abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_190189029
Een zwarte dag voor @speknek . Desi Bouterse: zijn grote held die tegen zwarte piet strijd, is zojuist veroordeeld tot 20 jaar cel.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_190189399
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 november 2019 19:38 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Een zwarte dag voor @:speknek . Desi Bouterse: zijn grote held die tegen zwarte piet strijd, is zojuist veroordeeld tot 20 jaar cel.
Ik vermoed dat Sandew Hira (de man die zijn broer verloochende door zijn ziel te verkopen aan Bouterse) ook geen beste dag heeft.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  vrijdag 29 november 2019 @ 20:01:14 #253
8369 speknek
Another day another slay
pi_190189427
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 november 2019 19:38 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Een zwarte dag voor @:speknek . Desi Bouterse: zijn grote held die tegen zwarte piet strijd, is zojuist veroordeeld tot 20 jaar cel.
:'). Lijken alle Surinamers voor jou op elkaar ofzo?

Hoop dat ie ook echt de gevangenis ingaat.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_190189458
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 november 2019 20:01 schreef speknek het volgende:

[..]

:'). Lijken alle Surinamers voor jou op elkaar ofzo?

Hoop dat ie ook echt de gevangenis ingaat.
Maar waarom juich je dan voor een ANP dat zwarte piet aan de apartheid gelijkstelt?
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_190189756
Vanochtend op initiatief van mijn leerlingen een dagopening gedaan over deze kwestie. Een aanzienlijk deel is allochtoon, maar niemand ervoer zwarte piet als discriminerend. Van hen hoefde zp niet te veranderen.
pi_190190002
Is er eigenlijk al iets geschoven in deze discussie?

Ik volg het niet meer zo. Ben pro-piet, maar heb geen kinderen, dus dan speelt het allemaal toch een stuk minder. In mijn contreien is ook vrij weinig discussie, wordt echt gezien als iets (rand)stedelijks.

Wat ik wel altijd soft vindt is mensen die ineens in hun standpunt gaan schuiven. Volgens mij begon deze discussie op grote schaal in 2013, zo'n 6 jaar geleden. Toen had iedereen goed kunnen nadenken over wat hun mening was en waarom ze dit vonden.

Ik bezie Zwarte Piet als een mengelmoes van verschillende zaken: de kraaien van Wodan, de bevrijde Moor, de Duivel, de Italiaanse schoorsteenveger. Zwarte Piet in de zin van een bevrijde Moor, zou juist geen teken zijn van de slavernij. Gouden oorbellen zijn niet bepaald een teken van slavernij. 'Blackface' is een Amerikaans fenomeen en hoort niet met dezelfde geschiedenis met knip-en-plakwerk op de Nederlandse situatie geplakt te worden. Genoeg andere culturen waar ze hun gezichten in kleuren schminken waar geen gedoe is, waarom omdat ze daar een andere geschiedenis ermee hebben. Ik zie niet in hoe de 'Zwarte Piet is racisme'-argumentatie hout snijdt. Komt vaak echt op gevoelens neer.

Wat ik wel steeds meer zie is dat sommige Pro-Pieten zich racistisch uiten over de tegenstanders. Tja, dan verpest je het voor jezelf. Want ook al ben ik het ermee eens dat er aan de traditie niets racistisch is, genoeg Pro-Pieten die dat wel zijn.

Van de Surinamers/Antilianen etc steunt ongeveer 35% Zwarte Piet en de rest is tegen (had pas nog een onderzoekje gelezen, gemiddeld rond de 35 ongv), sommigen willen zelfs het hele feest afgeschaft zien. Maar goed ik vond het altijd wel chill met deze bevolkingsgroepen. Nu is het eerste waar ik aan denk bij deze groep: links-activistisch gezeik. Denk dat deze negatieve associatie voor veel mensen nog wel een tijdje blijft hangen.

Wat wel overblijft is dat mensen wel gekwetste gevoelens kunnen hebben. Nou mooi als daar rekening mee gehouden wordt. Waren blijkbaar Zwarte Pieten met een Surinaams accent in Amsterdam vroeger, dat is dus echt belachelijk. Maar hier 'in de provincie' praten de Pieten gewoon ABN of dialect. Denk dat de meesten amper weten wat een Zwarte Piet is. Vond het juist eerder raar als kind dat ze niet Spaans spraken.

De associatie met bepaalde bevolkingsgroepen werd ook niet gemaakt omdat je die mensen ook niet kende. Voor mij als kind waren Zwarte Pieten vroeger dus soort Nederlandstalige Spanjaarden die door generaties van door de schoorsteun gegaan te zijn een zwarte huid hadden, soort van evolutie zegmaar. :+

Enfin als er behoefte is aan verandering. Tja dan doen ze maar. Maar dat er bij mensen uit de stad die behoefte is, wil niet zeggen dat die mening aan de rest van het land opgedrongen moet worden. Dan gaan de hakken dus echt in het zand.

Laatste grote probleem is de roetveegpiet. Mooi en aardig voor in de stad. Maar in dorpen kennen mensen elkaar. Met roetvegen trappen alleen de allerkleinste erin, de kinderen die in groep 3 zitten, die beginnen al een beetje te twijfelen aan het grote verhaal en die prikken hier dus wel meteen doorheen. De roetveegpiet zorgt dus meteen voor heel wat minder tijd aan Sinterklaasplezier. Was beter geweest als die roetveegpiet die sommigen dan voorstaan dan ook echt flink zwart van de roet was. En niet slechts een veegje. Die hele discussie is bijna iedereen wel kotsbeu.
  vrijdag 29 november 2019 @ 21:09:12 #257
8369 speknek
Another day another slay
pi_190190870
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 november 2019 20:02 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Maar waarom juich je dan voor een ANP dat zwarte piet aan de apartheid gelijkstelt?
Dat was Venetiaan, die zit niet bij de ANP. De ANP was het er alleen maar mee eens, net zoals de rest van de Surinamers. En ik juichte er niet voor, ik zei dat de afkeer van zwarte piet breed gedragen werd. Misschien moet je wat minder tribaal zijn.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_190190932
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 november 2019 20:17 schreef Haushofer het volgende:
Vanochtend op initiatief van mijn leerlingen een dagopening gedaan over deze kwestie. Een aanzienlijk deel is allochtoon, maar niemand ervoer zwarte piet als discriminerend. Van hen hoefde zp niet te veranderen.
Het is dan ook een waanbeeld van blanken met een riddercomplex.
pi_190195052
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 november 2019 20:17 schreef Haushofer het volgende:
En dus is het niet discriminerend? Wat wil je hiermee zeggen?
pi_190195127
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 november 2019 00:58 schreef papert het volgende:

[..]

Nee. Zwarte Piet is juist het summum van inclusiviteit. Iedereen kan het karakter van Zwarte Piet in alle anonimiteit spelen. Niemand wordt buitengesloten of hoeft zich buitengesloten te voelen. Van licht getint tot donker getint, iedereen (heerlijk superinclusief woord) is zwart, gelijk en anoniem. Niks, nul, nada discriminatie, juist niet zelfs!
  zaterdag 30 november 2019 @ 01:18:42 #261
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_190195204
quote:

[..]

Wat het waarschijnlijk op neer komt is dat een zeer klein deel van de bevolking zwarte piet als discriminerend ervaart.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_190195292
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 november 2019 20:30 schreef TserrofEnoch het volgende:

Wat ik wel steeds meer zie is dat sommige Pro-Pieten zich racistisch uiten over de tegenstanders. Tja, dan verpest je het voor jezelf. Want ook al ben ik het ermee eens dat er aan de traditie niets racistisch is, genoeg Pro-Pieten die dat wel zijn.

Genoeg Anti-Pieten die ook racistisch zijn. Dat mag je ook benoemen.
pi_190196127
quote:

[..]

Ik vond het wel een interessante peiling. Het gaat er voor mij niet zozeer om of het discriminerend "is", maar hoe het wordt opgevat en hoe de desbetreffende (mijn) leerlingen het ervaren.
  zaterdag 30 november 2019 @ 09:05:00 #264
476957 Ciclon
San Lorenzo de Almagro
pi_190196354
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 november 2019 01:36 schreef DavidTwente het volgende:

[..]

Die Mitchell Esajas bijvoorbeeld.
pi_190196449
quote:

[..]

Serieuze vraag. Wie is geen racist in die groep?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_190196666
quote:

[..]

Kuch Kwakoe festival kuch
pi_190197311
Anti-pieten die geen donkere huidskleur hebben, moesten achterin de bus blijven. En mochten niet met de media praten. heel apart allemaal.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  zaterdag 30 november 2019 @ 11:07:54 #268
476957 Ciclon
San Lorenzo de Almagro
pi_190197347
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 november 2019 11:04 schreef spectrumanalyser het volgende:
Anti-pieten die geen donkere huidskleur hebben, moesten achterin de bus blijven. En mochten niet met de media praten. heel apart allemaal.
De voorman van KOZP (Mitchell Esajas) organiseert meeting/dating avonden waar alle kleuren vrouwen welkom zijn, maar bij de mannen alleen zwarten.
  zaterdag 30 november 2019 @ 11:24:29 #269
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_190197516
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 november 2019 11:07 schreef Ciclon het volgende:

[..]

De voorman van KOZP (Mitchell Esajas) organiseert meeting/dating avonden waar alle kleuren vrouwen welkom zijn, maar bij de mannen alleen zwarten.
Bron?
  zaterdag 30 november 2019 @ 11:41:49 #270
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_190197706
Hier in het winkelcentrum enkel pikzwarte Pieten gezien *O* En in de etalages trouwens ook.
Fuck die racisten van KOZP.
pi_190197841
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 november 2019 11:24 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Bron?
Niet Esajas, maar Afriyie. Of hij het organiseert weet ik niet, wel dat hij het promoot.
quote:
Broeders ga je queen halen, zij wacht op je! <3

Melanin Singles Lounge is een speeddating event speciaal voor donkere vrijgezellen met roots in Zuid- Amerika, Caraïben en Afrika.
Tijdens ons speeddating event geven wij donkere vrijgezellen de gelegenheid om, in een relaxte setting, andere donkere vrijgezellen te ontmoeten.
https://www.facebook.com/100000085081268/posts/1316374721708685/

Waarbij de hypocrisie daar in zit dat hij een 'exclusief' event promoot.
pi_190198188
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 november 2019 11:41 schreef Woelwater het volgende:

Fuck die racisten van KOZP.
Jij bent het niet eens met hen en dan ga je hen verketteren tot racisten.
Mooi voorbeeldje van politiekcorrect zijn voor de schijn.
  zaterdag 30 november 2019 @ 12:35:52 #273
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_190198247
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 november 2019 12:30 schreef Bluesdude het volgende:
en dan ga je hen verketteren tot racisten.
Dat het racisten zijn is zojuist wederom aangetoond in de reactie boven de jouwe.. Maar zet vooral je oogkleppen nog wat strakker, dan leeft het wat fijner in je bubbel.
pi_190198336
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 november 2019 12:35 schreef Woelwater het volgende:

[..]

Dat het racisten zijn is zojuist wederom aangetoond in de reactie boven de jouwe.. Maar zet vooral je oogkleppen nog wat strakker, dan leeft het wat fijner in je bubbel.
ja johh.. je eigen etnische haat verbergen door te wijzen naar de vijand als de grote boef.
heel oude bezigheid
Maar je kunt dus niet in eigen woorden uitleggen waarom KOZP-mensen racisten zijn ?
  zaterdag 30 november 2019 @ 12:43:29 #275
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_190198354
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 november 2019 12:42 schreef Bluesdude het volgende:
je eigen etnische haat
Aanname :W
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar: