abonnement Unibet Coolblue
pi_188768696
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 september 2019 10:56 schreef Jaco078 het volgende:
Een korte gedachte wil ik met jullie delen. Ik heb 49 collin projecten. 3 zijn/ gaan er nu default. Dit betekent dat het tot nu toe gerealiseerd rendement verdampt tegen de defaults. Alle leningen kenden geen hypothecaire dekking.
Van mijn investeringen met hyp.dekking is de rente lager, maar nog geen problemen. Voor mij is dit wel een leerpunt om in principe geen leningen meer mee te pakken zonder hyp. Zekerheid.

Hoe relateert dit verhaal met jullie collin portefeuille?
yup heel herkenbaar. Enkele probleem projecten kunnen je hele rendement negatief maken.
Het helpt ook niet mee dat maar weinig platforms een goede recovery hebben.

Zelf investeer ik bijna niets meer in crowd funding, met uitzondering van inderdaad vastgoed met een hypothecaire zekerheid. Ik vind het risico te hoog tov de rente die je krijgt.
Daarnaast ben ik bang dat met een economische crisis het aantal projecten dat in de problemen komt nog wel eens flink zou kunnen stijgen.
pi_188768777
quote:
14s.gif Op dinsdag 3 september 2019 11:41 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Het blijkt natuurlijk een persoonlijke inschatting die ik doe op een aantal aannames. Daarnaast kun je er geen rechten aan ontlenen :7

Schijf 1A geeft momenteel maar 4,30% bruto rendement maar je zult altijd het overgrote deel van je investering terug krijgen (mits bijvoorbeeld het onderpand niet verloren gaat en de opstal verzekering niet op orde blijkt te zijn).

Voor een kwart procent meer kun je kiezen voor schijf 1B waarbij de kans klein is dat je je investering niet (gedeeltelijk) terug krijgt. Bij deze schijf is er echter wel een kleine kans om je gehele inleg kwijt te raken.

Dan gaan we naar schijf 2. Deze zou mijn persoonlijke voorkeur hebben (na schijf 1A) om in te investeren. Bij schijf 2 maakt de rente een flinke sprong omhoog naar momenteel 6% (1,45% hoger dan 1B). De kans is vrij klein dat je je investering niet (gedeeltelijk) terug krijgt. Ook bij deze schijf is er echter wel een beperkte kans om je gehele inleg kwijt te raken.

En dan hebben we nog schijf 3. Met momenteel 6,75% een mooie rente met als de huizenmarkt tegen zit een aanzienlijk risico om je investering geheel of gedeeltelijk kwijt te raken.

Bij nagenoeg alle leningen is er daarnaast natuurlijk de H.A. Wat de waarde hiervan is blijft moeilijk in te schatten maar blijkt vaak overschat.

Kort door de bocht:
1A lage bruto rente maar nagenoeg zeker je inleg terug.
1B lage bruto rente en een kans om je inleg geheel of gedeeltelijk kwijt te raken.
2 behoorlijke rente en een kans om je inleg geheel of gedeeltelijk kwijt te raken.
3 “hoge” rente en een wat grotere kans om je inleg geheel of gedeeltelijk kwijt te raken.

Mijn persoonlijke voorkeur 1A (daarna eventueel 2 dan 3 en daarna 1B).
Dank voor je analyse.
Zelf investeer ik 50/50 in schijf 1A en schijf 3 om zo het risico te spreiden. Schrijf 3 heeft inderdaad het hoogste risico. In de praktijk moet nog uitwijzen hoe vaak het voor zal komen dat een project in de problemen komt. Vaak hebben leningnemers een vastgoed portefeuille met meerdere panden waardoor er vaak wel geld te halen valt mocht dit betreffende pand in de problemen komen.

MBT schijf 2 zie ik de risico's iets hoger. Ik zie schijf 2 en 3 in risico allebei als 'hoger'. Mocht het namelijk fout gaan dan gaat bijna al het geld + recovery kosten richting schijf 1. Dit kan zomaar 95% van de leensom zijn aangezien de kosten +30% mogen zijn. Daarom is ook bij schijf 2 in een worst-case scenario het risico 'hoger'.
pi_188768902
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2019 12:07 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Dank voor je analyse.
Zelf investeer ik 50/50 in schijf 1A en schijf 3 om zo het risico te spreiden. Schrijf 3 heeft inderdaad het hoogste risico. In de praktijk moet nog uitwijzen hoe vaak het voor zal komen dat een project in de problemen komt. Vaak hebben leningnemers een vastgoed portefeuille met meerdere panden waardoor er vaak wel geld te halen valt mocht dit betreffende pand in de problemen komen.

MBT schijf 2 zie ik de risico's iets hoger. Ik zie schijf 2 en 3 in risico allebei als 'hoger'. Mocht het namelijk fout gaan dan gaat bijna al het geld + recovery kosten richting schijf 1. Dit kan zomaar 95% van de leensom zijn aangezien de kosten +30% mogen zijn. Daarom is ook bij schijf 2 in een worst-case scenario het risico 'hoger'.
Is er al een vastgoed onderpand verkocht voor een crowdfund project? En wat was daarbij de recovery?
pi_188768926
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2019 12:20 schreef PON het volgende:

[..]

Is er al een vastgoed onderpand verkocht voor een crowdfund project? En wat was daarbij de recovery?
Druivenstraat 25 – 31, 4816 KB Breda wordt op dit moment verkocht door de curator tbv de investeerders van collin crowdfund.
pi_188768943
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2019 12:07 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Dank voor je analyse.
Zelf investeer ik 50/50 in schijf 1A en schijf 3 om zo het risico te spreiden. Schrijf 3 heeft inderdaad het hoogste risico. In de praktijk moet nog uitwijzen hoe vaak het voor zal komen dat een project in de problemen komt. Vaak hebben leningnemers een vastgoed portefeuille met meerdere panden waardoor er vaak wel geld te halen valt mocht dit betreffende pand in de problemen komen.

MBT schijf 2 zie ik de risico's iets hoger. Ik zie schijf 2 en 3 in risico allebei als 'hoger'. Mocht het namelijk fout gaan dan gaat bijna al het geld + recovery kosten richting schijf 1. Dit kan zomaar 95% van de leensom zijn aangezien de kosten +30% mogen zijn. Daarom is ook bij schijf 2 in een worst-case scenario het risico 'hoger'.
Ik denk ook dat de kans klein is dat een project in de problemen komt. Als dit onverhoopt toch gebeurt bij maar 2 of 3 van de 100 projecten dan ben je je rentevoordeel al kwijt. Hiervoor heb je in veel gevallen bij SiG maar 1 leningnemer nodig die in de problemen komt aangezien veel leningnemers meerdere hypotheken hebben lopen.

Ik zie de woning markt voorlopig overigens nog niet instorten. Bij bedrijfspanden en kantoorpanden ligt het risico natuurlijk weer hoger.
pi_188768988
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2019 12:23 schreef KrekelJapie het volgende:
Druivenstraat 25
Dank. Zal voor dit kantoorpand wellicht wel lastiger zijn dan voor woningen.
pi_188769452
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2019 12:23 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Druivenstraat 25 – 31, 4816 KB Breda wordt op dit moment verkocht door de curator tbv de investeerders van collin crowdfund.
Zit ook in dit project (Collin) , zie evenwel pand niet meer op funda in business of ergens anders staan.
Zie onderstaand passage uit het verslag vd curator v 13aug19
Weet iemand meer omtrent de status? Geen update of statusbericht meer ontvangen van Collin sinds de uitspraak vh failliet,.....zucht :O :O

Gezien de hoogte vd Collin schuld icm het hypo recht / waarde van het pand, zou het voor de Collin ers in dit project goed moeten komen. Maar wat communicatie vanuit Collin zou wel prettig zijn, nu zit ik zelf maar de verslagen te volgen vd curator

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 4% gewijzigd door peterc op 03-09-2019 13:17:08 ]
pi_188769742
quote:
12s.gif Op maandag 2 september 2019 11:09 schreef peterc het volgende:
> +8 days overdue bij Collin is
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
status 24 of 60 to go, misschien vakantie-perikelen, toch opvallend, verwacht dat Collin ff belt naar de heren D & vD
Ook van de heren nog geen ¤ zichtbaar :O :O
pi_188769828
quote:
12s.gif Op dinsdag 3 september 2019 13:01 schreef peterc het volgende:

[..]

Zit ook in dit project (Collin) , zie evenwel pand niet meer op funda in business of ergens anders staan.
Zie onderstaand passage uit het verslag vd curator v 13aug19
Weet iemand meer omtrent de status? Geen update of statusbericht meer ontvangen van Collin sinds de uitspraak vh failliet,.....zucht :O :O

Gezien de hoogte vd Collin schuld icm het hypo recht / waarde van het pand, zou het voor de Collin ers in dit project goed moeten komen. Maar wat communicatie vanuit Collin zou wel prettig zijn, nu zit ik zelf maar de verslagen te volgen vd curator

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hmmm opvallend dat de 2e hypotheekhouder de recovery kan blokkeren.
pi_188769863
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2019 12:00 schreef dyna18 het volgende:

[..]

yup heel herkenbaar. Enkele probleem projecten kunnen je hele rendement negatief maken.
Het helpt ook niet mee dat maar weinig platforms een goede recovery hebben.

Zelf investeer ik bijna niets meer in crowd funding, met uitzondering van inderdaad vastgoed met een hypothecaire zekerheid. Ik vind het risico te hoog tov de rente die je krijgt.
Daarnaast ben ik bang dat met een economische crisis het aantal projecten dat in de problemen komt nog wel eens flink zou kunnen stijgen.
Mijn overall R bij crowdfunding is nog prima; >+250 proj waarvan >+30 gefinisht. Enkel bij Collin >+20 projecten, zit ik op een K..Rendement van circa 2%. Met name door het beruchte faillissement van Business Compleet, na 4 mnd toko op de fles, centjes naar de ABNAMRO.

Was net weer een beetje naar een acceptabel R aan het kruipen, komt Melo / Abbinaya erover heen. Alhoewel hier zeker de resterende inleg terug moet komen, gezien hypo op de Druivenstraat in Breda. En nu ook maar hopen op de ¤ van
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
de heren D.. & vD.
pi_188769869
De bolletjes op FNC zijn weer ingekleurd.
pi_188770024
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2019 13:29 schreef OpDieFiets het volgende:
De bolletjes op FNC zijn weer ingekleurd.
Op welke manier hou jij de projecten bij?
pi_188770051
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2019 13:26 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Hmmm opvallend dat de 2e hypotheekhouder de recovery kan blokkeren.
Ze kunnen het niet oneindig blokkeren, maar het zorgt wel voor enorm veel vertraging.
En het risico dat de eerdere geïnteresseerde afhaakt. Gelukkig is de schuld aan de crowd in verhouding tot de waarde van het kantoorpand vrij laag en zal het uiteindelijk wel goed komen.

Maar zie hier het voorbeeld dat er voor een crowdfundings-platform ook nog specifieke kennis komt kijken om op de juiste manier hypothecaire zekerheden te vestigingen en uit te winnen. Neem aan dat Collin in het vervolg niet zomaar op eigen houtje toestemming geeft voor een 2de hypotheek.
pi_188770402
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2019 13:41 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Op welke manier hou jij de projecten bij?
In het geval van FNC: moeizaam ;)
In eerste instantie door te kijken hoeveel projecten hebben betaald en hoeveel ik er had verwacht. Vervolgens wacht ik de bolletjes update af om te zien welke projecten echt te laat zijn. Meestal zijn dit steeds dezelfde projecten, die (edit: tot nu toe ;) )uiteindelijk altijd wel weer betalen.
Eens in de zoveel tijd (1-2 maanden) voeg ik alle ontvangen bedragen toe aan een excel bestand met een tabblad per platform. Daar kan ik per project zien hoeveel ik in totaal heb ontvangen.
pi_188770655
quote:
12s.gif Op dinsdag 3 september 2019 13:01 schreef peterc het volgende:

[..]

Zit ook in dit project (Collin) , zie evenwel pand niet meer op funda in business of ergens anders staan.
Zie onderstaand passage uit het verslag vd curator v 13aug19
Weet iemand meer omtrent de status? Geen update of statusbericht meer ontvangen van Collin sinds de uitspraak vh failliet,.....zucht :O :O

Gezien de hoogte vd Collin schuld icm het hypo recht / waarde van het pand, zou het voor de Collin ers in dit project goed moeten komen. Maar wat communicatie vanuit Collin zou wel prettig zijn, nu zit ik zelf maar de verslagen te volgen vd curator

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik zie dat een partner van geldvoorelkaar gevestigd is in het pand dat namens collin crowdfund verkocht wordt. Hoe klein is de wereld...

[ Bericht 3% gewijzigd door KrekelJapie op 03-09-2019 14:37:41 ]
pi_188770917
Oplichter in the house bij investormatch (B*r*t** C*ff**)
-----------------------
Wij hebben aangifte gedaan tegen de ondernemer. Tijdens deze aangifte bleek dat er de afgelopen jaren meerdere keren aangifte van oplichting en valsheid in geschriften is gedaan tegen dhr. B*nn*m*. Wij hopen dat onze aangifte er in ieder geval gaat zorgen dat dit niet meer voor gaat komen.
-----------------------
pi_188774626
Bij SamenInGeld gaat het administratief weer niet goed. Het is 3 september einde dag en ik zie pas 1 betaling in de online wallet. Het is echt elke maand drama met de administratie.
pi_188774757
Ik ga richting mijn eerste default bij FnC, inmiddels 60+ dagen vertraagd. Gaat om laser en invalzaag (is niet het bedrijfsnaam), nog meer mensen die daar in zitten en wellicht iets van info hebben?
pi_188775785
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 september 2019 10:56 schreef Jaco078 het volgende:
Een korte gedachte wil ik met jullie delen. Ik heb 49 collin projecten. 3 zijn/ gaan er nu default. Dit betekent dat het tot nu toe gerealiseerd rendement verdampt tegen de defaults. Alle leningen kenden geen hypothecaire dekking.
Van mijn investeringen met hyp.dekking is de rente lager, maar nog geen problemen. Voor mij is dit wel een leerpunt om in principe geen leningen meer mee te pakken zonder hyp. Zekerheid.

Hoe relateert dit verhaal met jullie collin portefeuille?
Ik heb maar 1 lening bij Collin lopen, nog niet zo lang. Ik vind de kosten van Collin (zo ongeveer de hoogste van allemaal?) doorgaans te zwaar drukken op het rendement om het risico te nemen, ook gezien de verhalen over recovery. Daarin is Collin overigens niet de enige. Een enkele keer komt er nog een aardig project langs met voldoende zekerheid en redelijk (netto) rendement, maar dan is het dus ook snel vol, zodat ik niet op tijd ben. Voor mij in ieder geval niet interessant genoeg om dan speciaal klaar te gaan zitten om iets binnen te halen. Dan ga ik liever voor het dubbele rendement met - m.i. - niet het dubbele risico, in het buitenland.

't Is in ieder geval wel goed om wat vuistregels te hebben, over zekerheden en onzekerheden bijvoorbeeld. Daarmee zou je al een kans moeten hebben om het gemiddeld platformrendement te verslaan, omdat 'slechte' projecten ook vaak wel vol komen. Grote vraag blijft altijd of je 'de markt' kan verslaan (en wat anders het platformgemiddelde is). Bij crowdfunding is dat allicht wat minder moeilijk dan op de beurs, maar de meesten van ons moeten de eigen kennis (en de beschikbare informatie) niet overschatten denk ik. Als je dan de grootste risico's (geen zekerheden bij een project) kunt vermijden, en verder gewoon spreiding aanbrengt, doe je het misschien al best prima.
pi_188776219
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2019 18:53 schreef Faraday01 het volgende:
Het is echt elke maand drama met de administratie.
Ik begin toch steeds meer te denken dat intersolve daar helaas ook een rol in speelt want ook bij newfunding nog geen nieuwe info.
pi_188778344
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2019 20:25 schreef tnhb het volgende:

[..]

Ik begin toch steeds meer te denken dat intersolve daar helaas ook een rol in speelt want ook bij newfunding nog geen nieuwe info.
ja intersolve doet bijna alle administratie voor SiG.
ook de portefeuille van de crowd funders draait daar.
pi_188778877
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2019 22:24 schreef dyna18 het volgende:

[..]

ja intersolve doet bijna alle administratie voor SiG.
ook de portefeuille van de crowd funders draait daar.
Het zegt ook veel over SiG dat ze nog steeds door gaan met Intersolve als er al zo lang zo veel administratieve problemen zijn.
pi_188779055
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2019 22:46 schreef Faraday01 het volgende:

[..]

Het zegt ook veel over SiG dat ze nog steeds door gaan met Intersolve als er al zo lang zo veel administratieve problemen zijn.
Wat voor opties hebben ze...
Ze zijn te klein om een eigen systeem te ontwikkelen en even je hele systeem + betalingsprovider omgooien naar een andere aanbieder doe je niet zomaar even.
pi_188780039
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2019 11:52 schreef Benger het volgende:
Ik heb maar 7 projecten bij Collin. Heb wel een achterstand, maar inmiddels al weer meer geld opgenomen dan gestort. Mijn netto rendement is volgens Collin 6,25%. Ik heb volgens mij geen projecten met hypotheek, maar ben wel vrij selectief geweest.
Over een maand of zo verwacht ik weer een project mee te nemen van een kennis van me. Dat gaat dan wel om vastgoed met 1e hypotheek.
Ik investeer niet zo gauw in projecten met hypotheek: de rente vind ik te laag en voor de spreiding hoeft het ook niet. Ik koop dan liever zelf vastgoed. Ik heb al een eigen huis en ben via een CV mede-eigenaar van een ander pand. Mogelijk koop ik samen met anderen nog iets voor de verhuur.
We horen het dan wel als het project van je vriend online komt. En als het een mooie is, heb je tzt vast een linkje _O-
pi_188780083
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2019 19:00 schreef xaban06 het volgende:
Ik ga richting mijn eerste default bij FnC, inmiddels 60+ dagen vertraagd. Gaat om laser en invalzaag (is niet het bedrijfsnaam), nog meer mensen die daar in zitten en wellicht iets van info hebben?
Ik heb deze ook en verder geen extra info los van de info welke de 15e komt.

[ Bericht 11% gewijzigd door Jaco078 op 04-09-2019 08:12:51 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')