abonnement Unibet Coolblue
pi_188783303


Crowdfunding is hot!! In 2018 is in Nederland 329 miljoen euro opgehaald middels crowdfunding. Dat betekent opnieuw flinke groei van het fenomeen ten opzichte van het voorgaande jaar, toen de teller nog bleef steken op 223 miljoen euro. Crowdfunding maakte vorig jaar de realisatie van meer dan 8700 projecten en ondernemingsplannen mogelijk. En dat in een jaar dat crowdfunding ook onder een vergrootglas is komen te liggen omdat de risico's onderschat werden..

Vormen van crowdfunding
Er zijn 4 vormen van crowdfunding:
• Lening crowdfunding
• Aandelen crowdfunding
• Schenking / Donatie crowdfunding
• Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding

Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald.

Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiële instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent.

Crowdfundingplatformen leningen
Geldvoorelkaar (GVE), leningen voor MKB en particulieren.
Collin Crowdfund (CCF), leningen voor MKB met crowdfundcoach.
Funding Circle (FNC), leningen voor MKB.
Horeca Crowdfunding Nederland (HCN), leningen voor horeca.
Samen In Geld (SIG), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Investormatch (IVM), kosteloos investeren in MKB projecten.
Waarde voor je Geld (WvjG), leningen met een christelijk normen- en waardenkader voor het MKB.
Capital Circle (CC), leningen voor MKB.
Crowd Real Estate (CRE), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Lendahand (LDH), opkomende economieën met rentes van tussen 3 - 6%.
Kapitaal Op Maat (KOM), leningen voor MKB.
All4funding (A4F), inspirerend investeren
Knab crowdfunding (KNAB), investeren met een knab bankrekening
New Funding, investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Duurzaam Investeren, combinatie van maatschappelijk en financieel rendement.
Lenderspender, peer-to-peer lending
October, hét platform voor MKB-financieringen in continentaal Europa
NLinvesteert, een platform voor zakelijke financiering waaronder crowdfunding
Crowd About Now (CAN), leningen voor food, horeca, retail.
Crowdpartners, investeren in het mkb
Crowdbricks, investeren in onroerend goed
NPEX, handel in aandelen en obligaties van MKB-bedrijven.
Zonnepanelen Delen, investeren in ZonneDelen van collectieve zonne-energieprojecten.
One Planet Crowd, groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc.
Green Crowd, markt plaats voor de financiering van duurzame-energie-projecten.
Voordegroei, leningen voor MKB.
Bouwaandeel (BAD), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Lendico, kredieten MKB.
Aygo!Dutch (AGD), leningen voor MKB.

Resultaten crowdfundingplatformen
Via onderstaande links zijn de rapportages van de crowdfundingplatforms te raadplegen.
Geldvoorelkaar
Collin Crowdfund
Funding Circle
Kapitaal Op Maat
Lendahand
Investormatch
Horeca Crowdfunding Nederland
Waardevoorjegeld
Crowd About Now
Knab Crowdfunding
Capital Circle
Lenderspender
Oneplanetcrowd
The Dutch Deal
Voordegroei

Exitstrategieën platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Scorings-matrix exit/continuïteitsstrategie van CF platformen per 11-12-2017:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Andere crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Buitenlandse platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Effectieve rente
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Projecten met problemen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Cijfers en statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.

Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
pi_188783421
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2019 10:51 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

De HA-schuld is toch ook overgegaan naar de erfgenamen (mits erfenis aanvaard)? Welke beren zie je?
Ik hoop dat ik het te somber zie, maar het lijkt me aannemelijk dat een ondernemer, die de ellende al lang van tevoren ziet aankomen, en die privé aansprakelijk is, tijdig zijn maatregelen treft om het vermogen in de familie te houden. Er is een hele trucendoos lijkt me ook dit te bewerkstelligen, schenkingen, familiestichting, transacties voor een te lage waarde. Genoeg juristen/adviseurs die de kneepjes van het vak kennen.
Pecunia non olet
pi_188783639
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2019 11:15 schreef obligataire het volgende:

[..]

Ik hoop dat ik het te somber zie, maar het lijkt me aannemelijk dat een ondernemer, die de ellende al lang van tevoren ziet aankomen, en die privé aansprakelijk is, tijdig zijn maatregelen treft om het vermogen in de familie te houden. Er is een hele trucendoos lijkt me ook dit te bewerkstelligen, schenkingen, familiestichting, transacties voor een te lage waarde. Genoeg juristen/adviseurs die de kneepjes van het vak kennen.
Dank. Ik wacht het af.

Vond ook nog een ouder faillissement van de ondernemer:
https://www.retaildetail.(...)demakers-shoe-retail
pi_188783957
Dhr D & vD / Collin zijn terug van de "golfbaan-vakantie" :) termijn ontvangen, wel te laat een dag of 14 maar binnen is binnen zeggen we maar *O* w/
pi_188784269
quote:
12s.gif Op woensdag 4 september 2019 11:54 schreef peterc het volgende:
Dhr D & vD / Collin zijn terug van de "golfbaan-vakantie" :) termijn ontvangen, wel te laat een dag of 14 maar binnen is binnen zeggen we maar *O* w/
Hopelijk was het geen 'coulance' voorschot betaling van Collin zelf <O)

Bij SiG staat er trouwens nog steeds niets in de wallet van september. Heeft er al iemand gemaild en om tekst/uitleg gevraagd?
Pecunia non olet
pi_188784346
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2019 12:15 schreef obligataire het volgende:
Bij SiG staat er trouwens nog steeds niets in de wallet van september. Heeft er al iemand gemaild en om tekst/uitleg gevraagd?
Bij mij is er 1 bedrag van 0,00 euro bijgeschreven :+

[ Bericht 1% gewijzigd door KrekelJapie op 04-09-2019 12:36:39 ]
pi_188784393
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2019 12:15 schreef obligataire het volgende:

[..]

Hopelijk was het geen 'coulance' voorschot betaling van Collin zelf <O)

Bij SiG staat er trouwens nog steeds niets in de wallet van september. Heeft er al iemand gemaild en om tekst/uitleg gevraagd?
Ik heb om uitleg gevraagd. Kreeg geen reden te horen maar alleen de bemerking het zou vandaag zichtbaar moeten zijn i n de wallet.
pi_188784546
.

[ Bericht 99% gewijzigd door KrekelJapie op 04-09-2019 12:38:15 ]
pi_188784606
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2019 12:25 schreef bridgetofar het volgende:

[..]

Ik heb om uitleg gevraagd. Kreeg geen reden te horen maar alleen de bemerking het zou vandaag zichtbaar moeten zijn i n de wallet.
Wat kunnen ze nog zeggen? We hebben zoals ongeveer elke maand administratieve problemen en we zijn niet bekwaam om dit fatsoenlijk op te lossen voor de investeerders _O- Zoiets?
pi_188784997
WVJG betaling ontvangen, keurige afhandeling na een keurige communicatie, chapeau , voorbeeld voor andere platformen, een negatief gebeurtenis ombuigen naar een positief gevoel. *O* w/
pi_188785088
Update GvE project Uitbreiding Vastgoedportefeuille R'dam.

De heren West*rva*rder, Blo*d en Ra*imi verhogen de rente van 5,3% naar 6,0%. Deze verhoging geldt voor alle investeerders in het project en heeft geen invloed op de risicoclassificatie, deze blijft 3. Ook de zekerheden behorende bij deze lening, waaronder het eerste hypotheekrecht, blijven ongewijzigd.

https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=20531
pi_188785210
quote:
14s.gif Op woensdag 4 september 2019 13:20 schreef Horsemen het volgende:
Update GvE project Uitbreiding Vastgoedportefeuille R'dam.

De heren West*rva*rder, Blo*d en Ra*imi verhogen de rente van 5,3% naar 6,0%. Deze verhoging geldt voor alle investeerders in het project en heeft geen invloed op de risicoclassificatie, deze blijft 3. Ook de zekerheden behorende bij deze lening, waaronder het eerste hypotheekrecht, blijven ongewijzigd.

https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=20531
De mannen hebben haast. Volgende keer vanaf de start maar een hogere rente aanbieden. Ik neem deze nog even niet mee.
pi_188785305
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2019 13:30 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

De mannen hebben haast. Volgende keer vanaf de start maar een hogere rente aanbieden. Ik neem deze nog even niet mee.
Helemaal mee eens dat ze dit veel beter vanaf de start hadden kunnen doen. Aan de andere kant is het wel verstandig dat ze het nu gedaan hebben en niet nog 1 of 2 weken gewacht hebben. Er is het nodige aan kritiek op het project geweest maar wat mij betreft is het nog niet zo slecht project.
pi_188785354
quote:
14s.gif Op woensdag 4 september 2019 13:37 schreef Horsemen het volgende:
Helemaal mee eens dat ze dit veel beter vanaf de start hadden kunnen doen. Aan de andere kant is het wel verstandig dat ze het nu gedaan hebben en niet nog 1 of 2 weken gewacht hebben.
Ze hebben geen tijd om langer te wachten. dinsdag over een week moeten ze bij de notaris zitten.
pi_188785374
Bij NF is de wallet van september inmiddels bijgewerkt.
pi_188785599
quote:
1s.gif Op woensdag 4 september 2019 08:30 schreef djh77 het volgende:
Project van gve met een restschuld van 20k + 5k gemaakte kosten waar al 3,5 jaar onderhandeld wordt over afhandelen default komt nu met een schikkingsvoorstel van slechts 30% van de totale schuld.
[..]

Ben benieuwd hoe de uitslag van de stemming wordt. Lijkt me dat er meer te halen valt omdat de ondernemer een baan zekere HBO functie bekleed in de publieke sector.
Vind het ook een veel te karig voorstel, het is me ook niet duidelijk of dit nu gewoon het voorstel is wat schuldenaar een jaar geleden al heeft gedaan.
Maar 30% van de openstaande som is veel te weinig voor de investeerders. Als ze finale kwijting wil zal ze met minimaal 11k moeten aankomen wat mij betreft.
Lijkt mij wel te regelen als je een HBO functie hebt en op financiële steun van derden kunt rekenen.

Ook benieuwd naar de stemmingsuitslag, heb zelf 5% stemrecht ^O^

[ Bericht 3% gewijzigd door Thomas88 op 04-09-2019 14:03:12 ]
pi_188786514
Nieuw SiG project Rotterdam: Spijkenissestraat 17 B LIVE 6 SEP om 15.00u

https://investeren.sameni(...)ijkenissestraat-17-b
pi_188786536
quote:
14s.gif Op woensdag 4 september 2019 14:57 schreef Horsemen het volgende:
Nieuw SiG project Rotterdam: Spijkenissestraat 17 B LIVE 6 SEP om 15.00u

https://investeren.sameni(...)ijkenissestraat-17-b
Regels mbt 100% financiering worden wel steeds opgerekt:
-------------------
Wij zijn van mening dat een 100% financiering van dit project mogelijk is doordat de aanvrager van dit project voldoende eigenmiddelen aan overwaarde en geld in eigendom heeft
-------------------
pi_188786613
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2019 14:59 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Regels mbt 100% financiering worden wel steeds opgerekt:
-------------------
Wij zijn van mening dat een 100% financiering van dit project mogelijk is doordat de aanvrager van dit project voldoende eigenmiddelen aan overwaarde en geld in eigendom heeft
-------------------
De wasautomaat of wasdroger in de woonkamer is ook wel heel erg apart :')
pi_188786661
quote:
14s.gif Op woensdag 4 september 2019 15:05 schreef Horsemen het volgende:

[..]

De wasautomaat of wasdroger in de woonkamer is ook wel heel erg apart :')
haha inderdaad. Ik denk dat het een wasdroger is. De wasmachine staat volgens mij in de badkamer (naast een ladder???).


Leidingen dwars door de muur


[ Bericht 4% gewijzigd door KrekelJapie op 04-09-2019 15:14:04 ]
pi_188786718
quote:
14s.gif Op woensdag 4 september 2019 15:05 schreef Horsemen het volgende:

[..]

De wasautomaat of wasdroger in de woonkamer is ook wel heel erg apart :')
De gevel is ook apart. Nogal "asymmetrisch".
In gewoon Rotterdams "op instorten". 😆
pi_188786771
quote:
14s.gif Op woensdag 4 september 2019 14:57 schreef Horsemen het volgende:
Nieuw SiG project Rotterdam: Spijkenissestraat 17 B LIVE 6 SEP om 15.00u

https://investeren.sameni(...)ijkenissestraat-17-b
Grappig, ik heb op het hoekje van de Spijkenissestraat gewoond. De speelweide is niets anders dan een keerpunt van de tram. Buurt is niet super maar kan slechter. Veel verloop. In de nabijheid veel nieuwbouw (richting Maashaven). Ik blijf het naar vinden dat 100% wordt onderbouwd door de waarde van de vastgoedportefeuille van dit moment. Dit schommelt en biedt dus een beperkte zekerheid. Bij dit project kun je je afvragen waarom hij bij de crowd aanklopt daar hij het pand al in eigendom heeft. Is dit vanwege een, zoals in het vorige topic besproken, snelle uitbreiding van zijn VG portefeuille of heeft hij een liquiditeits probleem? Huis is overigens courant genoeg dus zal in geval van ellende snel weer verkocht zijn...

Edit, wellicht is de trap voor kleine mensen zodat ze bij de douchekop kunnen? Als verhuurder moet je uiteraard aan alles denken... ;)
pi_188786790
Volgens de pitch koopt hij oude panden en knapt deze op. Het ontgaat me even wat er deze is opgeknapt.
pi_188786927
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2019 15:17 schreef zeeland6 het volgende:
Volgens de pitch koopt hij oude panden en knapt deze op. Het ontgaat me even wat er deze is opgeknapt.
- Ladder geplaatst (in douche)
- Wasmachine aansluiting gemaakt (naast tv)
- Leidingwerk in de hal vernieuwd (niet te missen uniek design)
- Touwtje om de voordeur van afstand op de bovenverdieping te openen
- ...
pi_188786932
Het is tegenwoordig 'hip' een ladder te hebben in de badkamer om de handdoeken te rangschikken.
pi_188786956
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2019 15:29 schreef zeeland6 het volgende:
Het is tegenwoordig 'hip' een ladder te hebben in de badkamer om de handdoeken te rangschikken.
weet iemand wie de aanvrager / ondernemer is, kunnen we mogelijk iets terugvinden over zijn eerdere projecten
pi_188787030
Staat boven de pitch K. Moridi
pi_188787045
Het is ook geen ladder maar een badkamer accessoire van de Ikea, lÅddÄr - bruin... Jullie weten echt niets zeg .. :P
pi_188787074
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2019 15:16 schreef kopersneek het volgende:
Bij dit project kun je je afvragen waarom hij bij de crowd aanklopt daar hij het pand al in eigendom heeft. Is dit vanwege een, zoals in het vorige topic besproken, snelle uitbreiding van zijn VG portefeuille of heeft hij een liquiditeits probleem? Huis is overigens courant genoeg dus zal in geval van ellende snel weer verkocht zijn...
Ik denk dat hij het huis zojuist (verhuurd met contract tot dec 2019) heeft gekocht: https://www.beleggingspan(...)nissestraat-17B.html
pi_188787100
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2019 15:29 schreef TechLight het volgende:

[..]

- Ladder geplaatst (in douche)
- Wasmachine aansluiting gemaakt (naast tv)
- Leidingwerk in de hal vernieuwd (niet te missen uniek design)
- Touwtje om de voordeur van afstand op de bovenverdieping te openen
- ...
Resteert één prangende vraag: brengt dit hok worst case nog 70K op?
Pecunia non olet
pi_188787127
Vermoedelijk een vriendje van meneer Sari die elkaar hebben ontmoet hij de taxateur uit Barendrecht. Dat is ook weer dezelfde die verhuurde staat hoger taxeert dan vrije verkoop. Ik blijf er weer vanaf want dit riekt naar iets wat ik niet in porto wil hebben.
pi_188787154
Toch goed gezien
staat van onderhoud kan bestempeld worden als matig. De fundering heeft een minimale handhavingstermijn van 10 jaar. Hierna moet bezien worden of herstel noodzakelijk is.

Op instorten dus.

Schroot waarde. Gecontroleerd laten afbranden. 😂

Dat SIG hierin meegaat vind ik schandalig.
pi_188787158
quote:
14s.gif Op woensdag 4 september 2019 15:39 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]

Ik denk dat hij het huis zojuist (verhuurd met contract tot dec 2019) heeft gekocht: https://www.beleggingspan(...)nissestraat-17B.html
quote:
De staat van onderhoud kan bestempeld worden als matig. De fundering heeft een minimale handhavingstermijn van 10 jaar. Hierna moet bezien worden of herstel noodzakelijk is
pi_188787165
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2019 15:41 schreef obligataire het volgende:

[..]

Resteert één prangende vraag: brengt dit hok worst case nog 70K op?
Ik denk het wel maar ik laat hem wel lopen. 4% Netto rente is voor mij in dit geval echt te weinig om het risico te lopen.
pi_188787271
De titel van dit topic #235 is treffend.
pi_188787323
quote:
14s.gif Op woensdag 4 september 2019 15:48 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Ik denk het wel maar ik laat hem wel lopen. 4% Netto rente is voor mij in dit geval echt te weinig om het risico te lopen.
Ik laat deze ook lopen en ik overweeg daarnaast SiG voorlopig helemaal te laten lopen. Dat komt vooral doordat de kwaliteit van het vastgoed minder wordt met vaak dubieuze taxaties terwijl de rentevergoedingen ook minder worden. Meer risico voor minder rente, een slechte combinatie! En daarnaast de voortdurende administratieve problemen.
pi_188787348
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2019 15:57 schreef zeeland6 het volgende:
De titel van dit topic #235 is treffend.
Maar dat sloeg dan weer op o.a. dit berichtje:
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2019 14:46 schreef KrekelJapie het volgende:
Oplichter in the house bij investormatch (B*r*t** C*ff**)
-----------------------
Wij hebben aangifte gedaan tegen de ondernemer. Tijdens deze aangifte bleek dat er de afgelopen jaren meerdere keren aangifte van oplichting en valsheid in geschriften is gedaan tegen dhr. B*nn*m*. Wij hopen dat onze aangifte er in ieder geval gaat zorgen dat dit niet meer voor gaat komen.
-----------------------
;)
pi_188787354
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2019 16:02 schreef Faraday01 het volgende:

[..]

Ik laat deze ook lopen en ik overweeg daarnaast SiG voorlopig helemaal te laten lopen. Dat komt vooral doordat de kwaliteit van het vastgoed minder wordt met vaak dubieuze taxaties terwijl de rentevergoedingen ook minder worden. Meer risico voor minder rente, een slechte combinatie! En daarnaast de voortdurende administratieve problemen.
En een halvering van de vergoeding bij een vervroegde aflossing.
pi_188787442
quote:
14s.gif Op woensdag 4 september 2019 16:05 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Maar dat sloeg dan weer op o.a. dit berichtje:
[..]

;)
Weet ik. zou SIG sieren om dit project terug te trekken. Stinkt aan alle kanten.
pi_188788173
Nieuw project bij KoM wat in ieder geval wel stinkt een vis luchtje heeft:
https://www.kapitaalopmaat.nl/BELLFISH

[ Bericht 16% gewijzigd door Horsemen op 04-09-2019 17:13:37 ]
pi_188788341
quote:
14s.gif Op woensdag 4 september 2019 17:05 schreef Horsemen het volgende:
Nieuw project bij KoM wat in ieder geval wel stinkt een vis luchtje heeft:
https://www.kapitaalopmaat.nl/BELLFISH
Gegarandeerd geld kwijt. Dit voelt echt niet goed.
Plaats ook toch eens een normale ondernemersfoto.....
pi_188788414
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2019 17:15 schreef impact9 het volgende:

[..]

Gegarandeerd geld kwijt. Dit voelt echt niet goed.
Plaats ook toch eens een normale ondernemersfoto.....
Is eerder een FNC/19.90% project 8-)
pi_188788594
Haha. Hij woont voor de zekerheid al net over de grens. Van openhaarden naar vis is een kleine stap. Bij kom zijn ze wel erg desperaat om projecten binnen te halen. Ook weer zero points from the fok jury.😭 Wel leuk dat ze een ex dierenarts hebben voor de kwaliteitscontrole voor de garnalen.

En ook nog ter diskwalificatie van kom zelf melden ze nog: 'Vanuit Stichting Zekerheden Kapitaal op Maat is dit de eerste keer dat een onderpand op een woning in Belgie wordt verzekerd met een tweede hypothecaire inschrijving. Dientengevolge zal voor de uitwinning van deze zekerheden een beroep gedaan moeten worden op juridische bijstand vanuit Belgie.' Dat zien we achteraf dan wel.....

Nou genoeg humor voor deze week gehad met louche projecten.

[ Bericht 16% gewijzigd door zeeland6 op 04-09-2019 17:43:26 ]
pi_188789849
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2019 12:25 schreef bridgetofar het volgende:

[..]

Ik heb om uitleg gevraagd. Kreeg geen reden te horen maar alleen de bemerking het zou vandaag zichtbaar moeten zijn i n de wallet.
Ook nu nog niets te zien op de wallet van mij. Heeft zeker te maken met het feit dat ik al geruime tijd niets meer doe bij hen. Pitches die niet kloppen, grotere risico's en een lagere rente en de belabberde administratie heeft mij toen doen besluiten daar niets meer te doen.
En ik vind dat de aangeboden leningen regelmatig van zeer slechte kwaliteit zijn dus ik heb er geen spijt van.
pi_188790058
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2019 12:25 schreef bridgetofar het volgende:

[..]

Ik heb om uitleg gevraagd. Kreeg geen reden te horen maar alleen de bemerking het zou vandaag zichtbaar moeten zijn i n de wallet.
Er staat inmiddels 10 euro in de wallet, zonder dat er zichtbare mutaties zijn geweest in september 8)7

Maar goed er gebeurt tenminste iets. Rustig blijven afwachten.
Pecunia non olet
pi_188790449
Bij mij is vandaag een berichtenbox zichtbaar geworden bij Collin. Gevuld met oude updates van projecten.

Gisteren heb ik nog een pissige mail naar de heren gestuurd over het uitblijven van informatie over bepaalde projecten. Toeval?
Pecunia non olet
pi_188790777
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2019 19:14 schreef obligataire het volgende:

[..]

Er staat inmiddels 10 euro in de wallet, zonder dat er zichtbare mutaties zijn geweest in september 8)7

Maar goed er gebeurt tenminste iets. Rustig blijven afwachten.
gelukkig zie jij het van de zonnige kant :)
pi_188790805
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2019 19:37 schreef obligataire het volgende:
Bij mij is vandaag een berichtenbox zichtbaar geworden bij Collin. Gevuld met oude updates van projecten.

Gisteren heb ik nog een pissige mail naar de heren gestuurd over het uitblijven van informatie over bepaalde projecten. Toeval?
Ja, want het was bij mij vorige week ook al zichtbaar :7
pi_188791049
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2019 19:54 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Ja, want het was bij mij vorige week ook al zichtbaar :7
Dat zal dan inderdaad. Het was mij niet eerder opgevallen. Raar ook dat ze het niet hebben aangekondigd via hun gebruikelijke nieuwskanalen.
Ik wist wel dat er iets aan zat te komen en dat het 'baanbrekend' zou worden maar dat is het natuurlijk alleen als het dagelijks wordt bijgewerkt met relevant nieuws. Maar goed het begin is er.
Pecunia non olet
pi_188791941
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2019 20:07 schreef obligataire het volgende:

[..]

Dat zal dan inderdaad. Het was mij niet eerder opgevallen. Raar ook dat ze het niet hebben aangekondigd via hun gebruikelijke nieuwskanalen.
Ik wist wel dat er iets aan zat te komen en dat het 'baanbrekend' zou worden maar dat is het natuurlijk alleen als het dagelijks wordt bijgewerkt met relevant nieuws. Maar goed het begin is er.
Ik denk dat het nog in de testfase zit en Collin nog bezig is met het toevoegen van de updates.
pi_188795969
quote:
12s.gif Op woensdag 4 september 2019 15:30 schreef peterc het volgende:

[..]

weet iemand wie de aanvrager / ondernemer is, kunnen we mogelijk iets terugvinden over zijn eerdere projecten
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2019 15:36 schreef zeeland6 het volgende:
Staat boven de pitch K. Moridi
Herkende deze naam eerst niet uit andere pitches. Na wat zoekwerk heeft deze ondernemer onder de naam woonrendement eerder twee projecten gefinancierd: Boekweitstraat en Lijnzaadstraat.
- https://investeren.sameni(...)straat-7-rotterdam-1
- https://investeren.sameni(...)raat-39-ab-rotterdam
quote:
In het verleden heb ik meerdere projecten via Samen In Geld gefinancierd. Inmiddels zijn deze projecten afgelopen, maar de ervaring was erg positief. Vandaar dat ik nu weer kies voor een samenwerking met Samen In Geld.


[ Bericht 5% gewijzigd door djh77 op 05-09-2019 07:54:18 ]
pi_188796024
quote:
1s.gif Op donderdag 5 september 2019 05:56 schreef djh77 het volgende:

[..]


[..]

Herkende deze naam eerst niet uit andere pitches. Na wat zoekwerk heeft deze ondernemer onder de naam woonrendement eerder twee projecten gefinancierd: Boekweitstraat en Lijnzaadstraat.
- https://investeren.sameni(...)straat-7-rotterdam-1
- https://investeren.sameni(...)raat-39-ab-rotterdam
[..]

Goed speurwerk!
pi_188796232
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2019 12:25 schreef bridgetofar het volgende:

[..]

Ik heb om uitleg gevraagd. Kreeg geen reden te horen maar alleen de bemerking het zou vandaag zichtbaar moeten zijn i n de wallet.
Dat is ook niet gelukt bij SiG :') :W

Er is nog niets zichtbaar en het bedrag in de wallet is ook niet volledig.
pi_188796582
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2019 07:49 schreef Faraday01 het volgende:

[..]

Dat is ook niet gelukt bij SiG :') :W

Er is nog niets zichtbaar en het bedrag in de wallet is ook niet volledig.
Helaas glijdt SIG af naar een bedenkelijk niveau. Administratief al lange tijd niet helemaal op orde. Erger is echter dat de pitches soms niet de werkelijke situatie weergeven en dan ook nog eens steeds meer kunnen lenen tegen relatief lagere percentages. De investeerder lijkt er voor SIG niet meer toe te doen. Productie is het belangrijkst schijnt het maar dan wel zonder mij.
pi_188797038
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2019 17:15 schreef impact9 het volgende:

[..]

Gegarandeerd geld kwijt. Dit voelt echt niet goed.
Plaats ook toch eens een normale ondernemersfoto.....
Hij is al eerder geld kwijtgeraakt, maar weer teruggevonden op een postkantoor :X
https://www.hacweekblad.eu/2019/04/15/eerlijke-vinder/11989/
pi_188797058
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2019 09:40 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Hij is al eerder geld kwijtgeraakt, maar weer teruggevonden op een postkantoor O-)
https://www.hacweekblad.eu/2019/04/15/eerlijke-vinder/11989/
Vanuit z'n gulp gevallen zeker..
pi_188797190
quote:
0s.gif Op zondag 18 augustus 2019 14:43 schreef Jaco078 het volgende:
In mijn overzicht staat het Rat Verlegh Stadion op 'afgerond'. Deze financiering zal dus niet meer doorgaan. Of was dit al eerder gecommuniceerd?
Toch nog een betaalverzoek van crowd real estate.
-----------------
De investeerders die tijdens de voorinschrijving binnen het streefbedrag een deelname hebben gereserveerd voor de propositie "Rat Verlegh Stadion" kunnen nu de betaling en investering afronden.
-----------------

[ Bericht 1% gewijzigd door KrekelJapie op 05-09-2019 10:01:04 ]
pi_188797281
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2019 10:11 schreef optrandje het volgende:
Was deze al langsgekomen? Garage met 2e hypo op collin direct
https://www.collincrowdfund.nl/helm-garage/
Staat open
pi_188797288
Voor de liefhebber: Helm Garage staat online.
pi_188797382
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2019 10:00 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Staat open
^O^
Meegenomen.
pi_188797437
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2019 09:52 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Toch nog een betaalverzoek.
-----------------
De investeerders die tijdens de voorinschrijving binnen het streefbedrag een deelname hebben gereserveerd voor de propositie "Rat Verlegh Stadion" kunnen nu de betaling en investering afronden.
-----------------
Ik kan het betaalverzoek niet rijmen met dit bericht:
Update: NAC Breda is inmiddels met de Gemeente Breda een huurverlaging overeengekomen. Door de degradatie uit de eredivisie en de benodigde begroting voor het seizoen 2019/2020 is uiteindelijk gekozen om de aankoop van het stadion voorlopig niet door te laten gaan. De crowdfundingcampagne is helaas op dit moment niet meer aan de orde.
pi_188797526
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2019 10:11 schreef Horsemen het volgende:

[..]

^O^
Meegenomen.
Helm ook meegepakt. Interessant projectje :)
Pecunia non olet
pi_188797620
quote:
1s.gif Op donderdag 5 september 2019 10:15 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

Ik kan het betaalverzoek niet rijmen met dit bericht:
Update: NAC Breda is inmiddels met de Gemeente Breda een huurverlaging overeengekomen. Door de degradatie uit de eredivisie en de benodigde begroting voor het seizoen 2019/2020 is uiteindelijk gekozen om de aankoop van het stadion voorlopig niet door te laten gaan. De crowdfundingcampagne is helaas op dit moment niet meer aan de orde.
Gebeld. Het is foutief.
Heeft met test omgeving nieuwe site te maken. Niet betalen derhalve.
pi_188797633
Helm Garage ook meegenomen.

Ik heb nog niet zoveel Collin Direct projecten, toch maar eens gekeken naar de voorwaarden. Helaas blijkt dat de "loyaliteitskorting" niet voor deze projecten geldt. Jammer, nu dus de volle 1,2% en dat is best veel.
pi_188797659
Net te laat voor de garage :W
pi_188798309
Hmmm, de bijgeschreven mutaties bij SiG zijn nog steeds niet compleet, maar het totaal sluit nu wel aan met het saldo bovenaan het scherm.
(ben toch wel blij dat ik iedere maand het saldo leegboek, dan hou je beter zicht op alles).
Pecunia non olet
pi_188798368
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2019 11:25 schreef obligataire het volgende:
Hmmm, de bijgeschreven mutaties bij SiG zijn nog steeds niet compleet, maar het totaal sluit nu wel aan met het saldo bovenaan het scherm.
(ben toch wel blij dat ik iedere maand het saldo leegboek, dan hou je beter zicht op alles).
Bij mij nog steeds helemaal niks. Ook geen reactie meer op de mail. Wat een drama dit
pi_188798402
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2019 11:30 schreef flexion het volgende:

[..]

Bij mij nog steeds helemaal niks. Ook geen reactie meer op de mail. Wat een drama dit
Inderdaad van 10 projecten nog geen spoor. Hebben de zaakjes allerminst op orde.
pi_188798474
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2019 11:33 schreef zeeland6 het volgende:

[..]

Inderdaad van 10 projecten nog geen spoor. Hebben de zaakjes allerminst op orde.
Misschien moeten ze wat meer focus leggen op hun automatisering en Intersolve, en even wat minder op acquisitie van projecten.......... overigens is het een tijdje wél redelijk geweest op een paar kleine bedragen na die ontbraken, maar dat werd dan wel weer gecorrigeerd. Hopelijk maken we de dag nog mee dat alles in één keer klopt.

Het is natuurlijk ook wel een maandelijkse wirwar van schemaatjes, projecten, schijven, nabetalingen, maar misschien is het voor een IT'er simpeler dan het voor mij als leek lijkt.
Pecunia non olet
pi_188798535
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2019 11:38 schreef obligataire het volgende:

[..]

Misschien moeten ze wat meer focus leggen op hun automatisering en Intersolve, en even wat minder op acquisitie van projecten.......... overigens is het een tijdje wél redelijk geweest op een paar kleine bedragen na die ontbraken, maar dat werd dan wel weer gecorrigeerd. Hopelijk maken we de dag nog mee dat alles in één keer klopt.

Het is natuurlijk ook wel een maandelijkse wirwar van schemaatjes, projecten, schijven, nabetalingen, maar misschien is het voor een IT'er simpeler dan het voor mij als leek lijkt.
Dat gaan ze waarschijnlijk pas doen als de investeerders afhaken. Voor mij is het op dit moment genoeg geweest, ik zal mijn toezegging nog nakomen en daarna investeer ik pas weer als ze de zaken op orde hebben. En ik hoop dat meerdere investeerder hier dat voorbeeld volgen om ze te bewegen het administratieve gepruts elke maand nu eindelijk eens op te lossen.
pi_188799040
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2019 11:43 schreef Faraday01 het volgende:

[..]

Dat gaan ze waarschijnlijk pas doen als de investeerders afhaken. Voor mij is het op dit moment genoeg geweest, ik zal mijn toezegging nog nakomen en daarna investeer ik pas weer als ze de zaken op orde hebben. En ik hoop dat meerdere investeerder hier dat voorbeeld volgen om ze te bewegen het administratieve gepruts elke maand nu eindelijk eens op te lossen.
Ben tijdje geleden gestopt bij SIG om de reden van de administratie.
Heb ze lang genoeg de tijd gegeven om dit goed te krijgen.
Dat was de hoofdreden, wat ook meespeelt is gebrekkige info over projecten, bij laatste project moet je zelf maar uitzoeken dat het op de eerste verdieping is en dat er op de 2e verdieping waarschijnlijk slaapkamers zijn.
Wat ook meespeelt is de rente, daar zou ik echter minder problemen mee hebben als er niet vervroegd afgelost kon worden.

Project bij GVE in Rotterdam pak ik ook niet mee, ging de bedragen in mijn hoofd omrekenen naar guldens, dat kun je dus beter niet doen.
pi_188800292
Een spoorloze steigerbouwer
-----------------
Wij hebben vandaag van de deurwaarder een update gehad omtrent RO Montagebedrijf. De ondernemer staat nog steeds nergens ingeschreven in het GBA. Hierdoor kan de deurwaarder geen beslag leggen op goeden of spullen. Hij is op dit moment echt spoorloos. Ook via de bankrekening zijn er geen gelden binnen gehaald.

De deurwaarder blijft de zaak monitoren.
-----------------
pi_188800421
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2019 11:33 schreef zeeland6 het volgende:

[..]

Inderdaad van 10 projecten nog geen spoor. Hebben de zaakjes allerminst op orde.
Bij mij is 1 van de projecten nog niet bijgeschreven, rest wel, zowel in de Wallet als op de mutatielijst (leuk detail, de tijd staat erbij en het was gisteravond rond 10 uur ‘s avonds. Blijkbaar wordt het handwerk tegenwoordig na kantoortijd gedaan 😀).

Ben oa vanwege de administratie ook al een poos geleden gestopt. Die moet gewoon op orde zijn - als er iets met het platform gebeurd (failliet of zo) dan kan je naar al je centjes fluiten als de administratie daar een puinhoop is. En dit riekt naar puinhoop.

Dus SIG, ff doorpakken!
pi_188800474
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2019 07:49 schreef Faraday01 het volgende:

[..]

Dat is ook niet gelukt bij SiG :') :W

Er is nog niets zichtbaar en het bedrag in de wallet is ook niet volledig.
Bij mij is alles netjes bijgewerkt.
pi_188800579
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2019 14:18 schreef Buurman_ het volgende:

[..]

Bij mij is alles netjes bijgewerkt.
Ik mis nog steeds 4 projecten
pi_188801091
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2019 14:28 schreef Faraday01 het volgende:

[..]

Ik mis nog steeds 4 projecten
ik mis er nog 19
pi_188801292
Ik eerder een stuk of 40 o|O
Pecunia non olet
pi_188801458
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2019 15:26 schreef obligataire het volgende:
Ik eerder een stuk of 40 o|O
Altijd baas boven baas, ik maar een stuk of dertig oO/ :(
pi_188801636
Mail van SIG:

Wij hebben ingezet op verbetering van het maandelijkse betaalproces in overleg met onze betaaldienstverlener.

Na uitvoerig testwerk hebben we besloten dit afgelopen maandag te gaan gebruiken en is er een storing opgetreden

waar nu met veel inzet wordt gewerkt aan het vinden van de fout en herstel daarvan.
pi_188802196
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2019 15:46 schreef flexion het volgende:
Mail van SIG:

Wij hebben ingezet op verbetering van het maandelijkse betaalproces in overleg met onze betaaldienstverlener.

Na uitvoerig testwerk hebben we besloten dit afgelopen maandag te gaan gebruiken en is er een storing opgetreden

waar nu met veel inzet wordt gewerkt aan het vinden van de fout en herstel daarvan.
Hebben ze die mails alleen naar de klagers gestuurd?
Zelf heb ik helaas geen mail ontvangen. Wel mis ik ook tientallen 40 / 50? transacties

[ Bericht 0% gewijzigd door dyna18 op 05-09-2019 16:31:11 ]
pi_188802517
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2019 16:21 schreef dyna18 het volgende:
Hebben ze die mails alleen naar de klagers gestuurd?
Ik schat in van ja, zelf niets gehad (maar ook nog niet geklaagd), mis nog ca. 40% van de projecten.
pi_188802906
Net alweer derde betaling deze maand van FNC ontvangen. Twee vervroegde aflossingen (waren al per mail aangekondigd) en gezien het bedrag moet er ook sprake zijn van meerdere betalingen achterstalligheid. Morgen wel weer zien waarvoor dit was.
pi_188803125
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2019 16:21 schreef dyna18 het volgende:

[.

Hebben ze die mails alleen naar de klagers gestuurd?

Ja denk het. Had vragen gesteld idd.
pi_188803170
quote:
1s.gif Op donderdag 5 september 2019 17:20 schreef flexion het volgende:

[..]

Ja denk het. Had vragen gesteld idd.
Ik zal maar niet klagen, kunnen ze doorwerken om de zooi op te lossen. Pizzaatje maar vast bestellen.
pi_188803663
quote:
12s.gif Op donderdag 5 september 2019 17:23 schreef peterc het volgende:

[..]

Ik zal maar niet klagen, kunnen ze doorwerken om de zooi op te lossen. Pizzaatje maar vast bestellen.
IK keek net nog een keer en saldo en overzicht klopt nu bij mij ik ben helemaal bij. Men heeft dit gedaan vanaf 16.50 tot 17.29
pi_188803710
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2019 14:04 schreef KrekelJapie het volgende:
Een spoorloze steigerbouwer
-----------------
Wij hebben vandaag van de deurwaarder een update gehad omtrent RO Montagebedrijf. De ondernemer staat nog steeds nergens ingeschreven in het GBA. Hierdoor kan de deurwaarder geen beslag leggen op goeden of spullen. Hij is op dit moment echt spoorloos. Ook via de bankrekening zijn er geen gelden binnen gehaald.

De deurwaarder blijft de zaak monitoren.
-----------------
Ik denk dat we kunnen fluiten naar de centen. Had m al bij het eerste bericht meteen afgeschreven, dat scheelt in he5 gevoel.

Overigens wel een treurige situatie om zo mee te krijgen. Sommige pitches slagen, lossen vervroegd af en zie je steeds succesvoller worden. Maar in dit geval (en bv de damesschoenen) vallen mensen de afgrond in. Geen prettige gedachte.
pi_188803845
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2019 17:55 schreef LorneMalvo het volgende:

[..]

Ik denk dat we kunnen fluiten naar de centen. Had m al bij het eerste bericht meteen afgeschreven, dat scheelt in he5 gevoel.

Overigens wel een treurige situatie om zo mee te krijgen. Sommige pitches slagen, lossen vervroegd af en zie je steeds succesvoller worden. Maar in dit geval (en bv de damesschoenen) vallen mensen de afgrond in. Geen prettige gedachte.
Met respect maar als je de afgrond invalt sta je nog Wel bij de GBA. Is denk meer aan de hand.
pi_188803899
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2019 17:52 schreef bridgetofar het volgende:

[..]

IK keek net nog een keer en saldo en overzicht klopt nu bij mij ik ben helemaal bij. Men heeft dit gedaan vanaf 16.50 tot 17.29
Bij mij nu ook bijgewerkt. Gelijk in navolging van anderen hier gelijk de wallet weer leeggtrokken. Liet het eerst staan, maar gezien gebrekkige administratie en wisselende bedragen hou ik de wallet ook het liefst leeg
pi_188803906
Dubbel
pi_188803920
Mail SIG:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Pecunia non olet
pi_188804854
Binnenkort Zorgvastgoed op CRE. Veelal komt aankondiging later dan de openstelling. Indien iemand ziet dat die open staat voor voorinschrijving; graag bericht :-)
pi_188804917
quote:
Onder de zekerheden lees ik het volgende, het lijkt mij een beetje dubbel, of zie ik het verkeerd? En die 400.000 zekerheid, is in mijn ogen maar een klein 370000 waard.

De ondernemer J. M. Hollewand verstrekt een persoonlijke borgtocht van ¤ 400.000,-. Deze heeft op dit moment materiële waarde grotendeels gerealiseerd middels de hypothecaire inschrijving op het woonhuis van de ondernemer;

Er wordt een tweede hypothecaire inschrijving ter hoogte van ¤ 400.000,- op het woonhuis van de ondernemer verkregen ten behoeve van de investeerders. Deze is voorbelast met een eerste hypothecaire inschrijving van ¤ 547.000,- en een openstaande schuld d.d. 31-12-2018 van ¤ 508.411,64,- . Het onroerend goed kent een marktwaarde van ¤ 875.000,- op basis van een recente, onafhankelijke taxatie d.d. 16-07-2019.
pi_188804995
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2019 19:16 schreef quepos het volgende:

[..]

Onder de zekerheden lees ik het volgende, het lijkt mij een beetje dubbel, of zie ik het verkeerd? En die 400.000 zekerheid, is in mijn ogen maar een klein 370000 waard.

De ondernemer J. M. Hollewand verstrekt een persoonlijke borgtocht van ¤ 400.000,-. Deze heeft op dit moment materiële waarde grotendeels gerealiseerd middels de hypothecaire inschrijving op het woonhuis van de ondernemer;

Er wordt een tweede hypothecaire inschrijving ter hoogte van ¤ 400.000,- op het woonhuis van de ondernemer verkregen ten behoeve van de investeerders. Deze is voorbelast met een eerste hypothecaire inschrijving van ¤ 547.000,- en een openstaande schuld d.d. 31-12-2018 van ¤ 508.411,64,- . Het onroerend goed kent een marktwaarde van ¤ 875.000,- op basis van een recente, onafhankelijke taxatie d.d. 16-07-2019.
Zoals ik het lees, zijn er diverse waarden aanwezig (maar is de woning daarvan de belangrijkste). Voorzichtigheidshalve zou ik de rest inderdaad maar even vergeten.....
Pecunia non olet
pi_188805045
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2019 17:52 schreef bridgetofar het volgende:

[..]

IK keek net nog een keer en saldo en overzicht klopt nu bij mij ik ben helemaal bij. Men heeft dit gedaan vanaf 16.50 tot 17.29
Bij mij is nu, op 1 na, alles bij.
pi_188805329
quote:
1s.gif Op donderdag 5 september 2019 18:04 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

Met respect maar als je de afgrond invalt sta je nog Wel bij de GBA. Is denk meer aan de hand.
Waar denk je aan?

Het leenbedrag indertijd was niet bepaald van maffiose hoogte ofzo.
pi_188805433
Wvjg Binnenkort actueel:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_188806303
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2019 19:24 schreef fok321 het volgende:

[..]

Bij mij is nu, op 1 na, alles bij.
Idem, 1 ondeugende dame die al eens eerder te laat betaalde meen ik.
Pecunia non olet
pi_188806522
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2019 19:48 schreef Tjalala het volgende:
Wvjg Binnenkort actueel:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik mag toch hopen dat die 3% een typefoutje is.
pi_188806874
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2019 21:12 schreef ETphonehome het volgende:

[..]

Ik mag toch hopen dat die 3% een typefoutje is.
Wellicht wordt deze weer een "maatschappelijk" project.
pi_188809914
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2019 19:48 schreef Tjalala het volgende:
Wvjg Binnenkort actueel:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Vraag me af waarom dit precies is. Huisvesting po/so en vo/vso is altijd een taak van de gemeente, niet van een schoolbestuur.
pi_188810091
quote:
14s.gif Op woensdag 4 september 2019 13:20 schreef Horsemen het volgende:
Update GvE project Uitbreiding Vastgoedportefeuille R'dam.

De heren West*rva*rder, Blo*d en Ra*imi verhogen de rente van 5,3% naar 6,0%. Deze verhoging geldt voor alle investeerders in het project en heeft geen invloed op de risicoclassificatie, deze blijft 3. Ook de zekerheden behorende bij deze lening, waaronder het eerste hypotheekrecht, blijven ongewijzigd.

https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=20531
Snap niet zo goed dat als je de hypotheek binnen anderhalve week rond moet hebben, je gaat beknibbelen op de rente. De vorige funding was de rente 5,5%, maar met een lager doelbedrag. Nu wordt het kantje boord of er op tijd voldoende geld wordt opgehaald. Als ze vanaf de start een hogere rente hadden geboden denk ik dat de funding nu al rond zou zijn.
pi_188810120
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 september 2019 07:07 schreef djh77 het volgende:

[..]

Snap niet zo goed dat als je de hypotheek binnen anderhalve week rond moet hebben, je gaat beknibbelen op de rente. De vorige funding was de rente 5,5%, maar met een lager doelbedrag. Nu wordt het kantje boord of er op tijd voldoende geld wordt opgehaald. Als ze vanaf de start een hogere rente hadden geboden denk ik dat de funding nu al rond zou zijn.
Helemaal mee eens.
Wie het onderste uit de kan wil loopt het risico de deksel op zijn neus te krijgen.
pi_188810184
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2019 05:55 schreef djh77 het volgende:

[..]

Vraag me af waarom dit precies is. Huisvesting po/so en vo/vso is altijd een taak van de gemeente, niet van een schoolbestuur.
Als de gemeente de uitbreiding niet noodzakelijk vind, maar de school ambitieus is, zal het geld toch ergens vandaan moeten komen.
pi_188811145
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2019 19:20 schreef obligataire het volgende:

[..]

Zoals ik het lees, zijn er diverse waarden aanwezig (maar is de woning daarvan de belangrijkste). Voorzichtigheidshalve zou ik de rest inderdaad maar even vergeten.....
Naast de te verstrekken crowdfund leningen is er nog sprake van een werkkapitaalkrediet bij de Rabobank van ¤ 150.000,- en een geldlening met een restant hoofdsom van circa ¤ 30.000,-. De verkregen zekerheden hiervoor zijn de verpanding van de roerende zaken en een hypotheek op een appartement in eigendom van de holding.

___

Neem die 30k dan mee in de financiering en dan kun je als zekerheid nog een 1ste hypotheekrecht op het appartement aanbieden. Snap ik dan weer niet..

Edit: die 150k moet dan ook geherfinancierd worden.. my bad
pi_188811253
Aflossing bedrijfsgebouw Maasmechelen van crowd real estate. Deze was op het einde van de aflossingsvrije periode nog niet verkocht. Nu wel.
pi_188812126
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2019 09:33 schreef KrekelJapie het volgende:
Aflossing bedrijfsgebouw Maasmechelen van crowd real estate. Deze was op het einde van de aflossingsvrije periode nog niet verkocht. Nu wel.
Heb de aflossing ook binnen
Krijgen we over de laatste maand (aug-sep) geen rente btw?
pi_188812168
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2019 19:48 schreef Tjalala het volgende:
Wvjg Binnenkort actueel:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Staat in leesfase

Nou ja, zoveel staat er nog niet
pi_188812233
Inschrijven duurt nog even.

quote:
Er kan worden geïnvesteerd vanaf 31 december 2019 om 20:00 uur
pi_188812702
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2019 07:17 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Helemaal mee eens.
Wie het onderste uit de kan wil loopt het risico de deksel op zijn neus te krijgen.
Ben toch aan het twijfelen om een duit in het zakje te doen. Maar persoonlijk hou ik niet van dit soort praktijken kom dan direct met een goede rente... Tevens vraag ik me ook af waarom zo snel zo'n lening geregeld moet zijn i.v.m. de passerdatum of zijn er andere redenen?
pi_188812716
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2019 10:44 schreef Gijsbertus het volgende:

[..]

Heb de aflossing ook binnen
Krijgen we over de laatste maand (aug-sep) geen rente btw?
Bij CRE is dit altijd uitstekend voor elkaar is mijn ervaring :) , het duurt soms even maar je krijgt tot de laatste cent alles netjes uitbetaald van de notaris.
Pecunia non olet
pi_188812777
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2019 11:33 schreef Ron1986 het volgende:

[..]

Ben toch aan het twijfelen om een duit in het zakje te doen. Maar persoonlijk hou ik niet van dit soort praktijken kom dan direct met een goede rente... Tevens vraag ik me ook af waarom zo snel zo'n lening geregeld moet zijn i.v.m. de passerdatum of zijn er andere redenen?
Ontbindende voorwaarde van de koop met financieringsclausule denk ik,
pi_188812868
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2019 11:39 schreef bridgetofar het volgende:

[..]

Ontbindende voorwaarde van de koop met financieringsclausule denk ik,
De tekst spreekt al van een leveringsdatum. Dan moeten de centjes bij de notaris zijn.

[ Bericht 13% gewijzigd door KrekelJapie op 06-09-2019 11:56:05 ]
pi_188812891
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2019 11:47 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

De rente miste is ook al (hebben we volgens mij wel recht op). Ik had in geval van een algehele aflossing ook wel een mailtje van crowd real estate verwacht.
BIj CRE wordt bij algehele aflossing de extra rente anders dan normale maandtermijn vrijwel altijd de maand erop pas uitbetaald
pi_188813012
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2019 11:33 schreef Ron1986 het volgende:

[..]

Ben toch aan het twijfelen om een duit in het zakje te doen. Maar persoonlijk hou ik niet van dit soort praktijken kom dan direct met een goede rente... Tevens vraag ik me ook af waarom zo snel zo'n lening geregeld moet zijn i.v.m. de passerdatum of zijn er andere redenen?
Eens. Maar al met al toch geen onaardig project voor 6%. Ik heb hem toch maar meegenomen.
pi_188813105
Er bekruipt mij een heel naar gevoel bij FNC:
Daar zijn ze de hele week al telefonisch volstrekt onbereikbaar.
Terugbellen schijnt ook erg lastig te zijn.
pi_188813402
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2019 12:09 schreef bleyenburg het volgende:
Er bekruipt mij een heel naar gevoel bij FNC:
Daar zijn ze de hele week al telefonisch volstrekt onbereikbaar.
Terugbellen schijnt ook erg lastig te zijn.
Voor mij is dit de beste qua rendement, reactie op vragen, beheer en recovering.
Administratief moet je na betaling vaak 1 of twee dagen wachten om alles te kunnen zien. Maar dat vind ik het minst belangrijke. Zo heb ik inmiddels na de betaling van augustus alweer twee nabetalingen ontvangen, waarvan meerdere nabetaling van een achterstallige maandtermijn, twee aflossingen en ook deelbetaling van een reeds afgeschreven pitch.
Maar zo heeft een ieder zijn voorkeur. Voor mij is FNC de primaire leverancier voor niet door hypotheek gedekte leningen.
pi_188813555
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2019 12:09 schreef bleyenburg het volgende:
Er bekruipt mij een heel naar gevoel bij FNC:
Daar zijn ze de hele week al telefonisch volstrekt onbereikbaar.
Terugbellen schijnt ook erg lastig te zijn.
Als ik een mail stuur naar investeerders@Fundingcircle.nl is mijn ervaring dat soms dezelfde dag en meestal de volgende dag hier reactie op komt.
pi_188813651
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2019 09:33 schreef KrekelJapie het volgende:
Aflossing bedrijfsgebouw Maasmechelen van crowd real estate
Aflossing binnen, echter geen communicatie ?
pi_188813760
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2019 12:53 schreef tnhb het volgende:

[..]

Aflossing binnen, echter geen communicatie ?
Schijnt zondag te gebeuren in een algemene nieuwsbrief
pi_188814710
quote:
Samenvattend:

Vraagprijs: 225k voor 36m2
Verkoopprijs voor 258k
Locatie is wel top

Financiering voor 225k (eigenlijk 100%?)

Financieringslasten: 18k
Netto huuropbrengst: 12k
Resultaat op dit appartement: -6k per jaar...
pi_188814892
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2019 14:08 schreef impact9 het volgende:

[..]

Samenvattend:

Vraagprijs: 225k voor 36m2
Verkoopprijs voor 258k
Locatie is wel top

Financiering voor 225k (eigenlijk 100%?)

Financieringslasten: 18k
Netto huuropbrengst: 12k
Resultaat op dit appartement: -6k per jaar...
Het resultaat van -6k is min of meer gelijk aan de aflossing per jaar. Maar dan nog: hij maakt er geen winst op.
pi_188814901
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2019 14:18 schreef Tsundoku het volgende:

[..]

Het resultaat van -6k is min of meer gelijk aan de aflossing per jaar. Maar dan nog: hij maakt er geen winst op.
Speculatie op hogere verkoopprijs?
pi_188814941
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2019 14:18 schreef Tsundoku het volgende:

[..]

Het resultaat van -6k is min of meer gelijk aan de aflossing per jaar. Maar dan nog: hij maakt er geen winst op.
erg korte looptijd, weer doorverkopen idd..
pi_188815001
Belastingmaatregel voor vastgoedbeleggers met geleend geld:
------------------
Tegelijkertijd worden mensen die nu nog met geleend geld beleggen, zoals in vastgoed, straks hoger aangeslagen. Zij mogen hun schulden niet langer wegstrepen tegen bezittingen.
------------------
off topic: VRH vrijstelling zelf gaat naar 400.000 ipv 30.000 *O*

[ Bericht 2% gewijzigd door KrekelJapie op 06-09-2019 14:33:27 ]
pi_188815276
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2019 14:26 schreef KrekelJapie het volgende:

off topic: VRH vrijstelling zelf gaat naar 400.000 ipv 30.000 *O*

Laten we hopen dat het waar is!
Klinkt eigenlijk te mooi om waar te zijn.
pi_188815460
Schoenenzaak op a4f
pi_188815528
Voor geïnteresseerden: nu op October, leverancier van oplossingen om Legionella tegen te gaan. Een rentevergoeding van 7,25%.

In 2015 heeft hetzelfde bedrijf via Collin geld geleend. Betalingen kwamen altijd netjes op tijd binnen. Die lening is nu bijna afgelopen (nog 2 van de 48 maanden).

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_188816497
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2019 14:26 schreef KrekelJapie het volgende:
off topic: VRH vrijstelling zelf gaat naar 400.000 ipv 30.000 *O*
Het blijkt helaas genuanceerder te liggen...
pi_188816588
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2019 16:22 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]

Het blijkt helaas genuanceerder te liggen...
Yep. Als crowdfunding belast gaat worden tegen 35% bij een forfaitair rendement van 5,33% dan is de VRH 1,87% (exclusief heffingsvrije bedragen).Spaarders gaan er flink op vooruit, maar beleggers en crowdfunders helaas niet.

https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2019/09/06/135-miljoen-spaarders-betalen-door-nieuw-voorstel-straks-geen-belasting-meer-in-box-3



[ Bericht 9% gewijzigd door Tsundoku op 06-09-2019 16:44:28 ]
pi_188817031
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2019 16:27 schreef Tsundoku het volgende:

[..]

Yep. Als crowdfunding belast gaat worden tegen 35% bij een forfaitair rendement van 5,33% dan is de VRH 1,87% (exclusief heffingsvrije bedragen).Spaarders gaan er flink op vooruit, maar beleggers en crowdfunders helaas niet.

https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2019/09/06/135-miljoen-spaarders-betalen-door-nieuw-voorstel-straks-geen-belasting-meer-in-box-3

[ afbeelding ]
Het was dus inderdaad te mooi om waar te zijn.
De overheid weten het altijd zo te draaien dat ze er zelf niet op achteruitgaan.
Het wordt alleen nóg ingewikkelder.
Als crowdfunder met wat spaargeld ga je er waarschijnlijk zelfs op achteruit.
Als je na kosten 4% rendement maakt en je trekt er de inflatie en de belasting vanaf, kom je uit op ongeveer 0%.
pi_188817107
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2019 16:54 schreef TisIk het volgende:

[..]

Het was dus inderdaad te mooi om waar te zijn.
De overheid weten het altijd zo te draaien dat ze er zelf niet op achteruitgaan.
Het wordt alleen nóg ingewikkelder.
Als crowdfunder met wat spaargeld ga je er waarschijnlijk zelfs op achteruit.
Als je na kosten 4% rendement maakt en je trekt er de inflatie en de belasting vanaf, kom je uit op ongeveer 0%.
Oftewel: werkelijk rendement bij SIG schijf 1A duikt vermoedelijk onder de 0% (zelfs zonder defaults!)
pi_188817240
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2019 16:57 schreef Tsundoku het volgende:
Oftewel: werkelijk rendement bij SIG schijf 1A duikt vermoedelijk onder de 0% (zelfs zonder defaults!)
Precies, die lage rentes bij crowdfunding projecten komen dan niet meer vol (als men kan rekenen alvorens een project mee te nemen)
pi_188817324
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2019 16:54 schreef TisIk het volgende:

[..]

Het was dus inderdaad te mooi om waar te zijn.
De overheid weten het altijd zo te draaien dat ze er zelf niet op achteruitgaan.
Het wordt alleen nóg ingewikkelder.
Als crowdfunder met wat spaargeld ga je er waarschijnlijk zelfs op achteruit.
Als je na kosten 4% rendement maakt en je trekt er de inflatie en de belasting vanaf, kom je uit op ongeveer 0%.
ik snap de plaatjes ook niet met de opmerking dat boven het heffingsvrije vermogen het werkelijke rendement belast wordt aangezien de opdeling nog steeds lijkt te gelden met standaard % van 0.09 of 5.33.

zoals ik het plaatje zie wordt niet het werkelijke RENDEMENT belast maar de werkelijke VERDELING (dus 100% spaar wordt anders belast dan 50-50% of 100% belegd)
pi_188817375
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2019 17:09 schreef jsuijker het volgende:

[..]

ik snap de plaatjes ook niet met de opmerking dat boven het heffingsvrije vermogen het werkelijke rendement belast wordt aangezien de opdeling nog steeds lijkt te gelden met standaard % van 0.09 of 5.33.
Ja, de eerste communicatie over dit plan is echt bedroevend.
pi_188817846
Oftewel de overheid gaat stilstaand geld motiveren. Wat een idioterie
pi_188817916
Vermogensvrijevoet komt dan trouwens op 1 miljoen te liggen. Dan krijg je bij sommige banken geen spaarrente meer 🙊
pi_188818091
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2019 17:40 schreef investeerdertje het volgende:
Vermogensvrijevoet komt dan trouwens op 1 miljoen te liggen. Dan krijg je bij sommige banken geen spaarrente meer 🙊
Wat een gepruts. Ze zouden ook het heffingsvrije vermogen flink omhoog kunnen gooien, zeg naar 200k, en daarboven een vlaktaks (bijv. de welbekende 30% van 4% forfaitair rendement = 1,2% VRH). Daarmee ontzie je de meeste spaarders, en het is een stuk simpeler en transparanter. Ook dwing je mensen dan veel minder om juist wel of geen risico te nemen.
pi_188818635
Mestverwerking op ccf/Knab
https://www.collincrowdfund.nl/mest-verwerking-nederland-bv/
Weer eens wat anders.
pi_188819140
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2019 15:07 schreef djtiesto8 het volgende:
Voor geïnteresseerden: nu op October, leverancier van oplossingen om Legionella tegen te gaan. Een rentevergoeding van 7,25%.

In 2015 heeft hetzelfde bedrijf via Collin geld geleend. Betalingen kwamen altijd netjes op tijd binnen. Die lening is nu bijna afgelopen (nog 2 van de 48 maanden).

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
2 tientjes ingestopt hetgeen een maandannuiteit van 0,43 oplevert.
;) Thanks voor het attenderen want 7%+ zie je zelden op october.
pi_188819548
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2019 17:11 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]

Ja, de eerste communicatie over dit plan is echt bedroevend.
Je moet dus nu al na gaan denken wat je doet met projecten die langer lopen dan 1 januari 2022 en dat zijn bijna alle projecten die nu aangeboden worden... Maar het is tegelijkertijd voor mij totaal niet duidelijk hoe crowdfunding straks belast gaat worden en of het dus nog interessant is om aan crowdfunding te doen.
pi_188819894
Yup, de overheid belast beleggen alsof je het tegen maximaal risico wegzet.
Als je met weinig risico wil beleggen (bijv. SiG schijf 1A, staatsobligaties, etc) gaat deze nieuwe berekening pijn doen.
En dan moet je kiezen of je het meer risicovol gaat wegzetten of op een spaarrekening plaatst.

Trouwens in SiG schijf 1A in de nieuwe situatie nog steeds interessanter dan sparen.
4.3% rendement
-0.5% kosten SiG
-1.75% belasting (33% van 5.33%)
-------------------------------
2.05%
Waarmee dit dus nog wel meer oplevert dan sparen.
pi_188819915
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2019 19:39 schreef Faraday01 het volgende:

[..]

Maar het is tegelijkertijd voor mij totaal niet duidelijk hoe crowdfunding straks belast gaat worden en of het dus nog interessant is om aan crowdfunding te doen.
Alles wat niet sparen is wordt onder de category overige beleggingen geveegd.
pi_188819976
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2019 19:39 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Je moet dus nu al na gaan denken wat je doet met projecten die langer lopen dan 1 januari 2022 en dat zijn bijna alle projecten die nu aangeboden worden... Maar het is tegelijkertijd voor mij totaal niet duidelijk hoe crowdfunding straks belast gaat worden en of het dus nog interessant is om aan crowdfunding te doen.
Uitgezonderd spaargeld* wordt alles aangemerkt als belegging. Ik vind dit wel een opmerkelijke quote uit de kamerbrief:
"Voor belastingplichtigen met lager renderende vermogensbestanddelen zoals obligaties kan het aantrekkelijker worden om deze vermogensbestanddelen te verruilen voor spaargeld, nu deze vermogenscategorie beter aansluit bij het werkelijke rendement."

Oftewel: ga maar sparen of stap in risicovollere beleggingen. Overigens, zodra de spaarrente weer gaat stijgen (zal nog wel even duren) dan zijn spaarders lang niet altijd voordeliger uit dan in het huidige stelsel.

* "Voor het afbakenen van spaargeld** zal worden aangesloten bij het begrip ‘deposito’ zoals bepaald in artikel 1:1 van de Wet op het financieel toezicht (Wft)."

artikel 1:1 van de Wet op het financieel toezicht (Wft):
** deposito: een tegoed dat wordt gevormd door op een rekening staande gelden of dat tijdelijk uit normale banktransacties voortvloeit, en dat een bank onder de toepasselijke wettelijke en contractuele voorwaarden dient terug te betalen, met inbegrip van een termijndeposito en een spaardeposito, met uitzondering van een tegoed waarvan:

a. het bestaan alleen kan worden aangetoond met behulp van een financieel instrument, tenzij het een spaarproduct betreft dat wordt belichaamd in certificaat van deposito dat op naam luidt en dat op 2 juli 2014 bestond in een lidstaat;

b. de hoofdsom niet a pari terugbetaalbaar is;

c. de hoofdsom alleen a pari terugbetaalbaar is uit hoofde van een door de bank of door een derde verstrekte garantie of overeenkomst;
pi_188821725
Valt het Dela spaarplan dan onder sparen of beleggen ?
pi_188822919
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2019 20:05 schreef Tsundoku het volgende:

[..]

Uitgezonderd spaargeld* wordt alles aangemerkt als belegging. Ik vind dit wel een opmerkelijke quote uit de kamerbrief:
"Voor belastingplichtigen met lager renderende vermogensbestanddelen...

....
c. de hoofdsom alleen a pari terugbetaalbaar is uit hoofde van een door de bank of door een derde verstrekte garantie of overeenkomst;

Zouden de crowdfund leningen niet onder (c) (kunnen) vallen?
pi_188824707
Volgens mij had bij Collin het Adams proeflokaal de afbetalingsregeling moeten beginnen per 1 september ? Ik even niet controleren want op vakantie
.
pi_188825355
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2019 15:02 schreef KrekelJapie het volgende:
Schoenenzaak op a4f
Ik ben voornemens deze klein mee te nemen. Zekerheden nihil. Echter zaak met trackrecord en enige in de buurt. Veel concurrentie van internet maar in behoudend christelijk voorthuizen loopt men nog wehl zo'n zaak binnen.
pi_188825430
Over de belastinghervorming: als ik het goed begrijp kan ik straks beter kortlopende leningen doen en dan het geld op 31 december overschrijven naar de bank. En vervolgens in januari weer proberen het te investeren. Dit zal flinke bewegingen gaan geven op de aandelenbeurzen aan het einde van het jaar.
pi_188827315
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2019 23:09 schreef Benger het volgende:
Over de belastinghervorming: als ik het goed begrijp kan ik straks beter kortlopende leningen doen en dan het geld op 31 december overschrijven naar de bank. En vervolgens in januari weer proberen het te investeren. Dit zal flinke bewegingen gaan geven op de aandelenbeurzen aan het einde van het jaar.
Ik meende gelezen te hebben dat de peildata er ook uit gaan en dat het voortaan naar rato gaat voor hoe lang je de beleggingen aangehouden hebt.
  zaterdag 7 september 2019 @ 02:19:24 #153
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_188827922
Update van AGD: niks te halen bij de kabelaar
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_188828198
Betalingsproblemen klusjesman ivm
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_188828264
Welke klusjesman is dit? Misschien even toevoegen aan de spoiler, IVM had er meerdere.
pi_188828329
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 september 2019 07:34 schreef escortmk2 het volgende:
Welke klusjesman is dit? Misschien even toevoegen aan de spoiler, IVM had er meerdere.
Degene die deze hebben weten dit. Op dit moment nog niet zo belangrijk voor de OP

[ Bericht 2% gewijzigd door djh77 op 07-09-2019 09:34:06 ]
pi_188828724
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 september 2019 00:49 schreef pickup52 het volgende:

[..]

Ik meende gelezen te hebben dat de peildata er ook uit gaan en dat het voortaan naar rato gaat voor hoe lang je de beleggingen aangehouden hebt.
In de brief staat dat ze juist niet willen kijken naar hoe lang je de beleggingen hebt aangehouden, maar dat ze willen gaan kijken naar transacties vlak voor en na de jaarwisseling om te bepalen of je het systeem ontwijkt. Details heb ik daar nog niet voor gevonden.
Ik vraag me af of het doen van opnamen rond de jaarwisseling per definitie een teken van ontwijking is, aangezien bij crowdfunding rond de jaarwisseling er vaak minder projecten zijn en mensen rond de kerst extra geld uitgeven (voor veel winkels en restaurants is december de beste maand van het jaar). De kerstvakantie valt elk jaar aan het einde van het jaar. De vraag is dus of dergelijke maatregelen wel houdbaar zijn bij een rechter.

Ik vraag me ook af of het aanhouden van geld in een wallet onder sparen of beleggen valt. Er is voor de wallet een (AFM/ECB?) vergunning nodig. Ik heb ook een account bij DeGiro en daar wordt niet met een normale wallet gewerkt (hebben ze geen vergunning voor), waardoor de kasgeldpositie daar ook een belegging is. Als wallets bij vergunninghouders onder sparen vallen, zullen brokers voor hun wallets ook gaan samenwerken met vergunninghouders.

Dit wordt allemaal ook heel bewerkelijk. Ik heb veel buitenlandse platformen, waarbij de situatie nog onduidelijker zal zijn. En waar ook niet op Nederland gericht wordt gerapporteerd. De mogelijkheden om hier te frauderen lijken me enorm. Zeker als de fiscus ook een kaspositie per (bijvoorbeeld) 1 december en 1 februari wil weten. Als het platform die niet rapporteert, kan ik daar heel makkelijk wat typfouten in maken. Het wordt allemaal heel bewerkelijk en dan is een foutje zo gemaakt.

[ Bericht 2% gewijzigd door Benger op 07-09-2019 09:04:11 ]
pi_188828850
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 september 2019 00:49 schreef pickup52 het volgende:

[..]

Ik meende gelezen te hebben dat de peildata er ook uit gaan en dat het voortaan naar rato gaat voor hoe lang je de beleggingen aangehouden hebt.
nee, dat klopt niet.
Het is een onderzochte optie, maar de eindconclusie was dat deze optie onwenselijk blijkt.
pi_188829538
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2019 21:53 schreef PON het volgende:

[..]

Zouden de crowdfund leningen niet onder (c) (kunnen) vallen?
Als dat zo is, dan valt het niet onder de noemer spaargeld, maar onder beleggen.

Voor particuliere vastgoedverhuurders lijkt de VRH flink te stijgen. Ik ben benieuwd hoe dat platforms zoals SIG gaat raken. Hopelijk worden de scherpe randjes eraf gehaald bij de verdere uitwerking van het plan.

quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2019 21:12 schreef zeeland6 het volgende:
Valt het Dela spaarplan dan onder sparen of beleggen ?
In mijn beleving onder beleggen & wordt er dus uitgegaan van een rendement van 5,33% per jaar.
pi_188830106
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2019 17:53 schreef Tsundoku het volgende:

[..]

Wat een gepruts. Ze zouden ook het heffingsvrije vermogen flink omhoog kunnen gooien, zeg naar 200k, en daarboven een vlaktaks (bijv. de welbekende 30% van 4% forfaitair rendement = 1,2% VRH). Daarmee ontzie je de meeste spaarders, en het is een stuk simpeler en transparanter. Ook dwing je mensen dan veel minder om juist wel of geen risico te nemen.
Het ergste aan dit nieuwe plan vind ik misschien nog wel dat het wordt gepresenteerd alsof dit de grote hervorming is die de (terechte) bezwaren tegen het bestaande systeem van VRH met forfaitaire rendementen weg gaat nemen. Terwijl het in essentie gewoon hetzelfde systeem blijft.
pi_188830248
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 september 2019 11:12 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]

Het ergste aan dit nieuwe plan vind ik misschien nog wel dat het wordt gepresenteerd alsof dit de grote hervorming is die de (terechte) bezwaren tegen het bestaande systeem van VRH met forfaitaire rendementen weg gaat nemen. Terwijl het in essentie gewoon hetzelfde systeem blijft.
Hier ben ik het mee eens.
Vreemd ook dat voor schulden een ander tarief geldt. Het zou zo moeten zijn dat je schulden mag wegstrepen tegen het tarief voor spaargeld, voor zover er spaargeld tegenover staat en tegen het beleggingstarief voor zover er beleggingen tegenover staan.
Geen idee waarom de overheid het fiscaal stimuleert dat ik op 31 december zoveel geld naar mijn spaarrekening overmaak, dat ik maximaal rood sta en het na 1 januari weer terug boek.
pi_188831609
Volgens mij kun je met crowdfunding wel stoppen als het doorgaat zoals het er nu uitziet.

Dan kun je beter een deposito afsluiten bij YapiKredi voor 10 jaar tegen 1,35%. Tel daar de rendementsheffing bij als je zou crowdfunden van 1,75%.

Dan kom je risicoloos op 3,1% uit, er van uitgaande dat een deposito gewoon onder sparen blijft vallen.
pi_188831786
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 september 2019 13:13 schreef quepos het volgende:
Volgens mij kun je met crowdfunding wel stoppen als het doorgaat zoals het er nu uitziet.

Dan kun je beter een deposito afsluiten bij YapiKredi voor 10 jaar tegen 1,35%. Tel daar de rendementsheffing bij als je zou crowdfunden van 1,75%.

Dan kom je risicoloos op 3,1% uit, er van uitgaande dat een deposito gewoon onder sparen blijft vallen.
Klopt op zich maar dan ben je het geld wel 10 jaar kwijt (velen vinden dat niet fijn). En heb je nog steeds een jaarlijks verlies als gevolg van de inflatie.


Ik zie als probleem dat het aanbod aan crowdfundprojecten wel eens schraal zou kunnen worden als men de lening niet meer mag aftrekken. Huisjesmelkers die met geleend geld werken (dus o.a. van crowdfundplatformen) zien de kosten van hun vreemd vermogen stijgen met de niet meer aftrekbare box 3 belasting.
Pecunia non olet
pi_188833949
Huisjesmelkers doen dit toch vanuit een bv? Neem ik aan en daar veranderd toch niets aan.
pi_188834396
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 september 2019 16:10 schreef zeeland6 het volgende:
Huisjesmelkers doen dit toch vanuit een bv? Neem ik aan en daar veranderd toch niets aan.
Veel doen dit vanuit privé (waaronder de meeste geldnemers bij SiG) bijvoorbeeld als een pensioenvoorziening of als algemene vermogensopbouw.
Vanuit een b.v. veranderd er nu niks inderdaad.
pi_188837354
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 september 2019 16:31 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Veel doen dit vanuit privé (waaronder de meeste geldnemers bij SiG) bijvoorbeeld als een pensioenvoorziening of als algemene vermogensopbouw.
Vanuit een b.v. verandert er nu niks inderdaad.
Ik ga komende tijd spaargeld overzetten naar privé BOX 3 en de crowdfunding naar de BV.
Pecunia non olet
pi_188842538
Hier nog wat meer analyse over de nieuwe belastingregels.
https://www.businessinsid(...)plan-kabinet-risico/

Daar wil ik graag 2 puntjes aan toevoegen.
Ook crowdfunders, en met name diegene die in laag risicovolle investeringen beleggen, zijn de pineut. Hoe pakt dat uit voor het toekomstperspectief van dit soort investeringen? Grote kans dat deze de nek worden omgedraaid, of dat in ieder geval de interesse hierin een stuk lager komt te liggen. Het lijkt me zeer onwenselijk dat de crowdfunding markt zo fors wordt beïnvloed door een belastingmaatregel.

Ook ga je hierdoor het risico lopen dat mensen meer risicovol gaan beleggen, dan dat bij hun risicoprofiel past. Omdat er een stimulatie is van meer risico nemen om de geheven belasting te compenseren. Denk bijv aan het beleggen van je pensioen, waarbij veilig beleggen juist de gewenste norm is.

Ander punt is dat het heel interessant kan zijn om vlak voor de jaarwisseling veel geld te gaan lenen. Dit geleend geld zet je dan op je spaarrekening. Door zo geld te lenen kun je de belasting op je vermogen simpel terug brengen naar 0. Geleend geld levert namelijk een hogere korting op, dan het op je spaarrekening (bankrekening) belast wordt.

Flexibele leenproducten waar je vrij kan opnemen en aflossen gaan nog eens heel populair worden :)
pi_188842636
quote:
0s.gif Op zondag 8 september 2019 08:46 schreef dyna18 het volgende:
Hier nog wat meer analyse over de nieuwe belastingregels.
https://www.businessinsid(...)plan-kabinet-risico/

Daar wil ik graag 2 puntjes aan toevoegen.
Ook crowdfunders, en met name diegene die in laag risicovolle investeringen beleggen, zijn de pineut. Hoe pakt dat uit voor het toekomstperspectief van dit soort investeringen? Grote kans dat deze de nek worden omgedraaid, of dat in ieder geval de interesse hierin een stuk lager komt te liggen. Het lijkt me zeer onwenselijk dat de crowdfunding markt zo fors wordt beïnvloed door een belastingmaatregel.

Ook ga je hierdoor het risico lopen dat mensen meer risicovol gaan beleggen, dan dat bij hun risicoprofiel past. Omdat er een stimulatie is van meer risico nemen om de geheven belasting te compenseren. Denk bijv aan het beleggen van je pensioen, waarbij veilig beleggen juist de gewenste norm is.

Ander punt is dat het heel interessant kan zijn om vlak voor de jaarwisseling veel geld te gaan lenen. Dit geleend geld zet je dan op je spaarrekening. Door zo geld te lenen kun je de belasting op je vermogen simpel terug brengen naar 0. Geleend geld levert namelijk een hogere korting op, dan het op je spaarrekening (bankrekening) belast wordt.

Flexibele leenproducten waar je vrij kan opnemen en aflossen gaan nog eens heel populair worden :)
De berekeningen van het gelinkte artikel in Business Insider kloppen niet. Ze rekenen nog steeds met ¤ 30.846 vrijstelling, terwijl dat een drempelbedrag wordt. Kom je boven het drempelbedrag, dan ga je opeens over het volledige bedrag belasting betalen. Het is een stuk erger dan het negatieve beeld wat ze schetsen.
pi_188843159
quote:
0s.gif Op zondag 8 september 2019 08:59 schreef Benger het volgende:

[..]

De berekeningen van het gelinkte artikel in Business Insider kloppen niet. Ze rekenen nog steeds met ¤ 30.846 vrijstelling, terwijl dat een drempelbedrag wordt. Kom je boven het drempelbedrag, dan ga je opeens over het volledige bedrag belasting betalen. Het is een stuk erger dan het negatieve beeld wat ze schetsen.
Klopt, het is echt dramatisch als dit doorgaat.
Ik heb t voor mijzelf even berekend en ga in box 3 !!6,7!! keer zoveel betalen dan wat ik nu betaal.....

Nu ga je wel anders kijken naar 10-jarige crowdfund projecten tegen 5-6% rente..
pi_188843826
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2019 17:09 schreef jsuijker het volgende:
zoals ik het plaatje zie wordt niet het werkelijke RENDEMENT belast maar de werkelijke VERDELING (dus 100% spaar wordt anders belast dan 50-50% of 100% belegd)
Dat klopt. Het gaat om de werkelijke verdeling. En daar gaat de belastingdienst naar kijken, zodra je meer dan ¤30.000 aan vermogen hebt. Dat is althans het plan.

[Dit deel klopte niet en is verwijderd]

En voor crowdfunders: 1,7589% gaat richting de belastingdienst. De inflatie was in augustus 2019: 2,8% Wie straks met crowdfunding minder dan 4,68% netto rendement binnenhaalt, houdt aan zijn investeringen geen echte vermogensgroei over.

Als ik ga rekenen ligt de grens voor mensen met alleen een spaarrekening en depositio's overigens bij ¤444.444,-. Maar wie heeft zo'n bedrag nu op een spaarrekening staan?

[ Bericht 12% gewijzigd door Groepfunder op 08-09-2019 11:41:47 ]
pi_188844108
quote:
0s.gif Op zondag 8 september 2019 10:01 schreef impact9 het volgende:

[..]

Klopt, het is echt dramatisch als dit doorgaat.
Ik heb t voor mijzelf even berekend en ga in box 3 !!6,7!! keer zoveel betalen dan wat ik nu betaal.....

Nu ga je wel anders kijken naar 10-jarige crowdfund projecten tegen 5-6% rente..
Dat is wel enorm veel. Ik heb het ook uitgerekend. Zelf ga ik 14% meer vermogensrendementsheffing betalen.
pi_188844282
quote:
0s.gif Op zondag 8 september 2019 10:49 schreef Groepfunder het volgende:
Stel dat de betrokkene 80% van zijn vermogen op een spaarrekening of deposito heeft staan. Dan betaalt de betrokkene straks ¤150,22 vermogensrendementsheffing ((32000*0,0009)+(8000*0,0533))*0,33. Drie keer zoveel!
Is het niet zo dat de uitkomst (455,2 -/- 400) * 0,33 = 18,22 is?
Edit: bedrag gecorrigeerd.

[ Bericht 1% gewijzigd door djh77 op 08-09-2019 11:40:40 ]
pi_188844388
quote:
1s.gif Op zondag 8 september 2019 11:21 schreef djh77 het volgende:

[..]

Is het niet zo dat de uitkomst (454,4 -/- 400) * 0,33 = 17,95 is?
Die 400 euro gaat er op het einde pas van af.
Pecunia non olet
pi_188844413
quote:
0s.gif Op zondag 8 september 2019 11:29 schreef obligataire het volgende:

[..]

Die 400 euro gaat er op het einde pas van af.
Nee, het is ¤ 400 vrijgesteld inkomen, geen heffingskorting van ¤ 400. Die ¤ 18,22 krijg ik er ook uit.
pi_188844424
quote:
0s.gif Op zondag 8 september 2019 11:29 schreef obligataire het volgende:

[..]

Die 400 euro gaat er op het einde pas van af.
Klopt (rendement minus 400 euro) *0,33%. M.i. heb ik dit zo berekend
pi_188844431
quote:
0s.gif Op zondag 8 september 2019 11:30 schreef Benger het volgende:

[..]

Nee, het is ¤ 400 vrijgesteld inkomen, geen heffingskorting van ¤ 400. Die ¤ 18,22 krijg ik er ook uit.
Klopt. Ik heb het schemaatje er nog eens bij gepakt.
Pecunia non olet
pi_188844504
quote:
1s.gif Op zondag 8 september 2019 11:21 schreef djh77 het volgende:
[..]
Is het niet zo dat de uitkomst (455,2 -/- 400) * 0,33 = 18,22 is?
Ik heb de brief er nogmaals bij gepakt en je hebt gelijk. Als je ¤50.000,- vermogen hebt, waarvan 18.000 in beleggingen dan betaal je wel ¤194,06. ((32000*0,0009)+(18000*0,0533)-400)*0,33. Tegenover nu ¤103,43. Ik blijf dat een forse stijging vinden. Maar mijn eerdere berekening was inderdaad onjuist.

[ Bericht 18% gewijzigd door Groepfunder op 08-09-2019 11:49:09 ]
pi_188844546
quote:
0s.gif Op zondag 8 september 2019 10:49 schreef Groepfunder het volgende:

[..]

Dat klopt. Het gaat om de werkelijke verdeling. En daar gaat de belastingdienst naar kijken, zodra je meer dan ¤30.000 aan vermogen hebt. Dat is althans het plan.

Dit plan ontmoedigt het nemen van risico. Voor vermogensgroei moet je momenteel beleggen. Een spaarrekening (of deposito) houdt de inflatie niet eens bij. Een alleenstaande met een vermogen van ¤40.000,- betaalt nu ¤49,43,- vermogensrendementsheffing (9.154 * 0,018 * 0,3). Stel dat de betrokkene 80% van zijn vermogen op een spaarrekening of deposito heeft staan. Dan betaalt de betrokkene straks ¤150,22 vermogensrendementsheffing ((32000*0,0009)+(8000*0,0533))*0,33. Drie keer zoveel! Zitten de beleggingen tegen en bestaat 82,65% van het vermogen uit spaargeld, dan betaalt dezelfde belastingplichtige ¤0,- vermogensrendementsheffing. Mesdames, messieurs, faites vos jeux! Het ziet er naar uit dat mensen met een middeninkomen worden ontmoedigd om te streven naar vermogen.

En voor crowdfunders: 1,7589% gaat richting de belastingdienst. De inflatie was in augustus 2019: 2,8% Wie straks met crowdfunding minder dan 4,68% netto rendement binnenhaalt, houdt aan zijn investeringen geen echte vermogensgroei over.

Als ik ga rekenen ligt de grens voor mensen met alleen een spaarrekening en depositio's overigens bij ¤444.444,-. Maar wie heeft zo'n bedrag nu op een spaarrekening staan?
Die zijn er best wel. Ook mensen die in het verleden langlopende deposito's hebben afgesloten van rond 5% en die nog steeds doorlopen (o.a. Rabo Doelsparen) *O* Die klagen niet.

Mensen die zich in een spaargeld BV'tje hebben laten kletsen door hun adviseurs, zullen er nu wel spijt van hebben, althans als het niet om miljoenen ging.

De bedragen die bij een klein vermogentje verschuldigd zijn stijgen in % behoorlijk als ik het zo lees, maar in euro's ook weer niet reden om depressief van te worden lijkt me.
Pecunia non olet
pi_188844604
quote:
0s.gif Op zondag 8 september 2019 11:40 schreef obligataire het volgende:

[...]
Mensen die zich in een spaargeld BV'tje hebben laten kletsen door hun adviseurs, zullen er nu wel spijt van hebben, althans als het niet om miljoenen ging.[…]
Ik denk dat dat wel mee valt. Het grote probleem van sparen is dat spaargeld nu gewoon een laag rendement oplevert. Als je een gedeelte belegt is een spaar BV juist extra aantrekkelijk geworden met dit voorstel.
pi_188844682
quote:
0s.gif Op zondag 8 september 2019 11:44 schreef Benger het volgende:

[..]

Ik denk dat dat wel mee valt. Het grote probleem van sparen is dat spaargeld nu gewoon een laag rendement oplevert. Als je een gedeelte belegt is een spaar BV juist extra aantrekkelijk geworden met dit voorstel.
In een aantal gevallen geloof ik dat ook wel, maar als je globaal tussen de half miljoen en een heel miljoen aan spaargeld had, en verder niets, ga je in het nieuwe systeem weinig betalen en weegt al dat gedoe en kosten rondom zo'n B.V. er niet tegenop.
Pecunia non olet
pi_188844685
Hoe zit het met de vermaarde rabobank certificaten? Volgend mij is dit dan ook beleggen. Of vallen die onder sparen omdat ze a pari afgelost worden? Punt c van de definitie van depositos?
pi_188844693
quote:
0s.gif Op zondag 8 september 2019 11:52 schreef zeeland6 het volgende:
Hoe zit het met de vermaarde rabobank certificaten? Volgend mij is dit dan ook beleggen. Of vallen die onder sparen omdat ze a pari afgelost worden? Punt c van de definitie van depositos?
Dat zijn volgens mij beleggingen. Uit de brief: "Voor het afbakenen van spaargeld zal worden aangesloten bij het begrip ‘deposito’ zoals bepaald in artikel 1:1 van de Wet op het financieel toezicht (Wft)."
pi_188844695
quote:
0s.gif Op zondag 8 september 2019 11:52 schreef zeeland6 het volgende:
Hoe zit het met de vermaarde rabobank certificaten? Volgend mij is dit dan ook beleggen. Of vallen die onder sparen omdat ze a pari afgelost worden? Punt c van de definitie van depositos?
Dat zijn echte beleggingen. Echter het rendement (YTD) is zo hoog dat je van die 1.76% ook niet wakker zult liggen.
Pecunia non olet
pi_188844763
quote:
0s.gif Op zondag 8 september 2019 11:53 schreef obligataire het volgende:

[..]

Dat zijn echte beleggingen. Echter het rendement (YTD) is zo hoog dat je van die 1.76% ook niet wakker zult liggen.
Dat dacht ik ook. Eventuele koersdaling zal ook beperkt zijn met deze fiscale maatregelen. Grootste belangen zitten in buitenland.

Maar voor de kopers die nu willen instappen beetje minder aantrekkelijk.
pi_188844786
quote:
1s.gif Op zondag 8 september 2019 11:59 schreef zeeland6 het volgende:

[..]

Dat dacht ik ook. Eventuele koersdaling zal ook beperkt zijn met deze fiscale maatregelen. Grootste belangen zitten in buitenland.
Het zou vervelend zijn als de Rabo à pari zou gaan aflossen. Maar dat is onwaarschijnlijk en áls het al zou gebeuren dan is het drama zo groot dat die 1,76% er dan ook nog wel bij kan :D
Pecunia non olet
pi_188844791
Ik ga even met een voorbeeld rekenen wat ongeveer mijn situatie weergeeft.
Belegd vermogen: ¤ 150k, 6% rendement geeft een jaarinkomen van ¤ 9k per jaar. Daar kan ik van rondkomen met wat bijklussen als ZZPer. Belasting betaal ik nauwelijks dankzij de algemene heffingskorting.
Straks ga ik ~2k extra belasting betalen. Dat is gewoon ~20% van mijn netto inkomen.
pi_188844795
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2019 15:02 schreef KrekelJapie het volgende:
Schoenenzaak op a4f
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 september 2019 23:05 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

Ik ben voornemens deze klein mee te nemen. Zekerheden nihil. Echter zaak met trackrecord en enige in de buurt. Veel concurrentie van internet maar in behoudend christelijk voorthuizen loopt men nog wehl zo'n zaak binnen.
Wat doen we vanmiddag met deze?

Inderdaad geen zekerheden maar wel een bedrag wat te overzien is. Eigenlijk neem ik dergelijke projecten niet mee maar gevoelsmatig verwacht ik wel dat dit goed gaat komen.
pi_188844797
quote:
0s.gif Op zondag 8 september 2019 11:53 schreef obligataire het volgende:
[..]
Dat zijn echte beleggingen. Echter het rendement (YTD) is zo hoog dat je van die 1.76% ook niet wakker zult liggen.
De koers van een Rabo ledencertificaat doet nu 125,9%. Rabo vergoed 6,5%. Dat is effectief 5,15% voor beleggers die ze tegen de huidige koers kopen. Dat is inderdaad voldoende om de belasting + inflatie voor te blijven. Of het een goede belegging is ... daar zijn andere draadjes voor.
pi_188844872
quote:
0s.gif Op zondag 8 september 2019 12:02 schreef Groepfunder het volgende:

[..]

De koers van een Rabo ledencertificaat doet nu 125,9%. Rabo vergoed 6,5%. Dat is effectief 5,15% voor beleggers die ze tegen de huidige koers kopen. Dat is inderdaad voldoende om de belasting + inflatie voor te blijven. Of het een goede belegging is ... daar zijn andere draadjes voor.
Voor nieuwe beleggers is die 5,15% inderdaad de maatstaf. Vanuit het verleden waren de rendementen véél hoger, maar daar koop je uiteraard niets voor als je nú in zou stappen.
Pecunia non olet
pi_188844968
quote:
0s.gif Op zondag 8 september 2019 12:02 schreef Horsemen het volgende:

[..]

[..]

Wat doen we vanmiddag met deze?

Inderdaad geen zekerheden maar wel een bedrag wat te overzien is. Eigenlijk neem ik dergelijke projecten niet mee maar gevoelsmatig verwacht ik wel dat dit goed gaat komen.
Ik heb er ook wel een goed gevoel bij.

Tevens vond ik deze zin:
De partner van onderneemster heeft een vast loondienstverband met een heel goed salaris. De privé onttrekkingen blijven dus beperkt.

Ben benieuwd wat gedefinieerd wordt als "heel goed"
pi_188845038
quote:
0s.gif Op zondag 8 september 2019 12:24 schreef impact9 het volgende:

[..]

Ik heb er ook wel een goed gevoel bij.

Tevens vond ik deze zin:
De partner van onderneemster heeft een vast loondienstverband met een heel goed salaris. De privé onttrekkingen blijven dus beperkt.

Ben benieuwd wat gedefinieerd wordt als "heel goed"
Ik doe ook bescheiden mee. De achtergrond van deze mensen spreekt me erg aan in die zin dat de intentie om verplichtingen na te komen bovengemiddeld groot lijkt. Tactisch gezegd. (zelfde visvijver als WvjG)
Pecunia non olet
pi_188847571
quote:
0s.gif Op zondag 8 september 2019 12:30 schreef obligataire het volgende:

[..]

Ik doe ook bescheiden mee. De achtergrond van deze mensen spreekt me erg aan in die zin dat de intentie om verplichtingen na te komen bovengemiddeld groot lijkt. Tactisch gezegd. (zelfde visvijver als WvjG)
quote:
0s.gif Op zondag 8 september 2019 12:30 schreef obligataire het volgende:

[..]

Ik doe ook bescheiden mee. De achtergrond van deze mensen spreekt me erg aan in die zin dat de intentie om verplichtingen na te komen bovengemiddeld groot lijkt. Tactisch gezegd. (zelfde visvijver als WvjG)
Christelijke achtergrond is geen garantie voor de belegger: denk aan Gebr Baan die beleggers met grote stroppen achterliet.met automatiseerder Baan.
pi_188848366
quote:
0s.gif Op zondag 8 september 2019 12:30 schreef obligataire het volgende:

[..]

Ik doe ook bescheiden mee. De achtergrond van deze mensen spreekt me erg aan in die zin dat de intentie om verplichtingen na te komen bovengemiddeld groot lijkt. Tactisch gezegd. (zelfde visvijver als WvjG)
Ik doe ook mee, voornaamste redenen hiervoor:
-niet volledig afhankelijk van inkomen van de schoenenwinkel
-geen betaling voor goodwill
-overzichtelijk bedrag

De religieuze achtergrond is voor mij totaal geen argument, ik ken wat teveel mensen die zakelijk wat grotere bedrijven hebben, en zich nogal laten voorstaan op hun christelijke achtergrond. Wat mij betreft niet meer dan een zorgvuldig gecultiveerde perceptie.
pi_188848890
quote:
0s.gif Op zondag 8 september 2019 12:30 schreef obligataire het volgende:

[..]

Ik doe ook bescheiden mee. De achtergrond van deze mensen spreekt me erg aan in die zin dat de intentie om verplichtingen na te komen bovengemiddeld groot lijkt. Tactisch gezegd. (zelfde visvijver als WvjG)
Wel bijzonder dat het project op een zondag open gaat O-)
pi_188848941
Christelijke achtergrond kun je ook zien als dat de inwoners van het dorp en omgeving wellicht meer traditioneler zijn en nog vaker in gewone winkels kopen ipv via internet.
pi_188849485
Ik zie dat de hier ongeveer een maand geleden besproken garagebox/bedrijfsunit bij Collin direct ook eerdaags online komt. Als iemand dit ziet dan graag hier even melden. Als ik op tijd ben wil ik hem namelijk meenemen. https://www.collincrowdfund.nl/installatietechniek-icma/

[ Bericht 0% gewijzigd door Horsemen op 08-09-2019 18:08:40 ]
pi_188850529
quote:
0s.gif Op zondag 8 september 2019 16:20 schreef Soulfreak het volgende:
Christelijke achtergrond kun je ook zien als dat de inwoners van het dorp en omgeving wellicht meer traditioneler zijn en nog vaker in gewone winkels kopen ipv via internet.
En elkaar steunen in moeilijke tijden.
Pecunia non olet
pi_188853238
De schoenenboer zit inmiddels vol.
pi_188857860
quote:
14s.gif Op zondag 8 september 2019 16:48 schreef Horsemen het volgende:
Ik zie dat de hier ongeveer een maand geleden besproken garagebox/bedrijfsunit bij Collin direct ook eerdaags online komt. Als iemand dit ziet dan graag hier even melden. Als ik op tijd ben wil ik hem namelijk meenemen. https://www.collincrowdfund.nl/installatietechniek-icma/
staat open
pi_188857874
GVE pandje Oude Gracht open, bescheiden meegenomen, Rutger zal het niet op HA en HY aan laten komen
pi_188857881
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2019 10:00 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

staat open
Dank.
Meegenomen.
pi_188857955
quote:
14s.gif Op maandag 9 september 2019 10:03 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Dank.
Meegenomen.
Ik ook , aardig projectje.
Pecunia non olet
pi_188857965
quote:
12s.gif Op maandag 9 september 2019 10:02 schreef peterc het volgende:
GVE pandje Oude Gracht open, bescheiden meegenomen, Rutger zal het niet op HA en HY aan laten komen
Deze loopt weer ouderwets snel door. Zal wel door de korte looptijd komen.
Zelf laat ik hem lopen.
pi_188858002
quote:
0s.gif Op zondag 8 september 2019 12:02 schreef Benger het volgende:
Ik ga even met een voorbeeld rekenen wat ongeveer mijn situatie weergeeft.
Belegd vermogen: ¤ 150k, 6% rendement geeft een jaarinkomen van ¤ 9k per jaar. Daar kan ik van rondkomen met wat bijklussen als ZZPer. Belasting betaal ik nauwelijks dankzij de algemene heffingskorting.
Straks ga ik ~2k extra belasting betalen. Dat is gewoon ~20% van mijn netto inkomen.
Ik kom (hier) aan een toename van ~1.500. Dilemma is dat (deels) stoppen met beleggen onderaan de streep nog veel meer zou kosten aan netto inkomen.
Pecunia non olet
pi_188858044
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2019 10:12 schreef obligataire het volgende:

[..]

Ik ook , aardig projectje.
Dank je. Hier is crowd funding nou voor bedoeld. De beste man kan 59k bij de bank niet krijgen (te kleine bedrag om voor de bank veel werk in te stoppen). Nette cijfers, goede zekerheden. Overzichtelijk bedrag. Voor 2x het minimum meegenomen.
pi_188858065
FD:
De maatregel wordt gefinancierd met een hogere aanslag voor andere beleggers, vooral mensen die met geleend geld beleggen in bijvoorbeeld vastgoed. Zij mogen hun schulden nu nog wegstrepen tegen bezittingen. In het nieuwe regime mogen ze alleen een fictieve debetrente verrekenen.

Weet iemand al wat er concreet met die laatste zin wordt bedoeld? Lijkt me voor mannen als Rutger erg interessant om te weten.......
Pecunia non olet
pi_188858078
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2019 10:28 schreef obligataire het volgende:
FD:
De maatregel wordt gefinancierd met een hogere aanslag voor andere beleggers, vooral mensen die met geleend geld beleggen in bijvoorbeeld vastgoed. Zij mogen hun schulden nu nog wegstrepen tegen bezittingen. In het nieuwe regime mogen ze alleen een fictieve debetrente verrekenen.

Weet iemand al wat er concreet met die laatste zin wordt bedoeld? Lijkt me voor mannen als Rutger erg interessant om te weten.......
De fictieve rente op beleggingen is 5,33%, de fictieve rente die je voor schulden mag verrekenen is 3,03%.
pi_188858082
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2019 10:28 schreef obligataire het volgende:
FD:
De maatregel wordt gefinancierd met een hogere aanslag voor andere beleggers, vooral mensen die met geleend geld beleggen in bijvoorbeeld vastgoed. Zij mogen hun schulden nu nog wegstrepen tegen bezittingen. In het nieuwe regime mogen ze alleen een fictieve debetrente verrekenen.

Weet iemand al wat er concreet met die laatste zin wordt bedoeld? Lijkt me voor mannen als Rutger erg interessant om te weten.......
De schulden mogen tegen 3.03% weggestreept worden (negatief 3.03% in de totale som van spaargeld (0.09%) andere assets (5.33%) en schulden (3.03%)
pi_188858333
Wat is de mening over Vanherle Trading / koning kanjer op FNC?

+/- dit is 2de lening, 1ste loopt volgens afspraak (van wanneer/hoeveel staat nog open? als ik naar de kortlopende schulden kijk, dan minder dan 16k)
+ stijgende omzet (2016-2017)
- geen 2018 cijfers (in september 2019?!)
- grote concurrentie in die markt/ geen USP
- relatief groot bedrag vergeleken met omzet (tenzij hij in 2018 enorm is gestegen, maar dat weten we dus niet ...)

Twijfel nog om hem klein mee tenemen.
pi_188858612
quote:
0s.gif Op zondag 8 september 2019 12:30 schreef obligataire het volgende:

[..]

Ik doe ook bescheiden mee. De achtergrond van deze mensen spreekt me erg aan in die zin dat de intentie om verplichtingen na te komen bovengemiddeld groot lijkt. Tactisch gezegd. (zelfde visvijver als WvjG)
De enige keer dat ik opgelicht ben, was door een pastoor.

Een vriend werkte jaren voor een Amerikaanse verzekeraar. Als je daar als boze klant aangaf dat je priester, pastoor of een andere christelijke functionaris was moest hij een bepaald boxje aanvinken. Dat was namelijk een rode vlag voor verzekeringsfraude. Statistisch gezien plegen pastoors veel meer fraude, hadden ze ontdekt.

In mijn werk hou ik er ook rekening mee: als iemand er tijdens de intake op hamert christelijk te zijn, vertelt hij je twee dingen: 1) hij gaat je te grazen nemen en 2) hij trekt zich niets aan van christelijke normen en waarden.
pi_188858645
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2019 10:53 schreef PON het volgende:
Wat is de mening over Vanherle Trading / koning kanjer op FNC?

+/- dit is 2de lening, 1ste loopt volgens afspraak (van wanneer/hoeveel staat nog open? als ik naar de kortlopende schulden kijk, dan minder dan 16k)
+ stijgende omzet (2016-2017)
- geen 2018 cijfers (in september 2019?!)
- grote concurrentie in die markt/ geen USP
- relatief groot bedrag vergeleken met omzet (tenzij hij in 2018 enorm is gestegen, maar dat weten we dus niet ...)

Twijfel nog om hem klein mee tenemen.
Tel al je minnetjes eens op samen met je twijfel... Er staat namelijk maar een echt plusje bij en dat gaat dan nog even oude cijfers....
pi_188858703
quote:
14s.gif Op maandag 9 september 2019 11:16 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Tel al je minnetjes eens op samen met je twijfel... Er staat namelijk maar een echt plusje bij en dat gaat dan nog even oude cijfers....
Thx - werd een beetje verblind door de 12.99%
pi_188858936
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2019 10:30 schreef jsuijker het volgende:

[..]

De schulden mogen tegen 3.03% weggestreept worden (negatief 3.03% in de totale som van spaargeld (0.09%) andere assets (5.33%) en schulden (3.03%)
Ik snap het effect nog niet. Kan iemand mij voorrekenen hoe deze regeling dan uitwerkt voor een SIG box 3 vastgoedbelegger die 100% leent op zijn belegginspand(en) van 500K tegen een gemiddelde rente van 6%. Voor de eenvoud ga ik er even van uit dat deze vastgoed belegger geen andere beleggingen heeft.
pi_188858947
Spijkenissestraat 17B
7 september 2019, SamenInGeld meldt een update van de aanvrager:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_188859008
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2019 11:39 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Ik snap het effect nog niet. Kan iemand mij voorrekenen hoe deze regeling dan uitwerkt voor een SIG box 3 vastgoedbelegger die 100% leent op zijn belegginspand(en) van 500K tegen een gemiddelde rente van 6%. Voor de eenvoud ga ik er even van uit dat deze vastgoed belegger geen andere beleggingen heeft.
Nu: bezit = vermogen, dus totale waarde vermogen is nul, fictief rendement is derhalve ook 0.
Straks: fictief rendement = 500.000*5,33%+500.000*-3,03% =¤ 11.500
Daarover betaal je dan 33% - ¤ 400 belasting = ¤ 3.395
Ik weet alleen niet zeker of je hiermee over de vermogensgrens van ¤ 30.846 komt. Anders betaal je alsnog geen VRH.

Edit: Moet dus zijn (¤ 11.500-¤ 400)*33%=¤ 3.663

[ Bericht 3% gewijzigd door Benger op 09-09-2019 11:51:18 ]
pi_188859022
quote:
12s.gif Op maandag 9 september 2019 11:40 schreef peterc het volgende:
Spijkenissestraat 17B
7 september 2019, SamenInGeld meldt een update van de aanvrager:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ja, extra reden om deze aan mij voorbij te laten gaan.
100% lenen op een huis met funderingsproblemen zie ik als een verhoogd risico. En dat zie ik in de rente niet terug.
pi_188859029
.

[ Bericht 99% gewijzigd door KrekelJapie op 09-09-2019 11:52:25 ]
pi_188859035
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2019 11:47 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Andersom toch: (11.500 -/- 400) * 33% = 3663
Je hebt gelijk.
pi_188859060
Vastgoedeigenaren die (deels) hebben gefinancierd met vreemd vermogen gaan hier ernorm op achteruit.
Dat is wellicht ook het idee van dit plan natuurlijk..
pi_188859093
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2019 11:50 schreef impact9 het volgende:
Vastgoedeigenaren die (deels) hebben gefinancierd met vreemd vermogen gaan hier ernorm op achteruit.
Dat is wellicht ook het idee van dit plan natuurlijk..
Dat betekent ook dat crowdfunders die hier in zijn gestapt extra risico lopen. Achteraf blijken de netto opbrengsten niet zo rooskleurig als gedacht.
pi_188859113
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2019 11:52 schreef Benger het volgende:

[..]

Dat betekent ook dat crowdfunders die hier in zijn gestapt extra risico lopen. Achteraf blijken de opbrengsten niet zo rooskleurig als gedacht.
Als ik het samenvat,
extra kosten vreemd vermogen, is dus (5.33%-3.03%) = 2.3% x 33% = 0.76% extra last over de stand lening o/g van 1 januari.
Pecunia non olet
pi_188859127
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2019 11:50 schreef impact9 het volgende:
Vastgoedeigenaren die (deels) hebben gefinancierd met vreemd vermogen gaan hier ernorm op achteruit.
Dat is wellicht ook het idee van dit plan natuurlijk..
Dank voor de voorbeelden! Dat zal dus misschien de gekte op de kopersmarkt voor de appartementen in de grote steden iets temperen. Immers een (deel) van de beleggers zal niet meer actief worden en misschien zelfs weer gaan verkopen waardoor er mogelijk een stabiliserende of dalende markt ontstaat.
pi_188859167
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2019 11:55 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Dank voor de voorbeelden! Dat zal dus misschien de gekte op de kopersmarkt voor de appartementen in de grote steden iets temperen. Immers een (deel) van de beleggers zal niet meer actief worden en misschien zelfs weer gaan verkopen waardoor er mogelijk een stabiliserende of dalende markt ontstaat.
Volgens mij kan ik met een B.V.+C.V. constructie dit hele probleem omzeilen. Lenen op de C.V. (hoofdelijk en via de B.V. meetekenen) en dan je vermogen in Box 3 investeren via de C.V.
pi_188859202
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2019 11:14 schreef Gustaf86 het volgende:

[..]

De enige keer dat ik opgelicht ben, was door een pastoor.

Een vriend werkte jaren voor een Amerikaanse verzekeraar. Als je daar als boze klant aangaf dat je priester, pastoor of een andere christelijke functionaris was moest hij een bepaald boxje aanvinken. Dat was namelijk een rode vlag voor verzekeringsfraude. Statistisch gezien plegen pastoors veel meer fraude, hadden ze ontdekt.

In mijn werk hou ik er ook rekening mee: als iemand er tijdens de intake op hamert christelijk te zijn, vertelt hij je twee dingen: 1) hij gaat je te grazen nemen en 2) hij trekt zich niets aan van christelijke normen en waarden.
Mooi verhaal, iets om goed te onthouden. :)

In het concrete geval van de schoenenverkoopster uit het gezin van 10 kids in een vroom dorp denk ik nog steeds dat het een lichte plus is. Ik vraag me inmiddels wel af of ze die informatie bewust in de pitch hebben gezet, maar ja.
Pecunia non olet
pi_188859213
.

[ Bericht 99% gewijzigd door KrekelJapie op 09-09-2019 12:00:49 ]
pi_188859225
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2019 11:57 schreef Benger het volgende:

[..]

Volgens mij kan ik met een B.V.+C.V. constructie dit hele probleem omzeilen. Lenen op de C.V. (hoofdelijk en via de B.V. meetekenen) en dan je vermogen in Box 3 investeren via de C.V.
Zou een huidige box 3 belegger met 1 tot 5 pandjes zo'n constructie met alle admin. rompslomp opzetten?
pi_188859237
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2019 11:55 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Dank voor de voorbeelden! Dat zal dus misschien de gekte op de kopersmarkt voor de appartementen in de grote steden iets temperen. Immers een (deel) van de beleggers zal niet meer actief worden en misschien zelfs weer gaan verkopen waardoor er mogelijk een stabiliserende of dalende markt ontstaat.


Voorbeeldberekening gemaakt

Links: huidige situatie
Rechts: nieuwe situatie

* ik heb schijf 1 iets afgerond voor t gemak, kan dus paar euro schelen.
** waarde vastgoed gelijk aan schulden, dit komt in de praktijk erg vaak voor, vastgoed wordt namelijk gewaardeerd tegen veelal lagere WOZ + men mag een afslag nemen bij de WOZ waarde mits de huurder huurbescherming heeft.
pi_188859273
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2019 12:00 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Zou een huidige box 3 belegger met 1 tot 5 pandjes zo'n constructie met alle admin. rompslomp opzetten?
In het voorbeeld hierboven lijkt het me de moeite waard.
Edit: je betaalt dan als ik het goed heb ¤ 1.641 ipv 7k.
pi_188859311
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2019 11:57 schreef Benger het volgende:

[..]

Volgens mij kan ik met een B.V.+C.V. constructie dit hele probleem omzeilen. Lenen op de C.V. (hoofdelijk en via de B.V. meetekenen) en dan je vermogen in Box 3 investeren via de C.V.
- Tijdelijk veel schuld aangaan in prive (wordt immers belast tegen 0,09% en aftrekbaar tegen 3,03%. Wel even afhankelijk hoeveel je moet betalen voor deze kortlopende lening)
- Arbitrage voor verkoopbare beleggingen
- CFD contracten afsluiten waardoor je wel verplichtingen afsluit én mee kan liften op de beurs, echter het geld liquide kan aanhouden. In feite dus een belegging die belast wordt als spaargeld
- er zijn vast nog veel meer opties, fiscalisten zullen aardig wat werk krijgen
pi_188859326
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2019 12:06 schreef impact9 het volgende:

[..]

- Tijdelijk veel schuld aangaan in prive (wordt immers belast tegen 0,09% en aftrekbaar tegen 3,03%. Wel even afhankelijk hoeveel je moet betalen voor deze kortlopende lening)
- Arbitrage voor verkoopbare beleggingen
- CFD contracten afsluiten waardoor je wel verplichtingen afsluit én mee kan liften op de beurs, echter het geld liquide kan aanhouden. In feite dus een belegging die belast wordt als spaargeld
- er zijn vast nog veel meer opties, fiscalisten zullen aardig wat werk krijgen
Mijn conclusie is dat de regeling zoals voorgesteld in de praktijk niet goed uitvoerbaar is. De huidige regeling vind ik wat dat betreft een stuk beter. Ik verwacht eigenlijk niet dat het door gaat.
Mijn voorstel zou zijn: verhoog het heffingsvrij vermogen en voer 1 flat rate in (het huidige voor grote vermogens). Een vereenvoudiging die het aantal mensen wat er mee te maken krijgt verlaagt en waarbij er in de praktijk niet veel verandert.
pi_188859370
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2019 12:08 schreef Benger het volgende:

[..]

Mijn conclusie is dat de regeling zoals voorgesteld in de praktijk niet goed uitvoerbaar is. De huidige regeling vind ik wat dat betreft een stuk beter. Ik verwacht eigenlijk niet dat het door gaat.
Mee eens, maar men zal toch iets moeten vinden om de grote spaarders te ontzien. Immers de huidige regeling is onhoudbaar met de huidige rente op spaargelden. Daarnaast wil men het begrotings neutraal op lossen. Dus linksom of rechts om zal er toch iets komen dat beleggers zwaarder belast.
pi_188859410
Genomineerden cashcow awards 2019
Wat is het beste crowdfundplatform?
• Collin Crowdfund
• Funding Circle
• Geldvoorelkaar
• Oneplanetcrowd
• Rabo&Crowd
pi_188859438
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2019 12:12 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Mee eens, maar men zal toch iets moeten vinden om de grote spaarders te ontzien. Immers de huidige regeling is onhoudbaar met de huidige rente op spaargelden. Daarnaast wil men het begrotings neutraal op lossen. Dus linksom of rechts om zal er toch iets komen dat beleggers zwaarder belast.
Ik snap dat de politiek dat wil. Maar je moet je afvragen of dat niet gewoon collateral damage is van het wanbeleid van de ECB. Dat mensen de verkeerde keuze maken lijkt me onvoldoende reden voor de overheid om onuitvoerbare regelingen door te voeren. Ik snap het idee achter deze veranderingen, maar ik zie zo gauw gewoon geen methode om dit op een goede manier uit te voeren.
pi_188859488
quote:
12s.gif Op maandag 9 september 2019 11:40 schreef peterc het volgende:
Spijkenissestraat 17B
7 september 2019, SamenInGeld meldt een update van de aanvrager:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Deze twee uitspraken staan toch wel redelijks haaks op elkaar.
• Voor ons is het een lange termijn investering.
• Het pand stond te koop via beleggingspanden.nl maar daar hebben we de opdracht ingetrokken.
pi_188859747
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2019 11:59 schreef obligataire het volgende:

[..]

Mooi verhaal, iets om goed te onthouden. :)

In het concrete geval van de schoenenverkoopster uit het gezin van 10 kids in een vroom dorp denk ik nog steeds dat het een lichte plus is. Ik vraag me inmiddels wel af of ze die informatie bewust in de pitch hebben gezet, maar ja.
Klopt. Uit ervaring. Christelijk is alleen op zondag in de kerk. Op overige dagen draaien ze je graag een poot uit.
pi_188859783
Invoering vanaf 2022, ik wacht gewoon ff de exacte en juiste regelgeving af, de tips & trucs van de smart guys voor een slimme aangifte komen dan vanzelf tegen die tijd..

Overigens Spijkenissestraat laat ik voorbij, wacht wel op een volgende,die van CrowdRealEstate misschien.

[ Bericht 3% gewijzigd door peterc op 09-09-2019 15:32:46 ]
pi_188859812
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2019 12:44 schreef zeeland6 het volgende:

[..]

Klopt. Uit ervaring. Christelijk is alleen op zondag in de kerk. Op overige dagen draaien ze je graag een poot uit.
Uit een gezin van 10 kinderen, die weer getrouwd zijn en kinderen hebben, en familie, kerkleden , vrienden en bekenden, heb je zo tientallen klanten. Plus in een dergelijke gemeenschap laat men elkaar niet snel vallen. Plus in de bible belt behoort men gemiddeld ook niet tot het armste deel van de populatie van dit land.

[ Bericht 0% gewijzigd door peterc op 09-09-2019 15:30:57 ]
pi_188859839
quote:
12s.gif Op maandag 9 september 2019 12:47 schreef peterc het volgende:
Invoering vanaf 2022, ik wacht gewoon ff de regelgeving af, de tips & trucs van de smart guys voor een slimme aangifte komen dan vanzelf tegen die tijd..
[…]
Ja, ik wacht ook nog wel even af. Wel wordt ik zo wat terughoudender met langlopende investeringen. Invoering vanaf 2022 betekent als ik het goed heb dat de peildatum 1 januari 2021 is. Nog ruim een jaar dus. Vanwege arbitrageregels kan het zijn dat je nog iets eerder actie moet ondernemen.
pi_188860053
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2019 12:52 schreef Benger het volgende:

[..]

Ja, ik wacht ook nog wel even af. Wel wordt ik zo wat terughoudender met langlopende investeringen. Invoering vanaf 2022 betekent als ik het goed heb dat de peildatum 1 januari 2021 is. Nog ruim een jaar dus. Vanwege arbitrageregels kan het zijn dat je nog iets eerder actie moet ondernemen.
Zou zo maar eens een jaar laten kunnen zijn. Regels gaan 1-1-2022 in. Dit zou dan de peildatum moeten zijn voor het nieuwe systeem. Deze spelen dan bij de aangifte 2022 in het voorjaar van 2023.
pi_188860105
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2019 12:52 schreef Benger het volgende:

[..]

Ja, ik wacht ook nog wel even af. Wel wordt ik zo wat terughoudender met langlopende investeringen. Invoering vanaf 2022 betekent als ik het goed heb dat de peildatum 1 januari 2021 is. Nog ruim een jaar dus. Vanwege arbitrageregels kan het zijn dat je nog iets eerder actie moet ondernemen.
Wat zou je alternatief zijn?
Gaan sparen en ook geen rendement hebben?
pi_188860189
quote:
1s.gif Op maandag 9 september 2019 13:09 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

Wat zou je alternatief zijn?
Gaan sparen en ook geen rendement hebben?
Precies.
Hier en daar is het misschien mogelijk om ietsjes bij te sturen maar onder aan de streep verwacht ik niet dat mijn investeringsbeleid nu ineens heel erg zal veranderen. Wel zal in de nu geschetste voorstellen mijn belastingdruk nog verder toenemen.
pi_188860298
quote:
14s.gif Op maandag 9 september 2019 13:13 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Precies.
Hier en daar is het misschien mogelijk om ietsjes bij te sturen maar onder aan de streep verwacht ik niet dat mijn investeringsbeleid nu ineens heel erg zal veranderen. Wel zal in de nu geschetste voorstellen mijn belastingdruk nog verder toenemen.
Juist. En ons rendement als CF'ers vóór belastingdruk verandert niet.
De SIG-aanvragers zullen dit niet leuk vinden. Maar wij als investeerders hoeven natuurlijk geen schuld weg te strepen tegen het onroerend goed.
pi_188860469
quote:
12s.gif Op maandag 9 september 2019 12:50 schreef peterc het volgende:

[..]

Uit een gezin van 10 kinderen, die weer getrouwd zijn en kinderen hebben, en familie, kerkleden , vrienden en bekenden, heb je zo tientallen klanten. Plus in een dergelijke gemmenschap laat men elkaar niet snel vallen. Plus in de bible belt behoort men gemiddeld ook niet tot het armste deel van deel van de populatie van dit land.
Daarnaast stond er in een artikel over de opening van deze winkel in 2017 dat (wellicht zeker in die streken) nog veel mensen bewust kiezen voor de service en het persoonlijke advies van een lokale winkel, o.a.senioren die vanuit bijvoorbeeld het nabij gelegen zorgcentrum Avondrust gemakkelijk even in de winkel langs komen. Dat zijn geen mensen die via internet winkelen, die willen gewoon zelf in de winkel passen.
https://businessinbarneve(...)van-os-schoenen.html

Ik heb in ieder geval ingelegd gister.
pi_188860520
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2019 12:12 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Mee eens, maar men zal toch iets moeten vinden om de grote spaarders te ontzien. Immers de huidige regeling is onhoudbaar met de huidige rente op spaargelden. Daarnaast wil men het begrotings neutraal op lossen. Dus linksom of rechts om zal er toch iets komen dat beleggers zwaarder belast.
Waarom zouden grote spaarders eigenlijk ontzien moeten worden?

Ik snap dat het niet leuk is, maar het staat iedereen vrij om rendement te maken met zijn vermogen. Zeker wanneer je beschikking hebt over een significant kapitaal kan je wel wat risico nemen. Of zie ik hier iets over het hoofd?
pi_188860564
quote:
1s.gif Op maandag 9 september 2019 13:09 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

Wat zou je alternatief zijn?
Gaan sparen en ook geen rendement hebben?
Kortlopende investeringen tussen 1 januari en 31 december. Zo verkoop ik mijn leningen op Twino met een looptijd tot na 1 januari 2021. Het ligt er aan hoe de arbitragemaatregelen uitpakken. Mintos wil een IBAN nummer gaan uitgeven, dus ik neem aan dat cash geld daar op 1 januari gewoon onder sparen valt.
Edit: n.a.v. opmerking KrekelJapie: moet zijn 1 januari 2022.
  maandag 9 september 2019 @ 13:49:23 #246
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_188860949
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2019 12:08 schreef Benger het volgende:

[..]

Mijn conclusie is dat de regeling zoals voorgesteld in de praktijk niet goed uitvoerbaar is. De huidige regeling vind ik wat dat betreft een stuk beter. Ik verwacht eigenlijk niet dat het door gaat.
Mijn voorstel zou zijn: verhoog het heffingsvrij vermogen en voer 1 flat rate in (het huidige voor grote vermogens). Een vereenvoudiging die het aantal mensen wat er mee te maken krijgt verlaagt en waarbij er in de praktijk niet veel verandert.
Laten we het hopen ja, al merk ik ook veel bijval voor de nieuwe plannen.

Ik weet alleen niet of CF dan nog wel loont voor me.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_188861052
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2019 13:26 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]

Waarom zouden grote spaarders eigenlijk ontzien moeten worden?

Ik snap dat het niet leuk is, maar het staat iedereen vrij om rendement te maken met zijn vermogen. Zeker wanneer je beschikking hebt over een significant kapitaal kan je wel wat risico nemen. Of zie ik hier iets over het hoofd?
Ik denk dat het niet goed is als je mensen gaat dwingen om rendement te maken en dus risico’s laat nemen die ze eigenlijk niet willen nemen. Ik denk dat de enige “eerlijke” manier van belasting heffen is om dit te doen over een daadwerkelijk gerealiseerd rendement. Dat zou toch realiseerbaar moeten zijn zou je verwachten. (Klaarblijkelijk niet…)
pi_188861097
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2019 11:46 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Ja, extra reden om deze aan mij voorbij te laten gaan.
100% lenen op een huis met funderingsproblemen zie ik als een verhoogd risico. En dat zie ik in de rente niet terug.
Daar denkt de derde particuliere investeerder van de spijkenissestraat toch anders over...: “goede rente tegen een verantwoord risico".
pi_188861127
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2019 13:26 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]

Waarom zouden grote spaarders eigenlijk ontzien moeten worden?

Ik snap dat het niet leuk is, maar het staat iedereen vrij om rendement te maken met zijn vermogen. Zeker wanneer je beschikking hebt over een significant kapitaal kan je wel wat risico nemen. Of zie ik hier iets over het hoofd?
Ik denk dat je hier te veel vanuit je eigen visie redeneert. Een zelfstandige zonder pensioen van 68 zal een andere beleggers horizon hebben als een 30 tiger die niet binnenkort over zijn pensioenspaargeld hoeft te beschikken.

Het is natuurlijk wel erg zuur als de bovengenoemde zelfstandige zijn spaargeld nodig voor pensioen ziet verdampen door een dan negatieve spaarrente en een vermogensrendementsheffing volgens de huidige maatstaven. Je moet deze man niet dwingen risicovol te beleggen op zijn leeftijd en met zijn beleggingshorizon.

Het is vermogensrendementsheffing dus geen vermogensbelasting! Geen rendement geen belasting!
pi_188861581
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2019 14:00 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Ik denk dat je hier te veel vanuit je eigen visie redeneert. Een zelfstandige zonder pensioen van 68 zal een andere beleggers horizon hebben als een 30 tiger die niet binnenkort over zijn pensioenspaargeld hoeft te beschikken.

Het is natuurlijk wel erg zuur als de bovengenoemde zelfstandige zijn spaargeld nodig voor pensioen ziet verdampen door een dan negatieve spaarrente en een vermogensrendementsheffing volgens de huidige maatstaven. Je moet deze man niet dwingen risicovol te beleggen op zijn leeftijd en met zijn beleggingshorizon.

Het is vermogensrendementsheffing dus geen vermogensbelasting! Geen rendement geen belasting!
Maar de gekozen maatregel lijkt, zoals zo vaak, op het proberen te "repareren" van een regeling door aan wat knoppen te draaien; terwijl het de regeling zelf is die in de kern problematisch is, niet de stand van de knoppen.

De enige juiste en voor iedereen eerlijke oplossing zou zijn om daadwerkelijk rendement te belasten. Belastingdiensten in andere landen zijn in staat dit te doen, waarom de Nederlandse belastingdienst niet? De benodigde informatie hiervoor is al beschikbaar bij de banken/brokers, dus dat is het probleem niet.
pi_188861824
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2019 12:01 schreef impact9 het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Voorbeeldberekening gemaakt

Links: huidige situatie
Rechts: nieuwe situatie

* ik heb schijf 1 iets afgerond voor t gemak, kan dus paar euro schelen.
** waarde vastgoed gelijk aan schulden, dit komt in de praktijk erg vaak voor, vastgoed wordt namelijk gewaardeerd tegen veelal lagere WOZ + men mag een afslag nemen bij de WOZ waarde mits de huurder huurbescherming heeft.
Dank voor je overzicht. Helaas mist er rechts een grote aftrek.
In de nieuwe situatie is er ook een heffingsvrij vermogen.

"Er blijft een vrijstelling op bezittingen van ongeveer 30.000 euro. Daarboven wordt spaargeld in principe belast, maar uitgaande van een ‘realistische’ rente. Bovendien komt er een drempel: de eerste 400 euro van het rendement is vrijgesteld van belasting."
https://www.businessinsid(...)plan-kabinet-risico/

Wat mij echter niet duidelijk is, is als er zowel geld staat bij sparen als bij beleggen. Van welke categorie wordt dan het heffingsvrije vermogen afgetrokken. Mag je dat naar eigen inzicht verdelen/ wordt het 50/50/ etc? Daar zal de overheid nog met toelichting moeten komen.


Edit: zoals hieronder toegelicht blijkt de 400 euro de vervanging te zijn voor de vrijstelling.

[ Bericht 5% gewijzigd door dyna18 op 09-09-2019 15:24:49 ]
pi_188861880
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2019 13:58 schreef Buurman_ het volgende:

[..]

Daar denkt de derde particuliere investeerder van de spijkenissestraat toch anders over...: “goede rente tegen een verantwoord risico".
Geeft nogmaals aan hoe je niet blind in elke voorstel kan stappen op vertrouwen in het platform.
Maar vooral zelf je huiswerk moet blijven doen :(
pi_188861952
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2019 13:26 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]

Waarom zouden grote spaarders eigenlijk ontzien moeten worden?

Ik snap dat het niet leuk is, maar het staat iedereen vrij om rendement te maken met zijn vermogen. Zeker wanneer je beschikking hebt over een significant kapitaal kan je wel wat risico nemen. Of zie ik hier iets over het hoofd?
Ik heb niet het idee dat hier een groep ontzien wordt.
Wat er hier vooral geprobeerd wordt om te bereiken is om het rendement op het vermogen te belasten. Maar dan zonder lastige berekeningen waarbij iedereen zijn exacte rendement moet weten.

Daarom wordt er voor gekozen om spaargeld en beleggingen tegen een veel realistischer rendement te belasten. Dat is voor iedereen gelijk.
Kiest iemand ervoor om zijn vermogen te gaan beleggen (in de ruimste zin van het woord) dan wordt iedereen voor dat tarief aangeslagen.
pi_188861963
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2019 14:40 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Dank voor je overzicht. Helaas mist er rechts een grote aftrek.
In de nieuwe situatie is er ook een heffingsvrij vermogen.

"Er blijft een vrijstelling op bezittingen van ongeveer 30.000 euro. Daarboven wordt spaargeld in principe belast, maar uitgaande van een ‘realistische’ rente. Bovendien komt er een drempel: de eerste 400 euro van het rendement is vrijgesteld van belasting."
https://www.businessinsid(...)plan-kabinet-risico/

Wat mij echter niet duidelijk is, is als er zowel geld staat bij sparen als bij beleggen. Van welke categorie wordt dan het heffingsvrije vermogen afgetrokken. Mag je dat naar eigen inzicht verdelen/ wordt het 50/50/ etc? Daar zal de overheid nog met toelichting moeten komen.
Artikel klopt niet helemaal. Alleen als het vermogen onder de 30.800 blijft is er geen heffing. Hierboven wordt je over het hele vermogen belast. De vermogensbestandsdelen worden dan tegen het fictieve tarief sparen en het fictieve tarief beleggen afgezet. De uitkomst wordt met 400 euro verlaagd. Vervolgens betaal je hierover 33% belasting.

De berekening van impact lijkt lijkt rechts de 400 euro te missen (is niet zichtbaar), maar deze is wel meegenomen in de berekening. De uitkomst klopt m.i.
pi_188862002
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2019 14:49 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Artikel klopt niet helemaal. Alleen als het vermogen onder de 30.800 blijft is er geen heffing. Hierboven wordt je over het hele vermogen belast. De vermogensbestandsdelen worden dan tegen het fictieve tarief sparen en het fictieve tarief beleggen afgezet. De uitkomst wordt met 400 euro verlaagd. Vervolgens betaal je hierover 33% belasting.

De berekening rechts lijkt de 400 euro te missen, maar deze is wel meegenomen in de berekening. De uitkomst klopt m.i.
Nog een kanttekening: het zijn de bezittingen die worden getoetst aan de drempel.
Pecunia non olet
pi_188862003
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2019 14:00 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Ik denk dat je hier te veel vanuit je eigen visie redeneert. Een zelfstandige zonder pensioen van 68 zal een andere beleggers horizon hebben als een 30 tiger die niet binnenkort over zijn pensioenspaargeld hoeft te beschikken.

Het is natuurlijk wel erg zuur als de bovengenoemde zelfstandige zijn spaargeld nodig voor pensioen ziet verdampen door een dan negatieve spaarrente en een vermogensrendementsheffing volgens de huidige maatstaven. Je moet deze man niet dwingen risicovol te beleggen op zijn leeftijd en met zijn beleggingshorizon.

Het is vermogensrendementsheffing dus geen vermogensbelasting! Geen rendement geen belasting!
Bij een negatieve spaarrente zou er in theorie ook een negatieve belasting moeten zijn ;)
Of in ieder geval zal het tarief nog verder zakken van 0,09 naar 0.

Let trouwens op dat ze deze regeling pas in 2022 willen laten starten.
Grote kans dat de rente dan weer heel anders is. Bijvoorbeeld weer 2 a 3%.
Dat is iets wat mij trouwens ergert aan deze hoezee stemming onder spaarders. Het lijkt nu allemaal wel erg leuk met een belastingtarief van 0.09 op sparen. Maar wanneer de rente gaat stijgen, gaat dit tarief net zo hard mee stijgen en kan daarmee nog hoger uitkomen dan het eerst was met zijn 4% als maatstaf!
pi_188862045
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2019 14:52 schreef dyna18 het volgende:
Bij een negatieve spaarrente zou er in theory ook een negatieve belasting moeten zijn ;)
Of in ieder geval zal het tarief nog verder zakken van 0,09 naar 0.
Klopt. Als de rente verder zakt zou de 0,09% ook naar beneden moeten. Waarschijnlijk gaat deze niet helemaal naar 0,0% omdat ook bij sparen rentes zullen blijven boven de 0,00% (langjarige deposito's)
pi_188862056
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2019 14:49 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Artikel klopt niet helemaal. Alleen als het vermogen onder de 30.800 blijft is er geen heffing. Hierboven wordt je over het hele vermogen belast. De vermogensbestandsdelen worden dan tegen het fictieve tarief sparen en het fictieve tarief beleggen afgezet. De uitkomst wordt met 400 euro verlaagd. Vervolgens betaal je hierover 33% belasting.

De berekening van impact lijkt lijkt rechts de 400 euro te missen (is niet zichtbaar), maar deze is wel meegenomen in de berekening. De uitkomst klopt m.i.
Ah ok. Goed punt. In de kamerbrief van de staatssecretaris valt dit inderdaad terug te lezen.
Dus de 400 euro vervangt dus eigenlijk de aftrek voor heffingsvrij vermogen.
pi_188862062
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2019 14:52 schreef obligataire het volgende:

[..]

Nog een kanttekening: het zijn de bezittingen die worden getoetst aan de drempel.
Ligt eraan wat de definitie is van bezittingen. Lang niet alle bezittingen staat gelijk aan vermogen.
pi_188862196
In deze VRH discussie is wat mij betreft de enigste "eerlijke" manier van belasten een percentage op het behaalde rendement.
Waar de volgende discussie (om het hier een beetje on topic te houden) natuurlijk weer losbarst: hoe berekenen we ons rendement in combinatie met defaults?
Voor mijzelf schrijf ik het openstaande bedrag direct volledig af zodra een project door een platform als default gemeld wordt, of 3 maanden achterloopt: ik schrijf af als aan 1 van deze 2 voorwaarden voldaan wordt.
Ben benieuwd hoe de belastingdienst dit ziet. Iemand hier ervaring mee?
pi_188862305
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2019 14:40 schreef dyna18 het volgende:
Er blijft een vrijstelling op bezittingen van ongeveer 30.000 euro
Neen, er komst wel een vrijstelling van eur 400 niet te betalen belasting, maar reeds vanaf de eerste euro boven het drempelvedrag gaat er gerekend worden.
https://www.rijksoverheid(...)hervorming-box-3.jpg
pi_188862395
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2019 14:40 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Dank voor je overzicht. Helaas mist er rechts een grote aftrek.
In de nieuwe situatie is er ook een heffingsvrij vermogen.

"Er blijft een vrijstelling op bezittingen van ongeveer 30.000 euro. Daarboven wordt spaargeld in principe belast, maar uitgaande van een ‘realistische’ rente. Bovendien komt er een drempel: de eerste 400 euro van het rendement is vrijgesteld van belasting."
https://www.businessinsid(...)plan-kabinet-risico/

Wat mij echter niet duidelijk is, is als er zowel geld staat bij sparen als bij beleggen. Van welke categorie wordt dan het heffingsvrije vermogen afgetrokken. Mag je dat naar eigen inzicht verdelen/ wordt het 50/50/ etc? Daar zal de overheid nog met toelichting moeten komen.
Het heffingsvrije vermogen vervalt idd boven de drempel.
Tevens heb ik in de nieuwe berekening wel rekening gehouden met de 400 euro vrijstelling.
Overzicht klopt volgens mij dus (helaas!) wel..
pi_188862407
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2019 14:49 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Artikel klopt niet helemaal. Alleen als het vermogen onder de 30.800 blijft is er geen heffing. Hierboven wordt je over het hele vermogen belast. De vermogensbestandsdelen worden dan tegen het fictieve tarief sparen en het fictieve tarief beleggen afgezet. De uitkomst wordt met 400 euro verlaagd. Vervolgens betaal je hierover 33% belasting.

De berekening van impact lijkt lijkt rechts de 400 euro te missen (is niet zichtbaar), maar deze is wel meegenomen in de berekening. De uitkomst klopt m.i.
Die 400 euro zit idd in de formule verwerkt.
pi_188862413
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2019 15:05 schreef ETphonehome het volgende:
Ben benieuwd hoe de belastingdienst dit ziet. Iemand hier ervaring mee?
Geen ervaring mee, maar de AFM heeft de crowdfundingsector op 30 december 2016 opgeroepen om betalingsachterstanden vanaf 90 dagen af te boeken.
pi_188862517
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2019 15:25 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Geen ervaring mee, maar de AFM heeft de crowdfundingsector op 30 december 2016 opgeroepen om betalingsachterstanden vanaf 90 dagen af te boeken.
GvE en KoM, om maar twee platformen te noemen, doen dit niet (of in ieder geval niet structureel). Mijn nog te ontvangen aflossing volgens GvE berekening is veel hoger als volgens mijn eigen berekening: GvE schrijft alleen de vervallen termijnen af.
Bij KoM heb ik ook een default project die door hen (na ruim 2 jaar) nog steeds niet als default gerekend wordt.

"Geen ervaring mee" schrijf je: ben jij zo goed in het selecteren van projecten dat je nog geen defaults heb?
pi_188862556
Kunnen we het weer over CF hebben in deze thread? Er is een andere thread voor het belastingvoorstel, of maak een nieuw topic aan. Is niet zo handig om nu door pagina's offtopic reacties te moeten scrollen over een proefballonnetje dat pas over 2 jaar relevant wordt (ja ik weet dat sommige CF langer lopen en het dus relevant kan worden).
pi_188862570
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2019 15:05 schreef ETphonehome het volgende:
In deze VRH discussie is wat mij betreft de enigste "eerlijke" manier van belasten een percentage op het behaalde rendement.
Waar de volgende discussie (om het hier een beetje on topic te houden) natuurlijk weer losbarst: hoe berekenen we ons rendement in combinatie met defaults?
Voor mijzelf schrijf ik het openstaande bedrag direct volledig af zodra een project door een platform als default gemeld wordt, of 3 maanden achterloopt: ik schrijf af als aan 1 van deze 2 voorwaarden voldaan wordt.
Ben benieuwd hoe de belastingdienst dit ziet. Iemand hier ervaring mee?
Sommige platformen schrijven alleen de gemiste betalingen af (en dat pas na 90 dagen).
Toekomstige betalingen zetten ze wel nog op je saldo.

Zelf corrigeer ik dat altijd in de belastingaangifte. Op het moment dat een project 90 dagen niet meer betaald schrijf ik de hele uitstaande som voor 100% af.
pi_188862588
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2019 15:34 schreef TechLight het volgende:
Kunnen we het weer over CF hebben in deze thread? Er is een andere thread voor het belastingvoorstel, of maak een nieuw topic aan. Is niet zo handig om nu door pagina's offtopic reacties te moeten scrollen over een proefballonnetje dat pas over 2 jaar relevant wordt (ja ik weet dat sommige CF langer lopen en het dus relevant kan worden).
Dit gaat ook over CrowdFunding en is naar mijn idee niet off-topic. Ik vind het een interessante discussie, omdat deze op meerdere vlakken invloed gaat hebben op CF.
pi_188862596
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2019 15:31 schreef ETphonehome het volgende:
"Geen ervaring mee" schrijf je: ben jij zo goed in het selecteren van projecten dat je nog geen defaults heb?
Geer ervaring met discussie met Belastingdienst over afboeken van defaults.
pi_188863179
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2019 13:49 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

Laten we het hopen ja, al merk ik ook veel bijval voor de nieuwe plannen.

Ik weet alleen niet of CF dan nog wel loont voor me.
ik heb het idee dat de bijval vooral komt uit de hoek die nauwelijks geinformeerd lijkt.

De media hebben nou nog niet echt een goed beeld geschetst wat de effecten ervan zijn (en hoe tijdelijk de 440k kan zijn) en veel mensen lezen dan alleen de grens is nu 440k.

De grens is echter geen 440k maar 'slechts' 400 euro correctie op het rendement nogal een groot verschil.
pi_188863233
dubbel
pi_188863242
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2019 16:10 schreef jsuijker het volgende:

[..]

ik heb het idee dat de bijval vooral komt uit de hoek die nauwelijks geinformeerd lijkt.

De media hebben nou nog niet echt een goed beeld geschetst wat de effecten ervan zijn (en hoe tijdelijk de 440k kan zijn) en veel mensen lezen dan alleen de grens is nu 440k.

De grens is echter geen 440k maar 'slechts' 400 euro heffing nogal een groot verschil.
Inderdaad. Bij 3% spaarrente is het heffingvrije vermogen nog maar 13.000.
En mocht de rente echt flink gaan stijgen, dan is iedereen vele malen duurder uit dan die 4% waar iedereen nu zo tegen loopt te protesteren.
pi_188863291
Groothandel in basics op ccf/Knab
https://www.collincrowdfund.nl/dmk-design/
pi_188863292
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2019 16:15 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Inderdaad. Bij 3% spaarrente is het heffingvrije vermogen nog maar 13.000.
En mocht de rente echt flink gaan stijgen, dan is iedereen vele malen duurder uit dan die 4% waar iedereen nu zo tegen loopt te protesteren.
en het wegvallen van het heffingsvrije vermogen (van 30k per fiscaal partner) maar nu dus aangeslagen worden voor het gehele vermogen (excl de eerste 400 rendement) lijkt ook niet echt door te dringen (het heffingsvrije vermogen is nu een drempelwaarde geworden, 1 euro hierboven kan dus een groot verschil maken).

heeft iemand al gelezen of de eerste 400 rendement ook per fiscaal partner is?
pi_188863304
dubbel
pi_188864358
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2019 14:56 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Ligt eraan wat de definitie is van bezittingen. Lang niet alle bezittingen staat gelijk aan vermogen.
Vermogen is in zijn algemeenheid bezittingen minus schulden. Dus met schulden houd je bij de toetsing aan het vrijgestelde bedrag, geen rekening.
Pecunia non olet
pi_188864692
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2019 14:52 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Bij een negatieve spaarrente zou er in theorie ook een negatieve belasting moeten zijn ;)
Of in ieder geval zal het tarief nog verder zakken van 0,09 naar 0.

Let trouwens op dat ze deze regeling pas in 2022 willen laten starten.
Grote kans dat de rente dan weer heel anders is. Bijvoorbeeld weer 2 a 3%.
Dat is iets wat mij trouwens ergert aan deze hoezee stemming onder spaarders. Het lijkt nu allemaal wel erg leuk met een belastingtarief van 0.09 op sparen. Maar wanneer de rente gaat stijgen, gaat dit tarief net zo hard mee stijgen en kan daarmee nog hoger uitkomen dan het eerst was met zijn 4% als maatstaf!
Bij sparen lijken ze uit te gaan van wat ongeveer het rendement in een bepaald jaar is.

Ik vraag me af hoe dat bij beleggingen zit.
Is die 5,33% een soort langjarig gemiddelde of is dat ook steeds ongeveer het rendement in een bepaald jaar?
Als het dat laatste is, wat gaan ze dan doen in een jaar dat de beurskoersen 30% omlaag gaan?
pi_188865392
CBS langjarig gem
pi_188867284
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2019 15:36 schreef dyna18 het volgende:
Dit gaat ook over CrowdFunding en is naar mijn idee niet off-topic. Ik vind het een interessante discussie, omdat deze op meerdere vlakken invloed gaat hebben op CF.
Kan best interessant zijn voor sommigen, maar daar is dus een ander topic voor. Ik 'mocht' hier eerder ook niet over Estateguru praten, terwijl dat toch CF is, notabene van dezelfde vorm als waar het hier meestal over gaat (namelijk vastgoed). Een post over voorgestelde belastingregels af en toe specifiek voor CF is echt niet zo'n ramp, maar de hele verdere discussie hoort in een ander topic. Maar goed, ik zal daar dan ook niet meer verder op in gaan, want dat is ook off topic ;)
pi_188867643
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2019 19:41 schreef TechLight het volgende:
Ik 'mocht' hier eerder ook niet over Estateguru praten
Sorry dat ik hier even op inhaak, maar dat heb ik dus nooit begrepen. Wat is nu het fundamentele verschil tussen estateguru, sameningeld en crowdrealestate waardoor de eerste hier niet past en de tweede wel? In mijn beleving gaan ze alle drie over investeringen in (per investering gescpecificeerd) vastgoed en is er één buitenlands platform, al biedt één van die andere twee ook zeer regelematig buitenlands vastgoed aan. Er is er één die auto invest aanbiedt, als dat niet past bij crowdfunding dan moet bijvoorbeeld ook hcn hier niet meer aan de orde komen, dat lijkt me niet wenselijk dus dat kenmerk kan het ook niet zijn.

Oftwel, kan iemand (bij voorkeur degene(n) die blijkbaar van mening was dat estateguru hier het niet paste, btw, misschien dan ook de openingpost laten aanpassen aan die mening?) ons nu eens helder uitleggen wat de objectieve criteria zijn? (in relatie tot bovenstaande)
pi_188869342
Op October staat nu ook een lening open voor 24 mnd tegen 6,2%. Het betreft de pitch P2I. Het aardige is dat de lening in categorie B+ staat, maar de drie specifieke indicatoren wijzen alle drie een A aan. Ik vind dat bijzonder, maar het is niet de eerste keer dat de drie specifieke indicatoren moeilijk op te tellen zijn tot de eindscore van de analist. Hoe dat verder ook zij: omdat deze kortlopende leningen een relatief hoge rente biedt voor deze risico-categorie, noem ik hem hier toch even.
pi_188869841
Zitten jullie ook in Mintos? Rentes van 10% en hoger met buyback garantie. Wat is het addertje?
pi_188870285
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2019 20:02 schreef tnhb het volgende:

[..]

Sorry dat ik hier even op inhaak, maar dat heb ik dus nooit begrepen. Wat is nu het fundamentele verschil tussen estateguru, sameningeld en crowdrealestate waardoor de eerste hier niet past en de tweede wel? In mijn beleving gaan ze alle drie over investeringen in (per investering gescpecificeerd) vastgoed en is er één buitenlands platform, al biedt één van die andere twee ook zeer regelematig buitenlands vastgoed aan. Er is er één die auto invest aanbiedt, als dat niet past bij crowdfunding dan moet bijvoorbeeld ook hcn hier niet meer aan de orde komen, dat lijkt me niet wenselijk dus dat kenmerk kan het ook niet zijn.

Oftwel, kan iemand (bij voorkeur degene(n) die blijkbaar van mening was dat estateguru hier het niet paste, btw, misschien dan ook de openingpost laten aanpassen aan die mening?) ons nu eens helder uitleggen wat de objectieve criteria zijn? (in relatie tot bovenstaande)
P2p gaat met name over de p2p platforms en dit topic gaat met name over de projecten op crowdfund platforms ( en dus veel minder over de platforms)

Dat is iig mijn beeld ( daarom ook mijn voorkeur om de VRH apart te behandelen... Die discussie gaat medio 2020 verder spelen, als het voorstel in de 2de kamer wordt behandeld)
pi_188870960
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2019 21:12 schreef Groepfunder het volgende:
Op October staat nu ook een lening open voor 24 mnd tegen 6,2%. Het betreft de pitch P2I. Het aardige is dat de lening in categorie B+ staat, maar de drie specifieke indicatoren wijzen alle drie een A aan. Ik vind dat bijzonder, maar het is niet de eerste keer dat de drie specifieke indicatoren moeilijk op te tellen zijn tot de eindscore van de analist. Hoe dat verder ook zij: omdat deze kortlopende leningen een relatief hoge rente biedt voor deze risico-categorie, noem ik hem hier toch even.
Kan weinig zien zonder account. Wat voor zekerheden zijn er bij october?
pi_188871769
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2019 21:28 schreef xaban06 het volgende:
Zitten jullie ook in Mintos? Rentes van 10% en hoger met buyback garantie. Wat is het addertje?
Een aantal (waaronder ikzelf) wel ja. Buyback garantie is geen absolute zekerheid. Veel van de loan originators zijn financieel zwak en de kans bestaat dat er een aantal omvallen zodra het economisch minder gaat. Meer over Mintos in het p2p topic.
pi_188876101
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2019 22:04 schreef jsuijker het volgende:

[..]

Kan weinig zien zonder account. Wat voor zekerheden zijn er bij october?
Geen volgens mij. Ik vind de rente dan ook niet zo interessant. Maar ik begrijp de cijfers ook niet, de rekensom balanstotaal = Eigen vermogen + Vreemd vermogen gaat blijkbaar hier niet op. Wat zie ik over het hoofd?

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
x ¤1.000    31/12/2016    31/12/2017    31/12/2018
Aantal maanden    12    12    12
Omzet    9.025    13.693    43.602
Omzetverandering    N/A    51,72%    218,43%
EBITDA Marge    15% - 20%    15% - 20%    5% - 10%
Nettoresultaat    5 - 10 %    5 - 10 %    5 - 10 %
Terugbetalingscapaciteit    5,08    1,37    1,47
Eigen vermogen    1.270    2.394    3.445
Balanstotaal    10.272    56.303    51.030
Netto Schuld / EBITDA    2,20*    0,22*    1,53*
Netto Schuld / Eigen Vermogen    284,25%    21,43%    185,02%
Eigen Vermogen / Balanstotaal    12,36 %    4,25 %    6,75 %
Werkkapitaalbehoefte    284    1219    269

Edit: Als de schulden 1,8502 * 3445 = 6374 zijn, wat is dan de rest van het balanstotaal? Voorzieningen van 41mio?

[ Bericht 2% gewijzigd door gaanmetdiebanaan op 10-09-2019 11:04:40 ]
pi_188878025
Ik heb bij GvE een project welke al vanaf mei op; Overdracht gerechtsdeurwaarder staat,ik vind het vreemd dat er dan geen vervolg actie komt. Maar zal wel normaal bij onze vrienden van t bureau zijn..
pi_188879170
Om kwaliteit, professionaliteit en transparantie in de mkb financieringsmarkt te bevorderen, komt Stichting MKB Financiering met het keurmerk Erkend MKB Financier. Dit keurmerk ontvangt een mkb financier bij het voldoen aan de belangrijkste eisen op het gebied van verantwoord en passend financieren van mkb ondernemers en ZZP'ers. Stichting MKB Financiering heeft vandaag de eerste 11 financiers bekend gemaakt die het keurmerk hebben ontvangen.

Via microkrediet, crowdfunding, leasing, direct lending en factoring komt er steeds meer financiering beschikbaar voor het mkb. Voor ondernemers en adviseurs is het echter lastig om inzicht te krijgen in de kwaliteit en professionaliteit van deze aanbieders.

Stichting MKB Financiering (SMF) heeft om die reden het initiatief genomen om in overleg met ondernemersnetwerken, toezichthouders, banken en non-bancaire financiers een gedragscode op te stellen voor verantwoord en passend financieren. Deze Gedragscode MKB Financiers is op 3 april gepubliceerd, waarna de eerste financiers zich hebben gemeld voor een onafhankelijke audit. Financiers die voldoen aan de gedragscode en de audit positief afronden, ontvangen het keurmerk Erkend MKB Financier.

De afgelopen maanden is bij de eerste groep mkb financiers getoetst of zij voldoen aan de eisen in de gedragscode. De audit is uitgevoerd door Jaap Koelewijn als onafhankelijk expert en bestuurslid van SMF.

Jaap Koelewijn, deeltijd hoogleraar Corporate Finance aan Nyenrode en bestuurder Governance SMF die de audit heeft uitgevoerd: "Tijdens de uitgevoerde audits heb ik niet alleen gelet op de kwaliteit van de formele processen, maar ook op de intrinsieke motivatie om verantwoord te financieren. Ik was positief verrast over deze eerste groep van financiers die goed kijken naar de juiste manier om financiering in de financieringsmix op te nemen voor het mkb."

Tijdens de audit zijn de financiers onder andere getoetst op gehanteerde maximale rentetarieven, actieve transparantie over kosten en vergoedingen die betaald worden aan adviseurs, niet misleidende communicatie, passend en verantwoord financieren en het vragen van passende zekerheden.

Uiteindelijk ontvangen 11 organisaties als eerste het keurmerk. Dit zijn
• Boozt24
• Collin Crowdfund
• Dynamic Credit
• Fiduciam
• FundIQ
• Geldvoorelkaar
• NPEX
• October
• Qredit
• Voldaan.

Jaarlijks wordt gecontroleerd of de financiers nog voldoen aan de eisen van het keurmerk. Het bestuur van SMF zal toezien op naleving van de uitgangspunten. Op basis van ontwikkelingen in de markt kunnen de voorwaarden voor de gedragscode en bijbehorend keurmerk verder worden aangescherpt.
pi_188881472
Motorschip Robla (KoM) is netjes terugbetaald
quote:
Beste investeerders,
Aan het einde van de looptijd wil ik jullie bedanken voor het beschikbaar stellen van jullie geld voor mijn project ms Amber.

Ik vind crowdfunding de manier om een project te financieren , nu er geen verschil meer is tussen de banken onderling . En naar mijn mening geen enkele binding of ervaring hebben met het project .
De ING bank vertelde mij dat alle krediet aanvragen naar een en dezelfde afdeling gaan . Die dan beoordeeld worden door een persoon die op dat moment beschikbaar is . Bij crowdfunding maakt elke investeerder zijn eigen afweging,zonder een af vink lijstje zoals de banken hanteren .

Met vriendelijke groet Guus
pi_188881488
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2019 16:45 schreef djh77 het volgende:
Motorschip Robla (KoM) is netjes terugbetaald
[..]

Ik kreeg de update ook. Mijn eerste scheepje waar ik mijn geld weer op het droge heb.
pi_188881539
5,5% voor een bedrijfsauto. Pffff
https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=20073
pi_188881588
Gve gaat fnc en Collin direct achterna
quote:
Met ingang van de nieuwe website presenteren wij Geldvoorelkaar24, een versnelde dienstverlening waarmee u binnen 24 uur uitsluitsel kunt krijgen over onze financieringsmogelijkheden voor uw relatie.

Binnen 24 uur duidelijkheid over de kredietaanvraag
Via een nieuw en efficiënt beoordelingsproces kunnen wij binnen 24 uur vaststellen of uw aanvraag is goedgekeurd en in aanmerking komt voor financiering via Geldvoorelkaar.nl. Geldvoorelkaar24 is bedoeld voor bestaande bedrijven met aanvragen tot ¤ 125.000, waarbij de gevraagde documentatie compleet is aangeleverd.

Snel en duidelijk; wel zo fijn voor uw klanten en relaties!
pi_188881872
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2019 16:45 schreef djh77 het volgende:
Motorschip Robla (KoM) is netjes terugbetaald
[..]

Mooi, weer een KOM project in de pocket!
Zo zie je maar weer dat zo'n roeptoeter die hier op het forum toen der tijd Guus Admiraal zwart probeerde te maken terecht genegeerd is.
pi_188882081
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2019 16:50 schreef djh77 het volgende:
5,5% voor een bedrijfsauto. Pffff
https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=20073
Veel te laag inderdaad. Op Funding Circle zou dit waarschijnlijk 15% zijn geweest.
Ik denk dat ze beter de rente omhoog hadden kunnen gooien dan 10% korting te geven op een set barbiepoppen naar keuze.
pi_188882555
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2019 16:50 schreef djh77 het volgende:
5,5% voor een bedrijfsauto. Pffff
https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=20073
En als zekerheid wordt de auto NIET in onderpand gegeven ????
pi_188882945
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2019 18:02 schreef zeeland6 het volgende:

[..]

En als zekerheid wordt de auto NIET in onderpand gegeven ????
En als GVE de auto's wel in onderpand neemt vergeten ze de eigendomspapieren in te nemen. Als het mis dreigt te gaan wordt de auto verkocht en is de opbrengst al verdwenen. Dat heb i k al meegemaakt bij uitwinning van een andere pitch.

Overigens is ook nu weer de halfmaandelijkse uitkering wel aangekondigd maar niet uitbetaald.
pi_188882964
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2019 18:29 schreef bridgetofar het volgende:

[..]

En als GVE de auto's wel in onderpand neemt vergeten ze de eigendomspapieren in te nemen. Als het mis dreigt te gaan wordt de auto verkocht en is de opbrengst al verdwenen. Dat heb i k al meegemaakt bij uitwinning van een andere pitch.

Overigens is ook nu weer de halfmaandelijkse uitkering wel aangekondigd maar niet uitbetaald.

  dinsdag 10 september 2019 @ 18:35:17 #299
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_188883014
quote:
Overigens is ook nu weer de halfmaandelijkse uitkering wel aangekondigd maar niet uitbetaald.
Ben ik dan een uitzondering? Staat bij mij keurig op de rekening.
pi_188883015
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2019 16:50 schreef djh77 het volgende:
5,5% voor een bedrijfsauto. Pffff
https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=20073
Je kunt het geld beter in Lender & Spender steken voor een betere spreiding...
Pecunia non olet
pi_188883305
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2019 18:35 schreef crowd-fundi het volgende:
Ben ik dan een uitzondering? Staat bij mij keurig op de rekening
Misschien, ik heb ondanks aankondiging ook nog niets gezien, maar de banken zijn tegenwoordig niet meer zo snel ;-)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')