Maakt dit onder aan de streep nou zoveel uit? Die velden blijven gewoon bestaan, zijn ontwikkeld en de apparatuur is er ook gewoon. Dat de eigenaar failliet gaat en de beleggers hun geld kwijt zijn soit. Dat veld kan voor pennies on the dollar uit de boedel gekocht worden en kan dan voor een veel lagere kostprijs produceren. Of zie ik iets over het hoofd?quote:Op zondag 8 maart 2020 23:57 schreef SeLang het volgende:
De Russen ruiken bloed. De Amerikaanse shale producenten zitten al in een creditcrunch die versterkt wordt door COVID-19. Ze hebben nu helemaal niet zo'n lange adem nodig om dat uit te zitten totdat die producenten failliet zijn, dus ze slikken gewoon een tijdje die lage prijzen en hebben daarna een groter marktaandeel met op termijn weer wat hogere prijzen. Logisch dat ze niet akkoord zijn gegaan met een productiebeperking als je ook gewoon je concurrenten uit de markt kunt drukken.
Dat hangt sterk van het veld af. Als de variabele kosten <$30 zijn dan kan een nieuwe eigenaar inderdaad gewoon weer produceren. Maar het productieve leven van shale is relatief kort begrijp ik, en daarna moet je weer een nieuwe bron ontwikkelen, wat niet rendabel is bij een lage olieprijs (en dus niet gebeurt). Dus de productie valt terug. In onderstaande plaatje zie je dat ook gebeuren tijdens de olie dip (en bijbehorende credit crunch) in 2016. Maar de periode met <$50 olie heeft toen niet lang geduurd.quote:Op maandag 9 maart 2020 17:34 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Maakt dit onder aan de streep nou zoveel uit? Die velden blijven gewoon bestaan, zijn ontwikkeld en de apparatuur is er ook gewoon. Dat de eigenaar failliet gaat en de beleggers hun geld kwijt zijn soit. Dat veld kan voor pennies on the dollar uit de boedel gekocht worden en kan dan voor een veel lagere kostprijs produceren. Of zie ik iets over het hoofd?
Kan ook weer snel opkrabbelen...quote:Op maandag 9 maart 2020 17:38 schreef Arcee het volgende:
Top 10 grootste verliezen AEX ooit op een handelsdag
01. 19 oktober 1987 (-12,00%)
02. 26 oktober 1987 (-9,27%)
03. 24 augustus 2015 (-9,26%)
04. 6 oktober 2008 (-9,14%)
05. 29 september 2008 (-8,75%)
06. 10 oktober 2008 (-8,48%)
07. 24 juni 2016 (-8,00%)
08. 8 oktober 2008 (-7,68%)
09. 9 maart 2020 (-7,65%)
10. 15 oktober 2008 (-7,56%)
Mooie weergave. Tenzij het nog veel verder zakt natuurlijk.... 😉quote:Op maandag 9 maart 2020 18:43 schreef SeLang het volgende:
[ afbeelding ]
Wat de beurs betreft is er op index niveau nog steeds niks aan de hand. De achterlijke op niets gebaseerde stijging van de afgelopen 4 maanden is teniet gedaan en dat is alles. In 2019 was er ook geen winststijging tov 2018 (S&P500).
Goed punt van de verschillende velden en ontwikkelingskosten die weer opnieuw beginnen en dus zorgen voor een hoge variabele prijs. Wat dat betreft zijn die woestijnvelden in het Midden-Oosten spotgoedkoop.quote:Op maandag 9 maart 2020 18:24 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dat hangt sterk van het veld af. Als de variabele kosten <$30 zijn dan kan een nieuwe eigenaar inderdaad gewoon weer produceren. Maar het productieve leven van shale is relatief kort begrijp ik, en daarna moet je weer een nieuwe bron ontwikkelen, wat niet rendabel is bij een lage olieprijs (en dus niet gebeurt). Dus de productie valt terug. In onderstaande plaatje zie je dat ook gebeuren tijdens de olie dip (en bijbehorende credit crunch) in 2016. Maar de periode met <$50 olie heeft toen niet lang geduurd.
Eigenlijk is het ook wel apart dat de productie van juist de dure olie explosief is gestegen terwijl er al overcapaciteit is en goedkope producenten in Rusland en Saoedi Arabië hun productie begrensden.
Ik ben benieuwd hoe dit in de praktijk zich gaat uitspelen.
[ afbeelding ]
Zal ook wel wat geopolitieke invloeden achter zitten. Voor het eerst in lange tijd was de VS weer instaat al hun eigen olie te produceren. Naast het feit dat niet echt meer 'makkelijke' olie is en de zeer lage rente zorgde voor de investeringen.quote:Eigenlijk is het ook wel apart dat de productie van juist de dure olie explosief is gestegen terwijl er al overcapaciteit is en goedkope producenten in Rusland en Saoedi Arabië hun productie begrensden.
Nu -8,0%.quote:
Nee, dat hebben ze al gedaan bij -7%. Een kwartier. De volgende stand om een kwartier te sluiten ligt op -9%, of iets dergelijks.quote:Op maandag 9 maart 2020 19:39 schreef weetjewel5 het volgende:
[..]
moeten ze de beurs niet dichtgooien?
Aandelen monetariseren. Op die wijze kunnen ze meer valuta in omloop brengen om de valuta-omloop snelheid omhoog te drijven (inflatie aanjagen). De hogere prijzen van aandelen leiden tot een trickle-up wealth effect. Nederlandse pensioenfondsen kunnen meeprofiteren van het trickle-up effect.quote:Op maandag 9 maart 2020 19:54 schreef vuurbrood het volgende:
Wat gaat de ECB doen de rente nog verder verlagen![]()
Woow, de productie gaat naar 12,3 miljoen vaten aardolie per dag.quote:Saudi Arabia escalated its oil price war with Russia on Tuesday, with its state-owned company pledging to supply a record 12.3 million barrels a day next month, a massive production hike to flood the market. ... In February, Saudi Arabia produced about 9.7 million barrels a day.
Voor de VS lijkt het me van groot strategisch belang hun shale-industrie te beschermen. Het winnen van shale-oil is echter vrij kostbaar en veel velden hebben een break-even van tussen de $30 en $50 per vat. Blijft de olieprijs ver daaronder dan moet je zelfs gaan subsidiëren en ik vraag me af of men daar in de VS toe bereid is.quote:Op dinsdag 10 maart 2020 16:11 schreef SeLang het volgende:
Ik ben benieuwd of de Amerikanen nog iets gaan doen om hun shale industrie te beschermen (goedkopere credit of iets dergelijks), aangezien daar ook een strategisch en politiek belang ligt. Dan ga je pas echt lage prijzen zien. Het is uiteindelijk een spelletje wie de langste adem heeft.
Zal me niets verbazen. Dat Amerika in hun eigen oliebehoefte kan voorzien is altijd een stokpaardje van Trump geweest.quote:Op dinsdag 10 maart 2020 16:11 schreef SeLang het volgende:
Ik ben benieuwd of de Amerikanen nog iets gaan doen om hun shale industrie te beschermen (goedkopere credit of iets dergelijks), aangezien daar ook een strategisch en politiek belang ligt. Dan ga je pas echt lage prijzen zien. Het is uiteindelijk een spelletje wie de langste adem heeft.
Direct subsidiëren zie ook ook niet gebeuren. Sowieso zullen de Democraten alles blokkeren wat Trump in het Witte Huis houdt. Maar indirect lukt het misschien wel. De Fed zou junkbonds kunnen gaan kopen en zo de financieringskosten voor de schalie-olie producenten kunnen verlagen, zodat zij hun schuld kunnen blijven herfinancieren (creditspreads zijn inmiddels al ontploft). Eventuele verliezen gaan op die manier natuurlijk wel naar de belastingbetaler (winst en verlies van de centrale bank gaat naar de Treasury), maar zo omzeil je wel een irritant lastig democratisch proces. De ECB doet dit al jaren (eurocrisis, LTRO, junkbonds als deel van QE, etc). Misschien kunnen ze Draghi inhuren als adviseur.quote:Op dinsdag 10 maart 2020 16:33 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Voor de VS lijkt het me van groot strategisch belang hun shale-industrie te beschermen. Het winnen van shale-oil is echter vrij kostbaar en veel velden hebben een break-even van tussen de $30 en $50 per vat. Blijft de olieprijs ver daaronder dan moet je zelfs gaan subsidiëren en ik vraag me af of men daar in de VS toe bereid is.
Post je pauw gifje maarquote:Op donderdag 12 maart 2020 09:52 schreef Zipportal het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Deze parodie op een club óók.
@:lenny_leonard
twitter:ArendJanKamp twitterde op donderdag 12-03-2020 om 09:29:58Het luie zweet moet er blijkbaar in één keer uit na zo lang, (achteraf!) gezapig stijgen. Zo snel, zo hard dalen is uniek. #AEX geeft in maand tijd gewoon twee jaar koerswinst weg https://t.co/mUEEyOjnGQ reageer retweet
twitter:ArendJanKamp twitterde op donderdag 12-03-2020 om 09:11:52We zijn 10 minuten onderweg en nog steeds geen prijs #ArceloMittal. Wat een puinhoop, dit zijn najaar 2008 koersen #AEX https://t.co/cm99foAZvL reageer retweet
AEX 434 puntenquote:Op donderdag 12 maart 2020 14:46 schreef Elan het volgende:
Kunnen ze de AEX niet stilleggen? Bijna 9% inmiddels.
Ongeveer 12 miljard extra aan QE pm dat maakt 32 miljard pm aan QE(20+12). Ik had op een veel hoger bedrag aan QE gerekend.quote:https://www.nu.nl/economi(...)ege-coronavirus.html
De centrale bank gaat tot het einde van het jaar 120 miljard euro aan extra obligaties opkopen. Nu koopt de ECB al maandelijks voor tientallen miljarden aan staatsobligaties op.
quote:https://www.bloomberg.com/markets/stocks
Euro Stoxx 50 2,608.59 -296.97 -10.22%
FTSE 100 INDEX 5,319.15 -557.37 -9.48%
DAX INDEX 9,387.47 -1,051.21 -10.07%
CAC 40 INDEX 4,133.72 -476.53 -10.34%
IBEX 35 INDEX 6,565.00 -871.40 -11.72%
Nuchtere analysequote:Op donderdag 12 maart 2020 16:31 schreef SeLang het volgende:
Sja, we hebben een decennium lang in een bubble geleerd die was gebaseerd op het idee dat centrale banken elke crisis kunnen backstoppen...
...en nu blijkt geheel onverwachts dat QE en lage rente niet helpen tegen een virus
Who could have known!
Hopelijk hoor je nu ook niet meer van dat TINA. Zo'n dooddoener was dat altijd.quote:Op donderdag 12 maart 2020 16:31 schreef SeLang het volgende:
Sja, we hebben een decennium lang in een bubble geleerd die was gebaseerd op het idee dat centrale banken elke crisis kunnen backstoppen...
...en nu blijkt geheel onverwachts dat QE en lage rente niet helpen tegen een virus
Who could have known!
Dan ben je vast te laatquote:Op donderdag 12 maart 2020 17:25 schreef RamboDirk het volgende:
Wachten totdat in Europa het omslagpunt in de hele corona affaire komt en dan kopen. I guess.
Plek 2 vooralsnog.quote:Op maandag 9 maart 2020 17:40 schreef Perrin het volgende:
Hopelijk de enige entry van dit jaar in dat lijstje.
Maar dat is ook dom met de wetenschap van Corona. Ik heb laatst januari alles verkocht. Dat dit ging gebeuren was wel duidelijk door de globalisering.quote:Op donderdag 12 maart 2020 17:22 schreef damsco het volgende:
Vorige maand begonnen met beleggen en dan ditDaar gaat me inleg
De ECB wil dat de EU-lidstaten de begrotingteugels laten vieren:quote:Op donderdag 12 maart 2020 16:31 schreef SeLang het volgende:
Who could have known!
https://www.nrc.nl/nieuws(...)teverlaging-a3993578quote:Waarschuwing
In telefonisch overleg met EU-leiders dinsdagavond drong ECB-president Christine Lagarde sterk aan op stimuleringsmaatregelen van de regeringen van de eurolanden. Ze vindt dat die veel meer moeten doen om de economie aan de gang te houden, nu Covid-19 zich verder verspreidt. Volgens de financiële persbureaus Bloomberg en Reuters waarschuwde ze de EU-leiders voor een passieve houding van de regeringen. Zonder gecoördineerde actie op Europees niveau „zullen we een scenario zien dat velen van ons zal herinneren aan de grote financiële crisis van 2008”, zo citeerde Bloomberg Lagarde.
Al langer leeft in Frankfurt het gevoel dat de politiek, en niet de ECB, aan zet is om de economie te stimuleren. Lagarde zal jaloers hebben gekeken naar de geldinjectie van 30 miljard pond (34 miljard euro) die de Britse regering woensdag bekendmaakte. Regeringen van de eurozone zijn tot dusver niet zo ver gegaan, al zei de Duitse bondskanselier Angela Merkel woensdag wel dat het streven naar begrotingsevenwicht in deze coronatijden even overboord wordt gezet.
ECB-president Christine Lagarde zou het besluit deze middag in een persconferentie (met livestream) toelichten.
Een mooi moment om de EU en de Eurozone te gaan ontmantelen. De afgelopen 17 jaar zijn we alleen maar armer gewordenquote:Op donderdag 12 maart 2020 19:07 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
De ECB wil dat de EU-lidstaten de begrotingteugels laten vieren:
[..]
https://www.nrc.nl/nieuws(...)teverlaging-a3993578
Mjah. Elke maand wil ik de komende jaren wat inleggen om gemiddeld gezien goed uit te komen. Maar wel zuur dat het direct zo inzakt.quote:Op donderdag 12 maart 2020 18:29 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Maar dat is ook dom met de wetenschap van Corona. Ik heb laatst januari alles verkocht. Dat dit ging gebeuren was wel duidelijk door de globalisering.
Nu weer mooi instapmoment zoeken..
Precies. "Het is maar papier met een gezichtje erop. Het bestaat alleen maar zodat wij niet meer hoeven te vechten voor eten" - Margin Call (2011)quote:Op donderdag 12 maart 2020 22:40 schreef FernandoMartinez het volgende:
Ik zie mijn aandelen vallen als aambeelden.
Maar ach, het is maar geld.
Pas dan inderdaad, niet op de lange termijn. In tijden van crisis zal er niet veel meer bijgebouwd worden.quote:Op donderdag 12 maart 2020 23:26 schreef Anton91 het volgende:
Ben benieuwd of dit uiteindelijk gevolgen gaat hebben voor de overspannen huizenmarkt. Denk dat er toch uiteindelijk wel een aantal mensen hun baan hierdoor kunnen verliezen.
Mooie tijd om in te stappen, alles voor spotprijzen.quote:Op donderdag 12 maart 2020 23:22 schreef Harlekien het volgende:
Vandaag toch maar besloten om nog extra in te stappen op bitcoins en aandelen
https://www.nrc.nl/nieuws(...)isis-steken-a3993645quote:Zowel in een debat met de Tweede Kamer als tegenover de media liet Hoekstra blijken dat de budgettaire ruimte om dat soort maatregelen te moeten treffen groot is. Hij verwees naar de gezonde overheidsfinanciën en de financiële buffers die hij heeft. „Onze zakken zijn echt heel diep en ik ben bereid om ze allemaal te legen.”
Hij doelde met name op het gunstige, lage niveau van de staatsschuld van 48,8 procent van het bruto binnenlands product. Dat is op ruime afstand van de kritische Europese begrotingsnorm van 60 procent. Omgerekend in euro’s zou de overheid de staatsschuld weer met zo’n 90 miljard kunnen laten oplopen.
ja voor NL ben ik dan weer niet bang, enorme overschotten en zwaar negatieve rente.quote:Op vrijdag 13 maart 2020 08:16 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
https://www.nrc.nl/nieuws(...)isis-steken-a3993645
Ik verwacht dat de 24 uurs global nieuws mogelijkheid er ook wel mee te maken heeft dat de daling zo sterk is. Je hoort nu binnen no time alle maatregelen uit iedere hoek van de wereld.quote:
ja maar dat was in 2008 ook toch? dat complete landen stil worden gelegd heeft nog nooit iemand mee gemaakt volgens mij.quote:Op vrijdag 13 maart 2020 08:53 schreef Multatilu het volgende:
[..]
Ik verwacht dat de 24 uurs global nieuws mogelijkheid er ook wel mee te maken heeft dat de daling zo sterk is. Je hoort nu binnen no time alle maatregelen uit iedere hoek van de wereld.
WopkeGOAT onze Jezusquote:Op vrijdag 13 maart 2020 08:16 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
https://www.nrc.nl/nieuws(...)isis-steken-a3993645
andermans geld geef ik ook makkelijk uit.quote:Op vrijdag 13 maart 2020 09:38 schreef Wereldgozer het volgende:
[..]
WopkeGOAT onze Jezus
@:kingroland
Volgens mij is de tactiek vooral gericht op het wegnemen van de paniek en onrust. Geef ondernemers vertrouwen om kosten te blijven maken. Laat die economie waar mogelijk gewoon ronken.quote:Op vrijdag 13 maart 2020 09:38 schreef Wereldgozer het volgende:
[..]
WopkeGOAT onze Jezus
@:kingroland
https://www.nrc.nl/nieuws/2020/03/13/coronablog-13-maart-a3993668quote:Lisa Dupuy
48m
11:36
Marktkooplui spannen kort geding aan tegen gedwongen sluiting
Marktkooplui spannen een kort geding aan tegen de gemeente Dordrecht vanwege het afgelasten van de markt. Zij zijn het er niet mee eens dat ze hun kramen moeten sluiten terwijl supermarkten wel open mogen blijven. Ook in Rotterdam en Amstelveen mogen geen markten plaatsvinden.
Henk Achterhuis, de voorzitter van de Centrale Vereniging voor de Ambulante Handel (CVAH), laat aan persbureau ANP weten dat er inmiddels tussen de zestig en zeventig markten zijn afgelast in Nederland. „We stappen naar de rechter omdat er 100 procent onrechtvaardig wordt gehandeld. Het niet doorgaan van de markten heeft enorme financiële gevolgen voor de eigenaren van de marktkramen.”
Omdat Dordrecht een van de eerste gemeenten was die de markt niet door liet gaan, spant de vereniging het eerste kort geding tegen deze stad aan. „De uitspraak van de rechter kunnen we dan ook gebruiken voor andere gemeenten waar de markten niet door mogen gaan”, aldus Achterhuis.
De Rotterdamse afdeling van CVAH raadt volgers op Facebook aan om „niet te grote voorraden aan te leggen en of per dag te bekijken wat je nodig hebt”.
https://nos.nl/liveblog/2(...)-vanwege-corona.htmlquote:Kabinet praat met luchtvaart over coronaproblematiek
Het kabinet gaat bekijken welke aanvullende maatregelen nodig zijn om de financiële gevolgen van de coronacrisis op te vangen. Minister Hoekstra zei dat het kabinet daarbij ook heel serieus let op de problemen van de luchtvaart.
Om die reden had minister Van Nieuwenhuizen samen met minister Wiebes vanochtend een gesprek met KLM en Schiphol. "Het is een moeilijke situatie. We zijn aan het kijken naar maatregelen als het schrappen van vluchten uit risicogebieden, maar dat moet je niet ondoordacht doen. Ik kom daar vandaag op terug", zei Van Nieuwenhuizen na dat gesprek. President-directeur Benschop van Schiphol benadrukte het verstandig te vinden dat de politiek zich laat adviseren door deskundigen. "Dus als er een politiek besluit komt over minder vluchten dan zullen wij dat uitvoeren", zei hij.
Het overleg ging verder over steun om financiële problemen in de Nederlandse luchtvaart te voorkomen. Vanuit het kabinet is er daarom ook contact met het Franse deel van Air France KLM.
KLM-directeur Elbers: "Het is fijn dat we hier met het kabinet over hebben kunnen spreken. Het is het kabinet er aan gelegen samen deze crisis uit te komen."
Minister Hoekstra benadrukte vanochtend overigens wel dat de consequenties voor de volksgezondheid het belangrijkste zijn. Hij vindt dat er meer coördinatie moet komen tussen de lidstaten. Het kabinet gaat daar ook over praten met Europees Commissaris Timmermans. Die is vandaag bij de ministerraad voor overleg over de Europese milieumaatregelen, maar nu hij er toch is, gaat het ook over corona.
Die marktkooplui hebben best wel een puntquote:Op vrijdag 13 maart 2020 12:27 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
https://www.nrc.nl/nieuws/2020/03/13/coronablog-13-maart-a3993668
Misschien wordt het wel een één tweetje via een of andere vage overheids bv.quote:Op vrijdag 13 maart 2020 14:24 schreef Hexagon het volgende:
Eigelijk had Wopke deze crisis moeten gebruiken om nog meet macht bij KLM naar zich toe te trekken
De reële economie wordt nu dus ook geraakt. Dit was het danquote:Op donderdag 12 maart 2020 17:44 schreef PippenScottie het volgende:
Dinsdag gaat de kennisavond van mijn werk niet door en ook de pubquiz waar mijn vrouw naar toe gaat is afgelast.
Hierdoor moeten wij de oppas afzeggen die nu 20 euro misloopt.
Beginnend met 1500 banen bij KLM per direct..quote:Op donderdag 12 maart 2020 23:26 schreef Anton91 het volgende:
Ben benieuwd of dit uiteindelijk gevolgen gaat hebben voor de overspannen huizenmarkt. Denk dat er toch uiteindelijk wel een aantal mensen hun baan hierdoor kunnen verliezen.
Ik las het... erg triest Meer zullen wel volgen.quote:Op vrijdag 13 maart 2020 21:43 schreef Landgeld het volgende:
[..]
Beginnend met 1500 banen bij KLM per direct..
Dit betreft hoofdzakelijk externen en natuurlijk consultants. Die staan doorgaans bij hun eigen een werkgever onder contract. Triest, of beter vervelend, is het vooral voor de enkeling die te horen krijgt dat zijn of haar (jaar)contract niet verlengd wordt.quote:Op vrijdag 13 maart 2020 21:47 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Ik las het... erg triest Meer zullen wel volgen.
En over 2/3 maanden is alles weer normaal en draait de economie ook weer.quote:Op zaterdag 14 maart 2020 08:20 schreef Landgeld het volgende:
Dit topic is nog related rustig. Maar de economie wordt mega mega hard geraakt.
Iedereen werkt thuis, stelt dingen uit, toerisme ligt stil. Situatie is niet onder controle.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |