Wat je zegt, zonder dat je wrs te realiseren, dat je twee totaal gescheiden communicatie systemen (connectiviteit, protocol en iig software) moet hebben waarbij dus ook consumenten moeten beschikken over twee (gescheiden en werkbare) apparaten. Zie jet het voor je... in deze tijd ?quote:Op maandag 24 juni 2019 19:01 schreef TjjWester het volgende:
[..]
112 zou bereikbaar moeten zijn via minstens twee telefoon netwerken! Die in een paar minuten geschakeld moeten kunnen worden.
Telegraaf geeft aan dat het niet kloptquote:
Yesquote:Op maandag 24 juni 2019 19:11 schreef heywoodu het volgende:
Krijg je zo'n NL Alert eigenlijk ook als je hier bent als niet-Nederlander met je niet-Nederlandse kaart enzo?
Ok dit is wel een erg debiele actie danquote:Op maandag 24 juni 2019 19:09 schreef sneakydesert het volgende:
[..]twitter:ThijsWhoa twitterde op maandag 24-06-2019 om 18:55:51@:apjvalk @:Politie Wat er staat: via NL Alert is ons WhatsApp-nummer doorgegeven. Honderden berichten stromen hier binnen. reageer retweet
Echt een fuckuptwitter:ThijsWhoa twitterde op maandag 24-06-2019 om 18:52:52De compleet overspannen redacteur die verantwoordelijk is voor onze WA-dienst, wil bij dezen de @:politie hartelijk danken voor deze fuck up. https://t.co/SKLfUzYN9s reageer retweet
Ja is gewoon afhankelijk van de locatie waar je op dat moment bent.quote:Op maandag 24 juni 2019 19:11 schreef heywoodu het volgende:
Krijg je zo'n NL Alert eigenlijk ook als je hier bent als niet-Nederlander met je niet-Nederlandse kaart enzo?
Dit is trouwens niet iemand die bij de telegraaf werkt, dus het bericht zegt ook niet zoveel.quote:Op maandag 24 juni 2019 19:12 schreef LTVDK het volgende:
[..]
Ok dit is wel een erg debiele actie dan
twitter:Politie_Rdam twitterde op maandag 24-06-2019 om 19:11:30Deze nummers zijn nu op dit moment speciaal voor deze storing in het leven geroepen. Voor zover nu bekend zijn het geen blijvende vervangende nummers. Bewaar ze dus maar niet. Overigens is de storing voorbij (aan het gaan). @MarkWendrich @Politie ^WHA reageer retweet
Lees je eigen signature nog even.quote:Op maandag 24 juni 2019 19:08 schreef TjjWester het volgende:
[..]
Je hebt geen andere optie! De overige netwerken zijn allemaal afhankelijk van kpn als leverancier.
quote:Op maandag 24 juni 2019 19:13 schreef LTVDK het volgende:
Krijg nu weer een NL-Alert met nieuwe WhatsApp nummer: 06 10 00 00 11
Dus daar blijven mijn NL-alerts. Ik heb nog niets ontvangenquote:Op maandag 24 juni 2019 19:13 schreef KingRoland het volgende:
Hoe kan ik NL-alert uitzetten? wat een teringherrie de hele tijd. 1 keer is prima, meerdere keren slaat echt werkelijk alles.
Ik krijg net weer een NL-Alert dat het nog niet bereikbaar is.quote:Op maandag 24 juni 2019 19:13 schreef sneakydesert het volgende:
Storing is (bijna) voorbij.twitter:Politie_Rdam twitterde op maandag 24-06-2019 om 19:11:30Deze nummers zijn nu op dit moment speciaal voor deze storing in het leven geroepen. Voor zover nu bekend zijn het geen blijvende vervangende nummers. Bewaar ze dus maar niet. Overigens is de storing voorbij (aan het gaan). @:MarkWendrich @:Politie ^WHA reageer retweet
hoezo zeikerds? meer dan 1 keer de hele tijd die teringherrie. Nee dankje. Er moet een keuze komen om dit uit te kunnen schakelen meteen in het bericht zelf.quote:Op maandag 24 juni 2019 19:00 schreef Logician2.0 het volgende:
Toch vind ik het netjes hoe ons landje dit aanpakt
Dikkeaan alle zeikerds.
Damn. Dat is wel een sexy nummer.quote:Op maandag 24 juni 2019 19:13 schreef LTVDK het volgende:
Krijg nu weer een NL-Alert met nieuwe WhatsApp nummer: 06 10 00 00 11
En bij een echte ramp ga je dan janken dat je niets hebt gekregen?quote:Op maandag 24 juni 2019 19:16 schreef KingRoland het volgende:
[..]
hoezo zeikerds? meer dan 1 keer de hele tijd die teringherrie. Nee dankje. Er moet een keuze komen om dit uit te kunnen schakelen meteen in het bericht zelf.
quote:Flater ministerie: Telegraaf-tiplijn als noodnummer verstuurd via NL-Alert
Je mag die van mij hebben ik krijg ze nu elk uur.quote:Op maandag 24 juni 2019 19:14 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dus daar blijven mijn NL-alerts. Ik heb nog niets ontvangen
Dus dit. De hele ICT-afdeling van de overheid is een drama, dus ik ben niet echt verbaasd.quote:Op maandag 24 juni 2019 19:06 schreef Bart2002 het volgende:
Wel bijzonder dat er helemaal geen backup is voor zoiets belangrijks. Zal wel uitgefaseerd zijn door de aandeelhouders.
Om Valentijn Driessen te pesten.quote:Op maandag 24 juni 2019 19:16 schreef HeatWave het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)rstuurd-via-nl-alert
FFS.
Gedeeltelijk met je eens. Ja redundantie bereik je pas echt als de consumenten twee verschillende telefoons heeft op twee verschillende netwerken maar dat is hedendag totaal onrealistisch.quote:Op maandag 24 juni 2019 19:11 schreef Vallon het volgende:
[..]
Wat je zegt, zonder dat je wrs te realiseren, dat je twee totaal gescheiden communicatie systemen (connectiviteit, protocol en iig software) moet hebben waarbij dus ook consumenten moeten beschikken over twee (gescheiden en werkbare) apparaten. Zie jet het voor je... in deze tijd ?
Dat kan o.a. best, zoals de overheid beschikt over het onafhankelijke C2000 communicatiesysteem... wat weer totaal onbruikbaar is in de volumes waar we het dan over gaan hebben.
En , ik kan je gerust stellen... dat hier nog vaak en lang over gesoebat zal gaan worden zodat dit niet meer (snel) zal gebeuren.
quote:Op maandag 24 juni 2019 19:16 schreef nogeenoudebekende het volgende:
De storing is voorbij (aan het gaan)?
Klinkt als iets anders dan een 'storing'.
Ja of hoe dom de overheid is om geen back-up te hebben. Zullen dezelfde mensen die werken aan Digid daarvoor verantwoordelijk zijn?quote:Op maandag 24 juni 2019 18:21 schreef LTVDK het volgende:
Maar eigenlijk is dit best 'fascinerend' of hoe je het ook wilt noemen, om te kunnen zien hoe afhankelijk we eigenlijk zijn van een techniek die zomaar plots kan wegvallen.
Je kan je telefoon ook uitzetten. Het netwerk ligt toch platquote:Op maandag 24 juni 2019 19:17 schreef deedeetee het volgende:
Je mag die van mij hebben ik krijg ze nu elk uur.![]()
Gaat dit de hele nacht zo door ?
Verdiep jij maar eens in hoeveel telecom aanbieders gebruik maken van kpn als leverancier, dan spreek ik dus over bedrijven zoals bbned of mobiele aanbieders met een eigen netwerk.quote:
quote:Op maandag 24 juni 2019 19:16 schreef nogeenoudebekende het volgende:
De storing is voorbij (aan het gaan)?
Klinkt als iets anders dan een 'storing'.
Dat is het ook totaal niet als ik deskundigen mag geloven. Volgens mij kan een stagiair dat zelfs met hulp van zijn begeleider.quote:Op maandag 24 juni 2019 18:21 schreef Antonov89 het volgende:
Maar je zou toch zeggen dat het niet zo moeilijk is om dat 112 even door te verbinden met dat 088 nummer.
quote:Op maandag 24 juni 2019 19:19 schreef maan_man het volgende:
Nieuwe slogan 0613650952 Geen spoed, wel Telegraaf.
quote:Op maandag 24 juni 2019 19:19 schreef maan_man het volgende:
Nieuwe slogan 0613650952 Geen spoed, wel Telegraaf.
Ik kan nog gewoon gebeld worden en internet gebruiken.quote:Op maandag 24 juni 2019 19:19 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Je kan je telefoon ook uitzetten. Het netwerk ligt toch plat
Ik heb er 12 gehad (toen ik in Rotterdam was en nu ook ik in Amsterdam ben)quote:Op maandag 24 juni 2019 18:24 schreef Rodgrod het volgende:
Hier weer eens geen NL alert, terwijl telefoon goed staat afgesteld. Wat een gefaal
Volgens mij kan je via alle netwerken 112 bellen, ongeacht je provider.quote:Op maandag 24 juni 2019 19:17 schreef TjjWester het volgende:
[..]
Gedeeltelijk met je eens. Ja redundantie bereik je pas echt als de consumenten twee verschillende telefoons heeft op twee verschillende netwerken maar dat is hedendag totaal onrealistisch.
Als je alle meldkamers aansluit op twee totaal verschillende netwerken in volledige redudantie en het alarmnummer via beide netwerken beschikbaar maakt dan bereik je dat bij een storing van netwerk1 het verkeer in iedergeval omgeleid kan worden.
Nee dan zullen er vast kpn klanten zijn die alsnog 112 niet kunnen bereiken maar je lost het wel op voor een andere groep.
Daar vrees ik wel een beetje voor ja, ben benieuwd wanneer het daar eens een keertje goed misgaatquote:Op maandag 24 juni 2019 19:19 schreef KingRoland het volgende:
[..]
Ja of hoe dom de overheid is om geen back-up te hebben. Zullen dezelfde mensen die werken aan Digid daarvoor verantwoordelijk zijn?
Je hebt er geen eens een provider voor nodig.quote:Op maandag 24 juni 2019 19:21 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Volgens mij kan je via alle netwerken 112 bellen, ongeacht je provider.
Valt tegen. 112 is namelijk niet een telefoonnummer. Het is een code die je belt als het ware. Het gedraagt zich als een telefoonnummer, maar is het niet. Dat maakt het eea lastiger.quote:Op maandag 24 juni 2019 18:21 schreef Antonov89 het volgende:
Maar je zou toch zeggen dat het niet zo moeilijk is om dat 112 even door te verbinden met dat 088 nummer.
Jij dacht zeker dat de Duitsers kwamenquote:Op maandag 24 juni 2019 18:12 schreef cherrycoke het volgende:
kreeg onder het koken en nl alert schrok me de tering
litersquote:Op maandag 24 juni 2019 19:22 schreef KingRoland het volgende:
[..]
Jij dacht zeker dat de Duitsers kwamen
Ik ben echt een n00b op telecommunicatiegebied. Maar hoe krijg je iets wat niet werkt werkend door het door te verbinden naar iets anders?quote:Op maandag 24 juni 2019 19:19 schreef KingRoland het volgende:
[..]
Dat is het ook totaal niet als ik deskundigen mag geloven. Volgens mij kan een stagiair dat zelfs met hulp van zijn begeleider.
Klopt, maar al het verkeer gaat uiteindelijk via kpn, dat is het probleem.quote:Op maandag 24 juni 2019 19:21 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Volgens mij kan je via alle netwerken 112 bellen, ongeacht je provider.
Ohhhhhh super slecht zeg.. en pas na een uur een correctie..quote:Op maandag 24 juni 2019 19:09 schreef sneakydesert het volgende:
[..]twitter:ThijsWhoa twitterde op maandag 24-06-2019 om 18:55:51@:apjvalk @:Politie Wat er staat: via NL Alert is ons WhatsApp-nummer doorgegeven. Honderden berichten stromen hier binnen. reageer retweet
Echt een fuckuptwitter:ThijsWhoa twitterde op maandag 24-06-2019 om 18:52:52De compleet overspannen redacteur die verantwoordelijk is voor onze WA-dienst, wil bij dezen de @:politie hartelijk danken voor deze fuck up. https://t.co/SKLfUzYN9s reageer retweet
quote:Op maandag 24 juni 2019 19:21 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Volgens mij kan je via alle netwerken 112 bellen, ongeacht je provider.
Precies. Een alarmoproep vanuit een GSM werkt ook anders. Zodra jij 112, 911 of 999 intypt vertaalt de telefoon dat naar een noodoproep. Zodra er een noodaanvraag binnenkomt en het netwerk is overbelast zoals bijvoorbeeld met oud en nieuw dan wordt een willekeurige verbinding verbroken om jou voorrang te geven. Vanaf de telco naar de meldkamer heb je te maken met routering door KPN en daar lijkt iets mis te gaan nu.quote:Op maandag 24 juni 2019 19:21 schreef Antonov89 het volgende:
[..]
Je hebt er geen eens een provider voor nodig.
Dus als je het laatste gedeelte kunt laten uitvoeren door twee verschillende bedrijven met twee gescheiden netwerken dan ben je er.quote:Op maandag 24 juni 2019 19:25 schreef ACT-F het volgende:
[..]
[..]
Precies. Een alarmoproep vanuit een GSM werkt ook anders. Zodra jij 112, 911 of 999 intypt vertaalt de telefoon dat naar een noodoproep. Zodra er een noodaanvraag binnenkomt en het netwerk is overbelast zoals bijvoorbeeld met oud en nieuw dan wordt een willekeurige verbinding verbroken om jou voorrang te geven. Vanaf de telco naar de meldkamer heb je te maken met routering door KPN en daar lijkt iets mis te gaan nu.
quote:Op maandag 24 juni 2019 19:22 schreef Dutchguy het volgende:
Morgen is het Vragenuurtje. Ik denk dat dan wel even op deze clusterfuck terug gekomen wordt.
twitter:
KPN is de partij die door de overheid (op grond van historie) belast met o.a. beheer en leveren van landelijke telefonie volgens allerlei eisen, plichten en verantwoordelijkheden etc.etc.quote:
Kennelijk is dat moeilijker dan gezegdquote:Op maandag 24 juni 2019 19:26 schreef TjjWester het volgende:
Dus als je het laatste gedeelte kunt laten uitvoeren door twee verschillende bedrijven met twee gescheiden netwerken dan ben je er.
Het ging mij er om dat een van de punten die je aanvoert is dat ziggo commercieel is maar kpn is net zo commercieel en veel gevoeliger voor overnames, zoals we hebben kunnen zien. Ik zeg trouwens niet dat kpn volledig de deur gewezen moet wordenquote:Op maandag 24 juni 2019 19:27 schreef Vallon het volgende:
[..]
KPN is de partij die door de overheid (op grond van historie) belast met o.a. beheer en leveren van landelijke telefonie volgens allerlei eisen, plichten en verantwoordelijkheden etc.etc.
Partijen die "daarop" ook telefonie willen "bedrijven" moeten daarvoor een vergunning hebben waar o.a. de 112 doorschakeling in is geregeld. KPN heeft hier een gespleten functie, zij levert telefonie zoals eender welke partij als een Ziggo maar is OOK aangesteld voor de bereikbaarheid en kwaliteit van landelijke telefonie (diensten)... mits dat kan worden afgenomen.
Onderwerp voert nu te ver voor een detailbespreking; wat niet wil zeggen dat je daarmee een punt hebt (gemaakt). De grootste uitdaging is, hoeveel energie/resources steek je in een oplossing voor een situatie die zich nauwelijks op deze schaal zal voordoen. En dan nog..... elke techneut weet dat een backup van een backup nog steeds perfect kan falen.
Ja, het is echt een brevet van onvermogen. Heel onprofessioneel.quote:Op maandag 24 juni 2019 19:22 schreef Dutchguy het volgende:
Morgen is het Vragenuurtje. Ik denk dat dan wel even op deze clusterfuck terug gekomen wordt.
Het is dus een afweging.... die het leven als keuze telkens weer beheerst.quote:Op maandag 24 juni 2019 19:17 schreef TjjWester het volgende:
Nee dan zullen er vast kpn klanten zijn die alsnog 112 niet kunnen bereiken maar je lost het wel op voor een andere groep.
Maar dan blijf je dus met de issue dat je COMPLETE nooddiensten afhankelijk zijn van een enkele provider...quote:
Zekerquote:Op maandag 24 juni 2019 19:36 schreef Cobra4 het volgende:
Ondanks dit enorme beschamende gestuntel met de telecommunicatie wel dikke kudo's voor al die duizenden opgeroepen brandweer/politie/ambulance medewerkers die nu actief zijn om dit fiasco op te vangen. Al is het maar als fysiek meldpunt op een brandweerkazerne.
Absoluut eens.quote:Op maandag 24 juni 2019 19:36 schreef Cobra4 het volgende:
Ondanks dit enorme beschamende gestuntel met de telecommunicatie wel dikke kudo's voor al die duizenden opgeroepen brandweer/politie/ambulance medewerkers die nu actief zijn om dit fiasco op te vangen. Al is het maar als fysiek meldpunt op een brandweerkazerne.
BBQ mee naar kazernequote:Op maandag 24 juni 2019 19:36 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Zeker
Zit je net lekker aan de BBQ als brandweerman, krijg je dit op je dak.
Altijd het grootste respect voor de helden van de maatschappijquote:Op maandag 24 juni 2019 19:36 schreef Cobra4 het volgende:
Ondanks dit enorme beschamende gestuntel met de telecommunicatie wel dikke kudo's voor al die duizenden opgeroepen brandweer/politie/ambulance medewerkers die nu actief zijn om dit fiasco op te vangen. Al is het maar als fysiek meldpunt op een brandweerkazerne.
De vraag is of dit een providerafhankelijke storing is, of een systeemafhankelijke. In het pré VoIP-tijdperk had je veel minder telefoniestoringen dan tegenwoordig. Het is allemaal mooi goedkoop en met veel mogelijkheden, maar zijn al die mogelijkheden die VoIP biedt niet gelijk een achilleshiel omdat het complexer is? Alles gaat over één gegevensdrager, terwijl vroeger de telefoonlijn een aparte lijn en systeem was.quote:Op maandag 24 juni 2019 19:36 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Maar dan blijf je dus met de issue dat je COMPLETE nooddiensten afhankelijk zijn van een enkele provider...
En waar dat toe kan leiden zien we vandaag. Hopelijk zonder ernstige consequenties.
Gewoon vannacht om 3 uur allemaal tegelijkertijdquote:Op maandag 24 juni 2019 19:40 schreef DaMart het volgende:
Ik kan ook weer bellen. Nu maar hopen dat de gemiste NL-Alerts niet alsnog achter elkaar binnenkomen.
Ah ja... dit lijkt me een mooi onderzoekje voor de OvVquote:Op maandag 24 juni 2019 19:40 schreef ACT-F het volgende:
[..]
De vraag is of dit een providerafhankelijke storing is, of een systeemafhankelijke. In het pré VoIP-tijdperk had je veel minder telefoniestoringen dan tegenwoordig. Het is allemaal mooi goedkoop en met veel mogelijkheden, maar zijn al die mogelijkheden die VoIP biedt niet gelijk een achilleshiel omdat het complexer is? Alles gaat over één gegevensdrager, terwijl vroeger de telefoonlijn een aparte lijn en systeem was.
Nee nee... met tussenpozen van 20 minuten zodat je net weer lekker ingedut bent.quote:Op maandag 24 juni 2019 19:40 schreef LTVDK het volgende:
[..]
Gewoon vannacht om 3 uur allemaal tegelijkertijd
HALLO HALLO HIER SPREEKT DE POLITIE HAHAHAH HIER DE BRANDWEER KUNT U MIJ HORENquote:Op maandag 24 juni 2019 19:47 schreef Guanabana het volgende:
Komt er nu zo'n kar door de straten rijden: BRING OUT YOUR DEAD!
Goed uitgelegd dat du moment je bepaalde nummers gebruikt, je apparaat en "netwerk" qua transport anders dan gewend (of veronderstelt) gaat functioneren. Nummers zijn ook codes en het is aan de telefoniebeheerder en provider hoe wat/waarmee qua afspraken en standaard wordt geassocieerd.quote:Op maandag 24 juni 2019 19:22 schreef Faux. het volgende:
[..]
Valt tegen. 112 is namelijk niet een telefoonnummer. Het is een code die je belt als het ware. Het gedraagt zich als een telefoonnummer, maar is het niet. Dat maakt het eea lastiger.
Verkeerde copy-paste ofzo. Erg knullig ja.quote:Op maandag 24 juni 2019 19:51 schreef Scrummie2.0 het volgende:
Echt heel bizar, die vergissing van het WhatsApp nummer. Hoe kan zoiets gebeuren joh
Ze luisteren gewoon de tiplijn afquote:Op maandag 24 juni 2019 19:51 schreef Scrummie2.0 het volgende:
Echt heel bizar, die vergissing van het WhatsApp nummer. Hoe kan zoiets gebeuren joh
Hier tackel je bijvoorbeeld één van de problemen die je in een backup moet zien op te lossen ..... mensen zonder beltegoed kunnen geen noodoproep plaatsen.quote:Op maandag 24 juni 2019 19:44 schreef TjjWester het volgende:
Ik neem aan dat deze nummers niet gratis zijn en niet te bereiken via "vreemde" netwerken??
Ik mag toch hopen dat voordat men op 'verstuur NL Alert' drukt er een dubbelcheck is door verschillende mensen.quote:Op maandag 24 juni 2019 19:52 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Verkeerde copy-paste ofzo. Erg knullig ja.
Erger nog in een normale situatie gebruikt jouw telefoon het beste netwerk dat beschikbaar is om 112 te bellen indien het netwerk van jouw eigen provider niet toereikend is. Ongeacht provider. Dat zal bij deze knutselnummers niet het geval zijn.quote:Op maandag 24 juni 2019 19:53 schreef Vallon het volgende:
[..]
Hier tackel je bijvoorbeeld één van de problemen die je in een backup moert zien op te lossen ..... mensen zonder beltegoed kunnen geen noodoproep plaatsen.
Mooie oplossing.... wie wordt er op of voor de bus gegooid...... wel bellen hèquote:Op maandag 24 juni 2019 19:54 schreef Scrummie2.0 het volgende:
[..]
Ik mag toch hopen dat voordat men op 'verstuur NL Alert' drukt er een dubbelcheck is door verschillende mensen.
Klinkt misschien zwaar, maar voor zoiets mogen er best ontslagen vallen. Echt heel erg schandalig, met mensenlevens spelen zo.
Ze hebben het maar druk met die tips: brandje hier, ruzietje daarquote:Op maandag 24 juni 2019 19:56 schreef Cobra4 het volgende:
Die Whatsapp medewerker van De Telegraaf verdient wel een bonus voor het opvangen van honderden meldingen door die miskleun.
Of een opleiding tot Centralist met baangarantie tot aan het pensioen als hij/zij niet in paniek is geraakt.
Morgen een dubbeldik nummer dusquote:Op maandag 24 juni 2019 19:57 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ze hebben het maar druk met die tips: brandje hier, ruzietje daar
Vierdubbeldikke editie morgen.quote:Op maandag 24 juni 2019 19:57 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ze hebben het maar druk met die tips: brandje hier, ruzietje daar
Ze hebben vast een hoop tips binnen gekregen.quote:Op maandag 24 juni 2019 19:57 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ze hebben het maar druk met die tips: brandje hier, ruzietje daar
Zou het @Kluun1985 zijn?quote:Op maandag 24 juni 2019 19:56 schreef Cobra4 het volgende:
Die Whatsapp medewerker van De Telegraaf verdient wel een bonus voor het opvangen van honderden meldingen door die miskleun.
Of een opleiding tot Centralist met baangarantie tot aan het pensioen als hij/zij niet in paniek is geraakt.
Ik weet gewoon van welk topic dat isquote:Op maandag 24 juni 2019 19:48 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
HALLO HALLO HIER SPREEKT DE POLITIE HAHAHAH HIER DE BRANDWEER KUNT U MIJ HOREN
Paniek denk ik.quote:Op maandag 24 juni 2019 20:23 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Heb het topic niet helemaal gevolgd, maar wat was de deal met alle spelfouten in de NL alert berichten? Zit de dienst stiekem in India ofzo?
Ja nee ik had een vrije dagquote:Op maandag 24 juni 2019 20:23 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Heb het topic niet helemaal gevolgd, maar wat was de deal met alle spelfouten in de NL alert berichten? Zit de dienst stiekem in India ofzo?
Ouwe vogelzoekerquote:Op maandag 24 juni 2019 20:20 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Ik weet gewoon van welk topic dat is
Ik vrees het ook. Niet wachten tot het goed uitgezocht kan worden. Niet erop vertrouwen dat de verantwoordelijken dit ook ontzettend klote vinden en er alles aan gaan doen om herhaling te voorkomenquote:Op maandag 24 juni 2019 19:22 schreef Dutchguy het volgende:
Morgen is het Vragenuurtje. Ik denk dat dan wel even op deze clusterfuck terug gekomen wordt.
Het is niet bepaald de eerste keer he, en dit kan inderdaad niet, dus goed dat de politiek zich daar mee gaat bemoeien.quote:Op maandag 24 juni 2019 21:05 schreef manny het volgende:
[..]
Ik vrees het ook. Niet wachten tot het goed uitgezocht kan worden. Niet erop vertrouwen dat de verantwoordelijken dit ook ontzettend klote vinden en er alles aan gaan doen om herhaling te voorkomen
nee. lekker een dag later scoren door een vraag te stellen. dat helpt namelijk pas echt.
is niet bepaald de eerste keer ?quote:Op maandag 24 juni 2019 21:08 schreef Antonov89 het volgende:
[..]
Het is niet bepaald de eerste keer he, en dit kan inderdaad niet, dus goed dat de politiek zich daar mee gaat bemoeien.
Buiten de eventuele extra slachtoffers kost dit ook ongelooflijk veel geld. Denk maar aan het extra personeel die ingezet moet worden, bijna alle brandweervrijwilligers in heel NL die de kazerne herbezetten...
Natuurlijk moet het goed uitgezocht worden, maar het mag morgen ook niet weer gebeuren. in 2012 waren de storingen korter en niet landelijk, maar wel meerdere malen achter elkaar.
In 2012 dus, zie aanvulling.quote:Op maandag 24 juni 2019 21:11 schreef manny het volgende:
[..]
is niet bepaald de eerste keer ?
vertel eens. wellicht heb ik iets gemist.
ik dacht dat je bedoelde dat het niet bepaald de eerste keer is dat we een landelijke lange storing zien. 2012 kon ik me in ieder geval niet herinnerenquote:
Natuurlijk niet manquote:Op maandag 24 juni 2019 21:30 schreef Shreyas het volgende:
Zou het kunnen dat dit debacle het einde van KPN betekent? Ik bedoel, dit kan echt niet.
quote:Op maandag 24 juni 2019 21:31 schreef Bolasie het volgende:
Kan je ergens dat pleuris geluid aanpassen op de iPhone? Man man man.
We zullen de schade moeten inventariseren, maar als er echt mensen dood zijn gegaan komen ze er niet weer mee weg zoals in 2012. Je kan best een storing hebben, maar als deze 5-6 uur duurt is er iets goed mis met je back-up beleid en nood-infrastructuur. Als arrogante (koninklijke) partij binnen de telefoniewereld dwarrelen ze in dure maatpakken door de samenleving, maar ze moeten zich diep schamen.quote:Op maandag 24 juni 2019 21:31 schreef RedFever007 het volgende:
[..]
Natuurlijk niet manals je dat denkt heb je er echt niets van begrepen
Ja je zal een wip aan het maken zijn zeg. Ben je ook mooi klaar als alles opeens gaat tetterenquote:Op maandag 24 juni 2019 21:34 schreef Schuifpui het volgende:
Werk lekker dat NL-Alert. Deze maand al 10 (!) berichten gehad.
• De 1e van de maand de test
• Een of andere brand in Vlaardingen toen ik op werk zat, terwijl ik er vanaf de 14e verdieping in de richting van de brand kijkend niets kon zien.
• Toen ik onderweg was in de auto ergens in Brabant
• Vandaag 7x.
Kan je lekker serieus nemen die teringherrie elke keer.
Klik op de linktwitter:Olafvandijk twitterde op maandag 24-06-2019 om 18:09:45Interview bij #RTLNieuws met woordvoerder #KPN zegt alles 😉 #112storing #kpnstoring #storing https://t.co/21JWNNkfEA reageer retweet
Dit gaat niet om een MKB die een service host man. Dit gaat om het beschikbaar stellen van het 112 nummer. Als KPN het zelf niet kan managen zorg er dan voor dat ze binnen vijf minuten kunnen switchen naar Ziggo/Vodafone of T-Mobile. Bovendien, dit was KPN al in 2012 overkomen.quote:Op maandag 24 juni 2019 21:35 schreef MatthijsDJ het volgende:
Wat ik altijd zo grappig vind is dat journalisten, hoogleraren (ad.nl) en it'ers zonder ervaring gaan roepen dat dit mag gebeuren en de standaard oplossingen zoals redundantie gaan geven.
Echter in de praktijk kom je minimaal één keer in je carrière een issue tegen die je totaal niet had voorzien..
Ik ben iig gestopt met het roepen: "Zou bij mij niet gebeuren" toen wij zo'n issue hadden waardoor switchen naar de DR omgeving ook geen nut had. (Achteraf denk je wel.. hoe de f*ck hebben we dat gemist).
ironisch welquote:Op maandag 24 juni 2019 21:40 schreef ACT-F het volgende:
Klik op de linktwitter:Olafvandijk twitterde op maandag 24-06-2019 om 18:09:45Interview bij #RTLNieuws met woordvoerder #KPN zegt alles 😉 #112storing #kpnstoring #storing https://t.co/21JWNNkfEA reageer retweet
Ik werk dan niet voor een MKB die een service hostquote:Op maandag 24 juni 2019 21:46 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Dit gaat niet om een MKB die een service host man. Dit gaat om het beschikbaar stellen van het 112 nummer. Als KPN het zelf niet kan managen zorg er dan voor dat ze binnen vijf minuten kunnen switchen naar Ziggo/Vodafone of T-Mobile. Bovendien, dit was KPN al in 2012 overkomen.
En wie liet dat boytje zonder toezicht zijn gang gaan?quote:Op maandag 24 juni 2019 21:58 schreef MatthijsDJ het volgende:
[..]
Ik werk dan niet voor een MKB die een service host.
Feit blijft we hebben nog geen idee wat er nou precies gebeurd is, en om nu al te roepen: "Mag niet, kan niet, zal mij nooit gebeuren" is erg kort door de bocht.
Kijk als straks blijkt dat er geen DR procedure is etc.. Dan mag men dat gaan roepen.
Maar voor hetzelfde geld was er wel een DR, maar bleek net van de week een infraboy iets gewijzigd te hebben waardoor je DR "Fuck it!" zegt.
Yup, verbaas je niet maar blijf je verwonderen. Op (te)veel op plaatsen gewerkt van hoe is het mogelijk, hoe kan dat nou, bij ons niet (toch wel), ja maar.....dat kan niet, er zijn terroristen om de schuld af te leiden.quote:Op maandag 24 juni 2019 21:35 schreef MatthijsDJ het volgende:
Wat ik altijd zo grappig vind is dat journalisten, hoogleraren (ad.nl) en it'ers zonder ervaring gaan roepen dat dit mag gebeuren en de standaard oplossingen zoals redundantie gaan geven.
Echter in de praktijk kom je minimaal één keer in je carrière een issue tegen die je totaal niet had voorzien..
Ik ben iig gestopt met het roepen: "Zou bij mij niet gebeuren" toen wij zo'n issue hadden waardoor switchen naar de DR omgeving ook geen nut had. (Achteraf denk je wel.. hoe de f*ck hebben we dat gemist).
Dan ben maar blij dat je geen hartinfarct gehad hebt in die tijd.quote:Op maandag 24 juni 2019 22:05 schreef Zipportal het volgende:
Schijnbaar krijgen mensen op dit moment NLAlert berichten dat de storing is opgelost. Sinds het begin 0 berichten gehad.
Kut geluid ja.quote:Op maandag 24 juni 2019 22:06 schreef john2406 het volgende:
[..]
Dan ben maar blij dat je geen hartinfarct gehad hebt in die tijd.
Ach viel wel mee, dacht alleen opeens wat ben ik belangrijk, dat ding gaat anders nooit en nu 6 toestellen.quote:
Change process met nette approval procedure maar boytje maakt foutje of niemand erkende de impact totdat er een dr was. Het is ook maar een voorbeeld dat losjes gebaseerd is op een eigen ervaring (gelukkig kwam issue naar boven tijdens een dr test..).quote:Op maandag 24 juni 2019 22:01 schreef john2406 het volgende:
[..]
En wie liet dat boytje zonder toezicht zijn gang gaan?
De oorzaak doet er niet echt toe, je kan wel heel wijs gaan lopen lullen, maar nee, dit kan en mag niet.quote:Op maandag 24 juni 2019 21:58 schreef MatthijsDJ het volgende:
[..]
Ik werk dan niet voor een MKB die een service host.
Feit blijft we hebben nog geen idee wat er nou precies gebeurd is, en om nu al te roepen: "Mag niet, kan niet, zal mij nooit gebeuren" is erg kort door de bocht.
Kijk als straks blijkt dat er geen DR procedure is etc.. Dan mag men dat gaan roepen.
Maar voor hetzelfde geld was er wel een DR, maar bleek net van de week een infraboy iets gewijzigd te hebben waardoor je DR "Fuck it!" zegt.
Oh dat klopt hoor, maar ik vind juist het komen met standaard oplossingen en roepen dat het jouw nooit zou gebeuren enorm wijs lukken.quote:Op maandag 24 juni 2019 22:10 schreef Antonov89 het volgende:
[..]
De oorzaak doet er niet echt toe, je kan wel heel wijs gaan lopen lullen, maar nee, dit kan en mag niet.
Het gaat niet alleen om het IT systeem, de afhandeling is natuurlijk behoorlijk ruk.quote:Op maandag 24 juni 2019 22:16 schreef MatthijsDJ het volgende:
[..]
Oh dat klopt hoor, maar ik vind juist het komen met standaard oplossingen en roepen dat het jouw nooit zou gebeuren enorm wijs lukken.
IT'ers die dat roepen hebben of verdomd weinig praktijk ervarin, doen geen fuck of liegen gewoon keihard.
Dat was echt knullig ja, al zou de paniek op zo'n moment ook niet mee hebben geholpen. Maar juist in zulke situaties moet je je communicatie soms echt door 4 of 6 ogen laten checken.quote:Op maandag 24 juni 2019 22:19 schreef Antonov89 het volgende:
[..]
Het gaat niet alleen om het IT systeem, de afhandeling is natuurlijk behoorlijk ruk.
Verkeerde telefoonnummers die doorgegeven worden, elke regio doet zelf maar wat, slechte communicatie, NL-alert wat echt voor geen meter werkt.
Dat het nummer an sich een storing heeft prima, maar er lag overduidelijk een heel slecht protocol klaar.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |