https://tweakers.net/nieu(...)-in-autos-in-eu.htmlquote:Sneller rijden dan toegestaan is over drie jaar nergens meer mogelijk in de Europese Unie, dankzij de invoering van verplichte snelheidsbegrenzers. De regeling geldt vanaf 2022 voor nieuwe auto's, maar twee jaar later moeten alle auto's voorzien zijn van zo'n verplichte begrenzer.
De regeling wordt ingevoerd op aandringen van het European Transport Safety Council (ETSC), een non-profitorganisatie die zich inzet voor minder gewonden en doden door verkeersongevallen. Volgens het ETSC zullen de begrenzers het aantal aanrijdingen met 30 procent doen dalen en binnen 15 jaar na de introductie 25.000 mensenlevens redden.
De snelheidsbegrenzer werkt met gegevens van het navigatiesysteem en past de maximumsnelheid van het voertuig aan de geldende limieten aan. Auto’s die vanaf 2022 nieuw worden verkocht, zullen ermee uitgerust zijn, al verplicht Europa de software vanaf 2024 dus ook voor reeds bestaande wagens.
Er is sprake van een zogenoemde override-functie die het toch zal mogelijk maken om – in geval van nood of om een inhaalactie succesvol te kunnen afronden – sneller te rijden dan toegelaten. Maar dan krijg je als bestuurder een irritant geluidssignaal te horen én zal de auto registreren waar en hoeveel je te hard aan het rijden was. Een zwarte doos, als het ware.
Hogere belastingen en toltrajecten zullen dan ingevoerd worden natuurlijk, want dit gaat er natuurlijk gewoon van komen. Welke overheid wil nou niet een black box in een auto, waarin iedere stap en misstap van een automobilist gevolgd kan worden?quote:Op dinsdag 4 mei 2021 00:48 schreef the-eye het volgende:
Net alsof de Nederlandse overheid de melkkoe die snelheidsovertreding heet zo maar uit handen zal geven
Als ik het zo lees is het reeds besloten door het o zo democratische Brussel.quote:Op dinsdag 4 mei 2021 00:38 schreef rutger05 het volgende:
Ik heb ook nog een motor.Maar goed, vraag mij af of dit er echt gaat komen. Hier gaat ontzettend veel weerstand tegen komen.
quote:Op dinsdag 4 mei 2021 00:58 schreef BlackEyedAngel het volgende:
Normale mensen houden zich sowieso aan de regels, en asos vinden wel een manier om die begrenzer te omzeilen.
Staat mooi op papier, maar gaat niks veranderen.
De voormalig DDR was er niks bij.quote:Op dinsdag 4 mei 2021 00:54 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Hogere belastingen en toltrajecten zullen dan ingevoerd worden natuurlijk, want dit gaat er natuurlijk gewoon van komen. Welke overheid wil nou niet een black box in een auto, waarin iedere stap en misstap van een automobilist gevolgd kan worden?
Jouw motor zal binnenkort op batterijen moeten gaan rijden, want alle fosiele energie wordt door de EU verboten.quote:Op dinsdag 4 mei 2021 00:38 schreef rutger05 het volgende:
Ik heb ook nog een motor.Maar goed, vraag mij af of dit er echt gaat komen. Hier gaat ontzettend veel weerstand tegen komen.
De auto die je nu voor de deur hebt staan (en bijv. zonder navigatiesysteem) hoeft dus niet te worden aangepast.quote:De nieuwe regelgeving zal alleen van toepassing zijn op nieuwe auto's. De auto die je voor de deur hebt staan hoef je niet aan te passen. Het verschil tussen de twee jaartallen zit in het verschil tussen nieuwe type auto's die goedgekeurd worden door de authoriteiten (2022) en de nieuwe auto's die de showroom verlaten (2024).
Ja nu gaat vast iedereen met de fietsquote:Op dinsdag 4 mei 2021 01:32 schreef Accordtje het volgende:
Zo'n wet is de doodsteek voor de auto industrie,
Oke ouwe 👴🏼quote:Op dinsdag 4 mei 2021 02:37 schreef ChevyCaprice het volgende:
Mooie maatregel, het moet maar eens afgelopen zijn met dat gescheur!
Hoe denken ze dat ikm dat moet realizeren in mijn auto zonder navigatie, cruise-control en andere gekkigheid?quote:Op dinsdag 4 mei 2021 00:34 schreef DeVerzamelaar het volgende:
Auto’s die vanaf 2022 nieuw worden verkocht, zullen ermee uitgerust zijn, al verplicht Europa de software vanaf 2024 dus ook voor reeds bestaande wagens.
Op het circuit staat de max op onbegrensd.quote:Op dinsdag 4 mei 2021 01:52 schreef jameshond7 het volgende:
Fuck heb ik die Ferrari voor niets gekocht 🤬🤬
Wat heeft privacy met een slimme auto die niet sneller kan rijden als de ingestelde Vmax te maken. Hebben brommerrijders de afgelopen 50 jaar geen privacy gehad doordat dat al die brommers hier begrensd zijn?quote:Op dinsdag 4 mei 2021 07:11 schreef bijdehand het volgende:
No way dat dit gaat gebeuren. De privacy zal m.i. teveel in het geding komen en de techniek moet ook nog maar eens meewerken.
Bij brommers zit ook een GPS ingebouwd die de vmax aanpast in overeenstemming met de weg waar gereden wordt? En dat al sinds 50 jaar?quote:Op dinsdag 4 mei 2021 07:27 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wat heeft privacy met een slimme auto die niet sneller kan rijden als de ingestelde Vmax te maken. Hebben brommerrijders de afgelopen 50 jaar geen privacy gehad doordat dat al die brommers hier begrensd zijn?
Tegenwoordig heeft elke auto GPS voor navigatie. Als je weleens navigatie gebruikt, dan zou je weten dat de navigatie aangeeft wat de max snelheid is op de weg waar je bent. Straks geeft de navigatie de maximum snelheid door aan de auto, meer niet. Heeft helemaal niets met privacy te maken.quote:Op dinsdag 4 mei 2021 07:32 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Bij brommers zit ook een GPS ingebouwd die de vmax aanpast in overeenstemming met de weg waar gereden wordt? En dat al sinds 50 jaar?
Niet? En dat er geregistreerd wordt waar, wanneer en hoe lang je te hard gereden hebt, en wat dus ook later weer uitgelezen kan worden heeft zeker ook niks met privacy te maken?quote:Op dinsdag 4 mei 2021 07:44 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Tegenwoordig heeft elke auto GPS voor navigatie. Als je weleens navigatie gebruikt, dan zou je weten dat de navigatie aangeeft wat de max snelheid is op de weg waar je bent. Straks geeft de navigatie de maximum snelheid door aan de auto, meer niet. Heeft helemaal niets met privacy te maken.
Waarom lees je het artikel niet?quote:Op dinsdag 4 mei 2021 08:01 schreef verita het volgende:
En hoe gaat het met een noodsituatie? De volgende situatie is me ooit overkomen: ik haal normaal fatsoenlijk een oudere man in die op een 100 km weg bijna 70 rijd. In de verte komt een tegenligger. Hij kijkt naast zich, ziet mij, schrikt hevig, en geeft een plodder gas. En rijd dus opeeens net zo hard als ik, terwijl mijn achterligger ondertussen ook aanstalten maakt in te halen.
Het is dat ik mijn oude Octavia echt op de kop trapte, anders was het einde oefening voor verita geweest.
Dat kan dan niet meer dus?
De privacy van het onbegrensd kunnen racen ofzo?quote:Op dinsdag 4 mei 2021 07:11 schreef bijdehand het volgende:
No way dat dit gaat gebeuren. De privacy zal m.i. teveel in het geding komen en de techniek moet ook nog maar eens meewerken.
De techniek zie ik inderdaad ook als hobbel. Hoe ga je bijvoorbeeld om met wegwerkzaamheden of dynamische snelheden? En hoe krijg je zo'n systeem in heel Europa werkend, lang niet elke verkeerscentrale heeft een realtime-interface naar de navigatieproviders.quote:Op dinsdag 4 mei 2021 07:11 schreef bijdehand het volgende:
No way dat dit gaat gebeuren. De privacy zal m.i. teveel in het geding komen en de techniek moet ook nog maar eens meewerken.
Dat inderdaad wel. Maar dat valt prima op te vangen door de boetes met een factor tien te verhogen en een breder netwerk aan apparatuur.quote:Op dinsdag 4 mei 2021 08:18 schreef einzeinz het volgende:
Ik zie een markt voor tweedehansjes uit 2021. (Die het systeem nog niet hebben).
Jij laat je telefoon thuis als je gaat rijden?quote:Op dinsdag 4 mei 2021 07:11 schreef bijdehand het volgende:
No way dat dit gaat gebeuren. De privacy zal m.i. teveel in het geding komen en de techniek moet ook nog maar eens meewerken.
verkeersbord herkenning en goohle weet heel prima waar de wegwerkzaamheden zijnquote:Op dinsdag 4 mei 2021 08:19 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
De techniek zie ik inderdaad ook als hobbel. Hoe ga je bijvoorbeeld om met wegwerkzaamheden of dynamische snelheden? En hoe krijg je zo'n systeem in heel Europa werkend, lang niet elke verkeerscentrale heeft een realtime-interface naar de navigatieproviders.
En een blackbox hebben de meeste auto's alquote:Maar privacy zie ik niet als issue. Je navigatie weet waar je rijdt, weet wat de maximumsnelheid is en geeft een signaal als v>vmax. Daarvoor hoeft geen informatie de auto te verlaten.
De privacy van ergens naartoe kunnen gaan zonder dat je wordt gevolgd. Zo lastig is het niet hoor. Heb het idee dat je expres een wat dommere vraag stelt.quote:Op dinsdag 4 mei 2021 08:18 schreef Dven het volgende:
[..]
De privacy van het onbegrensd kunnen racen ofzo?
Alsof de nederlandse overheid ook maar iets in de melk te brokkelen heeft.quote:Op dinsdag 4 mei 2021 00:48 schreef the-eye het volgende:
Net alsof de Nederlandse overheid de melkkoe die snelheidsovertreding heet zo maar uit handen zal geven
Dat heeft daar niks mee te maken.quote:Op dinsdag 4 mei 2021 08:33 schreef devlinmr het volgende:
[..]
Jij laat je telefoon thuis als je gaat rijden?
Dat is de beste tracker die de overheid kan hebben. Dus heeft er in zoverre iets mee te maken dat mocht een overheid je willen volgen, je dat al jaren geleden hebt opgegevenquote:Op dinsdag 4 mei 2021 08:39 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Dat heeft daar niks mee te maken.
En vaak wel ja, waar ik heen ga hoef ik niet te bellen.
Is niet verplicht.quote:Op dinsdag 4 mei 2021 08:42 schreef BertV het volgende:
Het ombouwen van een oude domme auto naar een slimme is vanaf 2024 verplicht?
Dat is toch onbetaalbaar?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |