abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 30 april 2019 @ 10:02:26 #1
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186512079
Welkom bij een nieuw deel van "Vraag wat je wil".

Soms vraag je je wel eens af hoe bepaalde zaken in elkaar steken, hoe zou het zijn om een specifiek beroep te hebben. Wat beweegt mensen met een bijzondere hobby. Daarom hebben wij deze reeks op FOK! in het leven geroepen. Hier bieden wij mensen extra anonieme mogelijkheid om vragen te beantwoorden. De personen die zich kunnen opgeven in dit topic: GC / [Vraag wat je wil]: een inventarisatie. (andere feedback mag ook in dat topic). krijgen toegang tot het VraagWatJeWil account en kunnen via dit account een paar dagen vragen van jullie beantwoorden. Dit account blijft van de persoon totdat het volgende deel in de reeks geopend wordt.

Dit deel kunnen we vragen stellen aan een piloot, dus ben jij benieuwd wat er in de cockpit gebeurt, of hij wel eens applaus kijgt voor zijn landingen en hoeveel de automatische piloot nou eigenlijk doet en of hij wel eens ruzie heeft met zijn co-piloot vraag het hier.

Wacht even totdat de ondervraagde zichzelf introduceert alvorens te reageren.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 10:08:31 #2
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186512192
Goedemorgen,

Bosbeetle, bedankt voor dit leuke initiatief! Ik lees zelf regelmatig mee en vond het tijd om een steentje bij te dragen.

Ik ben op dit ogenblik co-piloot op vluchten binnen Europa, maar heb ook enkele jaren ervaring op grotere toestellen op de lange afstanden.

Vraag wat je wil weten op het gebied van het werk, het leven, veiligheid, arbeidsvoorwaarden, techniek, bestemmingen, of elk ander gerelateerd onderwerp, en ik zal mijn best doen het zo duidelijk mogelijk uit te leggen :)
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  Moderator dinsdag 30 april 2019 @ 10:13:49 #3
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_186512300
Hoe werkt dat eigenlijk op die lange afstanden, als je 8+ uur vliegt? Wissel je dan af? Kun je een uiltje knappen tussendoor?

Andere vraag krijgen jullie hetzelfde voedsel als de mensen in het vliegtuig of neem je je broodtrommeltje mee :P
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  dinsdag 30 april 2019 @ 10:19:59 #4
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186512407
quote:
2s.gif Op dinsdag 30 april 2019 10:13 schreef Bosbeetle het volgende:
Hoe werkt dat eigenlijk op die lange afstanden, als je 8+ uur vliegt? Wissel je dan af? Kun je een uiltje knappen tussendoor?
Jazeker. Ook tijdens de kruisvlucht moeten er twee piloten het vliegtuig besturen. Op de langere afstanden (~ 9u+) zijn er drie piloten aanwezig, en kan er dus afgewisseld worden. Op sommige bestemingen wordt er zelfs met 4 piloten gevlogen. Er is een rustruimte in het vliegtuig met platte bedden waar geslapen of ontspannen kan worden. Het cabinepersoneel heeft ook zo een ruimte.

quote:
Andere vraag krijgen jullie hetzelfde voedsel als de mensen in het vliegtuig of neem je je broodtrommeltje mee :P
Beide is mogelijk :D. Op lange afstanden kan vaak worden meegegeten uit de 'overflow' van de businessclass. Zijn vaak prima diners!

Op vluchten binnen Europa kan je ook broodjes van boord eten, maar daar zie je mensen meestal iets meenemen of kopen op de luchthaven tussen twee vluchten door. Dan kan je net even wat diverser eten, omdat je op Europa veel meer dagen in het vliegtuig doorbengt.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  PR/Manusje van alles dinsdag 30 april 2019 @ 10:20:45 #5
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_186512422
Inhakend op de post boven mij: op de lange afstanden, ben je al eens ingedut voordat je pauze begon? Of heb je het ooit gezien bij collega's?
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_186512473
Wat leuk! Ben gek op vliegen.

Heb je al eens een noodlanding gemaakt? Of een landing die maar net goed ging?
I solemnly swear i'm up to no good
  dinsdag 30 april 2019 @ 10:24:50 #7
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_186512488
Is er wel hele tijd opperste concentratie met automatische piloot tegenwoordig? Ben je echt hele vlucht bezig met sensoren, besturing oid of alleen bij het opstijgen en landen?
  dinsdag 30 april 2019 @ 10:26:52 #8
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186512522
quote:
11s.gif Op dinsdag 30 april 2019 10:20 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Inhakend op de post boven mij: op de lange afstanden, ben je al eens ingedut voordat je pauze begon? Of heb je het ooit gezien bij collega's?
Vermoeidheid is een van de hete hangijzers in de luchtvaart. Zeker op de lange afstanden, waar je vaak door de nacht heenwerkt en last hebt van jetlags.

De rustschema's worden dan ook zoveel mogelijk ingedeeld naar ieders wens qua vermoeidheid. Het is uiteraard onvoorkombaar dat af en toe je toch eerder moe wordt, of de slaap niet hebt kunnen vatten tijdens je eigen rustmoment.
Er zijn dan speciale procedures om ook in de cockpit een 'controlled rest' te houden. Dit houdt in dat een van de twee piloten een soort powernap doet, waarvan ook het cabinepersoneel op de hoogte is. Die komen dan met een grotere interval de andere piloot controleren. Uiteraard kan dit enkel als de andere piloot zich uitgerust genoeg voelt.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 10:29:10 #9
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186512562
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 10:24 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Wat leuk! Ben gek op vliegen.

Heb je al eens een noodlanding gemaakt? Of een landing die maar net goed ging?
Nee, ik ben wel meerdere keren uitgeweken vanwege een medisch incident.
Qua landingen, ik heb wel eens op lage hoogte een doorstart gemaakt vanwege een harde windstoot, maar dicht bij een ongeval ben ik gelukkig nooit geweest.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  Moderator dinsdag 30 april 2019 @ 10:32:00 #10
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_186512618
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 10:29 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Nee, ik ben wel meerdere keren uitgeweken vanwege een medisch incident.
Qua landingen, ik heb wel eens op lage hoogte een doorstart gemaakt vanwege een harde windstoot, maar dicht bij een ongeval ben ik gelukkig nooit geweest.
Wat vind/vond je het vervelendste vliegveld/landingsbaan kwa landen?
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_186512641
Heb je zelf ook last van turbulentie en schrik je nog als je in zo’n luchtzak komt
  dinsdag 30 april 2019 @ 10:34:57 #12
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186512664
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 10:24 schreef Frozen-assassin het volgende:
Is er wel hele tijd opperste concentratie met automatische piloot tegenwoordig? Ben je echt hele vlucht bezig met sensoren, besturing oid of alleen bij het opstijgen en landen?
Dit ligt voor een groot deel aan de situatie.

In principe ben je enkel druk met je snelheid, neusstand, besturing tijdens het starten en landen. De marges zijn dan kleiner, en je vliegt op de hand.

Tijdens de kruisvlucht op de automatische piloot speelt dat minder. Je bent dan vooral bezig met het grotere plaatje: Bijhouden van de brandstof op het vluchtplan, tijdsmanagement, welke vliegvelden kunnen we gebruiken als we moeten uitwijken en wat voor een weer is het daar, verwachten we turbulentie, naar welke hoogte kunnen we zakken bij een noodgeval boven gebergte, etc.

Voornamelijk vooruitplannen dus.

Uiteraard hou je met een schuin oog ook de andere parameters in de gaten, maar minder intensief dan tijden starten en landen. Wel heb ik enkel 'moderne' vliegtuigen gevlogen die zelf alles ook monitoren en een duidelijke foutmelding geven als er iets niet klopt. Ik kan me voorstellen dat dat vroeger anders was, vandaar dat er toen nog een boordwerktuigkundige meevloog in de cockpit :)

[ Bericht 0% gewijzigd door VraagWatJeWil op 30-04-2019 10:40:46 ]
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 10:39:37 #13
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186512745
quote:
2s.gif Op dinsdag 30 april 2019 10:32 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Wat vind/vond je het vervelendste vliegveld/landingsbaan kwa landen?
In principe zijn ze allemaal redelijk 'eender'.
Er zijn enkele banen in Engeland die eruit springen vanwege het profiel (ze zijn niet mooi vlak maar hebben meerdere hellingsvlakken). Daar moet je absoluut rekening mee houden tijdens je landing. Het is dus wat lastiger in te schatten.

Goed voorbeeld is Leeds:
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 10:43:20 #14
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186512802
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 april 2019 10:33 schreef Flamarande het volgende:
Heb je zelf ook last van turbulentie en schrik je nog als je in zo’n luchtzak komt
Last hebben we er zeker van, en we vinden het net zo irritant als de passagiers ;) Wat wellicht anders is is dat wij er niet 'bang' voor zijn, terwijl het in de cabine soms ook tot angst kan leiden.

Maar ook onze koffie klotst dan uit onze bekertjes, dus we proberen er altijd zo snel mogelijk weer uit te komen. Soms kan dat door hoger of lager te gaan vliegen, soms zit er niks anders op dan het 'af te wachten'.

Turbulentie laat zich helaas lastig voorspellen, dus ook wij worden er nog wel eens door verrast.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_186512877
Je partner is steward(ess)?
  dinsdag 30 april 2019 @ 10:49:43 #16
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186512915
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 10:47 schreef FranticDJ het volgende:
Je partner is steward(ess)?
Nee ;) Ik heb mijn vrouw al leren kennen voor ik de luchtvaart in ging.

Wel heb je vrij veel piloot/cabin attendant koppeltjes inderdaad!

[ Bericht 0% gewijzigd door VraagWatJeWil op 30-04-2019 10:59:01 ]
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_186512944
Word het net als in de cabine, ook in de kokpit heel heet na het landen? Het valt mij heel erg op dat na het landen de temperatuur gigantisch snel stijgt, ook als het buiten vriest. Word soms (gok ik) een graad of 30.

Wat vind je van mensen die klappen?
The media's the most powerful entity on earth. They have the power to make the innocent guilty and to make the guilty innocent... They control the minds of the masses.
  dinsdag 30 april 2019 @ 10:58:08 #18
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186513033
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 10:51 schreef Posergoth6667 het volgende:
Word het net als in de cabine, ook in de kokpit heel heet na het landen? Het valt mij heel erg op dat na het landen de temperatuur gigantisch snel stijgt, ook als het buiten vriest. Word soms (gok ik) een graad of 30.
Nee, daar heb ik eigenlijk nooit zo een last van. Het zou te maken kunnen hebben met het feit dat de airconditioning op een wat lager vermogen draait. Dit kan komen omdat er vaak al een motor af wordt geschakeld na de landing, en de airconditioning haalt zijn lucht uit de motoren.
Je zit dan toch redelijk dicht op elkaar, met minder airconditioning, dus dat zou een stijgende temperatuur kunnen verklaren.

Hoe het technisch precies zit verschilt overigens per vliegtuig.

quote:
Wat vind je van mensen die klappen?
Ik zou het zelf nooit doen, maar heb er ook niks tegen ;) Waarschijnlijk is het voor een aantal mensen ook gewoon emotie en opluchting, en niet zozeer een applaus voor de piloten. Een groot deel van de passagiers heeft (een lichte vorm van) vliegangst.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 11:00:32 #19
277319 Tinos85
Gewoon lekker
pi_186513067
Welk(e) toestel(len) vlieg je op?
  dinsdag 30 april 2019 @ 11:01:29 #20
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186513079
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 april 2019 11:00 schreef Tinos85 het volgende:
Welk(e) toestel(len) vlieg je op?
Op dit moment Embraer 175/190.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 11:17:03 #21
21082 Paxlie
Ies best bro
pi_186513318
Heb je wel eens vervelende passagiers laten verwijderen uit het vliegtuig?
Wie werd waar wanneer geboren en waarom werd hij door wie hoe genoemd?
Praten over mma? Kom naar #mma
pi_186513368
Wat is het meest angstige moment dat je in een cockpit heb meegemaakt?
What is my problem with man, you ask? No. I ask you, what was man's problem with me?
  dinsdag 30 april 2019 @ 11:23:40 #23
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186513380
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 11:17 schreef Paxlie het volgende:
Heb je wel eens vervelende passagiers laten verwijderen uit het vliegtuig?
Ik heb het zelf 1x aan de hand gehad op een vlucht. Man was dronken, vervelend naar de cabinebemanning. De gezagvoerder is met hem gaan praten, toen bond hij weer in.
Tijdens het de pushback en het veiligheidsfilmpje kregen we een belletje uit de cabine dat hij weer was opgestaan en niet meer wilde gaan zitten.

Gezagvoerder is toen direct teruggekeerd naar de gate, en de passagier is van boord meegenomen door de marechaussee. Geen idee hoe dat verder is afgelopen ;)

Verder wel vaker vervelende passagiers gehad maar nadat ze toegesproken zijn door cockpitbemanning en een officiele schriftelijke waarschuwing hebben gehad (die ziet er redelijk indrukwekkend uit), kiezen ze meestal eieren voor hun geld. Er is bijna altijd alcohol in het spel.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 11:27:43 #24
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186513433
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 11:22 schreef FireFox1 het volgende:
Wat is het meest angstige moment dat je in een cockpit heb meegemaakt?
In alle eerlijkheid is er nooit een echt angstig moment geweest voor mij. Uiteraard gaan er wel eens dingen stuk of worden er fouten gemaakt wat je wat dichter bij je veiligheidsmarges brengt.

Die marges zijn echter zo ruim dat ik nog nooit het gevoel heb gehad dat het echt fout zou gaan.

Situaties die ik nooit hoop mee te maken en die mij wel angstig zouden maken:

-Kapingsituatie in de cabine
-Volledig verlies van voortstuwing
-Brand aan boord
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 11:30:29 #25
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186513469
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 11:26 schreef C.L.Werner het volgende:

[..]

-knip-
Ik heb er bewust voor gekozen om de naam van mijn werkgever niet te noemen, omdat ik hier op eigen titel spreek als verkeersvlieger en mijn ervaringen als verkeersvlieger, en niet namens het bedrijf. Heb dan ook meerdere werkgevers in de luchtvaart gehad.

Dat gezegd hebbende, waarschijnlijk is uit sommige antwoorden af te leiden waar ik nu werk of waar ik gewerkt hebt. Welke maatschappijen dat zijn laat ik verder in het midden ;)

[ Bericht 1% gewijzigd door Bosbeetle op 30-04-2019 12:04:54 ]
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 11:31:03 #26
394352 zaktak
Laat maar.
pi_186513483
Ben je weleens versierd door een stewardess en klopt het dat er in de piloten/stewardessenwereld echt zoveel wordt vreemdgegaan?
pi_186513498
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 10:58 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Nee, daar heb ik eigenlijk nooit zo een last van. Het zou te maken kunnen hebben met het feit dat de airconditioning op een wat lager vermogen draait. Dit kan komen omdat er vaak al een motor af wordt geschakeld na de landing, en de airconditioning haalt zijn lucht uit de motoren.
Je zit dan toch redelijk dicht op elkaar, met minder airconditioning, dus dat zou een stijgende temperatuur kunnen verklaren.

Hoe het technisch precies zit verschilt overigens per vliegtuig.
[..]

Ik zou het zelf nooit doen, maar heb er ook niks tegen ;) Waarschijnlijk is het voor een aantal mensen ook gewoon emotie en opluchting, en niet zozeer een applaus voor de piloten. Een groot deel van de passagiers heeft (een lichte vorm van) vliegangst.
Logische reden waarom de temperatuur zo snel stijgt, dank je voor de informatie.

Ik klapte de eerste paar keer vliegen mee, maar meer omdat andere mensen klapte en ik maar mee deed, zonder te weten waarom er werd geklapt. Als je dat met meer zakelijke vluchten gaat, dan klapt er niemand.


Nog twee vragen:

kun je landen op de automatische piloot?

Op dumpert werd eerst veel gesproken over turboflaps. Bestaat dat werkelijk?
The media's the most powerful entity on earth. They have the power to make the innocent guilty and to make the guilty innocent... They control the minds of the masses.
  dinsdag 30 april 2019 @ 11:35:07 #28
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186513560
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 11:31 schreef zaktak het volgende:
Ben je weleens versierd door een stewardess en klopt het dat er in de piloten/stewardessenwereld echt zoveel wordt vreemdgegaan?
Luchtvaart is wat dat betreft inderdaad een raar wereldje. Je werkt steeds met andere collega's, je zit een aantal dagen met elkaar 'opgescheept' en gaat op lange afstanden ook leuke activiteiten doen op je bestemming, je slaapt in hetzelfde hotel, etc.
Dat creeert soms een bepaalde setting waarin wat makkelijker affectie ontstaat ;) Vergelijk het met vakantieliefdes, als je wilt.

Dus ja, er is wat meer verleiding en wat meer mogelijkheden dan een kantoorbaan.
Het is echter niet het Sodom en Gomorra dat soms geschetst wordt.
Je moet het ook beiden wel een beetje opzoeken, ik ben zelf dan ook nooit verleid. :P
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 11:39:57 #29
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186513641
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 11:31 schreef Posergoth6667 het volgende:

kun je landen op de automatische piloot?
Jazeker! Wel zitten hier veel striktere limieten aan dan bij een normale landing (qua windsterkte, landingsysteem van het vliegveld, etc). Het wordt door ons eigenlijk alleen gebruikt als er te weinig zicht is om zelf te landen. Dat zijn minder dan 1% van de landingen.

quote:
Op dumpert werd eerst veel gesproken over turboflaps. Bestaat dat werkelijk?
Nee ;)
Althans, ik heb er nog nooit van gehoord buiten dumpert
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 11:40:12 #30
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_186513644
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 11:23 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Ik heb het zelf 1x aan de hand gehad op een vlucht. Man was dronken, vervelend naar de cabinebemanning. De gezagvoerder is met hem gaan praten, toen bond hij weer in.
Tijdens het de pushback en het veiligheidsfilmpje kregen we een belletje uit de cabine dat hij weer was opgestaan en niet meer wilde gaan zitten.

Gezagvoerder is toen direct teruggekeerd naar de gate, en de passagier is van boord meegenomen door de marechaussee. Geen idee hoe dat verder is afgelopen ;)

Verder wel vaker vervelende passagiers gehad maar nadat ze toegesproken zijn door cockpitbemanning en een officiele schriftelijke waarschuwing hebben gehad (die ziet er redelijk indrukwekkend uit), kiezen ze meestal eieren voor hun geld. Er is bijna altijd alcohol in het spel.
Vind je dan niet dat alcohol bijvoorbeeld verboden zou moeten worden aan boord? Uiteraard gaat het om een kleine groep die overlast oplevert maar voor het gemak?
pi_186513711
Draag je expres al je uniform voordat je op het vliegveld bent omdat je er mee wilt pochen dat je piloot bent? (Zelfs zie ik ze wel eens in het OV richting Schiphol)
  dinsdag 30 april 2019 @ 11:44:26 #32
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186513733
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 11:40 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]

Vind je dan niet dat alcohol bijvoorbeeld verboden zou moeten worden aan boord? Uiteraard gaat het om een kleine groep die overlast oplevert maar voor het gemak?
Nee, eigenlijk integendeel.

Zodra je zelf geen alcohol aan boord serveert verlies je de controle erop. Mensen gaan dan veel meer zelf alcohol meenemen.

Nu heb je meer in de gaten wie er teveel drinkt en kun je er ook voor kiezen om mensen 'droog te leggen'.

Sowieso is het grootste probleem dat mensen zich op Schiphol zelf nog even volgieten vlak voor de vlucht. Dat gaat dan fijn inwerken na vertrek. Wellicht dat daar wat winst te halen is, maar ook daar geldt, als mensen willen drinken dan doen ze het toch wel. En ja, er zal voor Schiphol ook een stuk commercie bij komen kijken. Ze willen toch aantrekkelijk blijven als overstapluchthaven.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 11:47:24 #33
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186513796
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 11:43 schreef wuuht het volgende:
Draag je expres al je uniform voordat je op het vliegveld bent omdat je er mee wilt pochen dat je piloot bent? (Zelfs zie ik ze wel eens in het OV richting Schiphol)
Ik kom zelf met de auto, en als ik geen koffer nodig heb met de trein. Dan heb ik eigenlijk altijd een burgerjas over mijn uniform, juist omdat ik dan geen zin heb in smalltalk over vliegen :D

Dat doet iedereen op zijn eigen manier uiteraard. Sommige wellicht om te pochen, denk de meesten omdat het gewoon makkelijk is en je dan geen extra jas mee hoeft te sjouwen. Over het algemeen heb ik de indruk dat mijn collega's redelijk down to earth zijn :)
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 11:51:12 #34
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_186513856
Is de verplichte pensioenleeftijd voor piloten nog steeds 58 jaar?
En zo ja, ga je daarna elders bijklussen?
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  dinsdag 30 april 2019 @ 11:51:51 #35
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_186513869
Welk merk en type auto rij je?
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
  dinsdag 30 april 2019 @ 11:56:31 #36
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186513958
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 11:51 schreef golfer het volgende:
Is de verplichte pensioenleeftijd voor piloten nog steeds 58 jaar?
En zo ja, ga je daarna elders bijklussen?
Wettelijk gezien mag je doorwerken tot 65 jaar als piloot. Meestal hebben maatschappijen lagere pensioenleeftijden ivm een gezonde doorstroom van functies binnen het bedrijf.

Wat ik na mijn pensioen ga doen weet ik nu echt nog niet. Het streven is om tegen die tijd hypotheek vrij en wat duurzamer te zijn, zodat er in ieder geval geen financiele noodzaak is. Maar als ik het vliegen ga missen, dan zijn er altijd mogelijkheden.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 11:57:30 #37
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186513977
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 11:51 schreef ondeugend het volgende:
Welk merk en type auto rij je?
Deze had ik niet verwacht ;)
Megane Estate
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  Moderator dinsdag 30 april 2019 @ 11:58:05 #38
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_186513988
Is het lastiger om een groot of een klein vliegtuig te besturen?
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  dinsdag 30 april 2019 @ 11:59:48 #39
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186514026
quote:
2s.gif Op dinsdag 30 april 2019 11:58 schreef Bosbeetle het volgende:
Is het lastiger om een groot of een klein vliegtuig te besturen?
Redelijk om het even. Wel is een klein vliegtuig een stuk gevoeliger voor wind en thermiek, zeker op lagere hoogte tijdens het landen.
De 'logheid' en het gewicht van een groter vliegtuig werkt daar dus in je voordeel.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_186514070
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 10:29 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Nee, ik ben wel meerdere keren uitgeweken vanwege een medisch incident.
Qua landingen, ik heb wel eens op lage hoogte een doorstart gemaakt vanwege een harde windstoot, maar dicht bij een ongeval ben ik gelukkig nooit geweest.
Gelukkig maar :)
I solemnly swear i'm up to no good
pi_186514076
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 11:30 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Ik heb er bewust voor gekozen om de naam van mijn werkgever niet te noemen, omdat ik hier op eigen titel spreek als verkeersvlieger en mijn ervaringen als verkeersvlieger, en niet namens het bedrijf. Heb dan ook meerdere werkgevers in de luchtvaart gehad.

Dat gezegd hebbende, waarschijnlijk is uit sommige antwoorden af te leiden waar ik nu werk of waar ik gewerkt hebt. Welke maatschappijen dat zijn laat ik verder in het midden ;)
Dat begrijp ik, maar embraer vliegen in Nederland is voor mij wel duidelijk waar je voor vliegt :)
Ben je tevreden over je CAO?
Wat vind je van de-cing? Duurt dat altijd zo lang?
  dinsdag 30 april 2019 @ 12:04:21 #42
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186514101
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 12:02 schreef C.L.Werner het volgende:

[..]

Ben je tevreden over je CAO?
Jep!
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 12:05:48 #43
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186514125
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 12:02 schreef C.L.Werner het volgende:

Wat vind je van de-cing? Duurt dat altijd zo lang?
De-icing is echt een noodzakelijk kwaad, geen piloot die erop zit te wachten. En op Schiphol kan het soms flink lang duren inderdaad , zeker rond een vertrekpiek als iedereen gede-iced moet worden.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_186514183
Zou jij in een F-35 kunnen plaatsnemen en binnen 10 minuten de kist moeiteloos in de lucht krijgen?
What is my problem with man, you ask? No. I ask you, what was man's problem with me?
pi_186514191
Wat is je favoriete bestemming
  dinsdag 30 april 2019 @ 12:10:58 #46
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186514239
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 12:08 schreef FireFox1 het volgende:
Zou jij in een F-35 kunnen plaatsnemen en binnen 10 minuten de kist moeiteloos in de lucht krijgen?
Ik heb geen ervaring met F-35, maar ik verwacht het niet. Sowieso niet moeiteloos, en al helemaal niet veilig ;)
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 12:11:55 #47
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186514266
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 april 2019 12:09 schreef Flamarande het volgende:
Wat is je favoriete bestemming
Ik ben erg gecharmeerd van Azie, in het bijzonder Kuala Lumpur, Singapore, Bangkok, etc.

Op Europa in de zomer het liefst Italie :)
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_186514274
Zie dat je E175/E190 vliegt. Ben je ook gecertificeerd voor LCY? Ben daar laatst heen gevlogen en merkte toch wel, vooral met opstijgen, dat dit even wat anders is dan een normale start of landing. Misschien is dit voor een piloot wel gewoon hetzelfde maar ben eigenlijk wel benieuwd.

Verder: hoeveel vluchten maak je gemiddeld per dag? Is het zo dat met Europese vluchten een vliegtuig een vaste crew heeft voor een dag? Dat je bijvoorbeeld 's ochtends vertrekt vanaf Schiphol en via Londen, Berlijn, Parijs en Copenhagen weer landt op Schiphol, of wissel je tussendoor van vliegtuig?
Trotse Twentenaar
pi_186514292
Wat is het grootste vliegtuig waarin je weleens gevlogen hebt?

Is het nog steeds zo moeilijk om aan een baan te komen?
I solemnly swear i'm up to no good
  dinsdag 30 april 2019 @ 12:15:31 #50
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_186514351
Hoe oud/jong ben jij en wanneer verwacht jij van co-piloot gezagvoerder te worden?
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_186514385
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 12:11 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Ik ben erg gecharmeerd van Azie, in het bijzonder Kuala Lumpur, Singapore, Bangkok, etc.

Op Europa in de zomer het liefst Italie :)
voor vakantie of vlucht? En favoriete airport?
  dinsdag 30 april 2019 @ 12:17:34 #52
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186514397
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 12:12 schreef zlotka het volgende:
Zie dat je E175/E190 vliegt. Ben je ook gecertificeerd voor LCY? Ben daar laatst heen gevlogen en merkte toch wel, vooral met opstijgen, dat dit even wat anders is dan een normale start of landing. Misschien is dit voor een piloot wel gewoon hetzelfde maar ben eigenlijk wel benieuwd.
Nee, ik zelf ben daar niet voor gekwalificeerd. Het is ook echt een heel andere landing dan gebruikelijk, dat heb je goed opgemerkt :). Er gaat simulator- en route-training aan vooraf.

Voornaamste verschil is dat je enorm stijl op de baan afvliegt. Normaal is een 3 graden pad naar de baan, daar is het een 5.5 graden pad. Daar moet je echt even aan wennen en mee om leren gaan :)

quote:
Verder: hoeveel vluchten maak je gemiddeld per dag? Is het zo dat met Europese vluchten een vliegtuig een vaste crew heeft voor een dag? Dat je bijvoorbeeld 's ochtends vertrekt vanaf Schiphol en via Londen, Berlijn, Parijs en Copenhagen weer landt op Schiphol, of wissel je tussendoor van vliegtuig?
Tussen de 1 en 5 vluchten per dag. In principe werk je zoveel mogelijk met dezelfde crew (planningstechnisch is dat ook het makkelijkste).
Overigens leuk weetje, ook binnen Europa zijn we meerdere dagen van huis en slapen we in hotels.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 12:19:07 #53
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186514436
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 12:12 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Wat is het grootste vliegtuig waarin je weleens gevlogen hebt?

Is het nog steeds zo moeilijk om aan een baan te komen?
Grootste vliegtuig: 777-300

Het is tegenwoordig beter te doen dan enkele jaren geleden, maar als piloot zonder ervaring heb je het nog steeds wel lastig geloof ik. Er dreigt wel een tekort aan ervaren piloten.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 12:20:42 #54
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186514473
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 12:15 schreef golfer het volgende:
Hoe oud/jong ben jij en wanneer verwacht jij van co-piloot gezagvoerder te worden?
Ik ben zelf 27, en verwacht volgend jaar gezagvoerder te kunnen worden. Dit is echter enorm afhankelijk van de prestaties van het bedrijf.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_186514490
Heb je thuis ook een soort van simulator staan?
What is my problem with man, you ask? No. I ask you, what was man's problem with me?
pi_186514495
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 12:17 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Nee, ik zelf ben daar niet voor gekwalificeerd. Het is ook echt een heel andere landing dan gebruikelijk, dat heb je goed opgemerkt :). Er gaat simulator- en route-training aan vooraf.

Voornaamste verschil is dat je enorm stijl op de baan afvliegt. Normaal is een 3 graden pad naar de baan, daar is het een 5.5 graden pad. Daar moet je echt even aan wennen en mee om leren gaan :)
[..]

Tussen de 1 en 5 vluchten per dag. In principe werk je zoveel mogelijk met dezelfde crew (planningstechnisch is dat ook het makkelijkste).
Overigens leuk weetje, ook binnen Europa zijn we meerdere dagen van huis en slapen we in hotels.
Kun je zelf aangeven als je die certificering wel zou willen halen? Een soort van zelfontwikkeling zeg maar :P

Dat je ook binnen Europa in hotels overnacht lijkt me niet zo gek, vooral niet als je wat latere vluchten hebt. Wordt er gezorgd voor goede, luxe hotels? Ik heb wel eens in bepaalde hotels gezeten waar alleen maar piloten binnen kwamen, zou wel een soort deal zijn voor maatschappijen :P
Trotse Twentenaar
  dinsdag 30 april 2019 @ 12:22:43 #57
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186514518
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 april 2019 12:17 schreef Flamarande het volgende:

[..]

voor vakantie of vlucht? En favoriete airport?
Vlucht. Ik heb zelf nu jonge kinderen, en die hebben daar niet zoveel aan. We gaan nu zelf heel burgerlijk naar vakantieparken :D

Overigens toen ik nog geen kinderen had ging ik met mijn vrouw juist graag naar landen met mooie natuur(parken) (US/Canada/Zuid Amerika). Op vakantie kan je namelijk meer rondtrekken dan tijdens de paar dagen die je er bent als je werkt.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_186514526
wat verdien je netto per maand?
  dinsdag 30 april 2019 @ 12:24:28 #59
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186514565
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 12:21 schreef FireFox1 het volgende:
Heb je thuis ook een soort van simulator staan?
Nee, wel gebruik ik tijdens omscholingen (opleiding voor een ander vliegtuigtype) vaak een simulator op mijn computer, puur om de procedures te oefenen. Dat is gewoon Flight Simulator X met een addon voor dat vliegtuigtype.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_186514580
als je om bv. 14:00 uur moet vliegen, hoe laat arriveer je dan op het vliegveld?
en neem je een extra ruime marge voor reistijd om niet te laat te komen?

hoe ziet je werkrooster eruit? (hoeveel uur werk je bv. per week/maand)
  dinsdag 30 april 2019 @ 12:26:15 #61
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186514607
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 12:21 schreef zlotka het volgende:

[..]

Kun je zelf aangeven als je die certificering wel zou willen halen? Een soort van zelfontwikkeling zeg maar :P

Dat je ook binnen Europa in hotels overnacht lijkt me niet zo gek, vooral niet als je wat latere vluchten hebt. Wordt er gezorgd voor goede, luxe hotels? Ik heb wel eens in bepaalde hotels gezeten waar alleen maar piloten binnen kwamen, zou wel een soort deal zijn voor maatschappijen :P
Ja, je wordt gevraagd. Ik had indertijd mijn twijfels over drukkere schema's dus heb even overgeslagen. Overigens mogen alleen de gezagvoerders de landing doen op LCY.

Hotels zijn prima hoor, niet de meest luxe maar dat hoeft ook helemaal niet. Het belangrijkste voor mij zijn een donkere kamer, fijne douche en niet al teveel lawaai van de gang. Dat is eigenlijk altijd prima in orde :)
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 12:27:44 #62
482973 dagobertE6
ducktales, w00t
pi_186514638
Zou je iemand aanraden piloot te worden? Hoor dat de markt erg krap is en de schuld een ton.
  dinsdag 30 april 2019 @ 12:30:47 #63
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186514714
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 12:23 schreef fespo het volgende:
wat verdien je netto per maand?
Netto krijg ik 4.200 euro op mijn rekening. Ook is er een vergoeding voor het verblijf op de route, om bijvoorbeeld van uit eten te gaan.

quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 12:25 schreef fespo het volgende:
als je om bv. 14:00 uur moet vliegen, hoe laat arriveer je dan op het vliegveld?
en neem je een extra ruime marge voor reistijd om niet te laat te komen?

hoe ziet je werkrooster eruit? (hoeveel uur werk je bv. per week/maand)
Ik moet iets meer dan een uur van tevoren aanmelden op de luchthaven. Dan heb ik de tijd om samen met mijn collega het vliegplan te bekijken, bijzonderheden door te nemen, etc. Een half uur van tevoren zijn we bij het vliegtuig.

Werkrooster is meestal 4 of 5 dagen werken, dan 3 of 4 dagen vrij. Totaal maak ik tussen de 100 en 120 vlieguren per maand.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_186514716
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 12:19 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Grootste vliegtuig: 777-300

Het is tegenwoordig beter te doen dan enkele jaren geleden, maar als piloot zonder ervaring heb je het nog steeds wel lastig geloof ik. Er dreigt wel een tekort aan ervaren piloten.
Jammer is dat wel,

Mijn man wilde piloot worden maar heeft het niet doorgezet vanwege de grote kans op geen werk en wel een gigantische studieschuld. Wringt nog steeds ergens bij hem haha.

Weten jullie of het waar is dat een maatschappij met Ryanair meer risico's nemen dan zeg een andere prijsvechter als transavia? Ik kan het mij ergens niet voorstellen. Maar je hoort zoveel over die maatschappij _O-
I solemnly swear i'm up to no good
pi_186514734
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 12:27 schreef dagobertE6 het volgende:
Zou je iemand aanraden piloot te worden? Hoor dat de markt erg krap is en de schuld een ton.
Ik hoor verhalen dat piloten soms zelfs moeten betalen om te mogen vliegen. Klopt dat TS?
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_186514796
hoevaak is het voorgekomen dat er bijna ongelukken waren?
Do what you love, love what you do!
  dinsdag 30 april 2019 @ 12:35:18 #67
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186514826
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 12:27 schreef dagobertE6 het volgende:
Zou je iemand aanraden piloot te worden? Hoor dat de markt erg krap is en de schuld een ton.
Het ligt er een beetje aan. Tegenwoordig zijn er best goede deals met een soort van baangarantie.

De KLM Flight Academy kost tegenwoordig nog 'maar' 85.000 euro bijvoorbeeld, en staat goed aangeschreven. Ook hebben ze een garantiesysteem waarbij je schuld wordt afbetaald als je geen baan bij KLM of elders kan krijgen binnen 5 jaar.

Wel zou ik me beperken tot zulke deals. Mocht je door de vliegschool in de selectie worden afgewezen, ga dan niet naar minder goed aangeschreven vliegscholen die je wel aan willen nemen.

Meer info: https://www.vnv.nl/word-piloot
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 12:36:09 #68
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_186514851
Heb je de contactsleutel van je kist gewoon aan je sleutelbos, of draag je die los? ;)

Waarom heeft dezelfde vlucht (dus incl. aanvliegroutes), de ene keer een significant langere duur dan de andere keer? En dan heb ik het niet over de straalstroom van West naar Oost over de oceaan.

Waarom lukt het bijna nooit om op tijd te vertrekken? Als passagier verwacht ik bij een departure time van 12:00 uur dat we uiterlijk 12:05 met de wielen los zijn, maar in de praktijk is dat eerder grote uitzondering dan regel.
  dinsdag 30 april 2019 @ 12:36:49 #69
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186514877
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 12:30 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Jammer is dat wel,

Mijn man wilde piloot worden maar heeft het niet doorgezet vanwege de grote kans op geen werk en wel een gigantische studieschuld. Wringt nog steeds ergens bij hem haha.

Weten jullie of het waar is dat een maatschappij met Ryanair meer risico's nemen dan zeg een andere prijsvechter als transavia? Ik kan het mij ergens niet voorstellen. Maar je hoort zoveel over die maatschappij _O-
Ik heb zelf niet voor Ryanair gevlogen, maar ik kan me niet voorstellen dat het echt onveilig is. Ze voldoen ook gewoon aan de wet.
Wel houdt Ryanair er in mijn ogen een wat aparte ethiek op na als werkgever, maarja, dat is hun businessmodel.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 12:37:59 #70
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186514919
quote:
7s.gif Op dinsdag 30 april 2019 12:31 schreef vosss het volgende:

[..]

Ik hoor verhalen dat piloten soms zelfs moeten betalen om te mogen vliegen. Klopt dat TS?
Ja, dat speelde zeker enkele jaren geleden. Dan krijg je minimumloon, maar moest je wel je eigen opleiding betalen voor het vliegtuigtype bij die maatschappij. Dat kreeg je vervolgens bijna niet terugverdiend.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 12:39:06 #71
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186514957
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 12:34 schreef kree het volgende:
hoevaak is het voorgekomen dat er bijna ongelukken waren?
Ik heb het zelf nog niet meegemaakt. De marges zijn zo enorm groot, dat ook bijna-ongelukken erg zeldzaam zijn.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_186515028
Boeing of Airbus?

En in sommige cockpit filmpjes (volgens mij airbus?) zie je van die wielen die meedraaien aan weerszijden naast de throttle. Wat doen die dingen? Waarom draaien ze?

Ooit van die vip jets overwogen?

Heb je wel eens ruzie omdat je collega de lekkerdere maaltijd heeft, omdat jullie dus niet allebei t zelfde mogen eten toch?
pi_186515047
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 12:05 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

De-icing is echt een noodzakelijk kwaad, geen piloot die erop zit te wachten. En op Schiphol kan het soms flink lang duren inderdaad , zeker rond een vertrekpiek als iedereen gede-iced moet worden.
Wat is De-icing?
Join the Army, see the world, meet interesting people - and kill them.
  dinsdag 30 april 2019 @ 12:45:40 #74
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186515124
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 12:36 schreef Coelho het volgende:
Heb je de contactsleutel van je kist gewoon aan je sleutelbos, of draag je die los? ;)
Een verkeersvliegtuig heeft geen contactslot ;)

quote:
Waarom heeft dezelfde vlucht (dus incl. aanvliegroutes), de ene keer een significant langere duur dan de andere keer? En dan heb ik het niet over de straalstroom van West naar Oost over de oceaan
Wind heeft echt een enorm effect op vluchtduur. Voornamelijk omdat het anders is dan mee- of tegenwind op je fiets of met de auto.
Een vliegtuig verplaatst zich namelijk ten opzichte van de lucht. De snelheid die wij in de cockpt zien is dan ook ten opzichte van de lucht. We vliegen dus -ten opzichte van de lucht- met dezelfde snelheid, of we nou mee- of tegenwind hebben.

Echter, als de wind dus met 100 km/h op de neus waait, vliegen we dus 100 km/h langzamer ten opzichte van de grond!

quote:
Waarom lukt het bijna nooit om op tijd te vertrekken? Als passagier verwacht ik bij een departure time van 12:00 uur dat we uiterlijk 12:05 met de wielen los zijn, maar in de praktijk is dat eerder grote uitzondering dan regel.
Vertrektijden zijn gebaseerd op de tijd de we de handrem eraf halen om teruggedrukt te worden. Aankomsttijden zijn gebaseerd op de tijd dat we geaprkeerd zijn en de handrem er weer opzetten.

De vluchttijd die je ziet bij boeken is dan ook inclusief pushback, taxieen, etc.

Als de vlucht dus om 12:00 wordt teruggedrukt en om 12:15 vertrekt, dan is hij op tijd vertrokken.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_186515267
Moeten jullie kunnen navigeren op zon en sterren?

Heb je een verrekijker in de cockpit :p?
  dinsdag 30 april 2019 @ 12:51:31 #76
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186515275
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 april 2019 12:41 schreef FranticDJ het volgende:
Boeing of Airbus?
Boeing (maar, ik heb nog nooit Airbus gevlogen, en mensen die dat wel hebben gedaan zijn altijd erg enthousiast ;)).

quote:
En in sommige cockpit filmpjes (volgens mij airbus?) zie je van die wielen die meedraaien aan weerszijden naast de throttle. Wat doen die dingen? Waarom draaien ze?
De Boeing 737 heeft dit. Dit zijn de trimwielen.

Elk vliegtuig heeft een 'trim-systeem'. Dit systeem beweegt je staartvleugel zodat je niet continue aan je stuur hoeft te trekken of te duwen om op hoogte te blijven. Je stelt de trim normaal gesproken zelf in met een elektrische schakelaar op je stuur, maar de 737 heeft ook een handmatige backup (die grote wielen).

Als ze draaien dan wordt de trim dus elektrisch op een andere stand gezet.

quote:
Ooit van die vip jets overwogen?
Nee, eigenlijk niet. Volgens mij moet je daar ook erg flexibel zijn qua stationeringen en kan je op korte termijn worden opgeroepen, en is dus niet handig met een gezin.

quote:
Heb je wel eens ruzie omdat je collega de lekkerdere maaltijd heeft, omdat jullie dus niet allebei t zelfde mogen eten toch?
Haha, daar komen we meestal wel uit, en anders spreekt de gezagvoerder zijn veto wel uit :D.
Overigens is het inderdaad zo dat we niet hetzelfde eten aan boord. Ook de avond en ochtend voor de vlucht proberen we daar rekening mee te houden.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 12:53:10 #77
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186515317
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 12:51 schreef FranticDJ het volgende:
Moeten jullie kunnen navigeren op zon en sterren?
Leuke vraag! Maar nee, dit is geen vereiste.

Wel wordt je na genoeg nachtvluchten over de atlantische oceaan steeds beter in het herkennen van sterren en planeten. :Y

quote:
Heb je een verrekijker in de cockpit :p?
Nee ;)
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_186515405
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 12:36 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Ik heb zelf niet voor Ryanair gevlogen, maar ik kan me niet voorstellen dat het echt onveilig is. Ze voldoen ook gewoon aan de wet.
Wel houdt Ryanair er in mijn ogen een wat aparte ethiek op na als werkgever, maarja, dat is hun businessmodel.
Ja vooral dat laatste is de reden dat wij nooit met Ryanair vliegen. Als er van Eindhoven alleen Ryanair naar een bestemming vliegt wijken wij uit naar Schiphol _O- Maar gelukkig tegenwoordig meer keuze aan maatschappijen op Eindhoven *O*
I solemnly swear i'm up to no good
  dinsdag 30 april 2019 @ 12:59:43 #79
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186515445
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 12:58 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Ja vooral dat laatste is de reden dat wij nooit met Ryanair vliegen. Als er van Eindhoven alleen Ryanair naar een bestemming vliegt wijken wij uit naar Schiphol _O- Maar gelukkig tegenwoordig meer keuze aan maatschappijen op Eindhoven *O*
Dat siert je! :Y)
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_186515479
Ik heb laatst voor het eerst gevlogen ( vliegangst maar wel overwonnen :D )
En dat voelde na het stijgen aan alsof hij daarna wat hoogte minderde, toen weer verder steeg
weer iets minderde en toen weer steeg. Zit dat gevoel tussen mijn oren of heeft dit met een patroon te maken om een botsing met een ander vliegtuig te voorkomen, door bijv niet op een andermans vliegroute te 'hangen' ?
  dinsdag 30 april 2019 @ 13:09:37 #81
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186515601
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 13:01 schreef GibsonLesPaul88 het volgende:
Ik heb laatst voor het eerst gevlogen ( vliegangst maar wel overwonnen :D )
Gefeliciteerd! Erg knap dat je toch bent gaan vliegen, het vergroot je wereld enorm :)

quote:
En dat voelde na het stijgen aan alsof hij daarna wat hoogte minderde, toen weer verder steeg
weer iets minderde en toen weer steeg. Zit dat gevoel tussen mijn oren of heeft dit met een patroon te maken om een botsing met een ander vliegtuig te voorkomen, door bijv niet op een andermans vliegroute te 'hangen' ?
Dit zit niet tussen je oren, goed opgemerkt :)

Een vliegtuig vertrek met veel vermogen van de baan. Initieel blijft dat vermogen erop staan, ook na het loskomen. Het vliegtuig gaat dan met vol vermogen klimmen, op zo een manier dat de snelheid gelijk blijft.

Tot ze op de versnellingshoogte komen (ongeveer 500 meter). Zoals de naam al zegt, dan gaat het vliegtuig versnellen. Dat wordt bereikt door te stoppen met klimmen, zodat de energie van de motoren een voorwaartse versnelling bewerkstelligt in plaats van hoogtewinst. Dit moment kan je vrij duidelijk zien als je uit je raampje kijkt inderdaad.

Dit gebeurt op grotere hoogte nogmaals, maar dat is wat minder merkbaar.

Ook zullen vliegtuigen soms na vertrek wat langer op een hoogte moeten blijven vanwege de reden die je zelf al noemt: ander verkeer boven ze.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_186515695
Mijn vriend wordt momenteel ook opgeleid tot piloot (maar in het buitenland, want hij is niet Nederlands). Weet je of er maatschappijen zijn die net afgestudeerde piloten aannemen, die zijn opgeleid bij een andere vliegschool dan waarbij zij deals hebben?

KLM heeft volgens mij hun eigen Flight Academy, dus betwijfel dat zij piloten van andere vliegscholen aannemen.
pi_186515712
Wat is je volgende bestemming?
  dinsdag 30 april 2019 @ 13:20:47 #84
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186515769
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 13:16 schreef irenetjeuh het volgende:
Mijn vriend wordt momenteel ook opgeleid tot piloot (maar in het buitenland, want hij is niet Nederlands). Weet je of er maatschappijen zijn die net afgestudeerde piloten aannemen, die zijn opgeleid bij een andere vliegschool dan waarbij zij deals hebben?

KLM heeft volgens mij hun eigen Flight Academy, dus betwijfel dat zij piloten van andere vliegscholen aannemen. Daarnaast volgt mijn vriend zijn opleiding over de grens.
Jazeker, die zijn er. Sterker nog, KLM heeft dit jaar dermate veel piloten nodig dat de KLM Flight Academy niet genoeg levert. Dus KLM neemt ook extern aan (op het moment niet meer, ze hebben genoeg kandidaten, maar het kan dus wel).

Gelukkig is er genoeg keus, ook in Nederland. Je kunt navraag doen bij de VNV, zij zijn er ook voor adspirant piloten. Wellicht heeft de vliegschool van je vriend ook contacten bij airlines waar hij in ieder geval zijn eerste uren kan maken. Als je die eenmaal hebt kun je tegenwoordig bij veel maatschappijen terecht.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 13:24:24 #85
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186515828
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 13:17 schreef C.L.Werner het volgende:
Wat is je volgende bestemming?
Bologna (en daar ben ik dan welgeteld een half uur ;))
Eerstvolgende bestemming in hotel is Stavanger.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_186515845
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 13:24 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Bologna (en daar ben ik dan welgeteld een half uur ;))
Eerstvolgende bestemming in hotel is Stavanger.
Ik heb gehoord dat piloten liever intercontinentaal vliegen dan KLC of Europa. Hoe zie jij dat? Heeft dat te maken met de vergoedingen?
  dinsdag 30 april 2019 @ 13:30:16 #87
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186515928
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 13:25 schreef C.L.Werner het volgende:

[..]

Ik heb gehoord dat piloten liever intercontinentaal vliegen dan KLC of Europa. Hoe zie jij dat? Heeft dat te maken met de vergoedingen?
ICA (intercontinentaal) is wat 'glamoureuzer'. Als je op Europa vijf dagen gaat werken ben je elke dag vluchten aan het doen, als je op ICA 5 dagen gaat vliegen werk je alleen dag 1 en dag 5. Vergoedingen voor eten enzo ligt hoger, maar doorgaans maak je dat ook wel weer op.

Daar staat dan weer tegenover dat je op ICA vaak hele nachten door moet werken en tijdsverschil hebt. Europa is dus weer wat beter voor je gestel, omdat je elke nacht naar bed kan. En ja, het vliegen zelf is natuurlijk een stuk leuker met veel starts en landingen per dag, in plaats van een paar per maand.

Ik vind afwisseling wel leuk. Dus een deel van je carriere lange afstanden, een deel werken op Europa. :Y
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 13:32:35 #88
402566 SgtPorkbeans
Emmenaren olé olé
pi_186515964
Kun je de luchtverkeersleiding altijd goed verstaan? Of hebben sommige landen zo'n dik accent dat het vrij lastig is om de informatie goed door te laten komen. :D

Wat is het meest absurde/grappige wat je ooit is overkomen tijdens een vlucht?
Jij woont hier ver vandaan, zeggen ze elders in het land
Dan zeg ik, insgelijks, u ook, a'j ‘t zien van dizze kant.
  dinsdag 30 april 2019 @ 13:40:14 #89
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186516114
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 13:32 schreef SgtPorkbeans het volgende:
Kun je de luchtverkeersleiding altijd goed verstaan? Of hebben sommige landen zo'n dik accent dat het vrij lastig is om de informatie goed door te laten komen. :D
Oh dat is absoluut een heikel punt soms. Zeker in bijvoorbeeld China, moet je erg goed luisteren en regelmatig om herhaling vragen. Gelukkig wordt er veel gebruik gemaakt van standaardtermen, dus uiteindelijk kom je er wel uit :)

In Europa is het een stuk beter geregeld, echter hebben ze er in Frankrijk en Spanje nogal een handje van om onderling (dus Spaans vliegtuig met Spaanse luchtverkeersleider) in hun eigen taal te spreken. Ik vind dat erg irritant, je weet niet wat de anderen aan het doen zijn en het is daardoor ook niet altijd duidelijk wanneer hun gesprek voorbij is als je zelf contact willen leggen.

quote:
Wat is het meest absurde/grappige wat je ooit is overkomen tijdens een vlucht?
Je maakt nogal wat mee, vooral in de cabine gebeuren de raarste dingen met zoveel verschillende culturen in een smalle buis. Dat rangeert van een spontaan optreden van bekende Nederlandse zangers tot bepaalde bevolkingsgroepen die niet helemaal begrijpen hoe onze toiletten werken. (Waarna we maar hebben besloten het betreffende wc-hokje af te sluiten O-) :r)
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_186516196
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 13:40 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Oh dat is absoluut een heikel punt soms. Zeker in bijvoorbeeld China, moet je erg goed luisteren en regelmatig om herhaling vragen. Gelukkig wordt er veel gebruik gemaakt van standaardtermen, dus uiteindelijk kom je er wel uit :)

In Europa is het een stuk beter geregeld, echter hebben ze er in Frankrijk en Spanje nogal een handje van om onderling (dus Spaans vliegtuig met Spaanse luchtverkeersleider) in hun eigen taal te spreken. Ik vind dat erg irritant, je weet niet wat de anderen aan het doen zijn en het is daardoor ook niet altijd duidelijk wanneer hun gesprek voorbij is als je zelf contact willen leggen.
[..]

Je maakt nogal wat mee, vooral in de cabine gebeuren de raarste dingen met zoveel verschillende culturen in een smalle buis. Dat rangeert van een spontaan optreden van bekende Nederlandse zangers tot bepaalde bevolkingsgroepen die niet helemaal begrijpen hoe onze toiletten werken. (Waarna we maar hebben besloten het betreffende wc-hokje af te sluiten O-) :r)
Wat vind je van alle perikelen rond KLM / Air France?
  Moderator dinsdag 30 april 2019 @ 13:51:06 #91
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_186516282
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 13:24 schreef VraagWatJeWil het volgende:
Bologna (en daar ben ik dan welgeteld een half uur ;))
Eerstvolgende bestemming in hotel is Stavanger.
Zonde! Bologna is een erg leuke stad waar je heerlijk kan eten! Doet me gelijk aan een vraag denken:

Hebben jullie intern een soort reisgids met daarin tips voor bijvoorbeeld restaurants? Zowel voor goede als voor absoluut te vermijden.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  dinsdag 30 april 2019 @ 13:51:40 #92
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186516295
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 13:45 schreef C.L.Werner het volgende:

[..]

Wat vind je van alle perikelen rond KLM / Air France?
Ik vind dat het een enorme soap is geworden die vooral onder personeel en in de media met heel veel emotie gebracht wordt.

Ik ben niet op de hoogte van alle ins en outs. Wel ben ik ervan overtuigd dat KLM een heel groot deel van zijn succes te danken heeft aan de fusie. Sterker nog, ik denk dat KLM nog steeds een grote partner nodig heeft om succesvol te blijven.

En ja, het is jammer dat de resultaten aan de andere kant achter blijven. Ik geloof er echter niet in dat de AF-KLM holding KLM de nek om wilt draaien zoals sommige schetsen. KLM is juist de winstgevende tak, elke zakenman zou die juist de ruimte geven.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 13:52:48 #93
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186516315
quote:
7s.gif Op dinsdag 30 april 2019 13:51 schreef UIO_AMS het volgende:

[..]

Zonde! Bologna is een erg leuke stad waar je heerlijk kan eten! Doet me gelijk aan een vraag denken:

Hebben jullie intern een soort reisgids met daarin tips voor bijvoorbeeld restaurants? Zowel voor goede als voor absoluut te vermijden.
Er is inderdaad een besloten FB groep waarin mensen hun ervaringen delen :Y
Helemaal met je eens trouwens, ik zit het liefst in Italie met het huidige weer.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  Moderator / Redactie FP + Sport dinsdag 30 april 2019 @ 13:55:21 #94
408813 crew  trein2000
pi_186516346
Wordt vliegen niet saai na zoveel jaar? Het lijkt mij best wel eentonig?
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_186516356
Hoe zie jij het recente probleem met de Boeing 737max? Zou je straks die kist nog willen vliegen wanneer die weer wordt vrijgegeven? En heb je ooit gevolgen met de A380? Vind je het jammer dat het niets geworden is met dit vliegtuig?
  Moderator dinsdag 30 april 2019 @ 13:57:16 #96
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_186516365
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 13:52 schreef VraagWatJeWil het volgende:
Er is inderdaad een besloten FB groep waarin mensen hun ervaringen delen :Y
Tof! Als mod van het travel-deel van FOK! ben ik natuurlijk ontzettend geïnteresseerd in de informatie die jullie daar delen. Haal je je informatie voor wat dat betreft ook wel eens van FOK!? :P

quote:
Helemaal met je eens trouwens, ik zit het liefst in Italie met het huidige weer.
Ik zat een paar weken terug in Catania. Zou vandaag zo weer terug willen met dit weer hier.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  Moderator dinsdag 30 april 2019 @ 13:57:27 #97
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_186516368
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 13:56 schreef THEALPHA het volgende:
Hoe zie jij het recente probleem met de Boeing 737max? Zou je straks die kist nog willen vliegen wanneer die weer wordt vrijgegeven? En heb je ooit gevolgen met de A380? Vind je het jammer dat het niets geworden is met dit vliegtuig?
leuke vragen als aanvulling welke toestellen heeft TS nog op zijn verlanglijstje staan?
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  dinsdag 30 april 2019 @ 14:00:40 #98
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186516407
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 13:55 schreef trein2000 het volgende:
Wordt vliegen niet saai na zoveel jaar? Het lijkt mij best wel eentonig?
Zeker de lange afstanden :Y
Op Europa ligt een stuk meer uitdaging met korte vluchten (dus relatief veel tijd op de hand vliegen), veel diversiteit in seizoenen qua weer. Ook wordt er meer van je verwacht op buitenstations qua aansturing van de processen rond het vliegtuig (zeker als er dingen niet op rolletjes lopen). Op grotere toestellen en dus grotere luchthavens speelt dat minder en is er meer gedelegeerd naar leidinggevend personeel op de grond.

Toch is het werk op zichzelf repetitief. Daar moet je tegen kunnen. Ik vind dat juist heerlijk. Vrienden van mij die hebben gestudeerd zeggen ook vaak: "Jouw werk lijkt me heel leuk, voor een jaar."

Als je veel van uitdaging houdt in projecten, om de paar jaar van baan wisselt, etc, dan ga je heel erg ongelukkig worden als piloot :)
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  Moderator dinsdag 30 april 2019 @ 14:02:02 #99
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_186516424
quote:
2s.gif Op dinsdag 30 april 2019 13:57 schreef Bosbeetle het volgende:
leuke vragen als aanvulling welke toestellen heeft TS nog op zijn verlanglijstje staan?
Ben een paar jaar terug op één van de eerste vluchten van KLM met de 787-9 Dreamliner meegevlogen. Wat een genot was dat!
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  dinsdag 30 april 2019 @ 14:03:38 #100
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186516450
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 13:56 schreef THEALPHA het volgende:
Hoe zie jij het recente probleem met de Boeing 737max? Zou je straks die kist nog willen vliegen wanneer die weer wordt vrijgegeven? En heb je ooit gevolgen met de A380? Vind je het jammer dat het niets geworden is met dit vliegtuig?
De 737 Max is een erg lastig dossier dat enkele principiele zaken heeft blootgelegd in onder andere het certificieringsproces. De Max in huidige vorm zou ik niet willen vliegen. Als alle problemen opgelost zijn en de documentatie in orde is zou ik er geen moeite mee hebben.

Interessant hier is ook het grotere plaatje van capaciteitsgebrek bij de luchtvaartautoriteiten. Ben benieuwd wat daar de komende tijd gaat gebeuren.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 14:04:08 #101
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186516461
quote:
6s.gif Op dinsdag 30 april 2019 13:57 schreef UIO_AMS het volgende:

[..]

Tof! Als mod van het travel-deel van FOK! ben ik natuurlijk ontzettend geïnteresseerd in de informatie die jullie daar delen. Haal je je informatie voor wat dat betreft ook wel eens van FOK!? :P
[..]

Ik zat een paar weken terug in Catania. Zou vandaag zo weer terug willen met dit weer hier.
Nee, maar ik ga daar zeker eens neuzen voor onze volgende vakantie 8-)
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 14:04:32 #102
403337 Sodeknetters
Draaien in een bel
pi_186516470
Leuk, een beroepsvlieger. ^O^

Bij ons op de zweefvliegclubs lopen veel beroepsvliegers rond. Die vliegen graag met zweefkisten of eenmotorige kisten om feeling met het vliegen te houden. General Aviation is toch een compleet andere tak van sport.
Doe jij dat ook, of heb je plannen in de richting?
Als de wolken aan staan blijf je gaan
pi_186516474
Stond je ook te demonstreren voor het behoud van de heer P.Elbers :')
  dinsdag 30 april 2019 @ 14:05:37 #104
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186516488
quote:
2s.gif Op dinsdag 30 april 2019 13:57 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

leuke vragen als aanvulling welke toestellen heeft TS nog op zijn verlanglijstje staan?
Ik vind het erg jammer dat ik nooit 747 heb gevlogen (en dat waarschijnlijk ook nooit ga doen). Toch een iconisch vliegtuig!

Verder heb ik niet echt sentimenten naar bepaalde types. Belangrijker vind ik de roosters en vooral de bestemmingen die onder een bepaald type vallen ;)
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 14:06:51 #105
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186516505
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 april 2019 14:04 schreef Sodeknetters het volgende:
Leuk, een beroepsvlieger. ^O^

Bij ons op de zweefvliegclubs lopen veel beroepsvliegers rond. Die vliegen graag met zweefkisten of eenmotorige kisten om feeling met het vliegen te houden. General Aviation is toch een compleet andere tak van sport.
Doe jij dat ook, of heb je plannen in de richting?
Ik heb het een tijd gedaan, maar sinds ik kinderen heb is het qua tijd en geld eigenlijk niet meer te doen helaas :) Mijn brevet voor eenmotorig vliegen is dan ook verlopen.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  Moderator dinsdag 30 april 2019 @ 14:10:41 #106
257132 crew  Awsom
pi_186516565
Denk je het wel eens beter te weten dan de luchtverkeersleiding? :+
  dinsdag 30 april 2019 @ 14:11:30 #107
393148 superkimmi
Hakuna Matata
pi_186516577
Speelde je al Flight Sim voordat je piloot werd? Mijn man is medisch afgekeurd voor het vak (diabetes), maar speelt al jaren Flight Sim. Hij heeft wel eens in een simulator gezeten voor een verkeersvliegopleiding en heeft wel eens een proefles met een Cessna gehad (omdat dit beide wel mag) en krijgt daar altijd complimenten voor hoe hij het doet. Dat komt echt puur op zijn Flight Sim skills aan (en grote interesse natuurlijk), dus ik denk dat dit oprecht een goed spel is?
life is what happens to you, while you're busy making other plans.
pi_186516581
Heb je als piloot net zo vaak last van druk op je oren als ik als passagier? Overigens is dit bij mij ongeveer 1 op de 10 vluchten. Kun je er ook echt wat aan doen?
  dinsdag 30 april 2019 @ 14:12:39 #109
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186516598
quote:
99s.gif Op dinsdag 30 april 2019 14:10 schreef Awsom het volgende:
Denk je het wel eens beter te weten dan de luchtverkeersleiding? :+
Altijd :7
Het blijft meestal bij 'denken', echter :D
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 14:14:25 #110
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186516635
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 14:11 schreef superkimmi het volgende:
Speelde je al Flight Sim voordat je piloot werd? Mijn man is medisch afgekeurd voor het vak (diabetes), maar speelt al jaren Flight Sim. Hij heeft wel eens in een simulator gezeten voor een verkeersvliegopleiding en heeft wel eens een proefles met een Cessna gehad (omdat dit beide wel mag) en krijgt daar altijd complimenten voor hoe hij het doet. Dat komt echt puur op zijn Flight Sim skills aan (en grote interesse natuurlijk), dus ik denk dat dit oprecht een goed spel is?
Het helpt zeker. Al is de simulatie van vliegeigenschappen niet super accuraat, je leert wel wat trim is, hoe de verschillende krachten invloed hebben op elkaar, etc.

Ik gebruik Flight Sim vooral om procedures te oefenen als ik word opgeleid voor een nieuw vliegtuig. Dus welke knoppen in welke volgorde, wat zijn de handelingen bij een motorstoring, etc.

Het besturen van het vliegtuig leer ik vervolgens in een 'echte' simulator, waarbij de vliegeigenschappen ook overeenkomen met het echte vliegtuig.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 14:16:05 #111
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186516663
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 14:11 schreef THEALPHA het volgende:
Heb je als piloot net zo vaak last van druk op je oren als ik als passagier? Overigens is dit bij mij ongeveer 1 op de 10 vluchten. Kun je er ook echt wat aan doen?
Minder dan als passagier. Ik denk dat dat komt omdat ik als piloot meer aan het praten ben. Tijdens de daling klaar ik vaak door in mijn neus te blazen.

Mocht klaren niet lukken, bijvoorbeeld door verstopte kanalen bij een goede verkoudheid, dan is dat ook een legitieme reden om je ziek te melden.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 14:20:30 #112
394352 zaktak
Laat maar.
pi_186516732
Mogen familieleden zoals kinderen, ouders, gezinsleden, nichtjes achterooms in de cockpit als ze met jou mee vliegen? Zo ja, waar ligt de grens om iemand tijdens het vliegen in de cockpit te laten komen? Mag bijvoorbeeld een goede vriend dat ook en zijn daar veiligheidsvoorschriften voor?
  dinsdag 30 april 2019 @ 14:23:49 #113
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186516798
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 14:20 schreef zaktak het volgende:
Mogen familieleden zoals kinderen, ouders, gezinsleden, nichtjes achterooms in de cockpit als ze met jou mee vliegen? Zo ja, waar ligt de grens om iemand tijdens het vliegen in de cockpit te laten komen? Mag bijvoorbeeld een goede vriend dat ook en zijn daar veiligheidsvoorschriften voor?
Dit verschilt per airline. Soms mag het helemaal niet, soms worden er regels aan ten grondslag gelegd. Bijvoorbeeld dat iemand bekend moet zijn met een crewlid.

Uiteindelijk is het de gezagvoerder die, binnen die regels uiteraard, beslist of iemand erbij mag zitten of niet. Zo kan hij besluiten dat een vrouw van de copiloot erbij mag zitten, maar het nieuwe vriendje van de stewardess niet. Een stukje common sense dus.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 14:27:48 #114
393148 superkimmi
Hakuna Matata
pi_186516889
Hoeveel vrouwelijke vliegers zijn er?
life is what happens to you, while you're busy making other plans.
  dinsdag 30 april 2019 @ 14:28:34 #115
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186516899
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 14:27 schreef superkimmi het volgende:
Hoeveel vrouwelijke vliegers zijn er?
Ik heb geen exacte aantallen, maar het worden er steeds meer gelukkig! Wel nog een grote minderheid. Ik schat minder dan 5%.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_186517236
Welke plek zou je nog graag een keer willen vliegen? En is er een vliegveld waar je nooit meer heen wil? Zijn er ook landen of vliegvelden waar weinig of juist veel piloten heen willen?
  dinsdag 30 april 2019 @ 14:48:24 #117
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186517306
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 14:44 schreef THEALPHA het volgende:
Welke plek zou je nog graag een keer willen vliegen? En is er een vliegveld waar je nooit meer heen wil? Zijn er ook landen of vliegvelden waar weinig of juist veel piloten heen willen?
Qua vliegvelden zijn er wel wat mooie 'broodjes speciaal'. Zo heeft Quito een hele mooie aanvliegroute die je tussen de bergen door brengt. Echt prachtig.
Ook Kaapstad is mooi met uitzicht op de Tafelberg.

Ik weet dat lang niet iedereen zit te springen om naar New Delhi te vliegen, voornamelijk vanwege de vervuiling, maar dat heeft niet direct met het vliegveld zelf te maken. Wat vliegvelden zelf betreft zijn er dus niet echt velden waar niemand heen wil, maar qua bestemming wel.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 14:56:17 #118
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_186517458
Hoe lang van te voren weet je jouw rooster? Is dat dagen, weken of zelfs maanden?
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  dinsdag 30 april 2019 @ 14:56:53 #119
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186517466
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 14:56 schreef golfer het volgende:
Hoe lang van te voren weet je jouw rooster? Is dat dagen, weken of zelfs maanden?
Een maand van tevoren.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_186517548
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 12:39 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Ik heb het zelf nog niet meegemaakt. De marges zijn zo enorm groot, dat ook bijna-ongelukken erg zeldzaam zijn.
heb daar wel anderen verhalen over gehoord. Maar ok niet rechtstreeks bekenden.
En ok ik stap nog zo in een vliegtuig zonder me zorgen te maken
Do what you love, love what you do!
  Grootste baggeraar 2022 dinsdag 30 april 2019 @ 15:02:03 #121
112333 vogeltjesdans
cry me a river
pi_186517577
Wat is er gebeurd met de werktuigkundige?

En kan een stewardess in geval van nood ook de knuppel pakken en zich er doorheen laten praten?

Kan een vliegtuig niet op afstand bestuurd worden?
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
  dinsdag 30 april 2019 @ 15:06:03 #122
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186517663
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 15:02 schreef vogeltjesdans het volgende:
Wat is er gebeurd met de werktuigkundige?
De BWK is vervangen door softwaresystemen aan boord die zijn monitoringrol hebben overgenomen, en foutmeldingen vervolgens met duidelijke meldingen kunnen weergeven aan de piloten. Die kunnen daar dan op acteren

quote:
En kan een stewardess in geval van nood ook de knuppel pakken en zich er doorheen laten praten?
Mocht ze weten hoe de radio werkt, dan vermoed ik dat dat mogelijk moet zijn.

quote:
Kan een vliegtuig niet op afstand bestuurd worden?
Ja, kijk maar naar drones. In principe kan het. Verkeersvliegtuigen hebben dit soort systemen echter niet aan boord.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_186517699
In hoeveel % van de landen op aarde ben je inmiddels geweest, schat je?

En hou je dat ook enigszins bij? Zou ik wel doen namelijk. :P
  dinsdag 30 april 2019 @ 15:11:45 #124
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186517760
-dubbel-
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 15:13:05 #125
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186517788
quote:
99s.gif Op dinsdag 30 april 2019 15:07 schreef Sanddr het volgende:
In hoeveel % van de landen op aarde ben je inmiddels geweest, schat je?
Ik schat zo een 20%

quote:
En hou je dat ook enigszins bij? Zou ik wel doen namelijk. :P
Het dichtstbijzijnde wat ik heb is een logboek, maar het is nogal wat uitzoekwerk om daar alle unieke landen uit te filteren :D
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 15:23:29 #126
185588 Irritatie100
RATATATATATA!!!!
pi_186517989
Hoe veel verschil zit er in het vlieggedrag van verschillende vliegtuigen, even los van het gewicht wat je eerder al beschreef? Ik hoor (puur zelfbedachte voorbeeld hoor :P) bijvoorbeeld vaak in programma's piloten zeggen "de A320 vliegt zo lekker!" maar ik kan er maar weinig bij voorstellen waarom dat significant anders zou zijn dan een 737...

Bij auto's heb je contact met de weg enzo met verschillende banden, vering en al dat soort zaken, waardoor elke auto een unieke wegligging en besturing enzo heeft, maar ik zie niet wat daar bij een vliegtuig voor zou kunnen zorgen :@

[ Bericht 3% gewijzigd door Irritatie100 op 30-04-2019 15:28:34 ]
  dinsdag 30 april 2019 @ 15:30:57 #127
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186518153
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 april 2019 15:23 schreef Irritatie100 het volgende:
Hoe veel verschil zit er in het vlieggedrag van verschillende vliegtuigen, even los van het gewicht wat je eerder al beschreef? Ik hoor (puur zelfbedachte voorbeeld hoor :P) bijvoorbeeld vaak in programma's piloten zeggen "de A320 vliegt zo lekker!" maar ik kan er maar weinig bij voorstellen waarom dat significant anders zou zijn dan een 737...

Bij auto's heb je contact met de weg enzo, waardoor elke auto een unieke wegligging en besturing enzo heeft, maar ik zie niet wat daar bij een vliegtuig voor zou kunnen zorgen :@
Bij een vliegtuig heb je dat inderdaad ook.
De besturingsvlakken op de vleugels zijn bijvoorbeeld anders vormgegeven of gedragen zich anders.
Zo kan er een verschil zijn tussen gevoeligheid, stabiliteit, etc. Hoe reageert het vliegtuig op gas geven, gaat direct de neus omhoog? En hoeveel? Hoe verandert dit gedrag bij hogere snelheden? etc.

Ook op meer zichtbaar niveau zijn er verschillen: Bij een Boeing zit er een fysiek, 'mechanisch' stuur recht voor je, bij Airbus is dat een elektronische joystick aan de zijkant.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_186518196
Heb je een visum nodig als je van de luchthaven gaat? Indien ja, hoe gaat men hiermee om bij een roosterwijziging waardoor je plotseling naar een bestemming moet vliegen? Moet je dan op de luchthaven blijven als je geen visum hebt?
  Moderator dinsdag 30 april 2019 @ 15:33:11 #129
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_186518208
Heb je ook veel last van vogels eigenlijk? Vlieg je wel eens een stukje met ze mee?
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  dinsdag 30 april 2019 @ 15:33:27 #130
277319 Tinos85
Gewoon lekker
pi_186518215
Hoe zit het met het terugbetalen van je studieschuld? Lukt dat een beetje? Een kennis van mij is juist naar Emirates gegaan om zijn studieschuld zo snel mogelijk af te lossen. Gaat dat daar zoveel sneller dan je verdiensten hier?
  dinsdag 30 april 2019 @ 15:33:55 #131
187137 Rozevla
Cees Chinees
pi_186518229
Al een keer een gans in je motor gehad??
Dying whore's cancer heater!!!!!!
  dinsdag 30 april 2019 @ 15:37:55 #132
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186518300
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 15:32 schreef korting232 het volgende:
Heb je een visum nodig als je van de luchthaven gaat? Indien ja, hoe gaat men hiermee om bij een roosterwijziging waardoor je plotseling naar een bestemming moet vliegen? Moet je dan op de luchthaven blijven als je geen visum hebt?
De meeste landen hebben een visum-uitzondering voor crew. KLM stuurt ze dan een lijst met alle crew aan boord van die vlucht en die hoeven dan geen visum te hebben.
Uitzondering is Amerika, daar krijgen wij een speciaal crewvisum in ons paspoort dat enkele jaren geldig is. Iedereen heeft dat, dus geen probleem als je op korte termijn wordt opgeroepen.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 15:40:09 #133
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186518355
quote:
2s.gif Op dinsdag 30 april 2019 15:33 schreef Bosbeetle het volgende:
Heb je ook veel last van vogels eigenlijk? Vlieg je wel eens een stukje met ze mee?
quote:
10s.gif Op dinsdag 30 april 2019 15:33 schreef Rozevla het volgende:
Al een keer een gans in je motor gehad??
Deze twee voeg ik even samen. Wij gaan een stuk sneller dan vogels, dus meevliegen is niet mogelijk. Wel komt het voor dat we vogels raken tijdens het vliegen.

Ik heb al genoeg vogels geraakt, voornamelijk tegen de vleugels en op de neus. Er is er ooit eentje door de motor gegaan tijdens een landing, maar dit had geen direct effect (hij is niet door de motorkern gegaan en doet dan meestal niet zoveel schade). Vliegtuig moest wel uit roulatie voor inspectie.

Overigens zou een gans wel substantiele schade doen.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 15:42:06 #134
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186518391
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 april 2019 15:33 schreef Tinos85 het volgende:
Hoe zit het met het terugbetalen van je studieschuld? Lukt dat een beetje? Een kennis van mij is juist naar Emirates gegaan om zijn studieschuld zo snel mogelijk af te lossen. Gaat dat daar zoveel sneller dan je verdiensten hier?
Studieschuld is een lastig iets, en ik heb nog wel even te gaan. Vooral omdat ik op een gegeven moment ben gaan sparen om een huis te kopen en ja, kinderen zijn ook erg duur ;)

Ik weet niet precies wat je netto verdient bij Emirates. Zou best wel eens een stuk meer kunnen zijn dan in Europa vanwege een veel gunstiger belastingklimaat. Ik weet echter geen exacte cijfers.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 15:48:19 #135
384435 klappernootopreis
Pleens treens en ottomobile
pi_186518509
heb je wel eens last van Drones?
Mag ik je vandaag weer eens irriteren?
  dinsdag 30 april 2019 @ 15:50:38 #136
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186518560
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 15:48 schreef klappernootopreis het volgende:
heb je wel eens last van Drones?
Nope, nog nooit gezien tijdens het vliegen.

Lasers daarentegen, met enige regelmaat, al lijkt het laatste tijd minder geworden gelukkig.
Erg irritant en potentieel gevaarlijk gedrag.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 15:52:48 #137
384435 klappernootopreis
Pleens treens en ottomobile
pi_186518607
Hoe sta je tegenover Fly by Box? Ze zeggen dat op gegeven moment kleine privé vliegtoestellen van dit systeem gebruik gaan maken. dan wordt het wel érg druk in de lucht.
Mag ik je vandaag weer eens irriteren?
  Moderator dinsdag 30 april 2019 @ 15:54:58 #138
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_186518652
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 15:50 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Nope, nog nooit gezien tijdens het vliegen.

Lasers daarentegen, met enige regelmaat, al lijkt het laatste tijd minder geworden gelukkig.
Erg irritant en potentieel gevaarlijk gedrag.
Heb je wel eens naar vliegtuigspotters gezwaaid, en zijn die er in alle landen?
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  dinsdag 30 april 2019 @ 15:55:00 #139
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186518654
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 15:52 schreef klappernootopreis het volgende:
Hoe sta je tegenover Fly by Box? Ze zeggen dat op gegeven moment kleine privé vliegtoestellen van dit systeem gebruik gaan maken. dan wordt het wel érg druk in de lucht.
Ik ben hier niet bekend mee, en kan er zo snel ook niks over vinden. Heb je een linkje of een korte uitleg?
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 15:56:26 #140
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186518687
quote:
2s.gif Op dinsdag 30 april 2019 15:54 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Heb je wel eens naar vliegtuigspotters gezwaaid, en zijn die er in alle landen?
Ik zwaai standaard naar iedereen die de moeite neemt om mooie plaatjes te schieten, of die met hun kinderen komen kijken op een zondagmiddag :) Tijdens het taxien, uiteraard. En als het lekker weer is met open raam ;)

En ja, spotters zijn overal. Echt een universele hobby!
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_186518727
Wat is de vervelendste taak tijdens grond en vlucht werkzaamheden.

Mogen de piloot in eentje op stoel zitten, of moet er juist minimaal 2 personen op stoel.
Hoe zit het met kogelbestendig deur. Kan je alsnog wel binnenkomen.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
  dinsdag 30 april 2019 @ 15:59:21 #142
384435 klappernootopreis
Pleens treens en ottomobile
pi_186518757
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 15:55 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Ik ben hier niet bekend mee, en kan er zo snel ook niks over vinden. Heb je een linkje of een korte uitleg?
Het is een systeem die gebruik maakt van een soort van virtuele box, speciaal bedacht voor heel simpele vliegtuigjes. binnen die box is je vlieggebied, je positie wordt bepaald door de plaatsing van meerdere boxen(vooraf ingesteld), een soort van foolproof vliegen waarvan het meeste werk word gedaan door een computer.
Mag ik je vandaag weer eens irriteren?
  dinsdag 30 april 2019 @ 16:01:32 #143
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186518809
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 15:58 schreef Captain_Ghost het volgende:
Wat is de vervelendste taak tijdens grond en vlucht werkzaamheden.
Het papierwerk, bij uitstek. Na de vlucht moet er nog een hoop afgehandeld worden qua tankbonnen, vliegplan met tijden, logboek bijwerken, eventuele technischie klachten opschrijven in het technisch logboek, etc.

quote:
Mogen de piloot in eentje op stoel zitten, of moet er juist minimaal 2 personen op stoel.
In principe moeten er altijd twee piloten aanwezig zijn. Sowieso tijdens starten en landen. Tijdens de vlucht is er wel de mogelijkheid om bijvoorbeeld het toilet te bezoeken, maar je moet zoveel als mogelijk met twee man aanwezig zijn.

quote:
Hoe zit het met kogelbestendig deur. Kan je alsnog wel binnenkomen.
Er zijn mogelijkheden om binnen te komen, maar als de piloot dat niet wil kan hij dat tegenhouden.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_186518836
Hoe zit het eigenlijk met een persoonlijk logboek? Hoe werkt dat, wat houdt je allemaal bij?

En ik neem aan dat het toestel ook nog een logboek heeft?
  dinsdag 30 april 2019 @ 16:02:45 #145
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186518844
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 15:59 schreef klappernootopreis het volgende:

[..]

Het is een systeem die gebruik maakt van een soort van virtuele box, speciaal bedacht voor heel simpele vliegtuigjes. binnen die box is je vlieggebied, je positie wordt bepaald door de plaatsing van meerdere boxen(vooraf ingesteld), een soort van foolproof vliegen waarvan het meeste werk word gedaan door een computer.
Ik snap hem. Ben er nogmaals niet bekend mee, maar je kan ervan uitgaan dat zodra het een probleem wordt in het luchtruim de commerciele luchtvaart altijd voor gaat, en het dus aan banden gelegd gaan worden ;) We zullen zien!
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 16:06:26 #146
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_186518936
Vliegen er op 'risico'-vluchten standaard gewapende personen in burger mee?
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  dinsdag 30 april 2019 @ 16:06:44 #147
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186518940
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 16:02 schreef FranticDJ het volgende:
Hoe zit het eigenlijk met een persoonlijk logboek? Hoe werkt dat, wat houdt je allemaal bij?

En ik neem aan dat het toestel ook nog een logboek heeft?
Je bent verplicht om een persoonlijk logboek bij te houden. Daarin noteer je van elke vlucht:

Vertrek, bestemming, vluchtnummer, registratie van vliegtuig, naam gezagvoerder, vertek- en aankomsttijd, aantal starts en landingen, en nog wat speciale dingen zoals instructietijd, instrumentatie, nachtvliegtijd, etc.

Het belangrijkste logboek van het vliegtuig voor ons is het technisch logboek. Hierin staan technische klachten van het vliegtuig. Zo kan een bepaald systeem het niet doen, maar mag er nog wel gevlogen worden. Dat controleren we dus voor elke vlucht, zodat we er rekening mee kunnen houden.
Ook kunnen we terugbladeren in de geschiedenis van opgeloste klachten, en zien of het vliegtuig zijn inspectie heeft gehad die hij voor elke vlucht moet krijgen.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 16:07:30 #148
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186518965
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 16:06 schreef golfer het volgende:
Vliegen er op 'risico'-vluchten standaard gewapende personen in burger mee?
Dit is voor mij een beetje lastig antwoorden, omdat ik niet zeker weet wat publieke informatie is en wat ik erover mag zeggen. Het komt in ieder geval zeker voor.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_186519005
Oh en.. de vraag die nog niet gesteld is..

What's our vector, Victor?
  dinsdag 30 april 2019 @ 16:09:46 #150
277319 Tinos85
Gewoon lekker
pi_186519012
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 16:01 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

[..]

In principe moeten er altijd twee piloten aanwezig zijn. Sowieso tijdens starten en landen. Tijdens de vlucht is er wel de mogelijkheid om bijvoorbeeld het toilet te bezoeken, maar je moet zoveel als mogelijk met twee man aanwezig zijn.
[..]

Er zijn mogelijkheden om binnen te komen, maar als de piloot dat niet wil kan hij dat tegenhouden.
Is daar nog veel aan veranderd na het drama met Germanwings?
  dinsdag 30 april 2019 @ 16:10:13 #151
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186519021
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 16:09 schreef FranticDJ het volgende:
Oh en.. de vraag die nog niet gesteld is..

What's our vector, Victor?
You've got clearance, Clarence, Oveur
-Roger, roger.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_186519025
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 16:10 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

You've got clearance, Clarence, Oveur
-Roger, roger.
^O^
  dinsdag 30 april 2019 @ 16:13:02 #153
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186519079
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 april 2019 16:09 schreef Tinos85 het volgende:

[..]

Is daar nog veel aan veranderd na het drama met Germanwings?
Er is een tijd lang een twee-personen-in-de-cockpitregel geweest, maar die is ook weer teruggedraaid. Het was een beetje aan paniekmaatregel waar verder niet over na is gedacht. Logistiek was het lastig en je introduceert wellicht weer een nieuw risico. (Wat als die stewardess kwaad wil en de andere piloot in zijn stoel wurgt?).

Er is veel over gesproken op hoog niveau, maar de consensus was in grote lijnen: Als je de piloten niet meer vertrouwt, is de betere oplossing om helemaal niet meer te vliegen.

Volgens mij zijn er nog wel airlines met deze policy, maar hij is niet meer verplicht vanuit de autoriteiten.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_186519080
Hoeveel 'spraak' heeft de cockpit automatisering eigenlijk? In de eerder genoemde youtube filmpjes hoor ik oa piloten al uitgemaakt worden voor 'idioot' ( ;) ) wanneer ze moeten vertragen..

Is dat alleen bij kritische hoogten/snelheden tijdens landen & opstijgen of tijdens de vlucht ook?

En hebben jullie ook iets van een (elektronische) kaart ofzo? Soort 'tomtom'?

Hoeveel vrijheid heb je om te vliegen? Ik neem aan dat er heel veel (zo niet alles) in procedures vast ligt?
  dinsdag 30 april 2019 @ 16:17:27 #155
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186519165
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 16:13 schreef FranticDJ het volgende:
Hoeveel 'spraak' heeft de cockpit automatisering eigenlijk? In de eerder genoemde youtube filmpjes hoor ik oa piloten al uitgemaakt worden voor 'idioot' ( ;) ) wanneer ze moeten vertragen..

Is dat alleen bij kritische hoogten/snelheden tijdens landen & opstijgen of tijdens de vlucht ook?
Er is redelijk wat spraak, een veel van die spraak is voor als er echt direct gevaar is voor de vlucht waar direct op gehandeld moet worden.
Denk daarbij aan een "CLIMB CLIMB" instructie als je op een ander vliegtuig afvliegt (die ander krijgt dan een "DESCEND DESCEND" instructie).
Of, bekend van veel Aircrash Investigations: "PULL UP, TERRAIN". Zo zijn er nog vele andere waarschuwinging, zoals "WINDSHEAR WINDSHEAR" of "DON'T SINK".

Er zijn ook normale situaties waar die stem wordt gehoord, zoals bij het dalen richting de baan. Dan wordt de hoogte voor je afgeteld voor wat meer awareness tijdens de landing. Daar hoor je Airbus inderdaad RETARD zeggen als het gas dicht moet ;)
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_186519204
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 16:17 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Er is redelijk wat spraak, een veel van die spraak is voor als er echt direct gevaar is voor de vlucht waar direct op gehandeld moet worden.
Denk daarbij aan een "CLIMB CLIMB" instructie als je op een ander vliegtuig afvliegt (die ander krijgt dan een "DESCEND DESCEND" instructie).
Of, bekend van veel Aircrash Investigations: "PULL UP, TERRAIN". Zo zijn er nog vele andere waarschuwinging, zoals "WINDSHEAR WINDSHEAR" of "DON'T SINK".

Er zijn ook normale situaties waar die stem wordt gehoord, zoals bij het dalen richting de baan. Dan wordt de hoogte voor je afgeteld voor wat meer awareness tijdens de landing. Daar hoor je Airbus inderdaad RETARD zeggen als het gas dicht moet ;)
Is er nou ook een systeem die automatisch het ene vliegtuig omhoog stuurt en het andere omlaag?
  dinsdag 30 april 2019 @ 16:21:14 #157
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186519247
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 16:13 schreef FranticDJ het volgende:
En hebben jullie ook iets van een (elektronische) kaart ofzo? Soort 'tomtom'?

Hoeveel vrijheid heb je om te vliegen? Ik neem aan dat er heel veel (zo niet alles) in procedures vast ligt?
Het vliegtuig zelf vliegt hoofdzakelijk op GPS, en daarmee navigeren wij van waypoint naar waypoint.
Daarnaast hebben we een ipad met een kaart van alle vliegroutes (de 'snelwegen' van de luchtvaart), en de naderings- en grondkaarten van de luchthavens die we onderweg tegenkomen.

Meeste is in procedures vastgelegd inderdaad, en vaak wordt je aan het handje genomen door de luchtverkeersleiding vanwege drukte.

Op kleinere, rustigere Europese velden kan je soms wel eens klaring voor een 'visual' krijgen. Dat houdt in dat je uit het raam het veld ziet liggen, en dan zelf mag bepalen hoe je op de landingsbaan afvliegt, wanneer je gaat vertragen, etc. Daar zit dus nog een zekere mate van vrijheid in (en het bespaart tijd en brandstof!) en is erg leuk om te doen.

Uiteraard kan dat (over het algemeen) niet op luchthavens zoals Schiphol.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 16:21:56 #158
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186519262
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 16:19 schreef FranticDJ het volgende:

[..]

Is er nou ook een systeem die automatisch het ene vliegtuig omhoog stuurt en het andere omlaag?
Jep, dat is exact dat systeem. Althans, het geeft de instructie aan de piloten in gesproken tekst en met visuele tekens op het scherm. Die moeten dan zelf ingrijpen.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_186519321
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 16:21 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Het vliegtuig zelf vliegt hoofdzakelijk op GPS, en daarmee navigeren wij van waypoint naar waypoint.
Daarnaast hebben we een ipad met een kaart van alle vliegroutes (de 'snelwegen' van de luchtvaart), en de naderings- en grondkaarten van de luchthavens die we onderweg tegenkomen.

Meeste is in procedures vastgelegd inderdaad, en vaak wordt je aan het handje genomen door de luchtverkeersleiding vanwege drukte.

Op kleinere, rustigere Europese velden kan je soms wel eens klaring voor een 'visual' krijgen. Dat houdt in dat je uit het raam het veld ziet liggen, en dan zelf mag bepalen hoe je op de landingsbaan afvliegt, wanneer je gaat vertragen, etc. Daar zit dus nog een zekere mate van vrijheid in (en het bespaart tijd en brandstof!) en is erg leuk om te doen.

Uiteraard kan dat (over het algemeen) niet op luchthavens zoals Schiphol.
Hoeveel 'macht' hebben die eigenlijk? In mijn werk hebben we wel eens een 'meningsverschil' met onze equivalenten, maar wij blijven in principe altijd eind verantwoordelijk voor het geen er uitgevoerd wordt.
  dinsdag 30 april 2019 @ 16:28:08 #160
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186519396
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 16:24 schreef FranticDJ het volgende:

[..]

Hoeveel 'macht' hebben die eigenlijk? In mijn werk hebben we wel eens een 'meningsverschil' met onze equivalenten, maar wij blijven in principe altijd eind verantwoordelijk voor het geen er uitgevoerd wordt.
Goede vraag!

In principe doe je wat luchtverkeersleiding je opdraagt.

De gezagvoerder is echter de eindverantwoordelijke voor de veiligheid van de vlucht. Als hij echt denkt dat er een goede reden is om af te wijken van een klaring dan staat hem vrij dat te doen. Dan moet er dus wel een goede reden zijn die hij ook kan onderbouwen.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 16:28:20 #161
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186519399
Ik ben zelf even weg, ik zal later de vragen weer inhalen!
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_186519400
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 16:21 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Jep, dat is exact dat systeem. Althans, het geeft de instructie aan de piloten in gesproken tekst en met visuele tekens op het scherm. Die moeten dan zelf ingrijpen.
Ah, interessant.. Volgens Aircrash Investigation zou dat volledig automatisch moeten gaan, lijkt me veel logischer om dat nog met 't handje te doen in plaats van een automatische ruk omhoog of omlaag.

In hoeverre hebben jullie te maken met inspecties en keuringen? Kan het voorkomen dat je in (thuis)land X 'goedgekeurd' bent, maar in (apen)land Y er weer een aantal mannen met strepen en medailles van de lokale avond 4 daagse verschijnen om alles te keuren?
  dinsdag 30 april 2019 @ 16:40:34 #163
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_186519720
Je zei eerder op langere vluchten te hebben gevlogen (dus grotere toestellen), was het je eigen keuze om naar een kleine Embraer te gaan en zo ja, waarom? Snellere kans op de linkerstoel?

Is dat invoeren van data in de flight computer niet ontzettend ouderwets en foutgevoelig? Lijkt me ook één van de meest saaie werkzaamheden.

Er wordt ongetwijfeld door sommige gezagvoerders neergekeken op de co-piloten. Heb je vaak dat het totaal niet klikt of dat je moet vliegen met een enorme zakkenwasser die ook tijdens de vlucht geen boe of bah zegt? Vlieg je relatief vaak met iemand waar je al eerder mee hebt gevlogen?

quote:
6s.gif Op dinsdag 30 april 2019 13:57 schreef UIO_AMS het volgende:
Tof! Als mod van het travel-deel van FOK! ben ik natuurlijk ontzettend geïnteresseerd in de informatie die jullie daar delen. Haal je je informatie voor wat dat betreft ook wel eens van FOK!? :P
En wat kan ik doen om in die groep mijn reisorganisatie te spammen? :P

Heb overigens wel eens KLM personeel dat een bouwsteen naar bijvoorbeeld de Iguazú watervallen bij me boekt :Y
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  dinsdag 30 april 2019 @ 16:51:10 #164
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_186519941
Ben je al lid van de mile high club :? :D

  dinsdag 30 april 2019 @ 16:51:49 #165
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_186519953
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 16:28 schreef FranticDJ het volgende:

In hoeverre hebben jullie te maken met inspecties en keuringen? Kan het voorkomen dat je in (thuis)land X 'goedgekeurd' bent, maar in (apen)land Y er weer een aantal mannen met strepen en medailles van de lokale avond 4 daagse verschijnen om alles te keuren?
:X
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  Grootste baggeraar 2022 dinsdag 30 april 2019 @ 16:54:22 #166
112333 vogeltjesdans
cry me a river
pi_186520001
Wordt de term yaw nog gebruikt voor de rudder stand? En gebruik je die nou ook effectief om daling in de bocht te compenseren?
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
  Grootste baggeraar 2022 dinsdag 30 april 2019 @ 16:55:29 #167
112333 vogeltjesdans
cry me a river
pi_186520023
Mag je als gezagvoerder iemand taseren?
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
  Grootste baggeraar 2022 dinsdag 30 april 2019 @ 16:57:06 #168
112333 vogeltjesdans
cry me a river
pi_186520060
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 16:28 schreef VraagWatJeWil het volgende:
Ik ben zelf even weg, ik zal later de vragen weer inhalen!
Zet je het topic op de automatische piloot?
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
  dinsdag 30 april 2019 @ 17:13:04 #169
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186520328
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 16:28 schreef FranticDJ het volgende:

[..]

Ah, interessant.. Volgens Aircrash Investigation zou dat volledig automatisch moeten gaan, lijkt me veel logischer om dat nog met 't handje te doen in plaats van een automatische ruk omhoog of omlaag.

In hoeverre hebben jullie te maken met inspecties en keuringen? Kan het voorkomen dat je in (thuis)land X 'goedgekeurd' bent, maar in (apen)land Y er weer een aantal mannen met strepen en medailles van de lokale avond 4 daagse verschijnen om alles te keuren?
Ja, het idee is inderdaad dat op het moment dat dat systeem alarm geeft je al meerdere veiligheidsbarrieres hebt gemist.
Op dat moment is de beste methode die eigenlijk altijd werkt: Alle automatisering eraf en zelf omhoog of omlaag vliegen. Vandaar :)

Soms worden er inderdaad 'rampchecks' gehouden door buitenlandse luchtvaartautoriteiten, om te controleren of de juiste papieren aanwezig zijn, de piloten de juiste brevetten hebben, etc.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 17:23:38 #170
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186520560
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 16:40 schreef flipsen het volgende:
Je zei eerder op langere vluchten te hebben gevlogen (dus grotere toestellen), was het je eigen keuze om naar een kleine Embraer te gaan en zo ja, waarom? Snellere kans op de linkerstoel?
Snellere kans op linkerstoel, leuker vliegen (zeker in het begin van je carriere).

quote:
Is dat invoeren van data in de flight computer niet ontzettend ouderwets en foutgevoelig? Lijkt me ook één van de meest saaie werkzaamheden.
Waypoints zijn redelijk niet-foutgevoelig, soms moeten ook coordinaten worden ingevoerd en die zijn een stuk vatbaarder voor fouten. Alles ingevuld in het kastje wordt dan ook gecontroleerd door twee piloten. Het is gelukkig redelijk snel gedaan.

Over ouderwets gesproken, de luchtvaart is redelijk conservatief inderdaad. Nieuwe systemen kunnen weer hun eigen fouten meebrengen. Tragisch gevolg van overautomatiseren hebben we onlangs gezien met de 737 MAX.

quote:
Er wordt ongetwijfeld door sommige gezagvoerders neergekeken op de co-piloten. Heb je vaak dat het totaal niet klikt of dat je moet vliegen met een enorme zakkenwasser die ook tijdens de vlucht geen boe of bah zegt? Vlieg je relatief vaak met iemand waar je al eerder mee hebt gevlogen?
De cockpitcultuur is redelijk vlak waar ik werk. Erg collegiaal en een vriendschappelijke en natuurlijke hierarchie. Je komt zeker wel eens bekenden tegen!

quote:
En wat kan ik doen om in die groep mijn reisorganisatie te spammen? :P

Heb overigens wel eens KLM personeel dat een bouwsteen naar bijvoorbeeld de Iguazú watervallen bij me boekt :Y
Je kan piloot of steward worden :Y)
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 17:25:10 #171
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186520589
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 16:54 schreef vogeltjesdans het volgende:
Wordt de term yaw nog gebruikt voor de rudder stand? En gebruik je die nou ook effectief om daling in de bocht te compenseren?
Jep. Compensatie in de bochten gaat vanzelf in grote verkeersvliegtuigen, we gebruiken hem enkel voor het sturen op de landingsbaan, het decrabben bij een landing met zijwind en voor het compenseren van asymmetrische voortstuwing (zoals bij een motorstoring).
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 17:25:34 #172
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186520602
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 16:55 schreef vogeltjesdans het volgende:
Mag je als gezagvoerder iemand taseren?
Dat soort speelgoed is helaas niet aan boord bij ons. Wel tiewraps en handboeien.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 17:26:23 #173
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_186520618
Krijgen reizigers nog wel eens gratis een upgrade naar de businessclass? En wat vergroot de mogelijkheid voor zo'n upgrade?
  Moderator dinsdag 30 april 2019 @ 17:29:10 #174
45833 crew  Fogel
pi_186520689
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 12:17 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Overigens leuk weetje, ook binnen Europa zijn we meerdere dagen van huis en slapen we in hotels.
Ik weet dat je Scandinavische collegas in hun contract hebben dat ze in steden overnachten en niet of zo min mogelijk op airport hotels.
Is dat bij jouw werkgever ook zo?

Op een vliegveld zoals TRD is het dan erg irritant om eerst een halfuur te moeten reizen voor je Bij een hotel bent terwijl het ook in twee minuten kan.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_186520755
Is er voor een piloot eigenlijk veel verschil tussen cargo en passagiers?
pi_186520771
Is het zo dat piloten gemiddeld gezien minder lang leven dan andere mensen (bijvoorbeeld i.v.m. straling)? En wat vind je daarvan?

Je zei net al dat een vliegtuig geen contactslot heeft. Hoe start je zo'n machine dan? Zit er nog een soort wachtwoord op ofzo of zou ik in principe ook op wat knoppen kunnen toetsen en zo vooruit kunnen komen?

Heb je het noorderlicht wel eens vanuit het vliegtuig gezien en hoe is dat of wordt dat gewoontjes op een gegeven moment?
pi_186520856
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 17:32 schreef KolonelBroodje het volgende:
Is het zo dat piloten gemiddeld gezien minder lang leven dan andere mensen (bijvoorbeeld i.v.m. straling)? En wat vind je daarvan?
Oh! Goeie wilde ik net vragen inderdaad. Zag laatst iets op tv over een ex stewardess van de KLM met een vliegtuig syndroom ofzo. Weet de exacte naam nier meer.

Kunnen vliegtuigen op eigen kracht starten of is er een externe generator nodig?
  Redactie Sport / Supervogel dinsdag 30 april 2019 @ 17:38:38 #178
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_186520916
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 12:51 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]


Haha, daar komen we meestal wel uit, en anders spreekt de gezagvoerder zijn veto wel uit :D.
Overigens is het inderdaad zo dat we niet hetzelfde eten aan boord. Ook de avond en ochtend voor de vlucht proberen we daar rekening mee te houden.
Ik neem aan dat dit is om te voorkomen dat jullie allebei tegelijk ziek worden door een eventuele voedselvergiftiging?

Verder: vliegen _O_ O+
En nog een vraag: vind je het taxiën naar de Polderbaan ook altijd zo lang duren? :P
En is dit een van de langste 'taxistukken' of zijn er meer vliegvelden in Europa waarbij het even duurt voordat je de startbaan bereikt?
pi_186520962
Heb je wel eens via de intercom gevraagd of er een dokter aan boord was?
  Moderator dinsdag 30 april 2019 @ 17:42:33 #180
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_186520999
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 14:48 schreef VraagWatJeWil het volgende:
Zo heeft Quito een hele mooie aanvliegroute die je tussen de bergen door brengt. Echt prachtig.
Afgaande op mijn nickname zul je begrijpen, dat ik het daarmee eens ben. B-).
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  dinsdag 30 april 2019 @ 17:44:07 #181
185588 Irritatie100
RATATATATATA!!!!
pi_186521039
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 15:56 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Ik zwaai standaard naar iedereen die de moeite neemt om mooie plaatjes te schieten, of die met hun kinderen komen kijken op een zondagmiddag :) Tijdens het taxien, uiteraard. En als het lekker weer is met open raam ;)

En ja, spotters zijn overal. Echt een universele hobby!
Even hierop terugkomend, waarom kunnen ramen van een vliegtuig eigenlijk open? In eerste instantie denk ik dan veiligheid, omdat je dan via het raam naar buiten kan in geval van een crash, maar ik denk dan ook meteen dat is toch juist een extra zwakke plek tijdens de vlucht? Denk maar aan BA5390..
  dinsdag 30 april 2019 @ 17:52:07 #182
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186521184
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 17:26 schreef Sunri5e het volgende:
Krijgen reizigers nog wel eens gratis een upgrade naar de businessclass? En wat vergroot de mogelijkheid voor zo'n upgrade?
Gratis niet, voor zover ik weet. Er wordt wel eens tegen goedkoop tarief een upgrade aangeboden om mensen kennis te laten maken met WBC, maar welke voorwaarden daaraan hangen weet ik niet. Sowieso weet ik niet veel van revenue uberhaupt :D
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 17:53:27 #183
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186521211
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 17:31 schreef FranticDJ het volgende:
Is er voor een piloot eigenlijk veel verschil tussen cargo en passagiers?
Cargo vliegen is een compleet andere cultuur inderdaad. Hoewel het vliegen hetzelfde is, is de entourage compleet anders. Je meldt je bevoorbeeld ergens achteraf aan op de luchthaven. Geen stewardessen. Na vertek zo snel mogelijk makkelijke kleren aan, etc.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_186521226
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 17:53 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Cargo vliegen is een compleet andere cultuur inderdaad. Hoewel het vliegen hetzelfde is, is de entourage compleet anders. Je meldt je bevoorbeeld ergens achteraf aan op de luchthaven. Geen stewardessen. Na vertek zo snel mogelijk makkelijke kleren aan, etc.
En qua salaris?
  dinsdag 30 april 2019 @ 17:59:07 #185
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186521316
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 17:32 schreef KolonelBroodje het volgende:
Is het zo dat piloten gemiddeld gezien minder lang leven dan andere mensen (bijvoorbeeld i.v.m. straling)? En wat vind je daarvan?
Ik heb daar geen cijfers van, maar ik kan me voorstellen dat het zo is. Zeker met nachten doorhalen, veel jetlags, ongezonde werkomgeving.

Tja, het is wat het is. Dit werk is mijn lust en mijn leven. Als dat betekent dat ik wat minde roud wordt, dan is dat helaas maar zo :).

quote:
Je zei net al dat een vliegtuig geen contactslot heeft. Hoe start je zo'n machine dan? Zit er nog een soort wachtwoord op ofzo of zou ik in principe ook op wat knoppen kunnen toetsen en zo vooruit kunnen komen?
Jep. Elk verkeersvliegtuig kan gestart worden als je weet hoe dat moet. Er is geen contactslot, wachtwoord, etc.

quote:
Heb je het noorderlicht wel eens vanuit het vliegtuig gezien en hoe is dat of wordt dat gewoontjes op een gegeven moment?
Ja, die zie je wel eens, zeker bij erg noorderlijke routes over Rusland. En dat gaat nooit vervelen :D
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 18:00:16 #186
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186521338
quote:
14s.gif Op dinsdag 30 april 2019 17:38 schreef Pino112 het volgende:

[..]

Ik neem aan dat dit is om te voorkomen dat jullie allebei tegelijk ziek worden door een eventuele voedselvergiftiging?

Verder: vliegen _O_ O+
En nog een vraag: vind je het taxiën naar de Polderbaan ook altijd zo lang duren? :P
En is dit een van de langste 'taxistukken' of zijn er meer vliegvelden in Europa waarbij het even duurt voordat je de startbaan bereikt?
Jep, ivm voedselvergiftiging.

En ja, de Polderbaan is erg ver weg, maar de 25R op Frankfurt kan er ook wat van :D
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 18:02:07 #187
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186521370
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 17:40 schreef FranticDJ het volgende:
Heb je wel eens via de intercom gevraagd of er een dokter aan boord was?
Ik zelf niet, dit doen de stewardessen (meestal de (senior) purser) zelf. Het is wel geregeld nodig helaas ja.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 18:02:18 #188
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186521377
quote:
14s.gif Op dinsdag 30 april 2019 17:42 schreef UIO_AMS het volgende:

[..]

Afgaande op mijn nickname zul je begrijpen, dat ik het daarmee eens ben. B-).
*O*
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_186521394
Heb je wel eens schade gemaakt buiten dat vogels jouw raken?
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
  dinsdag 30 april 2019 @ 18:03:39 #190
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186521409
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 17:44 schreef Irritatie100 het volgende:

[..]

Even hierop terugkomend, waarom kunnen ramen van een vliegtuig eigenlijk open? In eerste instantie denk ik dan veiligheid, omdat je dan via het raam naar buiten kan in geval van een crash, maar ik denk dan ook meteen dat is toch juist een extra zwakke plek tijdens de vlucht? Denk maar aan BA5390..
Het is inderdaad een ontsnappingsroute, maar op de grond kan het ook erg warm worden als de zon vol op de ramen staat. Ook wordt het, zeker op kleinere toestellen als de Embraer, gebruikt om even snel met het grondpersoneel (tankboer, bagageafhandeling, etc) te overleggen.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 18:03:55 #191
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186521418
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 17:54 schreef FranticDJ het volgende:

[..]

En qua salaris?
Voor zover ik weet zit daar geen echt verschil in.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 18:04:42 #192
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186521435
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 18:02 schreef vipergts het volgende:
Heb je wel eens schade gemaakt buiten dat vogels jouw raken?
Een harde landing, waarna inspectie nodig was.
Overigens was er geen schade, op een flinke deuk in mijn ego na :D
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_186521494
Hoe vaak ben je al beschuldigd van het maken van chemtrails :+?

En heb je al eens een 'figuur' in de lucht geschreven door een bepaalde route te vliegen, kerstboom of iets anders :p?
  dinsdag 30 april 2019 @ 18:08:18 #194
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_186521504
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 18:00 schreef VraagWatJeWil het volgende:
En ja, de Polderbaan is erg ver weg, maar de 25R op Frankfurt kan er ook wat van :D
Als passagier geef ik de voorkeur aan kleine vliegvelden vanwege de kortere afstanden en inchecktijd. Heb je als piloot ook voorkeur voor een kleiner of groter vliegveld?

Ben je al op het nieuwe vliegveld van Istanbul geweest? Zo ja, hoe beviel het?
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  dinsdag 30 april 2019 @ 18:09:51 #195
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186521527
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 18:07 schreef FranticDJ het volgende:
Hoe vaak ben je al beschuldigd van het maken van chemtrails :+?

En heb je al eens een 'figuur' in de lucht geschreven door een bepaalde route te vliegen, kerstboom of iets anders :p?
Haha,ik steek er wel geregeld zelf de draak mee. Helaas heb ik onvoldoende vrijheden om zelf figuren te tekenen ;)
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_186521627
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 18:04 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Een harde landing, waarna inspectie nodig was.
Overigens was er geen schade, op een flinke deuk in mijn ego na :D
Moet je dan ook verantwoording afleggen, ik neem aan dat de harde landing door de wind kwam en niet doordat je iets verkeerd deed.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_186521821
Leuk topic! ^O^

Hoe veel van je collega's zijn voormalig militaire vliegers? Merk he verschil ten opzichte van piloten die een KLM Academy of vergelijkbare opleiding hebben gehad?
Jesus saves but death prevails.
pi_186521978
Worden piloten speciaal gescreend of in de gaten gehouden door de overheid?

Er gaan verhalen dat een ruwe landing vaak te maken heeft met een piloot die de landing oefent terwijl een landing op de automatische piloot veel geleidelijker is. Klopt dat of broodje aap?

Zijn er speciale systemen om de cockpit in bedrijf te houden in geval van een calamiteit?

En hoe is het voor je gezin dat je veel van huis bent en onregelmatig werkt?
  Moderator dinsdag 30 april 2019 @ 18:37:18 #199
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_186522079
Wat is de meest bijzondere situatie die je meegemaakt hebt aan boord van je vliegtuig ?
pi_186522208
Heb je ook een frequent flyer status :P ?

Of toegang tot de lounge/priority check-in etc. als je privé vliegt?
pi_186522334
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 17:52 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Gratis niet, voor zover ik weet. Er wordt wel eens tegen goedkoop tarief een upgrade aangeboden om mensen kennis te laten maken met WBC, maar welke voorwaarden daaraan hangen weet ik niet. Sowieso weet ik niet veel van revenue uberhaupt :D
Mijn vrouw laatst wel nog. Van premium economy (hoog tarief) naar business op basis van status.
  dinsdag 30 april 2019 @ 18:58:13 #202
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186522476
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 18:15 schreef vipergts het volgende:

[..]

Moet je dan ook verantwoording afleggen, ik neem aan dat de harde landing door de wind kwam en niet doordat je iets verkeerd deed.
Harde landing was hier volledig mijn fout, al was het winderig.

Leuk onderwerp gelijk, want nee, daar hoef ik me niet voor te verantwoorden. Althans, ik hoef niet op het matje te komen. Ik schrijf er een rapport over en daarmee is het over.

In de luchtvaart wordt gewerkt met een non-punitive systeem om de veiligheid vooruit te helpen. Simpel gezegd, tenzij er echt grote nalatigheid of opzet was, worden fouten niet bestraft met sancties.
Wel wordt er van je verwacht dat je onveilige situaties of fouten die je hebt gemaakt zelf meldt. Deze meldingingen worden vertrouwelijk behandeld door de safety afdeling, en die monitoren op die manier of er wellicht een trend is dat een bepaalde fout vaker voorkomt. Dan kunnen ze daar de procedures bijvoorbeeld op aanpassen.

Dit klinkt raar wellicht, zeker voor mensen in kantooromgevingen, maar ik geloof heilig in dit systeem, en dat het zorgt voor veel meer veiligheid dan wanneer je fouten bestraft.

[ Bericht 0% gewijzigd door VraagWatJeWil op 30-04-2019 19:03:43 ]
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 18:58:34 #203
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186522484
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 18:25 schreef Shivo het volgende:
Leuk topic! ^O^

Hoe veel van je collega's zijn voormalig militaire vliegers? Merk he verschil ten opzichte van piloten die een KLM Academy of vergelijkbare opleiding hebben gehad?
Je vliegt ook met militaire vliegers, en eerlijk gezegd weet ik dat pas zodra ze het vertellen :D Zou ook niet precies weten hoe groot hun aandeel is.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 19:01:21 #204
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186522528
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 18:32 schreef Faraday01 het volgende:
Worden piloten speciaal gescreend of in de gaten gehouden door de overheid?

Er gaan verhalen dat een ruwe landing vaak te maken heeft met een piloot die de landing oefent terwijl een landing op de automatische piloot veel geleidelijker is. Klopt dat of broodje aap?

Zijn er speciale systemen om de cockpit in bedrijf te houden in geval van een calamiteit?

En hoe is het voor je gezin dat je veel van huis bent en onregelmatig werkt?
Voor zover ik weet niet. Wel moeten wij een verklaring geen bezwaar vanuit de AIVD hebben. Een strafblad kan dat wellicht in de weg staan

Eigenlijk alle landingen zijn op de hand, tenzij er te weinig zicht is (minder dan 1% van de landingen is een automatische landing). En die automatische landing is juist vaak vrij stevig, omdat dat het minst foutgevoelig is.

Er zijn meerdere veiligheidssystemen, en elk kritiek systeem is minstens dubbel, maar meestal triple of zelfs quadruple uitgevoerd. De cockpit blijft dus in bedrijf.

Gezin is soms lastig, zeker als je verjaardag moet missen, afzwemmen, etc. Verder heb ik gelukkig vrij veel sturing op mijn rooster, en de kinderen weten ook niet beter :)
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 19:01:31 #205
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186522530
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 april 2019 18:44 schreef J.Caesar het volgende:
Heb je ook een frequent flyer status :P ?

Of toegang tot de lounge/priority check-in etc. als je privé vliegt?
Nee, helaas :D
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_186522610
Wen je aan (zware) turbelentie als piloot zijnde? Ik hoop het nooit mee te maken, vlieg niet graag maar zet me er overheen om toch nog ergens ter wereld te komen.
  dinsdag 30 april 2019 @ 19:07:51 #207
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_186522656
Je slaat me over ;(

quote:
7s.gif Op dinsdag 30 april 2019 18:08 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Als passagier geef ik de voorkeur aan kleine vliegvelden vanwege de kortere afstanden en inchecktijd. Heb je als piloot ook voorkeur voor een kleiner of groter vliegveld?

Ben je al op het nieuwe vliegveld van Istanbul geweest? Zo ja, hoe beviel het?
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_186522691
Dank je voor de antwoorden ^O^

Nog een vraag: hoe wordt er geoefend op extreme druk situaties die ontstaan als er aan boord iets mis zou gaan? Is dat een combinatie van een psychologische keuring en simulator oefeningen of zijn er andere methoden die gebruikt worden?
pi_186522780
Als een nieuw vliegtuig wordt afgeleverd krijg je er dan ook een bos bloemen of fles wijn bij, net zoals bij een nieuwe auto?
  dinsdag 30 april 2019 @ 19:19:42 #210
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186522895
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 april 2019 19:06 schreef Harveo het volgende:
Wen je aan (zware) turbelentie als piloot zijnde? Ik hoop het nooit mee te maken, vlieg niet graag maar zet me er overheen om toch nog ergens ter wereld te komen.
Turbulentie is een noodzakelijk kwaad helaas, maar het is wel heel irritant en oncomfortabel, ook voor ons. Koffie op je schoot, knopjes lastiger te bedienen (overigens een van de redenen dat we bijna alleen maar fysieke knoppen hebben en geen touchscreens.)

Zware turbulentie is andere koek. Dan maken we ons vooral zorgen voor schade. Niet aan het vliegtuig zelf, maar wel in de cabine met de trolleys. Ook kunnen er mensen echt flink gewond van raken. Ga dus altijd zitten met je gordel om als de stoelriemlampjes aan gaan, want je hebt geen idee hoe heftig het eraan toe kan gaan.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 19:20:51 #211
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186522923
quote:
9s.gif Op dinsdag 30 april 2019 19:07 schreef ACT-F het volgende:
Je slaat me over ;(
[..]

Sorry!

Als piloot heb ik eigenlijk geen voorkeur voor luchthavens. Soms is het iets verder lopen, maar de rijen kan je altijd overslaan.

Crewleden maken die selectie meer op wat een bestemming te bieden heeft :Y

Nooit op Istanbul geweest.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 19:23:24 #212
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186522974
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 19:09 schreef Faraday01 het volgende:
Dank je voor de antwoorden ^O^

Nog een vraag: hoe wordt er geoefend op extreme druk situaties die ontstaan als er aan boord iets mis zou gaan? Is dat een combinatie van een psychologische keuring en simulator oefeningen of zijn er andere methoden die gebruikt worden?
Die selectie vindt al bij het begin plaatst met psychologische onderzoeken. Verder inderdaad veel oefenen met startle & surprise, meerdere failures tegelijk, etc in de simulator. Wij hebben 4x per jaar simulatortraining waarvan 1 examen. Jep, als piloot moet je elk jaar opnieuw ‘afvliegen’ op je vliegtuigtype.

Misschien ook een goed idee om dat voor rijbewijzen in te voeren :D
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 19:24:05 #213
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186522984
quote:
7s.gif Op dinsdag 30 april 2019 19:14 schreef Tahiti het volgende:
Als een nieuw vliegtuig wordt afgeleverd krijg je er dan ook een bos bloemen of fles wijn bij, net zoals bij een nieuwe auto?
Vast wel :D
Ze worden in ieder geval enthousiast uitgezwaaid vanaf het vliegveld waar de oplevering plaats vindt.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 19:25:25 #214
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_186523015
Heb je onderweg wel eens contact met andere vluchten en zo ja, is dat altijd puur zakelijk of wordt er ook wel eens een praatje gemaakt?
  Moderator / Redactie FP + Sport dinsdag 30 april 2019 @ 19:27:33 #215
408813 crew  trein2000
pi_186523065
Wat doen jullie als er in de cabine iets serieus misgaat (reanimatie oid.) Hoe gaat dat qua protocol/procedure/communicatie? Wie beslist/doet wat?
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  dinsdag 30 april 2019 @ 19:33:18 #216
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186523217
quote:
7s.gif Op dinsdag 30 april 2019 19:25 schreef Mano_ het volgende:
Heb je onderweg wel eens contact met andere vluchten en zo ja, is dat altijd puur zakelijk of wordt er ook wel eens een praatje gemaakt?
Jahoor, meestal kort praatje op een frequentie waar je niemand in de weg zit. Bijvoorbeeld als je bij elkaar in de buurt vliegt en je een foto hebt gemaakt, even e-mailadressen uitwisselen.

Oh en in dat kader: Als er in de donkere nacht boven de woestijn een tegenligger boven of onder je je tegemoet komt, wordt er vaak even naar elkaar geseind met de landingslichten :D
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 19:37:03 #217
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186523308
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 19:27 schreef trein2000 het volgende:
Wat doen jullie als er in de cabine iets serieus misgaat (reanimatie oid.) Hoe gaat dat qua protocol/procedure/communicatie? Wie beslist/doet wat?
Deze vraag is meest interessant op grotere vluchten. Stel je hangt boven de atlantische oceaan:

-Senior purser meldt het incident aan cockpit en gaat een arts aan boord zoeken
-Cockpit zet een conference call op met het bedrijf waar ook een bedrijfsarts wordt bijgeschakeld
-Cockpit gaat ondertussen alvast zoeken naar de dichtstbijzijnde uitwijkhavens, haalt daar weerberichten van op, zoekt op wat de medische voorzieningen zijn, etc.

Uiteindelijk komt er uit overleg tussen arts, cockpit, bedrijfsarts een keuze voort om door te gaan of uit te wijken naar een van de eerder bekeken velden.

De gezagvoerder is uiteindelijk verantwoordelijk voor die keuze, de specialisten hebben slechts een adviserende rol hierin.

Overigens is er vrij specialistische medische apparatuur aan boord. Van verschillende infusen tot bloedsaturatiemeters en andere instrumenten waarvan ik de naam niet eens ken :D
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_186523505
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 19:01 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Nee, helaas :D
Dus privé mag je volledig ticket neertellen? Beetje matig wel toch?!

Ik heb wel vaker familie van de piloot naast me gehad in BC. Dacht dat die gratis vlogen ofzo.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 30-04-2019 19:47:31 ]
  Moderator / Redactie FP + Sport dinsdag 30 april 2019 @ 19:47:15 #219
408813 crew  trein2000
pi_186523561
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 april 2019 19:37 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Deze vraag is meest interessant op grotere vluchten. Stel je hangt boven de atlantische oceaan:

-Senior purser meldt het incident aan cockpit en gaat een arts aan boord zoeken
-Cockpit zet een conference call op met het bedrijf waar ook een bedrijfsarts wordt bijgeschakeld
-Cockpit gaat ondertussen alvast zoeken naar de dichtstbijzijnde uitwijkhavens, haalt daar weerberichten van op, zoekt op wat de medische voorzieningen zijn, etc.

Uiteindelijk komt er uit overleg tussen arts, cockpit, bedrijfsarts een keuze voort om door te gaan of uit te wijken naar een van de eerder bekeken velden.

De gezagvoerder is uiteindelijk verantwoordelijk voor die keuze, de specialisten hebben slechts een adviserende rol hierin.

Overigens is er vrij specialistische medische apparatuur aan boord. Van verschillende infusen tot bloedsaturatiemeters en andere instrumenten waarvan ik de naam niet eens ken :D
En als er geen arts aan boord is? Wie heeft dan de leiding en wat mag diegene?
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  dinsdag 30 april 2019 @ 19:50:44 #220
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_186523644
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 19:33 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Jahoor, meestal kort praatje op een frequentie waar je niemand in de weg zit. Bijvoorbeeld als je bij elkaar in de buurt vliegt en je een foto hebt gemaakt, even e-mailadressen uitwisselen.

Oh en in dat kader: Als er in de donkere nacht boven de woestijn een tegenligger boven of onder je je tegemoet komt, wordt er vaak even naar elkaar geseind met de landingslichten :D
Cool :) Beetje zoals die vrachtwagenchauffeurs die lichtshows geven op de muziek op de radio :D
  dinsdag 30 april 2019 @ 19:57:46 #221
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186523787
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 april 2019 19:44 schreef J.Caesar het volgende:

[..]

Dus privé mag je volledig ticket neertellen? Beetje matig wel toch?!

Ik heb wel vaker familie van de piloot naast me gehad in BC. Dacht dat die gratis vlogen ofzo.
Nee, je kan wel tegen erg goedkoop tarief een ticket boeken. Dan kan je echter alleen vliegen als er een plekje over is (ook business). Geeft je echter geen loungetoegang.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 19:59:52 #222
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186523846
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 19:47 schreef trein2000 het volgende:

[..]

En als er geen arts aan boord is? Wie heeft dan de leiding en wat mag diegene?
Dan is er niet veel aan te doen. Sowieso is de gezagvoerder altijd degene die uiteindelijk het besluit neemt en ook verantwoordelijk is. Een arts en het bedrijf kan hem hooguit adviseren.

Enige wat in zo een situatie rest is zo snel mogelijk landen en hopen dat het op tijd is. Uiteraard kan het cabinepersoneel wel overweg met de AED en reanimatie, maar dat is het wel.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 20:00:24 #223
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186523858
quote:
14s.gif Op dinsdag 30 april 2019 19:50 schreef Mano_ het volgende:

[..]

Cool :) Beetje zoals die vrachtwagenchauffeurs die lichtshows geven op de muziek op de radio :D
Ja, daar heeft het veel van weg :D
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  Moderator / Redactie FP + Sport dinsdag 30 april 2019 @ 20:01:36 #224
408813 crew  trein2000
pi_186523889
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 20:00 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Ja, daar heeft het veel van weg :D
Heb je muziek aan in de cockpit?
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  dinsdag 30 april 2019 @ 20:02:15 #225
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_186523906
Je bent mijn vraag vergeten -O-
  dinsdag 30 april 2019 @ 20:06:36 #226
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186523992
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 20:01 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Heb je muziek aan in de cockpit?
Nee. Soms op de grond even tijdens het opzetten van de cockpit.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 20:07:39 #227
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186524028
quote:
6s.gif Op dinsdag 30 april 2019 20:02 schreef ikweethetookniet het volgende:
Je bent mijn vraag vergeten -O-
Sorry! :D

En nee, maar ik ben ook niet zo avontuurlijk op dat vlak hoor ;)
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 20:17:44 #228
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_186524280
Heb je wel eens de claxon gebruikt? :D
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  dinsdag 30 april 2019 @ 20:18:06 #229
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_186524290
Zou het je ook lukken wat Sully deed op de Hudson? Of was dat meer geluk dan wijsheid?
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
pi_186524322
Mag een man / vrouw nu wel of niet brildragend zijn voordat deze aan de opleiding begint ?
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_186524361
Oh ja, en worden piloten op luchthavens ook gecontroleerd net zoals passagiers, of kunnen ze vrij in en uit een vliegtuig lopen ?
"You can call me Susan if it makes you happy"
  dinsdag 30 april 2019 @ 20:22:14 #232
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186524391
quote:
10s.gif Op dinsdag 30 april 2019 20:17 schreef flipsen het volgende:
Heb je wel eens de claxon gebruikt? :D
Haha.

We hebben wel een ground horn, maar dat klinkt meer als een alarmpje. Vooral okmeven de aandacht van grondpersoneel te trekken ;)
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 20:25:12 #233
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186524453
quote:
2s.gif Op dinsdag 30 april 2019 20:18 schreef Falco het volgende:
Zou het je ook lukken wat Sully deed op de Hudson? Of was dat meer geluk dan wijsheid?
Dat was voor zover ik overzie voor een heel groot deel skill, maar vooral sterk vond ik het mentale besluit om hem te ditchen in een rivier. Dat is zo tegennatuurlijk, diep respect.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 20:25:51 #234
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186524469
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 20:19 schreef TLC het volgende:
Mag een man / vrouw nu wel of niet brildragend zijn voordat deze aan de opleiding begint ?
Jahoor, dat mag. Ik geloof -6 tot +5 is toegestaan, maar dan moet je dat uiteraard wel compenseren met een bril of lenzen.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 20:26:27 #235
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186524490
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 20:21 schreef TLC het volgende:
Oh ja, en worden piloten op luchthavens ook gecontroleerd net zoals passagiers, of kunnen ze vrij in en uit een vliegtuig lopen ?
Ook wij worden gecontroleerd! Vaak wel wat losser op het gebied van vloeistoffen etc.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 20:32:55 #236
122053 Stoney3K
Flatsehats!
pi_186524640
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 17:23 schreef VraagWatJeWil het volgende:
De cockpitcultuur is redelijk vlak waar ik werk. Erg collegiaal en een vriendschappelijke en natuurlijke hierarchie. Je komt zeker wel eens bekenden tegen!
Zoals een bepaalde gezagvoerder die afgelopen weekend samen met het hele land zijn 'verjaardag' heeft gevierd? ;)
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
pi_186524660
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 18:58 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Harde landing was hier volledig mijn fout, al was het winderig.

Leuk onderwerp gelijk, want nee, daar hoef ik me niet voor te verantwoorden. Althans, ik hoef niet op het matje te komen. Ik schrijf er een rapport over en daarmee is het over.

In de luchtvaart wordt gewerkt met een non-punitive systeem om de veiligheid vooruit te helpen. Simpel gezegd, tenzij er echt grote nalatigheid of opzet was, worden fouten niet bestraft met sancties.
Wel wordt er van je verwacht dat je onveilige situaties of fouten die je hebt gemaakt zelf meldt. Deze meldingingen worden vertrouwelijk behandeld door de safety afdeling, en die monitoren op die manier of er wellicht een trend is dat een bepaalde fout vaker voorkomt. Dan kunnen ze daar de procedures bijvoorbeeld op aanpassen.

Dit klinkt raar wellicht, zeker voor mensen in kantooromgevingen, maar ik geloof heilig in dit systeem, en dat het zorgt voor veel meer veiligheid dan wanneer je fouten bestraft.
Ik bedoelde ook niet dat je bestraft zou worden maar inderdaad iets van een rapport of een gesprek. Ik neem aan dat er iemand wil weten wat er gebeurd is als er zoiets gebeurd.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
  dinsdag 30 april 2019 @ 20:34:52 #238
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186524677
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 20:32 schreef Stoney3K het volgende:

[..]

Zoals een bepaalde gezagvoerder die afgelopen weekend samen met het hele land zijn 'verjaardag' heeft gevierd? ;)
Copiloot ;)

Overigens vliegt hij met een select gezelschap gezagvoerders. Ongeveer 1x per maand :)
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 20:35:15 #239
458965 G-Pier
Bekend als G-P of Gay-P
pi_186524690
Ik ben zelf Gate Agent en heb soms een mini-briefing met de crew over de passagiers. Wat vind jij wat beter kan qua instappen en de werkwijze van grondpersoneel?
Disregard taxi drivers offering unrequested services.
  dinsdag 30 april 2019 @ 20:36:03 #240
122053 Stoney3K
Flatsehats!
pi_186524716
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 17:59 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Ik heb daar geen cijfers van, maar ik kan me voorstellen dat het zo is. Zeker met nachten doorhalen, veel jetlags, ongezonde werkomgeving.

Tja, het is wat het is. Dit werk is mijn lust en mijn leven. Als dat betekent dat ik wat minde roud wordt, dan is dat helaas maar zo :).
Jep. Elk verkeersvliegtuig kan gestart worden als je weet hoe dat moet. Er is geen contactslot, wachtwoord, etc.
Zit er ook geen slot op de buitendeuren dan?
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
pi_186524735
Als er iets op een vliegveld is gebeurd en het wordt geheel afgesloten, wie bepaald dan waar je naar moet uitwijken? Kunnen jullie dat zelf beslissen of hoe werkt dat? En moeten jullie dat dan zelf regelen met dat andere vliegveld of zorgt jullie bedrijf daarvoor??
  dinsdag 30 april 2019 @ 20:37:12 #242
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186524758
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 20:33 schreef vipergts het volgende:

[..]

Ik bedoelde ook niet dat je bestraft zou worden maar inderdaad iets van een rapport of een gesprek. Ik neem aan dat er iemand wil weten wat er gebeurd is als er zoiets gebeurd.
Klopt inderdaad. In dit geval een rapport. Harde landingen komen helaas vaker voor, de meeste piloten hebben het wel eens meegemaakt.

Vergelijk het met achteruit inparkeren. Na veel trainen gaat dat vlekkeloos, maar heel af en toe kan het gebeuren dat je toch op de stoep staat ;)
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 20:38:29 #243
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186524792
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 20:35 schreef G-Pier het volgende:
Ik ben zelf Gate Agent en heb soms een mini-briefing met de crew over de passagiers. Wat vind jij wat beter kan qua instappen en de werkwijze van grondpersoneel?
Ik ben erg tevreden hoor! Communicatie is inderdaad het belangrijkste, zodat processen goed op elkaar worden afgestemd
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 20:38:48 #244
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186524802
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 20:36 schreef Stoney3K het volgende:

[..]

Zit er ook geen slot op de buitendeuren dan?
Nope!
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 20:40:21 #245
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186524833
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 20:36 schreef soapie het volgende:
Als er iets op een vliegveld is gebeurd en het wordt geheel afgesloten, wie bepaald dan waar je naar moet uitwijken? Kunnen jullie dat zelf beslissen of hoe werkt dat? En moeten jullie dat dan zelf regelen met dat andere vliegveld of zorgt jullie bedrijf daarvoor??
Dat beslist de gezagvoerder. Wel is er een voorkeurslijst vanuit het bedrijf.

Verder regelen we dat zelf met de verkeersleiding, bedrijf regelt ondertussen dat er afhandeling klaar staat op de uitwijkluchthaven.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_186524869
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 20:40 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Dat beslist de gezagvoerder. Wel is er een voorkeurslijst vanuit het bedrijf.

Verder regelen we dat zelf met de verkeersleiding, bedrijf regelt ondertussen dat er afhandeling klaar staat op de uitwijkluchthaven.
Thnx voor je antwoord, dat lijkt me toch wel een gedoe...
  dinsdag 30 april 2019 @ 20:42:25 #247
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186524887
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 20:41 schreef soapie het volgende:

[..]

Thnx voor je antwoord, dat lijkt me toch wel een gedoe...
Kan soms best chaotisch zijn inderdaad :)
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 20:45:27 #248
429226 arvensis
Moeder x 3
pi_186524967
Hebben jullie wel altijd wifi (in de cockpit)? :+
Protège moi de mes désirs.
  dinsdag 30 april 2019 @ 20:46:10 #249
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186524981
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 april 2019 20:45 schreef D.U.M.A.N. het volgende:
Hebben jullie wel altijd wifi (in de cockpit)? :+
Helaas mogen we geen WiFi gebruiken in de cockpit :D
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 20:46:42 #250
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186524997
Ik ga nu voetbal kijken, stel gerust je vragen, ik kom er vanavond of morgenochtend op terug!
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_186525465
Zo je geeft veel en snel antwoorden, klasse! Hulde

1: wat is een grote misvattingen of misvattingen die het publiek heeft over piloten wat niet (helemaal) klopt?

2: heb jij iets wat het publiek over vliegen zou moeten weten, maar nauwelijks bekend is?
pi_186525921
Ik heb laatst voor het eerst een doorstart meegemaakt. Er was harde wind (25 m/s), veel turbulentie bij het landen en toen de landingsbaan in zicht was werd er weer opgestegen. Vervolgens omgevlogen en de landingsbaan van een andere kant benaderd. Vervolgens veilig en met minder turbulentie veilig geland.

Ik vraag me hierover een paar dingen af:
1. Hoe is zoiets als een doorstart voor de piloot? Ook in zekere zin spannend of toch meer routine? Misschien dat je dit uit eigen ervaring kan vertellen?

2. Hoe gaat een doorstart en de beslissing daartoe precies in zijn werk? Ik neem aan dat je erg snel moet handelen en beslissingen moet maken, kan je iets vertellen over wat er allemaal precies moet gebeuren om van landing snel over te schakelen naar weer opstijgen? Ik dacht iets met voldoende snelheid maken om op te kunnen stijgen? En hoe maak je zo snel beslissingen bij noodweer: bijvoorbeeld:
- een doorstart maken of toch proberen te landen, dus hoe weet je dat landen niet 'kan', is hier een strikte regulatie voor, of doen piloten dit op gevoel en kan het zijn dat onder dezelfde omstandigheden sommige piloten een doorstart maken en andere wel landen?
- omvliegen en nog een keer proberen of uitwijken naar een andere luchthaven? en, wat als er geen andere luchthaven in de buurt is?
  dinsdag 30 april 2019 @ 22:04:33 #253
277319 Tinos85
Gewoon lekker
pi_186527685
Stel je maakt een tussenlanding voor/door een passagier, worden de kosten dan verhaald op die passagier?

Ik kan me voorstellen dat er een verschil zit tussen een vervelende/agressieve passagier en een medisch noodgeval.
  dinsdag 30 april 2019 @ 22:23:57 #254
483602 pferdfahrer
UI door @Nine
pi_186528326
Hallo, leuk deze.

Ik vlieg best wel veel per jaar, maar ik ben nog steeds een enorme angsthaas en bij de eerste turbulentie zakt mn hart al weg.

Wat gebeurt er nu precies met turbulentie, kan je daardoor crashen en kan een vliegtuig landen als bijvoorbeeld 1 van de motoren is uitgevallen?

En hoe zit het als de vlam in een motor slaat, zit er een sprinkler systeem in om het vuur te doven?

Ps sorry als dit al was gevraagd, zoveel om door te scrollen.
  Moderator dinsdag 30 april 2019 @ 22:27:52 #255
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_186528450
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 april 2019 19:37 schreef VraagWatJeWil het volgende:


Overigens is er vrij specialistische medische apparatuur aan boord. Van verschillende infusen tot bloedsaturatiemeters en andere instrumenten waarvan ik de naam niet eens ken :D
Er is dus apparatuur aan boord waar jullie niet mee kunnen of mogen werken :D

Zie je veel "vaste klanten" binnen? Piet die vaak de vroege vlucht naar Wenen pakt ofzo? :)

Wat kun of mag je doen als een gezagvoerder een beslissing wil nemen waar jij van denkt "dit loopt verkeerd af" of dat het zeer risicovol is?
Kranplätze müssen verdichtet sein
  dinsdag 30 april 2019 @ 22:58:33 #256
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_186529446
Ben je voor Ajax? Zo ja, gefeliciteerd. :P

En wat als je nu met een Feyenoorder vliegt? Of worden die eruit geselecteerd?
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
  dinsdag 30 april 2019 @ 23:31:13 #257
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186530432
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 april 2019 21:01 schreef opgebaarde het volgende:
Zo je geeft veel en snel antwoorden, klasse! Hulde

1: wat is een grote misvattingen of misvattingen die het publiek heeft over piloten wat niet (helemaal) klopt?
Een van die misvattingen is dat het grootste deel van de landingen op de automaat gebeurt.
Of dat een copiloot er enkel zit om het landingsgestel te bedienen maar verder geen starts of landingen doet.

quote:
2: heb jij iets wat het publiek over vliegen zou moeten weten, maar nauwelijks bekend is?
Ook piloten hebben een hekel aan vertraging, we doen het echt niet expres :D
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 23:41:14 #258
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186530669
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 21:16 schreef esbes het volgende:
Ik heb laatst voor het eerst een doorstart meegemaakt. Er was harde wind (25 m/s), veel turbulentie bij het landen en toen de landingsbaan in zicht was werd er weer opgestegen. Vervolgens omgevlogen en de landingsbaan van een andere kant benaderd. Vervolgens veilig en met minder turbulentie veilig geland.

Ik vraag me hierover een paar dingen af:
1. Hoe is zoiets als een doorstart voor de piloot? Ook in zekere zin spannend of toch meer routine? Misschien dat je dit uit eigen ervaring kan vertellen?
Ik heb al menig doorstart gemaakt. En het is wat je zegt, routine. Die hele procedure voer je bijvoorbeeld minstens 2x uit in de simulator (zowel met 1 als 2 motoren.)

Het breekt wel even met het normale patroon, dus wat dat betreft is het ook wel een leuke manouvre.

quote:
2. Hoe gaat een doorstart en de beslissing daartoe precies in zijn werk? Ik neem aan dat je erg snel moet handelen en beslissingen moet maken, kan je iets vertellen over wat er allemaal precies moet gebeuren om van landing snel over te schakelen naar weer opstijgen? Ik dacht iets met voldoende snelheid maken om op te kunnen stijgen?
Ja, twee dingen zijn belangrijk: Je wil zo snel mogelijk hoogte maken, en je wilt vol vermogen gebruiken. Dus op het moment dat de beslissing wordt genomen gaan de gashendels naar voren en het stuur naar achter, vervolgens landingsgestel omhoog en de flaps een stapje omhoog.

quote:
En hoe maak je zo snel beslissingen bij noodweer: bijvoorbeeld:
- een doorstart maken of toch proberen te landen, dus hoe weet je dat landen niet 'kan', is hier een strikte regulatie voor, of doen piloten dit op gevoel en kan het zijn dat onder dezelfde omstandigheden sommige piloten een doorstart maken en andere wel landen?
Er zijn harde richtlijnen. Zo moet je tijdens het aanvliegen op uiterlijk 150 meter hoogte 'stabiel' zien. Dat houdt in: Landingsgestel naar beneden, de flaps in landingpositie, op de juiste snelheid, en de checklist gelezen. Als een of meer van die zaken niet in orde zijn moet er een doorstart gemaakt worden.
Daarnaast geldt ook: Zodra je niet meer overtuigd ben van een veilige landing moet je ook een doorstart maken. Die keuze kan zowel door gezagvoerder als copiloot gemaakt worden, ongeacht van wie er daadwerkelijk vliegt. En dat is een gevoelskwestie waar iedereen anders mee omgaat.

quote:
- omvliegen en nog een keer proberen of uitwijken naar een andere luchthaven? en, wat als er geen andere luchthaven in de buurt is?
Er is altijd brandstof aan boord om minstens 1 doorstart te maken en nog uit te wijken naar een andere luchthaven. Soms nemen we expres extra brandstof mee als we bijvoorbeeld slecht weer verwachten. Dan kunnen we vaker een doorstart maken.
Zodra je de brandstof onder het niveau dreigt te raken om je uitwijkveld te bereiken moet je een keuze maken: Blijf je het proberen op je oorspronkelijke bestemming of wijk je uit? Die keuze is heel erg afhankelijk van het weer, de reden van doorstart, etc.
Normaal gesproken wordt die keuze door beiden overlegd, maar wederom, de gezagvoerder heeft hier de verantwoordelijkheid voor de keuze.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 23:42:04 #259
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186530693
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 april 2019 22:04 schreef Tinos85 het volgende:
Stel je maakt een tussenlanding voor/door een passagier, worden de kosten dan verhaald op die passagier?

Ik kan me voorstellen dat er een verschil zit tussen een vervelende/agressieve passagier en een medisch noodgeval.
Ik weet niet zeker hoe dit zit. Ik heb wel eens gelezen dat dit geprobeerd is (bij ontoelaatbaar gedrag). Volgens mij staat het ook op de schriftelijke waarschuwing die aan boord kan worden uitgedeeld.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  Jaap van Dissel-award 2022 dinsdag 30 april 2019 @ 23:42:13 #260
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_186530698
1 van mijn vliegangsten is dat andere passagiers luchtziek worden en moeten kotsen.

Hoevaak maak je mee dat passagiers de boel onder kotsen?
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  dinsdag 30 april 2019 @ 23:44:56 #261
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186530764
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 april 2019 22:23 schreef pferdfahrer het volgende:
Hallo, leuk deze.

Ik vlieg best wel veel per jaar, maar ik ben nog steeds een enorme angsthaas en bij de eerste turbulentie zakt mn hart al weg.

Wat gebeurt er nu precies met turbulentie, kan je daardoor crashen en kan een vliegtuig landen als bijvoorbeeld 1 van de motoren is uitgevallen?

En hoe zit het als de vlam in een motor slaat, zit er een sprinkler systeem in om het vuur te doven?

Ps sorry als dit al was gevraagd, zoveel om door te scrollen.
Qua turbulentie: Licht tot gemiddeld is vooral irritant en oncomfortabel. Zwaardere turbulentie is gevaarlijk voor de inzittenden, zeker als je niet in je riem zit. Bij zware turbulentie moeten stewardessen ook gaan zitten bijvoorbeeld. Voor de structuur van het vliegtuig zelf kan het echter geen kwaad.

Een vliegtuig kan eigenlijk alles op 1 motor: Vliegen, hoogte houden, landen, een doorstart maken, etc. Dit wordt ook getrained en elk jaar moet je weer opnieuw examen afliggen en al deze handelingen strak uitvoeren.

Ja, een motor heeft een blussysteem!
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 23:45:15 #262
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_186530775
Kun je bij jouw maatschappij zelf een paar vrije dagen indelen en diensten uitzoeken?
Heb je ook aardig wat standbydiensten of valt dit mee en woon je dan redelijk in de buurt van de luchthaven of verder weg?
Hoe is de sfeer op nightstops en overlays? Doet iedereen gezellig samen wat? Ontstaan er groepjes? Doet iedereen z'n eigen ding een beetje of verschilt het gewoon?
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
  dinsdag 30 april 2019 @ 23:51:10 #263
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186530898
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 april 2019 22:27 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Er is dus apparatuur aan boord waar jullie niet mee kunnen of mogen werken :D
Absoluut! Wij hoeven gelukkig geen infuus aan te kunnen leggen etc. Dat is echt weggelegd voor de mensen die daarvoor een flinke opleiding hebben gehad.

quote:
Zie je veel "vaste klanten" binnen? Piet die vaak de vroege vlucht naar Wenen pakt ofzo? :)
Ik zelf niet, hoor wel vaak van de stewardessen dat ze mensen herkennen en omgekeerd. Sterk staaltje klantenbinding :)

quote:
Wat kun of mag je doen als een gezagvoerder een beslissing wil nemen waar jij van denkt "dit loopt verkeerd af" of dat het zeer risicovol is?
Goede vraag, en lastig te beantwoorden omdat het heel erg aan de situatie ligt.

In feite heeft de gezagvoerder het laatste woord. Wel is bij onze maatschappij een erg belangrijke waarde dat de copiloot ten aller tijde zich uit mag spreken.

Als er een beslissing wordt gemaakt door een gezagvoerder waar ik het niet mee eens ben kan ik dat aangeven en beargumenteren. Als hij toch bij zijn visie blijft, dan zit er in principe niks anders op voor mij dan hem te ondersteunen en zo goed mogelijk te ondersteunen in zijn keuze.

Het komt gelukkig eigenlijk nooit voor dat een gezagvoerder een vliegtuig in gevaar brengt en dan niet luistert naar zijn copiloot.

Om even een berucht incident aan te halen (Tenerife), als een copiloot uitspreekt dat hij twijfels heeft over de startklaring dan zal de gezagvoerder het altijd navragen bij de luchtverkeersleiding ipv gewoon door te zetten.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 23:52:07 #264
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186530930
quote:
19s.gif Op dinsdag 30 april 2019 22:58 schreef shiznuts het volgende:
Ben je voor Ajax? Zo ja, gefeliciteerd. :P

En wat als je nu met een Feyenoorder vliegt? Of worden die eruit geselecteerd?
Dankjewel!
Haha, ik kan gelukkig vrij makkelijk over mijn clubvoorkeur heenstappen. De meesten zijn ook wel blij voor Ajax, al wordt de 6-2 nog regelmatig aangehaald :P
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 23:52:58 #265
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186530953
quote:
6s.gif Op dinsdag 30 april 2019 23:42 schreef Nikonlover het volgende:
1 van mijn vliegangsten is dat andere passagiers luchtziek worden en moeten kotsen.

Hoevaak maak je mee dat passagiers de boel onder kotsen?
Ik krijg het niet altijd mee, daar hebben mijn collegas in de cabine vooral mee te maken. Maar na een turbulentie nadering zie ik regelmatig mensen kotszakjes inleveren als ik sta uit te zwaaien :D
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 23:56:22 #266
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186531041
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 23:45 schreef shiznuts het volgende:
Kun je bij jouw maatschappij zelf een paar vrije dagen indelen en diensten uitzoeken?
Ja, redelijk wat sturing op het rooster gelukkig (al lukt het ook regelmatig net niet helemaal zoals je wil, maar dat hoort wat mij betreft bij het beroep).

quote:
Heb je ook aardig wat standbydiensten of valt dit mee en woon je dan redelijk in de buurt van de luchthaven of verder weg?
Meestal 1 a 2 standby periodes per maand. Dan sta je 5 dagen achter elkaar reserve, 12u per dag. Dan kan je worden opgeroepen en dan heb je minimaal een uur om op je werk te komen. Ik woon meer dan dichtbij genoeg gelukkig :)

quote:
Hoe is de sfeer op nightstops en overlays? Doet iedereen gezellig samen wat? Ontstaan er groepjes? Doet iedereen z'n eigen ding een beetje of verschilt het gewoon?
Het verschilt enorm. Bij grote crews krijg je wel groepjes, maar vaak is het gros wel bij de crewborrel vlak na aankomst. Daarna splitst het vaak op, sommigen willen stappen, andere willen de dag erna een fietstoertje doen, etc. Voor elk wat wils en er is altijd wel iemand te porren om wat leuks te doen gelukkig :)
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 23:57:17 #267
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_186531056
:P ;) Haast middernacht, bedankt voor je aanwezigheid en 't antwoorden. Blue side up!
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
  dinsdag 30 april 2019 @ 23:58:51 #268
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_186531092
Eerlijk antwoorden: vind je het irritant of leuk als er mensen naar binnen koekeloeren als de deur nog openstaat (bij het boarden, of bij het verlaten van het vliegtuig)? En als ze allerlei vragen gaan stellen (zoals in dit topic)? >:)

Kijk je wel eens naar youtube video´s van collega´s, zoals Ask the Captain (Joe)? En naar "Full flight video from the cockpit"?

Heb je alle Air Crash Investigations gezien? :P
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  woensdag 1 mei 2019 @ 00:03:24 #269
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186531186
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 23:58 schreef flipsen het volgende:
Eerlijk antwoorden: vind je het irritant of leuk als er mensen naar binnen koekeloeren als de deur nog openstaat (bij het boarden, of bij het verlaten van het vliegtuig)? En als ze allerlei vragen gaan stellen (zoals in dit topic)? >:)
Ik vind dat oprecht heel gezellig! Het overgrote merendeel van de piloot vertellen ook graag over hun werk hoor :D Als je het leuk vind en je vraagt bij het uitstappen of je even mag kijken is dat echt nooit een probleem. Bij het instappen is het meestal wat te druk voor een praatje.

quote:
Kijk je wel eens naar youtube video´s van collega´s, zoals Ask the Captain (Joe)? En naar "Full flight video from the cockpit"?
Nee, niet zo veel. Wel kan ik altijd heel erg lachen om het kanaal van Captain Roger Victor, vooral vanwege de hoge herkenbaarheidsfactor

quote:
Heb je alle Air Crash Investigations gezien? :P
Zeker een groot aantal, maar omdat ik wat meer kennis heb lees ik meestal liever het echte rapport, wat vaak een stuk meer verdieping biedt. Wel vind ik dat soort onderzoeken heel erg interessant, ben daar een beetje een 'nerd' in als ik me vergelijk met collega's.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  woensdag 1 mei 2019 @ 00:04:36 #270
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186531209
quote:
14s.gif Op dinsdag 30 april 2019 23:57 schreef shiznuts het volgende:
:P ;) Haast middernacht, bedankt voor je aanwezigheid en 't antwoorden. Blue side up!
Zeker, graag gedaan!
Het is ondertussen bedtijd inderdaad, misschien dat ik morgenochtend nog wat zal beantwoorden.

Leuke vragen gezien in ieder geval, en blij dat ik op meerdere vlakken duidelijkheid heb kunnen bieden!
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  woensdag 1 mei 2019 @ 00:22:06 #271
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_186531529
Vroegah...toen we nog met propellervliegtuigen vlogen mocht je als kind naar voren komen in de openstaande pilotencabine en mocht je alles daar bekijken. Zijn er piloten die dat soort zaken zouden missen? Niet die absurde veiligheidsmaatregelen vanwege kapingen en andere zaken die nu spelen?
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_186531848
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 april 2019 19:23 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Die selectie vindt al bij het begin plaatst met psychologische onderzoeken. Verder inderdaad veel oefenen met startle & surprise, meerdere failures tegelijk, etc in de simulator. Wij hebben 4x per jaar simulatortraining waarvan 1 examen. Jep, als piloot moet je elk jaar opnieuw ‘afvliegen’ op je vliegtuigtype.

Misschien ook een goed idee om dat voor rijbewijzen in te voeren :D
Zal Groenlinks vast een puik idee vinden, dan wordt autorijden echt voor de elite.
pi_186533951
Mooi topic, superinteressant!

Dan ook maar een vraag: vind jij het ook zo zonde dat Nederlands enige vliegende Catalina (Karel Doorman) wordt verkocht? ;( En vlieg/zou je willen vliegen met zulke klassieke toestellen? :)

(als al gevraagd is, excuus, zal straks het topic structureel doorspitten :P )
-
pi_186534332
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2019 08:12 schreef Haushofer het volgende:
Mooi topic, superinteressant!

Dit ja, echt zo'n interessante VWJW!! En complimenten voor je uitgebreide antwoorden ^O^
Mijn vragen zijn al beantwoord trouwens :D
pi_186534647
Zou je iemand zonder enige ervaring als piloot door een landing heen kunnen praten, bijvoorbeeld wanneer alle piloten die vlogen een hartaanval hebben gehad?
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  woensdag 1 mei 2019 @ 09:28:32 #276
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186534681
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2019 00:22 schreef golfer het volgende:
Vroegah...toen we nog met propellervliegtuigen vlogen mocht je als kind naar voren komen in de openstaande pilotencabine en mocht je alles daar bekijken. Zijn er piloten die dat soort zaken zouden missen? Niet die absurde veiligheidsmaatregelen vanwege kapingen en andere zaken die nu spelen?
Ik heb dat tijdperk helaas niet meegemaakt, ben pas gaan vliegen ver na 9/11. Ik vind het enorm jammer.
Ik vind het altijd leuk als mensen interesse tonen en een kijkje komen nemen (voor en na de vlucht, uiteraard). Zo laten we mensen met vliegangst vaak even een praatje maken om ze gerust te stellen, of we zetten kinderen op de stoel om een fotootje te maken voor thuis.
Kleine moeite waar je mensen blij mee kan maken, en heel jammer dat dat tegenwoordig tijdens de vlucht zelf niet meer kan.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  woensdag 1 mei 2019 @ 09:33:34 #277
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186534738
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2019 08:12 schreef Haushofer het volgende:
Mooi topic, superinteressant!

Dan ook maar een vraag: vind jij het ook zo zonde dat Nederlands enige vliegende Catalina (Karel Doorman) wordt verkocht? ;( En vlieg/zou je willen vliegen met zulke klassieke toestellen? :)

(als al gevraagd is, excuus, zal straks het topic structureel doorspitten :P )
Dit was nog niet gevraagd hoor!

Ik ben zelf niet per se geinteresseerd in vliegen in klassieke vliegtuigen.

Wel vind ik het belachelijk hoe er met dit soort cultureel erfgoed wordt omgesprongen. Het is zo een belangrijk deel uit onze historie, en dan heb je een volledig operationeel (!!) vliegtuig uit die tijd, die actief rondvluchten maakt etc, en dan wordt dat gewoon weggegooid door de overheid.

Een tendens die je over de hele linie ziet overigens, niet alleen deze Catalina.

Schrale troost is dat hij in Amerika in goede handen is... maarja
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  woensdag 1 mei 2019 @ 09:36:06 #278
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186534784
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2019 09:25 schreef raptorix het volgende:
Zou je iemand zonder enige ervaring als piloot door een landing heen kunnen praten, bijvoorbeeld wanneer alle piloten die vlogen een hartaanval hebben gehad?
Als diegene weet hoe de radio werkt en ik in de verkeerstoren sta, ja, dan moet dat lukken. :Y

(Als diegene in 'mijn' vliegtuigtype vliegt uiteraard)
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  woensdag 1 mei 2019 @ 09:36:20 #279
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186534789
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2019 08:54 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Dit ja, echt zo'n interessante VWJW!! En complimenten voor je uitgebreide antwoorden ^O^
Mijn vragen zijn al beantwoord trouwens :D
Dankjewel, en ik doe het met plezier!
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  woensdag 1 mei 2019 @ 09:39:39 #280
80382 manny
30 is best veel
pi_186534836
Hoe loopt die hele klimaatverandering discussie binnen de luchtvaart ? Vliegen wordt vaak genoemd als 1 van "de veroorzakers"; hoe gaan jullie daar mee om ?
proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
pi_186534845
Is de scheiding tussen personeel net zo groot als in 'mijn' medische wereld?

Als arts/chirurg eet je niet met de verpleging bijvoorbeeld. Ik weet dat het ronduit ridicuul is, maar zo gaat het er wel aan toe.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 01-05-2019 09:40:12 ]
pi_186534905
Een teamgenoot op voetbal was piloot, hij had een speciale standby telefoon die dan bij mij in het doel lag, moet je nou vaak standby staan? Voor mijn werk heb ik het ook vaak moeten zijn maar ervaarde het vooral stressvol, vind je het zelf vervelend?
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  woensdag 1 mei 2019 @ 09:51:42 #283
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186535046
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2019 09:39 schreef manny het volgende:
Hoe loopt die hele klimaatverandering discussie binnen de luchtvaart ? Vliegen wordt vaak genoemd als 1 van "de veroorzakers"; hoe gaan jullie daar mee om ?
Klimaat is absoluut een heet hangijzer. Ik denk dat iedereen het er mee eens is dat het klimaat belangrijk is, en wij beseffen ons dat ook heel goed.

Zeker voor intercontinentaal reizen is er geen bruikbaar alternatief.
Op Europa zijn er meerdere opties, maar niets is zo snel en dus comfortabel als het vliegtuig. De vraag is dus hoog.

Wel moet je er op een verantwoordelijke manier mee omhoog als luchtvaartindustrie als geheel. Vliegen moet zuiniger worden, stiller. Gelukkig is dat iets waar vliegtuigfabrikanten heel erg veel geld in investeren tegenwoordig, voornamelijk dankzij de milieu-lobby en steeds strenger wordende eisen.

Ook in het operationele deel ('mijn domein', zegmaar ;)) zijn initiatieven. Zo wordt er nog steeds hard gewerkt aan een luchtruim waarin iedereen zoveel mogelijk direct van A naar B vliegt, in plaats van via de airways zoals nu het geval is (al mogen we tegenwoordig vaak al hee veel afsnijden tijdens de daadwerkelijke vlucht, dus het gaat vooruit).

Een ander initiatief is CDO (Continuous Descent Operations). Dit houdt kort gezegd in dat je descent zo geplanned wordt dat je vanaf kruishoogte in 1x naar beneden daalt met je gas zo goed als dicht. Bijna een glijvlucht naar de landingsbaan dus. Dat bespaart echt enorm veel uitstoot en geluidsoverlast.
Helaas is dat vaak toch onmogelijk door ander verkeer, maar het wordt steeds meer toegepast. Een verkeersleider geeft dan bijvoorbeeld aan 'descent when ready', en dan kunnen wij zelf bepalen wat het ideale punt is om te starten met de 'glijvlucht'.

Tl;dr: Als luchtvaartbranche zijn we ons bewust dat vliegen slecht is voor het klimaat, maar er is toch een zekere noodzaak. Binnen die noodzaak proberen we zo zuinig en efficient mogelijk te opereren.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  woensdag 1 mei 2019 @ 09:53:44 #284
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186535092
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2019 09:40 schreef J.Caesar het volgende:
Is de scheiding tussen personeel net zo groot als in 'mijn' medische wereld?

Als arts/chirurg eet je niet met de verpleging bijvoorbeeld. Ik weet dat het ronduit ridicuul is, maar zo gaat het er wel aan toe.
Jammer om te horen, ik denk dat juist wat meer mengen erg gezellig kan zijn en tot nieuwe inzichten kan leiden!

Nee, in de luchtvaart is dat eigenlijk bijna niet merkbaar. Althans, bij onze maatschappij.
Na de vlucht zitten we bijna allemaal door elkaar aan de crewborrel, en ook met activiteiten op bestemming is het een gemengd feestje.

Ook wel fijn hoor, want piloten zijn toch een beetje beroepsidioten, en we hebben die dag al 12u met elkaar in een hokje gezeten :D
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_186535125
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2019 09:53 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Jammer om te horen, ik denk dat juist wat meer mengen erg gezellig kan zijn en tot nieuwe inzichten kan leiden!

Nee, in de luchtvaart is dat eigenlijk bijna niet merkbaar. Althans, bij onze maatschappij.
Na de vlucht zitten we bijna allemaal door elkaar aan de crewborrel, en ook met activiteiten op bestemming is het een gemengd feestje.

Ook wel fijn hoor, want piloten zijn toch een beetje beroepsidioten, en we hebben die dag al 12u met elkaar in een hokje gezeten :D
Dat is met artsen niet anders :P
  woensdag 1 mei 2019 @ 09:56:26 #286
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186535144
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2019 09:43 schreef raptorix het volgende:
Een teamgenoot op voetbal was piloot, hij had een speciale standby telefoon die dan bij mij in het doel lag, moet je nou vaak standby staan? Voor mijn werk heb ik het ook vaak moeten zijn maar ervaarde het vooral stressvol, vind je het zelf vervelend?
Goed om te begrijpen is dat standby staan niet in je vrije tijd is. Het is ter vervanging van een normale reisopdracht.
Oftewel: als je die dag niet standby had gestaan dan was je uberhaupt gewoon aan het werk geweest.

Ik woon zelf dicht bij Schiphol, dus ik vind het altijd wel prima. Thuis lekker mijn ding doen terwijl de koffer en uniform klaar staan.

Enige is dat qua sociaal leven het wat lastiger plannen is. Maarja, ook dan geldt, als het gewoon een reis was geweest had ik ook niets kunnen plannen thuis ;)
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_186535159
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2019 09:56 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Goed om te begrijpen is dat standby staan niet in je vrije tijd is. Het is ter vervanging van een normale reisopdracht.
Oftewel: als je die dag niet standby had gestaan dan was je uberhaupt gewoon aan het werk geweest.

Ik woon zelf dicht bij Schiphol, dus ik vind het altijd wel prima. Thuis lekker mijn ding doen terwijl de koffer en uniform klaar staan.

Enige is dat qua sociaal leven het wat lastiger plannen is. Maarja, ook dan geldt, als het gewoon een reis was geweest had ik ook niets kunnen plannen thuis ;)
Ah dat is wel fijn!
In mijn geval was het vooral de laptop mee nemen, heb nog wel eens de dam tot dam loop gerent met mijn laptop op mijn rug :+
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  woensdag 1 mei 2019 @ 09:59:26 #288
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186535187
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2019 09:57 schreef raptorix het volgende:

[..]

Ah dat is wel fijn!
In mijn geval was het vooral de laptop mee nemen, heb nog wel eens de dam tot dam loop gerent met mijn laptop op mijn rug :+
Dat getuigt in ieder geval van motivatie :D
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  woensdag 1 mei 2019 @ 10:12:07 #289
380218 Dr.Jan-Itor
Knifewrench!
pi_186535422
Piloot worden is natuurlijk een jongensdroom, maar alles heeft een keerzijde natuurlijk. Wat viel je tijdens of vlak na je opleiding tegen aan het werk als piloot? Waar had je geen rekening mee gehouden of nooit aan gedacht?
"Two guys destroyed your bike with a crowbar and a bat. One of 'em wasn't me."
  woensdag 1 mei 2019 @ 10:18:10 #290
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186535550
quote:
1s.gif Op woensdag 1 mei 2019 10:12 schreef Dr.Jan-Itor het volgende:
Piloot worden is natuurlijk een jongensdroom, maar alles heeft een keerzijde natuurlijk. Wat viel je tijdens of vlak na je opleiding tegen aan het werk als piloot? Waar had je geen rekening mee gehouden of nooit aan gedacht?
Leuke vraag!

Wat mij enorm tegenviel waren de verschijnselen eromheen, vooral op de langere afstanden. Jetlag, nachten doorwerken, etc. Soms kwam ik thuis, even paar uur slapen in de middag, en vervolgens zit je heel de avond in een soort vervelende roes van moeheid, en kun je vervolgens niet meer slapen.

Daarnaast heb ik ook erg onderschat hoe vervelend veel weg zijn is met kinderen. Heimwee is een groot woord en wil niet al te sentimenteel gaan doen, maar in bed in het hotel is het wel heel saai en mis ik die twee kleintjes echt enorm. Gelukkig zijn er tegenwoordig zaken als facetime wat weer een hoop goed maakt 8-)

Dus qua vliegen zelf ben ik nog steeds erg content, zeker nu met Europese vluchten waar je veel meer te doen hebt dan op de lange afstanden. Het zijn de randzaken en privezaken waar ik eigenlijk nooit aan gedacht had als jonge knul :)
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  woensdag 1 mei 2019 @ 11:22:50 #291
469315 Kamelenteen
Lekkerste kont op FOK!
pi_186536706
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 april 2019 19:37 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Deze vraag is meest interessant op grotere vluchten. Stel je hangt boven de atlantische oceaan:

-Senior purser meldt het incident aan cockpit en gaat een arts aan boord zoeken
-Cockpit zet een conference call op met het bedrijf waar ook een bedrijfsarts wordt bijgeschakeld
-Cockpit gaat ondertussen alvast zoeken naar de dichtstbijzijnde uitwijkhavens, haalt daar weerberichten van op, zoekt op wat de medische voorzieningen zijn, etc.

Uiteindelijk komt er uit overleg tussen arts, cockpit, bedrijfsarts een keuze voort om door te gaan of uit te wijken naar een van de eerder bekeken velden.

De gezagvoerder is uiteindelijk verantwoordelijk voor die keuze, de specialisten hebben slechts een adviserende rol hierin.

Overigens is er vrij specialistische medische apparatuur aan boord. Van verschillende infusen tot bloedsaturatiemeters en andere instrumenten waarvan ik de naam niet eens ken :D
Hier was ik dus ook benieuwd naar. Mn neef is een paar maanden terug onwel geworden in het vliegtuig op weg naar huis. Bij terugkomst stonden de ambulances al klaar op het vliegveld, maar het heeft niet mogen baten :'(

Nu weet ik niet precies hoe/wat/waar, maar je vraagt je toch of ie niet toch te redden had geweest als er bijv. uitgeweken had kunnen worden. Mja, als je boven een grote oceaan zit is dat nogal lastig. Wel goed om te weten dat er dan ook op afstand medische hulp ingeroepen kan worden en dat er dus te allen tijde een bedrijfsarts kan worden gebeld. Ik neem aan dat de hoofdpurser die dan ook terplekke kan oproepen in geval van nood als er geen arts aanwezig is aan boord voor medisch advies?

En dan nog een vraag:
Wat verbruikt zo'n vliegtuig? Bedoel, op 1 liter kerosine, hoeveel meter kan daarop gevlogen worden?

En dan de volgende vraag:
Hoe snel verleer je het vliegen? Ik lees weleens dat piloten niet meer aan de slag komen omdat ze er een paar jaar uit zijn geweest tijdens de cirisis en dr brevet
pi_186536895
Geweldig topic ! Klinkt echt als een super gave carrière !

Luisteren jullie ook muziek in de cockpit ? En hoe werkt dat dan.. Bluetooth aan en spotify luisteren via je dash ?

En worden piloten ook gefouilleerd of kunnen jullie gewoon door ?
Ik was hier...
  woensdag 1 mei 2019 @ 11:39:15 #293
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186537007
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2019 11:22 schreef Kamelenteen het volgende:

[..]

Hier was ik dus ook benieuwd naar. Mn neef is een paar maanden terug onwel geworden in het vliegtuig op weg naar huis. Bij terugkomst stonden de ambulances al klaar op het vliegveld, maar het heeft niet mogen baten :'(
Gecondoleerd ;(

quote:
Nu weet ik niet precies hoe/wat/waar, maar je vraagt je toch of ie niet toch te redden had geweest als er bijv. uitgeweken had kunnen worden. Mja, als je boven een grote oceaan zit is dat nogal lastig.
Dat is altijd een afweging van de situatie. Uiteraard staat een mensenleven ook bij ons boven de (financiele) lasten die een uitwijk met zich meebrengt.
Het is echter wel zo dat het zomaar zo kan zijn dat we 2 tot 3 uur vliegen van een vliegveld afzitten, zoals boven de atlantische oceaan. Ook hebben wij een overzicht van alle vliegvelden met een indicatie van de medische voorzieningen, want lang niet elke uitwijkbestemming heeft adequate medische voorzieningen. Dan kan het soms dus lonen om 20 minuten verder te vliegen naar een uitwijk die meer te bieden heeft.
Er zijn dus heel veel factoren die een rol spelen in die keuze, maar ik kan je verzekeren dat financiele overwegingen op de laatste plaats staan. Wat dat betreft is het ook goed dat de gezagvoerder degene is die dit soort besluiten neemt ipv een bedrijf.

quote:
Wel goed om te weten dat er dan ook op afstand medische hulp ingeroepen kan worden en dat er dus te allen tijde een bedrijfsarts kan worden gebeld. Ik neem aan dat de hoofdpurser die dan ook terplekke kan oproepen in geval van nood als er geen arts aanwezig is aan boord voor medisch advies?
Dit zijn conference calls die via sattelieten gaan, en die kunnen enkel in de cockpit gehouden worden. Vanuit de cockpit kunnen zaken wel doorgebeld worden naar de cabinebemanning en vice versa.

quote:
En dan nog een vraag:
Wat verbruikt zo'n vliegtuig? Bedoel, op 1 liter kerosine, hoeveel meter kan daarop gevlogen worden?
Dit is niet zomaar te beantwoorden, want het is heel erg afhankelijk van de wind, vlieghoogte, snelheid, en uiteraard vliegtuigtype.

Om toch een beeld te schetsen: Een 777-300 gebruik op een vlucht van 11 uur ongeveer 100.000 kilo aan brandstof.

quote:
En dan de volgende vraag:
Hoe snel verleer je het vliegen? Ik lees weleens dat piloten niet meer aan de slag komen omdat ze er een paar jaar uit zijn geweest tijdens de cirisis en dr brevet
Het grootste probleem zit hem erin als je direct na je opleiding stil komt te staan. Vergelijk het met autorijden, het belangrijkste is dat je direct na het halen van je rijbewijs gaat rijden om ervaring op te doen.
Als je dan later een paar jaar niet rijdt zal het weer even wennen zijn, maar pak je het redelijk snel weer op. Voor vliegen is dat hetzelfde.

Belangrijk is dus om in zo een situatie veel simulator te blijven vliegen, maar dat is helaas vrij prijzig.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  woensdag 1 mei 2019 @ 11:42:22 #294
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186537058
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2019 11:31 schreef Nismo91 het volgende:
Geweldig topic ! Klinkt echt als een super gave carrière !
Ik ben erg gelukkig mee inderdaad!

quote:
Luisteren jullie ook muziek in de cockpit ? En hoe werkt dat dan.. Bluetooth aan en spotify luisteren via je dash ?
We hebben soms tijdens het instappen een speakertje aan voor wat achtergrondmuziek tijdens het klaar maken van de cockpit, maar zodra er gewerkt en gecommuniceerd moet worden met de verkeersleiding etc gaat die uit :)

quote:
En worden piloten ook gefouilleerd of kunnen jullie gewoon door ?
Ook wij worden gecontroleerd! Vaak zijn de regels wel iets soepeler op het gebied van vloeistoffen etc.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_186538025
Wat fijn, dit kijkje in de cockpit! Heb het hele topic in één teug doorgelezen. THANKS (en succes bij het verdere verloop van je carrière!).
pi_186538053
Geen idee of het al gevraagd was, tijd terug had een piloot zelfmoord gepleegd door tegen een berg aan te vliegen. De copiloot was even naar de wc geloof ik en kon de cockpit niet meer in vanwege veiligheidsmaatregelen naar aanleiding van 9/11.

Is naar aanleiding van dat nog iets aangepast in de luchtvaart zodat nooit een (co)piloot buiten gesloten kan worden?
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  woensdag 1 mei 2019 @ 12:31:56 #297
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186538110
quote:
5s.gif Op woensdag 1 mei 2019 12:29 schreef vosss het volgende:
Geen idee of het al gevraagd was, tijd terug had een piloot zelfmoord gepleegd door tegen een berg aan te vliegen. De copiloot was even naar de wc geloof ik en kon de cockpit niet meer in vanwege veiligheidsmaatregelen naar aanleiding van 9/11.

Is naar aanleiding van dat nog iets aangepast in de luchtvaart zodat nooit een (co)piloot buiten gesloten kan worden?
Dit is inderdaad al voorbij gekomen, zal hem hier ook even plaatsen :)

quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 16:13 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Er is een tijd lang een twee-personen-in-de-cockpitregel geweest, maar die is ook weer teruggedraaid. Het was een beetje aan paniekmaatregel waar verder niet over na is gedacht. Logistiek was het lastig en je introduceert wellicht weer een nieuw risico. (Wat als die stewardess kwaad wil en de andere piloot in zijn stoel wurgt?).

Er is veel over gesproken op hoog niveau, maar de consensus was in grote lijnen: Als je de piloten niet meer vertrouwt, is de betere oplossing om helemaal niet meer te vliegen.

Volgens mij zijn er nog wel airlines met deze policy, maar hij is niet meer verplicht vanuit de autoriteiten.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_186538231
Dus er kan nog steeds iemand buiten gesloten worden? Begrijp ik dat goed?
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_186538292
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2019 09:33 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Dit was nog niet gevraagd hoor!

Ik ben zelf niet per se geinteresseerd in vliegen in klassieke vliegtuigen.

Wel vind ik het belachelijk hoe er met dit soort cultureel erfgoed wordt omgesprongen. Het is zo een belangrijk deel uit onze historie, en dan heb je een volledig operationeel (!!) vliegtuig uit die tijd, die actief rondvluchten maakt etc, en dan wordt dat gewoon weggegooid door de overheid.

Een tendens die je over de hele linie ziet overigens, niet alleen deze Catalina.

Schrale troost is dat hij in Amerika in goede handen is... maarja
Ja, het is onbegrijpelijk hoe tientallen miljoenen aan kunst kan worden uitgegeven terwijl dit toestel met een fractie daarvan hier gehouden kan worden. Ik zat in de vlucht voordat-ie z'n neuslanding maakte; verschillende splash&goes gemaakt en meegekeken met de piloten in de cockpit. Fantastisch en daarom zonde dat 'we' het toestel zo kwijtraken.
-
pi_186538563
Slot
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')