FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Algemeen Luchtvaarttopic #50
Gruj0zondag 18 augustus 2019 @ 17:24
4f4c8718-8292-4734-815e-2464af0020d6?h=NWFmYzJmNE5HWTBZemczTVRndE9ESTVNaTAwTnpNMExUZ3hOV1V0TWpRMk5HRm1NREF5TUdRMkx6RTFPREI0TVRBMU5Bc984c429-78be-487d-919b-ada96ac9c565?h=ZTNlZjRmZFl6azROR00wTWprdE56aGlaUzAwT0Rka0xUa3hPV0l0WVdSaE9UWmhZemxqTlRZMUx6RTFPREI0TVRBMU5B

abc8d987-94e2-4846-846f-7d64402e71f6?h=ZTIwMmI1Y1lXSmpPR1E1T0RjdE9UUmxNaTAwT0RRMkxUZzBObVl0TjJRMk5EUXdNbVUzTVdZMkx6RTFPREI0TVRBMU5Ba53871f4-a5f6-44a5-a825-d51ef7ea4146?h=N2IwYTVlOFlUVXpPRGN4WmpRdFlUVm1OaTAwTkdFMUxXRTRNalV0WkRVeFpXWTNaV0UwTVRRMkx6RTFPREI0TVRBMU5B

Bron: Parool
Gruj0zondag 18 augustus 2019 @ 17:25
Laatste post uit reeks 49:

quote:
0s.gif Op zondag 18 augustus 2019 17:23 schreef Gruj0 het volgende:

[..]

Waarom is deze in de kleuren van de AF1 gespoten?
Viezzezondag 18 augustus 2019 @ 18:36

Uit de beschrijving:
quote:
This Boeing 747 landing was one of the weirdest I have ever seen. After dealing with some crosswinds the pilots of this Boeing 747 made a perfect crosswind landing on runway 18R at Amsterdam Schiphol last saturday. But right after touchdown one of the "speed brakes" ("airbrakes? Brakes above the wings, don` t know the name") didn` t come up. The Boeing 747 slowly drifted to the right and the outer engine almost touched the ground. I am not sure if the speed brake failure was the reason for this. Probably a pilot could tell us more about what exactly happened here.
Gruj0zondag 18 augustus 2019 @ 22:23
quote:
Viel wel mee imo.

Zou bijna zeggen dat ie rechts teveel beladen was waardoor de hidr. absorbers wat harder hun best moesten doen. Maar die kans is klein, miss waren die absorbers gewoon niet zo goed meer. :P

[ Bericht 1% gewijzigd door Gruj0 op 18-08-2019 22:32:39 ]
Pino112zondag 18 augustus 2019 @ 23:01
AeronewsRO twitterde op zondag 18-08-2019 om 18:14:08 Hard landing this morning in Ponta Delgada (PDL), Azores - Boeing 757 @Delta. https://t.co/ahc3WrstqI @JacdecNew @AviationSafety https://t.co/m8rfbXCd4Q reageer retweet
Auw.
ECQ8ygkW4AUSOku.jpg
shiznutszondag 18 augustus 2019 @ 23:21
quote:
0s.gif Op zondag 18 augustus 2019 22:23 schreef Gruj0 het volgende:

[..]

Viel wel mee imo.

Zou bijna zeggen dat ie rechts teveel beladen was waardoor de hidr. absorbers wat harder hun best moesten doen. Maar die kans is klein, miss waren die absorbers gewoon niet zo goed meer. :P
Denk een gevalletje 'links voeten, rechts aileron' een beetje te hebben overdreven qua yoke input correctie.
Iemand91maandag 19 augustus 2019 @ 11:41
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 augustus 2019 21:16 schreef Iemand91 het volgende:
Er komt weer een Airbus A330 naar Twente. Nu een 21 jaar oude A330-200 OO-SFY van Brussel Airlines.
Komt volgende week naar AELS.

[ afbeelding ]
Vanmorgen even voor 10 uur in Twente geland.
https://www.flightradar24.com/data/aircraft/oo-sfy#21c09227

ECUpzJqXoAEsqy5.jpg
DeeBeemaandag 19 augustus 2019 @ 11:58
quote:
9s.gif Op zondag 18 augustus 2019 23:01 schreef Pino112 het volgende:
AeronewsRO twitterde op zondag 18-08-2019 om 18:14:08 Hard landing this morning in Ponta Delgada (PDL), Azores - Boeing 757 @:Delta. https://t.co/ahc3WrstqI @:JacdecNew @:AviationSafety https://t.co/m8rfbXCd4Q reageer retweet
Auw.
[ afbeelding ]
Hoe krijg je dit voor elkaar?! Jezus. :X
flipsenmaandag 19 augustus 2019 @ 13:33
quote:
10s.gif Op maandag 19 augustus 2019 11:58 schreef DeeBee het volgende:

[..]

Hoe krijg je dit voor elkaar?! Jezus. :X
Ach, gewoon effe uitdeuken, rolletje ducttape erover en hij kan weer jaren mee :P
shiznutsmaandag 19 augustus 2019 @ 13:39
Plane: 'approaching minimums!'
Pilot: ".. en dan een kroket. En dan wordt het een lastige keuze tussen raspatat... or kreukelfriet"
Plane: '20... 10... RETARD!'
Pilot: "Oh shit, hij heeft het tegen mij!"

Kreukelfriet it is. xD
Iemand91woensdag 21 augustus 2019 @ 19:01
quote:
0s.gif Op zondag 18 augustus 2019 00:57 schreef Iemand91 het volgende:
PlanesAtPaine twitterde op zaterdag 17-08-2019 om 06:34:04 New Boeing 787-9 special. N1015B "Dreams Take Flight" rolling out of paint this evening with the label, "Employees Community Fund of Boeing." #Boeing #B787 #Dreamliner #DreamsTakeFlight https://t.co/UXjfRK7eoL reageer retweet
[ afbeelding ]

Wat Boeing ermee van plan is...
Ondertussen bekend waarom:

quote:
Special livery celebrating the Employees Community Fund showcases largest decal ever tested on a composite aircraft

The 787 program is certifying the largest full-body decal ever tested on a composite aircraft. If certified, the technology will offer airline customers new opportunities to promote their brand on the 787 Dreamliner through the creative use of photographs, complex multicolor graphics, logos, and various specific finishes with the same durability as paint.

“For us, choosing a livery design to test was easy – our employees that donate to the Employees Community Fund inspire us, and we wanted to do something special for them,” said Brad Zaback, vice president and general manager for the 787 program.
http://www.boeing.com/fea(...)e-flight-08-19.page/

48591377692_2d98331b8c_c.jpgBoeing 787-9, Boeing, N1015B, LN891 by Huy Do, on Flickr

[ Bericht 2% gewijzigd door Iemand91 op 21-08-2019 20:41:20 ]
flipsenwoensdag 21 augustus 2019 @ 22:51
quote:
Dus als ik het goed begrijp is het geen paintjob, maar een leuk hebbedingetje voor je stickeralbum :D
Peterseliemanwoensdag 21 augustus 2019 @ 23:04
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2019 22:51 schreef flipsen het volgende:

[..]

Dus als ik het goed begrijp is het geen paintjob, maar een leuk hebbedingetje voor je stickeralbum :D
en het komt Boeing publicitair best wel goed uit
flipsendonderdag 22 augustus 2019 @ 04:27
quote:
14s.gif Op woensdag 21 augustus 2019 23:04 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

en het komt Boeing publicitair best wel goed uit
Daar ging het ze natuurlijk helemaal niet om he...
Nieuwschierigdonderdag 22 augustus 2019 @ 09:24
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2019 22:51 schreef flipsen het volgende:

[..]

Dus als ik het goed begrijp is het geen paintjob, maar een leuk hebbedingetje voor je stickeralbum :D
Ze willen ook laten zien aan hun klanten wat er tegenwoordig mogelijk is in livery-land.
Airlines zouden de buitenkant van het vliegtuig kunnen verhuren voor reclame, zoals op stadsbussen.
Karstmandonderdag 22 augustus 2019 @ 09:51
Dat is geen slecht idee, zie ik de hele tijd coca cola etc over m'n huis komen.
Iemand91donderdag 22 augustus 2019 @ 13:43
ECkqdRGW4AArnI1.jpg

Qantas gaat ter voorbereiding van "Project Sunrise" drie 787-9 delivery vluchten via Londen en New York uitvoeren.
In oktober, november en december van dit jaar zal 1 nieuwe 787-9 vanuit Seattle naar Londen gevlogen waarna die rechtstreeks naar Sydney zal gaan en 2 nieuwe 787-9's zullen vanuit Seattle naar New York gevlogen worden waarna ze vanuit JFK rechtstreeks naar Sydney gaan.
De geschatte vliegduur zit op zo'n 19 uur.

Het zijn onderzoeksvluchten om te zien wat dergelijk lange vluchten met de passagiers en crew doet.
Er gaan dus ook geen betalende passagiers mee; alleen zo'n 40 Qantas medewerkers die ook onderzocht worden op effecten van deze lange vluchten.

Dit zullen de eerste non-stop vluchten ooit worden tussen New York en Sydney, en de tweede keer voor de vluchten tussen Londen en Sydney; de eerste keer was in 1989 toen Qantas hun eerste 747-400 (VH-OJA) in ontvangst nam en deze ook op de delivery flight rechtstreeks van Londen naar Sydney werd gevlogen; meer over die record-breaking vlucht in mijn post hier:
PTA / Algemeen Luchtvaarttopic #8: No rolls!

Eind dit jaar zal Qantas beslissen of "Project Sunrise' Łberhaupt zal doorgaan en zo ja; met welke toestellen.

map?P=lhr-syd&MS=bm&MR=1200&MX=720x360&PM=*
map?P=jfk-syd&MS=bm&MR=900&MX=720x360&PM=*

[ Bericht 9% gewijzigd door Iemand91 op 22-08-2019 23:00:06 ]
boriqvrijdag 23 augustus 2019 @ 22:00
Afgelopen dinsdag de tour van Airbus gedaan in Hamburg. In vergelijking met de tour van Boeing in Everett (vorig jaar augustus gedaan) was er qua bezochte hallen niet veel verschil. Bij Airbus eerst een filmpje bekeken over het bedrijf, daarna de hal waar de A330 rompen de isolatie en bekabeling krijgen, waarna het naar een van de A320 hallen ging waar ze in elkaar werden gezet. Tot slot nog de hal voor de A380 bezocht, waar er nog een stond van Emirates, maar voornamelijk A320(neo's) de ruimte vulden. Ook een A321Neo (volgens mij LR) van La Compagnie stond daar in de hal.

Het verschil met Boeing vond ik vooral de manier waarop het verteld werd. Bij Boeing was alles en iedereen geweldig, voelde als een Europeaan echt als de America First retoriek. Bij Airbus had de (zeer goede) tourgids ook complimenten voor Boeing en vertelde voor mijn gevoel ook hoe iets negatiefs in elkaar zat en niet alleen de positieve dingen.

Helaas geen foto's kunnen maken, dat was natuurlijk verboden en werd door twee beveiligers goed in de gaten gehouden.
Iemand91vrijdag 23 augustus 2019 @ 22:07
flightradar24 twitterde op vrijdag 23-08-2019 om 21:21:42 Yes, yes we are Lookin@ you. 🛩🕵️‍♂️ @shinjix2 https://t.co/AltuiEuz2B reageer retweet
ECrX9mTXoAArEW2.jpg
Viezzezaterdag 24 augustus 2019 @ 09:54
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 augustus 2019 22:00 schreef boriq het volgende:
Afgelopen dinsdag de tour van Airbus gedaan in Hamburg. In vergelijking met de tour van Boeing in Everett (vorig jaar augustus gedaan) was er qua bezochte hallen niet veel verschil. Bij Airbus eerst een filmpje bekeken over het bedrijf, daarna de hal waar de A330 rompen de isolatie en bekabeling krijgen, waarna het naar een van de A320 hallen ging waar ze in elkaar werden gezet. Tot slot nog de hal voor de A380 bezocht, waar er nog een stond van Emirates, maar voornamelijk A320(neo's) de ruimte vulden. Ook een A321Neo (volgens mij LR) van La Compagnie stond daar in de hal.

Het verschil met Boeing vond ik vooral de manier waarop het verteld werd. Bij Boeing was alles en iedereen geweldig, voelde als een Europeaan echt als de America First retoriek. Bij Airbus had de (zeer goede) tourgids ook complimenten voor Boeing en vertelde voor mijn gevoel ook hoe iets negatiefs in elkaar zat en niet alleen de positieve dingen.

Helaas geen foto's kunnen maken, dat was natuurlijk verboden en werd door twee beveiligers goed in de gaten gehouden.
Cool! Wist niet dat daar een fabriek staat en je die kan bezoeken. Moet maar eens op het lijstje, wilde ook nog een keer naar Boeing maar dit is toch wel een stukje dichterbij :D
TigerXtrmzaterdag 24 augustus 2019 @ 11:47
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2019 13:43 schreef Iemand91 het volgende:
[ afbeelding ]

Qantas gaat ter voorbereiding van "Project Sunrise" drie 787-9 delivery vluchten via Londen en New York uitvoeren.
In oktober, november en december van dit jaar zal 1 nieuwe 787-9 vanuit Seattle naar Londen gevlogen waarna die rechtstreeks naar Sydney zal gaan en 2 nieuwe 787-9's zullen vanuit Seattle naar New York gevlogen worden waarna ze vanuit JFK rechtstreeks naar Sydney gaan.
De geschatte vliegduur zit op zo'n 19 uur.

Het zijn onderzoeksvluchten om te zien wat dergelijk lange vluchten met de passagiers en crew doet.
Er gaan dus ook geen betalende passagiers mee; alleen zo'n 40 Qantas medewerkers die ook onderzocht worden op effecten van deze lange vluchten.

Dit zullen de eerste non-stop vluchten ooit worden tussen New York en Sydney, en de tweede keer voor de vluchten tussen Londen en Sydney; de eerste keer was in 1989 toen Qantas hun eerste 747-400 (VH-OJA) in ontvangst nam en deze ook op de delivery flight rechtstreeks van Londen naar Sydney werd gevlogen; meer over die record-breaking vlucht in mijn post hier:
PTA / Algemeen Luchtvaarttopic #8: No rolls!

Eind dit jaar zal Qantas beslissen of "Project Sunrise' Łberhaupt zal doorgaan en zo ja; met welke toestellen.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ben ik nou gek, dit soort lange vluchten zijn toch al regelmatig gevlogen? Er staan mij verhalen bij over vluchten van 20 of 22 uur? :?
inkjetzaterdag 24 augustus 2019 @ 18:57
quote:
en het komt Boeing publicitair best wel goed uit
Verder is dit een NTU plane, een white tail. Doen ze er wat nuttigs mee.
Iemand91zaterdag 24 augustus 2019 @ 20:37
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 augustus 2019 11:47 schreef TigerXtrm het volgende:
Ben ik nou gek, dit soort lange vluchten zijn toch al regelmatig gevlogen? Er staan mij verhalen bij over vluchten van 20 of 22 uur? :?
Momenteel zijn er geen commerciŽle lijnvluchten die stelselmatig dermate lange vluchten maken.
Vroeger met met de propellervliegtuigen waren er wel vluchten die zo lang duurden; recordhouder zijn nog steeds de vluchten van Qantas' "Double Sunrise" tussen Perth en Koggala, Sri Lanka die gemiddeld 28 uur in de lucht hingen tot 32 uur aan toe met ongunstige wind, tussen 1943 en 1945 wekelijks gevlogen met de Consolidated PBY Catalina's.
Er konden maximaal 3 passagiers en 69 kilo post mee.

In other news in Dubai:

ECqc52HXsAAoxVD.jpg

Lijkt om Emirates' A6-EOP te gaan.

[ Bericht 5% gewijzigd door Iemand91 op 24-08-2019 20:43:09 ]
Sounddragonzaterdag 24 augustus 2019 @ 20:47
Uitstappen gaat wel lekker easy zo ^O^
Iemand91dinsdag 27 augustus 2019 @ 15:59
quote:
An Air China Airbus A330-343 caught fire while parked at the gate at Beijing Capital Airport in China. The crew evacuated the aircraft.
Initial reports say the fire originated in the cargo hold as the aircraft was being prepared for a flight to Tokyo (CA183).

The aircraft arrived as flight CA976 from Singapore at 07:00 UTC (15:00 LT).
https://aviation-safety.net/wikibase/228545

Gaat om de nog net geen 5 jaar jonge A330-300 B-5958.

EC-CRwPUUAAYxfT.jpg
EC-Kw_8WsAAAmaB.jpg
Hojdhopperdinsdag 27 augustus 2019 @ 17:07
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 augustus 2019 22:00 schreef boriq het volgende:
Afgelopen dinsdag de tour van Airbus gedaan in Hamburg. In vergelijking met de tour van Boeing in Everett (vorig jaar augustus gedaan) was er qua bezochte hallen niet veel verschil. Bij Airbus eerst een filmpje bekeken over het bedrijf, daarna de hal waar de A330 rompen de isolatie en bekabeling krijgen, waarna het naar een van de A320 hallen ging waar ze in elkaar werden gezet. Tot slot nog de hal voor de A380 bezocht, waar er nog een stond van Emirates, maar voornamelijk A320(neo's) de ruimte vulden. Ook een A321Neo (volgens mij LR) van La Compagnie stond daar in de hal.

Het verschil met Boeing vond ik vooral de manier waarop het verteld werd. Bij Boeing was alles en iedereen geweldig, voelde als een Europeaan echt als de America First retoriek. Bij Airbus had de (zeer goede) tourgids ook complimenten voor Boeing en vertelde voor mijn gevoel ook hoe iets negatiefs in elkaar zat en niet alleen de positieve dingen.

Helaas geen foto's kunnen maken, dat was natuurlijk verboden en werd door twee beveiligers goed in de gaten gehouden.
Gaaf! Lijkt me ook wel wat! :)
Iemand91dinsdag 27 augustus 2019 @ 17:14
quote:
9s.gif Op zondag 18 augustus 2019 23:01 schreef Pino112 het volgende:
AeronewsRO twitterde op zondag 18-08-2019 om 18:14:08 Hard landing this morning in Ponta Delgada (PDL), Azores - Boeing 757 @:Delta. https://t.co/ahc3WrstqI @:JacdecNew @:AviationSafety https://t.co/m8rfbXCd4Q reageer retweet
Auw.
[ afbeelding ]
Deze Antonov is vanuit Everett via Atlanta naar de Azoren gevlogen met plaatwerk en gereedschap voor reparatie van de 757: https://www.flightradar24.com/data/aircraft/ra-82077#21dbd54e

Vertrek vanuit Everett:
48621920287_4de52f245d_c.jpgAtlanta Bound 1 by rssii, on Flickr
flipsenwoensdag 28 augustus 2019 @ 20:03
ECOTURISMO-1024x683.jpg

Deze nog niet voorbij gekomen hier :? HELP! PANIEK! Of nee, toch niet :P In de Rode Zee afgezonken om als duiklocatie te dienen. Ligt kennelijk al een Hercules. Kan er zo gauw weinig informatie over vinden op internet, maar kwam hem als "foto van de dag" tegen in de lokale krant hier...
GlennQuagmirevrijdag 30 augustus 2019 @ 11:41
Complimentje voor SAS hoor. Vlucht naar NL vorige week woensdag vanwege een defect in het bagageruim gecanceled, toen netjes hotel en eten gekregen en op de eerste vlucht de volgende dag gezet. Afgelopen woensdag vertragingsformulier ingevuld, geld staat nu al op mn rekening ^O^
Karstmanvrijdag 30 augustus 2019 @ 11:45
Zo dan, dat is wel heel netjes.
Maxcovrijdag 30 augustus 2019 @ 14:27
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2019 11:41 schreef GlennQuagmire het volgende:
Complimentje voor SAS hoor. Vlucht naar NL vorige week woensdag vanwege een defect in het bagageruim gecanceled, toen netjes hotel en eten gekregen en op de eerste vlucht de volgende dag gezet. Afgelopen woensdag vertragingsformulier ingevuld, geld staat nu al op mn rekening ^O^
Dat is idd netjes en ook slim! Scheelt hun CS zo veel ellende en tijd lijkt mij.
MikeJoowzaterdag 31 augustus 2019 @ 09:20
Wij zijn afgelopen week terug gekomen uit spanje met dik 4h vertraging.. niet leuk maar wel zoveel uur dat we recht hebben op compensatie.
Dit hebben we aangevraagd maar heeft iemand ervaring met hoe snel je het vergoed krijgt? Duurt dit 4 weken? Of veeeeeeel langer? P.s. We vlogen met vueling
Iemand91maandag 2 september 2019 @ 13:32
Nu officieel:

Boeing, KLM Announce Order for Two 777 Jets
quote:
Boeing [NYSE: BA] and KLM Royal Dutch Airlines today announced that the carrier has ordered two more 777-300ER (Extended Range) airplanes as it continues to operate one of Europe's most modern and efficient fleet.

The order, valued at $751 million at current list prices, was previously attributed to an unidentified customer on Boeing's Orders & Deliveries website.
Pilesmaandag 2 september 2019 @ 13:35
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2019 09:20 schreef MikeJoow het volgende:
Wij zijn afgelopen week terug gekomen uit spanje met dik 4h vertraging.. niet leuk maar wel zoveel uur dat we recht hebben op compensatie.
Dit hebben we aangevraagd maar heeft iemand ervaring met hoe snel je het vergoed krijgt? Duurt dit 4 weken? Of veeeeeeel langer? P.s. We vlogen met vueling
Ik zou het hier proberen: TRV / Vragen over vliegen #59 (e-tickets, inchecken, bagage, etc) :)
Iemand91woensdag 4 september 2019 @ 17:26
In de Verenigde Staten is momenteel een historisch moment gaande; American Airlines faseert vandaag
in 1 keer al hun resterende McDonnell Douglas MD-80 "Mad Dogs" uit.
Momenteel zijn hangen er 7 MD-80's in de lucht, maar 6 daarvan maken hun allerlaatste vlucht naar Roswell, New Mexico.
De allerlaatste commerciŽle Mad Dog vlucht is nu halverwege Dallas - Chicago: https://www.flightradar24.com/AAL80/21f7c37a
De vlucht wordt gevlogen door N984TW; de laatst geproduceerde MD-80.

EDoKY0eX4AAAYiv.jpg

Voor vertrek in Dallas:
EDn4qEGWsAA9cpH.jpg
EDn4qEOXUAAo1Ql.jpg
EDn_yQvXkAAhGqJ.jpg

In totaal zal American Airlines vandaag in een keer 23 MD-80's uitfaseren en allen zullen vandaag achter elkaar naar Roswell gevlogen worden.
Twee worden gedoneerd en 1 toestel zal American Airlines in Dallas houden voor cabin training.
Dit betekent ook dat nu Šlle toestellen van AA in de 'nieuwe' livery rondvliegen.

In totaal heeft AA 383 Mad Dogs in gebruik gehad en kreeg de eerste in 1983 in de vloot en was al die jaren het werkpaard van AA op de regionale en binnenlandse vluchten.
derLudolfwoensdag 4 september 2019 @ 21:09
Vlogen die vliegtuigen allemaal nog rond met zo'n glimmende livery. Of alleen deze, die de laatste vlucht ging uitvoeren.
Karstmanwoensdag 4 september 2019 @ 21:34
quote:
1s.gif Op woensdag 4 september 2019 21:09 schreef derLudolf het volgende:
Vlogen die vliegtuigen allemaal nog rond met zo'n glimmende livery. Of alleen deze, die de laatste vlucht ging uitvoeren.
Gaaf he, ik vind dat zoveel mooier dan de meeste normale livery's. Sowieso al die oude jets in het zilver, heerlijk.
050321-F-1234P-004.JPG
derLudolfwoensdag 4 september 2019 @ 21:37
quote:
2s.gif Op woensdag 4 september 2019 21:34 schreef Karstman het volgende:

[..]

Gaaf he, ik vind dat zoveel mooier dan de meeste normale livery's. Sowieso al die oude jets in het zilver, heerlijk.
[ afbeelding ]
Ja ik ook!
derLudolfwoensdag 4 september 2019 @ 21:38
Had wel es gehoord dat mensen uit Quťbec nog erger waren dan Fransozen. Lijkt aardig te kloppen :r

https://www.gelderlander.(...)4-000-euro~a2465131/
Iemand91woensdag 4 september 2019 @ 22:08
quote:
1s.gif Op woensdag 4 september 2019 21:09 schreef derLudolf het volgende:
Vlogen die vliegtuigen allemaal nog rond met zo'n glimmende livery. Of alleen deze, die de laatste vlucht ging uitvoeren.
Allemaal. Omdat de Mad Dogs toch uitgefaseerd zouden worden kregen ze niet de nieuwe livery.
Carlos93woensdag 4 september 2019 @ 22:35
quote:
1s.gif Op woensdag 4 september 2019 21:38 schreef derLudolf het volgende:
Had wel es gehoord dat mensen uit Quťbec nog erger waren dan Fransozen. Lijkt aardig te kloppen :r

https://www.gelderlander.(...)4-000-euro~a2465131/
Wordt je toch ook niet goed van |:(
derLudolfdonderdag 5 september 2019 @ 00:27
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2019 22:08 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Allemaal. Omdat de Mad Dogs toch uitgefaseerd zouden worden kregen ze niet de nieuwe livery.
Ja dat snap ik, maar vliegtuigen worden toch best regelmatig overgespoten? De meeste andere maatschappijen hebben toch al zeker 10/15 jaar niet meer zo'n RVS look?

In die tijd zullen ze wel groot onderhoud hebben gehad.
Nieuwschierigdonderdag 5 september 2019 @ 10:01
Het hele 737 Max MCAS verhaal nog maar eens een keer maar met veel details
O.a. over de verplichte druk op de stuurkolom en 2 ervaren medewerkers die de FAA verlieten.

Iemand91donderdag 5 september 2019 @ 14:38
quote:
1s.gif Op donderdag 5 september 2019 00:27 schreef derLudolf het volgende:
Ja dat snap ik, maar vliegtuigen worden toch best regelmatig overgespoten? De meeste andere maatschappijen hebben toch al zeker 10/15 jaar niet meer zo'n RVS look?

In die tijd zullen ze wel groot onderhoud hebben gehad.
Dat American Airlines overging van bare metal naar gespoten livery was voornamelijk omdat ze waren gefuseerd met US Airways in 2013 (en de ex-US Airways kisten overgespoten moesten worden) en omdat een dergelijke bare metal livery niet toepasbaar is op de nieuwere generaties vliegtuigen.

Toen was de MD-80 al flink aan het krimpen en was ook al bekend dat ze niet meer jaren zouden blijven vliegen. Dus AA gaf bij het repainten voorrang aan de honderden toestellen die wťl zouden blijven.
Kans is dat wanneer de MD-80's buiten bijgewerkt moesten worden de toestellen ook aan groot onderhoud toe waren en het toestel dan uitfaseerden en het dus ook niet lonend was om voor de steeds kleiner wordende vloot een livery te ontwerpen (speciaal voor de MD-80) en deze een paintjob te geven.

En wat AA had is een bare metal livery; op een aantal stukken na is het kaal aluminium en geen paintjob.
Wat ook betekent dat het onderhoud op zo'n kale kist groter is dan een geverfd toestel.

Overigens waren de MD-80's niet helemaal de laatste kisten van American Airlines in die livery; in 2017 hebben ze 1 737-800 (N921NN) een "American Heritage" livery gegeven door simpelweg niet de nieuwe livery aan te brengen:

33967351328_774aacd4dd_c.jpg2019_04_29 LAX stock-18 by jplphoto2, on Flickr

En ze hebben ook nog de "AstroJet Retro" 737-800v(N905NN):

48305235306_2e04a794a6_c.jpgAmerican Airlines (N905NN) by ace.yyc, on Flickr

[ Bericht 19% gewijzigd door Iemand91 op 05-09-2019 22:11:13 ]
Iemand91donderdag 5 september 2019 @ 15:36
https://www.flightglobal.(...)port-in-serv-460661/

Het lijkt erop dat Emirates haar eerste 2 A380's heeft uitgefaseerd.
Ze zijn opgeslagen op Dubai World Central en zullen worden gebruikt als donortoestellen.
quote:
Two A380s have been withdrawn from service at Dubai World Central (DWC) airport and will be used as a spares source for the operational fleet, says Clark.

“We are in the process of [starting A380 retirements]. Two have been deactivated. They are under retirement because we’ve got a major overhaul coming up and it’s best to take the old aircraft out – they’re all written down – and take the gear off them rather than buy a $25 million main landing gear. I need two, possibly three, to meet that [overhaul] requirement.
Het is nog niet (officieel) bekend welke 2 toestellen dit zijn, onder andere vanwege het feit dat Emirates momenteel meerdere A380's opgeslagen heeft.

We zullen de A380 nog wel een jaar of 15 zien bij Emirates:
quote:
“This aircraft will still be flying in Emirates in 2035. The fleet will stabilise at about 115…and then probably go down to about 90-100 by the middle of the next decade. So, the A380 will remain a major component of our fleet mix for the next 15 years at least...
Daarnaast zullen de A380's (zowel de huidige als de nog te leveren) niet de nieuwe first-class suites krijgen die ze eind 2017 op de 777's hebben geÔntroduceerd.

quote:
Meanwhile, with the demise of its large contract for additional A380s, Emirates has dropped plans to install its new first-class suites into the aircraft, says Clark. However, the airline will introduce premium-economy cabins on the A380 in November next year.
Als ze tot 2035 dus niets meer aan de F-cabin gaan vernieuwen/veranderen op de A380's, betekent dat Emirates 27 jaar lang dezelfde first class zal hebben op de A380's (2008 - 2035).

De A380 die onlangs op haar neus is gevallen (A6-EOP: zie post hier) kan overigens gerepareerd worden.
FredvZdonderdag 5 september 2019 @ 21:40
Dat de A380's nķ geen nieuw cabine interieur krijgt wil natuurlijk niet zeggen dat ze nůůit een nieuwe cabine krijgen.

Kan me goed voorstellen dat ze over enkele jaren met een hele nieuwe cabin komen voor de complete A380.
Captain_Jack_Sparrowvrijdag 6 september 2019 @ 05:30
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2019 21:40 schreef FredvZ het volgende:
Dat de A380's nķ geen nieuw cabine interieur krijgt wil natuurlijk niet zeggen dat ze nůůit een nieuwe cabine krijgen.

Kan me goed voorstellen dat ze over enkele jaren met een hele nieuwe cabin komen voor de complete A380.
Nee, joh. Die dingen gaan gewoon verdwijnen.
Sunri5ezaterdag 7 september 2019 @ 00:39
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2019 05:30 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Nee, joh. Die dingen gaan gewoon verdwijnen.
Ze hebben juist aangegeven nog jaren met die dingen te blijven vliegen.
Sunri5ezaterdag 7 september 2019 @ 00:41

Plof plof
Drekkoningzaterdag 7 september 2019 @ 07:21
quote:
Mooi in beeld hoor :Y
Drekkoningzaterdag 7 september 2019 @ 12:22
Waar KLM het ooit al eens deed vanaf de andere kant, is er nu ook een Transavia toestel take-off gegaan vanaf de taxibaan parallel aan de Zwanenburgbaan. In dit geval kon de luchtverkeersleider echter nog op tijd de start afbreken.

De radiocommunicatie


hxEoBnr.png

Naar het incident met KLM is toen uitgebreid onderzoek gedaan door de OvV en zijn er aanbevelingen gedaan in het eindrapport. Ik ben benieuwd of dit op soortgelijke wijze fout is gegaan.
Het lijkt er namelijk op dat de flightcrew, net als bij KLM, in de veronderstelling verkeerde dat ze al op de binnenste taxibaan reden onderweg naar de vertrekbaan (Ze vragen bijvoorbeeld om te vertrekken via W2, maar die intersectie is helemaal niet te bereiken vanaf de buitenste taxibaan).

Weer een interessante gebeurtenis in ieder geval :)

[ Bericht 1% gewijzigd door Drekkoning op 07-09-2019 12:31:50 ]
Surveillance-Fietszaterdag 7 september 2019 @ 12:40
Dat zie je toch?! Dat je niet op de baan staat.
Drekkoningzaterdag 7 september 2019 @ 13:03
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 september 2019 12:40 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Dat zie je toch?! Dat je niet op de baan staat.
Blijkbaar valt het soms niet op, daar het al twee keer fout is gegaan (beide keren in het donker overigens).

Waarschijnlijk een stuk automatisme en de bekendheid van het veld waardoor je wat minder beducht bent op de route en je positie. Dat is in ieder geval wat er uit het eerste onderzoek naar voren kwam.
FredvZmaandag 9 september 2019 @ 15:11
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 september 2019 12:40 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Dat zie je toch?! Dat je niet op de baan staat.
Je zou zeggen van wel, maar wie weet zijn de piloten gestressed door de onrust die de vakbonden veroorzaken met hun looneisen.

quote:
0s.gif Op zaterdag 7 september 2019 13:03 schreef Drekkoning het volgende:
Waarschijnlijk een stuk automatisme en de bekendheid van het veld waardoor je wat minder beducht bent op de route en je positie.
imho is het de combinatie van bekendheid met zeldzame afwijkingen die zorgen voor fouten.

In 2010 was de situatie dat de-icing nodig was, er tegen de gebruikelijke richting van de Alpha taxibaan in werd getaxied ťn vanuit de toren kwam ook nog eens het voorstel om een kortere route naar de startbaan te nemen.

Vergelijk het met werkzaamheden op de snelweg waar je dagelijks over heen rijdt in februari met sneeuw, waarbij je (met gele strepen) over de andere weghelft wordt geleid en jouw afslag bestaat uit een korte smalle uitvoegstrook die pas enkele tientallen meters vooraf wordt aangegeven. Ben jij dan ook in staat om alsnog de juiste afslag te nemen?

Wat er nu is gebeurd kan je vergelijken met een hoofdweg in je eigen stad die is afgesloten, je wordt omgeleid door een woonwijk met allerlei zijstraatjes waar je wel eens van hebt gehoord, maar waar je eigenlijk zelden komt. Weet jij in het schemer dan ook nog de juiste weg in 1 keer te vinden?

18C wordt niet zo gek vaak als startbaan gebruikt. Ik kan me dan wel voorstellen dat je als piloot dan zoekende bent, ook al ben je op je thuis luchthaven.
TigerXtrmmaandag 9 september 2019 @ 15:38
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 september 2019 12:22 schreef Drekkoning het volgende:
Waar KLM het ooit al eens deed vanaf de andere kant, is er nu ook een Transavia toestel take-off gegaan vanaf de taxibaan parallel aan de Zwanenburgbaan. In dit geval kon de luchtverkeersleider echter nog op tijd de start afbreken.

De radiocommunicatie

Jesus, krijg je als piloot/ATC ook een cursus om dit te verstaan? :')
Surveillance-Fietsmaandag 9 september 2019 @ 16:11
quote:
7s.gif Op maandag 9 september 2019 15:11 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Je zou zeggen van wel, maar wie weet zijn de piloten gestressed door de onrust die de vakbonden veroorzaken met hun looneisen.
[..]

imho is het de combinatie van bekendheid met zeldzame afwijkingen die zorgen voor fouten.

In 2010 was de situatie dat de-icing nodig was, er tegen de gebruikelijke richting van de Alpha taxibaan in werd getaxied ťn vanuit de toren kwam ook nog eens het voorstel om een kortere route naar de startbaan te nemen.

Vergelijk het met werkzaamheden op de snelweg waar je dagelijks over heen rijdt in februari met sneeuw, waarbij je (met gele strepen) over de andere weghelft wordt geleid en jouw afslag bestaat uit een korte smalle uitvoegstrook die pas enkele tientallen meters vooraf wordt aangegeven. Ben jij dan ook in staat om alsnog de juiste afslag te nemen?

Wat er nu is gebeurd kan je vergelijken met een hoofdweg in je eigen stad die is afgesloten, je wordt omgeleid door een woonwijk met allerlei zijstraatjes waar je wel eens van hebt gehoord, maar waar je eigenlijk zelden komt. Weet jij in het schemer dan ook nog de juiste weg in 1 keer te vinden?

18C wordt niet zo gek vaak als startbaan gebruikt. Ik kan me dan wel voorstellen dat je als piloot dan zoekende bent, ook al ben je op je thuis luchthaven.
klinkt logisch ja, wat je schrijft.
Viezzemaandag 9 september 2019 @ 17:40
Aan de ene kant wel. Aan de andere kant niet, want ik word niet rijkelijk beloond om via wegwerkzaamheden rijden. De piloten wel :P
Drekkoningmaandag 9 september 2019 @ 18:32
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2019 15:38 schreef TigerXtrm het volgende:

[..]

Jesus, krijg je als piloot/ATC ook een cursus om dit te verstaan? :')
Er moet inderdaad een certificaat voor gehaald worden ;)
derLudolfmaandag 9 september 2019 @ 19:08
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2019 15:38 schreef TigerXtrm het volgende:

[..]

Jesus, krijg je als piloot/ATC ook een cursus om dit te verstaan? :')
Nou inderdaad, een mobilofoon die een boer in de trekker heeft hangen is vele malen duidelijker.

Wat zeg ik, zelfs bellen via Whatsapp
FredvZmaandag 9 september 2019 @ 19:13
Vergeet niet dat je hier luistert naar een opname door een derde partij. Tussen piloot en toren zit een stuk minder (of zelfs helemaal geen) ruis.
shiznutsmaandag 9 september 2019 @ 19:14
Moet je over de Arabische Zee maar eens contact proberen te leggen met Mumbai ovet de HF. :')
Of Africa... zonder CPDLC.
derLudolfmaandag 9 september 2019 @ 19:40
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2019 19:14 schreef shiznuts het volgende:
Moet je over de Arabische Zee maar eens contact proberen te leggen met Mumbai ovet de HF. :')
Of Africa... zonder CPDLC.
Oja, IndiŽrs, zelfs 1 op 1 al feest :')
Captain_Jack_Sparrowdinsdag 10 september 2019 @ 15:43
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 september 2019 00:39 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

Ze hebben juist aangegeven nog jaren met die dingen te blijven vliegen.
quote:
In February 2019, Airbus announced it will end the A380 production by 2021
Ze gaan verdwijnen.
Carlos93dinsdag 10 september 2019 @ 16:54
Wordt zoiets dan ook nog gezien als zelfmoord voor je carriŤre als piloot zijnde? Of wat wordt er met de piloten gedaan?
Peterseliemandinsdag 10 september 2019 @ 20:23
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2019 16:54 schreef Carlos93 het volgende:
Wordt zoiets dan ook nog gezien als zelfmoord voor je carriŤre als piloot zijnde? Of wat wordt er met de piloten gedaan?
Die komen wel aan de bak hoor. Vliegen op A330/A350 bijvoorbeeld of omscholing naar B777/787. Kan allemaal.
Drekkoningdinsdag 10 september 2019 @ 20:47
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2019 16:54 schreef Carlos93 het volgende:
Wordt zoiets dan ook nog gezien als zelfmoord voor je carriŤre als piloot zijnde? Of wat wordt er met de piloten gedaan?
Doel je nu op de taxibaan takeoff?

Nee, dat heeft geen consequenties. Bij fouten als deze is de safety cultuur niet-punitief. Het doel is begrijpen waarom een fout is gemaakt om die in de toekomst te voorkomen. Dan helpt het de veiligheid niet als je sancties op gaat leggen.

Als je echter opzettelijk roekeloze keuzes maakt of grof de regels overtreedt kunnen er wel consequenties zijn uiteraard. Daar lijkt hier geen sprake van echter.
PluggieODwoensdag 11 september 2019 @ 09:18
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 september 2019 12:22 schreef Drekkoning het volgende:
Naar het incident met KLM is toen uitgebreid onderzoek gedaan door de OvV en zijn er aanbevelingen gedaan in het eindrapport. Ik ben benieuwd of dit op soortgelijke wijze fout is gegaan.
Het lijkt er namelijk op dat de flightcrew, net als bij KLM, in de veronderstelling verkeerde dat ze al op de binnenste taxibaan reden onderweg naar de vertrekbaan (Ze vragen bijvoorbeeld om te vertrekken via W2, maar die intersectie is helemaal niet te bereiken vanaf de buitenste taxibaan).

Weer een interessante gebeurtenis in ieder geval
Goede post. Dank.

Een link naar de OvV rapporten en reacties daarop uit 2010:
https://www.onderzoeksraa(...)306-10-februari-2010
Iemand91vrijdag 13 september 2019 @ 22:42
Airbus twitterde op vrijdag 13-09-2019 om 13:55:11 8,997 – 8,998 – 8,999 – 9,000! 👏 Proud to deliver the 9,000th #A320 Family aircraft to our friends at @easyJet! We are sure the new #A320neo will feel like home in the airline’s all Airbus fleet. https://t.co/JYnRuPgbxu reageer retweet
Gaat om G-UZLG, een A320neo geleverd aan Easyjet afgelopen dinsdag 10 september.

EEV7FNMXYAA2HZt.jpg

De eerste A320 werd op 26 maart 1988 aan Air France geleverd.

De data van leveringen:
4038 dagen later 1000e: 15 april 1999: (A319, F-GRHD, Air France)
1553 dagen later 2000e: 15 juli 2003: (A319, B-6022, Air China)
1283 dagen later 3000e: 17 januari 2007 (A320, 9M-AFP, AirAsia)
955 dagen later 4000e: 28 augustus 2009 (A319, PT-TMA, TAM Linhas Aťreas)
876 dagen later 5000e: 20 januari 2012 (A320, OD-MRL, Middle East Airlines)
776 dagen later: 6000e: 5 maart 2014 (A320, A6-ANW, Air Arabia)
791 dagen later 7000e: 3 mei 2016 (A320, XA-VLQ, Volaris)
640 dagen later 8000e: 1 februari 2018 (A320 B-1068, Air China)
587 dagen later 9000e: 10 september 2019 (A320neo, G-UZLG, Easyjet)
Peterseliemanvrijdag 13 september 2019 @ 22:55
Doen ze goed. En dan te bedenken dat ze nog een backlog van een jaar of 8 hebben bij het huidige orderaantal :D
Pileszaterdag 14 september 2019 @ 09:34
Wel bijzonder dat van 0 naar 1000 11 jaar heeft geduurd, en hoe snel het vanaf toen ging.
Iemand91zondag 15 september 2019 @ 00:47
Vlucht DL72 is zojuist vertrokken vanuit Atlanta, op weg naar Amsterdam.
De vlucht wordt gevlogen met Delta's vier na nieuwste kist en 3e en nieuwste Airbus A330-900neo N403DX.
Dit is de eerste commerciŽle vlucht voor deze kist die op 28 augustus aan de maatschappij geleverd werd.

Het is ook de eerste keer dat Delta een A330-900neo inzet op een route anders dan Seattle - Shanghai.
Hun eerste 2 A330neo's worden uitsluitend op die route ingezet, alleen hun eerste A330neo ging eenmalig Seattle - Tokio - Seattle (tevens diens eerste lijnvlucht)

En het is Łberhaupt de eerste keer dat er een A330neo naar Schiphol komt.

Vlucht DL72 landt morgenvroeg om 08:05 uur en vertrekt om 10:05 uur weer als DL73 terug naar Atlanta.

N403DX op 27 augustus in Toulouse, een dag voor levering aan Delta:
20630_1566926382.jpg
Iemand91maandag 16 september 2019 @ 21:24
quote:
9s.gif Op zondag 18 augustus 2019 23:01 schreef Pino112 het volgende:
AeronewsRO twitterde op zondag 18-08-2019 om 18:14:08 Hard landing this morning in Ponta Delgada (PDL), Azores - Boeing 757 @:Delta. https://t.co/ahc3WrstqI @:JacdecNew @:AviationSafety https://t.co/m8rfbXCd4Q reageer retweet
Auw.
[ afbeelding ]
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2019 17:14 schreef Iemand91 het volgende:
Deze Antonov is vanuit Everett via Atlanta naar de Azoren gevlogen met plaatwerk en gereedschap voor reparatie van de 757: https://www.flightradar24.com/data/aircraft/ra-82077#21dbd54e

Vertrek vanuit Everett:
[ link | afbeelding ]Atlanta Bound 1 by rssii, on Flickr
Toestel wordt nu overgevlogen naar Atlanta: https://www.flightradar24.com/DAL9959/222031b8

EEnYl4BXUAImaBP.jpg

[ Bericht 3% gewijzigd door Iemand91 op 16-09-2019 23:24:22 ]
Iemand91maandag 16 september 2019 @ 22:27
In de nacht van zaterdag op zondag vloog El Al voor het allerlaatst met de Boeing 747 van New York terug naar Tel Aviv.
Na 48 jaar en tienduizenden vluchten met El Al's flagship toestel op hun flagship route van IsraŽl naar New York en terug, vloog 4X-ELA Tel Aviv-Jaffa de laatste El Al 747 vlucht vanuit de VS.

Hier een EL Al 747-200 in juli 1992, in een line-up van airlines op JFK waarvan de meesten niet meer bestaan...

axHpAxf.jpg
Pino112woensdag 18 september 2019 @ 07:35
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 september 2019 12:22 schreef Drekkoning het volgende:
Waar KLM het ooit al eens deed vanaf de andere kant, is er nu ook een Transavia toestel take-off gegaan vanaf de taxibaan parallel aan de Zwanenburgbaan. In dit geval kon de luchtverkeersleider echter nog op tijd de start afbreken.

De radiocommunicatie


[ afbeelding ]

Naar het incident met KLM is toen uitgebreid onderzoek gedaan door de OvV en zijn er aanbevelingen gedaan in het eindrapport. Ik ben benieuwd of dit op soortgelijke wijze fout is gegaan.
Het lijkt er namelijk op dat de flightcrew, net als bij KLM, in de veronderstelling verkeerde dat ze al op de binnenste taxibaan reden onderweg naar de vertrekbaan (Ze vragen bijvoorbeeld om te vertrekken via W2, maar die intersectie is helemaal niet te bereiken vanaf de buitenste taxibaan).

Weer een interessante gebeurtenis in ieder geval :)
Staat nu ook op de NOS:
https://nos.nl/artikel/23(...)aan-op-schiphol.html
Frozen-assassinwoensdag 18 september 2019 @ 09:51
quote:
Post van Drekkoning op 7 september

En NOS zegt;

quote:
Het incident was op 6 september, maar komt nu pas naar buiten.
Nieuwschierigwoensdag 18 september 2019 @ 17:00
quote:
11s.gif Op zaterdag 14 september 2019 09:34 schreef Piles het volgende:
Wel bijzonder dat van 0 naar 1000 11 jaar heeft geduurd, en hoe snel het vanaf toen ging.
In 1988 - 1999 was er nog nauwelijks vraag naar al die weekend-citytrips en massale zomer-uittochten naar de Middelandse zee. Daarvoor waren eerst Easyjet en Ryanair nodig en 25 jaar economische groei.
Iemand91donderdag 19 september 2019 @ 14:13
Belgische piloot vast in Franse hoogspanningskabels na crash met F-16
quote:
Een Belgische F-16 is donderdagochtend neergestort in het westen van Frankrijk, meldt de Belgische luchtmacht donderdag. De twee piloten hebben hun schietstoel gebruikt; een van hen is daarbij vast komen te zitten in hoogspanningskabels.

De piloot zit vast in de buurt van het dorp Pluvigner, in de Bretagne. Hulpdiensten proberen hem nu uit de kabels te bevrijden. Volgens de lokale autoriteiten is hij ongedeerd. De andere piloot is zonder problemen veilig geland.

De F-16 zou donderdagochtend zijn vertrokken voor een oefening. Het is nog onduidelijk hoe het vliegtuig heeft kunnen neerstorten.

Volgens inwoners van het dorp heeft het vliegtuig tijdens de crash het dak van een huis geraakt. Ook zouden verschillende bomen in brand zijn gevlogen. De omwonenden zijn tijdelijk geŽvacueerd.
EE0fpRgWwAE95Yn.jpg
EE0j800XsAE4Sxk.jpg
EE0iSOvWkAA1UOw.jpg
Iemand91donderdag 19 september 2019 @ 14:27
En SAS Scandinavian Airlines heeft hun nieuwe livery bekend gemaakt. Weer een gewaagd ontwerp geworden...

SAS ONTHULT NIEUW KLEURENSCHEMA NAAR SCANDINAVISCH DESIGN
quote:
KOPENHAGEN - SAS heeft donderdag een vernieuwd kleurenschema onthuld. De nieuwe livery, waaruit het rood vrijwel is verdwenen, vertegenwoordigt volgens de luchtvaartmaatschappij een nieuwe benadering van Scandinavisch design. De nieuwe Airbus A350 en A320neo krijgen het nieuwe kleurenschema als eerste.

Het gaat om de eerste update van de SAS-livery in 21 jaar. Het in 1998 onthulde oude kleurenschema was redelijk tijdloos, en het nieuwe ontwerp is er grotendeels op gebaseerd.

In het nieuwe ontwerp overheerst het traditionele SAS-blauw meer dan voorheen, terwijl de motoren niet langer rood gekleurd zijn. Nieuw is ook dat het klassieke SAS-logo groot in zilver op het voorste deel van de romp wordt afgebeeld.

Het over de romp doorlopende blauw van de staart doet enigszins denken aan de vernieuwde livery van Lufthansa. De kleuren van de vlaggen van Denemarken, Zweden en Noorwegen zijn zoals gebruikelijk op gestileerde wijze op de romp geplaatst.

De SAS-vloot zal tijdens reguliere onderhoudsbeurten van de nieuwe kleuren worden voorzien. De maatschappij verwacht dat in 2024 alle toestellen zijn overgeschilderd.

Bijna honderd nieuwe Airbus-toestellen die SAS in bestelling heeft staan worden voor die tijd met de nieuwe livery afgeleverd. Het gaat om tachtig A320neo’s, vijf A330’s, acht A350’s en drie A321LR’s.
8a98501452aaf2f4_org.jpg
bd288aad0d342f8d_org.jpg
99efc50f0404494e_org.jpg

Ter vergelijking; dit is de huidige livery:

19040_1446494786.jpg

En vanmorgen vlogen ze een van hun 737-700's (de net geen 20 jaar oude LN-RNN) vanuit Oslo naar Twente voor ontmanteling.

[ Bericht 2% gewijzigd door Iemand91 op 19-09-2019 14:34:19 ]
derLudolfdonderdag 19 september 2019 @ 18:53
https://www.luchtvaartnie(...)rndls-in-airbus-a380

Nooit geweten dan LH crew soms werkt in Lederhose of Dirndls :D Wel leuk om daar aandacht aan te besteden.
flipsendonderdag 19 september 2019 @ 20:46
quote:
1s.gif Op donderdag 19 september 2019 18:53 schreef derLudolf het volgende:
https://www.luchtvaartnie(...)rndls-in-airbus-a380

Nooit geweten dan LH crew soms werkt in Lederhose of Dirndls :D Wel leuk om daar aandacht aan te besteden.
Ik zie veel te weinig tiet :{w
shiznutsdonderdag 19 september 2019 @ 21:01
hot-oktoberfest-23.jpg
'Maar... ik dacht dat je met 'fris of bier?' bedoelde of ik misschien een biertje wilde? Niet dat ik klaag...' :T
Iemand91donderdag 19 september 2019 @ 22:10
flightradar24 twitterde op donderdag 19-09-2019 om 21:34:10 Citing financial difficulties, French airline XL Airways has announced that it will stop selling tickets effective today, 19 Sep. Flights this weekend are scheduled, but flights from 23 Sep onward may be canceled. XL Airways fleet and route information: https://t.co/wtTHHz7laX https://t.co/M10Iy2yTuP reageer retweet
Dit is twee weken nadat het eveneens Franse Aigle Azur ook faillissement aanvroeg.
De maatschappij vloog met 4 Airbus A330-200's en 1 A330-300.
Begin dit jaar plaatsten ze nog een order voor 2 A330-900neo's.

337226_800.jpg
flipsenvrijdag 20 september 2019 @ 00:30
Frankrijk en luchtvaartmaatschappijen... om de een of andere reden schijnt dat maar niet te willen lukken :P

Eigenlijk geldt dat voor alle Zuid Europese landen heb ik het idee...
Drekkoningvrijdag 20 september 2019 @ 00:46
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2019 15:38 schreef TigerXtrm het volgende:

[..]

Jesus, krijg je als piloot/ATC ook een cursus om dit te verstaan? :')

Mocht je nog mee willen lezen ;)
Hojdhoppervrijdag 20 september 2019 @ 13:30
quote:
1s.gif Op donderdag 19 september 2019 18:53 schreef derLudolf het volgende:
https://www.luchtvaartnie(...)rndls-in-airbus-a380

Nooit geweten dan LH crew soms werkt in Lederhose of Dirndls :D Wel leuk om daar aandacht aan te besteden.
Idd ieder jaar rond Oktoberfesttijd. In ieder geval voor veel vluchten van en naar MUC.
Awsomvrijdag 20 september 2019 @ 14:44
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2019 15:38 schreef TigerXtrm het volgende:

[..]

Jesus, krijg je als piloot/ATC ook een cursus om dit te verstaan? :')
Dat komt door de opnamekwaliteit, in het echt is het veel beter
Peterseliemanvrijdag 20 september 2019 @ 19:52
quote:
Die piloten leken niet wakker te zijn, ondanks de ongewone situatie. In het begin zit er een hint van de toren in die ze best wakker had kunnen schudden. Daarnaast heb je natuurlijk verlichting die je zou moeten helpen
Adrie072zondag 22 september 2019 @ 10:36
21 september 2019 - 8:41 | Door: onze redactie | Foto: Rolls Royce

LONDEN - De fabrikant van vliegtuigmotoren Rolls-Royce loopt verdere vertraging op met het wegwerken van problemen met zijn Trent 1000-motoren. Het kost het Britse bedrijf meer moeite om vervangende onderdelen te vinden dan aanvankelijk verwacht werd.

De problemen met de vliegtuigmotoren, die zijn ontworpen voor de Boeing 787 Dreamliner, spelen al sinds 2016. Door een ontwerpfout konden in bepaalde turbineonderdelen scheurtjes ontstaan. Tal van vliegtuigen moeten daardoor langer aan de grond blijven tot het mankement is verholpen.

Rolls-Royce verwacht pas in het tweede kwartaal van volgend jaar de achterstand in onderhoudswerkzaamheden aan de Trent 1000-motoren te hebben weggewerkt. Dat is later dan de onderneming eerder voorspelde. Rolls-Royce zette al ruim een miljard pond opzij voor de kwestie.

Bron https://www.luchtvaartnie(...)t-trent-1000-motoren
Iemand91maandag 23 september 2019 @ 00:03
Thomas Cook lijkt heeft vandaag geen geld kunnen krijgen. Morgen(ochtend) zal het een en ander officieel bekend gemaakt worden.

Momenteel heeft Thomas Cook een vloot van 116 toestellen en zitten er zo'n 600.000 toeristen in het buitenland waaronder zo'n 160.000 Britten.
Die zullen de komende tijd moeten worden thuisgebracht d.m.v. Project Matterhorn; de grootste repatriŽring tijdens vredestijd in de Britse geschiedenis.
Verscheidene toestellen zullen worden ingevlogen (van lease-maatschappijen tot reguliere airlines).
Zo landt over zo'n anderhalf uur tijd een Malaysia Airlines A380 vanuit Kuala Lumpur in Manchester; om passagiers op te halen.

De grootste repatriŽring hiervoor wat in 2017; toen Monarch Airlines omviel.

Er staan momenteel dus ook zo'n 9000 banen op het spel.
Iemand91maandag 23 september 2019 @ 11:35
Na 178 jaar einde oefening voor Thomas Cook]Na 178 jaar einde oefening voor Thomas Cook
quote:
Het is over en uit voor reisorganisatie Thomas Cook. De gesprekken van zondag voor een noodlening zijn op niks uitgelopen. Vluchtuitvoering is per direct gestaakt.

Gestrand
Het bedrijf gaat een verplicht faillissement in. Zo’n 600.000 mensen zijn momenteel op vakantie met de touroperator, waaronder 150.000 Britse meldt de Britse Civil Aviation Authority (CAA). Deze vakantiegangers moeten worden gerepatrieerd, ťťn van de grootste operaties ooit, zo meldt de BBC.

Matterhorn
De Britse overheid en de CAA hebben tientallen vliegtuigen gehuurd om iedereen terug te brengen. Zondagavond werden de eerste toestellen leeg naar de vakantiebestemming gestuurd. ‘Operatie Matterhorn’ was begonnen.

Nederland
Thomas Cook Nederland / Neckermann stelt in een verklaring dat het onderdeel is van Thomas Cook continentaal Europa. Voor dit bedrijf is geen faillissement aangevraagd. “Klanten die hun Thomas Cook/Neckermann pakketreis geboekt hebben, zijn beschermd door het Stichting Garantiefonds Reizen”, aldus het bedrijf. “De Nederlandse organisatie bekijkt op dit moment welke mogelijke opties er zijn om de impact van het faillissement van de Thomas Cook Group Plc te beperken voor haar klanten en haar medewerkers.” In Nederland werken 200 mensen bij Thomas Cook en gaan jaarlijks circa 400.000 klanten met Thomas Cook/Neckermann Reizen op vakantie.

Condor
Het Duitse Condor zegt in een persbericht wel nog te vliegen. Ook deze tak valt onder het continentaal Europa gedeelte van het bedrijf. Voor de Duitse tak van Thomas Cook is geen faillissement aangevraagd. Wel is er bij de regering een overbruggingskrediet aangevraagd. Jaarlijks vliegen 8 miljoen mensen met Condor.

Airlines
Vijf maatschappijen vallen onder de Thomas Cook groep; te weten Thomas Cook Airlines UK, Thomas Cook Airlines Balearics, Thomas Cook Airlines Scandinavia, Condor Flugdienst, Thomas Cook Aviation. Samen beschikken de airlines over 117 toestellen. 73 daarvan zijn een A320 of A321.
flightradar24 twitterde op maandag 23-09-2019 om 03:59:47 The last Thomas Cook flight to depart was #MT2643 from Orlando to Manchester. reageer retweet
EFHS0RCXUAUFn-D.jpg
Drekkoningmaandag 23 september 2019 @ 11:45
-O-
Iemand91woensdag 25 september 2019 @ 00:28
sbOtZd6.jpg

Vandaag Gisteren vloog Air Tahiti Nui haar laatste A340-300 vlucht.
TN102 van Auckland terug naar Papeete waar het om 23:19 uur landde; nu 13 uur geleden.

De maatschappij begon in 1998 met een A340-200 en later uiteindelijk met 5 A340-300's zouden ze bijna 20 jaar lang een
all-A340 airline blijven totdat eind 2018 de eerste 787-9 in ontvangst werd genomen.
Vanaf vandaag is het een all-787 airline geworden...

In juni dit jaar vlogen ze nog een A340 naar haar laatste rustplaats d.m.v. een toch wel een bijzondere ferry flight
DeeBeewoensdag 25 september 2019 @ 07:21
Coole liveries ook en een all-A340 airline, wow. _O_

A340 begint zo langzaamaan wel aardig zeldzaam te worden...
Iemand91woensdag 25 september 2019 @ 16:32
Beide overgebleven A340-300's zijn onderweg naar Marana...

jys2wNg.jpg
flipsenwoensdag 25 september 2019 @ 17:09
quote:
1s.gif Op woensdag 25 september 2019 07:21 schreef DeeBee het volgende:
Coole liveries ook en een all-A340 airline, wow. _O_

A340 begint zo langzaamaan wel aardig zeldzaam te worden...
Heeft Ethiad ze nog eigenlijk? Die hadden toch ook 340s, waarvan 1 met F1 livery? Aerolineas Argentinas heeft er geloof ik nog een paar. Iberia weet ik niet zeker.
DeeBeewoensdag 25 september 2019 @ 17:14
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2019 17:09 schreef flipsen het volgende:

[..]

Heeft Ethiad ze nog eigenlijk? Die hadden toch ook 340s, waarvan 1 met F1 livery? Aerolineas Argentinas heeft er geloof ik nog een paar. Iberia weet ik niet zeker.
Etihad heeft ze parked / retired. QR ook dit jaar, de 4 A346.
Iberia heeft er ook nog een pak (al die A346 gaan van MAD naar Zuid-Amerika), LH ook natuurlijk. Blijft wel een toffe kist, alleen net op het verkeerde moment gelanceerd...
shiznutswoensdag 25 september 2019 @ 19:03
Ze vallen wel in bosjes om die airlines.

Adria Airways gaat het ook niet zo lekker: https://www.aerotime.aero(...)-week-to-sort-itself . Treft natuurlijk ook wetlease die ze uitvoerden.

Ben benieuwd of/wanneer we definitief geen 'Alitalia' toestellen meer gaan tegenkomen in de toekomst. 'Onkruid vergaat niet' zeker? :P Maffioso injecties zullen ook wel helpen.
Iemand91donderdag 26 september 2019 @ 17:01
d130916ev1203-1920.jpg

Defensie zoekt naar vervanger Gulfstream
quote:
Defensie gaat op zoek naar een vervanger voor de Gulfstream IV. Dat heeft staatssecretaris Barbara Visser de Tweede Kamer vandaag laten weten. De voorkeur gaat naar een jong gebruikt toestel, uit te rusten met zelfbeschermingssystemen en militaire communicatieapparatuur.

De keuze viel daarop nadat is gekeken naar de aanschafkosten. Ook een rol speelden de gegarandeerde beschikbaarheid en de relatief korte tijd die nodig is om een vliegtuig aan te passen aan militair gebruik.

Steeds meer mankementen
Voor het vervoer van VIP's of kleine groepen personen, onder meer naar risicovolle inzetgebieden, heeft Defensie sinds 1996 de Gulfstream IV. Dit in 1987 gebouwde militaire passagiersvliegtuig is technisch verouderd en aan het einde van zijn levensduur. Het vliegtuig vertoonde de laatste jaren steeds meer mankementen. Daarnaast was het bereik te klein evenals het aantal passagiers dat kan meevliegen. Daarom is besloten de Gulfstream vervroegd te vervangen.

Eisen
Het nieuwe toestel moet minimaal 12.000 kilometer in 1 keer kunnen overbruggen en plaats bieden aan minimaal 13 passagiers. In de praktijk is het huidige aantal van maximaal 11 vaak aan de krappe kant, zeker als beveiligingspersoneel meereist.

In veel gebieden waar Nederlandse militairen missies uitvoeren, bestaat de dreiging van infraroodgeleide luchtdoelrakketten. De vervanger van de Gulfstream IV moet daarom een zelfbeschermingssysteem tegen deze dreiging krijgen.

Met de vervanging van de Gulfstream IV is een bedrag van tussen de § 25 en § 100 miljoen euro gemoeid. De verwachting is dat de kosten ruim onder het maximum blijven. Defensie wil gelijk beginnen met het vervangingstraject. Het toestel wordt naar verwachting in 2021 in gebruik genomen.
derLudolfdonderdag 26 september 2019 @ 17:33
Lekker ruim weergeven budget ook, factor 4 _O-
Pilesdonderdag 26 september 2019 @ 18:14
quote:
1s.gif Op donderdag 26 september 2019 17:33 schreef derLudolf het volgende:
Lekker ruim weergeven budget ook, factor 4 _O-
En 11 personen is vaak krap, maar 13 is prima :')
Pino112zaterdag 28 september 2019 @ 09:52
MennoSwart twitterde op zaterdag 28-09-2019 om 08:02:54 April 2017: Minister Schultz verkoopt #regeringsvliegtuig PH-KBXOpbrengst: 3.7 miljoen ❌ klopt nietKoper: @AllianceQQ ❌ klopt nietLees hoe 2 AustraliŽrs 🇦🇺 NL’se overheid 🇳🇱 te slim af zijn ✈👉 https://t.co/tUVxElJu5X#regeringstoestel #aviation #planespotting #AvGeek https://t.co/93PLvuHLpT reageer retweet
Peterseliemanzondag 29 september 2019 @ 23:29
Had KLM niet nu ongeveer de tweede 787-10 moeten ontvangen? Het toestel heeft volgens mij het luchtruim nog niet eens gekozen
Iemand91maandag 30 september 2019 @ 00:20
quote:
14s.gif Op zondag 29 september 2019 23:29 schreef Peterselieman het volgende:
Had KLM niet nu ongeveer de tweede 787-10 moeten ontvangen? Het toestel heeft volgens mij het luchtruim nog niet eens gekozen
Klopt. De Boeing fabriek in Charleston heeft even stilgelegen tijdens storm Dorian.
Levering lijkt nu 11 oktober te worden.
-BKD (3e 787-10) zou ook oktober moeten worden maar zal misschien ook wel wat vertraging krijgen.
Iemand91maandag 30 september 2019 @ 15:13
TweeŽnhalf uur geleden vertrok de laatste Garuda vlucht non-stop naar Jakarta: https://www.flightradar24.com/GIA089/224c5262

Vanaf morgen vlucht Garuda vanuit Bali via Medan naar Amsterdam. Ook wordt de Boeing 777-300ER vervangen door de aanzienlijk kleinere Airbus A330-200.
Echter zal op enkele dagen alsnog de 777-300ER ingezet worden.

Hiermee verdwijnt de langst durende non-stop vlucht vanaf Amsterdam.
De langst durende non-stop vlucht vanaf Amsterdam is nu KL701 naar Buenos Aires.
Deze staat op een geplande vluchtduur van 13 uur en 45 minuten.
De terugvlucht KL702 duurt 13 uur en 20 minuten.
Met 11.437 kilometer waren dit ook al de verste non-stop vluchten van/naar Schiphol.

De Garuda vluchten van 11.354 kilometer duurden enkele minuten langer.

[ Bericht 1% gewijzigd door Iemand91 op 30-09-2019 17:01:56 ]
flipsenmaandag 30 september 2019 @ 15:34
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2019 15:13 schreef Iemand91 het volgende:
De langst durende non-stop vlucht vanaf Amsterdam is nu KL701.
Voor wie niet wil zoeken: Amsterdam - Buenos Aires :) Daarna vliegt ie trouwens nog door naar Santiago de Chile en dan weer terug via Buenos Aires.
Iemand91dinsdag 1 oktober 2019 @ 23:53
Zullen jullie vast niet gemist hebben, maar toch even posten:

transavia twitterde op dinsdag 01-10-2019 om 11:10:48 Natuurlijk doen wij ook mee aan de #tetrischallenge! Heb jij je altijd al afgevraagd wat er allemaal in een Transavia-vliegtuig zit? Wij laten het je graag zien!Hoeveel spullen denk jij dat hier liggen?#transavia #airline #airplane #transaviacrew https://t.co/PHu3g2KY8A reageer retweet
EFyCRUqXYAAEP_J.jpg

Dit is overigens wel een heerlijke reactie :P

kon_marine twitterde op dinsdag 01-10-2019 om 20:48:11 @transavia Jullie leggen de druk nu wel heel erg hoog... reageer retweet
Pileswoensdag 2 oktober 2019 @ 09:13
Wauw :D
Ik snap de lol van die hele challenge niet, maar dit is wel heel tof gedaan.
Karstmanwoensdag 2 oktober 2019 @ 09:23
Dat is wel next level shit, ze hebben zelfs de stoelen eruit geschroefd. Die bagage zal wel alleen handbagage zijn lijkt me.
Drekkoningwoensdag 2 oktober 2019 @ 09:34
quote:
2s.gif Op woensdag 2 oktober 2019 09:23 schreef Karstman het volgende:
Dat is wel next level shit, ze hebben zelfs de stoelen eruit geschroefd. Die bagage zal wel alleen handbagage zijn lijkt me.
Ik vermoed dat die stoelen er sowieso uit moesten wegens onderhoud ;)

Anders zijn ze wel heel ver gegaan ja.
Iemand91woensdag 2 oktober 2019 @ 17:00
Breaking911 twitterde op woensdag 02-10-2019 om 16:24:20 BREAKING: A B-17G bomber crashed at Bradley International Airport north of Hartford, CT. It reportedly crashed into a building at the airport. No official confirmation of fatalities & injuries. Aircraft reportedly part of "Wings Of Freedom Tour". Photo via @IaffS15 https://t.co/9fYPtsQvRu reageer retweet
Bradley_Airport twitterde op woensdag 02-10-2019 om 16:21:15 We can confirm that there was an accident involving a Collings Foundation World War II aircraft this morning at Bradley Airport. We have an active fire and rescue operation underway. The airport is closed. We will issue further updates as information becomes available. reageer retweet
EF4RJJiWsAQ-1F6.jpg

Lijkt om Nine-O-Nine te gaan.
MaxMarkwoensdag 2 oktober 2019 @ 17:03
https://blog.klm.com/klm-100-year-quiz Voor de kenners en liefhebbers
Hyperdudewoensdag 2 oktober 2019 @ 17:36
LAX gisteravond.
2hYCe8B.jpg
Its-Jojo-4youwoensdag 2 oktober 2019 @ 17:51
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 oktober 2019 23:53 schreef Iemand91 het volgende:
Zullen jullie vast niet gemist hebben, maar toch even posten:

transavia twitterde op dinsdag 01-10-2019 om 11:10:48 Natuurlijk doen wij ook mee aan de #tetrischallenge! Heb jij je altijd al afgevraagd wat er allemaal in een Transavia-vliegtuig zit? Wij laten het je graag zien!Hoeveel spullen denk jij dat hier liggen?#transavia #airline #airplane #transaviacrew https://t.co/PHu3g2KY8A reageer retweet
[ afbeelding ]

Dit is overigens wel een heerlijke reactie :P

kon_marine twitterde op dinsdag 01-10-2019 om 20:48:11 @:transavia Jullie leggen de druk nu wel heel erg hoog... reageer retweet
Mocht de Marine hier in meegaan dan mag dit van mij ook wel in dit topic gepost worden :)

Vind dit wel mooi
inkjetwoensdag 2 oktober 2019 @ 19:08
quote:
2s.gif Op woensdag 2 oktober 2019 09:23 schreef Karstman het volgende:
Dat is wel next level shit, ze hebben zelfs de stoelen eruit geschroefd. Die bagage zal wel alleen handbagage zijn lijkt me.
Photoshop?
Drekkoningwoensdag 2 oktober 2019 @ 19:20
quote:
0s.gif Op woensdag 2 oktober 2019 19:08 schreef inkjet het volgende:

[..]

Photoshop?
Dan hebben ze wel heel veel werk in het goed krijgen van de perspectieven enzo gelegd.. vermoed dat ze wat uurtjes over hadden.
J.B.woensdag 2 oktober 2019 @ 19:56
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2019 19:03 schreef shiznuts het volgende:
Ze vallen wel in bosjes om die airlines.

Adria Airways gaat het ook niet zo lekker: https://www.aerotime.aero(...)-week-to-sort-itself . Treft natuurlijk ook wetlease die ze uitvoerden.

Ben benieuwd of/wanneer we definitief geen 'Alitalia' toestellen meer gaan tegenkomen in de toekomst. 'Onkruid vergaat niet' zeker? :P Maffioso injecties zullen ook wel helpen.
ADRIA STAAKT ALLE VLUCHTEN EN VRAAGT FAILLISSEMENT AAN

https://www.luchtvaartnie(...)gt-faillissement-aan

Zijn 30 september definitief kopje onder gegaan. Aangezien Lufthansa, Swiss en Brussels Airlines al hebben aangekondigd om op korte termijn naar Ljubljana te gaan vliegen lijkt me ook dat een doorstart er niet in zit voor ze.
derLudolfwoensdag 2 oktober 2019 @ 20:37
Adria Airways MŁnchen-Ljubljana was wel de fijnste vlucht die ik ook heb gemaakt :D Veel ruimte en super service.
Viezzevrijdag 4 oktober 2019 @ 16:57
quote:
0s.gif Op woensdag 2 oktober 2019 19:08 schreef inkjet het volgende:

[..]

Photoshop?
Dat hebben meer mensen aan Transavia gevraagd: https://www.linkedin.com/(...)186523434532864-eY29
Iemand91maandag 7 oktober 2019 @ 00:03
Dit heeft vťťl te veel tijd gekost...

Het is 7 oktober 2019 en dus is bij deze KLM 100 jaar.

Op 7 oktober 1919 wordt in het notariskantoor van mr. H. Stoop in Den Haag de 'Koninklijke Luchtvaart Maatschappij voor Nederland en KoloniŽn' opgericht.
Eerder op 12 september dat jaar verleende Koningin Wilhelmina de maatschappij al het predicaat "Koninklijk".
Hiermee is KLM 's de oudste nog onder onder haar oorspronkelijke naam opererende luchtvaartmaatschappij ter wereld.

De eerste vlucht vond plaats op 17 mei 1920. Die dag vloog een geleasde De Havilland DH.16 met registratie G-EALU van de Britse maatschappij Aircraft Transport and Travel (AT&T) van Croyden Airport (Londen) naar Amsterdam. De vlucht duurde 2 uur en 15 minuten en vloog op 90 meter hoogte.
De DH-16 werd gevlogen door H. ‘Jerry’ Shaw en had aan boord 2 journalisten, Britse ochtendkranten en een brief van de burgemeester van Londen gericht aan de burgemeester van Amsterdam.
Het toestel landde om 12:45 uur op Schiphol; de eerste KLM vlucht was geschiedenis.

Hieronder wordt het toestel opgewacht door de eerste president-directeur van KLM; Albert Plesman:

first-passenger-klm.jpg
Eerste-vlucht-aankomst-SPL3.jpg

Wanneer eind 1920 AT&T failliet gaat neemt KLM 4 DH.9Bs van de maatschappij over; dit werden de eerste eigen toestellen van KLM. In augustus dat jaren komen 2 Fokker F.II toestellen bij KLM; de eerste toestellen op eigen naam.
Op 30 september 1920 volgen de eerste vlucht met de nieuwe Fokker; van Amsterdam naar Londen.
Het Fokker tijdperk zou nog 97 jaar duren bij KLM tot de laatste Fokker F70 vlucht op 28 oktober 2017, ook weer van Londen naar Amsterdam.

Op 9 juli 1925 vervoerd KLM fokstier Nico V door KLM met een Fokker F.III (H-NABR) vanaf vliegveld Waalhaven naar Parijs gevlogen.
Normaal gesproken zou dit met een vrachtwagen gebeuren; maar in BelgiŽ heerste mond- en klauwzeer.
Nico was het eerste zoogdier ooit dat per vliegtuig werd vervoerd:

klm500449-1-LOGO.jpg

Op 1 oktober 1924 volgt de eerste intercontinentale vlucht voor KLM; van Amsterdam naar Batavia in Nederlands-IndiŽ, het huidige Jakarta.
Die dag vertrekt een Fokker F.VII (H-NACC) richting Praag. Boven Bulgarije kregen ze technische problemen en bij de noodlanding brak het rechter landingsgestel. Op 2 november konden ze weer vertrekken en uiteindelijk kwamen ze op 24 november aan in Batavia.

Het toestel tijdens de eerste etappe en de route naar Batavia:

Featured_Fokker-1600x700.jpg
holland-indie-vlucht-1924-kaart.png

Vanaf 29 september 1929 werden de Amsterdam - Batavia vluchten reguliere lijnvluchten die tot de uitbraak van de Tweede Wereldoorlog, 's werelds langste lijnvluchten zouden zijn.

Op 24 oktober 1934 won de DC-2 PH-AJU "Uiver" van KLM de handicaprace van de beroemde MacPherson Robertson London-Melbourne air race. Tevens werd ze tweede in de snelheidsrace.
Een beroemde foto is gemaakt in Albury, AustraliŽ waar de DC-2 een nachtelijk noodlanding moest maken op een paardenrenbaan waar automobilisten met hun auto's de baan hadden verlicht.
De volgende morgen moest de DC-2 met man en macht naar een drogere plek worden getrokken zodat het kon vertrekken voor de laatste etappe naar Melbourne:

KLM532116.jpg

Op 21 november landde de Uiver weer op Nederlandse bodem werd ze groots werd onthaald:

KLM523187.jpg

In 1940 neemt KLM 2 Douglas DC-5's in dienst; KLM zal de enige maatschappij zijn die dit type in gebruik neemt. Hiermee is KLM ook de enige maatschappij die elk type verkeersvliegtuig van Douglas heeft gevlogen, van de DC-2 tot en met de MD-11.

Wanneer de Tweede Wereldoorlog uitbreekt worden de meeste toestellen van KLM vernietigd op Schiphol.
Maar in september 1945 begint KLM alweer met binnenlandse en internationale vluchten.

Op 21 mei 1946 start KLM de eerste lijnvlucht van Amsterdam naar New York met de Douglas DC-4.
Na de oorlog is KLM de eerste Europese maatschappij die vluchten begint tussen Europa en de Verenigde Staten.
De DC-4 boven Manhatten bij de eerste vlucht naar New York:

1946-mei-Eerste-vlucht-New-York.jpg

Op 25 maart 1960 komt KLM terecht in de Jet Age; hun eerste Douglas DC-8 landt op Schiphol:

1960_aankomst_eerste_dc8.jpg
interior-klm-DC8-1960.jpg

Op 28 april 1967 verhuist KLM vanaf het stationsgebouw op Schiphol-Oost naar het nieuw geopende Schiphol-Centrum.

Op 31 januari 1971 landde KLM's eerste 747 op Schiphol. De 747-200B PH-BUA Mississippi was de eerst geleverde 747-200 ter wereld en ook de eerste 747-200 in commerciŽle service. Dit betekende ook het begin van de widebody tijdperk bij KLM. Op 14 februari 1971 volgde KLM's eerste lijnvlucht met de 747; naar New York.
De 747 werd bij de ontvangst in de hagelnieuwe, speciaal voor de enorme 747 gebouwde hangar 11 gereden:

klm-first-747-1971-PH-BUA.jpg

Zoals zoveel maatschappijen in die tijd leed KLM aan overcapaciteit. In 1975 namen ze daarom hun eerste 747-200 combi toestel in ontvangst. Ook hadden ze eerder eind 1972 ook de eerst DC-10 in ontvangst genomen, ter aanvulling op de grotere 747's.
In 1983 nam KLM haar eerste Airbus in de vloot op; de A310.

In 1989 begon KLM code-share vluchten met Northwest Airlines wat zou uitgroeien tot een 50/50 joint venture; waarbij ze gezamenlijk vluchten aanbieden en de kosten en opbrengsten delen; de eerste samenwerking in zijn soort.
Dit resulteerde onder andere in dit soort toestanden:

800px-Northwest_Airlines-KLM_DC-10_hybrid_livery_Spijkers.jpg
Northwest_Airlines-KLM_DC-10_hybrid_livery_KvW.jpg

Op 6 april 1986 plaatste KLM een order voor 6 Boeing 747-400's, op dat moment KLM's duurste order ooit.
Ze waren hiermee de 5e maatschappij in de wereld die de nieuwste versie van de 747 bestelden.
Op 18 mei 1989 ontving ze haar eerste -400; PH-BFA "City of Atlanta" en was hiermee de 3e maatschappij in de wereld die de -400 ontving en de eerste in Europa.
Op de dag van levering was de order al gegroeid naar 13 toestellen; uiteindelijk zouden ze met 46 Boeing 747's vliegen; 17 -200;s, 3 -300's, 22 -400 en 4 -400 vrachttoestellen.
Momenteel vliegen ze nog met 10 747 passagierstoestellen en 3 vrachttoestellen.
5 van die 10 toestellen zijn combi-toestellen; hiermee is KLM ook de laatste maatschappij die met de 747-combi vliegt, nadat Asiana in 2017 haar laatste vluchten met de 747-400M maakte.

561540442_4256835397_c.jpgKLM's 747 Combi PH-BFR by Caribb, on Flickr

Op 25 oktober 2003 landt KLM's eerste Boeing 777-200ER op Schiphol en wordt het Boeing widebody twinjet voorgezet, terwijl ze hun 767-300ER's worden uitgefaseerd.
Op 5 mei 2004 valt KLM officieel onder de Air France–KLM Group en samen vormden ze de grootste luchtvaartgroep ter wereld (qua omzet)

Op 26 oktober 2014 land op Schiphol KLM's laatste passagiersvlucht met de MD-11; uitgevoerd door PH-KCE "Audrey Hepburn" vanuit Montreal. Het zijn was de laatste passagiersvlucht ter wereld van de MD-11 en daarmee ook het eind van de wide-body trijet passagiersvluchten.

635499249031137091-md11-aankomstinamsterdam.jpg?width=2560
?appId=21791a8992982cd8da851550a453bd7f&quality=0.9

Op 28 juni 2019 neemt KLM als 6e maatschappij ter wereld en de eerste Europese maatschappij de Boeing 787-10 in dienst.

Vandaag de dag heeft een vloot van 120 toestellen, vliegt op 162 bestemmingen met ruim 30.000 werknemers.
Op naar de volgende 100 jaar.

[ Bericht 2% gewijzigd door Iemand91 op 07-10-2019 18:17:44 ]
flipsenmaandag 7 oktober 2019 @ 00:43
_O_ Iemand91 _O_
shiznutsmaandag 7 oktober 2019 @ 02:24
:D
Pino112maandag 7 oktober 2019 @ 07:13
^O^ Ik geef je op Tweakers wel een +1 want dat kan hier niet.
Drekkoningmaandag 7 oktober 2019 @ 07:42
Super, Iemand91 _O_
derLudolfmaandag 7 oktober 2019 @ 07:52
Super post Iemand _O_
Sunri5emaandag 7 oktober 2019 @ 08:25
Iemand91 ^O^
UIO_AMSmaandag 7 oktober 2019 @ 09:56
Mooie post!
Nieuwschierigmaandag 7 oktober 2019 @ 17:22
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2019 00:03 schreef Iemand91 het volgende:
DC-2 PH-AJU "Uiver" van KLM de gehandicaptenrace
Handicap-race :P
Jolige_Joffermaandag 7 oktober 2019 @ 17:58
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 augustus 2019 22:00 schreef boriq het volgende:
Afgelopen dinsdag de tour van Airbus gedaan in Hamburg. In vergelijking met de tour van Boeing in Everett (vorig jaar augustus gedaan) was er qua bezochte hallen niet veel verschil. Bij Airbus eerst een filmpje bekeken over het bedrijf, daarna de hal waar de A330 rompen de isolatie en bekabeling krijgen, waarna het naar een van de A320 hallen ging waar ze in elkaar werden gezet. Tot slot nog de hal voor de A380 bezocht, waar er nog een stond van Emirates, maar voornamelijk A320(neo's) de ruimte vulden. Ook een A321Neo (volgens mij LR) van La Compagnie stond daar in de hal.

Het verschil met Boeing vond ik vooral de manier waarop het verteld werd. Bij Boeing was alles en iedereen geweldig, voelde als een Europeaan echt als de America First retoriek. Bij Airbus had de (zeer goede) tourgids ook complimenten voor Boeing en vertelde voor mijn gevoel ook hoe iets negatiefs in elkaar zat en niet alleen de positieve dingen.

Helaas geen foto's kunnen maken, dat was natuurlijk verboden en werd door twee beveiligers goed in de gaten gehouden.
Afgelopen augustus na een rondreis door Hawaii, via Seattle terug naar huis.
Tijd over in Seattle, dus de Boeing fabriek bezocht.
Maar zeer herkenbaar over hoe geweldig het wel niet allemaal was...
Peterseliemanmaandag 7 oktober 2019 @ 18:39
Mooie post _O_
Iemand91maandag 7 oktober 2019 @ 20:45
Overigens momenteel op RTL Z:

Z Doc: Thuis In De Wereld • 20:29 - 21:35 •
quote:
Documentaire over 's werelds oudste, nog opererende luchtvaartmaatschappij: KLM. Naast interviews met diverse mensen binnen het bedrijf, duiken we in de geschiedenis met unieke beelden uit het rijke KLM-archief.
Iemand91donderdag 10 oktober 2019 @ 20:13
Airbus heeft de 1000e A320neo (familie) toestel afgeleverd. VT-IUH aan het Indiase IndiGo.

IndiGo-1000th-A320-family.jpg?wid=991&fit=fit,1&qlt=85,0
IndiGo-1000th-A320-family-01.jpg?wid=991&fit=fit,1&qlt=85,0

De eerste vlucht van de A320neo was 5 jaar geleden...

[ Bericht 7% gewijzigd door Iemand91 op 10-10-2019 20:50:45 ]
shiznutsmaandag 14 oktober 2019 @ 06:29
Btw, zijn er ook nog flightsimmers? :P
Microsoft is bezig aan een indrukwekkende nieuwe versie en je kunt je inschrijven voor Alpha access: https://www.flightsimulator.com/flighting-signup/
RedFever007maandag 14 oktober 2019 @ 07:58
Mooie post hierboven over KLM @Iemand91 _O_