abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 30 april 2019 @ 10:02:26 #1
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186512079
Welkom bij een nieuw deel van "Vraag wat je wil".

Soms vraag je je wel eens af hoe bepaalde zaken in elkaar steken, hoe zou het zijn om een specifiek beroep te hebben. Wat beweegt mensen met een bijzondere hobby. Daarom hebben wij deze reeks op FOK! in het leven geroepen. Hier bieden wij mensen extra anonieme mogelijkheid om vragen te beantwoorden. De personen die zich kunnen opgeven in dit topic: GC / [Vraag wat je wil]: een inventarisatie. (andere feedback mag ook in dat topic). krijgen toegang tot het VraagWatJeWil account en kunnen via dit account een paar dagen vragen van jullie beantwoorden. Dit account blijft van de persoon totdat het volgende deel in de reeks geopend wordt.

Dit deel kunnen we vragen stellen aan een piloot, dus ben jij benieuwd wat er in de cockpit gebeurt, of hij wel eens applaus kijgt voor zijn landingen en hoeveel de automatische piloot nou eigenlijk doet en of hij wel eens ruzie heeft met zijn co-piloot vraag het hier.

Wacht even totdat de ondervraagde zichzelf introduceert alvorens te reageren.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 10:08:31 #2
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186512192
Goedemorgen,

Bosbeetle, bedankt voor dit leuke initiatief! Ik lees zelf regelmatig mee en vond het tijd om een steentje bij te dragen.

Ik ben op dit ogenblik co-piloot op vluchten binnen Europa, maar heb ook enkele jaren ervaring op grotere toestellen op de lange afstanden.

Vraag wat je wil weten op het gebied van het werk, het leven, veiligheid, arbeidsvoorwaarden, techniek, bestemmingen, of elk ander gerelateerd onderwerp, en ik zal mijn best doen het zo duidelijk mogelijk uit te leggen :)
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  Moderator dinsdag 30 april 2019 @ 10:13:49 #3
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_186512300
Hoe werkt dat eigenlijk op die lange afstanden, als je 8+ uur vliegt? Wissel je dan af? Kun je een uiltje knappen tussendoor?

Andere vraag krijgen jullie hetzelfde voedsel als de mensen in het vliegtuig of neem je je broodtrommeltje mee :P
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  dinsdag 30 april 2019 @ 10:19:59 #4
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186512407
quote:
2s.gif Op dinsdag 30 april 2019 10:13 schreef Bosbeetle het volgende:
Hoe werkt dat eigenlijk op die lange afstanden, als je 8+ uur vliegt? Wissel je dan af? Kun je een uiltje knappen tussendoor?
Jazeker. Ook tijdens de kruisvlucht moeten er twee piloten het vliegtuig besturen. Op de langere afstanden (~ 9u+) zijn er drie piloten aanwezig, en kan er dus afgewisseld worden. Op sommige bestemingen wordt er zelfs met 4 piloten gevlogen. Er is een rustruimte in het vliegtuig met platte bedden waar geslapen of ontspannen kan worden. Het cabinepersoneel heeft ook zo een ruimte.

quote:
Andere vraag krijgen jullie hetzelfde voedsel als de mensen in het vliegtuig of neem je je broodtrommeltje mee :P
Beide is mogelijk :D. Op lange afstanden kan vaak worden meegegeten uit de 'overflow' van de businessclass. Zijn vaak prima diners!

Op vluchten binnen Europa kan je ook broodjes van boord eten, maar daar zie je mensen meestal iets meenemen of kopen op de luchthaven tussen twee vluchten door. Dan kan je net even wat diverser eten, omdat je op Europa veel meer dagen in het vliegtuig doorbengt.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  PR/Manusje van alles dinsdag 30 april 2019 @ 10:20:45 #5
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_186512422
Inhakend op de post boven mij: op de lange afstanden, ben je al eens ingedut voordat je pauze begon? Of heb je het ooit gezien bij collega's?
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_186512473
Wat leuk! Ben gek op vliegen.

Heb je al eens een noodlanding gemaakt? Of een landing die maar net goed ging?
I solemnly swear i'm up to no good
  dinsdag 30 april 2019 @ 10:24:50 #7
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_186512488
Is er wel hele tijd opperste concentratie met automatische piloot tegenwoordig? Ben je echt hele vlucht bezig met sensoren, besturing oid of alleen bij het opstijgen en landen?
  dinsdag 30 april 2019 @ 10:26:52 #8
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186512522
quote:
11s.gif Op dinsdag 30 april 2019 10:20 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Inhakend op de post boven mij: op de lange afstanden, ben je al eens ingedut voordat je pauze begon? Of heb je het ooit gezien bij collega's?
Vermoeidheid is een van de hete hangijzers in de luchtvaart. Zeker op de lange afstanden, waar je vaak door de nacht heenwerkt en last hebt van jetlags.

De rustschema's worden dan ook zoveel mogelijk ingedeeld naar ieders wens qua vermoeidheid. Het is uiteraard onvoorkombaar dat af en toe je toch eerder moe wordt, of de slaap niet hebt kunnen vatten tijdens je eigen rustmoment.
Er zijn dan speciale procedures om ook in de cockpit een 'controlled rest' te houden. Dit houdt in dat een van de twee piloten een soort powernap doet, waarvan ook het cabinepersoneel op de hoogte is. Die komen dan met een grotere interval de andere piloot controleren. Uiteraard kan dit enkel als de andere piloot zich uitgerust genoeg voelt.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 10:29:10 #9
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186512562
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 10:24 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Wat leuk! Ben gek op vliegen.

Heb je al eens een noodlanding gemaakt? Of een landing die maar net goed ging?
Nee, ik ben wel meerdere keren uitgeweken vanwege een medisch incident.
Qua landingen, ik heb wel eens op lage hoogte een doorstart gemaakt vanwege een harde windstoot, maar dicht bij een ongeval ben ik gelukkig nooit geweest.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  Moderator dinsdag 30 april 2019 @ 10:32:00 #10
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_186512618
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 10:29 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Nee, ik ben wel meerdere keren uitgeweken vanwege een medisch incident.
Qua landingen, ik heb wel eens op lage hoogte een doorstart gemaakt vanwege een harde windstoot, maar dicht bij een ongeval ben ik gelukkig nooit geweest.
Wat vind/vond je het vervelendste vliegveld/landingsbaan kwa landen?
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_186512641
Heb je zelf ook last van turbulentie en schrik je nog als je in zo’n luchtzak komt
  dinsdag 30 april 2019 @ 10:34:57 #12
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186512664
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 10:24 schreef Frozen-assassin het volgende:
Is er wel hele tijd opperste concentratie met automatische piloot tegenwoordig? Ben je echt hele vlucht bezig met sensoren, besturing oid of alleen bij het opstijgen en landen?
Dit ligt voor een groot deel aan de situatie.

In principe ben je enkel druk met je snelheid, neusstand, besturing tijdens het starten en landen. De marges zijn dan kleiner, en je vliegt op de hand.

Tijdens de kruisvlucht op de automatische piloot speelt dat minder. Je bent dan vooral bezig met het grotere plaatje: Bijhouden van de brandstof op het vluchtplan, tijdsmanagement, welke vliegvelden kunnen we gebruiken als we moeten uitwijken en wat voor een weer is het daar, verwachten we turbulentie, naar welke hoogte kunnen we zakken bij een noodgeval boven gebergte, etc.

Voornamelijk vooruitplannen dus.

Uiteraard hou je met een schuin oog ook de andere parameters in de gaten, maar minder intensief dan tijden starten en landen. Wel heb ik enkel 'moderne' vliegtuigen gevlogen die zelf alles ook monitoren en een duidelijke foutmelding geven als er iets niet klopt. Ik kan me voorstellen dat dat vroeger anders was, vandaar dat er toen nog een boordwerktuigkundige meevloog in de cockpit :)

[ Bericht 0% gewijzigd door VraagWatJeWil op 30-04-2019 10:40:46 ]
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 10:39:37 #13
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186512745
quote:
2s.gif Op dinsdag 30 april 2019 10:32 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Wat vind/vond je het vervelendste vliegveld/landingsbaan kwa landen?
In principe zijn ze allemaal redelijk 'eender'.
Er zijn enkele banen in Engeland die eruit springen vanwege het profiel (ze zijn niet mooi vlak maar hebben meerdere hellingsvlakken). Daar moet je absoluut rekening mee houden tijdens je landing. Het is dus wat lastiger in te schatten.

Goed voorbeeld is Leeds:
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 10:43:20 #14
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186512802
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 april 2019 10:33 schreef Flamarande het volgende:
Heb je zelf ook last van turbulentie en schrik je nog als je in zo’n luchtzak komt
Last hebben we er zeker van, en we vinden het net zo irritant als de passagiers ;) Wat wellicht anders is is dat wij er niet 'bang' voor zijn, terwijl het in de cabine soms ook tot angst kan leiden.

Maar ook onze koffie klotst dan uit onze bekertjes, dus we proberen er altijd zo snel mogelijk weer uit te komen. Soms kan dat door hoger of lager te gaan vliegen, soms zit er niks anders op dan het 'af te wachten'.

Turbulentie laat zich helaas lastig voorspellen, dus ook wij worden er nog wel eens door verrast.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_186512877
Je partner is steward(ess)?
  dinsdag 30 april 2019 @ 10:49:43 #16
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186512915
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 10:47 schreef FranticDJ het volgende:
Je partner is steward(ess)?
Nee ;) Ik heb mijn vrouw al leren kennen voor ik de luchtvaart in ging.

Wel heb je vrij veel piloot/cabin attendant koppeltjes inderdaad!

[ Bericht 0% gewijzigd door VraagWatJeWil op 30-04-2019 10:59:01 ]
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_186512944
Word het net als in de cabine, ook in de kokpit heel heet na het landen? Het valt mij heel erg op dat na het landen de temperatuur gigantisch snel stijgt, ook als het buiten vriest. Word soms (gok ik) een graad of 30.

Wat vind je van mensen die klappen?
The media's the most powerful entity on earth. They have the power to make the innocent guilty and to make the guilty innocent... They control the minds of the masses.
  dinsdag 30 april 2019 @ 10:58:08 #18
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186513033
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 10:51 schreef Posergoth6667 het volgende:
Word het net als in de cabine, ook in de kokpit heel heet na het landen? Het valt mij heel erg op dat na het landen de temperatuur gigantisch snel stijgt, ook als het buiten vriest. Word soms (gok ik) een graad of 30.
Nee, daar heb ik eigenlijk nooit zo een last van. Het zou te maken kunnen hebben met het feit dat de airconditioning op een wat lager vermogen draait. Dit kan komen omdat er vaak al een motor af wordt geschakeld na de landing, en de airconditioning haalt zijn lucht uit de motoren.
Je zit dan toch redelijk dicht op elkaar, met minder airconditioning, dus dat zou een stijgende temperatuur kunnen verklaren.

Hoe het technisch precies zit verschilt overigens per vliegtuig.

quote:
Wat vind je van mensen die klappen?
Ik zou het zelf nooit doen, maar heb er ook niks tegen ;) Waarschijnlijk is het voor een aantal mensen ook gewoon emotie en opluchting, en niet zozeer een applaus voor de piloten. Een groot deel van de passagiers heeft (een lichte vorm van) vliegangst.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 11:00:32 #19
277319 Tinos85
Gewoon lekker
pi_186513067
Welk(e) toestel(len) vlieg je op?
  dinsdag 30 april 2019 @ 11:01:29 #20
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186513079
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 april 2019 11:00 schreef Tinos85 het volgende:
Welk(e) toestel(len) vlieg je op?
Op dit moment Embraer 175/190.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 11:17:03 #21
21082 Paxlie
Ies best bro
pi_186513318
Heb je wel eens vervelende passagiers laten verwijderen uit het vliegtuig?
Wie werd waar wanneer geboren en waarom werd hij door wie hoe genoemd?
Praten over mma? Kom naar #mma
pi_186513368
Wat is het meest angstige moment dat je in een cockpit heb meegemaakt?
What is my problem with man, you ask? No. I ask you, what was man's problem with me?
  dinsdag 30 april 2019 @ 11:23:40 #23
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186513380
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 11:17 schreef Paxlie het volgende:
Heb je wel eens vervelende passagiers laten verwijderen uit het vliegtuig?
Ik heb het zelf 1x aan de hand gehad op een vlucht. Man was dronken, vervelend naar de cabinebemanning. De gezagvoerder is met hem gaan praten, toen bond hij weer in.
Tijdens het de pushback en het veiligheidsfilmpje kregen we een belletje uit de cabine dat hij weer was opgestaan en niet meer wilde gaan zitten.

Gezagvoerder is toen direct teruggekeerd naar de gate, en de passagier is van boord meegenomen door de marechaussee. Geen idee hoe dat verder is afgelopen ;)

Verder wel vaker vervelende passagiers gehad maar nadat ze toegesproken zijn door cockpitbemanning en een officiele schriftelijke waarschuwing hebben gehad (die ziet er redelijk indrukwekkend uit), kiezen ze meestal eieren voor hun geld. Er is bijna altijd alcohol in het spel.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 11:27:43 #24
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186513433
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 11:22 schreef FireFox1 het volgende:
Wat is het meest angstige moment dat je in een cockpit heb meegemaakt?
In alle eerlijkheid is er nooit een echt angstig moment geweest voor mij. Uiteraard gaan er wel eens dingen stuk of worden er fouten gemaakt wat je wat dichter bij je veiligheidsmarges brengt.

Die marges zijn echter zo ruim dat ik nog nooit het gevoel heb gehad dat het echt fout zou gaan.

Situaties die ik nooit hoop mee te maken en die mij wel angstig zouden maken:

-Kapingsituatie in de cabine
-Volledig verlies van voortstuwing
-Brand aan boord
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 11:30:29 #25
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186513469
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 11:26 schreef C.L.Werner het volgende:

[..]

-knip-
Ik heb er bewust voor gekozen om de naam van mijn werkgever niet te noemen, omdat ik hier op eigen titel spreek als verkeersvlieger en mijn ervaringen als verkeersvlieger, en niet namens het bedrijf. Heb dan ook meerdere werkgevers in de luchtvaart gehad.

Dat gezegd hebbende, waarschijnlijk is uit sommige antwoorden af te leiden waar ik nu werk of waar ik gewerkt hebt. Welke maatschappijen dat zijn laat ik verder in het midden ;)

[ Bericht 1% gewijzigd door Bosbeetle op 30-04-2019 12:04:54 ]
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 11:31:03 #26
394352 zaktak
Laat maar.
pi_186513483
Ben je weleens versierd door een stewardess en klopt het dat er in de piloten/stewardessenwereld echt zoveel wordt vreemdgegaan?
pi_186513498
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 10:58 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Nee, daar heb ik eigenlijk nooit zo een last van. Het zou te maken kunnen hebben met het feit dat de airconditioning op een wat lager vermogen draait. Dit kan komen omdat er vaak al een motor af wordt geschakeld na de landing, en de airconditioning haalt zijn lucht uit de motoren.
Je zit dan toch redelijk dicht op elkaar, met minder airconditioning, dus dat zou een stijgende temperatuur kunnen verklaren.

Hoe het technisch precies zit verschilt overigens per vliegtuig.
[..]

Ik zou het zelf nooit doen, maar heb er ook niks tegen ;) Waarschijnlijk is het voor een aantal mensen ook gewoon emotie en opluchting, en niet zozeer een applaus voor de piloten. Een groot deel van de passagiers heeft (een lichte vorm van) vliegangst.
Logische reden waarom de temperatuur zo snel stijgt, dank je voor de informatie.

Ik klapte de eerste paar keer vliegen mee, maar meer omdat andere mensen klapte en ik maar mee deed, zonder te weten waarom er werd geklapt. Als je dat met meer zakelijke vluchten gaat, dan klapt er niemand.


Nog twee vragen:

kun je landen op de automatische piloot?

Op dumpert werd eerst veel gesproken over turboflaps. Bestaat dat werkelijk?
The media's the most powerful entity on earth. They have the power to make the innocent guilty and to make the guilty innocent... They control the minds of the masses.
  dinsdag 30 april 2019 @ 11:35:07 #28
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186513560
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 11:31 schreef zaktak het volgende:
Ben je weleens versierd door een stewardess en klopt het dat er in de piloten/stewardessenwereld echt zoveel wordt vreemdgegaan?
Luchtvaart is wat dat betreft inderdaad een raar wereldje. Je werkt steeds met andere collega's, je zit een aantal dagen met elkaar 'opgescheept' en gaat op lange afstanden ook leuke activiteiten doen op je bestemming, je slaapt in hetzelfde hotel, etc.
Dat creeert soms een bepaalde setting waarin wat makkelijker affectie ontstaat ;) Vergelijk het met vakantieliefdes, als je wilt.

Dus ja, er is wat meer verleiding en wat meer mogelijkheden dan een kantoorbaan.
Het is echter niet het Sodom en Gomorra dat soms geschetst wordt.
Je moet het ook beiden wel een beetje opzoeken, ik ben zelf dan ook nooit verleid. :P
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 11:39:57 #29
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186513641
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 11:31 schreef Posergoth6667 het volgende:

kun je landen op de automatische piloot?
Jazeker! Wel zitten hier veel striktere limieten aan dan bij een normale landing (qua windsterkte, landingsysteem van het vliegveld, etc). Het wordt door ons eigenlijk alleen gebruikt als er te weinig zicht is om zelf te landen. Dat zijn minder dan 1% van de landingen.

quote:
Op dumpert werd eerst veel gesproken over turboflaps. Bestaat dat werkelijk?
Nee ;)
Althans, ik heb er nog nooit van gehoord buiten dumpert
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 11:40:12 #30
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_186513644
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 11:23 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Ik heb het zelf 1x aan de hand gehad op een vlucht. Man was dronken, vervelend naar de cabinebemanning. De gezagvoerder is met hem gaan praten, toen bond hij weer in.
Tijdens het de pushback en het veiligheidsfilmpje kregen we een belletje uit de cabine dat hij weer was opgestaan en niet meer wilde gaan zitten.

Gezagvoerder is toen direct teruggekeerd naar de gate, en de passagier is van boord meegenomen door de marechaussee. Geen idee hoe dat verder is afgelopen ;)

Verder wel vaker vervelende passagiers gehad maar nadat ze toegesproken zijn door cockpitbemanning en een officiele schriftelijke waarschuwing hebben gehad (die ziet er redelijk indrukwekkend uit), kiezen ze meestal eieren voor hun geld. Er is bijna altijd alcohol in het spel.
Vind je dan niet dat alcohol bijvoorbeeld verboden zou moeten worden aan boord? Uiteraard gaat het om een kleine groep die overlast oplevert maar voor het gemak?
pi_186513711
Draag je expres al je uniform voordat je op het vliegveld bent omdat je er mee wilt pochen dat je piloot bent? (Zelfs zie ik ze wel eens in het OV richting Schiphol)
  dinsdag 30 april 2019 @ 11:44:26 #32
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186513733
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 11:40 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]

Vind je dan niet dat alcohol bijvoorbeeld verboden zou moeten worden aan boord? Uiteraard gaat het om een kleine groep die overlast oplevert maar voor het gemak?
Nee, eigenlijk integendeel.

Zodra je zelf geen alcohol aan boord serveert verlies je de controle erop. Mensen gaan dan veel meer zelf alcohol meenemen.

Nu heb je meer in de gaten wie er teveel drinkt en kun je er ook voor kiezen om mensen 'droog te leggen'.

Sowieso is het grootste probleem dat mensen zich op Schiphol zelf nog even volgieten vlak voor de vlucht. Dat gaat dan fijn inwerken na vertrek. Wellicht dat daar wat winst te halen is, maar ook daar geldt, als mensen willen drinken dan doen ze het toch wel. En ja, er zal voor Schiphol ook een stuk commercie bij komen kijken. Ze willen toch aantrekkelijk blijven als overstapluchthaven.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 11:47:24 #33
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186513796
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 11:43 schreef wuuht het volgende:
Draag je expres al je uniform voordat je op het vliegveld bent omdat je er mee wilt pochen dat je piloot bent? (Zelfs zie ik ze wel eens in het OV richting Schiphol)
Ik kom zelf met de auto, en als ik geen koffer nodig heb met de trein. Dan heb ik eigenlijk altijd een burgerjas over mijn uniform, juist omdat ik dan geen zin heb in smalltalk over vliegen :D

Dat doet iedereen op zijn eigen manier uiteraard. Sommige wellicht om te pochen, denk de meesten omdat het gewoon makkelijk is en je dan geen extra jas mee hoeft te sjouwen. Over het algemeen heb ik de indruk dat mijn collega's redelijk down to earth zijn :)
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 11:51:12 #34
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_186513856
Is de verplichte pensioenleeftijd voor piloten nog steeds 58 jaar?
En zo ja, ga je daarna elders bijklussen?
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  dinsdag 30 april 2019 @ 11:51:51 #35
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_186513869
Welk merk en type auto rij je?
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
  dinsdag 30 april 2019 @ 11:56:31 #36
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186513958
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 11:51 schreef golfer het volgende:
Is de verplichte pensioenleeftijd voor piloten nog steeds 58 jaar?
En zo ja, ga je daarna elders bijklussen?
Wettelijk gezien mag je doorwerken tot 65 jaar als piloot. Meestal hebben maatschappijen lagere pensioenleeftijden ivm een gezonde doorstroom van functies binnen het bedrijf.

Wat ik na mijn pensioen ga doen weet ik nu echt nog niet. Het streven is om tegen die tijd hypotheek vrij en wat duurzamer te zijn, zodat er in ieder geval geen financiele noodzaak is. Maar als ik het vliegen ga missen, dan zijn er altijd mogelijkheden.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 11:57:30 #37
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186513977
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 11:51 schreef ondeugend het volgende:
Welk merk en type auto rij je?
Deze had ik niet verwacht ;)
Megane Estate
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  Moderator dinsdag 30 april 2019 @ 11:58:05 #38
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_186513988
Is het lastiger om een groot of een klein vliegtuig te besturen?
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  dinsdag 30 april 2019 @ 11:59:48 #39
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186514026
quote:
2s.gif Op dinsdag 30 april 2019 11:58 schreef Bosbeetle het volgende:
Is het lastiger om een groot of een klein vliegtuig te besturen?
Redelijk om het even. Wel is een klein vliegtuig een stuk gevoeliger voor wind en thermiek, zeker op lagere hoogte tijdens het landen.
De 'logheid' en het gewicht van een groter vliegtuig werkt daar dus in je voordeel.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_186514070
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 10:29 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Nee, ik ben wel meerdere keren uitgeweken vanwege een medisch incident.
Qua landingen, ik heb wel eens op lage hoogte een doorstart gemaakt vanwege een harde windstoot, maar dicht bij een ongeval ben ik gelukkig nooit geweest.
Gelukkig maar :)
I solemnly swear i'm up to no good
pi_186514076
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 11:30 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Ik heb er bewust voor gekozen om de naam van mijn werkgever niet te noemen, omdat ik hier op eigen titel spreek als verkeersvlieger en mijn ervaringen als verkeersvlieger, en niet namens het bedrijf. Heb dan ook meerdere werkgevers in de luchtvaart gehad.

Dat gezegd hebbende, waarschijnlijk is uit sommige antwoorden af te leiden waar ik nu werk of waar ik gewerkt hebt. Welke maatschappijen dat zijn laat ik verder in het midden ;)
Dat begrijp ik, maar embraer vliegen in Nederland is voor mij wel duidelijk waar je voor vliegt :)
Ben je tevreden over je CAO?
Wat vind je van de-cing? Duurt dat altijd zo lang?
  dinsdag 30 april 2019 @ 12:04:21 #42
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186514101
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 12:02 schreef C.L.Werner het volgende:

[..]

Ben je tevreden over je CAO?
Jep!
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 12:05:48 #43
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186514125
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 12:02 schreef C.L.Werner het volgende:

Wat vind je van de-cing? Duurt dat altijd zo lang?
De-icing is echt een noodzakelijk kwaad, geen piloot die erop zit te wachten. En op Schiphol kan het soms flink lang duren inderdaad , zeker rond een vertrekpiek als iedereen gede-iced moet worden.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_186514183
Zou jij in een F-35 kunnen plaatsnemen en binnen 10 minuten de kist moeiteloos in de lucht krijgen?
What is my problem with man, you ask? No. I ask you, what was man's problem with me?
pi_186514191
Wat is je favoriete bestemming
  dinsdag 30 april 2019 @ 12:10:58 #46
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186514239
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 12:08 schreef FireFox1 het volgende:
Zou jij in een F-35 kunnen plaatsnemen en binnen 10 minuten de kist moeiteloos in de lucht krijgen?
Ik heb geen ervaring met F-35, maar ik verwacht het niet. Sowieso niet moeiteloos, en al helemaal niet veilig ;)
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 12:11:55 #47
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186514266
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 april 2019 12:09 schreef Flamarande het volgende:
Wat is je favoriete bestemming
Ik ben erg gecharmeerd van Azie, in het bijzonder Kuala Lumpur, Singapore, Bangkok, etc.

Op Europa in de zomer het liefst Italie :)
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_186514274
Zie dat je E175/E190 vliegt. Ben je ook gecertificeerd voor LCY? Ben daar laatst heen gevlogen en merkte toch wel, vooral met opstijgen, dat dit even wat anders is dan een normale start of landing. Misschien is dit voor een piloot wel gewoon hetzelfde maar ben eigenlijk wel benieuwd.

Verder: hoeveel vluchten maak je gemiddeld per dag? Is het zo dat met Europese vluchten een vliegtuig een vaste crew heeft voor een dag? Dat je bijvoorbeeld 's ochtends vertrekt vanaf Schiphol en via Londen, Berlijn, Parijs en Copenhagen weer landt op Schiphol, of wissel je tussendoor van vliegtuig?
Trotse Twentenaar
pi_186514292
Wat is het grootste vliegtuig waarin je weleens gevlogen hebt?

Is het nog steeds zo moeilijk om aan een baan te komen?
I solemnly swear i'm up to no good
  dinsdag 30 april 2019 @ 12:15:31 #50
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_186514351
Hoe oud/jong ben jij en wanneer verwacht jij van co-piloot gezagvoerder te worden?
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_186514385
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 12:11 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Ik ben erg gecharmeerd van Azie, in het bijzonder Kuala Lumpur, Singapore, Bangkok, etc.

Op Europa in de zomer het liefst Italie :)
voor vakantie of vlucht? En favoriete airport?
  dinsdag 30 april 2019 @ 12:17:34 #52
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186514397
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 12:12 schreef zlotka het volgende:
Zie dat je E175/E190 vliegt. Ben je ook gecertificeerd voor LCY? Ben daar laatst heen gevlogen en merkte toch wel, vooral met opstijgen, dat dit even wat anders is dan een normale start of landing. Misschien is dit voor een piloot wel gewoon hetzelfde maar ben eigenlijk wel benieuwd.
Nee, ik zelf ben daar niet voor gekwalificeerd. Het is ook echt een heel andere landing dan gebruikelijk, dat heb je goed opgemerkt :). Er gaat simulator- en route-training aan vooraf.

Voornaamste verschil is dat je enorm stijl op de baan afvliegt. Normaal is een 3 graden pad naar de baan, daar is het een 5.5 graden pad. Daar moet je echt even aan wennen en mee om leren gaan :)

quote:
Verder: hoeveel vluchten maak je gemiddeld per dag? Is het zo dat met Europese vluchten een vliegtuig een vaste crew heeft voor een dag? Dat je bijvoorbeeld 's ochtends vertrekt vanaf Schiphol en via Londen, Berlijn, Parijs en Copenhagen weer landt op Schiphol, of wissel je tussendoor van vliegtuig?
Tussen de 1 en 5 vluchten per dag. In principe werk je zoveel mogelijk met dezelfde crew (planningstechnisch is dat ook het makkelijkste).
Overigens leuk weetje, ook binnen Europa zijn we meerdere dagen van huis en slapen we in hotels.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 12:19:07 #53
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186514436
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 12:12 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Wat is het grootste vliegtuig waarin je weleens gevlogen hebt?

Is het nog steeds zo moeilijk om aan een baan te komen?
Grootste vliegtuig: 777-300

Het is tegenwoordig beter te doen dan enkele jaren geleden, maar als piloot zonder ervaring heb je het nog steeds wel lastig geloof ik. Er dreigt wel een tekort aan ervaren piloten.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 12:20:42 #54
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186514473
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 12:15 schreef golfer het volgende:
Hoe oud/jong ben jij en wanneer verwacht jij van co-piloot gezagvoerder te worden?
Ik ben zelf 27, en verwacht volgend jaar gezagvoerder te kunnen worden. Dit is echter enorm afhankelijk van de prestaties van het bedrijf.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_186514490
Heb je thuis ook een soort van simulator staan?
What is my problem with man, you ask? No. I ask you, what was man's problem with me?
pi_186514495
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 12:17 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Nee, ik zelf ben daar niet voor gekwalificeerd. Het is ook echt een heel andere landing dan gebruikelijk, dat heb je goed opgemerkt :). Er gaat simulator- en route-training aan vooraf.

Voornaamste verschil is dat je enorm stijl op de baan afvliegt. Normaal is een 3 graden pad naar de baan, daar is het een 5.5 graden pad. Daar moet je echt even aan wennen en mee om leren gaan :)
[..]

Tussen de 1 en 5 vluchten per dag. In principe werk je zoveel mogelijk met dezelfde crew (planningstechnisch is dat ook het makkelijkste).
Overigens leuk weetje, ook binnen Europa zijn we meerdere dagen van huis en slapen we in hotels.
Kun je zelf aangeven als je die certificering wel zou willen halen? Een soort van zelfontwikkeling zeg maar :P

Dat je ook binnen Europa in hotels overnacht lijkt me niet zo gek, vooral niet als je wat latere vluchten hebt. Wordt er gezorgd voor goede, luxe hotels? Ik heb wel eens in bepaalde hotels gezeten waar alleen maar piloten binnen kwamen, zou wel een soort deal zijn voor maatschappijen :P
Trotse Twentenaar
  dinsdag 30 april 2019 @ 12:22:43 #57
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186514518
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 april 2019 12:17 schreef Flamarande het volgende:

[..]

voor vakantie of vlucht? En favoriete airport?
Vlucht. Ik heb zelf nu jonge kinderen, en die hebben daar niet zoveel aan. We gaan nu zelf heel burgerlijk naar vakantieparken :D

Overigens toen ik nog geen kinderen had ging ik met mijn vrouw juist graag naar landen met mooie natuur(parken) (US/Canada/Zuid Amerika). Op vakantie kan je namelijk meer rondtrekken dan tijdens de paar dagen die je er bent als je werkt.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_186514526
wat verdien je netto per maand?
  dinsdag 30 april 2019 @ 12:24:28 #59
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186514565
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 12:21 schreef FireFox1 het volgende:
Heb je thuis ook een soort van simulator staan?
Nee, wel gebruik ik tijdens omscholingen (opleiding voor een ander vliegtuigtype) vaak een simulator op mijn computer, puur om de procedures te oefenen. Dat is gewoon Flight Simulator X met een addon voor dat vliegtuigtype.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_186514580
als je om bv. 14:00 uur moet vliegen, hoe laat arriveer je dan op het vliegveld?
en neem je een extra ruime marge voor reistijd om niet te laat te komen?

hoe ziet je werkrooster eruit? (hoeveel uur werk je bv. per week/maand)
  dinsdag 30 april 2019 @ 12:26:15 #61
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186514607
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 12:21 schreef zlotka het volgende:

[..]

Kun je zelf aangeven als je die certificering wel zou willen halen? Een soort van zelfontwikkeling zeg maar :P

Dat je ook binnen Europa in hotels overnacht lijkt me niet zo gek, vooral niet als je wat latere vluchten hebt. Wordt er gezorgd voor goede, luxe hotels? Ik heb wel eens in bepaalde hotels gezeten waar alleen maar piloten binnen kwamen, zou wel een soort deal zijn voor maatschappijen :P
Ja, je wordt gevraagd. Ik had indertijd mijn twijfels over drukkere schema's dus heb even overgeslagen. Overigens mogen alleen de gezagvoerders de landing doen op LCY.

Hotels zijn prima hoor, niet de meest luxe maar dat hoeft ook helemaal niet. Het belangrijkste voor mij zijn een donkere kamer, fijne douche en niet al teveel lawaai van de gang. Dat is eigenlijk altijd prima in orde :)
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 12:27:44 #62
482973 dagobertE6
ducktales, w00t
pi_186514638
Zou je iemand aanraden piloot te worden? Hoor dat de markt erg krap is en de schuld een ton.
  dinsdag 30 april 2019 @ 12:30:47 #63
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186514714
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 12:23 schreef fespo het volgende:
wat verdien je netto per maand?
Netto krijg ik 4.200 euro op mijn rekening. Ook is er een vergoeding voor het verblijf op de route, om bijvoorbeeld van uit eten te gaan.

quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 12:25 schreef fespo het volgende:
als je om bv. 14:00 uur moet vliegen, hoe laat arriveer je dan op het vliegveld?
en neem je een extra ruime marge voor reistijd om niet te laat te komen?

hoe ziet je werkrooster eruit? (hoeveel uur werk je bv. per week/maand)
Ik moet iets meer dan een uur van tevoren aanmelden op de luchthaven. Dan heb ik de tijd om samen met mijn collega het vliegplan te bekijken, bijzonderheden door te nemen, etc. Een half uur van tevoren zijn we bij het vliegtuig.

Werkrooster is meestal 4 of 5 dagen werken, dan 3 of 4 dagen vrij. Totaal maak ik tussen de 100 en 120 vlieguren per maand.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_186514716
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 12:19 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Grootste vliegtuig: 777-300

Het is tegenwoordig beter te doen dan enkele jaren geleden, maar als piloot zonder ervaring heb je het nog steeds wel lastig geloof ik. Er dreigt wel een tekort aan ervaren piloten.
Jammer is dat wel,

Mijn man wilde piloot worden maar heeft het niet doorgezet vanwege de grote kans op geen werk en wel een gigantische studieschuld. Wringt nog steeds ergens bij hem haha.

Weten jullie of het waar is dat een maatschappij met Ryanair meer risico's nemen dan zeg een andere prijsvechter als transavia? Ik kan het mij ergens niet voorstellen. Maar je hoort zoveel over die maatschappij _O-
I solemnly swear i'm up to no good
pi_186514734
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 12:27 schreef dagobertE6 het volgende:
Zou je iemand aanraden piloot te worden? Hoor dat de markt erg krap is en de schuld een ton.
Ik hoor verhalen dat piloten soms zelfs moeten betalen om te mogen vliegen. Klopt dat TS?
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_186514796
hoevaak is het voorgekomen dat er bijna ongelukken waren?
Do what you love, love what you do!
  dinsdag 30 april 2019 @ 12:35:18 #67
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186514826
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 12:27 schreef dagobertE6 het volgende:
Zou je iemand aanraden piloot te worden? Hoor dat de markt erg krap is en de schuld een ton.
Het ligt er een beetje aan. Tegenwoordig zijn er best goede deals met een soort van baangarantie.

De KLM Flight Academy kost tegenwoordig nog 'maar' 85.000 euro bijvoorbeeld, en staat goed aangeschreven. Ook hebben ze een garantiesysteem waarbij je schuld wordt afbetaald als je geen baan bij KLM of elders kan krijgen binnen 5 jaar.

Wel zou ik me beperken tot zulke deals. Mocht je door de vliegschool in de selectie worden afgewezen, ga dan niet naar minder goed aangeschreven vliegscholen die je wel aan willen nemen.

Meer info: https://www.vnv.nl/word-piloot
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 12:36:09 #68
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_186514851
Heb je de contactsleutel van je kist gewoon aan je sleutelbos, of draag je die los? ;)

Waarom heeft dezelfde vlucht (dus incl. aanvliegroutes), de ene keer een significant langere duur dan de andere keer? En dan heb ik het niet over de straalstroom van West naar Oost over de oceaan.

Waarom lukt het bijna nooit om op tijd te vertrekken? Als passagier verwacht ik bij een departure time van 12:00 uur dat we uiterlijk 12:05 met de wielen los zijn, maar in de praktijk is dat eerder grote uitzondering dan regel.
  dinsdag 30 april 2019 @ 12:36:49 #69
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186514877
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 12:30 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Jammer is dat wel,

Mijn man wilde piloot worden maar heeft het niet doorgezet vanwege de grote kans op geen werk en wel een gigantische studieschuld. Wringt nog steeds ergens bij hem haha.

Weten jullie of het waar is dat een maatschappij met Ryanair meer risico's nemen dan zeg een andere prijsvechter als transavia? Ik kan het mij ergens niet voorstellen. Maar je hoort zoveel over die maatschappij _O-
Ik heb zelf niet voor Ryanair gevlogen, maar ik kan me niet voorstellen dat het echt onveilig is. Ze voldoen ook gewoon aan de wet.
Wel houdt Ryanair er in mijn ogen een wat aparte ethiek op na als werkgever, maarja, dat is hun businessmodel.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 12:37:59 #70
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186514919
quote:
7s.gif Op dinsdag 30 april 2019 12:31 schreef vosss het volgende:

[..]

Ik hoor verhalen dat piloten soms zelfs moeten betalen om te mogen vliegen. Klopt dat TS?
Ja, dat speelde zeker enkele jaren geleden. Dan krijg je minimumloon, maar moest je wel je eigen opleiding betalen voor het vliegtuigtype bij die maatschappij. Dat kreeg je vervolgens bijna niet terugverdiend.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 12:39:06 #71
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186514957
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 12:34 schreef kree het volgende:
hoevaak is het voorgekomen dat er bijna ongelukken waren?
Ik heb het zelf nog niet meegemaakt. De marges zijn zo enorm groot, dat ook bijna-ongelukken erg zeldzaam zijn.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_186515028
Boeing of Airbus?

En in sommige cockpit filmpjes (volgens mij airbus?) zie je van die wielen die meedraaien aan weerszijden naast de throttle. Wat doen die dingen? Waarom draaien ze?

Ooit van die vip jets overwogen?

Heb je wel eens ruzie omdat je collega de lekkerdere maaltijd heeft, omdat jullie dus niet allebei t zelfde mogen eten toch?
pi_186515047
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 12:05 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

De-icing is echt een noodzakelijk kwaad, geen piloot die erop zit te wachten. En op Schiphol kan het soms flink lang duren inderdaad , zeker rond een vertrekpiek als iedereen gede-iced moet worden.
Wat is De-icing?
Join the Army, see the world, meet interesting people - and kill them.
  dinsdag 30 april 2019 @ 12:45:40 #74
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186515124
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 12:36 schreef Coelho het volgende:
Heb je de contactsleutel van je kist gewoon aan je sleutelbos, of draag je die los? ;)
Een verkeersvliegtuig heeft geen contactslot ;)

quote:
Waarom heeft dezelfde vlucht (dus incl. aanvliegroutes), de ene keer een significant langere duur dan de andere keer? En dan heb ik het niet over de straalstroom van West naar Oost over de oceaan
Wind heeft echt een enorm effect op vluchtduur. Voornamelijk omdat het anders is dan mee- of tegenwind op je fiets of met de auto.
Een vliegtuig verplaatst zich namelijk ten opzichte van de lucht. De snelheid die wij in de cockpt zien is dan ook ten opzichte van de lucht. We vliegen dus -ten opzichte van de lucht- met dezelfde snelheid, of we nou mee- of tegenwind hebben.

Echter, als de wind dus met 100 km/h op de neus waait, vliegen we dus 100 km/h langzamer ten opzichte van de grond!

quote:
Waarom lukt het bijna nooit om op tijd te vertrekken? Als passagier verwacht ik bij een departure time van 12:00 uur dat we uiterlijk 12:05 met de wielen los zijn, maar in de praktijk is dat eerder grote uitzondering dan regel.
Vertrektijden zijn gebaseerd op de tijd de we de handrem eraf halen om teruggedrukt te worden. Aankomsttijden zijn gebaseerd op de tijd dat we geaprkeerd zijn en de handrem er weer opzetten.

De vluchttijd die je ziet bij boeken is dan ook inclusief pushback, taxieen, etc.

Als de vlucht dus om 12:00 wordt teruggedrukt en om 12:15 vertrekt, dan is hij op tijd vertrokken.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_186515267
Moeten jullie kunnen navigeren op zon en sterren?

Heb je een verrekijker in de cockpit :p?
  dinsdag 30 april 2019 @ 12:51:31 #76
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186515275
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 april 2019 12:41 schreef FranticDJ het volgende:
Boeing of Airbus?
Boeing (maar, ik heb nog nooit Airbus gevlogen, en mensen die dat wel hebben gedaan zijn altijd erg enthousiast ;)).

quote:
En in sommige cockpit filmpjes (volgens mij airbus?) zie je van die wielen die meedraaien aan weerszijden naast de throttle. Wat doen die dingen? Waarom draaien ze?
De Boeing 737 heeft dit. Dit zijn de trimwielen.

Elk vliegtuig heeft een 'trim-systeem'. Dit systeem beweegt je staartvleugel zodat je niet continue aan je stuur hoeft te trekken of te duwen om op hoogte te blijven. Je stelt de trim normaal gesproken zelf in met een elektrische schakelaar op je stuur, maar de 737 heeft ook een handmatige backup (die grote wielen).

Als ze draaien dan wordt de trim dus elektrisch op een andere stand gezet.

quote:
Ooit van die vip jets overwogen?
Nee, eigenlijk niet. Volgens mij moet je daar ook erg flexibel zijn qua stationeringen en kan je op korte termijn worden opgeroepen, en is dus niet handig met een gezin.

quote:
Heb je wel eens ruzie omdat je collega de lekkerdere maaltijd heeft, omdat jullie dus niet allebei t zelfde mogen eten toch?
Haha, daar komen we meestal wel uit, en anders spreekt de gezagvoerder zijn veto wel uit :D.
Overigens is het inderdaad zo dat we niet hetzelfde eten aan boord. Ook de avond en ochtend voor de vlucht proberen we daar rekening mee te houden.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 12:53:10 #77
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186515317
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 12:51 schreef FranticDJ het volgende:
Moeten jullie kunnen navigeren op zon en sterren?
Leuke vraag! Maar nee, dit is geen vereiste.

Wel wordt je na genoeg nachtvluchten over de atlantische oceaan steeds beter in het herkennen van sterren en planeten. :Y

quote:
Heb je een verrekijker in de cockpit :p?
Nee ;)
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_186515405
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 12:36 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Ik heb zelf niet voor Ryanair gevlogen, maar ik kan me niet voorstellen dat het echt onveilig is. Ze voldoen ook gewoon aan de wet.
Wel houdt Ryanair er in mijn ogen een wat aparte ethiek op na als werkgever, maarja, dat is hun businessmodel.
Ja vooral dat laatste is de reden dat wij nooit met Ryanair vliegen. Als er van Eindhoven alleen Ryanair naar een bestemming vliegt wijken wij uit naar Schiphol _O- Maar gelukkig tegenwoordig meer keuze aan maatschappijen op Eindhoven *O*
I solemnly swear i'm up to no good
  dinsdag 30 april 2019 @ 12:59:43 #79
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186515445
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 12:58 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Ja vooral dat laatste is de reden dat wij nooit met Ryanair vliegen. Als er van Eindhoven alleen Ryanair naar een bestemming vliegt wijken wij uit naar Schiphol _O- Maar gelukkig tegenwoordig meer keuze aan maatschappijen op Eindhoven *O*
Dat siert je! :Y)
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_186515479
Ik heb laatst voor het eerst gevlogen ( vliegangst maar wel overwonnen :D )
En dat voelde na het stijgen aan alsof hij daarna wat hoogte minderde, toen weer verder steeg
weer iets minderde en toen weer steeg. Zit dat gevoel tussen mijn oren of heeft dit met een patroon te maken om een botsing met een ander vliegtuig te voorkomen, door bijv niet op een andermans vliegroute te 'hangen' ?
  dinsdag 30 april 2019 @ 13:09:37 #81
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186515601
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 13:01 schreef GibsonLesPaul88 het volgende:
Ik heb laatst voor het eerst gevlogen ( vliegangst maar wel overwonnen :D )
Gefeliciteerd! Erg knap dat je toch bent gaan vliegen, het vergroot je wereld enorm :)

quote:
En dat voelde na het stijgen aan alsof hij daarna wat hoogte minderde, toen weer verder steeg
weer iets minderde en toen weer steeg. Zit dat gevoel tussen mijn oren of heeft dit met een patroon te maken om een botsing met een ander vliegtuig te voorkomen, door bijv niet op een andermans vliegroute te 'hangen' ?
Dit zit niet tussen je oren, goed opgemerkt :)

Een vliegtuig vertrek met veel vermogen van de baan. Initieel blijft dat vermogen erop staan, ook na het loskomen. Het vliegtuig gaat dan met vol vermogen klimmen, op zo een manier dat de snelheid gelijk blijft.

Tot ze op de versnellingshoogte komen (ongeveer 500 meter). Zoals de naam al zegt, dan gaat het vliegtuig versnellen. Dat wordt bereikt door te stoppen met klimmen, zodat de energie van de motoren een voorwaartse versnelling bewerkstelligt in plaats van hoogtewinst. Dit moment kan je vrij duidelijk zien als je uit je raampje kijkt inderdaad.

Dit gebeurt op grotere hoogte nogmaals, maar dat is wat minder merkbaar.

Ook zullen vliegtuigen soms na vertrek wat langer op een hoogte moeten blijven vanwege de reden die je zelf al noemt: ander verkeer boven ze.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_186515695
Mijn vriend wordt momenteel ook opgeleid tot piloot (maar in het buitenland, want hij is niet Nederlands). Weet je of er maatschappijen zijn die net afgestudeerde piloten aannemen, die zijn opgeleid bij een andere vliegschool dan waarbij zij deals hebben?

KLM heeft volgens mij hun eigen Flight Academy, dus betwijfel dat zij piloten van andere vliegscholen aannemen.
pi_186515712
Wat is je volgende bestemming?
  dinsdag 30 april 2019 @ 13:20:47 #84
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186515769
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 13:16 schreef irenetjeuh het volgende:
Mijn vriend wordt momenteel ook opgeleid tot piloot (maar in het buitenland, want hij is niet Nederlands). Weet je of er maatschappijen zijn die net afgestudeerde piloten aannemen, die zijn opgeleid bij een andere vliegschool dan waarbij zij deals hebben?

KLM heeft volgens mij hun eigen Flight Academy, dus betwijfel dat zij piloten van andere vliegscholen aannemen. Daarnaast volgt mijn vriend zijn opleiding over de grens.
Jazeker, die zijn er. Sterker nog, KLM heeft dit jaar dermate veel piloten nodig dat de KLM Flight Academy niet genoeg levert. Dus KLM neemt ook extern aan (op het moment niet meer, ze hebben genoeg kandidaten, maar het kan dus wel).

Gelukkig is er genoeg keus, ook in Nederland. Je kunt navraag doen bij de VNV, zij zijn er ook voor adspirant piloten. Wellicht heeft de vliegschool van je vriend ook contacten bij airlines waar hij in ieder geval zijn eerste uren kan maken. Als je die eenmaal hebt kun je tegenwoordig bij veel maatschappijen terecht.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 13:24:24 #85
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186515828
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 13:17 schreef C.L.Werner het volgende:
Wat is je volgende bestemming?
Bologna (en daar ben ik dan welgeteld een half uur ;))
Eerstvolgende bestemming in hotel is Stavanger.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_186515845
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 13:24 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Bologna (en daar ben ik dan welgeteld een half uur ;))
Eerstvolgende bestemming in hotel is Stavanger.
Ik heb gehoord dat piloten liever intercontinentaal vliegen dan KLC of Europa. Hoe zie jij dat? Heeft dat te maken met de vergoedingen?
  dinsdag 30 april 2019 @ 13:30:16 #87
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186515928
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 13:25 schreef C.L.Werner het volgende:

[..]

Ik heb gehoord dat piloten liever intercontinentaal vliegen dan KLC of Europa. Hoe zie jij dat? Heeft dat te maken met de vergoedingen?
ICA (intercontinentaal) is wat 'glamoureuzer'. Als je op Europa vijf dagen gaat werken ben je elke dag vluchten aan het doen, als je op ICA 5 dagen gaat vliegen werk je alleen dag 1 en dag 5. Vergoedingen voor eten enzo ligt hoger, maar doorgaans maak je dat ook wel weer op.

Daar staat dan weer tegenover dat je op ICA vaak hele nachten door moet werken en tijdsverschil hebt. Europa is dus weer wat beter voor je gestel, omdat je elke nacht naar bed kan. En ja, het vliegen zelf is natuurlijk een stuk leuker met veel starts en landingen per dag, in plaats van een paar per maand.

Ik vind afwisseling wel leuk. Dus een deel van je carriere lange afstanden, een deel werken op Europa. :Y
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 13:32:35 #88
402566 SgtPorkbeans
Emmenaren olé olé
pi_186515964
Kun je de luchtverkeersleiding altijd goed verstaan? Of hebben sommige landen zo'n dik accent dat het vrij lastig is om de informatie goed door te laten komen. :D

Wat is het meest absurde/grappige wat je ooit is overkomen tijdens een vlucht?
Jij woont hier ver vandaan, zeggen ze elders in het land
Dan zeg ik, insgelijks, u ook, a'j ‘t zien van dizze kant.
  dinsdag 30 april 2019 @ 13:40:14 #89
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186516114
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 13:32 schreef SgtPorkbeans het volgende:
Kun je de luchtverkeersleiding altijd goed verstaan? Of hebben sommige landen zo'n dik accent dat het vrij lastig is om de informatie goed door te laten komen. :D
Oh dat is absoluut een heikel punt soms. Zeker in bijvoorbeeld China, moet je erg goed luisteren en regelmatig om herhaling vragen. Gelukkig wordt er veel gebruik gemaakt van standaardtermen, dus uiteindelijk kom je er wel uit :)

In Europa is het een stuk beter geregeld, echter hebben ze er in Frankrijk en Spanje nogal een handje van om onderling (dus Spaans vliegtuig met Spaanse luchtverkeersleider) in hun eigen taal te spreken. Ik vind dat erg irritant, je weet niet wat de anderen aan het doen zijn en het is daardoor ook niet altijd duidelijk wanneer hun gesprek voorbij is als je zelf contact willen leggen.

quote:
Wat is het meest absurde/grappige wat je ooit is overkomen tijdens een vlucht?
Je maakt nogal wat mee, vooral in de cabine gebeuren de raarste dingen met zoveel verschillende culturen in een smalle buis. Dat rangeert van een spontaan optreden van bekende Nederlandse zangers tot bepaalde bevolkingsgroepen die niet helemaal begrijpen hoe onze toiletten werken. (Waarna we maar hebben besloten het betreffende wc-hokje af te sluiten O-) :r)
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_186516196
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 13:40 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Oh dat is absoluut een heikel punt soms. Zeker in bijvoorbeeld China, moet je erg goed luisteren en regelmatig om herhaling vragen. Gelukkig wordt er veel gebruik gemaakt van standaardtermen, dus uiteindelijk kom je er wel uit :)

In Europa is het een stuk beter geregeld, echter hebben ze er in Frankrijk en Spanje nogal een handje van om onderling (dus Spaans vliegtuig met Spaanse luchtverkeersleider) in hun eigen taal te spreken. Ik vind dat erg irritant, je weet niet wat de anderen aan het doen zijn en het is daardoor ook niet altijd duidelijk wanneer hun gesprek voorbij is als je zelf contact willen leggen.
[..]

Je maakt nogal wat mee, vooral in de cabine gebeuren de raarste dingen met zoveel verschillende culturen in een smalle buis. Dat rangeert van een spontaan optreden van bekende Nederlandse zangers tot bepaalde bevolkingsgroepen die niet helemaal begrijpen hoe onze toiletten werken. (Waarna we maar hebben besloten het betreffende wc-hokje af te sluiten O-) :r)
Wat vind je van alle perikelen rond KLM / Air France?
  Moderator dinsdag 30 april 2019 @ 13:51:06 #91
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_186516282
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 13:24 schreef VraagWatJeWil het volgende:
Bologna (en daar ben ik dan welgeteld een half uur ;))
Eerstvolgende bestemming in hotel is Stavanger.
Zonde! Bologna is een erg leuke stad waar je heerlijk kan eten! Doet me gelijk aan een vraag denken:

Hebben jullie intern een soort reisgids met daarin tips voor bijvoorbeeld restaurants? Zowel voor goede als voor absoluut te vermijden.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  dinsdag 30 april 2019 @ 13:51:40 #92
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186516295
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 13:45 schreef C.L.Werner het volgende:

[..]

Wat vind je van alle perikelen rond KLM / Air France?
Ik vind dat het een enorme soap is geworden die vooral onder personeel en in de media met heel veel emotie gebracht wordt.

Ik ben niet op de hoogte van alle ins en outs. Wel ben ik ervan overtuigd dat KLM een heel groot deel van zijn succes te danken heeft aan de fusie. Sterker nog, ik denk dat KLM nog steeds een grote partner nodig heeft om succesvol te blijven.

En ja, het is jammer dat de resultaten aan de andere kant achter blijven. Ik geloof er echter niet in dat de AF-KLM holding KLM de nek om wilt draaien zoals sommige schetsen. KLM is juist de winstgevende tak, elke zakenman zou die juist de ruimte geven.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 13:52:48 #93
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186516315
quote:
7s.gif Op dinsdag 30 april 2019 13:51 schreef UIO_AMS het volgende:

[..]

Zonde! Bologna is een erg leuke stad waar je heerlijk kan eten! Doet me gelijk aan een vraag denken:

Hebben jullie intern een soort reisgids met daarin tips voor bijvoorbeeld restaurants? Zowel voor goede als voor absoluut te vermijden.
Er is inderdaad een besloten FB groep waarin mensen hun ervaringen delen :Y
Helemaal met je eens trouwens, ik zit het liefst in Italie met het huidige weer.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  Moderator / Redactie FP + Sport dinsdag 30 april 2019 @ 13:55:21 #94
408813 crew  trein2000
pi_186516346
Wordt vliegen niet saai na zoveel jaar? Het lijkt mij best wel eentonig?
zie email 27 oktober
pi_186516356
Hoe zie jij het recente probleem met de Boeing 737max? Zou je straks die kist nog willen vliegen wanneer die weer wordt vrijgegeven? En heb je ooit gevolgen met de A380? Vind je het jammer dat het niets geworden is met dit vliegtuig?
  Moderator dinsdag 30 april 2019 @ 13:57:16 #96
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_186516365
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 13:52 schreef VraagWatJeWil het volgende:
Er is inderdaad een besloten FB groep waarin mensen hun ervaringen delen :Y
Tof! Als mod van het travel-deel van FOK! ben ik natuurlijk ontzettend geïnteresseerd in de informatie die jullie daar delen. Haal je je informatie voor wat dat betreft ook wel eens van FOK!? :P

quote:
Helemaal met je eens trouwens, ik zit het liefst in Italie met het huidige weer.
Ik zat een paar weken terug in Catania. Zou vandaag zo weer terug willen met dit weer hier.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  Moderator dinsdag 30 april 2019 @ 13:57:27 #97
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_186516368
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 13:56 schreef THEALPHA het volgende:
Hoe zie jij het recente probleem met de Boeing 737max? Zou je straks die kist nog willen vliegen wanneer die weer wordt vrijgegeven? En heb je ooit gevolgen met de A380? Vind je het jammer dat het niets geworden is met dit vliegtuig?
leuke vragen als aanvulling welke toestellen heeft TS nog op zijn verlanglijstje staan?
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  dinsdag 30 april 2019 @ 14:00:40 #98
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186516407
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 13:55 schreef trein2000 het volgende:
Wordt vliegen niet saai na zoveel jaar? Het lijkt mij best wel eentonig?
Zeker de lange afstanden :Y
Op Europa ligt een stuk meer uitdaging met korte vluchten (dus relatief veel tijd op de hand vliegen), veel diversiteit in seizoenen qua weer. Ook wordt er meer van je verwacht op buitenstations qua aansturing van de processen rond het vliegtuig (zeker als er dingen niet op rolletjes lopen). Op grotere toestellen en dus grotere luchthavens speelt dat minder en is er meer gedelegeerd naar leidinggevend personeel op de grond.

Toch is het werk op zichzelf repetitief. Daar moet je tegen kunnen. Ik vind dat juist heerlijk. Vrienden van mij die hebben gestudeerd zeggen ook vaak: "Jouw werk lijkt me heel leuk, voor een jaar."

Als je veel van uitdaging houdt in projecten, om de paar jaar van baan wisselt, etc, dan ga je heel erg ongelukkig worden als piloot :)
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  Moderator dinsdag 30 april 2019 @ 14:02:02 #99
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_186516424
quote:
2s.gif Op dinsdag 30 april 2019 13:57 schreef Bosbeetle het volgende:
leuke vragen als aanvulling welke toestellen heeft TS nog op zijn verlanglijstje staan?
Ben een paar jaar terug op één van de eerste vluchten van KLM met de 787-9 Dreamliner meegevlogen. Wat een genot was dat!
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  dinsdag 30 april 2019 @ 14:03:38 #100
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186516450
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 13:56 schreef THEALPHA het volgende:
Hoe zie jij het recente probleem met de Boeing 737max? Zou je straks die kist nog willen vliegen wanneer die weer wordt vrijgegeven? En heb je ooit gevolgen met de A380? Vind je het jammer dat het niets geworden is met dit vliegtuig?
De 737 Max is een erg lastig dossier dat enkele principiele zaken heeft blootgelegd in onder andere het certificieringsproces. De Max in huidige vorm zou ik niet willen vliegen. Als alle problemen opgelost zijn en de documentatie in orde is zou ik er geen moeite mee hebben.

Interessant hier is ook het grotere plaatje van capaciteitsgebrek bij de luchtvaartautoriteiten. Ben benieuwd wat daar de komende tijd gaat gebeuren.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')