken dat alle lol er vanaf is en we een compleet steriel robot leven lijden. Nou yippie, geen doden meer... dan hebben de mensen als jij hun doel bereikt.
Dan kan je over plankgas doorheen gaan. En sowieso heb je voor zoiets een ambulance.quote:Op maandag 22 november 2021 10:10 schreef Poepz0r het volgende:
Dit is natuurlijk helemaal kut. Stel je voor dat je vrouw moet bevallen en je met spoed naar het ziekenhuis moet wegens complicaties. Dan ben je mooi de sigaar. Zomaar een voorbeeld.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |