Ja, al die jonge kinderen met boerka's en nikaabsquote:Op zondag 11 oktober 2020 13:59 schreef Gia het volgende:
[..]
Waarom hoor je daar nooit wat over bij lichtgetinte Nederlanders?
Ik geloof niet dat dit bij de gemiddelde moslim puur aan de huidskleur ligt. Heb ook vaker berichten gelezen dat boerka's en niqaabs niet echt gunstig zijn hiervoor.
quote:Allochtone kinderen vaker vitamine D-tekort
Meer dan de helft van de jonge kinderen van Marokkaanse, Surinaamse, Turkse of Kaapverdische afkomst kampt met een ernstig tekort aan vitamine D
Kan allerlei oorzaken hebben natuurlijk, van genetische tot aan minder vaak buiten komen.quote:Op zondag 11 oktober 2020 14:02 schreef Dven het volgende:
[..]
Ja, al die jonge kinderen met boerka's en nikaabs
[..]
Ik ben haast doorschijnend wit met sproeten en heb een chronisch vitamine D tekort.quote:Op zondag 11 oktober 2020 14:04 schreef Tijn het volgende:
Hoe donkerder je huidskleur, hoe moeilijker het is om genoeg vitamine D aan te maken. Maar het is voor iedereen verstandig om wat extra bij te slikken, zeker nu mensen niet zoveel buiten zijn.
Als 'buitenlander' is het natuurlijk eerst en vooral je eigen schuld, volgens sommigen.quote:Op zondag 11 oktober 2020 14:04 schreef Monolith het volgende:
[..]
Kan allerlei oorzaken hebben natuurlijk, van genetische tot aan minder vaak buiten komen.
LCPS.quote:247 covidpatiënten op IC, 986 in kliniek
Het totaal aantal opgenomen covidpatiënten bedraagt 1233, 43 meer dan de vorige dag. Daarvan liggen er 986 buiten de Intensive Care, 31 meer dan gisteren. Op de IC liggen 247 covidpatiënten, 12 meer dan de dag ervoor. Er liggen daarnaast 489 non-covid-patiënten op de IC, 31 minder dan gisteren. De totale IC-bezetting bedraagt daarmee 736, 19 minder dan de vorige dag.
Inderdaad, ik heb ook absoluut geen idee waarom dit überhaupt tot een discussie zou moeten leiden. Alsof je iemand moet uitleggen dat de aarde rond is.quote:Op zondag 11 oktober 2020 14:04 schreef Tijn het volgende:
Hoe donkerder je huidskleur, hoe moeilijker het is om genoeg vitamine D aan te maken.
Waar zie jij daar een discussie over dan?quote:Op zondag 11 oktober 2020 14:06 schreef Dven het volgende:
[..]
Inderdaad, ik heb ook absoluut geen idee waarom dit überhaupt tot een discussie zou moeten leiden. Alsof je iemand moet uitleggen dat de aarde rond is.
volgens mij was 'de verwachting' dat er nu tussen de 400 en 700 zouden liggen. Maar jammer dat er weer een toename te zien is na de kleine afname van gister.quote:Voorzitter Ernst Kuipers van het Landelijk Netwerk Acute Zorg: ‘Het aantal opgenomen covidpatiënten stijgt door, dit is conform de verwachting. Van hen ligt 51% in het westen van het land (roaz regio’s Noord-West, West en Zuid-West). Patiënten worden vanuit deze regio’s verplaatst over het gehele land.’
quote:Op zondag 11 oktober 2020 14:02 schreef Dven het volgende:
[..]
Ja, al die jonge kinderen met boerka's en nikaabs
[..]
quote:Huidskleur en leefstijl
Het verschil tussen de Nederlandse kinderen en kinderen met een andere etnische afkomst is groot. Dit kan liggen aan hun getinte huidskleur, maar ook aan een andere leefstijl. "Kinderen met voldoende vitamine D-waarden keken minder televisie, hadden een gezonder eetpatroon op jongere leeftijd, speelden meer buiten en fietsten vaker naar school dan kinderen met een vitamine D-tekort", zegt Trudy Voortman, een van de auteurs.
Bijna niemand komt "genoeg" buiten, de overgrote meerderheid van de mensen heeft een tekort, zeker in de winter. Onze moderne levensstijl staat het over het algemeen niet toe dat je de hele middag in de zon zit. Met even een ommetje tijdens de lunchpauze kom je er niet, zeker niet met normale kleding aan.quote:Op zondag 11 oktober 2020 14:05 schreef Xqtress het volgende:
[..]
Ik ben haast doorschijnend wit met sproeten en heb een chronisch vitamine D tekort.
En ja, ik kom genoeg buiten.
Het is een belangrijke plek om samen te komen, dus ook om besmet te raken dat is inmiddels vanuit de gemeenschap zelf ook onderkend en heeft aanleiding gegeven tot maatregelen en er een aantal (gedeeltelijk) te sluiten.quote:Op zondag 11 oktober 2020 13:52 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Ik wacht nog steeds op een bron waaruit blijkt dat de moskees de schuld zouden zijn van deze oplevingen.
IC-baas: 'Voornamelijk COVID-patiënten met niet-westerse achtergrond op IC'quote:Op zondag 11 oktober 2020 14:09 schreef xFriendx het volgende:
Ik heb een Marokkaanse collega die best vaak naar bruiloften gaat. Er is altijd wel weer een neef, nicht, oma of verre familievriend die jarig is of gaat trouwen. Laatst was ze ook naar een bruiloft en er werd volop met elkaar gedanst, gezoend, handen geschud etc. Als al die bezoekers dag later even bij de buuf op de koffie gaan dan kan verspreiding snel gaan.
Niet om moslims te bashen, normaal vind ik het wel wat hebben dat ze zo met elkaar begaan zijn alleen in deze tijden komt dat 2x zo hard terug.
Veel buitenlanders werken bv in slachthuizen.quote:Op zondag 11 oktober 2020 14:04 schreef Monolith het volgende:
[..]
Kan allerlei oorzaken hebben natuurlijk, van genetische tot aan minder vaak buiten komen.
In de zomermaanden nog wel maar daarbuiten wordt het inderdaad lastig.quote:Op zondag 11 oktober 2020 14:11 schreef Tijn het volgende:
[..]
Bijna niemand komt "genoeg" buiten, de overgrote meerderheid van de mensen heeft een tekort, zeker in de winter. Onze moderne levensstijl staat het over het algemeen niet toe dat je de hele middag in de zon zit. Met even een ommetje tijdens de lunchpauze kom je er niet, zeker niet met normale kleding aan.
Klopt helemaal. En standaard zit in een lab niet vitamine D. Veel mensen hebben zonder het te weten een tekort.quote:Op zondag 11 oktober 2020 14:11 schreef Tijn het volgende:
[..]
Bijna niemand komt "genoeg" buiten, de overgrote meerderheid van de mensen heeft een tekort, zeker in de winter. Onze moderne levensstijl staat het over het algemeen niet toe dat je de hele middag in de zon zit. Met even een ommetje tijdens de lunchpauze kom je er niet, zeker niet met normale kleding aan.
Dit is in andere landen overigens ook al iets dat al bijna een half jaar aan de gang isquote:Op zondag 11 oktober 2020 14:11 schreef Mammietje het volgende:
[..]
IC-baas: 'Voornamelijk COVID-patiënten met niet-westerse achtergrond op IC'
Het zijn vanuit cultuur vaak wel grootschalige feesten, al zal het bij Hollanders net zo goed voorkomen .quote:Op zondag 11 oktober 2020 14:09 schreef xFriendx het volgende:
Ik heb een Marokkaanse collega die best vaak naar bruiloften gaat. Er is altijd wel weer een neef, nicht, oma of verre familievriend die jarig is of gaat trouwen. Laatst was ze ook naar een bruiloft en er werd volop met elkaar gedanst, gezoend, handen geschud etc. Als al die bezoekers dag later even bij de buuf op de koffie gaan dan kan verspreiding snel gaan.
Niet om moslims te bashen, normaal vind ik het wel wat hebben dat ze zo met elkaar begaan zijn alleen in deze tijden komt dat 2x zo hard terug.
Ja rustig aan, hoor. We zijn er hier net achter dat mondkapjes misschien een goed idee zijn.quote:Op zondag 11 oktober 2020 14:13 schreef Dven het volgende:
[..]
Dit is in andere landen overigens ook al iets dat al bijna een half jaar aan de gang is
Ja, ik had het ook al vaker gelezen.quote:Op zondag 11 oktober 2020 14:13 schreef Dven het volgende:
[..]
Dit is in andere landen overigens ook al iets dat al bijna een half jaar aan de gang is
Ik zie dat in mijn omgeving ook wel moet ik zeggen. Maar ook veel moslims die wel de richtlijnen volgen.quote:Op zondag 11 oktober 2020 14:09 schreef xFriendx het volgende:
Ik noteer: geen bron.quote:Op zondag 11 oktober 2020 14:11 schreef Elan het volgende:
[..]
Het is een belangrijke plek om samen te komen, dus ook om besmet te raken dat is inmiddels vanuit de gemeenschap zelf ook onderkend en heeft aanleiding gegeven tot maatregelen en er een aantal (gedeeltelijk) te sluiten.
https://www.at5.nl/artike(...)-vanwege-coronavirusquote:Samenwerkingsverband Islamitische Organisaties Regio Haaglanden (SIORH) adviseert aan de 23 moskeeën, die bij hun zijn aangesloten om ook na 1 juli de deuren nog gesloten te houden. Tijdens een ledenvergadering werd vorige week gekeken hoe de geldende coronamaatregelen in de praktijk in de moskeeën kunnen worden toegepast. Hierin stond de veilige en verantwoorde heropening van de moskeeën centraal. Al heel snel bleek dit een lastige zaak vertelt Abdelhamid Bouzzit van SIOR Haaglanden op Den Haag FM.
https://www.rijnmond.nl/n(...)op-coronamaatregelenquote:Volgens de moskee is het in de praktijk niet haalbaar om 'op basis van willekeur' maximaal dertig bezoekers toe te laten. Er is daarom gekozen voor een hele sluiting. 'Wij van Moskee Taqwa willen de ouderen en kwetsbare personen in onze samenleving beschermen'.
De Blauwe Moskee gaat de komende drie weken elke vrijdag dicht. 'Dit doen wij uit voorzorg en veiligheid voor ons allen én is een weloverwogen besluit geweest', laat hoofdimam Yassin Elforkani weten. In de moskee waren mondkapjes al verplicht.
Overigens: ik sluit jouw verlaring niet uit, maar er is vooralsnog geen enkel bewijs voor. Waar wél bewijs voor is zijn bv. grootschalige bruiloften.quote:Andere moskeeën in Rotterdam houden geen grote bijeenkomst, om besmettingen met het coronavirus te voorkomen. Er geldt geen verbod op het offerfeest, maar er zullen controles bij moskeeën plaatsvinden.
Zo laat de Vereniging Marokkaanse Moskeeën Zuid Nederland in een brief aan haar achterban weten in nog maar drie van de veertien moskeeën het offerfeest te zullen vieren.
Tja je kunt moeilijk zeggen dat valt mee. Maar heel verkeerd is dit niet zeker als je naar de cijfers van België vanochtend keek.quote:Op zondag 11 oktober 2020 14:17 schreef Benny het volgende:
Update van 11 oktober:
- 6373 nieuw gemelde positieve testen
- 94 nieuwe ziekenhuisopnames
- 16 nieuwe IC-opnames
- 17 nieuwe overlijdens
Er liggen op dit moment 1233 mensen met COVID in het ziekenhuis, waarvan 247 op de IC.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Er zijn nog maar 6 gemeentes met 0 besmettingen
Er zijn 13 gemeentes met 1 besmetting
Er zijn 84 gemeentes met 2-5 besmettingen
Er zijn 68 gemeentes met 6-9 besmettingen
[ Bericht 2% gewijzigd door _serial_ op 11-10-2020 14:27:46 ]wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
Klopt. De zondag is volgens mij wel vaker wat lager uitgevallen. En er hebben de afgelopen twee weken sowieso dagen tussen gezeten waarop het leek af te vlakken, waarbij de dag daarna opeens weer een flinke stijging kwam.quote:
Beetje het patroon inderdaad; piekdag, dan 2 dagen 'minder'/stabiel, en dan weer een piekdag.quote:Op zondag 11 oktober 2020 14:20 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Klopt. De zondag is volgens mij wel vaker wat lager uitgevallen. En er hebben de afgelopen twee weken sowieso dagen tussen gezeten waarop het leek af te vlakken, waarbij de dag daarna opeens weer een flinke stijging kwam.
Maar, om positief te eindigen: elke daling is op dit moment mooi meegenomen!
Net als in de eerste golf was het ook beetje dezelfde patroon.quote:Op zondag 11 oktober 2020 14:21 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Beetje het patroon inderdaad; piekdag, dan 2 dagen 'minder'/stabiel, en dan weer een piekdag.
(Bijna) heel Twente is inmiddels donkerroodquote:Op zondag 11 oktober 2020 14:20 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Volgens mij is dat voor het eerst dat mijn gemeente in dat lijstje staat
Zo! Drenthe bezig met een inhaalslag?quote:Op zondag 11 oktober 2020 14:19 schreef _serial_ het volgende:
#COVID19NL statistieken t.o.v. gisteren:
Positief getest: 6378
Totaal: 174653 (+6373 ivm -5 corr.)
Opgenomen: 54
Totaal: 13301 (+53 ivm -1 corr.)
Opgenomen op IC*: 17
Huidig: 254
Totaal: 3551
* bewezen of verdacht
(stichting-nice.nl)
Overleden: 17
Totaal: 6584
Gemeentes met +10 besmettingen
420 Amsterdam
376 Rotterdam
273 Den Haag
234 Utrecht
99 Breda
94 Groningen
77 Leiden
74 Eindhoven
70 Zaanstad
65 Zoetermeer
64 Almere
61 Roosendaal
55 Nijmegen
55 Haarlemmermeer
54 Dordrecht
52 Leeuwarden
52 Emmen
49 Katwijk
48 Westland
47 Alphen aan den Rijn
47 Delft
45 Hengelo
45 Arnhem
45 Gouda
44 Enschede
43 Amersfoort
43 Bergen op Zoom
41 Haarlem
41 Tilburg
40 Vlaardingen
40 Helmond
39 s-Hertogenbosch
39 Venlo
37 Purmerend
37 Schiedam
37 Hoeksche Waard
36 Hoogeveen
36 Altena
34 Alkmaar
34 Krimpenerwaard
33 Ede
33 Nissewaard
32 Apeldoorn
30 Gooise Meren
29 Almelo
29 Capelle aan den IJssel
29 Ridderkerk
29 Oss
28 Amstelveen
28 Barendrecht
27 Zwijndrecht
27 Oosterhout
27 Lansingerland
27 Bladel
27 Zuidplas
26 Rijswijk
26 Veldhoven
26 Vijfheerenlanden
25 Assen
25 Edam-Volendam
25 Hilversum
25 Stichtse Vecht
25 Leidschendam-Voorburg
24 Weert
24 Súdwest-Fryslân
23 Huizen
23 Etten-Leur
23 Rucphen
22 Barneveld
22 Harderwijk
22 Diemen
21 Zwolle
21 Krimpen aan den IJssel
21 Noordwijk
21 Bodegraven-Reeuwijk
20 Doetinchem
20 Beverwijk
20 Maassluis
20 Waddinxveen
20 Venray
20 Hof van Twente
20 Kaag en Braassem
19 Oldenzaal
19 Zeist
19 Waadhoeke
18 Deventer
18 Nijkerk
18 Soest
18 Valkenswaard
18 Borger-Odoorn
17 Tubbergen
17 Houten
17 Veenendaal
17 Maastricht
17 Aa en Hunze
17 Peel en Maas
17 Meierijstad
16 De Bilt
16 IJsselstein
16 Woerden
16 Dinkelland
15 Borne
15 Heemskerk
15 Heerhugowaard
15 Velsen
15 Gorinchem
15 Leiderdorp
15 Waalwijk
15 Horst aan de Maas
15 Teylingen
15 Schouwen-Duiveland
15 Bergeijk
15 Sittard-Geleen
15 West Betuwe
14 Hendrik-Ido-Ambacht
14 Albrandswaard
14 Eersel
14 Utrechtse Heuvelrug
14 Oost Gelre
14 Halderberge
14 Twenterand
14 Cranendonck
14 Moerdijk
14 Berkelland
14 Pijnacker-Nootdorp
14 Berg en Dal
14 Westerkwartier
14 Molenlanden
13 Heerenveen
13 Coevorden
13 Nieuwegein
13 De Ronde Venen
13 Steenbergen
13 Lelystad
13 Leudal
13 Landerd
13 Goeree-Overflakkee
13 De Fryske Marren
12 Buren
12 Culemborg
12 Maasdriel
12 Wijchen
12 Langedijk
12 Alblasserdam
12 Papendrecht
12 Woensdrecht
12 Noordenveld
12 Bronckhorst
11 Smallingerland
11 Losser
11 Heumen
11 Renkum
11 Nunspeet
11 Leusden
11 Oostzaan
11 Schagen
11 Nieuwkoop
11 Oegstgeest
11 Westvoorne
11 Voorschoten
11 Deurne
11 Sint-Michielsgestel
11 Uden
11 Gemert-Bakel
11 De Wolden
11 Westerveld
11 Lingewaard
11 Rijssen-Holten
11 Hollands Kroon
10 Wierden
10 Aalten
10 Tiel
10 Wageningen
10 Wijk bij Duurstede
10 Aalsmeer
10 Hellevoetsluis
10 Hillegom
10 Reimerswaal
10 Wormerland
10 Oude IJsselstreek
10 Reusel-De Mierden
10 Tynaarlo
10 Eijsden-Margraten
10 Het Hogeland
Er zijn nog maar 6 gemeentes met 0 besmettingen
Er zijn 13 gemeentes met 1 besmetting
Er zijn 84 gemeentes met 2-5 besmettingen
Er zijn 68 gemeentes met 6-9 besmettingen
En nog een fijne gedachte:quote:Op zondag 11 oktober 2020 14:20 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Klopt. De zondag is volgens mij wel vaker wat lager uitgevallen. En er hebben de afgelopen twee weken sowieso dagen tussen gezeten waarop het leek af te vlakken, waarbij de dag daarna opeens weer een flinke stijging kwam.
Maar, om positief te eindigen: elke daling is op dit moment mooi meegenomen!
Klopt, het is snel gegaan hier.quote:Op zondag 11 oktober 2020 14:22 schreef Benny het volgende:
[..]
(Bijna) heel Twente is inmiddels donkerrood
van Dissel verwachtte medio oktober: 2200 Covid-patienten in het ziekenhuis en 400 op de IC.quote:Op zondag 11 oktober 2020 14:17 schreef Benny het volgende:
Update van 11 oktober:
- 6373 nieuw gemelde positieve testen
- 94 nieuwe ziekenhuisopnames
- 16 nieuwe IC-opnames
- 17 nieuwe overlijdens
Er liggen op dit moment 1233 mensen met COVID in het ziekenhuis, waarvan 247 op de IC.
Niet meer nu het testen volgens mij 24/7 doorgaat.quote:Op zondag 11 oktober 2020 14:24 schreef DireStraits7 het volgende:
Kan iemand bevestigen of ontkennen dat het weekend-effect ook een rol speelt bij het aantal gemelde besmettingen? Ik kan het namelijk niet terugvinden in de cijfers.
Volgens mij speelde dat eerder dit jaar wel, maar sinds de boel zo enorm is opgeschaald, is het weekend-effect een beetje weg.quote:Op zondag 11 oktober 2020 14:24 schreef DireStraits7 het volgende:
Kan iemand bevestigen of ontkennen dat het weekend-effect ook een rol speelt bij het aantal gemelde besmettingen? Ik kan het namelijk niet terugvinden in de cijfers.
Ik waardeer je posts, maar is het mogelijk om gezien de lengte het aantal gemeentes met +10 besmettingen in een spoiler te zetten? Zeker ook aangezien nogal wat users jouw quoten en het nogal wat scrollwerk kost.quote:Op zondag 11 oktober 2020 14:19 schreef _serial_ het volgende:
#COVID19NL statistieken t.o.v. gisteren:
Gemeentes met +10 besmettingen
Die verklaring die ze zelf afgeven mbt tot 30 personen slaat eigenlijk nergens op aangezien die limiet helemaal niet relevant is voor religieuze samenkomsten.quote:Op zondag 11 oktober 2020 14:16 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Ik noteer: geen bron.
Hier wel wat andere bronnen:
https://denhaagfm.nl/2020(...)-gesloten-te-houden/
[..]
https://www.at5.nl/artike(...)-vanwege-coronavirus
[..]
https://www.rijnmond.nl/n(...)op-coronamaatregelen
[..]
Overigens: ik sluit jouw verlaring niet uit, maar er is vooralsnog geen enkel bewijs voor. Waar wél bewijs voor is zijn bv. grootschalige bruiloften.
Nuance in cijfers... Daar kunnen sommige in deze reeks niet zo goed tegen.quote:Op zondag 11 oktober 2020 14:23 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
van Dissel verwachtte medio oktober: 2200 Covid-patienten in het ziekenhuis en 400 op de IC.
Dus dan valt het toch alleszins mee.
Het aantal geïnfecteerden zegt niet zo veel. De testcapaciteit is steeds groter, dus ook meer geïnfecteerden.
Maar in hoeverre is dat gelinkt aan het doorgeven van de cijfers aan het RIVM? Ziekenhuisopnames en IC-opnames worden ook in veel gevallen pas na het weekend doorgegeven.quote:Op zondag 11 oktober 2020 14:24 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Niet meer nu het testen volgens mij 24/7 doorgaat.
Dat zou betekenen dat ze zich nog beter aan de regels houden dan strikt noodzakelijk.quote:Op zondag 11 oktober 2020 14:25 schreef Elan het volgende:
[..]
Die verklaring die ze zelf afgeven mbt tot 30 personen slaat eigenlijk nergens op aangezien die limiet helemaal niet relevant is voor religieuze samenkomsten.
Heb nu een spoiler halverwege gezet.quote:Op zondag 11 oktober 2020 14:25 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Ik waardeer je posts, maar is het mogelijk om gezien de lengte het aantal gemeentes met +10 besmettingen in een spoiler te zetten? Zeker ook aangezien nogal wat users jouw quoten en het nogal wat scrollwerk kost.
Je kunt natuurlijk ook overwegen de grens wat hoger te leggen dan 10. Met de huidige aantallen kan die wel naar 25, of zelfs nog hoger.
Volgens mij is het grootste probleem dat in de praktijk gebleken is dat de zorg toch veel sneller piept en kraakt dan voorzien/gehoopt was.quote:Op zondag 11 oktober 2020 14:23 schreef Twentsche_Ros het volgende:
van Dissel verwachtte medio oktober: 2200 Covid-patienten in het ziekenhuis en 400 op de IC.
Dus dan valt het toch alleszins mee.
Thoughts and prayersquote:Op zondag 11 oktober 2020 14:26 schreef Scrummie het volgende:
Ik ga vanavond om 8 uur maar weer een keer buiten staan en als een complete mongool een minuut klappen voor de zorg.
Dat is er niet/amper met besmettingen. Het was wel het geval met overlijdens, ik weet niet of dat nog steeds zo is.quote:Op zondag 11 oktober 2020 14:24 schreef DireStraits7 het volgende:
In welke bron kan je dat vinden?quote:Op zondag 11 oktober 2020 14:32 schreef VoMy het volgende:
Van alle nieuwe positieve gevallen vandaag zijn er maar liefst 3000 van 6 oktober of eerder. Lijkt me ook iets dat wel eens wat beter belicht mag worden.
De besluiten worden vandaag en morgen gemaakt, deze laatste cijfers doen er niet meer zo toe.quote:Op zondag 11 oktober 2020 14:33 schreef FalloutVATS het volgende:
Zal mij in ieder geval verbazen als het echt ineens vanaf vandaag gaat afvlakken. Maarja eerst maar eens morgen en dinsdag afwachten.
Als continu hetzelfde percentage met dezelfde vertraging binnenkomt, dan verkleuren de dagelijkse cijfers het beeld niet (echt). Maar geen idee of dat zo is.quote:Op zondag 11 oktober 2020 14:32 schreef VoMy het volgende:
[..]
Dat is er niet/amper met besmettingen. Het was wel het geval met overlijdens, ik weet niet of dat nog steeds zo is.
Van alle nieuwe positieve gevallen vandaag zijn er maar liefst 3000 van 6 oktober of eerder. Lijkt me ook iets dat wel eens wat beter belicht mag worden.
Op dit moment overlegt Rutte met de experts in het Catshuis. Misschien dat ze de cijfers van vandaag nog meenemen met hun besluit, maar wat er morgen en overmorgen gebeurt met de cijfers is al niet meer van belang voor de nieuwe maatregelen.quote:
Dat is niet waar. Rutte zei duidelijk dat de cijfers van vandaag en maandag zouden besluiten.quote:Op zondag 11 oktober 2020 14:36 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Op dit moment overlegt Rutte met de experts in het Catshuis. Misschien dat ze de cijfers van vandaag nog meenemen met hun besluit, maar wat er morgen en overmorgen gebeurt met de cijfers is al niet meer van belang voor de nieuwe maatregelen.
Dat begrijp ik dus niet. Als pas vanaf een kleine 2 weken effecten van maatregelen zichtbaar worden, dan zijn de cijfers van dit weekend en daarna juist cruciaal.quote:Op zondag 11 oktober 2020 14:35 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
De besluiten worden vandaag en morgen gemaakt, deze laatste cijfers doen er niet meer zo toe.
Zou het? Kan me zo voorstellen dat ze 2 scenario's met bijbehorende maatregelen bij de hand houden en nog even de cijfers van maandag en dinsdag (weekcijfers) meepikken in de uiteindelijke beslissing.quote:Op zondag 11 oktober 2020 14:35 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
De besluiten worden vandaag en morgen gemaakt, deze laatste cijfers doen er niet meer zo toe.
Met gunstige cijfers morgen en overmorgen kan er echt nog wel wat gespeeld worden. Het kan precies het verschil betekenen tussen wel of niet de amateursport stilleggen. Of een maximale groepsgrootte van vijf man of tien man.quote:Op zondag 11 oktober 2020 14:36 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Op dit moment overlegt Rutte met de experts in het Catshuis. Misschien dat ze de cijfers van vandaag nog meenemen met hun besluit, maar wat er morgen en overmorgen gebeurt met de cijfers is al niet meer van belang voor de nieuwe maatregelen.
Maar er is wel degelijk overleg tussen Rutte, De Jonge en Van Dissel vandaag. Dus daar zal vast ook wat besproken worden qua maatregelen.quote:Op zondag 11 oktober 2020 14:37 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dat is niet waar. Rutte zei duidelijk dat de cijfers van vandaag en maandag zouden besluiten.
Het OMT adviseert ook pas morgen bijvoorbeeld.
Inderdaad, dit lees ik nergens en dat zou dan ook bewonderenswaardig zijn.quote:Op zondag 11 oktober 2020 14:32 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
In welke bron kan je dat vinden?
Ongetwijfeld. Maar dat kan ook in termen van “wat doen we als” zijn.quote:Op zondag 11 oktober 2020 14:38 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Maar er is wel degelijk overleg tussen Rutte, De Jonge en Van Dissel vandaag. Dus daar zal vast ook wat besproken worden qua maatregelen.
Dat. Had dan over een week gekeken. Deze cijfers zeggen onvoldoendequote:Op zondag 11 oktober 2020 14:37 schreef galantis het volgende:
[..]
Dat begrijp ik dus niet. Als pas vanaf een kleine 2 weken effecten van maatregelen zichtbaar worden, dan zijn de cijfers van dit weekend en daarna juist cruciaal.
Neem aan dat ze het nog even aankijken, zou toch van de domme zijn als je nu een heel blik keiharde maatregelen opentrekt terwijl de trend al dalende is.quote:Op zondag 11 oktober 2020 14:38 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ongetwijfeld. Maar dat kan ook in termen van “wat doen we als” zijn.
De cijfers liggen volledig in de lijn der verwachtingen.quote:Op zondag 11 oktober 2020 14:40 schreef Ven1972 het volgende:
Dus de cijfers zijn wel eigenlijk te hoog om verder geen maatregelen te nemen.
Allicht, het is niet cumulatief want mensen herstellen er weer van (of gaan dood). Dat is toch logisch?quote:Op zondag 11 oktober 2020 14:33 schreef _serial_ het volgende:
Mijn vader vandaag, vond het eigenlijk wel een scherpe opmerking:
"Ja leuk die nieuwe besmettingen, maar de besmettingen van 2 weken geleden zijn grotendeels allemaal weer beter" - "dat vertellen ze er nooit bij"
Dat denk ik ook. En het is al vaker gezegd, die kleine dipjes hebben we in de afgelopen weken vaker gezien, gevolgd door dan een vrij flinke stijging een dag later.quote:Op zondag 11 oktober 2020 14:35 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Geen idee, wat ze anders verwacht zouden hebben.. Maar het verwachting is misschien paar weken een beetje kan afvlakken en daarna weer stijgen... Want fors de cijfers dalen is niet meer van verwachting gesproken, zowel in de wintermaanden veel griepgevallen kunnen komen(ook met corona)/quote:Op zondag 11 oktober 2020 14:41 schreef galantis het volgende:
[..]
De cijfers liggen volledig in de lijn der verwachtingen.
Serieus, wat hadden ze anders verwacht dan?
Dan krijg je weer: 'zie je, effect niet groot genoeg. Ze hadden eerder extra maatregelen moeten treffen, prutsersquote:Op zondag 11 oktober 2020 14:39 schreef Benny het volgende:
[..]
Dat. Had dan over een week gekeken. Deze cijfers zeggen onvoldoende
Ja maar met meer maatregelen gaan we dat ook niet voorkomenquote:Op zondag 11 oktober 2020 14:42 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Dat denk ik ook. En het is al vaker gezegd, die kleine dipjes hebben we in de afgelopen weken vaker gezien, gevolgd door dan een vrij flinke stijging een dag later.
Kijkend naar mijn wandeling van gister waarin ik langs een winkelgebied kwam, en zag hoe enorm druk het was en 90% van de mensen zonder mondkapje winkels binnenliepen (vaak met hele gezinnen tegelijk) dan verwacht ik niet dat de cijfers gaan verbeteren op basis van het gedrag dat vele mensen nu vertonen zonder extra maatregels.
Ze maken gewoon meerdere scenario's voor de cijfers van maandag en dinsdagquote:Op zondag 11 oktober 2020 14:36 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Dat zou wel logisch zijn inderdaadquote:Op zondag 11 oktober 2020 14:44 schreef Collide het volgende:
[..]
Ze maken gewoon meerdere scenario's voor de cijfers van maandag en dinsdag
Dat is wel realistische wat je ook zegt. Dat kan natuurlijk. En ik verwacht namelijk dat de huidige maatregelen verlengd wordt voor paar weken of 3... dan kijken we dan weer opnieuw of de besmettingen is afgevlakt of niet.quote:Op zondag 11 oktober 2020 14:43 schreef _serial_ het volgende:
Ik geloof er niet meer in dat de cijfers die nog komen nog iets doen voor de maatregelen
Dat is allang besproken en min of meer al klaar. tekenen bij het kruisje aub.
Mijn verwachting :
- Geen alcoholverkoop meer na 22:00 (of winkelsluiting na 22:00)
- Geen nieuwe maatregelen horeca dan nu al het geval is
- Amateur sportcompetities mogelijk stilleggen om vele verplaatsingen te verminderen
- Geen avondklok
- Verlenging huidige maatregelen voor nog een paar weken.
Daarom snap ik ook niet dat mensen elke keer weer blij worden en dat de afvlakking al bezig is als het even 1 dagje minder is qua besmettingen. Ik zie het zo weer gebeuren dat het morgen helaas weer meer is. Het is sowieso ook het weekend en dan is het altijd minder.quote:Op zondag 11 oktober 2020 14:42 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Dat denk ik ook. En het is al vaker gezegd, die kleine dipjes hebben we in de afgelopen weken vaker gezien, gevolgd door dan een vrij flinke stijging een dag later.
Kijkend naar mijn wandeling van gister waarin ik langs een winkelgebied kwam, en zag hoe enorm druk het was en 90% van de mensen zonder mondkapje winkels binnenliepen (vaak met hele gezinnen tegelijk) dan verwacht ik niet dat de cijfers gaan verbeteren op basis van het gedrag dat vele mensen nu vertonen zonder extra maatregels.
Misschien niet, misschien wel. Ik ben geen expert in tegenstelling tot alle andere experts hier op FOK!quote:Op zondag 11 oktober 2020 14:44 schreef Dos37 het volgende:
[..]
Ja maar met meer maatregelen gaan we dat ook niet voorkomen
Sowieso 3. Zo hebben ze het altijd al gedaan.quote:Op zondag 11 oktober 2020 14:46 schreef Ven1972 het volgende:
[..]
Dat is wel realistische wat je ook zegt. Dat kan natuurlijk. En ik verwacht namelijk dat de huidige maatregelen verlengd wordt voor paar weken of 3... dan kijken we dan weer opnieuw of de besmettingen is afgevlakt of niet.
We krijgen gewoon een Ierse level kaartquote:Op zondag 11 oktober 2020 14:43 schreef Noppie2000 het volgende:
[..]
Dan krijg je weer: 'zie je, effect niet groot genoeg. Ze hadden eerder extra maatregelen moeten treffen, prutsers'
Wat ze nu doen is gewoon juist denk ik. Voorbereiden en ingrijpen als dat nodig blijkt.
Niet grappig.quote:Op zondag 11 oktober 2020 14:44 schreef Kickinalfa het volgende:
Cijfers naar beneden weg met de strengere maatregelen.
Zou ook niet zo goed weten hoe we daar achter moeten komen..quote:Op zondag 11 oktober 2020 14:12 schreef Xqtress het volgende:
[..]
Klopt helemaal. En standaard zit in een lab niet vitamine D. Veel mensen hebben zonder het te weten een tekort.
Ik denk dat het gros hier niet eens weet wat voor waarde zij zelf hebben.
Ik kwam er vandaag achter doordat ik het positiviteitstopic eens bekeek.quote:Op zondag 11 oktober 2020 14:32 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
In welke bron kan je dat vinden?
Ok, maar ik denk 3 weken niet genoeg is voor aankijken van of maatregelen het wel werkt of niet, ik zou echt voor 4 weken gaan... En anders zou je bijvoorbeeld tussendoor even persconferentie doen om te bespreken over voortgang van werking van maatregelen en hoe met het virus voorstaat. In deze situatie moet de tweede en de eerste kamer wellicht even buitenspel gezet worden, want dat duurt allemaal veel te lang voor dat de maatregelen in werking gaat treden. Ik ben vanuit dat de tweede kamer meer macht wil hebben om het kabinet te controleren of de maatregelen wel werken of niet... veel te veel zeggenschap eigenlijk. Iedere premier of minister moet echt doortastend de maatregelen nemen in overleg met het OMT.quote:Op zondag 11 oktober 2020 14:48 schreef FalloutVATS het volgende:
[..]
Sowieso 3. Zo hebben ze het altijd al gedaan.
Ik meen het gewoon.quote:
Denk dat ze een tijdje een dalende lijn moeten laten zien voor de maatregelen weer versoepeld worden.quote:Op zondag 11 oktober 2020 14:44 schreef Kickinalfa het volgende:
Cijfers naar beneden weg met de strengere maatregelen.
Bloed prikken is denk ik de enige manier?quote:Op zondag 11 oktober 2020 14:51 schreef Natalie het volgende:
[..]
Zou ook niet zo goed weten hoe we daar achter moeten komen..
Wellicht een beetje inwerken op de mogelijkheden, wat als het morgen dit is, wat denkt Van Dissel dat er gaat gebeuren, zodat je morgen niet alles in de heat of the moment hoeft te beslissen.quote:Op zondag 11 oktober 2020 14:38 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Maar er is wel degelijk overleg tussen Rutte, De Jonge en Van Dissel vandaag. Dus daar zal vast ook wat besproken worden qua maatregelen.
Max 1 tabletje per dag idd, houd me braaf aan de adhquote:Op zondag 11 oktober 2020 14:55 schreef FalloutVATS het volgende:
Toch moet je wel oppassen dat je niet teveel vitamine D supplementen slikt. Dan kan je weer nierstenen vormen en dat is ook geen pretje.
https://data.rivm.nl/covid-19/quote:Op zondag 11 oktober 2020 14:38 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Inderdaad, dit lees ik nergens en dat zou dan ook bewonderenswaardig zijn.
Zo zal het inderdaad gaan gok ik ja.quote:Op zondag 11 oktober 2020 14:56 schreef VoMy het volgende:
[..]
Wellicht een beetje inwerken op de mogelijkheden, wat als het morgen dit is, wat denkt Van Dissel dat er gaat gebeuren, zodat je morgen niet alles in de heat of the moment hoeft te beslissen.
Als je tijd hebt (quote:Op zondag 11 oktober 2020 14:53 schreef SacreCoeur het volgende:
Wie nog benieuwd was nadat ik gister zei dat ik na 2,5 dag nog geen uitslag had.
Inmiddels... nog steeds geen uitslagwe zitten bijna op 72 uur.
Je hebt liever een lockdown op het moment dat het niet langer kan?quote:Op zondag 11 oktober 2020 14:53 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Ik meen het gewoon.
Mijn inziens is er helemaal geen reden om nu weer van alles uit de kast te halen om verdere besmettingen te voorkomen.
Dit ge ping pong met het op en afschalen van maatregelen lijkt me onnodig.
Laat het maar even zo.
Geen enkele datagraver die ik volg (zoals een van Zelst) meldt dit, dus ik denk niet dat dit juist is dat deze cijfers zo achterstallig zijn.quote:Op zondag 11 oktober 2020 14:57 schreef VoMy het volgende:
[..]
https://data.rivm.nl/covid-19/
Voor als je hem gemist had.
Landelijke casus pakken.
Bloedprikken zal idd wel de enige manier zijn.quote:Op zondag 11 oktober 2020 14:54 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Bloed prikken is denk ik de enige manier?
Ik slik zelf vit. D supplementen, meestal begin ik daar rond half oktober mee als de zonkracht te laag wordt en dan elke dag een tabletje tot pak m beet maart.
Ook omdat ik gelezen had dat het winterdepressie kan tegengaan en daar ben ik nogal gevoelig voor.
En ja, baat het niet dan schaadt het niet
Dat geldt alleen voor mensen die aanleg hebben voor nierstenen gelukkig.quote:Op zondag 11 oktober 2020 14:55 schreef FalloutVATS het volgende:
Toch moet je wel oppassen dat je niet teveel vitamine D supplementen slikt. Dan kan je weer nierstenen vormen en dat is ook geen pretje.
Ik denk dat niemand een lockdown wil, en op dit moment lijkt me een lockdown / strengere maatregelen overdreven.quote:Op zondag 11 oktober 2020 14:59 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Je hebt liever een lockdown op het moment dat het niet langer kan?
NOSquote:"Als je kijkt naar de verschillen en overeenkomsten met de eerste golf, dan valt op dat wij nu voornamelijk patiënten hebben met een niet-westerse achtergrond, waarbij het ook zo is dat zij de Nederlandse taal niet helemaal machtig zijn." Naar aanleiding daarvan informeerde hij bij ziekenhuizen in Rotterdam, Den Haag en Utrecht hoe het daar was en die deelden zijn ervaring.
Girbes roept op tot verder onderzoek. De uitkomsten daarvan kunnen volgens hem mogelijk bijdragen aan de bestrijding van het coronavirus. Hij roept de overheid op eens goed te kijken naar de informatievoorziening aan mensen die het Nederlands niet of niet goed machtig zijn. "Hoe goed hebben wij ons best gedaan om ook die groepen te bereiken? Ik heb het niet tot in de details uitgezocht, maar mijn indruk is dat daar misschien nog wel wat lacunes zitten."
In het Amsterdam UMC loopt al een onderzoek naar de invloed van etniciteit op de verspreiding van het virus. Daarin wordt ook gekeken naar de mate waarin deze groepen beschermende maatregelen nemen en of de overheid hen goed weet te bereiken. De resultaten daarvan worden begin volgende maand verwacht.
@Sfanctaquote:
Het is vooral vreemd dat Van Zelst dit nooit meldt, aangezien dit wel zo is en het een veel betere manier is om de trend weer te geven - maar wel minder 'hot' doordat je de hele tijd moet zeggen dat je gegevens nog incompleet zijn.quote:Op zondag 11 oktober 2020 15:00 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Geen enkele datagraver die ik volg (zoals een van Zelst) meldt dit, dus ik denk niet dat dit juist is dat deze cijfers zo achterstallig zijn.
Maar het kan net zo goed andersom zijn, dat de stijgingen van de afgelopen dagen juist vertekenend zijn.quote:Op zondag 11 oktober 2020 14:42 schreef dick_laurent het volgende:
Betekent dit dat je pas maatregelen wil zien als code zwart in werking treedt? Of hoe moet ik dat zien?quote:Op zondag 11 oktober 2020 15:06 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Ik denk dat niemand een lockdown wil, en op dit moment lijkt me een lockdown / strengere maatregelen overdreven.
IC capaciteit is voldoende, voor het aanbod aan de "reguliere covid" opnames zal er capaciteit verhoogd moeten worden.
De enige structurele oplossing waar we nu naartoe werken is het vaccin en het alweer inleveren van vrijheden/mogelijkheden lijkt me niet nodig.
Als we het wel doen gaan we een maandje weer inleveren om in november weer wat minder strenge maatregelen te hebben.
Vervolgens in februari weer in de situatie als nu.
Zolang er geen structurele oplossing is heb ik geen zin om tijdelijk weer van alles in te leveren, zeker op het moment dat het nog allemaal behapbaar is.
Niet iedereen is even besmettelijk en sommigen hebben een sterk immuunsysteem.quote:Op zondag 11 oktober 2020 15:12 schreef michiel_merk het volgende:
Hoe betrouwbaar zijn de tests eigelijk? Vrienden van mij zijn getest, hij posititief(had klachten) zn vriendin ging paar dagen later ook maar testen, toen zij klachten kreeg, negatief...2 e keer al in korte tijd dat vrienden van mij zijn getest waarvan 1 positief en ander negatief.
Dus eigenlijk zou je een heleboel dagbestanden moeten vergelijken om te zien hoeveel de vertraging is en in hoeverre de vertraging nu groter/kleiner is dan bv. een aantal weken terug. Ik ga ervan uit dat ze die data bij het RIVM wel op deze manier analyseren.quote:Op zondag 11 oktober 2020 14:53 schreef VoMy het volgende:
[..]
Ik kwam er vandaag achter doordat ik het positiviteitstopic eens bekeek.
De casus 'landelijk' maakt onderscheid voor de positieve tests op welke dag deze werd afgenomen. Als je dan die van gister (die is nu verdwenen helaas) en vandaag vergelijkt, dan zie je op welke dag de toegevoegde positieven zijn afgenomen. Natuurlijk is de data van de afgelopen dagen nog niet compleet, maar het is ook niet duidelijk hoe incompleet het is. Nog maar eens een argument om niet nu al te zeggen dat er maatregelen nodig zijn - de week t/m 4 oktober telde vooralsnog dagelijks meer positieve getallen dan deze week, met als piekdag 2 oktober.
Het betekend dat we ergens naar een set maatregelen moeten die houdbaar zijn voor de lange termijn zonder continu op / af te schalen (dus de R ergens rond de 1).quote:Op zondag 11 oktober 2020 15:12 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Betekent dit dat je pas maatregelen wil zien als code zwart in werking treedt? Of hoe moet ik dat zien?
We staan wel op het kiepje nu natuurlijk en er is weinig raars voor nodig om in dat scenario te belanden. Ik vind het persoonlijk vervelender om continu vervelende maatregelen te hebben dan tijdelijk hele strenge.
Hoe achterstallig het is weet ik niet, maar er zijn bv. slechts 1862 positieve testen te vinden van gisteren in dat bestand. Waarvan slechts 227 van vandaag.quote:Op zondag 11 oktober 2020 15:00 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Geen enkele datagraver die ik volg (zoals een van Zelst) meldt dit, dus ik denk niet dat dit juist is dat deze cijfers zo achterstallig zijn.
Dat niemand het wil is niet relevant. Met de huidige groei is een overbelasting van de zorg een kwestie van tijd. Nu meer vrijheden behouden betekent straks een noodzakelijke grote beperking van vrijheden. Mijn vraag is dus heb je dat liever. Daar heb je geen antwoord op gegeven.quote:Op zondag 11 oktober 2020 15:06 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Ik denk dat niemand een lockdown wil, en op dit moment lijkt me een lockdown / strengere maatregelen overdreven.
IC capaciteit is voldoende, voor het aanbod aan de "reguliere covid" opnames zal er capaciteit verhoogd moeten worden.
De enige structurele oplossing waar we nu naartoe werken is het vaccin en het alweer inleveren van vrijheden/mogelijkheden lijkt me niet nodig.
Als we het wel doen gaan we een maandje weer inleveren om in november weer wat minder strenge maatregelen te hebben.
Vervolgens in februari weer in de situatie als nu.
Zolang er geen structurele oplossing is heb ik geen zin om tijdelijk weer van alles in te leveren, zeker op het moment dat het nog allemaal behapbaar is.
Ja, in de RIVM-overzichten van dinsdag staat het aantal positieve tests ook telkens uitgesplitst naar testdatum volgens mij. Maarja, de mannen die het RIVM 'scherp houden' op Twitter, publiceren altijd enkel aan de hand van dagelijks gemeldde nieuwe besmettingen, zonder rekening te houden met de dag van afnemen.quote:Op zondag 11 oktober 2020 15:15 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Dus eigenlijk zou je een heleboel dagbestanden moeten vergelijken om te zien hoeveel de vertraging is en in hoeverre de vertraging nu groter/kleiner is dan bv. een aantal weken terug. Ik ga ervan uit dat ze die data bij het RIVM wel op deze manier analyseren.
P.S. 'Kommagescheiden bestand' is wel een hele lelijke vertaling. En dan staat daarboven gewoon 'Description' in het Engels.
Dat dacht ik ook altijd: "Ik rook, kan best wat vitamines slikken". En dan las ik dat vit A, B6 en B12 supplementen de kans op longkanker verhogen bij rokers...quote:Op zondag 11 oktober 2020 14:54 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Bloed prikken is denk ik de enige manier?
Ik slik zelf vit. D supplementen, meestal begin ik daar rond half oktober mee als de zonkracht te laag wordt en dan elke dag een tabletje tot pak m beet maart.
Ook omdat ik gelezen had dat het winterdepressie kan tegengaan en daar ben ik nogal gevoelig voor.
En ja, baat het niet dan schaadt het niet
Maar dat zou dan toch betekenen dat we continu op het kiepje blijven staan? Is het dan niet alsnog wachten tot het misgaat? Want dalen zal het ook niet met een R van 1. Het weer wordt er niet beter op, de verpleeghuizen worden weer volop besmet, afgeschaalde reguliere zorg, zorgmedewerkers langdurig overbelast, overal continu rekening mee houden, weinig mensen kunnen uitnodigen, ook met de feestdagen... Klinkt voor mij niet aanlokkelijk.quote:Op zondag 11 oktober 2020 15:16 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Het betekend dat we ergens naar een set maatregelen moeten die houdbaar zijn voor de lange termijn zonder continu op / af te schalen (dus de R ergens rond de 1).
En misschien is de huidige set daarvoor wel voldoende.
Ik was al net bezig een grafiek te toveren, maar zie dat jij deze al hebt.quote:Op zondag 11 oktober 2020 15:08 schreef VoMy het volgende:
[..]
Het is vooral vreemd dat Van Zelst dit nooit meldt, aangezien dit wel zo is en het een veel betere manier is om de trend weer te geven - maar wel minder 'hot' doordat je de hele tijd moet zeggen dat je gegevens nog incompleet zijn.
Vergelijking van het aantal positieve testen, zoals gister en vandaag bekend:
[ afbeelding ]
Edit: Belangrijk hierbij is ook dat niet bekend is hoeveel er onbekend is. Bijvoorbeeld een toename in de labcapaciteit, die niet gevolgd wordt door een toename in testmogelijkheden, zorgt er wellicht voor dat er achterstanden kunnen worden ingehaald. Hoelang het traject is van besmetting -> afspraak -> test -> test-uitslag -> test-verwerking kan continu van dag tot dag verschillen, en van regio tot regio.
quote:Op zondag 11 oktober 2020 14:55 schreef FalloutVATS het volgende:
Er is natuurlijk een reden dat RIVM gestopt is met deze dagkoersen zelf actief te plaatsen.quote:Op zondag 11 oktober 2020 15:18 schreef VoMy het volgende:
[..]
Ja, in de RIVM-overzichten van dinsdag staat het aantal positieve tests ook telkens uitgesplitst naar testdatum volgens mij. Maarja, de mannen die het RIVM 'scherp houden' op Twitter, publiceren altijd enkel aan de hand van dagelijks gemeldde nieuwe besmettingen, zonder rekening te houden met de dag van afnemen.
Nee, handen-wassen (na afstandhouden en isolatie incl medisch PBM) om Corona besmetting te voorkomen; is veel belangrijker dan ventilatie die de aerosolen besmettingskans betreft.quote:Op zondag 11 oktober 2020 12:06 schreef Cesare-Borgia het volgende:
Ventilatie lijkt dus veel belangrijker dan handen wassen.
Is frustrerend dat Rutte dan weer met zijn maart logica komt aanzetten van handen stuk wassen, afstand houden en geen wordt rept over ventileren/luchten en de rol van aerogene verslreiding in het geheel.
quote:Op zondag 11 oktober 2020 15:00 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Ja, je ziet bijvoorbeeld dat er duidelijk plateaus zijn per week. Volgens mij gaat de logistiek zo, maar dat weet ik niet zeker, dat er per GGD één keer per week wordt bepaald hoeveel testcapaciteit er gedurende die week is. Voor de organisatie is dat ook wel zo handig. Dus week op week zie je telkens een verandering van het niveau. Het hoogste niveau ligt vooralsnog in de week voorafgaand aan de huidige week.quote:Op zondag 11 oktober 2020 15:19 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Ik was al net bezig een grafiek te toveren, maar zie dat jij deze al hebt.
Eigenlijk zou het nóg fijner zijn om een grafiek te laten zien waarbij gecorrigeerd is naar de testcapaciteit.
Dat is natuurlijk een beetje vragen of je liever van een brug springt of een flatgebouw.quote:Op zondag 11 oktober 2020 15:17 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Dat niemand het wil is niet relevant. Met de huidige groei is een overbelasting van de zorg een kwestie van tijd. Nu meer vrijheden behouden betekent straks een noodzakelijke grote beperking van vrijheden. Mijn vraag is dus heb je dat liever. Daar heb je geen antwoord op gegeven.
Datzelfde geldt ook voor de overlijdens. van Zelst meldt 2 overlijdens, maar de dataset met overlijdens gaat maar tot de 9e momenteel, dus die zijn sowieso ouder dan dat. Sterker nog, dat staat ook in zijn eigen datasets:quote:Op zondag 11 oktober 2020 15:08 schreef VoMy het volgende:
[..]
Het is vooral vreemd dat Van Zelst dit nooit meldt, aangezien dit wel zo is en het een veel betere manier is om de trend weer te geven - maar wel minder 'hot' doordat je de hele tijd moet zeggen dat je gegevens nog incompleet zijn.
Vergelijking van het aantal positieve testen, zoals gister en vandaag bekend:
[ afbeelding ]
Marino van Zelst lijkt de oude - rauwe - datasets te bewaren op zn github:quote:Op zondag 11 oktober 2020 15:23 schreef VoMy het volgende:
[..]
Ja, je ziet bijvoorbeeld dat er duidelijk plateaus zijn per week. Volgens mij gaat de logistiek zo, maar dat weet ik niet zeker, dat er per GGD één keer per week wordt bepaald hoeveel testcapaciteit er gedurende die week is. Voor de organisatie is dat ook wel zo handig. Dus week op week zie je telkens een verandering van het niveau. Het hoogste niveau ligt vooralsnog in de week voorafgaand aan de huidige week.
Het is erg jammer dat ik nog niet een data-archief heb gevonden, waar deze documenten van elke vorige dag staat, zodat we kunnen kijken hoe het verloop van binnenkomende positieve testen gaat.
Ook interessant is dat het reproductiegetal gemeld wordt. Als we het RIVM volgen en minimaal twee weken terugkijken (a.s. dinsdag gaan ze terug tot 25 september) zouden we nu naar de R0 moeten kijken van 23 september. Die is: 1,02 [0,98–1,06].quote:Op zondag 11 oktober 2020 14:53 schreef VoMy het volgende:
[..]
Het is nu vooral wachten op een vaccin, want een andere oplossing is er vooralsnog niet (of men wil/kan er nog niet over nadenken).quote:Op zondag 11 oktober 2020 15:19 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Maar dat zou dan toch betekenen dat we continu op het kiepje blijven staan? Is het dan niet alsnog wachten tot het misgaat? Want dalen zal het ook niet met een R van 1. Het weer wordt er niet beter op, de verpleeghuizen worden weer volop besmet, afgeschaalde reguliere zorg, zorgmedewerkers langdurig overbelast, overal continu rekening mee houden, weinig mensen kunnen uitnodigen, ook met de feestdagen... Klinkt voor mij niet aanlokkelijk.
Ja, ik had het ook niet zo door, maar die cijfers zeggen dus nog veel minder dan ik al dacht dat ze zeiden.quote:Op zondag 11 oktober 2020 15:20 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Er is natuurlijk een reden dat RIVM gestopt is met deze dagkoersen zelf actief te plaatsen.
Niets nieuws onder de zon, maar ondertussen gaat het mede dankzij zijn/hun lijstjes elke dag om het totaal aan besmettingen dat er bij wordt geteld...quote:
Top, bedankt!quote:Op zondag 11 oktober 2020 15:25 schreef chratnox het volgende:
[..]
Marino van Zelst lijkt de oude - rauwe - datasets te bewaren op zn github:
https://github.com/mzelst/covid-19/tree/master/data-rivm/casus-datasets
Daar kunnen we naar kijken wellicht.
Nogal belangrijke data om te hebben. Even een rekenvoorbeeld:quote:
Dat kan je mooi zien op deze link :quote:Op zondag 11 oktober 2020 14:53 schreef VoMy het volgende:
[..]
De casus 'landelijk' maakt onderscheid voor de positieve tests op welke dag deze werd afgenomen. Als je dan die van gister (die is nu verdwenen helaas) en vandaag vergelijkt, dan zie je op welke dag de toegevoegde positieven zijn afgenomen. Natuurlijk is de data van de afgelopen dagen nog niet compleet, maar het is ook niet duidelijk hoe incompleet het is. Nog maar eens een argument om niet nu al te zeggen dat er maatregelen nodig zijn - de week t/m 4 oktober telde vooralsnog dagelijks meer positieve getallen dan deze week, met als piekdag 2 oktober.
Net heel even gekeken naar die van gisteren en eergisteren. Op 10 oktober is er totaal 1 persoon als overleden gemeld.quote:Op zondag 11 oktober 2020 15:30 schreef VoMy het volgende:
[..]
Top, bedankt!
Daar gaan we eens enorm naar kijken. Morgen, vandaag heb ik niet echt meer tijd denk ik.
In het verleden zijn er patienten overgeplaatst naar Duitsland toen een aantal ziekenhuizen overbelast waren. Dat zou nu toch ook kunnen?quote:Op zondag 11 oktober 2020 15:17 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Dat niemand het wil is niet relevant. Met de huidige groei is een overbelasting van de zorg een kwestie van tijd. Nu meer vrijheden behouden betekent straks een noodzakelijke grote beperking van vrijheden. Mijn vraag is dus heb je dat liever. Daar heb je geen antwoord op gegeven.
Dat gebeurt al.quote:Op zondag 11 oktober 2020 15:36 schreef weetjewel5 het volgende:
[..]
In het verleden zijn er patienten overgeplaatst naar Duitsland toen een aantal ziekenhuizen overbelast waren. Dat zou nu toch ook kunnen?
Ja en nee. Aangezien er op dit moment gestuurd wordt op besmettingscijfers, en eventuele maatregelen op basis daarvan afgekondigd worden, is het belangrijk dat die kloppen.quote:Op zondag 11 oktober 2020 15:34 schreef Scrummie het volgende:
Heft het elkaar allemaal niet heel erg op?
Ik bedoel; die 3500 die eigenlijk niet bij 'gister' hoorde; over een paar weken zullen de cijfers zich weer corrigeren omdat er dan cijfers gemeld zijn die eigenlijk bij 'gister' hoorden.
Dat is dus een beetje de vraag. Als de maatregelen effect hebben, dan is die opheffing anders voor en na de maatregelen.quote:Op zondag 11 oktober 2020 15:34 schreef Scrummie het volgende:
Heft het elkaar allemaal niet heel erg op?
Ik bedoel; die 3500 die eigenlijk niet bij 'gister' hoorde; over een paar weken zullen de cijfers zich weer corrigeren omdat er dan cijfers gemeld zijn die eigenlijk bij 'gister' hoorden.
Duitsland's altruïsme is niet oneindig lijkt me.quote:Op zondag 11 oktober 2020 15:36 schreef weetjewel5 het volgende:
[..]
In het verleden zijn er patienten overgeplaatst naar Duitsland toen een aantal ziekenhuizen overbelast waren. Dat zou nu toch ook kunnen?
Oh Tjacka... wat ontzettend rot! Hoe voelt hij zich? Heeft hij veel klachten?quote:
Ik ga er even vanuit dat beleid niet wordt gemaakt op basis van de dagelijks nieuwe infecties maar dat er op meer factoren beleid gemaakt word.quote:Op zondag 11 oktober 2020 15:37 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ja en nee. Aangezien er op dit moment gestuurd wordt op besmettingscijfers, en eventuele maatregelen op basis daarvan afgekondigd worden, is het belangrijk dat die kloppen.
Dat snap ik, maar dat betekent automatisch ook dat, als er van die 3500 2 weken oud zijn dat de infecties destijds al meer reden tot zorg hadden moeten geven, en dat je over twee (pakweg) weken pas iets kan zeggen over de cijfers vandaag of gister.quote:We hebben vandaag bijvoorbeeld 6300 besmettingen die gemeld zijn. Als van die 6300 er 3500 2 weken oud zijn, dan kunnen we prima al over de piek heen zijn qua aantal besmettingen. Het bepaalt of je je plateau al behaald hebt, of dat je nog een (toekomstige) stijging kunt verwachten.
Beterschap! Gaat het een beetje met hem?quote:
Mijn zorg is vooral, we zijn eigenlijk telkens 'blind' uit gegaan van die 6300 besmettingen, dat is van de afgelopen dagen. Als de helft van die 6300 besmettingen 2 weken of meer oud is, dan zitten die al bij de huidige ziekenhuisopnamecijfers, omdat de gemiddelde tijd tussen besmetting en opname ergens rond de 2 weken ligt.quote:Op zondag 11 oktober 2020 15:41 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Ik ga er even vanuit dat beleid niet wordt gemaakt op basis van de dagelijks nieuwe infecties maar dat er op meer factoren beleid gemaakt word.
[..]
Dat snap ik, maar dat betekent automatisch ook dat, als er van die 3500 2 weken oud zijn dat de infecties destijds al meer reden tot zorg hadden moeten geven, en dat je over twee (pakweg) weken pas iets kan zeggen over de cijfers vandaag of gister.
Gaat mij in elk geval om de trend. Als er ergens een overzicht gemaakt kan worden met daadwerkelijke gemelde infecties op een bepaalde dag, denk ik niet (maar dat is puur een gevoel) dat de trend van stijgende nieuwe gemelde besmettingen veel verschilt van nu.
Ik was even je quote kwijt maar het wordt inderdaad in het bloed bepaalt.quote:Op zondag 11 oktober 2020 15:01 schreef Natalie het volgende:
[..]
Bloedprikken zal idd wel de enige manier zijn.
Nu slik ik sowieso vitamines bij, ivm voedselallergie en daar zit ook vitamine D bij, maar doe 't niet speciaal daarvoor.
Dat sanitair sluiten was imo vooral idd een gedragsinstrument om te zorgen dat er dus geen toeloop zou zijn van gebruikers en daarmee de locaties niet zouden worden overstroomd.quote:Op zondag 11 oktober 2020 14:57 schreef TheLastPost het volgende:
Zouden ze gezien de herfstvakantie het recreatieverkeer nog aan banden willen leggen? In het voorjaar moest het sanitair van campings verplicht sluiten.
Ik ben het lang niet altijd eens met Red Team, maar ik ben het wel eens met het feit dat we moeten blijven waken voor tunnelvisie.quote:Op zondag 11 oktober 2020 15:47 schreef Scrummie het volgende:
[ twitter ]
Zelf nog niet gelezen, maar ben wel benieuwd nu het kabinet soms wat meer lijkt te luisteren naar het Red Team.
Hij is weer aan de betere hand als goed is, maar je weet het nooit met dit virus toch.quote:Op zondag 11 oktober 2020 15:39 schreef Natalie het volgende:
[..]
Oh Tjacka... wat ontzettend rot! Hoe voelt hij zich? Heeft hij veel klachten?
nee mijn papa toenquote:Op zondag 11 oktober 2020 15:43 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Shit zeg, beterschap.
Had jij niet pas nog een test gedaan?
Wat is er mis mee om het nog een week aan te zien?quote:Op zondag 11 oktober 2020 15:37 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ja en nee. Aangezien er op dit moment gestuurd wordt op besmettingscijfers, en eventuele maatregelen op basis daarvan afgekondigd worden, is het belangrijk dat die kloppen.
We hebben vandaag bijvoorbeeld 6300 besmettingen die gemeld zijn. Als van die 6300 er 3500 2 weken oud zijn, dan kunnen we prima al over de piek heen zijn qua aantal besmettingen. Het bepaalt of je je plateau al behaald hebt, of dat je nog een (toekomstige) stijging kunt verwachten.
Mwa, bijna 57 en mijn opa is overleden aan hartproblemen op zijn 58e. Dus hij denkt dat hij dood gaat. Niet echt gezellig om met hem te bellen dus.quote:Op zondag 11 oktober 2020 15:39 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Klote. Behoort hij tot de risicogroep?
Dit zei je eerder ook al, maar dat is natuurlijk complete flauwekul he.quote:Op zondag 11 oktober 2020 15:53 schreef Twentsche_Ros het volgende:
En meer besmettingen? Logisch: meer testcapaciteit.
Maar waarom zou het OMT aan tunnelvisie doen? Het is juist het Red Team dat bij herhaling telkens dezelfde punten benadrukt.quote:Op zondag 11 oktober 2020 15:49 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Ik ben het lang niet altijd eens met Red Team, maar ik ben het wel eens met het feit dat we moeten blijven waken voor tunnelvisie.
Red Team zou eigenlijk onderdeel moeten worden van OMT als spreekbuis denktank.
Dat is waar, en dat is ook niet wat ik zeg. Ik interpreteerde de cijfers van het RIVM, verbond er geen conclusie aan. Wat ik aangaf is dat de berekening significant anders is als we rekenen met 6300 besmettingen vandaag, ten opzichte van 3000 besmettingen vandaag. Lees ook even de post die ik quote en die ervoor terug, daar staan de details in.quote:Op zondag 11 oktober 2020 15:53 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Wat is er mis mee om het nog een week aan te zien?
Het aantal doden ligt al weken op zo rond de 20 per dag. Terwijl de geleerden steeds strenger worden in de norm Corona-dode. Want het aantal in de 1e golf was 6000 maar wordt nu met terugwerkende kracht opgeschaald tot 10.000. Dus het aantal van 20 per dag zou met de normen van maart/april ongeveer 12 zijn.
En verder ging het aantal Coronapatienten op de IC van 239 naar 235 terwijl van Dissel 400 had verwacht op medio oktober.
En van Dissel voorspelde 2200 Corona patienten in het ziekenhuis (medio oktober), terwijl er dat nu net zo'n 1000 zijn.
En meer besmettingen? Logisch: meer testcapaciteit. In andere landen is een minder hoge bevolkingsdichtheid. Daar gaat men minder snel naar een teststraat, maar gaat men met "waarschijnlijke corona" gewoon uit eigener beweging in quarantaine en die worden niet meegeteld.
Kortom: genoeg redenen om het even aan te kijken.
De opmerking tunnelvisie is voor beiden partijen van toepassing natuurlijk.quote:Op zondag 11 oktober 2020 15:54 schreef VoMy het volgende:
[..]
Maar waarom zou het OMT aan tunnelvisie doen? Het is juist het Red Team dat bij herhaling telkens dezelfde punten benadrukt.
Waarom is dat onzin? In Nederland zullen er meer klachten van burgers binnenstromen in een Nederlandse klachtenrubriek dan bv in Noord Korea. Betekent dat dat er in Noord Korea minder te klagen valt.quote:Op zondag 11 oktober 2020 15:54 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Dit zei je eerder ook al, maar dat is natuurlijk complete flauwekul he.
Het percentage positief getesten stijgt ook sterk.quote:Op zondag 11 oktober 2020 15:56 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Waarom is dat onzin? In Nederland zullen er meer klachten van burgers binnenstromen in een Nederlandse klachtenrubriek dan bv in Noord Korea. Betekent dat dat er in Noord Korea minder te klagen valt.
Kijk eens naar de officiële cijfers over "het aantal besmettingen" in maart/april. Het is toch logisch dat die cijfers in werkelijkheid veel hoger waren dan er toen genoteerd is.
Hoezo? Er wordt toch meer getest, of corrigeren ze daarvoor?quote:Op zondag 11 oktober 2020 15:54 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Dit zei je eerder ook al, maar dat is natuurlijk complete flauwekul he.
Dat laatste klopt, en dat is natuurlijk logisch.quote:Op zondag 11 oktober 2020 15:56 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Waarom is dat onzin? In Nederland zullen er meer klachten van burgers binnenstromen in een Nederlandse klachtenrubriek dan bv in Noord Korea. Betekent dat dat er in Noord Korea minder te klagen valt.
Kijk eens naar de officiële cijfers over "het aantal besmettingen" in maart/april. Het is toch logisch dat die cijfers in werkelijkheid veel hoger waren dan er toen genoteerd is.
Dat gaan we dinsdag zien.quote:Op zondag 11 oktober 2020 15:57 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Het percentage positief getesten stijgt ook sterk.
Het was een reactie op de veronderstelling dat we nu meer positieve cijfers hebben door meer te testen.quote:
Beterschap voor je paquote:Op zondag 11 oktober 2020 15:52 schreef Tjacka het volgende:
maja, ik heb geen klachten en mag mij dus niet laten testen van het ggd
Minder donkerrood dan de afgelopen dagen zo te zien... laten we hopen dat het het begin van herstel is...quote:
Dan gaan mensen woedend worden.quote:Op zondag 11 oktober 2020 16:03 schreef Collide het volgende:
Dinsdag krijgen we een R van rond de 1.0
Nee, ik zeg niet het cijfer van de "geïnfecteerden" niet juist zou zijn, het is waarschijnlijk nog hoger. Maar in Dld en in Burkina Fasso en Noord Korea zal het waarschijnlijk nog veel en veel hoger zijn. We doen nu net alsof NL het slechtste jongetje van de klas is. En dát bestrijd ik. Want je kunt die cijfers nog steeds niet met elkaar vergelijken, omdat de testcapaciteiten in andere landen niet vergelijkbaar met elkaar zijn.quote:Op zondag 11 oktober 2020 15:58 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Dat laatste klopt, en dat is natuurlijk logisch.
Maar je stelling; meer testen dus meer infecties is onzin. Er is meer verspreiding van het virus en door de vergrote testcapaciteit merken we het dus eerder op dan in maart/april, terwijl jij eigenlijk zegt dat het virus zich meer verspreidt omdat we meer testen.
Niet om vervelend te doen, individueel is dat 50/50 en één test is wmb dan net zoveel waard als geen test.quote:Op zondag 11 oktober 2020 15:12 schreef michiel_merk het volgende:
Hoe betrouwbaar zijn de tests eigelijk? Vrienden van mij zijn getest, hij posititief(had klachten) zn vriendin ging paar dagen later ook maar testen, toen zij klachten kreeg, negatief...2 e keer al in korte tijd dat vrienden van mij zijn getest waarvan 1 positief en ander negatief, en dat terwijl dit virus zo besmettelijk is
Ik kan hier geen touw aan vast knopen, sorry.quote:Op zondag 11 oktober 2020 16:04 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Nee, ik zeg niet het cijfer van de "geïnfecteerden" niet juist zou zijn, het is waarschijnlijk nog hoger. Maar in Dld en in Burkina Fasso en Noord Korea zal het waarschijnlijk nog veel en veel hoger zijn. We doen nu net alsof NL het slechtste jongetje van de klas is. En dát bestrijd ik. Want je kunt die cijfers nog steeds niet met elkaar vergelijken, omdat de testcapaciteiten in andere landen niet vergelijkbaar met elkaar zijn.
Want je bent het wél met me eens dat de cijfers "geïnfecteerden" uit maart/april te laat zijn.
En je moet je je afvragen hoe "erg" het is dat er duizenden corona-geïnfecteerden zijn. Gewoon 2 weken quarantaine.
Dat mag. De ziekenhuizen zijn het niet met je eens, want die moeten alweer reguliere zorg afschakelen. En dat is ernstig.quote:Het aantal IC-opnames en doden vind ik weinig schokkend.
250 Corona patienten op de IC en rond de 20 doden per dag.
Gedaan, ze hadden de uitslag nog niet binnen.quote:Op zondag 11 oktober 2020 14:58 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Als je tijd hebt () zou ik ff bellen met de GGD. Wij hadden hetzelfde hier. Bij dat belletje mogen ze de uitslag niet geven, maar kunnen wel zien of de uitslag al bekend is. De dame die wij aan de lijn hadden stuurde vervolgens een mailtje aan de 'bellers' en we werden een half uur terug gebeld met de uitslag.
Anderzijds.... de lijn is al zo druk bezet....
Dat verbaast me ook inderdaad. Maar die 250 gevallen staan al zo'n week stabiel.quote:Op zondag 11 oktober 2020 16:06 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Ik kan hier geen touw aan vast knopen, sorry.
[..]
Dat mag. De ziekenhuizen zijn het niet met je eens, want die moeten alweer reguliere zorg afschakelen. En dat is ernstig.
Joepie! Eindelijk! We kunnen de buitenlanders de schuld geven.quote:Op zondag 11 oktober 2020 16:05 schreef Landgeld het volgende:
'veel meer mensen op de IC'.
Misschien moeten we het beleid eens wat meer gaan targetten. Zie ook hier:
https://twitter.com/Argosradio1/status/1315190457224376320?s=09
Sjonge. Hoop dat de opwaartse lijn doorzet. Tot nu toe gaat het goedquote:Op zondag 11 oktober 2020 15:51 schreef Tjacka het volgende:
[..]
Hij is weer aan de betere hand als goed is, maar je weet het nooit met dit virus toch.
Dit vind ik toch wel één van de meest trieste reacties in lange tijd.quote:Op zondag 11 oktober 2020 16:15 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Joepie! Eindelijk! We kunnen de buitenlanders de schuld geven.
Daar waren we wel aan toe na al die besmettingen in Brabant/Limburg (waar al die PVV'ers zitten). En de overtredingen door Staphorst.
Ach ja, eindelijk een Facebook-deskundige gevonden.
Een etnische minderheid de schuld geven van een ziekte. Het is van alle tijden....
https://nl.wikipedia.org/wiki/Jodenvervolgingen_na_de_Zwarte_Dood
Grijpt de hooivorken!
Het is inderdaad zo dat de capaciteit in de zorg überhaupt niet al te ruim is. Daarom hakt zo'n pandemie er ook zo hard in, want er is eigenlijk nauwelijks ruimte voor zoveel extra patiënten in de ziekenhuizen. Dat is precies waarom we moeten proberen het aantal besmettingen laag te houden, want de reguliere zorg komt heel erg snel onder druk te staan.quote:Op zondag 11 oktober 2020 16:12 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Er zullen naast Corona toch ook wel eens andere plotselinge gevallen zijn. Ik heb ook wel eens meegemaakt dat een behandeling werd uitgesteld vanwege "plotseling wat anders er tussendoor".
In hoeverre is Corona zo bijzonder.
Je reageert zelf op een 'facebook'-achtige manier. Lees het stuk eens goed en kom dan nog eens roeptoeteren.quote:Op zondag 11 oktober 2020 16:15 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Joepie! Eindelijk! We kunnen de buitenlanders de schuld geven.
Daar waren we wel aan toe na al die besmettingen in Brabant/Limburg (waar al die PVV'ers zitten). En de overtredingen door Staphorst.
Ach ja, eindelijk een Facebook-deskundige gevonden.
Een etnische minderheid de schuld geven van een ziekte. Het is van alle tijden....
https://nl.wikipedia.org/wiki/Jodenvervolgingen_na_de_Zwarte_Dood
Grijpt de hooivorken!
Op de IC worden mensen kunstmatig in coma gehouden, toch?quote:Op zondag 11 oktober 2020 16:23 schreef Viesdik het volgende:
Wat is het verschil om met corona in een ziekenhuisbed te liggen, of op de IC?
Kortom, welke behandeling krijg je extra op de IC, tov een herstelkamer?
Ik zou dan eerst willen weten wat dat precies oplevert/kost en voor wie en wat dat heel streng zijn dan betekent.quote:Op zondag 11 oktober 2020 15:23 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk een beetje vragen of je liever van een brug springt of een flatgebouw.
Ik denk niet dat het een kwestie van tijd is. Maar om je graag te beantwoorden, ja ik heb liever dat we 1* heel streng zijn en vervolgens naar houdbare maatregelen gaan dan het continu op en afschalen.
Beademing? 24/7 bewaking?quote:Op zondag 11 oktober 2020 16:23 schreef Viesdik het volgende:
Je moet eens weten hoeveel miljarden dollars/euro's er besteed wordt aan die mondkapjes.quote:Op zondag 11 oktober 2020 16:23 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]
Mensen gooi ook je mondkapjes niet zo maar op straat
Bericht van 2 mei.quote:
Overal zie je die gore dingen op straat liggen , vooral rond bushaltes🤬quote:Op zondag 11 oktober 2020 16:23 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]
Vergeleken met 841 op 100.000 mensen nu, volgens het Coronadashboard.quote:Op zondag 11 oktober 2020 16:24 schreef _serial_ het volgende:
In 2018 puilden alle ziekenhuizen z'n beetje uit door de griep, en werd ook de zorg afgeschaald.
https://www.ad.nl/binnenl(...)ppatienten~ab5eb9e0/
170 van de 100.000 mensen waren toen ongeveer besmet op hoogtepunt van de griepgolf op dat moment.
Dit is heel verdrietig. En onnodig. Je eigen rotzooi opruimen zou niet zo moeilijk moeten zijn......quote:Op zondag 11 oktober 2020 16:23 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]
Klopt, dit is nog wel te behappen. Het gaat er vooral om dat er geen stijgende lijn in moet zitten (en al helemaal geen exponentiële lijn, dus een verdubbeling elke X dagen).quote:Op zondag 11 oktober 2020 16:04 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Het aantal IC-opnames en doden vind ik weinig schokkend.
250 Corona patienten op de IC en rond de 20 doden per dag.
En waarom was in mei een aantal van 700 Corona patienten op de IC normaal, maar nu in oktober een aantal van 250 niet te "behappen" en moeten we reguliere zorg terugschalen?quote:
Hadden ze toen niet speciaal opgeschaald nog? Het gaat denk ik ook vooral om de trend in de besmettingen en IC opnames.quote:Op zondag 11 oktober 2020 16:30 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
En waarom was in mei een aantal van 700 Corona patienten op de IC normaal, maar nu in oktober een aantal van 250 niet te "behappen" en moeten we reguliere zorg terugschalen?
Er is dan ook geen stijgende lijn. Gisteren 235 eergisteren 239 en dan zijn het ook nog eens cijfers van vorige dagen. Dus dan is al sprake van een daling. Ik zeg: gewoon de huidige maatregelen handhaven. Dan kijken we over een aantal weken weer opnieuw.quote:Op zondag 11 oktober 2020 16:27 schreef Viv het volgende:
[..]
Klopt, dit is nog wel te behappen. Het gaat er vooral om dat er geen stijgende lijn in moet zitten (en al helemaal geen exponentiële lijn, dus een verdubbeling elke X dagen).
Omdat toen alle zorg afgeschaald was.quote:Op zondag 11 oktober 2020 16:30 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
En waarom was in mei een aantal van 700 Corona patienten op de IC normaal, maar nu in oktober een aantal van 250 niet te "behappen" en moeten we reguliere zorg terugschalen?
Alleen bedoel ze hier volgens mij dat een bezetting van 700-800 een normale bezettingsgraad is en niet dat 700 bedden voor COVID-19 normaal is.quote:Op zondag 11 oktober 2020 16:25 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[ afbeelding ]
[..]
Bericht van 2 mei.
Ruim 700 IC bedden voor de Corona, en dat was "terug naar normaal".
Omdat de reguliere zorg toen zo goed als afgeschaald was. Normaal gesproken worden er ook IC bedden gebruikt voor planbare zorg. Die capaciteit werd toen volledig voor Covid gebruikt.quote:Op zondag 11 oktober 2020 16:30 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Er liggen er nu minder op de ic, maar meer op de gewone verpleegafdelingen. En dat kan natuurlijk ook een probleem worden.quote:Op zondag 11 oktober 2020 16:30 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Daarmee bedoelden ze dat de IC weer kan worden teruggebracht naar normale niveaus, na de opschaling die heeft plaatsgevonden in maart.quote:Op zondag 11 oktober 2020 16:30 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Als je zo stellig bent in je uitspraken is het misschien een idee om je achtergrondinfo iets beter door te nemen.quote:Op zondag 11 oktober 2020 16:32 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Er is dan ook geen stijgende lijn. Gisteren 235 eergisteren 239 en dan zijn het ook nog eens cijfers van vorige dagen. Dus dan is al sprake van een daling. Ik zeg: gewoon de huidige maatregelen handhaven. Dan kijken we over een aantal weken weer opnieuw.
Dit is o.a. mijn "irritatie" die ik heb met die ongrijpbare gemaakte R-waarde die nu lijkt te gelden als harde maatstaf voor maatregelen.quote:Op zondag 11 oktober 2020 15:25 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Ook interessant is dat het reproductiegetal gemeld wordt. Als we het RIVM volgen en minimaal twee weken terugkijken (a.s. dinsdag gaan ze terug tot 25 september) zouden we nu naar de R0 moeten kijken van 23 september. Die is: 1,02 [0,98–1,06].
no way dat ik ze opraap, het is medisch afval, dus alleen met handschoenen aanquote:Op zondag 11 oktober 2020 16:23 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]
quote:Op zondag 11 oktober 2020 16:23 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]
Het lijkt er steeds meer op dat de antistoffen tegen het virus na verloop van tijd minder effectief zijn of uit de afweer verdwijnen.quote:Op zondag 11 oktober 2020 15:46 schreef Ven1972 het volgende:
Volgens mij kan iedereen zo veel paar keren corona krijgen, niet 2 keer opnieuw besmet worden... We zijn echt niet immuun voor het coronavirus. Ik ben echt geen viroloog of epidemioloog. Daarom is het wel aan de cijfers te zien dat er meer mensen misschien wel weer besmet kan worden met het coronavirus.
Wat is Drenthe opeens rood, dacht dat dat lange tijd redelijk 'ontsnapte' aan coronaquote:
Yep, die zijn met een flinke inhaalslag bezig! Viel mij ook op. Ook veel regio's in Drenthe in het 10+ lijstje.quote:Op zondag 11 oktober 2020 16:54 schreef Luke83 het volgende:
[..]
Wat is Drenthe opeens rood, dacht dat dat lange tijd redelijk 'ontsnapte' aan corona
Heel veel beterschap voor je vader!quote:Op zondag 11 oktober 2020 15:51 schreef Tjacka het volgende:
[..]
Hij is weer aan de betere hand als goed is, maar je weet het nooit met dit virus toch.
Emmen heeft al een tijd best veel besmettingen. Hoogeveen en de rest volgde gestaag.quote:Op zondag 11 oktober 2020 16:54 schreef Luke83 het volgende:
[..]
Wat is Drenthe opeens rood, dacht dat dat lange tijd redelijk 'ontsnapte' aan corona
Zijn we toch weer een stap verder.quote:Op zondag 11 oktober 2020 16:56 schreef THEFXR het volgende:
zo, alles is opgeschaald, geen groen meer, maar alles geel of rood.
.
[ afbeelding ]
.
bron:https://www.coviddashboard.nl/
De criteria voor testen zijn zelf al wat prevalent doordat men alleen met afgevinkte symptomen, in aanmerking komt voor een test. De kans van positieve uitslagen in/uit de selectief gemaakte testgroep, worden dan groter.quote:Op zondag 11 oktober 2020 15:59 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Het was een reactie op de veronderstelling dat we nu meer positieve cijfers hebben door meer te testen.
Ik zeg niet dat het door stijgt. Hoop het niet.
Hier (Zwolle) is het echt geen kwestie van niet weten. De Turken (grootste groep immigranten) zijn goed ingelicht, helemaal nadat ze het in Turkije ook serieus zijn gaan nemen.quote:Op zondag 11 oktober 2020 15:07 schreef deedeetee het volgende:
[..]
NOS
Daar eens wat extra aandacht aan geven is mss dan wel een plan.
Ik denk dat de 'ver-van-mijn-bed' er wel iets mee te maken heeft. En er zijn weer aardig wat verzorgingshuizen besmet, dat gaat ook altijd wel lekker vlot in de aantallen.quote:Op zondag 11 oktober 2020 16:59 schreef Luke83 het volgende:
Benieuwd wat daar dan achter zit. Een soort van: in de rest van NL gaat het los, hier is het rustig, f*ck de maatregelen ofzo? Anders is het toch erg opmerkelijk dat in de periode van strengere maatregelen een sterke toename is? Iemand een idee?
Ah dat zou kunnen inderdaad, het is een redelijk vergrijsde provinciequote:Op zondag 11 oktober 2020 17:02 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Ik denk dat de 'ver-van-mijn-bed' er wel iets mee te maken heeft. En er zijn weer aardig wat verzorgingshuizen besmet, dat gaat ook altijd wel lekker vlot in de aantallen.
Besmettingen zijn voornamelijk thuis, maar daar kan je niet zoveel mee. Misschien dat een avondklok daar iets tegen helpt, zou ik niet durven zeggen.quote:Op zondag 11 oktober 2020 17:06 schreef Tegan het volgende:
Ik denk dat wellicht een avondklok nog zou kunnen helpen. Horeca of retail o.i.d. sluiten lijkt me juist alleen vervelend voor ondernemers. De besmettingen vinden toch voornamelijk thuis plaats? Ook bijvoorbeeld kerken krijgen nu zoveel aandacht, terwijl er nauwelijks besmettingen de oorsprong daar hebben. Of zouden dat leugens zijn?
Ow? Die zag ik niet aankomen.quote:Op zondag 11 oktober 2020 17:10 schreef Jor_Dii het volgende:
“Vanwege de urgentie is het ook mogelijk dat de persconferentie morgenavond al plaats vind.”
NOS
Ik denk dat de huidige situatie juist vervelend is voor ondernemers, omdat ze wel geacht worden open te zijn en omzet te maken, maar tegelijkertijd het gebruik van hun locaties wel wordt ontmoedigd. Als ze op last van de overheid worden gesloten, kunnen ze ook weer financiële steun verwachten, zoals eerder dit jaar ook gebeurde. Ik denk dat ze daar gelukkiger van worden dan dit eerlijk gezegd.quote:Op zondag 11 oktober 2020 17:06 schreef Tegan het volgende:
Horeca of retail o.i.d. sluiten lijkt me juist alleen vervelend voor ondernemers.
Het verschil zal hem (denk ik) vooral zitten in de gevolgen die met Covid19 nog ernstiger kunnen uitpakken omdat vanwege de uitwerking ook andere organen kunnen uitvallen.quote:Op zondag 11 oktober 2020 16:23 schreef Viesdik het volgende:
Dan weet je dat er iets gaat gebeuren dusquote:Op zondag 11 oktober 2020 17:10 schreef Jor_Dii het volgende:
“Vanwege de urgentie is het ook mogelijk dat de persconferentie morgenavond al plaats vind.”
NOS
Als je bij een avondklok tussen 22:00 en 7:00 niet meer mag verplaatsen tussen adressen lijkt me toch een goede hulp in de thuisbesmettingen verminderen? Bovendien blijft er dan eerder op de avond ruimte om de lokale ondernemer te bezoeken (met 1,5m afstand).quote:Op zondag 11 oktober 2020 17:09 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Besmettingen zijn voornamelijk thuis, maar daar kan je niet zoveel mee. Misschien dat een avondklok daar iets tegen helpt, zou ik niet durven zeggen.
Verder vinden besmettingen met name plaats op het werk (ruim 12%) en in scholen (4,9%) en (sport)verenigingen (4,9%).
Volgens mij is het vooral een gevolg van de hoge aantallen in Groningen Stad. Heel veel Drenten (vooral uit Noord-Drenthe, maar ook uit Emmen) werken in Groningen of gaan er naar school.quote:Op zondag 11 oktober 2020 16:59 schreef Luke83 het volgende:
Benieuwd wat daar dan achter zit. Een soort van: in de rest van NL gaat het los, hier is het rustig, f*ck de maatregelen ofzo? Anders is het toch erg opmerkelijk dat in de periode van strengere maatregelen een sterke toename is? Iemand een idee?
NOS liveblog stukje van 13:14. Het is gewoon speculatie, zeker omdat het 2 weken geleden ook zo ging.quote:
Ik ben benieuwd wat de branche zelf het liefste zou zien. Ik denk (puur gevoelsmatig) namelijk dat ze liever open blijven.quote:Op zondag 11 oktober 2020 17:11 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik denk dat de huidige situatie juist vervelend is voor ondernemers, omdat ze wel geacht worden open te zijn en omzet te maken, maar tegelijkertijd het gebruik van hun locaties wel wordt ontmoedigd. Als ze op last van de overheid worden gesloten, kunnen ze ook weer financiële steun verwachten, zoals eerder dit jaar ook gebeurde. Ik denk dat ze daar gelukkiger van worden dan dit eerlijk gezegd.
Bereid je maar voor op horeca, bioscopen etc (eerder) dicht, stopzetten sportcompetities. Voor 3 weken at least.quote:Op zondag 11 oktober 2020 17:12 schreef Momo het volgende:
[..]
Dan weet je dat er iets gaat gebeuren dus
Ja, dat zou wel een goeie regel kunnen zijn.quote:Op zondag 11 oktober 2020 17:14 schreef Tegan het volgende:
[..]
Als je bij een avondklok tussen 22:00 en 7:00 niet meer mag verplaatsen tussen adressen lijkt me toch een goede hulp in de thuisbesmettingen verminderen? Bovendien blijft er dan eerder op de avond ruimte om de lokale ondernemer te bezoeken (met 1,5m afstand).
Heb je trouwens een bron van die cijfers? Probeerde er een tevergeefs te vinden voor mijn post.
Thanks voor de link.quote:Op zondag 11 oktober 2020 17:19 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Ja, dat zou wel een goeie regel kunnen zijn.
Ik vergat trouwens nog ff 7,9% voor de verpleeghuizen.![]()
Cijfers te vinden in pdf en dan ff naar de settings scrollen:
https://www.rivm.nl/docum(...)ovid-19-in-nederland
Dat zegt men maar dan moet het toch eerst ergens vandaan zijn gekomen.quote:Op zondag 11 oktober 2020 17:06 schreef Tegan het volgende:
Ik denk dat wellicht een avondklok nog zou kunnen helpen. Horeca of retail o.i.d. sluiten lijkt me juist alleen vervelend voor ondernemers. De besmettingen vinden toch voornamelijk thuis plaats? Ook bijvoorbeeld kerken krijgen nu zoveel aandacht, terwijl er nauwelijks besmettingen de oorsprong daar hebben. Of zouden dat leugens zijn?
Dit stukje bedoeld Jor_Dii:quote:
quote:In het Catshuis, de ambtswoning van de premier in Den Haag, is het extra beraad begonnen over de oplopende coronacijfers. Aanwezig zijn premier Rutte, minister De Jonge van Volksgezondheid, minister Grapperhaus van Justitie en Veiligheid en directeur Van Dissel van het RIVM. Ook de ministers Slob (Onderwijs), Schouten (Landbouw en vicepremier), Van Ark (vws), Hoekstra (Financiën) en Ollongren (Binnenlandse Zaken) zijn naar binnen gegaan, net als Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid Aalbersberg.
Premier Rutte waarschuwde vrijdag dat extra maatregelen nodig zijn als het aantal besmettingen blijft stijgen. Minister De Jonge zei gisteren naar aanleiding van de ruim 6500 nieuwe gevallen dat het de verkeerde kant op gaat. "We kunnen ons schrap zetten."
De twee bewindspersonen wilden in het openbaar niet ingaan op de mogelijke maatregelen. Er liggen diverse maatregelen op tafel, bijvoorbeeld het schrappen van koopavonden.
Het is niet de bedoeling dat in het Catshuisberaad de mogelijke nieuwe maatregelen al definitief worden vastgelegd en bekendgemaakt. De deskundigen van het OMT komen morgen nog bij elkaar en hun advies is ook cruciaal. Twee weken geleden, bij de bekendmaking van de laatste coronamaatregelen, kreeg het kabinet kritiek dat alle maatregelen op zondag al waren bepaald en nog voor het OMT-advies op straat lagen.
Het is de bedoeling dat het kabinet dinsdag een persconferentie geeft, maar misschien wordt dat vanwege de urgentie wel naar voren geschoven.
Avondklok incoming, al het dringende geadviseerde wordt verplicht.quote:Op zondag 11 oktober 2020 17:12 schreef Momo het volgende:
[..]
Dan weet je dat er iets gaat gebeuren dus
Horeca 2,9% van de bekende settings. Dus zeker niet als hoofdschuldige aan te wijzen.quote:Op zondag 11 oktober 2020 17:22 schreef Vallon het volgende:
[..]
Dat zegt men maar dan moet het toch eerst ergens vandaan zijn gekomen.
Ik denk dat men die thuissituatie vooral hanteert als verzamelgroep "waar de bron/oorzaak onbekend is".
Eeń van de uitdagingen dat meer helderheid moet komen, als dat al/nog mogelijk is, hoe men tot die "wat" beschuldigende cijfers komt. Ook om te voorkomen dat men maatregelen neemt terwiijl een oorzaak/bron daarvan elders ligt. Het bekende Horeca heeft schuld aan toename besmetting wat niet zo simpel te stellen is.
Ongeveer overal ziet men ongeacht demografie/maatregelen, de Covid19 cijfers flink toenemen
Ik krijg dan steeds meer het gevoel van een cyclische trend zoals we die ook kennen van de griep.
De thuissituatie is ook de meest logische. Als persoon 1 besmet raakt in de horeca en bij persoon 2 + 3 woont dan kan de besmetting van die personen in de thuissituatie plaatsvinden.quote:Op zondag 11 oktober 2020 17:22 schreef Vallon het volgende:
[..]
Ik denk dat men die thuissituatie vooral hanteert als verzamelgroep "waar de bron/oorzaak onbekend is".
Eeń van de uitdagingen dat meer helderheid moet komen, als dat al/nog mogelijk is, hoe men tot die "wat" beschuldigende cijfers komt. Ook om te voorkomen dat men maatregelen neemt terwiijl een oorzaak/bron daarvan elders ligt. Het bekende Horeca heeft schuld aan toename besmetting wat niet zo simpel te stellen is.
Ongeveer overal ziet men ongeacht demografie/maatregelen, de Covid19 cijfers flink toenemen
Ik krijg dan steeds meer het gevoel van een cyclische trend zoals we die ook kennen van de griep.
Volgens mij kunnen we de schuld ook niet ergens leggen. Ja als we iets als schuldige aan moeten wijzen is dat mensen gewoon ook moeten leven en daarvoor naar hun werk gaan, boodschappen doen enne je weet wel, contact hebben met andere mensen.quote:Op zondag 11 oktober 2020 17:22 schreef Vallon het volgende:
[..]
Met dit argument kun je alles weerleggen. Ik snap wel wat je zegt, maar waar baseer je die aanname op?quote:Op zondag 11 oktober 2020 17:22 schreef Vallon het volgende:
[..]
Potverdikkie, heb ik daar al mijn feestjes morgenavond voor afgezegd!quote:Op zondag 11 oktober 2020 17:24 schreef FalloutVATS het volgende:
[..]
Dit stukje bedoeld Jor_Dii:
[..]
En vleermuis met een mondkapje, de ironie...quote:Op zondag 11 oktober 2020 16:23 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]
quote:Op zondag 11 oktober 2020 16:23 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]
Een avondklok is wmb vooral om de mobiliteit (en tijdsduur en ook animo) te verminderen van een groep die zich zou "misdragen". Daarmee de kans op "thuisbesmettingen" zichtbaar te voorkomen, zie ik niet.quote:Op zondag 11 oktober 2020 17:14 schreef Tegan het volgende:
[..]
Als je bij een avondklok tussen 22:00 en 7:00 niet meer mag verplaatsen tussen adressen lijkt me toch een goede hulp in de thuisbesmettingen verminderen? Bovendien blijft er dan eerder op de avond ruimte om de lokale ondernemer te bezoeken (met 1,5m afstand).
Heb je trouwens een bron van die cijfers? Probeerde er een tevergeefs te vinden voor mijn post.
Quote: In het brononderzoek door de GGD wordt bij COVID-19 patiënten nagegaan of er gerelateerdequote:Op zondag 11 oktober 2020 17:22 schreef Vallon het volgende:
[..]
Nou ja dan is het zeer logisch inderdaad dat je een bron sluit die volgens de eigen cijfers verantwoordelijk is voor 2,9% van het geheel.quote:Op zondag 11 oktober 2020 17:31 schreef Tegan het volgende:
Het gaat niet om schuld, het gaat om dat het belangrijk is dat genomen maatregelen effect hebben en niet onnodig belasten.
Ik meen te herinneren dat ergens berekend was (ja ja, erg betrouwbare infoquote:Op zondag 11 oktober 2020 17:32 schreef Vallon het volgende:
Wanneer je van de 24 uren op een dag er 9 kan aftrekken zal je getalsmatig, afhankelijk van drukte, ergens (ik schat) tussen 5 en 30% minder kans op besmetting hebben. In de groep die toch al thuis was/bleef, levert dat niets op.
Avondklok is wmb een maatregel in de mix van "het kan helpen" en daarmee niet automatisch goed om te doen.
quote:Het huidige maatregelenpakket van het kabinet zou het reproductiegetal doen laten dalen tot naar schatting 0,9. Een avondklok zou het reproductiegetal met nog eens 0,15 kunnen doen dalen, zo verwachten de experts.
Dat zou toch al helpen en bovendien de mensen die al thuis blijven niet extra belasten? De horeca sluiten zou veel ondernemers schaden zonder veel winst. 56,5% vs. 2,9%.quote:Op zondag 11 oktober 2020 17:32 schreef Vallon het volgende:
[..]
Een avondklok is wmb vooral om de mobiliteit (en tijdsduur en ook animo) te verminderen van een groep die zich zou "misdragen". Daarmee de kans op "thuisbesmettingen" zichtbaar te voorkomen, zie ik niet.
Wanneer je van de 24 uren op een dag er 9 kan aftrekken zal je getalsmatig, afhankelijk van drukte, ergens (ik schat) tussen 5 en 30% minder kans op besmetting hebben. In de groep die toch al thuis was/bleef, levert dat niets op.
Avondklok is wmb een maatregel in de mix van "het kan helpen" en daarmee niet automatisch goed om te doen.
Het verhaal was toch dat mensen veel contacten hebben in de horeca en dat het daardoor moeilijk voor het bron- en contactonderzoek is?quote:Op zondag 11 oktober 2020 17:26 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Horeca 2,9% van de bekende settings. Dus zeker niet als hoofdschuldige aan te wijzen.
Het ‘uurtje eerder dicht’ pakket zou het naar 0,9 brengen? Dat lijkt toch sterk.quote:Op zondag 11 oktober 2020 17:33 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Ik meen te herinneren dat ergens berekend was (ja ja, erg betrouwbare info) dat een avondklok iets van 0,2 van de R0 af zou kunnen halen.
edit: https://www.rtlnieuws.nl/(...)eldoorlog-corona-omt
[..]
Dat zou er mee te maken kunnen hebben ja. Anderszijds zou er dan ook gemakkelijker een setting bekend moeten zijn omdat er meerdere besmettingen hebben plaatsgevonden. Zo is de 'thuissetting' natuurlijk ook hoog geworden, dit is wel heel makkelijk met BCO te achterhalen.quote:Op zondag 11 oktober 2020 17:37 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het verhaal was toch dat mensen veel contacten hebben in de horeca en dat het daardoor moeilijk voor het bron- en contactonderzoek is?
Mondkapjes verplichten of niet maakt geen zak uit, ze worden sinds 28 september al ontzettend veel gedragen in winkels en de cijfers blijven gewoon lekker door stijgen. Ook in al die andere landen overigens.quote:Op zondag 11 oktober 2020 17:39 schreef TheVulture het volgende:
Ik hoop voor het economische aspect dat restaurants worden ontzien en dat sporten mag/ sportscholen open blijven uit gezondheidsoverwegingen.
Heel eerlijk zou ik een avondklok tussen 22.30 (kunnen mensen tot 22.00 uit eten) en 06.00 en een mondkapjesplicht wel toejuichen naast de maatregelen die we nu al hebben. Daarmee leg je toch wat meer sancties op die besmettingen achter de voordeur en illegale feestjes kunnen beperken.
Onhandhaafbaar. Wat doe je met de mensen met avonddiensten? Vroege diensten? Mantelzorgers?quote:Op zondag 11 oktober 2020 17:14 schreef Tegan het volgende:
[..]
Eens. En aangezien basisschoolkinderen nog amper getest worden, gaat het dus met name over middelbare scholen waarschijnlijk. (De rest heeft veel meer maatregelen.)quote:Op zondag 11 oktober 2020 17:39 schreef Jazeg het volgende:
Als 4,9% plaatsvindt op scholen/kinderopvang, terwijl kinderen zwaar ondervertegenwoordigd zijn in het aantal afgenomen tests ben ik wel benieuwd hoe groot dat aandeel in werkelijkheid is. Het is bijna niet verantwoorden om andere sectoren te sluiten en daar niets aan te doen.
Mee eens.quote:Op zondag 11 oktober 2020 17:39 schreef TheVulture het volgende:
Ik hoop voor het economische aspect dat restaurants worden ontzien en dat sporten mag/ sportscholen open blijven uit gezondheidsoverwegingen.
Heel eerlijk zou ik een avondklok tussen 22.30 (kunnen mensen tot 22.00 uit eten) en 06.00 en een mondkapjesplicht wel toejuichen naast de maatregelen die we nu al hebben. Daarmee leg je toch wat meer sancties op die besmettingen achter de voordeur en illegale feestjes kunnen beperken.
Wel zo sociaal zijn om een mondkapje te dragen maar dan als een ware tokkie hem op straat gooienquote:Op zondag 11 oktober 2020 16:23 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]
Niet zonder attest naar buiten. Zoals grenswerkers nu hebben.quote:Op zondag 11 oktober 2020 17:41 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Onhandhaafbaar. Wat doe je met de mensen met avonddiensten? Vroege diensten? Mantelzorgers?
En wat ze er tegelijkertijd dan weer niet bij vermelden:quote:Op zondag 11 oktober 2020 17:26 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Horeca 2,9% van de bekende settings. Dus zeker niet als hoofdschuldige aan te wijzen.
Het lijkt meer te zeggen maar het zegt alsnog vrij weinig.quote:Op zondag 11 oktober 2020 17:43 schreef Em31 het volgende:
[..]
En wat ze er tegelijkertijd dan weer niet bij vermelden:
[ twitter ]
Sow.... die cijfers zeggen wel iets anders ja.quote:Op zondag 11 oktober 2020 17:43 schreef Em31 het volgende:
[..]
En wat ze er tegelijkertijd dan weer niet bij vermelden:
[ twitter ]
Zeker, maar dit getal hoor je ze nooit over, terwijl die 2% of 4% wel steeds genoemd wordt zonder enige context. Dan heeft het ineens wel waarde.quote:Op zondag 11 oktober 2020 17:47 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Sow.... die cijfers zeggen wel iets anders ja.
De cijfers van de settings zijn ook niet zaligmakend hoor. Zijn alleen getallen die ze door de BCO vrij zeker weten omdat er op die plaats meer besmettingen hebben plaats gevonden. En wetende dat ze in de regio's met de meeste besmettingen de BCO er allang bij neergegooid hebben, zeggen de cijfers lang niet alles meer.
Dat kan ik ook niet helemaal rijmen. Nou ja, in het OV is het verplicht. Daar dragen asocialen het dus ook, die zullen het wel gewoon op de grond gooien want die dragen zo'n ding enkel om een boete te vermijden.quote:Op zondag 11 oktober 2020 17:42 schreef Gehrman het volgende:
[..]
Wel zo sociaal zijn om een mondkapje te dragen maar dan als een ware tokkie hem op straat gooien
Nee met die aanname is niet alles te weerleggen maar wel wanneer men niet duidelijk kan maken waar die thuisbesmetting dan zijn preciezere bron/oorzaak heeft.quote:Op zondag 11 oktober 2020 17:28 schreef Tegan het volgende:
...
Met dit argument kun je alles weerleggen. Ik snap wel wat je zegt, maar waar baseer je die aanname op?
...
Ik ging een keer laat in de avond met de trein van Utrecht richting Den Haag. Toen had de meerderheid hem zelfs onder de kin hangenquote:Op zondag 11 oktober 2020 17:50 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Dat kan ik ook niet helemaal rijmen. Nou ja, in het OV is het verplicht. Daar dragen asocialen het dus ook, die zullen het wel gewoon op de grond gooien want die dragen zo'n ding enkel om een boete te vermijden.
Ja het is echt om te janken. Voor dit corona gebeuren had ik al een niet al te hoge pet van de mensheid op, maar sindsdien is het nog een stuk erger geworden. Ik kijk al weer uit naar de volgende lockdown waarbij mensen in gevecht met elkaar raken bij het WC papier hamsteren.quote:Op zondag 11 oktober 2020 17:53 schreef Momo het volgende:
[..]
Ik ging een keer laat in de avond met de trein van Utrecht richting Den Haag. Toen had de meerderheid hem zelfs onder de kin hangenEn dan snel op doen als de conducteur langs komt. Overdag gaat dat wel goed.
Ik denk dat er ook best veel mensen niet zo heel veel heil in mondkapjes zien. En dat het RIVM maar blijft roepen dat dit maar een zeer gering effect heeft, helpt daar niet bij.quote:Op zondag 11 oktober 2020 17:53 schreef Momo het volgende:
[..]
Ik ging een keer laat in de avond met de trein van Utrecht richting Den Haag. Toen had de meerderheid hem zelfs onder de kin hangenEn dan snel op doen als de conducteur langs komt. Overdag gaat dat wel goed.
Voor sommigen zal dat zo zijn, maar onder invloed van drank en peer pressure (niet stoer om een mondkapje te dragen), zal er veel mee te maken hebben in zo'n situatie. Dat zijn ook niet de mensen die afstand houden dan in de trein bij uitstappen enzo.quote:Op zondag 11 oktober 2020 17:57 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Ik denk dat er ook best veel mensen niet zo heel veel heil in mondkapjes zien. En dat het RIVM maar blijft roepen dat dit maar een zeer gering effect heeft, helpt daar niet bij.
Thx. Hiermee dus nog steeds niet kunnen bepalen of de één of de ander het (waar vandaan) het heeft binnen gebracht.quote:Op zondag 11 oktober 2020 17:32 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Quote: In het brononderzoek door de GGD wordt bij COVID-19 patiënten nagegaan of er gerelateerde
ziektegevallen zijn. Als dit het geval is wordt vermeld in welke setting de besmetting mogelijk
heeft plaatsgevonden.
Belgiëquote:Op zondag 11 oktober 2020 17:43 schreef Tegan het volgende:
[..]
Niet zonder attest naar buiten. Zoals grenswerkers nu hebben.
Ik zie regelmatig ook hele nette mensen die hun mondkapje enkel over hun mond dragen en niet hun neus.quote:Op zondag 11 oktober 2020 18:01 schreef Momo het volgende:
[..]
Voor sommigen zal dat zo zijn, maar onder invloed van drank en peer pressure (niet stoer om een mondkapje te dragen), zal er veel mee te maken hebben in zo'n situatie. Dat zijn ook niet de mensen die afstand houden dan in de trein bij uitstappen enzo.
Dat zal het wel zijn idd.quote:Op zondag 11 oktober 2020 17:50 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Dat kan ik ook niet helemaal rijmen. Nou ja, in het OV is het verplicht. Daar dragen asocialen het dus ook, die zullen het wel gewoon op de grond gooien want die dragen zo'n ding enkel om een boete te vermijden.
Dat ging hier een half jaar geleden ook meer dan prima.quote:Op zondag 11 oktober 2020 18:13 schreef trein2000 het volgende:
[..]
België
En de politie gaat dat dan allemaal checken? En mensen gaan geen fake briefjes schrijven? Tuig je een hele hoop bureaucratie op voor nop.
Wat wou je dan doen? Huisartsen een briefje laten schrijven voor elke mantelzorger? Die mensen hebben geen werk zat ofzo? Briefjes van een werkgever zijn niet na te maken?quote:Op zondag 11 oktober 2020 18:18 schreef Dven het volgende:
[..]
Dat ging hier een half jaar geleden ook meer dan prima.
Denken dat je met een nepbrief wegkomt is wel schattig natuurlijk.
Als het in bananenrepublieken als Italie en Spanje werkte zal dat hier ook wel werken.quote:Op zondag 11 oktober 2020 18:13 schreef trein2000 het volgende:
[..]
België
En de politie gaat dat dan allemaal checken? En mensen gaan geen fake briefjes schrijven? Tuig je een hele hoop bureaucratie op voor nop.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |