abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_195567576
quote:
1s.gif Op zondag 11 oktober 2020 15:06 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]

Ik denk dat niemand een lockdown wil, en op dit moment lijkt me een lockdown / strengere maatregelen overdreven.

IC capaciteit is voldoende, voor het aanbod aan de "reguliere covid" opnames zal er capaciteit verhoogd moeten worden.

De enige structurele oplossing waar we nu naartoe werken is het vaccin en het alweer inleveren van vrijheden/mogelijkheden lijkt me niet nodig.

Als we het wel doen gaan we een maandje weer inleveren om in november weer wat minder strenge maatregelen te hebben.
Vervolgens in februari weer in de situatie als nu.

Zolang er geen structurele oplossing is heb ik geen zin om tijdelijk weer van alles in te leveren, zeker op het moment dat het nog allemaal behapbaar is.
Dat niemand het wil is niet relevant. Met de huidige groei is een overbelasting van de zorg een kwestie van tijd. Nu meer vrijheden behouden betekent straks een noodzakelijke grote beperking van vrijheden. Mijn vraag is dus heb je dat liever. Daar heb je geen antwoord op gegeven.
  zondag 11 oktober 2020 @ 15:18:41 #127
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_195567616
quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2020 15:15 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Dus eigenlijk zou je een heleboel dagbestanden moeten vergelijken om te zien hoeveel de vertraging is en in hoeverre de vertraging nu groter/kleiner is dan bv. een aantal weken terug. Ik ga ervan uit dat ze die data bij het RIVM wel op deze manier analyseren.

P.S. 'Kommagescheiden bestand' is wel een hele lelijke vertaling. En dan staat daarboven gewoon 'Description' in het Engels.
Ja, in de RIVM-overzichten van dinsdag staat het aantal positieve tests ook telkens uitgesplitst naar testdatum volgens mij. Maarja, de mannen die het RIVM 'scherp houden' op Twitter, publiceren altijd enkel aan de hand van dagelijks gemeldde nieuwe besmettingen, zonder rekening te houden met de dag van afnemen.
Antifa
  zondag 11 oktober 2020 @ 15:19:11 #128
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_195567629
quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2020 14:54 schreef dick_laurent het volgende:

[..]

Bloed prikken is denk ik de enige manier?
Ik slik zelf vit. D supplementen, meestal begin ik daar rond half oktober mee als de zonkracht te laag wordt en dan elke dag een tabletje tot pak m beet maart.

Ook omdat ik gelezen had dat het winterdepressie kan tegengaan en daar ben ik nogal gevoelig voor.
En ja, baat het niet dan schaadt het niet :)
Dat dacht ik ook altijd: "Ik rook, kan best wat vitamines slikken". En dan las ik dat vit A, B6 en B12 supplementen de kans op longkanker verhogen bij rokers... :{
are we infinite or am I alone
pi_195567641
quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2020 15:16 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]

Het betekend dat we ergens naar een set maatregelen moeten die houdbaar zijn voor de lange termijn zonder continu op / af te schalen (dus de R ergens rond de 1).

En misschien is de huidige set daarvoor wel voldoende.
Maar dat zou dan toch betekenen dat we continu op het kiepje blijven staan? Is het dan niet alsnog wachten tot het misgaat? Want dalen zal het ook niet met een R van 1. Het weer wordt er niet beter op, de verpleeghuizen worden weer volop besmet, afgeschaalde reguliere zorg, zorgmedewerkers langdurig overbelast, overal continu rekening mee houden, weinig mensen kunnen uitnodigen, ook met de feestdagen... Klinkt voor mij niet aanlokkelijk.
pi_195567651
quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2020 15:08 schreef VoMy het volgende:

[..]

Het is vooral vreemd dat Van Zelst dit nooit meldt, aangezien dit wel zo is en het een veel betere manier is om de trend weer te geven - maar wel minder 'hot' doordat je de hele tijd moet zeggen dat je gegevens nog incompleet zijn.

Vergelijking van het aantal positieve testen, zoals gister en vandaag bekend:
[ afbeelding ]

Edit: Belangrijk hierbij is ook dat niet bekend is hoeveel er onbekend is. Bijvoorbeeld een toename in de labcapaciteit, die niet gevolgd wordt door een toename in testmogelijkheden, zorgt er wellicht voor dat er achterstanden kunnen worden ingehaald. Hoelang het traject is van besmetting -> afspraak -> test -> test-uitslag -> test-verwerking kan continu van dag tot dag verschillen, en van regio tot regio.
Ik was al net bezig een grafiek te toveren, maar zie dat jij deze al hebt. ^O^

Eigenlijk zou het nóg fijner zijn om een grafiek te laten zien waarbij gecorrigeerd is naar de testcapaciteit.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_195567666
quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2020 14:55 schreef FalloutVATS het volgende:
Toch moet je wel oppassen dat je niet teveel vitamine D supplementen slikt. Dan kan je weer nierstenen vormen en dat is ook geen pretje.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_195567680
quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2020 15:18 schreef VoMy het volgende:

[..]

Ja, in de RIVM-overzichten van dinsdag staat het aantal positieve tests ook telkens uitgesplitst naar testdatum volgens mij. Maarja, de mannen die het RIVM 'scherp houden' op Twitter, publiceren altijd enkel aan de hand van dagelijks gemeldde nieuwe besmettingen, zonder rekening te houden met de dag van afnemen.
Er is natuurlijk een reden dat RIVM gestopt is met deze dagkoersen zelf actief te plaatsen.
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
  zondag 11 oktober 2020 @ 15:22:00 #133
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_195567731
quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2020 12:06 schreef Cesare-Borgia het volgende:
Ventilatie lijkt dus veel belangrijker dan handen wassen.

Is frustrerend dat Rutte dan weer met zijn maart logica komt aanzetten van handen stuk wassen, afstand houden en geen wordt rept over ventileren/luchten en de rol van aerogene verslreiding in het geheel.
Nee, handen-wassen (na afstandhouden en isolatie incl medisch PBM) om Corona besmetting te voorkomen; is veel belangrijker dan ventilatie die de aerosolen besmettingskans betreft.

De kans dat iemand door (in)direct contact zichzelf besmet is vele malen hoger dan dit met een verdunnend ademtochtje gaat. Hierbij ook aangeven dat detectie van virussen in de lucht niet gelijk gesteld mag/kan worden dat die daarmee besmettelijk en virulent zal zijn.

Men kan niet "betere" ventilatie gebruiken om zo een andere maatregel af te kunnen zwakken. Het is geen afstapelen.
Het "trucje" dat ook tal van vliegtuigmaatschappijen met graagte willen toepassen en wordt omarmd door hun gebruikers (die immers willen/moeten reizen). Net zoals het verwerpelijk is dat men door een monddoekje dan geen of minder afstand hoeft te lijken houden.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_195567757
quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2020 15:00 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Geen enkele datagraver die ik volg (zoals een van Zelst) meldt dit, dus ik denk niet dat dit juist is dat deze cijfers zo achterstallig zijn.
twitter
  zondag 11 oktober 2020 @ 15:23:00 #135
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_195567781
quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2020 15:19 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Ik was al net bezig een grafiek te toveren, maar zie dat jij deze al hebt. ^O^

Eigenlijk zou het nóg fijner zijn om een grafiek te laten zien waarbij gecorrigeerd is naar de testcapaciteit.
Ja, je ziet bijvoorbeeld dat er duidelijk plateaus zijn per week. Volgens mij gaat de logistiek zo, maar dat weet ik niet zeker, dat er per GGD één keer per week wordt bepaald hoeveel testcapaciteit er gedurende die week is. Voor de organisatie is dat ook wel zo handig. Dus week op week zie je telkens een verandering van het niveau. Het hoogste niveau ligt vooralsnog in de week voorafgaand aan de huidige week.

Het is erg jammer dat ik nog niet een data-archief heb gevonden, waar deze documenten van elke vorige dag staat, zodat we kunnen kijken hoe het verloop van binnenkomende positieve testen gaat.
Antifa
pi_195567785
quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2020 15:17 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]

Dat niemand het wil is niet relevant. Met de huidige groei is een overbelasting van de zorg een kwestie van tijd. Nu meer vrijheden behouden betekent straks een noodzakelijke grote beperking van vrijheden. Mijn vraag is dus heb je dat liever. Daar heb je geen antwoord op gegeven.
Dat is natuurlijk een beetje vragen of je liever van een brug springt of een flatgebouw.
Ik denk niet dat het een kwestie van tijd is. Maar om je graag te beantwoorden, ja ik heb liever dat we 1* heel streng zijn en vervolgens naar houdbare maatregelen gaan dan het continu op en afschalen.
pi_195567789
quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2020 15:08 schreef VoMy het volgende:

[..]

Het is vooral vreemd dat Van Zelst dit nooit meldt, aangezien dit wel zo is en het een veel betere manier is om de trend weer te geven - maar wel minder 'hot' doordat je de hele tijd moet zeggen dat je gegevens nog incompleet zijn.

Vergelijking van het aantal positieve testen, zoals gister en vandaag bekend:
[ afbeelding ]
Datzelfde geldt ook voor de overlijdens. van Zelst meldt 2 overlijdens, maar de dataset met overlijdens gaat maar tot de 9e momenteel, dus die zijn sowieso ouder dan dat. Sterker nog, dat staat ook in zijn eigen datasets:

Als ik naar de outputs kijk, lijkt 't of ie gewoon de delta tussen de dag eerder en de huidige dag telt, en daarvan zegt: Dit is het verschil. https://github.com/mzelst/covid-19/tree/master/data-rivm/data-per-day

Er vnuit gaande dat data_statistics het veld is waar het om gaat hier, dat dat de doorgeefdatum is kunnen we zeggen:
- Er zijn geen overlijdens doorgegeven op 10 oktober en 11 oktober
- Er zijn 5 ziekenhuisopnames doorgegeven op 10 oktober (2 in Noord-Brabant, 1 in Utrecht, 1 in Zuid-Holland en 1 in Noord-Holland) - Nu weten we dat de RIVM data daarin incompleet is, dus laten we die negeren en naar NICE/LCPS kijken
- Er lijken totaal 1862 positieve tests in op 10 oktober en 11 oktober gemeld te zijn
- Er zijn totaal 405 mensen met een leeftijd hoger dan 60 doorgegeven als positief getest

Interessant deze verschillen, maar wel vertekenend
pi_195567836
quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2020 15:23 schreef VoMy het volgende:

[..]

Ja, je ziet bijvoorbeeld dat er duidelijk plateaus zijn per week. Volgens mij gaat de logistiek zo, maar dat weet ik niet zeker, dat er per GGD één keer per week wordt bepaald hoeveel testcapaciteit er gedurende die week is. Voor de organisatie is dat ook wel zo handig. Dus week op week zie je telkens een verandering van het niveau. Het hoogste niveau ligt vooralsnog in de week voorafgaand aan de huidige week.

Het is erg jammer dat ik nog niet een data-archief heb gevonden, waar deze documenten van elke vorige dag staat, zodat we kunnen kijken hoe het verloop van binnenkomende positieve testen gaat.
Marino van Zelst lijkt de oude - rauwe - datasets te bewaren op zn github:
https://github.com/mzelst/covid-19/tree/master/data-rivm/casus-datasets

Daar kunnen we naar kijken wellicht.
pi_195567852
quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2020 14:53 schreef VoMy het volgende:

[..]

Ik kwam er vandaag achter doordat ik het positiviteitstopic eens bekeek.
https://data.rivm.nl/covid-19/
Ook interessant is dat het reproductiegetal gemeld wordt. Als we het RIVM volgen en minimaal twee weken terugkijken (a.s. dinsdag gaan ze terug tot 25 september) zouden we nu naar de R0 moeten kijken van 23 september. Die is: 1,02 [0,98–1,06].
pi_195567885
quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2020 15:19 schreef Mammietje het volgende:

[..]

Maar dat zou dan toch betekenen dat we continu op het kiepje blijven staan? Is het dan niet alsnog wachten tot het misgaat? Want dalen zal het ook niet met een R van 1. Het weer wordt er niet beter op, de verpleeghuizen worden weer volop besmet, afgeschaalde reguliere zorg, zorgmedewerkers langdurig overbelast, overal continu rekening mee houden, weinig mensen kunnen uitnodigen, ook met de feestdagen... Klinkt voor mij niet aanlokkelijk.
Het is nu vooral wachten op een vaccin, want een andere oplossing is er vooralsnog niet (of men wil/kan er nog niet over nadenken).
Ik snap ook wel dat het niet aanlokkelijk klinkt, maar ik denk niet dat het uiteindelijk zal schelen of we nu wel/niet strenger gaan ingrijpen.
  zondag 11 oktober 2020 @ 15:27:19 #141
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_195567912
quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2020 15:20 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Er is natuurlijk een reden dat RIVM gestopt is met deze dagkoersen zelf actief te plaatsen.
Ja, ik had het ook niet zo door, maar die cijfers zeggen dus nog veel minder dan ik al dacht dat ze zeiden.
Antifa
  zondag 11 oktober 2020 @ 15:29:27 #142
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_195567967
quote:
1s.gif Op zondag 11 oktober 2020 15:22 schreef Tourniquet het volgende:

[..]

[ twitter ]
Niets nieuws onder de zon, maar ondertussen gaat het mede dankzij zijn/hun lijstjes elke dag om het totaal aan besmettingen dat er bij wordt geteld...
Antifa
  zondag 11 oktober 2020 @ 15:30:41 #143
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_195567998
quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2020 15:25 schreef chratnox het volgende:

[..]

Marino van Zelst lijkt de oude - rauwe - datasets te bewaren op zn github:
https://github.com/mzelst/covid-19/tree/master/data-rivm/casus-datasets

Daar kunnen we naar kijken wellicht.
Top, bedankt!
Daar gaan we eens enorm naar kijken. Morgen, vandaag heb ik niet echt meer tijd denk ik.
Antifa
pi_195568005
quote:
1s.gif Op zondag 11 oktober 2020 15:22 schreef Tourniquet het volgende:

[..]

[ twitter ]
Nogal belangrijke data om te hebben. Even een rekenvoorbeeld:
Dag 1: Maatregelen

Stel dat de maatregelen geen effect hebben:
Dag 7: Virus slaat daadwerkelijk toe (incubatietijd van zes dagen).

Dag 9: Persoon maakt afspraak voor een test

Dag 12: Persoon kan terecht voor test

Dag 16: Testuitslag wordt daadwerkelijk doorgegeven aan het RIVM.
pi_195568110
quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2020 14:53 schreef VoMy het volgende:

[..]

Ik kwam er vandaag achter doordat ik het positiviteitstopic eens bekeek.
https://data.rivm.nl/covid-19/

De casus 'landelijk' maakt onderscheid voor de positieve tests op welke dag deze werd afgenomen. Als je dan die van gister (die is nu verdwenen helaas) en vandaag vergelijkt, dan zie je op welke dag de toegevoegde positieven zijn afgenomen. Natuurlijk is de data van de afgelopen dagen nog niet compleet, maar het is ook niet duidelijk hoe incompleet het is. Nog maar eens een argument om niet nu al te zeggen dat er maatregelen nodig zijn - de week t/m 4 oktober telde vooralsnog dagelijks meer positieve getallen dan deze week, met als piekdag 2 oktober.
Dat kan je mooi zien op deze link :
https://github.com/mzelst(...)ons/cases_perday.csv

van de meldingen van vandaag waren er schijnbaar 3500 van voor 7 oktober
Daar kan je nog geen conclusies aan verbinden natuurlijk.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_195568115
Heft het elkaar allemaal niet heel erg op?

Ik bedoel; die 3500 die eigenlijk niet bij 'gister' hoorde; over een paar weken zullen de cijfers zich weer corrigeren omdat er dan cijfers gemeld zijn die eigenlijk bij 'gister' hoorden.
pi_195568132
quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2020 15:30 schreef VoMy het volgende:

[..]

Top, bedankt!
Daar gaan we eens enorm naar kijken. Morgen, vandaag heb ik niet echt meer tijd denk ik.
Net heel even gekeken naar die van gisteren en eergisteren. Op 10 oktober is er totaal 1 persoon als overleden gemeld.

Ijdele hoop wellicht, maar ik had wel gehoopt dat Marino en consorten meer zouden doen dan filteren op Deceased Yes/No en het verschil tussen de 2 CSV's tellen.
pi_195568172
quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2020 15:17 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]

In het verleden zijn er patienten overgeplaatst naar Duitsland toen een aantal ziekenhuizen overbelast waren. Dat zou nu toch ook kunnen?
  zondag 11 oktober 2020 @ 15:36:34 #149
12221 Tijn