Jazeker. Ook tijdens de kruisvlucht moeten er twee piloten het vliegtuig besturen. Op de langere afstanden (~ 9u+) zijn er drie piloten aanwezig, en kan er dus afgewisseld worden. Op sommige bestemingen wordt er zelfs met 4 piloten gevlogen. Er is een rustruimte in het vliegtuig met platte bedden waar geslapen of ontspannen kan worden. Het cabinepersoneel heeft ook zo een ruimte.quote:Op dinsdag 30 april 2019 10:13 schreef Bosbeetle het volgende:
Hoe werkt dat eigenlijk op die lange afstanden, als je 8+ uur vliegt? Wissel je dan af? Kun je een uiltje knappen tussendoor?
Beide is mogelijkquote:Andere vraag krijgen jullie hetzelfde voedsel als de mensen in het vliegtuig of neem je je broodtrommeltje mee
Vermoeidheid is een van de hete hangijzers in de luchtvaart. Zeker op de lange afstanden, waar je vaak door de nacht heenwerkt en last hebt van jetlags.quote:Op dinsdag 30 april 2019 10:20 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Inhakend op de post boven mij: op de lange afstanden, ben je al eens ingedut voordat je pauze begon? Of heb je het ooit gezien bij collega's?
Nee, ik ben wel meerdere keren uitgeweken vanwege een medisch incident.quote:Op dinsdag 30 april 2019 10:24 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Wat leuk! Ben gek op vliegen.
Heb je al eens een noodlanding gemaakt? Of een landing die maar net goed ging?
Wat vind/vond je het vervelendste vliegveld/landingsbaan kwa landen?quote:Op dinsdag 30 april 2019 10:29 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Nee, ik ben wel meerdere keren uitgeweken vanwege een medisch incident.
Qua landingen, ik heb wel eens op lage hoogte een doorstart gemaakt vanwege een harde windstoot, maar dicht bij een ongeval ben ik gelukkig nooit geweest.
Dit ligt voor een groot deel aan de situatie.quote:Op dinsdag 30 april 2019 10:24 schreef Frozen-assassin het volgende:
Is er wel hele tijd opperste concentratie met automatische piloot tegenwoordig? Ben je echt hele vlucht bezig met sensoren, besturing oid of alleen bij het opstijgen en landen?
In principe zijn ze allemaal redelijk 'eender'.quote:Op dinsdag 30 april 2019 10:32 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Wat vind/vond je het vervelendste vliegveld/landingsbaan kwa landen?
Last hebben we er zeker van, en we vinden het net zo irritant als de passagiersquote:Op dinsdag 30 april 2019 10:33 schreef Flamarande het volgende:
Heb je zelf ook last van turbulentie en schrik je nog als je in zo’n luchtzak komt
Neequote:
Nee, daar heb ik eigenlijk nooit zo een last van. Het zou te maken kunnen hebben met het feit dat de airconditioning op een wat lager vermogen draait. Dit kan komen omdat er vaak al een motor af wordt geschakeld na de landing, en de airconditioning haalt zijn lucht uit de motoren.quote:Op dinsdag 30 april 2019 10:51 schreef Posergoth6667 het volgende:
Word het net als in de cabine, ook in de kokpit heel heet na het landen? Het valt mij heel erg op dat na het landen de temperatuur gigantisch snel stijgt, ook als het buiten vriest. Word soms (gok ik) een graad of 30.
Ik zou het zelf nooit doen, maar heb er ook niks tegenquote:Wat vind je van mensen die klappen?
Op dit moment Embraer 175/190.quote:
Ik heb het zelf 1x aan de hand gehad op een vlucht. Man was dronken, vervelend naar de cabinebemanning. De gezagvoerder is met hem gaan praten, toen bond hij weer in.quote:Op dinsdag 30 april 2019 11:17 schreef Paxlie het volgende:
Heb je wel eens vervelende passagiers laten verwijderen uit het vliegtuig?
In alle eerlijkheid is er nooit een echt angstig moment geweest voor mij. Uiteraard gaan er wel eens dingen stuk of worden er fouten gemaakt wat je wat dichter bij je veiligheidsmarges brengt.quote:Op dinsdag 30 april 2019 11:22 schreef FireFox1 het volgende:
Wat is het meest angstige moment dat je in een cockpit heb meegemaakt?
Ik heb er bewust voor gekozen om de naam van mijn werkgever niet te noemen, omdat ik hier op eigen titel spreek als verkeersvlieger en mijn ervaringen als verkeersvlieger, en niet namens het bedrijf. Heb dan ook meerdere werkgevers in de luchtvaart gehad.quote:
Logische reden waarom de temperatuur zo snel stijgt, dank je voor de informatie.quote:Op dinsdag 30 april 2019 10:58 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Nee, daar heb ik eigenlijk nooit zo een last van. Het zou te maken kunnen hebben met het feit dat de airconditioning op een wat lager vermogen draait. Dit kan komen omdat er vaak al een motor af wordt geschakeld na de landing, en de airconditioning haalt zijn lucht uit de motoren.
Je zit dan toch redelijk dicht op elkaar, met minder airconditioning, dus dat zou een stijgende temperatuur kunnen verklaren.
Hoe het technisch precies zit verschilt overigens per vliegtuig.
[..]
Ik zou het zelf nooit doen, maar heb er ook niks tegenWaarschijnlijk is het voor een aantal mensen ook gewoon emotie en opluchting, en niet zozeer een applaus voor de piloten. Een groot deel van de passagiers heeft (een lichte vorm van) vliegangst.
Luchtvaart is wat dat betreft inderdaad een raar wereldje. Je werkt steeds met andere collega's, je zit een aantal dagen met elkaar 'opgescheept' en gaat op lange afstanden ook leuke activiteiten doen op je bestemming, je slaapt in hetzelfde hotel, etc.quote:Op dinsdag 30 april 2019 11:31 schreef zaktak het volgende:
Ben je weleens versierd door een stewardess en klopt het dat er in de piloten/stewardessenwereld echt zoveel wordt vreemdgegaan?
Jazeker! Wel zitten hier veel striktere limieten aan dan bij een normale landing (qua windsterkte, landingsysteem van het vliegveld, etc). Het wordt door ons eigenlijk alleen gebruikt als er te weinig zicht is om zelf te landen. Dat zijn minder dan 1% van de landingen.quote:Op dinsdag 30 april 2019 11:31 schreef Posergoth6667 het volgende:
kun je landen op de automatische piloot?
Neequote:Op dumpert werd eerst veel gesproken over turboflaps. Bestaat dat werkelijk?
Vind je dan niet dat alcohol bijvoorbeeld verboden zou moeten worden aan boord? Uiteraard gaat het om een kleine groep die overlast oplevert maar voor het gemak?quote:Op dinsdag 30 april 2019 11:23 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Ik heb het zelf 1x aan de hand gehad op een vlucht. Man was dronken, vervelend naar de cabinebemanning. De gezagvoerder is met hem gaan praten, toen bond hij weer in.
Tijdens het de pushback en het veiligheidsfilmpje kregen we een belletje uit de cabine dat hij weer was opgestaan en niet meer wilde gaan zitten.
Gezagvoerder is toen direct teruggekeerd naar de gate, en de passagier is van boord meegenomen door de marechaussee. Geen idee hoe dat verder is afgelopen
Verder wel vaker vervelende passagiers gehad maar nadat ze toegesproken zijn door cockpitbemanning en een officiele schriftelijke waarschuwing hebben gehad (die ziet er redelijk indrukwekkend uit), kiezen ze meestal eieren voor hun geld. Er is bijna altijd alcohol in het spel.
Nee, eigenlijk integendeel.quote:Op dinsdag 30 april 2019 11:40 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Vind je dan niet dat alcohol bijvoorbeeld verboden zou moeten worden aan boord? Uiteraard gaat het om een kleine groep die overlast oplevert maar voor het gemak?
Ik kom zelf met de auto, en als ik geen koffer nodig heb met de trein. Dan heb ik eigenlijk altijd een burgerjas over mijn uniform, juist omdat ik dan geen zin heb in smalltalk over vliegenquote:Op dinsdag 30 april 2019 11:43 schreef wuuht het volgende:
Draag je expres al je uniform voordat je op het vliegveld bent omdat je er mee wilt pochen dat je piloot bent? (Zelfs zie ik ze wel eens in het OV richting Schiphol)
Wettelijk gezien mag je doorwerken tot 65 jaar als piloot. Meestal hebben maatschappijen lagere pensioenleeftijden ivm een gezonde doorstroom van functies binnen het bedrijf.quote:Op dinsdag 30 april 2019 11:51 schreef golfer het volgende:
Is de verplichte pensioenleeftijd voor piloten nog steeds 58 jaar?
En zo ja, ga je daarna elders bijklussen?
Deze had ik niet verwachtquote:
Redelijk om het even. Wel is een klein vliegtuig een stuk gevoeliger voor wind en thermiek, zeker op lagere hoogte tijdens het landen.quote:Op dinsdag 30 april 2019 11:58 schreef Bosbeetle het volgende:
Is het lastiger om een groot of een klein vliegtuig te besturen?
Gelukkig maarquote:Op dinsdag 30 april 2019 10:29 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Nee, ik ben wel meerdere keren uitgeweken vanwege een medisch incident.
Qua landingen, ik heb wel eens op lage hoogte een doorstart gemaakt vanwege een harde windstoot, maar dicht bij een ongeval ben ik gelukkig nooit geweest.
Dat begrijp ik, maar embraer vliegen in Nederland is voor mij wel duidelijk waar je voor vliegtquote:Op dinsdag 30 april 2019 11:30 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Ik heb er bewust voor gekozen om de naam van mijn werkgever niet te noemen, omdat ik hier op eigen titel spreek als verkeersvlieger en mijn ervaringen als verkeersvlieger, en niet namens het bedrijf. Heb dan ook meerdere werkgevers in de luchtvaart gehad.
Dat gezegd hebbende, waarschijnlijk is uit sommige antwoorden af te leiden waar ik nu werk of waar ik gewerkt hebt. Welke maatschappijen dat zijn laat ik verder in het midden
Jep!quote:
De-icing is echt een noodzakelijk kwaad, geen piloot die erop zit te wachten. En op Schiphol kan het soms flink lang duren inderdaad , zeker rond een vertrekpiek als iedereen gede-iced moet worden.quote:Op dinsdag 30 april 2019 12:02 schreef C.L.Werner het volgende:
Wat vind je van de-cing? Duurt dat altijd zo lang?
Ik heb geen ervaring met F-35, maar ik verwacht het niet. Sowieso niet moeiteloos, en al helemaal niet veiligquote:Op dinsdag 30 april 2019 12:08 schreef FireFox1 het volgende:
Zou jij in een F-35 kunnen plaatsnemen en binnen 10 minuten de kist moeiteloos in de lucht krijgen?
Ik ben erg gecharmeerd van Azie, in het bijzonder Kuala Lumpur, Singapore, Bangkok, etc.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |