Gebeurt al... Elke moderne auto heeft een "black box" die dit soort zaken registreertquote:Op dinsdag 4 mei 2021 07:51 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Niet? En dat er geregistreerd wordt waar, wanneer en hoe lang je te hard gereden hebt, en wat dus ook later weer uitgelezen kan worden heeft zeker ook niks met privacy te maken?
Mijn auto heeft overigens geen GPS.
Ik denk dat inderdaad een land als Duitsland dit gaat veto-en.quote:Op dinsdag 4 mei 2021 08:53 schreef Bocaj het volgende:
Geloof nooit dat het zover gaat komen... Kijk alleen al naar Germania...
Waarom? De plekken zonder limiet staan dan gewoon in de GPS en kan je dus nog steeds zo hard als je wilquote:Op dinsdag 4 mei 2021 08:54 schreef NightDancert het volgende:
[..]
Ik denk dat inderdaad een land als Duitsland dit gaat veto-en.
Die worden dan gewoon verboden. mag je laten slopen voor korting op een nieuwe slimme autoquote:Op dinsdag 4 mei 2021 08:50 schreef TheFreshPrince het volgende:
Het ombouwen van een oude domme auto naar een slimme is vanaf 2024 verplicht?
Ja, 3 keer links knipperen is uit en 3 keer rechts weer aan!quote:Op dinsdag 4 mei 2021 08:54 schreef Red_85 het volgende:
Betutteling ten top. En nog onveilig ook.
Als dit er komt zal er een markt komen om het er ook weer af te halen. Usb aansluiting, programmatje downloaden, doei.
Op zich denk ik dat het veiliger kan zijn. Grootste risicio's zie ik als je op een 80 weg een ouwe knar die 70 rijdt wil inhalen en dat je daar dus veel te lang over gaat doenquote:Op dinsdag 4 mei 2021 08:54 schreef Red_85 het volgende:
Betutteling ten top. En nog onveilig ook.
Als dit er komt zal er een markt komen om het er ook weer af te halen. Usb aansluiting, programmatje downloaden, doei.
Gewoon niet meer inhalen. Niet meer roken, niet meer ongezond eten. Niet meer naar buiten zonder masker of vaccinatie.quote:Op dinsdag 4 mei 2021 08:01 schreef verita het volgende:
En hoe gaat het met een noodsituatie? De volgende situatie is me ooit overkomen: ik haal normaal fatsoenlijk een oudere man in die op een 100 km weg bijna 70 rijd. In de verte komt een tegenligger. Hij kijkt naast zich, ziet mij, schrikt hevig, en geeft een plodder gas. En rijd dus opeeens net zo hard als ik, terwijl mijn achterligger ondertussen ook aanstalten maakt in te halen.
Het is dat ik mijn oude Octavia echt op de kop trapte, anders was het einde oefening voor verita geweest.
Dat kan dan niet meer dus?
Bron?quote:Op dinsdag 4 mei 2021 08:54 schreef devlinmr het volgende:
[..]
Gebeurt al... Elke moderne auto heeft een "black box" die dit soort zaken registreert
https://www.autoweetjes.com/Zwarte-doos-black-box-voor-auto.htmlquote:
De Duitse autolobby is daar sterk genoeg voor. Het is direct het einde voor diverse luxe automerken met veelal snelle wagens.quote:
En na een paar jaar krijg je geen updates meer en heb je pech.quote:Op dinsdag 4 mei 2021 08:55 schreef devlinmr het volgende:
Waarom? De plekken zonder limiet staan dan gewoon in de GPS en kan je dus nog steeds zo hard als je wil
Verkeersbordherkenning.quote:Op dinsdag 4 mei 2021 09:12 schreef AchJa het volgende:
[..]
En na een paar jaar krijg je geen updates meer en heb je pech.
Daarnaast zijn het juist de wegwerkzaamheden en tijdelijke snelheidslimiten die voor de grootste overlast zorgen. Veel succes met je GPS...
Ik vind het gewoon erg grappig dat je een geautomatiseerde begrenzer als een vorm van volgen en inbreuk op de privacy ziet.quote:Op dinsdag 4 mei 2021 08:38 schreef bijdehand het volgende:
[..]
De privacy van ergens naartoe kunnen gaan zonder dat je wordt gevolgd. Zo lastig is het niet hoor. Heb het idee dat je expres een wat dommere vraag stelt.
Ik lees vooral zaken over of je richtingaanwijzer aan stond, hoe hard je reed en of en wanneer je op de rem trapte. Ik lees niet dat er wordt bijgehouden wáár je rijdt, hoe lang, hoe hard. Hoe ik dit lees is dat als jij met 140 uit de bocht vliegt op een weg waar 80 gereden mag worden, dat de politie uit kan lezen dat je in de halve minuut voorafgaand aan de crash 140 hebt gereden. Dat is toch echt totaal anders dan bijhouden dat ik 3 weken geleden 20 minuten 100 heb gereden waar je eigenlijk 80 mag.quote:
Je ziet ook dat de autofabrikanten niet openbaar maken wat ze precies opslaan?quote:Op dinsdag 4 mei 2021 09:25 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Ik lees vooral zaken over of je richtingaanwijzer aan stond, hoe hard je reed en of en wanneer je op de rem trapte. Ik lees niet dat er wordt bijgehouden wáár je rijdt, hoe lang, hoe hard. Hoe ik dit lees is dat als jij met 140 uit de bocht vliegt op een weg waar 80 gereden mag worden, dat de politie uit kan lezen dat je in de halve minuut voorafgaand aan de crash 140 hebt gereden. Dat is toch echt totaal anders dan bijhouden dat ik 3 weken geleden 20 minuten 100 heb gereden waar je eigenlijk 80 mag.
Sticker over die sensorquote:
Ja. Daar kunnen we dus alleen naar gissen. We kunnen in ieder geval vaststellen dat de overheid niet zomaar bij die data kan, en dat kan na dit plan wel. Verder kun je er ook voor kiezen een auto zonder Black box te rijden. Als het verplicht wordt heb je die keuze niet meer.quote:Op dinsdag 4 mei 2021 09:27 schreef devlinmr het volgende:
[..]
Je ziet ook dat de autofabrikanten niet openbaar maken wat ze precies opslaan?
De volgende stap is natuurlijk een ingebouwde 360 graden camera die registreert wat er op de weg voor de auto gebeurt, door rood rijden of foutparkeren levert meteen een automatische incasso van de boete op je bankrekening op. En die camera houdt natuurlijk ook de binnenkant van de wagen in het oog; of de bestuurder wel met twee handen aan het stuur zit en niet een boterham aan het eten is, of de passagiers hooguit 1 blikje energydrink nuttigen, of iedereen zijn/haar gordels en helm wel om/op heeft, of er geen dingen worden besproken die door minderheidsgroepen als kwetsend kunnen worden ervaren, etc.quote:Op dinsdag 4 mei 2021 08:38 schreef bijdehand het volgende:
[..]
De privacy van ergens naartoe kunnen gaan zonder dat je wordt gevolgd. Zo lastig is het niet hoor. Heb het idee dat je expres een wat dommere vraag stelt.
Het is ook niet echt een begrenzer.quote:Op dinsdag 4 mei 2021 09:21 schreef Dven het volgende:
[..]
Ik vind het gewoon erg grappig dat je een geautomatiseerde begrenzer als een vorm van volgen en inbreuk op de privacy ziet.
En zelfs wanneer dat zo zou zijn, dan ben je gelukkig even vrij om je auto net als je telefoon gewoon lekker thuis te laten staan.
https://www.europarl.euro(...)nologies-in-vehiclesquote:The intelligent speed assistance (ISA) system could reduce fatalities on EU roads by 20%, according to estimates. “ISA will provide a driver with feedback, based on maps and road sign observation, always when the speed limit is exceeded. We do not introduce a speed limiter, but an intelligent system that will make drivers fully aware when they are speeding. This will not only make all of us safer, but also help drivers to avoid speeding tickets”, Ms Thun said.
Maar hiermee wordt bedoeld dat de systemen vanaf 2022 in nieuwe modellen die op de markt komen moeten zijn ingebouwd en vanaf 2024 ook in bestaande modellen die dan uit de fabriek rollen.quote:Most of these technologies and systems are due to become mandatory as from May 2022 for new models and as from May 2024 for existing models.
quote:The European Union agreed last year that all new cars, vans, lorries and buses should be fitted as standard with a range of new vehicle safety technologies, starting in 2022. The measures are predicted to prevent 25,000 road deaths within fifteen years, according to analysis carried out for the European Commission.
Niet dus, het geldt alleen voor nieuwe auto's.quote:Op dinsdag 4 mei 2021 10:19 schreef Glazenmaker het volgende:
Hoe gaan ze dit inbouwen in mijn grotendeels nog analoge auto?
Dat worden er juist steeds minder. CarPlay Android Auto wordt juist gebruikelijker.quote:Op dinsdag 4 mei 2021 07:44 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Tegenwoordig heeft elke auto GPS voor navigatie. Als je weleens navigatie gebruikt, dan zou je weten dat de navigatie aangeeft wat de max snelheid is op de weg waar je bent. Straks geeft de navigatie de maximum snelheid door aan de auto, meer niet. Heeft helemaal niets met privacy te maken.
Wanneer Geenstijl beter geďnformeerd is dan het AD.quote:Op dinsdag 4 mei 2021 10:25 schreef Brave_Sir_Robin het volgende:
Bericht is inmiddels van AD.nl af. Was een beetje voorbarig.
[ twitter ]
Maar wat mij betreft hoog tijd om zoiets in te voeren, met name binnen de bebouwde kom. Veel ongevallen kunnen voorkomen worden, of minder heftig aflopen, als de snelheid omlaag gaat.
Ik heb soortgelijks nu ook al in mijn auto.quote:
Dank!quote:Op dinsdag 4 mei 2021 10:26 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
Het is ook niet echt een begrenzer.
[ afbeelding ]
[..]
https://www.europarl.euro(...)nologies-in-vehicles
Ik snap nu ook wel waarom sommigen denken dat het in alle bestaande auto's moet komen:
[..]
Maar hiermee wordt bedoeld dat de systemen vanaf 2022 in nieuwe modellen die op de markt komen moeten zijn ingebouwd en vanaf 2024 ook in bestaande modellen die dan uit de fabriek rollen.
De set maatregelen gaat in 15 jaar mogelijk 25.000 verkeersdoden voorkomen:
https://etsc.eu/meps-urge(...)stance-requirements/
[..]
[..]
Niet dus, het geldt alleen voor nieuwe auto's.
Ik heb nu al een paar auto's adaptive cruise control en lane keeping software, rijdt heel relaxed, in te stellen op de limiet zoals met GPS te meten en je hoeft alleen nog te sturen. Eigenlijk alleen nog omdat de auto wil dat je het stuur vasthoudt.quote:Op dinsdag 4 mei 2021 10:59 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Ik heb soortgelijks nu ook al in mijn auto.
Ik kan zelf de speed limiter aanzetten op een bepaalde snelheid. Soort van ongekeerde cruise-control.
Als ik die op de snelweg op 108 km per uur zet dan kan ik gewoon gasgegeven en loslaten. Als ik gas geef dan rijd ik niet harder dan 108/109.
Ik kan het gaspedaal ook helemaal indrukken, dan gaat hij harder maar dat doe je dan duidelijk bewust.
Je rijdt dus niet meer per ongeluk te hard.
Ik rijdt er veel op als ik op een drukke snelweg zit. Dan is het beter dan cruisecontrol.
In tegenstelling tot het nieuwe systeem moet ik hem wel zelf instellen. Als dit verplicht wordt kan ik er best wel mee leven eigenlijk, wel met de optie om het te overrullen als hij verkeerde informatie heeft.
Geen draagvlak.quote:Op dinsdag 4 mei 2021 10:38 schreef Farenji het volgende:
Klinkt als een proefballonnetje om even de stemming en reacties te peilen.
Bloed irritant dus en onveilig want je wordt afgeleid en moet een handeling uitvoeren om het te overrulen. Of je auto staat automatisch op de rem waardoor dus achteropkomend verkeer met 100km/h achterop komt.quote:Op dinsdag 4 mei 2021 10:40 schreef Fer het volgende:
Ik reed trouwens een Ford met verkeersbordenherkenning. Toen kwam er een bord 130, ietswat gedraaid ten opzichte van de weg. Zag dat systeem de 1 dus niet.
Pieeeeep en een grote rode 30 op mijn dash op de A4
Haha, wie is hier nou de janker, ik ben een superlinkse fietser zonder auto en ik zelfs ik vind dit een onzalig kutidee.quote:Op dinsdag 4 mei 2021 12:34 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Geen draagvlak.
Behalve onder de standaard linkse automobilisten hatende huilies. Of ze nu elektrisch rijden of niet, dat peloton jankers heeft altijd wat te mekkeren op ze.
In je post hierboven geef je anders precies aan wat ik bedoel. Dit zijn van die stapjes richting het moment waarop de auto gaat bepalen wat er gebeurt en niet meer de bestuurder. Een BMW 535 is nu nog leuk (vind ik tenminste), maar als je straks passagier van je eigen auto bent kan je net zo goed in een BMW 118 gaan zitten.quote:
Ja, appen, boterham eten en autorijden kan ik prima tegelijk.quote:Op dinsdag 4 mei 2021 12:35 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Bloed irritant dus en onveilig want je wordt afgeleid en moet een handeling uitvoeren om het te overrulen. Of je auto staat automatisch op de rem waardoor dus achteropkomend verkeer met 100km/h achterop komt.
Ja laten we alles wat ook maar enigzins gevaarlijk is verbieden. Maarja het is duidelijk. De massa laat zich bang maken en ging akkoord met mondkapjes, een avondklok en een 'soft' vaccinatieplicht.quote:Op dinsdag 4 mei 2021 10:25 schreef Brave_Sir_Robin het volgende:
Maar wat mij betreft hoog tijd om zoiets in te voeren, met name binnen de bebouwde kom. Veel ongevallen kunnen voorkomen worden, of minder heftig aflopen, als de snelheid omlaag gaat.
quote:Op dinsdag 4 mei 2021 13:14 schreef Speekselklier het volgende:
Ja, appen, boterham eten en autorijden kan ik prima tegelijk.
Te hard rijden is toch al verboden? Of mogen snelheidslimieten wat jou betreft worden opgeheven?quote:Op dinsdag 4 mei 2021 13:17 schreef Sapstengel het volgende:
[..]
Ja laten we alles wat ook maar enigzins gevaarlijk is verbieden. Maarja het is duidelijk. De massa laat zich bang maken en ging akkoord met mondkapjes, een avondklok en een 'soft' vaccinatieplicht.
Dus dit is de glijdende schaal waar we nu op zitten.
Tekst bij dat ongeval:quote:Op dinsdag 4 mei 2021 12:35 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Bloed irritant dus en onveilig want je wordt afgeleid en moet een handeling uitvoeren om het te overrulen. Of je auto staat automatisch op de rem waardoor dus achteropkomend verkeer met 100km/h achterop komt.
Mooi man.
Je suggereert dat dit door een veiligheidssysteem kwam maar die auto stond dus gewoon achter aan de file.quote:Op de A7 tussen Avenhorn en Hoorn-Noord is zaterdagmiddag een persoon zwaargewond geraakt bij een ongeluk tussen een personenauto en een vrachtwagen. Meerdere hulpdiensten kwamen ter plaatse.
De auto stond in de file toen de vrachtwagenchauffeur de file niet opmerkte en tegen de personenwagen botste.
Het slachtoffer is door de brandweer uit het voertuig bevrijd. Daarvoor werd de auto ’opengeknipt’. De persoon is met de ambulance naar het ziekenhuis gebracht.
De A7 in de richting van de Afsluitdijk is vanwege het ongeluk tijdelijk afgesloten voor onderzoek.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |