Jazeker. Ook tijdens de kruisvlucht moeten er twee piloten het vliegtuig besturen. Op de langere afstanden (~ 9u+) zijn er drie piloten aanwezig, en kan er dus afgewisseld worden. Op sommige bestemingen wordt er zelfs met 4 piloten gevlogen. Er is een rustruimte in het vliegtuig met platte bedden waar geslapen of ontspannen kan worden. Het cabinepersoneel heeft ook zo een ruimte.quote:Op dinsdag 30 april 2019 10:13 schreef Bosbeetle het volgende:
Hoe werkt dat eigenlijk op die lange afstanden, als je 8+ uur vliegt? Wissel je dan af? Kun je een uiltje knappen tussendoor?
Beide is mogelijkquote:Andere vraag krijgen jullie hetzelfde voedsel als de mensen in het vliegtuig of neem je je broodtrommeltje mee
Vermoeidheid is een van de hete hangijzers in de luchtvaart. Zeker op de lange afstanden, waar je vaak door de nacht heenwerkt en last hebt van jetlags.quote:Op dinsdag 30 april 2019 10:20 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Inhakend op de post boven mij: op de lange afstanden, ben je al eens ingedut voordat je pauze begon? Of heb je het ooit gezien bij collega's?
Nee, ik ben wel meerdere keren uitgeweken vanwege een medisch incident.quote:Op dinsdag 30 april 2019 10:24 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Wat leuk! Ben gek op vliegen.
Heb je al eens een noodlanding gemaakt? Of een landing die maar net goed ging?
Wat vind/vond je het vervelendste vliegveld/landingsbaan kwa landen?quote:Op dinsdag 30 april 2019 10:29 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Nee, ik ben wel meerdere keren uitgeweken vanwege een medisch incident.
Qua landingen, ik heb wel eens op lage hoogte een doorstart gemaakt vanwege een harde windstoot, maar dicht bij een ongeval ben ik gelukkig nooit geweest.
Dit ligt voor een groot deel aan de situatie.quote:Op dinsdag 30 april 2019 10:24 schreef Frozen-assassin het volgende:
Is er wel hele tijd opperste concentratie met automatische piloot tegenwoordig? Ben je echt hele vlucht bezig met sensoren, besturing oid of alleen bij het opstijgen en landen?
In principe zijn ze allemaal redelijk 'eender'.quote:Op dinsdag 30 april 2019 10:32 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Wat vind/vond je het vervelendste vliegveld/landingsbaan kwa landen?
Last hebben we er zeker van, en we vinden het net zo irritant als de passagiersquote:Op dinsdag 30 april 2019 10:33 schreef Flamarande het volgende:
Heb je zelf ook last van turbulentie en schrik je nog als je in zo’n luchtzak komt
Neequote:
Nee, daar heb ik eigenlijk nooit zo een last van. Het zou te maken kunnen hebben met het feit dat de airconditioning op een wat lager vermogen draait. Dit kan komen omdat er vaak al een motor af wordt geschakeld na de landing, en de airconditioning haalt zijn lucht uit de motoren.quote:Op dinsdag 30 april 2019 10:51 schreef Posergoth6667 het volgende:
Word het net als in de cabine, ook in de kokpit heel heet na het landen? Het valt mij heel erg op dat na het landen de temperatuur gigantisch snel stijgt, ook als het buiten vriest. Word soms (gok ik) een graad of 30.
Ik zou het zelf nooit doen, maar heb er ook niks tegenquote:Wat vind je van mensen die klappen?
Op dit moment Embraer 175/190.quote:
Ik heb het zelf 1x aan de hand gehad op een vlucht. Man was dronken, vervelend naar de cabinebemanning. De gezagvoerder is met hem gaan praten, toen bond hij weer in.quote:Op dinsdag 30 april 2019 11:17 schreef Paxlie het volgende:
Heb je wel eens vervelende passagiers laten verwijderen uit het vliegtuig?
In alle eerlijkheid is er nooit een echt angstig moment geweest voor mij. Uiteraard gaan er wel eens dingen stuk of worden er fouten gemaakt wat je wat dichter bij je veiligheidsmarges brengt.quote:Op dinsdag 30 april 2019 11:22 schreef FireFox1 het volgende:
Wat is het meest angstige moment dat je in een cockpit heb meegemaakt?
Ik heb er bewust voor gekozen om de naam van mijn werkgever niet te noemen, omdat ik hier op eigen titel spreek als verkeersvlieger en mijn ervaringen als verkeersvlieger, en niet namens het bedrijf. Heb dan ook meerdere werkgevers in de luchtvaart gehad.quote:
Logische reden waarom de temperatuur zo snel stijgt, dank je voor de informatie.quote:Op dinsdag 30 april 2019 10:58 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Nee, daar heb ik eigenlijk nooit zo een last van. Het zou te maken kunnen hebben met het feit dat de airconditioning op een wat lager vermogen draait. Dit kan komen omdat er vaak al een motor af wordt geschakeld na de landing, en de airconditioning haalt zijn lucht uit de motoren.
Je zit dan toch redelijk dicht op elkaar, met minder airconditioning, dus dat zou een stijgende temperatuur kunnen verklaren.
Hoe het technisch precies zit verschilt overigens per vliegtuig.
[..]
Ik zou het zelf nooit doen, maar heb er ook niks tegenWaarschijnlijk is het voor een aantal mensen ook gewoon emotie en opluchting, en niet zozeer een applaus voor de piloten. Een groot deel van de passagiers heeft (een lichte vorm van) vliegangst.
Luchtvaart is wat dat betreft inderdaad een raar wereldje. Je werkt steeds met andere collega's, je zit een aantal dagen met elkaar 'opgescheept' en gaat op lange afstanden ook leuke activiteiten doen op je bestemming, je slaapt in hetzelfde hotel, etc.quote:Op dinsdag 30 april 2019 11:31 schreef zaktak het volgende:
Ben je weleens versierd door een stewardess en klopt het dat er in de piloten/stewardessenwereld echt zoveel wordt vreemdgegaan?
Jazeker! Wel zitten hier veel striktere limieten aan dan bij een normale landing (qua windsterkte, landingsysteem van het vliegveld, etc). Het wordt door ons eigenlijk alleen gebruikt als er te weinig zicht is om zelf te landen. Dat zijn minder dan 1% van de landingen.quote:Op dinsdag 30 april 2019 11:31 schreef Posergoth6667 het volgende:
kun je landen op de automatische piloot?
Neequote:Op dumpert werd eerst veel gesproken over turboflaps. Bestaat dat werkelijk?
Vind je dan niet dat alcohol bijvoorbeeld verboden zou moeten worden aan boord? Uiteraard gaat het om een kleine groep die overlast oplevert maar voor het gemak?quote:Op dinsdag 30 april 2019 11:23 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Ik heb het zelf 1x aan de hand gehad op een vlucht. Man was dronken, vervelend naar de cabinebemanning. De gezagvoerder is met hem gaan praten, toen bond hij weer in.
Tijdens het de pushback en het veiligheidsfilmpje kregen we een belletje uit de cabine dat hij weer was opgestaan en niet meer wilde gaan zitten.
Gezagvoerder is toen direct teruggekeerd naar de gate, en de passagier is van boord meegenomen door de marechaussee. Geen idee hoe dat verder is afgelopen
Verder wel vaker vervelende passagiers gehad maar nadat ze toegesproken zijn door cockpitbemanning en een officiele schriftelijke waarschuwing hebben gehad (die ziet er redelijk indrukwekkend uit), kiezen ze meestal eieren voor hun geld. Er is bijna altijd alcohol in het spel.
Nee, eigenlijk integendeel.quote:Op dinsdag 30 april 2019 11:40 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Vind je dan niet dat alcohol bijvoorbeeld verboden zou moeten worden aan boord? Uiteraard gaat het om een kleine groep die overlast oplevert maar voor het gemak?
Ik kom zelf met de auto, en als ik geen koffer nodig heb met de trein. Dan heb ik eigenlijk altijd een burgerjas over mijn uniform, juist omdat ik dan geen zin heb in smalltalk over vliegenquote:Op dinsdag 30 april 2019 11:43 schreef wuuht het volgende:
Draag je expres al je uniform voordat je op het vliegveld bent omdat je er mee wilt pochen dat je piloot bent? (Zelfs zie ik ze wel eens in het OV richting Schiphol)
Wettelijk gezien mag je doorwerken tot 65 jaar als piloot. Meestal hebben maatschappijen lagere pensioenleeftijden ivm een gezonde doorstroom van functies binnen het bedrijf.quote:Op dinsdag 30 april 2019 11:51 schreef golfer het volgende:
Is de verplichte pensioenleeftijd voor piloten nog steeds 58 jaar?
En zo ja, ga je daarna elders bijklussen?
Deze had ik niet verwachtquote:
Redelijk om het even. Wel is een klein vliegtuig een stuk gevoeliger voor wind en thermiek, zeker op lagere hoogte tijdens het landen.quote:Op dinsdag 30 april 2019 11:58 schreef Bosbeetle het volgende:
Is het lastiger om een groot of een klein vliegtuig te besturen?
Gelukkig maarquote:Op dinsdag 30 april 2019 10:29 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Nee, ik ben wel meerdere keren uitgeweken vanwege een medisch incident.
Qua landingen, ik heb wel eens op lage hoogte een doorstart gemaakt vanwege een harde windstoot, maar dicht bij een ongeval ben ik gelukkig nooit geweest.
Dat begrijp ik, maar embraer vliegen in Nederland is voor mij wel duidelijk waar je voor vliegtquote:Op dinsdag 30 april 2019 11:30 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Ik heb er bewust voor gekozen om de naam van mijn werkgever niet te noemen, omdat ik hier op eigen titel spreek als verkeersvlieger en mijn ervaringen als verkeersvlieger, en niet namens het bedrijf. Heb dan ook meerdere werkgevers in de luchtvaart gehad.
Dat gezegd hebbende, waarschijnlijk is uit sommige antwoorden af te leiden waar ik nu werk of waar ik gewerkt hebt. Welke maatschappijen dat zijn laat ik verder in het midden
Jep!quote:
De-icing is echt een noodzakelijk kwaad, geen piloot die erop zit te wachten. En op Schiphol kan het soms flink lang duren inderdaad , zeker rond een vertrekpiek als iedereen gede-iced moet worden.quote:Op dinsdag 30 april 2019 12:02 schreef C.L.Werner het volgende:
Wat vind je van de-cing? Duurt dat altijd zo lang?
Ik heb geen ervaring met F-35, maar ik verwacht het niet. Sowieso niet moeiteloos, en al helemaal niet veiligquote:Op dinsdag 30 april 2019 12:08 schreef FireFox1 het volgende:
Zou jij in een F-35 kunnen plaatsnemen en binnen 10 minuten de kist moeiteloos in de lucht krijgen?
Ik ben erg gecharmeerd van Azie, in het bijzonder Kuala Lumpur, Singapore, Bangkok, etc.quote:
voor vakantie of vlucht? En favoriete airport?quote:Op dinsdag 30 april 2019 12:11 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Ik ben erg gecharmeerd van Azie, in het bijzonder Kuala Lumpur, Singapore, Bangkok, etc.
Op Europa in de zomer het liefst Italie
Nee, ik zelf ben daar niet voor gekwalificeerd. Het is ook echt een heel andere landing dan gebruikelijk, dat heb je goed opgemerktquote:Op dinsdag 30 april 2019 12:12 schreef zlotka het volgende:
Zie dat je E175/E190 vliegt. Ben je ook gecertificeerd voor LCY? Ben daar laatst heen gevlogen en merkte toch wel, vooral met opstijgen, dat dit even wat anders is dan een normale start of landing. Misschien is dit voor een piloot wel gewoon hetzelfde maar ben eigenlijk wel benieuwd.
Tussen de 1 en 5 vluchten per dag. In principe werk je zoveel mogelijk met dezelfde crew (planningstechnisch is dat ook het makkelijkste).quote:Verder: hoeveel vluchten maak je gemiddeld per dag? Is het zo dat met Europese vluchten een vliegtuig een vaste crew heeft voor een dag? Dat je bijvoorbeeld 's ochtends vertrekt vanaf Schiphol en via Londen, Berlijn, Parijs en Copenhagen weer landt op Schiphol, of wissel je tussendoor van vliegtuig?
Grootste vliegtuig: 777-300quote:Op dinsdag 30 april 2019 12:12 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Wat is het grootste vliegtuig waarin je weleens gevlogen hebt?
Is het nog steeds zo moeilijk om aan een baan te komen?
Ik ben zelf 27, en verwacht volgend jaar gezagvoerder te kunnen worden. Dit is echter enorm afhankelijk van de prestaties van het bedrijf.quote:Op dinsdag 30 april 2019 12:15 schreef golfer het volgende:
Hoe oud/jong ben jij en wanneer verwacht jij van co-piloot gezagvoerder te worden?
Kun je zelf aangeven als je die certificering wel zou willen halen? Een soort van zelfontwikkeling zeg maarquote:Op dinsdag 30 april 2019 12:17 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Nee, ik zelf ben daar niet voor gekwalificeerd. Het is ook echt een heel andere landing dan gebruikelijk, dat heb je goed opgemerkt. Er gaat simulator- en route-training aan vooraf.
Voornaamste verschil is dat je enorm stijl op de baan afvliegt. Normaal is een 3 graden pad naar de baan, daar is het een 5.5 graden pad. Daar moet je echt even aan wennen en mee om leren gaan
[..]
Tussen de 1 en 5 vluchten per dag. In principe werk je zoveel mogelijk met dezelfde crew (planningstechnisch is dat ook het makkelijkste).
Overigens leuk weetje, ook binnen Europa zijn we meerdere dagen van huis en slapen we in hotels.
Vlucht. Ik heb zelf nu jonge kinderen, en die hebben daar niet zoveel aan. We gaan nu zelf heel burgerlijk naar vakantieparkenquote:Op dinsdag 30 april 2019 12:17 schreef Flamarande het volgende:
[..]
voor vakantie of vlucht? En favoriete airport?
Nee, wel gebruik ik tijdens omscholingen (opleiding voor een ander vliegtuigtype) vaak een simulator op mijn computer, puur om de procedures te oefenen. Dat is gewoon Flight Simulator X met een addon voor dat vliegtuigtype.quote:Op dinsdag 30 april 2019 12:21 schreef FireFox1 het volgende:
Heb je thuis ook een soort van simulator staan?
Ja, je wordt gevraagd. Ik had indertijd mijn twijfels over drukkere schema's dus heb even overgeslagen. Overigens mogen alleen de gezagvoerders de landing doen op LCY.quote:Op dinsdag 30 april 2019 12:21 schreef zlotka het volgende:
[..]
Kun je zelf aangeven als je die certificering wel zou willen halen? Een soort van zelfontwikkeling zeg maar![]()
Dat je ook binnen Europa in hotels overnacht lijkt me niet zo gek, vooral niet als je wat latere vluchten hebt. Wordt er gezorgd voor goede, luxe hotels? Ik heb wel eens in bepaalde hotels gezeten waar alleen maar piloten binnen kwamen, zou wel een soort deal zijn voor maatschappijen
Netto krijg ik 4.200 euro op mijn rekening. Ook is er een vergoeding voor het verblijf op de route, om bijvoorbeeld van uit eten te gaan.quote:
Ik moet iets meer dan een uur van tevoren aanmelden op de luchthaven. Dan heb ik de tijd om samen met mijn collega het vliegplan te bekijken, bijzonderheden door te nemen, etc. Een half uur van tevoren zijn we bij het vliegtuig.quote:Op dinsdag 30 april 2019 12:25 schreef fespo het volgende:
als je om bv. 14:00 uur moet vliegen, hoe laat arriveer je dan op het vliegveld?
en neem je een extra ruime marge voor reistijd om niet te laat te komen?
hoe ziet je werkrooster eruit? (hoeveel uur werk je bv. per week/maand)
Jammer is dat wel,quote:Op dinsdag 30 april 2019 12:19 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Grootste vliegtuig: 777-300
Het is tegenwoordig beter te doen dan enkele jaren geleden, maar als piloot zonder ervaring heb je het nog steeds wel lastig geloof ik. Er dreigt wel een tekort aan ervaren piloten.
Ik hoor verhalen dat piloten soms zelfs moeten betalen om te mogen vliegen. Klopt dat TS?quote:Op dinsdag 30 april 2019 12:27 schreef dagobertE6 het volgende:
Zou je iemand aanraden piloot te worden? Hoor dat de markt erg krap is en de schuld een ton.
Het ligt er een beetje aan. Tegenwoordig zijn er best goede deals met een soort van baangarantie.quote:Op dinsdag 30 april 2019 12:27 schreef dagobertE6 het volgende:
Zou je iemand aanraden piloot te worden? Hoor dat de markt erg krap is en de schuld een ton.
Ik heb zelf niet voor Ryanair gevlogen, maar ik kan me niet voorstellen dat het echt onveilig is. Ze voldoen ook gewoon aan de wet.quote:Op dinsdag 30 april 2019 12:30 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Jammer is dat wel,
Mijn man wilde piloot worden maar heeft het niet doorgezet vanwege de grote kans op geen werk en wel een gigantische studieschuld. Wringt nog steeds ergens bij hem haha.
Weten jullie of het waar is dat een maatschappij met Ryanair meer risico's nemen dan zeg een andere prijsvechter als transavia? Ik kan het mij ergens niet voorstellen. Maar je hoort zoveel over die maatschappij
Ja, dat speelde zeker enkele jaren geleden. Dan krijg je minimumloon, maar moest je wel je eigen opleiding betalen voor het vliegtuigtype bij die maatschappij. Dat kreeg je vervolgens bijna niet terugverdiend.quote:Op dinsdag 30 april 2019 12:31 schreef vosss het volgende:
[..]
Ik hoor verhalen dat piloten soms zelfs moeten betalen om te mogen vliegen. Klopt dat TS?
Ik heb het zelf nog niet meegemaakt. De marges zijn zo enorm groot, dat ook bijna-ongelukken erg zeldzaam zijn.quote:Op dinsdag 30 april 2019 12:34 schreef kree het volgende:
hoevaak is het voorgekomen dat er bijna ongelukken waren?
Wat is De-icing?quote:Op dinsdag 30 april 2019 12:05 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
De-icing is echt een noodzakelijk kwaad, geen piloot die erop zit te wachten. En op Schiphol kan het soms flink lang duren inderdaad , zeker rond een vertrekpiek als iedereen gede-iced moet worden.
Een verkeersvliegtuig heeft geen contactslotquote:Op dinsdag 30 april 2019 12:36 schreef Coelho het volgende:
Heb je de contactsleutel van je kist gewoon aan je sleutelbos, of draag je die los?
Wind heeft echt een enorm effect op vluchtduur. Voornamelijk omdat het anders is dan mee- of tegenwind op je fiets of met de auto.quote:Waarom heeft dezelfde vlucht (dus incl. aanvliegroutes), de ene keer een significant langere duur dan de andere keer? En dan heb ik het niet over de straalstroom van West naar Oost over de oceaan
Vertrektijden zijn gebaseerd op de tijd de we de handrem eraf halen om teruggedrukt te worden. Aankomsttijden zijn gebaseerd op de tijd dat we geaprkeerd zijn en de handrem er weer opzetten.quote:Waarom lukt het bijna nooit om op tijd te vertrekken? Als passagier verwacht ik bij een departure time van 12:00 uur dat we uiterlijk 12:05 met de wielen los zijn, maar in de praktijk is dat eerder grote uitzondering dan regel.
Boeing (maar, ik heb nog nooit Airbus gevlogen, en mensen die dat wel hebben gedaan zijn altijd erg enthousiastquote:
De Boeing 737 heeft dit. Dit zijn de trimwielen.quote:En in sommige cockpit filmpjes (volgens mij airbus?) zie je van die wielen die meedraaien aan weerszijden naast de throttle. Wat doen die dingen? Waarom draaien ze?
Nee, eigenlijk niet. Volgens mij moet je daar ook erg flexibel zijn qua stationeringen en kan je op korte termijn worden opgeroepen, en is dus niet handig met een gezin.quote:Ooit van die vip jets overwogen?
Haha, daar komen we meestal wel uit, en anders spreekt de gezagvoerder zijn veto wel uitquote:Heb je wel eens ruzie omdat je collega de lekkerdere maaltijd heeft, omdat jullie dus niet allebei t zelfde mogen eten toch?
Leuke vraag! Maar nee, dit is geen vereiste.quote:Op dinsdag 30 april 2019 12:51 schreef FranticDJ het volgende:
Moeten jullie kunnen navigeren op zon en sterren?
Neequote:Heb je een verrekijker in de cockpit :p?
Ja vooral dat laatste is de reden dat wij nooit met Ryanair vliegen. Als er van Eindhoven alleen Ryanair naar een bestemming vliegt wijken wij uit naar Schipholquote:Op dinsdag 30 april 2019 12:36 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Ik heb zelf niet voor Ryanair gevlogen, maar ik kan me niet voorstellen dat het echt onveilig is. Ze voldoen ook gewoon aan de wet.
Wel houdt Ryanair er in mijn ogen een wat aparte ethiek op na als werkgever, maarja, dat is hun businessmodel.
Dat siert je!quote:Op dinsdag 30 april 2019 12:58 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Ja vooral dat laatste is de reden dat wij nooit met Ryanair vliegen. Als er van Eindhoven alleen Ryanair naar een bestemming vliegt wijken wij uit naar SchipholMaar gelukkig tegenwoordig meer keuze aan maatschappijen op Eindhoven
Gefeliciteerd! Erg knap dat je toch bent gaan vliegen, het vergroot je wereld enormquote:Op dinsdag 30 april 2019 13:01 schreef GibsonLesPaul88 het volgende:
Ik heb laatst voor het eerst gevlogen ( vliegangst maar wel overwonnen)
Dit zit niet tussen je oren, goed opgemerktquote:En dat voelde na het stijgen aan alsof hij daarna wat hoogte minderde, toen weer verder steeg
weer iets minderde en toen weer steeg. Zit dat gevoel tussen mijn oren of heeft dit met een patroon te maken om een botsing met een ander vliegtuig te voorkomen, door bijv niet op een andermans vliegroute te 'hangen' ?
Jazeker, die zijn er. Sterker nog, KLM heeft dit jaar dermate veel piloten nodig dat de KLM Flight Academy niet genoeg levert. Dus KLM neemt ook extern aan (op het moment niet meer, ze hebben genoeg kandidaten, maar het kan dus wel).quote:Op dinsdag 30 april 2019 13:16 schreef irenetjeuh het volgende:
Mijn vriend wordt momenteel ook opgeleid tot piloot (maar in het buitenland, want hij is niet Nederlands). Weet je of er maatschappijen zijn die net afgestudeerde piloten aannemen, die zijn opgeleid bij een andere vliegschool dan waarbij zij deals hebben?
KLM heeft volgens mij hun eigen Flight Academy, dus betwijfel dat zij piloten van andere vliegscholen aannemen. Daarnaast volgt mijn vriend zijn opleiding over de grens.
Bologna (en daar ben ik dan welgeteld een half uurquote:
Ik heb gehoord dat piloten liever intercontinentaal vliegen dan KLC of Europa. Hoe zie jij dat? Heeft dat te maken met de vergoedingen?quote:Op dinsdag 30 april 2019 13:24 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Bologna (en daar ben ik dan welgeteld een half uur)
Eerstvolgende bestemming in hotel is Stavanger.
ICA (intercontinentaal) is wat 'glamoureuzer'. Als je op Europa vijf dagen gaat werken ben je elke dag vluchten aan het doen, als je op ICA 5 dagen gaat vliegen werk je alleen dag 1 en dag 5. Vergoedingen voor eten enzo ligt hoger, maar doorgaans maak je dat ook wel weer op.quote:Op dinsdag 30 april 2019 13:25 schreef C.L.Werner het volgende:
[..]
Ik heb gehoord dat piloten liever intercontinentaal vliegen dan KLC of Europa. Hoe zie jij dat? Heeft dat te maken met de vergoedingen?
Oh dat is absoluut een heikel punt soms. Zeker in bijvoorbeeld China, moet je erg goed luisteren en regelmatig om herhaling vragen. Gelukkig wordt er veel gebruik gemaakt van standaardtermen, dus uiteindelijk kom je er wel uitquote:Op dinsdag 30 april 2019 13:32 schreef SgtPorkbeans het volgende:
Kun je de luchtverkeersleiding altijd goed verstaan? Of hebben sommige landen zo'n dik accent dat het vrij lastig is om de informatie goed door te laten komen.![]()
Je maakt nogal wat mee, vooral in de cabine gebeuren de raarste dingen met zoveel verschillende culturen in een smalle buis. Dat rangeert van een spontaan optreden van bekende Nederlandse zangers tot bepaalde bevolkingsgroepen die niet helemaal begrijpen hoe onze toiletten werken. (Waarna we maar hebben besloten het betreffende wc-hokje af te sluitenquote:Wat is het meest absurde/grappige wat je ooit is overkomen tijdens een vlucht?
Wat vind je van alle perikelen rond KLM / Air France?quote:Op dinsdag 30 april 2019 13:40 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Oh dat is absoluut een heikel punt soms. Zeker in bijvoorbeeld China, moet je erg goed luisteren en regelmatig om herhaling vragen. Gelukkig wordt er veel gebruik gemaakt van standaardtermen, dus uiteindelijk kom je er wel uit
In Europa is het een stuk beter geregeld, echter hebben ze er in Frankrijk en Spanje nogal een handje van om onderling (dus Spaans vliegtuig met Spaanse luchtverkeersleider) in hun eigen taal te spreken. Ik vind dat erg irritant, je weet niet wat de anderen aan het doen zijn en het is daardoor ook niet altijd duidelijk wanneer hun gesprek voorbij is als je zelf contact willen leggen.
[..]
Je maakt nogal wat mee, vooral in de cabine gebeuren de raarste dingen met zoveel verschillende culturen in een smalle buis. Dat rangeert van een spontaan optreden van bekende Nederlandse zangers tot bepaalde bevolkingsgroepen die niet helemaal begrijpen hoe onze toiletten werken. (Waarna we maar hebben besloten het betreffende wc-hokje af te sluiten![]()
)
Zonde! Bologna is een erg leuke stad waar je heerlijk kan eten! Doet me gelijk aan een vraag denken:quote:Op dinsdag 30 april 2019 13:24 schreef VraagWatJeWil het volgende:
Bologna (en daar ben ik dan welgeteld een half uur)
Eerstvolgende bestemming in hotel is Stavanger.
Ik vind dat het een enorme soap is geworden die vooral onder personeel en in de media met heel veel emotie gebracht wordt.quote:Op dinsdag 30 april 2019 13:45 schreef C.L.Werner het volgende:
[..]
Wat vind je van alle perikelen rond KLM / Air France?
Er is inderdaad een besloten FB groep waarin mensen hun ervaringen delenquote:Op dinsdag 30 april 2019 13:51 schreef UIO_AMS het volgende:
[..]
Zonde! Bologna is een erg leuke stad waar je heerlijk kan eten! Doet me gelijk aan een vraag denken:
Hebben jullie intern een soort reisgids met daarin tips voor bijvoorbeeld restaurants? Zowel voor goede als voor absoluut te vermijden.
Tof! Als mod van het travel-deel van FOK! ben ik natuurlijk ontzettend geïnteresseerd in de informatie die jullie daar delen. Haal je je informatie voor wat dat betreft ook wel eens van FOK!?quote:Op dinsdag 30 april 2019 13:52 schreef VraagWatJeWil het volgende:
Er is inderdaad een besloten FB groep waarin mensen hun ervaringen delen
Ik zat een paar weken terug in Catania. Zou vandaag zo weer terug willen met dit weer hier.quote:Helemaal met je eens trouwens, ik zit het liefst in Italie met het huidige weer.
leuke vragen als aanvulling welke toestellen heeft TS nog op zijn verlanglijstje staan?quote:Op dinsdag 30 april 2019 13:56 schreef THEALPHA het volgende:
Hoe zie jij het recente probleem met de Boeing 737max? Zou je straks die kist nog willen vliegen wanneer die weer wordt vrijgegeven? En heb je ooit gevolgen met de A380? Vind je het jammer dat het niets geworden is met dit vliegtuig?
Zeker de lange afstandenquote:Op dinsdag 30 april 2019 13:55 schreef trein2000 het volgende:
Wordt vliegen niet saai na zoveel jaar? Het lijkt mij best wel eentonig?
Ben een paar jaar terug op één van de eerste vluchten van KLM met de 787-9 Dreamliner meegevlogen. Wat een genot was dat!quote:Op dinsdag 30 april 2019 13:57 schreef Bosbeetle het volgende:
leuke vragen als aanvulling welke toestellen heeft TS nog op zijn verlanglijstje staan?
De 737 Max is een erg lastig dossier dat enkele principiele zaken heeft blootgelegd in onder andere het certificieringsproces. De Max in huidige vorm zou ik niet willen vliegen. Als alle problemen opgelost zijn en de documentatie in orde is zou ik er geen moeite mee hebben.quote:Op dinsdag 30 april 2019 13:56 schreef THEALPHA het volgende:
Hoe zie jij het recente probleem met de Boeing 737max? Zou je straks die kist nog willen vliegen wanneer die weer wordt vrijgegeven? En heb je ooit gevolgen met de A380? Vind je het jammer dat het niets geworden is met dit vliegtuig?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |