abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_188645253

Crowdfunding is hot!! In 2018 is in Nederland 329 miljoen euro opgehaald middels crowdfunding. Dat betekent opnieuw flinke groei van het fenomeen ten opzichte van het voorgaande jaar, toen de teller nog bleef steken op 223 miljoen euro. Crowdfunding maakte vorig jaar de realisatie van meer dan 8700 projecten en ondernemingsplannen mogelijk. En dat in een jaar dat crowdfunding ook onder een vergrootglas is komen te liggen omdat de risico's onderschat werden..

Vormen van crowdfunding
Er zijn 4 vormen van crowdfunding:
• Lening crowdfunding
• Aandelen crowdfunding
• Schenking / Donatie crowdfunding
• Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding

Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald.

Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiële instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent.

Crowdfundingplatformen leningen
Geldvoorelkaar (GVE), leningen voor MKB en particulieren.
Collin Crowdfund (CCF), leningen voor MKB met crowdfundcoach.
Funding Circle (FNC), leningen voor MKB.
Horeca Crowdfunding Nederland (HCN), leningen voor horeca.
Samen In Geld (SIG), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Investormatch (IVM), kosteloos investeren in MKB projecten.
Waarde voor je Geld (WvjG), leningen met een christelijk normen- en waardenkader voor het MKB.
Capital Circle (CC), leningen voor MKB.
Crowd Real Estate (CRE), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Lendahand (LDH), opkomende economieën met rentes van tussen 3 - 6%.
Kapitaal Op Maat (KOM), leningen voor MKB.
All4funding (A4F), inspirerend investeren
Knab crowdfunding (KNAB), investeren met een knab bankrekening
New Funding, investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Duurzaam Investeren, combinatie van maatschappelijk en financieel rendement.
Lenderspender, peer-to-peer lending
October, hét platform voor MKB-financieringen in continentaal Europa
NLinvesteert, een platform voor zakelijke financiering waaronder crowdfunding
Crowd About Now (CAN), leningen voor food, horeca, retail.
Crowdpartners, investeren in het mkb
Crowdbricks, investeren in onroerend goed
NPEX, handel in aandelen en obligaties van MKB-bedrijven.
Zonnepanelen Delen, investeren in ZonneDelen van collectieve zonne-energieprojecten.
One Planet Crowd, groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc.
Green Crowd, markt plaats voor de financiering van duurzame-energie-projecten.
Voordegroei, leningen voor MKB.
Bouwaandeel (BAD), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Lendico, kredieten MKB.
Aygo!Dutch (AGD), leningen voor MKB.

Resultaten crowdfundingplatformen
Via onderstaande links zijn de rapportages van de crowdfundingplatforms te raadplegen.
Geldvoorelkaar
Collin Crowdfund
Funding Circle
Kapitaal Op Maat
Lendahand
Investormatch
Horeca Crowdfunding Nederland
Waardevoorjegeld
Crowd About Now
Knab Crowdfunding
Capital Circle
Lenderspender
Oneplanetcrowd
The Dutch Deal
Voordegroei

Exitstrategieën platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Scorings-matrix exit/continuïteitsstrategie van CF platformen per 11-12-2017:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Andere crowdfundingplatformen
SPOILER
Buitenlandse platformen
SPOILER
Risico
SPOILER
Zekerheden
SPOILER
Effectieve rente
SPOILER
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Projecten met problemen
SPOILER
Cijfers en statistieken
SPOILER
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.

Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
pi_188645362
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2019 20:02 schreef zeeland6 het volgende:
Ik heb de allereerste betaling van FNC ontvangen. Het is maar 85% voor allemaal nieuwe projecten (B/C). Dit beloofd weinig goeds en hou dan ook gelijk voorlopig op met inleggen.
Een begrijpelijke reactie maar in feite ben je dan niet geschikt voor crowdfunding. Ik heb sinds 2016 206 projecten gefund bij FNC en heb een rendement van 6,8 %.

[ Bericht 7% gewijzigd door paardendokter op 27-08-2019 09:44:47 ]
pi_188645468
------------
Als gevolg van de vakantieplanning bij Waardevoorjegeld lukt het ons net niet, om de gebruikelijke datum van de 28e te hanteren voor het uitbetalen van de rente- en aflossingsbedragen van al onze projecten. U kunt de uitbetaling verwachten komende vrijdag of in het uiterste geval komende maandag.
------------
Zegt dit iets over de planning ;)
pi_188645607
Secret link van Meteren
SPOILER
pi_188646018
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2019 09:13 schreef djh77 het volgende:
Secret link van Meteren
SPOILER
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2019 08:22 schreef Horsemen het volgende:

[..]

In de huidige tijd zou dit wel kunnen kloppen. Er vanuit gaande dat het klopt bevestigd dit de sterkte positie van de 1e lening gevers 8-)
Ik zit ook in de eerste lening, maar vind deze tweede lening ook niet onaardig. Denk dat ik deze tweede lening ook meeneem voor mijn basisbedrag.
pi_188646029
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2019 08:56 schreef KrekelJapie het volgende:
------------
Als gevolg van de vakantieplanning bij Waardevoorjegeld lukt het ons net niet, om de gebruikelijke datum van de 28e te hanteren voor het uitbetalen van de rente- en aflossingsbedragen van al onze projecten. U kunt de uitbetaling verwachten komende vrijdag of in het uiterste geval komende maandag.
------------
Zegt dit iets over de planning ;)
Johan doet het primair alleen. Hij zal ook een administratie moeten bijhouden en de laatste betalingen verwerken voordat alles uitbetaald kan worden. Hij meldt het wel. Gve deed dat deze week niet.
pi_188646067
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 augustus 2019 09:55 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

Johan doet het primair alleen. Hij zal ook een administratie moeten bijhouden en de laatste betalingen verwerken voordat alles uitbetaald kan worden. Hij meldt het wel. Gve deed dat deze week niet.
Die indruk heb ik ook, en doordat hij zelf gewoon vooraf dit mailtje stuurt heb ik er geen problemen mee.
pi_188646440
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2019 09:54 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

[..]

Ik zit ook in de eerste lening, maar vind deze tweede lening ook niet onaardig. Denk dat ik deze tweede lening ook meeneem voor mijn basisbedrag.
Inderdaad.

Al vraag ik me echt af waarom Collin niet gewoon de cijfers presenteert:

quote:
Rentabiliteit
De omzet is de afgelopen jaren toegenomen. Ultimo 2017 kwam het netto casflow overschot uit op ¤ 39.000,- bij een omzet van ¤ 552.000,-. De omzet in 2018 is met ruim ¤ 50.000,- toegenomen waarna een netto cashflow overschot van ¤ 24.000,- is gerealiseerd. Na financiering (en hogere aflossingen) komt het netto casflow overschot ultimo 2019 naar verwachting uit op ¤ 26.000,-. In de komende jaren wordt met name gestreefd naar een betere efficiency binnen het bedrijf, zodat de verwachting is dat het resultaat verder zal verbeteren. Over het eerste halfjaar 2019 is het resultaat ¤ 12.000,- hoger dan in dezelfde periode in 2018. Op basis van de gerealiseerde resultaten en positieve verwachtingen hebben wij de score voor de rentabiliteit vooralsnog vastgesteld op Ruim voldoende.
Solvabiliteit
Ultimo 2018 komt de solvabiliteit uit op ruim 19% bij een balanstotaal van ¤ 255.000,-. Na financiering en na realisatie van de prognose komt de solvabiliteit naar verwachting ultimo 2019 uit op ruim 17% bij een balanstotaal van ¤ 379.000,-. Wij hebben de score voor de solvabiliteit vastgesteld op Voldoende.
Liquiditeit
De current ratio (vlottende activa gedeeld door vlottende passiva) komt ultimo 2018 uit op 0,8 en ultimo 2019 op 0,9. Reden hiervan is dat door de stijging van de omzet het debiteurensaldo, en als gevolg daarvan ook de post crediteuren, is toegenomen.
Door efficiënter te gaan werken, verdere kostenbesparing door te voeren en gedeeltelijk gebruik te gaan maken van factoring zal de liquiditeitspositie naar verwachting gaan verbeteren. Verder heeft Van Meteren Vervoer B.V. nog de mogelijkheid om additioneel werkkapitaal te financieren op basis van bevoorschotting van de debiteuren. Derhalve hebben wij de score voor de liquiditeit vastgesteld op Voldoende.
Een tabelletje is zo veel makkelijker te lezen dan zo'n stuk wollige marketingtekst. Wat is bijvoorbeeld het resultaat van 2018 bijvoorbeeld?
pi_188646452
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2019 09:13 schreef djh77 het volgende:
Secret link van Meteren
SPOILER
Dank! Ik ga er nog eens goed over nadenken. De eerste had ik laten lopen vanwege de matige resultaten (groeiende omzet, minder winst). Maar de resultaten lijken de goede kant op te gaan en de zekerheden zijn zonder meer goed, ook in de 2e tranche. Ik hoop alleen dat deze 2e tranche niet vooral wordt ingegeven door liquiditeitskrapte, maar dat lijkt niet aannemelijk omdat er concrete investeringen worden aangeduid (waarmee extra omzet en kostenbesparingen kunnen worden gerealiseerd).

Is 25K voor een laadstation een normaal bedrag?
Pecunia non olet
pi_188646538
Lauwen bv staat open op collin direct:
pi_188646555
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2019 10:28 schreef Mynheer007 het volgende:
Een tabelletje is zo veel makkelijker te lezen dan zo'n stuk wollige marketingtekst. Wat is bijvoorbeeld het resultaat van 2018 bijvoorbeeld?
Dat doen ze opzettelijk. Hoogstwaarschijnlijk is de winst lager dan 2017, en als % van de omzet is het al helemaal slecht natuurlijk als de omzet zelf gestegen is, dan zou je toch een hogere winst mogen verwachten.
Pecunia non olet
pi_188646641
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2019 10:34 schreef KrekelJapie het volgende:
Lauwen bv staat open op collin direct:

Ik weet nog steeds niet wat ik hier mee aanmoet. Te weinig info naar mijn idee over dit project en bijvoorbeeld het daadwerkelijk gebruik van de herfinanciering. Wat wordt er afgelost?

[ Bericht 0% gewijzigd door NaRegenDeZon op 27-08-2019 10:56:40 ]
pi_188646832
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2019 10:41 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Ik weet nog steeds niet wat ik hier mee aanmoet. Te weinig info naar mijn idee over dit project en bijvoorbeeld het daadwerkelijk gebruik van de herfinanciering. Wat word er afgelost?
Alles afgelost in 60 maanden. Altijd volledige aflossing bij Collin Direct. 2e hypotheek op - volgens mij - Dit pand:

SPOILER
Volgens mij is het een makelaarskantoor.

¤100 ingestopt. Ook ik vind de info summier. Maar 2e hypotheek haalt mij over in deze casus.
pi_188646862
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 augustus 2019 10:57 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

Alles afgelost in 60 maanden. Altijd volledige aflossing bij Collin Direct. 2e hypotheek op - volgens mij - Dit pand:

SPOILER
Volgens mij is het een makelaarskantoor.

¤100 ingestopt. Ook ik vind de info summier. Maar 2e hypotheek haalt mij over in deze casus.

Plaatje:
https://www.google.com/se(...)serp.1.1.35i39l8.0.0..10267...2.0..0.0.0.......0....1.......8.FNsIp0qPUY0
Dat had ik inderdaad ook al uitgezocht. Evenals de bedrijven waarin hij participeert met zijn beheer b.v.. Maar dan nog ben ik nog niet overtuigd.
pi_188646889
Het bootje op Collin staat open.
https://www.collincrowdfund.nl/v-o-f-schoemaker-terwal/

Ik heb hem, na enige aarzeling, toch maar meegenomen.
pi_188646927
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2019 10:59 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Dat had ik inderdaad ook al uitgezocht. Evenals de bedrijven waarin hij participeert met zijn beheer b.v.. Maar dan nog.
Waar participeert hij allemaal in? Als het 1 BV is met een privé hypotheek dan zal hij er wel alles aan doen die 100k af te lossen. De 60k-lening kom deze BV ook al betalen.
pi_188646961
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 augustus 2019 11:03 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

Waar participeert hij allemaal in? Als het 1 BV is met een privé hypotheek dan zal hij er wel alles aan doen die 100k af te lossen. De 60k-lening kom deze BV ook al betalen.
SPOILER
pi_188646967
quote:
14s.gif Op dinsdag 27 augustus 2019 11:01 schreef Horsemen het volgende:
Het bootje op Collin staat open.
https://www.collincrowdfund.nl/v-o-f-schoemaker-terwal/

Ik heb hem, na enige aarzeling, toch maar meegenomen.
Uiteindelijk heeft COLLIN de waarde netjes gezet. Wijken niet met zo exponentieel af van de aanschafprijs. Mijn bootjes bij Gve gaan goed. Privé ken ik ook aantal schippers. Heb er wel vertrouwen in.
pi_188647014
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2019 11:06 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

SPOILER
Als ik die site van 4seasons zie, dan vind ik zijn omzet weer aan de lage kant.
Enfin, ik zie het als een B'tje op FNC maar dan met hyp. Zekerheid.
pi_188647060
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 augustus 2019 11:07 schreef Jaco078 het volgende:
Heb er wel vertrouwen in.
En meerdere mensen want hij is al vol.
pi_188647143
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 augustus 2019 11:09 schreef Jaco078 het volgende:
Als ik die site van 4seasons zie, dan vind ik zijn omzet weer aan de lage kant.
Kan dat niet 10% zijn waarvoor hij eigenaar is?
pi_188647248
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2019 11:18 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Kan dat niet 10% zijn waarvoor hij eigenaar is?
Dat zou kunnen. Op de site staat hij wel als eerste contactpersoon.
pi_188647880
De specificaties van de betaling augustus van FNC zijn op de site doorgevoerd.
pi_188648907
Haalt iemand hier wel eens een visje?

https://www.fundingcircle(...)parentHorizontalTab4

10k moet lukken. Wel veel K**lewijns in spakenburg dus niet helemaal helder welke het is.
pi_188648988
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2019 12:00 schreef NaRegenDeZon het volgende:
De betaling dekt 88,2% van hetgeen ik verwachtte.
  dinsdag 27 augustus 2019 @ 13:22:59 #26
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_188649104
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2019 12:00 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Ja, mooi. Want daaruit bleek waarom ik deze maand méér heb ontvangen dan gepland.
104441450 (B) Aanschaf nieuwe bedrijfsbus
SPOILER
deed een extra betaling.
pi_188649161
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2019 08:42 schreef paardendokter het volgende:

[..]

Een begrijpelijke reactie maar in feite ben je dan niet geschikt voor crowdfunding. Ik heb sinds 2016 206 projecten gefund bij FNC en heb een rendement van 6,8 %.
Het is wel een baude uitspraak. Ik zit in meer dan 1000 projecten en ik heb nog nooit meegemaakt dat er al zoveel projecten zijn die de eerste betaling missen.
pi_188649415
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2019 13:27 schreef zeeland6 het volgende:

[..]

Het is wel een baude uitspraak. Ik zit in meer dan 1000 projecten en ik heb nog nooit meegemaakt dat er al zoveel projecten zijn die de eerste betaling missen.
Ik heb regelmatig dat er van nieuwe projecten dezelfde dag of een dag later een nabetaling komt. Vreemd maar waar.
pi_188649979
https://www.capitalcircle.nl/investeren/399-overname-jamin-almere

Gezien de zekerheid die Jamin biedt en de ervaring die er bij dit stel is met andere Jamin vestigingen overweeg ik om deze mee te nemen. Ik heb nog geen ervaring met dit platform. Hoe zien jullie dit project en hoe is jullie ervaring met dit platform?
pi_188650369
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2019 14:18 schreef W1241302 het volgende:
https://www.capitalcircle.nl/investeren/399-overname-jamin-almere

Gezien de zekerheid die Jamin biedt en de ervaring die er bij dit stel is met andere Jamin vestigingen overweeg ik om deze mee te nemen. Ik heb nog geen ervaring met dit platform. Hoe zien jullie dit project en hoe is jullie ervaring met dit platform?
Capital cirkle werkt met enkele partijen nauw samen. Zo ook Jamin:
https://www.capitalcircle.nl/onze-merken

Heb 3 verschillende projecten lopen. Naar tevredenheid. Uitgebreid memorandum altijd. Enige nadeel is dat er voldoende geld in de wallet moet staan of er moet direct betaald worden. Maar dat is te overzien.
pi_188650480
Reactie Collin op

1.Papa Johns Rotterdam
2. Sp**gelkracht Hair en Beauty
3. V*la advies (vorige week besproken)
Spoileralert: collin was al op de hoogte van de lening op FNC.

SPOILER
pi_188650678
.

[ Bericht 99% gewijzigd door KrekelJapie op 27-08-2019 17:03:33 ]
pi_188651605
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2019 10:36 schreef obligataire het volgende:

[..]

Dat doen ze opzettelijk. Hoogstwaarschijnlijk is de winst lager dan 2017, en als % van de omzet is het al helemaal slecht natuurlijk als de omzet zelf gestegen is, dan zou je toch een hogere winst mogen verwachten.
Dat was precies mijn gedachte. Laat deze mede daardoor maar aan mij voorbij gaan. Moet sowieso 200% zeker zijn wil ik twee keer inleggen bij dezelfde ondernemer in zo'n korte periode
pi_188653591
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 augustus 2019 15:03 schreef KrekelJapie het volgende:
.
Een berichtje door GvE was inderdaad niet nodig aangezien het geld netjes op tijd binnen is gekomen :)
pi_188654359
quote:
14s.gif Op dinsdag 27 augustus 2019 17:32 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Een berichtje door GvE was inderdaad niet nodig aangezien het geld netjes op tijd binnen is gekomen :)
Bij mij nog niets ontvangen van GVE: wel bericht dat het overgemaakt zou worden. Het was eerst alleen een ramp bij wanbetaling er komt zelden nog wat uit. Sinds de nieuwe uitbetaling gaat ook dat steeds vaker mis.
pi_188655818
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2019 18:15 schreef bridgetofar het volgende:

[..]

Bij mij nog niets ontvangen van GVE: wel bericht dat het overgemaakt zou worden. Het was eerst alleen een ramp bij wanbetaling er komt zelden nog wat uit. Sinds de nieuwe uitbetaling gaat ook dat steeds vaker mis.
Hier ook niets.
pi_188655912
Ik heb 2 GVE accounts, één is vandaag bijgeschreven op ING rekening, bij KNAB (en andere banken vermoedelijk) nog niet. Dagje geduld doet wonderen denk ik.
pi_188656255
bij nog niets binnen van gve bij ING, dus dat is niet de 'verklaring'.
pi_188656429
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden. De "problemen" zijn dan meestal wel opgelost 8-)
pi_188658695
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2019 20:00 schreef Horsemen het volgende:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden. De "problemen" zijn dan meestal wel opgelost 8-)
Knullig is het wel. Zet je gisteren nog in een nieuwsbericht dat alle investeerders of 26 of 27 augustus het geld op de rekening hebben staan, moet je dit natuurlijk wel waarmaken. Waarschijnlijk hebben ze vandaag veel te laat de betalingsopdracht naar de bank verstuurd waardoor niet alle betalingen vandaag verwerkt konden worden.

[ Bericht 4% gewijzigd door djh77 op 28-08-2019 08:28:10 ]
pi_188664026
SIG gaat open vandaag, neig er naar deze te laten gaan, laat Gary eerst maar eens Hoofddorp, Nieuwewegg 17 verbouwen en regelen, kijk tegenwoordig ook naar de hypo-nemers, waarbij ik ook spreiding wil verkrijgen, zowel tussen de verschillende personen, maar ook in "categorieën huizenkopers. Van dat kan ik ook gelukzoekers, "snelle makelaartjes" (iIyas) en de meer ervaren en wat grotere spelers,zoals Lex en Pepijn, als voorbeeld.

Maar deze zal wel weer snel gaan

https://investeren.sameni(...)erdam-dickenslaan-29

https://www.funda.nl/koop(...)1131-dickenslaan-29/

https://www.makelaar1.nl/(...)oop&orderby=&page2=2
pi_188664468
Tabakzaak collin direct staat open
pi_188664573
quote:
12s.gif Op woensdag 28 augustus 2019 09:43 schreef peterc het volgende:
SIG gaat open vandaag, neig er naar deze te laten gaan, laat Gary eerst maar eens Hoofddorp, Nieuwewegg 17 verbouwen en regelen, kijk tegenwoordig ook naar de hypo-nemers, waarbij ik ook spreiding wil verkrijgen, zowel tussen de verschillende personen, maar ook in "categorieën huizenkopers. Van dat kan ik ook gelukzoekers, "snelle makelaartjes" (iIyas) en de meer ervaren en wat grotere spelers,zoals Lex en Pepijn, als voorbeeld.

De prijzen in Amsterdam zitten op historische hoogte, denk dat er nog wel eens heel wat lucht uit kan gaan lopen komende jaren. Ik pak hem mee in de veilige 1A schijf, als een mini deposito. Het lijkt me wel een net appartement in een nette buurt.
Pecunia non olet
pi_188664626
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2019 10:19 schreef KrekelJapie het volgende:
Tabakzaak collin direct staat open
Dank voor het vermelden :)

Ik doe niet mee, tabak is niet echt een groeimarkt en er zal weinig te halen zijn als het niet goed gaat met de zaak.
Pecunia non olet
pi_188664901
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2019 10:31 schreef obligataire het volgende:

[..]

Ik doe niet mee, tabak is niet echt een groeimarkt en er zal weinig te halen zijn als het niet goed gaat met de zaak.
Nee, en ik stop mijn geld liever in zaken die niet beogen mensen de vernieling in te helpen
pi_188665550
Aankoop appartement 1 Vlissingen geldvoorelkaar
Aankoop appartement 2 Vlissingen geldvoorelkaar
pi_188665833
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2019 11:37 schreef KrekelJapie het volgende:
https://www.funda.nl/koop(...)n-dishoeckstraat-67/

https://www.funda.nl/koop(...)dishoeckstraat-67-a/

aanvaardbaar project
pi_188665882
quote:
Vist in dezelfde vijver als de Noordermeer-tjes
pi_188665982
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2019 11:53 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Vist in dezelfde vijver als de Noordermeer-tjes
Noordermeer I zit indezelfde straat, mogelijk kennen ze elkaar. Best en Tilburg, you never know
pi_188666337
quote:
Er zijn ook wel wat minpuntjes. In hoeverre zijn die taxaties betrouwbaar als hij die appartementen zelf een stuk goedkoper koopt? Als ik met aanschafwaarde reken zitten beide LTV's rond de 100%, de ene zelfs erboven(!).

Looptijd is ook vrij lang voor de meesten en rente is weer spreekwoordelijk Zeeuws zuunig.
Pecunia non olet
pi_188666412
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 augustus 2019 21:50 schreef djh77 het volgende:

[..]

Knullig is het wel. Zet je gisteren nog in een nieuwsbericht dat alle investeerders of 26 of 27 augustus het geld op de rekening hebben staan, moet je dit natuurlijk wel waarmaken. Waarschijnlijk hebben ze vandaag veel te laat de betalingsopdracht naar de bank verstuurd waardoor niet alle betalingen vandaag verwerkt konden worden.
Dat zou heel goed kunnen inderdaad. Er zijn de afgelopen jaren bij de platformen al vele verbeteringen doorgevoerd maar er is nog een lange weg te gaan voordat alle puntjes op de i staan.
pi_188666587
quote:
12s.gif Op woensdag 28 augustus 2019 09:43 schreef peterc het volgende:

Staat inmiddels open.
Ik heb hem meegenomen.

Edit: Schijf 1a inmiddels vol en schijf 3 bijna vol.

[ Bericht 1% gewijzigd door Horsemen op 28-08-2019 12:45:19 (Aanvulling ) ]
pi_188666697
quote:
14s.gif Op woensdag 28 augustus 2019 12:38 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Staat inmiddels open.
Ik heb hem meegenomen.
Heb hem ook even meegepakt in schijf 1A. Vraag me echt of zoiets nog 270K gaat opleveren bij verkoop, aangezien er ook nog kosten VVE en erfpacht zijn.
pi_188666730
En weer een nieuwe SiG in Amsterdam aan de Dubbelink 7

https://investeren.sameningeld.nl/project/amsterdam-dubbelink-7
pi_188666733
Nieuwe sameningeld
-------
De Gemeente wil vanaf 2020 een maximum quota (5% per wijk) invoeren op vergunningen voor kamerverhuur. Project Dubbelink 7 is in bezit van deze vergunning. Daarnaast is voldaan aan bijkomende voorwaarden ivm brandveiligheid. Door de geplande quota-beperking zal de waarde van woningen met vergunning naar verwachting verder toenemen.
-------
4 sec later dan Horsemen
pi_188666858
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2019 12:45 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]

Heb hem ook even meegepakt in schijf 1A. Vraag me echt of zoiets nog 270K gaat opleveren bij verkoop, aangezien er ook nog kosten VVE en erfpacht zijn.
Ik zat te twijfelen maar blijf bij mn eerdere standpunt dat de geboden rente na kosten echt te laag is geworden.1e jaar 3.8 procent na aftrek kosten...

En dat voor 5 jaar vast met nul aflos. Geloof vast dat het terugkomt bij eventueel executieverkoop maar erg benieuwd hoe dit loopt bij SIG aangezien het soms al moeilijk is om wallet kloppend te maken en te houden
  woensdag 28 augustus 2019 @ 13:01:33 #58
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_188666921
Ik mag toch hopen dat op de nieuwe website van GvE gewoon de complete statements zijn te downloaden.
pi_188667302
CrowdRealEstate Plattenburg staat open ter afronding investering
725k 6% 12mnd, voorinschrijving stond op 229%, huidige status bij mijn betaalmoment was vlgs mij 22%

Wordt weer een druk OG weekje zo
pi_188667533
quote:
1s.gif Op woensdag 28 augustus 2019 12:57 schreef flexion het volgende:
Ik zat te twijfelen maar blijf bij mn eerdere standpunt dat de geboden rente na kosten echt te laag is geworden.1e jaar 3.8 procent na aftrek kosten...
3,8% is wel iets te kort door de bocht maar ik ben helemaal met je eens dat de rente te laag is voor dergelijke leningen. Aan de andere kant is de verwachting dat het nog wel een stukje verder omlaag gaat en als je eerdaags bij de grootbanken niet wil gaan betalen voor het stallen van je “spaargeld” moet je natuurlijk wat. Een van de alternatieven zijn aandelen maar of dit nu een goed moment is om daar flink in uit te breiden vraag ik mij ook af.

Edit:
Dit is helaas de huidige tendens: https://nos.nl/artikel/22(...)nte-gaat-omlaag.html
Dit werkt uiteindelijk ook door in de crowdfunding hypotheekrente.

[ Bericht 7% gewijzigd door Horsemen op 28-08-2019 14:05:44 (Aanvulling) ]
pi_188667611
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2019 10:31 schreef obligataire het volgende:

[..]

Je weet dan in ieder geval zeker dat jouw geld in rook is opgegaan :)
pi_188667702
De overboeking van GVE is er ook weer, ik zie dat ik weer eens de vlag kan hijsen voor project lekkerleuk, 20.000 tegen 9% is in 4 jaar keurig terugbetaald.
pi_188667957
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2019 13:43 schreef crowdiefunder het volgende:
ik zie dat ik weer eens de vlag kan hijsen voor project lekkerleuk, 20.000 tegen 9% is in 4 jaar keurig terugbetaald.
Gelukkig gaat het bij de meeste van dergelijke projecten uiteindelijk allemaal goed. Ik heb in het verleden ook een paar 10% projecten meegepakt die allemaal netjes hebben terugbetaald. Dergelijke projecten zou ik nu zeker niet meer meenemen. Mijn laatste 10% GvE project loopt hopelijk einde dit jaar zonder enig probleem af. Het kan dus echt wel goed gaan maar in de toekomst laat ik ze aan andere. Bij FnC pak ik ze soms weer wel mee maar daar is mijn ondergrens dan weer 10% bruto.
pi_188668233
naast periodieke betaling GVE, nu ook,
SPOILER
busy day today,
pi_188668300
quote:
12s.gif Op woensdag 28 augustus 2019 13:24 schreef peterc het volgende:
Wordt weer een druk OG weekje zo
Gaat hard de laatste tijd inderdaad! :)
pi_188668554
Vervroegde aflossing van een bootje bij KOM ...

SPOILER
^O^
pi_188668577
quote:
14s.gif Op woensdag 28 augustus 2019 14:26 schreef fok321 het volgende:
Vervroegde aflossing van een bootje bij KOM ...

SPOILER
^O^
^O^
Gefeliciteerd, dat is altijd leuk.
pi_188670001
Investormatch en Oneplanetcrowd gaan samen:

quote:
Graag brengen we u op de hoogte van het volgende feit: het crowdfunding domein van Investormatch gaat samen met crowdfundingplatform Oneplanetcrowd. De samenwerking biedt voordeel voor beide partijen én voor u als investeerder.

Op de website van Investormatch worden vanaf nu uitsluitend participatiepitches geplaatst. De lopende projecten blijven in beheer bij Investormatch, totdat de looptijd is verstreken.

Ruimer aanbod, meer focus
Op het platform van Oneplanetcrowd vindt u een ruimer aanbod aan pitches waarin u kunt investeren. Daarnaast biedt het voor Investormatch de kans om de focus te leggen op informal investing. Deze focus biedt u investeringskansen indien u Business Angel bent of besluit te worden.

Geschikte partner
In Oneplanetcrowd zien we een geschikte partner gezien de pitches gericht op duurzaamheid en innovatie. Dit sluit haarfijn aan op het duurzame en innovatieve karakter van Investormatch. De samenwerking heeft dus geen gevolgen voor de type pitches die worden aangeboden. Ook worden bedrijven vooraf gescreend, zoals u van ons gewend bent.

Business Angel worden?
Was u voorheen actief als crowdfunding-investeerder bij Investormatch? Mogelijk is het voor u ook interessant om Business Angel te worden. Hierbij helpt u ondernemers niet alleen aan groeifinanciering, u deelt ook uw kennis, ervaring en contacten. Daarnaast kunt u deelnemen aan activiteiten voor investeerders, waaronder de investeerdersmeeting. U komt dan in de gelegenheid om andere investeerders te ontmoeten en ziet live presentaties van gescreende en geselecteerde ondernemers. Via onze website kunt u zich registreren en een investeerdersprofiel aanmaken. Na uw aanmelding wordt er binnen 2 werkdagen contact met u opgenomen om een kennismakingsgesprek in te plannen.

Uiteraard staan wij voor u klaar bij al uw vragen met betrekking tot onze nieuwe samenwerking.

Met vriendelijke groet,

Team Investormatch
pi_188670664
NLInvesteert: Visco Holding B.V.
Opening proeflokaal bestaande visgroothandel

Ziet er interessant uit, maar ik hik nogal tegen de minimale 1.000 euro aan op dit platform.
Zeker omdat de zekerheden mager zijn (pandrecht restaurantinventaris).

Wel weer mooi uitgebreid verhaal.
Pecunia non olet
pi_188670703
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2019 16:34 schreef obligataire het volgende:
NLInvesteert: Visco Holding B.V.
Opening proeflokaal bestaande visgroothandel

Ziet er interessant uit, maar ik hik nogal tegen de minimale 1.000 euro aan op dit platform.
Zeker omdat de zekerheden mager zijn (pandrecht restaurantinventaris).

Wel weer mooi uitgebreid verhaal.
De motorzaak had je wel toch? Ik ook, hik daar ook tegen de ¤1.000 aan, maar daar stopt die jongen fors eigen geld in en kent de zaak al 10 jaar
pi_188670819
quote:
1s.gif Op woensdag 28 augustus 2019 16:36 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

De motorzaak had je wel toch? Ik ook, hik daar ook tegen de ¤1.000 aan, maar daar stopt die jongen fors eigen geld in en kent de zaak al 10 jaar
Groothandel is toch wezenlijk iets anders dan een eigen restaurant, daar hebben ze geen eigen ervaring in, ik zie wel duidelijk de synergievoordelen. Gunfactor in de kleine gemeenschap zou ook een positieve rol kunnen spelen.
Maar gaat het mis, dan zie ik weinig terug komen. Je krijgt niet zomaar 9% aangeboden....

De incentive is wel weer leuk trouwens, proeverij op Urk :)
Pecunia non olet
pi_188671997
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2019 16:41 schreef obligataire het volgende:

[..]

Groothandel is toch wezenlijk iets anders dan een eigen restaurant, daar hebben ze geen eigen ervaring in, ik zie wel duidelijk de synergievoordelen. Gunfactor in de kleine gemeenschap zou ook een positieve rol kunnen spelen.
Maar gaat het mis, dan zie ik weinig terug komen. Je krijgt niet zomaar 9% aangeboden....

Ik twijfel, met name om wat je hierboven aangeeft: het verschil tussen groothandel en horeca. Inderdaad (zoals gewoonlijk eigenlijk) helder omschreven pitch, met duidelijke cijfers.
Wat me ook opvalt is de paragraaf mbt de bestaande lening van funding circle, komt er kort op neer: "FnC zou het goed moeten vinden dat we deze lening aangaan, maar dat doen ze niet, dus gaan we bij FnC vervroegd aflossen".
Ben eigenlijk blij te horen dat FnC blijkbaar richting leningnemers toch enige opvolging doet van lopende dossiers, en stapelen niet zomaar goed vind.
Zit er hier toevallig iemand in de FnC lening? Ben ook wel benieuwd wat voor rente ze daar nu bellen eigenlijk.

update: ondertussen klaar met twijfelen: geen echte zekerheden, compleet andere tak van sport, bedrijf komt uit een paar "turbulente" jaren bedrijfsmatig, de huisbank, waar ze een goede relatie mbt LC voorfinanciering mee hebben heeft kennelijk geen trek in sushi. Ik ook niet meer investeringsgewijs.

[ Bericht 8% gewijzigd door ETphonehome op 28-08-2019 21:27:46 ]
pi_188672980
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2019 16:41 schreef obligataire het volgende:

[..]

Wat ik eigenlijk bedoelde met mijn citaat is dat je bij de motorzaak i.m.o. net wat meer zekerheid hebt dan dit restaurant. Motorzaak scoort hoger dan een 8 op Google, grote zaak, veel occasions en dus bestaand personeel dat zaak overneemt. Tegen dezelfde rente als dit restaurant.
pi_188677643
HCN/Pap* Jo*:

Veel pech maar ook te vermijden rampspoed m.i met betere inspectie vooraf......
Hopelijk niet de eerste default bij HCN in mijn lijst.

SPOILER
Pecunia non olet
pi_188677894
Gaat steeds harder bij SiG.
In tien uur tijd is hij vol en is er 260k opgehaald.
pi_188678956
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2019 21:53 schreef obligataire het volgende:
HCN/Pap* Jo*:

SPOILER
Ik vond de mail enigszins lastig te interpreteren. Zit er zelf ook in. Enerzijds negatief, anderzijds is er perspectief en de handdoek niet in de ring gegooid. Wel goed dat we op de hoogte worden gehouden en wachten derhalve rustig af. Ik verwacht wel weer een betaling over 2 maanden.

[ Bericht 1% gewijzigd door Jaco078 op 29-08-2019 07:11:01 ]
pi_188682927
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2019 21:53 schreef obligataire het volgende:
HCN/Pap* Jo*:

Leest als een mooie aflevering van Ik Vertrek.
pi_188685577
quote:
1s.gif Op woensdag 28 augustus 2019 22:33 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

Ik vond de mail enigszins lastig te interpreteren. Zit er zelf ook in. Enerzijds negatief, anderzijds is er perspectief en de handdoek niet in de ring gegooid. Wel goed dat we op de hoogte worden gehouden en wachten derhalve rustig af. Ik verwacht wel weer een betaling over 2 maanden.
Jammer dat die 'openheid en eerlijkheid' pas komt als de financiën dwingen tot het doen van een voorstel tot uitstel van betaling.

Afstemming met HCN had beter gekund. Lijkt me dat ze HCN hebben gepasseerd door de investeerders rechtstreeks te benaderen.

Ik ken platformen waar nu al een Papa Joe deel 2 in de startblokken zou staan :)
Pecunia non olet
pi_188686203
Nog 25.000 vanuit knab beschikbaar om te investeren in van der vloed beheer op collin crowdfund
pi_188686243
chocoladefabriek kapitaalopmaat
---------
Uit de aangiften inkomstenbelasting 2017 blijkt dat de ondernemer eigenaar is van een woonhuis. De hoofdelijke aansprakelijkheid afgegeven door de ondernemer is materieel op basis van deze informatie waarvan de waarde blijkt bij uitwinning.
---------
Mooie nietszeggende zin

+ een flinke investering is nodig voor een paar repen
---------
Bij een investering vanaf ¤ 2.000,- ontvangt u een Zaans chocoladepakket bestaande uit 4 repen in een mooie giftbox.
---------

[ Bericht 30% gewijzigd door KrekelJapie op 29-08-2019 13:24:38 ]
pi_188686420
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2019 13:14 schreef KrekelJapie het volgende:
Nog 25.000 vanuit knab beschikbaar om te investeren in van der vloed beheer op collin crowdfund

Thanks voor de tip :9
pi_188686525
quote:

Thanks. Ik heb hem meegepakt. Het moet wel gek lopen wil een pand met een getaxeerde waarde van 1007k niet voldoende opleveren voor de aflossing van 435k (zeker gezien er ook een deel wordt afgelost). 6.5% rente voor kosten is dan prima.
pi_188686576
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2019 13:36 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]

Thanks. Ik heb hem meegepakt. Het moet wel gek lopen wil een pand met een getaxeerde waarde van 1007k niet voldoende opleveren voor de aflossing van 435k (zeker gezien er ook een deel wordt afgelost). 6.5% rente voor kosten is dan prima.
precies dat ja, heb 'm ook meegenomen.
pi_188686673
quote:

Merci, meegenomen.
pi_188686802
Hebben jullie alle 4 een rekening ook daadwerkelijk bij KNAB? Dat is toch een voorwaarde?
pi_188686832
uit de goeie ouwe tijd een gratis rekening bij knab
pi_188686881
Staat gewoon open bij Collin, rekening KNAB is geen voorwaarde. Nog ¤ 18.000 te gaan.
pi_188686932
CC/Jamin staat open en gaat hard:)

De terugkoopverklaring zal dus een waarde van 40% van het openstaande leenbedrag blijven vertegenwoordigen.

Mogen we hieruit afleiden, dat de terugkoopverklaring 'verpand' is aan de CC lening; want in het andere geval zouden toch alle schuldeisers profiteren?
Pecunia non olet
pi_188686975
Jamin ter waarde van 200 kg snoepgoed meegenomen.
pi_188687211
quote:
1s.gif Op donderdag 29 augustus 2019 13:51 schreef Jaco078 het volgende:
Hebben jullie alle 4 een rekening ook daadwerkelijk bij KNAB? Dat is toch een voorwaarde?
knab kreeg de funding niet rond. De lening via collin crowdfund is daarom opgehoogd.
pi_188687911
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2019 13:17 schreef KrekelJapie het volgende:
chocoladefabriek kapitaalopmaat
---------
Uit de aangiften inkomstenbelasting 2017 blijkt dat de ondernemer eigenaar is van een woonhuis. De hoofdelijke aansprakelijkheid afgegeven door de ondernemer is materieel op basis van deze informatie waarvan de waarde blijkt bij uitwinning.
---------
Mooie nietszeggende zin

+ een flinke investering is nodig voor een paar repen
---------
Bij een investering vanaf ¤ 2.000,- ontvangt u een Zaans chocoladepakket bestaande uit 4 repen in een mooie giftbox.
---------

Wat een drama, flink eigen vermogen maar dat is ontstaan door een kapitaalinjectie jaren geleden, daarna alleen maar verliezen geleden......

Wel redelijk wat zekerheid, maar voorlopig kan ik er weinig chocola van maken.......
Ik denk dat de bank allang blij is dat ze van hem af zijn.

Pluspunt: over de eerste drie ton winst hoeft hij geen belasting te betalen _O-
Pecunia non olet
pi_188688075
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2019 15:03 schreef obligataire het volgende:
Wel redelijk wat zekerheid, maar voorlopig kan ik er weinig chocola van maken.......
Wat voor zekerheden zie je?
pi_188688142
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2019 15:13 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

De zekerheid dat er meer dan waarschijnlijk niets van de pitch klopt want Kapitaal op Maat
pi_188688252
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2019 15:13 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

In de pitch staat vermeld:

SPOILER
Als ik naar zijn balans kijk, heeft die verpanding echt wel waarde, met name de debiteuren voorzover die niet oninbaar zijn uiteraard. Zijn machinepark kan ook nog wel wat opbrengen.
Desnoods haal ik zelf wat dozen chocola op c_/

Met winstcijfers, zou ik hem meepakken. Vooralsnog verbrandt hij alleen maar poen, ik vraag me dan af, waarom nu wél geld verdienen........... :) EDIT: ze claimen inmiddels break-even te hebben gedraaid. Dat blijkt nog niet echt uit de prognose 2019.

[ Bericht 3% gewijzigd door obligataire op 29-08-2019 15:37:14 ]
Pecunia non olet
pi_188690262
Van FNC tweede betaling alweer binnen.
pi_188691648
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2019 15:17 schreef Faraday01 het volgende:

[..]

De zekerheid dat er meer dan waarschijnlijk niets van de pitch klopt want Kapitaal op Maat
Bij de reacties op dit project ook een reactie van de broer ofzo van de ondernemer:

SPOILER
Tja, ik denk zo dat de bank blij is dat ze uit kunnen stappen zonder kleerscheuren.
pi_188692011
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2019 14:05 schreef zeeland6 het volgende:
Jamin ter waarde van 200 kg snoepgoed meegenomen.
¤2.500,- dus Zeeland6?:
https://www.jamin.nl/snoep/algemeen/bassets-engelse-drop-1kg

:P

Ken de winkel, drukke straat, on-going concern, 1 van de samenwerkingsverbanden met Jamin door CC.

Obli, er wordt een zekerheid gegeven aan investeerders. Over verpanding wordt niet gesproken. Echter is dit de primaire lening, de andere investering is achtergesteld.
Verder is dhr. Reeds minderheidsaandeelhouder bij 2 vestigingen in Amsterdam.

Meegenomen.

[ Bericht 6% gewijzigd door Jaco078 op 29-08-2019 20:28:02 ]
pi_188694477
Pasta en pizza met 2e hypotheek op Collin direct
https://www.collincrowdfund.nl/messy-pasta-pizza/
pi_188695336
quote:
1s.gif Op donderdag 29 augustus 2019 18:46 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

¤2.500,- dus Zeeland6?:

Ken de winkel, drukke straat, on-going concern, 1 van de samenwerkingsverbanden met Jamin door CC.

Obli, er wordt een zekerheid gegeven aan investeerders. Over verpanding wordt niet gesproken. Echter is dit de primaire lening, de andere investering is achtergesteld.

Meegenomen.
V&A

Dag, is de terugkoopverklaring specifiek gekoppeld aan de crowdfunding, of profiteren andere schuldeisers daar ook nog van?

De terugkoopverklaring is inderdaad alleen gekoppeld aan deze lening, het is een overeenkomst tussen de investeerders van Capital Circle en Jamin Winkelbedrijf.
Pecunia non olet
pi_188699028
quote:
1s.gif Op donderdag 29 augustus 2019 18:46 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

¤2.500,- dus Zeeland6?:

Meegenomen.
Wel een gemiste kans voor een incentive :P
pi_188699082
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2019 20:13 schreef djh77 het volgende:
* ik ben benieuwd hoe hij zijn omzet met 44% denkt te laten stijgen t.o.v. de vorige eigenaar;
* 75K voor een tent die 16K opleverde aan winst, (veel te?) zwaar betaald?
Pecunia non olet
pi_188702103
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2019 22:41 schreef obligataire het volgende:

[..]

* ik ben benieuwd hoe hij zijn omzet met 44% denkt te laten stijgen t.o.v. de vorige eigenaar;
* 75K voor een tent die 16K opleverde aan winst, (veel te?) zwaar betaald?
5x jaarwinst is normaal. Vergeet niet dat het eerst een B.V. was. Als eenmanszaak heb je geen DGA salaris meer als kosten (hoewel je ook niet kunt zien of die kosten wel werden opgevoerd). Dat zou mede kunnen verklaren waarom zijn omzet veel harder stijgt dan zijn kosten. Hoe die omzet moet stijgen is me ook niet duidelijk. Een toelichting was welkom geweest.
pi_188702668
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2019 08:26 schreef Benger het volgende:

[..]

5x jaarwinst is normaal. Vergeet niet dat het eerst een B.V. was. Als eenmanszaak heb je geen DGA salaris meer als kosten (hoewel je ook niet kunt zien of die kosten wel werden opgevoerd). Dat zou mede kunnen verklaren waarom zijn omzet veel harder stijgt dan zijn kosten. Hoe die omzet moet stijgen is me ook niet duidelijk. Een toelichting was welkom geweest.
Je hebt gelijk, dat van die B.V. had ik even over het hoofd gezien. Overnameprijs is dus wel OK. Zeker omdat de inventaris nog maar een paar jaar oud is (van 2016)?

Bij een DGA loon van 44K werd er dus 60K winst gemaakt (vóór belasting) als het een EZ was geweest.

Op zich valt daar al goed van te leven. Hij had dus de eigen omzetprognose niet zo hoeven te overdrijven.

[ Bericht 3% gewijzigd door obligataire op 30-08-2019 09:37:32 ]
Pecunia non olet
pi_188703603
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2019 11:37 schreef KrekelJapie het volgende:
Deze twee staan inmiddels open voor geïnteresseerde.

De vastgoed projecten bij SiG lopen inmiddels veel sneller vol dan vergelijkbare projecten bij GvE. Misschien moeten de heren bij GvE er ook eens over nadenken om met 3 of 4 schijven te gaan werken.

[ Bericht 11% gewijzigd door Horsemen op 30-08-2019 10:51:22 ]
pi_188704233
quote:
14s.gif Op vrijdag 30 augustus 2019 10:40 schreef Horsemen het volgende:

[..]

De vastgoed projecten bij SiG lopen inmiddels veel sneller vol dan vergelijkbare projecten bij GvE. Misschien moeten de heren bij GvE er ook eens over nadenken om met 3 of 4 schijven te gaan werken.
Ik zie bij GVE 2,40% succesfee. Hoeveel betaal je bij SIG ook alweer? Eerste jaar 0,9% vervolgens 0,5% per jaar toch..
pi_188704234
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2019 15:17 schreef Faraday01 het volgende:

[..]

Sjakie en de Chocolade fabriek:

KOM krijgt er bij de V&A flink van langs van iemand die nogal wat terechte opmerkingen plaatst. Dit gaat hem niet worden....
Pecunia non olet
pi_188704459
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2019 11:19 schreef Gijsbertus het volgende:

[..]

Ik zie bij GVE 2,40% succesfee. Hoeveel betaal je bij SIG ook alweer? Eerste jaar 0,9% vervolgens 0,5% per jaar toch..
Eerste jaar 0,5% en daarna 0,25% (GvE is 0,4% per jaar).
pi_188704907
quote:
s open voor geïnteresseerde.De vastgoed projecten bij SiG lopen inmiddels veel sneller vol dan vergelijkbare projecten bij GvE. Misschien moeten de heren bij GvE er ook eens over nadenken om met 3 of 4 schijven te gaan werken.
Zit zelf erover na te denken om een kleine bijdrage te doen. 90% ltv en wat aflossing is zo slecht nog niet.
pi_188705131
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2019 11:46 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]

Zit zelf erover na te denken om een kleine bijdrage te doen. 90% ltv en wat aflossing is zo slecht nog niet.
Ik vind de LTV die vermeld staat nogal misleidend. Als je uitgaat van de aankoopprijs ipv de taxatiewaarde dan kom je bij project 1 uit op een LTV van 97,50% en bij project 2 op een LTV van 105%. Als er een goede reden gegeven wordt waarom de panden goedkoper op de kop zijn getikt, prima, dan wil ik wel uitgaan van de taxatiewaarde. Nu hanteer ik liever de aankoopwaarde.
pi_188705337
quote:

[..]

Ik kies dan voor 0,7% minder voor de 1A tranche van SiG met een ltv van 50%
pi_188705624
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2019 12:06 schreef djh77 het volgende:
Kabelinstallateur op Collin direct
https://www.collincrowdfund.nl/sirini-data-elektra-b-v/
Met een wel zeer dramatische CR, grote boog....
pi_188705656
quote:

[..]

Ik heb gisteren Edwin Adams van GvE gemaild met het voorstel om de vandaag geopende projecten in vervolg in of meer SIG schijven op te splitsen;
Schijf A van 0 tot 60% LTV tegen 4,5%
Schijf B van 60 tot 90% LTV tegen 6,0%
De rentekosten blijven hierdoor gelijk echter trek je mi meer investeerders aan zoals nu bij SIG gebeurt.
Je maakt dan meer gebruik van de verhouding rente percentage versus risico en de dito zoekende investeerder.
pi_188705787
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2019 12:15 schreef paardendokter het volgende:

[..]

Met een wel zeer dramatische CR, grote boog....
55k Overige active: wat zou dat zijn?
(mijn Noob zegt Vast active: Busje/gereedschap, Vlottende activa: Kas + openstaande klant rekeningen)
pi_188705811
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2019 11:55 schreef Tsundoku het volgende:

[..]

Ik vind de LTV die vermeld staat nogal misleidend. Als je uitgaat van de aankoopprijs ipv de taxatiewaarde dan kom je bij project 1 uit op een LTV van 97,50% en bij project 2 op een LTV van 105%. Als er een goede reden gegeven wordt waarom de panden goedkoper op de kop zijn getikt, prima, dan wil ik wel uitgaan van de taxatiewaarde. Nu hanteer ik liever de aankoopwaarde.
Mee eens. Om die reden laat ik deze ook liggen. Taxaties in opdracht klant geven schijnzekerheid, zeker als je beseft dat de uitwinwaarde nóg veel lager zou kunnen zijn.
Pecunia non olet
pi_188705964
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2019 12:24 schreef PON het volgende:

[..]

55k Overige active: wat zou dat zijn?
Zo'n term hoort niet thuis bij kleine ondernemers. Voor grote ondernemingen is dit een respost voor belastingtegoeden, verleende voorschoten in groepsverband e.d.
pi_188706149
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2019 12:16 schreef ML45 het volgende:

[..]

Ik heb gisteren Edwin Adams van GvE gemaild met het voorstel om de vandaag geopende projecten in vervolg in of meer SIG schijven op te splitsen;
Schijf A van 0 tot 60% LTV tegen 4,5%
Schijf B van 60 tot 90% LTV tegen 6,0%
De rentekosten blijven hierdoor gelijk echter trek je mi meer investeerders aan zoals nu bij SIG gebeurt.
Je maakt dan meer gebruik van de verhouding rente percentage versus risico en de dito zoekende investeerder.
Ik heb het idee dat de investeerders bij gve minder naar zekerheden kijken en meer naar het rentepercentage, vraag me af of 4,5% gaat volkomen.

[ Bericht 1% gewijzigd door djh77 op 30-08-2019 13:05:27 ]
pi_188706262
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2019 11:19 schreef obligataire het volgende:

[..]

Sjakie en de Chocolade fabriek:

KOM krijgt er bij de V&A flink van langs van iemand die nogal wat terechte opmerkingen plaatst. Dit gaat hem niet worden....
Tja, daar zijn ze weer even stil van bij KoM. Deze gewezen bank man (Aad Smits) heeft er ook een goede kijk op en geeft ze er (helemaal terecht) op een keurige manier van langs.
pi_188706334
quote:

[..]

quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2019 11:55 schreef Tsundoku het volgende:

[..]

quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2019 12:25 schreef obligataire het volgende:

[..]

Mee eens. Om die reden laat ik deze ook liggen. Taxaties in opdracht klant geven schijnzekerheid, zeker als je beseft dat de uitwinwaarde nóg veel lager zou kunnen zijn.
Ik ben het er ook mee eens.

Ik denk echter dat het waarde verschil zit in de renovatie die na aankoop is gedaan. Ik heb ook een beetje getwijfeld maar ik neem ze beiden toch mee.
pi_188706399
quote:
14s.gif Op woensdag 28 augustus 2019 12:47 schreef Horsemen het volgende:
En weer een nieuwe SiG in Amsterdam aan de Dubbelink 7

https://investeren.sameningeld.nl/project/amsterdam-dubbelink-7
Deze staat nu ook open.

Ook deze neem ik mee.
pi_188706417
Gaat weer hard, wordt door 1 persoon even 50k in gelegd.

Trouwens even een persoonlijke note. Ik ga zelf ook een woning verhuren. Na een half jaar zoeken is het gelukt om een goed appartement te vinden. Dus niet alleen maar investeren, maar nu ook zelf aan de slag.
pi_188706478
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2019 13:02 schreef dyna18 het volgende:
Gaat weer hard, wordt door 1 persoon even 50k in gelegd.

Trouwens even een persoonlijke note. Ik ga zelf ook een woning verhuren. Na een half jaar zoeken is het gelukt om een goed appartement te vinden. Dus niet alleen maar investeren, maar nu ook zelf aan de slag.
Schijf 1B dit keer als eerste vol in 4 minuten.

Leuk, gefeliciteerd!
pi_188706501
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2019 13:02 schreef dyna18 het volgende:
Zien we je ook terug op SiG als geldvrager?

[ Bericht 0% gewijzigd door djh77 op 30-08-2019 13:15:23 ]
pi_188706508
quote:
14s.gif Op vrijdag 30 augustus 2019 13:05 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Schijf 1B dit keer als eerste vol in 4 minuten.

Ja zelfs weer overschreven.
Die 50k was ook al in schijf 1B.
Blijkbaar wordt het risico van 1B ook als veilig genoeg geacht.
pi_188706526
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2019 13:06 schreef djh77 het volgende:

[..]

Zien we je ook terug op SiG als grldvrager?
Nee, SiG is vrij duur.
Ik heb andere mogelijkheden voor financiering die goedkoper zijn.

SiG is vooral interessant als je tot 100% wil financieren (en daar een hoge rente bij voor lief neemt) of als de banken je te risicovol vinden. Meeste partijen in de markt gaan tot zo'n 60%.
pi_188706643
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2019 13:08 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Nee, SiG is vrij duur.

SiG is vooral interessant als je tot 100% wil financieren (en daar een hoge rente bij voor lief neemt) of als de banken je te risicovol vinden. Meeste partijen in de markt gaan tot zo'n 60%.
SiG is interessant als je snel een portefeuille met meerdere panden wil opbouwen. Hoef je weinig eigen geld in te brengen.
pi_188706655
quote:

[..]

Nee, SiG is vrij duur.

Als in RNHB, Lloyds, NIBC of Domivest?
pi_188706661
quote:

[..]

Nee, SiG is vrij duur.

Beetje offtopic maar wil je met ons delen hoe je de funding hebt geregeld?
pi_188706725
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 augustus 2019 13:18 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

Beetje offtopic maar wil je met ons delen hoe je de funding hebt geregeld?
Goede manieren om aan geld te komen voor het aankopen van vastgoed zijn:
1) Geld lenen bij bank voor aankoop woning voor verhuur (NIBC, RNHB, NN, ING, Rabo, ABN AMRO, Domivest, vastgoed.com en woonfonds doen aan verhuurdershypotheken)
2) Hypotheek verhogen op je eigen woonhuis
3) Crowdfunding
4) Lenen van familie of familiebedrijven

Ik heb voor 4 gekozen.

Helaas voor ons in dit topic is 3 het duurste. Dus zullen veel ondernemers eerst de andere mogelijkheden onderzoeken.
pi_188706783
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2019 13:07 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Ja zelfs weer overschreven.
Die 50k was ook al in schijf 1B.
Blijkbaar wordt het risico van 1B ook als veilig genoeg geacht.
Toch snap ik niet helemaal waarom je voor slechts 0,25% extra rente (tov 1A) dat extra risico zou nemen.
pi_188706791
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2019 13:17 schreef djh77 het volgende:

[..]

SiG is interessant als je snel een portefeuille met meerdere panden wil opbouwen. Hoef je weinig eigen geld in te brengen.
Inderdaad, je kan zo snel groeien. Echter ook de risico's zijn hoog. Bij een waardedaling van het vastgoed zullen de leningen onder water komen te staan. Dat is iets waar wij als investeerders ook wel wat meer kritisch op mogen zijn.

Aan de andere kant snap ik de ondernemers ook wel. Spreiden betekend voor hun juist meerdere panden hebben.
pi_188706841
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2019 13:27 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]

Toch snap ik niet helemaal waarom je voor slechts 0,25% extra rente (tov 1A) dat extra risico zou nemen.
Als je van beide het risico als zeer laag inschat, dan kiezen mensen blijkbaar ook voor 1B.

Noot trouwens dat SiG een trackrecord heeft van 0 defaults. Dus het blijft heel lastig in te schatten of 1B nou meer risico in de praktijk oplevert.
Ik investeer ook altijd met goed vertrouwen in schijf 3. Dat bevalt mij een stuk beter dan projecten bij KOM, Collin etc.
pi_188706992
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 augustus 2019 12:45 schreef djh77 het volgende:

[..]

Ik heb het idee dat de investeerders bij gve minder naar zekerheden kijken en meer naar het rentepercentage, vraag me af of 4,5% gaat volkomen.
Klopt. GvE is natuurlijk een van de "oudere"platformen en haar investeerders zijn dergelijke zekerheden niet gewend maar zijn vooral gehecht aan hogere bruto rentes.
pi_188707066
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2019 13:30 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Als je van beide het risico als zeer laag inschat, dan kiezen mensen blijkbaar ook voor 1B.

Noot trouwens dat SiG een trackrecord heeft van 0 defaults. Dus het blijft heel lastig in te schatten of 1B nou meer risico in de praktijk oplevert.
Dat SIG nog geen defaults heeft zegt me niet zoveel. Bij hun type propositie is het logisch dat de defaults zich pas voor gaan doen na een aantal jaren, wanneer de eerste grote golf aan projecten afgelost moet worden.

In dit specifieke geval schat ik persoonlijk het risico van 1B trouwens zeker niet in als zeer laag.
pi_188707093
quote:
14s.gif Op vrijdag 30 augustus 2019 13:39 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Klopt. GvE is natuurlijk een van de "oudere"platformen en haar investeerders zijn dergelijke zekerheden niet gewend maar zijn vooral gehecht aan hogere bruto rentes.
Volgens https://www.crowdfundingcijfers.nl/lening-portefeuilles/ bieden FundingCircle & NlInvesteert hogere rendementen (na aftrek van defaults). (disclaimer: aan die berekeningen zitten natuurlijk de nodige ogen en haken ivm leeftijd & aantal projecten)

NB: Collin scoort daar belabberd

[ Bericht 1% gewijzigd door PON op 30-08-2019 13:50:54 (spelvout) ]
pi_188707128
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2019 13:42 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]

Dat SIG nog geen defaults heeft zegt me niet zoveel. Bij hun type propositie is het logisch dat de defaults zich pas voor gaan doen na een aantal jaren, wanneer de eerste grote golf aan projecten afgelost moet worden.

In dit specifieke geval schat ik persoonlijk het risico van 1B trouwens zeker niet in als zeer laag.
Persoonlijk zie ik 1B als minst interessante schijf m.b.t. rendement risico verhouding.
pi_188707179
Bevroren producten op Collin direct
https://www.collincrowdfund.nl/het-vrieshuis-b-v/
pi_188707190
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2019 13:44 schreef PON het volgende:

[..]

Volgens https://www.crowdfundingcijfers.nl/lening-portefeuilles/ bieden FundingCircle & NlInvesteert hogere rendementen (na aftrek van defaults). (disclaimer: aan die berekeningen zitten natuurlijk de nodige ogen en haken ivm leeftijd & aantal projecten)

NB: Collin scoort daar belabbert

Dat is ook zo, verreweg mijn hoogste netto rendement heb ik (op dit moment) bij FnC.
Ook hier geld weer, spreiden, spreiden en spreiden.
pi_188707226
quote:
14s.gif Op vrijdag 30 augustus 2019 13:46 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Persoonlijk zie ik 1B als minst interessante schijf m.b.t. rendement risico verhouding.
Precies.
pi_188707227
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2019 13:30 schreef dyna18 het volgende:

[..]Ik investeer ook altijd met goed vertrouwen in schijf 3. Dat bevalt mij een stuk beter dan projecten bij KOM, Collin etc.
Kan ik me iets bij voorstellen, maar zelf doe ik dat niet omdat er erg weinig wordt afgelost gedurende de looptijd. Dus dat wordt nagelbijten wanneer de looptijd voorbij is en de economie op dat moment slecht is.
Pecunia non olet
pi_188707286
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2019 13:52 schreef obligataire het volgende:

[..]

Kan ik me iets bij voorstellen, maar zelf doe ik dat niet omdat er erg weinig wordt afgelost gedurende de looptijd. Dus dat wordt nagelbijten wanneer de looptijd voorbij is en de economie op dat moment slecht is.
Eens. Ik ben ook benieuwd naar de belangenbehartiging van SiG naar de investeerders per afzonderlijke schijf in een dergelijke situatie. Er zijn verschillende belangen.
pi_188707313
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2019 13:48 schreef djh77 het volgende:
Google recensies: +
Balans:+/-
Doel van geld: ze zeggen uitbreiding, maar ik zie ook de vlottende activa en korte schulden sterk stijgen tussen 2017-18...

Denk dat ik hem bescheiden mee neem. Wat denken jullie?
pi_188707316
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2019 13:48 schreef djh77 het volgende:
Die lust ik graag :)
https://nl-nl.facebook.co(...)ll&ref=page_internal

Kritiekpuntje is het oplopen van de kortlopende schulden, maar daar staan wel voldoende vlottende activa tegenover. Hopelijk is dat geen r/c directie.

Graag een melding als hij open staat c_/
Pecunia non olet
pi_188707440
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2019 13:28 schreef dyna18 het volgende:

[..]Aan de andere kant snap ik de ondernemers ook wel. Spreiden betekend voor hun juist meerdere panden hebben.
Als het eb wordt, zakken alle boten mee.

Spreiden in dezelfde sector is nauwelijks spreiding, dat zie je wel aan banken, enorme afschrijvingen op vastgoedleningen bij crisis. Dat kan ons ook overkomen als we niet oppassen.
Pecunia non olet
pi_188707515
Nieuwe op SiG
https://investeren.sameni(...)r-faassenstraat-61-1
Deze is eigenlijk iets te laat gepubliceerd vanwege de 48-uurs termijn.
pi_188707735
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2019 14:08 schreef obligataire het volgende:

[..]

Als het eb wordt, zakken alle boten mee.

Spreiden in dezelfde sector is nauwelijks spreiding, dat zie je wel aan banken, enorme afschrijvingen op vastgoedleningen bij crisis. Dat kan ons ook overkomen als we niet oppassen.
Dat is zeker waar, hoewel het heel erg mis moet gaan wil je in schijf 1A bij SiG je vingers branden. Het enige risico dat ik daarbij zie is dat de rente fors zou gaan stijgen. Op korte en middellange termijn is bijna alles verhuurbaar met het enorme tekort aan woningen in de randstad.
pi_188707824
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2019 14:28 schreef Faraday01 het volgende:
Het enige risico dat ik daarbij zie is dat de rente fors zou gaan stijgen.
En ook dit gaat op de korte en middellange termijn niet gebeuren (helaas).
pi_188707912
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2019 14:28 schreef Faraday01 het volgende:

[..]

Dat is zeker waar, hoewel het heel erg mis moet gaan wil je in schijf 1A bij SiG je vingers branden. Het enige risico dat ik daarbij zie is dat de rente fors zou gaan stijgen. Op korte en middellange termijn is bijna alles verhuurbaar met het enorme tekort aan woningen in de randstad.
Het enige risico dat ik zie is een recessie - met nog verder dalende rentes, maar ook met huurders die kleiner gaan wonen/leegstand.

Ik vermoed dat de rente nog lang laag blijft.
pi_188708024
quote:
14s.gif Op vrijdag 30 augustus 2019 12:58 schreef Horsemen het volgende:

[..]

[..]

[..]

Ik ben het er ook mee eens.

Ik denk echter dat het waarde verschil zit in de renovatie die na aankoop is gedaan. Ik heb ook een beetje getwijfeld maar ik neem ze beiden toch mee.
als ik de foto's op funda zie is het gerenoveerd gekocht
pi_188708108
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2019 14:49 schreef Aalsmeer15 het volgende:

[..]

Klopt volgens mij. Stond zoiets in de Funda advertentie
pi_188708110
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2019 14:49 schreef Aalsmeer15 het volgende:

[..]

Ik heb het ook maar uit de pitch gehaald
quote:
In februari 2019 heb ik 2 appartementen aangekocht die na een grondige renovatie snel en goed zijn verhuurd.
Misschien is de renovatie beperkt gebleven tot een verfkwast... -O-
Of het is maar weer net hoe je het interpreteert...
pi_188708197
quote:
14s.gif Op vrijdag 30 augustus 2019 14:54 schreef Horsemen het volgende:

[..]

[..]

dat van die renovatie zijn andere appartementen.

waar het nu om gaat is in juli binnen 1 week verkocht aan naar ik aanneem iemand anders
de lener wil het nu van diegene kopen die het al ruim een maand in bezit heeft.
pi_188708201
quote:
14s.gif Op vrijdag 30 augustus 2019 14:54 schreef Horsemen het volgende:

[..]

[..]

Volgens Funda is de woning in juli 2019 pas verkocht/gekocht.
quote:
Onlangs volledig gerenoveerd begane grond appartement van een kleine 60 m2 woonoppervlak met een fantastiche tuin op het westen. De renovatie is professioneel en zeer grondig aangepakt waardoor zonder reserve gesproken kan worden van een instapklare woning
https://www.funda.nl/koop(...)dishoeckstraat-67-a/
pi_188708811
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2019 14:13 schreef djh77 het volgende:
Nieuwe op SiG
Deze is eigenlijk iets te laat gepubliceerd vanwege de 48-uurs termijn.
Bij mij kwam de mail 1 minuut te laat binnen.

Overigens wel een goede zaak dat het aantal projecten bij SiG aanzienlijk gestegen is de afgelopen periode. Dit maakt SiG tot een platform met bestaansrecht. Dit zie je ook terug in de bedragen die ze per project kunnen ophalen. Een goed jaar geleden lukte het ze niet om een project van 350k vol te krijgen terwijl ze dit nu in 1 a 2 dagen realiseren. ^O^
Wel blijft het aantal investeerders wat actief is bij SiG nog wat te laag. Daar moeten ze nog aan gaan werken.
pi_188709037
quote:
14s.gif Op vrijdag 30 augustus 2019 15:35 schreef Horsemen het volgende:
Bij mij kwam de mail 1 minuut te laat binnen.
De mail inderdaad wel, alleen toen was het project nog niet gepubliceerd. Dit was 'pas' 45 minuten later
pi_188710727
Ooit meegemaakt dat er om 16.30 een project live ging bij fnc? Vandaag wel. En zat vol in 30 sec.

Beste investeerder,

*Vandaag om 16:30 uur* komen de volgende kredietprojecten beschikbaar op ons platform:

*Bewindvoerder Overnemen Dossiers* / ¤ 15.000 / 3 jaar / 8.99% / B / Link naar kredietproject: https://www.fundingcircle.com/nl/investor/loans/79895

Met vriendelijke groet,

Team Funding Circle

Let op! Het is niet mogelijk om op dit bericht te antwoorden. Voor vragen en/of feedback kun je contact met ons opnemen op 020 - 8085560 of mailen naar investeerders@fundingcircle.nl.

Indien je geen berichten meer wil ontvangen van ons stuur dan een Whatsapp bericht met ‘Uit’ naar dit nummer.
pi_188710877
quote:
Mooie hockeystick! Ik laat hem lopen.
pi_188711135
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 augustus 2019 17:54 schreef Jaco078 het volgende:
Ooit meegemaakt dat er om 16.30 een project live ging bij fnc? Vandaag wel. En zat vol in 30 sec.
Ja, dat gebeurt op zich wel vaker, al is het meestal om 10:30 uur. Projecten lopen nu sneller vol - zeker de kleine projecten, doordat FNC minder projecten heeft. Mijn uitstaande saldo bij FNC loopt nu terug, doordat ik nauwelijks nog nieuwe projecten mee pak. Ik ga niet tegen 10:30 op F5 zitten drukken. Misschien moet ik mijn standaard inleg maar verhogen, als ik een keer op tijd ben. Ik heb toch al genoeg spreiding.
pi_188711200
Vastgoed met 1e hypotheek op gve
https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=20531
De mannen hebben er vertrouwen in
quote:
Ons vorig project 20026 was een groot succes (binnen 24 uur volgeschreven). Daarom willen wij dit nieuwe project weer graag crowdfunden. De nu aangevraagde financiering wordt aangewend ter aankoop van een volgend appartement te Rotterdam
pi_188715999
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 augustus 2019 18:37 schreef djh77 het volgende:
De mannen hebben er vertrouwen in
[..]

Opmerkelijk: ze kopen het hok voor 345K en taxatiewaarde is 330K. Normaal is het andersom en stel je de waarde op aanschafwaarde, uit voorzichtigheid. Hier toch ook maar de laagste van de 2?
Pecunia non olet
pi_188717805
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2019 00:08 schreef obligataire het volgende:

[..]

Opmerkelijk: ze kopen het hok voor 345K en taxatiewaarde is 330K. Normaal is het andersom en stel je de waarde op aanschafwaarde, uit voorzichtigheid. Hier toch ook maar de laagste van de 2?
De vraagprijs was zelfs 360K.
https://www.funda.nl/koop(...)682224-randweg-6-bc/
pi_188718283
De eerste, eerlijke, onafhankelijke, critische taxateur in de geschiedenis der mensheid? "meneer u hebt teveel betaald voor dit hok en méér kan ik er echt niet van maken'.
Pecunia non olet
pi_188718420
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2019 10:05 schreef obligataire het volgende:
De eerste, eerlijke, onafhankelijke, critische taxateur in de geschiedenis der mensheid? "meneer u hebt teveel betaald voor dit hok en méér kan ik er echt niet van maken'.
Taxatiewaarde is in verhuurde staat. Aankoop is vrij van huur.
pi_188719234
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2019 10:05 schreef obligataire het volgende:
Gelukkig ken ik er daar enkele van. Niet veel overigens.
pi_188719277
Winst van meer dan 100k, toch debiteuren financieren tegen 20%

Wel 2018 cijfers. Vinden jullie?
pi_188719312
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 augustus 2019 11:44 schreef Jaco078 het volgende:
Winst van meer dan 100k, toch debiteuren financieren tegen 20%

Wel 2018 cijfers. Vinden jullie?
De zovéélste grootverdiener, die het geld een week nadat het binnenkomt, al weer op heeft :r .
Maar je kunt de gok wagen.
Pecunia non olet
pi_188719549
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2019 11:47 schreef obligataire het volgende:

[..]

De zovéélste grootverdiener, die het geld een week nadat het binnenkomt, al weer op heeft :r .
Maar je kunt de gok wagen.
Overigens wel nette websites. 2 stuks.
pi_188719550
Leuk project voor de camperliefhebbers:

https://www.seedrs.com/camptoo

Te gast geweest bij BNR groeihelden.
Audiofragment:

https://www.bnr.nl/podcas(...)eland-als-groeimarkt

Enthousiast over dit project uit eigen ervaring. Er is veel vraag naar camperverhuur. Mede dankzij dit concept, verhuur je je camper zorgeloos aan particulieren. Geen omkijken naar schades en schoonhouden van je camper, want dit wordt door een inventieve app automatisch voor je bijgehouden.

Dit weekend is de laatste kans om nog te investeren, de funding is al reeds behaald.

Lijkt het je ook wat, en nog niet geregistreerd staan bij dit platform, zou je dan deze link willen gebruiken:

https://www.seedrs.com/signup?promo_code=H24KM9GT

(Beiden 25 pond op ons account gestort)

[ Bericht 2% gewijzigd door Crowdfunder87 op 31-08-2019 12:22:03 ]
pi_188719840
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 augustus 2019 12:06 schreef Crowdfunder87 het volgende:

Audiofragment:

Enthousiast over dit project uit eigen ervaring. Er is veel vraag naar camperverhuur. Mede dankzij dit concept, verhuur je je camper zorgeloos aan particulieren. Geen omkijken naar schades en schoonhouden van je camper, want dit wordt door een inventieve app automatisch voor je bijgehouden.

Dit weekend is de laatste kans om nog te investeren, de funding is al reeds behaald.

Lijkt het je ook wat, en nog niet geregistreerd staan bij dit platform, zou je dan deze link willen gebruiken:

Ik zie niet zo goed in waarom een Snappcar-clone voor een nichemarkt 10 miljoen waard zou moeten zijn.

Bovendien doe ik niet meer aan aandelen cf.
pi_188720614
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2019 12:32 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]

Ik zie niet zo goed in waarom een Snappcar-clone voor een nichemarkt 10 miljoen waard zou moeten zijn.

Bovendien doe ik niet meer aan aandelen cf.
Denk niet dat je auto's en campers kan vergelijken. Dit is een geheel andere tak van sport. Waar de markt van auto's al verzadigd is, zijn campers meestal duur van aanschaf en heeft niet iedereen het kapitaal om een camper aan te schaffen. Dit zie ik ook terug doordat de camper een behoorlijke wachtrij heeft en geen leegstand kent. Dit ten opzichte van snappcar, waarbij de marges kleiner zijn en minder vraag naar is.
pi_188721065
quote:
Ginnekenweg, had ze die toko van de saeck niet kunnen overkopen 😂.
pi_188721827
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 augustus 2019 12:06 schreef Crowdfunder87 het volgende:

Audiofragment:

Is al vol. Snap het ook niet. Hadden al eerder crowdfunds ontvangen.
https://www.oneplanetcrowd.com/nl/project/200340/description
Als je dit keer gemist hebt kun je ongetwijfeld volgend jaar weer meedoen 8-)
pi_188736093
quote:
Is dit wel/niet van dezelfde eigenaar waar we enkele weken zo'n discussie over hadden?
pi_188737161
quote:
1s.gif Op zondag 1 september 2019 14:31 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

Is dit wel/niet van dezelfde eigenaar waar we enkele weken zo'n discussie over hadden?
Nee was Bayram
pi_188739515
Klopt het dat je bij SiG per overboeking vanuit je wallet ¤0,25 moet betalen?
pi_188739618
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2019 17:34 schreef Buurman_ het volgende:
Klopt het dat je bij SiG per overboeking vanuit je wallet ¤0,25 moet betalen?
Volgens de informatie op de website van Samen in Geld: Ja. "Naast deze kosten zijn er voor de investeerders de volgende kosten: ¤ 0,25 voor elke uitbetaling op hun rekening." Maar in de praktijk worden die kosten (vooralsnog?) niet berekend en klopt die informatie dus niet.
pi_188740204
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2019 13:38 schreef dyna18 het volgende:
Staat open
Loopt niet hard, momenteel nog maar 18% gerealiseerd. De taxaties liggen wel erg extreem naar mijn gevoel, verhuurde waarde ruim 1.8x onverhuurde waarde, dat was bij dat andere appartement in hetzelfde complex overigens ook het geval.
pi_188740368
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2019 17:38 schreef Groepfunder het volgende:

[..]

Volgens de informatie op de website van Samen in Geld: Ja. "Naast deze kosten zijn er voor de investeerders de volgende kosten: ¤ 0,25 voor elke uitbetaling op hun rekening." Maar in de praktijk worden die kosten (vooralsnog?) niet berekend en klopt die informatie dus niet.
Ahha. Vreemd. Thanks voor de info
pi_188740991
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2019 18:02 schreef tnhb het volgende:

[..]

Loopt niet hard, momenteel nog maar 18% gerealiseerd. De taxaties liggen wel erg extreem naar mijn gevoel, verhuurde waarde ruim 1.8x onverhuurde waarde, dat was bij dat andere appartement in hetzelfde complex overigens ook het geval.
Het is ook zondag. Kan ook de oorzaak zijn.
pi_188742782
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2019 15:29 schreef djh77 het volgende:

[..]

Nee was Bayram
Ilias Sari, is makelaar (franchisenemer) in Rotterdam sinds 2017, en is in rap tempo een OG portefeuille aan het opbouwen, met veel vreemd vermogen "grotendeels" tegen 100% marktwaarde.
Je kan je afvragen of hij niet te snel op de brommer is.
Als de pandjes verhuurd blijven en de marktwaarden blijven in stand of stijgen zal het goed blijven gaan. Bij een grote calamiteit kan het ook weleens een AZ dakkie zijn.

Ik kijk tegenwoordig bij OG naast de beoordeling van de projecten ook naar risico's en spreiding bij de leningnemers. Iliays portefeuille is wel fors gefinancierd in mijn ogen.

aanvulling : > binnen 1 jr pandjes , 2x Rosier Faassenstr, R;damsedijk Schiedam , Franselaan R'dam + Mathenesser, plus staat me er nog een in het geheugen welke teruggetrokken is ook Mathensser of Franselaan, was vlgs mij opsplitsing in 5 of 6 wooneenheden. Mijn opmerking --- iets te snel op de brommer misschien---

But wie niet waagt, wie niet wint, zowel voor Ilias als voor ons...toch

[ Bericht 12% gewijzigd door peterc op 01-09-2019 23:44:41 ]
pi_188745625
Alweer zo'n hele rare taxatie verhuurde staat bijna 2* hoger dan de marktwaarde. Ik heb niet voor niets mijn bij het eerste appartement mijn investering terug getrokken toen SIG niet kon verklaren hoe dit zat. Nu weer hetzelfde verhaal.

Verhuurde staat is bijna altijd lager dan verkoopwaarde. Ik heb het vermoeden dat er iets mis is. Ik blijf er ver weg van.
pi_188746275
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2019 21:34 schreef zeeland6 het volgende:
Alweer zo'n hele rare taxatie verhuurde staat bijna 2* hoger dan de marktwaarde. Ik heb niet voor niets mijn bij het eerste appartement mijn investering terug getrokken toen SIG niet kon verklaren hoe dit zat. Nu weer hetzelfde verhaal.

Verhuurde staat is bijna altijd lager dan verkoopwaarde. Ik heb het vermoeden dat er iets mis is. Ik blijf er ver weg van.
Ook ik heb zo mijn bedenkingen met de wel zeer creatieve taxaties, echter met schijf 1A kan je mi bijna geen bult vallen met een ltv van 55% tov de huidige marktwaarde vrije verkoop of 68% tov de WOZ per 1-1-2018. De hogere schijven laat ik aan mij voorbij gaan.
pi_188747201
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2019 21:58 schreef ML45 het volgende:

[..]

Ook ik heb zo mijn bedenkingen met de wel zeer creatieve taxaties, echter met schijf 1A kan je mi bijna geen bult vallen met een ltv van 55% tov de huidige marktwaarde vrije verkoop of 68% tov de WOZ per 1-1-2018. De hogere schijven laat ik aan mij voorbij gaan.
Inderdaad opnieuw vaag. Echter schijf 1A met eerste hypotheek geeft me voldoende vertrouwen .
pi_188747938
Het is niet te hopen dat dit project de geschiedenis ingaat als 'je had toch kunnen weten dat dit niet in de haak was'. Maar iedereen mag zijn eigen afweging maken.

Ik geef mijn fantasie even een duwtje. Meneer Sari heeft een pandje goedkoop op de kop getikt en denkt als ik er nu een paar gipsen wandjes inzet en ik maak er kamers van, dan kan ik een ton meer ophalen! Daar trap de bank nooit in maar ik zit sinds mijn 6e in vastgoed dus ik weet wel een taxateur die die daar aan meewerkt.
Als ik dat een paar keer doe dan lopen de tonnen binnen.

Ik verzeker het natuurlijk gewoon voor de opstalwaarde want daar trapt de verzekering nooit in. En als het afbrand krijgen die investeerder de lage herbouwwaarde terug. Maar dan zit ik allang op de Bahama's. Het schijnt dat daar een enorme vraag is naar mijn wandjes.
pi_188748005
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2019 23:17 schreef zeeland6 het volgende:
Het is niet te hopen dat dit project de geschiedenis ingaat als 'je had toch kunnen weten dat dit niet in de haak was'. Maar iedereen mag zijn eigen afweging maken.

Ik geef mijn fantasie even een duwrtje. Meneer Sari heeft een pandje goedkoop op de kop getikt en denkt als ik er nu een paar gipsen wandjes inzet en ik maak er kamers van, dan kan ik een ton meer ophalen! Daar trap de bank nooit in maar ik zit sinds mijn 6e in vastgoed dus ik weet wel een taxateur die die daar aan meewerkt.
Als ik dat een paar keer doe dan lopen de tonnen binnen.

Ik verzeker het natuurlijk gewoon voor de opstalwaarde want daar trapt de verzekering nooit in. En als het afbrand krijgen die investeerder de lage herbouwwaarde terug. Maar dan zit ik allang op de Bahama's. Het schijnt dat daar een enorme vraag is naar mijn wandjes.
"En mijn vorige pandjes zijn fors meer waard geworden dus SIG vindt dat ik materiële zekerheden heb en dus is 100% onderpandsfinanciering verantwoord". 8-)
pi_188748328
quote:
1s.gif Op zondag 1 september 2019 23:20 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

"En mijn vorige pandjes zijn fors meer waard geworden dus SIG vindt dat ik materiële zekerheden heb en dus is 100% onderpandsfinanciering verantwoord". 8-)
De WOZ waarde en de prijzen op Funda geven mijn voor schijf 1A voldoende zekerheid.
pi_188748735
Iemand al nagevraagd bij SiG waarom die taxaties waarden zover uit elkaar liggen?
Is inderdaad erg opmerkelijk.
pi_188748922
Kreeg vorige keer het antwoord. Stond in het taxatie rapport en dat is goed genoeg voor ons.

Ze hebben een commercieel belang bij geen moeilijke vragen te stellen.
pi_188750753
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2019 00:03 schreef dyna18 het volgende:
Iemand al nagevraagd bij SiG waarom die taxaties waarden zover uit elkaar liggen?
Is inderdaad erg opmerkelijk.
zal zijn dat kamers an sich een specifieke doelgroep heeft die baat heeft als de kamers verhuurd zijn (wanneer zoiets leeg staat kan dit potentiele verhuurders afschrikken aangezien ze toch niet zo in trek zijn)
Wanneer ze er zelf willen wonen zullen ze toch moeten verbouwen om er weer een geheel van te maken
pi_188750812
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 augustus 2019 18:37 schreef djh77 het volgende:

[..]

Staat inmiddels ook open.
pi_188750914
Iemand een idee waarom Meuleman I vol is en Meulenman II pas 64% volzit?
Zelfde geldvrager, zelfde risico-indicatie en zelfde ltv
pi_188750976
Was deze al besproken? Gaat vandaag om 14u open.
https://www.capitalcircle.nl/investeren/398-30ml-leiden

Als niet-koffie drinker verbaas ik me iedere keer weer over die opgeklopte onzin rondom een kop koffie, maar het zal allemaal wel.

Borg 40K ouders spreekt me aan, en in tegenstelling tot die Jamin is deze niet gekoppeld aan boekwaarde oid, dus zal in betekenis gaan toenemen als en zodra er afgelost is.
Pecunia non olet
pi_188751047
quote:
14s.gif Op maandag 2 september 2019 10:03 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Staat inmiddels ook open.
Ik twijfel nogal. Heeft iemand toevallig ergens gelezen wat de WOZ waarde is van dit GVE gebeuren?
Pecunia non olet
pi_188751117
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2019 10:25 schreef obligataire het volgende:

[..]

Ik twijfel nogal. Heeft iemand toevallig ergens gelezen wat de WOZ waarde is van dit GVE gebeuren?
Wat erg wonderlijk is, is dat wel de WOZ van de 2 andere panden gegeven wordt. Terwijl daar geen hypotheek op gevestigd wordt.
pi_188751161
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2019 10:25 schreef obligataire het volgende:

[..]

6BC had in 2015 een WOZ van 146.000 en in 2018 van 205.000.
pi_188751274
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2019 10:34 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

6BC had in 2015 een WOZ van 146.000 en in 2018 van 205.000.

Tnx :) Dan weet ik voldoende. Voor één procentje méér dan een veilige 1A schijf ga ik dit luchtkasteel niet meefinancieren.
Pecunia non olet
pi_188751335
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2019 10:46 schreef obligataire het volgende:

[..]

Tnx :) Dan weet ik voldoende. Voor één procentje méér dan een veilige 1A schijf ga ik dit luchtkasteel niet meefinancieren.
voor al uw woz waarden zie www.wozwaardeloket, zie Randweg 6 Rotterdam voor het GVE project

[ Bericht 3% gewijzigd door peterc op 02-09-2019 11:00:52 ]
pi_188751491
> +8 days overdue bij Collin is
SPOILER
status 24 of 60 to go, misschien vakantie-perikelen, toch opvallend, verwacht dat Collin ff belt naar de heren D & vD
pi_188751702
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2019 14:13 schreef het volgende:
Staat open
pi_188751709
quote:

[..]

Mee eens - dan werkt dat systeem van SIG toch beter
pi_188751941
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2019 11:24 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Staat open
Tnx :) , 'FNC-projectje' mét 2e hypotheek, goed voor een 'FNC inleg'.
Pecunia non olet
pi_188752036
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2019 11:39 schreef obligataire het volgende:

[..]

Tnx :) , 'FNC-projectje' mét 2e hypotheek, goed voor een 'FNC inleg'.
Je neemt de woorden uit mn mond.
Heb onze pizzaman gesteund met 100 euro.
pi_188752267
quote:
12s.gif Op maandag 2 september 2019 11:09 schreef peterc het volgende:
SPOILER
status 24 of 60 to go, misschien vakantie-perikelen, toch opvallend, verwacht dat Collin ff belt naar de heren D & vD
Inderdaad. En als ze dan toch aan het bellen zijn: Procede Holding en Deni* Banden mogen ook wel een keer gebeld worden, al denk ik dat Geertje van Procede daar zoals gebruikelijk maling aan zal hebben :r .
Pecunia non olet
pi_188752336
quote:

[..]

Ik ben door de 3x HA die materieel is toch iets positiever;)
pi_188752387
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2019 12:08 schreef impact9 het volgende:

[..]

Ik ben door de 3x HA die materieel is toch iets positiever;)
Sinds het proeflokaal hecht ik niet meer zo veel waarde aan 3x materiële HA
pi_188752550
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2019 12:02 schreef obligataire het volgende:

[..]

Inderdaad. En als ze dan toch aan het bellen zijn: Procede Holding en Deni* Banden mogen ook wel een keer gebeld worden, al denk ik dat Geertje van Procede daar zoals gebruikelijk maling aan zal hebben :r .
Ja die Bandenman maakt er inderdaad een potje van. Eerst persoonlijke (familie)omstandigheden waardoor hij in Turkije moest verblijven en na een maand al niet meer betaalde . Toen wat (inhaal) betalingen en sinds maart weer niets, toen zonder enige melding werd de maand maart termijn opeens een paar maanden te laat betaald en daarna weer helemaal niets. Dit is echt een Drama project.met slechts 9 van de 60 termijnen betaald tot nu toe en hoegenaamd geen communicatie vanuit Collin hoe men dit probleem gaat oplossen. :(

[ Bericht 2% gewijzigd door NaRegenDeZon op 02-09-2019 12:32:00 ]
pi_188752741
Zie net dat LIV Outdoor uit Zaandam failliet ishttps://www.faillissement(...)liv-outdoor-b-v.aspx. Als ik me goed herinner had die een project bij GvE toch?
pi_188752863
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2019 12:40 schreef NaRegenDeZon het volgende:
LIV Outdoor
klopt mrt-2018 voor 300.000
pi_188753194
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2019 12:48 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

klopt mrt-2018 voor 300.000
Dan is er nog een behoorlijke restschuld over!
pi_188753924
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2019 13:06 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Dan is er nog een behoorlijke restschuld over!
Ja ongeveer 237k. Overigens op de 27ste augustus nog een betaling ontvangen, ik zit hier zelf zeer bescheiden in.
pi_188753941
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2019 10:19 schreef obligataire het volgende:
Was deze al besproken? Gaat vandaag om 14u open.
https://www.capitalcircle.nl/investeren/398-30ml-leiden

Als niet-koffie drinker verbaas ik me iedere keer weer over die opgeklopte onzin rondom een kop koffie, maar het zal allemaal wel.

Borg 40K ouders spreekt me aan, en in tegenstelling tot die Jamin is deze niet gekoppeld aan boekwaarde oid, dus zal in betekenis gaan toenemen als en zodra er afgelost is.
Deze staat nu open voor inleg.
Pecunia non olet
pi_188755061
Artikel Vastgoedjournaal. Wordt duidelijk in aangegeven dat je niet te scherpe rente moet willen. Dit soort projecten komen dan wel vol. Dit in tegenstelling tot bv. project Doetinchem. Deze was kansrijker geweest als deze direct 6,5% project had geboden.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Projectontwikkeling financieren met crowdfunding
Voor de nieuwbouw van een bedrijfspand bestemd voor verhuur is bancaire financiering veelal geen haalbare optie. Ondernemers gaan daarom op zoek naar financiering buiten de bank om. 'Een goed alternatief is crowdfunding', stelt financieringsspecialist Willem Schiffers. Hij vertelt over zijn ervaring met de crowdfunding van een nieuwbouwproject bij Geldvoorelkaar.nl.

Willem Schiffers, financieringsspecialist bij Financieringsfabriek, was als intermediair betrokken bij het crowdfundingproject Nieuwbouw bedrijfspand Almere, dat vorige maand succesvol werd gefund via het platform Geldvoorelkaar.nl. De financiering werd aangewend voor de bouw van een bedrijfscomplex bestaande uit vier units, waarvan twee units reeds verkocht waren. Via crowdfunding werd ¤ 200.000,- opgehaald bij investeerders, bestemd voor de aankoop van de grond en de bouw van het bedrijfscomplex. De lening heeft een looptijd van 60 maanden en een rente van 6,5%.

Goede voorbereiding cruciaal
Door het werk van de financieringsspecialist in de voorbereiding op de aanvraag, verliep het traject bij Geldvoorelkaar.nl soepel. Schiffers: "Samen met de ondernemers bereidden we de aanvraag zorgvuldig voor, zodat we Geldvoorelkaar.nl een hapklare brok aan konden leveren. Dat betaalde zich uit : tijdens de beoordeling van de aanvraag door het platform bleef de opzet nagenoeg ongewijzigd en kon het project snel worden gepubliceerd met een nette pitch."

Eenmaal online verliep de funding van het project eveneens voorspoedig: binnen een dag schreven 225 investeerders zich in en werd het doelbedrag behaald. "Ik denk dat de propositie aantrekkelijk was voor investeerders vanwege een goede verhouding tussen rente en risico", zegt Schiffers. "Daar hebben we ook op aangestuurd: we kozen bewust voor een rente die niet té scherp was, om investeerders aan te trekken. Dat, samen met een overzichtelijk doelbedrag van ¤ 200.000,-, werkte het succes in de hand."
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

[ Bericht 1% gewijzigd door KrekelJapie op 02-09-2019 15:34:44 ]
pi_188755714
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 augustus 2019 09:55 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

Uitbetaling augustus wvjg wordt nu woensdag.
pi_188756350
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2019 00:17 schreef zeeland6 het volgende:
Kreeg vorige keer het antwoord. Stond in het taxatie rapport en dat is goed genoeg voor ons.

Ze hebben een commercieel belang bij geen moeilijke vragen te stellen.
Inderdaad... ook deze keer bevat het antwoord van SamenInGeld dat ze mee gaan in de taxatie van de taxateur.

Ik heb het taxatierapport er eens bijgepakt en daarin staat de verhuurde waarde als volgt toegelicht.

quote:
marktwaarde in verhuurde staat is gebaseerd op jaarlijkse bruto huuropbrengst van 13.200 euro op basis rendement van 5% en rekening houdend met correcties en lasten/beheer.
Met andere woorden ze doen 20x de huurprijs en dat is dan de waarde in verhuurde staat.
Is dat een gangbare berekening?
pi_188756523
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2019 17:02 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Inderdaad... ook deze keer bevat het antwoord van SamenInGeld dat ze mee gaan in de taxatie van de taxateur.

Ik heb het taxatierapport er eens bijgepakt en daarin staat de verhuurde waarde als volgt toegelicht.
[..]

Met andere woorden ze doen 20x de huurprijs en dat is dan de waarde in verhuurde staat.
Als je de waarde voor de belastingdienst berekend voor je IB aangifte moet het als volgt.
pi_188756674
quote:

[..]

[..]

Dat is nu precies waarmee gegoocheld wordt. Een jaar of 5 geleden was het heel normaal om 10 12 keer de huurwaarde te rekenen. Dus te rekenen met een rendement van 8 tot zo'n 10 %.
Met de dalende rente rekent men met een zo laag mogelijk rendements- percentage om maar zo hoog mogelijk te kunnen taxeren in verhuurde staat. En als dan ook nog eens de huur opgedreven wordt die immers aan de basis ligt van deze taxatie waarde in verhuurde staat kom je op zijn zachts gezegd ruim boven de reële waarde uit met je taxatie..

[ Bericht 0% gewijzigd door NaRegenDeZon op 02-09-2019 17:30:12 ]
pi_188756959
quote:
Ik heb het taxatierapport er eens bijgepakt
Een gevalideerd rapport? Dat is namelijk tegenwoordig weer een nieuwe factor, zoiets als het vier-ogen principe wat in veel processen belangrijk is om kans op misstanden of fraude te minimaliseren.
pi_188760974
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2019 17:44 schreef tnhb het volgende:

[..]

Een gevalideerd rapport? Dat is namelijk tegenwoordig weer een nieuwe factor, zoiets als het vier-ogen principe wat in veel processen belangrijk is om kans op misstanden of fraude te minimaliseren.
Nee, deze is niet gevalideerd.
pi_188761004
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2019 17:24 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Dat is nu precies waarmee gegoocheld wordt. Een jaar of 5 geleden was het heel normaal om 10 12 keer de huurwaarde te rekenen. Dus te rekenen met een rendement van 8 tot zo'n 10 %.
Met de dalende rente rekent men met een zo laag mogelijk rendements- percentage om maar zo hoog mogelijk te kunnen taxeren in verhuurde staat. En als dan ook nog eens de huur opgedreven wordt die immers aan de basis ligt van deze taxatie waarde in verhuurde staat kom je op zijn zachts gezegd ruim boven de reële waarde uit met je taxatie..
Huh? Dus hoe lager de winst op een pand is, hoe meer het pand waard wordt?
pi_188761459
quote:
marktwaarde in verhuurde staat is gebaseerd op jaarlijkse bruto huuropbrengst van 13.200 euro op basis rendement van 5% en rekening houdend met correcties en lasten/beheer.
Hoe langer ik er over nadenk, hoe raarder ik het vind.
1% meer of minder om mee te rekenen geeft enorme verschillen. Bij een taxatie van een pand van 1 jaar geleden werd door een andere taxateur nog met 8% gerekend.

Hiermee komt dus aan het licht dat sommige taxateurs heel anders te werk gaan voor het bepalen van de waarde en dat leidt dus tot enorme verschillen....
Dat SiG dan in goed vertrouwen de taxatie overneemt zonder er kritische vragen bij te stellen helpt ook niet.

[ Bericht 23% gewijzigd door dyna18 op 02-09-2019 22:01:06 ]
pi_188762746
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2019 21:21 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Het is meer: hoe lager het rendement waarmee verhuurders in het algemeen tevreden zijn (hangt bijvoorbeeld af van het actuele 'algemene' renteniveau), hoe hoger de waarde van een verhuurpand.

Het is min of meer net zo als met obligaties: hoe lager het 'algemene' renteniveau, hoe hoger de koers van een obligatie zal zijn.
pi_188762780
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2019 21:21 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Nee, een lage rente zorgt voor lagere financieringskosten, dus is de winst (huur min kosten) hoger en is het pand meer waard.
pi_188762907
Ah op die manier.
Blijft wel opmerkelijk dat de waarde van "verhuurde staat" zo enorm kan schommelen. 1% er af kan al snel 17% in waarde schelen.

(5% is 20x de huurwaarde
6% is 16.7x de huurwaarde)
pi_188763230
zijn er hier investeerders die vandaag een mail (en een reply-to-all daarop) hebben gehad van een fruitbedrijf van all4funding?
pi_188763646
quote:
12s.gif Op maandag 2 september 2019 23:01 schreef escortmk2 het volgende:
zijn er hier investeerders die vandaag een mail (en een reply-to-all daarop) hebben gehad van een fruitbedrijf van all4funding?
Ja, ook gehad. Niet zo handig om alle email adressen gewoon in de CC te zetten. Overigens goed om eens wat te horen van een geldnemer, al had het kranten artikel weinig toegevoegde waarde voor de crowdfunding wmb.
pi_188764018
quote:
12s.gif Op maandag 2 september 2019 23:01 schreef escortmk2 het volgende:
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2019 23:16 schreef ETphonehome het volgende:

[..]

Ja, ook gehad. Niet zo handig om alle email adressen gewoon in de CC te zetten. Overigens goed om eens wat te horen van een geldnemer, al had het kranten artikel weinig toegevoegde waarde voor de crowdfunding wmb.
Sorry voor de reply to all. Kwartje viel pas later dat het een project was waar ik in geïnvesteerd heb.
pi_188764136
quote:
1s.gif Op maandag 2 september 2019 23:31 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

[..]

Sorry voor de reply to all. Kwartje viel pas later dat het een project was waar ik in geïnvesteerd heb.
geen probleem, ben wel benieuwd hoeveel van die lijst er hier meelezen ;-)

ik heb zelf nog een andere indirecte link met Hooghalen, vandaar dat ik even wilde checken of mijn vermoeden juist was.
pi_188764510
quote:
12s.gif Op maandag 2 september 2019 23:36 schreef escortmk2 het volgende:

[..]

geen probleem, ben wel benieuwd hoeveel van die lijst er hier meelezen ;-)

ik heb zelf nog een andere indirecte link met Hooghalen, vandaar dat ik even wilde checken of mijn vermoeden juist was.
Ik denk maar enkelen. Mailtje was naar een man of 50 en hier zit denk ik maar een heel klein deel daarvan. Ik gok een stuk of 5-10?
pi_188766255
quote:
1s.gif Op maandag 2 september 2019 23:54 schreef Jaco078 het volgende:
Ik denk maar enkelen. Mailtje was naar een man of 50 en hier zit denk ik maar een heel klein deel daarvan. Ik gok een stuk of 5-10?
SPOILER
Het bericht was inderdaad niet zo gerelateerd, maar wel leuk om te zien dat hij echt wat betekent voor zijn omgeving. Duidelijk een goede investering op meerdere fronten, en wat dichter bij huis dan via Lendahand bijvoorbeeld.
pi_188766578
Ik sta ook op de mailinglijst van het fruit. Dacht eerst dat iemands mail was gekaapt maar denk dat fruitmeneer niet heel handig is met computers. Had de link met het project niet gelegd.
pi_188767115
...

[ Bericht 99% gewijzigd door KrekelJapie op 03-09-2019 10:09:57 ]
pi_188767214
Was deze al langsgekomen? Garage met 2e hypo op collin direct
https://www.collincrowdfund.nl/helm-garage/
pi_188767329
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2019 10:11 schreef optrandje het volgende:
Interessante. Ik denk dat hij meer moeite heeft om het oude pand kwijt te raken, dan verwacht.
Zolang het uiteindelijk 142K opbrengt is het prima. En anders valt er via de HA ook nog wel wat te halen.
Pecunia non olet
pi_188767344
quote:
Nog niet voorbij zien komen. Lijkt me een om mee te pakken als het lukt.
pi_188767411
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2019 10:18 schreef obligataire het volgende:

[..]

Interessante. Ik denk dat hij meer moeite heeft om het oude pand kwijt te raken, dan verwacht.
Zolang het uiteindelijk 142K opbrengt is het prima. En anders valt er via de HA ook nog wel wat te halen.
Lijkt me idd interessant - is natuurlijk wel voor maar een korte periode (denken ze)

De locatie van het pand is in de stad zelf, niet op een industrie-terrein. De kans dat het pand onverkocht blijft schat ik dan ook laag in.
pi_188767494
FNC, B&B in Amsterdam. In 10 sec weg leek het wel
pi_188767573
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2019 10:32 schreef PON het volgende:
FNC, B&B in Amsterdam. In 10 sec weg leek het wel
Dan ben ik dus te laat. :)
Vond het wel een aardig project cijfers in combinatie met recensies die ik gisteren bekeken heb.Bij FNC moet je dus ook al in de start blokken zitten tegenwoordig.
pi_188767617
quote:
Volgens mij heb ik dit project al eens hier gelezen. Paar weken geleden toch?
Even teruggezocht:
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2019 06:48 schreef djh77 het volgende:
Inventaris garage met 2e hypotheek en een looptijd van 18 mnd op Collin direct
pi_188767715
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2019 10:18 schreef obligataire het volgende:

[..]

Ik denk dat hij meer moeite heeft om het oude pand kwijt te raken, dan verwacht.

Afgaande op een link in fundainbusiness staat het sinds 25 augustus 2019 te koop.
pi_188767722
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2019 10:25 schreef PON het volgende:

[..]

Lijkt me idd interessant - is natuurlijk wel voor maar een korte periode (denken ze)

De locatie van het pand is in de stad zelf, niet op een industrie-terrein. De kans dat het pand onverkocht blijft schat ik dan ook laag in.
Ik zag het ook op een bericht uit 2015. Ik begrijp goed dat hij nu verhuisd is en de buren zullen er ook wel blij om zijn.

Desnoods ontwikkelen ze er wat appartementjes in of zo.

Het viel me op dat hij heel weinig vlottende activa heeft, autohandel doet hij dus niet in, vooral verhuur dus.
Pecunia non olet
pi_188767751
quote:
14s.gif Op vrijdag 30 augustus 2019 13:46 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Om hier nog even op terug te komen.
Kun je met ons delen hoe hoog je het risico vs rendement verhouding ziet van elke schijf?
pi_188767780
Een korte gedachte wil ik met jullie delen. Ik heb 49 collin projecten. 3 zijn/ gaan er nu default. Dit betekent dat het tot nu toe gerealiseerd rendement verdampt tegen de defaults. Alle leningen kenden geen hypothecaire dekking.
Van mijn investeringen met hyp.dekking is de rente lager, maar nog geen problemen. Voor mij is dit wel een leerpunt om in principe geen leningen meer mee te pakken zonder hyp. Zekerheid.

Hoe relateert dit verhaal met jullie collin portefeuille?
pi_188767922
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 september 2019 10:56 schreef Jaco078 het volgende:
Een korte gedachte wil ik met jullie delen. Ik heb 49 collin projecten. 3 zijn/ gaan er nu default. Dit betekent dat het tot nu toe gerealiseerd rendement verdampt tegen de defaults. Alle leningen kenden geen hypothecaire dekking.
Van mijn investeringen met hyp.dekking is de rente lager, maar nog geen problemen. Voor mij is dit wel een leerpunt om in principe geen leningen meer mee te pakken zonder hyp. Zekerheid.

Nog niet zolang bezig (sinds Q1 2018). 12 projecten (met en zonder Hypo), waarvan 1-tje vertraagd is (Z*rg Vastgo*d mngt - die is bezig zijn toko te verkopen en heeft de afgelopen 2-3 maanden niet betaald)

Collin berekent mijn huidige rendement op 4,1%. (als die z*rg echt in default gaat, houd ik het ook niet droog...)
pi_188768423
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2019 10:54 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Om hier nog even op terug te komen.
Kun je met ons delen hoe hoog je het risico vs rendement verhouding ziet van elke schijf?
Het blijkt natuurlijk een persoonlijke inschatting die ik doe op een aantal aannames. Daarnaast kun je er geen rechten aan ontlenen :7

Schijf 1A geeft momenteel maar 4,30% bruto rendement maar je zult altijd het overgrote deel van je investering terug krijgen (mits bijvoorbeeld het onderpand niet verloren gaat en de opstal verzekering niet op orde blijkt te zijn).

Voor een kwart procent meer kun je kiezen voor schijf 1B waarbij de kans klein is dat je je investering niet (gedeeltelijk) terug krijgt. Bij deze schijf is er echter wel een kleine kans om je gehele inleg kwijt te raken.

Dan gaan we naar schijf 2. Deze zou mijn persoonlijke voorkeur hebben (na schijf 1A) om in te investeren. Bij schijf 2 maakt de rente een flinke sprong omhoog naar momenteel 6% (1,45% hoger dan 1B). De kans is vrij klein dat je je investering niet (gedeeltelijk) terug krijgt. Ook bij deze schijf is er echter wel een beperkte kans om je gehele inleg kwijt te raken.

En dan hebben we nog schijf 3. Met momenteel 6,75% een mooie rente met als de huizenmarkt tegen zit een aanzienlijk risico om je investering geheel of gedeeltelijk kwijt te raken.

Bij nagenoeg alle leningen is er daarnaast natuurlijk de H.A. Wat de waarde hiervan is blijft moeilijk in te schatten maar blijkt vaak overschat.

Kort door de bocht:
1A lage bruto rente maar nagenoeg zeker je inleg terug.
1B lage bruto rente en een kans om je inleg geheel of gedeeltelijk kwijt te raken.
2 behoorlijke rente en een kans om je inleg geheel of gedeeltelijk kwijt te raken.
3 “hoge” rente en een wat grotere kans om je inleg geheel of gedeeltelijk kwijt te raken.

Mijn persoonlijke voorkeur 1A (daarna eventueel 2 dan 3 en daarna 1B).
pi_188768566
Ik heb maar 7 projecten bij Collin. Heb wel een achterstand, maar inmiddels al weer meer geld opgenomen dan gestort. Mijn netto rendement is volgens Collin 6,25%. Ik heb volgens mij geen projecten met hypotheek, maar ben wel vrij selectief geweest.
Over een maand of zo verwacht ik weer een project mee te nemen van een kennis van me. Dat gaat dan wel om vastgoed met 1e hypotheek.
Ik investeer niet zo gauw in projecten met hypotheek: de rente vind ik te laag en voor de spreiding hoeft het ook niet. Ik koop dan liever zelf vastgoed. Ik heb al een eigen huis en ben via een CV mede-eigenaar van een ander pand. Mogelijk koop ik samen met anderen nog iets voor de verhuur.
pi_188768684
quote:
14s.gif Op dinsdag 3 september 2019 11:41 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Het blijkt natuurlijk een persoonlijke inschatting die ik doe op een aantal aannames. Daarnaast kun je er geen rechten aan ontlenen :7

Schijf 1A geeft momenteel maar 4,30% bruto rendement maar je zult altijd het overgrote deel van je investering terug krijgen (mits bijvoorbeeld het onderpand niet verloren gaat en de opstal verzekering niet op orde blijkt te zijn).

Voor een kwart procent meer kun je kiezen voor schijf 1B waarbij de kans klein is dat je je investering niet (gedeeltelijk) terug krijgt. Bij deze schijf is er echter wel een kleine kans om je gehele inleg kwijt te raken.

Dan gaan we naar schijf 2. Deze zou mijn persoonlijke voorkeur hebben (na schijf 1A) om in te investeren. Bij schijf 2 maakt de rente een flinke sprong omhoog naar momenteel 6% (1,45% hoger dan 1B). De kans is vrij klein dat je je investering niet (gedeeltelijk) terug krijgt. Ook bij deze schijf is er echter wel een beperkte kans om je gehele inleg kwijt te raken.

En dan hebben we nog schijf 3. Met momenteel 6,75% een mooie rente met als de huizenmarkt tegen zit een aanzienlijk risico om je investering geheel of gedeeltelijk kwijt te raken.

Bij nagenoeg alle leningen is er daarnaast natuurlijk de H.A. Wat de waarde hiervan is blijft moeilijk in te schatten maar blijkt vaak overschat.

Kort door de bocht:
1B lage bruto rente en een kans om je inleg geheel of gedeeltelijk kwijt te raken.
2 behoorlijke rente en een kans om je inleg geheel of gedeeltelijk kwijt te raken.
3 “hoge” rente en een wat grotere kans om je inleg geheel of gedeeltelijk kwijt te raken.

Ik ben het grotendeels met je analyse eens. Ik zou zelf ook voor de 2e schijf gaan, als ik er al in zou stappen. Ik zie echter wel dat de crowd er wat anders over denkt: schijf 2 loopt het meest moeizaam vol. Tot 70% LTV is het risico gering en blijkbaar vind men dat risico nog acceptabel zelfs tegen een gering hogere rente.
pi_188768696
quote:

yup heel herkenbaar. Enkele probleem projecten kunnen je hele rendement negatief maken.
Het helpt ook niet mee dat maar weinig platforms een goede recovery hebben.

Zelf investeer ik bijna niets meer in crowd funding, met uitzondering van inderdaad vastgoed met een hypothecaire zekerheid. Ik vind het risico te hoog tov de rente die je krijgt.
Daarnaast ben ik bang dat met een economische crisis het aantal projecten dat in de problemen komt nog wel eens flink zou kunnen stijgen.
pi_188768777
quote:
14s.gif Op dinsdag 3 september 2019 11:41 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Kort door de bocht:

Dank voor je analyse.
Zelf investeer ik 50/50 in schijf 1A en schijf 3 om zo het risico te spreiden. Schrijf 3 heeft inderdaad het hoogste risico. In de praktijk moet nog uitwijzen hoe vaak het voor zal komen dat een project in de problemen komt. Vaak hebben leningnemers een vastgoed portefeuille met meerdere panden waardoor er vaak wel geld te halen valt mocht dit betreffende pand in de problemen komen.

MBT schijf 2 zie ik de risico's iets hoger. Ik zie schijf 2 en 3 in risico allebei als 'hoger'. Mocht het namelijk fout gaan dan gaat bijna al het geld + recovery kosten richting schijf 1. Dit kan zomaar 95% van de leensom zijn aangezien de kosten +30% mogen zijn. Daarom is ook bij schijf 2 in een worst-case scenario het risico 'hoger'.
pi_188768902
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2019 12:07 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Dank voor je analyse.
Zelf investeer ik 50/50 in schijf 1A en schijf 3 om zo het risico te spreiden. Schrijf 3 heeft inderdaad het hoogste risico. In de praktijk moet nog uitwijzen hoe vaak het voor zal komen dat een project in de problemen komt. Vaak hebben leningnemers een vastgoed portefeuille met meerdere panden waardoor er vaak wel geld te halen valt mocht dit betreffende pand in de problemen komen.

MBT schijf 2 zie ik de risico's iets hoger. Ik zie schijf 2 en 3 in risico allebei als 'hoger'. Mocht het namelijk fout gaan dan gaat bijna al het geld + recovery kosten richting schijf 1. Dit kan zomaar 95% van de leensom zijn aangezien de kosten +30% mogen zijn. Daarom is ook bij schijf 2 in een worst-case scenario het risico 'hoger'.
Is er al een vastgoed onderpand verkocht voor een crowdfund project? En wat was daarbij de recovery?
pi_188768926
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2019 12:20 schreef PON het volgende:

[..]

Is er al een vastgoed onderpand verkocht voor een crowdfund project? En wat was daarbij de recovery?
Druivenstraat 25 – 31, 4816 KB Breda wordt op dit moment verkocht door de curator tbv de investeerders van collin crowdfund.
pi_188768943
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2019 12:07 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Dank voor je analyse.

Ik denk ook dat de kans klein is dat een project in de problemen komt. Als dit onverhoopt toch gebeurt bij maar 2 of 3 van de 100 projecten dan ben je je rentevoordeel al kwijt. Hiervoor heb je in veel gevallen bij SiG maar 1 leningnemer nodig die in de problemen komt aangezien veel leningnemers meerdere hypotheken hebben lopen.

Ik zie de woning markt voorlopig overigens nog niet instorten. Bij bedrijfspanden en kantoorpanden ligt het risico natuurlijk weer hoger.
pi_188768988
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2019 12:23 schreef KrekelJapie het volgende:
Druivenstraat 25
Dank. Zal voor dit kantoorpand wellicht wel lastiger zijn dan voor woningen.
pi_188769452
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2019 12:23 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Druivenstraat 25 – 31, 4816 KB Breda wordt op dit moment verkocht door de curator tbv de investeerders van collin crowdfund.
Zit ook in dit project (Collin) , zie evenwel pand niet meer op funda in business of ergens anders staan.
Zie onderstaand passage uit het verslag vd curator v 13aug19
Weet iemand meer omtrent de status? Geen update of statusbericht meer ontvangen van Collin sinds de uitspraak vh failliet,.....zucht :O :O

Gezien de hoogte vd Collin schuld icm het hypo recht / waarde van het pand, zou het voor de Collin ers in dit project goed moeten komen. Maar wat communicatie vanuit Collin zou wel prettig zijn, nu zit ik zelf maar de verslagen te volgen vd curator

SPOILER

[ Bericht 4% gewijzigd door peterc op 03-09-2019 13:17:08 ]
pi_188769742
quote:
12s.gif Op maandag 2 september 2019 11:09 schreef peterc het volgende:
SPOILER
Ook van de heren nog geen ¤ zichtbaar :O :O
pi_188769828
quote:
12s.gif Op dinsdag 3 september 2019 13:01 schreef peterc het volgende:

[..]

Zit ook in dit project (Collin) , zie evenwel pand niet meer op funda in business of ergens anders staan.
Weet iemand meer omtrent de status? Geen update of statusbericht meer ontvangen van Collin sinds de uitspraak vh failliet,.....zucht :O :O

Gezien de hoogte vd Collin schuld icm het hypo recht / waarde van het pand, zou het voor de Collin ers in dit project goed moeten komen. Maar wat communicatie vanuit Collin zou wel prettig zijn, nu zit ik zelf maar de verslagen te volgen vd curator

SPOILER
Hmmm opvallend dat de 2e hypotheekhouder de recovery kan blokkeren.
pi_188769863
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2019 12:00 schreef dyna18 het volgende:

[..]

yup heel herkenbaar. Enkele probleem projecten kunnen je hele rendement negatief maken.
Het helpt ook niet mee dat maar weinig platforms een goede recovery hebben.

Zelf investeer ik bijna niets meer in crowd funding, met uitzondering van inderdaad vastgoed met een hypothecaire zekerheid. Ik vind het risico te hoog tov de rente die je krijgt.
Daarnaast ben ik bang dat met een economische crisis het aantal projecten dat in de problemen komt nog wel eens flink zou kunnen stijgen.
Mijn overall R bij crowdfunding is nog prima; >+250 proj waarvan >+30 gefinisht. Enkel bij Collin >+20 projecten, zit ik op een K..Rendement van circa 2%. Met name door het beruchte faillissement van Business Compleet, na 4 mnd toko op de fles, centjes naar de ABNAMRO.

Was net weer een beetje naar een acceptabel R aan het kruipen, komt Melo / Abbinaya erover heen. Alhoewel hier zeker de resterende inleg terug moet komen, gezien hypo op de Druivenstraat in Breda. En nu ook maar hopen op de ¤ van
SPOILER
de heren D.. & vD.
pi_188769869
De bolletjes op FNC zijn weer ingekleurd.
pi_188770024
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2019 13:29 schreef OpDieFiets het volgende:
De bolletjes op FNC zijn weer ingekleurd.
Op welke manier hou jij de projecten bij?
pi_188770051
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2019 13:26 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Hmmm opvallend dat de 2e hypotheekhouder de recovery kan blokkeren.
Ze kunnen het niet oneindig blokkeren, maar het zorgt wel voor enorm veel vertraging.
En het risico dat de eerdere geïnteresseerde afhaakt. Gelukkig is de schuld aan de crowd in verhouding tot de waarde van het kantoorpand vrij laag en zal het uiteindelijk wel goed komen.

Maar zie hier het voorbeeld dat er voor een crowdfundings-platform ook nog specifieke kennis komt kijken om op de juiste manier hypothecaire zekerheden te vestigingen en uit te winnen. Neem aan dat Collin in het vervolg niet zomaar op eigen houtje toestemming geeft voor een 2de hypotheek.
pi_188770402
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2019 13:41 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Op welke manier hou jij de projecten bij?
In het geval van FNC: moeizaam ;)
In eerste instantie door te kijken hoeveel projecten hebben betaald en hoeveel ik er had verwacht. Vervolgens wacht ik de bolletjes update af om te zien welke projecten echt te laat zijn. Meestal zijn dit steeds dezelfde projecten, die (edit: tot nu toe ;) )uiteindelijk altijd wel weer betalen.
Eens in de zoveel tijd (1-2 maanden) voeg ik alle ontvangen bedragen toe aan een excel bestand met een tabblad per platform. Daar kan ik per project zien hoeveel ik in totaal heb ontvangen.
pi_188770655
quote:
12s.gif Op dinsdag 3 september 2019 13:01 schreef peterc het volgende:

[..]

SPOILER
Ik zie dat een partner van geldvoorelkaar gevestigd is in het pand dat namens collin crowdfund verkocht wordt. Hoe klein is de wereld...

[ Bericht 3% gewijzigd door KrekelJapie op 03-09-2019 14:37:41 ]
pi_188770917
Oplichter in the house bij investormatch (B*r*t** C*ff**)
-----------------------
Wij hebben aangifte gedaan tegen de ondernemer. Tijdens deze aangifte bleek dat er de afgelopen jaren meerdere keren aangifte van oplichting en valsheid in geschriften is gedaan tegen dhr. B*nn*m*. Wij hopen dat onze aangifte er in ieder geval gaat zorgen dat dit niet meer voor gaat komen.
-----------------------
pi_188774626
Bij SamenInGeld gaat het administratief weer niet goed. Het is 3 september einde dag en ik zie pas 1 betaling in de online wallet. Het is echt elke maand drama met de administratie.
pi_188774757
Ik ga richting mijn eerste default bij FnC, inmiddels 60+ dagen vertraagd. Gaat om laser en invalzaag (is niet het bedrijfsnaam), nog meer mensen die daar in zitten en wellicht iets van info hebben?
pi_188775785
quote:

Ik heb maar 1 lening bij Collin lopen, nog niet zo lang. Ik vind de kosten van Collin (zo ongeveer de hoogste van allemaal?) doorgaans te zwaar drukken op het rendement om het risico te nemen, ook gezien de verhalen over recovery. Daarin is Collin overigens niet de enige. Een enkele keer komt er nog een aardig project langs met voldoende zekerheid en redelijk (netto) rendement, maar dan is het dus ook snel vol, zodat ik niet op tijd ben. Voor mij in ieder geval niet interessant genoeg om dan speciaal klaar te gaan zitten om iets binnen te halen. Dan ga ik liever voor het dubbele rendement met - m.i. - niet het dubbele risico, in het buitenland.

't Is in ieder geval wel goed om wat vuistregels te hebben, over zekerheden en onzekerheden bijvoorbeeld. Daarmee zou je al een kans moeten hebben om het gemiddeld platformrendement te verslaan, omdat 'slechte' projecten ook vaak wel vol komen. Grote vraag blijft altijd of je 'de markt' kan verslaan (en wat anders het platformgemiddelde is). Bij crowdfunding is dat allicht wat minder moeilijk dan op de beurs, maar de meesten van ons moeten de eigen kennis (en de beschikbare informatie) niet overschatten denk ik. Als je dan de grootste risico's (geen zekerheden bij een project) kunt vermijden, en verder gewoon spreiding aanbrengt, doe je het misschien al best prima.
pi_188776219
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2019 18:53 schreef Faraday01 het volgende:
Het is echt elke maand drama met de administratie.
Ik begin toch steeds meer te denken dat intersolve daar helaas ook een rol in speelt want ook bij newfunding nog geen nieuwe info.
pi_188778344
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2019 20:25 schreef tnhb het volgende:

[..]

Ik begin toch steeds meer te denken dat intersolve daar helaas ook een rol in speelt want ook bij newfunding nog geen nieuwe info.
ja intersolve doet bijna alle administratie voor SiG.
ook de portefeuille van de crowd funders draait daar.
pi_188778877
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2019 22:24 schreef dyna18 het volgende:

[..]

ja intersolve doet bijna alle administratie voor SiG.
ook de portefeuille van de crowd funders draait daar.
Het zegt ook veel over SiG dat ze nog steeds door gaan met Intersolve als er al zo lang zo veel administratieve problemen zijn.
pi_188779055
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2019 22:46 schreef Faraday01 het volgende:

[..]

Het zegt ook veel over SiG dat ze nog steeds door gaan met Intersolve als er al zo lang zo veel administratieve problemen zijn.
Wat voor opties hebben ze...
Ze zijn te klein om een eigen systeem te ontwikkelen en even je hele systeem + betalingsprovider omgooien naar een andere aanbieder doe je niet zomaar even.
pi_188780039
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2019 11:52 schreef Benger het volgende:
Ik heb maar 7 projecten bij Collin. Heb wel een achterstand, maar inmiddels al weer meer geld opgenomen dan gestort. Mijn netto rendement is volgens Collin 6,25%. Ik heb volgens mij geen projecten met hypotheek, maar ben wel vrij selectief geweest.
Over een maand of zo verwacht ik weer een project mee te nemen van een kennis van me. Dat gaat dan wel om vastgoed met 1e hypotheek.
Ik investeer niet zo gauw in projecten met hypotheek: de rente vind ik te laag en voor de spreiding hoeft het ook niet. Ik koop dan liever zelf vastgoed. Ik heb al een eigen huis en ben via een CV mede-eigenaar van een ander pand. Mogelijk koop ik samen met anderen nog iets voor de verhuur.
We horen het dan wel als het project van je vriend online komt. En als het een mooie is, heb je tzt vast een linkje _O-
pi_188780083
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2019 19:00 schreef xaban06 het volgende:
Ik ga richting mijn eerste default bij FnC, inmiddels 60+ dagen vertraagd. Gaat om laser en invalzaag (is niet het bedrijfsnaam), nog meer mensen die daar in zitten en wellicht iets van info hebben?
Ik heb deze ook en verder geen extra info los van de info welke de 15e komt.

[ Bericht 11% gewijzigd door Jaco078 op 04-09-2019 08:12:51 ]
pi_188780773
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2019 22:55 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Wat voor opties hebben ze...
Ze zijn te klein om een eigen systeem te ontwikkelen en even je hele systeem + betalingsprovider omgooien naar een andere aanbieder doe je niet zomaar even.
Lendahand is 2 jaar geleden juist naar Intersolve overgestapt. Intersolve schijnt een grote speler te zijn met uit uitgebreide machtiging van de AFM, maar het lijkt erop dat er daar regelmatig een potje van maken.
pi_188781109
Na het bericht van ivm vorige week over het overlijden van de eigenaar is dit vast geen goed nieuws.

https://www.rtlz.nl/busin(...)werknemers-doorstart
pi_188781168
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2019 07:12 schreef crowdiefunder het volgende:
Na het bericht van ivm vorige week over het overlijden van de eigenaar is dit vast geen goed nieuws.

In het begin was IVM een platform wat goed communiceerde en ook actief achter de defaults aan ging (bv de steigerbouwer). Na de overname is het allemaal een stuk minder, dit faillissement is nog niet door IVM gecommuniceerd en ook over de andere defaults is het al tijden stil. Geen idee hoe het met de wanbetalende steigerbouwer is.

Onder aan de streep heb ik na de afschrijving van Noë een rendement van 0% als de andere projecten blijven betalen.
pi_188781254
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2019 07:33 schreef Faraday01 het volgende:

[..]

In het begin was IVM een platform wat goed communiceerde en ook actief achter de defaults aan ging (bv de steigerbouwer). Na de overname is het allemaal een stuk minder, dit faillissement is nog niet door IVM gecommuniceerd en ook over de andere defaults is het al tijden stil. Geen idee hoe het met de wanbetalende steigerbouwer is.

Onder aan de streep heb ik na de afschrijving van Noë een rendement van 0% als de andere projecten blijven betalen.
Ik denk dat het voor ivm ook een verrassing is, bij mijn andere default lekker enzo gebeurt ook niet zoveel. Ik geloof niet dat ik een positief rendement haal bij IVM met 6 projecten totaal daar.
pi_188781326
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2019 07:48 schreef crowdiefunder het volgende:

[..]

Ik denk dat het voor ivm ook een verrassing is, bij mijn andere default lekker enzo gebeurt ook niet zoveel. Ik geloof niet dat ik een positief rendement haal bij IVM met 6 projecten totaal daar.
Mijn oordeel over IVM is ook vooral op het totaalbeeld van de afgelopen jaren gebaseerd en niet alleen op Noë. De cijfers zijn duidelijk 12 projecten, 3 defaults. Geen rendement, amper recovery en sinds de overname matige communicatie.
pi_188781410
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2019 07:48 schreef crowdiefunder het volgende:

[..]

IVM Noe zit ik ook in. Als ik ff snel reken, kom ik indien al (2) mijn andere projecten bij IVM blijven doorlopen, uit op een verlies een netto verlies van ongeveer 10 euri's. Valt mee of hoe je het zegt tegen dus. IVM = gesloten boek, had hoge verwachtingen van het platform, erg tegengevallen. ~O>
pi_188781479
Project van gve met een restschuld van 20k + 5k gemaakte kosten waar al 3,5 jaar onderhandeld wordt over afhandelen default komt nu met een schikkingsvoorstel van slechts 30% van de totale schuld.
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2015 17:52 schreef komrad het volgende:
Nieuw project op GvE : badkleding voor vrouwen met grote borsten :D
Ben benieuwd hoe de uitslag van de stemming wordt. Lijkt me dat er meer te halen valt omdat de ondernemer een baan zekere HBO functie bekleed in de publieke sector.
pi_188781502
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2019 08:02 schreef Faraday01 het volgende:
Mijn oordeel over IVM is ook vooral op het totaalbeeld van de afgelopen jaren gebaseerd en niet alleen op Noë. De cijfers zijn duidelijk 12 projecten, 3 defaults. Geen rendement, amper recovery en sinds de overname matige communicatie.
Onderschrijf ik helemaal. Ik krijg ook geen reactie meer op mailtjes. Focus op crowdfunding is helemaal weg. Hopelijk werken ze de projecten (en defaults) die ze nog hebben lopen netjes af.
quote:
0s.gif Op woensdag 5 april 2017 20:44 schreef Appeltje58 het volgende:
Het zijn geen kale kippen, heb deze IVM ook maar voor een bedragje meegenomen
Laten we het hopen

[ Bericht 16% gewijzigd door KrekelJapie op 04-09-2019 08:57:51 ]
pi_188781537
quote:

Vervelend dat dit gebeurd en ook dat ik dit via het forum moet vernemen en niet via IVM.
Van de 1000 euro is 546,75 euro afgelost. Dus even 45% van je rendement af. Dat hakt er wel in.

quote:
Zekerheden
De ondernemers zijn individueel hoofdelijk aansprakelijk voor het volledige bedrag van de lening.

Naast de lening via Investormatch en de financiering door de eigenaren, heeft het bedrijf geen andere langlopende schulden. Er vinden de komende jaren geen aflossingen plaats op de leningen van de eigenaren.
Opvallend dat ze blijkbaar puur op de kosten dan toch failliet gaan...
pi_188781563
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2019 08:39 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Vervelend dat dit gebeurd en ook dat ik dit via het forum moet vernemen en niet via IVM.
Van de 1000 euro is 546,75 euro afgelost. Dus even 45% van je rendement af. Dat hakt er wel in.
[..]

De steigerbouwer hakt er nog harder in, die heeft maar 12 van de 48 termijnen betaald
pi_188781880
quote:

Dat er een causaal verband is tussen bericht 2 en 1 (in die volgorde) lijkt me geen wilde gok.......... ;(
Pecunia non olet
pi_188782069
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2019 09:13 schreef obligataire het volgende:

[..]

Dat er een causaal verband is tussen bericht 2 en 1 (in die volgorde) lijkt me geen wilde gok.......... ;(
Ik had direct dezelfde gedachte... Lijkt een tragische situatie...
  woensdag 4 september 2019 @ 09:34:26 #288
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_188782168
quote:

[..]

Ja, zo lees je zijn overlijdensbericht inderdaad met andere ogen:
SPOILER
pi_188782315
quote:

[..]

Daar lijkt het wel op inderdaad. ;(

Het omvallen van een bedrijf dat je zelf met goede bedoeling opgebouwd hebt moet ook verschrikkelijk zijn en het zou erg treurig zijn als hij geen andere weg meer gezien zou hebben.
pi_188782372
Ik krijg de pitch niet meer op het scherm, iemand anders wel?
Pecunia non olet
pi_188782426
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2019 09:46 schreef obligataire het volgende:
Ik krijg de pitch niet meer op het scherm, iemand anders wel?
Na inloggen naar menu -> mijn investeringen -> Noe Retail openklikken -> klikken op Noe naast
"pitch"
pi_188782483
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2019 09:50 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Na inloggen naar menu -> mijn investeringen -> Noe Retail openklikken -> klikken op Noe naast
"pitch"
Dank!
Pecunia non olet
pi_188782487
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2019 08:39 schreef dyna18 het volgende:

Was dus ook niet het geval
-----------------------------
Dit ondanks dat NOE juist een grote financiering in januari had opgehaald om verder door te groeien in Nederland.
---------------------------
pi_188782528
Als het over de duivel hebt..

SPOILER
pi_188782554
SPOILER
Wat mij toch steekt is dat er geen aflossing betaald wordt, het bedrijf draait gewoon nog.
Wat verandert een mogelijke verkoop aan de aanwezige cashflow?
(inzake Zorgv*stgoed mngt)
pi_188782723
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2019 10:00 schreef impact9 het volgende:
Als het over de duivel hebt..

SPOILER
Heb de pitch nagekeken. Alle 3 hoofdelijk aansprakelijk en huizen zonder hypotheek of flinke overwaarde. Lening zal dus wel terugbetaald worden mag ik hopen...
pi_188782824
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2019 10:16 schreef flexion het volgende:

[..]

Heb de pitch nagekeken. Alle 3 hoofdelijk aansprakelijk en huizen zonder hypotheek of flinke overwaarde. Lening zal dus wel terugbetaald worden mag ik hopen...
Hopen inderdaad. Grootste kans lijkt me bij de erfgenamen bij Stabel (hypotheekvrij huis) te liggen. Zou daarnaast goed kunnen dat de ondernemers voor de lening die in januari is afgesloten ook hoofdelijk aansprakelijk zijn.

Restschuld (incl rente) investormatch is 51.000
pi_188783039
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2019 10:24 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Hopen inderdaad. Grootste kans lijkt me bij de erfgenamen bij Stabel (hypotheekvrij huis) te liggen.
Het zal me niets verbazen als het privé vermogen tijdig is veiliggesteld t.b.v. de erfgenamen.
Pecunia non olet
pi_188783117
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2019 10:43 schreef obligataire het volgende:

[..]

Het zal me niets verbazen als het privé vermogen tijdig is veiliggesteld t.b.v. de erfgenamen.
De HA-schuld is toch ook overgegaan naar de erfgenamen (mits erfenis aanvaard)? Welke beren zie je?
pi_188783202
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2019 10:02 schreef impact9 het volgende:
SPOILER
Wat mij toch steekt is dat er geen aflossing betaald wordt, het bedrijf draait gewoon nog.
Wat verandert een mogelijke verkoop aan de aanwezige cashflow?
(inzake Zorgv*stgoed mngt)
Slechte cashflow planning. In de oorspronkelijke pitch werd ook een Q1 2019 deel aflossing toegezegd ivm afronding/verkoop vastgoed.

Wat mij wel verontrust is de noodzaak voor die "grondige" due diligence ( Wat dus een maand meer kost dan eerst aangegeven). Klinkt als een goede manier van de koper om de prijs te verlagen.

Ik houd hoop op een goede afloop voor ons.
pi_188783298
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2019 09:43 schreef Faraday01 het volgende:

[..]

Daar lijkt het wel op inderdaad. ;(

Het omvallen van een bedrijf dat je zelf met goede bedoeling opgebouwd hebt moet ook verschrikkelijk zijn en het zou erg treurig zijn als hij geen andere weg meer gezien zou hebben.
Als dit inderdaad klopt is het natuurlijk heel triest.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')