https://twitter.com/Politie/status/1143213485968502784quote:KPN: Storing noodnummer 112 na uren verholpen
De alarmnummers 112 en 0900-8844 zijn in grote delen van het land vier uren onbereikbaar geweest door een zeer grote storing. Mensen in nood die met spoed politie, brandweer of ambulance nodig hadden moesten bellen met een alternatief nummer. Hulpdiensten adviseerden mensen om via sociale media om hulp te vragen of zelfs naar openbare gebouwen te gaan. Alle agenten in dienst werden de straat op gestuurd en ambulances reden rond. Ook brandweerkazernes werden bezet. Volgens KPN is de storing inmiddels verholpen.
,,Momenteel zijn alle agenten in dienst de wijk in gestuurd”, liet de landelijke politie een uur na de storing weten. ,,Alles wat we aan blauw hebben, sturen we naar buiten, de straat op, zodat ze zichtbaar zijn en aangesproken kunnen worden. We hebben weleens een gedeeltelijke 112-storing gehad, maar dit is veel meer.” Wie in nood is, werd verzocht naar een politiebureau of brandweerkazerne in de buurt te gaan. De kazernes werden daarvoor bemand. In levensbedreigende situaties konden mensen zelf ook naar de EHBO-afdeling van een ziekenhuis gaan ‘als dat lukt’.
GRIP2
Politiekorpsen van Rotterdam en Amsterdam adviseerden mensen om agenten op straat aan te spreken. In meerdere veiligheidsregio’s werd inmiddels alarmcode GRIP2 afgekondigd, het op één na hoogste niveau. Verschillende regio’s stelden zelf een mobiel alarmnummer in. Ook het meldkamernummer van de politie (0900-8844) was niet of zeer moeilijk bereikbaar. ,,Er wordt gewerkt aan een oplossing’’, zo liet de politie weten. ,,We komen zo snel mogelijk met meer informatie.’’
Er waren ook landelijke storingen bij telefoonproviders, waaronder KPN, Vodafone en Tele2. Meerdere gemeenten waren uit de lucht, evenals het landelijke storingsnummer voor gas en elektriciteit. In geval van nood of bij een onveilige situatie op een snelweg moesten mensen bellen met Rijkswaterstaat op telefoonnummer 0800-8002.
Minister Ferd Grapperhaus (Justitie en Veiligheid) stond in ‘direct persoonlijk contact’ met de directie van KPN over de storing. Volgens de minister werd er ‘met man en macht gewerkt’ aan een oplossing. Grapperhaus riep op zo nodig een van de alternatieve telefoonnummers te gebruiken of naar het dichtstbijzijnde politiebureau, brandweerkazerne of ziekenhuis te gaan. En ‘hou ook de nationale én regionale media in de gaten’.
KPN
KPN wist lang niet hoelang het zou duren om de grote telefoonstoring te verhelpen. ,,Een eindtijd kunnen we nog niet geven. We werken met man en macht aan een oplossing en we vinden het heel vervelend voor klanten”, liet de provider weten. Vaste en mobiele telefonie lagen eruit. Mobiele data en vast internet werkten wel, dus klanten konden elkaar bellen via diensten als Skype en WhatsApp. De storing ontstond rond 16.00 uur.
Bij een alarmcode GRIP2 heeft een incident een effect op een groot gebied. Er wordt een Regionaal Operationeel Team (ROT) ingesteld waarbij de Operationele Leider van één van de aanwezige hulpdiensten de leiding neemt over alle aanwezige disciplines.
Back-up
Het landelijke alarmnummer 112 is eerder door een storing getroffen. In 2012 lag het netwerk er meerdere keren uit. KPN gaf toen aan dat het ging om op zichzelf staande incidenten, onder meer door onderhoudswerkzaamheden.
De toenmalige minister van Veiligheid en Justitie liet de Tweede Kamer toen weten dat de back-up niet goed had gefunctioneerd. Hij zei ook dat storingen van 112 niet meer mochten voorkomen.
https://www.ad.nl/binnenl(...)-verholpen~a87bc414/
Hoe lang geleden is dat?quote:Op maandag 24 juni 2019 18:12 schreef cherrycoke het volgende:
kreeg onder het koken en nl alert schrok me de tering
10 secondenquote:
Totdat je opeens 112 nodig hebt en het nieuws niet aan hebt gehadquote:
Dat ja.. gelukkig krijg ik die spam nooit.. Lang leve Chinese telefoons..!quote:
Absoluutquote:Op maandag 24 juni 2019 18:13 schreef BasEnAad het volgende:
Mensen vinden dit gewoon heerlijk, ff met zijn allen lekker zeiken en schande spreken
die zal ook wel overbelast worden....quote:Op maandag 24 juni 2019 18:14 schreef Vallon het volgende:
Ik krijg opnieuw een NL-Alert dat je in geval van nood naar een politbureau of brandweerkazerne moet gaan. Dus geen telefoonnummers meer (bereikbaar).
Ik kreeg hem ook net binnen, nu voor de tweede keer, kutgeluidquote:Op maandag 24 juni 2019 18:12 schreef cherrycoke het volgende:
kreeg onder het koken en nl alert schrok me de tering
ik ook nu voor de tweede keerquote:Op maandag 24 juni 2019 18:16 schreef LTVDK het volgende:
[..]
Ik kreeg hem ook net binnen, nu voor de tweede keer, kutgeluid
Ik heb een echte Zuk.quote:Op maandag 24 juni 2019 18:14 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Dat ja.. gelukkig krijg ik die spam nooit.. Lang leve Chinese telefoons..!
Op mijn OP6 komen ze gewoon binnen hoor.quote:Op maandag 24 juni 2019 18:14 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Dat ja.. gelukkig krijg ik die spam nooit.. Lang leve Chinese telefoons..!
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het blijft een verstandshuwelijk...quote:
Nee die rijdt er rond zodat je m kunt aanspreken mocht er wat zijn,quote:Op maandag 24 juni 2019 18:18 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Er rijd hier al 10 minuten een ambulance door de wijk. Misschien is die op zoek naar iemand, maar kan hij de precieze locatie niet vinden.
Kreeg er net 2 binnen in een paar minutenquote:Op maandag 24 juni 2019 18:18 schreef Antonov89 het volgende:
Nou eindelijk hoor, de NL alert is binnen.
ach jezusquote:Op maandag 24 juni 2019 18:18 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Er rijd hier al 10 minuten een ambulance door de wijk. Misschien is die op zoek naar iemand, maar kan hij de precieze locatie niet vinden.
Rijdt er uit voorzorg, hebben ze ook gemeldquote:Op maandag 24 juni 2019 18:18 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Er rijd hier al 10 minuten een ambulance door de wijk. Misschien is die op zoek naar iemand, maar kan hij de precieze locatie niet vinden.
Ah, juist.quote:Op maandag 24 juni 2019 18:18 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Nee die er rijdt rond zodat je m kunt aanspreken mocht er wat zijn,
Ik heb de meldingen weggeklikt, geen idee hoe je die terug kan halen om uberhaupt de nummers te kunnen zienquote:Op maandag 24 juni 2019 18:18 schreef DaMart het volgende:
Mijn vrouw heeft ook weer NL-alert. Ergens wel slecht dat er nu meerdere NL-alerts met verschillende alternatieve nummers (eerst 020, nu het 088-nr) worden verstuurd. Lekker duidelijke communicatie .
Ze rijden nu ook op surveillance, gewoon zodat ze zichtbaar zijn, en je ze eventueel kunt aanspreken. (Via C2000 kunnen ze namelijk wel alle hulpdiensten bereiken)quote:Op maandag 24 juni 2019 18:18 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Er rijd hier al 10 minuten een ambulance door de wijk. Misschien is die op zoek naar iemand, maar kan hij de precieze locatie niet vinden.
Ik ook 2 tegelijk ja, eerst met een regionaal noodnummer, de 2e zegt dat ik naar de brandweerkazerne moet.quote:Op maandag 24 juni 2019 18:18 schreef Chia het volgende:
[..]
Kreeg er net 2 binnen in een paar minuten
Daar trommelen ze de boel gewoon even door op de tam tam.. werkt primaquote:
Die staan tussen je sms'jes als het goed is.quote:Op maandag 24 juni 2019 18:19 schreef LTVDK het volgende:
[..]
Ik heb de meldingen weggeklikt, geen idee hoe je die terug kan halen om uberhaupt de nummers te kunnen zien
Klopt..... zover ik zie... zijn/worden ook de BOA/handhavers/assistenten nu de wijk ingestuurd..... om geposteerd te worden bij centrale wijk/ontmoetingsplaatsen.quote:Op maandag 24 juni 2019 18:19 schreef Pedroso het volgende:
[..]
Rijdt er uit voorzorg, hebben ze ook gemeld
twitter:Schellevis twitterde op maandag 24-06-2019 om 18:13:28 Bronnen die weten hoe KPN-netwerk werkt, laten weten: probleem zit in het signaleringsprotocol dat wordt gebruikt om telefoongesprekken tot stand te brengen. Waardoor dat komt - speculatie: iets afgefikt, config fout, hack? - is de vraag reageer retweet
Nope, bij mij niet in ieder geval ...quote:Op maandag 24 juni 2019 18:20 schreef DaMart het volgende:
[..]
Die staan tussen je sms'jes als het goed is.
Goede ''les'' is het in elk geval wel.quote:Op maandag 24 juni 2019 18:21 schreef LTVDK het volgende:
Maar eigenlijk is dit best 'fascinerend' of hoe je het ook wilt noemen, om te kunnen zien hoe afhankelijk we eigenlijk zijn van een techniek die zomaar plots kan wegvallen.
Helaas niet. De meldingen zijn weg als je ze wegdrukt. Dus heb er even een foto van gemaakt met een andere telefoon.quote:Op maandag 24 juni 2019 18:20 schreef DaMart het volgende:
[..]
Die staan tussen je sms'jes als het goed is.
Oh ik heb er pas 2 gehad, je loopt nu dus voor.quote:Op maandag 24 juni 2019 18:21 schreef Antonov89 het volgende:
en ineens de 3e NL-alert binnen, binnen 5 minuten.
Mijn telefoon praat ook uit zichzelf bij die 3e.
Maar als dat platligt door al die josties die even snel bellen en ophangen om "te checken" dan werkt dat ook binnen no time niet meer..quote:Op maandag 24 juni 2019 18:21 schreef Antonov89 het volgende:
Maar je zou toch zeggen dat het niet zo moeilijk is om dat 112 even door te verbinden met dat 088 nummer.
Toch wel bijzonder om te zien hoe 1 wegvallende schakel zoveel invloed kan hebben op zoveel verschillende dingen.quote:Op maandag 24 juni 2019 18:22 schreef Antonov89 het volgende:
[..]
Goede ''les'' is het in elk geval wel.
Das nog niets.. ik heb een tablet die Pipo heet..quote:
Ligt eraan hoe graag ze je in leven willen houden. Ik heb er nog maar 2 gehadquote:Op maandag 24 juni 2019 18:22 schreef Isane het volgende:
Hoe vaak moet ik een NL alert krijgen ? Nu al 6x gehad
Zit je in een buitengebied?quote:Op maandag 24 juni 2019 18:24 schreef Rodgrod het volgende:
Hier weer eens geen NL alert, terwijl telefoon goed staat afgesteld. Wat een gefaal
Dat kan technisch heel veel over zeggen maar zo werkt het niet (meer).quote:Op maandag 24 juni 2019 18:21 schreef Antonov89 het volgende:
Maar je zou toch zeggen dat het niet zo moeilijk is om dat 112 even door te verbinden met dat 088 nummer.
Misschien zijn er overlappende cellen dan en zit je er precies tussenin.quote:
Hier ook nog nul alerts, midden in de stad.quote:
Hier in zuid-limburg krijg ik ze ongeveer elke 5 minuten.quote:Op maandag 24 juni 2019 18:26 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Misschien zijn er overlappende cellen dan en zit je er precies tussenin.
Hier blijft het steken op 2 stuks.
Toch apart, inde jaren 90 kon je je eigen telefoon ook al doorverbinden door *21*XXXXXXXXXXX# in te toetsen, we zitten nu in 2019....quote:Op maandag 24 juni 2019 18:24 schreef Vallon het volgende:
[..]
Dat kan technisch heel veel over zeggen maar zo werkt het niet (meer).
Het is niet draadjes verbinden maar los van hardware ook (regionale) nummer (uitwijk)plannen doorl(k)lussen. En dan moet je eerst nog uitvinden of en waar de fout zit en je systemen opnieuw opstarten, terwijl jan-en-alleman gelijktijdig link-en-rechts van alles aan het doen is.
Nee midden in de Randstad.quote:
Ik sta hier in de stad op het plein kinderen te verkopen die ik net ontvoerd heb.. Gouden handelquote:
ik sta ernaast met de kinderwagensquote:Op maandag 24 juni 2019 18:27 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Ik sta hier in de stad op het plein kinderen te verkopen die ik net ontvoerd heb..
Dat is nog maar de vraag. Het noodnummer zal best operationeel zijn maar wanneer dat niet (door)gesignaleerd kan worden.... wordt het lastig.quote:Op maandag 24 juni 2019 18:25 schreef TjjWester het volgende:
Waarom is zo belangerijk noodnummer eigenlijk afhankelijk van 1 provider??
Dat is het gevolg van 'allemaal nieuwe dingen toevoegen' zonder eerst de bestaande problemen op te lossen.quote:Op maandag 24 juni 2019 18:27 schreef Antonov89 het volgende:
[..]
Toch apart, inde jaren 90 kon je je eigen telefoon ook al doorverbinden door *21*XXXXXXXXXXX# in te toetsen, we zitten nu in 2019....
En zou dat gewerkt hebben als mensen al niet eens bij jouw eigen nummer uit konden komen?quote:Op maandag 24 juni 2019 18:27 schreef Antonov89 het volgende:
[..]
Toch apart, inde jaren 90 kon je je eigen telefoon ook al doorverbinden door *21*XXXXXXXXXXX# in te toetsen, we zitten nu in 2019....
Dus zou je een tweede netwerk moeten hebben!quote:Op maandag 24 juni 2019 18:28 schreef Vallon het volgende:
[..]
Dat is nog maar de vraag. Het noodnummer zal best operationeel zijn maar wanneer dat niet (door)gesignaleerd kan worden.... wordt het lastig.
In Nederland zijn we bijv ook afhankelijk van één stroombeheerder..... t.w. TenNet. Wanneer dat het niet doet... is het foute boel... zie bijv. ZuidAmerika. En zo zijn er meer voorbeelden zoals ook bij PIN etc.etc.
Geen idee, maar we zijn inmiddels bijna 30 jaar verder.quote:Op maandag 24 juni 2019 18:29 schreef JDude het volgende:
[..]
En zou dat gewerkt hebben als mensen al niet eens bij jouw eigen nummer uit konden komen?
Waarbij "we" ons tot doel hebben gesteld, alle dubbelingen en overhead weg te werken. We leven niet meer in de Koudeoorlog dat gemeenten/overheden verplicht stelden aparte noodnetten te hebben etc.etc.quote:Op maandag 24 juni 2019 18:27 schreef Antonov89 het volgende:
[..]
Toch apart, inde jaren 90 kon je je eigen telefoon ook al doorverbinden door *21*XXXXXXXXXXX# in te toetsen, we zitten nu in 2019....
Wat heel veel geld kost... en wie wil/gaat dat betalen....... ?quote:Op maandag 24 juni 2019 18:29 schreef TjjWester het volgende:
[..]
Dus zou je een tweede netwerk moeten hebben!
Hoe het dan ook technisch zit, het is belachelijk dat dit kan gebeuren.quote:Op maandag 24 juni 2019 18:33 schreef Vallon het volgende:
[..]
Waarbij "we" ons tot doel hebben gesteld, alle dubbelingen en overhead weg te werken. We leven niet meer in de Koudeoorlog dat gemeenten/overheden verplicht stelden aparte noodnetten te hebben etc.etc.
En die *21* is overigens (ook) een software-instelling. Dat doorschakelen werkt dan alleen wanneer de centrale/provider waarbij jij je abb van hebt, qua "signalering" bereikbaar is en dat kan (en zal) (rond)communiceren. Telefonie is best (knap) ingewikkeld.
De vraag is of het ziggo netwerk niet geschikt is! De overheid zou het nummer 112 moeten kunnen schakelen over twee seperate netwerken binnen enkele minuten.quote:Op maandag 24 juni 2019 18:35 schreef Vallon het volgende:
[..]
Wat heel veel geld kost... en wie wil/gaat dat betalen....... ?
Ik ontvang ze via cell broadcasting, dan staat er geen afzender bij helaas.quote:Op maandag 24 juni 2019 18:39 schreef sneakydesert het volgende:
Ik heb een NL-alert ontvangen met het nummer 0613650952, maar dit is het nummer van de Telegraaf (zie ik aan profielfoto in Whatsapp)
Bel ze evenquote:Op maandag 24 juni 2019 18:39 schreef sneakydesert het volgende:
Ik heb een NL-alert ontvangen met het nummer 0613650952, maar dit is het nummer van de Telegraaf (zie ik aan profielfoto in Whatsapp)
Ik bedoel dat in de tekst het verkeerde telefoonnummer staat. Afzender is idd zonder nummer.quote:Op maandag 24 juni 2019 18:41 schreef TjjWester het volgende:
[..]
Ik ontvang ze via cell broadcasting, dan staat er geen afzender bij helaas.
Dat kan regionaal zo zijn ja, als hun daar zou even snel de infra voor hebben waar meldkamerpersoneel kan zitten, waarom niet?quote:Op maandag 24 juni 2019 18:39 schreef sneakydesert het volgende:
Ik heb een NL-alert ontvangen met het nummer 0613650952, maar dit is het nummer van de Telegraaf (zie ik aan profielfoto in Whatsapp)
Zou kunnen dat de Telegraaf dat nummer heeft aangeboden aan de meldkamer. Waarschijnlijk heeft elke regio zo een eigen nummer "geleend".quote:Op maandag 24 juni 2019 18:39 schreef sneakydesert het volgende:
Ik heb een NL-alert ontvangen met het nummer 0613650952, maar dit is het nummer van de Telegraaf (zie ik aan profielfoto in Whatsapp)
Omdat het de Telegraaf is? Die pakken direct leuke scoops mee.quote:Op maandag 24 juni 2019 18:42 schreef Antonov89 het volgende:
[..]
Dat kan regionaal zo zijn ja, als hun daar zou even snel de infra voor hebben waar meldkamerpersoneel kan zitten, waarom niet?
Klopt, hier is het toevallig het nummer van de provincie.quote:Op maandag 24 juni 2019 18:42 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Zou kunnen dat de Telegraaf dat nummer heeft aangeboden aan de meldkamer. Waarschijnlijk heeft elke regio zo een eigen nummer "geleend".
Nou nee hoor, want dat callcenter is waarschijnlijk gewoon overgenomen door de veiligheidsregio.quote:Op maandag 24 juni 2019 18:43 schreef sneakydesert het volgende:
[..]
Omdat het de Telegraaf is? Die pakken direct leuke scoops mee.
Zie het online ook bij andere verschijnen in verschillende regio's.quote:Op maandag 24 juni 2019 18:43 schreef Antonov89 het volgende:
[..]
Nou nee hoor, want dat callcenter is waarschijnlijk gewoon overgenomen door de veiligheidsregio.
Ja dus? Wellicht is het gewoon even het handigst om snel te kunnen zitten en de boel weer op gang te krijgen.quote:Op maandag 24 juni 2019 18:45 schreef sneakydesert het volgende:
[..]
Zie het online ook bij andere verschijnen in verschillende regio's.
De telegraaf is dus onbereikbaar de rest van de dag, zullen ze leuk vinden.quote:Op maandag 24 juni 2019 18:43 schreef Antonov89 het volgende:
[..]
Nou nee hoor, want dat callcenter is waarschijnlijk gewoon overgenomen door de veiligheidsregio.
Medewerker KPN heeft koffie gemorst op een serverquote:Op maandag 24 juni 2019 18:46 schreef Discombobulate het volgende:
Tering schrok me de tyfus. Weten we al de oorzaak?
Jammer dan, die krijgen er echt wel een riante vergoeding voor. Er zijn dingen die soms even prioriteit hebben.quote:Op maandag 24 juni 2019 18:47 schreef TjjWester het volgende:
[..]
De telegraaf is dus onbereikbaar de rest van de dag, zullen ze leuk vinden.
Blijf het vreemd vinden. De regionale politie-eenheid is hier dagelijks bereikbaar via Whatsapp (alles behalve spoed), maar voor dit pakken ze het nummer van de Telegraaf. Apart en in mijn ogen niet te verantwoorden.quote:Op maandag 24 juni 2019 18:46 schreef Antonov89 het volgende:
[..]
Ja dus? Wellicht is het gewoon even het handigst om snel te kunnen zitten en de boel weer op gang te krijgen.
Je kan natuurlijk ook nog 2 uur langer gaan zoeken naar een geschikte locatie....
Gelukkig hoeven ze dat aan jou ook niet te verantwoorden.quote:Op maandag 24 juni 2019 18:49 schreef sneakydesert het volgende:
[..]
Blijf het vreemd vinden. De regionale politie-eenheid is hier dagelijks bereikbaar via Whatsapp (alles behalve spoed), maar voor dit pakken ze het nummer van de Telegraaf. Apart en in mijn ogen niet te verantwoorden.
Hoezo vreemd, het is gewoon een vaste noodlocatie waarschijnlijk die in zulke gevallen snel in werking kan worden gesteld. Lekker boeiend of dat nou bij de Televaag of de bakker om de hoek is, als het maar gewoon werkt.quote:Op maandag 24 juni 2019 18:49 schreef sneakydesert het volgende:
[..]
Blijf het vreemd vinden. De regionale politie-eenheid is hier dagelijks bereikbaar via Whatsapp (alles behalve spoed), maar voor dit pakken ze het nummer van de Telegraaf. Apart en in mijn ogen niet te verantwoorden.
Gebeurd(e) trouwens wel vaker... alleen nu merken we het best efficiënt & snel waarbij juist de overheid (CYA indekken) daar ALERT over communiceert.quote:Op maandag 24 juni 2019 18:35 schreef Antonov89 het volgende:
[..]
Hoe het dan ook technisch zit, het is belachelijk dat dit kan gebeuren.
Dit is echt nooit eerder gebeurt in deze grootte hoor.quote:Op maandag 24 juni 2019 18:53 schreef Vallon het volgende:
[..]
Gebeurd(e) trouwens wel vaker... alleen nu merken we het best efficiënt & snel waarbij juist de overheid (CYA indekken) daar ALERT over communiceert.
Het is best heel lastig een systeem te hebben en te onderhouden, waarin zich nooit en geen fouten zullen voordoen en dan nog ben je afhankelijk van en met wie je dat koppelt etc.etc.
Natuurlijk zal er een commissie worden ingesteld en een duur protocol/systeem gemaakt worden om een toekomstig scenario voor te zijn. Ik vertel je vast dat er dan een andere storing zal gaan zijn die sommige technici best hebben voorzien maar waarvan de oplossing niet kon/mocht worden geïmplementeerd.
Dit inderdaad. Vaak vanwege kosten, of een 'dat is een zeer onwaarschijnlijk scenario...'.quote:Op maandag 24 juni 2019 18:53 schreef Vallon het volgende:
...Ik vertel je vast dat er dan een andere storing zal gaan zijn die sommige technici best hebben voorzien maar waarvan de oplossing niet kon/mocht worden geïmplementeerd.
Leg mij eens uit waarom ziggo geen back up kan zijn??quote:Op maandag 24 juni 2019 18:53 schreef Vallon het volgende:
[..]
Gebeurd(e) trouwens wel vaker... alleen nu merken we het best efficiënt & snel waarbij juist de overheid (CYA indekken) daar ALERT over communiceert.
Het is best heel lastig een systeem te hebben en te onderhouden, waarin zich nooit en geen fouten zullen voordoen en dan nog ben je afhankelijk van en met wie je dat koppelt etc.etc.
Natuurlijk zal er een commissie worden ingesteld en een duur protocol/systeem gemaakt worden om een toekomstig scenario voor te zijn. Ik vertel je vast dat er dan een andere storing zal gaan zijn die sommige technici best hebben voorzien maar waarvan de oplossing niet kon/mocht worden geïmplementeerd.
Omdat Ziggo niet landelijk is?quote:Op maandag 24 juni 2019 18:55 schreef TjjWester het volgende:
[..]
Leg mij eens uit waarom ziggo geen back up kan zijn??
Ziggo levert op alle plekken waar een meldkamer is!quote:
Driebergen is genoeg voor het eerste contact.quote:Op maandag 24 juni 2019 18:56 schreef TjjWester het volgende:
[..]
Ziggo levert op alle plekken waar een meldkamer is!
Hoe zorgt de bakker om de hoek dat het Whatsappbericht bij de juiste hulpdienst terecht komt? Onnodige vertraging.quote:Op maandag 24 juni 2019 18:53 schreef LTVDK het volgende:
[..]
Hoezo vreemd, het is gewoon een vaste noodlocatie waarschijnlijk die in zulke gevallen snel in werking kan worden gesteld. Lekker boeiend of dat nou bij de Televaag of de bakker om de hoek is, als het maar gewoon werkt.
Op zichzelf werkt flat-internet daarvoor technisch al voldoende.quote:Op maandag 24 juni 2019 18:36 schreef TjjWester het volgende:
[..]
De vraag is of het ziggo netwerk niet geschikt is! De overheid zou het nummer 112 moeten kunnen schakelen over twee seperate netwerken binnen enkele minuten.
Die kunnen dat dus ook niet, de telegraaf kan dat nu wel, dus get over it man. Wees blij dat er een oplossing is.quote:Op maandag 24 juni 2019 18:58 schreef sneakydesert het volgende:
[..]
Hoe zorgt de bakker om de hoek dat het Whatsappbericht bij de juiste hulpdienst terecht komt? Onnodige vertraging.
Driebergen handelt alleen mobiel verkeer af; vaste lijnen gaan naar de lokale MK. Scheelt een stuk in tijd.quote:Op maandag 24 juni 2019 18:57 schreef Antonov89 het volgende:
Driebergen is genoeg voor het eerste contact.
Ja maar ik vind de telegraaf helemaal niet leuheuk Boehoehoeequote:Op maandag 24 juni 2019 19:00 schreef Logician2.0 het volgende:
Toch vind ik het netjes hoe ons landje dit aanpakt aan alle zeikerds.
Dit is niet meer het geval Vaak werden vaste nummers mee over verhuisd, waardoor de verkeerde meldkamer aan de lijn kwam. Dat kostte teveel tijd, nu is alles centraal geregeld.quote:Op maandag 24 juni 2019 19:01 schreef nostra het volgende:
[..]
Driebergen handelt alleen mobiel verkeer af; vaste lijnen gaan naar de lokale MK. Scheelt een stuk in tijd.
Meid tochquote:Op maandag 24 juni 2019 18:49 schreef sneakydesert het volgende:
[..]
Blijf het vreemd vinden. De regionale politie-eenheid is hier dagelijks bereikbaar via Whatsapp (alles behalve spoed), maar voor dit pakken ze het nummer van de Telegraaf. Apart en in mijn ogen niet te verantwoorden.
112 zou bereikbaar moeten zijn via minstens twee telefoon netwerken! Die in een paar minuten geschakeld moeten kunnen worden.quote:Op maandag 24 juni 2019 18:59 schreef Vallon het volgende:
[..]
Op zichzelf werkt flat-internet daarvoor technisch al voldoende.
Ik kan ook prima Prive-2-Private met VOIP een spraakverbinding opzetten. Probleem is dat de meeste mensen dat niet hebben, kunnen weten; laat staan de andere kant dat wel wil/kan/mag etc.etc. We hebben afgesproken dat de politie alleen bereikbaar is met "112", stel dat ze standaard ook bereikbaar zijn met FB, TW, Mail zal je allerlei functies en garanties (met/door commerciële partijen) moeten bouwen.
Verder zal bij implementatie van een oplossing nauwkeurig moeten bepalen wat je verstaat onder het netwerk...... is dat de hardware, is dat de signalering, de software, is dat de spraakfunctie of het geheel wat wij allemaal gebruiken. Mark my words, het is niet zo eenvoudig als men even snel zegt..
Ah oké, ik loop alweer twee jaartjes niet meer rond in dat wereldje, thanks.quote:
Waarschijnlijk zitten er nou gewoon meldkamermensen of andere mensen die weten hoe de meldkamer normaal werkt achter dat nummer. Ze gaan echt niet een of andere stagiaire dat nummer in de gaten laten houden om de berichtjes door te sturenquote:Op maandag 24 juni 2019 18:58 schreef sneakydesert het volgende:
[..]
Hoe zorgt de bakker om de hoek dat het Whatsappbericht bij de juiste hulpdienst terecht komt? Onnodige vertraging.
Natuurlijk zou dat moeten.quote:Op maandag 24 juni 2019 19:01 schreef TjjWester het volgende:
[..]
112 zou bereikbaar moeten zijn via minstens twee telefoon netwerken! Die in een paar minuten geschakeld moeten kunnen worden.
twitter:Politie twitterde op maandag 24-06-2019 om 18:30:33 Wij krijgen momenteel een groot aantal onnodige telefoontjes binnen over het NL-alert. Graag alleen bellen bij spoed! Voor 112 bel: 088-6628240 en voor 0900-8844 bel: 088-9659630 reageer retweet
Nergens zeg ik dat Ziggo dat niet kan, het opzetten van een dergelijk waarschuwin & noodsysteem is meer dan een wat internet verbinding of een PBX (software telefooncentrale) installeren.quote:Op maandag 24 juni 2019 18:55 schreef TjjWester het volgende:
[..]
Leg mij eens uit waarom ziggo geen back up kan zijn??
Is wel waar ja, hier gaan nogal wat mensen mee bezig, en dat is misschien wel goed.quote:Op maandag 24 juni 2019 19:04 schreef Frozen-assassin het volgende:
Gelukkig leven we in Nederland waar we morgen hier rustig naar gaan kijken hoe het volgende keer opgelost moet worden
En Ziggo is een televisienetwerk waar toevallig ook wat gehobby met bellen via internet over plaatsvindt.quote:Op maandag 24 juni 2019 19:01 schreef TjjWester het volgende:
[..]
112 zou bereikbaar moeten zijn via minstens twee telefoon netwerken! Die in een paar minuten geschakeld moeten kunnen worden.
Precies dit. Voor telefonie die moet werken heb je daar niets aan.quote:Op maandag 24 juni 2019 19:05 schreef JDude het volgende:
[..]
En Ziggo is een televisienetwerk waar toevallig ook wat gehobby met bellen via internet over plaatsvindt.
Wat is kpn volgens jouw dan??quote:Op maandag 24 juni 2019 19:05 schreef Vallon het volgende:
[..]
Nergens zeg ik dat Ziggo dat niet kan, het opzetten van een dergelijk waarschuwin & noodsysteem is meer dan een wat internet verbinding of een PBX (software telefooncentrale) installeren.
Ziggo is een commerciële partij en die wil je (en kan je iig nu nog) niet voor/met overheidsfunctie toebedelen. Ziggo is een merk wat verder niets zegt over verantwoordelijkheden en taken. Ziggo zal, imo, hooguit een rol hebben in de connectiviteit. Net als dat zij dat nu ook hebben voor/met hun telefoondienstenvergunning.
Natuurlijk kan Ziggo elke politiebureau kunnen uitrusten maar haar InternetDiensten etc.etc.
Je hebt geen andere optie! De overige netwerken zijn allemaal afhankelijk van kpn als leverancier.quote:Op maandag 24 juni 2019 19:06 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Precies dit. Voor telefonie die moet werken heb je daar niets aan.
Neem een pilletje en doe rustig jongenquote:Op maandag 24 juni 2019 19:08 schreef TjjWester het volgende:
[..]
Je hebt geen andere optie! De overige netwerken zijn allemaal afhankelijk van kpn als leverancier.
Is dat zo? Ik dacht dat er 3 of 4 mobiele netwerken zijn. Vodafone i.i.g. en T-mobile dacht ik, die Duitsers.quote:Op maandag 24 juni 2019 19:08 schreef TjjWester het volgende:
[..]
Je hebt geen andere optie! De overige netwerken zijn allemaal afhankelijk van kpn als leverancier.
quote:Op maandag 24 juni 2019 19:09 schreef Drekkoning het volgende:
Telegraafnummer toch per abuis verstuurd
Wat een clusterfuck dit.
twitter:ThijsWhoa twitterde op maandag 24-06-2019 om 18:55:51 @apjvalk @Politie Wat er staat: via NL Alert is ons WhatsApp-nummer doorgegeven. Honderden berichten stromen hier binnen. reageer retweet
Echt een fuckuptwitter:ThijsWhoa twitterde op maandag 24-06-2019 om 18:52:52 De compleet overspannen redacteur die verantwoordelijk is voor onze WA-dienst, wil bij dezen de @politie hartelijk danken voor deze fuck up. https://t.co/SKLfUzYN9s reageer retweet
Dat zou wel erg dom zijnquote:Op maandag 24 juni 2019 19:09 schreef Drekkoning het volgende:
Telegraafnummer toch per abuis verstuurd
Wat een clusterfuck dit.
Wat je zegt, zonder dat je wrs te realiseren, dat je twee totaal gescheiden communicatie systemen (connectiviteit, protocol en iig software) moet hebben waarbij dus ook consumenten moeten beschikken over twee (gescheiden en werkbare) apparaten. Zie jet het voor je... in deze tijd ?quote:Op maandag 24 juni 2019 19:01 schreef TjjWester het volgende:
[..]
112 zou bereikbaar moeten zijn via minstens twee telefoon netwerken! Die in een paar minuten geschakeld moeten kunnen worden.
Telegraaf geeft aan dat het niet kloptquote:
Yesquote:Op maandag 24 juni 2019 19:11 schreef heywoodu het volgende:
Krijg je zo'n NL Alert eigenlijk ook als je hier bent als niet-Nederlander met je niet-Nederlandse kaart enzo?
Ok dit is wel een erg debiele actie danquote:Op maandag 24 juni 2019 19:09 schreef sneakydesert het volgende:
[..]twitter:ThijsWhoa twitterde op maandag 24-06-2019 om 18:55:51 @:apjvalk @:Politie Wat er staat: via NL Alert is ons WhatsApp-nummer doorgegeven. Honderden berichten stromen hier binnen. reageer retweetEcht een fuckuptwitter:ThijsWhoa twitterde op maandag 24-06-2019 om 18:52:52 De compleet overspannen redacteur die verantwoordelijk is voor onze WA-dienst, wil bij dezen de @:politie hartelijk danken voor deze fuck up. https://t.co/SKLfUzYN9s reageer retweet
Ja is gewoon afhankelijk van de locatie waar je op dat moment bent.quote:Op maandag 24 juni 2019 19:11 schreef heywoodu het volgende:
Krijg je zo'n NL Alert eigenlijk ook als je hier bent als niet-Nederlander met je niet-Nederlandse kaart enzo?
Dit is trouwens niet iemand die bij de telegraaf werkt, dus het bericht zegt ook niet zoveel.quote:Op maandag 24 juni 2019 19:12 schreef LTVDK het volgende:
[..]
Ok dit is wel een erg debiele actie dan
twitter:Politie_Rdam twitterde op maandag 24-06-2019 om 19:11:30 Deze nummers zijn nu op dit moment speciaal voor deze storing in het leven geroepen. Voor zover nu bekend zijn het geen blijvende vervangende nummers. Bewaar ze dus maar niet. Overigens is de storing voorbij (aan het gaan). @MarkWendrich @Politie ^WHA reageer retweet
Lees je eigen signature nog even.quote:Op maandag 24 juni 2019 19:08 schreef TjjWester het volgende:
[..]
Je hebt geen andere optie! De overige netwerken zijn allemaal afhankelijk van kpn als leverancier.
quote:Op maandag 24 juni 2019 19:13 schreef LTVDK het volgende:
Krijg nu weer een NL-Alert met nieuwe WhatsApp nummer: 06 10 00 00 11
Dus daar blijven mijn NL-alerts. Ik heb nog niets ontvangenquote:Op maandag 24 juni 2019 19:13 schreef KingRoland het volgende:
Hoe kan ik NL-alert uitzetten? wat een teringherrie de hele tijd. 1 keer is prima, meerdere keren slaat echt werkelijk alles.
Ik krijg net weer een NL-Alert dat het nog niet bereikbaar is.quote:Op maandag 24 juni 2019 19:13 schreef sneakydesert het volgende:
Storing is (bijna) voorbij.twitter:Politie_Rdam twitterde op maandag 24-06-2019 om 19:11:30 Deze nummers zijn nu op dit moment speciaal voor deze storing in het leven geroepen. Voor zover nu bekend zijn het geen blijvende vervangende nummers. Bewaar ze dus maar niet. Overigens is de storing voorbij (aan het gaan). @:MarkWendrich @:Politie ^WHA reageer retweet
hoezo zeikerds? meer dan 1 keer de hele tijd die teringherrie. Nee dankje. Er moet een keuze komen om dit uit te kunnen schakelen meteen in het bericht zelf.quote:Op maandag 24 juni 2019 19:00 schreef Logician2.0 het volgende:
Toch vind ik het netjes hoe ons landje dit aanpakt
Dikke aan alle zeikerds.
Damn. Dat is wel een sexy nummer.quote:Op maandag 24 juni 2019 19:13 schreef LTVDK het volgende:
Krijg nu weer een NL-Alert met nieuwe WhatsApp nummer: 06 10 00 00 11
En bij een echte ramp ga je dan janken dat je niets hebt gekregen?quote:Op maandag 24 juni 2019 19:16 schreef KingRoland het volgende:
[..]
hoezo zeikerds? meer dan 1 keer de hele tijd die teringherrie. Nee dankje. Er moet een keuze komen om dit uit te kunnen schakelen meteen in het bericht zelf.
quote:Flater ministerie: Telegraaf-tiplijn als noodnummer verstuurd via NL-Alert
Je mag die van mij hebben ik krijg ze nu elk uur.quote:Op maandag 24 juni 2019 19:14 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dus daar blijven mijn NL-alerts. Ik heb nog niets ontvangen
Dus dit. De hele ICT-afdeling van de overheid is een drama, dus ik ben niet echt verbaasd.quote:Op maandag 24 juni 2019 19:06 schreef Bart2002 het volgende:
Wel bijzonder dat er helemaal geen backup is voor zoiets belangrijks. Zal wel uitgefaseerd zijn door de aandeelhouders.
Om Valentijn Driessen te pesten.quote:Op maandag 24 juni 2019 19:16 schreef HeatWave het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)rstuurd-via-nl-alert
FFS .
Gedeeltelijk met je eens. Ja redundantie bereik je pas echt als de consumenten twee verschillende telefoons heeft op twee verschillende netwerken maar dat is hedendag totaal onrealistisch.quote:Op maandag 24 juni 2019 19:11 schreef Vallon het volgende:
[..]
Wat je zegt, zonder dat je wrs te realiseren, dat je twee totaal gescheiden communicatie systemen (connectiviteit, protocol en iig software) moet hebben waarbij dus ook consumenten moeten beschikken over twee (gescheiden en werkbare) apparaten. Zie jet het voor je... in deze tijd ?
Dat kan o.a. best, zoals de overheid beschikt over het onafhankelijke C2000 communicatiesysteem... wat weer totaal onbruikbaar is in de volumes waar we het dan over gaan hebben.
En , ik kan je gerust stellen... dat hier nog vaak en lang over gesoebat zal gaan worden zodat dit niet meer (snel) zal gebeuren.
quote:Op maandag 24 juni 2019 19:16 schreef nogeenoudebekende het volgende:
De storing is voorbij (aan het gaan)?
Klinkt als iets anders dan een 'storing'.
Ja of hoe dom de overheid is om geen back-up te hebben. Zullen dezelfde mensen die werken aan Digid daarvoor verantwoordelijk zijn?quote:Op maandag 24 juni 2019 18:21 schreef LTVDK het volgende:
Maar eigenlijk is dit best 'fascinerend' of hoe je het ook wilt noemen, om te kunnen zien hoe afhankelijk we eigenlijk zijn van een techniek die zomaar plots kan wegvallen.
Je kan je telefoon ook uitzetten. Het netwerk ligt toch platquote:Op maandag 24 juni 2019 19:17 schreef deedeetee het volgende:
Je mag die van mij hebben ik krijg ze nu elk uur.
Gaat dit de hele nacht zo door ?
Verdiep jij maar eens in hoeveel telecom aanbieders gebruik maken van kpn als leverancier, dan spreek ik dus over bedrijven zoals bbned of mobiele aanbieders met een eigen netwerk.quote:
quote:Op maandag 24 juni 2019 19:16 schreef nogeenoudebekende het volgende:
De storing is voorbij (aan het gaan)?
Klinkt als iets anders dan een 'storing'.
Dat is het ook totaal niet als ik deskundigen mag geloven. Volgens mij kan een stagiair dat zelfs met hulp van zijn begeleider.quote:Op maandag 24 juni 2019 18:21 schreef Antonov89 het volgende:
Maar je zou toch zeggen dat het niet zo moeilijk is om dat 112 even door te verbinden met dat 088 nummer.
quote:Op maandag 24 juni 2019 19:19 schreef maan_man het volgende:
Nieuwe slogan 0613650952 Geen spoed, wel Telegraaf.
quote:Op maandag 24 juni 2019 19:19 schreef maan_man het volgende:
Nieuwe slogan 0613650952 Geen spoed, wel Telegraaf.
Ik kan nog gewoon gebeld worden en internet gebruiken.quote:Op maandag 24 juni 2019 19:19 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Je kan je telefoon ook uitzetten. Het netwerk ligt toch plat
Ik heb er 12 gehad (toen ik in Rotterdam was en nu ook ik in Amsterdam ben)quote:Op maandag 24 juni 2019 18:24 schreef Rodgrod het volgende:
Hier weer eens geen NL alert, terwijl telefoon goed staat afgesteld. Wat een gefaal
Volgens mij kan je via alle netwerken 112 bellen, ongeacht je provider.quote:Op maandag 24 juni 2019 19:17 schreef TjjWester het volgende:
[..]
Gedeeltelijk met je eens. Ja redundantie bereik je pas echt als de consumenten twee verschillende telefoons heeft op twee verschillende netwerken maar dat is hedendag totaal onrealistisch.
Als je alle meldkamers aansluit op twee totaal verschillende netwerken in volledige redudantie en het alarmnummer via beide netwerken beschikbaar maakt dan bereik je dat bij een storing van netwerk1 het verkeer in iedergeval omgeleid kan worden.
Nee dan zullen er vast kpn klanten zijn die alsnog 112 niet kunnen bereiken maar je lost het wel op voor een andere groep.
Daar vrees ik wel een beetje voor ja, ben benieuwd wanneer het daar eens een keertje goed misgaatquote:Op maandag 24 juni 2019 19:19 schreef KingRoland het volgende:
[..]
Ja of hoe dom de overheid is om geen back-up te hebben. Zullen dezelfde mensen die werken aan Digid daarvoor verantwoordelijk zijn?
Je hebt er geen eens een provider voor nodig.quote:Op maandag 24 juni 2019 19:21 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Volgens mij kan je via alle netwerken 112 bellen, ongeacht je provider.
Valt tegen. 112 is namelijk niet een telefoonnummer. Het is een code die je belt als het ware. Het gedraagt zich als een telefoonnummer, maar is het niet. Dat maakt het eea lastiger.quote:Op maandag 24 juni 2019 18:21 schreef Antonov89 het volgende:
Maar je zou toch zeggen dat het niet zo moeilijk is om dat 112 even door te verbinden met dat 088 nummer.
Jij dacht zeker dat de Duitsers kwamenquote:Op maandag 24 juni 2019 18:12 schreef cherrycoke het volgende:
kreeg onder het koken en nl alert schrok me de tering
litersquote:Op maandag 24 juni 2019 19:22 schreef KingRoland het volgende:
[..]
Jij dacht zeker dat de Duitsers kwamen
Ik ben echt een n00b op telecommunicatiegebied. Maar hoe krijg je iets wat niet werkt werkend door het door te verbinden naar iets anders?quote:Op maandag 24 juni 2019 19:19 schreef KingRoland het volgende:
[..]
Dat is het ook totaal niet als ik deskundigen mag geloven. Volgens mij kan een stagiair dat zelfs met hulp van zijn begeleider.
Klopt, maar al het verkeer gaat uiteindelijk via kpn, dat is het probleem.quote:Op maandag 24 juni 2019 19:21 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Volgens mij kan je via alle netwerken 112 bellen, ongeacht je provider.
Ohhhhhh super slecht zeg.. en pas na een uur een correctie..quote:Op maandag 24 juni 2019 19:09 schreef sneakydesert het volgende:
[..]twitter:ThijsWhoa twitterde op maandag 24-06-2019 om 18:55:51 @:apjvalk @:Politie Wat er staat: via NL Alert is ons WhatsApp-nummer doorgegeven. Honderden berichten stromen hier binnen. reageer retweetEcht een fuckuptwitter:ThijsWhoa twitterde op maandag 24-06-2019 om 18:52:52 De compleet overspannen redacteur die verantwoordelijk is voor onze WA-dienst, wil bij dezen de @:politie hartelijk danken voor deze fuck up. https://t.co/SKLfUzYN9s reageer retweet
quote:Op maandag 24 juni 2019 19:21 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Volgens mij kan je via alle netwerken 112 bellen, ongeacht je provider.
Precies. Een alarmoproep vanuit een GSM werkt ook anders. Zodra jij 112, 911 of 999 intypt vertaalt de telefoon dat naar een noodoproep. Zodra er een noodaanvraag binnenkomt en het netwerk is overbelast zoals bijvoorbeeld met oud en nieuw dan wordt een willekeurige verbinding verbroken om jou voorrang te geven. Vanaf de telco naar de meldkamer heb je te maken met routering door KPN en daar lijkt iets mis te gaan nu.quote:Op maandag 24 juni 2019 19:21 schreef Antonov89 het volgende:
[..]
Je hebt er geen eens een provider voor nodig.
Dus als je het laatste gedeelte kunt laten uitvoeren door twee verschillende bedrijven met twee gescheiden netwerken dan ben je er.quote:Op maandag 24 juni 2019 19:25 schreef ACT-F het volgende:
[..]
[..]
Precies. Een alarmoproep vanuit een GSM werkt ook anders. Zodra jij 112, 911 of 999 intypt vertaalt de telefoon dat naar een noodoproep. Zodra er een noodaanvraag binnenkomt en het netwerk is overbelast zoals bijvoorbeeld met oud en nieuw dan wordt een willekeurige verbinding verbroken om jou voorrang te geven. Vanaf de telco naar de meldkamer heb je te maken met routering door KPN en daar lijkt iets mis te gaan nu.
quote:Op maandag 24 juni 2019 19:22 schreef Dutchguy het volgende:
Morgen is het Vragenuurtje. Ik denk dat dan wel even op deze clusterfuck terug gekomen wordt.
twitter:
KPN is de partij die door de overheid (op grond van historie) belast met o.a. beheer en leveren van landelijke telefonie volgens allerlei eisen, plichten en verantwoordelijkheden etc.etc.quote:
Kennelijk is dat moeilijker dan gezegdquote:Op maandag 24 juni 2019 19:26 schreef TjjWester het volgende:
Dus als je het laatste gedeelte kunt laten uitvoeren door twee verschillende bedrijven met twee gescheiden netwerken dan ben je er.
Het ging mij er om dat een van de punten die je aanvoert is dat ziggo commercieel is maar kpn is net zo commercieel en veel gevoeliger voor overnames, zoals we hebben kunnen zien. Ik zeg trouwens niet dat kpn volledig de deur gewezen moet wordenquote:Op maandag 24 juni 2019 19:27 schreef Vallon het volgende:
[..]
KPN is de partij die door de overheid (op grond van historie) belast met o.a. beheer en leveren van landelijke telefonie volgens allerlei eisen, plichten en verantwoordelijkheden etc.etc.
Partijen die "daarop" ook telefonie willen "bedrijven" moeten daarvoor een vergunning hebben waar o.a. de 112 doorschakeling in is geregeld. KPN heeft hier een gespleten functie, zij levert telefonie zoals eender welke partij als een Ziggo maar is OOK aangesteld voor de bereikbaarheid en kwaliteit van landelijke telefonie (diensten)... mits dat kan worden afgenomen.
Onderwerp voert nu te ver voor een detailbespreking; wat niet wil zeggen dat je daarmee een punt hebt (gemaakt). De grootste uitdaging is, hoeveel energie/resources steek je in een oplossing voor een situatie die zich nauwelijks op deze schaal zal voordoen. En dan nog..... elke techneut weet dat een backup van een backup nog steeds perfect kan falen.
Ja, het is echt een brevet van onvermogen. Heel onprofessioneel.quote:Op maandag 24 juni 2019 19:22 schreef Dutchguy het volgende:
Morgen is het Vragenuurtje. Ik denk dat dan wel even op deze clusterfuck terug gekomen wordt.
Het is dus een afweging.... die het leven als keuze telkens weer beheerst.quote:Op maandag 24 juni 2019 19:17 schreef TjjWester het volgende:
Nee dan zullen er vast kpn klanten zijn die alsnog 112 niet kunnen bereiken maar je lost het wel op voor een andere groep.
Maar dan blijf je dus met de issue dat je COMPLETE nooddiensten afhankelijk zijn van een enkele provider...quote:
Zekerquote:Op maandag 24 juni 2019 19:36 schreef Cobra4 het volgende:
Ondanks dit enorme beschamende gestuntel met de telecommunicatie wel dikke kudo's voor al die duizenden opgeroepen brandweer/politie/ambulance medewerkers die nu actief zijn om dit fiasco op te vangen. Al is het maar als fysiek meldpunt op een brandweerkazerne.
Absoluut eens.quote:Op maandag 24 juni 2019 19:36 schreef Cobra4 het volgende:
Ondanks dit enorme beschamende gestuntel met de telecommunicatie wel dikke kudo's voor al die duizenden opgeroepen brandweer/politie/ambulance medewerkers die nu actief zijn om dit fiasco op te vangen. Al is het maar als fysiek meldpunt op een brandweerkazerne.
BBQ mee naar kazernequote:Op maandag 24 juni 2019 19:36 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Zeker
Zit je net lekker aan de BBQ als brandweerman, krijg je dit op je dak.
Altijd het grootste respect voor de helden van de maatschappijquote:Op maandag 24 juni 2019 19:36 schreef Cobra4 het volgende:
Ondanks dit enorme beschamende gestuntel met de telecommunicatie wel dikke kudo's voor al die duizenden opgeroepen brandweer/politie/ambulance medewerkers die nu actief zijn om dit fiasco op te vangen. Al is het maar als fysiek meldpunt op een brandweerkazerne.
De vraag is of dit een providerafhankelijke storing is, of een systeemafhankelijke. In het pré VoIP-tijdperk had je veel minder telefoniestoringen dan tegenwoordig. Het is allemaal mooi goedkoop en met veel mogelijkheden, maar zijn al die mogelijkheden die VoIP biedt niet gelijk een achilleshiel omdat het complexer is? Alles gaat over één gegevensdrager, terwijl vroeger de telefoonlijn een aparte lijn en systeem was.quote:Op maandag 24 juni 2019 19:36 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Maar dan blijf je dus met de issue dat je COMPLETE nooddiensten afhankelijk zijn van een enkele provider...
En waar dat toe kan leiden zien we vandaag. Hopelijk zonder ernstige consequenties.
Gewoon vannacht om 3 uur allemaal tegelijkertijdquote:Op maandag 24 juni 2019 19:40 schreef DaMart het volgende:
Ik kan ook weer bellen. Nu maar hopen dat de gemiste NL-Alerts niet alsnog achter elkaar binnenkomen .
Ah ja... dit lijkt me een mooi onderzoekje voor de OvVquote:Op maandag 24 juni 2019 19:40 schreef ACT-F het volgende:
[..]
De vraag is of dit een providerafhankelijke storing is, of een systeemafhankelijke. In het pré VoIP-tijdperk had je veel minder telefoniestoringen dan tegenwoordig. Het is allemaal mooi goedkoop en met veel mogelijkheden, maar zijn al die mogelijkheden die VoIP biedt niet gelijk een achilleshiel omdat het complexer is? Alles gaat over één gegevensdrager, terwijl vroeger de telefoonlijn een aparte lijn en systeem was.
Nee nee... met tussenpozen van 20 minuten zodat je net weer lekker ingedut bent.quote:Op maandag 24 juni 2019 19:40 schreef LTVDK het volgende:
[..]
Gewoon vannacht om 3 uur allemaal tegelijkertijd
HALLO HALLO HIER SPREEKT DE POLITIE HAHAHAH HIER DE BRANDWEER KUNT U MIJ HORENquote:Op maandag 24 juni 2019 19:47 schreef Guanabana het volgende:
Komt er nu zo'n kar door de straten rijden: BRING OUT YOUR DEAD!
Goed uitgelegd dat du moment je bepaalde nummers gebruikt, je apparaat en "netwerk" qua transport anders dan gewend (of veronderstelt) gaat functioneren. Nummers zijn ook codes en het is aan de telefoniebeheerder en provider hoe wat/waarmee qua afspraken en standaard wordt geassocieerd.quote:Op maandag 24 juni 2019 19:22 schreef Faux. het volgende:
[..]
Valt tegen. 112 is namelijk niet een telefoonnummer. Het is een code die je belt als het ware. Het gedraagt zich als een telefoonnummer, maar is het niet. Dat maakt het eea lastiger.
Verkeerde copy-paste ofzo. Erg knullig ja.quote:Op maandag 24 juni 2019 19:51 schreef Scrummie2.0 het volgende:
Echt heel bizar, die vergissing van het WhatsApp nummer. Hoe kan zoiets gebeuren joh
Ja sorry, uploaden vanaf mijn telefoon lukte niet zo goed. Gefixtquote:
Ze luisteren gewoon de tiplijn afquote:Op maandag 24 juni 2019 19:51 schreef Scrummie2.0 het volgende:
Echt heel bizar, die vergissing van het WhatsApp nummer. Hoe kan zoiets gebeuren joh
Hier tackel je bijvoorbeeld één van de problemen die je in een backup moet zien op te lossen ..... mensen zonder beltegoed kunnen geen noodoproep plaatsen.quote:Op maandag 24 juni 2019 19:44 schreef TjjWester het volgende:
Ik neem aan dat deze nummers niet gratis zijn en niet te bereiken via "vreemde" netwerken??
Ik mag toch hopen dat voordat men op 'verstuur NL Alert' drukt er een dubbelcheck is door verschillende mensen.quote:Op maandag 24 juni 2019 19:52 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Verkeerde copy-paste ofzo. Erg knullig ja.
Erger nog in een normale situatie gebruikt jouw telefoon het beste netwerk dat beschikbaar is om 112 te bellen indien het netwerk van jouw eigen provider niet toereikend is. Ongeacht provider. Dat zal bij deze knutselnummers niet het geval zijn.quote:Op maandag 24 juni 2019 19:53 schreef Vallon het volgende:
[..]
Hier tackel je bijvoorbeeld één van de problemen die je in een backup moert zien op te lossen ..... mensen zonder beltegoed kunnen geen noodoproep plaatsen.
Mooie oplossing.... wie wordt er op of voor de bus gegooid...... wel bellen hèquote:Op maandag 24 juni 2019 19:54 schreef Scrummie2.0 het volgende:
[..]
Ik mag toch hopen dat voordat men op 'verstuur NL Alert' drukt er een dubbelcheck is door verschillende mensen.
Klinkt misschien zwaar, maar voor zoiets mogen er best ontslagen vallen. Echt heel erg schandalig, met mensenlevens spelen zo.
Dit is wel de nieuwe manier van oorlogvoeren.quote:
Ze hebben het maar druk met die tips: brandje hier, ruzietje daarquote:Op maandag 24 juni 2019 19:56 schreef Cobra4 het volgende:
Die Whatsapp medewerker van De Telegraaf verdient wel een bonus voor het opvangen van honderden meldingen door die miskleun.
Of een opleiding tot Centralist met baangarantie tot aan het pensioen als hij/zij niet in paniek is geraakt.
Morgen een dubbeldik nummer dus .quote:Op maandag 24 juni 2019 19:57 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ze hebben het maar druk met die tips: brandje hier, ruzietje daar
Vierdubbeldikke editie morgen.quote:Op maandag 24 juni 2019 19:57 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ze hebben het maar druk met die tips: brandje hier, ruzietje daar
Ze hebben vast een hoop tips binnen gekregen.quote:Op maandag 24 juni 2019 19:57 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ze hebben het maar druk met die tips: brandje hier, ruzietje daar
Zou het @Kluun1985 zijn?quote:Op maandag 24 juni 2019 19:56 schreef Cobra4 het volgende:
Die Whatsapp medewerker van De Telegraaf verdient wel een bonus voor het opvangen van honderden meldingen door die miskleun.
Of een opleiding tot Centralist met baangarantie tot aan het pensioen als hij/zij niet in paniek is geraakt.
Ik weet gewoon van welk topic dat isquote:Op maandag 24 juni 2019 19:48 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
HALLO HALLO HIER SPREEKT DE POLITIE HAHAHAH HIER DE BRANDWEER KUNT U MIJ HOREN
Paniek denk ik.quote:Op maandag 24 juni 2019 20:23 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Heb het topic niet helemaal gevolgd, maar wat was de deal met alle spelfouten in de NL alert berichten? Zit de dienst stiekem in India ofzo?
Ja nee ik had een vrije dagquote:Op maandag 24 juni 2019 20:23 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Heb het topic niet helemaal gevolgd, maar wat was de deal met alle spelfouten in de NL alert berichten? Zit de dienst stiekem in India ofzo?
Ouwe vogelzoekerquote:Op maandag 24 juni 2019 20:20 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Ik weet gewoon van welk topic dat is
Walkie talkies verkopen op marktplaatsquote:
Ik vrees het ook. Niet wachten tot het goed uitgezocht kan worden. Niet erop vertrouwen dat de verantwoordelijken dit ook ontzettend klote vinden en er alles aan gaan doen om herhaling te voorkomenquote:Op maandag 24 juni 2019 19:22 schreef Dutchguy het volgende:
Morgen is het Vragenuurtje. Ik denk dat dan wel even op deze clusterfuck terug gekomen wordt.
Het is niet bepaald de eerste keer he, en dit kan inderdaad niet, dus goed dat de politiek zich daar mee gaat bemoeien.quote:Op maandag 24 juni 2019 21:05 schreef manny het volgende:
[..]
Ik vrees het ook. Niet wachten tot het goed uitgezocht kan worden. Niet erop vertrouwen dat de verantwoordelijken dit ook ontzettend klote vinden en er alles aan gaan doen om herhaling te voorkomen
nee. lekker een dag later scoren door een vraag te stellen. dat helpt namelijk pas echt.
is niet bepaald de eerste keer ?quote:Op maandag 24 juni 2019 21:08 schreef Antonov89 het volgende:
[..]
Het is niet bepaald de eerste keer he, en dit kan inderdaad niet, dus goed dat de politiek zich daar mee gaat bemoeien.
Buiten de eventuele extra slachtoffers kost dit ook ongelooflijk veel geld. Denk maar aan het extra personeel die ingezet moet worden, bijna alle brandweervrijwilligers in heel NL die de kazerne herbezetten...
Natuurlijk moet het goed uitgezocht worden, maar het mag morgen ook niet weer gebeuren. in 2012 waren de storingen korter en niet landelijk, maar wel meerdere malen achter elkaar.
In 2012 dus, zie aanvulling.quote:Op maandag 24 juni 2019 21:11 schreef manny het volgende:
[..]
is niet bepaald de eerste keer ?
vertel eens. wellicht heb ik iets gemist.
ik dacht dat je bedoelde dat het niet bepaald de eerste keer is dat we een landelijke lange storing zien. 2012 kon ik me in ieder geval niet herinnerenquote:
Natuurlijk niet man als je dat denkt heb je er echt niets van begrepenquote:Op maandag 24 juni 2019 21:30 schreef Shreyas het volgende:
Zou het kunnen dat dit debacle het einde van KPN betekent? Ik bedoel, dit kan echt niet.
quote:Op maandag 24 juni 2019 21:31 schreef Bolasie het volgende:
Kan je ergens dat pleuris geluid aanpassen op de iPhone? Man man man.
We zullen de schade moeten inventariseren, maar als er echt mensen dood zijn gegaan komen ze er niet weer mee weg zoals in 2012. Je kan best een storing hebben, maar als deze 5-6 uur duurt is er iets goed mis met je back-up beleid en nood-infrastructuur. Als arrogante (koninklijke) partij binnen de telefoniewereld dwarrelen ze in dure maatpakken door de samenleving, maar ze moeten zich diep schamen.quote:Op maandag 24 juni 2019 21:31 schreef RedFever007 het volgende:
[..]
Natuurlijk niet man als je dat denkt heb je er echt niets van begrepen
Ja je zal een wip aan het maken zijn zeg. Ben je ook mooi klaar als alles opeens gaat tetterenquote:Op maandag 24 juni 2019 21:34 schreef Schuifpui het volgende:
Werk lekker dat NL-Alert. Deze maand al 10 (!) berichten gehad.
• De 1e van de maand de test
• Een of andere brand in Vlaardingen toen ik op werk zat, terwijl ik er vanaf de 14e verdieping in de richting van de brand kijkend niets kon zien.
• Toen ik onderweg was in de auto ergens in Brabant
• Vandaag 7x.
Kan je lekker serieus nemen die teringherrie elke keer.
Klik op de linktwitter:Olafvandijk twitterde op maandag 24-06-2019 om 18:09:45 Interview bij #RTLNieuws met woordvoerder #KPN zegt alles 😉 #112storing #kpnstoring #storing https://t.co/21JWNNkfEA reageer retweet
Dit gaat niet om een MKB die een service host man. Dit gaat om het beschikbaar stellen van het 112 nummer. Als KPN het zelf niet kan managen zorg er dan voor dat ze binnen vijf minuten kunnen switchen naar Ziggo/Vodafone of T-Mobile. Bovendien, dit was KPN al in 2012 overkomen.quote:Op maandag 24 juni 2019 21:35 schreef MatthijsDJ het volgende:
Wat ik altijd zo grappig vind is dat journalisten, hoogleraren (ad.nl) en it'ers zonder ervaring gaan roepen dat dit mag gebeuren en de standaard oplossingen zoals redundantie gaan geven.
Echter in de praktijk kom je minimaal één keer in je carrière een issue tegen die je totaal niet had voorzien..
Ik ben iig gestopt met het roepen: "Zou bij mij niet gebeuren" toen wij zo'n issue hadden waardoor switchen naar de DR omgeving ook geen nut had. (Achteraf denk je wel.. hoe de f*ck hebben we dat gemist).
ironisch welquote:Op maandag 24 juni 2019 21:40 schreef ACT-F het volgende:Klik op de linktwitter:Olafvandijk twitterde op maandag 24-06-2019 om 18:09:45 Interview bij #RTLNieuws met woordvoerder #KPN zegt alles 😉 #112storing #kpnstoring #storing https://t.co/21JWNNkfEA reageer retweet
Ik werk dan niet voor een MKB die een service host .quote:Op maandag 24 juni 2019 21:46 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Dit gaat niet om een MKB die een service host man. Dit gaat om het beschikbaar stellen van het 112 nummer. Als KPN het zelf niet kan managen zorg er dan voor dat ze binnen vijf minuten kunnen switchen naar Ziggo/Vodafone of T-Mobile. Bovendien, dit was KPN al in 2012 overkomen.
En wie liet dat boytje zonder toezicht zijn gang gaan?quote:Op maandag 24 juni 2019 21:58 schreef MatthijsDJ het volgende:
[..]
Ik werk dan niet voor een MKB die een service host .
Feit blijft we hebben nog geen idee wat er nou precies gebeurd is, en om nu al te roepen: "Mag niet, kan niet, zal mij nooit gebeuren" is erg kort door de bocht.
Kijk als straks blijkt dat er geen DR procedure is etc.. Dan mag men dat gaan roepen.
Maar voor hetzelfde geld was er wel een DR, maar bleek net van de week een infraboy iets gewijzigd te hebben waardoor je DR "Fuck it!" zegt.
Yup, verbaas je niet maar blijf je verwonderen. Op (te)veel op plaatsen gewerkt van hoe is het mogelijk, hoe kan dat nou, bij ons niet (toch wel), ja maar.....dat kan niet, er zijn terroristen om de schuld af te leiden.quote:Op maandag 24 juni 2019 21:35 schreef MatthijsDJ het volgende:
Wat ik altijd zo grappig vind is dat journalisten, hoogleraren (ad.nl) en it'ers zonder ervaring gaan roepen dat dit mag gebeuren en de standaard oplossingen zoals redundantie gaan geven.
Echter in de praktijk kom je minimaal één keer in je carrière een issue tegen die je totaal niet had voorzien..
Ik ben iig gestopt met het roepen: "Zou bij mij niet gebeuren" toen wij zo'n issue hadden waardoor switchen naar de DR omgeving ook geen nut had. (Achteraf denk je wel.. hoe de f*ck hebben we dat gemist).
Dan ben maar blij dat je geen hartinfarct gehad hebt in die tijd.quote:Op maandag 24 juni 2019 22:05 schreef Zipportal het volgende:
Schijnbaar krijgen mensen op dit moment NLAlert berichten dat de storing is opgelost. Sinds het begin 0 berichten gehad.
Kut geluid ja.quote:Op maandag 24 juni 2019 22:06 schreef john2406 het volgende:
[..]
Dan ben maar blij dat je geen hartinfarct gehad hebt in die tijd.
Ach viel wel mee, dacht alleen opeens wat ben ik belangrijk, dat ding gaat anders nooit en nu 6 toestellen.quote:
Change process met nette approval procedure maar boytje maakt foutje of niemand erkende de impact totdat er een dr was. Het is ook maar een voorbeeld dat losjes gebaseerd is op een eigen ervaring (gelukkig kwam issue naar boven tijdens een dr test..).quote:Op maandag 24 juni 2019 22:01 schreef john2406 het volgende:
[..]
En wie liet dat boytje zonder toezicht zijn gang gaan?
De oorzaak doet er niet echt toe, je kan wel heel wijs gaan lopen lullen, maar nee, dit kan en mag niet.quote:Op maandag 24 juni 2019 21:58 schreef MatthijsDJ het volgende:
[..]
Ik werk dan niet voor een MKB die een service host .
Feit blijft we hebben nog geen idee wat er nou precies gebeurd is, en om nu al te roepen: "Mag niet, kan niet, zal mij nooit gebeuren" is erg kort door de bocht.
Kijk als straks blijkt dat er geen DR procedure is etc.. Dan mag men dat gaan roepen.
Maar voor hetzelfde geld was er wel een DR, maar bleek net van de week een infraboy iets gewijzigd te hebben waardoor je DR "Fuck it!" zegt.
Oh dat klopt hoor, maar ik vind juist het komen met standaard oplossingen en roepen dat het jouw nooit zou gebeuren enorm wijs lukken.quote:Op maandag 24 juni 2019 22:10 schreef Antonov89 het volgende:
[..]
De oorzaak doet er niet echt toe, je kan wel heel wijs gaan lopen lullen, maar nee, dit kan en mag niet.
Het gaat niet alleen om het IT systeem, de afhandeling is natuurlijk behoorlijk ruk.quote:Op maandag 24 juni 2019 22:16 schreef MatthijsDJ het volgende:
[..]
Oh dat klopt hoor, maar ik vind juist het komen met standaard oplossingen en roepen dat het jouw nooit zou gebeuren enorm wijs lukken.
IT'ers die dat roepen hebben of verdomd weinig praktijk ervarin, doen geen fuck of liegen gewoon keihard.
Dat was echt knullig ja, al zou de paniek op zo'n moment ook niet mee hebben geholpen. Maar juist in zulke situaties moet je je communicatie soms echt door 4 of 6 ogen laten checken.quote:Op maandag 24 juni 2019 22:19 schreef Antonov89 het volgende:
[..]
Het gaat niet alleen om het IT systeem, de afhandeling is natuurlijk behoorlijk ruk.
Verkeerde telefoonnummers die doorgegeven worden, elke regio doet zelf maar wat, slechte communicatie, NL-alert wat echt voor geen meter werkt.
Dat het nummer an sich een storing heeft prima, maar er lag overduidelijk een heel slecht protocol klaar.
Dat bedoel ik ook, er was nu een ander nummer beschikbaar (na een uur pas) Waarom is dat nummer er niet standaard voor dit soort dingen?quote:Op maandag 24 juni 2019 22:27 schreef MatthijsDJ het volgende:
[..]
Dat was echt knullig ja, al zou de paniek op zo'n moment ook niet mee hebben geholpen. Maar juist in zulke situaties moet je je communicatie soms echt door 4 of 6 ogen laten checken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |