quote:Corona: de klap die Duitsland niet kan gebruiken
Het gaat niet lekker met de economie van onze buren. Een Europese uitbraak van het coronavirus kunnen de Duitsers dus echt niet gebruiken.
twitter:CNBCnow twitterde op dinsdag 25-02-2020 om 20:10:02BREAKING: Dow drops more than 800 points, S&P 500 plunges nearly 3% https://t.co/zVHWEwEOTL https://t.co/0omHqlIVPU reageer retweet
Bijna elk nadeel heeft zijn voordeelquote:Op dinsdag 25 februari 2020 20:32 schreef halfway het volgende:
Alles valt stil dus het klimaat is gered.
alleen de crematoria draaien overuren.quote:Op dinsdag 25 februari 2020 20:32 schreef halfway het volgende:
Als het in Nederland komt is het stikstof probleem zo opgelost.quote:Op dinsdag 25 februari 2020 20:32 schreef halfway het volgende:
Crematoria op zonne-energie wordt een gat in de markt.quote:Op dinsdag 25 februari 2020 20:34 schreef weetjewel5 het volgende:
[..]
alleen de crematoria draaien overuren.
misschien kunnen ze van die zwaveldioxide weer energie opwekken.quote:Op dinsdag 25 februari 2020 20:38 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Crematoria op zonne-energie wordt een gat in de markt.
Mwah, als het veel is kan je het verder oxideren tot zwaveltrioxide en er zwavelzuur mee maken.quote:Op dinsdag 25 februari 2020 20:43 schreef weetjewel5 het volgende:
[..]
misschien kunnen ze van die zwaveldioxide weer energie opwekken.
en hoe lang speelt dit al bij jullie?quote:Op dinsdag 25 februari 2020 21:15 schreef ETA het volgende:
Schade van ons team loopt nu al in de ¤100k plus.
Mijn team is o.a. verantwoordelijk voor ontwikkeling en sourcing van producten die nodig zijn voor evenementen wereldwijd. We zorgen ervoor dat de spullen in Nederland binnenkomen, en worden dan weer verspreid naar onze partners over de rest van de wereld. Deze producten hebben specifieke branding voor deze evenementen. Als wij de spullen te laat krijgen, dan zijn ze in principe waardeloos.
We hebben enkele miljoenen in orders staan, maar gaat deels te laat komen. Dus nu gaan we deels van de spullen invliegen tegen absurde prijzen. Als vanaf nu alles goed gaat, dan is de schade "maar" ¤100k-¤200k . Als we nog 2-3 weken extra vertraging krijgen, dan mag er een 0 achter het bedrag bij.
Al met al een drukke periode. Als dit achter de rug is, dan zal er een discussie oplaaien over strategisch spreiden van producties. Echter in de praktijk zal dit niet zo makkelijk gaan...
27 januari ons eerste meeting hierover gehad, toen was er nog relatief weinig bekend. Een week later zijn we begonnen aan dagelijkse calls met stakeholders om de impact te beoordelen en zoveel mogelijk te minimaliseren. Er is toen gekeken naar wat de impact zou zijn (was nog helemaal niet te zeggen), tot verkenning productiemogelijkheden in andere landen.quote:Op dinsdag 25 februari 2020 21:17 schreef weetjewel5 het volgende:
[..]
en hoe lang speelt dit al bij jullie?
Hoogovens draait toch nog?quote:Op dinsdag 25 februari 2020 20:34 schreef weetjewel5 het volgende:
[..]
Mwa, binnen enkele maanden blijkt misschien dat spreiding van produktie geen verschil had gemaakt, omdat alle landen getroffen worden.quote:Op dinsdag 25 februari 2020 21:15 schreef ETA het volgende:
Al met al een drukke periode. Als dit achter de rug is, dan zal er een discussie oplaaien over strategisch spreiden van producties. Echter in de praktijk zal dit niet zo makkelijk gaan...
Dank voor het posten. Jullie zitten wel op de plek waar bedrijfsmatig de eerste klappen vallen zegquote:Op dinsdag 25 februari 2020 21:15 schreef ETA het volgende:
Schade van ons team loopt nu al in de ¤100k plus.
Mijn team is o.a. verantwoordelijk voor ontwikkeling en sourcing van producten die nodig zijn voor evenementen wereldwijd. We zorgen ervoor dat de spullen in Nederland binnenkomen, en worden dan weer verspreid naar onze partners over de rest van de wereld. Deze producten hebben specifieke branding voor deze evenementen. Als wij de spullen te laat krijgen, dan zijn ze in principe waardeloos.
We hebben enkele miljoenen in orders staan, maar gaat deels te laat komen. Dus nu gaan we deels van de spullen invliegen tegen absurde prijzen. Als vanaf nu alles goed gaat, dan is de schade "maar" ¤100k-¤200k . Als we nog 2-3 weken extra vertraging krijgen, dan mag er een 0 achter het bedrag bij.
Veel bedrijven in andere landen halen hun grondstoffen of onderdelen ook uit China, dus je ziet dat in andere landen ook flinke vertragingen zijn. En als ze kunnen produceren, dan is hun orderboek stampvol.quote:Op dinsdag 25 februari 2020 21:31 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Mwa, binnen enkele maanden blijkt misschien dat spreiding van produktie geen verschil had gemaakt, omdat alle landen getroffen worden.
Voor de toekomst is dit natuurlijk altijd een goed idee.quote:Op dinsdag 25 februari 2020 21:31 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Mwa, binnen enkele maanden blijkt misschien dat spreiding van produktie geen verschil had gemaakt, omdat alle landen getroffen worden.
Harry mensgodquote:Op dinsdag 25 februari 2020 20:34 schreef weetjewel5 het volgende:
[..]
Snel verkopen dusquote:Op woensdag 26 februari 2020 00:05 schreef vosss het volgende:
Wat gaat dit doen met huizenprijzen en hypotheken en alles?
Ik ga zaterdag een koopakte tekenen. Zonder voorwaarde verkoop eigen huis. Omdat dat toch dik in de plus staat. En in een populaire buurt. Dus normaliter zo verkocht.
Maar als over een maand de economie op zn gat ligt.... wat dan???
quote:Op dinsdag 25 februari 2020 20:32 schreef halfway het volgende:
sowieso nooit doen tenzij je je beide huizen kan veroorlovenquote:Op woensdag 26 februari 2020 00:05 schreef vosss het volgende:
Ik ga zaterdag een koopakte tekenen. Zonder voorwaarde verkoop eigen huis. Omdat dat toch dik in de plus staat. En in een populaire buurt. Dus normaliter zo verkocht.
Dat kan ook wel hoor, maar niet als het finaal in elkaar dondert en ik nog maar een ton voor mn huidige huis krijg ipv 3,5 ton. Dan krijg ik de financiën niet rond.quote:Op woensdag 26 februari 2020 00:39 schreef Tarado het volgende:
[..]
sowieso nooit doen tenzij je je beide huizen kan veroorloven
Dat zal wel loslopenquote:Op woensdag 26 februari 2020 01:01 schreef vosss het volgende:
[..]
Dat kan ook wel hoor, maar niet als het finaal in elkaar dondert en ik nog maar een ton voor mn huidige huis krijg ipv 3,5 ton. Dan krijg ik de financiën niet rond.
Ik hoop het. Anders ben ik ipv gratis van mn restschuld vorige woning af en er een beter huis voor terug voor minder geld verder van huis met een nog veel dikkere schuld vanwege die 10% zegmaar.quote:
Kwartje vijftig. Eenmalig.quote:Op woensdag 26 februari 2020 01:09 schreef MadJackthePirate het volgende:
[..]
Speciaal prijsje maatje, alleen voor jou
Er zijn daar toch dorpen waar je voor een dollar een huis hebtquote:Op woensdag 26 februari 2020 01:07 schreef Scarface88 het volgende:
Mijn vrouw en ik hopen stiekem wel op economische gevolgen op huizenmarkt zodat we eindelijk een huis kunnen kopen hier in de VS.
Ja tussen de crack users en meth heads. Nee bedanktquote:Op woensdag 26 februari 2020 01:27 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Er zijn daar toch dorpen waar je voor een dollar een huis hebt
Volgens mij niet eens, zijn letterlijk ghost townsquote:Op woensdag 26 februari 2020 01:30 schreef Scarface88 het volgende:
[..]
Ja tussen de crack users en meth heads. Nee bedankt
Pharma, als je het goede bedrijf kiest dat een goed vaccin ontwikkeld.quote:Op woensdag 26 februari 2020 01:34 schreef einzeinz het volgende:
Wat zouden goeie sectoren zijn om in te investeren?
Mij valt op dat 3M bv. niet te hard daalt!
ja hier ook zoiets. Nieuwbouwhuis in aanbouw, huidig huis nog niet verkocht maar de opbrengst is wel deels nodig om in elk geval het overbruggingskrediet mee af te lossen.quote:Op woensdag 26 februari 2020 01:01 schreef vosss het volgende:
[..]
Dat kan ook wel hoor, maar niet als het finaal in elkaar dondert en ik nog maar een ton voor mn huidige huis krijg ipv 3,5 ton. Dan krijg ik de financiën niet rond.
Nee, behalve als je denkt dat er nog veel mensen gaan reizen.quote:Op woensdag 26 februari 2020 01:37 schreef einzeinz het volgende:
Oliebedrijven doen het ook niet goed omdat er geen vraag is naar transport.
Luchtvaart is ook aan het stilvallen.
ETF op de toeristisch sector nemen?
Dan hoop ik voor jou en voor mij dat voorlopig in elk geval de poep nog niet door de ventilator slingert.quote:Op woensdag 26 februari 2020 01:38 schreef Aventura het volgende:
[..]
ja hier ook zoiets. Nieuwbouwhuis in aanbouw, huidig huis nog niet verkocht maar de opbrengst is wel deels nodig om in elk geval het overbruggingskrediet mee af te lossen.
quote:Op woensdag 26 februari 2020 01:37 schreef einzeinz het volgende:
Wat is daar zo vreemd aan? Toeristische sector krijgt zware klappen terwijl iedereen weet dat het over een jaar weer booming business is.quote:
die klap moet nog komen denk ikquote:Op woensdag 26 februari 2020 09:27 schreef einzeinz het volgende:
[..]
Wat is daar zo vreemd aan? Toeristische sector krijgt zware klappen terwijl iedereen weet dat het over een jaar weer booming business is.
Laag inkopen noemt men zoiets
sars duurde iets van 8 maandenquote:Op woensdag 26 februari 2020 12:32 schreef weetjewel5 het volgende:
https://www.nhnieuws.nl/n(...)klm-door-coronavirus
de bezuinigingen bij KLM beginnen nu al, wat gaat er wel niet gebeuren als dit maanden door gaat? n hoop failliete bedrijven.
In Azië lag de boel aardig plat alleen was China toen nog niet de economische grootmacht die ze nu wel zijnquote:Op woensdag 26 februari 2020 13:09 schreef weetjewel5 het volgende:
[..]
was het toen ook zo extreem als nu? kan me niet meer herinneren.
quote:WTI Crude Oil (Nymex)
USD/bbl. $46.41 (-2.32 -4.76%)
En vandaag nog eens 4,6 % eraf.quote:Op woensdag 26 februari 2020 10:12 schreef Houtenbeen het volgende:
[ afbeelding ]
Huppakee vandaag weer 2,6% eraf
Straks opnieuw de dicussie over pensioenfondsen die onder water staan en pensioenen moeten kortenquote:Op donderdag 27 februari 2020 16:42 schreef Graf..Coudenhove..Kalergi het volgende:
[..]
En vandaag nog eens 4,6 % eraf.
Ik neem er maar een borrel opquote:Op donderdag 27 februari 2020 17:10 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Straks opnieuw de dicussie over pensioenfondsen die onder water staan en pensioenen moeten korten
Alle luchtvaartaandelen gaan dit merken de meeste staan al flink lager tov een maand geleden.quote:Op donderdag 27 februari 2020 17:41 schreef einzeinz het volgende:
Wat denken jullie van het aandeel Lufthansa?
Als de pleuris nog ff in Duitsland uitbreekt staan we in no-time op ¤10 met dit aandeel.
Als je pensioen niet dichtbij is toch alleen maar positief?quote:Op donderdag 27 februari 2020 18:32 schreef Fe2O3 het volgende:
Qua gevolgen, denk maar eens aan jullie pensioen. Dat geld zit allemaal in beleggingen.
Bovendien zijn er over een paar maanden wellicht een stuk minder gepensioneerdenquote:Op donderdag 27 februari 2020 19:20 schreef foetre het volgende:
[..]
Als je pensioen niet dichtbij is toch alleen maar positief?
Pensioenfondsen die korten blijft dus meer over , van de pensioen inleg worden dan meer participaties aangekocht die later meer waard zijn.
Of zie ik dit nu verkeerd
Geen woning tekort meer, zorgkosten gaan ook gelijk met 50% naar beneden .Gewoon even het kaf van de koren scheidenquote:Op donderdag 27 februari 2020 19:25 schreef Perrin het volgende:
[..]
Bovendien zijn er over een paar maanden wellicht een stuk minder gepensioneerden
Niet allemaal in aandelenquote:Op donderdag 27 februari 2020 18:32 schreef Fe2O3 het volgende:
Qua gevolgen, denk maar eens aan jullie pensioen. Dat geld zit allemaal in beleggingen.
Ben je wielrenner ofzo? Wat hebben we met jouw training te maken?quote:Op donderdag 27 februari 2020 18:32 schreef Fe2O3 het volgende:
Persoonlijk had ik deze week in Japan kunnen zitten voor een training, die heb ik maar naar 'ooit' gezet.
Bedrijfsmatig ... Klanten trainen jaquote:Op donderdag 27 februari 2020 19:46 schreef kibo het volgende:
[..]
Niet allemaal in aandelen
[..]
Ben je wielrenner ofzo? Wat hebben we met jouw training te maken?
Olie trekt wel weer aan. Slecht idee om nu te kopen, maar geen nood om nu te verkopen.quote:Op woensdag 26 februari 2020 01:37 schreef einzeinz het volgende:
Wij hebben van verschillende leveranciers (verlichting en elektra) twee a drie weken terug al waarschuwingen gehad dat ze waarschijnlijk hun voorraden niet op peil kunnen houden. Ook de 'made in Europe' producenten waarschuwen hiervoor, want onderdelen zoals LED's, drivers en dimmers komen ook bij de Europese fabrikanten uit China.quote:Op donderdag 27 februari 2020 19:29 schreef -_Guitarist_- het volgende:
In de zonnepanelen waar ik in werk begint het nu ook voelbaar te worden. Prijzen lopen nogal op en de panelen worden met de dag lastiger leverbaar. Er zijn merken waar de levertijd op 'unknown' staat. En er zijn bedrijven waar zelfs geen bestellingen meer gemaakt kunnen worden.
Geldt natuurlijk niet alleen voor deze sector, maar ik ben bang dat alles vroeg of laat finaal in de shit gaat lopen.
Waarom slecht om te kopen?quote:Op donderdag 27 februari 2020 21:36 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Olie trekt wel weer aan. Slecht idee om nu te kopen, maar geen nood om nu te verkopen.
Omdat Covid19 nog druk bezig is de wereld te veroveren. Beurzen zitten nog niet op hun dieptepunt.quote:
Op een dag stijgt het.quote:Op donderdag 27 februari 2020 22:31 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Omdat Covid19 nog druk bezig is de wereld te veroveren. Beurzen zitten nog niet op hun dieptepunt.
Inderdaad, het w8en was op een Black Swan en die is gekomen in de vorm van de Corona-virus uitbraak. Werk aan de winkel voor de centrale banken en hun valutapersen, dat is ook en signaal weer te gaan kopen als die er een tandje bovenop doen. De al decennialange centrale bank put die gaande is gaat nog wel ff doorquote:Op donderdag 27 februari 2020 22:31 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Omdat Covid19 nog druk bezig is de wereld te veroveren. Beurzen zitten nog niet op hun dieptepunt.
Aardolie, ook in mineur.quote:Op vrijdag 28 februari 2020 10:42 schreef Elan het volgende:
AEX krijgt weer aardige klappen. Bijna -5% en de dag is nog jong.
USD/bbl. 45.51 (-1.58 -3.36%)
Brent Crude (ICE)
USD/bbl. 50.65 (-1.53 -2.93%)
Cash op de beleggingsrekeningen en wachten tot men denkt het juiste instapmoment ziet en dan weer vol in aandelen/opties et cetera.quote:Op zaterdag 29 februari 2020 02:24 schreef PP_Sound het volgende:
Waar gaat al dat geld heen wat eruit getrokken wordt?
Ik hoop het stiekem wel sorry vosss.quote:Op woensdag 26 februari 2020 01:41 schreef vosss het volgende:
[..]
Dan hoop ik voor jou en voor mij dat voorlopig in elk geval de poep nog niet door de ventilator slingert.
Snel verkopen...quote:Op woensdag 26 februari 2020 00:05 schreef vosss het volgende:
Bron: https://nos.nl/artikel/23(...)at-in-de-winkel.htmlquote:Kerstballen uit China dit jaar misschien wel te laat in de winkel
Veel van de circa 15.000 Nederlandse importeurs die zaken doen met China hebben in ieder geval figuurlijk slapeloze nachten. Zij wachten met smart op duizenden containers met bestelde artikelen uit dat land. Maar door de uitbraak van het coronavirus liggen de fabrieken er stil en komen bestellingen waarschijnlijk maanden later aan in Europa.
Eén van de importeurs is Diederik Kersten uit Nieuwegein. Hij vreest dat containers vol kerstballen en slingers niet op tijd in de Rotterdamse haven arriveren.
"Ja, dan kun je zeggen: waar maak je je druk om, het is pas februari. Maar mijn klanten - zoals tuincentra, woonwarenhuizen en discounters - willen die spullen in juli hebben. Om de kerstshows op te kunnen bouwen. Als het zo doorgaat, komen die spullen pas half september."
En dan zullen ze dat met oude kerstballen moeten doen, zegt Kersten:
1:07
Kerstballen waarschijnlijk te laat: 'Wordt kerstshow zonder pop-art'
Uit cijfers van transportorganisatie evofenedex bleek gisteren dat tot nu toe al 105 afvaarten vanuit China naar Europa en de VS zijn geannuleerd. Door de uitbraak van het virus vertrekken er 20 procent minder containerschepen.
Ook Zuid-Korea wordt volgens evofenedex inmiddels "een zorgenkind". Veel afvaarten, met normaal gesproken aan boord halffabricaten voor machines en elektronica, worden geannuleerd.
180 containers telaat
Importeur Kersten laat een lijst zien vol oranje strepen. "Dat zijn de containers die voorlopig niet komen. Dat zijn er 180." Containers vol kerstversiering, maar ook met andere decoratie-artikelen zoals kussens, kaarsen, vazen, glazen potten en dienbladen.
"Het ergste is: veel van die spullen heb ik al betaald. Dat geld krijg ik voorlopig niet terug. En ik mis op die manier natuurlijk heel veel omzet. Eén van mijn klanten heeft gezegd: schuif die bestelling maar een jaar door."
De importeur leert er wel van. Bijna alle kerstspullen komen jaarlijks uit China, al decennia lang. "Dat gaan we voortaan anders doen. Meer risicospreiding. Volgende week ga ik naar Portugal om daar keramiek te bekijken. Kan ik ook in Turkije kopen. Maar niet alles meer uit China. Dat risico is te groot."
Veel arbeiders nog thuis
Best Buying Service (BBS) is een bedrijf dat Nederlandse winkelketens helpt bij de inkoop in China en het regelen van de hele productie. BBS-directeur Wim Braafhart houdt voor klanten precies bij hoe de vlag erbij hangt in China.
Zo weet hij dat de fabrieken in China nog maar draaien op 40 procent van hun capaciteit. "Dat komt bijvoorbeeld doordat 150 tot 160 miljoen arbeiders nog van hun woonplaats naar de fabriek waar ze werken moeten reizen. Dat is best wel dramatisch."
Ook de komende weken zullen fabrieken niet op volle kracht produceren, is zijn verwachting. "En bijvoorbeeld de spullen voor Kerst moeten nú gemaakt worden. De hele wereld wacht op de Chinese kerstproductie. Want één ding weten we zeker: Kerst valt ook dit jaar weer op 25 en 26 december."
Winkelketens nerveus
Al die onzekerheid maakt winkelketens nerveus. Want van één ding houden Blokker, Action en Ikea niet: lege schappen. "En als dat dreigt te gebeuren, moet een winkel op zoek naar alternatieve leveranciers. Misschien dichterbij. Daarom moeten wij dat voor winkels monitoren."
Volgens Braafhart is de productie nu al vier tot zes weken vertraagd. Volgens hem komen er nog zeker vier weken bij. "Nu realiseren we ons pas dat wij het consumerende deel van de wereld zijn en China het producerende deel. De corona-uitbraak had plaats in het producerende deel, met alle gevolgen van dien."
Zou het?quote:Op donderdag 27 februari 2020 19:52 schreef Landgeld het volgende:
Huizenmarkt moet even een correctie krijgen...
Wat heeft dit met economische gevolgen te maken?quote:Op zaterdag 29 februari 2020 11:55 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
https://www.francetvinfo.(...)ionnels_3846311.html
3 dokters in Parijs testen positief.
Teveel tabs openquote:Op zaterdag 29 februari 2020 11:59 schreef einzeinz het volgende:
[..]
Wat heeft dit met economische gevolgen te maken?
Vanwege de zomificatie van banken en bedrijven door QE en langdurig lage rentes kunnen banken zoals deutsche bank beginnen omvallen. Het aantal non-performing loans zal al snel het nu al karige eigen vermogen van banken laten verdampen waardoor deze insolvent raken.quote:Op donderdag 27 februari 2020 22:31 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
ik las dat 1 op de 8 banken/grote bedrijven zombie's zijn, kan ff de bron niet vinden. lijkt me nog al veel.quote:Op zaterdag 29 februari 2020 12:17 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Vanwege de zomificatie van banken en bedrijven door QE en langdurig lage rentes kunnen banken zoals deutsche bank beginnen omvallen. Het aantal non-performing loans zal al snel het nu al karige eigen vermogen van banken laten verdampen waardoor deze insolvent raken.
Kan zomaar nog vele maanden gaan duren.quote:Op zaterdag 29 februari 2020 13:05 schreef Landgeld het volgende:
Zelf verwacht ik dat dit nog maar het begin is. Over een maand is het helemaal over Nederland uitgebreid, en ook andere landen in Europa.
Ook zal het nog even in China doordenderen.
heeft NL een voordeel omdat we veel voedsel produceren?quote:Op zaterdag 29 februari 2020 13:05 schreef Landgeld het volgende:
Zelf verwacht ik dat dit nog maar het begin is. Over een maand is het helemaal over Nederland uitgebreid, en ook andere landen in Europa.
Nederland is export land. Ook richting China. Kortom weinig voordeel.quote:Op zaterdag 29 februari 2020 13:24 schreef weetjewel5 het volgende:
[..]
heeft NL een voordeel omdat we veel voedsel produceren?
Ja. Mensen worden bangquote:Op zaterdag 29 februari 2020 13:13 schreef Perrin het volgende:
[..]
Kan zomaar nog vele maanden gaan duren.
Ik denk dat we een klap krijgen als mensen vakanties gaan annuleren.quote:Op zaterdag 29 februari 2020 13:05 schreef Landgeld het volgende:
er wordt weinig gewerkt in China dus ook in de havens lijkt me.quote:Op zaterdag 29 februari 2020 15:13 schreef Landgeld het volgende:
[..]
Nederland is export land. Ook richting China. Kortom weinig voordeel.
En de huizenprijzen?quote:Op zaterdag 29 februari 2020 15:51 schreef janzjanz het volgende:
Bij de vorige uitbraken van ziektes is de wereldhandel inderdaad korte tijd stilgevallen en zijn de koersen snel gedaald. Als het virus straks onder controle komt, zal naar alle waarschijnlijkheid de handel en de beurskoersen weer opleven.
Wat het nu wel bijzonder maakt is dat we al sinds 2009 een opgaande economie hebben. En na zo lange tijd een stijgende beurs komt het vaak voor dat er een forse correctie komt met dito gevolgen voor de economie, huizenprijzen, salarissen, economische bedrijvigheid etc. Net als rond 2000 en 2008 .
Wie zal het zeggen? Ik heb gegokt op een forse koerval en al mijn aandelen verkocht.
Is afhankelijk van de werkgelegenheid. Snel oplopende werkloosheid kan de huizenmarkt doen crashen.quote:
De Nederlandse huizenmarkt is een bijzondere. Het eigen woning bezit is veel te laag in vergelijking met de rest van Europa. En de Nederlandse overheid bouwt veel te weinig. Dat zorgt voor grote problemen onder starters en is niet goed voor de Nederlandse economie uiteindelijk.quote:Op zondag 1 maart 2020 09:45 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Is afhankelijk van de werkgelegenheid. Snel oplopende werkloosheid kan de huizenmarkt doen crashen.
Noodtoestand is nu afgeroepen in jouw staat toch?quote:Op woensdag 26 februari 2020 01:07 schreef Scarface88 het volgende:
Mijn vrouw en ik hopen stiekem wel op economische gevolgen op huizenmarkt zodat we eindelijk een huis kunnen kopen hier in de VS.
quote:Op zondag 1 maart 2020 09:45 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Is afhankelijk van de werkgelegenheid. Snel oplopende werkloosheid kan de huizenmarkt doen crashen.
Niet te vergeten dat we nog een stikstofcrisis hebben. Ik ben benieuwd hoe deze cocktail uitpakt voor de huizenprijzen.quote:Op zondag 1 maart 2020 10:10 schreef janzjanz het volgende:
[..]
De Nederlandse huizenmarkt is een bijzondere. Het eigen woning bezit is veel te laag in vergelijking met de rest van Europa. En de Nederlandse overheid bouwt veel te weinig. Dat zorgt voor grote problemen onder starters en is niet goed voor de Nederlandse economie uiteindelijk.
Zie dit filmpje van de Open Universiteit in het artikel van het AD. Zeer informatief
https://www.ad.nl/wonen/h(...)van-europa~abf4b3bb/
En dat wordt natuurlijk politiek aan de kaak gesteld:
http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/
Het gevaar vanuit economisch standpunt is ook niet dat er wat mensen sterven, maar meer de verstoringen in supply chain en dergelijke. Heel veel is tegenwoordig "just in time" met zo klein mogelijke voorraden, dus de economie is daar nu veel kwetsbaarder voor dan vroeger.quote:Op zondag 1 maart 2020 11:20 schreef Bayswater het volgende:
In Japan, China en Europa vormt de vergrijzing een groot probleem nu en in de toekomst voor de economie. Zie eigenlijk het probleem niet zo van dit virus en zeker niet alle panische reacties met name gevoed door de media door iedere besmetting en overledene te melden. We worden vanzelf immuun voor dit virus, enige probleem is een tijdelijke piek in de zorg en ziekenhuisopvang. De meeste verschijnselen zijn echter van milde omvang en hebben geen ziekenhuisopname nodig.
Gewoon accepteren en niet proberen te bedwingen dus, komt het helemaal weer goed met de economie.
Geen idee. Waar staat dat?quote:Op zondag 1 maart 2020 11:24 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Noodtoestand is nu afgeroepen in jouw staat toch?
Dus jij verwacht de komende dagen een verdere (harde) daling van de beurzen?quote:Op zondag 1 maart 2020 11:40 schreef SeLang het volgende:
[..]
Het gevaar vanuit economisch standpunt is ook niet dat er wat mensen sterven, maar meer de verstoringen in supply chain en dergelijke. Heel veel is tegenwoordig "just in time" met zo klein mogelijke voorraden, dus de economie is daar nu veel kwetsbaarder voor dan vroeger.
Door het wanbeleid dat centrale banken de afgelopen jaren hebben gevoerd met veel te veel liquiditeit en veel te lage rentes en het stimuleren van aandelen terugkoop met schuld in het kader van trickle down economics zijn de schulden van bedrijven sterk gegroeid en van slechtere kwaliteit. Nu er een periode van lagere winsten / hogere verliezen aankomt door de supply chain disruptie en vraag uitval is er veel minder vlees op de botten om dat op te vangen. En ook als jouw eigen bedrijf gezond is kan je toch worden geraakt door het faillissement van jouw suppliers en klanten. Het is een zichzelf versterkend effect.
Daarom is het beleid van overheden en centrale banken om alles altijd maar te willen backstoppen zo slecht. Je kunt beter elke paar jaar een dipje hebben, want dat maakt het systeem meer robuust. Het is wat dat betreft niet anders als met een organisme dat je altijd maar afschermt van infecties. Dat organisme heeft uiteindelijk van zichzelf geen weerstand meer.
Kijkend naar de credit spreads lijkt iedereen nog steeds in denial
USA:
[ afbeelding ]
Euro Zone:
[ afbeelding ]
twitter:LiveSquawk twitterde op maandag 02-03-2020 om 02:45:36Caixin China PMI Mfg (Feb): 40.3 (est 46, prev 51.1) reageer retweet
twitter:LiveSquawk twitterde op maandag 02-03-2020 om 02:46:05China's Feb Caixin/Markit PMI Shows Production, New Orders Collapse, Employment Shrinks At Sharpest Pace On Record reageer retweet
-3,7%quote:Op maandag 2 maart 2020 08:51 schreef Graf..Coudenhove..Kalergi het volgende:
NieuwsNa zeven dagen op rij dalen is er hoop voor de AEX vandaag.
De focus verschuift misschien van China naar andere landen - vooral Korea - maar het is weer en al coronavirus wat de klok slaat op de networks. Verder zijn er overwegend slechte, maar beter dan verwachte inkoopmanagers in Azië, flirt de VS rente met 1% en wordt er over een Amerikaanse renteverlaging gesproken.
#Bullish
Daar is een term voor: Dead Cat Bouncequote:Op maandag 2 maart 2020 07:52 schreef PippenScottie het volgende:
Aziatische beurzen licht in de plus vandaag.
Bloedbad op de beurzen lijkt dus uit te blijven.
Kans is groot dat nu meer mensen weer aan het werk gaan en met OV reizen er opnieuw uitbraken gaan plaatsvinden in China.quote:Op maandag 2 maart 2020 14:16 schreef Elan het volgende:
[..]
In China (epicentrum van het virus en waar het merendeel van allerlei curciale productie plaats heeft) schijnt men inmiddels alweer aardig tot de orde van de dag te zijn overgegaan en
De nederlandse economie wel maar de meeste landen steken tot over hun oren in de schulden, zowel overheid, bedrijven als particulieren. Tel daarbij op de al langer gaande zijnde zombificatie van banken en bedrijven en het is zo rooskleurig niet.quote:Tel daarbij de mogelijkheid tot de zoveelste renteverlaging op en het feit dat de economie wel een bekkenstootje kan incasserenen het valt allemaal wel mee, economisch gezien.
Ja maar het is geen ebola, het overgrote deel van de mensen die het krijgt heeft variërend van amper klachten tot een flinke griep. Die zitten dan een week thuis en kunnen ze weer aan de bak.quote:Op maandag 2 maart 2020 14:24 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Kans is groot dat nu meer mensen weer aan het werk gaan en met OV reizen er opnieuw uitbraken gaan plaatsvinden in China.
[..]
De nederlandse economie wel maar de meeste landen steken tot over hun oren in de schulden, zowel overheid, bedrijven als particulieren. Tel daarbij op de al langer gaande zijnde zombificatie van banken en bedrijven en het is zo rooskleurig niet.
Een verdere renteverlaging zou wel eens negatief kunnen gaan uitwerken. Het doet namelijk niets voor de reële economie in deze situatie en ontmaskert daarmee de onmacht van de centrale banken die de huidige bubble hebben veroorzaakt.quote:Op maandag 2 maart 2020 14:16 schreef Elan het volgende:
Tel daarbij de mogelijkheid tot de zoveelste renteverlaging op
Het doet juist wel iets, namelijk de onnodige korte termijnpaniek wegnemen die zorgt dat beurzen enorm in het rood schieten terwijl daar feitelijk weinig aanleiding voor is.quote:Op maandag 2 maart 2020 15:05 schreef SeLang het volgende:
[..]
Een verdere renteverlaging zou wel eens negatief kunnen gaan uitwerken. Het doet namelijk niets voor de reële economie in deze situatie en ontmaskert daarmee de onmacht van de centrale banken die de huidige bubble hebben veroorzaakt.
het kan misschien positief zijn voor de beurs (al vraag ik me af of die paar basispunten nog veel uit gaan maken) maar de economie kan gewoon verder in elkaar zakken.quote:Op maandag 2 maart 2020 15:59 schreef Elan het volgende:
[..]
Het doet juist wel iets, namelijk de onnodige korte termijnpaniek wegnemen die zorgt dat beurzen enorm in het rood schieten terwijl daar feitelijk weinig aanleiding voor is.
Nu preventief overheidssteun toezeggen voorkomt dat de markt straks volledig op zijn gat ligt en er een recessie komt puur gebaseerd op angst.
De aandelenmarkt lijkt vandaag positief te reageren en niet meer de 5% stagnatie die we vorige week zagen.
Dat zou kunnen ja, maar daar zijn echter geen concrete indicatoren voor.quote:Op maandag 2 maart 2020 16:10 schreef weetjewel5 het volgende:
[..]
het kan misschien positief zijn voor de beurs (al vraag ik me af of die paar basispunten nog veel uit gaan maken) maar de economie kan gewoon verder in elkaar zakken.
quote:Op maandag 2 maart 2020 14:16 schreef Elan het volgende:
[..]
In China (epicentrum van het virus en waar het merendeel van allerlei cruciale productie plaats heeft) schijnt men inmiddels alweer aardig tot de orde van de dag te zijn overgegaan.
Tel daarbij de mogelijkheid tot de zoveelste renteverlaging op en het feit dat de economie wel een bekkenstootje kan incasseren en het valt allemaal wel mee, economisch gezien.
Zo'n virus biedt ook kansen natuurlijk, aangezien het zich primair lijkt te richten op bejaarden en zwakkeren kan het uiteindelijk nog wel eens voordeliger uitpakken in een sterk vergrijzend land als ze bij bosjes om zouden vallen.
quote:Waarschuwing Aon: corona drukt dekkingsgraad pensioenen omlaag
De gemiddelde dekkingsgraad van Nederlandse pensioenfondsen heeft afgelopen maand een flinke klap gekregen. De dekkingsgraad liep terug van 101 naar 95 procent, meldt pensioenadviseur Aon. De daling is volledig te wijten aan het coronavirus.
Doordat het virus zich verder over de wereld verspreid zijn beleggers onrustig. Aandelen kregen flinke klappen. In januari was al te zien dat de pensioenen de effecten van het virus voelden, maar eind februari werd duidelijk dat de economische gevolgen van het virus veel groter zullen zijn dan eerder werd verwacht.
Zwaard van Damocles
Daardoor blijven kortingen als een zwaard van Damocles boven de pensioenfondsen hangen. De beleidsdekkingsgraad, die wordt gebaseerd op de gemiddelde dekkingsgraad van de afgelopen 12 maanden, bleef vooralsnog wel stabiel op 102 procent. Het wettelijke minimum is tijdelijk 100 procent.
Dat betekent dat voor iedere euro die de fondsen nu en in de toekomst moeten uitkeren, er 1,02 euro in kas is. Dat is dus een klein overschot, maar als de actuele dekkingsgraad te lang onder de 100 procent blijft liggen, is er een serieuze kans dat de beleidsdekkingsgraad onder het kritieke minimum zakt.
Wat voor belang heb je daarbij?quote:Op maandag 2 maart 2020 17:48 schreef einzeinz het volgende:
Ik hoop echt dat we voor de rest van de week weer serieus dalen!
Angst is een slechte raadgever, beter schaffen we dat af. Overheden en centrale banken zijn omnipotent, geen enkele reden voor dergelijke pre-historische drijfverenquote:Op maandag 2 maart 2020 18:26 schreef Elan het volgende:
[..]
the only thing we have to fear is...fear itself
FDA Reports First Drug Shortage Due to Coronavirus, Far Earlier Than Expectedquote:Op maandag 2 maart 2020 18:24 schreef Elan het volgende:
Zijn er eigenlijk al producten moeilijk te krijgen op dit moment die duiden op een wezenlijke afname van het productievolume?
Mondkapjes en handgel buiten beschouwing latende.
Die dode kat springt aardig op vandaagquote:Op maandag 2 maart 2020 13:54 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
Daar is een term voor: Dead Cat Bounce
https://www.investopedia.com/terms/d/deadcatbounce.asp
What is a Dead Cat Bounce?
A dead cat bounce is a temporary recovery of asset prices from a prolonged decline or a bear market that is followed by the continuation of the downtrend. A dead cat bounce is a small, short-lived recovery in the price of a declining security, such as a stock. Frequently, downtrends are interrupted by brief periods of recovery — or small rallies — where prices temporarily rise. The name "dead cat bounce" is based on the notion that even a dead cat will bounce if it falls far enough and fast enough.
[ afbeelding ]
===============
Respect voor de beleggers die nu denken hun slag te slaan via Dollar cost averaging:
https://www.investopedia.(...)cost-averaging-pays/
Dollar cost averaging is a strategy in which an investor places a fixed dollar amount into a given investment (usually common stock) on a regular basis. The investment generally takes place each and every month regardless of what is occurring in the financial markets
Oftewel je gemiddelde inkoopprijs te laten dalen door in een dalende markt te blijven kopen.
Volgens mij zijn ze veel te vroeg om daarmee te beginnen.
quote:CPB: uitbraak coronavirus zal economische groei hard raken
De Nederlandse economie zal dit jaar met 1,4 procent groeien, verwacht het Centraal Planbureau (CPB). Dat is iets meer dan de 1,3 procent waar in december nog vanuit werd gegaan. Het coronavirus zorgt wel voor grote onzekerheid en mogelijk een harde klap voor de economie.
Als het coronavirus zich verder verspreidt, komt de groei uit op slechts 0,9 procent en mogelijk nog minder, meldt het CPB. Het kabinet baseert zich bij het maken van begrotingen op de cijfers van het CPB.
Een half procentpunt minder groei lijkt misschien weinig, maar komt omgerekend neer op miljarden minder aan groei van de Nederlandse economie.
Reken er maar niet op.quote:Op dinsdag 3 maart 2020 10:39 schreef einzeinz het volgende:
We zullen toch nog lager gaan hé? Werkelijk geen enkele aankoop kunnen doen
Dat virusje begint pas net in Europaquote:Op dinsdag 3 maart 2020 10:39 schreef einzeinz het volgende:
Idd maar de beurzen kelderen niet meer. Ik had zoveel orders klaarstaan eN geen enkele is afgegaan.quote:Op dinsdag 3 maart 2020 10:49 schreef Wereldgozer het volgende:
[..]
Dat virusje begint pas net in Europa
Gewoon nog even afwachten..quote:Op dinsdag 3 maart 2020 10:55 schreef einzeinz het volgende:
[..]
Idd maar de beurzen kelderen niet meer. Ik had zoveel orders klaarstaan eN geen enkele is afgegaan.
Zwaar teleurstellend.
Het feit dat jij (en heel veel anderen zie ik) op een koersniveau dat slechts 4(!) maandjes geleden nog een alltime high was zich al zorgen maken dat ze een belangrijke "bodem" hebben gemist, bewijst dat je niets hebt gemist. Op een echte bodem zie je massale liquidaties en paniek. Dat is nog helemaal niet het geval geweest. Leveraged longs zijn zelfs historisch hoog.quote:Op dinsdag 3 maart 2020 10:39 schreef einzeinz het volgende:
Ben je niet bang dat ze aandelen gaan kopen als het echt hard omlaag gaat? In principe hebben ze oneindig geld.quote:Op dinsdag 3 maart 2020 11:31 schreef SeLang het volgende:
met centrale banken die niets meer kunnen.
Misschien zullen ze dat doen, maar wat heb je eraan? Er is geen gebrek aan liquiditeit. Aandelenkoersen zijn voor de economie tamelijk irrelevant. Dat blijkt wel doordat bedrijven veel meer eigen aandelen vernietigen (inkoop van eigen aandelen) dan dat ze nieuwe creëren middels IPOs. Obligatiemarkten zijn veel belangrijker, want die bepalen of je straks je schulden nog kunt doorrollen. Daarbij: de optics van een centrale bank die geobsedeerd is met aandelenkoersen terwijl mensen hun baan verliezen of dalende inkomens hebben zijn ook niet goed. Dit soort trickle-down economics is uit de gratie en geeft politieke backlash. De 2010's gaan zich niet herhalen. In de 2020's krijgen we een verschuiving naar trickle-up economics.quote:Op dinsdag 3 maart 2020 11:38 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Ben je niet bang dat ze aandelen gaan kopen als het echt hard omlaag gaat? In principe hebben ze oneindig geld.
De coronacrisis kan 3 kanten op:quote:Op dinsdag 3 maart 2020 12:19 schreef Plots het volgende:
Economen riepen voor de corona crisis: "Er hoeft maar een zuchtje wind te staan, en die economie dondert weer in elkaar". Waarom gebeurt dat niet door Corona, want als 13% verlies in een week geen "zuchtje wind" is weet ik het ook niet meer.
Nota bene wil wel zien wat er gebeurt als corona in het dichtbevolkte New York is. Het financiële hart van de wereld. Dat klapt het misschien in elkaar met al die hysterische Amerikanen en hun law suits.
Waarom zou je daar op hopen? Je wil dat je werkgever of jouw bedrijf failliet gaat zodat je thuis komt te zitten, je vaste lasten niet meer kan betalen? Of wil je dat anderen getroffen worden door ellende? Je familie? Vrienden? Wat is het hogere doel voor jou?quote:Op dinsdag 3 maart 2020 15:11 schreef einzeinz het volgende:
Is het erg als ik stiekem hoop op optie 3?
Klopt maar ik dacht meer vanuit een beleggers- / speculantenblik. Als je weet dat centrale banken een soort bodem zullen vormen heeft wachten tot een bepaald instapmoment weinig zin, om terug te komen op je vorige post.quote:Op dinsdag 3 maart 2020 13:18 schreef SeLang het volgende:
Misschien zullen ze dat doen, maar wat heb je eraan? Er is geen gebrek aan liquiditeit. Aandelenkoersen zijn voor de economie tamelijk irrelevant.
Om te garanderen dat men het fiat geld gebruikt.quote:Stel jezelf de vraag: als je de overheid onbeperkt kunt laten lenen en de centrale bank al die schuld op kunt laten kopen, waarom zou je dan überhaupt nog belasting heffen?
valt deze niet al af als je naar bjvoorbeeld Korea en Italie kijkt?quote:Op dinsdag 3 maart 2020 14:29 schreef TheFreshPrince het volgende:
- de maatregelen werken niet geweldig maar het blijkt niet zo besmettelijk als we dachten
Daar kan je pas van spreken als minimaal een paar procent van de bevolking in een land besmet is denk ik.quote:Op dinsdag 3 maart 2020 15:42 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Klopt maar ik dacht meer vanuit een beleggers- / speculantenblik. Als je weet dat centrale banken een soort bodem zullen vormen heeft wachten tot een bepaald instapmoment weinig zin, om terug te komen op je vorige post.
[..]
Om te garanderen dat men het fiat geld gebruikt.
[..]
valt deze niet al af als je naar bjvoorbeeld Korea en Italie kijkt?
ik lees wel vaker over die credit spread en interest rates spreads(?), waarom is dat zo belangrijk?quote:Op dinsdag 3 maart 2020 13:18 schreef SeLang het volgende:
[..]
En een lage policy rate (is nu ook al rond de nul) heb je weinig aan als credit spreads oplopen, bedrijfswinsten dalen en mensen worden ontslagen.
quote:Centrale bank VS komt markten te hulp, verlaagt rente om coronavirus
Het Amerikaanse stelsel van centrale banken, de Federal Reserve, heeft de rente met 0,5 procentpunt verlaagd vanwege de verspreiding van het coronavirus. De noodmaatregel moet de economische schade door het virus beperken.
De Amerikaanse centrale bank rekent na de verlaging een rente van tussen de 1 en 1,25 procent.
Met een lagere rente van de centrale bank moet het voor ondernemingen uiteindelijk ook goedkoper worden om geld te lenen en investeringen te doen. Dit zou de economie een nieuwe impuls geven en de schade die het virus veroorzaakt deels compenseren.
Volgens de Fed blijft het fundament van de Amerikaanse economie sterk, maar is het coronavirus een risico voor de economische bedrijvigheid.
Dit inderdaad....quote:Op dinsdag 3 maart 2020 16:14 schreef Joost1989 het volgende:
Ik vraag me ook af of de cijfers uit China wel kloppen.. ze hebben er toch aardig baad bij dat de focus even naar andere landen gaat..
Domme zet imo. Ze hebben nu hun kruit nu grotendeels verschoten, dus de Fed put optie die onder de markt ligt is een stuk zwakker geworden.quote:
Het lijkt erop dat je gelijk had.quote:Op maandag 2 maart 2020 13:54 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
Daar is een term voor: Dead Cat Bounce
https://www.investopedia.com/terms/d/deadcatbounce.asp
What is a Dead Cat Bounce?
A dead cat bounce is a temporary recovery of asset prices from a prolonged decline or a bear market that is followed by the continuation of the downtrend. A dead cat bounce is a small, short-lived recovery in the price of a declining security, such as a stock. Frequently, downtrends are interrupted by brief periods of recovery — or small rallies — where prices temporarily rise. The name "dead cat bounce" is based on the notion that even a dead cat will bounce if it falls far enough and fast enough.
===============
Respect voor de beleggers die nu denken hun slag te slaan via Dollar cost averaging:
https://www.investopedia.(...)cost-averaging-pays/
Dollar cost averaging is a strategy in which an investor places a fixed dollar amount into a given investment (usually common stock) on a regular basis. The investment generally takes place each and every month regardless of what is occurring in the financial markets
Oftewel je gemiddelde inkoopprijs te laten dalen door in een dalende markt te blijven kopen.
Volgens mij zijn ze veel te vroeg om daarmee te beginnen.
Inderdaad, is er iemand die dat helder kan uitleggen met concrete voorbeelden?quote:Op dinsdag 3 maart 2020 16:39 schreef weetjewel5 het volgende:
[..]
ik lees wel vaker over die credit spread en interest rates spreads(?), waarom is dat zo belangrijk?
quote:Op dinsdag 3 maart 2020 16:39 schreef weetjewel5 het volgende:
[..]
ik lees wel vaker over die credit spread en interest rates spreads(?), waarom is dat zo belangrijk?
De rentes die de centrale bank bepaalt (overnight rentes) en de yield op staatobligaties (risk-free rate voor veschillende looptijden) kun je zien als de ondergrens van alle rentetarieven. Maar als een bedrijf geld wil lenen betaalt die altijd meer, omdat er dan een faillisementsrisico is. De opslag bovenop de risicoloze rente is de creditspread.quote:Op dinsdag 3 maart 2020 19:52 schreef janzjanz het volgende:
[..]
Inderdaad, is er iemand die dat helder kan uitleggen met concrete voorbeelden?
quote:Op dinsdag 3 maart 2020 20:44 schreef SeLang het volgende:
[..]
[..]
De rentes die de centrale bank bepaalt (overnight rentes) en de yield op staatobligaties (risk-free rate voor veschillende looptijden) kun je zien als de ondergrens van alle rentetarieven. Maar als een bedrijf geld wil lenen betaalt die altijd meer, omdat er dan een faillisementsrisico is. De opslag bovenop de risicoloze rente is de creditspread.
Stel, we hebben twee bedrijven. Het zeer kredietwaardige bedrijf A en het meer riskante bedrijf B
Stel, 3 jaar staatsobligatie heeft een yield van 1%. Bedrijf A kan nu voor 3 jaar lenen tegen bijvoorbeeld 1,2% (die extra 0,2% is de spread). Bedrijf B is veel riskanter, dus crediteuren eisen 6% (5% spread).
Stel nou dat door acties van de centrale bank die risicoloze rente daalt naar 0,4%. Dan kan bedrijf A nu lenen tegen 0,6%. Dat is een halvering van de financieringslasten. Bedrijf B kan kan nu lenen tegen 5,5%. Maakt voor hun dus weinig uit.
Nu komt er een recessie. Centrale bank grijpt in en de hele yieldcurve gaat naar 0%. Vanwege dalende winsten en dus hogere risico's willen crediteuren een hogere risico opslag (spread). Bedrijf A is ondanks de lagere winst nog steeds geen hoog kredietrisico dus de spread stijgt van 0,2% naar 0,6%. Kan dus lenen tegen 0,6%. Geen probleem. Bedrijf B is riskanter dus spread stijgt van 5% naar 10%. Winsten waren al lager, dus bedrijf B kan haar schuld niet herfinancieren. En dit versterkt zichzelf, want hoger faillissementsrisico betekent een nog hogere spread... etc etc
Dus wat je ziet tijdens een crisis is dat creditspreads van de minder kredietwaardige bedrijven exploderen. Dat zie je duidelijk terug in de plaatjes die ik eerder postte.
Wat zijn de opties voor bedrijf B?
- Failliet gaan
- Voor een prikkie worden overgenomen door een concurrent of private equity
- Indien beursgenoteerd: aandelenemissie doen (of debt to equity conversie). Maar aangezien de koers dan al is ingestort moeten er zeer veel nieuwe aandelen worden uitgegeven tegen bodemprijzen.
De huidige aandeelhouders zijn in alle gevallen het bokje.
Of corona nu de trigger wordt voor een crisis of niet, feit is dat er de afgelopen jaren enorm veel is geleend door bedrijven met slechte kredietwaardigheid. De "junk" portie van het totale universum is enorm gegroeid. Dit is te wijten aan de veel te lage (negatieve) rentes waardoor beleggers uit noodzaak in allerlei rotzooi zijn gaan beleggen om maar een paar procent yield te krijgen. Je zal zien dat dit een belangrijk thema wordt tijdens de volgende crisis.
+1 thanks man!quote:Op dinsdag 3 maart 2020 20:44 schreef SeLang het volgende:
[..]
[..]
De rentes die de centrale bank bepaalt (overnight rentes) en de yield op staatobligaties (risk-free rate voor veschillende looptijden) kun je zien als de ondergrens van alle rentetarieven. Maar als een bedrijf geld wil lenen betaalt die altijd meer, omdat er dan een faillisementsrisico is. De opslag bovenop de risicoloze rente is de creditspread.
Stel, we hebben twee bedrijven. Het zeer kredietwaardige bedrijf A en het meer riskante bedrijf B
Stel, 3 jaar staatsobligatie heeft een yield van 1%. Bedrijf A kan nu voor 3 jaar lenen tegen bijvoorbeeld 1,2% (die extra 0,2% is de spread). Bedrijf B is veel riskanter, dus crediteuren eisen 6% (5% spread).
Stel nou dat door acties van de centrale bank die risicoloze rente daalt naar 0,4%. Dan kan bedrijf A nu lenen tegen 0,6%. Dat is een halvering van de financieringslasten. Bedrijf B kan kan nu lenen tegen 5,5%. Maakt voor hun dus weinig uit.
Nu komt er een recessie. Centrale bank grijpt in en de hele yieldcurve gaat naar 0%. Vanwege dalende winsten en dus hogere risico's willen crediteuren een hogere risico opslag (spread). Bedrijf A is ondanks de lagere winst nog steeds geen hoog kredietrisico dus de spread stijgt van 0,2% naar 0,6%. Kan dus lenen tegen 0,6%. Geen probleem. Bedrijf B is riskanter dus spread stijgt van 5% naar 10%. Winsten waren al lager, dus bedrijf B kan haar schuld niet herfinancieren. En dit versterkt zichzelf, want hoger faillissementsrisico betekent een nog hogere spread... etc etc
Dus wat je ziet tijdens een crisis is dat creditspreads van de minder kredietwaardige bedrijven exploderen. Dat zie je duidelijk terug in de plaatjes die ik eerder postte.
- Failliet gaan
- Indien beursgenoteerd: aandelenemissie doen (of debt to equity conversie). Maar aangezien de koers dan al is ingestort moeten er zeer veel nieuwe aandelen worden uitgegeven tegen bodemprijzen.
Of corona nu de trigger wordt voor een crisis of niet, feit is dat er de afgelopen jaren enorm veel is geleend door bedrijven met slechte kredietwaardigheid. De "junk" portie van het totale universum is enorm gegroeid. Dit is te wijten aan de veel te lage (negatieve) rentes waardoor beleggers uit noodzaak in allerlei rotzooi zijn gaan beleggen om maar een paar procent yield te krijgen. Je zal zien dat dit een belangrijk thema wordt tijdens de volgende crisis.
Alle contactpersonen en fabrieken waar wij mee werken zijn alweer een week up and running.quote:Op dinsdag 3 maart 2020 22:31 schreef Geschiedkundige het volgende:
Hoe gaat het in China?
Fabrieken waar wij handel mee drijven zijn alweer een tijdje bezig. Eerste containers zijn alweer op de boot.
Maar ligt het merendeel nog stil of?
Interessant. Wat zie je als indirecte gevolgen voor de huizenmarkt in Nederland hierdoor? Als er een crisis komt.quote:Op dinsdag 3 maart 2020 20:44 schreef SeLang het volgende:
[..]
[..]
- Failliet gaan
Waarom geeft die man zoveel om de beurskoersen. Die zeggen bar weinig.quote:Op dinsdag 3 maart 2020 21:38 schreef SeLang het volgende:
Aandelen zakken weer, dus Trump vind het niet genoeg:
[ afbeelding ]
Was al zwaar in de problemen maar corona werd de genadeslag. Er zullen wel meer zwakke bedrijven omvallen de komende maanden.quote:Doek valt voor Britse vliegmaatschappij Flybe, vliegtuigen aan de grond
De Britse luchtvaartmaatschappij Flybe heeft uitstel van betaling aangevraagd en staakt alle activiteiten. De vliegtuigen blijven met ingang van vandaag aan de grond.
De maatschappij vraagt reizigers dringend om niet naar het vliegveld te komen. In een verklaring zegt Flybe helaas niet in staat te zijn vervangende vluchten aan te bieden. Klanten worden verwezen naar hun reisorganisatie.
Het is Flybe de laatste weken niet gelukt om de nodige financiële hulp te krijgen. De maatschappij heeft zo'n 75 vliegtuigen en vloog op meer dan tachtig luchthavens in het Verenigd Koninkrijk en Europa. Het ging al langer niet goed, maar Flybe is verder in de problemen gekomen door de uitbraak van het coronavirus. Daardoor werden veel minder vliegtickets verkocht.
Reddingspoging mislukt
Onlangs leek het erop dat het bedrijf met 2000 medewerkers nog gered kon worden, omdat de Britse overheid te hulp wilde schieten. Maar British Airways-moeder IAG en prijsvechter Ryanair protesteerden daartegen; de concurrenten zagen de hulpplannen als illegale staatssteun.
De financiële problemen bij Flybe staan niet op zichzelf. Eerder gingen al branchegenoten ten onder als Monarch Airlines, Air Berlin, Wow Air en Aigle Azur en een reeks kleinere spelers. Ook touroperator Thomas Cook, die eigen vliegtuigen had, ging onlangs failliet.
https://nos.nl/artikel/23(...)en-aan-de-grond.html
Ik zie niets dat erop wijst dat de virusuitbraak snel wordt ingedamd.quote:Coronavirus kan "zal" wereldwijde vliegbranche tot 113 miljard dollar kosten
De wereldwijde uitbraak van het coronavirus kan de passagiersluchtvaart 63 miljard tot zelfs 113 miljard dollar (omgerekend 101 miljard euro) aan omzet kosten, meldt luchtvaartbrancheorganisatie IATA donderdag op basis van nieuwe cijfers. De schade voor de Europese luchtvaart kan oplopen tot bijna 44 miljard dollar.
Het omzetverlies hangt volgens het IATA af van de mate van de spreiding van het coronavirus. Bij de berekening is de brancheorganisatie uitgegaan van twee scenario's: een beperkte en een wijde verspreiding van het COVID-19-virus.
In het eerste scenario zou de omzet van vliegmaatschappijen met 11 procent teruglopen, omgerekend zo'n 63 miljard dollar. Het grootste deel, 22 miljard, zou door omzetverlies uit China komen. Met Azië geassocieerde markten zouden in totaal 47 miljard van het omzetverlies dragen.
In het scenario waarin de coronavirusuitbraak niet snel wordt ingedamd en juist verder wordt verspreid, kan de totale omzet met 19 procent teruglopen, omgerekend 113 miljard dollar. Ook de Europese passagiersluchtvaart wordt dan flink geraakt: IATA voorspelt dat de schade in het slechtste geval kan oplopen tot 43,9 miljard dollar.
Deze mag ook in het Brexit topic.quote:Op donderdag 5 maart 2020 09:32 schreef SeLang het volgende:
[..]
Was al zwaar in de problemen maar corona werd de genadeslag. Er zullen wel meer zwakke bedrijven omvallen de komende maanden.
Tsja, een vat brent-olie levert nog maar circa $51 op.quote:Oliekartel OPEC wil olieprijs stutten met productiebeperking
De landen binnen oliekartel OPEC hebben een voorlopig akkoord bereikt over beperken van de olieproductie met 1,5 miljoen vaten olie per dag in het tweede kwartaal van 2020.
Voorlopig gaat het nog wel om een voorstel omdat Rusland en enkele andere landen nog hun fiat moeten geven aan het plan.
De olieprijs is gekelderd door de verspreiding van het coronavirus wereldwijd. Handelaren verwachten dat de wereldeconomie op een laag pitje zal komen te liggen en dat dit de vraag naar olie zal dempen.
Door de olieproductie te beperken hopen de landen van OPEC dat de prijs van olie niet te veel daalt of zelfs weer stijgt. Vooral Saoedi-Arabië is groot voorstander van het beperken van de olieproductie.
quote:Benzineprijzen dalen, maar zijn nog steeds best hoog
Op 7 januari kostte een vat Noordzeeolie nog bijna 69 dollar, nu is dat nog maar 51 dollar. Een verschil van 25 procent.
quote:Oil Hovers Below $47 While OPEC Waits for Russia on Supply Deal
The Organization of Petroleum Exporting Countries agreed it should cut daily crude output by 1 million barrels in the second quarter, with further curbs of 500,000 barrels coming from non-OPEC allies, according to a statement. But Russian Energy Minister Alexander Novak left Vienna on Wednesday without backing such a proposal, and won’t return to negotiations until Friday.
After the talks on Thursday, Iranian Oil Minister Bijan Namdar Zanganeh conceded there’s no plan B if Russia doesn’t agree.
😂😂😂. Misschien lost deze epidemie ook wel een groot deel van het vergrijzingsprobleem op en kunnen we straks allemaal fijn weer met 59 in de VUT 👍quote:Op vrijdag 6 maart 2020 09:21 schreef PippenScottie het volgende:
Ik begin de leeftijd te bereiken dat ik naar de AEX kijk en denk... dit is niet goed voor mijn pensioen.
Maar dan realiseer ik me dat ik nog dertig jaar moet.
Weer een stukje goedkoper tankenquote:Op donderdag 5 maart 2020 18:45 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Tsja, een vat brent-olie levert nog maar circa $51 op.
[..]
Op zich een mooi plan, maar dan realiseer je je dat je het over je ouders, ooms en tantes hebt en die gun io toch een mooie oude dag.quote:Op vrijdag 6 maart 2020 09:33 schreef dodoria het volgende:
[..]
😂😂😂. Misschien lost deze epidemie ook wel een groot deel van het vergrijzingsprobleem op en kunnen we straks allemaal fijn weer met 59 in de VUT 👍
Ja hoor... Wel mooi maar niet te lang. 😂quote:Op vrijdag 6 maart 2020 09:41 schreef PippenScottie het volgende:
[..]
Op zich een mooi plan, maar dan realiseer je je dat je het over je ouders, ooms en tantes hebt en die gun io toch een mooie oude dag.
Daar heb je helemaal gelijk in. Ik maak misschien wat ongepaste grapjes, maar heb inderdaad ook familieleden (zowel oud als jong) voor wie dit echt funest kan zijn. Ik wens het niemand toe.quote:Op vrijdag 6 maart 2020 09:41 schreef PippenScottie het volgende:
[..]
Op zich een mooi plan, maar dan realiseer je je dat je het over je ouders, ooms en tantes hebt en die gun io toch een mooie oude dag.
WTI-olie $43,50twitter:AFP twitterde op vrijdag 06-03-2020 om 11:32:28#BREAKING European stock markets plunge over 3.5% on #coronavirus https://t.co/loE1ZsPK7h reageer retweet
USD/bbl. 41.20 -4.70 -10.24%
Brent Crude (ICE)
USD/bbl. 45.26 -4.73 -9.46%
https://www.bloomberg.com(...)?srnd=premium-europe
Dalen gaat op de een of andere manier nooit zo snel als stijgenquote:Op vrijdag 6 maart 2020 23:15 schreef einzeinz het volgende:
[..]
Goed voor wie wil tanken
Volgende week flinke prijsdaling.
Credit crunch in aantocht voor US shale. Die kunnen straks hun leningen niet meer doorrollen.quote:
De OPEC+ put is voorlopig van tafel en bedrijven die er vanuit gingen dat die zou blijven voortduren dreigen nu insolvabel te raken. Kapitaalkrachtige grote oliemijen kunnen daarna voor een prikkie de olievelden etc. overnemen.quote:Op zaterdag 7 maart 2020 13:03 schreef SeLang het volgende:
[..]
Credit crunch in aantocht voor US shale. Die kunnen straks hun leningen niet meer doorrollen.
Zorgt dit voor problemen?quote:Op zaterdag 7 maart 2020 19:52 schreef SeLang het volgende:
2-jarige American Airlines obligatie:
[ afbeelding ]
Dit is waar ik het een paar dagen geleden over had met spreads die exploderen en waar de centrale banken weinig aan kunnen doen. De Fed verlaagde de rente met 0,5%, maar de funding kosten van American Airlines zijn in een maand gestegen van minder dan 3% naar 11,8%
Spannend wel.OPEC+ put weg, plus vraaguitval door COVID-19, plus sowieso structurele overcapaciteit, plus geleidelijk aan uitfaseren van fossiele brandstoffen, plus de "everything-bubble" die op knappen staat, plus een credit crunch, plus politiek gedonder in Saoedi Arabië...quote:Op zaterdag 7 maart 2020 14:37 schreef Digi2 het volgende:
[..]
De OPEC+ put is voorlopig van tafel en bedrijven die er vanuit gingen dat die zou blijven voortduren dreigen nu insolvabel te raken. Kapitaalkrachtige grote oliemijen kunnen daarna voor een prikkie de olievelden etc. overnemen.
Het zorgt voor problemen als je nu schuld zou moeten doorrollenquote:
Zeker. Daarom kunnen ze lenen tegen 11,8% in plaats van tegen 30%.quote:Op een bepaald moment zal American Airlines toch weer naar alle bestemmingen vliegen? Wie weet is het coronavirus over een half jaar wel verdwenen?
quote:Het bedrijfsleven heeft het inmiddels zwaar. Deze week leverde de eerste twee 'coronafaillissementen' op: Flybe, de Britse budgetluchtvaartmaatschappij, en Luminous Cruise, een Japanse firma die cruises aanbood met banketten en uitzicht over de stad Kobe.
Niet toevallig gaat het om de zwaar getroffen reisbranche. Het zullen niet de laatste virusgerelateerde faillissementen zijn dit jaar, afgaand op een prognose van kredietverzekeraar Atradius. In 2020 neemt het aantal faillissementen in de ontwikkelde economieën naar verwachting met 2,4 procent toe (1,4 in 2019), verwacht Atradius. Faillissementen in Nederland stijgen naar schatting met 3 procent.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)-gevaarlijk-a3992959quote:Mohamed El-Erian, topeconoom van Allianz, wees er deze week in de Financial Times op dat veel nieuwe beleggingsfondsen zich op bedrijfsobligaties hebben gestort. Als hun klanten massaal hun inleg terugeisen uit angst voor verliezen, kan dat tot een heftige verkoopgolf leiden op de markt voor bedrijfsobligaties, met een snel stijgende rente. Niets zo eng als een markt zonder kopers, zonder liquiditeit.
Er zijn tekenen dat wat El-Erian vreest, al gaande is. De rente op Europese bedrijfsobligaties met het kredietstempel ‘BBB’ (nog nét veilig) is sinds 20 februari met zo’n 0,8 procentpunt gestegen tot 3,2 procent, volgens een index van Bank of America. Historisch gezien is dat nog steeds heel laag, maar de plotse stijging is onmiskenbaar.
Exact. En de meeste van die high yield dept is zelfs in de beste tijden zeer illiquide. Als beleggers uit die beleggingsfondsen stappen zijn de fondsen dus gedwongen om dat spul te verkopen in een lege markt, tegen zeer slechte prijzen. Een zichzelf versterkende spiraal.quote:Op zondag 8 maart 2020 10:26 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
https://www.nrc.nl/nieuws(...)-gevaarlijk-a3992959
Whoow, dat gaat flinke gevolgen krijgen en vooral als de olieprijs niet op korte termijn hersteld. Dit zijn prijsniveaus die kort na de kredietcrisis kortdurend zo laag waren.quote:
Inmiddels is de prijs al wel weer gestegen naar -22% $35,50quote:Op zondag 8 maart 2020 23:14 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Whoow, dat gaat flinke gevolgen krijgen en vooral als de olieprijs niet op korte termijn hersteld. Dit zijn prijsniveaus die kort na de kredietcrisis kortdurend zo laag waren.
Vrijdag stierf de OPEC+ put. Rusland wilde die niet langer meefinancieren d.m.v. verdere productie-beperkingen.quote:Op zondag 8 maart 2020 23:11 schreef Wegenbouwer het volgende:
Was er geen onenigheid in het oliekartel dit weekend?
twitter:spectatorindex twitterde op zondag 08-03-2020 om 23:13:30BREAKING: Oil prices plunge by 30%, the biggest fall since 1991. reageer retweet
Als het slechts een politieke oorzaak heeft, kan het morgen zo weer draaien.quote:Op zondag 8 maart 2020 23:17 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Vrijdag stierf de OPEC+ put. Rusland wilde die niet langer meefinancieren d.m.v. verdere productie-beperkingen.
Allemachtig.quote:Op zondag 8 maart 2020 23:17 schreef Ali_boo het volgende:
twitter:spectatorindex twitterde op zondag 08-03-2020 om 23:13:30BREAKING: Oil prices plunge by 30%, the biggest fall since 1991. reageer retweet
Waar moet ik aan denken ?quote:Op zondag 8 maart 2020 23:14 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Whoow, dat gaat flinke gevolgen krijgen en vooral als de olieprijs niet op korte termijn hersteld. Dit zijn prijsniveaus die kort na de kredietcrisis kortdurend zo laag waren.
twitter:Breaking911 twitterde op zondag 08-03-2020 om 23:30:00OIL BLOODBATH: Oil prices have plunged 30% to around $31 a barrel - its lowest price since 1991. Dow futures plunged more than 1,000 points. reageer retweet
Een aantal schalie-olie producenten zullen niet langer in staat zijn hun schulden door te rollen en failliet gaan. Pensioenfondsen die mogelijk meefinancierden krijgen klappen hierdoor. Landen die erg afhankelijk zijn van olie-inkomsten krijgen flinke begrotingstekorten.quote:
.quote:Op zondag 8 maart 2020 23:31 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Een aantal schalie-olie producenten zullen niet langer in staat zijn hun schulden door te rollen en failliet gaan. Pensioenfondsen die mogelijk meefinancierden krijgen klappen hierdoor. Landen die erg afhankelijk zijn van olie-inkomsten krijgen flinke begrotingstekorten.
Veel golfstaten zijn erg afhankelijk van aardolie-inkomsten maar bijv. ook Nigeria.quote:
Duidelijkquote:Op zondag 8 maart 2020 23:44 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Veel golfstaten zijn erg afhankelijk van aardolie-inkomsten maar bijv. ook Nigeria.
twitter:spectatorindex twitterde op zondag 08-03-2020 om 23:45:01BREAKING: North Korea has fired a projectile reageer retweet
Gezien de snel toenemende onzekerheid m.b.t. de economie zullen een aantal potentiele kopers de kat uit de boom gaan kijken vermoed ik en wachten op rustiger tijden om tot kopen over te gaan.quote:Op zondag 8 maart 2020 23:48 schreef vosss het volgende:
Week ofzo geleden ook al eens gevraagd, maar de situatie is nu heel anders.
Wat zijn jullie verwachtingen wat deze kutzooi op de korte termijn, zeg een maand of 2, gaat doen met de huizenmarkt in Nederland?
Hoeveel tijd hebben we nog? Moet ik denken aan een paar weken of een paar maanden ?quote:Op maandag 9 maart 2020 00:04 schreef SeLang het volgende:
Die schalie-olie producenten zijn een heel groot deel van de high yield corporate debt markt. Veel van dat spul wordt nu verder gedowngrade, waardoor allerlei fondsen er niet meer in mogen beleggen en ze dus gedwongen moeten verkopen --> crash.
Dit heeft dus een veel wijdere fall out dan alleen oliegerelateerde bedrijven. Er gaat gewoon een hoop kapitaal in rook op en dat gaan alle delen van de economie merken.
Goede timing om zo'n prijsoorlog te beginnen het tijdens een pandemic waar je sowieso al een enorme vraaguitval had.
twitter:CNBCnow twitterde op zondag 08-03-2020 om 23:07:21BREAKING: Brent and WTI crude oil plunge more than 20% after Saudi Arabia launches price warhttps://t.co/VjO5Mu2c1t https://t.co/KSVBKF1TOD reageer retweet
Toerisme wordt steeds lastiger vanwege de wereldwijd toenemende besmettingen waar nu ook regelmatig quarantaines en lockdowns uit voortkomen. Als toerist is dat wel het laatste wat je wil, in een lockdown of quarantaine situatie terechtkomen elders. In een vertrouwde omgeving is het bezwaarlijk maar helemaal als je bijv. in het buitenland verblijft.quote:Op maandag 9 maart 2020 00:46 schreef zipcon het volgende:
[ afbeelding ]twitter:CNBCnow twitterde op zondag 08-03-2020 om 23:07:21BREAKING: Brent and WTI crude oil plunge more than 20% after Saudi Arabia launches price warhttps://t.co/VjO5Mu2c1t https://t.co/KSVBKF1TOD reageer retweet
De Australische beurs gaat al -5%, de Europese en US futures gaan ook die richting uit.
De schok voor luchtvaart, cruises en toerisme groeit de komende weken immens. Het valt helemaal stil.
quote:https://www.bloomberg.com/markets/commodities
WTI Crude Oil (Nymex)
USD/bbl. 28.17 -13.11 -31.76%
Brent Crude (ICE)
USD/bbl. 32.02 -13.25 -29.27%
Bron?quote:Op maandag 9 maart 2020 08:55 schreef einzeinz het volgende:
VIX-index heeft nog nooit zo hoog gestaan
Tekenen van een zware crisis!
Oftewel, wie heeft daar belang bij?quote:Op maandag 9 maart 2020 00:19 schreef Exypnakias het volgende:
Dit zal nog leuk worden voor Iran:
1) Sancties die het onmogelijk maken om te handelen met het buitenland
2) Corona virus wat extreem om zich heen grijpt door slechte overheid
3) Olie naar 30 dollar per vat of lager
Als je het land wil laten omvallen, dan hoef je maar 2 maanden te wachten.
Hij staat op 41,94 nu. In oktober 2008 was ie boven de 70.quote:Op maandag 9 maart 2020 08:55 schreef einzeinz het volgende:
VIX-index heeft nog nooit zo hoog gestaan
Tekenen van een zware crisis!
RIPquote:Op maandag 9 maart 2020 00:06 schreef einzeinz het volgende:
Damn, vorige week nog 170 stuks Shell (RDSA) gekocht aan 19,50 euro.
Je weet dat beurzen al sinds dag 1 om sentiment draaien?quote:Op maandag 9 maart 2020 09:12 schreef danos het volgende:
Je ziet dus maar weer dat de beurzen niks meer met reëele waarden te maken hebben maar 100,000% sentiment. Sluit die gokpaleizen maar eens een paar maandjes.
Gaat wel omhoog, 15 minuten geleden -6,34%quote:Op maandag 9 maart 2020 09:57 schreef Elan het volgende:
[..]
Ziek, is dat een all time laagterecord (procentueel)?
Daar gaat nog wel wat tijd overheen..quote:Op maandag 9 maart 2020 09:58 schreef Landgeld het volgende:
Wanneer volgen de huizenprijzen? Grote bubble
Wegens het gebrek aan woonruimte daalt dat pas flink als de werkloosheid echt begint oplopen.quote:Op maandag 9 maart 2020 09:58 schreef Landgeld het volgende:
Wanneer volgen de huizenprijzen? Grote bubble
Ja maar hij heeft 10 jaar al niet meer zo hoog gestaan!quote:Op maandag 9 maart 2020 09:08 schreef Perrin het volgende:
[..]
Hij staat op 41,94 nu. In oktober 2008 was ie boven de 70.
http://www.cboe.com/vix
Prima koopmoment, einde van de dag noteren we een kleine plus.quote:Op maandag 9 maart 2020 10:02 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Gaat wel omhoog, 15 minuten geleden -6,34%
quote:Op maandag 9 maart 2020 10:30 schreef Elan het volgende:
Correctie/kleine recessie is helemaal zo slecht nog niet.
Zodra dat virus straks uitgeraasd is hebben we weer een gezonde financiële groeimarkt casino waar we jaren op kunnen teren.
Thafuqquote:Nederland zwaar getroffen
Kredietverzekeraar Euler Hermes zette Nederland vrijdag op de derde plek van economieën die het hardst worden getroffen. Taiwan en Zuid-Korea staan bovenaan. China, als bron van de uitbraak, blijft buiten beschouwing. Sectoren die het zwaarst te lijden hebben, zijn chemie en transport, automotive, textiel en elektronica.
Euler Hermes schat dat er door het corona-virus elk kwartaal voor $320 miljard verloren gaat aan handel in goederen en diensten wereldwijd. Dit handelsverlies per kwartaal is vergelijkbaar met de impact van een heel jaar handelsoorlog tussen de VS en China.
Vanwege voordurend ingrijpen door centrale banken en overheden is er geen echte markt, het is meer een vorm van central planning geworden.quote:Op maandag 9 maart 2020 10:39 schreef Elan het volgende:
[..]
Dan snap je weinig van hoe financiële markten werken.
Erg afhankelijk van de wereldhandel hè.quote:
De beurs kan net zo goed negatief reageren op overheidsbesluiten, bijvoorbeeld toen de Fed vorige week plotseling de rente verlaagde.quote:Op maandag 9 maart 2020 10:47 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Vanwege voordurend ingrijpen door centrale banken en overheden is er geen echte markt, het is meer een vorm van central planning geworden.
Als centrale banken zelfs aandelen gaan opkopen zoals de SNB en BOJ al doen kan je niet meer van een markt spreken naar mijn opinie. Kan de Fed of ECB ook gaan doen. Alleen die mogelijkheid al maakt het tot een casino.quote:Op maandag 9 maart 2020 10:51 schreef Elan het volgende:
[..]
De beurs kan net zo goed negatief reageren op overheidsbesluiten, bijvoorbeeld toen de Fed vorige week plotseling de rente verlaagde.
Dat regulering impact heeft is evident maar dat maakt het nog geen casino. Is veel te kort door de bocht. Al spelen sentimenten wel een enorme rol dus in die zin waan je je soms wellicht aan de roulettetafel.
Ach joh, stijgt wel weer, tijd om wat stukjes shell te kopenquote:Op maandag 9 maart 2020 09:23 schreef Wereldgozer het volgende:
"Shell is afhankelijk van de prijs van de olie"
@:Monkyyy
@:zipportal
De ECB en andere organen maken veelal de vakjes groter/kleiner of blokkeren bepaalde vakken. Maar raken verstrikt in al hun gecontrolleer, en vergeten dat ze de snelheid van de bal en de draaischijf niet kunnen controlleren.quote:Op maandag 9 maart 2020 10:51 schreef Elan het volgende:
[..]
De beurs kan net zo goed negatief reageren op overheidsbesluiten, bijvoorbeeld toen de Fed vorige week plotseling de rente verlaagde.
Dat regulering impact heeft is evident maar dat maakt het nog geen casino. Is veel te kort door de bocht. Al spelen sentimenten wel een enorme rol dus in die zin waan je je soms wellicht aan de roulettetafel.
Self-fulfilling prophecyquote:Op maandag 9 maart 2020 11:12 schreef TheFreshPrince het volgende:
Rabobank:
https://www.telegraaf.nl/financieel/1727220541/vrees-voor-wereldwijde-recessie-door-corona
(even openen in incognito tabblad als het niet lukt om te lezen)
Ik vind de 0,2% van de Rabobank juist nogal optimistisch.quote:
quote:Vrijwilligers gezocht die besmet willen worden met variant van coronavirus. Beloning? 4.000 euro
Britse wetenschappers zijn op zoek naar enkele vrijwilligers die ze mogen besmetten met het coronavirus in het kader van een klinisch onderzoek. Focus van dat onderzoek? Het nieuwe coronavirus, Covid-19, verslaan met behulp van een adequaat vaccin.
https://www.hln.be/wetens(...)4-000-euro~a85123e7/
Kan zomaar gebeuren. In ieder geval een correctiequote:Op maandag 9 maart 2020 10:08 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Wegens het gebrek aan woonruimte daalt dat pas flink als de werkloosheid echt begint oplopen.
Shit, net vrijdag een bieding gewonnenquote:Op maandag 9 maart 2020 11:27 schreef Landgeld het volgende:
[..]
Kan zomaar gebeuren. In ieder geval een correctie
Die kentering is wel ontstaan doordat banken en bedrijven hun verantwoording totaal niet hebben genomen voorafgaande aan de crisis van 2008/2009.quote:Op maandag 9 maart 2020 11:14 schreef danos het volgende:
[..]
De ECB en andere organen maken veelal de vakjes groter/kleiner of blokkeren bepaalde vakken. Maar raken verstrikt in al hun gecontrolleer, en vergeten dat ze de snelheid van de bal en de draaischijf niet kunnen controlleren.
Wellicht als er veel ouderen dood gaan, komt er weer wat ruimte. Maar geloof er weinig van. Zo'n virus krijgt na een bepaalde periode wel een vaccin en zal in de zomer volgens experts ook minder goed gedijen en dan zijn we weer terug in de dagelijkse realiteit (namelijk dat er uiteindelijk gewoon te weinig aanbod vs te veel vraag is op de woningmarkt)quote:Op maandag 9 maart 2020 11:27 schreef Landgeld het volgende:
[..]
Kan zomaar gebeuren. In ieder geval een correctie
Rustig uitzitten.quote:Op maandag 9 maart 2020 11:50 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Christus alsnog te vroeg aandelen gekocht.
Ik zit weer bijna op 0 met de aandelen welke ik in 2012 heb gekocht.
En zelfs -45% met shell.
Dat is ook mijn bedoeling maar moet mij account bij degiro opnieuw openen.quote:Op maandag 9 maart 2020 11:54 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Rustig uitzitten.
Het wordt pas een probleem als structureel wat mis is met de bedrijven waar je aandelen van hebt.
De reactie is nu 100% emotie, "als het bloed door de straten stroomt"...
Mogelijk stap ik dit jaar juist in, zit het goede moment af te wachten (wat je nooit perfect kan timen maar dit is nog niet het goede moment).
Mijn accounts zijn de afgelopen jaren ook allemaal geslotenquote:Op maandag 9 maart 2020 11:56 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dat is ook mijn bedoeling maar moet mij account bij degiro opnieuw openen.
twitter:HartvNL twitterde op maandag 09-03-2020 om 12:36:13Premier Rutte: economie kan stootje door coronavirus hebbenhttps://t.co/b5gnShjiFl reageer retweet
quote:Op maandag 9 maart 2020 12:37 schreef Houtenbeen het volgende:
twitter:HartvNL twitterde op maandag 09-03-2020 om 12:36:13Premier Rutte: economie kan stootje door coronavirus hebbenhttps://t.co/b5gnShjiFl reageer retweet
Olieprijs kan weer naar $10 net als in 1998quote:'Rosneft gaat olieproductie ook verhogen'
LONDEN (AFN/BLOOMBERG) - Het Russische oliebedrijf Rosneft gaat zijn olieproductie vanaf april ook verhogen. Dat schrijft persbureau Bloomberg op basis van ingewijden. Rosneft gaat dat doen zodra de afspraken voor vermindering van de productie aflopen die oliekartel OPEC en onder meer Rusland maakten.
Rosneft zou meer olie willen gaan produceren om te groeien. Het bedrijf handelt daarmee volgens de ingewijden in het belang van zijn aandeelhouders. Rosneft zou de productie binnen twee weken met zo'n 300.000 vaten per dag kunnen verhogen.
Saudi-Arabië kondigde afgelopen weekeinde aan vanaf april meer olie te gaan produceren nu gesprekken met de Russen over een verlenging van de productiebeperking op niets zijn uitgelopen. De Saudi's verlaagden daarbij tegelijk de prijs die ze voor hun olie vragen, waardoor de olieprijs met ruim een vijfde kelderde. Kenners zagen daarin een poging om Rusland te dwingen terug te keren naar de onderhandelingstafel.
https://www.iex.nl/Nieuws(...)ie-ook-verhogen.aspx
twitter:CNBCnow twitterde op maandag 09-03-2020 om 14:34:55BREAKING: U.S. STOCKS HALTED FOR 15 MINUTES AS S&P 500 PLUNGES 7% https://t.co/uliNPXMKoI https://t.co/7rZi4apQdW reageer retweet
quote:
quote:
Ik dacht echt dat dit een parodie account was voor een minuut of 5.quote:
Ik dacht dat Houtenbeen de text zelf had ingevuld. Zo'n korte tweets van Trump zijn zeldzaam..quote:Op maandag 9 maart 2020 14:59 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Ik dacht echt dat dit een parodie account was voor een minuut of 5.
Anders gaan al die AI-traders verkopen en dan donderen ze helemaal van een klif.quote:Op maandag 9 maart 2020 14:46 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
beurzen in de VS tijdelijk stopgezet na een daling van 7%!
edit: te laat
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |