Maakt dit onder aan de streep nou zoveel uit? Die velden blijven gewoon bestaan, zijn ontwikkeld en de apparatuur is er ook gewoon. Dat de eigenaar failliet gaat en de beleggers hun geld kwijt zijn soit. Dat veld kan voor pennies on the dollar uit de boedel gekocht worden en kan dan voor een veel lagere kostprijs produceren. Of zie ik iets over het hoofd?quote:Op zondag 8 maart 2020 23:57 schreef SeLang het volgende:
De Russen ruiken bloed. De Amerikaanse shale producenten zitten al in een creditcrunch die versterkt wordt door COVID-19. Ze hebben nu helemaal niet zo'n lange adem nodig om dat uit te zitten totdat die producenten failliet zijn, dus ze slikken gewoon een tijdje die lage prijzen en hebben daarna een groter marktaandeel met op termijn weer wat hogere prijzen. Logisch dat ze niet akkoord zijn gegaan met een productiebeperking als je ook gewoon je concurrenten uit de markt kunt drukken.
Dat hangt sterk van het veld af. Als de variabele kosten <$30 zijn dan kan een nieuwe eigenaar inderdaad gewoon weer produceren. Maar het productieve leven van shale is relatief kort begrijp ik, en daarna moet je weer een nieuwe bron ontwikkelen, wat niet rendabel is bij een lage olieprijs (en dus niet gebeurt). Dus de productie valt terug. In onderstaande plaatje zie je dat ook gebeuren tijdens de olie dip (en bijbehorende credit crunch) in 2016. Maar de periode met <$50 olie heeft toen niet lang geduurd.quote:Op maandag 9 maart 2020 17:34 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Maakt dit onder aan de streep nou zoveel uit? Die velden blijven gewoon bestaan, zijn ontwikkeld en de apparatuur is er ook gewoon. Dat de eigenaar failliet gaat en de beleggers hun geld kwijt zijn soit. Dat veld kan voor pennies on the dollar uit de boedel gekocht worden en kan dan voor een veel lagere kostprijs produceren. Of zie ik iets over het hoofd?
Kan ook weer snel opkrabbelen...quote:Op maandag 9 maart 2020 17:38 schreef Arcee het volgende:
Top 10 grootste verliezen AEX ooit op een handelsdag
01. 19 oktober 1987 (-12,00%)
02. 26 oktober 1987 (-9,27%)
03. 24 augustus 2015 (-9,26%)
04. 6 oktober 2008 (-9,14%)
05. 29 september 2008 (-8,75%)
06. 10 oktober 2008 (-8,48%)
07. 24 juni 2016 (-8,00%)
08. 8 oktober 2008 (-7,68%)
09. 9 maart 2020 (-7,65%)
10. 15 oktober 2008 (-7,56%)
Mooie weergave. Tenzij het nog veel verder zakt natuurlijk.... 😉quote:Op maandag 9 maart 2020 18:43 schreef SeLang het volgende:
[ afbeelding ]
Wat de beurs betreft is er op index niveau nog steeds niks aan de hand. De achterlijke op niets gebaseerde stijging van de afgelopen 4 maanden is teniet gedaan en dat is alles. In 2019 was er ook geen winststijging tov 2018 (S&P500).
Goed punt van de verschillende velden en ontwikkelingskosten die weer opnieuw beginnen en dus zorgen voor een hoge variabele prijs. Wat dat betreft zijn die woestijnvelden in het Midden-Oosten spotgoedkoop.quote:Op maandag 9 maart 2020 18:24 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dat hangt sterk van het veld af. Als de variabele kosten <$30 zijn dan kan een nieuwe eigenaar inderdaad gewoon weer produceren. Maar het productieve leven van shale is relatief kort begrijp ik, en daarna moet je weer een nieuwe bron ontwikkelen, wat niet rendabel is bij een lage olieprijs (en dus niet gebeurt). Dus de productie valt terug. In onderstaande plaatje zie je dat ook gebeuren tijdens de olie dip (en bijbehorende credit crunch) in 2016. Maar de periode met <$50 olie heeft toen niet lang geduurd.
Eigenlijk is het ook wel apart dat de productie van juist de dure olie explosief is gestegen terwijl er al overcapaciteit is en goedkope producenten in Rusland en Saoedi Arabië hun productie begrensden.
Ik ben benieuwd hoe dit in de praktijk zich gaat uitspelen.
[ afbeelding ]
Zal ook wel wat geopolitieke invloeden achter zitten. Voor het eerst in lange tijd was de VS weer instaat al hun eigen olie te produceren. Naast het feit dat niet echt meer 'makkelijke' olie is en de zeer lage rente zorgde voor de investeringen.quote:Eigenlijk is het ook wel apart dat de productie van juist de dure olie explosief is gestegen terwijl er al overcapaciteit is en goedkope producenten in Rusland en Saoedi Arabië hun productie begrensden.
Nu -8,0%.quote:
Nee, dat hebben ze al gedaan bij -7%. Een kwartier. De volgende stand om een kwartier te sluiten ligt op -9%, of iets dergelijks.quote:Op maandag 9 maart 2020 19:39 schreef weetjewel5 het volgende:
[..]
moeten ze de beurs niet dichtgooien?
Aandelen monetariseren. Op die wijze kunnen ze meer valuta in omloop brengen om de valuta-omloop snelheid omhoog te drijven (inflatie aanjagen). De hogere prijzen van aandelen leiden tot een trickle-up wealth effect. Nederlandse pensioenfondsen kunnen meeprofiteren van het trickle-up effect.quote:Op maandag 9 maart 2020 19:54 schreef vuurbrood het volgende:
Wat gaat de ECB doen de rente nog verder verlagen![]()
Woow, de productie gaat naar 12,3 miljoen vaten aardolie per dag.quote:Saudi Arabia escalated its oil price war with Russia on Tuesday, with its state-owned company pledging to supply a record 12.3 million barrels a day next month, a massive production hike to flood the market. ... In February, Saudi Arabia produced about 9.7 million barrels a day.
Voor de VS lijkt het me van groot strategisch belang hun shale-industrie te beschermen. Het winnen van shale-oil is echter vrij kostbaar en veel velden hebben een break-even van tussen de $30 en $50 per vat. Blijft de olieprijs ver daaronder dan moet je zelfs gaan subsidiëren en ik vraag me af of men daar in de VS toe bereid is.quote:Op dinsdag 10 maart 2020 16:11 schreef SeLang het volgende:
Ik ben benieuwd of de Amerikanen nog iets gaan doen om hun shale industrie te beschermen (goedkopere credit of iets dergelijks), aangezien daar ook een strategisch en politiek belang ligt. Dan ga je pas echt lage prijzen zien. Het is uiteindelijk een spelletje wie de langste adem heeft.
Zal me niets verbazen. Dat Amerika in hun eigen oliebehoefte kan voorzien is altijd een stokpaardje van Trump geweest.quote:Op dinsdag 10 maart 2020 16:11 schreef SeLang het volgende:
Ik ben benieuwd of de Amerikanen nog iets gaan doen om hun shale industrie te beschermen (goedkopere credit of iets dergelijks), aangezien daar ook een strategisch en politiek belang ligt. Dan ga je pas echt lage prijzen zien. Het is uiteindelijk een spelletje wie de langste adem heeft.
Direct subsidiëren zie ook ook niet gebeuren. Sowieso zullen de Democraten alles blokkeren wat Trump in het Witte Huis houdt. Maar indirect lukt het misschien wel. De Fed zou junkbonds kunnen gaan kopen en zo de financieringskosten voor de schalie-olie producenten kunnen verlagen, zodat zij hun schuld kunnen blijven herfinancieren (creditspreads zijn inmiddels al ontploft). Eventuele verliezen gaan op die manier natuurlijk wel naar de belastingbetaler (winst en verlies van de centrale bank gaat naar de Treasury), maar zo omzeil je wel een irritant lastig democratisch proces. De ECB doet dit al jaren (eurocrisis, LTRO, junkbonds als deel van QE, etc). Misschien kunnen ze Draghi inhuren als adviseur.quote:Op dinsdag 10 maart 2020 16:33 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Voor de VS lijkt het me van groot strategisch belang hun shale-industrie te beschermen. Het winnen van shale-oil is echter vrij kostbaar en veel velden hebben een break-even van tussen de $30 en $50 per vat. Blijft de olieprijs ver daaronder dan moet je zelfs gaan subsidiëren en ik vraag me af of men daar in de VS toe bereid is.
Post je pauw gifje maarquote:Op donderdag 12 maart 2020 09:52 schreef Zipportal het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Deze parodie op een club óók.
@:lenny_leonard
twitter:ArendJanKamp twitterde op donderdag 12-03-2020 om 09:29:58Het luie zweet moet er blijkbaar in één keer uit na zo lang, (achteraf!) gezapig stijgen. Zo snel, zo hard dalen is uniek. #AEX geeft in maand tijd gewoon twee jaar koerswinst weg https://t.co/mUEEyOjnGQ reageer retweet
twitter:ArendJanKamp twitterde op donderdag 12-03-2020 om 09:11:52We zijn 10 minuten onderweg en nog steeds geen prijs #ArceloMittal. Wat een puinhoop, dit zijn najaar 2008 koersen #AEX https://t.co/cm99foAZvL reageer retweet
AEX 434 puntenquote:Op donderdag 12 maart 2020 14:46 schreef Elan het volgende:
Kunnen ze de AEX niet stilleggen? Bijna 9% inmiddels.
Ongeveer 12 miljard extra aan QE pm dat maakt 32 miljard pm aan QE(20+12). Ik had op een veel hoger bedrag aan QE gerekend.quote:https://www.nu.nl/economi(...)ege-coronavirus.html
De centrale bank gaat tot het einde van het jaar 120 miljard euro aan extra obligaties opkopen. Nu koopt de ECB al maandelijks voor tientallen miljarden aan staatsobligaties op.
quote:https://www.bloomberg.com/markets/stocks
Euro Stoxx 50 2,608.59 -296.97 -10.22%
FTSE 100 INDEX 5,319.15 -557.37 -9.48%
DAX INDEX 9,387.47 -1,051.21 -10.07%
CAC 40 INDEX 4,133.72 -476.53 -10.34%
IBEX 35 INDEX 6,565.00 -871.40 -11.72%
Nuchtere analysequote:Op donderdag 12 maart 2020 16:31 schreef SeLang het volgende:
Sja, we hebben een decennium lang in een bubble geleerd die was gebaseerd op het idee dat centrale banken elke crisis kunnen backstoppen...
...en nu blijkt geheel onverwachts dat QE en lage rente niet helpen tegen een virus
Who could have known!
Hopelijk hoor je nu ook niet meer van dat TINA. Zo'n dooddoener was dat altijd.quote:Op donderdag 12 maart 2020 16:31 schreef SeLang het volgende:
Sja, we hebben een decennium lang in een bubble geleerd die was gebaseerd op het idee dat centrale banken elke crisis kunnen backstoppen...
...en nu blijkt geheel onverwachts dat QE en lage rente niet helpen tegen een virus
Who could have known!
Dan ben je vast te laatquote:Op donderdag 12 maart 2020 17:25 schreef RamboDirk het volgende:
Wachten totdat in Europa het omslagpunt in de hele corona affaire komt en dan kopen. I guess.
Plek 2 vooralsnog.quote:Op maandag 9 maart 2020 17:40 schreef Perrin het volgende:
Hopelijk de enige entry van dit jaar in dat lijstje.
Maar dat is ook dom met de wetenschap van Corona. Ik heb laatst januari alles verkocht. Dat dit ging gebeuren was wel duidelijk door de globalisering.quote:Op donderdag 12 maart 2020 17:22 schreef damsco het volgende:
Vorige maand begonnen met beleggen en dan ditDaar gaat me inleg
De ECB wil dat de EU-lidstaten de begrotingteugels laten vieren:quote:Op donderdag 12 maart 2020 16:31 schreef SeLang het volgende:
Who could have known!
https://www.nrc.nl/nieuws(...)teverlaging-a3993578quote:Waarschuwing
In telefonisch overleg met EU-leiders dinsdagavond drong ECB-president Christine Lagarde sterk aan op stimuleringsmaatregelen van de regeringen van de eurolanden. Ze vindt dat die veel meer moeten doen om de economie aan de gang te houden, nu Covid-19 zich verder verspreidt. Volgens de financiële persbureaus Bloomberg en Reuters waarschuwde ze de EU-leiders voor een passieve houding van de regeringen. Zonder gecoördineerde actie op Europees niveau „zullen we een scenario zien dat velen van ons zal herinneren aan de grote financiële crisis van 2008”, zo citeerde Bloomberg Lagarde.
Al langer leeft in Frankfurt het gevoel dat de politiek, en niet de ECB, aan zet is om de economie te stimuleren. Lagarde zal jaloers hebben gekeken naar de geldinjectie van 30 miljard pond (34 miljard euro) die de Britse regering woensdag bekendmaakte. Regeringen van de eurozone zijn tot dusver niet zo ver gegaan, al zei de Duitse bondskanselier Angela Merkel woensdag wel dat het streven naar begrotingsevenwicht in deze coronatijden even overboord wordt gezet.
ECB-president Christine Lagarde zou het besluit deze middag in een persconferentie (met livestream) toelichten.
Een mooi moment om de EU en de Eurozone te gaan ontmantelen. De afgelopen 17 jaar zijn we alleen maar armer gewordenquote:Op donderdag 12 maart 2020 19:07 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
De ECB wil dat de EU-lidstaten de begrotingteugels laten vieren:
[..]
https://www.nrc.nl/nieuws(...)teverlaging-a3993578
Mjah. Elke maand wil ik de komende jaren wat inleggen om gemiddeld gezien goed uit te komen. Maar wel zuur dat het direct zo inzakt.quote:Op donderdag 12 maart 2020 18:29 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Maar dat is ook dom met de wetenschap van Corona. Ik heb laatst januari alles verkocht. Dat dit ging gebeuren was wel duidelijk door de globalisering.
Nu weer mooi instapmoment zoeken..
Precies. "Het is maar papier met een gezichtje erop. Het bestaat alleen maar zodat wij niet meer hoeven te vechten voor eten" - Margin Call (2011)quote:Op donderdag 12 maart 2020 22:40 schreef FernandoMartinez het volgende:
Ik zie mijn aandelen vallen als aambeelden.
Maar ach, het is maar geld.
Pas dan inderdaad, niet op de lange termijn. In tijden van crisis zal er niet veel meer bijgebouwd worden.quote:Op donderdag 12 maart 2020 23:26 schreef Anton91 het volgende:
Ben benieuwd of dit uiteindelijk gevolgen gaat hebben voor de overspannen huizenmarkt. Denk dat er toch uiteindelijk wel een aantal mensen hun baan hierdoor kunnen verliezen.
Mooie tijd om in te stappen, alles voor spotprijzen.quote:Op donderdag 12 maart 2020 23:22 schreef Harlekien het volgende:
Vandaag toch maar besloten om nog extra in te stappen op bitcoins en aandelen
https://www.nrc.nl/nieuws(...)isis-steken-a3993645quote:Zowel in een debat met de Tweede Kamer als tegenover de media liet Hoekstra blijken dat de budgettaire ruimte om dat soort maatregelen te moeten treffen groot is. Hij verwees naar de gezonde overheidsfinanciën en de financiële buffers die hij heeft. „Onze zakken zijn echt heel diep en ik ben bereid om ze allemaal te legen.”
Hij doelde met name op het gunstige, lage niveau van de staatsschuld van 48,8 procent van het bruto binnenlands product. Dat is op ruime afstand van de kritische Europese begrotingsnorm van 60 procent. Omgerekend in euro’s zou de overheid de staatsschuld weer met zo’n 90 miljard kunnen laten oplopen.
ja voor NL ben ik dan weer niet bang, enorme overschotten en zwaar negatieve rente.quote:Op vrijdag 13 maart 2020 08:16 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
https://www.nrc.nl/nieuws(...)isis-steken-a3993645
Ik verwacht dat de 24 uurs global nieuws mogelijkheid er ook wel mee te maken heeft dat de daling zo sterk is. Je hoort nu binnen no time alle maatregelen uit iedere hoek van de wereld.quote:
ja maar dat was in 2008 ook toch? dat complete landen stil worden gelegd heeft nog nooit iemand mee gemaakt volgens mij.quote:Op vrijdag 13 maart 2020 08:53 schreef Multatilu het volgende:
[..]
Ik verwacht dat de 24 uurs global nieuws mogelijkheid er ook wel mee te maken heeft dat de daling zo sterk is. Je hoort nu binnen no time alle maatregelen uit iedere hoek van de wereld.
WopkeGOAT onze Jezusquote:Op vrijdag 13 maart 2020 08:16 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
https://www.nrc.nl/nieuws(...)isis-steken-a3993645
andermans geld geef ik ook makkelijk uit.quote:Op vrijdag 13 maart 2020 09:38 schreef Wereldgozer het volgende:
[..]
WopkeGOAT onze Jezus
@:kingroland
Volgens mij is de tactiek vooral gericht op het wegnemen van de paniek en onrust. Geef ondernemers vertrouwen om kosten te blijven maken. Laat die economie waar mogelijk gewoon ronken.quote:Op vrijdag 13 maart 2020 09:38 schreef Wereldgozer het volgende:
[..]
WopkeGOAT onze Jezus
@:kingroland
https://www.nrc.nl/nieuws/2020/03/13/coronablog-13-maart-a3993668quote:Lisa Dupuy
48m
11:36
Marktkooplui spannen kort geding aan tegen gedwongen sluiting
Marktkooplui spannen een kort geding aan tegen de gemeente Dordrecht vanwege het afgelasten van de markt. Zij zijn het er niet mee eens dat ze hun kramen moeten sluiten terwijl supermarkten wel open mogen blijven. Ook in Rotterdam en Amstelveen mogen geen markten plaatsvinden.
Henk Achterhuis, de voorzitter van de Centrale Vereniging voor de Ambulante Handel (CVAH), laat aan persbureau ANP weten dat er inmiddels tussen de zestig en zeventig markten zijn afgelast in Nederland. „We stappen naar de rechter omdat er 100 procent onrechtvaardig wordt gehandeld. Het niet doorgaan van de markten heeft enorme financiële gevolgen voor de eigenaren van de marktkramen.”
Omdat Dordrecht een van de eerste gemeenten was die de markt niet door liet gaan, spant de vereniging het eerste kort geding tegen deze stad aan. „De uitspraak van de rechter kunnen we dan ook gebruiken voor andere gemeenten waar de markten niet door mogen gaan”, aldus Achterhuis.
De Rotterdamse afdeling van CVAH raadt volgers op Facebook aan om „niet te grote voorraden aan te leggen en of per dag te bekijken wat je nodig hebt”.
https://nos.nl/liveblog/2(...)-vanwege-corona.htmlquote:Kabinet praat met luchtvaart over coronaproblematiek
Het kabinet gaat bekijken welke aanvullende maatregelen nodig zijn om de financiële gevolgen van de coronacrisis op te vangen. Minister Hoekstra zei dat het kabinet daarbij ook heel serieus let op de problemen van de luchtvaart.
Om die reden had minister Van Nieuwenhuizen samen met minister Wiebes vanochtend een gesprek met KLM en Schiphol. "Het is een moeilijke situatie. We zijn aan het kijken naar maatregelen als het schrappen van vluchten uit risicogebieden, maar dat moet je niet ondoordacht doen. Ik kom daar vandaag op terug", zei Van Nieuwenhuizen na dat gesprek. President-directeur Benschop van Schiphol benadrukte het verstandig te vinden dat de politiek zich laat adviseren door deskundigen. "Dus als er een politiek besluit komt over minder vluchten dan zullen wij dat uitvoeren", zei hij.
Het overleg ging verder over steun om financiële problemen in de Nederlandse luchtvaart te voorkomen. Vanuit het kabinet is er daarom ook contact met het Franse deel van Air France KLM.
KLM-directeur Elbers: "Het is fijn dat we hier met het kabinet over hebben kunnen spreken. Het is het kabinet er aan gelegen samen deze crisis uit te komen."
Minister Hoekstra benadrukte vanochtend overigens wel dat de consequenties voor de volksgezondheid het belangrijkste zijn. Hij vindt dat er meer coördinatie moet komen tussen de lidstaten. Het kabinet gaat daar ook over praten met Europees Commissaris Timmermans. Die is vandaag bij de ministerraad voor overleg over de Europese milieumaatregelen, maar nu hij er toch is, gaat het ook over corona.
Die marktkooplui hebben best wel een puntquote:Op vrijdag 13 maart 2020 12:27 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
https://www.nrc.nl/nieuws/2020/03/13/coronablog-13-maart-a3993668
Misschien wordt het wel een één tweetje via een of andere vage overheids bv.quote:Op vrijdag 13 maart 2020 14:24 schreef Hexagon het volgende:
Eigelijk had Wopke deze crisis moeten gebruiken om nog meet macht bij KLM naar zich toe te trekken
De reële economie wordt nu dus ook geraakt. Dit was het danquote:Op donderdag 12 maart 2020 17:44 schreef PippenScottie het volgende:
Dinsdag gaat de kennisavond van mijn werk niet door en ook de pubquiz waar mijn vrouw naar toe gaat is afgelast.
Hierdoor moeten wij de oppas afzeggen die nu 20 euro misloopt.
Beginnend met 1500 banen bij KLM per direct..quote:Op donderdag 12 maart 2020 23:26 schreef Anton91 het volgende:
Ben benieuwd of dit uiteindelijk gevolgen gaat hebben voor de overspannen huizenmarkt. Denk dat er toch uiteindelijk wel een aantal mensen hun baan hierdoor kunnen verliezen.
Ik las het... erg triest Meer zullen wel volgen.quote:Op vrijdag 13 maart 2020 21:43 schreef Landgeld het volgende:
[..]
Beginnend met 1500 banen bij KLM per direct..
Dit betreft hoofdzakelijk externen en natuurlijk consultants. Die staan doorgaans bij hun eigen een werkgever onder contract. Triest, of beter vervelend, is het vooral voor de enkeling die te horen krijgt dat zijn of haar (jaar)contract niet verlengd wordt.quote:Op vrijdag 13 maart 2020 21:47 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Ik las het... erg triest Meer zullen wel volgen.
En over 2/3 maanden is alles weer normaal en draait de economie ook weer.quote:Op zaterdag 14 maart 2020 08:20 schreef Landgeld het volgende:
Dit topic is nog related rustig. Maar de economie wordt mega mega hard geraakt.
Iedereen werkt thuis, stelt dingen uit, toerisme ligt stil. Situatie is niet onder controle.
Dan kunnen de meesten van hen ook weer terugkomen maar dan hoeven ze in de tussentijd niet betaald te worden.quote:Op zaterdag 14 maart 2020 10:10 schreef Red_85 het volgende:
[..]
En over 2/3 maanden is alles weer normaal en draait de economie ook weer.
Het getuigt echt van korte termijn visie als je nu denkt dat je die mensen niet meer nodig gaat hebben en ze weg stuurt. Het is iets tijdelijks...
Dat is de vraag nog maar....quote:Op zaterdag 14 maart 2020 10:10 schreef Red_85 het volgende:
[..]
En over 2/3 maanden is alles weer normaal en draait de economie ook weer.
Het getuigt echt van korte termijn visie als je nu denkt dat je die mensen niet meer nodig gaat hebben en ze weg stuurt. Het is iets tijdelijks...
geef t nog een paar weken/maand dan gaat dit topic net zo hard als Covid19 topic. wacht maar tot de VS in lockdown gaat.quote:Op zaterdag 14 maart 2020 08:20 schreef Landgeld het volgende:
Dit topic is nog related rustig. Maar de economie wordt mega mega hard geraakt.
Iedereen werkt thuis, stelt dingen uit, toerisme ligt stil. Situatie is niet onder controle.
https://www.omroepwest.nl(...)ngekend-hard-geraaktquote:ZATERDAG 14 MAART 2020, 22:02
DEEL DIT ARTIKEL:
Royal Floraholland: sierteeltsector ongekend hard geraakt
Royal FloraHolland in Naaldwijk | Foto: ANPRoyal FloraHolland in Naaldwijk | Foto: ANP
NAALDWIJK - De sierteeltsector wordt hard geraakt door de gevolgen van het coronavirus. Directeur Steven van Schilfgaarde van Royal FloraHolland, met onder meer vestigingen in Naaldwijk en Rijnsburg, luidt de noodklok over de teruglopende inkomsten, meldt Hart van Nederland. Hij vindt dat er een noodfonds moet komen voor kwekers en handelaren.
'Zonder hulp van de overheid en banken gaan wij het niet redden', zegt Van Schilfgaarde tegen Hart van Nederland. 'Het coronavirus heeft veel invloed op het koopgedrag van mensen.'
Op dit moment worden er heel weinig bloemen en planten gekocht in Nederland, maar daarnaast worden er ook geen bloemen meer geëxporteerd omdat de grenzen gesloten zijn. Nederland exporteert meer dan 6 miljard bloemen en planten per jaar. Als de grenzen dicht zijn kunnen die niet geëxporteerd worden.
Primaire levensbehoeften
Van Schilfgaarde denkt dat de verkoop in Nederland is gedaald omdat mensen voornamelijk bezig zijn met voedsel inslaan. 'Nederlanders zijn nu bezig met primaire levensbehoeften. Mensen gaan ook niet zomaar een bloemetje kopen.'
https://www.nrc.nl/nieuws/2020/03/14/vrijhandel-voorbij-a3993754quote:Neem schuifdaken voor auto’s. Nederlandse fabrikanten ervan die toeleveren aan de Duitse auto-industrie, exporteren ogenschijnlijk naar Duitsland. Maar omdat die Duitse auto’s ook verkocht worden in China, produceren de Nederlandse werknemers feitelijk voor de Chinese consumentenmarkt. Zo zijn Nederlandse banen verweven met succes én disrupties in China. Chinese consumenten zorgen op die manier voor ongeveer 45.000 voltijdbanen in Nederland. Dat zijn cijfers over 2014, de meest recente van het Centraal Bureau voor de Statistiek.
De uitbraak van het coronavirus heeft deze productielijnen verlamd. Hoe? In februari zijn de Chinese autoverkopen met 80 procent ingestort, meldde persbureau Bloomberg vorige week. Dat voelen de producenten in Stuttgart. Dat voelen de leveranciers in Nederland, al is het met enige vertraging. Zoals het ook even duurt voordat de Rotterdamse haven de aanvoer van containers uit China ziet teruglopen.
De gevolgen zullen de komende weken zichtbaar worden als beursgenoteerde bedrijven met omzet- en winstwaarschuwingen komen.
De Nederlandse en Franse overheden gaan AF/KLM in ieder geval niet laten vallen.twitter:Buitenhoftv twitterde op zondag 15-03-2020 om 12:27:38‘We zullen alles op alles zetten om dat overeind te houden’ ‘Het smalle belang van de schatkist, valt in het niet bij het grotere belang van de economie’, aldus @WBHoekstra in #buitenhof over de gevolgen voor de economie #Coronavirusnl https://t.co/YtjyQmTfIR reageer retweet
Privatize gains, socialize losses.quote:Op zondag 15 maart 2020 13:22 schreef Drekkoning het volgende:
De Nederlandse en Franse overheden gaan AF/KLM in ieder geval niet laten vallen.twitter:Buitenhoftv twitterde op zondag 15-03-2020 om 12:27:38‘We zullen alles op alles zetten om dat overeind te houden’ ‘Het smalle belang van de schatkist, valt in het niet bij het grotere belang van de economie’, aldus @:WBHoekstra in #buitenhof over de gevolgen voor de economie #Coronavirusnl https://t.co/YtjyQmTfIR reageer retweet
Verstandig
Er zijn heel veel middeninkomens afhankelijk van KLM / Schiphol. Dat om laten vallen lijkt me dus júist niet heel sociaalquote:Op zondag 15 maart 2020 13:28 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Privatize gains, socialize losses.
Capitalism for the poor, socialism for the rich.
https://revu.nl/artikel/1(...)oek-omhoog-te-houden
Dit topic neemt het stokje over in een maand of 2.quote:Op zondag 15 maart 2020 13:41 schreef Landgeld het volgende:
Valt me nog mee dat dit topic niet zo hard gaat...
Economie zal nog nooit zo hard geraakt worden...
Geef dan geld aan de middeninkomens. Dan bepalen die wel even welke sectoren en bedrijven goede waar leveren, ipv de trickle down mythe. Dat is nou marktwerking en democratie.quote:Op zondag 15 maart 2020 13:44 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Er zijn heel veel middeninkomens afhankelijk van KLM / Schiphol. Dat om laten vallen lijkt me dus júist niet heel sociaal. Of wenselijk.
Onder het mom van marktwerking zijn de beloningen van topbestuurders geëxplodeerd.quote:Op zondag 15 maart 2020 13:44 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Er zijn heel veel middeninkomens afhankelijk van KLM / Schiphol. Dat om laten vallen lijkt me dus júist niet heel sociaal. Of wenselijk.
Absoluut niet mee eens. Puur kapitalisme en pure marktwerking heeft keer op keer bewezen niet te werken.quote:Op zondag 15 maart 2020 14:04 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Geef dan geld aan de middeninkomens. Dan bepalen die wel even welke sectoren en bedrijven goede waar leveren, ipv de trickle down mythe. Dat is nou marktwerking en democratie.
Horigenmentaliteit.
Trickle down werkt niet. Ook nu niet.quote:Op zondag 15 maart 2020 14:07 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Absoluut niet mee eens. Puur kapitalisme en pure marktwerking heeft keer op keer bewezen niet te werken.
Overheid heeft de taak de economie en werkgelegenheid te beschermen. Zeker in tijden van extreme crisis betekent dat ook een helpende hand bieden aan grote werkgevers.
op de lange termijn is al dat geld lenen en drukken slecht voor iedereen want dan is t geld niks meer waard. dus liever die duizenden middenklassers ontslaan, hoe erg t ook is.quote:Op zondag 15 maart 2020 13:44 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Trickle down heeft niks te maken met hulp bieden in tijden van crisis.quote:Op zondag 15 maart 2020 14:11 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Trickle down werkt niet. Ook nu niet.
Je gebeden zijn al verhoord hoor, KLM schrapt al 2000 FTE.quote:Op zondag 15 maart 2020 14:13 schreef weetjewel5 het volgende:
[..]
op de lange termijn is al dat geld lenen en drukken slecht voor iedereen want dan is t geld niks meer waard. dus liever die duizenden middenklassers ontslaan, hoe erg t ook is.
helaas zal er ook biljoenen aan geld bijverzonnen worden net als in de vorige crisis. ben benieuwd hoe dit gaat aflopen.quote:Op zondag 15 maart 2020 14:14 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Je gebeden zijn al verhoord hoor, KLM schrapt al 2000 FTE.
Bij apple is de belastingbetaler ook de sjaal want dat bedrijf betaalt geen belasting.quote:Op zondag 15 maart 2020 14:27 schreef Ronald-Koeman het volgende:
Multinationals mogen weleens wat meer een voorbeeld nemen aan een bedrijf als Apple dat bewust enorm veel vet op de botten aanhoudt. Misschien moeten overheden dat wel gaan afdwingen bij multinationals want anders is telkens de belastingbetaler degene die er voor opdraait in dit soort situaties.
Mooi. Minder kerosine, minder CO2.quote:Op zondag 15 maart 2020 14:14 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Je gebeden zijn al verhoord hoor, KLM schrapt al 2000 FTE.
Krijgen zelfs geld toe... Vloeiend naar de fat cats.quote:Op zondag 15 maart 2020 14:39 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Bij apple is de belastingbetaler ook de sjaal want dat bedrijf betaalt geen belasting.
Walgelijk idd. Maar ja grote bedrijven spelen landen tegen elkaar uit.quote:Op zondag 15 maart 2020 14:43 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Krijgen zelfs geld toe... Vloeiend naar de fat cats.
Actieve VVD leden brengen het soepele ontslagrecht in de praktijk.twitter:HuubBellemakers twitterde op zaterdag 14-03-2020 om 20:19:05Grootste lul tijdens corona-crisis gevonden. Hij heet Joost Hoekstra https://t.co/o8OKx6qGWi reageer retweet
Dat klopt, maar het is niet zo dat landen daarin helemaal geen keuze hebbenquote:Op zondag 15 maart 2020 14:46 schreef Perrin het volgende:
[..]
Walgelijk idd. Maar ja grote bedrijven spelen landen tegen elkaar uit.
Dat is een troll, je bent nepnieuws aan het verspreidenquote:Op zondag 15 maart 2020 14:51 schreef Klopkoek het volgende:
Actieve VVD leden brengen het soepele ontslagrecht in de praktijk.twitter:HuubBellemakers twitterde op zaterdag 14-03-2020 om 20:19:05Grootste lul tijdens corona-crisis gevonden. Hij heet Joost Hoekstra https://t.co/o8OKx6qGWi reageer retweet
twitter:b_v_apeldoorn twitterde op zondag 15-03-2020 om 13:40:31Wat betreft die vrije markt die niet de oplossing is: wat ook nu weer opvalt is dat de grootste voorstanders van de vrije markt het hardst roepen om overheidsingrijpen. Want de beurzen en de banken en VNO-NCW weten als geen ander dat ze het zonder de staat niet redden #COVID19NL https://t.co/HXAslxZjnQ reageer retweet
Ik zie liever wat in de Deense oplossingquote:Op zondag 15 maart 2020 14:13 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Trickle down heeft niks te maken met hulp bieden in tijden van crisis.
Puur kapitalisme werkt niet. Ook nu niet.
twitter:kerndrup twitterde op zondag 15-03-2020 om 13:55:40Danish model in action: Covid /corona
The government, Industry and labour unions are giving a helping hand to those workers who are at risk of losing their job due to the corona outbreak. Wage compensation should prevent layoffs in companies that are hit hard. https://t.co/pawsxAvPaR reageer retweet
Owja, Nederland gaat natuurlijk hard getroffen worden. Net als in 2008. Niet voor niets gaat Oostenrijk nu Nederlanders weren.twitter:CasMudde twitterde op zondag 15-03-2020 om 14:28:48Social democracy in action https://t.co/aik1gFNgns reageer retweet
Niet helemaal gelezen, maar dat is toch precies wat de overheid nu ook gaat doen bij KLM door middel van werktijdverkorting?quote:Op zondag 15 maart 2020 15:03 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ik zie liever wat in de Deense oplossing
Draadje:twitter:kerndrup twitterde op zondag 15-03-2020 om 13:55:40Danish model in action: Covid /corona
The government, Industry and labour unions are giving a helping hand to those workers who are at risk of losing their job due to the corona outbreak. Wage compensation should prevent layoffs in companies that are hit hard. https://t.co/pawsxAvPaR reageer retweetOwja, Nederland gaat natuurlijk hard getroffen worden. Net als in 2008. Niet voor niets gaat Oostenrijk nu Nederlanders weren.twitter:CasMudde twitterde op zondag 15-03-2020 om 14:28:48Social democracy in action https://t.co/aik1gFNgns reageer retweet
Crisis als kans voor neoliberalen
De bedrijven die straks er nog zijn hebben een stuk minder concurrentie..quote:Op zondag 15 maart 2020 17:34 schreef Landgeld het volgende:
Kom er maar in...
3 weken alle horeca, sportscholen dicht...
ik denk nog veel langer. en als dit voorbij is heb ik zomaar t idee dat minder mensen deze gelegenheden gaan bezoeken.quote:Op zondag 15 maart 2020 17:34 schreef Landgeld het volgende:
Kom er maar in...
3 weken alle horeca, sportscholen dicht...
Dat herstelt snel genoeg, denk ik.quote:Op zondag 15 maart 2020 17:44 schreef weetjewel5 het volgende:
[..]
ik denk nog veel langer. en als dit voorbij is heb ik zomaar t idee dat minder mensen deze gelegenheden gaan bezoeken.
dit heeft niemand ooit meegemaakt, als dit lang duurt kan dit een hele grote crisis veroorzaken. ook voor het financiële systeem wat er al niet al te best voor stond.quote:Op zondag 15 maart 2020 17:53 schreef PippenScottie het volgende:
[..]
Dat herstelt snel genoeg, denk ik.
Maar dit half jaar komen er keiharde klappen aan.
Ik ben bang dat het vee heftiger zal zijn dan 2008 omdat veel meer mensen direct geraakt worden.
er zijn nog nooit epidemien geweest inderdaad...quote:Op zondag 15 maart 2020 17:57 schreef weetjewel5 het volgende:
[..]
dit heeft niemand ooit meegemaakt, als dit lang duurt kan dit een hele grote crisis veroorzaken. ook voor het financiële systeem wat er al niet al te best voor stond.
Als het voorbij is is alles failliet. Zeker de kleinere zelfstandigen.quote:Op zondag 15 maart 2020 17:44 schreef weetjewel5 het volgende:
[..]
ik denk nog veel langer. en als dit voorbij is heb ik zomaar t idee dat minder mensen deze gelegenheden gaan bezoeken.
niet dat de halve wereld in lockdown was. althans ik heb t nooit meegemaakt, misschien jij wel.quote:Op zondag 15 maart 2020 17:59 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
er zijn nog nooit epidemien geweest inderdaad...
geen lockdown, wel epidemien, sinds 2000 geloof ik al 2 of 3, het is maar net waar je de definitie legt.quote:Op zondag 15 maart 2020 18:03 schreef weetjewel5 het volgende:
[..]
niet dat de halve wereld in lockdown was. althans ik heb t nooit meegemaakt, misschien jij wel.
Waar halen zulke mensen toch hun tijd en vooral zin vandaan?quote:Op zondag 15 maart 2020 14:56 schreef Hexagon het volgende:
Dat is een troll, je bent nepnieuws aan het verspreiden
ben bang dat de economische gevolgen veel erger zullen zijn.quote:Op zondag 15 maart 2020 18:04 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
geen lockdown, wel epidemien, sinds 2000 geloof ik al 2 of 3, het is maar net waar je de definitie legt.
en eigenlijk is er elk jaar een epidemie, waaraan tientallen mensen doodgaan in NL, namelijk de griep.
gewoon geld bijdrukken waarschijnlijk. met 1000den miljarden tegelijk.quote:Op zondag 15 maart 2020 18:03 schreef SeLang het volgende:
Deze crisis wordt groter dan de GFC van 2008. Maar schuld is tijdens de hoogcunjuctuur daarna nauwelijks gereduceerd
Euro zone:
[ afbeelding ]
USA:
[ afbeelding ]
Rentes staan al rond de nul dus de centrale banken kunnen weinig meer. En regeringen zijn ook beperkt in fiscale maatregelen door de hoge staatsschuld.
dat klopt, maar de wereld heeft er echt wel ervaring mee.quote:Op zondag 15 maart 2020 18:08 schreef weetjewel5 het volgende:
[..]
ben bang dat de economische gevolgen veel erger zullen zijn.
quote:Stock futures drop — hit ‘limit down’ — even as Fed slashes rates; Dow futures off 1,000 points
Stock futures plunged Sunday night even after the Federal Reserve embarked on a massive monetary stimulus campaign to curb slower economic growth amid the coronavirus outbreak.
Stock market futures hit “limit down” levels of 5% lower, a move made by the CME futures exchange to reduce panic in markets. No prices can trade below that threshold, only at higher prices than that down 5% limit.
Dat wordt weer een dagje nagelbijten morgen.quote:Op maandag 16 maart 2020 00:14 schreef Digi2 het volgende:
Pre-market Dow stock futures handel stopt na daling van 5%
[..]
Oliemarkt voorspelt ook weinig goedsquote:Op maandag 16 maart 2020 00:17 schreef Perrin het volgende:
[..]
Dat wordt weer een dagje nagelbijten morgen.
quote:https://www.bloomberg.com/markets/commodities
WTI Crude Oil (Nymex)
USD/bbl. 30.22 -1.51 -4.76%
Brent Crude (ICE)
USD/bbl. 32.00 -1.85 -5.47%
De economische erfenis van het tijdperk Obama gaat door de gootsteenquote:Op maandag 16 maart 2020 00:14 schreef Digi2 het volgende:
Pre-market Dow stock futures handel stopt na daling van 5%
[..]
https://www.nrc.nl/nieuws/2020/03/14/coronablog-15-maart-a3993807quote:Zes centrale banken besloten zondagavond ook om samen extra liquiditeit in Amerikaanse dollars beschikbaar te stellen. Via zogeheten swap lines, die ook tijdens de kredietcrisis werden ingezet, voorziet de Fed vijf andere centrale banken (de ECB, de Bank of England en de centrale banken van Japan, Zwitserland en Canada) van dollars. De leningen zijn voor 84 dagen in plaats van voor één week (het eerdere regime) en de rente erop wordt verlaagd.
De maatregel is een teken dat de centrale banken vrezen voor haperingen in het financiële systeem.
https://www.zerohedge.com(...)sively-more-expectedquote:February China Economic Data Collapses Massively More Than Expected
Chinese Retail Sales crashed 20.5% YTD YoY - the first annual drop on record and four times worse than the -4.0% expectation
Chinese Industrial Production collapsed 13.5% YTD YOY - the first annual drop on record and more than four times worse than the -3.0% expectation
Fixed Asset Investment plunged 24.5% YTD YoY - the first annual drop and more than twelve times worse than the expected 2.% contraction.
De ECB creëert zo ook dollars of wat betekent dit?quote:Op maandag 16 maart 2020 00:33 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
De economische erfenis van het tijdperk Obama gaat door de gootsteen
[..]
https://www.nrc.nl/nieuws/2020/03/14/coronablog-15-maart-a3993807
Dat weet niemand. Als iemand dat kon voorspellen dan was diegene nu miljardair.quote:Op maandag 16 maart 2020 09:11 schreef Landgeld het volgende:
Wat betekent dit voor de huizenmarkt, als je het doovertaalt over 1 jaar...
mensen kunnen niet gaan kijken voor een huis en zullen dus ook niks kopen, maar er kan ook niet verkocht worden. maar de aandelenmarkt loopt vaak voor op de huizenmarkt dus t zou me niks verbazen als die ook gaat dalen.quote:Op maandag 16 maart 2020 09:11 schreef Landgeld het volgende:
Wat betekent dit voor de huizenmarkt, als je het doovertaalt over 1 jaar...
Bezichtigingen gaan gewoon door hoorquote:Op maandag 16 maart 2020 09:18 schreef weetjewel5 het volgende:
[..]
mensen kunnen niet gaan kijken voor een huis en zullen dus ook niks kopen, maar er kan ook niet verkocht worden. maar de aandelenmarkt loopt vaak voor op de huizenmarkt dus t zou me niks verbazen als die ook gaat dalen.
ik dacht dat laatst de open dag was afgelast. maar het zal vast niet storm lopen bij de bezichtingen.quote:Op maandag 16 maart 2020 09:23 schreef Landgeld het volgende:
[..]
Bezichtigingen gaan gewoon door hoor
Ja , open huizen dag is anders dan gewoon 1 op 1 bezichtigingen héquote:Op maandag 16 maart 2020 09:42 schreef weetjewel5 het volgende:
[..]
ik dacht dat laatst de open dag was afgelast. maar het zal vast niet storm lopen op de bezichtingen.
Niet lang meer gok ik.quote:Op maandag 16 maart 2020 09:23 schreef Landgeld het volgende:
[..]
Bezichtigingen gaan gewoon door hoor
Kunnen/mogen ze beurzen niet sluiten in dit soort extreme scenario's?quote:Op maandag 16 maart 2020 09:44 schreef Perrin het volgende:
Aex maakt weer een indrukwekkende duikvlucht.
Hopen dat die 194,99 uit maart 2009 stand gaat houden de komende weken
Welk probleem lost dat op? Je creëert zo iig ook nieuwe problemen.quote:Op maandag 16 maart 2020 09:54 schreef Elan het volgende:
[..]
Kunnen/mogen ze beurzen niet sluiten in dit soort extreme scenario's?
Griekenland heeft de beurs tijdens een financiele crisis regelmatig gesloten.quote:Op maandag 16 maart 2020 09:54 schreef Elan het volgende:
[..]
Kunnen/mogen ze beurzen niet sluiten in dit soort extreme scenario's?
wat voor nieuwe problemen?quote:Op maandag 16 maart 2020 09:55 schreef Perrin het volgende:
[..]
Welk probleem lost dat op? Je creëert zo iig ook nieuwe problemen.
Mensen die hun aandelen niet kunnen omzetten in geld. Zodra de beurs weer opengaat alsnog (extra) drama.quote:
ja het is uitstel van executie maar ze hebben t eerder gedaan. daarom bitcoin, dat draait altijd doorquote:Op maandag 16 maart 2020 10:06 schreef Perrin het volgende:
[..]
Mensen die hun aandelen niet kunnen omzetten in geld. Zodra de beurs weer opengaat alsnog (extra) drama.
Een irreële afspiegeling van de markten waarschijnlijk.quote:
Even in mijn glazen bol kijkenquote:Op maandag 16 maart 2020 10:15 schreef Newone82 het volgende:
Vraag. Heb bij Robeco ¤5000 gestald ( belegging) staat nu op -¤600. Laten staan of toch gaan opnemen. Dit is een crisis zoals 2008, en verwacht dat dadelijk al mijn geld is verdampt.....tips?
Ik ben geen expert, maar logischer wijs lijkt paniek mij een slecht raadgever. Als je nu opneemt heb je zeker je verlies. Als je het niet direct nodig hebt, zou ik wachten op herstel. Ik denk dat een van de grootste redenen van de keldering paniek bij veel mensen is.quote:Op maandag 16 maart 2020 10:15 schreef Newone82 het volgende:
Vraag. Heb bij Robeco ¤5000 gestald ( belegging) staat nu op -¤600. Laten staan of toch gaan opnemen. Dit is een crisis zoals 2008, en verwacht dat dadelijk al mijn geld is verdampt.....tips?
Hij zal vandaag verwacht ik op -¤1000 uitkomen. Tsja.....quote:Op maandag 16 maart 2020 10:19 schreef Rocket Ride het volgende:
[..]
Ik ben geen expert, maar logischer wijs lijkt paniek mij een slecht raadgever. Als je nu opneemt heb je zeker je verlies. Als je het niet direct nodig hebt, zou ik wachten op herstel. Ik denk dat een van de grootste redenen van de keldering paniek bij veel mensen is.
Vandaag ja, morgen ook. En over een halfjaar? Grote kans dat de economie keihard terugveert als het ergste achter de rug is.quote:Op maandag 16 maart 2020 10:19 schreef Newone82 het volgende:
[..]
Hij zal vandaag verwacht ik op -¤1000 uitkomen. Tsja.....
Ik dacht eventjes dat ze designer handgel gingen maken voor ¤99,99 per flesjequote:Coronavirus: Louis Vuitton owner to start making hand sanitiser
Louis Vuitton owner LVMH will use its perfume production lines to start making hand santiser to protect people against the coronavirus outbreak.
The luxury goods maker says it wants to help tackle a nationwide shortage of the anti-viral products across France.
"These gels will be delivered free of charge to the health authorities," LVMH announced on Sunday.
https://www.bbc.co.uk/news/business-51868756
De crisis van 2008 was amper 10 jaar later ook weer omgezet in een mooie winst.quote:Op maandag 16 maart 2020 10:15 schreef Newone82 het volgende:
Ok.quote:Op maandag 16 maart 2020 10:25 schreef Elan het volgende:
[..]
De crisis van 2008 was amper 10 jaar later ook weer omgezet in een mooie winst.
Als je het niet nodig hebt lekker laten staan voor later
Daar wacht ik toch mee.quote:Op maandag 16 maart 2020 10:31 schreef Elan het volgende:
[..]
Zou zelfs wat bijkopen. Buy low, sell high.
quote:Dow Jones Industrial Average
INDEXDJX: .DJI
20.935,16 −2.250,46 (-9,71%)
Even open geweest, nu -12%quote:Op maandag 16 maart 2020 14:38 schreef Digi2 het volgende:
De Dow Jones crashed opnieuw direct na opening en de handel werd stilgelegd.
[..]
NL overheid lijkt het wel financieel aan te kunnen. Maar ben bang voor het lot van de euro.quote:Op maandag 16 maart 2020 14:57 schreef Elan het volgende:
Zou de economie dit uberhaupt kunnen lijden, of flikkert de boel straks op enig moment gewoon in mekaar (banken die omvallen etc)
2008 waren we bijna op het punt van een pinrun gekomen, die is toen maar te nauwernood afgewend.
Beter dat je niet verkocht hebt vanmorgen.quote:Op maandag 16 maart 2020 16:23 schreef Newone82 het volgende:
Tegen alle verwachtingen in met ¤15 omhoog vandaag bij Robeco. Heel apart😂
Recessie teken ik zo voor. Ben eerder bang voor een depressie.quote:Op maandag 16 maart 2020 17:41 schreef Elan het volgende:
https://www-nu-nl.cdn.amp(...)het-coronavirus.html
Recessie lijkt onafwendbaar
Supermarket is 'cruciaal' en daar gelden nu maatregelen zoals afstand houden.quote:Op maandag 16 maart 2020 19:51 schreef Idisrom het volgende:
Waarom sluit men de horeca, als de overheid wil dat het virus zich geleidelijk in Nederland uitbreidt?
Dit lijkt op willekeur. In de supermarkten kan men elkaar vrijelijk besmetten.
De Oost Europese landen kunnen hun begroting wel verruimen, België daarentegen amper.quote:Op maandag 16 maart 2020 19:42 schreef Jedi_Pimp het volgende:
Ik ben bang dat de druk op EU nu alleen maar zal toenemen. Duitsland, Nederland en Scandinavië kunnen dit wel aan. De rest heb ik m'n twijfels bij, beginnende al bij België en laat staan de Oost Europese landen.
Anderzijds denk ik dat Europa ook heeft geleerd van de veel bekritiseerde aanpak van de eurocrisis en inmiddels meer openstaat voor quantitative easing dan 10 jaar geleden. Het wordt hoe dan ook spannend.quote:Op maandag 16 maart 2020 20:14 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
De Oost Europese landen kunnen hun begroting wel verruimen, België daarentegen amper.
twitter:BNODesk twitterde op maandag 16-03-2020 om 21:01:07BREAKING: Dow closes down 3,000 points (12.9%), largest point drop in history reageer retweet
misschien net als in Hong Kong, daar kreeg iedereen 10k HK dollar. maar hoe lang ga je dat volhouden.quote:Op maandag 16 maart 2020 22:04 schreef Landgeld het volgende:
Zowel Nederland als Frankrijk geven aan dat faillissementen niet gaan voorkomen. In iedergeval dat ze er alles aan doen.
Hoe dan? Salarissen doorbetaling? Hoever ga je daarin?
Soort bijstand voor iedereenquote:Op dinsdag 17 maart 2020 01:18 schreef wokkelfok het volgende:
Ik heb een donkerbruin vermoeden dat morgen een universeel basisinkomen aangekondigd gaat worden.
Voor heel Nederland?quote:Op dinsdag 17 maart 2020 01:18 schreef wokkelfok het volgende:
Ik heb een donkerbruin vermoeden dat morgen een universeel basisinkomen aangekondigd gaat worden.
Ik denk dat het verstandig is om iedereen een basisinkomen te geven de aankomende 2 of 3 maanden (of inkomens afhankelijk). Zo is er gelijk rust in het land en geeft het Den Haag de tijd om de plannen verder uit te werken.quote:
Alhoewel dit in feite tijdelijke maatregelen zijn. Maar een hoop mensen worden er wel door in hun portomonnee geraakt... alhoewel het alternatief, een failliete werkgever, natuurlijk nog desastreuzer is.quote:Op dinsdag 17 maart 2020 10:56 schreef Landgeld het volgende:
Al 48.000 aanvragen voor werktijdverkorting
Bij het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid zijn 48.000 aanvragen gedaan voor werktijdverkorting. Het ministerie waarschuwt dat de afhandeling van de aanvragen langer duurt dan normaal. De website van het ministerie is soms overbelast door de grote toestroom.
Bedrijven die aan de voorwaarden voor de 'deeltijd-ww' voldoen, kunnen personeel voor wie geen werk is tijdelijk naar huis sturen. Ook kunnen zij hun werknemers korter laten werken. Voor de niet-gewerkte uren ontvangt de werknemer dan een uitkering. De medewerker blijft wel volledig in dienst van het bedrijf.
Stel dat er gemiddeld 10 mensen werken bij die bedrijven. Gaat het om 500.000 mensen waarvan een baan mogelijk 'op de tocht' staat.
Dat is fors. Zeker een verlies van de koopkracht.
Gaat zeker weten niet gebeuren.quote:Op dinsdag 17 maart 2020 10:56 schreef wokkelfok het volgende:
[..]
Ik denk dat het verstandig is om iedereen een basisinkomen te geven de aankomende 2 of 3 maanden (of inkomens afhankelijk). Zo is er gelijk rust in het land en geeft het Den Haag de tijd om de plannen verder uit te werken.
De staatsschuld zal nu flink gaan stijgen, desondanks zal de rente die de overheid ervoor betaalt gering zijn. Voor een aantal landen zouden stijgende renteniveaus wel eens een probleem kunnen worden. Belgie, Italie, Spanje en Frankrijk hebben al een flinke schuldenbergquote:Op dinsdag 17 maart 2020 11:42 schreef Elan het volgende:
Dat is toch gebruikt om de staatsschuld te verlagen?
Dan gaat het implicite recht op zelfstandige woonruimte eraan. Ik vermoed dat men die keuze niet maakt. Meer tenten en shabby huts vind ik geen probleem maar de meeste nederlanders willen dat niet heb ik het idee.quote:
Ik denk dat ze geen andere optie hebben eigenlijk. De rekeningen en hypotheken van de thuiszitters lopen gewoon door. En met dat gezeik met de Belastingdienst, Toeslagen, UWV etc willen ze nu niet nog een keer een flater slaan. En hiermee zorgen ze gelijk voor meer draagkracht onder de bevolking.quote:
Dit dus. En vergeet België niet.quote:Op dinsdag 17 maart 2020 10:20 schreef SeLang het volgende:
1) De mythe van een omnipotente centrale bank ligt nu aan diggelen.
2) Het volgende paradigma dat gaat sneuvelen is dat staatsschuld er niet toe doet. Elke overheid ter wereld gaat nu helemaal los met fiscale maatregelen dus ze gaan er allemaal met veel hogere schuld uitkomen. Voor een aantal gaat die schuld na de epidemie problemen opleveren. En als je denkt dat de centrale bank dat wel oplost, zie punt 1.
De situatie in de eurozone wordt ook "interessant". Er is zo'n enorm verschil in schuldniveaus tussen lidstaten. Landen als NL en D hebben redelijk wat ruimte om hier doorheen te komen, maar Italië, Griekenland, Portugal, misschien Spanje en in toenemende mate zelfs Frankrijk hebben dat niet. Echter, omdat dit voor iedereen een calamiteit is en een enorme fiscale uitdaging denk ik niet dat er veel bereidheid is om anderen een bailout te geven. Het wordt in toenemende mate ieder voor zich en redden wat er te redden valt.
Het zou mij niet verbazen als de euro sneuvelt in de nasleep hiervan, als een aantal lidstaten parallelle munten gaan invoeren. Er blijft altijd iets bestaan wat "euro" heet, maar de euro zoals we die kennen bestaat dan in feite niet meer.
Arbeidstijdverkorting kost de werknemer in principe niets.quote:Op dinsdag 17 maart 2020 11:12 schreef Drekkoning het volgende:
Alhoewel dit in feite tijdelijke maatregelen zijn. Maar een hoop mensen worden er wel door in hun portomonnee geraakt...
Als de werkgever aan wil vullen...quote:Op dinsdag 17 maart 2020 11:58 schreef nostra het volgende:
[..]
Arbeidstijdverkorting kost de werknemer in principe niets.
Tot nu toe is het nog betaalbaar mensen zelfstandige woonruimte te bieden, ook met een uitkering maar met een basisinkomen wordt dat onbetaalbaar vanwege een aantal oorzaken.quote:Op dinsdag 17 maart 2020 11:56 schreef wokkelfok het volgende:
[..]
Ik denk dat ze geen andere optie hebben eigenlijk.
Ja dat klopt als je boven het maximumdagloon uitkomt. Maar daar is door alle partijen wel over aangegeven dat het een weeffout is, dus ik verwacht daar wel reparatie.quote:Op dinsdag 17 maart 2020 12:01 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Als de werkgever aan wil vullen...
Die van mij in ieder geval niet
Wat ik ook vooral zorgelijk vind is dat veel landen zelfs tijdens de hoogconjuctuur niet in staat zijn geweest om hun Debt/GDP te verlagen. Iedereen kijkt (terecht) vooral naar Italie maar Frankrijk gaat ook een enorm probleem krijgen.quote:Op dinsdag 17 maart 2020 11:50 schreef Digi2 het volgende:
[..]
De staatsschuld zal nu flink gaan stijgen, desondanks zal de rente die de overheid ervoor betaalt gering zijn. Voor een aantal landen zouden stijgende renteniveaus wel eens een probleem kunnen worden. Belgie, Italie, Spanje en Frankrijk hebben al een flinke schuldenberg
Ben heel benieuwd wie dat gaat repareren, want bijvoorbeeld de KLM wil ook niet geheel aanvullen op 70% WTV. Dan heb je het dus ook over piloten die 20k per maand verdienen.quote:Op dinsdag 17 maart 2020 12:02 schreef nostra het volgende:
[..]
Ja dat klopt als je boven het maximumdagloon uitkomt. Maar daar is door alle partijen wel over aangegeven dat het een weeffout is, dus ik verwacht daar wel reparatie.
In die zin heeft VVD dus wel gewoon gelijk gehad afgelopen jaren? En dat zeg ik als linksmensch.quote:Op dinsdag 17 maart 2020 12:05 schreef SeLang het volgende:
[..]
Wat ik ook vooral zorgelijk vind is dat veel landen zelfs tijdens de hoogconjuctuur niet in staat zijn geweest om hun Debt/GDP te verlagen. Iedereen kijkt (terecht) vooral naar Italie maar Frankrijk gaat ook een enorm probleem krijgen.
Frankrijk Debt/GDP: Dit knalt straks omhoog.
[ afbeelding ]
Vergelijk dat met Nederland: Knalt straks ook omhoog, maar daar zit meer ruimte en een obligatiemarkt zal NL sowieso meer vertrouwen geven (=lagere rente) omdat NL heeft laten zien dat ze na een crisis Debt/GDP weer onder controle hebben gebracht.
[ afbeelding ]
Italië gaat zijn staatsschuld nog even wat opschroevenquote:Op dinsdag 17 maart 2020 12:05 schreef SeLang het volgende:
[..]
Wat ik ook vooral zorgelijk vind is dat veel landen zelfs tijdens de hoogconjuctuur niet in staat zijn geweest om hun Debt/GDP te verlagen. Iedereen kijkt (terecht) vooral naar Italie maar Frankrijk gaat ook een enorm probleem krijgen.
Frankrijk Debt/GDP: Dit knalt straks omhoog.
[ afbeelding ]
Vergelijk dat met Nederland: Knalt straks ook omhoog, maar daar zit meer ruimte en een obligatiemarkt zal NL sowieso meer vertrouwen geven (=lagere rente) omdat NL heeft laten zien dat ze na een crisis Debt/GDP weer onder controle hebben gebracht.
[ afbeelding ]
Verstandig. De passagiersluchtvaart gaat er heel anders uitzien na de crisis en zo krijgt Alitalia de kans om zich te herpositioneren in de markt.quote:Op dinsdag 17 maart 2020 12:48 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Italië gaat zijn staatsschuld nog even wat opschroeven
https://www.luchtvaartnie(...)euw-genationaliseerd
Ik begreep uit de berichtgeving dat een dergelijke eis (dat de werkgever het loon boven de WW doorbetaalt) in de deeltijd-WW-regelgeving tijdens de financiële crisis als voorwaarde was opgenomen. Dat zou je dan kunnen spiegelen. Voor werkgevers met topzware loonhuizen als de KLM lost dat dan alleen hun liquiditeitsprobleem niet op.quote:Op dinsdag 17 maart 2020 12:09 schreef Drekkoning het volgende:
Ben heel benieuwd wie dat gaat repareren, want bijvoorbeeld de KLM wil ook niet geheel aanvullen op 70% WTV. Dan heb je het dus ook over piloten die 20k per maand verdienen.
Dat is echt flink boven maximumdagloon natuurlijk.
Als er 100den doden per dag vallen met dit experiment hou je de bevolking niet tevreden.quote:Op dinsdag 17 maart 2020 11:56 schreef wokkelfok het volgende:
Maar als het Nederland lukt om groepsimmuniteit te krijgen, de bevolking tevreden houdt, dan krijgen ze een straatlengte voorsprong op andere landen die nog aan het indammen zijn.
Ja is zeker lastig, vooral in de tijd van social media. Bij iedere epidemie vallen veel doden, we zijn als mens nou eenmaal niet onsterfelijk. We hebben het al tot 7,5 miljard mensen op deze aardkloot geschopt, allemaal dankzij de wetenschap. Geloof daar nu dan ook in.quote:Op dinsdag 17 maart 2020 13:12 schreef weetjewel5 het volgende:
[..]
Als er 100den doden per dag vallen met dit experiment hou je de bevolking niet tevreden.
als de rest van de wereld niet dit experiment uitvoert dan geloof ik niet in dit plan nee. zijn die andere landen gek dan ofzo?quote:Op dinsdag 17 maart 2020 13:57 schreef wokkelfok het volgende:
[..]
Ja is zeker lastig, vooral in de tijd van social media. Bij iedere epidemie vallen veel doden, we zijn als mens nou eenmaal niet onsterfelijk. We hebben het al tot 7,5 miljard mensen op deze aardkloot geschopt, allemaal dankzij de wetenschap. Geloof daar nu dan ook in.
het gaat erom om de ziekenhuizen te ontlasten en langzaam het land uit de lockdown te halen. het aantal patienten is in italie gelijk gebleven de afgelopen dagen, even kijken hoe dat zich ontwikkeld.quote:Op dinsdag 17 maart 2020 14:12 schreef schermafbeelding het volgende:
Bij wijze van experiment lijkt het me interessant te zien wat er gebeurt als er nauwelijks maatregelen worden getroffen. "Gewoon" doorgaan. Word je ziek? Dan thuis uitzieken. Ziekenhuis vol? Helaas. Bejaarden en zwakken zullen helaas overlijden. Het overgrote deel overleeft en wordt resistent.
Het klinkt heel wreed. Maar wat als het beleid in b.v. Italië, Frankrijk en Spanje niet werkt? Na b.v. 3 weken thuis zitten mag men weer naar buiten en binnen twee weken weer een nieuwe epidemie? Lijkt me niet onwaarschijnlijk. Je kan moeilijk de mensen maanden thuis laten zitten. Daarnaast kunnen veel mensen en bedrijven dit zich niet veroorloven.
Geloof mij dat er aankomende dagen meer landen gaan volgen, zoals Duitsland, Zweden en Zwitserland. En dan gaat het balletje rollen. Als je er goed over nadenkt, is dit eigenlijk ook de meest rationele methode. Hoe kut het ook is.quote:Op dinsdag 17 maart 2020 13:58 schreef weetjewel5 het volgende:
[..]
als de rest van de wereld niet dit experiment uitvoert dan geloof ik niet in dit plan nee. zijn die andere landen gek dan ofzo?
Als het onder de 1500 bezette IC-bedden blijft zitten we goed en zijn we er ook het snelst vanaf.quote:Op dinsdag 17 maart 2020 14:20 schreef weetjewel5 het volgende:
[..]
het gaat erom om de ziekenhuizen te ontlasten en langzaam het land uit de lockdown te halen. het aantal patienten is in italie gelijk gebleven de afgelopen dagen, even kijken hoe dat zich ontwikkeld.
heb je daar vertrouwen in dan als je de cijfers van die andere landen ziet?quote:Op dinsdag 17 maart 2020 14:24 schreef wokkelfok het volgende:
[..]
Als het onder de 1500 bezette IC-bedden blijft zitten we goed en zijn we er ook het snelst vanaf.
Daar heb ik vertrouwen in. De piek die wij nu zien is de tweede piek van de carnavalvierders en de cijfers zullen echt nog wel meer stijgen. Daarna kunnen we pas nagaan waar het sluiten van winkels en horeca, thuiswerken en het sluiten van scholen toe heeft geleid. Blijven we onder die max, dan zal de vrijheid vergroot worden en zit er onoverkomelijke piek aan te komen dan worden we weer beperkt. Dit is gewoon draaiboekwerk. Hier hebben wetenschappers en ambtenaren jarenlang aan zitten schrijven.quote:Op dinsdag 17 maart 2020 14:25 schreef weetjewel5 het volgende:
[..]
heb je daar vertrouwen in dan als je de cijfers van die andere landen ziet?
ik hoop dat je gelijk hebt. we gaan t de komende weken zien.quote:Op dinsdag 17 maart 2020 14:29 schreef wokkelfok het volgende:
[..]
Daar heb ik vertrouwen in. De piek die wij nu zien is de tweede piek van de carnavalvierders en de cijfers zullen echt nog wel meer stijgen. Daarna kunnen we pas gaan waar het sluiten van winkels en horeca, thuiswerken en het sluiten van scholen toe heeft geleid. Blijven we onder die max, dan zal de vrijheid vergroot worden en zit er onoverkomelijke piek aan te komen dan worden we weer beperkt. Dit is gewoon draaiboekwerk. Hier hebben wetenschappers en ambtenaren jarenlang aan zitten schrijven.
Dit is gewoon de meest achterlijke situatie die wij ooit hebben meegemaakt, heel verwarrend en best dystopisch. Niemand had gedacht dat we ook hierin terecht zouden komen. Maar heb vertrouwen laat je niet afleiden door al het ruis om social media. Ik hoop ook dat het goed zal gaan, maar mensen moeten zich wel beseffen dat er duizenden mensen gaan overlijden.quote:Op dinsdag 17 maart 2020 14:30 schreef weetjewel5 het volgende:
[..]
ik hoop dat je gelijk hebt. we gaan t de komende weken zien.
Oke, tijd voor verkoop van je Robeco aandelen ;pquote:Op dinsdag 17 maart 2020 14:36 schreef Newone82 het volgende:
We zitten in een globale recessie
https://www.cnn.com/2020/(...)recession/index.html
Nee iedereen probeert net wat anders. Als we allemaal hetzelfde doen en het gaat fout hebben we ook een probleemquote:Op dinsdag 17 maart 2020 13:58 schreef weetjewel5 het volgende:
[..]
als de rest van de wereld niet dit experiment uitvoert dan geloof ik niet in dit plan nee. zijn die andere landen gek dan ofzo?
Kopen dusquote:Op dinsdag 17 maart 2020 14:41 schreef schermafbeelding het volgende:
[..]
Oke, tijd voor verkoop van je Robeco aandelen ;p
waarom gaat t fout als NL net als Italie en Fra in lockdown gaat?quote:Op dinsdag 17 maart 2020 14:44 schreef vipergts het volgende:
[..]
Nee iedereen probeert net wat anders. Als we allemaal hetzelfde doen en het gaat fout hebben we ook een probleem
Inderdaad, als je nieuws leest vanwege je aandelen lijdt de paniek/fear ertoe dat je ze op de slechtste dag verkoopt toch maar verkoopt. Na verkoop wordt je helemaal gek, want dan stijgen ze ineens. En dan blijven ze maar stijgen totdat jij er eindelijk weer instapt omdat je je FOMO niet kan beheersen. Ze zijn dan inmiddels al zover gestegen dat ze kort daarna weer zakken. Enz. Enz. Er is een mooi grafiekje online die dit exact verbeeld: http://www.personalfinanc(...)estor-sentiment.html . Daarom is het beter te beleggen met geld wat je echt niet nodig hebt, zodat je er emotioneel ook schijt aan hebt.quote:
twitter:destandaard twitterde op dinsdag 17-03-2020 om 14:16:04Brussels Airlines schrapt vanaf vrijdag alle vluchten https://t.co/2RtH8YG2Y3 https://t.co/ImAwkwNNfc reageer retweet
Op dat punt heeft het huidige kabinet inderdaad goed beleid gevoerd. In voorspoedige jaren wat financiële ruimte opbouwen en niet alles over de balk gooien, zodat een flinke financiële tegenslag niet meteen een strop is.quote:Op dinsdag 17 maart 2020 12:17 schreef Simmertje het volgende:
[..]
In die zin heeft VVD dus wel gewoon gelijk gehad afgelopen jaren? En dat zeg ik als linksmensch.
Het is nu bijna onvermijdelijk dat Italie failliet gaat en dan zal de vraag naar nederlandse obligaties zo groot worden dat het ons niets kost of zelf koopkracht oplevert(obligaties met negatieve rente).quote:Op dinsdag 17 maart 2020 15:12 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Op dat punt heeft het huidige kabinet inderdaad goed beleid gevoerd. In voorspoedige jaren wat financiële ruimte opbouwen en niet alles over de balk gooien, zodat een flinke financiële tegenslag niet meteen een strop is.
De overheidsschuld met 10 procentpunt laten stijgen tot 60% van het BBP levert per de overheid 80 miljard euro op om uit te geven aan crisismaatregelen. Zo'n 4500 euro per Nederlander.
Kan de euro het faillissement van italië aan?quote:Op dinsdag 17 maart 2020 15:29 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Het is nu bijna onvermijdelijk dat Italie failliet gaat en dan zal de vraag naar nederlandse obligaties zo groot worden dat het ons niets kost of zelf koopkracht oplevert(obligaties met negatieve rente).
Dat is onzin. Dankzij de VVD heeft hier de crisis langer geduurd en vele noord Europese landen zijn sneller hersteld. Financieel is Nederland niet gezonder dan een Zweden of Duitsland, die minder rigide rechts beleid hebben gevoerd. Nederland was jarenlang hekkensluiter van noord Europa, en maakte daarna bescheiden inhaalgroei.quote:Op dinsdag 17 maart 2020 15:19 schreef PippenScottie het volgende:
Ik moet als bijna veertigjarige verstokte links-stemmer ook de VVD wel even een compliment geven voor hoe die hebben geholpen het land financieel weer op de rails te krijgen.
Er zijn maar weinig landen die zo goed als Nederland in staat zijn om een nieuwe recessie het hoofd te bieden.
Dat gaan we meemaken waarschijnlijk, flinke afschrijvingen op Target II met name voor Duitsland. Daarnaast zal de staatschuld van Frankrijk stijgen omdat hun banken er aardig diep inzitten.quote:Op dinsdag 17 maart 2020 15:31 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Kan de euro het faillissement van italië aan?
https://esb.nu/blog/20037(...)-in-het-eurotijdperkquote:Op dinsdag 17 maart 2020 15:19 schreef PippenScottie het volgende:
Ik moet als bijna veertigjarige verstokte links-stemmer ook de VVD wel even een compliment geven voor hoe die hebben geholpen het land financieel weer op de rails te krijgen.
Er zijn maar weinig landen die zo goed als Nederland in staat zijn om een nieuwe recessie het hoofd te bieden.
Verwacht er weinig van, maar maakt in mijn situatie niet veel uit.quote:Geachte heer Hyperdude,
Bij deze bevestigen wij de ontvangst van uw wtv (verlenging) aanvraag. Uw aanvraag wordt zo snel mogelijk in behandeling genomen.
Dit bericht is geautomatiseerd aangemaakt en daarom niet ondertekend.
De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,
namens deze,
De directeur Uitvoeringstaken Arbeidsvoorwaardenwetgeving,
Plus dat de ECB moet afschrijven op de Italiaanse bonds die zij bezit. En die winst en verlies gaan uiteindelijk naar de schatkist van de deelstaten, dus ook NL.quote:Op dinsdag 17 maart 2020 15:44 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Dat gaan we meemaken waarschijnlijk, flinke afschrijvingen op Target II met name voor Duitsland. Daarnaast zal de staatschuld van Frankrijk stijgen omdat hun banken er aardig diep inzitten.
Protestanten die wederom katholieke non-valeurs moeten redden.quote:
Het is nu officieel een systeemcrisis geworden.quote:Federal Reserve gaat commercial papers opkopen
WASHINGTON (AFN/BLOOMBERG) - De Federal Reserve trekt 10 miljard dollar uit om kortlopende leningen aan bedrijven te verstrekken. Dat doet de Amerikaanse koepel van centrale banken door het opkopen van zogeheten 'commercial paper'. De markt voor die leningen ligt door de coronacrisis namelijk vrijwel stil.
Commercial papers zijn kortlopende schulden van bedrijven waar geen onderpand tegenover staat. De looptijd is over het algemeen korter dan 270 dagen. De laatste keer dat de Fed ingreep op deze markt was in 2008 tijdens de financiële crisis. Ook toen waren er weinig kopers te vinden voor de leningen.
De Fed gaat zijn aankopen doen voor een periode van een jaar. Het programma kan eventueel verlengd worden.
https://www.iex.nl/Nieuws(...)-papers-opkopen.aspx
Ha, maarja. Wist zag iedereen aankomen dit, een jaar of 20.quote:Op dinsdag 17 maart 2020 16:00 schreef SeLang het volgende:
Plus dat de ECB moet afschrijven op de Italiaanse bonds die zij bezit. En die winst en verlies gaan uiteindelijk naar de schatkist van de deelstaten, dus ook NL.
Wat is daar de consequentie van?quote:Op dinsdag 17 maart 2020 16:33 schreef SeLang het volgende:
[..]
Het is nu officieel een systeemcrisis geworden.
Basje is ook wel Keynesiaanse econoom, zegmaar een linkse versie van een econoom dus. Ziet vooral problemen bij de vermogensverdeling in de wereld en vond ook dat de Nederlandse staat op super hoogconjunctuur investeringen moeten doen met meer dan 1% rendement (hoogte van de rente zegmaar).quote:Op dinsdag 17 maart 2020 15:44 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dat is onzin. Dankzij de VVD heeft hier de crisis langer geduurd en vele noord Europese landen zijn sneller hersteld. Financieel is Nederland niet gezonder dan een Zweden of Duitsland, die minder rigide rechts beleid hebben gevoerd. Nederland was jarenlang hekkensluiter van noord Europa, en maakte daarna bescheiden inhaalgroei.
https://basjacobs.wordpress.com/2016/09/19/de-rekening-van-rutte/
Die 60% is totale kolder, je legt je overheid in principe gewoon lam voor een beetje psychologie.quote:Op dinsdag 17 maart 2020 15:12 schreef Ivo1985 het volgende:
De overheidsschuld met 10 procentpunt laten stijgen tot 60% van het BBP levert per de overheid 80 miljard euro op om uit te geven aan crisismaatregelen. Zo'n 4500 euro per Nederlander.
Met de huidige rentes die Nederland moet betalen is het maximum van 60% inderdaad een vreemd plafond. Bij hogere rentestanden echter, zorgt een grote staatsschuld voor druk op de begroting. Bij een te grote staatsschuld raakt een land in een vicieuze cirkel. Er moet dan zelfs bij een goed lopende economie elk jaar (flink) extra geld geleend worden, omdat de rentelasten een significante last op de jaarlijkse begroting zijn. Het volgende jaar is de schuld dan nog iets hoger, en de rentelasten dus ook.quote:Op dinsdag 17 maart 2020 16:47 schreef ludovico het volgende:
[..]
Die 60% is totale kolder, je legt je overheid in principe gewoon lam voor een beetje psychologie.
Dat ze het kennelijk (waarschijnlijk terecht) nodig vonden om het Lehman draaiboek weer af te stoffen, want je ziet het financiële systeem aan alle kanten kraken (exploderende spreads, stijgende interbank rentes, etc)quote:
Wie is de eigenaar van de staatsschuld dan? 9/10x zijn dat de inwoners van het land zelf, waarom kunnen die de rente niet betalen? Ze zijn zelf immers de begunstigde van diezelfde rente.quote:Op dinsdag 17 maart 2020 16:54 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Met de huidige rentes die Nederland moet betalen is het maximum van 60% inderdaad een vreemd plafond. Bij hogere rentestanden echter, zorgt een grote staatsschuld voor druk op de begroting. Bij een te grote staatsschuld raakt een land in een vicieuze cirkel. Er moet dan zelfs bij een goed lopende economie elk jaar (flink) extra geld geleend worden, omdat de rentelasten een significante last op de jaarlijkse begroting zijn. Het volgende jaar is de schuld dan nog iets hoger, en de rentelasten dus ook.
Nederland heeft op dit moment geen last van hoge rentes en kan zo goed als gratis lenen. Nu de schuld op laten lopen heeft dus geen directe invloed op de begroting van volgend jaar. Voor landen als Italië, Spanje en Frankrijk ligt dat anders. Bij een staatschuld van 100% van het BBP is elke procentpunt rente die over de staatsschuld betaald moet worden een procent minder die aan andere zaken besteed kan worden. En die ene procentpunt rente op de staatsschuld van 100% van het BBP, vormt weer tussen de 2 en 3% van de overheidsuitgaven.
Martien van der Winden.quote:Op dinsdag 17 maart 2020 16:35 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ha, maarja. Wist zag iedereen aankomen dit, een jaar of 20.
quote:Nederland, De Schatkist Van Europa
april 2002 149 pagina's
Samenvatting
Nederland heeft afscheid genomen van de gulden. Daarmee is de kade van de Nederlandse economie, de ijzersterke gulden, verworden tot een drijvend ponton: de euro. Zo althans is de visie van Martien van Winden. Hij beschrijft het wel en wee van de Europese eenwording, over hoe ons land kon uitgroeien tot een van 's werelds rijkste landen en over wat ons nu te wachten staat.
Sinds de tijd van Filips II is Nederland een monetair paradijs, onze concurrentiekracht is spreekwoordelijk en onze pensioenreserves enorm vergeleken bij die van Duitsland, Frankrijk en Italië. Van Winden beschrijft lichtvoetig, met leuke voorbeelden uit onze geschiedenis, hoe de nabije toekomst wel eens minder florissant zou kunnen worden. Een vlijmscherpe analyse met een glimlach.
quote:Op dinsdag 17 maart 2020 16:58 schreef SeLang het volgende:
Dat is geweldig! We kunnen belastingen dus voor altijd afschaffen!!!11
Want je leent het geld van jezelf!111
Nederlands en duits staatspapier zit veel bij bedrijven in de EU als cashreserve. Bedenk dat een bedrijf 1 rechtspersoon is en hun bankgarantie(deposito garantiestelsel) is dus maar 1 ton per bankrekening. Obligaties blijven eigendom ook als een bank omvalt!quote:Op dinsdag 17 maart 2020 16:55 schreef ludovico het volgende:
[..]
Wie is de eigenaar van de staatsschuld dan? 9/10x zijn dat de inwoners van het land zelf, waarom kunnen die de rente niet betalen? Ze zijn zelf immers de begunstigde van diezelfde rente.
Je doet nu aan Shoot the Messenger.quote:Op dinsdag 17 maart 2020 16:44 schreef ludovico het volgende:
[..]
Basje is ook wel Keynesiaanse econoom, zegmaar een linkse versie van een econoom dus. Ziet vooral problemen bij de vermogensverdeling in de wereld en vond ook dat de Nederlandse staat op super hoogconjunctuur investeringen moeten doen met meer dan 1% rendement (hoogte van de rente zegmaar).
Ik ben zelf meer fan van projecten uitdenken en uitvoeren op een moment zoals nu bijv. Zodat je bedrijven aan het werk houdt en geen verloren arbeidspotentieel hebt.
Nee, Bas Jacobs kan zelf nadenken en is macro econoom, dit is zijn visie, niet die van het IMF / wereldbank / oeso whatever.quote:Op dinsdag 17 maart 2020 17:12 schreef Klopkoek het volgende:
Je doet nu aan Shoot the Messenger.
IMF, Wereldbank, OESO en de Europese Commissie zeiden hetzelfde.
Daar ben ik het verder wel gewoon mee eens hoor. Tot 2013 hadden de belastingen niet zo hoog gehoeven.quote:Op dinsdag 17 maart 2020 17:12 schreef Klopkoek het volgende:
Iig is het een leugen dat de VVD het land zo goed hersteld heeft. Helemaal niet waar.
Ik post zijn artikel omdat hij het goed uit legt daarin. Het is een mening en observatie die door relevante instanties wordt gedeeld.quote:Op dinsdag 17 maart 2020 17:13 schreef ludovico het volgende:
[..]
Nee, Bas Jacobs kan zelf nadenken en is macro econoom, dit is zijn visie, niet die van het IMF / wereldbank / oeso whatever.
Dat is waar, maar hij heeft zijn eigen mening.quote:Op dinsdag 17 maart 2020 17:34 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ik post zijn artikel omdat hij het goed uit legt daarin. Het is een mening en observatie die door relevante instanties wordt gedeeld.
Dat zeg ik niet ik zeg dat als we allemaal voor dezelfde oplossing kiezen en het is niet de juiste dan blijf je in de problemen zitten.quote:Op dinsdag 17 maart 2020 14:45 schreef weetjewel5 het volgende:
[..]
waarom gaat t fout als NL net als Italie en Fra in lockdown gaat?
De site waar je WTV aan kan vragen lag er de laatste dagen overdag grotendeels uit. Denk voor donderdag meer dan 100.000 aanvragen.quote:
https://nos.nl/liveblog/2(...)nstregeling-aan.htmlquote:Kabinet presenteert 'omvangrijk noodpakket voor banen en economie'
Het kabinet stelt tientallen miljarden beschikbaar om te voorkomen dat bedrijven omvallen tijdens de coronacrisis. Daarmee neemt het meerdere maatregelen, als onderdeel van een "omvangrijk noodpakket voor banen en economie", zei minister Wiebes van Economische Zaken en Klimaat in een persconferentie.
Zo komt er een noodloket voor sectoren die hard zijn getroffen door de coronacrisis, zoals eet- en drinkgelegenheden, de reisbranche en bedrijven in de culturele sector. Het loket biedt hun een vaste tegemoetkoming van 4000 euro. Het kabinet komt op korte termijn met een lijst van type bedrijven die voor deze regeling in aanmerking komen.
Zzp'ers
Ook zzp'ers die zonder opdrachten komen te zitten door de crisis, krijgen financiële hulp van de overheid. "Zij zijn op de arbeidsmarkt de frontlinie in het geval van zwaar weer", zei minister Koolmees van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. "Die willen en zullen we niet in de kou laten staan."
Zzp'ers kunnen straks eerder aanspraak maken op een bijstandsuitkering. De aanvraagprocedure wordt versneld en de vermogens- en partnertoets komen tijdelijk te vervallen. Zelfstandigen hoeven dus niet hun vermogen aan te spreken en ook het inkomen van hun partner is geen belemmering voor het krijgen van een uitkering.
De regeling zal drie maanden duren. Maar, waarschuwt Koolmees: "Loop niet morgen naar uw gemeente. Er is tijd nodig om deze regeling netjes neer te zetten. Daar werken we keihard aan, we houden u op de hoogte."
Werktijdverkorting
Eerder vandaag werd al bekend dat de regeling voor werktijdverkorting wordt verruimd. De overheid neemt straks maximaal 90 procent van de tijdelijke WW-uitkering voor thuiszittende werknemers voor haar rekening. Nu is dat nog maximaal 75 procent.
De regeling voor werktijdverkorting is bedoeld voor werkgevers die tijdelijk minder of geen werk meer hebben voor hun personeel. Er zijn de afgelopen periode al zo'n 78.000 aanvragen voor werktijdverkorting gedaan, vertelde minister Koolmees in de persconferentie. Normaal gesproken zijn dat er enkele honderden per jaar
Maarja die Noord Europese landen zijn ook non stop aan het loonmatigen..quote:Op dinsdag 17 maart 2020 21:16 schreef Digi2 het volgende:
Italy calls for coronavirus bonds
Ik geef dit weinig kans van slagen. Het is de zoveelste poging tot een vorm van transfer-unie en daar zijn de meeste noord-europese landen allergisch voor. De italianen leven al langere tijd ver boven hun stand. Totaal geen begrotingsruimte creeeren voor tegenslagen en dan de rekening naar de buurman schuiven als het misgaat
Moet je wel een groot deel van de bevolking blootstellen aan Corona, en dan is het beste denk ik, de mensen die er niet de pijp van uit gaan. Maar dan riskeer je toch wel weer levens ergens.quote:
De euro werd opgericht als harde valuta en de italianen kiezen er zelf voor. Het staat hen vrij uit de EU te treden en afscheid te nemen van de euro, a la Brexit en de lira in te voeren.quote:Op dinsdag 17 maart 2020 21:55 schreef ludovico het volgende:
[..]
Met een wisselkoers hadden we dit soort waanzin niet.
Het geldt idem voor NL hoor.quote:Op dinsdag 17 maart 2020 22:00 schreef Digi2 het volgende:
[..]
De euro werd opgericht als harde valuta en de italianen kiezen er zelf voor. Het staat hen vrij uit de EU te treden en afscheid te nemen van de euro, a la Brexit en de lira in te voeren.
Zeker, elk lid van de eurozone kan uit de EU en daarmee uit de eurozone treden. Nederland zal dat niet snel doen want onze uitgangspositie is totaal anders dan die van de italianen. Griekenland durfde het destijds niet aan. Italie kan ook defaulten en in de euro blijven maar dan moeten de pensioenen drastisch verlaagd en een groot deel van de ambtenaren ontslagen. Het griekse recept maar dan nog drastischer. Productiviteit en levenstandaard zullen versnelt in balans moeten worden gebracht.quote:
Is uiteindelijk een referendum item. En reken maar dat dit net als bij de Britten nabij de 50% zal uitkomen.quote:Op dinsdag 17 maart 2020 23:03 schreef Digi2 het volgende:
Nederland zal dat niet snel doen want onze uitgangspositie is totaal anders dan die van de italianen.
Op de markt komen veel meer mensen op af en het zijn vooral van die mensen die alles even moeten aanraken.quote:Op vrijdag 13 maart 2020 14:00 schreef SeLang het volgende:
[..]
Die marktkooplui hebben best wel een punt
https://www.nrc.nl/nieuws(...)77#upd20200317195811quote:Cruiseschepen niet meer welkom in haven van Amsterdam
De haven van Amsterdam weert per direct alle cruiseschepen. Zowel grote cruiseschepen als riviercruises zijn niet meer welkom, laat topman Koen Overtoom weten in een verklaring. De rest van de haven blijft wel open.
„Wij voelen ons verantwoordelijk als haven van en voor Amsterdam en voor de regio”, aldus Overtoom. April en mei zijn normaal gesproken drukke periodes voor cruises, omdat dan de Keukenhof open is. Het is nog niet bekend hoelang de haven gesloten zal blijven voor cruiseschepen.
quote:Op dinsdag 17 maart 2020 22:36 schreef Kaji het volgende:
Ik vrees dat de wereldwijde economische schade op termijn veel meer slachtoffers zal eisen dan de ziekte zelf. Al zal gedaalde luchtvervuiling dat wellicht deels compenseren. Helaas is dit erg moeilijk te bewijzen en uit te leggen, dus kiezen overheden toch vooral voor strenge maatregelen.
https://www.rtlnieuws.nl/(...)flora-holland-exportquote:Er staat wat op het spel. De Nederlandse sierteelt is na machines en metaal de derde exportsector. Op een totale jaaromzet van 7 miljard euro komt 6,2 miljard euro van de export. Daarmee is Nederland goed voor ruim een derde van de wereldwijde bloemen- en plantenhandel. Zo'n 150.000 mensen zijn actief in de sector.
Het is dan ook niet gek dat de branche expliciet werd genoemd door premier Mark Rutte in zijn speech waarin hij beloofde het Nederlandse bedrijfsleven te zullen helpen. Maar die hulp moet dan wel snel komen, anders dreigt een kaalslag, waarschuwt Van Schilfgaarde. "Als er niets snel iets gebeurt, vallen kerngezonde bedrijven straks bij bosjes om. Het is écht een paar minuten voor twaalf."
quote:Trendbreuk: ABN houdt rekening met stijgende hypotheekrente
Voor het eerst sinds lange tijd is het aannemelijker dat de hypotheekrente gaat stijgen dan verder gaat dalen. Dat komt door de economische onzekerheid die het gevolg is van de coronacrisis.
Dat is de verwachting van ABN Amro.
Eerder ging de bank er nog vanuit dat, ondanks dat de hypotheekrente al historisch laag is, de rente verder zou dalen. Maar die voorspelling dateerde nog van voor het moment dat de coronacrisis in Nederland en in de rest van de westerse wereld in alle hevigheid losbarstte.
Rente omhoog
"Het is daarom aannemelijk dat de hypotheekrente eerder licht omhoog gaat dan omlaag, zoals wij eerder nog verwachtten. Dit geldt zowel voor leningen met een korte als voor leningen met een lange rentevastlooptijd", schrijft het economisch bureau.
De reden daarvoor is de financiële onzekerheid die opeens is ontstaan. Door de crisis verdampen bedrijfswinsten en beurskoersen dalen hard. Bovendien lopen de rentes op obligaties op, omdat de kans toeneemt dat bedrijven op termijn niet aan hun schuldverplichtingen kunnen voldoen.
Lastiger aan geld komen
"Vanwege de te verwachten kredietverliezen is het ook voor banken lastiger geworden om geld aan te trekken voor kredietverlening", voegt ABN daaraan toe. En hoewel centrale banken kaar staan om op grote schaal goedkoop geld te verstrekken aan banken en via opkoopprogramma's de rentes op obligaties laag houden, zal geld lenen waarschijnlijk toch duurder worden.
De crisis brengt nu eenmaal kredietrisico's met zich mee, stelt de bank, waardoor de kans groter is dat de rente gaat stijgen dan gaat dalen.
Wennen
Voor huizenkopers is dat nieuws wel weer even wennen, want de afgelopen jaren ging de lijn alleen maar verder naar beneden, waardoor het lenen van geld om een huis te kopen steeds goedkoper werd.
Vorige maand nog daalde de hypotheekrente naar een historisch dieptepunt. Huizenkopers kunnen de rente voor tien jaar vastzetten op minder dan 1 procent.
https://www.rtlnieuws.nl/(...)gende-hypotheekrente
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |