SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het niet-rolbevestigende Sinterklaasfeest bij de familie Doorzon (door Gerrit de Jager in diverse delen van de stripserie aangekaart)
INFORMATIE OVER DE ACHTERGRONDEN VAN ZWARTE PIET EN DE DISCUSSIE:
• Volgens de Anti-Pieters is Zwarte Piet een racistisch stereotype dat herinnert aan de tijd van de slavernij. Een gevisualiseerd bewijs dat Zwarte Piet een slaaf moet voorstellen is dit:
Ter ondersteuning wordt kunsthistoricus Elmer Kolfin aangehaald die in dit artikel zelf aangeeft geen onderzoek gedaan te hebben naar de figuur Zwarte Piet zelf maar wel naar de slavernij.
http://www.volkskrant.nl/(...)t af van kindslaven'
• Het Sint en Pietengilde heeft een historisch verantwoorde pagina over Zwarte Piet.
• Zwarte piet-lobby draait uiteindelijk om geld:
De geest komt uit de fles: de zwarte piet-discussie is slechts een opmaat voor forse schadevergoedingen die gebaseerd zijn op het Nederlandse slavernijverleden.quote:Infographic verbanden en sponsoringquote:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.• Documentaire 'Wild Geraas':
De documentaire van Arnold Jan Scheer (over de WARE oorsprong van Sinterklaas en Zwarte Piet) is namelijk eindelijk af en is online te bestellen of te bekijken via Vimeo. Het lijkt erop dat Scheer geen televisiemaatschappij heeft kunnen vinden die de documentaire zou willen uitzenden maar het is in ieder geval een begin.
http://www.wildgeraasdefilm.nl/
https://vimeo.com/ondemand/wildgeraas/188727445
http://www.arnoldjanscheer.nl/
Diverse video's en afbeeldingen in de spoiler:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.quote:Wie is Zwarte Piet? Hij weet het zelf waarschijnlijk ook niet!
Dat betogen de historici Jop Euwijk en Frank Rensen in hun nieuwe boek 'De identiteitscrisis van Zwarte Piet'. in het boek gaan de twee op zoek naar de historische, culturele en sociale achtergrond van Zwarte Piet. En dat valt nog niet mee...
Hier zie je één van de eerste afbeeldingen van de zwarte knecht van Sinterklaas, afkomstig uit een boekje van Jan Schenkman (1850). Wat opvalt, is dat Zwarte Piet hier nog niet de kenmerkende page-kleding draagt. Dat kwam pas later.Het boekje van Schenkman is online in te zien: https://www.slideshare.net/FeenyNL/sint-nikolaas-en-zijn-knechtquote:Een mysterieuze oorsprong
Want wie is Zwarte Piet nu precies? De oorsprong van de bekende figuur is enigszins in nevelen gehuld. Wat we wél weten, is dat Zwarte Piet een stuk jonger is dan Sinterklaas zelf. De Goedheiligman gaat eeuwenlang in zijn eentje op pad. Pas in de negentiende eeuw krijgt hij in een boekje geschreven door de Nederlandse onderwijzer Jan Schenkman een knecht met een donkere huidkleur. En die knecht komt een beetje uit de lucht vallen.
Sommigen denken dat hij geïnspireerd is op de tot slaaf gemaakten waarmee zeventiende en achttiende eeuwse rijken zich graag lieten afbeelden. In dat scenario zou Sinterklaas een zwart knechtje hebben gekregen om statiger over te komen.
Weer andere historici denken dat Zwarte Piet geïnspireerd is op de donkere mannen die in grote steden werkten (en waarvan twijfelachtig is of ze echt tot slaaf gemaakten waren). Terwijl anderen vermoeden dat Zwarte Piet eigenlijk een Moor is. "Maar voor veel mensen was de naam 'Moor' ook weer synoniem voor 'zwarte Afrikaan'," aldus Jop Euwijk. "Dat maakt het dus nog ingewikkelder. De kennis over wie de Moren waren, en wie er allemaal Moren werden genoemd is ook niet ingeburgerd in Nederland." Kortom: niemand weet eigenlijk door wie Schenkman zich liet inspireren toen hij het knechtje van de Sint introduceerde.Alternatieve Sinterklaas journaals:quote:Het is toch wel een hele mooie dag aan het worden. KOZP word echt op alle fronten vernederd.
Eerst schrappen ze de meeste demonstraties omdat ze te weinig deelnemers hebben, vervolgens word hun door de gemeentes een hoop beperkende maatregelen opgelegd. De bussen naar Den Helder werden 2x tot stoppen gedwongen door de politie. Vervolgens worden ze overal weggejaagd en aangevallen. In Rotterdam zelfs door zowel voetbalfans als de politie zelf.
En de enige arrestaties zijn er onder KOZP'ersSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
ZWARTE PIET![]()
![]()
![]()
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016![]()
Twee pagina's terug werd al beargumenteerd dat ook mensen zonder kinderen Sinterklaas vieren, maar dat die kennelijk niet bestaan voor mensen met argumenten als het geciteerde.quote:Op woensdag 27 november 2019 13:42 schreef Tarado het volgende: [..] alsof die kinderen dat echt wat interesseert, het gaat om de snoep en de cadeautjes, wie ze komen brengen zal ze een worst zijn
![]()
ja, mensen zonder kinderen. ik bedoelde daarmee wellicht geen kleinkinderen.Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32![]()
Waarom? Met welk oogmerk?quote:Op woensdag 27 november 2019 13:36 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Maar hij is niet zwart van het roet van de schoorsteen, dat is een moderne interpretatie.
Denk je het volgende in, gerelateerd aan de tradities elders in Europa: Piet geeft vruchtbare vrouwen zwarte vegen in het gezicht.Van oudsher heeft Sinterklaas maar één piet he?quote:Wat nu als die vrouwen hem gaan kussen/knuffelen? Dan wordt ook Piet zwart. En de populairste Piet wordt het allerzwartst, dat zal beslist geen incel zijn.![]()
Ik discrimineer helemaal niemand. Nooit gedaan ook.quote:Op woensdag 27 november 2019 12:54 schreef speknek het volgende:
[..]
Jij mag voor een hele minderheidsbevolkingsgroep bepalen of je hen discrimineert, waarbij de mening van henzelf niet relevant geacht wordt, en als ik zeg dat je op basis van deze interactie een superioriteitscomplex hebt, dan ben ik vooringenomen, uhhuh.![]()
Nee, van oudsher was er geen Piet maar meerdere (zwarte Klazen) en soortgelijke zwartgemaakte figuren.quote:Op woensdag 27 november 2019 13:55 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Waarom? Met welk oogmerk?
[..]
Van oudsher heeft Sinterklaas maar één piet he?
Wel bij de les blijven hè?![]()
Stelling: de meeste mensen die steeds zeggen "ze pakken onze cultuur af" zetten nooit voet in een museum met Nederlandse kunst en weten over het algemeen niks van Nederlandse cultuurhistorie.Ik ben nie hier voor de pingpong te schpelen![]()
Dit dusquote:Op woensdag 27 november 2019 14:10 schreef Quotidien het volgende:
Stelling: de meeste mensen die steeds zeggen "ze pakken onze cultuur af" zetten nooit voet in een museum met Nederlandse kunst en weten over het algemeen niks van Nederlandse cultuurhistorie.
#KICKOUTZP![]()
hohohoho, de mensen weten in veel gevallen maar al te goed wat de historie is. je hoort de naam Schenkman vaak vallen. Een museum is per definitie nou niet bepaald iets wat een groot publiek trekt, toch is iedereen weleens in het tropenmuseum geweest.
toch ben ik blij dat die mafketels in Eindhoven niet tussen het winkelend publiek mogen demonstreren. Eindhoven kan het; wegsturen die luiRoses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32![]()
Geen idee, maar het lijkt me niet per se relevant. Hun gaat het immers om de levende (volks)cultuur, en dat is een iets andere categorie dan Rembrandt en Vermeer in een museum. Evengoed vallen ze onder dezelfde noemer.quote:Op woensdag 27 november 2019 14:10 schreef Quotidien het volgende:
Stelling: de meeste mensen die steeds zeggen "ze pakken onze cultuur af" zetten nooit voet in een museum met Nederlandse kunst en weten over het algemeen niks van Nederlandse cultuurhistorie.![]()
Alsof het gemiddelde hangbuikzwijn dat op de witte klapstoeltjes aan de schultenbrau zit werkelijk een fuck om cultuur geeft. Doe me een lol.quote:Op woensdag 27 november 2019 14:18 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Geen idee, maar het lijkt me niet per se relevant. Hun gaat het immers om de levende (volks)cultuur, en dat is een iets andere categorie dan Rembrandt en Vermeer in een museum. Evengoed vallen ze onder dezelfde noemer.Ik ben nie hier voor de pingpong te schpelen![]()
Ik beroep me op Wiki, waar mijn bewering gestaafd wordt:quote:Op woensdag 27 november 2019 14:05 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Nee, van oudsher was er geen Piet maar meerdere (zwarte Klazen) en soortgelijke zwartgemaakte figuren.
Wel bij de les blijven hè?quote:Aanvankelijk was er maar één Zwarte Piet en in veel verhalen en liederen wordt Zwarte Piet dan ook in het enkelvoud gebruikt, sedert het midden van de 20e eeuw zijn er vaak veel meer.![]()
Humberto Tan kon zich nog het meest opwinden over een sinterklaasliedje, specifiek deze zin:dan vraag je je toch af hoe donker getint moet je zijn om je daarmee in verband gebracht te voelen.quote:ook al ben je zo zwart als roet, toch bedoel je het goedRoses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32![]()
Wat een arrogantie. Alsof jij dat voor een ander kunt bepalen. Die mensen zijn gehecht aan hun folklore, en dat is cultuur. Geen reden om daaraan te twijfelen.quote:Op woensdag 27 november 2019 14:19 schreef Quotidien het volgende:
[..]
Alsof het gemiddelde hangbuikzwijn dat op de witte klapstoeltjes aan de schultenbrau zit werkelijk een fuck om cultuur geeft. Doe me een lol.![]()
Ik was laatst bij de intocht in mijn stadje.
Mijn kinderen kijken sinterklaasjournaal en zijn een heel divers pluimage aan pieten gewend.
Bij de intocht in mijn stad waren alleen pikzwarte pieten.
De pieten hadden bij de intocht de grootste lol, mijn jongste, die een week eerder uren met de niet geschminkte pieten in een indoorspeeltuin hadden gespeeld, waren verstijfd van de spanning.
Stelling: de pikzwarte piet is alleen voor de mensen die piet spelen leuk. Kinderen hebben liever roetveeg of niet geschminkte pieten.My friends all drive horses![]()
Bedoel je met volklore dat ze gehecht zijn aan hun hangbuik?quote:Op woensdag 27 november 2019 14:23 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Wat een arrogantie. Alsof jij dat voor een ander kunt bepalen. Die mensen zijn gehecht aan hun folklore, en dat is cultuur. Geen reden om daaraan te twijfelen.![]()
![]()
Kan ik me bij aansluiten. Ik was ook bang (dan wel geïntimideerd) voor dat in- en inzwarte gezicht voeger. Plus het feit dat deze figuren als gekken in het rond sprongen...quote:Op woensdag 27 november 2019 14:25 schreef PippenScottie het volgende:
Mijn kinderen kijken sinterklaasjournaal en zijn een heel divers pluimage aan pieten gewend.
De pieten hadden bij de intocht de grootste lol, mijn jongste, die een week eerder uren met de niet geschminkte pieten in een indoorspeeltuin hadden gespeeld, waren verstijfd van de spanning.
Stelling: de pikzwarte piet is alleen voor de mensen die piet spelen leuk. Kinderen hebben liever roetveeg of niet geschminkte pieten.![]()
Grappig dat je dit zegt. Ik en mijn 2 broers vonden zwarte piet ook altijd doodeng. We verschuilden ons achter de trap als er een zp aanbelde.quote:Op woensdag 27 november 2019 14:25 schreef PippenScottie het volgende:
Stelling: de pikzwarte piet is alleen voor de mensen die piet spelen leuk. Kinderen hebben liever roetveeg of niet geschminkte pieten.
Ik ben nie hier voor de pingpong te schpelen![]()
quote:Op woensdag 27 november 2019 14:23 schreef Iblardi het volgende:
Wat een arrogantie. Alsof jij dat voor een ander kunt bepalen. Die mensen zijn gehecht aan hun folklore, en dat is cultuur. Geen reden om daaraan te twijfelen.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.![]()
https://images.app.goo.gl/uwG97MQF2QehKa6u6
Ik vraag me opeens af, of de ware Jezus ook voor de nodige, heftige emoties zorgen.
Want Jezus is niet blank maar lijkt meer op een Arabier.![]()
het is even een raadsel waarom je bang zou zijn voor zwarte piet.
uiteraard geeft 't een vertekend beeld dat je op het sinterklaasjournaal geen Zwarte piet meer ziet, daarom zijn er lokale sinterklaasjournaals met zwarte piet.
waarom zou je bang zijn voor Zwarte piet?
Stelling: Als je een probleem hebt met Zwart piet, dan kun je subsidie krijgen en geld inzamelen.Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32![]()
Ja, allemaal bekend hoor. En ging het over de vraag of deze mensen de bloem der natie vormen? Nee, het ging om de vraag of datgene waar zij voor zeggen op te komen tot onze cultuur kan worden gerekend. En dat is zo.quote:![]()
Zwarte Piet en Jezus hebben wel meer overeenkomsten...quote:Op woensdag 27 november 2019 14:29 schreef Travnik het volgende:
Ik vraag me opeens af, of de ware Jezus ook voor de nodige, heftige emoties zorgen.
Want Jezus is niet blank maar lijkt meer op een Arabier.![]()
![]()
Door sommigen wordt in Zwarte Piet een slaaf gezien. Schenkman stelde de helper echter voor als een knecht. Slavernij bestond nog in Suriname, maar was in Nederland zelf ongebruikelijk. Dat Piet
al bij Schenkman schoeisel draagt, pleit eveneens voor een status als vrij man.
Jerrycan Airfryer:
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32![]()
Heeft zijn rug al ontbloot voor de zweepslagen. Dramaqueen.quote:Op woensdag 27 november 2019 14:37 schreef spectrumanalyser het volgende:
Door sommigen wordt in Zwarte Piet een slaaf gezien. Schenkman stelde de helper echter voor als een knecht. Slavernij bestond nog in Suriname, maar was in Nederland zelf ongebruikelijk. Dat Piet
Jerrycan Airfryer:
[ afbeelding ]![]()
Ik zie de grap niet. De kerstman is cultuur, vrouwenbesnijdenis is cultuur. "Dat is cultuur" geeft geen waardeoordeel over de mensen die eraan deel hebben.quote:![]()
Bang zijn voor zwarte piet hoort erbij. Mogen kinderen tegenwoordig niet meer geconfronteerd worden met iets wat ze bang maakt? Wat een watjes!quote:Op woensdag 27 november 2019 14:25 schreef PippenScottie het volgende:
Stelling: de pikzwarte piet is alleen voor de mensen die piet spelen leuk. Kinderen hebben liever roetveeg of niet geschminkte pieten.![]()
Nu ben ik benieuwd.quote:Op woensdag 27 november 2019 14:34 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Zwarte Piet en Jezus hebben wel meer overeenkomsten...
Vertel:)![]()
Het illustreert vooral de sturende rol die de NTR heeft in wat bij plaatselijke vieringen als "normaal" wordt gezien. Maar nee, dat zagen we niet aankomen...quote:Op woensdag 27 november 2019 15:01 schreef Gia het volgende:
[..]
Bang zijn voor zwarte piet hoort erbij. Mogen kinderen tegenwoordig niet meer geconfronteerd worden met iets wat ze bang maakt? Wat een watjes!![]()
Allebei fictieve personen waaraan bovennatuurlijke eigenschappen worden toegedicht.quote:
In beide figuren kun je geloven.![]()
NTR zwicht voor een bepaalde onbekende druk. Nooit is gesproken over wat er gebeurd als de NTR Zwarte piet blijft inzetten in de Sinterklaasjournaals. Wel is het een feit dat er meer dan 30 lokale Sinterklaasjournaals gemaakt zijn, waar wel Zwarte piet in voorkomt en niets anders.
het ziet er overigens ook niet uit, als je daar naar kunt kijken. Sinterklaasjournaal zonder Zwarte piet. what's next, Sinterklaasjournaal zonder Sinter klaas?
[ Bericht 5% gewijzigd door spectrumanalyser op 27-11-2019 15:26:18 ]Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32![]()
Ik zie mijn kinderen liever blij spelen dan onnodig bang zijn.quote:Op woensdag 27 november 2019 15:01 schreef Gia het volgende:
[..]
Bang zijn voor zwarte piet hoort erbij. Mogen kinderen tegenwoordig niet meer geconfronteerd worden met iets wat ze bang maakt? Wat een watjes!
Maar dat zal wel on-Nederlands zijn dan.My friends all drive horses![]()
ik geloof niet dat er serieuze aantallen kinderen bang zijn van zwarte piet.
Wel weet ik dat er een angst bij kinderen is dat zwarte piet en Sinterklaas niet vertrekken. Je ziet wel een intocht op TV maar er is geen enkele aandacht voor het vertrek. om die reden is er voor die doelgroep ook een uittocht op een klein aantal plaatsen.Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32![]()
Dit is indernaad on-Nederlands, daarom dat is gebleken dat Nederlandse jeugd de gelukkigste ter wereld is.quote:Op woensdag 27 november 2019 15:31 schreef PippenScottie het volgende:
[..]
Ik zie mijn kinderen liever blij spelen dan onnodig bang zijn.
Maar dat zal wel on-Nederlands zijn dan.Ik ben nie hier voor de pingpong te schpelen![]()
Het is ook een rare zin, heb ik altijd al gevonden.quote:Op woensdag 27 november 2019 14:21 schreef spectrumanalyser het volgende:
Humberto Tan kon zich nog het meest opwinden over een sinterklaasliedje, specifiek deze zin:
[..]
dan vraag je je toch af hoe donker getint moet je zijn om je daarmee in verband gebracht te voelen.
Raar en mag geschrapt worden.![]()
Valt vanuit de historie van de zwarte "kinderschrik" (een fantasiefiguur) goed te verklaren en is dan sympathiek.quote:Op woensdag 27 november 2019 16:21 schreef skrn het volgende:
[..]
Het is ook een rare zin, heb ik altijd al gevonden.
Raar en mag geschrapt worden.![]()
Humberto Tan is inmiddels geschrapt.Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32![]()
Het gaat hier altijd, en ook in deze twee voorbeelden, om de associatie met slavernij. En die is er ontegenzeggelijk. Zwarte piet is "zelf" "van oorsprong" (het is een fantasiepersoon natuurlijk) geen slaaf omdat slavernij nooit echt is toegestaan geweest in Nederland. Dus die discussie zou heel kort zijn. (Of nouja, er was een uitzondering voor buitenlanders voor een beperkte tijd, dus je zou kunnen beargumenteren dat de beperkte tijd dat Sinterklaas in Nederland was uit Spanje, hem vrijgelijde gaf om wat slaven mee te nemen, maar dan krijg je een Lunatiek-achtige discussie wiens uitleg van een fantasiefiguur de ware is).quote:Op woensdag 27 november 2019 13:33 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Jawel, al sinds het begin van de controverse wordt dat argument regelmatig naar voren gebracht.
[..]
[..]
Waar het om gaat is de associatie. Het beeld van een rijke witte patricier die met tachtig alleen zwarte knechten een audientie geeft en zijn knechten erop uitstuurt om zijn rijkdom en populariteit te delen, is simpelweg een ontzettend beschamend beeld in een modern internationaal land. Het is een koloniaal beeld (en niet de goede soort) dat schofferend is richting onze zwarte ingezetenen, stereotypes in stand houdt en het schaadt het aanzien van Nederland in het buitenland behoorlijk.
En dat is nog voordat de negers acrobatisch zijn (want neger dus sterk), door de witte patricier uitgedost zijn in frivole pakjes en de blanke Nederlanders volledig ham gaan op Blackface.
Er is geen enkele manier waarop, als je even afstand neemt en daar nuchter naar kijkt, je tot de conclusie kunt komen van "Ja dit is goed zo". De enige manier waarop dat niet je reactie is, is wanneer je opgegroeid bent in die tunnelvisie en krampachtig aan het beeld vasthoudt in angst voor een veranderende wereld waar je zelf geen grip op hebt.
[ Bericht 0% gewijzigd door speknek op 27-11-2019 16:59:55 ]They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.![]()
Niks zegt "ik ben een oprechte voorvechter van de Sinterklaastraditie" als niet eens het liedje kennen.quote:Op woensdag 27 november 2019 14:21 schreef spectrumanalyser het volgende:
Humberto Tan kon zich nog het meest opwinden over een sinterklaasliedje, specifiek deze zin:
[..]
dan vraag je je toch af hoe donker getint moet je zijn om je daarmee in verband gebracht te voelen.They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.![]()
Als kinderen niet leren wat angst is, leren ze ook geen gevaar herkennen.quote:Op woensdag 27 november 2019 15:31 schreef PippenScottie het volgende:
[..]
Ik zie mijn kinderen liever blij spelen dan onnodig bang zijn.
Maar dat zal wel on-Nederlands zijn dan.
Kinderen die altijd blij en gelukkig zijn en nooit ergens bang voor hoeven te zijn, raken ernstig in paniek bij gevaar, of herkennen het niet. Dat is pas eng!![]()
Waarschijnlijk had hij nog wat mededogen verwacht van die donkere agent rechts, maar helaas.quote:Op woensdag 27 november 2019 14:37 schreef spectrumanalyser het volgende:
Jerrycan Airfryer:
[ afbeelding ]![]()
Jouw mening, jouw associaties, jouw verwijten, jouw tunnelvisie, jouw stropoppen. Je observatie is gebouwd op de schil van het uiterlijk. En die is flinterdun en oppervlakkig.quote:Op woensdag 27 november 2019 16:35 schreef speknek het volgende:
[..]
Het gaat hier altijd, en ook in deze twee voorbeelden, om de associatie met slavernij. En die is er ontegenzeggelijk. Zwarte piet is "zelf" "van oorsprong" (het is een fantasiepersoon natuurlijk) geen slaaf omdat slavernij nooit echt is toegestaan geweest in Nederland. Dus die discussie zou heel kort zijn. (Of nouja, er was een uitzondering voor buitenlanders voor een beperkte tijd, dus je zou kunnen beargumenteren dat de beperkte tijd dat Sinterklaas in Nederland was uit Spanje, hem vrijgelijde gaf om wat slaven mee te nemen, maar dan krijg je een Lunatiek-achtige discussie wiens uitleg van een fantasiefiguur de ware is).
Waar het om gaat is de associatie. Het beeld van een rijke witte patricier die met tachtig alleen zwarte knechten een audientie geeft en zijn knechten erop uitstuurt om zijn rijkdom en populariteit te delen, is simpelweg een ontzettend beschamend beeld in een modern internationaal land. Het is een koloniaal beeld (en niet de goede soort) dat schofferend is richting onze zwarte ingezetenen en het schaadt het aanzien van Nederland in het buitenland behoorlijk.
En dat is nog voordat de negers acrobatisch zijn (want neger dus sterk), door de witte patricier uitgedost zijn in frivole pakjes en de blanke Nederlanders volledig ham gaan op Blackface.
Er is geen enkele manier waarop, als je even afstand neemt en daar nuchter naar kijkt, je tot de conclusie kunt komen van "Ja dit is goed zo". De enige manier waarop dat niet je reactie is, is wanneer je opgegroeid bent in die tunnelvisie en krampachtig aan het beeld vasthoudt in angst voor een veranderende wereld waar je zelf geen grip op hebt.
Maar ach, dit is dan ook de era van de Kardashians, pulp TV, feesboek, onverschilligheid en schaapjes.
Edit: oh, en perineum sunning..
[ Bericht 0% gewijzigd door Montagui op 27-11-2019 17:18:45 ]“To destroy a people you must first sever their roots.”![]()
Ons Engeltje, ons sneeuwvlokje. Zo licht, zo teer....quote:Op woensdag 27 november 2019 17:03 schreef Gia het volgende:
[..]
Als kinderen niet leren wat angst is, leren ze ook geen gevaar herkennen.
Kinderen die altijd blij en gelukkig zijn en nooit ergens bang voor hoeven te zijn, raken ernstig in paniek bij gevaar, of herkennen het niet. Dat is pas eng!“To destroy a people you must first sever their roots.”![]()
Het is: Ook al ben ik zwart als roet, ik meen het toch goed.quote:Op woensdag 27 november 2019 14:21 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
dan vraag je je toch af hoe donker getint moet je zijn om je daarmee in verband gebracht te voelen.
Dit slaat op het gegeven dat zwart, de kleur zwart, geen ras bedoelend, het kwaad voorstelt.
Alles wat zwart is, is slecht, t.o. van wit, goed. Een wit voetje halen, bijvoorbeeld. Iemand zwart maken.
Zwarte Piet is dan wel zwart, maar geeft aan dat de kinderen niet bang voor hem hoeven te zijn, want hij meent het goed.
Dat negers zichzelf associeren met de kleur zwart, de kleur zelfs claimen als HUN kleur, slaat gewoon nergens op. Negers zijn bruin, niet zwart. Blanken zijn blank/beige, feitelijk heel licht bruin, niet wit.![]()
Onderbouw je stelling.quote:Op woensdag 27 november 2019 14:10 schreef Quotidien het volgende:
Stelling: de meeste mensen die steeds zeggen "ze pakken onze cultuur af" zetten nooit voet in een museum met Nederlandse kunst en weten over het algemeen niks van Nederlandse cultuurhistorie.![]()
Als zo'n 71-95% van de Nederlanders pro-piet is, dan is daarvan een heel groot deel géén hangbuikzwijn, géén voetbalhooligan en géén blokkeerfries en ook geen nvu-stemmer.quote:Op woensdag 27 november 2019 14:19 schreef Quotidien het volgende:
[..]
Alsof het gemiddelde hangbuikzwijn dat op de witte klapstoeltjes aan de schultenbrau zit werkelijk een fuck om cultuur geeft. Doe me een lol.![]()
Wiki als bron gebruikenquote:Op woensdag 27 november 2019 14:20 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Ik beroep me op Wiki, waar mijn bewering gestaafd wordt:
[..]
Zwarte Piet is een van de door kozp gekaapte pagina's. Zie de overlegpagina.
[ Bericht 34% gewijzigd door Lunatiek op 27-11-2019 17:29:25 ]![]()
Kinderen hebben liever een pikzwarte piet, daar worden ze tenminste bang van. De rest had net zo goed een random clown kunnen zijn. Die zwarte zullen ze zich jaren later nóg herinneren.quote:Op woensdag 27 november 2019 14:25 schreef PippenScottie het volgende:
Jezus is een idee. In geen van de verhalen over Jezus speelt zijn huidskleur een rol.quote:Op woensdag 27 november 2019 14:29 schreef Travnik het volgende:
Want Jezus is niet blank maar lijkt meer op een Arabier.
Mensen zullen wèl gehecht zijn aan de Jezus in hun kerk, maar die is in elke kerk ook weer anders.![]()
Wellicht, maar beeldvorming is beeldvorming. En schadelijk. Als je het beeld wat aanpast is de associatie weg. Waarvan akte.quote:Op woensdag 27 november 2019 17:05 schreef Montagui het volgende:
[..]
Jouw mening, jouw associaties, jouw verwijten, jouw tunnelvisie, jouw stropoppen. Je observatie is gebouwd op de schil van het uiterlijk. En die is flinterdun en oppervlakkig.
Maar ach, dit is dan ook de era van de Kardashians, pulp TV, feesboek, onverschilligheid en schaapjes.
Edit: oh, en perineum sunning..They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.![]()
Omdat Uncanny Valley:quote:Op woensdag 27 november 2019 14:32 schreef spectrumanalyser het volgende:
het is even een raadsel waarom je bang zou zijn voor zwarte piet.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Griezelvallei![]()
Het is een paar jaar terug wel naar voren gekomen: in het buitenland is het "gewoon Blackface, dus racistisch" en dan willen ze niet meer met de ntr samenwerken vanuit het buitenland. En dat is wèl belangrijk voor een tv zender.quote:Op woensdag 27 november 2019 15:15 schreef spectrumanalyser het volgende:
NTR zwicht voor een bepaalde onbekende druk. Nooit is gesproken over wat er gebeurd als de NTR Zwarte piet blijft inzetten in de Sinterklaasjournaals. Wel is het een feit dat er meer dan 30 lokale Sinterklaasjournaals gemaakt zijn, waar wel Zwarte piet in voorkomt en niets anders.
het ziet er overigens ook niet uit, als je daar naar kunt kijken. Sinterklaasjournaal zonder Zwarte piet. what's next, Sinterklaasjournaal zonder Sinter klaas?![]()
Nu alweer vergeten dat er acteurs als Erik van Muiswinkel opstapten omdat ze niet meer mee wilden doen met de discriminerende zwarte piet?
Maar natuurlijk is het een complot van buitenlanders, dat past goed bij de manier van denken.They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.![]()
van muiswinkels zat daarna lekker te schelden naar de wereld met 'domme kankerlul'. Dus zijn omgangsvormen en waarden zijn niet helemaal serieus te nemen.quote:Op woensdag 27 november 2019 17:43 schreef speknek het volgende:
Nu alweer vergeten dat er acteurs als Erik van Muiswinkel opstapten omdat ze niet meer mee wilden doen met de discriminerende zwarte piet?
Maar natuurlijk is het een complot van buitenlanders, dat past goed bij de manier van denken.
Hechten wij geen waarde aan, dus waarom wil jij hem neerzetten als autoriteit van het morele kompas dan?'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
1947-2016![]()
hihiquote:Op woensdag 27 november 2019 17:22 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Als zo'n 71-95% van de Nederlanders pro-piet is, dan is daarvan een heel groot deel géén hangbuikzwijn, géén voetbalhooligan en géén blokkeerfries en ook geen nvu-stemmer.'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
1947-2016![]()
Klopt, maar het is niet zo dat 71-95% stenen door de ramen van KOZP gooit en rood wordt bij de gedachte aan een roetveegpiet.quote:Op woensdag 27 november 2019 17:22 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Als zo'n 71-95% van de Nederlanders pro-piet is, dan is daarvan een heel groot deel géén hangbuikzwijn, géén voetbalhooligan en géén blokkeerfries en ook geen nvu-stemmer.Ik ben nie hier voor de pingpong te schpelen![]()
O, en die groep valt dus samen met jouw "de meeste mensen die steeds zeggen 'ze pakken onze cultuur af'"? Dat was niet duidelijk.quote:Op woensdag 27 november 2019 18:00 schreef Quotidien het volgende:
[..]
Klopt, maar het is niet zo dat 71-95% stenen door de ramen van KOZP gooit en rood wordt bij de gedachte aan een roetveegpiet.
Evengoed blijft het weinig relevant of die mensen ooit een museum van binnen zien.![]()
Ik zag het ook en dacht hihi I see what you did there Sinterklaasjournaal. Maar de meest virulente personen hier zijn kinderloos, vieren het niet en weten het dus ook niet.quote:Op woensdag 27 november 2019 18:40 schreef Quasimoto het volgende:
Wat is hier de mening over het feit dat het paard van Sinterklaas nu zwart is?They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.![]()
Heel goed. En associatie is een onderdeel van cultuur. In de (etnisch!) Nederlandse cultuur heeft men heel andere associaties met allerlei verschijnselen dan pak weg de Surinaamse, Ghanese of Amerikaanse cultuur. Daarom zijn er cultuurverschillen. Cultuurverschillen die door de Universele rechten van de mens ondersteund en beschermd worden (of horen te worden).quote:
De ene cultuur is niet beter dan de andere, ook niet slechter, alleen anders. De ene cultuur is ook niet moreel beter of slechter dan een andere. Daarom kan de ene cultuur de andere niet opleggen om het een te doen en het andere te laten omdat dat
En daarom is het zo belangrijk dat mensen die geen etnische Nederlanders zijn geen stem mogen hebben over hoe de etnische Nederlandse cultuur zou mogen zijn. Immers, zij hebben hun eigen cultuur, die net zozeer beschermd is, en waarmee ze zich volop kunnen uitleven.
Het hele Zwarte Piet probleem is gebaseerd op de cultuurverschillen en de daaruit voortvloeiende verschillende associaties.
Door te drammen dat Zwarte Piet gezien moet worden als een neger(slaaf), dring je mensen een andere cultuur op, met associaties die zij niet hebben en moeilijk kunnen maken, omdat alle achtergronden daarvan in hun eigen cultuur ontbreken. Wij zíjn nu eenmaal geen etnische Surinamers of Amerikanen of zoiets, wij zijn Nederlanders met onze eigen cultuur, onze eigen geschiedenis, onze eigen taal en daaruit voortvloeiend onze eigen associaties.![]()
Geeft alleen maar aan dat de ntr geen idee heeft waar ze mee bezig is en zeker geen cultuurdrager is. Maar dat is de npo toch al niet, want een van de beste culturele programma's is ook al weg (het boekenprogramma van de vpro).quote:Op woensdag 27 november 2019 18:40 schreef Quasimoto het volgende:
Wat is hier de mening over het feit dat het paard van Sinterklaas nu zwart is?![]()
Pro-Piet-ouders kijken toch naar een alternatief journaal?quote:Op woensdag 27 november 2019 18:44 schreef speknek het volgende:
[..]
Ik zag het ook en dacht hihi I see what you did there Sinterklaasjournaal. Maar de meest virulente personen hier zijn kinderloos, vieren het niet en weten het dus ook niet.![]()
Lul toch niet zo. Natuurlijk is het neger maar die activisten zien erin wat ze de Panafrikan brothers in het buitenland willen laten zien, zodat ook zij zich slachtoffer kunnen voelen en dingen kunnen eisen die ze niet verdiend hebben.quote:Op woensdag 27 november 2019 18:57 schreef Lunatiek het volgende:
Door te drammen dat Zwarte Piet gezien moet worden als een neger(slaaf), dring je mensen een andere cultuur op, met associaties die zij niet hebben en moeilijk kunnen maken, omdat alle achtergronden daarvan in hun eigen cultuur ontbreken. Wij zíjn nu eenmaal geen etnische Surinamers of Amerikanen of zoiets, wij zijn Nederlanders met onze eigen cultuur, onze eigen geschiedenis, onze eigen taal en daaruit voortvloeiend onze eigen associaties.Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.![]()
Ik begon al te gniffelen denkend aan nieuwe ophef maar het valt tot nu toe erg mee.quote:Op woensdag 27 november 2019 18:44 schreef speknek het volgende:
[..]
Ik zag het ook en dacht hihi I see what you did there Sinterklaasjournaal. Maar de meest virulente personen hier zijn kinderloos, vieren het niet en weten het dus ook niet.![]()
![]()
Je moet wel een hele verstokte racist zijn om je kinderen naar zo'n alternatief-opgenomen-op-een-zolderkamer-met-een-telefoon journaal over het landelijke Sinterklaasjournaal te laten kijken.quote:Op woensdag 27 november 2019 19:01 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Pro-Piet-ouders kijken toch naar een alternatief journaal?They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.![]()
Uh, volgens mij bestaat het nog steeds? Je bedoelt het programma op zondagochtend?quote:Op woensdag 27 november 2019 19:01 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
...want een van de beste culturele programma's is ook al weg (het boekenprogramma van de vpro).Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.![]()
Je moet wel een enorme fascist zijn om zoiets te veroordelen. Wie ben jij om te bepalen wat ouders hun kinderen laten zien?quote:Op woensdag 27 november 2019 19:14 schreef speknek het volgende:
[..]
Je moet wel een hele verstokte racist zijn om je kinderen naar zo'n alternatief-opgenomen-op-een-zolderkamer-met-een-telefoon journaal over het landelijke Sinterklaasjournaal te laten kijken.Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.![]()
Ik bepaal niks, maar leuk geprobeerd.quote:Op woensdag 27 november 2019 19:18 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Je moet wel een enorme fascist zijn om zoiets te veroordelen. Wie ben jij om te bepalen wat ouders hun kinderen laten zien?They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.![]()
Het nwe paard van Sinterklaas blijkt zwart ipv wit
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin![]()
Paard is dus gewoon gewhitefacedquote:Op woensdag 27 november 2019 20:47 schreef Whiskers2009 het volgende:
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten![]()
quote:Op woensdag 27 november 2019 20:48 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Paard is dus gewoon gewhitefacedEn niet alleen faced...
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin![]()
Dat krijg je met schimmel. Net als in de badkamer.quote:Op woensdag 27 november 2019 20:47 schreef Whiskers2009 het volgende:
[ Bericht 1% gewijzigd door Lunatiek op 28-11-2019 05:54:42 ]![]()
Hier, in Helmond, was hij gewoon wit.quote:Op woensdag 27 november 2019 18:40 schreef Quasimoto het volgende:
Wat is hier de mening over het feit dat het paard van Sinterklaas nu zwart is?![]()
Ze willen gewoon het quotum van D66 voor zijn dat verplicht dat een bepaald percentage van de dieren op tv zwart moet zijn.quote:Op woensdag 27 november 2019 20:47 schreef Whiskers2009 het volgende:
Het nwe paard van Sinterklaas blijkt zwart ipv witSteun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok![]()
Zolang mensen zich zwart mogen schminken om een karakter te spelen in dit feest, deze traditie, ga je gang, pas maar aan.quote:Op woensdag 27 november 2019 17:27 schreef speknek het volgende:
[..]
Wellicht, maar beeldvorming is beeldvorming. En schadelijk. Als je het beeld wat aanpast is de associatie weg. Waarvan akte.“To destroy a people you must first sever their roots.”![]()
Hier komt Sinterklaas zonder paard met de stoomboot. Hij stapt in een koets met paarden van de plaatselijke manege. Die waren dit jaar bruin, btw.quote:Op woensdag 27 november 2019 22:33 schreef Gia het volgende:
[..]
Hier, in Helmond, was hij gewoon wit.
Neem aan dat de nachtmerrie diervriendelijk wordt nageleverd want die manegepaarden kunnen het dak niet op. De koets ook niet.![]()
So what.quote:Op woensdag 27 november 2019 20:47 schreef Whiskers2009 het volgende:
En twee weken terug in Haren: https://www.bd.nl/meierij(...)klaas-zwart~afa84f68
[ Bericht 7% gewijzigd door Lunatiek op 28-11-2019 06:13:18 ]![]()
Een oud artikel (2016) over de Pietenkwestie in Vlaanderen. Zeer lezenswaardig.
http://verenoflood.nu/pie(...)isten-dan-ze-denken/
Een van de punten van het stuk is dat Schenkmans Piet ("Moorse Page") pas na de Tweede Wereldoorlog in Vlaanderen bekend werd. Het ligt voor de hand dat in de grensprovincies die figuur ook nog niet lang bekend was.![]()
Gestopt met lezen bij de 'dat de kinderen de slachtoffers zijn van het pietenpact en helemaal verward zouden zijn.'quote:Op donderdag 28 november 2019 06:16 schreef Lunatiek het volgende:
Een oud artikel (2016) over de Pietenkwestie in Vlaanderen. Zeer lezenswaardig.
http://verenoflood.nu/pie(...)isten-dan-ze-denken/
Een van de punten van het stuk is dat Schenkmans Piet ("Moorse Page") pas na de Tweede Wereldoorlog in Vlaanderen bekend werd. Het ligt voor de hand dat in de grensprovincies die figuur ook nog niet lang bekend was.
Wat een ongekende bullshit.![]()
Wat is er bullshit aan?quote:Op donderdag 28 november 2019 07:28 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:
[..]
Gestopt met lezen bij de 'dat de kinderen de slachtoffers zijn van het pietenpact en helemaal verward zouden zijn.'
Wat een ongekende bullshit.Hoe ga jij uitleggen dat je een stroopwafelkop krijgt als je door de schoorsteen gaat?quote:de kinderen. Die worden helemaal verward met volledige zwarte pieten, halfzwarte pieten (“roetveegpieten”), regenboogpieten, stroopwafelpieten, kaaspieten tot blanke pieten. Dit valt niet meer uit te leggen.
Verder in het artikel staan nog interessante dingen over Descartes. Ik begrijp dat de tekst voor jou te ingewikkeld is. Misschien is het beter als je je buiten de discussie houdt als je alleen oneliners hebt en geen argumenten, en ook geen moeite wilt doen om in discussie te gaan met mensen die wel argumenten hebben.![]()
quote:Op woensdag 27 november 2019 17:25 schreef Lunatiek het volgende:
Kinderen hebben liever een pikzwarte piet, daar worden ze tenminste bang van.![]()
Ik was doodsbenauwd voor die pikzwarte pieten. Ging er met een boog omheen en was blij als ze weer weg waren.![]()
Ja tis allemaal ingewikkeld jaquote:Op donderdag 28 november 2019 07:37 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Wat is er bullshit aan?
[..]
Hoe ga jij uitleggen dat je een stroopwafelkop krijgt als je door de schoorsteen gaat?
Verder in het artikel staan nog interessante dingen over Descartes. Ik begrijp dat de tekst voor jou te ingewikkeld is. Misschien is het beter als je je buiten de discussie houdt als je alleen oneliners hebt en geen argumenten, en ook geen moeite wilt doen om in discussie te gaan met mensen die wel argumenten hebben.
Hoe personen als jij een ongekend probleem maken van een personage rondom Sinterklaas die zwart moet blijven en absoluut niet veranderen kan. (Vergeten we even dat het Sinterklaasfeest al vele evoluties gemaakt heeft)
En kom niet meer met je lulkoek verhaal over 1800, negerslaven en dat gezwets. Dat is een vrmoeiend stokpaardje.![]()
En dat kan dan ook gewoon. In de roetveegtraditie hebben de meest ervaren pieten een helemaal zwart gezicht omdat ze meer door de schoorsteen zijn gegaan. Zo lang je maar niet blackfacet (rode lippen en kroeshaar) en een paar pieten met weinig roetvegen rond hebt lopen zodat je de fantasie hoog kunt houden dat de pieten zwart zijn van het roet (of omdat het de acteur zijn werkelijke huidskleur is natuurlijk), en niet omdat Sinterklaas een plantagehouder is, is dat in de roetveegtraditie prima.quote:Op woensdag 27 november 2019 23:00 schreef Montagui het volgende:
[..]
Zolang mensen zich zwart mogen schminken om een karakter te spelen in dit feest, deze traditie, ga je gang, pas maar aan.They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.![]()
Hoe ga jij uitleggen dat je door de schoorsteen gaat? Zonder vuile kleren maar wel met een roetzwarte kop?quote:Op donderdag 28 november 2019 07:37 schreef Lunatiek het volgende:
Hoe ga jij uitleggen dat je een stroopwafelkop krijgt als je door de schoorsteen gaat?![]()
Dat kan duidelijk niet. Heel Piet moet weg van anti-piet, zie ook mijn link een post of drie hierboven. Ook uit de slogan Zwartw Piet = racisme blijkt dat.quote:Op donderdag 28 november 2019 08:58 schreef speknek het volgende:
[..]
En dat kan dan ook gewoon. In de roetveegtraditie hebben de meest ervaren pieten een helemaal zwart gezicht omdat ze meer door de schoorsteen zijn gegaan. Zo lang je maar niet blackfacet (rode lippen en kroeshaar) en een paar pieten met weinig roetvegen rond hebt lopen zodat je de fantasie hoog kunt houden dat de pieten zwart zijn van het roet (of omdat het de acteur zijn werkelijke huidskleur is natuurlijk), en niet omdat Sinterklaas een plantagehouder is, is dat in de roetveegtraditie prima.
En de overgrote meerderheid in Nederland wil gewoon een zwarte Zwarte Piet.
[ Bericht 2% gewijzigd door Lunatiek op 28-11-2019 09:25:58 ]![]()
Welke reden je ook geeft, een stroopwafelpiet is niet te verklaren.quote:Op donderdag 28 november 2019 09:14 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Hoe ga jij uitleggen dat je door de schoorsteen gaat? Zonder vuile kleren maar wel met een roetzwarte kop?
Als je had opgelet had je geweten dat ik die schoorsteenuitleg moderne bullshit vind om de kindjes niet met een boeman te confronteren. Zwarte Piet is zwart omdat hij een "boeman" of geest of kobold of donkerelf is en uit het dodenrijk komt.![]()
dat je een plaatje gevonden hebt met een zwart paard zegt neit zoveel. Het paard van Sinterklaas aka Wodan is al duizenden jaren wit:quote:Op donderdag 28 november 2019 05:55 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
So what.
[ afbeelding ]
En twee weken terug in Haren: https://www.bd.nl/meierij(...)klaas-zwart~afa84f68
The End Times are wild![]()
Dat is vrij recent. Eeuwenlang heeft Sinterklaas het zonder paard gedaan. Schenkman geeft een donker paard, zie het plaatje dat je quote.quote:Op donderdag 28 november 2019 09:26 schreef LXIV het volgende:
[..]
dat je een plaatje gevonden hebt met een zwart paard zegt neit zoveel. Het paard van Sinterklaas aka Wodan is al duizenden jaren wit:
[ afbeelding ]
Bovendien is het verhaal dat Sinterklaas op een schimmel rijdt, dat is géén wit paard (zie de kleur van de huid, o.a. bij de neus).
Sleipnir is grijs volgens de traditie.
Je bent vermoedelijk in de war met de heilige witte paarden die in de heilige wouden van de Germanen leefden.![]()
Sinterklaas is de christelijke versie van Wodan. Dat is zonneklaar. Net zoals het Kerstfeest een christelijke versie is van Germaanse winterfeesten.quote:Op donderdag 28 november 2019 09:31 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Dat is vrij recent. Eeuwenlang heeft Sinterklaas het zonder paard gedaan. Schenkman geeft een donker paard, zie het plaatje dat je quote.
Bovendien is het verhaal dat Sinterklaas op een schimmel rijdt, dat is géén wit paard (zie de kleur van de huid, o.a. bij de neus).
Sleipnir is grijs volgens de traditie.
Je bent vermoedelijk in de war met de heilige witte paarden die in de heilige wouden van de Germanen leefden.
Daarmee is het paard van Sinterklaas ook gewoon de christelijke versie van Sleipnir. Of deze nu grijs of wit is, daar is geen uitsluitsel over. Wel zie ik altijd dus een heel licht gekleurd paard bij Wodan. Wie denkt de NPO dat zij is om even 4000 jaar Germaanse traditie aan de kant te schuiven, zonder enig overleg.The End Times are wild![]()
Je hebt wel schone kleren bij, maar geen draagbare douche?quote:
Je hoeft toch overigens ook niet alles te kunnen verklaren? Zwarte Piet is gewoon zwarte piet. Het lijkt me ook niet fijn om kinderen nu aan te leren dat donkere mensen eigenlijk vuil geworden blanke mensen zijn. En hoe zwarter ze zijn ,hoe vuiler ze zijn. Vroeger dacht men ook dat je die huidkleur er wel af zou kunnen poetsen.
Overigens ontken ik niet dat Zwarte Piet een neger voor moet stellen. Alleen zie ik het probleem daar niet van in. Ik doe een blonde pruik op als ik een Duitser wil spelen, ik smink mn huid zwart als ik een neger wil spelen. Huidskleur is net zo onbenullig als haarkleur bij mij, ik wil niet ineens op eieren hoeven te lopen als het huidskleur betreft.
Tenslotte maakt zwart natuurlijk het meest onherkenbaar, reflecteert het minste licht en bedekt dus de meeste gezichtsvormen. Het is heerlijk om te zien dat alle Zwarte Pieten gelijk zijn: Er is geen Achmed de Marokkaan met roetvegen op zn gezicht of Daisy de Surinamer met roetvegen: we zijn allemaal intens zwart en onherkenbaar, we zijn allen Zwarte Piet!![]()
O ja, stop met dit 'blackface' te noemen. Blackface bestond omdat zwarte mensen VERBODEN waren in theaters en is een Amerikaans fenomeen van al jááren geleden. Er is niemand die uitgesloten wordt bij het Sinterklaasfeest!![]()
Hoe graag ik dat als heiden ook zou willen, die stelling is allang onderuit gehaald. Hooguit kun je zeggen dat in de romantiek en het nationalisme daarna elementen uit het Germaanse heidendom in de Sinterklaasmythe hineininterpretiert zijn.quote:Op donderdag 28 november 2019 09:37 schreef LXIV het volgende:
[..]
Sinterklaas is de christelijke versie van Wodan. Dat is zonneklaar. Net zoals het Kerstfeest een christelijke versie is van Germaanse winterfeesten.
Daarmee is het paard van Sinterklaas ook gewoon de christelijke versie van Sleipnir. Of deze nu grijs of wit is, daar is geen uitsluitsel over. Wel zie ik altijd dus een heel licht gekleurd paard bij Wodan. Wie denkt de NPO dat zij is om even 4000 jaar Germaanse traditie aan de kant te schuiven, zonder enig overleg.
Het zou ook raar zijn dat juist in Nederland die Wodan/Sinterklaas zou zijn blijven bestaan, terwijl niet zo heel bekend was hier en er ook geen spoor van een doorlopende traditie is en ook geen spoor vam import uit het buitenland.
Er is meer voor te zeggen dat het witte paarden of schimmels zijn, zoals in Der Schimmelreiter of zoals in de uitdrukking "witte paarden malen". Sinterklaas komt van over zee uit Spanje, "witte paarden" is de branding, kolkend water.![]()
Als het maar van de schoorsteen is.quote:Op woensdag 27 november 2019 18:40 schreef Quasimoto het volgende:
Wat is hier de mening over het feit dat het paard van Sinterklaas nu zwart is?Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.![]()
Van de bbq natuurlijkquote:Op donderdag 28 november 2019 10:01 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Als het maar van de schoorsteen is.![]()
![]()
En dat geldt dus ook maar voor de rest van de mensheid?quote:Op donderdag 28 november 2019 09:40 schreef PietPossum het volgende:
[..]
Huidskleur is net zo onbenullig als haarkleur bij mij, ik wil niet ineens op eieren hoeven te lopen als het huidskleur betreft.![]()
Het is helemaal niet alleen in Nederland zo. In Europa zijn overal nog versies van Sinterklaas. De invulling van Nederland wijkt juist het meeste af van die elders in Europa. Ik ben zelfs nog in Kroatie de Sint nog tegengekomen! Met een zwarte piet in de vorm van een duivel.quote:Op donderdag 28 november 2019 09:46 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Hoe graag ik dat als heiden ook zou willen, die stelling is allang onderuit gehaald. Hooguit kun je zeggen dat in de romantiek en het nationalisme daarna elementen uit het Germaanse heidendom in de Sinterklaasmythe hineininterpretiert zijn.
Het zou ook raar zijn dat juist in Nederland die Wodan/Sinterklaas zou zijn blijven bestaan, terwijl niet zo heel bekend was hier en er ook geen spoor van een doorlopende traditie is en ook geen spoor vam import uit het buitenland.
Er is meer voor te zeggen dat het witte paarden of schimmels zijn, zoals in Der Schimmelreiter of zoals in de uitdrukking "witte paarden malen". Sinterklaas komt van over zee uit Spanje, "witte paarden" is de branding, kolkend water.
Juist bij die niet-Nederlandse versies is de Germaanse inslag zeer duidelijk te herkennen!!The End Times are wild![]()
![]()
Oostenrijk
Frankrijk
Italië
Dus hoezo alleen in Nederland? Het is overal in Europa en het zijn overal dezelfde elementen. En al die elementen zijn heel goed terug te veoren op oude Germaanse tradities.The End Times are wild![]()
Hij heeft gelijk. Waarom zo overgevoelig over de kleur zwart? Wat is er nou zo erg aan als iemand zich in een andere huidskleur schminkt?quote:Op donderdag 28 november 2019 10:03 schreef hoatzin het volgende:
En dat geldt dus ook maar voor de rest van de mensheid?![]()
Wat is er zo erg aan wat roetveegjes?quote:Op donderdag 28 november 2019 10:34 schreef Gia het volgende:
[..]
Hij heeft gelijk. Waarom zo overgevoelig over de kleur zwart? Wat is er nou zo erg aan als iemand zich in een andere huidskleur schminkt?![]()
Ik mag het hopen, dat lijkt me het streven, dat huidskleur er niet toe doet. Beetje vreemd opmerking, niet?quote:Op donderdag 28 november 2019 10:03 schreef hoatzin het volgende:
[..]
En dat geldt dus ook maar voor de rest van de mensheid?![]()
Je herkent er duidelijk een persoon in.quote:Op donderdag 28 november 2019 10:35 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:
[..]
Wat is er zo erg aan wat roetveegjes?![]()
Lees mn stukje nog eens dan, daarin noem ik net een aantal argumenten :iedereen even onherkenbaar, geen beoordeling op je echt uiterlijk en niet over eieren hoeven lopen als t om huidskleur gaat.quote:Op donderdag 28 november 2019 10:35 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:
[..]
Wat is er zo erg aan wat roetveegjes?![]()
Argumenten zijn nou niet echt sterkhoudend en zijn absoluut niet voldoende om dit karakter op deze manier stand te laten houden. Alsof een kind plots mevrouw Janssen uit Groningen herkent.quote:Op donderdag 28 november 2019 10:47 schreef PietPossum het volgende:
[..]
Lees mn stukje nog eens dan, daarin noem ik net een aantal argumenten :iedereen even onherkenbaar, geen beoordeling op je echt uiterlijk en niet over eieren hoeven lopen als t om huidskleur gaat.
En niet op eieren hoeven lopen? Niemand die dat hoeft hoor, bij wat roetveegjes. Of desnoods een prachtige pimpelpaarse kleur.![]()
Sauron?quote:Op donderdag 28 november 2019 09:26 schreef LXIV het volgende:
[..]
dat je een plaatje gevonden hebt met een zwart paard zegt neit zoveel. Het paard van Sinterklaas aka Wodan is al duizenden jaren wit:
[ afbeelding ]'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
1947-2016![]()
Maar dat Zwarte Piet ook op een paard zit ontgaat ze even, terwijl daarvoor nog werd beweerd dat ZP wel een slaaf moet zijn omdat hij naast het paard loopt.quote:Op donderdag 28 november 2019 09:26 schreef LXIV het volgende:
[..]
[ afbeelding ]![]()
Herkenbaarheid.quote:Op donderdag 28 november 2019 10:35 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:
Wat is er zo erg aan wat roetveegjes?
Waarom iets veranderen waar niets mis mee is?
Iemand die het niet leuk vindt, kijkt maar de andere kant op. Sinterklaas vieren is niet verplicht.![]()
Precies, en op allebei de plaatjes ook.quote:Op donderdag 28 november 2019 11:31 schreef Woelwater het volgende:
[..]
Maar dat Zwarte Piet ook op een paard zit ontgaat ze even, terwijl daarvoor nog werd beweerd dat ZP wel een slaaf moet zijn omdat hij naast het paard loopt.![]()
Jammer, daarin verschillen we wezenlijk van mening dus. In het algemeen vind ik het belangrijk dat we huidskleur op hetzelfde niveau plaatsen als haarkleur wat betreft onbenulligheid, dus als zwarte piet moet zeker kunnen. Ik loop zelf in mijn wijk mee, 100% dat kinderen me zouden herkennen als ik alleen wat vegen op mn gezicht loop. En zoals eerder gezegd, vind ik het juist goed dat Pieten niet gezien worden als een Marokkaan, antiliaan, Suriname of blanke met roetvegen, maar alleen gewoon als een zwarte pietquote:Op donderdag 28 november 2019 10:54 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:
[..]
Argumenten zijn nou niet echt sterkhoudend en zijn absoluut niet voldoende om dit karakter op deze manier stand te laten houden. Alsof een kind plots mevrouw Janssen uit Groningen herkent.
En niet op eieren hoeven lopen? Niemand die dat hoeft hoor, bij wat roetveegjes. Of desnoods een prachtige pimpelpaarse kleur.![]()
Inderdaad. We zijn van nature allemaal huidskleurig, de ene wat bruiner dan de andere, maar het zijn allemaal tinten bruin.
Zwarte Piet is kunstmatig zwart geschminkt, waardoor de eigen huidskleur verborgen wordt en ook gelaatstrekken minder herkenbaar zijn.
Zwarte Piet maakt dus totaal geen onderscheid in ras of huidskleur en is daardoor dus juist niet racistisch. Mensen als Gario en Airfryer zijn juist degenen die dit onderscheid WEL maken. Dat zijn de echte racisten.
[ Bericht 29% gewijzigd door Gia op 28-11-2019 12:02:59 ]![]()
Ik snap het probleem niet van beide extreme kampen. Roetveeg piet vind ik prima; ook meest logisch, zo heb ik zwarte piet altijd gezien. Zwart vanwege de schoorsteen... Als hij volledig geschminkt blijft ook.
De kinderen interesseert het geen ene flikker. Al waren het smurfen.![]()
Er is wel iets mis mee.quote:Op donderdag 28 november 2019 11:38 schreef Gia het volgende:
[..]
Herkenbaarheid.
Waarom iets veranderen waar niets mis mee is?
Iemand die het niet leuk vindt, kijkt maar de andere kant op. Sinterklaas vieren is niet verplicht.
Het gaat meer om 1 afweging. Wil je een oude traditie (die al verschillende evoluties gemaakt heeft..) in stand houden of voorkomen dat een minderheid wordt gekwetst.
Ik ben in Oeganda geweest. Leg het daar maar eens uit. Terechte verontwaardiging.
En natuurlijk. Zwarte Piet is niet racistisch bedoeld, al lopen er clowns rond die dit wel doen. Maar het wordt wel zo ervaren.
Wat maakt het nu zo moeilijk om er wat roetveegjes van te maken. Niks. Nounou. Herkenbaarheid. Simpel op te lossen en dus een drogreden.![]()
Tja. Loop je mee in een andere wijk en vice versa. Tia echt geen onoverkomelijk probleem hoor.quote:Op donderdag 28 november 2019 11:47 schreef PietPossum het volgende:
[..]
Jammer, daarin verschillen we wezenlijk van mening dus. In het algemeen vind ik het belangrijk dat we huidskleur op hetzelfde niveau plaatsen als haarkleur wat betreft onbenulligheid, dus als zwarte piet moet zeker kunnen. Ik loop zelf in mijn wijk mee, 100% dat kinderen me zouden herkennen als ik alleen wat vegen op mn gezicht loop. En zoals eerder gezegd, vind ik het juist goed dat Pieten niet gezien worden als een Marokkaan, antiliaan, Suriname of blanke met roetvegen, maar alleen gewoon als een zwarte piet
Tis maar 1 afweging. En die is vrij simpel lijkt me.![]()
Zwarte Piet komt niet in Oeganda. Daarbij hebben ze daar ongetwijfeld ook wel tradities die wij niet leuk vinden. Elk land zijn eigen cultuur. Wij zijn Oegandezen geen uitleg verschuldigd. Zwarte Piet is geen neger, maar een zwart geschminkte mens.quote:Op donderdag 28 november 2019 12:01 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:
[..]
Er is wel iets mis mee.
Het gaat meer om 1 afweging. Wil je een oude traditie (die al verschillende evoluties gemaakt heeft..) in stand houden of voorkomen dat een minderheid wordt gekwetst.
Ik ben in Oeganda geweest. Leg het daar maar eens uit. Terechte verontwaardiging.
En natuurlijk. Zwarte Piet is niet racistisch bedoeld, al lopen er clowns rond die dit wel doen. Maar het wordt wel zo ervaren.
Wat maakt het nu zo moeilijk om er wat roetveegjes van te maken. Niks. Nounou. Herkenbaarheid. Simpel op te lossen en dus een drogreden.![]()
Nergens voor nodig als dat met wat norit of zo op te lossen is.quote:Op donderdag 28 november 2019 12:02 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:
[..]
Tja. Loop je mee in een andere wijk en vice versa. Tia echt geen onoverkomelijk probleem hoor.
Tis maar 1 afweging. En die is vrij simpel lijkt me.![]()
Ja. En daar hebben wij ook onze mening over klaar. Of Arabische landen waar vrouwen niks te vertellen hebben. Idem. Of moet dat ook maar zo blijven? Cultuur toch?quote:Op donderdag 28 november 2019 12:06 schreef Gia het volgende:
[..]
Zwarte Piet komt niet in Oeganda. Daarbij hebben ze daar ongetwijfeld ook wel tradities die wij niet leuk vinden. Elk land zijn eigen cultuur. Wij zijn Oegandezen geen uitleg verschuldigd. Zwarte Piet is geen neger, maar een zwart geschminkte mens.![]()
Je gaat wel voorbij aan de andere argumenten: dat we dus voortaan op eieren gaan lopen als het om huidskleur gaat. Een witte clown prima vinden, een een pruik met rode vlechtjes om een Zweed voor te stellen, prima, maar o wee als je je een andere huidskleur probeert na te doen. Conclusie is dat je gekwetst voelen altijd , voor iedereen, van iedere afkomst , zal plaatsvinden. Ik kan me ook gekwetst voelen dat ik geen 'nigger' mag zeggen omdat ik blank ben. Of omdat ik online al jaren voor racist wordt uitgemaakt.quote:Op donderdag 28 november 2019 12:02 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:
[..]
Tja. Loop je mee in een andere wijk en vice versa. Tia echt geen onoverkomelijk probleem hoor.
Tis maar 1 afweging. En die is vrij simpel lijkt me.
Overigens vind ik het best prima als er een aantal mensen uit een andere wijk mee zouden lopen als roetveegpiet, dat past in het huidige verhaal van zwart door de schoorsteen, dat we afscheid nemen van enkel krullend haar, maar helaas is dat nog steeds niet voldoende: we MOETEN met z'n allen aanpassen, we MOETEN maar gaan lopen in een andere wijk, terwijl het allemaal gedaan wordt voor een klein groepje dat toch geen Sinterklaasfeest zal vieren, ook niet na alle aanpassingen.
Ik speel al jaren met veel plezier Zwarte Piet, ik zie mensen van alle culturen mee doen, kinderen willen niets liever zijn dan Zwarte Piet. Bij ons is ook de Pietengroep multicultureel. Voor die mensen en voor die blije gezichten blijf ik het doen!
Wat mij betreft mogen de 'klagers' wel eens bij zichzelf te rade gaan, waarom deze mensen zichzelf goed kunnen vermengen met deze toffe traditie, terwijl zij zich zo gekwetst voelen door hetzelfde.
Ik kan me nog een interview met een donkere mevrouw herinneren, die andere donkere mensen die lekker mee feesten 'verraders' noemde. Nou , dan is er toch echt maar één racist.
[ Bericht 1% gewijzigd door PietPossum op 28-11-2019 12:21:59 ]![]()
Vind je onze cultuur superieur aan de Arabische? Vanuit mijn oogpunt zal ik het inderdaad niet kunnen begrijpen. Maar hey, wie ben ik om daar over te oordelen, er zijn vrouwen die uit Europa naar Syrie gaan omdat ze daar graag in onderdrukking IS kinderen willen baren. Wat mij betreft gooien we alle grenzen open en migreert iedereen naar de cultuur waar hij het beste in kan levenquote:Op donderdag 28 november 2019 12:08 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:
[..]
Ja. En daar hebben wij ook onze mening over klaar. Of Arabische landen waar vrouwen niks te vertellen hebben. Idem. Of moet dat ook maar zo blijven? Cultuur toch?
Ik ben blij dat er verschillen zijn in culturen, anders zou een wereldreis wel echt dodelijk saai zijn zeg.![]()
Iedereen mag ergens een mening over hebben. Echter eisen dat een traditie van een land moet veranderen omdat jij deze niet leuk vindt, gaat te ver. Er is niemand die eist dat Oegandezen monogaam moeten worden, om maar een voorbeeld te noemen.quote:Op donderdag 28 november 2019 12:08 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:
Ja. En daar hebben wij ook onze mening over klaar. Of Arabische landen waar vrouwen niks te vertellen hebben. Idem. Of moet dat ook maar zo blijven? Cultuur toch?![]()
Ja en daar verandert toch ook niets. Hell er zijn hier zelfs moskeeën die een hele buurt lastig vallen met hun gebedsoproepen. Als je ze erop wijst dat het ook anders kan, met een sms'je of whatsapp oproep dan kan dat niet omdat het traditie is en dat nu eenmaal zo hoortquote:Op donderdag 28 november 2019 12:08 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:
Of Arabische landen waar vrouwen niks te vertellen hebben. Idem. Of moet dat ook maar zo blijven? Cultuur toch?![]()
En dan zou ZP wel aangepast moeten worden omdat een paar schreeuwers zichzelf erin herkennen met het argument "tsja tradities veranderen nu eenmaal"
Het is echt meten met twee maten als de ene bevolkingsgroep anderen mag hinderen met gejengel door de wijk vanwege cultuur traditie en de andere een eeuwenoud gebruik moet aanpassen want "tradities zijn toch makkelijk te veranderen"![]()
Ben jij een paganist dan???quote:Op donderdag 28 november 2019 09:37 schreef LXIV het volgende:
[..]
Sinterklaas is de christelijke versie van Wodan. Dat is zonneklaar. Net zoals het Kerstfeest een christelijke versie is van Germaanse winterfeesten.
Daarmee is het paard van Sinterklaas ook gewoon de christelijke versie van Sleipnir. Of deze nu grijs of wit is, daar is geen uitsluitsel over. Wel zie ik altijd dus een heel licht gekleurd paard bij Wodan. Wie denkt de NPO dat zij is om even 4000 jaar Germaanse traditie aan de kant te schuiven, zonder enig overleg.
Als paganist vind ik het best wel irritant te noemen dat nu uit alle hoeken en gaten mensen tevoorschijn komen die nu ineens de paganisten kaart trekken.
Terwijl ik geen enkele paganist ken die zich druk maakt om de kleur van sinterkkaas zijn paard.
Eigenlijk ken ik ook geen enkele paganist die het sinterklaasfeest zoals het is viert als paganistisch feest.
Wel als is gewoon leuk voor de kinderen, maar niet vanuit 'religieus' standpunt. Wel op andere momenten iets anders, maar niet dat feest in die hoedanigheid.
Het hele huidige sinterklaas feest is eerder een schoffering voor paganisten dan iets eigens. Gelukkig hebben de meeste paganisten niet zulke lange tenen en nemen ze het de huidige vorm niet kwalijk meer.Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.![]()
Alhoewel tegenwoordig de schoorsteenvariant vrij populair is, is het niet per sé meteen de mijne. Het is één van de vele 'gezichten' van het archetype. Laat gewoon iedereen het zijne.quote:Op donderdag 28 november 2019 08:58 schreef speknek het volgende:
[..]
En dat kan dan ook gewoon. In de roetveegtraditie hebben de meest ervaren pieten een helemaal zwart gezicht omdat ze meer door de schoorsteen zijn gegaan. Zo lang je maar niet blackfacet (rode lippen en kroeshaar) en een paar pieten met weinig roetvegen rond hebt lopen zodat je de fantasie hoog kunt houden dat de pieten zwart zijn van het roet (of omdat het de acteur zijn werkelijke huidskleur is natuurlijk), en niet omdat Sinterklaas een plantagehouder is, is dat in de roetveegtraditie prima.“To destroy a people you must first sever their roots.”![]()
Yeps.quote:Op donderdag 28 november 2019 09:46 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Hoe graag ik dat als heiden ook zou willen, die stelling is allang onderuit gehaald. Hooguit kun je zeggen dat in de romantiek en het nationalisme daarna elementen uit het Germaanse heidendom in de Sinterklaasmythe hineininterpretiert zijn.
Er is meer voor te zeggen dat het witte paarden of schimmels zijn, zoals in Der Schimmelreiter of zoals in de uitdrukking "witte paarden malen". Sinterklaas komt van over zee uit Spanje, "witte paarden" is de branding, kolkend water.Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.![]()
Het komt hier nog zover dat er geen kerstbomen meer gezet mogen worden. Dus ook niet meer te koop zullen zijn, omdat deze Christelijke traditie andersgelovigen zou kunnen kwetsen.![]()
ik geef je op een blaadje dat als de Pietendiscussie en de vuurwerkdiscussie, de kerstboomtraditie de volgende zal zijn, waarschijnlijk ingestoken vanuit een milieu aspect, maar onderliggend uiteraard de gekwetsten. Enkele jaren geleden werden kerstbomen als grotendeels geweerd uit openbare ruimtesquote:Op donderdag 28 november 2019 12:28 schreef Gia het volgende:
Het komt hier nog zover dat er geen kerstbomen meer gezet mogen worden. Dus ook niet meer te koop zullen zijn, omdat deze Christelijke traditie andersgelovigen zou kunnen kwetsen.![]()
Oeganda...waren die laatst niet van plan om de doodstraf in te voeren voor homosexuelen? Dan zouden dan wel zo'n beetje de laatsten moeten zijn die zich bemoeien met andermans cultuur.quote:Op donderdag 28 november 2019 12:01 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:
[..]
Er is wel iets mis mee.
Wat maakt het nu zo moeilijk om er wat roetveegjes van te maken. Niks. Nounou. Herkenbaarheid. Simpel op te lossen en dus een drogreden.Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.![]()
'homo' wordt ook weleens als scheldwoord gebruikt, dus volgende Nederlandse manier van denken , moet je dan de bron aanpakken en dat is alle homo's elimineren, net als men hier met Zwarte Piet doet.quote:Op donderdag 28 november 2019 12:31 schreef Hathor het volgende:
Er is wel iets mis mee.
Wat maakt het nu zo moeilijk om er wat roetveegjes van te maken. Niks. Nounou. Herkenbaarheid. Simpel op te lossen en dus een drogreden.
Oeganda...waren die laatst niet van plan om de doodstraf in te voeren voor homosexuelen? Dan zouden dan wel zo'n beetje de laatsten moeten zijn die zich bemoeien met andermans cultuur.![]()
Nu alvast een kunstboompje inslaan, die gaan een leven lang mee.quote:Op donderdag 28 november 2019 12:28 schreef Gia het volgende:
Het komt hier nog zover dat er geen kerstbomen meer gezet mogen worden. Dus ook niet meer te koop zullen zijn, omdat deze Christelijke traditie andersgelovigen zou kunnen kwetsen.
Radical islam is the snake in the grass.
????????quote:Op donderdag 28 november 2019 12:31 schreef PietPossum het volgende:
[..]
ik geef je op een blaadje dat als de Pietendiscussie en de vuurwerkdiscussie, de kerstboomtraditie de volgende zal zijn, waarschijnlijk ingestoken vanuit een milieu aspect, maar onderliggend uiteraard de gekwetsten. Enkele jaren geleden werden kerstbomen als grotendeels geweerd uit openbare ruimtes
Niet echt.
Er was ergens een losstaand vb te noemen van een particuliere partij die geen kerstboom plaatste, maar meer dan dat was het niet.
Noem mij 1 gemeente die geen kerstboom heeft geplaatst.Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.![]()
Hoezo terecht? Wat begrijpen zij wel dat Nederlandse ZP voorstanders niet begrijpen?quote:Op donderdag 28 november 2019 12:01 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:
Ik zou zeggen dat Nederlanders met hun 500 jaar oude traditie van geletterdheid en in contact komen met vreemde culturen iets begrijpen van het verschijnsel 'cultuurverschillen'. Dat geldt ook overigens ook voor de Amerikanen waar de ZP-tegenstanders zich toe richten met hun Engelstalige teksten. De onwetendheid van buitenstaanders moeten worden gebruikt voor nestbevuiling, ten behoeve van hun racistische agenda. ZP is het pronkstuk van hun slachtofferschap dat het suggereert voor de minder ontwikkelde volkeren.Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.![]()
Wie is anti-piet?quote:Op donderdag 28 november 2019 09:20 schreef Lunatiek het volgende:
Dat kan duidelijk niet. Heel Piet moet weg van anti-piet, zie ook mijn link een post of drie hierboven. Ook uit de slogan Zwartw Piet = racisme blijkt dat.
En de overgrote meerderheid in Nederland wil gewoon een zwarte Zwarte Piet.
Is dit zoiets als heel pro-piet is een racistische PSV supporter?
Want dan weet ik dat ook weer.They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.![]()
anti-piet is het KOZP kamp. En nee, er is gene pro kamp.quote:Op donderdag 28 november 2019 12:42 schreef speknek het volgende:
[..]
Wie is anti-piet?
Want dan weet ik dat ook weer.
Er zijn mensen die Sinterklaas willen vieren, er is een anti-kamp dat dat niet vindt kunnen en er is volk (een mengeling van voornamelijk tokkies, hooligans en racisten) die het gedram van dat groepje spuugzat. De laatste 2 groepen vieren het feest overigens niet.![]()
De zeurpieten.quote:
Vragen naar de bekende weg spekkie.'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
1947-2016![]()
Afrikanen die commentaar hebben op als een blanke zich zwart schminckt... juiiiiist.quote:Op donderdag 28 november 2019 12:01 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:
Nee, daarom moeten we stoppen met Zwarte Piet.'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
1947-2016![]()
Overigens is een 'aanpassing' niet voldoende he.quote:Op donderdag 28 november 2019 12:46 schreef PietPossum het volgende:
[..]
anti-piet is het KOZP kamp. En nee, er is gene pro kamp.
Er zijn mensen die Sinterklaas willen vieren, er is een anti-kamp dat dat niet vindt kunnen en er is volk (een mengeling van voornamelijk tokkies, hooligans en racisten) die het gedram van dat groepje spuugzat. De laatste 2 groepen vieren het feest overigens niet.
https://petities.nl/petitions/zwarte-piet-niet:En ZP is een groot en belangrijk element in het Sinterklaasfeest, haal je die weg, is het feest niet meer compleet. Want de Sint heeft zijn ZP's nodig om te kunnen navigeren, de distributie te doen, het strooigoed uit te delen en de stoute kinderen mee te nemen naar Spanje.quote:Het zwart verven van pieten is een discriminerende belediging dus een strafbaar feit, ook zien we de piet liever niet in een andere kleur.
Ofwel het is gewoon een aanval op ons 'zijn', onze cultuur en manier van leven. Wij mogen dit feest niet vieren omdat we afstammelingen zijn van slavenhouders die moeten betalen voor het 'leed' wat zij voelen. Het 'leed' wat hun is aangedaan omdat hun dode voorouders katoen, koffie en suiker hebben moeten plukken op de plantages.
De huidige blanken moeten betalen voor hun leven vol mislukkingen en minderwaardigheid wat ze zelf met hun minderwaardigheid en haat hebben veroorzaakt. Maar die zelfreflectie toepassen? Ho maar. Zelf het racistische vingertje wijzen, daar zijn ze goed in.
[ Bericht 33% gewijzigd door Red_85 op 28-11-2019 13:08:18 ]'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
1947-2016![]()
Ehm....wat is er racistisch aan een negert die een selfie maakt na een cumshot?quote:Op donderdag 28 november 2019 12:56 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Afrikanen die commentaar hebben op als een blanke zich zwart schminckt... juiiiiist.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Nee, daarom moeten we stoppen met Zwarte Piet.Radical islam is the snake in the grass.
Germaans, ja, mogelijk.quote:Op donderdag 28 november 2019 10:09 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het is helemaal niet alleen in Nederland zo. In Europa zijn overal nog versies van Sinterklaas. De invulling van Nederland wijkt juist het meeste af van die elders in Europa. Ik ben zelfs nog in Kroatie de Sint nog tegengekomen! Met een zwarte piet in de vorm van een duivel.
Juist bij die niet-Nederlandse versies is de Germaanse inslag zeer duidelijk te herkennen!!
Wodan, nee.
Behalve de baard heeft Sinterklaas van oudsher niets gemeen met Wodan. En in Noorwegen heet de christelijke versie van Wodan/Odin Sint Olaf.![]()
Dat is de roetpiet, maar dan andersom.quote:Op donderdag 28 november 2019 12:56 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Afrikanen die commentaar hebben op als een blanke zich zwart schminckt... juiiiiist.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Nee, daarom moeten we stoppen met Zwarte Piet.Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.![]()
Ik denk niet dat het kerstfeest helemaal afgeschaft wordt, maar wel volledig ontdaan wordt van iedere betekenis. Het wordt een X-mas, met wel, op zich neutrale, elementen als een versierde boom, kaarsjes, misschien cadeautjes in de schoen, van die kneuterige speelgoedhuisjes en een treintje, maar absoluut niks christelijks meer. Het wordt een leeg en betekenisloos feest, net zoalsquote:Op donderdag 28 november 2019 12:31 schreef PietPossum het volgende:
[..]
ik geef je op een blaadje dat als de Pietendiscussie en de vuurwerkdiscussie, de kerstboomtraditie de volgende zal zijn, waarschijnlijk ingestoken vanuit een milieu aspect, maar onderliggend uiteraard de gekwetsten. Enkele jaren geleden werden kerstbomen als grotendeels geweerd uit openbare ruimtes
'singles day' of 'black friday'. Enkel nog gericht op de commercie en het opvoeren van consumptie.
Dat is het pact tussen de progressieven en de kapitalisten.The End Times are wild![]()
Heb je die link naar veren en lood gelezen? Daar staan meer argumenten waarom anti-piet racistisch is.quote:Op donderdag 28 november 2019 11:54 schreef Gia het volgende:
Inderdaad. We zijn van nature allemaal huidskleurig, de ene wat bruiner dan de andere, maar het zijn allemaal tinten bruin.
Zwarte Piet is kunstmatig zwart geschminkt, waardoor de eigen huidskleur verborgen wordt en ook gelaatstrekken minder herkenbaar zijn.
Zwarte Piet maakt dus totaal geen onderscheid in ras of huidskleur en is daardoor dus juist niet racistisch. Mensen als Gario en Airfryer zijn juist degenen die dit onderscheid WEL maken. Dat zijn de echte racisten.![]()
Wat is nou echt racistisch aan een blanke die zich zwart verft en kinderen een mooie dag geeft vol magie, folklore, lekkernijen en cadeautjes?quote:Op donderdag 28 november 2019 12:59 schreef Hathor het volgende:
[..]
Ehm....wat is er racistisch aan een negert die een selfie maakt na een cumshot?
Hathor, ik zie het ook niet?'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
1947-2016![]()
In het buurland van Oeganda slachttejen tutsi's en de hutu's elkaar af wegens huidskleur. En iets meer naar het zuiden zijn albinonegers hun leven niet zeker.quote:Op donderdag 28 november 2019 12:06 schreef Gia het volgende:
[..]
Zwarte Piet komt niet in Oeganda. Daarbij hebben ze daar ongetwijfeld ook wel tradities die wij niet leuk vinden. Elk land zijn eigen cultuur. Wij zijn Oegandezen geen uitleg verschuldigd. Zwarte Piet is geen neger, maar een zwart geschminkte mens.![]()
Hier een tabel om de gegevens op een rijtje te zetten:quote:Op donderdag 28 november 2019 13:05 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Germaans, ja, mogelijk.
Wodan, nee.
Behalve de baard heeft Sinterklaas van oudsher niets gemeen met Wodan. En in Noorwegen heet de christelijke versie van Wodan/Odin Sint Olaf.
Wodan… Sinterklaas…
heeft een baard
heeft een baard
draagt een wijde mantel
draagt een rode lange mantel
heeft een breedgerande hoed
draagt een Sint mijter
heeft een speer met een slangenkop
loopt met een gouden staf met een krul
rijdt op een achtbenig wit paard (genaamdSleipnir)
rijdt op een witte schimmel (genaamd Americo)
rijdt met zijn paard door de lucht
rijdt met zijn paard over de daken
hij daalde af door de schoorsteen
Geschenken komen door de schoorsteen
heeft 2 demonen Hugin (de gedachte) en Munin
(het geheugen), die hem informeerden over watde mensen op aarde deden
heeft zwarte pieten, die de kinderen vanaf het dak bespieden en daarna informatie doorgeven aan Sinterklaas
Wodan is de beschermgod van de schoenmakers
Met Sinterklaasfeest wordt de schoen gezet
Wodan is alwetend
Sint bezit het grote boek waar alles in staat
Wodan is de dichtersgod
Met sinterklaasfeest maken we gedichtjes voor elkaar
Oogst-offers werden aan hem en zijn paard gebracht
In de schoen wordt hooi en suikerklontjes voor het paard gelegd
gaf runen (tekens) aan de mensheid
geeft chocoladeletters
Gevlochten broden en broodkransen werden geofferd aan de goden
Speculaaspop en taai taai herinnert ons aan de broodoffers
Bij het vruchtbaarheidsfeest werden veel noten gestrooid en geofferd (ze dragen de levenskiem) Bij sinterklaasfeest worden veel pepernoten gestrooid
geeft geschenken in de vorm van licht, warmte en van vruchtbaarheid
geeft geschenken aan al de kinderen
http://www.hetnieuweleven.com/Studies/Sinterklaas.pdf voor een uitgebreide omschrijvingThe End Times are wild![]()
De Germaanse levensgewoonte
De Germaanse mens voelde zich klein tegenover de krachten van de natuur. Zij zagen de wind als
een goddelijk wezen en noemden hem Wodan d.w.z. ‘Adem’. Zij symboliseerden Wodan als een
persoon van grote waardige gestalte. Hij droeg een breedgerande hoed, die diep over het hoofd
was gedrukt. Hij had een lange baard, was gehuld in een wijde
mantel en in zijn hand hield hij een speer met slangenkop – ook
toverlans. Hij doorkliefde de lucht met zijn achtbenige paard
Sleipnir en werd bijgestaan door demonen. 2 demonen, Hugin (de
gedachte) en Munin (het geheugen) informeerden hem over wat
de mensen op aarde deden. Ook had Wodan een begeleider en
boodschapper, Oel. Oel speurde in de rookgaten naar offers voor
Wodan en strooide de levenszaden uit. Volgens de Germanen
verdween de maan bij zonsopgang in een zak, waaruit hij de
volgende avond weer door Oel werd losgelaten.
Ook was Wodan vaak vergezeld van de rijm- of winterreus Nörwi.
Deze zwarte Nörwi werd voorgesteld met een roede.
Wodan was de belangrijkste Germaanse god. Hij was de god van
oorlog en dood. Hij bracht de zielen van de overledenen met zijn paard naar de onderwereld. Ook
was hij de god van de wind, kennis, wijsheid en poëzie. Wodan was de god van de runen
(voorloper van onze letters), het woord en het schrift en de helper in de strijd.
Verder werd hij aanbeden als god van handel en winst en was hij de beschermheer van de oogst,
omdat hij de stormwinden kon afwenden van de velden en zo misoogsten voorkomen. Hij schonk
de mensen rijkdom via goede oogsten.
Verering
Wodan was een veeleisende god en er moest regelmatig aan hem geofferd worden. Hij werd
vooral vereerd in het najaar en in het voorjaar wanneer de stormen het krachtigst zijn. Dan trok hij
met het ‘wilde Heer’ (wütige Heer of Wodenheer), de schare van gestorven zielen, door het land.
Aan het begin van de koude donkere winter brachten de Germanen onder leiding van een
tovenaar offers aan hem en vierden zij feest rond het vuur. Er werden dan ook geschenken aan
elkaar gegeven.
3
Tijdens de herfst- en winterdagen zaten de mensen bij de grote
haard. Die haard had een heel bijzondere betekenis. Hij was
het middelpunt van het huis waar men zich warmde, het
voedsel kookte, en verhalen vertelde.
Door het brede rookgat hoorden de mensen Wodan met zijn
wild demonenleger door de lucht scheren en zag men de
sterren fonkelen. Dat rookgat had een bijzondere betekenis: het
was de verbindingsweg tussen de aarde en de hemel met zijn
hogere wezens. Langs die weg trad de geestenwereld hun
leefwereld binnen.
In hun angst en onzekerheid tegenover dat overmachtige gebeuren deden de Germanen alles wat
ze konden om Wodan mild te stemmen en om het kwade van hen te weren. Bij het rookgat
brachten zij een offer: het symbool van overeenkomst.
Zij en hun kinderen legden veldvruchten zoals haver, hooi, wortels, bieten of deegkoeken in hun
klomp voor de schimmel van Wodan om onheil af te wenden en Wodan gunstig te stemmen. Zo
hoopten zij zegen te krijgen. De rook van de offers kringelde omhoog naar de lucht toe. En de
mensen hoopten dat uit de lucht weer nieuwe levenszaden op de akkers gestrooid zouden
worden.
Toen en nu op een rij
Als we de gegevens van Sint Nicolaas en Wodan bij elkaar leggen, zien we duidelijk dat er grote
gelijkenissen zijn tussen beiden.
Wodan en Nicolaas werden beiden aangeroepen als beschermheren. Ze beschikten over wondere
krachten en waren milde schenkers: Wodan schenkt de zaden voor de oogst. Nicolaas beschermt
zijn volk tegen hongersnood. Zowel Nicolaas als Wodan staan voor gerechtigheid en het huwelijk.
De alwetendheid, dichtkunst en de runentekens van Wodan (de god van de wijsheid) zien we weer
terug in het grote boek van de Sint, de gedichtjes en chocoladeletters.
Paard
Waar in (heel) vroegere tijden Wodan met zijn achtbenige paard werd vereerd is er nu de heilige
Nicolaas met zijn schimmel, die het land verblijd. Het witte paard van de Sint is een beeld
geworden van de schimmel Sleipnir.
Een wit paard heeft trouwens een sterke symbolische waarde. Niet alleen in de Germaanse
mythologie. Volgens de Griekse geschiedschrijver Herodotos beschouwden de Perzen witte
paarden als heilige dieren. De Indische mythologie kent de leer van de laatste incarnatie van de
zonnegod Vishnu in schimmelgedaante. Van de zonnegod Mithras zei men: aan zijn wagen
trekken vier rossen, witte, hemels voer, genietend en onsterfelijk. De zonnegod komt in de
mythologie vaak op een wit paard naar de woningen van de mensen gereden.
De Ierse god O’Donoghue bestijgt op de eerste mei een melkwit ros met hoogstaande manen. Ook
de Walkuren reden op schimmels.
De bijzondere plaats van het witte paard uit de mythologie is in latere tijden blijven bestaan.
Legeraanvoerders en koningen hielden in de middeleeuwen vaak hun intocht op schimmels
gezeten. Ook Napoleon bereed bij voorkeur een schimmel. Wit is de kleur van geluk, van licht en
van het goede. Misschien vindt men juist daarom vaak een wit paard afgebeeld op uithangborden
van herbergen. In Engeland is geen dorpje of er is een herberg The White Horse.
In tegenstelling tot het paard is een ezel geen machtsdier waarop de groten van de aarde zijn
gezeten. Het is een lastdier van de armen, de kleine boeren. Een ezel draagt dus de lasten van de
armen. In die zin is het een tegenbeeld van het paard. Jezus op een ezel bij de intocht in
Jeruzalem is dus een tegenpool van de macht van de vorsten die op paarden de stad
binnenkomen.
Maar in het boek Openbaring (19:11) staat ook beschreven dat Jezus uiteindelijk terug zal komen
op een wit paard, zegevierend voor altijd.
Wie rijdt daar,
gehuld in een cape, op
zijn paard door de
lucht en vult onze
schoenen met goud?
Wodan!
4
Zwarte Piet
Ook de zwarte demonen van Wodan zijn nu terug te vinden in de Zwarte
Pieten. Oel was de boodschapper met een zak, die naar offers speurde en
levenszaden strooide. (in sommige streken in Vlaanderen worden
steenkolen nog ‘oelen’ genoemd en is een oeleman een schoorsteenveger)
De demonen Hugin en Munin informeerden Wodan over de daden van de
mensen. Onze Zwarte Piet draagt ook een zak waaruit hij strooit, hij heeft
een roe (zoals zwarte Nörwi) en informeert de Sint over wat de kinderen
doen.
De roe
De roe van Zwarte Piet is oorspronkelijk helemaal geen strafwerktuig. De
Germanen gebruikten deze als vruchtbaarheidssymbool om het leven aan
te wakkeren. Ze sloegen hiermee op de grond, muren en bomen, zodat het
nieuwe jaar herboren zou worden. De natuur kwam weer traag maar zeker opgang na Midwinter.
Ook was het bosje jonge twijgen ervoor om bij inwijdingsrituelen de ‘nieuwe’ volwassenen de
levenskracht van de natuur mee te geven, door hen er stevig mee te meppen. Hoe meer tikken je
kreeg, hoe sterker je werd. De roedes, waarmee jonge mannen vrouwen achterna zaten om hen te
tikken, symboliseerden het verlangen om met hun mannelijke ‘roede’ de vrouwen vruchtbaar te
maken.
Pepernoten
Het strooien van pepernoten is een verwijzing naar het verre verleden. Het verwijst naar het
vruchtbaarheidsritueel dat we ook terugzien bij bruiloften (het strooien van rijst). De pepernoten
herinneren aan noten en erwten, die als erotische symbolen aan Donar waren gewijd. Zij werden
aan het begin van de winter tijdens de vruchtbaarheidsriten rond gestrooid.
Bij sommige volkeren gelden noten en erwten nog steeds als symbool van liefde en
vruchtbaarheid. De Japanners strooien bij de aanvang van het jaar bonen op de vloer om
demonen te verjagen. De noot met zijn stevig omhulsel is een symbool voor het verborgene dat
eens geopenbaard of geboren zal worden.
Snoepgoed
Ander snoepgoed tijdens het Sinterklaasfeest, zoals speculaas, marsepein en chocolade letters,
vind ook zijn oorsprong in de oude tijden.
In de tijd van de Germanen werd de god Freyr vooral door jonge meisjes vereerd. Zij vroegen hem
in de gewijde nachten van de midwinterzonnewende om hun een vrijer (een geliefde) te schenken
of hun het beeld van de aanstaande man te tonen.
Ook in vroegere Sint Nicolaas tijden werd de Sint aanbeden als huwelijksmakelaar (zie de legende
van de bruidsschat pag. 1). Men verwachtte van Nicolaas dat hij een partner of vruchtbaarheid zou
geven.
Zo zingen we ‘Sinterklaas goedheiligman’. Een eeuw geleden luidde de tekst echter nog
‘goedheilikman’, waarmee bedoeld werd goede huwelijksmaker (heilik = huwelijk). Het betekent
dus eigenlijk: Sinterklaas, goed huwelijks-man. Want vele eeuwen lang gold Sint Nicolaas als
heilige voor een meisje dat een man zocht.
Een speculaaspop werd door een vrijer (een geliefde) gegeven aan een meisje. Vaak was dit de
afbeelding van de godin Freya, de godin van de vruchtbaarheid. Tegenwoordig kunnen we haar
afbeelding nog steeds zien in de speculaaspoppen.
5
Het gebruik van het marsepeinen varken komt ook uit deze oude tijden. Om geluk af te dwingen
werden in de tijd van de Germanen varkens geofferd aan de god Freyr, ook een god van
vruchtbaarheid en rijkdom (hier komt trouwens ons spaarvarken vandaan). Maar nadat het
afgodenoffer verboden werd, kwam het marsepeinen varken ervoor in de plaats.
De chocolade-, boter- en banketletters zijn duidelijke verwijzingen naar de runentekens van
Wodan. Door daarvan te eten, kreeg men als het ware deel aan de wijsheid en de levenskracht
van de goden. Ook kreeg een kind vroeger bij zijn of haar geboorte een initiaal van brood.
Dit runenteken (voorloper van onze letters) was een symbool voor geluk.
Schoen zetten
Waar in vroegere tijden bij het rookgat offers werden gebracht aan
Wodan en zijn paard, is er nu het gebruik van het schoen zetten.
Om de Sint gunstig te stemmen, leggen de kinderen ’s avonds naast
de schoorsteen wat hooi en wortelen in een schoen voor het paard
van de Sint. Zij hopen dat hij er ’s nachts speculaas, snoep, fruit of
speelgoed in zal leggen.
Boek
Het boek van Sinterklaas is later als gebruiksvoorwerp erbij gekomen. Het boek waarin goed en
kwaad staan opgetekend is duidelijk afgeleid van de ‘alwetendheid’ van Wodan. Ook kunnen we
dit gegeven in de Bijbel vinden (Openbaring 20:12). De ‘alziendheid’ van Sinterklaas wordt
vergeleken met de alziendheid van God. Is dit niet eigenlijk godslasterlijk?The End Times are wild![]()
Ik zat maar wat te kutten.quote:Op donderdag 28 november 2019 13:09 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Wat is nou echt racistisch aan een blanke die zich zwart verft en kinderen een mooie dag geeft vol magie, folklore, lekkernijen en cadeautjes?
Hathor, ik zie het ook niet?
Radical islam is the snake in the grass.
Als je terugleest: anti-piet zijn met name de georganiseerde bewegingen, zoals KOZP, Grauwe Eeuw en zo nog een aantal, samen met hun achterban. In dit deel of het vorige staat een schermafdruk waaruit duidelijk wordt dat ZP helemaal weg moet.quote:Op donderdag 28 november 2019 12:42 schreef speknek het volgende:
[..]
Wie is anti-piet?
Want dan weet ik dat ook weer.![]()
Meneer de Christen...quote:Op donderdag 28 november 2019 13:14 schreef LXIV het volgende:
[..]
Hier een tabel om de gegevens op een rijtje te zetten:
Wodan… Sinterklaas…
heeft een baard
heeft een baard
draagt een wijde mantel
draagt een rode lange mantel
heeft een breedgerande hoed
draagt een Sint mijter
heeft een speer met een slangenkop
rijdt op een achtbenig wit paard (genaamdSleipnir)
rijdt op een witte schimmel (genaamd Americo)
rijdt met zijn paard door de lucht
rijdt met zijn paard over de daken
hij daalde af door de schoorsteen
Geschenken komen door de schoorsteen
heeft 2 demonen Hugin (de gedachte) en Munin
heeft zwarte pieten, die de kinderen vanaf het dak bespieden en daarna informatie doorgeven aan Sinterklaas
Wodan is de beschermgod van de schoenmakers
Met Sinterklaasfeest wordt de schoen gezet
Wodan is alwetend
Sint bezit het grote boek waar alles in staat
Wodan is de dichtersgod
Met sinterklaasfeest maken we gedichtjes voor elkaar
Oogst-offers werden aan hem en zijn paard gebracht
In de schoen wordt hooi en suikerklontjes voor het paard gelegd
gaf runen (tekens) aan de mensheid
geeft chocoladeletters
Gevlochten broden en broodkransen werden geofferd aan de goden
Bij het vruchtbaarheidsfeest werden veel noten gestrooid en geofferd (ze dragen de levenskiem) Bij sinterklaasfeest worden veel pepernoten gestrooid
geeft geschenken in de vorm van licht, warmte en van vruchtbaarheid
geeft geschenken aan al de kinderen
http://www.hetnieuweleven.com/Studies/Sinterklaas.pdf voor een uitgebreide omschrijving
Hou eens op met schermen met het paganisme.
Jouw geloof heeft op brute wijze gepoogt de geschiedenis van mijn geloof uit te wissen.
Alle twijfel over oorsprongen in deze komen door jouw geloof. Die verdomd actief is geweest daarin. Geschieduitwissers zelfs tot heiligen heeft verklaard.
Jouw geloof haat mijn geloof. En is uitermate agressief geweest jegens.
Misbruik het niet voor je eigen riedeltje. Want je hebt er helemaal niets mee.Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.![]()
quote:Op donderdag 28 november 2019 13:23 schreef Cause_Mayhem het volgende:
[..]
Meneer de Christen...
Hou eens op met schermen met het paganisme.
Jouw geloof heeft op brute wijze gepoogt de geschiedenis van mijn geloof uit te wissen.
Alle twijfel over oorsprongen in deze komen door jouw geloof. Die verdomd actief is geweest daarin. Geschieduitwissers zelfs tot heiligen heeft verklaard.
Jouw geloof haat mijn geloof. En is uitermate agressief geweest jegens.
Misbruik het niet voor je eigen riedeltje. Want je hebt er helemaal niets mee.
Niets gaap.quote:
Jij profileert je hier op het forum als een Christen boy.
Haal dan niet het paganisme aan als argument.
Ten eerste weet je daar verdomd weinig van, ten tweede staat jouw geloof ronduit vijandig tegenover het paganisme.
Jij hebt niets met het paganisme, grote kans dat je het zelfs 'duivels' vindt, maar nu gebruik je het als stok om mee te slaan???
Dat over een traditie waar geen paganist zich meer mee bezig houdt omdat jouw geloof het heeft verkloot?
Hou het lekker bij je eigen geloof. Misbruik de mijne niet voor je eigen riedeltje.
Beetje de geschiedenis nu ineens aan willen halen nu het jou beter uitkomt. Bah.
Alsof een of andere wahhabist ineens de (levende!) kerstboom aan gaat halen.
Pure schijnheiligheid.
Jij hebt niets met het paganisme, sterker nog, je vindt het inherent fout.
Spreek niet in mijn naam.Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.![]()
Dat kunnen we niet ontkennenquote:Wodan draagt een blauwe mantel, geen rode. Nergens is een Sinterklaas met een blauwe mantel te zien. De rode mantel schijnt ook meer wat te zijn van toen katholiek zijn weer mocht, dus recent.quote:draagt een wijde mantel
draagt een rode lange mantelDat is dus niet hetzelfde. En ook de mijter lijkt niet zo heel oud te zijn in het beeld van Sinterklaas, die volgens velen eerst een Zwarte Klaas was en geen bisschop.quote:heeft een breedgerande hoed
draagt een Sint mijterDe staf van de sint is een (gestyleerde) herdersstaf en komt niet voor in oude teksten over Sinterklaas/Zwarte Klaas. De bisschopsstaf is niet aan Sinterklaas voorbehouden: https://nl.wikipedia.org/wiki/Bisschopsstaf Het hoort bij zijn outfit als bisschop, net als mijter en tabbert.quote:heeft een speer met een slangenkop
Wodan is een wandelaar (vegtammr), dus die draagt een wandelstaf of pelgrimsstaf om o.a. de wolven van zich af te houden. Hij was de enige niet.Dat paard is wederom iets dat niet eeuwenoud is.quote:rijdt op een achtbenig wit paard (genaamdSleipnir)
rijdt op een witte schimmel (genaamd Americo)Er zijn veel verhalen waarin Wodan helemaal geen paard rijdt. Bij sjamanen (waar Wodan mee valt te vergelijken) heeft het woord "paard" een andere betekenis.quote:rijdt met zijn paard door de lucht
rijdt met zijn paard over de dakenWaar komt Wodan door de schoorsteen?quote:hij daalde af door de schoorsteen
Geschenken komen door de schoorsteenDe Zwarte Pieten en Zwarte Klazen zijn boemannen, de "demonen" (raven) zijn dat niet.quote:heeft 2 demonen Hugin (de gedachte) en Munin
heeft zwarte pieten, die de kinderen vanaf het dak bespieden en daarna informatie doorgeven aan SinterklaasBeschermgod van de schoenmakers lijkt me een moderne interpretatie.quote:Wodan is de beschermgod van de schoenmakers
Met Sinterklaasfeest wordt de schoen gezetGod weet ook alles. En je moeder.quote:Wodan is alwetend
Sint bezit het grote boek waar alles in staatDat met die gedichten is nog niet zo oud.quote:Wodan is de dichtersgod
Met sinterklaasfeest maken we gedichtjes voor elkaarEr werden paarden en mensen aan Wodan geofferd.quote:Oogst-offers werden aan hem en zijn paard gebracht
In de schoen wordt hooi en suikerklontjes voor het paard gelegdWodan gaf helemaal geen letters aan de mensheid. Hij gaf de mensen een soort wetten (even kort gezegd). Populaire misvatting, maar hartstikke fout.quote:gaf runen (tekens) aan de mensheid
geeft chocoladeletters
De chocoladeletters zijn niet oud (chocolade sowieso niet), en ze komen voort uit de traditie om cadeaus met een laken te bedekken en dan een letter erop te leggen voor wie het was.Broden offer je met andere feestdagen, aan het eind van de zomer vooral.quote:Gevlochten broden en broodkransen werden geofferd aan de goden
De speculaaspop is een vrijer. De afbeelding op de taai taai ook. Is overigens ook nog niet zo heel oud.Wodan was geen vruchtbaarheidsgod.quote:Bij het vruchtbaarheidsfeest werden veel noten gestrooid en geofferd (ze dragen de levenskiem) Bij sinterklaasfeest worden veel pepernoten gestrooidVolgens mij ben je bij de verkeerde god in het woordenboek.quote:geeft geschenken in de vorm van licht, warmte en van vruchtbaarheid
geeft geschenken aan al de kinderenWat een nonsense. De auteur zet niet eens een naam erbij en bronvermelding ontbreekt.quote:http://www.hetnieuweleven.com/Studies/Sinterklaas.pdf voor een uitgebreide omschrijving![]()
quote:Op donderdag 28 november 2019 13:39 schreef Cause_Mayhem het volgende:
[..]
Niets gaap.
Jij profileert je hier op het forum als een Christen boy.
Haal dan niet het paganisme aan als argument.
Ten eerste weet je daar verdomd weinig van, ten tweede staat jouw geloof ronduit vijandig tegenover het paganisme.
Jij hebt niets met het paganisme, grote kans dat je het zelfs 'duivels' vindt, maar nu gebruik je het als stok om mee te slaan???
Dat over een traditie waar geen paganist zich meer mee bezig houdt omdat jouw geloof het heeft verkloot?
Hou het lekker bij je eigen geloof. Misbruik de mijne niet voor je eigen riedeltje.
Beetje de geschiedenis nu ineens aan willen halen nu het jou beter uitkomt. Bah.
Alsof een of andere wahhabist ineens de (levende!) kerstboom aan gaat halen.
Pure schijnheiligheid.
Jij hebt niets met het paganisme, sterker nog, je vindt het inherent fout.
Spreek niet in mijn naam.Het is vermoeiend en nep wat je hier doet..
Wat hebben we het zwaar eh.quote:Op donderdag 28 november 2019 12:28 schreef Gia het volgende:
![]()
Nep???quote:Op donderdag 28 november 2019 13:44 schreef LXIV het volgende:
[..]Het is vermoeiend en nep wat je hier doet..
Heb jij wat met het paganisme mijn beste Christen?
Wat zegt jouw geloof over het paganisme?
Jij bent degene die nep is door het paganisme als argument aan te halen.
Want wees eerlijk, zou je niet het liefste het paganisme zien verdwijnen? In het beste geval dat die arme zielen het 'licht' zien?
Wil jij werkelijk de paganistische traditie vieren?
In jouw versimpelde versie Wodan eren? Een andere God naast de jouwe plaatsen?Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.![]()
En weer yeps.quote:Op donderdag 28 november 2019 13:41 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Dat kunnen we niet ontkennen
[..]
Wodan draagt een blauwe mantel, geen rode. Nergens is een Sinterklaas met een blauwe mantel te zien. De rode mantel schijnt ook meer wat te zijn van toen katholiek zijn weer mocht, dus recent.
[..]
Dat is dus niet hetzelfde. En ook de mijter lijkt niet zo heel oud te zijn in het beeld van Sinterklaas, die volgens velen eerst een Zwarte Klaas was en geen bisschop.
[..]
De staf van de sint is een (gestyleerde) herdersstaf en komt niet voor in oude teksten over Sinterklaas/Zwarte Klaas. De bisschopsstaf is niet aan Sinterklaas voorbehouden: https://nl.wikipedia.org/wiki/Bisschopsstaf Het hoort bij zijn outfit als bisschop, net als mijter en tabbert.
Wodan is een wandelaar (vegtammr), dus die draagt een wandelstaf of pelgrimsstaf om o.a. de wolven van zich af te houden. Hij was de enige niet.
[..]
Dat paard is wederom iets dat niet eeuwenoud is.
[..]
Er zijn veel verhalen waarin Wodan helemaal geen paard rijdt. Bij sjamanen (waar Wodan mee valt te vergelijken) heeft het woord "paard" een andere betekenis.
[..]
Waar komt Wodan door de schoorsteen?
[..]
De Zwarte Pieten en Zwarte Klazen zijn boemannen, de "demonen" (raven) zijn dat niet.
[..]
Beschermgod van de schoenmakers lijkt me een moderne interpretatie.
[..]
God weet ook alles. En je moeder.
[..]
Dat met die gedichten is nog niet zo oud.
[..]
Er werden paarden en mensen aan Wodan geofferd.
[..]
Wodan gaf helemaal geen letters aan de mensheid. Hij gaf de mensen een soort wetten (even kort gezegd). Populaire misvatting, maar hartstikke fout.
De chocoladeletters zijn niet oud (chocolade sowieso niet), en ze komen voort uit de traditie om cadeaus met een laken te bedekken en dan een letter erop te leggen voor wie het was.
[..]
Broden offer je met andere feestdagen, aan het eind van de zomer vooral.
De speculaaspop is een vrijer. De afbeelding op de taai taai ook. Is overigens ook nog niet zo heel oud.
[..]
Wodan was geen vruchtbaarheidsgod.
[..]
Volgens mij ben je bij de verkeerde god in het woordenboek.
[..]
Wat een nonsense. De auteur zet niet eens een naam erbij en bronvermelding ontbreekt.
Dit is dus waarom ik dat schermen met het paganisme door christenen niet zo leuk vindt.
Versimpelde versies die enkel ingezet worden om het eigen riedeltje door te drukken.
Geen enkele werkelijke interesse in de werkelijkheid, enkel misbruik voor eigen gewin.
Geen enkel werkelijk respect.Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.![]()
Bij1 roept nu burgers op om, naast Amsterdam, ook overal in Rotterdam waar een zwart pietje te vinden is, dat te filmen of fotograferen en dat vervolgens door te sturen naar Bij1 zodat zij het gesprek aan kunnen gaan met die winkel, buurthuis of vereniging. Hun doel is een Rotterdam zonder zwarte piet en om dat te bereiken willen ze van iedereen de subsidie afpakken die nog een zwarte piet gebruikt.
Premium bron dus ik mocht niet copy/pasten
https://www.ad.nl/rotterd(...)-piet-ziet~afdc9e26/Steun het Kiva Fok! team!
To do; foto's insturen met onderwerp "Zwarte piet in de etalage!" met bijlagen van blote reet, met de groeten van Jaykann Meinkond-Kuzn en Liek meureed.Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32![]()
Die blote reet moet wel wit zijn (als dat je huidskleur is). Want pieten zijn zwart van roetquote:Op donderdag 28 november 2019 15:51 schreef spectrumanalyser het volgende:
To do; foto's insturen met onderwerp "Zwarte piet in de etalage!" met bijlagen van blote reet, met de groeten van Jaykann Meinkond-Kuzn en Liek meureed."Plausibel zeg ik gewoon. Ik zeg gewoon eerlijk, plausibel"![]()
Precies, hoe leggen we dat aan onze homo's uit?quote:Op donderdag 28 november 2019 12:31 schreef Hathor het volgende:
Oeganda...waren die laatst niet van plan om de doodstraf in te voeren voor homosexuelen? Dan zouden dan wel zo'n beetje de laatsten moeten zijn die zich bemoeien met andermans cultuur.![]()
Oh, ik dacht dat het een kleimaskertje was om zijn huidje lekker zacht te houden.quote:Op donderdag 28 november 2019 12:59 schreef Hathor het volgende:
Ehm....wat is er racistisch aan een negert die een selfie maakt na een cumshot?![]()
Zegt iemand die homo-hatende Oegandezen wil beschermen tegen een zogenaamd racistische zwarte piettraditie.quote:Op donderdag 28 november 2019 13:50 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:
Wat hebben we het zwaar eh.
[ Bericht 3% gewijzigd door Gia op 28-11-2019 17:21:03 ]![]()
Vrolijke vriend. Luister. Die woorden hoef je niet iemand in de mond te leggen hoor. Heb ik nergens gezegd. Slaat dus ook nergens op.quote:Op donderdag 28 november 2019 17:13 schreef Gia het volgende:
[..]
Zegt iemand die homo-hatende Oegandezen wil beschermen tegen een zogenaamd racistische zwarte piettraditie.
Maak je verder maar druk om deze poppenkast en wen maar aan de verandering. Tis al begonnen en niet meer houdbaar en van deze tijd. Welkom in de 21ste eeuw.
Kusjes.![]()
Die zullen gaan demonstreren bij de betreffende ambassade. Terecht toch?quote:Op donderdag 28 november 2019 16:49 schreef Gia het volgende:
[..]
Precies, hoe leggen we dat aan onze homo's uit?
Is t cirkeltje weer rond. En verklaarbaar.![]()
Er is nog steeds geen enkel argument waarom men in Nederland voor een negerslaaf zou kiezen als hulpje.quote:Op donderdag 28 november 2019 17:51 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:
[..]
Die zullen gaan demonstreren bij de betreffende ambassade. Terecht toch?
quote:Op donderdag 28 november 2019 17:54 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Er is nog steeds geen enkel argument waarom men in Nederland voor een negerslaaf zou kiezen als hulpje.
Hou op jongen. Niemand hier heeft gekozen voor een 'negerslaaf' en was racistisch met die zwarte piet. Niemand.
Doet verder niks af aan het feit dat een minderheid zich wel degelijk gekwetst voelt.![]()
Hebben die lui van KOZP Black Friday nog niet ontdekt of zo? Dat klinkt ook best racistisch en daar moet toch op zijn minst tegen geprotesteerd worden?Radical islam is the snake in the grass.
Waarom zou je het anders aan Oegandezen uit willen leggen? Je schijnt er medelijden mee te hebben.quote:Op donderdag 28 november 2019 17:48 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:
[..]
Vrolijke vriendIN. Luister. Die woorden hoef je niet iemand in de mond te leggen hoor. Heb ik nergens gezegd. Slaat dus ook nergens op.
Maak je verder maar druk om deze poppenkast en wen maar aan de verandering. Tis al begonnen en niet meer houdbaar en van deze tijd. Welkom in de 21ste eeuw.
Kusjes.
En nee, zwarte Piet blijft gewoon. Misschien niet in de randstad, maar wel in de rest van Nederland.![]()
Nee, want die boeit het niet wat andere landen voor tradities en wetten hebben.quote:Op donderdag 28 november 2019 17:51 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:
Die zullen gaan demonstreren bij de betreffende ambassade. Terecht toch?
Heb jij medelijden met de homo's in Oeganda?quote:Op donderdag 28 november 2019 18:09 schreef Gia het volgende:
[..]
Waarom zou je het anders aan Oegandezen uit willen leggen? Je schijnt er medelijden mee te hebben.
En nee, zwarte Piet blijft gewoon. Misschien niet in de randstad, maar wel in de rest van Nederland.
Nou? Geweldig. Houden zo.
Fijne avond dame.![]()
Je wordt wel opgelicht op black friday. Winkels verhogen de prijs, voordat ze er belastingvoordeel op geven.quote:Op donderdag 28 november 2019 17:58 schreef Hathor het volgende:
Hebben die lui van KOZP Black Friday nog niet ontdekt of zo? Dat klinkt ook best racistisch en daar moet toch op zijn minst tegen geprotesteerd worden?
Vind trouwens zwarte zaterdag ook wel een racistische term. Waarom niet roetveeg zaterdag?![]()
https://www.coc.nl/intern(...)anti-homowet-oegandaquote:Op donderdag 28 november 2019 18:10 schreef Gia het volgende:
[..]
Nee, want die boeit het niet wat andere landen voor tradities en wetten hebben.
Niet zo naief doen. Danku.![]()
Dat is toch niet zo erg! Iedereen voelt weleens gekwetst, terecht of onterecht. Niemand heeft het recht nooit gekwetst te worden.quote:Op donderdag 28 november 2019 17:57 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:
[..]
Doet verder niks af aan het feit dat een minderheid zich wel degelijk gekwetst voelt.
Daarbij worden ze niet eens gekwetst, ze voelen dat alleen zo. En dat zit toch echt tussen de oren.![]()
Ja, maar ik bemoei me daar verder niet mee. Net zoals met polygamie, wat daar normaal is en hier verboden.quote:Op donderdag 28 november 2019 18:10 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:
Heb jij medelijden met de homo's in Oeganda?
Hun cultuur.
Zwarte Piet is onze cultuur en daar hebben negers niks over te zeggen.
Niemand wordt gediscrimineerd of uitgesloten, dus het is geen racisme en niet strafbaar. Dus, zwarte Piet blijft.![]()
Mja, het is ook wel een schending van de mensenrechten.quote:Op donderdag 28 november 2019 18:14 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:
https://www.coc.nl/intern(...)anti-homowet-oeganda
Niet zo naief doen. Danku.
Mensen worden vermoord vanwege hun geaardheid.
Zwarte Piet schendt geen enkel recht.![]()
Gossie.. Kweek dan een paar ballen en ga iets zinnigs doen. Werken bijvoorbeeld.quote:Op donderdag 28 november 2019 17:57 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:
[..]
Doet verder niks af aan het feit dat een minderheid zich wel degelijk gekwetst voelt.![]()
Wel jammer, vind het oprecht een achteruitgang als we nu huidskleur weer een status aparte gaan geven. Ik dacht dat we op t niveau waren beland waarbij huidskleur er eigenlijk niet meer toe deed.quote:Op donderdag 28 november 2019 17:48 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:
[..]
Vrolijke vriend. Luister. Die woorden hoef je niet iemand in de mond te leggen hoor. Heb ik nergens gezegd. Slaat dus ook nergens op.
Kusjes.![]()
Dan reken je duidelijk buiten D66:quote:Op donderdag 28 november 2019 18:42 schreef PietPossum het volgende:
[..]
Wel jammer, vind het oprecht een achteruitgang als we nu huidskleur weer een status aparte gaan geven. Ik dacht dat we op t niveau waren beland waarbij huidskleur er eigenlijk niet meer toe deed.
NWS / D66 wil een migrantenquotum voor bestuurdersSteun het Kiva Fok! team!
Dat quotum geldt niet voor blanke migranten?quote:Op donderdag 28 november 2019 18:50 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Dan reken je duidelijk buiten D66:
NWS / D66 wil een migrantenquotum voor bestuurders![]()
Ze zullen vast wel geen expats mee willen rekenen.quote:Op donderdag 28 november 2019 19:04 schreef Gia het volgende:
[..]
Dat quotum geldt niet voor blanke migranten?
Hoe hun quotumplan precies in elkaar steekt weten we nog niet.Steun het Kiva Fok! team!
Turken en Marokkanen zijn ook niet zwart. En vermoed dat Oost europeanen ook meegerekend worden.quote:Op donderdag 28 november 2019 19:06 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Ze zullen vast wel geen expats mee willen rekenen.
Hoe hun quotumplan precies in elkaar steekt weten we nog niet.![]()
Nsb'er die sylvana.quote:Op donderdag 28 november 2019 15:29 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Bij1 roept nu burgers op om, naast Amsterdam, ook overal in Rotterdam waar een zwart pietje te vinden is, dat te filmen of fotograferen en dat vervolgens door te sturen naar Bij1 zodat zij het gesprek aan kunnen gaan met die winkel, buurthuis of vereniging. Hun doel is een Rotterdam zonder zwarte piet en om dat te bereiken willen ze van iedereen de subsidie afpakken die nog een zwarte piet gebruikt.
Premium bron dus ik mocht niet copy/pasten
https://www.ad.nl/rotterd(...)-piet-ziet~afdc9e26/
Wat dede we ook alweer met nsb'ers?'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
1947-2016![]()
Dit.quote:Op donderdag 28 november 2019 18:42 schreef PietPossum het volgende:
[..]
Wel jammer, vind het oprecht een achteruitgang als we nu huidskleur weer een status aparte gaan geven. Ik dacht dat we op t niveau waren beland waarbij huidskleur er eigenlijk niet meer toe deed.
Allemaal veroorzaakt door een paar gasten die zo vooropstellen dat huidskleur geen dingetje mag zijn.
Maar ondertussen willen ze bepalen hoe blanken hun leven mogen vieren.
Fuck you stelletje racisten, jullie antipieters. Fuck. You.'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
1947-2016![]()
Helemaal mee eens, de grootste racisten zijn de anti pietenquote:Op donderdag 28 november 2019 19:36 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dit.
Allemaal veroorzaakt door een paar gasten die zo vooropstellen dat huidskleur geen dingetje mag zijn.
Maar ondertussen willen ze bepalen hoe blanken hun leven mogen vieren.
Fuck you stelletje racisten, jullie antipieters. Fuck. You.
En Silvana die zou toch oprotten?![]()
Nog steeds geen metacognitie zie ik.They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.![]()
Door dure woorden te gebruiken heb je nog geen gelijk Speknek.quote:Op donderdag 28 november 2019 21:18 schreef speknek het volgende:
Nog steeds geen metacognitie zie ik.![]()
Niemand hier herkent zich in het woord 'verandering' als je het hebt over Zwarte piet.
Sinterklaas kun je alleen maar omschrijven/definiëren als set: Sinterklaas en Zwarte piet.
Maakt niet uit hoeveel geweld er door- of tegen demonstranten zal worden gepleegd. Sinterklaas en Zwarte piet is dit jaar en volgende jaren gewoon aanwezig.
Zelfs als er nog vijftig airfryers opstaan dan zorgt dat nog steeds niet voor verandering. Ze kregen niet meer dan 200 man bij elkaar in Den Haag en dat is dan wel een heel klein clubje.Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32![]()
Doet me denken aan mensen die geleerd willen lijken, maar eigenlijk nog te dom zijn om door te hebben wat ze aan het doen zijn.quote:Op donderdag 28 november 2019 21:18 schreef speknek het volgende:
Nog steeds geen metacognitie zie ik.
Hooghartigheid.
Maar geen gelijk hebben.'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
1947-2016![]()
Ook nog geen argumenten waarom een Nederlander een neger(slaaf) zou willen uitbeelden in de traditie.quote:Op donderdag 28 november 2019 21:18 schreef speknek het volgende:
Nog steeds geen metacognitie zie ik.![]()
Klopt, dat ik graag dure woorden gebruik staat los van dat ik altijd gelijk heb.quote:Op donderdag 28 november 2019 21:36 schreef DavidTwente het volgende:
[..]
Door dure woorden te gebruiken heb je nog geen gelijk Speknek.They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.![]()
De intentie maakt niet zoveel uit.quote:Op donderdag 28 november 2019 22:29 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Ook nog geen argumenten waarom een Nederlander een neger(slaaf) zou willen uitbeelden in de traditie.They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.![]()
Voor jouw bubbel niet: blanke cultuur dus white guilt en verder moeten ze hun bek houwen en buigen.quote:Op donderdag 28 november 2019 22:29 schreef speknek het volgende:
[..]
De intentie maakt niet zoveel uit.
Zwarte Piet is racistisch omdat "witten" racisten zijn, want Zwarte Piet. Dat is de cirkelredenering waarin je blijft hangen. Ja, zo wordt een zwarte plaat voor je kop vanzelf grijs...![]()
![]()
Het viel mij jaren geleden alweer op dat geen enkele bedrijf in hun huis aan huis reclame gebruik maakt van de traditionele piet
Vijfenhalf jaar na de eerste rechtszaak is de ouderwetse Zwarte Piet zijn imperium al kwijt
hangijzer geworden, betoogt Olaf Tempelman.Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri![]()
Klopt. Effectief is deze strijd al verloren, al zal het nog wel wat jaren duren voordat Zwarte Piet nergens meer te zien is. Ik verwacht dat er gebruik gemaakt wordt van het momentum om het hele sinterklaasfeest af te breken. Wie heeft Sinterklaas nog nodig nu we Single's day en Black Friday hebben?quote:Op donderdag 28 november 2019 23:06 schreef Slayage het volgende:
Het viel mij jaren geleden alweer op dat geen enkele bedrijf in hun huis aan huis reclame gebruik maakt van de traditionele piet
Vijfenhalf jaar na de eerste rechtszaak is de ouderwetse Zwarte Piet zijn imperium al kwijt
hangijzer geworden, betoogt Olaf Tempelman.The End Times are wild![]()
Sinterklaas wordt niet afgebroken. Alleen anders ingevuld.
Kinderen houden er net zoveel plezier aan hoor. Nog meer zelfs als in deze tijd met al die demonstranten die het zo nodig vinden om hun mening te uiten.![]()
Tjaquote:Op donderdag 28 november 2019 23:06 schreef Slayage het volgende:
hangijzer geworden, betoogt Olaf Tempelman.
NWS / Speelgoedketens hebben liever geen Zwarte Piet in de winkelSteun het Kiva Fok! team!
Ja dat is inderdaad precies hoe ik denk.quote:Op donderdag 28 november 2019 22:36 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Voor jouw bubbel niet: blanke cultuur dus white guilt en verder moeten ze hun bek houwen en buigen.
Zwarte Piet is racistisch omdat "witten" racisten zijn, want Zwarte Piet. Dat is de cirkelredenering waarin je blijft hangen. Ja, zo wordt een zwarte plaat voor je kop vanzelf grijs...
Of nee er klopt eigenlijk geen reet van.
De intentie maakt niet zoveel uit want je kunt ook onbedoeld mensen kwetsen. Je kunt met de allerbeste bedoelingen door de Jordaan marcheren en Ave Caesar Ave Caesar roepen, maar je intenties gaan dan toch echt anders geinterpreteerd worden dan wat je bedoeling was.
En ik snap dat niet als racist gezien willen worden je buigen voor de zeurende buitenlanders vindt, maar in de grotemensenwereld proberen mensen toch een beetje rekening met de ander te houden. En sommig leed is wat belangrijker dan je voorliefde voor de Romeinen. Dus dan roep je maar Ave Caesar met een gebogen arm.
[ Bericht 1% gewijzigd door speknek op 29-11-2019 00:02:16 ]They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.![]()
Hoe de discussie is aangezwengeld door de anti-Piet activisten heeft niets met rekening houden met een ander te maken. Ze eisen gewoon de verwijdering van Zwarte Piet of komen anders je feest verstoren.quote:Op donderdag 28 november 2019 23:56 schreef speknek het volgende:
maar in de grotemensenwereld proberen mensen toch een beetje rekening met de ander te houden.![]()
Ja, het is wel zo makkelijk om iemand zonder enige reden voor racist uit te maken. Want rekening houden met een ander hoeft niet als de anderen wittenracisten zijn, dus hoef je ook niet verder te denken om je claim te onderbouwen. Want het is natuurlijk zo klaar als een klontje dat wanneer je even nadenkt de claim van racisme onhoudbaar is en dat je dan heus wel inziet dat je ernaast zat. Dat vergt echter wel lef, en dat is er niet. Dus blijf je maar bij die cirkelredenering om je gelijk te halen en degradeer je jezelf tot dier omdat je rede/rationaliteit niet boven je gevoel en intuïtie kunt plaatsen. You want to believe. Je blijft ten onrechte vasthouden aan het geloof dat er sprake is van racisme.quote:Op donderdag 28 november 2019 23:56 schreef speknek het volgende:
[..]
Ja dat is inderdaad precies hoe ik denk.
Of nee er klopt eigenlijk geen reet van.
De intentie maakt niet zoveel uit want je kunt ook onbedoeld mensen kwetsen. Je kunt met de allerbeste bedoelingen door de Jordaan marcheren en Ave Caesar Ave Caesar roepen, maar je intenties gaan dan toch echt anders geinterpreteerd worden dan wat je bedoeling was.
En ik snap dat niet als racist gezien willen worden je buigen voor de zeurende buitenlanders vindt, maar in de grotemensenwereld proberen mensen toch een beetje rekening met de ander te houden. En sommig leed is wat belangrijker dan je voorliefde voor de Romeinen. Dus dan roep je maar Ave Caesar met een gebogen arm.
En dat stuk van veren en lood heb je ook niet gelezen, want dat is tegen je geloof.![]()
Waarom?quote:Op donderdag 28 november 2019 23:56 schreef speknek het volgende:
En sommig leed is wat belangrijker dan je voorliefde voor de Romeinen.![]()
Puur vanwege de bedreigingen.quote:Op donderdag 28 november 2019 23:37 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Tja
NWS / Speelgoedketens hebben liever geen Zwarte Piet in de winkel
Als ik een winkel had, hing ik mijn hele etalage vol zwarte Pieten.
Kom maar op.![]()
Een soort van Antifa redenatie. Die hebben ook altijd gelijk, en vinden hun gelijk een rechtvaardiging om niet gelijkgestemden weg te zetten als racist en nazi. Exact wat KOZP en sympathisanten (of zijn dat ook allemaal kozp'ers?) ook doen. Maar dan ook nog eens met een extra racistische ondertoon jegens 'witten' en hun 'witte koloniale feestje'. De schaal glijdt inmiddels flink hard, van demonstraties, naar intimidaties, framing en ongrondwettelijke acties. Nog maar 1 stap verwijderd van daadwerkelijk geweld.quote:Op donderdag 28 november 2019 22:29 schreef speknek het volgende:
[..]
Klopt, dat ik graag dure woorden gebruik staat los van dat ik altijd gelijk heb.
Maar blijf maar gewoon gelijk hebben jongen. Je ziet het echte racisme nog niet eens als Jerry met een bord voor je neus staat met 'no more Speknek'.“To destroy a people you must first sever their roots.”![]()
Ik heb D66 idd de vraag gesteld of mensen uit het verenigd koninkrijk, noorwegen etc. ook als migrant tellen of dat ze alleen mensen uit noord afrika in hun hoofd hadden. Tot dusver nog geen reactie.quote:Op donderdag 28 november 2019 19:04 schreef Gia het volgende:
[..]
Dat quotum geldt niet voor blanke migranten?![]()
Marokkanen zijn niet zwart, toch?quote:Op vrijdag 29 november 2019 06:33 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Ik heb D66 idd de vraag gesteld of mensen uit het verenigd koninkrijk, noorwegen etc. ook als migrant tellen of dat ze alleen mensen uit noord afrika in hun hoofd hadden. Tot dusver nog geen reactie.
Dus, wat heeft dat met racisme te maken?
Verder had ik het niet over Noorwegen of Engeland, maar eerder over het oostblok. Denk dat die hier wel onder vallen. Ook niet zwart.![]()
quote:Op donderdag 28 november 2019 17:57 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:
[..]
Hou op jongen. Niemand hier heeft gekozen voor een 'negerslaaf' en was racistisch met die zwarte piet. Niemand.
Doet verder niks af aan het feit dat een minderheid zich wel degelijk gekwetst voelt.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.![]()
Dat zou inderdaad geen racisme zijn.quote:Op vrijdag 29 november 2019 06:29 schreef Montagui het volgende:
Maar blijf maar gewoon gelijk hebben jongen. Je ziet het echte racisme nog niet eens als Jerry met een bord voor je neus staat met 'no more Speknek'.They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.![]()
Wees beter dan dit.quote:Op vrijdag 29 november 2019 01:17 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Hoe de discussie is aangezwengeld door de anti-Piet activisten heeft niets met rekening houden met een ander te maken. Ze eisen gewoon de verwijdering van Zwarte Piet of komen anders je feest verstoren.They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.![]()
Zijn de bananen krom.quote:
Waarom is het leed van racisme zwaarwegender dan je hobby in mensen hun gezicht drukken.
Ja als je die vraag serieus stelt dan heeft dit allemaal geen enkele zin.They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.![]()
Marokkanen tellen tegenwoordig als ras. Was nodig voor het Wildersproces.quote:Op vrijdag 29 november 2019 06:39 schreef Gia het volgende:
[..]
Marokkanen zijn niet zwart, toch?
Dus, wat heeft dat met racisme te maken?
Daar kan je iets van vinden; maarja. Onze rechtsmacht bepaalt.
Overigens zagen wij Moren wel degelijk als zwart. En laten Marokkanen nu Moren zijn (en Piet een Marokkaan)
![]()
Racisme is uitsluiting op basis van huidskleur. Aangezien bij zwarte pieten de huidskleur niet zichtbaar is, is er geen sprake van racisme. Verder wordt er niemand uitgesloten.quote:Op vrijdag 29 november 2019 07:31 schreef speknek het volgende:
[..]
Zijn de bananen krom.
Waarom is het leed van racisme zwaarwegender dan je hobby in mensen hun gezicht drukken.
Ja als je die vraag serieus stelt dan heeft dit allemaal geen enkele zin.![]()
Ik ken anders alleen maar blanke Marokkanen.quote:Op vrijdag 29 november 2019 07:40 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Marokkanen tellen tegenwoordig als ras. Was nodig voor het Wildersproces.
Overigens zagen wij Moren wel degelijk als zwart. En laten Marokkanen nu Moren zijn (en Piet een Marokkaan)
En de Nederlandse rechtmacht faalt hiermee enorm. Want als Marokkanen een ras zijn, zijn Nederlanders dat ook. Dan ben ik van het Nederlandse ras. Grappig.
Maar goed, naar mijn mening horen we allemaal bij het menselijk ras.![]()
Als in Jerry, KOZP en haar aanhangers zijn de racisten, niet Zwarte Piet. Je dient stelling te nemen tegen racisme (vanuit rechtse hoek als ook linkse hoek) en dus stelling nemen tegen degenen die Zwarte Piet als racistisch symbool misbruiken. Met jouw 'gelijk' zie je alleen het racisme vanuit de rechtse hoek.quote:Op vrijdag 29 november 2019 07:17 schreef speknek het volgende:
[..]
Dat zou inderdaad geen racisme zijn.“To destroy a people you must first sever their roots.”![]()
Sinterclass wordt ook niet anders ingevuld. Lekker Haarlemse kakkerstaal is dat. Ergens "een invulling aan geven".
Sinds opdegrondligpiet, airfryer, Paljas is er geen verandering, Zwarte piet is er volgend jaar gewoon ook weer bij.
Vergelijk het maar met de pinautomaten. Iedereen pint weleens, alleen is er een heel klein clubje die niet z'n pinpas invoert maar dynamiet. Dan verdwijnt de pinautomaat op die plek. Maar dan verdwijnen niet alle pinautomaten. En een pinautomaat heeft ook niets met racisme te maken, verschil is slechts dat ik met mijn pinpas geld kan opnemen en die figuren kunnen dat alleen met dynamiet.Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32![]()
150 jaar terug had de gemiddelde Nederlander nog nooit een Moor gezien. Toen werden ze dus afgeschilderd als woeste donkere zeerovers die kinderen roofden en meenamen naar hun basis in Spanje of Marokko.quote:Op vrijdag 29 november 2019 08:07 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik ken anders alleen maar blanke Marokkanen.![]()
Zo hee, dat is een redenatie van lik mijn vestje.quote:Op vrijdag 29 november 2019 08:04 schreef Gia het volgende:
[..]
Racisme is uitsluiting op basis van huidskleur. Aangezien bij zwarte pieten de huidskleur niet zichtbaar is, is er geen sprake van racisme. Verder wordt er niemand uitgesloten.They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.![]()
Komt dichtbij een mogelijke Sint en Piet variant met bisschop Sonnius en zijn Moorse beulsknechten in Zuid Nederland en Vlaanderen (16e eeuw).quote:Op vrijdag 29 november 2019 07:40 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Marokkanen tellen tegenwoordig als ras. Was nodig voor het Wildersproces.
“To destroy a people you must first sever their roots.”![]()
Dan zaten we er niet heel ver langs met die gedachte, toch?quote:Op vrijdag 29 november 2019 08:16 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
150 jaar terug had de gemiddelde Nederlander nog nooit een Moor gezien. Toen werden ze dus afgeschilderd als woeste donkere zeerovers die kinderen roofden en meenamen naar hun basis in Spanje of Marokko.![]()
Hoezo? Kun jij zien of er een Nederlander, een Turk of een Antilliaan onder die zwarte schmink zit? Nee. Oftewel, allemaal hetzelfde.quote:Op vrijdag 29 november 2019 08:17 schreef speknek het volgende:
Zo hee, dat is een redenatie van lik mijn vestje.
Verder zijn we zonder schmink allemaal bruin. Sommigen heel licht bruin, sommigen heel donker bruin. Maar wel bruin. Niet zwart. Ook niet wit.![]()
https://humanae.tumblr.com/About
Allemaal bruintinten.
Naar mijn mening is huidskleur totaal onbelangrijk. En de meeste mensen denken daar tegenwoordig zo over. De mensen die onderscheid maken, die een donkere huid, schijnbaar, als een afwijking zien, zitten in het anti-pietenkamp.
Zij zijn degenen die tweedracht zaaien. Die een probleem maken van iets wat geen probleem was. Die zichzelf als anders beschouwen.
[ Bericht 28% gewijzigd door Gia op 29-11-2019 08:38:40 ]![]()
ik vraag me af wie de slaaf is op de foto ik zie er 2quote:Op woensdag 27 november 2019 14:37 schreef spectrumanalyser het volgende:
Jerrycan Airfryer:
[ afbeelding ]![]()
Echt? Waar dan? Ik zie geen enkele slaaf op die foto.quote:Op vrijdag 29 november 2019 08:49 schreef KingRadler het volgende:
ik vraag me af wie de slaaf is op de foto ik zie er 2![]()
Ik zie het racisme in de samenleving, en dat de oude zwarte piet daar aan bijdroeg. En met mij overigens de Kinderombudsman, de rechter, de Verenigde naties, de burgemeesters van alle grote steden, de commercie, de omroepen en zeg dus maar gerust letterlijk iedereen met een beetje macht en verantwoordelijkheid. Links en rechts ziet dat. En ik snap best dat als je in een klein dorpje woont dat nog massaal uitloopt op het moment dat er een zwarte over het plein wandelt (na voorzichtig alle luiken en deuren op slot gedraaid te hebben), dat je denkt dat dit een victimless crime was, en dat mensen die zich aan willen passen dus wel een stel deugende mensen met een blacked fetisj moeten zijn, maar ook als je sinterklaas opvoerde voor een blanke incrowd, normaliseerde je voor de kinderen dat je uitdossen als gekke neger a-ok was. Ook dan was je onderdeel van de Nederlandse cultuur, en heb je een verantwoordelijkheid naar de medemens.quote:Op vrijdag 29 november 2019 08:11 schreef Montagui het volgende:
[..]
Als in Jerry, KOZP en haar aanhangers zijn de racisten, niet Zwarte Piet. Je dient stelling te nemen tegen racisme (vanuit rechtse hoek als ook linkse hoek) en dus stelling nemen tegen degenen die Zwarte Piet als racistisch symbool misbruiken. Met jouw 'gelijk' zie je alleen het racisme vanuit de rechtse hoek.
Je poging om er een soort wij zij van te maken van ja maar hullie zijn de echte racisten want ik zag geen racisme voordat zij het zeiden hurrdurr, moet dan ook bezien worden als een uiterst doorzichtige smoes om geen verantwoordelijkheid te nemen.They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.![]()
Nee het is een redenatie van lik mijn vestje omdat ik ook niet kan zien wat voor huidskleur er onder een KKK tovenaarspak zit, en een brandend kruis heeft ook geen huidskleur dus het is geen racisme hihihahahoho.quote:Op vrijdag 29 november 2019 08:23 schreef Gia het volgende:
[..]
Hoezo? Kun jij zien of er een Nederlander, een Turk of een Antilliaan onder die zwarte schmink zit? Nee. Oftewel, allemaal hetzelfde.
Verder zijn we zonder schmink allemaal bruin. Sommigen heel licht bruin, sommigen heel donker bruin. Maar wel bruin. Niet zwart. Ook niet wit.They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.![]()
Naar mijn mening is er wel racisme in de samenleving echter is het niet zo groot zoals velen doen geloven. Heb moslims onder mijn vrienden en ik zie nou niet dat die kansen mislopen. Al op de hogeschool heb ik allochtone studenten het stokpaardje racisme zien gebruiken om weg te komen met slechte resultaten. De term racisme is dan ook zijn lading kwijt geraakt omdat het zo vaak misbruikt is.
heb zelf personeel aangenomen, daarbij keken we niet naar afkomst maar opleiding en werkervaring.
tegenstanders van zwarte piet zijn hier niet. ze moesten met bussen uit Amsterdam gehaald worden.
[ Bericht 0% gewijzigd door spectrumanalyser op 29-11-2019 09:31:31 ]Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32![]()
Ik denk ook niet dat het heel groot is, ik denk wel dat het sluimerend aanwezig is en dat dit uitermate goed door deze discussie aangetoond is en nog steeds wordt. Dat gezegd hebbende, is de grootte niet per se een reden om het dan maar okay te vinden, en nog steeds komen er heel weinig mensen met een immigratie-achtergrond bovendrijven in de machtsstructuren (net zoals vrouwen), en nee daarmee zeg ik niet dat het allemaal alleen maar onze schuld is, maar dat is een uitkomst van een brede cultuur waar iedereen (de mensen in de machtsstructuren, de brede bevolking en de mensen met een immigratie-achtergrond) aan bijdraagt. Dus een Marokkaanse ouder mag verteld worden dat ze hun kinderen moeten helpen hun best te doen op school, en een Nederlandse ouder mag verteld worden dat een roetveegpiet wat vriendelijker in een internationale wereld is.They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.![]()
Ten eerste is dit onjuist. De rechter heeft niet geoordeeld over de kleur van Zwarte Piet. De Verenigde Naties hebben niet gesproken over Zwarte Piet, en hoewel mevrouw Shepherd in dienst was/is bij de VN, was ze niet gerechtigd om hier namens de VN een oordeel over te hebben. Wat betreft de kinderombudsman hadden ze een flutrapportje uitgebracht, met teksten erin als veel kinderen vinden Zwarte Piet niet leuk/of worden ermee gepest. Ja, wat is veel? En hoezo moet je dan datgene gaan verbieden waarmee je gepest wordt? Met die logica kun je homo's ook weer de kast in dwingen.quote:Op vrijdag 29 november 2019 09:03 schreef speknek het volgende:
[..]
Ik zie het racisme in de samenleving, en dat de oude zwarte piet daar aan bijdroeg. En met mij overigens de Kinderombudsman, de rechter, de Verenigde naties, de burgemeesters van alle grote steden, de commercie, de omroepen en zeg dus maar gerust letterlijk iedereen met een beetje macht en verantwoordelijkheid.
Ten tweede is het dus niet iedereen. We zien juist dat de kleine internationale elite zich tegen Zwarte Piet keert. De mensen zonder binding met Nederland. De elite op last van een klein groepje zeikerds.
Voor de rest schep je een beeld van mensen die in dorpjes wonen wat gewoon niet klopt.![]()
quote:Op vrijdag 29 november 2019 10:12 schreef luxerobots het volgende:
Ten tweede is het dus niet iedereen. We zien juist dat de kleine internationale elite zich tegen Zwarte Piet keert. De mensen zonder binding met Nederland. De elite op last van een klein groepje zeikerds.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.![]()
Nee, Zwarte Piet wordt gebruikt om tegenstellingen te vergroten. De anti-Zwarte Piet-activisten sturen dreigbrieven naar ondernemers, spannen rechtszaken aan en gaan tussen de kinderen demonstreren.quote:Op vrijdag 29 november 2019 10:11 schreef speknek het volgende:
Ik denk ook niet dat het heel groot is, ik denk wel dat het sluimerend aanwezig is en dat dit uitermate goed door deze discussie aangetoond is en nog steeds wordt.
En als er dan een bepaald deel van de bevolking boos wordt, wat geheel te begrijpen is als je boze leuzen en racisme naar Sinterklaas, Zwarte Pieten en de kinderen roept. Zegt men op het meest zielige toontje ''zie je wel racisme!''. Nee jullie gedragen zich uitermate naar, dan krijg je ook narigheid terug.![]()
Ik ben het met de elite eens, dus eigenlijk is de elite het met mij eens, en dus heb ik gelijk.
-speknek, 2019
[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 29-11-2019 10:22:22 ]![]()
De gemiddelde persoon heeft geen demonstratie gezien, maar dat belet ze niet om racistische teksten op internet te spuien. Maar blijf de aandacht afleiden, dan komt het wel goed met je cognitieve dissonantie.quote:Op vrijdag 29 november 2019 09:03 schreef speknek het volgende:
Je poging om er een soort wij zij van te maken van ja maar hullie zijn de echte racisten want ik zag geen racisme voordat zij het zeiden hurrdurr, moet dan ook bezien worden als een uiterst doorzichtige smoes om geen verantwoordelijkheid te nemen.They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.![]()
Het is echt een totaal ander perspectief van waaruit jij naar deze hele zaak kijk en hoe ik deze zie. Ik ben het dan ook totaal oneens met jou perspectief, maar ik begrijp waarom jij meent gelijk te hebben. Vanuit jouw perspectief heb je dat namelijk ook. Vanuit mijn perspectief heb je dat niet, en een deel van mijn gelijk zit hem met name in de racistische benadering van het Sinterklaasfeest vanuit KOZP en hun anti 'witte' medestanders. Het is ze niet te doen om Zwarte Piet. Een ander deel is de interpretatie en diepere lagen van Zwarte Piet, die m.i. de boventoon zou moeten voeren boven de dunne schil van het uiterlijk. Dat uiterlijk is zo makkelijk te framen, 'too good to be true'. Die dunne schil, de oppervlakkigheid, is tegenwoordig het enig wat telt, zelfs voor Nederlandse instanties als de Ombudsman en de NOS waarbij weerwoord, en luisteren naar 'de andere kant van de zaak', niet eens meer geldt.quote:Op vrijdag 29 november 2019 09:03 schreef speknek het volgende:
[..]
Ik zie het racisme in de samenleving, en dat de oude zwarte piet daar aan bijdroeg. En met mij overigens de Kinderombudsman, de rechter, de Verenigde naties, de burgemeesters van alle grote steden, de commercie, de omroepen en zeg dus maar gerust letterlijk iedereen met een beetje macht en verantwoordelijkheid. Links en rechts ziet dat. En ik snap best dat als je in een klein dorpje woont dat nog massaal uitloopt op het moment dat er een zwarte over het plein wandelt (na voorzichtig alle luiken en deuren op slot gedraaid te hebben), dat je denkt dat dit een victimless crime was, en dat mensen die zich aan willen passen dus wel een stel deugende mensen met een blacked fetisj moeten zijn, maar ook als je sinterklaas opvoerde voor een blanke incrowd, normaliseerde je voor de kinderen dat je uitdossen als gekke neger a-ok was. Ook dan was je onderdeel van de Nederlandse cultuur, en heb je een verantwoordelijkheid naar de medemens.
Je poging om er een soort wij zij van te maken van ja maar hullie zijn de echte racisten want ik zag geen racisme voordat zij het zeiden hurrdurr, moet dan ook bezien worden als een uiterst doorzichtige smoes om geen verantwoordelijkheid te nemen.“To destroy a people you must first sever their roots.”![]()
Bedankt dat je in ieder geval jezelf in het standpunt verplaatst hebt. Ik ben op zich ook ontvankelijk voor de andere kant, maar vind die nog steeds problematisch omdat a) die dunne laag wel hetgene is waar mensen last van hebben; helemaal niemand behalve een enkeling op het internet heeft het over de diepere betekenis van sommige tradities, en zeker voor kinderen is het niet geschikt, die zien alleen de dunne laag. b) Zwarte piet is weldegelijk gewoon een zwart persoon, dat komt van Schenkman, en als het je daadwerkelijk alleen om de metaforische associaties van bepaalde oude tradities gaat... zou het precieze uiterlijk van zwarte piet je geen reet uit moet maken! Ik heb nog geen argument gehoord waarom zwart piet precies zo zou moeten blijven als het terug zou grijpen naar een of andere vruchtbaarheidsfolklore die overgeplaatst is naar December. Daar wringt de schoen van mensen die claimen dat zwarte piet niet racistisch is maar wel exact zo eruit moet zien, zodat de dunne schil zichtbaar blijft.
Je argumenten lijken mij dus rationalisaties van je eerder benoemde probleem: dat dit een soort cultuuroorlog is waarbij de witte man in de verdrukking zit, en niet de zwarte piet figuur zelf.They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.![]()
quote:Op vrijdag 29 november 2019 10:33 schreef speknek het volgende:
Ik ben op zich ook ontvankelijk voor de andere kant,![]()
![]()
![]()
Misschien moet de uitdrukking zijn "was ontvankelijk". Ik zei natuurlijk ook niet altijd zwarte piet = racisme. Dat kwam pas rond mijn dertigste. Inmiddels zit ik veelal te discussieren met een laatste groepje overgebleven mensen die extreemrechtse complottheorien over de elite die het land weggeeft moeten bezigen om hun eigen wereldbeeld in stand te houden, dus daar ben ik uiteraard niet ontvankelijk voor.quote:They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.![]()
Wie het niet met me eens is, is extreemrechts.quote:Op vrijdag 29 november 2019 10:38 schreef speknek het volgende:
[..]
Misschien moet de uitdrukking zijn "was ontvankelijk". Ik zei natuurlijk ook niet altijd zwarte piet = racisme. Dat kwam pas rond mijn dertigste. Inmiddels zit ik veelal te discussieren met een laatste groepje overgebleven mensen die extreemrechtse complottheorien over de elite die het land weggeeft moeten bezigen om hun eigen wereldbeeld in stand te houden, dus daar ben ik uiteraard niet ontvankelijk voor.
Begin je je eigen gedachte al een beetje door te krijgen?![]()
Wat een kul, er zijn nu eenmaal minder mensen met een immigratie-achtergrond, dan autochtone Nederlanders, dus is die verhouding in machtsstructuren niet vreemd.quote:Op vrijdag 29 november 2019 10:11 schreef speknek het volgende:
Ik denk ook niet dat het heel groot is, ik denk wel dat het sluimerend aanwezig is en dat dit uitermate goed door deze discussie aangetoond is en nog steeds wordt. Dat gezegd hebbende, is de grootte niet per se een reden om het dan maar okay te vinden, en nog steeds komen er heel weinig mensen met een immigratie-achtergrond bovendrijven in de machtsstructuren (net zoals vrouwen), en nee daarmee zeg ik niet dat het allemaal alleen maar onze schuld is, maar dat is een uitkomst van een brede cultuur waar iedereen (de mensen in de machtsstructuren, de brede bevolking en de mensen met een immigratie-achtergrond) aan bijdraagt. Dus een Marokkaanse ouder mag verteld worden dat ze hun kinderen moeten helpen hun best te doen op school, en een Nederlandse ouder mag verteld worden dat een roetveegpiet wat vriendelijker in een internationale wereld is.
[ Bericht 0% gewijzigd door Gia op 29-11-2019 11:08:47 ]![]()
Er is een verschil tussen kkk en zwarte piet natuurlijk. Wat een onzin om dat te vergelijken. Zijn er hier al negers gelynched door zwarte Pieten?quote:Op vrijdag 29 november 2019 09:08 schreef speknek het volgende:
Nee het is een redenatie van lik mijn vestje omdat ik ook niet kan zien wat voor huidskleur er onder een KKK tovenaarspak zit, en een brandend kruis heeft ook geen huidskleur dus het is geen racisme hihihahahoho.![]()
Precies, de echte racisten zijn kozp en kornuiten. Zij zien zichzelf als afwijkend. Geen enkele neger is zwart, geen enkele blanke is wit. We zijn allemaal bruin in meer of mindere mate. Alleen zij zien dat niet zo.quote:Op vrijdag 29 november 2019 10:21 schreef luxerobots het volgende:
Nee, Zwarte Piet wordt gebruikt om tegenstellingen te vergroten. De anti-Zwarte Piet-activisten sturen dreigbrieven naar ondernemers, spannen rechtszaken aan en gaan tussen de kinderen demonstreren.
En als er dan een bepaald deel van de bevolking boos wordt, wat geheel te begrijpen is als je boze leuzen en racisme naar Sinterklaas, Zwarte Pieten en de kinderen roept. Zegt men op het meest zielige toontje ''zie je wel racisme!''. Nee jullie gedragen zich uitermate naar, dan krijg je ook narigheid terug.
[ Bericht 0% gewijzigd door Gia op 29-11-2019 17:07:29 ]![]()
Er zijn geen witte en zwarte mensen. Ze bestaan niet. Zwarte piet is een zwart personage, maar stelt geen bestaande mens voor, omdat er geen zwarte mensen bestaan.quote:Op vrijdag 29 november 2019 10:33 schreef speknek het volgende:
Bedankt dat je in ieder geval jezelf in het standpunt verplaatst hebt. Ik ben op zich ook ontvankelijk voor de andere kant, maar vind die nog steeds problematisch omdat a) die dunne laag wel hetgene is waar mensen last van hebben; helemaal niemand behalve een enkeling op het internet heeft het over de diepere betekenis van sommige tradities, en zeker voor kinderen is het niet geschikt, die zien alleen de dunne laag. b) Zwarte piet is weldegelijk gewoon een zwart persoon, dat komt van Schenkman, en als het je daadwerkelijk alleen om de metaforische associaties van bepaalde oude tradities gaat... zou het precieze uiterlijk van zwarte piet je geen reet uit moet maken! Ik heb nog geen argument gehoord waarom zwart piet precies zo zou moeten blijven als het terug zou grijpen naar een of andere vruchtbaarheidsfolklore die overgeplaatst is naar December. Daar wringt de schoen van mensen die claimen dat zwarte piet niet racistisch is maar wel exact zo eruit moet zien, zodat de dunne schil zichtbaar blijft.
Je argumenten lijken mij dus rationalisaties van je eerder benoemde probleem: dat dit een soort cultuuroorlog is waarbij de witte man in de verdrukking zit, en niet de zwarte piet figuur zelf.
Oh ja, in de discussie bezig ik ook weleens de term 'zwart' voor neger, omdat 'neger' schijnbaar ook niet meer mag.
Maar persoonlijk vind ik dat we af moeten van dat kleuronderscheid; we zijn allemaal bruin.![]()
a)Ik ben van mening dat Zwarte Piet qua 'dunne schil' mag veranderen zolang het zwart maar onderdeel van deze traditie blijft. Maar ik ben tegen deze verandering omdat die afgedwongen wordt op basis van alléén beoordeling van deze dunne schil. Zie ook Santa Semana en de KKK. Zonder dat je weet wat Santa Semana is zou je op basis van de 'dunne schil' Santa Semana ook moeten veroordelen.quote:Op vrijdag 29 november 2019 10:33 schreef speknek het volgende:
Je argumenten lijken mij dus rationalisaties van je eerder benoemde probleem: dat dit een soort cultuuroorlog is waarbij de witte man in de verdrukking zit, en niet de zwarte piet figuur zelf.
b) Het wordt een stuk lastiger als Zwarte Piet niet een mens is, maar een uitbeelding van het 'zwart' (in wat voor metaforische vorm dan ook). Waarom zou je het zwart dan alleen verbinden aan huidskleur terwijl het zwart zoveel meer betekenissen heeft? Omdat je alleen dán hem kunt gebruiken voor je 'racisme' claim (KOZP). Dát is ook de reden dat KOZP geen dialoog wil.“To destroy a people you must first sever their roots.”![]()
Ja, huidskleur is een schakeltje. Je hebt mensen met een hele lichte huid in Scandinavië, naar een tintje in Zuid-Europa en Noord-Afrika, naar heel donker vlak onder de evenaar.quote:Op vrijdag 29 november 2019 11:01 schreef Gia het volgende:
[..]
Precies, de echte racisten zijn kozp en kornuiten. Zij zien zichzelf als afwijkend. Geen enkele neger is zwart, geen enkele blanke is wit. We zijn allemaal bruin in meer of mindere maten. Alleen zij zien dat niet zo.
Maar nu is het dus versimpeld naar twee kleuren. Zwart en wit. Links framet het ook zo dat iemand uit Turkije, die soms nog lichter is dan ik, nu als zwart gezien wordt. Het is dus politiek gemaakt.
Aldus de NOS zelf:Blank is te positief. Ik heb nog nooit de associatie 'blank is schoon' gehad. Als ik een pot blanke lak koop, of een pak blanke vla. Dan betekent dat een gebrek aan kleur. Bij de huid zou je het dus kunnen zien als het ontbreken van pigment. Heel feitelijk juist.quote:We gebruiken bij voorkeur wit in berichten omdat blank in tegenstelling tot zwart een positieve connotatie heeft. En dat doen we met name bij nieuws waarin het over de tegenstelling met zwart (of de relatie tussen wit en zwart) gaat. Blank roept associaties op met rein en schoon en zwart is dat dan blijkbaar niet. Die gedachte ligt er achter. Van een verbod van het gebruiken van het woord blank is geen sprake.
Maar goed, als je dus naar groepjes met zulke associaties luistert (blank is schoon), pas je eigenlijk je taalgebruik aan. En dan is dat natuurlijk niet zonder doel. Want wit, past veel beter bij het Amerikaanse taalgebruik, met white supremacy en white privilege.![]()
Lag gisteravond even Radio1 NPO te luisteren, dat ging over het 40 jarig bestaan van Kinderen voor Kinderen. Toen bleven ze er ook maar over doordrammen dat het witte Gooische kinderen waren die voor bruine kinderen zongen.quote:Op vrijdag 29 november 2019 11:55 schreef luxerobots het volgende:
En dan is dat natuurlijk niet zonder doel. Want wit, past veel beter bij het Amerikaanse taalgebruik, met white supremacy en white privilege.
Na de 10e keer witte kinderen gehoord te hebben heb ik maar een andere zender opgezet, begin een beetje schijtziek te worden van dat constante gefocus op de huidskleur en de term "wit"![]()
![]()
Ik ook niet. De betekenis varieert met het object van de aanduiding. Een blanco vel is een vel waarop niets staat. Een blank mens is, heel concreet, een mens met een roze huidskleur. Zo krijg je dat van jongs af aan mee. Is dat bijzonder? Je groeit toch niet op met een abstracte notie "blank = schoon"? (Dan ligt "wit = schoon" nog meer voor de hand, wat, gezien de intentie van de taalveranderaars, nogal ironisch is.)quote:Op vrijdag 29 november 2019 11:55 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Blank is te positief. Ik heb nog nooit de associatie 'blank is schoon' gehad.
Ik heb juist de indruk dat beleidsmakers ook hier weer aan het generaliseren zijn geslagen op basis van persoonlijke connotaties of wellicht theoretische uiteenzettingen van "kritische" schrijvers. Of is hier in Nederland uitgebreid psychologisch onderzoek naar gedaan?![]()
het lijkt erop dat het mengelmoesje wat ze aan taal uitslaan hier het gevolg van is. telkens Engelse termen erbij halen zoals 'blackface', ookal heeft dat niets met zwarte piet te maken. ze kunnen geen manier bedenken om termen te vinden die 'white supremacy' zouden moeten aantonen. danmaar het woord wit inzetten.
De term wit komt naar mijn idee door het mengen van de Engelse en Nederlandse taal. Het correcte Nederlands is toch echt blank. Elders lees je zelfs het woord roomblank.Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32![]()
Wit is een anglicisme en daarom lelijk. Bovendien klopt het niet. Niemand is RAL9010. Blank is een betere benaming, maarja, onze staatsomroep, die toch belangrijk is als het erover gaat hoe taal gebruikt wordt, kiest voor de term 'wit'.quote:Op vrijdag 29 november 2019 13:31 schreef spectrumanalyser het volgende:
het lijkt erop dat het mengelmoesje wat ze aan taal uitslaan hier het gevolg van is. telkens Engelse termen erbij halen zoals 'blackface', ookal heeft dat niets met zwarte piet te maken. ze kunnen geen manier bedenken om termen te vinden die 'white supremacy' zouden moeten aantonen. danmaar het woord wit inzetten.
De term wit komt naar mijn idee door het mengen van de Engelse en Nederlandse taal. Het correcte Nederlands is toch echt blank. Elders lees je zelfs het woord roomblank.![]()
Visionair Dijkhoff twitterde het al:quote:Op vrijdag 29 november 2019 11:55 schreef luxerobots het volgende:
Aldus de NOS zelf:
We gebruiken bij voorkeur wit in berichten omdat blank in tegenstelling tot zwart een positieve connotatie heeft. En dat doen we met name bij nieuws waarin het over de tegenstelling met zwart (of de relatie tussen wit en zwart) gaat. Blank roept associaties op met rein en schoon en zwart is dat dan blijkbaar niet. Die gedachte ligt er achter. Van een verbod van het gebruiken van het woord blank is geen sprake.En aldus geschiedde:twitter:dijkhoff twitterde op woensdag 24-01-2018 om 20:08:24Gaan ze dan straks bij een overstroming ook melden dat de straten wit staan? https://t.co/kLL9AzLlXD reageer retweet
Ok, nu.nl dan....“To destroy a people you must first sever their roots.”![]()
Aangezien de NOS het zelf heeft over blank is schoon en de tegenstelling wit en zwart, zullen ze wel ingefluisterd zijn.quote:Op vrijdag 29 november 2019 12:16 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Ik heb juist de indruk dat beleidsmakers ook hier weer aan het generaliseren zijn geslagen op basis van persoonlijke connotaties of wellicht theoretische uiteenzettingen van "kritische" schrijvers. Of is hier in Nederland uitgebreid psychologisch onderzoek naar gedaan?
Het heeft me sowieso verbaasd hoe makkelijk KOZP-figuren bij burgemeesters mochten aanschuiven en hoe makkelijk gemeenten overgegaan zijn op het verwijderen van Zwarte Piet. Ze hadden ook kunnen zeggen, de meerderheid wil Zwarte Piet, het is geen racisme en als je het anders wil, organiseer je je eigen feest maar.![]()
Zwarte Piet aanpassen wordt een pyrrusoverwinning voor KOZP en consorten. Dit doel wordt bereikt, maar het grotere plaatje erachter, racisme in een breder kader aanpakken zal veel moeilijker verlopen omdat het niet over racisme gaat maar over blank racisme. Eh nee, wit racisme schijnbaar. Het zou over discriminatie moeten gaan.
Iedereen snapt in 2019 dat bepaalde zaken in een veranderende samenleving mensen tegen de borst kunnen stuiten en dat tradities dan moeten muteren.
Maar dat kost tijd. En je moet dat holistisch bekijken. Dus niet richten op een bepaald deel van de samenleving, dan jaag je mensen tegen je in het harnas. En dat is nu gebeurd.
Ik snap het punt tegen Zwarte Piet. Ik begrijp dat mensen een aanpassing willen zien. Maar ik trek de grens bij de eenduidige aanpak van dit probleem en de claim van schuld die wordt neergelegd. In plaats daarvan had Zwarte Piet een symptoom moeten zijn van een veel groter probleem in de samenleving, namelijk discriminatie in alle vormen en maten.![]()
Serieus, dit lijkt wel een slechte grapquote:Op vrijdag 29 november 2019 14:23 schreef Montagui het volgende:
[..]
Visionair Dijkhoff twitterde het al:En aldus geschiedde:twitter:dijkhoff twitterde op woensdag 24-01-2018 om 20:08:24Gaan ze dan straks bij een overstroming ook melden dat de straten wit staan? https://t.co/kLL9AzLlXD reageer retweet
[ afbeelding ]
Ok, nu.nl dan....Op dinsdag 25 februari 2020 12:55 schreef Pumpalov het volgende:
een beetje zo'n lichtgetinte inteeltkop als dat filosoofert heeft.![]()
Lees het draadje maar....quote:Op vrijdag 29 november 2019 14:43 schreef Filosoofert het volgende:
[..]
Serieus, dit lijkt wel een slechte grapZal wel een autocorrect e/o script zijn. Flink doorgeslagen die lui bij nu.nltwitter:TraveliciousMe twitterde op zondag 24-11-2019 om 02:26:37Bij @NUnl staan huizen na een overstroming niet #blank, maar #wit. https://t.co/pBavVL72pG reageer retweet
“To destroy a people you must first sever their roots.”![]()
hahahaha wat een idiotenquote:Op vrijdag 29 november 2019 14:49 schreef Montagui het volgende:
[..]
Lees het draadje maar....Zal wel een autocorrect e/o script zijn. Flink doorgeslagen die lui bij nu.nltwitter:TraveliciousMe twitterde op zondag 24-11-2019 om 02:26:37Bij @:NUnl staan huizen na een overstroming niet #blank, maar #wit. https://t.co/pBavVL72pG reageer retweet
Op dinsdag 25 februari 2020 12:55 schreef Pumpalov het volgende:
een beetje zo'n lichtgetinte inteeltkop als dat filosoofert heeft.![]()
Ik heb hier de kleur room op de deuren zitten. Is echt niet gezond als je die kleur hebt.quote:Op vrijdag 29 november 2019 13:31 schreef spectrumanalyser het volgende:
De term wit komt naar mijn idee door het mengen van de Engelse en Nederlandse taal. Het correcte Nederlands is toch echt blank. Elders lees je zelfs het woord roomblank.![]()
Een zwarte dag voor @speknek . Desi Bouterse: zijn grote held die tegen zwarte piet strijd, is zojuist veroordeeld tot 20 jaar cel.Steun het Kiva Fok! team!
Ik vermoed dat Sandew Hira (de man die zijn broer verloochende door zijn ziel te verkopen aan Bouterse) ook geen beste dag heeft.quote:Op vrijdag 29 november 2019 19:38 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Een zwarte dag voor @:speknek . Desi Bouterse: zijn grote held die tegen zwarte piet strijd, is zojuist veroordeeld tot 20 jaar cel.“To destroy a people you must first sever their roots.”![]()
quote:Op vrijdag 29 november 2019 19:38 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Een zwarte dag voor @:speknek . Desi Bouterse: zijn grote held die tegen zwarte piet strijd, is zojuist veroordeeld tot 20 jaar cel.. Lijken alle Surinamers voor jou op elkaar ofzo?
Hoop dat ie ook echt de gevangenis ingaat.They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.![]()
Maar waarom juich je dan voor een ANP dat zwarte piet aan de apartheid gelijkstelt?quote:Op vrijdag 29 november 2019 20:01 schreef speknek het volgende:
[..]. Lijken alle Surinamers voor jou op elkaar ofzo?
Hoop dat ie ook echt de gevangenis ingaat.Steun het Kiva Fok! team!
Vanochtend op initiatief van mijn leerlingen een dagopening gedaan over deze kwestie. Een aanzienlijk deel is allochtoon, maar niemand ervoer zwarte piet als discriminerend. Van hen hoefde zp niet te veranderen.Ik schrijf boeken over wetenschap en filosofie!
https://www.epsilon-uitga(...)e-tijd-materie/10996
https://www.spectrumboeke(...)k-niet-9789000386765
https://www.spectrumboeke(...)tronen-9789000395071![]()
Is er eigenlijk al iets geschoven in deze discussie?
Ik volg het niet meer zo. Ben pro-piet, maar heb geen kinderen, dus dan speelt het allemaal toch een stuk minder. In mijn contreien is ook vrij weinig discussie, wordt echt gezien als iets (rand)stedelijks.
Wat ik wel altijd soft vindt is mensen die ineens in hun standpunt gaan schuiven. Volgens mij begon deze discussie op grote schaal in 2013, zo'n 6 jaar geleden. Toen had iedereen goed kunnen nadenken over wat hun mening was en waarom ze dit vonden.
Ik bezie Zwarte Piet als een mengelmoes van verschillende zaken: de kraaien van Wodan, de bevrijde Moor, de Duivel, de Italiaanse schoorsteenveger. Zwarte Piet in de zin van een bevrijde Moor, zou juist geen teken zijn van de slavernij. Gouden oorbellen zijn niet bepaald een teken van slavernij. 'Blackface' is een Amerikaans fenomeen en hoort niet met dezelfde geschiedenis met knip-en-plakwerk op de Nederlandse situatie geplakt te worden. Genoeg andere culturen waar ze hun gezichten in kleuren schminken waar geen gedoe is, waarom omdat ze daar een andere geschiedenis ermee hebben. Ik zie niet in hoe de 'Zwarte Piet is racisme'-argumentatie hout snijdt. Komt vaak echt op gevoelens neer.
Wat ik wel steeds meer zie is dat sommige Pro-Pieten zich racistisch uiten over de tegenstanders. Tja, dan verpest je het voor jezelf. Want ook al ben ik het ermee eens dat er aan de traditie niets racistisch is, genoeg Pro-Pieten die dat wel zijn.
Van de Surinamers/Antilianen etc steunt ongeveer 35% Zwarte Piet en de rest is tegen (had pas nog een onderzoekje gelezen, gemiddeld rond de 35 ongv), sommigen willen zelfs het hele feest afgeschaft zien. Maar goed ik vond het altijd wel chill met deze bevolkingsgroepen. Nu is het eerste waar ik aan denk bij deze groep: links-activistisch gezeik. Denk dat deze negatieve associatie voor veel mensen nog wel een tijdje blijft hangen.
Wat wel overblijft is dat mensen wel gekwetste gevoelens kunnen hebben. Nou mooi als daar rekening mee gehouden wordt. Waren blijkbaar Zwarte Pieten met een Surinaams accent in Amsterdam vroeger, dat is dus echt belachelijk. Maar hier 'in de provincie' praten de Pieten gewoon ABN of dialect. Denk dat de meesten amper weten wat een Zwarte Piet is. Vond het juist eerder raar als kind dat ze niet Spaans spraken.
De associatie met bepaalde bevolkingsgroepen werd ook niet gemaakt omdat je die mensen ook niet kende. Voor mij als kind waren Zwarte Pieten vroeger dus soort Nederlandstalige Spanjaarden die door generaties van door de schoorsteun gegaan te zijn een zwarte huid hadden, soort van evolutie zegmaar.![]()
Enfin als er behoefte is aan verandering. Tja dan doen ze maar. Maar dat er bij mensen uit de stad die behoefte is, wil niet zeggen dat die mening aan de rest van het land opgedrongen moet worden. Dan gaan de hakken dus echt in het zand.
Laatste grote probleem is de roetveegpiet. Mooi en aardig voor in de stad. Maar in dorpen kennen mensen elkaar. Met roetvegen trappen alleen de allerkleinste erin, de kinderen die in groep 3 zitten, die beginnen al een beetje te twijfelen aan het grote verhaal en die prikken hier dus wel meteen doorheen. De roetveegpiet zorgt dus meteen voor heel wat minder tijd aan Sinterklaasplezier. Was beter geweest als die roetveegpiet die sommigen dan voorstaan dan ook echt flink zwart van de roet was. En niet slechts een veegje. Die hele discussie is bijna iedereen wel kotsbeu.![]()
Dat was Venetiaan, die zit niet bij de ANP. De ANP was het er alleen maar mee eens, net zoals de rest van de Surinamers. En ik juichte er niet voor, ik zei dat de afkeer van zwarte piet breed gedragen werd. Misschien moet je wat minder tribaal zijn.quote:Op vrijdag 29 november 2019 20:02 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Maar waarom juich je dan voor een ANP dat zwarte piet aan de apartheid gelijkstelt?They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.![]()
Het is dan ook een waanbeeld van blanken met een riddercomplex.quote:Op vrijdag 29 november 2019 20:17 schreef Haushofer het volgende:
Vanochtend op initiatief van mijn leerlingen een dagopening gedaan over deze kwestie. Een aanzienlijk deel is allochtoon, maar niemand ervoer zwarte piet als discriminerend. Van hen hoefde zp niet te veranderen.![]()
En dus is het niet discriminerend? Wat wil je hiermee zeggen?quote:Op vrijdag 29 november 2019 20:17 schreef Haushofer het volgende:
Vanochtend op initiatief van mijn leerlingen een dagopening gedaan over deze kwestie. Een aanzienlijk deel is allochtoon, maar niemand ervoer zwarte piet als discriminerend. Van hen hoefde zp niet te veranderen.![]()
Nee. Zwarte Piet is juist het summum van inclusiviteit. Iedereen kan het karakter van Zwarte Piet in alle anonimiteit spelen. Niemand wordt buitengesloten of hoeft zich buitengesloten te voelen. Van licht getint tot donker getint, iedereen (heerlijk superinclusief woord) is zwart, gelijk en anoniem. Niks, nul, nada discriminatie, juist niet zelfs!quote:Op zaterdag 30 november 2019 00:58 schreef papert het volgende:
[..]
En dus is het niet discriminerend? Wat wil je hiermee zeggen?“To destroy a people you must first sever their roots.”![]()
Wat het waarschijnlijk op neer komt is dat een zeer klein deel van de bevolking zwarte piet als discriminerend ervaart.quote:Op zaterdag 30 november 2019 00:58 schreef papert het volgende:
[..]
En dus is het niet discriminerend? Wat wil je hiermee zeggen?Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.![]()
Genoeg Anti-Pieten die ook racistisch zijn. Dat mag je ook benoemen.quote:Op vrijdag 29 november 2019 20:30 schreef TserrofEnoch het volgende:
Wat ik wel steeds meer zie is dat sommige Pro-Pieten zich racistisch uiten over de tegenstanders. Tja, dan verpest je het voor jezelf. Want ook al ben ik het ermee eens dat er aan de traditie niets racistisch is, genoeg Pro-Pieten die dat wel zijn.![]()
Ik vond het wel een interessante peiling. Het gaat er voor mij niet zozeer om of het discriminerend "is", maar hoe het wordt opgevat en hoe de desbetreffende (mijn) leerlingen het ervaren.quote:Op zaterdag 30 november 2019 00:58 schreef papert het volgende:
[..]
En dus is het niet discriminerend? Wat wil je hiermee zeggen?Ik schrijf boeken over wetenschap en filosofie!
https://www.epsilon-uitga(...)e-tijd-materie/10996
https://www.spectrumboeke(...)k-niet-9789000386765
https://www.spectrumboeke(...)tronen-9789000395071![]()
Die Mitchell Esajas bijvoorbeeld.quote:Op zaterdag 30 november 2019 01:36 schreef DavidTwente het volgende:
[..]
Genoeg Anti-Pieten die ook racistisch zijn. Dat mag je ook benoemen.![]()
Serieuze vraag. Wie is geen racist in die groep?quote:Op zaterdag 30 november 2019 01:36 schreef DavidTwente het volgende:
[..]
Genoeg Anti-Pieten die ook racistisch zijn. Dat mag je ook benoemen.'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
1947-2016![]()
Kuch Kwakoe festival kuchquote:Op zaterdag 30 november 2019 01:36 schreef DavidTwente het volgende:
[..]
Genoeg Anti-Pieten die ook racistisch zijn. Dat mag je ook benoemen.![]()
Anti-pieten die geen donkere huidskleur hebben, moesten achterin de bus blijven. En mochten niet met de media praten. heel apart allemaal.Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32![]()
De voorman van KOZP (Mitchell Esajas) organiseert meeting/dating avonden waar alle kleuren vrouwen welkom zijn, maar bij de mannen alleen zwarten.quote:Op zaterdag 30 november 2019 11:04 schreef spectrumanalyser het volgende:
Anti-pieten die geen donkere huidskleur hebben, moesten achterin de bus blijven. En mochten niet met de media praten. heel apart allemaal.![]()
Bron?quote:Op zaterdag 30 november 2019 11:07 schreef Ciclon het volgende:
[..]
De voorman van KOZP (Mitchell Esajas) organiseert meeting/dating avonden waar alle kleuren vrouwen welkom zijn, maar bij de mannen alleen zwarten.![]()
Hier in het winkelcentrum enkel pikzwarte Pieten gezienEn in de etalages trouwens ook.
Fuck die racisten van KOZP.![]()
Niet Esajas, maar Afriyie. Of hij het organiseert weet ik niet, wel dat hij het promoot.quote:https://www.facebook.com/100000085081268/posts/1316374721708685/quote:Broeders ga je queen halen, zij wacht op je! <3
Melanin Singles Lounge is een speeddating event speciaal voor donkere vrijgezellen met roots in Zuid- Amerika, Caraïben en Afrika.
Tijdens ons speeddating event geven wij donkere vrijgezellen de gelegenheid om, in een relaxte setting, andere donkere vrijgezellen te ontmoeten.
Waarbij de hypocrisie daar in zit dat hij een 'exclusief' event promoot.“To destroy a people you must first sever their roots.”![]()
Jij bent het niet eens met hen en dan ga je hen verketteren tot racisten.quote:
Mooi voorbeeldje van politiekcorrect zijn voor de schijn.![]()
Dat het racisten zijn is zojuist wederom aangetoond in de reactie boven de jouwe.. Maar zet vooral je oogkleppen nog wat strakker, dan leeft het wat fijner in je bubbel.quote:Op zaterdag 30 november 2019 12:30 schreef Bluesdude het volgende:
en dan ga je hen verketteren tot racisten.![]()
ja johh.. je eigen etnische haat verbergen door te wijzen naar de vijand als de grote boef.quote:Op zaterdag 30 november 2019 12:35 schreef Woelwater het volgende:
[..]
Dat het racisten zijn is zojuist wederom aangetoond in de reactie boven de jouwe.. Maar zet vooral je oogkleppen nog wat strakker, dan leeft het wat fijner in je bubbel.
heel oude bezigheid
Maar je kunt dus niet in eigen woorden uitleggen waarom KOZP-mensen racisten zijn ?![]()
De meeste van mijn leerlingen vinden zwarte piet wel discriminerend. Dat kan met de leeftijd of afkomst te maken hebben. Maar ik vind zo'n peiling, in zo'n kleine groep niet zo interessant. Zowel voor als tegen niet.quote:Op zaterdag 30 november 2019 08:18 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik vond het wel een interessante peiling. Het gaat er voor mij niet zozeer om of het discriminerend "is", maar hoe het wordt opgevat en hoe de desbetreffende (mijn) leerlingen het ervaren.
Interessanter is het of zwarte piet een stereotype is dat onbewust bijdraagt aan vooroordelen. Deze vraag is ook niet zo makkelijk te beantwoorden, maar er lijken aanwijzingen te zijn dat dit zo is.
Voor mij is dat voldoende reden om er iets aan te doen. Vooral omdat het zo makkelijk aan te passen is. Het doet niks af aan het feest, en voor kinderen blijkt het niks uit te maken. Enkel voor enkele volwassenen, omdat zij zich aangevallen voelen als zijde rascistisch. Terwijl dit het geval natuurlijk niet is, tuurlijk was je niet rascistisch als je zwarte piet speelde.
(Als je dat nu nog steeds doet met als doel om te provoceren ben je dat natuurlijk wel, dat is iets anders dan gewoon zwarte piet spelen)![]()
In het tijdschrift 'vrouw´ ook Zwarte Pietquote:Op zaterdag 30 november 2019 11:41 schreef Woelwater het volgende:
Hier in het winkelcentrum enkel pikzwarte Pieten gezienEn in de etalages trouwens ook.
Fuck die racisten van KOZP.![]()
![]()
Jelle ten Rouwelaar werd in de tijd dat hij als voetbalprof het doel verdedigde van NAC, steevast door supporters van de tegenpartij Bassie genoemd (van Bassie en Adriaan). En dat is bij andere rode- medemensen niet anders geweest in mijn herinnering. Aardbei, vuurtoren, rooie snuffelhond, Bassie, tomaat etc. etc. allemaal verwensingen die hen naar het hoofd geslingerd kregen.
Iemand zwarte piet noemen is niets anders.![]()
Dat is gewoon onzin. Om te beginnen negeer je alle argumenten die al eerder genoemd zijn. Alleen al het feit dat je bij roetvegen herkenbaar bent als piet. Bijna overal zijn de mensen die piet spelen bekenden van sommige van de kinderen en is het onmogelijk om dan niet herkend te worden.quote:Op zaterdag 30 november 2019 13:22 schreef papert het volgende:
Voor mij is dat voldoende reden om er iets aan te doen. Vooral omdat het zo makkelijk aan te passen is. Het doet niks af aan het feest, en voor kinderen blijkt het niks uit te maken.
Maar belangrijker: de hele reden waarom zwarte piet sowieso veranderd moet worden volgens sommige mensen zijn andere volwassenen. Er zijn amper kinderen die moeite hebben met zwarte piet, maar het is te danken aan volwassen mensen als Quinsy Gario en Jerry Afriyie dat er zo'n ophef over is.
Zij voelen zich gekwetst door het figuur zwarte piet. Die gevoelens zijn vast oprecht zijn. Jij kiest er vervolgens voor omwille van de gevoelens van die minderheid zwarte piet in te ruilen voor een andere piet. Maar wees daar dan ook eerlijk over. En begrijp dat je daarmee de gevoelens van een veel grotere groep negeert.Steun het Kiva Fok! team!
Ok, maar wat wil je hiermee nu zeggen?quote:Op zaterdag 30 november 2019 13:42 schreef Ciclon het volgende:
Jelle ten Rouwelaar werd in de tijd dat hij als voetbalprof het doel verdedigde van NAC, steevast door supporters van de tegenpartij Bassie genoemd (van Bassie en Adriaan). En dat is bij andere rode- medemensen niet anders geweest in mijn herinnering. Aardbei, vuurtoren, rooie snuffelhond, Bassie, tomaat etc. etc. allemaal verwensingen die hen naar het hoofd geslingerd kregen.
Iemand zwarte piet noemen is niets anders.Steun het Kiva Fok! team!
Kick Out Bassie! Bassie is Racisme!quote:Op zaterdag 30 november 2019 13:42 schreef Ciclon het volgende:
Iemand zwarte piet noemen is niets anders.![]()
Dan krijg je ditquote:Op vrijdag 29 november 2019 06:05 schreef Gia het volgende:
[..]
Puur vanwege de bedreigingen.
Als ik een winkel had, hing ik mijn hele etalage vol zwarte Pieten.
Kom maar op.
https://www.vkmag.com/mag(...)len_versieringen_weg![]()
Alleen maar KOZP en wat politie. Geen 'tegendemonstranten' of hooligans te bekennen.quote:Op zaterdag 30 november 2019 14:58 schreef Gia het volgende:
Schijnt gezellig te zijn in Eindhoven! 😆
En ook geen Sinterklaas of Zwarte Piet, die zijn een 'eindje' verder en uit het zicht.“To destroy a people you must first sever their roots.”![]()
![]()
Als KOZP voortaan altijd zo behandeld word dan geeft niemand meer iets om hun geklaag en hebben ze toch hun demonstratierecht.Steun het Kiva Fok! team!
Je negeert voor het gemak maar even de rest van mijn post?quote:Op zaterdag 30 november 2019 13:46 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Dat is gewoon onzin. Om te beginnen negeer je alle argumenten die al eerder genoemd zijn. Alleen al het feit dat je bij roetvegen herkenbaar bent als piet. Bijna overal zijn de mensen die piet spelen bekenden van sommige van de kinderen en is het onmogelijk om dan niet herkend te worden.
Maar belangrijker: de hele reden waarom zwarte piet sowieso veranderd moet worden volgens sommige mensen zijn andere volwassenen. Er zijn amper kinderen die moeite hebben met zwarte piet, maar het is te danken aan volwassen mensen als Quinsy Gario en Jerry Afriyie dat er zo'n ophef over is.
Zij voelen zich gekwetst door het figuur zwarte piet. Die gevoelens zijn vast oprecht zijn. Jij kiest er vervolgens voor omwille van de gevoelens van die minderheid zwarte piet in te ruilen voor een andere piet. Maar wees daar dan ook eerlijk over. En begrijp dat je daarmee de gevoelens van een veel grotere groep negeert.
En pieten die herkend worden doordat ze niet helemaal zwart zijn? Heb je daar voorbeelden van? Ik heb in ieder geval nog nooit gehoord dat dit echt een probleem op geleverd heeft.![]()
In deze reeks kan je in elk deeltje daar wel voorbeelden van lezen. Ik kan me niet voorstellen dat jij daar nog nooit van gehoord hebt.quote:Op zaterdag 30 november 2019 17:12 schreef papert het volgende:
[..]
Je negeert voor het gemak maar even de rest van mijn post?
En pieten die herkend worden doordat ze niet helemaal zwart zijn? Heb je daar voorbeelden van? Ik heb in ieder geval nog nooit gehoord dat dit echt een probleem op geleverd heeft.
En verder kan je tientallen voorbeelden lezen van vrijwilligers die soms al tientallen jaren zp speelden en nu geen vrijwilliger meer willen zijn omdat ze roetveegpiet moeten spelen.
Er zijn veel meer volwassenen die moeite hebben met een roetveegpiet dan met een zwarte piet. Zeker als je rekening houd met mensen die het feest daadwerkelijk willen vieren.Steun het Kiva Fok! team!
Dat is toch een beetje treurig. Dat je niet meer vrijwilliger wil zijn omdat je je gezicht niet zwart mag verven?quote:Op zaterdag 30 november 2019 17:17 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
In deze reeks kan je in elk deeltje daar wel voorbeelden van lezen. Ik kan me niet voorstellen dat jij daar nog nooit van gehoord hebt.
En verder kan je tientallen voorbeelden lezen van vrijwilligers die soms al tientallen jaren zp speelden en nu geen vrijwilliger meer willen zijn omdat ze roetveegpiet moeten spelen.
Er zijn veel meer volwassenen die moeite hebben met een roetveegpiet dan met een zwarte piet. Zeker als je rekening houd met mensen die het feest daadwerkelijk willen vieren.
Wat ik zie is dat de kinderen geen enkele moeite hebben met de roetveegpiet, of een andere versie van Piet dan zwarte piet. Dat enkel volwassenen daar moeite mee hebben.![]()
Zoals gezegd is dat meestal omdat ze niet herkend willen worden. Meestal, maar niet altijd.quote:Op zaterdag 30 november 2019 17:35 schreef papert het volgende:
[..]
Dat is toch een beetje treurig. Dat je niet meer vrijwilliger wil zijn omdat je je gezicht niet zwart mag verven?
Wat ik zie is dat de kinderen geen enkele moeite hebben met de roetveegpiet, of een andere versie van Piet dan zwarte piet. Dat enkel volwassenen daar moeite mee hebben.
En inderdaad, er zijn bijna alleen maar volwassenen die moeite hebben met een roetveeg piet of een zwarte piet. En vaker met de laatste variant dan de eerste. Aantallen die nog kleiner zijn als je kijkt naar wie er ook zelf met dat feest mee willen doen.
Zwarte piet vervangen omdat sommige mensen daar moeite mee hebben is dus geen oplossing. Je creëert er alleen maar een groter probleem mee.Steun het Kiva Fok! team!
![]()
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....![]()
quote:Op vrijdag 22 november 2019 14:38 schreef Montagui het volgende:
En die Marilyn Abieyuwa verblijft in bedenkelijke kringen. Uit haar 'vrienden' of 'kennissen' kring een dag of zo eerder:
[ afbeelding ]
En er lijkt wat op til te zijn op 1 december, als je FB pagina van die gast eens bekijkt
Aankondiging van een pro-Pieten protest op 1 december:
[ afbeelding ]
Met als reactie:
[ afbeelding ]
[..]
https://www.facebook.com/killagreg.bauzzhttps://www.facebook.com/1985166635093855/posts/2497299667213880/quote:Protestacties 1 december geannuleerd
Op d.d. 12 november 2019 hebben twee meldingen gedaan van een demonstratie voor 1 december.
Gisteren (30 november 2019) om 16:49 uur hebben wij de kennisgeving ontvangen.
Halsema verbied ons een protest te organiseren aan de Albert Camuslaan, omdat daar één van de kopstukken van #KOZP woonachtig is.
Halsema staat alleen een statistische demonstratie toe bij het kantoorpand van KOZP aan de Hettenheuvelweg 16.
Het handelen van de burgemeester heeft er ook voor gezorgd dat wij niet naar de voorzieningenrechter kunnen stappen.
Wij laten het er niet bij zitten!!
Apart dat de reactie van Halsema zo laat gegeven wordt.
Maar goed, het ontvangstcomité is ready...https://www.facebook.com/jurgen.holband.73/posts/172020290534714quote:Goeie dag Strijderz
Er is zondag een protest georganiseerd om 13:00u in A'dam Zuidoost door nazies en radicale propiet hooligans.
Wie is ready?“To destroy a people you must first sever their roots.”![]()
Je mag je gezicht in alle kleuren verven, maar niet zwart. Want zwart is de kleur van de negers, die bruin zijn.
Schiet mij maar lek.![]()
Jij hebt na al die jaren nog steeds niet begrepen waarom het bij zwart gevoelig ligtquote:Op zondag 1 december 2019 00:05 schreef Gia het volgende:
Je mag je gezicht in alle kleuren verven, maar niet zwart. Want zwart is de kleur van de negers, die bruin zijn.
Schiet mij maar lek.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell![]()
Nee, waarom?quote:Op zondag 1 december 2019 02:24 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Jij hebt na al die jaren nog steeds niet begrepen waarom het bij zwart gevoelig ligt
Negers zijn niet zwart. Zwarte piet is geen neger.
Forum Opties Forumhop: Hop naar: