Bestuurders van snelle (en zware) motorvoertuigen rijden veel fietsers en voetgangers dood.quote:
Hoe het werkt staat vrij letterlijk in de OP.quote:Op vrijdag 19 november 2021 12:25 schreef borbit het volgende:
Hoe gaat dat werken? Je auto weet toch niet precies hoe snel ie gaat? Zeker als je een wat oudere auto hebt zit er zo 10 of 20 km/h verschil tussen de werkelijke snelheid en wat de teller aangeeft.
De range is nog een issue maar het rijdt heerlijkquote:Op dinsdag 4 mei 2021 01:38 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:
[..]
Jouw motor zal binnenkort op batterijen moeten gaan rijden, want alle fosiele energie wordt door de EU verboten.
Dit schijnt wel een riedeltje te zijn bij elke user waar je het mee oneens bent.quote:Op vrijdag 12 november 2021 15:33 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Door dit soort vragen kom je niet per se intelligenter over. Onderstaande is van jou, toch?
[..]
[..]
Je geeft zelf duidelijk aan dat je schijt hebt aan anderen en dat je alleen bezig bent met jouw persoonlijke vrijheid. Dat is de definitie van egoisme.
Veel is ook maar relatief. In NL zijn de cijfers prima, geen zin om daarvoor nog meer vrijhijdsbeperkende maatregelen op te leggen. Eerder kijken waarom fietsers zoveel geschept worden (veel e-bikes met bejaarden, onoverzichtelijke rotondes, geen verlichting etc.).quote:Op vrijdag 19 november 2021 12:08 schreef Brave_Sir_Robin het volgende:
[..]
Bestuurders van snelle (en zware) motorvoertuigen rijden veel fietsers en voetgangers dood.
Snelheidsbeperking geeft hen meer tijd te reageren, en grotere kans op minder heftige afloop.
En, met de komst van steeds meer elektrische auto's met belachelijke acceleratie, zal dat er niet vanzelf beter op worden..
Het is maar net vanuit welk oogpunt je kijkt als je het over vrijheidsbeperking hebt. Ik vind dat we in woonwijken al heel veel vrijheid en leefruimte inleveren voor de auto.quote:Op vrijdag 19 november 2021 17:43 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Veel is ook maar relatief. In NL zijn de cijfers prima, geen zin om daarvoor nog meer vrijhijdsbeperkende maatregelen op te leggen. Eerder kijken waarom fietsers zoveel geschept worden (veel e-bikes met bejaarden, onoverzichtelijke rotondes, geen verlichting etc.).
Ja maar geen gemotoriseerd vervoer zou een gigantische beperking zijn voor vrijwel alle mensen. Je gaat ineens 100 jaar terug en je wereld wordt stukken kleiner. En zelfs toen wisten kinderen dat je moest opletten voor een paard met wagen.quote:Op vrijdag 19 november 2021 20:54 schreef Brave_Sir_Robin het volgende:
[..]
Het is maar net vanuit welk oogpunt je kijkt als je het over vrijheidsbeperking hebt. Ik vind dat we in woonwijken al heel veel vrijheid en leefruimte inleveren voor de auto.
We zijn het inmiddels zo gewend dat het een blinde vlek voor ons allen is geworden. Het is gewoon openbare ruimte hè. Alleen laten we de auto de hele inrichting bepalen. Alle straten staan er vol mee, oversteken mag maar op bepaalde plekken. Vooral goed uitkijken voor onze kinderen want een autobestuurder kan je zomaar doodrijden.
De meeste regels zijn ooit bedacht op basis van gezond verstand. Harder dan 30 of 50 in woonwijken is in de meeste gevallen niet mogelijk. In onze woonwijk vroeger waren geen drempels, geen 30-zone... je mocht er gewoon 50. Maar dat was in de meeste gevallen al niet eens mogelijk met alle onoverzichtelijke bochten en weggetjes van rechts. Toch speelden wij daar gewoon en werd ons geleerd op te letten voor auto's. Tegenwoordig willen ouders 0 verantwoordelijkheid. Als er iets gebeurt is het altijd de schuld van iemand anders.quote:Er is al een maximumsnelheid. Vind je dat ook vrijheidsbeperking? Er komen hulpmiddelen aan die helpen die te handhaven. Doen zeg ik. De openbare ruimte weer terug voor mensen, niet voor auto's.
Net zoals dit.... je draait het om. Als je met je fietsje tussen de 1500 kg staal rond fietst moet je juist ten allen tijde goed uitkijken omdat je weet dat je zo doodgereden kan worden. Nu leven we in de omgekeerde wereld. Fietsers kunnen alles maken (geen verlichting, oversteken waar het niet mag, door rood fietsen, geen hand uitsteken, telefoon...) en de automobilisten zitten met de gebakken peren.quote:En de slachtoffers de schuld gaan geven is helemaal belachelijk. De automobilisten rijden in 1.500 kg staal rond. Zij moeten zich verantwoordelijk voelen en ten allen tijde goed uitkijken.
Een auto heeft geen mening.. Het zijn de mensen die in die wijken wonen die de auto voor de deur willen hebben. Zelf loop ik elke dag 200 meter naar m'n auto zodat ik 'm op een plek kan parkeren waar geen bomen zijn. De rest van de straat wordt serieus boos als iemand een auto op de openbare parkeerplaats voor hun huis zet. Want iedere meter lopen is er een teveel... Er zijn genoeg huizenblokken met alleen maar een stoep aan beide kanten en dan aan het begin een parkeerplaatsje. Maar dat is toch niet wat de meeste mensen willen.quote:Op vrijdag 19 november 2021 20:54 schreef Brave_Sir_Robin het volgende:
[..]
Het is maar net vanuit welk oogpunt je kijkt als je het over vrijheidsbeperking hebt. Ik vind dat we in woonwijken al heel veel vrijheid en leefruimte inleveren voor de auto.
Wat ik hoop is dat we binnen een jaar of 10 van het individuele autobezit af zijn vanwege de doorbraak van een automatische piloot die betrouwbaar genoeg is. Dan ben je ook van alle debiliteit van individuele weggebruikers af(hoge snelheid, appen achter het stuur, road rage etc.) en komt er een auto voor rijden op het moment dat jij het wilt in plaats van dat ie standaard plek inneemt in de straat.quote:Op zondag 21 november 2021 09:58 schreef tstile het volgende:
[..]
Een auto heeft geen mening.. Het zijn de mensen die in die wijken wonen die de auto voor de deur willen hebben. Zelf loop ik elke dag 200 meter naar m'n auto zodat ik 'm op een plek kan parkeren waar geen bomen zijn. De rest van de straat wordt serieus boos als iemand een auto op de openbare parkeerplaats voor hun huis zet. Want iedere meter lopen is er een teveel... Er zijn genoeg huizenblokken met alleen maar een stoep aan beide kanten en dan aan het begin een parkeerplaatsje. Maar dat is toch niet wat de meeste mensen willen.
Dat is een flinke stropop. Ik heb het nergens over 'geen gemotoriseerd vervoer' meer. Je mag je alleen wel afvragen of we de openbare ruimte in onze woongebieden niet wat slimmer kunnen inrichten.quote:Op zondag 21 november 2021 09:37 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Ja maar geen gemotoriseerd vervoer zou een gigantische beperking zijn voor vrijwel alle mensen. Je gaat ineens 100 jaar terug en je wereld wordt stukken kleiner. En zelfs toen wisten kinderen dat je moest opletten voor een paard met wagen.
Krijg juist het idee dat jij het omdraait.quote:De meeste regels zijn ooit bedacht op basis van gezond verstand. Harder dan 30 of 50 in woonwijken is in de meeste gevallen niet mogelijk. In onze woonwijk vroeger waren geen drempels, geen 30-zone... je mocht er gewoon 50. Maar dat was in de meeste gevallen al niet eens mogelijk met alle onoverzichtelijke bochten en weggetjes van rechts. Toch speelden wij daar gewoon en werd ons geleerd op te letten voor auto's. Tegenwoordig willen ouders 0 verantwoordelijkheid. Als er iets gebeurt is het altijd de schuld van iemand anders.
Ik vind het een vreemde denkwijze die je hanteert.quote:Net zoals dit.... je draait het om. Als je met je fietsje tussen de 1500 kg staal rond fietst moet je juist ten allen tijde goed uitkijken omdat je weet dat je zo doodgereden kan worden. Nu leven we in de omgekeerde wereld. Fietsers kunnen alles maken (geen verlichting, oversteken waar het niet mag, door rood fietsen, geen hand uitsteken, telefoon...) en de automobilisten zitten met de gebakken peren.
Vrijwel ieder jaar daalt het aantal verkeersslachtoffers in NL maar de ongelukken onder fietsers nauwelijks en in sommige leeftijdsgroepen zelfs een stijging. Ga me nou niet wijsmaken dat het komt omdat automobilisten ineens schijt hebben.
Meh ik vind het een hoop gejank wat wel tekenend is voor de hele maatschappij van nu. Lockdowns om bejaarden te redden, geen vuurwerk om een paar ogen te redden, geen hoge kortingen meer op alcohol in supermarkten tegen verslaving, 100 op de snelweg vanwege stikstof.... en waar eindigt het? Dat weten we allemaal wel. Want als de doelstelling is 0 doden, of in ieder geval dicht bij de 0 doden dan kunnen we gewoon alles verbieden waar enig risico aanzit of het op zo'n manier maken dat alle lol er vanaf is en we een compleet steriel robot leven lijden. Nou yippie, geen doden meer... dan hebben de mensen als jij hun doel bereikt.quote:Op zondag 21 november 2021 21:49 schreef Brave_Sir_Robin het volgende:
[..]
Dat is een flinke stropop. Ik heb het nergens over 'geen gemotoriseerd vervoer' meer. Je mag je alleen wel afvragen of we de openbare ruimte in onze woongebieden niet wat slimmer kunnen inrichten.
Kijk eens wat Utrecht heeft gedaan:
Welke maatregelen zijn ineffectief? En hoe blijkt dat uit dat soort dashcamvideo's?quote:Op zondag 21 november 2021 22:16 schreef Werkperd het volgende:
Als je wel eens regelmatig dashcamvideos op yuoutube bekijkt en ziet hoe het in die gekke oostblok landen gaat dan snap je wel dat zulke idiote maatregelen ineffectief zullen zijn.
Welke bron heb je daarvoor?quote:In Duitsland geldt voor de meeste snelwegen geen snelheidslimiet en is gemiddeld 200km/h rijden doodnormaal daar. Duitsland telt minste verkeersdode. Hoe kan dat dan?
EU wordt met de dag verschrikkelijker.
Het probleem met dit soort vergelijkingen vind ik altijd dat er net wordt gedaan alsof we het over aparte demografische groepen hebben. Aan de ene kant 'kinderen' en aan de andere kant 'automobilisten'. Tot aan een bepaalde leeftijd ben je 24/7 kind, een 'automobilist' ben je uitsluitend op de momenten dat je achter het stuur van een auto zit. Dat kan iedereen zijn, dus ook de ouders, en die kinderen zelf ervaren ook de voordelen van mobiliteit wanneer ze meerijden.quote:
Wat een oververtegenwoordiging van verkeersdoden op de motor 😮quote:Op zondag 21 november 2021 22:24 schreef Brave_Sir_Robin het volgende:
[..]
Welke maatregelen zijn ineffectief? En hoe blijkt dat uit dat soort dashcamvideo's?
[..]
Welke bron heb je daarvoor?
Even googlen en ik vind dit plaatje:
[ afbeelding ]
Bron: https://www.europarl.euro(...)in-de-eu-infografiek
Duitsland doet het niet slecht maar ook niet opvallend goed. En als je linksonder kijkt zie je dat de focus niet moet liggen op de snelwegen maar op de stedelijke gebieden en landelijke wegen.
Technisch nog niet haalbaar.quote:Op dinsdag 4 mei 2021 05:14 schreef Dven het volgende:
Op zich wel prima nieuws, ondanks dat het behoorlijk wat achuimbekken bij losers zal veroorzaken. Zie het daarentegen niet daadwerkelijk gebeuren maar goed, ik laat me graag verrassen.
Een vuurwerkverbod vind ik ook bullshit, maar in de rest van de dingen kan ik me prima vinden eigenlijk. Heeft voor mij ook weinig met een steriel leven te maken. Als ik dronken wil worden kan dat nog steeds bijv.quote:Op zondag 21 november 2021 22:06 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Meh ik vind het een hoop gejank wat wel tekenend is voor de hele maatschappij van nu. Lockdowns om bejaarden te redden, geen vuurwerk om een paar ogen te redden, geen hoge kortingen meer op alcohol in supermarkten tegen verslaving, 100 op de snelweg vanwege stikstof.... en waar eindigt het? Dat weten we allemaal wel. Want als de doelstelling is 0 doden, of in ieder geval dicht bij de 0 doden dan kunnen we gewoon alles verbieden waar enig risico aanzit of het op zo'n manier maken dat alle lol er vanaf is en we een compleet steriel robot leven lijden. Nou yippie, geen doden meer... dan hebben de mensen als jij hun doel bereikt.
Dan kan je over plankgas doorheen gaan. En sowieso heb je voor zoiets een ambulance.quote:Op maandag 22 november 2021 10:10 schreef Poepz0r het volgende:
Dit is natuurlijk helemaal kut. Stel je voor dat je vrouw moet bevallen en je met spoed naar het ziekenhuis moet wegens complicaties. Dan ben je mooi de sigaar. Zomaar een voorbeeld.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |