Ik mag het hopen, dat lijkt me het streven, dat huidskleur er niet toe doet. Beetje vreemd opmerking, niet?quote:Op donderdag 28 november 2019 10:03 schreef hoatzin het volgende:
[..]
En dat geldt dus ook maar voor de rest van de mensheid?
Je herkent er duidelijk een persoon in.quote:Op donderdag 28 november 2019 10:35 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:
[..]
Wat is er zo erg aan wat roetveegjes?
Lees mn stukje nog eens dan, daarin noem ik net een aantal argumenten :iedereen even onherkenbaar, geen beoordeling op je echt uiterlijk en niet over eieren hoeven lopen als t om huidskleur gaat.quote:Op donderdag 28 november 2019 10:35 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:
[..]
Argumenten zijn nou niet echt sterkhoudend en zijn absoluut niet voldoende om dit karakter op deze manier stand te laten houden. Alsof een kind plots mevrouw Janssen uit Groningen herkent.quote:Op donderdag 28 november 2019 10:47 schreef PietPossum het volgende:
[..]
Lees mn stukje nog eens dan, daarin noem ik net een aantal argumenten :iedereen even onherkenbaar, geen beoordeling op je echt uiterlijk en niet over eieren hoeven lopen als t om huidskleur gaat.
Sauron?quote:Op donderdag 28 november 2019 09:26 schreef LXIV het volgende:
[..]
dat je een plaatje gevonden hebt met een zwart paard zegt neit zoveel. Het paard van Sinterklaas aka Wodan is al duizenden jaren wit:
[ afbeelding ]
Maar dat Zwarte Piet ook op een paard zit ontgaat ze even, terwijl daarvoor nog werd beweerd dat ZP wel een slaaf moet zijn omdat hij naast het paard loopt.quote:Op donderdag 28 november 2019 09:26 schreef LXIV het volgende:
[..]
dat je een plaatje gevonden hebt met een zwart paard zegt neit zoveel. Het paard van Sinterklaas aka Wodan is al duizenden jaren wit:
[ afbeelding ]
Herkenbaarheid.quote:Op donderdag 28 november 2019 10:35 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:
Precies, en op allebei de plaatjes ook.quote:Op donderdag 28 november 2019 11:31 schreef Woelwater het volgende:
[..]
Maar dat Zwarte Piet ook op een paard zit ontgaat ze even, terwijl daarvoor nog werd beweerd dat ZP wel een slaaf moet zijn omdat hij naast het paard loopt.
Jammer, daarin verschillen we wezenlijk van mening dus. In het algemeen vind ik het belangrijk dat we huidskleur op hetzelfde niveau plaatsen als haarkleur wat betreft onbenulligheid, dus als zwarte piet moet zeker kunnen. Ik loop zelf in mijn wijk mee, 100% dat kinderen me zouden herkennen als ik alleen wat vegen op mn gezicht loop. En zoals eerder gezegd, vind ik het juist goed dat Pieten niet gezien worden als een Marokkaan, antiliaan, Suriname of blanke met roetvegen, maar alleen gewoon als een zwarte pietquote:Op donderdag 28 november 2019 10:54 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:
[..]
Argumenten zijn nou niet echt sterkhoudend en zijn absoluut niet voldoende om dit karakter op deze manier stand te laten houden. Alsof een kind plots mevrouw Janssen uit Groningen herkent.
En niet op eieren hoeven lopen? Niemand die dat hoeft hoor, bij wat roetveegjes. Of desnoods een prachtige pimpelpaarse kleur.
Er is wel iets mis mee.quote:Op donderdag 28 november 2019 11:38 schreef Gia het volgende:
[..]
Herkenbaarheid.
Waarom iets veranderen waar niets mis mee is?
Iemand die het niet leuk vindt, kijkt maar de andere kant op. Sinterklaas vieren is niet verplicht.
Tja. Loop je mee in een andere wijk en vice versa. Tia echt geen onoverkomelijk probleem hoor.quote:Op donderdag 28 november 2019 11:47 schreef PietPossum het volgende:
[..]
Jammer, daarin verschillen we wezenlijk van mening dus. In het algemeen vind ik het belangrijk dat we huidskleur op hetzelfde niveau plaatsen als haarkleur wat betreft onbenulligheid, dus als zwarte piet moet zeker kunnen. Ik loop zelf in mijn wijk mee, 100% dat kinderen me zouden herkennen als ik alleen wat vegen op mn gezicht loop. En zoals eerder gezegd, vind ik het juist goed dat Pieten niet gezien worden als een Marokkaan, antiliaan, Suriname of blanke met roetvegen, maar alleen gewoon als een zwarte piet
Zwarte Piet komt niet in Oeganda. Daarbij hebben ze daar ongetwijfeld ook wel tradities die wij niet leuk vinden. Elk land zijn eigen cultuur. Wij zijn Oegandezen geen uitleg verschuldigd. Zwarte Piet is geen neger, maar een zwart geschminkte mens.quote:Op donderdag 28 november 2019 12:01 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:
[..]
Er is wel iets mis mee.
Het gaat meer om 1 afweging. Wil je een oude traditie (die al verschillende evoluties gemaakt heeft..) in stand houden of voorkomen dat een minderheid wordt gekwetst.
Ik ben in Oeganda geweest. Leg het daar maar eens uit. Terechte verontwaardiging.
En natuurlijk. Zwarte Piet is niet racistisch bedoeld, al lopen er clowns rond die dit wel doen. Maar het wordt wel zo ervaren.
Wat maakt het nu zo moeilijk om er wat roetveegjes van te maken. Niks. Nounou. Herkenbaarheid. Simpel op te lossen en dus een drogreden.
Nergens voor nodig als dat met wat norit of zo op te lossen is.quote:Op donderdag 28 november 2019 12:02 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:
[..]
Tja. Loop je mee in een andere wijk en vice versa. Tia echt geen onoverkomelijk probleem hoor.
Tis maar 1 afweging. En die is vrij simpel lijkt me.
Ja. En daar hebben wij ook onze mening over klaar. Of Arabische landen waar vrouwen niks te vertellen hebben. Idem. Of moet dat ook maar zo blijven? Cultuur toch?quote:Op donderdag 28 november 2019 12:06 schreef Gia het volgende:
[..]
Zwarte Piet komt niet in Oeganda. Daarbij hebben ze daar ongetwijfeld ook wel tradities die wij niet leuk vinden. Elk land zijn eigen cultuur. Wij zijn Oegandezen geen uitleg verschuldigd. Zwarte Piet is geen neger, maar een zwart geschminkte mens.
Je gaat wel voorbij aan de andere argumenten: dat we dus voortaan op eieren gaan lopen als het om huidskleur gaat. Een witte clown prima vinden, een een pruik met rode vlechtjes om een Zweed voor te stellen, prima, maar o wee als je je een andere huidskleur probeert na te doen. Conclusie is dat je gekwetst voelen altijd , voor iedereen, van iedere afkomst , zal plaatsvinden. Ik kan me ook gekwetst voelen dat ik geen 'nigger' mag zeggen omdat ik blank ben. Of omdat ik online al jaren voor racist wordt uitgemaakt.quote:Op donderdag 28 november 2019 12:02 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:
[..]
Tja. Loop je mee in een andere wijk en vice versa. Tia echt geen onoverkomelijk probleem hoor.
Tis maar 1 afweging. En die is vrij simpel lijkt me.
Vind je onze cultuur superieur aan de Arabische? Vanuit mijn oogpunt zal ik het inderdaad niet kunnen begrijpen. Maar hey, wie ben ik om daar over te oordelen, er zijn vrouwen die uit Europa naar Syrie gaan omdat ze daar graag in onderdrukking IS kinderen willen baren. Wat mij betreft gooien we alle grenzen open en migreert iedereen naar de cultuur waar hij het beste in kan levenquote:Op donderdag 28 november 2019 12:08 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:
[..]
Ja. En daar hebben wij ook onze mening over klaar. Of Arabische landen waar vrouwen niks te vertellen hebben. Idem. Of moet dat ook maar zo blijven? Cultuur toch?
Iedereen mag ergens een mening over hebben. Echter eisen dat een traditie van een land moet veranderen omdat jij deze niet leuk vindt, gaat te ver. Er is niemand die eist dat Oegandezen monogaam moeten worden, om maar een voorbeeld te noemen.quote:Op donderdag 28 november 2019 12:08 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:
Ja. En daar hebben wij ook onze mening over klaar. Of Arabische landen waar vrouwen niks te vertellen hebben. Idem. Of moet dat ook maar zo blijven? Cultuur toch?
Ja en daar verandert toch ook niets. Hell er zijn hier zelfs moskeeën die een hele buurt lastig vallen met hun gebedsoproepen. Als je ze erop wijst dat het ook anders kan, met een sms'je of whatsapp oproep dan kan dat niet omdat het traditie is en dat nu eenmaal zo hoortquote:Op donderdag 28 november 2019 12:08 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:
Of Arabische landen waar vrouwen niks te vertellen hebben. Idem. Of moet dat ook maar zo blijven? Cultuur toch?
Ben jij een paganist dan???quote:Op donderdag 28 november 2019 09:37 schreef LXIV het volgende:
[..]
Sinterklaas is de christelijke versie van Wodan. Dat is zonneklaar. Net zoals het Kerstfeest een christelijke versie is van Germaanse winterfeesten.
Daarmee is het paard van Sinterklaas ook gewoon de christelijke versie van Sleipnir. Of deze nu grijs of wit is, daar is geen uitsluitsel over. Wel zie ik altijd dus een heel licht gekleurd paard bij Wodan. Wie denkt de NPO dat zij is om even 4000 jaar Germaanse traditie aan de kant te schuiven, zonder enig overleg.
Alhoewel tegenwoordig de schoorsteenvariant vrij populair is, is het niet per sé meteen de mijne. Het is één van de vele 'gezichten' van het archetype. Laat gewoon iedereen het zijne.quote:Op donderdag 28 november 2019 08:58 schreef speknek het volgende:
[..]
En dat kan dan ook gewoon. In de roetveegtraditie hebben de meest ervaren pieten een helemaal zwart gezicht omdat ze meer door de schoorsteen zijn gegaan. Zo lang je maar niet blackfacet (rode lippen en kroeshaar) en een paar pieten met weinig roetvegen rond hebt lopen zodat je de fantasie hoog kunt houden dat de pieten zwart zijn van het roet (of omdat het de acteur zijn werkelijke huidskleur is natuurlijk), en niet omdat Sinterklaas een plantagehouder is, is dat in de roetveegtraditie prima.
Yeps.quote:Op donderdag 28 november 2019 09:46 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Hoe graag ik dat als heiden ook zou willen, die stelling is allang onderuit gehaald. Hooguit kun je zeggen dat in de romantiek en het nationalisme daarna elementen uit het Germaanse heidendom in de Sinterklaasmythe hineininterpretiert zijn.
Het zou ook raar zijn dat juist in Nederland die Wodan/Sinterklaas zou zijn blijven bestaan, terwijl niet zo heel bekend was hier en er ook geen spoor van een doorlopende traditie is en ook geen spoor vam import uit het buitenland.
Er is meer voor te zeggen dat het witte paarden of schimmels zijn, zoals in Der Schimmelreiter of zoals in de uitdrukking "witte paarden malen". Sinterklaas komt van over zee uit Spanje, "witte paarden" is de branding, kolkend water.
ik geef je op een blaadje dat als de Pietendiscussie en de vuurwerkdiscussie, de kerstboomtraditie de volgende zal zijn, waarschijnlijk ingestoken vanuit een milieu aspect, maar onderliggend uiteraard de gekwetsten. Enkele jaren geleden werden kerstbomen als grotendeels geweerd uit openbare ruimtesquote:Op donderdag 28 november 2019 12:28 schreef Gia het volgende:
Het komt hier nog zover dat er geen kerstbomen meer gezet mogen worden. Dus ook niet meer te koop zullen zijn, omdat deze Christelijke traditie andersgelovigen zou kunnen kwetsen.
Oeganda...waren die laatst niet van plan om de doodstraf in te voeren voor homosexuelen? Dan zouden dan wel zo'n beetje de laatsten moeten zijn die zich bemoeien met andermans cultuur.quote:Op donderdag 28 november 2019 12:01 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:
[..]
Er is wel iets mis mee.
Het gaat meer om 1 afweging. Wil je een oude traditie (die al verschillende evoluties gemaakt heeft..) in stand houden of voorkomen dat een minderheid wordt gekwetst.
Ik ben in Oeganda geweest. Leg het daar maar eens uit. Terechte verontwaardiging.
En natuurlijk. Zwarte Piet is niet racistisch bedoeld, al lopen er clowns rond die dit wel doen. Maar het wordt wel zo ervaren.
Wat maakt het nu zo moeilijk om er wat roetveegjes van te maken. Niks. Nounou. Herkenbaarheid. Simpel op te lossen en dus een drogreden.
'homo' wordt ook weleens als scheldwoord gebruikt, dus volgende Nederlandse manier van denken , moet je dan de bron aanpakken en dat is alle homo's elimineren, net als men hier met Zwarte Piet doet.quote:Op donderdag 28 november 2019 12:31 schreef Hathor het volgende:
Er is wel iets mis mee.
Oeganda...waren die laatst niet van plan om de doodstraf in te voeren voor homosexuelen? Dan zouden dan wel zo'n beetje de laatsten moeten zijn die zich bemoeien met andermans cultuur.
Nu alvast een kunstboompje inslaan, die gaan een leven lang mee.quote:Op donderdag 28 november 2019 12:28 schreef Gia het volgende:
Het komt hier nog zover dat er geen kerstbomen meer gezet mogen worden. Dus ook niet meer te koop zullen zijn, omdat deze Christelijke traditie andersgelovigen zou kunnen kwetsen.
????????quote:Op donderdag 28 november 2019 12:31 schreef PietPossum het volgende:
[..]
ik geef je op een blaadje dat als de Pietendiscussie en de vuurwerkdiscussie, de kerstboomtraditie de volgende zal zijn, waarschijnlijk ingestoken vanuit een milieu aspect, maar onderliggend uiteraard de gekwetsten. Enkele jaren geleden werden kerstbomen als grotendeels geweerd uit openbare ruimtes
Hoezo terecht? Wat begrijpen zij wel dat Nederlandse ZP voorstanders niet begrijpen?quote:Op donderdag 28 november 2019 12:01 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:
Wie is anti-piet?quote:Op donderdag 28 november 2019 09:20 schreef Lunatiek het volgende:
Dat kan duidelijk niet. Heel Piet moet weg van anti-piet, zie ook mijn link een post of drie hierboven. Ook uit de slogan Zwartw Piet = racisme blijkt dat.
En de overgrote meerderheid in Nederland wil gewoon een zwarte Zwarte Piet.
anti-piet is het KOZP kamp. En nee, er is gene pro kamp.quote:Op donderdag 28 november 2019 12:42 schreef speknek het volgende:
[..]
Wie is anti-piet?
Is dit zoiets als heel pro-piet is een racistische PSV supporter?
Want dan weet ik dat ook weer.
De zeurpieten.quote:
Afrikanen die commentaar hebben op als een blanke zich zwart schminckt... juiiiiist.quote:Op donderdag 28 november 2019 12:01 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:
Overigens is een 'aanpassing' niet voldoende he.quote:Op donderdag 28 november 2019 12:46 schreef PietPossum het volgende:
[..]
anti-piet is het KOZP kamp. En nee, er is gene pro kamp.
Er zijn mensen die Sinterklaas willen vieren, er is een anti-kamp dat dat niet vindt kunnen en er is volk (een mengeling van voornamelijk tokkies, hooligans en racisten) die het gedram van dat groepje spuugzat. De laatste 2 groepen vieren het feest overigens niet.
En ZP is een groot en belangrijk element in het Sinterklaasfeest, haal je die weg, is het feest niet meer compleet. Want de Sint heeft zijn ZP's nodig om te kunnen navigeren, de distributie te doen, het strooigoed uit te delen en de stoute kinderen mee te nemen naar Spanje.quote:Het zwart verven van pieten is een discriminerende belediging dus een strafbaar feit, ook zien we de piet liever niet in een andere kleur.
Ehm....wat is er racistisch aan een negert die een selfie maakt na een cumshot?quote:Op donderdag 28 november 2019 12:56 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Afrikanen die commentaar hebben op als een blanke zich zwart schminckt... juiiiiist.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Nee, daarom moeten we stoppen met Zwarte Piet.
Germaans, ja, mogelijk.quote:Op donderdag 28 november 2019 10:09 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het is helemaal niet alleen in Nederland zo. In Europa zijn overal nog versies van Sinterklaas. De invulling van Nederland wijkt juist het meeste af van die elders in Europa. Ik ben zelfs nog in Kroatie de Sint nog tegengekomen! Met een zwarte piet in de vorm van een duivel.
Juist bij die niet-Nederlandse versies is de Germaanse inslag zeer duidelijk te herkennen!!
Dat is de roetpiet, maar dan andersom.quote:Op donderdag 28 november 2019 12:56 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Afrikanen die commentaar hebben op als een blanke zich zwart schminckt... juiiiiist.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Nee, daarom moeten we stoppen met Zwarte Piet.
Ik denk niet dat het kerstfeest helemaal afgeschaft wordt, maar wel volledig ontdaan wordt van iedere betekenis. Het wordt een X-mas, met wel, op zich neutrale, elementen als een versierde boom, kaarsjes, misschien cadeautjes in de schoen, van die kneuterige speelgoedhuisjes en een treintje, maar absoluut niks christelijks meer. Het wordt een leeg en betekenisloos feest, net zoalsquote:Op donderdag 28 november 2019 12:31 schreef PietPossum het volgende:
[..]
ik geef je op een blaadje dat als de Pietendiscussie en de vuurwerkdiscussie, de kerstboomtraditie de volgende zal zijn, waarschijnlijk ingestoken vanuit een milieu aspect, maar onderliggend uiteraard de gekwetsten. Enkele jaren geleden werden kerstbomen als grotendeels geweerd uit openbare ruimtes
Heb je die link naar veren en lood gelezen? Daar staan meer argumenten waarom anti-piet racistisch is.quote:Op donderdag 28 november 2019 11:54 schreef Gia het volgende:
Inderdaad. We zijn van nature allemaal huidskleurig, de ene wat bruiner dan de andere, maar het zijn allemaal tinten bruin.
Zwarte Piet is kunstmatig zwart geschminkt, waardoor de eigen huidskleur verborgen wordt en ook gelaatstrekken minder herkenbaar zijn.
Zwarte Piet maakt dus totaal geen onderscheid in ras of huidskleur en is daardoor dus juist niet racistisch. Mensen als Gario en Airfryer zijn juist degenen die dit onderscheid WEL maken. Dat zijn de echte racisten.
Wat is nou echt racistisch aan een blanke die zich zwart verft en kinderen een mooie dag geeft vol magie, folklore, lekkernijen en cadeautjes?quote:Op donderdag 28 november 2019 12:59 schreef Hathor het volgende:
[..]
Ehm....wat is er racistisch aan een negert die een selfie maakt na een cumshot?
In het buurland van Oeganda slachttejen tutsi's en de hutu's elkaar af wegens huidskleur. En iets meer naar het zuiden zijn albinonegers hun leven niet zeker.quote:Op donderdag 28 november 2019 12:06 schreef Gia het volgende:
[..]
Zwarte Piet komt niet in Oeganda. Daarbij hebben ze daar ongetwijfeld ook wel tradities die wij niet leuk vinden. Elk land zijn eigen cultuur. Wij zijn Oegandezen geen uitleg verschuldigd. Zwarte Piet is geen neger, maar een zwart geschminkte mens.
Hier een tabel om de gegevens op een rijtje te zetten:quote:Op donderdag 28 november 2019 13:05 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Germaans, ja, mogelijk.
Wodan, nee.
Behalve de baard heeft Sinterklaas van oudsher niets gemeen met Wodan. En in Noorwegen heet de christelijke versie van Wodan/Odin Sint Olaf.
Ik zat maar wat te kutten.quote:Op donderdag 28 november 2019 13:09 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Wat is nou echt racistisch aan een blanke die zich zwart verft en kinderen een mooie dag geeft vol magie, folklore, lekkernijen en cadeautjes?
Hathor, ik zie het ook niet?
Als je terugleest: anti-piet zijn met name de georganiseerde bewegingen, zoals KOZP, Grauwe Eeuw en zo nog een aantal, samen met hun achterban. In dit deel of het vorige staat een schermafdruk waaruit duidelijk wordt dat ZP helemaal weg moet.quote:Op donderdag 28 november 2019 12:42 schreef speknek het volgende:
[..]
Wie is anti-piet?
Is dit zoiets als heel pro-piet is een racistische PSV supporter?
Want dan weet ik dat ook weer.
Meneer de Christen...quote:Op donderdag 28 november 2019 13:14 schreef LXIV het volgende:
[..]
Hier een tabel om de gegevens op een rijtje te zetten:
Wodan… Sinterklaas…
heeft een baard
heeft een baard
draagt een wijde mantel
draagt een rode lange mantel
heeft een breedgerande hoed
draagt een Sint mijter
heeft een speer met een slangenkop
loopt met een gouden staf met een krul
rijdt op een achtbenig wit paard (genaamdSleipnir)
rijdt op een witte schimmel (genaamd Americo)
rijdt met zijn paard door de lucht
rijdt met zijn paard over de daken
hij daalde af door de schoorsteen
Geschenken komen door de schoorsteen
heeft 2 demonen Hugin (de gedachte) en Munin
(het geheugen), die hem informeerden over watde mensen op aarde deden
heeft zwarte pieten, die de kinderen vanaf het dak bespieden en daarna informatie doorgeven aan Sinterklaas
Wodan is de beschermgod van de schoenmakers
Met Sinterklaasfeest wordt de schoen gezet
Wodan is alwetend
Sint bezit het grote boek waar alles in staat
Wodan is de dichtersgod
Met sinterklaasfeest maken we gedichtjes voor elkaar
Oogst-offers werden aan hem en zijn paard gebracht
In de schoen wordt hooi en suikerklontjes voor het paard gelegd
gaf runen (tekens) aan de mensheid
geeft chocoladeletters
Gevlochten broden en broodkransen werden geofferd aan de goden
Speculaaspop en taai taai herinnert ons aan de broodoffers
Bij het vruchtbaarheidsfeest werden veel noten gestrooid en geofferd (ze dragen de levenskiem) Bij sinterklaasfeest worden veel pepernoten gestrooid
geeft geschenken in de vorm van licht, warmte en van vruchtbaarheid
geeft geschenken aan al de kinderen
http://www.hetnieuweleven.com/Studies/Sinterklaas.pdf voor een uitgebreide omschrijving
quote:Op donderdag 28 november 2019 13:23 schreef Cause_Mayhem het volgende:
[..]
Meneer de Christen...
Hou eens op met schermen met het paganisme.
Jouw geloof heeft op brute wijze gepoogt de geschiedenis van mijn geloof uit te wissen.
Alle twijfel over oorsprongen in deze komen door jouw geloof. Die verdomd actief is geweest daarin. Geschieduitwissers zelfs tot heiligen heeft verklaard.
Jouw geloof haat mijn geloof. En is uitermate agressief geweest jegens.
Misbruik het niet voor je eigen riedeltje. Want je hebt er helemaal niets mee.
Niets gaap.quote:
Dat kunnen we niet ontkennenquote:
Wodan draagt een blauwe mantel, geen rode. Nergens is een Sinterklaas met een blauwe mantel te zien. De rode mantel schijnt ook meer wat te zijn van toen katholiek zijn weer mocht, dus recent.quote:draagt een wijde mantel
draagt een rode lange mantel
Dat is dus niet hetzelfde. En ook de mijter lijkt niet zo heel oud te zijn in het beeld van Sinterklaas, die volgens velen eerst een Zwarte Klaas was en geen bisschop.quote:heeft een breedgerande hoed
draagt een Sint mijter
De staf van de sint is een (gestyleerde) herdersstaf en komt niet voor in oude teksten over Sinterklaas/Zwarte Klaas. De bisschopsstaf is niet aan Sinterklaas voorbehouden: https://nl.wikipedia.org/wiki/Bisschopsstaf Het hoort bij zijn outfit als bisschop, net als mijter en tabbert.quote:heeft een speer met een slangenkop
loopt met een gouden staf met een krul
Dat paard is wederom iets dat niet eeuwenoud is.quote:rijdt op een achtbenig wit paard (genaamdSleipnir)
rijdt op een witte schimmel (genaamd Americo)
Er zijn veel verhalen waarin Wodan helemaal geen paard rijdt. Bij sjamanen (waar Wodan mee valt te vergelijken) heeft het woord "paard" een andere betekenis.quote:rijdt met zijn paard door de lucht
rijdt met zijn paard over de daken
Waar komt Wodan door de schoorsteen?quote:hij daalde af door de schoorsteen
Geschenken komen door de schoorsteen
De Zwarte Pieten en Zwarte Klazen zijn boemannen, de "demonen" (raven) zijn dat niet.quote:heeft 2 demonen Hugin (de gedachte) en Munin
(het geheugen), die hem informeerden over watde mensen op aarde deden
heeft zwarte pieten, die de kinderen vanaf het dak bespieden en daarna informatie doorgeven aan Sinterklaas
Beschermgod van de schoenmakers lijkt me een moderne interpretatie.quote:Wodan is de beschermgod van de schoenmakers
Met Sinterklaasfeest wordt de schoen gezet
God weet ook alles. En je moeder.quote:Wodan is alwetend
Sint bezit het grote boek waar alles in staat
Dat met die gedichten is nog niet zo oud.quote:Wodan is de dichtersgod
Met sinterklaasfeest maken we gedichtjes voor elkaar
Er werden paarden en mensen aan Wodan geofferd.quote:Oogst-offers werden aan hem en zijn paard gebracht
In de schoen wordt hooi en suikerklontjes voor het paard gelegd
Wodan gaf helemaal geen letters aan de mensheid. Hij gaf de mensen een soort wetten (even kort gezegd). Populaire misvatting, maar hartstikke fout.quote:gaf runen (tekens) aan de mensheid
geeft chocoladeletters
Broden offer je met andere feestdagen, aan het eind van de zomer vooral.quote:Gevlochten broden en broodkransen werden geofferd aan de goden
Speculaaspop en taai taai herinnert ons aan de broodoffers
Wodan was geen vruchtbaarheidsgod.quote:Bij het vruchtbaarheidsfeest werden veel noten gestrooid en geofferd (ze dragen de levenskiem) Bij sinterklaasfeest worden veel pepernoten gestrooid
Volgens mij ben je bij de verkeerde god in het woordenboek.quote:geeft geschenken in de vorm van licht, warmte en van vruchtbaarheid
geeft geschenken aan al de kinderen
Wat een nonsense. De auteur zet niet eens een naam erbij en bronvermelding ontbreekt.quote:http://www.hetnieuweleven.com/Studies/Sinterklaas.pdf voor een uitgebreide omschrijving
quote:Op donderdag 28 november 2019 13:39 schreef Cause_Mayhem het volgende:
[..]
Niets gaap.
Jij profileert je hier op het forum als een Christen boy.
Haal dan niet het paganisme aan als argument.
Ten eerste weet je daar verdomd weinig van, ten tweede staat jouw geloof ronduit vijandig tegenover het paganisme.
Jij hebt niets met het paganisme, grote kans dat je het zelfs 'duivels' vindt, maar nu gebruik je het als stok om mee te slaan???
Dat over een traditie waar geen paganist zich meer mee bezig houdt omdat jouw geloof het heeft verkloot?
Hou het lekker bij je eigen geloof. Misbruik de mijne niet voor je eigen riedeltje.
Beetje de geschiedenis nu ineens aan willen halen nu het jou beter uitkomt. Bah.
Alsof een of andere wahhabist ineens de (levende!) kerstboom aan gaat halen.
Pure schijnheiligheid.
Jij hebt niets met het paganisme, sterker nog, je vindt het inherent fout.
Spreek niet in mijn naam.
Wat hebben we het zwaar eh.quote:Op donderdag 28 november 2019 12:28 schreef Gia het volgende:
Nep???quote:Op donderdag 28 november 2019 13:44 schreef LXIV het volgende:
[..]Het is vermoeiend en nep wat je hier doet..
En weer yeps.quote:Op donderdag 28 november 2019 13:41 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Dat kunnen we niet ontkennen
[..]
Wodan draagt een blauwe mantel, geen rode. Nergens is een Sinterklaas met een blauwe mantel te zien. De rode mantel schijnt ook meer wat te zijn van toen katholiek zijn weer mocht, dus recent.
[..]
Dat is dus niet hetzelfde. En ook de mijter lijkt niet zo heel oud te zijn in het beeld van Sinterklaas, die volgens velen eerst een Zwarte Klaas was en geen bisschop.
[..]
De staf van de sint is een (gestyleerde) herdersstaf en komt niet voor in oude teksten over Sinterklaas/Zwarte Klaas. De bisschopsstaf is niet aan Sinterklaas voorbehouden: https://nl.wikipedia.org/wiki/Bisschopsstaf Het hoort bij zijn outfit als bisschop, net als mijter en tabbert.
Wodan is een wandelaar (vegtammr), dus die draagt een wandelstaf of pelgrimsstaf om o.a. de wolven van zich af te houden. Hij was de enige niet.
[..]
Dat paard is wederom iets dat niet eeuwenoud is.
[..]
Er zijn veel verhalen waarin Wodan helemaal geen paard rijdt. Bij sjamanen (waar Wodan mee valt te vergelijken) heeft het woord "paard" een andere betekenis.
[..]
Waar komt Wodan door de schoorsteen?
[..]
De Zwarte Pieten en Zwarte Klazen zijn boemannen, de "demonen" (raven) zijn dat niet.
[..]
Beschermgod van de schoenmakers lijkt me een moderne interpretatie.
[..]
God weet ook alles. En je moeder.
[..]
Dat met die gedichten is nog niet zo oud.
[..]
Er werden paarden en mensen aan Wodan geofferd.
[..]
Wodan gaf helemaal geen letters aan de mensheid. Hij gaf de mensen een soort wetten (even kort gezegd). Populaire misvatting, maar hartstikke fout.
De chocoladeletters zijn niet oud (chocolade sowieso niet), en ze komen voort uit de traditie om cadeaus met een laken te bedekken en dan een letter erop te leggen voor wie het was.
[..]
Broden offer je met andere feestdagen, aan het eind van de zomer vooral.
De speculaaspop is een vrijer. De afbeelding op de taai taai ook. Is overigens ook nog niet zo heel oud.
[..]
Wodan was geen vruchtbaarheidsgod.
[..]
Volgens mij ben je bij de verkeerde god in het woordenboek.
[..]
Wat een nonsense. De auteur zet niet eens een naam erbij en bronvermelding ontbreekt.
Die blote reet moet wel wit zijn (als dat je huidskleur is). Want pieten zijn zwart van roetquote:Op donderdag 28 november 2019 15:51 schreef spectrumanalyser het volgende:
To do; foto's insturen met onderwerp "Zwarte piet in de etalage!" met bijlagen van blote reet, met de groeten van Jaykann Meinkond-Kuzn en Liek meureed.
Precies, hoe leggen we dat aan onze homo's uit?quote:Op donderdag 28 november 2019 12:31 schreef Hathor het volgende:
Oeganda...waren die laatst niet van plan om de doodstraf in te voeren voor homosexuelen? Dan zouden dan wel zo'n beetje de laatsten moeten zijn die zich bemoeien met andermans cultuur.
Oh, ik dacht dat het een kleimaskertje was om zijn huidje lekker zacht te houden.quote:Op donderdag 28 november 2019 12:59 schreef Hathor het volgende:
Ehm....wat is er racistisch aan een negert die een selfie maakt na een cumshot?
Zegt iemand die homo-hatende Oegandezen wil beschermen tegen een zogenaamd racistische zwarte piettraditie.quote:Op donderdag 28 november 2019 13:50 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:
Wat hebben we het zwaar eh.
Vrolijke vriend. Luister. Die woorden hoef je niet iemand in de mond te leggen hoor. Heb ik nergens gezegd. Slaat dus ook nergens op.quote:Op donderdag 28 november 2019 17:13 schreef Gia het volgende:
[..]
Zegt iemand die homo-hatende Oegandezen wil beschermen tegen een zogenaamd racistische zwarte piettraditie.
Die zullen gaan demonstreren bij de betreffende ambassade. Terecht toch?quote:Op donderdag 28 november 2019 16:49 schreef Gia het volgende:
[..]
Precies, hoe leggen we dat aan onze homo's uit?
Er is nog steeds geen enkel argument waarom men in Nederland voor een negerslaaf zou kiezen als hulpje.quote:Op donderdag 28 november 2019 17:51 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:
[..]
Die zullen gaan demonstreren bij de betreffende ambassade. Terecht toch?
Is t cirkeltje weer rond. En verklaarbaar.
quote:Op donderdag 28 november 2019 17:54 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Er is nog steeds geen enkel argument waarom men in Nederland voor een negerslaaf zou kiezen als hulpje.
Waarom zou je het anders aan Oegandezen uit willen leggen? Je schijnt er medelijden mee te hebben.quote:Op donderdag 28 november 2019 17:48 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:
[..]
Vrolijke vriendIN. Luister. Die woorden hoef je niet iemand in de mond te leggen hoor. Heb ik nergens gezegd. Slaat dus ook nergens op.
Maak je verder maar druk om deze poppenkast en wen maar aan de verandering. Tis al begonnen en niet meer houdbaar en van deze tijd. Welkom in de 21ste eeuw.
Kusjes.
Nee, want die boeit het niet wat andere landen voor tradities en wetten hebben.quote:Op donderdag 28 november 2019 17:51 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:
Die zullen gaan demonstreren bij de betreffende ambassade. Terecht toch?
Is t cirkeltje weer rond. En verklaarbaar.
Heb jij medelijden met de homo's in Oeganda?quote:Op donderdag 28 november 2019 18:09 schreef Gia het volgende:
[..]
Waarom zou je het anders aan Oegandezen uit willen leggen? Je schijnt er medelijden mee te hebben.
En nee, zwarte Piet blijft gewoon. Misschien niet in de randstad, maar wel in de rest van Nederland.
Je wordt wel opgelicht op black friday. Winkels verhogen de prijs, voordat ze er belastingvoordeel op geven.quote:Op donderdag 28 november 2019 17:58 schreef Hathor het volgende:
Hebben die lui van KOZP Black Friday nog niet ontdekt of zo? Dat klinkt ook best racistisch en daar moet toch op zijn minst tegen geprotesteerd worden?
https://www.coc.nl/intern(...)anti-homowet-oegandaquote:Op donderdag 28 november 2019 18:10 schreef Gia het volgende:
[..]
Nee, want die boeit het niet wat andere landen voor tradities en wetten hebben.
Dat is toch niet zo erg! Iedereen voelt weleens gekwetst, terecht of onterecht. Niemand heeft het recht nooit gekwetst te worden.quote:Op donderdag 28 november 2019 17:57 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:
[..]
Doet verder niks af aan het feit dat een minderheid zich wel degelijk gekwetst voelt.
Ja, maar ik bemoei me daar verder niet mee. Net zoals met polygamie, wat daar normaal is en hier verboden.quote:Op donderdag 28 november 2019 18:10 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:
Heb jij medelijden met de homo's in Oeganda?
Mja, het is ook wel een schending van de mensenrechten.quote:Op donderdag 28 november 2019 18:14 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:
https://www.coc.nl/intern(...)anti-homowet-oeganda
Niet zo naief doen. Danku.
Gossie.. Kweek dan een paar ballen en ga iets zinnigs doen. Werken bijvoorbeeld.quote:Op donderdag 28 november 2019 17:57 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:
[..]
Doet verder niks af aan het feit dat een minderheid zich wel degelijk gekwetst voelt.
Wel jammer, vind het oprecht een achteruitgang als we nu huidskleur weer een status aparte gaan geven. Ik dacht dat we op t niveau waren beland waarbij huidskleur er eigenlijk niet meer toe deed.quote:Op donderdag 28 november 2019 17:48 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:
[..]
Vrolijke vriend. Luister. Die woorden hoef je niet iemand in de mond te leggen hoor. Heb ik nergens gezegd. Slaat dus ook nergens op.
Maak je verder maar druk om deze poppenkast en wen maar aan de verandering. Tis al begonnen en niet meer houdbaar en van deze tijd. Welkom in de 21ste eeuw.
Kusjes.
Dan reken je duidelijk buiten D66:quote:Op donderdag 28 november 2019 18:42 schreef PietPossum het volgende:
[..]
Wel jammer, vind het oprecht een achteruitgang als we nu huidskleur weer een status aparte gaan geven. Ik dacht dat we op t niveau waren beland waarbij huidskleur er eigenlijk niet meer toe deed.
Dat quotum geldt niet voor blanke migranten?quote:Op donderdag 28 november 2019 18:50 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Dan reken je duidelijk buiten D66:
NWS / D66 wil een migrantenquotum voor bestuurders
Ze zullen vast wel geen expats mee willen rekenen.quote:Op donderdag 28 november 2019 19:04 schreef Gia het volgende:
[..]
Dat quotum geldt niet voor blanke migranten?
Turken en Marokkanen zijn ook niet zwart. En vermoed dat Oost europeanen ook meegerekend worden.quote:Op donderdag 28 november 2019 19:06 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Ze zullen vast wel geen expats mee willen rekenen.
Hoe hun quotumplan precies in elkaar steekt weten we nog niet.
Nsb'er die sylvana.quote:Op donderdag 28 november 2019 15:29 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Bij1 roept nu burgers op om, naast Amsterdam, ook overal in Rotterdam waar een zwart pietje te vinden is, dat te filmen of fotograferen en dat vervolgens door te sturen naar Bij1 zodat zij het gesprek aan kunnen gaan met die winkel, buurthuis of vereniging. Hun doel is een Rotterdam zonder zwarte piet en om dat te bereiken willen ze van iedereen de subsidie afpakken die nog een zwarte piet gebruikt.
Premium bron dus ik mocht niet copy/pasten
https://www.ad.nl/rotterd(...)-piet-ziet~afdc9e26/
Dit.quote:Op donderdag 28 november 2019 18:42 schreef PietPossum het volgende:
[..]
Wel jammer, vind het oprecht een achteruitgang als we nu huidskleur weer een status aparte gaan geven. Ik dacht dat we op t niveau waren beland waarbij huidskleur er eigenlijk niet meer toe deed.
Helemaal mee eens, de grootste racisten zijn de anti pietenquote:Op donderdag 28 november 2019 19:36 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dit.
Allemaal veroorzaakt door een paar gasten die zo vooropstellen dat huidskleur geen dingetje mag zijn.
Maar ondertussen willen ze bepalen hoe blanken hun leven mogen vieren.
Fuck you stelletje racisten, jullie antipieters. Fuck. You.
Door dure woorden te gebruiken heb je nog geen gelijk Speknek.quote:Op donderdag 28 november 2019 21:18 schreef speknek het volgende:
Nog steeds geen metacognitie zie ik.
Doet me denken aan mensen die geleerd willen lijken, maar eigenlijk nog te dom zijn om door te hebben wat ze aan het doen zijn.quote:Op donderdag 28 november 2019 21:18 schreef speknek het volgende:
Ook nog geen argumenten waarom een Nederlander een neger(slaaf) zou willen uitbeelden in de traditie.quote:Op donderdag 28 november 2019 21:18 schreef speknek het volgende:
Klopt, dat ik graag dure woorden gebruik staat los van dat ik altijd gelijk heb.quote:Op donderdag 28 november 2019 21:36 schreef DavidTwente het volgende:
[..]
Door dure woorden te gebruiken heb je nog geen gelijk Speknek.
De intentie maakt niet zoveel uit.quote:Op donderdag 28 november 2019 22:29 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Ook nog geen argumenten waarom een Nederlander een neger(slaaf) zou willen uitbeelden in de traditie.
Voor jouw bubbel niet: blanke cultuur dus white guilt en verder moeten ze hun bek houwen en buigen.quote:Op donderdag 28 november 2019 22:29 schreef speknek het volgende:
[..]
De intentie maakt niet zoveel uit.
Klopt. Effectief is deze strijd al verloren, al zal het nog wel wat jaren duren voordat Zwarte Piet nergens meer te zien is. Ik verwacht dat er gebruik gemaakt wordt van het momentum om het hele sinterklaasfeest af te breken. Wie heeft Sinterklaas nog nodig nu we Single's day en Black Friday hebben?quote:Op donderdag 28 november 2019 23:06 schreef Slayage het volgende:
Het viel mij jaren geleden alweer op dat geen enkele bedrijf in hun huis aan huis reclame gebruik maakt van de traditionele piet
Vijfenhalf jaar na de eerste rechtszaak is de ouderwetse Zwarte Piet zijn imperium al kwijt
hangijzer geworden, betoogt Olaf Tempelman.
Tjaquote:Op donderdag 28 november 2019 23:06 schreef Slayage het volgende:
Het viel mij jaren geleden alweer op dat geen enkele bedrijf in hun huis aan huis reclame gebruik maakt van de traditionele piet
Vijfenhalf jaar na de eerste rechtszaak is de ouderwetse Zwarte Piet zijn imperium al kwijt
hangijzer geworden, betoogt Olaf Tempelman.
Ja dat is inderdaad precies hoe ik denk.quote:Op donderdag 28 november 2019 22:36 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Voor jouw bubbel niet: blanke cultuur dus white guilt en verder moeten ze hun bek houwen en buigen.
Zwarte Piet is racistisch omdat "witten" racisten zijn, want Zwarte Piet. Dat is de cirkelredenering waarin je blijft hangen. Ja, zo wordt een zwarte plaat voor je kop vanzelf grijs...
Hoe de discussie is aangezwengeld door de anti-Piet activisten heeft niets met rekening houden met een ander te maken. Ze eisen gewoon de verwijdering van Zwarte Piet of komen anders je feest verstoren.quote:Op donderdag 28 november 2019 23:56 schreef speknek het volgende:
maar in de grotemensenwereld proberen mensen toch een beetje rekening met de ander te houden.
Ja, het is wel zo makkelijk om iemand zonder enige reden voor racist uit te maken. Want rekening houden met een ander hoeft niet als de anderen wittenracisten zijn, dus hoef je ook niet verder te denken om je claim te onderbouwen. Want het is natuurlijk zo klaar als een klontje dat wanneer je even nadenkt de claim van racisme onhoudbaar is en dat je dan heus wel inziet dat je ernaast zat. Dat vergt echter wel lef, en dat is er niet. Dus blijf je maar bij die cirkelredenering om je gelijk te halen en degradeer je jezelf tot dier omdat je rede/rationaliteit niet boven je gevoel en intuïtie kunt plaatsen. You want to believe. Je blijft ten onrechte vasthouden aan het geloof dat er sprake is van racisme.quote:Op donderdag 28 november 2019 23:56 schreef speknek het volgende:
[..]
Ja dat is inderdaad precies hoe ik denk.
Of nee er klopt eigenlijk geen reet van.
De intentie maakt niet zoveel uit want je kunt ook onbedoeld mensen kwetsen. Je kunt met de allerbeste bedoelingen door de Jordaan marcheren en Ave Caesar Ave Caesar roepen, maar je intenties gaan dan toch echt anders geinterpreteerd worden dan wat je bedoeling was.
En ik snap dat niet als racist gezien willen worden je buigen voor de zeurende buitenlanders vindt, maar in de grotemensenwereld proberen mensen toch een beetje rekening met de ander te houden. En sommig leed is wat belangrijker dan je voorliefde voor de Romeinen. Dus dan roep je maar Ave Caesar met een gebogen arm.
Waarom?quote:Op donderdag 28 november 2019 23:56 schreef speknek het volgende:
En sommig leed is wat belangrijker dan je voorliefde voor de Romeinen.
Puur vanwege de bedreigingen.quote:Op donderdag 28 november 2019 23:37 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Tja
NWS / Speelgoedketens hebben liever geen Zwarte Piet in de winkel
Een soort van Antifa redenatie. Die hebben ook altijd gelijk, en vinden hun gelijk een rechtvaardiging om niet gelijkgestemden weg te zetten als racist en nazi. Exact wat KOZP en sympathisanten (of zijn dat ook allemaal kozp'ers?) ook doen. Maar dan ook nog eens met een extra racistische ondertoon jegens 'witten' en hun 'witte koloniale feestje'. De schaal glijdt inmiddels flink hard, van demonstraties, naar intimidaties, framing en ongrondwettelijke acties. Nog maar 1 stap verwijderd van daadwerkelijk geweld.quote:Op donderdag 28 november 2019 22:29 schreef speknek het volgende:
[..]
Klopt, dat ik graag dure woorden gebruik staat los van dat ik altijd gelijk heb.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |