Op de IC worden mensen kunstmatig in coma gehouden, toch?quote:Op zondag 11 oktober 2020 16:23 schreef Viesdik het volgende:
Wat is het verschil om met corona in een ziekenhuisbed te liggen, of op de IC?
Kortom, welke behandeling krijg je extra op de IC, tov een herstelkamer?
Ik zou dan eerst willen weten wat dat precies oplevert/kost en voor wie en wat dat heel streng zijn dan betekent.quote:Op zondag 11 oktober 2020 15:23 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk een beetje vragen of je liever van een brug springt of een flatgebouw.
Ik denk niet dat het een kwestie van tijd is. Maar om je graag te beantwoorden, ja ik heb liever dat we 1* heel streng zijn en vervolgens naar houdbare maatregelen gaan dan het continu op en afschalen.
Beademing? 24/7 bewaking?quote:Op zondag 11 oktober 2020 16:23 schreef Viesdik het volgende:
Je moet eens weten hoeveel miljarden dollars/euro's er besteed wordt aan die mondkapjes.quote:Op zondag 11 oktober 2020 16:23 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]
Mensen gooi ook je mondkapjes niet zo maar op straat
Bericht van 2 mei.quote:
Overal zie je die gore dingen op straat liggen , vooral rond bushaltes🤬quote:Op zondag 11 oktober 2020 16:23 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]
Vergeleken met 841 op 100.000 mensen nu, volgens het Coronadashboard.quote:Op zondag 11 oktober 2020 16:24 schreef _serial_ het volgende:
In 2018 puilden alle ziekenhuizen z'n beetje uit door de griep, en werd ook de zorg afgeschaald.
https://www.ad.nl/binnenl(...)ppatienten~ab5eb9e0/
170 van de 100.000 mensen waren toen ongeveer besmet op hoogtepunt van de griepgolf op dat moment.
Dit is heel verdrietig. En onnodig. Je eigen rotzooi opruimen zou niet zo moeilijk moeten zijn......quote:Op zondag 11 oktober 2020 16:23 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]
Klopt, dit is nog wel te behappen. Het gaat er vooral om dat er geen stijgende lijn in moet zitten (en al helemaal geen exponentiële lijn, dus een verdubbeling elke X dagen).quote:Op zondag 11 oktober 2020 16:04 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Het aantal IC-opnames en doden vind ik weinig schokkend.
250 Corona patienten op de IC en rond de 20 doden per dag.
En waarom was in mei een aantal van 700 Corona patienten op de IC normaal, maar nu in oktober een aantal van 250 niet te "behappen" en moeten we reguliere zorg terugschalen?quote:
Hadden ze toen niet speciaal opgeschaald nog? Het gaat denk ik ook vooral om de trend in de besmettingen en IC opnames.quote:Op zondag 11 oktober 2020 16:30 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
En waarom was in mei een aantal van 700 Corona patienten op de IC normaal, maar nu in oktober een aantal van 250 niet te "behappen" en moeten we reguliere zorg terugschalen?
Er is dan ook geen stijgende lijn. Gisteren 235 eergisteren 239 en dan zijn het ook nog eens cijfers van vorige dagen. Dus dan is al sprake van een daling. Ik zeg: gewoon de huidige maatregelen handhaven. Dan kijken we over een aantal weken weer opnieuw.quote:Op zondag 11 oktober 2020 16:27 schreef Viv het volgende:
[..]
Klopt, dit is nog wel te behappen. Het gaat er vooral om dat er geen stijgende lijn in moet zitten (en al helemaal geen exponentiële lijn, dus een verdubbeling elke X dagen).
Omdat toen alle zorg afgeschaald was.quote:Op zondag 11 oktober 2020 16:30 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
En waarom was in mei een aantal van 700 Corona patienten op de IC normaal, maar nu in oktober een aantal van 250 niet te "behappen" en moeten we reguliere zorg terugschalen?
Alleen bedoel ze hier volgens mij dat een bezetting van 700-800 een normale bezettingsgraad is en niet dat 700 bedden voor COVID-19 normaal is.quote:Op zondag 11 oktober 2020 16:25 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[ afbeelding ]
[..]
Bericht van 2 mei.
Ruim 700 IC bedden voor de Corona, en dat was "terug naar normaal".
Omdat de reguliere zorg toen zo goed als afgeschaald was. Normaal gesproken worden er ook IC bedden gebruikt voor planbare zorg. Die capaciteit werd toen volledig voor Covid gebruikt.quote:Op zondag 11 oktober 2020 16:30 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Er liggen er nu minder op de ic, maar meer op de gewone verpleegafdelingen. En dat kan natuurlijk ook een probleem worden.quote:Op zondag 11 oktober 2020 16:30 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Daarmee bedoelden ze dat de IC weer kan worden teruggebracht naar normale niveaus, na de opschaling die heeft plaatsgevonden in maart.quote:Op zondag 11 oktober 2020 16:30 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Als je zo stellig bent in je uitspraken is het misschien een idee om je achtergrondinfo iets beter door te nemen.quote:Op zondag 11 oktober 2020 16:32 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Er is dan ook geen stijgende lijn. Gisteren 235 eergisteren 239 en dan zijn het ook nog eens cijfers van vorige dagen. Dus dan is al sprake van een daling. Ik zeg: gewoon de huidige maatregelen handhaven. Dan kijken we over een aantal weken weer opnieuw.
Dit is o.a. mijn "irritatie" die ik heb met die ongrijpbare gemaakte R-waarde die nu lijkt te gelden als harde maatstaf voor maatregelen.quote:Op zondag 11 oktober 2020 15:25 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Ook interessant is dat het reproductiegetal gemeld wordt. Als we het RIVM volgen en minimaal twee weken terugkijken (a.s. dinsdag gaan ze terug tot 25 september) zouden we nu naar de R0 moeten kijken van 23 september. Die is: 1,02 [0,98–1,06].
no way dat ik ze opraap, het is medisch afval, dus alleen met handschoenen aanquote:Op zondag 11 oktober 2020 16:23 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]
quote:Op zondag 11 oktober 2020 16:23 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]
Het lijkt er steeds meer op dat de antistoffen tegen het virus na verloop van tijd minder effectief zijn of uit de afweer verdwijnen.quote:Op zondag 11 oktober 2020 15:46 schreef Ven1972 het volgende:
Volgens mij kan iedereen zo veel paar keren corona krijgen, niet 2 keer opnieuw besmet worden... We zijn echt niet immuun voor het coronavirus. Ik ben echt geen viroloog of epidemioloog. Daarom is het wel aan de cijfers te zien dat er meer mensen misschien wel weer besmet kan worden met het coronavirus.
Wat is Drenthe opeens rood, dacht dat dat lange tijd redelijk 'ontsnapte' aan coronaquote:
Yep, die zijn met een flinke inhaalslag bezig! Viel mij ook op. Ook veel regio's in Drenthe in het 10+ lijstje.quote:Op zondag 11 oktober 2020 16:54 schreef Luke83 het volgende:
[..]
Wat is Drenthe opeens rood, dacht dat dat lange tijd redelijk 'ontsnapte' aan corona
Heel veel beterschap voor je vader!quote:Op zondag 11 oktober 2020 15:51 schreef Tjacka het volgende:
[..]
Hij is weer aan de betere hand als goed is, maar je weet het nooit met dit virus toch.
Emmen heeft al een tijd best veel besmettingen. Hoogeveen en de rest volgde gestaag.quote:Op zondag 11 oktober 2020 16:54 schreef Luke83 het volgende:
[..]
Wat is Drenthe opeens rood, dacht dat dat lange tijd redelijk 'ontsnapte' aan corona
Zijn we toch weer een stap verder.quote:Op zondag 11 oktober 2020 16:56 schreef THEFXR het volgende:
zo, alles is opgeschaald, geen groen meer, maar alles geel of rood.
.
[ afbeelding ]
.
bron:https://www.coviddashboard.nl/
De criteria voor testen zijn zelf al wat prevalent doordat men alleen met afgevinkte symptomen, in aanmerking komt voor een test. De kans van positieve uitslagen in/uit de selectief gemaakte testgroep, worden dan groter.quote:Op zondag 11 oktober 2020 15:59 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Het was een reactie op de veronderstelling dat we nu meer positieve cijfers hebben door meer te testen.
Ik zeg niet dat het door stijgt. Hoop het niet.
Hier (Zwolle) is het echt geen kwestie van niet weten. De Turken (grootste groep immigranten) zijn goed ingelicht, helemaal nadat ze het in Turkije ook serieus zijn gaan nemen.quote:Op zondag 11 oktober 2020 15:07 schreef deedeetee het volgende:
[..]
NOS
Daar eens wat extra aandacht aan geven is mss dan wel een plan.
Ik denk dat de 'ver-van-mijn-bed' er wel iets mee te maken heeft. En er zijn weer aardig wat verzorgingshuizen besmet, dat gaat ook altijd wel lekker vlot in de aantallen.quote:Op zondag 11 oktober 2020 16:59 schreef Luke83 het volgende:
Benieuwd wat daar dan achter zit. Een soort van: in de rest van NL gaat het los, hier is het rustig, f*ck de maatregelen ofzo? Anders is het toch erg opmerkelijk dat in de periode van strengere maatregelen een sterke toename is? Iemand een idee?
Ah dat zou kunnen inderdaad, het is een redelijk vergrijsde provinciequote:Op zondag 11 oktober 2020 17:02 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Ik denk dat de 'ver-van-mijn-bed' er wel iets mee te maken heeft. En er zijn weer aardig wat verzorgingshuizen besmet, dat gaat ook altijd wel lekker vlot in de aantallen.
Besmettingen zijn voornamelijk thuis, maar daar kan je niet zoveel mee. Misschien dat een avondklok daar iets tegen helpt, zou ik niet durven zeggen.quote:Op zondag 11 oktober 2020 17:06 schreef Tegan het volgende:
Ik denk dat wellicht een avondklok nog zou kunnen helpen. Horeca of retail o.i.d. sluiten lijkt me juist alleen vervelend voor ondernemers. De besmettingen vinden toch voornamelijk thuis plaats? Ook bijvoorbeeld kerken krijgen nu zoveel aandacht, terwijl er nauwelijks besmettingen de oorsprong daar hebben. Of zouden dat leugens zijn?
Ow? Die zag ik niet aankomen.quote:Op zondag 11 oktober 2020 17:10 schreef Jor_Dii het volgende:
“Vanwege de urgentie is het ook mogelijk dat de persconferentie morgenavond al plaats vind.”
NOS
Ik denk dat de huidige situatie juist vervelend is voor ondernemers, omdat ze wel geacht worden open te zijn en omzet te maken, maar tegelijkertijd het gebruik van hun locaties wel wordt ontmoedigd. Als ze op last van de overheid worden gesloten, kunnen ze ook weer financiële steun verwachten, zoals eerder dit jaar ook gebeurde. Ik denk dat ze daar gelukkiger van worden dan dit eerlijk gezegd.quote:Op zondag 11 oktober 2020 17:06 schreef Tegan het volgende:
Horeca of retail o.i.d. sluiten lijkt me juist alleen vervelend voor ondernemers.
Het verschil zal hem (denk ik) vooral zitten in de gevolgen die met Covid19 nog ernstiger kunnen uitpakken omdat vanwege de uitwerking ook andere organen kunnen uitvallen.quote:Op zondag 11 oktober 2020 16:23 schreef Viesdik het volgende:
Dan weet je dat er iets gaat gebeuren dusquote:Op zondag 11 oktober 2020 17:10 schreef Jor_Dii het volgende:
“Vanwege de urgentie is het ook mogelijk dat de persconferentie morgenavond al plaats vind.”
NOS
Als je bij een avondklok tussen 22:00 en 7:00 niet meer mag verplaatsen tussen adressen lijkt me toch een goede hulp in de thuisbesmettingen verminderen? Bovendien blijft er dan eerder op de avond ruimte om de lokale ondernemer te bezoeken (met 1,5m afstand).quote:Op zondag 11 oktober 2020 17:09 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Besmettingen zijn voornamelijk thuis, maar daar kan je niet zoveel mee. Misschien dat een avondklok daar iets tegen helpt, zou ik niet durven zeggen.
Verder vinden besmettingen met name plaats op het werk (ruim 12%) en in scholen (4,9%) en (sport)verenigingen (4,9%).
Volgens mij is het vooral een gevolg van de hoge aantallen in Groningen Stad. Heel veel Drenten (vooral uit Noord-Drenthe, maar ook uit Emmen) werken in Groningen of gaan er naar school.quote:Op zondag 11 oktober 2020 16:59 schreef Luke83 het volgende:
Benieuwd wat daar dan achter zit. Een soort van: in de rest van NL gaat het los, hier is het rustig, f*ck de maatregelen ofzo? Anders is het toch erg opmerkelijk dat in de periode van strengere maatregelen een sterke toename is? Iemand een idee?
NOS liveblog stukje van 13:14. Het is gewoon speculatie, zeker omdat het 2 weken geleden ook zo ging.quote:
Ik ben benieuwd wat de branche zelf het liefste zou zien. Ik denk (puur gevoelsmatig) namelijk dat ze liever open blijven.quote:Op zondag 11 oktober 2020 17:11 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik denk dat de huidige situatie juist vervelend is voor ondernemers, omdat ze wel geacht worden open te zijn en omzet te maken, maar tegelijkertijd het gebruik van hun locaties wel wordt ontmoedigd. Als ze op last van de overheid worden gesloten, kunnen ze ook weer financiële steun verwachten, zoals eerder dit jaar ook gebeurde. Ik denk dat ze daar gelukkiger van worden dan dit eerlijk gezegd.
Bereid je maar voor op horeca, bioscopen etc (eerder) dicht, stopzetten sportcompetities. Voor 3 weken at least.quote:Op zondag 11 oktober 2020 17:12 schreef Momo het volgende:
[..]
Dan weet je dat er iets gaat gebeuren dus
Ja, dat zou wel een goeie regel kunnen zijn.quote:Op zondag 11 oktober 2020 17:14 schreef Tegan het volgende:
[..]
Als je bij een avondklok tussen 22:00 en 7:00 niet meer mag verplaatsen tussen adressen lijkt me toch een goede hulp in de thuisbesmettingen verminderen? Bovendien blijft er dan eerder op de avond ruimte om de lokale ondernemer te bezoeken (met 1,5m afstand).
Heb je trouwens een bron van die cijfers? Probeerde er een tevergeefs te vinden voor mijn post.
Thanks voor de link.quote:Op zondag 11 oktober 2020 17:19 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Ja, dat zou wel een goeie regel kunnen zijn.
Ik vergat trouwens nog ff 7,9% voor de verpleeghuizen.![]()
Cijfers te vinden in pdf en dan ff naar de settings scrollen:
https://www.rivm.nl/docum(...)ovid-19-in-nederland
Dat zegt men maar dan moet het toch eerst ergens vandaan zijn gekomen.quote:Op zondag 11 oktober 2020 17:06 schreef Tegan het volgende:
Ik denk dat wellicht een avondklok nog zou kunnen helpen. Horeca of retail o.i.d. sluiten lijkt me juist alleen vervelend voor ondernemers. De besmettingen vinden toch voornamelijk thuis plaats? Ook bijvoorbeeld kerken krijgen nu zoveel aandacht, terwijl er nauwelijks besmettingen de oorsprong daar hebben. Of zouden dat leugens zijn?
Dit stukje bedoeld Jor_Dii:quote:
quote:In het Catshuis, de ambtswoning van de premier in Den Haag, is het extra beraad begonnen over de oplopende coronacijfers. Aanwezig zijn premier Rutte, minister De Jonge van Volksgezondheid, minister Grapperhaus van Justitie en Veiligheid en directeur Van Dissel van het RIVM. Ook de ministers Slob (Onderwijs), Schouten (Landbouw en vicepremier), Van Ark (vws), Hoekstra (Financiën) en Ollongren (Binnenlandse Zaken) zijn naar binnen gegaan, net als Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid Aalbersberg.
Premier Rutte waarschuwde vrijdag dat extra maatregelen nodig zijn als het aantal besmettingen blijft stijgen. Minister De Jonge zei gisteren naar aanleiding van de ruim 6500 nieuwe gevallen dat het de verkeerde kant op gaat. "We kunnen ons schrap zetten."
De twee bewindspersonen wilden in het openbaar niet ingaan op de mogelijke maatregelen. Er liggen diverse maatregelen op tafel, bijvoorbeeld het schrappen van koopavonden.
Het is niet de bedoeling dat in het Catshuisberaad de mogelijke nieuwe maatregelen al definitief worden vastgelegd en bekendgemaakt. De deskundigen van het OMT komen morgen nog bij elkaar en hun advies is ook cruciaal. Twee weken geleden, bij de bekendmaking van de laatste coronamaatregelen, kreeg het kabinet kritiek dat alle maatregelen op zondag al waren bepaald en nog voor het OMT-advies op straat lagen.
Het is de bedoeling dat het kabinet dinsdag een persconferentie geeft, maar misschien wordt dat vanwege de urgentie wel naar voren geschoven.
Avondklok incoming, al het dringende geadviseerde wordt verplicht.quote:Op zondag 11 oktober 2020 17:12 schreef Momo het volgende:
[..]
Dan weet je dat er iets gaat gebeuren dus
Horeca 2,9% van de bekende settings. Dus zeker niet als hoofdschuldige aan te wijzen.quote:Op zondag 11 oktober 2020 17:22 schreef Vallon het volgende:
[..]
Dat zegt men maar dan moet het toch eerst ergens vandaan zijn gekomen.
Ik denk dat men die thuissituatie vooral hanteert als verzamelgroep "waar de bron/oorzaak onbekend is".
Eeń van de uitdagingen dat meer helderheid moet komen, als dat al/nog mogelijk is, hoe men tot die "wat" beschuldigende cijfers komt. Ook om te voorkomen dat men maatregelen neemt terwiijl een oorzaak/bron daarvan elders ligt. Het bekende Horeca heeft schuld aan toename besmetting wat niet zo simpel te stellen is.
Ongeveer overal ziet men ongeacht demografie/maatregelen, de Covid19 cijfers flink toenemen
Ik krijg dan steeds meer het gevoel van een cyclische trend zoals we die ook kennen van de griep.
De thuissituatie is ook de meest logische. Als persoon 1 besmet raakt in de horeca en bij persoon 2 + 3 woont dan kan de besmetting van die personen in de thuissituatie plaatsvinden.quote:Op zondag 11 oktober 2020 17:22 schreef Vallon het volgende:
[..]
Ik denk dat men die thuissituatie vooral hanteert als verzamelgroep "waar de bron/oorzaak onbekend is".
Eeń van de uitdagingen dat meer helderheid moet komen, als dat al/nog mogelijk is, hoe men tot die "wat" beschuldigende cijfers komt. Ook om te voorkomen dat men maatregelen neemt terwiijl een oorzaak/bron daarvan elders ligt. Het bekende Horeca heeft schuld aan toename besmetting wat niet zo simpel te stellen is.
Ongeveer overal ziet men ongeacht demografie/maatregelen, de Covid19 cijfers flink toenemen
Ik krijg dan steeds meer het gevoel van een cyclische trend zoals we die ook kennen van de griep.
Volgens mij kunnen we de schuld ook niet ergens leggen. Ja als we iets als schuldige aan moeten wijzen is dat mensen gewoon ook moeten leven en daarvoor naar hun werk gaan, boodschappen doen enne je weet wel, contact hebben met andere mensen.quote:Op zondag 11 oktober 2020 17:22 schreef Vallon het volgende:
[..]
Met dit argument kun je alles weerleggen. Ik snap wel wat je zegt, maar waar baseer je die aanname op?quote:Op zondag 11 oktober 2020 17:22 schreef Vallon het volgende:
[..]
Potverdikkie, heb ik daar al mijn feestjes morgenavond voor afgezegd!quote:Op zondag 11 oktober 2020 17:24 schreef FalloutVATS het volgende:
[..]
Dit stukje bedoeld Jor_Dii:
[..]
En vleermuis met een mondkapje, de ironie...quote:Op zondag 11 oktober 2020 16:23 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]
quote:Op zondag 11 oktober 2020 16:23 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]
Een avondklok is wmb vooral om de mobiliteit (en tijdsduur en ook animo) te verminderen van een groep die zich zou "misdragen". Daarmee de kans op "thuisbesmettingen" zichtbaar te voorkomen, zie ik niet.quote:Op zondag 11 oktober 2020 17:14 schreef Tegan het volgende:
[..]
Als je bij een avondklok tussen 22:00 en 7:00 niet meer mag verplaatsen tussen adressen lijkt me toch een goede hulp in de thuisbesmettingen verminderen? Bovendien blijft er dan eerder op de avond ruimte om de lokale ondernemer te bezoeken (met 1,5m afstand).
Heb je trouwens een bron van die cijfers? Probeerde er een tevergeefs te vinden voor mijn post.
Quote: In het brononderzoek door de GGD wordt bij COVID-19 patiënten nagegaan of er gerelateerdequote:Op zondag 11 oktober 2020 17:22 schreef Vallon het volgende:
[..]
Nou ja dan is het zeer logisch inderdaad dat je een bron sluit die volgens de eigen cijfers verantwoordelijk is voor 2,9% van het geheel.quote:Op zondag 11 oktober 2020 17:31 schreef Tegan het volgende:
Het gaat niet om schuld, het gaat om dat het belangrijk is dat genomen maatregelen effect hebben en niet onnodig belasten.
Ik meen te herinneren dat ergens berekend was (ja ja, erg betrouwbare infoquote:Op zondag 11 oktober 2020 17:32 schreef Vallon het volgende:
Wanneer je van de 24 uren op een dag er 9 kan aftrekken zal je getalsmatig, afhankelijk van drukte, ergens (ik schat) tussen 5 en 30% minder kans op besmetting hebben. In de groep die toch al thuis was/bleef, levert dat niets op.
Avondklok is wmb een maatregel in de mix van "het kan helpen" en daarmee niet automatisch goed om te doen.
quote:Het huidige maatregelenpakket van het kabinet zou het reproductiegetal doen laten dalen tot naar schatting 0,9. Een avondklok zou het reproductiegetal met nog eens 0,15 kunnen doen dalen, zo verwachten de experts.
Dat zou toch al helpen en bovendien de mensen die al thuis blijven niet extra belasten? De horeca sluiten zou veel ondernemers schaden zonder veel winst. 56,5% vs. 2,9%.quote:Op zondag 11 oktober 2020 17:32 schreef Vallon het volgende:
[..]
Een avondklok is wmb vooral om de mobiliteit (en tijdsduur en ook animo) te verminderen van een groep die zich zou "misdragen". Daarmee de kans op "thuisbesmettingen" zichtbaar te voorkomen, zie ik niet.
Wanneer je van de 24 uren op een dag er 9 kan aftrekken zal je getalsmatig, afhankelijk van drukte, ergens (ik schat) tussen 5 en 30% minder kans op besmetting hebben. In de groep die toch al thuis was/bleef, levert dat niets op.
Avondklok is wmb een maatregel in de mix van "het kan helpen" en daarmee niet automatisch goed om te doen.
Het verhaal was toch dat mensen veel contacten hebben in de horeca en dat het daardoor moeilijk voor het bron- en contactonderzoek is?quote:Op zondag 11 oktober 2020 17:26 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Horeca 2,9% van de bekende settings. Dus zeker niet als hoofdschuldige aan te wijzen.
Het ‘uurtje eerder dicht’ pakket zou het naar 0,9 brengen? Dat lijkt toch sterk.quote:Op zondag 11 oktober 2020 17:33 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Ik meen te herinneren dat ergens berekend was (ja ja, erg betrouwbare info) dat een avondklok iets van 0,2 van de R0 af zou kunnen halen.
edit: https://www.rtlnieuws.nl/(...)eldoorlog-corona-omt
[..]
Dat zou er mee te maken kunnen hebben ja. Anderszijds zou er dan ook gemakkelijker een setting bekend moeten zijn omdat er meerdere besmettingen hebben plaatsgevonden. Zo is de 'thuissetting' natuurlijk ook hoog geworden, dit is wel heel makkelijk met BCO te achterhalen.quote:Op zondag 11 oktober 2020 17:37 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het verhaal was toch dat mensen veel contacten hebben in de horeca en dat het daardoor moeilijk voor het bron- en contactonderzoek is?
Mondkapjes verplichten of niet maakt geen zak uit, ze worden sinds 28 september al ontzettend veel gedragen in winkels en de cijfers blijven gewoon lekker door stijgen. Ook in al die andere landen overigens.quote:Op zondag 11 oktober 2020 17:39 schreef TheVulture het volgende:
Ik hoop voor het economische aspect dat restaurants worden ontzien en dat sporten mag/ sportscholen open blijven uit gezondheidsoverwegingen.
Heel eerlijk zou ik een avondklok tussen 22.30 (kunnen mensen tot 22.00 uit eten) en 06.00 en een mondkapjesplicht wel toejuichen naast de maatregelen die we nu al hebben. Daarmee leg je toch wat meer sancties op die besmettingen achter de voordeur en illegale feestjes kunnen beperken.
Onhandhaafbaar. Wat doe je met de mensen met avonddiensten? Vroege diensten? Mantelzorgers?quote:Op zondag 11 oktober 2020 17:14 schreef Tegan het volgende:
[..]
Eens. En aangezien basisschoolkinderen nog amper getest worden, gaat het dus met name over middelbare scholen waarschijnlijk. (De rest heeft veel meer maatregelen.)quote:Op zondag 11 oktober 2020 17:39 schreef Jazeg het volgende:
Als 4,9% plaatsvindt op scholen/kinderopvang, terwijl kinderen zwaar ondervertegenwoordigd zijn in het aantal afgenomen tests ben ik wel benieuwd hoe groot dat aandeel in werkelijkheid is. Het is bijna niet verantwoorden om andere sectoren te sluiten en daar niets aan te doen.
Mee eens.quote:Op zondag 11 oktober 2020 17:39 schreef TheVulture het volgende:
Ik hoop voor het economische aspect dat restaurants worden ontzien en dat sporten mag/ sportscholen open blijven uit gezondheidsoverwegingen.
Heel eerlijk zou ik een avondklok tussen 22.30 (kunnen mensen tot 22.00 uit eten) en 06.00 en een mondkapjesplicht wel toejuichen naast de maatregelen die we nu al hebben. Daarmee leg je toch wat meer sancties op die besmettingen achter de voordeur en illegale feestjes kunnen beperken.
Wel zo sociaal zijn om een mondkapje te dragen maar dan als een ware tokkie hem op straat gooienquote:Op zondag 11 oktober 2020 16:23 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]
Niet zonder attest naar buiten. Zoals grenswerkers nu hebben.quote:Op zondag 11 oktober 2020 17:41 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Onhandhaafbaar. Wat doe je met de mensen met avonddiensten? Vroege diensten? Mantelzorgers?
En wat ze er tegelijkertijd dan weer niet bij vermelden:quote:Op zondag 11 oktober 2020 17:26 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Horeca 2,9% van de bekende settings. Dus zeker niet als hoofdschuldige aan te wijzen.
Het lijkt meer te zeggen maar het zegt alsnog vrij weinig.quote:Op zondag 11 oktober 2020 17:43 schreef Em31 het volgende:
[..]
En wat ze er tegelijkertijd dan weer niet bij vermelden:
[ twitter ]
Sow.... die cijfers zeggen wel iets anders ja.quote:Op zondag 11 oktober 2020 17:43 schreef Em31 het volgende:
[..]
En wat ze er tegelijkertijd dan weer niet bij vermelden:
[ twitter ]
Zeker, maar dit getal hoor je ze nooit over, terwijl die 2% of 4% wel steeds genoemd wordt zonder enige context. Dan heeft het ineens wel waarde.quote:Op zondag 11 oktober 2020 17:47 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Sow.... die cijfers zeggen wel iets anders ja.
De cijfers van de settings zijn ook niet zaligmakend hoor. Zijn alleen getallen die ze door de BCO vrij zeker weten omdat er op die plaats meer besmettingen hebben plaats gevonden. En wetende dat ze in de regio's met de meeste besmettingen de BCO er allang bij neergegooid hebben, zeggen de cijfers lang niet alles meer.
Dat kan ik ook niet helemaal rijmen. Nou ja, in het OV is het verplicht. Daar dragen asocialen het dus ook, die zullen het wel gewoon op de grond gooien want die dragen zo'n ding enkel om een boete te vermijden.quote:Op zondag 11 oktober 2020 17:42 schreef Gehrman het volgende:
[..]
Wel zo sociaal zijn om een mondkapje te dragen maar dan als een ware tokkie hem op straat gooien
Nee met die aanname is niet alles te weerleggen maar wel wanneer men niet duidelijk kan maken waar die thuisbesmetting dan zijn preciezere bron/oorzaak heeft.quote:Op zondag 11 oktober 2020 17:28 schreef Tegan het volgende:
...
Met dit argument kun je alles weerleggen. Ik snap wel wat je zegt, maar waar baseer je die aanname op?
...
Ik ging een keer laat in de avond met de trein van Utrecht richting Den Haag. Toen had de meerderheid hem zelfs onder de kin hangenquote:Op zondag 11 oktober 2020 17:50 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Dat kan ik ook niet helemaal rijmen. Nou ja, in het OV is het verplicht. Daar dragen asocialen het dus ook, die zullen het wel gewoon op de grond gooien want die dragen zo'n ding enkel om een boete te vermijden.
Ja het is echt om te janken. Voor dit corona gebeuren had ik al een niet al te hoge pet van de mensheid op, maar sindsdien is het nog een stuk erger geworden. Ik kijk al weer uit naar de volgende lockdown waarbij mensen in gevecht met elkaar raken bij het WC papier hamsteren.quote:Op zondag 11 oktober 2020 17:53 schreef Momo het volgende:
[..]
Ik ging een keer laat in de avond met de trein van Utrecht richting Den Haag. Toen had de meerderheid hem zelfs onder de kin hangenEn dan snel op doen als de conducteur langs komt. Overdag gaat dat wel goed.
Ik denk dat er ook best veel mensen niet zo heel veel heil in mondkapjes zien. En dat het RIVM maar blijft roepen dat dit maar een zeer gering effect heeft, helpt daar niet bij.quote:Op zondag 11 oktober 2020 17:53 schreef Momo het volgende:
[..]
Ik ging een keer laat in de avond met de trein van Utrecht richting Den Haag. Toen had de meerderheid hem zelfs onder de kin hangenEn dan snel op doen als de conducteur langs komt. Overdag gaat dat wel goed.
Voor sommigen zal dat zo zijn, maar onder invloed van drank en peer pressure (niet stoer om een mondkapje te dragen), zal er veel mee te maken hebben in zo'n situatie. Dat zijn ook niet de mensen die afstand houden dan in de trein bij uitstappen enzo.quote:Op zondag 11 oktober 2020 17:57 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Ik denk dat er ook best veel mensen niet zo heel veel heil in mondkapjes zien. En dat het RIVM maar blijft roepen dat dit maar een zeer gering effect heeft, helpt daar niet bij.
Thx. Hiermee dus nog steeds niet kunnen bepalen of de één of de ander het (waar vandaan) het heeft binnen gebracht.quote:Op zondag 11 oktober 2020 17:32 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Quote: In het brononderzoek door de GGD wordt bij COVID-19 patiënten nagegaan of er gerelateerde
ziektegevallen zijn. Als dit het geval is wordt vermeld in welke setting de besmetting mogelijk
heeft plaatsgevonden.
Belgiëquote:Op zondag 11 oktober 2020 17:43 schreef Tegan het volgende:
[..]
Niet zonder attest naar buiten. Zoals grenswerkers nu hebben.
Ik zie regelmatig ook hele nette mensen die hun mondkapje enkel over hun mond dragen en niet hun neus.quote:Op zondag 11 oktober 2020 18:01 schreef Momo het volgende:
[..]
Voor sommigen zal dat zo zijn, maar onder invloed van drank en peer pressure (niet stoer om een mondkapje te dragen), zal er veel mee te maken hebben in zo'n situatie. Dat zijn ook niet de mensen die afstand houden dan in de trein bij uitstappen enzo.
Dat zal het wel zijn idd.quote:Op zondag 11 oktober 2020 17:50 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Dat kan ik ook niet helemaal rijmen. Nou ja, in het OV is het verplicht. Daar dragen asocialen het dus ook, die zullen het wel gewoon op de grond gooien want die dragen zo'n ding enkel om een boete te vermijden.
Dat ging hier een half jaar geleden ook meer dan prima.quote:Op zondag 11 oktober 2020 18:13 schreef trein2000 het volgende:
[..]
België
En de politie gaat dat dan allemaal checken? En mensen gaan geen fake briefjes schrijven? Tuig je een hele hoop bureaucratie op voor nop.
Wat wou je dan doen? Huisartsen een briefje laten schrijven voor elke mantelzorger? Die mensen hebben geen werk zat ofzo? Briefjes van een werkgever zijn niet na te maken?quote:Op zondag 11 oktober 2020 18:18 schreef Dven het volgende:
[..]
Dat ging hier een half jaar geleden ook meer dan prima.
Denken dat je met een nepbrief wegkomt is wel schattig natuurlijk.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |