Eens. Er zijn maar een paar goede kranten en tijdschriften op wetenschappelijk (onderzoeks)gebied in NL. Volkskrant, NRC, Trouw, Parool misschien, Elsevier wellicht, HP De Tijd...de rest heeft amper benul van wetenschappelijk onderzoek, laat staan dat ze de finesses en nuances die er bij komen kijken doorzien.quote:Op zaterdag 7 november 2020 12:37 schreef Viltje het volgende:
Dat gezegd hebbende, heeft de NOS volgens mij geen wetenschapsredactie. Ze hebben dus geen mensen in dienst die een (natuur)wetenschappelijke opleiding hebben gedaan en zulk soort nieuws kunnen duiden in de juiste context. Wat dat betreft is het dus verstandig om de claims van de NOS niet al te serieus te nemen op wetenschappelijk gebied.
Nou ja, je geeft nu zelf ook niet echt het goede voorbeeld, toch? In plaats van dat je zegt: het merendeel van de mensen wil geen of weinig nuance meer...quote:Op zaterdag 7 november 2020 12:29 schreef ESF1Gamer het volgende:
Dat doe ik ook. Alleen willen mensen geen nuance meer.
Zelf onderzoek. Oei. Ja, dat kan. Blijft lastig echter. Veruit de meeste mensen zijn gewoonweg niet of niet voldoende in staat om alles m.b.t. dit hele virologische gebeuren op juiste wijze te duiden en in de juiste contexten te plaatsen.quote:Op zaterdag 7 november 2020 12:57 schreef Momo het volgende:
Zelf "onderzoek doen", vind ik ook wel een term die je de laatste tijd veel langs ziet komen. Waar haalt de gemiddelde Nederlander dan hun informatie vandaan over een onderwerp als dit? Dan kom je ook snel in een van de kampen uit (corona stelt niks voor versus paniek). Die gaan niet zo snel een peer-reviewed artikel lezen in het Engels.
quote:Research both sides and make up your own mind.” It’s simple, straightforward, common sense advice. And when it comes to issues like vaccinations, climate change, and the novel coronavirus SARS-CoV-2, it can be dangerous, destructive, and even deadly. The techniques that most of us use to navigate most of our decisions in life — gathering information, evaluating it based on what we know, and choosing a course of action — can lead to spectacular failures when it comes to a scientific matter.
The reason is simple: most of us, even those of us who are scientists ourselves, lack the relevant scientific expertise needed to adequately evaluate that research on our own.
quote:When most of us “research” an issue, what we are actually doing is:
- formulating an initial opinion the first time we hear about something,
- evaluating everything we encounter after that through that lens of our gut instinct,
- finding reasons to think positively about the portions of the narrative that support or justify our initial opinion,
- and finding reasons to discount or otherwise dismiss the portions that detract from it.
Of course, that’s not what we think we’re doing. We think of ourselves as the heroes of our stories: cutting through misinformation and digging up the real truth on the matter. We think that, just by applying our brainpower and our critical reasoning skills, we can discern whose expert opinions are trustworthy and responsible. We think that we can see through who’s a charlatan and a fraud, and we can tell what’s safe and effective from what’s dangerous and ineffective.
Except, for almost all of us, we can’t. Even those of us with excellent critical thinking skills and lots of experience trying to dig up the truth behind a variety of claims are lacking one important asset: the scientific expertise necessary to understand any finds or claims in the context of the full state of knowledge of your field. It’s part of why scientific consensus is so remarkably valuable.
quote:If you “do your own research,” you can no doubt find innumerable websites, social media accounts, and even a handful of medical professionals who are sharing opinions that confirm whatever your preconceived notions about COVID-19 are. However, do not fool yourself: you are not doing research. You are seeking information to confirm your own biases and discredit any contrary opinions.
Zeker lezen!quote:t means that you need to be humble, and admit that you, yourself, lack the necessary expertise to evaluate the science before you. It means that you need to be brave enough to turn to the consensus of scientific experts and ask, legitimately, what we know at the present stage. And it means you need to be open-minded enough to understand that your preconceptions are quite likely to be wrong in some, many, or possibly even all ways.
Zo. Goed geslapen zeker? Lekker scherp ben je!quote:Op zaterdag 7 november 2020 13:59 schreef Salina het volgende:
[..]
Eens. Er zijn maar een paar goede kranten en tijdschriften op wetenschappelijk (onderzoeks)gebied in NL. Volkskrant, NRC, Trouw, Parool misschien, Elsevier wellicht, HP De Tijd...de rest heeft amper benul van wetenschappelijk onderzoek, laat staan dat ze de finesses en nuances die er bij komen kijken doorzien.
Je mag al blij zijn als een AD, Nu, Telegraaf of weet ik het wat een enigszins foutloos geschreven artikel heeft, tegenwoordig. Dat is al een hele opgave. Laten we zeggen dat veruit het merendeel der journalisten niet academisch geschoold is.
Bedankt voor je link trouwens, leuk om te lezen.
[..]
Nou ja, je geeft nu zelf ook niet echt het goede voorbeeld, toch? In plaats van dat je zegt: het merendeel van de mensen wil geen of weinig nuance meer...
[..]
Zelf onderzoek. Oei. Ja, dat kan. Blijft lastig echter. Veruit de meeste mensen zijn gewoonweg niet of niet voldoende in staat om alles m.b.t. dit hele virologische gebeuren op juiste wijze te duiden en in de juiste contexten te plaatsen.
Dan kun je beter een stapje terug doen, zeggen: ik ben geen expert, heb niet voldoende kennis en ik vertrouw op degenen die dat wél hebben, in plaats dat je "zelf onderzoek" gaat doen.
In de praktijk komt dat laatste vaak toch niet verder dan wat doornemen van informatie via social media en dergelijke.
Hier nog één maal het al vaker geplaatste, doch o zo interessante - en o zo relevante - artikel over het "zelf doen van onderzoek", en waarom je dat toch vooral niét moet doen.
You Must Not ‘Do Your Own Research’ When It Comes To Scienc (Forbes)
[..]
[..]
[..]
[..]
Zeker lezen!
Je slaat de plank in dit specifieke geval mis. Het probleem is eerder dat in dit topic wordt gereageerd met 'Propaganda!' en 'Paniekzaaien!'. Er zijn tien bewezen gevallen van een herbesmetting, maar het komt vaker voor. Hoe vaak weten we nog niet precies. Het is voor wetenschappers interessant om dit verder te onderzoeken en voor ons om de resultaten tot ons te nemen. Dat heeft geen bal met propaganda te maken.quote:Op zaterdag 7 november 2020 12:37 schreef Viltje het volgende:
[..]
In principe is de kop niet onwaar in de zin dat er steeds meer herbesmettingen worden geteld. Eerst waren het er namelijk 0, nu alweer 10. Dat gezegd hebbende, heeft de NOS volgens mij geen wetenschapsredactie. Ze hebben dus geen mensen in dienst die een (natuur)wetenschappelijke opleiding hebben gedaan en zulk soort nieuws kunnen duiden in de juiste context. Wat dat betreft is het dus verstandig om de claims van de NOS niet al te serieus te nemen op wetenschappelijk gebied.
Edit: Vond nog een interviewtje op het internet met wat wetenschapsjournalisten wat betreft Corona van uit dit voorjaar: https://www.villamedia.nl(...)na/33187088-a0d51006
Het is in elk geval een waarschuwing dat men over bepaalde dingen niet te gemakkelijk moet gaan denken, lijkt mij.quote:Op zaterdag 7 november 2020 14:11 schreef Elan het volgende:
Alsof dat handjevol herbesmettingen een probleem is. Laat je alsjeblieft niet gek maken.
Zijn de cijfers er al?
Besmettingscijfers goed, ziekenhuisopnames nog wel aan de hoge kantquote:Positief getest: 6689
Totaal: 404401 (+6671 ivm -18 corr.)
Opgenomen*: 248
Huidig*: 1782 (-60)
Opgenomen op IC*: 37
Huidig*: 602 (-1)
* LCPS cijfers - http://lcps.nu
Overleden: 73
Totaal: 7960
Prima.quote:Op zaterdag 7 november 2020 14:15 schreef Benny het volgende:
6.671 nieuwe positieve testen
248 nieuwe ziekenhuisopnames
37 nieuwe IC-opnames
73 nieuwe overlijdens
Je weet niet of mensen na een jaar misschien niet gemakkelijker herbesmet worden. Dan is dat wel een probleem.quote:Op zaterdag 7 november 2020 14:11 schreef Elan het volgende:
Alsof dat handjevol herbesmettingen een probleem is. Laat je alsjeblieft niet gek maken.
Zijn de cijfers er al?
Om echt verstand van zaken te hebben, moet je diep in de materie zitten. Dat betekent actief onderzoek doen, daar onderwijs over geven, zelf artikelen schrijven, de literatuur bijhouden. Dat is alleen voor wetenschappers weggelegd en zij zullen zich bovendien beperken tot een heel klein deel van het onderzoek naar corona en zich hooguit ten aanzien van dat kleine deel expert voelen.quote:Op zaterdag 7 november 2020 13:59 schreef Salina het volgende:
Zelf onderzoek. Oei. Ja, dat kan. Blijft lastig echter. Veruit de meeste mensen zijn gewoonweg niet of niet voldoende in staat om alles m.b.t. dit hele virologische gebeuren op juiste wijze te duiden en in de juiste contexten te plaatsen.
Dan kun je beter een stapje terug doen, zeggen: ik ben geen expert, heb niet voldoende kennis en ik vertrouw op degenen die dat wél hebben, in plaats dat je "zelf onderzoek" gaat doen. Wees een beetje nederig, niet te veel zelfoverschatting aan de dag brengen. Niets mis mee.
In de praktijk komt "zelf onderzoek doen" toch niet verder dan wat doornemen van informatie via social media en dergelijke.
quote:Op zaterdag 7 november 2020 14:15 schreef Benny het volgende:
37 nieuwe IC-opnames
73 nieuwe overlijdens
Gister was er met een instroom van 180 toch een afname van 63 op de afdeling. Dan zou dit een stabilisatie zijn... even afwachten nogquote:Op zaterdag 7 november 2020 14:18 schreef Momo het volgende:
[..]
Besmettingscijfers goed, ziekenhuisopnames nog wel aan de hoge kant
Mwahquote:Op zaterdag 7 november 2020 14:16 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Het is in elk geval een waarschuwing dat men over bepaalde dingen niet te gemakkelijk moet gaan denken, lijkt mij.
Met veel overlijdens is de uitstroom automatisch grootquote:Op zaterdag 7 november 2020 14:20 schreef belanov het volgende:
[..]
Gister was er met een instroom van 180 toch een afname van 63 op de afdeling. Dan zou dit een stabilisatie zijn... even afwachten nog
Ik voel me nooit aangesproken door zo'n artikels.quote:Op zaterdag 7 november 2020 13:59 schreef Salina het volgende:
[..]
You Must Not ‘Do Your Own Research’ When It Comes To Scienc (Forbes)
[..]
Zeker lezen!
1.782 op de afdelingen als ik de NOS-cijfers goed interpreteer. Dus ook met een instroom van 248 een daling ten opzichte van gister (1.842)quote:Op zaterdag 7 november 2020 14:20 schreef belanov het volgende:
[..]
Gister was er met een instroom van 180 toch een afname van 63 op de afdeling. Dan zou dit een stabilisatie zijn... even afwachten nog
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Er zijn 11 gemeentes met 0 besmettingen
Er zijn 10 gemeentes met 1 besmetting
Er zijn 68 gemeentes met 2-5 besmettingen
Er zijn 72 gemeentes met 6-9 besmettingenwegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
Je weet ook niet of dit wel zo is. Bovendien starten in het voorjaar als het goed is de vaccinaties.quote:Op zaterdag 7 november 2020 14:19 schreef VoMy het volgende:
[..]
Je weet niet of mensen na een jaar misschien niet gemakkelijker herbesmet worden. Dan is dat wel een probleem.
Ik kom zelf ook uit Twente en spreek mij familie nog regelmatig daar die zijn er wel nuchter onder, al hoewel er veel besmettingen zijn in de omgeving. Ik dacht een tijdje terug dat het percentage positieve testen ook het hoogst was in GGD Twente? Ziekenhuiscijfers vallen wel meer mee dacht ik.quote:Op zaterdag 7 november 2020 14:22 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Twente kan zich opmaken voor een lockdown dus.
Geen filmpjes van me plaatsen, Lenny!quote:
Avondklok en verplichte mondkapjes kom er maar in!quote:Op zaterdag 7 november 2020 14:15 schreef Benny het volgende:
37 nieuwe IC-opnames
73 nieuwe overlijdens
Gisteren durfde ik me hier niet te vertonen.quote:Op zaterdag 7 november 2020 14:24 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Geen filmpjes van me plaatsen, Lenny!in
![]()
Jij hebt je werk weer uitstekend gedaan vandaag! ^ O ^
Gisteren snipperdagje zeker? : D
Als je dit plaatje puur op kleur moet beoordelen zou je zeggen dat midden Brabant momenteel het slechtste gaatquote:
Twentenaren zijn een nuchter volkje inderdaad (tenzij de Grolsch in de aanbieding is).quote:Op zaterdag 7 november 2020 14:24 schreef Momo het volgende:
[..]
Ik kom zelf ook uit Twente en spreek mij familie nog regelmatig daar die zijn er wel nuchter onder, al hoewel er veel besmettingen zijn in de omgeving. Ik dacht een tijdje terug dat het percentage positieve testen ook het hoogst was in GGD Twente? Ziekenhuiscijfers vallen wel meer mee dacht ik.
Maar vaccinaties hebben alleen maar effect als je lange tijd immuun gaat zijn. Dat is niet ongecorreleerd met herbesmettingen. Het idee dat dit bijna voorbij gaat zijn is wel optimistisch denk ik. We weten nog lang niet genoeg over de lange termijn.quote:Op zaterdag 7 november 2020 14:24 schreef Elan het volgende:
[..]
Je weet ook niet of dit wel zo is. Bovendien starten in het voorjaar als het goed is de vaccinaties.
Wie heeft die stijging in het vooruitzicht gesteld, want dat zat nooit in de pijplijn, een dergelijke toename. Het was volgens mij vrij duidelijk dat we begin van deze week wel op de max zouden zitten.quote:Op zaterdag 7 november 2020 14:23 schreef belanov het volgende:
[..]
1.782 op de afdelingen als ik de NOS-cijfers goed interpreteer. Dus ook met een instroom van 248 een daling ten opzichte van gister (1.842)(en niet de eerder van de week door de experts op tv beloofde stijging naar 2.500)
Klopt. Het FOK omt (wat was de naam ook alweer @Mammietje ) zag dit allang aankomen.quote:Op zaterdag 7 november 2020 14:27 schreef VoMy het volgende:
[..]
Wie heeft die stijging in het vooruitzicht gesteld, want dat zat nooit in de pijplijn, een dergelijke toename. Het was volgens mij vrij duidelijk dat we begin van deze week wel op de max zouden zitten.
Er zijn volgens mij ook een aantal met voorlopig bepaalde data onbekend.quote:Op zaterdag 7 november 2020 14:27 schreef Remco het volgende:
[..]
Toch kom ik op deze kaart nooit aan het gemelde aantal(van vandaag bijvoorbeeld 248)
Vergeet @chratnox niet als gerenommeerd lid van het FOMT he?quote:Op zaterdag 7 november 2020 14:28 schreef Lenny_Leonard het volgende:
[..]
Klopt. Het FOK omt (wat was de naam ook alweer @:mammietje ) zag dit allang aankomen.
IC-hoofd Van Zanten in EenVandaag afgelopen maandag ('op de afdeling gaan we nog van 2.000 naar 2.500 en ook op de IC verwachten we in de komende weken een toename'). Insteek van het gesprek waren extra maatregelen.quote:Op zaterdag 7 november 2020 14:27 schreef VoMy het volgende:
[..]
Wie heeft die stijging in het vooruitzicht gesteld, want dat zat nooit in de pijplijn, een dergelijke toename. Het was volgens mij vrij duidelijk dat we begin van deze week wel op de max zouden zitten.
Ja wel eens hoor, maar het is nog wel voorbarig om te stellen dat herbesmettingen een groot probleem gaan worden gezien het beperkt aantal gevallen dat we tot nu hebben kunnen optekenen. Dat zou over een half jaar wel zo kunnen zijn, maar dat weten we dus nietquote:Op zaterdag 7 november 2020 14:26 schreef VoMy het volgende:
[..]
Maar vaccinaties hebben alleen maar effect als je lange tijd immuun gaat zijn. Dat is niet ongecorreleerd met herbesmettingen. Het idee dat dit bijna voorbij gaat zijn is wel optimistisch denk ik. We weten nog lang niet genoeg over de lange termijn.
Dat zou tenminste zeer goed nieuws zijn i.p.v. andere 'rare scenario's'.quote:Op zaterdag 7 november 2020 14:24 schreef Elan het volgende:
[..]
Bovendien starten in het voorjaar als het goed is de vaccinaties.
Ja, wij hebben hier inderdaad al zeker 2 weken op gestuurd, blij dat er eindelijk naar onze onmiskenbare wijsheid geluisterd wordtquote:Op zaterdag 7 november 2020 14:34 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Vergeet @:chatnox niet als gerenommeerd lid van het FOMT he?
Het inzetten van @Lenny_Leonard was ook een bijzonder goede keuze van ons team! : Jaquote:Op zaterdag 7 november 2020 14:36 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ja, wij hebben hier inderdaad al zeker 2 weken op gestuurd, blij dat er eindelijk naar onze onmiskenbare wijsheid geluisterd wordt
Mwah, niet alleen dan. Als het ziekteverloop met een vaccinatie veel gunstiger is is dat al meegenomen. Als je met een vaccin deze ziekte tot een verkoudheid weet te reduceren is het al behapbaar. Er was toch gisteren een bericht van één of andere immunoloog dat na 6 maanden je T-cel immuniteit nog actief was en nieuwe antistoffen maakte? Dat zou voor veel mensen toch gewoon inhouden dat het ziekteverloop veel gunstiger is?quote:Op zaterdag 7 november 2020 14:26 schreef VoMy het volgende:
[..]
Maar vaccinaties hebben alleen maar effect als je lange tijd immuun gaat zijn. Dat is niet ongecorreleerd met herbesmettingen. Het idee dat dit bijna voorbij gaat zijn is wel optimistisch denk ik. We weten nog lang niet genoeg over de lange termijn.
Het lijkt allemaal wat naar het westen op te schuiven he. Waar eerst de oostelijke helft van Twente telkens het roodst was, schuift het nu meer richting jullie.quote:Op zaterdag 7 november 2020 14:25 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Twentenaren zijn een nuchter volkje inderdaad (tenzij de Grolsch in de aanbieding is).
Twenterand, mijn gemeente, lijkt het niet echt best te doen in elk geval.
Dat vond ik een hoopgevend bericht.quote:Op zaterdag 7 november 2020 14:39 schreef chratnox het volgende:
[..]
Mwah, niet alleen dan. Als het ziekteverloop met een vaccinatie veel gunstiger is is dat al meegenomen. Als je met een vaccin deze ziekte tot een verkoudheid weet te reduceren is het al behapbaar. Er was toch gisteren een bericht van één of andere immunoloog dat na 6 maanden je T-cel immuniteit nog actief was en nieuwe antistoffen maakte? Dat zou voor veel mensen toch gewoon inhouden dat het ziekteverloop veel gunstiger is?
Yep. In NoordHolland ook trouwens. Toch soort van waterbedeffect?quote:Op zaterdag 7 november 2020 14:39 schreef Arizona het volgende:
[..]
Het lijkt allemaal wat naar het westen op te schuiven he. Waar eerst de oostelijke helft van Twente telkens het roodst was, schuift het nu meer richting jullie.
Het zou ook onlogisch zijn, want dat is toch hoe je lichaam op zo'n beetje elke ziekte reageert? Zoals die onderzoeker ook zei: Voor Covid had ik nooit gedacht dat dit nieuws zou moeten zijn, maar je cel-immuniteit lijkt bij Covid ook gewoon te activeren.quote:Op zaterdag 7 november 2020 14:41 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Dat vond ik een hoopgevend bericht. :Ja
Ik begrijp niet hoe ik precies de plank missla volgens jou. Ik beweer helemaal niet dat het met propaganda te maken heeft. Dat er herbesmettingen zijn en dat dat interessant is om te onderzoeken voor wetenschappers, staat inderdaad in het artikel van de NOS. Het enige dat ik probeer te zeggen is dat NOS (gaat niet alleen over NOS trouwens, maar ook over bijvoorbeeld de Telegraaf) gewoon niet zo goed zijn in het interpreteren van wetenschap en dat je dat met een korrel zout moet nemen.quote:Op zaterdag 7 november 2020 14:09 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Je slaat de plank in dit specifieke geval mis. Het probleem is eerder dat in dit topic wordt gereageerd met 'Propaganda!' en 'Paniekzaaien!'. Er zijn tien bewezen gevallen van een herbesmetting, maar het komt vaker voor. Hoe vaak weten we nog niet precies. Het is voor wetenschappers interessant om dit verder te onderzoeken en voor ons om de resultaten tot ons te nemen. Dat heeft geen bal met propaganda te maken.
Maar hé, wie een artikel wil van een wetenschapsjournalist: Na een paar maanden wéér corona. Hoe kan dat?
Neemt niet weg dat ik de herbesmettingen een onderzoek waard vind. Die volgen duidelijk niet de lijn de verwachting en ben heel benieuwd waarom dat zo is. Lijkt me geen onbelangrijk aspect voor het verdere verloop van deze pandemie en de komst van een mogelijk vaccin.quote:Op zaterdag 7 november 2020 14:44 schreef chratnox het volgende:
[..]
Het zou ook onlogisch zijn, want dat is toch hoe je lichaam op zo'n beetje elke ziekte reageert? Zoals die onderzoeker ook zei: Voor Covid had ik nooit gedacht dat dit nieuws zou moeten zijn, maar je cel-immuniteit lijkt bij Covid ook gewoon te activeren.
Soms lijkt het wel of we al het onderzoek van het verleden collectief vergeten zijn, en alles was 10 jaar geleden onderzocht is niet meer voor waar aannemen.
@:VoMy : Ik klaag niet, maar de daling lijkt mij sneller te gaan dan verwacht. De Ro lijkt gunstiger dan 0,88 te zijn?
Correct, de daling gaat heel erg hard. Harder dan gehoopt en voorspeld was volgens mij. Paar kanttekeningen die we daar als buitenstaander wel even bij kunnen plaatsen:quote:Op zaterdag 7 november 2020 14:44 schreef chratnox het volgende:
[..]
@:VoMy : Ik klaag niet, maar de daling lijkt mij sneller te gaan dan verwacht. De Ro lijkt gunstiger dan 0,88 te zijn?
Ohja, dat is idd waar. Als er 500 per dag minder zijn dan kijk je al gauw naar 1500 minder in de delta omdat je over meerdere dagen kijkt. Als we nu zo rond de 6500 positieve tests per dag zitten en nemen verder af, zou het logisch zijn uit te gaan van zo rond de 3500/4000 over 2 weken denk ik, even puur uit mijn hoofd gerekend.quote:Op zaterdag 7 november 2020 14:49 schreef VoMy het volgende:
[..]
Correct, de daling gaat heel erg hard. Harder dan gehoopt en voorspeld was volgens mij. Paar kanttekeningen die we daar als buitenstaander wel even bij kunnen plaatsen:
- We kijken naar de som van de teststromen, enkel de DOO toont wellicht een ander, gematigder, beeld.
- De 10.000 waar we lange tijd op zaten als plateau, was wellicht een overschatting en het gevolg van de testachterstand die op dat moment werd weggewerkt. Als die achterstand dan is weggewerkt (en dat is zo, nu kun je binnen 2 uur laten testen als je wil, 2 weken geleden moest je nog 2 dagen wachten soms) dan neemt het aantal positieve testen initieel heel snel af. Dit effect zou dan ongeveer nu voorbij moeten zijn en dus zouden we komende dagen een meer gematigde afname moeten zien.
Ik denk persoonlijk dat cel-immuniteit vooral bepalend is of er één vaccin komt of dat ie (bijvoorbeeld) jaarlijks als onderdeel van de griepprik gaat terugkomen. Bij SARS1 was de immuniteit zo rond de 3 jaar:quote:Op zaterdag 7 november 2020 14:47 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Neemt niet weg dat ik de herbesmettingen een onderzoek waard vind. Die volgen duidelijk niet de lijn de verwachting en ben heel benieuwd waarom dat zo is. Lijkt me geen onbelangrijk aspect voor het verdere verloop van deze pandemie en de komst van een mogelijk vaccin.
Er even vanuit gaande dat SARS en Covid-19 verder hetzelfde werken zou dat in een ongunstig geval betekenen dat je bijvoorbeeld elke 3 jaar een nieuw shot moet krijgen. Stel dat het korter is, 6 maanden lijkt het op dit moment in elk geval niet te zijn.quote:Among 176 patients who had had severe acute respiratory syndrome (SARS), SARS-specific antibodies were maintained for an average of 2 years, and significant reduction of immunoglobulin G–positive percentage and titers occurred in the third year. Thus, SARS patients might be susceptible to reinfection >3 years after initial exposure.
Er werd natuurlijk niets voor niets heel lang geroepen test, test, test, test, testquote:Op zaterdag 7 november 2020 14:49 schreef VoMy het volgende:
[..]
Correct, de daling gaat heel erg hard. Harder dan gehoopt en voorspeld was volgens mij. Paar kanttekeningen die we daar als buitenstaander wel even bij kunnen plaatsen:
- We kijken naar de som van de teststromen, enkel de DOO toont wellicht een ander, gematigder, beeld.
- De 10.000 waar we lange tijd op zaten als plateau, was wellicht een overschatting en het gevolg van de testachterstand die op dat moment werd weggewerkt. Als die achterstand dan is weggewerkt (en dat is zo, nu kun je binnen 2 uur laten testen als je wil, 2 weken geleden moest je nog 2 dagen wachten soms) dan neemt het aantal positieve testen initieel heel snel af. Dit effect zou dan ongeveer nu voorbij moeten zijn en dus zouden we komende dagen een meer gematigde afname moeten zien.
Zeker, alle indicatoren staan op groen om nu in steeds sneller tempo de besmettingsaantallen terug te dringen - en dit soort effecten werken op dezelfde schaal (of nog beter) als een nieuw pakket strengere maatregelen zouden werken. Stel je voor dat ze ook nog uitgebreider BCO gaan doen, dan kan het echt hard gaan.quote:Op zaterdag 7 november 2020 15:01 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Er werd natuurlijk niets voor niets heel lang geroepen test, test, test, test, test
Als je mensen sneller test, en sneller uitslag geeft, des te groter is de kans dat deze mensen zich niet of minder in de openbaarheid begeven, als je nu klachten krijgt, en je kan je direct laten testen, en je krijgt dezelfde dag de uitslag, is een heel verschil met vandaag aanvragen, en 2 dagen later terecht kunnen en 48 later de uitslag, ik denk dat je daar ook behoorlijk wat extra besmettingen door voorkomt.
Ik vind dat je hier iets te gemakkelijk over doet.quote:Op zaterdag 7 november 2020 15:03 schreef WheeledWarrior het volgende:
Allemaal op de DALING bandwagon!
Je zag afgelopen week al dat BCO resultaten gestegen waren, dus wat dat betreft ook goede zaak.quote:Op zaterdag 7 november 2020 15:04 schreef VoMy het volgende:
[..]
Zeker, alle indicatoren staan op groen om nu in steeds sneller tempo de besmettingsaantallen terug te dringen - en dit soort effecten werken op dezelfde schaal (of nog beter) als een nieuw pakket strengere maatregelen zouden werken. Stel je voor dat ze ook nog uitgebreider BCO gaan doen, dan kan het echt hard gaan.
Ik zou preventief een reisje Curaçao boeken rond kerst, dan ben je vast veilig weg.quote:Op zaterdag 7 november 2020 15:05 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Ik vind dat je hier iets te gemakkelijk over doet.
Jij kent duidelijk mijn schoonfamilie niet. : N
Mijn kerst, wat doe je?!![]()
Het wordt steeds aantrekkelijker!quote:Op zaterdag 7 november 2020 15:06 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Ik zou preventief een reisje Curaçao boeken rond kerst, dan ben je vast veilig weg.
Volgens Tubantia staat de veiligheidsregio Twente vandaag op de 6e plek qua besmettingsgraad:quote:Op zaterdag 7 november 2020 14:22 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Twente kan zich opmaken voor een lockdown dus.
Ik denk het ook, die lockdown moet je echt als allerlaatste optie inzetten, daar zaten we misschien 2 weken geleden dichtbij maar nu wat mij betreft niet.quote:Op zaterdag 7 november 2020 15:16 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Volgens Tubantia staat de veiligheidsregio Twente vandaag op de 6e plek qua besmettingsgraad:
https://www.tubantia.nl/e(...)rfgevallen~a276f4b9/
Ik denk dat ze het voorlopig nog even aankijken.
Lijkt me ook.quote:Op zaterdag 7 november 2020 15:16 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Volgens Tubantia staat de veiligheidsregio Twente vandaag op de 6e plek qua besmettingsgraad:
https://www.tubantia.nl/e(...)rfgevallen~a276f4b9/
Ik denk dat ze het voorlopig nog even aankijken.
Is straks wel makkelijker te zien als het corona dashboard bijgewerkt is. Ik denk wat regio's in Zuid-Holland en Brabant.quote:Op zaterdag 7 november 2020 15:24 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Lijkt me ook.
Deze post maakt me wel nieuwsgierig naar het lijstje van de eerste 5.
Hey Hooibaaltje! Long time, no see!quote:Op zaterdag 7 november 2020 15:43 schreef hooibaal het volgende:
Mooi dat het zich enigszins lijkt te stabiliseren zonder dat we echt ingrijpende maatregelen hoeven te nemen.
hooibaal is backquote:Op zaterdag 7 november 2020 15:43 schreef hooibaal het volgende:
Mooi dat het zich enigszins lijkt te stabiliseren zonder dat we echt ingrijpende maatregelen hoeven te nemen.
quote:Op zaterdag 7 november 2020 15:43 schreef hooibaal het volgende:
Laten we hopen dat er geen nieuwe stappen gezet hoeven te worden en de ziekenhuizen ook snel leger lopen. Welkom terug trouwensquote:Op zaterdag 7 november 2020 15:43 schreef hooibaal het volgende:
🥳🤓quote:Op zaterdag 7 november 2020 15:53 schreef Mammietje het volgende:
Goed nieuws voor brildragers:
https://www.lc.nl/binnenl(...)vid-19-klachten.html
![]()
![]()
Staan een hoop 'leuke' weetjes in m.b.t. de ernst van een covid-besmetting.
Daarom heb ik geen coronaquote:Op zaterdag 7 november 2020 15:53 schreef Mammietje het volgende:
Goed nieuws voor brildragers:
https://www.lc.nl/binnenl(...)vid-19-klachten.html
![]()
![]()
Staan een hoop 'leuke' weetjes in m.b.t. de ernst van een covid-besmetting.
De brilquote:Op zaterdag 7 november 2020 16:16 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Vanwege die bril of tampons in je neus?
Yep en daarom heb je elkaar ook nodig om te toetsen en vooral te ontdekken in welke situatie iets (on)geldig is.quote:Op zaterdag 7 november 2020 13:59 schreef Salina het volgende:
- formulating an initial opinion the first time we hear about something,
- evaluating everything we encounter after that through that lens of our gut instinct,
- finding reasons to think positively about the portions of the narrative that support or justify our initial opinion,
- and finding reasons to discount or otherwise dismiss the portions that detract from it
Als een malle, ja. Derhalve redenen temeer om scherp toe te blijven zien, en zeer preventief te handelen rond het in- en uitreizen, nu de huidige maatregelen het hier relatief goed doen.quote:Op zaterdag 7 november 2020 17:17 schreef Breekfast het volgende:
[ twitter ]
In Italië stijgen de besmettingen ook als een malle zeg.
Wilde hem net posten.quote:Op zaterdag 7 november 2020 17:17 schreef Breekfast het volgende:
[ twitter ]
Opvallend: IC +100, overleden: +400quote:Op zaterdag 7 november 2020 17:17 schreef Breekfast het volgende:
[ twitter ]
Die grijze duif viroloog (Koopmans) heeft daar een andere mening over ineens net op het nieuws. Die beweerd nu dat het nodig is antistoffen te krijgen via vaccinatie om covid eerder af te breken.quote:Op zaterdag 7 november 2020 14:26 schreef VoMy het volgende:
[..]
Dat is iets waar ik me ook over verbaas: hoe kan het dat wij met onze relatief lichte maatregelen (in vergelijking met de landen om ons heen, dus) het zoveel beter doen?quote:Op zaterdag 7 november 2020 18:19 schreef Mammietje het volgende:
Jeetje. Als ik al die ernstige cijfers om ons heen zie, dan vraag ik me af of ik meer trots of verbaasd ben dat het ons lukt om het met relatief weinig maatregelen onder controle te houden.
Mijn kind gaat gewoon naar haar opa's en oma's zolang niemand klachten heeft.quote:Op zaterdag 7 november 2020 18:33 schreef quirina het volgende:
[..]
Die grijze duif viroloog (Koopmans) heeft daar een andere mening over ineens net op het nieuws. Die beweerd nu dat het nodig is antistoffen te krijgen via vaccinatie om covid eerder af te breken.
maar ja ik geloof die vrouw toch al niet vanaf het begin.
“Kinderen besmetten niet, maar laat ze niet bij opa en oma spelen!”
Kennelijk zijn we ineens een volgzaam en verantwoordelijk volkje. Zeg het maar niet te hard, anders komt iedereen in opstandquote:Op zaterdag 7 november 2020 19:10 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat is iets waar ik me ook over verbaas: hoe kan het dat wij met onze relatief lichte maatregelen (in vergelijking met de landen om ons heen, dus) het zoveel beter doen?
Ik weet oprecht niet hoe het in buitenlandse landen geregeld is, dus wellicht een domme suggestie, maar hadden ze daar ook herfstvakantie tijdens dezelfde weken?quote:Op zaterdag 7 november 2020 18:19 schreef Mammietje het volgende:
Jeetje. Als ik al die ernstige cijfers om ons heen zie, dan vraag ik me af of ik meer trots of verbaasd ben dat het ons lukt om het met relatief weinig maatregelen onder controle te houden.
Ja, in België is die zelfs verlengd tot de 15e.quote:Op zaterdag 7 november 2020 19:57 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Ik weet oprecht niet hoe het in buitenlandse landen geregeld is, dus wellicht een domme suggestie, maar hadden ze daar ook herfstvakantie tijdens dezelfde weken?
Dat is wel zo. Het zogenaamde eigenwijze wordt zwaar overschat. Als je van vakantie terugkomt merk je aan alles dat alles netjes gereguleerd is en mensen zich aan de regels houden.quote:Op zaterdag 7 november 2020 19:31 schreef Natalie het volgende:
[..]
Kennelijk zijn we ineens een volgzaam en verantwoordelijk volkje. Zeg het maar niet te hard, anders komt iedereen in opstand
quote:Op zaterdag 7 november 2020 18:19 schreef Mammietje het volgende:
quote:Op zaterdag 7 november 2020 19:10 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat is iets waar ik me ook over verbaas: hoe kan het dat wij met onze relatief lichte maatregelen (in vergelijking met de landen om ons heen, dus) het zoveel beter doen?
Ah, ik ben niet de eerste die er zo over denkt.quote:Op zaterdag 7 november 2020 19:31 schreef Natalie het volgende:
[..]
Kennelijk zijn we ineens een volgzaam en verantwoordelijk volkje. Zeg het maar niet te hard, anders komt iedereen in opstand
Kan me helemaal vinden in je post.quote:Op zaterdag 7 november 2020 20:15 schreef Salina het volgende:
[..]
[..]
Ja, dat schreef ik ergens deze week of vorige week ook al. Geen flauw idee hoé we het gedaan hebben, maar wel blij dát we het gedaan hebben. Natuurlijk kan alles nog beter, of sneller, of meer of anders.
Enige wat ik me nu kan voorstellen is dat wij toch wat sneller hebben gehandeld dan bijvoorbeeld in Spanje, Frankrijk of België, ondanks dat hier al het idee leefde dat er te laat en te weinig gehandeld werd (al dan niet terecht, tenminste wat het eerste betreft).
Een tweede aspect is anders van aard. Misschien hebben wij ons - als volk - stiekem toch beter aan de regels gehouden dan we denken, en dan de indruk die hier wel eens gegeven werd. Of in ieder geval in vergelijking met de volkeren in andere landen.
Derde aspect kan - daarmee samenhangend - dan weer zijn dat júist de relatief "lichte" maatregelen al dan niet voor een soort draagvlak hebben gezorgd, waarmee bovenstaand tweede aspect (brave bevolking die zich massaal aan de maatregelen heeft gehouden) mogelijk werd gemaakt.
Maar ik weet het niet, geen flauw idee. Dit zijn gewoon wat eerste primaire gedachten van mij.
Laten we het voorlopig maar vieren, nu het kan en nu het de goede kant op lijkt te gaan.
[..]
Ah, ik ben niet de eerste die er zo over denkt.
Eigenlijk zijn ze dus misschien veel liever en braver dan dat ze zichzelf doen voorkomen, die virushooligans?quote:Op zaterdag 7 november 2020 20:36 schreef Mammietje het volgende:
En qua gehoorzaamheid, zelfs in dit topic, waar met regelmaat hard tegen werkelijk ieder l*llig detail van een eventuele maatregel aangeschopt wordt, blijkt bij doorvragen dat het gros zich toch echt wel grotendeels aan de geldende regels houdt. Schatjes zijn het, die virushooligans hier!![]()
![]()
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 3% gewijzigd door Salina op 07-11-2020 20:56:18 ]"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
Ik denk dat herinvoering van maatregelen en de alarmerende berichten over de zorg voor een realisatie hebben gezorgd dat we wat gemakzuchtig waren geworden over corona en dat iedereen toch weer een beetje wakker is geschrokken en zich nu wel beter aan de regels houdt.quote:Op zaterdag 7 november 2020 20:15 schreef Salina het volgende:
[..]
[..]
Ja, dat schreef ik ergens deze week of vorige week ook al. Geen flauw idee hoé we het gedaan hebben, maar wel blij dát we het gedaan hebben. Natuurlijk kan alles nog beter, of sneller, of meer of anders.
Enige wat ik me nu kan voorstellen is dat wij toch wat sneller hebben gehandeld dan bijvoorbeeld in Spanje, Frankrijk of België, ondanks dat hier al het idee leefde dat er te laat en te weinig gehandeld werd (al dan niet terecht, tenminste wat het eerste betreft).
Een tweede aspect is anders van aard. Misschien hebben wij ons - als volk - stiekem toch beter aan de regels gehouden dan we denken, en dan de indruk die hier wel eens gegeven werd. Of in ieder geval in vergelijking met de volkeren in andere landen.
Derde aspect kan - daarmee samenhangend - dan weer zijn dat júist de relatief "lichte" maatregelen al dan niet voor een soort draagvlak hebben gezorgd, waarmee bovenstaand tweede aspect (brave bevolking die zich massaal aan de maatregelen heeft gehouden) mogelijk werd gemaakt.
Maar ik weet het niet, geen flauw idee. Dit zijn gewoon wat eerste primaire gedachten van mij.
Laten we het voorlopig maar vieren, nu het kan en nu het de goede kant op lijkt te gaan.
[..]
Ah, ik ben niet de eerste die er zo over denkt.
quote:Op zaterdag 7 november 2020 20:48 schreef Salina het volgende:
[..]
Eigenlijk zijn ze dus misschien veel liever en braver dan dat ze zichzelf doen voorkomen, die virushooligans?
[ afbeelding ]SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Die eerste heb ik ge-daimond-paint tijdens de eerste lockdown!![]()
"Zelfvertrouwen" heet het!![]()
Als er iets voor draagvlak gezorgd heeft, is het dat wel in combinatie met het 'late' ingrijpen, vrees ik! De 'noodzaak' was er.quote:Op zaterdag 7 november 2020 20:49 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ik denk dat herinvoering van maatregelen en de alarmerende berichten over de zorg voor een realisatie hebben gezorgd dat we wat gemakzuchtig waren geworden over corona en dat iedereen toch weer een beetje wakker is geschrokken en zich nu wel beter aan de regels houdt.
Maar zoals je zegt, zeker weten kunnen en doen we het niet.
Het is een psychologisch dingetje, denk ik, het besef moet indalen dat het nodig is om je te houden aan de maatregelen en dat kost tijd.quote:Op zaterdag 7 november 2020 20:56 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Als er iets voor draagvlak gezorgd heeft, is het dat wel in combinatie met het 'late' ingrijpen, vrees ik! De 'noodzaak' was er.
En toch... hoop ik dat het bij een eventuele volgende golf wat sneller indaalt...quote:Op zaterdag 7 november 2020 20:57 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Het is een psychologisch dingetje, denk ik, het besef moet indalen dat het nodig is om je te houden aan de maatregelen en dat kost tijd.
Mischien. Ik ben daar nog niet echt gerust op.quote:Op zaterdag 7 november 2020 21:02 schreef Mammietje het volgende:
[..]
En toch... hoop ik dat het bij een eventuele volgende golf wat sneller indaalt...
Ik ook niet.quote:Op zaterdag 7 november 2020 21:03 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Mischien. Ik ben daar nog niet echt gerust op.
quote:
Wales. Niet Engeland.quote:Op zaterdag 7 november 2020 21:05 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Ik ook niet.Hardleers volkje hier.
![]()
Gelukkig hoef jij je daar niet zoveel zorgen over te maken, want dan zit jouw luxe kontje hier vanuit Engeland te tikken.
Ja, dank je. Eerst 2 weken quarantaine, uiteraard.quote:Op zaterdag 7 november 2020 21:06 schreef Salina het volgende:
[..]![]()
Wales toch?
Sterkte alvast Tijger. Je gaat toch voor je schoonouders zorgen?
Owja....quote:Op zaterdag 7 november 2020 21:06 schreef Salina het volgende:
[..]![]()
Wales toch?
Sterkte alvast Tijger. Je gaat toch voor je schoonouders zorgen?
Ja, dat is een mooie gedachte, maar ik betwijfel of iedereen 'tot inkeer' is gekomen. Het moest worden afgedwongen door vrijheden af te nemen. Kennelijk was dat nodig, omdat er teveel mensen zichzelf er niet toe konden zetten voorzichtiger te zijn. Nu gaat het gelukkig beter, maar daar waren wel maatregelen voor nodig. Dat vind ik jammer.quote:Op zaterdag 7 november 2020 20:49 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ik denk dat herinvoering van maatregelen en de alarmerende berichten over de zorg voor een realisatie hebben gezorgd dat we wat gemakzuchtig waren geworden over corona en dat iedereen toch weer een beetje wakker is geschrokken en zich nu wel beter aan de regels houdt.
Oh! De knoop is doorgehakt?quote:Op zaterdag 7 november 2020 21:07 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ja, dank je. Eerst 2 weken quarantaine, uiteraard.
Eens. Vind het ook spannend als er straks weer versoepelingen komen.quote:Op zaterdag 7 november 2020 21:11 schreef Natalie het volgende:
[..]
Ja, dat is een mooie gedachte, maar ik betwijfel of iedereen 'tot inkeer' is gekomen. Het moest worden afgedwongen door vrijheden af te nemen. Kennelijk was dat nodig, omdat er teveel mensen zichzelf er niet toe konden zetten voorzichtiger te zijn. Nu gaat het gelukkig beter, maar daar waren wel maatregelen voor nodig. Dat vind ik jammer.
De 14e, in plaats van met de auto en de Channel Tunnel word het nu de ferry van Ijmuiden naar Newcastle, die ferries hebben cabines waar de honden in mee mogen dus waar ze niet in de auto hoeven te blijven.quote:Op zaterdag 7 november 2020 21:13 schreef Natalie het volgende:
[..]
Oh! De knoop is doorgehakt?
Wanneer vertrekken jullie?
Als het niet echt nodig is, liever niet. Iets met economie enzo....quote:Op zaterdag 7 november 2020 21:14 schreef Elan het volgende:
Het is gewoon nog krankzinnig druk, vandaag o.a. in de Brabantse bossen code rood wegens drukte en in Amsterdam leek het wel Koningsdag.
Winkels die niet essentieel zijn moeten echt sluiten, alleen dan hou je mensen (hopelijk) binnen.
Je voldoet weer prima aan mijn beeld van je....quote:Op zaterdag 7 november 2020 21:15 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
De 14e, in plaats van met de auto en de Channel Tunnel word het nu de ferry van Ijmuiden naar Newcastle, die ferries hebben cabines waar de honden in mee mogen dus waar ze niet in de auto hoeven te blijven.
En de kroegen, restaurants, bioscopen en pretparken dan die wel dicht moesten, tellen die niet mee met de economie?quote:Op zaterdag 7 november 2020 21:16 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Als het niet echt nodig is, liever niet. Iets met economie enzo....
Is dat goed of slecht...quote:Op zaterdag 7 november 2020 21:19 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Je voldoet weer prima aan mijn beeld van je....
Je hebt toch wel internet daar, hè?quote:Op zaterdag 7 november 2020 21:15 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
De 14e, in plaats van met de auto en de Channel Tunnel word het nu de ferry van Ijmuiden naar Newcastle, die ferries hebben cabines waar de honden in mee mogen dus waar ze niet in de auto hoeven te blijven.
Ja, klopt. En als je de winkels dichtgooit, zitten de bossen en het strand weer vol. Ook maar weer afsluiten dan?quote:Op zaterdag 7 november 2020 21:20 schreef Elan het volgende:
[..]
En de kroegen, restaurants, bioscopen en pretparken dan die wel dicht moesten, tellen die niet mee met de economie?
De drukte lijkt zich nu vooral te centraliseren waar het nog wel mag. Zo had ik tot vandaag nog nooit een rij van 40 man bij een viskraam zien staan. En iedereen zit gezellig buiten te eten op muurtjes en bankjes, lekker in de zon, in plaats van op het terras.
Voor zover bekend is er nu zelfs "Fiber" ter plaatse maar dat is een rekbaar begrip in het VKquote:Op zaterdag 7 november 2020 21:23 schreef Natalie het volgende:
[..]
Je hebt toch wel internet daar, hè?
Stuk comfortabeler voor de honden, denk ik zo.
Goede reis en wat lief dat jullie voor je schoonouders gaan zorgen.
ik hoop niet dat wij een dergelijk scenario overwegen.quote:Op zaterdag 7 november 2020 21:25 schreef DeVerzamelaar het volgende:
Canada heeft een roadmap gepresenteerd voor de vooruitzichten van 2021.
- knip - knip -
Ik denk niet dat we veel keuze hebben dan zo'n scenario op zijn minst als een mogelijkheid te zien. Canada heeft natuurlijk wel een probleem aan de zuidgrens maar wij hebben ook genoeg problemen in Europa.quote:Op zaterdag 7 november 2020 21:32 schreef _serial_ het volgende:
[..]
ik hoop niet dat wij een dergelijk scenario overwegen.
Oh ik zie al het komt van complottheorie website.. dat het zogenaamd gelekt zou zijn van de overheid....quote:Op zaterdag 7 november 2020 21:38 schreef Momo het volgende:
Daily new cases of COVID-21 hospitalizations and COVID-19 and COVID-21 related deaths will exceed medical care facilities capacity. Expected Q1 – Q2 2021.
Het is geen echt scenario van Canada, het is een stuk wat alleen terug te vinden is op conspiracy websites waaronder BNW hier op FOKquote:Op zaterdag 7 november 2020 21:32 schreef _serial_ het volgende:
[..]
ik hoop niet dat wij een dergelijk scenario overwegen.
En jij liep er ook rond terwijl je wil dat mensen binnen blijven?quote:Op zaterdag 7 november 2020 21:14 schreef Elan het volgende:
Het is gewoon nog krankzinnig druk, vandaag o.a. in de Brabantse bossen code rood wegens drukte en in Amsterdam leek het wel Koningsdag.
Winkels die niet essentieel zijn moeten echt sluiten, alleen dan hou je mensen (hopelijk) binnen.
Besmettingen zijn dalende. Als je nog een beetje goodwill wilt behouden onder het volk, moet je dat vooral niet doen.quote:Op zaterdag 7 november 2020 21:14 schreef Elan het volgende:
Ik denk dat de overheid pas stappen terug wil nemen als de bezetting in de ziekenhuizen afnemen. Maar in het buitenlucht met afstand van mensen buiten je eigen huishouden wandelen mag toch gewoon?quote:Op zaterdag 7 november 2020 21:41 schreef Twinkle20 het volgende:
[..]
Besmettingen zijn dalende. Als je nog een beetje goodwill wilt behouden onder het volk, moet je dat vooral niet doen.
Zo'n beetje alle ontspanning buitenshuis wordt verboden. Nogal wiedes dat mensen gaan kijken wat nog wel kan.
Qualitytime met je gezin, in de buitenlucht in het herfstzonnetje. Dat is geen kwade opzet van mensen. Iedereen in die bossen denkt dat dat wel kan. Je kunt daar makkelijk afstand EN het is gezond.
En dan nog mensen op willen sluiten in hun eigen huis?![]()
Ik vind het steeds meer bijzonder worden dat mensen zo'n engelengeduld hebben en alles maar pikken.
Ik ben ook gewoon buiten wezen sporten en zag vooral voor mensen alleen of samen dat ook doen. En dan was het relatief druk maar zo in de natuur verwacht ik niet dat daar veel besmettingen plaats vinden.quote:Op zaterdag 7 november 2020 21:45 schreef Momo het volgende:
[..]
Ik denk dat de overheid pas stappen terug wil nemen als de bezetting in de ziekenhuizen afnemen. Maar in het buitenlucht met afstand van mensen buiten je eigen huishouden wandelen mag toch gewoon?
Tja, dat heb je ook met warme najaarsweer he.quote:Op zaterdag 7 november 2020 21:20 schreef Elan het volgende:
[..]
En de kroegen, restaurants, bioscopen en pretparken dan die wel dicht moesten, tellen die niet mee met de economie?
De drukte lijkt zich nu vooral te centraliseren waar het nog wel mag. Zo had ik tot vandaag nog nooit een rij van 40 man bij een viskraam zien staan. En iedereen zit gezellig buiten te eten op muurtjes en bankjes, lekker in de zon, in plaats van op het terras.
Er ging mij ineens een lichtje op dat ik die post al eerder gezien had...in BNW.quote:Op zaterdag 7 november 2020 21:41 schreef Kyran het volgende:
Diegene die dat soort onzin post, zonder bronnen te checken, kan je nooit meer serieus nemen. Sorry.
Met z'n 2en ja, anders verboten!quote:Op zaterdag 7 november 2020 21:45 schreef Momo het volgende:
[..]
Ik denk dat de overheid pas stappen terug wil nemen als de bezetting in de ziekenhuizen afnemen. Maar in het buitenlucht met afstand van mensen buiten je eigen huishouden wandelen mag toch gewoon?
Niet als het mensen uit je eigen huishouden zijn toch?quote:Op zaterdag 7 november 2020 21:51 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Met z'n 2en ja, anders verboten!
21.52. *gaat op handen zitten*quote:Op zaterdag 7 november 2020 21:41 schreef Kyran het volgende:
Diegene die dat soort onzin post, zonder bronnen te checken, kan je nooit meer serieus nemen. Sorry.
Het is een gelekte mail van een lid van het canadese parlement.quote:Op zaterdag 7 november 2020 21:41 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Het is geen echt scenario van Canada, het is een stuk wat alleen terug te vinden is op conspiracy websites waaronder BNW hier op FOK
... en jij gelooft dat? Wat voor bewijs is er dat dit echt is?quote:Op zaterdag 7 november 2020 21:53 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Het is een gelekte mail van een lid van het canadese parlement.
Dat wordt geclaimed op conspiracy sites, ja. Zonder enig bewijs verder. Dus nee, dat doen we niet hier.quote:Op zaterdag 7 november 2020 21:53 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Het is een gelekte mail van een lid van het canadese parlement.
Sowieso met covid-21 erinquote:Op zaterdag 7 november 2020 21:54 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dat wordt geclaimed op conspiracy sites, ja. Zonder enig bewijs verder. Dus nee, dat doen we niet hier.
Als je een betrouwbare bron hebt van de Canadese regering dat dit een echt voorstel is dan wel de nieuwe regels in Canada dan kun je het opnieuw proberen.
Hey, geen grapjes maken! COVID-1 t/m 19 waren nog maar een begin, 20 en 21 is the real shitquote:
Ja en nee. Ja, het voorbeeld wat je noemt is inderdaad niet zo'n punt. Maar als jij dat mag, waarom mogen 2 stellen dan niet afspreken? En als dat mag, waarom dan niet 2 gezinnen? En als je dan toch al zo'n flinke groep hebt lopen, waarom dan niet een groepje klasgenoten? En zo is het dan iedere keer toch weer een glijdende schaal. Punt is nu dat ze willen dat we even niet meer afspreken.quote:Op zaterdag 7 november 2020 21:52 schreef Momo het volgende:
[..]
Niet als het mensen uit je eigen huishouden zijn toch?
Maar ik woon alleen, dus zou niet samen met mijn beide ouders mogen wandelen? Dat is wel een beetje krom.
Die hebben de eerste 20 al achter de rug?!quote:Op zaterdag 7 november 2020 21:56 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Canada heeft een speciale versie van covid die pas in 2021 ontdekt gaat worden
De 19 verwijst naar het jaartal. Dus covid 21 kan pas in 2021 geidentificeerd wordenquote:Op zaterdag 7 november 2020 21:58 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Die hebben de eerste 20 al achter de rug?!
Het is ook krom ....quote:Op zaterdag 7 november 2020 21:57 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Ja en nee. Ja, het voorbeeld wat je noemt is inderdaad niet zo'n punt. Maar als jij dat mag, waarom mogen 2 stellen dan niet afspreken? En als dat mag, waarom dan niet 2 gezinnen? En als je dan toch al zo'n flinke groep hebt lopen, waarom dan niet een groepje klasgenoten? En zo is het dan iedere keer toch weer een glijdende schaal. Punt is nu dat ze willen dat we even niet meer afspreken.
I know... zag laatst een prachtig filmpje van iemand die daar anders over dacht!quote:Op zaterdag 7 november 2020 21:59 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
De 19 verwijst naar het jaartal. Dus covid 21 kan pas in 2021 geidentificeerd worden
Donald Trump toevallig?quote:Op zaterdag 7 november 2020 22:01 schreef Mammietje het volgende:
[..]
I know... zag laatst een prachtig filmpje van iemand die daar anders over dacht!
Het was een kwinkslag omdat de stupid-in-chief hetzelfde ooit beweerde.quote:Op zaterdag 7 november 2020 22:03 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Nee... chips... @:Kyran, was jij daarbij? Kan het niet terugvinden....
Klopt inderdaad, krom als een hoepelquote:Op zaterdag 7 november 2020 21:52 schreef Momo het volgende:
[..]
Maar ik woon alleen, dus zou niet samen met mijn beide ouders mogen wandelen? Dat is wel een beetje krom.
'quote:Op zaterdag 7 november 2020 22:03 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Nee... chips... @:Kyran, was jij daarbij? Kan het niet terugvinden....
quote:Op zaterdag 7 november 2020 22:05 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Het was een kwinkslag omdat de stupid-in-chief hetzelfde ooit beweerde.
True true.quote:Op zaterdag 7 november 2020 22:14 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Ehututut..... het is nog maar 22.13!![]()
Tijd kruipt vandaag...
Ja, de tijd is een vreemd fenomeen dit jaar. Enerzijds, jeetje, al november. Anderzijds lijkt het al een eeuwigheid geleden dat 'het briefje' in het speciale programma opdook...quote:Op zaterdag 7 november 2020 22:15 schreef Kyran het volgende:
[..]
True true.
Voordeel is wel dat ik dit jaar wel belachelijk snel vind gaan, ondanks alle gedoe.
Thierry draaide laatst ineens en begon te vragen waarom ze de zorg al niet in de zomer hadden opgeschaald.quote:Op zaterdag 7 november 2020 22:15 schreef Tijger_m het volgende:
Ach ja, de FvD. Een beetje zielig is het allemaal wel, zo desperaat om aandacht dat ze achter complottheorieen aanlopen.
Het meest bijzonder aan het filmpje vind ik nog wel dat er niet alleen de domme fout van de eerste 18 corona's, maar dan ook nog het verloop erbij verzinnen!quote:Op zaterdag 7 november 2020 22:15 schreef Tijger_m het volgende:
Ach ja, de FvD. Een beetje zielig is het allemaal wel, zo desperaat om aandacht dat ze achter complottheorieen aanlopen.
Tsja. Mijn leerlingen mogen met dertig in een lokaal gaan zitten, maar aan het einde van de dag niet met zijn drieën naar huis fietsen want dan kunnen ze een boete krijgen.quote:Op zaterdag 7 november 2020 21:52 schreef Momo het volgende:
[..]
klopt, en ik mag als ik wil bij 100 en meer verschillende mensen op bezoek.quote:Op zaterdag 7 november 2020 22:18 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Tsja. Mijn leerlingen mogen met dertig in een lokaal gaan zitten, maar aan het einde van de dag niet met zijn drieën naar huis fietsen want dan kunnen ze een boete krijgen.
Woon boven een winkelcentrum, dus kan dat vanuit m'n ivoren torentje heerlijk beschouwenquote:Op zaterdag 7 november 2020 21:41 schreef OProg het volgende:
[..]
En jij liep er ook rond terwijl je wil dat mensen binnen blijven?
Of snap ik het nu verkeerd want ik heb er eigenlijk ook niks van meegekregen in het nieuws zoals een half jaar geleden.
Maar we zitten in een soort van lockdown, mensen moeten het er helemaal niet van nemen ze moeten thuisblijven en al helemaal de drukte vermijden.quote:Op zaterdag 7 november 2020 21:41 schreef Twinkle20 het volgende:
[..]
Besmettingen zijn dalende. Als je nog een beetje goodwill wilt behouden onder het volk, moet je dat vooral niet doen.
Zo'n beetje alle ontspanning buitenshuis wordt verboden. Nogal wiedes dat mensen gaan kijken wat nog wel kan.
Qualitytime met je gezin, in de buitenlucht in het herfstzonnetje. Dat is geen kwade opzet van mensen. Iedereen in die bossen denkt dat dat wel kan. Je kunt daar makkelijk afstand EN het is gezond.
En dan nog mensen op willen sluiten in hun eigen huis?![]()
Ik vind het steeds meer bijzonder worden dat mensen zo'n engelengeduld hebben en alles maar pikken.
Ja, dit is gewoon een vorm van lockdown, natuurlijk, alleen is dat een beladen begrip dus noemt men het anders in Nederland.quote:Op zaterdag 7 november 2020 22:45 schreef Elan het volgende:
[..]
Maar we zitten in een soort van lockdown, mensen moeten het er helemaal niet van nemen ze moeten thuisblijven en al helemaal de drukte vermijden.
Niet dat ze ongelijk hebben maar stop dat ook met die onzin en gooi gewoon de rest ook weer open
Misschien moet je besluiten om je niet zo aan dat soort futiliteiten te ergeren. Maakt het voor jezelf een stuk makkelijker.quote:Op zaterdag 7 november 2020 23:01 schreef _serial_ het volgende:
Ik ben wel een beetje klaar met dat "het is te druk" in de buitenlucht verhalen eigenlijk.
Het is nu niet de tijd met je hele vriendengroep op pad te gaan, en dat zullen de meeste ook niet doen, want je kan daarna toch niet het café, restaurant of club induiken, maar laat die gezinnetjes gewoon.
Maarja, buiten is nu eenmaal bestempeld als een enorme gevaren zone, dus daar zitten we nog wel eventjes aan vast.
Die mensen in de buitenlucht gaan voor een groot deel ook ergens heen natuurlijk, horeca is gewoon open voor afhaal en de winkels zijn ook open.quote:Op zaterdag 7 november 2020 23:01 schreef _serial_ het volgende:
Ik ben wel een beetje klaar met dat "het is te druk" in de buitenlucht verhalen eigenlijk.
Het is nu niet de tijd met je hele vriendengroep op pad te gaan, en dat zullen de meeste ook niet doen, want je kan daarna toch niet het café, restaurant of club induiken, maar laat die gezinnetjes gewoon.
Maarja, buiten is nu eenmaal bestempeld als een enorme gevaren zone, dus daar zitten we nog wel eventjes aan vast.
Ik erger mij er niet dusdanig aan dat het mij belemmert hoor, maar ben gewoon klaar met die belerende toon.quote:Op zaterdag 7 november 2020 23:14 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Misschien moet je besluiten om je niet zo aan dat soort futiliteiten te ergeren. Maakt het voor jezelf een stuk makkelijker.
Ja maar als je naar buiten kijkt blijkt dat amperquote:Op zaterdag 7 november 2020 22:48 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ja, dit is gewoon een vorm van lockdown, natuurlijk, alleen is dat een beladen begrip dus noemt men het anders in Nederland.
Als de meerderheid van de mensen daadwerkelijk van plan was om binnen te blijven zitten, dan hadden ze dat al lang gedaan. Het urgentiegevoel van maart/april krijg je echt niet meer terug, en dat is eigenlijk ook wel logisch.quote:Op zaterdag 7 november 2020 23:21 schreef Elan het volgende:
[..]
Ja maar als je naar buiten kijkt blijkt dat amper![]()
Snap wel dat het verwarrend werkt voor m mensen, desolate straten ga je denk ik ook minder snel bij mensen op bezoek.
Daar heb je uiteindelijk wel gelijk inquote:Op zaterdag 7 november 2020 23:25 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Als de meerderheid van de mensen daadwerkelijk van plan was om binnen te blijven zitten, dan hadden ze dat al lang gedaan. Het urgentiegevoel van maart/april krijg je echt niet meer terug, en dat is eigenlijk ook wel logisch.
Ja, dus enige optie is om alles dicht te gooien (voor een maximaal effect).quote:Op zaterdag 7 november 2020 23:25 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Als de meerderheid van de mensen daadwerkelijk van plan was om binnen te blijven zitten, dan hadden ze dat al lang gedaan. Het urgentiegevoel van maart/april krijg je echt niet meer terug, en dat is eigenlijk ook wel logisch.
Ook niet dus, tenzij je mensen met de tanks in de straten binnenshuis wil houden.quote:Op zaterdag 7 november 2020 23:31 schreef Kyran het volgende:
Ja, dus enige optie is om alles dicht te gooien (voor een maximaal effect).
Niet alles is nu dicht he.quote:Op zaterdag 7 november 2020 23:34 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ook niet dus, tenzij je mensen met de tanks in de straten binnenshuis wil houden.
Wie heeft het over iedereen binnenshuis houden dan? Het klopt toch gewoon dat alles wat dicht is, je niet meer heen kan?quote:Op zaterdag 7 november 2020 23:34 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ook niet dus, tenzij je mensen met de tanks in de straten binnenshuis wil houden.
Vind jij dit eigenlijk voldoende zo of pleit je zelf voor repressie en dus heftiger maatregelen?quote:Op zaterdag 7 november 2020 23:31 schreef Kyran het volgende:
[..]
Ja, dus enige optie is om alles dicht te gooien (voor een maximaal effect).
Gelukkig gaan de cijfers omlaag op dit moment, dus er is nog steeds genoeg draagvlak en er luisteren nog steeds genoeg mensen.
Frustrerend is dat he?quote:Op zaterdag 7 november 2020 23:35 schreef maan_man het volgende:
Waar de landelijke cijfers kelderen, heeft de gemeente waar ik resideer de meeste besmettingen ooit gemeten.
Lijkt me ook het beste mensen gaan nu gewoon naar de IKEA in plaats van naar de Efteling, horeca en kantines dicht prima maar het laatste pakket schiet zijn doel voorbij. Zelfs de kinderboerderijen zijn dicht, komop man.quote:Op zaterdag 7 november 2020 23:36 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Wie heeft het over iedereen binnenshuis houden dan? Het klopt toch gewoon dat alles wat dicht is, je niet meer heen kan?
Op dit moment lijkt het weer de juiste kant op te gaan. Ik denk dat wij in Nederland de meeste winst kunnen boeken met OP TIJD ingrijpen. Dat "even aankijken" heeft ons nu al twee keer in de problemen gebracht.quote:Op zaterdag 7 november 2020 23:37 schreef Molo het volgende:
[..]
Vind jij dit eigenlijk voldoende zo of pleit je zelf voor repressie en dus heftiger maatregelen?
Dat zou kunnen (mooi scrabblewoord trouwens!) of een uitbraakje hier of daar van. Kan soms lekker na-ijlen.quote:Op zaterdag 7 november 2020 23:39 schreef Molo het volgende:
Ik heb hier sterk het idee dat de verpleeghuisswabrondes uitmaken in de cijfers. Af en toe een flinke piek en dan weer dagen lager
Gokje, maar is opvallend in dit durp
In je eentje naar de IKEA als tripje?quote:Op zaterdag 7 november 2020 23:40 schreef Elan het volgende:
[..]
Lijkt me ook het beste mensen gaan nu gewoon naar de IKEA in plaats van naar de Efteling, horeca en kantines dicht prima maar het laatste pakket schiet zijn doel voorbij. Zelfs de kinderboerderijen zijn dicht, komop man.
Bij de plaatselijke supermarkt hangen ze nog net niet met mondmasker en al over je heen, dat was pre-mondkapjes toch wel veel beterquote:Op zaterdag 7 november 2020 23:41 schreef Molo het volgende:
Was vanmiddag in paupertown Leidschenveen, een wasmachineslang bij de grote Gamma halen
Hartstikke druk, maar iedereen netjes mondmasker op, afstand houden en rekening houden met elkaar.
Echt, fascinerend, en fijn om te zien. Ik heb het in het vervelend, pre-corona, weleens anders meegemaakt daar qua rekening houden met elkander
Zolang we met deze rotvaart zakken met de cijfers, hoor je mij niet klagen.quote:Op zaterdag 7 november 2020 23:40 schreef Elan het volgende:
[..]
Lijkt me ook het beste mensen gaan nu gewoon naar de IKEA in plaats van naar de Efteling, horeca en kantines dicht prima maar het laatste pakket schiet zijn doel voorbij. Zelfs de kinderboerderijen zijn dicht, komop man.
Frustrerende niet, gewoon een gegeven. En het zegt mij allemaal niet zoveel. Niet zo'n dichtbevolkte gemeente, dan zit je met 20 besmettingen op bijna 56 besmettingen per 100.000. Als ik naar de andere uithoek van de gemeente wil, dan is dat 20 kilometer verderop, terwijl een gemeente verderop die die 3 kilometer verder op begint 3,5 keer minder besmettingen heeft. Dus misschien zit ik wel in een prima hoek van de gemeente. Het is jammer dat je het niet gedetailleerder dan gemeenteniveau kan zien.quote:Op zaterdag 7 november 2020 23:37 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Frustrerend is dat he?
Mijn gemeente doet ook nog niet echt lekker mee met de daling.
Ja maar repressiequote:Op zaterdag 7 november 2020 23:41 schreef Kyran het volgende:
[..]
Op dit moment lijkt het weer de juiste kant op te gaan. Ik denk dat wij in Nederland de meeste winst kunnen boeken met OP TIJD ingrijpen. Dat "even aankijken" heeft ons nu al twee keer in de problemen gebracht.
Ik vind repressie wel weer een te sterk woord. Ben soms best voor strengere maatregelen, maar om dat nou meteen repressie te noemen
2 personen per keer kinderen meegerekend, maar daar is lastig te controleren want je kan natuurlijk gewoon opsplitsen voor binnenkomst.quote:Op zaterdag 7 november 2020 23:42 schreef Molo het volgende:
[..]
In je eentje naar de IKEA als tripje?
Zou ik kunnen doen hoor, maar hele families laten ze niet binnen dacht ik
Matigquote:Op zaterdag 7 november 2020 23:42 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Bij de plaatselijke supermarkt hangen ze nog net niet met mondmasker en al over je heen, dat was pre-mondkapjes toch wel veel beter
Als ik zo naar het effect van de maatregelen kijk, hebben we redelijk op tijd ingegrepen, het is altijd zoeken naar een goede balans, te vroeg is niet goed, maar te laat ook zeker niet.quote:Op zaterdag 7 november 2020 23:44 schreef Molo het volgende:
[..]
Ja maar repressie[ afbeelding ]
Maar de vraag is dan, wat is 'op tijd' ingrijpen?
Vraag me af of dat massaal gebeurt, of dat er alleen af en toe een dombogezin doorheen gliptquote:Op zaterdag 7 november 2020 23:46 schreef Elan het volgende:
[..]
2 personen per keer kinderen meegerekend, maar daar is lastig te controleren want je kan natuurlijk gewoon opsplitsen voor binnenkomst.
Nou ja, wanneer het "op tijd" is kan je over discusseren, maar deze tweede golf is in ieder geval niet zoals het moet.quote:Op zaterdag 7 november 2020 23:44 schreef Molo het volgende:
[..]
Ja maar repressie[ afbeelding ]
Maar de vraag is dan, wat is 'op tijd' ingrijpen?
Klopt. de Lidl hier vlakbij, daar dragen de mensen wel minder mondkapjes, maar er wordt veel meer rekening gehouden met de elkaar.quote:Op zaterdag 7 november 2020 23:46 schreef Molo het volgende:
[..]
Matig
Bijzonder ook wel
Ik vind de Lidl het hier trouwens veel beter doen qua inrichting van de winkel, personeel én klanten, dan de AH in dezelfde straat. Covid wise
Heel apart wel.
Ja, eensquote:Op zaterdag 7 november 2020 23:47 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Als ik zo naar het effect van de maatregelen kijk, hebben we redelijk op tijd ingegrepen, het is altijd zoeken naar een goede balans, te vroeg is niet goed, maar te laat ook zeker niet.
Al zal Red Team het daar zeker niet mee eens zijn
Team red hebben wij nog wat van gehoord sinds de daling is ingezet?quote:Op zaterdag 7 november 2020 23:47 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Als ik zo naar het effect van de maatregelen kijk, hebben we redelijk op tijd ingegrepen, het is altijd zoeken naar een goede balans, te vroeg is niet goed, maar te laat ook zeker niet.
Nee die zijn nog aan het zoeken naar anti-duiding om de daling te verklaren.quote:Op zaterdag 7 november 2020 23:49 schreef maan_man het volgende:
[..]
Team red hebben wij nog wat van gehoord sinds de daling is ingezet?
Ja, compleet mee eensquote:Op zaterdag 7 november 2020 23:48 schreef Kyran het volgende:
[..]
Nou ja, wanneer het "op tijd" is kan je over discusseren, maar deze tweede golf is in ieder geval niet zoals het moet.
Wij hadden aardig wat drempelwaarden. Toen die bereikt waren was het opeens paniek, niemand wist wat men eigenlijk moest doen. Opeens waren ze toch niet heel belangrijk, of misschien ook wel, of toch niet. Men moest regionaal ingrijpen, maar men durfde niet, regering zei "doe maar, we staan achter jullie", regioleiders zeiden "nee nee, jullie eerst"..... en toen was het al te laat.
Wij hebben een "road map", maar niemand doet er iets mee. Wij hebben een app, maar die wordt niet goed genoeg gebruikt. Wij hebben drempelwaardes, maar niemand weet wat men ermee moet doen. Wij hebben maatregele, maar velen houden zich er niet aan.
Het is gewoon een tering bende
Regionaal ingrijpen toen Rotterdam en Amsterdam al hoge getallen lieten zien was "op tijd" geweest.quote:Op zaterdag 7 november 2020 23:47 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Eens.quote:Op zaterdag 7 november 2020 23:48 schreef Kyran het volgende:
[..]
Nou ja, wanneer het "op tijd" is kan je over discusseren, maar deze tweede golf is in ieder geval niet zoals het moet.
Wij hadden aardig wat drempelwaarden. Toen die bereikt waren was het opeens paniek, niemand wist wat men eigenlijk moest doen. Opeens waren ze toch niet heel belangrijk, of misschien ook wel, of toch niet. Men moest regionaal ingrijpen, maar men durfde niet, regering zei "doe maar, we staan achter jullie", regioleiders zeiden "nee nee, jullie eerst"..... en toen was het al te laat.
Wij hebben een "road map", maar niemand doet er iets mee. Wij hebben een app, maar die wordt niet goed genoeg gebruikt. Wij hebben drempelwaardes, maar niemand weet wat men ermee moet doen. Wij hebben maatregelen, maar velen houden zich er niet aan.
Mijn humeur staat compleet los van het aantal besmettingen, maar sommige maatregelen slaan gewoon nergens op. Al die bedrijven die afgelopen zomer zo hard gewerkt hebben om hun zaak Coronaproof te maken en die vervolgens alsnog hun deuren moeten sluiten resulteren net zo goed in tranen en zorgen.quote:Op zaterdag 7 november 2020 23:44 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Zolang we met deze rotvaart zakken met de cijfers, hoor je mij niet klagen.
Ga me niet druk maken over vergelijkingen waar je niets mee opschiet.
Gaat ten koste van je zonnige humeur. En dat is wat je op de been moet houden in deze tijd toch?
En als ik mij goed herinner dan waren de ziekenhuisopnames die vermeld werden op het dashboard een factor 3 lager dan ze daadwerkelijk waren. Nog zoiets idioots.quote:Op zaterdag 7 november 2020 23:48 schreef Kyran het volgende:
[..]
Wij hebben een "road map", maar niemand doet er iets mee. Wij hebben een app, maar die wordt niet goed genoeg gebruikt. Wij hebben drempelwaardes, maar niemand weet wat men ermee moet doen. Wij hebben maatregelen, maar velen houden zich er niet aan.
De vraag is of het dan niet 4 al maanden mini-lockdown geworden was. daar ben ik wel beetje bang voor namelijk.quote:Op zaterdag 7 november 2020 23:52 schreef Kyran het volgende:
[..]
Regionaal ingrijpen toen Rotterdam en Amsterdam al hoge getallen lieten zien was "op tijd" geweest.
Meteen de maatregelen van nu (of in ieder geval 15 oktober) toepassen in plaats van horeca een uurtje eerder dichtgooien was ook nog redelijk op tijd ingrijpen geweest.
Dit was gewoon te laat. Daarom gaan wij nu minstens twee maanden in een mini-lockdown. Dat was niet nodig geweest als men gericht, snel en effectief had ingegrepen in september.
Gezien de resultaten van de sluiting misschien niet onterecht.quote:Op zaterdag 7 november 2020 23:52 schreef Elan het volgende:
[..]
Mijn humeur staat compleet los van het aantal besmettingen, maar sommige maatregelen slaan gewoon nergens op. Al die bedrijven die afgelopen zomer zo hard gewerkt hebben om hun zaak Coronaproof te maken en die vervolgens alsnog hun deuren moeten sluiten resulteren net zo goed in tranen en zorgen.
Niet apart gewoon een krankzinnige maatregel.quote:Op zaterdag 7 november 2020 23:51 schreef Molo het volgende:
Ik liep vanmiddag met mijn beide zussen over straat, halverwege beseffend dat we eigenlijk in overtreding waren
Beetje apart wel, maar goed...
Ik denk dat als je echt snel regionaal ingrijpt dat de kans daarop echt klein is. Weet ik het zeker? Nee, helaas niet. Dat deze manier van aanpakken niet werkt, economie flink schaadt en steeds minder effect lijkt te hebben is toch in ieder geval een reden om het de volgende keer toch anders te proberen.quote:Op zaterdag 7 november 2020 23:54 schreef _serial_ het volgende:
[..]
De vraag is of het dan niet 4 al maanden mini-lockdown geworden was. daar ben ik wel beetje bang voor namelijk.
De horeca was maar voor een heel klein deel verantwoordelijk voor besmettingen... dus de focus om horeca weer te straffen terwijl men rustig met honderden tegelijk naar bouwmarkten en supermarkten gaan, velen zonder mondkapje, dat gaat natuurlijk nergens over. Om nog maar te zwijgen van het lekker doorgaan met vliegen. Hutje mutje op elkaar. Lekker naar oranje en rode landen. Geen quarantaine plicht. Geen controle bij binnenkomst.quote:Op zaterdag 7 november 2020 23:56 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Gezien de resultaten van de sluiting misschien niet onterecht.
Hoe sneu ook voor de betreffende ondernemers en hun inspanningen.
Goeie grap.quote:Op zaterdag 7 november 2020 23:56 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Gezien de resultaten van de sluiting misschien niet onterecht.
Hoe sneu ook voor de betreffende ondernemers en hun inspanningen.
Hier ga je brak. De horeca zorgde wel voor een aardig percentage aan besmettingen. De afbuigende lijn na de sluiting bewijst dat ook. Niemand wordt 'gestraft, er wordt geprobeerd een virus te beteugelen. Supermarkten en bouwmakten zijn essentieel, iedereen moet eten en het is toch wel erg handig als je waterleiding breekt, je het repareren kan. Bovendien ben je daar maar hooguit korte tijd met elkaar in 'contact', bijvoorbeeld bij kort passeren, wat toch heel anders is in de horeca.quote:Op zaterdag 7 november 2020 23:59 schreef OscarMopperkont het volgende:
[..]
De horeca was maar voor een heel klein deel verantwoordelijk voor besmettingen... dus de focus om horeca weer te straffen terwijl men rustig met honderden tegelijk naar bouwmarkten en supermarkten gaan, velen zonder mondkapje, dat gaat natuurlijk nergens over. Om nog maar te zwijgen van het lekker doorgaan met vliegen. Hutje mutje op elkaar. Lekker naar oranje en rode landen. Geen quarantaine plicht. Geen controle bij binnenkomst.
Je doelt nu op de enorme feesten / bruiloften in feestzalen op industriecentra waar geen zicht op is ?quote:Op zondag 8 november 2020 00:00 schreef Elan het volgende:
[..]
Goeie grap.
Hele zomer is alleen gehandhaafd op excessen wat betreft overschrijding van de groepsgrootte in de horeca. Zolang je er dus geen totale chaos van maakte kon je redelijk je gang gaan.
Na dat feestje van grappenhaus gingen BOA's nog eens staken ook![]()
Dus nee, die besmettingsgevallen in de horeca hebben zaken die hun shit goed op orde hebben niet op hun geweten, dat is een direct gevolg van amper handhaven.
quote:Een belangrijke bron van besmettingen zijn huwelijksfeesten zoals je die bij Sky Palace kunt vieren. Van de 35 ‘clusters’ die de GGD nu in Amsterdam heeft vastgesteld, zijn er acht terug te leiden tot een bruiloft. Een groot partycentrum in Nieuw-West moest daarom al tijdelijk zijn deuren sluiten.
Nou dat was eigenlijk helemaal krankzinnig als je kijkt waar we nu staanquote:Op zondag 8 november 2020 00:07 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Je doelt nu op de enorme feesten / bruiloften in feestzalen op industriecentra waar geen zicht op is ?
Bijvoorbeeld Sky Palace in Amsterdam
[..]
Dat de horeca het niet moet zien dat ze gestraft worden snap ik ook wel. Maar zo werkt het natuurlijk niet als je verplicht dicht moet maar wel je personeel moet betalen waar de regelingen niet toereikend zijn. Je pand moet betalen en nog andere lopende rekeningen hebt dan voel je behoorlijk gestraft als je in die hoek zit.quote:Op zondag 8 november 2020 00:07 schreef Kyran het volgende:
Supermarkten = Essentieel
Bouwmarkten = Valt over te discusseren, maar snap dat dat onder essentieel kan vallen
Scholen = Je wil onderwijs zo weinig mogelijk staken
Sporten = Belangrijk voor zowel mentale en fysieke gezondheid
Horeca = Niet noodzakelijk.
Het is niet zo gek dat horeca als eerste dicht gaat. Niemand wordt gestraft. Dat is echt zo'n onzin om te roepen.
We hebben vroeger ingegrepen dan de meeste landen. 28 september al met extra landelijke maatregelen.quote:Op zaterdag 7 november 2020 19:10 schreef miss_sly het volgende:
[..]
De gasten houden zich niet aan de maatregelen, de horecabazen (die het net nog zo keurig voor elkaar hadden volgens jou) laten dat gebeuren in hun eigen toko maar de politie is de schuld? Hmm... bijzondere redenering.quote:Op zondag 8 november 2020 00:17 schreef Elan het volgende:
[..]
Nou dat was eigenlijk helemaal krankzinnig als je kijkt waar we nu staan, maar ik doel even op handhaving van de anderhalve meter in de reguliere horeca. Er is amper gehandhaafd in de zomer. Ook in die periode heel veel verhalen hier gepost van bomvolle danscafé's waar de politie tot drie keer toe voor bij reed maar niets deed. Als je dat aankaartte was je een zeikerd want het ging toch best goed met die besmettingen?
Artikel uit die periode dat het aardig samenvat: https://www.trouw.nl/zorg(...)an-wel-zin~b50fab9a/
En dan moet je nu weer een lange tijd in lockdown en allerlei voorzieningen sluiten, nouja het zal wel, maar kom niet lullen dat destijds alles er aan gedaan. Men heeft het lekker op zijn beloop gelaten.
Is de conclusie niet gewoon dat je dit niet kan tegenhouden zonder zware ingrijpende maatregelen? We zien het ''all over Europe'' zeg maar. Binnen een zekere (maar nauwe) brandbreedte zien we dat elk land in dezelfde shit zit.quote:Op zaterdag 7 november 2020 23:48 schreef Kyran het volgende:
[..]
Je brandt gewoon je eigen vermogen er doorheen. Hoe sympathiek alle regelingen ook zijn, dit houd je geen vele kwartalen vol.quote:Op zondag 8 november 2020 00:19 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Dat de horeca het niet moet zien dat ze gestraft worden snap ik ook wel. Maar zo werkt het natuurlijk niet als je verplicht dicht moet maar wel je personeel moet betalen waar de regelingen niet toereikend zijn. Je pand moet betalen en nog andere lopende rekeningen hebt dan voel je behoorlijk gestraft als je in die hoek zit.
Het is inderdaad te hopen voor ze dat dit niet te lang meer duurt. Houden ze inderdaad lang niet allemaal vol. En het ergste vind ik dat tante Annie met haar levenswerk-bistrootje er meer onder te lijden heeft dan de grote horeca-baas met z'n 10 ondernemingen.quote:Op zondag 8 november 2020 00:33 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Je brandt gewoon je eigen vermogen er doorheen. Hoe sympathiek alle regelingen ook zijn, dit houd je geen vele kwartalen vol.
Elke dag wat moeten doen met je kinderen lijkt me nogal overdreven. Die hebben doordeweeks gewoon hun school, vriendjes en eigen vermaak. In het weekend is er best nog wat te doen. Je somt ze zelf al op.quote:Op zondag 8 november 2020 00:41 schreef DonDruiper het volgende:
Logisch dat het overal druk is.
Ik heb 3 kinderen, dan moet je er echt gewoon even uit elke dag, vooral in het weekend.
Mooi, wat zullen we doen?
Zwembad.. nope..
Monkey town.. nope..
Bioscoopje dan?... nope..
Pretpark?... nope..
En het lijstje gaat door. Dan maar even naar het strand/bos/natuur/centrum weet ik het wat.
En weet je wat het is.. mensen zijn er klaar mee. Het gaat in je hoofd zitten en dat willen mensen niet meer.
Draagvlak is weg.
En hoe meer de overheid dingen gaat verbieden etc, hoe meer de burger zich zal afkeren tegen de overheid.
Zo werkt het menselijk brein in Nederland. Dit is geen China of een andere communistisch land.
Dit is één van de meest vrije landen van de wereld.
Je snapt het niet of je wil het gewoon niet snappen.quote:Op zondag 8 november 2020 00:26 schreef Mammietje het volgende:
[..]
De gasten houden zich niet aan de maatregelen, de horecabazen (die het net nog zo keurig voor elkaar hadden volgens jou) laten dat gebeuren in hun eigen toko maar de politie is de schuld? Hmm... bijzondere redenering.
Die moeten er echt elke dag even uit. Dat is gezond zowel fysiek als psychisch.quote:Op zondag 8 november 2020 00:50 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Elke dag wat moeten doen met je kinderen lijkt me nogal overdreven.
Dat wordt hard minder.quote:In het weekend is er best nog wat te doen. Je somt ze zelf al op.
Het is logisch dat er een dalende lijn is als je nergens meer mag komen en als niks meer mag.quote:Ik ben het niet met je eens dat het draagvlak weg is. Als dat zo was, zaten we nu niet in een dalende lijn. Er moeten wel maatregelen voor getroffen worden en dat is jammer. Maar ook logisch dat mensen hun vermaak zoeken toch? Gelukkig zien mensen de noodzaak dan ook wel weer in als de ziekenhuizen volstromen en de reguliere zorg afgeschaald moet worden.
Waar heb ik het over opstand? Ik ben geen viruswappie ofzo.. ik weet dat het er is en dat het een serieus probleem is.quote:Die opstand die jij voor ogen hebt, zie ik dus voorlopig ook niet gebeuren. Daar hebben we het veel te goed voor hier (i.t.t. bijv. Frankrijk).
Het is sowieso onrechtvaardig, op last van de overheid sluiten maar je vaste kosten lopen door, daar word je grosso modo voor 60-70% voor gecompenseerd.quote:Op zondag 8 november 2020 00:38 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Het is inderdaad te hopen voor ze dat dit niet te lang meer duurt. Houden ze inderdaad lang niet allemaal vol. En het ergste vind ik dat tante Annie met haar levenswerk-bistrootje er meer onder te lijden heeft dan de grote horeca-baas met z'n 10 ondernemingen.
He pssst... dat is niet mr. Trump in je plaatje.![]()
Overal werkt het zo hoor, het aantal verboden loopt in ijl tempo op, maar de r0 laat zich met een hoop moeite onder de 1 drukken.quote:Op zondag 8 november 2020 00:41 schreef DonDruiper het volgende:
Logisch dat het overal druk is.
Ik heb 3 kinderen, dan moet je er echt gewoon even uit elke dag, vooral in het weekend.
Mooi, wat zullen we doen?
Zwembad.. nope..
Monkey town.. nope..
Bioscoopje dan?... nope..
Pretpark?... nope..
En het lijstje gaat door. Dan maar even naar het strand/bos/natuur/centrum weet ik het wat.
En weet je wat het is.. mensen zijn er klaar mee. Het gaat in je hoofd zitten en dat willen mensen niet meer.
Draagvlak is weg.
En hoe meer de overheid dingen gaat verbieden etc, hoe meer de burger zich zal afkeren tegen de overheid.
Zo werkt het menselijk brein in Nederland. Dit is geen China of een andere communistisch land.
Dit is één van de meest vrije landen van de wereld.
Ik snap je wel, maar we zijn nu eenmaal ook mensen met een eigen verantwoording. Ik hoef niet eerst een boete te krijgen voordat ik snap dat ik niet harder dan 50 mag binnen de bebouwde kom.quote:Op zondag 8 november 2020 00:56 schreef Elan het volgende:
[..]
Je snapt het niet of je wil het gewoon niet snappen.
Als ik Kyran ga lopen uitschelden en wij krijgen allebei een ban omdat we nu eenmaal beide gebruiker zijn van FOK! Zou je dat dan terecht vinden?
Je straft even doodleuk een hele sector af met sluiting vanwege excessen die kennelijk hebben geleid tot besmettingsgevallen, excessen waar tegen amper tot niet is opgetreden.
Zeg het maar wat er gebeuren moet en wat ook écht wordt opgevolgd door het volk.quote:Op zondag 8 november 2020 01:02 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Overal werkt het zo hoor, het aantal verboden loopt in ijl tempo op, maar de r0 laat zich met een hoop moeite onder de 1 drukken.
Dit beleid moet echt hervormd worden.
Ik heb eerlijk gezegd dat advies niet eens gehoord, kan het mis hebben hoor...quote:Op zondag 8 november 2020 01:04 schreef DonDruiper het volgende:
[..]
Zeg het maar wat er gebeuren moet en wat ook écht wordt opgevolgd door het volk.
Het advies om thuis te blijven werkt blijkbaar niet.
https://www.nu.nl/coronav(...)-mogelijk-thuis.htmlquote:Op zondag 8 november 2020 01:09 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Ik heb eerlijk gezegd dat advies niet eens gehoord, kan het mis hebben hoor...![]()
Ik dacht dat het advies was om je contacten ernstig te beperken.
quote:Op zondag 8 november 2020 01:11 schreef DonDruiper het volgende:
[..]
https://www.nu.nl/coronav(...)-mogelijk-thuis.html
Goed van je.. en dat meen ik.quote:Op zondag 8 november 2020 01:15 schreef Mammietje het volgende:
[..]![]()
![]()
Gelukkig had ik dat zelf wel bedacht dat dat wijs zou zijn.
Nou moet zeggen, ik werk verplicht thuis omdat het moet van mijn werkgever. Maar ik word er echt gek van, ik grijp elke mogelijkheid aan om het huis uit te vluchten. En zo zullen er velen zijn.quote:Op zondag 8 november 2020 01:04 schreef DonDruiper het volgende:
[..]
Zeg het maar wat er gebeuren moet en wat ook écht wordt opgevolgd door het volk.
Het advies om thuis te blijven werkt blijkbaar niet.
Dank je.quote:
Dat werkt helaas niet omdat leeftijdsgroepen gemixt in de maatschappij staan.quote:Op zondag 8 november 2020 01:21 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Nou moet zeggen, ik werk verplicht thuis omdat het moet van mijn werkgever. Maar ik word er echt gek van, ik grijp elke mogelijkheid aan om het huis uit te vluchten. En zo zullen er velen zijn.
Ik denk dat men voor een deel moet accepteren dat dit virus er is, en blijft, en mijn al oude mantra ''maatregelen afstemmen op basis van statistiek per leeftijdsgroep''.
Precies.quote:Op zondag 8 november 2020 01:21 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Nou moet zeggen, ik werk verplicht thuis omdat het moet van mijn werkgever. Maar ik word er echt gek van, ik grijp elke mogelijkheid aan om het huis uit te vluchten. En zo zullen er velen zijn.
Ik denk dat men voor een deel moet accepteren dat dit virus er is, en blijft, en mijn al oude mantra ''maatregelen afstemmen op basis van statistiek per leeftijdsgroep''.
Dat hopen we allemaalquote:Op zondag 8 november 2020 01:25 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Dank je.![]()
Ook wel eens fijn om te horen.
Weet je, draagvlak of niet, ik hoop gewoon dat de cijfers blijven zakken en we niet nog meer maatregelen hoeven. Als je je wel keurig aan de regels houdt (omdat je daar goede redenen voor hebt of ander wijs) dan is dat des te frustrerender.
Is inderdaad reuze frustrerend. Had van de week mijn moeder aan de foon. Maandag met die afgesproken, dinsdag met die, woensdag zou ik met die, maar dat ging niet door want.... Damn...quote:Op zondag 8 november 2020 01:31 schreef DonDruiper het volgende:
[..]
Precies.
En ik wil best een mondkapje op doen in de supermarkt, en dat doe ik dan ook, maar als dan in de supermarkt 9 van de 10 bejaarden géén mondkapje draagt, denk ik ja, waar the fuck doe ik het dan voor?
Juist.quote:Op zondag 8 november 2020 01:34 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Is inderdaad reuze frustrerend. Had van de week mijn moeder aan de foon. Maandag met die afgesproken, dinsdag met die, woensdag zou ik met die, maar dat ging niet door want.... Damn...
Kwaliteit van leven hangt voor mij niet af van een tijdelijke sluiting van restaurant (hoewel jammer) of dierentuin. Dat is voor mij een goede gezondheid in de eerste plaats, zowel lichamelijk als geestelijk. Daarnaast een bedrijf gaande houden, wat ook alleen maar gaat als er niet teveel zieken komen en men voldoende vertrouwen in de economie houdt om geld uit te blijven geven. Niet in de laatste plaats plezier maken met in de eerste plaats mijn gezin. Gelukkig lukt dat altijd wel.quote:Op zondag 8 november 2020 01:31 schreef DonDruiper het volgende:
[..]
Dat hopen we allemaalMaar kwaliteit van leven moet gewaarborgd blijven.
K*tboomers.quote:Op zondag 8 november 2020 01:38 schreef DonDruiper het volgende:
[..]
Juist.
Juist de groep die we moeten beschermen leeft door alsof er niks aan de hand is.
Mensen die aan het begin van hun (volwassen) leven staan of er middenin staan wordt nu alles 'afgepakt' omdat we een groep moeten beschermen die doorgaan met hun leven alsof er niks aan de hand is.
Ik weet dat het moet vanwege de druk op de ziekenhuizen, maar het komt nogal van 1 kant.
Sowieso voor niemand, tenzij je een gasmasker op doet, een mondkapje houdt slechts een onwaarschijnlijke lage hoeveelheid van de virus emissie tegen.quote:Op zondag 8 november 2020 01:31 schreef DonDruiper het volgende:
[..]
Precies.
En ik wil best een mondkapje op doen in de supermarkt, en dat doe ik dan ook, maar als dan in de supermarkt 9 van de 10 bejaarden géén mondkapje draagt, denk ik ja, waar the fuck doe ik het dan voor?
Dank voor jouw goede zorgen, maar dat is nergens voor nodigquote:Op zondag 8 november 2020 01:31 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Dat werkt helaas niet omdat leeftijdsgroepen gemixt in de maatschappij staan.
Jij woont alleen toch? Kan me voorstellen dat de muren dan wel extra op je af komen. Ik heb tenminste nog wat aanspraak, maar ben ook af en toe blij om een volwassene te spreken buiten het gezin. Vind ook dat je daar gewoon je eigen invulling aan moet geven zodat het voor jou en de maatschappij aanvaardbaar blijft.
He, psst... als je van dat alleen wonen af wil, is je ondertitel niet uitdragen misschien best een goede stap!![]()
quote:Op zondag 8 november 2020 01:56 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dank voor jouw goede zorgen, maar dat is nergens voor nodig![]()
Haha, hoewel ik bepaald geen charmeur ben zou ik mij zelf ook weer niet typeren als een grote vrouwenhater hoor
Ja natuurlijk, gewoon weer lekker normaal doenquote:Op zondag 8 november 2020 01:52 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Sowieso voor niemand, tenzij je een gasmasker op doet, een mondkapje houdt slechts een onwaarschijnlijke lage hoeveelheid van de virus emissie tegen.
Ach, al die maatregelen brokkelen onderhand af, die 1,5 wordt nergens echt meer nageleefd.
Het wordt afgeraden om naar Taiwan af te reizen, he?!quote:Op zondag 8 november 2020 02:11 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Ja natuurlijk, gewoon weer lekker normaal doenmusea direct weer open aub. Als je een eiersnijder bij de action kunt halen is dat het minste wat je mag verwachten.
Morgen al 5000! Jemig, dan had je de lat ook wel hoog gelegd he?quote:Op zondag 8 november 2020 02:18 schreef leolinedance het volgende:
Baal ervan dat mijn voorspelling sub 5000 niet gehaald gaat worden morgen...
Ik noem het liever realistischquote:Op zondag 8 november 2020 02:21 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Morgen al 5000! Jemig, dan had je de lat ook wel hoog gelegd he?
Niet meer, vrees ik....quote:Op zondag 8 november 2020 02:28 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Ik noem het liever realistisch
Action.quote:Op zondag 8 november 2020 02:11 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Ja natuurlijk, gewoon weer lekker normaal doenmusea direct weer open aub. Als je een eiersnijder bij de action kunt halen is dat het minste wat je mag verwachten.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
quote:Op zondag 8 november 2020 02:32 schreef Salina het volgende:
[..]
Action.Meteen sluiten die hap. Klotezaak.
Aanklagen die handel!!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dank, leuk liedje.quote:Op zondag 8 november 2020 02:30 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Niet meer, vrees ik....![]()
Speciaal om jou te troosten een linedance-liedje dan:
quote:Op zondag 8 november 2020 02:32 schreef Salina het volgende:
[..]
Action.Meteen sluiten die hap. Klotezaak.
Jaaja... jij krijgt ook je eigen toepasselijke liedje. Of was het nou toepasselijke melodie... hmm...SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Daar ga ik in mee, 6000 (of minder) voor morgen!quote:Op zondag 8 november 2020 02:35 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Dank, leuk liedje.
Sub 6k zou al mooi zijn ja...
Wat ik mij afvraag bij Frankrijk: is er ook iets bekend over de verspreiding? Want er zijn complete banlieues waar men alleen met het halve politiekorps naar binnen durft en als iemand vind dat ze scheef worden aangekeken of iemand rent weg voor de politie en wordt doodgereden, dan gaan 1000 auto's in de fik en wordt er een week gereld. Dat bemoeilijk te handhaving natuurlijk wel enigszins.quote:Op zondag 8 november 2020 04:13 schreef Za het volgende:
Frankrijk, 86.000 nieuwe besmettingen op 1 dag.
Ondanks mondkapjesplicht, avondklok al een maand en recentelijk lockdown.
https://geodes.santepubliquefrance.fr/quote:Op zondag 8 november 2020 07:05 schreef maan_man het volgende:
[..]
Wat ik mij afvraag bij Frankrijk: is er ook iets bekend over de verspreiding?
Met alle respect .. er zullen mensen zijn die dat prima kunnen. Maar ik heb hier 3 kleine koters thuis die hun energie kwijt moeten. Die zitten al 5 dagen per week tussen 8.30 - 14.00 uur aan hun stoel op school gekluisterd.quote:Op zaterdag 7 november 2020 23:16 schreef Elan het volgende:
[..]
Die mensen in de buitenlucht gaan voor een groot deel ook ergens heen natuurlijk, horeca is gewoon open voor afhaal en de winkels zijn ook open.
Prima, maar dan kan je net zo goed ook de maatregelen van afgelopen week terugdraaien. Waarom zou je wel in een overvol park mogen recreëren maar is een dierentuin of pretpark uit den boze? Of een zo goed als lege bioscoop is not done maar met 100 man in een Action zonder daarbij afstand te houden is geen enkel probleem.
Dat afhalen in de horeca is ook lachwekkend, staan mensen in de rij voor zo'n bagelzaakje, lopen gezellig naar binnen voor hun bestelling en gaan het vervolgens buiten op het muurtje of bankje op zitten eten. Kun je toch net zo de terrassen ook gewoon opengooien, zorg je voor voldoende afstand, hygiëne, een beetje omzet omzet en je kan fatsoenlijk je eten opeten.
Punt is dat we van Rutte eigenlijk thuis moeten blijven, daar waren die extra maatregelen ook voor ingevoerd, niet omdat mensen nu massaal besmet raakten in de bibliotheek. Maar dat thuisblijven doen we dus kennelijk amper.
Dus welke conclusie kunnen we hieruit ttrekken?quote:Op zondag 8 november 2020 04:13 schreef Za het volgende:
Frankrijk, 86.000 nieuwe besmettingen op 1 dag.
Ondanks mondkapjesplicht, avondklok al een maand en recentelijk lockdown.
Dat het zonder mondkapje nog erger zou zijn.quote:Op zondag 8 november 2020 07:39 schreef Twinkle20 het volgende:
[..]
Dus welke conclusie kunnen we hieruit ttrekken?
Anders dan je naam doet vermoeden, vraag ik me af of je, blijkbaar zoals Don en mij, 3 kleine koters hebt thuis?quote:Op zondag 8 november 2020 00:50 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Elke dag wat moeten doen met je kinderen lijkt me nogal overdreven. Die hebben doordeweeks gewoon hun school, vriendjes en eigen vermaak. In het weekend is er best nog wat te doen. Je somt ze zelf al op.
Ik ben het niet met je eens dat het draagvlak weg is. Als dat zo was, zaten we nu niet in een dalende lijn. Er moeten wel maatregelen voor getroffen worden en dat is jammer. Maar ook logisch dat mensen hun vermaak zoeken toch? Gelukkig zien mensen de noodzaak dan ook wel weer in als de ziekenhuizen volstromen en de reguliere zorg afgeschaald moet worden. Die opstand die jij voor ogen hebt, zie ik dus voorlopig ook niet gebeuren. Daar hebben we het veel te goed voor hier (i.t.t. bijv. Frankrijk).
Maar dat het niet zo geweldig goed werkt als 'wetenschappelijke studies' en onderbuikgevoel ons doen geloven.quote:Op zondag 8 november 2020 07:43 schreef Verbruikersnaam het volgende:
[..]
Dat het zonder mondkapje nog erger zou zijn.
Dat heeft vrijwel niets met een mondkapje te maken, niemand heeft wetenschappelijk aangegeven dat het 100%proof is, in jouw beleving kunnen we nu dan ook stellen dat de 1,5 meter niet helpt. Zo werkt dat natuurlijk niet.quote:Op zondag 8 november 2020 07:52 schreef Twinkle20 het volgende:
[..]
Maar dat het niet zo geweldig goed werkt als 'wetenschappelijke studies' en onderbuikgevoel ons doen geloven.
Dat we met de hele wereld blij mogen zijn dat dit virus niet zo heel erg dodelijk blijkt te zijn, want als het dat wel was dan hadden we wereldwijd een gigantisch probleem wat vele malen groter was. Ik denk dat totale anarchie dan zeker tot de mogelijkheden behoort zou hebben.quote:Op zondag 8 november 2020 07:39 schreef Twinkle20 het volgende:
[..]
Dus welke conclusie kunnen we hieruit ttrekken?
Als het dodelijker was, dan was het virus snel uitgedoofd.quote:Op zondag 8 november 2020 08:08 schreef vosss het volgende:
[..]
Dat we met de hele wereld blij mogen zijn dat dit virus niet zo heel erg dodelijk blijkt te zijn, want als het dat wel was dan hadden we wereldwijd een gigantisch probleem wat vele malen groter was. Ik denk dat totale anarchie dan zeker tot de mogelijkheden behoort zou hebben.
Goed punt. Op zich dan.quote:Op zondag 8 november 2020 08:18 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Als het dodelijker was, dan was het virus snel uitgedoofd.
Wat niet is kan nog komen. Zie Denemarken, zie 1918.quote:Op zondag 8 november 2020 08:08 schreef vosss het volgende:
[..]
Dat we met de hele wereld blij mogen zijn dat dit virus niet zo heel erg dodelijk blijkt te zijn, want als het dat wel was dan hadden we wereldwijd een gigantisch probleem wat vele malen groter was. Ik denk dat totale anarchie dan zeker tot de mogelijkheden behoort zou hebben.
Jep, kan alle kanten op.quote:Op zondag 8 november 2020 08:21 schreef asco het volgende:
[..]
Wat niet is kan nog komen. Zie Denemarken, zie 1918.
In 2021 gaan we het zien. Mensen die nu op het laatste tandvlees lopen wens ik alle succes want dat gaan ze nodig hebben.
Men beleeft de urgentie nu gewoon anders, en dat is niet raar als je al maanden bezig bent. Als je 'alles' dichtgooit dan krijg je nog meer mensen in de Brabantse bossen (want die kun je volgens mij niet afsluiten), nog meer mensen bij elkaar en nog meer mensen in de supermarkt omdat die nog wel open zijn. De diersoort mens is namelijk niet gemaakt om in zijn eentje binnen te blijven zitten.quote:Op zaterdag 7 november 2020 23:36 schreef Kyran het volgende:
[..]
Niet alles is nu dicht he.
Als je niet essentiële winkels dichtgooit en is de urgentie ook meteen een stuk duidelijker.
Zo kun je het zien ja. Maar je kunt ook naar SARS en MERS kijken. SARS, waar het stopte voor er een vaccin was.quote:Op zondag 8 november 2020 08:21 schreef asco het volgende:
[..]
Wat niet is kan nog komen. Zie Denemarken, zie 1918.
In 2021 gaan we het zien. Mensen die nu op het laatste tandvlees lopen wens ik alle succes want dat gaan ze nodig hebben.
Je kan perfect, zoals de Fransen bv of België in de eerste lockdown, een verbod op niet essentiële verplaatsingen verder dan x aantal km van je woonst invoeren. Of buiten je gemeente. Valt ook voor de handhaving te controleren op die manier ...quote:Op zondag 8 november 2020 08:25 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Men beleeft de urgentie nu gewoon anders, en dat is niet raar als je al maanden bezig bent. Als je 'alles' dichtgooit dan krijg je nog meer mensen in de Brabantse bossen (want die kun je volgens mij niet afsluiten), nog meer mensen bij elkaar en nog meer mensen in de supermarkt omdat die nog wel open zijn. De diersoort mens is namelijk niet gemaakt om in zijn eentje binnen te blijven zitten.
.
Natuurlijk kan dat, maar de vraag is of het iets gaat veranderen in het gedrag van mensen. Ik denk van niet.quote:Op zondag 8 november 2020 09:14 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Je kan perfect, zoals de Fransen bv of België in de eerste lockdown, een verbod op niet essentiële verplaatsingen verder dan x aantal km van je woonst invoeren. Of buiten je gemeente. Valt ook voor de handhaving te controleren op die manier ...
Waarom zou je dat in dit stadium willen doen? Het ambtelijke apparaat is kwetsbaar, dus je wilt zo weinig mogelijk dwang hebben, omdat onze politie daar niet op ingesteld is. Maatregelen die mensen vrijwillig opvolgen zijn veel waardevoller. In maart/april bleven mensen vrijwillig thuis, ook als het niet hoefde.quote:Op zondag 8 november 2020 09:14 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Je kan perfect, zoals de Fransen bv of België in de eerste lockdown, een verbod op niet essentiële verplaatsingen verder dan x aantal km van je woonst invoeren. Of buiten je gemeente. Valt ook voor de handhaving te controleren op die manier ...
Ja dat ze de capaciteit niet hebben is een feit maar wel jammer dat de goede moeten lijden onder de slechten. Van Rutte als liberaal had ik meer de focus op het individu verwacht in plaats van steeds roepen dat wij als samenleving verantwoordelijk dragen. Het is ons gedrag zogenaamd. Wat heb je als brave burger die zich keurig aan de regels houd nu voor invloed op wat anderen wel en niet laten? Uiteindelijk niks.quote:Op zondag 8 november 2020 01:02 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Ik snap je wel, maar we zijn nu eenmaal ook mensen met een eigen verantwoording. Ik hoef niet eerst een boete te krijgen voordat ik snap dat ik niet harder dan 50 mag binnen de bebouwde kom.
Het is helaas ook een feit dat de politie al jaren een ernstig tekort aan mensen heeft. Bovendien is met dit akelige virus het ook nog eens moeilijk ingrijpen, waardoor ze nog minder manschappen hebben.
Illegale feesten: 250 politieagenten in quarantaine, schietinstructeurs werken op straat
Ben het wel met je eens dat er ingegrepen moet worden bij excessen overigens. Gelukkig gebeurt dat nu ook meer.
Ausweis bitte?quote:Op zondag 8 november 2020 09:14 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
In maart/april had ik zelf nog het idee dat je het ergens voor deed.quote:Op zondag 8 november 2020 09:23 schreef chratnox het volgende:
[..]
Waarom zou je dat in dit stadium willen doen? Het ambtelijke apparaat is kwetsbaar, dus je wilt zo weinig mogelijk dwang hebben, omdat onze politie daar niet op ingesteld is. Maatregelen die mensen vrijwillig opvolgen zijn veel waardevoller. In maart/april bleven mensen vrijwillig thuis, ook als het niet hoefde.
Maar waarom zou je dat nu doen? Gaat de daling niet snel genoeg? Naar mijn idee moet er een balans zijn tussen de zwaarte van de maatregelen en wat je ermee bereikt. In deze fase 2 weken alles dicht zodat je een week eerder een lagere ziekenhuisbezetting hebt bijvoorbeeld, is dat het waard?
Denk dat je me verkeerd begrijpt.Ben er juist voor om meer open te gooien, het zou toch fijn zijn als je met je koters lekker naar de kinderboerderij of een pretpark kan. In plaats van dat we ons massaal storten op de beperkte groenstroken en bossen en daar vervolgens zorgen voor enorme drukte bij de horeca die open is voor afhaal. Of inderdaad toch maar gaan winkelen.quote:Op zondag 8 november 2020 07:37 schreef Twinkle20 het volgende:
[..]
Met alle respect .. er zullen mensen zijn die dat prima kunnen. Maar ik heb hier 3 kleine koters thuis die hun energie kwijt moeten. Die zitten al 5 dagen per week tussen 8.30 - 14.00 uur aan hun stoel op school gekluisterd.
Dus die laat ik in het weekend even uit in het bos hoor. Da's zo'n beetje het enige wat ze momenteel nog hebben om hun energie kwijt te kunnen. Zwemles en club is momenteel ook al afgelast voor onbepaalde tijd.
Den Haag kan ban alles willen en buiten de mondkapjesplicht ben ik aardig bereid om mee te werken met maatregelen. Maar hier kan ie echt de touwtering krijgen. Mijn kinderen zijn duidelijk geinstrueerd dat ze niet bij andere mensen in de buurt mogen komen en dat doen ze keurig. Dus wij gaan vanmiddag lekker naar het bos.
Het is niet dat we dit pas 2 dagen doen he. Ik moet al sinds maart dag in dag uit tegen ze zeggen: nee kan niet, mag niet want corona. Het houdt ergens op.
Ga ik met ze naar een Ikea of Action? Nee, daar blijf ik zelf al weg, laat staan met kinderen. Maar een groot bos waar iedereen prima afstand kan houden + gezonde buitenlucht wat voor iedereen goed is .. dat dus wel.
En het zijn vooral gezinnetjes en stelletjes. Ik ben geen vriendengroepen of complete families tegen gekomen gisteren.
'We' hebben besloten dat we pas terug kunnen naar normaal als er een werkend vaccin verspreid is. Dat haalt dus ook meteen de suggestie onderuit dat het 'sneller gaat als je je aan de regels houdt'. Op een gegeven moment hebben mensen dat wel in de gaten natuurlijk.quote:Op zondag 8 november 2020 09:34 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
In maart/april had ik zelf nog het idee dat je het ergens voor deed.
Besmettingen laten dalen en zoveel/snel mogelijk terug naar normaal.
Dat terug naar normaal deel is wel compleet weggevallen nu, want zelfs als we het terug weten te dringen gaan we nog niet terug naar normaal.
Dan kan je beter zoveel mogelijk doen wat je normaal ook kan/wilt doen.
Het falen van die balans hebben we al ondervonden deze zomer. Eigenlijk moet je zoals de Chinezen deden de curve helemaal op nul krijgen. Pas dan kun je terug met z'n allen wat normaal doen. Maar met die halve lockdowns die we nu overal in Europa zien duurt dat nooit of veel te lang ...quote:Op zondag 8 november 2020 09:23 schreef chratnox het volgende:
[..]
Waarom zou je dat in dit stadium willen doen? Het ambtelijke apparaat is kwetsbaar, dus je wilt zo weinig mogelijk dwang hebben, omdat onze politie daar niet op ingesteld is. Maatregelen die mensen vrijwillig opvolgen zijn veel waardevoller. In maart/april bleven mensen vrijwillig thuis, ook als het niet hoefde.
Maar waarom zou je dat nu doen? Gaat de daling niet snel genoeg? Naar mijn idee moet er een balans zijn tussen de zwaarte van de maatregelen en wat je ermee bereikt. In deze fase 2 weken alles dicht zodat je een week eerder een lagere ziekenhuisbezetting hebt bijvoorbeeld, is dat het waard?
En gezien de cijfers uit die hoeken moet je je ook afvragen of het wel een dusdanig groot effect heeft als gehoopt. Het zal vast deels helpen, dat hoor je me niet zeggen.quote:Op zondag 8 november 2020 09:17 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Natuurlijk kan dat, maar de vraag is of het iets gaat veranderen in het gedrag van mensen. Ik denk van niet.
Precies dit. Het is vlees noch vis, met een hele extreme lockdown van een maand of twee weken heb je in elk geval uitzicht op meer vrijheid daarna. Nu is het gewoon een voor een sluiten van allerlei niet essentiële zaken tot het hopelijk voorjaar is en we een vaccin hebben. Uitzichtloze bende.quote:Op zondag 8 november 2020 09:34 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
In maart/april had ik zelf nog het idee dat je het ergens voor deed.
Besmettingen laten dalen en zoveel/snel mogelijk terug naar normaal.
Dat terug naar normaal deel is wel compleet weggevallen nu, want zelfs als we het terug weten te dringen gaan we nog niet terug naar normaal.
Dan kan je beter zoveel mogelijk doen wat je normaal ook kan/wilt doen.
En dat 'n korte, krachtige lockdown het niet naar nul brengt, zoals het Rat Team wil doen geloven. Puur qua ontwikkeling van de cijfers doet Nederland het nog niet zo slecht in vergelijking met andere Europese landen.quote:Op zondag 8 november 2020 07:43 schreef Verbruikersnaam het volgende:
[..]
Dat het zonder mondkapje nog erger zou zijn.
Hoe meer je dichtgooit, hoe drukker het ook wordt op de plekken die nog wel open zijn. Of je moet echt mensen binnen laten zitten en het leger laten patrouilleren.quote:Op zondag 8 november 2020 08:25 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Men beleeft de urgentie nu gewoon anders, en dat is niet raar als je al maanden bezig bent. Als je 'alles' dichtgooit dan krijg je nog meer mensen in de Brabantse bossen (want die kun je volgens mij niet afsluiten), nog meer mensen bij elkaar en nog meer mensen in de supermarkt omdat die nog wel open zijn. De diersoort mens is namelijk niet gemaakt om in zijn eentje binnen te blijven zitten.
Je kunt er nog wel een zooi meer verboden tegenaan gooien, maar de tijd dat die nog echt goed werkten ligt achter ons. Rutte, en alle andere wereldleiders met hem, zullen inmiddels iets anders moeten verzinnen.
Dat heb je niet.quote:Op zondag 8 november 2020 09:44 schreef Elan het volgende:
[..]
Precies dit. Het is vlees noch vis, met een hele extreme lockdown van een maand of twee weken heb je in elk geval uitzicht op meer vrijheid daarna. Nu is het gewoon een voor een sluiten van allerlei niet essentiële zaken tot het hopelijk voorjaar is en we een vaccin hebben. Uitzichtloze bende.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |